۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

فشار بر ایقان شهیدی و سما نورانی برای اخذ اعترافات تلویزیونی/ جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده

کمیته گزارشگران حقوق بشر - ایقان شهیدی و سما نورانی، دو شهروند محروم از تحصیل بهایی در زندان اوین تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی قرار دارند. از سوی دیگر، مسئولان زندان اوین، از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.
به گزارش منابع آگاه، بازجوی پرونده، با تحت فشار قرار دادن شهیدی و نورانی، «بارها» از آنان خواسته «در مقابل دوربین تلویزیون»، اتهامات منتسب به خود را بپذیرند.
این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت این دو شهروند محروم از تحصیل، از اتهامات و دلیل بازداشت آنان اطلاعی در دست نیست.
این دو تن، طی آخرین تماس‌های تلفنی‌شان از اتمام بازجویی از خود خبر داده‌اند. شهیدی و نورانی، در طول مدت بازداشت یک بار، در ایام نوروز با خانواده خود ملاقات کردند.
ایقان شهیدی ۲۱ ساله و سما نورانی ۲۰ ساله، در ۱۱ و ۱۲ اسفندماه در کرمانشاه و شیراز بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شدند.
همچنین، بنابر گزارش‌های دریافتی عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین مسئولان زندان اوین از ملاقات خانواده درسا سبحانی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.
این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت خود یک بار با خانواده‌اش ملاقات کرده است. سبحانی شام‌گاه پنج‌شنبه طی تماس تلفنی «یک دقیقه‌ای» اعلام کرد که بازجویی از وی به اتمام رسیده است.
درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ۱۱ اسفند نیز نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضورش موفق به بازداشت وی نشدند.
روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید، جهت تحویل دخترش به وزارت اطلاعات قرار دادند.