۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها











اخبار روز:
اخبار روز: نعمت احمدی وکیل مدافع حبیب لطیفی تایید کرد که حکم اعدام موکلش در روز یکشنبه اجرا نشده است. نعمت‌ احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، تصریح کرد: موکل، متهم به محاربه از طریق هواداری گروه پژاک است که رای اعدام نامبرده از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر و سپس توسط مرجع تجدیدنظر، تایید شده است.
وی افزود: ساعت ۱٣ و ٣۰ دقیقه پنج‌شنبه ۲ دیماه ٨۹ نمابری به دفتر آقای نیکبخت (دیگر وکیل حبیب لطیفی) از سوی شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای سنندج ارسال شد مبنی بر اینکه حکم موکل، ساعت ۶ و ٣۰ دقیقه بامداد یک‌شنبه ۵ دی‌ماه اجرا می‌شود.
احمدی با اشاره به برخی موارد که آنها را ایرادات وارد بر رسیدگی به پرونده موکلش می‌خواند، اظهار کرد: روز شنبه نامه‌ای خطاب به آیت‌الله لاریجانی رییس قوه قضاییه نوشتم مبنی بر اینکه صرف‌نظر از برخی ایرادات موجود در رسیدگی به پرونده موکل، از آنجا که عفو از اختیارات مقام رهبری است و شان قضاوت رییس قوه قضاییه نیز از ناحیه‌ی ایشان است، لذا با تاخیر در اجرای مجازات، رسیدگی عادلانه منطبق با قانون و حداقل یک درجه تخفیف، موافقت شود.
وکیل مدافع "لطیفی" گفت: براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم مجازات به مرحله اجرا در نیامده و موکل ساعت ٨ صبح روز یک‌شنبه - امروز - نیز با خانواده‌اش ملاقات داشته است.
وی خاطرنشان کرد: فعلا اجرای حکم متوقف شده تا به درخواست «حبیب لطیفی» رسیدگی شود.
ایسنا در پایان گزارش خود نوشته است: طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی و معاند نظام با جوسازی‌های فراوان و سیاسی جلوه دادن موضوع، از اعدام این متهم در روز یک‌شنبه خبر داده بودند!

اظهارات خواهر حبیب لطیفی
خواهر حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که قرار بود صبح یکشنبه اعدام شود، به رادیو فردا گفت که حکم آقای لطیفی به طور موقت متوقف شده و در روز یکشنبه به اجرا در نیامده است.
بهار لطیفی، خواهر حبیب‌الله لطیفی روز یکشنبه، ۵ دی، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اعلام کرد که حکم اعدام برادرش،‌ در موعد مقرر در روز یکشنبه انجام نشده است و خانواده آقای حبیبی صبح روز یکشنبه در زندان سنندج با وی دیدار کرده و حال عمومی وی را مناسب گزارش کرده‌اند.
وی افزود که شب گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مردم سنندج در اعتراض به حکم آقای لطیفی جلوی در زندان جمع شده بودند که محمد خسروی، رئیس زندان مرکزی سنندج در جلوی زندان حضور پیدا کرد و اعلام کرد که اجرای حکم متوقف شده است.
به گفته خانم لطیفی آقای خسروی در صحبت با معترضین به اجرای حکم آقای لطیفی، قول داد که حکم اجرا نخواهد شد و اظهار کرد که قرار بر این است که فردا، یکشنبه و در اسرع وقت خانواده حبیب‌الله لطیفی با وی در زندان ملاقات حضوری داشته باشند.
همچنین خانم لطیفی اعلام کرد که حبیب‌الله لطیفی از شب گذشته از متوقف شدن حکمش مطلع بوده و آقای خسروی شب گذشته در جلوی زندان به مردم اعلام کرده است که شنبه شب، شخصاً با حبیب‌الله لطیفی دیدار کرده و به وی گفته است که قرار بر این بوده که حکم وی یکشنبه صبح به اجرا در بیاید، اما اجرای آن متوقف شده است.
خواهر آقای لطیفی ضمن تأیید دیدار برخی از اعضای خانواده‌اش با آقای لطیفی در زندان در صبح روز یکشنبه، افزود که آقای لطیفی با دیگر اعضای خانواده‌اش نیز تماس تلفنی داشته است.
آنطور که خانم لطیفی به رادیو فردا گفته، حال عمومی حبیب‌الله لطیفی خوب بوده و در این تماس تلفنی از تمامی افرادی که برای توقف حکمش تلاش کردند تشکر کرده است.
بهار لطیفی همچنین تأکید کرد که این حکم به طور موقت متوقف شده است و افزود که روز یکشنبه، خانواده حبیب‌الله لطیفی پس از دیدار با وی در زندان، به همراه آقای نیکبخت، وکیل آقای لطیفی در دادگاه حضور یافتند تا دادستان را متقاعد به قبول درخواست اعاده دادرسی کنند، که در این صورت به گفته وی پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع و پس از بررسی دوباره، حکم تازه برای آقای لطیفی صادر می‌شود.
خانم لطیفی همچنین افزود که آقای لطیفی در تماس تلفنی با منزل، از تمام افرادی که برای توقف حکمش تلاش کردند تشکر کرده است.
حبیب‌الله لطیفی که از اول آبان‌ماه سال ۸۶ در زندان سنندج به سر می‌برد و از سوی دادگاه به دخالت در چند بمبگذاری در کردستان و در نتیجه «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.
حبیب‌الله لطیفی همواره این اتهام را رد کرده است و خانواده وی نیز اعلام کرده‌اند که آقای لطیفی تنها فعالیت فرهنگی و حقوق بشری داشته است.
در روزهای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ضمن اعتراض به حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، خواستار توقف این حکم شده بودند.



اخبار روز: 


گزارش اعتراض ایرانیان اسلو علیه حکم اعدام حبیب الله لطیفی
اعدام حبیب الله لطیفی را متوقف کنید

کمیته نروژی-ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران: روز شنبه ۲۵ دسامبر ساعت ۱٣ تعداد زیادی از ایرانیان اسلو در مقابل سفارت جمهوری اسلامی تجمع نموده تا یکصدا و متحد به حکم اعدام حبیب الله لطیفی، مبارز شریف کُرد، اعتراض نمایند .
این آکسیون اعتراضی به ابتکار جمعی از فعالین سیاسی در اسلو برگزارشد و مورد استقبال تعدادی از سازمانهای سیاسی بویژه احزاب چپ و کرد ایرانی، فعالین حقوق بشر و طرفداران جنبش سبز قرار گرفت.
تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه اعدام، علیه جمهوری اسلامی خواهان لغو بیدرنگ حکم غیر انسانی و ناعالانه جلادان اسلامی علیه حبیب اله لطیفی شدند.

در این تجمع سخنرانیهایی به دو زبان فارسی و نروژی انجام شد. سخنرانان از دولت، پارلمان و مقامات وزارت امور خارجه نروژ خواستند تا به جمهوری اسلامی فشار بیاورد تا حکم اعدام این مبارز کرد و دیگر زندانیانی که در انتظار اعدام هستند را لغو کند. آنان همچنین از جامعه جهانی بویژه اتحادیه اروپا خواستند تا در مقابل جنایات جمهوری اسلامی سکوت اختیار نکرده و اقدامی فوری علیه این اعمال غیر انسانی رژیم انجام دهند.



اخبار روز: 

اطلاعیه مطبوعاتی
ایران: حبیب اله لطیفی نباید اعدام گردد

مقامات ایران در صددند حبیب اله لطیفی دانشجوی کرد ایرانی دانشگاه آزاد ایلام را اعدام کنند. او بدون دادگاه عادلانه ای متهم به اقدام علیه امنیت ملی کشور شده است.
حزب کمونیست فرانسه انزجار حود را نسبت به این عمل غیرقابل توجیه و جنایت کارانه اعلام و آن را محکوم می کند.
این اقدام انزجار فراوان همه دموکرات های ایران و کردستان ایران را بر انگیحته است
حزب کمونیست فرانسه مصرانه از دولتمردان ایران می خواهد که اعدام او را فورا متوقف کنند.

پاریس
۲۵ ژانویه ۲۰۱۰
حزب کمونیست فرانسه

ترجمه و تکثیر از همبستگی سوسیالیستی با کار گران ایران - پاریس




اخبار روز: 

حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی اسیر در زندان سنندج که مدت‌هاست از بیماری‌های گوناگون و ناراحتی قلبی رنج می‌برد، در آستانه‍ی اعدام است. جمهوری اسلامی با گسترش اعدام‌ها، به ویژه برای ایجاد ترس و وحشت در کردستان و در سراسر ایران، قصد دارد این دانشجوی کرد را به اتهام واهی «محاربه»، به کام مرگ روانه کند.
حبیب‌الله لطیفی، بنا به گفته‍ی وکیل خود صالح نیکبخت، کلیه‍ی اتهامات وارده را قویاً رد کرده است. با این حال، قاضی پرونده با استناد به قرآن، کتاب تحریرالوسیله‍ی خمینی و قوانین اسلامی، او را به مجازات مرگ محکوم کرده است. بر اساس اطلاع رسیده از جانب وکیل و خانواده حبیب الها لطیفی حکم اعدام این دانشجوی جوان دو روز دیگر به اجرا در خواهد آمد.
ما با ابراز نگرانی از شمار روزافزون اعدام‌ها در ایران، از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که برای متوقف ساختن اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی هرچه سریع‌تر اقدام کنند و از دولت جمهوری اسلامی بخواهند که به بازداشت ها و محاکمات بی رویه فعالان جنبش های مدنی و سیاسی پایان دهد.

یرواند آبراهامیان، داود آزادفر، گیل آوایی، رضا آیرملو، دانیل آیوازیان، ویکتوریا آیوازیان، آیدا ابروفراخ، تورج اتابکی، نوروز احمدی، پریسا احمدیان، نادر اعتماد، ناصر اعتمادی، جمال اعظمی، لیلا اصلانی، مهدی اصلانی، حسین افصحی، کورش امجدی، مهران امیراحمدی، عباس امیرانتظام، بهمن امینی، احمد اندریاری، اصغر ایزدی، کاظم ایزدی، محمد ایل بیگی، لوئیس باغرامیان، حسین باقرزاده، ناهید باقری، منیره برادران، لادن برومند، کامران بزرگ نیا، تیمور بزرگی، علی بنوعزیزی، شهلا بهاردوست، سهراب بهداد، پریسا بهراملو، کامران بهنیا، شهناز بیات، محبوبه بیات، بیت اله بی‌نیاز، سپیده پارسی، ناصر پاکدامن، هیوا پناهی، سپیده پورآقایی، فریده پورعبدالله، ناهید پیلور، سعید پیوندی، کیان تجربه کار، مهین تجربه کار، منوچهر تقوی بیات، نیره توحیدی، مژگان تروتی، حمیدرضا جاویدان، میهن جزنی، محمد جلالی(م.سحر)، گلرخ جهانگیری، اکرم جوادی، جواد جواهری، علی اکبر چنگائی، منصوره حبیبی، علی حجت، ناهید حسینی، ابراهیم حیدری، نسیم خاکسار، مهدی خرمی، فرهاد خسروخاور، اسماعیل خطایی، حمزه خضری، سعید خلیلی، محمود خلیلی، جمشید خون جوش، بابک داد، بهنام دارایی زاده، رضا دانشور، عباس دانشور، پرویز داورپناه، مهرداد درویش پور، احسان دهکردی، هوشنگ دیناروندی، حمید ذوالنور، قاضی ربیحاوی، زهره رحمانی، محمود رفیع، مرتضی رفیعی، یدالله رویایی، حسن زهتاب، نادر ساده، سعید ساعی، یابک سالاری، رویا سالم، سهیلا ستاری، اکبر سردوزامی، امیر سلجوقی، ممد سلماسلی، عباس سلیمی، اصغر سلیمی، ماشاله سلیمی، صدیق سیدالشهدایی، اکبر سیف، آرتور سیمونیان، سیلوا سیمونیان، نوشین شاهرخی، محسن شایسته، سعید شجاعی، گلاله شرفکندی، شعله شریف، شهلا شفیق، هوشنگ شهابی، بهروز شیدا، سوسن صادقی، حسین ضیائی، مهرداد عارفانی، عباس عاقلی زاده، فروزان عاملی، ستاره عباسی، حسن عربزاده حجازی، دارا عزیزی، صادق علی اصغری، ماسیس عزیزخانی، پویا عزیزی، فرزانه عظیمی، رضا علامه زاده، کاظم علمداری، محسن عمادی، ابراهیم علیپور، فاطمه علیرضایی، محمد علیرضایی، حمید علیمی، منوچهر فاضل، شاهین فاطمی، علی فتحی، مسعود فتحی، بهروز فراهانی، ندا فرخ، سام فروتن، ویدا فرهودی، فهیمه فرسایی، شُکر فلاح، حمید فروغ، مینو فروغ، آراز فنی، شیلا فرهنگ، شهاب فیضی، کامبیز قائم مقام، اختر قاسمی، فرهنگ قاسمی، شهریار قانع، آیدا قجر، مظفر قطبی، پرویز قلیچ خانی، رحیم قله دار، فرشین کاظمی نیا، رضا کاویانی، کاظم کردوانی، آدریان کریم‌زاده، آلن کریم‌زاده، زهره کریم‌زاده، ساشا کریم‌زاده، لیلا کریم‌زاده، هوشنگ کشاورز صدر، رئوف کعبی، شیما کلباسی، تهمینه گشتاسبی، حسین لاجوردی، فاطی لنگرودی، آرپی مامیان، بهمن مبشری، علیرضا محسنی، سیما محضری، سهیلا مسافر، میلا مسافر، مهرداد مشایخی، مهدی مظفری، بهروز معظمی، پروانه مقامی، رضوان مقدم، منوچهر مقصودنیا، نواز مصلی نژاد، اکرم موسوی، باقر مومنی، آنا مهدی پور، آیدا مهرانی، بهناز مهرانی، آرش مهدی زاده، انور میرستاری، شاهرخ میرشاهی، علی میرفطروس، عباس میلانی، رضا ناصحی، آزاده ناظران، صبری نجفی، شکوه نجم آبادی، فرهاد نعمانی، مسعود نقره کار، شهین نوائی، داوود نوائیان، مریم نوری، علیرضا نوری‌زاده، پرتو نوری علا، حمید نوذری، بهمن نیرومند، پرویز هراتی نژاد، ناهید همت بلند، منوچهر یزدیان، جعفر یعقوبی، مهدی یوسفی.

John Baker
Egbert Mittelstät (Cologne)
Harry Marshal
Frank Mulligan
Bonita Papastathi (Paris)
Eva Maarika Schmitz (Cologne)

این متن برای کمساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، لیگ جهانی حقوق بشر، عفو بین الملل و دیگر سازمان های حقوق بشری فرستاده می شود.

امضاها ادامه دارد. اگر مایلید این متن را امضا کنید نام خود را به آدرس زیر بفرستید
iran.iraneazad@gmail.com




اخبار روز: 


امروز در اعتراض به حکم اعدام حبیب‏الله لطیفی ،دانشجو و فعال سیاسی کرد یک میتینگ اعتراضی در مقابل سفارت رژیم در برلن از طرف کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران و کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلن برگزار شد.
شرکت کنندگان در این آکسیون با محکوم کردن اعدام و سرکوب در ۳١ سال گذشته خواستار لغو فوری حکم اعدام علیه حبیب الله لطیفی و سایر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام و آزادی کلیه زندانیان سیاسی از جمله خانم نسرین ستوده، فریبرز رئیس دانا، رضا شهابی و جعفر پناهی شدند.
مقامات قضائی رژیم ایران عصر روز پنج شنبه به وکیل مدافع حبیب الله لطیفی اعلام کرده بودند که حکم وی در روز ٢۶ دسامبر به صورت قطعی به اجرا در خواهد آمد. جرم او طبق قانون مجازات اسلامی، محاربه اعلام شده است. اتهامی رایج علیه فعالین سیاسی بویژه فعالین کرد که رژیم اسلامی ایران از ابتدای به قدرت رسیدنش بکار می برد. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران ١٤ زندانی سیاسی کرد دیگردر خطر اعدام قرار دارند.

شرکت کنندگان با در دست داشتن پلاکارد هائی با مضمون توقف اعدام حبیب الله لطیفی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، جدائی دین از دولت ، لغو مجازات اعدام، ممنوعیت شکنجه، مرگ بر جمهوری اسلامی ایران و... به دادن شعار با این مضمون ها پرداختند.
از این آکسیون رادیو راه کارگر، صدای آمریکا، رادیو فردا ، رادیو زمانه و تلویریون برلن گزارش تهیه کرده اند.
فیلم های تهیه شده از این آکسیون را می توانید در یوتیوب ببینید.

www.youtube.com
www.youtube.com
www.youtube.com

کانون پناهندگان سیاسی ایرانی – برلین
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران – برلین
٢۵ دسامبر ٢٠١٠




اخبار روز: 


اخبار روز - گزارش دریافتی: حبیب الله لطیفی، دانشجوی جوان کرد که از ۱٣٨۶ در چنگال شکنجه گران جمهوری اسلامی اسیر است و ماه ها در زیر شدیدترین شکنجه ها قرار داشته، تمام اتهامات بیدادگاه رژیم را رد کرده است و نعمت احمدی وکیل لطیفی، دادگاهی که او را محاکمه کرده است فاقد صلاحیت می داند. با این همه ماشین کشتار رژیم جمهوری اسلامی طعمه تازه می طلبد و این بار حبیب الله لطیفی را نشانه کرده است.
در سراسر جهان ایرانیان با شنیدن ابلاغ دستور اجرای حکم اعدام لطیفی دست به اعتراض زدند. در پاریس نیز روز شنبه ۲۵ دسامبر، در سرمای چندین درجه زیر صفر ده ها تن از ایرانیان در میدان حقوق بشر این شهر گرد آمدند تا با اعتراض خود و همراه با دیگر ایرانیان آزاده در داخل و خارج کشور جلوی اجرای این حکم ناعادلانه را بگیرند.
شعارها عبارت بودند از :
لطیفی را ازاد کنید !
زندانیان سیاسی را آزاد کنید !
کشتار را در ایران متوقف کنید !
مرگ بر دیکتاتور
مر گ بر جمهوری اسلامی

در ساعت ۱۲ شب هم شش تن از جوانان ایرانی فعال حقوق بشر مقیم پاریس پس از آنکه با زنجیر خود را به میله های سفارت بستند اعلام اعتصاب غذا کردند. خواست آن ها لغو حکم اعدام حبیب الله لطیفی و آزادی او بود. تعداد دیگری از ایرانیان هم در همبستگی با اعتصاب کنندگان و برای اعتراض به سرکوب و کشتار در ایران در مقابل سفارت گرد آمدند.

پس از ساعتی پلیس فرانسه در محل حضور یافت. برای پایان دادن به این حرکت اعتراضی، به مدت بیش از یکساعت پلیس اعتصاب کنندگان و دیگر ایرانی ها را زیر فشار گذاشت. پس از صحبت های اولیه که بیشتر برای این بود که نیروهای کمکی برسند، پلیس ایرانیانی را که در اعتصاب شرکت نداشتند از اعتصاب کنندگان جدا کرده و به نوعی آنها را در محاصره گرفت. سپس با انبرهای عظیمی که آورده بودند زنجیر هایی را که اعتصاب کنندگان با آنها خود را به میله های سفارت بسته بودند قطع و زنجیرها را مصادره کرد.
پلیس پس از دور کردن ایرانیان از محل و راندن آنها به پیاده رویی در پنجاه متری سفارت، اعتصاب کنندگان را با ملایمتی پُرزور از زمین بلند کرده و خواست که از سفارت دور شوند.
اعتصاب کنندگان می‌خواستند که سفیر جمهوری اسلامی در محل حاضر شود تا آنها خواست خود را به او بگویند. پلیس با توضیح اینکه این مسئله در ساعت دو نصف شب ممکن نیست و این حرکت هم بدون اجازه از پلیس انجام گرفته از اعتصاب کنندگان خواست که فردا به اداره پلیس مراجعه کنند و با اجازه در محلی دیگر دست به اعتصاب بزنند. و در نهایت اعلام کرد اگر از سفارت دور نشوند مجبور خواهد شد که همه را دستگیر کرده و با خود ببرد. در این لحظه با اضافه شدن مرتب ماشین های پلیس، تعداد آن ها حالا به سه برابر تمام ایرانیان می رسید. اعتصاب کنندگان در مشورتی کوتاه تصمیم گرفتند در صورت لزوم یکشنبه حرکت خود را ادامه دهند.

در این مدت رادیو فردا، رادیو زمانه و آژانس خبری فرانسه در جریان این حرکت قرار گرفتند. رادیو فردا و آژانس خبری فرانسه در تماس تلفنی از این حرکت گزارش تهیه کرده و منتشر کردند. ایرانیان مبارز در آلمان، فرانسه و سوئد هم در جریان حرکت قرار گرفتند تا به نوبه خود خبر رسانی کنند و از طریق سایت ها و فیس بوک دیگران را در جریان این حرکت قرار دهند.

با آمید آزادی حبیب الله لطیفی و دیگر زندانیان سیاسی!




جرس:
درخواست سه تن از روشنفکران و نویسندگان کرد از رئیس قوه قضائیه برای
 جلوگیری از اعدام حبیب الله لطیفی در پی ابلاغ اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی در زندان مرکزی سنندج و قریب الوقوع بودنِ اجرایِ این حکم، و همزمان با درخواست های داخلی و خارجی برای توقف آن، سه تن از فعالان فرهنگی و سیاسی کرد طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه در خواست کردند لطیفی عفو یا پرونده وی مجددا مورد دادرسی واقع شود.

به گزارش جرس، متن نامۀ جلال جلالی زاده ، سید محمدوحید میرزاده و احسان هوشمند به صادق لاریجانی به شرح زیر است :
به نام خداوند بخشنده
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام
خبر اجرای حکم اعدام آقای حبیب الله لطیفی در روز یکشنبه 5/10/89 در زندان مرکزی سنندج پس از ابلاغ به وکیل نامبرده منتشرشد . وکیل پرونده ضمن ایراد ابهاماتی در روند دادرسی خواهان توقف اجرای حکم و ادامه دادرسی
در دادگاه های ذیصلاح شده است .
با توجه به آموزه های قرآن کریم و توصیه های اولیای دین بر اهمیت جان انسان ها ، به نحوی که ارزش و اهمیت نجات جان یک تن را برابر با نجات بشریت دانسته است، و نیز یادآوری تقارن زمانی اجرای حکم با ماه های حرام
و تلاش برای حفظ حرمت ماه های حرام، ایجانبان امضاکنندگان نامه را بر آن داشت از آن مقام قضایی درخواست نمائیم دستور توقف اجرای حکم نامبرده و اعاده دادرسی را صادر فرمایند.

ریاست محترم قوه قضائیه
مستحضرید یکی از وظایف اساسی مسئولان خشکانیدن زمینه های بروز خشونت از طریق سیاست های سنجیده با لحاظ نمودن مصالح و منافع ملی است . نظر به تأثیر منفی اجرای حکم اعدام درتقویت فضای خشونت آمیز در جامعه که در تقابل کامل با منافع ملی و همبستگی عمومی به ویژه در شرایط کنونی است، اینجانبان امضاکنندگان زیر از سر ایران دوستی و دینداری در خواست می نمائیم تا اجرای حکم اعدام آقای حبیب الله لطیفی متوقف و با تجدید نظر
در حکم و یا عفو و بخشش این زندانی جوان، دل های ایران خواهان ، دینداران ، انسان دوستان و عدالت طلبان را شاد نمائید .
والسلام
چهارم دی ماه ٨٩
جلال جلالی زاده ، سید محمدوحید میرزاده ، احسان هوشمند
گفتنی است امروز همچنین آیت الله العظمی بیات زنجانی، مرجع تقلیدِ مردمی، علاوه بر مخالفت با این اعدام، با توجه به ماه محرم، اعدام و کشتار در این ماه را "حرام" اعلام کرده بود.



تجمع شبانگاهی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس و رم و حمله به
 کنسولگری ایران در لندن
جرس: چندین ساعت مانده به اجرای حکمِ اعدامِ حبیب الله لطیفی، دانشجویِ زندانیِ کرد، و همزمان با تجمع شهروندان کرد در مقابل زندان سنندج، جمعی از ایرانیان مقیم فرانسه، شامگاه شنبه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس دست به تحصن زده و شش تن از آنان که در همین رابطه دست به اعتصاب غذا زده بودند، با زنجیر خود را به نرده های سفارت بستند، که بعد از ساعاتی، با مداخله پلیس فرانسه، به زور زنجیرهای آنان گشوده شد.
به گزارش منابع خبری جرس، اسامی متحصنینِ اعتصابی صباح نصری، آرش زمانی، امیر اردلان، علی شاکری،داود آزاد فر و بابک اکبری فراهانی می باشد، که بدلیل اعتراض به اجرایِ حکمِ اعدامِ لطیفی، خود را هم اکنون در سرمای سختِ پاریس، به نرده های مقابل نمایندگیِ جمهوری اسلامی بسته بودند.
درهمین ساعات در رم پایتخت ایتالیا نیز جمعی از فعالان و دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت ایران در ایتالیا تجمع کردند.
همزمان در لندن نیز، گروهی از معترضین به اجرایِ حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانیِ کُرد، با حمله ای شبانگاهی به کنسولگری جمهوری اسلامی در مرکز لندن، شیشه های آن محل را خُرد کرده و رنگ به درب و دیوار آن پاشیدند. 
 

 (گفتنی است تصاویر حملاتِ لندن، در صفحات فیس بوکی کنشگران و فعالان درج شده است.)
 اخباری نیز از تجمعات مختلف و مشابه در کانادا و سوئد رسیده است، که هنوز مورد تایید واقع نشده است.
همزمان صدها تن از مردم کردستان در مقابل زندان سنندج، خواهان توقفِ اجرای حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانی، حبیب الله لطیفی شده اند.
این دانشجوی رشتۀ مهندسی صنایع دانشگاه ایلام، قرار است ساعاتی دیگر در زندان سنندج اعدام شود و سازمان های جهانی و کنشگران حقوق بشری، خواستار توقف اجرایِ این حکم شده اند.




جرس:
ملاقات حبیب‌الله لطیفی با خانواده‌اش و تعویق اجرای حکم اعدام بنا بر وعده داده شده به خانواده و تجمع کنندگان مقابل زندان سنندج، خانواده حبیب الله لطیفی ساعتی پیش با وی در زندان دیدار کردند.
 به گزارش هرانا، خانواده این زندانی که از ساعت پنج بامداد مجددا در مقابل زندان در انتظار ریاست زندان برای اجرا کردن وعده خود به سر می بردند در ساعت 9 صبح موفق به دیدار حبیب الله لطیفی در زندان شدند.

الهه لطیفی ضمن تشکر و تبریک به مردم ایران خبر تعویق حکم اعدام این زندانی سیاسی را تائید کرده است.
 حبیب الله لطیفی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام در اول آبان سال 86 بازداشت و در اواخر سال 87 از سوی دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود.

دستگاه قضایی مصداق صدور چنین حکمی را وجود فیلم هایی از انفجار یک بمب صوتی در دستگاه موبایل و اعترافات وی اعلام کرده است این در حالی است که نامبرده در صحن دادگاه اعلام کرده است که اعترافات تحت شکنجه از وی اخذ شده است.
 



باید در بینش اداره کشور و کیفیت آن و بازسازی سیاسی و فکری مدیریت انقلاب و کشور تحولی به وجود آید
باید در بینش اداره کشور و کیفیت آن و بازسازی سیاسی و فکری مدیریت 
انقلاب و کشور تحولی به وجود آید
  جرس: آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری نجف آبادی "پدر معنوی ملت ایران " در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای از کج شدن راه انقلاب، انتقاد کرده است.
 به گزارش جرس، این مصاحبه در تاریخ دوم دی 1367 انجام شده است، یعنی دقیقا 22 سال قبل. این مرجع تقلید که در آن زمان قائم‌مقام رهبری بوده است در این مصاحبه تاکید کرده است: متاسفانه ما به جای عمل به ارزش‌ها، بیشتر شعار دادیم و به جای بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه روزبه‌روز نیروی عاقل و فعال آنان را ناراضی و منزوی و از صحنه کنار زدیم، قهرا کارمان به جایی رسید که برای حفظ خود ناچار باید عملا برخلاف شعارهای اولیه خود قدم برداریم و همه ارزش‌ها را فراموش کنیم.
آیت‌الله منتظری که کمتر از دوماه بعد از انتشار این مصاحبه توسط مرحوم آیت‌الله خمینی از سمت خود برکنار شد و هفت سال بعد از این مصاحبه به مدت 5 سال و 6 ماه در حصر خانگی به سر ‌برد، در این مصاحبه اظهار داشته است: برای ما باید ارزش‌ها و اهداف اصولی انقلاب، ملاک و اصل باشد نه حکومت کردن به هر قیمت.
متن کامل این مصاحبه نخستین بار در کتابی با عنوان "یادواره فجر" در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۶۷ به همت محمدجواد مظفر منتشر شد. در این کتاب علاوه بر مصاحبه با قائم مقام رهبری مصاحبه با سران وقت قوای سه گانه نیز به چشم می خورد. حضرات آیات آقایان سید علی خامنه ای رئیس جمهور، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس قوه قضائیه و شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی. اکنون بعد از 22 سال تحلیلهای هر چهار نفر خواندنی است. مقایسه دیدگاه آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با دیدگاه آیت الله منتظری بسیا ر عبرت آموز است. این مصاحبه سند ارزنده ای از مواضع حق طلبانه منتظری "در قدرت" است. لازم به ذکر است که این مصاحبه تاریخی در بخش ضمائم کتاب خاطرات آیت الله منتظری نیز برای بار دوم منتشر شده است
متن کامل این مصاحبه تاریخی به شرح زیر است:-
در چشمان‌اش فروغ ایمان و در نگاه‌اش یک دنیا عاطفه؛ در کلام‌اش همه اخلاص، در فریادش دردمندی و در قلب‌اش عشق به خدا و مردم؛ نگران انقلاب و آینده آن، نگران سرنوشت دین خدا. او از تبار صدیقین است و از سلسله آن خروشندگان علیه ظلم و بیداد. رفتارش درس اخلاق است. سنگ صبور دل‌های دردمند است. تواضع ذاتی‌اش به انسان شجاعت و جسارت می‌دهد که بگوید و بشنود از او. خانه‌اش پناه درماندگان است. چه باشکوه است وقتی می‌بینی آن روستایی، آن مرد ساده کوچه و بازار یا آن صاحب مقام هر دو به یک جور به آن خانه راه دارند که شاید اولی ساده‌تر، که او از میان مردم برخاسته، از میان آن سخت‌کوش مردمی که با دست‌های پینه‌بسته‌شان نان مردم را از دل خاک بیرون می‌کشند.
در هر دیدار و با هر کس او شروع می‌کند. در اولین برخورد کاری می‌کند که فاصله بزرگی و کوچکی درهم ریزد. با کلامی دوستانه یا طنزآمیز به ملاقات کننده جرات سخن گفتن می‌دهد. این کار از هر کس برنمی‌آید. او از یگانه فرزانگانی است که اخلاص در وجودش متبلور شده و ذاتی او.
قائم مقام رهبری است و فقیهی عالیقدر؛ عمری را بر سر آرمان خود گذاشته، به عهدی که با خدا بسته وفادار مانده و به راهی که پیموده و باید بپیماید ایمانی شگرف دارد.
ارزش‌ها برایش از همه چیز والاترند و دنیا همانند اسوه و الگوهای‌اش محمد وعلی صلوات... و سلامه علیه در نزدش بی‌مقدار.
درد تازیانه حکومت غدار را بر پشت دارد و طعم تلخ محبوس بودن در سیاه‌چال ستم‌شاهی را در ذائقه. او آگاه به زمان است و شکافنده احکام خدا، که او فقیه زمان خویش است.
متواضع، ساده، بی‌ریا، همه عشق و اخلاص و... بدینسان است که جرات می‌کنیم بپرسیم و او پاسخ می‌دهد. سوال‌هایمان را که سوال‌های نسل امروز است، می‌خوانیم؛ و از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان که راهگشا و گرمی‌بخش است آگاهی می‌یابیم. بخوانیم حرف‌های او را که از انقلاب سخن می‌گوید و از لزوم تحول در اندیشه راهنما. از نیاز به تزکیه صاحبان مقام و منزلت و از...
یادواره فجر مفتخر است که در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران منعکس کننده آخرین نظرات فقیه عالیقدر، قائم مقام رهبری حضرت آیت‌... العظمی منتظری پیرامون ۱۰ سوال اساسی و محوری انقلاب باشد. با این امید که توشه‌ای باشد برای اهل معرفت. انشاء...
در یک نگاه بی‌پرده و صادقانه این طور به نظر می‌رسد که "انقلاب اسلامی" نیز همانند بسیاری از انقلابات معاصر در تحقق شعارها و خواسته‌های اولیه ناموفق بوده و در مواردی ناگزیر از همان مسیر و شیوه‌ها استفاده کرده (مانند قبول روابط با غرب، پذیرش نظام بین‌المللی و...) که سایرین نیز بهره جسته‌اند. حال به نظر حضرت‌عالی اشکال اساسی در کجا است؟ آیا این نظر صحیح است که در جهان به هم پیوسته کنونی باید به جای "انقلاب" به "اصلاح" فکر کرد.
بسمه‌تعالی. اینکه دیده می‌شود انقلاب‌ها معمولا دچار آفت‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی می‌شوند و قهرا در تحقق اهداف اولیه و شعارهای اصولی خود موفق نمی‌شوند یک قانون جبری و الزامی الهی یا تاریخی نیست، بلکه معلول شیوه و عملکرد مسئولین و مدیران آن است. و در انقلاب ما چون هدف پیاده شدن موازین اسلامی و ضوابط دینی و اخلاقی و حفظ حرمت‌ها و حفظ حقوق محرومین بود و پشتوانه آن نیز ایمان و اعتماد مردم و هماهنگی همه اقشار ملت بود اگر همان هدف تعقیب می‌شد و همان ایمان و اعتماد مردم و هماهنگی آنان حفظ می‌شد به یقین انقلاب مسیر خود را طی می‌کرد و روزبه‌روز شکوفاتر می‌شد. ولی متاسفانه ما به جای عمل به ارزش‌ها، بیشتر شعار دادیم و به جای بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه روزبه‌روز نیروی عاقل و فعال آنان را ناراضی و منزوی و از صحنه کنار زدیم، قهرا کارمان به جایی رسید که برای حفظ خود ناچار باید عملا برخلاف شعارهای اولیه خود قدم برداریم و همه ارزش‌ها را فراموش کنیم.
بنابراین انقلاب یک واقعیت است و برای تغییر نظامات طاغوتی و استکباری چاره‌ای جز انقلاب و دگرگونی همه جانبه نیست و تنها اصلاح، چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ چون اساس این نظامات خراب است. گرچه میزان موفقیت و پیروزی همه جانبه انقلاب‌ها منوط به رشد فکری و عقلانی ملت‌ها، شیوه و عملکرد و صداقت مسئولین هر انقلابی می‌باشد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا مزاج جهان برای یک دگرگونی اساسی و انقلابی جهانی به دست حضرت صاحب‌الامر (عج) آماده گردد و نظامات شرک و کفر و استبداد به کلی واژگون و جای خود را به یک نظام الهی عادل بدهند انشاالله تعالی.
در چند سال گذشته شاهد تحولاتی در زمینه "اندیشه راهنمای" انقلاب و جمهوری اسلامی بوده‌ایم. قضاوت بسیاری آن است که برخی از آن‌ها عدول از موضع‌گیری‌های اولیه بوده است. آیا به نظر حضرت‌عای این تحولات، همان "اجتهاد مستمر" است یا تجدید نظر در اصول؟
بسمه‌تعالی. اصطلاح اجتهاد مستمر مربوط به اجتهاد فقهاء در احکام است که باید با پیشرفت‌های علمی و اجتماعی بشر همگام باشد تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای بشری در تمام مراحل و دوره‌ها باشد و خیال نشود که احکام اسلام منحصر به همان زمان‌های اولیه و دوران جهالت بشریت و نداشتن تمدن و صنعت و پیشرفت می‌باشد. در مورد اصول چه منظور، اصول اسلامی باشد یا اصول انقلاب اسلامی؛ باید توجه شود که در هر دو یک سری اصول ثابت و غیرقابل تغییر وجود دارد که باید دقیقا شناخته و تبیین گردد و در این گونه اصول هیچگاه تجدید نظر معقول نخواهد بود و یک سنخ مسائل فرعی و تطبیقی است که بر حسب مقتضیات زمان و شرایط تغییرپذیر است و در اجتهاد باید این دو سنخ مسائل از یکدیگر تفکیک شوند.
جنابعالی به کرات این نکته را گوشزد فرموده‌اید که میان "حفظ ارزش‌ها" بقای حکومت اسلامی باید اصالت را به حفظ ارزش‌ها داد.
الف) به نظر حضرت‌عالی اهم این ارزش‌ها در چه اموری تبلور پیدا می‌کند؟
ب) آیا تصور نمی‌فرمایید در صورت پای فشردن برای "حفظ ارزش‌ها" بقای حکومت اسلامی خدشه‌دار خواهد شد؟
پ) به هر حال در نهایت این مشکل را چگونه باید حل کنیم؟
بسمه‌تعالی. این معنی که برای ما باید ارزش‌ها و اهداف اصولی انقلاب، ملاک و اصل باشد نه حکومت کردن به هر قیمت؛ چیزی است که از روش و سنت پیامبر اسلام و حضرت امیر در زمان حکومت خود به خوبی به دست می‌آید و باید روش آنان برای ما الگوی عملی باشد و اینکه گاهی گفته می‌شود زمان ما را با این پیچیدگی شرایط و به هم پیوستگی دنیا و وجود انواع توطئه‌ها و حیله‌ها نمی‌توان به زمان پیامبر و حضرت امیر مقایسه نمود، یک انحراف و کج‌فهمی است. ارزش‌های اخلاقی و انسانی که ادیان و به خصوص اسلام برای تحقیق آن‌ها تشریع شدند چیزی نیست که قابل تغییر باشد عدالت، مساوات، حفظ حقوق و حرمت‌ها، خدمت بنوع، وفاء به عهد، صداقت، کرامت، فداکاری، عفو، گذشت و امثال این‌ها در هر زمانی مطلوب است و خواسته انسان‌ها می‌باشد. به علاوه با پیچیدگی شرایط فعالی دنیا ساختار ذهنی و فکری مسلمانان در شناخت و درک اسلام نیز قهرا پیچیده و عمیق خواهد شد و بر مقیاس همان پیچیدگی شرایط کنونی، مجتهدین و اسلام‌شناسان روز، دستورات و قوانین متنوع و پیچیده‌ای را بر اساس اصول ثابت و روشن اسلام که از قرآن و حدیث و روش معصومین (ع) استنباط می‌کنند برای اداره جوامع کنونی ارائه خواهند داد و ارزش‌های مورد سوال همان‌هایی است که به خاطر آن‌ها انقلاب کردیم و در شعارها به مردم وعده می‌دادیم و تشکیل حکومت و به دست گرفتن قدرت برای تحقق همین ارزش‌ها و اهداف است و به اصطلاح، حکومت وسیله است نه هدف؛ هدف حفظ ارزش‌ها است. و این معنی در کلمات حضرت امیر (ع) و امام حسین (ع) زیاد دیده می‌شود و مشی سیاسی آن حضرات از اول تا لحظه شهادت، در تمام مراحل و در برخوردها با اقشار مختلف و دشمنان گوناگون خود بهترین الگو برای ما می‌باشد.
آن حضرات در شرایطی قرار گرفتند که بین ماندن و حکومت کردن و یا حفظ ارزش‌های الهی و پایبندی با آن‌ها مخیر بودند ولی آنان حفظ ارزش‌ها را انتخاب نمودند و به همین دلیل روش آنان در تاریخ ماند و برای همیشه و همه افراد تا روز قیامت الگو و نمونه شد و گرنه اگر حکومت کردن ولو به قیمت مسامحه در اهداف و ارزش‌ها را انتخاب نموده بودند هیچ‌گاه در تاریخ اینچنین سرمشق و حرکت‌آفرین و تحول‌زا نمی‌شدند. به هر حال این مشکل یعنی انتخاب حکومت و یا ارزش‌ها را باید همانند پیامبر (ص) و حضرت امیر(ع) و امام حسین (ع) حل نمود و این معنی منوط به این است که اولا روش سیاسی و حکومتی آنان را درست بشناسیم و ثانیا عمل کنیم و واقعا سیره آنان را محور و الگوی فکری وو عملی خود قرار دهیم.
"شورای مصلحت نظام" که از سوی حضرت امام به منظور تصمیم‌گیری نهایی در حل مسائل کشور تشکیل گردیده است از دیدگاه‌ برخی همان "استحسان و مصالح مرسله است" که در بحث‌های فقهی اهل سنت مورد استناد می‌باشد. نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟
بسمه‌تعالی. شورای مصلحت از مقوله استحسان و مصالح مرسله نیست. این‌ها مربوط به شیوه‌های فقهی اهل سنت است. شورای مصلحت را از اول امام مدظله برای حکمیت بین مجلس و شورای نگهبان تعیین کردند؛ گرچه گفته شد بعدا محدوده آن را تعمیم دادند ولی به هر حال چون نهادی است بر خلاف قانون اساسی و بر اساس ضرورت‌های روز و جنگ تاسیس شد، باید همان‌گونه که حضرت امام در جواب نمایندگان فرمودند تمام کارها در آینده بر اساس قانون اساسی و حول آن انجام شود.
حضرت عالی در رهنمودهایی که ارائه فرموده‌اید از سویی به واگذاری نقش بیشتر به مردم و نیز حمایت از اقتصاد آزاد و تجارت آزاد تاکید فرموده‌اید. الزام این امر قبول بازار اقتصاد جهانی و نظام بین‌المللی است که امنیت و نیز امکان این مبادلات را فراهم می‌سازد؛ از سوی دیگر در مسائل مربوط به سیاست خارجی و جنبش‌های آزادی‌بخش حضرت‌عالی معتقد به مبارزه با امپریالیزم و تشکیل هسته‌های مبارزاتی به منظور ضربه زدن به منافع امپریالیست‌ها و حمایت بی‌دریغ از جنبش‌های آزادی‌بخش هستید. به نظر حضرت‌عالی این دو امر چگونه قابل جمع هستند؟
بسمه‌تعالی. مقصود از آزادی در تجارت، شیوه غربی آن نیست بلکه مقصود همان است که کرارا امام اشاره کرده‌اند که باید به مردم بیشتر بهاء داده شود و دولت خود را درگیر اموری که دست مردم است نکند و با نظارت و برنامه‌ریزی صحیح دست مردم را در تجارت و داد و ستد باز بگذارد و تنگ‌نظری نکند تا اولا استعدادهای مردمی به کار افتد و جریان تجارت رونق یابد و ثانیا دولت به کارهای اساسی خود برسد. البته این معنی منافاتی با کنترل بیشتر دولت در زمان جنگ و کمبود اجناس و احیانا کوپنی کردن بعضی چیزها که به اندازه نیاز موجود نیست ندارد. بنابراین مسئله حمایت از نهضت‌های اسلامی و تشکیل هسته‌های مقاومت در دنیا برای مبارزه با امپریالسیم هیچ ربطی و منافاتی با آزاد گذاشتن مردم در تجارت و تولید و تشویق آنان و دادن امکانات به آنان و برنامه‌ریزی نمودن برای صدور و ورود اجناس برحسب نیاز کشور و منافع اقشار مردم ندارد و خلاصه کلام این که در تولید و صنعت و توزیع به جا است دولت ناظر و کنترل کننده باشد نه مباشر.
عده‌ای را عقیده بر این است که از مبرمترین اقدامات در حوزه‌ها تغییر در ساختار آموزش آن‌ها است، به این معنا که ابزار موجود در سیتم آموزشی فعلی برای رسیدن به استنباط حکم منطبق بر نیازهای جهانی کنونی نیست. به زبان دیگر علوم انسانی مانند (اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی و...) را باید در نظام آموزش حوزه وارد کرد. حضرت‌عالی این نظر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بسمه‌تعالی. این معنی که ساختار آموزشی حوزه‌ها همزمان با نیازهای جدید و مکاتب گوناگون و تحولات علمی و صنعتی باید متحول شود و مسائل مستحدثه روز مورد تجزیه و تحلیل علمی و فقهی قرار گیرد؛ قابل شک نیست. البته نه به این معنی که از اهمیت فقه و اصول کاسته شود هرگز؛ فقه و اصول باید به همان اهمیت گذشته مورد توجه باشد ولی بسیاری از علوم دیگر که در گذشته مطرح نبوده هم، باید در بافت نظام آموزشی حوزه‌ها قرار گیرد تا حوزه‌ها بتوانند پاسخگوی نیازهای جدید و مشکلات تازه فکری و عملی جوامع باشند.
در مورد مسائل فقهی هم باید توجه شود که در گذشته فقهای عظام ما رضوان‌الله علیهم در فضای انزوا از سیاست و حکومت به اجتهاد و استنباط بسیاری از احکام پرداخته بودند دور بودن از حکومت و قدرت، بسیاری نکات و حقایق مربوط به آن را مورد توجه قرار نداده‌اند و در حقیقت کمتر درصدد ارائه فقه برای حکومت و اداره شئون مختلف زندگی مردم بوده‌اند گرچه مواد خام مسائل حکومت را با اشکال مختلف و در حد اختصار مطرح نموده‌اند. ولی چون از حکومت دور بودند در فکر چاره‌جویی و استنباط فقه حکومت و سیاست نبوده‌اند؛‌ و امروز با رفتن طاغوت و به وجود آمدن امید برای تشکیل حکومت اسلامی در همه ابعاد و زمینه‌ها وظیفه حوزه‌های علمیه، سنگین‌تر از گذشته می‌باشد و باید همه در زمینه آموزش کلی حوزه‌ها و هم در استنباط فقهی مسائل سیاسی و اقتصادی و قوانین حقوقی و جزائی و غیره یک تحولی به وجود آورد و مسائل جدید و مخل ابتلاء اعم از فکری و عملی به خصوص در دائر حکومت اسلامی از همان ماخذ و منابع اسلامی استخراج و استنباط گردد، اگر این مهم به شکل لجنه‌ای و گروهی شروع شود موفقیت و آثار مثبت آن بیشتر و دقیق‌تر خواهد بود.
به نظر جناب‌عالی آیا زمان آن نرسیده که یک تحول جدی و اساسی در سبک "رساله‌نویسي" از سوی مراجع به وجود آید؟ اگر چنین است، این تحول چگونه باید صورت پذیرد؟
بسمه‌تعالی. در مورد تحول در سبک رساله‌ها باید گفت اگر تحول در نظام آموزشی و شیوه فقهی و استنباط مسائل مستحدثه رخ داد قهرا در سبک رساله‌های علیمه همه تحولی مناسب با زمان و نیازهای جدید نسل معاصر با انقلاب رخ خواهد داد؛ انشاالله تعالی.
آن‌چه تاکنون مطرح بوده، این است که "تشخیص موضوع شان فقیه نیست" آیا با یکی شدن رهبری سیاسی و دینی همچنان می‌توان بر این اصل تکیه نمود؟
بسمه‌تعالی. با یکی شدن رهبری دینی و سیاسی، فقیه نیز از بعد اینکه یک فرد از جامعه می‌باشد می‌تواند در تشخیص موضوع دخالت کند و نظر بدهد. ولی با توجه به تنوع موضوعات مختلف و پیچیدگی آنها و نیاز به کارشناسی در اکثر موضوعات محل ابتلاء در حکومت اسلامی؛ باید فقیه در هر موضوعی به اهل خبره آن موضوع که از افراد عاقل و بی‌غرض متعهد و بصیر باشند مراجعه نمایند و از این لحاظ خود نیز می‌تواند با اهل خبره به مشورت و تبادل بنشیند و این معنی عملی نمی‌شود، مگر با دادن امکانات و آزادی اظهارنظر به خبرگان هر موضوعی و انتقال نظریات آنان به فقیه، تا او پس از اطلاع کامل از نظریات مختلف بتواند به نظری صائب در موضوعات برسد. در غیر این صورت از خطر اشتباه و دور ماندن از واقعیات جامعه و متضرر شدن مردم و بدبینی آنان به اسلام و روحانیت نباید غفلت شود.
تحولات سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف فکری و عملی، به اثبات نرسیدن ادعاها و شعارها، چندگانگی نظرات و... نوعی سرخوردگی و حیرت را در میان نسل جوان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند پدید آورده؛ با توجه به اینکه این وضعیت خطر مذهب‌گریزی و پوچی را به دنبال دارد چه توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای این معضل اجتماعی ارائه می‌فرمایید؟
بسمه‌تعالی. از اینکه نتوانستیم به تمام شعارها و اهداف انقلاب، جامه عمل بپوشانیم نباید مایوس شویم. باید به جای یاس و سرخوردگی به علل و رمز اصلی عدم موفقیت پی برد و چاره‌ای اندیشید. البته من به نسل جوان فداکار و انقلابی حق می‌دهم که بین آنچه به دست آورده با آنچه قرار بود به دست آورد و به او وعده می‌دادیم فاصله زیادی وجود دارد. ولی باید فکر کرد و جنگ مشکلات رفت و اگر هم ناخالصی و بی‌صداقتی و یا بی‌کفایتی می‌بیند مایوس نشود و از طریق جدال "باللتی هی احسن" افکار و نظریات خود را به مسئولین و دست اندرکاران کشور و انقلاب تذکر دهد. از مسئولین نیز انتظار می‌رود به این خطر بزرگ توجه نمایند و کاری نکنند که نسل جوان ما به کلی از دست برود و به جایی برسیم که اعتمادشان و ایمان‌شان را به طور کلی به روحانیت و انقلاب و یا خدای ناکرده به اسلام از دست بدهند و بدانند باید در دادگاه عدل الهی و تاریخ آینده جوابگو باشند.
برای مشکلات و نارسایی‌هایی که در ۱۰ سال گذشته به وجود آمده است عده‌ای به ذکر عوامل پرداخته‌اند؛ مانند: نارسایی اندیشه مذهبی برای اداره جامعه و حکومت اسلامی، عدم لیاقت کافی مجریان امور، به کارگیری شیوه‌های غلط، عدم حاکمیت واقعی مردم در سرنوشت سیاسی جامعه و نیز فشارهای بین‌المللی، به نظر حضرت‌عالی کدامیک از این عوامل نقش برجسته‌تری را ایفا کرده‌اند؟
بسمه‌تعالی. پنج عاملی که برای نارسایی‌ها و مشکلات کنونی برشمرده شد، هر کدام در جای خود درست و قابل توجه است. البته نارسایی اندیشه مذهبی را به این معنی باید گفت که چون فقه شیعه تاکنون برای حکومت و اداره جامعه مطرح نبوده، طبعا یک سری تنگناها و نارسایی‌هایی در آن وجود دارد که باید با بینش جدید حکومتی و انقلابی آن نواقص برطرف شود. البته آنچه مورد نیاز بشر می‌باشد به طور پراکنده در آیات و روایات ذکر شده که باید با بینش عمیق و انقلابی مورد بررسی و شناخت قرار گیرد و مسائل مورد ابتلاء حکومت اسلامی از آن‌ها و سیره پیامبره و ائمه اطهار استنباط گردد؛ و در مورد سایر عوامل باید گفت متاسفانه شیوه‌های غلط مدیریت کشور و نبودن کارها معمولا به دست اهلش و افراط و تفریط‌ها و خودمحوری‌ها و انحصارطلبی‌ها و خط بازی‌ها و گروه‌گرایی‌ها و حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها و بی‌اعتنایی‌ به مردم و ارزش‌های اصیل انقلاب، تاکنون بیشترین ضربه را به انقلاب زده است. که اگر تا دیر نشده جبران نشود دیگر قابل جبران نخواهد بود.
درست است که فشارهای بین‌ اللملی و جنگ تاکنون ضایعات و خسارات زیادی برای ملت و انقلاب ما داشته است. ولی اگر ما به همان وحدت کلمه اسلامی و ملی که قبل از پیروزی داشتیم برگردیم و انقلاب را در انحصار جناح خاصی قرار ندهیم و هر فرد و جناحی که با انقلاب و کشور و نظام و رهبری معتقد بود به فکرش بها و ارزش دادیم و تمام نیروهای خلاق کشور را به دور از تنگ‌نظری‌های گذشته در بها و ارزش دادیم و تمام نیروهای خلاق کشور را به دور از تنگ‌نظری‌های گذشته در بازسازی کشور سهیم نمودیم به یقین بر تمام مشکلات داخلی و خارجی فائق خوایم شد؛ و در این صورت دیگر دولت‌های بیگانه شرق و غرب چشم طمع به کشور و ذخائر و منابع آن نخواهند داشت؛ و ما می‌توانیم با اتکا به نیروی عاقله و فعال کشور از وعده و وعیدهای متخصصین و مشاورین خارجی بی‌نیاز باشیم.
بنابراین قبل از هرگونه بازسازی کشور باید در بینش اداره کشور و کیفیت آن و بازسازی سیاسی و فکری مدیریت انقلاب و کشور تحولی به وجود آید و این انتظاری است که همه اقشار و طبقات مردم از مقام معظم رهبری که تاکنون انقلاب را در لحظات حساس رهبری نموده‌اند دارند



اعدام در محرم و نظر آیت الله بیات زنجانی؛ حتی اعراب جاهلی هم در 
ماه حرام قتل و جنگ را تعطیل می کردند جرس: 
در حالی که کمتر از ده ساعت به اعدام حبیب الله لطیفی باقی مانده است، و با توجه به اینکه بر اساس نظر مسلمانان  در ماه محرم نباید خونریزی‌ای صورت گیرد، این پرسش به وجود می آید که چرا جمهوری اسلامی  در چنین ماهی اقدام به اجرایی شدن حکم حبیب الله لطیفی کرده است.  
 به گزارش جرس، برای آیت الله بیات زنجانی که در یک سال و نیم گذشته بارها به رفتار خلاف شرع حاکمیت در مواجهه با معترضان اعتراض نموده و حکومت نیز سایت این مرجع مردمی را در ایران فیلتر کرده است، این استفتا از سوی  خبرنگار جرس  ارسال شده است: "آیا اجرای حکم اعدام در ماه محرم مطابق اصول شرعی در حکومت اسلامی است؟"
پاسخ به این استفتا از طریق دفتر ایشان ارسال می شود که در آن ضمن تاکید بر اینکه باید در ماه های حرام از اقدام به کارهای نامتناسب با این ماهها اجتناب کنند، تاکید شده است : حتی اعراب جاهلی هم برای ماه های حرام حرمت قايل بوده اند.

متن پاسخ ایشان به شرح زیر است:"ماهها در قرآن، دوازده ماه است که چهار تای آنها حرام نامیده شده اند ؛ نکته جالب اینجاست که اعراب جاهلی برای ماههای حرام، حرمت قائل بوده، در این ماهها جنگ و قتال را تعطیل می کردند و یکی از رسومی که اسلام آن را به قبول کرده و امضا نموده است، همین موضوع ماههای حرام است .
کسانی که نوعی علقه به اسلام، فقه اسلامی و شریعت محمدی و علوی دارند، بایدحرمت این ایام را نگاهداشته و از اقدام به کارهای نامتناسب با این ماهها اجتناب کنند و با تدبیر ، جلوی سوء برداشت های احتمالی را بگیرند .
بنده معتقدم ادب دینی و قرآنی، اقتضا می کندکه انسان در رابطه با ماههای حرام، مثل مسجد الحرام عمل نماید و حریم آنها را حفظ کند."
لازم به ذکر است که هفته گذشته پس از حادثه انفجار در شهر چابهار، ۱۱ زندانی بلوچ در سیستان و بلوچستان اعدام شدند. این نکته‌ از طرف بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای مورد پرسش قرار گرفته است که چطور در ماه محرم که نباید خون فردی ریخته شود، کسانی را تحت عنوان "محارب" اعدام می کنند.
حبیب‏الله لطیفی دانشجو و فعال سیاسی کرد است که در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم اعدام این زندانی از سوی دادگاه تجدید نظر استان عینا تائید شد و روز پنج شنبه به صالح نیک بخت یکی از وکلای لطیفی اعلام شده است که روز یکشنبه پنجم دی ماه حکم این زندانی اجرا خواهد شد.

گفتنی است، خانواده حبیب الله لطیفی از تمام مردم خصوصا فعالان حقوق بشر و سازمانهای مرتبط خواسته اند که از هیچ تلاشی برای متوقف نمودن اجرای این حکم دریغ نکنند و سکوت در قبال وضعیت تمام فعالانی که به خاطر دفاع از کرامت انسانها به اعدام محکوم شدەاند را جایز ندانسته و دفاع از لطیفی و دیگر محکومان به اعدام را دفاع از انسانیت دانسته اند.

دکتر نعمت احمدی یکی از وکلای ایشان در گفتگویی با جرس، با بیان اینکه "بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون اجرا شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود"، می گوید: "درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند."


بيمه بيكاري كارگران نساجي كرمان قطع شد

خبرگزاری هرانا - دبير اجرايي خانه كارگر كرمان اظهار داشت: به دنبال اتمام مهلت پرداخت مقدري بيمه بيكاري به كارگران باقيمانده مجتمع نساجي كرمان اين كارگران براي تامين معاش و استفاده از مزاياي بازنشستگي دچار مشكل شده‌اند.
به گزارش ایلنا، عباس كاربخش گفت: در پي بروز بحران در واحدهاي نساجي كشور، تجمع نساجي كرمان در سال‌هاي گذشته تعطيل شده است. وي با بيان اينكه "در اين كارخانه نزديك به 700 كارگر مشغول به فعاليت بودند"، عنوان کرد: به دنبال بروز بحران و تعطيلي مجتمع نساجي كرمان، كارفرما با تمامي كارگران تسويه حساب كرد و در اين رابطه نزديك به يكصد نفر از كارگران به صندوق بيمه بيكاري معرفي شدند.
كاربخش افزود: در حال حاضر مدتي است كه مهلت پرداخت مقرري بيمه بيكاري به اين گروه از كارگران نساجي كرمان پايان يافته است.
دبير اجرايي خانه كارگر كرمان با بيان اينكه براي بازگشت به كار و اشتغال مجدد اين كارگران هيچ فرصت شغلي يافت نمي‌شود؛ تاكيد كرد: نساجي كرمان از مدت‌ها قبل به جمع كارخانه‌هاي تعطيل شده پيوسته است.
اين فعال كارگري خواستار رسيدگي مسوولان به وضعيت كارگران باقيمانده نساجي كرمان شد.



تعویق اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی

خبرگزاری هرانا – بنا بر وعده داده شده به خانواده و تجمع کنندگان مقابل زندان سنندج خانواده حبیب الله لطیفی با وی در زندان دیدار کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خانواده این زندانی که از ساعت 5 بامداد مجددا در مقابل زندان در انتظار ریاست زندان برای اجرای نمودن وعده خود بسر می بردند در ساعت 9 صبح موفق به دیدار حبیب الله لطیفی در زندان شدند.
الاهه لطیفی در گفتگویی کوتاه با هرانا ضمن تشکر و تبریک به مردم ایران خبر تعویق حکم اعدام این زندانی سیاسی را تائید کرده است.
حبیب الله لطیفی دانشجوی رشته صنایع دانشگاه ایلام در اول آبان سال 86 بازداشت و در اواخر سال 87 از سوی دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود.
دستگاه قضایی مصداق صدور چنین حکمی را وجود فیلم هایی از انفجار یک بمب صوتی در دستگاه موبایل و اعترافات وی اعلام کرده است این در حالی است که نامبرده در صحن دادگاه اعلام کرده است که اعترافات تحت شکنجه از وی اخذ شده است.



شکل گیری تجمع مجدد مردم در مقابل زندان سنندج

خبرگزاری هرانا – در پی اظهارات خسروی ریاست زندان سنندج مبنی بر عدم اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی در روز 5 دی ماه مردم سنندج از لحظاتی پیش مجددا در مقابل این زندان تجمع کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دست کم 100 تن از شهروندان همراه با خانواده این زندانی در مقابل زندان سنندج تجمع کرده و در انتظار پاسخ مسئولین در خصوص سلامتی حبیب الله لطیفی هستند.
گفتنی است، در ساعت 2 بامداد دست کم 300 تن از شهروندان برای مخالفت با حکم اعدام این زندانی سیاسی در مقابل زندان سنندج تجمع کرده بودند.


چهار نفر در اهواز اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - چهار زندانی که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر  و عمل منافی عفت بازداشت شده بودند، روز گذشته در زندان کارون اهواز اعدام شدند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان خوزستان، امروزحکم اعدام چهار نفر در محل زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.
براساس این گزارش «الف.ع» ، «ح.م» ، «ج.ج»  از سوی دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شدند و رای صادره درخصوص آنان، ازسوی دیوانعالی کشور تایید شد.
همچنین حکم اعدام «غ.ف» به جرم ارتکاب به عمل منافی عفت در محل زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.
در طی روز گذشته مجموعا هفت نفر در زندان های ساری، اهواز و ساوه اعدام شدند.


بازجویی در گذرگاه های ورودی به شهر سنندج

خبرگزاری هرانا – در پی اعلام تاریخ اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی نیروهای امنیتی و انتظامی اقدام به بازرسی و بازجویی از هموطنان کرد در گذرگاه های ورودی به شهر سنندج می کنند.
خانواده های برخی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج و خانواده های  و برخی از جانباختگان سالهای اخیر که قصد ورود به شهر سنندج  جهت شرکت در تجمع را داشته اند به گزارشگر هرانا گفتند "از ساعاتی پیش برای ممانعت از شکل گیری تجمعات اعتراضی در شهر سنندج نیروهای امنیتی اقدام به بازرسی و بازجویی از مسافران میکنند."
 گفتنی است، برخی از هموطنان از شهرهای اطراف سنندج برای مخالفت با اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی راهی این شهر شده اند و قصد شرکت در تجمع مقابل زندان مرکزی سنندج را داشتند.
گزارشات حاکی است علی رغم پراکنده شدن تجمع مقابل زندان همچنان برخی از شهروندان در اطراف زندان و در انتظار شنیدن خبر لغو حکم اعدام این زندانی بسر می برند.
شایان ذکر است، ریاست زندان سنندج برای ممانعت از ادامه تجمع مردم در بین تجمع کنندگان حاضر شده و اعلام کرد که حکم این زندانی اجرا نخواهد شد، این در حالی است که خانواده این زندانی از آن به عنوان حربه ای برای کاهش اعتراضات و اتمام تجمع یاد کرده اند.
الهه لطیفی خواهر این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد که در ساعت 4:30 مجددا با همراه پدر و مادرش به مقابل زندان خواهند رفت.


رئیس زندان سنندج: حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نخواهد شد

خبرگزاری هرانا – ریاست زندان مرکزی سنندج ساعاتی پیش در بین تجمع کنندگان حضور یافته و خواهان پایان تجمع شد و تضمین داد که حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نخواهد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خسروی رئیس زندان مرکزی سنندج با حضور در بین تجمع کنندگان خواهان پراکنده شدن تجمع کنندگان شد و با قسم یاد کردن اعلام کرد ساعت هشت صبح خانواده حبیب الله می توانند با وی ملاقات داشته باشند.
وی به تجمع کنندگان اعلام کرد که حکم اعدام این زندانی اجرا نخواهد شد.
تجمع کنندگان نیز با ضبط صدای ریاست زندان تجمع خود را برای دو ساعت به تعویق انداخته و اعلام کردند که تا دریافت خبر سلامتی این زندانی از ساعت چهار و نیم بامداد مجددا دست به تجمع خواهند زد.
گفتنی است، نیروهای امنیتی نیز برای پراکنده کردن تجمع کنندگان تهدید به بازداشت شهروندان معترض کردند که تاثیری در ادامه تجمع نداشت.
خانواده لطیفی اعلام کردند ساعت 4:30 بامداد مجددا به مقابل زندان مرکزی سنندج مراجعه خواهند کرد.



تجمع بیش از 300 تن از مردم در مقابل زندان سنندج

خبرگزاری هرانا – در پی اعلام زمان اجرای حکم حبیب الله لطیفی دانشجوی در بند کرد بیش از سیصد تن از مردم سنندج در مقابل زندان تجمع کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، تجمع کنندگان خواهان لغو حکم اعدام حبیب الله لطیفی هستند و به مسئولین امنیتی حاضر در تجمع اعلام کردند تا گرفتن پاسخ شفاف دال بر عدم اجرای حکم اعدام به تجمع خود ادامه خواهند داد.
گفتنی است، خانواده این زندانی نیز در بین تجمع کنندگان حضور دارند.
طبق اعلام مسئولین زندان حبیب الله لطیفی در ساعت شش و نیم صبح اعدام خواهد شد و خانواده وی عصر دیروز موفق به ملاقات با وی شدند.


آخرین ملاقات حبیب الله لطیفی با خانواده اش انجام شد

خبرگزاری هرانا - بعداز ظهر امروز، شنبه چهارم دی ماه، خانواده ی حبیب الله لطیفی موفق شدند با این زندانی سیاسی محکوم به اعدام ملاقات کنند.
خواهر حبیب الله لطیفی در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر "هرانا" با اعلام این خبر افزود که مسئولان زندان به ایشان یادآور شدند که با توجه به قرار بر اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی در ساعت 6:30 صبح یکشنبه، این آخرین ملاقات ایشان با وی بوده است.
خانم لطیفی با بیان اینکه حبیب الله از اینکه قرار است حکم اعدام وی به اجرا در بیاید بی خبر بوده و ایشان در این ملاقات وی را از این مهم با خبر کرده اند گفت: روحیه ی برادرم پس از شنیدن این خبر بسیار خوب بود و با اشاره به این نکته که هر کسی سرنوشتی دارد، ما را دلداری می داد.
وی افزود: برادرم با شنیدن این خبر از بوفه ی زندان بسته ای شکلات خرید تا به گفته ی خودش آخرین هدیه اش، قبل از اجرای حکم، به سایر هم بندیان اش را آماده کرده باشد.
خواهر حبیب الله لطیفی در پاسخ به پرسش گزارشگر هرانا مبنی بر اینکه وکلای این زندانی سیاسی چه اقداماتی در جهت جلوگیری از حکم وی انجام داده اند، گفت: آقایان صالح نیکبخت و نعمت احمدی تاکنون جلسات متعددی با مقامات قضایی کشوری و استان برگزار نموده اند که جواب این پیگیری ها از سوی مسئولین هنوز اعلام نشده است.
علی رغم اینکه این گفتگو در دقایق پایانی شنبه شب صورت گرفت، خانم لطیفی از ادامه ی پیگیری های هر دو وکیل برادرش خبر داد.
شایان ذکر است که خانواده ی حبیب الله لطیفی از ساعاتی دیگر(2 بامداد یکشنبه 5 دی ماه) قرار است در مقابل در زندان مرکزی سنندج حضور یابند.


دو نفر در زندان ساوه اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام دو زندانی در زندان ساوه به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر سحرگاه امروز شنبه 4 دی ماه اجرا شد.
به گزارش ایسنا، احمد امینی سنگر و حسن داوطلب اسامی اعدام شدگان امروز در این زندان بوده اند که در محوطه زندان ساوه اعدام شدند.
صبح امروز هم چنین یک تن در شهرستان ساری اعدام شده است و یک تن نیز در تهران به اعدام محکوم شد و فردا نیز حبیب الله لطیفی در زندان سنندج اعدام خواهد شد.


بازداشت فعالان جنبش سبز در شهرستان بهبهان

خبرگزاری هرانا - پس از حوادث ۱۶ آذر ماه سال جاری، “حجت‌الله نخستین” و “جواد ابوعلی” دو نفر از فعالان اجتماعی شهرستان بهبهان دستگیر و به زندان همین شهرستان منتقل شدند.
به گزارش خبرنگار کلمه این دو نفر که از حامیان میرحسین موسوی هستند، از دو هفته پیش دستگیر شده‌اند. اتهام این دو نفر، توزیع روزنامه کلمه و سی‌دی‌های جنبش سبز در شهرستان بهبهان عنوان شده است. آنها پس از دو هفته بازجویی، دیروز به بند عمومی زندان بهبهان منتقل شده‌اند.
همچنین طبق اخبار رسیده به کلمه، پس از وقایع شانزدهم آذرماه سال جاری، هزاران تراکت و سی‌دی درباره جنبش سبز و فراخوان برای حضور دانشجویان در روز دانشجو و حمایت از مجید دری، دانشجوی تبعید شده به این شهر، در میان مردم بهبهان توزیع شده است.
مسئولان زندان همچنین از هرگونه ارتباط این دو فعال جنبش سبز با مجید دری، دانشجوی ستاره‌دار که چندی پیش به این زندان تبعید شده است، جلوگیری می‌کنند. آنها به این دو گفته‌اند اگر با مجید دری صحبت کنید، عواقب ناگواری در انتظارتان خواهد بود.
مجید دری، دانشجوی ستاره‌دار، از ۲۵ مهرماه امسال و به دنبال اجرای حکم ۶ سال تبعید خود، به زندان شهرستان بهبهان تبعید شده است و هم اکنون در شرایط بسیار سختی دوران زندان در تبعید خود را می‌گذارند.