۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

خشم تندروها از واکنش ۱+۵ به دیپلماسی جلیلی

گزارش های وارونه از مذاکرات بی فایده

پس از ادعاهای هواداران دولت درباره "غلبه منطق هیات ایرانی بر فضای مذاکرات ژنو"، "محاکمه غرب  توسط دکتر جلیلی در مذاکرات 1+5" و... که به تیترهای اصلی نشریات تندروان تبدیل شده بود، گزارش ها حاکی از آن است که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی،اجازه یافته تا بهمن ماه که نشست دیگری در استانبول برگزار می شود، نگرانی های جامعه جهانی را برطرف کند و به مسیر مذاکره باز گردد. برغم این توافق رسمی،سایت های افراطیون نوشته اند غرب به بسته پیشنهادی ایران که به ادعای فارس شامل خلع سلاح اسرائیل، حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی اتمی و پایان تحریم هاست، توجه کرده است.
بی نتیجه بودن نشست ژنو، آنهم پس از آنکه جلیلی به جای بحث بر سر مسائل اصلی، به مقولاتی چون حقوق بشر در غرب و ماجرای ترور استاد دانشگاه بهشتی پرداخت و سرویس های امنیتی دو کشور از 6 کشور حاضر در اجلاس را به دست داشتن در آن متهم کرد، زمانی خود را نشان داد که در پایان روز دوم مذاکرات، کاترین اشتون حاضر به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلیلی نشد و با انتشار بیانیه ای از "لزوم توجه ایران به  نگرانی های جامعه جهانی" سخن گفت.
عدم حضور وی در کنفرانس مشترک خبری با جلیلی و نیز متن بیانیه وی با خشم گسترده رسانه های تندرو در تهران مواجه شده تا حدی که رجا نیوز این اقدام اشتون را به "فرار" و بیانیه اش را به "گاف خانم ناشی" تشبیه کرده است.
جلیلی نیز، آنطور که خبرگزاری های داخلی و از جمله ایلنا نوشته اند، از بیانیه اشتون خشمگین شده و آن را "غیر قابل قبول" دانسته است.
جلیلی که  مورد حمایت رسانه های افراطیون است و این رسانه ها تعابیری چون "دیپلمات برجسته" و "مرد شجاع هسته ای" را در باره وی به کار می برند، گفته است: "بیانیه خانم کاترین اشتون پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 با محتوای مذاکرات و توافقات انجام شده منطبق نیست. اشتون پس از پایان دور سوم گفت وگوها تاکید کرد که مذاکرات آتی با 1+5 در استانبول گفتگو بر مبنای همکاری حول نقاط مشترک خواهد بود واین نشان می دهد اظهارات کاترین اشتون درباره محوریت موضوع هسته‌ای در مذاکرات با محتوای مذاکرات منطبق نیست".
سایت آفتاب نیز در گزارشی از نشست خبری جلیلی در ژنو، به نقل از وی نوشت: "نکته مورد توافق ما یک جمله بیشتر نبود که آن جمله این است: گفت‌ وگو برای همکاری حول نقاط مشترک. هر چه غیر از این اعلام شده باشد مورد قبول ما نیست چون توافقی نشده است".
سه دور مذاکره و ادعای "غلبه منطق ایران بر نشست ژنو" و "محاکمه غرب" در حالی به اعتراف جلیلی تنها با توافق بر "یک جمله" همراه بوده است که بر خلاف تبلیغات رسمی، در زمان مذاکرات، کاترین اشتون در بیانیه ای اعلام کرد: "ما تقريبا دو روز گفت‌و‌گوهاي مفصل و اساسي داشتيم كه متمركز بر برنامه‌ هسته‌ ای ايران و لزوم پايبندی ايران به تعهدات بين‌المللي‌اش بود.كشورهايي كه من نماينده‌  آن‌ها هستم در جست‌وجوی راه‌حل نگراني‌های جامعه بين‌المللي درباره برنامه‌ هسته ای ايران، كه هدف محوري اين گفت‌و‌گوهاست، متحدند. ما حقوق ايران را به رسميت مي‌شناسيم اما بر عمل به تعهداتش اصرار مي‌ورزيم. ما براي پرداختن و جستجوي فصلي مشترك در خصوص ديگر مسايل مورد علاقه متقابل آماده‌ايم. ما و ايران درباره تداوم اين مذاكرات در اواخر ژانويه در استانبول توافق كرديم در آن‌جا ما قصد داريم درباره  ايده‌های عملي و راه‌های همكاری در جهت حل نگراني‌های محوری ما درباره‌ مساله هسته‌ ای مذاكره کنیم".
این بیانیه خشم تندروهای جمهوری اسلامی را برانگیخت تاجایی که سایت رجا نیوز اشتون را به "تحریف"، "فرار" و "ناشی گری" متهم و تهدید کرده است که انتشار این بیانیه برای او "گران" تمام می شود.
رجانیوز نوشته است: "به نظر مي‌رسد اين ناشي‌گري جديد خانم اشتون كه احتمالاً براي حفظ آبروي شش كشور پس از ناكامي در تحميل دستور كار مشخص به ايران تدارك ديده شد، براي وي و طرف‌هاي مقابل گران تمام خواهد شد".
رجانیوز افزود: "اشتون در حالي سلسله مطالبي را كه بيشتر شبيه آرزوهاي وي است، به‌عنوان توافقات ميان ايران و 1+5 بيان كرده كه او بر خلاف روال هميشگي مذاكرات كه طرف‌هاي مذاكره در يك نشست خبري مشتركات اهداف‌، نتايج و توافقات را بيان مي‌كنند، براي اينكه تحريف‌هايش معلوم نشود، در نشست خبري با دكتر جليلي حاضر نشد و جداگانه بيانيه‌اي را قرائت كرد".
این سایت نزدیک به دولت که توسط فاطمه رجبی، نویسنده کتاب "احمدی نژاد معجزه هزاره سوم" و همسر غلامحسین الهام اداره می شود، در پایان می نویسد: "به نظر مي‌رسد اشتون براي  حفظ آبرو دست به اين تحريف زده تا پس از آنكه در جريان سه دور مذاكره منطق هيات ايراني به‌طور كامل بر جريان گفت‌وگوها غلبه داشت و توافق نوشته شده نيز حاكي از اين موضوع است، او به نوعي در مقابل پرسش‌هاي طرف غربي در زمينه هدايت نامناسب مذاكرات، فرافكني كند، اما اين گاف جديد ديپلماتيك، در واقع تأييد كننده گمانه‌هاي مبني بر ناپختگي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا است چرا كه وي با تحريف توافق مكتوب و مشروح مذاكرات، عملاً  دست طرف ايراني را براي برجسته كردن محورهايي مانند بي‌اعتمادي به غرب و بي‌اعتقادي آن‌ها به دستيابي به توافق سازنده بازتر مي‌كند. همچنين انتظار مي‌رود طرف ايراني، متن مكتوب و امضا شده توافق را به‌منظور رسوا كردن خانم اشتون و محور انگليسي كوپر- ساورز كه خط دهنده‌هاي اصلي به او در اين سناريو هستند، منتشر كند".
یک "منبع آگاه" نیز در برابر اصرار خبرنگار فارس به موضوع انتشار متن مذاکرات گفته است: "بله متن قابل انتشار است".
در همین حال، سایت خبرآنلاین مجموعه گزارش های منتشر شده درباره مذاکرات ژنو در خبرگزاری های بین المللی را بازتاب داده که طی آن جزئیات بیشتری درباره این نشست به دست می آید.
بنا به گزارش خبرآنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات امریکایی حاضر در نشست ژنو گفته است: "ایران باید غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و این هنوز موضع 1+5 است.  مذاکرات را ثمربخش توصیف نمی‌کنم، اما این یک شروع است. مشکلاتی از این دست قرار نیست دو روزه حل شود، مسألۀ ساده‌ای نیست. با توجه به تاریخ شما نمی‌توانید خوش‌بین باشید، اما انجام این کارها با هدف ناکامی صورت نمی‌گیرد. مشکل این است که سطح اعتماد پایین است".
بنا بر این گزارش نتیجه دیپلماسی حماسی جلیلی، آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته چیزی جز ادامه اختلافات نبوده است: "نمایندگان ایران و 1+5 ماه آینده میلادی در حالی در استانبول مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که با اختلاف‌نظر ژنو را ترک گفته‌اند".



گزارشي از وال استریت کمک ایران به بازسازی اسرائیل

پیروزی در جنگ سنگ مرمر

چارلز لوینسون

محمود احمدي نژاد، یک بار اسرائیل را تهدید کرد که از روی نقشه جهان محو مي شود. اما درحالی که جمهوري اسلامي در فکر نابودي اسرائیل است، در بازسازي این کشور همکاري مي کند.
معلوم شده است که با وجود تحریم کامل ایران، سنگ مرمر ایران در ساختمان هاي مهم اسرائیل بکار رفته است.
لابي آسمان خراش و نماي بیروني دفتر مرکزي بانک لئومي که یک بانک دولتي است با هزاران فوت سنگ "گوهره"، که رنگ آن بژ- خاکستري است، فرش شده است. این سنگ فقط در لرستان ایران وجود دارد.
سنگ مرمرهای ایرانی  در سنگ فرش پارک صنعتی جدید در مجاورت فرودگاه بن گوریون نیز به کار رفته است. همچنین از این سنگ در گاردن تاور استفاده شده است که در سال 2003 توسط یکي از برجسته ترین معماران اسرائیلي، ایلان پیوکو، ساخته شد.
این هجوم پنهان باعث خشم اسرائیلی هائی شده  که درمورد خطرات معامله با دشمن هشدار مي دهند.
اودد تیرا، افسر بازنشسته اسرائیلي و تشویق کننده حمله نظامي اسرائیل به ایران به دلیل برنامه هاي مشکوک این کشور، معتقد است: "زماني که با سنگ هاي ایراني ساختمان سازي مي کنید، ماشین نظامي این کشور را مورد حمایت مالي قرار مي دهید. این عین خودکشي است."
منتقداني چون ژنرال تیرا که سابقا رئیس انجمن ساختمان سازي اسرائیل بود، به تحریم هایي اشاره دارد که بلافاصله بعد از انقلاب سال 79  ایران، آغاز شد.
با وجود این سابقه و دور جدید تحریم هاي بین المللي علیه برنامه هاي اتمي ایران، تجار سنگ اسرائیل بطور آشکار سنگ مرمر ایران را معامله مي کنند که در رنگ و مقاومت، منحصر بفرد است.
آوي یروشالمي، صاحب مرمر اسرائیل که یکي از بزرگترین عمده فروشان سنگ در اسرائیل است، مي گوید:«رنگ مرمر ایران به رنگ قهوه است و در هیچ جاي دیگري پیدا نمي شود. برخلاف مرمر هایي که رنگ بژ دارند و مقاومتشان کم است، گوهره مقاومت بالایي دارد".
به گفته تجار سنگ اسرائیل و ترکیه، واسطه ها براي دور زدن تحریم اسرائیل، سنگ ها را در ترکیه با مدارک تقلبي بسته بندي مي کنند.
درسال 2009، اسرائیل 22.6 میلیون دلار مرمر و سنگ آهک از ترکیه خریداري کرده است که این مقدار به گزارش اتاق بازرگاني اسرائیل، دو سوم واردات سنگ مرمر اسرائیل است.
راهي براي دانستن اینکه چه مقدار از این سنگ ها متعلق به ایران است وجود ندارد زیرا واردات مرمر از نوع سنگ مشخص نمي شود. فروشندگان مرمر در اسرائیل اما، مي گویند این مقدار قابل توجه است.
یالي اتزیون، مدیر مرمر آریل، فروشگاه سنگ مرمري در شمال تل آویو، مي گوید: "من دوست ندارم سنگ مرمر ایران را بفروشم، آنها دشمن ما هستند، اما همه خواهان این سنگ هستند."
او مي گوید: "صاحب خانه ها این سنگ را در همه جا بکار مي برند از سالن تا حمام و آشپزخانه."
معادن سنگ مرمر در اسرائیل اکثرا در محله هاي فلسطیني نشین در کرانه باختري هستند که این موضوع اسرائیل را در موقعیت دشواري قرار داده است.
با وجود نزدیکي، خریداري سنگ از فلسطیني ها براي بسیاري از اسرائیلي ها بعد از چند دهه درگیري بر سر زمین هایي که هردو طرف آن را متعلق به خود مي دانند، قابل هضم نیست.
رنگ زیبا و مقاومت گوهره است که همه خواستار آن هستند. همچنین این سنگ علیرغم مشکلات لژستیکي که به دلیل تحریم هاي اسرائیل وجود دارد  همچنان یکي از ارزان ترین مرمرهاست.
مرمر ایراني 250 شکل، درحدود 70 دلار در هر متر مربع بفروش مي رسد. این قیمت پایین تر از سنگ هاي پرفروشي چون مرمر اسپانیایي است که هر متر مربع آن 430 شکل و یا مرمر سفید یوناني که 1665 شکل بفروش مي رسد.
این تجارت آنقدر بزرگ نیست که در سرمایه هاي ایران تاثیر داشته باشد اما توسط مقامات امنیتي جنگ طلب اسرائیل و تجار داخلي و رسانه ها بزرگنمایي شده است.
سخنگوي گمرک اسرائیل مي گوید ماموران گمرک غالبا به محموله هاي سنگ که از ترکیه وارد مي شود، مشکوک مي شوند، اما نمي توانند واردات مرمر ایران را متوقف کنند زیرا ثابت کردن اینکه این سنگ ایراني است یا مدارک صدور آن جعلي است، دشوار است.
طبق قوانین اسرائیل، کساني که تحریم هاي اسرائیل در برابر ایران را نقض مي کنند، شامل جریمه مي شوند این جریمه ممکن است نقدي باشد یا منجر به یک تا دو سال زندان بشود.
مرمر هاي ایراني موجب سرافکندگي بنجامین نتانیاهو است، زماني که آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا همه با هم تحریم هاي جدیدي براي ایران در نظر گرفته اند.
مقامات آمریکایي بزرگترین شرکاي تجاري ایران در منطقه را مورد تهدید قرار داده اند و این شامل چین و روسیه هم مي شود که با ایران تجارت دارند.
گابي بار، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقاي شمالي وزارت صنایع و تجارت اسرائیل مي گوید که آمریکایي ها ایران را تحریم کرده اند و ما از آنها خرید مي کنیم. این اصلا جالب نیست.
این فقط اسرائیلي ها نیستند که سنگ گوهره را ستایش مي کنند. تجار ترک مي گویند در اروپا و آسیا و کشورهاي حاشیه خلیج فارس مشتري هاي زیادي دارند.
دفتر استوارت لوي، کسي که براي نظارت بر تحریم ایران از سوي خزانه داري آمریکا تعیین شده است، در مورد قاچاق مرمر ایراني هیچ نظري نداد.
اما شکسته شدن تحریم هاي آمریکا توسط اسرائیل موضوع تازه اي نیست. این کشور درمورد تحریم پسته تنبیه شده بود اما اجناس ایراني در اسرائیل به سادگي پیدا مي شوند.
یک اغذیه فروش در بیت المقدس به مشتري هایي که آشنا هستند، خاویار ایراني مي فروشد. مغازه داران مي گویند او مایحتاجش را از تجار فلسطیني مي گیرد که این اجناس را از اردن وارد مي کنند.
ممکن است بعضي از مقاطعه کاران و شرکت هاي ساختماني ندانند که مرمري که در ساختمان هایشان بکار برده اند، اصالتا ایراني است.
مسئله استفاده از مرمر ایراني در بانک لئومي، ابتدا در ماه اوت توسط یک روزنامه اسرائیلي برملا شد اما مقامات بانک این موضوع را تکذیب کردند. ساخت این موسسه در سال 1902 توسط تئودور هرتسل بنیانگذار جنبش سیاسي صهیونیزم، آغاز شد.
یکي از سخنگوهاي بانک همچنان وجود سنگ هاي ایراني را انکار مي کند و مدرک مهمي را ارائه داده است و مي گوید این مرمر ها از یونان وارد شده است.
الیزا بن نون، معاون شرکت سنگ مرمر الوني که در سال 2007 شرکتي که مرمر هاي بانک را تهیه کرده بود، خریداري کرد معتقد است که مرمر بکار رفته در ساختمان بانک گوهره ایران است.
الوني از تاجر ترکي سنگ مي خرد که مي گوید دستکم هفت خریدار اسرائیلي دارد که سالانه 800 تن سنگ مي خرند.
فروشندگان ترک نیز، سنگ ها را از شرکت سنگ اطلس مي خرند که در دبي و در اصفهان شعبه دارد. این شرکت سنگ هایش را از فروشندگان دولتي یا خصوصي مي خرد.
آقاي بصیري مي گوید: "من به ترکیه و چندین کشور دیگر سنگ مي فروشم. اینکه این سنگ ها از آنجا به کجا مي رود را من نمي دانم برایم مهم نیست."

وال استریت جورنال، 7 دسامبر


حملات دامنه‌دار اینترنتی به مؤسسه‌های مالی جهان در حمایت از ویکی‌لیکس

مسترکارد در بیانیه‌ای گفته که حملات اینترنتی علیه سایت آن تأثیر 
اندکی بر خدمات اینترنتی این مؤسسه داشته است.

در پی مسدود شدن حساب‌های بانکی سایت ویکی لیکس، هکرهای اینترنتی حملات دامنه‌داری را علیه سایت‌های ویزا و مسترکارد صورت داده‌اند و در تازه‌ترین مورد، پایگاه اینترنتی دولت سوئد برای ساعت‌ها از کار افتاد.
گزارش‌ها حاکی است که هکرهای هوادار سایت ویکی‌لیکس روز چهارشنبه برای انتقام گرفتن از مؤسسه‌های اعتباری ویزا و مسترکارد به دلیل مسدود کردن حساب‌های این سایت، پایگاه‌های اینترنتی این دو مؤسسه را با اختلال روبه‌رو کردند.
گروه «آنونیموس» یا «ناشناخته» می‌گوید که پایگاه های دو مؤسسه ویزا و مسترکارد را هدف قرار داده و همچنین سایت یک بانک سوئیسی را به دلیل بستن حساب جولین آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، از کار انداخته است.
در پیامی که این گروه در توئیتر منتشر کرد گفته شده که هکرهای وابسته به آن، سایت «ویزا دات کام» را با نام «ویکی لیکس» از کار انداخته‌اند.
یکی از سخنگویان آنونیموس که خود را «کولد بلاد» معرفی کرده به رادیو چهار بی بی سی گفته است: «آنونیموس شرکت‌های مهمی را که به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اند با ویکی لیکس کار نکنند هدف حمله قرار داده است. برخی از این شرکت‌های مهم، آمازون، مسترکارد، ویزا و پی‌پل هستند.»
وی افزوده است: «آنچنان که من می‌بینم، این حملات پایان نیافته بلکه قوی‌تر نیز شده است. بسیاری از مردم در حال پیوستن به این کارزار هستند، کاربران بیشتری داوطلبانه در حال بارگذاری ابزارهای «بات نت» هستند که باعث می‌شود حملات داس (امتناع از خدمات) افزایش یابد.»
حملات اخیر پس از آن صورت گرفت که سایت ویکی لیکس اعلام کرد برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند کمک‌های مالی است ولی مؤسسه‌های ویزا و مسترکارد امکان ارسال پول به حساب‌های این سایت را مسدود کردند.

حملات روز چهارشنبه

هکرها سایت خدمات بانکی اداره پست سوئیس با نام «سوئیس فاینانس» را نیز در روز چهارشنبه مورد حمله قرار دادند. این بانک پیشتر گفته بود که یک حساب آسانژ را به دلیل دادن «اطلاعات غلط» مسدود کرده است.
گزارش‌ها حاکی است که حملات یاد شده، این سه سایت را در روز چهارشنبه از کار انداخت.
با این حال، مسترکارد در بیانیه‌ای که برای بی بی سی ارسال کرده است گفته که این خرابکاری‌ها تأثیر اندکی بر خدمات اینترنتی آن داشته است.
مسترکارد گفته است: «اگرچه در برخی از خدمات ما اختلال‌هایی بروز کرده است ولی کاربران در سطح جهان می‌توانند در امنیت به مبادلات مالی خود ادامه دهند.»
برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که وب سایت سارا پیلین نیز هدف حمله اینترنتی قرار گرفته است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که خانم پیلین گفته بود: «باید آسانژ با همان حساسیتی تحت تعقیب قرار گیرد که گروه القاعده و رهبران طالبان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.»
از سوی دیگر، روزنامه سوئدی «آفتون بلات» گزارش داده که سایت رسمی دولت سوئد از نیمه شب پنجشنبه برای ساعت‌ها از کار افتاد.
این روزنامه همچنین نوشته که هکرهای طرفدار ویکی لیکس وب سایتی مشابه پایگاه اینترنتی وزارت دادگستری سوئد ایحاد کرده‌اند که پس از مراجعه کاربران، آنها را به سایت ویکی‌لیکس ارجاع می‌دهد.
سوئد با صدور حکم جلب برای جولین آسانژ به اتهام تجاوز جنسی در مرکز اخبار بین‌المللی قرار گرفته است.
سایت «پی‌پل» نیز که هفته گذشته ارسال پول به حساب‌های ویکی لیکس را ممنوع کرده بود در تعطیلات آخر هفته هدف کارزار اینترنتی گروه «آنونیموس» قرار گرفته بود.
این گروه با تأکید بر اینکه حملات ادامه خواهد یافت از به کارگیری چهار هزار خرابکار اینترنتی برای ایجاد اختلال و از کار انداختن سایر سایت‌ها خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنونیموس می‌گوید: «هر کسی که برنامه‌ای بر ضد ویکی لیکس دارد در مرکز حملات ما قرار خواهد گرفت.»
در همین حال، کریستین هرافسون، سخنگوی ویکی‌لیکس گفته که هکرها هیچ ارتباطی با این وب سایت ندارند.
وی اظهار داشت: «ما هیچ ارتباطی با این آنها نداریم و این تصمیمی است که از سوی آنها اتخاذ شده است. این بخشی از پاسخ مخاطبان است.»
از سوی دیگر، یک شرکت ایسلندی گفته است قصد دارد به خاطر مسدود شدن حساب ویکی‌لیکس در مؤسسه اعتباری ویزا، از این مؤسسه شکایت کند.
شرکت ایسلندی دیتا سل، که تأمین‌کننده پرداخت‌های آنلاین برای وبسایت‌های مختلف است، با صدور بیانیه‌ای کمپانی «ویزا یوروپ» را متهم کرد که «تحت تأثیر فشارهای سیاسی» حساب ویکی‌لیکس را مسدود کرده است و به همین خاطر قصد دارد از ویزا شکایت کند.
سایت ویکی‌لیکس گفته است که مسدود شدن حساب‌هایش تنها در هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار یورو زیان در پی داشته است.
ویکی لیکس در دو هفته اخیر هزاران سند از مکاتبات دیپلمات‌های آمریکایی را درباره رویدادها و مذاکرات رهبران جهان از چین گرفته تا آمریکا منتشر کرده است.
 

استقبال چین از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی

چین روز پنجشنبه با استقبال از آغاز دوباره گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، این گفت‌وگوها را مثبت و مفید ارزیابی کرد.
جیانگ یو، سخنگوی وزرات خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش باور دارد «گفت‌وگو میان اروپا و شش کشور [عضو گروه ۵+۱] با ایران مثبت، مفید و منجر به افزایش تفاهم میان هر دو سوی مذاکرات است.»
خانم جیانگ افزود که «ما امیدواریم طرفین گفت‌وگوها مسیر مورد توافق را از طریق مذاکرات دیپلماتیک پیگیری کنند.»
سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال پیگیری این راه را از طریق «ادامه روند گفت‌وگو، اعتمادسازی دوسویه، جست‌وجوی پایه‌های مشترک و تأکید بر پیشرفت پایدار در روند گفت‌وگوها» میسر دانست.
گفت‌وگوهای دو روزه نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان با طرف ایرانی در ژنو سوئیس که نخستین دور از گفت‌وگوهای دو طرف از مهر ماه سال گذشته به این سو بود، با این توافق پایان یافت که دو طرف بار دیگر در ماه ژانویه امسال به گفت‌وگو بنشینند.
هر چند ایران معتقد است که دیدگاه‌های شش قدرت جهانی در مذاکرات ژنو تغییر جدی داشته است، ‌اما تحلیلگران سیاسی و دیپلمات‌های نزدیک به این مذاکرات می‌گویند که دو طرف نتوانستند در این دور از مذاکرات بی‌اعتمادی بین خود را از میان بر دارند اما توانستند مرحله‌ای جدید را در گفت‌وگوها خود آغاز کنند.
آن طور که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات دو روزه ژنو اعلام کرد، انتظار می‌رود که دور بعدی این گفت‌وگوها در استانبول ترکیه برگزار شود.
آنچه در گفت‌وگوهای ژنو محل بحث قرار گرفت، نگرانی دیرپای کشورهای غربی در مورد مقاصد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه در موضوع غنی‌سازی بود، موضوعی که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.
اتحادیه اروپا که به نمایندگی از شش قدرت جهانی مذاکرات هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کند، از ابتدا تأکید کرده بود که موضوع اتمی ایران محور مذاکرات تازه طرفین خواهد بود، هر چند ایران تأکید داشت که این مذاکرات نباید محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد و تمایل داشت در مورد موضوعات جهانی، از جمله خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل، مذاکره کند.
با این حال روز چهارشنبه، تنها یک روز پس از پایان مذاکرات دو روزه ژنو، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون دولتی ایران در ژنو اعلام کرد که «در پایان دو روز مذاکرات، جمع‌بندی که ارائه شد این بود که در استانبول گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک باشد».
وی افزود: «آنها با دیدگاه خود وارد مذاکره شدند اما ایران گفت تداوم گفت‌وگوها باید بر طبق شروط ایران باشد، بنابراین با توجه به مباحثی که گفته شد آنها تغییری جدی داشته‌اند».
گفت‌وگوکننده ارشد هسته‌ای ایران همچنین عنوان کرد که موضوع تعلیق غنی‌سازی در دستور کار مذاکرات آتی دو طرف در استانبول نخواهد بود.
این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، تعليق (غنی‌سازی اورانيوم) که در چند قطعنامه شورای امنيت الزامی شده، همچنان موضع گروه ۱+۵ است.
آمریکا گفت‌وگوهای ژنو را «گفت‌وگوهايی دشوار ولی صادقانه» توصیف کرده و در موضع رسمی خود که از زبان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام شد، تأکید کرده است که «حدود ۷۵ درصد از گفت‌وگوهای ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، در مورد مسئله اتمی بوده و اين مسئله کماکان در کانون اصلی نگرانی‌های ما باقی خواهد ماند.»

جمهوری اسلامی و معضل افشاگری‌های ویکی‌لیکس

با گذشت ۱۰ روز از انتشار برخی از اسناد "ویکی لیکس" این نظر در میان رسانه‌های جمعی و محافل سیاسی جمهوری اسلامی قوت می‌گیرد که ایران باید به جای تخطئه و انکار "ویکی‌لیکس" از آن در جهت منافع خود بهره‌برداری کند.


به دنبال واکنش شتاب‌زده مقامات رسمی جمهوری اسلامی که افشاگری‌های سایت ویکی‌لیکس را "جنگ روانی" دانستند، دیدگاه تازه‌ای در حال شکل گرفتن است. در رأس این "بازنگری" دفتر "مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی" قرار دارد که در گزارشی تازه می‌گوید که در اسناد فاش شده بر خلاف تصور قبلی، هدف اصلی جمهوری اسلامی نیست، بلکه "متهم اصلی ایالات متحده آمریکا" است.
بنا به گزارش یادشده از اسناد چنین بر می‌آید که سیاست دولت باراک اوباما در قبال ایران برخلاف ادعای ایالات متحده، مبتنی بر "تعامل صادقانه" نبوده است.
بنا بر این اسناد، هدف اوباما نیز ایراد فشار بر ایران بوده است تا جمهوری اسلامی به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد. تفاوت تنها در "تاکتیک"ها بوده است تا دولت اوباما خطاهای دولت جورج بوش را تکرار نکند. به نظر "مرکز پژوهش‌های مجلس" این سیاست آمریکا مبتنی بر "تزویر و ریاکاری" است و ایران می‌تواند از آن در مذاکرات آینده با گروه ۵ به اضافه یک، به نفع خود استفاده کند.
اتهام دروغین یمن علیه ایران

طبق یکی از اسناد ویکی‌لیکس، که سایت "آینده" به آن اشاره کرده است، دولت یمن آگاهانه علیه جمهوری اسلامی اطلاعات نادرست منتشر کرده است. زمانی که دولت یمن در مارس ۲۰۰۷ یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین را در نزدیکی سواحل خود کشف کرد، مدعی شد که هواپیما متعلق به ایران بوده و در آبهای یمن سقوط کرده است.
این درحالی است که نمایندگان رسمی آمریکا به اطلاع مقامات یمن رسانده بودند که هواپیمای شناسایی متعلق به ارتش آمریکا بوده است؛ اما علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، این هواپیما را متعلق به ایران معرفی و جمهوری اسلامی را به "اقدامات جاسوسی" در سرزمین خود متهم کرد.
تلاش برای جلب اعتماد کشورهای عرب

تارنمای "تابناک" با اشاره به سفر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، به بحرین برای شرکت در "کنفرانس امنیت منطقه‌ای" در منامه، انتقاد کرده است که دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی به خاطر "واکنش عجولانه به تحولات بین‌المللی" موقعیت خوبی را از دست داده است.
"تابناک" عقیده دارد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در جلب اعتماد کشورهای عرب که خود را از جانب ایران در خطر می‌بینند، به خوبی می‌توانست با استناد به اسناد "ویکی‌لیکس" همراهی آنان را با اسرائیل و آمریکا نشان دهد.
خانم کلینتون
 در منامه گفت که همسایگان ایران احساس خطر می‌کنندهیلاری کلینتون روز جمعه (۳ دسامبر)، در حاشیه نشست امنیتی منامه، در کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه بحرین، گفت که همسایگان ایران به ویژه از برنامه هسته‌ای این کشور که گمان می‌رود جنبه نظامی هم داشته باشد، احساس خطر می‌کنند.
انکار اسناد ویکی‌لیکس

سایت "ویکی‌لیکس" در بخشی از افشاگری‌های خود فاش کرده بود که کشورهای شاخص عرب از ادامه برنامه هسته‌ای ایران نگران‌اند و از آمریکا می‌خواهند که با آن برخوردی محکم داشته باشد. در اسناد محرمانه گفته می‌شود که رهبران کشورهایی مانند اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات متحده عربی، برنامه اتمی ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود دانسته، خواهان حمله آمریکا برای توقف این برنامه‌ها شده بودند.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در نخستین واکنش این اسناد را "جنگ روانی" خواند تا به سران کشورهای عرب بگوید که جمهوری اسلامی به مواضعی که به آنها نسبت داده شده است، اهمیت نمی‌دهد. او همچنین آن اسنادی که جمهوری اسلامی را به حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق متهم می‌کنند را "مشکوک" توصیف کرد.
پیشتر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک کنفرانس خبری درباره افشارگری‌های ویکی‌لیکس گفته بود: "فکر می‌کنیم مطالبی که به ظاهر به طور مستقل منتشر می‌شود دارای اهداف مشکوکی است."
محمود احمدی‌نژاد نیز هفته گذشته در یک نشست خبری در انکار اسناد "ویکی‌لیکس" گفته بود که این اسناد "از نظر ما فاقد اعتبار است." رئیس جمهوری ایران در واکنش به بخشی از اسناد مربوط به درخواست کشورهای عربی از آمریکا برای حمله به ایران، گفت: "انتشار اسناد ویکی‌لیکس یک شیطنت است و تاثیری بر روابط ما با کشورها نخواهد گذاشت. ما اعتبار حقوقی و قانونی برای این اسناد قائل نیستیم و این را یک بازی بی‌ارزش می‌دانیم."
در آخرین واکنش انکارآمیز نسبت به افشاگری‌های ویکی‌لینکس، سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، انتشار اسناد ویکی‌لیکس را "یک حرکت میان مدت سیاسی و جنگ روانی" دانست. این مقام نظامی گفت که انتشار اسناد توسط ویکی‌لیکس زمینه‌ای است برای "اقدامات خصمانه آمریکا" علیه کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی.
در روزهای گذشته، به ویژه از زمان انتقاد شدید ایالات متحده از "ویکی‌لیکس" و بازداشت جولیان آسانژ، مؤسس آن در لندن، اظهار نظر روشنی از سران جمهوری اسلامی درباره افشاگری‌های این سایت منتشر نشده است.


تحریم‌‌های «سخت‌گیرانه» امارات متحده عربی علیه ایران

امارات متحده‌عربی در چهارچوب تحریم‌های سازمان ملل متحد شرایط سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران درپیش گرفته است. به نحوی که بازرگانان دوبی از موانعی که این تحریم‌ها بر سر راه تجارت با ایران ایجاد کرده‌ ناراضی هستند.


به گزارش روزنامه اماراتی "گلف‌نیوز" عده‌ای از بازرگانان دبی، روز دوشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در دیدار با "شیخ مکتوم بن محمد بن راشد المکتوم" فرزند و معاون امیر دبی تاکید کردند که تحریم های اعمال شده بر موسسات مالی و بانکی و شرکت‌های ایرانی، کار آن‌ها را برای تجارت با این کشور سخت‌تر از گذشته کرده است.
این بازرگانان مدعی شده‌اند که حتی در صادرات مجدد کالاهایی چون موادغذایی و مصرفی به ایران، که مشمول تحریم‌های سازمان ملل نمی‌شود، نیز با مشکلات جدی روبرو هستند.
شیخ‌نشین دبی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه خلیج‌فارس است، که سالانه میلیاردها دلار کالا به ایران صادر می‌کند. حجم تجارت سالانه ایران و امارات در سال ۲۰۰۹ میلادی با کاهش ۴ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۰۸، بالغ بر ۸ میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می‌شود بر اثر تحریم‌ها، این مبلغ به رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار در سال‌جاری برسد.
دبی از ارتباط بازرگانی بیشتری با ایران نسبت به ابوظبی برخورداراست. اما بحران اخیر مالی دبی، این امارت را ضعیف کرده است. همزمان با قدرت گرفتن ابوظبی در سیاست خارجی این کشور، قدرت دبی در روند تصمیم سازی و تصمیم گیری امارات تضعیف شده است.
موسسات مالی ایرانی ؛ هدف تحریم‌اماراتی‌ها  در ماه‌های گذشته، همزمان با اعمال تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران، امارت متحده‌عربی نیز محدودیت‌های جدیدی علیه موسسات مالی و شرکت‌های تجاری ایران وضع کرده است.
یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریكا كه به همراه تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آن كشور به ابوظبی سفر كرده به خبرگزاری رویترز گفته است:«امارات تهدید یک ایران مسلح به سلاح های هسته‌ای را درک می‌كند و نمی‌خواهد موسسات این كشور به فعالیت‌های غیرقانونی آن كشور کمک كنند.»
مسئولان امارات متحده‌‌عربی به این مقام آمریکایی گفته‌اند که به رغم مشکلات ایجاد شده برای شرکت‌ها و مؤسسات مالی این کشور، قصد ندارد در تحریم‌های جدید موسسات مالی و تجاری ایران تجدید نظر کند. آقای گایتنر در راه سفر به کره جنوبی برای شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰، به امارات متحده‌عربی سفر کرده است.
ژوئن امسال روزنامه "الخلیج" چاپ امارات گزارش داد که بانک مرکزی امارات با صدور بخشنامه‌ای از بانک‌ها و موسسات مالی این کشور خواسته است که از دادوستد با ۴۱ بانک یا موسسه مالی و اعتباری ایرانی خودداری کنند. این بانک علت این درخواست را وجود نام این موسسات در لیست سیاه تحریم‌های شورای امنیت اعلام کرد. بانک مرکزی امارات ضمنا از بانک‌های این کشور خواسته بود تا اطلاعات اعتبارات بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به این بانک ارائه کنند.
دولت امارات همچنین بیش از این ۴۰ شرکت اماراتی و غیراماراتی مستقر در دبی را، به دلیل آنچه که نقض تحریم های مالی و بانکی علیه ایران می‌خواند، تعطیل کرد.
همراهی امارات با حمله احتمالی نظامی
کارشناسان سیاسی حمایت سفیر امارات در واشنگتن از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران را نشانه سیاست واقعی این کشور در قبال پرونده هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کنند. یوسف العتیبه چندی پیش در یک مصاحبه خبری گفته بود:«اقدام نظامی علیه ایران، فارغ از این که مهاجم چه کشوری باشد، فاجعه است. اما یک ایران دارنده سلاح هسته ای، فاجعه‌بارتر است.»
به‌گزارش رویترز برخی از تحلیل‌گران معتقدند که امارات، از میان دیگر کشورهای منطقه، در برابر پرونده هسته‌ای ایران «سخت‌گیرانه» برخورد می‌کند. با این‌حال دولت امارات متحده‌عربی اعلام کرده که «ابوظبی با به کارگیری زور برای حل بحران هسته ای ایران کاملا مخالف است و خواهان حل این بحران از طریق راه‌های سیاسی است.»
مواضع امارات در قبال پرونده هسته‌ای ایران، از سوی مقامات جمهوری اسلامی بی پاسخ نمانده است. احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی اخیرا به‌خاطر این مواضع به امارات متحده عربی هشدار داده است.
مهدی محسنی
تحریریه: جواد طالعی

اسناد تازه ویکی‌لیکس: نظر منفی اعراب نسبت به ایران

در تازه‌ترین اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس آمده که امارات در انتظار حمله نظامی به ایران است و پادشاه عربستان نیز در دیداری با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به وی گفته بود که شر ایران دیگر کافیست.


انتشار اسناد محرمانه در ویکی‌لیکس علیرغم بازداشت جولیان آسانژ موسس این وبسایت، ادامه دارد. در تازه‌ترین اسنادی که منتشر شده، مطابق گذشته سندهایی نیز در مورد روابط اعراب و ایران و نظرات محرمانه رهبران عربی در مورد ایران وجود دارد.
امارات در انتظار حمله نظامی به ایران
روزنامه بریتانیایی گاردین، تلگرافی از سفارت آمریکا در امارات را به نقل از ویکی‌لیکس منتشر کرده که در آن آمده است شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان فرد شماره دو در امارت ابوظبی نسبت به بروز جنگ در منطقه به خاطر ایران ابراز نگرانی کرده و گفته که هسته‌هایی پنهانی از حزب‌الله و حماس در خلیج فارس وجود دارند.
بر اساس این تلگراف، ریچارد اولسون، سفیر آمریکا در ابوظبی، روز نهم فوریه سال جاری جلسه‌ای مشترک با ژنرال مایک مولن و ولیعهد ابوظبی و وزیر دفاع امارات برگزار کرد که در آن مسئول اماراتی، ایران را بزرگ‌ترین تهدید وجودی برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواند.
وی همچنین نسبت به سازمان‌های تاثیرپذیر از ایران مانند حماس و حزب‌الله و میزان نفوذ آنها در کشورهای عربی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که بعید است ایران به نصیحت‌ها گوش داده و در عین حال بعید است که جامعه بین‌المللی بتواند از طریق تحریم، ایران را وادار به توقف برنامه هسته‌ای خود کند.
سفیر آمریکا در تلگراف خود افزوده است که امارات از آمریکا خواستار کمک‌های بیشتری برای مقابله با تحرکات مشکوک ایران شده و گفته است که میزان کمک‌های آمریکا کم است و امارات نمی‌تواند در صورت بروز جنگ با ایران، از مردم خود دفاع کند. به گفته وزیر دفاع امارات، موضوع جنگ با ایران قطعی بوده و تنها نیاز به زمان مناسب دارد.
عربستان: شر ایران دیگر کافی است
سند دیگری که ویکی‌لیکس فاش کرده، تلگرافی از سفارت آمریکا در بیروت است. در این سند آمده است که ملک عبدالله پادشاه عربستان در دیدار با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به وی گفته است که «شر ایران دیگر برای ما کافیست».
در این دیدار، ملک عبدالله از دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی منطقه شکایت کرده و خطاب به متکی گفته است: «شما به عنوان نژاد فارس، حق دخالت در امور کشورها و مردم عرب را ندارید».
در بخش دیگری از این سند آمده است که پادشاه عربستان به یکی از مسئولان کاخ سفید گفته است که هدف ایران ایجاد تنش و بلوا در منطقه بوده و تقریبا قطعی است که موضوعی غیرعادی از طرف ایران جریان دارد.
پادشاه عربستان در پایان ضمن معرفی ایران به عنوان «یک کشور غیر قابل اطمینان»، ابراز امیدواری کرده که کشورهای عربی از «شر ایران» در امان بوده و در طول‌سال‌ها رابطه‌ای مناسب میان طرفین شکل گیرد.
نقش منفی ایران
ویکی‌لیکس اسناد دیگری را نیز در همین زمینه منتشر کرده که بیانگر واکنش کشورهای عربی در قبال ایران و به سخره گرفتن نقش ایران در منطقه است.
بر اساس یک سند، حسنی مبارک رییس‌جمهور مصر به یکی از اعضای مجلس سنای آمریکا گفته که ایران منبعی دائمی برای نگرانی است و محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور این کشور «مانند کودکان فکر می‌کند».
عمر سلیمان رییس سازمان اطلاعات مصر نیز ایران را تهدیدی اصلی در برابر صلح در منطقه خوانده و دلیل این امر را حمایت ایران از گروه‌های ستیزه‌جو و دخالت مستمر تهران در امور داخلی کشورهای عربی ذکر کرده است.
در سندی دیگر آمده است که عمان، ایران را کشوری بزرگ با نیروی نظامی قدرتمند می‌داند ولی سلطان قابوس پادشاه این کشور معتقد است که بسیاری از کشورهای عربی بنا به دلایل مشخص، خواستار حمله نظامی به ایران هستند.
جلوگیری از سیطره ایران بر لبنان
پس از حمله نظامی حزب‌الله به بیروت در ماه می سال 2008 و بحرانی که در این زمینه سراسر لبنان را فرا گرفت، رهبران عربی در صدد حل و فصل مشکل برآمدند. این بحران سرانجام با میانجیگری قطر خاتمه یافت.
در سندی منتشر شده در ویکی‌لیکس آمده است که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در دیدار با دیوید ساترفیلد مسئول آمریکایی گفته بود که باید راهی بیابیم تا مانع از سیطره کامل ایران بر لبنان شویم.
وزیر خارجه عربستان پیشنهاد کرده بود که نیرویی نظامی از کشورهای عربی وارد لبنان شده و در این کشور مستقر شوند تا بدین ترتیب حزب‌الله برای سال‌ها از عرصه داخلی لبنان حذف شود.
رهبران عرب باید شفاف باشند
ظرف مدت گذشته و از زمان شروع انتشار اسناد محرمانه آمریکا در ویکی‌لیکس، تحلیلگران عرب کوشیدند تا این اسناد را نفی یا آنها را تائید کنند. در این بین اما، بیشترین تحلیل‌ها در راستای لزوم تغییر رویکرد رهبران عربی و حرکت بیشتر آنها به سمت شفافیت بود.
عبدالرحمن الراشد تحلیلگر برجسته روزنامه الشرق‌الاوسط می‌نویسد: «شکی نیست که رهبران عربی، برنامه هسته‌ای ایران و به شکل کلی این کشور را بزرگ‌ترین خطر برای خود و منافعشان می‌دانند. برای آنها بسیار خوشحال‌کننده است اگر آمریکا طرح هسته‌ای ایران نابود کند. حتی اگر اسراییل نیز دست به این اقدام بزند، باز هم رهبران عربی به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بسیار خوشحال خواهند شد. از نظر رهبران عربی، برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی به مراتب قوی‌تر از اسراییل برای اعراب است؛ اما نکته آزاردهنده اینجاست که این خواست قلبی در هیچ سخن رسمی به زبان نیامده است ... رهبران عربی باید شفافیت را در پیش بگیرند تا دیگر اینچنین غافلگیر شوند».
 علی مهتدی
تحریریه: فرید وحیدی



جعفر پویه
صادق آملی لاریجانی، قاضی القضات رژیم جمهوری اسلامی یک ماه بعد از سخنرانی جنتی در نماز جمعه در مقام پاسخ به او بر آمد. لاریجانی خطاب به جنتی که گفته بود قوه قضاییه با وزارت اطلاعات و سپاه همکاری نمی کند، گفت: "مگر دستگاه امنيتي قاضي است كه به تخلفات فرد يا افرادي رسيدگي كند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنيتي به ما مي‌دهد ولي كار با دستگاه قضايي است."
این سخنها در حالی گفته می شود که بنابر اطلاعاتی که زندانیان اسیر در بیدادگاه های رژیم به بیرون فرستاده اند، این بازجوها و عوامل اطلاعات و سپاه هستند که تکلیف پرونده ها را تعیین می کنند و عناصر تحت امر لاریجانی تنها امر بر آنها هستند. بارها شاهد بوده ایم که دستگاه قضاییه کسانی را به مدتی زندان محکوم کرده و یا حکم به آزادی آنها داده است اما نه تنها آن زندانیان آزاد نشده اند، بلکه پرونده مربوطه به شعبه دیگری ارجاع و حکم فرد زندانی همان گونه ای صادر شده که بازجوها و عوامل اطلاعاتی دستور داده اند.
اما اکنون که درگیری به بالاترین سطح پایوران رژیم رسیده، جنتی به عنوان سخنگوی بازجوهای وزارت اطلاعات و آدمکشهای سپاه پاسداران، رییس قوه قضاییه را مورد انتقاد قرار می دهد و خواهان دست باز عوامل جنایتکاران سپاه و وزارت اطلاعات در دستگاه قضاییه می شود.
صادق لاریجانی که خود را قاضی القضات بی خاصیت و امربر دستگاههای سرکوب نمی خواهد، می گوید: "نيروهاي امنيتي حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پاي اين حرف هم ايستاده‌ايم."
اینکه از چه زمانی لاریجانی به این نتیجه رسیده که نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده ها را ندارند را خودش باید پاسخ دهد اما همگان می دانند که بازداشتگاه هایی همچون کهریزک که در سرتاسر کشور پراکنده است، نه تنها در اختیار قوه قضاییه نیست، بلکه در داخل زندان اوین تحت سرپرستی دستگاه لاریجانی نیز وزارت اطلاعات و سپاه بند هایی دارند که عوامل قوه قضاییه هرگز جرات نزدیک شدن به آن را نخواهند یافت.
اینکه تنظیم کننده بازجوییها و پرونده سازی برای زندانیان اسیر در دست عوامل شکنجه گر و آدمکش وزارت اطلاعات و سپاه است را خود لاریجانی بهتر می داند چرا که مستندات قضات قوه قضاییه، همین پرونده های تنظیم شده در دخمه های شکنجه و قصابخانه های وزارت اطلاعات و سپاه است. اما دعوای لاریجانی و جنتی بر سر چیست؟
شاید لاریجانی دیگر از عوامل مورد تایید جنتی دستور برای صدور حکم را نمی پذیرد و این حق را برای زیر مجموعه خود قایل است که حداقل بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا از نظر قضایی سالهاست که قوه قضاییه رژیم استقلالی ندارد و تحت نظر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کار رسیدگی به پرونده های ارجاع شده به خود را انجام می دهد.
 

ایران در صدد یافتن جایگزینی برای امارات

آیا ترکیه 
می‌تواند جای امارات را در مبادلات خارجی ایران پر کند؟

امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود. حدود یک سوم کالاهایی که در هشت ماه گذشته به ایران وارد شذه از امارات بوده است. جمهوری اسلامی می‌کوشد بخشی از این سهم را به دیگر همسایگان، از جمله ترکیه بدهد.

شیخ‌نشین‌های کناره‌ی خلیج فارس مهمترین شریکان تجاری ایران هستند و ورود کالا به کشور شدیدا به این کشورها وابسته است. وجود اختلاف‌های سیاسی که گاهی در قالب تحریف نام خلیج فارس به "خلیج عربی" و گاهی به صورت ادعاهای ارضی در مورد جزیره‌های سه گانه بروز می‌کند جمهوری اسلامی را به فکر یافتن جایگزینی برای بخشی از این روابظ انذاخته است. ظاهرا ترکیه در این زمینه بیشترین شانس را دارد.
روی آوردن به بندرهای ترکیه
جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند روابط سیاسی و تجاری خود را با ترکیه گسترش دهد. دعوت از ترکیه برای میانجیگری در مناقشه‌های هسته‌ای و بازدید اخیر سفیر ایران، بهمن حسین‌پور از بندرهای تجاری این کشور نشانه‌هایی از این تمایل است. حسن‌پور که هدف از این دیدار را "آشنایی با امکانات و تسهیلات بندرها ترکیه در دریای سیاه" عنوان کرد خطاب به مقامات کشور میزبان گفت: «ما می‌خواهیم بخش بیشتری از بازرگانی و مبادلات ایران از خلیج فارس به ترکیه منتقل شود لذا خواهان استفاده از بنادر شما هستیم.»
ظاهرا یکی از انگیزه‌های جمهوری اسلامی از نزدیکی به ترکیه همراهی بیشتر امارات با تحریم‌های غرب علیه این کشور است. ترکیه به عنوان یکی از اعضای غیردائمی شواری امنیت سازمان ملل به تازه ترین قطعنامه‌تحریمی علیه ایران رای منفی داد. به رغم این، آنکارا اعلام کرده به مفاد این قطعنامه پایبند خواهد بود.
امارات شریک نامطمئن
برابر تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، در هشت ماه گذشته ارزش صادرات از امارات متحده عربی به ایران به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد که ۳۱ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. امارات از این لحاظ با فاصله‌ی زیادی از دیگر کشورها، مهمترین شریک تجاری تهران است.
یکی دیگر از دلایل اهمیت امارات در بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی وجود هزاران شرکت تجاری در این کشور است که نقش واسطه را در مبادلات کالا و پول ایفا می‌کنند. امارات اخیرا ذفتر چهل شرکت را که به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم هستند بسته است. چنین اقدام‌هایی، در کنار اسناد منتشر شده از سوی "ویکی لیکس" که حکایت از نگرانی کشورهای عربی از برنامه هسته‌ای تهران و ترغیب آمریکا به حمله‌ی نظامی به این کشور دارد، دلیل دیگری برای انتقال بخشی از تجارت خارجی از امارات می‌تواند باشد.
افزایش روابط تجاری با ترکیه
رجب طيب اردوغان، نخست وزیر ترکیه چندی پیش اعلام کرد تحريم ها بر روند پروژه‌هاي مشترک کشورش با ايران تاثیری نداشته و آنکارا در پی سه برابر کرذن روابط تجاری با تهران ظرف پنج سال آينده است. او می‌گوید ترکیه در نیمه‌ی نخست سال جاری روابط بازرگانی خود با ایران را بیش از ۸۰ درصد افزایش داده است.
ترکیه مدعی است تحریم‌های فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت، از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا را رعایت نمی‌کند. با این همه، این کشور که از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست تمایلی به ناخشنود کردن کشورهای غربی نیز از خود نشان نمی‌دهد. آنکارا در ماه‌های گذشته و ظاهرا تحت فشار ایالات متحده آمریکا از صدور بنزین به ایران خودداری کرده است.
سیاست مانع جذب سرمایه‌های خارجی
برخی از ناظران معتقدند مشکلات تجارت خارجی جمهوری اسلامی با انتقال بخشی از مبادلات بازرگانی خود به بندرهای ترکیه کاهش نخواهد یافت. "سیاست خارجی ماجراجویانه" یکی از مهمترین موانع بهبود و گسترش روابط تهران با دیگر کشورها به شمار می‌رود. از پیامدهای آشکار این سیاست‌ها کاهش چشمگیر سرمایه‌گداری‌های خارجی است که بخش‌هایی از فعالیت‌های صنعتی را با رکود مواجه کرده است.
در چهل و دومین نشست اتاق بازرگانی تهران که هفدهم آذر ماه برگزار شد، پدرام سلطانی یکی از اعضای اتاق تهران گفت: «ما باید سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم که این موضوع محقق نشده است. » به گزارش خبرگزاری ایسنا فرهاد فزونی یکی دیگر از اعضای اتاق تهران تاکید می‌کند «سیاست‌های خارجی ما با جذب سرمایه‌گذاری خارجی منافات دارد.» شماری از تحلیلگران اعتقاد دارند کشورهایی چون ترکیه می‌توانند سهم بیشتری از تجارت خارجی جمهوری اسلامی را از آن خود کنند، اما جایگزین کردن آنها با امارات به دلیل سابقه و نوع روابط ایران با این کشور به سادگی ممکن نخواهد بود.



حضور بر مزار آیت الله منتظری
جرس: به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری "پدر معنوی جنبش سبز"، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، طی دعوتی عمومی، خواستار حضور بر مزار آن مرحــوم در روز پنجشنبه سوم محـرم (۱٨آذرماه) و ادای احترام به آن اسوۀ اخلاق شدند.
به گزارش جـــرس، در بیانیۀ فراخوان خانواده های زندانیان سیاسی آمده است "در زمانه‌ای که ظلم و جور باعث شده بود طبل ناامیدی صدایی رسا داشته باشد و حتی شاید برخی در پی توجیهی برای سکوت خود بودند و سرخوردگی و فسردگی گلوها را می فشرد، فریادهای حق خواهانه او بود که خون تازه‌ای در شریان‌های اخلاقی جامعه تزریق و همگان را دعوت به انسان ماندن کرد."
خانواده های زندانیان سیاسی همچنین خاطرنشان کرده اند "اکنون در آستانه سالگرد رحلت قدسی آن پدر برای ادای احترام، روز پنجشنبه بر مزارش حاضر خواهیم شد و امیدوارانه به نجوایی برای آزادی تمام زندانیان می‌نشینیم. به امید آن که ملت ما روزی شاهد نتیجه زحمات آن پیر سفرکرده و دیگر تلاشگران عرصه حقوق انسان را باشند و به پایان رنج‌های مردم بینجامد."

متن کامل این فراخوان به شرح زیر است:
پنج شنبه سوم محرم، سالروز رحلت مردی است که تنها نام زیبنده او" پدر معنوی ملت ایران" است، چرا که آیت الله العظمی منتظری عینیت دست یاری پروردگار برای ملت ما بود و تجسم رحمت للعالمینی پیامبر. او اشتیاق علی به عدالت را با خود داشت و احترام دین به انسان را نمایان کرد؛ اما گویی تقدیر بر این بودکه تنها پس از ده روز از قدردانی کانون مدافعان حقوق بشر، سایه پدری او از سرمان برگرفته شود.
امید، اخلاق و احترام، هدایای آیت الله منتظری به خانواده‌های ما بود. او به دربندان ما امید داد و برای فرزندان ما اسوه اخلاق بود و سبب شد اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی در نزد مردم ایران محترم شمرده شوند.
در زمانه‌ای که ظلم و جور باعث شده بود طبل ناامیدی صدایی رسا داشته باشد و حتی شاید برخی در پی توجیهی برای سکوت خود بودند و سرخوردگی و فسردگی گلوها را می فشرد، فریادهای حق خواهانه او بود که خون تازه‌ای در شریان‌های اخلاقی جامعه تزریق و همگان را دعوت به انسان ماندن کرد.
اکنون در آستانه سالگرد رحلت قدسی آن پدر برای ادای احترام، روز پنجشنبه بر مزارش حاضر خواهیم شد و امیدوارانه به نجوایی برای آزادی تمام زندانیان می‌نشینیم. به امید آن که ملت ما روزی شاهد نتیجه زحمات آن پیر سفرکرده و دیگر تلاشگران عرصه حقوق انسان را باشند و به پایان رنج‌های مردم بینجامد.
لازم به ذکر است با وجود آنکه نهادها و مقامات امنیتی، امسال نیز همچون سال گذشته از برگزاری هر گونه مراسمی برای بزرگداشت مرحوم منتظری ممانعت کرده و تا کنون نیز اجازۀ برگزاری مراسم را نداده اند، علاقه مندان و شاگردان معظم له تصمیم گرفته اند مراسم بزرگداشت را با حضوری مردمی و قرائت فاتحه و تلاوت قرآن، در روز پنجشنبه ۱٨ آذر ٨٩ (سوم محرم) در  همان محل (حرم حضرت معصومه و  مزار آن فقیه مجاهد) برگزار نمایند و این حضور سبز از صبح آغاز و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت.
همچنین طبق گزارش ها، مراسمی مردمی نیز در نجف آباد اصفهان برگزار خواهد شد.

نسرین ستوده باید بیدرنگ و بدون قید و شرط آزاد گرددجرس: در پی از سرگیری اعتصاب غذای خشک، توسط نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی، و سومین ماه از بازداشت این فعال حقوق بشری در سلول انفرادی، «کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی»، طی صدور بیانیه ای، خواستار اقدامی جدی در سطح بین المللی برای فشار به حکومت ایران جهت آزادی وی شد.

به گزارش تارنمای این کمیته، حکومت جمهوری اسلامی نسرین ستوده وکیل مدافع زندانیان سیاسی و از فعالین اجتماعی را از سیزدهم شهریور ماه ١٣۸۹ تا کنون در سلول انفرادی بعنوان گروگان نگهداشته و اعتصاب غذاهای متوالی وی نیز، واکنشی به بدرفتاری مسئولین زندان و اتهامات واهیِ نسبت داده شده به خود، بی پاسخ ماندن اعتراضاتش و همچنین عدم اجرای وعده‌های داده شده از سوی مسئولان اطلاعاتی و قضایی است.

متن بیانیۀ کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در مورد نسرین ستوده به شرح زیر است:
جمهوری اسلامی نسرین ستوده وکیل مدافع زندانیان سیاسی و از فعالین اجتماعی را از سیزدهم شهریور ماه ١٣۸۹ تا کنون در سلول انفرادی بعنوان گروگان نگهداشته است.
نسرین در مقابله با بدرفتاری و اتهامات واهی که به او نسبت داده شده بود٬ دست به اعتصاب غذا زد٬ با بی پاسخ ماندن اعتراضاتش و عدم اجرای وعده‌هایی که مقامات و مسئولان اطلاعاتی و امنیتی برای پایان دادن به اعتصاب غذا و اجرای خواسته های برحقیش داده بودند٬ بمدت ۹ روز اقدام به اعتصاب غذای خشگ کرد!

نسرین و وکلای مدافعش در دو جلسه دادگاه٬ به حکم ناعادلانه قرار بازداشت اعتراض کردند و خواهان لغو این حکم گردیدند٬ اما قاضی پرونده حکم قرار بازداشت را مجددا تمدید کرد.
در پی این اقدام و در اعتراض به انواع بدرفتاری وخشونت علیه خودش و سایر زندانیان سیاسی از روز دوشنبه پانزدهم آذر ماه اعلام كرد مجددا برای بار دوم دست به اعتصاب غذای خشك خواهد زد! او اعلام کرد در اعتراض به وضعيت بازداشت خودش و ديگر زندانيانی كه با احكام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند تا رسيدن به خواسته‌های هایش اعتصاب غذای خشك را مجدد از سر میگرد!
برخی خواستهای نسرین ستوده که در سایتهای اینترنتی هم منعکس گردیده تماما خشونت و بدرفتاری غیر انسانی درزندانهای جمهوری اسلامی را برملا میسازد!
او به وضعیت باز داشت خود اعتراض دارد و اعلام کرده است:

١ــ بازداشت موقت او کماکان پس از نود و پنج روز با داشتن دو فرزند خردسال همچنان ادامه دارد.
۲ــ وعده‌های چندين مسئول امنيتی و قضايی مبنی بر تبديل قرار بازداشت و آزادی و عدم اجرای آنها.
٣ــ برگزاری جلسه دادگاه با تخلفات و موضعگيری‌های جانبدارانه قاضی رسيدگی كننده در حضور وكلا و روسای كانون وكلا, , اتحاديه سراسری كانونهای وكلا و ديگر همكاران, خارج شدن دادگاه از دايره بیطرفی و در واقع اعلام عملی مجرم بودن وی قبل از اتمام رسيدگی و ختم جلسات دادگاه.
٤ــ ناپديد شدن دوازده فقره نامه و لايحه ارائه شده توسط وی كه در پرونده مفقود شده است!
٥ــ تهديد وكلای مدافعش در جلسات دادگاه.
٦ــ اعلام سنگين‌تر شدن جرم نسبت داده شده به وی بدليل انتخاب وكلايی كه به زعم مسئولان دستگاه قضایی مورد قبول يا اعتماد دادگاه نيستند!
۷ــ نگهداری و اعمال فشار از طريق تحميل شرايط طاقت فرسای سلول انفرادی در بند ۲۰۹ اطلاعات٬ زندان اوین٬ از زمان بازداشت تاكنون بمدت ۹٥ روز, در حاليکه كه او از سلول انفرادی به دادگاه اعزام شده و عليرغم اتمام جلسات دادگاه مجددا به انفرادی بازگردانده شده است.
۸ــ جلوگيری از ملاقات حضوری فرزندان خردسالش كه امكان ملاقات كابينی با وی را ندارند بجز یک مورد در طول ۹٥ روز بازداشتش كه آنهم بدليل درگيری مامورين با خانواده اش موجبات آزار و اذیت بيشتر آنها گرديده است.
۹ــ اعمال محدوديت‌های مختلف از جمله محروم کردن وی از داشتن قلم و كاغذ.
١۰ــ مخفی کردن فوت پدرشان و ممانعت از دادن مرخصی در مراسم خاكسپاری. در حاليكه در يازدهمين روز از فوت پدرشان٬ بازپرس شعبه با آگاهی و وقوف از فوت ايشان در جلسه بازپرسی آن را مخفی كرد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی٬ تمامی تلاش خود را در سطح بین المللی بكار خواهد بست تا با افشای رفتارهای ضد بشری جمهوری اسلامی نسبت به زندانیان سیاسی موجبات فشار جهانی برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی فراهم بياورد. این حکومت خونریز برای بقای خود دست به هر جنایتی خواهد زد!

مردم شرافتمند! آزادیخواهان!
برای آزادی فرزندانمان از چنگال هیولای جمهوری اسلامی راهی جز اعتراض علنی و حضور مستمر و شبانه روزی درمقابل زندانها و بیدادگاهها و پافشاری برای رهایی آنها نیست!
ما صدای رسای همه زندانیان سیاسی هستیم٬ این بخشی از مصاف سرنوشت ساز ما با حاکمیت ضد بشری و قرون وسطایی جمهوری اسلامی است.
ما از همه نهادهای مدافع حقوق بشر می خواهیم جمهوری اسلامی را برای آزادی بی قید وشرط نسرین ستوده و کلیه زندانیان سیاسی تحت فشار قرار دهند!
نسرین ستوده باید بیدرنگ آزاد گردد و تحت مراقبتهای ویژه پزشکی قرار گیرد!

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
هفدهم آذرماه ١٣۸۹ ٬ هشتم دسامبر ۲۰١۰
گفتنی است در سومین ماه از بازداشت نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشریِ زندانی، وی روز دوشنبه ۱۵ آذرماه، طی تماس با خانواده اش اعلام كرد که در اعتراض به وضعیت بازداشت خود و دیگر زندانیان كه با احكام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، اعتصاب غذایی خشك تا رسیدن به خواسته‌های برحق و قانونی‌اش را آغاز کرده است.

نسرین ستوده پیش از این نیز طی سه ماه گذشته دو بار در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است و در یک مرحله نه روز در اعتصاب غذای خشک به سر برد.



تلاش مشترک برای آزادی ابراهیم یزدی، سالمندترین زندانی سیاسی ایران
جرس: مبارزه برای آزادی سالمندترین زندانی سیاسی ایران، دکتر ابراهیم یزدی، نمادی از مبارزه مشترک آزادیخواهان ایران برای آزادی تمام زندانیان سیاسی ایران است. با شرکت فعال در این مبارزه صدای اعتراض به استبداد حاکم بر کشور را رساتر سازیم. هر یک از ما می توانیم بر اعمال فشار بر حکومت موثر باشیم.
   اتحاد جمهوری خواهان ایران بیانیه ای دربارهء آزادی دکتر ابراهیم یزدی منتشر نمودو تصریح کرد که  اتحاد جمهوریخواهان ایران با توجه به این شرایط، ویژه اعلام می کند که سازماندهی یک پیکار گسترده برای آزادی دکتر ابراهیم یزدی حرکتی موثر در جلب توجه و گسترش حمایت ملی و بین المللی برای آزادی همۀ زندانیان سیاسی ایران است. 

ابراهیم یزدی نهم مهر ماه امسال در جریان اقامه نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در شهر اصفهان، به همراه جمعی دیگر از اعضای نهضت آزادی دستگیر شد، که اگرچه دیگر اعضای بازداشتی بعد از هفته ها آزاد شدند، اما وی با وجود بیماری، به زندان اوین منتقل شد.
در حالیکه طی روزهای اخیر، گروههای زیادی با نگارش نامه و صدور بیانیه، خواستار آزادی فوری دکتر یزدی و رسیدگی به وضعیت جسمانی وی - که مبتلا به بیماری سرطان می باشد- شده بودند، مقامات قضایی طی اقدامی بیسابقه، از پذیرفتن وکیل وی نیز خودداری نموده اند و دادگاه وی نیز روز شانزده آذر برگزار نشد.
خانواده دکتر ابراهیم یزدی با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل خواستار حداکثر تلاش بان کی مون برای آزادی زندانیان سیاسی ایران و دبیرکل نهضت آزادی ایران شدند.
نسخه ای از این بیانیه در اختیار ندای آزادی قرار گرفته است که بشرح زیر است :
بازداشت دکتر ابراهیم یزدی رهبر نهضت آزادی ایران و چهرۀ سرشناس مخالف حکومت، با موجی از اعتراض و حرکتی گسترده برای آزادی ایشان همراه شده است. انتشار نامۀ سرگشاده به امضای طیف وسیعی از شخصیت های سیاسی و مدنی و فعالان آزادیخواه ایران نشانۀ بارز اين امر است.
در تمام سال های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران "مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی" يکی از محورهای فعالیت های آزادیخواهان ایران بوده است. امروز نیز "آزادی همۀ زندانیان سیاسی" عاجل ترین خواسته های وسیع ترین مخالفان حکومت است. نظر به سابقۀ طولانی و موقعیت خاص دکتر ابراهیم یزدی در تاریخ مبارزات آزادیخواهانۀ نیم قرن اخیر، بازداشت او، در میان تمام اقدامات سرکوب گرانه و بازداشت های خودسرانۀ حکومت حائز اهیمت خاص است.
اتحاد جمهوریخواهان ایران با توجه به این شرایط، ویژه اعلام می کند که سازماندهی یک پیکار گسترده برای آزادی دکتر ابراهیم یزدی حرکتی موثر در جلب توجه و گسترش حمایت ملی و بین المللی برای آزادی همۀ زندانیان سیاسی ایران است.
از مقطع انتخابات کودتاگرانه دهمین دوره ریاست جمهوری و به راه افتادن موج تازه ای از بازداشت گسترده فعالان سیاسی و سرکوب خشن جنبش مسالمت خواه سبز موضوع مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی از اهمیت و ابعادی تازه برخوردار شده است. دامنۀ نیروهایی که آمادۀ همکاری و همگامی در این مسیر اند از همه عرصه های دیگر گسترده تر است. این مبارزه زمینه ساز اتحاد و انسجام بیشتر در جنبش دموکراسی خواه مردم ایران است. همکاری و همگامی آزادیخواهان سکولار و غیرسکولار ایران در این عرصه از پی یورش های سرکوب گرانۀ بعد از انتخابات جعلی دور دهم آغاز شد و این پاسخی در خور به نیازهای مبارزه در راه دموکراسی برای ایران است.
مبارزه برای آزادی سالمندترین زندانی سیاسی ایران، دکتر ابراهیم یزدی، نمادی از مبارزه مشترک آزادیخواهان ایران برای آزادی تمام زندانیان سیاسی ایران است. با شرکت فعال در این مبارزه صدای اعتراض به استبداد حاکم بر کشور را رساتر سازیم. هر یک از ما می توانیم بر اعمال فشار بر حکومت موثر باشیم.
فعالین اتحاد جمهوری خواهان ایران خواهان تلاش مشترک از جمله در عرصه های ذیل اند:
• دیدار با بستگان زندانیان سیاسی برای ابراز همبستگی و کمک
• کوشش برای جلب طیف هرچه گسترده تر آزادیخواهان به مشارکت و همکاری
• انعکاس تلاش ها برای آزادی دکتر یزدی و دیگر زندانیان سیاسی ایران در رسانه های کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه؛
• مراجعه به سران دولت ها و شخصیت های بین المللی و منطقه ای و درخواست از آنان برای اعتراض به مسوولان حکومت در ایران و درخواست آزادی دکتر یزدی و دیگر زندانیان سیاسی ایران،
• بسیج سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر در کشورهای مخلتف برای اعمال فشار بر حکومت برای آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی.
• بهره گیری از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی برای بردن شعار آزادی دکتر یزدی و همه زندانیان سیاسی ایران، جمع آوری اخبار مربوط به زندانیان سیاسی و انعکاس وسیع آن در رسانه ها و شکبه های اجتماعی

هیات سیاسی اجرایی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۷ آذر ۱۳۸۹ – ۸ دسامبر ۲۰۱۰



رئیس مجلس، نظرات شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی می‌داند

لاریجانی: نگرانی اصلی ما، تخلفات دولت از قانون است

رییس مجلس هشتم، نگرانی اصلی مجلس در کارگروه حل اختلاف میان دولت و مجلس را تخلفات دولت از قانون عنوان کرد و با تاکید بر جایگاه مجلس در قانون اساسی گفت: مجلس استدلال کافی برای مسائل مطرح شده دارد و به شورای نگهبان نیز ارائه کرده است.
علی لاریجانی در گفت و گو با خانه ملت، ارجاع مشکلات میان مجلس و دولت به شورای نگهبان را دارای سابقه عنوان کرد و گفت: قوه مجریه در مورد برخی اصول قانون اساسی برداشت‌هایی را مطرح می‌کند که نظر مجلس به عنوان قوه مقننه کشور با این برداشت‌ها متفاوت است و از سوی دیگر مجلس در مورد تخلفات دولت از قانون دغدغه‌‌هایی دارد که این دغدغه‌ها اصلی ترین نگرانی مجلس در کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس است.
رییس مجلس با انتقاد از نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان در مورد نتیجه کارگروه حل اختلاف میان دولت و مجلس، افزود: ما از رسیدگی به اختلافات دولت و مجلس در شورای نگهبان استقبال می‌کنیم، اما ایرادی که در چند روز اخیر نوساناتی را در مجلس بوجود آورد به نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان بر می‌گردد؛ چراکه وی نتیجه‌ای را اعلام کرد و گفت این نتیجه کارگروه حل اختلاف است در صورتی که سخنان و برداشت وی نتیجه کارگروه حل اختلاف نبود.
لاریجانی که نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان را دلیل اصلی تذکرات و اخطارهای پیاپی نمایندگان در مورد شان مجلس و جایگاه قانونی آن عنوان می‌کرد، با بیان این مطلب که شورای نگهبان و اعضای آن می‌توانند نظر شخصی خود را ارائه دهند، تصریح کرد: “آیت الله جنتی یا آقای کدخدایی می‌توانستند بگویند ما نظرمان، این است و این هیچ اشکالی نداشت ما هم مستدل و با مدرک جوابشان را می دادیم.”
لاریجانی با تاکید بر اینکه نظر مجلس در مورد برخی تخلفات قانونی مستدل است و نگرانی هایی که از این ناحیه وجود دارد جدی است، تاکید کرد: ما در برخی موارد مطرح شده در کارگروه حل اختلاف که آقایان ( دولت و شورای نگهبان) نظر خودشان را مطرح کرده‌اند، به صورت جدی نظر داریم و معتقدیم اصول قانون اساسی چنین برداشت‌هایی را اجازه نمی‌دهد.
رییس فراکسیون اصولگرایان همچنین نفی سخن حضرت امام مبنی بر “در راس امور بودن مجلس” را در تضاد با ساختار نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و ضمن انتقاد به چنین برداشتی، تصریح کرد: چنین برداشتی با توجه به قانون اساسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی برداشت نادرستی است و مجلسی که برای صیانت از قانون و کشور تشکیل شده مطمئنا همانطور که حضرت امام ره فرمودند در راس امور قرار دارد.
وی با بیان اینکه این جمله امام ناظر بر فراز و فرودهای قانونگذاری در کشور است، گفت: سابقه قانونگذاری در کشور و لطماتی که از فقدان دستگاه قانون گذاری مقتدر در دوران قبل از انقلاب بر کشور ما رفت موجب شده است تا مجلس امروز و در قانون اساسی کشور ما چنین جایگاه رفیعی داشته باشد که امام در مورد آن بگوید “مجلس در راس امور است” ؛ چراکه جایگاه رفیع مجلس در قانون اساسی نظام ما برای صیانت از کشور در نظر گرفته شده است


ضرب و شتم دانشجویان پلی‌تکنیک در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات / انتقال پنج دانشجو به زندان اوین

سایت تغییر نوشت:
درپی برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه پلی تکنیک تهران حدود ۱۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. ۱۰ تن از آنان پس از بازجویی در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات آزاد شده اند و مابقی بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده اند. دانشجویان آزاد شده از ضرب و شتم شدید خویش در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات خبر داده اند. از دانشجویان منتقل شده به زندان اوین می توان به هادی شاکری و محسن محبوبیان اشاره کرد.
در روز ۱۶ آذر، حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. این دانشجویان شعارهایی چون “مرگ بر دیکتاتور”، ” الله اکبر”، یا حسین میرحسین” و …سر دادند. همچنین این دانشجویان حلقه ای را به نشانه همبستگی با دانشجویان زندانی در محوطه دانشگاه تشکیل دادند و سرود یار دبستانی خواندند.
به گفته دانشجویان امیرکبیر، نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی از صبح روز ۱۶ آذر دانشگاه امیرکبیر را در محاصره خود در آورده بودند. همچنین نیروهای لباس شخصی در تمام نقاط دانشگاه مستقر شده بودند. نیروهای بسیجی و مامورین حراست دانشگاه نیز برای برخورد با تجمعات احتمالی در آمادگی و هماهنگی کامل بوده اند و به صورت پیوسته از طریق بی سیم و موبایل با یکدیگر در تماس بوده اند. نیروهای بسیج و حراست به ضرب وشتم دانشجویان پرداخته اند و حتی گاهی نیروهای انتظامات خود راسا اقدام به دستگیری دانشجویان معترض کرده اند. بنابر گفته دانشجویان، بازداشت های صورت گرفته در خارج از محوطه دانشگاه عمدتا به صورت اتفاقی و از سر عصباینت و سردرگمی بوده است، کما اینکه بسیاری از بازداشت شدگان از دانشجویانی بوده اند که در تجمعات شرکت نداشته اند.



به مناسبت دهم دسامبر، روز تصویب اعلامیه حقوق بشر

درباره نقض «سازمان‌یافته» حقوق بشر

مهسا امرآبادی
پیمان جهانی حقوق بشر یک پیمان جهانی ملل است که در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و شامل ۳۰ ماده است، به بازگویی دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه، حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ که باید «تمامی ابنای بشر در هر کشوری» از آن برخوردار باشند را روشن کرده ‌است. این اعلامیه از دیدگاه بسیاری از پژوهش‌گران «الزام‌آور» بوده، اعتبار جهانی و فرامللی دارد و تمام کشورها باید به آن پایبند باشند چرا که اعلامیه جهانی حقوق بشر به شکل گسترده‌ای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به‌کار می‌رود.
امروز حقوق بشر چونان یک ارزش جهانی در همه جامعه‌ها مطرح است و اعلامیه حقوق بشر را می‌توانیم یک منشور جهانی بدانیم، منشوری که میزان پای‌بندی دولت‌ها و حکومت‌ها و شهروندان به مفاد آن می‌تواند به درجه یا میزانی برای نشان دادن مقدار توسعه‌یافتگی و مدنیت افراد جامعه باشد. در حقیقت شهروندان می‌توانند رعایت حقوق بشر و وفاداری به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را چون یک ملاکی برای ارزش‌گذاری حکم‌رانان خود و دسته‌بندی آنان به حاکمان خوب یا بد قرار دهند. باید توجه داشت، وقتی سخن از نقض «حقوق سازمان‌یافته» یا «ساختارمند» حقوق بشر به میان می‌آید، حقوق بشر چونان یک اصالت طرح می‌شود و اصالت حقوق بشر است که سبب پیدا می‌کند که نقض آن اهمیت پیدا کند، در حقیقت حقوق بشر وجهی سمبلیک و نمادین و نمایشی باپرستیژ از سوی جامعه جهانی نیست. وقتی می‌خواهیم در این زمینه سخن بگوییم، با توجه به همین اصالت و این‌که حقوق بشر، لازمه بنیادی زندگی بشر است، باید پیش از هر چیز به چگونگی و چرایی نقض حقوق بشر بپردازیم و بپرسیم چرا و به چه شکلی این حقوق نقض می‌شود؟ متاسفانه نمونه‌های چگونگی نقض آن به نوع‌ها و شکل‌های مختلف در جامعه جهانی قابل مشاهده است و تکرار این نموهنه‌ها، این پرسش را پدید می‌اورد که چرا برخی قانون‌ها و یا پدیده‌‌ها و یا رفتارها در یک جامعه منجر به این می‌شود، نقض سازمان‌یافته و ساختارمند حقوق بشر پدید آید؟
شاید برخی دلیل‌های حاشیه‌ای یا رفتارهای انسانی نیز منجر به نقض حقوق بشر در سراسر جهان بشود اما وقتی سخن از نقض حقوق بشر سازمان‌یافته یا ساختارمند حقوق بشر می‌شود، حاکی از آن است که علت‌ها و عامل‌هایی در چارچوب جامعه‌ای به بار نشسته و نهادینه شده که اجازه رفتارهایی براساس اعلامیه حقوق بشر را از انسان سلب می‌کند!
شاید بتوان مهم‌ترین دلیل‌های نقض سازمان‌یافته حقوق بشر را در چارچوب زیر دسته‌بندی کرد؛
نخست: نقض مفادی از اعلامیه جهانی حقوق بشر که برخلاف و دارای پارادوکس با مبانی عقیدتی، سنتی و عرفی یک جامعه است.
دوم: نقض حقوقی که در برخلاف و دارای پارادوکس با قانون جاری و قانون اساسی موجود در یک کشور است.
سوم: نقض سازمان‌یافته و ساختارمند مفاد حقوق بشر که در پارادوکس با شکل رفتار حاکمان و رهبران یک کشور و چگونگی اجرای قانون قرار می‌گیرد. به این مفهوم که شیوه رفتار حاکمان با شهروندان و شکل اجرای قانون از سوی حکمرانان، سبب می‌شود شاهد نقض حقوق بشر به صورت دایم و مستمر باشیم.
در این‌جا، جا دارد تا این سه گروه از دلیل‌هایی که به نقض سازمان‌یافته حقوق بشری در گوشه‌ای از دنیا می‌انجامد را بیش‌تر، باز کنیم.
مقوله نخست: تضاد و تعارض مبانی عقیدتی، عرفی یا سنتی یک جامعه با برخی از مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر
در برخی نظام‌های سنتی، باورهای مردم و هنجار جامعه در پارادوکس با برخی از مفاد اصولی حقوق بشر قرار می‌گیرد و خود مردم یک جامعه حقوق اساسی اقلیت یا گروهی از مردم را نقض می‌کنند. برای نمونه «کرامت انسانی» یا «حقوق زنان» و «کودکان» و یا« حق رای برای تمامی افراد جامعه» از جمله مفاد اصولی اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند اما در برخی از جامعه‌ها هنجار، سنت و باور مردم با آن‌ها هم‌راهی نمی‌کند.عقیده مردم است چنان‌چه شاهدیم برخی از برداشت‌های رادیکال یا واپس‌گرا از دین سبب تضاد بین خدا و انسان و در تضاد بین عقل و ایمان می‌شود که به نقض حقوق بشر می‌انجامد چرا که حقوق بشر دارای یک‌سری مبانی عقیدتی و چارچوب‌های فکری است که اصالت را بر وجود انسان می‌دهد. وقتی از تعارض عقیدتی سخن می‌گوییم باید اشاره کنیم که میزان پایداری و پای‌بندی یک جامعه چه مذهبی، غیر‌مذهبی، پیش‌رفته، سنتی و توسعه‌گرا، به سنت‌ها و عرف یا عادت‌ها می‌تواند به نقض حقوق بشر بی‌انجامد.
سنت‌های جاری در کشورهای عربی می‌تواند در این مقوله جای گیرد که به شکلی خود‌به‌خود سبب می‌شود، مردم کشورهای عرب نتوانند خود را با برخی مفاد حقوق بشر که به حقوق زنان در ارتباط است، وفق دهند و ملزم به اجرا و احترام به این حقوق شوند بنابراین شاهد نقض حقوق زنان به شکلی سازمان‌یافته و ساختارمند در کشورهای عربی هستیم. نمونه دیگر برخی سنت‌ها و تبعیض‌هایی‌ست که میان دختران و پسران براساس باورهای دیرینه و تاریخی به‌وجود آمده و در کشورهای آسیای دور، سبب نقض حقوق اساسی دختران و کودکان می‌شود.
مقوله دوم: نقض حقوقی که در تعارض و تضاد با قانون اساسی یا جاری کشور باشد
در برخی موارد شاهدیم که قانون اساسی و جاری یک کشور و یا آیین‌نامه‌ها به‌شکلی نوشته شده که برخلاف مبانی و اصول حقوق بشر است. برای نمونه در برخی کشورهای دارای نظام‌های پادشاهی و هم‌چنین نظام‌های دیکتاتوری مانند میانمار حقوق بشر از راه تصویب قانون‌هایی که در تعارض با حقوق بشر هستند، نقض ساختارمند می‌شود. هرچند قانون‌هایی که حقوق بشر را نادیده می‌گیرند نیز از سوی حاکمان بر جامعه تحمیل شده اما در سایه همین قانون و رفتارهای برگرفته از آن، بسیاری از حقوق اساسی مردم به‌کشلی «قانونی» خوانده شده، نادیده گرفته می‌شود.
برای نمونه قانونی مانند «حق حضانت فرزند» که علیه حق سپرستی زنان در برخی کشورها وجود دارد، از راه قانون‌های تدوین شده، حقوق اساسی زنان را به‌شکلی ساختارمند نقض می‌کند. به بیانی به‌تر، در سایه «رفتار قانونمند»، حقوق مردم نقض می‌شود و جای اعتراضی باقی نمی‌گذارد. در این‌ جا باید از اصلاح قانون‌ها و رشدیافته‌گی جامعه برای بازنویسی و اصلاح قانون‌ها سخن گفت تا قوانین تدوین‌‌شده در تضاد با ارزش‌های اعلامیه حقوق‌بشر قرار نگیرد و در عمل حقوق بشر به شکلی سازمان یافته و ساختارمند نقض نشود.
از اسراییل می‌توان چون نمونه‌ای بارز در این نظام‌ها نام برد که در آن به‌شکلی قانونی حقوق فلسطینیان ساکن در آن‌، نقض می‌شود. نظام‌های پادشاهی و نظام‌های سیاسی آپارتاید و نژادپرستانه نیز جوری طراحی شده‌اند که اجازه نمی‌دهند همه از حقوقی مساوی برخوردار باشند و «تفاوت‌ بین افراد جامعه» بخشی از یک نقش حقوق بشر سازمان‌یافته است.
مقوله سوم: تضاد مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر با رفتار حاکمان و چگونگی اجرای قوانین
شیوه‌های حکومتی حکومت‌گران یا شکل برداشت و رفتار آن‌ها و اجرای سلیقه‌ای قانون هم سبب نقض سازمان‌یافته حقوق بشر می‌شود. به این شکل که حاکمان با برداشت‌های سلیقه‌ای و سودجویانه از حقوق و قانون یا با اجرای برداشتی شخصی از قانون به سو خود، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که منجر به نقض حقوق اساسی و اصولی مردم می‌شوند. در این‌ جا دیگر این حقوق به شکل قانونی یا سنتی نقض نمی‌شود بل‌که براساس رفتارهای حکومت‌، رهبران سیاسی، مشی فردی و اعمال سلیقه‌های گوناگون مبتنی بر سودجویی‌های مقطعی افراد، نقض می‌شود.
به شکل معمول آن، حاکمان با این توهم که به هر قیمتی باید قدرت و اقتدار خود را حفظ کنند و در بیش‌تر وقت‌ها با باورمندی به این‌که پاس‌داری از قدرت و اقتدار آن‌ها، به سود جامعه است، اقدام به رفتارهای خودپسندانه و استبدادگرایانه می‌کنند و این رفتارهای استبدادی نه در قانون وجود دارد و نه براساس عرف و ساختار عقیدتی مردم است. برداشت‌های فردی از حقوق کلی سبب گسترش نقض حقوق بشر به همه شمول جامعه می‌شود، چنان‌چه برای نمونه ماموران قضایی و انتظامی، می‌توانند به شکنجه شهروندان معترض و منتقد و مخالفان بپردازند چرا که قانونی در این زمینه وجود ندارد. یک نموه روشن آن را چهارم ژوئن ۱۹۸۹ در میدان تیان آن من چین، تمام دنیا با چشمان از حلقه درآمده به تماشا نشست. وقتی تانک به سوی دانشجویان مخالف حکومت حمله کرد، نه قانون اساسی و جاری چین و نه هنجار جامعه به حاکمان اجازه چنین جنایتی را می‌داد اما برداشت شخصی آن‌ از روح کلی قانون، سرانجام به فاجعه تیان آن من منتهی شد.
مهم‌ترین استناد و دیدگاه این حاکمان مبتنی بر پاس‌داری از قدرت به هر قیمتی‌ست و باور دارند که قدرت سیاسی و اقتصادی آنان در هر شرایطی در فضای کلی جامعه باید حفظ شود و چون خودشان هم تنها بازگوکننده شکل اجرای قانون هستند، به آسانی می‌توانند با برداشت‌های شخصی، سودجویانه، سلیقه‌ای و فردی خود از قانون به‌گونه‌ای رفتار کنند که منجر به نقض سازمان‌یافته حقوق بشر شود.
در پایان باید گفت نقض ساختارمند حقوق بشر زمانی بدل به عادت می‌شود که مبانی فکری-عقیدتی یک جامعه یا سنت‌های آن از یک سو و در سوی دیگری قانون اساسی و جاری جامعه یا رفتارهای حکومتی و سودجویی حاکمان با پادمان جهانی حقوق بشر هم‌راهی نداشته باشد و این البته بسیار خطرناک‌تر از نقض معمولی حقوق بشر است چرا که در هر گوشه‌ای از جهان امکان دارد تا به‌شکلی ناخودآگاه یا براساس یک سهل‌انگاری مفادی از حقوق بشر نقض شود اما «نقض خودآگاهانه» بیان‌گر آن است که ناقضان حقوق بشر ارزش‌های جهانی حقوق بشر وفادار نیستند و آن‌را از اساس قبول ندارند. رشد پدیده‌هایی مانند تجارت کودکان و تجارت جنسی در جهان یا قاچاق اعضای بدن و ایجاد آپارتاید بخشی از پیامدهای نقض سازمان‌یافته حقوق است که به نظر می‌رسد با نگرش نوین به مسایل جهانی و درک مبانی حقوق بشر در دنیای امروز، می‌توان با آن مبارزه کرد. هرگاه باور به حقوق‌بشر چون پایه‌ای بنیادی ترویج شود، آن‌گاه شاید بتوان جامعه خود را به سوی سمت کرامت انسانی و حفظ ‌‌‌‌‌‌شان انسان سوق داد.
منبع: ماهنامه صبح آزادی


ما شهادت می‌دهیم که شما ظالمان، جوانان را در روز عاشورا به شهادت رساندید

زهرا رهنورد: ما همه لیلا توسلی هستیم

زهرا رهنورد، نویسنده و استاددانشگاه تهران در پی بازگشت لیلاتوسلی، شاهد عاشورای تهران یادداشتی در این باره نوشته و تاکید کرده که «همه لیلا توسلی هستیم و شهادت می دهیم که شما ظالمان بی مقدار در روز عاشورا مردمانی را، جوانانی را از خیل عظیم عزاداران یا حسین گو زیر ماشین له کردید و به شهادت رساندید.»
لیلا توسلی، شاعد عینی حوادث عاشورای سال گذشته در میدان ولیعصر که به دلیل اعلام شهادت در مورد زیرگرفته شدن یکی از شهروندان معترض(شهرام فرجی زاده ) توسط خودروی نیروی انتظامی به دو سال زندان محکوم شده بود، به زندان بازگردانده شد.
به گزارش کلمه، متن کامل یادداشت زهرا رهنورد به شرح زیر است :
ما همه لیلا توسلی هستیم و شهادت می دهیم که در روز عاشورا مردم بیگناه و عزاداران حسینی را به شهادت رسانده اید .اما راه دور و زمان دیری نیست . کمی به تاریخ بنگرید شما که هستید ؟ و در کجای تاریخ ظلم و ستم ایستاده اید؟
ما لیلا توسلی ها شهادت می دهیم که شما ظالمان بی مقدار در روز عاشورا مردمانی را، جوانانی را از خیل عظیم عزاداران یا حسین گو زیر ماشین له کردید و به شهادت رساندید. شهید امیرارجمند تاجمیر، عباس فرجی زاده ، شاهرخ رحمانی و شبنم مادر زحمتکش و کسانی که به احتمال ، بنا به محذوریت های امنیتی نام عزیز پرپر شده خویش را پنهان کرده اند در زیر چرخهای ماشین شهید کردید .
ما لیلا توسلی ها شهادت می دهیم که شما آمران و عاملان در روز عاشورای حسینی استخوان و دنده و قلب مادر نگین کوچک یعنی خانم شبنم سهرابی را زیر ماشین له کردید و به شهادتش رساندید .
ما لیلا توسلی ها شهادت می دهیم که در روز عاشورای حسینی شما قلب پاک و خدا جوی سید علی موسوی را نشانه گرفتید و او را ظهر عاشورا تشنه لب و یا حسین گویان به خاک و خون غلتاندید و به شهادت رساندید که مضروبان خونین بدن چون علی و مصطفی کریم بیگی و راسخ نیا و … در آن روز بازهم بوده اند .
ما لیلا توسلی ها شهادت می دهیم که شما ستم پیشگان در روز عاشورا بیگناهان معترض را از پل پرت کرده اید و به شهادت رساندید .
اما به زودی آتش زیر خاکستر گواهی خواهد داد و همه می دانند و بیش و پیش ازهر چه در عرصه بازخواست الهی که درقرآن آمده است خارج از اراده شما دست و پاهایتان شهادت خواهد داد به این ظلم و تباهی.
کیست که نداند که زندانها را از پاکان و نیکان و اندیشمندان و دانشجویان و فرهیختگان انباشته اید و قاتلان و زورگویان و دیکتاتوری طلبان را آزاد گذاشته اید.
آنها که دستشان به خون فرزندان ملت آغشته است.
آنها که کودکان را به تیغ جفا یتیم کرده اند.
آنها که دل مادران را داغدار کرده اند.
آنها که زنان جوان را بیوه زن و کانون خانواده هارا ویران ،
آنها که نو عروسان را پشت میله ها اسیر کرده اند .
آنها که دلهای پرتپش عاشق را به تیر و تفنگ از هم جدا کرده اند؟
آنها که زنان جوان را شکنجه کرده و بزرگترها را نیز به بند و درد و توهین کشیده اند.
آنها که بیگناهان را به جرم آزادی خواهی به زندان و تبعید و یا زندان در تبعید مجازات کرده اند .
و
آنها که عقده های برتری طلب یشان را نسبت به زنان با آزار و شکنجه و اجبار و دخالت در زندگی شخصی و هتاکی و حرفها و تهمتهای زشت و پلید تشفی می بخشند .
ما لیلا توسلی ها شهادت می دهیم شما قلدران نوعروس شاهد جنایت را زندان کرده اید و قاتل را آزاد گذاشته اید اما بدانید نه تنها ما ، لیلا توسلی ها ، شاهد جنایت شما هستیم ؛ بلکه تاریخ نیز شاهد است و گواهی می دهد که امثال شما پایدار نبوده اند و این وعده الهیست که باطل رفتنی است.
وسیعلم الذین ظلمواای منقلب ینقلبون
زهرا رهنورد


آزادی سه شهروند سقزی با قرار وثیقه

خبرگزاری هرانا - روز گذشته محمد مجیدزاده (معلم)، سعید فتاحی (بازاری) و علی محمدیان ،سه شهروند اهل سقز از زندان آزاد شدند .
به گزارش موکریان، مجیدزاده و فتاحی با قرار وثیقه 25 میلیونی وعلی محمدیان (خورخوره ای) با قرار وثیقه 50 میلیون از زندان آزاد شدند.
یادآور می گردد این سه شهروند حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در سقز دستگیر و به همکاری با یکی از احزاب مخالف متهم شده بودند.


حسین درخشان به مرخصی آمد

خبرگزاری هرانا - حسین درخشان که بیش از دو سال است در زندان به سر می‌برد با تودیع وثیق میلیاردی به مرخصی آمده است.
به گزارش مشرق، درخشان که در مهرماه 87 بازداشت شده بود، در ششم مهرماه سال جاری از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی، به جرم همکاری با دولت های متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک های ضدانقلاب، توهین به مقدسات و راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل و مستهجن، به 19.5 سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه ها و بازگرداندن وجوه اخذشده به مبلغ 30هزار و 750 یورو، دوهزار و 900 دلار و 200 پوند انگلیس محکوم شده بود. بر اساس این گزارش، مهدوی، وکیل درخشان به حکم صادر شده اعتراض کرده و دادگاه تجدیدنظر هنوز رای صادره از سوی دادگاه بدوی را تایید و یا رد نکرده است.


حکم هفت سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق برای مهندس امیر خرم

خبرگزاری هرانا - عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران به تحمل هفت سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش میزان خبر، مهندس سیدامیر خرم، به حکم قاضی پیر عباسی و به اتهامهای اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در نهضت آزادی ایران، نوشتن مقالات و انجام مصاحبه با رادیوهای بیگانه و نیز حضور در تجمعات غیرقانونی، به هفت سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.
حکم بدوی این عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که در 26 مهر ماه محاکمه شده بود، روز 16 آذر به وکیل وی ابلاغ شد.
خرم سال گذشته و در پی وقایع عاشورا به دفتر پیگیریهای وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد و به مدت 50 روز در بند 209 زندان اوین به سر برد.
همچنین او از سال گذشته ممنوع الخروج است.
گفتنی است این فعال سیاسی، سال 80 نیز همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی بازداشت شد و 135 روز در سلولهای انفرادی بازداشتگاه 59 سپاه به سر برد و در نهایت در شعبه ی 20 دادگاه انقلاب به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد. این حکم که با اعتراض او مواجه شد، همچنان در دادگاه تجدیدنظر به سر می برد.

شیوا فلاح: می گویند اگر مرخصی می خواهید درخواست عفو کنید

گفتگو با همسر امیر خسرو دلیر ثانی
خبرگزاری هرانا - مهندس امیرخسرو دلیرثانی، فعال ملی- مذهبی، و عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز و همچنین عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه است که پس از حوادث عاشورای سال گذشته بازداشت و حکم چهار سال حبس تعزیری در دادگاه تجدیدنظر برای وی صادر شد  نامبرده در طی 11 ماه بازداشت خود تنها یکبار موفق به استفاده از مرخصی شده است و تا کنون هفت بار درخواست مرخصی نموده است که با مخالفت و عدم پاسخگویی دادستانی مواجه شده است.
شیوا فلاح همسر این زندانی سیاسی در گفتگویی با خبرگزاری هرانا از آخرین وضعیت این زندانی می گوید:

خانم فلاح آقای امیر خسرو دلیر ثانی چگونه بازداشت و محاکمه شدند ؟
ایشان دقیقا در نیمه شب 14 دی سال گذشته بازداشت شدند و مدت 34 روز در انفرادی بودند و در نیمه های اسفند ماه به بند 350 منتقل شدند و 29 اسفند یا اول فروردین بود از مرخصی استفاده کردن و هفتم فروردین به اوین بازگشتند و در تاریخ 13 اردیبهشت در شعبه 28 مورد محاکمه قرار گرفتند و 26 اردیبهشت حکمشان اعلام شد حدودا 30 مرداد ماه بود در شعبه 54 تجدید نظر حکمشون تایید شد.
آیا ایشان در مرحله دادرسی و محاکمه وکیل داشتند؟
ما ابتدا با آقای عبدالفتاح سلطانی صحبت کردیم ایشان هم گفتن حالا که وکیل دیگه ای دارن بررسی میکنند به پرونده ایشان اجازه بدید من دیگه دخالتی نکنم در پرونده ولی خوب آقای احمدی لایحه نوشته بودند اعتراض کرده بودند ولی انگار کوچکترین توجه ی هم به دفاعیه نداشتند.
یکی از اتهام های ایشان عضویت در جنبش مسلمانان مبارز است که این جنبش قانونی است و در اتهامشان این گروه غیر قانونی اعلام شده است که وکیلشون اعتراض کردند و گفتند پیش از این که متهم تحت این اتهام محاکمه شوند نیاز هست که دادگاه آن گروه را پیش از این غیر قانونی اعلام می کرد، ولی آقای مقیسه اصلا قبول نکردند و گفتند از نظر ما همه این فعالیت ها غیرقانونی است.
روند دادگاه به چه شکلی بود آیا قانونی برگزار شد؟
دقیقا اگر بخواهم روند دادگاه را توصیف کنم، وکیلشان همان روز که جلسه دادگاه برگزار شد متوجه شدند موکلشان محاکمه دارند و در یک محاکمه ی 5 دقیقه ای که فقط توانستند پرونده را نگاه مختصری کنند چرا که از محتوای آن اطلاعی نداشتند و به لایحه دفاعیه هم هیچ توجه ای نشد از سوی دیگر نماینده دادستانی در دادگاه حضور نداشت و یک نفر را همانجا نماینده دادستانی انتخاب کردند و هیئت منصفه ای هم وجود نداشت
آیا اعتراضی هم به وضعیت برگزاری دادگاه از سوی شما و یا وکیل انجام گرفت؟
ما قصد داشتیم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم که وکیل پرونده گفتند چنین امکانی از ما سلب شده است و نمی توانیم شکایتی کنیم.
ابلاغ حکم دادگاه هم در نوع خودش جالب بود و به جای اینکه به صورت رسمی و در یک برگه چاپی و با سربرگ و آرم و مهر قوه قضائیه حکم به وکیل ابلاغ شود از وکیل خواستند از حکم دست نوشتی که در پرونده وجود داشت یک رونوشت برای خودشان بردارند.
در طی هفته های اخیر برخی از زندانیان سیاسی آزاد شدند چرا این آزادی ها شامل همسر شما نشد؟
برای دریافت مرخصی خانواده های باید به دادستانی تهران مراجعه کنند و ما هر هفته به آنجا مراجعه کردیم که متاسفانه کسی تا کنون پاسخگو نبوده است، اونجا از در و دیوار ممکنه جوابی بگیریم اما از مسئولین پاسخی نمیشه گرفت، دادستانی کل که اصلا جواب نمیدن فقط از طریق دادستان تهران اونجا هم که میرویم بدترین برخوردها و توهین ها را با ما میکنند و همیشه می گویند چرا اینجا وایستادین اینها همه اغتشاش گراند و ...
من شخصا دوبار درخواست ملاقات با دادستان تهران را کردم که حداقل همین صحبت ها را به آقای دادستان تهران بگویم، 5 یا 6 ماه پیش درخواست ملاقات با دادستان تهران را دادم همین یک ماه پیش درخواست ملاقات کردم اما اجازه نمیدهند با ایشان ملاقات کنیم و حرفهایمان را منتقل بکنیم،  من نمیدانم واقعا ما به کجا باید مراجعه بکنیم درواقع خواستمون رو مطرح کنیم.
دادستانی یکبار به خانواده ها گفته بودند که اگر مرخصی میخواهید باید زندانیان شما درخواست عفو بنویسید عفو نامه بنویسید تا با درخواست مرخصی شما موافقت بشود.
آیا از زمان بازداشت ایشان در سال گذشته تا کنون از مرخصی استفاده کردند؟
از پارسال که دقیقا نیمه شب 14 دیماه که بازداشت شدند تا اوایل فروردین بازداشت بودند و همزمان با عید نوروز توانستند با یک وثیقه هفتاد میلیونی به مدت شش روز از مرخصی استفاده کنند.
وضعیت جسمی آقای دلیر ثانی پس از یک سال زندان به چه شکلی هست؟
یک دوره ای بیماری جسمی داشتند و گه گاهی صرفه شدید می کردند و این حالات بعضا تشدید می شد، منتها خوب همه این افراد به دلیل مشکلات بهداشتی که در زندان هست و عدم رسیدگی پزشکی از انواع بیماری ها رنج می برند و در این فصل اگر یک نفر در آنجا مریض شود بقیه افراد هم که با او در ارتباط هستند مریض خواهند شد.
آیا مسئولین بهداری اوین رسیدگی پزشکی مناسبی را انجام میدهند؟
بهداری به اون صورت رسیدگی نمی کند در حد دادن یک شربت و یا یک قرص ولی رسیدگی به اون حد وجود ندارد، متاسفانه از حق وحقوق طبیعی که هر زندانی عادی برخوردار است این زندانیان به قول معروف سیاسی، امنیتی برخوردار نیستند.
چه درخواستی از مسئولین یا از مجامع حقوق بشری دارید؟
ما درخواستمون این هست که به حق و حقوق طبیعی افراد رسیدگی بشود ، پیشتر می توانستیم ملاقات حضوری داشته باشم که الان متاسفانه سه ماه هست که ملاقات حضوری هم نداریم، در صورتی که طبق قانون سازمان زندان ها هر زندانی ماهانه حق استفاده از ملاقات حضوری را دارد.
هفته پیش بچه ام از پشت شیشه پدرش را دید و میخواست باباش را بغل کنه و هی میگفت " این پنجره باز نمیشه من بابا رو بغل کنم" الان واقعا افسردگی داره همش میگه بابای من کجاست؟ چرا نمیاد بابای من؟ کارش کی تموم میشه؟ یعنی تصورش رو بکنید من چطور جواب این بچه رو بدهم.
من فقط امید دارم همه زندانیان به زودی آزاد بشوند فکر میکنم یک سوئ تفاهم اتفاق افتاد و همه اینها بی گناه به زندان رفتن امیدوارم صدای ما شنیده بشه ما چیزی نمیخواهیم جز اجرای دقیق قانون برای همه ما و اگر قانون اجرا بشه این مشکلات برطرف میشه
با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

اعتصاب غذای یک زندانی سیاسی کرد در زندان مهاباد

خبرگزاری هرانا - یک زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی مهاباد، ششمین روز از اعتصاب غذای خود را سپری نمود.
به گزارش کردیش پرسپکتیو، جمال رسول پور، که در تاریخ بیست و هشتم سال جاری از سوی نیروهای امنیتی در شهر سردشت بازداشت گردید، در حالی ششمین روز از اعتصاب غذای خود را سپری نمود که حال وی وخیم گزارش شده است. اعتصاب این زندانی سیاسی کرد در اعتراض به عدم رسیدگی های پزشکی و روند بررسی پروندەاش صورت گرفته است.
وضعیت جسمانی این فعال 28 ساله که هم اینک در زندان مرکزی مهاباد به سر می برد، بسیار نگران کننده توصیف شده است.

در سکوت جامعه جهانی چهار روزنامه نگار دیگر در تهران دستگیر شدند

خبرگزاری هرانا - روشن است که رهبران جمهوری اسلامی از این مذاکرات و سکوت جامعه جهانی سود می جویند، تا سانسور و سرکوب علیه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهند.
جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز دور تازه‌ی مذاکرات در باره برنامه‌ی هسته‌ای با جامعه جهانی، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را تشدید کرده است. از روز شنبه و اغاز این مذاکرات دست کم ٥ روزنامه نگار بازداشت و زندانی شده اند. روشن است که رهبران جمهوری اسلامی از این مذاکرات و سکوت جامعه جهانی سود می جویند، تا سانسور و سرکوب علیه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهند.
در تاریخ ١٦ آذر ماه ماموران وزارت اطلاعات با محاصره و حمله به دفتر روزنامه شرق، مدیر و سرمایه گذار روزنامه علی خدابخش، احمد غلامی سردبیر، فرزانه روستایی دبیر سرویس بین‌المللی و کیوان مهرگان مسئول سرویس سیاسی روزنامه را بازداشت کردند و به محل نامعلومی منتقل کردند. روزنامه شرق از بدو تاسیس چندین بار از سوی هیات نطارت بر مطبوعات توقیف شده است. این روزنامه در اسفند ماه سال گذشته انتشار مجدد خود را اغاز کرده است.
گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که روز یکشنبه ١٤ آذر ماه عمادالدین باقی چهره نامی روزنامه نگاری و مدافع حقوق بشر در ایران و از جمله یکی از فعالان برای لغو حکم اعدام در ایران روانه زندان شد.وی به شش سال زندان محکوم شده است.
از سوی دیگر سعید ملک پور برنامه نویس سایت های اینترنتی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده است. وی دو سال پیش از سوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته دستگیر شده است و بنا بر گفته ی خانواده اش پس از دستگیری در شرایطی غیر انسانی در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه مجبور به اعتراف و پذیرش اتهامات مختلف علیه خود شده است. این اعترافات در دادگاه بعنوان مدرک جرم برای محکومیت وی استفاده شده است.
گزارش‌گران بدون مرز


دادستان تهران دستگیری 4 عضو تحریریه‌ روزنامه شرق را تایید کرد

خبرگزاری هرانا - دادستان تهران خبر دستگیری 4 عضو تحریریه‌ روزنامه شرق را تایید کرد.
به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی تایید کرد که «4 عضو هیأت تحریریه روزنامه شرق همراه یک فرد مرتبط با امور مالی و پشتیبانی این روزنامه روز سه‌شنبه به دلیل ارتکاب جرایم امنیتی بازداشت شده‌اند و تحقیقات درباره‌ی اتهامات آنان ادامه دارد.» وی همچنین برخی اخبار منتشره در سایت‌های خبری درباره بازداشت فردی به نام «بنیامین» را تایید کرد و افزود: نامبرده به دلیل ارتکاب جرایم امنیتی بازداشت شده است.


دفتر پاپ، قول پیگیری وضعیت حقوق بشر و سرکوب ها در ایران را داد

خبرگزاری هرانا - در پاسخ به نامه چندی پیش دکتر احمد صدرحاج سیدجوادی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی نضت آزادی خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، پاپ و رییس اتحادیه اروپا، که خواستار موضع گیری ایشان علیه ظلم به زندانیان سیاسی ایران و پیگرد حقوقی عاملان و آمران فجایع بعد از انتخابات شده بود، دفتر پاپ، رهبر کاتولیک های جهان، از توجه و پیگیری خود در این زمینه خبر داد. به گزارش ندای آزادی، این عضو کهنسال نهضت آزادی و جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر، در نامه چندی پیش خود خطاب به پاپ، ضمن یادآوری سابقه و خدمات آن جمعیت در پیش از انقلاب ۵٧، که از طریق دکتر ابراهیم یزدی (نماینده‌ وقتِ آن جمعیت در آمریکا)، گزارش های نقض حقوق بشر در زمان گذشته را انتشار می داد، به شکواییه‌ ای نیز از سوی رهبر کنونی جمهوری اسلامی که آنزمان از تبعیدگاه ایران‌شهر ارسال شده، و توسط دکتر یزدی به دست آن مقام جهانی رسیده بود، اشاره داشت.
صدرحاج سیدجوادی در نامه خود به پاپ، همچنین با برشمردن موارد متعدد نقض حقوق بشر در طول وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، خاطرنشان کرده بود "امروزه صدها نفر از مردم این كشور با احكام سنگین كیفری روبرو بوده و از محدویت‌های فراوان در رنج و تعب هستند. از آن‌جا كه باوری به ماندگاری دولت آقای احمدی‌نژاد وجود ندارد، امید است كه این احكام توسط اعتراضات فراگیر داخلی ملت ایران سرانجامی دیگر یابند، اما در خصوص محكومان به اعدام و یا برخی زندانیان سیاسی كه سلامت جسمانی ایشان در معرض تهدید جدی قرار دارد، وضع به گونه‌ای دیگر است و به جهت غیرقابل جبران بودن و برگشت‌ناپذیری پیامدهای اجرای چنین احكامی، اقدامات فوری و موثرتر، بیش از پیش ضروری و ایجاب می‌نماید."
این حقوق‌دان برجسته از مقامات مورد خطاب نامه، درخواست کرده بود تا با استفاده از تمامی امكانات خود از یك سو در جهت توقف فوری و جلوگیری از اجرای احكام ناعادلانه‌ صادره در خصوص فعالان سیاسی ایران، به ویژه محكومان به اعدام و از سوی دیگر با ارسال گزارش به نهادهای حقوقی بین‌المللی، نسبت به پیگرد كیفری و محكومیت اشخاص و نهادهای شبه‌ نظامی / امنیتی و در راس آنان شخص رییس دولت ایران اقدام لازم مبذول کنند.
متن زیر پاسخ نماینده رسمی رهبر کلیسای کاتولیک به نامه صدر حاج سید جوادی است که برای فرستنده نامه یاد شده ارسال شده است:
با محبت دریافت نامه مورخ ٢٨ اکتبر شما را که طی آن به پاپ بندیکت شانزدهم ترجمه نامه سرگشاده مورخ ٢٩سپتامبر ٢٠۱٠ حقوقدان و سیاستمدار، احمد صدر حاج سید جوادی را فرستادید تأیید می کنم.
نماینده رسمی رهبر کلیسای کاتولیک در بخش معاونت دولت پس از دریافت این نامه در پاسخی ضمن تاکید بر رویت ترجمه نامه فوق الذکر توسط پاپ بندکیت شانزدهم اعلام نمود که موارد مندرج در آن نامه با دقت مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.
معاونت دولت- بخش اول – امور عمومی از واتیکان


مهدی خدایی را گروگان گرفته اند تا به خيال خود صدای اعتراض دانشگاه آزاد خاموش شود

خبرگزاری هرانا - مهدی خدايی، فعال دانشجویی بازداشتی، بيش از ۹ ماه است که در بند ۲الف ِ زندان اوين که در اختيار اطلاعات سپاه پاسداران است، به سر می برد و از وضعیت و شرایط نامساعدی برخوردار می باشد.
به گزارش تارنمای جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی، صفورا الياسی سخنگوی این جمعيت، طی گفتگویی با سلمان سيما از فعالان دانشجويی دانشگاه آزاد و دانشجوی محروم از تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد، در مورد آخرين وضعيت مهدی خدايی از وی می پرسد.
سلمان سیما در این زمینه می گوید "من معتقدم که مهدی را به نوعی گروگان گرفته اند تا به خيال خودشان صدای اعتراض دانشگاه آزاد خاموش شود. چرا که وی نماد مقاومت دانشجويان دانشگاه آزاد می باشد. خدايی بيش از ۹ ماه است که در بند ۲الف ِ زندان اوين بسر می برد، که اين بند در اختيار اطلاعات سپاه پاسداران است. وی که از يازدهم اسفند ماه بازداشت شده است بارها و بارها در طی اين مدت با نقض حقوق اوليه اش مانند ممنوعيت تماس تلفنی و ملاقات مواجهه شده است."
سيما درباره ی آخرين وضعيت مهدی خدايی می گوید مدت ها از مهدی بی خبر بوديم و پس از آگاهی از بازداشتش تا مدت ها از حق تماس تلفنی محروم بوده است چه برسد به اينکه بخواهد ملاقات داشته باشد.
از آنجايی که شرايط بند ۲الف سپاه پاسداران به شدت امنيتی است اخبار کمی در مورد وضعيت دقيق وی داريم، با اين حال وضعيت جسمانی اش در ملاقات های انگشت شماری که با خانواده در طی اين ماه ها داشته است رو به وخامت گذاشته است که به دليل اعتصاب غذا در اعتراض به نقض حقوق اش از جمله سلب حق ملاقات اش در شهريور و مهرماه، سلب حق هواخوری و همين طور ضرب و شتم توسط بازجويان بوده است.
اين فعال دانشجويی که هم اکنون در ترکيه به سر می برد در مورد فشارهای بازجويی وارده بر مهدی خدايی گفت: در بيان شدت فشارها و مقاومت ستودنی مهدی خدايی اين موضوع قابل تأمل است چرا که در پی بازداشت چند باره من در ۲۲ خرداد ۸۹ بازجوها از من ايميل و پسورد مهدی را ميخواستند که اين می تواند نشان دهد با گذشت بيش از ۳ ماه از بازداشت مهدی خدايی، هنوز هيچ مدرکی دال بر گناهکاری وی نداشتند و به دنبال پرونده سازی از طريق دستيابی به ايميل و حريم شخصی اش بودند. بازجويان از فرط عصبانيت ناشی از واماندگی در مقابل اراده مهدی، رکيک ترين فحش ها را به مهدی در غياب او می دادند .
لازم به ذکر است که مهدی خدايی در ۱۵ تيرماه ۱۳۸۹ جهت اخذ آخرين دفاع به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مستقر در اوين برده شد و در ۲۰ مهرماه همين سال توسط شعبه ۲۸ قاضی مقيسه به تحمل سه سال حبس تعزيری محکوم شد؛ اين در حالی است که پيش از اين شعبه ۱۵ قاضی صلواتی وی را به تحمل ۴ سال حبس تعزيری محکوم کرده بود و با احتساب حکم جديد وی مجموعا به ۷ سال زندان محکوم شده است.
سلمان سيما در مورد آخرين وضعيت خدايی همچنين می گويد: طبق آخرين خبرهايی که ما از وی داريم در حال حاضر با حسين رونقی ملکی در يک سلول به سر ميبرند و به شدت برای اعترافات تلويزيونی تحت فشار است. اين درحالی است که متهم طبق قانون و پس از صدور رای دادگاه می بايست به بند عمومی منتقل شود، با اين وجود هم مهدی خدايی و هم حسين رونقی ملکی به طور غيرقانونی همچنان در اسارت سپاهيان هستند. تمامی اين موارد به وضوح نشان می دهد که سپاه پاسدارن در پروژه سازی بر عليه اين دو فعال ناموفق بوده، و برای انتقام جويی از هيچ فشاری فروگذار نيست.
سیما همچنین در مورد سابقه فعاليت های مهدی خدایی می گوید "مهدی خدايی دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری و از فعالين حقوق بشر است. من معتقدم که مهدی را به نوعی گروگان گرفته اند تا به خيال خودشان صدای اعتراض دانشگاه آزاد خاموش شود. چرا که وی نماد مقاومت دانشجويان دانشگاه آزاد می باشد.
مهدی خدايی که به عنوان دبير انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری از منتقدان جدی آقای خسرو ظفر نوايی رئيس وقت دانشگاه به شمار می رفت در سال ۸۵، با حکم دو ترم تعليق از سوی کميته انظباطی مواجه شد. لازم به ذکر است که با بالا رفتن صدای اعتراض دانشجويی به رئيس وقت اين دانشگاه، مسئولين دانشگاه آزاد مجبور به عزل او شدند. لازم به ذکر است که خسرو ظفر نوايی هم اکنون در سمت معاونت دانشجويی کل دانشگاه آزاد مشغول به کار است.
در سال تحصيلی تحصيلی ۸۶-۸۷ در پی اعلام دستورالعمل برخورد با پوشش دانشجويان در دانشگاه شهرری و ممانعت از ورود افرادی که پوششی خلاف موارد ذکر شده در اين دستورالعمل را داشتند،حدود چهل نفر از دانشجويان از شرکت در امتحانات پايان ترم محروم شوند. مهدی خدايی نقش به سزايی در حمايت از اين دانشجويان محروم و بازگرداندن ايشان به جلسات امتحان ايفا کرد.
سيما که خود مدت ها در بازداشت به سر برده، در مورد اولين بازداشت مهدی خدايی اين چنين می گويد:
به دنبال چنين فعاليت هايی من و مهدی اولين بار در آستانه ۱۸ تيرماه هشتاد هفت توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شديم که مهدی به خاطر اعتصاب غذای خشکی که در بدو ورود انجام داد راهی بهداری زندان اوين شد. مهدی به دليل تسلطی که بر قوانين و حقوق متهم داشت هيچ گاه به خواسته های بازجويان در پذيرش اتهامات واهی تن در نداد و پس از ۳۸ روز انفرادی با توديع ۱۰۰ ميليون تومان وثيقه آزاد شد.

انتقال حداقل ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به زندان اوین

خبرگزاری هرانا - دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که در روز ۱۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند به زندان اوین منتقل شده اند.
به گزارش دانشجونیوز، درپی برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه پلی تکنیک تهران حدود ۱۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. ۱۰ تن از آنان پس از بازجویی در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات آزاد شده اند و مابقی بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده اند. دانشجویان آزاد شده از ضرب و شتم شدید خویش در دفتر پی گیری وزارت اطلاعات خبر داده اند. از دانشجویان منتقل شده به زندان اوین می توان به هادی شاکری و محسن محبوبیان اشاره کرد.
در روز ۱۶ آذر، حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. این دانشجویان شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور"، " الله اکبر"، یا حسین میرحسین" و ...سر دادند. همچنین این دانشجویان حلقه ای را به نشانه همبستگی با دانشجویان زندانی در محوطه دانشگاه تشکیل دادند و سرود یار دبستانی خواندند.
بنابرگزارشات ارسالی توسط دانشجویان امیرکبیر، نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی از صبح روز ۱۶ آذر دانشگاه امیرکبیر را در محاصره خود در آورده بودند. همچنین نیروهای لباس شخصی در تمام نقاط دانشگاه مستقر شده بودند. نیروهای بسیجی و مامورین حراست دانشگاه نیز برای برخورد با تجمعات احتمالی در آمادگی و هماهنگی کامل بوده اند و به صورت پیوسته از طریق بی سیم و موبایل با یکدیگر در تماس بوده اند. نیروهای بسیج و حراست به ضرب وشتم دانشجویان پرداخته اند و حتی گاها نیروهای انتظامات خود راسا اقدام به دستگیری دانشجویان معترض کرده اند. همچنین بنابراین گزارشات، ذوقی از مامورین انتظامات دانشگاه در سرکوب و بازداشت دانشجویان معترض نقش برجسته ای را ایفا کرده است.
بنابر گفته دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، بازداشت های صورت گرفته در خارج از محوطه دانشگاه عمدتا به صورت اتفاقی و از سر عصباینت و سردرگمی  بوده است، کماآنکه بسیاری از بازداشت شدگان از دانشجویانی بوده اند که در تجمعات شرکت نداشته اند.


محکومیت یک فعال دانشجویی در کرمانشاه

خبرگزاری هرانا - یک فعال دانشجویی اهل سقز به نام آریا حامدی توسط دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به زندان محکوم شد.
به گزارش موکریان، این دانشجو که در حوادث پس از انتخابات سال گذشته بازداشت و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود از سوی دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه به 6 ماه حبس قطعی محکوم شد. گفتنی است نامبرده روز گذشته جهت گذراندن دوران محکومیت ،خود را به زندان کرمانشاه معرفی نمود.