۱۳۸۹ شهریور ۱۴, یکشنبه

اولین گزارش هفتگی شهریور ماه از وضعیت زنان در ایران

کردیش پرسپکتیو:

ادامهٔ اعتراضات به لایحهٔ حمایت از خانواده، پیام‌ها و نامه‌هایی‌ در حمایت از سکینه محمدی آشتیانی در سطح جهانی‌، تصویب حکم سنگسار دو متهم یک پرونده توسط دیوان عالی‌ کشور، افزایش چشمگیر ابتلا به سرطان پستان به عنوان زنگ خطر دیگری برای زنان ایران از موضوعات مطرح شده در گزارش مربوط به وضعیت زنان ایرانی در هفته گذشته است


hemayat-khanevade.jpg
طرح از تارا نجد احمدی

ادامه جنجال ها در خصوص لایحه حمایت از خانواده

لایحهٔ حمایت از خانواده این هفته نیز یکی‌ از موضوعات بحث انگیز در مجلس شورای اسلامی و در بین فعالین حوزهٔ زنان بود.
بررسی‌ ماده ۲۲ این لایحه در هفتم شهریور ماه، مبنی بر ثبت ازدواج موقت در صورت بارداری در مجلس شورای اسلامی بی‌ نتیجه ماند و ادامهٔ این بحث به روز سه شبنبه موکول گردید.
علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دفاع از ماده ۲۲ لایحهٔ حمایت از خانواده و در اعتراض به مخالفان و معترضان ازدواج موقت گفت: "کسانی‌ که این لایحه را نا‌ ثواب میدانند چطور نسبت به فحشأ غرب هیچگونه اعتراضی ندارند."
پیشتر نیز برخی از مسئولان نظام در قبال موضاعات جنجال برانگیز اقدام به فرافکنی و نسبت دادن مشکلات و بحرانهای اجتماعی به دنیا غرب نموده‌اند.

به گزارش هرانا به علت وجود برخی‌ اشکالات
شرعی در مواد ۲۳،۲۲ و ۲۴ این لایحه جهت بررسی‌‌های بیشتر به کمیسیون حقوقی و جزایی ارجاع داده شد.

صدور احکام زندان

محبوبه کرمی فعال حقوق بشر به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به چهار سال حبس محکوم گردید. وی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه گشت.

مریم بیگدلی و فاطمهٔ مسجدی از فعالین کمپین یک میلیون امضا در شهر قم به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع کمپین، هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم گردیدند.


از همدردی با آشتیانی تا سنگساری دیگر

نامه‌هایی‌ برای سکینه محّمدی آشتیانی به پیشنهاد مجلهٔ رال در روزنامه پر تیراژ لیبراسیون مطرح گردیده و از سیاست مداران، هنرمندان، زنان و مردان درخواست گردیده تا با ارسال نامه‌هایی‌ برای این مادر ایرانی‌ با او ابراز همدردی کنند.
در همین راستا خانم کارلا برونی همسر نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، در بخشی از نامه‌ای که به خانم آشتیانی نوشته، گفته است: "آنجا که کرامت انسانی تو سنگسار میشود، آنجا که پیشانی و روح پردرد تو قرار است اهداف سنگهای جهالت قرار گیرد چگونه میتوان در برابر این حکم سکوت کرد؟حکمی که نه تنها تو را، که تمام زنان را، که تمام کودکان را و تمام کسانی‌ را که صاحب احساسات و کرامت انسانی‌ هستند هدف قرار میدهند."

در حالی‌ که اعتراضات به سنگسار خانم آشتیانی در سطح جهانی‌ ادامه دارد حکم سنگسار دو متهم یک پرونده به اتهام زنای محصنه از سوی دیوان عالی‌ کشور تایید شد. هر دو متهم این پرونده از سال ۸۷ در زندان مرکزی ارومیه به سر میبرند. اعتراضات مدافعین حقوق بشر به حکم سنگسار، علاوه بر موضوع سلب حیات اعتراض به اعمال نوعی شکنجه مرگ آور بر فرد اعدامی است.

سرطان سینه، خطری جدی برای زنان ایرانی

بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی‌، بیماری سرطان سینه در سال‌های گذشته به شایع ترین بیماری میان زنان ایران تبدیل شده است. دکتر علی‌ متولی زاده متخصص ژنتیک به رادیو فردا گفته است ژنتیک و ارث یکی‌ از عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان است. فرضیاتی وجود دارد مبنی بر تاثیر عوامل محیطی‌ به خصوص آلودگی‌ محیط زیست و عوامل تغذیه ای در ایجاد این نوع از سرطان. دکتر متولی زاده افزود که دست کم ده سال سن ابتلا به این بیماری پایین آمده یعنی‌ از رده سنی‌ ۴۰ به رده سنی‌ ۳۰.
این پژوهش گر در زمینهٔ سرطان پستان افزوده است؛ این بیماری شایع‌ترین بیماری میان زنان است و زنان جوانتری با این مشکل به پزشک مراجعه میکنند،همین دو عامل باید ما را به فکر بیندازد که طرح های تحقیقاتی‌ جدی تری در این زمینه دنبال شود،وجود حداقل ۴۰۰۰۰ بیمار و افزایش سالانه ۷۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان این مسئله را به زنگ خطری برای جامعه ما تبدیل می‌کند.

پست: س.ا