۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

خانواده تاجیک: احساس خطر می کنیم

بی خبری مطلق از یک روزنامه نگار
روزآنلاین:

خانواده عبدالرضا تاجیک در مصاحبه با "روز" ضمن ابراز بی خبری از وضعیت این روزنامه نگار، اعلام کردند نسبت به وضعیت جسمانی و روحی او احساس ترس و احساس خطر می کنند.همزمان شیرین عبادی به"روز" گفت عبدالرضا تاجیک از زمان بازداشت مفقود شده و هیچ خبری از او نیست.
عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و همکار رسانه ای کانون مدافعان حقوق بشر بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد، دو بار بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شد؛او اما یک ماه پیش برای سومین بار بازداشت شد و از آن پس خانواده اش هیچ اطلاعی از وضعیت، محل نگهداری و اتهام او ندارند.

پروین تاجیک: اگر برادرم سالم است چرا خبری نمی دهند؟
پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک که روز گذشته به زندان اوین مراجعه کرده بود درپاسخ چنین شنید:" اسمی از عبدالرضا تاجیک در رایانه زندان اوین نیست و تنها مورد در رایانه مربوط به بازداشت قبلی او است."
خانم تاجیک به "روز" می گوید:" یک ماه است که رضا در بازداشت به سر می برد اما نه تماسی نگرفته، نه دادستان تهران از بازداشت او خبر دارد، نه اسم او در کامپیوتر زندان اوین است و نه دادسرا جوابی به ما میدهد؛ ما واقعا احساس ترس و نگرانی می کنیم و می ترسیم بلایی سر او آمده باشد.
پروین تاجیک که روز دوشنبه با دادستان تهران دیدار داشته توضیح میدهد: "بعد از یک ماه موفق شدم با دادستان تهران ملاقات کنم اما او کاملا از بازداشت رضا بی خبر بود. وقتی وارد اتاقش شدم و از رضا پرسیدم، از من پرسید که رضا کی و برای چی بازداشت شده است؟ گفتم من آمده ام از شما بپرسم برادرم چرا بازداشت شده و کجا است. آقای جعفری به من گفت بیرون بنشینید تا پرونده را ببینم اما یک ساعتی گشتند و هیچ پرونده ای نبود."
وی می افزاید: "ایشان سپس به من نامه ای دادند تا برای ملاقات با رضا به زندان اوین مراجعه کنم اما دیروز که به زندان اوین رفتم گفتند نام رضا در رایانه زندان اوین نیست وپرونده جدیدی ندارد و تنها پرونده مربوط به بازداشت قبلی اش است. رفتم دادسرای زندان اوین تا خبری بگیرم اما آنها هم بی خبر بودند و هیچ پاسخ درستی به من ندادند. مجددا به دادستانی برگشتم و قضیه را گفتم و پرسیدم چه باید بکنم که مدیر دفتر دادستان گفت که آقای دادستان هم نمیدانند که کجا و در کدام بند است."
خواهر عبدالرضا تاجیک سپس با ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روحی برادرش می گوید:" بی خبری دادستان از بازداشت برادرم، به این معنی است که خطری جان رضا را تهدید می کند. در اصل او بدون مجوز دادستانی بازداشت شده است؛ تاکنون هر بار بازداشت شده، زنگ میزد، اما اکنون هیچ کسی حتی از بازداشت اش هم خبری ندارد و جواب درستی به ما نمی دهند. این بی خبری به شدت ما را آزار میدهد."
خانم تاجیک که روز گذشته به ملاقات نرگس محمدی در بیمارستان رفته بود می افزاید:" حال نرگس اصلا خوب نیست و من نمیدانم چرا به این روز افتاده است؛ از زمانی که او را دیدم نگرانی ام برای رضا بیشتر شده است. نرگس می گفت زیاد به او دارو میدادند و آمپول میزدند و حالا من واقعا نسبت به وضعیت برادرم به شدت احساس ترس و احساس خطرمیکنم."
خواهر عبدالرضا تاجیک سپس با بیان اینکه قصد نداشته مصاحبه کند اما وضعیت خطرناک برادرش او را وادار به مصاحبه کرده است می پرسد: "اگر برادرم سالم است چرا هیچ تماسی با ما نمی گیرد؟ چرا نمی گویند کجاست؟ چرا هیچ خبری به ما نمی دهند؟"
عبدالرضا تاجیک، یک ماه پیش در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شد. خواهرش می گوید: "بازجوی پرونده دوم رضا به او زنگ زد و گفت باید به دفتر پی گیری برود و رضا رفت و برنگشت. ما در اصل نمی دانیم که آیا زارت اطلاعات، رضا را بازداشت کرده یا ارگان دیگری؛ تنها میدانیم که رضا با تلفن بازجوی قبلی اش رفت."
خواهر آقای تاجیک پیشتر درخصوص پرونده های بازداشت های اول و دوم این روزنامه نگار به "روز" گفته بود: "یک ماه پیش از بازداشت سوم، زنگ زدند و گفتند پرونده مربوط به بازداشت اول رضا، منع تعقیب خورده و پرونده مختومه می شود. بیایید وثیقه تان را بردارید. ما هم رفتیم و وثیقه پرونده و بازداشت اول رضا را گرفتیم. منتظر تعیین تکلیف پرونده بازداشت دوم رضا بودیم اما به یکباره با بازداشت رضا برای سومین بار در طول یکسال مواجه و واقعا گیج شده ایم و نمیدانیم اصلا برای چه چنین برخوردهایی صورت می گیرد."
وی توضیح داده بود: "وقتی رضا را بار دوم گرفتند رفتم پیش دادستان وگفتم ک برادر من فرد صادق و سالمی است. او یک روزنامه نگار است و تمام فعالیت هایش نیز شفاف است. آقای دادستان هم حرفهای مرا تایید کرد و گفت رضا آدم سالمی است اما حاضر نیست از مواضع اش کوتاه بیاید. پرسیدم مواضع اش چیست که باید کوتاه بیاید؟ دادستان گفت مدافع حقوق بشر است. در اصل من شگفت زده شده ام که اتهام برادرم دفاع از حقوق بشر است. این در کجای دنیا جرم است آخر. فرض کنید در همین پرونده دوم برادرم، اتهام او این بود که از خانم شیرین عبادی دفاع کرده و گفته است خانم عبادی، آدم خوبی است!"

شیرین عبادی: آیا تاجیک زنده است؟
همزمان شیرین عبادی، برنده ایرانی نوبل صلح در مصاحبه با "روز" ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت آقای تاجیک می پرسد: "آیا نیروهای رسمی دولتی این روزنامه نگار را دستگیر کرده اند؟ آیا حالش خوب است؟ آیا اساسا او زنده است؟"
خانم عبادی می گوید: "گزارش دهندگان موارد نقض حقوق بشر به شدت تحت فشار قرار گرفته اند از جمله آقای تاجیک که همکار مطبوعاتی کانون مدافعان حقوق بشر است و دو بار بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده اما از 23 خرداد که برای بار سوم که کاملا برخلاف قانون و ضوابط بازداشت شده، در حقیقت مفقود شده و هیچ خبری از او نیست."
به گفته خانم عبادی"طبق آیین نامه زندان ها، هر کسی که بازداشت می شود این حق را دارد که ظرف 24 ساعت با خانواده خود تماس گرفته واطلاع دهد کجا است اما این حق را از آقای تاجیک دریغ کرده اند."
خانم عبادی می افزاید: "هیچ کس نمیداند آقای تاجیک کجا است؟ آیا دستگیری او به وسیله ماموران رسمی صورت گرفته یا گروهی خودسر او را ربوده اند؟ تا همین میزان هم هیچ کسی نمی تواند اظهار نظر کند چون نامش در لیست کامپیوتر زندان اوین نیست و هر بار خانواده آقای تاجیک به اوین مراجعه میکنند می شنوند که این روزنامه نگار آنجا نیست و دادستان تهران هم از او بی خبر است و آیا حال آقای تاجیک خوب است؟ و اساسا او زنده است؟"
برنده جایزه صلح نوبل، مسئولیت هر اتفاقی را بر عهده رئیس قوه قضائیه میداند: "مسئولیت بر عهده آقای لاریجانی است که بر ارگان های زیر مجموعه خودش هم نظارت نمی کند. ایشان باید بدانند که ماموران قضایی باید بیش از مردم عادی به قانون احترام بگذارند اما می بینیم که قوانین به کرات توسط آنها نادیده گرفته می شود و این نادیده گرفتن قوانین، کمک به ایجاد اغتشاش و خودسری خواهد کرد و حکومت هم از آن سود نخواهد بود."
خانم عبادی در پایان هشدار می دهد: "افرادی که دیگران را متهم به براندازی می کنند، با چنین شیوه هایی، خود اقدام به براندازی کرده اند و رژیم سیاسی با این گونه اقدام ها، دوام پیدا نمی کند."
عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار باسابقه بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب، از جمله خرداد، فتح، بنیان و شرق بوده و با کانون مدافعان حقوق بشر نیز همکاری دارد.