۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

فعالان حقوق بشر تلاش مي کنند جلوي سنگسار یک زن ایراني را بگیرند

گزارش سي ان ان از تلاش ها برای نجات سکینه محمدی
روزآنلاین:

یک فعال با سابقه حقوق بشر هشدار داد که هرلحظه امکان دارد سکینه محمدي آشتیاني، مادر دو فرزند، طبق حکمي که برایش در نظر گرفته شده است، سنگسار بشود.
به گفته مینا احدي، رئیس کمیته بین المللي مبارزه به سنگسار معتقد است که فقط یک کمپین بین المللي مي تواند با فشار بر ایران اجراي حکم را متوقف کند. "از لحاظ قانوني همه چیز تمام شده است. هر لحظه امکان دارد که سکینه سنگسار شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک کمپین بین المللي درست کنیم. این تنها راه است."
اگر تلاش ها به نتیجه نرسد آشتیاني را  که 42 سال دارد  تا سینه در خاک فرو خواهند کرد. به گفته عفو بین الملل سنگ هایي که به سمت او پرتاب مي شود باید به اندازه اي باشد که باعث زجر کشیدنش بشود نه اینکه او را فورا بکشد.
سکینه  که اهل تبریز در شمال ایران است، در سال 2006 به زنا محکوم شد.
محمد مصطفایي، وکیل حقوق بشري روز سه شنبه اعلام کرد که او را بعد از اینکه 99 ضربه شلاق زدند، مجبور به اعتراف کردند. سکینه بعد ها این اعترافات را تکذیب کرد. مصطفایي مي گوید حکم او بر پایه شواهد نیست بلکه بر اساس راي سه قاضي از پنج  قاضي است. او از دادگاه درخواست بخشش کرده است اما قضات با این درخواست موافقت نکرده اند.
دادگاه تجدید نظر در سال 2007 حکم را تایید کرد.
مصطفایي معتقد است که موانع زباني باعث شده است که موکلش نتواند روند دادگاه را متوجه بشود. او که اهل استان آذربایجان است به زبان ترکي حرف مي زند و زبان فارسي را متوجه نمي شود.
به گفته عفو بین الملل وضعیت سکینه یک وضعیت استثنایي در ایران نیست. این سازمان در گزارش سال 2008 خود  اعلام کرده است که اکثریت محکومین به سنگسار را زنان تشکیل مي دهند.
روز چهارشنبه عفو بین الملل بار دیگر از دولت ایران خواست که سریعا حکم اعدام در ایران را لغو کند. این گروه اعلام کرده است که 126 نفر در سال گذشته تا روز 6 ژوئن در ایران اعدام شده  اند.
در این بیانیه آمده است: "سازمان عفو بین الملل از مقامات ایراني خواسته است در قانون اعدام تجدیدنظر کنند و همه احکام اعدام را لغو کنند و به مجامع بین المللي که قانون اعدام را فسخ کرده اند، بپیوندند".
احدي که اوایل دهه 80 از ایران خارج شد به سي ان ان گفت که تنها راه براي نجات آشتیاني فشار سازمان عفو بین الملل و سازمان ها و افراد مختلف است. تجربه نشان داده است که زماني که فشار زیادي وارد مي شود، حکومت ایران تصمیمش را عوض مي کند.
در آمریکا، وزارت امور خارجه سنگسار را در ایران محکوم کرده است و گفته است که این روند نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران محسوب مي شود.
جي پي کرولي، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: "نگراني ما این است که این مجازات تناسبي با جرم ندارد. در یک جامعه مدرن مثل ایران چنین مجازات هایي ناقض حقوق بشر است."
وي سیستم قضایي در مورد زنان را نا متناسب خواند و گفت که از دید آمریکا سنگسار زنان به جرم زنا تنبیه مناسبي نیست.
فعالان حقوق بشري به ایران فشار مي آوردند تا حکم اعدام را لغو کند و مي گویند که در ایران زنان حتي در مورد مجازات هم با مردان حقوق برابر ندارند. شهادت یک زن نصف یک مرد ارزش دارد.
طبق قانون 74 مجازات در ایران براي دادن حکم شهادت چهار مرد با سه مرد و دوزن براي دادن حکم سنگسار کافي است. اما در مورد آشتیاني هیچ شاهدي وجود نداشته است. احدي مي گوید غالبا مردان از همسرانشان شکایت مي کنند تا از قید ازدواج آزاد شوند.
مصطفایي گفت که من نمي توانم درک کنم که چطور ممکن است در سال 2010 هنوز چنین مجازات هاي سبوعانه اي وجود داشته باشد یا اینکه چطور مي شود یک مادر را از دختر و پسرش گرفت. آنها براي دادگاه نامه نوشته بودند و درخواست عفو مادرشان را از دادگاه کرده بودند.
مصطفایي گفت که حکم در ملا عام اجرا نمي شود زیرا دولت از محکوم شدن چنین احکام وحشیانه اي مي ترسد. او امیدوار است که این حکم اجرا نشود.
مصطفایي که خود در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات زنداني شده بود مي گوبد که او متوجه خطرهایي که در پي دفاع از آشتیاني و حقوق بشر باید با آن مواجه بشود شده بود، اما این باعث نشد که دچار ترس بشود.
او پنج ماه پیش با آشتیاني در زندان تبریز ملاقات کرد و گفت که در جستجوي راهي است تا بتواند سنگسار او را لغو کند.

سي ان ان ، 6 ژوئیه