۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

موج تازه ی بازداشت ها

• جای خالی کسانی را که از زندان ها آزاد می شوند، فعالین تازه پر می کنند. محبوبه ی کرمی فعال کمپین یک میلیون امصا، دکتر حسام فیروزی پزشک زندانیان سیاسی، بهزاد مهرانی و نوید خانجانی فعالین حقوق بشر در ساعات گذشته بازداشت شده اند ...

 اخبار روز: ورود و خروج به زندان های جمهوری اسلامی شتاب گرفته است. همزمان با آزادی عده ای از زندانیانی که به دلیل اعتراض های خیابانی، فعالیت های مطبوعاتی، سیاسی و دموکراتیک از زندان ها آزاد می شوند، جای آن ها را در رندان ها با بازداشت گروه های تازه ای از معترضین پر می شود.

بازداشت محبوبه کرمی
ساعت ۱۰ شب گذشته، ۱۱ اسفند، ماموران امنیتی با داشتن حکم تفتیش و بازداشت محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، به منزل او آمده و پس از بازرسی و جلب وسایل شخصی او و برادرش، وی را بازداشت کردند. تا کنون، از محل نگهداری محبوبه خبری در دست نیست.
به گفته برادر وی، محسن کرمی، تاریخ حکم صادره ۵ خرداد بوده و اتهام مطرح شده، اغتشاش و شرکت در تجمعات ذکر شده بود. برادر وی در این رابطه متذکر شد که محبوبه در سال گذشته وقت رسیدگی به امور شخصی خود را نداشته و در حال پرستاری از پدرش که بیمار است بوده است.
به گفته محسن کرمی، هوشنگ پوربابایی، وکیل محبوبه، وضعیت وی را پیگیری خواهد کرد.
این پنجمین باری است که محبوبه کرمی بازداشت می شود. بار اول و دوم در رابطه با درگیری های ۱٨ تیر بازداشت شد. بار سوم، ۲۴ خرداد ۱٣٨۷ به اهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و پس از ۷۰ روز آزاد شد. باردیگر، ۶ فروردین ۱٣٨٨ به همراه ۱۱ تن از اعضای کمپین و فعالان جنبش زنان که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از ۱٣ روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده است.

یورش به اعضای کمیته ی گزارشگران حقوق بشر
نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی شام‌گاه سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه در منزلش در اصفهان بازداشت شد.
بنا بر گزارش‌ کمیته ی گزارشگران حقوق بشر، حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب، ۷ تن از ماموران امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر اقدام به بازداشت او کردند.
نیروهای امنیتی که حکم بازداشت وی را از دادگاه انقلاب در دست داشتند، ابراز کردند وی را به دادسرای نیکبخت اصفهان خواهند برد و فردا او را به زندان اوین منتقل خواهند کرد.
نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است. وی همچنین به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است و در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه حق تحصیل انجام داده است.
با بازداشت نوید خانجانی، تعداد اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر به ۷ تن رسید. در حال حاضر شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، نوید خانجانی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی اعضای دربند این نهاد مدنی هستند.
همچنین صبح روز، چهارشنبه ۱۲ اسفندماه تعدادی از نیروهای امنیتی با حضور در منازل حسام میثاقی و سپهر عاطفی در اصفهان، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضور این دو فعال حقوق بشر در منازلشان موفق به بازداشت آن‌ها نشدند.
این افراد حکم دادگاه انقلاب برای بازداشت میثاقی و عاطفی را در اختیار داشتند. به گفته خانواده‌های این دو فعال مدنی، اتهام این افراد از سوی نیروهای امنیتی، «ارتباط با منافقین» و «محاربه» عنوان شده است. همچنین ماموران اضافه نمودند که طی پروژه‌ی بازداشت «اعضای جنبش نرم» برای دستگیری این افراد اقدام نموده‌اند.
از منزل میثاقی، تعداد زیادی سی‌دی، اسناد، مودم و همچنین کامپیوتر شخصی وی را ضبط نمودند. از منزل عاطفی نیز کامپیوتر، مودم و تعدادی کتب شخصی ضبط گردید.
حسام میثاقی و سپهر عاطفی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای هیئت موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی هستند. این دو فعال مدنی، به دلیل به اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند.

بازداشت دکتر حسام فیروزی
دکتر حسام فیروزی، فعال حقوق بشر و پزشک تعدادی از زندانیان سیاسی شب گذشته با مراجعه‌ی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش رهانا، دکتر حسام فیروزی شب گذشته در حالی که همسر و فرزندش در منزل خانواده‌ی علیرضا فیروزی حضور داشتند، پس از مراجعه به منزل خود توسط ۱۵ نفر از ماموران امنیتی بازداشت شد.
ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل حسام فیروزی به منزل یکی از همسایه‌های وی رفته و پس از تفتیش منزل آن‌ها، یکی از فرزندان آن‌ها را نیز به نام حماسه غفاری بازداشت کردند. حماسه غفاری یک شهروند عادی است تاکنون هیچ فعالیت سیاسی نداشته و فقط به خاطر همسایه بودن با دکتر فیروزی بازداشت شده است.
در حین بازرسی منزل مادر علیرضا فیروزی دانشجویی که از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد نیز به منزل دکتر حسام فیروزی مراجعه می‌کند که وی نیز در همان‌جا مورد بازجویی قرار می‌گیرد.
سپس ماموران به منزل علیرضا فیروزی (برادر زاده‌ی حسام فیروزی) ، فعال دانش‌جویی که از ۲ ماه پیش ناپدید شده و تا کنون خبری از وی در دست نیست، مراجعه کرده و به تفتیش منزل آن‌ها نیز پرداختند.
دکتر حسام فیروزی، اردیبهشت ماه سال جاری با به پایان رساندن محکومیت ۱۵ ماهه‌ی خود از زندان اوین آزاد شده بود. از دلیل بازداشت و محل نگهداری دکتر حسام فیروزی تاکنون خبری در دست نیست.

بهزاد مهرانی بازداشت شد
همین خبرگزاری خبر داده است در پی دستگیری‌ فعالین مدنی و مطبوعاتی از شب گذشته و صبح امروز، بهزاد مهرانی وبلاگ نویس و فعال حقوق‌بشر صبح امروز در خیابان بازداشت شد.
ماموران امنیتی صبح امروز بعد از بازداشت وی او را به خانه برده‌ و به تفتیش خانه پرداختند بعد از بازداشت بهزاد مهرانی وی به محل نامعلومی منتقل شده است.
از دلیل بازداشت و اتهامات وی خبری در دست نیست. بهزاد مهرانی مدت‌ها است هیچ فعالیتی نداشته و حتا وبلاگ‌ خود را به روز نمی‌کرده است.

نصور نقی‌پور، وبلاگ‌نویس بازداشت شد
از جمله فعالین دیگر بازداشت شده، نصور نقی‌پور، روزنامه نگار و فعال فرهنگی است که شب گذشته در منزل‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش رهانا، این وبلاگ‌نویس و فعال فرهنگی، هیچ سابقه‌یی در زمینه‌ی فعالیت‌های سیاسی نداشته اما ماموران امنیتی، ساعاتی پیش پس از تفتیش منزل‌اش در قزوین وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
وی در وبلاگ خود با نام «نصور» به انتشار مقاله‌های ادبی و حوزه‌ی اندیشه می‌پرداخت.
حمید مافی نیز از دیگر فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگاران شهر قزوین است که از روز ۲۰ بهمن ماه در بازداشت به سر می‌برد.