۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار کارگری شنبه 26 مه 2012 برابر با 6 خرداد 1391 , بوسيله ى Ahmad Farsi

تجمع کارگران کارخانجات پاک پي - برفاب - بابک متال - کاشي ارينگ

در پي اخراج تعداد زيادي از کارگران کارخانجات پاک پي - برفاب - بابک متال - کاشي ارينگ و عدم رسيدگي مسئولان اداره کار به احوال کارگران بيش از دويست کارگر روز پنجشنبه 4 خرداد در محوطه پارک ملت شهرکرد تجمع كردند.
karegar کارگران ریسندگی کاشان ۴۰ ماه حقوق معوقه طلب دارند
کارگران در اين تجمع به عدم رسیدگی به خواسته هایش توسط مسئولان حکومتی اعتراض کردند. ماموران سركوبگر رژيم اين تجمع را تاب نياوردند و با خشونت کارگران را متفرق نمودند

مسموميت ده کارگر در طول سه ماه

در اطراف منطقه صنعتي خميني شهر يک پايگاه کوچک مربوط به نيروي زميني سپاه وجود دارد. اين پايگاه در فاصله يک کيلومتري از يک کارگاه کوچک قرار دارد که کار هاي تراشکاري و ريخته گري انجام ميدهد.
به گفته کارگران اين کارگاه بعضا در اواسط روز دود غليظي از طرف اين پايگاه شروع به پخش شدن در منطقه ميکند اين دود بسيار بد بو و اشک اور است در طي سه ماه گذشته حداقل ده کارگر که در منطقه کار ميکردند دچار مسموميت هاي شديد شده اند البته اين مسموميت ها با استنشاق مستقيم دود صورت نگرفته و گاها کارگران دو روز بعد از استنشاق دود مسموم شده اند . تاول هاي بزرگ خارش چشم و لکه هاي قهوه اي روي پوست هم در کارگران ديده ميشود

توضیح و تکذیبه ای در باره ی یک مصاحبه- محمود صالحی

کارگران و فعالین کارگری!
همان طوری که در سایت های خبری کارگری انتشار یافته، من در تاریخ 12 مارس 2012 به دعوت پنج سندیکای کارگری فرانسه، وارد پاریس شدم و سپس به مدت شش روز نیز برای دیدار با تشکل های کارگری سوئد، به این کشور مسافرت کردم. اگر چه کارگران و فعالین کارگری و همه ی کسانی که دلسوز جنبش طبقه کارگر هستند با باورها و کارکرد من در جنبش کارگری به خوبی آگاه هستند، اما لازم می دانم برای روشن شدن افکار عمومی، نکاتی را توضیح دهم:
در مدت اقامت ام در این دو کشور، چند خبرنگار و روزنامه نویس سندیکاهای کارگری فرانسه و سوئد با من مصاحبه کردند. هدف من در این ملاقات ها تشریح شرایط زیست و مبارزه طبقه کارگر ایران برای کارگران و فعالین این کشورها و آشنایی بیشتر فعالین جنبش های اجتماعی و جنبش کارگری با شرایط کاری و معیشتی و تشکل یابی کارگران ایران و به ویژه سطح مبارزه و جسارت آنها برای دستیابی به خواسته های شان بود. بدون شک من در این مصاحبه ها باید مطالبی را بیان می کردم و واژه هائی را به کار می گرفتم که در راستای این هدف باشد.
اما پس از بازگشت به ایران و با مطالعه ترجمه فارسی یکی از مصاحبه های انتشار یافته، متوجه عباراتی شدم که هیچ ارتباطی با بحث من نداشته و هیچ گاه به کار نبرده ام. ضمن احترام به کسانی که صحبت های شفاهی مرا برای خبرنگاران این رسانه ها، ترجمه نموده اند؛ اما به نظر می رسد در انتقال گفته های من، اشتباهی صورت گرفته و یا خبرنگار سندیکا، سهوا" عباراتی را در آن گنجانده است. برای نمونه در ترجمه فارسی مصاحبه با خبرنگارسندیکای "سی اف دی تی" واژه "رژیم" و عبارت "ماهیت خونخوار حکومت" به کار رفته که ارتباطی به بحث من نداشته و هرگز از آن استفاده نکرده ام. در ضمن متوجه شدم در مورد "اتحادیه" و "محرومیت کارگران ده نفره و کمتر از شمول قانون کار" فرمولبندی هائی گنجانده شده که از آن من نیست. در اشاره به مبارزات کارگران و مردم در کشورهای عربی نیز نگفته ام که " در ایران نیز تکلیف سیاسی در خیابان ها تعیین می شود." زیرا که مصلحتی در به کار بردن این گونه صحبت ها ندیده و نمی بینم.
این موارد اشتباهی بود که در مصاحبه آمده بود و لازم به تکذیب آن دیدم. امیدوارم که خبرنگاران و مترجم ها با دقت، جدیت و احساس مسئولیت بیشتری، مصاحبه ها را منتشر کنند تا چنین اشتباه هایی به حداقل برسد.
محمود صالحی 4/3/91

شیوع ایدرز بین کودکان کار ۴۵ برابر متوسط کشوری است

یک مددکار اجتماعی از نتایج تحقیقی در خصوص فراگیری بیماری ایدز در میان کودکان کار خبر داد که بر اساس این تحقیق میزان ابتلای کودکان زباله‌گرد و دستفروش به بیماری ایدز برابر با زنان ویژه است.
فرشید یزدانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حدود ۴/۵ درصد کودکان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند که این رقم ۴۵ برابر متوسط کشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری کند. عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نتایج پژوهش جدیدی که در مقاله‌ای توسط دکتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنین بین ۱۰الی ۱۴سال و۱۵الی ۱۸سال بدلیل عدم توجه والدین شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند که بررسی‌ها نشان داده ۶۰ درصد از کودکان کار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند که سیگار و سایر مواد دخانی را شامل می‌شود.
این فعال حقوق کودکان افزود: طبق این پژوهش ۲۰ درصد از کودکان کار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و ۴۰ درصد نیز مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند.
یزدانی در ادامه پدیده کودکان کار را حاصل سیاست‌های کلان اقتصادی-اجتماعی دانست و تصریح کرد: رشد تورم و بحران‌های اقتصادی باعث فقیرتر شدن خانواده‌های ضعیف می‌شوند و این روند از مهمترین عوامل ورود کودکان به بازار کار به شمار می‌روند.
او با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان کار ابتدا باید عوامل ورود این کودکان به بازار کار را نابود کرد، افزود: با وجود آنکه افزایش فقر به تبع بحران‌های اقتصادی حاصل سیاست‌های دولت است اما به نظر می‌رسد دولت دغدغه‌ خاصی برای پوشش و ساماندهی اصولی و بلند مدت این کودکان نداشته باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان» که در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انسانی در برخورد با این کودکان وجود ندارد و درباره ساماندهی این کودکان همان‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود که در خصوص جمع‌آوری یا نصب مبلمان شهری برنامه‌ریزی می‌شود اما با این حال امیدواریم دولت هر چه زودتر برنامه‌ای دقیق و اصولی با نگاهی انسان‌محور برای حمایت از کودکان کار در نظر بگیرد.

بیکاری ۶۷ کارگر چدن پارس ساوه

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در ساوه اعلام کرد: در پی عدم تمدید قرارداد، ۶۷ کارگر واحد صنعتی چدن پارس بیکار شدند.
به گزارش ایلنا، مهدی زمانی ضمن اعلام این خبر گفت: کارخانه چدن پارس واقع در شهرک صنعتی ساوه که متعلق به بخش خصوصی است، به علت نداشتن نقدینگی و کمبود مواد اولیه ناچار شده است ادامه همکاری با ۶۷ کارگرقرار دادی خود را متوقف کند.
او با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از مواد اولیه کارخانه چدن پارس از کشورهای خارجی از جمله چین تامین می‌شوند، افزود: حدود ۸۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید این کارخانه از منابع داخلی تامین می‌شود.
این فعال کارگری نبود نقدینگی و به صرفه نبودن تولید را از بارز‌ترین مشکلات این واحد تولیدی دانست و اظهار داشت: ع عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
زمانی در ادامه گفت: کارگران واحد تولیدی چدن پارس با تایید مشکلات کارفرمای خود از عدم حمایت دولت از این واحد صنعتی گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشکلات این واحد صنعتی رفع شود.
او در خاتمه گفت: با بیکاری ۶۷ کارگر قراردادی مجموع کارگرانی که در این واحد فعالند به ۱۳۵ نفر می‌رسد که از این تعداد فقط ۹ نفر دارای قرارداد رسمی هستند.

خروج ناگهانی500هزار نفر از بازار کار؛ جدول 6 ساله جمعیت شاغل و بیکار

همشهری آنلاین: با وجود ادعای دولت در ایجاد 4.1 میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌های 89 و 90، در این مدت از جمعیت فعال و شاغل کشور 500 هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زایی میلیونی تناقض دارد.
مهر نوشت: با وجود ادعای دولت در مورد ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 و همچنین 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید دیگر در سال 90؛ آمارها در این بخش چیز دیگری را نشان می‌دهند.
بر پایه این گزارش، در صورت تحقق اشتغالزایی میلیونی در کشور و ایجاد 4 میلیون و 100 هزار فرصت جدید در 2 سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بیکاری کشور باید به طرز چشمگیری کاهش می‌یافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در سال‌های گذشته چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و حتی نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال 88 به میزان 4 دهم درصد نیز بیشتر شده است.
آمارها چه می‌‌گویند؟
با اینکه دولت پس از انتقادات و تردیدهای فراوانی که در مورد ایجاد 1 میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی در سال 89 از سوی بازار کار و همچنین مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل میلیونی جدید داده بود؛ اما این مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.
کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت بیکاری و جمعیت بالای متقاضی کار در کشور تا سال 94 نیز ادامه خواهد یافت.
پیشتر یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه، ایجاد شرایط نامساعد بیکاری در کشور را به افزایش یکباره جمعیت و انفجار تولدها در دهه 60 مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دلیل ورود جوانان به دانشگاه‌ها و همچنین تاخیر در سن ازدواج، هم اکنون جمعیت بیکاری که باید تاکنون تعیین تکلیف می‌شد، چندسال با تاخیر متقاضی کار می‌شوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی جوانان شده است.
اعتبارسنجی، پاسخ دولت به منتقدان
برای سال گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی در استان‌ها را برای شفاف سازی در این بخش اجرا خواهد کرد.
هرچند گفته می‌شود که این طرح از پاییز سال گذشته و پس از ایجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتایج حاصل از بررسی‌ها و اقدامات دولت در این بخش پس از گذشته 44 روز از سال جدید نیز ارائه نشد.
مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بودند که استان‌ها موظف شده‌اند اطلاعات و سوابق مربوط به اشتغال‌زایی در هر استان و مستندات آن را برای بررسی نهایی در سامانه رصد درج کنند که حال پس از گذشت ماه‌ها خبری از نتایج آن در دست نیست.
تاخیر 44 روزه در گزارش دهی
آنها وعده کرده بودند که آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال‌زایی سال گذشته را در بهمن ماه و یا اسفند 90 و پس از برگزاری نشست شورای عالی اشتغال به اطلاع عموم مردم خواهند رساند.
به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته است تا آمارهای مربوط به عملکرد اشتغالزایی خود را در سال گذشته که بازار کار، مجلس و خانواده‌ها تشنه شنیدن آن و بررسی مستندات بودند را راهی بایگانی کند.
عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته پیرامون زمان ارائه مستندات مربوط به پرونده ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی در سال90 گفته است: آمارها باید از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده است: برای سال جاری نیز معتقدم دولت باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد اما نیازی به اعلام آمار و عدد نمی بینم، مگر اینکه سایر مقامات دولتی و یا رئیس جمهور بخواهد در اینباره تصمیم دیگری بگیرد.
جدول 6 ساله جمعیت فعال، شاغل و بیکار کشور
نرخ بیکاری جمعیت بیکار (میلیون نفر) جمعیت شاغل (میلیون نفر) جمعیت فعال (میلیون نفر) سال
11.2 2.6 20.8 23.4 1385
10.5 2.5 21 23.5 1386
10.4 2.4 20.5 22.9 1387
11.9 2.8 21 23.8 1388
13.5 3.2 20.6 23.8 1389
12.3 2.8 20.5 23.3 1390
نگاهی به جدول جمعیت شاغل و بیکار کشور به ویژه پس از سال 88 که دولت طرح‌های اشتغالزایی میلیونی خود را ارائه کرد، نشان می‌دهد که جمعیت شاغل از 21 میلیون سال 88 به 20 میلیون و 500 هزار نفر در سال 90 کاهش یافته است که نه تنها نشانی از رشد اشتغال در جامعه به واسطه اقدامات دولت را به همراه ندارد؛ بلکه بر ریزش نیروی کار نیز تاکید می‌کند.
هرچند مقامات دولتی در این باره دلایل دیگری را مطرح می‌کنند ولی این موضوع می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که در سال‌های اخیر میزان خروج و ریزش نیروی کار از بنگاه‌ها افزایش یافته تا جایی که اقدامات دولت در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
اخراج از بنگاه‌ها شتاب گرفت
به عبارتی، به هر میزان که دولت توانسته است اشتغال جدید ایجاد کند، میزان شاغلان کل کشور کاهش یافته است که نشان می‌دهد سرعت خروج و ریزش نیروی کار در بنگاه ها بیش از اشتغالزایی جدید است و دولت حتی نتوانسته است در بخش حفظ اشتغال موجود نیز عملکرد مناسبی داشته باشد که بعد از آن بخواهیم امیدوار باشیم میلیونها فرصت جدید شغلی نیز ایجاد و به آمارها اضافه شود.
دولتی‌ها یکی از دلایل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته را امکان تصمیم کارجویان به ادامه تحصیل و یا افزایش تمایل زنان به خانه داری به جای جستجو در بازار کار تلقی می کنند و معتقدند کل جمعیت فعالی که از آمارها خارج شده اند، تصمیماتی از این دست گرفته اند.
اگرچه می‌توان این موارد را برخی از دلایل کاهش مشارکت اقتصادی کارجویان و جمعیت فعال تلقی کرد، اما قطعا دلیل اصلی نخواهد بود و باید کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را به دلایلی از جمله ناامید شدن کارجویان در ورود به بازار کار و یا منفعل شدن در این بخش تلقی کرد.

کارگر جوشکار بر اثر سقوط از ساختمان جان خود را از دست داد

کارگر ۴۵ ساله‌ای معروف به سید امین در حین انجام کاربر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان شهدا، خیابان نادری جان خود را از دست داد.
ایلنا: عضو هیئت رئیسه انجمن‌صنفی کارگران ساختمانی کشوراعلام کرد: کارگر ۴۵ ساله‌ای معروف به سید امین در حین انجام کاربر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی واقع در میدان شهدا، خیابان نادری جان خود را از دست داد.
محمد باقری با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در این حادثه که دقایقی پیش اتفاق افتاده است هنوز هیچ یک از مراجع قانونی و ارگانهای امداد رسانی در محل وقوع حادثه حاضر نشده‌اند.
او افزود: به گفته شاهدان عینی دلیل سقوط این کارگر از طبقه پنج ساختمان مسکونی که مشغول جوشکاری بوده است نبستن کمر بند ایمنی حین انجام کار بوده است.

تبدیل قرارداد بیش از 5700 كارگر پیمانی شرکت نفت

بعد از امضای قرارداد، مراحل گزینش برای تایید صلاحیت افراد انجام می‌شود و در صورتی که فردی در گزینش پذیرفته نشود، از ادامه خدمت منفک می‌شود.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس بخشنامه نخست، تا امروز با 3 هزار و 700 نفر از نیروهای فوق دیپلم به بالا و براساس بخشنامه دوم با حدود 2 هزار نفر از افراد دیپلمه با 10 سابقه کار، قراردادهای مستقیم منعقد شده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، عباس خنیفر اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران به طور متوسط سالانه ۳ هزار نفر را جذب می‌کند، ضمن آنکه این شرکت در سال گذشته ۴ هزار و ۹۰۰ نفر جذب کرده است.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران از دریافت مجوزهای لازم برای استخدام هزار و ۸۰۰ نفر در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت موافقت وزیر، آزمون‌های استخدامی را برای این افراد برگزار می‌کنیم.
او با اشاره به وضعیت ۹۶۰ نفر از داوطلبان باقی مانده از آزمون استخدامی سال گذشته گفت: از میان این افراد، به ترتیب نمره‌های قبولی در آزمون، ۱۳۰ نفر را در برنامه جذب قرار داده‌ایم که پیش بینی می‌کنیم تا ۱۰ خرداد ماه به آنان اعلام رسمی شود.
خنیفر افزود: چنانچه نیازهای شرکت با افراد پذیرفته شده تامین نشود، آن دسته از افرادی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند نیز با مصاحبه‌های فنی – تخصصی و طبق نیاز واحد‌ها جذب می‌شوند.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه فرآیند جذب و استخدام نیرو‌ها اندکی زمانبر است، گفت: برای جذب نیروهای جدید، نخست باید ظرفیت سازی‌های لازم در بخش‌هایی چون اسکان و آموزش انجام و سمت‌های کف سازمان نیز خالی شود تا بتوان نیروهای جدید را جذب کرد.
وی درباره جنسیت افرادی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند نیز اظهار داشت: بیشترین نیازهای منابع انسانی شرکت ملی نفت در بخش‌های عملیاتی است و از آنجایی که آقایان برای انجام این دسته از فعالیت‌ها مناسب‌تر هستند، این دسته از برنامه‌های استخدامی بیشتر مربوط به آقایان می‌شود.
خنیفر همچنین از آغاز بازنگری در نحوه برگزاری آزمون‌های استخدامی، انجام مصاحبه‌ها و نمره دهی به داوطلبان خبر داد و تاکید کرد: هدف از بازنگری در این آزمون‌ها دریافت کمترین شکایت از داوطلبان است.
وی فرآیند عقد قرارداد مستقیم با نیروهای پیمانکار را طولانی و مهم‌ترین دلیل آن را حضور بسیاری از کارکنان شرکت ملی نفت ایران در مناطق عملیاتی خواند.
به گفته او در شرکت ملی نفت ایران یک دبیرخانه مرکزی و در شرکت‌های تابعه نیز دبیرخانه‌های فرعی تشکیل شده تا کار رسیدگی به عقد قراردادهای مستقیم در سریع‌ترین زمان و به بهترین شیوه انجام شود.

امضای قرارداد پس از گزینش و انجام طب صنعتی

خنیفر با بیان اینکه افراد دارای شرایط برای عقد قرارداد باید مراحلی چون گزینش و طب صنعتی را بگذرانند، گفت: بعد از امضای قرارداد، مراحل گزینش برای تایید صلاحیت افراد انجام می‌شود و در صورتی که فردی در گزینش پذیرفته نشود، از ادامه خدمت منفک می‌شود.
او افزود: در طب صنعتی نیز وضع به این ترتیب است که اگر فردی در مراحل تست پذیرفته نشود، از ادامه خدمتی که انجام می‌دهد منکف می‌شود ولی امکان دارد با توجه به شرایط فیزیکی در جای دیگری از خدمات آن فرد استفاده کرد.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران درباره افرادی که در گروه سوم مشاغل مانند فضای سبز و آبدارخانه مشغول به کار هستند، گفت: این افراد باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل تعاونی‌های مربوطه اقدام کنند، زیرا شرکت ملی نفت ایران از ادامه همکاری با آنان در قالب شرکت‌های پیمانکاری، منع شده است.
وی از آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای کمک به این افراد و ارائه خدمات مشاوره حقوقی خبر داد و گفت: برای آسان سازی امور، افرادی که توانایی هدایت تیم را دارند، حتی از میان بازنشسته‌ها شناسایی کردیم و آموزش‌های لازم را نیز به آنان داده‌ایم.

67 کارگر چدن پارس ساوه بيكار شدند

عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
ایلنا: يك فعال كارگري در ساوه اعلام کرد: در پي عدم تمديد قرارداد، 67 كارگر واحد صنعتی چدن پارس بيكار شدند.
مهدی زمانی در گفت گو با ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت: کارخانه چدن پارس واقع در شهرک صنعتی ساوه كه متعلق به بخش خصوصی است، به علت نداشتن نقدینگی و کمبود مواد اولیه ناچار شده است ادامه همکاری با ۶۷ کارگرقرار دادی خود را متوقف کند.
او با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از مواد اولیه کارخانه چدن پارس از کشورهای خارجی از جمله چین تامین می‌شوند، افزود: حدود ۸۰ درصد از مواد مورد نیاز تولید این کارخانه از منابع داخلی تامین می‌شود.
این فعال کارگری نبود نقدینگی و به صرفه نبودن تولید را از بارز‌ترین مشکلات این واحد تولیدی دانست و اظهار داشت: ع عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی این کارخانه در سه سال گذشته با توجه به تورم و گرانی‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده است این واحد صنعتی دچار مشکل شود.
زمانی در ادامه گفت: کارگران واحد تولیدی چدن پارس با تایید مشکلات کارفرمای خود از عدم حمایت دولت از این واحد صنعتی گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مشکلات این واحد صنعتی رفع شود.
او در خاتمه گفت: با بيكاري ۶۷ کارگر قراردادی مجموع کارگرانی که در این واحد فعالند به ۱۳۵ نفر می‌رسد که از این تعداد فقط ۹ نفر داراي قرارداد رسمی هستند.

بيكاري در مناطق سني‌نشين بيشتر از ساير نقاط كشور است

۴۰ درصد از مردم مناطق سنی‌نشین بیکار هستند/ یک چهارم افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دليل عدم وجود فرصت‌هاي شغلي برای گذران معیشت مجبور به قاچاق کالا هستند.
ایلنا: یک کار‌شناس اقتصادی اعلام کرد: به دلیل كوتاهي در اعمال سیاست‌های حمایتی مخصوصا در مناطق مرزي، نرخ بيكاري در مناطق سني‌نشين بيشتر از ساير نقاط ايران است.
حسن اعتضادی در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام اين خبر كه ۴۰ درصد از مردم مناطق سنی‌نشین بیکار هستند، بر لزوم افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از اقلیت‌های مذهبی در مناطق مرزی کشور تاكيد كرد و افزود: هم اکنون مردمی که در مناطق مرزی کشور زندگی می‌کنند به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی مجبور به قاچاق کالا هستند.
اعتضادی خواستار تاسیس واحدهای تولیدی جدید در مناطق مرزی از جمله سیستان بلوچستان و کردستان شد و یاد آور شد: یک چهارم افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دليل عدم وجود فرصت‌هاي شغلي برای گذران معیشت مجبور به قاچاق کالا هستند.
به گفته این کار‌شناس اقتصادی دولت به صورت غیر مستقیم و ناخواسته موجب ترویج قاچاق کالا در مناطق مرزی شده است.
او اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی را موجب افزایش بیش از پیش نرخ بیکاری اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با در نظر گرفتن بیکاری پنهان می‌توان نرخ بيكاري در کشور را بیش از ۲۳ درصد ارزيابي کرد.
این کار‌شناس اقتصادی در بخش ديگري از اين گفتگو با تاکید بر لزوم افزایش حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در ایران یادآور شد: اعمال تحریم‌ها علیه ایران سبب کاهش سرمایه گذاری خارجی شده که می‌توان بحران بیکاری را يكي از تبعات این رخداد جهانی دانست.
اعتضادي یاد آور شد: به منظور جذب سپرده‌های مردم در بانک‌ها باید نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌های کشور نرخ جذاب و قابل قبولی باشد. از این رو تا زمانی که نرخ طلا و ارز در بازار ایران بالاست مردم تمایلی به سپرده گذاری در بانک‌ها ندارند. و سرمایه‌ها از بخش تولید خارج و در بازار ارز پس انداز می‌شود.
او با اشاره به افزایش حجم پول‌های سرگردان در کشور یاد آور شد: حجم پول‌های سرگردان در جامعه هم اکنون به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرنوشت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها؛ دولت فعلا برنامه‌ای ندارد

همشهری آنلاین:
دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: با توجه به مشکلات مصوبه مجلس در قانون بودجه 1391 دولت فعلا هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.
به گزارش همشهری آنلاین، محمد رضا فرزین در مورد روند اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‎ها گفت: دولت فعلا هیچ تصمیمی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی ندارد. طبیعی است اطلاع رسانی این موضوع همچون روال گذشته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت و اطلاعات جدید منتشر خواهد شد لذا هرگونه گمانه زنی فردی و گروهی فاقد اعتبار است.
فرزین افزود: ما از مردم می‌خواهیم اطلاعات مورد خود را از دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها و دولت دریافت کنند. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: تمام قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی همچنان به روال مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه می‌یابد و هیچ افزایشی در حال حاضر در قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت.

گرانی ۷ تا ۲۴۵ درصدی مواد خوراکی در یک سال

بانک مرکزی گزارش داده است به قیمت مواد خوراکی طی سال گذشته از ۳ / ۷ تا ۵ / ۲۴۵ درصد افزایش یافته است. انتقاد از صعود قیمت‌ها به تریبون‌های نماز جمعه نیز کشیده شده است.
به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت مواد خوراکی در یکسال منتهی به ۲۹ اردیبهشت ماه امسال از ۳ / ۷ تا ۵ / ۲۴۵ درصد در ایران افزایش یافته است.
در این گزارش آمده که لبنیات به‌طور نمونه، در عرض یک سال ۳ / ۴۸ درصد و سبزیجات ۱۰۰ درصد گران شده است.
همچنین در یک‌سال گذشته قیمت میوه ۵ / ۵۵ و گوشت قرمز ۶ / ۴۹ درصد افزایش یافته است.
برنج، حبوبات، گوشت قرمز‌، گوشت مرغ، چای، سبزی‌های تازه، روغن و میوه از دیگر اقلامی هستند که بهای آن‌ها افزایش نشان می‌دهد.
آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در ماه‌های ابتدایی سال ۹۱ پس از حدود یک‌سال سکوت این نهاد اقتصادی در انتشار آمار اعلام شده‌اند.
در هفته‌های اخیر بانک مرکزی در گزارشی رسمی هشدار داده بود به‌دنبال افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها بی‌تاثیر شده، سطح رفاه مردم کاهش و شکاف طبقاتی افزایش یافته است.
طبق برآورد رسمی بانک مرکزی، در دو سال گذشته افزایش حقوق کارمندان و کارگران ایرانی کمتر از نرخ تورم بوده است و این مساله موجب کاهش سطح رفاهی آن‌ها شده است.


برخورد حکومتی با گزارش قيمت مسكن!

حالا كه قرار است جلوي فعاليت اين بازارهاي مجازي گرفته شود، معلوم نيست چگونه قيمت مسكن در تهران كنترل خواهد شد. ظاهرا مسوولان تصور كرده‌اند بازار مسكن را هم مي‌شود همچون بازارهاي لبنيات و گوشت و مرغ كنترل كرد.
آفتاب: دولت در شرايطي كه فضاي موجود در بازار مسكن را طبيعي گزارش مي‌كند و به شدت بر اين موضوع كه «قيمت مسكن هيچ افزايش غيرطبيعي پيدا نكرده و همه چيز در اين بازار آرام است» تاكيد مي‌كند، فضاي مصنوعي و تحريك‌كننده خاصي را براي خريد‌وفروش مسكن در تهران تدارك ديده است.
مسوولان كنترل بازار‌ درصدد هستند جلوي اعلام قيمت مسكن توسط مالكان يا عواملي كه فروش املاك آنها را با شيوه‌هاي مدرن برعهده دارند، بگيرند و عملا فقط به مشاوران‌املاك اجازه دهند در داخل بنگاه‌ها، قيمت‌ها را به خريدار و فروشنده اعلام كنند.
هر چند اين اقدام از سر خيرخواهي قرار است در بازار مسكن اجرا شود اما آنطور كه هفته گذشته خبر اجراي آن در قالب تهديد روانه بازار مسكن شد، با ايجاد انحصار براي مشاوران‌املاك، به رقابتي كه طي دو سال گذشته در اعلام «قيمت پيشنهادي كمتر» به وجود آمده بود، مهر پايان مي‌زند و زمينه را براي اعلام قيمت‌هاي كاذب و حبابي توسط برخي از سوداگران، فراهم مي‌كند.
بزرگترين خطاي نامحسوسي كه در پس اين اقدام مسوولان كنترل بازار، نهفته است، گل‌آلودشدن بيشتر بازار مسكن و ناآگاه شدن بيشتر خريداران آپارتمان از ارزش واقعي آپارتمان‌هايي است كه قصد خريد آن را دارند.
در بازار مسكن، هيچ ملاك و مقرراتي براي تعيين قيمت فروش واحدمسكوني وجود ندارد اما سامانه‌هاي مجازي اعلام قيمت مسكن طي دو سال گذشته موفق شده بودند با نمايش همزمان قيمت واحدهاي فروشي در يك صفحه اينترنتي، فروشنده‌ها را به رقابت با يكديگر بر سر ارائه قيمت پايين‌تر، دعوت كنند.
اما حالا كه قرار است جلوي فعاليت اين بازارهاي مجازي گرفته شود، معلوم نيست چگونه قيمت مسكن در تهران كنترل خواهد شد.ظاهرا مسوولان تصور كرده‌اند بازار مسكن را هم مي‌شود همچون بازارهاي لبنيات و گوشت و مرغ كنترل كرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، كارشناسان در اين باره هشدار مي‌دهند و معتقدند: هر نوع اقدام محدودكننده در بازار مسكن كه بدترين آن «جلوگيري از اعلام عمومي قيمت مسكن» است، اثر منفي بر قيمت مسكن خواهد داشت و لازم است مسوولان در اين باره قبل از اجراي چنين طرح‌هايي تجديدنظر كنند.


جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است


http://salam-democrat.com






علی لاریجانی رئیس موقت و باهنر و ابوترابی فرد نواب موقت مجلس نهم شدند؛
173 رای لاریجانی در برابر 100 رای حداد عادل


(تیتر از جنگ خبر)
خانه ملت
علی لاریجانی با ۱۷۳ رأی به عنوان رئیس موقت مجلس شورای اسلامی در دوره نهم انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در رأی گیری صبح امروز مجلس نهم برای تعیین رئیس موقت با ۱۷۳ رأی موافق از مجموع ۲۷۵ رأی به عنوان رئیس موقت مجلس نهم انتخاب شد.
حداد عادل دیگر کاندیدا ریاست موقت توانست ۱۰۰ رای به خود اختصاص دهد.
هم اکنون فرایند انتخاب نواب رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس نهم در صحن علنی در جریان است./

----------------------------------------------------------------------------------------------
خانه ملت
منتخبان مردم در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باهنر و ابوترابیفرد را به ترتیب برای نواب هیأت رئیسه موقت نهاد قانونگذاری انتخاب کردند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در دومین نشست علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب نواب رئیس هیأت رئیسه موقت نهاد قانونگذاری رأی گیری شد که محمد رضا باهنر با کسب ۱۷۷ رأی و محمد حسن ابوترابی فرد با کسب ۱۶۷ رأی به عنوان نواب اول و دوم حائز اکثریت آرا شدند.
بر این اساس مصباحی مقدم و احمد سالک به عنوان کاندیدهای دیگر نواب رییس به ترتیب حائز ۱۰۶ و ۸۳ رای از مجموع ۲۷۸ رای ماخوذه شدند./




نجات معجزه آساي مريلا زارعي از مرگ! (ویدئو)

اين پشت صحنه يك سكانس از فيلم خوابم مياد است وقتي رضا عطاران در حال ديالوگ گفتن است و مريلا زارعي داخل ماشيني در كنار دره نشسته و به علت اشتباه عوامل فني ماشين پشتي به ماشين مريلا زارعي برخورد كرده، مريلا زارعي در آستانه سقوط در دره قرار مي گيرد.



ایران قصد ساخت نیروگاه دوم هزار مگاواتی در بوشهر را دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین ضمن تاکید بر عدم انصراف ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی گفت، کشف اورانیوم ۲۷ درصدی نیز مسئله‌ای صرفا فنی میان ایران و آژانس است.
فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه شنبه (۲۶ مه / ۶ خرداد) گفت، ایران در سال آینده در بوشهر ساخت یک نیروگاه اتمی از نوع هزار مگاواتی را شروع خواهد کرد.
عباسی دوانی افزود، طراحی در این زمینه باید تکمیل شود و از آنجا که ایران سابقه ساخت نیروگاه نداشته، نیاز به استفاده از نیروهای خارجی دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که نیروگاه کنونی بوشهر هنوز به مرحله تولید برق نرسیده و "فاز هسته‌ای باید شروع شود". وی با اطمینان گفت که ایران در آذرماه سال جاری بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر را از پیمانکار روسی تحویل خواهد گرفت.

فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
عباسی در مورد نیروگاه هسته‌ای اراک نیز که رآکتور آن از نوع آب سنگین است گفت، اجزای ساخته شده‌ی رآکتور اراک آماده بهره‌برداری هستند. وی افزود: «هفته جاری یا هفته آینده اولین محموله سوخت مجازی به اراک انتقال داده می شود و در سال آینده نیز با گذاشتن سوخت اصلی رآکتور اراک را وارد فاز هسته‌ای می‌کنیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی که در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران سخن می‌گفت، مدعی شد که جمهوری اسلامی در زمینه چرخه سوخت و بسیاری زمینه‌های دیگر در حوزه فن‌‌آوری هسته‌ای به خودکفایی کامل رسیده است: «از سنگ معدن شروع کرده و تا کیک زرد تولید می‌کنیم؛ تمام فرآورده‌های کیک زرد نیز در کارخانه اصفهان انجام می‌شود و از آنجا برای غنی شدن به نطنز و فردو انتقال داده می شود.»

"از غنی‌سازی ۲۰ درصدی کوتاه نخواهیم آمد"
در مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و نمایندگان گروه ۱+۵ در بغداد، کشورهای غربی قاطعانه خواستار توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد شده بودند. آن‌ها نگران هستند که ایران بدین‌گونه قصد دارد به ساخت بمب اتمی نزدیک شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد خواست نمایندگان گروه ۱+۵ گفت: «ما دلیلی نمی‌بینیم از ۲۰ درصد کوتاه بیاییم، چون ۲۰ درصد را به اندازه نیاز خود تولید می‌کنیم. نه کمتر و نه بیشتر.»
با وصف ادعای فریدون عباسی مبنی بر غنی‌سازی "نه کمتر و نه بیشتر از ۲۰ درصد"، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش در گزارش خود اعلام کرد که نشانه‌هایی از اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۷ درصد در تأسیسات هسته‌ای فردو یافته است.

عباسی در این رابطه گفت: «ما بارها به آمانو می‌گوییم که این موضوعات را در گزارش ننویسد، چرا که اینها اشتباه تکنیکی است.»
وی علت کشف غلظت ۲۷ درصدی اورانیوم غنی‌شده را "سهل‌انگاری" تکنیسین غنی‌سازی دانست. وی گفت: « در برخی موارد نیز ممکن است اپراتور سهل‌انگاری کند.»
از سوی دیگر آژانس خواستار بازدید از تأسیسات پارچین در نزدیکی تهران است، زیرا ظن شدید دارد که در این تأسیسات فعالیت‌هایی در راستای برنامه اتمی با اهداف نظامی انجام می‌گیرد.
عباسی دوانی در این زمینه به خبرگزاری مهر گفت: «ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده‌ایم، ما در پارچین سایت هسته‌ای نداریم که بخواهیم در این مورد وارد بحث شویم.»
قدرت‌های جهانی در مذاکرات بغداد بر ضرورت توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران متمرکز شدند و در مقابل٬ پیشنهاد مشوق‌هایی نظیر تامین ایزوتوپ‌های پزشکی مورد نیاز ایران و نیز لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز هواپیماهای غیرنظامی ایران را مطرح کردند؛ لوازمی که سال‌ها است به‌خاطر تحریم‌ها از کانال‌های رسمی در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد.
از قرار مقام‌های ایران با این پیشنهاد موافق نکرده‌اند، ولی در عوض بزرگترین دغدغه‌‌ی جمهوری اسلامی، آنچنان که خود بیان می‌کند، لغو تحریم‌های بین‌المللی است.
کشورهای غربی اعلام کرده‌اند، تا زمانی که در این مناقشه توافقی انجام نگیرد، تحریم‌های بین‌المللی ادامه خواهند یافت.
دور بعدی گفت‌وگوهای ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ در ۱۸ و ۱۹ ژوِئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) در مسکو برگزار خواهد شد.



خط لوله انتقال نفت امارات متحده عربی که تنگه هرمز را دور می‌زند در ماه ژوئن عملیاتی خواهد شد. امیرنشینان حاشیه خلیج فارس برای مقابله با بستن احتمالی تنگه هرمز توسط ایران این خط لوله زمینی را احداث کرده‌اند.
بخش عمده صادرات نفت امارات متحده عربی قرار است از ماه ژوئن، یعنی تا چند هفته‌ی دیگر، از خط لوله زمینی صورت گیرد تا دیگر نیازی به عبور از تنگه هرمز نباشد.
شیخ حمد بن محمد الشرقی، حاکم امیرنشین فجیره، در این زمینه گفت: «خط لوله نفتی در ماه ژوئن عملیاتی خواهد شد.» فجیره یکی از هفت امیرنشین امارات متحده عربی است که در متنهی‌الیه سواحل شرقی امارات قرار دارد.
ساخت این خط لوله که طول آن ۳۶۰ کیلومتر است در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود. از طریق این لوله می‌توان ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد.
شیخ حمد گفت که ظرفیت انتقال نفت این خط لوله را می‌توان به ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز رساند. تولید کنونی امارات متحده عربی ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز است.
خط لوله حبشان − فجیره قرار است نفت خام را از میدان‌های نفتی ابوظبی در ساحل خلیج فارس به فجیره در حاشیه دریای عمان انتقال دهد.
پس از تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، بیم و نگرانی نسبت به صدور امن نفت در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش یافت.
علاوه بر امارات، کشورهای بحرین، کویت و قطر نیز نفت خود را از مسیر تنگه‌ی هرمز به خارج از منطقه انتقال می‌دهند. ولی مقام‌های امارات متحده عربی تأکید دارند که هدف از احداث این خط لوله دور زدن تنگه هرمز نیست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حاکم فجیره احتمال بسته شدن تنگه هرمز را چندان محتمل نمی‌داند و می‌گوید: «من معتقد نیستم که جنگی دربگیرد». وی به گونه‌ای استعاری می‌گوید که تنش‌های جهانی ناشی از مناقشه‌ی ایران "ابرهای تابستانی‌ای هستند که محو خواهند شد".
امارات متحده‌ی عربی گفته است که یکی از اهداف تاسیس این خط لوله‌ی نفتی "کاهش هزینه‌های نقل و انتقال نفت" است. مقام‌های وزارت انرژی این کشور می‌گویند، با نقل و انتقال نفت از این خط لوله‌‌، کشتی‌های نفتکش کشورهای نزدیک به خلیج عمان و دیگر کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس دو روز کمتر بر روی دریا خواهند بود و هزینه نقل و انتقال روزانه تا ۳۸ هزار دلار کاهش خواهد یافت.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، تهدید کرده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران، جمهوری اسلامی اجازه‌ی خروج "حتا یک قطره نفت" از تنگه‌ی استراتژیک هرمز را نخواهد داد. در حال حاضر روزانه حدود یک پنجم کل نفت جهان از تنگه‌ی هرمز عبور می‌کند.



دادگاهی در بحرین هشت شهروند این کشور را به اتهام "همکاری با مأموران اطلاعاتی ایران برای براندازی حکومت" محکوم کرد. حکم شش نفر از متهمان ۱۵ سال حبس است و سه نفر از آنان به طور غیابی محاکمه شدند.
دادگاهی در بحرین روز یکشنبه (۲۷ مه/ ۷ خرداد) هشت شهروند بازداشت‌شده بحرینی را به اتهام "همکاری با یک دولت خارجی و مأموران اطلاعاتی که احتمالا ایرانی‌ بوده‌اند"، با هدف طراحی توطئه‌برای براندازی حکومت پادشاهی این کشور به زندان محکوم کرد.
این گروه همچنین مظنون به برنامه‌ریزی حملاتی علیه اهداف مهم نظیر ساختمان وزارت کشور و نیز جاده ارتباطی میان بحرین و عربستان سعودی بودند. بازداشت‌شدگان اتهام وارد شده را در دادگاه رد کردند. به گفته‌ی محسن العلوی، وکیل مدافع متهمان، دادگاه شش نفر از آنان را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.
سه نفر از متهمان از جمله علی مشیمع پسر حسن مشیمع، فعال زندانی بحرینی، به طور غیابی محاکمه شدند. علی مشیمع در ماه آوریل در لندن دستگیر شده بود. وی به همراه دیگر فعالان بحرینی پشت بام سفارت بحرین در لندن را در اعتراض به سیاست‌های دولت بحرین اشغال کرده بود که توسط مأموران پلیس بازداشت شد.
به گفته‌ی آقای العلوی دو نفر از متهمان از سوی دادگاه احکام سبک‌تری را دریافت کردند و آزاد شدند زیرا پیش‌تر شش ماه را در زندان گذرانده بودند.

هشدار کشورهای عربی نسبت به دخالت‌های ایران در منطقه
از زمان آغاز ناآرامی‌ها در بحرین دست‌کم ۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقامات بحرین بارها حکومت شیعه‌مذهب جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور و تحریک مخالفان بر علیه حاکمیت متهم کرده‌اند، اما تا کنون شواهد قطعی در این مورد ارائه نشده است.

مقامات بحرین بارها حکومت شیعه‌مذهب جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور و تحریک مخالفان بر علیه حاکمیت متهم کرده‌اند مقامات بحرین بارها حکومت شیعه‌مذهب جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور و تحریک مخالفان بر علیه حاکمیت متهم کرده‌اند
حکومت بحرین، جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که در اعتراضات عمومی در این کشور نقش داشته و شیعیان این کشور را علیه حکومت سنی‌مذهب آل خلیفه تحریک می‌کند.
بحرین و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی تا کنون بارها با صدور بیانیه‌های شدیداللحن از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا دخالت در امور داخلی این کشورها را متوقف کند.
اتحادیه عرب روز دوشنبه (اول خرداد/ ۲۱ مه) از جمهوری اسلامی خواست، تا به کارزار رسانه‌ای خود علیه بحرین خاتمه دهد و از اظهارات تحریک‌کننده مقام‌های رسمی خود در مورد اوضاع بحرین جلوگیری کند.
نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، در بیانیه‌ای خاطر نشان ساخت: «اتحاد میان بحرین و عربستان سعودی موضوع داخلی این دو کشور است و هیچ کشور دیگری حق دخالت در آن را ندارد.»
پیش از این نیز وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به "نقض آشکار حاکمیت ملی" کاردار ایران در منامه را احضار کرده بود. وزارت امور خارجه این کشور سخنان علی لاریجانی، رئیس‌مجلس و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان را "دخالت آشکار در امور بحرین" دانسته و در یادداشت اعتراض‌آمیزی خواستار عدم طرح چنین مسائلی در آینده شد.
علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس در روز ۲۶ اردیبهشت گفته بود: « بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی پایین رود و استفاده‌اش را ببرند.»
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درصدد آن هستند تا اتحادیه‌ای را با نام "اتحادیه خلیج" به منظور همکاری‌های بیشتر در زمینه سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه تشکیل دهند.
این طرح هنوز به توافق کشورهای عضو نرسیده است. قرار است عربستان و بحرین نخستین کشورهایی باشند که به این اتحادیه می‌پیوندند.



دوازدهمین دادگاه پرونده مشهور به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در شرایطی برگزار شد که نام بسیاری از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در جریان دفاعیات متهمان ذکر شد که با متهم اصلی پرونده در ارتباط بوده‌اند.
روز یکشنبه هفتم خرداد ماه (۲۷ مه) در حالی که توجه‌رسانه‌های عمومی درون ایران به گشایش مجلس جدید و گمانه‌زنی در مورد ریاست آینده این مجلس بود، دادگاه متهمان به بزرگ‌ترین "تخلف مالی" تاریخ ایران با حاشیه‌های بسیار برگزار شد.
مه آفرید خسروی، متهم ردیف اول این پرونده به همراه غلامعلی ریاحی وکیل مدافع‌اش بار‌ها دادگاه و دادستانی را متهم کردند که شرایط دادگاه را امنیتی کرده‌اند و به شاهدان و متهمان برای تغییر حقایق پرونده اعمال فشار می‌کنند.
خسروی همچنین با نام بردن از برخی مسوولان بلندپایه جمهوری اسلامی که در جریان فعالیت‌های وی بوده‌اند، تصریح کرد "من هشداری به این افراد می‌دهم که خودشان به دادگاه بیایند و همه چیز را بیان کنند".

کارآفرینی و کمک به دور زدن تحریم‌ها
متهم ردیف اول در دفاعیات خود در دادگاه گفت: «من به هر مسئولی در کشور گفتم: بابا از من رشوه می‌خواهند تا کار‌هایم انجام شود، تنها سرشان را تکان دادند.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت
امه آفرید خسروی در جلسه دادگاه به دیدارش با هاشمی شاهرودی رییس وقت قوه قضائیه، مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور و علاالدین بروجردی رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد.
ین متهم در بخش دیگر از دفاعیاتش گفت: «یکسری از افراد پشت نظام سنگر گرفته‌اند و به اسم نظام دارند از نظام جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده می‌کنند، این افراد به اسم نظام پول می‌گیرند و رشوه می‌دهند و رشوه می‌گیرند.»
وی با انتقاد از دادستانی و دادگاه به خاطر "امنیتی کردن پرونده" افزود: «همه را ترسانده‌اید که جرات نکنند حرف بزنند. چرا شما نمی‌گذارید من در تلویزیون مصاحبه کنم؟ در واقع من ۱۰ ماه در بازداشت هستم، آیا این درست است؟»
خسروی با اشاره به اینکه یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به وی پیشنهاد کرده است شرکتی را برای دور زدن تحریم‌ها در خارج از کشور دایر کند، مدعی شد با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در منزلش، پارک لویزان، دفترش و در خیابان ظفر ملاقات و جلسه‌داشته است.

سردار رستم قاسمی، فرمانده وقت پایگاه "خاتم‌الانبیاء" که پروژه‌های بزرگ اقتصادی سپاه پاسداران را رهبری می‌کند. سردار رستم قاسمی، فرمانده وقت پایگاه "خاتم‌الانبیاء"سردار رستم قاسمی، فرمانده وقت پایگاه "خاتم‌الانبیاء" که پروژه‌های بزرگ اقتصادی سپاه پاسداران را رهبری می‌کند.
وکیل مدافع متهم ردیف اول نیز با انتقاد از برخی "مطالب خلاف واقع" در کیفرخواست دادستانی تصریح کرد که آقای خسروی به چه دلیل باید به نظام اقتصادی ضربه می‌زده است؟ همه مدارک نشان می‌دهد که وی هدف سیاسی را دنبال نمی‌کرده بلکه قصد کارآفرینی داشته است.

اشاره به دیدار خسروی با قاسمی و مشایی
در بخش دیگری از دادگاه عنایت‌الله ریاحی، خواهر‌زاده اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مطلع احضار شد که اظهاراتی را علیه رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد ابراز کرد.
ریاحی در بخشی از سخنان خود با اشاره به قطع رابطه سه ساله با رحیم مشایی گفت: «تمام سخنانی که به عنوان مطلع می‌گویم را به عنوان وظیفه و اینکه یکی از سربازان نظام هستم بیان می‌کنم و تحت هیچ فشاری نیستم.»

وی با اشاره به اینکه در هفت ماهی که در زندان بوده با کسی صحبت نکرده، گفت: «من نباید ۷ ماه بازداشت باشم. افرادی که این حمایت‌ها را می‌کنند و مانند اختاپوس در دولت و بخش خصوصی سایه افکنده‌اند و هر جا پول و مال است حضور دارند باید تاوان پس بدهند.»
وی افزود، اگر‌‌همان زمان که رهبر جمهوری اسلامی تذکراتی در رابطه با مشایی داده بودند این تذکرات عملی می‌شد "این‌ها اینگونه دچار توهم قدرت نمی‌شدند".
در ادامه از دادگاه مدیرعامل وقت "شرکت ابنیه" در بخشی از دفاعیاتش گفت «اینکه وقتی مدیر دولتی به خودش اجازه می‌دهد رشوه بگیرد معلوم است که دیگر کسی کار نمی‌کند بعد هم همین مدیر چفیه دور گردنش می‌اندازد و تسبیح دستش می‌گیرد و یقه‌اش را می‌بندد و هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد.»
وی با اشاره به جلسه‌ای با حضور اسفندیار رحیم مشایی در هتل لاله تهران افزود: «دفتر آقای مشایی در پاستور بود ولی جلسه ما در اتاق خواب برگزار شد. فکرش را بکنید در مورد بزرگ‌ترین پروژه کشور باید در اتاق خواب هتل لاله تصمیم‌گیری می‌کردیم.»
متهم تصریح کرد: «در این جلسه خسروی با اشاره به اینکه دو طبقه کردن رامسر به نور، خوب است، درخواست کرد به جای پول ۵۰ و نیم درصد سهام فولاد خوزستان پرداخت شود. بعدش رستم قاسمی هم که آن موقع رئیس قرارگاه خاتم (الانبیا) بود وارد جلسه شد که آقای پاستورنشین (اسفندیار رحیم مشایی) اصلا وی را تحویل نگرفت.»
به گفته قاضی پرونده "تخلف مالی سه هزار میلیارد تومانی" رسیدگی به این پرونده و استماع سخنان متهمان و شهود در دو جلسه دیگر به پایان خواهد رسید و در مورد متهمان تصمیم‌گیری خواهد شد.



سپاه از دستگیری «جاسوس» مرتبط با سرویس اطلاعاتی یک کشور عربی خبر داد

روابط عمومی سپاه پاسداران ناحیه سبزوار در بیانیه‌ای از دستگیری یک «جاسوس» مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی در خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی سپاه ناحیه سبزوار، اعلام کرده است یک نفر با هویت معلوم که مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی بود، توسط عوامل اطلاعات سپاه سبزوار دستگیر شد.
این بیانیه درباره کشوری که این فرد برای آن «جاسوسی» می‌کرده، سخنی به میان نیاورده است.
بنا بر بیانیه سپاه ناحیه سبزوار «فرد بازداشت شده در جریان بازجویی‌ها به ارتباط با دو تبعه یکی از کشورهای عربی و انتقال اطلاعات مهم به این افراد همچنین بیش از ۱۰۰ مورد کلاهبرداری با استفاده از جعل عنوان مامور اطلاعات سپاه و... اعتراف کرده است.»
ین بیانیه افزوده است: «به این فرد توسط عوامل خارجی یک دستگاه لپ تاپ و تجهیزات جانبی جهت ارسال اخبار و اطلاعات تحویل داده شده و این فرد تاکنون ۱۱۰ میلیون ریال بابت اطلاعات ارسال شده به کشورهای بیگانه پول دریافت کرده است.»
 در این بیانیه همچنین  گفته شده تعدادی فشنگ جنگی، مرمی، پوکه، بیسیم، شوکر، لباس نظامی، جزوات مربوط به جاسوسی در منزل فرد دستگیر شده ضبط شده است.
اما در خصوص نحوه دستگیری این متهم به جاسوسی برای یکی از کشورهای عربی، روابط عمومی سپاه ناحیه سبزوار می‌گوید: «این فرد که در جریان سفر ریاست جمهوری به سبزوار به طرز مشکوکی به منطقه حفاظت شده و محل استقرار چرخ‌بال رئیس جمهور رفته بود، توسط کارکنان اطلاعات سپاه سبزوار شناسایی و از محل اخراج و روز بعد دستگیر شد.»
اعلام دستگیری یک فرد متهم به جاسوسی برای یک کشور عربی پس از دوره‌ای از درگیری اطلاعاتی میان ایران و شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.
سال گذشته کویت از دستگیری یک شبکه جاسوسی مرتبط با سپاه پاسداران خبر داده بود. بحرین هم شماری از معترضان در کشورش را به ارتباط با ایران متهم کرده است. از سویی چندی پیش آمریکا از توطئه‌ای ایرانی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن خبر داده بود. ایران تا کنون تمام این اتهام‌ها را رد کرده است.




علی لاريجانی با شکست حداد عادل رييس موقت مجلس نهم شد

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که علی لاريجانی روز دوشنبه توانست با شکست غلامعلی حداد عادل به عنوان رييس موقت مجلس نهم انتخاب شود. محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد نايب رييس موقت اول و دوم مجلس شدند.
بر اساس آيين نامه مجلس شورای اسلامی، انتخاب هيات رييسه موقت در جلسه دوم آغاز به کار مجلس جديد صورت می گيرد. روز دوشنبه به همين منظور رای گيری صورت گرفت.
در اين رای گيری، علی لاريجانی که در دوره هشتم نيز رياست چهار ساله مجلس را برعهده داشت با ۱۷۳ رای موافق رييس موقت شد و محمدرضا باهنر با ۱۷۷ و محمد حسن ابوترابی فرد با ۱۶۷ رای نايب رييس موقت اول و دوم مجلس نهم شدند.
گزارش ها حاکی است که در اين انتخابات غلامعلی حداد عادل که نزديک به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است با کسب ۱۰۰ رای شکست را از رقيب ديگر اصولگرای خود پذيرا شد.
در اين رای گيری ۲۷۵ نماينده شرکت کرده بودند که دو نفر از آن رای سفيد به صندوق انداختند.
از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بحث بر سر رياست مجلس شورای اسلامی به موضوعی داغ و اختلاف برانگيز در ميان دو گروه اصلی اصولگرا که اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کرده اند تبديل شد.
جبهه متحد اصولگرا از رياست علی لاريجانی حمايت می کرد و جبهه پايداری انقلاب اسلامی و هواداران دولت غلامعلی حدادعادل را به عنوان نامزد خود برای اين مقام معرفی کرده بودند.
بر اساس آيين نامه مجلس شورای اسلامی، انتخاب هيات رييسه دائم پس از تصويب اعتبارنامه حداقل دو سوم از نمايندگان انجام خواهد شد و احتمال می رود که تغييراتی در فهرست اعضای هيات رييسه دائم مجلس نهم صورت گيرد.
خبرگزاری ايسنا روز دوشنبه گزارش داده که در جلسه دوم مجلس نهم برخی نمايندگان نسبت به فرستادن پيامک های تلفنی (اس ام اس) برای نمايندگان اعتراض کرده اند.
مهدی سنايی، منتخب شهرستان نهاوند، در اين زمينه خواستار تشکيل هياتی برای بررسی پيامک‌های ارسال شده به نمايندگان در مورد انتخابات هيات رييسه شد تا مشخص شود آيا منشاء اين پيامک‌ها از داخل و يا خارج از مجلس بوده است.
به گفته وی، «نزديک به يک ماه است که تلفن‌های همراه نمايندگان از پيامک‌های سخيف و کودکانه پر شده است که بسياری از آنها مصداق تشويش اذهان عمومی، جعل، کذب و وارونه کردن مصاحبه‌ها است.»
آقای سنايی گفت که «نماينده ‌ای با رسانه‌ ای گفت‌ و گويی انجام داده اما سيستم ارسال پيامک آن رسانه، آن گفت ‌و گو را جعل و به نمايندگان ديگر ارسال کرده است.»
وی بدون اشاره به جزئيات، موضوع اين پيامک ها را وارونه جلوه دادن انتخابات درون مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. در روزهای اخير خبرگزاری ها و سايت های نزديک به اصولگرايان تبليغات گسترده ای در مورد نشست های داخلی فراکسيون ها برای انتخاب نامزد رياست مجلس به راه انداخته بودند.
سايت های حامی غلامعلی حداد عادل وی را نامزد اصلی اصولگرايان معرفی می کردند و در جبهه مقابل، اعلام شد که علی لاريجانی بيشترين رای فراکسيون های اصولگرا را به خود اختصاص داده است.



شورای امنیت دولت سوریه را به دلیل کشتار حوله محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد دوشنبه ۸ خرداد در جلسه‌ای فوق العاده با صدور بیانیه‌ای غیر الزام آور، دولت سوریه را به دلیل کشتار روستای الحوله در استان حمص که طی آن دستکم ۱۱۶ نفر از جمله حدود ۵۰ کودک کشته شدند، محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت به شدید‌ترین لحن قتل عام ده‌ها مرد، زن و کودک در روستای الحوله در نزدیکی حمص را در حملات نیروهای دولتی علیه مناطق مسکونی که در آن توپخانه و تانک به کار رفته را محکوم می‌کند.»
این بیانیه تاکید کرده است که ناظران سازمان ملل متحد وقوع این کشتار را تایید کرده‌اند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین با تاکید مجدد بر حمایت از طرح صلح کوفی عنان، خواستار توقف خشونت‌ها از سوی طرفهای درگیر در سوریه شد.
بامداد شنبه منابع مخالفان در سوریه اعلام کردند که نیروهای دولتی این کشور با حمله به روستای الحوله در استان حمص، قتل عام انجام داده‌اند.
بنا بر این گزارش‌ها، دستکم ۱۱۶ نفر در این حملات کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
حدود ۵۵ نفر از قربانیان این حمله کودک هستند که تعدادی از آنها به وسیله چاقو سر بریده شده‌اند. دیگر قربانیان توسط گلوله باران توپخانه‌ای جان خود را از دست داده‌اند.
یک دیپلمات حاضر در جلسه شورای امنیت به خبرگزاری رویترز گفته است که رابرت مود رئیس هیات ناظران سازمان ملل در سوریه از راه ویدیو کنفرانس با اعضای شورای امنیت سخن گفت.
بنا بر این گزارش، آقای مود کشته شدن دستکم ۱۱۶ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰ نفر دیگر در الحوله را تایید کرد.
پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت، روسیه اعلام کرده بود که تا زمان گزارش رابرت مود، مانع از صدور بیانه‌ای توسط این سازمان بین المللی خواهد شد.
ناظران به سوریه رفته‌اند تا بر آتش بس اعلام شده میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه نظارت کنند.
این طرح شش ماده‌ای است که اولین ماده آن خواستار آتش بس میان طرف‌های درگیر شده است.

نفی دولت سوریه
پیش از این، دولت سوریه هرگونه دست داشتن نیروهای خود را در قتل عام الحوله رد کرده بود. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، در کنفرانسی خبری، با محکوم کردن قتل عام الحوله، «گروه‌های مسلح تروریست» را متهم به دست داشتن در آن کرد.
مقدسی همچنین مسئولان و وزرای امور خارجه کشورهای خارجی را متهم کرد که از هر فرصتی برای «هدف قرار دادن سوریه» و «بسیج افکار عمومی جهان برای دخالت خارجی در سوریه» استفاده می‌کنند.
او ادامه داد که ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه با کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه گفت‌و‌گو کرده و او را در جریان «تحقیق رسمی» درباره قتل عام الحوله قرار داده است. او خاطرنشان کرد که عنان دوشنبه به سوریه خواهد رفت.
المقدسی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که سلاح‌هایی جدید در اختیار مخالفان قرار گرفته است.

ادامه محکومیت‌های بین المللی
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا قتل عام الحوله را «آبروریزی» توصیف کرد و خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه شد.
کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی خود را از کشتار استان حمص ابراز کرد و دولت سوریه را متهم به دست داشتن در آن کرد.
حزب سوسیالیست فرانسه که هم اکنون در این کشور حاکم است نیز در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست اقدامی فوری برای توقف کشتار در سوریه انجام دهد.
وزارتخانه‌های امور خارجه عراق و اردن در بیانیه‌های جداگانه‌ای قتل عام الحوله را محکوم کردند.
امارات متحده عربی و کویت خواستار برگزاری جلسه فوری اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه و سلب مشروعیت از نظام این کشور شدند.

دعوت به جنگ آزادیبخش
شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند، از جامعه جهانی خواست برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه وارد عمل شود.
برهان غلیون رئیس مستعفی این شورا، در بیانیه‌ای گفت چنانچه جامعه جهانی اقدام به متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه نکند، مردم این کشور آماده آغاز جنگ آزادیبخش با نظام حاکم خواهند بود.
او گفت که قتل عام الحوله، مشروعیت جامعه جهانی را که «از پایبندی به تعهدات خود ناتوان است» زیر سوال برده است.



ميشائيل هانکه با «عشق» نخل طلای کن را برد

میشائیل هانکه، کارگردان اتریشی با فیلم «عشق» نخل طلای جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. این دومین بار است که این کارگردان، نخل طلای کن را به دست می‌آورد. پیشتر و در سال ۲۰۰۹ برای فیلم «روبان سفید» برنده نخل طلا شده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلم «عشق» به بررسی مرگ و عشق در دوران سالمندی و پیری می‌پردازد. این کارگردان فیلم‌های شاخصی از جمله معلم پیانو و پنهان، ساخته است. این فیلم رابطه یک زوج سالمند را در حالی به تصویر می‌کشد که زن چند سکته پیاپی را تجربه می‌کند.
نقش‌های اصلی این فیلم بر عهده دو هنرپیشه فرانسوی، بود که در گرفتن جایزه، هانکه را روی صحنه همراهی کردند.
میشائیل هانکه پس از دریافت جایزه گفت: «این فیلم نمایی از وعده و پیمان‌ها و قول‌هایی است که ما در زندگی به هم می‌دهیم.»
جایزه بزرگ هیات داوران هم به ماتیو گارونه، کارگردان ایتالیایی رسید. «کارلوس ریگاداس» هم جایزه بهترین کارگردان برای ساخت اثر سورئال خود، به دست آورد.
مادس میکلسن، بازیگر دانمارکی جایزه بهترین بازیگری مرد برای فیلم شکار را به دست آورد. جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن، به دو هنرپیشه و به طور مشترک رسید: کریستیان فلوتور و کاسمینا استراتان برای فیلم «فرا‌تر از تپه‌ها» از کشور رومانی.
کن لوچ، کارگردان بریتانیایی هم جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد. کن لوچ در سال ۲۰۰۶ نخل طلای کن را به دست آورده بود.
جوایز جشنواره فیلم کن از سوی «نانی مورتی» کارگردان ایتالیایی و رییس هیات داوران، اهدا شد.
شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن در فرانسه به مدت ۱۲ روز برگزاری شد و ۲۲ فیلم برای دریافت جایزه نخل طلایی در بخش مسابقه رقابت کردند.
این جشنواره با نمایش فیلم کمدی «قلمرو مهتاب» به کارگردانی وس آندرسون، فیلمساز آمریکایی آغاز شد. فیلم «مثل یک عاشق»، آخرین ساخته عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی هم دربخش مسابقه این جشنواره شرکت داشت. این فیلم محصول مشترک فرانسه و ژاپن است و داستان آن در کشور ژاپن می‌گذرد.



نامه‌هایی به رهبر؛ «من از شما شکایت دارم»

در دورهٔ سه سالهٔ پس از بروز جنبش سبز و سرکوب‌های متعاقب آن ده‌ها نامه توسط زندانیان سیاسی جنبش سبز به رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض به سرکوب‌ها و نحوهٔ ادارهٔ کشور نوشته شده است. این نامه‌ها در عین آنکه علامتی از غیر عادی بودن شرایط جامعه است (فقدان آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان، در بند بودن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که مجاری ابراز نظر را بسته است) نشانهٔ شجاعت زندانیانی است.
اهمیت این نامه‌ها نه صرفا در به چالش کشیدن رهبر جمهوری اسلامی بلکه در بیان زنده بودن مقاومت در برابر سرکوب‌ها حتی در زندان است در حالی که حکومت جنبش را تمام شده و مرده می‌خواند. اعتراضات زندانیان سیاسی را نمی‌توان از جنس نارضایی‌های عمومی که ظرفیت تبدیل به اعتراض را ندارند تلقی کرد چون در صورت کاهش فشار‌ها و کند شدن تیغ شمشیر سرکوب می‌تواند موجب بسیج اجتماعی شود.
البته قبل از بروز جنبش سبز نیز افراد بسیاری به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشتند و هزینهٔ آن را نیز پرداختند. به علت تغییر ماهوی جمهوری اسلامی از یک نظام اسلامگرای عمدتا شریعتگرا به یک نظام اسلامگرای عمدتا نظامیگرا در مقطع خرداد و تیر ۱۳۸۸، گزیده‌هایی که از نامه‌های زندانیان سیاسی (به هنگام زندانی بودن یا پس از آزادی) ذیلا می‌آید دیدگاه‌های کسانی را منعکس می‌کند که عمدتا مذهبی و اصلاح طلب یا حتی طرفدار رژیم بوده و پس از خرداد ۸۸ تغییر موضع داده‌ و حکومت را نامشروع اعلام می‌کنند. در انتخاب گزیده‌ای از این نامه‌ها صرفا بر بخش‌هایی تمرکز شده است که این فاصله گیری یا ریزش و علل آن را منعکس می‌کنند.
برخی از این نامه‌ها از شرایط استبداد زدهٔ کشور (ابوالفضل قدیانی و حسین رونقی ملکی) و برخی دیگر از رنجی که بر خانواده‌های زندانیان می‌رود (مصطفی تاجزاده) شکایت می‌کنند، برخی به رهبر کشور پند و اندرز می‌دهند (محمد نوری زاد)، برخی اخطار دهنده و تحذیر کننده‌اند (محمد رضا معتمدنیا) و برخی مسئولیت مستقیم  آیت الله خامنه‌ای را در نقض حقوق افراد متذکر می‌شوند (احمدرضا احمدپور و روح الله زم). این نامه‌ها اگر هیچ کارکرد ملموسی برای بسیج مخالفان یا تغییر رفتار حاکمان نداشته باشند حداقل به مخاطبان اطلاع می‌دهند که حکومت بر چه اساسی اداره می‌شود و برخورد آن با منتقدانی که سه دهه طرفدار جمهوری اسلامی و مبلغ و مقوم آن بوده‌اند چگونه است. ماهیت رژیم موجود را در شرایط زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها که در نامه‌های زندانیان سیاسی منعکس شده بهتر از هر جای دیگری می‌توان تشخیص داد بالاخص با آنها که چندین دهه خودی انگاشته می‌شدند.


احمدرضا احمدپور و هتک حرمت روحانیت
«در دستگاه ویژه روحانیت بر خلاف این اصل‌ گاه متهم روحانی یا خانواده او هتک حرمت و هتک حیثیت می‌شود که نویسنده و خانواده او مشمول چنین جفایی شده و شاهد بر خوردهای زننده بوده‌اند: از جمله نحوه دستگیری اینجانب در سال ۸۸ همراه با کتک کاری و هتک حیثیت و حرمت و توهین در ملأ عام بوده و نیز نحوه ورود ماموران مرد در بهمن ماه ۸۹ به خانه مسکونی بدون حضور من از این موارد است، بی‌حرمتی در قالب الفاظ ناشایست و تفتیش‌های بدنی غیر شرعی و غیر قانونی در زندان نسبت به متهم روحانی توقیف شده و فیلم‌ها و عکس‌های خانوادگی روحانی در هارد کامپیو‌تر شخصی و خانوادگی متّهم که فایل شده‌اند و یا در گوشی تلفن همراه شخص ثبت شده در نزد افراد دادسرای ویژه و کارکنان اداره اطلاعات فاش می‌گردند و بدین وسیله روحانی متهم و خانواده‌اش هتک حرمت می‌شوند؟ آیا این کار و کار‌های مشابه که از مصادیق بارز هتک حرمت است در راستای حفظ شئونات روحانیت است؟ گاهی روی دفترچه تلفن همراه یا خانه متهم با افراد تماس گرفته می‌شود و به دنبال اقامه دلیل بر علیه متهم روحانی از آنان می‌خواهند برای شکایت مراجعه کنند و یا مواردی را طرح می‌کنند که موجب ایجاد اختلاف و از هم فروپاشی زندگی و خانواده متّهم می‌شود... در طول فعالیت این دستگاه تاکنون چند هزار تن روحانی دستگیر، بازداشت، محبوس و محکوم شده‌اند و حتی ده‌ها تن محکوم به اعدام شده و حکم آنها اجرا شده است و این رویه همچنان ادامه دارد که کافی است تنها یک تن از این تعداد بی‌گناه و غیر قانونی و به اشتباه اعدام شده باشد آیا چنین اشتباهی قابل جبران است؟ آیا لغزشهای بر شمرده شده در این دستگاه با عدالت و قانون مطابقت دارد؟... تنها عاملی که به ادامه فعالیت این دستگاه کمک کرده است و از انتقادات و مخالفت‌های قانونی مقامات و صاحب نظران حقوقی به این دستگاه جلوگیری نموده است تنها و تنها حمایت و موافقت شما مبنی بر وجود چنین دستگاهی بوده است.» (کلمه، ۲۹ آبان ۱۳۹۰)

محمدرضا معتمدنیا و شجاعت انتخاب

«به حکم تجربه و تامل در اوضاع و احوال جنابعالی، امید بستن به کارگر افتادن هر نوع پند و اندرز و یا انتقادی به امری ناممکن شبیه شده است... آنچه که امروز نجات بخش شما خواهد بود "شجاعت" است. شجاعت در پذیرش اشتباه، شجاعت در پذیرش خواست و اراده ملت و از همه مهم‌تر شجاعت در مقابل هوس قدرت و مقام... برای شما بدنامی دارد که بگویند در برابر آنها که دشمنان خارجی و استکبار بین المللی می‌نامید پس از مدتی فشار تحریم و تهدید تن به گفتگو و مصالحه می‌دهید و اما در برابر ملت خود حاضر به خضوع و گفتگو با نمایندگان واقعی آنها نیستید و در سرکوب آن‌ها بی‌پروا عمل می‌کنید... فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام‌ها روبرو شوید نه با انتخاب‌ها.» (کلمه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱)

ابوالفضل قدیانی و نکبت استبداد
«اگر استبداد امروز ایران آن مقدار حقیر است که قصد کرده سالروز هلهله فریب خوردگان و مزدورانش را بر سر قربانگاه حق جویی و آزادگی را به روزی همچون هنگامه تاجگذاری شاهان بدل سازد، پس بهتر آنکه او را در جشن نمایش‌اش یاری داده و به قدر وسع و تکلیف خویش، گوشه‌ای از سیمای استبداد و استکبار وی را نمایان سازد... امروز که چهره نکبت بار استبداد سلطانی بار دیگر آشکارا در این مملکت رخ نمایی کرده و بر حیات و ممات ساکنان آن حکومت می‌کند، نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد و دم نیاورد... به گمان من درصدر جرائم رهبری، اعمال استبداد در کشور است و هر جرم و جنایت دیگری را باید پس از این فقره در شمار آورد، چرا که اگر ایشان مسئولیت جنایاتی همچون شلیک گلوله جنگی در معابر عمومی به شهروندان معترض حاضر در یک راهپیمایی مسالمت آمیز و آنچه از شکنجه و تجاوز بر سر پیر و جوان این مردم در کهریزک و یا سایر بازداشتگاههای پیدا و پنهان امنیتی و انتظامی آورده است، منتسب به فعل ماموران خویش سازد، استبداد جرمی است که او خود مباشرتا مرتکب شده است و به هیچ روی قابل انکار نیست... معمول است که مجرمان و گناهکاران را دعوت به عبرت از سرنوشت همقطارانشان کنند، اما چه می‌توان گفت هنگامی که وقاحت مجرمانه آنچنان شدت می‌یابد که بزهکار خود در ردیف اول مدعیان قرار می‌گیرد، و این مثال امروز موضع رهبری است در مواجهه با خزان مستبدان خاورمیانه و بهار دمکراسی در این منطقه.» (کلمه، ۸ دی ۱۳۹۰)

مصطفی تاجزاده و مجازات خانواده‌های زندانیان
«ما نشینده بودیم و به مخیله‌مان هم خطور نمی‌کرد خانواده‌های زندانیان سیاسی به خاطر برگزاری میهمانی افطار مورد یورش مأموران حکومت قرار گیرند و امنیتشان تهدید شود و زن و فرزند ایشان بازداشت شوند. ما هرگز تصورش را هم نمی‌کردیم نظام اسلامی در اقدامی سازمان یافته... و برنامه ریزی شده منتقدان و مخالفان خود را علاوه بر زندان از کار و شغلی که دارند اخراج کند تا خانواده‌ آنها نیز به سزای فعالیت سیاسی نان آورشان از حداقل تأمین اقتصادی و معیشتی محروم شوند... مأموران... از خصوصی‌ترین امور خانوادگی زندانیان سیاسی اطلاع دارند و هم در آن دخالت می‌کنند تا آنجا که به نیت تقویت و خدمت به ولایت با تهدید ارعاب مانع ازدواج فرزندان آنها می‌شوند. ما هرگز تصور هم نمی‌کردیم که وضعیت اخلاق و انسانیت در این کشور به چنین ابتذالی کشیده شود که فرزندان به جرم تلاش پدران برای اعتلا و سربلندی کشور نه تنها از تحصیلات عالی و تحصیل در خارج کشور محروم شوند، بلکه زندگی خصوصی آینده آنان نیز به اراده بازجویان و مأموران امنیتی رقم بخورد. ما هرگز در خواب هم نمی‌دیدیم که شرافت و انسانیت در این کشور چنان به قهقرا رود که فرزندان زندانیان از ترس اینکه ممنوع الخروج شده [اند] از تحصیل بازبمانند... من حدود دو سال و نیم است که در زندان به سر می‌برم، در تمام این مدت... برخلاف قانون در شرایط انفرادی نگهداری می‌شوم... تنها از شما می‌پرسم بر مبنای کدام معیار اخلاقی و انسانی مقامات قضایی مطیع اوامر حضرتعالی حق دارند به منظور اعمال فشار و وادار کردن من به سکوت و عدم اظهار نظر در باره امور کشور، همسرم را دستگیر و محاکمه کنند؟» (سحام نیوز ۲۵ مهر ۱۳۹۰)

محمد نوری زاد و کاهنان معبد استبداد
«اگر کسی از رفتار شما در این مملکت نقد کند تکفیر می‌شود که شما امام معصوم که نه، پیامبر هم نه، عظیم بتی هستید در نظر کاهنانی که از معبدتان عوایدی دارند غیر قابل چشم پوشی که حتی اگر خودتان هم خودتان را بشکنید باز بندتان خواهند زد تا به خزانه نذوراتشان گردی ننشیند... آقای رهبر مسلمین جهان من از شما شکایت دارم... راستی چقدر باید شیفته قدرت بود که از کودکان و زنان و مردان هم کیش خود چشم پوشید! این نظام را چه می‌شود که آنقدر متزلزل است که دفاع از مردمی بی‌پناه و مظلوم به خطر می‌افکندش... راستی آقای رهبر مسلمین جهان برای شکایت از شما باید به کدام محکمه داد برم که جان و بر‌تر از آن آبرویم در امان باشم؟» (نامهٔ چهارم از زندان اوین، کلمه، ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)

روح‌الله زم و عدم پاسخگویی طاغوت
سال‌های سال است تمامی امور ریز و درشت کشور و همچنین تمامی منابع مالی مهم و غیر مهم در اختیار و ید فرمان شما قرار گرفته است... شخصیت شما، شخصیت پاسخگویی نیست و همواره از دادن پاسخ به افکار عمومی متنفر هستید و خود را در جایگاهی قرار نمی‌دهید که افراد از شما سئوال نمایند... آیا در حکومت شما به زندان افکندن مادر دو فرزند که اتفاقا دچار فلج عضلانی نیز هست، صرفا به جرم بیان عقیده و انجام فعالیتهای مربوط به "حقوق بشر" افتخار آمیز تلقی می‌شود که بر انجام آن اصرار می‌ورزید؟ می‌خواهید قدرت حکومت خود را به چه کسانی نشان بدهید؟... شاه طاغوت بود. شما نیز طاغوت. شاه کافر بود. شما نیز کافر. شاه فاسد بود. شما نیز فاسد. شاه قاتل بود. شما نیز قاتل. و در ‌‌نهایت: شاه رفت و "سید علی خامنه‌ای" نیز باید برود.» (ایران امروز، ۲ خرداد ۱۳۹۱)

حسین رونقی ملکی و شکنجهٔ عقاید
«استقلال واقعی قضایی با نفوذ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امکان ندارد؛ باید بپذیریم جامعه در آستانه یک انفجار بزرگ است و آرامش آن عمدتا ناشی از زور و ارعاب، زندان و سرکوب است. افکار آزادگان را نمی‌شود به زنجیر کشید! عقاید را نمی‌توان شکنجه کرد! واقعیت‌ها را نمی‌شود سرکوب کرد! برخورد با مردم این سرزمین روز به روز شکلی غیر انسانی‌تر و لجام گسیخته‌تر پیدا می‌کند. نه مرزی می‌شناسد و نه حریمی! هر سخن و هر عمل انتقاد آمیزی را نیز با سرکوب و بازداشت جواب می‌دهند... امیدوارم حداقل به وضعیت بد من، پیگیری زندانیان سیاسی، خانواده‌هایمان، بازداشتگاه‌های غیر قانونی و نحوه برخورد‌ها در آنها توجه کنید.» (کلمه، ۷ خرداد ۱۳۹۱)




ساخت سد ۴۰ ميليون دلاری در لبنان؛ «دلبری تازه جمهوری اسلامی»

نیویورک تایمز می‌نویسد به تازگی جمهوری اسلامی ایران به دولت لبنان پیشنهاد ساخت یک سد ۴۰ میلیون دلاری در دهکده «تنورین» این کشور را ارائه کرده است.
تنورین دارای جمعیتی با اکثریت مسیحی است، مسئله‌ای که در کنار جو بدبینی نسبت به قصد واقعی حکومت ایران از حمایت سخاوتمندانه از لبنان بحث و گمانه‌های زیادی را در میان ناظران و مردم این کشور چند مذهبی بر انگیخته است.
روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی موضوع تحرکات جدید ایران در لبنان پرداخته است که چکیده آن را در ادامه خواهید خواند.
حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، اخیراً در مراسمی در میان هلهله و تشویق طرفدارانش اعلام کرد «ه‌مان طور که سلاح‌های نظامی و دیگر ادوات را دریافت کردیم، پول نیز برایمان ارسال شد.» رهبر روحانی گروه حزب الله با اشاره به بازسازی مناطق تخریب شده در نبرد با اسرائیل تصریح کرده است که «این همه از طریق پول ایران حاصل شده!»
 این روزنامه می فزاید اشتیاق ایران برای سرازیر کردن دلارهای نفتی‌اش به سوی لبنان در شرایطی که تهران زیر فشار تحریم‌ها در شرایط دشوار اقتصادی به سر می‌برد، همه مؤید این گمانه ناظران و تحلیل گران است که در آستانه سقوط بشار اسد در سوریه، حکومت ایران با نگرانی در پی جایگزین کردن متحد خود است. برنامه‌های ایران برای سوریه تنها به پشتیبانی مالی از پروژه‌های عمومی ختم نمی‌شود، بلکه تلاش برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در زمینه‌های فرهنگی، نظامی و اقتصادی را نیز شامل می‌شود.
 به نوشته نیورک تایمز با این همه چالش جدی که بر سر راه رهبران ایران وجود دارد آن است که بسیاری از لبنانی‌ها – ازجمله ساکنان دهکده تنورین، محل احداث سد هیدروالکتریک پیشنهادی ایران – با دیده تردید به لبخند جمهوری اسلامی می‌نگرند. به نظر این افراد ژست ایران نه به معنای عملی انسان دوستانه، که اقدامی در راستای استعمار فرهنگی و نظامی مخفی لبنان است.
غالب لبنانی‌ها پیش از این نیز می‌دانستند که ایران به عنوان حامی اصلی «حزب الله» انواع تجهیزات را در اختیار این گروه قرار می‌دهد. اما اقدام تازه جمهوری اسلامی در سطحی فرا‌تر از شیعیان لبنان بحث جدیدی است که تا کنون چندان سابقه نداشته است.
چند هفته پیش، محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران، وارد بیروت شد و به همراه خود حداقل یک دوجین طرح پیشنهادی برای پروژه‌های برخوردار از پشتیبانی مالی ایران به همراه آورد، به قول مقام‌های لبنان: رحیمی یک طرح برای هر وزارتخانه به زیر بغل داشت.
تعداد نفرات هیئت نمایندگی ایران در سفر رحیمی به لبنان – که به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسید – نیز باعث حیرت مقام‌های لبنان شده بود. روزنامه‌های لبنان در اشاره طعنه آمیز خود به «دلبری‌های ایران» به این نکته اشاره کردند که جمهوری اسلامی با هدف تکرار الگوی موفقیت خود در تحکیم سلطه خود بر عراق، آنچنان در کپی کردن طرح‌های پیشنهادی برای لبنان از روی مدل عراق با عجله عمل کرده بود که در پیش نویس یکی از توافق‌های اولیه به اشتباه کلمه «بغداد» کماکان به جای «بیروت» به چشم می‌خورد.
حسن نصرالله در سخنرانی جدیدش همچنین اضافه کرده که در ماه اوت سال ۲۰۰۶، و حتی قبل از تصویب آتش بس با اسرائیل، طی تماسی تلفنی با آیت الله خامنه‌ای تقاضای تصویب کمک برای بازسازی لبنان را با وی در میان گذاشته بود. دبیرکل حزب الله لبنان تأکید می‌کند که هم رهبر انقلاب و هم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، با سخاوت به درخواست او پاسخ مثبت دادند
طرح ساخت سد دهکده تنورین را یک سیاستمدار عالی رتبه مسیحی که در پی کسب امتیاز در مقابل رقبای خود بود به مقامات ایران ارائه کرده و برای اجرای طرح نیز درخواست تخصیص ۴۰ میلیون دلار به مقامات ایران تسلیم کرده است. ایران نیز ماه دسامبر با این طرح موافقت کرد مشروط بر آنکه یک «شرکت ایرانی» ساخت آن را بر عهده گیرد.
اما از آن سو، به گفته منیر توربای، شهردار تنورین، اهالی دهکده که بیشترشان مسیحی هستند از چشم انداز ورود ایرانی‌ها، که به احتمال قوی با سپاه پاسداران مرتبط خواهند بود، بیمناکند. آقای توربای می‌گوید اهالی منطقه نگران این هستند که این افراد مظاهر زندگیشان از قبیل مساجدشان، همسران [محجبه]شان و، چه بسا، موشک‌هایشان را نیز به همراه خود خواهند آورد.
 به نوشته  نیویورک تایمز به رغم این همه بحث و گمانه، سرنوشت پروژه سد روستای تنورین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دولت لبنان که به دلیل عضویت اکثریت اعضای اتحاد تشکیل دهنده‌اش در حزب الله از یک سال پیش بیشتر کمک‌های خارجی خود را از دست داده، تمایل زیادی برای قبول ۴۰ میلیون دلار ایران از خود نشان می‌دهد.




مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ایران گفته است که از زمان آغاز اجرای طرح ساماندهی اتباع خارجی تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستان که مجرد بوده‌اند، ایران را ترک کرده‌اند.
محمد تهوری روز دوشنبه، هشتم خرداد، به خبرگزاری مهر گفته است که آن دسته از اتباع افغانستان که مجرد هستند، تا پایان خرداد ماه امسال (کمتر از یک ماه دیگر) فرصت دارند تا وضعیت خود را مشخص کنند و پس از این تاریخ، دارندگان برگه‌های تعیین تکلیف، باید ایران را ترک کنند.
در عین حال، او گفته است که فرصت قانونی اتباع افغانستان در استان‌های زنجان، قزوین، مرکزی، گلستان، مازندران، سمنان، بوشهر، خراسان جنوبی، قم، یزد، فارس و البرز به پایان رسیده است.
آقای تهوری گفته است که از ابتدای تیرماه ۱۳۹۱ اقامت افرادی در ایران مجاز است که کارت پناهندگی جمعی و یا گذرنامه داشته باشند. هرچند این افراد هم تنها می‌توانند در حوزه استان تعیین شده، اقامت کنند.



محمدرضا رحیمی، معاون رئیس‌جمهور ایران سفر پنج‌روزه خود به کشورهای کنیا و تانزانیا در آفریقا را آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، یک هیات عالی‌رتبه سیاسی-اقتصادی معاون رئیس‌جمهور ایران را در سفر به آفریقا همراهی می‌کنند.
آقای رحیمی ابتدا به نایروبی، پایتخت کنیا می‌رود و پس از آن راهی دارالسلام، پایتخت تانزانیا و بعد زنگبار خواهد شد.




سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آنچه را "عملیات تروریستی در منطقه حولة" در استان حمص سوریه خواند، محکوم کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، رامین مهمانپرست گفته است که کشتار در حولة "با هدف ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در سوریه انجام شده است و عاملان آن تلاش دارند تا راه رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز را ببندند."
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: "مداخلات خارجی و اقدامات تروریستی و مشکوکی که مردم مقاوم سوریه را هدف قرار داده، محکوم به شکست است."
آقای مهمانپرست کشتار در حولة را اقدامی مشکوک خوانده و بر ضرورت شناسایی و مجازات عاملان آن هم تاکید کرده است.




با عدم توافق احزاب سیاسی نپال بر سر متن قانون اساسی، نخست وزیر نپال اعلام کرد انتخابات سراسری شش ماه دیگر برگزار خواهد شد.
محور اصلی اختلاف احزاب، تعریف سهم اقوام مختلف نپال در چهارچوب نظام فدرال آن کشور است.
در طول چهار سال گذشته، اعضای مجلس موسسان موفق نشدند بر سر این سهم بندی به توافق برسند.
برخی از مردم نپال از بی توجهی سیاستمداران به مشکلات اقتصادی و تمرکز آنها بر مسائل دیگر، ناراضی هستند.



یک روز بعد از محکومیت بین‌المللی اقدام دولت سوریه در استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان در شهر حولة و مرگ دست‌کم ۱۰۸ نفر در این شهر، کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز، دوشنبه، ۲۸ ماه مه (هشتم خرداد) به دمشق، پایتخت سوریه می‌رود.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۴۹ کودک و ۳۴ زن از جمله کشته‌شدگان روز جمعه در حولة بوده‌اند.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد آنچه را "سونامی دروغ‌ها" از سوی تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند، محکوم کرد.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم برای گفت‌وگو با مقامات روسیه به مسکو رفته است.
روسیه از متحدان اصلی سوریه در منطقه به شمار می‌رود و انتظار می‌رود آقای هیگ در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خواهان اعمال فشار این کشور بر دولت بشار اسد برای اجرایی کردن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان شود.
پیش از این، روسیه و چین مانع اقدامات سازمان ملل متحد برای تحریم سوریه به منظور اعمال فشار بر دولت بشار اسد شده‌اند.
وزارت امور خارجه بریتانیا همچنین در اعتراض به کشتار در حولة، سفیر سوریه در لندن را فراخوانده است.
با وجود اعزام ۲۸۰ نفر از ناظران سازمان ملل متحد به سوریه، درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه داشته است.
ناظران سازمان ملل متحد بنا بود روند اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه را زیر نظر داشته باشند.
طبق طرح پیشنهادی آقای عنان، باید از روز ۱۲ آوریل (بیش از یک ماه پیش) بین طرف‌های درگیر در سوریه آتش‌بس برقرار می‌شد و دولت نیز تانک‌ها و نیروهای ارتش را از مناطق مسکونی خارج می‌کرد.
مخالفان دولت گفته‌اند که در درگیری‌های روز یکشنبه، ۲۷ ماه مه، دست‌کم ۳۰ نفر بر اثر آتش‌بار نیروهای ارتش در شهر حماة کشته شده‌اند.
به دلیل محدودیت‌های شدیدی که دولت سوریه برای فعالیت رسانه‌های خبری اعمال می‌کند، تایید این داده‌ها به طور مستقل برای بی‌بی‌سی امکان‌پذیر نیست.
بر اساس گزارش‌ها، روز یکشنبه هزاران نفر از مخالفان دولت نیز در اعتراض به آنچه در حولة رخ داده است، به اعتراض خیابانی دست زدند.

'استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان'

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه با تشکیل نشستی فوق‌العاده، دولت بشار اسد را به دلیل استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان به شدت محکوم کرد و خواهان عقب‌نشینی نیروهای ارتش از مناطق مسکونی شد.
در بیانیه شورای امنیت، کشتار در شهر حولة نیز به شدت محکوم شد.
با این حال، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، تعدادی از اعضای شورای امنیت را متهم کرد که سعی دارند کشورهای جهان را درباره نقش دولت سوریه در این کشتار به انحراف بکشانند.
مخالفان دولت سوریه می‌گویند که در جریان حمله به حولة نیروهای ارتش این شهر را زیر آتش گرفته‌اند و شبه‌نظامیان طرفدار دولت با حمله به منطقه، مردم را در خیابان‌ها و خانه‌هایشان کشته‌اند.
دولت سوریه گروه‌هایی را که "تروریست‌های مسلح" می‌خواند، مسئول ناآرامی‌های این کشور معرفی کرده است.
ژنرال مود، رئیس هیات ناظران سازمان ملل متحد در سوریه در ارتباطی اینترنتی که روز یکشنبه با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت، گفت که در جریان حمله به حولة ۱۰۸ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.



شورای امنیت سازمان ملل متحد یکشنبه بعد از ظهر در واکنش به کشتار روز جمعه روستای حوله در سوریه که مخالفان به دولت سوریه نسبت می دهند نشستی فوق العاده تشکیل داد و دولت بشار اسد را به خاطر استفاده از سلاح های سنگین در جریان آن کشتار محکوم کرد.
در این نشست گفته شد که ۱۰۸ نفر در حمله حوله کشته و ۳۰۰ نفر در آن زخمی شده اند.
کشتار روز جمعه در روستای حوله با ابراز انزجار جامعه جهانی روبرو شده است.
شورای امنیت در بیانیه ای غیرالزام آور گفته است که مسببان آن کشتار باید مسئول شناخته شوند.
در این بیانیه که به اتفاق آرا تصویب شد از دولت سوریه خواسته شده سلاح های سنگین را از نواحی مسکونی خارج کند و به پادگان ها بازگرداند.
در این بیانیه که توفیق موسایف معاون نمایندگی جمهوری آذربایجان قرائت کرد به دخالت تانک ها و توپخانه ارتش سوریه در حمله به حوله اشاره شده است.
توفیق موسایف همچنین گفت: "استفاده از زور به این شکل منزجر کننده علیه جمعیت غیرنظامی ناقض قوانین بین المللی و تعهدات دولت سوریه براساس قطعنامه های ۱۲۴۲ و ۱۲۴۳ شورای امنیت سازمان ملل برای پایان همه اشکال خشونت از جمله استفاده از سلاح های سنگین در نواحی مسکونی است. اعضای شورای امنیت تاکید می کنند که همه خشونت ها در همه اشکال آن باید از سوی همه طرف ها خاتمه یابد."
اما بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت ادعای بعضی کشورهای عضو شورا در مورد نقش دولت سوریه در کشتار حوله دروغ است.
دیپلمات ها می گویند جلسه روز یکشنبه شورای امنیت پس از آن برگزار شد که روسیه بیانیه مشترک بریتانیا و فرانسه در محکومیت کشتارها را رد کرد.
روسیه گفت که ابتدا خواهان شنیدن گزارش ژنرال رابرت مود رئیس هیات ناظران سازمان ملل در سوریه است.
بریتانیا از روسیه خواسته است بر حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه فشار آورد تا کشتار غیرنظامیان را متوقف کند.
دولت سوریه کشتار حوله را به تروریست ها نسبت داده است. اما مخالفان که ابتدا آن کشتار را گزارش کرده بودند، دولت را به دروغگویی متهم می کنند.
ژنرال مود در تماسی ویدئویی از دمشق به نشست شورای امنیت گفت که در آن حمله ۱۰۸ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده اند.
فعالان مخالف می گویند که ارتش سوریه حوله را پس از تظاهرات مخالفان بمباران کرد.
به گفته آنها بعضی از قربانیان در جریان گلوله باران کشته شدند و سایرین از فاصله نزدیک به دست نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت به قتل رسیدند.
این روستا که در کنترل شورشیان بوده،نزدیک حمص قرار دارد که از کانون های اعتراضات ضدحکومتی بوده و هدف حملات شدید قرار گرفته است.
ژنرال مود به بی بی سی گفت که شرایطی که منجر به این کشتار شد معلوم نیست اما تیم او مشغول تحقیق در این باره است.
فعالان مخالف دولت سوریه همچنین گفتند که روز یکشنبه حداقل ۹ نفر در گلوله باران شهر حما توسط نیروهای دولتی کشته شده اند. این گزارش قابل تایید نیست.
اعتراضات ضددولتی در سوریه که بیش از یک سال قبل آغاز شد به تدریج با سرکوب شدید به شورش و مخالفت مسلحانه تبدیل شده است.
هزاران نفر در این خشونت ها کشته شده اند.
پیشتر اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا با محکوم کردن آنچه در حوله رخ داده، خواهان تشدید فشارها بر دولت سوریه شده‌ بودند.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه این حمله را که یکی از مرگبارترین وقایع از زمان آغاز اعتراضات در سوریه به شمار می‌رود، "نقض آشکار مقررات بین‌المللی" خواند.




نیروگاه بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این کشور نیازی برای دست کشیدن از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم نمی بیند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فریدون عباسی بعد از ظهر شنبه در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران گفت: "نتایج نشست بغداد قابل پیش بینی بود. اگر با رجز خواندن پیش آیند، هیات مذاکره کننده ایرانی کوتاه نمی آید. دلیل ندارد ما از غنی سازی ۲۰ درصدی کوتاه بیاییم زیرا ما سوخت ۲۰ درصد را به اندازه مصرف خودمات تولید می کنیم، نه بیشتر و نه کمتر."
اما به گزارش خبرگزاری مهر ایران، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه در نشست "دیپلماسی رسانه ای در بیداری اسلامی" در دانشکده صدا و سیما چنین گفت: "ما اکنون به دانش غنی سازی ۲۰ درصدی به صورت کاملا بومی دست پیدا کرده ایم و اجازه نمی دهیم که هیچ کشوری حق ما را پایمال کند. در صورتی که این حق پذیرفته شود در مورد اینکه اورانیوم را از کجا تهیه کنیم بحث خواهیم کرد."
غرب از این مساله ابراز نگرانی کرده که اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد را به راحتی می توان به مواد لازم برای ساختن بمب اتمی تبدیل کرد. اما ایران می گوید این سوخت را برای راکتور تحقیقات پزشکی می خواهد.
ایران و قدرت های جهان هفته گذشته در بغداد به مدت دو روز درباره برنامه اتمی ایران مذاکره کردند.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از پایان آن مذاکرات اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن در مسکو ادامه می‌یابد.
به گفته خانم اشتون ایران در این مذاکرات یک طرح پنج ماده‌ای ارائه و بر حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم پافشاری کرده است، در مقابل ۵+۱ نیز نگرانی‌های خود، به ویژه درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به ایران منتقل کرده‌اند.

یک نیروگاه تازه

ایران همزمان از تلاش برای ساختن یک نیروگاه اتمی تازه خبر داده است.
خبرگزاری مهر روز شنبه به نقل از فریدون عباسی نوشت که این کشور در سال آینده (۱۳۹۲) عملیات احداث یک نیروگاه اتمی دیگر در استان بوشهر را آغاز خواهد کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که عصر روز شنبه در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران سخن می گفت، همچنین از خودکفایی در زمینه تولید سوخت هسته ای خبر داد و گفت: "در مورد چرخه سوخت به خودکفایی کامل رسیده ایم و از سنگ معدن شروع کرده و تا کیک زرد تولید می کنیم. تمام فرآورده های کیک زرد نیز در کارخانه اصفهان انجام می شود و از آنجا برای غنی شدن به نطنز و فوردو انتقال داده می شود."
آقای عباسی در مورد نیروگاه بوشهر که نخستین منبع تولید برق از انرژی هسته ای در ایران است گفته: "نیروگاه بوشهر در شهریور ماه گذشته (۱۳۹۰) فعالیت های خود را به طور جدی آغاز کرد اما تولید برق در این نیروگاه هنوز آغاز نشده و فاز هسته ای باید شروع شود. در اردیبهشت ماه گذشته به ۹۴ درصد قدرت رآکتور رسیدیم و ۹۴۲ مگاوات برق در شبکه تولید شد."
نیروگاه هسته ای بوشهر به منظور تولید برق تاسیس شده و رادیوایزوتوپهای دارویی در نیروگاه تحقیقاتی تهران، که در دوران محمدرضا شاه پهلوی تاسیس شد، تولید می شوند.

'غنی سازی ۲۷ درصدی تخطی نیست'

در همین حال، موضوع غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۷ درصد که در گزارش جدید یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن اشاره شده بود، در جلسه پرسش و پاسخ آقای عباسی مورد توجه قرار گرفته و او گفته که این موضوع در حال بررسی است.
او در پاسخ به گزارش های منتشر شده در روزهای اخیر گفت: "ماشین های سانتریفیوژ باید در فضایی قرار بگیرند که گاز UF۶ وجود داشته باشد. ما دیگر این کار را در محفظه های خاص انجام نمی دهیم. ماشین را نصب و کارهای آماده سازی را روی سکوی نصب انجام می دهیم. در برخی موارد نیز ممکن است اپراتور سهل انگاری کند. ما معمولا غنی سازی را روی ۱۹.۵ درصد نگه می داریم که در صورت عدم توازن به ۲۰درصد برسد. هنوز ماشین ها مورد بازرسی قرار نگرفته و آنچه آمانو گفته نیز تخطی محسوب نمی شود و تنها یک موضوع مورد بحث بین ایران و آژانس است."
همزمان علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است رسانه های غربی تلاش می کنند که یک بحث فنی در گزارش جدید یوکیا آمانو، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، را سیاسی کنند.
آقای سلطانیه درباره گزارش مربوط به پیدا شدن نشانه هایی از تولید اورانیوم با غلظت ۲۷ درصد در تاسیسات اتمی ایران، به خبرگزاری رسمی دولت ایران گفت: "همانگونه که در گزارش آژانس آمده است، این امر یک بحث فنی عادی است" و توسط کارشناسان در حال بررسی است.

'هنوز برای بازدید از پارچین قانع نشده ایم'

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین امروز در گفتگو با رادیو سراسری ایران گفت که با وجود درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازدید از تاسیاسات پارچین، این آژانس هنوز مدارکی در این مورد ارایه نکرده و به همین دلیل هم طرف ایرانی "هنوز برای صدور مجوز بازدید از این سایت قانع نشده" است.
چندی پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های رسمی خود ظن انجام 'آزمایش های مرتبط با تسلیحات اتمی' در پارچین را مطرح کرده و از ایران خواسته بود که اجازه بازرسی از این تأسیسات را به آژانس بدهد.
دولت ایران در حال حاضر مشغول گفتگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مقامات سیاسی شش کشور قدرتمند جهان برای رسیدن به تفاهم بر سر آینده برنامه تحقیقات هسته ای خود است.
تازه‌ترین دور مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین) به اضافه آلمان، این هفته در بغداد انجام شد و دور بعدی این مذاکرات قرار است که سه هفته دیگر در مسکو برگزار شود.


پانه تا
لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفته است ایالات متحده برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی برای دست زدن به هر اقدامی آمادگی دارد.
آقای پانه تا در این حال تاکید کرد مناقشه هسته ای غرب با ایران به وسیله دیپلماسی حل و فصل شود.
آقای پانه تا که با شبکه تلویزیونی ای بی سی صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای اخیر با ایران گفت فرض اولیه آمریکا و جامعه جهانی این است که نباید به ایران اجازه داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
آقای پانه تا ضمن تاکید بر دیپلماسی، گفت آمریکا برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به هر کاری که لازم باشد دست خواهد زد.
لئون پانه تا در واکنش به سخنان اخیر سفیر آمریکا در اسرائیل درباره آمادگی ایالات متحده برای حمله به ایران گفت: "یکی از وظایف وزارت دفاع برنامه ریزی است و ما برای اجرای هرگونه عملیات احتمالی برای دفاع از خود برنامه داریم."
آقای پانه تا همچنین درباره اوضاع افغانستان و پاکستان که از اولویت های سیاست خارجی آمریکا هستند، صحبت کرد.
آقای پانه تا با دفاع از سیاست آقای اوباما برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تا پایان ۲۰۱۴ گفت، ایالات متحده همچنان درگیر جنگ است ولی مسیر درستی را در پیش گرفته است.
میت رامنی که از او به عنوان رقیب بالقوه جمهوری خواه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نام برده می شود، از تعیین تاریخ زمان خروج ایالات متحده از افغانستان انتقاد کرده است.
آقای پانه تا همچنین از محکوم شدن پزشک پاکستانی همکار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به ۳۳ سال زندان به خاطر کمک به کشف مخفیگاه اسامه بن لادن انتقاد کرد.
به گفته آقای پانه تا دکتر شکیل افریدی علیه منافع پاکستان اقدامی نکرده است.
آقای پانه تا گفت اقدام پاکستان به ترمیم روابط دوجانبه کمک نمی کند.
کمیته تخصیص بودجه مجلس سنای آمریکا هفته پیش در واکنش به این اقدام پاکستان، کمک مالی واشنگتن به اسلام آباد را ۳۳ میلیون دلار، یعنی یک میلیون دلار به ازای هر سال حبس آقای افریدی کاهش داد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین از خواسته های پاکستان برای بازگشایی مسیر زمینی انتقال تدارکات ناتو به افغانستان انتقاد کرد.
پاکستان شش ماه است در اعتراض به کشته شدن ۲۴ نظامی این کشور در حمله هوایی آمریکا به مناطق مرزی آن با افغانستان، مانع از تردد کامیون های حامل تدارکات برای نظامیان ناتو شده است.
یکی از خواسته های پاکستان عذرخواهی رسمی آمریکا و دیگری افزایش حق تردد این کاروان هاست.
آقای پانه تا گفت آمریکا نمی گذارد که قیمت جدیدی به آن تحمیل شود.
بر اساس بعضی از گزارش ها به نقل از مقام های آمریکایی، پاکستان در پی افزایش حق تردد هر خودروی باربری از ۲۵۰ دلار به حدود پنج هزار دلار است.




تظاهرات در مراکش
دهها هزار نفر از تظاهرکنندگان ضددولتی روز یکشنبه به خیابان های کازابلانکا، بزرگترین شهر مراکش ریختند.
این تظاهرات توسط اتحادیه های کارگری این کشور سازماندهی شده و گفته می شود بزرگترین تظاهراتی است که از زمان روی کار آمدن دولت جدید مراکش روی می دهد.
شرکت کنندگان در تظاهرات عبدالله بن کیران، نخست وزیر مراکش را به ناکامی در اجرای اصلاحات تعهد شده متهم کردند.
محمد ششم، پادشاه مراکش تظاهرات بهار عربی سال گذشته را با تعهد به اصلاحات و استفاده از قدرت خاموش کرد.
در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (حدود ۶ ماه پیش) دولت ائتلافی بر روی کار آمد که توسط حزب عدالت و توسعه، یک حزب اسلامی میانه رو رهبری می شود اما برخی از مردم مراکش از سرعت تغییرات در این کشور ناراضی هستند.
درصد بیکاری و بی سوادی در مراکش بسیار بالاست.
حسن طارق، یکی از اعضای مجلس از حزب مخالف سوسیالیست روز یکشنبه گفت: "بیش از ۵۰ هزار نفر از تظاهرکنندگان به مشکلات اجتماعی اشاره می کنند و خواستار برقراری گفتگویی صادقانه با دولت هستند."
آقای طارق گفت: "اتحادیه های کارگری متحدند و پیغام آنها به دولت آقای بن کیران مشخص است: او باید استراتژی خود را تغییر دهد."
یکی از مقام های مراکشی شمار تظاهر کنندگان را بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده است.
اتحادیه های کارگری مدتهاست خواستار افزایش درآمدها و کاهش مشکلات اجتماعی در مراکش هستند.
گفته می شود حدود نیمی از افراد بین ۱۵ تا ۲۹ ساله در مراکش بیکارند.
سال گذشته، زمانی که تظاهرات در مراکش شدت گرفت، پادشاه این کشور قانون اساسی جدیدی را تعیین کرد و قول داد تا قدرت را به دست یک دولت انتخابی انتقال دهد.



میشل فرانکو (راست) در کنار بازیگران فیلم
فیلم "بعد از لوسیا"، نخستین ساخته میشل فرانکو، فیلمساز جوان مکزیکی، به عنوان بهترین فیلم بخش "نوعی نگاه" شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن معرفی شد.
مراسم اهدا جوایز بخش "نوعی نگاه" کن، در سالن دبوسی و با حضور تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره و تیم راث، بازیگر بریتانیایی و رئیس هیت داوران این بخش، شب گذشته (۲۶ می)، برگزار شد.
تیم راث، هنگام اهدای جوایز این بخش، با اداها و حرکات کمدی و خنده دار خود، فضای رسمی و خشک مراسم را به هم زد. تیم راث گفت: ۳۰ سال بعد از بازی کردن در سینما، بازی در این نقش (ریاست هیئت داوران) کار سختی است.
به گفته تیم راث، فیلم های بخش نوعی نگاه کن، بهترین انتخاب کن و باورنکردنی بود. وی با تشکر از تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن، از مسئولین این جشنواره خواست که در آینده، فیلم های کمدی را هم در برنامه کن بگنجانند.
فیلم "بعد از لوسیا"، درامی اجتماعی و رئالیستی درباره خشونت و سادیسم است. دختر نوجوانی به نام الخاندرا که مادرش را در تصادف رانندگی از دست داده و با پدرش زندگی می کند، از سوی دوستان و همکلاسی هایش مورد خشونت و آزار جنسی قرار می گیرد. دوست پسر او با همدستی هم کلاسی‌هایش ویدئوی هماغوشی خود با او را در سطح مدرسه پخش می کند و به دنبال آن با رفتارهای تحقیرآمیز و خشن و آزارهای جنسی خود، لوسیا را به انزوای مطلق می کشانند.
تسا ایا، خواهر گائل گارسیا برنال، بازیگر سرشناس مکزیکی، نقش الخاندرو را در این فیلم بازی می‌کند. این فیلم یکی از ۱۷ فیلم بخش "نوعی نگاه" جشنواره کن امسال بود.
هیئت داوران بخش نوعی نگاه، همچنین جایزه ویژه خود را به فیلم "شب بزرگ" ساخته بنوی دله پاین و گوستاو کرورن اهدا کرد.
"شب بزرگ"، ماجرای دو برادر با جایگاه اجتماعی متضاد، یکی از آنها مدیر فروش یک فروشگاه زنجیره ای و دیگری موسیقیدان پانکی با یک سگ است که به ناگزیر در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
هیئت داوران بخش نوعی نگاه همچنین از فیلم "بچه های سارایوو" ساخته آیدا بگیچ از بوسنی تقدیر به عمل آورد.
این فیلم داستان خواهر و برادری به نام رحیمه و ندیم است که پدر و مادر خود را در جنگ بوسنی از دست داده اند و اکنون در سارایوو زندگی می کنند، شهری که رفتار مردمانش با کودکانی که خانواده شان را در جنگ از دست داده اند، غیر انسانی است.
رحیمه مسلمان است و امیدوار است ندیم نیز راه او را دنبال کند. به دنبال دعوای ندیم با پسر یکی از پولدارهای شهر، رحیمه به حقایق تازه ای در مورد ندیم پی می برد.
آیدا بگیچ، هنگام دریافت این جایزه، از تیم راث قدردانی کرده و گفت: سینمای ما در حال نابودی است.
سوزان کلمان بازیگر کانادایی برای فیلم "به هر حال لورنس" ساخته زاویه دولان، فیلمساز کانادایی و امیلی دکوئن بازیگر بلژیکی برای فیلم "بچه‌های ما" به کارگردانی یواخیم لافوسه، فیلمساز فرانسوی، به طور مشترک جایزه بهترین بازیگری زن را دریافت کردند. داوران این بخش، هیچ بازیگر مردی را به عنوان بهترین بازیگر مرد بخش "نوعی نگاه"، انتخاب نکردند.
علاوه بر تیم راث، لیلا بختی، بازیگر، سیلویا پراس، مدیر سینمایی مرکز ژرژ پمپیدو، تونی مارشال، فیلمساز و لوسیانا مونته گاد، منتقد فیلم، فیلم های بخش "نوعی نگاه" را داوری کردند.
همزمان با اهدای جوایز بخش "نوعی نگاه"، فیلم "در مه" ساخته سرگئی لاژنیتسا از اوکراین، از سوی فدراسیون جهانی منتقدان فیلم (فیپرشی)، به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه شصت و پنجمین دوره جشنواره کن انتخاب شد.
این فیلم داستان مرد جوانی است که در زمان جنگ جهانی دوم، اسیر نیروهای آلمانی می شود اما بعد از مدتی آنها او را آزاد می کنند. با این حال همرزمان مرد او را نمی بخشند و به جرم خیانت به مرگ محکوم می کنند.
از سرگئی لاژنیتسا، قبلا فیلم "لذت من"، در سال ۲۰۱۰، نامزد دریافت نخل طلای کن بوده است و فیلم امسال او نیز از شانس بالایی برای دریافت این جایزه برخوردار است.
داوران فیپرشی همچنین فیلم "حیوانات جنوب وحشی" نخستین فیلم بلند سینماگر آمریکایی، بنه زیتلین را به عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه کن امسال برگزیدند.
در بخش دو هفته کارگردان ها نیز فیلم "وقفه" ساخته رشید جایدانی به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.
به علاوه داوران جامعه کلیساهای جهانی نیز جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی را به فیلم "شکار" ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک اهدا کردند.
این فیلم داستان مردی است که در یک مهد کودک کار می کند و یکی از دختربچه ها او را متهم به تماس جنسی می کند. به دنبال آن، مرد نه تنها از سوی همکارانش در مهد کودک تحت فشار قرار می گیرد و زندگی اش متلاشی می شود بلکه همه جا مورد نفرت عمومی است.
داوران این موسسه همچنین جایزه بخش نوعی نگاه را به فیلم "حیوانات جنوب وحشی" اهدا کردند.
شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن، امشب یکشنبه (۲۷ می) با اهدای نخل طلا به بهترین فیلم بخش مسابقه به کار خود خاتمه خواهد داد.



احمدی نژاد و رفسنجانی
ورود شانه به شانه و خندان محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی به جلسه افتتاحیه مجلس نهم، از غیرمنتظره ترین صحنه های ثبت شده در این جلسه بود.
آیا می توان این ورود را اتفاقی ساده و فاقد مفهوم سیاسی مشخص دانست؟
در ایران نیز، همچون دیگر نقاط جهان، نحوه تعامل سیاستمدارانی که رقیب یا دشمن هم محسوب می شوند در مقابل دوربین، واجد معانی سیاسی مشخص است. بر همین مبناست که به ویژه بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸، هر زمان که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در جلسه ای حضور داشته اند، نوع مواجهه آنها زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است.
از همین زاویه بود که به عنوان نمونه، صحنه خودداری اکبر هاشمی رفسنجانی از ایستادن در کنار محمودی احمدی نژاد در مراسم نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ به امامت رهبر جمهوری اسلامی، و صحنه بلند نشدن رئیس جمهور در مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در ۱۴ خرداد ۱۳۹۰، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. از میان تحلیلگرانی که در مورد این تصاویر اظهار نظر کرده اند، مشکل می توان کسی را پیدا کرد که آنها را جدای از پس زمینه اختلافات سیاسی این دو نفر تحلیل کرده یا حاکی از تصادفی معمولی دانسته باشد.
اما گذشته از این اهمیت کلی تصاویر مواجهه سیاستمداران در عرصه عمومی، ورود همزمان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به جلسه امروز مجلس، به خاطر بروز تغییرات معنی دار در رویکرد رئیس دولت به رئیس مجمع تشخیص در ماه های اخیر، دارای اهمیت سیاسی مضاعف است.
یکی از شاخص ترین تحولات در این زمینه، خاتمه غیبت چند ساله محمود احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از اردیبهشت گذشته بوده است. ممکن است درخواست رهبر جمهوری اسلامی از سران قوا برای حضور فعال در مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در حکم انتصاب اعضای جدید مجمع در اسفند ماه گذشته مطرح شد، در پایان غیبت آقای احمدی نژاد در این شورای حکومتی نقش داشته باشد. اما سوابق یک سال اخیر محمود احمدی نژاد در عدم اجرای برخی توصیه های آقای خامنه ای، این گمانه زنی را که دلیل تغییر رویه رئیس دولت، صرفا اشاره رهبر به اهمیت همکاری سه قوه با مجمع تشخیص باشد، کم رنگ می کند.
به علاوه، حضور دوستانه و بی حاشیه رئیس دولت در جلسه مجمع تشخیص، چنان با شیوه معمول برخورد او با اکبر هاشمی رفسنجانی و مجمع - که زمانی در نامه به نمایندگان مجلس، وجود آن را مغایر با قانون اساسی دانسته بود - متفاوت به نظر می رسید که به راحتی قابل فهم نبود. در همین جلسه بود که بعد از مدت ها، تصویری خندان از روسای دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حین گفتگویی دونفره منتشر شد که برای رسانه ها تازگی داشت.
اندکی قبل از حضور مجدد رئیس جمهور در مجمع تشخیص، محمود احمدی نژاد با نمایش رفتار متفاوت دیگری در ارتباط با اکبر هاشمی رفسنجانی، ناظران را شگفت زده کرده بود. این بار موضوع، تغییر رویه عجیب آقای احمدی نژاد در مورد پرونده دانشگاه آزاد بود که رئیس سابق آن عبدالله جاسبی، از نیروهای وفادار به آقای رفسنجانی محسوب می شد.
آقای احمدی نژاد، از نخستین دوره ریاست جمهوری خود فشار برای خارج کردن دانشگاه آزاد از کنترل نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی را آغاز کرد و حتی در سه سخنرانی گلایه آمیز جداگانه در مهر، آبان و آذر ۱۳۸۶، یادآور شد که در حال تعیین تکلیف دانشگاه آزاد بوده اما "مقام های بلندپایه" با استدلال جلوگیری از تنش، مانع کار او شده اند.
اما در آخرین هفته های سال ۱۳۹۰ و در زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن با رئیس جمهور است در حال نهایی کردن تکلیف دانشگاه آزاد بود، محمود احمدی نژاد به اتخاذ مواضعی کاملا متضاد با گذشته پرداخت.
او نه تنها از امضای حکم ریاست جانشین عبدالله جاسبی (فرهاد دانشجو) بر دانشگاه آزاد خودداری کرد و این کار را به وزیر علوم (کامران دانشجو) سپرد، که با ارسال نامه ای از رهبر خواست که آقای جاسبی را پس از ترک سمت خود، به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کند. به گفته برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حتی در آخرین هفته های منتهی به تغییر ریاست دانشگاه آزاد، رئیس دولت با تأکید بر ضرورت "حفظ حرمت" هاشمی رفسنجانی، خواستار پرهیز از اجرای تصمیمات شورا بدون جلب موافقت آقای رفسنجانی شد.
حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اواخر اسفند ماه گذشته با یادآوری اصرار نامعمول رئیس جمهور در هفته های پایانی سال ۱۳۹۰ برای مصالحه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر دانشگاه آزاد تاکید کرد: "برای درک کامل این موضع و تازگی غریب آن لازم است به اظهارات صریح و روشن وی [احمدی نژاد] در مورد لزوم برخورد و ضرورت حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی از عرصه عمومی و نظام اشاره کنم که پس از انتخابات ۱۳۸۸ و در گفت‎وگویی شفاهی خطاب به شخص بنده بیان کرد."
آقای کچوییان در یادداشتی در هفته نامه پنجره نوشت که رئیس جمهور در توضیح علت تغییر رویه خود و عدم امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو گفته است که "نمی‎خواهد بار دیگر تقابل میان خود و آقای هاشمی رفسنجانی را احیا کند".
این روایت، که با مجموعه ای از رفتارهای محمود احمدی نژاد در ماه های اخیر همخوانی دارد، با گذشت دو ماه و نیم هنوز با تکذیب یا توضیح متقابلی از جانب ریاست جمهوری مواجه نشده است. در نتیجه، سوال مشخص این است که چرا آقای احمدی نژاد مایل به "احیای تقابل" خود با اکبر هاشمی رفسنجانی نیست؟

"سیگنال هایی" برای رفسنجانی

دولت دهم و رئیس آن، در ماه های گذشته از سوی نزدیکان آیت الله خامنه ای متهم شده اند که به تجدید نظر در برخی سیاست های قبلی خود در پرونده های حساس – به ویژه در زمینه رابطه با آمریکا – پرداخته اند.
یکی از خبرسازترین مواقع طرح این اتهام، زمانی بود که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در آذرماه گذشته با ذکر اینکه حکومت باید جامعه را به نحوی اداره کند که بتواند در دوسال آینده وضعیت موجود را "حفظ کند"، شرایط فعلی ایران را با وضعیت "شعب ابی طالب" مقایسه کرد. این اظهارات، سه هفته بعد، با واکنش بسیار شدید آیت الله خامنه ای رهبر ایران مواجه شد که بدون اشاره مستقیم به رئیس بانک مرکزی، گفت کسانی که فکر می کنند که کشور در شرایط شعب ابی طالب است عده ای "روسیاه و بد محاسبه گر" هستند.
در پی این اظهارات، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، که مستقیما از سوی آیت الله خامنه ای منصوب می شود، در اتهامی شدید علیه دولت نوشت که کسانی که شرایط ایران را با شعب ابی طالب مقایسه کرده اند، قصد دارند حکومت را متقاعد کنند که برای کاهش فشار غرب بر این کشور، چاره ای جز "مذاکره با آمریکا" ندارد.
در خبر دیگری در همین ارتباط، در اسفند ماه گذشته، سایت خبرآنلاین در اشاره ای به سخنان "منتشر نشده" رئیس جمهور در گردهم آیی سفرای ایران در خارج از کشور، نوشت این سخنان "انفعال" آمیز باعث تعجب سفیران شده است. این سایت، همچنین اظهارات حسین شیخ الاسلام قائم مقام پیشین وزارت امورخارجه در مورد اظهارات رئیس جمهور را نقل کرد که تلویحا یادآور می شد که سخنان آقای احمدی نژاد، راجع به "مذاکره" با آمریکا بوده است و تذکر می داد: "آمریکا با کسی صحبت می کند که تصمیم گیر باشد".
اگر رئیس جمهور به راستی در پی چنین مذاکره ای باشد، می توان نتیجه گرفت که وی و همکارانش، در ارتباط با آمریکا به موضعی مشابه با اکبر هاشمی رفسنجانی دست یافته اند که در طول سالیان متمادی، هرگز تمایل خود به حل و فصل مشکلات میان تهران و واشنگتن را پنهان نکرده است.
اما آیا هم‌عقیده شدن با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه هایی چون سیاست خارجی، به تنهایی تغییر رویه آقای احمدی نژاد را در مورد اکبر هاشمی رفسنجانی توضیح می‌دهد؟
صادق زیباکلام از حامیان آقای رفسنجانی، یک ماه پیش در مقاله ای در روزنامه اعتماد نوشت "مدت‌هاست که احمدی‌نژاد سیگنال‌هایی را برای هاشمی‌رفسنجانی می‌فرستد" و دلیل تلاش وی برای "نزدیک شدن به هاشمی" را "به اوج رسیدن اختلافات احمدی‌نژاد با اصولگرایان" دانست.
وی به طرح این گمانه زنی پرداخت که "احمدی‌نژاد به دنبال یارگیری و شکل دادن یک ائتلاف جدید به وسیله نزدیک کردن خود به آقای هاشمی باشد"، هرچند تاکید داشت که اکبر هاشمی رفسنجانی مایل به شرکت در چنین ائتلافی نیست.

تغییر رویه پرهزینه

گذشته از اینکه گمانه زنی فوق تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد، بعید است که محمود احمدی نژاد، قادر به تشخیص این نکته نباشد که تغییر رویه او در ارتباط با رئیس مجمع تشخیص، چه واکنش ها و تصوراتی را در فضای سیاسی ایران ایجاد خواهد کرد.
مشکل بتوان تصور کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش، بعد از تمام ضرباتی که در هفت سال گذشته از محمود احمدی نژاد و نزدیکانش متحمل شده اند، کوچکترین تمایلی به سازش با آنها در آخرین سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد داشته باشند.
اما از سوی دیگر، تصور این هم مشکل است که تغییر رویه رئیس دولت در قبال آقای رفسنجانی، که زمان او را بزرگترین دشمن سیاسی خود تلقی می کرد، باعث حساس شدن حامیان سرسخت آیت الله خامنه ای "نشود".
آیا ممکن است نیروهایی که هم محمود احمدی نژاد و هم اکبر هاشمی رفسنجانی را به مقابله با رهبر جمهوری اسلامی متهم می کنند، برداشتی خوش بینانه از تلاش بی سابقه یکی از آنان برای نزدیکی به دیگری داشته یاشند؟




نخستین ویدئوی عینک گوگل منتشر شد

imageچشم که باز می‌کنید، فهرست کار‌های روزمره جلویمان رژه می‌روند، وقتی به جایی نگاه می‌کنیم برای مثال صفحه ویکی‌پدیای آن جلوی دیدگانمان را می‌گیرد و وقتی هم که به هوای فردا فکر می‌کنیم، درجه پیش‌بینی شده توسط اداره هواشناسی برایمان به نمایش در می‌آید، این‌ها دیگر یک آرزو نیست.
پروژه‌ای که گوگل روی آن کار می‌کند، راهی‌ست که می‌تواند ما را از هر چه موبایل هوشمند و تبلت و امثال آن است، بی‌نیاز بسازد. 
با عینک‌های گوگل، در صورت موفقیت‌شان همه این کارها ممکن و البته دلچسب است. با فریم‌های مختلف و درجات متعدد برای آن‌هایی که چشمشان مثل من ضعیف است. 
حالا، بعد از مدت‌ها، نخستین ویدئوی گوگل که نشان می‌دهد این پروژه به جاهای خوبی رسیده و شوخی نیست بیرون آمده. 
این ویدئو بر روی چشم فردی سوار است که بر فراز تشک‌های آبی آویزان است و پایین و بالا می‌پرد. این ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای،‌ ثابت می‌کند که کیفیت تصویری این دوربین‌ها هم فوق‌العاده هستند.
فکر می‌کنید حاضرید چنین عینکی را بزنید و از شر بخش زیادی از وسائلی که روزمره حمل می‌کنید، راحت شوید؟ چرا که نه ؟ و در آن صورت، فیس‌بوک و اپل حرفی برای گفتن خواهند داشت؟






لیلا حاتمی جایزۀ بزرگ جشنواره کن را اهدا کرد

امروز لیلا حاتمی، جایزه بزرگ (Grand Prix) شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی کن را به ماتئو گارونه کارگردان ایتالیایی اهدا کرد.
لیلا حاتمی در مراسم پایانی شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی کن که هم‌اکنون در حال برگزاری است، جایزه بزرگ (Grand Prix) این جشنواره را به ماتئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم «واقعیت» اهدا کرد.
لیلا حاتمی، بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین، پیش از آن روی فرش قرمز جشنواره رفت و مقابل دوربین عکاسان قرار گرفت.











مرکز «ماهر» و شناسایی و «شعله» آتش بر خرمن ارتباطات سایبری

imageمرکز «ماهر»، می‌گوید که بدافزار تازه‌ای را به نام «فلِیم» کشف کرده‌اند که شبیه به ویروس استاکس‌نت، ویروسی که منجر به عقب افتادن فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر شد فعالیت می‌کند.

مرکز «ماهر»، مخفف مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای است و به شرکت فناوری اطلاعات ایران زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، این خبر را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرده و درباره فعالیت این «بدافزار» هشدار داده
است.
این مرکز اعلام کرد: «در ادامه تحقیقات صورت گرفته پیرامون حملات هدفمند استاكس نت و دیوكیو، این مركز برای نخستین بار اقدام به انتشار اطلاعات آخرین نمونه از حملات این خانواده می نماید.»
این سایت اضافه کرده است: «این حمله توسط بدافزاری كه از این پس با نام Flame (شعله آتش) معرفی خواهد شد صورت می گیرد. این نام برگرفته از محتویات رمزگشایی شده فایل های اصلی بدافزار است. این بدافزار در واقع پلتفرمی است كه قابلیت دریافت و نصب ابزارهای گوناگون جهت فعالیت‌های مختلف را داراست. در حال حاضر هیچ كدام از اجزای پرشمار تشكیل دهنده این بدافزار توسط بیش از ۴۳ نرم افزار آنتی ویروس در دسترس مورد شناسایی قرار نمی گیرند. با این وجود ابزار شناسایی و پاكسازی این بدافزار در مركز ماهر تهیه شده و از امروز در اختیار سازمان ها و شركتهای متقاضی قرار خواهد گرفت.»
مرکز ماهر، بخشی از قابلیت‌های مهم این بدافزار را «انتشار از طریق حافظه‌های فلش»، «انتشار در سطح شبکه»، «پویش دیسک کامپیوتر آلوده و جستجو برای فایل‌هایی با پسوند‌ها و محتوای مشخص»، «تهیه تصویر از فعالیت‌های خاص کاربر»، «ارسال اطلاعات ذخیره شده به سرورهای کنترل خارج از کشور» و همچنین قابلیت آلوده سازی سیستم‌های ویندوزی ذکر کرده است. 
همچنین «فلِیم» به گفته این مرکز می‌تواند از دید بیش از ۱۰۰ آنتی ویروس مخفی بماند. 
پیش‌تر علاوه بر ویروس استاکس‌نت، که منجر به از کار افتادن بخشی از فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر شده بود، ویروس‌هایی ارتباط میان شرکت نفت را هم در ماه گذشته قطع کردند. 
این مرکز دولتی، خطاب به آن‌هایی که آنتی ویروس می‌نویسند اطلاعاتی را شامل فایل‌های اجرایی و تنظیمات آلودگی و همچنین وجود کلید رجیستری منتشر کرده اند که در این صفحه موجود است.




حذف خبر اعتراف سپاه نسبت به دخالتش در سوریه از خبرگزاری ایسنا

image
خبرگزاری ایسنا خبری را که در آن اسماعیل قاآنی٬ جانشین فرمانده نیروی قدس، به حضور سپاه پاسداران در وقایع سوریه اعتراف کرده بود، پس از چند ساعت حذف کرد.
قاآنی این مطلب را امروز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد و سایت‌هایی چون رادیو فرانسه، دیگربان و رادیو فردا آن را نقل کردند، اما پس از چند ساعت این خبرگزاری، خبر را حذف کرد.
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در این گفت‌وگو گفته بود: «اگر جمهوری اسلامی در سوریه حضور نداشت، کشتار مردم آن چند برابر شده بود.»
وی تأکید کرده بود: «تا وقتی در سوریه نبودیم، کشتار‌های مردم آن توسط معارضین زیاد بود، اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتار‌های بزرگ در سوریه گرفته شد.»
این فرمانده سپاه افزوده بود که «با وجود تمام اشکالاتی که دولت سوریه دارد و ما برای رفع آن‌ها متذکر بوده‌ایم، اما سوریه جفرافیای مقاومت است.»
قاآنی اظهار کرده بود: «بیداری اسلامی تنها مربوط به نیروی قدس نمی‌شود، بلکه این نیرو در کنار نیروهای دیگر کار خود را انجام داد و این ادامه خواهد داشت.»



بازگشایی خانه سینما و عصبانیت مقام‌های دولتی

پس از ماه‌ها جنجال نهادهای دولتی و امنیتی درباره انحلال خانه سینما، این خانه صبح امروز بازگشایی شد و اولین جلسه رسمی هیات مدیره خانه‌ سینما نیز برگزار شد. 
فعالیت رسمی خانه‌ سینما صبح امروز هفتم خرداد، دوباره و پس از چند ماه وقفه با برگزاری جلسه هیات مدیره آغاز شد
فرهاد توحیدی، سخنگو و رئیس هیات مدیره خانه ‌سینما، گفته است: همزمان شورای مركزی چند صنف از صنوف خانه سینما جلسات هفتگی خود را برگزار كردند. 
این در حالی است که دولت به دنبال انحلال خانه سینما بود.
از سوی دیگر، یک مقام دولتی گفته است: «اقدام دست‌اندرکاران تشکل موسوم به خانه سینما در بازگشایی آن، یک نمایش کارناوالی است و قطعا در آینده اقدامات وزارت ارشاد علیه خانه‌سینما تشدید می‌شود.»




رفتار توهین‌آمیز حداد عادل با یکی از کارمندان مجلس

imageامروز برخی از رسانه‌ها در ایران از رفتار «اهانت‌آمیز» حداد عادل نسبت به یکی از کارمندان مجلس خبر دادند و برخی از رسانه‌ها نیز پس از انتشار این خبر، آن را سانسور کردند.
 سایت بازتاب نوشته است که قبل از تشکیل جلسه امروز فراکسیون اصولگریان مجلس جدید، «حداد عادل به سوی یکی از کارمندان مجلس رفت و با پیچاندن گوش وی، به وی گفت علیه او شیطنت نکند.»
این سایت از جلوگیری ورود خبرنگاران به این جلسه خبر داده است.
اما خبرآنلاین، سایتی که از علی لاریجانی حمایت اما هرگونه ارتباط با وی را تکذیب می‌کند، در خبری که در این باره نوشته، بخش مربوط به کشیدن گوش کارمند مجلس توسط حداد عادل را سانسور کرده است.
غافل از این‌که سایت عصر ایران این بخش را به نقل از خبرآنلاین کپی و منتشر کرده است.




ترک سخنرانی احمدی‌نژاد از سوی ناطق نوری در پنج پرده

علی‌اکبر ناطق نوری٬ رئیس دفتر بازرسی علی خامنه‌ای روز یکشنبه (هفتم خرداد) همزمان با آغاز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مراسم شروع به کار مجلس نهم٬ صحن علنی را ترک کرد.




جرس:
 دادگاهی در بحرین روز یکشنبه هشت نفر را به «توطئه برای سرنگونی حکومت بحرین با همکاری افرادی که احتمالا مأموران اطلاعاتی ایران بوده‌اند» متهم و آنها را به تحمل زندان محکوم کرد.

به گزار ش رادیو فردا، به گفته‌ی وکیل مدافع متهمان، شش نفر از این افراد به پانزده سال حبس محکوم شدند و محاکمه‌ی سه نفر نیز به طور غیابی انجام گرفت.
 دادستان‌های بحرین در طول این محاکمه بارها ایران را به «تشویق مخالفان و همکاری با آنها» متهم کردند.




جرس:
مجید نامجو، وزیر نیرو در دولت دهم، از واردات آب شرب از تاجیکستان به ایران خبر داد.
به گزارش مهر، نامجو امروز در مراسم آغاز به کار نهمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان تصریح کرد که دو کشور هنوز در مورد حجم آب وارداتی به توافق نهایی نرسیدند.
وزیر نیرو همزمان پیش‌بینی کرد که در فاز نهایی حدود یک میلیارد متر مکعب آب شرب از تاجیکستان به ایران صادر شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به "کمیته پیگیری‌های مشترک بین ایران، تاجیکستان و افغانستان برای راه اندازی کریدور تبادل آب و برق" افزود: "یادداشت تفاهمی سه سال قبل بین ایران، افغانستان و تاجیکستان برای صادرات و ترانزیت آب امضا شده بود که هم اکنون چندین نقطه همچون رودخانه عمودریا و وحش برای تامین آب شرب مورد نیاز ایران کاندید شده‌اند."



بمباران پیامک ها برای نمایندگان؛ تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب

ارسال پیامک هایی که مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است، از تذکرات دومین روز مجلس شورای اسلامی بود.
مهدی سنایی نماینده نهاوند نسبت به پیامک باران کردن نمایندگان تذکر داد و گفت: در طول یکی دو هفته اخیر، پیامک​های بسیار زیادی برای نمایندگان ارسال می شد که به بمباران کردن نمایندگان بی شباهت نبود. این اقدام کار کودکانه​ای بود که مصداق تشویش اذهان عمومی بود. این پیامک​ها یکی دو تا هم نبود و بار عمده​ای را بر تلفن​های نمایندگان ایجاد می​کرد.
به گزارش خبرآنلاین، وی از رئیس سنی مجلس نهم خواست تا هیاتی برای بررسی این موضوع تعیین و مشخص شود که منشا این پیامک​ها در درون مجلس بوده یا بیرون و اگر بیرون از مجلس بوده، منشا آن تعیین شود. چون اینگونه فشارآوردن بر نمایندگان که جعل گفت​وگوها و تشویش اذهان عمومی بوده، ضربه​ای بر مجلس شورای اسلامی است.
به گفته سنایی، باید راه این موضوع بسته شود تا از این پس که حوادث متعددی در مجلس رخ می دهد و رای گیری​های متعددی انجام خواهد شد، تکرار نشود. چرا که اگر مجلس با این رویکردهای ناروا برخورد نکند، پس از این در بیرون از مجلس هم نمی​توانیم نظارت کنیم و جلوی این رویه انحرافی را بگیریم.
علیرضا مرندی به عنوان رئیس سنی مجلس در پاسخ به وی گفت: من تذکر شما را وارد می​دانم. البته بنده یک مدیر یکبار مصرف هستم ولی می​گویم که این کارها با حیثیت مجلس و نامزدها در تعارض است. از آقای لاریجانی که تا ساعتی دیگر به این صندلی بر می​گردند، می​خواهم تا تدبیری بیاندیشند.
ایرج ندیمی نماینده لاهیجان هم در تذکر دیگری خطاب به مرندی، با بیان اینکه «شما یکبار رئیس هستید نه یکبار مصرف»، ادامه داد: این شکسته نفسی بیش از حد است!




حضور فرش های چینی در بازار جهانی با نام ایران

بهمن محمدی با بیان اینکه در سال های اخیر به فرش دستبافت کشور بی توجهی شده است، گفت: یکی از دلایلی که موجب شده تا فرش دستبافت ایرانی مهجور بماند، نبود بازاریابی مناسب بوده که این صنعت را به رکود کشانده است.
عضو کمیسیون کشاورزری، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم در گفت و گو با خانه ملت افزود: در حال حاضر به علت عدم توجه و حمایت دولت از صنعت فرش، چینی‌ها فرش‌های خود را با نام و نشان فرش ایرانی به جهان عرضه می‌کنند.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس هشتم با بیان اینکه بی‌توجهی به صنعت فرش آسیب‌های جدی به این صنعت وارد کرده است، گفت: همگام با آغاز رکود در صنعت فرش و بی‌توجهی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط برای قدرت یافتن رقبیبان سنتی فرش ایران همچون چین، هند و ترکیه فراهم شد به طوری که هم‌اکنون این کشورها با الگو برداری از نقش‌های اصیل ایرانی بازار فرش دستباف ایران را تسخیر کردند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون کشور چین نه تنها با الگوبرداری از نقش‌های اصیل ایرانی فرش‌هایی مشابه فرش‌های ایران تولید می‌کند که محصولات خود را در بازارهای جهان با نام و نشان فرش ایران نیز به فروش می‌رساند.
محمدی ادامه داد: دولت نه تنها در چند سال گذشته کمکی به صنعت فرش کشور نکرده است بلکه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کارگاهای قالی بافی را نیز به تعطیلی کشانده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم اظهارداشت: اگر دولت به موقع سهم بخش تولید را از درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت می‌کرد، وضعیت کنونی برای صنایع کشور و همچنین صنعت فرش به وجود نمی‌آمد.
این نماینده مجلس هشتم با بیان این‌که هزینه تولید در کشور به شدت افزایش یافته است، گفت: افزایش هزینه تولید به افزایش قیمت فرش دامن زده که این موضوع نیز رکود را در بازار فرش افزایش داده است.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس هشتم در پایان یادآور شد: دولت باید هر چه زودتر سهم بخش تولید را به این بخش تخصیص دهد در غیر این صورت کارگاه‌های قالی بافی نیز همچون کارگاه‌ها و صنایع دیگر به تدریج تعطیل خواهند شد




خاوری به کمک دستگاه قضایی از کشور خارج شد؛ مه آفرید از تماس های نمایندگان مجلس خبر داد

در غیاب خاوری و جهرمی در دادگاه رسیدگی به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مه آفرید خسروی با بیان اینکه نام مسئولانی که با او در ارتباط بودند را شاید افشا کند، گفت: این نمایندگان بودند که به من زنگ می‌زدند نه اینکه من به آنها زنگ بزنم. در همین حال وکیل وی اظهار داشت: بروید دنبال کسانی که پول‌ها را برداشتند چرا که خاوری متاسفانه به کمک دستگاه قضایی از کشور خارج شد.
به گزارش مهر، در ادامه جلسه پرونده بزرگ فساد مالی مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت و در خصوص اتهامات خود توضیح داد.
پیش از سخنان خسروی وکیل وی خواستار فرصت بیشتری برای مطالعه پرونده شد و گفت: من ۲۴ جلد از ۳۴ جلد پرونده را خوانده ام و درخواست دارم یک جلسه دیگر نیز برای دفاع از متهم به من فرصت داده شود.
همچنین ملاقات‌های من با متهم محدود بود که این موضوع مورد اعتراض قاضی پرونده قرار گرفت.
در ادامه مه آفرید خسروی در جایگاه شهود قرار گرفت و گفت: گفته می‌شود شرکت‌های من کاغذی و صوری است اما متهمان دیگر سخن از قصد خریداری فولاد خوزستان توسط من سخن می گویند.
قاضی: ۱۱۷ شرکت ثبت شده که ۴۸ شرکت فعال و نیمه فعال بوده و باقی کاغذی.
مه آفرید خسروی: تک تک شرکت‌ها را نام ببرید تا در خصوص آن توضیح دهیم.
در ادامه قاضی سراج با تکرار بخش‌هایی از کیفرخواست متهم گفت: فساد فی‌الارض ، تحصیل مال نامشروع به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بخشی از اتهامات شماست.
مه آفرید با بیان اینکه از بسیاری از رشوه‌ها اطلاعی نداشته در خصوص اتهام رشوه به بانک صادرات اهواز گفت: این پول از دسته چک شخصی خودم برای انجام کار خیر بود و سایر پرداخت‌های کوچک نیز در زمان عید و به عنوان عیدی کارمندان مطرح بود.
وی با رد هرگونه مسئولیت در خصوص گشایش ال سی ها گفت: به هیچ وجه در تنزیل‌ها دخالتی نداشتم. در هنگام گشایش‌ها و تنظیم اسناد دخالت نداشته و تمامی آنها در سیستم بانکی تایید شدند و من تنها بانک عامل را معرفی می‌کردم.
قاضی سراج خطاب به متهم گفت: آیا خیریه‌ای در تهران وجود نداشت که شما در اهواز کار خیر انجام می‌دهید بهتر است به جای انکار حقایق را بگویید زیرا این پرونده، پرونده اسنادی است.
در ادامه یکی از متهمان به عنوان شهود در جایگاه قرار گرفت و از گشایش ال سی های صوری در سالهای ۸۹ و ۹۰ سخن گفت.
وی گفت: گشایش‌ها به حدی افزایش پیدا کرده بود که نگران کننده شده بود.
مطرح کردن برخی از این مسائل از سطح دادگاه بالاتر است
در ادامه جلسه دادگاه مه آفرید خسروی با بیان اینکه من از قوانین اطلاع نداشتم اما آنها که گشایش‌ها را انجام داده اند چرا این کار را کرده اند؟ چرا همه می‌خواهند همه تقصیرها را بر گردن دیگری بیاندازند. چه دست‌هایی پشت بانک صادرات وجود دارد؟ که برخی اتفاقات می‌افتد. یک سری مسائل است که از سطح این دادگاه بالاتر است و امکان طرح آن در اینجا وجود ندارد.
قاضی: هیچ چیزی از سطح این دادگاه بالاتر نیست.
مه آفرید: نام اشخاصی است که ممکن است مطرح کردن آن تبعاتی داشته باشد.
قاضی: ما را از ما بهتران نترسانید. در مورد گشایش‌ها و مستنداتتان بگویید.
مه آفرید: از نظر من به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا همه ال سی ها واقعی بودند.این شرکت بجز کار تولیدی، کار تجاری نیز می‌کند. تمام پول‌ها یا جنس یا قراضه خریداری شده و یا به صورت شمش فروخته شده است.
قاضی: تنزیل‌ها به حساب چه کسی می‌رفت.
مه آفرید: گردش حساب تنزیل‌ها در شرکت‌های خودشان بود.
قاضی: پس س – خ چه کسی است؟
مه آفرید: وی کارمند گروه ملی است که کار تنزیل‌های شرکت فولاد خوزستان را انجام می داد و فولاد خوزستان نیز مربوط به دولت است.
مجبور بودم رشوه بدهم
در ادامه جلسه متهم ردیف اول با بیان اینکه برخی از پول‌هایی که به مسئولان داده می‌شد اجباری و برای راه افتادن کارهایشان بود گفت: اگر پول نمی‌دادیم سهمیه ما کم می‌شد. ۹ میلیاردی که به آقای خ – الف معاون سابق وزیر صنایع داده شد برای آن بود که سهمیه شمش فولاد مارا کم نکنند. متاسفانه معاونین صنایع آدم‌های سالمی نبودند و برای انجام دادن کارهایشان پول طلب می‌کردند من نیز تحت فشار بودم باید کارها راه می‌افتاد. ما تا زمانی که فقط با بانک ملی شعبه مرکزی کار می‌کردیم مشکلی نداشتیم.
متهم ردیف اول ادامه داد: از زمانی که ما گروه ملی را خریداری کردیم یک سری قصد کردند که نگذارند ما کار کنیم. آنقدر کاشکنی‌ها ادامه داشت تا نامه ای را به احمدی نژاد نوشتم و در آن مشکلات توضیح دادم و گفتم اگر قرار نیست ما کار کنیم بیت‌المال را به هدر ندهید.
وی با اشاره به دست‌های پشت پرده‌ای که مانع راه اندازی کارخانه ام دی اف توسط او شده بود گفت: بازرسی بانک صادرات نامه‌ای نوشت که گشایش انجام نشود زیرا این اعتبار از پول تنزیل است. آن زمان در حساب ما ۲۵ میلیارد وجود داشت. چگونه بازرسی وزارت اقتصاد متوجه شد که این پول از محل تنزیل است. مگر آنها که با راه اندازی این کارخانه ضربه می‌خوردند. من شرکت کاغذی ایجاد نکردم من در حال ایجاد بزرگترین و مدرن ترین کارخانه ام دی اف کشور بودم نه مانند برخی افراد که تجهیزات ۴۰ سال پیش را به کارخانه های مازندران می‌آورند. آنها که سهام بانک صادرات را به نازلترین قیمت خریداری کردند. آقایان ف و میم که در کار روغن هستند و نامه به مسئولان بازرگانی زده بودند که مرا از تجارت روغن حذف کنند. آقای میم که در تجارت روغن است باید مشخص کند چرا قبل از جلسه دادگاه اعلام می‌کند که خسروی اعدام می شود مگر وی رئیس دادگاه است. او در حال حاضر یکی از سهامداران عمده بانک صادرات است.

برادر مدیر عامل بانک در تجارت گوشت دست دارد

خسروی با بیان اینکه برادر مدیرعامل سابق بانک صادرات در کار تجارت گوشت است گفت: باید مشخص شود چرا مانع ورود صد هزار تن گوشت به کشور شدند که اگر وارد می‌شد گوشت ۵ هزار تومان ارزانتر از حالا بود.

پشت پرده تازه مسئولان حکومتی در پرونده فساد مالی

وی با بیان اینکه ستاد ویژه تحریم از من خواسته بود که به بخش خصوصی ورود پیدا کنم و به دولت کمک کنم. من به رئیس کمیسیون سابق امنیت ملی مجلس از فسادهای مالی با باج‌هایی که از من خواسته شده بود توضیح دادم اما وی فقط سر تکان داد. من در خصوص باج خواهی به آیت الله شاهرودی نیز توضیح دادم.
نمایندگان به من زنگ می‌زدند
مه آفرید با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس به من زنگ می زدند نه من به آنها، گفت: پرینت تلفن‌های مرا را بگیرد من به کدام نماینده زنگ زده‌ام؟ چرا من را محدود کرده‌اید و اجازه مصاحبه نمی‌دهید . آنها که مرا تشویق می‌کردند که برای کمک به دولت در مقابل تحریم‌ها وارد شوم چرا سکوت کرده‌اند.
مه آفرید: آقای م – ر با من جلسه‌ای گذاشت که در مقابل تحریم‌ها کمک کنم اما چرا حالا شهامت این موضوع را ندارد که این مسئله را بیان کند. چرا معاون وزیر باید با وجود اسنادی که بر علیه‌اش وجود دارد در مقابل دستگیری مصون باشد.
همه در جریان بودند؛ از ترس سکوت کرد‌ه‌اند
وی با تاکید بر اینکه بانک آریا برای مقابله با تحریم‌ها ایجاد شد گفت: همه مسئولان در جریان هستند اما از ترس چنین موضوعی را نمی‌گویند. من هشدار می دهم تا جلسه بعدی آقایانی که به من گفتند در جهت منافع کشور وارد این کار شوم یا خودشان اعتراف کنند یا همه را با سند به دادگاه می گویم.
قاضی: پیش از شما خواهرزاده آقای الف – میم در این خصوص توضیح داد.
مه آفرید: آنها نیستند. منظور من گروه دیگری است. این آدم‌ها تصمیم گیر نیستند. چرا وزارت اطلاعات افرادی را برای پست‌های مهم کشور تایید می‌کند که مانند خاوری دو ملیتی هستند. آقای خاوری واضح به من گفت برای آنکه سقف اعتباراتش را بالا ببرم به من پول بده. خاوری را چه کسی فراری داد؟ به من هشدار می‌دهند دیدار با آقای م – ر در خانه‌اش و پارک لویزان اولین هشدار است.
قاضی پرونده خطاب به متهم ردیف اول گفت: دیدارهای شما با مقامات جرم نیست بلکه خروج ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی از طریق رشوه اتهام شماست.
مه آفرید خطاب به قاضی سراج گفت پس مسائل را عمقی و ریشه‌ای نمی‌بینی.

خاوری به کمک دستگاه قضایی از کشور خارج شد

وکیل مدافع مه آفرید امیر خسروی گفت: اظهارات دادستانی به ویژه آقای تورگ و فراهانی به منظور پوشش ضعف ادله است چرا که با استناد به بیانات رهبری نماینده دادستان نمی‌تواند این فرمایشات را مصداقی تحمیل کند و نتیجه اخلال در نظام اقتصادی کشور را از آن بگیرد.
به گزارش ایلنا، ریاحی خطاب به نماینده دادستان افزود: بروید دنبال کسانی که پول‌ها را برداشتند چرا که خاوری متاسفانه به کمک دستگاه قضایی از کشور خارج شد.
وی ادامه داد: طبق تحقیقاتی که ازخاوری در اهواز به عمل آمده بازپرس این پرونده در مقام صدور قرار بازداشت بوده است اما به یکباره موضوع تغییر می‌کند و وی حتی به قرار التزام به حضور در مرجع قضایی نیز تن نمی‌دهد در حالی که از خاوری به عنوان یک متهم تحقیق شده بود.
وکیل مدافع متهم ردیف اول همچنین یادآور شد: با توجه به این که تحقیق از متهم اصلی یعنی محمود رضا خاوری همراه با وکیل وی بوده می‌توان گفت وی به عنوان متهم شناخته شده بود.
ریاحی افزود: آقای فراهانی اعلام کردند که حتی علما حکم فساد فی‌الارض امیر خسروی را اعلام کردند بنابراین با توجه به اینکه علما طرفدار مظلومین هستند اما هم اکنون حکم مرگ را صادر می‌کنند. همه اینها مقدمات محکومیت موکل من را فراهم می‌کند اما با این حال من همچنان از وی دفاع می‌کنم.
وی با بیان اینکه در دفاع از کیفرخواست به اظهارات برخی استناد شد، گفت: این افراد مرعوف شدند و بخشی از واقعیت را وارونه جلوه دادند و در مقابل پاداش قرار آزادی که از دادستانی گرفتند. هر کسی به اصطلاح با دادستانی از طریق نوشتن اظهارات خود همکاری کرد.
قاضی سراج در واکنش به سخنان ریاحی گفت: اصلا دفاع نمی‌کنی. ریاحی پاسخ داد: پس شعر می‌گویم که قاضی در جواب گفت: بله.
در ادامه فراهانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: هر کسی که مرعوف شده هم اکنون اعلام کند که ریاحی در واکنش گفت: این افراد انقدر از شما می‌ترسند که نیازی به برخواستن شما نبود.
ریاحی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی پرونده به تهران آمد تیم تحقیقاتی عوض شد و این نقطه اصل پرونده است که فراهانی اعلام می‌کند بنابه مصالحی این تیم را عوض کردیم.
وکیل مدافع امیر خسروی همچنین با اشاره به گشایش ال‌سی به مبلغ ۳۲۰ میلیارد از بانک صادرات گفت: اگر هیات مدیره بانک مقابل حسینی وزیر دارایی کم نمی‌آورد و می‌گفت این طرح باید اجرا شود هم اکنون این گونه نمی‌شد.
ریاحی با بیان اینکه دادستانی ۳۰ کیف محتوی پول را مصداق رشوه تلقی کرده است گفت: هیچ دیوانه‌ای ۴ چک بابت ۲ میلیارد از حساب شخصی خود صادر نمی‌کند.
وی همچنین درخصوص دارایی‌های مه‌آفرید امیر خسروی گفت: موکلم بیشتر پول داشته و بیشتر برای همسرانش خرج می‌کرده بنابراین نباید این مساله را ملاک قرار داد.
ریاحی با اعلام اینکه اجزایی از دولت حامی امیر خسروی بودند، گفت: ما مبارزه شخصی با آقای تورگ نداریم اما وی باید امین اموال امیرخسروی باشد و سمت دیگری برای وی نمی‌شناسیم اما متاسفانه تورگ به جای پیگیری صد میلیون دلاری که در خارج است دنبال مصادره اموال همسر و فرزندان امیر خسروی به گونه‌ای که حتی همسر دوم وی بنا به درخواست دادستانی و چون حاضر نشده وکالت بلاعزل بدهد در بازداشت به سر می‌برد.
همچنین در پایان فراهانی خطاب به ریاحی گفت: ما به اینجا نیامده‌ایم که رمان گوش بدهیم بنابراین به حاشیه نروید.



سهمیه‌بندی جنسیتی در تمامی دروس ۶ دانشگاه دولتی

شش دانشگاه بزرگ و دولتی کشور در تمامی زیرگروه‌های درسی کارشناسی‌ارشد خود اقدام به پذیرش جنسیتی کرده‌اند.
این اقدام با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱ مشخص شد. روز گذشته زمانی که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته شده در آزمون کارشناسی‌ارشد به دفترچه راهنما مراجعه کردند، در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی عبارات «فقط زن» و «فقط مرد» را در مقابل نام رشته‌ها مشاهده کردند.
اقدامی که با حجم بسیار بالای خود تاکنون بی‌سابقه بوده است و اولین بار است که دانشگاه‌های کشور در این حجم اقدام به پذیرش جنسیتی دانشجویان می‌کنند. براساس بررسی‌های صورت گرفته شش دانشگاه مادر و دولتی کشور شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، رازی کرمانشاه، علامه‌طباطبایی تهران، لرستان، بوعلی‌سینای همدان و قم در تمامی رشته‌های تحصیلی خود دختران و پسران را به طور مجزا پذیرش می‌کنند.
شرق نوشت: مساله‌ای که تا حد بسیار زیادی کیفیت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و دانشجویان را نه براساس میزان کسب رتبه و نمره بلکه با معیار جنسیتی آنها را جذب می‌کنند. براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع یک‌میلیون و ۱۷‌هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱، ۵۰۹هزار و ۳۱۷ نفر زن و ۵۰۷‌هزار و ۱۶۹نفر مرد در آزمون ثبت‌نام کردند و تنها ۷۵۸‌هزار و ۱۳ داوطلب در جلسه آزمون حاضر شده و حدود ۳۰۷‌هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. براساس آمار‌های سال گذشته درصد قبولی پسران در زیرگروه فنی و مهندسی بیش از دختران و درصد قبولی دختران در زیرگروه علوم انسانی بیش از پسران است. مساله‌ای که ثابت می‌کند اعمال این سیاست از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌های دولتی و مادر کشور در زیرگروه علوم انسانی به ضرر دختران و در زیر گروه فنی و مهندسی به ضرر پسران تمام می‌شود.
باز هم علامه
از سوی دیگر در زیرگروه علوم انسانی تمامی رشته‌های درسی در دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، بوعلی‌سینا همدان، رازی کرمانشاه و دانشگاه قم اقدام به پذیرش جنسیتی می‌کنند. دانشگاه علامه‌طباطبایی به عنوان خط مقدم طرح‌های بحث‌برانگیز وزارت علوم در چند سال اخیر و اجرای طرح‌هایی همچون بازنشستگی استادان و تفکیک جنسیتی سهم بالایی در پذیرش جنسیتی در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۱ دارد. سهم تنها دانشگاه علوم انسانی کشور از مجموع ۱۴۶ رشته‌ای که قرار است پذیرش جنسیتی شود بیش از ۸۹ رشته است. ۸۹ رشته‌ای که در طول چند سال اخیر بیش از پسران میزبان دختران بوده است و در صورت اعمال این سیاست سهم دختران از کرسی‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه‌طباطبایی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین دانشگاه‌های رازی کرمانشاه با ۲۷ رشته، بوعلی‌سینای همدان با هشت رشته، دانشگاه قم با ۱۴ رشته، دانشگاه لرستان با هشت رشته در علوم انسانی گام‌های دیگر در پذیرش جنسیتی دانشجویان برداشته‌اند.از دیگر اقدامات دانشگاه علامه برای استقبال از ورودی‌های جدید سال ۹۱ می‌توان به حذف کامل رشته مطالعات فرهنگی نیز اشاره کرد.
دیوار کوتاه دختران
با گذشت ۷۲ سال از تاسیس دانشگاه در ایران، تا سال ۱۳۷۷ همواره نسبت پسران راه‌یافته به دانشگاه از دختران بیشتر بود. پس از آن در سال ۷۷ برای نخستین بار دختران با اختصاص بیش از ۵۲درصد ورودی دانشگاه‌های کشور چنین نسبتی را به نفع خود تغییر دادند. تاکنون در چند مرحله مقامات وزارت علوم، سازمان سنجش و برخی از مقامات دولتی خواستار اجرای سهمیه‌بندی جنسیتی برای محدود کردن ورود دختران به دانشگاه شده‌اند و در حال حاضر شش دانشگاه دولتی کشور دست به چنین اقدامی زده‌اند. اعمال سیاست‌های تفکیک جنسیتی که به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی کشور منجر به بی‌عدالتی آموزشی و تحمیل شرایط به دانشجویان با رتبه‌های بالاست، پیش از این نیز رگه‌هایی از آن در سیستم آموزش عالی کشور دیده می‌شد که با واکنش‌هایی نیز همراه بود.
در اردیبهشت سال ۱۳۸۲، حسین رحیمی، رییس وقت سازمان سنجش اعلام کرد که در بعضی رشته‌ها پذیرش داوطلبان دختر به بیش از ۷۰‌درصد رسیده است و قصد داریم ایجاد محدودیت ۵۰‌درصدی در پذیرش دختران داشته باشیم که با ایجاد چنین محدودیتی مشکل سربازی داوطلبان پسر جبران خواهد شد. رییس وقت سازمان سنجش در سخنان خود همچنین گفت: «اگر سقف پذیرش جنسی در این رشته‌ها لحاظ شود، نه تنها باعث حفظ تعادل در هرم جنسی دانشگاه‌ها می‌شود بلکه نوعی توازن جنسی در رشته‌های تحصیلی و تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به وجود می‌آورد.»پس از آن سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور سال ۱۳۸۳ برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در نظر گرفته شد اما با مخالفت گسترده نمایندگان مجلس و فعالان جنبش زنان مواجه و سبب شد تا رییس‌جمهور وقت دستور لغو محدودیت پذیرش دختران در برخی رشته‌ها از سوی سازمان سنجش را صادر کند. این روند با افت و خیزهایی ادامه یافت تا آنکه در بهمن‌ماه ۱۳۸۵ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به منظور کاهش ورود دختران به دانشگاه‌های کشور به مجلس ارایه کردند.
این گروه از اعضای مجلس با اشاره به افزایش تعداد ورودی دختران نسبت به پسران که اکنون به ۶۵‌درصد رسیده است آن را برای کشور «خطرناک» و برای قداست خانواده «نامناسب» توصیف کرده و اعلام کردند که قصد دارند با تصویب این طرح ورود دختران به دانشگاه را با محدودیت‌هایی مواجه کنند. در این میان نماینده لردگان در مجلس و از حامیان اصلی طرح محدود کردن ورود دختران به دانشگاه درباره علت ارایه این طرح به مجلس گفت: «وقتی دختران بدون اجازه همسر خود نمی‌توانند کار کنند و به شهرهای دور بروند، تخصص آنها به حال مملکت هیچ تاثیری ندارد!»



دستگیری یک جاسوس در سبزوار

بدنبال اعلام دستگیری چند جاسوس از سوی وزارت اطلاعات، سپاه ناحیه سبزوار خبر از دستگیری یک جاسوس مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه داد.
روابط عمومی سپاه ناحیه سبزوار اعلام کرد که یک نفر با هویت معلوم که مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی بود، توسط عوامل اطلاعات سپاه سبزوار دستگیر شد.
به گزارش ایسنا، فرد بازداشت شده در جریان بازجویی‌ها به ارتباط با دو تبعه یکی از کشورهای عربی و انتقال اطلاعات مهم به این افراد همچنین بیش از صد مورد کلاهبرداری با استفاده از جعل عنوان مامور اطلاعات سپاه و… اعتراف کرده است. در این گزارش آمده است که به این فرد توسط عوامل خارجی یک دستگاه لپ‌تاپ و تجهیزات جانبی جهت ارسال اخبار و اطلاعات تحویل داده شده و این فرد تاکنون ۱۱۰‌میلیون ریال بابت اطلاعات ارسال شده به کشورهای بیگانه پول دریافت کرده است.
ادعا شده است که از منزل این فرد تعدادی فشنگ جنگی، مرمی، پوکه، بیسیم، شوکر، لباس نظامی، جزوات مربوط به جاسوسی و… کشف شده است.





لئون پانه‌ تا: برای عدم دستیابی ایران به بمب اتم به هر اقدامی دست خواهیم زد

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفته است ایالات متحده برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی برای دست زدن به هر اقدامی آمادگی دارد.
به گزارش بی بی سی پانه تا در عین حال تاکید کرد مناقشه هسته ای غرب با ایران به وسیله دیپلماسی حل و فصل شود.وزیر دفاع آمریکا  که با شبکه تلویزیونی ای بی سی صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای اخیر با ایران گفت فرض اولیه آمریکا و جامعه جهانی این است که نباید به ایران اجازه داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
پانه تا ضمن تاکید بر دیپلماسی، گفت آمریکا برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به هر کاری که لازم باشد دست خواهد زد.
لئون پانه تا در واکنش به سخنان اخیر سفیر آمریکا در اسرائیل درباره آمادگی ایالات متحده برای حمله به ایران گفت: “یکی از وظایف وزارت دفاع برنامه ریزی است و ما برای اجرای هرگونه عملیات احتمالی برای دفاع از خود برنامه داریم.”




اقتصاد سیاه؛ اقتصاد سپاه

سامان. گ.، فاطمه محمدی، فرخ‌لقا مهدوی
Sepahe-Pasdaran1-300x225اقتصاد نظامیان در کشورهای گوناگون فاجعه به بار آورده است.این پژوهش بررسی مستند برخی از فسادهایی است که با حضور نظامیان در اقتصاد ایران ایجاد شده و مستند به اخباری است که در رسانه‌های داخلی منعکس شده‌اند.
.
سال ۱۳۸۳ در میان جمع صاحب نامانی که خود را نامزد کسب جایگاه ریاست جمهوری کرده بودند، چهره‌ای ساده و گندم‌گون و البته گمنام که سعی می‌کرد یادآور ساده‌زیستی سال‌های اول انقلاب باشد ظاهر شد. کمتر کسی او را برنده رقابت می‌دانست.
تیم تبلیغاتی احمدی‌نژاد، به او پیشنهاد داده بود که پوسترهای ساده، اما بسیار زیاد منتشر کند. این پوسترها در کنار آب و رنگ پوسترهای دیگر نامزدها خودی نشان می‌داد. از سوی دیگر پخش میلیون‌ها cd در سراسر کشور، شرکت اصلاح‌طلبان با چند نامزد و… عواملی بودند که می‌توانست این چهره نه چندان آشنا را مطرح کند. اما تمام اینها هم نمی‌توانست بدون حمایت گروه‌های ذی‌نفوذ در حکومت، او را برنده انتخابات کند.
 در آن روزگار، نظامیان سپاه به میدان آمدند تا گوی سبقت از دیگر رقبا بربایند. گروه‌هایی که تا کنون به عنوان قدرت پنهان شناخته می‌شدند، گویی به میدان آمده بودند تا قدرت آشکار را نیز از آن خود کنند.
 قرارگاهی که روزی سنگرساز سنگربانان این مرز و بوم بود، آمده بود تا هرآنچه اسلافش تقدیم مردم‌شان کرده بودند، معامله کند. چندی بعد از انتخاب احمدی‌نژاد روزنامه اعتماد ملی قرارگاه خاتم را برنده اصلی انتخابات ۸۴ نامید.[۱]
 سرمایه‌داران جدید تمام سرمایه‌ها را می‌خواستند و بدین گونه قرارگاه خاتم‌الانبیا بزرگ‌ترین برنده مناقصات بدون تشریفات قانونی شد. نظامیان وارد اقتصاد شدند و در این عرصه هیچ رقیبی را بر نتابیدند. اما دولت‌مردان، متحدین نظامیان بودند. آنها دستمزد حمایت سازماندهی شده نظامیان را به آنها پرداختند. نماد این دوره صادق محصولی و پرسر و صدا‌ترین شخصیت دولت، مرحوم کردان بود. کسی که پرونده‌هایش اعم از تجاوز جنسی تا جعل مدرک دانشگاهی، وقت بسیاری از مجلس همفکر دولت را به خود اختصاص داد.
 اما در گرماگرم انتخابات سال ۸۸ میرحسین موسوی گفت احساس خطر کرده است. او آمد و گویی روح انقلاب ۵۷ را به همراه داشت. از همان ابتدا روی اقتصاد نظامیان حساسیت نشان داد. اندکی پیش از انتخابات، نظامیان با او دیدار می‌کنند و از او می‌خواهند که از هر چه می‌گوید، از آنان نگوید! موسوی اما وعده می‌دهد که فرمان هشت ماده‌ای امامش را اجرا کند. فرمانی که نظامیان را محدود می‌ساخت.
شوک درمانی و جراحی بزرگ اقتصاد
در این جا لحن احمدی‌نژاد عوض می شد و دیگر اثری از شعارهای پیشین نبود. او چاره کار اقتصاد ایران را “شوک درمانی” و “جراحی بزرگ” می‌دانست. سیاست‌هایی که سال‌ها پیش یعنی در دهه ۸۰ میلادی پرونده آنها بسته شده بود و تنها میراث فقر و بدبختی و فلاکت آن برای مردم کشورهای جهان سوم از شیلی گرفته تا اروپای شرقی به یادگار ماند بود.
تجربه نظامیان در اقتصاد شیلی و روسیه
مرور تجربه شیلی در سال‌های کودتا ما را تا حد زیادی با پشت پرده فعالیت اقتصادی گروه‌های خاص در کشورمان آشنا خواهد کرد.
در روز ۱۱ سپتامر سال ۱۹۷۳ حکومت منتخب سالوادور آلنده رئیس‌جمهور شیلی در یک کودتای نظامی توسط ژنرال پینوشه سرنگون و به طرز مشکوکی کشته شد. کودتای نظامی شیلی نقطه پایانی به چندین دهه دموکراسی در این کشور بود که به آن لقب سوییس آمریکای جنوبی داده بودند. در این واقعه بسیاری از طرفداران آلنده کشته و یا تبعید شدند. جمعی از طرفداران غیرنظامی او توسط پینوشه دستگیر و به ورزشگاه‌های پایتخت برده شدند و در آنجا عده‌ای که فعال‌تر بودند، اعدام و ترور شدند. روی هم رفته بیش از ۳۲۰۰ نفر سربه نیست یا اعدام شدند و دست کم ۸۰۰۰۰ نفر زندانی شدند و ۲۰۰۰۰۰نفر به علل سیاسی از کشور گریختند.
اما قربانیان کودتا تنها این عده نبودند. بسیاری دیگر از مردم عادی شیلی قربانی کودتا شدند . این بار کودتای اقتصادی بود که توسط یاران پینوشه به اجرا درمی‌آمد:”شوک درمانی اقتصادی”. قرار بود اقتصاد اصلاح شود .اما هزینه‌های آن را باید ضعیف‌ترین طبقات جامعه تحمل می‌کردند. اصلاحات انجام گرفت، شرکت‌های دولتی بعضاً به طور رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار گرفتند، موانع تجاری برداشته شد، در نتیجه ۱۷۷۰۰۰ شغل صنعتی بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۳ از بین رفت، بیکاری از ۳ درصد به ۲۰ درصد رسید، ۷۴ درصد از درآمد خانواده‌ها صرف خرید نان می‌شد و قیمت حمل و نقل بالا رفت تا حدی که پرداخت کرایه اتوبوس در توان بعضی خانواده‌ها نبود.
نظامیان شیلی کشور را به ورطه ورشکستگی و نابودی کشاندند، اما خود سرمایه‌های بسیاری اندوختند.
در شوروی سابق نیز نظامیان تجربه سرمایه اندوزی مشابهی داشتند. در آخرین سال‌های حکومت کمونیستی در روسیه نظامی‌ها و عوامل اطلاعاتی آن با ناامن کردن کشور در جریان فروپاشی شوروی سابق چنان فضای هرج و مرجی ایجاد کردند که امنیت اقتصادی به طور کامل از بین رفت و قیمت‌ سهام شرکت‌های دولتی که بخشی از آنها به قیمت بالا به مردم واگذار شده بود، به یک دهم تا یک صدم قیمت واقعی کاهش یافت. در این شرایط نظامیان و اطلاعاتی‌های روسیه شروع به جمع‌آوری سهام به قیمت ارزان نمودند و بعد از مدت کوتاهی با برقراری امنیتی که خودشان از بین برده بودند، قیمت سهام بادآورده را چندصد برابر کردند . از دل این جریان نسلی از الیگارشی‌های میلیاردر نظامی و اطلاعاتی در روسیه به قدرت رسید و تمام ثروت کشور را به جیب زد.
تجربه شیلی و روسیه دو الگوی متفاوت از اجرای یک سیاست خاص است. در این نوع سیاست که از آن گاهی با عنوان شوک درمانی نام می‌برند، دولت‌ها به کم کردن حمایت‌هایشان از اقشار ضعیف جامعه، به بهانه دستیابی به میزان رشد بالاتر، می‌پردازند. از آنجا که اعمال این سیاست‌ها محرومیت‌های گسترده‌ای را متوجه اقشار متوسط و پایین جامعه می‌کند، و دربرابر به ثروتمند شدن بیش از اندازه گروه‌های خاص می‌انجامد واکنش‌های اعتراضی این اقشار را نیز به دنبال دارد. به همین دلیل این سیاست‌ها تنها در جاهایی امکان اجرایی شدن پیدا می کنند که یک کودتای نظامی، اقتصادی یا سیاسی، جنگ و یا فروپاشی رخ داده است. دلیل این امر آن است که این اتفاقات مردم را تا مدتی در یک شوک عمیق فرو می‌برد و توانایی عکس‌العمل در برابر تبعات زیانبار اجرای این سیاست‌ها را می‌گیرد. در واقع چنین کشورهایی مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اجرای چنین سیاست‌های اقتصادی هستند. به نظر توماس فریدمن بنیانگذار این مکتب اقتصادی چنین جامعه‌ای حکم صفحه سفیدی را دارد که می‌توانیم هر آنچه می‌خواهیم بر آن بنگاریم.
این مکتب اقتصادی که بر بحران و ایجاد شوک در جوامع استوار است با چنین برنامه‌هایی اجرایی می‌شود:
- کاهش مخارج دولت
- حذف بسته‌های حمایتی دولت از مردم به بهانه کاهش مخارج دولت
- ایجاد فضای بازتر برای تجارت جهانی که در کشورهای توسعه نیافته به معنای افزایش واردات است
- خصوصی سازی‌های گسترده که سرمایه‌های عمومی ملت را در اختیار افراد خاص می‌گذارد
در جوامعی مثل ایران که باندها بر سیاست‌ها حاکم‌اند، اعمال این سیاست‌ها می‌تواند به قدرت یافتن هرچه بیشتر گروه‌های صاحب نفوذ و باندهای شبه دولتی _ در ایران نظامیان _ منجر شود. این وضعیت به فقر بیشتر جامعه و افزایش اختلاف طبقاتی می‌انجامد و افراد معدودی در این سیستم به طور ناگهانی ثروتمند می‌شوند. با اجرای این سیاست‌ها در ایران، کشور ما به بازاری گسترده برای کالاهای خارجی، حتی میوه‌جات تبدیل شد و تولید ملی نیز به سمت ویرانی بیشتر رفت.
اقتصاد نظامیان در ایران
اقتصاد نظامیان در کشورهای گوناگون فاجعه به بار آورده است. شاید از همین منظر بود که رهبران انقلاب ایران نیز حساسیت‌هایی بر سر حضور نظامیان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی داشتند. اما با تمام این حساسیت‌ها، روند به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
سپاه پاسداران روزگاری در ایران برای دفاع از کیان سرزمین‌مان تأسیس شد. در طی جنگ حضور آنان در کنار ارتش، توانست با وجود اجماع قدرتمندان جهان در دفاع از عراق، تنها جنگ سده‌های اخیر را رقم بزند که در آن سرزمینمان تحقیر نشد و ناچار از امتیاز دادن نشدیم. جنگ پایان یافت و رقابت‌های درونی، انحصارها و استفاده ابزاری از نظامیان، سرنوشت این نهاد مدافع استقلال را دگرگون کرد. کسانی که تا به حال با دشمنان این سرزمین مبارزه می‌کردند، حالا بسیاری از شرکت‌های متنوع را مدیریت می‌کردند، در حالی که صلاحیت این مدیریت را نداشتند.
این روند تا به امروز ادامه یافت و ثروت‌های بادآورده این جریانات را در برابر مردم قرار داد.
این پژوهش بررسی مستند برخی از فسادهایی است که با حضور نظامیان در اقتصاد ایران ایجاد شده است. تمامی موارد موجود در این پژوهش، مستند به اخبار و گزارش‌هایی است که در رسانه‌های داخلی منعکس شده‌اند و تلاش شده است تا پرده از واقعیت اقتصاد نظامیان بردارد. به امید آنکه روزی سرزمینمان دور از اندیشه بدان باشد.
در مورد این پژوهش ذکر یک نکته الزامی است: این پژوهش در سال ۱۳۸۸ انجام شده که البته در این نسخه سعی شده اصلاحاتی در آن انجام گیرد، با این همه به دلیل عدم دسترسی کافی به اطلاعات در این حوزه ، بعضی از داده‌ها مربوط به سال ۱۳۸۸ می‌باشد.
نگاهی کلی به فعالیت های اقتصادی سپاه
پیشینه فعالیت‌های اقتصادی سپاه به آغاز جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد. تا آن موقع سپاه فاقد سیستم عادی سلسله مراتبی متداول در ارتش‌های منظم بود و بیشتر تشکیلاتی افقی به حساب می آمد. روابط درون سپاه هم بیشتر به اصطلاح هیاتی بود تا هیرارشی. سازگارا در این مورد چنین می گوید:
“باتشکیل یک سازمان نظامی مردمی، می توان سلاح‌های دردست مردم راشناسایی و سازمان یافته کرد و مردم به هیجان آمده برای مبارزه انقلابی را دریک ارتش مردمی به صورت دسته‌های چریکی سازماندهی نمود. به این ترتیب کشورصاحب یک ارتش بیست میلیونی برای دفاع درمقابل هر تهاجم خارجی می شد.”[۲]
مدل‌هایی چون ویت کنگ‌ها در ویتنام یا ارتش سوئیس و یا گاردملی آمریکا مورد مطالعه قرارگرفته بود و درسازماندهی این ارتش مردمی مد نظر بود. این کار خطر هر کودتای نظامی راهم مرتفع می‌کرد چون اولاً کشور دارای دو نیروی نظامی می شد که به این سادگی یکی از آنها نمی‌توانست دست به کودتا بزند و ثانیاً وقتی عامه مردم آموزش نظامی دیده و آماده جنگیدن باشند هیچ فرمانده نظامی دست به کودتا نخواهد زد.
در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی، او که یک مغز اقتصادی بود و روش سرمایه اندوزی را می دانست، تزی را مطرح کرد که بر اساس آن سازمان‌های وابسته به بودجه دولت می توانستند مستقیما وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند بدون این که درآمد آن را به خزانه واریز نمایند. به تعبیر او با این کار سازمان‌های وابسته به دولت، به یک استقلال مالی دست می یافتند و می توانستند تمام یا دست کم بخشی از بودجه خود را تامین کنند. در نتیجه هم فشار مالی بر دولت برای تامین بودجه این بخش‌ها کمتر می شد و هم آن‌ها می توانستند از قبل سودهای به دست آمده مزایای بهتری برای کارکنان شان تامین کنند.
این فرصتی بود برای امتیازداران سپاه که بر درجات خود بیافزایند. سپاه ابتدا کنترل چند کارخانه مصادره شده را به دست گرفت و دو معاونت خودکفایی و بازسازی را ایجاد کرد. این دو نهاد چندین شرکت فعال در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، معدن، حمل و نقل، جاده سازی، واردات و صادرات را بنا نهادند. [۳]
اکنون سپاه با بیش از ۱۰۰ شرکت به شکل شرکت‌های تعاونی و پیمانکاری و بازرگانی وصنعتی، وابسته به سپاه و یا بسیج در اکثر کارهای اقتصادی کشورحضوردارد، از ورود لوازم خانگی درتمام سال‌هایی که ورود آن ممنوع بود گرفته تا شرکت‌های خودروسازی نظیرگروه بهمن(مزدا)، از پیمانکاری خطوط انتقال نفت و گازگرفته تا انتقال ترانزیتی نفت قزاقستان ازایران، از قاچاق مواد مخدر گرفته تا اسکله‌های غیرقانونی و دهها کار خلاف دیگر. در همین مسیر سرداران سپاه بسیاری از رقبای تجاری را هم به زور زندان و دستگیری ازمیدان به درکرده و روز به روز بیشتر و حریص‌تر به سراغ تمامی ارکان اقتصادی کشور و طرحهای اساسی آن می روند[۴].
توجیه تراشی قانونی برای فعالیتهای اقتصادی سپاه
فعالیت‌های سپاه پاسداران، در اقتصاد ایران، به ظاهر دستاویزی قانونی هم دارد. در مصاحبه ای که عبدالرضا عابد، از سرداران سپاه، با روزنامۀ شرق انجام داد، با استناد به مادۀ ۱۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، کلیۀ فعالیت‌های اقتصادی سپاه را توجیه کرد.[۵] بنا به مادۀ ۱۴۷، “دولت باید در زمان صلح از افراد و تجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی، و جهاد سازندگی، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند، در حدی که به آمادگی رزمی آسیبی وارد نشود.”[۶] مضمون و فحوای این قانون صراحتا بیانگر استفاده دولت و نه فعالیت و حضور گسترده مستقل در حوزه اقتصاد می باشد. این امری متداول در بسیاری از کشورهاست که وظایف موردی مانند امداد رسانی در شرایط خاص ( سیل – زلزله و..) و یا برخی فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با وظایف ارتش ( مثل فعالیت در تولید سلاح یا تحقیقات مرتبط با وظایف دفاعی ) را به آنان می سپارند. ظاهر این ماده قانونی نیز صراحتا در مورد ارتش است نه سپاه. ضمن آنکه بر رعایت عدل نیز تاکید می ورزد، عدلی که با حضور مستقل و گسترده ارگان‌های نظامی نه تحت نظر دولت و به صورت خاص و ایجاد انحصار و استفاده از نفوذ و قدرت نظامی در حوزه اقتصادی، قطعا مخدوش خواهد شد و به ظلم و حذف رقبا و دیگر فعالان اقتصادی در حوزه مربوطه منجر خواهد گردید. در هر حال همین اشاره قانون که حالت حاشیه و تبصره دارد ( با توجه به تاکید بر وظایف رزمی ارتش در همین ماده ) دستاویزی برای فعالیت‌های گسترده اقتصادی سپاه شده است. در ایران همیشه حاشیه بر متن و تبصره بر اصل غلبه دارد.[۷]
سایر فرماندهان سپاه هم این توجیه قانونی را بارها تکرار کرده اند. صفحۀ اصلی تارنمای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (قرب) نیز به مادۀ ۱۴۷ استناد می کند.[۸] علاوه بر این، مادۀ ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئولیت حفظ انقلاب و دستاورد‌های آن را به سپاه پاسداران محول کرده است، مسئولیتی که سران سپاه تعبیرات گسترده ای از آن دارند.
در سال ۸۲، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دستوری صادر کرد که، به موجب آن “تمامی واحد‌های سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، ادارات پشتیبانی و مؤسسات وابسته به وزارت دفاع و نیروهای مسلح”، می بایست مانند مقاطعه کاران در پروژه‌های عمرانی مشارکت کنند. بنابر همان دستور، تمامی سود‌های حاصله می باید به خزانه‌داری برگشت داده شود تا صرف همان پروژه یا خرید تجهیزات برای سپاه پاسداران و فعالیت‌های گوناگون آن گردد. بر این اساس سپاه پاسداران این حق را برای خود قائل است که با استناد به “پشتیبانی از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی” در تمامی امور اقتصادی دخالت کرده، و نیز نیروهای شبه نظامی بسیج را که متشکل از جوانان داوطلب وابسته به سپاه پاسداران است، در برنامه‌های اقتصادی مشارکت دهد.
هم اکنون، سپاه پاسداران برنامه‌های خود را چنان وسعت بخشیده که هیچ محدودیت قانونی برای فعالیت‌های خود قائل نیست. برای مثال، سرتیپ حسین یاسینی، معاون ریاست منابع انسانی ستاد مشترک نیروهای مسلح، عبارت قانونی “برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه اقتصادی” را به صورت گسترده‌تر جنبه‌های ” اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه‌های توسعه ” تحریف می کند. سران سپاه پاسداران چنین تعبیر وسیعی از قانون را مطابق “دستورات رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا ” می دانند، که به نظر آنان، مادۀ ۱۴۷ قانون اساسی رانیز تحت الشعاع خود قرار می دهد. به اعتقاد آنان، تا زمانی که مقام رهبری از سپاه پاسداران حمایت می کند، تمامی اعمال و فعالیت‌های سپاه قانونی است.[۹]
بدون تردید، رهبر از سپاه پاسداران کاملا پشتیبانی می کند. روزنامۀ کیهان تهران آخرین نظرات رهبر، آیت الله علی خامنه ای، را به دقت منعکس می کند، و مدیر مسئول روزنامه هم منتصب مقام رهبری است تا نظرات او دقیقاً بازگو شود. در سال ۸۵، سردبیر فعلی، آقای حسین شریعتمداری، در مقاله ای بسیار مهم، نوشت: ” در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی توسعه کشور را مهمترین مسئله می دانست.” آقای شریعتمداری، برای اثبات این نظریه، به سخنرانیِ آیت الله خمینی، یک هفته پس از بازگشت وی به ایران، استناد و در حقیقت سخنان ایشان را تحریف کرد. رهبری انقلاب، طی آن سخنرانی، گفته بود که ” ما باید این کشور را از نو بسازیم چون این دولت نمی تواند این کار را انجام دهد.” در اینجا منظور ایشان اشاره به آخرین نخست وزیر شاه بود، که همچنان قدرت را در دست داشت، و مقصود بازسازی ساختار سیاسی کشور بود و نه توسعۀ اقتصادی. چند سطر پایین‌تر، در همان مقالۀ کیهان، آقای شریعتمداری به سخنان آیت الله خامنه ای، در سال ۱۳۷۰، اشاره کرده است، اما نقلِ سخنانِ ایشان هم از قلم آقای شریعتمداری به همان اندازه مبهم و نابسامان است.[۱۰]
این حمایتها باعث شده فعالیت‌های اقتصادی سپاه روز به روز گسترش یابد. خرید رانتی اموال دولت، ساختار مالی مبهم، فعالیت‌های غیرقانونی مثل قاچاق، تصاحب پروژه‌های عمرانی بدون مناقصه، و در دست گرفتن منابع نفتی کشور، بخشی از این افزایش قدرت اقتصادی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
ادامه دارد…
[۱] آرش حسن نیا “یک ماه،۳قرارداد، ۷ میلیارد دلار “، روزنامه اعتماد ملی، ۱۰/۴/۸۵
[۲] سپاه پاسداران مظهرانقلاب یا چپاول ملی؟ ایران بریفینگ، May 4, 2011
[3] همان
[۴] همان
[۵] در گفتگوی شرق با جانشین قرارگاه سازندگی بررسی شد: حضور سپاه در قراردادهای اقتصادی” ۲۶ ژوئن ۲۰۰۶
[۶] قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۴۷
[۷] شهرام ایرانمنش سایه سنگین سپاه بر اقتصاد ایران، روز آنلاین، سه شنبه ۱ دى ۱۳۸۸
[۸] “اقتصاد سپاه”، ماهنامۀ اقتصاد ایران، دسامبر ۲۰۰۴: به نقل از ایران منش
[۹] شهرام ایرانمنش سایه سنگین سپاه بر اقتصاد ایران، روز آنلاین، سه شنبه ۱ دى ۱۳۸۸
[۱۰] شهرام ایرانمنش سایه سنگین سپاه بر اقتصاد ایران، روز آنلاین، سه شنبه ۱ دى ۱۳۸۸




لاریجانی با ۱۷۳ رأی رئیس مجلس نهم شد

سحام نیوز: علی لاریجانی با کسب ۱۷۳ رأی به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد.
به گزارش فارس، انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس اولین دستورکار دومین جلسه مجلس نهم بود که طی آن غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی برای ریاست مجلس نهم کاندیدا شدند.
پس از رأی‌گیری برای ریاست موقت مجلس که به دلیل خرابی سیستم الکترونیک رأی‌گیری، به صورت دستی انجام ‌شد و به همین دلیل مقداری از وقت مجلس را گرفت، علی لاریجانی کسب ۱۷۳ رأی از مجموع ۲۷۵ آرای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد.
غلامعلی حدادعادل هم ۱۰۰ رأی منتخبان جدید ملت را از آن خود کرد. ۲ رأی سفید هم به صندوق انداخته شد.
الیاس نادران، حسین نجابت، کاظم جلالی و جواد جهانگیرزاده از سوی رئیس سنی مجلس نهم به جایگاه هیئت رئیسه فراخوانده شدند تا امر نظارت بر شمارش آرای اعضای هیئت رئیسه موقت مجلس نهم را برعهده داشته باشند.
در حال حاضر ۲۸۲ نفر در صحن علنی مجلس حضور دارند.



وزیر دفاع امریکا: آماده دست زدن به هر اقدامی در برابر ایران هستیم

سحام نیوز: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفته است ایالات متحده برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی برای دست زدن به هر اقدامی آمادگی دارد.
به گزارش بی بی سی، پانه تا در این حال تاکید کرد مناقشه هسته ای غرب با ایران به وسیله دیپلماسی حل و فصل شود.
پانه تا که با شبکه تلویزیونی ای بی سی صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای اخیر با ایران گفت فرض اولیه آمریکا و جامعه جهانی این است که نباید به ایران اجازه داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند.
پانه تا ضمن تاکید بر دیپلماسی، گفت آمریکا برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به هر کاری که لازم باشد دست خواهد زد.
لئون پانه تا در واکنش به سخنان اخیر سفیر آمریکا در اسرائیل درباره آمادگی ایالات متحده برای حمله به ایران گفت: “یکی از وظایف وزارت دفاع برنامه ریزی است و ما برای اجرای هرگونه عملیات احتمالی برای دفاع از خود برنامه داریم.”
پانه تا همچنین درباره اوضاع افغانستان و پاکستان که از اولویت های سیاست خارجی آمریکا هستند، صحبت کرد.
پانه تا با دفاع از سیاست آقای اوباما برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تا پایان ۲۰۱۴ گفت، ایالات متحده همچنان درگیر جنگ است ولی مسیر درستی را در پیش گرفته است.
میت رامنی که از او به عنوان رقیب بالقوه جمهوری خواه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نام برده می شود، از تعیین تاریخ زمان خروج ایالات متحده از افغانستان انتقاد کرده است.
پانه تا همچنین از محکوم شدن پزشک پاکستانی همکار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به ۳۳ سال زندان به خاطر کمک به کشف مخفیگاه اسامه بن لادن انتقاد کرد.
به گفته آقای پانه تا دکتر شکیل افریدی علیه منافع پاکستان اقدامی نکرده است.
پانه تا گفت اقدام پاکستان به ترمیم روابط دوجانبه کمک نمی کند.
کمیته تخصیص بودجه مجلس سنای آمریکا هفته پیش در واکنش به این اقدام پاکستان، کمک مالی واشنگتن به اسلام آباد را ۳۳ میلیون دلار، یعنی یک میلیون دلار به ازای هر سال حبس آقای افریدی کاهش داد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین از خواسته های پاکستان برای بازگشایی مسیر زمینی انتقال تدارکات ناتو به افغانستان انتقاد کرد.
پاکستان شش ماه است در اعتراض به کشته شدن ۲۴ نظامی این کشور در حمله هوایی آمریکا به مناطق مرزی آن با افغانستان، مانع از تردد کامیون های حامل تدارکات برای نظامیان ناتو شده است.
یکی از خواسته های پاکستان عذرخواهی رسمی آمریکا و دیگری افزایش حق تردد این کاروان هاست.
پانه تا گفت آمریکا نمی گذارد که قیمت جدیدی به آن تحمیل شود.
بر اساس بعضی از گزارش ها به نقل از مقام های آمریکایی، پاکستان در پی افزایش حق تردد هر خودروی باربری از ۲۵۰ دلار به حدود پنج هزار دلار است.




بحرین شش نفر را به اتهام همکاری با ایران و توطئه به زندان محکوم کرد

دادگاه جنایی بحرین یکشنبه هفتم خرداد، شش فعال شیعه این کشور را به اتهام توطئه و همکاری با ایران برای اجرای عملیات تروریستی علیه اهدافی همچون وزارت کشور و سفارت عربستان سعودی در منامه، به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.
  به گزارش رادیو فردا، بحرین از سال گذشته شاهد نا‌آرامی‌هایی ناشی از اعتراض‌های معترضانی است که خواستار اصلاح نظام حکومتی این کشور هستند. اکثر معترضان از اکثریت شیعه مذهب بحرین هستند.
بحرین و شماری از کشورهای عربی خلیج فارس، ایران را متهم به تحریک اعتراض‌ها در این کشور کردند. تهران اما داشتن هرگونه نقشی در این اعتراض‌ها را رد می‌کند.  خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داده است که سه تن از محکومان، با سپاه پاسداران و سازمان بسیج ایران برای «هدف قرار دادن مراکز حساس» در بحرین در تماس بودند.
گروه‌ها و فعالان معترض بحرینی تاکنون موضعی در خصوص این احکام قضایی اعلام نکرده‌اند.
دولت بحرین آبان ماه گذشته دستگیری اعضای «شبکه‌ای تروریستی» را که برای هدف قرار دادن وزارت کشور و سفارتخانه عربستان سعودی در منامه و همچنین تخریب پل ارتباطی میان بحرین و عربستان سعودی برنامه ریزی کرده‌اند، اعلام کرد. قطر نیز چهارتن از متهمانی که گفته می‌شود با این شبکه در ارتباط بودند، تحویل بحرین داد.
ایران دست داشتن در توطئه مورد ادعای دولت بحرین را رد کرده است.
حاکمان بحرین که از خاندان سنی مذهب آل خلیفه هستند، خواسته‌های معترضان مبنی بر روی کار آمدن دولتی منتخب را نپذیرفته‌اند. از این رو اعتراض‌های خیابانی و درگیری معترضان با نیروهای پلیس، به صورت‌گاه به‌ گاه، ادامه دارد.
نیروهای امنیتی بحرین سال گذشته با کمک گرفتن از نیروهای نظامی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، به حضور خیابانی معترضان پایان دادند.
از زمان آغاز اعتراض‌های بحرین در سال گذشته تا کنون، بیش از ۷۰ نفر کشته شده‌اند.




٥٠ خبرگزاری و سایت خبری در ایران مسدود شدند

گزارش ها از ایران حاکی از آن است که همزمان بیش از ۵۰ خبرگزاری و سایت خبری در ایران مسدود شده اند.

به گزارش دانشجونیوز وبسایت جهان نیوز در خبری که دیروز منتشر ساخته بود، خبر از آن داده که سایت‌هایی که سرور آن‌ها در داخل ایران است دچار این مشکل شده‌اند.
"جهان‌نیوز" اضافه کرده است: «روشن نیست که این موضوع نتیجه مشکلات فنی است، پیامد یک حمله سایبری و یا محصول دخالت کمیته فیلترینگ است.»




قوه قضائیه مستندات پزشکی در مورد حسین رونقی را نادیده می‌گیرد

خبرگزاری هرانا - دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز با صدور اطلاعیه مطبوعاتی و انتشار اسنادی در رابطه با پرونده پزشکی حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر زندانی اعلام داشت، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مستندات پزشکی در مورد این زندانی سیاسی را نادیده گرفته است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با یادآوری کارنامه نگران کننده از جمله تعدادی از مرگهای مشکوک زندانیان در طی سالهای اخیر، به خصوص زندانیان بیمار از جمله «منصور رادپور، ولی الله فیض مهدوی، عبدالرضا رجبی، کاوه کردی مقدم، حسن ناهید، امیدرضا میرصیافی، زهرا کاظمی، اکبر محمدی، زهرا بنی یعقوب، هدی صابر، محسن دکمه چی، امیرحسین حشمت ساران» قوه قضاییه را مسئول مستقیم سلامتی این زندانی خوانده است و از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران نیز خواست تا ضمن تهیه گزارشی در این رابطه و ارائه آن به شورای حقوق بشر آن سازمان در نشست بعدی، از ظرفیت‌های لازم برای واداشتن حکومت ایران به رعایت تعهدات حقوقی خود در این رابطه بهره بگیردو
متن این اطلاعیه مطبوعاتی که در وب سایت رسمی این نهاد حقوق بشری منتشر شده است به شرح زیر است:
اطلاعیه مطبوعاتی
حسین رونقی ملکی زندانی عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از بیماری حاد نارسایی کلیوی رنج می‌برد در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است. اقدامی اعتراضی که سلامت وی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.
آقای رونقی که از تاریخ ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دلیل فعالیت‌های مدنی خود بعنوان یک زندانی عقیدتی می‌گذراند در طول بازداشت خود مدت ۹ ماه را در سلولهای انفرادی تحت بازداشت سپاه پاسداران به سر برده است.
احمد رونقی ملکی، پدر این زندانی عقیدتی در این رابطه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت «علائم بیماری در حسین پس از بازداشت ایشان آغاز شد و پیش از بازداشت از سلامت کامل جسمی برخوردار بود»، وی به نقل از فرزند خود می‌گوید آمپولهایی به فرزندش در زمان بازداشت تزریق می‌کردند که دلایل و محتویات آن‌ها مشخص نیست ولی همزمانی تزریق این آمپول‌ها با شروع عفونت کلیه‌های حسین نگران کننده بود.
آقای رونقی «چهره رنجور حسین، دندان شکسته و عفونت اولیه کلیه» را در اولین ملاقات با فرزندش از نقاط آغازین بیماری وی می‌داند و در پاسخ سئوال سیر روند بیماری حسین می‌گوید «ابتدا از عفونت در زمان بازداشت در انفرادی که حاصل بدرفتاری، شکنجه و شرایط بد محیطی بوده آغاز شد و علیرغم اعزام چند باره حسین به بیمارستان بعد از انتقال به بند عمومی، به دلیل عدم اعطای مرخصی استعلاجی عمل‌ها و پیوند‌ها ناموفق بوده و بیماری پیشروی کرده است، به طوریکه کلیه سمت چپ حسین از کار افتاده است و عفونت به کلیه سمت راست سرایت کرده». آقای رونقی می‌گوید عملهای جراحی بدون اعطای مرخصی استعلاجی که لازمه سپری کردن دوره نقاهت است عملا کارکرد منفی یافته و موجب آسیب جسمی بیشتری به حسین شده است.
در حال حاضر این زندانی سیاسی و خانواده ایشان خواستار رسیدگی به وضعیت پزشکی حسین رونقی ملکی و نیز موافقت قوه قضاییه با اعطای مرخصی استعلاجی جهت طی دوره نقاهت به ایشان هستند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معتقد است قوه قضاییه و دستگاههای امنیتی تعمداً تایید و تاکید بیش از ده پزشک فوق تخصص و سه اداره پزشکی قانونی (پزشکی قانونی خیابان زاینده رود، پزشک قانونی در میدان صادقیه، سازمان پزشک قانونی تهران در خیابان بهشتی) مبنی بر ضرورت رسیدگی فوری پزشکی به این زندانی را نادیده می‌گیرند تا از این موضوع بعنوان اهرمی برای فشار بر زندانی مورد اشاره استفاده کرده باشند.
این مجموعه با انتشار عمومی مدارک متصل به این اطلاعیه (چهارده سند) که مستند کننده پیگیریهای خانواده، وکیل و مویدهای پزشکان متخصص است به قوه قضاییه و دستگاههای مربوطه یادآوری می‌کند طبق بخش دوم ماده ۲۲ و نیز مواد ۲۴ و ۲۵ کنوانسیون حقوق زندانیان، مواد ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۱۲، ۱۱۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، برخورداری زندانی از رسیدگی پزشکی مناسب جزوی از حقوق وی تعریف شده و نیز طبق ماده ۲۱۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بخش دوم ماده ۴۴ کنوانسیون حقوق زندانیان صراحتا بر لزوم اعطای مرخصی استعلاجی به زندانیان بیمار تاکید می‌کند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با یادآوری کارنامه نگران کننده از جمله تعدادی از مرگهای مشکوک زندانیان در طی سالهای اخیر، به خصوص زندانیان بیمار از جمله «منصور رادپور، ولی الله فیض مهدوی، عبدالرضا رجبی، کاوه کردی مقدم، حسن ناهید، امیدرضا می‌رصیافی، زهرا کاظمی، اکبر محمدی، زهرا بنی یعقوب، هدی صابر، محسن دکمه چی، امیرحسین حشمت ساران» قوه قضاییه را مسئول مستقیم سلامتی این زندانی خوانده و از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران نیز می‌خواهد تا ضمن تهیه گزارشی در این رابطه و ارائه آن به شورای حقوق بشر آن سازمان در نشست بعدی، از ظرفیت‌های لازم برای واداشتن حکومت ایران به رعایت تعهدات حقوقی خود در این رابطه بهره بگیرد.


دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
هشتم خردادماه ۱۳۹۱ برابر با ۲۸ می۲۰۱۲

اسناد






هرانا؛ عاطفه انوری، شهروند بهایی در اصفهان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – عاطفه انوری شهروند بهایی ساکن اصفهان روز یکشنبه ۳۱ اردی بهشت ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی در ساعت ۳۰: ۷ صبح روز یکشنبه با بازداشت عاطفه انوری در هنگام خروج از منزل بازداشت می شود، این ماموران وارد منزل این شهروند بهایی شده و ضمن تفتیش منزل اقدام به ضبط برخی وسایل از جمله کتاب های مذهبی، تلفن همراه نموده و سپس وی را با خود به اداره اطلاعات منتقل کردند.
ماموران امنیتی در هنگام بازداشت این شهروند بهایی به خانواده وی اعلام کردند پس از چند پرسش و تا ظهر همان روز ایشان را آزاد خواهیم کرد اما در پیگیری های صورت گرفته پس از گذشت ۲۴ ساعت مشخص شده است که نامبرده به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است.
در ضمن پس از پی گیری های خانواده عاطفه (آتیه) در مورد پرونده او، دادگاه انقلاب اصفهان از تشکیل پرونده برای وی اعلام بی اطلاعی کرده است.
لازم به ذکر است که روز یکشنبه صبح ۷خرداد ماه ۱۳۹۱ اجازه ملاقات عاطفه (آتیه) به خانواده اش داده شده است.



یک شهروند عرب پس از دستگیری به ضرب گلوله کشته شد

در یک درگیری که روز شنبه در محله کوت عبدالله اهواز رخ داد یک شهروند عرب بنام حسین میاحی فرزند حامد کشته و سه تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شدند.
به گزارش شاهدان عینی از کوت عبدالله اهواز درگیری زمانی آغاز شد که حسین میاحی در جریان عبور از یک پست بازرسی هدف تیراندازی نیروهای امنیتی مستقر در این پست شده و خود نیز با یک قبضه کلت کمری اقدام به دفاع کرد.
به گزارش گویا نیوز در این درگیری که حدود یک ساعت طول کشید حسین میاحی به محاصره نیرهای امنیتی افتاد وبا تیر اندازی متقابل سه تن از افراد مسلح امنیتی را مجروح کرد.
میاحی که هویت سیاسی و یا غیر سیاسی او هنوز مشخص نیست پس از محاصره و اتمام فشنگ از فاصله نزدیک در ابتدا زخمی و پس از دستگیری به ضرب گلوله کشته شده است.



انفجار انتحاری در ترکیه دو کشته و ۱۶مجروح بر جای گذاشت

انفجار انتحاری در ترکیه دو کشته و ۱۶مجروح بر جای گذاشت
اشتراک: در انفجار انتحاری شهر کایسری ترکیه دست کم ۲ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شده اند که ۷ تن از آنان کودک هستند.
به گزارش اشتراک، مهاجمان پس از تیراندازی، بوسیله ی ماشین حامل مواد منفجره وارد پلیس امنیت این شهر شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی NTV ترکیه ، ماموران پلیس به سمت این خودرو که بدون توجه به اعلام هشدار ماموران وارد منطقه داخلی پاسگاه شد تیراندازی کردند که در نتیجه راننده کشته و خودرو حامل مواد منفجره در محل منفجر شد.
به گفته ی منابع خبری ترکیه، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در یکی‌ از سایت‌های خود ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت عملیات انتحاری، اعلام کرده که به زودی توضیحات بیشتری در این باره منتشر خواهد کرد.
ارتش ترکیه طی‌ ماه گذشته بار‌ها مناطق کردنشین در محل تلاقی مرز‌های ۳ کشور ایران، عراق و ترکیه را بوسیله ی هواپیما‌های اف ۱۶ بمباران کرده و تعداد زیادی را به قتل رسانده است.
گفتنی است که آمار کشته شدگان متناقض بوده است، روزنامه ی حریت ترکیه خبر از کشته شدن ۳ مهاجم و یک پلیس می‌‌دهد و تعداد زخمی‌ها را ۱۸ نفر اعلام کرده است، در حالی که وزارت کشور ترکیه به آمار ۱ کشته و ۱۶ زخمی قناعت کرده است. با این حال بیشتر رسانه‌ها تعداد کشته شدگان را ۲ نفر و زخمی‌ها را ۱۶ نفر ذکر کرده اند.