۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

«مهرداد عمادی» مشاور اقتصادي «اتحاديه اروپا» از فردای تحریم‌ها می‌گوید
نيازي به معجزه در بغداد نيست دو گام كوچك هم كافي است
 
شرق، سروش فرهادیان: مشاور است؛ از نوع اقتصادي‌اش. «مهرداد عمادي»؛ اهل ايران، ساكن خارج از ايران. به اتحاديه اروپا مشاوره اقتصادي مي‌دهد، كه چه بكند و چه نكند. لابد حرفش هم برو دارد. «كشور ما»، «كشورما» از زبانش نمي‌افتد اما فارسي نوشتنش با لهجه است؛ جاي فعل و فاعل را كمي جابه‌جا مي‌كند. نگران تحريم‌هاست. شايد چون مي‌داند«فرداي تحريم» چه مي‌شود و «تحريم فردا» سر از كجا در مي‌آورد. الان هم كه فصل مذاكره بر سر برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي است؛ بعد از حدود 15 ماه، آخر فروردين امسال «سعيد جليلي» دبير شوراي‌عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي و «كاترين اشتون» دوباره در«استانبول» به هم رسيدند. هر چند فروردين استانبول خيلي گرم نيست اما نتيجه نشست جليلي و اشتون گرم‌تر از نشست زمستان سال 1389 بود. اين شايد خاصيت بهار است و البته آشنايي بيشتر تيم ايران و 1+5. دو طرف گفتند كه نشست استانبول خيلي مثبت بوده. آنقدر كه خيلي‌ها را به دور بعدي نشست 1+5 با ايران در مورد برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي خوش‌بين كرده است. خوش‌بين به اينكه مذاكره‌ها از فاز «مذاكره براي مذاكره»بيرون بيايد و به فاز «مذاكره براي باز كردن گره» وارد شود. فازي كه سايه تحريم‌ها را از سر ايران دور كند، تا اقتصاد كمي نفس بكشد. عمادي از آن كارشناس‌هاي خوش‌بين است. مي‌گويد مذاكره‌هاي بغداد به نتيجه برسد كه به نظر او احتمال رسيدنش زياد است يك‌ساله بخش زيادي از تحريم‌ها لغو مي‌شود و برو و بياي سرمايه‌گذار خارجي هم آغاز. اصلا معتقد است خيلي از شركت‌هاي معتبر اروپايي و آمريكايي براي ورود به ايران مسابقه مي‌دهند. آنقدر خوش‌بين است كه مي‌گويد اقتصاد ايران مي‌تواند در يك بازه 10 ساله قدرت اول منطقه شود و همه انگشت حيرت به دهان بگزند كه ايران چه بود و چه شد. نگران جاي ايران هم هست؛ نه روي نقشه كه در بين آنچه او ميز كشور‌هاي مهم جهان مي‌نامد. نگران كشور‌هاي عرب منطقه هم هست. نگران از اينكه شيطنت كنند نشست بغداد براي مذاكره بر سر پرونده هسته‌اي ايران به نتيجه نرسد. فاصله استانبول تا بغداد را با عمادي طي كرديم. از نظر ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا در مورد نشست استانبول گفت و از ارزيابي آنان در مورد نشست بغداد خبر داد؛ نظر و ارزيابي‌اي از درون طرف اصلي گفت‌وگو با ايران. مهرداد عمادي نخستين كسي است كه به آورده‌ايم. او هم تحريم‌ها را ریشه یابی کرد؛ شايد براي نخستين بار در اين سطح و در اين عمق. البته با لهجه‌اي كه نشانه‌اي از سال‌ها خواندن و گفتن و شنيدن به زبان‌هاي غيرفارسي است. لهجه‌اي كه زير سايه نگراني‌هايش براي ايران شيرين مي‌شود. حالا شايد جاي فعل و فاعل كمي جابه‌جا شود هم مهم نباشد، مهم اين است كه سنگ تحريم‌ها جابه‌جا شوند. ریشه یابی کردن تحريم‌ها با مهرداد عمادي را شايد بتوان نوعي مشاوره دانست؛ مشاوره، مشاورايراني اتحادیه اروپا به ايران. مفت و مجاني، و آن طور كه از لحنش برمي‌آيد بي‌منت، بي‌منت بي‌منت.

.0 تحريم يعني چه؛ مايلم تعريف يك اقتصادخوانده از تحريم را بدانم؟
تحريم كاستن داد و ستد‌هاي معمول بين دو طرف است كه يك سو تصميم مي‌گيرد؛ طرف ديگر، سطح و عمق داد و ستد را كاهش بدهد يا حتي متوقف كند. البته تحريم‌ها فقط مربوط به روابط بين كشور‌ها نبوده‌اند و در زمان‌هايي مردم، يا نهاد‌هاي اجتماعي، واحد‌هاي تجاري، بانكي يا حتي كشوري را تحريم كرده‌اند؛ مانند نخريدن كالا از آفريقاي جنوبي در زمان رژيم آپارتايد، تحريم بانك «باركلي» بريتانيا به دليل بي‌تفاوتي به رفتار حكومت نژادگرا در رودزياي پيشين و آفريقاي جنوبي و تحريم خريد كالا‌هاي تزييني ساخته شده از پوست حيوان‌هاي در خطر نابودي؛ تحريم‌هاي اقتصادي هميشه گام به گام بوده‌اند كه فرصت تغيير رفتار داده شود.
.1 و فقط طرف تحريم‌شونده ضرر مي‌كند؟
البته تحريم‌هاي اقتصادي براي هر دو سو هزينه دارند؛ اما بيشتر زمان‌ها هزينه طرف تحريم شده بيشتر است چون تا حدودي و به نوعي در محاصره اقتصادي قرار مي‌گيرد.
.0سوال بيشتر مردمي كه كشورشان به هر دليلي تحريم مي‌شود اين است كه: حكومت‌ها با هم مشكل دارند اما اين چه ربطي به گرفتن امكان زندگي در رفاه و آسايش بيشتر از مردم دارد؟
در روابط بين كشور‌ها، جدا كردن مردم يك كشور از حكومت آن كشور بسيار دشوار است. بايد تاييد كنم كه تصميم‌هاي محدود‌كننده تجارت و سرمايه‌گذاري خارجي بر زندگي مردم كشور تحريم شده اثر دارند و به آنها صدمه مي‌زند؛ و اين يكي از بخش‌هاي نگران‌كننده تحريم‌هاست. در واقع اگر تحريم‌ها گسترده‌تر شوند مردم عادي بيشتر از مديران و تصميم‌گيران هزينه مي‌دهند. اما به ناچار در ارزيابي نهايي راه تحريم انتخاب مي‌شود چون هزينه آن دست‌كم از جنگ كمتر است. در واقع تحريم جدي‌ترين ابزار ديپلماسي يا نرم‌ترين نوع رو در رويي است.
.1پيشينه تاريخي تحريم‌ها به كجا مي‌رسد؟
تحريم‌ها پيشينه تاريخي بسيار طولاني دارند؛ حتي در قرن‌هاي ميانه سابقه اعمال تحريم در چالش‌هاي بين واتيكان و امپراتوري فرانسه هست. اما تحريم پس از جنگ جهاني دوم بيشتر كاربرد پيدا كرد. در زمان‌هاي نزديك‌تر به ما، تحريم‌هاي بريتانيا در مورد ايران در جنبش نفت، تحريم كوبا از سوي ايالات متحده آمريكا، تحريم نفتي هلند، بريتانيا، آمريكا و فرانسه از سوي كشور‌هاي عربي در جنگ ۱۹۷۳اعراب با اسراييل كه سبب چهار برابر شدن قيمت نفت شد و اگر بيشتر به گذشته باز گرديم از تحريم تجاري، ورزشي و سرمايه‌اي اتحاد جماهير شوروي از سوي غرب (كه المپيك ۱۹۸۰ را هم در برگرفت) به علت حمله نظامي و اشغال افغانستان مي‌شود ياد كرد.
.0و اين تحريم‌ها تاثير هم داشتند؟
در تمامي اين نمونه‌ها، تحريم‌ها به دگرگوني در رفتار طرف تحريم‌شده ياري دادند. حتي در برخي از كشور‌ها به تغيير حكومت كمك كردند (رودزيا و آفريقاي جنوبي). در مورد شوروي ارزيابي من اين است كه فشار‌هاي اقتصادي بناي سيستم سياسي آن زمان اين كشور را شكست و تركيبي از هزينه سنگين مسابقه نظامي با غرب و آمريكا از يك سو و محدوديت تحريم‌هاي اقتصادي از سوي ديگر شوروي را فلج كرد و به سمت فروپاشي برد يا در مورد كوبا بايد گفت اگرچه اقتصاد اين كشور نسبت به توان و منابعي كه دارد عقب است، اما به دليل مديريت صرفه‌جويانه و شفافيت اقتصادي در سيستم دولتي، اثر سياسي تحريم تا شش سال پيش تحمل شد اما سرانجام با به رهبري رسيدن برادر آقاي كاسترو قول تغيير در رفتار و باز كردن اقتصاد داده شد.
حتي در مورد تحريم نفتي غرب از سوي اعراب هم با اينكه تحريم‌كننده طرف كوچك‌تر ماجرا بود، تحريم‌ها تاثيرگذار بودند. بايد قبول كرد ايجاد ساختارهاي دموكراتيك در كشورهاي تحريم‌شده باعث مي‌شود مردم براي بيرون آمدن از بن‌بست تحريم‌كننده‌ها براساس آگاهي به منافع استراتژيك كشورشان همكاري كنند و اين بيشتر تاثير‌گذار است تا فشار‌هاي خارجي. اما در كشور‌هايي كه زيرساختار فرهنگي و اجتماعي قبيله‌اي رفتار كردن را به جاي منافع ملي پذيرفته‌اند، فشار خارجي در برخي زمان‌ها حتي مي‌تواند اثر مخرب داشته باشد. مثلا در كامبوج در زمان حكومت «نوردورم سيهانوك» كه خواستار تشكيل حكومت آشتي ملي بود تحريم‌ها و فشار‌هاي دولت وقت آمريكا در روي كار آمدن «پول پت» و كشتار جمعي در آنجا تاثير گذاشت. اما اين هم درست است كه كشور‌هايي كه مردم آن احساس مشاركت در مديريت كشور را ندارند، تحريم‌ها مديريت كشور را شكننده‌تر مي‌كنند طغيان يا تغيير از بيرون ممكن‌تر مي‌شود. نمونه‌هاي عراق و ليبي اين ادعا را تاييد مي‌كنند. اما در نمونه‌هايي كه مردم تقسيم هزينه تحريم از سوي دولت را عادلانه ببينند و سوءاستفاده‌هاي ملي و احتكار در كار نباشد، تحريم‌ها نتوانسته‌اند جامعه را به سوي هرج و مرج يا فروپاشي پيش برند كه نمونه آن كوباست.
.1آيا رابطه‌اي بين تحريم شدن و نزديك شدن به دموكراسي هست. مگر نه اينكه برخي از اقتصاددان‌ها و جامعه‌شناسان معتقدند با اسف‌بار شدن وضعيت اقتصادي مردم، آنها از دموكراسي دور‌تر مي‌شوند. دموكراسي نياز به آگاهي دارد و كسب آگاهي هم نياز به پول؛ پولي كه تحريم‌ها آن را كم مي‌كند؟
فقر مزمن، فساد اخلاقي و عميق‌تر شدن تضاد اجتماعي را ممكن‌تر مي‌كند و دورنماي برنامه‌ريزي همه را كوتاه‌مدت و در حد بقا تنزل مي‌دهد؛ به جاي اينكه جامعه بتواند براي چند سال يا چند دهه بعد برنامه‌ريزي كند. گسترش فقر هم مزمن شدن فساد را ممكن‌تر مي‌كند و چون درآمد‌هاي قانوني و سالم كمتر مي‌شوند به ناچار شمار بيشتري از شهروندان براي بقاي صرف، زير فشار قرار مي‌گيرند. بخش بزرگي از حركت به سوي دموكراسي آگاه شدن و گسترش فرهنگ آگاه‌سازي رسمي و غيررسمي (كتاب خواندن، خواندن انتشارات روزانه يا هفتگي، رفتن به گردهمايي‌هاي فرهنگي) است كه در يك اقتصاد فقرزده و فاسد اين رفتارها كمتر صورت مي‌گيرد.
.0مشخصا چند سال است كه عليه ايران تحريم اعمال مي‌شود؟ حتي پيش از انقلاب.
كشور ما شايد سهم زيادي در استفاده از تحريم عليه كشورهاي ديگر در چالش‌هاي تاريخي دارد. مانند خيزش تنباكو، تحريم خريد قند و شكر از روسيه در زمان جنبش مشروطيت، تحريم خريد كالا‌هاي ساخت انگليس در زمان جنبش ملي كردن نفت. همان‌طور هم ما نمونه‌هايي از تحريم شدن از سوي ديگران داشته‌ايم؛ مانند تحريم صادرات نفت از سوي انگليس در جنبش ملي شدن نفت، محدود كردن توان ما براي گرفتن وام از بانك جهاني از سوي آمريكا در همان دوره، بلوكه كردن ذخيره طلاي ايران از سوي شوروي، در اختيار قرار ندادن تكنولوژي ذوب فلزات و توليد برق هسته‌اي از سوي آمريكا و انگليس، تحريم شدن از سوي آمريكا پس از اشغال سفارت اين كشور در 1981 و آخرين فصل تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران. تحريم‌هايي به دليل پروژه اتمي كه كاستي‌هايي در مديريت بخشي از اين برنامه، اعمال تحريم‌هاي جديد را آسان كرد.
.1و به‌طور مشخص نتيجه اين تحريم‌ها چه بوده؟
افزايش چشمگير هزينه. تحريم‌ها باعث شده پروژه‌هاي صنعتي، امكان دستيابي به بهترين تكنولوژي روز را نيابند و از دانش‌هاي قديمي‌تر كه بازدهي‌اش پايين است استفاده شود. تاثير ديگر اين تحريم‌ها از دست دادن فرصت‌هاي كم‌نظير براي جهش در صنايع حساس و تبديل اقتصاد ايران به اقتصاد پيشرو در آسيا و به‌خصوص در پتروشيمي است. از سوي ديگر چانه‌زني براي دفاع از قرارداد قانوني و داشتن سهم ۵۰-۵۰ در درياي خزر، حضور در بازنويسي آينده سياسي جغرافياي منطقه و تبديل ايران به اقتصادي شكوفا را دچار مشكل كرده است.
.0 با توجه به اينكه شما مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا هستيد، مايلم برآورد 1+5 و اتحاديه اروپا را از اعمال تحريم‌هاي مختلف عليه جمهوري اسلامي در طول اين سال‌ها بدانم. منظورم ديدگاه‌هاي آماري است و نه صرفا حدسيات؟
ارزيابي‌هاي اقتصادي سازمان‌ها و نهاد‌هاي فرا كشوري در غرب براساس مدل‌هاي رياضي‌اي است كه براي درك تاثير تحريم براقتصاد كشوري كه مورد تحريم قرار گرفته شبيه‌سازي شده است. البته اين تخمين‌ها داراي اشتباه‌هايي هم بوده و هست اما همواره كوشش شده مدل‌هاي اقتصاد رياضي بهتري ساخته شوند و شبيه‌سازي‌ها به واقعيت نزديك‌تر باشند. در اتحاديه هم از اين مدل برپايه پژوهش‌هاي كارشناسان استفاده مي‌شود. براي نمونه زماني كه قرار است فصل جديدي از تحريم تدوين شود خط زماني اثر آن، در يك بازه سه، شش يا ۱۲ ماهه و حتي دو ساله مورد پيش‌بيني قرار مي‌گيرد. اين روش در بانك جهاني و صندوق پول هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بعد هم درصد تغيير و تاثير تحريم در آن بازه زماني برشاخص‌هاي اساسي اقتصاد، توليد، سرمايه‌گذاري، تورم، اشتغال و تجارت خارجي اندازه‌گيري مي‌شوند. سپس سناريوي پاسخ‌هاي ممكن و اينكه هر نوع پاسخ چقدر مي‌تواند نتيجه از قبل پيش‌بيني شده و تخمين‌زده شده را تغيير دهد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد، هرچند در مواردي هم برخي تخمين‌ها درست از آب در نيامده‌اند.
.1 مكانيسم تعيين تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي چيست؟ منظورم يك فرآيند كامل است از اينكه چه نوع تحريم‌هايي و چگونه اعمال مي‌شود؟
مكانيسم تعيين نوع تحريم‌ها براساس اين است كه چه محدوديت‌هايي مي‌تواند بيشترين اثر را در كاستن توان مالي ايران براي پيش‌برد آنچه غرب خطر نظامي كردن پروژه اتمي مي‌داند، داشته باشد. در اين چارچوب، نهاد‌ها و شركت‌هايي كه در اين پروژه نقش بنياديني در تامين منابع پولي، خريد نرم‌افزار و سخت‌افزار‌هايي كه در برنامه هسته‌ای ایران كاربرد دارند و كالا‌هايي كه استفاده دوگانه نظامي و غيرنظامي دارند، برمبناي اهميت عوامل و كالا‌ها در سرعت‌بخشي به اين پروژه يا گسترش آن مورد ارزيابي مديران تحريم قرار مي‌گيرد و توجه مي‌شود به اينكه چه محدوديت‌هاي تجاري و مالي‌ای بيشترين اثر‌گذاري را در كمترين زمان ايجاد مي‌كنند.
تحريم‌هاي ايران از كالا‌هاي حساس شروع شدند. پس از آنكه واسطه‌هاي ديگر براي خريد اين كالا‌ها و تامين آن وارد بازي شدند، شركت‌ها و افراد هم زير ذره‌بين تحريم رفتند. مثلا پس از آنكه سپاه پاسداران به صورت همه‌گير به نفت و گاز وارد شد اين دو صنعت تحريم شدند چون سپاه زير ذره‌بين بود. و بعد هم پس از آنكه فروش‌هاي نفتي و گاز آغاز شد و برخي از خريد‌هاي خارجي ايران آشكار شدند توان پرداخت پول از طريق بستن كانال «سوييفت» كاهش داده شد. در انتخاب تحريم‌ها اثر آنها روي پروژه، كاستن فعاليت‌هاي خطرافزا و در رتبه بعدي اثر آنها روي مردم مورد توجه قرار مي‌گيرد. اين رتبه‌گيري اثر‌هاي تحريم، نمايشگر ارزيابي خطر پروژه اتمي براي آنچه كه اروپا آن را امنيت خود مي‌داند است كه با توجه به تمركز كوشش در توسعه برنامه موشكي و توليد موشك‌هاي دوربرد بيشترين بستر‌سازي را براي گسترش تحريم‌ها ايفا كرد. چون اين‌بار اروپا خطر را روي جغرافياي خود ديد؛ يا دست‌كم توان خطرآفريني را.
.0 آيا هدف‌گذاري مشخصي در مورد اينكه چه نوع تحريمي اعمال شود، صورت مي‌گيرد؟
در فصل‌هاي پيشين تحريم، اتحاديه اروپا در مورد هدف‌يابي و تمركز روي هدف كوشش كرد به نحوي عمل شود كه اثر انساني تحريم‌ها كمتر شود. اما گسترش سهم برخی نهاد‌ها در اقتصاد ايران اين نوع از هدف‌يابي كم اثر شد و فراگيري تصميم‌ها و تاثير‌گذاري بيشتر برمردم افزايش يافت. اما تا آنجا كه من آگاهي دارم، تا الان بيشتر كردن اثر تحريم‌ها روي مردم، سياست اتحاديه اروپا براي اعمال تحريم‌ها نبوده است.
.1 آيا اتاق فكري براي تعيين تحريم‌ها وجود دارد؟
چندين اتاق فكر كه در برخي موارد ممكن است كارشناسي در بيش از يكي از آنها عضو باشد، وجود دارد؛ و در كشور‌هاي كليدي و تاثير‌گذار براتحاديه و پرونده هسته‌اي ايران هم، اتاق فكر‌هاي ديگري وجود دارند.
.0اين اتاق فكرها متشكل از چه كساني است؛ حقيقي يا حقوقي؟
تا آنجا كه من مي‌دانم هر دو؛ كارشناسان اقتصادي در رشته اقتصاد بين‌الملل، تجارت جهاني، سيستم مالي جهاني، كارشناسان مدل‌سازي رياضي در اقتصاد، مديران بانكي سازمان‌هاي فرا كشوري و حقوقدانان عضو اين اتاق‌ها هستند.
.1نزديك به كمتر از شش ماه است كه فصل جديدي از تحريم‌ها شروع شده و تحريم‌ها شدت گرفته‌اند. بحث نفت كه همواره خط قرمز سرمايه‌داران غربي و حكومت‌هايشان بوده هم به ميان آمده. واقعا غرب چقدر به تاثير تحريم‌ها خوش‌بين است؟
همواره درباره اثربخشي تحريم‌هاي اقتصادي ترديد شده است، اما در بازه زماني ۱۲ماه گذشته ترديد‌ها در تاثير تحريم‌ها كم‌رنگ‌تر شده‌اند و يك همگامي جديدي درباره گسترش محدوديت‌ها به وجود آمده در واقع هرگاه در تحريم‌ها همگامي ايجاد شود، اثر آن بيشتر مي‌شود.
.0 الان كه نزديك به شش ماه از تحريم‌هاي جديد گذشته واقعا گزارشي از برآورد تاثير آنها در اتحاديه اروپا وجود دارد؟
چندين ارزيابي از سوي اتاق‌هاي فكر وجود دارند كه به صورت هفتگي بازبيني مي‌شوند؛ اما ارزيابي تاثير تحريم‌ها از دو سال پيش بسيار دقيق‌تر شده است.
.1آيا اساسا نيازي به تجديد نظر در برنامه هسته‌اي ايران هست؟
بله! چون شرايط كنوني ما را از ميز كشور‌هاي مهم جهان مانند غرب، روسيه، چين، كره‌جنوبي، آفريقاي جنوبي، برزيل و عربستان جدا كرده است.
.0 و بازگشت به اين ميز چه مزيت‌هايي دارد؟
مثلا برخي از دشواري‌ها؛ از چالش برسر سه جزيره ايراني بگيريد تا رفتار‌هاي برخي از كشور‌هاي عربي در حوزه‌هاي مشترك انرژي كمتر مي‌شود يا امكان انكار يا كم كردن حقوق ما در درياي خزر نخواهد بود و مشكل‌هاي منطقه‌اي بسيار كم‌هزينه‌تر قابل حل كردن هستند و البته بدون امتيازدهي. جاي ايران در ميز كشورهاي مهم جهان بسيار مهم است؛ بايد بگويم ايران نشان داده كه توان علمي انجام پروژه هسته‌اي را به دست آورده كه اين مهم است.
.1 بگوييد پيش‌بيني غرب از ادامه و سرنوشت برنامه هسته‌اي ايران چيست؟
انتظار غرب اين است كه ايران متوجه نگراني‌هاي غرب و متحدان منطقه‌اي آن باشد و در چارچوب گفت‌وگوهاي بغداد آمادگي خود را براي شفاف‌سازي و پذيرفتن پيشنهاد غرب براي ادامه تحقيقات در بخش انرژي هسته‌اي نشان دهد. در اين چارچوب، همان‌طور كه در هزينه دادن احتمالي سهم ايران بيشتر است در دريافت سود هم سهم ايران بالاتر است. پيش‌بيني درون اتحاديه اين است كه مديريت ايران هوشمندي لازم براي ديدن خطر‌هاي واقعي ادامه بن‌بست موجود را دارد و آگاه است كه روز‌هاي كنوني مهم هستند.
.0 اساسا چرا پرونده هسته‌اي ايران به نتيجه نمي‌رسد؟
اينكه چرا ايران به سود‌هاي ناشي از همكاري با آژانس تا اين زمان خيلي اهميت نداده، يك پاسخ مورد توافق همه نداشته است. عده‌اي از كارشناسان در غرب براين باور هستند كه گروه‌هايي در اين سال‌ها از غيرشفاف شدن اقتصاد و عميق و گسترده‌تر شدن تحريم‌ها سود‌هاي غيرطبيعي بردند كه در ايران آن را رانت‌خواري مي‌گوييم. چالش با آژانس اين دوره را طولاني كرد چون شديد‌تر شدن تحريم‌ها هم نظارت و هم شفافيت در تجارت خارجي ايران را بسيار پايين آورد و باعث ثروت‌اندوزي عده‌اي شد؛ در بيرون هم كساني كه از سيستم سياسي ايران ناراضي هستند گره‌كار را بسته‌تر كردند تا پيشرفتي حاصل نشود كه در نهايت فصل‌هاي بعدي تحريم ممكن شوند.
.1 علايم مشخص تاثير‌گذاري تحريم‌ها براقتصاد ايران را چه مي‌دانيد؟ مثلا افزايش قيمت دلار يا حباب داشتن قيمت طلا و...
من پرصدمه‌ترين اثر تحريم‌ها را محروم شدن صنايع ايران از تكنولوژي پيشرفته روز مي‌دانم كه سبب شده صنعت ما در بعد بهره‌وري نيروي كار رو به جلو نرود و توانش براي رقابت با اقتصاد‌هاي ديگر در بازار‌هاي جهاني كم شود؛ بايد گفت ما از بسياري بازار‌ها حذف شديم. در اين چارچوب، آنچه كه كشور ما در مورد قيمت‌ها و ارزش پول ملي در برابر ارز‌هاي ديگر مي‌بينيم پيامد‌هاي كمتر شدن بنيه صنعتي، پايين رفتن درآمد ارزي از صادرات توليد داخلي و عميق‌تر شدن وابستگي اقتصاد كشور به پول نفت است كه علت همه را در افزايش واردات كالا‌ها مي‌بينيم. اگر صادرات صنعتي كشور ما در اين سال‌ها با مديريت برنامه‌ريزي شده و نظر كارشناسي اقتصاد‌دانان و مديران صنعتي هدايت مي‌شد تا توليد كشور ما براي صادرات بالا برود، امروز نه قيمت دلار و يورو را اين‌طور مي‌ديديم نه اين حباب‌هاي خريد طلا و مسكن را داشتيم. قيمت طلا و دلار انعكاس كوچكي از كم شدن توان صنايع ما براي صادرات است. چشم اميد كشور ما بايد به بازسازي صنعت ملي صادر‌كننده باشد. هرگاه در اين بخش توفيق يابيم قيمت ارز و تقاضا براي طلا پايين مي‌آيد. تحولي كه قبلا در كره‌جنوبي، ژاپن و آلمان و در حال حاضر در مالزي و هند شاهد هستيم. كاري كه تحريم‌ها كردند از يك طرف اين بود كه كاستي توانايي‌هاي موجود را عريان كردند و از سوي ديگر آگاهي عمومي از اين كاستي‌ها نگراني‌ها را افزايش داد؛ باز هم تاكيد مي‌كنم كه راه‌حل اقتصاد كشور ما در افزايش توان صنعت ملي براي صادرات است.
.0 اما تحريم‌هاي وضع شده بيشتر بر زندگي روزمره مردم تاثير گذاشته چراكه با افزايش قيمت دلار، در واقع تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد و معاش شهروندان ايراني است. در واقع بيش از آنكه به دولت فشار بيايد، شهروندان را قرباني مي‌كند و طبقه متوسط و توليدگر ايراني را به ورشكستگي مي‌رساند.
اينكه مي‌گوييد صدمه به اقتصاد و رفاه شهروندان گروه‌هاي بزرگي از جامعه را بسيار فقير‌تر كرده بسيار درست است. حتي ادامه اين روند باعث فقير‌تر شدن شهروندان در ايران و صدمه به جامعه مدني مي‌شود؛ زيرپايه‌هاي اخلاقي ما را سست مي‌كند و رفتار‌ها را ناسالم. ما از يك سو بايد توان خود را به كار بريم كه مديريت سياسي كشور براي مذاكره سازنده انگيزه بيشتري داشته باشد و از سوي ديگر هم اين مسووليت انساني ماست كه به ياري هم برويم و سعي در سالم‌سازي روابط با هم داشته باشيم تا اجازه ندهيم فرصت‌طلبي‌ها ادامه يابند.
.1 واقعا وضع اين تحريم‌ها عليه ايران را عادلانه مي‌دانيد؟
دشوار است كه سختي‌هاي ايجاد شده را، كه در باور من تركيبي از مديريت ناكار‌شناسي و تحريم‌هاي فرا‌گيري كه چند بعدي هم شده‌اند ديد و چشم روي دشواري‌هاي روزانه مردم، تلاش آنها براي بقا و گسترده‌تر شدن محروميت‌ها بست. اين هم نگران‌كننده است هم ناعادلانه. اما آن سو هم نگراني دارد كه اگر ما تعبير تاريكي از آنها بكنيم نگراني براي امنيت منطقه و حتي اروپا است.
.0 غرب دقيقا چه انتظاري از جمهوري اسلامي دارد. ايران كه مي‌گويد به دنبال ساخت بمب اتم نيست و تا حدودي هم اجازه بازرسي مي‌دهد.
اگر رفع نگراني‌هاي آژانس محور كوشش‌هاي ايران باشد بسياري دشواري‌ها از ميان برداشته خواهند شد. اگر آژانس ايران را در آينده نزديك در همكاري صميمي اعلام كند مي‌توان گفت كه بيش از ۷۰درصد توان تحريم‌ها برداشته مي‌شود كه در كمتر از يك سال محدوديت‌هاي اصلي ديگر وجود نخواهند داشت. اما كلمه‌هاي كليدي در اينجا «شفافيت» است و «همكاري همه‌جانبه». گفتار‌هايي هم كه زمان‌هايي منتشر مي‌شود درباره شروط جديد، در واقع باعث ضعيف شدن طرف ايران در مذاكره مي‌شود. اين گفته‌ها اين تصوير را در بيرون ايجاد مي‌كند كه در ايران هر كه شرط خود را دارد و يكرنگي پيام و موضع ايران صدمه مي‌بيند. بايد بدانيم نوع گفتار در چنين گفت‌وگوهايي نيازمند كانال‌هاي رسمي است؛ بايد تاكيد كنم ما الان براي رفع تحريم‌ها بيش از خيلي چيزها به متانت و آرام‌سازي در هر دو سو نياز داريم.
.1 آيا تحريم‌هاي صورت گرفته عليه ايران براقتصاد اروپا و غرب هم تاثير داشته. بالاخره نمي‌شود موقعيت ايران در بازار نفت و انرژي را ناديده گرفت؟
بله! تحريم‌هاي انجام شده روي ايران اثر‌هاي مهمي داشته. البته اين اثر برصنايع غرب، بخش‌هاي ويژه و شركت‌هاي صنعتي تاثير داشته تا بر كل اقتصاد. در تاثير‌گذاري بركل اقتصاد البته بايد يونان، مالت و اتريش را مستثنا كرد. اما بيشترين اثر تحريم ايران بربهاي نفت بوده كه من باور دارم افزايش بهاي بيش از هشت تا 10 دلار در هر بشكه به علت تحريم‌هاست. اما با تاسف بايد بگويم سود اين افزايش بهاي نفت به ايران نرسيده و بيشتر اين سود به جيب كشور‌هاي عربي داراي نفت، روسيه و ونزوئلا رفته است. من ترديد ندارم كه تلاش در جهت جدا كردن ايران از بازار نفت براي جهان هزينه‌افزا خواهد بود و براي برخي اقتصاد‌ها بسيار سنگين تمام مي‌شود.
.0 شركت‌هاي غربي تا چه حد از تحريم ايران و غيرعادي بودن شرايط معامله‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در ايران ناراضي هستند؟
آن واحد‌هاي تجاري-صنعتي‌اي كه پيشينه زيادي در تجارت و همكاري با ايران داشته‌اند از شرايطي كه ايجاد شده صدمه ديده‌اند و با توجه به ركود اقتصادي در بيشتر كشور‌هاي غربي حساسيت‌ها به اين تاثير‌گذاري بيشتر هم شده است. اين شركت‌ها مي‌بينند روابطي كه ايجادش با ايران سال‌ها زمان برده و جايگاهي كه در ايران داشتند و براي پيدا كردن جايگاه‌شان مدت‌ها وقت صرف كرده بودند در مدت كوتاهي به جانشينان چيني و هندي رسيده است و از اين ناراضي هستند.
.1 و اين نگراني‌ها را به اتحاديه اروپا اطلاع داده‌اند؟
تا سال پيش و آغاز آخرين فصل تحريم‌ها ابراز نگراني‌هايي شد، اما الان كم و بيش واقعيت اجرايي شدن تحريم‌ها پذيرفته شده است. اما اين پذيرش واقعيت به اين مفهوم نيست كه نارضايتي نيست؛ هست و شايد بيشتر هم بشود.
.0 سوال مشخصم اين است كه آيا اعلام نارضايتي رسمي‌اي به اتحاديه اروپا كه شما مشاور آن هستيد شده؟
تا جايي كه من مي‌دانم اين نگراني‌ها به صورت غيررسمي منتقل شده‌اند.
.1 و اين اعلام نارضايتي‌ها تا چه حد در سياست‌گذاري‌ها براي تحريم‌هاي احتمالي آينده يا لغو تحريم‌هاي قبلي تاثير‌گذار است؟
در ساليان پيش اين نارضايتي‌ها در سطح اتحاديه پر اثر بودند، اما در ماه‌هاي اخير، هم تعداد ابراز نارضايتي‌ها كاهش يافته و هم توجه به آنها در زمان انتخاب سياست‌هاي تازه توسط اتحاديه كم شده.
.0 و آيا از افزايش تحريم پس از ناموفق بودن نشست بغداد فقط مردم ايران متضرر مي‌شوند يا غرب هم ضرر مي‌كند؟
من باور دارم كه هزينه تحريم‌ها از اين پس براي مردم بيشتر از مديران سياسي خواهد بود؛ بسيار بيشتر. اما در غرب هم با توجه به شرايط بسيار نگران‌كننده اقتصادي در يونان، اسپانيا و ايتاليا افزايش و ادامه تحريم‌هاي ايران امكان بازگشت رشد اقتصادي را كاهش مي‌دهد. تحريم‌ها براي هر دو سو يك بازي بد-بد هستند ولي سهم ايران بيش‌تر است. اما بايد بدانيم برنده‌هاي تحريم ايران كشور‌هايي هستند كه از تحريم استفاده كرده‌اند و بازار خود را در ايران چند برابر كرده‌اند و كالا‌هاي بي‌كيفيت خود را فروخته‌اند و صنايع توليدي ايران را زير فشار قرار داده‌اند. برنده آنها هستند و البته كشور‌هاي كوچك خليج‌فارس كه تحريم ايران بيشتر از همه به سود آنهاست.
.1 ديدگاه ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا پس از بازگشت از نشست فروردين ماه در استانبول نشان از ثمربخش بودن نشست دارد، منظورم اطلاعاتي است كه به شما داده‌اند؟
گفتار‌هاي خصوصي آنان مرا بيش از هر زمان ديگر در اين سال‌ها خوش‌بين كرده كه شايد ما در حال ديدن نقطه‌عطف منحني گفت‌وگوي ايران و 1+5 هستيم؛ البته شايد مقداري از اين خوش‌بيني هم به اين علت باشد كه من فصل‌هاي بعدي تحريم احتمالي را بد مي‌بينم.
.0 مايلم بدانم كه ديدگاه شخصي ديپلمات‌ها پس از بازگشت از استانبول چه بوده؟ نظرهايي كه به شما انتقال دادند و نه تعارف‌هاي ديپلماتيكي كه به رسانه‌ها مي‌گويند؟
آنچه كه شنيده‌ام بازگو‌كننده اين است كه فقط لحن تغيير نكرده بود بلكه جدي گرفتن گفت‌وگو‌ها و مهم دانستن آنها رفتاري است كه آنجا انجام شد كه نشان از جدي گرفتن مذاكرات توسط ايران است؛ اينكه مذاكرات بازي ديپلماتيك نيست و فرصتي براي باز كردن گره‌كور اين بن‌بست است كه مي‌تواند بسيار براي همه هزينه‌افزا باشد و اين برخي از پيش‌پندار‌ها را تغيير داد.
.1 ما دو فرض در رابطه با نشست بغداد داريم. يكي اينكه نتيجه‌اي حاصل نشود و شرايط به همين منوال بماند؛ يعني ادامه تحريم‌ها و سالي يك‌بار مذاكره بي‌فرجام؛ آن وقت تحريم‌ها به چه سمتي مي‌رود؟
باور شخصي من اين است كه اگر در نشست بغداد گام عملي و سريعي براي بيرون رفتن از بن‌بست برداشته نشود، شرايط فعلي هم ادامه نخواهد يافت و تحريم‌هاي بعدي تعيين مي‌شود.
.0 چقدر احتمال مي‌دهيد دولت ايران و اتحاديه اروپا در نشست بغداد به نتيجه برسند؟
من با احتياط خوش‌بين هستم كه تهران از «كليد»ي براي باز كردن اين بن‌بست استفاده كند و شيطنت‌هاي درون و بيرون سبب شكست كوشش هر دو سو نشوند.
.1آيا قرار است اتفاق فوق‌العاده‌اي در بغداد بيفتد؟
همه دستاورد‌هاي بغداد اكنون در سبد ايران هستند؛ اما اينكه چه اتفاقي در بغداد مي‌افتد بيشتر به اينكه ايران چه اندازه آمادگي نشان دهد براي پيشبرد مذاكره‌ها و تا چه حد براي اين نشست سرمايه‌گذاري مي‌كند بستگي دارد.
.0 حالا به فرض اينكه دولت ايران و اتحاديه اروپا در نشست بغداد به نتيجه برسند. آن وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟
آن وقت بغداد فصل نخست باز كردن گره كور اين چالش خواهد بود و در آنجا جزييات همكاري با آژانس مطرح مي‌شود. در آن زمان، اگر ارزيابي‌ها مثبت باشد، گام‌هاي بعدي اتحاديه اروپا براي نشان دادن پاسخ‌گويي مثبت به گام‌هاي برداشته شده از سوي ايران برداشته مي‌شود. بايد بدانيم در مراحل نخست اين گفت‌وگو‌ها همه چيز بسيارشكننده است و فشار‌هايي هم از بيرون اعمال مي‌شود تا توفيقي در مذاكرات ايران و 1+5 حاصل نشود. اما اين مصمم بودن ايران است كه مي‌تواند در اين شرايط دشوار كار را پيش ببرد. باز برخطر شيطنت‌هاي احتمالي كه ممكن است براي به نتيجه نرسيدن مذاكره‌ها اتفاق بيفتد، تاكيد مي‌كنم.
.1آيا تحريم‌ها برداشته مي‌شوند؟
اگر رويكرد طرفين در بغداد مثبت و گام‌هاي برداشته شده پايدار باشد ، بستر‌ها براي حذف برخي از تحريم‌ها فراهم مي‌شود؛ البته بايد گفت اين امر دشوار اما كاملا ممكن است. يادمان باشد كه ما مي‌خواهيم يك بازي باخت-باخت را كه سال‌ها طول كشيده به سمت دوگانه برد-برد ببريم اما با بدبيني‌اي كه در فضاي گفتارهاي بسيار هزينه‌سازي كه هم در ايران و هم در غرب و كشور‌هاي منطقه بيان شده. البته برخي از اينكه تحريم‌ها پايان گيرد، انزواي ايران تمام شود و ايران سر ميز كشورهاي كليدي جهان بنشيند ناخرسند هستند؛ اما من مي‌توانم ببينم در صورت موفقيت مذاكرات سه تا پنج سال ديگر اين اتفاق بيفتد.
.0 و چقدر زمان مي‌برد تا تحريم‌ها برداشته شود و وضعيت به حالت عادي برگردد؟
در شرايط مثبت و شفاف، برداشتن تحريم‌ها نبايد بيش از يك سال زمان ببرد حتي با هزينه‌سازي برخي از بازيكنان منطقه. اما برگشت به وضعيت عادي يعني اقتصاد شكوفا بخشي از دشواري اقتصاد ماست. براي برگرداندن وضعيت اقتصاد به حالت عادي بايد بخشي از شركت‌هايي كه در اختيار برخي نهادها قرار گرفته به بخش خصوصي واگذار شود. از سوي ديگر بايد كشورهايي مانند ژاپن، سوئد، اتريش و آلمان براي سرمايه‌گذاري در صنايع استراتژيك ما جذب شوند. همچنين بايد در چند سال واحد‌هاي توليدي كه صادركننده‌هاي قوي هستند و تراز استفاده ارزي آنها مثبت است با بخشودگي مالياتي مواجه شوند تا ارز بيشتري به كشور وارد كنند.
.1مشخصا در چه بازه زماني خاصي اين اتفاق مي‌افتد؟
با استفاده از كارشناسان اقتصادي درون ايران، مي‌توان باور كرد كه ما ظرف سه تا چهار سال به رشد صنعتي بالاي شش درصد برسيم و بيكاري بيش از يك‌سوم كم شود؛ كه اين پيروزي بزرگي براي اقتصاد ايران خواهد بود.
.0 منظورم شيب برداشتن تحريم‌هاست؛ چقدر اين شيب تند خواهد بود؟
در ماه‌هاي نخست پس از موفقيت مذاكره‌ها اين شيب ملايم خواهد بود. پس از مدتي كه شفاف‌سازي باور شد و هزينه‌سازان هم كم‌اعتبار شدند، برداشتن تحريم‌ها شتاب خواهد گرفت و ما حتي شاهد مسابقه براي بازگشت به تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران خواهيم بود. فراموش نكنيم كه درباره يكي از 15سرزمين ثروتمند از نظر منابع صحبت مي‌كنيم با مردمي بسيار توانمند و دوستدار پيشرفت.
.1آيا در مجموعه اتحاديه اروپا و 1+5 فكر مشخصي براي روزهايي كه قرار است تحريم‌ها برداشته شوند، شده؟
در سطح تمامي اتحاديه من نمي‌دانم، اما در چند كشور كليدي شركت‌هايي كه روابط طولاني با ايران داشته‌اند برنامه‌هاي خوبي طراحي كرده‌اند براي اينكه يك ماه، سه ماه و يك سال پس از بازگشت به ايران چه كار كنند. فراموش نكنيم كه برنامه‌ريزي اقتصادي براي آينده و مديريت آن يكي از پيش‌نياز‌هاي توفيق در دنياي صنعتي غرب، ژاپن و جهان صنعتي است.
.0 منظورم يك سناريوي خاص و از پيش تعيين‌شده براي چگونگي برداشتن تحريم‌هاست؟
اين سناريوها بيشتر در سطح كشور‌ها آماده شده با تمركز برصنعت.
.1چه كساني بيشتر مايلند تحريم‌ها عليه ايران زود‌تر پايان گيرد؟ مردم اروپا، آمريكا، سرمايه‌گذار‌ها يا سياستمداران.
بيشترين كوشش براي كم كردن و برداشتن تحريم‌ها از سوي جوانان غرب، فعالان دانشجويي و دانشگاهي و صاحبان صنايع و در رتبه بعد سياستمداران ميانه‌رو و صلح‌دوست و حتي در ميان نظامي‌هاي با تجربه جنگي انجام مي‌شود.
.0 و چه گروهي از ديپلمات‌ها موافق پايان تحريم هستند و چه گروه‌هايي نه؟
بيشترين تمايل براي برداشتن تحريم‌ها از سوي كشورهايي است كه روابط اخير تجاري آنها با ايران بسيار سودبخش بوده و تاكنون زياد هم با تحريم همراهي نداشته‌اند. از سوي ديگر كمترين تمايل براي برداشتن تحريم‌ها از طرف دو گروه كاملا جدا از هم است. نخست گروهي كه همواره خواستار استفاده از ابزار سخت در مورد ايران بوده‌اند كه تحريم‌ها را پذيرفتند تا نشان دهند اين راه جواب نمي‌دهد و بايد به فصل بعدي رفت؛ چون خواستار كنترل استراتژيك منطقه هستند يا زير فشار متحدان‌شان در منطقه خليج‌فارس. گروه دوم هم آنهايي هستند كه همواره باور داشته‌اند ابزار محدود‌كننده بايد همراه با تشويق باشد تا اثرساز و معتبر شود. اين گروه تحريم‌ها را مي‌خواهند چون نگران تركيب برنامه موشكي فراقاره‌اي و پروژه اتمي ايران هستند. اين نگراني براي اين گروه واقعي است اما اين ديپلمات‌ها به صورت بالقوه خواستار رفتار سخت با ايران نيستند و اگر شفافيت ايجاد شود، ارزيابي آنها متفاوت مي‌شود.
.1كارشناسان اتحاديه اروپا و مشاوران اين اتحاديه خواستار رساندن ايران در پرونده هسته‌اي به چه نقطه‌اي هستند تا تحريم‌ها پايان گيرد؟
مشاوران صداي اتحاديه نيستند؛ كانال‌هاي رسمي اجرايي صداي اتحاديه و حامل پيام‌هاي آن هستند.
.0 درباره تاثير تحريم نفت ايران برقيمت اين كالا در بازار جهاني ارزيابي‌هاي متفاوتي وجود دارد. به نظر شما پس از عملي شدن احتمالي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا آيا بايد شاهد يك شوك شديدتر از زمان اعلام تحريم‌ها در قيمت نفت باشيم؟
اين به شرايط بازار به‌ويژه ميزان عرضه نفت ميان «سولفور» كه جانشين نفت ايران است، بستگي دارد. اما من دور از انتظار مي‌بينم كه يك جهش بالاي ۱۵درصد نداشته باشيم و شايد حتي جهشي تا سقف ۳۵درصد. با توجه به شكننده بودن اقتصاد جهان حتي اقتصاد‌هاي چين و هند، مي‌توان گفت هرگاه بهاي نفت براي شش ماه در اين قيمت بماند متوسط رشد جهاني حدود نيم درصد پايين مي‌آيد. اما از اين اتفاق كشور‌هايي مثل عربستان، كويت و روسيه بسيار سود خواهند برد و نه ايران.
.1آيا واقعا غرب جرات عملي كردن تحريم نفت ايران را دارد؟ منظورم از بعد اقتصادي است؟
در سطح اتحاديه اروپا، كانادا، آمريكا و استراليا يك هم‌گامي كم‌سابقه‌اي در مورد تحريم ايران ايجاد شده كه حتي در ماجراي مقابله با اشغال افغانستان از سوي شوروي ايجاد نشده بود. مي‌توان گفت كه تمامي كشور‌هاي كليدي پذيرفته‌اند هزينه تحريم‌ها را تا به آخر بردن اين چالش حتي اگر مذاكرات بسيار زود به پاسخ مثبت نرسد، بپردازند. البته باز هم مي‌گويم برخي هم هستند كه مي‌خواهند مذاكرات به پاسخ مشخصي نرسد.
.0 دولت ايران اما گفته كه تحريم‌ها را دور مي‌زند. نظر شما در اين مورد چيست؟
موضوع دور زدن تحريم تا حدود يك سال پيش شدني بود اما از يك سال پيش كمتر اين اتفاق مي‌افتد. چون براي تحريم‌شكني به همكار غيرايراني به‌عنوان واسطه نياز است. دور زدن يعني اينكه شما مسير مستقيمي كه كوتاه‌ترين است را نمي‌رويد. مثلا اگر مي‌خواهيد از تهران به كرمانشاه برويد به جاي رفتن به همدان و از همدان به كرمانشاه، ابتدا به قزوين و بعد به زنجان و از آنجا به تبريز و مهاباد و سنندج و بعد به كرمانشاه برويد و در پايان هم خوشحال باشيد كه چون با فرماندار همدان اختلاف داريد اين شهر را دور زديد. اما اين هزينه اضافي، استهلاك سرمايه، هدر شدن زمان در رسيدن به مقصد و بعد دستمزد اضافه به راننده‌اي كه مي‌گويد فقط او راه را بلد است را نمي‌شود ناديده گرفت. اينكه سه تا پنج واسطه دستمزد‌هاي هنگفت بگيرند كالا دير‌تر و با كيفيت پايين‌تر به داخل برسد و شهروند بهاي بالا بدهد نمي‌تواند براي مردم و سيستم خوشايند باشد. اينكه ما خشنود باشيم كه تحريم‌ها را مي‌توانيم اين‌گونه دور بزنيم دورانديشي نيست. ما بايد ببينيم آيا هزينه‌اي كه داده‌ايم و مي‌دهيم، توجيه اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد. اگر هزينه بيش از سود باشد پس استراتژي ما نياز به بازنگري و بازنويسي دارد.
.1شايد بد نباشد تحريم‌ها را از اين سو نيز نگاه كنيم. افزايش قيمت نفت ايران تا 126 دلار با توجه به صادرات روزانه حدود دو‌ميليون بشكه نفت درآمد زيادي نصيب دولت مي‌كند كه مي‌تواند بسياري از تحريم‌ها را با آن دور بزند.
متاسفانه ايران از افزايش بهاي نفت كمتر بهره برده است. محدوديت‌هاي هزينه بيمه و تخفيف‌هاي خواسته شده خريداران نفت از ايران بالا رفته و به همان اندازه بركم شدن درآمد نفتي اثر گذشته است. بايد گفت از آفريقاي جنوبي تا ژاپن و چين خريد‌هاي نفت از ايران پايين آمده‌اند و تخفيف‌هاي درخواستي از سوي باقيمانده خريداران هم بالا رفته‌اند. از هر سو ما هزينه بيشتري مي‌دهيم كه در نهايت اين سرمايه مردم و به‌ويژه نسل‌هاي هنوز به دنيا نيامده است كه كمتر مي‌شود.
.0 صحبت از تحريم احتمالي نفتي ايران در حالي است كه مدام عربستان از تامين بازار مي‌گويد. اما در رابطه با جايگزيني نفت ايران توسط عربستان بايد گفت اين كشور در ماجراي ليبي هم گفته بود كه كمبود نفت در بازار جهاني را جبران مي‌كند اما در عمل نتوانست اين كار را انجام دهد. افزايش اخير قيمت نفت از 110 دلار به حدود 120 دلار هم ناشي از همين ناتواني و ترديد نسبت به توانايي عربستان و ساير كشورهاي نفت‌خيز براي جايگزيني نفت ايران بود.
برخي زمان‌ها پيام‌هايي كه عربستاني‌ها در مورد افزايش توليد و صادرات داده‌اند با رفتارشان در عمل يكي نبوده است. شايد دادن اين پيام‌ها براي خوشايند متحدان اين كشور است كه همواره نگران توانايي بي‌همتاي عربستان براي اثر‌گذاري در صادرات نفت هستند. در عمل، عربستان بي‌صدا اجازه داده كه بهاي نفت بالا برود و توليدش را آنقدر كه وعده داده بالا نبرده تا هم درآمد آن از صدور هر بشكه نفت بالاتر رود و هم نارضايتي غرب از كشور زير تحريم افزايش يابد. اين مي‌تواند براي ايران هزينه‌هاي سنگيني ايجاد كند. مشخص است خواست عربستان در اين مورد چه مي‌تواند باشد؛ اينكه ما بر سر ميز كشورهاي كليدي ننشينيم. پيداست فروش نفت از طريق كشور‌هاي ديگر بسيار دشوار خواهد بود؛ هم براي ريسكي كه واسطه‌ها بايد بپذيرند براي اين كار و هم براي دستمزدي كه ايران بايد بدهد و هم اينكه تردد نفتكش‌ها در اين شرايط آسان نيست.
.1چقدر موافقيد كه كشورهاي عرب جنوب خليج‌پارس در ايران هراسي‌ها نقش دارند؛ آيا قايل به وجود اين پروژه هستيد؟
هرگاه نشريات اين كشور‌ها را در مورد ايران مي‌خوانيم، گفتار مقامات نيمه‌ارشد آنها در نشست‌هاي نيمه رسمي حول اين محور است كه تصوير بسيار نگران‌كننده‌اي از ايران ترسيم ‌كنند تا با انزواي ما و اعتماد نداشتن غرب، ميدان را براي هرگونه تخريب و خطرافكني روي ايران ممكن كنند. ايران نياز دارد به خانواده جهاني باز گردد و با ايجاد اعتماد جاي راستين خود را به عنوان مهم‌ترين كشور خليج‌فارس و كرانه درياي خزر به دست آورد؛ اين بسيار ممكن و دست‌يافتني است. صداي ما چه دوست داشته باشيم چه نه در جامعه جهاني بسيار كم‌رنگ شده و شايد بتوان گفت در هلهله اين شيطنت‌ها گم شده است.
.0 به نظر، رفتن غرب از بازار ايران فقط ميدان را براي چين و تا حدودي تركيه و بعد هم روسيه باز كرده است. آيا در اتحاديه اروپا افرادي و كارشناساني هستند كه قايل به بازسازي مناسبات و روابط اقتصادي با ايران باشند و بخواهند از اين راه ايران را به سمت همراهي بيشتر با جامعه جهاني ببرند؟
بله، هستند.
.1با توجه به اينكه شما در زمينه بانك‌داري روسيه هم مشاور بوديد آيا اساسا روسيه شريك به‌صرفه‌اي براي اقتصاد ايران هست؟
روس‌ها همسايه بسيار مهمي براي ايران هستند. در درياي خزر كم‌و‌بيش روس‌ها توانسته‌اند به هدف‌هاي خود برسند و به واسطه پروژه بوشهر و چند مورد حساس ديگر روابط مهمي ايجاد شده است. اما اين باور شخصي من است كه روس‌ها شرايط ايده‌آل را آن مي‌بينند كه ايران همواره نيمه منزوي بماند تا براي جلوگيري از انزواي بيشتر به آنها نياز داشته باشد. اين در را براي امتيازگيري بيشتر روس‌ها از ايران باز مي‌كند. اين پديده فقط روسي نيست، در مواردي تركيه و امارات هم اينچنين هستند. مثلا در غرب هم اين تمايل وجود دارد كه كشور‌هاي مهم در جهان نيازمند به استفاده از نفوذ آمريكا، انگليس يا فرانسه باشند.
اما هرگاه به منافع اقتصادي دو كشور نگاه كنيم، تفاوت‌ها و در چند مورد ناهمسويی‌هايي است كه مي‌تواند با افزايش نفوذ اقتصادي روسيه در ايران صدمه جدي به رشد اقتصاد و منافع انرژي كشور ما بزند. پيش‌پندار من برخي از امتياز‌هايي هستند كه در اين سال‌ها روس‌ها از ايران گرفته‌اند. در پروژه بوشهر هم مي‌بينيم كه اين‌طور است و حتي در داستان فروش موشك‌ها هم رگه‌هايي از اين رفتار را مي‌بينيم. اما باز يادآوري مي‌كنم كه اين پديده‌اي روسي نيست؛ طبيعت رابطه بين دو كشور است كه يكي به ديگري زياده متكي مي‌شود.
.0 چرا تحريم نفت ايران با شش ماه فرجه اتفاق مي‌افتد؟
تا هم فرصت ارزيابي شرايط در آينده براي مديران ايران وجود داشته باشد و هم مديران تحريم‌ها از ميزان تمايل ايران براي مذاكره شفاف ارزيابي پيدا كنند.
.1اما شايد چون تحريم نفت خيلي قابل اجرا نيست چراكه شاهديم تعدادي از كشور‌ها از اين قاعده مستثنا شدند؟
ايران براي برخي از كشورهاي اتحاديه اروپا يكي از مهم‌ترين منابع انرژي است و براساس ارزيابي‌ها اگر ارتباط نفتي اين كشورها با ايران يك‌باره پاره شود، بسيار صدمه مي‌بينند.
.0 در مورد مساله هسته‌اي ايران كه بحث مي‌شود قدرت‌هاي بزرگ مخالف فعاليت هسته‌اي هستند در حالي كه در كنار ما پاكستان و هند هم فعاليت دارند؟ چرا كارشناسان اتحاديه اروپا در زمينه كشور‌هاي اتمي ديگر كه واضح و مبرهن بمب دارند سخت‌گيري نمي‌كنند؟
چون اتمي شدن هند در تضاد با ملاحظات امنيتي غرب نبوده چراكه وزنه‌اي در برابر چين ايجاد شده است. پاكستان هم به دليل داشتن روابط ويژه با آمريكا و عربستان با وجود نگراني هند، از غرب كارت سبز گرفت. اما در هيچ‌يك از اين نمونه‌ها، حتي يك‌بار هم مقامات اين كشور‌ها غرب را تهديد كلامي نكرده‌اند و صحبت از نظم نوين جهاني به ميان نياورده‌اند. گرچه هند به آرامي در كنار برزيل، آفريقاي جنوبي، كره‌جنوبي و چين در حال اتمي شدن است.
در سوي ديگر ايران هنوز مانند آنان اتمي نشده كه هيچ، مداركي هم تا اين زمان من نشنيده يا نديده‌ام كه از نظامي شدن برنامه هسته‌اي وجود داشته باشد، بار‌ها و بار‌ها گفتار تهاجمي عليه غرب و متحدان استراتژيك آن داشته است. دشوار نيست ببينيم چرا ايران سرخط نگراني‌ها شده؛ نگراني‌اي كه به باور من قابل پيشگيري بوده و هست.
.1الان دقيقا در چه مرحله‌اي از تحريم قرار داريم. مرحله چندم؟ مراحل قبلي چه بوده و مراحل بعدي احتمالي چيست؟
تمامي پروژه‌هاي انرژي ما كه شريك غربي، ژاپني و كره‌جنوبي داشته‌اند لغو شده‌اند و پس رفته‌اند. سيستم بانكي ايران از سيستم بانكي جهاني و سوئيفت جدا شده است. چين، ژاپن، اتحاديه، هند و حتي تركيه خريد نفت خود را از ايران كم كرده‌اند. ميزان نفت ذخيره ناخواسته كه نفت قابل صادرات است بالا رفته و ايران از تانكر‌ها به عنوان انبار نفت استفاده مي‌كند. توليد صنعتي بسيار پايين آمده و ما كاملا به بازار بدون رقيب براي كالا‌هاي چيني، هندي و مالزي تبديل شده‌ايم. ايران به عنوان يكي از توانمند‌ترين نيرو‌هاي جوان در جهان و يكي از ثروتمند‌ترين منابع زيرزميني امسال به گفته بانك جهاني و صندوق پول رشدي نزديك به صفر درصد داشته.
مراحل بعدي تحريم شديد‌تر شدن محدوديت‌ها براي فروش نفت و گاز و انتقال آن خواهد بود و شايد رديابي حساب‌هاي ايران در شرق و بستن آنها، البته اگر زمينه حقوقي داشته باشند.
.0 نشست اخير استانبول كه پس از يك فصل سخت تحريم و وعده براي تحريم‌هاي شديد‌تر در آينده برگزار شد را موفق مي‌دانيد؟
در ديد من اين نشست گامي به پيش بود به جاي در جا زدن يا حتي پس رفتن. تيم ايراني گفتار جدي‌ و جديدي در اين دور از مذاكره‌ها آغاز كرد كه خصوصا بدبيني‌ها و ناباوري‌ها در مورد صميمي بودن گفتار ايران را دست‌كم زياد نكرد و در موارد مهمي ارزيابي سوي ديگر را مثبت‌ كرد؛ در اين چارچوب من نشست استانبول را مثبت مي‌دانم. بايد بگويم انتظار هيچ‌يك از دو سو اين نبود كه در يك نشست چالشي در مورد پرونده‌اي كه چند سال طول كشيد به اينجا برسند كه يك‌شبه از بن‌بست بيرون بيايند. اما هر دو سو در استانبول نشان دادند كه حاضرند براي بيرون رفتن از اين بن‌بست هم جهت شوند. اين در ديد من براي هر دو طرف مذاكره يك موفقيت كوچك بود اما نشست استانبول يك نقطه‌عطف است چون پس از سال‌ها منفي بودن به روي بخش مثبت منحني گفت‌وگو رفتيم و اين از نظر كيفي گام مهمي است.
.1نظر خانم اشتون در مورد نشست استانبول چه بود؟ منظورم نظري است كه به شما يا ساير كارشناسان براي برنامه‌ريزي‌هاي آينده گفته باشند؟
آنطور كه شنيده‌ام ايشان ارزيابي مثبتي از نشست استانبول و برخورد تيم ايران داشتند. اما برنامه‌ريزي براي آينده در بخش اقتصاد در چند گروه و بخش انجام مي‌شوند و يك مقام مشخص تصميم‌گيرنده نيست.
.0 مايلم جو كنوني اتحاديه اروپا در مورد نشست بغداد را برايمان توضيح دهيد؟ با توجه به اينكه زماني كمتر از دو هفته به اين نشست باقي مانده است.
مي‌توان گفت كه يك تغيير تدريجي براي گفت‌وگو‌هاي جدي‌تر با ايران و بررسي كردن خواست‌هاي منطقي ايران ممكن شده است. در واقع اينكه رفتار‌ها در نشست تركيه جدي‌تر و كمتر شعارگونه بود با پاسخ مثبتي از سوي اتحاديه مواجه شده است. انتظار‌ها بالا نيستند چون چند سال طول كشيده تا اين گره به اينجا برسد ولي يك خوش‌بيني كوچك و محتاطانه در حال جان گرفتن است.
.1موضع 1+5 را كشور به كشور در مورد ايران و نشست استانبول و در نهايت نشست بغداد برايمان شرح دهيد؟
اين توضيح براي من بسيار دشوار است چون در رده‌اي نيستم كه اين موضع‌ها را كشور به كشور بدانم. اما در سطح بريتانيا، آلمان و آمريكا پس از نشست اخير استانبول حتما بدبيني‌ها بيشتر نشده و صحبت رو در رويي هم آنقدر كه برآن تاكيد مي‌شد، وجود ندارد.
.0 در ايران برخي از رسانه‌ها از احتمال توافق در نشست بغداد مي‌گويند و از بين رفتن تحريم‌ها. بازار هم واكنش اوليه مناسبي به نشست استانبول نشان داد. به نظر شما پيش‌بيني اين رسانه‌ها درست است؟
بايد بگويم كه نتيجه مذاكره‌هاي بغداد همه‌جوره به آمادگي ايران براي باز كردن اين گره‌كور بستگي دارد. اين را هم مناسب نمي‌بينم كه با گفتن اينكه از پيش در مورد جزييات نشست بغداد توافق شده اين نشست را كوچك كنيم؛ چراكه سطح بغداد به يك نشست تشريفاتي ديپلماتيك پايين مي‌آيد و بازدهي اين مذاكره بسيار صدمه مي‌خورد. من نگرانم كه برخي از اين گفته‌ها ما را از دستيابي به يك نتيجه مثبت براي كشورمان دور كنند تا باز به فضاي بحران برگرديم كه اين بار بسيار جدي‌تر است. متانت رسانه‌ها هم اينجا مهم است كه جو‌سازي و كوچك كردن تلاش در بغداد اين فرصت مهم را از دسترس ايران دور نكند. همين عكس‌العمل بازار و اينكه اميد‌ها كم شدند و بازار باز به جاي اول برگشت نشان اين است كه اميد دادن بدون پايه مي‌تواند ما را از دستيابي به پايان خوب دور كند.
.1به نظر شما در صورت توافق در بغداد قيمت دلار پايين مي‌آيد؟
كاهش قيمت دلار در صورت موفقيت‌آميز بودن نشست بغداد انتظار من هم هست، چون در اين مدت دلار دماسنج بحران اقتصادي بوده و به نوعي نشان‌دهنده شدت تحريم‌ها.
.0 تيم 1+5 دقيقا دنبال اين است كه در بغداد چه چيزي از زبان تيم ايران بشنود؟
عرضه برنامه دقيق با خط زماني مشخص براي باز كردن درها به روي آژانس از سوي ايران و برطرف كردن برخي نگراني‌هايي كه آژانس درباره بعضي از فعاليت‌هاي ايران داشته و دسترسي به سايت‌هاي اشاره شده. به نظر من تمامي اينها انجام‌شان براي ايران كم هزينه است. البته باز هشدار مي‌دهم كه تخريب‌هايي از بيرون هست تا اين پيشرفت در مذاكره بغداد حاصل نشود؛ اما اميدم اين است كه اين بار متانت و خرد بيشتري برمذاكرات حاكم شوند.
.1باز هم اين سوال را مطرح مي‌كنم كه آيا قرار است در بغداد معجزه‌اي اتفاق بيفتد؟
انتظار معجزه از نشست بغداد نداشته باشيم بهتر است؛ كه هم در صورت به وجود آمدن مشكل نااميد نمي‌شويم و هم كوشش خود براي دور كردن خطرها را بيشتر مي‌كنيم. اگر نتيجه بغداد مثبت بود آن زمان اين را دستاورد اين كوشش‌ها مي‌بينيم و اعتماد به نفس ملي‌مان بالا مي‌رود و اگر دستاورد‌ها كم هم باشند نااميد نمي‌شويم. چون در فصل تغيير از بدبيني به فصل همكاري هستيم برداشتن گام‌هايمان كمي طول مي‌كشد، ولي مهم اين است كه اين گام‌ها مثبت هستند. بايد توجه كرد در مسير درست پرونده ايران و رفع تحريم‌ها گام‌هاي نخست حتما كوچك‌تر از انتظارات ما خواهند بود. تمامي كوشش‌ها را بايد انجام دهيم كه خطر‌ها را از كشور دور كنيم. اين را هم در ياد داشته باشيم كه اين نشست پيش نتيجه و دستاورد كوشش‌هاي افرادي است كه دل‌نگران، خواستار بازگشت روابط سازنده، دستيابي ايران و مردم ايران به فرصت‌هاي خوب براي پيشرفت و ترقي كشور ما هستند و كم رنگ كردن خطر‌هايي كه شيطنت‌هاي برخي از همسايگان ايجاد كرده‌اند و باعث شده ايران زير فشار‌هاي گوناگون قرار گيرد. اين افراد در داخل ايران و در بيرون هم نگران سناريوي تخريبي در مورد نشست بغداد هستند. اگر هم معجزه‌اي در بغداد رخ دهد به دليل اميد داشتن به پيروزي خرد است و اينكه در لحظه حساس دست‌هاي ياري‌ به هم پيوند بخورند كه گفت‌وگو‌ها سازنده و به دور از جنجال و تنش‌سازي برگزار شود. اين نوع از مذاكره دستاورد بسيار بزرگ نشست استانبول بود كه نياز داريم با كوشش بيشتر آن را در بغداد به ثمر بنشانيم.
.0 اگر از معجزه بگذريم آيا مردم ايران مي‌توانند به بهبود وضعيت اقتصادي پس از نشست بغداد خوش‌بين باشند؟
باور من اين است كه بازگشت ايران به تجارت جهاني بدون مانع و دستيابي به تكنولوژي پيشرو در صنعت‌هاي مهم، فرصت‌هاي خوبي براي توليد، اشتغال و افزايش بازدهي و بالا بردن درآمد‌هاي شهروندان در دسترس ما مي‌گذارند. البته نياز است كه انحصار‌سازي اين سال‌ها را هم مديريت كنيم. براي تشويق رشد بخش خصوصي واقعي كه هم سرمايه‌گذاري كند هم ايجاد اشتغال، هم رقابت باشد و هم ماليات بدهد. البته اينها يك‌شبه انجام نخواهند شد ولي هم نيروي انساني آن را داريم هم كارشناس‌هاي خوب و شايسته و هم توان وصل شدن به اقتصاد جهان بدون مانع و هم فرصت بهره‌گيري از اين نيرو‌هاي سازنده. مي‌توان در يك دهه جهش اقتصادي در ايران ايجاد كرد كه تمامي همسايه‌هاي ايران با شگفتي به روش كشور ما چشم داشته باشند؛ اين كاملا ممكن است. پس مي‌توان كاملا به بهبود وضعيت اقتصادي پس از نشست مثبت بغداد خوش‌بين بود.






اطلاعیه روابط‌عمومی سپاه علیه رسانه‌های خودی

روابط عمومی سپاه پاسداران خبر «خبرگزاری فارس» و سایت «جوان آنلاین» وابسته به بنیاد تعاون این نیرو مبنی بر هشدار قاسم سلیمانی به حسن نصر‌الله را «دروغی برزگ» از سوی «صهیونیست‌ها» اعلام کرد.
صبح روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) این دو رسانه وابسته به سپاه به نقل از سایت «بوتیا نیوز» از هشدار فرمانده نیروی قدس سپاه به دبیرکل حزب‌الله در خصوص حمله «پیش‌دستانه» به اسرائیل خبر داده‌ بودند.

خبرگزاری فارس و سایت «جوان آنلاین» مدتی بعد از حذف این خبر٬ اقدام به انتشار اطلاعیه روابط عمومی سپاه کرده‌اند که در این اطلاعیه خبر مذکور اقدامی از سوی «صهیونیست‌ها» معرفی شده است.

خبرگزاری فارس نیز در گفتگو با یک منبع آگاه نوشته که خبر گفتگوی قاسمی با نصر‌الله «دروغ» است و غرب از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند حزب‌الله لبنان را دو دسته نشان دهد.
این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که گروهی از نیرو‌های فعال حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی از انتشار سخنان محرمانه فرمانده نیروی قدس سپاه از سوی این رسانه‌ها انتقاد کرده‌اند.
یکی از فعالان حزب‌الله نوشته این برای دومین‌بار است که متن سخنان محرمانه سردار قاسم سلیمانی از سوی برخی رسانه‌ها فاش می‌شود.
آقای سلیمانی چند ماه پیش در کنفرانس «جوانان بیداری اسلامی» از نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و لبنان خبر داده بود که گفته‌های وی با جنجال‌های دیپلماتیک همراه شد.





مهدی اخوان، قائم‌مقام وزیر ارتباطات ادعا کرد:

اشغال تدریجی ایران از طریق فضای مجازی

مهدی اخوان، قائم‌مقام وزیر ارتباطات نسبت به «اشغال» تدریجی ایران از طریق فضای مجازی هشدار و اعلام کرد دولت به سیاست‌های اینترنتی «حاکمیت» انتقاد دارد.
به گزارش سایت «وبلاگ‌نیوز» آقای اخوان این مطلب را در نخستین همایش «فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی» که روز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) در تهران برگزار شد٬ بیان کرده است.
وی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش گفته است: «ما هم مانند شما از بسیاری از سیاست‌های حاکمیت در این حوزه {اینترنت} انتقاد داریم.»
این مقام وزارت ارتباط افزوده که «ما همیشه می‌گوییم فلسطین اشغالی. اما هیچگاه نمی‌گوییم ایران اشغالی. ایرانی که از طریق فضای مجازی کم کم دارد اشغال می‌شود.»
مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم طی سخنانی در این همایش گفته است: «در خارج از کشور هیچ سایتی را نمی‌بینید مگر اینکه محتوای منتشر شده در آن با برنامه باشد.»
آقای خاموشی افزوده است: «برای رسیدن به یک هدف عالی در فضای مجازی باید تمامی توان نظام بسیج شود.»
علیرضا شاه میرزایی٬ عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی هم در این همایش طی سخنانی از «سرگردانی» بخش خصوصی در حوزه اینترنت انتقاد کرده است.
این همایش در شرایطی برگزار شده که پیش‌تر گروهی از سربازان جنگ نرم اعلام کرده بودند در چنین همایشی که دعوت‌نامه‌های آن براساس سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران ارسال شده٬ شرکت نخواهند کرد.





در واکنش به بی‌اعتنایی حزب‌الله به خواست خامنه‌ای

انتقاد بی‌سابقه سردار سلیمانی از حسن نصر‌الله


سایت «بوتیا نیوز» از هشدار بی‌سابقه قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص هرگونه حمله پیش‌دستانه به اسرائیل خبر داد.
این سایت که اخبار استان کرمان را پوشش می‌دهد٬ روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) گزارش کرده که آقای سلیمانی این هشدار را در گفتگویی که با نصر‌الله داشته به وی داده است.

به گزارش «بوتیا نیوز» سلیمانی به نصر‌الله گفته است: «لازم است با قاطعیت جلوی برخی دیدگاه‌های افراطی و تندروانه {در بدنه حزب‌الله لبنان} گرفته شود.»
آن‌طور که این سایت اعلام کرده است٬ فرمانده سپاه قدس افزوده است: «باید اختیارات کسانی که معتقد به حمله پیش‌دستانه به رژیم صهیونیستی هستند محدود شود.»
وی همچنین اظهار کرده است: «قدرت بالای تسلیحاتی و آمادگی برای نابودسازی تل‌آویو و حتی قدرت آتش‌باری مستمر روی ایلات در جنوب فلسطین اشغالی نباید شما {حزب‌الله لبنان} را مغرور کند.»

سردار سلیمانی در بخش دیگری از این گفتگو از حسن نصر‌الله به خاطر ادامه «بگو و مگو‌های» حزب‌الله در خصوص حمله به اسرائیل بعد از سخنرانی فروردین ماه علی خامنه‌ای در مشهد انتقاد کرده است.

وی اظهار کرده که هرگونه حمله به اسرائیل به ضرور جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان است و باعث می‌شود تا تل‌آویو در موضع «مظلومیت» قرار بگیرد.
متن این اظهارات کم‌سابقه قاسم سلیمانی از سوی سایت «جوان آنلاین» وابسته به سپاه پاسداران و چند سایت محافظه‌کار دیگر نیز بازنشر شده است.
خبرگزاری فارس نیز متن خبر سایت «بوتیا‌ نیوز» را با این عنوان که «سرلشکر سلیمانی حزب‌الله را از حمله پیش دستانه به اسرائیل برحذر داشت» منعکس کرده است.

فرماندهان سپاه و مسئولان حزب‌الله لبنان هنوز در مورد این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.





تنش‌ها میان قوای مقننه و مجریه همچنان ادامه دارد

لاریجانی یک مصوبه دیگر دولت دهم را باطل کرد


حسینعلی شهریاری٬ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از ابطال مصوبه دولت مبنی بر اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت بهداشت به وزارت راه از سوی رئیس مجلس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای شهریاری روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران گفته این مصوبه پس از آنکه دولت از ابطال آن خودداری کرد از سوی علی لاریجانی لغو شده است.
وی گفته که سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس هیات تطبیق قوانین نیز رای به ابطال این مصوبه داده‌اند.
شهریاری اضافه کرده است: «ما فقط به مردم موضوع را اعلام می‌کنیم تا متوجه امور باشند و به شعارهایی که برخی مسئولان می‌دهند خیلی بها ندهند.»
علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس هشتم تاکنون چندین مصوبه دولت را ابطال کرده که این مسئله منجر به بروز اختلاف‌های شدیدی میان قوای مقننه و مجریه شده است.
تنش‌ها میان روسای این قوا در یک ماه گذشته در خصوص نحوه اجرای فاز دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها٬ پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی و برخی دیگر از مصوبات دولت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
لاریجانی و احمدی‌نژاد طی این مدت بار‌ها به طور غیرمستقیم حملات و انتقاد‌های تندی متوجه یکدیگر کرده‌اند که این تنش‌های لفظی همچنان ادامه دارد.



حامیان احمدی‌نژاد: مصباح یزدی دروغ‌گو و متوهم است

 
imageیکی از حامیان احمدی‌نژاد در مطلب تندی به شدت به حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات دولت حمله کرده و وی را تحت تاثیر سخنان «متوهمانه و کذب و دروغ» محمدتقی مصباح یزدی دانسته است. در رویدادی دیگر یکی از مخالفان مشایی هم عکسی را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد که باعث ایجاد بحث ذیل آن شده و فرزند احمدی‌نژاد هم با شرکت در آن به دفاع از مشایی پرداخته است.
طی ماه‌های گذشته؛ وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد در فضای مجازی به‌صورتی قارچ‌گونه گسترش یافته‌اند که به نظر می‌رسد از بودجه‌های محرمانه دولتی برای فعالیت آنلاین برخوردار باشند. از طرف دیگر مخالفان دولت احمدی‌نژاد روزانه، نسبت به فیلتر کردن این وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها مشغول هستند؛ اما با فیلتر شدن هر وبلاگ و وب‌سایت حامی احمدی‌نژاد؛ بلافاصله چند وب‌سایت دیگر آغاز بکار می‌کنند. از طرف دیگر سایت «عمار‌پرس» وابسته به تیم احمدی‌نژاد در واکنش به فیلتر شدن سایت‌های حامی دولت نوشت که «جریان کثیفی پشت این فیلتر کردن‌ها وجود دارد.»
در این خصوص به تازگی یکی از وبلاگ‌های حامی دولت با حمله به وزیر اطلاعات دولت، وی را دعوت به استعفا کرده است.
وبلاگ «تکامل در مسیر ظهور» نوشته است که حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات تحت تاثیر سخنان «متوهمانه و کذب و دروغ» محمدتقی مصباح یزدی قرار دارد.
این وبلاگ با دروغ‌گو متوهم خواندن مصباح یزدی، نوشته است که وزیر اطلاعاتِ «مصباح‌مدار» هم «خام» همین سخنان شده است.
نویسنده مطلب با هشدار به وزیر اطلاعات نوشته است: «ما از همین جا به وزیر اطلاعات هشدار می‌دهیم اگر می‌خواهی همچنان به سخنان آیت‌الله مصباح مبنی بر فراماسون بودن و نیز بزرگ‌ترین خطر اسلام در طول تاریخ اسلام در مورد احمدی‌نژاد و تیمش اعتماد و باور داشته باشی بدان حضورت در این پست جز خسارت بر انقلاب و اجتماع حاصلی نخواهد داشت.»

بحث فیس‌‌بوکی فرزند احمدی‌نژاد با مخالفان مشایی
در رویدادی دیگر امروز احمد جان‌نثاری، تصویری از مشایی با عنوان «سال ۸۸ با مشایی (قبل از تبلیغات در مورد انحراف وی)» در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده که باعث ایجاد بحث ذیل آن شده و فرزند احمدی‌نژاد هم به دفاع از مشایی پرداخته است.
مهدی احمدی‌نژاد، فرزند رییس‌جمهور و داماد اسفندیار رحیم‌مشایی در قسمت نظرات نوشته است: «بعضی‌ها هیچ هنری ندارند به جز اینکه به دیگران برچسب بزنند و چون چیزی برای اثبات ندارند اثبات خود را در نفی دیگران می‌دانند . فرض کنیم تمام مستکبرین و فتنه‌گران و منحرفین از بین رفتند، حرف حساب شما چیه؟»
در پاسخ به این کامنت فرزند احمدی‌نژاد، حامد طالبی، خبرنگار فارس‌نیوز نوشته است: «آقا مهدی، خوب نیست به خاطر نسبت فامیلی خودت رو در مقام وکیل مدافع پدرخانومت فرض کنی!»
گفتنی است بحث میان مخالفان و هواداران رحیم‌مشایی ذیل این عکس در فیس‌بوک ادامه دارد.



شاهین نجفی در گفتگو با روزنامه آلمانی: وضعیتم مشابه سلمان رشدی نیست

image
شاهین نجفی در گفتگو با روزنامه‌ی آلمانی «تاتس»، با بیان اینکه تهدید به مرگ را بسیار جدی گرفته، گفته است که وضعیتش با نویسنده کتاب آیات شیطانی متفاوت است.
روزنامه‌ی آلمانی «تاتس» در گفتگوی کوتاهی با شاهین نجفی از وضعیت و شرایط بوجود آمده برای این خواننده پرسیده است. «تاتس» از آقای نجفی در خصوص فتوای مرگ پرسیده و شاهین نجفی با بیان اینکه این فتوا علیه وی کارگردانی شده گفته است که اما آن را جدی می‌گیرد.
نجفی به خبرنگار گفته است که دولت آلمان از او خواسته تا شهر یا کشور را ترک کند؛ اما «کجا و چگونه»؟
از شاهین نجفی در خصوص تشابه وضعیتش با سلمان رشدی پرسیده شده و وی در پاسخ گفته است که بین موقعیت او و سلمان رشدی تشابه کمی وجود دارد چرا که سلمان رشدی می‌تواند در زندگی مخفی خود کتاب بنویسد اما وی باید روی صحنه باشد و اکنون این موقعیت از وی سلب شده است.
خبرنگار «تاتس» در خصوص تصویر آهنگ «نقی» هم به شاهین نجفی گفته است که این تصویر اروتیک همراه با پرچم همجنسگرایان مسلم است که مسلمانان را ناراحت می‌کند؛ چرا از چنین تصویری استفاده کرده‌اید؟ و آقای نجفی پاسخ داده است که این تصویر را، یک طراح آن هنگام که وی شعر را می‌خوانده کشیده است و تصویر، به نوعی بیانگر «شرایط امروز ایران و ازدواج موقت در ایران» است.
شاهین نجفی همچنین گفته است که در حال حاضر در ایران مسائلی چون جنسیت، همجنس‌گرایی، اعتیاد به مواد مخدر و .. وجود دارد که در مورد آنها صحبت نمی‌شود و علت اینکه آنها به من حمله می‌کنند این است که من از این موضوعات صحبت می‌کنم.



هم‌گرایی نهادها برای فتح رسانه های دیجیتال

از صدا و سیما تا سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای مخابراتی، سر هرچیز که با هم اختلاف داشته باشد بر سر یک موضع متحد شده اند: مبارزه با فضای موجود اینترنت.
image
مهدی سیاهکلی، معاون سازمان صدا و سیما، گفته که بشر همچنان به دنبال «وهمیات و جادو» حتا در فضای سایبری‌است.
از سوی دیگر، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیتهای متفرق در قالبی متشکل در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرده و از سوی دیگر، مهدی صرامی مدیرعامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی نیز درباره ضرورت متشکل شدن ظرفیتهای انقلاب اسلامی در این حوزه سخن گفته است. 
به نظر می‌رسد نهادهای انقلابی و فنی حالا هماهنگی خود را حداقل در سخن گفتن بروز می‌دهند. 
نخستین گردهم‌آیی مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، هدف خود را «مقابله با تهدیدات نرم دشمن» اعلام کرده است. 
معاون صدا و سیما تحلیل خود از اوضاع را این‌طور بیان کرده است: «هم‌اکنون در کشور ما در فضای آپلود هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته‌ایم و نه تنها مقرراتی برای این وضع وجود ندارد بلکه اقدامات تولیدی هم در این زمینه انجام نشده است و بیشتر استفاده کاربران از دانلود، محتواست
این در حالی است که چندی پیش رسانه‌ها خبر از شکایت صدا و سیما از ۱۸ سایت تولید کننده محتوای تصویری و شنیداری دادند که دادگاه آن‌ها قرار است به زودی برگزار شود.
بیشتر این رسانه‌ها رسانه‌های موسوم به «ارزشی» هستند که انگار صدا و سیما دل‌ِخوشی از آن‌ها ندارد و قصد حذف رقبا، حتا رقبای پیرو خط مشی نهادهای سنتی‌تر و تندرو تر را دارد. 
حالا معاون همین سازمانِ شاکی، یعنی «صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران»، راهکار تازه‌ای برای حل مشکل ارائه داده است: «در صورت تنظیم مقررات محتوای دیجیتالی می‌تون زیرساخت‌های ارتباطی را با قاعده‌های عقلی برای مشترکان به اجرا در آورد. در این راستا سازمان صدا و سیما سرویس IPمدیا را با امکان ارایه صوت و تصویر از طریق خط ای‌دی‌اس‌ال، تا ۸ مگابیت بر ثانیه در تهران و برخی شهرستان ها افتتاح کرده است.»
وی با بیان اینکه این سرویس به زودی قادر خواهد بود به ۱۰ هزار مشترک خدمات رسانی کند حداقل پهنای باند دسترسی به این سرویس تبادل اطلاعات را 2  مگابیت بر ثانیه عنوان کرد و گفت: IPمدیا ۲۰ خدمت تلویزیونی را به صورت زنده و یا تایم شیفت و آفلاین به مشترکان ارایه می‌کند.»



علی لاریجانی: آزادی مانند آب حیات برای کشور است

image
رییس مجلس ایران به دفاعی دوپهلو از «آزادی» پرداخت و با بیان اینکه نباید همه‌ی مشکلات داخلی را به طراحی‌های خارج از کشور نسبت داد گفت آزادی برای یک کشور، مانند آب حیات است.
به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در نشست تخصصی «تاریخ مجلس» گفت که ایران موقعیت برجسته‌ی ژئوپلتیک دارد و از این‌رو در کانون توجه غرب است، اما به گفته‌ی او این مساله نباید مانع از این شود که از مشکلات درونی کشور غافل شویم و همه چیز را به خارجی‌ها ربط دهیم.
وی در دفاع از «آزادی» گفت که برای گردش نخبگان در کشور باید فضای آزاد سیاسی وجود داشته باشد، چراکه آزادی برای یک کشور، مانند آب حیات است و اگر در کشوری استعدادهای مردم بخواهد شکوفا شود باید زمینه ظهور آن فراهم شود.
به گفته‌ی رییس مجلس ایران اگر حکومتی ساختار غیرقابل انعطافی داشته باشد، اجازه ورود به نخبگان نمی‌دهد و در واقع «قبیله‌سالار» است و به زعم لاریجانی این موضوع برای حکومت‌ها، زیان به همراه دارد.
آقای لاریجانی در ادامه گفت که شرایط آزاد  و آزادی، باعث می‌شود که استعدادهای مردم ظهور کند و به «فعلیت» برسد و عدالت هم یعنی اینکه «همه انسان‌ها در یک جامعه بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.»
رییس مجلس شورای اسلامی در پایان هم با انتقاد از افرادی که دائما مشی سیاسی خود را تغییر می‌دهند و از چپ به راست می‌روند گفت: «زمانی برخی از افراد که در کشور از نظر سیاسی یا اقتصادی گرایش‌های چپ داشتند، اکنون در منتهی‌الیه راست حرکت می‌کنند،‌ در حالی که رجال سیاسی نباید این قدر تلوّن داشته باشند.»





مترجم گوگل، به ۶۴ زبان و ۲۰۰ میلیون کاربرش می ‌نازد

این مترجم هر روز میزبان میلیون‌ها کاربر است که برای ایجاد ارتباط با دیگران می کوشند.
image
مترجمِ بزرگِ وب، هر روز از کلمات بیشتری از زبان‌های مختلفِ سراسر جهان، رمزگشایی می‌کند.
 
تاحالا شده بخواهید کلماتی را از زبان‌های فارسی، اسپرانتو، انگلیسی، بنگالی و چینی به هم ترجمه کنید؟ به نظر‌ می‌رسد که خیلی‌ها دنبال چنین چیزی هستند: حداقل میلیون‌ها نفر هر روز از مترجمِ گوگل چنین چیزی را طلب می‌کنند.
 
گوگل اعلام کرده که ۲۰۰ میلیون کاربر فعال به طور ماهیانه از این خدماتِ مشهور استفاده می‌کنند.
با تعداد کلماتی که روزانه در این سیستم ترجمه می‌شود می‌توان یک میلیون کتاب نوشت.
به عبارتِ دیگر، بر اساس مطلبی که محقق علمیِ مترجم گوگل در وبلاگِ رسمی  این شرکت نوشته آن‌چه که تمام افراد متخصص در طول یک سال می‌نویسند را گوگل می‌تواند در یک روز ترجمه کند.
بر اساس این تخمین بیشترین ترجمه‌ی روی زمین، با استفاده از گوگل صورت می‌گیرد.



وزیر نفت افزایش قیمت بنزین را تأیید کرد
  جـــرس: وزیر نفت با تایید افزایش قیمت بنزین در داخل کشور، ادعای رسانه های غربی درباره کاهش صادرات نفت ایران را تکذیب کرد.
به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر نفت عصر سه شنبه در حاشیه جلسه استانی هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش صادرات نفت صحت دارد یا نه گفت: ما با کاهش صادرات روبرو نیستیم.
وی همچنین درباره اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا می کند یا نه افزود: قیمت بنزین افزایش پیدا می کند اما درباره اینکه این افزایش چه میزان خواهد بود ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجلس شورای اسلامی باید آن را تعیین کنند.
وزیر نفت در پاسخ به این سئوال که گفته می شود سی میلیون بشکه نفت بر روی آب مانده است، اظهار داشت: بنده این موضوع را تکذیب می کنم.

افزایش قریب الوقوع قیمت بنزین
چند هفته پیش، رسانه های خبری گزارش داده بودند که بر اساس مصوبه‌های مجلس، افزایش قیمت بنزین بعد از تیر ماه اعمال شده و حداکثر ۲۰ درصد خواهد بود که با توجه به نرخ آزاد ۷۰۰ تومانی، قیمت هر لیتر بنزین حداکثر ۸۴۰ تومان می‌تواند باشد.
در همین زمینه بیژن حاج محمدرضا رییس سندیکای جایگاه داران بنزین با اشاره به مصوبات مجلس گفته بود: افزایش قیمت بنزین تا تیرماه منتفی شده و حداکثر رشد قیمت ۲۰ درصد یا ۱۴۰ تومان برای بنزین آزاد خواهد بود.




 























جـــرس:
سایت شرکت نفت ایرانول یکی از شرکت‌های اقتصادی بزرگ ایران ساعتی پیش توسط یک گروه از هکرهای عربستان سعودی( HP GROUUP HACK) هک و از دسترس خارج شد.
به گزارش تارنمای اطلاع رسانی «آنا»، هکرهای سعودی پس از کسب موفقیت در نفوذ به سرور مرکزی سایت شرکت نفت ایرانول، تصاویری از "ملک فیصل" و نقل قول‌های تند وی علیه شیعیان را در صفحه اصلی این سایت قرار دادند.
در حال حاضر سایت ایرانول از دسترس خارج شده است.
 خبرگزاری مهر نیز در همین زمینه گزارش داده است که طی هفته های اخیر، گروه ناشناسی به سامانه اصلی اینترنت و مخابرات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران حمله کردند و اختلالاتی در سطح این وزارتخانه ایجاد کردند به طوریکه شبکه اینترنت این وزارتخانه و برخی از شرکتهای تابع نفتی برای مدت چندین هفته قطع شد.
بر این اساس، برای مدتی شبکه اینترنتی تمامی کارکنان و مدیران ساختمان های اصلی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، شرکت نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس و چندین شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران به طور کامل قطع شد.




جـــرس: 
درحالیکه رییس مجلس شورای اسلامی طی هفته های اخیر، انتشار ایران چك را بر اساس نظر هیات تطبیق مصوبات غیرقانونی اعلام كرده بود، نمایندگان مجلس روز چهارشنبه با تصویب بندی از لایحه بودجه 91، به بانك مركزی مجوز دادند تا اقدامات لازم را برای تداوم چاپ و انتشار ایران‌چك 50 هزار تومانی در سال جاری انجام دهد.
به گزارش ایسنا، بند الحاقی 25 لایحه بودجه 91 در بخش هزینه‌ای را تصویب كردند. بر این اساس بانك مركزی مجاز است اقدامات لازم را در زمینه تداوم چاپ و انتشار ایران چك بانك مركزی با طرح‌های موجود و با مسدود نمودن معادل ریالی مبالغ ایران‌چك‌های منتشره تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسكناس طبق قانون پولی و بانكی كشور به عمل آورد.
قسیم عثمانی نماینده بوكان، پیش از این تصویب این ماده، پیشنهاد حذف كل این بند از كل لایحه با این استدلال كه انتشار ایران‌چك قانونی نیست، مطرح كرد و گفت: با توجه به نظر اخیر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر غیرقانونی بودن چاپ مجدد انتشار ایران‌چك، وجود چنین بندی قانونی نیست و بدان معناست كه بانك مركزی می‌تواند طبق قبل كارهای قبلی‌اش را ادامه دهد و ایران چك چاپ كند.
در ادامه نماینده دولت ضمن مخالفت با پیشنهاد حذف كل این بند، گفت: با توجه به مشكلاتی كه به دلیل تحریم‌ها برای افزایش چاپ اسكناس وجود دارد و 60 درصد از ارزش پولی كشور از طریق مبادلات ایران چك تامین می‌شود از این رو حذف این بند و به دنبال آن جلوگیری از انتشار مجدد ایران چك مشكلاتی را برای كشور به دنبال می آورد.
وی افزود: در این ماده مقرر شده است كه هیات نظارت اندوخته اسكناس، بر چاپ ایران چك نظارت داشته باشد و جواز لازم را بدهد. از شما نمایندگان درخواست دارم كه اجاز دهید ایران چك به همین ترتیب منتشر شود و ترتیبات بانكداری الكترونیكی را دولت فراهم كند.
علی لاریجانی رییس مجلس در ادامه با بیان اینكه انتشار ایران چك اشكالات قانونی دارد، گفت: قرار نیست مجلس كاری خلاف قانون انجام دهد تا با دادن مجوز، كاری را قانونی جلوه دهد.
رییس مجلس با طرح این پرسش از نماینده دولت كه چرا اسكناس‌های درشت‌تری را منتشر نمی‌كنید، ‌گفت: نمی‌توان نظامات كشور را به هم زد، شما می‌توانید به جای ایران چك، تعداد بیشتری اسكناس با رقم‌های بیشتر چاپ كنید. كشور ما مشكل كاغذ ندارد و از این لحاظ كشوری غنی به شمار می‌آید.
در ادامه محمدمهدی مفتح، سخنگوی كمیسیون تلفیق، با حضور در پشت تریبون ضمن مخالفت كمیسیون با حذف این بند گفت: انتشار ایران چك‌ها مجوز قانونی نداشت و به همین دلیل تطبیق مصوبات ایرادی نسبت به آن گرفت.
راه‌حل برطرف‌شدن این مشكل آن است كه اسكناس‌ها در قطعات بزرگ‌تر چاپ شود كه این موضوع نیز احتیاج به گرفتن مجوزهای بسیاری است كه در كوتاه مدت امكان‌پذیر نمی‌باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا كمیسیون تلفیق برای جلوگیری از كاری خلاف قانون، تصویب كرد كه ایران چك‌ها با تایید و مجوز و تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسكناس انجام شود.
مفتح با تاكید بر اینكه انتشار ایران چك در سال جاری با رعایت تمامی ضوابط انتشار پول انجام می‌شود، گفت: در صورتی كه بخواهیم ایران چك را در سال جاری از رده خارج كنیم نمی‌توان اسكناس‌ها با قطعات بزرگتر را جایگزین كرد و این كار نقدینگی كشور را مشكل مواجه می‌كند.
وی خاطر نشان كرد كه انتشار ایران چك، ادامه لایحه دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی است كه در عمل انجام می‌شود.
سرانجام نمایندگان با 52 رای موافق، 84 رای مخالف و 27 رای ممتنع از مجموع 204 رای با حذف این بند مخالفت كردند.
چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای انتشار ایران چك را بر اساس نظر هیات تطبیق مصوبات غیرقانونی اعلام كرده بود.
 





اخذ دفاع آخر از پیمان عارف در پرونده شکایت معاون دادستان تهران
جـــرس: 
منابع خبری گزارش داده اند که روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، پیمان عارف، فعال سابق دانشجویی، حسب احضاریه شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس زندان اوین، در آن دادسرا حضور یافت.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، بازپرس عبدی با تکرار اتهامات ۲۴ اسفند ماه سال گذشته، یعنی "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق مصاحبه پیرامون اجرای حکم شلاق" و شکایت خصوصی بهرام رشته احمدی، معاون امنیت دادستان تهران و رییس دادسرای اوین، از این فعال سابق دانشجویی خواست تا دفاع آخر خود در مرحله بازپرسی را ارائه دهد.
پیمان عارف نیز با بیان اینکه بازگشایی مجدد این پرونده غیر قانونی و مغایر اصل اعتبار امر مختومه است و تاکید بر اینکه پیرامون اظهار نظر در خصوص اجرای غیر قانونی حکم شلاق قبلا مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفته و با رای برائت پیرعباسی (قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران) آزاد شده، خواهان صدور قرار موقوفی تعقیب از سوی بازپرس گردید.
این فعال سابق دانشجویی تاکید کرد که مصاحبه های صورت گرفته در مورد اجرای حکم شلاق با تغییر عنوان مجرمانه امکان تعقیب و محاکمه مجدد وجود ندارد، و همچنین در مصاحبه با رسانه ها، هیچگونه نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صورت نپذیرفته است.
بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه، پیمان عارف با همان قرار تامین قبلی تا تشکیل دادگاه آزاد گردید.
لازم به ذکر است که بهرام رشته احمدی که جای قاضی حسن دهنوی (حداد) در معاونت امنیت دادستان تهران را در دوره عباس جعفری دولت آبادی گرفته، بنا به گزارش ها، با تاسیس دادسرای امنیتی جنب زندان اوین طی چند سال اخیر، کارنامه ای به مراتب تاریکتر از تیم سعید مرتضوی- حسن حداد از خود برجای گذاشته است.





جـــرس:
 بر اساس آمارهای وزارت صنعت، تولید انواع خودرو در ایران طی فروردین ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۶ درصد کاهش یافته است.
به گزارش فارس، در فروردین امسال ۵۳ هزار و ۷۴۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که این رقم در فروردین سال گذشته ۷۴ هزار و ۱۳ دستگاه بود.
همچنین تولید وانت در فروردین امسال ۲ هزار و ۹۵۳ دستگاه بود درحالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۹ هزار و ۵۶۵ دستگاه بود.
طبق آمار وزارت صنعت، در نخستین ماه امسال، تولید مینی بوس و میدل باس ۶ دستگاه بود که در فروردین سال گذشته ۱۸۵ دستگاه بوده است. تولید اتوبوس نیز در این مدت ۳۱ دستگاه گزارش شده که نسبت به فروردین سال گذشته ۶۰ دستگاه کاهش تولید را نشان می‌دهد.
در مورد کامیونت، کامیون و کشنده نیز می‌توان به تولید ۸۷۳ دستگاه از این محصولات در فروردین امسال اشاره کرد که این رقم در فروردین سال گذشته هزار و ۶۴۰ دستگاه بوده است.
در مجموع در فروردین امسال ۵۷ هزار و ۶۰۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است در حالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۸۵ هزار و ۴۹۴ دستگاه بوده و به این ترتیب تولید خودرو در فروردین ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۶ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود، گزارشی از کاهش تولید خودرو تاکنون به دستش نرسیده است و خبر کاهش تولید نمی تواند درست باشد.
در فروردین امسال ۴ هزار و ۹۷۵ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایران خودرو تولید شده که نسبت به فروردین سال گذشته هزار و ۵۷۹ دستگاه کاهش را نشان می‌دهد.
همچنین در این مدت، تولید پژو ۴۰۵ نیز به ۷ هزار و ۱۱۲ دستگاه رسید که در فروردین سال گذشته ۸ هزار و ۶۷ دستگاه بوده است و به این ترتیب ۹۵۵ دستگاه کاهش تولید را شاهد هستیم.
به این ترتیب تولید ایران خودرو در فروردین امسال به رقم ۲۷ هزار و ۳۴۳ دستگاه رسید در حالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۳۴ هزار و ۷۸۸ دستگاه بوده است.
بر اساس این گزارش، در مورد تولید گروه سایپا نیز می‌‌توان گفت در فروردین امسال ۱۳ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو توسط گروه سایپا تولید شده است در حالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۲۲ هزار و ۲۵۶ دستگاه بوده است.
در این مدت ۹ هزار و ۴۷۹ دستگاه پراید توسط سایپا تولید شده که کاهش ۵ هزار و ۸۶۴ دستگاهی را نسبت به فروردین ۹۰ نشان می‌دهد.
همچنین ۴۹۲ دستگاه تیبا در سایپای کاشان تولید شده که نسبت به فروردین سال گذشته ۵۶۷ دستگاه کاهش تولید را نشان می‌دهد.
در مورد تندر۹۰ که محصول مشترک ایران خودرو و سایپا است نیز می‌توان گفت تولید تندر ۹۰ ایران خودرو در فروردین امسال هزار و ۹۲۷ دستگاه بود که نسبت به فروردین سال گذشته ۶۹۴ دستگاه افزایش نشان می‌دهد. در این مدت تولید تندر ۹۰ پارس خودرو (زیر مجموعه گروه سایپا) نیز ۳ هزار و ۲۲۲ دستگاه بود که نسبت به فروردین سال گذشته ۶۷۱ دستگاه افزایش را نشان می‌دهد.




جـــرس: 
معاون اول قوه قضاییه نیز از دولت خواست برای نیروهای فاسد حاشیه امن ایجاد نکند.
به گزارش ایسنا، ابراهیم رییسی معاون اول قوه‌قضاییه بر لزوم هوشیاری در مقابل افرادی که قصد نفوذ به دستگاه قضایی را دارند، تاکید کرد و گفت: دیوان‌عالی کشور در خط مقدم مبارزه با مفاسد نیست.
وی بدون اشاره به عدم اراده قوه قضائیه در برخورد با دانه درشت ها و وابستگان دولت در پرونده هایی چون بیمه، خانه فاطمی، اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، شستا و ...، گفت: دادسراها باید مراقب باشند. دولت نباید برای هیچ نیروی فاسدی حاشیه امن ایجاد کند. اولا و بالذات دولت باید از برخورد با متخلفان اظهار خوشحالی و از دستگاه قضایی به این دلیل تشکر کند.
ابراهیم رییسی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه با تاکید بر اهمیت گسترش احساس مسوولیت در دستگاه قضایی، یادآور شد: سالم ماندن دستگاه قضایی در گرو احساس مسوولیت در مقابل تک‌تک اعضاست. یعنی همه اجزا اگر ببینند منكری انجام می‌شود یا معروفی ترك می‌شود باید احساس مسئولیت كنند. پیشنهادی هم كه من در این زمینه داشته‌ام رعایت امر به معروف و نهی از منكر برای جلوگیری از سوءتفاهمات و كجی‌ها و كاستی‌ها بوده است.
این مقام ارشد قضایی مدعی شد "اراده‌ای برای برخورد با مفاسد در دستگاه قضایی وجود دارد و امیدواریم این همت و حساسیت روز به روز افزایش پیدا کند. من توصیه کرده‌ام اگر در جایی فردی حساسیت خود را از دست داده لازم است کنار گذاشته شود.
معاون اول قوه ‌قضاییه افزود: قضات و كاركنان دستگاه قضایی افراد سالم و معتمدی هستند كه جان و مال مردم به دست آنان سپرده می‌شود ولی برای تداوم این اعتماد نیاز به نظارت و بازرسی وجود دارد."




جـــرس: یك فعال كارگری در ورامین اعلام کرد: ۱۵۰ كارگر کارخانه شیر وارنا در پی تمدید نشدن قرارداد كاری‌شان بیكار شده‌اند.
حیدر مظاهری، دبیر اجرایی خانه كارگر ورامین در گفت گو با ایلنا با اعلام این خبر افزود: کارخانه شیر وارنا وابسته به بخش خصوصی واقع در قرچک ورامین حدود ۵۰۰ کارگر دارد که به جهت مشکلات بوجود آمده، با ۱۵۰ کارگر قرارداد خود را تمدید نکرده است.

قرارداد نمایندگان مستقل كارگری تمدید نمی‌شود
این فعال کارگری در ورامین همچنین گفت که به دلیل نبود امنیت شغلی، نمایندگان انتخابی کارگران قدرت چانه‌زنی و پی‌گیری مشکلات کارگران واحد خود را ندارند.
حیدر مظاهری با اشاره به اینکه غالب کارگران کشور با قراردادهای موقت مشغول به كار هستند افزود: به جهت اینکه قانون از نمایندگان كارگری حمایت نمی‌کند آنان نیز در پی گیری مطالبات کارگری ضعیف عمل می‌کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر ورامین با بیان اینکه هم اکنون کارگران قراردادی به جهت اینکه قراردادشان محدود و زیر یک سال است نمی‌توانند عضو شوراهای اسلامی کار باشند اظهار داشت: در صورت انتخاب آنان به عنوان نماینده کارگران اگر نقطه نظراتشان خلاف سیاستهای مدیر عامل کارخانه باشد اخراج یا تهدید به اخراج می‌شوند.
مظاهری در ادامه با ضعیف ارزیابی كردن فعالیت کانون عالی شورا‌ها و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ‌گفت: این نهادهای عالی‌کارگری تاکنون نتوانسته‌اند خواسته‌های کارگران را از وزارت‌کار و سازمان تامین اجتماعی به درستی مطالبه کنند.




آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت، مربوط به پنج سال قبل است

آمارهای نگفته و ندانسته از رقم معتادان کل کشور

کلمه – گروه اجتماعی: معضلات مختلف در کشور گوی سبقت را از هم ربوده اند. از بیکاری و تورم و فقر و گرانی گرفته تا اعتیاد. این مورد آخر اما در حالی با رشدی کم سابقه و بی نظیر در کشورمان یکه تازی می کند که دولت با وجود هشدارها و نگرانی های فراوان نسبت به رشد لجام گسیخته آن، نه تنها آمار دقیقی از تعداد معتادان کشور و میزان رشد آن ندارد، بلکه اخیرا خبر داده که تازه می خواهد تحقیقات خود را در این مورد آغاز کند.
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اخیرا به خبرگزاری فارس گفته است ” آخرین آمار شیوع اعتیاد در کشور مربوط به سال ۸۶ است که وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد را اعلام کرده است و در این خصوص دولت هیچ تلاشی برای به روز کردن آمار جدید در این حوزه نکرده است.
ادعای دولت مبنی بر وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد دائم‌المصرف و همچنین ۴۰۰ هزار معتاد هروئین در کشور، مورد انکار بسیاری از کارشناسان است و انها رقم های به مراتب بالاتری را در این باره اعلام می کنند. رقم هایی که بر اساس برآوردهای مختلف از سه میلیون نفر هم فراتر می رود.
اما لااقل ۶ سال است که دولت هیچ آمار و اعداد جدیدی را در این باره اعلام نکرده و همین آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزاری را دست نخورده و بدون افزایش باقی گذاشته و با وجود رشد جمعیت هنوز هم تنها آمار مورد استناد مسوولان در حوزه های مختلف بهداشت و انتظامی و قضایی در تمام این سالها بوده است.
به گفته عباسعلی ناصحی در مورد آمار دقیق از میزان سوء‌ مصرف مواد روانگردان هم آماری موجود نیست و اطلاعاتی هم اعلام می شود از مشاهداتی که در مراکز درمانی، انتظامی و پزشکی قانونی به دست آمده است.
این اهمال خواسته یا ناخواسته در این حوزه در حالی است که مسوولان دائم در صحبت های خود از تلاش برای مبارزه با مواد مخدر و ساماندهی این معضل اجتماعی سخن می گویند، اما معلوم نیست در حالی که آمار دقیق و مشخصی در هیچ یک از شاخص های مختلف از این معضل وجود ندارد و یا اعلام نمی شود، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در این زمینه بر چه مبنایی صورت می گیرد و اساسا به چه سمتی می رود که حتی در مورد نتایج این اقدامات هم گزارشی اعلام نشده است.
سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تماس با خط تلفن ملی مشاوره اعتیاد
شیوع اعتیاد در ایران به قدری سرعت گرفته است که رییس سازمان بهزیستی نیز به عنوان یکی از مجموعه های دست اندرکار برای حل معضل با اعتراف به رشد آن هشدار داده است که درحال حاضر، کشور به شدت در معرض آسیب اعتیاد قرار دارد و کاهش سن اعتیاد در کشور نگران کننده است و اعتیاد خانه به خانه پیش می‌رود و باید گفت هیچ خانه ‌ای مصون از اعتیاد نیست.
پیشتر زمان دسترسی به مواد مخدر در شهرها کمتر از ۲۰ دقیقه تخمین زده شده بود که به طور قطع این عدد هم اکنون به حداقل زمان ممکن کاهش یافته است.
اما از اینها ملموس تر، آمار تماس ها با شماره تلفن ۰۹۶۲۸ است که به عنوان خط ملی مشاوره اعتیاد راه اندازی شده است. به گفته فرید براتی، مدیر دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در سال گذشته ۲۰۶ هزار و ۵۴۴ تماس با خط ملی اعتیاد برقرار شده است که نشان از درگیر بودن حجم گسترده ای از خانواده ها با این معضل اجتماعی دارد.
به گفته این مقام دولتی، حدود ۷۰درصد تماس ها به پاسخ گویی منجر شده است. سوال درباره ماده مخدر شیشه علت۴۶درصد تماس‌ها با این خط را به خود اختصاص داده و تریاک با ۲۳درصد و کراک با ۱۵درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. جالب اینجاست که ۸۳درصد تماس گیرندگان خود مصرف کننده مواد مخدر نبوده و تنها ۱۷ درصد تماس گیرندگان با این خط، مصرف کننده هستند.
کاهش سن اعتیاد در ایران
در میان این آمارهای قدیمی و با توجه به آنچه به شکل عینی در کشور شاهد آن هستیم، آنچه بیشتر موجب نگرانی است، رشد شیوع این بیماری در مراکز آموزشی نوجوانان و جوانان در کشور است. بر طبق یک تحقیق علمی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته، مشخص شده است که بیش از ۷۰ درصد افرادی که در سنین جوانی به سمت اعتیاد می روند کسانی اند که در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.
گرفتار شدن جوانان به اعتیاد اگرچه یک بیماری تلقی می شود اما این بیماری آنجا نشان دهنده ی واقعیت جمله ی این بلای خانمان سوز می شود که آمار طلاق در کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بر اساس آمار اعلام شده علت ثبت اکثر طلاق ها عامل اعتیاد بوده و ۶۸ درصد از طلاق ها به خاطر وابستگی یکی از زوجین به مواد مخدر اعلام شده است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مراکز تحقیقاتی، افزایش ۶۰ درصدی کارگاه های تولید مواد مخدر صنعتی علاوه بر آنکه موجب ارزانتر شدن این مواد در بین مصرف کنندگان شده باعث رشد ۳۰ درصدی مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی در ایران شده است و بر اساس گزارش های ستادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر ایران به عنوان قطب تولید مواد مخدر صنعتی در جهان شناخته شده است.
موضوع نگران کننده دیگر، کاهش سن اعتیاد در کشور است که البته در خصوص سن اعتیاد و تعداد دانش آموزان هم بین مسوولان اختلاف نظر وجود دارد و در این میان برخی مسوولان هم اصل مساله را انکار می کنند.
اوایل سال جاری بود که علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس از آمار بالای جمعیت دانش آموزان در آستانه اعتیاد ، در کشور خبر داد و ضمن آن انتقاد کرد که ” اصلا مطالعه دقیقی در مورد آمار دانش‌آموزان معتاد انجام نشده است.”
دقیقا به علت همین بی برنامه گی و نبود مطالعه و درگیر شدن مسوولان در مسایل و اختلافات شخصی است که وقتی مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره هشدار برخی کارشناسان مبنی بر کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال و صحت آن مورد سوال قرار می گیرد، به آمار ۶ سال قبل برای معضلی استناد می کند.
حمید صرامی، مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، که افزایش دسترسی به مواد مخدر و همچنین ارزان شدن مواد را از دلایل رغبت برای مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوان ذکر کرده، اخیرا در مورد آمار آن افزوده است: تحقیق سال ۱۳۸۶ نشان داد که ۳/۲ درصد از افراد معتاد مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه که بر اساس تعریف قانون در ایران افراد زیر ۲۰ سال نوجوان تلقی می‌شوند، این آمار برای همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور «هشدار» محسوب می‌شود.
این در حالی است که سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: “نیم دهم درصد” از دانش‌آموزان سراسر این کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند. با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر به معنای وجود بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ معتاد در میان دانش آموزان است.
با این وجود علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مهرماه سال قبل نیز گفته بود که ۳۰ هزار دانش‌آموز مصرف کننده مواد مخدر در سراسر ایران وجود دارد. اما آموزش و پرورش این آمار را مستند ندانست و اعلام کرد هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.
مرگ روزانه ۱۰ نفر براساس مصرف مواد مخدر
اینها همه در حالی است که احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران، ۱۰ میلیون نفر به طور مستقیم با معضل اعتیاد دست به گریبان هستند.
هم چنین طبق گزارش این سازمان ، روزانه ۱۰ نفر ایرانی بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، این یعنی هر سال سه هزار و ۶۵۰ نفر تنها بر اثر سو مصرف مواد در کشور می میرند.
آمار پزشکی قانونی طی سال گذشته حکایت از آن داشت که تنها در هفت ماهه نخست، دو هزار و ۱۶۹ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مواد مخدر دو هزار و ۸۴ نفر بود، ۴ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش بیشترین مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد در نیمه اول امسال با عدد ۵۹۵ نفر مربوط به استان تهران است و پس از آن استان اصفهان با ۲۲۸ و فارس با ۱۵۸ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. تعداد کل مرگ های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سال ۱۳۸۹ سه هزار و ۶۵۶ نفر بوده است.
از سویی دیگر، بنابر اعلام دفتر “مبارزه با مواد مخدر و جرایم مرتبط” سازمان ملل متحد نیز، ایران دومین مصرف کننده مواد مخدر در جهان پس از افغانستان است. اما با این وجود در تمام این سال‌ها آنچه بیش از پیش جدی گرفته شده، نه تهیه و ارائه آمارهای دقیق و ادواری و نه ریشه‌یابی و کنترل و درمان بوده است. تنها اخباری که در این حوزه به چشم می خورد بازداشت و یا اعدام افرادی مرتبط با مواد مخدر است .
کمپ های مرگ آور
در این میان غیر از بازداشت و اعدام تنها مسیری که برای مقابله با رشد فزاینده اعتیاد طی این سالها صورت گرفت، ایجاد کمپ های ترک اعتیاد بود که سرانجام برخی از آنها ختم به مرگ و یا ابتلا به بیماریهای دیگری در میان افراد مبتلا به اعتیاد شد. موضوعی که صدای مجلسیان را هم در آورد که نسبت به این سهل انگاری هشدار دادند.
نایب رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس از جمله این افراد بود که با انتقاد از بی توجهی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به مسئولیت شان در رابطه با کنترل کمپ های ترک اعتیاد اظهار داشته بود: هیچ توجیه‌ علمی برای کمپ‌های ترک اعتیاد مختلط وجود ندارد و حتی امکان انتقال بیماری‌های دیگر مثل ایدز نیز در این کمپ‌ها وجود دارد. فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد مختلط خلاف قانون و مقررات است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: این کار نه تنها ریشه کار تحقیقاتی و علمی و پژوهشی ندارد بلکه از لحاظ فرهنگی نیز کاری غلط وغیر اصولی است.
مرگ روزانه بیش از ۱۰ ایرانی بخاطر مصرف مواد مخدر، دستگیری حدود ۳۰ قاچاقچی مواد مخدر و معتاد در هر ساعت، کشف نزدیک به ۵۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در هر ساعت از سوی مامورین، وجود بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد دائم‌المصرف و ۴۰۰ هزار معتاد هروئین، آمار تکان دهنده ای است که البته به روز نشده و گواه بر این هزینه هایی است در کشور در سایه بی تدبیری مسوولان داده می شود.
با مطالعه این گزارش بهتر متوجه خواهیم شد که میرحسین چرا ادامه ی چنین روندی را برای کشور خطرناک دانسته بود، آنجا که می گفت: این یک پرسش اساسی است که با وجود ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور چرا چنین مشکلاتی را شاهد هستیم؛ به طوری که در هر استان که می روم عده ای از مردم دور من جمع می شوند و بسیاری از آنها آهسته زیر گوش من زمزمه می کنند، اعتیاد اعتیاد اعتیاد. حل این مشکلات اولویت چندم دولت است؟ بحث از مدیریت جهانی می کنیم؛ اما متوجه نیستیم که تاثیر ۲۵درصد تورم بر بیکاری، مشکلات اجتماعی و افزایش اعتیاد چقدر است. اگر متوجه این تاثیر بودیم در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز به جای رفتن به این استان و آن استان، مشغول حل کردن این مشکلات می شدیم.
این جمله را شاید بارها دیده و خوانده باشیم. میرحسین موسوی آنگاه که در مورد علت حضور دوباره اش در عرصه سیاسی ایران اظهارداشت که: اینجانب صراحتا اعلام خطر می‌کنم که تداوم چنین رویه‌ای به آشفتگی‌های لاعلاج در نظام منجر می‌شود؛ یکی از برجسته ترین مشکلات کشور را افزایش اعتیاد دانسته و بارها در صحبت های خود بی توجهی مسئولان را نسبت به معضلات اجتماعی مورد نقد قرار داده بود.
موسوی آنگاه که این نقدها را در سخنانش مطرح می کرد در آینده نزدیک کشور این روزها را دیده بود که به مسئولین و مردم هشدار می داد. او می دانست ادامه چنین روندی یکی از آسیب هایش آن خواهد شد که شیوع بیماری اعتیاد در کشور سرعت گیرد و حاصل و نتیجه اش، این وضعیت دردناکی شود که این روزها در کوچه و خیابان شاهد آن هستیم.


پایان اعتصاب غذای ۱۵۰۰ فلسطینی؛ اسراییل به خواسته زندانیان تن داد

به دنبال میانجیگری مصر، زندانیان فلسطینی که در زندان های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده بودند، موافقت کردند که به اعتصابشان پایان دهند.
هنوز جزئیات این توافق منتشر نشده است، اما به نقل از یکی از مقامات فلسطینی گفته شده که اسرائیل با درخواست های زندانیان اعتصابی موافقت کرده است.
به گزارش بی بی سی، مقامات اسرائیلی تاکنون درباره توافق به دست آمده اظهار نظری نکرده اند.
براساس گزارش های دریافتی این توافق روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ( ۱۴ مه) ودر پی چندین ساعت گفتگو بین مقامات زندان اسرائیل و گروهی از فلسطینیان زندانی در زندان اشکلون بدست آمده است.
بیش از ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی در اعتراض به حبس های انفرادی و تقاضا برای پایان بازداشت های بدون محاکمه و بهبود شرایط رفاهی زندان ها ازاواسط ماه گذشته میلادی دست به اعتصاب زده بودند.
گفته شده بود که وضعیت جسمانی بعضی از این زندانیان بسیار وخیم است.
اسرائیل گفته بود که اکثر این زندانیان عضو گروههایی مانند حماس یا جهاد اسلامی هستند، و برخلاف تصور عمومی بی گناه نیستند.
اعتصاب غذای این زندانیان توجه محافل بین المللی را به خود جلب کرده بود و در همین رابطه اتحادیه اروپا و سازمان ملل نسبت به وضعیت سلامت این زندانیان به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
این اعتصاب غذا همچنین با حمایت گسترده فلسطینیان روبرو شده بود و در همین رابطه هزاران فلسطینی در نوار غزه و نواحی اشغالی کرانه باختری، دست به راهپیمایی‌هایی زدند.


جشن و شادمانی فلسطینی ها
مردم شهرهای مختلف فلسطین در پی انتشار خبر تن دادن اسراییل به خواسته‌های اسرا برای پایان دادن به اعتصاب غذای خود با ابراز شعف و شادمانی، پیروزی اسرای فلسطینی بر سیاستهای غیرانسانی تل‌آویو را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) مردم در این مراسم با پخش شیرینی و حلوا گوشه‌ای شادی عمیق خود را به نمایش گذاشتند. اسراییل در بیست و نهمین روز اعتصاب غذای بیش از ۲۰۰۰ اسیر فلسطینی در زندانهای اسراییل و در پی تهدید اسرا مبنی بر ادامه این اعتصاب در نهایت پذیرفت به مطالبات اسرا گردن نهد.
مردم غزه در پی اعلام رسمی پذیرش خواسته‌های اسرا توسط سازمان زندانهای اسراییل به خیابانها ریختند و بین مردم شیرینی و گل پخش کردند. در کرانه باختری نیز راننده‌های خودروها با به صدا در‌آوردن بوق ماشین‌ها ابراز شادمانی کردند.
منازل مربوط به اسرای آزاد شده فلسطینی از جمله شیخ خضر عدنان در جنین و همچنین هناالشلبی در کرانه باختری مملو از فلسطینی‌هایی بود که برای گفتن تبریک به مناسبت این پیروزی تجمع کرده بودند. گروههای مختلف فلسطینی نیز با صدور بیانیه‌هائی از این توافق استقبال کردند.




درباره پایه های سست قانون در جامعه دینی ما

چرا دینداری در جامعه ما مانع از قانون‌شکنی نشده؟

محمد سروش محلاتی
در جامعه اسلامی، نمودها و نمونه های فراوانی از «بی قانونی»، به چشم می خورد. از خلاف مقرّرات در رانندگی، تا نقض قانون به شکل کلان در مسائل اقتصادی که به صورت دزدی های چند صد میلیاردی خود را نشان می دهد و تا تخلف از قانون در نظام سیاسی با اعلام رسمی رعایت نکردن قانون توسط رجال عالی رتبه و … .
پژوهش همه جانبه درباره ی علل و عوامل بروز این ناهنجاری ، نیازمند اطلاعات گسترده ای از وضع کنونی جامعه است که این نویسنده به آن دسترسی ندارد. به علاوه که این کار باید توسط گروهی از کارشناسان در رشته های مختلف انجام گیرد تا ریشه های فرهنگی و اجتماعی وسیاسی این فساد شناخته شود و از عهده ی یک کارشناس دینی خارج است. در عین حال، به نظر می رسد که «تفکر دینی ما»، یکی از عوامل تأثیر گذار در پیدایش این وضع تأسف آور است. در اینجا بدون آنکه درباره‌ی «میزان »این تأثیر در مقایسه با عوامل دیگر، ادعائی داشته باشیم و آن را «کم» ، «نسبتاً زیاد»، یا «خیلی زیاد»، ارزیابی کنیم، صرفاً به تبیین این تأثیر گذاری و اثبات آن می پردازیم:
الف) در ذهنیت فقهی ما، هر دستور و فرمانی که بخواهد«اعتبار» داشته و لازم الاجرا تلقی شود، باید در قالب «فتوا» یا «حکم» باشد . در این تفکر فقهی، اساساً «قانون»، اصالت و اعتباری ندارد و فقط در صورتی که با فتوا یا حکم یک مجتهد جامع الشرایط انطباق پیدا کند، کسب اعتبار می کند.
مهم ترین قانون هر کشور، «قانون اساسی» آن کشور است که نقشه اصلی اداره ی جامعه تلقی می شود، ولی اگر همین قانون در جامعه، توسط گروهی از زبده ترین عالمان تدوین شود و سپس به تأیید اکثریت قاطع ملت برسد، باز هم « بی اعتبار» است و «کاغذ پاره» نامیده می شود، مگر آنکه «حکم» ولی فقیه به آن اعتبار بخشد.
در تفکر رایج فقهی، هیچ توجیهی برای آنکه «قانون» هم می تواند اعتبار داشته باشد و اعتبار آن غیر از اعتبار فتوی و حکم فقیه است، وجود ندارد. در فقه رایج، همه استدلال ها بر محور اعتبار فتوای فقها و حکم آنهاست تا اثبات شود تخلف از آنها جایز نیست. و هیچ فضائی برای قانون در نظر گرفته نمی شود.
ب) نظریه ی تبعیت قانون از فقه (فتوا یا حکم فقیه) آثار و نتایج خاصی دارد و البته پذیرفتن این لوازم، سرنوشت قانون و اعتبار آن را در جامعه اسلامی ، دستخوش تغییر و تحول قرار می دهد، وقتی می پذیریم که قانون، در صورت اتکا به فتوا یا حکم، اعتبار پیدا می کند و در غیر این صورت فاقد پشتوانه و بی اعتبار است، باید به این لوازم ملتزم باشیم:
۱- مصوبات مجلس شورای اسلامی، ذاتاً بی اعتبار است و حتی پس از تأیید شورای نگهبان هم اعتباری ندارد، زیرا فقهای شورای نگهبان، صرفاً بر «عدم مغایرت با شرع» صحه می گذارند و با عدم مغایرت نمی توان«لازم الاجرا بودن» مصوبه را اثبات کرد. و روشن است که آنان از سوی ولی فقیه برای «اعمال ولایت» تعیین نمی شوند تا رأی آنان به منزله ی «حکم» تلقی شود و لازم الاجرا باشد.
۲- با توجه به اختلاف فتوا بین مراجع تقلید و از آن رو که فقهای شورای نگهبان خود را ملزم به رعایت نظر مراجع نمی‌دانند و بلکه بنابر تصریح خودشان در پاسخ به یک استفساریه، بر اساس «رأی خود» و اجتهاد خویش، نظر می‌دهند، پس مصوبات مجلس پس از تأیید شورای نگهبان هم، ضرورتاً از «پشتوانه فتوایی» برخوردار نیست تا اعتبار داشته باشد.
۳- علاوه بر اینکه بر طبق هر قانون مصوب،حکمی از سوی ولی امر صادر نمی شود تا به آن اعتبار بخشد. قلمرو اعتبار حکم و شرایط لازم برای آن نیز مسأله ای است که مقلّد به ناچار باید از مرجع تقلید خود به عنوان «فتوی» اخذ کند، از این رو حتی اگر قانون، جنبه ی حکم ولائی هم به خود بگیرد، در نهایت نیازمند فتوای مرجع است و هر مقلّدی بر طبق نظر مفتی خود، درباره ی عمل کردن به آن قانون و حکم تصمیم می گیرد.مثل انکه مرجعی حکم حاکم را در تسعیر و نرخ گذاری نافذ نداند.
۴- از آنجا که طبق نظر مشهور بین فقها، حکم هم در صورت «علم به خطا» و اشتباه در صدور آن، بی اعتبار است، از این رو شهروندانی که قانون و حکم را، یقیناً اشتباه می بینند، مجازند که آن را عملاً نقض نمایند. به خصوص وقتی که افراد آگاه، احیاناً از داد و ستد و معاملاتی که بین جریانات مختلف سیاسی در پشت صحنه تصویب قوانین انجام می شود، آگاه شوند.
البته توجه به این مشکلات به معنای آن نیست که پس قانون نباید از فقه تبعیت کند، زیرا این نظریه دارای مشکلات بیشتر و مفاسد فراوان تری است. بلکه این ابهامات نشان می دهد که برای تنظیم رابطه فقه و قانون باید چاره اندیشی کرد.
ج) در جامعه ای که «قانون» با «فتوا» محک می خورد و فتوا بر آن حاکم می گردد، دست شهروندان برای نقض قانون باز است و حتی متولیان هم می توانند با ارائه یک فتوا که به نحوی با قانون ناسازگار باشد، از چنگال قانون بگریزند. چراکه پیوسته امکان تعارض قانون تصویب شده با فتوای مرجع تقلیدی وجود دارد و وقتی از حضرت آیة الله بهجت استفتاء می شود که در تعارض «قوانین» تصویب شده در مجلس و شورای نگهبان با «فتوای» مرجع تقلید، وظیفه مکلف یا قاضی مقلّد چیست؟ ایشان به صراحت جواب می دهد: «وظیفه مقلّد، رجوع به فتوای مرجع تقلید خود است.» (استفتاءات، ج۱، ص۳۶) و به همین دلیل است که ایشان وام و سپرده های بانکی را حمل بر صحت نمی کند و آن ها را ربوی دانسته و مقلّدان را از آن بر حذر می دارد. (استفتاءات، ج۳، ص۱۸۹)
د) وقتی می پذیریم که «قانون» تابع «فتوا» است، یعنی قلمرو قانون توسط فتوا مشخص می شود و در نتیجه هر قانونی حتی اگر به صراحت بر عموم و شمول آن تصریح شود و قانونگذار بر استثنا ناپذیر بودن آن تأکید کند، بازهم امکان نقض آن با استناد به یک فتوا وجود دارد. مثلاً در اصل سی و هشتم آمده است که «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است» ، و در هنگام بررسی این اصل در مجلس خبرگان، یکی از فقها، با استناد به اصل «دفع افسد به فاسد» می گفت که گاه در مواردی مثل آدم ربائی، به ناچار باید از شکنجه استفاده کرد و اطلاعات را اخذ نمود، ولی در همانجا رئیس مجلس خبرگان ـ آیت الله منتظری ـ و نائب رئیس آن ـ آیة الله بهشتی ـ پاسخ دادند، با قبول این استثنا، راه شکنجه باز می شود و در نهایت ضرر آن برای جامعه بیش از ضرر ربوده شدن چند نفر است. (مشروح مذاکرات، ص۷۷۷ـ۷۷۸)
 به هر حال مجلس خبرگان با آوردن «هرگونه شکنجه» در متن قانون، جلوی استثناء را گرفت، ولی وقتی که در سال ۱۳۸۱ طرح منع شکنجه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، فقهای شورای نگهبان با استناد به «دفع افسد به فاسد» ، گفتند که قاضی مجاز است گاه برای اخذ اطلاعات، موارد مصوب را رعایت نکند! (مجموعه نظریات شورای نگهبان، ج۵، ص۳۸۳) یعنی معتبر ترین قانون کشور ـ قانون اساسی ـ در شرایطی که در متن قانون بر عموم آن تصریح شده بود، از سوی گروهی که حافظ و نگهبان آن بودند، «نقض» گردید، و البته این نقض مستند به رأی فقهی حضرات آقایان بود. این تلقی به معنای آن است که اگر قانونی در نهاایت صلابت هم تصویب شود ولی چون تابع فتواست، مانند موم در دست ارباب فتواست که بر آن تبصره ها بیفزایند و با در هم شکستن عموم و شمول آن، راه را برای نقض آن باز کنند.
ه) غلبه ی گرایش فرد گرایانه بر استنباط های فقهی، به صدور فتاوایی در جهت تأمین مصلحت فرد حتی با فرض مفاسد اجتماعی می انجامد و اگر قانون هم از اینگونه گرایشات تبعیت کند، نظام اجتماعی با بن بست مواجه می شود و اگر قانون تبعیت نکند که به دلیل عدم تبعیت، با مخالفت ارباب فتوا مواجه می شود. مثلاً فقهای ما از گذشته تاکنون فتوا داده اند که هر چند رشوه دادن حرام است، ولی برای کسی که می خواهد به حق خود برسد و چاره ای ندارد، رشوه دادن جایز است. فقها خواسته اند با این استثنا جلوی متضرّر شدن «فرد» را بگیرند تا او با دادن رشوه بتواند به حق خود دست یابد، ولی چنین فتوائی بر نظام اداری و قضائی کشور ، چه تأثیری دارد؟ و آیا با مصلحت جامعه منطبق است؟ حال اگر همین استثناء به شکل قانون درآید، سیستم قضائی و اداری را به فساد می کشاند و اگر ممنوعیت رشوه دادن به شکل مطلق در قانون بیاید که با رأی فقها انطباق ندارد!
و) مبنای بسیاری از قوانین و مقررات، ایجاد نظم و جلوگیری از هرج و مرج و آشفتگی در زندگی اجتماعی و روابط انسان ها با یکدیگر است. فقها هم با این مبنا کاملاً موافق اند و در استنباط های فقهی شان به آن استناد می کنند، ولی آنان گاه نکته ای را اضافه می کنند که قانوندانان، اصلاً نمی پذیرند. آنها می گویند: اگر شهروندی اطمینان دارد که در شرایط خاص خود با نقض قانون، هیچ گونه اختلالی در نظم اجتماعی رخ نمی دهد و به کسی هم آسیبی نمی رسد می تواند مقرّرات را نادیده انگارد و مثلاً از چراغ قرمز عبور کند. با این حساب، مکلف بر طبق تشخیص خود، حق دارد قانون را نقض کند!
 آیت الله حاج میرزا جواد تبریزی که در فتوای خود بر رعایت جانب قانون اهتمام دارد، در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت با قوانین مطلقا جایز نیست؟ همین قید را می آورد که
«لایجوز الاخلال بالنظام المشروع للبلاد کنظام المرور الا مع العلم و الیقین بعدم ترتب خلل علی مخالفته و لاضرر علی نفسه او غیره»(صراط النجاة، ج۶، ص۳۵۸)
 آیت الله بهجت هم در پاسخ به یک سؤال مشابه درباره رعایت مقررات راهنمائی و رانندگی، با درآوردن این قیود، مکلف را برای مخالفت در مواردی که می داند نقض قانون مشکلی ایجاد نمی کند، آزاد می گذارد:
 «تا به مقداری که اگر تخلف کند سبب بروز تصادف و اختلال نظم می شود، و یا در آن احتمال خطر یا ضرر برای خود یا دیگری می باشد، رعایت آن واجب است.» (استفتاءات، ج۴، ص۵۷۱)
 از این رو، رعایت نکردن این گونه قوانین ذاتاً حرام نیست و منافاتی هم با عدالت ندارد و اگر عنوان ثانوی در کار نباشد، این شخص قانون شکن می تواند امام جماعت، یا امام جمعه یا قاضی و یا … هم باشد. لذا وقتی از آیة الله بهجت پرسیدند که : امام جماعتی که قوانین رانندگی را رعایت نمی کند، عادل است؟ ایشان جواب داد:
«اگر عناوین ثانوی دیگر که ضرر به عدالت می زند در میان نباشد، مضر به عدالت نیست.» (همان، ج۲، ص۲۸۰)
ز) از آنجا که در گرایش بسیاری از فقها، اعتبار قانون مشروط به مشروعیت نظام سیاسی حاکم است، از این رو در نظامی که فاقد مشروعیت دینی است، قوانین و مقررات مصوب اعتباری ندارد و چون در سایر کشورها، نه نمایندگان مردم حق قانونگذاری دارند و نه فتوای مرجع و حکم حاکم، پشتوانه قوانین آن هاست، پس شهروند مسلمان تا مجبور نباشد و ظیفه ی تبعیت از قانون ندارد، مگر آنکه در اثر قانون شکنی مسلمانان، اسلام و مذهب، در آن جامعه موهون گردد که به دلیل عنوان ثانوی و در همین حد، با قوانین آنان همراهی می شود. و الا اگر دولت، دولت اسلامی نیست ، می توان اموال دولت را بر خلاف قانون، تصاحب کرد، البته در جائی که به آبروی مسلمانان لطمه ای وارد نشود:
«لایجوز اخذ مال الدولة الکافرة بغیر القانون لانه موجب لتشویه سمعة المسلمین و المؤمین» (صراط النجاة، ج۶، ص۳۵۸)
تعلیلی که در ذیل این فتوا ذکر شده برای آن است که مبادا توهم شود کار خلاف قانون کردن و سرقت اموال در دولت کفر، ذاتاً مانعی دارد، بلکه صرفاً از اقدامی که موجب آبرو ریزی است باید صرف نظر کرد! و لذا اگر او را به عنوان مسلمان نمی شناسند، جایز است که دزدی کند چون به اسلام لطمه نمی خورد!
ح) چون قوانین عرفی در کشورهای غیر اسلامی، ذاتاً فاقد اعتبار است، از این رو ازدواج بر اساس قوانین آن کشورها و طلاق بر مبنای آن ها ـ که خارج از قلمرو و خاص فقه مسحیت یا یهود ـ است، از نظر ما بی اثر است، ما نه آن ازدواج ها را صحیح می دانیم، و نه آن فرزندها راحلال زاده، و نه … ! قاعده ی الزام هم مربوط به کسانی است که بر طبق مذهب خود اقدام کنند، نه بر اساس قانون عرفی کشور . «القوانین المدنیه لا اعتبار بها» (صراط النجاة، ج۱، ص۵۳۲)
بر این اساس مسلمانی که بر سرزمین کفر وارد می شود، نه خود وظیفه قانون مندی دارد، و نه رفتار ساکنان آنجا را که رفتاری مطابق با قانون است، صحیح شمرده و آثار صحت بر آن مترتب میسازد. در آنجا هم قانون فاسد است و هم درباره ی رفتاری که ظاهراً مطابق قانون است، حکم به فساد می شود.
نتبجه آنکه:
به نظر می رسد هنوز «قانون» به حوزه فقه ما وارد نشده است و اگر چه برخی از فقهای بزرگ ما مانند حضرت امام خمینی بر رعایت قانون و حرمت نقض قانون تأکید کرده اند، ولی متأسفانه تاکنون به لحاظ مبانی نظری جایگاه و مبانی اعتبار قانون در فقه مورد بررسی کامل قرار نگرفته است. و در مباحثی که سه دهه اخیر در حوزه و از قلم اساتید حوزه ارائه شده است نیز تلاش و همتی برای گشودن این راه دیده نمی شود، از این رو نه تنها برای متدینان مقلد بلکه برای دینداران صاحب نظر نیز، تأویل و توجیه قانون، یا تقیید و تخصّص بی مورد آن، و یا حتی به مسخره گرفتن قانون رسمی، سخت و دشوار نیست، بلکه بسیارند متدینانی که بین دینداری و قانون شکنی تضادی نمی بینند و معتقدند که با زیر پاگذاشتن قوانین به دینشان لطمه ای وارد نمی شود، بالاتر آنکه برخی هم دینداری را در قانون شکنی می دانند!
اینک سؤال اساسی این است که فقه در این موقعیت می خواهد چه کند؟ و در برابر این پرسش های اساسی که بنیادهای اساسی نظام اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را تهدید می کند، چه پاسخی دارد؟ امید است به بررسی این موضوع توفیق یابم.




رئیس دادگستری اراک تکذیب کرد: نماینده اراک شکایتش را پس نگرفته است

در پی اعلام خبری از سوی رسانه ها مبنی بر باز پس گیری شکایت نماینده اراک از یک کاریکاتوریست، رئیس کل دادگستری استان مرکزی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه «نامه امیر» که پرتیراژترین نشریه استان مرکزی است، به خاطر ترسیم کایکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، کمیجان و خنداب، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده بود.
بدنبال انتقاد روزنامه نگاران به این اقدام، احمد لطفی نماینده اراک اعلام کرد: “پیرو شکایت اینجانب از هفته‌نامه امیر به دلیل امور ناروایی که در این نشریه به بنده نسبت داده شده بود، دادگاه کاریکاتوریست این هفته‌نامه را به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم کرده است، چون هدف بنده نفی روش‌های غیراخلاقی در نسبت دادن امور ناروا بوده است، نه انتشار کاریکاتور بدین وسیله شکایت خود را نسبت به این هنرمند پس می‌گیرم.”
اما مظفری رئیس کل دادگستری استان مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه شکایت از این کاریکاتوریست دارای دو جنبه قضایی بوده است گفت: در این پرونده جرائم تقسیم و پرونده تفکیک شده است به طوری که بخشی از پرونده مربوط به مدیر مسئول است که در دادگاه مطبوعات در حال رسیدگی است و بخش دیگر مربوط به شاکی خصوص علیه کاریکاتوریست به اتهام اهانت که در دادگاه جزائی رسیدگی شده و منتهی به صدور حکم شده نیز است.
وی افزود: طبق ماده استنادی ۶۰۹ مجازات اسلامی این پرونده ارتباطی به قانون مطبوعات ندارد و در این پرونده شخص محکوم علیه به اتهام ترسیم کاریکاتور قرار نگرفته و به اتهام اهانت نیز قرار گرفته است و در این میان حکم محکومیت صادر شده ولی این حکم غیر منطقی است و در حال روند قانونی است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اگر محکوم علیه اعتراض کند به طور قطع در مرجع تجدید نظر مورد بررسی قرار می گرد.
مظفری یادآور شد: اگر این پرونده اثبات شود رای تایید خواهد شد و اگر اثبات نشود نسبت به نقض حکم قرار نخواهد گرفت.
وی با اشاره به برخی اخبار در مورد باز پس گیری شکایت لطفی نماینده شورای اراک از کاریکاتوریست اراکی افزود: تاکنون لطفی نماینده مردم اراک یا وکیل شان هیچ مراجعه ی به دادگاه نداشته اند و من هم این خبر را در برخی رسانه ها دیده ام.



نماینده پارلمان آلمان خواستار ملاقات حضوری با ضیا نبوی شد

ضیا نبوری
سحام نیوز: استفان رپ‌مان، نماینده پارلمان آلمان طی نامه ای که به کنسولگری ایران در آلمان نوشته، اعلام کرد که حمایت از ضیا نبوی دانشجوی محروم ازضیا نبوری تحصیل و زندانی را به عهده گرفته است.
به گزارش سحام نیوز، استفان رپ‌مان که به پیشنهاد سازمان حقوق بشری جامعه جهانی برای حقوق بشر، در آلمان(فرانکفورت) ، حمایت از این فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل را به عهده گرفته در نامه خود به کنسولگری ایران نوشته است: “من در اینجا از شما می‌خواهم که برای آزادی سریع و بی‌قید و شرط سید ضیاالدین نبوی میانجیگری کنید، چرا که او هرگز موافق خشونت نبوده و اتهامات علیه خود را شدیدن رد کرده است. همچنین از شما در خواست می‌کنم که مجازات وحشت ناک ٧۴ ضربه شلاق انجام نشود. همچنین از مقامات رسمی ایران تقاضا دارم که آقای سیدضیا الدین نبوی حق دیدار با خانواده و همچنین وکیل و رسیدگی لازم پزشکی برای ایشان امکان پذیر گردد و داشتن حبسی منصفانه ضمانت شود.”
در بخشی دیگری از این نامه وب سایت سازمان حقوق بشری جامعه جهانی برای حقوق بشر آن را منتشر کرده، آمده است: “من از شما تقاضا دارم برای من این امکان را فراهم سازید که پسر خوانده خود را در زندان ملاقات کرده تا خود از نزدیک با شرایط زندان ایشان آشنا شوم. این موضوع همچنین می‌تواند برای دولت ایران جالب باشد، چرا که از این طریق حقوق انسانی در ایران و زندانهای ایران نشان داده می‌شود. طبق گفته آقای نبوی رییس جدید زندان می‌بایست شرایط بهتری برای زندانیان فراهم کند. مطمعن باشید که من با اشتیاق کامل این موضوع را دنبال خواهم کرد.”
ضیا نبوی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ علیرغم کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی، “ستاره دار” و از تحصیل محروم شد. این دانشجوی محروم از تحصیل در راه‌پیمایی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شده. او به ده سال حبس و تبعید در زندان ایذه محکوم شده است.




متوسط بهای برق ‌خانگی ۵۲ تومان + جدول

سحام نیوز: در صورت توافق نهایی وزارت نیرو و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت برق مشترکان خانگی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با رشدی حدودی ۲۰ درصدی به حدود ۵۲ تومان افزایش خواهد یافت.
به گزارش مهر، افزایش قیمت برق در فاز دوم هدفمندی یارانه ها افزایش یافته است و به زودی تعرفه‌های جدید برق تابستانی مشترکان خانگی توسط ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام می شود.
بر این اساس در فاز دوم اجرای این جراحی اقتصادی هیچگونه تغییری در چهار اقلیم مصرفی مشترکان خانگی داده نشده است به طوری که همچون فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نحوه محاسبه تعرفه برق مشترکان خانگی مطابق با چهار اقلیم گرم یک، دو، سه و چهار محاسبه خواهد شد.
همچنین در فاز دوم هدفمندی مقرر شده است همچون مرحله اول دامنه مصرف برق مشترکان خانگی تغییر نکند و از این رو محاسبه هزینه برق مشترکان از طریق هفت پله تعریف و اجرایی می شود.
پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت نیرو حاکی از آن است که با توافق نهایی صورت گرفته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها بهای برق در این مرحله تا مرز ۲۰ درصد افزایش می یابد.
در حال حاضر متوسط قیمت برق مشترکان بخش خانگی کشور در مجموع چهار اقلیم حدود ۴۳ تومان است که در صورت موافقت نهایی ستاد هدفمندی و افزایش ۲۰ درصدی قیمت برق متوسط بهای این حامل انرژی به حدود ۵۲ تومان افزایش می یابد.
از سوی دیگر مطالعات انجام گرفته در سطح معاونت برق و انرژِی وزارت نیرو حاکی از آن است که هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در کشور حدود ۱۳۰ تومان است که حتی در صورت افزایش ۲۰ درصدی قیمت برق، دولت حدود ۳۰ درصد قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت این حامل انرژی را از مشترکان دریافت می کند.
نام پله میزان مصرف/ کیلووات ساعت قیمت در فاز اول هدفمندی قیمت در فاز دوم هدفمندی
یک ۰ تا ۱۰۰ ۲۷ تومان ۳۲٫۴ تومان
دو ۱۰۰تا ۲۰۰ ۳۲ تومان ۳۸٫۴ تومان
سه ۲۰۰ تا ۳۰۰ ۷۲ تومان ۸۶٫۴ تومان
چهار ۳۰۰ تا ۴۰۰ ۱۳۰ تومان ۱۵۶ تومان
پنج ۴۰۰ تا ۵۰۰ ۱۵۰ تومان ۱۸۰ تومان
شش ۵۰۰ تا ۶۰۰ ۱۹۰ تومان ۲۲۸ تومان
هفت ۶۰۰ تا ۷۰۰ ۲۱۰ تومان ۲۵۲ تومان
وزارت نیرو پیشتر بسته پیشنهادی افزایش قیمت برق را در قالب پنج سناریوی مختلف قیمتی به دولت ارائه کرده بود.
بر اساس این بسته پیشنهادی تاکنون پنج سناریو افزایش ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ درصدی افزایش قیمت برق تعریف شده است اما هنوز هیچ گونه بحث جدی برای افزایش قیمت برق در سطح کلان دولت نهایی نشده است.
مجید نامجو وزیر نیرو هم پیشتر در جمع خبرنگاران، گفته بود: هر گونه تغییر قیمت آب و برق باید با نظر ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و هم اکنون نیز منتظر ابلاغ مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها هستیم.




پیشنهاد شورای هماهنگی راه سبز امید: اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای

سحام نیوز: شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به تنش در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران و انتقاد از دیپلماسی ماجراجویانه، درباره هرگونه حمله نظامی به ایران یا تهدید به آن هشدار داد و چنین اقدامی را مسبب ایجاد خطر جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی، و نیز موجب تشدید فشارها بر مردم ایران و جنبش آزادیخواهی آن دانست.
به گزارش خبرهای رسیده به سحام، در این بیانیه که دکتر امیر ارجمند سخنگوی شورا به کنفرانس ضد جنگ در آمریکا ارائه کرده است، به اعلام موضع صریح علیه جنگ طلبان پرداخته و تصریح شده است که: اختلاف‌های بین‌المللی باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و براساس احترام به تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، ممنوعیت به‌کارگیری زور در روابط بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، و اعمال منصفانه موازین حقوق بین‌الملل حل و فصل شود.
این شورا همچنین با رد هرگونه تلاش برای تولید و تکثیر سلاح هسته‌ای، پیشنهاد کرده که منطقه خاورمیانه به‌عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای تعیین شود، و تصریح کرده که: امحاء و خروج همه سلاح‌های هسته‌ای از آن و همچنین اعمال عادلانه و همه‌جانبه موازین حقوق بین‌الملل در مورد منع گسترش سلاحهای هسته‌ای نقشی تعیین کننده در تخفیف تنش‌ها در منطقه، تقویت مودت، صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت.
متن این بیانیه به دو زبان فارسی و انگلیسی در ادامه می آید:
به‌نام خدا
جنبش سبز مردم ایران جنبشی مسالمت‌آمیز و مدنی است که تحقق مطالبات تاریخی مردم ایران برای آزادی، عدالت، استقلال، توسعه، صلح و معنویت را پیگیری می‌کند. همانطور که رهبران دربند جنبش سبز، آقایان موسوی و کروبی، در منشور جنبش راه سبز امید تاکید کرده‌اند، این جنبش در عرصه بین‌المللی خواستار تنش‌زدایی، سیاست خارجی عقلانی و عزت‌مند برای ایران مبتنی بر تعامل سازنده با جامعه بین‌المللی و طرد دیپلماسی ماجراجویانه و ارتقاء شأن این ملت بزرگ و تاریخی در جهان است.
شورای هماهنگی راه سبز امید ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به تنش فزاینده در عرصه بین‌المللی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران، تاکید می‌کند که هرگونه حمله نظامی به ایران یا تهدید به آن، صلح و امنیت بین‌المللی را با خطر جدی مواجه می‌سازد و نیز موجب تشدید فشارها بر مردم ایران و جنبش آزادیخواهی آن است.
این شورا معتقد است که اختلاف‌های بین‌المللی باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و براساس احترام به تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، ممنوعیت به‌کارگیری زور در روابط بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، و اعمال منصفانه موازین حقوق بین‌الملل حل و فصل شود.
با توجه به اینکه به‌کارگیری سلاح هسته‌ای مخالف با موازین حقوق بشر، حفاظت از محیط زیست و اصول اخلاقی است، و تولید و تکثیر آن نیز مغایر با موازین بین‌المللی است، اعلام منطقه خاورمیانه به‌عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و امحاء و خروج همه سلاح‌های هسته‌ای از آن و همچنین اعمال عادلانه و همه‌جانبه موازین حقوق بین‌الملل در مورد منع گسترش سلاحهای هسته‌ای نقشی تعیین کننده در تخفیف تنش‌ها در منطقه، تقویت مودت، صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت.
اردشیر امیرارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید
۲۳ فروردین ۱۳۹۱ (۱۱ آوریل ۲۰۱۲)

Statement of the Coordinating Council of the Green Path of Hope
In the Name of God
The Green Movement of the People of Iran is a peaceful and civil movement that struggles for the realization of the Iranian people’s historical demands for freedom, justice, independence, development, peace and morality. As the detained leaders of the Green Movement, Mr. Mousavi and Mr. Karroubi, have emphasized in the Charter of the Green Movement, this movement calls for the elimination of tensions in international relations, a rational and honorable foreign policy for Iran based on constructive cooperation with the international community, rejection of adventurist diplomacy, and promotion of global respect for this great, historical nation.
The Coordinating Council of the Green Path of Hope, while expressing its deep concern about the increasing international tensions over Iran’s nuclear program, stresses that any form, or threat, of military attack on Iran constitues a grave danger to international peace and security. It can only intensify the pressures on the people of Iran and their freedom movement.
The Coordinating Council of the Green Path of Hope believes that international disputes must be settled by peaceful means, based on respect for territorial integrity and sovereignty of all nations, refraining from the use of force in international relations, non-interference in the internal affairs of countries, and a fair and balanced implementation of international law.
Given that the use of nuclear weapons is contrary to the principles of human rights and international humanitarian law, against the environment, and that their proliferation is in violation of international law, declaring the Middle East a Nuclear-Free Zone, removing all nuclear weapons from the region, and a comprehensive and fair implementation of the international non-nuclear proliferation treaties can play a determining role in reducing tensions in the Middle East and strengthening cooperation, peace and security around the world.
Ardeshir Amirarjomand, Spokesperson
The Coordinating Council of the Green Path of Hope
April 11, 2012 (Farvardin 23, 1391)



ریاضت اقتصادی را اعمال کنید، اما نه حالا!

اقتصاد جادو و جمبل

♦ اکونومیست
دولتها در کشورهای ثروتمند تقریبا طی سه دهه گذشته همواره با کسر بودجه مواجه بوده اند.
آدمی مایل است گمان ببرد که برای بحران اقتصادی اروپا راه حلی غیردردناک وجود دارد و مشکل تنها راضی کردن سیاستمداران سرسخت به اعمال آن است. فرانسوا اولاند به هنگام کمپین انتخاباتی‌اش این ایده را ترویج و تشویق می‌کرد. او به کرات تاکید کرد که در برابر ریاضت اقتصادی انتخاب او رشد بیشتر است. رای‌دهندگان یونانی، کشوری که اینک در رکودی به سر می برد که می‌تواند برای سال‌ها ادامه داشته باشد، مشتاق یک راه حل جایگزین هستند.
متاسفانه این ایده مبتنی بر این پیش‌فرض است که کشورها می‌توانند اکنون به شدت خرج کنند، کسر بودجه‌یِ عظیمی را تحمل کنند تا جای بخش خصوصی کم فروغ را پر کنند و بعد وقتی بحران اقتصادی رفع شد مخارج را کاهش دهند و کسری بودجه را جبران کنند.
نمودار اول اطلاعات تعداد محدودی از کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه اروپا (OECD)  * از ۱۹۷۸ به این سو را استفاده می کند.
نمودار دوم کشورهای بیشتری را در بردارد اما بازه زمانی کوتاه‌تری را در بر می‌گیرد. هر دو نمودار اشاره می‌کنند که دولت‌ها، چه در زمان رونق و چه در زمان بحران، همواره دلیلی برای خرج کردن پولی بیشتر از آنچه دریافت می‌کنند دارند.

*  سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (انگلیسی:Organisation for Economic Co-operation and Development) سازمانی است بین‌المللی دارای ۳۴ عضو که اعضای آن متعهد به اصول اقتصاد آزاد و دموکراتیک می‌باشند. این سازمان در سال ۱۹۴۸ تحت عنوان سازمان همکاری اقتصادی اروپا تاسیس شد. این موسسه تحت مدیریت رابرت مارژولین فرانسوی به منظور اجرای طرح بازسازی کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم که توسط ایالات متحده آمریکا جهت بازسازی اروپا بعد از جنگ و مبارزه با کمونیسم برنامه ریزی شده بود (تحت عنوان برنامه مارشال) تاسیس گشت. در سال‌های بعد اعضای غیراروپایی نیز به این سازمان پیوستند و در سال ۱۹۶۱ در اجلاسی با تصویب آیین‌نامه جدید در زمینه توسعه و اقتصاد نام سازمان را نیز به سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه تغییر دادند. مقر این سازمان در شهر پاریس واقع است.




عکس:ایسنا
رییس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه «وکالت دعاوی» در کشور ما وضعیت عجیبی دارد، تصریح کرد: از یک طرف حق دفاع مردم در اصل ۳۵ قانون اساسی تضمین شده است حال آنکه در قوانین اساسی بسیاری از کشورها چنین چیزی وجود ندارد و از طرف دیگر به لحاظ اینکه کشور ما اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی را قبول کرده و مصوبات سازمان ملل را نیز پذیرفته است، ویژگی‌های کسانی که باید این «حق دفاع» را اعمال کنند روشن و اهم آن لزوم استقلال این افراد و عدم وابستگی آنها به حکومت و دولت است.
به گزارش ایسنا، بهمن کشاورز تاکید کرد: آیا شگفت‌آور نیست که از سال ۱۳۵۹ تا کنون یعنی از زمان تصویب قانون اساسی متضمن همان اصل ۳۵، دائما ناظر اقدامات و حرکاتی معارض و مغایر با استقلال وکیل و کانون‌های وکلا هستیم؟ لایحه اخیر فی‌الواقع «شاه‌بیت» این قصیده است و نشان می‌دهد که ذهنیت موجود در مورد حق دفاع و وکالت در کشور ما چیزی است کاملا متفاوت با سایر نقاط دنیا.
این حقوقدان با اشاره به اشکالات و ایرادات وارد بر این لایحه، اظهار کرد: گفتند معلمی در پایان سال به شاگردان گفت هر کس از کتاب اشکالی دارد، مطرح کند. شاگردی دستش را روی کتاب گذاشت و گفت اشکال من این است. در واقع باید گفت که این لایحه در قسمت‌های کلیدی و اصلی، به طور کلی اشکال دارد. فقط همان ماده ۲۵ این لایحه با آن ترکیب عجیب و اختیارات عجیب‌تری که به هیات نظارت موضوع آن ماده داده است، برای محو و نابودی استقلال کانون‌های وکلا کافی است اما احتیاطا تدابیر دیگری هم اندیشیده شده است.
کشاورز خاطرنشان کرد: تصمیمات هیات مذکور در مورد وکلا و کانون‌ها قطعی اعلام شده است، نقش کانون‌ها در انتخابات هیات‌های مدیره آنها عملا به صفر رسیده است، کارآموزی هم از حیطه اختیار وکلای حرفه‌ای خارج شده است، صدور پروانه وکالت دو امضایی شده تا صاحب امضای دوم بتواند پروانه هر کس را که دوست نداشت، امضا نکند، در اتیان سوگند هم حضور فرد غیر وکیل الزامی شده تا سد و ترمزی دیگر باشد، اختیاری که اینک در ید دادگاه انتظامی است به همان هیات نظارت مالک‌الرقاب داده شده است، رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا هم عملا از اختیارشان خارج شده و بالاخره هیات نظارتی که منتخب وکلا نیست اختیار پیدا کرده تا نسبت به اموال کانون‌ها - اعم از منقول و غیر منقول ـ تصمیم مقتضی بگیرد؛ اموالی که یک دینار از بیت‌المال یا بودجه یا اموال دولتی در آن نیست و صرفا متعلق به وکلاست.
این وکیل دادگستری درباره علت و انگیزه تنظیم این لایحه گفت: علت اعلام شده در ماده یک لایحه، اجرای بند ۱۳ سیاست‌های کلی نظام در امور قضایی و لزوم اسلامی شدن وکالت است اما محتوای لایحه چنین چیزی را نمی‌رساند.
کشاورز تصریح کرد: آیا ادعا این است که ۱۵۷ نماینده‌ای که طرح قانون جامع وکالت را به مجلس داده‌اند، کمتر به فکر اسلامی کردن وکالت بوده اند؟ اشاراتی که بعضا به طور تلویحی می‌شود، به چیزهایی از قبیل کراوات زدن بعضی وکلا، مصاحبه کردن بعضی با رسانه‌های خارجی، دفاع کردن از برخی افراد مساله‌دار و امثال اینهاست که اولا این موضوع عمومیت ندارد، ثانیا در مورد کراوات زدن یا مصاحبه کردن می‌توان گفت که آیا حرمت کراوات مسلم شده است؟
وی ادامه داد: آیا اگر رسانه‌های داخلی امکان همین مصاحبه‌ها را بدهند کسی با رسانه خارجی گفت‌وگو خواهد کرد و بالاخره اینکه اگر کسی «مساله» به معنی اعم نداشته باشد آیا گذارش به دادگستری می‌افتد تا نیاز به وکیل داشته باشد و مگر نه این است که همه مردم حق دفاع دارند؟
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نظارت در حال حاضر وجود دارد؛ حتی بیش از حدی که ضوابط بین‌المللی اجازه می‌دهد. آنچه قابل قبول نیست، «دخالت» است. چرا باید قوه قضاییه در کاری که از مصادیق «کار آزاد» است و هیچ خرجی برای بیت‌المال ندارد، درگیر شود؟ از طرفی آیا کسی می‌تواند ادعا کند که قوه قضاییه در کنترل ابواب جمعی خودش نه کاملا ـ که حتی به طور نسبی ـ موفق بوده و وضعیت قضا در کشورمان آن‌قدر ایده‌آل است که قوه قضاییه می‌خواهد این حسن و زیبایی را به کانون‌های وکلا سرایت دهد؟
وی تاکید کرد: کسی منکر وجود برخی اشکالات و ضعف‌ها در کانون‌های وکلا و وکلا نیست اما پیشنهاد این است که در وهله اول بررسی شود که آیا به طور نسبی این اشکالات و ضعف‌ها بیشتر در کانون‌های وکلا وجود دارد یا قوه قضاییه؟ ثانیا باز هم به طور نسبی برخورد کانون‌ها با تخلفات اعضایشان شدیدتر است یا برخورد قوه قضاییه و در نهایت اینکه وکلای متخلف از نظر سوابقشان دسته‌بندی شوند، سپس قوه قضاییه و بزرگان مملکت تصمیم بگیرند که آیا دخالت قوه قضاییه در امور کانون‌ها ـ به نحوی که در این لایحه پیش‌بینی شده ـ مقرون به صلاح و صواب است یا نه؟





عکس:ایسنا
به‌دنبال امتناع دولت از ارائه بودجه مترو، محسن هاشمی مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از ترکیب هیات مدیره این شرکت رفت.
به گزارش مهر، طی سال‌های گذشته دولت احمدی نژاد به علت اختلافات با شهرداری تهران و مدیرعامل مترو از دادن بودجه به این سازمان خودداری کرده است.
بودجه ۲ میلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای مترو که بنا به قانون باید به شهرداری پرداخت شود، مدت‌ها است که معوق مانده است و این مساله مشکلات زیادی را برای سفرهای بین شهری شهروندان با مترو ایجاد کرده و به نظر می‌رسد اختلاف سلیقه‌های سیاسی در این میان نقش اساسی را ایفا می کند.
محسن هاشمی که ۱۳ اسفنده سال ۸۹ از سمت خود در شرکت مترو تهران استعفا داده و از آن پس به عنوان مشاور شهردار و عضو هیات مدیره مترو مشغول به فعالیت بود از ترکیب هیات مدیره مترو نیز کناررفت .
به گزارش مهر، وی در متن استعفا نامه خود به شهردار تهران انگیزه خود از کناره‌گیری از مدیرعاملی شرکت مترو را توجه بیشتر دولت به توسعه مترو عنوان کرده و گفته بود:” برای این که بیشتر از این مردم ، مسافران و توسعه مترو در فشار قرار نگیرند، علی رغم اعتقاد به خدمت و اعتماد به توان جناب‌عالی و همکارانم خواهشمند است موافقت فرمایید فرد دیگری که امکان ایجاد هماهنگی بیشتر خواهد داشت در راس مدیریت این شرکت قرار گیرد. بدیهی است اینجانب از ادامه هرگونه همکاری با شهرداری و شرکت مترو دریغ نخواهم کرد.”
اما در مراسم تودیع هاشمی، شهردار تهران وی را به سمت مشاور خود منصوب و تاکید کرد که وی همچنان عضو هیات مدیره شرکت مترو است .
در جلسه دوشنبه هیات مدیره مترو محسن هاشمی استعفای خود را از هیات مدیره اعلام کرده است. البته پیش از این نیز قرار بود او تا زمان انتقال تجربه به مدیرعامل جدید در هیات مدیره بماند و پس از آن استعفای خود را اعلام کند. در حالی که گمان می رفت با کنار گذاشتن هاشمی چالش های دولت و شهرداری بر سر اعتبارات مترو به پایان برسد همچنان این اختلافات ادامه دارد .
بارفتن هاشمی برخی از کاهش سرعت در توسعه خطوط مترو درپایتخت گلایه داشته که در آخرین واکنش رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خواستار توضیح هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو در خصوص بهره برداری ۳/۵ کیلومتری خطوط مترو در سال ۹۰ در صحن علنی شورا شده بود.





لاريجاني از تریبون مجلس اعلام کرد:

رئیس سازمان هدفمندی چون عذر خواست، شکایتم را پس گرفتم

عکس:ای‌پیعلی لاریجانی رییس مجلس از شکایت خود از مرادی، رییس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، صرف‌نظر کرد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی صبح امروز در ابتدای جلسه علنی، اظهار داشت: چندی پیش در مجلس آقای مرادی مطالب ناصحیحی مطرح کردند که خوب نبود و باعث شد ما برای صیانت از حرمت مجلس از ایشان شکایت کنیم.
وی با بیان اینکه برای من به دلیل خدمات ایشان سخت بود که این کار را انجام دهم، گفت: به خاطر حفظ حریم مجلس و مطالبی که گفته شده بود این شکایت انجام شد و مسیر خود را طی کرد.
رییس مجلس افزود: البته ایشان نامه‌ای نوشته و از اقدام خود عذرخواهی کرده‌اند.
وی تصریح کرد: ضمن تشکر از فرهنگی که در کشور ایجاد شده که اگر کسی اقدامی انجام داد، عذرخواهی کند، از شکایتی که انجام شده گذشت می‌کنیم.




شروع اعتصاب غذای نامحدود احمد رضا احمد پور در زندان سپیدار اهواز

تا آزادی کامل یا مرگ به اعتصابم ادامه خواهم داد

زندانی سیاسی احمدرضا احمدپور از پژوهشگران علوم دینی و قرآنی خوزستانی در پی اعتراض به نحوه برخوردهای غیر اصولی مسئولان مربوطه در دادسرای ویژه روحانیت در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۹۱ با ارسال نامه ای به ریاست زندان از برخوردهای اجرای احکام دادسرای ویژه روحانیت که برخاسته از بغض های شخصی نسبت به وی است، گله مند شده و در اعتراض به این نوع برخوردهای غیراصولی اعلام داشته چنانچه تا پایان هفته به وضعیت بیماری و انتقال وی به قم و یا توقف اجرای حکم تا رسیدگی پرونده وی در دادگاه هم عرض تجدیدنظر بنابر اعاده دادرسی اقدام نگردد ، از ۲۴/۲/۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهد زد.
بنا به گزارش  رسیده از زندان سپیدار اهواز به سایت ملی – مذهبی احمدپور در نامه خود به ریاست زندان نوشته است که این اعتصاب غذا را تا آزادی کامل یا مرگ ادامه خواهد داد و عوامل مرگ خود را برخوردهای نابخردانه و مغرضانه مسئولان مربوط در دادسرای ویژه روحانیت می داند. بنابر اخبار رسیده ،این پژوهشگر دینی وصیت نامه ای نیز تنظیم کرده که در آن لیستی از افراد و عوامل پرونده ساز سیاسی و امنیتی در رابطه با نقض حقوق انسانی خود و دیگر منتقدین را ارائه داده است. گفتنی است در سی ام فروردین سال جاری وی از سوی شعبه اول دادسرای ویژه روحانیت اهواز از زندان سپیدار اهواز به دادسرا احضار و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق نوشتن نامه به مقام رهبری” تفهیم اتهام شد و با تامین قرار پرونده در صلاحیت رسیدگی در دادسرای قم تشخیص و به دادستانی ویژه روحانیت قم ارسال گردید.
بنا به گزارش منابع خبری از زندان سپیدار اهواز، احدرضا احمدپور در پی درخواست یکی از مسئولان دادسرای اهواز، شرحی از تخلفات صورت گرفته پیرامون اجرای حکم وی ، در دوم اردیبهشت امسال خطاب به دادستانی نوشته که حاوی نکاتی مهم در خصوص رفتار دادگاه ویژه روحانیت بر مبنای حب و بغض و تحت تاثیر نفوذ عوامل امنیتی است ! احمدپور در آن نامه ضمن تصریح این نکته که هیچ امیدی به رسیدگی و رفتار قانونی و مبتنی بر شرع و یا هرگونه دادرسی عادلانه و منطقی در دادسرای ویزه روحانیت ندارد، از بی تفاوتی های مسئولان مربوطه نسبت به درخواست اعاده دادرسی خود گلایه داشته ، افزوده است : رویه حاکم بر دستگاه ویژه روحانیت کاملا امنیتی و غیر قضایی محض است و به علت وجود تسویه حساب های سیاسی و رفتار کاملا لجوجانه در آن ، اصولا صدای دادخواهی متهم شنیده نمی شود و هیچ مرجعی فراتر از آن قادر به شنیدن صدا و دادخواهی نیست چراکه آن دستگاه خارج از سه قوه حاکم بر جمهوری اسلامی اعمال قدرت می کند.
این فعال و زندانی سیاسی با اشاره به دستگیری غیر قانونی اش به اتهام واهی “اقدام علیه امنیت ملی” به انتقام گیری کینه توزانه دادسرای ویژه روحانیت به خاطر نامه اش به دبیر کل سازمان ملل پرداخته و گفنه است علت اصلی دستگیری اش افشاگری در باره برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی و وضعیت نابسامان زندان قم در سال ۸۹ و نیز طرح شکایت از دادگاه ویژه روحانیت ، نزد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد توسط وی بوده است .
احمدپور با اشاره به خشم آن دستگاه نسبت به خویش اضافه کرده است : “…خود و خانواده ام اعتراف می کنیم که آن خشم افسارگسیخته در دادگاه ویژه روحانیت را با پوست و استخوان و روح خود حس کرده ایم و بی تفاوتی نسبت به عدالت و قانون وشرع مرا به جائی رسانده که در زندان دائم به مرگ و به قربانی شدن می اندیشم !”
سیداحمدرضا احمدپور در بخش دیگری از آن نامه با استناد به سخنی از رهبر جمهوری اسلامی ایران در نفی برخورد با مخالفین ، خطاب به دادستانی ویژه روحانیت گفته است : “…دادسرای ویژه روحانیت قم عدالت و امنیت را ، هم از من و هم از خانواده ام سلب کرده و عملا همه ما را زیر قدرت خود له کرده و هم اینک خانواده ام در نبود من بی پناه در معرض تهدیدهای حتی جانی و … قرار دارد و کاملا بدون امنیت هستند …”
این وبلاگ نویس در پایان ضمن نفی برخورد بدی با بدی به بیتی از یک شعر استناد کرده : “بدی را بدی سهل باشد جزا – اگر مردی احسن الی من اسا”و تاکید کرده :” و البته فراموش نخواهم کرد و نخواهم بخشید و امور را به او که فوق ایدیهم است وا می گذارم که : هرکه نامخت از گذشت روزگار … نیز نیاموزد ز هیچ آموزگار”
این پژوهشگر علوم دینی و قرآنی در نامه خود به ریاست زندان از همه خانواده ، دوستان و آشنایان طلب بخشش و از خدای متعال طلب آمرزش گناهان نموده است.




تعطیلی 325 واحد تولید کود شیمیایی؛ بیکاری 15 هزار کارگر

تعطیلی 325 واحد تولید کود شیمیایی؛ بیکاری 15 هزار کارگر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کود شیمیایی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته تا کنون 325 واحد تولید کود شیمیایی در کشور تعطیل شده‌اند، از بیکاری 15 هزار کارگر فعال در واحدهای تولید کود شمیایی به دلیل عدم خرید کود توسط دولت خبر داد.
صیاد فرهادی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان کود شیمیایی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: طی پنج سال گذشته تا کنون 325 واحد تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند.
او با انتقاد از واردات بی‌رویه کود شمیایی به داخل کشور تصریح کرد: هم اکنون دولت با واردات بی‌رویه کودهای چینی بی‌کیفیت روند تعطیلی واحدهای تولیدی کشور را تسریع می‌کند.
فرهادی از عدم انجام تعهدات دولت طی یک سال گذشته در خصوص ارائه کود به کشاورزان خبر داد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت متعهد به ارائه یک میلیون و 800 هزار تن کود شیمیایی به کشاورزان شد اما به دلیل عدم اجرای تعهدات هم اکنون کشاورزان با کمبود شدید کود مواجه شده‌اند.
 رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کود شیمیایی با بیان این که کشاورزان در کشت محصولات پاییزه با مشکلات عمده‌ای مواجه خواهند شد گفت: به دلیل عدم اجرای تعهدات دولت در خصوص ارائه کود به کشاورزان با افت در تولید محصولات کشاورزی مواجه خواهیم شد.

او با بیان این که کود شیمیایی یکی از مهمترین نهاده‌های کشاورزی است که نیاز سالانه‌ مزارع کشور به آن در سال حدود 4 میلیون تن است خاطرنشان ساخت: از این میزان حدود 60 درصد وارداتی و 40 درصد مابقی را تولیدکنندگانی تشکیل می‌دهند که تمام کود تولیدی خود را باید به دولت بفروشند و به واقع از این راه امرار معاش می‌کنند.




دیدار فعالین دانشجویی دفتر تحکیم وحدت باخانواده کاوه رضایی، دانشجوی دربند

 جمعی از فعالین دانشجویی دفتر تحکیم وحدت به دیدار خانواده کاوه رضایی، دانشجوی دربند، رفتند. 
به گزارش دانشجونیوز، جمعی از فعالین دانشجویی دفتر تحکیم وحدت برای دلجویی از خانواده کاوه رضایی به شهر هشتگرد رفتند. در ابتدای این دیدار خانواده کاوه رضایی ضمن قدردانی از حضور فعالین دانشجویی، دوستانش را از آخرین وضعیت کاوه مطلع کردند.
خانواده کاوه رضایی نسبت به وضعیت نامساعد فرزندشان واکنش نشان دادند و اظهار داشتند " به همراه وکیل کاوه از تمام ظرفیت های قانونی برای انتقال فرزندشان به زندان رجایی شهر و یا زندان اوین استفاده خواهند نمود."
 در ادامه این دیدار، خانواده کاوه رضایی گفتند که "شاکی فرزندشان اداره کل اطلاعات استان همدان می باشد فرزندشان تنها زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان هشتگرد می باشد". آنها در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر داشتن امکانات حداقلی در زندان خاطرنشان کردند: " متاسفانه کاوه تا کنون حتی موفق به دریافت کتاب های درسی خود که در روزهای اخیر برایش فرستاده ایم نشده است."
در ابتدای این دیدار فعالین دانشجویی ضمن تجلیل از شخصیت کاوه رضایی، آرزوی آزادی هر چه سریعتر این عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی را نمودند و خاطرنشان نمودند که " وضعیت کاوه نامساعد است ولی متاسفانه تاکنون فعالین دانشجویی و حقوق بشر تا کنون آنچنان که درخور و شایسته است بدین موضوع نپرداختند."
همچنین در این دیدار جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان نیز حضور داشتند که همگی به ذکر خاطراتی از دوران دانشجوییشان با کاوه را بیان داشتند.
در شهریور ماه ۸۸، شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، این فعال دانشجویی را به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.اتهامات کاوه رضایی در این دادگاه، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» عنوان شده است.
وی هم اکنون در بند ۵ زندان کرج محل نگهداری جوانان معتاد و مجرمین خطرناک به سر می برد.



هرانا؛ فلسفه ی مجازات / امین قضایی

یک مقدمه:
در بخش پیشین نشان دادیم که تعیین حقوق در جامعه ی مدرن براساس اصل آزادی صورت می گیرد. بدان معنا که فرد آزادی انجام هر عملی را دارد مگر آنکه آن عمل، آزادی عمل دیگران را سلب کند. با تکیه بر این اصل می توانیم به تعریف دقیقی از مفهوم حق دست یابیم. برای مثال آزادی مطلق بیان به اثبات می رسد: من حق بیان و تبلیغ عقاید و نظرات خود را در جامعه دارم چرا که به هیچ وجه بیان من مانعی برای بیان و رفتار دیگران نیست. در این بخش می خواهیم با ارجاع به همین تعریف از حق دریابیم که نظام مجازات یک جامعه ی مدرن چگونه باید باشد.

چگونه حق در جامعه تجلی می یابد؟
با استفاده از تعریف حق، می توانیم مستدل سازیم که افراد در جامعه از چه حقوقی برخوردار هستند. اما این حقوق به چه شکل در جامعه خود را نشان می دهند؟ تلاش های بسیاری برای توضیح اشکال مختلف تجلی حق در حیطه های مختلف اجتماعی شده است که شاید بهترین نمونه ی آن کتاب فلسفه ی حق هگل باشد.
حق در حالت منفرد، جز اراده ی ذهنی فرد تجلی دیگری نمی تواند داشته باشد، اما در حالت اجتماعی می بایست به شکل قانون در آید. برای اینکه قانون بتواند تجلی حق باشد می بایست دو شراط را برآورده کند: نخست اینکه مکتوب بوده و دوم اینکه افراد جامعه از پیش از محتوای آن آگاه باشند. با قانونی که قبلا نوشته نشده و فرد به آن علم ندارد، نمی توان کسی را مورد مجازات قرار داد. به عبارت دیگر قانون شفاهی نه تنها محق نیست بلکه حتی قانون هم نیست. بنابراین اموری مانند حکمیت و یا کدخدامنشی نه تنها ارتباطی با عدالت و حق ندارند بلکه آنها را قانونی نیز نمی توان دانست.

در جوامع پیچیده ی امروزی محتویات قانون آنچنان مفصل و جزئی است که آگاهی پیشینی عموم مردم به قانون میسر نیست، به همین دلیل و برای اینکه قانون بتواند تجلی حق باشد و این شرط برآورده شود، افراد حق گرفتن وکیل را دارند. وکیل کسی است که از محتوای قانون آگاه است و این آگاهی را به فرد منتقل می کند و یا به او کمک می کند تا بتواند مانع تضییع حقوق خود شود. پس با به رسمیت شناختنِ حق مسلم گرفتن ِ وکیل، این شرط (یعنی آگاهی و علم فرد به محتوای مکتوب قانون) برآورده می شود. بدون این حق، هیچ دادگاه و قانونی تجلی حق نخواهد بود.
گام دوم برای تجلی حق در جامعه ممانعت از تضییع حق است. به معنای دیگر جامعه می بایست رفع تخلف کند و این تنها به کمک نظام قضایی میسر است. باید دقت داشت که مجازات تنها برای ممانعت از تضییع حق و در صورت امکان اعاده ی حق (مانند بازگرداندن مال دزدی به مالک اصلی یا پرداخت جریمه و خسارت) مشروعیت دارد و نه جز آن. اگرچه متاسفانه فلسفه ی وجودی مجازات و زندان در طول تاریخ چیزی جز سرکوب و سلطه بر مردم نبوده است، اما این واقعیت، ضرورت چنین نظامی را برای جامعه از بین نمی برد.

حق پیمان یا توافق نیست
یک نکته ی بسیار مهم آن است که حقوق مردم براساس توافق اکثریت یا پیمانی میان آنها تعیین نمی شود. ممکن است عده ای فکر کنند که این کار بسیار دموکراتیک است، اما اگر ایشان کمی فکر کنند متوجه نتایج حرف خود خواهند شد. برای مثال این صورت می توان به بردگی گرفتن اقلیتی از مردم را هم با این توافق اکثریت توجیه کرد. (تنها حقوق به مثابه مسئولیت را می توان با رای اکثریت مشخص کرد. به عبارت دیگر تنها تفویض حق است که می تواند انتخابی باشد و نه خود حق). پس حق از آزادی منتج می شود و نه از توافق. همچنین حق تنها به شکل قانون و با رفع تخلف یعنی مجازات می تواند تجلی یابد و نه با پیمان و تعهد. یک مثال خوب اعلامیه ی جهانی حقوق بشر است که متاسفانه چون تنها بر پیمان و تعهد دولت ها استوار است، نتوانسته و نخواهد توانست تجلی حق در سطح بین المللی باشد.

تخلف یا جرم می بایست اثبات شود
از آنجایی که تخلف می بایست به اثبات برسد، و اضح است که هر متهمی این حق مسلم را داراست که در دادگاهی بی طرف و عادلانه محاکمه شود. تا زمانی که تخلف متهم توسط دادگاه به اثبات نرسیده باشد، او مجرم نیست، نمی بایست مجازات شده و حتی مجرم خوانده شود. متهم به طور پیش فرض بی گناه است مگر آنکه در طی دادگاه دلایل کافی و مستدل ارائه شده به طوری که مجموعه ای از افراد دارای عقل سلیم را به گناه کار بودن وی متقاعد کند. این مجموعه افراد بالغ و عاقل (با تعریف هنجارین از عقل) را که می بایست از مردمان عادی انتخاب شوند را هیات منصفه می گویند.

حق مجازات از کجا می آید؟
اگر تنها دلیل وجود مجازات، ممانعت از انجام عمل جرم و اعاده ی حق مظلوم است، پس به هیچ عنوان نمی توان مجازات را براساس دلایل کارکردی مانند عبرت آموزی دیگران، ارعاب و غیره تعیین کرد. مجازات تنها می بایست آزادی عمل و امکانات فرد را تا حدی محدود کند که مانع تکرار عمل جرم توسط وی شود. اگرچه این تعریف از هدف مجازات را می توان در دسته نظریات نتیجه گرا (consequentialism) جای داد اما باید دقت داشت که منظور از تکرار عمل جرم، اهداف کارکردی مانند کاهش جرم و غیره نیست. این اصل فوق، حد مجازات را مشخص می کند. متاسفانه به نظر من هیچکدام از بهترین نظام های مجازات جهان به تحقق این اصل پایبند نبوده و البته نظام قضایی حکام مستبدی مانند ایران فرسنگها با چنین عقلانیتی فاصله دارند و در واقع اصلا بر پایه ی حق استوار نیستند.
باید دقت داشت که مجرم، با هر جرمی، می بایست از تمامی حقوق خویش برخوردار باشد به غیر از آن حقوقی که امکان تکرار جرم را برای وی میسر می سازد. از آنجایی که ممانعت از تکرار جرم توسط مجرم در سطح جامعه بسیار دشوار است و نمی توان برای هر مجرم یک نگهبان تعیین کرد، یکی از روش های صرفه جویانه، حصر مجرم و دور نگاه داشتن موقتی او از جامعه است به طوریکه مدت حصر و مضرات آن برای مجرم بیش از منفعت حاصل از تکرار جرم باشد. باید دقت داشت که زندانی حق برخورداری از هرگونه امکاناتی را دارست اگر که آن امکانات باعث تکرار جرم نشود. همچنین باید در نظر داشت که زندان برای جرایم خفیف شکل مناسبی برای ممانعت از تکرار جرم نیست. (ما درباره ی زندان می بایست دیدگاه براندازگرایانه را تایید کنیم) بنابراین با پیشرفت امکانات و فن آوری و افزایش توان کنترل و نظارت، می توان مجرم آزاد را نیز از انجام جرم بازداشت. (مانند محروم کردن مجرم از ورود به برخی از مکان های خاص یا ملزم کردن او به معرفی خویش نزد پلیس در دوره های زمانی مشخص)

مجازات تلافی یا انتقام نیست.
برخی از نظریه پردازان مجازات، به اشتباه هدف مجازات را تلافی جرم به همان اندازه ای می دانند که مجرم شایسته ی آن است. (retributivism) متاسفانه بسیاری از مردم نیز تصور می کنند اگر درست همان بلایی را که مجرم سر قربانی خود آورده بر سر او بیاوریم، عدالت اجرا شده است. حتی اگر این ایده منصفانه به نظر آید اما نکته اینجاست که هیچ کس حق اجرای چنین نوعی از عدالت را ندارد و قرار نیست که حکومت مانند خدا بر سر مردم عمل کرده و هر تخلفی را با عکس العملی مساوی پاسخ دهد. سیستم مجازات وسیله ی انتقام جویی نیست. همانطور که گفتیم هدف مجازات، تنها محافظت از قربانی و جامعه در مقابل مجرم است. از این امر نتیجه می گیریم که سیستم قضایی یک جامعه ی مدرن الزاما باید سکولار باشد یعنی خود را مجری عدالت الهی نداند. هیچ چیز مخوف تر از این نیست که کسی خود را در جایگاه آفریننده ی خیالی جهان دانسته و درباره ی جان و مال انسانها حکم صادر کند.

جرایم عمومی و خصوصی
متاسفانه در ایران ما با نظامی از مجازات روبرو هستیم که جان انسانها در مالکیت خانواده، والدین و نزدیکان است. این نوع نگاه به انسان به عنوان مایملک خانواده که ایده ی خون بها را به میان آورد، ناشی از روابط میان قبایل اعراب بیابان نشین بوده است که امروز جمهوری اسلامی آن را مردم ایران تحمیل کرده است. باید توجه داشت که جرایمی مانند قتل، جرایمی عمومی هستند یعنی شاکی در این جرایم نه فقط صاحبین خون ِ مقتول مانند خانواده بلکه کل جامعه است. ایده ی به شدت عقب مانده خون بها، می تواند موجب فجایع بسیاری شود چرا که در این صورت کودکان به مایملک والدین تبدیل شده و جامعه هیچ محافظتی از جان و امنیت آنان نخواهد کرد.

نتیجه گیری
حق یک مفهوم انتزاعی باقی خواهد ماند اگر چه به صورت قانون در جامعه تجلی نیابد. قانون می بایست مکتوب بوده و همه ی اعضای جامعه به محتوای آن علم داشته باشند. با توجه به اینکه در جوامع امروزی احاطه به محتوای مفصل قانون جز متخصصین علم حقوق از عهده مردم خارج است، بنابراین آنها در هر حالتی حق گرفتن وکیل دارند و با این حق، حق دانستن محتوای قانون را نیز بدست می آورند.
مجازات متخلف تنها جهت این است که مانع تکرار عمل جرم توسط وی شود. مجازات نمی بایست برای عبرت آموزی، ارعاب، انتقام جویی و یا دلایل کارکردی مانند کاهش جرم و... صورت گیرد. مجرم تنها می بایست در دوره ی زمانی مشخصی تنها از آندست امکاناتی محروم شود که موجب تکرار عمل جرم می شود.



هرانا؛ نامه رسول بداقی به فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا - رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان ایران در دومین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر معلم کرد نامه ای را در زندان رجایی شهر خطاب به وی نگاشته است.
متن نامه این معلم و عضو کانون صنفی معلمان و فعال حقوق بشر که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
فرزاد عزیز تو نه امپریالیست بودی نه صهونیست تو نه بمب سه هزار میلیار تومانی بودی و نه آتش فروز هشت سال ویرانی تو نه صادر کننده دستور کشتار دانشجویان بی‌گناه بودی و نه سرمایهٔ هفت نسل از مرم ایران را صرف تروریستهای بین المللی کردی بودی.

تو نه دستور کشتار کارگران گرسنه را صادر کرده بودی و نه در سیاهچالهای بی‌نام و نشانت بی‌گناهان را برای اعترافات ساختگی زیر باتوم، شوکر و شلاق غرق خون کرده بودی..
... تو نه دستور کشتار مردم آزادیخواه قزوین و تهران و مشهد و شیراز و اسلامشهر و تبریز و اهواز و کردستان را صادر کرده بودی و نه از حیله مستمری کمیته امداد به عنوان افساری برای کشاندن مردم بی‌نوا به پای صندوقهای رای سود برده بودی فرزاد دلسوز تو نه ده‌ها زن صیغه‌ایی داشتی و نه با انفاق و خمس و زکات و خیرات زحمت کشان در رفاه مطلق از زندگی کام گرفته بودی تو نه با دسترنج دیگران زندگی اشرافی داشتی و نه با چماق دین بر سر و صورت فرهنگیان نحیف و فرهیخته کوبیده بودی فرزاد دلاور تو نه به طمع بهشت، حوری و شراب کوثر، که فقط برای عشق و انسانیت و تنها به گواهی گچ و تخته سیاه مدرسه‌ات لبخندهای راستینت را به قلب کوکان روستایت ارزانی می‌داشتی. تو هرگز نمازت رو برای گدایی محبت و احترام و دوربین‌های تلوزیون نفروختی فرزاد نیکوکار تو یک معلم ساده دل روستایی راستگو بودی که درآمد اندکت را صرف همنوعان زحمت کش می‌کردی و با حقوق اندک خویش برای دانش آموزان بینوای روستا پاپوش می‌خریدی تا پرواز آن‌ها به دنیا شادیهای کودکانه به تماشا بنشینی تو درآمدت را پنهانی لای کتابهای الفبای شاگردانت می‌گذاشتی که با آن قلب کوچکشان را شاد کنی و جوانمردی و گذشت را در اندیشه نوشکفته آنان زنده نگه داری تو شکمهای گرسنه آنان را دور از چشم نیرنگ سازان سیر می‌کردی و دلهای تشنه محبت را لبریز لبحندهای آسمانی می‌نمودی تا مبادا دست محبت به سوی سوداگران قدرت دراز کنند و از آنان بردگانی حلقه به گوش بسازند.
حقا که اندیشه بزرگ تو در زندگی کوچک دنیا پرستان نمی‌گنجید.
فرزاد‌ای آموزگار مهربانی و اخلاق، امروز که این نامه را به یاد تو می‌نویسم در کنج سلول ۶ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر با روح پاکت خلوت کرده‌ا‌م و سرگرم عشق بازی با دل آسمانیت شده‌ام من هم سالهاست اشک‌هایم را به یاد تو و هم‌اندیشان تو بر پهنای کاغذ هدیه می‌کنم تا اینگونه از رنج وجدان خویش به اتهام ناآگاهی و دودرزی و ترسویی راهی یابم.




 جـــرس: 
دیدار خانواده زندانیان سیاسی با آیت‌الله طاهری و آیت‌الله مظاهریجمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با حضور در منزل آیت الله جلال الدین طاهری، امام جمعه سابق اصفهان، از ایشان عیادت کردند. به گزارش کلمه، در این دیدار که تعدادی از خانواده های شهدا و ایثارگران و گروهی از فرهنگیان و جوانان اصلاح طلب نیز حضور داشتند، حاضران از شأن و مقام آیت الله طاهری و سوابق وی تقدیر و برای ایشان آرزوی سلامتی کردند.
آیت الله طاهری که در حال حاضر در بستر بیماری است، نیز در این دیدار با ذکر روایتی از امام صادق برای آزادی زندانیان سیاسی و صبوری و پایداری خانواده هایشان دعا کرد.
مضمون روایتی که توسط رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان در ایام ولادت حضرت زهرا برای میهمانان قرائت شد، این بود: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید که به آن عادت کرده اند و ترک عادت موجب وحشت است، به صداقت و امانتداری آنان نگاه کنید.
حاضران در این دیدار همچنین پس از اقامه نماز مغرب و عشا، دیدار کوتاهی با آیت الله مظاهری رئیس فعلی حوزه علمیه اصفهان داشتند که در ضمن این دیدار گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی و زنان زندانی به خصوص نرگس محمدی و مهسا امرآبادی و همسرش و نیز سید مصطفی تاجزاده که بیش از یک سال و نیم از روزه داری اعتراضی اش و نزدیک به دو سال از قرنطینه و انفرادی اش در زمان اجرای حکم می گذرد، ارائه کردند و با اظهار تأسف از بی قانونی ها و بی عدالتی هایی که در دوران حکومت اسلامی روا داشته می شود، انتظارات خود از علمای متقی و مستقل را بیان داشتند.
آیت الله مظاهری نیز در این دیدار کوتاه با خانواده های زندانیان سیاسی ابراز همدردی و برای دلخوشی هرچه زودتر آنها دعا کرد.



هرانا؛ نامه رضا شریفی بوکانی از زندان رجایی شهر کرج

رضا شریفی بوکانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در باب گفتگوی انسانی نامه ای را از در زندان به رشته تحریر در آورده است.
متن این نامه که در ختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
عالیجنابان
این نامه از بابت یک گفتگوی انسانی از سوی جوانی که در این کشور زندگی میکند نوشته شده است که حال در زندان رجایی شهر دوران محکومیت خود را میگذراند.
ایران کشوری است که در همه جوامع بین المللی خود را موظف به رعایت اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و میثاق آن میداند.
از سویی دیگر ایرانیان همان کسانی هستند که جهانیان از آنان بعنوان نخستین ملت وفادار به منشور حقوق بشر که کورش کبیر بنیان گذاشته بود یاد میکنند و این مملکت را با تاریخی فرهنگی و سرشار از فرزندان سربلند می شناسند ولی اکنون متاسفانه با برخی از رفتارها که از سوی حکمرانان و دستگاه قضایی درباره صدور حکم اعدام برای مخالفان صورت میگیرد روز به روز چهره ی این کشور آلوده تر و کریه بنظر می رسد.
سالهاست که مجازات اعدام با طناب دار از سوی همه ی حقوق بشر دوستان و مجامع بین المللی محکوم میگردد و آمار کشورهایی که مخالفان خود را به بهانه های گوناگون اعدام میکنند کاهش می یابد اما متاسفانه برخی احکام قضایی غیر منصفانه در ایران که از سوی دادگاه انقلاب صادر می شود و رفتارهای غیر قانونی نهادهای امنیتی نسبت به اقلیت های قومی و مذهبی تصویر رفتاری مخالف موازین حقوق بشر و دادرسی غیر حقوقی را در افکار عمومی متبادر می سازد.
محکومیت تعداد پر شماری از متهمان سیاسی به مجازات اعدام و اجرای چندین اعدام در ملاء عام روز به روز بر نگرانی های ما می افزاید.مصرانه از شما درخواست دارم علاوه بر احترام به مسئله ی حق حیات انسان و احترام به حق آزادی مخالفان در چارچوب قواعد دمکراتیک نسبت به دادرسی عادلانه ی کسانی که بخاطر هواداری از تشکلهای سیاسی و سازمانی و اقلیتهای قومی به زندان افتاده و به مجازات اعدام محکوم گردیده اند تجدید نظر فرمائید.
از سوی دیگر مجازات اعدام و حذف فیزیکی کسانی که با جسارت و صراحت از حقوق انسانی و سیاسی منطقه ای و قومی و مذهبی خویش دفاع کرده اند رفتارهای ظالمانه ای است که در تاریخ بنام شما به ثبت خواهد رسید.
اکنون برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در استانهای مختلف ایران و خصوصا در کردستان  به حکم اعدام محکوم شده اند و دوران چنین احکام سخت و دشواری را میگذرانند و از سوی مقامات قضایی و دیوان عالی کشور حکم آنان تایید شده است از جمله حبیب اله لطیفی-شیرکومعارفی-حبیب گلپری- لقمان و زانیار مرادی-سعیدملکپور و ...که در آستانه ی اعدام قرار گرفته اند و هر لحظه بیم آن میرود که حکمشان به اجرا در آید.
اغلب این عزیزان زیر فشارهای ناهنجار و آزار و شکنجه های روحی و جسمی لب به اعتراف گشوده اند تا شاید از این راه بتوانند به مجازات کمکی کرده باشند.
لذا در ایران اینگونه است که متهم را مورد آزار و اذیت و مجازات های نا عادلانه و رفتارهای ظالمانه و خلاف انسانی و تهدید قرار میدهند.چنین مجازات هایی خلاف انسانیت و شئون بشریت است.
با امید به اینکه با بهره گیری از آموزه های جهانی حقوق بشر رنج این مجازاتهای سنگین را از بین برده و حکمرانی خوب را بنام خویش به ثبت برسانید.
تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند.همه دارای عقل و وجدان میباشند و باید نسبت به یکدیگر با روحیه ی برادری رفتار کنند.
رضا شریفی بوکانی-زندان رجایی شهر


هرانا؛ محاکمه و اخذ دفاع آخر از پیمان عارف دردادسرای اوین

خبرگزاری هرانا - پیمان عارف فعال سیاسی، سردبیر ماهنامه توقیف شده ایرانمهر و عضو شورای دفاع از حق تحصیل در شعبه دوم دادسرای اوین (مقدس) محاکمه و از وی دفاع آخر اخذ شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان عارف فعال سیاسی، سردبیرماهنامه توقیف شده ایرانمهر و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که طی احضاریه‌ای در تاریخ ۲۳ اردی‌بهشت ماه سال جاری به دادسرای اوین (مقدس) فراخوانده شده بود، محاکمه و از وی دفاع آخر اخذ شد.

گفتنی‌ست، پیمان عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ تاکنون ۴ بار بازداشت گردیده و از آخرین آزادیش در ۱۵ فروردین گذشته چند هفته بیشتر نمی‌گذرد.


صدور حکم سی سال زندان برای یک شهروند بانه‌ای

خبرگزاری هرانا - یک شهروند بانه‌ای به نام مطلب احمدیان توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز به زندان محکوم شد.
به گزارش تارنمای موکریان، مطلب احمدیان شهروند بانه‌ای که حدود دو سال پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اتهام همکاری با احزاب غیرقانونی به سی سال حبس محکوم شده است.
گفتنی است این شهروند که مدت زیادی را در سلول انفرادی به سر برده هم اکنون در بند عمومی زندان مرکزی سقز دوران محکومیت خود را می‌گذراند.



هرانا؛ سینا ظهیری به دو سال حبس تعزیری محکوم شد

خبرگزاری هرانا - سینا ظهیری زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به دوسال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سینا ظهیری دانشجوی زندانی محبوس در زندان رجایی شهرکرج بند ۴ سالن ۱۲ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و توهین به رهبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و از سوی قاضی صلواتی بابت هرکدام از اتهامات وارده به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفتنی‌ست، سینا ظهیری در حالی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم می‌شود که بیش از دو سال از زمان بازداشت وی می‌گذرد..



هرانا؛ نگرانی از وضعیت جهانگیر بادوزاده

خبرگزاری هرانا - بی‌خبری از وضعیت جهانگیر بادوزاده زندانی سیاسی در زندان ارومیه که بدلیل اعتراض به برخورد مسئولین زندان و شکایت از یکی از مسئولین حفاظت زندان ارومیه به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از وضعیت جهانگیر بادوزاده زندانی سیاسی کرد در زندان ارومیه که از تاریخ ۱۷ اردیبهشت سال جاری در سلولهای انفرادی این زندان بسر می‌برد هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.
گفتنی‌ست، جهانگیر بادوزاده وقتی از یکی از مسئولین حفاظت زندان بنام مرتضی سعیدی (با نام مستعار بحرینی) شکایت رسمی نمود که خانواده وی را هنگام ملاقات تهدید نموده است به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شد.
جهانگیر بادوزاده از سال ۱۳۸۳ بدون مرخصی در زندان ارومیه محبوس می‌باشد. وی در حکم بدوی به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به حبس ابد محکوم شد.



تعطیلی کارخانه ذوب فلزات ابهر با ۳۰۰ کارگر

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در خرمدره از تعطیلی کارخانه ذوب فلزات ابهر و بیکاری ۳۰۰ کارگر خبر داد.
کاظم خلجی در گفت گو با خبرنگار ایلنا ضمن اعلام این خبر افزود: کارخانه ذوب فلزات ابهر که در زمینه تولید قطعات ماشین آلات و ریخته‌گری از سال ۷۳ فعال است، به علت تغییرات متعدد اعضای هیات مدیره و مسائل مالی این کارخانه از دو سال پیش با مشکلات مالی مواجه شده بود که سرانجام تعطیل و ۳۰۰ کارگر آن بیکار شدند.
دبیر اجرایی خانه کارگر خرمدره با اشاره به اینکه کارگران این واحد تولیدی برای پیگیری و دریافت مطالبات خود به اداره کار شهرستان ابهر شکایت کرده‌اند، اظهار داشت: مشکلات این واحد تولیدی در دو سال گذشته، با عدم پرداخت حقوق کارگران شروع شد و این کارگران چندین بار برای دریافت حقوق و مزایا و مطالبات خود در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.
این فعال کارگری گفت: در حال حاضر کارگران این واحد تولیدی بیکار هستند و برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند.
به گفته خلجی مشکلات این واحد تولیدی از سوی مالکان کارخانه بدهی‌های معوقه و عدم وجود نقدینگی اعلام شده است.



اعدام یک زندانی در زندان مرکزی زنجان

خبرگزاری هرانا - یک زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در محوطه زندان زنجان اعدام شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان زنجان، یک نفر از محکومان مواد مخدر که به جرم حمل و نگهداری ۴۹. ۵ گرم ماده روانگردان از نوع شیشه دستگیر شده بود، اعدام شد.
نامبرده پس از محاکمه و تأیید حکم در دیوان عالی کشور و انجام تشریفات قانونی در زندان مرکزی زنجان به دار آویخته شد.
روز گذشته نیز یک زندانی متهم به در زندان اوین تهران اعدام شد، بر اساس گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دستگاه قضایی طی ماه گذشته ۲۲ نفر در ایران اعدام شدند.



هرانا؛ احضار امید دهدارزاده به دادگاه انقلاب اهواز

خبرگزاری هرانا - امید دهدارزاده فعال سیاسی به دادگاه انقلاب اهواز فراخوانده و حکم صادره از سوی دادگاه به وی ابلاغ گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،امید دهدارزاده از اعضای حزب پان ایرانیست ایران، دیروز  به شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز فراخوانده و حکم صادره از سوی دادگاه به وی ابلاغ شد.
امید دهدارزاده که در بهمن ماه ۱۳۹۰ در منزل شخصی خویش در اهواز بازداشت شده بود، در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی رسولی و به اتهامات عضویت در حزب پان ایرانیست، درگیری با ماموران امنیتی، توهین به مسوولان نظام، پخش جزوات تحریک آمیز در مناطق ملاشیه، کوت عبداله، نهضت آباد و دیوار نویسی به مناسبت ۲۵ بهمن، مورد محاکمه قرار گرفت.
امید دهدارزاده طی حکم صادره از سوی این دادگاه، به تحمل شش ماه حبس تعزیری به مدت یکسال _ به اتهام عضویت در حزب پان ایرانیست و همچنین تحمل ۷۵ ضربه شلاق _ به اتهام توهین به مسولان نظام و پرداخت ده میلیون ریال جریمه نقدی به دلیل درگیری با ماموران امنیتی، محکوم گردید.
حکم مذکور در حالی صادر گردیده است که دهدار‌زاده در بهمن ماه سال گذشته با حضور افرادی نا‌شناس در منزل شخصی خود روبرو شد. این افراد طی فشار برای به همراه بردن دهدارزاده ضمن اینکه هیچ حکم بازداشتی در دست نداشتند، به ضرب و شتم وی در حضور همسر و فرزند خردسالش پرداختند و دهدار‌زاده به دفاع از خود با ایشان درگیر شد.
امید دهدارزاده در زمان بازداشت با فشار شدید روحی و جسمی روبرو بود و اکنون با وثیقه ۶۰ میلیون تومانی در بیرون از زندان به سر می‌برد.



تیراندازی نیروی انتظامی به خودروی حامل دو شهروند باعث مرگ آنان شد

خبرگزاری هرانا - روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۱، تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی به سواری پیکان به ظن حمل کالای قاچاق، باعث مرگ دو سرنشین خودور به نام‌های مجتبی زاهدی و هیوا فتحی شد.
به گزارش تارنمای موکریان، پس از وقوع این حادثه که در جاده همدان- ملایر روی داد، مجتبی زاهدی در دم کشته و هیوا فتحی نیز به بیمارستان همدان منتقل شد؛ که وی نیز بر اثر شدت جراحات وارده روز گذشته جان خود را از دست داد.
لازم به ذکر است شب گذشته پس از تحویل جسد هیوا فتحی به خانواده‌اش، صده‌ها نفر از شهروندان سنندجی در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کردند.



هرانا؛ انتقال سریر صادقی به بازداشتگاه مرکزی شیراز

خبرگزاری هرانا - سریر صادقی شهروند بهایی ساکن کرج که توسط نیروهای امنیتی در منزل مسکونی خود در کرج بازداشت شده بود، بعد از گذشت ۳۸ روز از تاریخ بازداشت به بازداشتگاه مرکزی شیراز منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سریر صادقی شهروند بهایی ساکن کرج، پس از تحمل آزار و اذیت‌های فراوان در اداره اطلاعات کرج در تاریخ ۲۶/۲/۹۱ بعد از گذشت ۳۸ روز از تاریخ بازداشت به بازداشتگاه مرکزی شیراز منتقل شد، ولی مسئولین کماکان حاضر به دادن هیچ گونه پاسخی به خانواده سریر صادقی در مورد علت بازداشت وی نمی‌باشند.
گفتنی‌ست، ماموران امنیتی هنگام بازداشت سریر صادقی حکم دادستانی شیراز را برای بازداشت داشته‌اند و به نظر می‌رسد بازداشت مرتبط با بازداشت بهاییان شیرازدر بهمن سال گذشته باشد.



هرانا؛ بازداشت دو شهروند بهایی در سمنان

خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی سمنان صبح روز دوشنبه به منازل دوشهروند بهایی مراجعه و پس از تفتیش محل ایشان را بازداشت نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران اداره اطلاعات سمنان صبح روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به منازل دو شهروند بهایی ساکن شهر مزبور به نام‌های افراسیاب سبحانی و اکبرپورحسینی مراجعه کرده و پس از تفتیش محل به همراه نامبردگان به محل‌های کسب ایشان می‌روند. ماموران پس از بازرسی کامل مغازه‌های این دو شهروند بهایی، ایشان را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل می‌کنند.
قابل ذکر است منازل این دو شهروند بهایی از جمله ۲۰ منزلی بوده‌اند که در ۲۵ اذر ماه سال ۱۳۸۷ توسط ماموران اداره اطلاعات سمنان مورد بازرسی قرار گرفته بود.
یاداوری می‌شود عرفان احسانی دیگر شهروند بهایی ساکن سمنان که در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت شده بود در ۱۷ اردیبهشت ماه پس از ۱۵ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ملکی معادل ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.



کشته و زخمی شدن سه نفر در راسک توسط نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا - به دنبال دستگیری مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند امام جمعه راسک، مردم منطقه در مقابل نهادهای نظامی و امنیتی راسک، مرکز شهرستان سرباز، تجمع کردند که با تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی ۱ نفر کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش تارنمای سنی آنلاین، بنا به گزارش‏های رسیده از شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز، ساعت ۱۱ دیروز دوشنبه (۹۱/۲/۲۵) تجمع اعتراض آمیز مردم در واکنش به دستگیری برخی از علمای سر‌شناس منطقه، واکنش شدید و تیراندازی نیروهای انتظامی را به دنبال داشت که در نتیجه آن فردی به نام «جان محمد دهقانی» کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.
این تجمع اعتراض آمیز و حوادث ناگوار، پس از آن روی داد که «مولوی عبدالغفار نقشبندی»، فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک، که وی نیز به همراه مولانا عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن دیگر از مردم منطقه مدتی قبل به اتهامات واهی بازداشت شده‌اند، در مسیر بازگشت از زاهدان به منظور پیگیری موضوع پرونده پدرش، در ورودی شهر راسک با ایست بازرسی نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شدند که این نیرو‌ها بلافاصله اقدام به دستگیری و بازداشت مولوی عبدالغفار نمودند.
این اقدام، ابتدا با واکنش زنانی که شاهد این ماجرا بودند روبرو شد و به تدریج تجمع عموم مردم از اطراف را در بر داشت که تجمع کنندگان به بازداشت فلّه‌ای علمای سر‌شناس منطقه اعتراض داشتند.
گزارش‏های دریافتی حاکی از آن است که منطقه «جکیگور» نیز شاهد تجمع مشابهی از سوی مردم بوده است.
طبق گزارشات رسیده فضای فعلی شهرستان سرباز همچنان ملتهب است و جو امنیتی بر شهر حکمفرماست.
گفتنی است مراسم تشییع جنازه «جان محمد دهقانی» ساعت ۹ امروز (سه شنبه ۹۱/۲/۲۶) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.




صد‌ها کارگر «زاگرس خودرو» بروجرد بیکار شدند

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در بروجرد اعلام کرد که ۲۰۰ کارگر کارخانه زاگرس خودرو واقع در بروجرد به دلیل عدم تمدید قراردادهای‌کاریشان، طی یک ماه اخیر بیکار شده‌اند. همزمان، مدیرکل کار اصفهان در واکنش به اخراج صد‌ها کارگر کاشانی ادعا کرد: «من هیچ اطلاع ندارم، اما بررسی خواهم کرد.»
به گزارش ایلنا، محمد گودرزی، دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد اظهار کرد: در این کارخانه جمعا ۵۰۰ کارگر قرارداد موقت مشغول به کار هستند که ۲۰۰ نفر از آنان به جهت کمبود نقدینگی و نبود مواد اولیه تولید به واسطه تحریم‌ها طی یک ماه اخیر بیکار شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از مسئولان استانی پاسخگو ی مشکلات کارگران زاگرس خودرو نیستند اظهار داشت: بسیاری از کارگران اخراجی دوره‌های آموزشی خود را با هزینه کارخانه در کشور مالزی گذرانده‌اند و بیکاری این کارگران اتلاف سرمایه‌های ملی است.
غلامعلی قادری در پاسخ به سئوال خبرنگاران در کاشان مبنی براینکه چرا از ابتدای سال تاکنون بالغ بر چهارصد نفر ازکارگران واحدهای تولیدی شهرستان کاشان بیکار شده‌اند، گفت: من هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم ولی اخراج کارگران بستگی به شرایط آن کارخانه تولیدی دارد.
خبرنگاری در ادامه از شرایط ۱۳۰ کارگر کارخانه ایران غلتک پرسید و این مدیر دولتی با اشاره به اینکه اگر واقعا در یک مرکز تولیدی قراردادی بین کارگر و کارفرما بسته شده و پایان قرارداد اعلام شده، عدم تمدید قرارداد اشکالی ندارد، گفت: ابتدا باید دلیل اخراج کارگران شرکت ایران غلتک را مورد بررسی قرار دهیم و بعد می‌توانم در این باره اظهار نظر کنم.
او در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در بعضی از واحدهای تولیدی شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل کارگران از مزایای قانون کار برخوردار نیستند به طوری که اگر کارگری قصد مرخصی رفتن داشته باشد کارگر شیفت بعدی را ملزم می‌کنند ۱۶ساعت کاری به جای فرد مورد نظر کار کند، گفت: باید این موضوع را با مسئولان اداره کار کاشان مورد بررسی قرار دهم و بعد جواب بدهم.
گفتنی است به رغم اینکه درشهرستان آران و بیدگل بیش از بیست هزار کارگر در سه هزار واحد تولیدی مشغول به کار هستند با وجود وعده‌هایی که مدیران کل کار و امور اجتماعی قبلی استان اصفهان داده بودند اما تاکنون این شهرستان فاقد اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی مستقل است و تنها به صورت نمایندگی و با یک بازرس کار به سه هزار واحد تولیدی خدمات رسانی می‌کند.