۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

پروازهای شبانه در فرودگاه فرانکفورت آلمان ممنوع شد

دادگاه فدرال امور اداری آلمان پروازهای شبانه فرودگاه فرانکفورت را ممنوع اعلام کرد. رودیگر روبل، رئیس دادگاه فدرال امور اداری آلمان روز چهارشنبه (۱۶ فروردین / ۴ آوریل) اعلام کرد که پرواز هواپیماها در این فرودگاه از ساعت ۲۳ شب تا پنج صبح ممنوع خواهد بود.
فرودگاه فرانکفورت آلمان (Flughafen Frankfurt am Main)، بزرگ‌ترین فرودگاه آلمان و سومین فرودگاه بزرگ اروپاست.







تاکید نتانیاهو بر راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد او به تفاهم صلح با فلسطینیان امیدوار است. او در این باره در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «من می‌خواهم اختلافات با فلسطینیان را حل کنم، زیر خواستار کشوری دو ملیتی نیستم.»
نتانیاهو در ادامه گفت بدیل دیگر در مقابل تاسیس دو کشور اسرائیل و فلسطین این است که فلسطینیان درون اسرائیل زندگی کنند و این امر ساختار یهودی کشور اسرائیل را تخریب می‌کند.
نخست‌وزیر اسرائیل در پایان گفت: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود خواهم کوشید ساختار یهودی و دمکراتیک اسرائیل حفظ شود.»


نخست‌وزیر اسرائيل اعتقاد دارد که تحريم‌های بين‌المللی تا کنون نتوانسته ایران را به تجدیدنظر در برنامه اتمی‌اش وادار کند. او گفت اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، اسرائیل از "امکانات" خود استفاده خواهد کرد.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، روز سه‌شنبه (۳ آوریل) در يک کنفرانس مطبوعاتی در بيت‌المقدس (اورشليم) گفت: «اقدامات تحریمی حکومت ايران را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است، اما آیا این مشکلات می‌تواند جمهوری اسلامی را به متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وادار سازد؟ زمان نشان خواهد داد. اما من عقیده دیگری دارم.»
به گزارش خبرگزاری رويترز، نتانیاهو گفت که جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی تضعیف شده، اما پس از انتخابات اخیر مجلس، در مواضع سیاسی خود قوی‌تر شده است. به گفته نخست‌وزیر اسرائیل ایران در مناقشه هسته‌ای "حتی یک میلی‌متر" از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است.
به تازگی یک فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران گفته است که اگر اسرائیل یا ایالات متحده قصد حمله به ایران را داشته باشند، از عواقب شدید آن در امان نخواهند ماند.
"شدیدترین تحریم‌ها"
روز جمعه (۳۰ مارس) باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده وعده داد که ایران به زودی با سخت‌ترین موج اقدامات تحریمی روبرو خواهد شد. او افزود که در جهان به اندازه کافی ذخایر نفتی وجود دارد و کشورها به راحتی می‌توانند از واردات نفت ایران صرف نظر کنند.
هم اسرائیل و هم ایالات متحده گفته‌اند که اگر اقدامات تحریمی نتواند جلوی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بگیرد، آنها از حمله نظامی به ایران خودداری نخواهند کرد.
اسرائيل و کشورهای غربی به برنامه اتمی ايران مظنون هستند و می‌گويند تهران به دنبال توليد سلاح هسته‌ای است، اما ايران اين اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که برنامه اتمی آن اهدافی صرفا صلح‌آمیز دارد. در برابر نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران گفت: «این خطری برای جامعه جهانی است، اما پیش از همه خطری برای ماست.»
"توانایی‌های اسرائيل"

نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی به بحثی اشاره کرد که امروزه میان بسیاری از مردم اسرائیل جریان دارد و به سرگذشت فاجعه‌بار قوم یهود برمی‌گردد. زمانی که رژیم آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ میلادی عزم کرد یهودیان را نابود کند، آنها هیچ امکانی برای دفاع از خود نداشتند. نخست وزیر اسرائیل گفت: «هفتاد هشتاد سال پیش یهودیان امکان مقابله نداشتند، اما این امکان امروز وجود دارد و ما وظیفه داریم که از این امکانات برای دفاع از خود در برابر دشمنانی که قصد دارند ما را نابود کنند استفاده کنیم.»
نتانیاهو توضیح نداد که اسرائیل چگونه قصد دارد از پیشرفت ایران به سوی "تولید بمب هسته‌ای" جلوگیری کند. به ادعای اسرائیل هدف اصلی ایران از برنامه‌ی اتمی "نابود کردن اسرائیل" است.
اسرائیل نه تنها به ارتشی نیرومند مجهز است، بلکه گفته می‌شود در منطقه خاورمیانه تنها کشوری است که زرادخانه اتمی دارد.
در دو ماه گذشته برخی از مقامات اسرائیلی گفته‌اند که اسرائیل نباید بیش از این در برابر پیشرفت اتمی ایران صبر کند، زیرا جمهوری اسلامی بخش بزرگی از فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود را به زیر زمین منتقل می‌کند و ممکن است زمان برای یک ضربه نظامی دیر شود.
باراک اوباما، رئيس جمهور ایالت متحده، از اسرائیل خواسته است که فرصت بیشتری بدهد تا اقدامات تحریمی اثر خود را بر ایران نشان دهد. اما اسرائیل معتقد است که فشارهای اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند جمهوری اسلامی را به زانو در آورد.
اسرائیل در توافق با جامعه بین‌المللی از آغاز دور تازه‌ی گفت‌وگوهای قدرت‌های بزرگ با ایران پشتیبانی می‌کند. گفت‌وگو با اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان (گروه موسوم به ۵ به اضافه یک) به زودی آغاز می‌شود، اما هنوز زمان و مکان آن تعیین نشده است.
ایالات متحده از این مذاکرات حمایت کرده است، اما اوباما به ایران هشدار داده است: "این دریچه برای ابد باز نخواهد ماند.» شورای امنیت سازمان ملل تا کنون ۴ قطعنامه علیه ایران به تصویب رسانده، اما هنوز واکنش مساعدی از جانب ایران مشاهده نشده است.





نماینده آمریکا در سازمان ملل به رژیم سوریه هشدار داد که در روزهای آینده به خشونت دامن نزند. به زودی هیئتی بین‌المللی برای رایزنی در مورد حضور ناظران سازمان ملل در سوریه، وارد دمشق خواهد شد.
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اظهار داشت در صورتی که سوریه در روزهای باقی مانده تا دهم آوریل اعمال خشونت را تشدید کند، شورای امنیت باید بی‌درنگ واکنش نشان دهد. دولت سوریه در پاسخ به طرح کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل، موافقت کرده است که تا دهم آوریل به تمام عملیات قهرآمیز پایان دهد و نیروهای مسلح را از شهرهای مسکونی بیرون ببرد.
مخالفان رژیم سوریه و برخی از ناظران سیاسی عقیده دارند که رژیم سوریه قصد دارد تا پیش از ورود هیئت بین‌المللی، حملات سنگینی برای سرکوبی کامل مخالفان به اجرا بگذارد. در روزهای گذشته دولت بشار اسد به سرکوب و کشتار مخالفان ادامه داده است.
تردید در "صداقت سوریه"
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در شامگاه سه‌شنبه ۲ آوریل گفت که دولت سوریه در لفظ با پیشنهاد آتش‌بس کوفی عنان موافقت کرده اما در عمل به عملیات سرکوب و کشتار ادامه داده است. او تصریح کرد: «ایالات متحده نگران است و تردید دارد که دولت سوریه به تعهدات خود عمل کند.»
خانم رایس گفت اگر دولت سوریه در روزهایی که تا دهم آوریل باقی مانده است، به جای کاستن از خشونت، به عملیات قهرآمیز شدت بخشد، شورای امنیت باید "با قدرت و جدیت" واکنش نشان دهد.

قدرت‌های غربی از طرح صلحی که به ابتکار کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، ارائه شده است، حمایت کرده‌اند. این طرح که پشتیبانی اتحادیه  عرب را نیز با خود دارد، روز دوشنبه (اول آوریل) به شورای امنیت ارائه شد و به زودی توسط ۱۵ عضو شورای امنیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نماینده امریکا اذعان کرد که در میان اعضای شورای امنیت درباره نحوه برخورد با رژیم سوریه اختلاف نظر وجود دارد. خانم رایس اظهار داشت اگر رژیم سوریه به رغم توافقات، به تعهدات خود پای‌بند نماند، بیش از پیش در جامعه بین‌المللی منزوی خواهد شد.
برقراری آتش‌بس تنها شرط اول برای بازگشت آرامش به سوریه است. آقای عنان در طرح آشتی خود بر نکات مهم دیگری نیز تاکید کرده است، از جمله: گشایش فضای سیاسی برای پاسخ به خواسته‌های مشروع ملت سوریه، آزادی زندانیان سیاسی، توزیع کمک‌های انسانی، فعالیت آزادانه برای خبرنگاران و تضمین حق اعتراض برای مخالفان رژیم.
انتقاد از "شورای امنیت"

یاکوب کلنبرگر، رئيس "کمیته صلیب سرخ بین‌المللی" در دمشق با مقامات بلندپایه سوریه ملاقات کرده و از آنها تقاضا کرده است به امدادگران بین‌المللی اجازه داده شود یاری‌های خود را به نیازمندان برسانند. در جریان درگیری‌های خونین عده بیشماری زخمی شده یا از منازل خود آواره شده‌اند.
همان طور که در طرح صلح کوفی عنان ذکر شده است، طرف‌های درگیر در سوریه باید روزی دو ساعت آتش‌بس برقرار کنند تا امکان امدادرسانی به نیازمندان فراهم شود.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، در مجلس ترکیه به شدت از شورای امنیت به خاطر "عدم حمایت از مردم سوریه" انتقاد کرد. آقای اردوغان گفت که اعضای شورای امنيت به خاطر عدم قاطعیت در برابر سوریه، عملا به "حمايت غيرمستقيم" از فشار بر مردم سوريه دست می‌زنند.
اردوغان تصریح کرد که شورای امنیت سازمان ملل هیچ کاری انجام نمی‌دهد، در حالی که "مردم سوریه هر روز در حال کشته شدن هستند."
 اردوغان به نمایندگان مجلس ترکیه گفت که ترکیه هیچگاه به مردم سوریه پشت نخواهد کرد. روز یکشنبه گذشته دومین کنفرانس "دوستان مردم سوریه" در استانبول برگزار شد.
در همین رابطه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دولت سوریه به این کشور اطلاع داده است که اجرای طرح صلح کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت‌ها را شروع کرده است. روسیه و چین تا کنون دو قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌اند.



استفاده از پایگاه‌های نظامی آذربایجان برای حمله به ایران از موضوعاتی بود که اخیرا بر روابط تهران-باکو سایه افکند. با وجود تکذیب این مسئله از سوی آذربایجان، یک روزنامه روسی باز این موضوع را پیش کشیده است.
جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه‌ی استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور برای حمله به ایران را نخواهد داد. با این همه، روزنامه‌ی روسی "وایِنویه آبازرِنیه"، معامله‌ی تسلیحاتی اسرائیل با آذربایجان را دارای نقش مهمی در این عرصه می‌داند.
برخی از کارکنان وزارت دفاع اسرائیل روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند ۱۳۹۰) خبر دادند که دولت اسرائیل در صدد انجام معامله‌‌ای تسلیحاتی به ارزش ۶/ ۱ میلیارد دلار با جمهوری آذربایجان است. بر اساس گفته‌ی این کارکنان، شرکت تسلیحاتی دولتی اسرائيل "ائرو اسپیس اینداستریز " (IAI) هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم دفاع ضد موشکی به این کشور همسایه ایران خواهد فروخت.
سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سه‌شنبه (۳ آوریل/ ۱۵ فروردین) در اولین "کنفرانس بین‌المللی مین‌زدایی" در تهران گفت: «دوستان آذری توضیح دادند که این اطلاعات درست نیست و آذربایجان هرگز اجازه نخواهد داد پایگاه نظامی در کشورش علیه ایران ایجاد شود.»
به گفته‌ی وحیدی، در قراردادهای بین آذربایجان و اسرائیل «بزرگ‌نمایی شده» و این قراردادها «در حد و اندازه‌ای» که اسرائیل مطرح کرده، نبوده است.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی روسی "وایِنویه آبازرِنیه" اسرائیل با برخی از کشورهای جنوبی منطقه‌ی قفقاز وارد مذاکراتی شده است. به‌عنوان مثال پایگاه نظامی "ناسوسنی" در آذربایجان یکی از نقاطی است که جنگنده‌های اسرائیلی می‌توانند پس از حمله به ایران در آن‌جا سوختگیری کنند.
البته روزنامه روسی به نقل از یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان بار دیگر تأکید می‌کند که بین تهران و باکو روابط تنگاتنگی برقرار است و جمهوری آذربایجان پایگاه‌های نظامی خود را در اختیار نیروهای هوایی ارتش اسرائیل قرار نخواهد داد.

ژنرال صفر ابی‌اف، وزیر دفاع آذربایجان، و محمود احمدی‌نژاد در تهران بر مناسبات تنگاتنگ ایران و آذربایجان تأکید کردند
"وایِنویه آبازرِنیه" در عین حال برای نشان‌دادن وزن معامله‌ی تسلیحاتی یادشده در تصمیمات باکو، به اظهارات سفیر آذربایجان در تهران اشاره می‌کند. آن‌طور که روزنامه روسی می‌نویسد، جوانشیر آخوندوف پیش از این گفته است که «آذربایجان قصد دارد از این تسلیحات برای آزادسازی ۲۰ درصد از خاک خود استفاده کند که در اشغال ارمنستان است».
رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه در واشنگتن
روز سه‌شنبه همچنین نیکولای پاتروشف، رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه، و توماس دانیلن، مشاور امنیتی رئیس جمهوری ایالات متحده، در واشنگتن با هم دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری روسی "ریا نووستی" پاتروشف با جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده نیز ملاقات کرده است. ظاهرا آخرین تحولات سوریه و همچنین موضوع ایران از جمله سرفصل‌های گفت‌وگوهای دو طرف بوده‌اند.
روسیه اخیرا در منطقه‌ی "اولیانووسک" در کنار رود ولگا در جنوب این کشور پایگاهی لجستیکی برای حمل‌ونقل هوایی آمریکا و ناتو برپا کرده است. همزمان با خبرهای منتشر شده در مورد معامله‌ی تسلیحاتی اسرائیل و آذربایجان، نگرانی‌ها از حمله‌ی نظامی به ایران تا تابستان پیش رو قوت می‌گیرد.
با توجه به چرخش ملایم روسیه در روزهای اخیر در برخورد با موضوع سوریه و نزدیک‌شدن به تابستان – زمانی که پیش از این به‌عنوان ضرب‌الاجل احتمالی حمله به ایران از آن نام برده می‌شد – مشخص نیست که رایزنی‌های رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه در واشگنتن چه معنایی برای تحولات منطقه می‌تواند داشته باشد.
بار دیگر تأکید بر ابعاد گسترده‌ی حمله به ایران
جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که در صورت حمله‌ی نظامی به ایران، پایگاه‌های متحدان کشورهای مهاجم را در منطقه هدف قرار خواهد داد. بیم آن می‌رود که کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس نیز از ‌آتش حملات تلافی‌جویانه‌ی جمهوری اسلامی در امان نمانند.

کنفرانس مطبوعاتی سرگئی لاوروف و ادوارد نعلبندیان، وزیران خارجه‌ی روسیه و ارمنستان
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، در دیدار با ادوارد نعلبندیان، همتای ارمنی خود، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد. آن‌طور که لاوروف روز دوشنبه (۲ آوریل) در ایروان، پایتخت ارمنستان، گفت «در صورت حمله‌ی نظامی به ایران، نه‌تنها امنیت آذربایجان و ارمنستان، بلکه امنیت تمام جهان عرب به خطر خواهد افتاد».
به اعتقاد وزیر خارجه‌ی روسیه چنین حمله‌ای موجی از آوارگان جنگی را نیز به سوی همسایه شمالی ایران گسیل خواهد داد. لاوروف پی‌آمدهای حمله به ایران را قطعاً منفی و پیش‌بینی همه‌ی ابعاد آن‌را بسیار دشوار دانسته است.
در سوی دیگر کارشناسان اسرائیلی ظاهرا نگرانی چندانی از بابت تلفات شهروندان خود در صورت درگیری نظامی با ایران ندارند. نظامیان اسرائیل در یک ارزیابی جدید اعلام کرده‌اند که در صورت وقوع جنگ علیه ایران، تلفات احتمالی اسرائیل کمتر از ۳۰۰ نفر خواهد بود.





یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آفریقای جنوبی، در پی تشدید فشارهای قدرت‌های غربی برای قطع مراودات نفتی با ایران با هدف افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، واردات نفت از این کشور را به‌طور کامل متوقف کرده است.
کمپانی انگن (Engen) واحد آفریقای جنوبی کمپانی بزرگ نفتی پتروناس، اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. این اقدام در راستای تبعیت از طرح ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تانیا لندزبرگ، سخن‌گوی کمپانی انگن در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که این کمپانی تدابیر ویژه‌ای برای بهره‌گیری از دیگر ذخایر نفتی اندیشیده است. کمپانی انگن، مستقر در دوربان، دومین پالایشگاه بزرگ آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. انگن روزانه به ۱۳۵ هزار بشکه نفت‌خام نیاز دارد که پیش از اتخاذ این تصمیم، معمولا ۸۰ درصد آن از طریق واردات نفت از ایران تامین می‌شد.

کمپانی‌های نظیر شل هم پیش‌تر اعلام کردند که پروژه‌های خود در ایران را کاملا متوقف می‌کنند
شمس‌الازهر عباس‌، مدیرعامل کمپانی پتروناس اعلام کرد که واحد انگن این کمپانی «تحت فشار شدید» قرار گرفته تا در راستای تشدید تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کند. یک گروه تحقیقاتی از سوی دولت آفریقای جنوبی مامور پی‌گیری و بررسی پی‌آمدهای احتمالی طرح توقف واردات نفت از ایران شده و قرار است تا پایان ماه مه، گزارش خود را به کابینه ارائه کند.
آفریقای جنوبی در ماه فوریه ۸ /۲ میلیون بشکه نفت ‌خام از ایران وارد کرد. در مجموع این کشور سال گذشته میلادی نزدیک به ۲۷ میلیون بشکه نفت‌ خام از ایران وارد کرده بود. این رقم ۲۶ درصد از مجموع واردات نفت ‌آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ را تشکیل می‌دهد.
بر اساس قانونی که باراک اوباما در آخرین روز سال ۲۰۱۱ امضا کرد، بانک‌ها و نهادهای مالی خارجی از تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی منع شده‌اند، و در صورت تخطی از این قانون، تحت تحریم‌ها و مجازات یک‌جانبه ایالات متحده قرار خواهند گرفت و شانس فعالیت در بازار بزرگ آمریکا را از دست خواهند داد.
علاوه بر اتحادیه اروپا که با تصویب طرحی در ژانویه ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به‌طور کامل قطع کرد، کره‌جنوبی، ژاپن و برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان هم اعلام کرده‌اند که از خرید نفت ‌خام ایران خودداری خواهند کرد.


تحلیل‌گران می‌گویند با اجرای تحریم‌های گسترده، اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی قرار می‌گیردعربستان می‌گوید خلاء نفت ایران در بازارهای جهانی را با افزایش تولید پر خواهد کرد تحریم‌های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه‌ی ۲۰۱۲ اجرایی خواهد شد. کمپانی‌های بزرگی نظیر رویال داچ شل هم از متوقف کردن اجرای همه پروژه‌های خود در ایران خبر داده‌اند.
اقتصاد ایران، اقتصادی متکی به نفت است و به اعتقاد تحلیل‌گران اقتصادی، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز تحریم‌ها، در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت. قدرت‌‌های غربی می‌گویند هدف از افزایش بی‌سابقه تحریم‌ها، وادار کردن رهبران جمهوری اسلامی به تجدید نظر و عقب‌نشینی از مواضع سخت‌گیرانه در قبال برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای است.

اعلام آمادگی عربستان برای پر کردن خلاء نفت ایران

عربستان سعودی بار دیگر اعلام کرد که در شرایط اضطراری و در صورت نیاز بازارهای جهانی، با افزایش تولید، خلاء نفت ‌خام ایران را جبران خواهد کرد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه هفته جاری در ریاض با مقامات سعودی دیدار کرد تا بتواند با دریافت ضمانت از آنها، نگرانی‌های هم‌پیمانان آمریکا را رفع کند.
مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که از هیچ تلاشی برای تامین نیاز بازارهای جهانی و پر کردن ذخایر استراتژیک مشتریانی نظیر آمریکا دریغ نخواهند کرد، اما حاضر نیستند برای ترغیب مشتریان به خرید نفت عربستان، تخفیفی در بهای نفت بدهند.
عربستان در فاصله ژوئيه تا سپتامبر ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه نفت تولید و صادر کرده است و آن‌طور که مقامات نفتی این کشور می‌گویند، حاضراست تا در صورت نیاز، تولید نفت را تا سقف ۵ /۱۲ میلیون بشکه در روز هم افزایش دهد.







واکنش کیهان و برخی نمایندگان به سخنان هاشمی در مورد مذاکره با آمریکا

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد امکان عدم ممنوعیت مذاکره با آمریکا، روز چهارشنبه با واکنش انتقادی حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، و هم‌چنین انتقاد گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد.
برخی رسانه‌های داخلی ایران از جمله فارس و شرق، روز سه‌شنبه گفت‌وگوی هاشمی رفسنجانی را با آخرین شماره «فصلنامه مطالعات بین‌المللی» مورد توجه قرار دادند که در آن وی به نامه‌ای اشاره می‌کند که در زمان حیات آیت‌الله خمینی به او نوشته و در آن پرسیده بود: «آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟»
اکبر هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه هم‌چنین بر «اعتدال و عملگرایی» تأکید کرده و گفت که «اسلام دستور نداده‌است که با کسانی که مخالف عقیده ما هستند، قطع رابطه شود یا صحبت نکنیم.»
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در واکنش به این اظهارات، روز چهارشنبه در سرمقاله روزنامه خود به یکی از سخنرانی‌های پیشین آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می‌کند که در آن گفته‌بود «من معتقدم، آن کسانی که فکر می‌کنند ما باید با رأس استکبار- یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده‌لوحی هستند، یا مرعوبند.»
نماینده رهبر در مؤسسه کیهان هم‌چنین از اینکه هاشمی رفسنجانی آمریکا را «قدرت برتر دنیا» ابراز تعجب کرده و هم‌چنین می‌نویسد: «ظاهراً جناب رفسنجانی فراموش کرده‌اند که آمریکا، مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهد و نه حل و فصل مسائل طرفین. چرا که درگیری ما با آمریکا از ماهیت دو طرف ریشه می‌گیرد.»
بیش از ۳۰ سال است که ایران و آمریکا هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند و در این مدت مناسبات این دو کشور نیز بارها بر سر مسائل مختلفی همچون برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت امنیت منطقه خاورمیانه دچار تنش بوده‌است.

اعتراض در مجلس
در همین حال به نوشته خبرگزاری مهر، در پی انتشار اظهارات تازه هاشمی رفسنجانی در مورد مسئله مذاکره با آمریکا برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگه‌هایی حاوی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص عدم هر گونه مذاکره با آمریکا پخش کردند.
به نوشته مهر، این نمایندگان هرگونه مذاکره با آمریکا را «در شرایط فعلی غیر قابل قبول» خواندند و در برگه‌ای که پخش کردند از قول آیت‌الله خامنه‌ای آمده‌است: «کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند یا از الفبای سیاسی چیزی نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را خوب ننوشته‌اند.»
اکبر هاشمی رفسنجانی همواره از منتقدان سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده و اگرچه مخالفان و منتقدان آقای رفسنجانی ماه‌ها بود که از پایان عمر سیاسی او و کنار گذاشتنش از مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می‌گفتند اما روز چهارشنبه، ۲۴ اسفند گذشته، رهبر جمهوری اسلامی او را در منصب ریاست مجمع تشخیص مصلحت ابقا کرد.






«رسيدگی به پرونده تجاوز مرد ۶۰ ساله به ۶۰ دختر خردسال»

روزنامه های ابتکار، جهان صنعت، دنيای اقتصاد و تهران امروز از « افزايش اعتراض به دولت درباره فاز دوم يارانه ها » و « نامه علی لاريجانی به آيت الله خامنه ای درباره عواقب اجرای فاز دوم يارانه ها » خبر داده اند.
روزنامه های شرق و اعتماد  گزارش هايی درباره « اصرار دولت بر انتصاب » سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعی و « فشار مجلس برای برکناری » وی منتشر کرده اند. روزنامه شرق نوشته که روز چهارشنبه شانزدهم فروردين  روز « پايان اولتيماتوم معترضان به انتصاب سعيد مرتضوی » است.
روزنامه خراسان از قول « يک مقام قضايی » خبر داده که «پرونده تجاوز به ۶۰ دختر خردسال در مشهد، خارج از نوبت رسيدگی می شود.»
روزنامه کيهان و جمهوری اسلامی گزارش هايی درباره افزايش دوباره قيمت  گوشت و مرغ منتشر کرده اند. کيهان افزايش دوباره قيمت  گوشت و مرغ  را ناشی از « خلف وعده مقام های دولتی » و روزنامه جمهوری اسلامی اين گرانی ها را ناشی از «رها کردن بازار»  توصيف کرده اند.

افزايش اعتراض به اجرای فاز دوم يارانه ها؛ هشدار نسبت به توفان تورم
روزنامه های ابتکار، جهان صنعت، دنيای اقتصاد و تهران امروز از «افزايش اعتراض به دولت درباره فاز دوم يارانه ها» گزارش داده اند.
روزنامه ابتکار درباره «کشمکش بر سر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی يارانه‌ها» نوشته است: «طرح بزرگ هدفمندی يارانه‌ها يک سال پس از اجرا، هنوز هم ماه‌های قبل از اجرا، خبرساز است، هنوز هم در عرصه سياست و اقتصاد کشور حاشيه‌سازی می‌کند و هنوز هم از موارد چالش برانگيز ميان دولت و مجلس است.»
اين روزنامه با اشاره به اظهارات مقام های دولتی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها و « واکنش مخالفت‌آميزنمايندگان مجلس »، نوشته است: « مخالفت نمايندگان با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی اکنون در نامه علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی به مقام رهبری دراين باره تجلی يافته‌است.»
به نوشته اين روزنامه، علی لاريجانی در نامه خود به آيت الله علی خامنه ای نوشته که «اجرای فاز دوم هدفمند کردن يارانه‌ها، مغاير نص صريح قانون» است و با هشدار نسبت به «تبعات اقتصادی» اقدامات دولت، تاکيد کرده که اقدام دولت برای اجرای فاز دوم يارانه ها «توفان تورم ايجاد می کند.»
روزنامه ابتکار در عين حال خبر داده که «مخالفت‌های نمايندگان درباره اجرای فاز دوم يارانه‌ها با واکنش محمود احمدی نژاد روبه‌رو شده» و ریيس دولت در جريان ديدار نوروزی با استانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرايی سراسر کشور گفت: «فاز دوم طرح هدفمندی يارانه‌ها آماده اجراست» و «همه مسئولان و استانداران بايد برای اجرای هر چه بهتر اين مرحله آمادگی کامل داشته باشند.»
روزنامه تهران امروز نيز تيتر يک شماره چهارشنبه را به « افزايش اعتراض ها به فاز دوم يارانه ها » اختصاص داده و از « نامه ریيس مجلس به مقام رهبری »، « تاکيد احمدی‌نژاد بر اجرايی شدن فاز دوم »، «نارضايتی يارانه‌بگيران حذف شده از چرخه دريافت يارانه نقدی» به عنوان نمونه هايی از اختلاف نظر ميان دولت، مجلس و مردم  نام برده است.
تهران امروز همچنين خبر داده که «اقدام دولت در برداشت از حساب بانک‌ها برای پرداخت يارانه نقدی اعتراض نمايندگان و ‌ریيس مجلس را بدنبال داشته است» و غلامرضا مصباحی مقدم ‌ریيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی مجلس نيز با اشاره به « طرح درخواست نمايندگان برای بررسی تخلفات يارانه ای دولت »، خبر داده که «پرونده تخلفات دولت در جريان اجرای هدفمندی يارانه ها در مسير ارسال به قوه قضائيه قرار دارد.»
روزنامه جهان صنعت نيز در گزارشی از « رويارويی مجلس و دولت در اولين روزهای کاری سال ۹۱ » نوشته است: « اجرای ناگهانی فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها با اعتراض‌های شديد نمايندگان در روز‌های کاری اوليه سال ۹۱ همراه شد تا آنجايی که لاريجانی با نگارش نامه‌ای به مقام رهبری خواستار تعيين‌تکليف در اين زمينه شد. »
روزنامه دنيای اقتصاد هم با اشاره به هشدار علی لاريجانی درباره « توفان تورمی » ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها، نوشته است: در نخستين روز بازگشايی مجلس پس از تعطيلات نوروزی، علی لاريجانی به صراحت با افزايش يارانه نقدی به منظور آغاز فاز دوم هدفمندی مخالفت کرد و آن را «خلاف صريح قانون»، «غيرکارشناسی» و «موجب بروز توفان تورم» خواند.

«پايان اولتيماتوم معترضان به انتصاب سعيد مرتضوی»
روزنامه های شرق و اعتماد  از «اصرار دولت بر انتصاب» دادستان سابق تهران به عنوان مديرعامل جديد صندوق تامين اجتماعی خبر داده و البته از «فشار مجلس برای برکناری» سعيد مرتضوی خبر داده است.
روزنامه شرق نوشته که  روز چهارشنبه شانزدهم فروردين روز « پايان اولتيماتوم معترضان به انتصاب سعيد مرتضوی » است.
اين روزنامه می افزاید: «حالا ديگر می‌توان گفت سمت جديد سعيد مرتضوی، کار دست وزير کار داده است » و « آن قدر دولت بر رياست دادستان سابق و معروف تهران بر صندوق تامين اجتماعی اصرار کرد که مجلس سرانجام به سمت استيضاح وزير کار رفت.»
روزنامه شرق البته نوشته «عبدالرضا شيخ‌الاسلامی وزير کار بايد تاوان تصميمی را بدهد که شايد خودش خيلی در آن نقشی نداشته و ندارد » چرا که « سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نماينده ويژه رييس‌جمهور بود و انتصاب او بر سمت رييس صندوق تامين اجتماعی را هم خيلی‌ها  بر آمده از نظر » محمود احمدی نژاد می‌دانند.
به نوشته اين روزنامه، در نخستين جلسه مجلس در سال ۱۳۹۱ محمد رضا باهنر نایب ریيس مجلس در پاسخ به تذکر « الياس نادران» از استيضاح‌کنندگان وزير کار که خواستار اعلام وصول طرح استيضاح وزير تعاون کار و امور اجتماعی بود، گفت که « بنابر آيين‌نامه مجلس، هيات رييسه می‌تواند طرح استيضاح را در همان جلسه يا جلسه بعد مجلس اعلام وصول کند » و « هيات رييسه قصد دارد از اين حق قانونی استفاده کند » و اگر «بلايی حاصل نشود، روز چهارشنبه طرح استيضاح را اعلام وصول کنند. »
روزنامه شرق همچنين درباره « آخرين تحول » در جريان مخالفت نمايندگان مجلس با انتصاب سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران و از متهمان فجايع بازداشتگاه کهريزک به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعی، خبر داده که « الياس نادران که به نوعی نمايندگی استيضاح‌کنندگان را بر عهده دارد به مرتضوی يک روز فرصت داده که استعفا دهد تا به سرنوشت علی کردان دچار نشود » و تهديد کرده «مطالبی که از تريبون علنی مجلس نبايد پخش شود و اگر پخش شود قطعا برای مرتضوی  مفيد نخواهد بود. »
اين روزنامه، همزمان خبر داده که جلسه معارفه مرتضوی در کميسيون اجتماعی مجلس روز سه شنبه لغو شد تا اين اولتيماتوم جدی گرفته شود، «هرچند نزديکان دادستان سابق تهران علت لغو اين جلسه را سفر مرتضوی به عراق اعلام کردند. »
روزنامه شرق درباره مخالفت اغلب نمايندگان مجلس هشتم با ارتقاء سعيد مرتضوی در دولت، نوشته است: طرح استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير کار به خاطر انتصاب مرتضوی را چهره هايی چون « علی رضا زاکانی » از اصولگرايان تا « شکور اکبر نژاد » از نمايندگان اصلاح‌طلب آن را امضا کرده‌اند، و «علی مطهری، احمد توکلی و الياس نادران هم که در طرح سوال از احمدی‌نژاد هم‌نظر نبودند اين بار در استيضاح وزيرکار به دليل انتصاب مرتضوی همراه شده‌اند » و « در مقابل، دولت تاکتيک هميشگی‌اش را در پيش گرفته است؛ در سکوت است و راه خودش را می‌رود. »
روزنامه اعتماد هم گزارش داده که « ماجرای سعيد مرتضوی در حال بالا گرفتن است و اگر از چهره‌های موثر در مجلس کسی دست به کار منتفی کردن نشود، ۱۰ روز ديگر عبدالرضا شيخ‌الاسلامی وزير کار دولت احمدی‌نژاد به خاطر اين انتصاب کارش به استيضاح کشيده می‌شود. »
اين روزنامه با اشاره به استقبال گرم محمدرضا باهنر از « طرح استيضاح وزير کار »، نوشته است که محمود احمدی نژاد اکنون « برسر دوراهی انتخاب عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير کار يا سعيد مرتضوی » قرار گرفته است.

«رسيدگی خارج از نوبت به پرونده تجاوز مرد ۶۰ ساله به ۶۰ دختر خردسال»
روزنامه خراسان از قول «يک مقام قضايی» خبر داده که «پرونده تجاوز به ۶۰ دختر خردسال در مشهد، خارج از نوبت رسيدگی می شود.»
اين روزنامه از قول اسماعيل شاکر قاضی ويژه رسيدگی کننده به پرونده تجاوز به دستکم ۶۰ درختر خردسال دانش آموز نوشته است: « با توجه به اهميت موضوع و همچنين تاکيد دادستان و ریيس مجتمع قضايی قدوسی مشهد رسيدگی به اتهامات مرد ۶۰ ساله ای که تاکنون به آزار و اذيت ۶۰ دختر خردسال اعتراف کرده است به طور ويژه و خارج از نوبت ادامه دارد. »
به گفته اسماعيل شاکر، « گروه ويژه ای از کارآگاهان پليس غرب آگاهی، مامور انجام تحقيق از متهم شده اند و تلاش های شبانه روزی برای تکميل اين پرونده در حالی ادامه دارد که متهم اين پرونده مکان هايی را که دختران خردسال بين ۶ تا ۱۰ ساله را مورد آزار قرار داده به پليس نشان داده است. »
بازپرس ويژه رسيدگی کننده به پرونده تجاوز به دختران خردسال دانش آموز در مشهد همچنين به روزنامه خراسان گفته است: «برای رسيدگی سريع به پرونده تمهيداتی انديشيده شده » از جمله « يک پزشک در مرکز پزشکی قانونی مشهد دختران خردسالی که طعمه اين متهم شده اند را خارج از نوبت و در اولين فرصت مورد معاينات پزشکی قرار می دهد تا وقت شاکيان تلف نشود» و «هنگام مراجعه شاکيان و خانواده های آنان به دادسرا، بلافاصله اظهارات و شکايت آنان ثبت می شود.»
روزنامه خراسان يادآوری کرده که « اواخر سال ۹۰ مرد ۶۰ ساله ای که دو انگشت دست راست وی از بند اول قطع شده است دختران خردسال را در راه مدرسه فريب می داد و با استفاده از يک دستگاه پيکان سفيد رنگ، آنان را به مناطق خلوت و در برخی مواقع به حاشيه شهر مشهد می برد و مورد آزار قرار می داد »، پس از بازداشت به دستکم به ۶۰ مورد تجاوز به دختران خردسال دانش آموز اعتراف کرده است.

افزايش دوباره قيمت  گوشت و مرغ  در ميان وعده دولتی ها

روزنامه کيهان و جمهوری اسلامی گزارش هايی درباره افزايش دوباره قيمت  گوشت و مرغ منتشر کرده اند.
روزنامه کيهان « گرانی مرغ » را ناشی از « خلف وعده مسئولان » توصيف کرده و نوشته است: « قيمت مرغ در ايام نوروز عليرغم گفته مسئولان افزايش يافت. »
اين روزنامه يادآوری کرده که « مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تا قبل از شروع سال جديد و در اسفندماه مرتباً خبر از کاهش قيمت مرغ و يا افزايش نداشتن قيمت آن می دادند » و « قيمت اين ماده غذايی را سه هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می کردند »  اما نوشته که در نوروز « در عمل قيمت مرغ در ميادين ميوه و تره بار به ۴۳۰۰ تومان و در بازار به ۵ هزار تا ۵۵۰۰ تومان رسيد.»
روزنامه کيهان همچنين نوشته است که « با پايان يافتن تعطيلات نوروز، نظر مسئولان درباره علت افزايش قيمت مرغ تغيير کرد » و حالا «محمد علی ضيغمی معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه نرخ مرغ تابع قيمت گذاری نيست» می گويد که «افزايش نرخ نهاده ها و هزينه های توليد، قيمت تمام شده اين محصول پروتئينی را در شرايط کنونی بالا برده است.»
روزنامه جمهوری اسلامی هم « گرانی گوشت و مرغ همزمان با تعطيلات نوروزی » را ناشی از « رهاسازی بازار توسط دولت » ارزيابی کرده و نوشته است: «در ايام عيد قيمت انواع گوشت و مرغ در بازار گران شده» چرا که «مديريت عرضه و کنترل قيمت در بازار نيز با شروع تعطيلی عيد، تعطيل شد و به گرانی گوشت و مرغ دامن زد.»
اين روزنامه همچنين نوشته که «سال ۹۰ در حالی به پايان رسيد که به نظر می‌آمد قيمت انواع گوشت با افزايشی که قبلا تجربه کرده بود به ثبات رسيده است اما بعد از تعطيلات عيد افزايش جهشی قيمت انواع گوشت، بويژه مرغ و گوساله را شاهد هستيم» و «اين اتفاق در حالی صورت رخ می‌دهد که مسئولان قبل از عيد خبر از ذخيره‌سازی کافی اين اقلام داده بودند.»
روزنامه جمهوری اسلامی با طرح اين پرسش که «چه شده که با اين وضعيت توليد و ذخيره‌سازی، به يکباره در مدت کوتاه تعطيلات عيد قيمت انواع گوشت و مرغ گران شده است؟» نوشته است: «با شروع تعطيلات نوروزی، مديريت عرضه و کنترل قيمت نيز توسط مسئولان تعطيل شد و با به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا، قيمت انواع گوشت نيز افزايش يافت» و «هر کيلوگرم گوشت گوساله با استخوان در کشتارگاه قبل عيد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در حال حاضر با هزار و ۵۰۰ تومان افزايش به ۱۴ هزار تومان رسيده است و به همين بهانه قيمت گوشت گوساله خالص در مغازه‌ها برای مصرف‌کننده هر کيلوگرم بين ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان در نوسان است.»
اين روزنامه همچنين نوشته که «قيمت هر کيلوگرم گوشت مرغ که قبل از عيد ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود تا کيلويی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نيز رسيده است.»






«ترمز بريدگی» در سياست خارجی جمهوری اسلامی و نمايش ديپلماسی

نماينده‌ی ولی فقيه در روزنامه‌ی کيهان يک بار خطاب به مخالفان و منتقدان حکومت نوشته بود که طرفداران ولی فقيه در سياست داخلی در جاده‌ای يک طرفه و بر خلاف مسير حرکت عادی ترمز بريده‌اند و کسی نمی تواند آنها را متوقف کند.
آنها با همين ترمز بريدگی (بخوانيد فراقانون بودن سازمان سرکوب، دست باز اعضای اين سازمان برای ارعاب، قلدری و بی توجهی به حقوق و وزن اجتماعی اقشار و نيروها) در کنار داشتن درامد نفت يک ملت را به اسارت گرفته‌اند. رژيم جمهوری اسلامی با برخی فراز و نشيب‌ها همين برنهاده را در سياست خارجی نيز دنبال کرده و برای مشرعيت بخشيدن به آن وانمود می کند که دول غربی در پی براندازی آن هستند (اتهامی که سه دهه به منتقدان داخلی هم زده شده است) تا هر گونه رفتار حکومت موجه جلوه کند. سست ترين استدلال برای بقای يک حکومت استبدادی تمسک به ضرورت بقای آن است.
در برابر سياست ترمز بريدگی ديدگاهی واقعگرايانه تر ("سبکی که الان داريم که با آمريکا نه حرف بزنيم و نه رابطه داشته باشيم قابل تداوم نيست. امريکا قدرت برتر دنياست"، هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فصلنامه مطالعات بين المللی، به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۵ فروردين ۱۳۹۱) و عملگرايانه تر ("طبيعتاً از لحاظ عقيدتی اگر بنا بود عمل کنيم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنويات را قبول ندارند، طبعاً بايد با آنها همکاری نمی‌کرديم. اما الان به آنها نزديک‌تر هستيم." همانجا) نيز در ميان مقامات جمهوری اسلامی مطرح بوده و در دوره‌هايی دنبال شده است اما اين ديدگاه به تدريج در برابر ديدگاه علی خامنه‌ای رنگ باخته و از صحنه‌ی سياسی حذف شده است. خامنه‌ای و نيروهای نظامی و امنيتی پيرامون وی بر اين باورند که به جای موضع تدافعی بايد به موضع تهاجمی در سياست خارجی روی بياورند و قدرت‌های بزرگ را مرعوب خويش سازند.
دول غربی غير از تن در دادن به ماجراجويی‌ها و جاه طلبی‌های مقامات جمهوری اسلامی چگونه بايد رفتار کنند (غير از رفتاری شبيه به اکثريت شهروندان بی پناه و بی حقوق ايران که سکوت پيشه کرده‌اند) تا رهبران جمهوری اسلامی احساس نکنند که ديگران می خواهند آنها را براندازند؟ آنها چه واکنشی به اين نوع برخورد نشان داده‌اند؟ اين خط مشی در رويارويی جمهوری اسلامی با دول غربی در ماجرای اتمی چگونه خود را آشکار کرده است؟

ديپلماسی به منزله‌ی نمايش
خط مشی ترمز بريدگی در سياست خارجی دو نتيجه داشته است: به حاشيه بردن و نا اميدی طرفهای ديگر از ديپلماسی و سوق دادن منتقدان و مخالفان داخلی و خارجی به سوی براندازی به عنوان تنها راه حل. ديپلماسی برای جمهوری اسلامی ابزار نمايشی و بازی است و قرار نيست به جايی برسد: علی خامنه‌ای و سپاه اسرائيل و ايالات متحده را در شرايط حمله نمی بينند و گامی جدی برای مصالحه بر نمی دارند. به همين دليل با فرض چهار گزاره‌ی زير که نتيجه گيری بسياری از کارشناسان امنيتی و نظامی و سياستمداران غربی از عمل مستقيم جمهوری اسلامی تا کنون است به سمت نوعی رويارويی نظامی می رويم:

۱. جمهوری اسلامی دير يا زود به دنبال سلاح اتمی است: بيست سال پنهانکاری، اقتصادی نبودن اين تکولوژی، تحمل هزينه‌های بالای سياسی و تهديدات ناشی از اين برنامه برای رژيم، مسير رو به رشد آن، و ابعاد پنهان آن شکی برای ناظران باقی نگذاشته که جمهوری اسلامی حداقل در پی کسب ظرفيت ساختن بمب است. اين سخن ممکن است به طور رسمی توسط مقامات امريکايی و اروپايی گفته نشود اما به طور تلويحی با ابراز نگرانی (برای باز گذاشتن در مذاکره) و به طور صريح با قطعنامه‌ها و تحريم‌ها اعلام شده است.

۲. جمهوری اسلامیِ دارایِ ظرفيت اتمی، حتی بدون بمب اتمی نيز مخاطره‌ی اتمی برای دنياست. ايران مثل ژاپن نيست که بر اساس پيمان‌های همکاری استراتژيک با دول ديگر حتی با تهديدات کره‌ی شمالی اصولا نيازی به داشتن بمب احساس نکند. جمهوری اسلامی نشان داده که در مسائل امنيتی غير قابل پيش بينی و تک رو است؛ قائل به باز گذاشتن مجرای ارتباطی در حوزه‌های مخاطره آميز نيست؛ در استفاده از تروريسم به عنوان يک ابزار سياسی دست و دل باز است؛ از سازوکارهايی برای جلوگيری از برخورد نظامی تصادفی استقبال نمی کند؛ سه دهه است سربازن امريکايی را در عراق و افغانستان و لبنان می کشد (بيشتر به دست همپيمانان)؛عامل بی ثباتی در منطقه بوده است؛ و در نهايت اکنون که رژيم يکدست تر شده بيشتر به سمت دشمنی با غرب پيش رفته است.

۳. مخاطرات زندگی با ايرانِ دارای سلاح اتمی بيشتر از مخاطرات حمله‌ی نظامی است. اگر امروز بدون تمسک به سلاح هسته‌ای می توان برنامه‌ی اتمی ايران را به تاخير انداخت يا آن را نابود کرد در آينده تنها با تمسک به سلاح اتمی می توان آن را از ميان برد، هنگامی که جمهوری اسلامی سلاح اتمی خواهد داشت. جمهوری اسلامی ممکن است سلاح اتمی را در اختيار گروه‌های همپيمان مثل حزب الله و حماس قرار دهد. از ميان بردن تاسيسات اتمی ايران البته بدون هزينه نيست اما در مخاطرات حمله اغراق شده است.
رژيم جمهوری اسلامی عقلگرا و آينده نگر نيست اما عملگراست. عقل عملی جمهوری اسلامی فقط پيش پايش را می بيند. هدف حاکمان صرفا بقای رژيم به منظور ابقای حاکمان در قدرت و تداوم منافع آنان است. چنين رژيمی ظرفيت عمليات مبتنی بر خودکشی مثل طالبان يا صدام را ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند که حمله‌ی نظامی کسب بمب را به تاخير خواهد انداخت (۳ تا ۵ سال) اما گروهی ديگر بر اين باورند که پس از حمله اين برنامه‌ی پر هزينه آغاز نخواهد شد؛ تصميم مقامات برای ادامه يا از سر گيری کافی نيست. آنها به منابع مالی بی حد و حصر برای از سر گيری برنامه نياز خواهند داشت که پس از حمله‌ی نظامی ميسر نخواهد بود.

۴. دول رقيب جمهوری اسلامیِ دارای بمب اتمی يا دارای ظرفيت ساختن اين بمب (ترکيه، مصر، عربستان سعودی و عراق) به کسب آن تشويق خواهد شد. با احساس قدرت بيشتر مقامات پس از کسب بمب يا ظرفيت کامل ساختن آن، مخالفان بايد منتظر از سر گيری ترورها در خارج کشور باشند. آتش افروزی‌های رژيم در منطقه نيز بيشتر خواهد شد.
با در نظر گرفتن چهار گزاره‌ی فوق (که در اظهارات کارشناسان و مقامات نظامی غربی و اسرائيل مدام تکرار شده)، سياست دول غربی اين است که ايران نبايد صاحب سلاح اتمی شود، حتی به قيمت حمله به تاسيسات هسته‌ای و حتی اگر اين حمله محدود نمانده و به تخريب تاسيسات نظامی و زير بنايی ايران منجر شود و دول غربی نيز هزينه‌هايی را متحمل شوند. چنين جنگی به تخريب ارتش جمهوری اسلامی و سپاه منجر خواهد شد و به تاسيسات نظامی نيز محدود نخواهد ماند. دول غربی برای جلوگيری از تهديدات مربط به بستن تنگه‌ی هرمز چنين ظرفيتی را در ابتدای رويارويی نظامی در ايران از ميان خواهند برد.
کسانی که در مخالفت با حمله‌ی نظامی به تاخير برنامه (و نه توقف آن) با حمله‌ی نظامی محدود استدلال می کنند در واقع به جای استدلال بر عدم حمله، برنهاده‌ی حمله‌ی همه جانبه و احتمالا تغيير رژيم را تقويت می کنند. البته بر اساس تجربه‌ی عراق و افغانستان و کثرت جمعيت و بزرگی سرزمين، حمله‌ی نظامی به حملات هوايی محدود خواهد ماند.

سوق دادن منتقدان به سوی براندازی
همان طور که حکومت در سياست داخلی جدی ترين اصلاح طلبان و قائلان به مصالحه را به تدريج به سمت باور به اصلاح ناپذيری حکومت و نياز به براندازی آن (توسط مردم يا نيروهای خارجی) سوق می دهد تداوم سياست تحريک و تنش زايی (تروريسم، مداخله در نقاط بحرانی، برنامه اتمی) برای کشاندن غربی‌ها به اين نقطه که راهی به جز براندازی وجود ندارد عمل می کند. دول غربی (حداقل اروپايی‌ها) و دولت کلينتون در ايالات متحده در دوران خاتمی ايده‌ی براندازی را کنار گذاشته بودند اما بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد و رهيافت هماهنگ حکومت در تهاجم به غرب و اسرائيل اين ايده دوباره به صورت يک گزينه مطرح شده است.
غربی‌ها پس از سه دهه تلاش برای يافتن طرف قابل مذاکره و مصالحه در جمهوری اسلامی، از هر گونه جنبشی که اين رژيم را از درون ساقط کند استقبال می کنند چون اين رژيم مواضع روشن خصمانه در برابر غرب دارد و در عمل نيز چنين کرده است.
آنها که از نگرانی جمهوری اسلامی از براندازی توسط غرب به عنوان دغدغه‌ی جدی رهبران جمهوری اسلامی سخن می گويند بايد به اين پرسش پاسخ دهند که مقامات ايرانی بيشتر از قريب الوقوع بودن سقوط و اضمحلال کشور ايالات متحده سخن گفته‌اند يا مقامات امريکايی از سقوط دولت يا کشور ايران. (مثل اين که "به زودی شاهد سقوط آمريکا و متحدانش خواهيم بود،" احمد جنتی، ايسنا، ۱۰ فروردين ۱۳۹۱)

وضعيت مواجهه
سياست ترمز بريدگی در برابر مردمی که سلاحی در دست ندارند به شرايط خفقان منجر شد اما اين سياست در برابر قدرت‌های خارجی نتيجه‌ای ديگر در بر خواهد داشت. نتيجه‌ی سياست ترمز بريدگی، رويايی نظامی محدود يا تمام عيار ميان جمهوری اسلامی و دول غربی در آينده است. سياست‌های مسئولانه‌ی رهبرانی مثل اوباما (ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی، تقاضای خط تماس مستقيم، احتياط در رفت و آمد کشتی‌های امريکايی در تنگه‌ی هرمز) تنها اين رويارويی را به تاخير می اندازد. البته وقتی مذاکره برای جمهوری اسلامی نوعی بازی سياسی برای خريدن وقت يا وقت کشی باشد پاسخ آن خواهد بود که "پنجره‌ها به سرعت دارند بسته می شوند." به نتيجه نرسيدن مذاکرات طولانی دولتمردان غربی را که‌ به ترمز بريدگی جمهوری اسلامی نيز وقوف دارند بدين نتيجه می رساند که به مذاکرات تنها به عنوان ابزاری برای اقناع افکار عمومی در عدم دنبال کردن مصالحه و توافق توسط جمهوری اسلامی و اقناع دولت‌هايی بيشتر جهت شدت بخشيدن به تحريم‌ها و افزايش تعداد همپيمانان در صورت نياز به حمله‌ی نظامی بيانديشند.

براندازی، تنها گزينه‌ی مقبول نظام
رژيم جمهوری اسلامی حداکثر تلاش خود را به کار برده تا نشان دهد که يک رژيم ياغی است و برای حقوق بين الملل و حقوق شهروندان ايرانی و ديگر ملت‌ها پشيزی ارزش قائل نيست (اشغال سفارتخانه‌ها، آدم ربايی، حملات تروريستی به شهروندان ايرانی و غير ايرانی، نقض تعهدات در خارج و داخل کشور، شکنجه و کشتار مخالفان). تلاش‌های مربوط به گفتگو و همزيستی و اميد به جناح اصلاح طلب نيز به شکست انجاميد. بدين ترتيب مقامات جمهوری اسلامی با رانندگی در خلاف جهت و ترمزِ بريده کاری کرده‌اند که تنها راه برای کسانی که به راه حل دراز مدت می انديشند سقوط اين رژيم است. در برابر اين وضعيت، مخالفان ايرانی و غير ايرانی سياست صبر و انتظار در پيش گرفته‌اند، برای

۱) آشکار شدن ماهيت اين رژيم برای تعداد بيشتری از شهروندان ايرانی و کشورها و درست کردن دشمنان بيشتر (کاری که جمهوری اسلامی در آن خبره است) و برساختن ائتلافی بزرگ تر عليه آن، و
۲) ضعيف تر شدن بنيه‌ی اقتصادی و نظامی آن: هدف تحريم‌ها همين بوده است.
دول غربی (ايالات متحده و اتحاديه‌ی اروپا) نشان داده‌اند که در صورت رفتار جمهوری اسلامی مثل عربستان سعودی (عدم دشمنی با اسرائيل، متوقف کردن برنامه‌ی اتمی، توقف تروريسم، عدم کمک به سازمان‌های تروريستی و جذب شدن در نظام جهانی تجارت) حتی با استقرار يک ديکتاتوری و نقض حقوق بشر با اين رژيم به روابط عادی خواهند رسيد. اما جمهوری اسلامی به هيچ چارچوب سازگاری تن نداده است (رانندگی بر اساس مقرراتی که همه معقول می دانند). چنين رژيمی نمی تواند انتظار داشته باشد که ديگر قدرتها در برابر آن ساکت بنشينند. نياز حياتی جمهوری اسلامی به دشمنی و خصومت خارجی برای سرکوب داخلی برای حکومت بدون پيامد نيست و نخواهد بود.
رفتار جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بين الملل را نمی توان بر اساس تمايل دول غربی به براندازی توصيف و توجيه کرد. اين رژيم به اين تمايل برای بقا نياز دارد. خود رژيم با رفتارش ديگران را به سرنگونی‌اش دعوت می کند تا دول غربی به اين نتيجه برسند که مشکل خود رژيم است و نه برنامه‌ی اتمی‌اش.
دشمن توهمی جمهوری اسلامی با اقدامات خصمانه‌ی آن به تدريج دارد به دشمن واقعی و جدی تبديل می شود. نتيجه‌ی سه دهه رفتار حکومت آن بوده که بسياری از منتقدان ايرانی و غير ايرانی حکومت بدين سو گرايش پيدا کنند که بدون سرنگونی جمهوری اسلامی هيچ چشم انداز روشنی در برابر جامعه‌ی ايران و منطقه‌ی خاورميانه وجود ندارد. البته سرنگونی اين نظام بی هزينه يا حتی کم هزينه نخواهد بود.








بنا به درخواست مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان، شرکت ماهواره‌ای "آسترا" ارائه‌ی خدمات پخش به شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی، پرس تی‌وی را متوقف کرد. بنابر این گزارش پرس‌ تی‌وی جواز پخش در اروپا را ندارد.
شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی (پرس تی‌وی) در وب‌سایت خود خبر داد که مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان (BLM) از شرکت ماهواره‌ای "اس‌یی‌اس آسترا" (SES Astra) خواسته است، پخش کانال پرس ‌تی‌وی از این ماهواره را متوقف کند.
بنابر گزارش رسانه‌های آلمان، این درخواست فوریت داشته و شرکت ماهواره‌ای آسترا که مرکز آن در لوکزامبورگ قرار دارد، از ساعت ۷ بعداز ظهر روز سه‌شنبه، سوم آوریل ۲۰۱۲ (۱۵ فروردین ۱۳۹۱) پخش سیگنال‌های پرس‌تی‌وی را متوقف کرده است.
مرکز رسانه‌های ایالت بایرن گفته است، شبکه انگلیسی‌زبان دولتی ایران جواز پخش در اروپا را ندارد. تلویزیون پرس ‌تی‌وی در وب‌سایت خود ادعا کرده که این تصمیم زیر فشار دولت آلمان صورت گرفته است.
وب‌سایت پرس ‌تی‌وی در این باره نوشته است: «استفن گوبل، معاون رئیس سرویس ماهواره‌های سس (SES Astra)، با ارسال پیام الکترونیکی به مقامات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اداره رسانه‌های مونیخ (بی‌ال‌ام) خواستار حذف فوری شبکه پرس تی‌وی از این ماهواره شده است.»
گوبل گفت: «اداره رسانه‌های مونیخ یک درخواست رسمی برای ما فرستاده است تا فورا خدمات شبکه ذکر شده (پرس تی‌وی) را قطع کنیم.»
گوبل افزود شرکت وی «دیگر نمی‌تواند سیگنال‌های پرس تی‌وی را پخش کند و بدون اطلاع ثانوی خدماتش را قطع می کند.»
مشکلات پرس تی وی در بریتانیا
دو ماه پیش از این (۲۰ ژانویه ۲۰۱۲) مجوز پخش پرس‌تی‌وی در بریتانیا نیز لغو شده بود. "آفکام"، مرکز نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا علت لغو پروانه‌ی فعالیت شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی را "عدم کنترل این شبکه بر برنامه‌هایی که پخش می‌کند" اعلام کرده بود.
آفکام از شرکت‌های پخش ماهواره‌ای فعال در بریتاینا خواسته بود که پخش برنامه‌های پرس تی‌وی را متوقف کنند.

به نظر گردانندگان پرس تی‌وی، پوشش تلویزیونی تظاهرات اعتراض‌آمیز تابستان گذشته در لندن و چند شهر بریتانیا علیه برنامه‌های ریاضت‌کشانه دولت این کشور، علت لغو پروانه فعالیت این شبکه بوده است.
 پرس تی‌وی در یک سال گذشته به دلیل شکایت مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی و نیز اظهارات ضداسرائیلی جورج گالووی، یکی از مجریان بریتانیایی پرس تی‌وی در معرض انتقادهای آفکام قرار گرفت.
جورج گالووی یکی از مجریان سرشناس برنامه‌های پرس تی وی بود که آفکام نسبت به مواضع و نظرات جنجالی او انتقاد داشت. بنابر گزارش‌ها گالووی روابط گرمی نیز با صدام حسین داشت و از منتقدان جنگ عراق بود. او در سال ۲۰۰۳ به دلیل دیدگاه‌های جنجالی‌اش از حزب کارگر اخراج شد.
مازیار بهاری خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک نیز از پرس تی‌وی به خاطر همکاری با نهادی امنیتی ایران شکایت کرده بود. آقای بهاری که بدنبال حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت و مجبور به "اعتراف" تلویزیونی شده بود، پس از آزادی و بازگشت به بریتانیا از شبکه پرس تی‌وی بدلیل فرستادن خبرنگاری به زندان اوین برای "مصاحبه" با او شکایت کرد.
شکایت بهاری مورد پذیرش آفکام قرار گرفت و پرس تی‌وی به پرداخت جریمه‌ای معادل ۱۰۰ هزار پوند محکوم شد. آفکام همچنین از پرس تی وی خواسته بود که پروانه پخش این تلویزیون باید ظرف ۳۵ روز از لندن به دفتر مرکزی آن در تهران انتقال یابد.






رقابت منفردها و جبهه متحد اصولگرايان در دور دوم انتخابات مجلس نهم

انتخابات دور دوم مجلس روز ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ برگزار می گردد تا تکليف ۶۵ کرسی ديگر معلوم شود. اين انتخابات که بر خلاف مانور تبليغاتی حکومت يکی از کم رونق ترين انتخابات ادوار مجلس بود، فاقد خصلت مشروعيت بخشی به نظام سياسی است.
همچنين از منظر فايده مندی برای گذار به دموکراسی و گسترش ايده های اصلاح طلبانه نيز ظرفيت موثری نداشت. اما از زاويه رقابت های درون بلوک قدرت، شکل گيری صف بندی های تازه جناح های حکومتی  و سنجش توانايی حکومت در کنترل همه جانبه انتخابات و بيرون آمدن کانديداهای مورد نظر از صندوق های رای واجد اهميت بود.
همچنين پسامد انتخابات در فضای سياسی کشور تاثير گذار است. وجود رقابت محدود و کنترل شده علی رغم ناعادلانه بودن و غير آزاد بودن انتخابات باعث شد تا منفردين پيروزی چشمگيری به دست بياورند. البته اين منفردين عمدتا کسانی هستند که وفاداری و وابستگی آنها به نظام سياسی محرز شده است اما پيروزی آنها بر کانديداهای جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری متکی به شرکت نيروهای مستقل در انتخابات و آراء پراکنده بوده است.
رای آوردن بالای آنها در انتخاباتی که ويژگی رقابتی آن در به شدت پايين بوده است و منفردين امکانات تبليغاتی نيروهای وابسته به دو ليست اصلی اصولگرايان را نداشتند، ضعف و ناتوانی حاکميت در بسيج جامعه و بيرون آمدن همه گزينه های مطلوبش از صندوق های رای را به نمايش گذارد که حتی در انتخابات غير آزادی که رقبای اصلی حکومت و نيروهای مخالف حضور ندارند، باز نمی تواند موفقيت کامل به دست آورد.
نمودار زير ترکيب سياسی رای دهندگان در ۲۲۵ کرسی مجلس را نشان می دهد:

​​
اگر گرايش سياسی نامزدهای راه يافته به دور دوم را در نظر بگيريم. آن گاه متوجه می شويم که در ۱۷ کرسی از ۶۵ کرسی رقابت بين نيروهای همسو در جريان است. بنابر اين به لحاظ گروهی تکليف ۱۷کرسی ديگر مجلس تقريبا مشخص است. بر اساس نامزدهايی که در دور اول در ليست جبهه متحد و جبهه پايداری قرار داشتند، از مجموع ۱۷ کرسی، پنج کرسی به جبهه متحد و ۱۲کرسی به منفردين تعلق دارد. تعلق بدين معناست که کانديداهای رقيب در اين حوزه ها يا همه منفرد هستند و يا مورد حمايت جبهه متحد بوده و هستند.
در اصل رقابت بين گروه ها و منفردين در ۴۸ کرسی صورت خواهد گرفت. حال با اين توصيف، وزن جريانات حاضر در صحنه رقابت های انتخاباتی مجلس نهم در بين ۲۴۲ کرسی که وضعيت آنها قطعی شده، در نمودارهای زير نشان داده شده است.

​​



​​در ۴۸ کرسی که تکليف آنها در ۱۵ ارديبهشت روشن می شود، منفردها شانس پيروزی حداکثر در ۱۸ کرسی را دارند. حداکثر کرسی ممکن برای جبهه متحد اصول گرايان (محوريت مهدوی کنی)، جبهه پايداری (محوريت مصباح يزدی)، صدای ملت (محوريت علی مطهری)، پيروان ولایت و مردم (محوريت حسن غفوری فرد)، شبه اصلاح طلب ها نيز به ترتيب عبارت است از : ۴۳،۳۱، ۱،۱، ۴.
از آنجایی که جبهه پايداری به احتمال زياد حداقل ۱۰ نفر برنده در دور دوم انتخابات تهران خواهد داشت می توان پيش بينی کرد که جبهه متحد اصولگرايان در مجموع بتواند  بين ۱۲۵ تا  ۱۳۵ تا از کل ۲۹۰ کرسی را به دست آورد. اين تعداد برای تشکيل بزرگترين فراکسيون مجلس آتی کافی است.
اما برای آنکه حد نصاب نصف به علاوه یک را حداقل داشته باشد بايد دستکم ۱۵ نماينده از منفردها را جذب کند که امر سختی نيست و کاملا شدنی به نظر می رسد. البته احتمال نزديک شدن نمايندگان وابسته به جبهه ايستادگی ( نزديکان محسن رضايی) به جبهه متحد اصولگرايان وجود دارد.
شبه اصلاح طلب ها می توانند دو تا سه نفر نماينده ديگر به مجلس نهم بفرستند بدين ترتيب تعداد آنها به ۱۹ نفر می رسد. آنها نيز می توانند عده کمی از منفردين را جذب کنند. اما در مجموع فراکسيون اصلاح طلب ها به مراتب  ضعيف تر از مجلس هشتم خواهد بود.
نقطه قوت جبهه پايداری تنها در پايتخت است. آنها بر خلاف ادعاهای پر طمطراق و هياهوهای تبليغاتی، حداکثر ۳۰ نماينده در مجلس نهم خواهند داشت. شانس آنها برای جذب منفردين پايين است. بنابر اين به نظر می رسد توان فراکسيون آنها از فراکسيون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم کمتر باشد. جمع اندک ۶-۵ نفره عدالت طلبان و حاميان دولت نيز ممکن است به جبهه پايداری بپيوندند.
چون که ميزان مشارکت در دور دوم مجلس به صورت ملموسی کاهش می يابد، امکان پيروزی منفردين در رقابت با کانديداهای تشکيلاتی کمتر است.
بنابراين می توان انتظار داشت منفردها بين پنج تا ۱۲کرسی ديگر را در اختيار بگيرند. بدين ترتيب آنها دومين جريان برنده انتخابات خواهند بود که شانه  به شانه جريان برنده اول انتخابات پيش آمدند. اين رويداد ويژگی بارز انتخابات مجلس نهم است. در دوره های قبل سابقه نداشته است که منفردها به اين تعداد پيروز شوند.
در عين حال بايد اين نکته را در نظر گرفت که تقسيم بندی سياسی و جريانی فوق بر اساس مناسبات پيش انتخاباتی بود. اما علائمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است فراکسيون ها و اعضاء آنها در مجلس نهم تغيير بايد.
منفردها قطعا ريزش خواهند داشت و برخی از آنها به سمت گروه های سياسی متمايل خواهند شد. همچنين بعيد به نظر می رسد در جهت گيری کلی تفاوت بارزی بين برايند نظر منفردها با بخش ميانه رو و سنتی اصول گرايان پيش بيايد. همچنين منفرد ها هدف بالقوه مناسبی برای دولت و جريان احمدی نژاد هستند تا از ميان آنها يارگيری کنند. به خصوص که اکثريت آنها نماينده شهر های کوچک هستند که برای برآورده ساختن وعده های انتخاباتی به همياری و همراهی دولت  در حوزه وکالت خود نيازمند هستند.
علی مطهری نيز بالقوه توان جريان سازی از بين منفردان را دارد. با اين عامل به همراه اعتقاد وی به فعاليت با اصلاح طلبان معتدل و شبه اصلاح طلب ها، می توان پيش بينی کرد که توان تاثيرگذاری علی مطهری در مجلس نهم بيشتر از مجالس هفتم و هشتم باشد. البته به احتمال زياد وی با رتبه پايين تری در مقايسه با دور اول انتخابات تهران به مجلس راه خواهد یافت. ميزان پراکندگی به صورت نسبی و در حد محدودی از مجلس نهم بيشتر است و ميزان انسجام مجلس هشتم را ندارد.






دستگاه «مغز خوان» شخصی استيون هاوکينگ

استيون هاوکينگ، کيهان شناس و فيزيکدان نظری، که به تازگی هفتادمين زادروز خود را پشت سر گذاشته است سالهاست که در اثر ابتلا به نوعی بيماری نادر موسوم به (اِی.اِل.اِس.) با کمک صندلی چرخدار مخصوصی که برای او طراحی شده حرکت می کند و به وسيله دستگاه های ويژه ای با دنيای اطراف ارتباط برقرار می کند.
اما با افزايش سن اين نابغه بريتانيايی و پيشرفت بيماری وی – که در نهايت او را به فلج کامل در تمامی بدن خواهد رساند، گروهی از متخصصان بر آن شده اند تا با استفاده از نوعی دستگاه «مغزخوان» ارتباط دکتر هاوکينگ را با جهان پيرامون حفظ کنند.
به نوشته روزنامه «نيويورک تايمز»، تابستان گذشته استيون هاوکينگ پيشانی بند مشکی رنگ عجيب و غريبی را بسته بود که دستگاهی سبک وزن به شکل قوطی کبريت به آن وصل بود. اين دستگاه که «آی برِين» [iBrain] نام دارد، بخشی از آزمايش پيچيده ای است که با هدف برقراری ارتباط هاوکينگ از طريق «فکر کردن» در حال انجام است.
«آی برِين» را می توان در واقع نوعی دستگاه «مغزخوان» و نسل جديد دستگاه های قابل حمل دريافت کننده پيام های عصبی دانست که توسط گروهی به رهبری يک دانشمند متخصص اعصاب ۳۲ ساله به نام «فيليپ لو» اختراع شده است.
دکتر لو درباره اختراع خود می گويد: «آی برِين توانايی جمع آوری داده های مغز شخص را به صورت زمان واقعی (real time) دارد، چه فرد در تخت خواب باشد، يا در حال تماشای تلويزيون يا هر کار ديگری.»
شيوه کار دستگاه مغزخوان جديد به اين شکل است که با استفاده از يک کانال امواج پيغام های الکتريکی مغز فرد را دريافت می کند. اين امواج بسته به فعاليت و افکار و احساسات شخص يا آسيب های ناشی از اختلالات مغزی تغيير می کنند. اما از آنجايی که امواج مغزی با عبور از لايه های مختلف، و در نهايت جمجمه، به دستگاه می رسند، خواندن آنها چندان ساده نخواهد بود.
دکتر لو برای تفسير اين امواج الگوريتمی خاص را به عنوان پروژه دکترای خود ارائه داده که در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه کاليفرنيا در سان ديه گو آمريکا با موفقيت از آن دفاع کرد.
مخترع مغزخوان «آی برين» درباره آزمايش دستگاه بر روی استيون هاوکينگ می گويد: «هدف ما اين است که استيون بتواند با استفاده از ذهن خود الگويی ثابت و قابل تکرار را ايجاد کند که قابليت تفسير توسط رايانه به شکل يک حرف، واژه يا فرمان را داشته باشد.»
گروه دکتر فيليپ لو به اين منظور به دفتر استيون هاوکينگ در کمبريج انگلستان سفر کردند و پيشانی بند «آی برين» را به سر کيهان شناس پرآوازه بستند تا، به گفته دکتر لو، از او بخواهند «تصور کند يک توپ را در دست راست خود فشار می دهد،» فيليپ لو يادآوری می کند «البته استيون نمی تواند دستش را حرکت دهد اما قشر (کورتِکس) حرکتی مغز او هنوز توانايی صدور فرمان و ايجاد امواج الکتريکی را داراست.»
الگوريتم ابداعی دکتر لو، که نام «اسپيرز» را بر آن نهاده، توانست با موفقيت امواج فکری دکتر استيون هاوکينگ را به شکل پيغام های الکتريکی و در قالب خطوط نوک تيز نمودار ثبت کند.
رهبر تيم آزمايش کننده بر روی استيون هاوکينگ توضيح می دهد: «می خواستيم ببينيم که آيا تغييری در سيگنال دريافتی ايجاد می شود يا خير،» وی می افزايد: «که البته، تغيير را در پيغام دريافتی مشاهده کرديم.»
نتايج اوليه دستگاه مغزخوان در حالی به دست آمده که توانايی برقراری ارتباط توسط دکتر هاوکينگ رفته رفته با پيشرفت بيماری او رو به تحليل گذاشته است؛ اين فيزيکدان ۷۰ ساله که نيروی شگرف ذهنی اش بخش های مهمی از دنيای پيچيده فيزيک نظری را برای ما آشکار کرده است امروز به وضعيتی رسيده که مجبور است برای ساخت يک پيام ساده چندين دقيقه وقت صرف می کند.
استيون هاوکينگ هم اکنون به وسيله دستگاهی ويژه که حرکت های خفيفِ گونه او را با استفاده از پرتو فروسرخ بخشی از ارتباط خود را با دنيای اطراف حفظ کرده که همين ميزان ناچيز حرکت هم در آينده برای او به صورت کامل غيرممکن خواهد شد.
استيون هاوکينگ در بيانيه ای درباره پروژه «آی برين» اعلام کرده است: «دکتر لو و مجموعه وی کارهای ارزشمندی در اين حيطه انجام داده اند، من مايلم در اين پژوهش شرکت کنم و سرمايه گذاری در اين زمينه را تشويق می کنم، و از همه مهمتر، اميدوارم که اين تلاش ها در آينده برای بيماران مبتلا به "ای.ال.اس" و تحليل برنده سيستم اعصاب اميد به دنبال داشته باشد.»
پيش تر گروهی از شرکت بزرگ «اينتل» برای مقصودی مشابه به سراغ استيون هاوکينگ رفته بوند. مهندسان اين شرکت رايانه های سفارشی را برای دستگاه ارتباطی فروسرخ فعلی او طراحی کردند و علاوه بر آن يک دستگاه ايجاد صوت برای «سخن گفتن»، يک دوربين شبکه برای استفاده از نرم افزار «اسکايپ» و نمايشگرهای ويژه ای را برای حفظ ارتباط هاوکينگ برای او طراحی و نصب کردند.
«اينتل» در حال حاضر مشغول کار بر روی نرم افزار تشخيص چهره ای است که جزئی ترين تغييرات صورت را شناسايی می کند و به دکتر هاوکينگ کمک خواهد کرد در مرحله فعلی بيماری خود با کيفيت بهتری ارتباط برقرار کند.
قرار است گروه دکتر فيليپ لو به همکاری خود با استيون هاوکينگ و اصلاح فن آوری خود ادامه دهد تا در نهايت بتواند پيغام های ذهنی هاوکينگ را به شکلی قابل استفاده ترجمه کنند.
با اين حال استيون هاوکينگ در ايميلی که توسط يکی از دستيارانش ارسال کرده می نويسد: «در شرايط کنونی دستگاه حرکت نگارِ گونه ام بهتر کار می کند، اما اگر اوضاع بهتر شود از سيستم ابداعی دکتر لو استفاده خواهم کرد.»
فيليپ لو در نهايت می گويد: «فکر کنيد چقدر خوب می شود اگر بتوانيم به مغزی مانند استيون هاوکينگ اين امکان را بدهيم که تنها کمی بهتر ارتباط برقرار کند؟»








تایید خبر قطع حقوق مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد آکسفورد

فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که شعبه این دانشگاه در آکسفورد هیچ دانشجو و فعالیتی نداشته و منحل شده است. به این ترتیب ماموریت تمام کارمندان این شعبه از جمله مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، «لغو شده» است.
گفته آقای دانشجو تاییدی است بر خبری که هفته گذشته بعضی منابع خبری در ایران منتشر کردند مبنی بر این که حقوق و مزایای مهدی هاشمی، رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در واحد آکسفورد، قطع شده است.
آن طور که در این خبر آمده بود، مهدی هاشمی ۱۹ ماه در بریتانیا ماموریت داشته و هر ماه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ ۳۲۰۰ پوند همراه با چهار میلیون تومان دریافت کرده است.
به این ترتیب هنوز یک ماه نیز از آغاز مدیریت رئیس این دانشگاه که بسیار به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است نگذشته که او یک واحد دانشگاه آزاد را که فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از آن حقوق می‌گرفته تعطیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ‌ایلنا، فرهاد دانشجو که برادر وزیر علوم و فناوری جمهوری اسلامی نیز هست در پاسخ به خبرنگاران گفته است که واحد دانشگاه آزاد در شهر آکسفورد بریتانیا «نه دانشجویی داشته، نه فعالیتی انجام می‌داد.»
او با این همه علت دیگری برای انحلال این شعبه از دانشگاه آزاد مطرح کرده است: تحریم‌های اقتصادی و مالی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران که به‌ویژه در چند ماه گذشته نقل و انتقال مبالغ بزرگ پول از ایران به غرب را دچار مشکل کرده است.
به گفته رئیس جدید دانشگاه آزاد که نهایتا بدون حکم و امضای رئیس هیئت امنای این دانشگاه یعنی آقای هاشمی رفسنجانی به این مقام رسید، «نامه‌ای از دولت انگلیس دریافت شده بود که حساب آنجا هم باید بسته شود والا در تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود.»
به همین دلیل، به گفته فرهاد دانشجو، «کلا واحد آکسفورد معلق شد و ماموریت همه افرادی که آنجا بودند لغو شده و به ایران برمی‌گردند.»
سخنان آقای دانشجو در حالی بیان می شود که  زمان بازگشت مهدی هاشمی، پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،  به ایران هنوز غیر قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.
از زمان آغاز بالا گرفتن اعتراضات مردم در داخل و خارج ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ، مهدی هاشمی همواره توسط حامیان محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای به عنوان یکی از «طراحان اصلی فتنه» معرفی شده و حتی در سال ۱۳۸۹ اعلام شد که حکم جلب او صادر شده است.
مهدی هاشمی، پیشتر، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای آمادگی خود را برای بازگشت به ایران و حضور در «دادگاهی عادل» اعلام کرد.
فرهاد دانشجو در هفته نخست اسفندماه سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور و هیئت امنای دانشگاه آزاد به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی با حکم برادرش، وزير علوم و فناوری دولت، به نيابت از محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس تازه دانشگاه آزاد انتخاب شد.






طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین مجلس ایران اعلام وصول شد و متن آن در مجلس خوانده شد.
این طرح یک روز پیش با امضای ۲۱ نماینده تقدیم هیئت رئیسه شد که یکی از نمایندگان، امروز امضای خود را پس گرفت.
۲۰ نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی خواهان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی شده اند.
ماه گذشته سعید مرتضوی که به گفته طراحان استیضاح وزیر کار، پرونده اش در خصوص رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ همچنان مفتوح است، به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب شد.
این نمایندگان در طرح خود این انتصاب را "بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان" دانسته اند.
استیضاح کنندگان در این طرح که در هشت محور تنظیم شده نوشته اند: "وی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است."
در این طرح همچنین آمده است که در خصوص پرونده دانشگاه آزاد "اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی" و همچنین "اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است".
به گفته استیضاح کنندگان آقای مرتضوی برای مدیرعاملی این صندوق "تخصص و تجربه مناسب" ندارد و به همین علت "بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌".
استیضاح کنندگان که عده ای از آنان از سرشناس ترین منتقدان دولت هستند، در طرح خود خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشته اند که در خصوص این انتصاب "تذکرات برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های اجتماعی- سیاسی در این باره نادیده گرفته شده است".
در پی انتشار خبر غیر رسمی انتصاب آقای مرتضوی در ماه اسفند عده ای از نمایندگان دولت تهدید کرده بودند که در صورت پافشاری دولت برای این انتصاب، وزیر کار استیضاح خواهد شد.
با این حال مراسم معارفه آقای مرتضوی در شغل جدیدش در آخرین روزهای سال خورشیدی برگزار شد و یک روز بعد، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس از درخواست عده ای از نمایندگان از هیئت رئیسه برای استیضاح وزیر کار خبر داد.
در بند آخر این طرح آمده است: "گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است. وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد."

الیاس نادران، علی مطهری، پرویز سروری، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، مسعود پزشکیان و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار هستند.
سعید مرتضوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ دادستان تهران بود، اما در پی عملکرد خبرساز خود در جریان اعتراضات انتخاباتی، از این سمت برکنار شد. او پس از برکناری اش ابتدا به معاونت دادستان کل کشور و سپس به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد.
آقای مرتضوی در حوادث بعد از انتخابات، از سوی کمیسیون ویژه مجلس به عنوان صادرکننده دستور انتقال بازداشت‌شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی شد، اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه از لغو قرار تعقیب قضایی آقای مرتضوی به عنوان دادستان سابق تهران خبر داد.
سعید مرتضوی پیش از انتصاب به دادستانی تهران، رئیس دادگاه مطبوعات بود و حکم توقیف ده ها نشریه اصلاح طلب با امضای او بوده است.
وی همچنین در زمان تصدی دادستانی تهران، حکم بازداشت و محکومیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مخالف را صادر کرد.
نام سعید مرتضوی در جریان کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی، بار دیگر مطرح شد. زهرا کاظمی در زندان اوین و در زمانی که به حکم سعید مرتضوی در بازداشت بود کشته شد. مقام های ایران برخورد جسم سخت به سر خانم کاظمی را دلیل کشته شدن او اعلام کردند.






هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که ایران پیشنهاد داده تا مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای، به جای ترکیه، در بغداد برگزار شود.
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول بدون آن که به نتیجه‌ای برسد، برگزار شد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات دو طرف در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آوریل در استانبول ترکیه برگزار می شود، اگرچه روسیه گفته است زمان و مکان این مذاکرات هنوز مشخص نیست.
وزیر امور خارجه عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که پیشنهاد برگزاری این نشست در بغداد، در جریان بازدید یک هیات ایرانی از عراق مطرح شده است و او در این باره با سفرای پنج کشور عضو شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان در این خصوص دیدار خواهد کرد.
آقای زیباری گفته است پیشنهاد ایران را در قالب نامه‌ای به سفرای کشورهای پنج بعلاوه یک تحویل خواهد داد.
دولت ایران هنوز در این باره واکنش رسمی نشان نداده اما طی روزهای اخیر، انتقادها از ترکیه و مواضع این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای افزایش یافته است.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از ترکیه، پیشنهاد داده که این مذاکرات در بغداد، دمشق و یا بیروت برگزار شود.
آقای رضایی گفته است با توجه به "بد قولی‌های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات" بهتر است این مذاکرات در مکان دیگری صورت گیرد.
سایت تابناک نیز اخیرا در مطلبی نوشت: "انجام مذاکرات مربوط به مساله هسته‌ای ایران در استانبول نخست به تقویت وجهه ترکیه در خاورمیانه کمک خواهد کرد که همین امر می‌تواند نفوذ این کشور را در دیگر کشورهای منطقه افزایش دهد که این نیز به معنای کاهش نقش منطقه ای ایران خواهد بود."
حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم پیشنهاد داده که با توجه به مواضع اخیر ترکیه در قبال منطقه و ایران، نشست ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در این کشور برگزار نشود.
ترکیه اخیرا از کاهش واردات نفت خود از ایران خبر داد و شرکت ملی نفت ترکیه اعلام کرد که خرید نفت خام از ایران را تا بیست درصد کم می‌کند.
مواضع ترکیه در قبال بحران سوریه نیز در موضع گیری برخی مقام‌ها در ایران بی تاثیر نبوده است. این کشور، موضع تند و تیزی در قبال بشار اسد در پیش گرفته و با گروه‌های مخالف همکاری می‌کند.

نظر شخصی وزیر خارجه ایران: استانبول

علی اکبر صالحی و داوود اوغلو
این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، هفته پیش در جریان استقبال از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته بود که نظر شخصی او این است که این مذاکرات در استانبول برگزار شود.
آقای صالحی در عین حال تاکید کرده بود که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی است.
تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران اخیرا افزایش یافته و احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران مطرح شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.
کشورهای عضو گروه ۱+۵ از ایران خواسته اند که در مذاکرات هسته ای با این گروه "جدی" باشد و به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی به تمامی مراکز مورد نظر آنان را بدهد.






عراق بر لبه پرتگاه

حسام دست پیش
چند روزی است که فضای سیاسی عراق مملو از التهاب سیاسی میان گروههای سیاسی این کشور است. این التهاب که با طوفان از شمال آغاز شد باعث شد که گرد و خاک جنوب را هم بدنبال داشته باشد. همگام با تحویل سال نو یعنی همان نوروز مسعود بارزانی در صفحه تلویزیون حاضر شد و دولت عراق را به باد انتقاد گرفت. اما مالکی که سرگرم نشست اتحادیه عرب بود بارزانی را بی پاسخ نگذاشت و بلافاصله بعد از نشست در کنفرانس خبری آماده شد تا به سخنان رئیس حکومت اقلیم کردستان پاسخ بدهد.
عراق بعد از فروپاشی صدام حسین، که گمان می رفت به کشوری دمکراتیک و باثبات تبدیل شود، محلی شد برای کشمکشهایی که بر آمده از اختلافات سنی های مغلوب و شیعیان و کردهای فاتح است.
از همان روزهای تشکیل دولت تازه گروه های سیاسی عراق قول دادند که بر مشکلات فائق آیند و در نهایت بر سر دمکراسی توافق رسیدند. اما این توافق ابتدا با ائتلاف کردها و شیعیان شکل گرفت تا اینکه در سال ٢٠١٠ در نشستی در اربیل سنی ها را هم وارد بازی کردند.
بر اساس توافق جدید که در آن قرار بود که وزرای کابینه میان مثلث هویتی عراق تقسیم شود دیری نپائید و مالکی که ریاست قوه مجریه را در دست گرفت آماده نشد که وزرای دفاع و امنیت را به گروه عمدتا سنی العراقیه تحویل دهد.
در این میان کردها که در شمال نظارگر کشمکش سنیها و شیعیان بودند با آمدن طارق هاشمی به کردستان آرامش آنها بهم خورد و دولت مالکی از کردها درخواست کرد که او را که به حمایت از ترور متهم شده، تحویل مقامات عراقی بدهند.
اما کردها هاشمی را به مقامات عراق تحویل ندادند با این استدلال که اتهامات هاشمی مسئله ای سیاسی است و او "مهمان" کردهاست و اخلاق کردها اجازه نخواهد داد که او را به دولت مالکی تحویل بدهند.
بعد چند ماه بالاخره هاشمی از فرودگاه اربیل کردستان را به مقصد ‌قطر ترک کرد و گمان می رود که این امر تضاد کردها و مالکی را به بالاترین حد خود خواهد رساند.

اگر تا دیروز شیعیان و کردها حول پیمانی استراتژیک جهت کنترل دولت تازه عراق به تفاهم رسیده بودند، حال که کردها به رهبری بارزانی و شیعیان با دولت مالکی در مقابل هم قرار گرفته اند چه پیش خواهد آمد؟
در این میان سنی ها که همت به برکناری مالکی و نزدیکی به کردها را در دستور کار قرار داده اند چه نقشی ایفا می کنند؟
با التهابی که عراق را فراگرفته سوال این است که این آشوب عراق را به کدام سو خواهد برد؟ آیا شیعیان، سنی ها و کردها خواهند توانست بازهم دور یک میز گرد هم آیند تا مشکلات خود را حل کنند و یا عمر یکپارچگی عراق رو به پایان است؟
آنچه در گفته های مسعود بارزانی و نوری مالکی دیده می شود، می تواند سرآغازی باشد جهت یافتن ریشه مشکلات و دریافتن این موضوع که در این کشمکش طرفهای عراقی کدام گزینه را انتخاب خواهند کرد. همزیستی، جنگ داخلی یا تجزیه.
دولتی مقتدر و اقلیمی مقتدر
آنچه بارزانی و مالکی را در مقابل هم قرار داده اقتداری است که هر دو آنها جستجو می کنند، یکی در جهت منافع شیعیان و دیگری برای کردها.
مالکی در کنفرانس خبری گفت که توافق دیگر در عراق معنا ندارد اگر کسانی انتقاد یا حرفی دارند باید بیایند و با دولت مذاکره کنند. از طرف دیگر بارزانی، مالکی و گروه او را اقلیتی محدود می دانند که در صدد هستند که قدرت را در عراق قبظه کنند.
مالکی می گوید که عراق باید در کنترل دولت این کشور باشد و هر آنچه در این کشور می گذرد باید از آن مطلع باشد حتی فرودگاههای این کشور که شامل فرودگاه اربیل و سلیمانیه هم می شود، در مقابل رئیس حکومت اقلیم کردستان بر این اعتقاد است که آنچه حکومت اقلیم دارد "صدقه ای" نیست که مالکی و گروهش به کردها داده باشند، بلکه نتیجه مبارزه کردهاست.
مسعود بارزانی مالکی را نماینده شیعیان نمی داند، بلکه معتقد است نماینده اصلی شیعیان فرزندان آیت الله حکیم وآیت الله صدر هستد. اما در مقابل مالکی هم گفتههای بارزانی را گفته کردها نمی داند و معتقد است که این تنها نظر شخصی بارزانی است.

نفت هم از جمله مواردی است که همواره دولت مرکزی و حکومت اقلیم را در مقابل هم قرار داده است. نخست وزیر عراق حسین شهرستانی را به عنوان معاون مسائل انرژی انتخاب کرده است؛ فردی که نشان داده که سرسخترین سیاستها را در قبال اختیارات اقلیم در مسلئه استخراج و فروش نفت در پیش گرفته و مدام زمینه تضاد اقلیم و دولت مرکزی را به اوج می رساند، به گونه ای که اقلیم آن را در چارچوب قانون اساسی عراق می داند. شهرستانی هم شرکت های خارجی را تهدید می کند که در صورت هر گونه توافق با اقلیم آنها را از نفت عراق محروم خواهد کرد.
گروه های عراقی که بر اساس توافقنامه اربیل باید قدرت را میان کردها، سنی ها و شیعیان تقسیم می کردند، اکنون در مقابل هم ایستاده اند.
رئیس حکومت اقلیم، مالکی را به باد انتقاد می گیرد که در کجای جهان نخست وزیر همزمان وزیر دفاع.، امنیت، فرمانده کل نیروهای مسلح، رئیس بانک مرکزی و رئیس شورای عالی امنیت ملی است.
اما مالکی تمام اختیارات خود را قانونی می داند و می گوید که بهتر است دور میز مذاکره جمع شد تا معلوم شود که چه کسی از قانون تخطی کرده است.
در مجموع میزان اختلافات به حدی است که اختلافی میان مالکی و بارزانی بوجود آروده که به نظر می رسد با رسانه ای شدن این اختلافات دامنه آن روز به روز گسترش پیدا کند.
سنی ها و روزهای طلایی
برای سنی ها دو عصر طلائی وجود داشته و دارد. دوره ای که حکومت بعث قدرت را در دست داشت و آنها قدرت مطلق عراق بودند و دوره حاضر که در آن اختلافات کردها و شیعیان به بالاترین حد خود رسیده است.
اگر تا دیروز آنها تنها در یک جبهه در مقابل کردها و شیعیان صف کشیده بودند امروزه کردها را در کنار خود دارند. پس فضای که بوجود آمده میزان مانور آنها را افرایش داده و در این مسیر گمان آن می رود که حمایت کشورهای عرب تاثیرگذار بر معادلات منطقه را هم داشته باشند.
سنی ها که بعد از فروپاشی دولت بعث بازنده اصلی معادلات عراق نوین هستند، این استدلال را مطرح می کنند که عراق امروز به سمت دیکتاتوری گام بر می دارد و در دولت نوری مالکی رهبری این پروژه را با همکاری ایران بر عهده گرفته است.
آنچه از متن توافق اربیل میتوان استنباط کرد این است که دولت مالکی تا به امروز آماده نبوده که بخشی از قدرت که سهم سنی هاست را به آنها واگذار کند. بخصوص وزارت دفاع و امنیت یا آنچه قرار بود تحت عنوان مجمع سیاستهای استراتژیک پایهریزی شود که ریاست آن بر عهده بلوک العراقیه باشد.
اما در مقابل عده ای از ناظران معتقدند که عمده اشکال سنی ها این است که هنوز تصور حاکمیت مطلق بر عراق را فراموش نکرده و سعی ندارند که قبول کنند که عراق تغییر کرده و باید آنها هم همچون دیگران تنها بخشی از حاکمیت عراق باشند.
در مجموع آنچه سنی ها را به متن بازیگری در عراق بازگردانده قبل از آنکه نتیجه همبستگی خود سنی ها باشد توانایی است که در نتیجه همدردی کردها با آنها فراهم شده و از طرف دیگر بازخوانی یا رویکرد جدید کردهاست که بطور تدریجی درصدد هستند که از محور ایران به سمت محور اعراب تغییر جهت دهند.
تحولات منطقه و آینده عراق
عراق جدا از آنکه به میدانی جهت کشمکش هویتها تبدیل شده، اما انعکاس همین تضادهای هویتی را هم می توان در معادلات منطقه ای یافت. محوری که این روزها به محور ایران یا شیعی معروف شده و از طرف دیگر محور عربستان سعودی که به محور اعراب سنی قلمداد می شود را می توان بطور عینی در عراق مشاهده کرد.
عراقی که امروز وجود دارد، عراقی است که تضادهای عمده شامل حال شیعیان و سنی ها می شود، در این میان کردها هم بیشتر نظاره گر بوده اند، اما بیشتر ناظران معتقدند که کردها نیز از لحاظ منطقه ای میان بلوک شیعه و سنی تقسیم شده اند.
شیعیان گام در مسیر ایران، سوریه، حزب الله و بحرین گذاشته اند و سنی ها به سمت ترکیه، عربستان، قطر و مصر در حرکتند. اما کردها که از لحاظ هویتی هیچگاه مذهب نقشی جدی در مبارزات آنها نداشته میان ایران و ترکیه و عربستان تقسیم شده اند. از طرفی حزب دمکرات به رهبری بارزانی بیشتر به سمت ترکیه فکر می کند و اتحاد میهنی نگاهش بیشتر معطوف به ایران است.
حال با اختلافات عمیقی که میان نیروهای هویتی در عراق وجود دارد و انعکاس این تضادها به عرصه معادلات منطقه ای فضای از برخورد را بوجود آورده که هر گروهی در صدد است که خود را به یکی از این محورها نزدیک کند تا در بازیهای کسب قدرت از دیگری عقب نماند.
نمونه این رقابتها را در آنچه ترکها و سعودی ها در یک طرف و ایران از طرف دیگر در سوریه به نمایش می گذارند، بیانگر این است که کسی آماده نیست عقب نشینی کند. در عراق نیز به نظر می رسد که کسی آماده نیست که جای خود را به دیگری واگذار کند تا حداقل قدرت را تقسیم کنند.
با عمیق تر شدن تضاد کردها و شیعیان باید انتظار روزهای سختی را برای عراقی ها داشت. زیرا آنچه تا به امروز باعث شده که دولت شیعی عراق را سر پا نگاه دارد ائتلاف این دو طرف بوده و از طرف دیگر سیر تحولات ما را به سمت این نتیجه سوق می دهد که وضعیت یا شرایط سنی ها در حال متحول شدن است و این تحول امکان توازن قدرت را بیشتر خواهد کرد به این شرط که شیعیان معتقد به بازی با حاصل جمع صفر نباشند.
همچنین آنچه از فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در عراق می بینیم بیشتر بیانگر این است که آنها آماده نیستند که عراق را که به یکی از قطبهای اصلی سیاست خارجی آنها تبدیل شده به این راحتی تحویل ترکیه یا عربستان سعودی بدهند و از طرف دیگر محور اعراب هم با تلاش در جهت تضعیف مالکی سعی دارند که از توانایی های ایران در این کشور بکاهند.
پس باید گفت که عراق در لبه پرتگاهی است که بالاخره ناچار خواهد شد که قربانی بدهد. این قربانی یا به نفع شیعیان خواهد بود به گونه ای که خواهند توانست اقتدار خود را بر عراق تحمیل کنند یا قربانی به نفع سنی ها خواهد بود که با همکاری کردها قدرت را در این کشور متوازن کنند. اما در صورت به وقوع نپویستن هر امکانی باید انتظار این را داشت که این کشور به تاریخ بپیوندد.
* حسام دست پیش استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح الدین اربیل در شمال عراق است








پلیس فرانسه در عملیات جدیدی به بازداشت افرادی دست زده که ظن آن می‌رود از اسلامگرایان افراطی باشند.
گزارش ها حاکی از آن است که در شهر مارسی و چند شهر دیگر، حداقل ۱۰ نفر بازداشت شده اند.
جمعه پیش هم در عملیات مشابهی، سیزده نفر بازداشت شدند.
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود عملیاتی برای بازداشت اسلامگرایان تندرو در جریان است.







بوریس تادیچ، رئیس جمهوری صربستان، ده ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود، از سمتش کناره‌گیری می‌کند.
با استعفای آقای تادیچ، راه برای برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور هموار می‌شود.
این انتخابات قرار است در ماه مه برگزار شود و آقای تادیچ در آن شرکت می‌کند.
رئیس جمهوری صربستان به خبرنگاران گفته است که فردا، پنجشنبه، ۵ آوریل استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان این کشور می کند.
تحلیلگران می‌گویند حزب دموکراتیک آقای تادیچ برای پیروزی در دو انتخابات، به محبوبیت او چشم دوخته است.






حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس ایران پیشنهاد داده که با توجه به مواضع اخیر ترکیه در قبال منطقه و ایران، نشست ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در این کشور برگزار نشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته است عراق می‌تواند مکان مناسبی برای این مذاکرات باشد.
او دلیل این پیشنهاد خود را مواضع عراق در باره مسایل منطقه‌ای و "بی طرفی" در برابر مناقشه هسته‌ای ایران دانسته است.
طی روزهای گذشته، در برخی محافل سیاسی ایران، با انتخاب ترکیه به عنوان محل مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در باره برنامه هسته ای مخالفت شده است.
مواضع ترکیه در قبال سوریه و همچنین خبر کاهش واردات نفت این کشور از ایران از جمله دلایل اعلام شده برای این مخالفت‌ها است.








سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که آمادگی کافی برای رسيدگی و مراقبت از سالخوردگان در کشورهايی که درآمد متوسط و پايين دارند، وجود ندارد.
به گزارش اين سازمان اين مشکل با سرعت رو به افزايش است.
سازمان بهداشت جهانی می گويد اين مشکلات در ايران، کوبا و مغولستان ديده می شود.
اين کشورها در گذشته با مشکلاتی مانند عفونت روبه رو بودند، اما اکنون مشکل آنها سيستم بهداشتی ضعيفی است که مانع مراقبت از سالخوردگانی می شود که به بيماريهای قلبی، سرطان، مرض قند و فراموشی مبتلا هستند.








ژنرال کنعان اورن به همراه اردوغان
دو رهبر کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ ترکیه به اتهام ساقط کردن دولت، امروز چهارشنبه ۴ آوریل در دادگاهی در آنکارا، محاکمه می‌شوند.
ژنرال کنعان اورن ۹۴ ساله که رئیس جمهور ترکیه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹ بود و ژنرال تحسین شاهین کایا ۸۶ ساله اولین نظامیان ترکیه هستند که به دلیل کودتا و ساقط کردن دولت تحت محاکمه قرار می‌گیرند.
بندی در قانون اساسی ترکیه که به آنها مصونیت از پیگرد قضایی می داد در همه پرسی سال ۲۰۱۰ حذف شد.
ماده موقت ۱۵ قانون اساسی که در همه پرسی قانون اساسی حذف شد، سران کودتا را از هرگونه پیگرد قانونی مصون می‌کرد.
در ترکیه، برخلاف کشورهایی که شاهد حکومت نظامیان بوده‌اند، رهبران کودتا تاکنون دادگاهی و محاکمه نشده‌اند.
ارتش ترکیه همواره در صحنه سیاسی این کشور نقش پررنگی ایفا کرده اما دولت رجب طیب اردوغان توانسته نفوذ ارتش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و هم اکنون بسیاری از نظامیان به اتهام‌های گوناگون به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

حبس ابد

دادستانان دادگاه خواهان حبس ابد برای هر دو ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه هستند.
جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید بعید به نظر می رسد این دو فرد در دادگاه حاضر شوند و به دلیل سن و سال خود و وضعیت جسمانی به زندان نخواهند رفت.
دفتر دادستانی ترکیه گفته است دادگاه، اظهارات و شهادت های این افراد را از طریق ویدئو کنفرانس خواهد شنید.
پس از کودتای سال ۱۹۸۰ نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر بازداشت شدند. بسیاری از آنها شکنجه شدند و ۵۰ نفر نیز اعدام شدند. به بسیاری از بازداشت شدگان گفته شده بود که با مجازات مرگ رو به رو هستند.
ژنرال اورن
انتظار می رود بسیاری از افرادی که در جریان این کودتا متحمل رنج شدند، در دادگاه حضور یابند.
محاکمه ژنرال اورن، از نظر نمادین حائز اهمیت است.
خبرنگار بی بی سی می‌گوید این محاکمه نشان می دهد که توازن قدرت در این کشور دیگر به نفع ارتش ترکیه نیست.
ژنرال کنعان اورن در سال ۲۰۱۰ گفت ترجیح می دهد خودکشی کند تا در دادگاه محاکمه شود.
او گفت اقدامات ارتش ترکیه، این کشور را از خشونت‌های فزاینده خیابانی گروه‌های راستگرا و چپگرا نجات داده است.
کودتای نظامی ۱۹۸۰ ترکیه، آخرین و خونین‌ترین کودتا از زمان تشکیل جمهوری ترکیه به شمار می رود. دو کودتای دیگر در سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۱ روی داد.
اگرچه در سال ۱۹۹۷ ارتش، دولت ائتلافی وقت را مجبور به کناره‌گیری کرد که در ترکیه از آن به عنوان کودتای پست مدرن یاد می شود.






میت رامنی
میت رامنی، برنده انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت های مریلند و ویسکانسین و شهر واشنگتن شده است.
آقای رامنی که با سه جمهوری خواه دیگر برای کسب نامزدی حزب در رقابت است، می خواهد به عنوان رقیب باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا وارد رقابت های ریاست جمهوری در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی شود.
این سه پیروزی به آقای رامنی کمک می کند تا با داشتن بیشترین رای از سوی جمهوری خواهان در ایالت های مختلف آمریکا، از رقبای خود بخواهد تا برای اتحاد بین جمهوری خواهان از رقابت کنار بکشند.
روز سه شنبه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود به میت رامنی حمله کرد و تحلیلگران می گویند همین امر نشانه این است که آقای اوباما خود را رقیب میت رامنی می داند و نه هیچ کدام از سه جمهوری خواه دیگر.
نفر اول بعد از میت رامنی، ریک سنتروم است. فاصله این دو با دو نفر بعدی، نیوت گینگریج و ران پال زیاد است و بعید به نظر می رسد که دو نفر آخر، هیچ بختی برای نامزد شدن از سوی محافظه کاران آمریکایی را داشته باشند.
هر چند آقای رامنی امشب نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد اما گفته می شود او در مرحله ای قرار خواهد گرفت که ریک سنتروم به پای او نخواهد رسید.
با این وجود به نظر می رسد آقای سنتروم از رقابت‌ها کناره گیری نکند.
آقای سنتروم برای آنکه به جمهوریخواهان نشان دهد که گذشته میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست مانند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا است، تبلیغی تلویزیونی به راه انداخته است و صورت آقای اوباما را به آقای رامنی تغییر شکل داده است.
آقای رامنی رقبای جمهوریخواه خود را نادیده گرفته و تا کنون تنها رقیب خود را رئیس جمهوری آمریکا دانسته است.
آقای رامنی روز دوشنبه باراک اوباما را به "نابودی رویا" از طریق دولت متهم کرد.
باراک اوباما هم روز سه شنبه در جواب از پیشنهاد بودجه پال راین، نماینده ایالت ویسکانسین که یکی از متحدان آقای رامنی است، انتقاد کرد.
آقای اوباما در جمع مدیران رسانه ها گفت: "برنامه بودجه آقای راین مانند اسب تروا است. در ظاهر این برنامه برای کسری بودجه به کار می رود اما قدمی است برای تحمیل اهداف رادیکالی در کشورمان."
پس از این سخنان، آقای اوباما، میت رامنی را برای حمایت از این برنامه محکوم کرد.
آقای اوباما گفت: "او (میت رامنی) حتی آن را جالب خوانده است. کلمه ای که به ندرت درباره یک برنامه بودجه استفاده می شود."
آقای راین در روزهای گذشته همراه میت رامنی بوده و از او حمایت کرده است.
آقای راین گفته است که رئیس جمهوری آمریکا "حقیقت را نقض کرده و در آمریکا تفرقه" ایجاد کرده است.
کارزار تبلیغاتی آقای اوباما موفق شده است تا آخر ماه فوریه سال جاری میلادی ( حدود یک ماه پیش) ۸۷ میلیون دلار جمع آوری کند اما آقای رامنی تنها ۳/۷ میلیون دلار جمع کند.








رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ضمن انتقاد از شورای امنيت سازمان ملل متحد برای نداشتن اتحاد در برابر سوریه آنها را به حمايت غير مستقيم از فشار عليه مردم سوريه متهم کرد.
آقای اردوغان می گوید شورای امنیت سازمان ملل متحد با "دستانی بسته" ایستاده است در حالی که "مردم سوریه هر روز در حال کشته شدن هستند."
آقای اردوغان به نمایندگان مجلس ترکیه گفت که ترکیه به مردم سوریه پشت نخواهد کرد.
روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دو بار از تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت جلوگیری کرده اند.
روسیه می گوید سوریه قول داده است تا دهم آوریل ( ۷ روز دیگر) نیروهای خود را از شهرها خارج کند.
سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید در حال صدور بیانیه ای است که در آن از طرح صلح کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل مسئله سوریه حمایت کند.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم رایس گفته است که در دو روز آینده، این بیانیه توسط ۱۵ کشورعضو شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آقای عنان در روز دوشنبه گفت که دولت سوریه با کاستن عملیات نظامی از اول آوریل (دو روز پیش) موافقت کرده است و قرار است تا ۱۰ آوریل به این عملیات خاتمه بخشد.
اما خانم رایس می گوید عملکرد دولت سوریه از اول آوریل دلگرم کننده نبوده است.
او گفت، اگر مقامهای دولت سوریه از این فرصت استفاده کرده تا به حملات خود شدت دهند، به جای اینکه از خشونت بکاهند. شورای امنیت باید هر چه سریعتر به عملکرد آنها پاسخ دهد.
او همچنین تفرقه بین کشورها برای تصمیم گیری نهایی بر سر سوریه را تایید کرد.
به گزارش خبرنگار بی بی سی، خانم رایس همچنین گفته که اگر دولت سوریه به تعهدات خود نسبت به طرح صلح آقای عنان عمل نکند و به حملات نظامی خود ادامه دهد، ممکن است محاسبات دیپلماتیک متحدان سوریه هم تغییر کنند.

دیدار نیروهای حافظ صلح

در همین حال، ناصرعبدالعزیز الناصر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، پیشنهاد داده است که ، آقای عنان، ۱۳ آوریل درباره ماموریت خود به نمایندگان کشورها توضیح دهد.
در دمشق هم جیکوب کلینبرگر، رئیس صلیب سرخ جهانی با مقامهای ارشد سوری دیدار کرده است تا خواستار دسترسی آسان تر امدادگران به نواحی نیازمند کمک شود.
او همچنین خواستار آتش بسی دو ساعته در روز شده است.
وزیر خارجه روسیه می گوید دولت سوریه به آنها اطلاع داده است که برای خاتمه بخشیدن به ناآرامیها طرح صلح کوفی عنان را مورد اجرا قرار داده است.