۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

دانی آیالون
چهار روز پس از برگزاری گفتگوهای اتمی در استانبول، هشدار مقام های اسرائیلی درباره احتمال بی نتیجه بودن دیپلماسی در برابر ایران، همچنان ادامه دارد.
دانی آیالون، معاون نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه گفت که "نباید در دام فضای مثبت مذاکرات افتاد."
در اسرائیل این نظر مطرح است که منافع مشترک واشنگتن و تهران ایجاب می کند که روند مذاکرات طی سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه پیدا کند تا بنیامین نتانیاهو در اوج مبارزات انتخاباتی باراک اوباما نتواند او را با جنگ جدیدی در خاورمیانه غافلگیر کند.
آلکس فیشمن، تحلیلگر روزنامه یدیعوت احرونوت به بی بی سی فارسی می گوید: "آمریکایی ها می خواهند از طریق دیپلماتیک این مشکل را حل و فصل کنند. اولویت دوم آنها این است که اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را به تاخیر بیاندازند."
عقب نشینی تاکتیکی ایران یا نرمش بیش از اندازه قدرت های بزرگ، نگرانی دیگر اسرائیلی هاست.
بعضی مقام های دولت آقای اوباما بدون افشای نامشان در اقدامی کم سابقه به رسانه های اسرائیلی متوسل شده اند تا "رفع شبهه" کنند.
به طور نمونه، روزنامه هاآرتص به نقل یک مقام "ارشد" آمریکایی موضع کاخ سفید را بسیار سختگیرانه توصیف کرده و گفته است: "حتی اگر ایران برای برقراری اعتماد گام بردارد و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند، در مقابل چیزی دریافت نخواهد کرد."
بنا بر این گزارش، قدرت های بزرگ قصد ندارند که اجرای تحریم های نفت و بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا که روز یکم ماه ژوئیه آغاز خواهد شد را به تاخیر بیندازند.
در این رابطه، آنشل پفیفر، روزنامه نگار اسرائیلی، به بی بی سی فارسی می گوید که برای اسرائیلی ها اطمینان یافتن از تغییر استراتژیک در خط مشی ایران مهم است.
او می گوید: "مساله اصلی میزان درصد غنی سازی اورانیوم نیست، بلکه تائید غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی ایران است. مساله این است که آیا می توان اطمینان پیدا کرد که ایران به طور پنهانی تا ۲۰ درصد غنی سازی نمی کند یا نه."
ایران تمام جوانب برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند و می گوید تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد.
برخی ناظران می گویند که ابراز تردید مقام های اسرائیلی درباره موفقیت مذاکرات و انتقاد از سیاست آمریکا، بیشتر مصرف داخلی دارد و برای آرام کردن طرفداران حمله به ایران است.
به باور این تحلیلگران، درخواست های آمریکا از ایران مدت هاست که با اسرائیل در میان گذاشته شده و رهبران دو کشور در این باره تفاهم متقابل دارند.


ایرانیان مقیم فرانسه، بخش قابل توجهی را در میان مهاجران به این کشور تشکیل نمی دهند. در نتیجه، آرای آنها قاعدتا تاثیر قابل توجهی بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر جای نخواهد گذاشت.
با این حال، مرور انگیزه های ایرانیان برای رای دادن به کاندیداهای مختلف، در فهم نوع نگاه این گروه مهاجر به تحولات کشور فرانسه، مفید است.
در گزارش حاضر، با تعدادی از ایرانیان ساکن این کشور گفتگو کرده و از آنها پرسیده ایم که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲، به چه کاندیدایی رای می دهند و دلایل این انتخاب چیست.
این ایرانیان، ساکن شهرهای مختلف فرانسه و دارای مشاغل و دیدگاه هایی متفاوت هستند. اگرچه نمی توان آنان را لزوما نمایندگی کننده دیدگاه های اکثریت ایرانی تباران شرکت کننده در انتخابات فرانسه دانست، اما به نظر می رسد که در مجموع، بیشتر آنها به کاندیداهای چپگرای فرانسوی گرایش دارند.
لازم به ذکر است که تعدادی از ایرانیانی که برای تهیه این گزارش با آنها تماس گرفته شده، به دلایلی چون "عدم تمایل به شرکت در انتخابات"، "خصوصی دانستن دیدگاه های انتخاباتی"، "عدم علاقه به سیاست"، یا "احتیاط در بیان دیدگاه‌های سیاسی" حاضر به شرکت در گفتگو - حتی بدون ذکر نام- نشده اند.
محمد مراد خانی، ۵۰ ساله، پزشک، مقیم لیل
من به فرانسوا بیرو کاندیدای حزب میانه روی "مودم"(یا "جنبش دمکرات") رای می دهم.
انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به طور مستقیم در روابط و مسائل ایران و فرانسه تاثیر ندارد. اما به طور کلی در دنیای مدرن، همزیستی، پدیده خوبی است و جریانی که تلفیقی از تفکرات دست چپی و دیدگاه های دست راستی را حاضر است قبول کند و در جامعه به اجرا بگذارد، جریان مناسبی است.
در جامعه ایرانی حزب میانه رویی مانند این حزب میانه روی فرانسوی وجود ندارد و امیدوارم که این "میانه بودن"، در جامعه ایرانی هم رشد بکند.
به طور کلی، مسائل سیاسی و اقتصادی جوامع بسیار پیچیده شده اند و یک انتخابات یا یک جریان سیاسی، نمی تواند بسیاری از این مشکلات را حل یا به صورت کامل برطرف کند.
من امیدوارم که در فرانسه جریان های تند راست و چپ روی کار نیایند و به نظرم جریان میانه است که منافع کلی را در نظر دارد.
البته می توانیم به فردی که این جریان را نمایندگی می کند ایراد داشته باشیم، ولی من به شخص رای نمی دهم، بلکه به فکر و جریان رای می دهم.
جمشدی اسدی، ۵۴ ساله، استاد اقتصاد دانشگاه، مقیم پاریس
من به نیکولا سارکوزی کاندیدای "اتحاد برای جنبش مردمی" رای می دهم و دفعه پیش هم به او رای دادم.
شاید سارکوزی بهترین کاندیدا و نامزد من نباشد، ولی در کاندیداهای موجود بهترین کسی است که شهامت و درایت انجام اصلاحات ضروری را دارد. در کشورهایی که مثل فرانسه بسیار بدهی آنها بالا رفته، انجام چنین اصلاحات دشواری حیاتی است.
انجام نشدن این اصلاحات، به سرنوشتی می انجامد که بر سر ایرلند و به ویژه یونان آمد، و پرتقال و اسپانیا را هم به شدت زیر فشار گذاشته است.
دولت و رئیس جمهور فعلی فرانسه، سارکوزی، سعی کرده اند با این سرنوشت برخورد کنند و در کشور اصلاحاتی انجام بدهد.
در دموکراسی هایی مانند فرانسه، انجام اصلاحات کار آسانی نیست، چون مردم در انتظار بهبود شرایط مادیشان هستند و نمی توانند فشارها را بپذیرند تا اصلاحات انجام بشود. حتی در یونان که در حقیقت یک کشور ورشکسته است، مردم اصلاحات را نمی پذیرند.
من قبول دارم که شرایط مردم بسیار مشکل است، ولی وقتی دولت ها فقط با بدهی، قرض و اعتبار می توانند برای شهروندانشان رفاه تهیه کنند، روزی باید با این مشکل برخورد کرد. در نتیجه من فکر می کنم که سارکوزی بهترین انتخاب باشد.
مصاحبه شونده بدون ذکر نام، ۴۵ ساله، زن، ساکن لیون
من به فرانسوا اولاند کاندیدای حزب سوسیالیست رای می دهم؛ به علت اینکه طرفدار راستگرایان نیستم.
البته اولاند با توجه به دستور کاری که اعلام کرده، برنامه های چشم گیری ندارد. او هم نسبت به کاهش تعداد مهاجران موضع گرفته و گفته که سیاست های کاهش مهاجرت را اعمال خواهد کرد. اما برنامه هایی رو به جامعه بازتر دارد، به‌خصوص برنامه های مالیاتی او که گفته مالیات را برای ثروتمندان زیادتر می کند، و این خوب است.
اولاند در سیاست خارجی هیچ موضع گیری مثبتی نسبت به ایران اعلام نکرده است و نمی خواهد که تغییر کلی در سیاست خارجی فرانسه داده بشود و گفته که مساله اتمی ایران، مساله اول او خواهد بود.
به هر حال با توجه به اینکه سیاست های بازتر و آزادتری در مقایسه با راست‌گرایان اعمال می کند، در مقایسه با بقیه کاندیداها بهتر است.
مصاحبه شونده بدون ذکر نام، مرد، ۶۷ ساله، دبیر بازنشسته، ساکن ویل- نوو- دسک
من به ملانشون کاندیدای "جبهه چپ" رای می دهم. بخشی از اعضای این تشکل که مدت زیادی از تاسیس آن نمی گذرد، از حزب کمونیست فرانسه هستند، بخشی از آنها از حزب سوسیالیست هستند و بخشی را هم اعضای "حزب جدید ضد سرمایه داری" تشکیل می دهند.
وقتی بحران شروع شد تعدادی از سوسیالیست ها از این حزب بیرون آمدند بیرون و این باعث شد که حزب کمونیست بتواند با آنها برای خودش نیرویی تشکیل بدهد. از این جهت، وضعیت الان با شرایط ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم شبیه است، چون ما هم جز جبهه درست کردن چاره دیگری نداشته و نداریم.
دنیا در میانه بحران اقتصادی است و فرانسه و ایران هم در چنین وضعی هستند. اهمیت این انتخابات از انتخابات قبلی بیشتر است، همان‌طور که در ایران هم انتخابات ۱۳۸۸ با دیگر انتخابات خیلی فرق داشت.
انتخابات امسال، علاوه بر فرانسه برای کل اروپا مهم خواهد بود. برای اینکه فرانسه همیشه در اروپا پیشرو بوده است، پس نتایج انتخابات آن می تواند جاهای دیگر در اروپا را هم تحت تأثیر قرار بدهد. به‌خصوص به دلیل وجود بحران در سطح اتحادیه اروپا.
به طور مثال در یونان، روند سرمایه داری و در پیش گرفتن سیاست های ریاضتی، که توسط راستگرایان برای مقابله با بحران اقتصادی پیشنهاد شده، روندی نیست که بتوانه اقتصاد را جلو برد؛ بلکه برعکس، اقتصاد را به عقب می برد.
الان، جریان چپ در فرانسه نیرو گرفته و می خواهد سرمایه داری جهانی شده را عوض کند. الآن، زمانی است که باید به جبهه چپ رای بدهیم.
فرهاد فقیه حبیبی، ۵۳ ساله، شغل آزاد، مقیم مونس- آن- بارول
در حقیقت ۴ کاندیدا هستند که افکارشان از جهتی به افکار من نزدیک است: اوا ژولی کاندیدای سبزها، ناتالی آرتو کاندیدای "نبرد کارگری"، فیلیپ پوتو کاندیدای "حزب جدید ضد سرمایه داری"، و ژان-لوک ملانشون کاندیدای "جبهه چپ".
اوا ژولی کاندیدای سبزها، فرد خوب وصادقی است. ناتالی آرتو هم ایده های خوبی دارد، ولی حزبش سازمان دهی فرقه ای دارد و مثل حزب سیاسی عمل نمی کند.
به طور کلی، من دو کاندیدای دیگر را بیشتر ترجیح می دهم. یکی فیلیپ پوتو است، که از سن نوجوانی که به سیاست علاقه مند شدم، خواسته ها و افکارم به این فرد خیلی نزدیک بود. ولی وقتی به کاندیدای چهارم یعنی ملانشون فکر می کنم، می بینم فیلیپ پوتو در مقابل این کاندیدا شانس بسیار کمی برای انتخاب شدن دارد.
پس احتمالش بیشتر است که به ملانشون رای بدهم. اگر او به قدرت برسد امکان اینکه از فیلیپ پوتو و افکارش استفاده کند خیلی زیاد است.
نظر شخصی من این است که در دور اول آدم باید به خواست و دلخواه خودش رای بدهد، و در دور دوم باید از میان دو کاندیدای باقی مانده کسی را انتخاب کند که از دیگری بهتر باشد.
شعیب سلطانی، ۵۱ ساله، کارمند انفورماتیک دانشگاه، ساکن لکن
من، هم در دور اول و هم در دور دوم به فرانسوا اولاند رای می دهم.
مهمترین دلیل انتخاب من این است که نمی خواهم دوباره سارکوزی رئیس جمهور شود. چون به نظر من خیلی از کارهای سارکوزی اشتباه بوده است. از جمله، قسمتی از مالیات را برای افراد خیلی ثروتمند حذف کرد. یا اقداماتی که هر هفته خیلی سریع انجام می دهد، بدون اینکه رویش فکر شده باشد.
مشکل سارکوزی این است که سریع تصمیم می گیرد، بدون اینکه با دیگران مشورت کند و مثل یک دیکتاتور عمل می کند.
من فرانسوا اولاند را از نظر انسانی بیشتر از سارکوزی قبول دارم. به نظر من، اولاند بیشتر از سارکوزی به شعارهای بنیادین فرانسه - آزادی و برابری و برادری - اهمیت می دهد.
مصاحبه شونده بدون نام، ۵۷ ساله، مرد، شغل آزاد، مقیم لیل
من در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به مارین لوپن نامزد "جبهه ملی" رای می دهم.
اولویت برنامه های مارین لوپن تامین امنیت فرانسه است. بنا به آمارهای موجود، از ۶۰ هزار نفر زندانیانی که در زندان های فرانسه هستند، بین ۷۰ تا ۷۵ درصد آنها خارجی و به‌خصوص افرادی هستند که از کشورهای شمال آفریقا می آیند.
علت اصلی رای دادن من به این کاندیدا آن است که ورود خارجی ها به فرانسه کم شود؛ خارجی هایی که به فرانسه می آیند و از تمام تأمین های اجتماعی استفاده می کنند، ولی در بعضی مواقع دست به قانون شکنی می زنند.
سالیانه حدود ۲۰۰ هزار نفر وارد فرانسه می شوند که مارین لوپن می خواهد این مهاجرت را به سالی ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر کاهش دهد. تا آنجا که من می دانم بیشتر ایرانیانی هایی که در فرانسه هستند از قشر تحصیل کرده اجتماع هستند. اما همه خارجی ها این‌طور نیستند.
البته من همه خارجی ها را متهم نمی کنم. ولی تعدادی از همین خارجی ها امنیت را از فرانسه گرفته اند.
مهناز اکبری، ۴۵ ساله، مقیم پاریس
من به عنوان کسی که اینجا زندگی می کنم و این کشور را کشور خودم می دانم، دوست دارم در تصمیم گیری های آن شرکت کنم. سه تا از کاندیداها قابل بحث و قابل تأمل برای من هستند، فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی و ژان-لوک ملانشون.
فرانسوا اولاند می گوید که هر مشکلی که در کشور وجود دارد، من مسئولش نیستم و در کشور وجود داشته است و در این ۳۰ سال اخیر هر رییس جمهوری که سرکار آمده مشکلات روی هم جمع شده و وضع بدتر شده است.
از طرفی در رابطه با سارکوزی، می توانم بگویم که او کارهایی را شروع کرده و در میانه راه است و احتمال دارد که خیلی بهتر بتواند ادامه بدهد، نسبت به کسی که جدید است و می خواهد از صفر دوباره شروع کند. در مورد مسائل اقتصادی بسیار خوب کار کرده، ولی کارهایی که درمورد خارج از کشور انجام داده هیچ‌کدام قابل قبول نبوده است.
در داخل هم، سارکوزی درمورد خارجی ها بسیار غیرمنصفانه عمل کرد. او بر خلاف وعده هایی که داده بود حتی شرایط فعالیت آسان تر متخصصین را در فرانسه فراهم نکرد.
در رابطه با ملانشون، کاندیدای جبهه چپ، باید بگویم با اینکه روحیه ای خیلی تهاجمی دارد و ثروتمند است، ولی بسیار فعالانه می توانه در جامعه کار کند.
لاله نهانی، ۴۹ ساله، هنرمند، مقیم دیژون
من هیچ کدام این کاندیدها را قبول ندارم و هیچ کدام من را جذب نکرده اند.
به دست راستی ها و چپ افراطی که اصلا رای نمی دهم، ولی حتی در مورد سوسیالیست ها و فرانسوا اولاند هم تصمیم قطعی نگرفته ام.
خودم خیلی طرفدار ملاحظات اکولوژیک (زیست محیطی) هستم، ولی متاسفانه اکولوژیست ها همه جوانب را نگاه نمی کنند. می توانم بگویم که هیچ‌کدام از گروه ها، همه جوانب را نگاه نمی کنند.
برای همین است که من واقعا هنوز انتخاب نهایی نکرده ام. اما بین کاندیدای جریان میانه (فرانسوا بیرو) و اکولوژیست ها (اوا ژولی) انتخاب خواهم کرد.
مرجان عزیزی، ۴۸ ساله، حسابدار، ساکن دیژون
من به فرانسوا اولاند رای می دهم . چون فکر می کنم برنامه هایش متعادل تر است.
البته یک سری انتقاداتی به این آقا وارد است، ولی ما آن قدر نمی خواهیم مو شکافی کنیم.
به هر حال به نسبت دیگر کاندیداها بهتر است.
برنامه های اولاند برای ما معقول تر و متعادل تر است و در حقیقت، بیشتر انجام شدنی است.
مصاحبه شونده بدون ذکر نام، ٣٦ ساله، زن، کارمند دانشگاه ساکن پاریس
من به سارکوزى رأى مى دهم.
او را دوست دارم چون خوب توانسته است از عهده مسئولیت های خود بر بیاید. بحران اقتصادى را خوب در فرانسه مدیریت کرده است.
بخشی از دلایل من هم شخصى هستند. او مردی جذاب است و خیلى اعتماد به نفس دارد. ازدواجش با کارلا برونی را هم خیلى تحسین می‌کنم؛ به عنوان زنى خواننده که اصلا در سیاست نیست. به نظرم این کار شجاعت می‌خواهد که یک رئیس جمهور با یک هنرمند ازدواج کند.
من، هم سارکوزى را دوست دارم و هم کارلا برونی را.
شخصا یک روز کارلا را در یک مغازه سیگارفروشی دیدم که می خواست مثل یک زن عادی خرید کند.
شهلا نیری، ۵۷ ساله، خانه دار، ساکن امی‌ین
من به سارکوزی حتما رای نمی دهم. من به اولاند رای می دهم و کسانی که از آنها سوال کرده ام هم به اولاند رای می دهند. به خاطر اینکه در پنج سال ریاست جمهوری سارکوزی سال خیلی فشار به خارجی ها آمده است.
به خاطر اینکه سارکوزی کلا مخالف خارجی هاست.
من شناخت خاصی از اولاند ندارم، ولی این را می دانم که نسبت به سارکوزی بهتر است.
فقط امیدوارم که او در صورت انتخاب شدن، در عمل هم بهتر از سارکوزی باشد.
آرمان گنجی، شغل آزاد، ساکن بزانسون
من می خواهم به اولاند رای بدهم. من همیشه به چپ رای دادم و الان هم به کاندیدای چپ می خواهم رای بدهم.
به نظر من در طول مدت رئیس جمهوری سارکوزی، ما تمام مزایایی که داشتیم را از دست داده ایم.
تمام برنامه های سارکوزی برای رئیس ها و مدیران و افراد ثروتمند بود، به طوری که می شود گفت سارکوزی رئیس جمهور مردمان ثروتمند است.
سارکوزی مزایای کسانی که در طبقه متوسط جامعه هستند یا کسانی که در سطح پایین جامعه زندگی می کنند را گرفت.
ولی تمام صاحبان کارخانه ها، سهامداران و آنهایی را که در زمینه بورس فعال هستند، ثروتمند کرد.
مورین آذر، ۳۷ ساله، مربی دبستان، مقیم لیون
من به ملانشون رای می دهم.
طبق مطالبی که خوانده ام، بیشتر نظریه های ملانشون را قبول دارم. من فکرمی کنم با رای دادن به ملانشون وضع خارجی های مقیم فرانسه بدتر از این نمی شود.
در طی این پنج سالی که سارکوزی سر کار بوده، تمام امتیازاتی که فرانسوی ها برایش جنگیده و به دست آورده بودند، کم کم از بین رفته است.
به خاطر همین من فکر می کنم به خاطر دیدگاه های ملانشون، بد نیست به او رای بدهیم و ببینیم به گفته هایش عمل می کند یا نه.
سارا محمودی، ۲۵ ساله، کارمند بیمه، ساکن لیل
من به فرانسوا اولاند رای می دهم .
من همیشه به سوسیالیست ها رای می دهم؛ برای اینکه برای ما آدم های معمولی که در سطح میانی جامعه هستیم، سوسیالیست ها بهترند.
البته نمی دانم برای خارجی هایی که اینجا زندگی می کنند وضعیت آینده چگونه خواهد بود.
ولی می دانم که بهترین انتخاب همین اولاند از سوسیالیست هاست.
مصاحبه شونده بدون نام، مرد، استاد دانشگاه، ساکن استراسبورگ
من در دور اول به ملانشون کاندیدای "جبهه چپ" رای می دهم. به این علت که فکر می‌کنم از بقیه کاندیداها روشن تر صحبت می کند.
در واقع، پیشنهادهایی که می دهد برای من جذاب‌تر است.
البته انتخاب او هیچ تأثیری در روابط خارجی فرانسه و به‌خصوص روابط با ایران ندارد. برای اینکه سیاست خارجی در جاهای دیگری تعیین می شود.
از آنجا که فرانسه کشوری عضو اتحادیه اروپاست است، بنابراین زیاد امکان مانور ندارد. به همین علت کسانی که روی کار بیایند، سیاست هایشان در زمینه روابط خارجی با هم زیاد تفاوت نخواهد داشت.
به هر ترتیب، من فکر می کنم انتخاب ملانشون برای خارجی هایی که در فرانسه زندگی می کنند مناسب‌تر از سارکوزی باشد.




برخورد حکومت ایران در سال‌های اخیر با سگ‌ها عمدتا از دو زاویه بوده است، یا سگ‌ها را حیوانات مزاحم و وحشی قلمداد کرده و آنها را توسط "واحد های امحای سگ" از بین برده و یا آنها را نماد تهاجم فرهنگی دانسته و صاحبان‌شان جریمه کرده است.
اما مدافعان حقوق حیوانات در ایران تلاش می کنند تا به وضعیت سگ ها سر و سامان بدهند و تا جایی که می توانند امکاناتی را برای نگهداری از آنها فراهم کنند.
گروهی از این افراد در حومه هشتگرد کرج پناهگاهی را به نام وفا برای نگهداری از سگ های ولگرد و بی سرپناه ایجاد کرده اند. با وجود نبود کمک های دولتی و کمبود امکانات، این پناهگاه همکنون بیش از ۴۰۰ سگ را در خود جای داده است و روز بروز بر تعداد مهمانان آن افزوده می شود.
این وضعیت سبب شده است که گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا به ابتکاری جالب و بی نظیر دست بزنند: مهاجرت دادن سگ های ایرانی به آمریکا.
فرانک که در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می کند، یکی از این افراد است. او هر روز بر روی صفحه فیس بوکش عکس هایی را از سگ های پناهگاه وفا منتشر و تلاش می کند تا خانواده ای را به پذیرش سرپرستی آنان متقاعد کند.
با توجه به اینکه سگ ها برای سفر به کشورهای دیگر نیازی به ویزا ندارند، کار انتقال آنها به آمریکا زیاد دشوار نیست. فرانک می گوید، واکسیناسیون و مدارک پزشکی تنها چیزی است که سگ ها برای مهاجرت به ایالات متحده نیاز دارند. به گفته فرانک، انتقال سگ ها به آمریکا حتی از انتقال به اروپا نیز ساده تر است چون در اروپا سگ ها برای مدتی در قرنطینه نگهداری می شوند ولی در آمریکا مقررات قرنطینه وجود ندارد.
مهاجرت سگ ها به آمریکا، تنها با کمک شبکه ای از افراد داوطلب و خیر میسر است: افرادی که خرج سفر سگ ها را پرداخت می کنند، مسافرانی که می پذیرند تا سگ را همراه خود بیاورند و در نهایت خانواده ای که سرپرستی آن را برعهده می گیرد.
سگ های ایرانی در آمریکا در بدو ورود با یک "شوک فرهنگی" نیز روبرو می شوند. دلیل اصلی این امر آن است که آنها اغلب زندگی در کنار یک خانواده را تجربه نکرده اند.
مریم، از دوستان فرانک، که یک مربی سگ است، مسئولیت برطرف کردن این شوک را برعهده دارد. او می گوید که به سگ ها آموزش می دهد که داخل منزل ادرار و مدفوع نکنند، به حرف صاحب شان گوش بدهند و عادت کنند که با قلاده به این طرف و آن طرف بروند.
به گفته مریم، سگ های ایرانی با وجود آنکه در ایران بسیار مورد بی مهری قرار می گیرند، با کمی توجه، زود با انسان ها دوست می شوند و پس از تنها چند جلسه تمرین برای زندگی در کنار خانواده آماده می شوند.
فرانک و دوستانش تا کنون موفق شده اند بیش از ۴۰ سگ را به آمریکا منتقل کنند و خانه گرمی را برای آنها بیابند. دو سگی که آنها اخیرا به آمریکا آورده اند، دلناز و دلبند نام دارند.
فرانک درباره این دو سگ می گوید: "آنها در خیابان شریعتی و معلم در گوشه ای بدون مادرشان پیدا شدند. سگ ها در آن زمان دو توله دو ماهه بودند که کک و کنه همه بدنشان را گرفته بود."
دلناز و دلبند پس از درمان و تهیه مدارک پزشکی با کمک مالی یک خانم ایرانی به سان فرانسیسکو منتقل شدند. این دو هم اکنون توسط دو خانواده آمریکایی در شمال کالیفرنیا نگهداری می شوند.
یکی دیگر از سگ هایی که توسط این گروه ایرانی هوادار حیوانات به آمریکا منتقل شده است، "لیو" نام دارد که یک سگ زیبای سفید رنگ است.
فرانک می گوید، یک مهندس آلمانی که چند سال پیش در کارخانه ای در شهر بابل در شمال ایران کار می کرده، به هنگام پایان ماموریتش با پناهگاه وفا تماس می گیرد و از مسئولان آنجا می خواهد تا مسئولیت مادر لیو و سه توله تازه متولد شده اش را که بی سرپرست بوده اند، برعهده بگیرند. او خود می پذیرد که رویا و یکی از توله هایش را به آلمان ببرد. فرانک و دوستانش هم دو توله دیگر، یعنی لیو و برادرش برنا، را به آمریکا منتقل می کنند.
صاحب لیو که یک خانم آمریکایی به نام شری است، از پذیرش سرپرستی لیو بسیار خوشحال است. او می گوید: "لیو خیلی پرانرژی و عاشق آدم هاست."
فرانک همیشه پس از به سرانجام رسیدن تلاش های گروهش، تعدادی عکس از سگ خوشبخت در خانه جدیدش می گیرد و عکس ها را به همراه داستان زندگی آن سگ بر روی اینترنت منتشر می کند. او با این کار می کوشد تا دیگران را به حمایت از فعالیت های گروه تشویق کند.




آندرس برویک، که کشتار ۷۷ تن در نروژ را پذیرفته است، محاکمه خود را با ادای سلامی با مشت گره‌کرده آغاز کرد. زمینه چنین حرکتی چیست؟
او پس از گشودن دستنبدش لبخند زد.
سپس دست راستش را مشت کرد، بر سینه نهاد و بعد آن را برای ادای درود در دادگاه اسلو برافراشت.
رسانه‌ها این عمل را نشانه این دانستند که مردی که در ژوئیه ۲۰۱۱ چندین نفر را با بمب و تفنگ به قتل رسانده است، احساس پشیمانی و ندامت نمی‌کند.
حرکت برویک از این رو توهین مضاعفی به خاطره قربانیان و خانواده‌های آنان قلمداد شد، زیرا او نمادی رایج در مبارزات سیاسی را به کار گرفت.
این عمل پیش از هر چیز یادآور المپیک ۱۹۶۸ است؛ المپیکی که طی آن تامی اسمیت و جان کارلوس، ورزشکاران آمریکایی، در اعتراض به چگونگی رفتار با سیاهان در آمریکا، مشت‌های خود را بر سکوی افتخار برافراشتند.
چنین درودی به عنوان نمادی از مبارزه‌جویی و همبستگی، سابقه‌ای طولانی دارد و عمدتا در پیوند با مبارزه‌های چپگرایان و اقلیت‎‌های تحت ستم است، گروه‌هایی که مطابق مانیفست برویک عموما باید از صحنه سیاست حذف شوند.
تصویرسازی با مشت به تناوب در تبلیغات اولیه سازمان‌های کارگری به چشم می‌خورد. نظیر تصویر مشهور تبلیغاتی در ۱۹۱۷ که به سازمان کارگران صنعتی جهان، یک اتحادیه کارگری انقلابی آمریکایی، تعلق دارد.

اما این نیروهای جبهه مردمی یا ضدفاشیست اسپانیایی بودند که حین جنگ داخلی ۱۹۳۶-۳۹ به این شیوه ادای احترام عمومیت بخشیدند. قوای جمهوری‌خواهی که علیه ملی‌گرایان طرفدار فرانکو می‌جنگیدند از این سلام استفاده می‌کردند.
اگرچه جمهوری‌خواهان اسپانیا شکست خوردند، اما چپگرایان و مخالفان فاشیسم در سراسر اروپا از سلام آنان اقتباس کردند. تا همین امروز هم مشتی گره کرده با گل سرخ نماد سوسیالیسم بین‌الملل است، سازمانی که حزب کارگر بریتانیا و احزابی دیگر نظیر حزب سوسیالیست فرانسه و اسپانیا به آن پیوسته‌اند.
این درود به مرور به یکی از نمادهای گروه‌های رادیکال بدل شده است. از جمله جنبش فمینیستی، در جریان اعتراض فمینست‌ها به "مسابقات دوشیزه برگزیده آمریکا"، از طرح مشتی در میان نماد مونث استفاده کرد که با اقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.
در دهه ۱۹۶۰ سلام قدرت سیاه در میان شاخه‌های مبارز جنبش حقوق مدنی سیاهان، نظیر حزب پلنگ سیاه، شکل گرفت. کاربرد آن در المپیک ۱۹۶۸ به عنوان تاییدیه‌ای بر قدرت سیاه قلمداد شد، هر چند شخص تامی اسمیت در زندگی‌نامه‌اش تاکید کرده که آن را به مثابه "سلام حقوق انسانی" می‌دیده است.
مشت افراشته همان قدر که نماد همبستگی جمعی بوده، نشانه مبارزه‌جویی فردی نیز بوده است. نظیر آنچه که نلسون ماندلا در ۱۹۹۰ هنگام آزادی از زندان انجام داد.
اولیور جیمز، روانشناس و نویسنده کتاب آفلوئنزا (مرض شکم‌سیری) می گوید که مشت افراشته از آن رو چنین نماد قدرتمندی است که در عین سادگی، همزمان معانی مقاومت، همبستگی، غرور و مبارزه‌جویی را در خود جای داده است.
او می‌گوید: "این راهی است که شما نشان دهید آماده‌اید با بسیج توان خود به مقابله با قدرتی عظیم، مستحکم و پلید بروید. شما فردی هستید که با افراد دیگر برای ستیز با وضعیتی ظالمانه متحد شده‌اید".
البته که همه مشت‎‌های افراشته سیاسی نیستند، از نشان روح شمالی گرفته تا حرکت مشهور تیم هنمن تنیس‌باز به هنگام کسب پیروزی.
استفاده برویک از این حرکت نمونه‌های مشابهی دارد.
او نخستین متهم به قتل سیاسی‌ای نیست که ضمن حضور در دادگاه چنین حرکتی می‌کند. لی هاروی اسوالد که پس از ترور رییس‌جمهور جان اف کندی بازداشت شده بود، مشتش را رو به عکاسان برافراشت. در نمونه مشهوری دیگر ایلیچ رامیرز سانچز که به کارلوس شغال مشهور است با حضور در جایگاه متهم به حرکت مشابهی دست زد.
بازوی افراشته برویک یادآور "سلام رومی" نیز هست که توسط بنیتو موسولینی به کار می‌رفت. علاوه بر این، گروه‌های افراط‌گرا مشت آریایی سفید قدرتمند را به عنوان نماد خود استفاده می‌کنند.
این سلام در مانیفست خود برویک نروژی به تفصیل شرح داده شده است: "تحکم، قدرت و حمله به ظالمان مارکسیست".
متیو گودوین، استاد علوم سیاسی و کارشناس امور افراط‌گرایان از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: "اگر این را در متن مانیفستش بگذارید چیز عجیبی نیست. ریشه آن در مفاهیم مقاومت و بقا است که در میان راست افراطی اروپا فراگیر هستند".
با این حال اولیور جیمز همچنان المپیک ۱۹۶۸ را قدرتمندترین و برجسته‌ترین مثال این حرکت اعتراضی می‌داند. از نظر او برویک آگاهانه یا ناآگاهانه این تصویرسازی را به چالش کشیده است.
جیمز می‌گوید: "احتمالا او این کار را با خودآگاهی انجام نداده است. او خواسته که اعتراض به حق آنان را با مبارزه خودش ادغام کند".
البته این تلفیقی است که تنها افراد معدودی در نروژ و دیگر نقاط جهان زیر بار آن خواهند رفت.




آیا نماز می تواند جای تمرین و امکانات ورزشی را بگیرد

نوشتۀ شهلا رستمی
سردار محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج
سردار محمدرضا نقدی- فرمانده بسیج، در اولين جلسه شوراي عالی بسيج ورزشكاران گفت: اگر بازيكنان فوتبال نماز شب بخوانند، برزيل را هم شكست می دهيم.

محمدرضا نقدي با اشاره به رسالت بسيج در عرصه‌هاي مختلف افزود: تعريف بسيج در ورزش، تحقق جامعه ورزشي اسلامي به معني واقعي كلمه است
رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: «عرصه‌هاي امروزي ورزش در كشور بيشتر از الگوهاي غربی الهام گرفته و نوعاً از غرب يا شرق آمده است كه فرهنگ غير ارزشي آنها نيز با اين عرصه‌ها به كشور ما آمده و میتوان آن را در روابط بين اجزاء آن رشته ورزشي مشاهده كرد.
برخی ورزشكاران به خاطر تأثير از غرب، رسيدن به ايده‌آل را در پيمودن راه غربی ها میدانند و كاستی هاي ما در فتح قله‌هاي جهانی ورزش را متأثر از كاستی هاي ما نسبت به غرب مي‌دانند حال آنكه ما مدعي يك تمدن غنی هستيم و میتوانيم با تعريف اجزاء متناسب با فرهنگ خود، روابط سازگار را براي موفقيت تعريف و ترسيم كنيم و «اگر روزي تيم فوتبالی داشته باشيم كه بازيكنان آن نماز شب بخوانند و با وضو و به نيت برافراشتن پرچم اسلام به ميدان بروند، مي‌توانيم تيم فوتبال برزيل را هم شكست دهيم».
محمدرضا نقدی در این راستا بر لزوم بازتعريف و ايجاد مدل‌هاي اسلامی و تسليم نشدن در مقابل مدل‌هاي غربي مانند ورزش پهلوانی و باستانی، كه ريشه در فرهنگ اسلامي و ايرانی دارد، تأکید کرد.




اجرای طرح معافیت مالیاتی کتابفروشان

نوشتۀ مصطفی خلجی
در حالی که امروز معاون وزیر ارشاد از معاف شدن کتابفروشان ایرانی از مالیات خبر داده است، علی اصغر رمضان پور که سال ها پیش بر صندلی امروز بهمن دری تکیه زده بود، می گوید با توجه به اینکه درآمد کتابفروشان با محدودیت هایی که دولت برای آنها به وجود آورده عملا تقلیل پیدا کرده، این طرح «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» است.

گفتگو با علی اصغر رمضان پور، یکی از رؤسای پیشین این نمایشگاه که اکنون مدیر انتشارات مردمک در لندن
More
 مصطفی خلجی
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار است از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مصلای این شهر برگزار شود؛ اما قبل از آن، وزارت ارشاد امروز برای اولین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب خبرنگاران را به «تور نمایشگاه» برده و معاون وزیر ارشاد در آخر این بازدید با خبرنگاران سخن گفته است.
بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در نشست امروز از معافیت مالیاتی کتابفروشان خبر داده و گفته که این طرح قرار بوده از سال ١٣٨٠ تا حالا به اجرا در بیاید.
***
در زمینه اظهارات رییس فعلی نمایشگاه کتاب تهران، علی اصغر رمضان پور- یکی از رؤسای پیشین این نمایشگاه که اکنون مدیر انتشارات مردمک در لندن است، به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفته است:
مشکلی اصلی برای اجرای طرح معافیت کتابفروشان، اختلافاتی بود که با شهرداری در زمینه در آمد شهرداری از کتابفروشان وجود داشت و بعدا با آمدن آقای احمدی نژاد به شهرداری این مسئله لاینحل باقی ماند و اکنون خیلی امیدوارکننده است که دولت خود احمدی نژاد این طرح را به اجرا در می آورد.
رمضان پور در عین حال می گوید که اگر در اجرای این طرح فقط به حذف مالیات بسنده شود، مشکلی از کتابفروشان حل نخواهد کرد زیرا شهرداری ها می توانند هزینه های دیگری را به کتابفروشان تحمیل کنند.




ادامۀ همزمان خشونت، سرکوب و تلاش های دیپلماتیک در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
کشتی باربری آلمانی که توسط نیروی دریائی ترکیه در بندر اسکندرون متوقف شده
آتش بس شکننده ای که از روز پنجشنبۀ گذشته در سوریه برقرار و بارها نقض شده است، امروز نیز برغم ادامۀ تلاش های دیپلماتیک کشورهای مختلف رعایت نشد و شهرهای مختلف سوریه صحنۀ خشونت ها و حملات متقابل نیروهای رژیم و اپوزیسیون بود.

بنا بر گزارش رسانه های تحت کنترل دولت دمشق، در اثر انفجار بمبی در شهر "ادلب" شش تن از افراد نیروهای امنیتی این کشور جان باختند. مقامات سوریه این انفجار را کار «تروریست ها» دانستند.
شهر "اربین" در استان دمشق، از دیگر شهرهای سوریه است که امروز صحنۀ تیراندازی و نیز انفجار یک بمب بود. این تیراندازی درست در زمانی روی داد که ناظران نظامی ولی غیر مسلح سازمان ملل برای آگاهی از چند و چون رعایت آتش بس در "اربین" بودند.
در همین اوضاع و احوال، در آنکارا اعلام شد نیروی دریائی این کشور یک کشتی باربری آلمانی را به ظن داشتن سلاح و مهمات برای رژیم سوریه متوقف کرده و به بندر اسکندرون هدایت کرده است.
همزمان با ادامۀ خشونت ها، کوشش های دیپلماتیک نیز در پایتخت های مختلف برای کمک به حل بحران ادامه داشت.
سعد الدین العثمانی، وزیر امورخارجۀ مراکش، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاورف- همتای روسی خود، از وی خواست دولت دمشق را برای رعایت آتش بس و خارج کردن نیروهای ارتش از شهرها- دو ماده از طرح شش ماده ای کوفی عنان، در فشار بگذارد.



وزیر نفت ایران: «انقلاب نفتی» در راه است

نوشتۀ مصطفی خلجی
وزیر نفت امروز از افزایش بیست درصدی قیمت جهانی نفت خبر داده و گفته است که در صورت ادامه این روند حتما بازار نفت غیر از این خواهد بود. اما پرویز مینا کارشناس نفت و گاز معتقد است که افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت امری است طبیعی است اما با توجه به عرضه نفت عربستان در بلند مدت افزایش قیمت نفت آن طور که ایران انتظار دارد اتفاق نخواهد افتاد.

گفتگو با دکتر پرویز مینا، اقتصاددان و کارشناس نفت و گاز مقیم پاریس
More
 مصطفی خلجی
امروز رستم قاسمی- وزیر نفت دولت ایران، در"هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی" در تهران از یک «انقلاب نفتی» خبر داده که به گفته وی بزودی در این کشور به وقوع می پیوندد.
رستم قاسمی این انقلاب نفتی را شامل افزایش ضریب برداشت نفت و داخلی سازی تجهیزات نفتی عنوان کرده است.
همچنین امروز مدیرعامل شرکت نفت پارس در نشستی گفته است که میزان صادرات این شرکت ٦٥ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
***
در این زمینه دکتر پرویز مینا- اقتصاددان و کارشناس نفت و گاز در پاریس، به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفته است که برای افزایش برداشت نفت باید دو مسئله مهم را در نظر گرفت؛ یکی فقدان سرمایه گذاری کافی برای این کار و دیگری داشتن تکنولوژی های لازم.
 


مسمویت عمدی نزدیک به ۱۵۰ دانش آموز دختر در شمال افغانستان

نوشتۀ رضا ولی زاده
دیروز در شمال افغانستان نزدیک به ۱۵۰ دانش آموز دختر مسموم شدند. این اتفاق در شهر تخار رخ داده است. یک مقام افغان گفته است: «دانش آموزان دختر آبی را نوشیده بودند که قطعا به صورت تعمدی مسموم شده بود و این اقدام کار کسانی است که با تحصیل دختران مخالفند.»

گفتگو با روح الامین امینی- شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشر در کابل
More
 رضا ولی زاده
مسئول بهداشت و سلامت شهر تخار اعلام کرده که این کار بدون شک عمدی بوده؛ چرا که تنها بخشی از مخزن آب آلوده شده است.
تا این لحظه این اقدام به طالبان و یا دیگر گروه‌های تندروی افغان نسبت داده شده که به نام دین تلاش می‌کنند تا مانع از تحصیل دختران شوند.
این نخستین باری نیست که چنین رویدادی در افغانستان رخ می‌دهد. طالبان همواره به صورت علنی اعلام می‌کند با کسانی که به مدرسه می‌روند برخورد می‌کند. پیش از این هم مواردی از جمله، پاشیدن اسید به دانش آموزان و معلمان زن و همچنین به آتش کشیدن و یا شلیک به مدارس روی داده است.
در حال حاضر بیش از دو میلیون دانش آموز دختر در افغانستان به مدرسه می‌روند. این تعداد از سال ۲۰۰۱ روبه افزایش است. پیش از سقوط طالبان آموزش و پرورش فقط برای پسران مجاز بود و تعداد انگشت شماری از دختران افغان می‌توانستند در مدراس زیرزمینی بخوانند و بنویسند.
ماه گذشته حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان مسئولان عالی رتبۀ کشور را به حمایت از مبارزه و تلاش برای آموزش به دختران دانش آموز فراخواند.
نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در افغانستان به مدرسه دسترسی ندارند که عدۀ زیادی از آن‌ها دختر هستند.
***
روح الامین امینی- شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشر در کابل در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه دربارۀ این رویداد گفت: «این اتفاق ها بارها در افغانستان رخ داده، اما هر بار رسانه ها و مسئولان آن را پس از یکی دو روز که آب ها از آسیاب می افتد فراموش می کنند و در نهایت هم مشخص نمی شود بالاخره با عاملان این رویدادها آیا برخوردی شده یا خیر؟.»
امینی معتقد است حمایت و حضور نیروهای نظامی کشورهای غربی در افغانستان همواره فقط بر مقابله با طالبان بر سر مسائل سیاسی معطوف بوده است که اکنون پس از این همه سال دارند بر طبل مذاکره با آن ها می کوبند که اصلی ترین عامل نقض حقوق بشر در افغانستان به شمار می آیند.»
همچنین گروه هماهنگی عدالت انتقالی امروز با انتشار بیانیه ای که به منظور محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در کابل تنظیم شده است در ارتباط با مسموم کردن نزدیک به 150 دانش آموز نوشته است: «در شرایطی که دولت افغانستان و جوامع بین المللی اطمینان می‏دهند که طالبان ضعیف شده اند و توانایی مبارزه را ندارند وقایعی مانند حملات تروریستی اخیر، برپایی دادگاه های صحرایی و صدور احکام اعدام، سنگسار، تیزاب پاشی، آلوده به زهر کردن آب آشامیدنی مکاتب دخترانه و حقایق دیگر بطلان این عقیده را روشن می سازد. ایجاد فضای ترس و ارعاب در میان شهروندان افغانستان فضای بی اعتمادی نسبت به جوامع بین المللی و حکومت افغانستان را روز به روز بیشتر می سازد.«



افشای هویت یک بازجو توسط روح‌الله زم

imageروح‌الله زم در پنجمین نامه سرگشاده خود، هویت یک بازجو و مسوول بند ۲۰۹ در سال‌های گذشته را برملا کرده است. به گفته زم، این فرد مسوول تعقیب و مراقبت وزارت اطلاعات و دستگیری مذاکره کنندگان هسته‌ای نیز بوده است. زم می‌نویسد: «سید مصیب توکلی بنیزی بازجوی سفاک سابق. مسوول بند ۲۰۹ اوین تا زمان دستگیری من. مسوول ت.م. (تعقیب و مراقبت) وزارت اطلاعات، مسوول دستگیری تیم سابق مذاکره کنندگان هسته‌ای و مسوول هزاران مورد نادانسته و ناگفته دیگر است.»
متن کامل نامه روح‌الله زم که در اختیار خودنویس قرار گرفته به شرح زیر است:
‎
اکنون که گفتار پنجم خویش را آغاز می‌نمایم خطابم نه به رهبر ایران، بلکه به سر بازجوی خویش در زندان اوین جناب «مصلحی» اخوی وزیر اطلاعات کنونی جمهوری اسلامی ایران است
قصد ندارم پس از تعطیلات نوروزی، خواب رهبر ایران را دگر بار آشفته سازم‫.
‬‎

چه اینکه ایشان سرمست و خرم از تعطیلات نوروزی طولانیشان در باغ  (بخوانید کاخ) ملک آباد مشهد، قدوم منور خود را  به پایتخت ایران نهاده‌اند و مشعوف از دربند کشیدن مخالفان سیاسی شان در زندان‌ها، بر نوای بلبلان و قناریان آن باغ زیبا، گوش فرا دادند. کاش در آن زمان و مکان اندکی هم بفکر زندانیان سیاسی - عقیدتی و خانواده هایشان در شب عید بودند و با خود تفکر می‌کردند که چشمان چند خانواده بر"در" است تا عزیزانشان را در آغوش گیرند و در کنار هم سال نو را جشن بگیرند؟؟
‎گلی بر گوشه قبای ما بخاطر داشتن چنین رهبر فرزانه ای و سپاس از خداوند متعال بخاطر اعطای موهبت آسمانی این چنینی بر ما! نوبت رهبری داهیانه ایشان را می‌گذارم برای مجال بعد...
‎

اکنون قرعه و فال من  بنام سربازجوی محترم بند الف زندان اوین، جناب «مصلحی» افتاده است.

‎

 جناب آقای مصلحی
‎

برادر روحانی شما وزیر اطلاعات دولتی است که رهبر ایران به پاس قدردانی از زحماتش برای کشور (بخوانید رهبر)! رییس جمهور غاصب فعلی را به مدت ۱۱ روز خانه نشین کرد. این
 رییس جمهور همان فردی ست که در انتخابات سال ۱۳۸۴ و انتخابات سال  با رای و حمایت مستقیم آن رهبر با بصیرت! و فرزندش مجتبی خان خامنه‌ای در برابر سیل خون و اشک و آه مردم معترض ایران زمین  و بر خلاف نظر اکثریت آنها بر سر کار آمد و بخاطر حمایت همان رهبر از برادرتان  مجبور شد به مانند "سکانسی از فیلم تبلیغاتی اش" در سال ۱۳۸۸  در حیاط منزلش "ترب" بکارد و گیاهان هرزه را از باغچه حیاط منزلش جدا کند‫.‬
‎

شما به واسطه منصب سیاسی و وزارتی برادرتان "رابط بین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات " شدی و ظلمهای بیشماری را در حق زندانیان بیگناه پس از انتخابات روا  داشتی و شک ندارم  انجام این جنایتها قبل از سال ۱۳۸۸  نیز در کارنامه ات متصور بوده است. و لیکن لطف خداوند متعال شامل حال من شد که نام  و ماهیت تو را به همراه سمت سازمانیت   فهمیده و افشا نمایم و اطمینان دارم به پاسداشت اینکار از خداوند متعال پاداش بزرگی خواهم گرفت‫.‬
‎

تو چهره ات را در روز آخر بازجویی و دو ساعت قبل از آزادیم  بر من نمایاندی.زمانیکه مرا به اتاق بازجوییت آوردند و من ترسان و لرزان ازینکه باز هم قصد داری به همراه تیمت مرا لت و پار کنی مرا بر صندلی چرخدار نشاندی.مطابق معمول روی من به دیوار بود و چشم بند بر دیدگانم.تو مرا به همراه صندلی چرخدار روبروی صورتت برگرداندی و چشم بند از چشمانم گشودی و وعده آزادی مرا تا ساعاتی دیگر دادی. من چهره تو را دیدم و هنوز آن لحظه و چهره ات در ذهنم محفوظ است.اما غافل بودی ازینکه من چهره تو را در روز چهارم بازجویی خود شناسایی کرده بودم.
‎

در آن لحظه یادت هست به من چه گفتی؟ شاید یادت نباشد.من تمام آن لحظات و آن اتفاقات را برایت مرور میکنم.شاید فراموش کرده باشی، بعد از گذشت دو سال و اندی از لت و پار کردن اینهمه زندانی...بالاخره مغز آدمی نیز برای ضبط تمامی جزییات گاهی دچار نقصان می‌شود‫.‬
‎
در آن لحظه از من خواستی که در کنار دوست و همکار عزیزت قرار بگیرم و اطلاعات شخصی و خانوادگی او را برای تو افشا نمایم تا تو «زیر پای» او را خالی کنی و شاید قصدت بر این بوده که خود جای او بنشینی...نام آن دوست و همکارت را نیز که به مانند تو جنایاتی را مرتکب شده در اواسط همین مجال خواهم گفت‫.‬
‎
تو میدانی که آن فرد «دوست نما» چند سالی جزء دوستان صمیمی من بود و (مدیر کل امور دستگیری‌های وزارت اطلاعات، مسئول تیمهای تعقیب و مراقبت موسوم به  "ت. م"  و مسئول بند ۲۰۹ اوین) در زمان دولت اصلاحات بود.او آن زمان به شدت دم از اصلاحات می‌زد و به همان شدت پس از دولت اصلاحات طرفدار «دولت دروغ و ننگ احمدی نژاد» شد‫.‬
‎
یقین دارم اگر جای او فردی از اعضای خانواده ات نیز بود(مثلا پدر گرامیت) باز هم از من چنین درخواستی را می‌نمودی. چه اینکه امثال تو برای ارتقاء در سازمانت، ناگزیر به«آدم فروشی» هستند.برای چون تویی افراد به مانند پلکان نردبان می‌مانند. پا بر سرشان می‌نهید و بالا می‌روید. در این راه از مزایا و پاداشهای رهبر معظمتان برای این خود فروشی بهره 
مند نیز می‌گردید‫.‬
‎
اکنون که نام و نام خانوادگی او را به همراه تصویرش فاش می‌سازم، به تو نیز این نوید را می‌دهم که همکارانت بزودی نام کوچکت را  به من خواهند گفت . آنگاه از طریق مجاری بین المللی چنان درسی به تو و او خواهم داد که برای همکارانت و روسای جنایتکارت عبرت تاریخ شوید و بدانید باید در پیشگاه خدا و مردم و خانواده های زندانیان سیاسی، پاسخگوی اعمال شنیع  خود باشید..‬
‎
آن روز نزدیک است که ان وعد الله حقا

یادت هست برای گفتن کلمه" الله اکبر" چقدر مرا کتک زدید؟
‎
یادت هست که مرا سه کنج دیوار نشاندید و تو پشت سر من بر روی صندلی نشسته بودی و آن بازجوی هیولاگون زشت صورت بخاطر گرفتن اعتراف از من «مبنی بر شرکت در راهپیمایی» سر و صورت مرا به سه کنج دیوار کوبید و صورتم را خون آلود کرد؟
‎
یادت هست برای گفتن عبارات مورد نظر تو و تیم بازجوییت چند برگه از نوشته های مرا پاره کردید و مرا مجبور کردید «همانی را بنویسم» که تو می‌خواهی؟ و زیر آن را امضاء و اثر انگشت نمایم؟
‎
یادت هست آن هیولا در همان لحظه بمن چه گفت؟ او گفت «بر روی این صندلی و در این مکان از سه نفر اعتراف گرفته شده»... او از نورالدین کیانوری بعنوان نفر اول و از من بعنوان نفر سوم نام برد؟در حالیکه تو نظاره گر «لت و پار» کردن من بودی، از پشت سر من به او با اشاره فرمان می‌دادی و من تبسم بر لبانت را از پشت سرم احساس می‌کردم‫.‬
‎
می‌دانی و خود بارها به من گفتی که تنها کسی که نقشه بند الف را بلد است تویی؟ تنها کسی که مرا می‌شناسد تویی.
‎
بارها به من گفتی اگر نقشه ساختمانی بند الف لو برود ما می‌فهمیم که تو لو داده‌ای.
‎
اکنون یادت هست در اتاق منتها الیه سمت چپ آن دالان دراز بازجویی در کنار بازجوی لاغر اندام کریه المنظری نشسته بودی، من پشت به تو و او بودم و رویم به دیوار.
‎
یادت می‌آید با قران کوچکم برای بازجویی نزد تو می‌آمدم و تو به زندانبان فرمان داده بودی او را بدون قران به بازجویی بیاورید.
‎
یادت هست ۵۰ روز روزه بر لب داشتم و تسبیح بر لب.
‎
آن دوست عزیزت در حضور تو مرا کثافتی خواند که از دهانم تعفن برون می‌ریزد و قران را به سمتم پرتاب کرد و از پشت شروع به کتک زدن من نمود؟ آنهم با چشم بند؟
‎
یادت هست برادر «محمد عطریانفر» ملتمسانه به تو زنگ میزد و درخواست قبولی وثیقه‌اش را برای آزادی برادرش داشت و تو مدام سر او را به «طاق» می‌کوبیدی و او را می‌پیچاندی؟
 چنانکه تو قاضی بودی و دستور آزادی را تو صادر می‌کردی و قاضی«محمد زاده» که قاضی مخصوص سپاه در اوین بود حکم «نوکر» تو را داشت...آنگاه رییس قوه قضاییه با وقاحت تمام می‌گوید قاضی در ایران مستقل است. در صورتیکه قاضی اختیاری ندارد و بازیچه دست باز جوست.

‎
 آن زیر زمین نمور را یادت هست؟ همان که از حیاط خارج می‌شدیم. در سراشیبی می‌افتادیم و وارد یک سوله جداگانه می‌شدیم؟ بارها با خودم گفتم خدا در اوین حضور ندارد. از شر تو  راه خلاصی نبود و خدا صدای ما را نمی‌شنید. تو در آنجا با چشم بندی بر چشم و دست بندی در دست مرا به دیوار ساعتها آویزان نمودی تا علیه پدرم و اعضای خانواده ام به تو اعتراف بدهم
آنهم اعترافی که تو می‌خواستی.بگویم پدرم با «شلوار جین» به پارک میرود و دختر بازی می‌کند. وقاحتت حدی نداشت

‎
راستی نیمه شعبان سال ۱۳۸۸ را یادت هست؟؟ روز جمعه ای بود در همان سال . من برای خلاصی از چنگال تو، تیم ۱۰ نفره بازجویانت، حسین طائب( همان "میثم" در وزارت اطلاعات  علی فلاحیان)، و حاج حسن سماواتی جانباز ۹۹ درصد ویلچری عقده‌ای اطلاعات سپاه پاسداران با نیت «قربه الی الله» در سلول  انفرادیم  خود کشی کردم. آنهم با زبان روزه و پس از ساعتها مناجات با خدای خودم.

‎
وصیتنامه‌ام را به یاد داری؟ آن را بر زیر بالشتم گذاشتم. زندانبانان و تو فهمیدی خود کشی کرده‌ام و رگ دستم را زده ام. زیرا سلولهای انفرادی دوربین داشت. مرا فورا به بیرون سلول هدایت کردی و به جای بهداری به حیاط آوردی و تیمت دنبال آلت قتاله در سلولم گشتند که آنرا کشف کنند، تو نیز خودت را کشتی برای کشف آن. آخر نه من به تو گفتم با چه چیزی رگم را زدم و نه تو با آنهمه «دبدبه و کبکبه‌ات» آنرا کشف 
کردی‫.‬

‎
در آن زمان با همان لهجه اصفهانی غلیظت به جای اینکه نگران سلامت من باشی با تن و دستی لرزان مرا به حیاط بردی. دستان لرزانت هنوز جلوی چشمان است. مرا بر آن صندلی چوبی نشاندی و برگه ای جلوی من گذاشتی و به من گفتی همین جمله‌ای را که می‌گویم بنویس و امضاء کن: «من با مسئولیت خود، خود کشی کردم و بازجو و قاضی در این تصمیم من موثر نبودند».۱۰ بار برگه‌ها را پاره کردی. چون آن چیزی را ننوشتم که تو می‌خواستی. حال من زنده‌ام و تا لحظه ای که در چنگال عدالت نیافتی آرام نمی‌گیرم‫.‬
‎
اکنون میخواهم از همان فرد «دوست نما» برای تو و خوانندگان این نوشته بگویم و می‌خواهم نام و تصویر او را نیز به مانند تو فاش کنم‫.‬

‎
او از سال‌های ابتدایی دهه هشتاد در کسوت دوست با من بود. از سالها قبل تر ازین او را از دور میشناختم و در «حوزه هنری» تردد داشت. همان مدیر کل پیشین را می‌گویم. همان که در سوابقش  اش دورانی را که تو کنون می‌گذرانی  گذرانده بود. همو که تیم مذاکره کننده هسته‌ای و حسین موسویان را در چهارراه جهان کودک تهران پشت چراغ قرمز با تیر هوایی از پشت فرمان خودرو اش بیرون کشید و بیگناه دستگیر کرد. او را جاسوس خواندید و هیچگاه اثبات نکردید و اعاده حیثیتی نیز از او نکردید.

‎
همو که در طبقه سوم ساختمانی در خیابان مفتح جنوبی در پوشش «موسسه انتشاراتی صادق آل محمد(ع)» فعالیت می‌کرد. در زمان دستگیری‌ام توسط سپاه پی به خوی جنایتکارش بردم و تو به محض نام بردن از او توسط من سریعا کتمان حقیقت را کردی و دستپاچه شدی‫.‬

‎
او نامش «سید مصیب توکلی بنیزی» است. بازجوی سفاک سابق. مسئول بند ۲۰۹ اوین تا زمان دستگیری من. مسئول ت.م (تعقیب و مراقبت) وزارت اطلاعات، مسئول دستگیری تیم سابق مذاکره کنندگان هسته‌ای و مسئول هزاران مورد نادانسته و ناگفته دیگر...او دوست صمیمی تو بود
‎

تو از من در لحظه آزادیم خواستی در کنار او قرار بگیرم. رابطه‌ام را با او قوی تر نمایم و اطلاعات او را برای تو واگویی کنم.
‎
حتما اجر و پاداشی بابت اینکار از برادر وزیرت  طلب میکردی و از پاداشهای رهبری معظم تان نیز بی بهره نمی‌ماندی‫.‬
‎
اما من...با اینکه میدانستم او مسئول اصلی دستگیری من است با نیت پلید تو همراه نشدم. من از او نردبانی برای تو نساختم تا تو پر و بال بگیری و بیگناهان بیشتری را طعمه مطامع خودت کنی 
آری...من آخرت خود را به دنیای تو نفروختم و نزد خدایم بی آبرو نگشتم
‎
سزای اعمال ننگین تو و او بین ما و خدایمان...نزد خدا از تو و او  تقاص خود را خواهم گرفت.
‎
و اما اکنون که تو را نزد حق خواهان فاش نمودم او را نیز به سرنوشت تو دچار خواهم کرد...اطمینان داشته باش که در عرصه همین دنیا نیز سزای اعمالتان  را خواهید دید
آخر این مقال :اینکه دوستانت به من اطلاع داده اند پس از نامه سوم من به رهبر فرزانه و با بصیرت ایران !  و افشای نام و نقش تو در همان نامه، از ایران تیم سه نفره ای را برای گوشمالی یا احتمالا حذف من به خارج از کشور گسیل داشته ای. در پاسخ به این مجاهدت خاموش و مخفیانه ات، صرفا به دو بیت زیر بسنده میکنم
‎
صدها گل سرخ و یک گل نصرانی
ما را زسر بریده می‌ترسانی؟
گر ما زسر بریده می‌ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم
‎
در مکاتبه عمومی بعدی با رهبر ایران از واکسنهای تزریقی به زندانیان و مسافت کوتاه کهریزک تا اوین سخن خواهم گفت !!! و از راز شهادت سه شهید معروف کهریزک رمز گشایی 
خواهم کرد.

‎
تا گفتار بعدی
یا حق


«کافی است آمریکا کمی ابرها را بارور کند تا کشور سقوط کند»

image
بارش‌های اخیر در چند روز گذشته موجب خسارات و آسیب‌هایی برای تهرانی‌ها شد؛ به‌طوری‌که مترو تهران تقریبا به «رود مترو» تغییر شکل داد و خیابان‌های مملو از آب نیز مزاحمت‌هایی برای شهروندان فراهم کرد. در این زمینه با چند تن از شهروندان تهرانی و نیز حمید رحمانی‌فر، مهندس شهرسازی گفتگوی کوتاهی کرده‌ایم.
 
گفتگو با چند شهروند تهرانی در خصوص بارش‌های اخیر

حتی یک بارش معمولی هم شهر تهران را قفل می‌کند؛ و با شروع بارش‌های تند؛ دیگر باید انتظار هر خرابی را کشید. در چند روزه گذشته هم که استان تهران شاهد بارش کم سابقه‌ای بود وضع به همین منوال بود. مترو و وسایل نقلیه عمومی از کار افتادند و شهروندان حتی برای عبور و مرور خود با مشکلات فراوانی روبرو شدند.
حمید، یکی از شهروندان تهرانی که دانشجوست با اشاره به بارش‌های اخیر به طنز می‌گوید «کافی است آمریکا بجای حمله به ایران کمی ابرها را بارور کند تا کشور سقوط کند.»
وی می‌گوید اینکه با یک بارش باران ترافیک شهر قفل می‌شود چیز عجیبی نیست و با باران‌های کمتر از این هم سابقه دارد؛ چیزی که عجیب است این است که با وقوع هر بحرانی (اعم از باران، برف، طوفان و..) همه‌ی خدمات قطع می‌شود و مسئولان بجای خدمات رسانی نه‌تنها کاری نمی‌کنند؛ بلکه اساسا نمی‌دانند چه کار باید بکنند.
محبوبه یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که می‌گوید تنها چیزی که در این زمان‌ این بحران‌ها شاهد هستیم پاک کردن صورت مساله از طرف مسئولین و دیدن تصاویر تکراری از تلویزیون است؛ به‌این صورت که تلویزیون دائما چند مسئول را نشان می‌دهد که در چند گذرگاه اصلی «مشغول تبلیغ خدمات رسانی مقامات نظام مقدس هستند.»
محبوبه می‌گوید که همین که برق و آب و سایر خدمات در بحران‌ها قطع نمی‌شود باید خدارا شکر کنیم؛ چرا که وی هم همچون حمید معتقد است کلیه امور در این کشور «به سر سوزنی بند است که با هر چیزی ممکن است فرو بریزد.»
این گفته‌ی معاون خدمات شهری شهرداری تهران را می‌توان حمل بر صحت گفته‌های محبوبه کرد؛ جایی که وی با اشاره به بارش باران در پایتخت گفت: «شهروندان در صورتی‌که سفر غیر ضروری ندارند از خانه‌ها خارج نشوند.»
پریسا، دیگر شهروند تهرانی می‌گوید که ترجیح می دهد در چنین روزهایی در خانه بماند؛ اما وی می‌گوید از بس همه چیز در این کشور غیراستاندارد است؛ وقوع بارش‌های سیل‌آسا؛ «من را به این فکر انداخت که مبادا سقف خانه فرو بریزد یا خیابان فرو رود و خانواده‌ام در خیابان در مهلکه بیفتند و یا حتی زلزله بیاید و یا انفجار هسته‌ای که این روزها خیلی اخبار نشان می‌دهد رخ دهد!»
وی معتقد است هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، چون در این کشور هیچ استانداردی وجود ندارد.
خانم پریسا اما در پایان می‌گوید در روزهای عادی هم تردد برای زن‌ها آسان نیست؛ چه به روزهای این‌چنینی که «مرگ پیش چشم‌مان می‌آید».

مهندس رحمانی: خود معماری تهران اساسا یک نوع خشونت است

حمید رحمانی‌فر، مهندس شهرسازی و یکی از کارمندان شهرداری است. وی به خودنویس می‌گوید «معماری متفاوت و غیراستاندارد تهران اساسا خودش یک نوع خشونت است که با هیچ‌کجا شباهتی ندارد.»
آقای رحمانی معتقد است نبود استانداردهای لازم  و نبود فاضلاب شهری و نبود کانال‌هایی که بتواند که آب‌های سطحی را به عمق انتقال دهد در مواقع بارش‌های این‌چنینی بحران‌زا می‌شود.
وی می‌گوید راه‌حلی برای این بحران‌ها وجود ندارد چون «شهرسازی براساس استانداردهای لازم صورت نگرفته» و بنابراین هر کوششی فقط نوعی تلاش موقت تلقی می‌شود و اگر چند روز این بحران‌ها ادامه داشته باشد تقریبا همه‌چیز از کار می‌افتد.
این مهندس شهرسازی با اشاره به بارندگی در تهران هم در آینده گفت که موقعیت شهر تهران به‌نوعی است که شیب و توپوگرافی خاص آن می‌تواند همیشه مشکلات زیادی را بوجود آورد که برای پیش‌گیری باید اقداماتی انجام داد که کسی به گفته‌ی وی اصلا به آن فکر هم نمی‌کند.

پیشینه سیل در تهران
نزدیک به ۵۰ سال قبل در تهران سیل آمد. این سیل از بارش باران از آخرین روزهای فروردین سال ۱۳۴۱ آغاز شد.
تخریب اماکن مسکونی و اداری از شمال تهران یعنی درست پشت هتل هیلتن در محمودیه آغاز شد و به سمت مرکز و جنوب شهر تهران و نهایتا شهر ری رفت.
از نقاط دیگری که در معرض هجوم سیل قرار گرفت منطقه نارمک بود. نیمه شب سیل کوچه و خیابان‌های نارمک را فرا گرفت. مردم وحشت‌زده از خانه‌ها بیرون ریخته بودند و کوچه‌ها و خیابان‌ها از فریاد و شیون پر بود. سطح اکثر خانه‌ها تا نیم‌ متر زیر آب بود و مردم بی‌توجه به اثاث منازلشان به خیابان‌ها می‌آمدند.
سیل در جنوب شهر نیز فاجعه آفرید و یکی از نقاطی که آسیب فراوانی دید جوادیه بود و در نهایت هرچند سیل در تهران تقریبا تمامی نقاط شهر را تحت تاثیر قرار داد اما همه اذعان دارند که روی خشمگین طبیعت بیش از هر جا در جوادیه تهران دیده شد.
به هر حال طرح احداث سد سیل‌بند جنوب تهران در سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید؛ اما هنوز و با گذشت نیم‌قرن، سایه وحشت از تکرار فاجعه، در بسیاری از محلات تهران وجود دارد.

عکس فوق را می‌توان به عنوان سمبلی از راه‌حل‌های جمهوری اسلامی در نظر گرفت؛ جایی که پس از وقوع بحران، بجای فراهم کردن تمهیدات لازم، یا به پاک کردن صورت مساله می‌پردازد و یا با خراب کردن می‌خواهد وضع را سریعا به حالت اولیه بازگرداند.



یک ایرانی به دنبال کمک به سیف‌الاسلام قذافی

image
یک حقوق‌دان ایرانی آمریکایی که خود را دوست سیف قذافی معرفی می‌کند به دنبال کمک به فرزند دیکتاتور سابق لیبی است تا «حقوق» او در کشاکش کارهای دولت انتقالی نقض نشود. میشانا حسینیون دومین دوست شناخته شده ایرانی سیف قذافی است. دوست دیگر قذافی، مهدی هاشمی است. مهدی و میشانا هر دو دانشجویان دوره دکترای دانشگاه آکسفورد هستند.
در حالی که سیف قذافی متهم به جنایت علیه بشریت است، خواهر او و نیز یک دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد که حقوق‌دان هم هست سعی کرده‌اند به فرزند دیکتاتور مقتول لیبی یاری برسانند.
امروز خبر مخالفت دولت انتقالی لیبی با محاکمه سیف قذافی در هلند منتشر شد. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، دادستان دیوان بین المللی کیفری برای مذاکره در مورد سیف الاسلام به لیبی رفته و با دولت انتقالی در حال مذاکره است. دولت انتقالی لیبی از تحویل سیف الاسلام برای محاکمه در هلند خودداری کرده است.نتیجه احتمالی این دیدارها، پذیرش محاکمه که سیف الاسلام در لیبی تحت نظارت دیوان بین المللی کیفری است.
میشانا حسینیون را به عنوان یک حقوق‌دان درگیر در مسائل حقوق بشر می‌شناسند. او که متولد آمریکا است، اینک در دانشگاه آکسفورد دانشجوی دکترای روابط بین المللی است.
میشانا خود را دوست سیف قذافی می‌خواند و تاکید می‌کند که تنها در انگلستان و داوس سوییس او را دیده. این برخلاف گفته منابعی است که مدعی هستند میشانا و سیف قذافی به همراه دوست دیگر سیف، مهدی هاشمی، در دوبی هم دیده شده‌اند. خانم حسینیون این مساله را تکذیب کرده است.
میشانا می‌گوید از حضور مهدی هاشمی در آکسفورد مطلع و او را نیز در این دانشگاه دیده است.
سیف‌الاسلام قذافی فارغ‌التحصیل مدرسه اقتصادی لندن است، اما مسوولان این دانشگاه سال پیش به خاطر دریافت‌ کمک‌های مالی از خانواده قذافی مورد انتقاد قرار گرفته بودند.
کسانی نیز از جمله دکتر هوشنگ امیر احمدی در گفتگو با خودنویس از دوستی سیف‌الاسلام قذافی با یک دانشجوی دیگر دانشگاه آکسفورد یعنی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی سخن گفته‌اند. سال ۸۶ نیز مهدی هاشمی سفری رسمی به لیبی برای ملاقات با سیف قذافی داشته است.
 پذیرش کمک حقوقی به سیف‌الاسلام قذافی که متهم به نقض گسترده حقوق بشر است از سوی خانم حسینیون که مدیر پروژه «برنامه کنوانسیون بین المللی حقوق بشر» بوده می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
میشانا به خودنویس گفت که تلاش می‌کند به عنوان یک مشاور حقوقی وکیل مناسبی برای سیف قذافی پیدا کند. یکی از کسانی که نامش به عنوان وکیل احتمالی این متهم «جنایت علیه بشریت» مطرح است، سر جفری نایس، دادستان پرونده معروف «سلوبودان میلوشویچ» در لاهه(دن هاخ) است.
گفتگوی خودنویس با میشانا حسینیون را در خودنویس خواهید خواند.






جـــرس:
 پس از رد صلاحیت نهایی «خیرت الشاطر» از سوی کمیته برگزاری انتخابات، «محمد مرسی» اکنون نامزد اصلی گروه اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری است.
به گزارش العالم، «محمد مرسی» تحصیل کرده دانشگاه های آمریکا بوده و اکنون رییس حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین است.
این حزب در جریان نخستین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، پیروزی چشمگیری را کسب کرد.
گروه اخوان المسلمین در بیانیه ای اعلام کرد که محمد مرسی به جای خیرت الشاطر، نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری است، و محمد مرسی همان راه و برنامه را برای حفظ منافع عالی مصر و حمایت از حقوق مردم این کشور ادامه می دهد.
محمد مرسی متولد سال ۱۹۵۱ استان الشرقیه مصر است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره است و پس از آن از دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا مدرک دکترا گرفت.
محمد مرسی پیش از این عضو دفتر ارشاد اخوان المسلمین بود و در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ ریاست فراکسیون پارلمانی این گروه را در پارلمان مصر برعهده داشت.
مرسی در آوریل ۲۰۱۱ ریاست حزب آزادی و عدالت را در انتخابات پارلمانی برعهده گرفت.
وی در سال ۲۰۰۶ زندانی و پس از آن در منزلش به اقامت اجباری محکوم گشت . همچنین در ژانویه سال ۲۰۱۱ و پس از آغاز انقلاب مردم مصر، برای مدتی بازداشت شده بود.





جـــرس: در پی اظهارات مشاور حقوقی احمدی نژاد و عضو سابق شورای نگهبان مبنی بر اینکه "رهبری برای جلوگیری از بیکاری برخی چهره های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده"، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین طی واکنشی گفت: "باید بگویم که اگر تعبیر ایشان یعنی بیکار بودن این افراد درست باشد، ابتدا خود وی باید به مجمع وارد شود چراکه ایشان اکنون بیکار است و مسوولیت خاصی ندارد."
گفتنی است، غلامحسین الهام، عضو دولت احمدی نژاد طی روزهای اخیر گفته بود: "رهبری نظام می‌خواهد از همه چهره‌های سیاسی موجود جامعه، به‌خصوص افرادی که احتمال می‌رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کند. چرا که بیکاری آنها برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند."
به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و نایب رئیس مجلس، روز چهارشنبه در واکنش به این اظهارات مشاور حقوقی محمود احمدی نژاد و پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که "الهام گفته‌ کسانی که برای دوره‌ جدید مجمع انتخاب شدند، عموما افرادی هستند که از ورود به مجلس باز مانده‌اند و ایشان دقیقا لفظ بیکار را در مورد این افراد به کار برده‌اند، با توجه به این‌که شما عضو مجمع هستید نظرتان در این باره چیست" گفت: "اگر بخواهم با آقای الهام شوخی کنم باید بگویم که اگر تعبیر ایشان یعنی بیکار بودن این افراد درست باشد، ابتدا خود آقای الهام باید به مجمع وارد شود چراکه ایشان اکنون بیکار است و مسوولیت خاصی ندارند و اگر قرار بود نمایندگان راه نیافته به مجلس به مجمع فرستاده شوند قاعدتا از ۲۵ نفری که انتخاب نشده‌اند و اکثرا نیز از جبهه پایداری باید می‌بودند و فکر می‌کنم که برای پاسخ به ایشان کفایت می‌کند."

در مورد حضور مجدد هاشمی
وی همچنین در واکنش به احتمال حضور هاشمی رفسنجانی و طیف وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرد: به هر حال ما در چارچوب قانون اساسی و با توصیه رهبری به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی هستیم و معتقدم که اصلاح طلبی نباید به هیچ وجه مترادف با فتنه انگیزی تعریف شود.

سران فتنه فقط دو نفر هستند
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از سخنان خود، بدون اشاره به ماهیت و کُنهِ اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ادعا کرد: "اگر چه در سال ۸۸ عده‌ای با به راه انداختن فتنه ضررهای زیادی را متوجه کشور کردند اما هیچگاه برای جبران دیر نیست. بنابراین معتقدم نباید اصلاح طلبان را به سمت فتنه فرستاد ضمن اینکه حضور اصلاح طلبان و ایجاد فضایی چند صدایی به نفع نظام خواهد بود. ضمن اینکه هم اکنون نیز در مجلس نهم تعداد قابل توجهی از افراد متصل به طیف اصلاح طلبی داریم که حضور آن‌ها را پاس می‌داریم."
باهنر با ادعای اینکه آمادگی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری بستگی به رفتار آن‌ها دارد، مدعی شد: "من سران فتنه را بیش از ۲نفر نمی‌دانم ضمن اینکه بقیه افراد نیز تنها به آن‌ها کمک کردند بنابراین نباید جریان فتنه را به بیش از این ۲ نفر توسعه دهیم."
وی در ادامه اظهار عقیده کرد: "اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در عرصه سیاسی کشور فعال باشند باید رسما توهم تقلبی را که در انتخابات ۸۸ القاء کردند پس بگیرند."

هدفمندی یارانه ها
باهنر در ادامه، با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ما در مجلس مطلع شدیم که دولت اقدام به واریز کردن بخش دوم یارانه‌ها به حساب خانوار‌ها کرده است و وعده داده شده بود که پس از اصلاح قیمت‌ها این پول قابل برداشت باشد. بنابراین احساس کردیم که این مساله بدون تصویب مجلس امری غیر قانونی بوده، دولت نیز برای توقف این کار مجاب شد تازمانی که مجلس به جمع بندی برسد و بودجه ۹۱ را ابلاغ کند.
وی همچنین با اشاره به موضوع تولید تصریح کرد: در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها پیشبینی شد که ۳۰ درصد از منابع باید صرفا در حمایت از تولید مصرف شود در حالی که متاسفانه دولت این کار را نکرد و بخش تولید با مشکلات جدی مواجه شد.

امروز فریاد همه مردم از گرانی است
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: عدم هدایت بهتر یارانه‌های خانوار‌ها به سمت نیازهای ضروری مردم منجر به تورم افسار گسیخته‌ای شد که در ماه‌های پایانی سال ۹۰ شاهد آن بودیم و فشارجدی را بر خانوارهای وارد کرد به گونه‌ای که امروز فریاد همه مردم از گرانی است.
باهنر بابیان اینکه در زمینه هدفمندی یارانه اختیارات وسیعی به دولت دادیم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد تلاش کردیم تا دولت را مجاب کنیم به طور مثال در زمینه شیب کند هفدمندی یارانه‌ها و بحث مدت زمان اجرای این قانون دولت را مجاب کردیم.

تورم تشدید شده است
نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تورم در دو سال اخیر نه تنها کنترل نشده است بلکه تشدید شده است، اظهار داشت: با مشاهده این مشکلات به عنوان مجلس وارد میدان شدیم و دولت را نسبتا مجاب کردیم که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به سال ۹۱ موکول کند.ضمن اینکه با لغو مصاحبه شب گذشته احمدی‌نژاد در تلویزیون نیست به نظر می‌رسد دولت تا حدودی در مقابل مجلس مجاب شده باشد که این هرگز به معنای عقب نشینی و تعطیلی اجرای قانون هدفمندی نیست.
باهنر افزود: اگرچه نرخ رسمی تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود کاملا علمی است اما با توجه به اینکه نیاز مردم به کالاهای روزمره بییش‌تر است، احساس گرانی بیش از گرانی واقعی در مردم زنده می‌شود ضمن اینکه آمادگی کامل برای کمک به دولت را در این خصوص داریم.

بودجه و داستان ...
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه دولت در تقویم بودجه سال ۹۱ دو ماه تاخیر داشت نمی‌توانستیم بیش از پایان سال ۹۰ بودجه سال ۹۱ را تصویب کنیم بنابراین به دولت اجازه دادیم تا دو ماه اول سال را همچو سال گذشته عمل کند ضمن اینکه احتمالا در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت گزارش کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس خواهد آمد. ظرف ۱۰ روز در این مورد تصمیم گیری و تا پایان خرداد بودجه جدید را به دولت ابلاغ خواهیم کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با تفاهم دولت در قانون بودجه به اعدادی خواهیم رسید که دولت نیز باید در‌‌ همان چارچوب عمل کند. چرا که در گذشته با عدم توجه به برخی از قوانین از جمله حمایت از تولید و اقداماتی همچون استقرار در بانک مرکزی مشکلاتی از جمله تورم برای کشور ایجاد شد.

ماجرای مرتضوی
نایب رئیس مجلس، در خصوص پافشاری دولتی ها بر نصب سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی و عقب نشینی مجلسی ها از استیضاح وزیر کار گفت: نمایندگانی که بحث استیضاح وزیر کار را مطرح کردند هم شفاهاو هم کتبا اذعان داشتند که با شخص وزیر کار مشکلی ندارند و عنوان کردند که فردی که برای ریاست سازمان تامین اجتماعی محسوب شده دارای حاشیه است.
محمدرضا باهنر تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور است و با داشتن بیش از ۱۵ هزار میلیارد ثروت گردش مالی سنگینی را در طول سال به خود اختصاص داده است به نظر می‌رسد چنین فردی برای ریاست این سازمان تجربه کافی را نداشته باشد.
وی ادامه داد: حدود ۲۶ میلیون نفر وابسته به صندوق تامین اجتماعی هستند، بنابراین این سازمان هم در بعد درمان و هم در بعد اجتماعی وظیفه مهمی دارد، در حالی که مرتضوی هر کاری که انجام داده است در بخش قضایی بوده و در این زمینه تجربه و تخصص کافی ندارد. بنابراین نمایندگان چون به شخص مرتضوی دسترسی نداشتند بحث استیضاح وزیر کار که مسئول مستقیم سازمان تامین اجتماعی است را مطرح کردند که اعلام وصول نیز شد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر کار تعاملات بسیاری شد و آنچه رسما از تریبون مجلس اعلام شد این بود که مرتضوی قانع شده است تا از سیاست سازمان تامین اجتماعی کنار برود و به مقامات مذکور نیز اعلام کرده که حتی در صورت عدم پذیرش استعفای من نیز از ریاست این سازمان کنار می‌روم. بنابراین نمایندگان امضا کننده استیضاح اعلام کردند که ما به هدف خود رسیدیم و دیگر استدلالی برای استیضاح کار نداریم و این استیضاح دیگر قابل پی گیری نیست.
باهنر با بیان اینکه راس دیروز و امروز مجددا خبرهای متنوعی از استیضاح وزیر کار به گوش می‌رسد، عنوان کرد: اگر چه دولت در‌‌ همان روز اعلام کرد که تعهدی در برابر استعفای مرتضوی ندارد، اما نباید این را نیز فراموش کرد که شخص مرتضوی نیز یک طرفه اعلام کرد که دیگر سرکار نمی‌رود، ضمن اینکه از این موضوع که به صورت مخفیانه به محل کار خود می‌رود یا نه اطلاعی ندارم. اما شنیده‌ام که در روزهای گذشته نرفته است و اگر هم رفته باشد استیضاح کنندگان باید خود این ماجرا را پی گیری کنند و اگر بخواهند آن را به نتیجه برسانند ۷ روز بیشتر مهلت ندارند.






جـــرس: وکلای یک فرمانده نظامی لیبیایی علیه جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، در ارتباط با اتهام صدور مجوز انتقال فراقانونی موکل خود طرح شکایت کرده اند.
به گزارش بی بی سی، وکلای عبدالحکیم بلحاج، که از مخالفان حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی بوده، گفته اند که در سال ۲۰۰۴ و زمانی که آقای استراو وزیر خارجه بریتانیا بود، ماموران سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - اجازه یافتند موکل آنان و همسرش را به طور غیرقانونی از مناطق تحت حاکمیت بریتانیا به لیبی منتقل کنند و در اختیار نیروهای امنیتی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق آن کشور، قرار دهند.
بلحاج، وزیر خارجه پیشین بریتانیا را متهم کرده که اوراق مربوط به انتقال فراقانونی را امضا کرده و در نتیجه، مسئول عواقب این اقدام است.
وی گفته است ماموران سازمان سیا او را از طریق جزیره دیه‌گو گارسیا، که در حاکمیت بریتانیا است به لیبی منتقل کردند.
این فعال سیاسی سابق لیبیایی روند طرح شکایت قانونی علیه جک استراو را از دسامبر سال پیش آغاز کرد و بی بی سی مطلع شده که احضاریه دادگاه این هفته به وکلای آقای استراو ابلاغ شده است.
وکلای آقای بلحاج در ارسال احضاریه برای آقای استراو به گزارش روزنامه ساندی تایمز در این زمینه استناد کرده اند که نوشته بود آقای استراو، به عنوان وزیر امور خارجه، مجوز انتقال موکل آنان به لیبی را صادر کرد.
آقای بلحاج نیز جک استراو را به تبانی در شکنجه خود متهم کرده است.
وزرای دولت بریتانیا دست داشتن در شکنجه و انتقال فراقانونی این شهروند لیبیایی را رد کرده و آقای استراو از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری ورزیده است.
جک استراو، پیشتر گفته بود از چنین موضوعی در ارتباط با لیبی اطلاع نداشته است.
اوائل ماه جاری میلادی بی بی سی فاش کرد که دولت بریتانیا انتقال آقای بلحاج و همسرش به لیبی را تائید کرده بود اما مشخص نیست این تائید در چه سطحی از دولت صورت گرفت.
نشریه بریتانیایی ساندی تایمز در مقاله ای در شماره روز ۱۵ آوریل این نشریه به نقل از منابعی مدعی شد که آقای استراو، شخصا مجوز مربوط به انتقال عبدالحکیم بلحاج را امضا کرده بود.
روز سه شنبه، موسسه حقوقی لی دی و شرکا در بریتانیا، که وکالت عبدالحکیم بلحاج را برعهده گرفته، احضاریه آقای استراو را به او ابلاغ کرد و خواهان پاسخ به اتهامات مربوطه شد.
وکلای آقای بلحاج می‌گویند این اولین بار است که اقدامی قانونی علیه یک وزیر خارجه سابق به جریان می افتد.
آنها خواهان دریافت غرامت بابت خسارات وارد شده به موکل خود هستند.
وکلای آقای بلحاج می گویند جک استراو به عنوان وزیر امور خارجه، مسئول اقدامات سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (ام آی سیکس) در زمان انتقال بلحاج بود.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا سپتامبر سال پیش گفت ادعاهای مربوط به دخالت سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا در انتقال چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی باید توسط یک کمیته تحقیق مستقل، بررسی شود.
در سال ۲۰۰۴ آقای بلحاج رهبر یک گروه اسلامی لیبیایی بود و به دلیل نقش برجسته‌ ای که در مخالفت با حکومت معمر قذافی داشت، در تبعید زندگی می کرد.
در آن زمان، سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا (ام آی فایو) بر این باور بود که این گروه، روابط نزدیکی با شبکه القاعده دارد.
آقای بلحاج مدعی است که او و همسرش در حالی که قصد داشتند برای دریافت پناهندگی سیاسی به بریتانیا سفر کنند، توسط ماموران سازمان سیا در مالزی بازداشت شدند.
او بر این باور است که هواپیمایی که آنان را به لیبی منتقل می کرد، در جزیره سن دیه‌گو در اقیانوس هند که در تملک دولت بریتانیا است، سوختگیری کرده است.
آقای بلحاج مدعی است که او و همسرش در جریان انتقال به لیبی و پس از زندانی شدن در آن کشور، درمعرض شکنجه قرار گرفتند.
وکلای آقای بلحاج پیشتر ادعانامه‌ای را برای دریافت خسارات علیه دولت بریتانیا، نیروهای امنیتی آن و سر مارک آلن، از مقامات ارشد سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (آم آی سیکس) به دادگاه تقدیم کرده اند.
وکلای آقای بلحاج می گویند ادعانامه علیه آقای استراو بر پایه همان اتهاماتی تدوین شده که در شکایت از دولت و سر مارک آلن آمده است.
آنها می گویند آقای استراو به عنوان وزیر امور خارجه، مسئولیت سازمان اطلاعات و امنیت خارجی (ام آی سیکس) را در زمان انتقال آقای بلحاج بر عهده داشت، و نامه ای هم در سال ۲۰۰۴ از سر مارک به رئیس سایق سازمان اطلاعات لیبی وجود دارد که به لیبیایی ها برای ورود سالم و بدون دردسر آقای بلحاج به آن کشور تبریک گفته است.
وکلای آقای بلحاج می گویند انتظار دارند پاسخی که از آقای استراو دریافت می کنند، شبیه پاسخ مشاور حقوقی دولت بریتانیا باشد که در پاسخ خود، ادعاهای مطرح شده را "نه تائید و نه تکذیب" کرده است.






اعطای جایزه ابوسینا به شیرین عبادی در آلمان
جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، جایزه سال ۲۰۱۲ انجمن ابوسینای آلمان به شیرین عبادی برنده نوبل صلح تعلق گرفت. این‌جایزه ۵۰ هزار یورویی روز ششم ماه مه در کلیسای پاولوس‌فرانکفورت اعطا می‌شود. سخنران مراسم وزیر فرهنگ اتریش خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری آلمان، انجمن ابوسینای آلمان اعلام کرد که جایزه ابوسینا در سال ۲۰۱۲ به خاطر "تلاش بی‌واهمه برای آزادی و حرمت‌انسانی به‌ویژه همزیستی مسالمت‌آمیز و آزادانه انسان‌ها در شرق و غرب" به خانم شیرین عبادی تقدیم شده است.
این خبرگزاری به نقل از کلیسای پروتستان آلمان گزارش داده است که جایزه نقدی قرار است روز ششم ماه مه امسال (۱۷ اردیبهشت) در کلیسای پاولوس شهر فرانکفورت تقدیم عبادی شود. در مراسم اعطای این جایزه خانم «کلاودیا شمید» وزیر فرهنگ و آموزش اتریش سخنرانی خواهد کرد.

دریافت‌کنندگان پیشین جایزه ابوسینا
انجمن ابوسینا در سال ۲۰۰۵ به وسیله «یاشار بیلگین»، رئیس بنیاد تندرستی ترکیه و آلمان در شهر گیسن و گروهی از پزشکان و دانشمندان علوم پزشکی آلمان تاسیس شد.
این انجمن اعلام کرده است که جایزه خود را هر سال به یکی از چهره‌ها یا نهادهایی تقدیم می‌کند که در جهت تفاهم میان فرهنگ‌ها و نزدیکی آن‌ها می‌کوشند.
هدف انجمن ابوسینا زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام ابوعلی سینا است که در قرن‌های دهم و یازدهم میلادی در همدان می‌زیست و در اروپا نیز به‌عنوان یکی از مهمترین بنیادگذاران علم پزشکی دانشگاهی شهرت دارد.
جایزه این انجمن را تاکنون رئيس اسبق مجلس فدرال آلمان خانم ریتا سیسموت، سعید میرهادی نویسنده و شاعر ایرانی تبار مقیم آلمان، گئورگس کورم وزیر دارایی پیشین لبنان، احمد تان، وزیر جهانگردی پیشین ترکیه و سفیر سویس در آلمان دریافت کرده‌اند.
در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار این جایزه به نهاد "اتحاد تمدن‌ها" تعلق گرفت.
شیرین عبادی، دریافت‌کننده جایزه امسال انجمن ابوسینا، در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است.




لغو تعدادی از ملاقات های زندانیان سیاسی برای افزایش زمان ملاقات متهمان اختلاس

خانواده های زندانیان سیاسی و امنیتی بند ۳۵۰ اوین روز دوشنبه ۲۷/۱/۹۱ چند ساعت در سالن ملاقان زندان اوین معطل شدند.
به گزارش خبرنگار کلمه، روز دوشنبه وزارت اطلاعات بر خلاف آیین نامه سازمان زندان ها و با استفاده از نفوذ خود، دو نوبت از زمان ملاقات زندانیان سیاسی و امنیتی بند ۳۵۰ را لغو و به خود اختصاص داده بود. که در پی این اقدام بسیاری از خانواده های زندانیان برای مدتی در سالن ملاقات زندان اوین معطل شده اند و دو نوبت لغو شده برای ملاقات متهمان فساد بزرگ بانکی (اختلاس) اختصاص داده شده است.
این اقدام وزارت اطلاعات که با مخالفت مسئولان زندان اوین مواجه شده در حالی صورت گرفته که تمامی نوبت های ملاقات روزهای پنج شنبه در دست این نهاد می باشد. پیش از این وزارت اطلاعات برای کنترل ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ ماموران خود را به عنوان بازرس و مامور مراقبت در سالن ملاقان زندان اوین مستقر کرده بود.






توقف فروش نفت خام ایران به شرکت انگلیسی هلندی شل

با نزدیک شدن به زمان تحریم های اتحادیه اروپا، وزیر نفت از توقف فروش نفت خام ایران به شرکت انگلیسی هلندی شل خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر ایران از این شرکت اروپایی بابت فروش نفت طلب دارد.
رستم قاسمی امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فروش نفت ایران به شرکت شل وبدهی یک میلیارد دلاری این شرکت انگلیسی – هلندی به ایران مدعی شد: شرکت ملی نفت ایران فروش نفت به شرکت شل را متوقف کرده است .
وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون از این شرکت اروپایی بابت فروش نفت طلب داریم، تصریح کرد: این شرکت در تلاش است هر چه سریعتر بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کند.
شرکت انگلیسی- هلندی شل یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است به طوری که تا پیش از افزایش تحریمها به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران به این شرکت چند ملیتی فروخته شده است.
همزمان با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش روزانه نفت خام به این شرکت انگلیسی – اروپایی با مشکلاتی همراه شد به طوریکه با تحریم “سوییفت” شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شده بود. میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود یکصد هزار بشکه در روز رسیده بود.




سبزهای گمنام/ امیر احسان تهرانی در بند ۳۵۰ زندان اوین

امیر احسان تهرانی سخاوت خواننده ترانه های اعتراضی و حقوق بشری که به اتهام عضویت در گروه های حقوق بشری و تبلیغ عیله نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند.
به گزارش خبرنگار کلمه، این خواننده معترض که مدیر کمیته فرهنگی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بود در ۱۷ اسفند ۸۸، بعد از حوادث انتخابات، در پی بازداشت گسترده فعالین حقوق بشر توسط اطلاعات سپاه بازداشت و حدود ۲ هفته در سلول های انفرادی بند ۲-الف سپاه پاسداران گذراند.
این فعال حقوق بشر مدیر گروه موسیقی زیر زمینی آزادی بوده و با نام مستعار آریا ترانه های رپ اعتراضی و حقوق بشری اجرا می کرد. وی در زمان بازداشت دانشحوی مهندسی کشاورزی در دانشگاه رودهن و در در طول مدت بازداشت و بازجویی برای اعتراف گیری علیه خود و دیگران شدیدا از طرف بازجویان اطلاعات سپاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
امیر احسان تهرانی ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروه غیر قانونی مجموعه فعالن حقوق بشر در ایران محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی هم اکنون بدون داشتن ملاقات حضوری و مرخصی دوران محکومیت خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین می گذراند.


احتمال اعتصاب برخی از اصناف بازار تهران در روزهای آینده

در پی فراخوان بازاریان تهران به اداره مالیات برای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، برخی از اصناف بازار تهران اعلام کرده اند که از اوایل اردیبهشت ماه دست به اعتصاب خواهند زد.
به گزارش خبرنگار کلمه، اداره مالیات با اعلام افزایش درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال جدید، بار دیگر نگرانی و اعتراض بازاریان را برانگیخت.
فعالان بازار تهران که سال قبل هم مدتها در کش و قوس بودند تا به دولت ثابت کنند که افزایش مالیات ها بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات موجود در مسیر تولید، معنایی جز ورشکسته شدن فعالان اقتصادی ندارد، این روزها در تدارک یک حرکت اعتراضی جدید علیه تلاش دولت برای اخذ مالیات بیشتر هستند.
اعتصاب مهمترین پیشنهادی است که کسبه و بازاریان تهران پیگیر آن هستند؛ اقدامی که به گفته‌ی افراد مطلع در بازار تهران، شاید از از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شود.
سازمان امور مالیاتی تهران با شروع سال جدید، از بسیاری از اصناف بازار تهران خواسته است از اعضای صنف خود دعوت کنند تا برای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مالیاتی اینترنتی این سازمان ثبت نام کنند. به علاوه، شایعاتی در خصوص احتمال اخذ مبالغ بیشتری تحت عنوان مالیات سالهای گذشته نیز مطرح شده است.
اعلام این موضوع به کسبه، موجب ایجاد فضایی پر از التهاب در بسیاری از اصناف بازار تهران شده و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با توجه به مخالفت اکثریت بازاریان با اجرای این طرح، بسیاری از اصناف همانند تابستان سال گذشته دست به اعتصاب بزنند.
بر اساس این گزارش، اعضای برخی از اصناف در حال رایزنی برای شروع اعتصاب هستند و برخی زمان شروع اعتصاب خود را نیز اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده‌اند.
مطلعان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به رکود بازار، افزایش شدید نرخ تورم و فشار بر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا، اعتصاب امسال بازاریان به مراتب گسترده‌تر از سال قبل باشد.
فعالان اقتصادی معتقدند دولت به جای فشار بر بازاریان و افزایش مالیات ایشان، باید به فکر تقویت بخش تولید، حل مشکلات اقتصادی کشور و نیز جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق باشد که بسیاری از اصناف را به سمت ورشکستگی برده است.
تولیدکنندگان در یک سال گذشته به شدت تحت فشارهای ناشی از حذف یارانه ها بوده اند و آنطور که مراجع رسمی به تازگی گزارش داده اند، هزینه های تمام شده ی تولید در بخشهای مختلف در یک سال اخیر به طور متوسط حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که دولت مانع از افزایش قیمت ها می شود و به اعتقاد دست اندرکاران تولید و توزیع کالا، بیشترین فشار به آنها وارد می شود.
بازار تهران تابستان سال پیش هم شاهد اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان صنف پارچه و قماش بود که بیش از دو ماه به طول انجامید و در مواردی با همراهی یا حمایت اصناف دیگر نیز همراه بود.
فروشندگان و بنکداران پارچه، با وجود فضای سنگین امنیتی و بازداشت های متعدد، بارها در محوطه ی بازار تجمع کردند و یک بار هم به سمت ورودی بازار راهپیمایی کردند.




چه چیزی فقط برای حاکم اسلامی حرام است؟

محمد سروش محلاتی
فرمانروایان، شهروندانی «حرف شنو» می خواهند که در پیروی کردن و اطاعت نمودن، «چون و چرا» نمی کنند. البته یکی از حقوق فرمانروای مشروع، همین حق اطاعت است که بر عهده رعیّت قرار دارد: «و اما حقی علیکم فالطاعة حین آمرکم» (نهج البلاغه، خطبه ۳۴) ولی این «حق حاکم» از یک سو ذاتاً محدود و مقیّد است و از سوی دیگر «حق مردم» را برای «حرف زدن» نفی نمی کند. از این رو حاکم نمی تواند حق خود را بهانه ای برای سلب حق مردم قرار داده و به دلیل آنکه از مردم حرف شنوی می خواهد، به آنها اجازه «حرف زدن» ندهد.
حاکم اسلامی اگر در رتبه ی شامخ امیر المؤمنین (علیه افضل السلام) هم باشد که دارای مقام علم و عصمت الهی است، باز هم، حقِ عبدالله بن عباس برای اظهارنظر کردن و رأی مخالف دادن، محفوظ است و حضرت به او که درباره ی موضوعی نظر مخالف داشت، فرمود: تو حق نظر دادن داری: «لک أن تشیر علیّ» و سپس اضافه فرمود: من فکر می کنم و اگر با تو مخالفت کردم، از من اطاعت کن: «و أری، فان عصیتک فأطعنی» (نهج البلاغه، قصار، ۳۲۱) بر این اساس:
۱ـ تفاوت حکومت ها در اصل «حرف شنوی شهروندان» نیست، زیرا در همه نظام های سیاسی، تبعیّت از قانون و اطاعت از حکمران یک اصل پذیرفته شده است و اگر این اصل نفی شود، نظام اجتماعی، فرو می پاشد، بلکه تفاوت حکومت ها ـ به جز قلمرو اطاعت ـ به مسأله مهم «حرف زدن شهروندان» مربوط می شود و از این نظر حکومت ها دو دسته اند: حکومت هایی که اجازه حرف زدن به شهروندان می‌دهند و حکومت هایی که اجازه حرف زدن به شهروندان نمی دهند.
در نظام های استبدادی، «حق اطاعت» بدون حق اظهار نظر مطرح می شود و فضای جامعه پر است از حرف هایی که دولتمردان می گویند و مردم باید بپذیرند و قبول کنند و فضا برای حرف هایی که مردم می گویند بسیار تنگ و محدود است مگر برای شهروندانی که همان حرفهای دولتمردان را واگو کنند.
۲ـ حق حرف زدن در نظام های سیاسی، گاه به شکل حداقلی و گاه به شکل حداکثری وجود دارد. در فضائی که شهروندان از حداقلِ این حق برخوردار باشند:
الف) فقط می توانند در مسائل جزئی و غیر مهم حرف بزنند.
ب) فقط می توانند به شکل غیر مستقیم ـ مثل نامه ـ حرف خود را ارائه کرده و یا با مقامات دون پایه صحبت کنند.
و… .
ولی در فضائی که شهروندان از حداکثر این حق برخوردارند:
الف) می توانند در مسائل مهم و اساسی و سرنوشت ساز حرف بزنند و خط قرمزی برای اظهار نظر وجود ندارد.
ب) می توانند به شکل مستقیم و حضوری، مطالب خود را با عالیترین مقامات مطرح کنند.
۳ـ در منابع اسلامی، آموزه هایی وجود دارد که نشان می دهد، در نظام اسلامی، حداکثر فرصت برای حرف زدن مردم و حرف شنیدن حاکمان فراهم می شود زیرا در این نظام حاکم موظف می شود:
الف) شخصاً شهروندان را به حضور پذیرفته و ب) آنها را برای اظهار نظر در مسائل مختلف آزادی و امنیت دهد.
«شرط لازم» برای ایجاد چنین فضائی، کنارزدن حاجبان، محافظان، و اطرافیان است که در نظام علوی، این «دستور العمل» برای تحقق آن صادر شده است. امام علی (ع) به فرمانروای مکه می نویسد: با مردم بدون واسطه سخن بگو و پیکی جز زبانت قرار مده و مردم را بدون واسطه بپذیر تا حاجبی جز صورتت، بین تو و آنها وجود نداشته باشد و هرگز مانع از ملاقات هیچ یک از ارباب رجوع نشو:
«ولا یکن لک الی الناس سفیر الا لسانک و لاحاجب الا وجهک و لا تحجبنّ ذاحاجة عن لقائک بها.» (نهج البلاغه، نامه ۶۷)
۴ـ امکان ارتباط مستقیم با حکام، صرفا برای آن نیست که فقیران و محتاجان و گرفتاران، با «عرض حاجت» و دراز کردن دست، ذلت سؤال و خفت درخواست را به نمایش گذارند و به لقمه نانی برسند، چه اینکه فلسفه این «بار عام» دادن، فراهم آمدن مجال دست بوسی نیست، بلکه این ارتباط برای آن است که فرمانروایان، از واقعیت های زندگی مردم اطلاع پیدا کنند، و بجای آنکه به اتکای گزارشهای مکتوب کارگزاران خود و یا به استناد نظرات دولتمردان، درباره ی وضع جامعه داوری نمایند، بر مبنای «مشاهدات» خود از «متن مردم» و «عموم شهروندان»، قضاوت کنند. پس وقتی که حکام این راه را مسدود می کنند، یعنی چشم خود را بر واقعیت ها می بندند و آنگاه موضوعات جزئی و کوچک را مهم و بزرگ تلقی می کنند و موضوعات مهم و اساسی را کوچک می شمارند. سخن امیر المؤمنین این است که در این صورت «والی» نمی تواند حق را از باطل تشخیص دهد. چون والی هم مثل دیگران «بشر» است و از آنچه که مردم به او نرسانند ، «بی خبر» می ماند! یعنی واقعیت هائی که در زبان مردم مطرح می شود، نه در گزارش های نیروهایش وجود دارد، و نه حاکم با کشف و شهود می تواند مدعی اطلاع از آن باشد:
«فان احتجاب الولاة عن الرعیّة شعبة من الضیق و قلة علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم ما احتجبوا دونه فیصغر عندهم الکبیر و یعظم الصغیر و یقبح الحسن و یحسن القبیح و یشاب الحق بالباطل و انما الوالی بشر لایعرف ماتواری عنه الناس به من الامور» (نهج البلاغه، نامه۵۳)
یعنی در پرده ماندن حاکم از مردم گونه ای محدودیت است، و سبب بی خبری از امور باشد. پنهان ماندن زمامداران از مردم موجب ناآگاهی زمامداران از اموری که برآنان پوشیده است، می گردد و در نتیجه، امر بزرگ در نظر آنان کوچک، و کار کوچک در دیده ی ایشان بزرگ جلوه می کند، و نیکو زشت، و زشت نیکو می گردد، و حق و باطل درهم می آمیزد. زمامدار هم انسان است و آنچه را مردم از او مخفی بدارند نخواهد دانست .
۵ـ آیا با توجه به اقتضائات این عصر و مشغله های فراوان والی و کثرت درخواست ملاقات ارباب رجوع، «امکان» عملی شدن این دستور اسلامی بازهم هم وجود دارد؟ اگر به فرموده امام علی (ع) عدم دسترسی عامه مردم و از آن جمله فرهیختگان جامعه به والیان باعث مخفی ماندن واقعیت ها و مکتوم ماندن حقیقت ها و بی اعتنائی به دردها و تثبیت گزارشهای دروغ می شود، پس در هیچ شرایطی، و با هیچ بهانه ای، حاکمان نمی توانند و نباید جلوی این ارتباط آزاد را بگیرند. البته به اقتضاء شرایط زمان، راهکارهای خاصی می توان برای این ارتباط اندیشید. مثلاً علاوه بر اختصاص یک وقت خاص برای مراجعان مستقیم به خصوص برای کسانی که در صدد مطرح کردن نیازهای مادی و شخصی نیستند، از این شیوه ها می توان استفاده کرد:
الف) امکان مصاحبه آزاد نمایندگان رسانه های گروهی مختلف با والی تا خبرنگاران غیر حکومتی که با اقشار مختلف سر و کار دارند، مسائل مردم را منعکس نمایند و از وی جواب بخواهند.
ب) حضور والی در برنامه های زنده تلویزیونی که امکان تماس مستقیم مردم در آن وجود دارد.
ج) حضور نمایندگان اقشار مختلف و با گرایش متفاوت در نزد والی برای طرح مسائل خاص گروه مربوطه
۶ـ در همه نظام های استبدادی، برنامه خاص برای تشرف افراد خاص وجود دارد. ولی در همه ی این موارد، «ملاقات» و «حرف ها» از قبل «طراحی» می شود و هیچ کس نباید از همان مهندسی که توسط «حاجب» و پرده دار صورت می گیرد، تخطی کند . بین ملاقات های مهندسی شده و ارائه حرف های کلیشه ای با ملاقات آزاد مردم و حرف های جدی و واقعی آنان، فرق است. این فرق از کلام امیر المؤمنین استنباط می شود که الگوی ملاقات آزاد برای مطرح شدن دردهای صریح مردم را به مالک اشتر ارائه کرد:
الف) جلسه باید عمومی بوده و امکان حضور اقشار مختلف وجود داشته باشد. نه آنکه افراد خاصی برای حضور و سخن گزینش شده باشند، ب) در جلسه شخصاً حضور پیدا کن و آن را به معاونان و مشاوران مسپار، ج) در جلسه باید ابهت حکومتداری و ریاست را کنار بگذاری و با تواضع بنشینی، نه آنکه جایگاه ویژه ای برای خودت قرار داده و مردم را فرو دست خود قرار دهی، د) محافظان و نیروهای امنیتی را به جلسه راه مده، ه) شرایط را برای سخن گفتن بدون بیم و هراس مردم فراهم ساز تا کسی از بیان مطالب خود نترسد و خطری بر آینده ی خویش احساس نکند، و) در برابر درشت گوئی و نارواگوئی حاضران، تحمل داشته باش و عکس العملی از خود نشان نده:
«و اجعل لذوی الحاجات منک قسماً تفرّغ لهم فیه «شخصک» و تجلس لهم «مجلساً عاماً»، فتتواضع فیه لله الذی خلقک و تقعد عنهم جندک و اعوانک حتی یکلّمک متکلّمهم غیر متتعتع ثم احتمل الخرق منهم و العّی… .» (نهج البلاغه، نامه ۵۳)
آیا با این شیوه، بازهم جایی برای ملاقات های تشریفاتی یا مهندسی شده یا مطرح شدن مطالب کلیشه ای باقی می ماند؟
۷ـ حق شهروندان برای حرف زدن آزادانه و به دور از حاجب در برابر حاکم، در فتاوای فقها، به صراحت مطرح شده است. آنها حاجب را در حدّ دفترداری که ملاقات ها را تنظیم می کند و از ورود افراد ولگرد و مزاحم جلوگیری می کند تأیید می کنند (میرزای قمی، رسائل، ج۲، ص۶۲) ولی با حاجب به عنوان فردی که از سوی حاکم تعیین می شود تا جلوی ملاقات افراد منتقد و معترض را بگیرد یا از مطرح کردن برخی مطالب توسط آن ها جلوگیری کند، مخالف اند.
برخی فقها، «حاجب» را ناپسند و مکروه شمرده اند. مثلاً علامه حلی در کتاب القضا می گوید: «و یکره الحاجب وقت القضا» ( ارشاد الاذان، ج۲، ص۱۴۰) و فرزندش فخرالمحققین توضیح می دهد که مستند این مسأله روایتی از پیامبر اکرم است که فرمود کسی که عهده‌دار امور مردم شود و خود را دور از دسترس مردم و رفع نیازهای آنان قرار دهد، خداوند هم در قیامت به فقر و حاجتش رسیدگی نخواهد کرد، وی سپس اضافه می کند که برخی فقها، وجود حاجب را که مانع مراجعه برخی ارباب رجوع به حاکم می شود «حرام» شمرده و برخی «مکروه» می دانند، و بنظر من اگر حاجب، مانع از حضور افراد در مواقع خاص ضروری شود مانعی ندارد و اگر به طور کامل جلوی برخی از افراد را می گیرد و آن ها را حذف می کند، حرام است (ایضاح الفوائد، ج۴، ص۳۱۰).
محقق اردبیلی پس از نقل کلام فخرالمحققین می گوید: ظاهراً در حرام بودن حاجب اگر مانع کلی ایجاد می کند، اختلاف نظر وجود ندارد، بلکه اگر در برخی از اوقات هم جلوی افراد را می گیرد بازهم، حرام است، چون حاکم باید در دسترس مردم بوده و برای احقاق حقوق آن ها مهیا باشد و برای اینکه از ظلم و ستم جلوگیری کند،باید حاجب را کنار بگذارد تا مظلومان به راحتی بتوانند خود را به او برسانند(مجمع الفائده، ج۱۲، ص۴۲) و همین استدلال است که مورد تأیید اکثر فقها از آن جمله شهید ثانی و صاحب ریاض قرار می گیرد و آن ها را وادار به فتوای به “حرمت” می کند. چرا که اگر حاجب اجازه ورود و سخن گفتن به برخی افراد نمی دهد، این کار موجب ضایع شدن حقوق آنان می شود، وگماردن چنین شخصی «حرام» است، (ریاض المسائل، ج۲، ص۳۸۹، مسالک الافهام، ج۱۳، ص۳۷۷)
..بهرحال چه زیبا و منطقی نظر داده است محقق سبزواری که: حاجبی که با ممانعت از دسترسی به حاکم موجب استمرار ظلم و تفویت حقوق و تأخیر در بازگشت حق به صاحب آن می شود را نمی توان مکروه دانست، بلکه حرام است:
«و انما الکراهة عند عدم العلم بکون ذلک موجب استمرار الظلم و تفویت بعض الحقوق و تأخیر ردّ الحق الی مستحقه » (کفایة الاحکام، ج۲، ص۶۶۹)
در اینجا میرزای قمی به نکته جالبی اشاره کرده و وجه کراهت را در صورتی که حتی به «تعطیل حقوق مردم» نیانجامد چنین توضیح داده است:
مراجعه کردن به حاجب برای وقت گرفتن و در خواست ملاقات کردن از وی، چه بسا برای برخی از مردم سخت است و شرم و حیا و یا عزت نفس به آنها چنین اجازه ای نمی دهد. از این رو به دلیل آنکه حاجب وجود دارد، به ناچار از پیگیری حق خود صرف نظر نموده و از مراجعه به حاکم منصرف می شوند، وجه دیگر کراهت آن است که حاجب ممکن است برخی ارباب رجوع را نپذیرد و با درخواست آنها موافقت نکند، در حالی که خواسته آن ها واقعاً به حق باشد. (رسائل میرزای قمی، ج۲، ص۲۶۰)
۸ـ رواج پدیده ی حضور حاجبان در دستگاه های حکومتی در طی قرون متمادی، موجب آن شده که این پدیده برای مسلمانان «عرف پسندیده» به حساب آمده و موضوعی «متعارف» تلقی شود، غافل از آنکه در عصر پیامبر از سوی حضرت منع شده و در نزد مسلمانان صدر اسلام، مذموم بوده است، و نه تنها امیر المؤمنین در دوره ی خلافت خود آن را ممنوع اعلام کرد، بلکه خلفای راشدین هم به تبعیت از همان سنت نبوی، با آن مخالفت می کردند. ولی با به قدرت رسیدن معاویه، او برای اولین بار حاجبان و محافظان برای خود گمارد و جلوی حضور آزادانه مردم را گرفت. عبارت تاریخ یعقوبی این است که:
«کان معاویه اول من اقام الحرس و الشرط و البوابّین فی الاسلام.» (ج۲، ص۲۳۲)
ابن خلدون هم در مقدمه ی خود توضیح می دهد که در صدر اسلام، راه ندادن ارباب رجوع و جلوی آنها را گرفتن، شرعاً جایز شمرده نمی شد و از زمانی که “خلافت اسلامی” به “سلطنت” تبدیل شد، آداب و رسوم پادشاهی به آن سرایت کرد و خلفا با گماشتن حاجب، و برای جلوگیری از ازدحام مردم و حفظ جان خود، درها را به روی ارباب رجوع بستند، (ص۲۳۸) ابن خلدون نیز تصریح میکند که این کار توسط “معاویه ” آغاز شد . (ص۲۹۱) پس از آن هرچند در دربار خلفای اموی و عباسی، «حجاب» بین حاکم و رعیت، شیوع یافت، ولی هم چنان در ذهنیت جامعه اسلامی، پدیده ای منفور تلقی می شد که نمونه ای از این نفرت را در رسالة الحجاب جاحظ که به جمع و تدوین اشعار و آثار در این موضوع اختصاص دارد، دیده می شود. (ر.ک: رسائل جاحظ، الرسائل السیاسیّه)
همان گونه که اشاره شد، فقهای شیعه در طول تاریخ فقاهت، خوشبختانه در برابر این موضوع مقاومت کرده و آن را حرام یا مکروه دانسته اند تا مبادا به این وسیله حقی از مردم تضییع شود، ولی آیا همین مقدار کافی است؟
* استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
منبع : بازتاب



دلار کوتاه نیامد، سکه ارزان شد

قیمت طلا پس از افزایش نسبی در پی بالا‌رفتن قیمت دلار دوباره اندکی کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، امروز قیمت هر دلار آمریکا به ۱۸۵۰ تومان رسید که با کاهش دوباره در حال حاضر ۱۸۱۰ تومان معامله می‌شود. هر یورو نیز با نرخ ۲۴۱۰ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.
با راه افتادن سامانه بانک مرکزی، شعب بانک‌های ملی دیروز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده را آغاز کردند. با این حال تا قبل از ظهر دیروز سکه ۲۰ هزار تومان گران شد و به ۷۲۰ هزار تومان رسید.
اطمینان بازار از دریافت سکه موجب کاهش تدریجی قیمت شد و تا بعدازظهر این میزان ابتدا تا ۷۰۸ و سپس تا ۷۰۵ هزار تومان در ساعت ۳ بعداز ظهر افت کرد. در همین حد هم البته نسبت به نرخ غروب سه‌شنبه حداقل ۴ هزار تومان بالاتر رفته بود..
هم‌‌چنین نیم‌سکه با کاهش ۱۲ هزار تومانی نسبت به صبح اکنون به قیمت ۳۵۸ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۸۰۰۰ تومانی به قیمت ۱۸۲ هزار تومان و سکه یک‌ گرمی به قیمت ۹۸ هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با دو هزار تومان کاهش اکنون با ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود و علی‌رغم انتظار کاهش قیمت‌ها با عرضه‌ سکه‌های پیش‌فروش شده از روز گذشته، مشاهده می‌شود که قیمت طلا اندکی افزایش یافته است که دلیل آن می‌تواند افزایش تقاضا برای خرید سکه باشد.



ورود خودروهای خارجی دست دوم

رییس مجمع عالی واردات از مصوب شدن قانونی برای واردات خودروهای خارجی دست دوم و همچنین آغاز دستورالعمل اجرایی آن از اواخر اسفند‌ سال گذشته خبر داد.
به گزارش فارس، محمد‌حسین برخوردار اظهار داشت: دولت مصوب کرده است تا خودروهای دست دوم که تا سه سال از تاریخ تولید و مصرف آنها گذشته باشد، می‌توانند وارد کشور شوند.
وی در واکنش به این سوال که تعرفه‌های خودروهای دست دوم به چه صورتی است، اظهار داشت: به ازای هر یک سال، سه‌درصد از تعرفه آنها کاهش می‌یابد. رییس مجمع عالی واردات گفت: دستورالعمل اجرایی این مصوبه دولت به گمرکات کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: پیش از این نیز خودروهای دست دوم وارد می‌شد اما فقط در گروه خودروهای سنگین بود و هیچ‌گاه مجوزی برای خودروهای سواری دست دوم داده نشده بود. مصوبه اخیر دولت برای هر دو گروه سواری و سنگین است.
البته در خبر دیگری محمدحسین برخوردار این قانون را شامل خودروهای سنگین می‌داند و از سوی دیگر مسوول ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت نیز اعلام می‌کند واردات خودروهای سواری کارکرده ممنوع است.

بارندگی، مسئولان وزارت کشور و شهرداری را به جان هم انداخت/ زدو خورد فیزیکی مدیران بحران

باران بند آمده، تبعاتش در حال رفع و رجوع است اما باران اظهارات و واکنش‌های مسوولان کماکان می‌بارد. آخرین اتفاق، شکایت مسوولان استانداری تهران علیه شهرداری تهران در دادستانی است.
البته شهرداری هم می‌گوید از کسانی که علیه شهرداری مصاحبه‌های تخریبی می‌کند طرح شکایت خواهد کرد. با این حال در چند روز اخیر نه تنها کسی پیدا نشده تا تقصیرها را گردن بگیرد بلکه مسوولان علیه یکدیگر مشغول به دوئل شده‌اند و شهرداری، دولت را و دولت، شهرداری را در این کشاکش مقصر اعلام می‌کند.
سخنگوی شهرداری تهران روز گذشته دولت را مقصر خواند: «مدیریت رودخانه‌ها بر عهده دولت است و مشکل ایجاد شده در این رودخانه نیز مسوولیتش بر عهده دولت بود.»این جوابی به اظهار نظر اخیر مسوولان استانداری است که مدیران خدمات شهری شهردای تهران را در بروز بحران و واردآمدن خسارت به بیت‌المال متهم می‌کنند اما چند ساعت بعد جواب دیگری از راه رسید. «صبح شکایتمان به دست دادستان تهران می‌رسد.» با این اعلان اختلاف شهرداری و دولت در مقصر دانستن وارد آمدن خسارت به تاسیسات مترو وارد فاز جدیدی شد.
مسوولان استانداری تهران روز گذشته خبر از تنظیم شکایت و ارسال شکواییه‌ای به دادستانی تهران دادند که بر اساس آن مسوولان شهرداری تهران متهم اول و آخر خسارت‌های درون‌شهری و به ویژه مترو هستند. فراتر از این معاون عمرانی استانداری تهران در گفت‌وگو با «شرق» حتی از زدوخورد فیزیکی میان مسوولان مدیریت بحران وزارت کشور و برخی از افراد مسوول در شهرداری و مترو خبر داد که در پی آن تنش بالا گرفت و منجر به اقدام برای طرح شکایت در نهادهای قضایی شد.
به گزارش شرق، محمدرضا محمودی با اشاره به موارد ذکر شده در متن شکایت تنظیم‌شده علیه شهرداری می‌گوید: «سومدیریت مدیران شهری که منجر به خسارت سنگین به اموال عمومی از جمله مترو تهران شد، حیف و میل اموال عمومی، شکستگی سیل برگردان و عدم لایروبی انهار مهم‌ترین موضوعات شکواییه ماست که بر اساس آن جبران خسارت وارده نه بر عهده دولت است و نه شهرداری بلکه بر عهده کسانی است که در این زمینه سهل‌انگاری کرده‌اند و باید خسارت را از جیب خود پرداخت کنند.»
به گفته او چهار قطار به طور کامل زیر آب است و به بسیاری از تاسیسات از جمله تجهیرات الکترونیکی، کنترلی، ریل‌ها، کامپیوترها و سیستم‌های صوتی خسارت وارد شده است: «دو شب بعد از حادثه که به محل متروی اکباتان رفته بودم برخی از مسوولان شهرداری و مترو به من اجازه ورود به محل را ندادند و همین افراد هم با مدیرکل مدیریت بحران ما وارد زدوخورد فیزیکی شدند. با این حال از محل، دیدن کردیم و شاهد خسارت‌های فراوان بودیم که به مترو وارد شده است.»


به گفته او نه تنها مسوولان استانداری بلکه خبرنگاران باید این حق را داشته باشند و از ایستگاه‌های زیر آب رفته دیدن کنند و ببینند که چه اتفاقی افتاده است.
محمودی درباره اظهارات مسوولان شهردای تهران که خروج آب رودخانه و مدیریت آن را متوجه مسوولان دولتی می‌دانند، می‌گوید: «رودخانه‌ها در بیرون هستند و سیل‌برگردان‌ها در درون شهر، اتفاقی که افتاده این است سیل‌برگردان‌ها به دلیل سست‌بودن و جمع‌شدن گل و لای و شن و خاک نتوانسته‌اند آب وارد شده را نگه دارند و در نهایت پس از شکسته‌شدن سیل برگردان آب به درون مترو وارد شده است. اینجا دیگر رودخانه‌ها مشکل نداشته‌اند بلکه مشکل سیل برگردان‌هایی بودند که طی سالیان متمادی لایروبی نشده بودند.»
او با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در زمینه تعیین تکلیف برای نگهداشت تاسیسات شهری ادامه می‌دهد: به نظر من تهران بی‌پناه باقی مانده، فقط به دلیل سوءمدیریت مدیرانش، مردم چه گناهی کرده‌اند که زندگی‌شان دست کسانی افتاده که تخصصی در کارشان ندارند و فقط سیاسی فکر می‌کنند. هرکس باید در جایگاه خود باشد.» به اعتقاد او وقوع حوادث اخیر ناشی از عیب دست ساخته‌های بشر بود: « باران در سال‌های اخیر همیشه باریده و در آینده هم خواهد بارید. این ما هستیم که با سوءمدیریت و عدم توانایی لازم ایجاد بحران می‌کنیم و خسارت می‌زنیم، پس باید تاوان خسارت را هم بپردازیم.»جمله «باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده» همیشه تکرار می‌شود.مسوولان شهرداری تهران هنوز هم اصرار دارند بارندگی عصر شنبه ۲۶ فروردین در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.
بر این اساس معاون اجتماعی شهرداری تهران هم با تایید دوباره این موضوع به «شرق» می‌گوید «شخصا از مسوولان هواشناسی که در صداوسیما اظهارنظر کرده بودند، شنیدم.» این همان بارانی است که مسوولان هواشناسی در گفت‌وگو با «شرق» بی‌سابقه بودن آن را رد کرده‌اند. او همچنین با اشاره به برپایی توری برای بازدید خبرنگاران از ایستگاه‌هایی که به زیر آب رفته بودند گفت: «هفته آینده مقدمات بازدید خبرنگاران از مترو آماده می‌شود.» به گفته معاون اجتماعی شهردار، سرریزشدن آب در مترو تهران به عنوان یک پدافند غیرعامل بود که جان مردم را نجات داد.
جمله «بارش باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده» هر سال تکرار می‌شود. مشکوک‌بودن این نظریه با اظهار‌نظر رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران پررنگ‌تر می‌شود. آن طور که حمزه شکیب به «فارس» گفته گودبرداری کنار یک ساختمان می‌تواند باعث تخریب آن شود بنابراین گودبرداری کنار یک کانال نیز باید با ملاحظه باشد؛ نمی‌توان علت اصلی این اتفاق را شدت باران عنوان کرد و گفت این باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه‌ بوده است.
او معتقد است: «بنده سه سال پیش درباره آب‌گرفتگی معابر تهران به شهرداری تذکری دادم ولی باز هم گفتند بارش باران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ما انتظار داریم مدیریت شهری به گونه‌ای مسایل را مدیریت کند که پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرد تا چنین اتفاق‌هایی رخ ندهد.»به گفته او در آغاز دوره سوم شورا اعتبارات مربوط به این بخش از ۲۰ میلیارد به صدمیلیارد تومان افزایش داده شد. «براین اساس مقرر شد طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی مجددا بازنگری شود و در دستور کار قرار گیرد اما متاسفانه شرایطی ایجاد شده که شرکت خاکریز آب فعالیت قابل توجهی ندارد و شهرداری نیز این امر را در اولویت‌ کارهای خود قرار نداده است.»
منتقد چند وقت اخیر شهرداری در شورای شهر تهران به کم‌توانی اعضای شورا در پیگیری بازخواست‌کردن شهرداری اعتراف می‌کند: «اعتراف می‌کنم که توان شورا در همین حد است یا تعداد اندکی از اعضای شورا صرفا مشکلات را بیان می‌کنند و شهرداری نیز خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند؛ اگر هم جایی به منافع شهرداری لطمه وارد شود از شورا شکایت می‌کند که نمونه آن را شاهد بوده‌ام.»
در روزهای گذشته مسوولان مترو تهران مشغول تخلیه‌کردن آب‌های وارد شده به مترو بوده‌اند و سخنگوی شهرداری تهران هم اعلام کرده تا هفته آینده چهار ایستگاه خارج شده از سرویس دوباره راه‌اندازی می‌شوند اما به نظر می‌رسد این اتفاقات که در مسیر پیداشدن مقصر برای حوادث اخیر می‌افتد بر ختم‌شدن غایله تاثیری نداشته و تاکنون هیچ رده دولتی یا شهری حاضر به پذیرفتن تقصیر از جانب خود نیست.




پرونده چک‌پول‌های۵۰ هزار تومانی در دیوان عدالت اداری

پرونده انتشار چک‌‌پول‌های ۵۰‌هزار تومانی بانک مرکزی روی میز دیوان عدالت اداری قرار گرفته؛ این در حالی است که بانک مرکزی ایران تنها بانک مرکزی در دنیاست که چک‌پول منتشر می‌کند.
سازمان بازرسی کل کشور گزارشی در مورد نحوه انتشار چک‌پول توسط بانک مرکزی و ایرادات تهیه کرده و موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح شده است.
به گزارش مهر، گفته می‌شود کمیسیون اقتصادی دیوان عدالت اداری با بررسی این موضوع اعلام می‌کند که این چک‌پول‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی باید جمع‌آوری شود. براین اساس، قرار است موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری کشور برای تصمیم‌گیری نهایی مطرح شود.
استدلال این تصمیم بر پایه این است که چک‌پول‌های بانک مرکزی پول است یا چک پول؟ به عبارتی، اگر چک‌پول است که با تعریف قانون چک تطابق ندارد. پیش از این چک‌پول‌های منتشره توسط بانک‌ها پس از ورود به بانک و با پشت‌نویسی از چرخه پولی کشور خارج و از اعتبار ساقط می‌شدند، اما چک پول بانک مرکزی دایما در حال گردش مالی بوده و دست به دست می‌شود.
در مقطعی از زمان انتشار اسکناس درشت ۵۰ و صد‌هزار تومانی مطرح شده بود که بانک مرکزی قصد دارد با دریافت مجوز به جای چاپ چک‌پول، این اسکناس‌های درشت را منتشر کند که موفق به دریافت مجوز نشد. مدیران بانک مرکزی مطرح می‌کنند که چک‌پول‌های ۵۰‌ و صد‌هزار تومانی که البته دومی از چرخه پولی کشور خارج شده است.

انتشار ایران‌چک توسط بانک‌مرکزی غیرقانونی است

مهر: رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌های هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران‌چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد. رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌های هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران‌چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد. به این ترتیب، ایران‌چک ۵۰‌هزارتومانی هم به‌زودی از چرخه مبادلات ایرانی‌ها حذف می‌شود. این ابلاغیه حایز اهمیت، احتمالا بانک مرکزی را وادار به چاپ اسکناس‌های درشت‌تر یا احتمالا پیگیری جدی‌تر سیاست‌های موسوم به «رفرم پولی» خواهد کرد.



در خواست صادق لاریجانی از برادرش برای افزایش بودجه قوه قضاییه

بدنبال مشکلات ایجاد شده در بودجه، روسای قوه مقننه و قضاییه روز گذشته در دیداری که در دفتر علی لاریجانی در بهارستان با یکدیگر داشتند درباره بودجه قوه قضائیه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در حالی که انتقادات زیادی به بودجه وارد است، صادق لاریجانی از برادرش خواست که اعتبارات قوه قضاییه را افزایش دهد.
موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در تلفیق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات این جلسه گفته است: آقای آملی لاریجانی در این جلسه، از مشکلات مالی قوه قضاییه گفت و درخواست افزایش اعتبارات این قوه را با رییس مجلس و برخی اعضای کمیسیون تلفیق درمیان گذاشت.
وی افزود: در این جلسه رییس قوه قضاییه از نامه‌ای یاد کرد که سال گذشته نوشته بود و در آن درخواست تخصیص بودجه‌ای به این قوه برای رفع مشکلات آن را مطرح کرده بود که البته به گفته وی مبلغ مورد نظر در بودجه سال گذشته محقق نشد.
این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطر نشان کرد:‌ در کل آملی لاریجانی درخواست مساعدت بیشتر نمایندگان در تخصیص بودجه‌بندی سال ۹۱ را داشت.



همزمان با انسداد دارایی های ۱۱ شرکت و شهروند، سوئیس بانک مرکزی را تحریم نکرد

دولت سوییس روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرده اما بانک مرکزی ایران را به دلیل احتمال لطمه وارد کردن به اقتصاد ایران، تحریم نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این فهرست هشت شرکت و سه تن از مقامات ایرانی قرار دارند و دولت سوییس اعلام کرده در راستای حمایت از تشدید تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا، تحریم‌های خود علیه ایران را افزایش داده است.
دولت سوییس اعلام کرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم نکرده چرا که این بانک برای اقتصاد دارای اهمیت است.
آمریکا و اتحادیه اروپا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.
به گزارش رادیو فردا، دولت سوییس در فهرست تحریم‌های جدید خود، اشاره‌ای به جزییات شرکت‌ها و یا شخصیت‌های حقیقی مورد تحریم نکرده است.
دولت سوییس تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به اجرا گذاشته است.
با این حال بانک‌های سوییسی از سوی حامیان تحریم ایران در آمریکا متهم به دست داشتن و همکاری با بانک‌های ایرانی می‌شوند.
اتحادیه اروپا در آخرین تحریم‌های خود علیه ایران، خرید نفت از ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و همچنین دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مسدود کرد.
دولت سوییس همچنین اعلام کرده در مورد دیگر تحریم‌ها علیه ایران، بررسی‌های خود را ادامه خواهد داد و در مورد آن اعلام نظر خواهد کرد.
ایران در حال حاضر دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ها با کشورهای پنج به علاوه یک را آغاز کرده که دور اول آن در استانبول برگزار شد و دور دوم آن در بغداد برگزار خواهد شد.
دو طرف از این مذاکرات و شروع آن ابراز رضایت کرده‌اند. گزارش شده دو طرف در حال تهیه نقشه راهی هستند تا به صورت گام به گام همکاری کنند.

حمص زیر آتش خمپاره و تانک نیروهای بشار اسد/ تقاضا از همسر بشار اسد برای ‘کمک به خاتمه کشتار’

همزمان با اعزام ناظران بین المللی به سوریه، فعالان سیاسی مخالف در سوریه گفته اند که با وجود اعلام موافقت دولت این کشور با برقراری آتش بس پیشنهادی سازمان ملل، مناطق مسکونی شهر حمص همچنان زیر آتش خمپاره و تانک قرار دارد.
شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار دسترسی آزادانه ناظران اعزامی خود به سوریه شده اما دولت سوریه گفته است که نمی تواند امنیت این افراد را تضمین کند مگر اینکه ماموریت آنان با هماهنگی کامل با دستگاه های دولتی انجام شود.
به گزارش بی بی سی، مخالفان حکومت سوریه گفته اند که هدف دولت سوریه از طرح این موضوع این است که ناظران سازمان ملل مجبور شوند پیش از حرکت به مناطق مختلف برای نظارت بر آتش بس، مقصد و مسیر خود را به آگاهی ماموران دولتی برسانند تا آنان بتوانند پیشاپیش با صحنه سازی، ناظران را فریب دهند.
در همین حال همسران سفیران آلمان و بریتانیا در سازمان ملل با تهیه یک نوار ویدیویی چهار دقیقه ای که در یوتیوب منتشر شده، از اسما اسد، همسر رئیس جمهوری سوریه خواسته اند تا برای پایان دادن به “کشتار در کشورش” تلاش کند.
در این نوار ویدیویی، که شامل تصاویری از نحوه زندگی تجملاتی اسما اسد در کنار تصاویر کودکان کشته و زخمی شده توسط نیروهای دولتی است، از خانم اسد درخواست شده است تا مانع از آن شود که همسرش به سرکوب خشونت آمیز معترضان ادامه دهد.
والدین اسما اسد در اصل اهل سوریه هستند اما خود وی در بریتانیا متولد شده و پرورش یافته و در آغاز اعتراضات در سوریه، برخی از رسانه ها که آقای اسد را فردی اصلاح طلب تلقی می کردند، معتقد بودند که همسر رئیس جمهوری سوریه هم در برقراری آزادی در کشورش نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
هوبرتا فن فوس و شیلا لایال، همسران نمایندگان آلمان و بریتانیا در سازمان ملل، گفته اند که تهیه این ویدیو یک ابتکار شخصی بوده و ارتباطی به سازمان ملل ندارد.



دیپلماسی برای “ابوموسی” جواب ندهد نظامیان اقتدار کشور را نشان می‌دهند

سحام نیوز: فرمانده نیروی زمینی ارتش در واکنش به برخی اظهار نظر ها در خصوص جزیره ابوموسی گفت: به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم، اگر اینطور شود و این شیطنت ها از طریق دیپلماسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.
به گزارش مهر، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه همایش روز ارتش که با حضور وابستگان نظامی کشورهای خارجی برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص برخی اظهارنظرها درباره جزایر سه‌گانه ایران گفت: حاکمیت این جزایر از قدیم‌الایام متعلق به ایران بوده و جمهوری اسلامی نیز از این حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.
امیر پوردستان در ادامه افزود: به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم، اگر این شیطنت ها از طریق دیپلماسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.




باد تهران مخزن بزرگ گاز متان را سرنگون کرد

سحام نیوز: در میان ۲۳۰ حادثه رخ داده در مدت ۲۴ ساعت گذشته در تهران واژگونی مخزن بزرگ گاز متان بر اثر وزش باد هراس به دل کارکنان تصفیه خانه پایتخت گذاشت.
به گزارش مهر در ۲۴ ساعت گذشته پایتخت آتش نشانان تهران با رسیدن در کوتاهترین زمان ممکن به محل آتش سوزیها و دیگر حوادث موفق شدند ۲۴ شهروند را که گرفتار حادثه شده بودند نجات دهند.
در این مدت بر اثر وقوع ۴۴ حادثه آتش سوزی و ۱۸۶ حادثه گوناگون دیگر ۹ نفر از شهروندان تهرانی مصدوم شدندکه خوشبختانه این حوادث تلفات جانی نداشت.
۱۲ واحد مسکونی، ۷ دستگاه وسیله نقلیه و ۳ کارگاه از جمله صحنه های آتش سوزی در این مدت بود که آتش نشانان با حضور بموقع در محل این آتش سوزی ها ضمن خاموش کردن کامل آنها از گسترش شعله های آتش جلوگیری بعمل آوردند.
گروه های نجات سازمان آتش نشانی تهران باارائه خدمات ایمنی به شهروندان عملیات امداد و نجات را در ۱۲ حادثه آسانسور، ۱۱ حادثه رانندگی، ۱۰ حادثه نشت گاز، ۵ حادثه آوار، ۳ حادثه گرفتار شدن افراد در اماکن مختلف، ۳ مورد گیر کردن حلقه انگشتری در انگشت دست و چند حادثه دیگر را انجام دادند.
همچنین پرسنل تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران از رخداد یک حادثه دچار ترس و نگرانی شده بودند در تماس با سامانه ۱۲۵ از آتش نشانان در خواست کمک کردند و در پی آن ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران زنگ ایستگاههای ۹ و۹۰ را به صدا درآورد و آتش نشانان بلافاصله راهی محل حادثه درشهرری، اتوبان شهید آوینی شدند.
علیرضا چراغی معاون عملیات منطقه ۲ دراین باره گفت: یکی از مخازن۲۵۰۰ متر مکعبی حاوی گاز متان بنا به اظهار مسئول HSC تصفیه خانه، براثربار بیش از ظرفیت مجاز و وزش باد شدید بر روی سازه بتونی خود به حالت نیمه واژگون شده بود.
وی افزود: آتش نشانان بی درنگ با کشیدن نوار خطر و ایمن سازی محدوده و ارائه توصیه ها و رهنمود های لازم به مسئولین تصفیه خانه به عملیات خود پایان دادند.




کاهش ۷۷درصدی خرید نفت ژاپن از ایران

سحام نیوز: منابع بارزگانی و صنعتی در ژاپن می گویند، این کشور ورادات نفت خود از ایران را به بصورت ناگهانی تا ۷۷ درصد کاهش داده است .همچنین دیگر گزارش ها حاکی است که تایوان و کشور های اروپایی واردات نفت از ایران را کاهش داده اند.
به گزارش فردا، یک منبع بازرگانی روز چهارشنبه، ۱۸ آوریل، به خبرگزاری رویترز گفته است که ژاپن خرید نفت ایران را بخاطر رعایت تحریمهای غرب علیه برنامه هسته ای ایران، در ماه جاری، نسبت به دو ماه گذشته تا سقف ۸۰ درصد هم کاهش خواهد داد. ۸۰ درصد کاهش واردات نفت ژاپن از ایران، معادل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه است.
به گزارش رویترز، اقدام ژاپن، کشوری که در لیست چهار مشتری عمده نفت ایران در آسیا درحالی انجام شده است که تحریمهای روزافزون غرب مشکلات پرداخت پول، بارگیری، حمل و بیمه نفت ایران را پیچیده تر کرده است.
این منبع بازرگانی که نخواسته نامی از وی برده شود به خبرگزاری رویترز گفته است که ژاپن برای ماه جاری تنها خرید روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت از ایران را در برنامه دارد، درحالی که تا دو ماه پیش روزانه تا سقف ۳۲۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کرد.
ژاپن در ماه ژانویه مجموعا ۱۲۲ میلیون بشکه نفت خام وارد کرده است، ۴۱ میلیون بشکه نفت از عربستان و ۲۶ میلیون از امارات. ایران، سومین تامین کننده عمده نفت این کشور در ماه ژانویه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به ژاپن فروخته است. این درحالی است که طبق گزارش رویترز، شرکتهای عمده نفتی ژاپن در ماه آوریل، فقط خرید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ایران را در نظر دارند که طی این ماه و ماه آینده تحویل خواهند گرفت.
رییس شرکت نفت دولتی تایوان، سی پی سی، نیز روز چهارشنبه گفته است: این شرکت واردات نفت از ایران را کاهش داده و در راستای پیروی از برنامه تحریم های امریکا علیه ایران در خصوص زمان قطع کامل واردات تصمیم گیری خواهد کرد.
اخیرا خبرگزاری رویترز با استناد به آمار گمرکی ژاپن، چین و کره جنوبی گزارش داده بود که این سه کشور تا اول ماه آوریل خرید نفت از ایران را مجموعا ۲۲ درصد کاهش داده اند.
گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» اوایل ماه آوریل در گزارشی اعلام کرد که احتمالا تولید نفت ایران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ایران توسط مشتریان این کشور، در اوائل تابستان با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز روبرو خواهد شد.
اتحادیه اورپا نیز که سال گذشته مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران بود، قرار است از اول ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را متوقف کند. هم اکنون اسپانیا، یونان، فرانسه، بریتانیا و آلمان معاملات نفتی با ایران را قطع کرده اند.
در همین زمینه، یک تاجر معاملات نفتی در اروپا به رویترز گفته است: کشورهای در حال متنوع کردن منابع تامین نفت خود هستند و خود را برای اول ژوئیه و قطع واردات نفت از ایران آماده می کنند.
افریقای جنوبی که سال گذشته مشتری ۴ درصد از نفت صادراتی ایران بود نیز از اول ماه مارس خرید نفت ایران را متوقف کرده است. ترکیه نیز ابتدای ماه آوریل اعلام کرد که خرید نفت ایران را برای سال جاری تا سقف یک میلیون تن، ۱۰ درصد، کاهش خواهد داد.





۲۱ نماینده مجلس ایران از محمود احمدی نژاد شکایت کرده اند

یکی از نمایندگان مجلس ایران در گفتگو با رسانه های دولتی اعلام کرده است که ۲۱ نماینده از احمدی نژاد به علت « توهین به نمایندگان»،«بیان مطالب خلاف واقع در پاسخ به برخی سوالات نمایندگان»،«در راس امور ندانستن مجلس» و «استنكاف از اجراي قوانين مطرح شده در سوال و قانون ندانستن بعضي از قوانين» شکایت کرده اند.»»
به گزارش دانشجونیوز، سید فاضل موسوی، دبیر کمیسیون اصل 90 در مجلس از شکایت این ۲۱ نماینده خبر داده و همچنین افزوده است که نامه این شکایط به علی لاریجانی، رییس مجلس ایران ارجاع شده است.
دبیر کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی از شکایت 21 نماینده از احمدی نژاد و ارجاع نامه آن به لاریجانی خبر داد.
سید فاضل موسوی نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه امنیتی "باشگاه خبرنگاران جوان" اعلام کرده است که این شکایت بر اساس ماده 233 آيين‌نامه مجلس با چهار محور« توهین به نمایندگان»،«بیان مطالب خلاف واقع در پاسخ به برخی سوالات نمایندگان»،«در راس امور ندانستن مجلس» و «استنكاف از اجراي قوانين مطرح شده در سوال و قانون ندانستن بعضي از قوانين» تنظیم شده است..
وی همچنین از قول نمایندگان شاکی تاکید کرده است که «درصورت تعلل هیئت رئیسه در این امر ، در جلسه روز یکشنبه نارضایتی خود را رسما اعلام می کنند.»./
از سوی دیگر یکی از نمایندگان مجلس در این ارتباط و در گفتگو با فرارو گفت: «بنده در جریان این شکایت هستم اما اجازه بدهید اسامی نمایندگانی که این شکایت را مطرح کرده اند عنوان نکنم.»
وی ادامه داد: «نمايندگان در بخش دوم از پاسخ رييس‌جمهوري به دليل «بيان مطالب خلاف واقع» شكايت كرده‌اند و برخي از اين مطالب خلاف واقع را مثال زده‌اند؛ مانند اظهار بي‌اطلاعي احمدي‌نژاد از سفر «منوچهر متكي» به عنوان وزير امور خارجه به سنگال و یا «صفر» اعلام كردن موجودي حساب ذخيره ارزي؛ ادعاهايي كه نمايندگان شاكي مي‌گويند مورد تكذيب اشخاص حقيقي و حقوقي قرار گرفته است.»



هرانا؛ تقلیل محکومیت حامد روحی‌نژاد، زندانی سیاسی مبتلا به‌ ام اس

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که محکومیت حامد روحی‌نژاد، زندانی سیاسی مبتلا به‌ام اس که علی‌رغم وضعیت حاد جسمی‌اش در تبعید (زندان زنجان) به سر می‌برد، تقلیل یافته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در عید فطر سال گذشته و همزمان با عفو تعدادی از زندانیان سیاسی، باقیمانده‌ی محکومیت حامد روحی‌نژاد نیز به نصف تقلیل یافت.
آقای روحی‌نژاد پش‌تر از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان زنجان محکوم شده بود که این محکومیت بعد‌ها به ۱۱ سال حبس تعزیری افزایش یافت اما پس از عید فطر محکومیت وی، با احتساب ایام حبس به چهار سال و شش ماه کاهش یافته است.
این زندانی سیاسی در حالی باید بیش از چهار سال دیگر در زندان محبوس باشد که به بیماری‌ام اس (MS) که در صورت پیشرفت به فلج شدن تدریجی بیمار می‌انجامد، مبتلاست.
وی با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده تاکنون از حق مرخصی استعلاجی محروم مانده است.
لازم به یادآوری ست که حامد روحی‌نژاد به همراه ۳ تن از پناهندگان در اربیل عراق، چند ماه پس از بازگشت هماهنگ شده به کشور، در اردی‌بهشت ماه سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند. این افراد پس از اعتراضات مردمی به نتایج دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات، به عنوان افرادی که قصد بمب گذاری و ایجاد آشوب در کشور را داشته‌اند در دادگاه‌های نمایشی و جمعی محاکمه شدند.
گفتنی ست که دو تن از این بازداشت شدگان به نام‌های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی‌پور در بهمن ماه سال ۸۸ در نزدیکی اعتراضات ۲۲ بهمن ماه در تهران و در کمال ناباوری افکار عمومی، اعدام شدند و سپس محکومیت چند تن دیگر منجمله حامد روحی‌نژاد به حبس تعزیری تبدیل شد.