۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

صالحي در مقاله‌اي در واشنگتن‌پست:
غرب به يك گفت‌وگوي جامع و درازمدت متعهد باشد


(تیتر از جنگ خبر)
ایسنا
علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران، روز پنج‌شنبه در مقاله‌اش در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: 45 سال پيش آمريكا به كشور من يك رآكتور تحقيقاتي و نيز اورانيوم در سطح تسليحاتي به عنوان سوخت آن فروخت. مدت كوتاهي پس از آن آمريكا موافقت كرد كه به ايران در دستيابي به چرخه سوخت هسته‌يي و نيروگاه‌هاي انرژي اتمي كمك كند. استدلال آمريكا اين بود كه انرژي هسته‌يي بايد براي نيازهاي روز افزون اقتصاد ما فراهم شود و ذخاير نفت باقي‌مانده‌مان را براي صادرات يا تبديل شدن به كالاهاي پتروشيمي آزاد كند. اين استدلال تغييري نكرده است.
با اين وجود پس از انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 همه تفاهم‌هايي كه با آمريكا در حوزه هسته‌يي ايجاد شده بود از هم پاشيد. واشنگتن حتي ارسال سوخت به همان تاسيساتي كه به ايران ارائه كرده بود را قطع كرد. ايران براي دستيابي به سوخت از منابع ديگر مجبور شد رآكتور را طوري تغيير دهد كه با اورانيوم غني‌شده تا 20 درصد كار كند. رآكتور تحقيقاتي تهران هنوز فعال است و ايزوتوپ‌هايي را توليد مي‌كند كه هر ساله در درمان پزشكي 800 هزار نفر از هموطنان من مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
اما رسيدن به اين نقطه آسان نبود؛ در سال 2009 ما از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست سوخت براي رآكتور كرديم، چرا كه ذخاير آن در حال تمام شدن بود و زندگي بسياري از ايرانيان به خطر افتاده بود.
وقتي در سال 2010 به پيشنهاد دولت اوباما موافقت كرديم كه بخش قابل توجهي از ذخاير اورانيوم با غناي پايين را با سوخت رآكتور تعويض كنيم پاسخي كه از كاخ سفيد دريافت كرديم تلاش براي تحريم‌هاي بيش‌تر شوراي امنيت سازمان ملل بود.
ما بار ديگر كاري را كرديم كه هر دولتي مجبور مي‌شود آن را انجام دهد: محافظت و اطمينان از سلامتي شهروندان‌مان. به لطف خداوند و تلاش و كوشش دانشمندان متعهدمان توانسته‌ايم كاري را انجام دهيم كه قبلا هرگز انجام نداده بوديم: غني‌سازي اورانيوم تا 20 درصد لازم و تبديل آن به صفحه‌هاي سوخت براي رآكتور.
ما وقتي با هيچ گزينه‌اي جز تامين نيازهاي خود روبه‌رو نبوديم هرگز شكست نخورديم.
همه روابط (چه بين فرزند و والدين، چه بين همسران و يا حتي كشورها) بر مبناي اعتماد قرار دارند مثال رآكتور تحقيقاتي تهران به وضوح مساله كليدي بين ايران و آمريكا را نشان مي‌دهد: فقدان اعتماد.
ما بارها مخالفت شديد خود را با تسليحات كشتار جمعي اعلام كرده‌ايم تقريبا هفت سال پيش آيت‌الله علي خامنه‌اي، رهبر معظم ايران به يك امر الزام‌آور متعهد شد. وي در فتوايي، توليد، ذخيره و استفاده از تسليحات هسته‌يي را ممنوع اعلام كرد.
موضع ما عليه تسليحات كشتار جمعي كه موضع تاز‌ه‌اي نيست به بوته آزمايش گذاشته شده است. وقتي صدام حسين در دهه 80 ميلادي با تسليحات شيميايي به ما حمله كرد ما با استفاده از ابزارهاي مشابه انتقام نگرفتيم. وقتي پاي برنامه هسته‌يي‌مان به ميان مي‌آيد بايد توجه كرد كه با وجود تعداد بي‌سابقه بازرسي‌هاي سرزده، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قادر به يافتن ابعاد نظامي در برنامه هسته‌يي ايران نبوده است.
مستقل بودن به مفهوم اين نيست كه جايي براي گفت‌وگو يا ديپلماسي وجود ندارد به اين مفهوم است كه مي‌توان به عنوان يك كشور هم‌سطح بر مبناي اعتماد و عدالت دوجانبه وارد هرگونه مناظره‌اي شد. براي برقراري مجدد اعتماد همه طرف‌ها بايد رويكرد صادقانه‌اي را براي پشت‌سر گذاشتن موانع موجود براي گفت‌وگوي صادقانه اتخاذ كنند.
يكي از جنبه‌هاي كليدي ورود به مذاكرات بر مبناي اعتماد متقابل اين است كه نگراني‌هاي طرف مقابل را هم‌طراز با نگراني‌هاي خود درك كنيم. براي حل موضوع هسته‌يي، دامنه مذاكرات ايران و 1+5 (آمريكا، انگليس، چين، فرانسه، روسيه و‌آلمان) بايد جامع باشد. نگراني‌هاي هر دو طرف بايد مورد توجه قرار گيرد. موضوعات پيچيده‌اي كه چندين دهه حل نشده باقي مانده‌اند نمي‌توانند يك شبه حل شوند.
يكي از علامت هاي ديگر اعتماد متقابل، تمايل و آمادگي براي دادن و گرفتن بدون پيش‌شرط است. اين نوع مقابله به مثل با رويكردهايي كه فقط شامل "گرفتن" است، فرق دارد. مهم‌تر از همه اين كه بايد به گفت‌وگو به چشم يك پروسه نگاه كرد تا يك اتفاق. يك خانه مي‌تواند در عرض چند دقيقه به خاكستر تبديل شود، اما بازسازي آن زمان زيادي مي‌برد. به همين ترتيب اعتماد مي‌تواند به سرعت و سهولت شكسته شود، اما بازسازي آن زمان زيادي به طول خواهد كشيد.
اگر هدف از گفت‌وگو تنها جلوگيري از تشديد درگيري‌هاست و نه حل و فصل اختلافات، شك و ترديد ادامه خواهد يافت. اعتماد برقرار نخواهد شد. با وجود تحريم‌ها، تهديد به جنگ، ترور چند تن از دانشمندان‌مان و اشكال ديگر تروريسم، ما تصميم گرفته‌ايم به گفت‌وگو متعهد باقي بمانيم.
در مذاكرات جديد اميدواريم كه همه طرف‌ها به عنوان كشورهاي هم‌طراز با اعتماد متقابل به ميز مذاكرات بازگردند؛ اين كه همه طرف‌ها به يك گفت‌وگوي جامع و درازمدت با هدف حل همه نگراني‌هاي باقي‌مانده كشورهاي دخيل متعهد باشند؛ و مهم‌تر از همه اينكه همه طرف‌ها صادقانه براي برقراري مجدد اعتماد و اطمينان تلاش كنند.



فراخوان برای برگزاری تظاهرات گسترده در سوریه

در حالی‌که مخالفان رژیم اسد خود را برای برگزاری تظاهرات سراسری در روز جمعه ۱۳ آوریل آماده می‌کنند، خبرگزاری‌ها از شروع نبرد در برخی مناطق گزارش می‌دهند. سازمان ملل خواهان اعزام فوری ناظران صلح به سوریه است.
در پی اعلام آتش‌بس در شهرهای سوریه، رهبری شورای ملی سوریه اعلام کرد که مخالفان خود را برای برپایی تظاهراتی گسترده در روز جمعه ۱۳ آوریل آماده می‌کنند.
برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه گفت که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان حق تظاهرات مسالمت‌آمیز برای مردم سوریه را تضمین کرده است. وی از جامعه جهانی خواست که از حرکت اعتراضی مردم سوریه پشتیبانی کند.
بسام جعاره، سخنگوی کمیته انقلاب سوریه در اروپا نیز به رسانه‌های عربی گفت که مردم سوریه به تظاهرات علیه رژیم اسد در زمان آتش‌بس نیز ادامه خواهند داد. وی ضمن ابراز تردید از رعایت آتش‌بس از سوی نیروهای دولتی گفت: «جهان خواهد دید که چگونه ده‌ها تن از مخالفان در تظاهرات روز جمعه توسط نیروی نظامی رژیم دمشق کشته خواهند شد.»
یکی از فعالان سوری در گفت‌وگو با العربیه گفت: «مردم شهرهای سوریه در تظاهرات روز جمعه شرکت خواهند کرد، اما فضایی از بیم و ترس از واکنش نیروهای رژیم نسبت به تظاهرات همه جا را فرا گرفته است.»
گرچه ریاض الاسد، یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه در تماس تلفنی با خبرگزاری آلمان در روز پنج‌شنبه ۱۲ آوریل تایید کرده بود که «به‌رغم دستگیری مخالفان، اوضاع نسبتاَ آرام است»، اما نیروهای اپوزیسیون در لندن گزارش می‌دهند که در روز جمعه ۱۳ آوریل در ادلیب، واقع در نزدیکی مرز ترکیه نبرد میان نیروهای دولتی و مخالفان از سرگرفته شده است.
اعزام ناظران سازمان ملل به سوریه
گرچه آتش‌بس در سوریه بسیار شکننده است، اما گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آنست که طرفین تا حدود زیادی این آتش‌بس نسبی را تا کنون رعایت کرده‌اند. سازمان ملل متحد برای تضمین ادامه آتش‌بس خواهان اعزام ناظران به سوریه است.
گفته می‌شود که تشکیل کمیسیون ناظران می‌تواند در روز جمعه ‌۱۳ آوریل از سوی شورای امنیت سازمان ملل به سرعت تصویب شود، زیرا مخالفتی از سوی اعضای شورا در این باره وجود ندارد.

آتش‌بس نسبی در سوریه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟آتش‌بس نسبی در سوریه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
فعالان سیاسی سوری اعلام کردند که به‌رغم آتش‌بس هنوز نیروی‌های نظامی رژیم اسد در شهرها مستقر هستند و در درگیر‌ی‌های پراکنده در روز گذشته بیش از ۲۰ تن جان خود را از دست داده‌اند.
کوفی‌ عنان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، با ارسال ویدئویی، شورای امنیت را از چگونگی روند آتش‌بس آگاه ساخته است. عنان گفت: «به نظر می‌رسد که آتش‌بس همچنان رعایت می‌شود و اوضاع بطور نسبی آرام است.»
به گفته فعالان سیاسی تنها در شهر حمص در روز گذشته ۱۰ تن توسط نیروهای انتظامی کشته شده‌اند. در شهرهای ادلیب، حما، حلب و حومه دمشق نیز تعدادی کشته شده‌اند. دولت سوریه نیز مدعی است که یک افسر ارتش توسط مخالفان ترور شده است.
سازمان ملل متحد تعداد کشته‌شدگان در نا‌‌آرامی‌های سوریه را حدود ۹ هزار نفر تخمین می‌زند. عنان خواهان تثبیت وضعیت آتش‌بس در شهرها است تا امکان کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان نیز فراهم شود. ورود خبرنگاران مستقل و آغاز مذاکرات میان دولت و مخالفان از دیگر نکات برنامه کوفی عنان است.
حمایت چین و روسیه از اعزام ناظران صلح

کشورهای چین و روسیه که تا کنون تمام تلاش‌های شورای امنیت علیه رژیم اسد را با وتوی خود متوقف کرده‌اند، به طور نامنتظره‌ای اعلام کردند که با اعزام فوری ناظران سازمان ملل به سوریه موافق هستند.
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: «باید هر چه زودتر با اعزام افرادی به سوریه بتوان بر روند آتش‌بس در سوریه نظارت داشت.» به گفته وی برای این منظور می‌توان هیاتی متشکل از ۲۰ ناظر سازمان ملل را در روزسریعاَ به سوریه اعزام کرد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از مقامات رژیم سوریه خواست که به وجدان خود رجوع کنند و با رعایت آتش‌بس از کشتار مردم دست بردارند. بان کی مون تصریح کرد که «جامعه جهانی با دقت اوضاع سوریه را زیر نظر دارد، زیرا  دمشق تا کنون بارها وعده‌های خود را زیر پا گذاشته است.»
الیاس پرابو، "سرپرست کمیته حمایت از انقلاب سوریه در آلمان" گفت: «تصمیم درباره روند آتش‌بس در سوریه پس از برگزاری تظاهرات روز جمعه رقم خواهد خورد.» وی تاکید کرد که «مخالفان رژیم اسد در سوریه و آلمان به شدت نسبت به رعایت آتش‌بس تردید دارند.».






هیئت ايرانی در استانبول؛ صالحی: ايران مخالف سلاح هسته‌ای است


سعید جلیلی روز جمعه، در راس هیئت مذاکره کننده با گروه ۵+۱ درباره برنامه هسته‌ای ایران، وارد استانبول شد. در عین حال وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در یادداشتی در واشینگتن پست نوشت که ایران مخالف سلاح هسته‌ای است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صبح جمعه، ۲۵ فروردین ماه وارد استانبول شد. عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای امنیت ملی، آقای جلیلی را در این سفر همراهی می‌کنند.
مذاکرات ايران و گروه ۵+۱، روز شنبه ۲۶ فروردين ماه با حضور هيئت‌هايی از ايران، روسيه، بریتانیا، فرانسه، آمريکا، چين، آلمان و همچنين با حضور کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در استانبول برگزار خواهد شد.
در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در يادداشتی که ۲۵ فروردین‌ماه در واشينگتن پست منتشر شد، نوشت که ايران بارها اعلام کرده که مخالف سلاح هسته ای است.
آقای صالحی افزود که مذاکرات هسته ای در استانبول بايد نگرانی های تمامی طرفين را مد نظر قرار دهد.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه خواستار اعتماد سازی طرفین شد و اظهار کرد مسايل پيچيده‌ای که چند دهه به آن پرداخته نشده است، در يک شب حل و فصل نمی‌شوند.
سعید جلیلی ۲۳ فروردین‌ماه گفته بود که هیئت ایرانی با «ابتکار‌های جدید» در مذاکرات شرکت خواهند کرد.
هیلاری کلینتون،وزیر خارجه آمریکا نیز ۲۴ فروردین‌ماه تاکید کرد که گروه ۵+۱ خواستار آن است که ایرانی‌ها نشان دهند، تلاش برای به دست آوردن بمب اتم را کنار گذاشته‌اند.
خانم کلینتون در مورد مذاکرات هسته ای افزود: «ما به دنبال  نتایج ملموس هستیم و البته در  یک مذاکره، ما درک می‌کنیم که ایرانی‌ها به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما خواهند بود که ما به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت.»
کشورهای  آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.
ایران متهم است که در پوشش فعالیت های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته ای است.
جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.




رویترز: تصمیم ایران برای واردات صدها هزار تن غلات

با وجود تحریم‌های اقتصادی همه جانبه علیه جمهوری اسلامی و ایجاد اختلال در پرداخت وجوه معاملات با ایران، خبرگزاری رویترز می‌گوید دولت این کشور خرید صدها هزار تن غلات خوراک دام را در دستور کار خود قرار داده است.
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین در گزارشی آورد اگرچه تحریم‌ها علیه ایران مشکلات گسترده‌ای را بر سر راه واردات غلات به این کشور قرار داده است، به گفته بازرگانان ایرانی، دولت ایران که به تازگی بیش از دو میلیون تن آرد نانوایی خریداری کرده است، در پی سفارش مقادیر بسیار بزرگ‌تر غلات خوراک دام است.
این خبرگزاری پیشتر نیز تأکید کرده بود که علیرغم تحریم‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی که به لطف درآمد نفتی نقدینگی خوبی در اختیار دارد توانسته است پرداخت‌های مربوط به واردات غلات به ایران را از مجرای کشورهای ثالث از جمله ترکیه انجام دهد.
در همین زمینه شرکت آمریکایی «کارگیل» ماه فوریه اعلام کرده بود که فروش غلات به ایران را قطع نخواهد کرد.
یک بانک سوییسی که در مالکیت شرکتی هندی قرار دارد نیز اعلام کرده است که به رغم تحریم‌ها پرداخت مبالغ خرید مواد غذایی توسط ایران را کماکان ادامه خواهد داد.
اگرچه تحریم‌های‌ غرب، که با هدف توقف برنامه هسته‌ای مناقشه‌آمیز ایران وضع شده شامل مواد غذایی نمی شود، محدودیت‌های مالی ناشی از این تحریم‌ها باعث شده است که شرکت‌های ایرانی از سیستم بانکی جهانی کنار گذاشته شوند و در نتیجه، مانع بزرگی بر سر راه خرید غلات توسط تجار ایرانی ایجاد شود.
به دلیل تحریم‌ها واردکنندگان ایرانی غلات نتوانسته‌اند مانند گذشته مقدار سفارش معمول غلات را خریداری و وارد کشور کنند و دامداران ایرانی هم اکنون با مشکل کمبود غلات خوراکی برای دام‌های خود مواجه هستند.
با این‌حال اگرچه رژیم ایران بر موضع سرسختانه خود در مقابل تحریم‌های غرب پافشاری می‌کند، تحلیلگران بر این باورند که امکان دارد دولت تهران با هدف جلوگیری از تشدید نارضایتی‌ها، برای پیش گیری از افزایش قیمت مواد خوراکی وارد عمل شود.

واردکنندگان بخش خصوصی تحت فشار
چندین فروشنده غلات در گفت و گو با رویترز تماس واردکنندگان ایرانی برای خرید غلات را مورد تأیید قرار داده‌اند، اما درعین حال خاطر نشان کرده‌اند که به دلیل نگرانی بابت نحوه پرداخت مبلغ معامله از عقد قرار داد با طرف‌های ایرانی خودداری کرده‌اند.
یک صادرکننده غلات اروپایی می‌گوید: «من چند مشتری ایرانی دارم که در حال حاضر به دنبال خرید ۲۵۰ هزار تن گندم، ذرت و جو خوراک دام هستند، اما من نمی‌توانم به آن‌ها جنس بفروشم چون مطمئن نیستم چطور خواهند توانست پول کالا را پرداخت کنند.»
یک تاجر دیگر نیز در همین باره توضیح می‌دهد: «به ظاهر دولت ایران توانسته مشکل گندم مورد نیاز برای تأمین نان کشور را حل کند، اما محصول ناکافی در کشور، در زمانی که چالش‌های سیاسی افزایش یافته به این معنا هست که این مشکل در قسمت غلات خوراک دام همچنان وجود دارد چون خریداران بخش خصوصی خوراک دام نیز با همان مشکلاتی مواجه هستند که کارخانه‌های تولید آرد سابق بر این با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند.»




الی ويسل: گروه‌های جنگ طلب همه دروغ می‌گفتند

در جريان جنگ بوسنی، الی ويسل برنده جايزه صلح نوبل و يکی از بازماندگان هولوکاست از کشورهای غرب خواستار مداخله آنان و پايان دادن به اين جنگ و کشتار شد.
او در سفر خود به منطقه کوشيد  با جنگ‌ سالاران ديدار کند و به تحقيق درباره وضعيت زندانيان در اردوگاه‌ها بپردازد. همزمان با بيستمين سالگرد محاصره ويرانگر ساريوو صدای آمريکا با او به گفت‌و‌گو پراخته است. وی می گويد اگر در توانايی و قدرت لازم را داشت در همان آغاز جنگ بوسنی،  «جنگ را همانجا متوقف می‌کردم. مداخله می‌کردم و بلافاصله نيروهای نظامی را گسيل می‌کردم تا جلوی کشتار را بگيرند. کشورهای اروپايی را وادار می‌کردم که با اقدام نظامی فرصتی به جنگ سالاران ندهد.»
​​
بخشی از گفته های الی ويسل مصاحبه به شرح زير است:
  قبل از هر چيز البته وضعيت قربانيان و خانواده‌های آنها مرا متاثر می‌کرد. از رفتار رهبران گروه‌های جنگ طلب خشمگين بودم. همه شان دروغ می‌گفتند. همه شان دروغ می‌گفتند. همه شان. منکر اين فاجعه انسانی بودند. منکر اين بودند که مردم بوسنی در رنج اند. انتظار داشتند من باور کنم. البته من باور نکردم. وقتی برگشتم ساکت ننشستم و شروع کردم توجه اطرافيان را به اين مساله جلب کنم.
  با نوشته‌هايم در روزنامه ها، با صحبت‌هايم در تلويزيون خواستار کمک به مردم ساريوو شدم. البته خيلی‌ها  شروع کردند به کمک کردن به من در اين راه. مهمتر از همه واشنگتن بود. با پرزيدنت کلينتون رييس جمهور آمريکا سخنرانی کرديم. من در صحبت‌های خود درباره آنچه در ساريوو ديده بودم شهادت دادم و خواستار اقدام فوری جامعه جهانی شدم...بعدها به من گفتند که اين سخنرانی تاثير زيادی در روند رويدادها داشت. ..ما گفت‌وگوهای جدی با هر دو طرف داشتيم و به خصوص با کاراجيچ. من به او گفتم که او روانشناس و شاعر است وبايد به قول و قرارهای خود متعهد باشد. با وجود تلاش‌های کشورهای آمريکا، فرانسه و بريتانيا کسی نمی‌توانست اين فاجعه را متوقف کند. خوشبختانه تلاش‌های کلينتون به نتيجه رسيد. آنها گفتند که ما هر کاری از دستمان برآيد خواهيم کرد. اين منطقه در داخل محدوده اروپايی بود و اتحاديه اروپا وظيفه داشت همه تلاش خود را برای پايان دادن به اين جنگ انجام دهد.






سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، صبح روز جمعه، ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین) برای برگزاری دور تازه مذاکرات درباره برنامه هسته ایران، وارد استانبول شد.
هیئت ایرانی به سرپرستی آقای جلیلی قرار است روز شنبه با اعضای گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کند.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مذاکرات حضور خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جلیلی درباره این دور از مذاکرات گفت: "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای ۱+۵ نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند."
آخرین باری که این گروه با ایران به پای میز مذاکره رفت، پانزده ماه پیش در استانبول بود که بدون نتیجه به پایان رسید.










وزارت خارجه ایران: سفر احمدی نژاد به ابوموسی موضوع داخلی 


به دنبال اعتراض امارات متحده عربی به سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی و پس از آن احضار سفیر خود از ایران، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی یک موضوع داخلی است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه ایران پنجشنبه، ۲۴ فروردین گفت: «موضوع بازدید محمود احمدی‌نژاد از این جزیره (ابوموسی)، موضوع داخلی است که در چارچوب سفر استانی وی انجام گرفته است.»
وی در ادامه بر اهمیت گفت‌وگوهای دو جانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهم‌های احتمالی در این زمینه تأکید کرد.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ۲۳ فروردین‌ماه، در ادامه سفر خود به استان هرمزگان وارد جزيره ابوموسی شد و در سخنانی گفت که «ملت ايران هيچ نگرانی از ناحيه تحريف اسامی چون خليج فارس ندارد چرا که نگرانی ناشی از ناتوانی و ضعف است که ملت ايران از اين نقيصه دور هستند.»
این سفر مورد انتقاد شدید امارات متحده عربی قرار گرفت و وزیر امور خارجه امارات سفر آقای احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکميت امارات بر سرزمين های خود» دانست.
در همین راستا روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین ماه امارات سفیر خود در ایران را برای «مشورت» فراخواند.
همچنین در اعتراض به سفر رییس جمهور ایران به ابوموسی، تیم ملی فوتبال امارات نیز بازی دوستانه خود با ایران را که قرار بود سه شنبه هفته آینده در فجیره امارات برگزار شود، لغو کرد.
جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.
ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.
اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.
ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.







دولت اسپانیا یک بانک اطلاعات دی‌ان‌ای راه اندازی کرده است تا هزاران کودک را که در سال‌های دیکتاتوری فرانکو از خانواده هایشان جدا شدند، به خانواده‌هایشان بازگرداند.
این کودکان در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ از مادرانشان جدا شده و سپس یا از طریق قاچاق به کشورهای دیگر فرستاده می شدند و یا به طور غیر قانونی به پرورشگاه ها سپرده می شدند.
دولت اسپانیا می گوید این بانک را برای بازگرداندن این کودکان به خانواده هایشان راه اندازی می کند.
در دهه ۱۹۳۰ کودکان زیادی که به عقیده دولت فرانکو والدین 'مناسبی' نداشتند از خانواده هایشان جدا شده و در خانواده های 'بهتر' قرار داده می شدند. ایدئولوژی، دلیلی مهم برای انتخاب کودکانی بود که باید در خانواده های 'بهتر' قرار می گرفتند.
اگر این کودکان به خانواده های ضد فرانکویی، فقیر، جوان یا زنانی که ازدواج نکرده بودند تعلق داشتند، تحت مراقبت افراد دیگر در می‌آمدند.
اکنون مشخص شده است که طبق این قانون صدها نوزاد توسط راهبه‌ها، پزشکان، پرستاران و امدادگران دزدیده و فروخته شده بودند.








پارلمان پاکستان به اتفاق آرا ضوابط تازه ای را برای روابط سیاسی با آمریکا تصویب کرده است.
تصویب چنین ضوابطی می تواند مسیر تدارکاتی ناتو به افغانستان را باز کند.
این مسیر حدود ۳۰ درصد از لوازم مورد نیاز نیروهای آمریکایی و ناتو را از طریق پاکستان به افغانستان می رساند.
اما در ماه نوامبر سال گذشته و پس از حملات هوایی آمریکا، که باعث کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در مرز افغانستان شد، دولت پاکستان این را ه را بست.
یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان به پارلمان گفت زمان برقراری روابط با جامعه بین المللی فرا رسیده است و این ارتباط باید بر اساس احترام، افتخار و بزرگی برقرار شود.







مردم در کره جنوبی در ایستگاه قطاری در سئول سرگرم تماشای گزارش پرتاب موشک
کره شمالی تایید کرده است که عملیات پرتاب موشک دوربرد آن با شکست روبرو شده است. دولت این کشور گفته بود که هدف از پرتاب این موشک قرار دادن ماهواره ای در مدار زمین برای انجام پژوهش های علمی است.
این عملیات که از سوی بسیاری از منتقدان کره شمالی یک آزمایش موشکی به منظور گسترش توانایی های نظامی محسوب می شود، در ساعات اولیه صبح روز جمعه انجام شد.
آمریکا، ژاپن و کره جنوبی که با دقت بر این عملیات نظارت داشتند می گویند که لحظاتی پس از پرتاب، موشک قطعه قطعه شد و در آب های شبه جزیره کره فرو افتاد.
دولت این کشور همچنین اعلام کرده بود که هدف از پرتاب این موشک قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین به منظور به عمل آوردن تحقیقات علمی است. اقدامی که به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیان گذار حزب کمونیست کره شمالی انجام شد.
کاخ سفید نیز در واکنش به پرتاب این موشک در اطلاعیه ای اعلام کرد علی رغم ناموفق بودن پرتاب، کره شمالی همچنان خطری برای امنیت منطقه به حساب می آید. در این اطلاعیه آمده "عمل کره شمالی تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین بین المللی، و مغایر با تعهدات پیشین این کشور است."
شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز جمعه ۱۲ آوریل جلسه ای اضطراری تشکیل دهد تا درباره نحوه برخورد با کره شمالی تصمیم گیرد.
چین، نزدیک ترین متحد کره شمالی، خواستار حفظ آرامش در شبه جزیره کره شده است.
مقام های آمریکا و کره جنوبی گفته اند تحولات در منطقه شبه جزیره کره را با دقت تحت نظر دارند.
همچنین بسیاری دیگر از رهبران جهان به این واقعه واکنش نشان داده اند.

کیم سونگ هوان، وزیر امور خارجه کره جنوبی

پرتاب موشک توسط کره شمالی کاملا مغایر قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت علیه برنامه های اتمی و موشکی این کشور است. این یک اقدام تحریک آمیز است که صلح و امنیت در شبه جزیره کره و منطقه شمال شرق آسیا را به مخاطره می اندازد.

لیو وی مین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین

ما امیدواریم که همه طرفین قادر به حفظ آرامش و خویشتن‌داری باشند و از دست زدن به اقداماتی که ممکن است به صلح و ثبات در این شبه جزیره و منطقه خدشه وارد کند، خودداری کنند.

اوسامو فوجی مورا، دبیر ارشد کابینه ژاپن

با آنکه پرتاب موشک با شکست مواجه شد، عملیات کره شمالی تهدیدی است برای امنیت و مردم ژاپن. آن هم با وجود درخواست های مکرری که از طرق دیپلماتیک برای جلوگیری از این اقدام به عمل آمد. این اقدام شدیدا تحریک آمیز است و به مثابه نقض جدی قطعنامه های شورای امنیت است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید

با در نظر گرفتن رفتارهای خصمانه کره شمالی در گذشته، این اقدام اخیر غافلگیرانه نبوده است. اما هرگونه عملیات موشکی از سوی کره شمالی برای جامعه بین المللی موجب نگرانی است. آمریکا نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی کره شمالی حساس و به امنیت متحدان خود در منطقه کاملا متعهد است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا

من عمیقا نسبت به عملیات پرتاب موشک توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره، نگرانم. پرتاب موشک دوربرد کره شمالی بخشی از آزمایش های موشکی آن کشور با هدف های نظامی است و نقض بارز قطعنامه ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. من قویا از کره شمالی می خواهم تا از هرگونه آزمایش موشکی و یا انجام اقداماتی مرتبط با فعالیت های هسته ای دست بردارد و به همکاری با جوامع بین المللی متعهد شود.

گویدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان

من اقدام کره شمالی در پرتاب موشک را محکوم می کنم. این نقض کامل تعهدات بین المللی است و به افزایش تنش ها در شبه جزیره کره دامن می زند. شورای امنیت سازمان ملل باید واکنشی قاطع به این مورد از نقض قوانین بین المللی نشان دهد.





در پی اجرای آتش بس سراسری در سوریه، در پیش نویس قطعنامه ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده است که به زودی گروهی از ناظران برای بررسی شرایط آتش بس به این کشور سفر می کنند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که دست کم ۲۰۰ ناظر به سوریه خواهند رفت که نخستین گروه آنها متشکل از ۲۰ تا ۳۰ ناظر در اوایل هفته آینده اعزام خواهند شد.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکرات خود در روز جمعه، ۱۳ آوریل ادامه خواهند داد و انتظار می رود که این قطعنامه که پیش نویس آن توسط آمریکا تهیه شده است را تصویب کنند.
تقریبا تمام اعضای شورای امنیت از جمله چین و روسیه - که قطعنامه قبلی را وتو کرده بودند - از طرح اعزام ناطران به سوریه حمایت کرده اند.
قرار است این ناظران بر پایداری آتش بس و عقب نشینی ارتش سوریه در مناطق مسکونی -مطابق طرح صلح- نظارت کنند.
دولت سوریه با ورود این ناظران به کشور موافقت کرده است.
آقای بان گفته است که اکنون جهان به موقعیت سوریه "بدبینانه" نگاه می کند، زیرا دولت بشار اسد به وعده ای که داده بود وفادار نماند.
پیشتر، اعضای شورای امنیت در دیدار با کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در جریان سفرهای اخیر او به کشورهای مختلف، از جمله ایران قرار گرفتند.

کو.فی عنان گفته است که دولت سوریه هنوز به تمامی تعهدات خود عمل نکرده است
آقای عنان گفت دولت سوریه هنوز به تمامی تعهدات خود عمل نکرده است.
روز پنجشنبه، ۱۲ آوریل، در اجرای طرح صلح آقای عنان، از ساعت ۶ بامداد آتشباری واحدهای ارتش سوریه به سوی مناطق مسکونی شهرهای این کشور متوقف شد و مخالفان مسلح حکومت این کشور نیز دست از تیراندازی به سوی نیروهای دولتی برداشتند.
در نخستین روز آتش بس خشونت عمده ای در نگرفت. اما مخالفان دولت می گویند از زمان برقراری آتش بس دست کم ۲۰ نفر کشته شده اند.
براساس طرح پیشنهادی آقای عنان، لازم است پس از برقراری آتش بس، واحدهای ارتش همراه با جنگ افزارهای سنگین و تک تیراندازان از مناطق مسکونی خارج شوند تا معترضان بتوانند به برگزاری به تظاهرات و ابراز مسالمت آمیز اعتراضات علیه حکومت بپردازند.
مخالفان دولت برای برگزاری تظاهرات گسترده در سراسر سوریه در روز جمعه فراخوان داده اند.
بر اساس تخمین سازمان ملل از زمان اعتراضات ضد حکومتی در سوریه که از سال گذشته آغاز شده است، حدود ۹۰۰۰ کشته شده اند. اما دولت سوریه در ماه فوریه تعداد کشته شدگان را سه هزار و ۸۳۸ نفر - دو هزار و ۴۹۳ نفر غیر نظامی و هزار و ۳۴۵ نفر نیروی امنیتی - اعلام کرد..





درگيریها بر سر چاپ کارتونهای حضرت محمد توسط يک روزنامه دانمارکی
چهار مرد که قصد داشتند به دفتر یک روزنامه دانمارکی حمله کنند، در دانمارک در محاکمه بسر می برند.
این روزنامه در سال ۲۰۰۵ (حدود ۶ سال پیش) ۱۲ کارتون از حضرت محمد به چاپ رساند که مورد خشم اسلامگرایان در سرتاسر دنیا قرار گرفت.
گفته می شود این متهمان که مقیم سوئد هستند، قصد داشتند به روزنامه یولاندز پستن دانمارک به طور مسلحانه حمله کنند.
آنها به عملیات تروریستی متهم شده اند.
مونیر عوض، عمر عبدالله ابو العظم و مونیر بن محمد داری، سه متهم، در ماه دسامبر سال گذشته در آپارتمانی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک دستگیر شدند.
صبحی بن محمد ظالوتی، متهم چهارم، یک روز بعد از بازگشتش به سوئد دستگیر شد.
مقام های اطلاعاتی دانمارک و سوئد می گویند چند ماه است که به دنبال این چهار مرد هستند.
پلیس معتقد است که آنها قصد داشتند حمله ای مانند حمله بمبئی انجام دهند.
چاپ کارتون ها مسلمانان زیادی را در دنیا عصبانی کرد. در پی انتشار این کارتون ها، پرچم دانمارک سوزانده شد و چندین سفارتخانه مورد حمله قرار گرفت.
روزنامه یولاندز پستن از چاپ کارتون ها عذرخواهی کرد، اما این عذرخواهی از خشم اسلامگرایان نکاست.
چندی پیش هم یکی از این اسلامگرایان با تبر به خانه یکی از کارتونیست ها حمله کرد.




اريک هولدر دادستان کل کشور
اريک هولدر، دادستان کل آمريکامی گويد پرداخت اين غرامتها به جدال ديرينه بين دولت آمريکا و سرخپوستان پايان خواهد داد
مقامهای آمریکایی قبول کرده اند که بیش از یک میلیارد دلار به ۴۱ قبیله سرخ پوستان بپردازند و یک رشته شکایات قانونی دیرینه را حل و فصل کنند.
این جدالها بر سر سوء مدیریت دولت آمریکا از چند منبع طبیعی و زمين متعلق به سرخپوستان آغاز شد و حدود ۲۲ ماه پیش مذاکرات برای تصفیه حساب انجام گرفت.
این شکایات به صد سال قبل بر می گردد، یعنی زمانی که زمینهای سرخپوستان به شرکتهای سفید پوستان داده شده بود.
وزارت کشور آمریکا ۲۲.۶ میلیون هکتار زمین سرخپوستان را مدیریت می کند و بیش از صد هزار قرار داد اجاره برای مزرعه داری، ساخت خانه و استخراج نفت بر این زمینها وضع کرده است.
شکایت کنندگان معتقدند که دولت آمریکا غرامت استفاده از این زمینها را نپرداخته است.
اریک هولدر، دادستان کل می گوید:"این تصفیه حسابها منصفانه ، شکایات تاریخی بر سر حسابداری و مدیریت سرمایه این قبایل که سالها باعث اختلاف بین این قبایل و دولت آمریکا بوده است را حل می کند."
در بیانیه ای دولت آمریکا موافقت بر سر پرداخت یک میلیارد دلار را "مرحله ای مهم برای بهبود بخشیدن به روابط دولت آمریکا و سرخپوستان" توصیف می کند.

"جدال طولانی"

این تصفیه حساب همچنین از شکایات قانونی آینده خواهد کاست.
جدال بر سر زمین های سرخپوستان به سال ۱۸۸۷ بر می گردد. درآن سال دولت آمریکا قانونی وضع کرد که به هر خانواده در ازای اجاره زمین آنها، مبلغی تعلق گیرد.
اما صدها هزار سرخپوست آمریکایی هیچگاه پولی دریافت نکردند.
در سال ۲۰۰۹، دولت آمریکا موافقت کرد تا سه میلیارد و چهارصد میلیون دلار به سرخپوستان بپردازد.



گروهی از نظامیان گینه بیسائو در این کشور به کودتا دست زده و نخست‌وزیر را دستگیر کردند. رسانه‌ها از محاصره کاخ نخست‌‌‌وزیری و خیابان‌های اطراف خبر می‌دهند. دست‌کم یک نفر کشته شده است.
در جریان کودتای گروهی از نظامیان در گینه‌بیسائو در شامگاه پنج‌شنبه (۱۲ آوریل/ ۲۴ فروردین) ساختمان رادیو تلویزیون محاصره شد. کودتاگران در مراکز استراتژیک بیسائو، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند.
رسانه‌ها اعلام کرد‌ه‌اند که کارلوس گومس جونیور، نخست‌وزیر گینه بیسائو در منزل خود توسط کودتاچیان دستگیر شده است. وی در دور نخست ‌انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ماه گذشته برگزار شد پیشتاز بود و از چهره‌های محبوب این انتخابات محسوب می‌شود.
قرار بود که دور نهایی انتخابات ۲۹ آوریل برگزار شود.
برخی از دیگر سیاست‌مداران کشور نیز همراه با نخست‌وزیر دستگیر شدند.
رسانه‌ها از وقوع درگیری‌های سنگین در بیسائو بین وفاداران به دولت موقت و کودتاگران در پنج‌شنبه‌‌شب خبر داده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند که صدای گلوله‌باران در شهر طنین انداز بود و مردم از بیم جان خود در خانه‌ها پناه گرفته بودند.
از زمان استقلال گینه بیسائو از پرتغال در سال ۱۹۷۴ این کشور همواره شاهد شورش ‌و کودتا بوده است. از آن زمان تا کنون هیچ رئيس جمهوری در این کشور نتوانست دوره ۵ ساله ریاست جمهوری خود را به پایان برساند.




علی‌رغم هشدارهای جامعه جهانی، کره‌شمالی موشک دوربردی را که وعده داده بود به فضا پرتاب کرد. این موشک کمتر از ۱ دقیقه بعد از پرتاب به دریا سقوط کرد.این خبر از سوی مقامات کره‌شمالی نیز تایید شده است.
کره‌شمالی، موشک دوربردی را که وعده داده بود، به فضا پرتاب کرد. مقامات وزارت دفاع کره‌جنوبی با تایید این خبر اعلام کردند که پیونگ‌یانگ، در ساعت ۷:۳۹ دقیقه به وقت محلی موشک دوربرد را علی‌رغم هشدارهای جدی جامعه‌ی جهانی به فضا پرتاب کرد.
کیم مین سوک، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی، در کنفرانس خبری که از تلویزیون سئول به شکل مستقیم پخش شد این خبر را اعلام کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از مقامات رسمی این کشور تایید کرد که آزمایش پرتاب موشک ناموفق بوده و کارشناسان این کشور در حال بررسی دلایل این ناکامی هستند.

آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برنامه موشکی کره‌شمالی را تهدیدی برای صلح منطقه و جهان می‌دانند. آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برنامه موشکی کره‌شمالی را تهدیدی برای صلح منطقه و جهان می‌دانند.
دولت کره‌شمالی پیش از این اعلام کرده بود که این موشک را در فاصله زمانی بین روزهای ۱۲ تا ۱۸ ماه آوریل، به فضا پرتاب خواهد کرد. پیونگ یانگ گفته بود این موشک را به مناسبت صدمین سال تولد کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره‌شمالی به هوا پرتاب خواهد کرد.
دولت ژاپن نیز با تایید خبر اعلام کرده است که موشک به فضا پرتاب شده و وزارت دفاع ژاپن نیز پرتاب این موشک را بررسی و تایید می‌کند.
یک مقام مسئول سازمان ملل متحد نیز در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده که سازمان ملل نیز خبر پرتاب این موشک به فضا را تایید می‌کند.
وزیر دفاع ژاپن با تایید خبر به رویترز گفته است:«تایید می‌کنیم که موشک جنجالی از سوی پیونگ‌پانگ پرتاب شد.»
سقوط پس از کمتر یک دقیقه

گزارش‌های اولیه از پرتاب موشک کره‌شمالی که واکنش‌های خشمگین جامعه جهانی را به دنبال داشت، حاکی از آن است که این آزمایش، ناموفق بوده است.
شبکه‌ی خبری "سی ان ان" در گزارش اولیه به نقل از مقامات پنتاگون در آمریکا اعلام کرده که این موشک بالستیکی، کمتر از یک دقیقه بعد از پرتاب به فضا در دریای زرد سقوط کرده است.
وزیر دفاع ژاپن نیز تایید کرده است که موشک بعد از کمتر از یک دقیقه به دریا سقوط کرده است. ناکایی تاناکا گفت:«جسمی در فضا مشاهده شد که بررسی‌ ما مشخص می‌کند موشک دوربرد کره‌شمالی است و این موشک کمتر از یک دقیقه در فضا بود و بعد به دریا سقوط کرد.
کره‌شمالی برای پرتاب این موشک، پایگاه تازه‌ای را در نزدیکی مرز این کشور با چین احداث کرد. اگر این آزمایش کره‌شمالی موفق می‌بود، کره‌شمالی می‌توانست توانایی خود در فن‌آوری پرتاب موشک‌های دوربرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که برخلاف دو موشک قبلی که کره‌شمالی به فضا پرتاب کرد این موشک تازه می‌تواند برمبنای سوخت اورانیوم کار کند. اگر این فرضیه صحت داشته باشد، موشک با سوخت اورانیوم نشانه‌ی پیشرفت برنامه‌ی پنهانی اتمی دولت کره‌شمالی است.
ژاپن و کره‌جنوبی هشدار داده بودند که اگر این موشک داخل خاک آن‌ها شود، در واکنش به این اقدام ستیزه‌جویانه کره‌شمالی، به خاک این کشور موشک پرتاب خواهند کرد.
ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا، ژاپن، کره‌جنوبی و شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش از این هشدار داده بودند که پرتاب این موشک از سوی کره‌شمالی، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه‌ی اتمی و آزمایش‌های موشک‌های دوربرد کره‌شمالی است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز هشدار داده بود که آزمایش این موشک، اقدامی علیه "امنیت منطقه و جهان" است و کره‌شمالی در صورت پرتاب این موشک، با واکنش جدی آمریکا مواجه خواهد شد.



باراک اوباما و نیکلا سارکوزی اعلام کردند اگر نشست گروه ۱+۵ با ایران در استانبول نتیجه‌بخش نباشد، اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌یابد. کلینتون نیز تاکید کرد که زمان برای حل بحران اتمی از طریق مذاکره نامحدود نیست.
مذاکرات گروه موسوم به ۱+۵ با مقامات ایران بر سر برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی در شرایطی در روز شنبه، ۱۴ آوریل شروع می‌شود، که قدرت‌های جهان هشدار داده‌اند که این از آخرین فرصت‌ها برای حل این بحران از راه‌های دیپلماتیک است.
نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، بعد از ویدیو کنفرانس با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ایران به شکلی جدی و مثبت در مذاکرات حاضر شده و همه‌ی فعالیت‌های حساس اتمی خود را متوقف کند.»
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای که از سوی دفتر سارکوزی انتشار یافته، آمده است:«رهبران فرانسه و آمریکا بر ادامه‌ی اعمال تحریم‌ها علیه شریان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تا زمانی که ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبندی نشان ندهد و به‌ويژه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را جدی نگیرد، تاکید کردند.»


در بیانیه‌ی دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین آمده است که باراک اوباما و نیکلا سارکوزی بر لزوم تحریم‌ها بیشتر در شرایطی که مذاکرات ۵+۱ با ایران در استانبول نیز نتیجه‌ای نداشته باشد، تاکید کرده‌اند.
پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (بریتانیا، فرانسه، آمریکا، چین، روسیه) به همراه آلمان خواهان آن هستند که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. جمهوری اسلامی ایران در آخرین دور مذاکرات که به شکست انجامید، از قبول توقف غنی‌سازی اورانیوم سرباز زد.
آمریکا به دنبال نشانه‌های شفاف از همکاری ایران است

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در اظهارات خود در روز پنج‌شنبه، ۱۲ آوریل اظهار کرده که آمریکا نشانه‌هایی دریافت کرده که حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ایده‌ها و پیشنهادهای تازه‌ای در مذاکرات حاضر خواهد شد.
وزیر امور خارجه‌ی آمریکا تاکید کرده است که این کشور خواهان آن است که مقامات جمهوری اسلامی "تعهد کتبی و شفاف" دهند که خیال ساخت سلاح اتمی ندارند.
هیلاری کلینتون با تاکید بر آن‌که آن‌ها متوجه هستند که جمهوری اسلامی نیز از آن‌ها برای چنین تعهداتی، انتظارات و خواسته‌هایی دارد، گفت:« ما تضمین می‌دهیم که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را با دقت بررسی کرده و در حد مقدور عملی کنیم.»
بااین‌حال کلینتون بار دیگر تاکید کرده که مقامات جمهوری اسلامی ایران باید بدانند پنجره‌ی مذاکره و دیپلماسی برای همیشه باز نیست.
این مقام مسئول ایالات متحده‌ی آمریکا گفت:« فکر می‌کنم برای همه و به ویژه کشورهای عضو ۱+۵ روشن است که ما خواهان مذاکره هستیم، با این‌حال جهان برای مدت نامحدودی نمی‌تواند به ایران فرصت دهد تا اقدامات روشن و ملموسی برای رفع نگرانی‌های جهان از برنامه‌ی اتمی خود انجام دهد.»
هیلاری کلینتون با ابراز این‌که آن‌ها از همین شنبه در نشست استانبول به دنبال حل بحران از طریق دیپلماسی و مذاکره‌ی سازنده و مثبت هستند، تاکید کرد:«مذاکرات را از طریق شفاف و روشن پیش می‌بریم تا بدانیم آیا امکان بالقوه‌ی ملموسی برای حل این بحران از طریق دیپلماسی باقی است یا خیر.»
پیش از این سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده‌ی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که ایران این‌بار با پیشنهادهایی تازه در نشست استانبول حاضر خواهد شد. جلیلی توضیح نداد که جزئیات این پیشنهادات از چه قرار است.
قدرت‌های غربی تحریم‌های شدید و همه‌جانبه‌ای را علیه صنعت نفت و بانک‌های جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده و به اقتصاد ایران آسیب جدی وارد کرده‌اند.
پیش از این کشورهای گروه ۱+۵ به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده بودند که اورانیوم۲۰ درصدی در کشور دیگری برای ایران غنی‌سازی شود. ایران این پیشنهاد کشورهای غربی را رد کرده بود. برای تولید انرژی اتمی، اورانیومی که تنها تا حدود ۵ درصد غنی سازی شده کافی‌ست. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای تامین سوخت رآکتور تهران به منظور تحقیقات درمانی نیاز دارد.






امیدواری های تازه برای پیشرفت مذاکرات ایران و گروه 5+1 دراستانبول

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیهسرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد که بر خی امیدها وجود دارد که دور جدید مذاکرات کشورهای گروه 5+1 با ایران در استانبول در باره پرونده هسته ای این کشور به نتایج مثبتی برسد. در آستانه برگزاری اين مذاکرات سعيد جليلی از ابتکارات جديد ايران در مذاکرات استانبول خبر داد، اما وی در باره محتوای این ابتکارات سخنی نگفت.

وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به خبر آژانس خبری انترفکس مبنی بر آنکه هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با ابتکارات و پیشنهاد های جدیدی در مذاکرات استانبول شرکت می کنند، اعلام داشت که رویکرد خوبی است. وی در این باره گفت که کشورهای دیگر عضو گروه 5+1 از جمله روسیه و آمریکا نیز پیشنهادهایی در جهت رسیدن به یک توافق دو جانبه بین گروه 5+1 و ایران دارند. وی تصریح کرد که پیشنهاد های آمریکا در باره مراحل و شرایط متقابلی است که باید ازسوی طرفین برای نیل به یک توافق پایدار در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی رعایت گردد.
سرگئی لاورف گفت در صورتیکه ایران در این مذاکرات یک گام به جلو بگذارد، کشورهای گروه 5+1 نیز متقابلاً و برای رفع نگرانی ایران یک گام به جلو خواهند گذاشت.
دور تازه مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ قرار است فردا، شنبه 14 آوریل، مطابق با ۲۶ فروردين ماه پس از حدود بیش از يک سال توقف در استانبول آغاز شود. یاد آور می شویم که آخرین مذاکرات کشورهای گروه 5+1 با جمهوری اسلامی در ماه ژانویه سال 2011 در استانبول با شکست روبرو شد.
رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش می دهند که سعيد جليلی به همراه هیاتی برای شرکت در مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۱+۵ امروزعازم استانبول می شود.
در آستانه برگزاری اين مذاکرات سعيد جليلی از ابتکارات جديد ايران در مذاکرات استانبول خبر داد، اما وی در باره محتوای این ابتکارات سخنی نگفت.
مذاکرات روز شنبه در استانبول ميان ايران و کشورهای گروه ۵+۱ چهارمين دور از اين مذاکرات است که دراستانبول بر گزار میگردد.



سقوط موشک کره شمالی دقایقی پس از پرتاب


نوشتۀ شاهرخ بهزادی
موشک دوربرد کره شمالی که این روزها جنجال سیاسی و رسانه ای گسترده ای را در سطح جهان به وجود آورده بود، دقایقی پس از پرتاب در دریا سقوط کرد. آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که نیروی دریایی کره جنوبی در تدارک جستجو و جمع آوری قطعات این موشک ماهواره بر کره شمالی در دریا می باشد.

در نخستین ساعات بامداد امروز به وقت محلی و علیرغم تمامی انتقاد های جهانی کره شمالی اقدام به پرتاب یک موشک دوربرد ماهواره بر نمود. این موشک که به زعم رهبران کره شمالی از افتخارات تکنولوژی این کشور محسوب میگردید، دقایقی پس از پرتاب در فضا منفجر گردیده و در اقیانوس سقوط کرد.
پرتاب موشک "یونها 3" که ماهواره کوانگ میونگ سونگ - 3 را حمل می کرد، در صدمین سالگرد بزرگداشت "کیم ایل سونگ" بنیانگذار این کشور و از شهر "چولسان" واقع در استان شمالی "پیونگان" صورت گرفت.
به گفته خبر گزاری ها و به نقل از وزارت دفاع کره جنوبی ، موشک کره شمالی توانسته فقط تا ارتفاع 151 کیلومتری از سطح زمین بالا رود، اما به ناگهان منفجر و به 20 تکه تقسیم شده که اجزای آن در فاصله 100 تا 150 کیلومتری سواحل شبه جزیره کره سقوط کرده است.
کره شمالی هنوز هیچ واکنش رسمی به این خبرها نشان نداده است. این در حالی است که بر اساس برخی از حبر گزاری ها، دانشمندان، کارشناسان و مهندسان کره شمالی در حال بررسی علل ناکام ماندن پرتاب موشک ماهواره بر خود هستند.
کره‌شمالی، پیش تر در برابر انتقاد‌ها به پرتاب این موشک، اعلام کرده بود که این موشک برای قرار دادن یک ماهواره هواشناسی در مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد نظامی نخواهد داشت.
آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که نیروی دریایی کره جنوبی در تدارک جستجو و جمع آوری قطعات این موشک ماهواره بر کره شمالی در دریا می باشد.




غلامعلی حداد عادل٬ رئیس کمیسون فرهنگی مجلس:

همسرم می‌گوید قیمت‌ها افزایش یافته است


غلامعلی حداد عادل٬ رئیس کمیسون فرهنگی مجلس گفته که همسرش درباره افزایش قیمت‌ها با وی صحبت کرده است و مقام‌های مسئول باید درباره افزایش هر روزه قیمت‌ کالا و خدمات در ایران توضیح دهند.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو» آقای حداد عادل این خواسته را شامگاه پنجشنبه (۲۴ فروردین) در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» مطرح کرده است.
وی گفته که سه‌شنبه هفته جاری از طریق همسرش در جریان افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و نمی‌داند رمز و راز افزایش قیمت‌ها چیست.
حداد عادل در این برنامه تلویزیونی گفته است: «خرید عمده را خودم انجام نمی‌دهم. همسرم که دیروز برخی لوازم و مایحتاج را خریده بود از افزایش قیمت‌ها برای من حکایت کرد.»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرده که مردم از نمایندگان مجلس درباره گرانی‌ها سئوال می‌کنند و مسئولان دولتی نیز باید به نمایندگان در این خصوص توضیح ارائه دهند.
قیمت‌ کالا و خدمات در ایران چند ماه پس از اجرای نخستین فاز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که با اعتراض مراجع تقلید٬ کارشناسان و مردم مواجه شده است.
مراجع تقلید در هفته‌ جاری بار دیگر از موج فزاینده گرانی انتقاد کرده و از مقام‌های دولتی خواسته‌اند به «داد» مردم برسند.
دولت احمدی‌نژاد نیز در مقابل اعلام کرده که قصد دارد مرحله دوم این طرح را به اجرا بگذارد٬ اما مجلس با اجرای آن به شدت مخالفت کرده است.






کامران دانشجو٬ وزیر علوم:

علوم انسانی غربی پایه‌های اعتقادی را سست می‌کند


کامران دانشجو٬ وزیر علوم معتقد است: «علوم انسانی غربی ابتدا پایه‌های اعتقادی را سست می‌کند و سپس اخلاق را از بین می‌برد و بعد از این مرحله، ناهنجاری را جایگزین هنجار‌ها می‌کند.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا٬ آقای دانشجو روز پنجشنبه (۲۴ فروردین) در گفتگو با این خبرگزاری افزوده است: «تحول در علوم انسانی وظیفه و تکلیف ماست.»
وی از شورای تحول در علوم انسانی خواسته به کار خود سرعت بخشد٬ به طوری که «اگر می‌توان پنج درصد علوم انسانی را تغییر اسلامی داد باید هرچه زود‌تر این کار صورت پذیرد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرده است: «زمانی که می‌خواهیم سرویس‌های دختران و پسران را برای راحت‌تر بودن آنها از هم جدا کنیم صدای عده‌ای بلند می‌شود.»
دولت احمدی‌نژاد طی شش سال گذشته بارها تلاش کرده طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران را به اجرا بگذارد که در پی افزایش اعتراض‌ها نتوانسته این طرح را به طور کامل اجرا کند.
مقام‌های وزارت علوم از سال ۱۳۸۸ به درخواست علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی طرح تغییر در محتوای کتاب‌های درسی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را آغاز کرده‌اند.
در سال ۱۳۸۸ آقای خامنه‌ای از محتوای دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و خواستار بازنگری در محتوای این دروس شد.
وی به همراه دیگر روحانیون معتقد است دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها برگرفته از آموز‌ش‌های غرب است و این دروس باید بر مبنای آموزه‌های اسلامی تهیه شود.





 جـــرس: 
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله آمریکا به ایران و دخالت دیگر کشورها در این زمینه گفت: "ما احتمال وقوع جنگ در منطقه خاور میانه و خلیج فارس را بسیار ضعیف می دانیم، چون وقتی کشوری توان دفاع از خود را نداشته باشد، طرف مقابل را تحریک به حمله می کند و در شرایط فعلی ما در اوج آمادگی دفاعی هستیم "
به گزارش ایسنا، رامین مهمان پرست طی سخنانی در جریان سفر به صربستان، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه آلفا بلگراد با بیان این‌که تصاویری که از رویدادهای جاری جهان به فکار عمومی القا می شود، متفاوت از واقعیت است، اظهار کرد: وظیفه داریم واقعیت‌ها را مطرح و ابهامات را برطرف کنیم.
وی با ادعای این‌که معتقدیم مردم حق دارند واقعیت‌ها را بدانند، افزود:افکار عمومی می‌توانند دولتمردان را به سوی سیاست‌های درست برانند و در این راستا دانشگاه‌ها برای تبییین مواضع و موضوعات برای افکار عمومی نقش ویژه ای دارند.
مهمانپرست از اینکه "دشمنان در مسیر رسیدن به اهداف خود واژه سازی می کنند" خبر داد و گفت: آنها حقوق بشر را مطرح کرده و ما را متهم به نقض حقوق بشر می کننند.از طرف دیگر غربی‌ها می گویند خواهان دموکراسی هستند و ملاک ارزیابی برای دموکراسی را انتخابات قرار می دهند، اما علی رغم این‌که تا کنون در ایران ٣۴ انتخابات سراسری داشته‌ایم، می گویند دموکراسی در ایران حاکم نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار کرد :مدعیان، دنیایی درست کرده اند و واژه های زیبایی را مطرح می کنند، اما خودشان خلاف آن عمل می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که ایران جزء اولین کشور هایی بود که ان. پی. تی را امضاء کرد و به توضیح اهداف ان. پی. تی پرداخت، افزود:تمام گزارشات آژانس می گوید انحرافی از اهداف صلح آمیز در فعالیت‌ها‌ی هسته‌ای ایران صورت نگرفته است، اما می گویند فعالیت هایتان را متوقف کنید، چون ممکن است در آینده تخلف شود و انحراف پیدا کنید که این ادعا غیر منطقی است چون آنها نمی خواهند یک کشور مستقل پیشرفت کند و می ترسند دیگر کشور ها از ایران الگو بگیرند.
مهمان پرست در جواب سوالی پیرامون رابطه ایران و صربستان و مواضع جمهوری اسلامی در مورد کوزوو، گفت: رابطه ایران و صربستان بسیار خوب و در بالاترین سطح سیاسی جریان دارد و ظرفیت‌های خوب موجود در دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد و در رابطه با کوزوو گفت و گو بهترین راه حل است و قوانین و مقرارات بین المللی وضعیت را به سمت درست آن سوق می‌دهد.
وی در ادامه گفت: دنیای غرب مملو از تضاد و تناقض است ،چون وقتی فردی که برنده جایزه نوبل است، نظرش را می‌گوید که اسراییل تهدید است و نه ایران، به او هجمه می آورند و آیا این معنای آزادی بیان در غرب است.
وی در جواب سوالی درباره احتمال حمله آمریکا به ایران و دخالت دیگر کشور ها، افزود:ما احتمال وقوع جنگ در منطقه خاور میانه و خلیج فارس را بسیار ضعیف می دانیم ، چون وقتی کشوری توان دفاع از خود را نداشته باشد، طرف مقابل را تحریک به حمله می کند و در شرایط فعلی ما در اوج آمادگی دفاعی هستیم .
مهمان پرست در رابطه با همکاری ایران و ترکیه در موضوع سوریه نیز گفت: قطعا جمهوری اسلامی و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند و روابط ایران و ترکیه راهبردی و متکی بر مشترکات زیادی است، البته در برخی موارد مثل سوریه اختلاف نظر داریم و باید تبادل نظرها ادامه داشته باشد. پس باید بهترین راه حل با کمترین خسارت و بیشترین سود آوری برای مردم سوریه انتخاب شود.
 






دفتر تحکیم وحدت: سخنان وزیر علوم افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان است
جـــرس:
 در پی هشدار وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد مبنی بر لزوم "استخدام اساتید متخصص و متعهد در دانشگاه ها" و "ممنوعیت ورود به دانشگاه برای كسانی كه در اعتراضات سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبری در نمازجمعه همان سال همچنان به فتنه گری ادامه دادند"، دفتر تحکیم وحدت با صدور اطلاعیه ای به این سخنان اعتراض کرد.
به گزارش دانشجونیوز، دفتر تحکیم وحدت ضمن محکوم کردن اظهارات کامران دانشجواعلام کرده که این سخنان افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان است و از عموم دانشجویان و استادان آگاه خواسته تا ریشه و تفکر حامی این سخنان را دریافته و آن را رسوا نمایند.
کامران دانشجو در سخنانی گفته بود "كسانی كه در فتنه سال ٨٨ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبری در نمازجمعه همان سال همچنان به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند."
دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اعتراف حاکمیت مبنی بر موانع آشکار و پنهان بر سر راه تحصیل، در بخش دیگری از اطلاعیه خود آورده است: "آنجا که جمهوری اسلامی در برابر خواسته ی به حق مردم و دانشجویان، به ضرب گلوله، بازداشت های گسترده، شکنجه و احکام ظالمانه، ساختن انواع دروغ ها و سناریوهای بی مقدار روی می آورد، گستاخانه ادعا می کند که در اوج قله های پیشرفت و رشد علمی قرار دارد؛ اما چنین سخنانی به زیبایی نیات علم گریزی و جمود فکری سردمداران را به تصویر می کشد."

متن کامل اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:
پس از سالها انکار از سوی مسئولین جمهوری اسلامی در خصوص عدم وجود دانشجوی ستاره دار و نبود هیچ مانعی بر سر راه دانشجویان و استادان برای ورود به دانشگاه ها، بالاخره پرده کنار رفت و دروغین بودن ادعاهای حاکمیت جمهوری اسلامی آشکار شد.
وزیر علوم دولت غیر قانونی دهم، کامران دانشجو، که مجری انتخابات مساله دار ریاست جمهوری دهم است، در اظهار نظری مبنی بر جلوگیری از ورود کسانی که در حوادث سال ٨٨ فعال بوده اند به دانشگاه ها، صادقانه بر وجود موانع آشکار و پنهان بر سر راه تحصیل و علم اندوزی در ایران از سوی حاکمیت اعتراف نموده است. این اظهار نظر پوچ بودن ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد جایگاه و اهمیت علم و دانش در ایران را آشکارا فریاد می زند.
افشای نقض آشکار حقوق بشر به خصوص علیه دانشجویان و استادانی که حاضر به پذیرش قیومیت جماعتی خردستیز نبوده و نیستند، از جنبه های دیگر این سخنان است. حاکمیتی که زندان هایش پر از دانشجویانی است که جرمشان مطالبه ی حق مردم و خویشتن است کجا و ادعای علم دوستی کجا؟ دانشجویانی چون بهاره هدایت، مجید توکلی، ضیاء نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، علی اکبر محمد زاده، مهدی خدایی، حسین رونقی ملکی، شاهین زینعلی، آرش صادقی، امید کوکبی، شبنم مددزاده، عاطفه نبوی و بسیاری دیگر از علم جویان که اکنون بهار جوانی را در زندان های حاکمیت علم ستیز جمهوری اسلامی به سر می برند.
آنجا که جمهوری اسلامی در برابر خواسته ی به حق مردم و دانشجویان، به ضرب گلوله، بازداشت های گسترده، شکنجه و احکام ظالمانه، ساختن انواع دروغ ها و سناریوهای بی مقدار روی می آورد، گستاخانه ادعا می کند که در اوج قله های پیشرفت و رشد علمی قرار دارد؛ اما چنین سخنانی به زیبایی نیات علم گریزی و جمود فکری سردمداران را به تصویر می کشد.
سخنان وزیر علوم دولت غیرقانونی دهم، در ادامه ی همان تفکری است که خود را مالک ایران و ایرانی می داند و به خود اجازه می دهد که برای دانشگاه، نهادی که چون استخوان در گلو و خار در چشم مستبدین و کوته فکران بوده و خواهد بود، این چنین تصمیم بگیرد و تلاش کند تا از ورود جوانان آگاه، چه در لباس استاد و چه در کسوت دانشجو به دانشگاه ها جلوگیری کند. به راستی، آیا در چنین فضایی است که حاکمیت جمهوری اسلامی خود را الگوی مردمان جهان می پندارد، ادعای مدیریت جهان می کند و نظام خود را مقدس می پندارد؟!
دفتر تحکیم وحدت، به عنوان نهادی که دفاع از حقوق دانشجویان و حریم دانشگاه را وظیفه خود می داند، این سخنان را محکوم می کند و از عموم دانشجویان و استادان آگاه می خواهد تا ریشه و تفکر حامی این سخنان را دریافته و آن را رسوا نمایند.
روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت
فروردین ٩١
گفتنی است، در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز وزیر علوم، روز گذشته نیز، نورالله حیدری دستنایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای جلوگیری از اینکه دایره محدودیت فرا‌تر از این نرود و به نوعی انگی بر فردی که سابقه محکومیتی ندارد زده نشود وزیر علوم باید در این زمینه توضیحات کاملتری را ارائه دهد.
به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد "کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند نباید سوء پیشینه و پرونده‌های متعددی داشته باشند، اما نباید در اجرای چنین امری اعمال سلیقه صورت گیرد که در این صورت کمیسیون آموزش و تحقیقات وارد عمل می‌شود و این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد."




رئیس کمیته روابط خارجی مجلس: مذاکرات استانبول در شرایط سخت و سنگین شکل خواهد گرفت
جـــرس: در آستانه مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در استانبول، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "این مذاکرات در شرایط سخت و سنگین شکل خواهد گرفت"، گفت: "غربی ها به دنبال گرفته بهانه از ایران و تهیه قطعنامه تحریم نفتی هستند و قصدشان رسیدن به نتیجه نیست."
همزمان باراک اوباما و نیکلا سارکوزی، روسای جمهور آمریکا و فرانسه گفتند ایران باید گفتگوهای جدید را جدی بگیرد.
به گزارش مهر، حشمت الله فلاحت پیشه درباره ارزیابی اش نسبت به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در رابطه مسئله هسته ای ایران اظهار داشت: معتقدم مذاکرات در شرایط سختی شکل می گیرد چون طیف تندرواین گروه بدنبال گرفتن بهانه از جمهوری اسلامی هستند که قطعنامه تحریم نفتی را شکل دهند.

وی گفت: بنابراین غربی ها بیشتر از آنکه بدنبال نتیجه باشند بدنبال سخت تر کردن اوضاع هستند. زیرا جمهوری اسلامی برنامه ای هسته ای اش در حال اجرا است و از آن عدول نمی کند.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس تصریح کرد: باید در این دوره از مذاکرات به گونه ای عمل کنیم که بهانه به دست گروه ۱+۵ داده نشود به این معنی که می توانیم روش سه سال پیش را که بر آن توافق شد که در وین مقر ژنو بود پیش بگیریم. متاسفانه در آنجا شاهد بودیم که گروه ۱+۵ برنامه را اجرا نکرد ولی این امکان فراهم می شود که ایران در راستای رفع ابهاماتی که مطرح می کنند از این شرایط استفاده کند و وارد مذاکرات سیاسی همه جانبه شود و در زمینه های مختلف غیرهسته ای هم ورود کند. به عنوان مثال اوضاع خاورمیانه به هم ریخته است و خلاء عدم حضور ایران وجود دارد.
فلاحت پیشه گفت: بنابراین آنچه پیش بینی می شود این است که مذاکرات سخت و سنگینی پیش رو داریم اما باید به سمتی پیش برویم که بهانه به دست غربی ها ندهیم.

برخی بدنبال عقیم کردن مذاکرات استانبول هستند
همزمان، یکی از فعالان جریان اصولگرا و کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه همیشه مذاکرات هسته‌ای ایران با فریبکاری های طرف مقابل بی نتیجه می ماند گفت: برخی کشورهای منطقه می خواهند مذاکرات عقیم بماند لذا تیم مذاکره ایران باید با تدبیر حداکثر نتیجه را از این مذاکره بگیرد.
به گزارش مهر، الهام امین زاده با اشاره به مذاکرات روز شنبه گفت: با توجه به مذاکرات قبلی ایران با گروه ۱+۵ و بی نتیجه بودن آن مذاکرات ایران باید با پیش شرطها و محورهای مشخصی به میدان مذاکره برود.
وی برگرداندن پرونده هسته ای ایران را در شورای امنیت به حالت عادی را از جمله پیش شرطهای ایران دانست و گفت: بدلیل اینکه ایران همکاری های گسترده ای با آژانس داشته است لذا پرونده هسته ایران باید در شورای امنیت به حالت عادی برگردد و تحریم های اعمال شده بر علیه آن لغو شود.
قرار است دور تازه مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، در روز ۲۶ فروردين ماه در استانبول برگزار‌ شود.
کشورهای گروه ۱+۵ در تلاشند تا از طريق گفت و گو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند. آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ بدون دستيابی به نتيجه ای در ژانويه سال ۲۰۱۱ در استانبول انجام شد.

مواضع آمریکا و فرانسه
همزمان گزارش ها حاکیست، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه، روز پنجشنبه در تماسی ویدئویی، از ایران خواستند دور جدید گفتگوها را که قرار است شنبه آینده در استانبول برگزار شود، جدی بگیرد.
به گزارش بی بی سی، باراک اوباما و نیکلا سارکوزی همچنین درخواست کردند ایران فعالیت های "حساس" هسته ای را متوقف کند.
در بیانیه ای که دفتر سارکوزی از این دیدار منتشر کرده آمده: "هر دو رییس جمهوری بر این موضوع تاکید کردند تا زمانی که ایران به تعهدات بین المللی خود، مخصوصا آنچه مربوط به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص فعالیت های نظامی هسته ای اش است جامعه عمل نپوشد، این کشورها فشار بیشتری از طریق تحریم ها ایجاد خواهند کرد."
از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه، با اشاره به دیدار آینده ایران با کشورهای پنج به علاوه یک گفت ایران باید نشان دهد که گزینه های جدیدی با خود به میز مذاکره می آورد.
او در ادامه گفت: "ایرانی ها برای اعلام صلح آمیز بودن برنامه هسته ای شان به فتوای رهبر خود علیه تولید سلاح های هسته ای اشاره می کنند. ما می خواهیم این موضوع را در عمل، در دست کشیدن آنها از فعالیت های نظامی هسته ای شان ببینیم."
علی‌اکبر صالحی ، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش درباره برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر اينکه ۱+۵ در مذاکرات آتی با ايران شروطی را مطرح خواهد کرد، گفت: "موارد مطرح شده تنها موضوعات رسانه‌ای است و ما نمی‌توانيم مبنای قضاوت خودمان را مسائل منعکس شده در رسانه‌ها قرار دهيم."
نشست استانبول در شرایطی برگزار خواهد شد که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و و سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرده که "این بار با پیشنهادهای تازه‌ای راهی استانبول می‌شویم."








جـــرس:
  همزمان با تایید صلاحیت نامزد سلفی های مصر و نمایندگان اخوان المسلمین برای انتخابات ریاست جمهوری توسط دادگاه آن کشور، و درحالیکه گزارش رسیده بود «عمر سلیمان»، «احمد شفیق» و «عمرو موسی» از وزرا و معاونان حسنی مبارک(رئیس جمهور پیشین) نامزد ریاست جمهوری شده اند، پارلمان مصر قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، عناصر دولت مبارک نمی‏توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری ابنا ،پارلمان مصر (مجلس الشعب المصری) قانون موسوم به "العزل السیاسی" را تصویب کرد که به موجب آن «عمر سلیمان»، «أحمد شفیق» و «عمرو موسی» از انتخابات آینده ریاست جمهوری حذف می‏شوند.
به موجب این قانون ـ که به عنوان اصلاحیه قانون انتخابات تصویب شد ـ کاندیداتوری معاونان مبارک در انتخابات ریاست جمهوری برای همیشه ممنوع است. همچنین اعضای کابینه و چهره ه‏ای ارشد رژیم مبارک به مدت ده سال از حقوق سیاسی محروم می‏ شوند ؛ لذا نمی‏ توانند در این انتخابات شرکت کنند.
این اصلاحیه در حالی به تصویب رسید که قرار بود روز جمعه تجمع میلیونی در اعتراض به کاندیداتوری عوامل حکومت مبارک، در میدان التحریر قاهره برگزار شود.
روز گذشته دادگاهی در مصر حکم داد که صلاحیت حازم صلاح ابواسماعیل، نامزد سلفی‌های مصر برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، مورد تایید است.
قرار است لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که صلاحیت آن‌ها به تایید "کمیسیون عالی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر" رسیده است، روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۲ اعلام شود.
 در آخرین روز ثبت‌نام برای نامزدی ریاست‌جمهوری مصر، اخوان المسلمین جز خیرات الشاطر، محمد مرسی، رئیس «حزب آزادی و عدالت» را به عنوان کاندیدای دوم خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد.
این حزب شاخه‌ی حزبی اخوان المسلمین است که در اولین انتخابات پارلمانی مصر پس از سقوط حسنی مبارک اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار دارد.






جـــرس: در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱، وزیر خارجه پیشین آلمان در مقاله‌ای که در روزنامه «زود دویچه تسایتونگ»، نوشته به بررسی حساسیت ویژه دور جدید مذاکرات اتمی میان ایران و غرب پرداخته است.
به گزارش بازتاب، به عقیده یوشکا فیشر، وزیر خارجه سابق آلمان، "تنها کائنات ممکن است بدانند که این بار ‌آیا طرفین مذاکره‌کننده به راه‌حلی خواهند رسید یا نه. اما یک چیز روشن است، این‌که اوضاع هرگز به این اندازه خطیر نبوده است."
در این یادداشت آمده است: پس از آخرین دیدار نخست وزیر اسرائیل از واشنگتن و نخست وزیر ترکیه از ایران، به نظر می‌رسد ابرها از آسمان مناقشه اتمی کنار می‌روند.
به نظر یوشکا فیشر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مقابل اسرائیل فرصتی به دست آورده تا خط قرمزها را روشن کند.

نکته‌ای امیدوارکننده
یوشکا فیشر می‌نویسد، آمریکا و اتحادیه اروپا نگران از خطرات یک جنگ در منطقه به انواع و اقسام تحریم‌های "هوشمندانه" علیه ایران دست زدند که بویژه متوجه صادرات نفت ایران و معاملات پولی ایران شده است. تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی می‌گوید، به نظر می‌رسد ‌آمریکا به دلیل خطیر بودن شرایط از راه‌های مختلف برای ارتباط با رهبران ایران تلاش کرده است.
اشاره وزیر خارجه سابق آلمان به پیام باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به ایران است، که اوباما در این پیام به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که آمریکا از برنامه اتمی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی پشتیبانی خواهد کرد.
 از نظر یوشکا فیشر، تنها نکته‌ی امیدوارکننده این است که هردو طرف نسبت به این شرایط آگاهند و این ممکن است زمینه‌ساز مذاکراتی جدی و تلاشی برای رسیدن به یک راه حل واقعی باشد.
گفتنی است، سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی و دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه (۱۱ آوریل، ۲۳ فروردین) اعلام کرد که هیئت تحت سرپرستی وی این‌بار با پیشنهادهای تازه‌ای روانه استانبول می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که برخورد پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان نیز با این پیشنهادها سازنده باشد.
هم چنین ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای از نمایندگان شش کشور حاضر در نشست آتی خواستند که به‌جای "تقابل" با جمهوری اسلامی راه "تعامل" را پیش بگیرند تا زمینه‌های موفقیت این مذاکرات فراهم شود.

فیشر در مقاله‌ی خود تأکید دارد که موضوع‌های مختلف را نباید بار این مذاکرات کرد، زیرا در این مذاکرات نمی‌توان راه‌حلی برای آنها یافت.

بحران سوریه، آینده‌ی ایران و وضعیت حاکم بر خلیج فارس و در منطقه، همه‌ی این‌ها موضوع‌هایی است که از نظر یوشکا فیشر باید در سطوح دیگر و در چارچوب یک محور زمانی دیگر مورد بررسی قرار گیرند؛ و آن زمانی است که خطر جنگ تعدیل و یا رفع شده باشد.

آخرین فرصت برای یافتن راه‌حل، یا آغاز یک تراژدی
یوشکا فیشر در مقاله خود تاکید می‌کند که اگر به‌رغم همه این‌ها بازهم مذاکرات شکست بخورد، آنگاه بعید است بتوان مانع از تصادف مهیب دو قطار سریع‌السیر با یکدیگر شد و باید منتظر آغاز یک تراژدی بود.
از نظر وی، توسل به جنگ نه تنها از این جنبه که ضداخلاقی و ضدانسانی است، بلکه به این دلیل که یک راه‌حل واقعی هم نیست، به‌عنوان آخرین گزینه تلقی می‌شود. این را بوش، رامسفلد و چنی در جنگ عراق ثابت کردند.
وزیر خارجه پیشین آلمان نتیجه می‌گیرد که گاه توسل به اقدام نظامی اجتناب‌ناپذیر است، ولی هیچ‌گاه آلترناتیوی برای حل دیپلماتیک یک معضل بغرنج نیست. و امروز این امر در مورد "گره‌‌ی ایرانی" صدق می‌کند.
لازم به ذکر است، مذاکرات اتمی میان ایران و اعضای گروه ۵+۱ قرار است از روز شنبه (۱۴ آوریل/ ۲۶ فروردین) در استانبول پس از یک سال وقفه دوباره از سر گرفته شود.






این روزها نیز می گذرد و ظلم پایدار نخواهد بود
جـــرس: عضو شورای مرکزی و رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی که این روزها در سن ۷۴ سالگی در سلول های زندان اوین تحت بازجویی و نظارت وزارت اطلاعات قرار دارد، بنا به اظهارات خانواده اش، "به طور مکرر از سوی مامورین امنیتی مورد فحاشی و توهین قرار گرفته است."  
مهندس محمد توسلی از آبان ماه سال پیش تا کنون در بازداشت است و در حالی در بند ۲۰۹ به سر می برد که دچار مشکلات جسمانی شدیدی به لحاظ سن بالای خود می باشد.
 به گزارش کلمه، طی این مدت، چشم محمد توسلی آب مروارید آورده، شنوایی او ضعیف شده، درد شدید استخوان و مفاصل دارد، دچار ناراحتی­ گوارشی و بسیار ضعیف شده است. در فضایی که هوا و نور مناسب نیست و امکان حداقل تغذیه سالم متناسب با سن ایشان وجود ندارد، افت شرایط جسمی انتظار می­رود و آنچه باعث نگرانی است، طولانی شدن زمان بازداشت در این شرایط نامناسب است.
 بر اساس این گزارش، همسر محمد توسلی همچنان نگران از وضعیت و سلامت جسمانی همسرش است و دلگیر و از ستمی است که بر خانواده ها و یاران فداکار انقلاب روا داشته می شود .
 گفتنی است، مهندس توسلی اولین شهردار تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷، مسئول تبلیغات ستادهای راهپیمایی و ستاد استقبال از رهبر فقید جمهوری اسلامی، دوست صمیمی و همراه شهید رجایی و از نزدیکان مهندس بازرگان و عزت الله سحابی…بوده، که بیش از ۵ ماه است در سلول های بند امنیتی ۲۰۹ در بازداشت غیر قانونی به سر می برد.
 فرزندان و داماد وی نیز، از بازداشت شدگان و محکومین خیزش های آزادیخواهانه و حق طلبانه بعد از انتخابات سال ۸۸ هستند.
  متن کامل گفتگوی همسر محمد توسلی در مورد شرایط فعلی به شرح زیر است:
با توجه به بازداشت مهندس توسلی در آبان ماه سال۹۰ که پس از انتشار نامه ای خطاب به سیدمحمد خاتمی صورت گرفت، در خصوص نحوه ی بازداشت ایشان بفرمایید.
ماموران امنیتی صبح پنجشنبه ۱۲ آبان ماه سال ۹۰، تحت پوشش ماموران اداره پست، زنگ منزل را زده و پس از گشودن در توسط خانواده با شتاب وارد منزل شده و اعلام داشتند که از ماموران دادستانی می باشند. مهندس توسلی ابتدا از ایشان خواستند که حکم خود را نشان بدهند که ایشان نیز برگه­ایی را تنها به ایشان نشان دادند. سپس اعضای خانواده را در یکجا تحت نظر قرار داده و مشغول بازرسی منزل شدند. ابتدا اتاق کار مهندس را بازرسی کردند و کامپیوتر شخصی و دوربین عکاسی خانواده و سپس تعداد زیادی از اوراق و مدارک مهندس از جمله کارتهای بانکی ایشان را توقیف نمودند. یکی از این ماموران از موقعیت سوء استفاده کرده و اتاق دخترم (لیلا) را بازرسی نمود و حتی وسایل شخصی ایشان را جستجو کرد که با اعتراض خانواده مبنی بر اینکه چرا اینها یک مامور زن همراه ندارند روبرو گردید. من نمی­دانم برخی از این افراد چه برداشت و تفسیری از دین دارند! این کار با کدام اصول اخلاقی و اسلامی منطبق است!
 بازرسی منزل از ساعت حدود ۸٫۳۰ شروع و تا ساعت حدود ۱۲٫۳۰ ادامه یافت و در انتها همراه با بازداشت مهندس توسلی بود. متاسفانه بعداً اطلاع یافتیم برخی از سایت ها در ساعت ۹٫۳۰ و ۱۰٫۴۲، زمانی که در منزل مشغول جستجو بودند، خبر بازداشت مهندس را با عناوینی جعلی و ساختگی و مغایر با قانون، منتشر ساختند که به اطلاع دادستان تهران و دیگر مسئولین ذیربط رساندیم.
براساس اخبار منتشر شده آقای توسلی از بدو بازداشت تا کنون در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می شوند، آیا ایشان همچنان تحت بازجویی هستند؟
با کمال تاسف باید بگویم بله، ایشان از بدو دستگیری در بند ۲۰۹ نگهداری می شوند (بیش از ۵ماه)، یکبار هم از شدت فشارهای وارده از ناحیه بازجو، از هوش رفته و به بهداری منتقل شده­ اند. تمامی افرادی که با مهندس توسلی آشنا باشند، ایشان را به عنوان فردی متوکل، مومن و متین می شناسند. سابقه و منش و رفتار ایشان بر کسی پوشیده نیست. آنطور که مهندس اعلام داشته، جلسات بازجویی که اظهارات ایشان در برگه بازجویی اخذ شده تنها یک یا دو جلسه بوده و باقی جلسات بازجویی نبوده و گویا یک یا دو نفر از تیم بازجویی تنها جلساتی را جهت فحاشی و توهین نسبت به ایشان ترتیب داده­ اند که در یکی از این جلسات، ایشان از شدت ناراحتی بی هوش می­ شود. بنابر اعلام مهندس، ایشان جهت مصاحبه تلویزیونی و استعفا از نهضت آزادی تحت فشار هستند. اما همگان که مهندس را می­ شناسند، می دانند که ایشان با نیت امر به معروف و نهی از منکر از سال ۱۳۴۰ وارد نهضت شدند و کارنامه ایشان برای همه مبارزین انقلاب، روشن و شفاف است و این گروه و طیف خاص، به بیراهه می­ روند.
جریانی از بعد از انتخابات ۸۸، مهندس توسلی را مورد هدف قرار داده و عملکرد این گروه خاص، به صورتی است که گویی کینه و خصومت شخصی با ایشان دارند. ابتدا خود مهندس توسلی پس از انتخابات به مدت یک ماه و نیم از محل کار خود بازداشت می­ شود و سپس دختران و بعد داماد ایشان (مهندس طاهری قزوینی) را بازداشت نموده و حکم های سنگین به آنها داده می­ شود. دختر کوچکترم (لیلا) به دو سال حبس محکوم و با فاصله کوتاهی از دادگاه بدوی و تجدیدنظر و در آستانه ازدواج به اوین احظار شده و سپس مهندس طاهری قزوینی (داماد خانواده) جهت گذراندن حکم ۳ ساله به بند عمومی انتقال داده می­ شود که ایشان در حال گذراندن حکم خود است و فرزندانش در غیبت پدر تنها پناه­شان مهندس توسلی بود که ایشان نیز هم اکنون به صورت غیرقانونی در بازداشت به سر می ­برند. اینها از هر ابزاری جهت اعمال فشار بر مهندس تا کنون دریغ نکرده­­ اند.
و پاسخ مامورین امنیتی و یا مسئولین قضایی در مورد نگهداری آقای توسلی در بند ۲۰۹ به شما چه بوده؟
دستور بلامانع بودن آزادی ایشان، بطور مکتوب حدود بهمن ماه ابلاغ شده است. قرار وثیقه نیز صادر شده، تودیع وثیقه نیز صورت گرفته و می­باید قبل از عید آزاد می­شدند. اما این گروه خاص، تا کنون مانع آزادی ایشان شدند و ایشان را در بازداشت غیر قانونی نگه داشته­اند تا ببینند آیا می­توانند به خواسته­ های خود برسند و قله های ترقی خودشان را طی کنند یا خیر! اما تاکید می­ کنم، به بیراهه می روند. یکی از مامورین شهیر این گروه، صراحتاً اعلام داشت که سرنوشت مهندس توسلی همانند مهندس طاهری خواهد بود، پرونده ای تشکیل خواهد داد و حکمی نیز برای مهندس خواهد گرفت و بدون فاصله زمانی ایشان را برای گذراندن حکم در اوین نگه خواهد داشت!
اینها هیچکدام قانونی نیست. فردی را بازداشت نموده­ اند و سپس دستور آزادی ابلاغ شده ­است. وقتی با آزادی ایشان مخالفت می­ شود، به ذهن بنده اینطور متبادر می­ شود که گویا مامورین امنیتی، قوه قضائیه را قبول ندارند و اصالت و صلاحیت دستورات مقام قضایی را نمی­پذیرند.
در این مدت شاهد نامه نگاری­ های شما با مراجع قضایی بوده ایم، آیا تا کنون پاسخی را دریافت کرده­ اید؟
شما تنها بخشی از مکاتبات را دیده­ اید. تعدادی از مکاتبات پیشتر به مراجع ذیربط و مسئولین ارائه گردیده است که تا کنون پاسخی دریافت نکرده­ ایم. اما همچنان امیدواریم که مسئولین قضایی با عمل به وظایف شرعی، انسانی و قانونی خود به وسط این معرکه بیایند و به این بی­ قانونی خاتمه دهند. آیا کار این انقلاب به اینجا رسیده است که امثال مهندس توسلی را با ۷۴ سال سن ۶ ماه در بند امنیتی نگه دارند تا از او اعتراف اجباری بگیرند و یا هر چیز دیگری! کاری به اختلاف نظرهای فی­ ما­بین گروه­ ها و سیاستمداران ندارم. امثال توسلی برای به ثمر رسیدن این انقلاب از جوانی زحمات بسیار کشیده، مبارزه کرده اند و شکنجه شده اند و سال ها زندانی …
روزی خواهد آمد و ماهیت این افراد نوظهور مشخص خواهد شد.
چرا در تمامی نامه ­های شما آنچه که بیشتر از همه به چشم می­ خورد نگرانی شما از وضعیت جسمانی ایشان است؟
اصلاً در شرایط خوبی نیستند. چشم او آب مروارید آورده، شنوایی او ضعیف شده، درد شدید استخوان و مفاصل دارد، دچار ناراحتی­ گوارشی و بسیار ضعیف و نحیف شده است. در چنین فضایی که هوا و نور مناسب نیست و امکان حداقل تغذیه سالم متناسب با سن ایشان وجود ندارد، افت شرایط جسمی انتظار می­رود و آنچه باعث نگرانی است، طولانی شدن زمان بازداشت در این شرایط نامناسب است. این شرایط برای فردی ۷۴ ساله، معنا و مفهومی خاص دارد! این گروه و افراد خاص که خود را دارای اختیارات نانوشته می­پندارند و البته نوع عملکرد ایشان نیز موید این است که می­خواهند مهندس توسلی را ضعیف نمایند و برای این هدف نیز از هر وسیله­ای استفاده خواهند کرد. ابتدا از بازداشت اعضای خانواده و حکم و زندان استفاده کرده­اند سپس خودش و جسم و روحش را در اختیار گرفته­اند. اگر خودتان مرور کنید به هدف این گروه و افراد خاص پی­خواهید برد. مهندس توسلی را صرفاً به خاطر امضای یک نامه بازداشت کرده! آیا در یک کشور اسلامی که خود را پیرو سیره نبوی و حضرت علی و دارای فضای تساهل و تسامح و دارای ظرفیت بالا می­داند، یک فرد ۷۴ ساله را به خاطر امضای یک نامه، ۶ ماه در حبس و شرایط خاص نگه می دارند! به نظر می­رسد امضای نامه بهانه­ای برای اجرای یک پروژه بوده است.
آیا تا کنون برای بهبود وضعیت جسمانی و حفظ سلامتی ایشان اقدامی شده است؟
تا کنون اقدام موثری نکرده ­اند. این گروه و افراد خاص، برای تحت فشار قرار دادن مهندس، حتی قلم و کاغذ به او نمی ­دهند، چه برسد به مداوا و … . تاآنجاکه وقتی ایشان بی­هوش شده و به بهداری منتقل گردیده­ اند، تنها خواست آنان زنده ماندن مهندس توسلی بوده است. مدتی را هم در زمستان، ایشان را در سلولی انفرادی با شیشه­ای شکسته نگه داشته ­اند که ایشان به شدت سرما خورد­ند.
شما در نامه­ های­تان به مسئولین اشاره به حکمی داشته­ اید که ده سال پیش صادر شده، در این مورد توضیح می دهید؟
زمانی که شعبه ۶ دادسرای امنیتی اوین برای ایشان وثیقه صادر کرد، قاعدتاً می ­باید آزاد می­ شدند، اما این گروه بدنبال بهانه می­ گشتند که بر خلاف نظر مقام قضایی، مهندس را برای رسیدن به هدفشان در اختیار داشته باشند. از این رو حکم ۸ سال حبس صادره در سال ۸۰ را بهانه کردند. در پیگیری خانواده، اعلام کردند که می خواهند حکم سال ۸۰ را اجرا کنند. حکمی که در آن زمان برای ۴۰ – ۴۴ نفر صادر شده و در زمان خود کلی صدا بپا کرد. آیا بر فرض وجود چنین قصدی، اجرای حکم در سن ۷۴ سالگی و پس از سپری شدن ۱۰ سال، اخلاقی، شرعی و قانونی است؟ آقای دادخواه که در آن پرونده وکیل مهندس بودند، اعلام داشته ­اند که در جلسه­ ای با حضور برخی قضات و دادیاران دادگاه انقلاب، نظر بر شمول مرور زمان ۱۰ سال بر این حکم بوده. از این نیز بگذریم، اگر قصد اجرای حکم سال ۸۰ را در سن ۷۴ سالکی مهندس دارند، چرا مهندس را تحویل بند عمومی و سازمان زندانها نمی دهند؟ این عملکرد بر خلاف گفته­ های این افراد است و به­ نظر می­رسد این گروه به دنبال اهداف خاص خود هستند.
آقای توسلی پس از ۴ماه بازداشت برای اولین بار در شب عروسی دخترشان به مرخصی کوتاه مدت آمدند. روحیه شان را در این مرخصی کوتاه مدت چطور دیدید؟
روحیه ایشان خوب بود ، متوکل و آرام. بسیاری از میهمانان هر دو خانواده، از آمدن ایشان مشعوف شده بودند و آمدن و بازگشت ایشان، مورد تحسین و تشویق میهمانان قرار گرفت. اما گویا بعضی افراد، دلشان نمی خواهد آرامش به خانواده ­ها بازگردد.
 از شرایط اصلاً راضی نبودند، بخصوص فشارهایی که به ایشان برخی از اعضای گروه امنیتی آورده ­اند. از اینکه با مدیری از تبار انقلاب ۵۷، اینگونه برخورد شده، بسیار دلگیر بودند.
جمع کثیری از زندانیان سیاسی عید امسال هم مانند دو سال گذشته محروم از مرخصی بودند، برایمان از حال و هوای عیدی بگویید که ایشان را در جمع خود نداشتید.
به هر حال ایشان به عنوان بزرگ خانواده، همه به ایشان علاقه ­مند هستند. از طرفی ایشان فرای یک پدر برای فرزندانش، معلم اخلاق، ایمان و ادب است. جایشان بسیار خالی است. ایشان نقش پدر را برای فرزندان مهندس طاهری داشتند و غیبت ایشان، حال و هوای نوروز را از بنده گرفت، اما این روزها نیز می گذرد و ظلم پایدار نخواهد بود.
“یدا… فوق ایدیهم”.
شما تا کنون چندین نامه به مسئولین قضایی نوشته اید وگلایه ها و اعتراضات خود را بیان کرده اید، حال اگر در یک جمله بخواهید با آنان سخن بگویید و نکته ای را یادآوری کنید سخن شما با آنان چیست؟
در سربرگ های قوه قضائیه چنین آمده است: “اعدلوا هو اقرب للتقوی”. جمله ما به مقامات همین است. چرا از اجرای عدالت فرار می­ کنند. فعل این آیه امری است و عدالت بطور امری آمده است. فی الواقع عدالت در مقابل ظلم است. آیا کارگزاران نظام، نگران انباشت این ظلم ها و عواقب آن نیستند؟
 ” الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم”. مسئولین نگذارند برخی نوظهوران در انقلاب، کشور و نظام را مایملک شخصی خود بدانند و هرگونه که می خواهند و دلشان تمایل دارد رفتار نمایند. برخی از این افراد نمی­دانند با اعمالشان چگونه تیشه به ریشه انقلاب می زنند.
فکر میکنید علت این عدم پاسخگویی­ ها به نامه های ارسالی شما از سوی مراجع قضایی چیست؟
دلایل متعدد است. بخشی به مسلوب الاختیار بودن برخی از مسئولین ذیربط در این گونه پرونده­ ها باز می­ گردد. به عنوان نمونه، تاکنون دستگاه امنیتی، حتی حاضر به بازگرداندن وسایل خصوصی خانواده هم نشده و دوربین عکاسی خانواده که حاوی تصاویر خصوصی است را با وجود پیگیری های مهندس و خانواده، تا کنون پس نداده­ اند. از طرفی به نوعی نا هماهنگی در اتخاذ تصمیمات مسئولین ذیربط وجود دارد.
درمورد آخرین وضعیت آقای توسلی بفرمایید.
وضعیت کماکان مانند سابق است. اما امیدواریم مسئولین و اندک دلسوزان انقلاب، در جهت تغییر وضعیت مهندس گام بردارند.
و سخن آخر؟
امیدواریم که مسئولین بر اساس عدالت، اخلاق و انصاف عمل نمایند. زمینه آزادی تمامی زندانیان بیگناه سیاسی را فراهم نموده و فارغ از اختلاف دیدگاه های سیاسی، در جهت بهبود شرایط و حفظ امنیت کشور گام­ های موثری در راستای آشتی ملی بردارند.­





جـــرس: همزمان با تحریم های سازمان ملل، اروپا و آمریکاعلیه جمهوری اسلامی، چینی ها نیز خرید نفت ایران را کاهش دادند.
به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، یک مقام بلندپایه شرکت پتروشیمی شانگهای سینوپک چین اعلام کرد، به دلیل ایجاد مناقشه بر سر شرایط قرارداد سالانه شرکت مادر خود، واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ایران را در سال جاری متوقف می کند.
چین، دومین مصرف کننده نفت در جهان است که از ایران نفت خام وارد می کند و ایران بعد از عربستان سعودی و آنگولا سومین تامین کننده نفت چین است. چین در حال حاضر به تنهایی بیست درصد از نقت حام ایران را خریداری می کند و این تصمیم سینوپک در میزان صادرات نفت ایران به چین تاثیر بسیاری خواهد داشت.
در این حال، رئیس امور مالی این شرکت به خبرنگاران گفت : سال گذشته سینوپک شانگهای حدود ۲۲ هزار بشکه در روز نفت ایران را دریافت می کرد که معادل ده درصد از توانش بود.
رانگ گوانگ داوو، رئیس سینوپک شانگهای گفت: در اصل طرح ما استفاده از همان مقدار نفت خام ایران در سال جاری مانند سال گذشته است. ما واردات نفت خام را از طریق شرکت های دیگر مانند گروه سینوپک انجام می دهیم، اما دیگر محصولات نفت خام را به صورت تک محصوله تحویل نمی گیریم. چرا که گروه سینوپگ برای تصفیه نفت خام ایران با توجه به حسیاسیت های سیاسی و تحریم های کنونی با دشواری رو به روست.
به همین دلیل واردات نفت خام از ایران ۲۱,۵ درصد در دو ماه اول سال یعنی ۳۹۵۰۰۰ بشکه کاهش یافته است.
وی افزود: نفت خام ایران بخش محدودی از نقت مورد نیاز ماست و ما به دنبال جایگزین هستیم و این جایگزین را به راحتی پیدا می کنیم.
یونیپک چین به عنوان بازوی مهم و بالادستی سینوپک، نسبت به واردات در مدت مشابه سال گذشته اقدام به کاهشی کرده که به نطر می رسد در نهایت واردات از ایران را تا پایان سال چهارده درصد کاهش خواهد داد.
چنانچه به دلیل اختلافات موجود، در همین سه ماه یونیپک میزان واردات نفت خام را تا نصف تنزل داده است.
واردات نفت این شرکت از ایران به دلیل موضوعات بیمه باربری و بانک ها که ناشی از تحریم است، با مشکلات بسیاری مواجه شده است.
در ادامه توقف صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف، و در آستانه تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، منابع خبری گزارش داده بودند که از روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه نیز، فروش نفت به پالایشگاه‌های آلمانی متوقف شده است.
پیش از این فروش نفت به کشورهای انگلستان، فرانسه، یونان و اسپانیا نیز متوقف شده و آفریقای جنوبی، کره جنوبی، مالزی و ژاپن نیز، در صدد همگامی با تحریم های بین المللی و کاهش و توقف خرید نفت از ایران بوده اند.




جـــرس: در حالیکه طیف های مختلف جریان اصولگرا از ریاست علی لاریجانی یا غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم خبر می دهند، ارگان رسمی دولت از احتمال مطرح شدن گزینه سومی خبر داده است که ممکن است "گوی رقابت را از روسای قبلی مجلس برباید."
روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته با تعدادی از منتخبان مجلس نهم دیدار و گفت‌وگو كرده است. قبل از این هم منتخبان مجلس نهم به مناطق عملیاتی جنوب سفری داشتند كه در آن سفر غلامعلی حدادعادل نیز حاضر بوده و در جمع نمایندگان سخنرانی داشت.
روزنامه دولت اضافه کرد: گمانه‌زنی‌ درخصوص ریاست مجلس آینده چندی است در محافل رسانه‌ای مطرح می‌باشد. در این بین رقابت بین علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل بیش از سایرین مورد توجه است؛ هر چند برخی دیگر از سیاسیون نیز امكان مطرح شدن گزینه سومی را پیش‌بینی كرده‌اند كه گوی رقابت را از روسای قبلی مجلس خواهد ربود.



مشکلات فنی و اختلال در به‌روز‌رسانی کلمه

در پاسخ به تماس ها و پیگیری ها، روابط عمومی کلمه به اطلاع مخاطبان گرامی می رساند که وب سایت کلمه در چند روز اخیر با مشکلات فنی در سرور مواجه بوده که کار به روز رسانی منظم و مستمر را با اختلال مواجه کرده است. به همین علت، امکان دریافت و انتشار نظرات مخاطبان نیز وجود نداشته که با تلاش تیم فنی کلمه، مشکل به وجود آمده به سرعت برطرف خواهد شد. امید است که قدردان صبر و پیگیری خوانندگان و علاقه مندان باشیم.





سخنانی برخاسته از تفکری که خود را مالک ایران می داند

واکنش مجلس و دانشجویان به سخنان وزیر علوم

در واکنش به سخنان اخیر وزیر علوم مبنی بر جلوگیری از ورود «فعالان فتنه» به دانشگاه ها، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین دفتر تحکیم وحدت اقدام به موضع گیری کرده اند.
به گزارش کلمه، دستنایی، عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد اظهارات اخیر وزیر علوم مبنی بر ممنوعیت تحصیلی کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبر در نماز جمعه همچنان به فتنه‌گری ادامه دادند، گفت: برای جلوگیری از اینکه دایره محدودیت فرا‌تر از این نرود و به نوعی انگی بر فردی که سابقه محکومیتی ندارد زده نشود وزیر علوم باید در این زمینه توضیحات کاملتری را ارائه دهد.
این نماینده مجلس به ایلنا می گوید «کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند نباید سوء پیشینه و پرونده‌های متعددی داشته باشند»، اما در عین حال هشدار می دهد که نباید در اجرای چنین امری اعمال سلیقه صورت گیرد که در این صورت «کمیسیون آموزش و تحقیقات وارد عمل می‌شود و این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد».
از طرف دیگر دفتر تحکیم وحدت نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به این سخنان انتقاد کرده و آن را نقض آشکار حقوق دانشجویان عنوان کرده است. در بیانیه این تشکل دانشجویی آمده است: « سخنان وزیر علوم دولت غیرقانونی دهم، در ادامه ی همان تفکری است که خود را مالک ایران و ایرانی می داند و به خود اجازه می دهد که برای دانشگاه، نهادی که چون استخوان در گلو و خار در چشم مستبدین و کوته فکران بوده و خواهد بود، این چنین تصمیم بگیرد و تلاش کند تا از ورود جوانان آگاه، چه در لباس استاد و چه در کسوت دانشجو به دانشگاه ها جلوگیری کند. به راستی، آیا در چنین فضایی است که حاکمیت جمهوری اسلامی خود را الگوی مردمان جهان می پندارد، ادعای مدیریت جهان می کند و نظام خود را مقدس می پندارد؟!»
این تشکل با اعتراض صریح نسبت به سیاستهای حذف گرایانه و برخوردهای سرکوبگرایانه وزارت علوم در سال های اخیر با دانشجویان و اساتید منتقد، به نام بردن از دانشجویانی می پردازد که به زعم خود آنان را علم جویانی می داند که اکنون بهار جوانی را در زندان های حاکمیت علم ستیز جمهوری اسلامی به سر می برند، همچون بهاره هدایت، مجید توکلی، ضیاء نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو، کوهیار گودرزی، علی ملیحی، علی اکبر محمد زاده، مهدی خدایی، حسین رونقی ملکی، شاهین زینعلی، آرش صادقی، امید کوکبی، شبنم مددزاده، عاطفه نبوی.
یادآور می شود، کامران دانشجو، در سخنانی که اخیرا در مراسم افتتاحیه پارک علم و فناوری در قم بیان شد، ادعا کرد کسانی که در فتنه سال ۸۸ پس از سخنان رهبری از فعالان بودند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند. وی در این سخنرانی نسبت به آنچه که به زعم وی برخورد با « اساتید بسیجی» در دانشگاه ها نیز خوانده شده اعتراض کرده و خواستار توقف آن شد.
گفتنی است دفتر تحکیم وحدت و سایر تشکل های دانشجویی این روزها بدترین دوران خود را سپری می کنند و در حالی که هر روز خبر از توقیف و پلمپ دفتر و یا بازداشت یکی از اعضای تشکل های منتقد در اکثر دانشگاه های کشور به گوش می رسد، این نهادها تنها می توانند به انتشار بیانیه های انتقادی آن هم به صورت بسیار محدود اقدام کنند.
این روزها وزارت علوم دولت احمدی نژاد با مدیریت رییس ستاد انتخابات سال ریاست جمهوری ۸۸، در کنار پروژه حذف فیزیکی منتقدین در دانشگاه ها، همچنین اجرای طرحی را که «اسلامی کردن دانشگاه ها» می نامد در دست دارد که طی آن تاکنون اقدام تغییرات اساسی در سرفصل دروس، حذف واحدها، جابجای رشته های تحصیلی و حتی تفکیک جنسیتی می پردازد؛ پروژه ای انتقادات گسترده ای را در پی داشته و تنها خود دولت و همراهانش بوده اند که با تهیه تقدیرنامه ها و برگزاری برنامه هایی از خود در اجرای آن تقدیر کرده اند.




بودجه سال ۹۱؛ دلار ۱۳۰۰ تومانی و معافیت مالیاتی حقوق پایین‌تر از ۵۵۰ هزار تومان

عضو کمیسیون تلفیق با اعلام پیشنهاد دلار ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ تومان در بودجه ۹۱، گفت: نمایندگان با تصویب کاهش رشد درآمد مالیات حقوق، سقف معافیت مالیاتی حقوق را تا ۶۶میلیون ریال در سال و ۵۵۰ هزار تومان در ماه افزایش دادند.
موسی‌الرضا ثروتی در مورد آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: سقف مالیات حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد. قبلا مجموع درآمد سالانه تا ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معاف بود، امسال این رقم به ۶ میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین دولت پیشنهاد رشد ۵۲ درصدی مالیات حقوق و دستمزد در لایحه بودجه را ارائه کرده بود که نمایندگان مجلس این رقم را کاهش داده و در نهایت تصویب کردند، این رشد در حد ۲۷ درصد باشد.
عضو کمیسیون تلفیق در مورد مباحث درآمدی لایحه بودجه ۹۱ گفت: جدول شماره ۴ مربوط به بندهای درآمدی به پایان رسید و کل موضوعات درآمدی لایحه به جز موارد مراعا مانده مانند درآمد نفت، درآمد فروش اوراق مشارکت و شرکت‌های دولتی و درآمد هدفمندی یارانه‌ها بقیه به تصویب رسید.
نماینده بجنورد افزود: درآمد ناشی از عوارض حق بیمه شخص ثالث رقم پیشنهادی دولت به مقدار ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد و همچنین درآمد حاصل از فروش نوشابه در لایحه بودجه پیشنهاد دولت همان ۸ میلیارد تومان به تصویب رسید.
به گزارش فارس، وی گفت: درآمد حاصل از ۷۰ تومان برای عرضه هر کیلوگرم میوه و سبزی داخلی که سال گذشته نیز پیشنهاد شده بود، از رقم ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی دولت به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
ثروتی افزود: در مورد درآمد ۲۵۰ تومانی از محل عرضه گوشت برای دولت و همچنین درآمد ۱۰۰ تومانی از محل عرضه هر کیلوگرم گوشت مرغ در مجموع ۴۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که همین رقم به تصویب رسید.
وی گفت: درآمد ناشی از میعانات گازی، درآمد نفت و ۲درصد نفت خام و میعانات گازی و صادرات آنهابه صورت مراعا باقی ماند. همچنین درآمد منابع حاصل از واردات بنزین صفر پیشنهاد شده بود که همان به تصویب رسید.
ثروتی افزود: درآمد فروش ساختمانها، تاسیسات دولتی، اراضی دولتی، ماشین‌آلات، سایر دارایی‌ها، مهماسراها، پادگانها، اموال تملیکی، مجتمع‌های تفریحی، اموال منقول همان رقم پیشنهادی دولت به تصویب رسید.
عضو کمیسیون تلفیق یادآور شد: در آمد واریز وجوه اداره شده نزد بانکها و رسوب پول در بانکها ۲۰۰ میلیارد تومان همان رقم پیشنهادی دولت به تصویب رسید. همچنین درآمد ناشی از برگشتی بودجه عمرانی از سالهای قبل ۶۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.
وی گفت: سررسید سود و اصل وامهای خارجی که ایران به کشورهای دیگر پرداخت کرده ۳۰ میلیارد تومان تصویب شد و همچنین درآمدهای نفتی، شرکتها و اوراق مشارکت مراعا مانده است.
عضو کمیسیون تلفیق در مورد نرخ مرجع ارز در بودجه گفت: هزار و ۱۵۰ تومان برای هر دلار پیشنهاد دولت است البته دولت سال گذشته از محل مابه‌التفاوت فروش نرخ ارز به میزان هزار و ۳۰۰ تومان و هزار و ۴۰۰ تومان تا رقم هزار و ۲۲۶ تومان با نرخ هزار و ۱۵۰ تومان قانون بودجه رقمی معادل ۴ هزار میلیارد تومان اضافه درآمد کسب کرد که به خزانه واریز شد.
وی گفت: در قانون برنامه پنجم نظام ارزی کشور به صورت شناور مدیریت شده تصویب شده اما نباید بانک مرکزی دلارهای نفتی را به نرخ دلارفروشان کنار خیابان حساب کند. بلکه به نرخ روز مرجع بانک مرکزی و به صورت شناور و مدیریت شده اعمال کند.
ثروتی یادآور شد: امسال پیشنهاد این است که نرخ دلار ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ تومان شود اما هنوز معلوم نیست و پیشنهاد اول دولت در لایحه ۱۱۵۰ تومان و نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان است.
ثروتی در پاسخ به این پرسش که آیا درآمدهای ارزی دولت به شکل ریالی در قانون بودجه سقف دارد، گفت: همه درآمدهای مصوب برای دولت باید سقف داشته باشد و این رقم از محل فروش نفت خام در سال گذشته ۵۹ هزار میلیارد تومان بود که سقف درآمد ریالی دولت از فروش نفت برای لایحه بودجه امسال ۶۲٫۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
وی گفت: درآمد دلاری دولت از فروش نفت خام سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار بود که امسال در لایحه بودجه ۵۲ میلیارد دلار پیشنهاد شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای تبدیل دلار نفتی به ریال از چه نرخی باید استفاده کند گفت: باید از نرخ مرجع بانک مرکزی استفاده کند اما شناور مدیریت شده یعنی اینکه به دولت امکان می‌دهد این نرخ را افزایش دهد. البته مازاد درآمد دولت از محل تغییر نرخ ارز باید به خزانه کشور واریز شود.
ثروتی یادآور شد: متاسفانه یکی از مشکلات اقتصادی کشور وجود دو، سه گونه نرخ ارز در بودجه است که در قانون بودجه ۹۰ نرخ ۱۰۵۰ تومان مصوب و نرخ ۱۲۲۶ تومان نرخ یکسان بود و در عمل نرخ ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان فروخته شد که دولت با توجه به نظام شناور مدیریت شده اختیار دارد اما مازاد این رقم باید به خزانه واریز شود.
وی گفت: طبق گزارش‌ها سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز فروخته شده و نرخ مرجع برای دولت درآمد کسب شد که به خزانه واریز شد.
عضو کمیسیون تلفیق یادآور شد: جلسه بعدی تلفیق روز شنبه برگزار می‌شود و در حال حاضر بخش درآمدی لایحه و غیر از دو، سه مورد مراعات مانده به پایان رسید.
وی گفت: کل گزارش کمیسیون تلفیق تا پایان هفته بعد به پایان می‌رسد و به صحن مجلس ارائه می‌شود.
عضو کمیسیون تلفیق در مورد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها گفت: هنوز درآمد هدفمندی در لایحه بودجه اعلام نشده و دولت ۲ سناریوی ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارائه کرده که هنوز نمایندگان در این مورد رای‌گیری نکردند.






من یک زندانی تبعیدی ام با ده سال حبس تعزیری

نامه ضیا نبوی به محمدجواد لاریجانی؛ شرح شکنجه هایی که یک دانشجوی زندانی تحمل کرد

ضیا نبوی دانشجوی تبعیدی به زندان کارون اهواز در نامه ای به محمدجواد لاریجانی نوشته است: من تقریبا در تمامی جلسات بازجویی تحت فشارهای روحی و فیزیکی بودم. در دو جلسه ی متوالی بازجوئی، اینقدر به اجبار بشین پاشو رفتم که تا سه روز قادر به راه رفتن نبودم و تا یک هفته از درد بی وقفه ی پا، خیس از عرق بودم. زمانی هم که از اجرای دستور بازجو امتناع می کردم با لگد به پشت پایم می کوبید. در پایان همان جلسه از آنجا که نوشته های برگه بازجوئیم مطابق میل بازجو نبود، تهدید به اعدام شدم.
به گزارش کلمه، وی در این نامه تاکید کرده است: نکته ی تاسف انگیز اما اینکه در گزارش وزارت اطلاعات، بازجوهائی هایم به علت عدم وجود اقرار یا اعتراف بی ارزش قلمداد شده و به قاضی توصیه شده که به آن توجهی نکند! معمولاً وقتی به لحظات بازجوئی فکر می کنم، سعی ام بر این است که با قرار دادن خودم در جایگاه بازجوها توضیح یا توجیهی برای آن برخوردها پیدا کنم و به خود بقبولانم که اتفاقات از سر سوء تفاهم بوده یا حداقل از این طریق خوش بینی ام را نسبت به انسان ها حفظ کنم اما خب شواهد و قراین زیادی علیه میل من وجود دارد.
ضیاءالدین نبوی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ علیرغم کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی، “ستاره دار” و از تحصیل محروم شد. پس از آن، با تشکیل “شورای دفاع از حق تحصیل” برای دفاع از حق دانشجویان محروم از تحصیل، به عضویت این شورا در آمد.
تنها ۳ روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از راهپیمایی عظیم روز ۲۵ خرداد ۸۸ در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات، ضیا نبوی به همراه چند تن از دوستانش بازداشت شد و از آن زمان تاکنون بدون ساعتی مرخصی در زندان بسر برده است.
در اردیبهشت ماه سال گذشته ضیا نبوی در نامه ای به جواد لاریجانی بدون آنکه به جزئیات پرونده ی خود و اعتراضش به حکم زندان و تبعید به دلیل فعالیت های مدنی در شورای دفاع از حق تحصیل اشاره کند، وضعیت وحشتناک و ازدحام و تراکم بسیار بالای زندان کارون را تشریح کرد. وی در آن نامه گفته بود در زندان کارون نه تنها تعداد زیادی کف خواب هستند، بلکه حدود یک سوم از زندانیان این بند حیاط خواب بوده و شبانه روز در حیاط به سر می برند. ضیا نبوی در نامه اش وضعیت این زندان را “ورای حد تقریر” خوانده بود و تصویری از مرز زندگی انسانی و حیوانی ارائه داده بود.‏
و امروز در نامه ای دیگر به لاریجانی در واکنش به سخنان او، بخشی از شکنجه های خود را در دوران بازجویی شرح می دهد.
متن کامل نامه ضیا نبوی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
جناب آقای محمدجواد لاریجانی
دبیر محترم ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
با سلام
ضرورت نگاشتن نامه ای که پیش روی شماست را زمانی احساس کردم که از موضع اعتراض آمیز شما نسبت به گزارش آقای احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر مطلع شدم. در واقع آنگاه که شما گزارش ایشان را بی پایه و اساس دانستید و آنرا دیکته شده توسط قدرت های غربی نمودید بر خود لازم دیدم که به عنوان یک زندانی سیاسی که می تواند در مورد برخی محتویات آن گزارش شهادت بدهد، نکاتی را بیان کنم. البته همانطور که خودتان می دانید امکان مطالعه ی آن گزارش برای من میسر نیست و در ضمن قصد هم ندارم که به گفته ها و شنیده های هر چند معتبر دیگران استناد کنم، از همین رو فکر می کنم بهترین شیوه ی ورود به این مساله گفتن از تجربیاتی شخصی است که احتمالا می تواند به محتویات آن گزارش مربوط باشد و برای سنجش حداقل بخشی از آن گزارش مورد استناد قرار گیرد.
من انکار نمی کنم که ممکن است برخورد شورای حقوق بشر با ایران تبعیض آمیز باشد و نقض حقوق بشر در کشورهای غربی هم به صورت گسترده وجود داشته باشد ولیکن فکر نمی کنم که صحت و سقم این ادعا تغییری در صورت مساله ای که با آن مواجهیم ایجاد کند و یا از ضرورت احترام گذاشتن ما به حقوق انسان ها بکاهد. این نکته را پیشاپیش بگویم که احتمالا نوشته ی پیش رو چندان خوشایند نخواهد بود، چرا که بسیاری از استدلال ها و تجربیات من بر خلاف نظر و رای شماست، اما خب امیدوارم بپذیرید که در نفس نوشتن این نامه و سخن گفتن با شما، احترام نهادن بیشتری نهفته است تا آن زمان که از سر پیشداوری یا ناامیدی چیزی نگویم و قضاوت های خویش را در خفا نگه دارم و در قفا بیان کنم.
- من یک شهروند محروم از حق تحصیلم و یا به بیان دیگر یک دانشجوی ستاره دار. خرداد ماه سال ۱۳۸۷ و پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد بود که از این مهم اطلاع حاصل کردم و از رهگذر گفتگو با رئیس هسته ی گزینش استاد و دانشجو دانستم که “فاقد صلاحیت عمومی” برای ادامه ی تحصیل شناخته شده ام. البته من تنها دانشجوی ستاره دار نبوده و نیستم و در واقع از سال ۱۳۸۵ و پس از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، دانشجویان بسیاری بواسطه ی فعالیت های دانشجوئی شان از ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شده اند. در طی این سالها تلاش مستمر و پیگیر محرومین از تحصیل برای بازگشت به دانشگاه به نتیجه ای نرسیده است و مراجعات پیاپی آنها به نهادهایی مانند وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر نهادهای مسئول بدون پاسخ مانده است.
نکته ی تاسف انگیز اینکه حتی یکبار شخص رئیس جمهور در مناظره های انتخاباتی اساس وجود محرومین از تحصیل را نیز تکذیب کرد که این تکذیب تجمع های اعتراضی محرومین از تحصیل را در برابر وزارت علوم و صدا و سیما در پی داشت. تجمع هایی که احتمالا بزرگ ترین دلیل برخورد با محرومین از تحصیل در روزهای پس از انتخابات بود. تصور می کنم که هر انسان منصفی تصدیق می کند که مساله ی محرومین از تحصیل در ایران به شدت متناقض نماست و پرسش های بسیاری را برمی انگیزد.
از جمله ی این پرسش ها اینکه در کجای قانون اساسی ما ذکر شده که برای ادامه تحصیل باید صلاحیت عمومی افراد احراز شود؟ آیا قانونی که چنین محتوای تبعیض آمیز و غیر منطقی دارد را می توان قانونی موجه و معتبر شمرد؟ معیار تشخیص صلاحیت عمومی افراد چیست و توسط چه نهادی و با چه مکانیزمی این صلاحیت تعیین می شود؟ چرا هیچ نهادی حاضر نیست به صورت رسمی مسئولیت محروم نمودن افراد از حق تحصیل را بپذیرد؟براستی اگر این عمل اینقدر غیر قابل دفاع است که دولت حتی جرات اعتراف به آنرا نیز ندارد، پس چه اصراری برای ادامه ی این کار دارد!؟
- من بدون هیچ جرم یا گناهی در زندان به سر می برم. سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شدم و با اتهام واهی محاربه از طریق ارتباط با منافقین محاکمه شدم که نتیجه ی آن محکومیت ده سال حبس در تبعید بوده است. از زمان بازداشت تا زمان دریافت حکم قطعی که مدت ۱۵ ماه به طول انجامید هرگز برگه ای را که سند بازداشتم باشد، رویت نکردم و تمامی مدت زمان گفتگوی من و قاضی پرونده، بدون شک به ده دقیقه بالغ نشد و خب در چنین شرایطی اگر حکم عادلانه ای صادر شود، احتمالا مایه ی تعجب است!
البته تعداد دیگری از محرومین از تحصیل نیز که در پیگیری حقوق خویش تلاشی مستمر داشتند و به مانند من بلافاصله پس از انتخابات بازداشت شدند و در نهایت احکام سنگینی نیز دریافت نمودند. حداقل از نظر نویسنده کاملا روشن است که این برخوردها تاوان پیگیری حق تحصیل بوده و انتساب محرومین از تحصیل به عناوین اتهامی نامربوط، تنها تلاشی برای پنهان کردن بی تدبیری مسئولان امر در این مورد می باشد. حتی قاضی پرونده نیز در جلسه ی دادگاه صریحا اتهامات عنوان شده را نامربوط خواند اما ظاهرا توان مقاومت در برابر فشارهای نهادهای امنیتی را نداشت و در پایان حکمی را صادر کرد که خلاف همه ی شواهد و مدارک تنها نظر وزارت اطلاعات را تامین می کرد!
البته گاهی مسئولان امنیتی و قضائی در سخنان غیر رسمی، دلیل صدور چنین حکمی را سوابق خانوادگی ام عنوان می کنند که حقیقتا مصداق عذر بدتر از گناه است، که لاید مفهوم عدالت را در پی دارد! شخصا بارها و بارها در مراحل بازجویی، بازپرسی، دادگاه و حتی نامه های سرگشاده اعلام کردم که اتهامات وارده را نمی پذیرم و آنرا توهین به خود تلقی می کنم ولیکن گویا هیچ گوش شنوایی در کار نیست. حتی یکبار در نامه ای به ریاست قوه قضاییه تقاضا کردم که تمامی محتویات پرونده ام، اعم از متن بازجویی ها، مدارک، شواهد و اساسا هرچه که هست بدون هیچ ملاحظه یا سانسوری منتشر شود تا معلوم گردد که آخر به کدام گناه ناکرده باید ده سال در زندان بمانم؟ حقیقتا گاهی با تعجب در این فکر فرو می روم که آیا کسانی که به این سادگی احکام حبس طویل المدت صادر می کنند، درک روشن و دقیقی از تفاوت روز و ماه و سال دارند یا خیر؟ آیا می دانند زندان چگونه جایی است و محبوس بودن یعنی چه؟ آیا می دانند که گذراندن دهسال از عمر در زندان چه حسی دارد؟ راستی اگر حضرات محترم روزی به این نتیجه برسند که در تصورات و قضاوت هایشان بر خطا بوده اند، چه می کنند؟ بر فرض که ما اینقدر با گذشت و بخشنده باشیم که عمر تلف شده را بر آنها بخشیدیم، آیا به راستی خودشان بر خویشتن می بخشند؟ …
- من تقریبا در تمامی جلسات بازجویی تحت فشارهای روحی و فیزیکی بودم. در واقع به جز در دو جلسه ی ابتدایی بازجویی که فضای نسبتا محترمانه ای برقرار بود، باقی جلسات سرشار از فشارهای روحی و جسمی مانند توهین، تحقیر، تهدید، بشین پاشو رفتن اجباری، پشت گردنی و لگد بود … تمامی جلسات بازجویی بدون استثنا با چشم بند بود. در دو جلسه ی متوالی بازجوئی، اینقدر به اجبار بشین پاشو رفتم که تا سه روز قادر به راه رفتن نبودم و تا یک هفته از درد بی وقفه ی پا، خیس از عرق بودم. زمانی هم که از اجرای دستور بازجو امتناع می کردم با لگد به پشت پایم می کوبید. در یک جلسه بازجو از من می خواست که سرم را روی دیوار بگذارم و پاهایم را عقب ببرم و در این وضعیت بمانم و در جلسه ای دیگر اینقدر فشار روحی و جسمی تحمل کردم که پس از بازگشت به سلول و بلافاصله پس از خوردن جرعه ای آب، از هر دو مجرای بینی ام خون سرازیر شد. در یک جلسه، بازجو به زور پشت گردنی از من می خواست که در برگه ی بازجویی بنویسم که دانشجوی ستاره دار نبودم و این در حالی بود که من با نظر وزارت اطلاعات از تحصیل محروم شده بودم! یکی از جلسات بازجوئی در اتاقی غیر از اتاقهای بازجوئی و در زیرزمین ساختمان ۲۰۹ و به دور از کنترل مانیتوری برگزار شد که آزاردهنده ترین آنها بود. در همین جلسه و فقط در طی نیم ساعت از آن بازجو به زور پشت گردنی، لگد و بشین پاشو از من می خواست که در برگه ی بازجوئی بنویسم، که انتخابات را تحریم کرده ام و به آقایان موسوی و کروبی توهین کرده ام و باز هم این در حالی بود که دفاع من از آقای کروبی در انتخابات چه در قالب مقاله، بیانیه و اظهارنظرهایم، نمی توانست برای وزارت اطلاعات پوشیده باشد. در پایان همان جلسه از آنجا که نوشته های برگه بازجوئیم مطابق میل بازجو نبود، تهدید به اعدام شدم.
بارها وقتی به این نکته اشاره کردم که آنچه بازجو انتظار دارد بنویسم، دروغ است، این پاسخ را دریافت نمودم که: “می خوام دروغ بنویسی!” در یک جلسه بازجو از من خواست که راهی برای همکاری کردن پیدا کنم “وگرنه سناریویی را برای پرونده ام خواهد نوشت که در زندان بپوسم!” و در جلسه ای دیگر وقتی دلیل این همه فشار و آزار را پرسیدم، اینگونه پاسخ شنیدم که: “می خواهم کاری کنم که مجسمه ات رو بسازند و بگذارند سر در دانشگاه تا برای بقیه عبرت بشه”. به رغم همه ی آنچه که بر شمردم ، این نکته را لازم به ذکر می دانم که همه گفته هایم در جلسات بازجوئی همچنان مورد تائید من است و این نکته از آن روست که در تمامی دوران فعالیت های دانشجوئی، با چنان حدی از شفافیت و روشنی عمل کرده ام که حتی اگر بخواهم نیز نمی توانم گذشته ام را انکار کنم.
نکته ی تاسف انگیز اما اینکه در گزارش وزارت اطلاعات، بازجوهائی هایم به علت عدم وجود اقرار یا اعتراف بی ارزش قلمداد شده و به قاضی توصیه شده که به آن توجهی نکند! معمولاً وقتی به لحظات بازجوئی فکر می کنم، سعی ام بر این است که با قرار دادن خودم در جایگاه بازجوها توضیح یا توجیهی برای آن برخوردها پیدا کنم و به خود بقبولانم که اتفاقات از سر سوء تفاهم بوده یا حداقل از این طریق خوش بینی ام را نسبت به انسان ها حفظ کنم اما خب شواهد و قراین زیادی علیه میل من وجود دارد.
البته ذکر این نکته هم شرط انصاف است که در برخوردهائی که پیش تر با نهادهای امنیتی در مازندران داشتم و همینطور در مواجهه ای که سال پیش با وزارت اطلاعات اهواز پیش آمده بود، فضای نسبتاً محترمانه ای بر قرار بود و حداقل اینکه از چنین فشارهائی خبری نبود.
- من یک زندانی تبعیدی ام. مهرماه سال ۱۳۸۹ و پس از تحمل پانزده ماه حبس در زندان اوین به زندان کارون اهواز تبعید شدم که شرایط وحشتناک آنرا پیش تر در نامه ای جداگانه برایتان شرح دادم. شرایطی که هر وقت به آن فکر می کنم، از اینکه هنوز زنده ام، احساس خوشبختی به من دست می دهد! پس از گذشت هشت ماه از دوره ی تبعید و در حالیکه بسیاری از این مدت را به اعتراض به شرایط بد زندان در محرومیت از حقوق زندانیان عادی مانند حق مکالمه تلفنی، ملاقات حضوری، استفاده از کتابخانه و باشگاه زندان و دریافت کتب و نشریات مورد نیاز به سر می بردم، بالاخره نظر مسئولین امر به شرایط زندان جلب شد و زندانیان سیاسی و امنیتی کارون به زندان کلنیک اهواز که شرایطی مناسب و مدیریتی موفق داشت، منتقل شدند. آن زندان اما محل اسکان دائمی ما نبود و پس از سه ماه دوباره به زندان کارون بازگردانده شدیم و این بار در بندی مستقل و مجزای از زندانیان ساکن شدیم.
این وضعیت نیز متاسفانه دیری نپائید و پس از چهار ماه دوباره به بندی مختلط با زندانیان عادی منتقل شدیم که اگرچه نسبت به شرایط ابتدائی مان در زندان کارون شرایط بسیار بهتری دارد ولی همچنان از مشکل تراکم جمعیت رنج می برد. مشکلی که ریاست سازمان زندان ها نیز چندی پیش به آن اشاره کردند و گویا پس از ابلاغ سیاست های ریاست جدید قوه ی قضائیه، بدل به مشکل عمومی همه ی زندان های کشور گشته است.
این نکته را نیز در همین رابطه لازم به ذکر می دانم که از سه ماه پیش و پس از تغییر ریاست زندان کارون، تغییرات بسیار مثبتی در شرایط عمومی زندان ایجاد شده است. فکر می کنم با همه ی آنچه تاکنون گفتم تصدیق می کنید که تحمل ده سال حبس، به اندازه ی کافی سخت و دشوار هست و اینکه با تبعید زندانی که بیش از هر چیز، رنج و آزار خانواده ی زندانی را در پی دارد و همینطور جابه جائی های مداوم که برای همه ی زندانیان آزاردهنده است توأمان شود، حقیقتاً ظلم است! اشتباه ما شاید اینجاست که فکر می کنیم برای ظلم کردن، ضرورتاً می بایست اراده ای بد و یا سوء نیتی در رفتارمان باشد، در صورتیکه اصلاً اینطور نیست و تنها کافی است آنگاه که سر و کارمان با حقوق انسان هاست، تصمیماتی نسنجیده بگیریم و یا اینکه بر اساس پیشداوری ها و تعصباتمان قضاوت و عمل کنیم..
جناب آقای لاریجانی!
وقتی به گذشته و بخصوص این هزارو اندی روزی که بی وقفه در زندان بوده ام می نگرم، می بینم که انضمامی ترین مسئله ای که همراه با آن مواجه بوده ام این است که چگونه می توانم آنگونه که می پسندم و به نظرم خوب و زیباست، زندگی کنم و از نحوه زیستنم دفاع کنم، بی آنکه کینه یا عداوتی را برانگیزم و یا به مصیبتی بدتر از آنچه در آن هستم گرفتار شوم! مشکل آنجاست که از سوئی همین تجربه¬ی نه چندان طولانی از زندگی سندهای بسیار روشن و معتبری از ضرورت آزادانه زیستن (در معنای تسلط بر سرنوشت خویش) در اختیار من قرار داده که نمی توانم به هیچ صورت ممکن قدر و اعتبار آنرا نادیده بگیرم و خوب می دانم که حتی اگر روزی از سر مصلحت و ضرورت این حق را به زبان تخفیف دهم، باز هم وجودم به خلاف آن گواهی خواهد داد. از سوئی دیگر می دانم که بسیاری از مسئولین امر و در معنائی دیگر ایدئولوژی مسلط، آن فهمی از آزادی را که من و امثال من می پسندند را به مثابه ی دشمنی با خویش تلقی می کنند و حتی وظیفه ی خویش می دانند که با صاحبان چنین باور و فهمی، برخورد کنند و خب من از چنین وضعیت تخاصم آمیزی البته گریزانم! نمی دانم آیا شما هیچ گاه چنین وضعیت تناقض آمیزی را تجربه کرده اید یا خیر؟ اما باور کنید که بسیاری از شهروندان ایرانی چنین تناقضی را به تمامی درون زندگی خویش احساس می کنند و فکر می کنند میان میل به آزادانه زیستن و میل در امنیت و عافیت بودنشان شکافی جدی ایجاد شده است! البته قبول دارم که قسمتی از این احساس در ذات زنده بودن و وضعیت بشر است و قسمتی از آن نیز به کم توانی و بی هنری ما در مدیریت زندگی بر می گردد اما خب انگار نیت که قسمت عظیمی از این تراژدی ناشی از وضعیت خاص سیاسی و اجتماعی ما و فقر شدید آزادیهای اساسی درون جامعه است. حقیقت این است که حاکمین ما چه بپسندند و چه نپسندند، مسئله ی اساسی جامعه ی ما مسئله ی آزادی، حقوق بشر و دموکراسی است و تا زمانی که این مسائل حل نشود، مشکل و دشواری اساسی ما همین ها خواهد بود! باور کنید اصلاً کار سختی نیست که وجود چنین مشکلاتی را انکار کنیم و منتقدین را نیز عده ای فتنه گر و فریب خورده بنامیم و از عرصه سیاست و حتی جامعه حذفشان کنیم اما خب این راه حل مسئله نیست و آن کسی که نگاه روشن بینانه ای به پیرامون خویشتن دارد، حداقل می توان مطمئن بود که چنین طریقی را در پیش نمی گیرد..
ضیاء نبوی
فروردین ماه ۱۳۹۱
زندان کارون اهواز





اعتراض فعالان کارگری به سنگ اندازی دولت در برگزاری تجمعات کارگری

صدور مجوز راه پیمایی در بیابان‌های بهشت‌زهرا برای انصراف کارگران است

یک فعال کارگری با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته گفت: اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز کارگر در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و کار عبث و بیهوده‌ای است.
طی سالهای گذشته دولت مانع برگزاری تجمعات کارگری شده است.
حسین طاهر‌زاده در گفت گو با ایلنا ضمن بیان اینکه در سال‌های اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با برگزاری راهپیمایی کارگران در تهران مخالفت می‌کند، اظهار کرد: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری راهپیمایی و تجمع بدون حمل سلاح و به شکلی که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با نادیده گرفتن این اصل مترقی قانون اساسی و به بهانه‌های مختلف از برگزاری راهپیمایی صنفی کارگران جلوگیری می‌کند.
این فعال کارگری، راهپیمایی روز جهانی کارگر را فرصتی جهت رساندن صدای کارگران به گوش دولت‌ها دانست و افزود: روز جهانی کارگر در قانون کار ایران به رسمیت شناخته شده است، چرا که فرصتی است تا کارگران جهت دفاع از حقوق صنفی خود و ارج نهادن به مقام کارگر در سراسر جهان همزمان راهپیمایی‌های باشکوهی را برگزار کنند.
او با تاکید بر اینکه کارگران می‌خواهند با راهپیمایی در این روز بزرگ و مطرح کردن خواسته‌های صنفی و مشکلات تولیدی و صنعتی کشور صدای خود رابه گوش مسئولان برسانند، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال حمایت از کار و تولید ملی باید به خواسته‌های کارگران در روز جهانی کارگر اهمیت داده شود.
دولت موظف است حق راهپیمایی کارگران را به رسمیت بشناسد
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی دولت موظف است تجمع و راهپیمایی صنفی کارگران را به رسمیت بشناسد.
عبدالله مختاری در گفتگو با ایلنا با اشاره به جلوگیری دولت از برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر اظهار داشت: کارگران نه تنها در روز کارگر که در تمامی روزهای سال در سراسر کشور برای بیان خواسته‌های صنفی خود نیازی به مجوز ندارند و ممانعت دولت غیر قانونی است.
او با بیان این که تجمع صنفی کارگران باید در جهت رساندن صدای جامعه کارگری به گوش مسئولان به منظور بهبود شرایط زندگی و کار نیروی کار صورت بگیرد یاد آور شد:‌ خواسته‌های صنفی کارگران را نباید با مسائل سیاسی درهم آمیخت.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان این که دولت باید به خواسته های صنفی کارگران پاسخ بدهد تصریح کرد: در صورتی که کارگران در طول سال بتوانند خواسته های صنفی خود را به صورت آزاد مطرح کنند برگزاری راهپیمایی در روز جهانی کارگر تنها حرکتی نمادین خواهد بود.




با حضور نیافتن در دادگاه؛ محمد سیف زاده بار دیگر صلاحیت دادگاه انقلاب را رد کرد

سیدمحمد سیف زاده وکیل دربند دادگستری اعلام کرد که در جلسه دادگاه در روز ۲۱ فروردین ماه که به دلیل ارسال نامه به سیدمحمد خاتمی و اظهار نظر در مورد وضعیت دستگاه قضایی، تشکیل می شود، شرکت نمی کند.
به گزارش خبرنگار کلمه، سیدمحمد سیف زاده وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، محبوس در بند ۳۵۰ اوین، اعلام کرد که در جلسه دادگاه در روز ۲۱ فروردین ماه شرکت نمی کند.
وقت رسیدگی به پرونده اتهامی این زندانی سیاسی، ۱۹ صبح در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تعیین شده است و موضوع اتهام دو فقره تبلیغ علیه نظام و دو فقره اجتماع و تبانی از طریق ارسال نامه به سیدمحمد خاتمی و اظهار نظر در مورد وضعیت دستگاه قضایی است.
محمد سیف زاده پیشتر نیز در ۲۱ دی ماه سال ۹۰ به دادگاه احضار شده بود که همان زمان نیز به دلیل آنچه غیرقانونی بودن دادگاه های انقلاب خوانده بود در دادگاه شرکت نکرد.
سیف زاده دادگاه انقلاب را به استناد اصول ۱۵۹ و ۱۷۲ و ۱۷۳ قانون اساسی و نبود دادگاه ها ی رسیدگی کننده به جرایم سیاسی برابر با اصل ۱۶۸ قانون اساسی و تبصره ذیل ماده ۲۰ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب غیرقانونی می داند و در جرایم سیاسی صالح به رسیدگی نمی داند.
در اطلاعیه این زندانی سیاسی آمده این به غیر از صالح بودن دادگاه های انقلاب، اضمحلال استقلال قوه قضاییه و کانون های وکلای دادگستری، عدم رعایت اصل قانونی بودن جرک و مجازات و احکام از پیش تعیین شده و عدم پایبندی قضات دادسرا ها و ادگاه های انقلاب به قوانین و پایمال نمودن حقوق متهمین سیاسی در مراحل تعقیبی و تحقیقی و دادرسی و اجرای حکم و فقدان حق دادرسی عادلانه و حق دفاع مشروع، نشانگر عدم استقلال دستگاه دادرسی و قضا است و در چنین دادگاهی شرکت نمی کنم و در صورت اجبار به شرکت از خود دفاع نخواهم کرد.




مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی جدی است

نایب رئیس شبکه خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی جدی است و طرح‌های صنعتی و معدنی زیادی هستند که منتظر دریافت وام هستند.
داریوش هندویی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: اگر چه همه بانک‌ها حامی تولید هستند اما بانک تخصصی صنعت و معدن به خاطر اشراف کامل بر اوضاع تولید، وابسته بودن به وزارت صنعت و معدن و تجارت، شناخت کامل، دارابودن بدنه کارشناسی تخصصی صنعتی و معدنی، سرعت اعطای تسهیلات و ارتباط تنگاتنگ، گام‌های عملی‌تر و مهم‌تری را بر می‌دارد و حمایت بیشتری را از این بخش به عمل می‌آورد.
وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان، نمایندگان مجلس و به ویژه بانک مرکزی این است که منابع ریالی و ارزی بیشتری را در قالب مواد قانونی برنامه پنجم توسعه و بودجه سال ۹۱ همچون ماده ۵۴ قانون برنامه سوم توسعه در اختیار این بانک قرار دهند.
وی ادامه داد: مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی جدی است و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی زیادی هستند که منتظر دریافت وام هستند.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران و نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور همچنین خواستار اختصاص مبالغ بیشتری از صندوق توسعه ملی که برای پیشرفت و رونق تولید داخلی و ملی نیز تاسیس شده به بانک صنعت و معدن شد تا این بانک از پشتوانه قوی‌تری برخوردار شود.
وی از مدیران بانک صنعت و معدن نیز درخواست کرد تعداد شعبه‌های این بانک را گسترش دهند تا زمینه ارائه تسهیلات بیشتری فراهم شود.




مصباح یزدی: پیشرفت های کشور بعد از سال ۸۸ فوق العاده است

در حالی که کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به شرایط کشور بحرانی هشدار داده اند، عضو مجلس خبرگان رهبری پیشرفت های علمی و سیاسی کشور را فوق العاده دانست.
مصباح یزدی از حامیان جدی احمدی نژاد در دور نهم و دهم ریاست جمهوری بود و دولت او را دولت را امام زمان خوانده بود.
وی سال گذشته مردان احمدی نژاد را فراماسونر خوانده و مدعی شده بود که احمدی نژاد مسحور شده است. وی با انتقاد شدید از محمود احمدی نژاد گفته بود: بنده روز به‌ روز احساس کردم که خطر بسیار عظیمی در این جریان، نهفته است و تلاش زیادی در این راه شده. عقلم نمی‌رسید که آیا هیپنوتیزم است، سحر است، ارتباط با مرتاضین است؟ بنده این جور چیزها را بلد نیستم، ولی می‌دانستم که در این قضیه، چیزی غیرطبیعی وجود دارد. دیدیم که این شخص مسئله‌دار، این آقا را مسخّر کرده و او توی مشتش هست.
به گزارش مرکز خبر حوزه، ‘محمدتقی مصباح یزدی’ روز پنج شنبه در دیدار جمعی از دانشجویان کرمان و ممتازان دانشگاه لرستان با وی، به دیپلماسی فعال کشور اشاره کرد و ادعا کرد: پیشرفتها‌ی سیاسی بخصوص بعد از فتنه ۸۸ فوق العاده زیاد شده است، بطوری که امروز در دنیا سرفراز هستیم و تمام نقشه‌ها‌ی آمریکا علیه ملت خنثی می‌شود.
این ادعا در حالی مطرح می شود که کشور در معرض تهدید جدی نظامی و بن بست سیاسی در معادلات بین المللی است. همزمان سیاست خارجی کشور به سمتی پیش رفته که حتی دوستان سابق و همسایگان نیز در مجامع بین المللی حاضر به پشتیبانی از ایران نیستند.
مصباح یزدی همچنین بصیرت افزایی را از وظایف اصلی طلاب و دانشجویان دانست و بیان کرد: طلاب و دانشجویان باید با کسب بصیرت از شرایط سیاسی اجتماعی جامعه آگاهی کافی را داشته و نقش خود را در تکامل و تحول آن ایفا کنند.
وی با بیان اینکه عدم بصیرت موجب افتادن انسان در دام شیاطین می‌شود، گفت: اگر بدون بصیرت، صرفا به دنبال علم و دانش باشیم و از اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد بی اطلاع باشیم، به دام شیاطینی خواهیم افتاد که حاصل تلاش و تحقیقات علمی ما را در جهت عوامل تروریستی استفاده خواهند کرد.




خوزستان بار دیگر زیر غبار رفت

بار دیگر گرد و غبار شدید که از کشور عراق به سوی ایران حرکت کرده بود به خوزستان وارد شد و شرایط آب و هوایی استان را تحت تأثیر قرار داد.
به گزارش فارس، گرد و غباری که در توده فشرده‌ای از سوی صحاری جنوبی کشور عراق به سوی ایران حرکت کرده بود به استان‌های جنوبی کشور وارد شد و خوزستان را تحت تاثیر قرار داد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان در این باره اظهار داشت: همانطور که انتظار می‌رفت تقویت قابل توجه سیستم کم‌فشار و باران‌زا سطح زمین به همراه خط ناپایدار لایه میانی جو ابرناکی قابل توجهی را در نیمه غربی کشور و استان خوزستان سبب شده که انتظار می‌رود طی ساعات آینده با تقویت بیشتر این دو عامل با شروع بارندگی در اکثر نقاط استان مواجه شویم و وضعیت مذکور با شدت و ضعف تا اواخر روز شنبه ادامه خواهد داشت.
مسعود دهملایی خاطر نشان کرد: وزش بادهای شدید در صحاری عراق سبب ایجاد توده‌های گرد و غباری شده است که در راه رسیدن به ایران به خوزستان وارد شد و شرایط هوایی این استان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه این شرایط در خوزستان ماندگار است، تاکید کرد: در شرایط کنونی این سامانه گرد و غبار به خوزستان وارد شده است و در استان مستقر شده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: این وضعیت تا اوایل وقت روز جمعه ادامه خواهد داشت و سپس سامانه بارشی در استان فعال خواهد شد.




اعزام ۲۰۰ ناظر سازمان ملل به سوریه

در پی اجرای آتش بس سراسری در سوریه، در پیش نویس قطعنامه ای که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده، آمده است که به زودی گروهی از ناظران برای بررسی شرایط آتش بس به این کشور سفر می کنند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که دست کم ۲۰۰ ناظر به سوریه خواهند رفت که نخستین گروه آنها متشکل از ۲۰ تا ۳۰ ناظر در اوایل هفته آینده اعزام خواهند شد.
به گزارش بی بی سی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکرات خود در روز جمعه، ۱۳ آوریل ادامه خواهند داد و انتظار می رود که این قطعنامه که پیش نویس آن توسط آمریکا تهیه شده است را تصویب کنند.
تقریبا تمام اعضای شورای امنیت از جمله چین و روسیه – که قطعنامه قبلی را وتو کرده بودند – از طرح اعزام ناطران به سوریه حمایت کرده اند.
قرار است این ناظران بر پایداری آتش بس و عقب نشینی ارتش سوریه در مناطق مسکونی -مطابق طرح صلح- نظارت کنند.
دولت سوریه با ورود این ناظران به کشور موافقت کرده است.
آقای بان گفته است که اکنون جهان به موقعیت سوریه “بدبینانه” نگاه می کند، زیرا دولت بشار اسد به وعده ای که داده بود وفادار نماند.
پیشتر، اعضای شورای امنیت در دیدار با کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در جریان سفرهای اخیر او به کشورهای مختلف، از جمله ایران قرار گرفتند.
آقای عنان گفت دولت سوریه هنوز به تمامی تعهدات خود عمل نکرده است.
روز پنجشنبه، ۱۲ آوریل، در اجرای طرح صلح آقای عنان، از ساعت ۶ بامداد آتشباری واحدهای ارتش سوریه به سوی مناطق مسکونی شهرهای این کشور متوقف شد و مخالفان مسلح حکومت این کشور نیز دست از تیراندازی به سوی نیروهای دولتی برداشتند.
در نخستین روز آتش بس خشونت عمده ای در نگرفت. اما مخالفان دولت می گویند از زمان برقراری آتش بس دست کم ۲۰ نفر کشته شده اند.
براساس طرح پیشنهادی آقای عنان، لازم است پس از برقراری آتش بس، واحدهای ارتش همراه با جنگ افزارهای سنگین و تک تیراندازان از مناطق مسکونی خارج شوند تا معترضان بتوانند به برگزاری به تظاهرات و ابراز مسالمت آمیز اعتراضات علیه حکومت بپردازند.
مخالفان دولت برای برگزاری تظاهرات گسترده در سراسر سوریه در روز جمعه فراخوان داده اند.
بر اساس تخمین سازمان ملل از زمان اعتراضات ضد حکومتی در سوریه که از سال گذشته آغاز شده است، حدود ۹۰۰۰ کشته شده اند. اما دولت سوریه در ماه فوریه تعداد کشته شدگان را سه هزار و ۸۳۸ نفر – دو هزار و ۴۹۳ نفر غیر نظامی و هزار و ۳۴۵ نفر نیروی امنیتی – اعلام کرد..




مرگ خاموش چهار مهندس شرکت گاز

فرمانده انتظامی شهرستان ایجرود از توابع استان زنجان از جان باختن چهارنفر از کارکنان ومهندسین شرکت گاز در اثر گاز گرفتگی خبر داد که جهت ترمیم نشتی گاز به حوالی روستای اغلبیک اولیاء این شهرستان اعزام شده بودند.
نبود شرایط ایمنی در محل کار از مشکلات جدی است که همواره قربانی می گیرد. سال گذشته نیز عدم استاندارد بودن محیط کارخانه ده ها کارگر کشته شدند.
به گزارش ایلنا، سرهنگ کردلو درخصوص گاز گرفتگی ۴ نفر از مهندسین شرکت گاز استان زنجان گفت: ماموران آگاهی کلانتری ۱۱ «زرین آباد» از طریق فوریت‌های پلیسی از مرگ چهار نفر در اثر نشتی گاز در در نزدیکی روستای اغلبیک اولیاء مطلع که بلافاصله برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: در بررسی اولیه ماموران، مشخص شد چهار نفر از کارکنان شرکت گاز به نام‌های «م – ک»، «ح – ک»، «الف – الف» و «م – ک» از مهندسان شرکت گاز استان زنجان برای بررسی نشتی گاز اعزام شده بودند.
کردلو درادامه گفت: هر چهار نفر برای بستن شیر فلکه بزرگ انتقال گاز وارد حوضچه شده و در اثر گاز گرفتگی بیهوش و جانشان را از دست دادند.
وی در پایان افزود: پرونده این ۴ نفر همچنان در دست بررسی است.




مذاکرات ۱۳ ساعته با سعید مرتضوی؛ گره دست به دندان افتاد

کلمه: در حالی که سعید مرتضوی، مدیرعامل ‌صندوق تأمین اجتماعی ابراز ‌امیدواری کرده که موضوع استیضاح وزیر تعاون‌،‌ کار و رفاه اجتماعی به ‌خیر و خوشی تمام شود، نماینده مجلس می گوید که مذاکرات ۱۳ ساعته به نتیجه نرسیده و هفته آینده این وزیر استیضاح می شود.
حداد عادل، نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اخبار از استیضاح وزیر کار گفت: تعامل و پیگیری های پشت صحنه از اواسط هفته جاری وجود داشت و حتی شنیدم جلسه ۱۳ ساعته برای بررسی امور مربوط به این موضوع تشکیل شده و بعضی از نمایندگان سعی کردند گره را با دست باز کنند نه با دندان اما به نتیجه ای نرسیدند و ممکن است این استیضاح در هفته آینده برگزار شود.
سعید مرتضوی به جلساتش با احمد توکلی و علیرضا زاکانی اشاره کرد و با بیان اینکه ‌همه باید در جهت وفاق ملی حرکت کنیم، اظهار داشت: اگر بنده و آقای زاکانی و آقای توکلی و همچنین مجلس و دولت و قوه قضاییه “ید واحد” بوده و همیار هم باشیم، می‌توانیم یک باری را به منزل برسانیم.
اظهار نظر متهم جنایت کهریزک در حالی انجام می شود که احمد توکلی که قرار بود نقش حکمیت را داشته باشد از اظهاره نظر در این مورد خودداری کرده است.
وی چهار جلسه رایزنی با سعید مرتضوی داشته است. توکلی رسانه ای کردن موضوع را قبل از استیضاح به مصلحت نمی داند و می خواهد موضوع در یک فضای آرام پیگیری و نتیجه گیری شود. اما گفته می شود حکمیت توکلی طی دو نامه جداگانه به اطلاع زاکانی و مرتضوی رسیده است.
مرتضوی اظهار امیدواری برای تداوم ‌این جلسات، ‌‌به تأکیدات رهبری بر حل اختلافات قوا و مسئولان و ایجاد همدلی و وفاق بین آنها اشاره کرد و ادامه داد: آرزو دارم اگر من با هر کسی اختلاف دارم، آنقدر این جلسات ادامه داشته باشد که ذره‌ای از این اختلافات باقی نماند.
مدیرعامل ‌صندوق تأمین اجتماعی، مجلس را ‌از ارکان اصلی نظام دانست و افزود: امیدوارم اگر هر کدام از نمایندگان مجلس ذهنیتی درباره من دارد، بتوانم جلسات متعدد با آنها داشته باشم که اگر سوءتفاهمی وجود دارد، آنرا رفع کنم و اگر آنها برنامه‌ای برای ارتقای مجموعه ما دارند، ‌از برنامه آنها بهره بگیرم تا تفاهم و همدلی افزایش یابد.
مرتضوی در پایان گفت: ‌امیدوارم ‌موضوع استیضاح وزیر تعاون‌،‌ کار و رفاه اجتماعی به ‌خیر و خوشی تمام شود تا این وزیر فرزانه بتواند در خدمت دولت و نظام ادامه فعالیت دهد.
انتصاب سعید مرتضوی که تنها یک روز قبل از تعطیلات نوروزی انجام شد با مخالفت شدید نمایندگان مجلس و فعالان کارگری و خانواده شهیدان کهریزک رو به رو شده است.
سعید مرتضوی که در تحقیق و تفحص سه دوره مجلس پرونده مسکوت دارد اینک برایش قرار مجرمیت صادر شده است.
اما با این حال وی علاوه بر ریاست ستاد مبارزه با قاچاق مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی را هم بر عهده دارد. انتصابی که پیش از آن بارها نمایندگان نسبت به آن هشدار داده بودند.
هر چند احمدی نژاد اهمیتی به این هشدارها و تهدید به استیضاح وزیر نکرد، اینک به جای استیضاح وزیر نمایندگان استیضاح کننده با مرتضوی رایزنی می کنند.
دولت نیز که سالهاست ۳۵ میلیارد تومان بدهی به دولت دارد، در یک اقدام عجیب اعلام کرده که همه بدهی های خود به این سازمان را پرداخت خواهد کرد.



امروز؛ سفر هیات ایرانی به استانبول

سحام نیوز: به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی سعید جلیلی برای شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵روز جمعه عازم استانبول می‌شود.
به گزارش فردا، دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز شنبه ۲۶ فروردین ماه پس از حدود یک سال توقف در استانبول آغاز شود.
در آستانه برگزاری این دور از مذاکرات سعید جلیلی از ابتکارات جدید ایران در مذاکرات استانبول خبر داده اما نگفته است که این ابتکارات چه خواهد بود.
پس از مذاکرات تیرماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸وآذرماه ۱۳۸۹، مذاکرات روز شنبه میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ چهارمین دور از این مذاکرات است که دراستانبول برگزار می شود.




آمریکا: موشک کره شمالی پس از پرتاب منفجر شد

سحام نیوز: کره شمالی موشک ‘ماهواره بر’ خود را پرتاب کرده است.
به گزارش بی بی سی، خبرگزاری های کره جنوبی و وزیر دفاع این کشور، همراه با مقام های آمریکایی این خبر را تایید کرده اند.
کیم مین سوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در یک کنفرانس خبری پرتاب این موشک را تایید کرده است.
وزارت دفاع آمریکا می گوید موتورهای این موشک فعال شده اند اما موشک بعد از پرتاب، منفجر شده و در نتیجه این اقدام موفقیت آمیز نبوده است. ژاپن و کره جنوبی نیز معتقدند این پرتاب با شکست مواجه شده است.
مقام های آمریکا و کره جنوبی گفته اند تحولات را در منطقه شبه جزیره کره تحت نظر دارند.
یگان دفاعی هوا و فضا آمریکای شمالی (نوراد) اعلام کرده است که بررسی های اولیه نشان می دهد قسمت هایی از این موشک در ۱۶۵ کیلومتری غرب سئول در دریای زرد افتاده است. اما این یگان گفته قطعات این موشک به جایی در خشکی اصابت نکرده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است روز جمعه در جلسه ای اضطراری درباره نحوه برخورد با کره شمالی تصمیم خواهد گرفت.
کاخ سفید نیز در واکنش به پرتاب این موشک در اطلاعیه ایی اعلام کرد علی رغم ناموفق بودن پرتاب، کره شمالی همچنان خطری برای امنیت منطقه به حساب می آید. در این اطلاعیه آمده “عمل کره شمالی تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین بین المللی، و مغایر با تعهدات پیشین این کشور است.”
قبلا کره شمالی موافقت کرده بود فعالیت های هسته ای خود را در قبال دریافت کمک های غذایی متوقف کند.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: “کره شمالی با انجام اینگونه عملیات تهدیدآمیز، خود را بیشتر منزوی می کند. این کشور ذخایر مالی خود را صرف خرید سلاح و تبلیغات دولتی می کند، در حالی که مردم آن گرسنه هستند.”
اوسامو فوجی مورا، دبیر ارشد کابینه ژاپن هم پرتاب موشک کره شمالی را محکوم کرده و آنرا تهدیدی برای امنیت کشوش خواند.
در زمان اعلام آزمایش موشکی کره شمالی، کشورهای همسایه آن و آمریکا نگرانی های زیادی را درباره این اقدام، که به گفته آنها ناقض تحریم های شورای امنیت است، ابراز کرده بودند.
طبق گزارش ها این موشک از روی یکی از جزایر کره جنوبی رد شده است، چیزی که این کشور علیه آن پیشتر شکایت کرده بود.
آمریکا و کشورهای همسایه گفته بودند پرتاب این موشک بهانه ای برای گسترش توانایی های نظامی کره شمالی است.



درگذشت احمد بن بلا را تسلیت می گوئیم - سازمان چریکهای فدایی خلق ایران

درگذشت احمد بن بلا را تسلیت می گوئیم

احمد بن ‌بلا، رهبر انقلاب الجزایر، از بنیان‌گذاران «جبهه آزادیبخش ملی الجزایر» و نخستین رئیس‌جمهور این کشور شامگاه دیروز، چهارشنبه 23 فروردین 1391(11 آوریل 2012) در سن ۹۶ سالگی در شهر الجزیره درگذشت.
بن بلا بیش از ۲۴ سال از عمر خود را در زندان و چندین سال را در تبعید سر کرد و تنها در آخرین سالها به او اجازه بازگشت به الجزایر داده شد. احمد بن بلا در سال ۱۹۶۲ به ریاست جمهوری دموکراتک خلق الجزایر انتخاب و در سال ۱۹۶۵ با کودتای هواری بومدین، وزیر دفاع وقت، از مقام ریاست جمهوری برکنار شد.
بورژوازی الجزایر به خاطر اعتقاد زنده یاد احمد بن بلا به «سوسیالیسم خود گردان» از وی ناراضی و سرانجام دولت او را سرنگون کرد. وی پس از آزادی از زندان خواهان اتحاد ملی در الجزایر شد و همه تلاش خود را بر مبارزه علیه نئولیبرالیسم، «نظم نوین جهانی» و سیاستهای مخرب امپریالیسم متمرکز کرد.
زنده یاد احمد بن بلا از شخصیتهای نادری بود که نه تنها از سیاستهای «ضد آمریکایی» رژیم جمهوری اسلامی حمایت نکرد، بلکه در مخالفت با بنیادگرایی اسلامی در مجامع و کنفرانسهای بین المللی از مبارزات ضد استبدادی مردم ایران پشتیبانی می کرد.
احمد بن بلا با تاریخچه مبارزاتی سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به خوبی آشنا و خود را از حامیان سازمان ما می دانست.
با در گذشت احمد بن بلا خلق الجزایر فرزند و پدری بزرگ را از دست داد. نام این رهبر بزرگ انقلاب الجزایر برای همیشه در تاریخ مبارزات آزادیبخش خلقهای جهان می درخشد.
سازمان چریکهای فدایی خلق ایران در گذشت رفیق احمد بن بلا را به خانواده و یاران او، به مردم الجزایر و همه آزادیخواهان جهان تسلیت می گوید.
سازمان چریکهای فدایی خلق ایران
پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 12 آوریل 2012



كورش زعيم به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد

خبرگزاری هرانا - کورش زعیم، عضو جبهه ملی ایران، از سوی شعبه ١٤ دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شد.
به گزارش دانشجو نیوز، این حکم که بر اساس مواد ٤٧ و ٤٩٩ قانون مجازات اسلامي صادر شده، به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده و بر اساس تجمیع پرونده های دستگیری و زندان کورش زعیم در سال های ١٣٦١، ١٣٨۵، ١٣٨٨ و ١٣٨٩ صادر شده است.
"اقدام عليه امنيت كشور از طريق عضويت در جبهه ملی ايران، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و اجتماع و تبانی به قصد جرم عليه امنيت كشور" از جمله اتهام های کورش زعیم در دادگاه بوده است.
جلسه دادگاه این فعال سیاسی در روز  ١٦ اسفند ١٣٩٠ و با حضور وکلای مدافع وی محمدعلی دادخواه و وحيد مشكانی برگزار شده بود.



هرانا؛ کوهیار گودرزی آزاد شد

خبرگزاری هرانا - کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر که در ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ بازداشت شده بود امروز با قید وثیفه از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، کوهیار گودرزی که دانشجوی هوافضای محروم از تحصیل می‌باشد اوایل مرداد در شهر کرمان به همراه مادرش پروین مخترع بازداشت شده بود وی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از تحمل بیش از شش ماه با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
مادر ایشان در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۰ آزاد گردید.
گفتنی است که کوهیار گودرزی در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری و تبعید به زندان زابل محکوم شده بود.




هرانا؛ سعید حمیدیان:"اجرای حکم اعدام عارف حمیدیان، شهروند عرب قریب الوقوع است"

خبرگزاری هرانا – دستگاه قضایی در استان خوزستان اخیرا حکم اعدام یک شهروند از اقلییت قومی عرب در این استان را به اعدام محکوم کرده است.
سعید حمیدیان شهردار سابق رامشیر و پسر عموی این زندانی در گفتگو با گزارشگران هرانا اعلام داشت حکم اعدام عارف حمیدیان از سوی دستگاه قضایی مورد تائید قرار گرفته است.
وی در مورد نحوه اطلاع خانواده‌ی این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: "خانواده این زندانی پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از بازداشت وی از طریق روزنامه محلی خوزستان از تائید حکم اعدام فرزندشان آگاه شدند و خانواده وی از تشکیل دادگاه بدوی و صدور حکم اعدام در آن دادگاه بی اطلاع بودند."
بر اساس ادعای سعید حمیدیان، عارف حمیدیان از فعالین فرهنگی و از اقلییت عرب در استان خوزستان است و پدر مادر این زندانی به دلیل کهولت سن و عدم تسلط به زبان فارسی قادر به پیگیری وضعیت این زندانی نبودند، وی از حق دسترسی به وکیل در کلیه مراحل قضایی محروم بوده است.
عارف حمیدیان، ۲۵ ساله، فرزند سعید و متاهل و دارای دو فرزند و ساکن شهر اهواز است، وی در سال ۸۹ بازداشت و پس از بازجویی‌های طولانی به مدت شش ماه را در انفرادی اداره اطلاعات اهواز بسر برده است.
سعید حمیدیان به هرانا می‌گوید: "خانواده این زندانی هم چنین با وعده ماموران وزارت اطلاعات و بعضا با تهدید ایشان تا کنون از رسانه‌ای کردن وضعیت این زندانی امتناع کردند و هم اکنون نیز به دلیل این فشار‌ها قادر به بیان آنچه در طی یکسال اخیر گذشته است؛ نیستند."
وی در ادامه خاطر نشان کرد: "پدر و مادر وی پس از تائید حکم در دیوان عالی کشور و اطلاع از این موضوع که حکم وی در طی ۲۰ روز آینده اجرا خواهد شد به تهران مراجعه کردند اما به دلیل عدم تسلط به زبان فارسی و عدم کمک مسئولین بدون کسب نتیجه‌ای به اهواز بازگشتند."
سعید حمیدیان که خود در زمان دولت اصلاحات شهردار رامشیر بوده است و به دلیل پیگیری حقوق شهروندان عرب اهوازی بازداشت و به زندان محکوم شده است می گوید اجرای حکم اعدام عارف حمیدیان با توجه به چاپ عکس وی در یک روزنامه محلی و اعلام ارجاع حکم به اچرای احکام زندان کارون اهواز قریب الوقوع خواهد بود.
اخیرا دستگاه قضایی در اسنان خوزستان طه حیدریان فرزند رحیم (۲۸ ساله) از محله ملاشیه، ناصر حیدریان فرزند رحیم (۲۱ ساله) ازمنطقه ملاشیه، عباس حیدریان فرزند جاسم (۲۴ ساله) از منطقه ملاشیه، علی شریفی (۲۵ساله) از ملاشیه، هرکدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شدند.
هم چنین امیر معاوی (۲۴ ساله) از محله گلستان اهواز، عباس حیدری (۲۶ ساله) فرزند عبدالحسن از اهالی ملاشیه نیز به ترتیب به ۳۸ و ۱۸ سال زندان و تبعید به استان مازندران محکوم شد.



هرانا؛ زینب جلالیان، زندانی سیاسی به بهداری زندان کرمانشاه منتقل شد

خبرگزاری هرانا – زینب جلالیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان کرمانشاه روزگذشته در پی وخامت حال جسمی اش به بهداری این زندان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، زینب جلالیان که اخیرا با تقلیل حکم اعدامش به ابد به زندان کرمانشاه منتقل شده است از عفونت روده رنج می برد و مسئولین زندان در رسیدگی پزشکی به وضعیت این زندانی کوتاهی میکنند.
این زندانی سیاسی که در زندانهای مختلف کشور بسر برده است از چندی پیش به عفونت روده مبتلا شده است و در دادگاه اخیر خود نیز خواهان انتقال به بیمارستان شده بود.