۱۳۹۱ فروردین ۲, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مهدی کروبی در آستانه نوروز: به مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم

سایت خبری تحلیلی کلمه (Kaleme News)
مهدی کروبی پس از چهارماه با خانواده خود دیدار کرد
سحام نیوز: محمد حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی از دیدار خانواده با آقای کروبی در روز گذشته خبر داد. به گزارش سحام، حسین کروبی در صفحه فیس بوک خود در مطلبی با عنوان “ملاقات با پدر بعد از نزدیک به چهارماه” نوشت: “امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید.”
فرزند مهدی کروبی در این دیدار که به همراه مادر، برادران و خانواده هایشان به دیدار ایشان رفته بود، در خصوص مسائل اخیر کشور ازجمله انتخابات گزارشی به آقای کروبی ارائه کرده بود.
آقای کروبی در این دیدار ضمن تبریک سال نو و آرزوی شادی و بهروزی برای ملت و کشور، با تاکید بر ایمان داشتن به این هدف و راه مقدس، گفته بودند: “ تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر.”
به گزارش سحام، حسین کروبی، در صفحه فیس بوک خود نوشت:
” امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم در خانه ای که در آن در حصر هستند، رسیدیم. این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید و طی چهار دیدار من با پدر، تنها اولین دیداری بود که بدون حضور فیزیکی ماموران اطلاعات انجام شد.
در ابتدا سلام همه دوستان و علاقه مندان و کسانی که به طرق مختلف جویای حال ایشان بودند بالاخص برادر عزیزم جناب آقای محمد نوری زاد را به پدر رساندم و حاج آقا هم متعاقبا تشکر و تبریک سال نو رو به همه هموطنان عزیز رساندند.
در ادامه این دیدار توانستیم خیلی از مسائل مطرح شده در این سه چهار ماه اخیر ازجمله مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نهم و رای غیر منتظره آقای خاتمی در انتخابات و نیز عکس العمل هایی که در مورد حضور ایشان منعکس شده بود و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۹۰ و سال آینده، که با بحران های جدی روبرو خواهد گردید؛ و نیز تحولات منطقه بخصوص وقایع سوریه و برخی مسائل دیگر را طی گزارشی کامل به اطلاع ایشان برسانیم. در بخشی از این توضیحات به مسئله بی سابقه رفتار تحقیر آمیز دولت با مجلس نیز اشاره گردید.
پدر در ادامه این دیدار در خصوص خودشان گفتند که من، هم از لحاظ روحی در شرایط خوبی هستم. البته ناگفته نماند که تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دست آورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن.
پدرم در پایان برای همه هموطنان عزیز چه در داخل و چه در خارج از کشور آرزوی موفقیت، شادابی و بهروزی کردند و ابراز امیدواری کردند که در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت و پیروزی ملت و کشور باشیم.”
مهدی کروبی طی نزدیک به چهارماه ممنوع الملاقات شده بود. این اقدام حکومت در پی دعوت کروبی از مردم نسبت به عدم حضور در انتخابات بود.
آقای کروبی این انتخابات را فرمایشی و نمایشی خوانده بود.
در این انتخابات میزان مشارکت در تهران به حدی کم بود که از ۳۰ نفر کاندیدای مجلس برای این شهر، تنها ۵ نفر در دور اول به مجلس راه یافتند.
سید محمد خاتمی در اقدامی بحث بر انگیز رای خود را در یکی از مدارس تابعه دماوند به صندوق رای انداخت. این اقدام وی با واکنش های مختلفی روبرو شد.
آقای کروبی بارها بر این نکته تاکید کرده بود که آماده پرداخت هرگونه هزینه برای خود و خانواده اش در همراهی با مردم، خواهد بود.
مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دومین عید خود را در حبس خانگی سپری می کنند.





اخبار روز:
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌و‌گویی با سایت ملی-‌مذهبی از تحت الشعاع قرار گرفتن وضعیت حقوق بشر در ایران در برابر موضوعات دیگر از جمله موضوع انرژی هسته‌ای انتقاد کرد. او نتیجه این بی‌توجهی را وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران عنوان کرد.
متن گفت‌و‌گوی سایت ملی-‌مذهبی با شیرین عبادی، حقوقدان و مدافع حقوق‌بشر سرشناس ایرانی در پی می‌آید:

به نظر می‌رسد موضوع حقوق بشر در ایران به حاشیه رفته و توجه بیشتر جامعه جهانی به موضوعات دیگر در خصوص ایران از جمله انرژی هسته‌ای معطوف شده این مسیله از دید شماچه تبعاتی به همراه دارد؟
نقض حقوق بشر در ایران روز به روز گسترده‌تر می‌شود تا حدی که ایران در ردیف کشوری چون کره شمالی قرار گرفته و برای آن گزارشگر ویژه تعیین شده است. بنابراین توجه بین‌المللی به وضعیت حقوق بشر در ایران عواقبی برای جمهوری اسلامی در پی‌خواهد داشت.

اما به نظر می‌رسد جمهوری اسلام همچنان بی‌محابا مرتکب نقض حقوق بشر می‌شود در حالی که ایران به کنوانسیون‌های حقوق بشر ملحق شده و متعهد اجرای آنها است و دو بار برای عضویت در شورای حقوق بشر درخواست داده که البته هر دوبار رد شده است و طبق گفته شما تبعاتی نیز این نقض حقوق بشر برای آن در پی‌خواهد داشت؟
در سنوات اخیر هر بار که نام ایران در محافل بین‌المللی مطرح می‌شد، مسأله انرژی هسته‌ای موضوع گفت و گو قرار می‌گرفت، به عبارتی مسأله انرژی هسته‌ای بر روی موضوع نقض حقوق بشر در ایران سایه افکنده بود.مردم دنیا در این سال‌ها فراموش کرده بودند که چگونه قلم‌ها در ایران شکسته، چگونه روزنامه‌ها بسته و چگونه جوانان زندانی می‌شدند. بنابراین نتیجه این فراموشی وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران بود.
خوشبختانه در اثر تلاش های کانون مدافعان حقوق بشر و سایر فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری در ایران، مسأله نقض حقوق بشر در ایران از زیر سایه انرژی اتمی خارج شده و مورد بحث بین‌المللی قرار گرفته است. در این شرایط باید جامعه بین‌المللی به این سوال پاسخ دهد که آیا با فرض اینکه رژیم ایران دست از غنی سازی اورانیوم بردارد، می خواهند چشم بر نقض حقوق بشر در ایران ببندند؛ همانگونه که در دهه ۶۰ شمسی چشم بر کشتار زندانیان سیاسی در ایران بستند.
در خصوص این موضوع، بیشترین بار را “کانون مدافعان حقوق بشر” تحمل کرده است، زیرا که گزارش‌های مستمر و مستندی را در سال های گذشته در خصوص نقض حقوق بشر، تهیه و برای مراجع مختلف از جمله دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده است. آقای بان‌کی‌مون در گزارشی که در دسامبر سال ۲۰۰۸ به مجمع عمومی ارائه کرد در چند مورد با استناد به گزارش‌های کانون مدافعان حقوق بشر، دولت ایران را از بابت نقض حقوق بشر مورد سرزنش قرار داد.

و البته این تلاش‌های اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر به پلمپ دفتر این سازمان مردم نهاد و بازداشت تعداد زیادی از آنها در حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ منجر شد.
تحمل این فشارها بهایی است که به مناسبت جلب توجه بین‌المللی به مسایل حقوق بشر در ایران، پرداخته می شود. هر فعالیتی بهای خود را دارد، بنابراین باید هر فردی برای آزادی، برابری و دموکراسی بهایی بپردازد؛ من و همکارانم در کانون مدافعان نیز آگاهانه این بها را پرداخته و می پردازیم.

در همین راستا حکم “حبس در تبعید” عبدالفتاح سلطانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
“حبس در تبعید” در قانون پیش‌بینی نشده است و این نیز خلاف دیگری برای دادگاه است. البته تأکید کنم که به موجب قانون باید کلیه زندانیان از امکانات برابر برخوردار شوند. حال وقتی دادگاه به عنوان تنبیه اضافه، حبس در زندان برازجان را برای آقای سلطانی در نظر می گیرد، معنای آن این است که شرایط آن زندان حتی از زندان‌های تهران و اطراف تهران بسیار بدتر است.
از سوی دیگر تعیین حبس در زندان برازجان برای آقای سلطانی فقط تشدید مجازات این وکیل دادگستری نیست چرا که این حکم، مجازات خانواده آقای سلطانی را نیز به همراه دارد. در این شرایط همسر و فرزندان آقای سلطانی که ساکن تهران هستند، باید برای دیدار او هر هفته فرسنگ‌ها راه را طی کنند تا بتوانند نیم ساعت با آقای سلطانی ملاقات داشته باشند.
البته باید بگویم که حکم آقای سلطانی توسط مأمور امنیتی انشا و دادگاه فقط آنرا امضا کرده است، در نتیجه این حکم نشانه عدم استقلال قوه قضاییه و عداوت دیرینه حاکمان وقت با مدافعان حقوق بشر است. 

 

 

ادامۀ سرکوب ها در داخل و بن بست در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
بان کی- مون ضمن فراخواندن جامعۀ بین المللی به اتخاذ موضعی واحد در قبال بحران سوریه گفت قطع فوری خشونت ها از هر سو، آغاز مذاکراتی با شرکت همۀ طرف ها و آغاز سریع امداد رسانی به مردم سوریه اهداف سه گانۀ تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد است.

گلوله باران محلۀ خالدیه در شهر حمص در مرکز سوریه امروز (چهارشنبه) برای دومین روز پی در پی ادامه داشت.
به گزارش فعالان ضد رژیم در حمص درروز گذشته (سه شنبه) دست کم ١٤ نفر در اثر تیراندازی نیروهای دولتی جان خود را از دست داده اند.
یکی از فعالان ضد رژیم در حمص به نام هادی عبدالله گفت امروز محلۀ خالدیۀ شهر حمص برای دومین روز پی در پی هدف گلوله باران توپخانه و پرتاب راکت از سوی نیروهای دولتی بود.
اپوزیسیون سوریه از آن بیم دارد که محلۀ خالدیه نیز به سرنوشت محلۀ بابا عمرو دچار شود.
از نظر هادی عبدالله، عضو کمیسیون سراسری انقلاب سوریه، سقوط خالدیه اگر به سان سقوط بابا عمرو صورت گیرد مردم حمص با "فاجعه" دیگری رو به رو می شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه در حال حاضر در حدود٧٠٪ شهر حمص را تحت کنترل خود دارد.
در این اوضاع و احوال، بان کی- مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز در جاکارتا- پایتخت اندونزی- گفت در انتظار آن است که کوفی عنان، نمایندۀ این سازمان و اتحادیۀ عرب برای سوریه، هر چه زودتر به این کشور باز گردد.
کوفی عنان در روزهای ١٠ و ١١ ماه مارس جاری به دمشق رفت و دو بار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار و گفتگو کرد.
دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد پس از دیدار با اسد از ارائۀ پیشنهاداتی به اوبرای حل بحران خبر داد اما چند روز بعد پاسخ های اسد به این پیشنهاد ها را "نومید کننده" خواند.
بان کی- مون ضمن فراخواندن جامعۀ بین المللی به اتخاذ موضعی واحد در قبال بحران سوریه گفت قطع فوری خشونت ها از هر سو، آغاز مذاکراتی با شرکت همۀ طرف ها و آغاز سریع امداد رسانی به مردم سوریه اهداف سه گانۀ تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد است.
سرانجام این که خبرگزاری رویترز از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش داد اعضای شورای امنیت این سازمان دیشب موفق نشدند در مورد صدور بیانیه ای در ارتباط با سوریه به توافق برسند.
این گقتگوها قرار است امشب در شورای امنیت دنبال شود.



ایران کمک های ده ها میلیون دلاری به حماس را ازسرگرفته است

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
مقامات حکومت خود مختارفلسطین، ایران را به کارشکنی درتلاش ها بین المللی روند صلح خاورمیانه متهم می کنند.

 به گزارش منابع خبری، مقامات فتح که دولت خود مختاررا دراختیار دارند، می گویند: گروه حماس درغزه که "میلیون ها دلار" پول ازحکومت ایران دریافت می کند، درنظردارد توافق نامه ی مربوط به اتحاد فلسطین را زیرپا بگذارد.
این توافقنامه درطول ماه فوریه میان خالد مشعل، نماینده سیاسی حماس، ومحمود عباس رئیس حکومت خود مختارفلسطین به امضاء رسیده بود.
این توافق می توانست به درگیری پنج ساله ی میان حماس و فتح و دو دولت غزه و رام الله پایان دهد.
به گزارش رویترز، یک سخنگوی سازمان فتح گفته است تهران اخیراً تحویل کمک های خود به حماس را ازسرگرفته است.
درمحافل سیاسی گفته می شد که به دنبال اعلام حمایت حماس ازحکومت بشاراسد درسرکوب های اخیردولت ایران کمک های خود را به این جنبش متوقف کرده است.
لازم به یاد آوری یک مقام حماس اخیراً گفته بود که درصورت وقوع یک درگیری میان ایران و اسرائیل، حماس ازایران حمایت نخواهد کرد.
با این حال محمود الزهاروزیرامورخارجه دولت حماس که هفته گذشته به تهران سفرکرده بود، دردیداربا مقامات ایرانی اطمینان داد که استراتژی حماس درمقابله با اسرائیل تغییری نخواهد کرد.
احتمالاً این ابراز اطمینان مقام حماس به تهران موجب ازسرگیری کمک های مالی ایران به این جنبش سیاسی نظامی فلسطینی شده است.
احمد عساف ازمقامات سازمان فتح به دنبال پایان سفر محمودالزهاربه ایران اعلام داشت که : " ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران ده ها میلیون دلاربه الزهارو هنیه کمک کرده است".
به گزارش منابع خبری احمد عساف سخنگوی فتح همچنین گفته است: هدف مقامات حماس به تهران ارسال این پیام به خالد مشعل رئیس دفترسیاسی حماس است که توافق سازش با فتح از نظرهنیه و الزهارقابل پذیرش نیست.
خالد مشعل رئیس دفترسیاسی حماس درماه های اخیربا ادامه کشتارهای حکومت بشاراسد درسوریه دفترحماس دردمشق را تعطیل کرد و با تشویق مقامات مصری درجریان ماه فوریه رهبرجنبش فتح که هوادارحکومت غیرمذهبی و رسیدن به صلح با اسرائیل است، برسرایجاد وحدت درجنبش ها به توافق رسیدند.
مقامات حکومت خود مختارمی گویند: ایران ازوجود شکاف میان فلسطینیان سود می جوید وبرای تداوم و تعمیق این شکاف تلاش زایدی می کند.
احمد عساف گفته است: "ایران ازاهمیت مذهبی، سیاسی و جغرافیائی فلسطین درمنطقه درمی داند و به همین خاطرتلاش بسیاری به کارمی برد تا کنترل جنبش فلسطین را دردست گیرد". وی می کوید: با تحقق شروط این توافق ایران نفوذ خود را برجنبش فلسطین ازدست خواهد داد.


تلاش برای گشترش تحریم ها علیه ایران

به گزارش منابع خبری، یک سناتورآمریکائی درصدد به تصویب رساندن طرحی است که هدف آن به انزوا کشاندن بیشتر جمهوری اسلامی ازطریق مجازات شرکت های طرف معامله با بخش انرژی ایران است.

مارک کرک، سناتورجمهوری خواه، باهدف محروم ساختن شرکت های مهم بخش انرژی ایران، مانند شرکت نفت و گازپارس، از دادوستد بین المللی این طرح را ارائه کرده است.
بر اساس پیش نویس این طرح، هرشرکتی که با پخش انرژی ایران وارد معامله شور از ورود به بازارهای مالی آمریکا منع خواهد شد.
ازسوی دیگر همزمان با این تلاش ها، درواشنگتن اعلام شد که دیوید کوهن، معاون وزیرخزانه داری آمریکا درامور مبارزه با تروریسم واطلاعات مالی، برای رایزنی درباره تشدید تحریم ها علیه ایران وسوریه درهفته جاری به چند کشورخاورمیانه سفر خواهد کرد.
بنا برگزارش ها دیوید کوهن دراین سفر ازعراق، لبنبان وایالات متحده عربی دیدارو با مقامات این کشوردیدارو گفت و گو خواهد کرد.
لازم به یادآوری است که این تحریم ها درچارچوب مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می پذیرد.
این شورا طی چهارقطعنامه طی سال های اخیرازایران خواسته است تا برای شفاف سازی فعالیت ها ی اتمی خود با نهادهای بین المللی همکاری کامل داشته باشد و تا زمانی که جامعه جهانی از صلح آمیز بودن این فعالیت ها اطمینان نیافته، بخشی از برنامه های اتمی خود، به خصوص درزمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.


ارفاق آمریکا به کشورهائی که خرید نفت از ایران را کاهش داده اند

نوشتۀ فواد روستائی
دولت آمریکا ١١ کشور را از مجازات هائی که شامل شرکت هائی می شود که با ایران داد و ستد نفتی می کنند معاف کرد. هیلاری کلینتون در توجیه اقدام واشنگتن گفت که کاهش خرید نفت از ایران برای این کشورها کاری آسان نبوده و آن ها مجبور شده اند نیازهای نفتی خود را بازاندیشی کنند.

خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، دیشب (سه شنبه شب) ضمن اعلام این خبر افزود این معافیت شامل کشورهائی می شود که وارادات نفتی خود از جمهوری اسلامی ایران را به گونه ای چشمگیر کاهش داده اند.
فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن از جمله کشورهائی هستند که این معافیت شامل حالشان شده است. مدت این معافیت ١٨٠ روز اما قابل تمدید است.
قانون تازه ای که در آمریکا به تصویب رسیده و به زودی اجرا خواهد شد، مؤسسات مالی کشورهائی را که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همکاری و داد وستد کنند مشمول مجازات هائی قرار می دهد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ادارۀ امور مالی مربوط به صدور و فروش نفت را بر عهده دارد.
وزیر امورخارجۀ آمریکا در توجیه اقدام واشنگتن مبنی بر معافیت مؤسسات مالی این کشورها یادآور شد که کاهش خرید نفت از ایران برای این کشورها کاری آسان نبوده و آن ها مجبور شده اند نیازهای نفتی خود را باز اندیشی کنند.
هیلاری کلینتون به عنوان نمونه از ژاپن یاد کرد که برغم نیاز مبرم به نفت ایران، واردات نفت خود از این کشور را به نحوی چشمگیر کاهش داده است.
در فردای اعلام این تصمیم آمریکا، دولت ژاپن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد در آینده از میزان نفت وارداتی خود از ایران به نحوی بارز و اساسی خواهد کاست.
یک سخنگوی دولت توکیو به خبرنگاران گفت ژاپن به دولت آمریکا اطلاع داده است که روند کاهش خرید نفت از ایران در آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت. این مقام ژاپنی هدف توکیو از این همراهی با تحریم ها علیه ایران را تشدید فشار بر این کشور دانست.
این تحریم ها در ارتباط با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به موقع اجرا گذاشته شده است.
بلژیک، لهستان، یونان، جمهوری چک و بریتانیا از دیگر کشورهائی هستند که از این معافیت بهره مند می شوند.
در مجموع ٢٣ کشور جهان از جمهوری اسلامی ایران نفت وارد می کنند.
چین، هند و کرۀ جنوبی از دیگر مشتریان نفت ایرانند.



انتقاد ونزوئلا از تحریم نفتی ایران

نوشتۀ فواد روستائی
ونزوئلا ضمن "زیانبار" خواندن تحریم نفتی ایران برای "ثبات قیمت ها در بازار نفت" خواستار آن شد که این مسأله در سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) به بحث گذارده شود.

"رافائل رامیرز"*، وزیر نفت ونزوئلا گفت میل دارد که مسألۀ تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران در درون سازمان اوپک مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد چرا که این تحریم مطمئناً برای "ثبات قیمت ها زیانبار" بوده و "تجاوز به یک کشور صادرکنندۀ نفت" محسوب می شود.
وزیر نفت ونزوئلا افزود عوامل خارج از اوپک می تواند بر قیمت ها تأثیر بگذارد و تحریم ایران امر "پیش پا افتاده" و "بی اهمیتی" نیست.
"رافائل رامیرز" در دنبالۀ سخنان خود جایگزین کردن نفت صادراتی ایران به وسیلۀ تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس را اندیشه ای "گمراه کننده " دانست و گفت این کشورها به قول خود مبنی بر جایگزین کردن نفت لیبی عمل نکردند.
وزیر نفت ونزوئلا در عین حال تأکید کرد که این کشور به ارسال نفت به سوریه ادامه خواهد داد.
"رافائل رامیرز" در توضیح بیشتر گفت دو نفتکش با ٦٠٠٠٠٠ بشکه نفت هم اکنون در راه سوریه هستند.
سوریه نیز در ارتباط با سرکوب خونین مردم این کشور به وسیلۀ دولت بشار اسد مشمول تحریم های بین المللی است.
*Rafael Ramirez


بدلیل بحران ارز ، امسال جشن های نوروزی در دوبی رونق همیشگی را ندارد

نوشتۀ بیژن برهمندی
بعقیده یکی از ساکنان دوبی تعداد مسافران امسال بطرز چشم گیری کاهش داشته است. با این حال او توضیح می دهد که برای همین چند روز اول تعطیلات نوروزی کنسرت های متعددی سازماندهی شده است و رستوران های ایرانی برای جشن های نوروزی برنامه های مخصوص تدارک دیده اند

گفتگو با شهروند ایرانی تبار در دبی
More
 بیژن برهمندی
 سالهای زیادی است که هر گاه صحبت تعطیلات نوروز مطرح می شود پدیده ای بنام مسافرت های نوروزی یکی از عرصه های پر اهمیت این تعطیلات بشمار می رود. بنظر میرسد که در سالهای گذشته مسافرت های نوروزی رونق باز هم بیشتری داشته اند و اینک هر ساله میلیون ها نفر در سراسر کشور جابجا می شوند و ایام تعطیلات نوروزی خود را در سفر های تفریحی میگذرانند.
با این حال شاید مسافرت های نوروزی به خارج از کشور قدمت چندانی نداشته باشد و رونق این نوع سفر ها به همین یکی دو دهه اخیر باز میگردد.
در میان کشور هائی که بیش از همه مورد استقبال ایرانیان قرار میگیرد کشور دوبی آوازه ای بیش از دیگران دارد، و وجود بازار ها ، هتل ها ، رستوران ها، و بویژه برگزاری کنسرت های متعددی که هر سال در تعطیلات نوروزی در این کشور تدارک میشود جاذبه های پر اهمیتی هستند که ایرانیان را بسوی خود جذب می کنند.
یکی از ایرانیان مقیم دوبی در گفتگوئی به مسافرت های نوروزی ایرانیان به دوبی اشاره می کند و توضیح می دهد که امسال بدلیل بالا رفتن هزینه مسافرت به دوبی، بنظر او تعداد مسافران امسال بطرز چشم گیری کاهش داشته است. با این حال او توضیح می دهد که برای همین چند روز اول تعطیلات نوروزی کنسرت های متعددی سازماندهی شده است و رستوران های ایرانی برای جشن های نوروزی برنامه های مخصوص تدارک دیده اند.



روزهایی که گذشت، سالی که در پیش است

طیفهای مختلف تحول خواه در ایران، در گفتگو با رادیوی بین المللی فرانسه، سال ٩۰ را سالی دشوار برای جامعه توصیف کردند و با وجودی که امیدی که به آینده داشتند، هراس از اتفاقات روزهای پیش رو در گفتار آنها مشهود بود.

گفتگوی با ارشاد علیجانی با طیف های مختلف جامعه
More
 نوشته: ارشاد علیجانی
شاید بهترین راه برای به دست آوردن دید دقیقتری از آنچه بر جامعه مدنی و طیفهای مختلف تحول خواه در ایران رفته و می رود مراجعه مستقیم به آنها است؛ پرس و جو از روزهای گذشته و سالی است که در پیش است.
سال ٩۰ برای ایرانی از اقشارمختلف، شاید نه به آسانی اما به پایان رسیده است.
هنرمندان، روزنامه نگاران، فعالین حقوق زنان ، کنشگران حقوق بشر، سیاست مداران، فعالان دانشجویی و تاجران و کارمندان و مردم عادی و ... به نظر میرسد روزگار خوشی را پشت سر نگذاشته باشند.
روزنامه نگاران بسیاری دستگیر شدند و در مقابل دوربین های تلویزیونی مجبور به «اعتراف» شدند.
فعالین حقوق زنان بسیاری به علت فشارهای روزافزون جمهوری اسلامی از ایران گریختند.
به نظر می رسد فعالین حقوق بشر با افزایش هر روزه اعدام ها، نتوانند سال گذشته را سال خوبی برای ایران توصیف کنند و فعالان دانشجویی از سویی نگاه به بزررگان جنبش خود در زندان و از سویی دیگر نگاه به دیگران رهبران گریخته از ایران دارند.
بسیاری از رهبران جنبش سبز همچنان در حصر یا زندان به سر میبرند و نشانه ای از باز شدن گره سیاست در ایران به چشم نمیخورد.
معضلات و مشکلات اقتصادی ای که از جمله به علت سوء مدیریت دولت ایران دامنگیر ایران شده و تحریم های شدید بین المللی نیز فشار اقتصادی را بر مردم ایران دو چندان کرده تا تاجران و کارمندان و مردم عادی نیز با نگاهی به سال گذشته این امید را داشته باشند که :« شاید صد سال به از این سال ها» در پیش باشد.
در این رابطه، به گفتگوهای کوتاهی با ایرانیان از اقشار و نگاه های مختلف نشستیم که هر کدام از سالی که گذشت بگویند و بیم و امید خود را برای سال آینده بیان کنند.
خانم محمودیان مادر مهدی محمودیان که به افشاگر زندان رجایی شهر مشهور شده است، دوست ندارد از سال گذشته حرف بزند و از اینکه وعده مرخصی به پسرش داده شده، خوشحال است، او سال گذشته را سال سختی عنوان میکند ولی میگوید پسرش و دیگر زندانیان در زندان رجایی شهر از روحیه خوبی برخوردارند و بهترین هدیه عید، حضور پسرش در کنار خانواده است.
به افرین جنتی عطایی، بازیگر ایرانی ساکن فرانسه با اینکه از وضعیت ناگوار هنرمندان ایرانی برافروخته است، اما هراسش از احتمال جنگ را پنهان نمیکند، او سانسور را به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات هنرمندان ایرانی در سال گذشته یاد میکند و امیدوار است سال جدید سالی باشد که ایران به سوی دمکراسی قدم بردارد.
محمد صادقی فعال دانشجویی و عضو شورای مرکزی دفتر ادوار تحکیم وحدت ، سال ٩۰ را سال بدی برای دانشجویان و جنیش دانشجویی توصیف میکند و به بازداشت و سرکوب شدید داشجویان اشاره میکند و سطح غیر قابل قبول علم دانشگاه های ایران را یکی از مشکلات دانشجویان امروز در ایران میداند.
او همچنین از نقشه های برادران «دانشجو» برای دانشگاه آزاد در سال جدید میگوید.
ایلیا جزایری روزنامه نگار، سال ٩۰ را همچون سالهای گذشته سال سیاهی برای روزنامه نگاران در ایران توصیف میکند ومیگوید ایران همچنان بزرگترین زندان روزنامه نگاران دنیا است. او یکی از بدترین اتفاقات در سال گذشته در سپهر رسانه ای ایران را تعطیلی دو سایت بزرگ میزبان وبلاگ های ایرانی میداند، اما بر این نکته نیز تاکید می ورزد که در این شرایط نیز روزنامه نگاران ایرانی با شجاعت گزارش های جنجالی ای تهیه کرده اند.


گروهی از احزاب سیاسی اپوزیسیون در شادباش نوروزی خود ایستادگی مردم ایران را "غرور انگیز " نامیدند

نوشتۀ بیژن برهمندی
بعقیده مهدی فتاپور، عضو رهبری اتحاد جمهوری خواهان و سازمان اکثریت، وضعیتی که در این یکسال در ایران حاکم است قطعاً در جامعه ما قابل تداوم نیست.

گفتگو با مهدی فتاپور
More
 بیژن برهمندی
 9 حزب و سازمان سیاسی اپوزیسیون به مناسبت فرا رسیدن نوروز پیامی خطاب به مردم ایران فرستادند.
اتحاد جمهوری خواهان ، جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک، سازمان فدائیان اکثریت ، اتحاد فدائیان خلق، جبهه ملی ایران – اروپا ، حزب دموکرات کردستان، حزب کومله کردستان، حزب دموکراتیک مردم ایران و شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران از امضاء کنندگان این بیانیه هستند.
این نیروهای سیاسی که در بیانیه خود را نیرو های جمهوری خواه مدافع آزادی ، برابری، حقوق بشر و هوادار جدائی دین و دولت معرفی کرده اند، ضمن شادباش به مردم ایران آرزو کرده اند که استبداد نیز همچون زمستان طبیعت رخت بر بندد و زندان ها به "زباله دانی تاریخ " سپرده شود.
در این بیانیه پایداری اقشار مختلف مردم علیه استبداد رژیم "امید برانگیز" ارزیابی شده و " ایستادگی " مردم را غرور انگیز توصیف کرده اند.
در گفتگوئی با مهدی فتاپور عضو رهبری اتحاد جمهوری خواهان و سازمان فدائیان اکثریت ، تحلیل های این پیام نوروزی مورد بحث قرار گرفته است که می شنوید.
مهدی فتاپور در این گفتگو توضیح می دهد که علیرغم تشدید سرکوب ها در سالی که گذشت، مردم به صراحت نارضایتی اشان را ابراز میکردند، اعتراضات شکل مثبت بخود گرفت، و کلاً انتقاد های مردم و روحیه آنها حفظ شده و درست به همین دلیل هم هست که این امیدواری در جامعه وجود دارد که ما در زمانی نه چندان دور با تغییر وضعیت مواجه شویم.
بعقیده مهدی فتاپور، وضعیتی که در این یکسال در ایران حاکم است قطعاً در جامعه ما قابل تداوم نیست.
 




دوم فروردین، روز جهانی آب

imageسال نو مبارک! اصولا در ایران همه چیز از حوالی ۲۷ اسفند تا ۵ فروردین در یک حالت رخوت و خوابیده فرو می‌رود. این خواب آلودگی باعث می‌شود که یکی از روزهای جهانی را هر ساله از دست بدهیم و هیچ اتفاقی برای آن نیافتد. دوم فروردین، روز جهانی آب است که ظاهرا با تعطیلات هر ساله، این نعمت طبیعی هم «تعطیل‌تر» می‌شود. بین شما خوانندگان عزیز، کسی هست که از اهمیت آب اطلاع نداشته باشد؟
 از سال ۱۹۹۳ به پیشنهاد مجمع عمومی سازمان ملل، روز دوم فروردین یا ۲۲ مارس هر سال به عنوان روز جهانی آب معرفی شد. این روز، هر سال یک شعار و یک تم خاص دارد. شعار امسال هم «آب و امنیت غذا: جهان تشنه است، چون ما گرسنه‌ایم» است. اما واقعا «کشورمان در کجای وضعیت آبی قرار دارد؟» سئوالی است که جواب غم انگیزی دارد... یک کلام؛ «فاجعه»! بگذارید کمی با عدد و رقم با همدیگر حرف بزنیم.
 ایران درمنطقه ایی خشک قرار دارد (اگر به شما گفتند که نیمه خشک، باور نکنید) با بارشی کمتراز ۲۵۰ میلی متر در سال با میزان آب تجدید پذیر سالانه ۱۳۷/۵ کیلومتر مکعب و درمیانه ی جدول. برای مقایسه کانادا ۳۳۰۰، روسیه ۴۴۸۰ و بالاخره برزیل با ۸۲۳۳ کیلومترمکعب در صدرجدول کشورهای «آب‌دار» هستند و کویت و مالدیو با کمتر از ۰/۰۳ کیلومتر مکعب (کمی بیش از یک دهم مخزن سد کرج!!) در انتهای جدول جا خوش کرده‌اند. اما شاید باورتان نشود که دو برابر روسیه، هند و حتی هلند به ازای هر نفر ایرانی آب برداشت می‌کنیم و جز کشورهای محدودی که میزان برداشت آب آنها چهار رقمی است و از مرز ۱۲۰۰ مترمکعب در سال به ازای هر نفر گذشته است، هستیم. ۹۲ درصد آب در ایران به مصرف کشاورزی می‌رسد وتنها ۷ درصد به مصرف شرب و یک درصد به مصرف صنایع، این یعنی باید تصور داشت که ایران یک کشور «کشاورزی» است، که نیستیم! به عبارت دیگر ۱۱۰۴ مترمکعب در سال برای هر نفر ایرانی برای کشاورزی مصرف می‌شود، در حالی‌که میوه‌ها از چین و مصر وارد می‌شوند و سبزیجات با آب آلوده و فاضلاب آبیاری می‌شوند. پس این آب کجا می‌رود؟
طبق اظهار نظرهای مختلف، از کل ۱۱۰۴ مترمکعب گفته شده، در بهترین حالت ۳۵ درصد آن واقعا به کشاورزی تبدیل می‌شود و ماحصل آن چیزی کمتر از ۸۰۰ گرم محصول خشک است، این مقدار باید به حدود ۲۰۰۰ گرم برسد که با وضعیت کنونی، حفظ وضعیت موجود هم هنری است. همه ی مقادیر بالا، به ازای جمعیت ۷۵ میلیونی ایران است. کلید ماجرای کم آبی و کاهش سهم سرانه ی دیگر منابع طبیعی ایران، اتفاقا همین جمعیت است که دولت فعلی هیچ عقیده ایی به کنترل آن ندارد. بدیهی است که شرایط آب و هوایی معمولا در یک دوره ی دراز مدت حدود ۵۰ ساله ثابت است، بنابراین سهم طبیعی آب ایران تغییر نمی کند ولی مخرج کسر که جمعیت است، در حال افزایش است. طبق آخرین برآوردهای بین المللی نیز ثابت شده است که ایران به دلیل پدیده ی تغییر اقلیم، دچار کاهش بارش و نهایتا کاهش منابع آب خواهد شد و البته این موضوع را نیز رئیس پژوهشکده ی هواشناسی قبول ندارد، در صورتی که خود او یکی از کسانی است که گزارش کشوری را تنظیم و برای نهادهای بین المللی ارسال کرده است.
 نمی خواهم با اعداد و ارقام بیش از این گیج تان کنم. بعدها به این اعداد بیشتر خواهم پرداخت. سال گذشته اعلام شد که ایران در رتبه بندی های محیط زیست که توسط دانشگاه ییل هر ساله انجام می‌شود، سقوط ۳۶ پله‌ای داشته است و از رتبه ی ۷۸ به ۱۱۴ سقوط کرده‌ایم. اگر به این سایت بروید و ایران را انتخاب کنید، خواهید دید که در میان تمامی شاخص‌ها، منابع آب یک «فاجعه» ی به تمام عیار است. از میان ۱۳۲ کشور مورد بررسی، سرزمینی که هزاران سال پیش برای رهایی از دروغ‌گویی و خشکسالی به خدا پناه برده شده بود، رتبه‌ی ۱۳۰ را کسب کرده است! کلامی بیش از «فاجعه» می‌توان برای آن به کار برد؟!
 اما اینها همه اعداد و ارقام هستند. در واقعیت همه چیز را به چشم خود دیده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌های محیط زیستی در دنیا کلید خورد و دریاچه‌ی ارومیه، در حال تبدیل شدن به کویر نمک است. جالب اینجاست که راه حل های مطرح شده توسط مجلس و دولت آنقدر خنده‌دار است که دست کمی از آب پاشی هوای آلوده ی تهران توسط هواپیمای سمپاش ندارد. انتقال آب ارس و یا رودخانه ی زاب در غرب ایران (که حداقل سه پیمان و معاهده بین ایران و کشورهای همسایه بر روی آن امضا شده و آخری مربوط به ایران و ارمنستان در حدود یک سال پیش است)، باروری ابرها که عملا ناکارآمدی آن در ایران برهمگان روشن شده است و طبق اظهار نظر متخصصان، در بهترین حالت در زمستان، فقط حدود ۱۰ درصد به بارش ها اضافه می‌کند و یکی دو نظریه‌ی خنده دار دیگر که حتی قابل فکر کردن هم نیستند.
 دولت وبسیاری از متخصصان به دروغ و گاه به دلیل جهل، استفاده از آب های مرزی که «به هدر» می‌روند (!) را بنا به قراردادی مجعول و مجهول بین‌المللی، حتی به ضرب انباشت آب و بدون استفاده از آن، مجاز اعلام داشته‌اند و هر ساله مبلغ کلانی برای کنترل آب‌های مرزی هزینه می‌شود که کلا دروغین است و چنین قراردادی وجود خارجی ندارد و همه‌ی آن صرف یک چیز می‌شود: سدسازی. چند سال پیش سدی در شمال غربی کشور احداث شد که پس از احداث، مشاور دیگری به خدمت گرفته شد تا جایی برای مصرف آب ذخیره شده پیدا کند.
 مثال فراوان دارم و نمی‌خواهم بحث را بیش از این طولانی کنم. آب یا بهتر بگویم فاضلاب قابل شرب تهران، رتبه‌ی چهارم یا پنجم دنیا در استحصال بیش از حد منابع آب زیرزمینی (کشورهای دیگر پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا هستند، یعنی چین، هند و امریکا)، وضعیت اسفناک کارون و خوزستان که به تنهایی ۵۰ درصد آب کشور را در خود دارد. عدم تکمیل و حتی احداث شبکه های آبیاری در پایین دست سدها، کاهش راندمان آبیاری پس از تبدیل شبکه های سنتی به مدرن وهزاران مثال دیگر. به جرات می‌توانم بگویم که در تهران، تعداد کسانی که به تلفن همراه دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند، از تعداد کسانی که مطابق استاندارد آب شرب ایران که مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است، دسترسی دارند بیشتر است و در کل کشور، کمتر از ۴۰ درصد دارای شبکه‌ی فاضلاب بهداشتی هستند. این تعاریف پیش از این فقط در مورد آفریقا صدق می‌کرد.
 آیا فقط این دولت مقصر است؟ سد لار و ساخت آن مگر مربوط به این دوره است؟ سد مارون و تالاب شادگان؟ سد سیوند؟ سد گتوند؟ تبدیل تالاب بین المللی در آذربایجان غربی به دریاچه‌ی سد؟ خیر، مقصر همه‌ی ما هستیم که اولا دانشمان از محیط زیست کم بود و کم هست. مقصر ما هستیم که هیچگاه از نمایندگان مجلس در هیچ دوره‌ای نخواستیم که از رئیس جمهور و وزیر در مورد وضعیت محیط زیست و آب یک منطقه سئوال کنند. چرا بین ۱۰ سئوال از رئیس جمهور که از حجاب و عفاف بود تا ۱۱ روز قهر احمدی‌نژاد، یک کلمه در مورد اقدام دولت و یا بی کفایتی دولت در مورد دریاچه ی ارومیه سئوال نشد؟ الان مردم اهواز بهترین آب ممکنه را می‌خورند که باز به نمایندگان خود رای می‌دهند؟ اصلا از آنها در این مورد سئوال کرده‌اند؟ 

سال نو، زمان خوبی برای فکر کردن به اعمال گذشته و تجدید نظر و بهترین زمان برای شروع مجدد است. سال نو، من هم می‌خواهم نو بشوم و با محیط زیست یک بار دیگر آشتی کنم. بنابراین از شما هم می‌خواهم تا در این راه، به من کمک کنید تا حداقل اطلاعات محیط زیستی خودمان را بالا ببریم. قطعا بعد از آن، می‌توان مسوولان را مجاب به پاسخگویی کنیم. برای محیط زیست، باید جهانی فکر کرد و منطقه‌ای عمل کرد.








پادکست گفتگو با رضا پهلوی-بخش سوم

image
بخش‌های اول و دوم پادکست در روزهای گذشته در سایت خودنویس منتشر شده است.

پادکست بخش نخست گفتگو با رضا پهلوی




وعده‌ای که اوباما در پیام نوروزی خود به مردم ایران داد

image
چند ساعت پس از آنکه باراک اوباما در پیامی اختصاصی به مناسبت فرا رسیدن نوروز به مردم ایران وعده داد که دولتش راه را برای استفاده بهتر و آسان‌تر ایرانیان از اینترنت هموارتر کند؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا از تغییر قوانینی خبر داد که به موجب آن تسهیلاتی برای کاربران ایرانی اینترنت فراهم شده است.
به گزارش وب‌سایت «سفارت مجازی آمریکا» باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امروز سه‌شنبه که از طرف خود و همسرش نوروز را به مردم ایران تبریک می‌گفت در سخنان خود به «پرده‌ای الکترونیکی» اشاره کرد که به خاطر اقدامات حکومت ایران دور کشور کشیده شده و مردم ایران را از برقراری ارتباط با دیگر نقاط جهان محروم کرده است.
آقای اوباما همچنین از دستورالعمل‌های تازه دولت آمریکا برای کمپانی‌های آمریکایی خبر داد که قرار است راه را برای ارائه خدمات آنها به داخل ایران هموار کند؛ تا مردم ایران بتوانند با دشواری کمتر از اینترنت استفاده کنند.
رییس جمهور ایالات متحده در پایان هم گفت که اگر حکومت جمهوری اسلامی پای در راه انجام مسئولیت‌هایش بگذارد بار دیگر در میان جامعه جهانی جای خواهد داشت. وی گفت: «دلیلی برای جدایی ایران و آمریکا وجود ندارد».
بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا
چند ساعت پس از پیام نوروزی اوباما وزارت حزانه داری آمریکا اعلام کرد که این کشور اجازه می دهد آمریکایی‌ها سرویس‌های  رایگان را که مربوط به ارتباطات شخصی بر روی اینترنت است، مانند ایمیل، چت، شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم، مرورگرهای اینترنت و وبلاگ نویسی، در اختیار ایرانیان قرار دهند.
براساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، فهرست زیر مربوط به تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت برای کاربران ایرانی تسهیل شده است:
«ارتباطات شخصی، مانند یاهو مسنجر، گوگل تالک، مایکروسافت لایو، اسکایپ»، «به روز رسانی های نرم افار های ارتباطات شخصی»، «مخازن اطلاعات شخصی مانند دراپ باکس»، «به روز رسانی براوزرها مانند گوگل کروم، فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر»، «پلاگ اینز(افزونه ها) مانند فلش پلیر، شاک ویو، جاوا»، «سند خوان ها مانند اکروبات ریدر»، « برنامه های رایگان تلفن موبایل (اپلیکیشن) مربوط به ارتباطات شخصی» و « آر اس اس، فید خوان و خبرخوان ها مانند گوگل فید برنر.»



منطق جنگی خامنه‌ای: کشور حمله کننده همیشه شکست می‌خورد

image
علی خامنه‌ای با اشاره به احتمال وقوع یک درگیری میان ایران و آمریکا گفت: «آمریکا گرفتار است، ممکن است دیوانگی کند.»
به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله خامنه‌ای امروز در سخنرانی خود در مشهد گفت که در قرآن به ما وعده داده شده است که اگر دشمن ابتدا به شما حمله کرد آن دشمن قطعا شکست خواهد خورد.
وی گفت: «قرآن کریم به ما نوید داده است در صورتی که به شما حمله شود شما پیروزید.. قرآن کریم هیچ‌جا نوید نداده اگر شروع به جنگ کنید پیروز خواهید شد، اما درباره حمله دشمنان به آنها این نوید را داده است.»
حمایت از جوانان تندرو؛ حمله به اینترنت
علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینترنت گفت: «رسانه‌های اینترنتی، بی‌محابا باعث شده که افراد علیه هم بد بگویند، مسئولان باید برای این مساله تدبیری بیندیشند.»
رهبر جمهوری اسلامی در خصوص حمایت از جوانان تندرو و به گفته‌ی وی «انقلابی» هم گفت: «همه باید قانون را مراعات کنند. این حرف من بهانه این نشود که عده‌ای جوانان انقلابی را مورد شماتت قرار دهند. من همه جوانان غیور و مومن کشور را فرزندان خود می‌دانم و از آنها حمایت می‌کنم.»



اسدالله عسگر اولادی: روزگار سختی خواهیم داشت

image
عضو اتاق بازرگانی امروز در فرودگاه هیترو لندن به خبرنگار خودنویس گفت: «حرف خودم در باره بروز قحطی را اصلاح کردم، اما با وضعیت اخیر تحریم سوئیفت، باید دنبال جانشین بگردیم و روزگار سختی خواهیم داشت، ولی به دنبال راه‌هایی برای خروج از بن بست تحریم از طریق چین روسیه و هند هستیم.»
عضو برجسته اتاق بازرگانی امروز در فرودگاه هیترو لندن* در پاسخ به این سوال که چند ماه پیش در باره بروز قحطی هشدار داده بود گفت که حرفش را اصلاح کرده است.
او همچنین تاکید کرد: «در وضعیت فعلی به دنبال راه‌های جبرانی برای خرید مایحتاج کشور هستیم و با مساله تحریم "سوئیفت" مشکلات زیادی خواهیم داشت.»
او در باره پیدا کردن جانشین گفت که ایران به دنبال راه‌هایی برای خرید و ورود کالا از طریق چین، روسیه و هند است.
* این گفتگوی کوتاه در محل فروشگاه دیوتی-فری ترمینال ۳ فرودگاه هیترو انجام گرفت.





رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد:

امسال تهدید‌های اقتصادی علیه ایران کامل می‌شود

غلامرضا جلالی٬ رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد در سال ۱۳۹۱ تهدیدات اقتصادی کامل خواهد شد و ایران به منظور مقابله با این تهدید‌ها٬ قرارگاه «دفاع اقتصادی» راه‌اندازی خواهد کرد.
آقای جلالی روز چهارشنبه (دوم فروردین) در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» این مطلب را بیان کرده و افزوده است: «تهدیدات اقتصادی، طیف وسیعی از تهدیدات را شامل می‌شود.»
وی همچنین گفته که «برطرف نشدن مشکلات اقتصادی کشور و کم توجهی و تعلل مسئولین مربوطه در تصمیم‌گیری‌های به موقع، موجب خسارات فراوانی برای کشور و مردم شده است.»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه اظهار کرده که این سازمان به منظور مقابله با تهدید‌های اقتصادی قرارگاه «دفاع اقتصادی» راه‌اندازی خواهد کرد.
راه‌اندازی قرارگاه «پدافند پرتویی» از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۹۱ اعلام شده است.
آن‌طور که جلالی اعلام کرده است قرارگاه «پدافند پرتویی» این قابلیت را دارد که با هر نوع «تروریسم هسته‌ای» مقابله کند.




انتقاد خامنه‌ای از عملکرد سایت‌های اینترنتی

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد سایت‌های اینترنتی که «بی‌محابا» باعث شده‌اند «افراد علیه هم بد» بگویند٬ انتقاد کرد و از مسئولان خواست «برای این مسئله تدبیری بیاندیشند.»
آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه (اول فروردین ماه) در جمع گروهی از مردم مشهد این مطلب را بیان کرده است.
وی در عین حال افزوده که انتقاد‌هایش از عملکرد سایت‌های اینترنتی نباید باعث «شماتت» جوانان انقلابی از سوی مسئولان شود.
اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی مطرح می‌شود که طی یک‌سال گذشته تعدادی از فعالان سایبری حزب‌الله دستگیر و وبلاگ‌های آن‌ها مسدود شده است.
از فعالان سایبری حزب‌الله با نام «سرباران جنگ نرم» نیز یاد می‌شود که فشار‌های قوه قضائیه و برخی نهاد‌های امنیتی روی آن‌ها در یک ماه گذشته تشدید شده است.
در حال حاضر چندین وبلاگ و سایت اینترنتی این فعالان فضای مجازی که از هواداران علی خامنه‌ای هستند به دستور قوه قضائیه مسدود شده‌ است.
سخنان امروز رهبر جمهوری اسلامی یکی از صریح‌ترین موضع‌گیری‌های وی در سال‌های اخیر درباره عملکرد برخی سایت‌های اینترنتی خبری و دفاع از «سربازان جنگ نرم» است.





علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی:

هم‌سطح حملات دشمن حمله خواهیم کرد

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با اعلام اینکه آمریکا «گرفتار» شده و ممکن است «دیوانگی» کند از آمادگی ایران برای برای پاسخ به حملات نظامی آمریکا و اسرائیل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها٬ آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه (اول فروردین) در جمع گروهی از مردم مشهد گفته که «ما در‌‌ همان سطحی که دشمن {آمریکا و اسرائیل} حمله کند به آن‌ها حمله خواهیم کرد.»
وی در عین حال افزوده که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نیست٬ اما در برابر حملات نظامی از خود دفاع کرده و «پیروز» خواهد شد.
خامنه‌ای اظهار کرده که جمهوری اسلامی «مثل شیر» در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده و «ملت ایران به هستی و ثروت و ایمان و کشور خود علاقه‌مند است و از آن دفاع خواهد کرد.»
این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در خصوص احتمال بروز جنگ علیه ایران آن‌هم در نخستین روز از سال جدید خورشیدی در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.
آمریکا و اسرائیل سال‌هاست از گزینه نظامی نیز به عنوان یکی از راه‌کار‌ها برای توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران سخن می‌گویند و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در مقابل گفته‌اند پاسخ هر گونه حمله‌ای را خواهند داد.




عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم ۶ سال حبس نرگس محمدی شد

سحام نیوز: سازمان عفو بین الملل با “غیر عادلانه” خواندن حکم ۶ سال حبس نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، از دولت خواسته است که این حکم را لغو کند.
به گزارش بی بی سی، دادگاه انقلاب، خانم محمدی را به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “اجماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۱۱ سال زندان محکوم کرده بود، که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال کاهش پیدا کرد.
سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود که روز ۲۰ مارس، اول فروردین منتشر شده است این حکم را “غیرعادلانه” توصیف کرده و گفته است که اگر خانم محمدی برای گذراندن این محکومیت به زندان برود، یک زندانی سیاسی خواهد بود.
در این بیانیه آمده است که خانم محمدی در سال‌های اخیر به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر جوایز متعددی دریافت کرده است اما دولت ایران اجازه خروج از این کشور را به او نداده است.
عفو بین الملل در این بیانیه با اشاره به “انحلال اجباری”کانون مدافعان حقوق بشر توسط دولت ایران از مقامات این کشور خواسته است که به مدافعان حقوق بشر اجازه دهند که بدون ترس از تعقیب قضایی و آزار و اذیت فعالیت کنند.
کانون مدافعان حقوق بشر ایران را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل به همراه تعدای از وکلای دادگستری تاسیس کرد و اعضای این کانون طی سال‌های اخیر دفاع از متهمان پرونده های سیاسی را به عهده داشته اند.
دولت ایران در سال‌های اخیر اعضای این کانون را به شدت تحت فشار گذاشته و تعدادی از اعضای آن را که از وکلای سرشناس ایران هستند، بازداشت کرده است.
در این بیانیه همچنین از نامشخص بودن نتیجه دادگاه تجدید نظر محمد علی دادخواه وکیل دادگستری و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که بنابر حکم دادگاه اولیه به ده سال زندان و ده سال محرومیت از تدریس در دانشگاه محکوم شده بود، انتقاد شده است.
عفو بین الملل در این بیانیه همچنین از عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده و نسرین ستوده، از دیگر وکلای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران نام برده است که هم اکنون در زندان به سر می‌برند.




وزیر علوم مسیحی بوده است

سحام نیوز: شبکه العربیه (Alarabiya) با پخش مستندی به نام زیر خاکستر درباره “کامران دانشجو” وزیر علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران، نوشت که: «وی با تغییر دین مسیحی بوده است.»
“حسن عباسی” در گفتگو با نجاح محمد علی گفت: «تو به یونان سفر کردی و این مرد تائید کرد که او مسیحی شده است!»
نجاح محمد علی مدعی شد: «شخصیت دانشجو فارق از اینکه وی مسیحی شده است یا خیر، در انگلیس جنجال زیادی بوجود آورد، زیرا وی متهم به تلاش برای قتل “سلمان رشدی” نویسنده کتاب آیات شیطانی بود که موجب اخراج وی از لندن پایتخت انگلیس شد.»
نجاح گفت: «دانشجو پس از بازگشت به تهران، دارای مسئولیت های متعددی شد، که گفته شده مهمترین آن ها مشارکت وی در فعالیت های هسته ای ایران بوده است، ولی آنچه کامران دانشجو را مهم جلوه داد مسئولیت وی در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بود که منشاء اختلافات و ایجاد شک و شبهه در صحت آن شد و موجب بروز بحرانی که در ایران شد که همچنان ادامه دارد.
زمانی که دانشجو به تهران بازگشت از دوستان نزدیک محمود احمدی نژاد شد. وی مدتی مدیر مرکز پرواز بود مرکزی که کارشناسان غربی معتقدند تبدیل به یکی از موسسات فرعی وزارت دفاع به نام (فدات) شده است و گفته شده، قلب مخفی و محرمانه ایران برای تولید سلاح های هسته ای می باشد. آنچنان که روزنامه “اشپیگل” (Spiegel) (منبع این اطلاعات) نوشته است شخصیت دیگری که نقش مهمی داشت، “محسن فخری زاده” بوده که در پنجم ماه فوریه سال ۲۰۱۰ ترور شد. این روزنامه مدعی شده است که وی همکار کامران دانشجو در برنامه ۱۱۱ بوده و گروهی که در ساخت و تولید موشک شهاب۳ شرکت داشته نیز با آن ها همکاری داشته اند.»
در اواخر سال ۲۰۰۹مدارکی از سوی یکی از سایت های ایرانی منتشر شد که معلوم می کرد کامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات در اواخر سال ۱۹۷۸و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسیحی شده است.
حکومت ایران این داستان را نه تکذیب کرد و نه تائید و تنها این داستان منجر به ایجاد مناقشاتی در فضای اینترنتی بین ایرانی ها شد.
نجاح مدعی شد: «دانشجو زمانی که جانشین وزیر کشور بوده است نقش بسیار مهمی در پیروزی احمدی نژاد در انتخابات سال ۲۰۰۹ داشته است. پس از شکست تلاش های ما در پاریس و لندن به یونان رفتیم تا مدارک اصلی را در آن جا مورد جستجو قرار دهیم. زمانی که به دنبال مکانی که کامران دانشجو در آن جا غسل تعمید داده شده بود رفتیم به شخص سالخورده ای برخورد کردیم که شاهد غسل های تعمید بوده است. وی مدعی شد که دانشجو در سال ۷۸ غسل تعمید داده شده بود.»




  جرس:
 همسر یکی از زندانیان آزاد شده،  رنج مضاعف کودکان زندانیان را برشمرد و گفت: یکی از این بچه ها می گفت در این بیست دقیقه فقط به پدرم نگاه می کنم و سعی می کنم تمام صورتش را در ذهنم نقاشی کنم تا هفته بعد چهره اش را فراموش نکنم ...
 به گزارش جرس، همسر یکی از زندانیان سیاسی بند 350 که برای ایام عید به مرخصی آمده است، می گوید: "اگرچه خیلی خوشحال هستم که همسرم بعد از مدتها به مرخصی آمده اما وقتی یاد بچه های زندانیان سیاسی می افتادم که در سالن ملاقات برای دیدن پدرشان ساعت شماری می کردند، افسرده می شوم.
وی در ادامه به جرس می گوید:" یادم هست که یکی از این بچه ها می گفت در این بیست دقیقه فقط به پدرم نگاه می کنم و سعی می کنم تمام صورتش را در ذهنم نقاشی کنم تا هفته بعد چهره اش را فراموش نکنم، می گفت اما نمی دانم چرا باز نمی شه و آخرای هفته دوباره صورت پدرم برام مات می شه... "
وی ادامه می دهد:"واقعا نمی دانم مسئولین اگر یک روزی هم این بچه ها آنها را ببخشند جواب خدا را چگونه می خواهند بدهند؟ امروز وقتی عکس دختر کوچک آقای هوشمند را دیدم که در بغل آقای نوری زاد بر سر سفره هفت سین در کنار زندان اوین نشسته اینقدر گریه کردم. همسرم هم که زمان سال تحویل تمام فکر و حواسش پیش بچه ها تو زندان بود و می گفت از روی بچه های دوستان دربندش خجالت می کشد. عیبی ندارد آقایان با بچه ها و خانواده هایشان به مسافرت بروند و خوش باشند اما بدانند روزی جواب این همه ظلم را باید بدهند. آنروز دیر نیست!"






جــرس: در ادامه تحریم مقامات جمهوری اسلامی توسط جامعه جهانی، اتحادیه اروپا به خاطر نقض‌حقوق بشر، تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را بزودی تشدید خواهد کرد. همزمان، وزیر دفاع آلمان در دیدار با همتای اسرائیلی خود ضمن اشاره به خطر بروز جنگ خواستار تنش‌زدایی در مناقشه اتمی ایران شد.
به گزارش دویچه وله، شورای اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه (۲۰ مارس/۱ فروردین) اعلام کرد که بزودی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به خاطر ادامه نقض حقوق‌بشر در این کشور وضع خواهند کرد. به گفته‌ی مقامات اتحادیه اروپا در نشست آتی وزیران خارجه کشورهای اروپایی "۱۸ تن که مسئول نقض شدید حقوق‌بشر در ایران" هستند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
این تحریم‌ها شامل منع مسافرت این افراد به اروپا و انسداد دارایی‌های آنان خواهد بود. وزیران خارجه اروپا از روز پنج‌شنبه (۲۲ مارس) اجلاسی دو روزه را در بروکسل برگزار خواهند کرد. در حال حاضر نام ۶۱ مقام ایرانی بر روی فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. به گفته تحلیل‌گران سیاسی این تحریم‌ها از این جهت دارای اهمیت هستند زیرا که اتحادیه اروپا بار دیگر نقض حقوق‌بشر توسط جمهوری اسلامی را در مرکز توجهات خود قرار داده ‌است.
بر اساس این گزارش، در کنار تحریم افراد و مقامات ایرانی قرار است که ارسال تجهیزات و برنامه‌های کامپیوتری به ایران نیز ممنوع شوند. به گفته مقامات اروپایی این ممنوعیت شامل تجهیزات و نرم‌افزارهایی می‌شود که به کمک آنان دولت ایران می‌تواند دست به شنود مکالمات تلفنی و کنترل ایمیل‌ها زند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرد که تمامی تحریم‌های پیشین در ارتباط با نقض حقوق‌بشر در ایران به مدت یک ‌سال دیگر تمدید شده‌اند.
اتحادیه اروپا بر سر مناقشه اتمی با ایران خرید نفت‌خام از این کشور را در ژانویه امسال نیز متوقف کرده بود. تمامی قراردادهای جاری تنها تا اول ژوئن ۲۰۱۲ اعتبار داشته و کشورهای عضو موظفند که نیازهای خود را از این تاریخ به بعد از کشورهای دیگر تامین کنند.
در نشست آتی وزیران خارجه اروپا تحریم‌هایی نیز علیه سوریه و بلاروس وضع خواهد شد. ۱۲ مقام سوری و دو شرکت نفتی سوریه به لیست تحریم‌های اروپا افزوده خواهند شد. به گفته مقامات اروپایی هر سه کشور ایران، سوریه و بلاروس به خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مخالفان مورد تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.




جــرس: قائم مقام سابق شرکت ملی نفت ایران با ارسال یادداشتی به خبرآنلاین تاکید کرده است که فرصت از دست رفته در نفت ناشی از کاهش تولید نفت در دوسال اخیر 10 برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی بوده است.
به گزارش ایسنا، محمد جواد عاصمی پور، میزان تولید در آغاز وزارت وزیر قبلی نفت را در مرز 4 میلیون و200 هزار بشکه در روز اعلام کرد، که "در سال‌های 88 ، 89 و 90 به رقم متوسط روزانه حداکثر 3میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است. "
براساس اظهارات وی، "این در حالی است که پروژه‌های تحویلی در اواخر زمان مدیریت نوذری مثل فاز دوم دارخوین به میزان 110 هزار بشکه و 50 هزار بشکه‌ای تولید زود‌هنگام آزادگان جنوبی که توسط مناطق نفت‌خیز جنوب تحقق یافت و سایر حوزه‌های کوچک مثل پروژه مسجدسلیمان به حوزه تولید اضافه شدند و بایستی قاعدتاً تولید را به حدود 4 میلیون و 350 هزار بشکه می‌رساند."
به گفته عاصمی پور، روند کاهشی همچنان ادامه و حتی در اظهار‌نظر اخیر وزیر قبلی و در آستانه انتخابات پیشنهاد کاهش بیشتر تولید را برای مقابله با تحریم داده است و این امر در زمانی است که قیمت‌های نفت جهانی بهترین وضعیت را داشته که همه شرکت‌های نفتی دنیا با افزایش قیمت، سعی بر افزایش تولید به لحاظ اقتصادی بودن را دنبال می‌کنند.
بر اساس این گزارش، اگر مبنای 4 میلیون و 350 هزار بشکه را با تولید واقعی و قیمت‌های میانگین در نظر بگیریم، به مدت حدود 1100 روز و روزی 300 هزار بشکه به قیمت میانگین 90 دلار حدود 30 میلیارد دلار فرصت از دست رفته ماست که معادل ده برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی کشوراست.




جرس:وزارت حزانه داری آمریکا سه شنبه اعلام کرد این کشور اجازه می دهد آمریکایی ها سرویس های رایگان را که مربوط به ارتباطات شخصی بر روی اینترنت است، مانند ایمیل، چت، شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس ها و فیلم، مرورگرهای اینترنت و وبلاگ نویسی، در اختیار ایرانیان قرار دهند.
به گزارش رادیو فردا، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) در این رابطه روز سه شنبه، راهنما و اطلاعات صدور مجوز برای گسترش حمایت از جریان آزاد اینترنت در ایران را صادر کرد.
طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، «اوفک» تصمیم گرفته گروه های خدمات و نرم افزارهای آمده در فهرست زیر را در محدوده خدمات مربوط به بند تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت یا نرم افزار ضروری برای فعال سازی چنین خدماتی، اضافه کند.
این فهرست عبارت است از: «ارتباطات شخصی، مانند یاهو مسنجر، گوگل تالک، مایکروسافت لایو، اسکایپ»، «به روز رسانی های نرم افزار های ارتباطات شخصی»، «مخازن اطلاعات شخصی مانند دراپ باکس»، «به روز رسانی براوزرها مانند گوگل کروم، فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر»، «پلاگ اینز(افزونه ها) مانند فلش پلیر، شاک ویو، جاوا»، «سند خوان ها مانند اکروبات ریدر»، « برنامه های رایگان تلفن موبایل (اپلیکیشن) مربوط به ارتباطات شخصی» و « آر اس اس، فید خوان و خبرخوان ها مانند گوگل فید برنر.»
این بیانیه که نسخه اصلی آن در سفارت مجازی آمریکا در ایران منتشر شده، با تاکید بر این که «دسترسی مردم برای پیگیری، انتقال و دریافت اطلاعات از طریق رسانه های مختلف و از جمله اینترنت، ضروری است»، اقدامات دولت آمریکا را برشمرده است.
در این بیانیه آمده است: «رژیم ایران با ایجاد اختلال در ماهواره ها و سانسور کردن اینترنت پرده ای الکترونیکی برافراشته که مانع از برقراری ارتباط مردم ایران با دنیای خارج و یکدیگر می شود. به همین منظور، ایالات متحده همواره از حقوق مردم سراسر دنیا در استفاده از آزادی های اساسی چون آزادی بیان، اجتماع و گردهمآیی هم آنلاین و هم آفلاین، دفاع کرده است.»
وزارت خزانه داری آمریکا بر این اساس و از سوی «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، روز سه شنبه راهنما و اطلاعات صدور مجوز برای گسترش حمایت از جریان آزاد اطلاعات به شهروندان ایرانی را - آزادی ای که رژیم ایران مردمش را به طورمداوم از آنها محروم کرده است - صادر کرد.»
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، موسوم به «اوفک»، دو سال پیش و در مارس ۲٠۱٠، به منظور تقویت و حمایت از جریان آزاد اطلاعات به شهروندان ایرانی، متممی به یکی از بندهای قوانین معاملات ایرانی اضافه کرد تا صدور برخی خدمات خاص و نرم افزار مربوط به تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت را مجاز کند.
«اوفک» در این بیانیه اعلام کرده علاوه بر این بیانیه، خط مشی سیاست های موجود خود را تحت اعطای سیاست های تشویقی قرار داده تا افرادی که شهروند آمریکا هستند، بتوانند مجوز صدور خدمات و نرم افزارهایی که در این فهرست آمده را دریافت کنند.
این خدمات حوزه هایی چون «خدمات و نرم افزار مانند وب هوستینگ، تبلیغات آنلاین، برنامه های رایگان موبایل و خدمات ارتباطات رایگان اینترنتی» را شامل می شود.
از آن جایی که ایران در حوزه شماری از تحریم های آمریکا قرار دارد، فعالیت مجازی و اینترنتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که مربوط به ایران باشد باید هماهنگ با این تحریم ها باشد.



پیکر استاد ذوالفنون در امامزاده طاهر آرام گرفت/ گزارش تصویری

مراسم تشییع پیکر زنده یاد جلال ذوالفنون با حضور جمع کثیری از اهالی هنر از مقابل تالار وحدت برگزار شد و پیکر او در امامزاده طاهر آرام گرفت.
در این مراسم، داوود گنجه‌ای ـ از اعضای هیات مدیره‌ی خانه موسیقی و یار پنجاه ساله‌ی زنده یاد ذوالفنون ـ با تسلیت درگذشت این هنرمند گفت: در آخرین دیداری که با هم داشتیم همچون همیشه با زبانی بذله‌گو گفت: «من قند، کلسترول، پول و مقام دارم، اما تنها یک چیز کم دارم که آن هم معرفت است.» در حالی که بنده در جمع شما قسم می‌خورم که او تنها آدمی بود که به گمان من به حضرت حق وصل است و از این جهت از همه چیز این دنیا بی‌نیاز بود.
گنجه‌ای همچنین به تنها بازماندگان نسل موسیقی که در مرکز حفظ اشاعه موسیقی ردیف دستگاهی کار می‌کردند، اشاره کرد و افزود: ما شش یار دبستانی بودیم و اکنون از بین ما تنها بنده و کیانی به ظاهر مانده‌ایم. البته حداقل تاکنون بنده به معرفت ذوالفنون نرسیده‌ام اما افتخار می‌کنم که چنین مردی در کنار ما حضور داشت، زیرا هر آنچه از علم و معرفت آن بگوییم کم گفته‌ایم.
او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حضور فیزیکی ذوالفنون و امثال او در این مراسم مطرح نیست، زیرا آنها در جمع ما حضور معنوی دارند و امیدوارم با حضور در چنین مراسم‌هایی هر چه بیشتر قدر هم را بدانیم چرا که اندکی حسادت و شیطنت در روحیه‌ی ما وجود دارد اما عقل و هنر همواره باید در کنار هم حرکت کنند.
گنجه‌ای در پایان سخنان خود یادآور شد: اگر ذوالفنون نبود، سه تاری هم نبود. او یک انسان واقعی بود و آنچه را که گفت ندارم بیش از همه داشت.
محمد موسوی ـ نوازنده‌ی نی ـ نیز در بخش دیگری از مراسم گفت: یکی یکی داریم می‌رویم، اما افتخارم در این است که هنر را با هنر به خاک سپردم و در مراسم تشییع دوستانم قطعه‌ای را نواختم. او تصریح کرد: ۴۵ سال افتخار دوستی با جلال ذوالفنون داشته‌ام و هر بار که کنسرتی برگزار می‌کردیم می‌دیدم که دست به ساز نمی‌برد. او متواضع و عاشق موسیقی بود و به من می‌گفت وقتی تو نی می‌نوازی من دوست دارم تنها نواختنت را ببینم و بشنوم.
در بخش پایانی مراسم پیام سید محمد میرزمانی ـ مدیر کل دفتر موسیقی ـ توسط عباس سجادی خوانده شد.
در این پیام آمده است: «خبر، پتک سنگین بر آیینه بود و چه سخت و تاسف‌آور است که در آستانه‌ی بهاری دیگر خبر سفر بزرگی از عرصه‌ی هنر منتشر می‌شود. هنر مردی نستوهی از سلاله ظرافت و شکوه، «ذوالفنون» که «جلال» نوازندگی سه تار را با جمال آفرینش نوحه‌های روح‌نواز و تالیف آثار ارزشمند آموزشی در این گستره و نیز پرورش شاگردانی شایسته به زیبایی و ماندگاری درآمیخته بود. اینک هر چند نبودش را التیامی نیست، اما بی‌هیچ تردیدی او از امروز تا روزهای ناپیدایی که نام و نشانی از روشنایی هنر و منش منزه موسیقیایی است، زنده و جاوید خواهد ماند چرا که مرگ پایان کبوتر نیست. اینجانب به هر تقدیر فقدانش را به جامعه‌ی موسیقیایی کشور و خانواده‌ی ارجمندش تسلیت می‌گویم و علو درجات روحانی را برای آن فقید سفر کرده از درگاه ایزدی مسالت دارم.»
پیکر زنده یاد ذوالفنون در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد و در روزهای جمعه و دوشنبه ساعت ۱۵ در محل امامزاده طاهر مراسم‌هایی برای او برگزار خواهد شد. همچنین قرار است همزمان با چهلم این هنرمند مراسم ویژه‌ای برگزار شود.







گرد و خاک راههای کرمان را مسدود کرد

جانشین رئیس پلیس راه کشور با اشاره به آخرین وضعیت راههای کشور گفت: در محورهای شمالی کشور و استان خراسان رضوی ترافیک نیمه سنگین است.
سرهنگ پرویز سیاح البرزی درباره وضعیت راههای کشور در روز چهارشنبه دوم فروردین ۹۱ افزود: ترافیک در آزادراه تهران ـ کرج، تهران ـ قم، کرج ـ قزوین، فیروزکوه، کرج ـ چالوس، هراز، زنجان ـ تبریز، گلستان ـ خراسان شمالی، تهران – سمنان، اصفهان ـ‌ شیراز، تهران ـ سمنان ـ مشهد، قم ـ کاشان نیمه سنگین است.
به گزارش مهر، وی با اعلام اینکه ترافیک در تمام ورودیهای شهر مشهد نیز نیمه سنگین است، افزود: محورهای بم ـ ایرانشهر، کرمان ـ شهداد ـ نهبندان در استان کرمان و نیز ایرانشهر ـ نیکشهر، ایرانشهر ـ خاش و ایرانشهر به چابهار در استان سیستان و بلوچستان به علت گردوغبار شدید تا این ساعت مسدود است.
البرزی همچنین از ایجاد پدیده گرد و غبار در جادههای استان‌های کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ترافیک در آزاد راه کرج ـ‌ قزوین در محدوده ترمینال شهید کلانتری تا پل حصارک و ورودی‌های محورهای هزار و کرج ـ چالوس سنگین است.
جانشین رئیس پلیس راه کشور ادامه داد: محورهای تکاب – ایرانخواه، دندی ـ تکاب ـ زنجان ، اسالم ـ خلخال، پونل ـ دوران، چاراویماق ـ مراغه و نیز مریوان ـ سقز به علت کولاک و ریزش برف کماکان مسدودند.



پیام نوروزی اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران

اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران (خارج از کشور) با انتشار پیامی، فرارسیدن نوروز ۱۳۹۱ را به تمامی هموطنان تبریک گفتند.
به گزارش «ندای آزادی»، متن این پیام نوروزی که در آن خاطرنشان شده “رنجور اما امیدوار، سال ١٣٩١ را پذیرا باشیم”، به شرح زیر است:
نغمۀ بلبل، خندۀ سنبل
نم نم باران، رقص گلبرگان
دشتها سبز است، آسمان آبی
برفها رفته، آبها جاری
مژدۀ عید است، جشن نوروز است
مردمی جمعند، سفره ای پهن است
******
سفرۀ هفت سین رنگارنگ
گرد آن خانواده ای دلتنگ
نور چشم و عزیزش آنجا نیست
حبس گشته کنار آنها نیست
همسرش مادرش یا پدرش
در اوین است دخترش یا پسرش
******
همرهان، دوستان گردهم آییم
همه با هم از خدا چنین خواهیم
یا مقلب القلوب والابصار
یا مدبراللیل والنهار
یا محول‌‌الحول والاحوال
حول حالنا الی احسن‌الحال
******
فال حافظ زدم چنین گفته
سخنی نغز و گوهری سفته
“رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند”
“چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند”
“من ار چه در نظر یار خاکسار شدم”
“رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند”
******
سالی دیگر سپری شد. یک سال دیگر به سالهای استبداد اضافه و از سویی دیگر، آگاهی، صبر و همتِ تداوم جنبش سبز افزایش یافت.
سالی سخت را پشت سر نهادیم. نگاهی بسیار خلاصه آنچه در ١٣٩٠ بر ما گذشت؛
اردیبهشت سال ٩٠، نهضت آزادی ایران ۵٠ ساله شد. حزبی که از نخستین روزهای میلاد پر برکتش، همواره به خشونت نه گفت، زندان طاغوتیان را به جان خرید، پیمان شکنی دوستان دیروزی و تشنگان قدرت را تحمل کرد، همسفرگی با انحصارطلبان را هرگز نپذیرفت و با آگاهی به این اصل که برای مبارزه و رسیدن به آزادی هر کاری را نمیباست کرد و هر حرفی را نمی باست زد، صبر پیشه نمود و اکنون با بیش از نیم قرن تجربه، همچنان سرفراز و استوار است.
اگر همهء در ها را ببندند، در “امید” هرگز بسته نخواهد شد.
امید و “صبر” را نیز به سفره های هفت سینمان بیافزاییم.
رنجور اما امیدوار سال ١٣٩١ را پذیرا باشیم.
اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران در خارج از کشور در پگاه سال نو و در آستانه بهار، عید ملی نوروز را به دوستان و همفکران و هموطنان تبریک می‌گویند و از خداوند دانای توانا، سعادت ملت عزیز و صبور ایران را درخواست می‌نمایند.
ما بر این باوریم که صلح و تفاهم، بهروزی و آینده ای بهتر و سرفرازی ملت در تدوام و پایداری و ادامهء جنبش سبز قابل حصول است.
اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران در خارج از کشور
نوروز ١٣٩١


کشته شدن سه تکاور نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غرب

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی،  کشته شدن سه تن از تکاوران لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در منظقه شمال غرب را تسلیت گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پیام فرمانده نیروی زمینی سپاه آمده است: سال ۱۳۹۰ در حالی گذشت که برای پاک شدن خاک ایران از لوث وجود دشمنان و مزدوران، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنی چند از مخلص‌ترین و رشیدترین جوانان خود را فدا نمود تا ملت سرافراز این سرزمین در امنیت و آسایش در راه اعتلا و پویایی کشور گام بردارند.
در بخشی از این پیام آمده است: رزمندگان رشید لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) قم در این میدان کارزار همچون دوران درخشان دفاع مقدس خوش درخشیدند و در آخرین لحظات این سال نیز سه تن از رزمندگان دلیر این لشکر در قله‌های سپید شمال غرب در سرمای جانسوز مظلومانه به شهادت رسیدند تا نام‌شان بر جریده سروقامتان تاریخ تا ابد سبز شود.
خبرگزاری فارس پیش از این گزارش داده بود  “در پی عملیات لشکر ۱۷ علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) سپاه در غرب کشور به منظور ایجاد امنیت و “بیرون‌ راندن نیروهای ضد انقلاب”، در آستانه سال نو، سه تن از تکاوران این لشکر به نام‌های روح‌الله شکارچی، سعید غلامی شهروز و محمد سلیمانی در این منطقه به شهادت رسیدند.”
این پاسداران در نقطه صفر مرزی در ارتفاعات جاسوسان شمال‌غرب کشور و در سرمای شدید این منطقه اتفاق افتاده است.




محرومیت عمادبهاور از مرخصی در سومین نوروز حبس

اولین روز سال نود و یک را در حالی پشت سر گذاشتیم که ۱۹۵ زندانی سیاسی در زندان بسر می برند و از این تعداد فقط ۱۸ نفر توانسته اند به مرخصی بیایند. عماد بهاور یکی از زندانیان سیاسی است که سومین عید خود را در زندان بسر می برد و پیگیری های خانواده او برای گرفتن مرخصی و ملاقات حضوری تاکنون بی نتیجه مانده است.
طاهره طاهریان مادر عماد بهاور با ابراز ناراحتی از عدم موافقت با مرخصی فرزندش به “جرس” می گوید: “خود عماد درخواست مرخصی را نوشت و ما به دادستانی تحویل دادیم و خیلی منتظر بودیم که با مرخصی عماد موافقت کنند اما متاسفانه هیچ خبری نشد. این در حالی است که از ملاقات حضوری هم محروم هستیم.”
عماد بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ چهار بار بازداشت و به زندان منتقل گردید. این عضو نهضت آزادی ایران در سال ۸۹ بعد از چندین بار تعویق زمان برگزاری دادگاه نهایتا به ده سال حبس و ده سال محرومیت از فعالیت در فضای احزاب، رسانه‌ها و فضای سایبری محکوم و در دادگاه تجدید نظر این حکم تایید شد. خانواده وی بارها برای رسیدگی مجدد به پرونده عماد اقدام کردند اما بعد از گذشت حدود هفت ماه هنوز پرونده از دادگاه انقلاب به دیوان عالی کشور نرفته است.
طاهریان ادامه می دهد: “اصلا به نامه های ما جواب نمی دهند. خواسته اصلی ما هم رسیدگی مجدد پرونده عماد است و قرار بود که از دادگاه انقلاب به دیوان عالی برود اما گویا اصلا نمی خواهند پرونده را برای بررسی مجدد تحویل دهند.”
مریم شفیعی همسر عماد هم با دلتنگی خاطر نشان می کند: “ما از زمانیکه عماد به زندان رفته دیگر عیدی نداریم و هیچ حس و حالی بر سر سفره هفت سین نداشتیم. البته برای خود من خیلی سخت تر بود اگر عماد بیرون می آمد و دوستانش آنجا می ماندند. بخاطر همین نگران نیستم چون مرخصی به تعداد اندکی دادند و بند خیلی شلوغ است و همه با هم هستند و احساس دلتنگی کمتری می کنند. در حقیقت بیشتر دلتنگی ها برای خانواده هاست. امیدوارم در این سال جدید یک گشایشی شود و همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و شرایط و اوضاع مملکت بهتر شود.”
عماد بهاور در نامه ای خطاب به دادستانی نوشته است: “آقای دادستان! من و بسیاری از دوستانم در زندان همچنان بر اجرای بی تنازل قانون اساسی تاکید داریم و اصلاحات سیاسی را تنها راه تداوم و تثبیت نظام می دانیم. اگرچه اصلاح طلبان اکنون در زندانند و خانواده هایشان در رنج و سختی، اما «حذف اصلاح طلبی» بیش از آنکه مسئله ایشان باشد، مسئله نظام خواهد بود. اکنون زمان تصمیم گیری است. امیدوارم جنابعالی و مسئولین دلسوز نظام با تصمیم گیری صحیح و به دور از تندروی هایی که خواست یک جناح سیاسی خاص است، با تاکید بر آزادی های مصرح در قانون اساسی، زمینه بازگشت آرامش به کشور و تحقق عدالت واقعی را فراهم نمایید.”
مادر این جوان اصلاح طلب دربند می افزاید: “من وقتی خبر آزادی چند تن از زندانیان را شنیدم، خیلی خوشحال شدم. دوست داشتم عماد هم در میان آنها باشد که نبود. من در آخرین نامه ای هم که به دادستانی نوشتم، برایشان آرزوی خوشی در سال جدید کردم و گفتم با آزاد کردن عماد دل ما را هم خوش کنید اما خب….همیشه هم گفته ام اگر چه حکم عماد حقش نبود و ناعادلانه بود اما انتظار این است که حقوق یک زندانی سیاسی که شامل مرخصی و ملاقات حضوری می شود را رعایت کنند. در هر حال آرزوی من این است که هیچ زندانی سیاسی وجود نداشته باشد و امیدوارم بزودی همه آزاد شوند و به آغوش خانواده اشان بازگردند.”




بازگشت مصطفی تاج زاده به قرنطینه سپاه

سیدمصطفی تاج زاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی عصر روز سه شنبه به قرنطینه سپاه در زندان اوین بازگشت.
به گزارش خبرنگار کلمه، سیدمصطفی تاج زاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی که صبح روز دوشنبه به مرخصی درمانی آمده بود، عصر روز سه شنبه، اول فروردین به قرنطینه سپاه در زندان اوین بازگشت.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت که روز دوشنبه برای چند ساعت به مرخصی درمانی اعزام شده بود، با توجه به روز تحویل سال فقط به مدت یک روز مرخصی اش تمدید شد.
فخرالسادات محتشمی پور، همسر وی در صفحه فیس بوک خود به نقل از تاج زاده نوشته است: موقع خداحافظی می گوید؛ مبادا تلخ بنویسی روز اول عیدی ما که نباید باعث تلخ کامی هم وطنانمان شویم.
مصطفی تاجزاده یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد. سید مصطفی هیچ دفاعی از خود در دادگاه نکرد.
وی پیش ازآن گفته بود: «تا زمانی که به شکایت من علیه دبیر شورای نگهبان [به خاطر ابطال هفتصد هزار رأی مردم در سال ۷۸] رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه و دفاع از خود نمی بینم.»
سید مصطفی تاجزاده یکی از هفت شاکی پرونده مشفق است و در حال حاضر از معدود افرادیست که از انتقالش به بند ۳۵۰ زندان اوین جلوگیری می شود و گاها به صورت دو نفره یا تک نفره در بند قرنطینه نگهداری می شود.




ملاقات قدیانی با کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان

ابوالفضل قدیانی که یکشنبه شب از زندان اوین به مرخصی آمده بود، به ملاقات کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان های قلب و شهید رجایی رفت.
به گزارش خبرنگار کلمه، ابوالفضل قدیانی عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در بند ۳۵۰ نگهداری می شود و یکشنبه شب به مرخصی آمده بود، به ملاقات دوستان در بندش کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و محسن امین زاده در بیمارستان های قلب و شهید رجایی رفت.
کیوان صمیمی، فعال سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر چند روزی است در بیمارستان شهید رجایی تهران بستری شده است.
این زندانی سیاسی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در زندان به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.
کیوان صمیمی، روزنامه نگار، هشتم آذر ماه سال ۸۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. وی یک بار آن هم در بهار سال ۸۹ از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.
همچنین محسن امین زاده، معاون وزیر امور خارجه در دولت سیدمحمد خاتمی، که در حال سپری کردن ۶ سال محکومیت خود در زندان اوین است، چندی پیش بدنبال ناراحتی قلبی به بیمارستان مدرس اعزام و از آنجا به همراه مأموران ملازم به بیمارستان قلب تهران منتقل شد.
وی به علت ناپایداری ضربان قلب و فشارخون تحت مداوای پزشکان این بیمارستان بستری شده است.
عیسی سحرخیز دیگر روزنامه نگار دربند زندان رجایی شهر نیز مدتی است که در بیمارستان قلب تهران بستری است.
مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمد خاتمی تیرماه ۸۸ و در پی بازداشت های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر، و به اتهام “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” به سه سال حبس محکوم شد.




پیام تقدیر مهدی خزعلی از مردم

مهدی خزعلی که پس از هفتاد روز اعتصاب غذا، همزمان با نوروز با کفالت مادرش از زندان آزاد شد در پیامی از همه مردم تشکر کرده است.
به گزارش کلمه، این رزمنده خیبر بعلت عوارض ناشی از اعتصاب غذای طولانی در حال حاضر تحت درمان و مراقبت های ویژه است.
در پیام خزعلی به مردم آمده است: از همه عزیزانی که در این هفتاد روز همراهی کردند صمیمانه سپاسگزارم. این روزها، بهترین روزهای عمرم بود، روزهایی بیاد ماندنی و شبهایی خدایی، لذت مناجات های سلول با شکم خالی دست نیافتنی است، شاید سالها در حسرت دعای کمیل انفرادی بسر برم، خدا را برای همه لحظه هایش سپاس می گزارم. معنای نماز را آنجا می فهمیم و ایاک نعبد و ایاک نستعین را با تمام وجود زمزمه می کنیم.
مهدی خزعلی در مدت هفتاد روز حبس بر اثر اعتصاب غذا بیش از سی کیلو وزن کم کرده و شدت ضعف بدنی او به حدی است که این اواخر دیگر رمق راه رفتن نداشته و برای راه رفتن به ناچار از عصا استفاده می کرده است.
این نویسنده ی منتقد و رزمنده دوران دفاع مقدس از روز اول بازداشت خود و در اعتراض به خشونت مامورین امنیتی هنگام بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود.
خشونت مامورین وزارت اطلاعات در هنگام بازداشت به حدی بود که موجب شکستگی دست و آسیب دیدگی دندان و پایش شده بود که پس از بازداشت به مدت سه هفته دست ایشان در گچ بود.
درمدت بازداشت بارها حال جسمی وی وخیم شد تا آنجا که یک بار بر اثر حمله قلبی منجر به بستری شدن در بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی شد و در آنجا نیز نیمه شب توسط مامورین امنیتی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا تحت نظر مامورین امنیتی باشد.
مهدی خزعلی ۲۵ روز ابتدای بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد، سپس به بند ۳۵۰ منتقل شده و مجدد در پانزده روز اخیر در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در سلول انفرادی بود.
بر اساس شاهدان عینی و هم بندان وی در بند ۳۵۰ اوین اثربخشی مهدی خزعلی بر روی همبندی ها و سایر زندانیان به حدی بود که مامورین وزارت اطلاعات با بودن وی در بند عمومی مخالفت میکردند.







با حضور محمد ملکی و محمد نوری زاد

عکس/ سفره هفت سین کوچکی مقابل زندان اوین؛ بابا دوستت دارم به خانه برگرد

دکترمحمد ملکی و محمد نوری زاد سال تحویل درکنار خانواده زندانیان سیاسی را درمقابل زندان اوین سپری کردند.
به گزارش کلمه اقایان ملکی و محمد نوری زاد  و نیز خانواده  آقای هوشمند که در زندان به سر می‌برد لحظه تحویل سال نو را مقابل اوین گذراندند اما با  ممانعت ماموران امنیتی مواجه شدند.
پس از آن  این جمع کوچک از پشت درب اصلی زندان اوین به روی پل رودخانه ای که از مجاور زندان عبور می کند  رفتند اما درآنجا نیزمأموران این جمع را متفرق کردند تا مبادا دعای سال تحویل و سبزه وسنجدی که درسفره کوچک این جمع بود مشکلی برای حاکمیت پدید آورد. خانواده احسان هوشمند که اکنون درزندان اوین به سرمی برد از صبحگاه این روز سفره هفت سین خود را در پس دیوار زندان اوین  پهن کرده بودند. دختر هشت ساله احسان هوشمند روی برگه ای نوشته بود: بابا دوستت دارم به خانه برگرد.




هرانا؛ بررسی سوابق یک زوج روزنامه نگار محکوم به حبس

خبرگزاری هرانا - مسعود باستانی روزنامه نگار منتقد، که در دوران انتخابات ریاست جمهوری گزارش ها و مقالات افشاگرانه درباره ی نحوه ی اداره ی کشور توسط دولت نهم و محمود احمدی نژاد نوشت. همچنین عضو شورای سردبیری وبسایت جمهوریت بود؛ مسعود باستانی در این ایام علاوه بر ارزیابی آرایش نیروهای اصولگرا و افشاگری درباره ی نحوه ی مداخله ی دولت در انتخابات ریاست جمهوری به حمایت از میر حسین موسوی کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات پرداخت. انتشار گزارش (دولت زیر زمینی) و یا ده برابر شدن صندوقهای سیار به چه معناست؟ در کنار سر دبیری روزنامه ی موج که نشان دهنده ی حجم تخلفات و ولخرجی های دولت احمدی نژاد و ناکار آمدی های دولت و بخشی از کارنامه ی وی در سال ۸۸ است.
این روزنامه نگار که همکاری با خبرگزاری های ایسنا، ایرنا و آفتاب نیوز و نیز فعالیت در روزنامه ی گوناگون از جمله یاس نو، اقبال، اعتماد، وقایع کارگزاران و شرق و... را در کارنامه دارد در راه اندازی بسیاری از وبسایت های خبر مشارکت داشته است. او که قبل از سال ۸۸ چندین بار به خاطر فعالیت های خبری و رسانه ای دستگر و محاکمه شده بود، در هنگام اعتصاب غذای ناصر زرافشان و اکبر گنجی به حمایت از آنان پرداخت و با ارسال گزارشات مربوط به وضعیت جسمانی و قضایی این زندانیان سیاسی وظیفه ی خود را دنبال میکرد تا اینکه سرانجام در تابستان ۸۴ به هنگام ورود به بیمارستان ویلا که به همراه خانواده اش به آنجا رفته بود دستگیر و روانه ی زندان اوین شد. مسعود باستانی پیش از این نیز هم بخاطر سردبیری هفته نامه ی گزاری به اصلاحات به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. لذا ماموران پس از بازجویی از وی، او را روانه ی زندان (اراک) کردند و در نیمه ی دوم سال ۸۴ باقیمانده ی محکومیت خود را در آنجا سپری کرد.
همکاری با وبسایت روز آنلاین و گفتگوهای تحلیلی با رادیو فردا، دویچه وله، رادیو زمانه، وبسایت بی بی سی وصدای آمریکا درباره ی رخدادهای سیاسی کشور و هم چنین همکاری مستمر با نشریه ی شهروند و شهرگان کانادا و ارسال گزارش های حقوق بشری درباره ی وضعیت زندانیان سیاسی از جمله محمود صالحی و منصور اسانلو و کارگران عضو سندیکای کارگران شرکت واحد هم، بخشی دیگر از کارهای وی به شمار می رود. او همچنین فیلم مستندی با عنوان "سندیکالیست" (درباره ی وضعیت سندیکای کارگران شرکت واحد اتو بوسرانی تهران) ساخته و به معرض نمایش گذاشته است.
وی هم چنین گزارش هاو یادداشت های مختلفی درباره ی وضعیت گروههای دانشجویی و جنبش زنان و جنبش کارگری و سایر نهادهای مدنی در روزنامه های اصلاح طلب منتشر کرده است.
مسعود باستانی در خرداد ماه سال ۸۸ و در پی یورش ماموران امنیتی به منزلش بار دیگر دستگیرشد. در آن دوران به همراه ۴ روزنامه نگار از جمله فرشاد قربانپور، سهیل آصفی و فروزان آصف نخعی مورد بازجویی قرار گرفت.
پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، ماموران در تاریخ ۲۴ مرداد۸۸ به منزل باستانی رفتند. علیرغم اینکه ایشان در منزل نبود همسرش مهسا امرآبادی را دستگیر نمودند.
سرانجام مسعود باستانی در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۸۸ بازداشت شد و پس از تحمل ۸۰  روز تحمل زندان انفرادی و انواع و اقسام شکنجه های روحی و جسمی از جمله سیلی زدن از پشت با داشتن چشم بند توسط بازجویان، لگد زدن به ساق پا و کشیدن موهای سرش در کنار فشارهای روحی و روانی بسیار زیاد ناشی از بازداشت همسرش و بازجویی خانم امر آبادی در مقابل چشمان مسعود که با فحش های رکیک و توهین همراه بود به دادگاه رفت و در شعبه ی ۱۵ دادگاه انقلاب او را به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه ی ۲۰۰۰۰ دلار نقدی محکوم کردند.
باستانی در دادگاه بخاطر تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در سایت های خبری مجموعا به 6 سال حبس محکوم شد و این در حالی بود که تا لحظه ی ابلاغ حکم دادگاه ماموران حاضر نشدند او را از بند انفرادی ۲۴۰ به بند عمومی منتقل کنند و در هیچ مرحله ای اجازه ندادند تا او با وکیل خویش آقای دکتر محمد شریف ملاقات کند.
پس از ابلاغ حکم در حالیکه او به حکم صادر از سوی دادگاه اعتراض داشت بازجویان وی تاکید داشتند که وی نباید تجدید نظر خواهی کند و گرنه همچنان او را در انفرادی نگه خواهند داشت.
سرانجام مسعود باستانی دردی ماه ۸۸ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و پس از آن نیز در روز 13 آبان ماه ۸۸ به بند۳۵۰ زندان اوین تحویل داده شد. اما در فاصله ی چند ماه حضورش در بند۳۵۰ در بهمن ماه ۸۸، بار دیگ رماموران امنیتی او را به بند ۲۴۰ منتقل کردند و او را متهم کردند که بخاطر اعلام همدردی برای درگذشت آیت الله منتظری و برگزاری کلاس روزنامه نگاری در جمع زندانیان سیاسی مرتکب تخلف شده و او را از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل کردند. حضور مسعود باستانی در زندان رجایی شهر و چند ماه نگهداری او در بند عمومی مربوط به جرایم خطرناک از جمله قتل و آدم ربایی و سرقت مسلحانه و نیز فشار ناشی از تبعید به زندان رجایی شهر سختی های زندان را برای او و خانواده اش دو چندان کرد.
اکنون حدود ۳۳ ماه از زندانی بودن این روزنامه نگار می گذرد و مسئولین قضایی علی رغم بیماری وی و نیاز شدید به مرخصی استعلاجی و درمان در خارج از زندان حاضر نشدند حتی یک روز به وی مرخصی بدهند. اخیرا و در پی پیگیری های خانواده اش، برای درمان بیماری گوارشی و نارسایی های اعصاب و عضلات به بیمارستان منتقل شد و پس از چند روز مجددا به زندان باز گردانده شد. در حالیکه ادامه ی درمان او و آزمایشات مربوط به نارسایی های قلبی و عصبی او هم چنان باقی مانده است.
مهسا امرآبادی همسر مسعود باستانی روزنامه نگار فعال در حوزه ی سیاسی است، همکاری با برخی روزنامه ها از جمله اعتماد ملی، بهار، اعتماد و... را در سوابق خود دارد و گزارش های گوناگونی در خصوص مسایل حقوق بشری و مسایل مربوط به زندان از جمله دو زندانی سیاسی زن کرد زبان، خانم ها هانا عبدی و روناک صفارزاده را، نوشته است و در ایام انتخابات نیز به فعالیت های روزنامه نگاری مشغول بود.
او پس از بازداشت خردادماه ۸۸ پس از سه ماه اقامت در بند ۲۰۹ در شهریور ماه همان سال آزاد شد. وی که پس از آزادی از زندان توسط شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محکوم شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید و این حکم عینا تایید شد.
خانم امرآبادی در طول دوران زندانی بودن همسرش، علاوه بر حمایت همه جانبه از جنبش سبز و دموکراسی خواهانه ی مردم ایران به دفاع از حقوق زندانیان سیاسی جنبش سبز و روزنامه نگاران زندانی پرداخت. وی طی یک نامه ی سرگشاده به صادق آملی لاریجانی رییس قوه ی قضاییه خواستار آزادی همه ی روزنامه نگاران زندانی و محاکمه ی عادلانه ی آنان در دادگاه مطبوعات شد. وی طی این نامه نیز به ایراد اتهامات امنیتی علیه روزنامه نگاران و محاکمه ی آنان در دادگاه انقلاب به شدت اعتراض کرده بود.
خانم امرآبادی در طول این مدت علاوه بر حضور در روزنامه های اصلاح طلب به قصد امرار معاش و انجام کار حرفه ای خویش، با شرکت در جلسه ی قرآن خانواده های زندانیان سیاسی و همدردی و دلجویی با خانواده های آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات و به دفاع از حقوق همسر زندانی اش می پرداخت؛ مجددا در اسفند ماه سال ۸۹ در حالیکه در خودروی شخصی خودش و به همراه خانم فخرالسادات محتشمی پور عازم منزل شخصی اش بود بازداشت شد و به بند "دو الف" سپاه منتقل شد. او پس از آزادی دوباره از زندان در سال ۹۰ اتهاماتی از جمله حضور در جلسه ی قران خانواده های زندانیان سیاسی، ملاقات با مراجع تقلید در شهر قم، عدم براعت از موسوی و کروبی و همچنین دفاع از حقوق همسر زندانی اش به ۵ سال حبس بصورت یکسال حبس تعزیری و چهار سال تحبس علیقی محکوم شد.
خانم امرآبادی که طی این مدت دائم در معرض تهدیدهای امنیتی و احضارهای قضایی است، در حال حاضر همچنان به فعالیت خویش در حوزه ی رسانه ای ادامه می دهد.
مهسا امر آبادی که دائما از سوی مراجع قضایی برای گذراندن یکسال حبس مربوط به پرونده ی سال ۸۸ احضار شده بود، تقاضا کرده است تا در صورت انتقال او به زندان اوین همسرش هم از زندان رجایی شهر به زندان اوین منتقل شود تا حداقل امکان ملاقات این زوج روزنامه نگار مهیا گردد.
هم چنین در طول سال ۹۰ به مراجع قضایی احضار شد و حکم ممنوع الخروج بودن به او ابلاغ شده است. شرایط سخت زندگی برای این زوج جوان روزنامه نگار و هم چنین فشارهای روانی ناشی از احضارهایی قضایی و دستگیری های امنیتی به حدی شکننده است که حتی منجر به ابتلا به برخی بیماری های عصبی برای هر دو نفرشان شده است. به ویژه آنکه برخی از روزنامه ها ونشریات کشور به شکل غیر مستقیم از همکاری با خانم امرآبادی نهی شده اند و حتی بعضا محدودیت های بسیار زیادی برای انجام کار حرفه ای و کسب در آمد برای این خانواده به وجود آورده است. این مسایل در حالی است که خانم امرآبادی علاوه بر تحمل شرایط سخت زندانی بودن همسرش و تبعید وی از تهران به زندان رجایی شهر کرج و بر دوش کشیدن بار سنگین مشکلات زندگی، دائما در معرض انواع و اقسام تهدیدات امنیتی و فشارهای قضایی قرار داشته و حتی اجازه ندادند تا با طرح مشکلات و بیان بخشی از حقایق در رسانه های فارسی زبان داخل و خارج کشور از حقوق خود و همسرش دفاع کرده و مشکلات خود را آشکار کند.
این زوج روزنامه نگارعلاوه بر تحمل مشکلات مربوط به حرفه ی روزنامه نگاری مستقل در ایران، سختی ها و مصائب ناشی از لحاظ امنیتی حتی دیگر اجازه ی طرح مشکلات خود و افشای حقایق را هم ندارند که در غیر این صورت در معرض خطرات ناشی از زندان و حبس قرار می گیرند.
تهیه و تنظیم خبرگزاری هرانا




مرخصی نوروزی تعدادی از زندانیان سیاسی اوین

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين به مرخصی نوروزی آمدند.
به گزارش کلمه، غروب روز دوشنبه، علی گودرزی، حميدرضا ايزدياری، مهدی کريميان اقبال، حمزه کرمی، اميد نوروزيان، حميد رضا خادم، محسن جوادی افضلی، علی اکبر محمدزاده، رجبعلی داشاب، اميربهمنی، بهزاد هوشمند، حسن فرجی و ديدار رئوفی از بند ۳۵۰ اوين برای ۵ روز در تعطيلات نوروز به مرخصی آمدند.
همچنين بر اساس اين گزارش صبح دوشنبه مسعود پدرام نيز برای سه روز از همين بند به مرخصی آمد.
شب گذشته نيز ابوالفضل قديانی، مهدی خزعلی، ماهان محمدی و مصطفی تاج زاده به مرخصی آمدند که در اين بين دستور مرخصی مصطفی تاج زاده برای درمان وی صادر شده است.
لازم به ذکر است که هنوز تعداد زيادی از زندانيان سياسی در زندان اوين، رجايی شهر کرج، کارون اهواز، بهبهان و ديگر زندان های کشور همچنان ممنوع از مرخصی هستند.
برخی از اين زندانيان طی بيش از دوسال و نيم گذشته حتی يک روز نيز به مرخصی نيامده اند.
بر اساس اين گزارش، زندانيان سياسی زندان متی کلای بابل نيز روز گذشته به مرخصی نوروزی آمدند.



ستاره دار شدن یک دانشجوی دانشگاه مازندران

خبرگزاری هرانا - در ادامه ی فشارها بر فعالین دانشجویی منتقد حکومت ایران، رحمان یعقوبی از دانشجویان دانشگاه مازندران از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.
به گزارش دانشجونیوز، رحمان یعقوبی فعال دانشجویی دانشگاه مازندران که به همراه نزدیک به صد نفر از دانشجویان این دانشگاه، در ٢٦ خرداد سال ٨٨ بازداشت شده بود، با وجود قبولی در رشته ی جغرافیای شهری دانشگاه آزاد رشت از تحصیل در این رشته محروم شده است.
این فعال دانشجویی که در سال ٨٨ بیش از بیست روز را در بازداشتگاه اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بسر برده بود، توسط شعبه ی ١٠١ دادگاه انقلاب اسلامی بابلسر به شش ماه حبس تعزیزی و چهارده ضربه شلاق محکوم شده بود.
با وجود این که پس از مدتی دادگاه تجدید نظر شهرستان بابلسر به وی و سایر فعالین دانشجویی این دانشگاه اعلام نمود که حکمشان به حالت تعلیق در آمده است، بعد از گذشت دو سال وی مجددا به زندان متی کلا فراخوانده شد.
رحمان یعقوبی، که هفته ی گذشته با پایان بیش از نیمی از دوره ی محکومیتش از زندان متی کلا آزاد شد، قبل از انتقال به زندان مطلع می شود که از ادامه ی تحصیل وی در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری به عمل آمده است. به وی اطلاع داده شده بود که باید برای پیگیری پرونده خود به سپاه شهر رشت مراجعه کند.
این فعال دانشجویی بعد آزادی نیز با ادامه ی پیگیری هایش مطلع شده که همچنان وی از تحصیل در دانشگاه رشت منع شده است.
رحمان یعقوبی، علی عباسی و مازیار یزدان نیا سه فعال دانشجویی دانشگاه مازندران هستند که هفته ی گذشته با گذراندن دوره ی محکومیت از زندان آزاد شدند. گفتنی است دانشجویان بخش عمده ای از محکومیت خود را در بند مجرمین خطرناک گذرانده اند.




مروری بر ” امن ترین سال” آقای احمدی مقدم و شرکا 

گروه سیاسی کلمه: در حالی که فرمانده نیروی انتظامی سال نود را امن ترین سال جمهوری اسلامی خوانده بود، پرونده های زیادی در این سال همچنان بی نتیجه در راهروهای دادگستری معطل مانده است.

هر چند قوه قضاییه نسبت به تخلفات کلان اقتصادی و مفاسد مالی چشم بسته و از رسانه ای شدن آن جلوگیری می کند. اما پرونده مربوط به ترور دانشمندان هسته ای، هتاکی در ملاعام، کودک آزاری،  قتل فاطمه باقری نژادیان، قتل فرزند و عروس شهید هاشمی و … از جمله مواردی است که نه تنها در قوه قضاییه به فراموشی سپرده شده، بلکه گویی از خاطر فرمانده ناجا هم رفته است.
فرمانده نیروی انتظامی همزمان با آغاز سال نو گفته است: علی رغم تهدیدات دشمنان ، سال ۹۰ امن ترین سال عمر نظام جمهوری اسلامی بود.
سردار احمدی مقدم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در قم ادعا کرده است که دشمنان پارسال بیشترین تلاش را برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی درکشور انجام دادند اما نظام اسلامی بهترین سال خود را در زمینه امنیت و ثبات سپری کرد.
ایشان فراموش کرده اند که در این سال تجاوزهای گروهی به زنان و دختران در خمینی شهر، تربت جام، کاشمر و نیشابور و چندین شهر دیگر، آنچنان احساسات مردم را برانگیخت که مسئولان قضایی ناچار از برپایی دادگاه خاطیان خارج از نوبت اداری شدند.
در این سال امن ۲۴  مورد تجاوز در مرکز کشور، ۱۵ مورد تجاوز در استان تهران اتفاق افتاده است و این یعنی ۳۷ درصد ازکل موارد تجاوز رسانه‌ای شده متعلق به استان تهران بوده است، پایتخت کشور اسلامی. همانجایی که برای آب بازی جوانان به پارک لشکر کشی می کنید.
عجیب ترین مورد تجاوز گروهی، مربوط به تجاوز ۵۰ مرد به یک زن در کاشمر خراسان و شنیع‌ترین مورد تجاوز گروهی، ۱۴ نفر به چند زن و دختر در مقابل دیدگان خانواده‌های قربانیان در خمینی شهر بوده است.
این  تجاوزات در حالی در محل امنی که شما ایجاد کرده اید رخ داد که قوی ترین مرد ایران، روح الله داداشی، بر اثر درگیری خیابانی توسط یک جوان هفده ساله به ضرب چاقو کشته شد.
در همین سال امن آقای احمدی مقدم، دختر ۲۸ ساله ی محمد باقر باقریان نژاد فرد، در شهر تهران، پس از خروج از منزل ربوده شد و یک روز پس از آن جسدش در کوه های اطراف شهر ری پیدا شد.
قتل فجیعی که هنوز هم پلیس همیشه در صحنه نتوانسته است سرنخی از آن بیابد.
گویی آقای فرمانده فراموش کرده اند که صد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای “رشد و تداوم ناامنی و جرم و جنایت” در ایران هشدار دادند و از  مسئولان کشور، که هر چه زودتر برای جلوگیری از سیر صعودی و افزایش جرم و جنایت و ناامنی در کشور فکری کنند و کاری شایسته انجام دهند”.
 پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوی ایشان بارها مصاحبه کرده و با آمار و ارقام ثابت کردند که ” فتنه” باعث افزایش ناامنی در کشور شده است و از آسمان و ریسمان ادله آوردند و به کمک آقای محسنی اژه ای و نجار وزیر کشور ثابت کردند که دلیل این افزایش ناامنی ” کشورهای خارجی و بیگانگان” هستند و اگر رسانه ها نبودند که آن را “بزرگنمایی” کنند، همه چیز ” آرام” است.
در همین سال، پزشکی قانونی اعلام کرده است در هر شبانه روز، ۳ ایرانی در کشور بر اثر اصابت سلاح سرد جان می‌بازند. این در حالی است که چنین آماری تنها درباره پرونده‌های ارجاعی به این سازمان است و بی شک آمار واقعی بسیار بالاتر است. استفاده از چاقو و انواع دیگر سلاح سرد، در بین آلات قتاله در کشور، رتبه نخست را دارند.
در کنار آمار افزایش ناهنجاری های اجتماعی از دزدی، اعتیاد، کودک آزاری، تجاوز به عنف و ده ها مورد دیگر، از جنایات کلانی که هر یک به تنهایی می توانست در هر نقطه ای از جهان منجر به برکناری وزیر و مسئول مربوطه شود ولی در ایران به ارتقا مقام و درجه منتهی می شود. همانگونه که سعید مرتضوی به یمن همه جنایاتش در کهریزک و دادستانی و اتهام شرکت در قتل همزمان دو مقام انتصابی در دولت دهم دارد تا به همه خاطیان ثابت شود که ” نظام” تا آخرین لحظه از آنان دفاع می کند.
سالی که گذشت، امن امن بود برای همه غارتگران بیت المال که براحتی بتوانند بزرگترین پرونده تاریخ مفاسد مالی را که تاکنون سه هزار میلیارد تومان ارزیابی شده رقم بزنند.
سال امنی بود که دزدان بیت المال به راحتی از مرزهای هوایی کشور خارج شوند و در مامن امن خود در آن سوی آبها سکنی گزیندند در حالی که مبارزان راستین محروم از ابتدایی ترین حق زندگی، شبانه کوه و کمر را پشت سر نهادند تا تن خود را از شکنجه و زندان حکومت برهانند.
سال نود سال امنی بود برای احمدی مقدم ها که در سایه همه خوش خدمتی هایشان در کوی دانشگاه، به خون کشیدن مردم در کوچه و خیابان، شکنجه و آزار بی گناهان در زندان ها بتوانند براحتی از تنعمات نظامی که با خون شهدا به پا شده است، بهره برداری کنند.
سالی که بانیان واقعی جمهوری اسلامی در حبس بودند و در حصر. خانواده معظم شهدا از باکری و همت تا قدوسی و بهشتی در محدودیت بودند و فشار و تنها درد نامه هایی بود که هر از گاهی گوشه ای از رنج آنان را نمودار می کرد.
علما و مراجع از حق پاسخگویی به مقلدان خود نیز محروم ماندند و دفتر آنان پلمپ شد و مراجعه کنندگان را با تهدید و ارعاب راندند.
سالی که گذشت سال امنی بود. سالی که فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در برابر بیان یک واقعیت خانه شان هم حریم امن شد برای “لباس شخصی ها” و “اراذل و اوباش” که براحتی فحاشی کنند و امنیت خانواده هایشان را بر هم بزنند.
سال نود سالی امن بود. همه چیز آرام بود. آرامشی قبرستانی که بر همه کشور سایه انداخته است. سالی که فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و دلسوزان انقلاب اسلامی به جرم ” اقدام علیه امنیت ملی” در حبس و سکوتند و غارتگران بیت المال و دست اندازان به نوامیس مردم در سایه آرامشی که آقای احمدی مقدم برایشان فراهم کرده است، براحتی بتوانند منابع ملی را به ثمن بخس فروخته و کشور را طعمه تهدیدات خارجی کنند.
سال نود مبارک سالی بود برای فرمانده ناجا و همه کسانی که در سایه آرامش ساخته و پرداخته نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها، مردم را از همه حقوق خود محروم کردند و عرصه را برای تک تازی میوه چینان انقلاب باز نهادند. سالی که خزانه ملی خالی تر از قبل شد و سفره مردمان کوچکتر از همیشه. سالی که باز مادر سهراب در غم از دست دادن فرزندنش به تنهایی بر سفره هفت سین نشست و فرزندان نسرین ستوده در نبود مادری که در سایه امنیت ناجا بر این کشور حاکم شده است، دومین نوروز را بی مادر برگزار کردند. سال امنی بود وقتی بهشت زهرا، قطعه شهدا ساکتترین روزهای خود را گذراند و خانواده شهدا از حق بودن با آرامگاه فرزندانشان نیز محروم بودند و جمع چند نفره کوچکی در پشت دیوارهای بلند اوین و میله های سبز حتی از حق پهن کردن یک سفره هفت سین محروم مانده بودند.
سال نود، امن ترین سال تاریخ  برای جمهوری اسلامی  مدل  احمدی مقدم ها رقم زده شد. سالی که نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و نماینده بنیانگذار جمهوری اسلامی بی هیچ جرمی در حصر و حبسند تا نکند امنیتی که غاصبان جمهوری اسلامی  برای خود فراهم کرده اند با روشنگری های آنان تحت الشعاع قرار گیرد.