۱۳۹۰ اسفند ۱۲, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

رای سازماندهی شده به روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس گزارشی تصویری از رای‌گیری سازماندهی شده در یکی از شعب اخذ رای با حضور نیرو‌های بسیجی٬ حزب‌اللهی و ارزشی در مقابل دوربین صدا و سیما منتشر کرد.

در این گزارش تصویری گروهی از نیرو‌های حزب‌اللهی دیده می‌شوند که در یکی از شعب اخذ رای با مشورت و همفکری یکدیگر٬ مشغول پر کردن برگه‌های رای هستند.

در این تصاویر همچنین دوربین صدا و سیما نیز دیده می‌شود که در حال تهیه گزارشی از حضور «پرشور» مردم در پای صندوق‌های رای است.

خبرگزاری فارس به همراه صدا و سیما از نخستین ساعات شروع رای‌گیری٬ تلاش‌های گسترده‌ای برای نشان دادن «استقبال مردم» از نهمین دوره انتخابات مجلس آغاز کرده است.

این خبرگزاری تاکنون با انتشار ده‌ها خبر ادعا کرده که «مردم ایران» از انتخابات ۱۲ اسفند «استقبال پرشوری» کرده‌اند٬ اما از انتشار تصاویر این شعب اخذ رای خودداری کرده است.

این رسانه وابسته به سپاه پاسداران و سایر رسانه‌های دولتی برخلاف سایر انتخابات‌های گذشته٬ گزارش‌های تصویری محدودی از این دوره از انتخابات منتشر کرده‌اند.

 
 
 
 
 
سخنگوی شورای نگهبان پیش از شمارش آرا ادعا کرد:

افزایش ۹ درصدی نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نهم


عباس‌علی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان با گذشت تنها سه ساعت از زمان آغاز رای‌گیری ادعا کرد: «میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به مجلس هشتم ۸ الی ۹ درصد بیشتر شده است.»
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای کدخدایی این ادعا را در دفتر مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان و در جمع خبرنگاران بیان کرده است.
وی گفته که این آمار متعلق به گزارش دفا‌تر شورای نگهبان در شهر‌های مختلف است که تا ساعت ۱۱ صبح به دفتر مرکزی ارسال شده است.
کدخدایی همچنین ادعا کرده است: «تا آنجایی که در جریان هستیم در برخی از حوزه‌ها مردم از ساعت چهار صبح حاضر شده بودند تا در انتخابات شرکت کنند.»
فرماندهان سپاه پاسداران یک ماه پیش از آغاز رای‌گیری ادعا کرده بودند که نرخ مشارکت در نهمین دوره انتخابات مجلس بیش از ۶۰ درصد خواهد بود.
نرخ مشارکت در هشتمین دوره انتخابات مجلس آن‌طور که مقام‌های وزارت کشور اعلام کرده‌اند حدود ۵۱ درصد بوده است.





گزارش تصویری رسانه‌ها از شعب خلوت اخذ رای

گزارش‌های تصویری برخی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بی‌اعتنایی مردم مواجه شده است.
خبرگزاری ایسنا روز جمعه (۱۲ اسفند) سه گزارش تصویری٬ (+)٬ (+) منتشر کرده که در این گزارش‌ها به وضوح خلوت بودن شعب اخذ رای مشاهده می‌شود.
خبرگزاری فارس نیز با گذشت بیش از چهار ساعت از زمان آغاز رای‌گیری٬ تنها دو گزارش تصویری از تهران و یک گزارش تصویری از قم منتشر کرده است.
یکی از این گزارش‌ها مربوط به حضور محمدرضا مهدوی‌کنی در شعبه اخذ رای مستقر در دانشگاه «امام صادق» است که تنها تعداد اندکی در آن حضور داشتند.
دیگر خبرگزاری‌ها و سایت‌های محافظه‌کار نیز تا زمان مخابره این خبر٬ گزارشی تصویری از شعب اخذ رای در تهران و دیگر شهر‌ها منتشر نکرده‌اند.
ستاد انتخابات کشور هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «عکس‌دار بودن ‌شناسنامه برای رای دادن ضروری نیست» و شورای نگهبان هم اعلام کرده که بدون کارت ملی نیز می‌توان رای داد.
نهمین دوره انتخابات مجلس از سوی مخالفان دولت تحریم شده است.




رقابت حامیان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد آغاز شد

نهمین دوره انتخابات مجلس با نرخ مشارکت از پیش اعلام شده بیش از ۶۰ درصد از سوی فرماندهان سپاه٬ در غیاب اصلاح‌طلبان و با حضور محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.
مخالفان دولت با تحریم انتخابات به صراحت از مردم خواسته‌اند امروز را در خانه بنشینند و در انتخابات شرکت نکنند.
در این دوره از انتخابات دو جریان محافظه‌کار «جبهه پایداری» به رهبری محمدتقی مصباح یزدی و «جبهه متحد اصول‌گرایان» به رهبری محمدرضا مهدوی‌کنی بر سر کسب کرسی‌های مجلس به رقابت می‌پردازند.
از «جبهه پایداری» با عنوان جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و از «جبهه متحد اصول‌گرایان» با عنوان محافظه‌کاران نزدیک به علی خامنه‌ای یاد می‌شود.
این دو جریان محافظه‌کار به همراه چندین گروه نوپای محافظه‌کار به صراحت اعلام کرده‌اند تابع دستورات رهبر جمهوری اسلامی بوده و به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارند.
فعالیت‌های انتخاباتی این جریان‌ها که از مدت‌ها پیش به طور غیر رسمی آغاز شده بود٬ در پنج روز گذشته به اوج خود رسید٬ اما این فعالیت‌ها نتوانست تنور انتخابات را داغ کند.
یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ۱۲ اسفند نیز فرماندهان سپاه بارها ادعا کرده‌اند در این دوره از انتخابات بیش از ۶۰ درصد ۴۸ میلیون نفری که می‌توانند رای بدهند٬ به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.
 





برخورد بی‌سابقه با رسانه‌های همسو با جمهوری اسلامی

مسدود شدن شش سایت محافظه‌کار در پنج روز

مقام‌های جمهوری اسلامی در اقدامی بی‌سابقه شش سایت خبری محافظه‌کاران را طی یک هفته گذشته بدون ارائه توضیحی از دسترس خارج کردند.
این سایت‌ها که نزدیک به جریان‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار هستند بدون آنکه توضیحی درباره علت مسدود شدن آنها ارائه شده باشد٬ از ابتدای هفته اخیر مسدود شده‌اند.
سایت‌های «بی‌باک نیوز»٬ «۵۹۸»٬ «صراط‌نیوز»٬ «عماریون»٬ «همت‌نگار» و «تریبون مستضعفین» شش سایتی هستند که طی چند روز گذشته مسدود شده‌اند.
این سایت‌ها در این مدت حملات تندی متوجه رقبای انتخاباتی خود کرده بودند که به نظر می‌رسد این حملات و تنش‌ها منجر به توقف فعالیت‌های آنها شده است.
مسدود شدن این سایت‌ها یکی از بی‌سابقه‌ترین برخورد‌های گسترده با رسانه‌های همسو با سیاست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
فعالیت این شش سایت محافظه‌کار در شرایطی متوقف شده که جمهوری اسلامی برای تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای نیاز مبرمی به فعالیت‌ این‌گونه سایت‌ها دارد.
به نظر می‌رسد فعالیت این قبیل سایت‌ها از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی در میزان مشارکت انتخاباتی مردم بی‌تاثیر بوده و مسدود شدن آنها در این مقطع زمانی ضروری بوده است.
روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران از مدت‌ها پیش نرخ مشارکت در انتخابات ۱۲ اسفند مجلس را بیش از ۶۰ درصد اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود همین عدد با کمی تفاوت پس از برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور به عنوان نرخ مشارکت اعلام شود.





مهدی طائب٬ رئیس قرارگاه «عمار»:

نظر رهبر درباره نامزد‌های انتخاباتی حجت است

مهدی طائب٬ رئیس قرارگاه «عمار» اعلام کرد نظر علی خامنه‌ای به عنوان «ولی فقیه» در تعیین مصادیق انتخاباتی «حجت» است.
آقای طائب روز پنجشنبه (۱۱ اسفند) در گفتگو با خبرگزاری مهر خطاب به شرکت کنندگان در انتخابات گفته که اگر ولی فقیه در خصوص مصادیق {نامزد‌های انتخاباتی} نظری بدهد٬ باید به آن عمل کرد.
وی همچنین به نقل از علی خامنه‌ای گفته شرکت کنندگان در انتخابات باید برگه‌های رای را به طور کامل پر کنند.
موضوع حمایت علی خامنه‌ای از نامزد‌های انتخاباتی سال‌هاست که محل بحث و جدل جریان‌های سیاسی در ایران است.
اوج حمایت رهبر جمهوری اسلامی از نامزد یا نامزد‌های انتخاباتی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد که علی‌اکبر ناطق نوری نامزد مورد حمایت وی در مقابل محمد خاتمی متحمل شکست سختی شد.
پس از این شکست سنگین بود که رهبر جمهوری اسلامی طی یک سخنرانی اعلام کرد در هیچ انتخاباتی نظر خاصی روی نامزد با نامزد‌های خاصی ندارد و نقل قول‌های منتشر شده از وی اعتباری ندارد.
این در حالی است که وی در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ در سخنرانی‌های خود به بیان ویژگی‌های نامزد‌های «اصلح» پرداخته بود که مصادیق آن‌ها را تنها می‌توانست در میان نامزد‌های محافظه‌کار جستجو کرد.
آقای خامنه‌ای در انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز به طور تلویحی از محمود احمدی‌نژاد در مقابل میرحسین موسوی و مهدی کروبی حمایت کرده بود.











وزارت ارشاد از نشر چشمه تعهد کتبی می‌گیرد

image
قرار است وزارت ارشاد که پیشتر فعالیت‌های نشر چشمه را به تعلیق در آورده بود، با گرفتن یک تعهد کتبی، اجازه دهد این نشر به کارش ادامه دهد.
شبکه ایران از ادامه فعالیت نشر چشمه با دادن تعهد کتبی به وزارت ارشاد خبر داده است.
بر این اساس، جلسه‌ای با حضور مسوولان نشر چشمه و مدیران وزارت ارشاد برگزار می‌شود و در آن از این نشر تعهد کتبی درباره فعالیت‌های آینده‌اش گرفته می‌شود.
انتشار خبر تعلیق فعالیت نشر چشمه بازتاب‌هایی در اهالی فرهنگ داشت.
بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد حکم تعلیق فعالیت‌های این نشر را تایید کرد.
نشرچشمه که تقریبا از میانه دهه شصت شمسی به انتشار کتاب در بازار نشر پرداخته طی سال‌های اخیر در حوزه ادبیات معاصر ایران و جهان فعال بوده است.
طی سال‌های اخیر به دستور رهبر جمهوری اسلامی فشارها در زمینه انتشار کتاب در ایران افزایش یافته است.





فرزند مصباح یزدی هم آمد: مخالفت با ما، مخالفت با «اسلام اصیل» است

image
مجتبی مصباح، فرزند آیت‌الله مصباح یزدی که عضو گروه موسوم به «جبهه پایداری» است گفته است که مخالفت با این گروه، «مخالفت با اسلام اصیل» است.
کمتر از ۲۴ ساعت دیگر انتخابات مجلس آغاز می‌شود و اصول‌گرایان که تلاش کرده بودند در این انتخابات لیست واحدی را ارائه کنند تا بتوانند مجلس یک‌دستی را (حتی میان هواداران حاکمیت) ایجاد کنند؛ شکست خوردند و این موضوع با واکنش مهدوی کنی، رییس خبرگان رهبری روبرو شد.
مهدوی کنی امروز به خبرآنلاین گفت که می‌خواستیم یک فهرست از اصول‌گرایان ارائه دهیم و «این یک جبهه تبدیل شد به سیزده جبهه.»
یکی از گروه‌هایی که از فهرست اصول‌گرایان جدا شدند؛ شاگردان مصباح یزدی بودند که خود، فهرست واحدی را با عنوان «جبهه پایداری» ارائه دادند و اینک این موضوع با گلایه مهدوی کنی روبرو شده است.
گفتنی است چندی قبل، سقای بی‌ریا در گفتگو با رجانیوز، هدف از تشکیل «جبهه پایداری» با محوریت مصباح را هدفی «بسیار عظیم‌تر» از انتخابات نهم مجلس اعلام کرده و گفته بود این انتخابات تنها آغازی برای اجرای طرح عظیم مصباح یزدی است.
حال در فاصله‌ی یک روز مانده به برگزاری این انتخابات فرزند مصباح هم وارد صحنه شده و به دفاع تمام قد از «جبهه پایداری» پرداخته و مخالفت با آن را «مخالفت با اسلام اصیل» خوانده است.
به گزارش مهر مجتبی مصباح یزدی، شب گذشته در مسجدی در نارمک با بیان این مطلب اضافه کرده است که ما منافعی نداریم، از این‌رو نگران رای آوردن یا رای نیاوردن نیستیم؛ بلکه تمام هدف ما پیاده کرده اسلام واقعی است و  «علت اصلی مخالفت با گفتمان جبهه پایداری ترس از حاکمیت واقعی اسلام است.»
وی که خود را یکی از اعضای این جبهه معرفی کرده گفته است که گروه‌شان «به هیچ شخصی به جز مقام معظم رهبری وابسته نیستند و به هیچ شخص و یا گروهی سرسپردگی ندارند.»
گفتنی است مجتبی مصباح یزدی یکی از شاگردان پدرش در موسسه «امام خمینی» محسوب می‌شود که پیش از این فعالیت روشن و مشخص سیاسی نداشته است.





کُری‌خوانی موافقان و مخالفان «انتخابات» در فضای مجازی

imageدر ساعات منتهی به «نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی»، فضای وب، خالی از شور و حرارت همیشگی‌ برای بحث‌های اقناعی‌ست و بیشتر مانند فضای پیش از مسابقات فوتبال، به «کُری خوانی» شبیه است.
با یک جستجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی، چیزی که بیش از همه توسط طرفداران شرکت در «انتخابات» بر روی آن مانور داده می‌شود، سخنان «مجید مجیدی»، کارگردان سینما است که گفته: «برای لبیک با رهبری، در انتخابات شرکت می‌کنیم.»
از سوی دیگر، برخی به این مطلب این وبلاگ اشاره کرده اند که با عنوان «نامه‌ای به تمام تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج از کشور!» نوشته که به خاطر این‌که در آن روز مردم با قطعی اینترنت و شاید اس‌ام‌اس و تلفن مواجه خواهند شد «خواهش می‌شود شما عزیزان رسانه همگام با این تحریم فعال، به یاری مردم بشتابید و در روز انتخابات به وقت ایران (۹صبح تا ۹شب) با پخش برنامه‌های جالب و دیدنی آخرین ضربه را بر پیکر بی‌روح جمهوری‌ اسلامی بزنید.»
برخی از هوادارانِ «تحریم انتخابات»، ویدیویی را به اشتراک گذاشته‌اند که ترانه ای انگلیسی با نام «فراموشتان نخواهم کرد» را با تصاویری از برخی کشته‌شدگان انتخابات پیشین همراه کرده.








هاشمی تحریم نکرد اما متلکش را انداخت

imageبخش تحلیل خودنویس: هاشمی رفسنجانی بامداد امروز در مسجد جماران رأی خود را به صندوق انداخت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می‌اندازند انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت.» به نظر می‌آید هاشمی رفسنجانی با طرح این مساله، احتمال وجود تقلب در انتخابات مجلس نهم را تایید کرده است.
به گزارش ایلنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در مسجد جماران رأی خود در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به صندوق انداخت.
هاشمی سپس خطاب به خبرنگاران گفت: «امیدواریم با شركت مردم در انتخابات، مجلس به محلی تبدیل شود كه در شرايط خاص كشور بتواند تاثير گذار باشد و مشكلات كشور را حل کرده و آينده انقلاب را تضمين كند. اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می اندازند انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت.»
هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ با طرح احتمال بروز تقلب، تاثیر بسزایی در جلوگیری از آنچه برنامه تقلب گسترده به نفع ناطق خوانده می‌شد، داشت.
این بار اما هاشمی در موقعیت مستحکم‌تر ۱۳۷۶ نیست و احتمالا این سخنش حساسیت سال‌ها پیش را ایجاد نخواهد کرد.






شعبات رأی گیری در تهران و شهرهای سراسر کشور سوت و کور است

همبستگی ملی
انتخابات -شماره ۲

خامنه ای «برای حفظ امنیت و مصونیت کشور» و «حساسیت اوضاع »از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند
شعبات رأی گیری در تهران و شهرهای سراسر کشور سوت و کور است
خامنه ای، ولی فقیه نظام آخوندی، در وحشت از تحریم سراسری نمایش انتخابات مجلس، برای کشاندن مردم به حوزه های خالی رأی گیری، دجالگرانه شرکت در انتخابات را «مثل نماز» و « یک حجت با خدا» خواند. وی عاجزانه مردم را به شرکت در انتخابات فراخواند و با اشاره به انبوه بحرانها و «حساسیت» اوضاع رژیم از مردم خواست «برای حفظ امنیت و مصونیت کشور» در انتخابات شرکت کنند.
بنا بر گزارشهای دریافتی شعبه های رأی گیری در تهران و شهرهای مختلف کشور سوت و کور است.
در تهران رژیم برای شلوغتر شدن حوزه ها، تعداد آنها را کمتر کرده است. با اینحال حوزه های مناطق مختلف ازجمله خیابانهای جمهوری، یافت آباد، نارمک، امام حسین، نامجو، منیریه، رسالت، استاد معین و مناطق پونک، شهرآرا، گیشا خلوت گزارش شده است. حتی در حوزه های شهرک محلاتی در لویزان (متعلق به نیروهای سپاه و فرماندهان آن) و ازگل و منطقه مینی سیتی نیز تعداد اندکی شرکت کرده اند.
خلوتی حوزه ها به حدی است که حوزه های تعیین شده برای مراجعه خبرنگاران خارجی از وزارت کشور خواسته اند که خبرنگاران را دیرتر اعزام کنند تا بتوانند برای صحنه سازی مقابل خبرنگاران جمعیت کمی را در حوزه جمع کنند.
در شیراز ، فسا، قائمشهر، نکا، قم، شیراز، نکا، لار ، شهر کرد، زنجان و قزوین نیز حوزه ها خلوت هستند.
کارگزاران رژیم درصددند با دادن سکه، سیم کارت و انواع وعده ها به هر نحو ممکن تعدادی را به پای صندوقهای رأی بکشانند. در بیرجند سربازان را با دادن وعده سه روز مرخصی در ایام نوروز تشویق به شرکت در انتخابات کرده اند. سربازان تهدید شده اند که در صورت عدم شرکت سه روز به خدمت آنها اضافه خواهد شد. در شهرکرد کارگزاران رژیم تلاش می کنند با خرید شناسنامه ها تعدادی رأی در صندوقها بریزند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۲اسفند۱۳۹۰ (۲مارس۲۰۱۲)





سخنگوی حماس:
روابط دیرینه حماس با ایران شاهد برخی اختلافات اساسی است


(تیتر از جنگ خبر)
دبی-العربیه.نت
موسی ابو مرزوق، معاون جنبش حماس روز جمعه 2-3-2012 در گفت و گو با العربیه اعلام کرد برغم وجود برخی اختلافات هنوز هم با جمهوری اسلامی ایران هم پیمان هستیم.
معاون جنبش حماس با تاکید بر اینکه در بسیاری سیاست های راهبردی به وِیژه در مسئله فلسطین با تهران هماهنگی لازم وجود دارد از تفاوت در برخی دیدگاههای بین دو طرف سخن به میان آورد.
وی در این گفت وگو فاش کرد که روابط دیرینه حماس با ایران شاهد برخی اختلافات اساسی بوده است اما به طور کلی در مسئله فلسطین همیشه هماهنگی لازم وجود دشته است.
مرزوق از جمله موارد مورد اختلافات کنونی میان تهران و حماس را مسائل جاری در سوریه عنوان کرد و گفت : " ما موضع خود را نسبت به سوریه به روشنی با مقامات ایرانی در میان گذاشتیم."
اسماعیل هنیه، یکی از برجسته ترین رهبران حماس هفته گذشته تنها چند روز پس از بازگشت از تهران ، در یک موضع گیری غیر منتظره نسبت به سوریه ، اعلام کرد "ملت قهرمان سوریه به تمام اهداف خود جامه عمل خواهد پوشاند."
اما مرزوق در ادامه گفت و گوی خود با العربیه در این زمینه گفت :" دفتر های حماس هنوز به فعالیت خود در سوریه ادامه می دهند اما ضرورت ایجاب کرد که فعالیت تبلیغاتی و سیاسی در خارج از این کشور اداره شود. "
وی در عین حال تاکید کرد که حماس از آرمان های مردم سوریه جهت دست یابی به آنچه را که خواهان آن هستند، پشتیبانی می کند اما به گفته مرزوق این به معنای دشمنی با رژیم حاکم بر سوریه نیست.





بانک روسی "وت ب 24 " حساب های سفارت ایران در روسیه را مسدود کرد
سفیر جمهوری اسلامی: کارت اعتباری من مسدود شده است


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری «ریا نووستی»
"محمودرضا سجادی" سفیر ایران در روسیه در وبلاگ خود اعلام کرد بانک "وت ب 24" اطلاع داده که قصد دارد حساب های سفارت ایران در این بانک را مسدود کند.
در یاداشت نوشته شده در وبلاگ سفیر ایران در ساعت 41 دقیقه بعد از نیمه شب دوم مارس گفته می شود: "ساعت 15 امروز کارمند مسئول کار با بانک ها در سفارت به شعبه بانک "وت ب 24" مراجعه کرد. به وی گفتند: "پرسنل سفارت باید تا ساعت 18 روز جاری تمام وجوه را از حساب های خود بردارند یا حساب های آنها بسته و موجودی این حساب ها مصادره خواهد شد".
در وبلاگ سجادی خاطرنشان می شود: "کارمند سفارت به پرسنل بانک توضیح داد این مهلت خیلی کوتاه بوده و اجرای آن عملا غیر ممکن است... اما با این وجود در بانک اعلام کردند سخنان فوق الذکر دستور مدیریت ارشد بانک بوده و آنها هیچ کاری را نمی توانند انجام دهند".
سفیر ایران در وبلاگ خود می نویسد: "من مجبور شدم دیدار خود را لغو کرده و شخصا به بانک بروم. در آنجا به من توضیح دادند که کارت اعتباری من مسدود شده است".





حجت الاسلام صدیقی در نمازجمعه تهران:
میزان مشارکت در انتخابات سوریه 60 درصد و در ایران فوق توقع بود

(تیتراز جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
خطیب نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:انتخابات در نهایت متانت در حال برگزاری است اما همه باید همچنان سنگر اخلاق را مهمترین سنگر بدانیم چون پیروز بشویم اخلاق نداشته باشیم شکست خورده ایم و پیروزی و شکست در وادی معنویات و اخلاق و انجام تکلیف و کسب رضای خدا اهمیت دارد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که مردم ایران همیشه فوق توقع و خاری بر چشم دشمنان بوده اند.
وی اضافه کرد: از آقای جنتی در رابطه با وضعیت حضور مردم در انتخابات سئوال کردم که ایشان گفت صفوف لرستان را که دیدم حساب کردیم حدود یکی دو ساعت طول می کشد که مردم رایشان را به صندوق بیندازند و در کردستان زیر برف مردم آمده اند. آقای مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز تعبیرش بر حضور وصف ناشدنی مردم بود.
وی تاکید کرد: این همان مردمی هستند که زیر موشک و بمب ایستادند و انقلاب را حفظ کردند و این صحنه ها تکرار آن صحنه های حماسی است و آن روز آنطور جهاد می کردند و امروز نیز با حضور پای صندوق های رای چشم دشمن را کور می کنند و این حضور دشمن شکن است.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه انتخابات مجلس نهم در اوج شکوه و عظمت پیش می رود، گفت: در هیچ مرحله ای از اول انقلاب تا کنون دشمن اینقدر هجوم تبلیغاتی نداشته چون در شرایط کنونی دشمن پل های پشت سرش را خراب می بیند و همه تیرهایش را از ترکش کشیده که این تیرها کمانه کرده و به خودش برگشته که آخرین تیرش را در فتنه 88 رها کرد و فکر می کرد با عوامل خودش کار انقلاب به پایان رسیده در حالیکه دل خوش کرده بود و با تاییدات غیبی آن آتش خاموش شد و این بار نیز خواستند و فکر می کردند می توانند با طرفداران خود کار خود را بکنند اما ملت ما هر مقطع که دشمن طمع کرده حماسه ایجاد کرده است و مایه ذلت دشمن شده است.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: امروز هم مردم فتح مبین دیگری می آفرینند و برای دشمن یاس و سرافکندگی به جای خواهند گذاشت.
صدیقی بر رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه تا کنون انتخابات در نهایت متانت در حال برگزاری است اما همه باید همچنان سنگر اخلاق را مهمترین سنگر بدانیم چون پیروز هم بشویم اخلاق نداشته باشیم شکست خورده ایم و پیروزی و شکست در وادی معنویات و اخلاق و انجام تکلیف و کسب رضای خدا اهمیت دارد.
خطیب جمعه تهران گفت: امروز با همه شکوهش به پایان می رسد و نمایندگانی آماده می شوند که به مجلس بروند و عده ای هم رای نمی آورند اما کسانی که رای نمی آورند باید بدانند که در اینجا برد و باخت نداریم. برنده اصلی دین و ملت ماست و چه کسانی که وکیل می شوند و چه افرادی که حضور یافته اند و رای نیاورده اند هر دو سرباز مملکتند و در شکوه انقلاب سهیم بوده اند.
...
خطیب جمعه تهران به همه پرسی قانون اساسی سوریه اشاره کرد و گفت: حدود 60 درصد از واجدین شرایط در این انتخاباتش شرکت کردند که 86 درصد به قانون اساسی این کشور رای مثبت دادند و بشار اسد نیز دستور اجرایی شدن آن را داد. خوشبختانه مردم همراه این حرکت مردمسالاری هستند اما می بینیم عوض اینکه دیگران کمک بکنند تا اختلافات داخلی در سوریه کم شود می خواهند سلاح وارد این کشور کنند و جنگ داخلی ایجاد کنند اسمشان را هم دوستان سوریه گذاشته اند.





خبرنگار سی‌ان‌ان در تهران:
این اولین انتخابات در جهان است که خبرنگاران مجبورند برای پوشش رای‌گیری سوار اتوبوس شوند


(تیتر از جنگ خبر)
مردمک
ایوان واتسون، خبرنگار سی‌ان‌ان که برای پوشش انتخابات امروز در تهران است، توییت کرده است: همه روزنامه‌نگاران خارجی توسط مقامات با اتوبوس به حوزه‌های رای‌گیری برده می‌شوند. انتخاب دیگری نداریم.
آقای واتسون همچنین نوشته است: این اولین انتخابات در جهان است که مقامات به گزارشگران دستور داده‌اند برای پوشش رای‌گیری، سوار اتوبوس شوند.





 جـــرس: 
نامه سرگشاده  کانون صنفی معلمان ایران به دادستان تهرانکانون صنفی معلمان ایران با انتشار نامه ای سرگشاده به دادستان تهران، با شرح وضعیت رسول بداقی عضو در بند این انجمن صنفی و اشاره به وضعیت سایر معلمان زندانی خواهان آزادی موقت آنها تا پیش از آغاز تعطیلات نوروز جهت بررسی مجدد پرونده ایشان شد.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، در بخشی از نامه فعالان فرهنگی به عباس جعفری دولت آبادی آمده است: "کانون صنفی معلمان ایران از شما به عنوان دادستان تهران درخواست دارد که درباره این فرهنگیان، تجدید نظر کرده وخانواده هایشان را که از زمان بازداشت، هزینه های مادی و روحی فراوانی داده اند، از نگرانی ودلواپسی برهانید. دست کم تا آماده سازی زمینه های لازم، برای بررسی دوباره پرونده ی آنها، از شما می خواهیم شرایطی را فراهم کنید تا این فرهنگیان، روزهای نخستین سال را در کنار خانواده خود بگذرانند. باشد خرسندی وشادی فرزندان وخانواده ی آنها، اندوخته ی نیکی برای شما باشد."
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نا م خداوند جان و خرد
نامه ی سرگشاده ی کانون صنفی معلمان ایران به دادستان تهران
جناب آقای عباس جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران
با سلام
احتراماً، کانون صنفی معلمان ایران به آگاهی می رساند که رسول بداقی کارشناس مدیریت آموزشی، معلم علوم اجتماعی و عضو هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران، روز دهم شهریور ۱۳۸۸ به دنبال فراخوان حراست آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و پس از ده ماه! بلاتکلیفی در زندان، سیزدهم تیرماه ۸۹، در دادگاهی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه گردید. دوازدهم مردادماه همان سال، رای دادگاه ابلاغ شد که در آن به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی محکوم و دادگاه تجدید نظر هم، همان رای را تایید کرد، و هم اکنون دو سال و نیم است که در زندان بسر می برد.
جناب دادستان، بداقی فرهنگی ارزنده ای است با بیش از بیست سال پیشینه ی آموزشی، همچنین رزمنده ای است از دوران جنگ، که در سال های جوانی، با رفتن به جبهه برای میهن و مردم خویش فداکاری ها نمود. پس از آن نیز با برگزیدن پیشه ی معلمی، در پی سیرآب کردن حس نوع دوستی و فداکاری درونی خویش، یکی از محروم ترین نقاط کشور- استان لرستان- را برای کار و تدریس برگزید. به گواه بستگان، دوستان، دانش آموزان وهمکارنش، او معلمی دلسوز، پیگیر، درست کردار و راست گفتار بوده است. همچنین دغدغه های انسانی و اخلاقی، او را واداشت تا تنها به آموزش آینده سازان کشور بسنده نکند و برای پیگیری دل مشغولی های صنفی وفرهنگی– که به باورش تنها راه بالندگی و سرافرازی کشور است- به کانون صنفی معلمان ایران بپیوندد. بداقی همچنین، در همه ی زندگی اش، گرایش شگفت آوری به قرآن و نهج البلاغه داشته و به ویژه شیفته ی زندگی، رفتار و کردار امام علی (ع) بوده است.
او دارای سه فرزند دختراست- دوتای کوچکتر آنها دو قلوهایی هستند به نام های شکیبا و ستایش، که در زمان بازداشت پدر، دوسال و نیم بیشتر نداشتند. این دختران خردسال از آن زمان تا کنون، تنها چند بار انگشت شمار به دیدارحضوری وی رفته اند، زیرا در دیدارهای کابینی برای در آغوش کشیدن پدر، بسیار بی تابی کرده و این، مادر و به ویژه پدر را بسیار می آزارد.
کمی پس از بازداشت، آموزش و پرورش حقوق بداقی را نیز قطع کرد و خانواده و سه فرزندش را بیش از گذشته دچار گرفتاری نمود. برای دخترانش، نبود پدر و دوری از مهر او کم نبود، که دل نگرانی های اقتصادی و معیشتی هم به آن افزوده شد. پس از دو سال از آموزش و پرورش نیز اخراج گردید.
یازدهم خرداد ۱۳۹۰، مادر بداقی در بیمارستانی در شهر خرم آباد درگذشت و این در حالی بود که تا آخرین لحظه، چشم به راه دیدار فرزند بزرگ خویش یعنی رسول بود. با وجود تلاش های بسیار خانواده، به وی اجازه حضور در مراسم خاکسپاری و ختم مادر داده نشد.
جناب دادستان، اما هم اکنون که سی ماه از بازداشت بداقی می گذرد، ایشان حتی یک روز هم نتوانسته از مرخصی، که حق همه ی زندانیان است استفاده کند– حتی برای درگذشت مادرش– و این در حالی است که بیشتر زندانیان سیاسی بازداشت شده در یکی- دو سال گذشته - که برخی از رسول بداقی، بسیار شناخته شده تر هم هستند، از این حق برخوردار گشته اند – گویا برخی از زندانیان، از سوی قوه ی قضائیه و شما به عنوان دادستان تهران فراموش گشته اند!
به هر رو، کانون صنفی معلمان ایران بر این باوراست که برای تنبیه یک انسان، نباید خانواده و بستگان وی در پرداخت هزینه با او شریک شده و تحت فشار قرار گیرند. این رویکرد نه دینی است و نه اخلاقی و انسانی. هر کسی خود باید هزینه ی رفتار و کردار خویش را بپردازد. اکنون، افزون بر بداقی، دست کم چهار نفر دیگر یعنی همسر و سه فرزند او، درگیر همه دشواری های مادی و روحی زندان اند. دو قلوهای او، گاهی پدر را عمو می خوانند. بی گمان، دوری پدر، این دو کودک را می آزارد و چنین دلتنگی هایی می تواند پیامد های روحی و جسمی فراوانی را برای آنها و خواهربزرگ تر و مادرشان پدید آورد.
اما جناب دولت آبادی، افزون بر بداقی، فرهنگیان دیگری نیز هستند که هم اکنون در زندان به سر می برند و حال و روزشان، به از بداقی نیست. علی پورسلیمان، محمد داوری و عبداله مومنی از آن میان اند. دختر عبداله مومنی در حالی به خانه ی بخت رفت که پدر نتوانست در جشن عروسی اش شرکت کند. کهن سالی و بیماری، چنان توانی از مادردلتنگ و چشم براه محمد داوری ستانده که حتی از دیدارهای دو هفتگی نیز بازمانده است. همسر تنهای علی پورسلیمان، این روزها، چرخ زندگی را به دشواری می چرخاند.
باری، کانون صنفی معلمان ایران از شما به عنوان دادستان تهران درخواست دارد که درباره این فرهنگیان، تجدید نظر کرده وخانواده هایشان را که از زمان بازداشت، هزینه های مادی و روحی فراوانی داده اند، از نگرانی ودلواپسی برهانید. دست کم تا آماده سازی زمینه های لازم، برای بررسی دوباره پرونده ی آنها، از شما می خواهیم شرایطی را فراهم کنید تا این فرهنگیان، روزهای نخستین سال را در کنار خانواده خود بگذرانند. باشد خرسندی وشادی فرزندان وخانواده ی آنها، اندوخته ی نیکی برای شما باشد.
کانون صنفی معلمان ایران
۱۰/۱۲/۹۰






جـــرس: 
 همزمان با تشدید تحريمهای اقتصادی کشورهای غربی عليه ايران، وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ۱۲۰ هزار تن گندم از این کشور خريداری کرده است.
به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز، گندم خريداری شده که ارزش آن حدود ۴۶ ميليون دلار است در اواسط خرداد ماه به ايران تحويل داده خواهد شد.
به گفته دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی، قيمت تمام شده برای ايران بيش از اين خواهد بود زيرا بدليل تحريمها هزينه حمل و نقل و بيمه برای جمهوری اسلامی بيشتر از قيمت معمولی است.
خريد ۱۲۰ هزار تن گندم از آمريکا يکی از بزرگترين معاملات تجاری بين دو کشور در سالهای گذشته بشمار می رود.
هنوز معلوم نيست که ايران اين مقدار گندم را از کدام شرکت آمريکايی خريداری کرده است.
چند هفته پيش کمپانی « کارگيل» که يکی از بزرگترين فروشندگان محصولات کشاورزی در دنياست اعلام کرد که به فروش غلات و ساير محصولات کشاورزی به ايران ادامه می دهد .
در سال ۲۰۰۸ خشکسالی کم سابقه در ايران سبب شد توليد محصولات کشاورزی به نصف برسد و جمهوری اسلامی مجبور شد صدها هزار تن گندم از کشور های ديگر از جمله آمريکا خريداری کند.
يک مقام وزارت خزانه داری آمريکا به خبرگزاری رويترز گفته است، صادرات مواد غذايی از جمله غلات به جمهوری اسلامی مجاز شناخته شده است تا آمريکا مطمئن شود که مواد مورد نياز به دست مردم ايران می رسد.
ماه گذشته ايران تلاش کرد حدود سه ميليون تن گندم از بازارهای جهانی خريداری کند تا در صورت تشديد تحريمها بتواند نياز بازار داخلی را تامين کرده و برای آينده هم به اندازه کافی گندم ذخيره کند.
در چند هفته اخير جمهوری اسلامی توانسته مقداری از گندم مورد نيازش را تامين کند و در صدد است يک ميليون تن گندم هم از پاکستان وارد کند.
به گزارش خبرگزاريهای بين المللی، جمهوری اسلامی به پاکستان پشنهاد کرده است در ازای صدور سنگ آهن و کود کشاورزی به پاکستان گندم از آن کشور وارد کند.
طبق اين گزارش ها، اسلام آباد تا کنون پاسخی به ايران نداده است. به گفته يکی از مقامات وزرات تجارت آن کشور بدليل تحريمها داد و ستد با جمهوری مشکلتر شده و هنوز مسئله نقل و انتقال پول هم حل نشده است.
سيد نويد قمر ، وزير آب و انرژی پاکستان هم گفته است که ايران درخواست کرده ۲۰۰ هزار تن برنج از آن کشور خريداری کند.
اين در حالی است که جمهوری اسلامی توانسته بخشی از گندم مورد نيازش را از کشور های ديگر تهيه کند.
به گزارش رويترز دو هفته پيش ايران ۵۰۰ هزار تن گندم از روسيه و ۳۰۰ هزار تن هم از استراليا خريد.
حدود يک ميليون تن گندم هم از آلمان ، کانادا و برزيل به ايران صادر خواهد شد.
به گزارش رویترز، دولت جمهوری اسلامی در يکی دو ماه اخير شديدا تلاش کرده پيش از شدت يافتن تحريمهای اقتصادی مواد غذايی مورد نيازش را در بازارهای جهانی خريداری کرده و به ايران منتقل کند.
طبق این گزارش، پول اين محصولات هم با ارزهايی غير از دلار و يورو پرداخت شده و در مواردی ايران پيشنهاد معامله پاياپای را مطرح کرده است.
دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی هم می گويند بدليل شرايط ويژه ايران، دولت مجبور شده مواد مورد نظر خود را با قيمتی بسيار بيشتراز بهای معمولی در بازارهای بين المللی خريداری کند.
خريد صدها هزار تن گندم از آمريکا و ديگر کشور های غربی که به منظور پايان دادن به بحران هسته ای جمهوری اسلامی تحريمهای شديدی را عليه ايران به اجرا گذاشته اند با نا باوری در برخی از محافل اقتصادی روبرو شده است.
يکی از دلالان محصولات کشاورزی در شرکت لويز دريفوس آمريکا گفته است، اين اقدام ايران نشان می دهد که آنها بشدت به گندم احتياج دارند.
برخی تحليل گران هم بر اين باورند که دولت ايران می خواهد به اندازه کافی گندم و غلات ذخيره کند تا در صورت قطع ارتباطات مالی اش با جهان خارج بتواند نياز بازار داخلی را تامين کرده و از بروز ناآراميهای اجتماعی در کشور جلوگيری کند.




جـــرس:
 سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه دومین جلسه اختلاس سه هزار میلیاردی قبل از عید برگزار می‌شود گفت: در پرونده اختلاس اشکالاتی وجود داشت که در حال تکمیل شدن و رفع نقص است. همچنین قرار مجرمیت محمد جهرمی صادر شده است.
به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای هنگام رای دادن برای انتخابات مجلس نهم، در مورد تاریخ بعدی دادگاه اختلاس گفت: به احتمال قوی دومین جلسه دادگاه قبل از سال جدید برگزار می شود.
سخنگوی قوه قضائیه در مورد اظهارات وکیل متهمان در جلسه دادگاه مبنی بر مطالعه نکردن کیفرخواست و پرونده گفت: این صحبت صحیح نیست زیرا وکیل باید برای پرونده وقت می گذاشت شاید این وقت یک ساعت باشد یا پنج ساعت ولی حضور وکیل در پرونده مانعی نداشت.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از متهمان مانند محمد جهرمی در دادگاه حاضر نبودند، گفت: قرار مجرمیت جهرمی صادر شده است و وی نیز جزو صد نفر از متهمان است و در دادگاه حاضر خواهد شد. البته در میان این 32 متهم، متهمانی هستند که اتهامات دیگری هم دارند که به آنها رسیدگی می شود.
محسنی اژه ای در پاسخ به اینکه رئیس قوه قضائیه قبل از دادگاه اعلام کرده بود که 5 نفر از متهمان مفسد فی الارض هستند، گفت: این برداشت غلط رسانه ها بود زیرا آملی لاریجانی گفته بود آنچه در کیفرخواست دادستان وجود دارد بر اساس ماده 2 قانون اخلالگران در نظام اقتصادی و ماده 4 قانون ارتشا و کلاهبرداری 5 نفر شامل حکم مفسد فی الارض می شوند.


جرس: 
بنا به گزارش منابع خبری مستقل از قم، در روزهای اخیر زندانیان سیاسی زندان لنگرود قم به بازداشتگاه ساحلی شهر قم منتقل شده‌اند و در بندی تازه تاسیس که برای زندانیان سیاسی در نظر گرفته شده نگهداری می‌شوند.
بنا به گزارش جرس، سید جلال‌الدین نبوی، حسین گودرزی، محمد حسین صالحی و روح‌الله محمودی که پیش از این در زندان لنگرود نگهداری می‌شدند، چند روز پیش به همراه تعدادی از متهمان دیگر که هنوز هویت شان مشخص نیست با دست‌بند، چشم‌بند و پابند به بندی ویژه در این بازداشتگاه واقع در مرکز شهر قم انتقال یافته‌اند. این بند تازه تاسیس که از قرار معلوم پیش از این قرنطینۀ بازداشتگاه ساحلی قم بوده است و اکنون به "بند ویژه" موسوم گشته، پس از نوسازی به محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی شهر قم که تعدادشان به حدود 10 نفر میرسد تبدیل شده و ضمن محدود شدن امکان هواخوری و تلفن برای این زندانیان هر گونه ارتباط آنها با بندهای دیگر به کلی قطع شده است.
بنا بر این گزارش، سید جلال‌الدین نبوی، که به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به چهار سال حبس محکوم شده، بیش از دو سال است که بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد؛ روح‌الله محمودی دیگر زندانی سیاسی نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محکومیت یک سالۀ خود را می‌گذراند؛ و حسین گودرزی و محمد حسین صالحی دو عضو ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی در انتخابات سال 88 نیز به دلیل تهیه و انتشار فیلم مستند "به اسم کهریزک" به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکومیت 18 ماهۀ خود را سپری می‌کنند.
یکی از فعالان مدنی شهر قم تاسیس این بند در آستانۀ انتخابات مجلس را از جمله تمهیدات مسؤولان برای کنترل فضای ملتهب انتخاباتی پیش رو دانسته و افزوده است با توجه به اختلاف موجود در بین اصولگرایان و پایگاهی که تندروهای این جریان در بین هواداران مصباح یزدی در قم دارند و احتمال بروز تنش بین هواداران این جبهه و جبهۀ متحد اصول گرایان و دستگیری‌های احتمالی، و نیز تصمیم بر تصفیه اندک هواداران جریان موسوم به "انحرافی" در ادامۀ دستگیری های گذشته (که در مواردی نیز در ماه های اخیر در شهر قم بدون سروصدا صورت گرفته)، تاسیس بندی مستقل برای زندانیان سیاسی در قم – شهر اصلی پایگاه اصول گرایان - را ضروری ساخته است. همچنین یکی از کارمندان سازمان زندانها دلیل دیگر این تصمیم را جداسازی زندانیان سیاسی از سایر زندانیان زندان مرکزی (لنگرود) دانسته و گفته است با توجه به وضعیت نامناسب قسمتهای مختلف این زندان و نیز ادامۀ روند بی سر و صدای اعدام تعداد زیادی از محکومان به اعدام در این زندان (که از ابتدای سال تا کنون به حدود 80 نفر رسیده است)، مسؤولان سازمان زندانها برای جلوگیری از بروز تنش در زندان هم زمان با انتخابات تصمیم به جداسازی زندانیان سیاسی از جرایم دیگر کرده‌اند. به گفته این مقام مسئول سال گذشته نیز شورشی در این زندان صورت گرفته بود که پس از چند ساعت نهایتا با ورود نیروهای ضدشورش و استفاده از گاز اشک‌آور کنترل می شود.بر طبق این گزارش، تعداد زیادی از زندانیان زندان نیمه باز (رأی باز) زندان لنگرود نیز به داخل بندها منتقل شده اند و از قرار معلوم تا مدتی پس از انتخابات و احتمالا بعد از بیرون آمدن از حالت فوق العاده، در داخل بندها نگهداری می شوند



دعوت از تمام کوشندگان راه آزادی به عدم شرکت در نمايش انتخاباتی جـــرس: 
در ادامه دعوت ها به  عدم شرکت در انتخابات فرمایشی مجلس نهم، جمعی از فعالين دانشجويی دانشگاه نوشيروانی بابل نیز، با انتشار بيانيه ای گفته اند در انتخابات پيش روی مجلس شورای اسلامی شرکت نمی کنند.
به گزارش دانشجونيوز، در بخشی از اين بيانيه آماده است: " ما جمعی از فعالين دانشگاه نوشيروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به ياد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهيا نبودن شرايط اجتماعی و سياسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند يک انتخابات دمکراتيک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمينان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانيزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نيز به تحريم نمايش انتخاباتی رژيم دعوت مي کنيم."

متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:
اينک ما جمعی از فعالين دانشگاه نوشيروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به ياد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهيا نبودن شرايط اجتماعی و سياسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند يک انتخابات دمکراتيک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمينان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانيزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نيز به تحريم نمايش انتخاباتی رژيم دعوت ميکنيم.
اکنون و پس از گذشت دو سال و اندی در آستانه ی انتخاباتی ديگر قرار گرفته ايم.اين روزها ،انتخابات واژه ای است که بيش از هر چيز حوادث خرداد ۸۸ را در خاطره ی ملت تداعی ميکند.انتخابات دهم ، انتخاباتی که در آن با دست بردن در رای مردم و برگزاری نمايش انتخاباتی رژيم، اعتراض جمع گسترده ای از شهروندان، سياستمداران و همه ی آزادی خواهانی که دل به نتيجه ی دلخواه آن بسته بودند را بر انگيخت. اما تلخ تر از آن واکنش نظام و سر سپردگان او به اعتراض مدنی مردم بود،حوادث تلخی که پس از انتخابات در سرکوب وحشيانه ی معترضان رقم خورد،برگه ی ننگينی ديگر بر دفتر سرکوب آزادی رژيم بود.
اما سوال اينجاست که آيا ميتوان بار ديگر به اميد تغيير فضای جاری کشور به سمت آزادی های نسبی به انتخابات نظام اعتماد کرد؟
نکته ای که بيش از هر چيز واضح به نظر ميرسد اين است که اميد بستن به تغيير فضا و اصلاح ساختار سياسی نيازمند بستر های اجتماعی مناسب است. بستر هايی که بدون تحقق جامعه ی مدنی قوام يافته و حضور و مشارکت طبقه ی متوسط و شهروندان آگاه امکان پذير نيست. به نظر ميرسد سياست های نظام چه در ماجراجويی های بين المللی و چه در تدابير اقتصادی که کشور را به ورطه ی سقوط در انزوا و تحريم و گرانی کشانده، همه و همه در جهت تضعيف طبقه ی متوسط و جامعه ی مدنی و مشغول نمودن نيرو های درگير اجتماعی، به خصوص دانشجويان و کارمندان به دغدغه های اقتصادی است. بر پايه همين سياست های غلط، نه تنها رژيم در موقعيت متزلزل بين المللی در خارج و موج نارضايتی در داخل قرار گرفته بلکه فرصت های زيادی نيز برای تحقق بستر های اجتماعی يک جامعه ی مدنی مدرن در ايران عملا از بين رفته است.
در کنار نياز به بستر ها و مولفه های اجتماعی، نکته ی ديگری که پاسخگوی ترديد در مشارکت انتخاباتی مردم ميباشد تضمين سلامت انتخابات است. بی شک شهروندانی که خيانت در امانت خود را در انتخابات گذشته فراموش نکرده اند نمی توانند به سادگی به صحت انتخابات و اطمينان از اينکه رای آنها به سلامت از صندوق بيرون بيايد اعتماد کنند. اين در حالی است که همچنين نقدی جدی به مکانيزم انتخابات در ايران با وجود فيلتر هايی مانند شورای نگهبان همواره مورد بحث بوده است. نظارت استصوابی شورای نگهبان در اين مکانيزم گرچه عملا فرصت برگزاری انتخابات آزادانه را سلب ميکند اما تا پيش از اين ملت به اميد بيرون آمدن رای خود از صندوق ها و عدم احتمال تقلب در شمارش آرا در انتخابات شرکت ميکردند اما با مشاهده ی اتفاقات انتخابات گذشته ديگر حتی به شمارش آرای صندوق ها هم نميتوان اعتماد کرد.
اينک ما جمعی از فعالين دانشگاه نوشيروانی بابل به پاس خون تمام شهدای راه آزادی بخصوص کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و به ياد تمامی دوستان در بندمان و به علت مهيا نبودن شرايط اجتماعی و سياسی مناسب و فراهم نبودن بستر های روند يک انتخابات دمکراتيک و آزادانه و عدم اعتماد و اطمينان عمومی ملت به صحت و سلامت انتخابات و اعتراض به اساس مکانيزم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از شرکت در انتخابات خودداری کرده و همه کوشندگان راه آزادی را نيز به تحريم نمايش انتخاباتی رژيم دعوت ميکنيم. باشد تا با استفاده از اين حق رای ندادن و نافرمانی مدنی، فضای آزادی ستيز حاکم به سمت يک فضای توام با آزادی به معنای واقعی کلمه سوق پيدا کند.
" اِنَ اللهَ لا یُقَيرُ ما بقومِ حتّی یُغيروا ما با انفُسِهم "

جمعی از فعالين دانشگاه نوشيروانی بابل
۱۰ اسفند ۱۳۹۰ خورشيدی




گرد و غبار خوزستان را فراگرفت

از شب گذشته گرد و غبار شدید که از کشورهای عربی وارد کشور شده است استان خوزستان را فرا گرفت.
مدیرکل هواشناسی خوزستان در این باره در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مشاهده آخرین تصاویر ماهواره هواشناسی نشان دهنده شکل گیری توده هوای حاوی گرد و غبار و خاکی در جنوب و مرکز و شمال کشور عراق است که بررسی به عمل آمده نشان می‌دهد که در بخش‌هایی از جنوب و غرب و مرکز استان شاهد کاهش دید ناشی از پدیده گردو غبار هستیم.
مسعود دهملایی افزود: بررسی نقشه های پیش‌یابی در سطح زمین بروز تغییرات فشار هوا را بر روی منطقه نشان می‌دهد و در سطوح فوقانی جو نیز خط ناپایدار ضعیفی از فراز استان در حال عبور است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری گاهی با افزایش ابر و احتمال رگبار و رعد و برق پراکنده به ویژه در مناطق مرتفع و شرقی و شمالی استان ، همراه با گرد و غبار در مناطق مرکزی و نوار غربی و جنوبی استان و توام با وزش باد قابل ملاحظه در سواحل پیش‌بینی می‌شود.
دهملایی تاکید کرد: وضعیت هوا، قسمتی تا تمام ابری همراه با گرد و غبار جهت باد، جنوب غربی تا شمال غربی سرعت باد، ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، ۳۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
مدیر کل هواشناسی خوزستان خاطر نشان کرد: در شبانه روز گذشته امیدیه با ۲۵٫۶ و ایذه با شش درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.
دهملایی درباره شرایط دمایی شهرستان اهواز تاکید کرد: حداکثر دمای اهواز به ۲۴ و حداقل به ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد رسید.



مهدی کروبی: انتخابات فرمایشی و دستوری است/ میرحسین موسوی: امیدی به شرکت در این انتخابات نیست

در حالی که یک سال از حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گذشته است، اما آنان تاکنون در مورد شرکت در انتخابات مجلس نهم اظهار نظر کرده و در پی این اظهار نظر محدودیت های آنها افزوده شده است.
سه ماه پیش مهدی کروبی در مورد انتخابات فرمایشی گفته بود: “من از دیدگاه های مقامات جمهوری اسلامی استنباط کردم که که آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رای از رای‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.”
فاطمه کروبی به نقل از این رهبر جنبش سبز گفته بود: برای اینکه از این بیشتر آبروی اسلام و روحانیت نرود و مردم و فعالان سیاسی دلسوز نظام، مجددا گرفتار نشوند، بهتر است جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند، به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رأی قاطع و بی سابقه مردم تصویب و تاسیس شد، بزنند تا ان‌شاءالله مردم در فرصتی مناسب، ارزش های موجود در قانون اساسی سال ۵۸ را البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید، احیا کنند.
وی که تنها به رسانه های دولتی دسترسی دارد، در خصوص اظهار نظرهای انتخاباتی مسئولان گفته بود: موضع‌گیری‌هایی که از دبیر شورای نگهبان و وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان و مخصوصا صدا و سیما شنیده‌ام حاکی از آن است که به اعتقاد آنان، دشمنان انقلاب و نظام می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و امنیت کشور را برهم زنند!
در همین حال میرحسین موسوی نیز در آخرین ملاقات خود با دخترانش تاکید کرده بود: با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت همه گروه های سیاسی تاکید کرده اند.
گروه های اصلاح طلب نیز به اجماع تصمیم به عدم مشارکت در این انتخابات گرفته اند.
این تصمیم در پی نامه ۳۹ زندانی سیاسی از طیف های مختلف فکری صورت گرفت با نمایشی و ساختگی بودن این انتخابات تاکید کرده بودند: امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است . چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود.
شورای هماهنگی راه سبز امید هم دعوت کرده است که مردم با خانه نشینی با رهبران دربند جنبش سبز اعلام همبستگی کنند.




قطار تهران – یزد از ریل خارج شد

قطار تهران – یزد امروز پس از رسیدن به ایستگاه راه آهن یزد از ریل خارج شد.
مدیرکل راه آهن استان یزد در گفتگو با مهر، ضمن تایید این خبر اظهار داشت: قطار تهران – یزد حدود یک ساعت پیش، پس از رسیدن به ایستگاه یزد بنا به دلایل نامعلومی از ریل خارج شد.
محمد دهقان پور افزود: قطار شماره ۶۲۶ تهران – یزد امروز از ایستگاه تهران به مقصد یزد حرکت کرد و در طول مسیر نیز هیچ مشکلی نداشت اما به محض رسیدن به ایستگاه یزد از مسیر ریل خارج شد.
وی بیان داشت: به هیچ یک از مسافران آسیبی وارد نشده است و همه آنها به سلامت به مقصد رسیده اند.
دهقان پور با بیان اینکه علت خروج قطار از ریل مشخص نیست، عنوان کرد: علت این حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است و به محض مشخص شدن دلیل حادثه در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.



درخواست برای ورود عاجل نماینده کمک رسانی سازمان ملل به سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواست فورا به والری آموس نماینده این سازمان در کمک رسانی به آسیب دیدگان اجازه ورود به سوریه بدهد.
روسیه و چین که پیشتر دو قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کرده بودند از این خواسته حمایت کرده اند.
به گزارش بی بی سی، این درخواست در حالی مطرح می شود که شورشیان “ارتش سوریه آزاد” اعلام کرده اند در حال ترک حومه باباعمر حمص سوریه هستند. این منطقه نزدیک یک ماه است که تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.
فرانسه اعلام کرده دو روزنامه نگار اهل این کشور که در حمص گرفتار شده بودند نجات یافته اند.
نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده ادیت بوویه خبرنگار ۳۱ ساله و ویلیام دنیلز عکاس خبری ۳۴ ساله در حال حاضر در لبنان هستند.
خانم بوویه در بمبارانی که هفته گذشته مقر خبرنگاران را هدف قرار داده بود به شدت زخمی شد.
در این بمباران ها دو روزنامه نگار کشته ویک خبرنگار دیگر زخمی شد.
پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود که هلال احمر سوریه روز جمعه برای ورود به باباعمر و رساندن مواد غذایی و دارویی به مردم این منطقه از دولت سوریه چراغ سبز گرفته است.
وخامت شرایط
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود عدم صدور مجوز نیافتن بارونس آموس برای سفر به سوریه را “دلسردکننده” خواند.
۱۵ کشور عضو این شورا در بیانیه ای یک صدا “وخامت شرایط در سوریه” را به ویژه افزایش آسیب دیدگان غیرنظامی و عدم دسترسی به سرویس های درمانی، کمبود غذا به ویژه در مناطق درگیر در جنگ و خشونت چون حمص، حما، درعا و ادلیب محکوم کرد.
اعضای شورای امنیت از سوریه خواسته اند براساس قوانین بین الملل فورا به نیروهای امداد رسان اجازه ورود به سوریه و دسترسی به مناطق و افراد آسیب دیده بدهد.
روز چهارشنبه بارونس آموس که رییس دفتر سازمان ملل برای هماهنگی در عملیات امداد است گفت دولت سوریه به او اجازه ورود به کشور نداده است.
روسیه و چین پیشتر با این استدلال که ممکن است به تغییر حکومت سوریه مشابه آنچه در لیبی رخ داد منجر شود دو قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده بودند.
سازمان ملل تخمین زده از آغاز درگیری ها در سوریه تا کنون ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند.
کمیته هماهنگی محلی، که شبکه ای از فعالان در سوریه است می گوید روز پنج شنبه ۳۳ نفر که ۲۲ نفرشان در حمص بوده اند در سوریه کشته شده اند.
این آمار به دلیل محدودیت دسترسی خبرنگاران در سوریه مستقلا قابل تایید نیست.
“کارالا حداد مردینی” سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به بی بی سی گفت این سازمان و هلال احمر می خواهند روز جمعه مواد غذایی و دارویی به بابا عمر برسانند و به آن دسته که نیاز به خروج از این منطقه دارند کمک کنند.
به گفته وی: “نگرانی ما از تعداد بالای مجروحان است، می دانیم که شرایط در این منطقه بسیار نگران کننده است.”
اوایل روز پنجشنبه، ارتش سوریه آزاد که گروه اصلی شورشی مسلح در سوریه است گفت از باباعمر ” به شکل تاکتیکی” خارج می شود.
خروج این نیروها بعد از حدود یک ماه بمباران و اولین مرحله حملات زمینی توسط نیروهای سوریه به این منطقه صورت گرفت.
از ۱۰۰ هزار نفری که معمولا ساکن باباعمر هستند تنها چند هزار نفر باقی مانده اند. به گفته ارتش سوریه آزاد ۴۰۰۰ غیرنظامی حاضر به ترک خانه هایشان نشده اند و این ارتش برای نجات این مردم از حمله شدید نیروهای سوریه این منطقه را ترک می کند.
بارش شدید برف در حمص پیشروی نیروهای دولتی سوریه را که روز پنجشنبه حملات زمینی خود راشروع کردند کند کرده و در عین حال شرایط را برای غیرنظامیان دشوارتر کرده است.
بسیاری از کسانی که هنوز در باباعمر هستند برق ندارند و با کمبود مایحتاج اولیه مواجهند.
در همین حال یک گروه سیاسی مخالف سوریه در تبعید به نام “شورای ملی سوریه” می گوید شاخه ای نظامی را برای هماهنگی گروه های مسلح مختلف ضد دولتی در سوریه تشکیل داده است.
برهان غلیون رهبر این شورا با اعلام این خبر گفت قیام سوریه به شکل جنبشی مسالمت آمیز آغاز شد اما این شورا مجبور شده ” در مواجهه با واقعیات تازه بار مسئولیت را به دوش بگیرد.”
آقای غلیون گفت دفتر نظامی این شورا مانند وزارت دفاع عمل می کند و از سربازان ارتش سوریه آزاد و غیرنظامی ها تشکیل شده است.
با این همه کلنل ریاض الاسد رییس ارتش سوریه آزاد گفته سازمانش با این دفتر نظامی همکاری نخواهد کرد.





رویکرد انتخاباتی اصلاح طلبان – علی مزروعی

 





درخواست برای ورود عاجل نماینده کمک رسانی سازمان ملل به سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواست فورا به والری آموس نماینده این سازمان در کمک رسانی به آسیب دیدگان اجازه ورود به سوریه بدهد.
روسیه و چین که پیشتر دو قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کرده بودند از این خواسته حمایت کرده اند.
به گزارش بی بی سی، این درخواست در حالی مطرح می شود که شورشیان “ارتش سوریه آزاد” اعلام کرده اند در حال ترک حومه باباعمر حمص سوریه هستند. این منطقه نزدیک یک ماه است که تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.
فرانسه اعلام کرده دو روزنامه نگار اهل این کشور که در حمص گرفتار شده بودند نجات یافته اند.
نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده ادیت بوویه خبرنگار ۳۱ ساله و ویلیام دنیلز عکاس خبری ۳۴ ساله در حال حاضر در لبنان هستند.
خانم بوویه در بمبارانی که هفته گذشته مقر خبرنگاران را هدف قرار داده بود به شدت زخمی شد.
در این بمباران ها دو روزنامه نگار کشته ویک خبرنگار دیگر زخمی شد.
پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود که هلال احمر سوریه روز جمعه برای ورود به باباعمر و رساندن مواد غذایی و دارویی به مردم این منطقه از دولت سوریه چراغ سبز گرفته است.
وخامت شرایط
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود عدم صدور مجوز نیافتن بارونس آموس برای سفر به سوریه را “دلسردکننده” خواند.
۱۵ کشور عضو این شورا در بیانیه ای یک صدا “وخامت شرایط در سوریه” را به ویژه افزایش آسیب دیدگان غیرنظامی و عدم دسترسی به سرویس های درمانی، کمبود غذا به ویژه در مناطق درگیر در جنگ و خشونت چون حمص، حما، درعا و ادلیب محکوم کرد.
اعضای شورای امنیت از سوریه خواسته اند براساس قوانین بین الملل فورا به نیروهای امداد رسان اجازه ورود به سوریه و دسترسی به مناطق و افراد آسیب دیده بدهد.
روز چهارشنبه بارونس آموس که رییس دفتر سازمان ملل برای هماهنگی در عملیات امداد است گفت دولت سوریه به او اجازه ورود به کشور نداده است.
روسیه و چین پیشتر با این استدلال که ممکن است به تغییر حکومت سوریه مشابه آنچه در لیبی رخ داد منجر شود دو قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده بودند.
سازمان ملل تخمین زده از آغاز درگیری ها در سوریه تا کنون ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند.
کمیته هماهنگی محلی، که شبکه ای از فعالان در سوریه است می گوید روز پنج شنبه ۳۳ نفر که ۲۲ نفرشان در حمص بوده اند در سوریه کشته شده اند.
این آمار به دلیل محدودیت دسترسی خبرنگاران در سوریه مستقلا قابل تایید نیست.
“کارالا حداد مردینی” سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به بی بی سی گفت این سازمان و هلال احمر می خواهند روز جمعه مواد غذایی و دارویی به بابا عمر برسانند و به آن دسته که نیاز به خروج از این منطقه دارند کمک کنند.
به گفته وی: “نگرانی ما از تعداد بالای مجروحان است، می دانیم که شرایط در این منطقه بسیار نگران کننده است.”
اوایل روز پنجشنبه، ارتش سوریه آزاد که گروه اصلی شورشی مسلح در سوریه است گفت از باباعمر ” به شکل تاکتیکی” خارج می شود.
خروج این نیروها بعد از حدود یک ماه بمباران و اولین مرحله حملات زمینی توسط نیروهای سوریه به این منطقه صورت گرفت.
از ۱۰۰ هزار نفری که معمولا ساکن باباعمر هستند تنها چند هزار نفر باقی مانده اند. به گفته ارتش سوریه آزاد ۴۰۰۰ غیرنظامی حاضر به ترک خانه هایشان نشده اند و این ارتش برای نجات این مردم از حمله شدید نیروهای سوریه این منطقه را ترک می کند.
بارش شدید برف در حمص پیشروی نیروهای دولتی سوریه را که روز پنجشنبه حملات زمینی خود راشروع کردند کند کرده و در عین حال شرایط را برای غیرنظامیان دشوارتر کرده است.
بسیاری از کسانی که هنوز در باباعمر هستند برق ندارند و با کمبود مایحتاج اولیه مواجهند.
در همین حال یک گروه سیاسی مخالف سوریه در تبعید به نام “شورای ملی سوریه” می گوید شاخه ای نظامی را برای هماهنگی گروه های مسلح مختلف ضد دولتی در سوریه تشکیل داده است.
برهان غلیون رهبر این شورا با اعلام این خبر گفت قیام سوریه به شکل جنبشی مسالمت آمیز آغاز شد اما این شورا مجبور شده ” در مواجهه با واقعیات تازه بار مسئولیت را به دوش بگیرد.”
آقای غلیون گفت دفتر نظامی این شورا مانند وزارت دفاع عمل می کند و از سربازان ارتش سوریه آزاد و غیرنظامی ها تشکیل شده است.
با این همه کلنل ریاض الاسد رییس ارتش سوریه آزاد گفته سازمانش با این دفتر نظامی همکاری نخواهد کرد.




محمدتقی کروبی: رای ندادن در این انتخابات، نوعی مشارکت سیاسی است

فرزند مهدی کروبی معتقد است که عدم شرکت در این انتخابات خودش یک نوع شرکت است. شهروندان معترض از این طریق به حاکمیت و همچنین جامعه بین المللی می گویند که انتخابات آزاد و عادلانه ای در این کشور وجود ندارد و بنابراین ما به عنوان شهروندان این کشور از دسترسی به حق خود برای تعیین سرنوشت محروم شده ایم.
کروبی در این مصاحبه  که با جرس صورت گرفت، خلاء حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر فعالیت اعتراضی ایران را نیز تایید کرد و اظهار داشت که حکومت توانسته بخشی از پتانسیل جریان اعتراضی را کنترل کند اما اعتراض ها انباشت شده و استعداد بالقوه اعتراضها بالارفته است. او گفت که از نظر کروبی، کلید حل مشکلات ایران در انتخابات آزاد و عادلانه است و وی تابع رای اکثریت در چنین انتخاباتی خواهد بود.
وی در خصوص اجماع صورت گرفته در مورد انتخابات می گوید: توافقی که میان گروه های سیاسی با سابقه برای عدم شرکت در انتخابات مجلس شکل گرفت محصول مستقیم عملکرد چهره های ارشد نظام در قبال رای مردم در چند انتخابات گذشته است که اوج رسوایی آن در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به نمایش گذاشته شد. لذا مادام که شرایط انتخابات عادلانه و سالم فراهم نگردد، شرکت در این فرآیند معنا و معنی مفهومی ندارد. در حالیکه بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت در انتخابات مجلس را در فضای امنیتی فعلی امری غیر معقول می دانستند.
فرزند مهدی کروبی ادامه داد: جریان اصلاح طلبی جریان نیروهای اصیل انقلاب است که بر این باور است عده ای برای حفظ همیشگی قدرت، اصول مترقی قانون اساسی و جمهوریت و اسلامیت نظام را تعطیل کردند. لذا باید تلاش کرد تا انحراف موجود را با کمترین هزینه اصلاح کرد. این جریان به استیفای حقوق ملت معتقد است و حاضر نیست در نمایش از پیش تعیین شده شرکت کند. سوای اعتقاد یا عدم اعتقاد به ساختار سیاسی کشور فکر نمی کنم که صرفنظر کردن از یکی از مهمترین مصادیق حقوق مدنی و سیاسی بطور عام کار معقولی باشد. بنابراین همواره باید از حق شرکت در انتخابات به شرط آنکه معنای انتخابات نه انتصابات را داشته باشد استفاده کرد و اگر شرایط مناسب نبود این حق را به گونه ای طرح کرد که عدم شرکت پیام جریان معترض را صاحبان قدرت برساند.
وی تصریح دارد که عدم شرکت در این انتخابات خودش یک نوع شرکت است. شهروندان معترض از این طریق به حاکمیت و همچنین جامعه بین المللی می گویند که انتخابات آزاد و عادلانه ای در این کشور وجود ندارد و بنابراین ما به عنوان شهروندان این کشور از دسترسی به حق خود برای تعیین سرنوشت محروم شده ایم.
کروبی با اشاره  به رفتارهای حاکمیت می گوید: به عقیده من اصلا مهم نیست که حاکمیت چه رقمی را به عنوان جمعیت مشارکت کننده در انتخابات اعلام کند، مهم این است که حاکمیت به قدرت مردم و مردم به ضعف حاکمیت پی می برند.
او به وضعیت گروههای سیاسی می پردازد و می افزاید: امیدوارم در مقام عمل همه گروه های سیاسی کشور به این بلوغ سیاسی رسیده باشند که اولا به انتخاب مردم هر چه که باشد احترام بگذاریم و دیگر انکه تلاش کنیم یکدیگر را تحمل کنیم. دست یابی به توافق جمعی در همین محدوده که شهروندان حق تعیین سرنوشت دارند و این حق را می توانند یک بار با شرکت و یک بار با عدم شرکت در انتخابات به نمایش بگذارند، دستاورد بزرگی است.
وی ادامه داد: جریان معترض باید این شکاف ها را رصد کند اما نباید انرژی خود را معطوف به اختلاف های حاکمیت کند و یا احساس کند که این اختلاف ها می تواند در حرکت آنها موثر باشد. شکافی که ما امروز در میان ارکان حکومت شاهد هستیم ناشی از اختلاف بر سر تقسیم منابع حاصل از قدرت است.بخش مهمی از این اختلاف ها دستوری و برخی بدلایل دیگر است اما هر چه باشد با یک دستور بدون توجه به آثار زینبارش پایان می پذیرد. برای مثال گرچه در ظاهر امر اختلاف ها میان مجلس و دولت خیلی بزرگ جلوه داده می شود اما مجلس در عمل حتی قدرت عزل یک وزیر دولت مستقر را هم ندارد. در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی دولت به جای پاسخگویی به پارلمان دست به افشاگری علیه برخی اعضای منتقد مجلس زد و بسیاری دیگر را نیز تهدید به افشاگری کرد. همین امر موجب عقب نشینی پارلمان شد. بنابه گفته دکتر علی مطهری به یکباره مود مجلس در ماجرای اختلاس تغییر کرد و استیضاح وزیر اقتصاد ناکام ماند. به عبارت ساده اطلاعات مبتنی بر تخلف دیگران زمینه اخاذی قوه مجریه را فراهم آورد. بدین معنا که متهم پرونده جریان مقابل را تهدید به افشاگری می کند و اتفاقا موثر واقع می شود و پرونده قضایی از دانه درشت ها به کوتوله ها می رسد. با این حال در میانه این شکافها، ریزش هایی در جریان حامی حکومت اتفاق می افتد که این ریزش ها به جریان دموکراسی خواهی کمک می کند. این ریزش ها به ویژه برای کسانی که معتقد به انحراف سیستم حاضر از اصول قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی ۵۷ هستند بسیار مهم و موثر است. جریان معترض می تواند از این اختلاف ها در جهت آگاهی بخشی به گروه هایی از جامعه استفاده کند که به دلیل عدم دسترسی به رسانه های مستقل امکان رصد دقیق وضعیت کشور را ندارند و در نتیجه ممکن است تحت تاثیر تبلیغات دروغین حکومت باشند.امروز برخی از اصولگرایان منتقد به صراحت می گویند که دولت کنونی فاسدترین دولت تاریخ ایران است، دستگاه قضایی ناکارآمد و و به جای تظلم خواهی خود مرکز ظلم و تعدی است و فساد در آن بی داد می کند. انتقال این سخنان به شهروندانی که هنوز دارای ابهام هستند کمک می کند که آنان هم با جریان اعتراضی همسو شوند و در روند اصلاح و تغییر شرایط همراهی کنند.
رفع حصر رهبران جنبش سبز
محمد تقی کروبی در خصوص رفع حصر رهبران جنبش سبز بر این باور است: باید تغییری در نگرش حاکمیت به وجود بیاید تا رفع حصر اتفاق بیفتد. تنها راه، بازگشت به مردم و قبول این واقعیت است که شهروندان حق تعیین سرنوشت دارند و باید این حق خود را اعمال کنند. آقای هاشمی به زیبایی این واقعیت را به حاکمیت یادآور شدند که مانند اول انقلاب تنها راه بازگشت به مردم است. متاسفانه این روزها داغ و درفش را برگزیدند و کشور را در داخل و عرصه بین المللی با چالش مواجه کردند. مادامی که حاکمیت حاضر به پذیرش حق مردم نیست و در جهت نادیده گرفتن و پایمال کردن حقوق شهروندی حرکت می کند و نخبگان و دلسوزان را در زندان ها نگه می دارد زمینه رفع حصر به وجود نخواهد آمد.
وی می افزاید: آقایان موسوی و کروبی بیانیه هایی فردی و مشترک می دانند و بر خود تکلیف می دانستند که مردم را در جریان وضعیت بحرانی کشور بگذارند. یک سال پس از حبس آنان، شرایط کشور در بعد داخلی و نیز بین المللی نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه به مراتب وخیم تر شده است.طبیعی است که اگر آنان از حبس بیرون بیایند به تکلیف شرعی و ملی خود مجددا عمل کنند. زمینه منکر را باید از بین برد نه آنکه ناهی منکر را عقوبت کرد. اگر حاکمیت بپذیرد روند فعلی باعث بن بست در نظام سیاسی شده و حالا زمان تغییر فرارسیده می توان به رفع حصر امیدوار بود در غیر اینصورت خیر. در یکی از دیدارها پدرم با صراحت گفتند که در صورت خروج از حبس مجددا با مردم سخن خواهم گفت. اتفاقا روند فعلی نشان داده است که آنان بصیرت داشتند و به موقع انذار دادند اما گوش شنوایی نبود.
رهبری در جنبش سبز
وی با اشاره به نقش رهبری در جنبش ها می افزاید: هر حرکتی برای رسیدن به نتیجه نیازمند مدیریت و رهبری است. درست است که اقایان موسوی و کروبی از ابتدا با شکسته نفسی و فروتنی تاکید کردند که رهبر این حرکت نیستند اما واقعیت این است که شهروندان از آنان انتظار داشتند در این مسیر نقش پیشرو داشته باشند.
کروبی در خصوص تاثیر حصر خانگی رهبران جنبش ادامه داد: خیلی طبیعی بود که وقتی حکومت مبادرت به حبس آنان کرد یک سرخوردگی و احساس یاسی در بخشی از بدنه جنبش اعتراضی به وجود بیاید.این سرخوردگی به معنای فراموشی نیست.به معنای درخود خزیدن یک مجموعه است.شهروندان امروز اعتراض هایشان نسبت به دو سال پیش بیشتر و انباشه تر شده است اما حضورشان کمرنگ تر است.کمرنگ شدن حضور آنان طبیعی است. نفوذ کلامی که آقایان کروبی و موسوی داشتند با دیگر افراد– حتی افراد منتسب با آنها- متفاوت است.بنابراین حکومت با حصر رهبران جنبش توانسته بخشی از پتانسیل اعتراضی در جامعه را کنترل کند اما کنترل اعتراض ها به معنای متقاعد شدن شهروندان نیست و نارضایتی های عمومی را عمیق تر و پردامنه تر کرده است. این را هم اضافه کنم که نارضایتی در جامعه ایران بالاست اما در جریان جنبش سبز مطالبه برای دستیابی به حقوق توسط یک بخشی از جامعه اتفاق افتاد.ضمن این که معترضان هم آمادگی پرداخت هزینه زیاد-مثلا در حد و اندازه مخالفان سوری- را نداشته و ندارند. آقایان موسوی و کروبی هم راضی به پذیرش چنین هزینه ای نبودند.
منشور جنبش سبز
فرزند مهدی کروبی در مورد منشور سبز می گوید: در خلال گفتگو های میان پدر و مهندس موسوی مقرر شد مجموعه ای متشکل از نیرو های توانمند، باتجربه، متخصص و متعهد در چارچوب مطالبات مردم و نظرات رهبران جنبش و ظرفیت های مهم قانون اساسی سندی تهیه کنند تا اهداف و چشم انداز حرکت را معین کند. نسخه اول تنظیم و تقدیم این دو عزیز و بزرگانی دیگر شد. در قبال نسخه اول پدرم ایراداتی را وارد کردند و از تعدادی مشاوران خود خواستند نظرشان را نسبت به سند مکتوب ارائه کنند. ایشان متن تنظیمی را بسیار خوب توصیف کردند و ضمن تشکر از تدوین کنندگان خواستار اصلاحاتی در ویرایش دوم شدند. اندکی بعد رهبران در حصر و حبس قرار گرفتند. کسی مدعی نیست که این سند بدون عیب و نقص است و قطعا در چارچوب تعریف شده قابل اصلاح و بازنگری است.
وی با تقدیر از شورای هماهنگی راه سبز امید که منطبق با منشور حرکت کرده است می افزاید: از اندیشمندان و صاحب نظران بخواهم با نقد عالمانه این متن رهبران را در این مهم یاری کنند. طبیعی است که بعد از رفع حصر و حبس موارد مورد ابهام در منشور با آنان در میان گذاشته خواهد شد
کروبی می گوید: آقایان موسوی و کروبی هیچ وقت ادعای این را نداشته اند که جنبش اعتراضی باید مطابق با سلیقه آنها پیش برود. منشور هم به دنبال این بوده که چشم اندازی از شرایط مطلوب گذار به دموکراسی –شامل تحقق آزادی های اساسی و اصلاح انحراف های نظام کنونی- به دست دهد.قطعا این منشور دربرگیرنده گرایش های همه گروه های منتقد حکومت نیست.منشور راه سبز امید منافاتی هم با کار مستقلانه گروه های هوادار تغییر ندارد. ولی به این نکته باید توجه داشت که آقای موسوی و کروبی باید در چارچوب خودشان سنجیده شوند. نباید چیزهایی را بر این افراد بار کرد که در چارچوب اعتقادی آنها نمی گنجد. نگرش سیاسی آنها متکی به آرمانهای انقلاب است که ماحصل سال ها مبارزه آزادی خواهان با استبداد بوده و بهای آن خون صدها هزار شهید در خاک خفته است. آرمان ها بسیار ارزشمند است اما عملکرد حکومت در تحقق آرمان ها بد بوده بنابراین امروز باید تلاش کرد آن را اجرایی کنیم. بطور مثال اصل تساوی افراد در برابر قانون، اصل برائت، استقلال و آزادی، حق تعیین سرنوشت و … مورد قبول همگان است اما در عمل چنین نشده است.
وی در خصوص امکان تحقق اهداف اصلاح طلبان در منشور سبز می افزاید: پدرم کلید حل معضل فعلی کشور را در انتخابات آزاد و عادلانه می داند. او معتقد است اصولی ترین و کم هزینه ترین راه برای اصلاح ساختار سیاسی ایران از صندوق رای است لذا باید تلاش کنیم ساختار ناسالم و ناعادلانه انتخابات نظیر نظارت استصوابی و روش آن را بدوا اصلاح و سپس اصلاحات اساسی را مطابق نظر مردم اعمال کنیم. او معتقد است اگر چنین انتخاباتی در ایران برگزار شود، تمامی ارکان قدرت تبلور قدرت ملت خواهد بود نه در مقابل مردم. کروبی بارها گفته است که شخصا قائل به جمهوری اسلامی است.جمهوری که به معنای حاکمیت مردم بر مردم باشد و اسلامی بودنش ناشی از قوانین مترقی اسلامی باشد.
کروبی در مورد تغییر قانون اساسی نیز معتقد است: تغییر قانون اساسی چیز جدیدی نیست.ما انسان های زمینی قانونی را وضع می کنیم که در گذر زمان کمال و نقض آن هویدا می شود. به عبارت دیگر در گذر زمان می فهمیم که این قانون دارای اشکالاتی است و عدالت را تضمین نمی کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی هم با توجه به گذر زمان اشکالات خود را نمایان کرده است.پیش از انتخابات یکی از شعارهای اساسی پدرم تلاش در جهت اصلاح قانون اساسی بوده است.



نامه شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی به دبیر کل این حزب

به مناسبت اولین سالگرد تشکیل شاخه جوانان جبهه مشارکت، این گروه از جوانان اصلاح طلب در نامه ای خطاب به محسن میردامادی دبیر کل زندانی این حزب، با او تجدید پیمان کردند.
به گزارش نوروز، در نامه اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت به دبیر کل این تشکل اصلاح طلب آمده است: “امروز بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب که به واقع یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های عصر حاضر به شمار می‌رود، شاهد به کنار نهاده شدن همه آن آرمان‌ها و اهداف و آرزوهای ایرانیان با بهانه‌هایی واهی و غیرمعقول هستیم. روزگاری ایرانیان برای رسیدن به آزادی‌های اجتماعی با بر کف نهادن جان خویش انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و امروز ایرانیان آزادی‌های فردی خود را نیز از دست داده‌اند. روزگاری ایرانیان برای جلوگیری از به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی کشور با جان و مال خویش قدم در راه این انقلاب گذاشتند و امروز سیاست‌های نابخردانه جمعی تازه بر مسند قدرت نشسته حتی تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور را نیز به سخت‌ترین شرایط در تاریخ این سرزمین برده است. و همه این‌ها به نام اسلام انجام می‌شود و چهره اسلامی که قرار بود راهنمای این انقلاب در راه رسیدن به اهدافش باشد، اینک در اذهان مردم ایران و همچنین در عرصه بین‌المللی مخدوش شده است.”
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر محسن میردامادی
دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی
با سلام و احترام
سی و سه سال پیش ملت ایران با به خدمت‌گرفتن توان و تلاش اعتراضی خویش، غلبه‌ای مجدد بر استبدادی مجدد پس از قیام مشروطه ایرانیان کرد، مستبدی را به زیر کشید و «جهموری اسلامی» را با رأی خویش و با شعارهای «استقلال و آزادی» برپا کرد. آرمان های ملت ایران آن روزها در این شعار خلاصه شده بود. آزادی بیان، آزادی احزاب و آزادی کلیه نهادهای مدنی در شعار «آزادی» جلوه می‌کرد و کوتاهی دست بیگانگان از دخالت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور در شعار «استقلال».
امروز بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به واقع یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های عصر حاضر به شمار می‌رود، شاهد به کنار نهاده شدن همه آن آرمان‌ها و اهداف و آرزوهای ایرانیان با بهانه‌هایی واهی و غیرمعقول هستیم. روزگاری ایرانیان برای رسیدن به آزادی‌های اجتماعی با بر کف نهادن جان خویش انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و امروز ایرانیان آزادی‌های فردی خود را نیز از دست داده‌اند. روزگاری ایرانیان برای جلوگیری از به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی کشور با جان و مال خویش قدم در راه این انقلاب گذاشتند و امروز سیاست‌های نابخردانه جمعی تازه بر مسند قدرت نشسته حتی تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور را نیز به سخت‌ترین شرایط در تاریخ این سرزمین برده است. و همه این‌ها به نام اسلام انجام می‌شود و چهره اسلامی که قرار بود راهنمای این انقلاب در راه رسیدن به اهدافش باشد، اینک در اذهان مردم ایران و همچنین در عرصه بین‌المللی مخدوش شده است.
مردم ایران برای حفظ این انقلاب و آرمان‌های آن در تمام دوران جنگ هشت ساله خم به ابرو نیاوردند و با همه توان خود در برابر یک دشمن متجاوز ایستادند. آن روزها در این کشور شما استاندار خوزستان بودید و در میانه کارزار و بیش از همه ما با ازخودگذشتگی‌ها و استقامت‌های همه هموطنانمان آشنایی دارید. آری جنگ، جنگی که نسل ما در میانه آن متولد شده است و در میانه سختی‌ها و شرایط پس از آن رشد کرد و هیچ نگفت چراکه به هدفی بزرگ‌تر می‌اندیشید و می‌اندیشد. و آن هدف تمام چیزهایی است که پیش و پس از انقلاب اسلامی نیز از زبان ملت ایران بیان شده است.
نسل ما دوران بلوغ خود را در دوران اصلاحات طی کرده است و در میانه این گفتمان پرورش یافته است و اینک و هرگز نمی‌تواند آرمان‌ها و اهداف بزرگ اصلاحات را فراموش کند. نسلی که پس از دوم خرداد ۷۶ در پاسخ به ندای مردم‌مدار و مردم‌سالار سیدمحمد خاتمی، فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را آغاز کرده است، اینک حتی با وجود همه محدودیت‌ها نمی‌تواند دست از اهداف و آرمان‌های روز نخست خود بشوید.
آقای دکتر میردامادی
به یاد می‌آوریم بخشی از سخنان جنابعالی در افتتاحیه آخرین کنگره جبهه مشارکت را:
«قرار نبود بخش عمده‌ای از کسانی که بار اصلی انقلاب را بر دوش کشیدند تنها به جرم گفتن حرفی خلاف آنچه در زبان و قرائت رسمی حاکمیت از دین و انقلاب و ارزش‌ها می‌آید به انزوا رانده شوند و حتی به زندان بیفتند بلکه قرار بود در سایه اسلام مبشر آزادی، دگراندیشان حتی آن‌ها که با اساس انقلاب مخالف بودند به شرط توطئه نکردن و دست نبردن به اسلحه از آزادی کافی برای ابراز عقیده برخوردار باشند.
قرار نبود فقط در تریبون های جهانی مثل سازمان ملل برای نبودن آزادی در آمریکا و اروپا فریاد برآوریم و اشک حسرت بیافشانیم، اما حقوق اساسی و انسانی شهروندان ایرانی را از یاد ببریم.
قرار نبود فقط بر تبعیض‌های سیاسی و قوانین ناعادلانه جهانی مانند حق وتو بشوریم، اما در داخل کشور خود حق همه مردم را به جمعی اندک و جهت‌دار واگذار کنیم و بگذاریم که برای منفعتی محدود و جناحی حتی اساس جمهوریت نظام را تهدید کنند.
قرار نبود تنها از فریب و دستکاری در افکار عمومی توسط رسانه‌های جهانی فریاد برآوریم ولی در داخل راه را بر رسانه‌های دولتی بهره‌مند از منابع سرشار ملی باز کنیم تا دروغ و فریب و تخریب را در برابر هر کس و هر گروه و هر اندیشه که در جرگه اصحاب قدرت نیست، بکار گیرند.
قرار ملت و امام این بود که استقلال و آزادی و توسعه کشور در سایه جمهوری اسلامی تضمین شود. اما قرار نبود که استقلال بهانه‌ای باشد برای ماجراجوئی، جنگ طلبی، تشنج آفرینی، انزوای کشور و محروم ماندن ملت از تمام فرصت‌های پیش رو و آزادی و دموکراسی بازیچه و اسباب شوخی اصحاب قدرت شود و توسعه و پیشرفت تصویری محدود به آمارها و تبلیغات سیاسی.
قرار ملت و امام این بود که قانون اساسی که به مقتضای شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگ و تمدن ایرانی تدوین شده بود فصل‌الخطاب باشد نه آنکه اصول متعددی از آن به ویژه اصول ناظر به حقوق شهروندان به فراموشی سپرده شود و با بدعت به ارائه تفسیرهای عجیب و انحرافی به گونه‌ای پرداخته شود که مخالف آرمان‌های انقلاب و امام و مخالف نظر واضعین قانون اساسی و متفاوت با نحوه اجرای آن در سال‌های نخست انقلاب باشد.»
آقای دکتر میردامادی
اینک ما جوانان جبهه مشارکت در سالروز تاسیس شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی، ضمن بیان این که بر مرام‌ و اهداف جبهه مشارکت پایپندیم، با شما به عنوان دبیرکل جبهه مشارکت عهد می‌بندیم که فشارها و تهدیدها ما را از پیگیری اهداف اصلاح‌طلبانه در کشور بازنخواهد داشت. ما با وجود همه ظلم و جور و ناجوانمردی‌هایی که بر جوانان و بزرگان جبهه مشارکت رفته است و می‌رود پایبند به همه این اهداف هستیم و از اصلاحات و نتیجه هر اصلاحی با هدف ایجاد دموکراسی در کشور با افتخار دفاع می‌کنیم.
بی‌شک روزی آزادی‌خواهان این سرزمین طعم شیرین آزادی را خواهند چشید، بی‌شک روزی ایرانیان حاکمیت را وادار به قبول حقوق حقه ایرانیان خواهند کرد، آن روز، روزی‌ست که هیچ کسی برای ابراز عقیده در زندان نیست. آن روز روزی‌ست که حقوق فردی و اجتماعی مردم ایران در سایه قانون تأمین می‌گردد. آن روز روزی‌ست که «گفتگو» جای بند و زنجیر و زندان را خواهد گرفت. آن روز روزی‌ست که عقلانیت جای دروغ و تخریب و ماجراجوئی را خواهد گرفت. آن روز روزی‌ست که همه شهروندان ایرانی طعم توسعه و آبادانی و پیشرفت این سرزمین را خواهند چشید. آن روز روزی‌ست که توسعه و پیشرفت محدود به تصورهای آماری و تبلیغاتی نخواهد بود. آن روز روزی‌ست که جمهوریت و دموکراسی بازیچه اصحاب قدرت نخواهد بود و هم‌آن روز، روزی‌ست که هم «جمهوری»ست و هم «اسلامی»!
آری ما و شما به نیکی می‌دانیم که در روزگاری نزدیک، ایرانیان طعم آزادی را خواهند چشید و آن روز جز تجربه و خاطراتی از این روزهای سخت و دشوار برای ما و شما باقی نخواهد ماند که هیچ انحصارطلب و اقتدارگرا و مستبدی ماندنی نبوده و نیست و گذر زمان هر لحظه آن روز را نزدیک‌تر می‌کند.
شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی




عکس/ آگاهی بخشی درباره ی انتخابات نمایشی






بیست و پنجمین نامه به رهبری

محمد نوریزاد: به اسم اسلام بر جهل مردمان خیمه افراشته و غارت کرده ایم

محمد نوریزاد، نویسنده و جهادگر دوران دفاع مقدس در بیست و پنجمین نامه خود به رهبری که این هفته به دلیل انتخابات پنج شنبه منتشر کرده، نوشته است: ما به اسم اسلام در این سالهای پس ازانقلاب آدم کشته ایم و اموال مردمان خود را غارت کرده ایم و زندانهای خود را از مردم معترض پُر کرده ایم و به اسم اسلام برجهل مردمان خیمه افراشته ایم و به اسم اسلام برسراسلام و مردم و تاریخ خاک افشانده ایم. آیت الله های ما به کدام افق خیره مانده اند تا مگر فرصتی پدید آید و این غبار نفرت و انزجار از اسلام روفته گردد؟ من اما یک توفان سراغ دارم که می تواند این نجاسات را از سر و روی اسلام بروبد و چهره ی آلوده اش را خواستنی کند. و آن: خود سوزی آیت الله های ایران است.
وی که هر جمعه در نامه هایی انتقادی به رهبری به تشریح بخشی از مشکلات جامعه می پردازد، در این نامه ی خود آورده است: من اما به نوشتن های خود ادامه می دهم. روبه مردم. روبه نمایندگان نمایشی مجلس. روبه قاضی القضاتی که تجربه ی یک بازپرسی ساده در پرونده ی او نیست. رو به جوانان. رو به سپاهیان و بسیجیان. رو به همه ی آنانی که مظلومند و چشم به راه یک عنایت مختصر سر به آسمان دارند. رو به فردا. فردایی که برای درخشش ما پای می کوبد. رو به بشاراسدی که رفتنی است. رو به خیزشی که به سمت ما خیز برداشته است.
متن کامل این نامه که وب سایت رسمی محمد نوریزاد منتشر شده به شرح زیر است:
خود سوزی آیت الله های ایران
به نام خدایی که همه ی ما آیت اوییم
سلام به محضر رهبر گرامی حضرت آیت الله خامنه ای
من در این تنگنای فرصتی که همه ی ما گرفتار آنیم، می خواهم دیگرانی از جنس خودتان را و نه شما را مخاطب قراردهم. درست در اوضاع و احوالی که ما و شما غربال به دست، نمایندگان راستین مردم را پس رانده ایم و نمایندگان دلخواه یا نمایندگان بی روح و بی تپش را برگزیده ایم! و درست در شرایطی که حداقل پانزده میلیون مردم معترض تماشاگر این خیمه شب بازی ملی مایند! شما را بخدایی که دوستدار و بنده ی اویید، این همه انشقاق را بر این مردمِ آرزو به دل مپسندید. شما را بخدایی که همه ی اطوار ما در معرض و منظر اوست، یک نگاه نگران به این تنگنای ملی بیاندازید. شما در دو قدمی نیکبختی، به بخش وسیعی از مردم ایران پشت کرده اید. شما در جوار خود خدا به حقوق حداقل پانزده میلیون صاحب رأی بی اعتنا مانده اید. این جفاکاری، خدای می داند که به فرداهای مطلوبی که مدعی آنید منجر نخواهد شد. سخن از حق است. حق های پایمال مردمی که اراده ی حقوق خود را به امانت به شخص شما سپرده اند.
شما در جایگاه خود جلوس فرمایید و به غوغای من گوش دل بسپرید. باور بفرمایید من در حیرتم که چرا آیت الله های ایران عمامه از سر نمی گیرند و پای برهنه فریاد وا اسلاما سر نمی دهند و پیش چشم مردم دنیا خود را به آتش نمی کشند؟ آیت الله های ایران به کدامین معجزه دل بسته اند تا مگر آن معجزه از آسمان خدا به زیر آید و غبار غلیظی را که در این ملک بر سر اسلام و قرآن و خدا و پیغمبر و معارف دینی نشسته، پاکسازی کند؟
متاسفانه می دانم که آیت الله های ایران به آبروی خود بهای بیشتری قائلند تا آبروی اسلام. چرا که اگر به این مهم باور داشتند، یک تغییری در رفت و آمد معمول خود پدید می آوردند. این روزها آیا آبرویی برای مسلمانی ما مانده است؟ به جرات می توان گفت: نه! ما با چنان کیاستی، و با اتخاذ آنچنان رویه های منحصر بفردی، و با گسیل عربده های کفن پوش به در خانه ی مراجع و عالمان بظاهر کج رفتار، به جرات و شهامت و زبان و قلم و فتاوای آنان قفل بسته ایم و راه هرگونه تحرک معترضانه را بر آنان بسته ایم که مگر خود سوزی آنان به کار آید و کاری بکند.
ما به اسم اسلام در این سالهای پس از انقلاب آدم کشته ایم و اموال مردمان خود را غارت کرده ایم و زندانهای خود را از مردم معترض پُر کرده ایم و به اسم اسلام بر جهل مردمان خیمه افراشته ایم و به اسم اسلام بر سر اسلام و مردم و تاریخ خاک افشانده ایم. آیت الله های ما به کدام افق خیره مانده اند تا مگر فرصتی پدید آید و این غبار نفرت و انزجار از اسلام روفته گردد؟ من اما یک توفان سراغ دارم که می تواند این نجاسات را از سر و روی اسلام بروبد و چهره ی آلوده اش را خواستنی کند. و آن: خود سوزی آیت الله های ایران است.
آسیب ها و آثار مخوف کلاهبرداری های خارق العاده ی اسلامی ما را، با هیچ توصیه و توجیهی نمی توان روفت مگر این که آیت الله های ایران در اعتراض به خفتی که اسلام در این ملک دچار آن شده است، خود را به آتش بکشند. اگر آیت الله های ما به آن جهان و ایستادن در برابر خدا معتقدند که می دانم معتقدند، و قبول دارند که سکوت آنان در قبال مفسده ها و ظلم های جاری این نظام، قطعا به حساب آنان نیز گذارده می شود، خود سوزی خویش را بهترین و خدایی ترین راه برای برون رفت این سرزمین از آغوش زشتی ها و نفرت ها و بن بست ها خواهند یافت.
آیت الله های ما می توانند یک به یک و یا چند به چند، دور از چشم کفن پوشان و لباس شخصی ها و طلاب استخدامی و ماموران معذور، خود را به آتش بکشند، و پیش از آن، جلوی دوربین های ساده ای که همه جا یافت می شود، به مردم بگویند که چرا دست به این کار زده اند. گرچه با اولین خودسوزی یک آیت الله، دستگاههای اسلامی اطلاعاتی ما ممکن است همه ی آیت الله ها را در یک جا جمع کنند و کبریت و بنزین را از دسترس آنان دور سازند، اما می شود پیش از اقدام به خود سوزی، درگوشه ای به غیبت و انزوا خزید و ناگهان با انتشار خبر و فیلم خود سوزی به پهنه ی فهم و علاقه و استقبال مردمان پای نهاد.
من با اطمینان می گویم که خود سوزی آیت الله های ما کمترین هزینه ای است که می شود برای خلاصی از بختکی که به اسم اسلام بر گلوی اسلام و مردم مسلمان تیغ می کشد، متقبل شد. این خودسوزی ها می توانند موجی از سرزندگی به جان جامعه ی افسرده و رو به موت ما بدوانند و روح تازه ای به جسم این مرده ی متحرک بدمند.
مباد آیت الله های ما و طرفداران آنان، سخن مرا به طنز و مطایبه تفسیر کنند و از ذات این پیشنهادِ بدیع، توهین و اسائه ی ادب مستفاد آرند؟ نخیر، اگر آیت الله های ما تن به آتش اختیاری این دنیا نسپارند، آتش آن دنیا چشم به راهشان است. آیت الله های ما بر قتل و غارت و آسیب مردم خویش سکوت کرده اند و با همین سکوت یا با اعتراض های نیم بند و بی ضرر خود، دست حاکمیت را و دست عمله های آنان را در رواج کاری ترین زخم ها بر پیکر دین و دنیای مردم وا گشوده اند. آیت الله های ما اگر خود را به آتش نکشند، باید جنازه ی اسلام را به دوش بکشند. و باید هر روز با تماشای مردمی که پرچم نفرت از اسلام بر می افرازند، هزار بار بمیرند و زنده شوند.
حُسنِ خودسوزی آیت الله های ما به این است که چهار ستون حاکمیت را به لرزه در می آورد و آن را فرو می ریزد و علاوه بر زنده کردن اسلامِ افسرده دراین ملک، از خسارت ها وکشتارها و شورش ها و هرج و مرج های بعدی جلو می گیرد. من به این مهم باور دارم که تنها چیزی که می تواند جلوی اسلحه ی برادران قاچاقچی را بگیرد و در میان آنان موجی از تردید و شکاف ایجاد کند، همین خود سوزی آیت الله های ایران است.
هشتاد نه، هشت آیت الله اگر خود را به آتش بکشند، هم از کشته شدن هشتاد هزار نفر مردم معترضی که خواه ناخواه بدان سو خیز برداشته اند، جلوگیری می کنند، و هم نام خود را تا ابد بر تارک مجاهدان راستین اسلام و انسانیت ثبت و ضبط خواهند نمود، و هم چهره ی تازه ای از دین خدا به جهانیان عرضه خواهند کرد. که : در ایران، این تنها مردم نیستند که برای رهایی از چنبره های ظلم هزینه می پردازند، بل آیت الله های ایران نیز پا به پای مردم معترض، از جان خود در می گذرند و با بذل جان خویش، سنگ ها را از پیش پای کشورشان برمی چینند.
رهبرگرامی
هم شما هم ما می دانیم که آیت الله های ما برای آنکه خود را از خودسوزی معاف کنند، هزار دلیل شرعی متوسل می شوند. باکی نیست. من خود مگر آیت خدا نیستم؟ من بجای همه ی آیت الله ها خودم را به آتش می کشم. شاید پیران و جوانان از جان گذشته ای نیز مرا در این حرکت آتشین همراهی کنند. نهضتی از خودسوزی. وشاید کسی نیز به راهی که من می نمایم، درنیفتد. مرا اما با دیگران کاری نیست. احساس و باورم براین است که برای بیدارکردن خفتگانی که در حاکمیت همه کاره اند، باید آتش افروخت. با هیزم تن خود. بله، من به زودی خود را به آتش خواهم کشید. تا شاید آتشی که عنقریب از دلارهای نفتی و اسلحه ها و فربگی جماعتی از پاسداران ما زبانه می کشد، فرو کشد.
من در لهیب آتشی که مرا می سوزاند بر سر همه ی نمایندگانی که چربی وشیرینی جلوس بر صندلی نمایندگی را به غارت نشسته اند، فریاد خواهم زد: ای همه ی شمایانی که با تن سپردن به غوغای فریب، بر سر مردم معترض سرزمین خود پای نهادید و بی اعتنا به حاجت های قانونی آنان پای به مجلس گذاردید، سیر از شیر این شتر بنوشید که فردا – بسیار زود – خواهید دانست آنچه خورده اید، جز خون نبوده است!
رهبرگرامی
نگارش نامه های پیوسته ی من به جناب شما پایان یافت. تا مگر به ضرورتی – و اگر مرا عمری بود – باز با شما سخن بگویم. تمنای من از شما این است که مبادا خیرخواهی های مرا به دشمنی تفسیر فرمایید. من چشم به نیکفرجامی چشم دارم. من برای مردم ایران فرداهایی سرشار از نیکبختی آرزومندم. پس جوهره ی کلام مرا جز به خیرخواهی بر نیاورید. نمی دانم در همین نزدیکی ها خواب جناب حجة الاسلام والمسلمین طائب برای من و خانواده ام چگونه تعبیر خواهد شد. اما چرا به وی نگویم: آن کسانی از شما خوف می ورزند که به جان خود بهایی بدهند. این جان من. از ابزارها و زندان های مخوف شما چه بر می آید آنجا که من اراده ی مرگ خود را خود به دست گرفته ام؟
هیچ به این اندیشیده اید که من اگر یکی دوبار بر در خانه ای کوفته بودم حتماً یکی سر بدر می آورد و دربه رویم می گشود؟ اما شما نمی دانم چرا به این همه در کوفتن های من اعتنایی نفرمودید. باکی نیست. گرچه پاسخ شما برای من بسیار مغتنم بود اما بیایید و لااقل این یک تقاضای مرا نادیده مگیرید. کدام تقاضا؟ به وزیر اطلاعات و رییس اداره ی اطلاعات سپاه بفرمایید پنج دستگاه کامپیوتر مرا و دوربین های مرا و حافظه های کامپیوتری مرا و اقلام دیگری را که از دوسال ونیم پیش از من ربوده اند به من بازبگردانند. دوست دارم پیش از آنکه خود را به آتش بکشم چشمم به تماشای اموال شخصی ام روشنایی بگیرد. بخداوندی خدا اگر من این شکایت را به پیشگاه یک حاکم نسل اندر نسل کافر می بردم نهایتاً یک پاسخکی به سمت من پرتاب می نمود. در شگفتم که چرا شما به تقاضای مکرر این کمترین بها نمی دهید. دزدان اطلاعات و دزدان سپاه این همه مدت است که ابزار کار مرا برده اند. چه می شد اگر یک تشری بر سر فرومایگان اطلاعات و سپاه فرو بارید و آنان را به خبط و خطای قانونی و شرعی شان متذکر می شدید؟ این که: دزدی، دزدی است. چه از جانب محمد رضا رحیمی و صادق محصولی و احمدی نژاد باشد چه برادران سپاهی و اطلاعاتی.
من اما به نوشتن های خود ادامه می دهم. روبه مردم. روبه نمایندگان نمایشی مجلس. روبه قاضی القضاتی که تجربه ی یک بازپرسی ساده در پرونده ی او نیست. رو به جوانان. رو به سپاهیان و بسیجیان. رو به همه ی آنانی که مظلومند و چشم به راه یک عنایت مختصر سر به آسمان دارند. رو به فردا. فردایی که برای درخشش ما پای می کوبد. رو به بشاراسدی که رفتنی است. رو به خیزشی که به سمت ما خیز برداشته است. والسلام
یازدهم اسفندماه سال نود
با احترام و ادب: محمد نوری زاد




تفتیش ناگهانی خوابگاه دانشگاه علامه؛ توقیف لپ تاپ و اخراج یک دانشجو

یک فعال حقوق بشر مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که طی روزهای اخیر مسئولان خوابگاه دخترانه‌ فرهمند دانشگاه علامه طباطبایی در تهران برای چندمین بار متوالی اقدام به تفتیش ناگهانی اتاق محل سکونت دانشجویان کردند. به گفته وی در پی این اقدام غیرقانونی لپ تاپ یکی از دانشجویان توقیف و پس از بررسی فایل‌های موجود در آن، دانشجوی مذکور به اتهام نگهداری فیلم غیراخلاقی از خوابگاه اخراج شد.
به گفته منبع یاد شده در هفته‌های اخیر دانشجوی دیگری نیز به دلیل استفاده از روسری به جای مقعنه از حق سکونت در خوابگاه محروم شده بود.
یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی به منبع کمپین گفته است: «این اولین بار نیست که مسئولان خوابگاه اقدام به تفتیش ناگهانی اتاق‌ها و جستجو در وسایل شخصی دانشجویان می‌کنند. همچنین سرپرست خوابگاه از دانشجویان خواسته است تا اطلاعات شخصی و خصوصی هم‌اتاقی‌های‌شان را در اختیار امور فرهنگی خوابگاه قرار دهند. مسئولان دانشگاه این نوع خبرچینی دانشجویان را به عنوان فعالیت‌های دانشجویی ارزیابی می‌کنند.»
منبع مطلع یاد شده به کمپین همچنین گفت: « تدابیر شدید نظارتی برای کنترل بیشتر رفتار و ارتباطات دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی از مهر ماه سال جاری با نصب دوربین‌ در ساختمان‌های خوابگاه این دانشگاه شکل علنی‌تری به خود گرفت. در عین حال سالن اینترنت خوابگاه نیز طی ساعت‌های مختلف روز مرتبا از سوی مسئولان خوابگاه با هدف نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی دانشجویان مورد بازدید قرار می‌گیرد.»
او افزود که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای توصیف این گونه اقدامات نظارتی و کنترلی، از خوابگاه که محل سکونت و استراحت دانشجویان است به عنوان «اتاق شیشه‌ایی» نام می برند.





دستگیری ۱۰ نفر به اتهام اخلال در جریان انتخابات

خبرگزاری هرانا - رئیس کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران از دستگیری ۱۰ نفر که بنا بر ادعای وی "برای انجام عملیات خرابکارانه" وارد کشور شده بودند طی روز های گذشته توسط دستگاه‌های امنیتی کشور خبر داد.
به گزارش مهر، محمدتقی باقری رئیس کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران ظهر امروز در محل این ستاد در نشست خبری گفت: "کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران به دلیل اینکه بحث پیشگیری، پیش‌بینی و مقابله با توطئه‌های دشمنان را داشت قبل از فعالیت ستاد انتخابات فعالیت خود را آغاز کرد."
وی از نقش بر آب شدن آنچه "تهدیدات امنیتی توسط بیگانگان" خوانده شده است افزود: "البته در برخی شعب کنترل محسوس و نامحسوس خود را نیز بیشتر کرده‌ایم."
وی هم‌چنین مدعی شد که طی ۴-۵ روز گذشته ۱۰ نفر توسط دستگاه امنیتی کشور دستگیر شدند و هم اکنون در بازداشتگاه به سر می‌برند که برای انجام اقدامات خرابکارانه توسط بیگانگان وارد کشور شده بودند که البته ممکن است تعداد این افراد تا پایان برگزاری انتخابات افزایش پیدا کند.
باقری با بیان اینکه ارتباط ما با شعب اخذ رای در سراسر استان تهران لحظه به لحظه برقرار است، گفت: "حتی اگر گزارشاتی به دستمان برسد که ارتباطی به این کمیته نداشته باشد آن را پیگیری خواهیم کرد تا برای مردم نگرانی به وجود نیاید."
وی هم‌چنین بنا بر پایه‌ی ادعای دیگری گفت: "تهدیدات مختلفی از سوی دشمنان انجام شده که از جمله آن می‌توان به بمب گذاری و یا اقدامات تروریستی اشاره کرد که همه این افراد توسط مراجع ذیصلاح شناسایی شدند."




تفتیش ناگهانی خوابگاه دانشگاه علامه؛ توقیف لپ تاپ و اخراج یک دانشجو

خبرگزاری هرانا - طی روزهای اخیر مسئولان خوابگاه دخترانه‌ فرهمند دانشگاه علامه طباطبایی در تهران برای چندمین بار متوالی اقدام به تفتیش ناگهانی اتاق محل سکونت دانشجویان کردند و در پی این اقدام غیرقانونی لپ تاپ یکی از دانشجویان توقیف و پس از بررسی فایل‌های موجود در آن، دانشجوی مذکور به اتهام نگهداری فیلم غیراخلاقی از خوابگاه اخراج شد.
یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته است: "این اولین بار نیست که مسئولان خوابگاه اقدام به تفتیش ناگهانی اتاق‌ها و جستجو در وسایل شخصی دانشجویان می‌کنند. همچنین سرپرست خوابگاه از دانشجویان خواسته است تا اطلاعات شخصی و خصوصی هم‌اتاقی‌های‌شان را در اختیار امور فرهنگی خوابگاه قرار دهند. مسئولان دانشگاه این نوع خبرچینی دانشجویان را به عنوان فعالیت‌های دانشجویی ارزیابی می‌کنند."
بر اساس این گزارش تدابیر شدید نظارتی برای کنترل بیشتر رفتار و ارتباطات دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی از مهر ماه سال جاری با نصب دوربین‌ در ساختمان‌های خوابگاه این دانشگاه شکل علنی‌تری به خود گرفت. در عین حال سالن اینترنت خوابگاه نیز طی ساعت‌های مختلف روز مرتبا از سوی مسئولان خوابگاه با هدف نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی دانشجویان مورد بازدید قرار می‌گیرد.
هم‌چنین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای توصیف این گونه اقدامات نظارتی و کنترلی، از خوابگاه که محل سکونت و استراحت دانشجویان است به عنوان "اتاق شیشه‌ایی" نام می برند.
گفته می‌شود در هفته‌های اخیر دانشجوی دیگری نیز به دلیل استفاده از روسری به جای مقعنه از حق سکونت در خوابگاه محروم شده بود.




مختار زارعی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد

خبرگزاری هرانا - مختار زارعی، فعال حوزه‌ی حقوق‌بشر و دانشجو توسط شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج به ۱ سال حکم تعلیقی محکوم شده است.
به گزارش وبسایت خبری کُردپا، مختار زارعی بناب ه ماده‌ی ۵۰۰ مجازات اسلامی از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال زندانی تعلیقی محکوم شد. مدت تعلیق حکم مذکور ۵ سال است.
بر اساس این گزارش مسئولان حکم را به وکیل نامبرده ابلاغ کرده‌اند.
وی که از اعضای اتحادیهٔ دموکراتیک دانشجویان کُرد نیز بوده است در زمستان ۸۸ حین برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف‌اللهی بازداشت و مدت سه ماه را در بازداشتگاه ادارهٔ اطلاعات سنندج سپری نمود.




آزادی منیژه صادقی، فعال حقوق زنان از زندان

خبرگزاری هرانا - منیژه صادقی، فعال حقوق زندان ساعت پنج عصر عصر روز سه شنبه‌ی گذشته، دوم اسفندماه سال جاری، از زندان سنندج آزاد شده است.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، منیژه صادقی که به اتهام تلاش جهت بر هم زدن نظم عمومی به ۹۱ روز حبس محکوم شده‌ بود، دوم اسفندماه با پایان دوره‌ی محکومیت از زندان آزاد شد.
این گزارش حاکی از آن است که وی در در میان استقبال جمع کثیری از فعالان کارگری و اجتماعی از زندان آزاد شد.
خانم صادقی در اواسط آذرماه سال جاری هنگامیکه برای اطلاع از حکم دادگاه تجدید نظر به دادگاه استان سنندج مراجعه کرده بود، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود.




هرانا؛ تشدید فشای امنیتی در سطح شهر تبریز

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی و بسیج شهر تبریز در مناطق پر تردد شهر و درروز قبل از آغاز انتخابات مجلس اقدام به ایست و بازرسی کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، از عصر امروز نیروهای امنیتی بطور محسوس در خیابان های تبریز حضور بهم رسانده و نیروهای بسیج نیز با ایجاد ایست و بازرسی در خیابان های شهر اقدام به تفتیش اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه میکنند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی در چند روز گذشته برخی از شهروندان با آتش زدن پوسترهای تبلیغی نمایندگان مجلس به انتخابات آتی اعتراض کردند.
یکی از شاهدان عینی به هرانا گفت در طی چند روز اخیر در سه محل متفاوت از جمله جاده ائل گلی، ولیعصر و سه راه راهنمایی تبریز شاهد آتش زدن پوسترهای تبلیغاتی بوده است.



هرانا؛ تحت فشار قرار دادن فعالین تبریزی برای شرکت در انتخابات

خبرگزاری هرانا - اداره‌ی اطلاعات تبریز با تحت فشار قرار دادن فعالینی که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند، ایشان را وادار به شرکت در نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی نموده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته اداره‌ی اطلاعات تبریز با برخی از زندانیانی که اخیراً از زندان آزاد شده‌اند تماس گرفته و به ایشان گفته است که اگر در انتخابات روز جمعه مشارکت نداشته باشند، برای آن‌ها مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
این در حالیست که برخی از فعالین مذکور به تازگی و صرفاً با آزادی مشروط در حال حاضر خارج از زندان به سر می‌برند.
شایان ذکر است که امروز، جمعه دوازدهم اسفندماه، نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.