۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 صحبتهای اصغر فرهادی بعد از دریافت جایزه ی اسکار با مطبوعات


کارفرمایان توان افزایش دستمزدها را ندارند

image
سیدحمزه درواری،عضو هیئت رئیسه کانون عالی کارفرمایان ایران می‌گوید که کارفرمایان توان افزایش دستمزد را به دلیل تعطیلی برخی بنگاه‌ها، کاهش ظرفیت تولید و ناتوانی واحدها در افزایش ظرفیت تولیدی، نوسانات نرخ ارز و....ندارند. وی معتقد است که دولت باید عهده دار جبران کمبود دستمزدها شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، کارفرمایان دو ماه دیرتر از کارگران و بیست روز مانده به آخر سال نظرات خود در مورد حداقل دستمزد سال آینده را مطرح کرده اند. کارفرمایان قصد دارند که «هفته آینده یک نشست مزدی را در هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور برگزار» کرده و در خصوص میزان حداقل دستمزد سال آینده بحث کنند. گفتنی است که اولین جلسه اصلی شورای عالی کار دراین خصوص، هفدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.
به گزارش این خبرگزاری، «تاکنون کارگران ارقامی ۵۰۰ هزار تومانی،  ۸۵۰ هزار تومانی  و ۹۰۰ هزار  تومانی»  و  «کارفرمایان افزایشهایی به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی» را برای حداقل دستمزد سال آینده پیشنهاد کرده‌اند.
سیدحمزه درواری، عضو هیئت رئیسه کانون عالی کارفرمایان ایران گفت: «من به عنوان یکی از دارندگان حق رای کارفرمایان اعلام می‌کنم توان افزایش دستمزد ۹۱ را نداریم. به دلیل تعطیلی برخی بنگاه‌ها، کاهش ظرفیت تولید و ناتوانی واحدها در افزایش ظرفیت تولیدی، نوسانات نرخ ارز و مسائل مختلفی که گریبانگیر جامعه کارفرمایی است، معتقدیم دولت باید جبران کمبود دستمزدهای کارگران را بر عهده بگیرد. موضع رسمی من به عنوان یکی از ۳ نماینده اصلی کارفرمایان در نشست‌های امسال شورای عالی کار، توقف هرگونه افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران کشور است.» وی همچنین گفت: «با اینکه قبول دارم واقعا جامعه کارگری در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد اما کارفرمایان توان جبران آن را ندارند. برای سال آینده به دلایلی که ذکر شد و همچنین عدم تامین سرمایه در گردش واحدها در سال جاری، قفل تسهیلات بانکی به روی تولید و ناتوانی بنگاه‌ها در تامین هزینه‌های خود نمی‌توانیم دستمزدها را افزایش دهیم.»

جبهه متحد دست به دامن مراجع شد: کشمکش اصول‌گرایان درباره کمک ۴۵۰ میلیون تومانی محصولی

image
ماجرای ۴۵۰ میلیون تومان کمک محصولی به جبهه پایداری که محمدتقی مصباح یزدی را پدرمعنوی خود می‌دانند از سوی دیگر اصول‌گرایان گویا قابل چشم‌پوشی نیست و به همین دلیل اعضای جبهه متحد باز دست به دامان مراجع تقلید شده اند تا این پول را غیرشرعی اعلام کنند.
ماجرای ۴۵۰ میلیون  تومان کمک محصولی به جبهه پایداری که محمدتقی مصباح یزدی را پدرمعنوی خود می‌دانند از سوی دیگر اصولگرایان گویا قابل چشم پوشی نیست و به همین دلیل اعضای جبهه متحد باز دست به دامان مراجع تقلید شده‌اند تا این پول را غیرشرعی اعلام کنند.
این جبهه  موفق به جلب نظر دو مرجع تقلید نیز شده و دفاتر آیت الله وحید خراسانی، آیت الله مکارم شیرازی خرج کردن خمس در مسائل سیاسی را جایز ندانسته‌اند. نوع استفتاء از آیت الله وحید خراسانی هم کنایه آمیز بوده است.دراین استفتاء سئوال شده  «گفته شده یکی از افراد ثروتمند خمس مال خود را در اختیار یکی از جریانات سیاسی قرار داده است».
اعضای جبهه پایداری البته وقتی دیده‌اند ماجرای این ۴۵۰ میلیون تومان برای‌شان گران تمام می‌شود، کمک محصولی به جبهه متحد را تکذیب کرده‌اند، اما خمس ۴۵۰ میلیون تومانی را نتوانسته‌اند تکذیب کنند.  قاسم روانبخش، عضو این جبهه گفته است که «بنده در مناظره گفتم آقای محصولی۴۵۰ میلیون خمس می‌دهد و ثروت او نامشروع نیستاین سخنان روانبخش البته درحالی است که محمود نبویان دیگر عضو جبهه پایداری درمناظره با علی مطهری اصل موضوع را تائید کرده و گفته بود که این ۴۵۰ میلیون تومان با نظر مراجع تقلید دراختیار جبهه متحد قرار گرفته است.
هرچند اعضای جبهه پایداری ماجرا را  تکذیب کنند اصول‌گرایان ول کن ماجرا نیستند. محمدرضا سالک عضو جامعه روحانیت مبارز نیز اعلام کرده که هزینه کردن خمس به عنوان کمک هزینه تبلیغات به هیچ وجه جایز نیست.

سرنوشت ناطق نوری درانتظار مهدوی کنی 
درگیری اصول‌گرایان  سبب شده که برخی سرنوشت ناطق نوری را برای مهدوی کنی محتوم بدانند. ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ مدیریت شورای هماهنگی را عهده دار بود. جریانی که در معرفی کاندیدای واحد اصول‌گرایان شکست خورد و پس ازآن ناطق نوری به حاشیه رانده شد. اینک محمدرضا مهدوی کنی مدیریت جبهه متحد اصول‌گرایان را عهده دار است که این تشکل هم نتوانسته فهرست واحدی برای اصول‌گرایان ارائه کند. این تشابه سبب شده علی عسگری از روحانیون اصولگرای نزدیک به هاشمی رفسنجانی سرنوشت ناطق نوری را برای مهدوی کنی پیش‌بینی کنی کند. عسگری می‌گوید به مهدوی کنی هشدار داده رفتاری که با ناطق نوری شده درانتظار او است.
شاید همین پیش‌بینی‌ها سبب شده که روحانیون سپاهی به کمک مهدوی کنی بیایند. علی سعیدی نماینده ولی فقیه درسپاه درمصاحبه ای به حمایت از فهرست جبهه متحد پرداخته است. نظر این روحانی سپاهی البته مشخص نیست تا چه برای سرداران سپاه مقبول بیافتد.
سعیدی دراین مصاحبه از تلاش‌های جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم برای فهرست واحد اصول‌گرایان خبر داده و با اشاره به شکست این تلاش‌ها از پاسداران و بسیجیان خواسته است به لیستی رای دهند  که بیشترین پشتوانه را از جهت عده و عده دارد. سعیدی این سخنان را درگفتگو با نشریه صبح صادق وابسته به سپاه بیان کرده است و درابتدای مصاحبه نیز گفته شده که پیچیدگی آرایش سیاسی گروه‌های حاضر در انتخابات بخش وسیعی از پاسداران و بسیجیان را با مشکل و ابهام مواجه کرده است.

وادادگی احمدی‌نژاد دربرابر آمریکا 
انتخابات برای وزیران و مدیران سابق احمدی نژاد نیز فرصتی فراهم کرده که برخی ازپشت پرده های دولت  را بیان کنند. به گونه ای که مسعود میرکاظمی افشا کرده  احمدی‌نژاد از گزارش دادن او به خامنه ای ناراحت شده است. حسن شیخ الاسلام قائم مقام وزارت خارجه نیز گفته که سفیران، ایران درکشورهای خارجی  آخرین سخنان احمدی‌نژاد درنشست خود را نوعی وادادگی درمقابل امریکا خوانده‌اند.
میرکاظمی خبر داده که احمدی‌نژاد به گزارش او درباره  درآمد و هزینه کشور توجهی نکرده است و او این گزارش را به مقامات داده و احمدی‌نژاد از این کار خیلی ناراحت شده و البته این موضوع با خانه‌نشینی احمدی‌نژاد نیز مصادف بوده است.
حسین شیخ الاسلام قائم مقام پیشین وزارت امورخارجه نیز به اخرین ملاقات احمدی نژاد با سفرا اشاره کرده و گفته است «سفیران متعجب شده بودند که چطور آقای احمدی نژاد که تا ۶ ماه قبل از موضع بالا صحبت می‌کردند به یکباره بیاناتی داشتند که در آن انفعال وجود دارد.»
شیخ الاسلام البته به احمدی نژاد یاداور شده که آمریکائی‌ها تنها با خامنه‌ای مذاکره می‌کنند و گفته است: «امریکا با کسی صحبت می کند که تصمیم‌گیر باشد.»

ولایت فقیه درتورات و انجیل 
انتخابات همچنین سبب شده، اصولگرایان درباره موضوع ولایت فقیه نیز دیدگاه‌های پنهان خود را بیان کنند. به گونه‌ای که جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز که به اظهارات شاز خود مشهور است گفته که در تورات و انجیل هم ولایت فقیه وجود دارد.
علی مطهری نیز در پاسخ به پناهیان گفته است که  گروهی ولایت فقیه را تا حد استبداد عادل تنزل می‌دهند.
پناهیان گفته بود که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس که از حداقل درایت سیاسی برخوردار نیستند، می‌گویند كه مجلس نباید تابع اشارات رهبری باشد بلکه فقط باید تابع فرامین و حکم حکومتی باشد! در حالي‌كه مجلسي که چنین باشد، به نقطه امید دشمن تبدیل خواهد شد

آرتیست، اسکورسیزی را ناکام کرد، فرهادی بقیه خارجی‌ها را

image
آرتیست امشب ۵ جایزه برد، اما مهم‌ترینش، بهترین فیلم بود...جوان‌ترین بازیگر فیلم هم سگی بود که که در کنار دوژردن در فیلم درخشید. این فیلم فرانسوی که پیش از این جوایز بفتا و سزار را نیز درو کرده بود برنده اصلی اسکار هشتاد و چهارم بود. فرهادی اولین جایزه اسکار تاریخ ایران را برد.
۲۰:۳۶- فیلم فرانسوی آرتیست، از هوگو که در باره سینمای فرانسه بود، برد! آرتیست امشب ۵ جایزه برد، اما مهم‌ترینش، بهترین فیلم بود...جوان‌ترین بازیگر فیلم هم سگی بود که که در کنار دوژردن در فیلم درخشید. این فیلم فرانسوی که پیش از این جوایز بفتا و سزار را نیز درو کرده بود برنده اصلی اسکار هشتاد و چهارم بود
۲۰:۳۲- تام کروز برای معرفی بهترین فیلم سال به روی صحنه آمد.
۲۰:۲۹- جایزه اسکار برای سومین بار به مریل استریپ برای بازی در فیلم «بانوی آهنین» رسید. وی این اسکار را برای بازی در نقش مارگارت تاچر به دست آورد. او از شوهرش و آرایشگرش تشکر کرد! آرایشگری که ۳۷ سال با او در فیلم‌هایش از جمله «بانوی آهنین» همراه بوده است.
۲۰:۲۴-کالین فرت که سال گذشته برای فیلم «سخنرانی پادشاه» اسکار بهترین هنرپیشه مرد را گرفته بود به روی صحنه آمد. او جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن را اعلام خواهد کرد.
۲۰:۲۰- ناتالی پورتمن برای اهدای جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول به روی سن آمد. ژان دوژردن، برنده با لهجه فرانسوی‌اش جایزه را از پورتمن گرفت. او رقبایی چون جورج کلونی، برد پیت را کنار زد.
ژان دوژردن هنرپیشه کمدی فرانسوی که کارش را به عنوان بازیگر تلویزیونی آغاز کرده بود و در فرانسه هنرپیشه معروفی است موفق شد اسکار بازگر مرد را در حضور کلونی و برد پیت به خانه ببرد
۲۰:۰۴- برزگداشت خاطره سینمایی‌هایی در گذشته در سال گذشته...
۱۹:۵۸-  اوپرا وینفری جایزه جین هرشولت را گرفته است. جایزه افتخاری به دیک اسمیت و جیمز ارل جونز رسید. مراسم این جوایز زودتر برگزار شده بود.
۱۹:۵۵- مریل استریپ، رکورددار نامزدی اسکار به روی صحنه می‌آید
۱۹:۵۳- میشل هازاناویسیوس کارگردان آریتست برنده شد!
۱۹:۵۱- مایکل داگلاس برای اهدای جایزه کارگردانی به روی صحنه می‌آید تا جایزه بهترین کارگردانی را بدهد.
۱۹:۴۵- جایزه بهترین فیلم انیمیشن کوتاه به «کتاب‌های خارق‌العاده  پرواز کننده اقای فلیس مور» رسید
۱۹:۴۲: جایزه مستند کوتاه به فیلم «حفظ چهره» رسید.
۱۹:۴۰- جایزه اسکار فیلم کوتاه به فیلم «ساحل» رسید.
۱۹:۲۹: جایزه بهترین فیلم‌نامه اریژینال به وودی آلن برای فیلم «نیمه شب در پاریس» رسید. وودی آلن در مراسم غایب بود. از دیگر نامزدها در این بخش می‌توان به  جدایی نادر از سیمین  و آرتیست اشاره کرد
۱۹:۲۵- انجلینا جولی به روی صحنه آمد. او جایزه فیلم‌نامه اقتباسی را به نویسندگان فیلمنامه «اولاد» رسید.
۱۹:۱۸- جایزه بهترین آواز اریژینال به «ماپتس» رسید.
۱۹:۱۴- جایزه بهترین موسیقی اریژینال فیلم به «آرتیست» رسید. این دومین جایزه این فیلم است.
۱۹:۰۲- ملیسا لئو جایزه اسکار نقش مکمل مرد را به کریستوفر پلامر داد. هنرپیشه معروف کانادایی که با فیلم «اشک‌ها و لبخندها» در ایران شناخته شد، در ۸۲ سالگی  نخستین جایزه‌ اسکارش را برای فیلم «تازه واردها» برد.پلامر خطاب به مجسمه اسکار گفت: تو فقط دو سال از من بزرگتری!
۱۸:۵۳: جایزه جلوه‌های ویژه را اما استون و بن استیلر به «هوگو» دادند.
۱۸:۴۷- جایزه انیمیشن بلند را «رنگو» برد.
۱۸:۴۵ - کریس راک برای معرفی بهترین انیمیشن به روی سن آمد. وی پیش از این یک بار مراسم اسکار را اجرا کرده بود. نکته جالب در کاندیداهای بهترین انیمیشن بلند غیبت فیلم پرفروش تن تن و ماجرای اسب شاخدار است.
۱۸:۴۳- گوینیت پالترو و رابرت داونی جونیور جایزه بهترین فیلم مستند را می‌دهند. سازندگان «شکست ناپذیر» جایزه فیلم مستند را بردند. سخنان سازندگان دارد طولانی می‌شود...موسیقی متن...
۱۸:۳۶- اجرای «سیرک دو سوله‌ی» بر روی سن.بندبازان مراسم زنده ای را اجرا می کنند که مورد توجه حضار قرار می گیرد.
۱۸:۳۲- به نظر می رسد امشب شب «هوگو» باشد. هوگو نخستین فیلم سه بعدی مارتین اسکورسیزی ادای دینی است به یکی از استادان سینمای صامت ژرژ مولیه است. او را پدر سینمای علمی تخیلی می نامند و گفته می‌شود نخستین جلوه‌های ویژه را او وارد دنیای سینما کرد.
۱۸:۲۸- اسکار بهترین میکس صدا تعلق می گیرد به «هوگو». چهارمین اسکار برای این فیلم سه بعدی به کارگردانی اسکورسیزی
۱۸:۲۶- جایزه تدوین صدا به «هوگو» رسید
۱۸:۲۲- بهترین جایزه تدوین به فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» رسید.

اصغر فرهادی: سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه ام را به مردمم تقدیم می کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند.
اصغر فرهادی نخستین ایرانی‌ای است که این جایزه را به دست می‌آورد. پیش از او تنها مجید مجیدی برای فیلم بچه های آسمان کاندیدای اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود. بی شک این اتفاق در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.
۱۸:۰۹- کریستین بیل به روی سن آمد و جایزه بهترین بازیکن نقش دوم زن را هدیه کرد به اکتاویان اسپنسر برای فیلم  «کمک» ...
۱۸:۰۵ - ساندرا بولاک برای معرفی بهترین فیلم خارجی به روی سن آمد. جایزه به فرهادی رسید! سلام به مردم خوب سرزمینم...این نخستین جمله فرهادی به مردم ایران بود...فرهادی جایزه را به مردم ایران هدیه کرد که به همه فرهنگ‌ها احترام می‌گذارند...
۱۷:۵۸- بهترین گریم از سوی جنیفر لوپز و کمرون دیاز به گریمور فیلم «بانوی آهنین» اهدا شد. ماجرای این فیلم پیرامون زندگی مارگارت تاچر نخست وزیر سابق انگلیس می گردد
۱۷:۵۶- کامرون دیاز و جنیفر لوپز به روی سن آمدند. «آرتیست« جایزه اولش را برد!
۱۷:۴۶- اسکار مدیریت هنری به هوگو رسید. از مجموع یازده کاندیداتوری هوگو تاکنون دو اسکار اول را به دست آورده. کارگردان هنری این فیلم پس از دریافت جایزه از مارتین اسکورسیزی تشکر کرد
۱۷:۴۵-  تام هنکس  نخستین جایزه را اهدا کرد به فیلم هوگو به عنوان بهترین فیلم برداری
۱۷:۴۲- تام هنکس به روی سن آمد.
۱۷:۳۹- متلک به اسکورسیزی؛ بیلی کریستال در آواز خود با اسکروسیزی شوخی کرد...فیلم «هوگو»ی این فیلم‌ساز به هیچ عنوان خشن نیست!
۱۷:۳۸- بیلی کریستال به رسم موزیکال همیشگی، فیلم‌های نامزد را همراه با آواز معرفی می‌کند. او به شیوه سال‌های گذشته مراسم را با آوازخوانی و شوخی با ستارگان هالیوودی آغاز کرد
۱۷:۳۶ - بیلی کریستال بر روی سن آمد. او برای نهمین بار است که مراسم اسکار را میزبانی می‌کند.
۱۷:۳۵ - پس از سخنان مرگان فریمن، به شیوه سال‌های پیش فیلمی طنز براساس فیلم های مهم جشنواره با شرکت بیلی کریستال به نمایش درآمد
۱۷:۳۰- مراسم اسکار با سخنرانی مورگان فریمن آغاز شد
 انتظار می‌رود رقابت اصلی امسال میان دو فیلم هوگو و آرتیست باشد.

برگزار کنندگان مراسم امیدوارند امسال با اجرای بیلی کریستال که تاکنون اجرای ۹ مراسم اسکار را به عهده داشته تماشاچیان بیشتری را جذب کنند.
۵ دقیقه به آغاز مراسم مانده، همه میهمانان در سر جاهای خود مستقر شده‌اند.
۱۷:۱۵- اصغر فرهادی به همراه پیمان معادی و لیلا حاتمی بر فرش قرمز حاضر شده اند. فرزند فرهادی نیز آن ها را همراهی می کند.
- ۱۶:۳۰ به وقت غرب آمریکا: مراسم اصلی حدود ۳۰ دقیقه دیگر آغاز می‌شود. خبرنگاران و عکاسان در حال گفتگو و عکاسی از نامزدها و شخصیت‌های شناخته شده سینمایی هستند. ژان دوژردن که برای نخستین بار نامزد شده با استقبال ویژه‌ای روبرو شده است. ساشا بارون کوهن که تا چند روز پیش از شرکت در مراسم منع شده بود با سیمای فیلم جدیدش «دیکتاتور» بر روی فرش قرمز ظاهر شد.
مراسم امسال پس از کش و قوس‌های بسیار و پس از اینکه «ادی مورفی» کمدین سر‌شناس سیاه پوست از اجرای آن سرباز زد، سرانجام به «بیلی کریستال» سپرده شد. کریستال پیش از این بار‌ها اجرای این مراسم را به عهده داشته و از او به عنوان یکی از بهترین مجریان مراسم اسکار نام برده می‌شود. این در حالی است که در سال‌های اخیر هر ساله تعداد بینندگان مراسم آکادمی کاهش یافته است. کار‌شناسان یکی از دلایل این کاهش را اجراهای ضعیف مجریان مراسم می‌دانند.

بخت‌های امسال
مراسم اسکار در شرایطی آغاز می‌شود که جدال برای تصاحب مجسمه‌های طلایی آن از چند هفته پیش به اوج رسیده است. در میان کاندیدا‌ها، دو فیلم «هوگو» ساخته استاد سینما «مارتین اسکورسیزی» و فیلم صامت «آرتیست» به کارگردانی «میشل هازاناویسیوس» به ترتیب با ۱۱ و ۱۰ کاندیداتوری بخت‌های اصلی اسکار امسال هستند. نکته جالب اینجاست که هر دو این فیلم‌ها ستایشی هستند از دوران طلایی سینمای صامت. این فیلم‌ها در بخش‌های اصلی مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی با هم رقابت نزدیکی دارند. از دیگر فیلم‌های مطرح امسال می‌توان به «فرزندان»، «مانی بال»، «اسب جنگی»، «کمک»، «نیمه شب در پاریس» و «دختری با خالکوبی اژد‌ها » اشاره کرد.
در بخش بازیگری «مریل استریپ» کهنه کار با بازی در نقش مارگارت تاچر  بخت اول تصاحب جایزه بهترین بازیگر زن در نقش اصلی است. همچنین جرج کلونی و برد پیت به همراه ژان دوژردن از بیشترین شانس برای بردن جایزه نقش اول مرد برخوردارند.

سینمای ایران در اسکار
امسال بی‌شک مراسم اسکار برای ایرانیان بسیار متفاوت خواهد بود. چرا که فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی در دو بخش بهترین فیلم خارجی زبان و همینطور بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه است. اگر فرهادی پیکره مرد طلایی را در مراسم امشب برباید، نخستین ایرانی‌ای خواهد بود که به این عنوان دست یافته است. در بخش بهترین فیلمنامه فرهادی باید با رقبایی مانند وودی آلن رقابت کند.
مراسم اسکار ۲۰۱۲ را می‌توانید از طریق همین صفحه به صورت آن لاین پیگیری کنید.




کَل‌کَلِ انتخاباتی در دنیای مجازی

image
بحث‌های میان مخالفان و موافقان شرکت در انتخابات به شبکه های اجتماعی آن‌لاین کشیده شده است.
در حالی که چهار روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌است، فعالیت‌های انتخاباتی بر روی اینترنت از نوع تازه‌ای دنبال می‌شود. شوخی‌های دو طرف با هم و یک «هک» انتخاباتی بخشی از این فعالیت‌های روزهای پیش روی انتخابات است.
نخستین بار، زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ بود که ستادهای تبلیغاتی، به فکر پیگیری شیوه های تازه تبلیغاتی مانند چسباندن کاغذ بر روی ماشین افتادند و حتا تعدادی از هواداران محمدخاتمی، صفحات غیررسمی هواداری از او را بر روی  اینترنت راه اندازی کردند، زمانی که هنوز دسترسی به اینترنت برای ایرانی‌ها رواج پیدا نکرده بود.
پس از آن بود که در انتخابات‌های آتی، ستادهای تبلیغاتی به فکر راه اندازی وب‌سایت افتادند. در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، رقبای انتخاباتی همگی وب‌سایت های خود را راه اندازی می‌کردند و حتا محسن سازگارا، کاندیدای رد صلاحیت شده هم یک وب‌سایت انتخاباتی برای خود دست و پا کرده بود.
این فعالیت های اینترنتی تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بیشترین حد خود رسید طوری که سایت‌های انتخاباتی بی‌شماری تاسیس شده بود و جمع زیادی به خاطر فعالیت در آن‌ها دچار مشکلات شدند. در آن زمان حتی یکی از ستادهای انتخاباتی، تلویزیون اینترنتی تاسیس کرده بود که البته فردای انتخابات مورد حمله قرار گرفت.
حال، انتخابات دیگری در راه است که از سوی بسیاری از اینترنتی‌ها با بی توجهی روبرو شده است اما از سوی دیگر، هواداران جریان راست که در این محیط ها «ارزشی» نامیده می‌شوند، از دیگران فعال‌ترند.

سبزها یا تحریمی‌های جدید

ب‌سایت های «ارزشی» این روزها تمام تلاش خود را برای پر رونق نشان دادن فضای انتخاباتی می‌کنند و فعالان اینترنتی آن‌ها سعی می‌کنند این «نشاط انتخاباتی» را به رخ مخالفان و تحریمی‌ها بکشند.
در مقابل، عده‌ای از کاربران جنبش سبز، عکس ندا آقا سلطان، یکی از افرادی را که پس از انتخابات پیشین در خیابان کشته شد، به عنوان تصویر خود قرار داده‌اند و برخی دیگر، دوباره عبارت «رای من کجاست؟» را برای یادآوری اتفاقات پیشین انتخاب کرده‌اند.
این کاربران، به طور معمول، به یادآوری یا تمسخر انتخابات می پردازند. مثلا یکی از این کاربران نوشته: «تلویزیون میگه انتخابات، راسته؟» یا مثلا یکی دیگر این گونه «اگه رای ندیم میریم جهنم ، رای هم بدیم اینجا جهنم میشه .. چیکار کنیم خو؟» در کنار این‌ها هم کاربرانی هستند که اخبار مربوط به تحریم انتخابات را منتشر می‌کنند و از خاتمی و عبدالله نوری برای شرکت نکردن در انتخابات سند می‌آورند یا آن‌که سعی می‌کنند مستند تر سخن بگویند: «بازار بی‌رونق انتخابات و بی‌تفاوتی مردم»

برخی هم موضع انتقادی دارند. مثلا یکی از کاربران نوشته: «باز نزدیک انتخابات شد شاهد هجوم آیدی های فیک بالاترینی توهم شجاعت هستیم…»
یکی  از کاربران هم به شوخی گفته: «فک کن فامیل یه نامزد انتخاباتی ، میزان باشه، می‌تونه همه جا بزرگ بنویسه: میزان ، رای ملت است. همچین تخیلاتی دارم.»
حاج آقا، مارو سر کار می‌ذاری؟
در میان ارزشی ها هم شوخی گرفتن انتخابات جای خود را دارد. یک روحانی فعال در شبکه‌های مجازی،‌ به نام «احمد نجمی»، روز شنبه در صفحه خود در فرندفید نوشت: «من در انتخابات شرکت نخواهم کرد. ناگهان با سوالات زیادی از هر دو طرف مواجه شد. او در پاسخ به معترضین راست‌گرا نوشت «در مورد اعلام هم خیلی فکر کردم ولی بالاخره تصمیم گرفتم هر چند برام سنگین تموم بشه.» و ادامه داد «علت منطقی‌ش را نمیشه در کامنت نوشت که...به فکر نوشتن یک مطلب مفصل وبلاگی هست. خلاصه‌ش اینه که با این وضعیت فعلی که من به عنوان یک شهروند ایرانی دارم به جایی رسیده ام که واقعا رای نخواهم داد. تعارف هم ندارم.» و باز هم نوشت: «من به سبزها کاری ندارم،‌ حرف خودم را میگم.»
در شرایطی که هر دو سوی ماجرا در تعجب بودند، برخی از سبزها با جملاتی مانند «به درک» بی‌تفاوتی خود را اعلام می‌کردند و برخی دیگر هم «استفتاء های مقام معظم رهبری» را برای توجیه رای دادن جلوی پای او می‌گذاشتند.
تا این‌که بالاخره این مساله در چند وب‌سایت مثل مجله انگلیسی زبان «تهران بیورو» و همچنین وب‌سایت فارسی زبان «دیگربان» که به عملکرد اصولگرایان توجه نشان می‌دهد انعکاس یافت. همچنین «فرهاد جعفری»، نویسنده رمان «کافه پیانو» هم از این نظر حمایت کرد. اما یک روز بعد، نجمی، اظهارات خود را یک شوخی دانست که سایت‌های مخالف را به دام انداخته است. او در وبلاگ خود با عنوان «وقتی دشمن را بازی می‌دهیم»، نوشت: «دیروز با یکی از دوستان صحبت کردم که می‌شود سایت‌های ضدانقلاب مانند دیگربان که ادعای رصدگری جریان‌های انقلابی را دارند سر کار گذاشت و دیشب با یک فید در یکی از شبکه‌های اجتماعی این کار را کردیم و باعث مزاح بین دوستان هم شد. به حمدالله مدتی است توفیق تشرف به عمره مفرده دارم و در روز ۱۲ اسفند از توفیق حضور در پای صندوق‌های رای بی‌بهره‌ام. در یک فید نوشتم:من در انتخابات شرکت نخواهم کرد! و در توضیحش نوشتم که بخاطر نداشتن حقوق شهروندی شرکت نخواهم کرد(در واقع من در اینجا از حقوق شهروندی که در ایران دارم محروم هستم و نمی‌توانم در انتخابات مجلس شرکت کنم).»
پس از این اتفاق بود که دیگربان، این گونه تیتر زد: ««شوخی» یک روحانی با انتخاباتی که علی خامنه‌ای شرکت در آن را واجب اعلام کرده است»
هک می‌کنیم پس هستیم!
در ساعات پایانی یکشنبه، برای چندین ساعت سایت «مجمع روحانیون مبارز» مورد رخنه گروهی قرار گرفت که برای خود نام «ارتش سایبری حزب الله» را برگزیده اند. این گروه به گواه سایت رسمی‌شان قبل از این سایت «بهرام مشیری»، یکی از مجریان شبکه‌های ماهواره‌ای را که در برنامه‌ای به نام «سرزمین جاوید»، با تاکید بر ایران، درباره تاریخ و اسلام سخن می‌گوید هک کرده‌اند.  بر روی این صفحه یک نارنجک که با صفحه کلید طراحی شده در کنار جعبه رای و این جمله به چشم می‌خورد: «به فضل خدا، ملت بزرگ ایران، طرفداران خط آمریکایی تحریم انتخابات را سر جای خود خواهند نشاند. وعده ما ۱۲ اسفندماه.»
باید منتظر ماند و دید تا آخر هفته، کری خوانی‌های چند سوی ماجرا را به کجا خواهد رساند.




فرهادی منادی صلح جویی ایرانیان

فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را از آن خود کرد. اصغر فرهادی در زمان دریافت این جایزه خطاب به حضار گفت: «ایرانیان بسیارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى این لحظه اند. و گمان دارم خوشحال‌اند. نه فقط به خاطر یک جایزه‌ى مهم یا یک فیلم یا  فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه ى باشکوه فرهنگ به زبان مى آید. فرهنگى غنى و کهن که زیرگرد و غبار سیاست پنهان مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى کنم. مردمى که به همه ى فرهنگ ها و تمدن‌ها احترام می گذارند و از دشمنى کردن و کینه ورزیدن بیزارند.»
فرهادی توانست برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران جایزه اسکار را از آن خود کند. این مراسم در هالیوود و از سال ۱۹۵۶ به فیلم‌های بلند خارجی با زبانها غیر انگلیسی تعلق می‌گیرد. پیش از این فیلم «بچه های آسمان» اثر مجید مجیدی توانسته بود در سال ۱۹۹۷ نامزد دریافت این جایزه بشود.
همین‌طور خانم شهره آغداشلو در سال ۲۰۰۳ بخاطر نقش آفرینی در فیلم «خانه‌ای از شن و مه» نامزد دریافت اسکار بازیگر نقش مکمل زن شده بود. اما موفق نشده بود این جایزه را از آن خود کند.
جدایی نادر از سیمین پیش از این برنده خرس طلایی فستیوال برلین  و بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان گلدن گلوب شده بود.همینطور این فیلم نظر مثبت منتقدان فیلم را جلب کرده بود. از جمله حلقه منتقدان فیلم نیویورک دیپلم افتخاری را به این کارگردان اهدا کرده بودند.
دبورا یانگ خبرنگار نشریه گزارشگران هالیوود در مورد این فیلم گفته بود: «درست در زمانی که به نظر می‌رسد که فیلم سازان ایرانی به دلیل سانسور نتوانند آثار خود را عرضه کنند، فرهادی با ساخت جدایی نادر از سیمین درست خلاف این قضیه را ثابت کرد. جدایی روایت ساده‌ای دارد ولی از نظر دید اخلاقی، روان‌شاناختی و جامعه‌شناختی بسیار پیچیده است.» این خبرنگار می‌گوید: «فرهادی توانست پیچیدگی‌های جامعه و مذهب را در ایران نشان دهد




آرمان‌گرایی خزنده مصباح علیه اصول‌گرایان

حامیان محمدتقی مصباح یزدی با فاصله گرفتن از جریان «اصول‌گرایان» جریانی با عنوان «آرمان‌گرایان» راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن فرا‌تر از انتخابات مجلس نهم است.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ حسین الله‌کرم رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله این مطلب را در جریان یک سخنرانی در شهر رشت اعلام کرده است.
آقای الله‌کرم گفته که «دو جریان آرمان‌گرا و اصولگرا جایگزین مدل قدیمی جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب» خواهند شد.
وی «جبهه پایداری» را «آرمان‌گرا» و «جبهه متحد اصول‌گریان» را «اصولگرا» معرفی کرده و گفته است: «رقابت اصلی در انتخابات مجلس بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی خواهد بود.»
غلامحسین االهام از بنیانگذاران «جبهه پایداری» ۲۸ مهرماه ماه امسال در جریان یک سخنرانی خصوصی گفته بود: «جبهه اصول‌گرایی باید پوست بیندازد، آدم‌های نو و آرمان‌گرا و مقبول را به میدان بیاورد.»
آقای الهام در این سخرانی به صراحت گفته بود «ریش‌سفیدهای قوم» باید خود را فدا کرده و کنار بروند تا «گارد مدیریت کشور باز و نیروهای جوان» وارد آن شوند.
رسانه‌های نزدیک به «جبهه پایداری» نیز طی دو هفته اخیر در اخبار و گزارش‌های خود از نامزد‌های مورد حمایت این جبهه با عنوان افراد «آرمان‌گرا» و «انقلابی» نام می‌برند.
حسین طلا٬ فرماندار سابق تهران نیز ۳۰ بهمن ماه به صراحت گفت: «جبهه پایداری‌‌ همان آرمان‌گرایی انقلابی است که امام {خمینی} می‌خواست.»
محمدتقی مصباح یزدی آن‌طور که شاگردان وی اعلام کرده‌اند پس از ۵۰ سال سکوت وارد به طور مستقیم وارد عرصه سیاست شده‌ است.
محمد ناصر سقای بی‌ریا یکی از روحانیون نزدیک به مصباح یزدی ۱۸ بهمن ماه اعلام کرده بود مصباح به منظور اجرای «طرحی» جدید با استفاده از «کادرها و شاگردان» خود وارد عرصه سیاست شده است.
۱۳ بهمن ماه نیز سایت «بازتاب امروز» در یادداشتی نسبت به افزایش پنهانی و روز افزون قدرت این روحانی تندرو و برنامه‌های وی برای دخالت در امور حکومتی هشدار داده بود.
در روز‌های اخیر برخورد‌ها با برخی نزدیکان مصباح یزدی و رسانه‌های نزدیک به وی از سوی قوه قضائیه شدت یافته است.
محمود نبویان از اعضای «جبهه پایداری» گفته که برخی از پیروزی جریان مصباح یزدی در انتخابات نهم مجلس نگران شده‌اند.







جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز:

حسین شریعتمداری باید رئیس جمهور باشد


جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید حسین شریعتمداری باید رئیس جمهور شود و ولایت فقیه در «انجیل» و «تورات» هم آمده است.
به گزارش ایسنا٬ آقای شجونی این مطالب را در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله بیان کرده و گفته است: «در تورات و انجیل هم ولایت فقیه وجود دارد ولی برخی می‌گویند که ما در زمان امام هم ولایت فقیه را قبول نداشتیم.»
وی افزوده که حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان باید رئیس جمهور باشد و اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام پائین خواهد آمد.
این روحانی افزوده که «این روز‌ها در مورد آقای جنتی اس‌ام‌اس‌هایی می‌زنند و خیال می‌کنند آقای جنتی نباشد، شورای نگهبان هم می‌میرد.»
جعفر شجونی از جمله روحانیون محافظه‌کاری به شمار می‌آید که به موضع‌گیری‌های تند و تیز علیه اصلاح‌طلبان و برخی منتقدان علی خامنه‌ای مشهور است.
آقای شجونی در دو سال گذشته اظهار‌نظرهای جنجالی فراوانی علیه تیم احمدی‌نژاد و برخی منتقدان جمهوری اسلامی مطرح کرده که منجر به بروز افزایش تنش‌های سیاسی در میان محافظه‌کاران شده است.
از شجونی به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان اسفندیار رحیم‌مشایی یاد می‌شود.




سپاه به یک گزارش «دیگربان» واکنش نشان داد

سپاه پاسداران به گزارش سایت «دیگربان» مبنی بر تلاش این نیرو برای راه‌اندازی حوزه‌های علمیه واکنش نشان داد و ادعا کرد: «این جو سازی‌ها اقدامی شکست‌خورده و نخ‌نما شده است.»
سایت «دیگربان» ۲۸ بهمن ماه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «روات حدیث» گزارش کرده بود که سپاه قصد دارد حوزه‌های علمیه‌ای در قم و تهران به سبک «مدرسه حقانی» راه‌اندازی کند.
این مطلب را چهارشنبه (۲۶ بهمن) علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه در مرکز آموزش «علویون قم» بیان کرده بود.
رمضان شریف٬ مسئول روابط عمومی کل سپاه روز (یکشنبه هفتم اسفند) به این گزارش واکنش نشان داده و گفته است: «این اقدام سخیف رسانه‌ای بخش دیگری از عملیات روانی و هجمه‌ای رسانه‌ای دشمنان انقلاب و ملت ایران به نهاد مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»
وی افزوده است: «آنچه در اظهارات نماینده ولی فقیه در سپاه در همایش سفیران بصیر و در مرکز آموزش علویون در قم آمده، تمایل و خواست شخصی در جهت اخذ مجوز به صورت شخصیت حقیقی بوده است.»
آقای شریف اظهار کرده که سپاه قصد راه‌اندازی حوزه علمیه ندارد و در حال حاضر کادر‌های سپاه در دبیرستان‌های وابسته به این نیرو تربیت می‌شوند.
وی همچنین از «مجتمع شهید محلاتی» و «مرکز آموزشی علویون» در قم به عنوان دو نهاد آموزشی و تربیتی سپاه نام برده است.
شریف در پایان گفته که «سوژه‌پردازی علیه سپاه طی همواره مورد توجه دشمنان نظام بوده و ورای تصور غلط آنها٬ ذره‌ای در اعتماد و ارادت متقابل بین سپاه و مردم لطمه‌ای وارد نخواهد ساخت.»





دور نخست حملات محافظه‌کاران به اصغر فرهادی آغاز شد


اصغر فرهادی٬ کارگردان مشهور سینمای ایران پس از دریافت جایزه اسکار با حملات گسترده رسانه‌های محافظه‌کار مواجه شده است.
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی دست به تحریف سخنان اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه اسکار زده است.
این خبرگزاری نوشته که آقای فرهادی در این سخنرانی گفته است: «من با افتخار و غرور این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم، مردمی که علی‌رغم تمام دشمنی‌ها و تنش‌هایی که طی ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده برای تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ارزش قائلند.»
این در حالی است که کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به برنامه هسته‌ای ایران نداشته است.
این خبرگزاری مدتی بعد از این تحریف آشکار٬ اقدام به اصلاح بخش‌هایی از خبر خود کرده است.
«خبرگزاری دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی نیز نوشته که «مدیران برگزار کننده جشنواره هشتاد و چهارم اسکار در جهت اهداف مورد نظر غرب و اروپا این جایزه را به او {فرهادی} دادند.»
این سایت همچنین در مورد اینکه اصغر فرهادی برنده اصلی جایزه اسکار است تشکیک وارد کرده و تلاش کرده تا غرب را به عنوان برنده واقعی معرفی کند.
 «خبرگزاری دانشجو» نوشته که «فیلم جدایی نادر از سیمین٬ فیلم تمام و کاملی نبوده که از دو جریان روشنفکری و انقلابی کشورمان از سینمای ایران در اسکار نمایندگی کند.»
سایت «قاصد‌نیوز» دیگر سایت محافظه‌کاری است که حملات تندی متوجه اصغر فرهادی کرده است.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» جایزه بهترین فیلم خارجی هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار را از آن خود کرده است.






مادر داوری: دعا کنید که عید در خانه ام را بزنند و محمدم از در وارد شود
  جرس: محمد داوری، فعال مطبوعاتی- فرهنگی و از اعضای ستاد مهدی کروبی در انتخابات سال 88 است که در آستانه سومین نوروزی که در بند است همچنان از حقوق اولیه خود "ملاقات حضوری" ، "تماس تلفنی" و "مرخصی" محروم است. 
  محمد داوری طی نامه ای خطاب به حاکمیت با افشای شکنجه هایی که در دوران بازداشت متحمل شده، نوشته است: "هرگز تقاضای عفو و بخشش نمی کنم، این مسوولان "متخلف" هستند که بی گناهان را به زندان انداخته اند و آنها باید از این زندانیان تقاضای بخشش کنند؛ زیرا ظالم است که نیازمند عفو است و نه مظلوم."

زلیخا بیابانی مادر محمد داوری از آخرین وضعیت فرزندش به "جرس" می گوید: " در آخرین ملاقات حالش خوب نبود و مریض بود و دکتر اوین هم متخصص نیست و پرونده پزشکی را بردیم و درخواست دادیم تا به مرخصی بیاید تا او را دکتر ببرم اما قبول نکردند. هم قلبش ناراحت بود و هم از لای دندانهایش خون می آمد اما خب دیگر مرخصی ندادند."
وی می افزاید: "الان دیگر نزدیک به سه سال می شود که پسرم در زندان است و در این مدت حتی یکروز هم به مرخصی نیامده است. یکسال هم می شود که ملاقات حضوری نداریم و دو سال هم تماس تلفنی نداریم. حالا خودتان حال من مادر را تصور کنید که هر هفته هم نمی توانم به ملاقات کابینی بروم چون ساکن بجنورد هستم و مسیر طولانی را تا تهران باید طی کنم و با توجه به مشکلات جسمانی برایم سخت است. از دو ماه پیش که محمدم را ملاقات کردم تا الان از شنیدن صدایش و دیدن رویش محروم بوده ام. الان هم هوا سرد است و با برف و باران برایم دشوار است این مسیر را بروم و دفعه پیش مریض بودم اما نتوانستم به دیدنش نروم خیلی دلتنگش بودم و به سختی خودم را به تهران رساندم."
این روزنامه نگار و سردبیر وب سایت سحام نیوز (ارگان حزب اعتمادملی) به دلیل نقش فعال در افشای شکنجه ها و آزار دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پس از نامۀ ارسالیِ مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس وقت خبرگان پیرامون آزار زندانیان سیاسی در شکنجه گاه کهریزک، دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون جمهوری اسلامی اقرار کند، اما وی این مسئله را نپذیرفت و در نهایت در دادگاههای غیرقانونی به پنج سال حبس محکوم گردید.
گفتنی است، محمد داوری از مجروحان جنگ ايران و عراق بوده و از ناحيه پا و چشم دچار معلوليت جنگی می باشد، اما طی ماههای زندان - که هشت ماه آن سلول انفرادی بوده- بارها تحت فشار و آزار قرار گرفته است. وی بخاطر نوشتن نامه های افشا کننده احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و بازجویان در جریان این بازجویی، او را به تشدید حکم زندان تهدید کرده اند. اما فشارها در به همین جا خاتمه نیافت و این عضو شورای مرکزی سازمان معلمان در حال گذراندن دوران محکومیت پنج ساله زندان خود بود که بار دیگر به علت شرکت در تجمعات معلمان در سال 85 یک سال به محکومیتش افزوده شد.
این افزایش حکم در حالی صورت گرفته است که مادر سالخورده و تنهای او در آستانه سومین سال نو، چشم بدر دوخته و در آرزوی دیدن و در آغوش کشیدن فرزندش است. مادر این معلم در بند با اشاره به دلتنگی هایش در آستانه عید خاطرنشان می کند: "از ناراحتی ها و دلتنگی هایم چه بگویم؟ چه بگویم از زمانیکه او را زندان کردند با چه مشکلاتی دارم زندگی را سر می کنم. محمد پسر بزرگم است و خرجی من را می داد و کارهایم را می کرد. اما از زمانیکه زندان است حقوقش قطع شده است. از بنیاد جانبازان هم هیچ خبری از ما نمی گیرد اصلا نمی گویند این مادر چه می کند؟ از کجا در می آورد؟ از کجا زندگی را می گذراند؟ هیچ هیچ! این هم سومین عیدی است که محمد در کنارم نیست. خدا کند یک مرخصی بدهند تا هم به درمانش برسد هم برای عید کنارم باشد. اما بعید می دانم بگذارند او بیاید."
مادر رنج کشیده محمد داوری در پایان با گلایه از این شرایط بیان می کند: "محمدم جانباز بود، معلم بود، در شورا بود خلاصه نمی دانید او چقدر خوب بود و برای خدمت به کشورش خالصانه زحمت کشید. باز شما دعا کنید که عید در خانه ام زده شود و محمدم از در بیاید داخل... بخدا اگر اینطور شود مثل این است که تازه متولد شدم و خدا زندگی دوباره ای به من داده است. از خدا می خواهم یک کمکی به همه اشان کند و آزاد شوند و هیچ مادری برای دیدن بچه اش چشم به در ندوزد و انتظار نکشد."






مردم به نشان اعتراض به انتخابات فرمايشی و ناسالم، روز جمعه از خانه های خود خارج نشوند
 جـــرس: سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، از تمامی ایرانیان درخواست کرد که تا فاصله ای که تا روز ۱۲ اسفندماه باقی است، از همه ابتکار عمل ها و خلاقيت های خودشان استفاده کنند تا بتوانند در مورد شرايط انتخابات آزاد و استانداردهای آن آگاهی بخشی و درباره نحوه عملکرد دستگاه های ذيربط افشاگری کنند.
به گزارش رادیو  فردا، اردشير امير ارجمند، طی گفتگویی اظهار داشته است: ما هم از هموطنان عزيز می خواهيم به نشان اعتراض به انتخابات غير آزاد و غير منصفانه روز پنجشنبه يازدهم اسفندماه در مراکز خريد و در ميادين و پارک ها حضور پر شوری داشته باشند و از اين طريق همديگر را نسبت به شرايط انتخابات پيش رو و تقلب در انتخابات قبلی و عملکرد دولت آگاه کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد:همچنين از آنها می خواهيم که روز دوازدهم همراه با خانواده خود به نشانه همبستگی سياسی و اعتراض به حبس خانگی آقايان مهدی کروبی، مهندس موسوی و خانم رهنورد و به نشان اعتراض به انتخابات فرمايشی و ناسالم در خانه های خود بمانند و از خانه های خود خارج نشوند.
امیرارجمند تصریح کرد:انتخابات آزاد و سالم دارای استانداردهای مشخصی است. در اين مورد آقای مهندس موسوی و آقای کروبی و ساير دلسوزان کشور در طول ماه های گذشته تغيير روند حاکم بر صحنه سياسی کشور را مشخص کرده بودند تا اگر اين تغييرات تحقق پيدا کند، در آن صورت انتخابات معنا پيدا کند.اما از آن جايی که فضای سياسی حاکم بر کشور همچنان ثابت باقی مانده و هيچ گونه تغييری به وجود نيامده است، انتخابات بی معناست و شرکت در آن نمی تواند باعث تحقق اهداف و تعيين سرنوشت مردم شود، بلکه وسيله ای خواهد بود برای اقتدارگرايان تا از يک نهاد دموکراتيک، سوء استفاده کنند.
وی گفت: مهندس موسوی و آقای مهدی کروبی از ماه های قبل و از خيلی پيشتر، شرايط انتخابات آزاد و منصفانه و آزادانه را شرح داده بودند و اعلام کرده بودند که مطالبه اصلی ما برگزاری انتخابات سالم و منصفانه است.آنها شرايط يک انتخابات سالم را شرح داده بودند. ولی با توجه به اينکه آن شرايط تحقق پيدا نکرده است، هر دوی آنها گفته بودند که اين انتخابات در صورت عدم تحقق آن شرايط معنا ندارد.
امیرارجمند افزود: به دنبال اين، شورای هماهنگی راه سبز اميد هم در اين رابطه موضع گيری کرده و در آخرين موضعی که آقای مهندس موسوی اتخاذ کردند، تکرار کردند که همچنان بر موضع خودشان پافشاری و اصرار می کنند. به اين ترتيب ما شاهديم که يک اجماع بسيار قريبی در اين مورد برای عدم مشارکت در اين انتخابات وجود دارد.
وی اظهار داشت: ديديم که اصلاح طلبان در سطح وسيع و عمده خودشان نامزد انتخابات هم نشدند و اين مسئله مهم و اساسی است و حفظ اين اجماع نيز اساسی ترين مسئله برای همه ماست. اين که شرکت نکردن در انتخابات مغاير با شرع است عرض وعاظ است. شرع مقدس انسان را آزاد آفريده است و مهم ترين چيزی که وجود دارد همان کرامت انسان است که مبنای اين کرامت، آزادی و حق تعيين سرنوشت است. تفسيری از اين نوع که انسان را در واقع برده و اسير يک جمع اقتدارگرا کند، مغاير با مواضع شرع است







جـــرس: 
با گذشت دو هفته از جنجال ناشی از انفجارهای تروریستی در تایلند، مقامات پلیس آن کشور اعلام کرده‌اند که از سه تبعه دیگر ایران در ارتباط با توطئه‌ای که ظن آن می‌رود برای قتل دیپلمات‌های اسرائیلی در بانکوک طراحی شده بود، بازجویی کرده‌اند.
به گزارش بی بی سی، پایا اوتایو، از افسران پلیس تایلند، با اشاره به انفجارهایی که روز ۱۴ فوریه در بانکوک، پایتخت تایلند رخ داد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جریان بازرسی و جستجوی یک آپارتمان در بانکوک، دو مرد و یک زن ایرانی بازداشت شده‌اند.
به گفته او، این آپارتمان توسط یک زن ایرانی که هم‌اکنون در پرونده انفجارهای بانکوک تحت تعقیب است، اجاره شده بود.
پایا اوتایو روز دوشنبه، ۲۷ فوریه (هشتم اسفند)، به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد آنها (سه تبعه ایران) احتمالا به این انفجارها ربط دارند."
این افسر پلیس تایلند اضافه کرد که هنوز هیچ اتهامی علیه این سه نفر صادر نشده است.
روز چهاردهم فوریه امسال گزارش شد که به دنبال وقوع انفجاری غیرمنتظره در منطقه‌ای مسکونی در بانکوک، پایتخت تایلند، دو تبعه ایران که در حال فرار از محل انفجار دیده شده بودند، بازداشت شده‌اند.

مظنونان ایرانی پلیس تایلند در ارتباط با انفجارهای بانکوک
• سعید مرادی، ۲۸ ساله، که در انفجار برنامه‌ریزی نشده‌ای که روی داد، دو پای خود را از دست داد.
• محمد خزاعی، ۴۲ ساله، که در بانکوک توسط پلیس در مقابل خبرنگاران حاضر شد.
• مسعود صداقت‌زاده، ۳۱ ساله که به مالزی گریخت و زمانی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد تهران شود، بازداشت شد.
• لیلا روحانی که خانه محل سکونت مظنونان توسط او اجاره شده بود. مقامات اداره مهاجرت تایلند می‌گویند که او به تهران بازگشته است.
• علی‌اکبر نوروزی شایا، ۵۷ ساله، از سوی پلیس تایلند به دراختیار داشتن و ساخت مواد منفجره متهم شده است.
گزارش شد که یکی از این دو ایرانی در زمان فرار و بعد از آن که بمبی که در دست داشت، به اشتباه منفجر شد، دو پای خود را از دست داد.
مظنون سوم انفجارهای تایلند، در مالزی و زمانی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد ایران شود، بازداشت شد.
برای دو تبعه دیگر ایران هم که گفته شده است به تهران بازگشته‌اند، قرار بازداشت صادر شده است.

مظنونان جدید
یکی از سخنگویان پلیس تایلند نام یکی از سه تبعه ایران را که به تازگی در این کشور از آنها بازجویی شده است، سید مهرداد مدنی اعلام کرد و گفت که او ۳۳ سال دارد و با دیگر مظنونانی که در بازداشت هستند، در ارتباط بوده است.
پلیس تایلند گفته است که آقای مدنی اتهاماتی را که علیه‌اش مطرح شده‌اند، رد می‌کند.
به گزارش رسانه‌های محلی تایلند، بررسی فهرست تماس‌های تلفنی این فرد نشان داده است که او در ارتباط منظم با دو ایرانی دیگری بوده است که الان در تایلند در بازداشت هستند.
در عین حال، آسوشیتدپرس به نقل از ویبون بنگتامای، از افسران پلیس اداره مهاجرت تایلند گزارش داده است که دو نفر از سه فردی که مورد بارجویی قرار گرفته‌اند، آزاد شده‌اند، ولی یکی از آنها تحت قانون مهاجرت و به دلیل اقامت طولانی در تایلند در بازداشت است.
پلیس تایلند گفته است که به باور آنها، ایرانی‌هایی که بازداشت شده‌اند به دنبال توطئه برای قتل دیپلمات‌های اسرائیل بوده‌اند.
دولت ایران هر گونه دخالت در انفجارهای تایلند را رد می‌کند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه (سوم اسفند)، متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله‌ها را "سناریوهای از پیش تعیین شده و منسجم از سوی مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی" خواند که "عاری از حقیقت است" و گفت که ایران آماده است به شناسایی عوامل انفجارهای اخیر در بانکوک کمک کند.





در پنجاهمین روز از اعتصاب غذا؛

محمد نوری زاد به مهدی خزعلی؛ مرگ تو برای کرکس ها سنگین نیست، بمان و اعتراض کن

محمدنوریزاد نویسنده و جهادگر در نامه ای دیگر به مهدی خزعلی زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ اوین که ۵۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می برد نوشته است: مهدی عزیز، نیستی ببینی: جسم شهر را آذین بسته اند، و روحش را با چاقوی نازک انشقاق، شقه شقه کرده اند. شهر را برای انتخابات جمعه ای که در راه است، آراسته اند. با همان شعارها و چهره های تکراری. انتخاباتی که به دور از تمایل و خواست و حضور و رضایت میلیونها معترض به سمت همان جایی که باید برود شتاب می کند.
به گزارش کلمه در بخشی از این نامه آمده است: مهدی عزیز، من نمی گویم اعتصابت را بشکن، نه، اما به این بیندیش که برای کرکس ها فرقی نمی کند که این لاشه متعلق به ردپای هزار هزار شهید و هزار هزار انسان آرزو به دل باشد، یا جنازه ی مهدی خزعلی. وقتی جماعتی بلندگو به دست می گیرند و با فریاد شهید و ایران و ایرانی و آینده، برای خود بساط می آرایند و به روح هر چه شهید و روان هرچه ایرانی و شهروند این سامان خراش می اندازند، خراش انداختن به جسم تو که برای آنان دشوار نیست. برای جماعتی که ضایعه را در چهارستون این کشور می بینند و آن را آرامش و امن تبلیغ می کنند، دفن خواسته های تو و یک ملت که برایشان سنگین نیست.
متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
نیستی ببینی!
مهدی عزیز، نیستی ببینی: جسم شهر را آذین بسته اند، و روحش را با چاقوی نازک انشقاق، شقه شقه کرده اند. شهر را برای انتخابات جمعه ای که در راه است، آراسته اند. با همان شعارها و چهره های تکراری. انتخاباتی که به دور از تمایل و خواست و حضور و رضایت میلیونها معترض به سمت همان جایی که باید برود شتاب می کند.
مهدی عزیز، نیستی ببینی حداقل پانزده میلیون معترض، به تماشا ایستاده اند. و میدان داران عرصه ی شعار، که عرصه را خالی از رقیب یافته اند، چه هیاهوها که نمی کنند. در شعارهای تبلیغاتی، یکی از شعارگران به افق روشن کشورمان اشاره کرده، دیگری از آینده ای که پیشرفت های ما رشک دیگران را برانگیزد، و آن یکی از ایجاد شغل، این یکی از صادرات غیرنفتی، این روحانی از هویت دینی، دیگری از عزت، خلاصه شعار از پس شعار. همان که مرسوم این سالهای ما بوده است. چه بگویم که معرکه ای پرداخته اند ماورایی! بیا و بنگر!
مهدی عزیز، نیستی ببینی تن و بدن کشورمان ایران را چگونه به دندان می کشند. آن یکی به اسم سردار، این یکی به اسم طرفدار، آن یکی به اسم روحانی، این یکی به رسم جسمانی.
مهدی عزیز، نیستی ببینی ما به کاری دست یازیده ایم که هیچ کشوری بدان روی نمی برد. ما با راهی کردن این انتخابات، علناً به آن پانزده میلیون نفر دهن کجی می کنیم و رو به آنان می غریم: گور پدر همه ی شما. چه در انتخابات شرکت بکنید و چه نکنید. و البته ته دلشان می گویند: چه بهتر. عرصه به تمامی در اختیار خودمان است. عرصه که می گویم، تو برو به هر سوراخ فراخی بنگر که بیخ گوش قانون حفر کرده اند تا از همان سوراخ، لاشه ی فرصت های کشور را به دوش برند و بساط خود بیارایند.
مهدی عزیز، من نمی گویم اعتصابت را بشکن، نه، اما به این بیندیش که برای کرکس ها فرقی نمی کند که این لاشه متعلق به ردپای هزار هزار شهید و هزار هزار انسان آرزو به دل باشد، یا جنازه ی مهدی خزعلی. وقتی جماعتی بلندگو به دست می گیرند و با فریاد شهید و ایران و ایرانی و آینده، برای خود بساط می آرایند و به روح هر چه شهید و روان هرچه ایرانی و شهروند این سامان خراش می اندازند، خراش انداختن به جسم تو که برای آنان دشوار نیست. برای جماعتی که ضایعه را در چهارستون این کشور می بینند و آن را آرامش و امن تبلیغ می کنند، دفن خواسته های تو و یک ملت که برایشان سنگین نیست.
مهدی گرامی، بجای فروخفتن و خاموشی، بپای خیز و انرژی ات را برای فرداهای پرحادثه ی این سرزمین فلک زده ذخیره کن. مردن را برای آنانی بگذار که مستحق مرگ اند. آنانی که خود بخود با اعمال و رفتارشان به سوی مرگی محتوم پیش می دوند. تو بمان برای فردایی که به تو چشم دارد.
مهدی عزیز، قبول که با مرگ اینچنینی تو، زندگی بر درِ این ملک خواهد کوفت، اما اگر زنده بمانی، زندگی با همه ی عشوه های فرحبخش خود به پیشباز ما خواهد آمد. در کوفتن کجا و فرحبخشی زندگی کجا؟ تو اگر زنده بمانی، ما با تو یاد خوبان این سرزمین را و یاد همت ها و باکری ها را زنده خواهیم کرد و لقمه های چرب و شیرین را از گلوی مکاران بیرون خواهیم کشید، اما تو اگر بروی، خشم های ما به فرسودگی منجر خواهد شد. تو اگر بمانی ما با هم به ترسیم آینده خواهیم نشست، تو اگر بروی ترسیم آینده دچار خفگی خواهد شد.
مهدی گرامی، من هم اگر جای تو بودم به همین راهی می رفتم که تو می روی، اما بمان و فراتر از خودت وافقی که متصور آنی، به مردمی بیندیش که آن سوتراز تمایل واراده ی تو، خواستارحیات وسرزندگی تواند. بویژه خانواده ات. که همچنان تو را درکنار خود می خواهند. تا بمانی و بنویسی و اعتراض کنی. خانواده ای که پا به پای تو این راه را پیموده و همچنان مهیای پیمودن است. شاید بگویی حیات و سرزندگی من همین است. که بمیرم پیش از آنکه مرا بکشند. می گویم: گرامی، میوه ی نارس را مچین. بگذار این ثمربرسد. که اگر وقتش رسید، خودش به یک نسیم فرو می افتد. شتاب مکن. شتاب، گاه آسیب زا نیز هست.
و یک کلام: به کوری چشم آنانی که مرگ تو را خواهانند، بمان و بنویس و اعتراض کن!
محمد نوری زاد/ هشتم اسفندماه سال نود





رای من راه تو؛

سی و یکمین روز؛ ندا آقاسلطان، امیر جوادی‌فر، امیر حسین طوفان پور، محمدحسین فیض و بهزاد مهاجر

کلمه_ گروه اجتماعی: چشم هایش را به آسمان دوخت، آخرین نگاه را به خورشید کرد، آرزوهایش در آخرین نگاه خلاصه شد، چشم در چشم خدا دیگر نفس نکشید. فرق نداشت رهگذر باشی یا معترض آنهم معترض خاموش؛ مهم نبود خانه ی خداست یا مدرسه یا خیابان؛ گلوله بود که شلیک میشد تا سینه ها را بشکافد. یک روز قبل گفته بود هرکس به خیابان بی آید مسوولیتش پای خودش است، یک روز قبل فرمان خاموش باش، کور باش، لال باش صادر شده بود و همه چیز باید تمام می شد؛همه چیز. اما مردم آمدند بیشتر از همیشه، آمدند چون باورد داشتند که انقلاب مال آنها است، باور داشتند که رای داده اند و دزیده شده است و با تمام این فرمان ها بازهم به آنان شلیک نخواهد شد نظام اسلامی مهربان تر از آن است که شهروندان خود را به خون کشد. میرشان و شیخشان با آنان همپیمان شده بودند که تا آخر این راه با آنها خواهند بود، میر و شیخ خود کفن پوش شده بودند تا همراه این مردم به ایستند بر سر آنچه که سی سال زحمتش را کشیده بودند. امروز شیخ و میر در حبس هستند و فرزندان برومند سرزمین در خاک. شهدای انتخابات برای همیشه در یاد این مردم این سرزمین خواهند بود، جوانانی که جان خود را در راه رایشان دادند. پش چطور می توانیم در انتخابات نمایشی و انتصابی پیش رو شرکت کنیم:
ندا آقاسلطان چشمهایش را به خاطر بسپار
ندا در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد در روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در محلهٔ امیر آباد به ضرب گلوله کشته شد. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن او که با تلفن همراه گرفته شد، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت.به نوشته هفته نامه تایم، لحظه جان سپردن او پربیننده‌ترین مرگ یک انسان در تاریخ بشریت شد. آرش حجازی پزشک و نویسنده‌ای که شاهد ماجرا بوده و می‌گوید که تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خون‌ریزی و مرگ او انجام داده است، عامل قتل ندا آقاسلطان را یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج می‌داند که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شده‌است. این متهم به قتل که بعدها از وی با نام عباس کارگر‌جاوید یاد شد، یک سال بعد از مرگ وی از سوی دادگاه برای ادای توضیحات فرا خوانده شد اما پس از آن ناپدید شد.
ندا در خارج از ایران و در ایران، به‌عنوان نماد” ندای اعتراض ایرانیان” و “ندای آزادی خواهی ایرانیان” و نماد صدای اعتراض دموکراسی خواهان در این اعتراضات شناخته می‌شود و برخی از عنوان «فرشته آزادی» برایش استفاده کردند. در این دو سال و نیم فشار امنیتی بسیاری بر روی خانواده ندا آقا سلطان بوده است.
امیر جوادی‌فر قربانی کهریزک
دانشجوی رشتهٔ مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین بود که در روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات اعتراضی مردم پس از رییس جمهور اعلام کردن احمدی نژاد دستگیر و در بازداشتگاه کهریزک تحت شکنجه کشته شد. او پیش از دستگیری از ناحیهٔ دست و بینی مجروح شده بود.
مهندس علی جوادی‌فر لنگرودی پس از مرگ فرزندش در نامه‌ای نوشت: “حال که این نامه را ارسال می‌کنم از اوین زنگ زدند و گفتند بیا جنازهٔ پسر و جگرگوشه‌ات را از پزشکی قانونی تحویل بگیر. لازم است بگویم پسرم در تاریخ ۱۸ تیر ماه در محدودهٔ امیرآباد توسط لباس شخصی‌ها مصدوم و در بیمارستان بستری بود، اما پس از بهبودی به زندان اوین برده شد و حالا جنازهٔ پسر ۲۴ ساله‌ام را تحویلم می‌دهند. پسرم بنام امیر جوادی لنگرودی پسری بود به دور از جریانات سیاسی و فقط عاشق وطن بود همین و بس، پسری مودب و سربه‌زیر که به تازگی مادرش را از دست داده بود و عزادار مادرش بود. حال من تنها باید برایش عزا بگیرم و مادری نیست تا برایش گریه کند. ”
روزنامه سرمایه به نقل از یکی از بستگان امیر گزارش کرد که وی پس از دستگیری به علت «شکستگی» برخی از اعضای بدنش، ساعت‌ها در بیمارستان فیروزگر بستری بود که بعد به بیمارستان لاله در شهرک غرب انتقال داده شد.
وی اظهار کرد که مقام‌های امنیتی از خانواده امیر خواسته بودند که اعلام کنند فرزندشان «از قبل دچار بیماری ریه بوده‌است، در حالی که چنین چیزی محال است زیرا او کاملاً سالم بود.» آن‌ها همچنین از خانواده این جوان امضا گرفته بودند که «تشییع جنازه فقط با حضور افراد فامیل و خودی برگزار شود و شعاری در آن داده نشود.»
بر روی پیکر وی آثار فراوانی از شکنجه همچون سایر دستگیر‌شدگان دیده شد. از جمله تمام ناخن‌های پایش را کشیده بودند.
امیر حسین طوفان پور پدر به خانه بازنگشت
متولد ۱۳۵۶، دارای یک دختر هفت ساله روز دوشنبه بیست و پنج خرداد همراه با برادر دیگرش به حوالی میدان آزادی بودند. وی در این روز به شهادت رسید. جراحات جنازه شامل: تیرخوردگی ساق دست، پهلو و کمر و نیز آثار کبودی در پشت گردن و زخمی عمیق در پشت سر بوده که داخل آن را با پنبه پرکرده بودند و شکستگی کامل بازویی که تیرخورده بوده است. روی صورت هم بینی به نظر شکسته می نمائید.
امیر حسین روز یکشنبه سوم تیرماه ۸۸ در قطعه ۲۳۳ بهشت زهرا ردیف ۱۵۲ شماره ۳۴ به خاک سپرده شد و مراجع قضایی به خانواده به ویژه مادرش قول دادند که به جرایم قاتل یا قاتلین رسیدگی می کنند. و آن ها فقط از طریق قانون پیگیر ماجرا باشند که حتی شاید دیه هم به او تعلق بگیرد.
مادر امیر حسین از آن روز تا به حال صبح ها قبل از باز شدن درب بهشت زهرا بر سرگور او حاضر است و عصرها یک بار دیگر؛ در یک روز دو بار به آن جا می رود.
هیچ کس از چگونگی صحیح کشته شدن او چیزی نمی داند . همه چیز بر اساس حدسیاتی است که از روی جنازه گرفته شده. آنچه مسلم است او بعد از تیر خوردن زنده بوده و صحبت می کرده و گوشی همراهش را به فردی داده و پیغام زنگ زدن به مادرش را رسانده. او کشته شد و نامش را هیچ مرجع و محکمه ای دادخواهی نکرد. اما امید نزدیکان و حق جویان خلاف این است .
محمدحسین فیض او با مردم بود
یکی از کشته شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ است که در درگیری‌های ۳۰ خرداد به علت اصابت گلوله به پشت سرش به قتل رسید.
پدر فیض در مصاحبه با رسانه‌های دولتی فرزندش را بسیجی دانست و میرحسین موسوی را عامل کشته شدن او عنوان کرد و اعلام نمود که از او در دادگاه شکایت کرده است. او در این مصاحبه گفت : «فرزند من قابل رهبری را ندارد دکتر احمدی‌نژاد هم بداند که ما نه تنها از حمایت ایشات دست نخواهیم کشید بلکه محکم‌تر در راه پیروزی ایشان می‌ایستیم و اگر لازم باشد تمام فرزندان و حتی خودم را فدای این راه می‌کنم.»
اما یکی از اعضای خانواده فیض در مصاحبه دیگری محمد حسین را معترض به نتایج انتخابات و دیدگاه او با پدرش را متفاوت دانست.
بهزاد مهاجر شهید آزادی
یکی از افرادی است که در جریان راهپیمایی روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در نزدیک میدان آزادی با شلیک گلوله نیروهای نظامی به قتل رسید. جسد وی پس از پنجاه روز به خانواده‌اش تحویل داده شد. وی دائی نیما نامداری روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی سابق بود.
در ابتدا بازرس ۷ امورجنایی با مختومه کردن پرونده قتل بهزاد مهاجر با این استدلال که قاتلان شناسایی نمی‌شوند از وکلای خانواده مهاجر خواست که موکلانشان را ترغیب به دریافت دیه کنند که با مخالفت برادر و خواهر مهاجر و اصرار آنان بر شناسایی قاتلان مواجه شد.



رشد ۴۵‌درصدی آمار ازدواج کودکان؛ دختران ۱۰ تا ۱۴ سال

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: میزان ازدواج در کودکان نسبت به کل ازدواج‌ها از‌سال ۸۵ تا ۸۹، ۴۵‌درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، فرشید یزدانی افزود: طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور میزان ازدواج دختران زیر ۱۵‌سال در‌سال ۸۵ نسبت به کل ازدواج‌ها ۲/۳‌درصد بود که در‌سال ۸۹ به ۹/۴‌درصد (افزایش ۴۵‌درصدی) افزایش یافت.
وی با بیان اینکه هر‌سال حدود ۴۰‌هزار نفر به آمار کودکان ازدواج‌کرده، اضافه می‌شود، افزود: در‌سال ۸۵، ۹۵۰‌هزار کودک ازدواج‌کرده وجود داشته که حدود۹۰۰‌هزار نفر از این کودکان دختر هستند و ۷۰‌هزار نفر از این تعداد ۱۰تا ۱۴‌ساله هستند که به نظر می‌رسد این رقم در این‌سال‌ها افزایش داشته است.
عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه با بیان اینکه در‌سال ۸۹ حدود ۴۳‌هزار آمار ازدواج دختران زیر ۱۵سال ثبت شده است، تاکید کرد: در حالی که طبق قانون ازدواج کودکان کمتر از ۱۵‌سال ممنوع است، آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از رشد ازدواج کودکان زیر ۱۵‌سال است.
یزدانی ادامه داد: این اتفاق هم برای دختران و هم برای پسران رخ می‌دهد و البته در دختران بسیار بیشتر است.




بدهی ۱۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت

با اجرای لایحه بودجه سال ۹۱ بدهی دولت وشرکتهای دولتی به رقمی معادل ۱۶۲ هزار میلیارد تومان می رسد.
میزان بدهی دولت به عنوان یکی از شاخص های منفی در اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار می گیرد، شاخصی که به رشد هزینه های اقتصاد منجر و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: احکام ماده واحده لایحه بودجه در مواردی که رقم دارد در سال ۱۳۹۱ برای دولت مرکزی حداقل ۲۳۸ هزار میلیارد ریال ایجاد بدهی و تعهد می کندکه اگر رقم ۲ هزار میلیارد ریال منابع حاصل از استفاده از تسهیلات خارجی مندرج در واگذاری دارایی های مالی را به آن اضافه کنیم، حداقل ۲۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی و تعهد می شود.
افزودن بدهی شرکتهای دولتی به این رقم بدهی ۱۶۲۲ میلیار ریالی را به دست می دهد، این میزان بدهی در حدود ۲۴۰ درصد (۲٫۴ برابر) منابع پیش بینی شده حاصل از نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ است. این حجم از ایجاد بدهی (که بدون در نظر گرفتن احکامی است که رقم مشخصی برای آنها ذکر نشده است)، حتی با فرض مجاز بودن آنها، در طول یک سال و با در نظر گرفتن مانده بدهی ناشی از انتشار اوراق مشارکت و استقراض از شبکه بانکی و خارج(که رقمی از انها در درسترس نیست) به اندازه ای است که ضرورت اقدامی سریع در جهت مدیریت بدهی بخش عمومی را دو چندان می کند. از این نظر می توان گفت ورود مجلس شورای اسلامی به بحث مدیریت بدهی بخش عمومی از اولویت رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ است.






وعده اضافه حقوق معلمان در آستانه یک انتخابات دیگر

سه سال پیش یک هفته مانده به انتخابات حقوق معلمان با یک حکم جدید و ناگاه در حدود ده درصد اضافه شد، دستوری که هیچگاه اجرایی نشد.
خرداد ماه ۱۳۸۸آیین نامه های قانون مدیریت خدمات کشوری پس از حدود ۲۰ ماه از ابلاغ دستور قانون مدیریت خدمات کشوری بدون تصویب در هیات دولت، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.
به گزارش کلمه، امسال نیز به فاصله پنج روز به انتخابات مجلس اتفاق مشابهی پیش آمد و اعلام شد که بیش از ده درصد به حقوق معلمین اضافه کرده اند.
بر این اساس، حقوق یک معلم با سابقه حدود بیست سال تدریس دبیرستان که حدود هفتصد هزار تومان در ماه است، به رقم هشتصد هزارتومان رسیده و عمده افزایش بابت بدی آب و هوا ثبت شده که موضوعیتی با منطقه ندارد.
احتمال دارد این سناریو دوباره برای بازنشسته ها هم تکرارشود. معلمان و بازنشسته ها به دلیل نفوذ کلامی و گستردگی دامنه تأثیر مورد توجه حکومت هستند.
در آستانه انتخابات سال ۸۸، در اقدامی بی‌سابقه، حقوق پرسنل نیروهای مسلح افزایش چشمگیر یافت و حقوق به جای پایان ماه، قبل از ۲۰ خرداد پرداخت شد اما در تیر ماه برخورد دیگری با بازنشستگان شد. در فیش برخی از آنان آمد ” به‌دنبال خطای سیستمی در محاسبه حقوق معوقه خرداد ماه معوقه اضافی با کد ۷۹۰ در تیر ماه کسر شد. با تدابیر مسوولان مبلغ فوق مجددا به حساب انصار شما عودت داده می‌شود تا در ماه‌های آتی طی چند قسط کسر شود.”
در فیش حقوقی تیر ماه، افزایش پرداختی ماه قبل اشتباه اعلام شده و مبلغ اضافه شده، به صورت اقساط از حقوق کسر گردیده است.
در این حال مسوولان مربوطه، افزایش حقوق مذکور را اشتباهی کاملا تصادفی دانسته و اظهار کردند این افزایش و کاهش ربطی به قبل و بعد از انتخابات ندارد.
در همین حال، هفته گذشته خبری مبنی بر پرداخت سهام سود عدالت منتشر شد. سودی که از بعد از انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شده ۱۳۸۸ تاکنون پرداخت نشده است.
این روزها زمزمه افزایش یارانه ها هم در حالی مطرح است که فقط چند روز به برگزاری انتخابات مجلس نهم مانده است.
در حال حاضر عبدالله مومنی، محمد داوری و علی پورسلیمان سه معلم زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که سه سال است که صدای زنگ اول مهر را از پشت دیوارهای بلند اوین می شنوند.
در اواسط مهرماه ۱۳۸۸ نیز بیش از ده نفر از اعضای هیات مدیره کانون معلمان از جمله علی اکبر باغانی، دبیرکل و محمود بهشتی لنگرودی، سخنگو بازداشت شدند.
رسول بداقی، از دبیران اسلام شهر و عضو هیات مدیره کانون نیز یازدهم شهریور ۱۳۸۸ هنگام بازگشت به خانه توسط لباس شخصی ها بازداشت شده بود.




دستمزد ۹۰۰ هزار تومانی هم پاسخگوی هزینه‌های مسکن و پوشاک کارگران نیست

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی در واکنش به شایعه تصویب دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی برای سال آینده گفت: تعیین دستمزد کارگران بر مبنای نرخ خط فقر هم پاسخگوی هزینه‌های مسکن و پوشاک نیست.
فتح الله بیات در گفتگو با ایلنا اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و در پی آن افزایش قیمت حامل‌های انرژی را موجب افزایش بی رویه قیمت اقلام خوراکی اعلام کرد و گفت: در سال آینده با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها کمر کارگران زیر بار تورم بالا می‌شکند.
این فعال کارگری با انتقاد از سیاست‌های شورای عالی کار در تعیین مصوبه مزدی کارگران تصریح کرد: متاسفانه شورای عالی کار حقوق کارگران را بر اساس نرخ تورم سال قبل محاسبه می‌کند.
بیات خواستار تعیین دستمزد کارگران براساس نرخ سبد معیشت واقعی بازار شد و گفت: به دلیل عدم توازن در نرخ دستمزد و تورم کارگران در تامین مایحتاج روزانه خود همچون خوراک نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی یاد آور شد: هم اکنون دستمزد مصوب شورای عالی کار تنها ۵۰ درصد از نیازهای خوارکی یک خانوار کارگری را تامین می کند.
بیات در ادامه با اشاره به دریافت کمتر از حداقل دستمزد قانونی توسط بسیاری از کارگران پیمانی و قراردادی یاد آور شد: ‌در برخی از واحدهای تولیدی مزد دریافتی کارگران قراردادی بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان است.
او با اعلام افزایش تعداد کارگران قراردادی تصریح کرد:‌ تعداد کارگران قراردادی به طور میانگین سالیانه ۵ درصد افزایش می‌یابد. این در حالیست که ۸۵ درصد از کارگران فعال در واحدهای تولیدی کشور را کارگران قراردادی و پیمانی تشکیل می‌دهند.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی تنها ۷۵ درصد از نیازهای خوراکی کارگران را تامین می‌کند.
در همین حال، علی دهقان کیا در گفتگو با خبرنگار ایلنا از افزایش ۵۰٫۶ درصدی اقلام خوراکی سبد هزینه خانوار کارگری تا پایان دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: همچنین نرخ مسکن در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است، این در حالیست که کمیته مزد نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار را با در نظر نگرفتن بسیاری از اقلام مورد نیاز محاسبه کرده است.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، با تاکید بر لزوم جبران حداقل‌های سبد هزینه‌ خانوار یاد آور شد: در صورتی که کارفرما می‌گوید نمی‌تواند بیش از این به کارگر پرداخت کند دولت وظیفه دارد در قالب لوایح و بودجه‌های سنواتی حتی به صورت غیرنقدی کارگران را مورد حمایت قرار دهد.
دهقان کیا تصریح کرد: با توجه به تدوین برنامه پنجم توسعه، همانطور که دولت موظف است براساس قانون اساسی برای افراد جامعه اشتغال ایجاد کند، باید وضعیت درآمدی و معیشتی آنان را نیز بهبود بخشد.
او تاکید کرد: شورای عالی کار باید در جلسات خود به دولت پیشنهاد دهد برای جبران حداقل‌های کارگری و همچنین مشکلات کارفرمایان بودجه اختصاص دهد.




آلودگی‌ خلیج فارس معیشت صیادان را تهدید می‌کند

قائم مقام اتحادیه صیادان سراسر کشور با بیان اینکه ۴۵ هزار صیاد بوشهری دچارمشکلات معیشتی و درآمدی هستند خاطر نشان کرد: از این تعداد حدود ۳۰ هزار نفر بصورت حرفه‌ای به صیادی اشتغال داشته و مابقی به عنوان شغل دوم مشغول به این کار هستند.
محمد کارگر در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت استان بوشهر وابسته به صنعت دریایی هستند، اظهار داشت: افزایش اکتشافات مواد نفتی و گازی در بستر دریا و سرازیر شدن فاضلابهای شهری و کارخانجات صنعتی و شیمیایی و… باعث ایجاد آلودگی آبها و بعضا بیماری‌های پوستی لاعلاج برای صیادان و همچنین از بین رفتن آبزیان شده است.
مدیر عامل اتحادیه صیادان بوشهر با عنوان این مطلب که شغل صیادی جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود ادامه داد: به جهت سختی کار صیادان و اینکه روزهاو ماه‌های زیادی را باید در دریا با مشکلات سپری کنند این امر باعث پیری زودرس آنان شده و صیادان حداکثر با ۱۵ سال صیادی دیگر توان کار کردن ندارند.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود سوخت شناورهای صیادی در استان بوشهر گفت: کمبود سوخت صیادی (شامل بنزین و نفت و گاز و گازوییل) نقش مهمی در فعالیت صیادان دارد که باید برای این بخش از مشکلات صیادان نیز فکری اساسی کرد.
وی یادآور شد: کمبود سوخت قدرت ریسک دریاروی صیادان را کاهش می‌دهد و این امر اقتصاد صیادی را تهدید می‌کند.
کارگر در خصوص وضعیت معیشتی صیادان نیز گفت: با توجه به اینکه بخش عظیمی از صیادان استان ورشکسته شده‌اند وضعیت معیشتی خوبی ندارند و میزان درآمد ماهانه آنان به صورت سهمیه‌ای است، یعنی هر چقدر درآمد شناور بیشتر باشد، حقوق صیاد تعیین می‌شود و ممکن است در بعضی از ماه های سال اصلا درآمدی نداشته باشند.
او ادامه داد: متاسفانه صیادان به علت انقطاع در بیمه تامین اجتماعی و اینکه حق بیمه به طور کامل پرداخت نمی‌شود هیچ وقت بازنشسته نمی‌شوند چرا که در حال حاضر درآمد صیادی جوابگو و به صرفه نیست و صیاد ناچار است از یک شناور به شناور دیگر رفته تا کسب درآمد کند و این جابجایی‌ها باعث می شود که بیمه‌ی ثابت و کاملی نداشته باشند.
رییس اتحادیه صیادان استان بوشهر افزود: برغم اینکه دولت سهمیه سوخت برای صیادان در نظر گرفته است ولی متاسفانه برخی از متولیان در شیوه جذب و توزیع سوخت کوتاهی می‌کنند که این امر منجر به برگشت سهمیه تعیین شده و کاهش سوخت می‌شود و همین امر مشکلاتی را برای صید و صیادی در استان به وجود می‌آورد.
او با انتقاد از دریابانی استان بوشهر که وظیفه کنترل شناورها و امنیت آنان را یه عهده دارد عنوان کرد: دریابانی بوشهر مبالغی بین۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تحت عنوان ساماندهی شناورها از صیادان دریافت می‌کند که این مورد با توجه به کاهش منابع دریایی مورد اعتراض صیادان است و جامعه صیادی خواستار حذف مبلغ فوق هستند.
کارگر در خاتمه با بیان اینکه زیر ساختهای منابع دریایی و صیادی جنوب کشور خوب نیست اظهار داشت: صید و صیادی از زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند باعث اشتغال زایی فراوان شده و می‌طلبد جهت تجدید حیات جامعه صیادی به عنوان قشر مولد و کارآفرین جامعه مورد توجه مسئولان قرار گیرد.




جـــرس:
 در پی موفقیت جهانی اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدائی نادر از سیمین» و کسب جایزه اسکار، رسانه های وابسته به محافل نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، با تحریف سخنان این کارگردان مردمی و غیر حکومتی، گفته های وی را مصادره به مطلوب کردند.
خبرگزاری فارس در انعکاس سخنان فرهادی نوشت که وی ضمن تقدیم جایزه به ملت ایران، گفته است: "با افتخار و غرور این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم، مردمی که علی‌رغم تمام دشمنی‌ها و تنش‌هایی که طی ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده برای تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ارزش قائلند."
این درحالیست که شامگاه یکشنبه اصغر فرهادی هنگام سخنرانی کوتاه خود، با سلام به "ملت بزرگ ایران" خاطرنشان کرد که در زمانه‌ای که همه جا صحبت از جنگ است شنیدن نام ایران در چنین مکانی بسیار خوشایند است.
فرهادی بعد از دریافت جایزه اش از دستان سندرا بولاک، طی سخنانی اظهار داشته بود که: "ایرانیان بسیارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند. و گمان دارم خوشحال‌اند. نه فقط به خاطر یک جایزه‌ى مهم یا یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه‌ى باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیرگرد و غبار سیاست پنهان مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه‌ى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى کردن و کینه ورزیدن بیزارند."
سایت رجاء نیوز، وابسته به محافل امنیتی و لباس شخصی ها نیز، در خصوص این موفقیت جهانی مدعی شده است که: "برخی صاحبنظران معتقدند دلیل توجه ویژه سینماگران سیاست‌زده هالیوودی به فیلم اصغر فرهادی، ارائه تصویری تاریک از تضادهای فرهنگی و مذهبی در ایران است که در فیلم اصغر فرهادی به وضوح به چشم می‌خورد و در جشنواره‌های پیشین نیز، همواره از برخی فیلم‌ها تقدیر شده که سیاست‌های دولت آمریکا را در داخل یا خارج از این کشور پیش برده‌اند اما برخی دیگر از صاحبنظران عنوان می‌کنند فیلم اصغر فرهادی واقعاً فیلم خوش ساختی است و این توجهات، به پاس خوش ساخت بودن فیلم "جدایی"، فیلمنامه آن و بازی خوب بازیگران، از آن فرهادی شده است."

خبرگزاری دانشجو نیوز ، وابسته به بسیج دانشجویی پیش از این موفقیت جهانی با ادعای اینکه "اهدای این جایزه به یک فیلم ایرانی از سوی آکادمی اسکار به داشتن انگیزه سیاسی آنان مربوط است"، مدیران برگزار كننده جشنواره اسكار را همسو با اهداف مورد نظر غرب و اروپا دانسته و نوشته بود: "فیلم فرهادی دو جریان روشنفكری و انقلابی كشورمان از سینمای ایران را در اسكار نمایندگی كند، حالا این سوال پیش می‌آ‌‌ید كه چرا جایزه بهترین فیلم خارجی را به اصغر فرهادی دادند؟"





 جـــرس:
پیام تبریک ۵۴ زندانی سیاسی به مناسبت موفقیت جهانی فیلم ایرانی در اسکار
 در ادامۀ پیامهای تبریک به مناسبت موفقیت چشمگیر فیلم «جدایی نادر از سیمین» در کسب جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار، ۵۴ تن از زندانیان سیاسی این موفقیت بین المللی را تبریک گفتند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، در پیام تبریک ۵۴ زندانی سیاسی آمده است: در شرایطی که متأسفانه حاکمان فعلی چهره ای خشن و عبوس از مردم ما در صحنه بین‌المللی ارائه می‌دهند، این فیلم تصویری صادق و گویا از سینمای واقعی زندگی در ایران امروز به جهانیان عرضه کرده و همچون ندای صلح و آرامش ایرانیان در جهان طنین انداز شده است."
متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:
فیلم تحسین شده جدایی نادر از سیمین که اینک در پی کسب افتخارات کم نظیر در جشنواره های گوناگون بین‌المللی موفق به دریافت جایزه معتبر اسکار شده، اثری است که ضمن نمایش توانایی و استعداد پدیدآورندگان آن، نشانه ای است آشکار در اثبات قابلیت‌ها و ارزش‌های موجود در عرصه سینمای ملی این مرز و بوم.سینمایی که اگرچه در سال‌های اخیر مانند هر نهاد مستقل دیگری در جامعه ما آماج سرکوب و سانسور بوده است اما به پشتوانه حمایت مردم هنردوست و آگاه در بزنگاه های تاریخی این ملت ایفای نقش کرده و عاملی در جهت پیوند ایرانیان و گزارشگری از روزگار و خواست‌های ملی بوده است.موضوعی که به خوبی در جریان تولید تا اکران«جدایی نادر از سیمین»نمایان شد.
در شرایطی که متأسفانه حاکمان فعلی چهره ای خشن و عبوس از مردم ما در صحنه بین‌المللی ارائه می‌دهند، این فیلم تصویری صادق و گویا از سینمای واقعی زندگی در ایران امروز به جهانیان عرضه کرده و همچون ندای صلح و آرامش ایرانیان در جهان طنین انداز شده است.
ما جمعی از زندانیان سیاسی ضمن تبریک به اهالی سینما و تمامی دست‌اندرکاران این اثر ماندگار به ویژه نویسنده و کارگردان فرهیخته آن آقای اصغر فرهادی که بیش و پیش از هر جشنواره ای جایزه خود را از ملت ایران در یافت کرده است، این موفقیت تاریخی را به هم‌وطنان عزیزمان شادباش می‌گوییم.

بهمن احمدی امویی
حسن اسدی زید آبادی
امیر اسلامی
محسن امین زاده
مسعود باستانی
عماد بهاور
علیرضا بهشتی شیرازی
امید بهروزی
مسعود پدرام
مصطفی تاج زاده
سعید جلالی فر
علی جمالی
مهدی خدایی
امیر خرم
بابک داشاب
محمد داوری
مجید دری
امیر خسرو دلیرثانی
علیرضا رجایی
حسین زرینی
عیسی سحرخیز
محمد سیف زاده
قاسم شعله سعدی
کیوان صمیمی
فریدون صیدی راد
جلیل طاهری
محمد فرید طاهری قزوینی
فیض الله عرب سرخی
جواد علیخانی
سیامک قادری
ابوالفضل قدیانی
فرشاد قربانپور
مهدی فروزنده پور
افشین کرم پور
کوهیار گودرزی
وحید لعلی پور
سعید متین پور
محسن محققی
یوسف محمد رضایی
مهدی محمودیان
ابراهیم مددی
حمیدرضا مرادی سروستانی
علی مرتضایی
محمدرضا معتمدنیا
علی ملیحی
عبدالله مومنی
محسن میردامادی
بهزاد نبوی
ضیا نبوی
حسین نعیمی پور
حسین نیکخواه
مصطفی نیلی
محمد امین هادوی
فرشید یداللهی





پیام تبریک سید محمد خاتمی برای دریافت اسکار فیلم “جدایی نادر از سیمین”

“جدایی نادر از سیمین” اثر ارزنده اصغر فرهادی به دنبال درخشش در جشنواره های معتبر بین المللی، بامداد امروز با دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی افتخاری دیگر آفرید.
سید محمد خاتمی ساعاتی پس از انتشار این خبر با ارسال پیامی این موفقیت را به هنرمند گرانقدر ایرانی اصغر فرهادی و هنرمندان عزیز و همکاران ارجمندش تبریک گفته تأکید کرد: “هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهم ترین ابزارهایی است که می تواند در جهان نا امن، جنگ زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دلها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها را به جای تنش و درگیری بنشاند.”
متن کامل پیام رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها بدین شرح است:
به نام خدا
هنرمند گرانقدر جناب آقای اصغر فرهادی
موفقیت چشمگیرتان را در پرآوازه ترین حادثه و مراسم سینمایی که نشانگر شایستگی های شما و هنرمندان عزیز و همکاران ارجمندتان در فیلم”جدایی نادر از سیمین“ است صمیمانه تبریک می گویم.
اقبال مردمی در ایران و اهتمام جشنواره های گوناگون و صاحب نظران معتبر در سراسر جهان، پیش از این نیز توانمندی و جایگاه والای سینمای اندیشمند و صاحب سبک ایران را به خوبی نشان داده است و آنان که به ایران و به آیین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می نهند.
این حادثه را باید نشانه ای روشن بر آن دانست که هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهم ترین ابزارهایی است که می تواند در جهان نا امن، جنگ زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دلها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها را به جای تنش و درگیری بنشاند.
سید محمد خاتمی
۸ اسفند ۱۳۹۰
فیلم سینمایی “جدایی نادر از سیمین” به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی و با هنر نمایی لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی و جمعی از بازیگران سینمای ایران که در سال ۱۳۸۹ در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب ۵ سیمرغ بلورین و ۲ دیپلم افتخار شد، در جشنواره های بزرگ بین المللی نیز خوش درخشید. در کنار ده ها جایزه بین المللی از جشنواره های مختلف در سراسر دنیا “جدایی نادر از سیمین” که موفق به کسب خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین فیلم، جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی و جایزه سزار فرانسه به عنوان بهترین فیلم خارجی شده بود بامداد امروز موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد.



پیام تبریک مرتضی اشراقی و جعفر پناهی به اصغر فرهادی

بدنبال موفقیت اصغر فرهادی در اسکار، نوه امام خمینی در پیام تبریکی نوشت: هنر و هنرمندی که در خدمت فرهنگ و مردمش باشد و پیام انسان دوستی آنان را به گوش جهانیان برساند لیاقت دریافت چنین جوایزی را داراست. اینجانب این پیروزی را صمیمانه به شما و دیگر دوستان و همکاران هنرمندتان و تمام اهالی فرهنگ و هنر ایران، تبریک عرض می نمایم. امیدوارم در تمام مراحل زندگی و در ادامه فعالیتهای هنریتان پیروز و سربلند افتخار آفرین باشید.
در همین حال جعفر پناهی نیز در اولین پیام تبریک به اصغر فرهادی می گوید: تشکر از اصغر فرهادی که با دریافت اولین جایزه اسکار سینمای ایران ، بهانه ای برای احساس شاد ی و امید به ایرانیان ارمغان آورد.




اولین اسکار برای یک فیلم ایرانی؛ جدایی نادر از سیمین بر بام سینمای جهان

برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، جدایی نادر از سیمین جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را از آن خود کرد.
اصغر فرهادی در زمان دریافت جایزه به فارسی به مردم ایران سلام کرد و گفت: سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه ام را به مردمم تقدیم می کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند.
وی گفت: بسیارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى این لحظه‌اند. و گمان دارم خوشحال‌اند. نه فقط به خاطر یک جایزه‌ى مهم یا یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه‌ى باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیرگرد و غبار سیاست پنهان مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم مى‌کنم. مردمى که به همه‌ى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مى‌گذارند و از دشمنى کردن و کینه ورزیدن بیزارند.
فیلم “جدایی نادر از سیمین” با نام انگلیسی “A Separation” در دو بخش فیلم خارجی و فیلم‌نامه در بین کاندیداهای این دوره از اسکار قرار داشت.
جدایی نادر از سیمین در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان، بافیلم‌های آقای لازار از کانادا، پانویس از اسرائیل، کله‌شق از بلژیک، و در تاریکی از لهستان رقابت کرد و این جایزه را از آن خود نمود.
این در حالی است که فرهادی در بخش بهترین فیلمنامه نیز با فیلمسازانی چون وودی آلن برای فیلم میشل هازاناویسیوس برای فیلم آرتیست، نیمه‌شب در پاریس،آنی مامولو و کریستن وگ برای فیلم ساق‌دوش‌ها، و جی سی چندر برای فیلم مارجین کال به رقابت می پرداخت.
جدایی نادر از سیمین تاکنون دهها جایزه بین المللی را از آن خود کرده است و فرهادی بر بام موفقیت سینمای ایران ایستاده است.
روز گذشته نیز، “جدایی نادر از سیمین” در بیست و هفتمین دوره جوایز سالانه اسپیریت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد.
فیلم سینمایی “جدایی نادر از سیمین” به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی و با هنر نمایی لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی و جمعی از بازیگران سینمای ایران که در سال ۱۳۸۹ در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب ۵ سیمرغ بلورین و ۲ دیپلم افتخار شد، در جشنواره های بزرگ بین المللی نیز خوش درخشید.
در کنار ده ها جایزه بین المللی از جشنواره های مختلف در سراسر دنیا، جدایی نادر از سیمین موفق به کسب خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین فیلم و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی شد.


 

 اعتراض هزاران روسی به نامزدی پوتین

هزاران تن در اعتراض به نامزدی “ولادیمیرپوتین” برای ریاست جمهوری روسیه با گرفتن دست های خود در مرکز مسکو حلقه ای انسانی تشکیل دادند.
آقای پوتین نخست وزیر کنونی قصد دارد در انتخابات هفته آینده این کشور، خود را برای ریاست جمهوری نامزد کند.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، روز یکشنبه با وجود بارش برف هزاران نفر، حلقه ای انسانی به وسعت ۱۶ کیلومتر تشکیل دادند.
پلیس مسکو شمار معترضان را در حدود ۱۱هزار نفر اعلام کرد اما فعالان آپوزیسیون، شمار معترضان را ۳۴ هزار تن برآورد کرده اند.




رفتار خشن با مهدی خزعلی در دادگاه انقلاب در آستانه ی پنجاهمین روز اعتصاب غذا

مهدی خزعلی روز یکشنبه در دادگاه انقلاب، وقتی در اعتراض به برخورد خشن رییس دفتر قاضی از جای خود بلند می شود دچار ضعف شدید ناشی از اعتصاب غذا شده و زمین خورده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی خزعلی که روز یکشنبه هفتم اسفند از زندان اوین به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل می شود تا حکم صادره علیه خود را بخواند و لایحه خود را برای دادگاه تجدید نظر آماده نماید.
در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با برخورد تند ستاری، رییس دفتر شعبه ۲۶ مواجه می شود. تندی این برخورد به حدی بود که وکلا و متهمین دیگری که در آنجا حضور داشتند از این رفتار خشن متعجب می شوند.
مهدی خزعلی پس از آنکه حکم خود را که توسط قاضی پیر عباسی ماه گذشته صادر شده بود مطالعه کرد، برای نکته برداری از حکم خود تقاضای کاغذ و قلم میکند که این بار نیز ستاری با رفتار پرخاشگرانه از دادن کاغذ و قلم امتناع می کند.
بر اساس این گزارش، این وبلاگ نویس دربند که ۵۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می برد و به شدت ضعیف شده است به رفتار ستاری اعتراض می کند که “اگر قرار است من به حکم خود اعتراض کنم نیاز به کاغذ و قلم دارم و این از حقوق یک متهم است که ستاری بر رفتار خشن خود ادامه میدهد و موجب تشدید وخامت حال عمومی وی می شود.
مهدی خزعلی که توسط ماموران زندان اوین به دادگاه منتقل شده بود در اعتراض به رفتار ستاری برای خروج از جای خود بلند می شود که در این هنگام بر اثر شدت ضعف حال عمومی به زمین می خورد و سرش با کف اتاق برخورد می کند که البته ماموران بلافاصله او را بلند کرده و به زندان اوین منتقل کردند.
پیشتر احمد منتظری طی نامه ای از این زندانی سیاسی درخواست کرده بود که به اعتصاب خود پایان دهد و وی در پاسخ تاکید کرده بود که “شاید شهادت من باعث شود که بساط دادگاههای بی قانون انقلاب برچیده شود.”
رفتار و عملکردِ ستاری مدیر دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مهر تاییدی بر سخن هفته قبل مهدی خزعلی بود که دادگاه های انقلاب در مسیر بی قانونی حرکت می کنند.




احضار فعال سابق دانشجویی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب

دلیر بارخدا، فعال سابق دانشجویی روز پنجم اسفند ماه 1390 از سوی دادگاه انقلاب شیراز احضار شده است.
به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی که در دوران تحصیل خود در دانشگاه شیراز بارها به کمیته انضباطی و نهادهای امنیتی احضار شده بود، مجددا از سوی دادگاه انقلاب شیراز احضار شده است.
گفته می شود وی به دنبال اعتراضات به کودتای انتخاباتی در سال 88 از سوی اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده و مدتی را در بازداشت اداره اطلاعات سپری کرده و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب به حبس تعلیقی نیز محکوم شده است.
گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که این فعال دانشجویی دانشگاه شیراز در نتیجه این فعالیتها در دوران تحصیل، از ادامه تحصیل در مقطع دکتری جامعه شناسی نیز محروم شده است.




با رد درخواست عفو عبدالرضا قنبری، زندانی سیاسی، وی در آستانه اعدام قرار گرفت

با رد درخواست عفو عبدالرضا قنبری، در کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری کل استان تهران، این معلم زندانی در معرض اجرای حکم اعدام قرار گرفت.
خانواده‌ی عبدالرضا قنبری در گفتگو با گزارشگر هرانا با تایید خبر رد درخواست عفو این زندانی سیاسی، نگرانی خود را نسبت به جان وی ابراز کردند.
به گزارش هرانا، عبدالرضا قنبری معلم ادبیات فارسی یکی از مدارس پاکدشت، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان اعتراضات ششم دی ماه سال ۸۸ (عاشورا) است که به اتهام محاربه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به به اعدام محکوم شد.
وی سپس در روندی پر ابهام، بدون طی پروسه‌ی قانونی و توجه به حق اعتراض و فرجام خواهی‌اش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر در فاصله چند روز مجددا با حکم مرگ مواجه شد و قطعیت حکم خود را دریافت کرد.
این در حالیست که آقایی قنبری امید داشت با ارائه‌ی درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری کل استان تهران با در نظر گرفتن تمام موارد نقض حقوق و محتوایی پرونده حکم صادره متوقف و مورد بازنگری قرار گیرد؛ اما با رد درخواست نامبرده این حکم هر زمانی پس از اخذ استیذان از رییس قوه قضائیه قابل اجرا است.
این زندانی سیاسی که در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم شده است. لازم به ذکر است نامبرده در زمان بازداشت و بازجویی مورد ضرب و شتم، بدرفتاری و اخذ اقاریر غیر واقعی قرار گرفته بود و از حقوق ابتدایی همچون دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم مانده بود.





درخواست شناسنامه زندانیان در زندان متی کلای بابل از سوی مسئولین

در روزهای اخیر خانواده های زندانیان متی کلای بابل که به دیدار همسران و فرزندانشان رفتند با واکنش عجیب و غریب مسئولین زندان مواجه شدند.
به گزارش کلمه مسئولان زندان متی کلا به دستور ناصر بابازاده، رئیس زندان متی کلای بابل دستور دادند تا در ملاقات این هفته شناسنامه زندانیان و کارت ملی آن ها را همراه داشته باشند.
رئیس زندان گفته است ما می خواهیم از شناسنامه های زندانیان سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس استفاده کنیم.
بر اساس این گزارش، زندانیان سیاسی پیش از این اعلام کرده بودند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و خانواده ها نگران هستند که شناسنامه ها به دست رئیس زندان سپرده شود و او روز جمعه با این شناسنامه ها برای رای گیری از این شناسنامه ها سواستفاده شود.
اداره زندان شهرستان بابل به نفع یکی از کاندیدای مورد حمایت نیروهای امنیتی و امام جمعه بابل کار می کند. رئیس زندان به خانواده های زندانیان گفته در صورت تمرد از درخواست زندان مبنی بر آوردن شناسنامه ها ملاقات هایشان را لغو می کند.
این گزارش افزوده است بسیاری خانواده ها تصمیم گرفته اند هفته ی بعد خودشان به ملاقات نروند.




کامران دانشجو حکم ریاست برادرش بر دانشگاه آزاد را ابلاغ کرد

کامران دانشجو، وزیر علوم ایران، در حکمی به نیابت از محمود احمدی نژاد، برادرش "فرهاد دانشجو" را به عنوان رییس دانشگاه آزاد اعلام کرد.
این اقدام کامران دانشجو پس از امتناع هاشمی رفسنجانی از صدور حکم رییس دانشگاه آزاد صورت می پذیرد.
به گزارش دانشجونیوز، در حالی که از صبح امروز هیات موسس دانشگاه آزاد و وزارت علوم اطلاعیه هایی علیه یکدیگر مبنی بر رفتارهای غیرقانونی طرف مقابل منتشر نموده بودند، خبرگزاری فارس متن حکمی را منتشر نموده که بر اساس آن ریاست فرهاد دانشجو  بر دانشگاه آزاد قطعی می شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هفته پیش مصوب کرده بود که در صورت امتناع از امضا و ابلاغ حکم رییس دانشگاه آزاد از سوی مسئول هیات امنای دانشگاه، هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم وی را صادر نماید.
محمود احمدی نژاد نیز در حکمی این وظیفه را به کامران دانشجو، وزیر علوم، تفویض نموده است.
سرانجام حکم "دانشجو" را برادرش صادر کرد
در بخشی از پیام  کامران دانشجو خطاب به برادرش آمده است: «نظر به مراتب تعهد، دانش، شایستگی و نیز تجارب ارزنده شما در مدیریت دانشگاهی و امور آموزش عالی به موجب این حکم جنابعالی به مدت چهار سال به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب می شوید.»
گفته می شود وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امشب در جلسه هیئت دولت به نیابت از احمدی نژاد حکم ریاست فرهاد دانشجو را امضا کرده است.
خبرگزاری حکومتی فارس در روزهای گذشته با انتشار متن ابلاغیه احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی در ارتباط با دانشگاه آزاد، نوشته بود: «با توجه به الحاق این تبصره به اساسنامه دانشگاه آزاد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد تا تاریخ 27 بهمن ماه فرصت داشت تا حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد را ابلاغ و امضا کند که این امر تاکنون محقق نشده است و بر اساس شنیده‌های خبرنگار فارس حکم فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد طی 2 روز آینده یا از سوی احمدی نژاد و یا کامران دانشجو ابلاغ و امضا خواهد شد.»
شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر با رد شروط هاشمی رفسنجانی، مبنی بر ارائه برنامه نامزدها و رای گیری مجدد برای انتخاب رییس دانشگاه آزاد، مصوب نموده بود که در صورت امتناع هاشمی رفسنجانی از امضا حکم "فرهاد دانشجو"، محمود احمدی نژاد به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم وی را صادر نماید.
بر اساس گزارش رسانه های دولتی در این مصوبه آمده است: «مصوبه الحاق یک تبصره جدید به بند (هـ) ماده ١٢اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که در جلسه ٧٠٧ مورخ ٢۵ بهمن ماه سال ٩٠ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است برای اجراء ابلاغ می‌شود: تبصره - رئیس هیئت امنا موظف است پس از تصویب انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، حکم وی را صادر نماید و در صورتی که در مدت مقرر حکم رئیس دانشگاه از سوی رئیس هیئت امنا صادر نشود حکم مزبور توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا با حق تفویض به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و صادر می‌شود.»
به نظر می رسد با توجه به اطلاعیه های هیات موسس و دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد، که نحوه انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رییس این دانشگاه را به رسمیت نمی شناسند، آغاز کار فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد به راحتی صورت نخواهد گرفت.




دو مرد به اتهام قتل همسران خود به اعدام محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - مردی که همسر سوم خود را با ضربه های کارد به قتل رسانده بود با رای قضات دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد. هم چنین یک مرد جوان دیگر که همسر خود را به قتل رسانده بود نیز به اعدام محکوم شد.
به گزارش مهر، ۱۷ مرداد سال ۸۸ راز این جنایت به پلیس اطلاع داده شد. زن جوانی در تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ ادعا کرد برادرش به خاطر اختلافاتی که باهمسرش داشته او را کشته است.
دقایقی بعد تیمی از ماموران راهی محل شده و با جسد خونین هاجر روبرو شدند. زن جوان بر اثر اصابت ضربه های کارد به گردنش از پا درآمده بود.
هم چنین مرد جوان که نوعروس ۱۷ ساله اش را یک روز پس از عقد به قتل رسانده بود به اعدام محکوم شد.
به گزارش خبرآنلاین، اسماعیل ۲۸ ساله متهم است بیستم بهمن ماه سال گذشته یک روز پس از عقد با دختر ۱۷ساله ای به نام فاطمه او را با ضربه های کارد به قتل رسانده است. متهم به قتل صبح دیروز در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری به ریاست قاضی عزیزمحمدی پای میز محاکمه قرار گرفت.




هفته نامه ماه رویان توقیف شد

خبرگزاری هرانا - براساس رای هیات نظارت برمطبوعات هفته نامه ماه رویان توقیف شد.
به گزارش خبرنگارایلنا از شیراز، سردبیر هفته نامه ماه رویان ضمن اعلام این خبر افزود: براساس نامه‌ای که وزارت فرهنگ وارشاداسلامی خطاب به دادستان عمومی وانقلاب استان شیراز صادرکرده است، درجلسه روز ۱۳۹۰/۱۱/۱۷هیات نظارت برمطبوعات رای بر توقیف «ماه رویان» صادرشده است.
مازیارفرهی ادامه داد: هیات نظارت برمطبوعات دراین نامه که رونوشت آن نیزدراختیار صاحب امتیاز و مدیر مسئول قرارگرفته برای صدوراین رای به ماده ۱۲ قانون مطبوعات مصوب ۶۴/۱۲/۲۲استنادکرده است.





نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر در تعيين دستمزد كارگران ايران

خبرگزاری هرانا - عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از نقض بند سه ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر در زمینه تعیین دستمزد کارگران ایرانی خبر داد.
ابوالفضل فتح الهی در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به بند سوم ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر که تصریح دارد «هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می‌شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید.» عنوان کرد: با وجود این که ایران یکی از امضاء کنندگان این کنوانسیون است اما در زمینه تعیین دستمزد کارگران استانداردهای بین المللی را در نظر نمی‌گیرد.
این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شایعات مطرح شده در رابطه با تعیین مصوبه مزدی کارگران به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان اظهار داشت: دستمزد ۴۰۰ هزار تومانی یک سوم نیازهای جامعه کارگری کشور را تامین می‌کند.
او نرخ سبد هزینه خانوار کارگری را برساس برآوردهای صورت گرفته توسط انجمن صنفی کارگران ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون کارفرمایان قادر به جبران عقب ماندگی دستمزدی به وجود آمده نیستند و شکی نیست دستمزدها بیش از مبلغ ۴۰۰ هزار تومان افزایش نخواهد یافت.
او یکی از مهمترین خواسته‌های انجمن صنفی کارگران را تعیین دستمزد منطقی از سوی شورای عالی کار دانست و گفت: دولت باید کمک های خود از قبیل ارائه کارت اعتباری، سهام عدالت و بن کارگری را که پیش از این وعده کرده بود در کنار هر میزان افزایش دستمزد به کارگران ارائه کند.
فتح اللهی با بیان این که کارفرمایان با مشکلات عدیده ای نظیر اثرات تحریم ها، عدم معافیت‌های بیمه‌ای و واردات بی رویه روبرو هستند یاد آور شد: برای تامین معیشت جامعه کارگری کشور ما به یک جمع بندی مناسب برای ایجاد یک دستمزد منطقی با توجه به تورم موجود نیازمندیم.




ابلاغ حکم ۳ سال حبس تعزیری به ابوالفضل قدیانی

خبرگزاری هرانا - حکم سه سال حبس دیگر برای ابوالفضل قدیانی به وی ابلاغ شد. این حکم در حالی صادر شد که این زندانی در بند ۳۵۰ اوین باید چهارم آذر ماه امسال و پس از تحمل یک سال حبس آزاد می شد.
به گزارش کلمه، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بنا بر این حکم جدید و به اتهام “توهین به رهبری” باید سه سال دیگر در زندان بماند.
آقای قدیانی با مشکلات حاد جسمی رو به روست؛ همسر این زندانی سیاسی همان زمان گفته بود که مستأصل شده و نگران است که دستگاه امنیتی بخواهد ماجرای هدی صابر را برای ابوالفضل قدیانی تکرار کند.
ابوالفضل قدیانی اولین بار در دی ماه ۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به رییس دولت به یک سال حبس محکوم شده بود.




احضاریک فعال سابق دانشجویی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب

خبرگزاری هرانا - گزارش های جدید حاکی از آن است که دلیر بارخدا، فعال سابق دانشجویی روز پنجم اسفند ماه ۱۳۹۰ از سوی دادگاه انقلاب شیراز احضار شده است.
به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی که در دوران تحصیل خود در دانشگاه شیراز بارها به کمیته انضباطی و نهادهای امنیتی احضار شده بود، مجددا از سوی دادگاه انقلاب شیراز احضار شده است.
گفته می شود وی به دنبال اعتراضات به کودتای انتخاباتی در سال ۸۸ از سوی اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده و مدتی را در بازداشت اداره اطلاعات سپری کرده و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب به حبس تعلیقی نیز محکوم شده است.
گزارش ها حکایت از آن دارد که این فعال دانشجویی دانشگاه شیراز در نتیجه این فعالیتها در دوران تحصیل، از ادامه تحصیل در مقطع دکتری جامعه شناسی نیز محروم شده است





پاسخ دو مرجع تقلید درباره هزینه کردن خمس ۴۵۰میلیونی محصولی در جبهه پایداری: جایز نیست، باید به مجتهد داده شود

(تیتر از جنگ خبر)
خبرآنلاین
هزینه کردن خمس در فعالیت های سیاسی، با واکنش دو مرجع تقلید روبرو شد.
به دنبال اظهارات عضو جبهه پایداری درباره هزینه تبلیغاتی این جریان سیاسی از محل پرداخت خمس صادق محصولی وزیر پیشین رفاه، دفتر آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی در پاسخ به استفتایی تاکید کردند: هزینه کردن خمس مال در مسایل سیاسی و انتخاباتی جایز نیست.
یکی از سایت های خبری به انتشار مشروح مناظره حجت الاسلام نبویان عضو جبهه پایداری و علی مطهری عضو لیست صدای ملت، پرداخت.
در بخشی از این مناظره مطهری بانقل قولی از حجت السلام روانبخش دیگر عضو جبهه پایداری، تصریح می کند:« آقای روانبخش در خصوص منابع مالی این جبهه گفته بودند، بخشی از منابع ما برای تبلیغات انتخاباتی 450 میلیون تومانی است که آقای محصولی به عنوان خمس پرداخت کرده است، مگر خمس به جبهه پایداری هم تعلق می گیرد؟»
حجت الاسلام نبویان عضو جبهه پایداری در مناظره با علی مطهری در خصوص خمس 450 میلیونی محصولی برای کمک به جبهه پایداری گفته بود:« پول خمس باید دست مراجع برسد، اگر مرجعی اجازه داد که این پول در محل خاصی خرج شود آقای مطهری حق حرف زدن ندارد.»
صادق محصولی در دولت نهم برای تصدی وزارت نفت به مجلس معرفی شد که نمایندگان به دلیل ابهامی که در خصوص اموال و دارایی وی داشتند ، به حضورش در یکی از مهمترین وزارتخانه های ایران رای ندادند.
در همین حال، اظهار نظر عضو جبهه پایداری با واکنش دو مرجع تقلید مواجه شد.دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درباره هزینه خمس مال از سوی یکی از افراد متمول در جهت منافع یک جریان سیاسی، تاکید کرد: هزینه کردن خمس در مسایل سیاسی جایز نیست و این پول باید در اختیار مجتهد قرار گیرد تا صرفا صرف مسایل دینی، فرهنگی، حوزه های علمیه و مساجد شود.بنا بر نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ساختن مسجد با صرف پول خمس نیز تنها در مناطق محروم که بانی ساخت مسجد وجود ندارد، جایز است. 
دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز در پاسخ به این استفتاء که در این انتخابات گفته شده یکی از افراد ثروتمند خمس مال خود را در اختیار یکی از جریانات سیاسی قرار داده است، تاکید کرد: هزینه کردن خمس در مسایل سیاسی جایز نیست، چراکه نیمی از خمس مال سهم سادات است و قطعا باید صرف سید فقیر شود و وجوهات سهم امام نیز باید با تشخیص و مصلحت مرجع تقلید خرج شود.






جوانفکر:
تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی به شورای نگهبان ربطی ندارد

خبرگزاری مهر
مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی اصلا به شورای نگهبان ربطی ندارد، گفت: در قانون اساسی این موضوع بیان شده است که بعد از رهبری رئیس جمهور شخص اول مملکت است و وظایف شورای نگهبان نیز در قانون اساسی در حوزه ای خاص مشخص شده است که حتی رئیس جمهور می تواند بر آن نظارت کند.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در نشست خبری امروز خود که با حضور رسانه های داخلی و خارجی و با موضوع بررسی تحولات سیاسی داخل کشور برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از وی پرسید با توجه به اینکه 3 روز دیگر به انتخابات مانده چرا شخص آقای رئیس جمهور تا به حال هیچ سخنرانی برای تشویق و ترغیب مردم برای حضور گسترده در انتخابات نداشته است، گفت: خواست دولت و رئیس جمهور حضور گسترده مردم و علاقه مندان به دولت در انتخابات است. همانطور که رهبری بر این موضوع تاکید ویژه دارند. البته رئیس جمهور هم شاید در وقت مناسب خود به این موضوع اشاره کند.
وی افزود: بنده در این نشست خبری به موضوع اهمیت انتخابات و حضور گسترده مردم اشاره کردم که همان نظر دولت و آقای احمدی نژاد نیز هست.
جوانفکر در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر که از وی پرسید با توجه به اعلام برنامه های اقتصادی دولت از سال 84 تا به حال از سوی شما در این نشست خبری ، نظرتان در خصوص پرونده فساد بانکی اخیر که اعلام شد جریان انحرافی، برخی مدیران دولتی و همچنین خواهرزاده یک مقام دولتی در آن نقش داشته است، چیست، گفت: آنطور که شاهد بودیم اولین جلسه دادگاه متهمان فساد بانکی برگزار شد و ما امیدواریم این قضایا با جدیت بررسی و پیگیری شود.
مدیر عامل ایرنا خاطر نشان کرد: در رابطه با این پرونده 5 نفر از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات رد صلاحیت شدند که البته به نظر می رسد این تعداد بیشتر از این هم باشد. ما از قوه قضائیه می خواهیم تمام افرادی که با این پرونده در ارتباط بودند را بازخواست کند.
مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور افزود: دولت احمدی نژاد شعار مبارز با فساد اقتصادی را می داد و شخص رئیس جمهور نقش اصلی در افشای پرونده فساد بانکی اخیر داشت و از قوه قضائیه می خواهیم هر کسی را که در این پرونده دست داشته است را به مردم معرفی کند.
جوانفکر در ابتدای این نشست خبری با تشریح برنامه ها و فعالیت های اقتصادی دولت نهم و دهم در طول این چند سال گفت: چطور ممکن است در چنین شرایطی نرخ ارز و سکه بر خلاف واقعیت اقتصادی موجود افزایش یابد در حالیکه هیچ گاه بعد از انقلاب در فراوانی سکه و ارز شاهد چنین شرایطی نبوده ایم.
وی افزود: روزنامه ایران در روزهای قبل مطلبی را منتشر کرد و در آن به دست های پشت پرده ای در خصوص آشفتگی بازار سکه و ارز اشاره کرد که البته وزیر اطلاعات نیز به این موضوع که عده ای در داخل در نوسانات اخیر بازار سکه و ارز دست داشتند اشاراتی داشت.
مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: گروهی با وارد کردن پول به بازار سکه و ارز باعث نوسانات قیمت در این بازار شدند و ما معتقدیم که برای این افراد و گروه مانند پرونده فساد بانکی یک پرونده فساد مالی تشکیل شود.
وی خاطر نشان کرد: چه کسانی هستند که با خیال راحت در بازار و در کار دولت اخلال ایجاد می کنند برخی می خواهند مردم امنیت خاطر نداشته باشند. برنامه های این گروه هدفمند است و نسبت به اقدامات این گروه به دستگاه قضایی اعتراض داریم که چرا به عملکرد این افراد رسیدگی نمی شود؟
جوانفکر افزود: حتی اگر گروه ها و افرادی در درون نظام باشند که در بازار اخلال ایجاد کنند باید با آنها برخورد شود و به نظر می رسد این پول ها که وارد بازار شد شخصی نبوده از منابع عمومی است و موجب ناامنی اقتصادی شد.
وی تصریح کرد: این افراد یک جریان هستند و دست به دست هم داده اند و بعضا با دشمنان خارجی نیز ارتباط دارند.
وی گفت: عده ای در داخل کشور فرش قرمز پهن کرده اند وامید دشمن از خارج از کشور برای ایجاد اختلال در جامعه به این افراد است.
جوانفکر خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که باید مطرح کنم موضوع قانون اساسی است که پایه و اساس برای همه تصمیمات کشور است.
مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور افزود: مجلس حق ندارد قانونی وضع کند که مغایر قانون اساسی باشد. احمدی نژاد طبق قانون اساسی وظایفی بر عهده دارد و باید پاسدار حرمت قانون اساسی و مردم باشد و احمدی نژاد برای اینکه وظیفه اش را درست انجام دهد هیئت نظارت بر قانون اساسی را تشکیل داد که از سوی شورای نگهبان با آن مخالفت شد.
وی در ادامه افزود: اصلا این موضوع به شورای نگهبان ربطی ندارد. در قانون اساسی این موضوع بیان شده است که بعد از رهبری رئیس جمهور شخص اول مملکت است و وظایف شورای نگهبان نیز در قانون اساسی در حوزه ای خاص مشخص شده است که حتی رئیس جمهور می تواند نظارت کند و از اینکه این بخش قانون اساسی که مربوط به شورای نگهبان می شود، درست اجرا می شود یا خیر.
جوانفکر همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اهمیت انتخابات و حضور گسترده مردم و طرفداران دولت برای شرکت در انتخابات اشاره کرد.







سلامتی فعال کارگری، شیث امانی در خطر است

کمیته هماهنگی
شیث امانی فعال کارگری در بند و عضو هیئت‌مدیره‌ی «اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران»، که مدتی است در حال سپری کردن دوره‌ی محکومیت خود در زندان مرکزی شهر سنندج است، در شرایط بسیار وخیم جسمی به سر می‌برد.
بنا بر اخبار رسیده از درون زندان سنندج، این فعال کارگری به دلیل مشکلات و ناراحتی‌های جسمی از ناحیه‌ی ستون فقرات، نیاز به مراقبت‌های ویژه در مراکز تخصصی‌درمانی دارد. این در حالی است که به دلیل عدم رسیدگی مسئولین زندان سنندج به وضعیت بحرانی شیث، عفونت شدیدی سراسر بدن وی را فرا گرفته و شرایط خطرناکی برای‌اش به‌وجود آمده است. با این وجود مسئولین زندان کارشکنی کرده و با رسیدگی نکردن به وضعیت خطرناک این فعال کارگری و عدم انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان، جان وی را در معرض خطرات جدی‌تری قرار داده‌‌اند.
کمیته‌ی هماهنگی ضمن محکوم کردن چنین برخوردهایی و زندانی کردن وی به بهانه‌های واهی و بی‌پایه و اساس، خواستار آزادی بی‌قید و شرط شیث امانی و دیگر فعالین کارگری است.





جـــرس: 
مرضیه رسولی روزنامه نگار منتقد دولت که حدود یک ماه و نیم گذشته بازداشت شده بود امروز دوشنبه با تودیع وثیقه آزاد شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، این روزنامه نگار، سه شنبه شب (۲۷ دی ۱۳۹۰) در خانه اش در تهران بازداشت شده بود.
بر اساس گزارش ها ماموران امنیتی هنگام بازداشت مرضیه رسولی حکمی ارائه کرده بودند که در آن اتهام خانم رسولی «اقدام علیه امنیت ملی» ذکر شده بود.
مرضیه رسولی خبرنگار حوزه کتاب و موسیقی بود که سابقه کار در چندین روزنامه از جمله شرق و اعتماد را دارد.




هرانا؛ دستور وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی دانش آموزان بهایی / به همراه سند

خبرگزاری هرانا – وزارت آموزش و پرورش ایران طی یک بخشنامه به ادارات کل آموزش و پرورش کشور خواهان شناسایی و معرفی دانش آموزان بهایی به حراست این وزارت خانه شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در یک نمونه از این اقدامات اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در نامه به مدارس شهرستان های تهران خواهان اجرای این بخشنامه شده است.
در سند محرمانه ای که به دست گزارشگران هرانا رسیده است اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در نامه محرمانه که به مدیران مدارس تابع شهرستان شهریار ارسال شده است خواهان اجرای این طرح در فرمهای پیوستی ارسالی همراه با این سند شده است.
بر اساس سند پیش رو این طرح شامل نو آموزان پیش دبستانی نیز شده و از مسئولین اجرای این طرح خواسته شده به صورت محرمانه اسامی این دانش آموزان را به کارشناس حراست آموزش و پرورش تحویل دهند.





هرانا؛ رد درخواست عفو عبدالرضا قنبری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام

خبرگزاری هرانا - با رد درخواست عفو عبدالرضا قنبری، در کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری کل استان تهران، این معلم زندانی در معرض اجرای حکم اعدام قرار گرفت.
خانواده‌ی عبدالرضا قنبری در گفتگو با گزارشگر هرانا با تایید خبر رد درخواست عفو این زندانی سیاسی، نگرانی خود را نسبت به جان وی ابراز کردند.
به گزارش هرانا، عبدالرضا قنبری معلم ادبیات فارسی یکی از مدارس پاکدشت، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان اعتراضات ششم دی ماه سال ۸۸ (عاشورا) است که به اتهام محاربه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به به اعدام محکوم شد.
وی سپس در روندی پر ابهام، بدون طی پروسه‌ی قانونی و توجه به حق اعتراض و فرجام خواهی‌اش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر در فاصله چند روز مجددا با حکم مرگ مواجه شد و قطعیت حکم خود را دریافت کرد.
این در حالیست که آقایی قنبری امید داشت با ارائه‌ی درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری کل استان تهران با در نظر گرفتن تمام موارد نقض حقوق و محتوایی پرونده حکم صادره متوقف و مورد بازنگری قرار گیرد؛ اما با رد درخواست نامبرده این حکم هر زمانی پس از اخذ استیذان از رییس قوه قضائیه قابل اجرا است.
این زندانی سیاسی که در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم شده است. لازم به ذکر است نامبرده در زمان بازداشت و بازجویی مورد ضرب و شتم، بدرفتاری و اخذ اقاریر غیر واقعی قرار گرفته بود و از حقوق ابتدایی همچون دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم مانده بود.




هرانا؛ بازداشت عرفان شجاعی، شهروند بهایی ساکن کرمان

خبرگزاری هرانا - یکی از شهروندان بهایی ساکن کرمان به نام عرفان شجاعی توسط نیروهای ستاد خبری اطلاعات در صبح روز دوشنبه یکم اسفند ماه بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای ستاد خبری اطلاعات عرفان شجاعی را در خارج از منزل بازداشت کرده و سپس به منزل ایشان رفته و بعد از تفتیش محل مذکور کامپیو‌تر و تعدادی کتاب و سی دی را ضبط کردند.
بنا به اعلام مسئولان دادسرای کرمان، بازداشت آقای شجاعی در رابطه با پرونده‌ی ۳ شهروند بهایی کرمانی دیگر به نام‌های بختیار راسخی، فرحناز نعیمی و فرین راسخی که ۱۶ دی ماه بازداشت شده بودند؛ می‌باشد.
لازم به توضیح است در شب ۱۶ دی ماه که مراسم گرامی داشت روز "جوانان بهایی ایران" در منزل آقای راسخی برگزار می‌شد عرفان شجاعی ناظم مجری آن مراسم بود.
گفتنی ست که هم اکنون پس از گذشت ۷ روز از بازداشت از محلی که این شهروند بهایی در آنجا به سر می‌برد هیچ اطلاعی در دست نیست و وی هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.



تجمع نیروهای پیمانی هواپیمایی کشور

خبرگزاری هرانا - جمعی از نیروهای شرکت خدماتی هواپیمایی کشور در اعتراض به نحوه عقد قراردادشان مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.
۷۰ نفر از نیروهای خدماتی شرکت خدماتی "هاس" که تحت نظارت هواپیمایی ایران فعالیت می‌کنند، صبح امروز در اعتراض به عقد قرارداد پیمانی (با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر عقد قرارداد مستقیم با نهادهای دولتی و حدف شرکتهای پیمانکاری) در مقابل دفتر معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران ظهر امروز نیز در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمعی برگزار کردند.
یکی از کارگران معترض که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایلنا گفت: "حدود ۲۰۰۰ نیروی خدماتی در سطح کشور برای این شرکت در واحدهای ترافیک، خدمات پاسخگویی، بارگیری، کابین سرویس، اپراتور وسایل سنگین، کارمندان زیر پرواز و واحد ترافیک خدمات مشغول به کارند. "
او در توضیح علت تجمع این کارگران گفت: "با نامه نگاری‌های بسیار به نهادهای مربوطه در خصوص تبدیل وضعیت قرارداد‌هایمان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم."
او با تاکید بر اینکه او و همکارانش کاملا از امنیت شغلی بی‌بهره‌اند، اظهار داشت: "مدیر عامل ایران ایر به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کند و ما خواستار عقد قرارداد مستقیم بدون واسطه با هواپیمایی ایران هستیم."