۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سقوط ریال و شرایط اسفناک اقتصادی در ایران

نوشتۀ فرزاد جوادی
میهمان برنامه، محسن سازگارا، تحلیلگر سیاسی و مسئول مرکز پژوهشی جرج بوش در واشنگتن: با توجه به آنکه در بازارهای معتبرارز، دلار آمریکائی  با هیچگونه نوسان ناگهانی و شدیدی مواجه نیست، لذا افزایش بهای آن در ایران را باید ناشی از سقوط ریال دانست، نه افزایش ارزش دلار

گفتگو با محسن سازگارا
12/01/2012 by فرزاد جوادی
محسن سازگارا: شاعر میگوید: "باش تا صبح دولتت بدمد، تازه این از نتایج سحر است"! تحریمهای بین المللی علیه ایران و بخصوص تحریمهای نفتی، تأثیر کامل خود را هنوز نشان نداده، این تازه اول کار است. آقایون فعلأ هنوز از درآمد نفتی بر خوردار هستند، اما وای به روزی که تأثیر تحریمهای نفتی آغاز، و درآمد این آقایون قطع شود.
آنچه را که در اقتصاد ایران مشاهده میفرمائید چیزی نیست جز نتیجه سوء تدبیرها و فسادهای دولت آقای احمدی نژاد و شخص آقای خامنه ای. عامل مهم دیگری که به این شرایط اسفناک دامن زده، حجم سرسام آور میزان نقدینگی در کشور است.
هنگامی که در پایان حکومت آقای خاتمی ریاست قوه اجرائیه را به محمود احمدی نژاد تحویل دادند، میزان نقدینگی در ایران هشتاد و چهار هزار میلیارد تومان بود. محمود احمدی نژاد حجم نقدینگی را اکنون به سیصد و سی هزار میلیارد تومان رسانده است، که یک اقدام غلط و شدیدأ تورم زاست....



راه اندازی ده هزار شورای امر به معروف، با هدف نهی از منکر یا ایجاد ترس در جامعه؟

رئیس بسیج مستضعفین ایران از راه اندازی بالغ بر ده هزار شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد سطح ایران خبر می دهد.

سردار محمدرضا نقدی، رئیس بسیج مستضعفین ایران
گفتگو با مجید محمدی_12.01.12
 
12/01/2012
به گفته سردار نقدی، "امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و اگر این فریضتین مهم در جامعه نهادینه شود تمامی واجبات نیز احیا خواهد شد".
 این مسئول جمهوری اسلامی در ادامه می افزاید "تذکر برای از بین بردن منکرات به تنهائی نمی تواند موثر باشد بلکه باید با برنامه ریزی و اولویت بندی در این زمنیه فعالیت نمائیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
مجید محمدی، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با رادیوی بین المللی فرانسه، می گوید
: برای درک بهتر اینگونه فعالیتهائی که از سوی نظام جمهوری اسلامی صورت می گیرد باید نگاهی به سیر تحول جمهوری اسلامی انداخت؛ نظام جمهوری اسلامی از یک نیمه دموکراسی آغاز کرده، پس از آن به یک دوره اقتدارگرائی رسیده و در شرایط کنونی، بخشهای مربوط به وجه تمامیت طلبانه ی حکومت در حال تحکیم و تقویت است.
این جامعه شناس معتقد است که امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه جمهوری اسلامی به معنای کنترل اجتماعی بیشتر، دخالت در حوزه خصوصی شهروندان و تسخیر فضای عمومی جامعه است و مسئولین جمهوری اسلامی به ویژه از طریق بسیج سعی دارند این حلقه ها را تنگ تر کنند.
مجید محمدی، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی در عین حال تاکید می کند هدف جمهوری اسلامی از راه اندازی چنین شوراهائی، ایجاد ترس و ارعاب در جامعه، به ویژه در شرایطی که به انتخابات مجلس نزدیک می شویم، است.

 



سال ٢۰۱٢ ، هر ٤ ساعت، یک اعدام

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با انتشار بیانیه ی مشترک عمومی از آغاز سال ٢۰۱٢ میلادی با یک اعدام در هر ٤ ساعت خبر داده اند. این آمار، بنا بر اظهارات نگارندگان این بیانیه، رکورد تازه ای است که دولتمردان جمهوری اسلامی به آن دست یافتند.

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی
12/01/2012
در این بیانیه ضمن اشاره به صدور احکام اعدام برای "امیر میرزائی حکمتی"، آمریکائی ایرانی تبار، به اتهام "جاسوسی برای آمریکا" و "احمد رضا هاشم نیا" و " وحید اصغری" و "سعید ملک پور"، طراحان صفحات اینترنتی، بر "فشار بر بازداشت شدگان و فریب آنها برای اعتراف و پخش تلویزیونی اعترافات مرسوم مقامات جمهوری اسلامی ایران" تاکید شده است.
همچنین نگارندگان این بیانیه به ایرانیان دارای تابعیت دوگانه اشاره کردند که "قربانی بازداشت در انزوای کامل، اتهام جاسوسی و اعتراف اجباری بوده اند، به ویژه زمانی که دولتمردان ایران در معامله با غرب بر سر مسائل هسته ای یا مسائل دیگر نیاز به ابزار چانه زنی" دارند.
در ادامه این بیانیه آمده است که تنها در هفته اول سال ٢۰۱٢ میلادی، از ۱۱ تا ۱٨ دی ماه ۱٣٩۰، ٣٩ نفر، در شهرهای مختلف به چوبه دار سپرده شده اند.
به گزارش عفو بین الملل، در ١١ ماه اول سال ٢۰١١ میلادی، بیش از ٦۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند. که این تعداد در مقایسه با دست کم ۵۵٣ مورد اعدام در سال ٢۰١۰، از افزایش چشمگیری در شمار اعدامها خبر می دهد.
این بیانیه در عین حال تاکید می کند که با توجه به آمار ارائه شده از سوی عفو بین الملل، طی دو دهه گذشته، سال ٢۰١١ بدترین سال، از نظر تعداد اعدامها به شمار می رود.
 






نوشتۀ شاهرخ بهزادی
آشفتگی اقتصادی بر کشور حاکم شده است.افزایش بهای ارز های معتبر نسبت به تومان، افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی که همواره رکورد قیمت های سابق را می شکنند، شاخص های ملموسی هستند که حکایت از عمق بحران ساختاری در اقتصاد کشور دارند.
بحرانی که ناشی از عملکرد و اجرای سیاست های نادرست و ناکارآمد اقتصادی طی سه دهه گذشته بوده و از ششش سال پیش به تدریج ابعاد تخریبی بسیار گسترده ای به خود گرفته است.
مسئولان سیاسی و اقتصادی کشور، ناتوان از درک واقعیات اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران، در مواجهه با آشفتگی حاکم تصمیمات شتاب زده ای را اتخاذ می کنند که نه تنها شرایط اقتصادی کشور را بهبود نمی دهد، بلکه اوضاع آشفته را باز هم آشفته تر می سازد.
در واقع، این تصمیمات صرفاً به منظور نیل به هدف های سیاسی- جناحی اتخاذ میگردد و اصولاً حل مشکلات ریشه ای مردم ایران را در مد نظر ندارند. این تصمیمات شتاب زده نمی توانند از عمق کافی برای آسیب شناسی شرایط اقتصادی-اجتماعی کشور بر خوردار باشند.
 





دبیر شورای امنیت روسیه: آمریکا زیر فشار اسرائیل میخواهد رژیم ایران را تغییر دهد

نوشتۀ شهلا رستمی
نیکلائی پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه
دبیر شورای امنیت روسیه، "نیکلائی پاتروشف" دیروز گفت خطر "دخالت نظامی" در ایران بالا گرفته آمریکا میخواهد، زیر فشار اسرائیل، رژیم ایران را تغییر دهد.

او که این سخنان را در مصاحبه ای با روزنامه "کمرسنت" بر زبا ن آورد، افزود : "آمریکا ایران را مشکل شماره یک خود می داند و میخواهد آن را از یک کشور دشمن به یک شریک وفادار تبدیل کند. از این رو در تلاش است به هر وسیله ای که شده رژیم کنونی را تغییر دهد. و در این راه هم به تحریم اقتصادی دست می زند و هم به شکل گسترده ای به اپوزیسیون کمک می رساند."
"نیکلائی پاتروشف" همچنین گفت از سالها پیش می شنویم که ایران طی یک هفته دیگر بمب اتمی به دست خواهد آورد اما تا امرورهیچ کس نتوانسته وجود یک جنبه نظامی در برنامه اتمی ایران را ثابت کند.
از سوی دیگر، "دیوید کمرون"، نخست وزیر انگلستان، فردا، جمعه، برای گفتگو با ملک عبداله، پادشاه عربستان سعودی درباره مسائل منطقه ای وارد ریاض خواهد شد.
این دیدار زمانی انجام می گیرد که تنش پیرامون پرونده اتمی ایران به شدت بالا گرفته و دیروز دانمارک، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به دست گرفته، خبر ازتصمیم مبنی بر تحریم های تازه و شدید علیه ایران را داد که قرار است در روز 23 ژانویه گرفته شود.




شرکت‌های اروپایی خرید نفت ایران را کاهش داده‌اند

اتحادیه اروپا از تحریم نفت ایران در چند هفته آینده خبر داده است. شرکت‌های تولید کننده فرآورد‌ه‌های نفتی اروپا پیش از تصویب این تحریم، خرید نفت خام از ایران را کاهش دادند. ژاپن هم واردات نفت از ایران را محدود می‌کند.

شرکت‌های اروپایی توقف خرید نفت خام از ایران را آغاز کردندتأثیر تحریم برنامه‌ریزی شده نفت ایران پیش از تصویب نهایی آن آشکار شده است. شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی اروپا کاهش معاملات نفتی خود با ایران را آغاز کرده‌اند. "فاینانشنال تایمز" از کاهش محسوس خرید نفت ایران در بازارهای روزانه و معاملات کوتاه مدت توسط شرکت‌های نفتی اروپایی خبر می‌د‌هد.
بر اساس گزارش "فاینانشنال تایمز"  نمایندگان شرکت‌ها و دلالان نفت تأیید کرده‌اند که معاملات نفتی جدید با ایران را یا به طور کامل متوقف کرده‌ند یا کاهش داده‌اند. البته این کاهش در حال حاضر شامل معاملات بلندمدت نمی‌شود.
نماینده یکی از شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی جنوب‌اروپا به این روزنامه گفته است: «ما همچنان بر اساس شرایط پیش‌بینی شده در قرارداد‌های نفتی بلند‌مدت با ایران از این کشور خرید می‌کنیم، اما دیگر در بازارهای روزانه قرارداد نمی‌بندیم.»

توقف یا کاهش محسوس خرید
بر اساس اطلاعاتی که در گزارش روزنامه "فاینانشنال تایمز" به آن اشاره شده، شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی دو سوم نیاز خود را از طریق قرادادهای بلندمدت و یک سوم آن را بر اساس شرایط روز، در بازارهای نفت روزانه تهیه می‌کنند. به نظر می‌رسد این شرکت‌های نفتی تحریم نفت ایران را پیش از تصویب این تحریم آغاز کردند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند در نشست پایان ماه ژانویه تحریم نفت جمهوری اسلامی را تصویب کنند. اتحادیه اروپا همگام با ایالات متحده آمریکا خواستار افزایش فشار بر حکومت ایران به دلیل ادامه مناقشه بر سر برنامه اتمی این کشور است.
به دلیل پیچیدگی لغو معاملات نفتی بلند مدت، در صورت تحریم نفت ایران لغو این معاملات به چندین ماه زمان نیاز دارد. یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس طرح اتحادیه اروپا، تحریم نفت جمهوری اسلامی پس از۶ ماه و تحریم فرآورده‌های پتروشیمی این کشور پس ۳ ماه به مرحله اجرا در می‌رسد.
پس از انتشار آخرین گزارش سازمان انرژی اتمی مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی یه دانش ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، نگرانی جامعه جهانی در مورد اهداف نظامی برنامه اتمی ایران شدت گرفته است.
کشورهای غربی برای متقاعد کردن جمهوری اسلامی  به شفاف‌سازی برنامه اتمی خود و همکاری کامل با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی ‌تحریم‌های تاز‌ه‌ای‌ را علیه این کشور در نظر گرفتند که تحریم نفت نیز در شمار آن‌ها است.

کاهش واردات ژاپن و چین
در هفته‌های اخیر و در پی رزمایش دریایی جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس و ادعای مسدود کردن تنگه هرمز، تنش در منطقه شدت گرفته است.  تنگه هرمز شاهرگ نفتی جهان به شمار می‌رود. ۴۰ درصد نفت خام بازارهایی جهان از این تنگه عبور می‌کند.
دیدار تیموتی گایتنر و  جون آزومی، وزیران دارایی آمریکا و ژاپن همزمان با تهدید ایران، آمریکا تحریم‌های سخت‌تری علیه این کشور تصویب کرد. ایالات متحده آمریکا از متحدان خود در سراسر جهان خواسته است در اجرای این تحریم‌ها همکاری کنند. اکنون ژاپن نیز اعلام کرده است وابستگی خود به واردات نفت ایران را کاهش می‌د‌هد.
وزیر دارایی ژاپن پس از سفر وزیر دارایی آمریکا به این کشور اعلام کرد که ژاپن واردات نفت از ایران را "سریع و به صورت مرحله‌ای" کاهش دهد. به گفته وزیر دارایی ژاپن، این کشور طرح کاهش واردات نفت از ایران را با همکاری آمریکا اجرا خواهد کرد. ژاپن ۹ درصد نفت‌خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.
پیش از اعلام تصمیم ژاپن، چین درخواست همکاری با اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران را رد کرد.  وزیر دارایی آمریکا پیش از سفر به ژاپن سفری به چین داشت. تیموتی گایتنر در این سفر تلاش کرد مقامات چینی را متقاعد به کاهش همکاری با بانک مرکزی ایران کند.
بانک مرکزی ایران تمامی معاملات نفتی این کشور را پوشش می‌د‌هد. در مقابل یکی از مقامات بلندپایه وزارت خارجه چین تأکید کرد که تحریم‌های یک‌جانبه مشکل ایران را حل نمی‌کند و معاملات این کشور با بخش انرژی ایران ارتباطی با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ندارد.
اما به‌گزارش "اشپیگل‌آنلاین" چین هم در نظر دارد واردات نفت از ایران را کاهش دهد. اشپیگل‌آنلاین در این‌مورد به گزارش روزنامه "گلوبال‌تایمز" و اختلاف‌نظر موجود در مورد قیمت پشنهادی نفت اشاره‌کرده است. چین تا کنون حدود ۱۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کرد.



تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس

ناو هواپیمابر جان استنیس

آمریکا از ورود ناو هواپیمابر "کارل وینسون" به دریای عمان خبر داده و هم‌زمان تاکید کرده که ورود این ناو به آب‌های منطقه ربطی به تنش‌های اخیر با ایران ندارد. به‌زودی ناو "آبراهام لینکلن" نیز وارد آبهای منطقه خواهد شد.

خبرگزاری‌های غربی به نقل از ارتش آمریکا گزارش داده‌اند که ورود ناوهای هواپیمابر جدید به دریای عرب و دریای عمان، امری عادی و از پیش تنظیم ‌شده است و ارتباطی با تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا ندارد.
بنا بر خبرها، ناو "کارل وینسون" جایگزین ناو هواپیمابر "جان استنیس" می‌شود که خلیج فارس را در پایان ماه دسامبر ترک کرد. جمهوری اسلامی پیش از این به آمریکا هشدار داده بود که ناو هواپیمابر دیگری را وارد آب‌های منطقه نکند.
نیروی دریایی ایران در خلیج فارس مانوری ده روزه انجام داد در پی تشدید مناقشه اتمی و تلاش غرب برای اقدامات تنبیهی بیشتر علیه جمهوری اسلامی، ایران تهدید کرده بود که در صورت تحریم نفت خود، تنگه هرمز را می‌بندد و اجازه خروج حتی یک قطره نفت از گذرگاه‌های آبی منطقه را نمی‌دهد. نیروی دریایی جمهوری اسلامی پس از این تهدید، رزمایشی ده روزه در خلیج فارس انجام داد.
با پایان گرفتن این مانور، سپاه پاسداران نیز اعلام کرد که از روز ۲۱ ژانویه اقدام به رزمایش یک ماهه دیگری در آب‌های منطقه می‌کند.
ایالات متحده امریکا این تهدیدها را  "نشانه ضعف ایران" خواند و بر عزم ناوگان دریایی این کشور برای تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی تاکید ورزید. وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که برای همکاری با امریکا و مقابله با هر تهدید احتمالی، پیشرفته‌ترین و مجهزترین ناو جنگی خود را به خلیج فارس فرستاده است. این ناو "اچ ام اس دارینگ" نام دارد و یکی از مجهزترین شناورهای نظامی جهان به شمار می‌رود.
ترور در تهران و تشدید فشارهای بین‌المللی
به موازات بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی دستگیر شده در ایران را به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم کرد. در آخرین رویداد، یک کارشناس اتمی ایران در سوءقصد با بمب معناطیسی در تهران کشته شد. مقامات ایرانی، اسراییل و آمریکا را عامل حمله به دانشمندان هسته‌ای خود معرفی می‌کنند.
آمریکا و کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی متهم می‌کنند و به مسالمت‌آمیز بودن طرح‌های هسته‌‌ای آن به دیده تردید می‌نگرند. ایران این اتهام را رد می‌کند.
مصطفی احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روشن مسئول بازرگانی تاسیسات نطنز در این میان، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان ایران را به اقدام‌های تنبیهی جدیدی تهدید کرده است. وی گفته که ایران در مناقشه اتمی به جای همکاری و شفافیت، دست به تقابل و سرسختی بیشتری زده است. وستروله گفته که چنین رفتاری مایه تاسف است و بدون پیامد نخواهد ماند.
نمایندگان فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا در روز چهارشنبه (۱۱ ژانویه/۲۱ دی) پس از ملاقات پشت درهای بسته، غنی‌سازی اورانیوم در سایت زیرزمینی "فردو" را محکوم کرده و خواستار قطعنامه‌ای تازه با تدابیر تحریمی شدیدتر علیه ایران شدند. اما گفته می‌شود که توافق در این زمینه در شورای امنیت دشوار خواهد بود زیرا روسیه و چین با چنین تدابیری مخالفند.
پیوستن ژاپن به جبهه تحریم نفتی ایران
آمریکا و اروپا برای تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ایران، از چندی پیش در  تلاش تحریم صنعت نفت ایران هستند. اتحادیه اروپا در آغاز ماه ژانویه به توافق‌های اصولی و اولیه در این زمینه دست یافته و قرار است تصمیم نهایی را روز ۲۳ ژانویه در نشست وزیران خارجه خود اتخاذ کند. برخی کشورها چون ایتالیا و یونان خواستار فرصت بیشتری برای تصمیم به مشارکت در این تحریم شده‌اند.
وزرای دارایی ژاپن و آمریکا کنسرن‌های نفتی نیز خود را آماده چنین تحریمی می‌کنند. فایننشال تایمز به نقل از مدیران این کنسرن‌ها گزارش می‌دهد که پاره‌ای از آن‌ها از میزان خرید نفت ایران کاسته‌اند و گروهی دیگر خرید خود را کاملا متوقف کرده‌اند. کنسرن‌هایی نیز هستند که همچنان از ایران نفت وارد می‌کنند زیرا امکان فسخ قراردادهای دراز مدت خود را نداشته‌اند.
دولت ژاپن در این میان اعلام کرده که از واردات نفت خود از ایران می‌کاهد. این تصمیم در پی سفر تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا به ژاپن و دیدار وی با نخست وزیر این کشور اعلام شد. ژاپن پیش‌تر عنوان کرده بود که تحریم‌ واردات نفت و بانک مرکزی ایران می‌توانند اثری منفی بر اقتصاد ژاپن و اقتصاد جهانی بگذارند.
وزیر دارایی ژاپن اما پس از دیدار با همتای آمریکایی خود از آمادگی همسوئی با این تحریم‌ها خبر داد و گفت که کشورش طرح‌هایی را برای تعدیل وابستگی به نفت ایران در دست اقدام دارد. سهم ژاپن از صادرات نفت خام ایران ده درصد است. جون آزومی وزیر دارایی ژاپن در عین حال خواستار آن شده که ایالات متحده به مشکلات ناشی از کاهش یا قطع مناسبات تجاری و اقتصادی این کشور با ایران توجه داشته باشد.
دولت ژاپن امیدوار است با قبول درخواست آمریکا در زمینه کاهش واردات نفت خام از ایران، بتواند بدون به خطر افتادن فعالیت شرکت‌های ژاپنی در آمریکا، همچنان به صادرات کالاهای ژاپنی به جمهوری اسلامی ادامه دهد.



وزیر خارجه آلمان: رفتار ایران "بدون پیامد" نخواهد بود

به گفته‌ی وزیر خارجه آلمان بایستی فشارها بر ایران افزایش یابند.

وزیر خارجه آلمان با انتقاد شدید از سیاست تحریک‌آمیز ایران از تصویب تحریم‌های شدیدتر اتحادیه اروپا خبر داده است. به گفته گیدو وستروله هدف تحریم‌ها «نشانه گرفتن قلب برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی» است.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر نسبت به پیامدهای رفتار "تحریک‌آمیز" جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌های هسته‌ای هشدار داد. آقای وستروله روز پنج‌شنبه (۱۲ ژانویه/۲۲ دی) در جمع خبرنگاران در شهر برلین گفت: «بدیهی است که ایران با برنامه‌های هسته‌ای خود بیش از همه به دنبال کشمکش و تقابل است تا همکاری و شفافیت.»
وزیر امور خارجه آلمان با اظهار تأسف از رویکرد تهران، این رفتار را برای جمهوری اسلامی "بدون پیامد" ندانست. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم اینک سرگرم بررسی تحریم واردات نفت ایران به این قاره هستند و انتظار می‌رود که در نشست آتی بروکسل در روز ۲۳ ژانویه ( سوم بهمن) سیاست تحریمی خود علیه ایران را که از جمله ممنوعیت معامله با بانک مرکزی این کشور است، اعلام کنند.
هنوز مشخص نیست که تحریم واردات نفت ایران به قاره اروپا از چه زمانی آغاز خواهد شد. به گفته‌ی وزیر امور خارجه آلمان با توجه به سیاست‌های اخیر دولت ایران بایستی "فشارها بر این کشور افزایش یابند."
آقای وستروله همچنین خاطر نشان ساخته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای آینده یک بسته تحریمی قوی علیه جمهوری اسلامی را به تصویب خواهند رساند که هدف آن "نشانه گرفتن قلب برنامه‌های هسته‌ای ایران، یعنی منابع مالی آن‌هاست."
همزمان با افزایش‌فشارها بر ایران و همراهی کشورهای دیگر از جمله ژاپن با سیاست آمریکا در تحریم واردات نفت از ایران، ترکیه اعلام کرده است که خود را تنها موظف به پیروی از تحریم‌هایی می‌داند که سازمان ملل علیه ایران به تصویب رسانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه اظهار داشت که آنکارا مفاد تحریم‌هایی را که قرار است از سوی ایالات متحده آمریکا اعلام شوند، بررسی خواهد کرد اما "خود را ملزم به اجرای آن‌ها نمی‌داند".
ترکیه یکی از خریداران نفت و گاز ایران به شمار می‌آید.
 



«نزدیکی محل ترور به وزارت اطلاعات ربطی به عملکرد این وزارتخانه ندارد»

اسماعیل کوثری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید ترور "دانشمندان هسته‌ای" در محل‌های نزدیک به ساختمان وزارت اطلاعات، ارتباطی به عملکرد این وزارتخانه ندارد. سپاه و بسیج ترورها را به آمریکا و اسرائیل نسبت دادند.

واکنش‌ها به ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازگانی تأسیسات هسته‌ای نطنز ادامه دارند. اسماعیل کوثری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به نزدیکی محل ترورهای "دانشمندان هسته‌ای ایران" به ساختمان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: «این برداشت درست نیست که چون محل ترورها نزدیک وزارت اطلاعات است، پس وزارت‌خانه قوی عمل نمی‌کند. اصلا ممکن است محل حادثه دو وجبی وزارت خانه باشد و ربطی به عملکرد وزارتخانه ندارد.»
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران همچنین گفته است، «تصمیم برای مقابله به مثل برعهده مقامات ارشد جمهوری اسلامی خواهد بود.»
حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، ترور مصطفی احمدی روشن را از سوی سرویس‌های اطلاعاتی «موساد وCIA وMI6» عنوان کرده و «حق قانونی ایران برای مقابله به مثل» را  جزو «آموزه های اسلامی» دانسته است.
شریعتمداری نوشته است: «ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به آسانی امکان‌پذیر است. این جرثومه‌های فساد به راحتی قابل شناسایی و به آسانی قابل دسترسی هستند.»
مصطفی احمدی روشن بامداد چهارشنبه (۲۱دی) بر اثر انفجار یک بمب در منطقه سیدخندان تهران کشته شد. بنا به گزارش‌ها بمب توسط یک موتورسوار روی ماشین این مقام هسته‌ای نصب شده بود.
احمدی‌روشن که از سوی مقامات و رسانه‌های ایرانی «دانشمند هسته‌ای» و «استاد دانشگاه شریف» معرفی شده  ۳۲ساله، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و از قرار معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است.
دانشگاه صنعتی شریف تایید کرده که مصطفی احمدی روشن در سال ۱۳۸۰در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها همکاری داشته است؛ فرایندی که ظاهرا برای اولین بار در ایران انجام شده است.
«تجمعی که لغو شد»
به گزارش خبرگزاری فارس، قرار تجمع ظهر پنجشنبه (۱۲ژانویه/ ۲۲دی) در مقابل سفارت فرانسه، آلمان و انگلیس به دلیل ندادن مجوز به زمان دیگری پس از مراسم خاکسپاری مصطفی احمدی روشن موکول شده و افرادی که مقابل سفارتخانه‌های این سه کشور جمع شده بودند، توسط نیروی انتظامی متفرق شدند.
به اعتقاد حسین شریعتمداری، ایران حق دارد با ترورها مقابله به مثل کند
این خبرگزاری صبح روز پنجشنبه از تجمع افرادی که آن‌ها را "دانشجو" خواند، مقابل سفارت فرانسه، آلمان و انگلیس خبر داد. تجمعی که از قرار برای اعتراض به ترور مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز برنامه‌ریزی شده بود.
به غیر از مصطفی احمدی روشن که مقابل دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی در نزدیکی ساختمان وزارت اطلاعات ایران ترور شد، داریوش رضایی، "استاد فیزیک هسته‌ای" نیز اوایل مرداد ماه در خیابان خیابان بنی‌هاشم، حوالی  ساختمان وزارت اطلاعات ایران، ترور شده بود.
محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، نیز در نامه‌ای به دبیرکل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار محکوم کردن ترور احمدی روشن توسط این سازمان شده است.
همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ترور مصطفی احمدی روشن را "طرحی آمریکایی – اسرائیلی" برای «مانع تراشی» در راه حرکت برنامه‌های هسته‌ای ایران عنوان کرده است.
آمریکا و بریتانیا محکوم کردند
پیش از این آمریکا و بریتانیا دخالت در ترور این مقام هسته‌ای ایران را رد کرده بودند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، دست داشتن کشورش در هر گونه اقدام خشونت‌آمیز را با قاطعیت رد کرده بود.
تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفته بود: «ایالات متحده در این ماجرا هیچ دخالتی نداشته است. ما این گونه اقدامات خشونت‌آمیز را به شدت محکوم می‌کنیم».
از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با محکوم کردن "قتل مقام هسته‌ای ایران" گفته بود: «ما همدردی خود را با خانواده‌ کارشناس مقتول ابراز می‌داریم».
الستر برت، معاون خاورمیانه‌ای وزارت امور خارجه بریتانیا، نیز ضمن رد هر نوع دخالت کشورش در انفجار منطقه سیدخندان اعلام کرد: «ما همیشه کشتن غیرنظامیان را به هر شکل محکوم کرده‌ایم».
واکنش سازمان بسیج مستضعفان
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان بسیج مستضعفان نیز در بیانیه‌ای تهدیدآمیز به «پاسخ قاطع امت حزب‌الله» به «دشمنان» درباره ترور مصطفی احمدی‌روشن اشاره کرده است.
طی دو سال گذشته افزون بر مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد، سه شهروند ایرانی دیگر نیز به نام‌های مسعود علی محمدی، مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی، ترور شده‌اند. این افراد در رشته فیزیک به کار و تحصیل مشغول و برخی از آنان با برنامه اتمی ایران در ارتباط مستقیم بوده‌اند



واشنگتن‌پست: «با ادامه سیاست‌های کنونی، جمهوری اسلامی فرومی‌پاشد»

یک مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید هدف از تحریم‌های گسترده بر ضد جمهوری اسلامی، به بن‌بست رسیدن حکومت،‌ برانگیختن نارضایتی‌های سیاسی در این کشور است. او می‌گوید «در صورت ادامه سیاست‌های کنونی، فروپاشی رژیم ایران محتمل است.»

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی در ایالات متحده، گزارش داد که هدف تشدید تحریم‌های هدف‌دار و فلج‌کننده بر ضد جمهوری اسلامی، برانگیختن نارضایتی‌های عمومی در ایران است تا به‌واسطه فشارهای داخلی و خارجی، حکومت مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش توقف برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای خود شود.
این مقام اطلاعاتی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید تحریم‌ها علاوه بر این‌که مستقیما بسیاری از مقامات حکومتی ایران را هدف قرار داده‌اند «می‌توانند با افزایش نارضایتی و نفرت عمومی از حاکمیت، مردم را به خیابان‌ها بکشانند تا از این طریق رهبران ایران درک کنند که زمان تغییر مسیر فرارسیده است.»
این روزنامه آمریکایی گزارش داده که ادامه سیاست‌ها هزینه‌های سنگینی برای ایران در بر خواهد داشت روزنامه واشنگتن‌پست در نخستین نسخه‌ی همین گزارش به نقل از این مقام اطلاعاتی نوشته بود:«هدف نهایی تحریم‌ها علیه ایران، فروپاشی رژیم است» اما چند ساعت پس از انتشار گزارش، با انتشار اصلاحیه‌ای اعلام کرد که «براندازی رژیم، هدف اصلی تحریم‌ها نیست.»
این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه دولتی در آمریکا به‌صراحت از اهداف اساسی تحریم‌ها سخن می‌گوید. در سخنان پیشین رهبران غربی، بر «وادار کردن ایران به تغییر رفتار و سیاست‌ها در برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای» تاکید می‌شد.

به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی «دولت‌های غربی در تلاش‌اند تا به جمهوری اسلامی بفهمانند که در معادلات هزینه- فایده خود باید پارامتر جدیدی را هم در نظر بگیرد: اگر بخواهد هم‌چنان در همین مسیر حرکت کند، فروپاشی رژیم محتمل است.»
یکی دیگر از مقامات ارشد دولتی در آمریکا هم در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته است: «با وضعیت متزلزلی که اقتصاد ایران در نتیجه تحریم‌ها پیدا کرده، افزایش نارضایتی‌های مردم در این کشور واکنشی طبیعی است، اگرچه تحریم‌ها عمدتا برای تحقق چنین هدفی اعمال نشده‌اند.»
این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه دولتی در آمریکا به‌صراحت از اهداف اساسی تحریم‌ها سخن می‌گوید به اعتقاد بسیاری از مقامات غربی، ایران قادر به پرداخت هزینه‌ ادامه سیاست‌های کنونی‌اش نیست و در صورت اصرار سرسختانه بر اجرای این سیاست‌ها، باید هزینه هنگفتی بپردازد که «ممکن است فروپاشی رژیم باشد.»

تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین به تحریم نفت ایران

قدرت‌های غربی در هفته‌های اخیر فشار بر این را به‌طور بی‌سابقه‌ای تشدید کرده‌اند. اتحادیه اروپا قرار است به زودی طرح تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به تصویب نهایی برساند و ایالات متحده نیز علاوه بر تصویب طرح‌های مشابه، در تکاپوی مذاکره با دیگر مشتریان نفت ایران، از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی است تا آن‌ها را هم به پذیرش توقف واردات نفت از ایران متقاعد کند.
بیشتر بخوانید: «اقتصاد ایران در آستانه سقوط آزاد است»
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا برای تحقق همین هدف به چین سفر کرده است. آقای گایتنر به‌صراحت از مقامات چینی خواسته که از میزان واردات نفت‌خام از ایران بکاهند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با نخست‌وزیر چین گفته است: «ما در مراحل ابتدایی یک تلاش دیپلماتیک گسترده برای افزایش محسوس فشار بر ایران هستیم و دلایل متقنی برای توقف خرید نفت از ایران داریم.»
«افزایش نارضایتی‌ها و نفرت عمومی ممکن است مردم را به خیابان‌ها بکشاند تیموتی گایتنر اعلام کرده که ایالات متحده علیه کشورهایی که با سیاست‌های جدید جامعه جهانی بر ضد ایران هم‌گام نشوند هم تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد. آقای گایتنر که به گفته منابع خبری حامل پیام قاطع «شما یا با ما هستید، یا علیه ما» برای «غول‌های آسیایی» است، در ادامه سفر خود به ژاپن خواهد رفت.
هنوز مشخص نیست که چین به‌عنوان یکی شرکا و حامیان اصلی ایران در تجارت و سیاست بین‌المللی، با تشدید تحریم‌ها همراهی کند، اما مقامات چین نسبت به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات «فردو» ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته‌اند که همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت، و اجازه بازدید بازرسان آژانس از این تاسیسات را صادر کند.

ژاپن هم اعلام کرده که در صورت تضمین منابع جای‌گزین برای تامین نیاز نفتی این کشور، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. ژاپن از خریداران اصلی نفت ایران است و ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق ایران تامین می‌کند. تا کنون لیبی در کنار عربستان سعودی، کویت و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس برای افزایش تولید و تامین نیاز بازارهای جهانی در صورت تحریم صنعت نفت ایران، اعلام آمادگی کرده‌اند.





«وضعیت اطلاع‌رسانی در ایران فاجعه‌بار است»

گزارشگران بدون مرز در نامه سرگشاد‌ه‌ای خطاب کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار توجه او به وضعیت "نگران‌کننده" آزادی اطلاع‌رسانی در ایران و سرکوب جامعه مدنی در این کشور شدند.

لوگوی فارسی گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز نامه سرگشاده‌ای به ناوی پیلای کمسیر عالی حقوق بشر، ضمن اشاره به مسئولیت خود به عنوان "سازمان مدافع آزادی اطلاع‌رسانی"، خواستار توجه وی به "تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران" شده است.
این سازمان وضعیت اطلاع‌رسانی در ایران را « فاجعه‌بار» توصیف کرده که «نیازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر است». متن نامه سرگشاده گزارشگران بدون مرز سه‌شنبه (۱۰ ژانویه / ۲۰ دی) در سایت رسمی این سازمان منتشر شده است.

در این نامه خاطر نشان شده که گزارشگران بدون مرز پیش‌تر با احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایران نیز تماس گرفته و خواستار اقدام او در این مورد شده‌اند.

«جنگ همه جانبه‌ علیه روزنامه‌نگاران»


گزارشگران بدون مرز رفتار حکومت ایران پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ١٣٨٨ را «جنگ همه جانبه‌ای علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» خوانده که «قربانیان بی‌پناه و آسیب‌پذیر» آن به حمایت جامعه‌جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر نیازمند هستند.

گزارشگران بدون مرز خواستار برخورد قاطع سازمان ملل با مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از اعدام دو وب‌نگار زندانی سعید ملک‌پور و وحید اصغری شده‌اند. سعید ملک‌پور و وحید اصغری به اتهام " اقدام علیه امنیت ملی" و " توهین به اسلام" مجرم شناخته و به اعدام محکوم شده‌اند.

شرایط "غیر انسانی" زندانیان عقیدتی در ایران و دفاع از حقوق آن‌ها مورد دیگری است که گزارشگران بدون مرز خواستار توجه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان‌ملل به آن شدند.


وضعیت نگران‌کننده زندانیان بیمار


نامه سرگشاده گزارشگران بدون مرز همزمان با موج تازه بازداشت‌ها در ایران منتشر شده است. این سازمان به وضعیت ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی در ایران اشاره کرده و دخالت خانم ناوی پیلای را در مورد پرونده این افراد که شمار بسیاری از آن‌ها "خودسرانه" بازداشت شده‌اند را ضروری دانسته است.
بازداشت روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی‌ در ۱۷ دی‌ماه و مهدی خزعلی وب‌نگار ١٩ دی ماه مورد دیگری است که در این نامه سرگشاده به آن اشاره شده است.

گزارشگران بدون مرز همچنین از وضعیت سلامت مسعود باستانی، عیسی سحرخیز، محمد صدیق کبودند، حسین رونقی ملکی، سعید متین‌پور، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی و... ابراز نگرانی و تأکید کرده‌اند: «جان زندانیان بیمار در خطر است.»


"کمپانی‌های غربی باید حساب پس دهند"


در نامه گزارشگران بدون مرز از ناوی پیلای تاکید شده که راه‌اندازی "اینترنت ملی" در ایران اکثریت شهروندان را از اتصال به شبکه جهانی اینترنت محروم خواهد کرد.ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل است
این سازمان از خانم پیلای خواسته است که وظایف  مسوولان جمهوری اسلامی در برابر قوانین جهانی را به آن‌ها تذکر دهد و به اجرای قانون جدید «جرایم ریانه‌ای» اعتراض کند.
گزارشگران بدون مرز همچنین تأکید کرده‌اند که خواستار بررسی همکاری کمپانی‌های غربی با رژیم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آن‌ها با شرکت‌های "ویترین" تاسیس شده از سوی جمهوری اسلامی ایران" هستند.


در انتهای نامه سرگشاده گزارشگران بدون مرز تأکید شده است: «‎این شرکت‌ها باید به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژیم ایران مجازات شوند.»




هشدار روسیه در مورد "خطر واقعی" حمله آمریکا به ایران

پاتروشف از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رئیس سازمان امنیت داخلی روسیه (FSB) بود

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که از «تمام وسایل» برای تغییر رژیم در ایران سود می‌جوید. وی معتقد است که اسرائیل آمریکا را به سمت گسترش دامنه اختلافات با ایران سوق می‌دهد.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای عالی ملی امنیت روسیه نسبت به خطر برخورد نظامی در اختلافات اتمی با ایران هشدار داد. او این خظر را "واقعی" اعلام کرد. پاتروشف روز پنج‌شنبه (۱۲ ژانویه / ۲۲ دی) در مصاحبه با روزنامه روسی "کومرسانت" چاپ مسکو ادعا کرد که اسرائیل آمریکا را به گسترش دامنه اختلافات با ایران سوق می‌دهد. وی افزود، حال آمریکا ایران را به عنوان مشکل اصلی خود قلمداد می‌کند و برای این که از یک دشمن، یک دوست برای خود بسازد از «همه وسایل» برای تغییر رژیم ایران استفاده می‌کند.
 به نظر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه، غرب دلایل لازم را برای اثبات غیر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران در اختیار ندارد. وی گفت: «سال‌هاست که ما می‌شنویم، ایران در هفته‌های آینده بمب اتمی تولید خواهد کرد، اما هنوز هیچ‌کس موفق نشده است وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را به اثبات رساند.»
ملاقات اعضای شورای امنیت در رابطه با ایران
نمایندگان فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده روز چهارشنبه (۲۱ دی) پس از ملاقاتی پشت درهای بسته، اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سایت زیرزمینی "فردو" را محکوم کردند. این کشورها قصد دارند، قطعنامه تازه‌ای با تدابیر تحریمی شدیدتر علیه ایران وضع کنند، اما رسیدن به توافق در شورای امنیت دشوار ارزیابی می‌شود. روسیه و چین، دو عضو دائمی شورای امنیت، با اتخاذ تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالف هستند.
ناو هواپیمابر گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان، روز چهارشنبه (۱۱ ژانویه) از مقامات ایرانی خواست همکاری با جامعه جهانی را از سر گیرند: «ما مدتی ‌است که با نگرانی بسیار فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنیم و ضروری می‌دانیم به ایران و مقامات ایرانی هشدار دهیم که بیش از این خود را در جامعه جهانی منزوی نکنند.»

وزیرخارجه آلمان در انتها تأکید کرد که ایران هنوز فرصت دارد با «شفا‌ف‌سازی و همکاری مانع تصویب تحریم‌های در نظر گرفته شده شود».
ورود ناوهای جدید آمریکا به دریای عمان
به گزارش رویترز، نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه (۲۱ ژانویه) از ورود ناوهای جدیدی به دریای عمان خبر داد. ارتش آمریکا تأکید کرده که ورود این کشتی‌های جنگی و هم‌چنین ناوهای دیگر جدید این کشور به دریای عمان از پیش برنامه‌ریزی شده و ربطی به تنش‌های اخیر با ایران ندارد.
تنش در روابط جمهوری اسلامی و غرب با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و صحبت از تحریم نفت در اتحادیه،ی اروپا بالا گرفت. ایران در این میان تهدید کرد که در صورت تحریم خرید نفت این کشور، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. ارتش ایران از سوم تا سیزدهم دی‌ماه نیز مانوری دریایی در خلیج فارس برگزار کرد.



در معاملات روز پنجشنبه، ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) در بازارهای نفتی آسیا، بهای نفت خام در واکنش به گزارش های مربوط به گسترش تحریم نفتی ایران و خطر توقف صادرات نفت افزایش یافت و به بالای یکصد و یک دلار در هر بشکه رسید که حدود شصت سنت بیش از بهای نفت در روز گذشته بود.
نیجریه، که عضو اوپک و از صادرکنندگان عمده نفت است، در روزهای اخیر شاهد تظاهرات و اعتصاب سراسری در مخالفت با لغو یارانه مواد سوختی بوده که بهای بنزین را کمابیش به دو برابر افزایش داده است.
اتحادیه کارگران صنعت نفت نیجریه گفته است که تمامی واحدهای استخراج نفت را در حالت فوق العاده قرار داده و تهدید کرده است که در صورتی که تصمیم دولت به لغو یارانه ها تغییر نیابد، تولید و صادرات نفت این کشور را به طور کامل متوقف خواهد کرد.



دادگاه تجدید نظر، حکم ۵ سال حبس تعزیری مهدی معتمدی مهر، فعال سیاسی و مسئول کمیته‌ آموزش و پژوهش نهضت آزادی ایران را تایید کرده است.
آقای معتمدی مهر یک سال پیش در شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
موضوع اتهام آقای معتمدی مهر، "عضویت در نهضت آزادی ایران، شرکت در تجمع روز عاشورا و نوشتن مقالات انتقادی" است.
دادگاه تجدید نظر، پرونده آقای معتمدی مهر را برای اجرا به زندان اوین فرستاده است.
این فعال سیاسی اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، از "بدرفتاری ماموران" از جمله ضرب و شتم در دوران بازداشت و آنچه "استمرار رفتار غیرقانونی بازجویان وزارت اطلاعات" پس از آزادی از زندان خوانده، گلایه کرده است.
پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد، دور تازه ای از فشارها علیه تشکل های منتقد دولت از جمله نهضت آزادی ایران آغاز شد.
در حال حاضر، شماری از اعضای نهضت آزادی در زندان به سر می‌برند.
ابراهیم یزدی، دبیر کل این تشکل هم اخیرا از سوی دادگاه بدوی به ۸ سال زندان محکوم شده است.
اتهام آقای یزدی "اقدام علیه امنیت کشور، نشر اکاذیب و همکاری با نهضت آزادی" است.



اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس، اواخر ژانویه سال جاری میلادی به ایران و قطر سفر می‌کند.
آقای هنیه هفته گذشته برای نخستین بار از سال 2007 - که حماس کنترل امنیتی غزه را بر عهده گرفت - از نوار غزه خارج شد و به کشورهای ترکیه، مصر، سودان و تونس سفر کرد.
یوسف رزقه، مشاور سیاسی آقای هنیه سفر او به ایران، قطر و چند کشور اسلامی دیگر را "دومین مرحله" از سفرهای او خواند و گفت که این سفرها نشان می‌دهد که "محاصره سیاسی حماس که بعد از برنده شدن این جنبش در انتخابات سال 2006 به اجرا در آمد" پایان یافته است.




اجاق چوب‌سوز
بدون انرژی باثبات و در دسترس همگان، دستیابی به توسعه پایدار، کاهش فقر و افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی، رویایی بی‌تعبیر است.
افزون بر سه میلیارد نفر از ساکنان کشورهای در حال توسعه که ناگزیرند برای پخت‌وپز از روش‌های سنتی مانند سوزاندن درختان یا فضولات دام استفاده کنند؛ حدود یک میلیارد و پانصد میلیون نفر در سراسر جهان از الکتریسته بی‌بهره‌اند و میلیون‌ها نفری که از برق استفاده می‌کنند، توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.
آماری این چنین ساده، ابعادی به مراتب پیچیده و نگران‌کننده دارد که گهگاه از نظرها پنهان می‌ماند: مصرف مفرط داشته‌های طبیعی و تخریب شتابان کره مسکون، راه را برای دستیابی به توسعه پایدار سد می‌کند.
شاید به همین دلیل، مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۲ را سال "انرژی پایدار برای همه" نامیده است. عبارتی آرمانگرایانه که قصد دارد توجه جهانیان را به نکته‌ای پراهمیت جلب کند: بدون انرژی باثبات و در دسترس همگان، دستیابی به توسعه پایدار، کاهش فقر و افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی، رویایی بی‌تعبیر است. به این ترتیب، برای بقا و حیات، چاره‌ای جز بلعیدن طبیعت وجود ندارد و این چرخه باطل همچنان ادامه خواهد داشت.

انرژی پایدار در هزارتوی توسعه

نمونه بلعیدن مفرط طبیعت را می‌توان در ایران مشاهده کرد. پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌های انرژی، قطع درختان در جنگل‌های غرب، شمال غرب و شمال کشور به شدت افزایش یافت.
ساکنان این مناطق گرچه زبان آب و خاک و گیاه را می‌دانند و از عواقب تخریب جنگل‌ و درخت و سبزینه به درستی آگاهند، اما برای کاهش مصرف نفت و گاز و نیز حفظ مبالغ یارانه‌ها به عنوان پس‌انداز، جز هجوم به منابع طبیعی چاره‌ای پیش روی خود نمی‌بینند. واقعیت این است که نمی‌توان ساکنان آن نواحی را از قطع درختان منع کرد در حالی که گاه حتی همان سوخت فسیلی بدون یارانه نیز در دسترس‌شان نیست.
افزایش بهره‌وری در استفاده از سوخت‌های فسیلی و نیز استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های نو و تجدیدشونده، از راه‌حل‌هایی است که سازمان ملل هنگام نام‌گذاری سال ۲۰۱۲ به آنها اشاره کرده است.
برای عملیاتی شدن این راه‌حل‌های به ظاهر آسان، باید از هزارتو‌های پیچ‌درپیچ و خم اندر خم گذر کرد و تکنولوژی ‌مورد نیاز را از کشورهای توسعه یافته (موسوم به شمال) به کشورهای در حال توسعه (معروف به جنوب) انتقال داد.
گرفتاری زمانی مضاعف می‌شود که شماری از کارشناسان کشورهای در حال توسعه مدعی‌ شده‌اند که کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی، سیاستی است مهارکننده و سانسوری و تحمیلی از سوی جهان پیشرفته برای عقب‌ نگاه‌داشتن کشورهای در حال توسعه. اگر کشورهای به اصطلاح جنوب عزم خود را جزم گذر از همان مسیری کنند که کشورهای شمال از آن گذشته‌اند، چشم‌انداز دسترسی به پایداری در توسعه، از هر زمان دیگری تاریک‌تر به نظر خواهد رسید.
اوج این دیدگاه در اجلاس تغییرات اقلیمی کپنهاگ در سال ۲۰۰۹ نمایان شد؛ زمانی که انتشار نامه‌های یک موسسه تحقیقاتی در انگلستان نشان داد که اطلاعات مربوط به تغییرات اقلیمی از سوی دانشمندان دستکاری شده است. انتشار این اسناد بزرگ‌ترین رسوایی علمی نسل حاضر را رقم زد و کلایمت‌گیت (climategate) نام گرفت.

یک دهه نام‌گذاری نمادین

تظاهرات در لندن برای "عدالت اقلیمی"
با این حال، فقط کشورهای در حال توسعه نیستند که با اکراه در راستای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی قدم برمی‌دارند. در آستانه سال ۲۰۱۲ -که سال غایی پیمان کیوتو برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است- نه تنها آمریکا به عنوان مهم‌ترین کشور مصرف‌کننده سوخت فسیلی و تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای همچنان به این معاهده جهانی ملحق نشده که کانادا نیز به طور رسمی از همکاری در آن پیمان کناره‌گیری کرده است. در چنین شرایطی است که شعار "انرژی پایدار برای همه" بیش از هر زمان دیگر فانتزی، پرطمطراق و آرمان‌گرایانه می‌نماید.
ظرف یک دهه گذشته، این هفتمین بار است که سازمان ملل با نام‌گذاری سال پیش‌رو، مسایل اثرگذار در حوزه محیط‌زیست را در کانون توجه جهانی قرار می‌دهد. اکوتوریسم، آب شیرین، بیابان و مهار بیابان‌زایی، سیاره زمین، تنوع زیستی و جنگل‌ها، عناوینی‌ هستند که از سوی آن سازمان بین‌المللی برای سال‌های مختلف انتخاب شده‌اند.
آیا این نوع نام‌گذاری‌ها باعث شده که اوضاع کره مسکون اندکی بهتر شود؟ آیا کشورهای مختلف برای چنان شعارها و هشدارهایی، به اصطلاح تره خرد کرده‌اند؟ یا این که سازمان ملل ساز خود را می‌زند و کشورها هم مشغولند با شلتاق و منازعه بر سر بهره‌برداری بیشتر از منابع؟ تنها یک تحقیق همه‌جانبه و نه چندان دشوار می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد؛ تحقیقی که نتیجه آن با توجه به شرایط محیط‌زیست جهانی چندان شگفت‌آور نخواهد بود.



مدافعان قانون ندادن شهروندی به همسران فلسطینی اسرائیلی ها دلایل امنیتی را در توجیه آن ذکر می کنند
دیوان عالی اسرائیل حکمی را تایید کرده که همسران فلسطینی اسرائیلی ها را از گرفتن تابعیت این کشور محروم می کند.
گروه های مدافع حقوق بشر با تهیه طوماری از دیوان عالی خواسته بودند که حکم دادگاه بدوی را به دلیل مغایر دانستن آن با قانون اساسی اسرائیل نقض کند.
اما قاضی دیوان عالی اسرائیل در حکمش نوشته است: "حقوق بشر، خودکشی ملی را تجویز نمی کند."
این قانون حدودا ۸ سال پیش تصویب شد و مدافعانش نگرانی های امنیتی و لزوم حفظ اکثریت یهودی کشور اسرائیل را به عنوان دلایل خود ذکر می کنند.
فعالان حقوق بشر و سیاستمداران عرب تصمیم دیوان عالی اسرائیل را محکوم کردند.
جمال زحالقه، نماینده عرب تبار پارلمان اسرائیل گفت: "دیوان عالی در آزمون عدالت مردود شد. این روزی سیاه برای صیانت از حقوق بشر و برای دیوان عالی اسرائیل است."
گروه حقوق بشری "عدالت" که یکی از تهیه کنندگان طومار بود، در بیانیه ای اعلام کرد: "این حکم اثبات می کند که وضعیت حقوق مدنی اقلیت عرب اسرائیل بسیار خطرناک و بی سابقه تنزل پیدا کرده است."
قانون "شهروندی و حق ورود" در سال ۲۰۰۳ در خلال انتفاضه دوم فلسطینیان در اسرائیل به تصویب رسید. بسیاری از حملات انتحاری علیه اهداف اسرائیلی از کرانه باختری آغاز می شود و بعضی از اسرائیلی های عرب تبار به بمبگذاران یاری می رساندند.
در ابتدا این قانونی اضطراری بود ولی به مرور تمدید شده است.
در سال ۲۰۰۵ این قانون اصلاح شد و به زنان بالای ۲۵ سال و مردان بالای ۳۵ سال امکان می داد برای زندگی در اسرائیل تقاضای مجوز موقت کنند، ولی همچنان امکان گرفتن شهروندی را به جز در معدودی از موارد سلب می کرد.
در سال ۲۰۰۷ دامنه افراد مشمول این قانون گسترش یافت تا شهروندان ایران، عراق، سوریه و لبنان را نیز در بربگیرد.



بنا بر گزارش‌ها برنامه هسته‌ای ایران از محورهای مذاکرات علی لاریجانی در سفر به ترکیه است
ترکیه، از واردکنندگان عمده نفت و گاز ایران، مشارکت در تحریم های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را رد کرد و گفت که تنها به تحریم‌های سازمان ملل متحد پایبند است.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بعد از دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا گفت که کشورش موارد تحریمی آمریکا را بررسی خواهد کرد، "اما خود را متعهد به اعمال هیچ‌گونه تحریم دیگری نمی‌داند."
آقای لاریجانی روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) برای دیدار با مقام‌های ترکیه وارد آنکارا، پایتخت این کشور شد.
ترکیه که حدود ۳۰ درصد از نفت خود را از ایران خریداری می‌کند، تا کنون در برابر درخواست غربی‌ها برای مشارکت در تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مقاومت کرده است.
هدف از سفر آقای لاریجانی گسترش روابط دوجانبه اعلام شده، اما خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که موضوع پرونده هسته‌ای ایران از محورهای مذاکرات آقای لاریجانی و مقام‌های ترکیه است.
یک هفته پیش وزیر خارجه ترکیه در سفر به تهران آمادگی کشورش را برای میزبانی دور بعدی مذاکرات ایران و نمایندگان گروه ۵+۱، متشکل از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود.
سفر آقای لاریجانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران به ترکیه در حالی انجام می‌شود که تلاش قدرت‌های غربی، برای افزایش فشارها بر ایران و اعمال تحریم‌های نفتی علیه این کشور شدت یافته است.

اختلاف بر سر تحریم نفتی

روز پنج‌شنبه، دولت ژاپن در واکنش به درخواست آمریکا برای تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که واردات نفتی خود را از ایران کاهش می‌دهد. این خبر بعد از دیدار تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا با همتای ژاپنی او در توکیو اعلام شد.
ژاپن که حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند، در کنار چین و هند، از جمله سه خریدار اول نفت خام از ایران است.
چین هم که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام ایران است، از قبول رسمی درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت از جمهوری اسلامی خودداری کرده و عملا اقدام آمریکا برای گسترش دامنه قانون تحریم بانک مرکزی ایران به سایر کشورها را از نظر عرف بین‌المللی قابل قبول ندانسته است.
کشورهای اتحادیه اروپا که در مجموع از خریداران بزرگ نفت ایران هستند، موضوع تحریم نفتی ایران را در دستور کار دارند و قرار است این موضوع در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در روز ۲۳ ژانویه مطرح شود.

'تکنیک‌های متفاوت'

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز پنج‌شنبه در دیدار با جمیل چیچک، رئیس مجلس ترکیه میزان تبادلات تجاری دو کشور را ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد و آن را نشانه "روابط خوب دو کشور در بخش اقتصادی" دانست.
آقای لاریجانی در عین حال گفت که ممکن است "تکنیک‌های دو کشور متفاوت باشد، ولی گاهی اوقات این تکنیک‌های متفاوت می‌تواند مکمل یکدیگر باشد."
در ماه‌های اخیر، اختلاف نظر درباره تحولات سوریه و همچنین طرح استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه باعث بروز تنش‌هایی میان ایران و ترکیه شده است.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس مجلس ترکیه در دیدار باعلی لاریجانی خواهان طرح مسائل دو کشور به صورت "رودررو" شد و گفت "بسیاری از کشورها و نهادها برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه دو کشور تلاش می‌کنند، اما ایران و ترکیه نباید اجازه دهند که در روابطشان خللی ایجاد شود."



جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاددبیرخانه هیأت امنا اعلام کرده است که جلسه دیشب به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شده، اما فرهاد دانشجو می‌گوید که ریاست این جلسه را وزیر علوم به عهده داشته است
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ایران نحوه انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید این دانشگاه را غیر قانونی می‌داند، اما آقای دانشجو تأکید دارد که روند رأی‌گیری در هیأت امنا قانونی بوده است.
دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه ای ضمن اعلام نظر رئیس این هیأت، نوشته است که جلسه دیروز چهارشنبه ۲۱ دی این هیأت به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شده و او در ابتدای جلسه خواسته است که نامزدهای ریاست دانشگاه در جلسه حاضر شوند و به سئوالات اعضای هیأت امنا پاسخ دهند و سپس رأی گیری انجام شود.
بر اساس این اطلاعیه، بعضی از اعضای هیأت امنا با این پیشنهاد مخالفت کرده اند و گفته اند که مطالعه سوابق نامزدها برای انتخاب رئیس جدید کافی است.
دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد نوشته است که طرفداران مصاحبه با نامزدهای ریاست استدلال کرده اند که باید به این نامزدها فرصت ارائه برنامه و دفاع از آن داده شود و این کار می تواند در مهلت قانونی تعیین شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
اما مخالفان این پیشنهاد "بدون اینکه ریاست هیأت امنا اعلام رأی کنند، با نوشتن رأی خود و نوشتن صورت جلسه" از پذیرفتن نامزدهایی که برای حضور در جلسه در محل حاضر شده بودند خودداری کردند.
در بیانیه مذکور آمده است: "جلسه هیأت امنا به شکل یک طرفه ای به بن بست کشیده شد و بر این اساس، ریاست هیأت امنا اعلام کردند که این نحو اقدام، غیر قانونی و فاقد اعتبار است زیرا می بایست پس از حضور نامزدها و اعلام مراتب رأی گیری توسط رئیس هیأت امنا، اخذ رأی انجام می شد".
این در حالی است که فرهاد دانشجو که خود عضو هیأت امنا است می گوید که ریاست جلسه دیروز "بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی" به عهده برادرش، کامران دانشجو، وزیر علوم ایران بوده است و در آن رأی گیری انجام و او به عنوان رئیس پیشنهادی انتخاب شده است.
او در گفت و گو با خبرگزاری مهر، بیانیه دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد را "بیانیه اقلیت هیأت امنا... یعنی ۴ نفری که رأی شان مقبول نبود" دانست و گفت: "طبیعی است که وقتی کاندیدای اقلیت در جلسه هیأت امنا رأی نمی آورد، عکس العمل غیر منطقی نشان دهند".
آقای دانشجو گفت که خواستن برنامه از نامزدهای ریاست دانشگاه در حالی که سیاست های هیأت امنا هنوز روشن نشده است، "سر کار گذاشتن و بی احترامی" به این نامزدها بوده است.
او که قبلا گفته بود تنها در صورتی که تمام اعضای هیأت امنا با ریاست او موافقت کنند یا نامزدی این سمت بر او "تکلیف" شود این کار را خواهد پذیرفت، امروز گفت: "اجماع حاصل نشد، اما تکلیف شد که کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد شوم".
محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی آیت الله علی خامنه ای در دانشگاه ها هم که از اعضای هیأت امنای این دانشگاه است، پس از جلسه دیروز تأکید کرد که انتخاب فرهاد دانشجو "قطعی" است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی موضوع ریاست او را بررسی می کند.
جلسه دیروز هیأت امنای دانشگاه آزاد با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده (سه نماینده هیأت موسس)، محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها)، کامران دانشجو (وزیر علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی (سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) و عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امنا) برگزار شد.
پیش تر اعلام شده بود که آقای جاسبی در مورد انتخاب رئیس جدید دانشگاه حق رأی ندارد.
وزیر علوم ایران اوایل دی ماه اعلام کرده بود که اگر هیأت امنای دانشگاه آزاد تا ۳۰ دی رئیس جدید این دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکند، این شورا برای دانشگاه سرپرست تعیین خواهد کرد.
او گفته بود که هیأت امنای دانشگاه آزاد باید در جلسه ۲۱ دی رئیس را تعیین کند و موضوع نمی تواند به جلسات بعدی موکول شود، زیرا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت امنای جدید پس از تشکیل، تنها یک ماه برای تعیین رئیس جدید فرصت دارد.
تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر ترکیب هیأت امنای دانشگاه آزاد، تلاشی برای کاستن از نفوذ اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان او در این دانشگاه تلقی شده بود.


«به دنبال نوسان بهای دلار در ایران، عراق مورد حمله ارزی قرار گرفته است»

بانک مرکزی عراق می‌گوید نوسان شدید قیمت ارز در ایران و سوریه بر روی عراق نیز تأثیر گذاشته و این کشور مورد «حمله ارزی» قرار گرفته است. وی در این زمینه از خروج مداوم ارز از عراق ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، معاون بانک مرکزی عراق گفته است که به دنبال تلاطم بازار ارز در ایران و سوریه، سطح تقاضای دلار در عراق نیز افزایش یافته و دلالان در این کشور، دلار را از بانک مرکزی عراق خریداری کرده و سپس در بازار سیاه سوریه و ایران به فروش می‌رسانند.
مظهر محمد صالح ۲۰ دی‌ماه در گفت‌و‌گویی در بغداد گفت: «در حال حاضر ما از نزدیک درخواست‌های دلار را در مزایده‌های بانک مرکزی دنبال می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که برخی از این درخواست‌ها احتمالا با پولشویی مرتبط هستند... در حال حاضر به دلیل وضعیت منطقه ما مورد حمله ارزی قرار گرفته‌ایم.»
به گزارش بلومبرگ سطح تقاضای دلار در مزایده‌های بانک مرکزی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ افزایش یافته و به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در روز رسیده است. این در حالی است که پیش از ماه نوامبر و در بازه‌ای یک‌ساله، سطح تقاضای دلار در عراق به طور میانگین ۱۶۰ میلیون دلار در روز بوده است.
معاون بانک مرکزی عراق این افزایش تقاضا را با تنش بازار ارز در ایران و سوریه مرتبط می‌داند.
از اواخر آذرماه بازار ارز ایران به شدت متلاطم و قیمت دلار با افزایش شدید همراه بوده است. در این مدت در مواردی قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۸۰۰ تومان نیز رسید.
در این بین، تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در تاریخ دهم دی‌ماه، ضربه دیگری بر بازار ارز ایران وارد کرد و واحد پول ایران در یک هفته ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.
اخبار رسیده از ایران حاکی است که روز پنجشنبه دلالان دلار در ایران یک دلار را ۱۶۹۵ تومان معامله می‌کردند.
از دیگر سو در پی ناآرامی‌ها در سوریه و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور بازار ارز در این کشور نیز در چند وقت اخیر متلاطم بوده است.
آقای صالح با ابراز نگرانی از تنش بازار ارز در منطقه تأکید کره است که افزایش سطح تقاضای دلار و خروج ارز از عراق، به نفع اقتصاد کشور نیست و موجب کاهش ذخایر ارزی عراق می‌شود.




«خودداری پالايشگاه های اروپا از خريد نفت ايران»

روزنامه «فايننشال تايمز» می نويسد پالايشگاه های اروپايی خريد نفت خام ایران را متوقف کرده و يا در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.
قرار است نمايندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا،  سوم بهمن‌ماه، در نشستی شرکت کنند که، برپايه گمانه های قوی، تحريم همه جانبه نفتی جمهوری اسلامی ايران را به دنبال خواهد داشت.

مسئولان و دست اندرکاران معامله های نفتی به روزنامه «فايننشال تايمز» گفته اند که يا به کل از خريد نفت ايران خودداری کرده اند يا، در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.
با اين حال، مقاديری از نفت خام ايران کماکان به صورت محدود در چهارچوب قراردادهای طولانی مدت از پيش منعقد شده، يا آن دسته از قراردادهای دوره ای که قبل از تحولات اخير بسته شده اند، ماهيانه به اروپا صادر خواهد شد. طبق قوانين، فسخ يک جانبه قراردادهايی که به امضای طرفين رسيده اند مجازات هايی را در پی خواهد داشت.

«فايننشال تايمز» در ادامه به نقل از ديويد گريلی، رئيس  بخش تحليل نفتی گروه مالی «گلدمن ساکس» در نيويورک، می نويسد: «در پاسخ به تحريم های جديد ايالات متحده و در انتظار تحريم مشابهی از سوی اتحاديه اروپا، پالايشگاه ها در حال تقليل ميزان خريد نفت خود از ايران هستند.»
شرکت های نفتی در شرايطی خود را آماده تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا می کنند که کشورهای غربی به تهران فشار می آورند تا برنامه تسليحاتی هسته ای مشکوک خود را متوقف کند. ايالات متحده علاوه بر نفت، بانک مرکزی ايران را نيز مشمول تحريم های خود قرار داده و مؤسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ايران وارد معامله شوند مورد مجازات قرار می دهد. بانک مرکزی ايران پيش از اين، ترخيص بخش اعظم صادرات نفتی را بر عهده داشته است.
  هماهنگ با تصميم پالايشگاه ها، بانک ها نيز در نتيجه تحريم های آمريکا از ارائه خدمات مالی برای معاملات با ايران خودداری می کنند. پاتريک تای، تحليل گر ارشد کشتيرانی در لندن، می گويد: «در کل، افراد از موقعيت هايی که باعث شود نامشان با ايران ارتباط پيدا کند، دوری ميکنند. هر روز شاهديم که تعداد بيشتری داوطلبانه چنين تصميمی می گيرند.»
  ايران با صادرات نفتی معادل روزانه حدود ۲.۳ ميليون بشکه – که بيشتر به مقصد آسيا ارسال می شود– در جايگاه سومين صادرکننده بزرگ جهان قرار دارد. از اين مقدار، سهم اتحاديه اروپا  به طور متوسط حدود ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز بوده است.
  تهديد اخير ايران در بستن تنگه هرمز، با اهميت ترين مجرای ارسال  نفت جهان، قيمت نفت را تا ۱۱۰ دلار در بشکه افزايش داد. حدود يک سوم کل نفت ارسالی از طريق دريا در جهان از تنگه هرمز عبور می کند.
  بزرگترين مشتری نفتی اروپايی ايران شرکت «رويال داچ شل» بوده است. ديگر خريداران از این قاره شرکت «توتال» فرانسه، «رپسول وای.پی.اف» و «سسپا» از اسپانيا، شرکت های «ای.ان. آی.»، «ساراس» و «ای.آر.جی.» از ايتاليا و «هلنيک» يونان بوده اند.
 



«احتمال رويارويی ايران و ترکيه در سال ۲۰۱۲»

تهران و آنکار مواضع کاملا متضادی در رابطه با سوريه و عراق دارند. از فروردين سال جاری ناآرامی ها و اعتراضات مدنی در سوريه ادامه دارد و بنا به گزارش سازمان ملل، تاکنون بيش از پنج هزار شهروند معترض سوريه به دست نيروهای امنيتی کشته شده اند.
دولت های ايران و سوريه، مشکل را در «توطته خارجی» می بينند، اما رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هم صدا با کشورهای غربی حکومت بشار اسد رييس جمهوری سوريه را متهم به کشتار بی رحمانه مردم خود می کند.
دو روز قبل، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه هشدار داد که يک جنگ داخلی با ريشه های مذهبی، فرقه ای و نژادی در سوريه در حال شکل گرفتن است و ترکيه بايد نقش رهبری را برای حل اين مساله ايفا کند.
سينان اوغان نماينده پارلمان ترکيه و ریيس مرکز تحقيقات استراتژيک بين المللی ترکيه در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «طی ۴۰۰ سال گذشته به رغم رويارويی ترکيه با کشورهای متعدد، خصوصا روسيه، اين کشور با ايران و سوريه مشکلی نداشته است، اما، سال جديد ميلادی و رسيدن بهار عربی به سوريه و به احتمال زياد در همين سال به ايران، بالاجبار آنکارا را در مقابل تهران قرار خواهد داد.»
اين در حالی است که ۹ ماه پس از شروع نا آرامی ها در سوريه و کشته شدن بيش از پنج هزار معترض توسط نيروهای امنيتی سوريه، ترکيه روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار کاميون با پلاک ايرانی را که گمان می رود حامل تسليحات نظامی برای دولت بشار اسد باشد، در يکی از گذرگاه‌های مرزی بين ترکيه و سوريه توقيف کرده است.
اين چندمين بار است که ترکيه اعلام می کند، محموله های سلاح ايرانی را ضبط می کند. اوايل بهار امسال ترکيه يک هواپيمای باری ايران را که حاوی سلاح بود، در فرودگاه «دياربکر» مجبور به فرود کرد و محموله سلاح را ضبط کرد.
بر خلاف ايران که دولت اقليت شيعی علوی را به عنوان متفق استراتژيک خود می بيند، ترکيه تحريم‌هايی اقتصادی و نظامی سختی را عليه دولت بشار اسد وضع کرده است.
آقای اوغان می گويد که ايران هميشه می خواهد جبهه جنگ با دشمنان خود را در فراسوی مرزهای خود نگه دارد. سوريه يکی از اين جبهه هاست که با رسيدن بهار عربی به آنجا، دولت ايران سخت نگران شده است. «سوای  حوادث سوريه، نسيم بهار عربی به احتمال زياد در سال ۲۰۱۲ به ايران هم خواهد رسيد و ترکيه بيشتر درگير تضاد منافع با ايران و اجبار به رويارويی با رژيم تهران خواهد بود.»
تير ماه سال جاری آيت ‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «انحراف» دانستن اعتراض‌های مردم سوريه گفته بود: «آمريکايی‌ها با تلاش برای شبيه‌سازی حوادث مصر، تونس، يمن و ليبی در سوريه سعی می‌کنند اين کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند.»
به گفته این نماينده پارلمان ترکيه، تضاد منافع ايران با ترکيه فقط محدود به ناآرامی های احتمالی داخل ايران يا سقوط بشار اسد نيست. ترکيه به شدت با ايران بر سر پر کردن خلا امنيتی عراق در غياب نيروهای آمريکايی، رقابت می کند و در اين کشور نيز تضاد شديد منافع دارند.
به گفته اين کارشناس و نماينده پارلمان ترکيه، ايران به هيچ وجه مايل به جنگيدن در درون مرزهای خود نيست و دولتمردان تهران جبهه را به خارج از مرزها برده اند که يکی از آنها جبهه سوريه است.
با فروپاشی دولت اسد، ايران يکی از جبهه های خارجی را خواهد باخت و اين به منزله يک قدم عقب کشيده شدن ميدان جنگ دولت ايران با کشورهای غربی به مرزهای خاکی خود است که دولت ايران را سخت نگران کرده است.
«ايران برای روی پا نگه داشتن دولت بشار اسد، حتی نيروهای امنيتی و نظامی خود را نيز پنهانی به سوريه فرستاده و اين روند را با شدت گرفتن بحران سوريه افزايش هم خواهد داد.»
آقای اوغان در ادامه می گويد که تلاش ايران برای حفظ دولت کنونی و اهتمام ترکيه و کشورهای غربی برای سقوط دولت بشار اسد، به هر حال ايران و ترکيه را در مقابل هم قرار داده است، خصوصا اينکه دولت های غربی در صورت ادامه روند کشتار مردم سوريه، موضوع دخالت نظامی عليه دولت بشار اسد را نيز می توانند روی ميز قرار دهند.
دولت های غربی مشتاقند که هر گونه اقدام نظامی يا امنيتی عليه سوريه، توسط دولت ترکيه سازماندهی شود. ايران به سوريه به غير از سلاح و حمايت سياسی، نيروهای امنيتی را هم گسيل کرده و مداخله نظامی در سوريه به معنی رويارويی نظاميان ترکيه و ايران خواهد بود.



جاسوس «افسانه ای» شوروی درگذشت

 «گِوُرک  وارطانيان» يکی از جاسوسان قديمی و افسانه ای اتحاد شوروی سابق که گفته می شود يکبار جان استالين، روزولت و چرچيل را نجات داده بود، در سن ۸۷ سالگی در مسکو درگذشت.
 اين عضو نيروهای امنيتی شوروی سابق طی دوران جنگ جهانی دوم در تهران فعاليت می کرد و نقش موثری در عقيم کردن عمليات ماموران آلمان نازی در حمله به کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ ميلادی (۹ آذر ۱۳۲۲) داشت.
هدف اين حمله از ميان بردن رهبران متفقين يعنی ژوزف استالين، وينستون چرچيل و فرانکلين روزولت بود.
« گِوُرک  وارطانيان» در فوريه سال ۱۹۲۴ در يک خانواده ارمنی ساکن اتحاد شوروی سابق متولد شد. پدر وی نيز از افسران اطلاعاتی حکومت بود و شايد به همين خاطر « گورک » نيز فعاليت برای دستگاه جاسوسی شوروی را از سن شانزده سالگی آغاز کرد.
  به نوشته سایت «راشیا تودی»  در سال های آغاز دهه ۱۹۴۰ خانواده وی ساکن ايران بود و در آن زمان «گورک» در عمليات گسترده ضد جاسوسی برای شناسايی بيش از ۴۰۰ جاسوس آلمان نازی که به تهران و شهرهای بزرگ ايران اعزام شده بودند شرکت داشت.
  در سال ۱۹۴۲ او در مدرسه جاسوسی که دولت بريتانيا در تهران داير کرده بود و هدف آن اعزام مامورانی به آسيای مرکزی و جنوب قفقاز بود نام نويسی کرد و آنطور که در زندگينامه رسمی وی ذکر شده است توانست ضمن شناسايی اين عمليات، برخی از اين افراد را قانع کند که به حکومت شوروی خدمت کنند.
در سال ۱۹۴۳ و همزمان با برگزاری اجلاس مهم سران کشورهای متفقين در تهران، گروه جاسوسی که «گورک وارطانيان» در آن فعاليت داشت توانست توطئه آلمان برای ترور استالين، روزولت و چرچيل را که به تهران آمده بودند خنثی کند.

سايت« راشيا تودی » می افزايد که « گروک وارطانيان » پس از پايان جنگ جهانی دوم نيز به فعاليت خود به عنوان يک افسر اطلاعاتی اتحاد شوروی ادامه داد و همراه با همسر خود که وی نيز يک مامور اطلاعاتی بود به مدت ۳۰ سال به خاطر ماموريت های گوناگون به سراسر جهان سفر کرد.
  او در سال ۱۹۹۲ بازنشسته شد ولی به شکل فعالی کار در برنامه های آموزشی ماموران اطلاعاتی روسيه را ادامه داد. به خاطر فعاليت های طولانی مدت مدال لياقت « قهرمان اتحاد شوروی » به وی اعطا شد. او سومين مامور اطلاعاتی اتحاد شوروی است که به اين شکل از وی قدردانی شده است.
  دميتری مدوديف رييس جمهور روسيه در پيام تسليت خود خطاب به خانواده و دوستان آقای « وارطانيان» گفت:« او يک مامور اطلاعاتی افسانه ای و برجسته ، يک ميهن پرست واقعی و فردی بسيار هوشمند و خارق العاده بود.»



نوری زاد: علایی نخواسته که انسانیت خود را فراموش کند

حسين علايی از فرماندهان پيشين نيروی دريايی سپاه پاسداران با انتشار نامه ای به مناسبت سالروز ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ از تصميم های آخرين سال حکومت محمدرضا شاه انتقاد کرده است.
اين نامه که در شماره دوشنبه روزنامه اطلاعات منتشر شده، حاوی نکاتی است که بسياری آن را با شرايط کنونی در ايران مقايسه کرده اند.
برخی از وب سايت های داخل ايران نيز که اين نامه را منتشر کرده بودند پس از ساعاتی آن را از صفحات خود حذف کردند.
رادیو فردا در گفت وگو با محمد نوری زاد، مستندساز و منتقد حکومت ايران، ابتدا تعبير او را از اين نامه پرسيده است.
گفت و گو با محمد نوری زاد درباره یادداشت سردار پیشین سپاه، حسین علایی
محمد نوری زاد: من فکر می کنم که جناب سردار علايی آمده بود خصلت های ديکتاتورها را که همه زمانی و همه مکانی است و در همه جا معنای واحدی دارد و می شود يک معنای واحدی را هم از آن استنتتاج کرد، را برشمرده بود.
او به اين مسائل اشاره کرد که بله. شاه مثلا يک چنين رفتاری کرد و دم دمای خروج از کشور از خودش می پرسيد که اگر من ظلم نمی کردم، اگر به مردم آزادی می دادم، اگر مردم را نمی کشتم، آيا بهتر نبود؟ و در آن شرايط آيا نمی توانستم برقرار باشم؟
اين يک شيوه ای است در نگارش. به اين شکل که شما می آييد و از المان های مختلف برای مقصودتان بهره برداری می کنيد. طبعا اگر آشکار بنويسيد تبعاتی هم برای شما دارد.
اين هوشمندی ايشان را می رساند که با انگشت نهادن بر هر آنچه که بر شاه رفت، حالا بهره برداری می کند برای شرايط امروز رهبر جمهوری اسلامی ايران و يا هر آن کسانی که الان در راس امور قرار دارند و به مردم ظلم می کنند و مردم را در تنگنا قرار داده اند.
آقای نوری زاد، به گمان شما می شود اين نامه را هم در شمار نامه هايی دانست که اخيرا از سوی برخی افراد به صورت مستقيم برای آيت الله خامنه ای نوشته شده است؟ از جمله نامه های خود شما؟
خوب من آزادتر حرفم را می زنم. دوستی که الان در يک وزارتخانه يا تشکيلات کار می کند، آن آزادی عمل مرا ندارد. مثلا فرض بفرماييد معاون فلان وزارتخانه چون در حال کار و خدمت در وزارتخانه دولتی است، با خط قرمزهای بسيار وسيعی مواجه است که آزادی عمل بنده را ندارد.
امثال ايشان طبيعی است که با خط قرمزهای مختلفی روبرو هستند. به ويژه کسی که در سپاه پاسداران به عنوان پاسدار شاغل است و يا جزو سرداران به نام جمهوری اسلامی ايران است.به همين دليل برای ايشان خيلی دشوار است که بخواهد مستقيم گويی کند. گر چه ايشان انسان آزاده ای است.
مثلا يادم هست که اولين نوشته در مورد محسن روح الامينی که در کهريزک متاسفانه سلاخی شد و از دنيا رفت، همين ايشان بود که نوشت و فضا را باز کرد که بشود از کهريزک سخن گفت.
سردار حسين علايی که از فرماندهان پيشين نيرويی دريايی سپاه است، چرا در شرايط کنونی دست به نوشتن چنين نامه ای زده است؟
در درجه اول به خاطر اينکه انسان است و نخواسته است انسانيت خودش را ناديده بگيرد. شما وقتی در يک تشکيلاتی، بخصوص در سپاه شاغليد، بديهی است که يا بايد سکوت کنيد و اگر نابهنجاری و زشتی در رفتار يک مجموعه در يک بخشی را شاهد بوديد اعتراض کنيد و نسبت به آن رفتار نادرست برآشوبيد.
اينها تقريبا تعريف نشده است. يک چنين راهی را ديگران رفته اند و به سرنوشت های بسيار تلخی دچارشده اند.
ايشان انسان است و نخواسته است انسانيت خودش را به حاشيه ببرد و فراموش کند. بخصوص اينکه به عنوان يک مورخ آمده است سرنوشت شاه را يک به يک برشمرده است و او را در يک تنگنای زمانی با وجدان خودش مواجه کرده و به واگويه واداشته است که «اگر من اين کارها را نمی کردم آيا اين اتفاقات می افتاد؟ اگر ظلم نمی کردم؟ به مردم آزادی می دادم و مردم را نمی کشتم و به تنگنا در نمی انداختم چه می شد؟»
يعنی همان يک به يک تنگناهايی که همين الان بر مردم ما دارد وارد می شود. يعنی مردم ما کشته می شوند بدون اينکه اصلا امکان اعتراض داشته باشند. در يک فضای پر از خفقان داريم زندگی می کنيم بدون اينکه صدای ما به  جايی برسد.
ما در شرايطی هستيم که مردم ما آسيب می بينند، زندانی می شوند ، بدون اينکه بتوانند کاری بکنند.



دکترای افتخاری برای احمدی نژاد در کوبا

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران در ادامه سفرش به چهار کشور آمريکای لاتين بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی وارد هاوانا پايتخت کوبا شد.
  آقای احمدی نژاد طی سخنرانی در دانشگاه هاوانا نظام سرمايه داری را ورشکسته خواند و خواستار بنای دنيايی جديد شد.​​
در پايان اين سخنرانی ، رييس دانشگاه هاوانا دکترای افتخاری علوم سياسی به رئيس جمهوری ايران اهدا کرد.
ايران و کوبا مواضع مشترکی در مجامع بين المللی ابراز می کنند. ايران تحريم های پنجاه ساله تجاری آمريکا عليه کوبا را محکوم کرده و کوبا نيز از حق ايران در استفاده مسالمت آميز از انرژی هسته ای حمايت می کند.
رييس جمهوری ايران پس از کوبا راهی اکوادور خواهد شد.
فیلم



آيا «جدايی چين از ايران نزديک است؟»

روزنامه وال استريت ژورنال در مقاله ای با طرح اين پرسش که آيا «جدايی چين از ايران نزديک است؟» ضمن يادآوری روابط تجاری نزديک دو کشور می نويسد که حمايت های چين از ايران در سال های اخير همواره باعث شده است که فشارهای جامعه بين المللی برای انزوا و تنبيه ايران به ثمر نرسد.
اما در ماه جاری علایم مسرت بخشی ديده می شود حاکی از آنکه دولت چين در حال تجديد نظر در همکاری های استراتژيک خود با جمهوری اسلامی ايران است.
چين در پی تحريم بانک مرکزی ايران توسط دولت آمريکا و احتمال تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا ميزان خريد نفت خود از ايران را محدود کرده است.
در ماه جاری، چين واردات نفت از ايران را حدود ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده که حدود نيمی از واردات روزانه آن کشور از ايران است. مقامات انرژی چين اعلام کردند که اين کاهش در ماه های فوريه و پس از آن نيز ادامه خواهد يافت.
اين تصميم مسلما موجب نگرانی رهبران ايران و ضربه ای به بلند پروازهای هسته ای آن کشور خواهد بود چون ثروت و درآمد اقتصادی ايران تا حد زيادی به رشد معاملات با چين بستگی دارد.
وال استريت ژورنال يادآوری می کند که رشد شتابان اقتصادی طی دو دهه اخير، چين را به يکی از بزرگترين مصرف کننده انرژی در جهان بدل کرده و تا پايان دهه آينده چين با نياز روزانه هشت ميليون بشکه نفت به بزرگترين مصرف کننده اين محصول بدل خواهد شد.
به همين خاطر کاملا طبيعی است که روابط چين و ايران بر اساس معامله انرژی با کالاهای مصرفی و تکنولوژی ساخت چين به يک همکاری استراتژيک بدل شده باشد. سه سال پيش ايران تامين کننده ۱۵ درصد از نفت مورد نياز چين و دومين تامين کننده بزرگ انرژی آن کشور بود. سال گذشته نيز سهم ايران در تامين نفت مورد نياز چين حدود ۱۲ درصد بود.
در مقابل، چين يکی از حاميان کليدی ايران در راستای پيشبرد برنامه های هسته ای آن کشور بوده است. دولت چين در بسياری موارد کمک های فنی شرکت های چينی به برنامه های هسته ای ايران را ناديده گرفته و با استفاده از موقعيت ديپلماتيک خود سعی کرده است از فشارهای جامعه بين المللی بر ايران بکاهد.
کارشناسان خلع سلاح هسته ای معتقدند که اگر دولت چين واقعا ارسال تجهيزات و فن آوری های ساخت چين را به ايران ممنوع کند برنامه های هسته ای ايران حداقل در کوتاه مدت فلج خواهند شد.
روزنامه وال استريت ژورنال خاطر نشان می کند که دولت چين تاکنون هيچ اقدامی برای ممنوع کردن صادرات مربوط به فن آوری های هسته ای به ايران انجام نداده است. دولت آمريکا نيز نگران از وضعيت اقتصاد جهانی و احتمال لطمه خوردن مناسبات با پکن از مجازات شرکت های چينی طرف معامله با ايران پرهيز کرده است.
با همه اين احوال، اقدامات اخير چين در حوزه تامين انرژی نشان می دهد که احتمالا محاسبات قديمی اين کشور در ترجيح دادن معامله با ايران در حال تغيير است. سياستگذاران چين از مدت ها پيش دريافته اند که ادامه مناسبات بسيار نزديک با جمهوری اسلامی ايران در بلند مدت ممکن است به يک نقطه ضعف ژئوپليتک برای چين بدل شود.
چينی ها می دانند که مجالس قانونگذاری آمريکا که برای اعمال فشار بيشتر بر ايران مصمم هستند در آينده ممکن است شرکت های چينی طرف معامله با ايران را هدف مجازات های اقتصادی قرار دهند. در عين حال آنها می دانند که بلند پروازی های هسته ای ايران و حمايت های ضمنی چين از جمهوری اسلامی به زودی به يکی از محورهای کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان عليه باراک اوباما بدل خواهد شد.
وال استريت ژورنال می افزايد که احتمالا مهمترين زنگ خطر برای دولت چين تهديدهای اخير ايران به بستن تنگه هرمز بود. اين رويداد دولت چين را در مورد امنيت جريان صدور نفت که اقتصاد آن کشور به شدت به آن محتاج است به شدت نگران کرده است.
دولت آمريکا و متحدان اروپايی آن بايد از اين فرصت استفاده کرده و دولت چين را تشويق کنند که به جای ايران به دنبال منابع ديگر صدور انرژی باشد. بايد به چين نشان داد که آينده انرژی آن کشور نمی تواند به جمهوری اسلامی وابسته باشد و جامعه بين المللی نيز به سهم خود خواهد کوشيد تا اين تغيير جهت چين را به شکل مثبتی پاسخ گفته و راه را برای جدايی هميشگی چين از ايران هموار کند.



اصغر فرهادی: انحلال خانه سينما را به رای سينماگران بگذارید

اصغر فرهادی در نامه‌ای به معاونت سینمایی وزیر ارشاد، از وی خواسته است تا موضوع انحلال خانه سينما را در زمان و مکان مشخصی به رای سينماگران عضو اين نهاد صنفی بگذارد.
اصغر فرهادی در اين نامه خطاب به جواد شمقدری، نوشته است: «من قصد رمزگشايی و نيت‌خوانی از تصميم شما به انحلال خانه سينما را ندارم، اما اگر اين تصميم را بر اين مبنا اتخاذ كرده‌ايد كه اكثريت اهل سينما و اعضای صنوف همسو و هم‌نظر با رای و روش شمايند و تنها معدودی به دلايل پيدا و پنهان ساز مخالف می‌نوازند، پيشنهاد می‌دهم تصميم انحلال خانه سينما را در ميان چندهزار عضو آن به رای بگذاريد.»

برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین در این نامه که روز پنجشنبه در روزنامه شرق منتشر شد، نوشته است «اگر اکثريت اعضای اين خانواده رای به انحلال و تعطيلی روند فعلی خانه سينما دادند هيچ‌کس به هيچ بهانه‌ای تا ابد حق اعتراض به شما را نخواهد داشت و اگر اکثريت رای به ابطال اين حکم دادند طبيعی است شما به احترام استقلال صنوف و همه اعضای اين خانواده تصميم خود را لغو کنيد».
نامه اصغر فرهادی در حالی منتشر می‌شود که بامداد سه‌شنبه هفته جاری، اين کارگردان ايرانی در جمع حلقه منتقدان فيلم نيويورک جايزه بهترين فيلم خارجی‌زبان سال ۲۰۱۱ را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دريافت کرد. 
همچنین فیلم «جدایی نادر از سیمین» نامزد  فیلم خارجی  گلدن گلوب و اسکار، برای بهترین فیلم خارجی شده است.
  وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز ۱۳ دی‌ماه حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر کرد و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.
وزیر ارشاد ۱۵ دی‌ماه در سخنانی با اشاره به جشن‌های خانه سینما، تأکید کرد که فعالیت‌های این تشکل نه یک فعالیت صنفی، «بلکه یک فعالیت سیاسی است.»
این تصمیم با اعتراض گسترده سینماگران، هنرمندان و نویسندگان ایران روبرو شده است و از جمله ۲۴ صنف سینمایی، خانه موسیقی، کانون نویسندگان و خانه تئاتر از حکم انحلال خانه سینما انتقاد کردند.
احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نیز اخیرا در سخنانی با تاکید بر این‌که خانه سینما جایگاه کارگردانان سینمای دینی و انقلابی نظیر مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا و احمد‌رضا درویش است، گفت که اقدام دولت درباره خانه سینما در استانه انتخابات، اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.





اخبار روز:

* در باره تداوم بازداشت شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا
* دستگیری اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی محکوم است، آخرین خبر از وضعیت نابسامان رضا
* ششمین سالگرد اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران وحومه
* تجمع کارگران قطعه سازی فولادکرج مقابل مجلس در اعتراض به عدم دریافت ۱۰ ماه حقوق و اخراج
* اعتراض کارگران شهرداری نیک شهربه عدم دریافت حقوق،مزایا واخراج
* گفتگو با تنها بازمانده حادثه فولاد غدیر یزد
* تهدیدبه خودکشی دسته‌جمعی کارگران شرکت فاکس‌کان

* در باره تداوم بازداشت شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا
خانواده های این کارگران، اعضای اتحادیه و دیگر فعالین کارگری در شهر سنندج اعلام کرده اند چنانچه هفته آینده این دو کارگر زندانی آزاد نشوند اعتراضات خود را تشدید خواهند کرد
شش روز از بازداشت مظفر صالح نیا و سه روز از بازداشت شریف ساعد پناه گذشت. منزل این کارگران بدون ارتکاب جرمی مورد بازرسی قرار گرفت و بولتن خبری اتحادیه که چیزی جز چند خبر کارگری در آنها نبود بمثابه جرم و بهانه ای برای تداوم بازداشت آنان تبدیل شد. در این مدت خانواده های این کارگران به همراه اعضای اتحادیه و دیگر فعالین کارگری در شهر سنندج، بطور مرتب در مقابل دادگاه تجمع کرده و خواهان روشن شدن وضعیت شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا شده اند اما تاکنون جواب روشنی در رابطه با تداوم بازداشت این کارگران به خانواده های آنان داده نشده است و علیرغم اینکه قرار بود امروز آنان را به دادگاه بیاورند اینکار انجام نشد و فقط پرونده های آنان توسط یکی از ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به دادگاه شعبه ۵ بازپرسی منتقل و از آنجا به معاونت دادستانی ارجاع داده شد و معاون دادستان به خانواده های کارگران زندانی اعلام کرد وثیقه ای برای آزادی این کارگران قبول نمیکند و باید بازجویی از آنها ادامه پیدا کند.
اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، خانواده های شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا و دیگر فعالین کارگری در شهر سنندج اعلام کرده اند چنانچه پس از پایان تعطیلات آخر هفته و روز شنبه، شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا آزاد نشوند بر دامنه اعتراضات خود نسبت به تداوم بازداشت آنان خواهند افزود.
شریف ساعد پناه نماینده اخراجی کارگران ریسندگی پرریس، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و یکی از رهبران کارگری خوشنام در سنندج و مظفر صالح نیا فعال کارگری، معترضی پرشور به بی عدالتی های اجتماعی و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه در این شهر است. این کارگران هیچ جرمی جز دفاع از حقوق انسانی خود و هم طبقه ای هایشان مرتکب نشده اند و بی تردید تداوم بازداشت آنان معنایی جز تلاش جهت پرونده سازی های واهی برعلیه این کارگران ندارد.
لذا ما پیشاپیش با محکوم کردن هر گونه پرونده سازی واهی بر علیه شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا، تشدید اعتراض نسبت به تداوم بازداشت این کارگران را حق مسلم خود میدانیم و بدینوسیله اعلام میداریم شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا باید فورا و بی قید و شرط آزاد گردند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۰ دی ماه ۱٣۹۰


* اطلاعیه شماره ۱۴ - دستگیری اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی محکوم است
آخرین خبر از وضعیت نابسامان رضا
شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا از اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی، کارگر و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران در شهر سنندج برای چندمین روز در بازداشت به سر میبرند و دستگاه قضایی برای آزادی موقت آنها قرار وثیقه ی ٨۰ میلیونی صادر کرده است.
تنها جرم شریف ساعد پناه که یکی از فعالان کارگری خوشنام و زحمت کش در شهر سنندج می باشد و نیز تنها گناه مظفر صالح نیا دفاع از حق و حقوق انسانی و ابتدایی برای خود و دیگر هم طبقه ای هایشان می باشد.ادامه ی بازداشت ساعد پناه و صالح نیا به هر بهانه و انگ واهی از سوی تمامی اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی محکوم میباشد و ما خواستار آزادی ایشان و پایان دادن به پرونده ی قضایی ایشان هستیم.
همچنین لازم به ذکر است که رضا شهابی کاملا بلاتکلیف در بخش جراحی اعصاب در بیمارستان امام خمینی به حال خود رها شده است و چندین بار دچار خونریزی از بینی شده است.پزشکان متوجه شده اند که این خونریزی ها در اثر صدمه دیدن رضا در دوران بازجویی در اوین میباشد.و مشخص شده که در اثر ضربات شدیدی که به سر او وارد آورده اند ضایعات و صدمات جبران ناپذیری در ناحیه ی سر و در اعصاب و مغز او به جا گذاشته اند.
پزشکان اعلام کرده اند که اکنون متوجه شده اند برای آمادگی برای عمل جراحی ضروری است علاوه بر دیگر بهبودی ها، این ضایعات مغزی ایجاد شده در اثر ضربه زدن به سر رضا نیز بهبود یابد.
بدین ترتیب هر روزه مشکل جسمی حاد ِ جدیدی توسط پزشکان کشف میشود که همگی مربوط به آزار و اذیت هایی است که در بازجویی ها و در زندان بر سر رضا شهابی آورده اند.
کمیته دفاع از رضا شهابی – چهارشنبه ۲۱ دیماه ۹۰
شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی ، آقای محمود صالحی : ۰۹۱٨٨۷۴۷۱۰۴


* ششمین سالگرد اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران وحومه
گزارش این هفته به ششمین سالگرد اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران اختصاص دارد. اما شاید بهتر باشد که ابتدا به سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و تاثیر فعالیت های آن اشاره شود.
این سندیکای کارگری بیش از ۴۰ سال قبل تاسیس شد، اما بعد از انقلاب توسط دولت منحل و شورای اسلامی کار جایگزین آن شد.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه از حدود ۱۰ سال پیش توسط کارگران این شرکت دوباره آغاز به کار کرد و بعد از مدتی نیز به عضویت رسمی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل درآمد.
سعید ترابیان، مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، درباره آغاز به کار این سندیکا به رادیو فردا می گوید: «به دلیل انباشته شدن خواسته‌های کارگری و عدم وجود نماینده‌های واقعی و حضور نهاد مشورتی شورای اسلامی کار به عنوان نماینده کارگر در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت واحد که از سال ۱۳۶۹ بدون برگزاری مجمع عمومی تشکیل شده بود، از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را شروع کرد.»
وی افزود:«با برگزاری مجمع عمومی در سال ۱۳۸۴ نمایندگان واقعی با حضور خود کارگران در پای صندوق‌های رأی وجودشان را اعلام و پیگیری‌های صنفی خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کردند. فعالیت سندیکای شرکت واحد کماکان ادامه دارد و در راه دفاع از حقوق کارگران فعالیت می‌کند. »
با آغاز به کار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، منصور اسانلو به ریاست هیات مدیره این تشکل کارگری انتخاب شد.
در اینجا، یکی از سخنرانی های آقای اسانلو را می شنویم که در جمع گروهی از کارگرهای شرکت واحد گفته بود: «من به مامور اطلاعات کمیته پیگیری گفتم آقا تو می‌خواهی مرا بازجویی کنی؟ بگذاراول چند کلمه برایت حرف بزنم. من انقلاب کردم که استقلال داشته باشم، آزادی داشته باشم، عدالت اجتماعی داشته باشم. زن و بچه هایمان گشنه نباشند، دخترانمان را به خاطر فقر به فحشا نبرند به دوبی، نبرند به اسلام آباد، نبرند به کراچی و کویت. اینها بد است؟ خود مامور سرش را انداخت پایین. ریشه تمام فسادها فقر است. حضرت علی می‌گوید اگر فقر از در بیاید ایمان از پنجره بیرون می‌رود. ما چیز اضافه‌ای نمی‌گوییم، حق مان را می‌خواهیم.»
پس از آنکه سندیکای کارگران شرکت واحد دوباره آغاز به کار کرد و با استقبال هزاران از رانندگان و کارگران بخش های گوناگون شرکت واحد مواجه شد، برخورد با این تشکل کارگری شروع شد؛ از جمله اینکه در نیمه نخست سال ۱۳۸۴، گروهی به دفتر آن حمله و ضمن ضرب و شتم اعضای حاضر در این دفتر تلاش کردند تا زبان آقای اسانلو را قطع کنند. در عین حال، دو نفر از اعضای سندیکا نیز مورد اصابت چاقو قرار گرفتند.
یکی دیگر از موارد مهم در فعالیت این سندیکای کارگری، برگزاری دو اعتصاب در تهران بود؛ یعنی در روزهای ۴ دی و ۸ بهمن سال ۱۳۸۴.
البته رسانه های دولتی تلاش کردند که دامنه این اعتصاب را کوچک جلوه دهند اما با این همه، خبر اعتصاب در همین رسانه ها انتشار یافت. این در حالی بود صدها نفر از رانندگان پیش از آغاز اعتصاب بازداشت شده بودند. اعضای خانواده های برخی از رانندگان نیز بازداشت شدند.
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، نیز با حضور در بین کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران به آنان قول داد که خواسته های صنفی شان برآورده می شود و بازداشت شدگان نیز آزاد خواهند شد. پس از این وعده ها، رانندگان به سر کار خود بازگشتند. البته تمام این خواسته ها نیز انجام نشدند.
اعتصاب رانندگان شرکت واحد تا این اندازه واجد اهمیت بود که سازمان بین المللی کار از آن زمان به بعد همیشه در گزارش های خود درباره این اعتصاب نوشته است.
از آن زمان تاکنون، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به شدت تحت فشار امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی قرار داشته است. احضار و بازداشت تعداد زیادی از اعضای سندیکا، بیکار شدن دهها نفر از آنان و خروج اجباری تعدادی از آنان از ایران، بهایی بوده که این سندیکا در فعالیت سندیکایی خود تاکنون پرداخته است.
در عین حال، دو عضو هیات مدیره این سندیکا؛ رضا شهابی و ابراهیم مددی، همچنان زندانی اند.
البته موضوعی که نباید فراموش شود، این است که فعالیت های سندیکا بی نتیجه نبوده است.
سعید ترابیان، مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، درباره این فعالیت ها می گوید: « در جلساتی که تشکیل می‌شد نمایندگان کارگران روی مسئله آموزش بسیار حساس بودند و گروه‌های آموزشی هفته ای یک بار برنامه آموزشی برای کارگران داشتند. همین امر باعث شد بسیاری از کارگران از مسایل مختلفی که جزو مشکلات جامعه است از جمله اعتیاد و مسایل این چنینی دور ماندند با آگاهی‌هایی که به کارگران داده شد.»
وی می افزاید:«از دست‌آ‌‌وردهای دیگر سندیکا حقوق کارگران و طبقه بندی مشاغل بود که اجرا نشده بود و پیگیری‌های صنفی باعث شد طبقه بندی مشاغل کارگران اجرایی شود و حقوقشان به مراتب بالاتر برود. البته حقوقشان در سطح تورم نبود ولی در حدود تورم آن موقع بالا رفت.»
آقای ترابیان اضافه می کند:«مدیریت شرکت واحد به کارگران و رانندگان کارهای اضافی تحمیل کرده بودند که این کارهای اضافی هم از دوش راننده‌ها برداشته شد. دادن شیر و کیک و لباس اضافی به راننده ها نیز یکی از خواست‌های صنفی کارگران بود که فعالیت‌های سندیکا باعث شد کارفرما این امکانات را در اختیار راننده ها قرار دهد.»
منبع:رادیوفردا-بخش هایی از گزارش هفته برنامه کارنامه


* تجمع کارگران قطعه سازی فولادکرج مقابل مجلس در اعتراض به عدم دریافت ۱۰ ماه حقوق و اخراج
به گزارش مورخ ۲۱دی ماه ایلنا جمعی از کارگران کارخانه قطعه‌سازی کرج در مقابل مجلس تجمع کردند.
بنا همین گزارش، در این تجمع پارچه‌نوشته‌ای خطاب به مسئولین در دست کارگران بود که بر روی آن نوشته شده بود:
«ما کارگران شرکت قطعه سازی فولادی کرج با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به مدت ۱۰ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم و این درحالی‌ست که با این سابقه کار اخراج شدیم.»
اعتراض کارگران شهرداری نیک شهربه عدم دریافت حقوق،مزایا واخراج
کارگران نیک شهر: از ابتدای سال‌جاری تنها شش ماه حقوق دریافت کرده و دو سال و شش ماه اضافه کار به علاوه عیدی و پاداش سال ۹۰ و هزینه لباس کار، سه سال است که شهرداری حاضر به پرداخت آن به کارگران نمی‌شود.
به گزارش فارس بتاریخ ۲۱دی ماه، تعدادی از کارگران شهرداری نیکشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند: با چند سال سابقه کار بدون هیچ دلیل منطقی اخراج شده‌ایم و شهرداری نیز حکم اخراج ما را تأیید کرده است.
این کارگران که از بیان نامشان هراسان بودند افزود: از ابتدای سال‌جاری تنها شش ماه حقوق دریافت کرده و دو سال و شش ماه اضافه کار به علاوه عیدی و پاداش سال ۹۰ و هزینه لباس کار، سه سال است که شهرداری حاضر به پرداخت آن به کارگران نمی‌شود.
آنان گفتند: از چهار ماه پیش تاکنون به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط شهرداری، بیمه ما هم تمدید نشده و این امر مشکلات عدیده‌ای برای کارگران به وجود آورده است.
کارگران شهرداری نیکشهر با بیان اینکه در سرما و گرما و زیر سخت‌ترین شرایط به نظافت شهر پرداخته‌ایم افزودند: شهرداری نیکشهر اعلام کرده طبق نظر استانداری باید ۵۲ نفر از کارگران را تا پایان امسال اخراج کنند که در همین راستا ۱۰ نفر اخراج و بقیه نیز به زودی اخراج می‌شوند.
آنان ادامه دادند: به عنوان رفتگر تنها ۲۴۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم که آن هم تا شش ماه است پرداخت نشده و اگر مسئولان در این زمینه چاره‌ای نیندیشند بنیان خانوادگی ما کارگران از هم خواهد پاشید.
سرپرست شهرداری نیکشهر در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: با تأیید عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران در حدود ۱۰۰ کارگر و کارمند در شهرداری نیکشهر مشغول به کار هستند که قرار است به زودی تعداد ۵۲ نفر از آنان اخراج شوند.
حمید آریان افزود: از این تعداد کارگر برخی اخراج و باقی آنان تا قبل از پایان سال‌جاری باید اخراج شوند.
وی از دلایل اخراج کارگران شهرداری را نداشتن درآمد و عدم توانایی پرداخت حقوق آنان عنوان کرد.
سرپرست شهرداری نیکشهر بیان کرد: استانداری طی مکاتبات اعلام کرده که بیشتر آنان در زمان شهرداران سابق بدون گزینش و برگزاری آزمون و گذراندن مراحل استخدام به کار گرفته شده‌اند و الان با سابقه چند سال باید از کار بر کنار که این خود ظلم بزرگی بر حق کارگران است.
آریان یادآور شد: در هر ماه بیش از ۴۰ میلیون تومان حقوق کارگران و کارمندان شهرداری می‌شود که اکنون مالیات با ارزش افزوده و عدم کمک استانداری، توانایی پرداخت حقوق و مزایا و عیدی و اضافه کار را از شهرداری گرفته است.
وی گفت: اکنون حقوق ۲۴۰ هزار تومانی رفتگران شش ماه است که پرداخت نمی‌شود.
سرپرست شهرداری نیکشهر ادامه داد: با تجمیع عوارض هر ماه در حدود ۴۰ میلیون به شهرداری نیکشهر کمک می‌شد ولی در حال حاضر با مالیات بر ارزش افزوده که قانون شده، کل عوارضات در مرکز جمع و بر اساس جمعیت بین شهرداری‌ها تقسیم می‌شود و هیچ کمکی هم به شهرداری نمی‌شود.
آریان اضافه کرد: ماشین آلات شهرداری نیکشهر به دلیل نداشتن سوخت و قطعات یدکی و تعمیرات کارایی چندانی برای عمران شهر ندارند و همه به دلیل نبود اعتبار بیکار مانده‌اند.
وی گفت: به دلیل کمبود اعتبار کارگران و کارمندان شهرداری از حدود بیش از شش ماه قبل از حق بیمه، حقوق و مزایا، بی بهره‌اند و حتی کارگرانی در زمان استخدام تا چند سال بیمه نبوده‌اند و با تمام مشکلات و سرما و گرما به کار خود ادامه داده که باید فکری به حال آنان شود.


* گفتگو با تنها بازمانده حادثه فولاد غدیر یزد
کوره نفس نداشت، منفجر شد
من کمک کردم مجروحان را به بیمارستان برسانیم. بدنم گرم بود، متوجه سوختگی خودم نشده بودم.. فلز مذاب گوشت صورت پدرم را سوراخ کرده بود. بدن دوستانم تکه پاره شده بود..
چنان بدیهی می‌گوید «کوره نفس نداشت» که خجالت می‌کشیم بپرسیم یعنی چی که نفس نداشت. سکوت خنگ و نافهمیده‌مان را از راه دور حس می‌کند که خودش به صرافت توضیح می‌افتد: «کوره کیپ شده بود، فولاد مذاب سرد شده داخلش ریخته بودند. دهنه‌ی کوره بسته بود.. راهی نداشت که گاز خارج شود. گاز زیر مواد مذاب جمع شده بود و فولاد هم که داشت می‌جوشید. پنج ثانیه هم طول نکشید.»
برای صحبت با محمدعلی مکاری، نوزدهمین کارگری که از انفجار کوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد زنده مانده است، ناچار شدیم یک ماه صبر کنیم تا کمی بهبود پیدا کند. امروز او چشم آن ۱٨ کارگری است که انفجار را دیدند اما زنده نماندند تا برای ما تعریف‌اش کنند.
می‌گوید همه‌ی مصدومیت‌اش این ۴۵ درصد سوختگی نیست. لحظه حادثه را که توصیف می‌کند می‌شود فهمید دردهای دیگری هم هست که به سبک آن جمله دستمالی شده ـ اما تا ابد به شدت صادق ـ روح را مثل خوره از درون و این حرفها..
می گوید: «پنج ثانیه هم طول نکشید. من آن روز در قسمت دیگری، دور تر از کوره کار می‌کردم. از کارگرها شنیدم که فولاد بالای کوره ذوب نمی‌شود. رفتم نگاهی به کوره انداختم و بعد هم رفتم با پدرم (جلیل مکاری) حال و احوالی کنم که آن روز کنار کوره کار می‌کرد. من و پدرم حدوداً ۹۰ متری کوره ذوب فولاد ایستاده بودیم. من پشت به کوره داشتم و پدرم روبروی من ایستاده بود. همینطور که داشتیم حرف می‌زدیم، پنج ثانیه هم طول نکشید.. کوره منفجر شد و فولاد مذاب را مثل شلیک گلوله تا شعاع ۱۰۰ متری پرتاب کرد. من که پشت به کوره بودم آن لحظه دردی حس نکردم چون پدرم را دیدم که فولاد مذاب صورت و بدنش را پوشانده. در عرض پنج ثانیه همه‌ی رفقایم با بدن‌های پاره شده و سوخته روی زمین افتاده بودند. گیج شده بودم. تا وقتی از پشت گوشت سوخته بدن‌های‌شان جنازه‌ها را از زنده‌ها تشخیص بدهیم و زنده‌ها را به بیمارستان منتقل کنیم اصلا نفهمیدم چه بلایی سر خودم آمده. توی بیمارستان متوجه نشدم چطوری، چند وقت بعد، دیدم خودم هم روی یکی از تخت‌ها افتاده‌ام. دکترها گفتند ۴۵ درصد سوختگی داری. سراغ پدرم را که گرفتم گفتند کشته شده است.. اگر او جای من، پشت به کوره ایستاده بود الان زنده بود.»
از برادرش شنیده‌ایم که پزشکی قانونی محمدعلی را جهت کنترل صدمات روحی این حادثه به روانپزشک معرفی کرده است. پس سعی می‌کنیم موضوع صحبت را به شرایط کارشان در کارخانه فولاد غدیر بکشنایم. می‌گوید « از ساعت ٨ صبح تا ٨ شب کار می کردیم. ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت داشتیم.» با اینکه سعی می‌کنیم از ماجرا دور شویم و سئوالی نمی‌پرسیم، خودش طاقت نمی‌آورد و ادامه می‌دهد: «کوره ساعت یک ربع به ۷ شب بود که منفجر شد. من کمک کردم مجروحان را به بیمارستان برسانیم. بدنم گرم بود، متوجه سوختگی خودم نشده بودم.. فلز مذاب گوشت صورت پدرم را سوراخ کرده بود. بدن دوستانم تکه پاره شده بود.»
می خواهیم بدانیم حادثه‌ای که چنین تلفاتی داشته هیچ وقت مورد نظارت بازرسان کار که بابت جلوگیری از این قبیل حوادث حقوق می‌گیرند قرار داشته؟
می‌گوید: بازرس‌ها از اداره کار می آمدند اما به درستی کار خود را انجام نمی دادند. چرا که در سالهای گذشته هم چنین اتفاقاتی (البته نه در این سطح با ۱٨ کشته) داشتیم. اگر آنها کارشان را به درستی انجام می‌دادند ما فقط برای کار کردن به کارخانه می‌رفتیم.. نمی‌رفتیم که ندانیم امروز زنده بر می‌گردیم یا نه.
در بهمن ماه سال ٨۷ برای خود من و ۶ نفر از همکارانم که دوستان صمیمی بودیم چنین اتفاقی افتاد و کوره منفجر شد که یکی از دوستانم به نام حسین سلطانی از ناحیه یک چشم آسیب دید و نابینا شد و الان به مدت ٣ سال است که تحت درمان است.
بله بازرسین می آمدند و می رفتند ولی پیگیری نمی کردند. بازرس‌ها غیر از اینکه باید وضعیت ایمنی کوره را بررسی می‌کردند باید به تجیزاتی که کارفرما به ما می‌داد هم نظارت می‌کردند. ما باید لباسهای ایمنی می‌داشتیم اما روز حادثه لباس پلاستیکی بر تن ما بوده که از کارخانه به ما داده بودند. همین لباس پلاستیکی باعث شدت سوختگی ما شد.
ما می دانستیم که لباس پلاستیکی هیچ محافظتی از ما نمی‌کند. اما از ترس اخراج حرفی نمی‌زدیم و تحمل می کردم. دولت.. همین بازرس‌های کار باید صاحب کارخانه را مجبور می‌کردند که به کارگرانش لباس ایمنی بدهد. ما که کارگر بودیم و قراردادمان کف دستمان بود. می‌گفتند این کوره ذوب فولاد و این هم لباس، نمی‌خواهید: به سلامت.»
در پایان، کنجکاویم بدانیم حقوق این «کار» که نه؛ قیمت این معامله‌ی جان، چقدر بوده. می‌گوید: «با اضافه کار مبلغ دریافتی من ۵۵۰ هزار تومان می‌شد.»
منبع: ایلنا۲۱دی ماه


* تهدید به خودکشی دسته‌جمعی کارگران شرکت فاکس‌کان
گروهی ٣۰۰ نفره از کارکنان جوان و نوجوان شرکت تایوانی فاکس کان در چین که در کارخانه این شرکت در شهر وووهان کار می کنند تهدید به خودکشی دسته جمعی کردند.
به گزارش مورخ ۲۱دی ماه خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir) به نقل از اینترنت ویک، این کارگران که در خط مونتاژ کنسول بازی Xbox ٣۶۰ مایکروسافت فعالیت می کنند چند روز قبل در اعتراض به شرایط دشوار کاری و عدم پرداخت غرامت از سوی فاکس کان تهدید به خودکشی گروهی کرده اند.
این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی جهان است که واحد بزرگی در کشور چین دارد و بزرگترین صادر کننده این کشور محسوب می‌شود.
این شرکت در سال ۱۹۷۴ توسط فردی به نام تری گو تاسیس و راه اندازی شد. فاکس کان طرف قرارداد دیگر شرکت‌های بزرگ فروش رایانه و قطعات الکترونیکی چون دِل، اپل، سونی، هیولت پاکارد، نوکیا، موتورلا، مایکروسافت و سیسکو می‌باشد و ۷۵ درصد محصولات شرکت آمریکایی اینتل و درصد بسیار بالایی از محصولات کمپانی‌های اپل، دل و صد‌ها شرکت دیگر را تولید می‌کند.
جرقه این تهدید در روز ۲ ژانویه و در زمانی زده شد که کارگران خواستار افزایش حقوق شدند، اما از سوی کارفرما تهدید به اخراج و برخورد انضباطی گردیدند.
اکثر این کارگران هم در نهایت خواستار استعفا و دریافت غرامت به ازای آن شدند اما کارگرانی که کارشان را ترک کرده اند هنوز پولی دریافت نکرده اند و می گویند فاکس کان قصد ندارد به تعهداتش عمل کند.
پس از این رویداد همه این کارگران به پشت بام ساختمانی متعلق به فاکس کان رفتند و تهدید به پریدن به پایین و خودکشی کردند که در نهایت با مداخله شهردار از قصد خود منصرف شدند.
حال این افراد دوباره تهدید به خودکشی دسته جمعی کرده اند. از اوایل سال ۲۰۱۰ تا به حال ۱۴ نفر از کارگران چینی فاکس کان به دلیل شرایط سخت کاری و پایین بودن دستمزدها خودکشی کرده اند اما این شرکت تایوانی که همکاری نزدیکی با شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا دارد توجهی به این مساله نشان نمی دهد.
بیست ویکم دی ماه