۱۳۹۰ دی ۱۱, یکشنبه

یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سال 2011 در حالی به پایان می رسد که ایران با چالشهای گوناگونی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، روابط بین الملل، روابط با همسایگان دست به گریبان است. 

گفتگو با مهران براتی، تحلیلگر سیاسی
31/12/2011
ایران در سال 2011 میلادی، به ویژه در رابطه با پرونده هسته ای در چه جایگاهی قرار داشت؟ اوضاع اقتصادی ایران به چه سمتی می رود؟ آیا این احتمال می رود که تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص بستن تنگه هرمزعملی شود؟
مهران براتی، تحلیلگر سیاسی در آلمان
معتقد است که ایران همچون گذشته خود را در یک موضع ایدئولوژیک و ارزشی در مقابل دنیای غرب و به ویژه در مقابل اسرائیل و استراتژیهای تعادل قوا در خاورمیانه می بیند، به همین دلیل هم وضع همان است که در گذشته هم بوده و جمهوری اسلامی، هنوز در پی تغییر توازن قوا به نفع خود و یا به ضرر اسرائیل است، به همین دلیل هم راهی برای خروج از این بن بست اتمی نیست جز اینکه ایران از این خواست دست بردارد و تن دهد به آنچه که خواست شورای امنیت و جامعه جهانی است.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه با اشاره به روند افزایش تحریمها علیه جمهوری اسلامی می گوید : اعمال تحریمهای بیشتری برای ایران دیگر باقی نمانده است جز اینکه منبع درآمدهای ایران را قطع بکنند و بزرگترین منبع درآمد ایران، درآمدهائی است که از صدور نفت دارد، این درحالیست که احتمال نمی رود که آمریکا مایل باشد تا صدور نفت ایران به کلی قطع شود، بلکه آن بخش از تاسیسات نفت و گاز که در اختیار سپاه پاسداران هست، تحریمها بیشترشامل این نهادهای مربوط به سپاه خواهد شد.
از نقطه نظر اقتصادی، چشم انداز وضعیت اقتصادی ایران در سال 2012 با توجه به مشکلاتی که در سال 2011 اقتصاد بیمار ایران با آن درگیر بوده،  چگونه خواهد بود؟ مهران براتی می گوید: وضع اقتصادی ایران همانند وضع سیاسی و اجتماعی این کشور دارای یک وضع کلنگی است، تصمیمی که امروز به درستی گرفته می شود، روز بعد به عکس خود تبدیل می شود. باتوجه به اقتصاد غیرقابل کنترل ایران، وجود بازارهای موازی و دولتهای موازی راه را برای کنترل و بهبود وضعیت اقتصادی ایران با مشکل روبرو می سازند مگر اینکه این دولتهای موازی و اقتصادهای موازی از بین بروند و ایران دارای یک اقتصاد بازار نیمه کنترل شده شود که قابل هدایت باشد.
در سال گذشته شاهد بهار عربی و در پی آن سقوط چند دیکتاتور در منطقه بودیم، در رابطه با جمهوری اسلامی، در عین اینکه در مواردی، شاهد واکنش این کشور بودیم، ولی در عین حال، به دفعات با سکوت مسئولان در برابر تحولات منطقه و یا واکنش دیرهنگام مواجه شدیم، مهران براتی این سکوت و واکنشهای دیرهنگام را نشانه وحشت اینگونه حکومتها می داند. هر گونه تغییری که جنبش مردم در خیابانها ایجاد نماید و تحمیل به حکومت شود در این حکومت متمرکز دیکتاتوری ترس ایجاد می نماید.





جلوگیری از انتشار آثار فروغ فرخزاد از زمان روی کار آمدنِ احمدی‌نژاد

پوران فرخزاد، شاعر، نویسنده و خواهر فروغ فرخزاد گفت از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد نه تنها انتشار آثار فروغ متوقف شده است بلکه دیگر از برگزاری آیین‌های گرامی داشت این شاعر در سال‌روز تولد و مرگش نیز خبری نیست. امسال نیز درآستانۀ تولد فروغ، مأموران امنیتی مانع از ورود دوستداران فروغ به آرمگاه ظهیرالدوله شده‌اند.

گفتگو ی رضا ولی زاده با پوران فرخزاد
 
31/12/2011
نوشته: رضا ولی‌زاده
امروز دهم دی سال‌روز تولد فروغ فرخزاد، شاعر بلندآوازۀ معاصر بود، که البته در بسیاری از سایت‌ها به اشتباه تولد او را هشتم دی اعلام کرده بودند.
به گزارش سایت خبری سحام‌نیوز، روز پنج شنبه هشتم دی جمعی از دوستداران فروغ فرخزاد و دانشجویان برای گرامی‌داشتِ زادروز این شاعر به آرامگاه ظهیرالدوله مراجعه کردند اما با درهای بسته و حضور نیروهای امنیتی و نظامی مواجه شدند.
نیروهای امنیتی و نظامی در پاسخ به اصرار جمعیت برای ورود به آرمگاه گفته‌اند آرامگاه ظهیرالدوله تا اطلاع ثانوی تعطیل است و تنها اقوام نزدیک متوفی با ارائه کارت شناسایی و اخذ اجازه‌نامه کتبی از کلانتری محل مجاز به ورود به آرامگاه ظهیرالدوله هستند.
پوران فرخزاد، شاعر، نویسنده و خواهر زنده‌یاد فروغ فرخزاد
در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه، گفت: «سال‌هاست که این برنامه اجرا می شود اما هر چه جلوتر می رویم به جای این که این وضعیت بهتر شود نسبت به سال های قبل بدتر می شود. در همه جای جهان شاعران و بزرگانِ فرهنگ و هنر، مایۀ فخر و نازش مردم هستند. به ویژه در ایران که سرآمد ادبیات جهان است این استقبال و افتخار میان مردم ما بیشتر وجود دارد. چرا باید در مقابل چنین افتخاری ایستاد و اجازه نداد مردم ما با صمیت و دست های پر از گُل به بزرگداشت مفاخر خود بروند؟»
 این شاعر و پژوهشگر در مورد بازنشر آثار فروغ فرخزاد توضیح داد: «کتاب های اولیه فروغ سال هاست که اجازۀ انتشار نمی یابد و تنها کتاب های «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد»، «تولدی دیگر» و گزینه شعری که برگزیدۀ برخی شعرهای فروغ است منتشر می شود. زمان زیادی بود که هر انتشاراتی یک کتاب، به خصوص «تولدی دیگر» را از فروغ منتشر می کرد؛ اما از وقتی دولت عوض شده است و آقای احمدی‌نژاد روی کار آمده‌اند نه کتاب‌های فروغ منتشر می‌شود و نه کتاب‌های من.»
پوران فرخزاد که علاوه بر شعر در حوزۀ پژوهش های تاریخی کار می کند دربارۀ محدودیت انتشار برای آثار خودش توضیح می دهد: «کارهای من بیشتر بر روی ایران باستان و گذشته های دور متمرکز است و بن‌ریشه‌های فرهنگ ما را نشان می دهد. یکی از دوستانم در وزارت ارشاد می گفت دستور داده‌اند کتاب های فروغ منتشر نشوند. سال گذشته هم آثارش را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جمع آوری کردند. من فکر می کنم واقعا هیچ دلیلی جز مخالفت با نام خانوادگی ما وجود ندارد. این نام بیش از هرکسی باعث دردسر و اذیت من شده است.»




ادامۀ قدرت نمائی و تهدید ها از سوی بلندپایگان جمهوری اسلامی ایران

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی-تصویر آرشیوی

نوشتۀ فواد روستائی
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نمایندۀ آیت الله خامنه ای در این شورا، گفت هر گونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ مضاعف و پشیمان کننده ای خواهد داشت.

سعید جلیلی بدون آن که از کشوری خاص نام ببرد گفت تمام تلاش دشمن برای سرپوش گذاشتن بر اقتدار و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است ولی این اقتدار روز به روز بیشتر نمایان می شود.
در ادامۀ قدرت نمائی ها و تهدیدهای رهبران جمهوری اسلامی ایران که در هفته ها و روزهای اخیر به کرات در رسانه های دولتی ایران بازتاب داده می شود، سردار پاسدار سید مسعود جزایری- معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران- امروز گفت انسداد تنگۀ هرمز مربوط به پنج سال گذشته بوده و گفتمان امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه ها و لایه های دیگری است که هنوز زمان طرح آن فرا نرسیده است.
سردار جزایری در اظهار نظر در مورد احتمال تحریم نفت ایران گفت سایر کشورها منافع شان را با آمریکا گره نمی زنند زیرا از خسارات زیاد و عواقب آن اطلاع دارند.
سرانجام این که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتگوئی با هفته نامۀ آسمان ادعا کرد که تحریم نفتی ایران موجب خواهد شد که قیمت یک بشکه نفت خام در بازارهای جهان به ٢٠٠ دلار برسد.
شایان یادآوری است که در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران و ابراز نگرانی عمیق این نهاد از ابعاد نظامی این فعالیت ها، تحریم نفت ایران در دستور کار آمریکا و اتخادیۀ اروپا قرار گرفته است.
در واکنش به این مسأله، معاون محمود احمدی نژاد تهدید کرده بود که در صورت تحریم نفت ایران، یک قطره نفت از تنگۀ هرمز عبور نخواهد کرد.
تهدید معاون احمدی نژاد به بستن تنگۀ هرمز واکنش شدید آمریکا را در پی داشت که در آن بلندپایگان نظامی و غیر نظامی آمریکا از جمله از خلیج فارس به عنوان "خط قرمز" امریکا نام بردند و هشدار دادند که اخلال در رفت و آمد کشتی های حامل کالا از جمله نفت را در این منطقه تحمل نخواهند کرد.






محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم:

بت بزرگ را امام زمان خواهد شکست

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به درخواست حامیانش مبنی بر «شکستن بت بزرگ» اعلام کرد که «بت بزرگ» به دست امام دوازدهم شیعیان شکسته خواهد شد.
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور احمدی‌نژاد روز شنبه (۱۰ دی) در روزنامه ایران نوشته که حامیان رئیس دولت دهم در از وی خواسته‌اند «بت بزرگ» را بشکند.
اشاره آقای جوانفکر به شعار گروهی از حامیان احمدی‌نژاد در نشست انتخاباتی رئیس دولت دهم با اعضای ستاد انتخاباتی‌اش است که روز جمعه (نهم دی) در تهران برگزار شد.
آن طور که رسانه‌های نزدیک به دولت گزارش کرده‌اند، آقای احمدی‌نژاد نیز در واکنش به این درخواست گفته است: «بت‌ شکن بزرگ حضرت ابراهیم بود و بقیه بت‌ها به‌ دست امام عصر شکسته خواهد شد.»
جوانفکر، حامیان احمدی‌نژاد و رسانه‌های وابسته به دولت هیچ یک منظور خود از «بت بزرگ» را مشخص نکرده و نگفته‌اند که چه کسی در حال حاضر در جمهوری اسلامی به عنوان «بت بزرگ» شناخته می‌شود.
 احمدی‌نژاد در این نشست همچنین گفته که «ولایت و امامت متعلق به همه انسان هاست و به فرد و گروه خاصی تعلق ندارد.»
در پیوند با این گزارش، وبلاگ‌های تیم احمدی‌نژاد نیز با انتقاد از مواضع مراجع تقلید در برابر حملات به دولت دهم، نوشته‌اند برخی از مراجع قصد دارند علیه احمدی‌نژاد «حکم جهاد» صادر کنند.
وبلاگ «ندایی از درون» نام این زعمای سیاسی و مذهبی را احمد علم الهدی، محمدتقی مصباح، صادق لاریجانی، احمد خاتمی و محمدرضا باهنر اعلام کرده است.
وبلاگ «آرپیچی زن جنگ نرم» نیز با انتشار پستی از مراجع تقلید به خاطر سکوت در برابر حملات به دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده است.
این وبلاگ خطاب به مراجع تقلید نوشته است: «چگونه است که فلان کس علیرغم تهمت و توهین‌های فراوان به رئیس جمهور قانونی کشور هیچگاه مورد اعتراض شما واقع نمی‌شود، اما‌‌‌ همان فرد، خود، مورد توهین قرار می‌گیرد سریعا موضع گرفته و بخشی از وقت درس خارج فقه خود را به حرمت این موضوع و این اقدام اختصاص می‌دهید.؟»





واکنش تاجزاده به گزارش کمیسون ۹۰ مجلس

سحام نیوز: تاج زاده که در قرنطینه زندان اوین نگهداری می شود در واکنش به گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ خواستار مناظره با تهیه کنندگان این گزارش شد.
به گزارش تحول سبز، عضو مرکزیت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین با بی اساس خواندن گزارش کمیسیون اصل نود در مجلس اعلام کرد: “هریک از اعضای این کمیسیون، بازجوها و یا شخص سردارمشفق که این گزارش براساس سخنان بی پایه و اساس او و کیفرخواست های غیرقانونی و غیرحقوقی در دادگاه های نمایشی نگارش شده است، جرأت دارند در مناظره با من شرکت کنند تا معلوم شود چه کسانی کودتا کرده اند و مملکت را به این وضعیت فلاکت بار رسانده اند.”
این زندانی سیاسی با تاکید بر این نکته که حتی بازجوها هم گزارش مجلس را قبول ندارند این پرسش را مطرح کرده است که :”چرا بعد از دو سال و نیم به جای ارائه گزارش حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان، همان گزارش بی پایه و بنیان روزهای اول کودتا توسط کمیسیون اصل نود در مجلس قرائت شده که خیلی از بازجوها هم در حال حاضر آن را قبول ندارند و حاضر به دفاع از آن نیستند؟”
تاجزاده هم چنین با تشکر از کسانی که در انتخابات مجلس نهم ثبت نام نکرده اند، گفت:” اگر انتخابات آزاد برگزار می شد همه ما با کمال میل در آن شرکت می کردیم اما شرکت در انتخابات رسوا برازنده هیچ اصلاح طلبی نیست.”




۸۰۰ هزار کودک ایرانی ازدواج کرده‌اند!

سحام نیوز: در روزهایی که کارشناسان و مسئولان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج نگران هستند و هشدار می‌دهند، عده‌ای از آن طرف بام افتاده‌اند و خبرهای عجیبی می‌رسد. به گزارش تهران امروز، چند روز پیش بود که از هرمزگان خبر ‌رسید که در سه شهر این استان پنج کودک زیر ۱۰ سال ازدواج کردند. این خبر از سوی مدیر‌کل ثبت احوال هرمزگان اعلام شد اما هیچ اشاره‌ای به اینکه این کودکان در چه شرایطی قبول کردند وارد زندگی مشترک شوند، نشد. رضا غلام‌پور از ثبت شش واقعه ازدواج با زوج‌هایی کمتر از ۱۰ سال در این استان طی ۱۰ ماهه سال‌جاری هم خبر می‌دهد: «در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد ۱۵ هزار و ۴۹۶ واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده.»وی همچنین اظهار داشت: «این رقم نسبت به سال گذشته ۳٫۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد شش ازدواج با رنج سنی کمتر از ۱۰ سال در استان به ثبت رسیده است که این ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است.

۸۰۰ هزار کودک ایرانی ازدواج کرده‌اند!

آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. ۲۴‌هزار‌و ۵۰۶‌دختر زیر ۱۴سال در برابر پنج‌هزار‌و ۵۱۹‌پسر ۱۰ تا ۱۴ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند. شرایطی که آمادگی‌اش برای دختران در سن مجاز ازدواج هم به احتیاط و تامل بیشتری نیاز دارد. آمار مرکز آمار ایران در این باره به آخرین سرشماری کشور در سال ۸۵ برمی‌گردد. تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال دارای همسر، ۸۴۸‌هزار نفر است.
نگرانی از افزایش ازدواج دختران خردسال در کشور در آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی کشور هم نمود دارد؛ گزارشی که به پدیده «همسران کودک» در ایران امروز اشاره می‌کند. تعداد «مادران کودک» با ۵/ ۶ برابر افزایش نسبت به «پدران کودک» گویای این است که عمدتا‌دختران خردسال و کودک واقع در سنین ۱۸ـ۱۰سالگی با ۸۵درصد همسر مردانی شده‌اند‌که در سنین بالای ۱۸سال قرار دارند و فقط ۱۵درصد از این قشر کودکان با کودکان هم‌سن و سال یا هم‌نسل خود ازدواج کرده‌اند. به گفته یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان و با استناد به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر ۱۸ سال را کودک دانسته، حدود هفت درصد از کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۸ ساله کشور تا سال ۸۵ «ازدواج» کرده‌اند و حدود ۷۵۰ هزار نفر از این ۸۴۸ هزار نفر دختر و مابقی پسر بوده‌اند.
۲۵ هزار نفر از ۸۴۸ هزار کودک در سنین کمتر از ۱۸ سال طلاق گرفته و حدود ۱۲ هزار نفر نیز همسران خود را از دست داده‌اند. فرشید یزدانی می‌گوید: «در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از کودکانی که ازدواج کرده بودند، طلاق گرفته‌اند»،وی‌نسبت جنسیتی این کودکان را این گونه عنوان کرد: ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از این کودکان مرد و مابقی زن هستند. همچنین حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر از این کودکان به دلیل مرگ، همسر خود را از دست داده‌اند.»
یزدانی با اذعان بر این که ۴۹۰ هزار نفر از مجموع کودکان ازدواج کرده، در نقاط شهری زندگی می‌کنند، تعداد کودکان روستایی ازدواج کرده را حدود ۳۵۵ هزار نفر خواند. طبق قانون کشور‌سن تعیین‌شده برای ازدواج دختران ۱۳سال و برای پسران ۱۵سال مقرر شده است و قانون راهی پیش‌بینی کرده برای ازدواج زودرس دختران مبنی بر اینکه اگر دختران ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند، می‌توانند از معافیت از شرط سن استفاده کنند مثلا اینکه دختری رشید که از قوای جسمانی بالایی برخوردار باشد و باید توجه داشت که این آمار در جنوب کشور ارائه شده است؛ جایی که ویژگی فیزیولوژیکی دختران در جنوب با دختران شمال کشور بسیار متفاوت است. بنابراین قانون در این زمینه راه را باز گذاشته است. پس این آمار وجود داشته و با تایید مرکز ثبت احوال صورت گرفته، اما اگرچه این آمار روز به روز در حال کاهش است اما این مسئله وجود دارد و قابل کتمان نیست.




قانون تحریم بخش مالی و بانک مرکزی ایران توسط اوباما امضاء شد

سحام نیوز: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قانون جدید بودجه دفاعی ایالات متحده را امضا کرده که شامل تشدید تحریم های ایران، از جمله مجازات شرکت ها و موسسه های طرف معامله با بانک مرکزی این کشور است.
به گزارش بی بی سی ، این قانون دسترسی شرکت های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران را به نظام مالی ایالات متحده منع می کند و درآمدهای نفتی این کشور را هدف قرار داده است.
قانون بودجه دفاعی ۶۶۲ میلیارد دلاری آمریکا که در نیمه دسامبر در مجالس نمایندگان و سنا به تصویب رسید، شامل متمم هایی مانند تشدید تحریم های مالی ایران است که گنجانده شدن آن در این قانون جنجال برانگیز بود.
این تحریمها شرکتهای خارجی را وادار می کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
به موجب این قانون، بانکهای مرکزی کشورهای دیگر هم در صورت معامله با بانک مرکزی ایران در ارتباط با تبادلات نفتی، شامل تحریمهای مشابه خواهند شد.
باراک اوباما در بیانیه ای که همزمان با امصای طرح یادشده صادر کرد، از این ملاحظه خود هم سخن به میان آورد که این قانون با محدود کردن روابط با دیگر کشورها، می تواند مخل اختیاراتی شود که قانون اساسی آمریکا به او تفویض کرده تا مناسبات خارجی آن کشور را تنظیم کند.
اجازه بازداشت نامحدود مظنونان به تروریسم و تعلیق بخشی از کمک نظامی آمریکا به پاکستان از جمله آنهاست.
اوباما هنگام امضای این قانون بر نگرانی خود از بخش هایی از این قانون از جمله متمم مربوط به بازداشت مظنونان به تروریسم تاکید کرد.
اوباما گفت: “در حقیقت پشتیبانی من از این قانون به معنی موافقت با همه موارد مطرح شده در آن نیست.”
اوباما که در تعطیلات به سر می برد، قانون بودجه دفاعی را در هاوایی امضا کرد.
کاخ سفید پیش تر نگرانی خود را از تبعات تحریم بانک مرکزی ایران به اطلاع نمایندگان کنگره رسانده بود.
دولت باراک اوباما نگران اعمال فشار بر بعضی از متحدان آمریکا و وارد شدن شوک به بازار جهانی نفت بود.
اما نمایندگان کنگره با در نظر گرفتن تمهیداتی سعی کردند نگرانی کاخ سفید را کاهش دهند.


دیدار خانواده مرحوم آیت الله العظمی منتظری با خانواده های زندانیان سیاسی

montazeri-didar-saham1سحام نیوز: طاهره منتظری و تعدادی از بانوان بیت مرحوم آیت الله العظمی منتظری در ادامه دیدارهایشان با خانواده های زندانیان سیاسی به منزل محمد توسلی، نسرین ستوده، مهدی محمودیان و اشکان سهرابی رفتند.
به گزارش کلمه، محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی که از حدود دو ماه پیش تا کنون در زندان به سر میبرد، یکی از امضاکنندگان نامه ۱۴۳ فعال سیاسی اجتماعی خطاب به سیدمحمد خاتمی است که در آن عنوان شده بود کمترین چشم انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.
اولین شهردار پس از انقلاب، در جریان سرکوب های بعد از انتخابات سال ۸۸ دو ماه در بند۲۰۹ زندان اوین بوده است.
montazeri-didar-saham3فرید طاهری داماد وی نیز که از اعضای نهضت آزادی است در تاریخ ۲۷ دیماه ۸۸ بازداشت و در اردیبهشت ماه به تحمل سه سال حبس محکوم شده است.
بر اساس این گزارش، سارا توسلی، استاد دانشگاه و همسر آقای طاهری، به جرم شرکت در مراسم روز عاشورای ۸۸ و رفتن به منزل خواهر میرحسین موسوی برای تسلیت شهادت فرزندش به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در دادگاه بدوی محکوم شد که این حکم در تجدید نظر به پنج سال تعلیقی تبدیل شد و در همان ایام ۵۰ روز در بازداشت به سر برد.
لیلا توسلی هم دختر دیگر مهندس توسلی که شاهد عینی زیر گرفتن افراد در روز عاشورا توسط خودروی نیروی انتظامی بود و در این رابطه با شبکه بی بی سی مصاحبه کرده بود به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
montazeri-didar-saham2خانم یزدی از فشارهایی که بر این خانواده در این دو سال وارد آمده میگوید و اینکه از عید تا کنون آقای طاهری به مرخصی نیامده و این باعث بی قراری فرزند کوچک او شده است.
بر اساس این گزارش، نسرین ستوده به جرم اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس تعزیری و بیست سال ممنوعیت خروج از کشور و بیست سال ممنوعیت از وکالت محکوم شد.
ستوده بعد از کشته و زندانی شدن شهروندان معترض به نتیجه انتخابات وکالت شماری از آنها را بر عهده داشت. این زندانی سیاسی از هرگونه مرخصی و ملاقاتهای منظم با خانواده اش محروم بوده است. او که دارای دو فرزند دختر و پسر است از تیر ماه گذشته تا کنون فقط یکبار ملاقات حضوری داشته است و هر بار به بهانه های مختلف از دادن ملاقات حضوری به آنان ممانعت میشود.
montazeri-didar-sahamرضا خندان همسر وی می گوید یکی دو مرتبه افراد مشکوک به عنوان مهمان به خانه آنها آمده و از ایشان در مورد ارتباط شان با خانم شیرین عبادی و هادی قائمی سوال میکنند که وی به آنها گفته که هیچ ارتباطی با اینها ندارنند و در طی نامه ای به رییس قوه قضاییه نوشته که ما در منزلمان نیز امنیت و آرامش نداریم.
مهدی محمودیان عضو جبهه مشارکت و از کسانی که در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرده بود روز ۲۵ شهریور ماه ۸۸ در منزل شخصی اش بازداشت شد و سه ماه در سلول انفرادی زندان اوین بود و بعد از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
او که نام و شمار کشته شدگان را به رسانه ها اعلام کرده بود و گورهای دسته جمعی را در بهشت زهرا کشف کرده بود به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
آقای محمودیان در اثر شکنجه های غیر انسانی و نگه داشتن شب تا صبح در هوای سرد بدون لباس اضافی دچار عوارض تنفسی و عفونت ریه شده و بعد تر دچار حمله های تنفسی و ساعتهای طولانی بیهوش میشده است که بعد از یکسال که از بیماری اش و درخواستش برای مداوا گذشت دادستان اجازه خروج از زندان و رفتن به بیمارستان را به او داد و به خاطر عدم رسیدگی به موقع قسمتهایی از حجم ریه اش را از دست داده است و باید برای تنفس از اسپری استفاده کند. او در داخل زندان در نامه ای به رهبری در مورد وضعیت اسفناک زندان رجایی شهر و تجاوزهای مکرر نوشت.
پدر آقای محمودیان در این دیدار در مورد برخوردهای نامناسب با خانواده ها ی زندانیان که برای ملاقات میروند و شیوه هایی که معتقد است برای تحقیر و آزار خانواده هاست گلایه کرد.
مهدی محمودیان بیانیه های زیادی را امضا کرده که آخرین آن بیانیه ۳۹ زندانی بود که در آن اعلام کرده بودند گرم کردن تنور انتخابات به هر شکلی کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دموکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است.
اشکان سهرابی که از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات است. او جوانی بیست ساله و دانشجوی مهندسی IT دانشگاه آزاد قزوین بود که در روز ۳۰ خرداد مورد اصابت مستقیم گلوله در یکی از خیابانهای خلوت تهران قرار گرفت و در بیمارستان جان باخت.
خانواده اشکان میگویند چند نفر از بنیاد شهید آمدند که اسم اشکان را در لیست شهدا قرار دهند اما ما قبول نکردیم و اجازه ندادیم آنرا به نفع خودشان مصادره کنند در حالیکه مشخص است توسط چه افرادی کشته شده است.
احمدی نژاد در هشتمین سفر خود به آمریکا در یک نشست خبری معترضان حوادث بعد از انتخابات را عده قلیلی نامید که ساختمان ها را تخریب میکنند و خودروها را آتش میزنند و در عین حال ادعا کرد متاسفانه ۳۳ نفر در حوادث بعد از انتخابات کشته شدند که دو سوم آنها از نیروی انتظامی یا مردم هوادار دولت بودند.
این در شرایطی بیان شد که در دو سال گذشته بسیاری از خانواده های کشته شدگان اعلام کردند که فرزند آنها از هواداران جنبش سبز بوده که در اعتراض به نتیجه انتخابات کشته شده اند.
طاهره منتظری در این دیدار گفت: پدرم طبق آیه شریفه “انما یوفی الصابرین اجرهم بغیر حساب” معتقد بودند اجر افرادی که صبر پیشه کنند غیر قابل محاسبه است و آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی را کردند و صبر برای آنهایی که عزیزانشان را طی این وقایع از دست داده اند.

گزارش تصویری در همین زمینه:






اپوزیسون سوریه رسما متحد شد

سحام نیوز: امروز رسانه منطقه و خبر گزاریهای معتبر دنیا خبر از اتحاد دو جریان عمده اپوزیسون سوریه دادند. «شورای ملی سوریه» که چندی پیش در اجلاس استانبول تشکیل شد و مرکب از نزدیک ۲۳۰ سازمان و چهره سیاسی مخالف رژیم است که قریب یکصد نفر آن در داخل کشور بسر میبرند و بیشتر از احزاب و سازمانهای قدیمی ضد رژیم مثل اخوان المسلمین و برخی جریان های لیبرال تشکیل میشود و « هیئت هماهنگی ملی» که فقط در داخل کشور فعالیت دارد و از جنبش خود جوش جوانان فیس بوکی و توئیتری تشکیل شده است و سازمانده اصلی مبارزات داخلی درون کشور میباشد.
به گزارش سحام و به نقل از نشریه لبنانی دیلی استار توافق این دو جریان امروز و در قاهره رخ داد. در سند اتحاد این دو جریان آمده است که وحدت مساعی این دو جریان عمده ضد رژیم بشار اسد؛ ضمن تسریع و تسهیل روند تغیررژیم، مانع از مداخله نظامی خارجی در کشور میشود. در این سند هردو ی این جریانها بر تقویت و حمایت از «ارتش آزاد سوریه» تأکید کرده اند. بموجب این توافقنامه پس سرنگونی رژیم بشار اسد یک دولت انتقالی تا مرحله انتخابات قدرت را بدست گرفته و کشور را اداره خواهد کرد.
عبدالعظم ، رهبر « هیئت هماهناگی ملی» به خبر نگارفرانس پرس گفت: هدف از این اتحاد، از جمله یافتن فصل مشترک و حصول توافق روی آن تغیرات بنیادی است که باید پس از سقوط رژیم اسد انجام یابد.
سند این موافقتنامه توسط برهان غلیون رهبر «شورای ملی سوریه » و حَیّم مانّا مسئول «هیئت هماهنگی ملی» به امضاء رسید.
حصول توافقنامه فوق ضربه بسیار سختی برای رژیم اسد و متحدین آنست که امید زیادی به پراکندن اپوزیسیون بسته بودند.



انتقاد تند امام جمعه همدان از حامیان رهبری: آقایان فکر می‌کنند تخم دو زرده زاییده‌اند

سحام نیوز: سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه همدان در روز نهم دی‌ ۹۰، استاندار همدان بود که در دقیقه سی‌وپنجم سخنرانی وی، حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر با سردادن شعارهایی در حمایت از رهبری و  علیه برخی از اعضای دولت، قصد اخلال در سخنرانی “کرم‌رضا پیریایی” را داشتند که این اقدام آنها با واکنش شدید امام جمعه همدان، مواجه شد.
به گزارش سحام و به نقل از ایسنا ، استاندار همدان که دقایق پایانی سخنرانی خود را پشت سر می‌گذاشت، جملات آخر سخنان خود را که با محور تدبیر ولایت‌فقیه در برخورد با فتنه بود، به پایان می‌رساند که خطاب به شعاردهندگان، اظهار داشت: برای آنکه تقدس نماز جمعه را بر هم می‌زنید، صلاح نمی‌دانم ادامه بدهم.
پس از سخنرانی استاندار، که طبق برنامه زمان‌بندی شده، باید خطبه‌های نماز جمعه انجام می‌شد، همگان متوجه شدند که امام‌جمعه همدان، آیت‌الله “غیاث‌الدین طه محمدی”، نسبت به اقدام افراد مذکور اعتراض و قصد ترک محل اقامه نماز جمعه را دارد که پس از ۲۵ دقیقه پا درمیانی اعضای ستاد نماز جمعه و معتمدین شهر همدان، وی پشت تریبون نماز جمعه حاضر شد و با انتقاد شدید از اقدام صورت گرفته از سوی تعدادی انگشت‌شمار در نماز جمعه، خطبه‌های خود را شروع کرد.
“غیاث‌الدین طه محمدی”،امام جمعه همدان، که از حرکت ناشایست چند نفر معترض ناراحت شده بود، گفت: اراده کرده بودم تا در نماز جمعه امروز، به‌خاطر همین حرکت حاضر نشوم.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در شروع خطبه‌ها، شدیدا حرکت این افراد را محکوم و از سخنرانی استاندار همدان قدردانی کرد . در ادامه عین سخنان بخش نخست  امام جمعه همدان منتشر می‌شود:
«من روم نمی‌شه شما و خودم را به تقوای الهی دعوت کنم، با این بی‌تقوایی‌هایی که امروز دیدم، من تصمیم گرفته بودم امروز جزما نماز جمعه نخوانم، به خاطر اشتباه بزرگی که این آقایان، قیم ما بودند، اختیار ما را داشتند بساط ما را به هم بریزند. نماز جمعه سمبل اتحاد، صفا و صمیمیت است. حالا گاهی به عامل نفاق، دودلی و کینه‌توزی مبدل می‌شود. این عزیزانی که خیلی سوپر انقلابی هستند، می‌خواستند بروند و هر جای شهر آقای استاندار را ترور کنند، ما حرفی نداشتیم اما حرمت نماز جمعه را نباید می‌شکستند. شما حرمت‌شکنی کردید، بسیار اشتباه کردید.{در این لحظه مردم با تکبیر از امام جمعه همدان حمایت کردند} آقایان از هزار فرسخ دست به آتش دارند فکر می‌کنند تخم دو زرده زاییده‌اند. ما به یک اعتبار ۳۰ سال، یک اعتبار ۱۰ سال تو این استان شب و روز جون می‌کنیم، تمام آتش اختلافات را خاموش کنیم، مردم یکپارچه بشوند، گوش به ندای آن منادی بزرگ وحدت امام(ره) عزیز، این منادی حی و حاضر، رهبر عزیز انقلاب. آقایان با یک اشتباه و تندرویهای فکرنکرده و ناشیانه، بیایند بساط ما را به هم بریزند. شما راست می‌گویید، خیلی درد دین دارید، خوب این استاندار که توی جیب من نیست، توی جیب نماز جمعه هم که نیست، بروید ترورش کنید، شما حق ندارید قداست نماز جمعه را بشکنید، حق ندارید در نماز جمعه به کسی توهین کنید. خدا شاهد است، به جان همه شما قسم، منو به خون شهدا قسم دادند، برگشتم. من رفته بودم. مگر شما مردم را خریده‌اید؟ شما تفکر دارید، تز دارید؟ اولا که صد درصد اشتباه می‌کنید. سالی که نکوست از بهارش پیداست. شما اگر واقعا هم دلسوزید، حالیتون نیست. شما فکر می‌کنید ما بچه‌ایم؟ آسان هست این همه سلایق، این همه گرایش، این همه مردم را در سر سفره حاضر کردن؟(حضور و وحدت مردم در نماز جمعه) مفت و مجانی که جنابعالی بیایید در اینجا شعار بدهید، خیلی سوپر انقلابی هستید، بروید خودتان را درست کنید، عقل داشته باشید. این تندرویها غیر خرابکاری، هیچی توش نبوده و نخواهد هم داشت. اتفاقا من می‌خواستم امروز در خصوص اتفاق بزرگ “نهروان” صحبت کنیم. نهروانیان نماز نمی‌خواندند که می‌خواندند، نهروانیان روزه نمی‌گرفتند که سالی ۱۲ ماه روزه می‌گرفتند، نهروانیها قرآن نمی‌خواندند که می‌خواندند، کج فهمی داشتند، می‌گفتند، علی(ع) کافر است علی(ع) کافر است، خوب منم کافرم، فقط جنابعالی و شما چند نفر که معلوم نیست چه‌کاره هستید، از کجا آمده‌اید، کسی شما را تحریک کرده، تعادلتان را از دست داده‌اید، امید آبروی اسلام را بردید. آیا ما تو کشور و تو دنیا بدنام نشدیم؟ امروز ما حالا چطور سر بلند کنیم توی استانهای دیگر، که ما همدان “دارالمومنین” و “دارالمجاهدین” هستیم؟ وقتی بلد نیستید، می‌خواهید سرمه بکشید، کور می‌کنید. خواهش می‌کنم آن سرمه هم مال خودتان باشد.
یعنی چه؟ قداست نماز جمعه، حرمت نماز جمعه، اینجا همه حق دارند، راست می‌گویید؟ اینها هیچ چیز را از دست شما نگرفته‌اند. شما بروید تمام میدانهای بزرگ شهر هرچه می‌خواهید بنویسید، هر چی می‌خواهید شعار بدهید، داد بزنید. نماز جمعه تمام سلیقه‌ها، تمام گرایشها، تمام اشخاص، دونه دونه حق آب و گل دارند، چه حق دارید بیایید مردم را دلزده کنید، دلسرد کنید؟ علاوه بر این، این بنده خدا صحبت کرد، کجای صحبتهایش عیب داشت، غیر از اینه که شما مریضید…؟!
“ابن‌ملجم” هم وقتی علی(ع) را کشت، گفت، من بزرگترین خدمت را به اسلام کردم، درست است؟ از کی اجازه گرفته‌اید؟ چرا نماز جمعه؟ راست می‌گویید، بروید جای دیگر. مگر دانشگاه، استانداری، فرمانداری و میدانهای شهر را از شما گرفته‌اند؟ شما چه حق دارید قداست نماز جمعه را بشکنید؟ من از آقای استاندار تشکر می‌کنم، خوب حرف زد. من تفتیش عقاید ندارم که بروم تو دل افراد، که ببینم چیه. ظاهر افراد نشانگر باطن آنهاست…”



مولوی عبدالحمید: کتاب الله تنها راه نجات از قتنه هاست

سحام نیوز: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های این هفته نماز جمعه پس از تلاوت آیه «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین» با بیان اینکه این دنیا، دنیای زر و زور و فتنه و معاصی است، “کتاب الله” و اتباع از شریعت را تنها راه نجات از فتنه ها عنوان کرد.
به گزارش سنی آنلاین، مولوی عبدالحمید گفت: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، دنیای زرو زور و معصیت و دنیای رباخواری، رشوه خواری و فساد است. البته این سخن بدان معنا نیست که در این دنیا اصلا عدالت و حلال خواری و معروفات وجود ندارد، بلکه منظور این است که گناه و معصیت دنیا را فرا گرفته است، در این دنیا که دنیای زر و زور است، هر کس دارای مال و امکانات و قدرت باشد، به جای اینکه حرف عدل و انصاف بزند، حرف زور می زند. در این دنیا فتنه های گوناگونی وجود دارد. این دنیا، دنیایی است که در آن حق ضعیفان پایمال می شود، در این دنیا حقوق اقلیتها پایمال است، وقتی به آفریقا نگاه می کنید می بینید که سفیدپوستان حق سیاه پوستان را می خورند، در سطح دنیا می بینید که اکثریت علیه اقلیت حرف زور می زند و اقلیتها مورد تحقیر اکثریت قرار داشته و هیچ توجهی به حقوق آنها نمی شود. در این دنیا، عدالت و انصاف بسیار کم است. گناه و معصیت و دوری از خداوند و فراموشی از آخرت در دنیا عام شده است.
ایشان در ادامه با اشاره به ایام میلاد حضرت مسیح و به اصطلاح مسیحیان “عید کریسمس” اشاره کرد و گفت: این روزها مصادف با میلاد حضرت عیسی که انسانی نیک و صالح و پیامبر خداست، می باشد، اما با نام عید کریسمس انواع گناهان در دنیا انجام می گیرد؛ برهنگی، بی حجابی، نوشیدن مشروبات الکلی و انواع معاصی در به اصطلاح “عید کریسمس” انجام می گیرد. امروزه بر سر قبور بزرگان و صلحا چه معاصی و گناهانی که انجام می گیرد!! به همین خاطر آنحضرت صلی الله علیه وسلم در هنگام مرض الوفات فرمود: «اللهم لاتجعل قبری وثنا یعبد، لعن الله الیهود و النصاری اتخذوا قبور أنبیائهم مساجدا) بارالها، قبر من را بتی که عبدات شود، قرار مده. خداوند یهود و نصارا را لعنت کند که قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند. توجه داشته باشید که قبور انبیا و صلحا، مسجد نبوده و محل سجده نیست، بلکه مسجد و سجده مخصوص الله تعالی است؛ «و أن المساجد لله فلاتدعوا مع الله احدا.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اعتقادات باطل و مفرطانه مسیحیان اشاره کرد و گفت: گروهی از مسیحیان (العیاذبالله) حضرت عیسی را خدا می دانستند، و گروهی دیگر معتقد بودند که حضرت عیسی فرزند خداست، چنانکه قرآن می فرماید: «و قالت النصاری المسیح بن الله» و گروهی دیگر معتقدند که معبودان قابل پرستش سه تا هستند که یکی از آنها خداست؛ (الله، عیسی و مریم) و گروهی دیگر می گویند: الله، روح القدس (جبرئیل) و حضرت عیسی.
ایشان در ادامه افزود: آنحضرت صلی الله علیه وسلم به خاطراینکه مبادا قبر ایشان مورد سجده و عبادت افراد جاهل و نادان قرار گیرد، از اینکه در جنت البقیع دفن شود خودداری فرمود و برای اینکه قبر آنحضرت صلی الله علیه وسلم تحت کنترل باشد، دستور دادند که در خانه حضرت عائشه – رضی الله عنها-، همان محلی که رحلت فرمودند، دفن شود و الحمدلله به برکت دعای آنحضرت صلی الله علیه وسلم تا امروز قبر آنحضرت صلی الله علیه وسلم سجده گاه نیست، بلکه محل درود و صلاة و سلام است و آن معاصی و منکراتی که جهلاء و انسانهای نادادن بر سر بعضی از قبور اولیاء الله انجام می دهند، در این مکان مقدس انجام نمی گیرند.
مولوی عبدالحمید در ادامه سخنان خود به راههای نجات از فتنه ها و معاصی پرداخت و اظهار داشت: در این دنیا ظلم و دروغ و تهمت و افترا و انواع فتنه ها موجود است. اما راه نجات از این فتنه ها چیست؟ روزی آنحضرت صلی الله علیه وسلم تذکره فتنه های آخرالزمان را نمودند، حضرت علی رضی الله عنه عرض کرد که ای رسول خدا- صلی الله علیه وسلم- راه نجات از این فتنه ها چیست؟ آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: راه نجات از این فتنه ها “کتاب الله” است.
لذا امت اسلام اگر کتاب خدا را محکم بگیرد و به این ریسمان الهی چنگ بزند، این کتاب سبب نجات امت می شود. الله تعالی در این کتاب انواع راههای نجات را در اختیار جامعه بشری گذاشته است. الله تعالی در این کتاب حالات ملتهای گذشته و راه نجات آنان را بیان می کند. وقتی حضرت موسی در مقابل فرعون ظالم و متکبر قرار می گیرد، چکار می کند؟ الله تعالی در قرآن حالات انبیا و پیروان آنها را تذکره نموده است که وقتی آنها در مقابل زورگویان و متکبران زمان خود قرار گرفتند، تقوا را رعایت کردند و به الله متوسل شدند. قرآن می فرماید: «و من یتق الله یجعل له مخرجا» هر کسی از الله بترسد و از گناه و معصیت اجتناب ورزد و خلاف مقررات الهی رفتار نکند، راه نجات را دریافته است.
ایشان ادامه داد: توصیه قرآن این است که اگر انسان در مقابل مشکلات و ناملایمات زندگی قرار گرفت، صبر را اختیار کند. لذا تنها راه نجات از فتنه ها، قرآن است. قرآن را به کثرت تلاوت کنید، آیات قرآن را بفهمید و به آنها عمل کنید. قرآن دستور می دهد که به دیگران ظلم و اجحاف نکنید، حق دیگران را پایمال نکنید، نماز را ادا کنید، زکات اموالتان را پرداخت نمایید و تقوا و پرهیزگاری داشته باشید، زیرا انسانی که تقوا و خداترسی داشته باشد، دنیا در هر وضعیتی بحرانی و حساسی که قرار داشته باشد، اما الله تعالی برای انسان با تقوا و خداترس، راه نجات را مهیا می کند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به بیان تاثیر اعمال نیک در نجات انسان به حدیث معروفی استناد کرد که در آن واقعه سه نفر ذکر شده است که درون غاری محبوس شده بودند و هر کدام از آنها به عمل نیک و مخلصانه ای که انجام داده بود متوسل شد و به این طریق از این حادثه نجات یافتند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: در تمام حالات و مشکلات فقط باید الله را صدا زد و از او طلب نصرت و یاری نمود، زیرا تمام انبیا و صلحا در هنگام مشکلات فقط الله را صدا می زدند، هیچ جایی از قرآن و سنت نیامده که وقتی شما به مشکلی گرفتار شدید، غیر خدا را فریاد بزنید، بلکه دستور داده که فقط الله را فریاد بزنید.
غیر حق را هر که خواند ای پسر
کیست در عالم از او گمراه تر
در بلا یاری مخواه از هیچ که
زانکه نبود جز خدا فریاد رس
قرآن نیز می فرماید: «و إن یمسسک الله بضر فلا کاشف له إلا هو» لذا در هر حال باید به الله تعالی رجوع کرد، زیرا خداست که مشکلات را حل می کند و فقر و تنگدستی و تمام مشکلات را برطرف می نماید.
مولانا عبدالحمید در پایان به پایبندی به نمازهای پنج گانه و ادای آنها با جماعت، مخصوصا نماز صبح، تاکید کرد و گفت: کسی که نمازهایش را ادا نمی کند، اگر چه شاید بگوید من به کسی ظلم نکرده ام، اما باید بداند که او بر جان خودش ظلم می کند. لذا نمازها را به طور مرتب ادا کنید و زیردستان خود را نیز به اقامه نماز تاکید و توصیه نمایید.





جرس:
با گذشت دو هفته از آغاز اعترضات به نتایج انتخابات پارلمانی در روسیه، شنبه شب بیش از ۲۰۰ نفر در میدان 'تریومفالنا' مسكو در یك تظاهرات شركت كردند.
به گزارش بخش فارسی «ریانووستی»، یك منبع آگاه در اداره پلیس مسكو به این خبرگزاری گفت: ۱۰۰ خبرنگار وبلاگ نویس در این تظاهرات حضور داشتند.
به گفته وی به رغم درخواست های مكرر ماموران پلیس و هشدار غیرمجاز بودن تظاهرات،افراد شركت كننده در آن از ترك محل خودداری كه ماموران امنیتی آنها را دستگیر كردند.
به گزارش منابع خبری روسیه ،تظاهركنندگان اكثرا از مخالفان حكومت روسیه و گروه های راست گرا و خواستار آزادی برگزاری اجتماعات سیاسی بودند.
'ادوارد لیمونف' رهبر جنبش 'روسیه دیگر' هم امروز در همین میدان تظاهرات توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.
در هفته های اخیر در اعتراض به نتایج انتخابات دومای روسیه ، مسكو و چندین شهر دیگر روسیه شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان بود كه شماری از آنها توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.





گزارشی از وضعیت نامناسب تغذیه در بند ۳۵۰ و زنان زندان اوین جـــرس:
زندانیان بند 350 زندان اوین، طی آخرین هفته آذر ماه امسال، از گرفتن جیره غذایی نهار به دلیل کیفیت بسیار پائین آن امتناع کرده و آن را به آشپزخانه زندان اوین بازگرداندند.
به گزارش  جرس ، موضوع تغذیه زندانیان معضلی بسیار فوری بوده، که حتی درقانون (آئین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی مصوب 20/9/84) به آن تصریح شده است.
مطابق ماده 95 قانون فوق حداقل برنامه غذایی زندانیان عبارت است از دادن سبزیجات، میوه، گوشت حداقل سه نوبت در هفته است، اقلامی که در جیره زندانیان به طور عام وجود ندارد.
بر اساس گزارش رسیده، در حال حاضر تقریبا 90 درصد از جیره تحویل نهار در سطل های زباله اندرزگاه ها ، خصوصا بند 350 به صورت زباله در می آید.
همچنین، کیفیت نامناسب برنج و خورش هایی که اغلب آبکی، بدون طبخ مناسب، فاقد گوشت و سرشار از سویا است، موجب شده که روزانه توسط زندانیان غذای جایگزین با افلامی که به صورت هفتگی توسط زندانیان تهیه می شود آماده گردد.
تاکید آئین نامه زندان ها مبنی بر لزوم استفاده از گوشت در غذای مصرفی تا 2 ماه پیش به صورت نمادین رعایت می شد و در غذای تحویلی به بند 350، مقدار کمی گوشت به همراه انبوهی از سویا وجود داشت، اما از 2 ماه قبل تا کنون همان رعایت صوری قانونی نیز فراموش شده و در غذای تحویلی گوشتی مشاهده نمی شود.
این اقدام خلاق قانون از سوی زندانها با توجیه نبود بودجه کافی اعلام می شود و این در حالی است که در اغلب بندهای زندان اوین، هزینه های سازمان زندانها در حداقل خود قرار دارد.
برخلاف تصریح آیین نامه زندان ها، درحال حاضر در اغلب بندهای زندان اوین، حتی هزینه تاسیسات و امکانات اولیه از سوی زندانیان تامین می شود.
در این گزارش همچنین آمده است: در بند 350 زندان اوین غیر ساختمان و تحت های موجود، قریب به اتفاق امکانات توسط زندانیان تهیه شده است. اقلامی همچون یخچال و فریزر، گاز، کولر، تلویزیون، فرش، قابلمه، کاسه، بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان و پارچ، تزئینات و پرده، صندلی و.... با هزینه شخصی برخی از زندانیان تهیه شده است.
این در حالی است که بنا به تصریح بندهای 240 تا 242 موضوع بخش مددکاری قانون زندانها، مسئولان زندان موظف به تامین نیازهای مادی زندانیان و خانواده آنها شد ه اند. هزینه تغذیه متعادل هز زندانی با وصف صورت گرفته ماهانه حداقل یک میلیون و 200 هزار ریال ارزیابی شده است که عموما برای جبران کمبودهای غذایی، نظیر میوه و سبزیجات، گوشت و لبنیات صورت می گیرد.
همچنین، پزشکان حاضر، ارزش غذایی جیره واره شده به بند 350 را با توجه به دور ریز 90 درصد اقلام تحویلی به بندها، چیزی در حدود صفر می دانند، حال آنکه به گفته آنان، می توان با طبخ همین مواد غذایی و مصرف آن از سوی زندانیان، این ارزش غذایی را ارتقاء داد.
در حال حاضر، غیر از صبحانه که با کاهش بودجه از میزان و حجم آن نیز کاشته شده است (یک بسته پنیر400 گرمی برای 20 نفر)، اغلب به صورت زباله از بند خارج می شود.
غیر از جیره شام که به صورت عدس که مورد اقبال  زندانیان قرار دارد، و در هفته 2 بار به زندانیان عرضه می شود، تنها جیره تحویلی قابل استفاده از سوی زندانیان همان صبحانه است که کمیت آن بسیار پائین است و نبود میوه جات نیز باعث شده است که به صورت هفتگی حدود 20 میلیون ریال میوه و سبزی وارد بند شود که به طور متوسط ماهانه 600 هزار ریال هزینه اضافی به زندانیان و خانواده آنان بار می کند.
موضوع تهیه مواد اولیه برای طبخ غذا در بند نسوان به مراتب حادتر است، چرا که بند مذکور اجازه دریافت مستقیم اقلام مذکور را ندارد و صرفا در صورت اجازه و هماهنگی مدیر بند، می توان برخی از اقلام مورد نیاز آنان را از مجل خریدهای بند 350 تامین کرد، موضوعی که در هفته های گذشته سخت تر شده است و اجازه انتقال مواد اولیه به بند مذکور داده نمی شود.






جرس:
به گزارش منابع بین المللی، براساس اسناد دولتی انگلیس كه به تازگی منتشر شده‌اند، دولت مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، به صورت مخفیانه از اوایل سال 1981 میلادی تجهیزات نظامی را برای عراق تامین می‌كرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، اسناد مخفیانه‌ای كه روز جمعه منتشر شد، شامل فهرستی فراگیر و جامع از تجهیزاتی چون جت‌های جنگنده "هاوك" برای نیروی هوایی ارتش و پایگاه‌های دریایی است كه دولت انگلیس قصد داشته آنها را به رژیم صدام بفروشد.
این افشاگری با وجود این حقیقت صورت گرفت كه انگلیس به صورت رسمی در جنگ میان عراق و ایران كه اواخر سال 1980 میلادی آغاز شد، ظاهرا بی‌طرف بود. انگلیس همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را امضا كرده كه در آن از اعضای عضو خواسته شده تا از انجام هرگونه عملی كه ممكن است به افزایش درگیری‌ها و گسترش جنگ منجر شود، امتناع كنند.
در فهرست فاش شده 78 نوع مختلف از تجهیزات نظامی چون لندرور، وسایل تجهیز و تعمیر تانك، رادار زمینی و قطعات یدكی تانك دیده می‌شود كه در روند فروش قرار داشتند.
تجهیزاتی كه در این فهرست فروش ذكر شده‌اند الزاما به صورت تكنیكی مرگبار نیستند اگرچه موارد مربوط به تانك‌ها قطعا در امور جنگی كاربرد دارند.
مارگارت تاچر، نخست‌وزیر محافظه کار وقت انگلیس در یكی از اظهارات خود اعلام كرده بود كه بهترین راه برای جلوگیری از محكومیت عمومی و پول درآوردن از عراق، فروش تجهیزات غیرمرگبار با "محدوده مشخص" است.
"توماس ترنچارد"، وزیر مشاور در امور خارجه دولت تاچر در نامه‌ای محرمانه در مارس 1981 میلادی به نخست‌وزیر وقت نوشت: قراردادها به ارزش بیش از 150 میلیون پوند در شش‌ماهه نخست سال 1981 میلادی با عراق شامل یك قرارداد 34 میلیون پوندی برای وسایل تجهیز و تعمیر خودروهای زرهی از طریق اردن است.
در این نامه هم‌چنین آمده است كه دیدار با صدام به مثابه گامی مهم به سمت ایجاد یك رابطه كاری با عراق بود كه به ایجاد منافع سیاسی و تجاری مهم می‌انجامید.
بر اساس این گزارش، تاچر در بالای این نامه نوشت كه وی به واسطه پیشرفت در این امر "بسیار خرسند" است.
مارگارت تاچر به عنوان نخست‌وزیر وقت انگلیس نقش مستقیمی در امضای معاملات برای كارخانجات نظامی این كشور داشته است به طوری كه اقدامات وی باعث شد تا انگلیس از رده پنجم تامین تجهیزات نظامی جهان به رده دوم در سراسر دهه 1980 میلادی ارتقا یابد.
بزرگترین اقدام وی در دهه مذكور مربوط به قرارداد "الیمامه" در سال 1985 و 1988 میلادی با عربستان است كه به یكی از بزرگ‌ترین معاملات سلاح در تاریخ به ارزش 40 میلیارد پوند تبدیل شد.
فروش سلاح به عراق كه توسط بخش خصوصی نیروی هوایی انگلیس در سال 1981 میلادی حمایت شده بود در پایان باعث به وجود آمدن مشكلات جدی شد، به طوری كه در سال 1990میلادی عراق با همین اسلحه‌ها به كویت حمله كرد. پس از آن انگلیس خود را در مقابل كشوری یافت كه چند ماه قبل به آن سلاح فروخته بود.
همچنین آمده است؛ پیامد دیگر انتشار "گزارش اسكات" بود كه در سال 1996 میلادی منتشر شد و نقش دولت محافظه‌كار وقت انگلیس را در فروش سلاح به خاورمیانه در سال‌های 1980 میلادی افشا می‌كرد.
اسناد جدیدالانتشار همچنین نشان می‌دهد كه چگونه برخی در دولت محافظه‌كار انگلیس در مورد سیاست جسورانه دولت تاچر در فروش سلاح هشدار داده بودند و در یكی از گزارش‌های دفتر نخست‌وزیری انگلیس در ژانویه سال 1981 میلادی در این مورد هشدار داده شده كه "اگر ما در معرض اتهامات نقض جدی تعهدات بی‌طرفی قرار بگیریم تلاش‌های ما نتیجه منفی و معكوس خواهد داشت."



جـــرس:
به دنبال فیلتر شدن سایت شخصی هاشمی رفسنجانی و عدم امکان دسترسی کاربران داخل کشور به این تارنما، یک روزنامۀ اصولگرا مدعی شد که "علت بسته شدن سایت هاشمی رفسنجانی برخورد گزینشی مسئولین این سایت با برخی خاطرات وی بوده است."
روزنامه محافظه کار رسالت، در واکنش به فیلترینگ سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نوشته است: "برخی تیتر های مطالب سایت، از لابلای خاطرات هاشمی رفسنجانی در دهه شصت به گونه ای انتخاب می شده که با روشن ترین مصوبات شورای عالی امنیت ملی مغایر بوده است."
رسالت با حمله به محمد هاشمی، برادر و رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی نوشته است: "یکی از بستگان نزدیک هاشمی ضمن فرافکنی در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها، توضیحاتی در این خصوص ارائه داده و این اقدام را منسوب به مراجع قانونی کرده که به سرعت در رسانه های ضد انقلاب بازتاب داشته است."
گفتنی است، در پی فیلترینگ سایت هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی مسوول دفتر وی خبر "از دسترس خارج شدن سایت رسمی هاشمی رفسنجانی ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام" را تایید کرده و گفته بود: "چند روز پیش از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت الله رفسنجانی اعلام کرده بود. "
محمد هاشمی ضمن تایید مسدود شدن سایت هاشمی‌رفسنجانی، خاطر نشان کرده بود: چند روز پیش از سوی گروهی منتسب به گروه نظارت تارنما ایمیلی روی سایت رفسنجانی قرار گرفت که طی آن از مدیریت سایت درخواست شده بود که اقدام به پالایش سایت کند و مصادیق پالایش را حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه رفسنجانی اعلام کرده بود.
هاشمی ادامه داد: بی‌توجهی مدیریت سایت به این درخواست غیرقانونی و تعجب‌آور، در ‌‌نهایت منجر به از دسترس خارج شدن سایت هاشمی شد.



محمد سیف زاده، خواستار اعاده اموال توقیفی خود شد
 جـــرس: 
 محمد سیف زاده از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل دادگستری خواستار اعاده اموال توقیف شده وی توسط ماموران اطلاعات گردید که به رغم پایان دادرسی و محکومیت، همچنان به وی بازگشت داده نشده است.

گزارش های رسیده به جرس حاکی است که این وکیل زندانی می گوید هنگام دستگیری وی بسیاری از اموال که هیچ ارتباطی به اتهام های واهی این فعال حقوق بشر نداشته، توسط ماموران ضبط شده است که پیگیری های وی جهت استرداد آنها تا کنون ثمری نداشته است.
از جمله این اموال 2 جلد کتاب( نسخه خطی) عدالتخانه عظما، یک جلد عزلیات عرفانی، 2 جلد نوشته های شخصی و خصوصی، یک فلش مموری حاوی فایل عدالتخانه عظما و 14 میلیون تومان وجه نقد می باشد که مفقود الاثر است.
محمد سیف زاده می گوید: به موجب مواد 103، 104، 108 و 111 قانون آئین دادرسی کیفری و بندهای 8، 10 و 14 واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قاضی صالح حق ندارد به اقلامی که مربوط به غیر از متهم است دست درازی کرده و مورد بررسی قرار دهد و ثانیا اموال متهم که مربوط به جرم نیست مشمول ممنوعیت بررسی و ضبط می باشد و ثالثا اسناد و نوشتجات شخصی متهم مصون از تعرض می باشد.
به گفته این وکیل دادگستری، آنچه از اموال متهم که مربوط به جرم او بوده، در حضور وی ضبط و شماره گذاری می شود، به موجب ماده 10 قانون مجازات اسلامی باید پس از پایان تحقیقات مقدماتی، تکلیف آن مشخص، مسترد یا معدوم گردد.
سیف زاده می گوید: هرگونه تخلف و دخالتی ناروا در اموال متهم یا اشخاص دیگر، تخلف و در مواردی جرم محسوب می شود که می تواند موجب انفصال از خدمت ماموران متخلف شود. وی ابراز امیدواری کرد که روزی فرارسد که بالاخره این قوانین آمده و الزام آور مورد عمل قضاوت در دستگاه قضایی ایران قرار گیرد.






 
بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در رجایی شهر و اوین به مناسبت سالگرد وقایع عاشورای ۸۸
جـــرس:
به مناسبت سالگرد وقایع عاشورا و موج گسترده سرکوب آزادیخواهان در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از محکومین سیاسی آن حوادث که در زندان های رجایی شهر و اوین محبوس هستند، با صدور بیانیه ای تحلیلی، گوشه ای از وقایع را مورد تحلیل قرار داده و بر تداوم همان مسیر تاکید کرده اند.
گزارش های رسیده به جرس حاکی است که این زندانیان سیاسی محبوس در زندان های رجایی شهر و اوین، در بیانیه خود خطاب به ملت ایران آورده اند: "همان گونه که ندای زینب و اسیران عاشورا در مجلس بزم یزید، خواب خوش جباران را آشفت و ندای مظلومیت حسین را و راه حق جویانه او را برای همیشه در تاریخ جاویدان ساخت، ما نیز وظیفه ی خود دانستیم تا با نوشتن این نامه گوشه ای از حقایقی را که در سال 88 و به ویژه در روز عاشورا اتفاق افتاد، برای آنها که در صحنه حضور نداشته و حکومت با استفاده از رسانه ی ملی سعی در تحریف واقعیت در نزد آنان را داشته روایت کنیم و رسالت تاریخی خود را به انجام برسانیم."
در این بیانیه خاطرنشان شده است: آن چه بیش از هر چیز مهم است این است که حسین و پیروانش قیام برعلیه ظلم و تزویر را به تمام فرایض دینی مقدم داستند و با نثار خون خویش نقاب از چهره ی ظالمان مردم فریب برداشتند و مردم ایران نیز با الهام از عاشورا صحنه عزاداری را به صحنه ی مبارزه با تزویرگران حاکم بدل ساختند، به راستی که تاریخ حقانیت این قیام را به قضاوت خواهد نشست و بر ماست که ادامه دهنده ی راه همه ی شهدای سال 88 و قیام حق طلبانه ی مردم ایران باشیم.

متن این بیانیه که  در اختیار جرس قرار گرفته و خاطرنشان شده "به دلیل محدودیت های فراوان با تاخیر به بیرون از زندان راه یافته"، به شرح زیر است:

ملت شریف و آگاه ایران
عاشورای حسینی و قیام امام حسین برعلیه دستگاه حکومتی فاسد و عوام فریب اموی برای درهم کوبیدن بساط ظلم و فساد و پایان دادن به دروغ پردازی های مدعیان دین و سوء استفاده کنندگان از حاکمیت دینی برای انباشت ثروت و غارتگری بیت المال مسلمانان سرآغاز فصل جدیدی از کتاب دینداری است که در آن اهمیت مبارزه با ستمگران فاسد و بدعت گزار حتی از زیارت کعبه و فریضه ی حج نیز بیشتر است.
امام حسین با عدم بیعت با یزید و قیام برای نجات مظلومینی که خسته از سالهای بیدادگری بنی امیه دست کمک به سوی او دراز کرده بودند، ثابت کرد که پرداختن به امور مردم و بازپس گیری حق مظلومین از ستمگران و رسوا ساختن مدعیان دروغین دین که با تظاهر به دینداری، قصد فریفتن مردم برای تمکین از حکومت فاسد خویش را داشته اند به بسیاری از فرایض دینی دیگر ارجحیت دارد و این درس بزرگی بود که حسین به همه ی دین داران تاریخ آموخت.
مردم آگاه و مبارز ایران برای دست یابی به حقوق پایمال شده ی خویش و با خواست نفی استبداد و دستیابی به عدالت و آزادی و آزادی و استقلال، با الهام از قیام عاشورا در سال 57 به صحنه مبارزه با رژیم استبدادی پهلوی وارد شدند و توانستند با مبارزه ی توام با ایثار و نثار جان خویش پایه های سلطنت فاسد پهلوی را در هم بشکنند، اما متاسفانه عده ای فرصت طلب که عقده ی سالها حقارت و حاشیه نشینی و تضعیف از سوی حکومت را در دل داشتند به پشتوانه ی جمعی از جاهلان ناآگاه چماق به دست، و با حذف و کشتار همه ی دگراندیشان و مبارزان راستین راه حق وعدالت، عنان قدرت را در دست گرفته و این بار به نام مذهب پایه های حکومت دیکتاتوری و ستمگر خود را بر گرده ی مردم رنج کشیده ایران بنا نهادند، که حاصل سی سال حکومت ظالمانه ی آن ها چیزی جز فقر، فساد و محرومیتهای اجتماعی گسترده و اختلاف طبقاتی فاحش و جنگ و ویرانی و عقب ماندگی گسترده ایران در همه ی عرصه های علمی و فنی از صحنه ی رقابت های جهانی به بار نیاورد.
دستاورد این حکومت نکبت بار که با از بین رفتن بخش زیادی از منابع ملی و یا تاراج آنها توسط بیگانگان مشرق و مغرب حاصل شد، سرازیر شدن درآمدهای سرشار نفتی به جیب سودجویان حاکمیت و وابستگان آنها بود که حاصل آن را می توان در زندگی های اشراف زده و پرهزینه ی بسیاری از افرادی که در این دوران دستی در حاکمیت داشته اند مشاهده کرد و اموال و دارایی های منقول و غیر منقولی را که با سوء استفاده از قدرت از فهرست اموال عمومی خارج و به مالکیت خود و خانواده و وابستگان در آورده یا تبدیل به سرمایه های نقدی نموده و به خارج از کشور گسیل داشته اند دید و این درحالی بوده که در طی این سال ها با ایجاد فضای رعب و وحشت و سرکوب برای مردم ، هرگونه صدای اعتراض و مخالفت را به نام مخالفت با دین و حفظ اصل نظام که آن را اوجب واجبات دانسته اند ! در نطفه خفه کرده و جمع زیادی از منتقدان و دگراندیشان را با مجازات هایی همچون اعدام، زندان، شکنجه و تبعید مواجه ساخته و یا در جریان قتلهای زنجیره ای از میان برداشته اند، جالب است که روش های توجیه وضع موجود و مقابله با معترضان و سرکوب آنها به نام دین در تمام حکومت های فاسدی که به نام دین بر مردم استیلا یافته اند شباهتهای زیادی با هم دارد، و همه خود را مظهر و مرجع حکومت الاهی و مخالفان خود را اراذل و اوباشی می شمارند که با دین خدا و حکومت خدا به مبارزه برخاسته اند. به طوری که یزید نیز امام حسین و یارانش را شورشگران علیه خلیفه خدا و ضد دین و محارب دانسته و ریختن خون آنها را حلال می دانست. حجاج بن یوسف نیز که تاریخ از جنایات و خونریزی های ددمنشانه او صفحات تاریکی را نقل می کند. مخالفین خود را محارب می شمرد و در حمله به شهر مکه 50 هزار نفر از مردم را به جرم ضدیت با حاکمیت دین بی رحمانه قتل عام کرد.
مقایسه روشها و رفتارهای حاکمان جمهوری اسلامی و زندگی اشرافی بسیاری از آنان و بررسی دارایی های افسانه ای خانواده های آنها و هزینه های سرسام آوری که برای اداره کردن مراکز اصلی قدرت نظیر بیت... با چندین هزار نفر پرسنل امنیتی و حفاظتی از ثروت عمومی جامعه، مصروف می شود. شباهت های زیادی با نحوه رفتار و منش حکومتی بنی امیه، معاویه و یزید و اشرافیت لجام گسیخته ای که با غارت بیت المال فراهم گردیده بود دارد که با قدری مطالعه حق جویانه در تاریخ و بررسی آگاهانه وضعیت موجود به روشنی می توان آنها را دریافت.
اختلاف طبقاتی عمیق و غارتگری حاکمان و فشارهای ناشی از فقر عمومی در جامعه، موج سهمگینی از نارضایتی عمومی را ایجاد کرده که هرازچندگاهی در صحنه ی اعتراضات اجتماعی، بخشی از آن به نمایش گذاشته می شد. جمهوری اسلامی برای گذار از این نارضایتی ها، به راه حل مطرح کردن شعار عدالت و روی کار آوردن جناح جدیدی که عمدتا وابستگان نظامی و امنیتی رژیم بودند با روی آوردن چهره ای عوام فریب به نام احمدی نژاد رسید، که در پس مطرح شعارهای به ظاهر عدالت خواهانه فاز جدیدی را برای حاکمیت باز کند که حرکت تدریجی کشور را به سوی اقتصاد آزاد سرمایه داری با روندی خزنده و پنهانی را تسریع بخشد و در این میان با فریفتن مردم با اقدامات عوام فریبانه هم چنان فضای پشت پرده ی اقتصاد برای چپاولگری عناصر حاکمیت باز بگذارد با این تفاوت که این بار جناح نظامی و امنیتی که تاکنون در انتهای صف حاکمیت و پشت سر روحانیت قرارگرفته بودند با کنار زدن آنها خود را به ابتدای صف غارتگری رسانده اند. در دست گرفتن بسیاری از ارکان سیاسی و اقتصادی کشوراز سوی سپاه و فرماندهان آنها در سالهای ریاست احمدی نژاد دلیل روشنی بر این مدعاست. در این میان مردم هوشیار و آگاه ایران با مشاهده دقیق اتفاقاتی که در صحنه اقتصادی کشور در دوره ی اول ریاست جمهوری نامبرده رخ داد و تضاد آن ها با شعارهای به ظاهر عدالت طلبانه و مشاهده موارد هم چون سرکوب بی رحمانه و بی سابقه ی جریانات حق طلبانه کارگری ، تعطیلی بسیاری از صنایع به دلیل حجم گسترده کالاهای وارداتی مصرفی که عمدتا از سوی سپاه صورت می گرفت. فقر و بی کاری گسترده مردم و افزایش نرخ تورم و جهش ناگهانی نرخ مسکن ، واگذاری پروژه های عظیم اقتصادی هم چون عسلویه به سپاه و چندین و چند مورد آشکار دیگر ، با زیرکی دریافتند که شعارهای احمدی نژادی پاسخگوی مطالبات ضد استبدادی و عدالت خواهانه آنها نیست و نخواهد بود. و با امید به تغییر اوضاع و شکست انحصار گرایی با حضور گسترده در انتخابات سال 88 و رای به کاندیدای رقیب ، قصد غلبه بر جریان تزویرگری حاکم را داشتند که متاسفانه با تقلب سازمان یافته ی گسترده در انتخابات ، این عده از جناح حاکم نشان دادند که نه فقط برای رای و نظر مردم در عرصه ی سیاست ارزشی قائل نیستند بلکه با تمام چنگ و دندان از موقعیت به دست آمده دفاع می کنند و برای ادامه نقشه های شوم خود به هر نیرنگی برای حفظ قدرت متوسل خاهند شد.
پس از انتخابات مردم آگاه و در صحنه ی ایران برای حفظ و صیانت از حق حاکمیت قانونی خویش و پاسداری از رای خود، دست به اعتراضات خیابانی گسترده و آرام و مسالمت آمیز زدند و اعتراض خود را نسبت به ظلم و فساد حاکم به نمایش گذاشتند که متاسفانه ، حکومت با بهره گیری از نیروهای ناآگاه و فریب خورده و شعبان بی مخ های چماق به دست با هجوم ناجوانمردانه به صفوف مردم، تعداد زیادی از مردم را به خاک و خون کشیده و عده ی زیادی را دستگیر و مورد آزار و اذیت و شکنجه و حتی تجاوز قرار دادند که شرح ماوقع به طور گسترده به اطلاع همگان رسیده است. اعتراضات گسترده ی مردمی در شهرهای مختلف کشور در روزها و مناسبت های مختلف ادامه یافت تا به عاشورای سال 88 رسید و یک بار دیگر الهام از قیام امام حسین در مبارزه با ظلم و تزویر ، جوهر آزادی خاهی ملت ایران را به جوش آورد و آن ها را به صحنه ی اعتراض مسالمت آمیز در روز عاشورا کشانید که متاسفانه باز هم حکومت به بهره گیری از جمع کثیری نیروهای خود فروخته و یا فریب خورده ناجوانمردانه به صفوف مردم بی سلاح هجوم آوردو فجایع ناگواری را خلق کرد که حمله با چاقو و قمه به مردم عزادار ، پرت کردن زنان و سالخوردگان از روی پل به پائین ، کشتار با گلوله و زیرگرفتن عابرین با ماشین های نظامی گوشه ای از سبعیت و ددمنشی دشمنان مردم و مستبدین حاکم است. البته مقاومت و دفاع جانانه مردم در برابر متجاوزین و در هم شکستن نیروهای تا بن دندان مسلح رژیم با نیروی ایمان و اراده هم صفحه ای از تاریخ درخشان مردم ایران است که بی شک برای همیشه به یادگار خواهد ماند.
در پایان عاشورای خونین سال 88 تعداد زیادی از مردم حاضر در صحنه که بسیاری از آن ها فقط نظاره گر حوادث بودند دستگیر و تعداد زیادی از فعالین سیاسی هم در روزهای بعد به بهانه های واهی به جمع آن ها افزوده شدند.
حکومت که تاکنون با شعار حکومت دینی خود را یکه تاز صحنه ی دین گرایی می دانست ، از این که مردم هم توان این را دارند که با الهام از جوهره ی آزادی خواهی و ظلم ستیزی یپشوایان مذهبی خود به مبازره با حکومت برخاسته و به عبارتی با مذهب واقعی به جنگ مذهب ساختگی و دنیا طلبانه حاکمان بروند، به شدت به وحشت افتاد و با تلاشی مذبوحانه سعی کرد تا با گردآوری نیروهای وابسته به خود و به صحنه آوردن اجباری کارمندان ، نظامیان ، دانش آموزان ، از تهران و شهرستان های در نمایش مسخره و ساختگی روز نهم دی ماه ، به خیال باطل خود هماوردی برای قیام خود جوش و مردمی و حق طلبانه روز عاشورا فراهم آورد که این بار نیز یادآور جشن و پایکوبی لشگریان یزید در بعد از ظهر عاشورا و روزهای بعد بود که برای تقویت روحیه ی نیروهای خود باخته ای که دستشان به خون مردم آغشته گشته بود صورت پذیرفت. بعد از این رویداد تاریخی ، حکومت با شکنجه و تهدید و دستگیرشدگان و حتی خانواده های آن ها سعی کرد تا با جمع آوری اعترافات ساختگی به مردم بقبولاند که قیام عاشورای 88 یک حرکت خودجوش مردمی نبوده و با دخالت سازمان یافته بیگانگان و یا جریان های سیاسی داخل و خارج کشور صورت پذیرفته است. حاصل این دادگاه های فرمایشی صدور احکام سنگین ، زندان ، تبعید و حتی اعدام برای افرادی بود که بسیاری از آن ها فقط برای تکمیل سناریوی رژیم در اثبات وابستگی قیام عاشورا دستگیر شده و بسیاری از آنها حتی در صحنه نیز حضور نداشتند.

مردم غیور ایران!
همان گونه که ندای زینب و اسیران عاشورا در مجلس بزم یزید، خواب خوش جباران را آشفت و ندای مظلومیت حسین را و راه حق جویانه او را برای همیشه در تاریخ جاویدان ساخت، ما نیز وظیفه ی خود دانستیم تا با نوشتن این نامه گوشه ای از حقایقی را که در سال 88 و به ویژه در روز عاشورا اتفاق افتاد، برای آنها که در صحنه حضور نداشته و حکومت با استفاده از رسانه ی ملی سعی در تحریف واقعیت در نزد آنان را داشته روایت کنیم و رسالت تاریخی خود را به انجام برسانیم. آن چه بیش از هر چیز مهم است این است که حسین (ع) و پیروانش قیام برعلیه ظلم و تزویر را به تمام فرایض دینی مقدم داستند و با نثار خون خویش نقاب از چهره ی ظالمان مردم فریب برداشتند و مردم ایران نیز با الهام از عاشورا صحنه ی عزاداری را به صحنه ی مبارزه با تزویرگران حاکم بدل ساختند، به راستی که تاریخ حقانیت این قیام را به قضاوت خواهد نشست و بر ماست که ادامه دهنده ی راه همه ی شهدای سال 88 و قیام حق طلبانه ی مردم ایران باشیم.

هفتم دی 1390
جمعی از محکومین سیاسی حوادث پس از انتخابات
رجایی شهر- اوین






یوسف یزدی: پدرم به راهش اعتقاد دارد
 یوسف یزدی فرزند دکتر ابراهیم یزدی در گفتگویی با جرس می گوید پدرش که با حکم هشت ساله زندان مواجه شده به راهی که انتخاب کرده اعتقاد کامل دارد. یوسف یزدی آخرین بار دکتر یزدی را یکسال قبل از انتخابات سال 88 دیدار کرده است. یوسف یزدی حکم دادگاه را نا عادلانه می داند آن هم در قبال کسی که از چهره های شناخته شده سیاست ایران در دنیاست.
 متن کامل گفتگوی جرس در پی می آید:


بعد از صدور حکم سنگین دادگاه بدوی واکنش آقای دکتر به آن چه بود و برخوردشان چگونه بود؟

پدر با روحیه قوی با مسئله برخورد کردند. ما بسیار نگران ایشان بودیم ولی ایشان و مادرم به ما دلداری می دادند و می گفتند آینده دست خداست. پدر و مادرم به کارشان اعتقاد دارند و همین اعتقاد به ایشان روحیه بالای مقاومت و پایداری می دهد. البته شنیدن همچین حکمی برای هر انسانی دردناک است. آن هم به خاطر فکر و سخن که در اکثر دنیا اصلا جرم محسوب نمی شود. از صدا و حرفهایشان معلوم است که این حکم باعث رنج آنها شده است.

به نظرشما با توجه به کهولت سن و بیماری پدرتان چرا قاضی چنین حکمی را صادر کرده است؟

 نمیدانم. این حکم با اخلاق و ارزش های اسلامی و انسانی مغایرت دارد. فقط برای دادگاه و سیستم قضایی ایران بی آبرویی میاورد. ما ایرانیها به این حکمها عادت کردیم ولی دوستان و برادران غیر ایرانی به من میگویند این حکم برای آنها غیر قابل فهم است. نفس صدور این حکم بدترین تبلیغ علیه نظام بود. شاید حاکمیت هر گونه انتقاد آزاد و مستقل را، حتی اگر با متانت کامل و بدون ذره ای خشونت باشد یک خطر جدی میبیند. انگار کنترل بر ازادی بیان را سدی تصور کرده اند که با یک سوراخ کوچک خطر ریزش و سیل به وجود میاید. این حکم نشان دهنده این است که دولتمردان ایران در وضعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته اند که حتی توان تحمل اصلاح طلبان دلسوزانقلاب و اسلام را ندارد.


دکتر یزدی به لحاظ موقعیت سیاسی – اجتماعی سوابق روشنی دارند و از چهره های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی هستند با توجه به این سوابق چطور حاکمیت می تواند دکتر یزدی را به زندان برگردانند . آیا در حکومت کینه توزی نسبت به آقای یزدی وجود دارد ؟
 برای من رفتار دستگاه غیرقابل توجیه است چون رفتارشان کاملا متضاد با منافع درازمدت خودشان است. اصلاح طلبان خطر نیستند، عدم اصلاح طلبی خطر حیاتی است. اگر مسله کینه شخصی باشد جدا شرم آور است. امیدوارم این نباشد. عجیب است که در کشوری با این پیشرفت علمی و صنعتی اینقدر سیستم قضایی ایران عقب افتاده است. علم و صنعت قرن ۲۱ ام با سیستم قضایی قرون وسطی.
 
بهانه تشکیل دادگاه دکتر یزدی نامه ایشان به راشد الغنوشی بود لطفا درباره ارتباط پدرتان با روشنفکران مسلمان بفرمایید ؟

 از کوچکی به یاد دارم که پدرم با فعالان سیاسی در سراسر جهان اسلام از جمله مالزی، اندونزی، مصر، ترکیه، فلسطین و به خصوص لبنان ارتباط داشتند. به یاد دارم که جلسات و بحث های متعددی با این افراد درباره روش های رشد و توسعه در کشورهای اسلامی داشتند. ارتباط پدرم با سازمان های آزادی طلب مسلمان از گذشته بسیار صمیمانه بوده است.
 پدرم همیشه برای همکاری و دوستی بین مسلمانان جهان، از هر مذهبی، اهمیت میدهد و زحمت میکشد. در جو امروز عجیب است ولی در غرب پدرم توانست شیعه و سنی را در بزرگترین سازمانهای اسلامی به همکاری وادار کند و پدرم را، که شیعه دوازده امامی است، به رهبریت سازمان هایی چون م.س.ا. و ا.س.گ.ه. انتخاب کنند، که اکثریت سنی مذهب بودند. شاید به همین دلیل بود که در دیماه ۵۸ آقای خمینی پدرم را به نمایندگی خودش به بلوچستان فرستاد برای حل دعوا بین شیعه و سنی در آنجا، که برای انقلاب نوپا خطر جدی بود. من در آن سفر با ایشان بودم و شب اول که رسیدیم زاهدان، دو طرف شهر ، شیعه و سنی، حسینیه و مسجد، نظامی بودند، و کشتارشروع شده بود. از نزدیک دیدم چقدر احترام به دیگران میتواند آتش جنگ را خاموش کرد.


هدف آقای یزدی از ارسال این نامه و هشدار به غنوشی چه بود؟
 هدف نامه پدرم به آقای غنوشی این بود که از تجربه ای که ایرانیان با هزینه بالا بدست آوردند، مردم تونس و شمال آفریقا استفاده کنند و اشتباهات ما را تکرار نکنند. مسئله دوم در این نامه این است که باید به زمینه فرهنگی مردم سالاری توجه کرد. انتخابات آزاد قدم بسیار خوبی هست ولی بدون محیط سالم سیاسی و اجتماعی کافی نخواهد بود. من مصاحبه ای از غنوشی در بی بی سی فارسی دیدم و به نظرم آمد که محتوای نامه هماهنگ با طرز فکر ونگاه ایشان هست.


دکتر یزدی چهره ای بین المللی است که در میان گروههای روشنفکر مسلمان در جهان شناخته شده است آیا شما در نظر دارید که مجامع جهانی را نسبت به وضعیت دکتر یزدی آگاه کنید و از آنها برای فشار به حکومت ایران درخواست کمک کنید؟
 کسانیکه هم اندیش و هم فکر و هم سنگر آقای دکتر یزدی، مهندس توسلی و جریان اصلاحات در ایران هستند تلاششان را خواهند کرد. از رهبران و فعالان این گروهها اسلامی تماس گرفتند و پرسیدند که ما چه کمکی میتوانیم به دکتر بکنیم. از یک طرف خجالت میکشم پیش انها که انقلاب عزیزما به این وضعیت رسیده، ولی جای خوشحالی است که همان طور که ایرانیها چشمشان به انقلاب های عرب هست، انها هم ازادیخواهان ایران را فراموش نکرده اند.

چه انتظاری از دستگاه قضایی دارید ؟
 من برادرانه توصیه میکنم که به خود بیایند و توبه کنند وعاقبت ظالمان را در قرآن بخوانند. هیچ حکومتی نمیتواند با این وضعیت دوام پیدا کند. چشمانتان را باز کنید. اگر راضی هستید که این ظلم با خانواده توسلی و دیگر اصلاح طلبان بشود پس فرق شما با حامیان خلفای قدیم چیست؟


در حال حاضر دکتر یزدی ممنوع الخروج هستند . اما سالها آقای یزدی در آمریکا زندگی کردند و شغل و شرایط رفاهی خوبی آنجا میتوانستند داشته باشند چرا علیرغم فشارها و آزارهای حکومت در تمام این سی سال پدر حاضر نشدند ایران را ترک کنند و فعالیت سیاسی را بیرون از مرزهای کشور دنبال کنند؟
 در سالهایی که پدرم در آمریکا بود بزرگترین نگرانی اش این بود که در خارج بماند و بمیرد و هیچوقت ایران را نبیند. این تصمیم به عشق و علاقه پدر و مادرم به ایران بازمیگردد . ما بارها به پدر گفتیم که شرایط پزشکی بسیار بهتری اینجاست و حتی امکان فعالیت سیاسی هم در اینجا با آسودگی بیشتری مهیاست اما پدر تا امروزحاضر نشدند اقامت در ایران را ترک کند. این تصمیم مافوق سیاست است و مربوط به عشق شان به ایران است - عشق به مردم ایران، وبه پیشرفت و آزادی انها. از وقتی که یاد دارم، بجز این عشق پدر و مادرم انگیزه دیگری در تصمیمات بزرگ شان نداشتند.


آخرین بار که پدر را دیدید چه زمانی بود ؟در آن دوران دکتر را چطور دیدید ؟
 یک سال قبل از انتخابات اخیر بود. با هم رفتیم شیراز و تخت جمشید با نوه ها.
.حال ایشان خوب بود، البته مشکلات پزشکی در آن زمان مربوط میشود به سرطان پروستات که بدان مبتلا بودند ولی روحیه قوی داشتند
 
علاقمندی های آقای دکتر یزدی غیر از سیاست چه هست ؟ و به چه کارهایی بیشتر علاقمند هست ؟

 پدرم به تحقیقات علمی خودش بسیار علاقمند بود و هست. چند وقت پیش در آرشیو نیویورک تایمز دیدم که اولین خبر مربوط به پدرم در آن روزنامه، سیاسی نبود، بلکه مربوط به یک کشف علمی بود، در رابطه با یک داروی ضد سرطان. شاید بدانید که قبل از آمدن به امریکا، پدرم شغل بسیار خوبی داشت در یک شرکت داروسازی در ایران، در بخش تحقیقات.
 علاقه دیگر ایشان قران است. از کوچکی در خانه ی ما جلسه ی قران بود، و شنیدم که تا دو سال پیش هنوز هم بود. ولی نه جلسه ی سنتی. جلسات پدرم همه پر از تبادل نظر، تحقیق تفاسیر میزان، نوین ، پرتوی از قران، و کتب غیر شیعه مثل مودودی. همه شرکت میکردند، ولی انتظار این بود که همه قبل از جلسه کلی مطلب خوانده بودند. و تمرکز جلسه روی نتیجه عملی بود، مثل نتیجه اخلاقی، سیاسی، اجتمائی، اقتصادی. برای پدرم، قران کتاب پر برکت بوده و هنوز راهنما و همیشه همراهشان است، مثل یک دوست قدیمی. اما حکومت حتی تاب تحمل این جلسات قرآن هفتگی را نداشت و از دو سال پیش جلسات را تعطیل کرد .


علاوه بر پدرتان، از دیگر اعضای فامیل، مهندس توسلی شوهر عمه تان و لیلا دختر و فرید طاهری داماد ایشان هم در زندان به سر میبرند و دیگر دخترشان سارا هم زیر حکم است . این شرایط سخت برای تمامی اعضای خانواده دکتر یزدی و مهندس توسلی چرا و چگونه صورت گرفته است؟
 عمه من و خانواده اش تحت فشار شدیدی هستند و در حق آنها بسیار ظلم شده است. اما بحمدالله خانواده بسیار قوی هستند. وقتی با اشخاص شناخته شده که نیم قرن برای ایران زحمت کشیده اند اینچنین سخت برخورد میکنند برای زندانی های گمنام مسلما شرایط سخت ترهست. انشا الله درون حاکمیت مسلمانان با وجدان هستند که با دیدن ظلمی که به خانوادهایی چون توسلی و سحابی میشود از خشم خدا بترسند و برای اصلاح نظام قدم بردارند.




سه تن دیگر از فعالین ستاد مهندس موسوی در بابل راهی زندان شدند

در پی اجرای احکام حبس فعالین سبز استان مازندران و شهرستان بابل، سه تن دیگر از فعالین سیاسی راهی زندان شدند.
به گزارش کلمه، صبح شنبه محمد معصومیان، محمد رضا کربلائی آقاملکی و مصطفی ابراهیم تبار خود را برای گذراندن ۶ ماه حبس تعزیری، خود را به دایره اجرای احکام شهرستان بابل معرفی کردند و سپس راهی زندان متی کلای بابل شدند.
این سه فعال سیاسی ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در بابل در حوادث عاشورای ۸۸ توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.
محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار به مدت ۱۵ روز و محمد رضا ملکی به مدت ۲۵ روز در سال ۸۸ در بند انفرادی زندان متی کلا و بازداشتگاه اداره اطلاعات مازندران تحت فشار و بازجوئی قرار داشتند.
این سه فعال ستاد مهندس موسوی در بابل از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور هر یک به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران این احکام به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته است.
همچنین احمد میری که به یک سال حبس تعزیری و علی اکبر سروش که به چهار ماه حبس محکوم شده بودند به همراه علیرضا شهیری، فعال سیاسی جنبش سبز و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در بابل، که به نه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت گذراندن محکومیت زندان، چند روز قبل روانه زندان شدند.
پیش از این نیز علی تاری رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در مازندران، آریا آرام نژاد خواننده و هنرمند حامی جنبش سبز، علیرضا فلاحتی رئیس شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران، مازیار یزدانی نیا، علی عباسی و رحمان یعقوبی فعالین دانشجوئی دانشگاه مازندران هم اکنون در زندان متی کلای بابل دوران حبس خود را سپری می کنند.




هشدار مقامات قضایی به سایت‌ها درباره انتخابات مجلس

عبدالصمد خرم آبادی، مشاور قضایی دادستان کل ایران اعلام کرده است که تشویق به تحریم انتخابات، دعوت به تجمع و تحصن اعتراضی در مورد انتخابات، هجو و شوخی کردن با انتخابات و انتشار مطالب غیر مستند در مورد تقلب یا مخدوش بودن انتخابات آینده مجلس در اینترنت جرم است و سایت هایی که چنین کنند مسدود خواهند شد.
به گزارش فارس، خرم آبادی دبیر “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” است که از نمایندگان ۱۳ نهاد حکومتی تشکیل می شود و طبق قانون جرایم یارانه ای، مسئول تعیین این مصادیق است.
به گفته او، انتشار مطالبی که مصداق محتوای مجرمانه تشخیص داده شده است، علاوه بر مسدود شدن سایت ها، تعقیب کیفری هم به دنبال خواهد داشت.
“انتشار هر گونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات”، “دعوت به تجمع اعتراض آمیز، اعتصاب، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود”، “انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات”، “انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه محتوای توهین آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات”، “انتشار هر گونه مطالب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه های قانونی از انتخابات”، “انتشار هر گونه محتوا و مکاتبات دارای طبقه بندی محرمانه و سری مرتبط با انتخابات” و “انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت ها، شمارش آرا، ادعاهای بی اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک” از جمله این مصادیق اعلام شده است.
انتخابات نهمین دوره مجلس نخستین انتخاباتی است که اصلاح طلبان اعلام کرده اند در آن شرکت نخواهند داشت.
علاوه بر آن تجربه اعتراضات انتخاباتی دو سال پیش ایران نشان داد که فعالیت های فضای مجازی و سایت های اینترنتی می تواند تأثیر قابل توجهی بر فضای سیاسی کشور و فعالیت های معترضان بگذارد.
چهره های سرشناس منتقد، از جمله تعدادی از شخصیت ها و احزاب اصلی جناح اصلاح طلب، در هفته های گذشته هواداران خود را به عدم مشارکت در انتخابات یا “تحریم فعال” دعوت کرده اند.
آنها عبارت “تحریم فعال” را به معنای تلاش فعالانه برای نشان دادن نارضایتی سیاسی با استفاده از فضای انتخاباتی و دعوت فعال دیگر شهروندان به عدم مشارکت در انتخابات و نشان دادن نارضایتی خود به کار می برند.
به نظر می رسد که “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” تلاش کرده است با مشخص کردن موردی آنچه از نظر حکومت سایت های اینترنتی باید از آن اجتناب کنند، جلوی این گونه فعالیت ها را تا حد ممکن بگیرد.
نمایندگان فرمانده نیروی انتظامی، وزیران اطلاعات، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، آموزش و پرورش و ارتباطات، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو کمیسیون مجلس اعضای این کارگروه هستند.





کاهش سی درصدی داوطلبان نمایندگی

کاهش مشارکت در انتخابات با ریزش ثبت نام کنندگان برای نمایندگی شروع شد

ریزش آمار مشارکت ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس نهم به عنوان اولین نتیجه اعلام عدم حضور منتقدان و معترضان در انتخابات مجلس، دامن اقتدارگرایان را گرفت.
به گزارش کلمه، در حالی که افراد و گروه های وابسته به حاکمیت تلاش داشتند در غیاب اصلی ترین گروه ها، فعالان و کنشگران سیاسی که به صراحت عدم شرکت در انتخابات را اعلام کرده اند، با صحنه آرایی از استقبال نامزدهای انتخاباتی خبرسازی کنند، به بدترین شکل ممکن در این مسیر ناکام ماندند.
طبق اعلام وزارت کشور در حالی ۵هزار و ۳۹۵ نفر برای نامزدی در انتخابات نهمین دوره مجلس ثبت نام کرده اند که این عدد در انتخابات مجلس هشتم ۷ هزار و ۲۰۰ نفر و برای مجلس هفتم رقم ۸ هزار و ۱۷۲ نفر اعلام شده بود. آماری که حکایت از ریزش قریب به ۲ هزار نفری ثبت نام کنندگان نسبت به دوره قبل و هم چنین نزول ۳ هزار نفری نسبت به انتخابات ۸ سال قبل را دارد.
هم چنین نگاهی به آمارهای ستاد انتخابات کشور در انتخابات مجلس ششم رشد ۳۰ درصدی ثبت نام کنندگان را در مقایسه با دوره مجلس پنجم نشان می دهد، به گونه ای که در سال ۱۳۷۸ شش هزار و هشتصد و شصت نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده بودند. به عبارتی تعداد ثبت نام کنندگان در مجلس ششم بیش از ثبت نام کنندگان مجلس نهم بوده است.
از سویی در انتخابات دوره پنجم که در سال ۱۳۷۴ برگزار شد، در مجموع پنج هزار و ۳۶۶ نفر ثبت نام کردند که با این اوصاف باید گفت آمار ثبت نام کنندگان سال جاری تنها با آمار ۱۶ سال گذشته مشابهت پیدا می کند که با رکودی بی سابقه و در یک عقب گرد ریزشی را تجربه می کند که البته برای بسیاری قابل پیش بینی بود.
نهمین دوره انتخابات مجلس قرار است دوازدهم اسفندماه برگزار شود، این نخستین انتخابات پس از انتخابات خرداد ۸۸ است که طیف های مختلف اصلاح طلبان، منتقدان و معترضان با فرمایشی و نمایشی خواندن آن، شرکت در این انتخابات را مغایر با منافع ملی و درتعارض با دموکراسی و حاکمیت خواست مردم خوانده اند. هم چنین اولین بار در تاریخ سی ساله انقلاب است که انقلابیون و گروههای اصیل سیاسی در یک اقدام هماهنگ، شرایط را برای یک رقابت سیاسی و برگزاری انتخابات مناسب نمی بینند و نه تنها برای این انتخابات امنیتی لیست نخواهند داد و نامزد نمی شوند بلکه رای خود را برای کسی به صندوق هم نخواهند ریخت.
شورای هماهنگی راه سبز امید، جبهه اصلاحات، ۳۹ نفر از زندانیان سیاسی، جبهه مشارکت ایران اسلامی ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اعتماد ملی، اعتدال و توسعه، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، زنان اصلاح طلب کشور از جمله گروه ها، احزاب و تشکل هایی هستند که در کنار شخصیت های مختلف سیاسی با صدور بیانیه و اظهارنظرهای خود با اشاره به تجربه برگزاری انتخابات “مهندسی شده” که مبتنی بر اقدامات حذفی و کنترلی شدید بوده و با اعتراض به شرایط اداره و حاکم بر کشور با قطعیت از عدم حضور در این دوره از انتخابات خبر داده و آن را فاقد تمامی استانداردها و ضوابط لازم برای یک انتخابات «آزاد و منصفانه» اعلام کرده و شرکت در آن را تقویت پایه های استبداد خواندند.
از سوی دیگر، مهدی کروبی، از رهبران در زندان خانگی جنبش سبز و دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز در اظهارنظری صریح انتخابات مجلس نهم را “فرمایاشی و دستوری” خواند و آن را “تیر آخر” بر پیکره جمهوری اسلامی دانست، چنانچه خیلی پیشتر میرحسین موسوی اعلام کرده بود “شرایط برای حضور درانتخابات فراهم نیست.”
حرکتی هماهنگ با آنچه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین کشورمان، طی شروطی هم چون آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی، رفع حصر رهبران جنبش سبز، فضای باز مطبوعات و به رسمیت شناختن نقد و نقادی و برداشتن فضای امنیتی و جو پلیسی و محیط رعب و وحشت الهام گرفته از بیانیه شماره ۱۸ مهندس موسوی به عنوان پیش شرط های حضور در انتخابات مطرح ساخت، مجموع پیش نیازهایی که مسئولان به آن توجهی نکردند تا عواقب زیانبار این رویه مستبدانه برایشان تا این لحظه ریزش آمار در تعداد ثبت نام کنندگان باشد.
ریزش در آمار ثبت نام کنندگان تنها معضل پیش روی آنان ناشی از عدم حضور منتقدان در انتخابات مجلس نهم نخواهد بود و عدم مشروعیت انتخابات نهم مجلس عواقب و ریزش های جدی تری را رقم خواهد زد.
“ریزش مشارکت” را می توان از چالش های اساسی دانست که در انتظار اقتدارگرایان خواهد بود. هر چند از مدت ها قبل برای فرار از این دست تبعات “تقلب و تخلف” را شروع کرده و با مصاحبه های ساختگی، توبه نامه، جعل بیانیه و امضاء و … در پی گدایی مشارکت حداکثری افتادند، اقدامات بی ثمری که سخت آنها را در تکاپو برای جبران این عواقب انداخته ،پتا تدارکات مشارکت نمایشی و مهندسی شده را به مدد کودتایی دیگر مهیا سازند.
به گفته مصطفی محمدنجار، وزیر کشور در تهران یک هزار و ۶۶ نفر ثبت نام کرده اند و بعد از تهران بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان مربوط به اصفهان با ۴۱۷ نفر است. استان های هرمزگان و خراسان شمالی هر کدام به ترتیب با ۳۹ و ۳۷ نفر کمترین میزان ثبت نام شدگان را به خود اختصاص داده اند.هم چنین از میان پنج هزار و ۳۹۵ نفر ثبت نام کننده، چهار هزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۴۲۸ نفر زن هستند.این در حالی است که از آمار کل ثبت نام کنندگان۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس فعلی و ۱۹۷ نفر از افراد با سابقه نمایندگی مجلس هستند.
اقتدارگرایان این روزها در سردرگمی و اضطراب بیشتری بسر می برند و روزهای سختی را برای انتخابات مجلس نهم پیش رو دارند، چنانچه پیش از این حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات گفته است انتخابات مجلس آینده “حساس ترین انتخابات” پس از انقلاب برای آنهاست.
در این میان فعالان سبز در راستای بیانیه شماره ۳ شورای هماهنگی راه سبز امید در باره انتخابات راه خود را با آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در باره ماهیت این نمایش انتخاباتی در هر جمع و نهاد و محفل و منطقه و محله‌ای دنبال خواهند کرد تا ملت ما به ویژه ساکنان حوزه‌های کوچک‌تر به این حقیقت آگاه شوند که با توجه به زمینه سازی‌ها، توافقات و تصمیمات گرفته شده، کرسی‌های مجلس آینده به کسانی اختصاص خواهد یافت که بیش از آن که به مصالح واقعی مردم ملتزم باشند در برابر مراکز و گروه های قدرت متعهد خواهند بود. بدون شک ظرفیت‌ها و امکانات عظیم نهفته در متن جنبش، خلق روش‌های مبتکرانه در جهت بسط آگاهی در جامعه و افشای ماهیت نمایش انتخاباتی آینده را به مثابه یکی از ابزارهای مشروع و قانونی مبارزه مدنی ممکن خواهد ساخت.




محمدعلی حاضری: آیت الله هاشمی از مصادیق بارز سرمایه‌های نظام است

یک فعال سیاسی تاکید کرد: اصولگرایان نیز تنگ نظری‌های افراطی را محکوم می‌کنند.
محمدعلی حاضری در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص خط قرمز برخورد جناح‌های سیاسی با یکدیگر خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا سعی می‌شود تا فرا‌تر از رقابت‌های سیاسی به منافع ملی توجه شود و اصل بدیهی و عقلانی نیز این است که هیچ گاه منافع ملی را خرج رقابت‌های سیاسی نکنیم.
وی با انتقاد از مورد خطاب قرار دادن شخصیت‌های برجسته انقلاب به القاب مختلف، تصریح کرد: این افراط‌گری‌ها از سوی عده معدودی است و همانطور که شاهد هستیم، هم اکنون برخی اصول گرایان به ویژه شخص آقای مطهری نیز به این تنگ نظری‌ها معترض بوده و آن را محکوم می‌کنند.
حاضری در واکنش به مسدود شدن سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزود: نباید فراموش کرد که برخی از اشخاص صرف نظر از اختلافات سلیقه‌ای، سرمایه نظام محسوب می‌شوند. آیت الله هاشمی نیز یکی از مصادیق بارز این افراد است. بنابراین بی‌احترامی به این افراد به منزله قدرنا‌شناسی از خدمات آن‌ها نسبت به نظام و انقلاب است.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد این مسایل ناشی از اقدامات طیف‌های تند روی اصولگرا است، ضمن اینکه باید گفت، این افراد جریان غالب و مسلط در در طیف اصولگرا نیستند.
حاضری در پایان ضمن تفکیک نقد سازنده از تخریب، تاکید کرد: اگرچه انتقاد از مواضع یک شخص یا یک دوره خاص منافاتی با ارزش‌ها و منافع نظام ندارد ولی باید ضمن رعایت حدود اخلاقی در نقد، از به کار بردن عبارات یا کلماتی که متضمن توهین و بی‌احترامی به فرد و نسبت دادن عناوینی همچون جاسوس و وابسته به وی است، خودداری کرد.


تاج زاده تهیه کنندگان گزارش مجلس را به مناظره فراخواند

تاج زاده که در قرنطینه زندان اوین نگهداری می شود در واکنش به گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ خواستار مناظره با تهیه کنندگان این گزارش شد.
به گزارش تحول سبز، عضو مرکزیت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین با بی اساس خواندن گزارش کمیسیون اصل نود در مجلس اعلام کرد: “هریک از اعضای این کمیسیون، بازجوها و یا شخص سردارمشفق که این گزارش براساس سخنان بی پایه و اساس او و کیفرخواست های غیرقانونی و غیرحقوقی در دادگاه های نمایشی نگارش شده است، جرأت دارند در مناظره با من شرکت کنند تا معلوم شود چه کسانی کودتا کرده اند و مملکت را به این وضعیت فلاکت بار رسانده اند.”
این زندانی سیاسی با تاکید بر این نکته که حتی بازجوها هم گزارش مجلس را قبول ندارند این پرسش را مطرح کرده است که :”چرا بعد از دو سال و نیم به جای ارائه گزارش حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان، همان گزارش بی پایه و بنیان روزهای اول کودتا توسط کمیسیون اصل نود در مجلس قرائت شده که خیلی از بازجوها هم در حال حاضر آن را قبول ندارند و حاضر به دفاع از آن نیستند؟”
تاجزاده هم چنین با تشکر از کسانی که در انتخابات مجلس نهم ثبت نام نکرده اند، گفت: ”اگر انتخابات آزاد برگزار می شد همه ما با کمال میل در آن شرکت می کردیم اما شرکت در انتخابات رسوا برازنده هیچ اصلاح طلبی نیست.”




انحلال خانه سینما همین هفته اجرا می‌شود

خبرگزاری هرانا - احمد نجفی، عضو شورای عالی سینما در گفتگو با نسیم خبر داد؛ شورای عالی سینما با رأی حداکثری تصمیم به انحلال "خانه سینما" گرفت.
وی افزود: اعلام رسمی این انحلال با موافقت وزیر ارشاد در همین هفته اجرا می‌شود و صنوف مختلف زیر نظر سازمان سینمایی فعالیت می‌کنند.
احمد نجفی همچنین در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، افزود:
-در جلسه امروز حتی مشخص شد که برخی جملات اساسنامه را با اختیار خود و بدون هیچگونه هماهنگی و رضایت و تنفیذ وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی تغییر داده‌اند.
-پس از اعلام رسمی غیرقانونی بودن خانه سینما بلافاصله دست بکار شدیم تا صنوف سینمایی را زیر حمایت قرار داده و با جدا کردن آنان از خانه سینما، مانع از ضایعات بیشتر شویم.
-برای تمام این اصناف جای مشخصی درنظر گرفته‌ایم و زیر نظر سازمان سینمایی فعالیت خواهند کرد. این صنوف یاید خودشان را جزوی از سازمان بدانند تا انشقاقی دوباره ایجاد نشود.
-اینها خیال می‌کنند با تهدید و عدم حمایت از جشنواره می‌توانند فعالیت‌های غیرقانونی را توجیه کنند اما مطمئنا این راه عجیب و غریب آنان با تصمیم امروز شورای عالی سینما به بن بست می‌رسد.
-عدم توانایی مدیریت خانه سینما خیلی زمان پیش مشخص شده و به دفعات به آنان گوشزده کرده‌ایم. اما توجه نمی‌کنند و همین کارهای سیاسی‌شان از بیرون از کشور نیز به ما ضربه زده است.
-خانه سینما تا به الان هدفی جز اختلاف‌اندازی، حربه‌افکنی و دعواهای سیاسی‌ نبوده‌اند.
-زیر بار این اقدامات و حرف‌های خانه سینمایی نخواهیم رفت. خیلی سعی کردیم هیئت مدیر خانه سینما را متوجه کنیم اما به روال غیرقانونی بودنشان ادامه دادند که نهایتا تصمیم به انحلال خانه سینما گرفتیم.
-خانه سینما باید متوجه باشد که با قطعیت یافتن این حکم، صنوف را بی‌خود و بی‌جهت درگیر نکنند چون همه با تدارک لایحه نظام سینمایی همه مورد حمایت جدی سازمان قرار می‌گیرند.




اصغر فرهادی: مهاجرت نکرده‌ام و نخواهم کرد

image
کارگردان نامدار سینمای ایران در گفتگویی تاکید کرده که تنها برای نوشتن فیلمنامه و طی کردن مراحل پیش تولید فیلم جدیدش از ایران خارج شده و به هیچ عنوان قصد مهاجرت به خارج از کشور را ندارد. او تاکید کرده است که پس از ساخت این فیلم به ایران باز می‌گردد.
 اصغر فرهادی در گفتگو با ایسنا، درباره واکنش جهانی به فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: «واکنش تماشاگران را تنها در کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، آمریکا و کانادا از نزدیک دیده‌ام. واکنش‌ها چندان متفاوت با آنچه در ایران اتفاق افتاده نیست. آنهایی که از نزدیک نظراتشان را شنیده‌ام، غالباً موقعیت‌های داستان، رفتار شخصیت‌ها و روابط بینشان را همه‌گیر و فارغ از جغرافیا و شرایط محیطی خاص می‌دانستند. این جمله را که شخصیت‌های فیلم برایشان ملموس و آشناست، زیاد شنیده‌ام.»
وی همچنین درباره نامزدی این فیلم در «گلدن گلوب» و «اسکار» و احتمال جایزه گرفتن آن اظهار داشت: «اسکار چندان قابل پیش بینی نیست. قبلاً هم فیلم‌هایی بوده‌اند که علیرغم حدس و گمان‌ها در لیست نهایی حضور نداشته‌اند. علاوه بر خود فیلم، میزان تبلیغات نقش موثری دارد.»
 کارگردان «درباره الی» شایعه مهاجرتش به اروپا را که پیش از این از سوی وب سایت‌های حکومتی مطرح شده بود را تکذیب کرد گفت: «من نه مهاجرت کرده‌ام و نه قصد مهاجرت دارم. اولین بار هم خبر مهاجرتم را پشت چراغ قرمزی در میدان هفت تیر تهران شنیدم. کمتر از دو ماه است که برای تحقیق و آشنایی با فضا به پاریس آمده‌ام تا نوشتن فیلمنامه را با همکار نویسنده‌ای که در پاریس ساکن است آغاز کنم و بعد از اتمام نگارش هم مشغول پیش تولید و فیلمبرداری خواهیم شد. بلافاصله بعد از آماده شدن فیلم هم با خانواده‌ام، که نمی‌خواستم این مدت را از آن‌ها دور باشم، به ایران باز خواهیم گشت. به هر حال وقتی قرار است شما فیلمی در کشوری دیگر بسازید، لازم است مدتی آنجا بمانید و در حد ضرورت داستان با محیط آشنا شوید. نمی‌شود برای چنین داستانی امروز آمد و فردا پیش تولید کرد و یک ماه یا دو ماه بعد فیلمبرداری. زمان نیاز است.»
 فرهادی همچنین اظهار امیدواری کرد که فیلم جدیدش در داخل ایران نیز به روی پرده سینما‌ها رود.




احمدی مقدم: پلیس باید تمام حساب‌های بانکی را رصد کند

فرمانده نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرده است که با تشکیل پلیس جرایم اقتصادی، نیروهای پلیس در بانک مرکزی مستقر شده و تمام حساب‌های بانکی را رصد کنند. احمدی مقدم همچنین گفته است که بابت تشکیل این پلیس هیچ پولی از کسی نمی‌گیریم.
 به گزارش قدس آنلاین، سردار احمدی مقدم که در همایش مبارزه با قاچاق سخن می‌گفت، درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر گفت: «در تمامی دنیا، پلیس جرایم مالی همه حساب‌ها را رصد می‌کند، اگر این اتفاق در داخل کشور اتفاق افتاده بود اختلاس اخیر صورت نمی‌گرفت.»
 فرمانده پلیس ضمن اعلام آمادگی ایجاد پلیس جرایم اقتصادی یا بانکی مستقر در بانک مرکزی اظهار داشت: «پلیس آمادگی آن را دارد که برای جرایم اقتصادی، مالیاتی و بانکی پلیسی متخصص ایجاد کند.» وی افزود: «پلیس همچنین آمادگی ایجاد پلیس تخصصی گمرک را نیز دارد که در کنار عزیزانمان در گمرک کشور به انجام وظیفه بپردازد.»
 احمدی مقدم همچنین گفت: «برای تشکیل این پلیس پولی هم نمی‌گیریم و استخدام این افراد نیز از سوی پلیس انجام می‌گیرد.» فرمانده ناجا در ادامه از وقوع اختلاس‌های دیگر اظهار نگرانی کرد.




اثر تحریم نفتی آشکار می‌شود: پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

image
به گزارش واشینگتن پست، ایران پیشنهاد دور جدیدی از مذاکرات بر سر فعالیت‌های هسته ای خود را با شش قدرت جهان را داده است. این در حالی است که هفته پیش تهدید کرد که در صورت تحریم نفتی اجازه عبور حتی یک قطره نفت از تنگه هرمز را نخواهد داد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی  امنیت ملی، امروز به طور رسمی از آمریکا، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا و فرانسه خواست که به میز مذاکره بازگردند. این تمایل ایران برای مذاکره و دعوت از شش قدرت جهان، در پی افزایش احتمال تحریم نفتی ایران و پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت عملی شدن تحریم‌ها، خبر از تاثیر تهدیدهای غرب می‌دهد.
آخرین دور مذاکرات ایران با پنج عضو دائم سازمان ملل به علاوه آلمان در ماه ژانویه سال گذشته در ترکیه با شکست مواجه شده بود.
به گزارش خبرگزاری واشینگتن پست، سعید جلیلی گفته است که به طور رسمی از گروه ۵+۱ خواسته شده که مسیر گفتگو را از سر بگیرند. به علاوه سفیر ایران در آلمان، علیرضا شیخ عطار، نیز امروز از قصد جلیلی برای درخواست از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ترتیب دادن این گفتگوها خبر داد.
گفتنی است که تا لحظه تهیه این خبر، اظهار نظر رسمی از سوی بروکسل نشده است.




گام اول اپوزیسیون برای سوریه بدون دیکتاتور

image
مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه، مانیفستی را تدوین کرده‌اند که راه را برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور پس از سرنگونی بشار اسد هموار می‌کند؛ همزمان برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه گفته که مخالفان در تلاش هستند که پرونده سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند.
تدوین مانیفست اپوزیسیون سوریه
دیروز در قاهره مخالفان بشار اسد گرد هم آمدند و سندی را برای تدوین قانون اساسی جدید بر اساس یک نظام پارلمانی متعدد تهیه کردند.
این سند توسط  دو گروه بزرگ «شورای ملی سوریه» و «گروه هماهنگی ملی برای تغییرات دمکراتیک در سوریه» برای دوران انتقالی پس از سقوط بشار اسد امضاء شده است.
در این سند هرگونه ماموریت نظامی خارجی در سوریه رد شده اما پشتیبانی بین‌المللی از حقوق مردم این کشور را جایز شمرده است.
خبرگزاری آلمان گزارش داده که این توافقنامه قرار است روز یکشنبه اول ژانویه، به‌عنوان سندی رسمی تحویل ناظران اتحادیه عرب شود.

استقرار تک‌تیراندازان دولت سوریه بر بام‌ها
همچنین هیأت ناظران اتحادیه عرب خبر داده‌اند که تک‌تیراندازان دولت سوریه در پشت‌بام‌ها مستقر شده‌اند.
در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده یکی از ناظران اتحادیه عرب دیده می‌شود که خطاب به معترضان در شهر درعا می‌گوید که این تک‌تیراندازان را مشاهده کرده است.
ناظران اتحادیه عرب از دولت سوریه خواسته‌اند که هرچه زودتر، واحدهای تک‌تیرانداز خود را از کانون‌های اعتراضات مردمی چون حمص و درعا خارج کنند.

ادامه کشتار علی‌رغم حضور ناظران
علی‌رغم این‌که ناظران اتحادیه عرب اکنون در سوریه به سر می‌برند، اما کشتار مردم معترض از سوی دیکتاتور این کشور ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌ منابع خبری، امروز شنبه، ۳۱ دسامبر، دست‌کم  ۳۰ تن از معترضان به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز در روز گذشته، جمعه، ٢٧ نفر در سوریه کشته شده‌اند.
گفته می‌شود مردم سوری با حضور ناظران اتحادیه عرب با انگیزه بیش‌تری به خیابان‌ها می‌آیند.
طبق برآورد سازمان ملل، از آغاز خیزش مردم سوریه علیه دیکتاتوری بشار اسد تاکنون، بیش از پنج هزار نفر کشته شده‌اند.

تلاش مخالفان برای طرح پرونده سوریه در شورای امنیت
همچنین برهان غلیون گفته است که مأموریت اتحادیه عرب در سوریه محکوم به شکست است.
وی گفته است که تلاش این اتحادیه نتوانسته از سرکوب حکومت بشار اسد جلوگیری کند.
رئیس شورای ملی سوریه، در گفتگوئی با شبکۀ تلویزیونی الجزیره گفته است اگر رژیم سوریه به تعهداتش عمل نکند راهی جز مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیش روی نخواهد بود.
غلیون تأکید کرده که مخالفان بشار اسد از سازمان ملل می‌خواهند تا مفاد طرح عربی را با ساز و کارهای خاص خود عملی کند.

جمهوری اسلامی همچنان ساز خود را می‌نوازد
در این شرایط، مقامات جمهوری اسلامی همچنان بر مواضع خود تأکید و از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند.
به تازگی سید جعفر هاشمی سفیر سابق ایران در برزیل گفته است: مواضع و رفتارهای بازیگران اصلی بحران سوریه از جمله آمریکا، ‌اسرائیل و لبنان،‌ ترکیه و ایران و عربستان سعودی نشان می‌دهد که به دلیل پیدا نشدن آلترناتیو مناسب برای بشار اسد، همچنان اراده سیاسی برای اتفاقات مهم در سوریه وجود ندارد.
وی تأکید کرد: بازیگران اصلی بین‌المللی و منطقه‌ای بحران سوریه هنوز آلترناتیو مناسب و قابل تامل برای بشار نمی‌بینند، و اراده‌ای جدی برای تحولات اساسی‌تر در این کشور ندارند.



 
همکار احمدی نژاد:
رقم عیدی کارکنان دولت هنوز مشخص نشده ولی 10 درصد افزایش می یابد


باشگاه خبرنگاران
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی رئیس جمهور رقم نهایی عیدی کارکنان دولت هنوز مشخص نشده است اما این رقم نسبت به سال گذشته با 10 درصد افزایش مواجه خواهد بود.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛لطف‌الله فروزنده عصر شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با مدیر حوزه‌های علمیه در جمع خبرنگاران در ارتباط با ساماندهی وضعیت کارکنان دولت اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با روشن شدن وضعیت مشاغل حاکمیتی بتوانیم زمینه ارتقای شغلی نیروهای پیمانی و قراردادی را فراهم کنیم.
...
وی قبولی در آزمون اختصاصی، داشتن سه سال سابقه کار و عملکرد مثبت را از شرایط کارکنان دولت برای ارتقای شغل برشمرد.
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از بررسی میزان عیدی آخر سال کارکنان دولت در هیئت دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: رقم نهایی عیدی کارکنان دولت هنوز مشخص نشده است اما این رقم نسبت به سال گذشته با 10 درصد افزایش مواجه خواهد بود. /س




 
15 روزی که غیب شد؛
بدهی 1600 میلیارد تومانی دولت به 74 میلیون ایرانی بابت یارانه نقدی


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
بدهی دولت به 74 میلیون ایرانی بابت یارانه نقدی 15 روزه شد که اعتباری بالغ بر 1600 میلیارد تومان می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، یارانه نقدی که با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در کشور در دستور کار قرار گرفت، وارد فاز جدیدی از برنامه دولت شده است.
از زمستان سال گذشته که پرداخت یارانه نقدی ابتدا دوماه بود، تا هم اکنون که یارانه نقدی ماهانه است، چندین بار دولت زمان پرداخت یارانه را بنا به دلایل مختلف تغییر داده است.
ابتدا پرداخت یارانه نقدی دوماه بود، در ادامه پرداخت یارانه نقدی ماهانه و ساعت 24 آخرین روز ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد، سپس زمان پرداخت یارانه به هفته دوم هر ماه تغییر یافت و هم‌اینک پرداخت آن به پانزدهم هر ماه موکول شده است. در واقع یارانه آذرماه پانزدهم ماه واریز شد و براساس برنامه دولت، یارانه دی ماه نیز پانزدهم همین ماه واریز خواهد شد.
بدین ترتیب، دولت هم اکنون 15 روز یارانه نقدی به 74 میلیون ایرانی که یارانه دریافت می‌کنند، بدهکار است؛ یعنی دولت به ازای هر ایرانی 22 هزار و 750 تومان بدهی دارد. به عبارت دیگر، مجموع بدهی 15 روزه دولت به 74 میلیون ایرانی بیش از 1600 میلیارد تومان می‌شود.
براساس اعلام رئیس جمهور، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همین امسال اجرایی خواهد شد که براساس آن، قرار است یارانه اقشار پردرآمد از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج شود. برهمین اساس، مبلغ یارانه نقدی قطعا در فاز دوم افزایش خواهد یافت.




معاون عمليات نيروي دريايي ارتش:
براي تردد از تنگه هرمز ممانعتي ايجاد نمي‌كنيم و به دنبال اين مساله نيستيم


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
معاون عمليات نيروي دريايي ارتش با تاكيد بر اينكه "ايران از حق خود در مورد تنگه هرمز غفلت نخواهد كرد"، گفت: براي تردد از تنگه هرمز ممانعتي ايجاد نمي‌كنيم و به دنبال اين مساله نيستيم.
امير دريادار دوم سيدمحمود موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به منطقه عمومي رزمايش، به اجراي آرايش تاكتيكي جديد در تنگه هرمز در فاز پاياني رزمايش ولايت 90 و توانايي غيرممكن شدن عبور هرگونه شناور از اين تنگه در صورت اراده ارتش، اشاره و تصريح كرد: استفاده از تنگه هرمز به كشورهاي حاشيه‌اي اين تنگه مربوط مي‌شود و ايران به عنوان كشوري كه وسعت ساحلي زيادي در اين منطقه دارد، سهم ويژه‌اي از تنگه هرمز خواهد داشت و در بهره‌برداري از حق خود در اين مورد غفلت نخواهد كرد.

* منافع ما خدشه‌دار شود، منافع سايرين نيز خدشه‌دار خواهد شد
سخنگوي رزمايش ولايت 90 همچنين خاطرنشان كرد: اگر مواردي پيش‌آيد كه منافع ما را خدشه‌دار كند، بدون شك منافع سايرين نيز خدشه‌دار خواهد شد. ما به دنبال ايجاد امنيتي پايدار در اين محدوده (تنگه هرمز) هستيم و ترددها اعم از انتقال انرژي يا عبور كشتي‌هاي تجاري بدون هيچ مانعي براي همه كشورها برقرار است.
وي با مقتدرانه خواندن حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي آزاد، اظهار كرد: حضور ما در آب‌هاي آزاد بيانگر اين واقعيت است كه وقتي در وسعت بسيار زياد حضوري چشمگير داشته‌ايم، مطمئنا قابليت‌هاي ما در يك محدوده بسته‌تر صد‌چندان خواهد بود.

* مطالعات براي دستيابي به سامانه‌هاي پيشرفته‌تر از "محراب" در حال انجام است
موسوي در ادامه درباره پرتاب سامانه موشكي "محراب" كه قرار است براي نخستين بار در نهمين روز از رزمايش ولايت 90 انجام شود، گفت: "محراب"، موشكي سطح به هوا در برد متوسط و متناسب با تهديدهاي هوايي است كه يگان‌هاي مجهز مي‌توانند از آن براي شناسايي و رهگيري و مورد اصابت قرار دادن اهداف استفاده كنند.
سخنگوي رزمايش ولايت 90 افزود: قابليت‌هاي محراب بسيار بالاست و توان رقابت با نمونه‌هاي مشابه در كشورهاي ديگر را دارد و نياز ما در بحث مقابله با تهديدات هوايي را به طور كامل برطرف مي‌كند.
معاون عمليات نيروي دريايي ارتش در پايان تاكيد كرد: ما به سامانه موشكي محراب اكتفا نكرده و نمي‌كنيم، بلكه به دنبال دستيابي به سامانه‌هاي به‌روزتر هستيم و كارهاي مطالعاتي براي دستيابي به سامانه‌هاي پيشرفته‌تر در حال انجام است.

انتهاي پيام