۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بازرسی نيروهای امنيتی مصر از دفاتر چندين نهاد غيردولتی

مقام‌های قضايی و امنيتی مصر دفاتر چندين نهاد غيردولتی را در قاهره مورد بازرسی قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته، پنج‌شنبه هشتم دی‌ماه (۲۹ دسامبر) در قاهره، نمايندگان قضايی و پليس مصر ۱۷ نهاد غيردولتی مصری و غيرمصری را بازرسی کردند.
به گفته مقام‌های مصری دليل بازرسی‌های روز گذشته "مظنون" بودن اين نهادهای غيردولتی به "حمايت‌های مالی غيرقانونی از خارج از کشور" بوده است.
به گفته منابع نزديک به نيروهای امنيتی، کارکنان اين نهادها به‌هنگام بازرسی اجازه نداشتند محل را ترک کنند و اسناد و مدارکی نيز کشف و ضبط شد.
ارتش، که مسئوليت انتقال قدرت در مصر را بر عهده دارد اعلام کرده است که هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی را تحمل نخواهد کرد و به‌همين منظور پرونده‌هايی را در رابطه با کمک‌های مالی به سازمان‌های مدافع حقوق بشر تشکيل خواهد داد.

چندين انجمن مصری مدافع حقوق بشر در اعتراض‌های مردمی عليه ارتش اين کشور برای انتقال قدرت به دست غيرنظاميان نقش مهمی ايفا کرده‌اند.
به گفته ناظران نهادهايی که مورد بازرسی قرار گرفتند عمدتأ گرايش سياسی خنثی دارند.
نمايندگان سازمان‌های غيردولتی و محافل حقوقی گفته‌اند در ميان نهادهايی که مورد بازرسی قرار گرفتند دو سازمان حمايت‌شده از سوی دولت آمريکا نيز ديده می‌شوند.
هبا مريف، يکی از نمايندگان ديده‌بان حقوق بشر، سازمان مدافع حقوق بشر، گفت دفتر انستيتو ناشنال دمکراتيک (NDI) مورد بازرسی قرار گرفت.
اين انستيتو توسط وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بين‌المللی ايالات متحده آمريکا (USAID) پشتيبانی می‌شود و مؤسسه‌ای تحقيقاتی در زمينه نظرسنجی و نظارت بر چگونگی برگزاری انتخابات است.
يک خبرنگار خبرگزاری فرانسه مشاهده کرده که دفتر انستيتو ناشنال دمکراتيک مسدود شده است و مردانی با بسته‌ها و مدارکی در دست از آن خارج می‌شدند.
محافل حقوقی قاهره نيز گفته‌اند انستيتو بين‌المللی جمهوری‌خواه (IRI) يک نهاد ديگر آمريکايی نيز مورد بازرسی قرار گرفت.
اين انستيتو در سال ۱۹۸۳ تأسيس شد. هدف آن "آموزش و کمک در ارتباط با احزاب سياسی، توسعه جامعه مدنی، توسعه رهبری جوانان، اصلاحات انتخاباتی، نظارت بر انتخابات، و آزادی بيان در جامعه‌های بسته" است.
اين انستيتو از ژانويه سال ۱۹۹۳ توسط جان مک‌کين، سناتور جمهوری‌خواه، هدايت می‌شود.

 

 

جشنواره های معتبر جهان فستيوال فجر را تحريم کردند

فرهنگسرای پويا

تعدادی از فستيوال های بين المللی فيلم که از سوی مديران جشنواره فجر تهران از آنان دعوت به عمل آمده بود تا در ماه فوريه در اين جشنواره شرکت نمايند، با ارسال نامه هايی جداگانه انصراف خود را از حضور در اين جشنواره دولتی اعلام نمودند.
جشنواره جهانی کن فرانسه، جشنواره ونيز ايتاليا و فستيوال بين المللی لوکارنو سوئيس از جمله معتبرين جشنواره هايی هستند که به مديران اين جشنواره پاسخ منفی داده اند.
جشنواره های نامبرده علت عدم شرکت خود را همبستگی و حمايت از سينماگران و شرايط نامناست جامعه ايران توصيف کرده اند.
اين در حاليست که بر پايه اخبار منتشره از سوی شبکه ی ۲۱ تونس به نقل از جواد شمقدری معاونت سينمايی وزارت ارشاد چند فيلمساز وابسته به حزب نهضت اسلامی (حزب شيخ راشد الغنوشی) تونس به عنوان ميهمانان اين دوره از جشنواره فجر راهی تهران خواهند شد.
فرهنگسرای پويا - پاريس - ۲۹ دسامبر ۲۰۱۱


بيانيه فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در مورد سرکوب مادران پارک لاله، نهضت آزادی و جبهه ملی

ايران
تعقيب و آزار قربانيان نقض حقوق بشر و فعالان سياسی

http://www.fidh.org/Persecution-of-victims-and?var_mode=calcul
۸ دی ۱۳۹۰
مقامات جمهوری اسلامی ايران هر گونه اعتراض مسالمت آميز از جمله اعتراض های خانواده های قربانيان و حاميان آنها و نيز فعالان سياسی ميانه رو را بی امان سرکوب می کنند. حاميان «مادران عزادار» (نگاه کنيد به اطلاعات پيشينه ای) و فعالان سياسی ميانه رو بيش از پيش هدف اين سرکوب قرار دارند.
سرکوب مادران عزادار به خاطر مبارزه آنها عليه معافيت از مجازات
ژيلا کرمزاده مکوندی، يکی از حاميان مادران عزادار، در روز ۶ دی ۱۳۹۰ در اداره گذرنامه تهران دستگير و برای گذراندن حکم دو سال زندان به زندان اوين منتقل شد.
ليلا سيف اللهی و نادر احسنی، دو تن ديگر از حاميان مادران عزادار، نيز در خطر دستگيری خودسرانه قرار دارند زيرا حکم زندان آنها نيز تاييد شده است. اين سه نفر به همراه عده ای ديگر از حاميان مادران عزادار در بهمن ۱۳۸۸ دستگير شدند و پيش از آزادی با وثيقه بيش از يک ماه در سلول انفرادی در بازداشت ماندند. آنها در بهمن ۱۳۸۹ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرايم عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی » محاکمه شدند. حکم دادگاه آنها را به شرکت در «تشکيل غيرقانونی در جهت اقدام عليه امنيت کشور تحت عنوان مادران عزادار» متهم کرد و گفت آنها «خود را مدافعان حقوق بشر در ايران» می دانند.
دادگاه انقلاب اسلامی ابتدا ژيلا کرمزاده مکوندی و ليلا سيف اللهی را به چهار سال زندان و نادر احسنی را به دو سال زندان محکوم کرد. بنا به گزارش هايی در اواسط آبان ۱۳۹۰، دادگاه تجديد نظر حکم ژيلا کرمزاده مکوندی و ليلا سيف اللهی را به دو سال زندان تعزيری و دو سال زندان تعليقی تغيير داد و حکم دو سال زندان نادر احسنی را تاييد کرد.
ژيلا مهدويان و دختر او مريم نجفی، دو تن از حاميان مادران عزادار، در روز ۴ دی ۱۳۹۰ به دادگاه انقلاب اسلامی احضار شدند و حکم های پنج سال زندان به ژيلا مهدويان و ۶ ماه زندان به مريم نجفی ابلاغ شد. به علاوه، مريم نجفی به ۱۸ ماه زندان تعليقی محکوم شد. آنها ۲۰ روز برای درخواست تجديد نظر فرصت دارند.
اين دو در تاريخ ۱۷ مهر ۱۳۸۹ دستگير شدند و به ترتيب ۵۰ روز و ۱۳ روز در بازداشت گذراندند و سپس با وثيقه آزاد شدند. محاکمه آنها در تاريخ ۹ آذر ۱۳۹۰ انجام شد. بعضی از اتهام های ژيلا مهدويان عبارت بود از: «شرکت در اغتشاشات، اقدام عليه امنيت ملی، شرکت در گروه مادران عزادار، قصد خروج غيرقانونی از کشور، ارايه گزارش عليه جمهوری اسلامی در دادگاه های آلمان.» مريم نجفی به « اقدام عليه امنيت ملی و قصد خروج غيرقانونی از کشور» متهم شد. ژيلا مهدويان مادر حسام ترمسی است که پس از آزادی در پی ۱۱ ماه بازداشت در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ با چاقوی سمی مورد حمله قرار گرفت و گويا هنوز بيمار است.
منصوره بهکيش، يکی ديگر از حاميان مادران عزادار، در روز ۴ دی ۱۳۹۰ به اتهام «تبليغ عليه نظام و ايجاد اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنيت ملی از طريق تشکيل گروه مادران عزادار» در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد. او در دادگاه تمام اتهام ها را رد کرد. دادگاه هنوز حکم خود را صادر نکرده است.
او که شش عضو خانواده خود را در اعدام های مخفی دهه ۱۳۶۰ از دست داده است، در دهه های اخير چندين بار دستگير شده است. وی در تاريخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ در خيابان دستگير شد و پيش از آزادی با وثيقه يک ماه در بازداشت انفرادی ماند.
پيگرد فعالان سياسی به خاطر استفاده از حق تشکل
احزاب و گروه های سياسی ميانه رو و مسالمت جو و فعالان آنها نيز بيش از پيش مورد حمله قرار می گيرند و اعضای آنها در زندان به سر می برند.
ابراهيم يزدی، رهبر ۸۰ ساله نهضت آزادی ايران و وزير امور خارجه پيشين، در روز ۶ دی ۱۳۹۰ از محکوميت خود به ۸ سال زندان مطلع شد. ابراهيم يزدی پس از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ سه بار بازداشت شده و از جمله از مهر تا اسفند ۱۳۸۹ شش ماه را در بازداشت گذرانده است. محاکمه او به اتهام «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و تاسيس و هدايت نهضت آزادی ايران» در تاريخ ۱۱ آبان ۱۳۹۰ برگزار شد، ولی او دادگاه انقلاب اسلامی را مغاير با قانون اساسی دانست، صلاحيت آن را برای محاکمه رد کرد و حاضر به دفاع از خود نشد.
يکی ديگر از اعضای ارشد نهضت آزادی ايران و شهردار پيشين تهران، محمد توسلی، و دکتر علی رشيدی، اقتصاددان برجسته، عضو ارشد جبهه ملی ايران و معاون پيشين بانک مرکزی، از ۱۲ آبان ۱۳۹۰ در بازداشت خودسرانه به سر می برند.
اطلاعات پيشينه ای
* مادران پارک لاله (مادران عزادار ايران) زنانی هستند که فرزندانشان از اوايل دهه ۱۳۶۰ به بعد اعدام، کشته يا ناپديد شده اند. مادران عزادار پس از سرکوب خشن پساانتخاباتی در خرداد ۱۳۸۸ فعاليت خود را با گردهمايی سکوت در روزهای شنبه در پارک لاله شروع کردند. آنها از جمهوری اسلامی خواهان تاييد اعدام­های گسترده پنهانی در زندان­ها، حق اطلاع از محل دفن عزيزان خود، الغای مجازات اعدام، آزادی تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی، و محاکمه علنی تمام مسئولان جنايت ها پس از پيدايش جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ هستند و به صورت فزاينده ای با آزار، بازداشت و دستگيری خودسرانه و زندان روبرو بوده ­اند.
* نهضت آزادی ايران گروهی ملی گرا است که در سال ۱۳۴۰ تاسيس شد و اعضای آن در رژيم شاه سابق مورد پيگرد و سرکوب قرار گرفتند. رهبران آن اولين دولت پس از انقلاب را تشکيل دادند ولی بعدا استعفا کردند. بعضی از آنها در رژيم کنونی نيز حکم های زندان را گذرانده اند.
* جبهه ملی ايران سازمانی سکولار و ملی گرا است که در زمان شاه و بعدا در رژيم کنونی سرکوب شد. اعضای آن نيز از جمله وزرای اولين دولت پس از انقلاب بودند.
عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، امروز گفت: «جمهوری اسلامی ايران پيوسته آزادی گردهمايی و تشکل را نفی و ماده های ۲۱ و ۲۲ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی را نقض کرده است. سازمان های مستقل کارگران، دانشجويان، معلمان، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و حتا گروه های سياسی ميانه رو ممنوع هستند و گروه های قربانيان مثل مادران عزادار که می کوشند مقامات را به خاطر جنايت هايشان وادار به پاسخگويی کنند بيش از پيش مورد حمله و حاميان آنها مورد آزار و تعقيب قرار می گيرند. مقامات دولتی بايد فورا به ملاحظات پايانی کميته حقوق بشر سازمان ملل عمل نمايند تا آزادی گردهمايی و تشکل را برای تمام افراد بدون تبعيض تضمين کنند و تمام کسانی را که تنها به خاطر استفاده مسالمت آميز از اين حق در بازداشت هستند فورا و بدون قيد و شرط آزاد نمايند.»
برای اطلاعات بيشتر، نگاه کنيد به گزارش مشترک فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران که اخيرا با عنوان «ايران: سرکوب آزادی، زندان، شکنجه، اعدام... سياست دولتی اختناق» منتشر شد: http://www.fidh.org/gozaresh-ekhtenaq
-------------------------------------
تماس با رسانه ها
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر: Arthur Manet; Karine Appy +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹
Twitter: @fidh_ngo
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net
--------------------------------------------------------
صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-



مقامهای عراقی به سازمان ملل متحد وعده دادند از حملات آینده علیه اردوگاه اشرف جلوگیری کنند

یک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد در پی اعتراض سازمان ملل به حملات راکتی اخیر به اردوگاه اشرف، مقام‌های عراقی وعده دادند که از این حملات جلوگیری کنند.
اردوگاه اشرف، ، در نزدیکی بغداد، محل سکونت سه هزار و چهارصد تن از اعضای مجاهدین خلق ایران، این هفته دو بار مورد حمله راکتی قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، مقام‌های عراقی اشاره‌ای به هویت عوامل دست اندرکار این حملات نکرده‌اند.
این حملات چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت عراق ضرب الاجل تخلیه اردوگاه اشرف را به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد.

آمریکا حمله پلیس مصر به شماری از سازمان‌های غیردولتی را محکوم کرد

حمله پلیس مصر به شماری از دفاتر سازمان‌های غیردولتی حامی حقوق بشر، با انتقاد آمریکا مواجه شد.
ماموران پلیس مصر روز پنجشنبه به دفاتر ۱۷ سازمان محلی و بین المللی طرفدار حقوق بشر حمله بردند.
آمریکا ضمن محکوم کردن این اقدام، از احتمال بازنگری در کمک نظامی سالانه خود به مصر خبر داد. میزان کمک سالانه آمریکا به مصر به  یک میلیارد و سیصد میلیون دلار بالغ می‌شود.
بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی مصر، مِنا، در تحقیقات بعمل آمده از سوی دستگاه قضایی مصر این سازمان‌های غیردولتی متهم به نقض قوانین شده‌اند.

نیروها ناتو و افغان در عملیاتی مشترک، شماری از اعضای طالبان را کشته و دستگیر کردند

نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (جمعه) اعلام کردند که در جریان عملیات نظامی مشترک با نیروهای افغان علیه طالبان، دست کم سه تن از فرماندهان طالبان کشته و 11 تن از اعضا و طرفداران آنها دستگیر شده‌اند.
بنا بر بیانیه نیروهای ناتو، در این عملیات نظامی مشترک که ابتدای این هفته در منطقه بک وا دراستان فرح صورت گرفت، سه تن از فرماندهان طالبان کشته شدند.
11 تن از اعضا و طرفداران طالبان نیز درجریان یک رشته عملیات دیگر دستگیر شده اند.



متوسط عمر ساختمان‌های ایران یك سوم استاندارد جهانی است

مهدی هاشمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران اعلام کرد که متوسط عمر ساختمان‌ها در كشورهای پیشرفته یكصد سال ولی در ایران یك سوم استاندارد جهانی است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، مهدی هاشمی روز پنجشنبه (۸ دی / ۲۹ دسامبر) در چهارمین اجلاس سراسری گروه‌های تخصصی مكانیك سازمان‌های نظام مهندسی كشور، در كرمانشاه گفت متاسفانه در بسیاری از ساخت‌و‌سازها به جای كیفیت، به هزینه توجه می‌شود، در حالی كه می‌توان با ۳۰ درصد افزایش هزینه، عمر مفید بناها و ساختمان‌ها را تا سه برابر افزایش داد.
هاشمی همچنین با انتقاد از عدم اجرای شناسنامه فنی و ملكی در برخی نقاط كشور گفت چرا باید در كشور ما عمر ساختمان‌ها یك سوم كشورهای پیشرفته باشد و سرمایه‌های كشور به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب تلف شود.



کاهش چشمگیر نامزدهای نمایندگی مجلس

به گفته رسانه‌های داخلی در حالی‌که تنها یک روز به مهلت ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باقی مانده، شمار متقاضیان زیر ۴ هزار نفر است.
معاون وزیر کشور تایید کرد که این تعداد تا عصر پنج‌شنبه (۸ دی) تنها ۳ هزار و ۶۱۷ نفر بوده است. برخی ناظران بر این باورند که شمار نامزدها احتمالاَ به ۵ هزار نفر خواهد رسید. در مجلس هشتم بیش از ۷۵۰۰ نامزد برای نمایندگی مجلس در سال ۱۳۸۶ ثبت‌نام کرده بودند. به نظر می‌رسد که غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات و تغییر شرایط کاندیداتوری در این دوره بی‌تاثیر نبوده است. بر خلاف دوره‌های پیشین نامزدهای نمایندگی در دوره نهم مجلس باید مدرک فوق‌لیسانس داشته باشند.


بازداشت ۶۳ مدیر اجرایی به اتهام فساد اقتصادی

فردین ارژنگی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اعلام کرد که ۶۰ مدیر در بخش صنایع و معادن و بانک و ۳ شهردار به دلیل فساد اقتصادی در استان اردبیل تاکنون بازداشت شده‌اند. دادستان اردبیل تاکید کرد که «عدم برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، باعث تشدید این مفاسد خواهد شد.» ارژنگی گفت که «این دستگیری‌ها نتیجه ۵ سال کار مشترک با اداره کل اطلاعات استان جهت شناسایی و پیگیری مفسدان اقتصادی» بوده است. وی از تمام بخش‌های اجرایی، امنیتی و قضایی استان خواست که در «برخورد با مفسدان همدلی و همگرایی» داشته باشند.



فراخوان اپوزیسیون سوریه به تظاهرات گسترده

حمص صحنه تظاهرات و تعطیلی همگانی است

اپوزیسیون سوریه برای "نشان دادن اوضاع واقعی" در کشور مردم را به شرکت در تظاهرات گسترده فراخواند. در حالی‌که رژیم اسد بی‌اعتنا به حضور ناظران به کشتار معترضان ادامه می‌دهد، مخالفان خواهان برکناری سرپرست هیات اعزامی شدند.

اپوزیسیون سوریه مردم این کشور را فراخواند که در روز جمعه (۳۰ دسامبر/۹ دی) پس از برگزاری نماز جمعه دست به تظاهرات زنند. یکی از فعالان سوری در شهر ادلب گفت: «ما برای روز جمعه تجمعات اعتراضی گسترده‌ای را تدارک دیده‌ایم.» این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ناظران اتحادیه عرب هم اکنون در سوریه به سر می‌برند. اپوزیسیون سوریه از روند کار ناظران عرب خشنود نیست.
یکی دیگر از فعالان اپوزیسیون در شهر حماه نیز گفت: «مردم باید در روز جمعه به خیابان‌ها بیایند و به ناظران عرب اوضاع واقعی سوریه را نشان دهند. ما می‌دانیم که خونریزی تنها به خاطر حضور آنان در سوریه پایان نمی‌یابد.»
اپوزیسیون سوریه خواهان تغییر سرپرست ناظران شد
صحنه‌ای از تظاهرات جدید در شهر حمص از سوی دیگر نیروهای اپوزیسیون سوریه خواستار برکناری و فراخواندن محمد احمد مصطفی الدابی، سرپرست ناظران اتحادیه عرب شدند. به گفته فعالان سیاسی سوری، «الدابی ژنرال سودانی است که با رژیمی همکاری داشته که رئیس‌جمهور آن عمر البشیر است.» رئیس‌جمهور سودان به دلیل نقض حقوق‌بشر و نسل‌کشی از سوی دادگاه بین‌المللی محکوم و دستور بازداشت وی نیز صادر شده است.
عمر ادلیبی، هماهنگ‌کننده کمیته اپوزیسیون سوریه تاکید که این ژنرال سودانی با چنین پیشینه‌ای «نمی‌تواند بی‌طرف باشد.» اسامه مناجد، یکی از سیاستمداران شورای ملی سوریه نیز گفت: «چه انتظاری از سرپرست کمیته ناظران اتحادیه عرب می‌توان داشت، زمانی‌که رژیم کشورش خود متهم به نسل‌کشی است؟»
مناجد گفت: «شورای ملی سوریه با توجه به پیشنیه‌ی الدابی در کشورش با نگرانی به کار کمیته ناظران اتحادیه عرب می‌نگرد.» این عضو شورای ملی سوریه افزود: «بدین دلیل ما خواهان تعویض الدابی از سوی اتحادیه عرب هستیم.»
ژنرال الدابی یکی از حامیان اصلی عمرالبشیر و رئیس‌سازمان امنیت سودان بوده است. به گفته گروه‌های اپوزیسیون سوری، انتخاب این فرد به عنوان سرپرست کمیته ناظران «نشانگر بی‌تجربگی اتحادیه عرب» در این زمینه است.
ده‌ها کشته از زمان ورود ناظران به سوریه
اظهارات الدابی پیشتر نیز معترضان سوری را نگران کرده بود. در حالی‌که رژیم اسد در حمص همچنان بر روی معترضان شلیک می‌کرد، ژنرال الدابی اوضاع شهر را «آرام» توصیف کرده بود. بر طبق برنامه قبلی، هیات ناظران از شهرهای حماه، درعا و ادلب نیز بازدید کرده‌، اما هنوز گزارشی از اوضاع این مناطق منتشر نکرده‌اند.
رژیم اسد بی‌اعتنا به حضور ناظران عرب همچنان به سرکوب و کشتار معترضان ادامه می‌دهد. در دمشق نیروهای انتظامی دست‌کم ۲۱ تن را کشتند. ده‌ها تن نیز در شهرهایی جان باخته‌اند که هیات ناظران از آنها بازدید کرده‌اند.
به گفته فعالان حقوق‌بشر سوری از زمان ورود هیات ناظران اتحادیه عرب تا کنون بیش از ۱۲۰ نفر در سوریه به دست نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.
به‌رغم حضور ناظران، تظاهرات و سرکوب در سوریه ادامه دارد به گفته خبرگزاری رویترز در شهر ادلب برخی معترضان با نومیدی می‌پرسیدند: «ناظران اتحادیه عرب کجا هستند؟ ما خود را برای گفت‌وگو با آنان آماده کرده‌ایم. تمام اسناد، شاهدان و موارد کشتار را تهیه و دسته‌بندی کرده‌ایم.»
آلمان و ‌آمریکا با احتیاط فعالیت ناظران را دنبال می‌کنند
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان از رژیم بشار اسد خواست که فعالیت هیات ناظران را محدود نکند و امکان گفت‌وگو ناظران با زندانیان سیاسی و معترضان را در شهرهای مختلف میسر کند.
یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آلمان نیز تاکید کرد که «از ناظران اتحادیه عرب نیز انتظار می‌رود که تصویری روشن و بدون بزک از اوضاع سوریه ارائه دهند.»
وزارت امورخارجه آمریکا نیز از همه‌ی طرف‌ها خواست که با صبر و حوصله فعالیت ‌ناظران را دنبال کنند و از قضاوت عجولانه درباره ارزیابی‌های آنان خودداری کنند. یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا گفت: «باید زمان لازم را در اختیار هیات ناظران نهاد، تا بتوانند فعالیت‌های خود را سازماندهی و اجرا کنند.»



جنگ اعتقادات در اسرائیل

تظاهرات بنیادگرایان یهودی

جامعه مدنی اسرائیل در برابر تعرضات روزافزون یهودیان بنیادگرا ایستادگی می‌کند. مؤمنان تندرو تنها به ارزش‌های مدرن مانند برابری زنان پشت پا نمی‌زنند؛ بلکه شالوده‌ی مدرن کشور و سرشت سکولار جامعه اسرائیل را تهدید می‌کنند.

بنیادگرایان در اسرائیل اقلیتی کوچک اما افراطی و ستیزه‌جو هستند در هفته‌های اخیر تنش میان مذهبی‌های افراطی و اکثریت عرفی جامعه اسرائیل بالا گرفته است. بنیادگرایان در زندگی جمعی و اماکن عمومی خواهان جدایی زن و مرد هستند. با فشار آنها در اورشلیم اتوبوس‌ها به بخش زنانه و مردانه تقسیم شده‌اند.
اعتراض به تندروی نیروهای افراطی از جانب زنانی شروع شد که نمی‌خواستند در اتوبوس، "مطابق مقررات" پشت سر مردان بنشینند یا در خیابان در پیاده‌روهای خاص زنان راه بروند. با مقاومت زنانی که قصد ندارند به عهد عتیق برگردند، در روزهای اخیر دهها مورد از برخورد و دعوا در خیابان‌های اسرائیل پیش آمده است.


دو اسرائیل

بنیادگرایان در جامعه اسرائیل تنها اقلیتی کوچک هستند و شاید تنها ۱۰ درصد جامعۀ هفت میلیونی را تشکیل می‌دهند، اما برخی از آنها به شدت افراطی و ستیزه‌جو هستند. این اقلیت کوچک اما فعال، تمام بنیادهای مدنی جامعه را به خطر انداخته و در جامعه شکافی عمیق پدید آورده است.

شهروندان اسرائیل که در ظاهر علیه فلسطینی‌ها متحد هستند، در میان خود با بیشترین اختلاف و تفرقه درگیر هستند. در حالیکه اکثریت جامعه سالیان دراز با مظاهر تمدن مدرن زندگی کرده‌اند، عناصر افراطی قصد دارند هنجارها و ارزش‌های سنتی خود را به جامعه تحمیل کنند.

روز پنجشنبه (۲۹ دسامبر) قرار بود راه پیمایی بزرگی در "بیت‌شمش" برگزار شود، اما این تظاهرات لغو شد. به دنبال آن عناصر بنیادگرا به شورش و بلوا دست زدند. در هفته‌های گذشته این شهر کوچک، در نزدیکی اورشلیم، کانون درگیری‌های خشن میان بنیادگرایان و افراد سکولار بوده است.

  عناصر افراطی حتی از دختران خردسال انتظار دارند که از مقررات سخت "پوشش یهودی" پیروی کنند. آنها مزاحم زنان مدرن می‌شوند، به آنها فحش و ناسزا می‌گویند، آنها را "فاحشه" می‌نامند، روی آنها آب دهان می‌پاشند و در مواردی آنها را سنگ‌باران می‌کنند. حتی یهودیان عادی از اذیت و آزار عناصر افراطی در امان نیستند.
به دعوت شیمون پرز، رئیس جمهور کشور، عده زیادی از مردم به تعرضات بنیادگرایان مذهبی اعتراض کردند. آنها شعارهایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود: "اسرائیل تهران نیست!"
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه (۲۸ دسامبر) از تحرکات اخیر علیه آزادی زنان انتقاد کرد. او گفت: «فضای عمومی باید برای همه باز و مطمئن باشد.» اما واقعیت این است که نتانیاهو بر سر دوراهی قرار گرفته است. او برای حفظ قدرت سیاسی به آرای همان "اقلیت ده درصدی" نیازمند است.

بنیادگرایان در جامعه اسرائيل از موقعیتی محکم برخوردار هستند و این از آغاز تأسیس این کشور برای آنها تأمین شده است. داوید بن گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل، برای جلب حمایت بنیادگرایان، برای آنها مزایایی خاص قائل شد: آنها از خدمت نظام معاف هستند و از دولت کمک مالی می‌گیرند، تا به جای کار کردن، تمام زندگی خود را در جهت "رسالت توراتی" وقف کنند.


عوامل بنیادگرایی

به نظر کارشناسان موج تازه‌ی بنیادگرایی از دو عامل متضاد سرچشمه می‌گیرد: از سویی به خاطر رشد دنیای سایبری و رواج رسانه‌های مجازی، عناصر سنت‌گرا، دنیای خود را در خطر می‌بینند، زیرا حس می‌کنند که آینده به زیان آنهاست و نسل جوان حاضر نیست از راه و روش آنها پیروی کند.

برخی دیگر عقیده دارند که نفوذ بنیادگرایان و قدرت آنها در اسرائیل به شدت افزایش یافته است. آنها به طور متوسط سه برابر خانواده‌های معمولی بچه‌دار می‌شوند. درست است که تنها ده درصد جامعه هستند، اما از نظر نفوذ اجتماعی و سیاسی یک چهارم جامعه را تشکیل می‌دهند. آنها به ویژه با شرکت در دولت ائتلافی نتانیاهو، نفوذ و قدرت زیادی پیدا کرده‌اند.

دستاوردهای سیاسی فلسطینی‌ها در سال‌های گذشته نیز عامل دیگری در خشم و پرخاش‌جویی عناصر افراطی است. آنها همچنان به شعارهای قدیمی خود، مبنی بر تشکیل "اسرائیل بزرگ" ایمان دارند، اما به روشنی در می‌یابند که تحقق این آرزو در دنیای کنونی امکان‌پذیر نیست. آنها به جای پذیرفتن این "واقعیت تلخ" با تعصب هرچه بیشتر به اعتقادات قدیمی چنگ می‌اندازند.

سرجو دلاپرگولا، استاد مطالعات یهودی در دانشگاه اورشلیم به "اشپیگل آن لاین" گفته است: «برای اولین بار است که جامعه اسرائیل با چنین پدیده‌ای روبرو می‌شود.»

به عقیده این استاد دانشگاه، دولت اسرائیل باید قاطعیت بیشتری در برابر بنیادگرایان نشان دهد، و گرنه ستیزه و خشونت، شدت خواهد گرفت. به دنبال تعرضات تبعیض‌آمیز، مقررات سخت‌تری در دفاع از آزادی زنان وضع شده است. اما جامعۀ مدنی انتظار دارد که نهادهای سیاسی و به ویژه مراجع یهودی، موضعی استوار در برابر بنیادگرایان اتخاذ کنند.




پزشکان بدون مرز، که یک سازمان خیریه بین المللی فعال در زمینه خدمات درمانی و بهداشتی است، با صدور بیانیه ای گفته است که دو تن از پزشکان اعزامی این سازمان به سومالی به ضرب گلوله یک مرد سومالیایی به قتل رسیده اند.
در این بیانیه آمده است که ضارب به سوی این دو پزشک که از شهروندان بلژیک و اندونزی بودند، در محوطه مجتمع پزشکان بدون مرز در موگادیشو، پایتخت سومالی، آتش گشود.
بیانیه پزشکان بدون مرز انگیزه ضارب را، که دستگیر شده است، مشخص نکرده اما تاکید داشته است که به نظر نمی رسد شبه نظامیان اسلامگرای الشباب در این قتل دخالت داشته باشند.



روز جمعه، 9 دی (30 دسامبر)، نیروی هوایی اسرائیل حمله به هدفی در شرق شهر غزه را مورد تایید قرار داد و گفت که در این عملیات، گروهی از شبه نظامیان فلسطینی هنگام آماده شدن برای پرتاب موشک به داخل خاک اسرائیل هدف قرار گرفتند.
منابع محلی در غزه از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر در این حمله خبر داده اند.
روز پنجشنبه، جهاد اسلامی، که بیش از سایر گروه های فلسطینی مسئول پرتاب موشک به داخل اسرائیل شناخته می شود، گفت که یکی از افراد این گروه در حمله هوایی اسرائیل کشته شده است.




روز جمعه، ۹ دی (۳۰ دسامبر)، مهلت هفت روزه ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مراکز تعیین شده در ۲۰۷ حوزه انتخابیه داخل کشور و همچنین دفاتر نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران در خارج پایان می یابد و وزارت کشور گفته است که این مهلت تمدید نخواهد شد.
برخلاف انتخابات در دوره های قبلی مجلس، در این دوره شماری از شخصیت ها و تشکل های اصلاح طلب شرایط را برای برگزاری انتخاباتی منصفانه و آزاد مناسب ندانسته و در انتخابات شرکت نمی کنند اما مقامات و رسانه های دولتی بر کثرت داوطلبان تاکید داشته و رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است در شش روز گذشته، بیش از چهار هزار نفر ثبت نام کرده اند.
داوطلبان نامزدی در انتخابات در مرحله اول باید توسط وزارت کشور تایید صلاحیت شوند، در مرحله دوم شورای نگهبان باید در مورد صلاحیت آنان برای عضویت در مجلس تصمیم بگیرد و به افراد مورد قبول خود اجازه حضور در رقابت ها را بدهد و سرانجام، اعتبارنامه کسانی که برنده انتخابات اعلام شوند باید در مجلس جدید مورد بررسی و تایید اکثریت قرار گیرد.



به گفته خانم نولاند ایران به تدریج نیش تحریم ها را حس می کند
در پی افزایش تنش و درگیری لفظی میان ایالات متحده و ایران بر سر تنگه هرمز، آمریکا دولت ایران را به داشتن "رفتار غیرمنطقی" متهم کرده است.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به تهدید برخی مقامات ایرانی به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت این کشور گفت: "به تازگی شاهد رفتار غیرمنطقی زیادی از ایران بوده ایم."
خانم نولاند که در در واشنگتن صحبت می کرد، تهدید ایران را نشانه موفق بودن تحریم های بین المللی اعمال شده علیه این کشور دانست.
خانم نولاند گفت: "می توان حدس زد که ایرانی ها به تدریج نیش تحریم های بین المللی را حس می کنند و گزندگی فشارهای بین المللی، به خصوص بر صنعت نفت آنها به گونه ای است که آنها را به سوی رفتارهای افسار گسیخته سوق داده است."
در پی تهدید محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت این کشور، تنش لفظی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.
سخنان آقای رحیمی که با مانور نیروی دریایی ایران همزمان بود با واکنش آمریکا مواجه شد و ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز مختل شود.
سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران نیز در واکنش به این موضع گیری آمریکا گفته است که هرگاه منافع حیاتی جمهوری اسلامی به هر شکلی تهدید شود، ایران تهدید را با تهدید جواب خواهد داد.
آمریکا و اتحادیه اروپا در پی اعمال تحریم های جدید بر صنعت نفت و گاز ایران هستند ولی اختلاف هایی بین بعضی از کشورهای اروپایی بر سر تحریم صادرات نفت خام این کشور به وجود آمده است.
ژاپن و چین نیز با تحریم صادرات نفت ایران مخالف هستند.
مخالفان تحریم نفت ایران نگران افزایش بهای این کالا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی هستند.
تنش تبلیغاتی ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز باعث نوسان در بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.
بخش قابل توجهی از نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.
در پایان معاملات روز پنجشنبه در بورس لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۴۵ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و یک سنت رسید.
در نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۲۹ سنت افزایش به ۹۹ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.




همسایگان کره شمالی منتظر هستند تا تاثیرات تغییر رهبری در این کشور را ارزیابی کنند
کره شمالی در نخستین بیانیه رسمی خود که پس از تشییع جنازه کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور منتشر کرده است، اعلام کرد سیاست های آن تغییر نخواهد کرد.
این بیانیه خطاب به رهبران جهان و "عروسک های خیمه شب بازی در کره جنوبی" اعلام کرد که نباید توقع تغییر داشته باشند.
این بیانیه به نقل از کمیسیون ملی دفاع کره شمالی و به وسیله رسانه های این کشور منتشر شد.
کیم جونگ ایل روز هفدهم دسامبر در اثر حمله قلبی درگذشت و پسرش کیم جونگ اون جانشین او شده است.
مراسم تشییع جنازه رسمی کیم جونگ ایل و دوره رسمی عزاداری در کره شمالی روز پنجشنبه به پایان رسید.
صدها هزار نظامی و غیرنظامی برای شرکت در مراسم این روز در میدان اصلی پیونگ یانگ تجمع کرده بودند.
همسایگان کره شمالی منتظر هستند تا تاثیرات تغییر رهبری در این کشور را بر روابط آن با جامعه جهانی ارزیابی کنند.
کره شمالی از لحاظ حقوقی همچنان در جنگ با کره جنوبی است و به خاطر سابقه اش در نقض حقوق بشر و ماهیت نظامی برنامه هسته ای آن در انزوا به سر می برد.
گفت و گوهای شش جانبه شبه جزیره کره هم چندین ماه است که متوقف شده است.
کورت کمپل، دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس کبیر به منطقه اعزام شده است تا با در پکن، سئول و توکیو با همتایان خود درباره اوضاع کره شمالی رایزنی کند.
همزمان، وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی روز پنجشنبه به صورت تلفنی اوضاع این کشور را بررسی کردند.




تصاویر ویدیویی
ضاربان در حال تیراندازی در تصاویر ویدیویی دیده می‌شوند
انتشار تصاویری ویدیویی در اینترنت از حادثه تیراندازی و قتل در جریان یک نمایش موتورسواری در نزدیکی شهرستان برازجان در جنوب ایران خبرساز شده است.
در این تصاویر ویدیویی که در سایت یوتیوب منتشر شده است و صدای محیط را با خود ندارد، افراد مسلحی دیده می شوند که ظاهرا در یک پیست خاکی موتورسواری به سوی دیگران تیراندازی می کنند.
به نظر می رسد که یکی از ضاربان توسط افراد حاضر در صحنه دستگیر می شود و مورد ضرب و جرح قرار می گیرد.
تعدادی از جوانان هم که مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند روی زمین دیده می شوند که بعضی از آنها با دست از دیگران کمک می خواهند.
برازجان
ظاهرا یکی از ضاربان توسط حاضران بازداشت می‌شود
کاربران محلی در فضای مجازی نوشته اند که این تصاویر به حادثه تیراندازی روز جمعه دوم دی (۲۳ دسامبر) در نزدیکی شهر آبپخش در شهرستان دشتستان مربوط است.
مقامات شهر به رسانه های محلی گفته اند که ضاربان قصد سرقت مسلحانه یکی از موتورسیکلت ها را داشتند، اما وقتی با مقاومت صاحب آن مواجه شدند، به سوی او و سایر حاضران تیراندازی کردند.
سایت اینترنتی "نوا جنوب" نوشته است که در جریان این تیراندازی سه تن از جوانان حاضر در محل کشته شده اند.
همچنین به گزارش هفته نامه "اتحاد جنوب"، برادر شهردار سابق برازجان در میان کشته شدگان است و یک پسر ۹ ساله هم در جریان حادثه زخمی شده است.
تجمع معترضان
تحصن کنندگان در مقابل دادگستری شهرستان دشتستان خواهان اعدام ضاربان پیش از دفن کشته‌شدگان بودند
به نوشته این هفته نامه، در حالی که عده ای از جوانان برای تماشای نمایش موتورسواری به جاده قدیم فرودگاه آبپخش رفته بودند، "دو سارق مسلح با دو اسلحه کلاش در محل حاضر و به ربودن موتور یکی از حاضرین اقدام می کنند که با مقاومت موتورسوار مواجه می شوند... سارقین با شلیک گلوله به پای راکب و دیگر موتورسواران و تماشاچیان و زخمی کردن آنها، خشم مردم را بر می انگیزند".
سرتیپ رضا محمدی یگانه، فرمانده پلیس استان بوشهر به سایت خبری "سوک" گفته است که هر دو ضارب با "کمک مردم" در کمتر از یک ساعت پس از حادثه بازداشت شدند.
او تعداد مجروحان حادثه را پنج نفر اعلام کرده است.
به نوشته سایت "سوک"، صدها تن از مردم شهر آبپخش روز شنبه ۳ دی ماه در اعتراض به عدم وجود امنیت در این شهر جاده بوشهر به خوزستان را مسدود کردند.
برازجان
مرکز شهرستان دشتستان، شهر برازجان است
آنها در روز دوشنبه ۵ دی ماه هم در مقابل دادگستری شهرستان دشتستان در شهر برازجان تجمع کردند و خواهان "قصاص فوری" ضاربان شدند.
مسئولان دادگستری و فرمانداری دشتستان به معترضان اطمینان داده اند که ضاربان به سرعت محاکمه و مجازات خواهند شد.
در رسانه های محلی استان بوشهر گزارش های متعددی در مورد وقوع موارد گوناگون سرقت مسلحانه منتشر می شود.




نخست وزیر ایتالیا خواسته است که یک شرکت بزرگ نفتی کشورش از تحریم نفتی ایران مستثنی شود
ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا می گوید که ائتلافی دیپلماتیک از "کشورهای هم نظر"، موافق تحریم نفتی ایران است، ولی ایتالیا می خواهد که شرکت نفتی ایتالیایی "انی" از این تحریمها مستثنی باشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مونتی اعلام کرد که ایتالیا تاکنون سه دور مذاکره بین المللی درباره تحریم نفت خام ایران را میزبانی کرده است که تازه ترین موردش با شرکت مقامهای یازده کشور و اتحادیه اروپا در رم برگزار شد.
در آن نشست که ۲۰ دسامبر در ساختمان وزارت خارجه ایتالیا برگزار شد، شرکت کنندگان درباره گسترش دامنه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران توافق کردند.
بنا به گزارشها، نمایندگان عربستان سعودی و امارات نیز حضور داشتند. انتظار می رود که در صورت تحریم نفتی ایران، عربستان کمبود در عرضه نفت خام را با افزایش تولید خود جبران کند.
نخست وزیر ایتالیا امروز پنجشنبه هشتم دی (۲۹ دسامبر) در مصاحبه ای مطبوعاتی در پایتخت ایتالیا اعلام کرد: "همه درباره فوریت تشدید فشار به ایران و آغاز محدود کردن درآمدهای ایران از محل صادرات نفت خام توافق کردند، زیرا هزینه های برنامه اتمی و موشکی ایران از آن راه تامین می شود."
آقای مونتی افزود: "ایتالیا هم که ۱۳ درصد نفت مورد نیازش را از ایران وارد می کند، در این موضع سهیم است، تنها به این شرط که این تحریم شامل وارداتی نشود که منابع مالی اضافی در اختیار ایران می گذارد."
اشاره نخست وزیر ایتالیا به نفتی است که شرکت ایتالیایی انی در قبال طلبش از شرکت ملی نفت ایران می گیرد. این شرکت اوایل ماه جاری میلادی تخمین زد که هنوز دو میلیارد دلار از ایران طلب دارد که باید بجای آن از این کشور نفت خام بگیرد.

ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا
این طلب مربوط به قراردادهایی است که انی به صورت بیع متقابل برای توسعه صنعت نفت ایران انجام داده است.
به گفته نخست وزیر ایتالیا، نشست کشورهای به اصطلاح هم نظر با پیشنهاد آمریکا برگزار می شود.
آقای مونتی به خبرنگاران گفت: "این نگران جدی مشاهده می شود که پیشرفت برنامه اتمی ایران در شرف رسیدن به نقطه بدون بازگشت است. اگر چنین اتفاقی بیافتد، مشخص می شود که استراتژی دوگانه اعمال تحریم و ارائه مشوقهای بالقوه ناکارآمد بوده است."
منظور از نقطه بدون بازگشت، دسترسی ایران به توانایی ساخت بمب اتمی است. ناظران می گویند که اگر ایران به آن مرحله برسد، حتی در صورت بمباران تاسیسات اتمی اش، باز می تواند از نو برای ساخت بمب اتمی اقدام کند.
ایران کلیه اتهامهای غرب درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است.
با قوت گرفتن بحث تحریم نفتی ایران، مقامهای این کشور تحریم کرده اند که اگر امکان فروش نفت خام را نداشته باشند، به سایر کشورهای خلیج فارس نیز اجازه نمی دهند نفتشان را از تنگه هرمز صادر کنند.
سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، اعلام کرده که ایالات متحده هیچ گونه تهدید برای بستن این تنگه راهبردی را تحمل نخواهد کرد.