۱۳۹۰ آبان ۲۷, جمعه

روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



saedi.jpg


در گرامیداشت یاد بیدار غلامحسین ساعدی، و در فرا رسیدن بیست و ششمین سالگرد درگذشت این نویسندة بزرگ ایران، در ساعت ۱۵ روز شنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) بر مزار او (گورستان پرلاشز، قطعۀ ۸۵) گرد هم می‌آئیم.

همسر و دوستان



احضار و تهدید

مامورین امنیتی با احضار شیث امانی، اتحادیه آزاد کارگران ایران را از برگزاری هرگونه تجمعی در اعتراض به تغییر قانون کار و حمایت و همراهی با جنبش اشغال وال استریت بر حذر کردند

بنا بر گزارش های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مامورین امنیتی طی تماسی تلفنی صبح دیروز چهار شنبه 25 آبانماه شیث امانی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را به اداره اطلاعات احضار کردند اما پس از مخالفت شیث امانی از وی خواستند تا با حضور در یکی از ادارات عمومی دولتی برخی مسائل را به ایشان اعلام کنند.
پس از حضور شیث امانی در اداره مزبور، مامورین امنیتی به وی اعلام کردند اتحادیه آزاد کارگران ایران و برخی تشکلهای دیگر قصد بر پایی تجمعی در شهر سنندج را به مناسبت سالروز تصویب قانون کار و حمایت از جنبش اشغال وال استریت دارند.

بنا بر این گزارش مامورین امنیتی به شیث امانی اعلام کردند ما به شما به عنوان نماینده اتحادیه آزاد کارگران ایران ابلاغ میکنیم که این اتحادیه حق برگزاری هیچ تجمعی را در حمایت از جنبش اشغال وال استریت و اعتراض به تغییر قانون کار ندارد و چنانچه تجمعی برگزار گردد با آن برخورد و تجمع کنندگان دستگیر خواهند شد.
تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار موجود بدون تردید همین حق حیات بخور و نمیر را نیز از ما کارگران سلب خواهد کرد. اعتراض به تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار دفاع از حق حیات ما کارگران و بدیهی ترین حقوق اجتماعی ماست. جنبش اشغال وال استریت از کشورهای غربی شروع شده است و برخی دول این کشورها مجوز تجمعات 40 روزه را نیز برای تجمع کنندگان صادر کرده اند. آیا ما در کشور خود حق زندگی و نفس کشیدن نداریم. ما خود را همچون کارگران سراسر دنیا بخشی لایتجزا از این جنبش میدانیم. جنبش اشغال وال استریت دفاع از حق حیات و زندگی 99 درصد انسانهاست و ما کارگران عظیم ترین بخش این 99 درصد هستیم. اتحادیه آزاد کارگران ایران بطور قاطعی اعلام میدارد برپایی تجمع به مناسبت سالروز تصویب قانون کار و همراهی با جنبش اشغال وال استریت بدیهی ترین و مسلم ترین حق کارگران است و بی تردید کارگران ایران در دفاع از حقوق انسانی خود ثابت قدم خواهند ماند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 26 آبانماه 1390




هرانا؛ دیوان عالی حکم اعدام یک نوجوان به نام شایان امیدی را تایید کرده است

خبرگزاری هرانا - قضاوت شعبه ۶ دیوان عالی، هفتهٔ گذشته حکم اعدام یک نوجوان ۱۶ ساله در گیلان به نام "شایان امیدی" به همراه دوست ۲۴ ساله‌اش سجاد را مورد تایید قرار داده‌اند. 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از گیلان، یکی از دو زندانی‌ای که رسانه‌های دولتی از آن‌ها تحت عنوان "عاملانِ قتل تاجر آهن و خانواده‌اش" یاد کرده‌اند، "شایان امیدی" نام دارد که به هنگام وقوع قتل یعنی در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹، تنها ۱۶ سال سن داشته است.
گفته می‌شود سجاد (متهم ردیف اول)، شایان (متهم ردیف دوم) و سبحان (متهم ردیف سوم) با ورود به خانهٔ ویلایی یک تاجر آهن، "فرزاد امیدی" - ۴۶ ساله و صاحبخانه، همسرش "ساریه داداش‌زاده" - ۴۴ ساله و پسرش "پرهام امیدی" - ۱۸ ساله را به قتل رسانده‌اند. 
سجاد ۲۴ ساله، سبحان برادر ۱۶ سالهٔ سجاد و شایان برادرزاده ۱۶ ساله مرد تاجر هستند. 
دیوان عالی سجاد را به اتهام مشارکت در قتل عمدی ساریه و پرهام به دو بار قصاص و معاونت در قتل فرزاد به حبس و به اتهام سرقت، به زندان محکوم کرد. شایان نیز به اتهام قتل عمویش به قصاص و به‌ خاطر معاونت در قتل و سرقت به زندان محکوم شد. سبحان نیز به‌خاطر معاونت در ۳ فقره قتل و سرقت، به حبس ابد محکوم شد.
ایران از معدود کشورهای جهان است که کماکان به اعدام کودکان زیر ۱۸ سال اهتمام می‌ورزد.







اخبار روز: 

تا قانون خانواده برابر: زنان مصری بعد از سرنگونی رژیم حسنی مبارک با محدودیت های بیشتری نسبت به قبل روبرو شده اند.به گزارش جی پست ابوصالح اسماعیل نامزد ریاست جمهوری حزب اسلامگرای مصر در مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشته است که زنان بدون حجاب و زنان آرایش کرده می باید دستگیر و زندانی شوند. ابوصالح در سخنان خود زنان بدون حجاب را اشاعه دهنده گناه دانسته که می بایست با آنها همانند مجرمان و گناه کاران برخورد گردد. ابواسماعیل همچین وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در مصر قوانین اسلامی را جایگزین قوانین فعلی خواهد کرد و برای مسیحی های قبطی مالیات مازادی لحاظ خواهد کرد.‏
در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از جمعیت مصر را مسیحیان قبطی تشکیل می دهند. سخنان ابوصالح اسماعیل واکنش های منفی بسیاری را بخصوص در میان زنان به همراه داشته است.
با سقوط رژیم حسنی مبارک و قدرت گرفتن اسلامگرا ها بسیاری از زنان نگران اعمال محدودیت های بیشتری نسبت به خود هستند. زنان در دولت موقت تشکیل شده نقش بسیار محدودی داشته و در کمیته نگارش پیش نویس قانون اساسی موقت مصر نیز هیچ زنی حضور نداشته است.





مبارزات انتخاباتی فرانسه و مشکلات اعتلاف سبزها و سوسیالیست ها

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 درفرانسه اکنون دوماه است که مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، حداقل ازسوی دوحزب اپوزیسیون پارلمانی این کشور، یعنی حزب سوسیالیست و سبزها، آغازشده است.

این دوحزب چپ گرای فرانسه، طی یک ماه گذشته، برای تقسیم مناطق نمایندگی و احتمالاً معرفی نامزد واحدی برای ریاست جمهوری پست میزمذاکره نشستند. اکنون اعلام می شود که دو طرف درمورد برخی سیاست های اصولی که باید اساس تبلیغات مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری قرارگیرد به توافق نرسیده اند، و یا حداقل توافقهای انجام گرفته، یکی از دو طرف را راضی نمی کند. موضوع کانونی عدم توافق درواقع آینده ی انرژی اتمی است. فرانسه هفتادوپنج درصد انرژی مورد نیازخود را، نه ازطریق سوخت های فسیلی، که ازطریق انرژی اتمی تامین می کند، ودر واقع یکی از کشورهای پیش رفته درزمینه ساخت تاسیسات و تامین امنیت اتمی است. به هرصورت، سبزهای فرانسه ازمخالفین سرسخت استفاده از کوره های اتمی برای تامین انرژی هستند. لذا ائتلاف خود را با حزب سوسیالیست به موضوع برچیده شدن تاسیسات اتمی درکشور در سال های آینده منوط کرده است.
دشواری حزب سوسیالیست برای پذیرش این شرط درواقع داشتن یا نداشتن تاسیسات اتمی نیست، بلکه سبزها نمی گویند که اولا،ً انرژی جایگزین از چه منابعی باید تامین شود، وثانیاً، بهای سرمایه گذاری سنگین برای تولید و یا خرید انرژی مورد نیاز ازکشورهای همسایه را ازکجا باید تامین کرد.
به هرصورت هم اکنون این بحث ها درمحافل سیاسی به شدت ادامه دارد، که بخشی عمده تری بخش های آن درروزنامه های امروز فرانسه بازتاب یافته است.
واما درخبرهای بین المللی سوریه و ایران همچنان ازموضوعات روزنامه های امروز هستند. هومنیته ارگان هواداران حزب کمونیست فرانسه درگزارشی به بحران وخیم سوریه اشاره می کند و می پرسد، آیا غرب برای سوریه نیز سرنوشتی مانند لیبی را تدارک دیده است؟.
هومنیته دراین رابطه یاد آوری می کند : هرچند که به دلیل مخالفت کشورهای عربی مانند مصر، یمن، لبنان، الجزایر و عراق وزرای امورخارجه کشورهای عرب و ترکیه دربیانیه دیشب خود از حمله نظامی پرهیز داده و براقدامات حفاظتی از غیرنظامیان تاکید کردند، ولی نمی توان انجام یک سناریوی نظامی مانند لیبی را بکلی منتفی دانست. هومنیته می افزاید، اگر بشاراسد به سرکوب های کورکورانه ی خود ادامه دهد، به احتمال زیاد مسئله دخالت نظامی باردیگر دردستورکاربین المللی قرارخواهد گرفت.
فیگارو روزنامه دیگر صبح پاریس با اشاره به همین احتمال، یعنی بازگشت سیاست دخالت نظامی درسوریه، می نویسد: روزگذشته کشورهای عرب در رباط پس از بررسی اخرین تحولات بحران سوریه به دولت دمشق سه روز فرصت دادند تا هرچه سریعتر به سرکوب ها پایان دهد، به نوشته فیگارو، این بدان معنی است که پس از سه روز چنانچه دمشق درسیاست های سرکوبگرانه خود تغیری ندهد، با حمایت کشورهای عرب دست ترکیه برای اقدامات عملی دست بازخواهد بود. فیگارو می افزاید: ولی هرنوع دخالت درمرزهای سوریه با واکنش شدید ایران روبه رو خواهد شد.
فیگارو می افزاید: روزگذشته واحد های مُتمرد ارتش سوریه برای اولین بار یک مرکزاطلاعات هوائی رژیم بشاراسد را هدف قراردادند و مسئولیت آنرا نیز پذیرفتند، ولی ساعتی پس از این حادثه رهبران سیاسی اپوزیسیون رژیم این اقدام نظامیان را مورد انتقاد قرار دادند. به گفته آنان، باید تحت هرشرایطی از نظامی شدن مبارزات پیش گیری کرد، زیرا این امردرصورت تحقق آب به آسیاب رژیم خواهد ریخت.
لیبراسیون روزنامه دیگر صبح پاریس گزارشی دارد درباره ی حمایت های مداوم روسیه وچین از حکومت اسلامی ایران درمورد پرونده اتمی این کشور.
لیبراسیون می نویسد: مسکو درادامه حمایتهای خود از حکومت ایران کوشش می کند گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی را دفن نماید.
لازم به یادآوری است که دراین گزارش برای اولین باربطور جدی درمورد احتمال انحراف تلاش های اتمی ایران به سوی تولید سلاح هسته ای ابراز نگرانی شده است.
خبرنگار لیبراسیون که این گزارش را ازوین مقرآژانس انرژی اتمی فرستاده به یک موضوع اختلاف ومعامله میان روسیه و غرب اشاره می کند و می نویسد: روسیه درنظرندارد ایران را، حتی اگر غیرقابل دفاع باشد، رها سازد، زیرا درماه مارس گذشته ولادیمیرپوتین درشورای امنیت به غرب این فرصت را ارزانی داشت که با به تصویب رساندن قطعنامه ای، دست به اقدام نظامی درلیبی بزند، ولی زمانیکه غرب، بدون حضور روسیه، به منابع نفت لیبی چنگ انداخت حتی از نخست وزیر روسیه تشکرهم نکرد. از این روست که امروز روسیه درحال مانوردادن درمورد پرونده اتمی ایران است تا این بار نیزآمریکا نتواند خواست خود را به روسیه تحمیل نماید.
روزنامه نگار لیبراسیون می نویسد: مهم این نیست که درپرونده اتمی ایران چه چیزمهم یا غیرمهمی وجود دارد، بده بستان های غرب با روسیه و چین درجای دیگری غیرازپرونده اتمی ایران است.




ارتباط کانادایی: سرویس سرورهای کانادایی به سایت‌های حزب‌الله لبنان و دولت سوریه

image
مرکز تحقیقات The Citizen Lab کانادا که که در حوزه‌های امنیت اینترنت، امنیت جهانی وحقوق بشر تحقیق می‌کند، امروز در سایت خود به رابطه سرویس دهندگان اینترنتی کانادایی با سایت‌های دولتی سوریه و حزب‌الله لبنان پرداخته است. میزبانی سایت‌های دولت‌های متهم به نقض حقوق بشر و نیز سازمان‌های «تروریستی» که از طرف کانادا و ایالات متحده تحریم شده‌اند، سوال‌های زیادی را برانگیخته است.
تحریم کنندگان و دستگاه‌های نظارت بر تحریم، معمولا میزبانی سایت‌های اینترنتی را چندان جدی نمی‌گیرند. اما وقتی دولت سوریه در ماه‌های اخیر از سوی نهادهای بین‌المللی متهم به نقض گسترده حقوق بشر شده، وضعیت متفاوت است. Citizen Lab کانادا وابسته به مرکز تحقیقات «مانک» دانشگاه تورنتو که در کمک به از بین بردن سدهای اینترنتی و آزادی ارتباط پیشگام است، در گزارشی به بی‌توجهی به میزبانی سایت‌های دولتی سوریه و حزب‌الله لبنان از سوی مقام‌های کانادایی اشاره کرده است.
برپایه همین گزارش، این میزبانی از طریق شرکت‌های «واسطه» انجام می‌گیرد.
همچنین میزبانی سایت شبکه «المنار» متعلق به حزب‌الله لبنان، با کانادایی‌ها بوده که از طریق خدمات سرورهای کانادایی و آمریکایی امکان پخش اینترنتی برنامه‌های این شبکه فراهم شده است.
یک منبع از «سیتیزن لب»* به خودنویس گفت که میزبانی سایت‌هایی نزدیک به نهادهایی که قاعدتا باید تحت تحریم قرار گیرند توسط کانادایی‌ها مساله جدیدی نیست.
حزب‌الله لبنان سال‌ها پیش نیز از خدمات سرورهای کانادایی استفاده کرده بود.



تغییر در ۳۸ رشته و ۳۸۰ مواد درسی علوم انسانی برای اسلامی کردن دانشگاه ها

سعدالله نصیری قیداری، نماینده زنجان و سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ایران با اشاره به «کارگروه ویژه» و «کمیته های متعدد» جهت تحول در حوزه علوم انسانی در وزارت علوم اعلام کرده است که «این تحولات با اولویت تغییر در ۳۸ رشته تحصیلی و ۳۸۰ مواد درسی انجام خواهد شد.»
به گزارش دانشجونیوز، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از کارگروههای ویژه و کمیته های متعدد در وزارت علوم برای تغییر در علوم انسانی سخن به میان آورده و با تاکید بر اینکه «این تحولات با اولویت تغییر در ۳۸ رشته تحصیلی و ۳۸۰ مواد درسی انجام خواهد شد» اضافه نموده است که «تحول در علوم انسانی در وزارت علوم همراه با کارگروه ویژه‌ وکمیته‌های متعددی با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها آغاز شده است.»
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارتباط با کمیته های وزارت علوم برای تحول در علوم انسانی، گفت: «این کمیته‌ها بر اساس تغییر رشته‌ها، تغییر متون درسی، عنوان دروس اقدام به فعالیت‌ خواهند کرد و تحولات لازم را به عرصه اجرایی شدن خواهند رساند.»
به دنبال اعلام رسمی خواسته رهبر جمهوری اسلامی، برخوردها و ابراز نگرانی‌ها از گسترش علوم انسانی در ایران تا بدانجا پیش رفت که دولت محمود احمدی‌نژاد اعطای مجوز جدید در دوازده علوم انسانی از جمله رشته حقوق، مطالعات زنان و حقوق بشر به دلیل هماهنگ نبودن با «مبانی دینی» متوقف کرد و اعطای دوباره مجوز را منوط به بازنگری در آنها دانست.
از سوی دیگر منتقدان و معترضان به دولت محمود احمدی‌نژاد در برخورد با این دید نسبت به علوم انسانی و تدریس آنها در کشور از آن به عنوان «برخورد قرون وسطایی» و «یادآور تجربه حکومت‌های توتالیتر» یاد کردند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس همچنین افزوده است : «در مراحل بعدی اجرای تحول در علوم انسانی، رشته‌ها تحصیلی و دروس بیشتری مورد بازنگری قرار خواهند گرفت که البته این مساله به اعتباراتی نیاز دارد که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز تامین شود.»
نصیری قیداری در انتهای صحبت هایش گفت: «در جلسه این هفته کمیسیون آموزش و تحقیقات به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته شد و نادری‌منش معاون آموزشی وزیر علوم در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه ارائه کرد که این گزارش از سوی اعضای کمیسیون مثبت خوانده شد.»
این تغییرات گسترده پس آن انجام میگیرد که آیت‌الله خامنه‌ای در دیداری که در ۴ شهریورماه در دیدار با دانشجویان و نخبگان اسلامی داشت، نسبت به دو میلیون دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور ابراز نگرانی کرده بود.
از نظر وی، از آنجا که در زمینه‌ی علوم انسانی کار بومی نشده و تحقیقات اسلامی صورت نگرفته و کتاب آماده و استاد مبرز معتقد به جهان‌بینی اسلامی وجود ندارد، بنابراین وجود دو میلیون دانشجوی علوم انسانی نگرانی‌‌آور است.
به عقیده آیت‌الله خامنه‌ای، «بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه‏هایى هستند كه مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است.»


یک نماینده حامی دولت: قوه قضاییه نام ۱۰ نماینده مرتبط با اختلاس را منتشر کند


یک نماینده اصولگرا با اشاره به دست داشتن ۱۰ نماینده مجلس فعلی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، از قوه قضائیه خواست نام آن‌ها را اعلام کند.
محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با آریا، با تاکید بر اینکه «جای هیچ شک و شبعه‌ای در دخیل بودن برخی از نمایندگان در مساله اختلاس نیست و آقای اژه‌ای هم این مساله را تائید کرده است»، افزود: «درخواست ما از دستگاه محترم قضایی این است که نام این ۱۰ نماینده را ذکر کنند چون در حال حاضر ۲۹۰ نماینده در معرض اتهام قرار دارند.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس را به دروغگویی متهم کرد و گفت: «اگر آقای بروجردی جز متهمان به اختلاس نبوده چه دلیلی داشته تکذیب کند چرا ۲۹۰ نفر نماینده نیامدند تکذیب کنند و ایشان این مساله را تکذیب کردند این علامت سوال است… من اسم کسی را در مصاحبه نبرده ام و ایشان که گفته من دو بار قسم خورده ام باید برود و جواب خدا را بدهد.»
این نماینده وابسته به جریان حامی احمدی نژاد همچنین در ادبیاتی شبیه به رئیس دولت، گفته است: «ما ایرانی ها یک مثلی داریم که وقتی چوب را بر می داریم یه چیزی فرار می کند لذا دلیلی ندارد که این مسائل مطرح شود.»
علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی پنج نماینده‌ای هستند که تاکنون نام آن‌ها در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است.
به نظر می‌رسد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات همچنان در صدر جنجالی‌ترین مسائل مطرح در حوزه‌ی سیاسی و اقتصادی ایران قرار دارد. اصولگرایان منتقد دولت می‌گویند در این اختلاس، نزدیکان احمدی‌نژاد دست دارند٬ اما رئیس دولت ضمن رد شدید این موضوع، تهدید کرده‌ که علیه مخالفانش افشاگری خواهد کرد، و گفته که در این صورت «سوراخ موش گران خواهد شد»! رسانه‌های حامی دولت هم از وجود ۱۴۰ هزار سند محرمانه علیه مقامات کشور خبر داده و از احتمال افشاگری علیه ۳۱۴ مقام بلندپایه کشور سخن به میان آورده‌اند.



نماینده مجلس:اگربروجردی جز متهمان به اختلاس نبوده چه دلیلی داشته تکذیب کند

یک نماینده اصولگرا با اشاره به دست داشتن ۱۰ نماینده مجلس فعلی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، از قوه قضائیه خواست نام آن‌ها را اعلام کند.
محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با آریا، با تاکید بر اینکه «جای هیچ شک و شبعه‌ای در دخیل بودن برخی از نمایندگان در مساله اختلاس نیست و آقای اژه‌ای هم این مساله را تائید کرده است»، افزود: «درخواست ما از دستگاه محترم قضایی این است که نام این ۱۰ نماینده را ذکر کنند چون در حال حاضر ۲۹۰ نماینده در معرض اتهام قرار دارند.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس را به دروغگویی متهم کرد و گفت: «اگر آقای بروجردی جز متهمان به اختلاس نبوده چه دلیلی داشته تکذیب کند چرا ۲۹۰ نفر نماینده نیامدند تکذیب کنند و ایشان این مساله را تکذیب کردند این علامت سوال است… من اسم کسی را در مصاحبه نبرده ام و ایشان که گفته من دو بار قسم خورده ام باید برود و جواب خدا را بدهد.»
این نماینده وابسته به جریان حامی احمدی نژاد همچنین در ادبیاتی شبیه به رئیس دولت، گفته است: «ما ایرانی ها یک مثلی داریم که وقتی چوب را بر می داریم یه چیزی فرار می کند لذا دلیلی ندارد که این مسائل مطرح شود.»
علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی پنج نماینده‌ای هستند که تاکنون نام آن‌ها در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است.
به نظر می‌رسد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات همچنان در صدر جنجالی‌ترین مسائل مطرح در حوزه‌ی سیاسی و اقتصادی ایران قرار دارد. اصولگرایان منتقد دولت می‌گویند در این اختلاس، نزدیکان احمدی‌نژاد دست دارند٬ اما رئیس دولت ضمن رد شدید این موضوع، تهدید کرده‌ که علیه مخالفانش افشاگری خواهد کرد، و گفته که در این صورت «سوراخ موش گران خواهد شد»! رسانه‌های حامی دولت هم از وجود ۱۴۰ هزار سند محرمانه علیه مقامات کشور خبر داده و از احتمال افشاگری علیه ۳۱۴ مقام بلندپایه کشور سخن به میان آورده‌اند.


قدرت‌نمایی آمریکای بدهکار در حوزه نفوذ چین طلبکار 

با گذشتن بدهی‌ دولت آمریکا از مرز ۱۵ بیلیون دلار، باراک اوباما به‌شدت زیر فشار قرار گرفته است. وی در سفر استرالیا تاکید کرد که آمریکا حضور نظامی و اقتصادی خود را در آسیای جنوب شرقی و آب‌های جنوب چین تقویت خواهد کرد.


باراک اوباما در کنار جولیا گیلارد نخست‌وزیر استرالیا. توافق بر سر حضور نظامی قوی‌تر آمریکارزمایش نظامی در پکن. چین هرسال بر بودجه نظامی خود می‌افزاید وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که میزان بدهی‌های دولت در روز چهارشنبه (۱۶ نوامبر) به ۱۵ هزار و ۳۳ میلیارد دلار رسیده و نسبت به یک‌روز قبل از آن، ۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
این رقم برابر ۹۹ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا در یک سال است. قبلا پیش‌بینی شده بود که  بدهی‌های واشنگتن در پایان سال‌جاری به چنین رقمی خواهد رسید.


حمله‌ جمهوری‌خواهان به اوباما


به‌خاطر افزایش پیش‌بینی نشده بدهی‌ها، دولت باراک اوباما مورد حمله شدید جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. پاول رایان کارشناس جمهوری‌خواه بودجه، در تویتر از روز چهارشنبه به‌عنوان «روزی شرم‌آور در تاریخ آمریکا» نام برده است.

همزمان، ریک پری یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری، که گفته می‌شود شانس چندانی برای پیروزی ندارد، اوباما را متهم کرده که «با سیاست‌های سوسیالیستی خود ایالات متحده را ویران می‌کند.»

فشارهای سیاسی بر اوباما ممکن است هفته آینده شدت بیشتری بگیرد. روز ۲۳ نوامبر باید یک "ابرکمیسیون" کنگره، درباره کاهش هزار و دویست میلیارد دلار از بودجه دولت ظرف ده سال آینده تصمیم بگیرد. این کمیسیون، براساس توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، در ماه اوت امسال تشکیل شد و نمایندگان دو حزب بزرگ در آن عضویت دارند.


خطر لرزه‌های اقتصادی بزرگ


وظیفه "ابرکمیسیون" یافتن راه‌هائی برای کاهش تدریجی بدهی‌های دولت آمریکا است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که این بدهی‌ها، در پایان سال ‌جاری به ۱۰۰ درصد، در سال ۲۰۱۲ به ۱۰۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵ درصد درآمد ناخالص ملی آمریکا خواهد رسید.

اگر هفته آینده کمیسیون ویژه کنگره نتواند راه‌حلی برای کاهش تدریجی بدهی‌ها بیابد، براساس توافق‌های اعلام شده، ظرف ده‌سال آینده به‌طور خودکار ۱۲۰۰ میلیارد دلار از بودجه دولت کاسته خواهد شد. اعلام این تصمیم می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد آمریکا و جهان داشته باشد.
در چنین شرایط دشواری اوباما تاکید کرده است که آمریکا می‌کوشد حضور نظامی و اقتصادی خود را در جنوب شرقی آسیا تقویت کند.


تقویت حضور نظامی در استرالیا


اجلاس بازار مشترک جنوب شرقی آسیا (ASEAN)) در روزهای آینده در اندونزی تشکیل می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار با هدف رایزنی به شرکت در این نشست دعوت شده است. رهبران چین و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

اوباما در راه سفر به اندونزی، در استرالیا  گفته است:«من یک تصمیم استراتژیک گرفته‌ام: ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور حوزه پاسیفیک، نقش بزرگتر و درازمدت‌تری در تنظیم امور این منطقه ایفا خواهد کرد.»

اوباما تاکید کرده که حضور آمریکا در این منطقه اولویت بزرگ دولت او است. وی افزوده است که کاهش بودجه نظامی کشورش تاثیری بر دنبال کردن این هدف مهم نخواهد داشت.


کاهش بودجه ارتش آمریکا


حدود نیمی از ۱۲۰۰ میلیارد دلاری که باید ظرف ده سال آینده از بودجه دولت آمریکا کاسته شود، سهم ارتش  خواهد بود. لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا هشدار داده  که با این کاهش بودجه، ارتش آمریکا به شدت ضعیف خواهد شد.

اما رئیس‌جمهور در سیدنی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۱۲ هواپیماهای آمریکایی به اضافه ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی، از جمله ملوانان نخبه، در منطقه داروین واقع در شمال قاره استرالیا مستقر خواهند شد. داروین ۸۰۰ کیلومتر با اندونزی فاصله دارد.

اوباما و رهبران استرالیا اعلام کرده‌اند که هدف استقرار نیروهای آمریکایی در این قاره، حضور نظامی دائمی یا ایجاد پایگاه نظامی نیست. به‌گفته لئون پانه‌تا، رئیس پنتاگون، آمریکا و استرالیا می‌خواهند با این توافق نشان دهند که در برابر هر خطری با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

منظور از خطر چیزی جز گسترش نفوذ چین نیست. بیش از همه، ژاپن و کره جنوبی در سال‌های اخیر خواهان حضور نظامی قوی‌تر آمریکا در منطقه شده‌اند.


اهمیت آب‌های جنوب چین


باراک اوباما در استرالیا گفته است که قصد دور کردن چین را از پیمان‌های اقتصادی منطقه آسیا و پاسیفیک ندارد، اما انتظار دارد که چین، به عنوان یک ابرقدرت، به مسئولیت‌های خود عمل کند. اما وزارت خارجه چین اعلام کرده است که نسبت به ضرورت افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه تردید دارد.

آمریکا از زمان جنگ ‌جهانی دوم به این سو در ژاپن و کره جنوبی پایگاه‌های نظامی متعددی ایجاد کرده است. با استقرار در استرالیا، واشنگتن می‌خواهد حضور خود را در مناطق جنوبی این منطقه نیز تحکیم کند.

آب‌های جنوب چین برای مبادلات بازرگانی آمریکا اهمیت زیادی دارد، اما چین این منطقه را جزو حوزه نفوذ می‌داند و حاضر به تحمل گسترش حضور آمریکا نیست.
جمهوری خلق چین تاکنون بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. ناظران از حضور نظامی آمریکا در آب‌های جنوب چین به عنوان قدرت‌نمایی یک بدهکار در برابر بزرگترین طلبکار خود یاد می‌کنند.



مخالفت آمریکا با موضع روسیه در قبال سوریه 

دولت آمریکا انتقاد روسیه از حمله نظامیان متمرد به نیروی هوایی سوریه را نادرست خواند و اعلام کرد که این موضع‌گیری‌ می‌تواند به تبلیغات دولتی بر ضد مخالفان دامن ‌زند. ترکیه نیز درصدد اقدامات جدی‌تری علیه سوریه است.


دولت آمریکا در روز پنج‌شنبه (۱۷ نوامبر/۲۶ آبان) با ارزیابی روسیه مبنی بر این‌که حمله اخیر نظامیان متمرد به واحد حفاظت و اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در حومه دمشق آغاز جنگ داخلی است، مخالفت کرد. آمریکا همچنین از رژیم بشار اسد برای ادامه روند سرکوب خشونت‌آمیز انتقاد کرد.

مارک تونر٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «به اعتقاد ما ارزیابی روسیه نادرست است.» تونر پس از آن‌که سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه٬ ارزیابی این کشور درباره وقوع جنگ داخلی در سوریه را بیان داشته بود سخن می‌گفت.



تونر در جمع خبرنگاران گفت: «اگر روسیه چنین حمله‌ای را به عنوان جنگ داخلی برمی‌شمرد٬ از دیدگاه ما این رژیم اسد است که کارزار خشونت٬ ارعاب و سرکوب را بر علیه معترضان بی‌گناه پیش می‌برد.»

تونر در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره موضع صریح او پیرامون ارزیابی لاوروف از آغاز جنگ داخلی در سوریه بیان داشت: «ما چنین چیزی را جنگ داخلی نمی‌دانیم.»

همچنین روز گذشته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که نظر روسیه تنها به قوت‌گیری تبلیغات رژیم اسد که ادعا دارد اعتراضات توسط «اراذل و اوباش و تروریست‌ها» رهبری می‌شود‌، منجر خواهد شد.

او اعلام کرد: «موضوع جنگ داخلی دستاویزی می‌شود تا رژیم اسد جنبش ضد دولتی را جنبشی تروریستی بخواند، در صورتی که این‌طور نیست.» این مقام دولتی آمریکا گفت: «ما شاهد خشونت در سوریه هستیم٬ ما معتقدیم که طرح این موضوع کشور را به سمت خطرناکی می‌برد. اما در اصل فشار٬ سرکوب و کشتار رژیم وضعیت را وخیم کرده و به چنین چیزی منجر شده است.»

سازمان ملل می‌گوید، از آغاز اعتراض‌های مردم سوریه تا کنون بیش از ۳۵۰۰ نفر توسر نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند.


ترکیه مدافع تحریم‌های هوشمند علیه سوریه

در روز گذشته همچنین وزیر امور خارجه فرانسه٬ آلن ژوپه٬ در استانبول دیداری با نخست‌وزیر ترکیه٬ رجب طبیب اردوغان٬ داشت. گمان می‌رود موضوع اصلی گفت‌وگوها درباره بحران در سوریه بوده است. پس از این دیدار یک ساعته که درهایش به روی خبرنگاران بسته بود٬ ژوپه با احمد داوداغلو همتای ترک خود دیدار کرد.

ملاقات برهان غلیون، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه با مقامات روسی در مسکواحمد داوداغلو در سخنرانی خود که پس از این دیدار انجام شد، گزینه قطع جریان آب به روی سوریه را که پیش از این طرح شده بود منتفی دانست و اعلام کرد تحریم‌ها نباید شهروندان سوری را متاثر کند. به گزارش "تودیز زمان" (Todays Zaman) روزنامه انگلیسی زبان در ترکیه٬ او در سخنرانی خود گفت دولت‌ها به هنگام تصویب تحریم علیه سوریه باید مراقب باشند.

داوداغلو افزود باید پیام‌های قوی به دولت سوریه فرستاده شود اما در این روند مردم نباید آسیب ببینند. او گفت که بر همین مبنا دولت ترکیه به اقدامات خود در برابر دولت سوریه ادامه می‌دهد اما از هر نوع تحریمی من جمله قطع جریان آب که مردم سوریه را متاثر کند٬ خودداری می‌کند.

آنکارا که زمانی یکی از متحدان نزدیک دمشق بود٬ از زمان شکل‌گیری اعتراضات مردمی در سوریه در زمستان گذشته٬ به طور روزافزون به یکی از منتقدان رژیم بشار اسد تبدیل شده است. آنکارا پیش از این٬ همکاری با سوریه در زمینه اکتشافات نفتی را قطع و تهدید کرده در صورت ادامه خشونت‌ها در این کشور٬ صادرات برق به سوریه را نیز متوقف می‌کند.

این در حالی‌ست که روز گذشته و در پی موضع‌گیری روسیه٬ اپوزیسیون سوریه خواستار اقدام عاجل نظامی از سوی ترکیه در برابر دولت سوریه شد. به گزارش رسانه‌ها٬ گروه‌های معترض سوری طی یک درخواست رسمی خواهان ارسال نیروهای نظامی از سوی دولت ترکیه در مناطق مرزی شدند. ترکیه به رغم پناه دادن به ارتش آزاد سوریه٬ از ایجاد یک منطقه حایل در داخل مرزهای خود سر باز زده است.

با این‌همه و با وجود خطر ایجاد جنگ بین ترکیه و سوریه٬ در صورت حمایت سازمان ملل و اتحادیه عرب از چنین درخواستی٬ ترکیه به این اقدام تن خواهد داد.
امروز قرار است وزیر امور خارجه فرانسه با رئیس‌جمهور ترکیه٬ عبدالله گل٬ دیدار داشته باشد. فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در واکنش به ادامه سرکوب‌شهروندان سوریه، سفیر خود را از دمشق فراخوانده و فعالیت‌های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در سوریه را متوقف کرده است. وزیر خارجه فرانسه قرار است پس از ترکیه از کشورهای امارات عربی٬ عربستان سعودی٬ قطر و کویت دیدار کند.