۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

رئیس دولت آمد، وزیر نیامد

دعوا بین خامنه ای و احمدی نژاد ماند

با گذشت بیش از ده روز از بروز اختلافات میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، دعوایی که قرار بود با پادرمیانی برخی از مسوولان نظام و بازگشت احمدی‌نژاد به دفتر کار خود پایان یابد باز هم سوژه رسانه ها شد؛ چرا که حضور احمدی‌نژاد در نشست دولت، این بار با عدم حضور حیدر مصلحی همزمان شد و نگذاشت تا حرف و حدیث‌ها پیرامون این ماجرا تمام شود. 
در همین حال در روزهای گذشته حملات اصول‌گرایان به اطرافیان احمدی‌نژاد ادامه یافته است. بسیاری از اصول‌گرایان با حمله به اطرافیان احمدی‌نژاد و آن‌چه که  "جریان انحرافی" می‌نامند، خواستار آن شده‌اند که احمدی‌نژاد آنان را از کنار خود براند.
در تحولی دیگر، علی مطهری، از طراحان سوال از احمدی‌نژاد در مجلس، اعلام کرده است که تعداد امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد به ۶۰ رسیده و آن را در فرصت مناسب طرح خواهد کرد. 

اعتراف پس از کتمان

حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه کابینه، مهم‌ترین خبری بود که رسانه‌های اصول‌گرا در روز گذشته منتشر کردند. هم‌زمان با این حضور برخی خبرگزاری‌ها چون فارس-که پیش از این، بروز هرگونه اختلافی را کتمان می‌کردند، با انتشار خبر حضور احمدی‌نژاد در جلسه کابینه به صحت اخبار گذشته اعتراف کردند. 
 روزنامه کیهان نیز تیتر اول شماره امروز خود را به همین خبر اختصاص داده و نوشته است: "رییس‌جمهور به ریاست‌جمهوری بازگشت". این روزنامه در گزارشی نوشته است: "ریيس‌جمهور با تشكرعميق از حمايت‌هاي مستمر رهبر معظم انقلاب از دولت، دولت دهم را، به طور كامل پايبند به ولايت فقيه خواند و تبعيت از ولايت فقيه را ميثاق همه اعضاي دولت و از محورهاي اصلي اعتقادي و كاري دولت برشمرد".
این در حالی است که براساس گزارش‌ رسانه‌های اصول‌گرا بازگشت احمدی‌نژاد حاصل دیدارهای مختلف و رایزنی‌ها بوده است. سایت شبکه خبر با اشاره به دیدارهای احمدی‌نژاد در روزهای اخیر، از"دیدار آقایان جنتی، سید احمد خاتمی در منزل نارمک که از آنان به عنوان نمایندگان ویژه رهبری یاد شد تا دیدار برخی نمایندگان مجلس که رییس جمهور حاضر به پذیرفتن و دیدار با آنان نشده"خبر داده است.
این سایت همچنین با اشاره به شایعاتی که از نپذیرفتن مرتضی اقاتهرانی ـ- معلم اخلاق کابینه و از نمایندگان مجلس ـ-  از سوی احمدی‌نژاد حکایت داشت، به نقل از آقاتهرانی نوشته است: "بعد از اینکه من به منزل ایشان رفتم و همسر رییس جمهور گفتند ایشان در حال استراحت هستند بعد از چند روز احمدی نژاد با بنده تماس گرفتند و از من خواستند به دیدار ایشان بروم".
در همین حال، سایت خبری هفت‌صبح، نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد با عزت‌الله ضرغامی، نوشته است که احمدی‌نژاد در این دیدار برخی نقاط ضعف و قوت رادیو و تلویزیون در جریان اتفاقات اخیر را به ضرغامی گوشزد کرده و ضرغامی نیز وعده داد نکات مورد نظر احمدی‌نژاد را بررسی و رفع کند.
از سوی دیگر در حاشیه همین دیدار خبرگزاری برنا گزارش کرده که احمدی‌نژاد پس از دیدار با ضرغامی به‌ زودی از طریق تلویزیون با مخاطبان خود سخن خواهد گفت.
برنا همچنین در خبری دیگر آورده است که در روزهای گذشته آیت‌الله محمد یزدی از اعضای مجلس خبرگان و آیت‌الله حایری شیرازی نیز با احمدی‌نژاد دیدار کرده‌اند. هنوز از جزییات این دیدارها و همچنین سخنان رد و بدل شده در آن هیچ خبری منتشر نشده است. 
به گفته رسانه ها برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (فراکسیون حامیان احمدی‌نژاد)- نیز با وی دیدار داشته‌اند. یکی از اعضای حاضر دراین جلسه از روح الله حسینیان، حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، اسماعیل کوثری، محمد کرمی راد، فاطمه آلیا، سید علی موسوی مبارکه و محمد کریم شهرزاد به عنوان شرکت‌کنندگان نام برده که  "به طور شفاف و صریح در باب مسائل اخیر" با احمدی‌نژادگفت‌وگو کرده‌اند. 
 موسی غضنفر‌آبادی،  نماینده بم، خبر داده است که احمدی‌نژاد در این جلسه سه ساعته خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: "من جانم را برای ولایت گذاشتم و اعتقاداتم به ولایت فقیه قوی‌تر از گذشته شده است". 
فاطمه آلیا نیز خبر از دیدار دو ساعته خود با احمدی‌نژاد داده و اعلام کرده است که "احمدی نژاد به اندازه یك میلی متر از موضع تبعیت از ولایت فقیه خارج نشده است و توضیحاتی دارد كه به زودی آنها را ارایه می دهد".

غیبت وزیر، توضیح رییس
درحالی که اصول‌گرایان خبر از حضور احمدی‌نژاد در جلسه کابینه دادند، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در این جلسه حضور نیافت. خبرگزاری فارس دلیل عدم حضور مصلحی در این جلسه را-(که نخستین جلسه برگزار شده به ریاست احمدی‌نژاد در ده روز گذشته است) سفر به استان قم و دیدار  با "جمعي از فضلاي قم" درباره  "مسائل مهم منطقه‌اي و به ويژه بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف عربي ذکر کرده است. 
از سوی دیگر رسانه‌های خبری به نقل توضیحات احمدی‌نژاد در جلسه دیروز کابینه پرداخته‌اند. در این سخنان که توسط روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، احمدی‌نژاد با اشاره به درگیری پیرامون برکناری وزیر اطلاعات گفته است: "خانه‌نشيني چندروزه دلايلي دارد كه اين دلايل را در دل خود نگه مي‌دارم چون بسياري از حرف‌ها بايد در دل انسان باقي بماند".
بازگشت احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری بعد از یک غیبت ده روزه، در حالی صورت گرفته است که در این مدت رهبر جمهوری‌اسلامی در شش سخنرانی انجام شده چهار بار درخواست کرد که مسوولان اختلافات خود را علنی نکنند. 
وی در دیدار با اعضای شورای عالی استان‌ها  "ناهماهنگی و رقابت منفی" را برای كشور "بسیار مضر" توصیف و تأکید کرد که "وقتی بین ما فضای چالش و درگیری به وجود می‌آید، از هر اقدامی كه موجب پایكوبی و جنجال دشمنان می‌شود و دوستان را نیز ناراحت می‌كند باید پرهیز کرد".
آیت‌الله خامنه‌ای  در آغاز اختلافات و پس از دستور وی برای ادامه کار وزیر اطلاعات  گفته بود که بنای دخالت در کارهای دولت را ندارد، اما در ماجرای وزارت اطلاعات "غفلت از مصلحتی بزرگ" موجب دخالت وی شده بود. وی همچنین تأکید کرده بود که نباید گذاشت "اختلاف و شکاف به وجود آید و آنچه دشمن می‌خواهد روی دهد". آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه نیز در جمع فرماندهان انتظامی تأکید کرد که "اگر هم اختلاف نظری است، نبايد جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بيگانه داد". 
وی پس از آن نیز به انتقاد از رسانه‌هایی پرداخته بود که تلاش می‌کردند به اختلاف میان وی و احمدی‌نژاد دامن بزنند. 




حامیان دیروز احمدی نژاد؛مخالفان امروز

صف کشی مصباحیه در کنار خامنه ای

در ماجرای اختلاف  سیدعلی خامنه ای با محمود احمدی نژاد بر سر عزل و ابقای حیدرمصلحی وزیر اطلاعات، بسیاری از چهره های حکومتی و روحانیون از مواضع رهبر حکومت مستقر، به عنوان ولی فقیه حمایت کردند که در این میان حضور مصباح یزدی و شاگردانش پررنگ تر بود. این حمایت در شرایطی است که برخی چهره های اصلاح طلب همچون علی اکبر محتشمی پور پیش از این به صراحت اعلام کرده اند گروه مصباح در زمان مناسب "ریشه آیت الله خامنه ای را خواهند زد."
تعدادی از شاگردان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دیروز همزمان با حضور احمدی نژاد در هیات دولت درباره شان ولایت فقیه به صورت هماهنگ به اظهار نظر پرداختند. از جمله  کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران که  از سوی آیت الله خامنه ای به این سمت برگزیده شده و رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز هست، گفت: "همه بايد در رسيدن به ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامي سختي‌ها را تحمل كنيم و در اين راه بايد تبعيت از مقام عظماي ولايت و حركت در چارچوب، در اولويت باشد."
حمید رسایی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز که از حامیان سرسخت دولت احمدی نژاد به شمار می روداظهار کرد: "همين اصل ولي‌فقيه، جمهوري اسلامي ايران و مردم شريف آن را از خطرات بزرگ فتنه‌هاي داخلي و حملات خارجي محافظت كرده است."
او در ادامه افزود: "ملت با اين فرض به ما رأي داد‌ه‌اند كه فردي بدون حب و بغض مراقب فعاليت‌هاي ما است؛ دست ولي فقيه و احكام ايشان برتر از تمام حكم‌ها و قوانين كشور حتي رئيس جمهور، بر نظام حكومت اسلامي جاري مي‌شود. حكم مقام معظم رهبري براي رئيس جمهور و ديگر مسئولين لازم الاتباع است."
علیرضا پناهیان از دیگر شاگردان مصباح یزدی و مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاه نیز طی اظهاراتی اعلام کرد: "ولايت در بحث عدالت نقش محوري دارد و در واقع بايد گفت كه قدرت ولايت همواره پشتيبان كساني است كه بخواهند عدالت را ايجاد كنند. اساساً قابل تصور نيست كسي بدون ولايت بخواهد به عدالت فكر كند."
او در ادامه افزود: "گفتمان انقلاب اسلامي توسط حضرت امام خمینی پايه‌گذاري شده و توسط همه انقلابيون به تناسب زمان بسط داده شده است، تداوم اين گفتمان اولاً وابسته به مقام معظم رهبري و ثانياً وابسته به ديد عموم مردم و به ويژه نخبگان جامعه است... هر جرياني كه از اين گفتمان فاصله بگيرد، ديگراني كه بهتر باشند جاي او را خواهند گرفت."
مجتبی ذوالنور یکی دیگر از شاگردان مصباح یزدی که جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران است نیز روز جمعه طی اظهاراتی در مشهد گفت: "آقای احمدی‌نژاد دست به طناب پوسیده‌ آقای مشایی دارد، ایشان ارادت ویژه‌ای به آقای مشایی دارند و گفته‌اند مشایی قله است، یا در جای دیگر گفته‌اند در مسائلی که فکر ما از درک آن عاجز است، مشایی آن را درک می‌کند".
جانشین نمایندگی رهبری در سپاه سپس به طور مستقیم احمدی نژاد و مشایی را مخاطب قرار داد و گفت: "این آدم‌ها در عمق وجودشان سرسوزنی به ولایت و روحانیت اعتقاد ندارند، آن‌ها اسلام بدون آخوند القا می‌کنند، امروز مشایی رییس‌جمهور اصلی است."

مصباح زودتر از همه خبر داشت
  مصباح یزدی خود نیز هفته گذشته طی اظهاراتی درمیان جمعی از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران اعلام کرده بود که "اگر پس از بررسی ادله ولایت فقیه به حقانیت آن پی بردیم، باید پای آن بایستیم و بدانیم که مخالفت با ولی‌فقیه مخالفت با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک بالله است."
او در 21 فروردین ماه یعنی چند روز پیش از اعلام رسمی خبر عزل حیدر مصلحی از سوی احمدی نژاد نیز در اظهارات معناداری به انتقاد شدید از دولت پرداخته و گفته بود: "اگر تنبلی کنیم زمانی از خواب غفلت بیدار می‌شویم که تیرگی فتنه همه جا را فراگرفته است و می‌بینیم همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم. «این عزل و نصب‌ها از کجا در می‌آید؟» این حرف‌های ملی‌گرایانه و مکتب ایرانی، آن هم در زمانی که نهضت اسلامی در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، برای چیست؟ ملی‌گرایی و دم زدن از مکتب ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند صورت بگیرد؟"
او سپس نوک پیکان انتقاد خویش را به سمت مشایی گرفته و افزوده بود: "امروزه در درون جامعه ما تشکیلاتی فراماسونری در حال شکل گرفتن است، و همان‌طور که در دوران مشروطه، فراماسونری با شعار قرآن و اسلام پیش آمد، امروز نیز فراماسونری با شعارهای انقلاب و اسلام جلوه می‌کند و تحت پوشش آن حرف خود را بیان می‌کند، یعنی قالب را حفظ و محتوا را عوض می‌کند.  چگونه کسی که در عمرش با عالمی ارتباط نداشته و علاوه بر آن هر روز ضربه‌ای به اسلام می‌زند، می‌تواند برای اسلام مفید باشد و معلوم نیست چه شده که برخی نیز به آن‌ها دل بسته‌اند."
این سخنان پس از آن مطرح شد که روزنامه جمهوری اسلامی مقاله ای از مهدی حسین پور، یکی از شاگردان مصباح یزدی در انتقاد ازروش های او منتشر کرد.
این شاگرد مصباح یزدی با اشاره به حمایت های گذشته مصباح از دولت احمدی نژاد نوشته بود: "چه چیزی در مدت کوتاه، این همه عوض شده است؟ اگر چیزی عوض شده آیا به یکباره اتفاق افتاد یا زمینه‌های آن وجود داشته و علایم‌اش بروز کرده بود؟ چگونه ممکن است یک دفعه خطری پدید بیاید که تا‌کنون چنین خطری اسلام را تهدید نکرده است؟ آیا این همان نیست که سال‌ها پیش برخی از پختگان سیاست بیان می‌داشتند و الآن در کنج خانه نشسته‌اند؟"
مهدی حسین پور همچنین با اشاره به سخنان مصباح یزدی پرسیده بود: "اینان چه کسانی هستند؟ و به چه قیمتی به این مرحله رسیدند؟ البته آیت‌الله مصباح با همان صراحت لهجه‌ای که از ایشان سراغ داریم تکلیف را مشخص کردند: «همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم. » بله همان کسان که خود پرورش داده و بخاطر آنان هزینه‌های گرانی را بر نظام اسلامی تحمیل کردیم. و بسیاری از کسانی که قبلا اینان را می‌شناختند و سال‌ها پیش حرف الآن ما را می‌زدند رنجاندیم و طرد کردیم. به راستی چه کسی می‌تواند این همه حیثیت‌های بر باد رفته را بر گرداند؟! بله آب رفته را نمی‌توان به جوی باز گرداند اما هیچ وقت برای حداقل جبران دیر نیست."
مصباح یزدی و شاگردانش در چند سال گذشته همواره از حامیان سرسخت احمدی نژاد بوده  و پس از آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد 88، هم همچنان به حمایت از احمدی نژاد ادامه داده اند.
او در حالی که اعتراضات در داخل کشور به نتیجه انتخابات ادامه داشت گفته بود: "وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست".
 وی همچنین اضافه کرده بود: "وقتی رییس جمهوری از جانب رهبری نصب و تایید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود."

ریشه رهبری را هم می زنند
در نیمه اردیبهشت ماه سال گذشته علی اکبر محتشمی پور، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ضمن هشداری دوباره درباره قدرت گرفتن محمد تقی مصباح یزدی و شاگردانش گفته بود: "فرقه مصباحیه كه من چند سال است روی آن تاكید می‌كنیم، بی‌كار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند كه به هیچ كس رحم نمی‌كننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند."
وی با اشاره به اینکه "جریانی در مملکت پشت پرده است که به دنبال انتقام‌جویی از امام و انقلاب است" از "فرقه مصباحیه"، "انجمن حجتیه"، و "بنیاد غدیر" به عنوان سه طیف این جریانی نام برده و افزوده بود: "من یقین دارم كه آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد، آقای مصباح كه به امام اعتقادی نداشته و بعد از پیروزی انقلاب نه در جنگ و نه در جبهه و نه در مسئولیت‌هایی كه امام واگذار می‌كردند حاضر نشده كمک كند چطور فكر می‌كنید اعتقاد به آیت‌الله خامنه‌ای دارد؟" 
آقای محتشمی پور با تاکید بر اینکه "این جریانات برای ضربه زدن و نابود كردن اندیشه و تفكر آیت الله خمینی و همه كسانی كه با اعتقاد برای اجرای اندیشه‌های او كار كرده‌اند تلاش می‌كند" تصریح کرده بود که "این جریان برای ریشه‌كن كردن طرفداران واقعی امام و انقلاب گرفته و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌روند. "
این اظهارات علی اکبر محتشمی پور سومین هشدار وی در مورد نفوذ "فرقه مصباحیه" در ساختار دولت و حکومت مستقر در ایران بود. وی پیشتردر سال 85 و پس از آن در خرداد سال 87 نیز نسبت به گسترش نفوذ تدریجی مصباح یزدی و نزدیکان وی برای در دست گرفتن کامل قدرت در ایران هشدار داده و حتی در خرداد سال 87 طی سخنانی در اصفهان گفته بود: "هیچ تفاوتی بین فرقه مصباحیه و طالبان و جاهلان صدر اسلام وجود ندارد و افرادی که هیچ اهمیتی برای مردم، ملت ایران و جوانانی که به عنوان یک رکن از ارکان انقلاب برای امام مطرح بودند قائل نیستند، از افکار امام پیروی نمی کنند."
هشدار محتشمی پور به آیت الله خامنه ای نسبت به پیشروی فرقه مصباحیه در شرایطی بود که "روزنامه جمهوری اسلامی" پیش از آن با انتشار مقاله ای درباره تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش از وقوف رهبری جمهوری اسلامی به این مساله خبرداده و نوشته بود: "در زمان انتخابات مجلس خبرگان در سال 85 حرکت خزنده او و شاگردانش برای در اختیار گرفتن کامل مجلس خبرگان با واکنش آیت الله خامنه ای مواجه و به رد صلاحیت پسر او و تعدادی دیگر از شاگردانش برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان منجر شد."
مصباح یزدی پس از انتخابات مجلس خبرگان حضور پررنگی در عرصه سیاست نداشت اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که با حمایت های آیت الله خامنه ای از محمود احمد نژاد و صف آرایی وی در مقابل اصلاح طلبان همراه بود، مصباح یزدی نیز با حمایت های آشکاری که از احمدی نژاد و عنوان "ولایت فقیه" انجام داد، مجددا بر میزان فعالیت ها و همچنین سخنرانی هایش افزود.
هرچند مصباح یزدی در تسخیر مجلس خبرگان در سال 85 ناکام ماند اما در نزدیک به دوسال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از فرصت ها استفاده کرده و خود را به آیت الله خامنه ای نزدیک تر کرده است. برخی بر این باورند که کنار گذاشته شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی از سمت ریاست مجلس خبرگان یکی از اقداماتی بود که مصباحیه در آینده از آن سود زیادی خواهد برد. ضمن اینکه شاگردان او در بسیاری از مناصب مهم حکومتی از مجلس، دولت و قوه قضاییه گرفته تا سپاه پاسداران حضور پررنگی دارند.
علي رازيني، ابراهیم رئيسي، غلامحسين محسني اژه‌يي، علي فلاحيان، روح‌الله حسينيان، حجت الاسلام ميرحجازي، مصطفي پورمحمدي، رهبرپور، عباسعلی عليزاده، کاظم صديقي، علي مبشري، علي قدياني، محمود رجبی، مرتضی آقا تهرانی، محمد غروی، عباسعلی کدخدایی، غلامحسین الهام، قاسم روانبخش، محمدناصر سقای‌بی‌ریا، علیرضا پناهیان، همچون حمید رسایی، مجتبی ذالنور، حسین طائب، مهدی طائب همگی از جمله شاگردان  مصباح یزدی هستند که در دو دهه گذشته و به ویژه در سال های اخیر مناصب مهم حکومتی، از وزارت اطلاعات تا حضور در دفتر آیت الله خامنه ای را داشته و دارند.
وقتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و مردم با ایستادگی هایشان پس از انتخابات سال 88 نگرانی آیت الله خامنه ای را برانگیختند، این بار نگرانی رهبر جمهوری اسلامی با اهداف آینده مصباح یزدی، شاگردان و مریدانش گره خورد و چنان شد که اصلاح طلبان از صحنه حکومت حذف شده را به زندان ها فرستادند و روحانیان نزدیک به آیت الله خمینی هم که از حامیان اولیه  اصل ولایت فقیه بوده اند مورد حملات، اتهام و فشارهای بی سابقه ای قرار گرفتند.
مصباح یزدی و شاگردانش که در جریان  اعتراضات دو سال گذشته پس از انتخابات، همواره نقش فعالترین حامیان آیت الله خامنه ای را بازی و برعلیه جنبش سبز و اصلاح طلبان موضع گیری کرده اند، در جریان اختلاف محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای، بیشترین طرفداری را از آیت الله خامنه ای کرده و در مقابل حلقه نزدیکان احمدی نژاد قرار گرفته اند.



هوشنگ اسدی و نامه هائی به شکنجه گرم:

کسب جایزه جهانی درکنار برنده نوبل ادبیات

جایزه بین اللملی کتاب حقوق بشر، ماه آینده در سالن بزرگ شهرداری وین توسط  شهردار این شهر و در حضور  میهمانان و خبرنگاران رسانه های مختلف جهان به هوشنگ اسدی اهداء خواهد شد.
این جایزه بین المللی که دومین دوره آن برگزار می شود  برای کتاب "نامه هائی به شکنجه گرم"  به نویسنده  وروزنامه نگار ایرانی تعلق گرفته است. این کتاب شرح خاطرات  هوشنگ اسدی  در زندان های جمهوری است و تابستان سال گذشته توسط انتشارات one world در اکسفورد منتشر شده و بر اساس مطالب مندرج در وبلاگ کتاب مورد استقبال گسترده مطبوعات برجسته جهان قرار گرفته است.
هوشنگ اسدی در مورد می گوید: "این استقبال هر نویسنده ای را خوشحال می کند، اما شادمانی من مضاعف است زیرا هم به عنوان یک نویسنده ایرانی به صحنه جهانی راه یافته ام، و هم مهمتر از این توانسته ام صدای مظلوم قربانیان دهه شصت را بگوش جهانیان برسانم."
برنده اولین دور این بخش که توسط صاحبان صنعت نشر و رسانه اطریش از  سال گذشته  به مراسم "جشن کتاب" اتریش افزوده شده، خانم چانگ جانگ، نویسنده کتاب "قوهای وحشی [سه نسل از زنان چینی]" بود. امسال، بر اساس اعلام سایت رسمی  جشن کتاب از میان 20 کتابی که برای دریافت جایزه "کتاب حقوق بشر سال" 2011 نامزده شده و یکی از آنها کتاب ماریا وارگاس یوسا ـ  برنده نوبل ادبیات ـ بود، هیات داوران یک نویسنده ایرانی را برگزید.
هوشنگ اسدی  می گوید: "وقتی خوشحالی  دریافت این جایزه به آرامشی رضایت  آمیز تبدیل شد و به سراغ سایت رسمی جشن کتاب رفتم و درمیان بیست کتاب نامزد جایزه، نام واریا وارگاس یوسا را دیدم، شادمانی عمیقتری به قلبم راه یافت. به ویژه اینکه سالها پیش و بعد ازآزادی از زندان، برای نخستین بار باترجمه کتاب "عصر قهرمان" وارگاس یوسا اورا به خوانندگان ایرانی معرفی کردم. سپس آثاردیگر این نویسنده بزرگ بفارسی ترجمه شد وازجمله عبداله کوثری چند شاهکار او رابا ترجمه درخشانی بفارسی در آورد."
ماریو وارگاس یوسا که همراه با گابریل گارسیامارکز یکی از دونویسنده مهم آمریکای لاتین و جهان است، چند ماه  پیش برنده جایزه ادبیات نوبل 2010 شد.
اسدی می گوید: "در جریان انتخاب کتاب حقوق بشر سال، یکی از آثار یوسا تحت عنوان «ضیافت بزغاله» همراه باکتاب من به مرحله نهائی رسید و سرانجام هیات داوران کتاب «نامه هائی به شکنجه گرم» رابرگزید. پیداست که برنده شدن در چنین رقابتی چقدر سبب رضایت خاطر هر نویسنده ای می شود."
جشن کتاب اطریش از سال 2006  به معرفی و تجلیل  از بهترین و پرخواننده ترین کتاب های سال اختصاص دارد. "شب کتاب" از سال گذشته، با همکاری صاحبان "صنعت نشر کتاب و رسانه" و وزارت آموزش، فرهنگ و هنراین کشوربه این مراسم افزوده شد که جایزه جهانی بهترین کتاب حقوق بشر را اهدا می کند. هدف از ارائه این جایزه تاکید براهمیت حقوق بشر بعنوان مقوله ایست که مطابق منشور سازمان ملل، بنیان "آزادی، عدالت و صلح "در جهان است.


منتخبین این جشنواره، نویسندگان وروزنامه نگارانی هستند که خشونت و پایمالی حقوق بشر را بصورت خبر، گزارش و کتاب عرضه وجهانیان را از نادیده انگاشتن قوانین بین المللی مطلع کنند. برخی ازاین نویسندگان و روزنامه نگاران خود در معرض خشونت  می گیرند و گاه جانشان هم بخطر می افتد.
جایزه بین المللی" کتاب حقوق بشر سال" برای قدردانی و بزرگداشت ارزنده ترین این فعالیت ها که در قالب کتاب (چه مستند و چه داستانی) ارائه شده اند، اختصاص یافته است.
هرسال هیاتی بین المللی شامل 19 نفر از شاخص ترین روزنامه نگاران و معتبرترین اهالی رسانه تحت مدیریت وزیر فرهنگ اتریش کتاب هائی را که از سال 2005 به بعد به زبان های انگلیسی یا آلمانی منتشر شده اند، بعنوان نامزد دریافت جایزه به هیات داوران معرفی می کنند.هیات داوران هم که شامل شش روزنامه نگار برجسته اطریشی است کتاب برنده را بر می گزیند.
اسامی بیست کتابی که امسال در اختیار هیات داوران قرار گرفت به شرح زیرست:
ایشمئیل بیه: "راهی دراز پیموده، خاطرات پسرک سرباز" -رومئو دالایر: "سربازوار می جنگند، کودک وار می میرند" - باربارا دمیک: "هیچ برای غبطه، زندگی های پیش پا افتاده در کره شمالی" - ایوگن فریوند: "کانون های سیاست جهانی- چگونه همه چیز به هم مربوط است"- پیتر گادوین: "روزی که یک کروکودیل خورشید را بلعید- مجموعه خاطرات" پریسیلا ب. هاینر: "حقایق غیرقابل بیان- عدالت انتقالی و چالش های مربوط به کمیسیون های حقیقت" - هوشنگ اسدی: "نامه هایی به شکنجه گرم - عشق، انقلاب و زندان در ایران" - آتنا جفری: "در تعقیب رنگین کمان- دوران انتقال افریقای جنوبی از ماندلا به زوما" -  جیکوب کلنبرگر: "قوانین بین المللی بشردوستانه" - ساری ماکدیسی: "فلسطین از تمام زوایا- اشغال همیشگی" - ساموئل موین: "آخرین سرزمین آرمانی- تاریخچه ی حقوق بشر" -کوتا نیلیما: "مرگ یک رباخوار" - سامانتا پاور: "در تعقیب شعله ی آتش: سرجیو دی ملو ​​و مبارزه برای نجات جهان" -رناتا سرلیت: "فرزندان هیولای ریش آبی" (عنوان ترجمه از لیتوانیایی به آلمانی: "جهنم کورنلیوس"- راجا شیهاده: "گام های فلسطینی- یادداشتی بر یک چشم انداز گمشده" - بن شفارد: "راه درازی تا خانه: عواقب دومین جنگ جهانی" - ماریو وارگاس لوسا: "ضیافت بزغاله"- گونتر والراف: "از دنیای دلیر نوین- سفری به درون" - راب وودوارد: "نبردهای اوباما"
هوشنگ اسدی که کتابش به زبانهای لهستانی و هلندی در حال ترجمه است و برگردان آن به چند زبان دیگر دنیا هم بزودی آغاز می شود، می گوید درمراسم دریافت جایزه کتابش را به جانباختگان زندان های ایران و جنبش دموکراسی خواهی ایران تقدیم خواهد کرد.



جنگ فاشیسم با استبداد دینی

احمدی نژاد به دولت بازگشت، اما دیگر این دل، نه برای محمود دل می شود و نه برای مقام ولایت.
 در کشت و صنعتِ استبداد دینی که سید علی خامنه ای سالها باغبانی اش کرده، یکبار سرکشی همه اعتماد و اطمینان را بر باد خواهد داد و از این پس می توان انتظار برد که حمایت های رهبری از احمدی نژاد، با این ضربِ شصتی که محمود نشان داد، حتی دست به عصاتر از دوره خاتمی و هاشمی خواهد بود.
 بگذریم ازاینکه "آقا" اگر به کسی مظنون شود، آب زمزم هم تکدرِ خاطرش نخواهد برد و این مکارمِ اخلاق را هم خودش می داند و هم این و آن:
"من به بعضى از جاها و به بعضى از آدمها سوءظن هايى دارم كه دير زايل مى‏شود. "1
احمدی نژاد اگر چند سالی را چراغ خاموش رفت، حالا دیگر چراغ خطرش روشن است و متحدان دیروزش دانسته اند که تا چه عمقی نمی شناختنش و ریشه هایش تا کجا رفته و آب می خورد.
 البته محمود هم دیگر مردِ پروا نیست. دو هفته غایب شد و کاری کرد تا "آقا" سه بار در یک سخنرانی خود را حقیر بداند و نمایندگان به پابوسش بیایند و منت کشیده و شرط و شروط بشنوند و کار به جایی رسید که رسانه های نظام دست به اسلحه شدند و در دشمنی و دوستی با محمود، قدری پرده اسرار را بالا زدند.  
در این دو هفته که محمود به قهر کناری نشسته بود، برادران اصولگرا تا مرز عدم کفایت و  ضد ولایت فقیه خواندنش رفتند و حتی چند باری اسم رمزِ بنی صدر هم از گوشه و کنار شنیده شد.
 علی لاریجانی از منبر مجلس بی مقدمه، تاریخ صدر انقلاب را بازگو کرد و ازعاقبت بنی صدر و عزلش گفت. اگر احمدی نژاد شنبه بر سر جالیزِ دولت نمی آمد، چیزی نمانده بود که برادرانِ غیورش حرف دل بزنند و زمزمه عدم کفایت و استیضاح در مجلس بیفتد و قبح اش بریزد. به هر حال دولت محمودی آنچنان مجلس و دوستان سابق را تحقیر کرده است که هر کس برای مشتی و لگدی بهانه دارد.
 این عاقبت بنی صدری را اول بار هاشمی رفسنجانی به مقام رهبری هشدار داده بود و آن هم چند روز مانده به انتخابات سال 88 و تقلب بزرگ. "آقا" هم البته به این دوست قدیمی اش بیشتر شک داشت تا خود بنی صدر و آن نامه بی ملاحظه ماند.
اما هر چه هست میانِ احمدی نژاد و بنی صدر فرق بزرگی است و آن اینکه اولین رییس جمهور، حقیقتا 75 درصدی بود و آن نُه میلیون رای اش واقعیت داشت.
احمدی نژاد اگر با کسی شباهتی داشته باشد در اوانِ انقلاب، آن شخص "مسعود رجوی" است.
 قیاس های تاریخی البته گفتن از قد و قامت و رنگ عبا و لباس نیست، بلکه بیانِ چگونگی مشی و روش است. مسعود رجوی و مجاهدین خلق، خلوصِ فاشیسم ایرانی در قامت یک حزب مسلح بودند. نه به قانون اساسی رای دادند و نه اسلحه به کنار گذاشتند و نه کسی را قبول داشتند.
 روحانیت و شخص بنیانگذارِ به زعم مفسرانِ مجاهد در واقع مرتجعانی بودند که  بر گُرده انقلاب خلق جستند و انقلاب را تصرف کردند و دیگر هیچ. ائتلاف هم البته در کار مجاهدین نبود و چنان مستظهر به خطابه های رجوی و مخمورِ دنیای آرمانی این جوان سی ساله شدند که نه دیگر اعتقادی به رای مردم ماند و نه اتکایی به چیزی جز خانه های تیمی و تشکیلات.
فاشیسم در هیبت تاریخی اش وقتی برآمد که جنگی و انقلاب می آمد و می رفت و یا فقر و گرسنگی بیداد می کرد. ایتالیای پس از جنگ جهانی اول، مزرعه فاشیسم بود، چرا که مردمان غروری کاذب می خواستند  تا زندگی نکبت وار و شکست خفت بار را توجیه کنند.
فاشیسم سر سپردگی بود به یک فرد و انکار هویت فردی در حزب و نهایتا ذوب حزب و اعضا در الوهیت پیشوا و رهبر.
 استبداد دینی که بذرش را همان سال 57 پاشیدند، گرچه به مقام ولایت فقیه می رسید اما هر چه بود در چرخه حکومت رو حانیان چرخ می خورد و به احکام و فقه بند و قیدی می یافت. اعتراض طوفانی آیت الله منتظری به ساحتِ بنیانگذار، نشانه ای بود از اینکه این نوع حکومت، گرچه مدرن نیست اما ضوابطی دارد که در شرع نهفته است و امامتِ آیت الله خمینی نیز نمی تواند اصول شرعی را به کناری گذارد.
سید علی خامنه ای در 23 سال رهبری نیز هیچگاه نتوانست از قید و بند دیگر روحانیان که گاه تا ریاست جمهوری می آمدند و عرصه قدرت تنگ می کردند، خلاص شود و یا به کلی از پشتیبانی و تفقد روحانیت قم، فراغتی یابد.
 دورخیز دو سالِ اخیر آقا و تقلب عظیم در انتخابات و بریدن رشته برادری با پیش کسوتان انقلاب، همه اندیشه ای بود در برپایی حکومت اسلامی بر محوریتِ بی گفتگوی فردِ ولی فقیه. اما این میانه به عقل قاصر آقا نرسید که ممکن است رقیب استبداد دینی یعنی فاشیسم ایرانی را زنده کند.
مسعود رجوی از همان ابتدا رقیب روحانیت بود، در کسوتِ مفسری دینی و انقلابی و جوان پسند که بی نگاه به فقه و اصول و با روشی عاریتی از مارکسیست، به سراغ دین می رفت. هر چه پیش رفت مکتبِ مجاهدین، شخصی تر شد و همه تشکیلات خلاصه در وجود مسعود و مریم و فهمِ دین همان شد که رهبر و رییس جمهور مجاهدین می گفتند.
طیف احمدی نژاد نیز به روحانیت نه سنتی اش مانند "نوری همدانی" نظری دارد و نه ماکیاولیش به مثل" مصباح یزدی". برداشت از دین به ذوق و سلیقه عرفانی است و آنچنان که مشایی هر از گاهی از خطوط قرمز روحانیت بی فقه و به شمِ عرفانی عبور می کند. شیوه های عوام فریبی احمدی نژاد و دوستان نیز شگفت انگیز است و توان چرخش های 180 درجه ای دارد.
شکاف شناسی از تخصصی ترین کارهای احمدی نژاد و دوستان است. روزگاری بر فراز شکاف فقیر و غنی ایستادند و به اشرافیتِ نظام یعنی هاشمی رفسنجانی حمله بردند و حالا با شناخت کامل از موقعیت منفور رهبری در جامعه، می خواهند تا بر مبنای نفرت، جایگاهی  و پا یگاهی یابند و حتی محبتی جلب کنند.
آنچه احمدی نژاد در قهر از قدرت و فشار بر بیت رهبری کرد، به نظر نمی رسد که دفعتی و از سرغریزه باشد. برای این سیه چُرده کوتاه قامت، باید که درصدی از عقل را لحاظ کرد. احمدی نژاد توانسته در این شش سال بدنه کوه یخی که ساخته است را از تیررس رقیبان و نگاه ناظران پنهان کند.
میلیشیای محمود احمدی نژاد، همچنان پنهان است اما هست. اگر در صندوق ذخیره ارزی به قول نماینده مجلس، دلاری باقی نیست البته این صرف ماندگاری قدرت شده است.
 ای بسا سرداران میان مایه سپاه که با قراردادهای بالای صد میلیارد تومان به خیل مشتاقانِ احمدی نژاد پیوسته اند و به روز مبادایی رخ می نمایند.
احمدی نژاد در همین سالها بمب ساعتی نیز در اعماق نظام کار گذاشته و آن اقتصاد متلاشی است که دستاورد دولت مهرورزی است. ممکن است که قبل از ورشکستگی کامل اقتصاد ایران، احمدی نژاد یکباره استعفا دهد و آقا را در منجلابِ نقدینگی و تورم و اعتراض های اجتماعی رها کند، تا درست مقابل میدان و در کنار مردم بایستد و به انگشت  اشاره، سید علی خامنه ای را مسبب همه جنایات و مستحق مکافات معرفی کند.
فاز مسلحانه محمود احمدی نژاد هم افشاگری است، انفجاری از اطلاعات که می تواند حتی اعتراف به تقلب در آرا نیز در فهرستش باشد با قصدِ قُربت به جنبش سبز و شلیک تیر خلاص به "آقا".
موعود گرایی و ملی گرایی اعجاب آوری که از زبان احمدی نژاد و یاران شنیده می شود همان راهکار های قدیمی فاشیسم در مسخ کردن توده مردم است.
 مسعود رجوی البته در سال شصت میوه کالی را چید و توهم قدرت و شور جوانی نگذاشت تا فرهمندی آیت الله خمینی را ببیند و تفسیر کند. اما محمود احمدی نژاد هم فرصتش را دارد و هم خامنه ای، خمینی نیست. احمدی نژاد و دوستان فارغ از دین حوزوی و بی نیاز به اکابر نظام، قصد دارند تا دینی بسازنند که مظهرش عرفایی مانند مشایی و سردارانی مثل شعیب صالح است.
اسفندیار مشایی یکبار درباره احمدی نژاد گفته بود: "من مصداق برجسته تبعیت از ولایت را احمدی نژاد می دانم. من معتقدم فقط ادعای مقصد کافی نیست، بلکه توجه به طریقت هم لازم است و احمدی نژاد هم مظهر یک طریقتِ برجسته از ولایت مداری در یک نظام الهی است. "2
میان این گفته ها می توان همان طنین "مسعود"، "مسعود" کردن مجاهدین خلق را شنید.
 گو یا بار دیگر فاشیسم به جنگ استبداد دینی رفته است، یکبار در سال شصت و اینبار در سال نود.

 پانوشت
1. دیدار رهبری با دانشجویان و نخبگان سراسر کشور 3 مهرماه 84
2. مصاحبه همشهری نوروزی سال 89 با اسفندیار رحیم مشایی      
          



بن لادن توانست سال‌ها از چشم نهادهای اطلاعاتی پنهان بماند
با مرگ اسامه بن لادن، تروریسم هنوز به پایان نرسیده است و گروه القاعده به کارش ادامه می‌دهد. با این حال، مرگ بن لادن، گامی مهم در روند مقابله با تروریسم خوانده شده است.
از زمانی که اسامه بن لادن به عنوان یک فرمانده عملیاتی، طراحی حمله‌های تروریستی را شخصا و به طور مستقیم شروع کرد، سال‌ها می‌گذرد.
او در تمام سال‌های گذشته مانع آن می‌شد که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به اطلاعات لازم برای یافتن محل دقیق اختفایش دست یابند و به همین دلیل در بیشتر مواقع، سکوت اختیار می‌کرد و به سختی با پیروانش در ارتباط بود.
اقدامات احتیاطی بن لادن در نهایت شکست خورد و سرانجام اطلاعات لازم برای شناسایی موقعیت جغرافیایی او در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفت.
با این حال، موفقیت او در مخفی ماندن از چشم نهادهای مختلف آمریکا نوعی شکست برای شبکه اطلاعاتی این کشور بود و بن لادن به نمادی ارزشمند از یک رهبر فراری که منابع اطلاعاتی آمریکا به او دسترسی ندارند، تبدیل شد.
القاعده از یک گروه کوچک پیکارجو شکل گرفت. اولین اعضای این گروه به رهبری بن لادن در دهه ۱۹۹۰ میلادی در افغانستان سازمان‌دهی شدند. ایدئولوژی و طرز فکر این گروه در طول سال‌ها در جهان گسترش یافته است و شاخه‌های آن در برخی کشورها مثل یمن، در بسیاری موارد، به اندازه هسته اصلی القاعده خطرناک هستند.
پایگاه اصلی القاعده در پاکستان بوده و واکنش مقامات پاکستان و خود مردم این کشور به کشته شدن اسامه بن لادن به دست سربازان آمریکایی و در خاک کشورشان، بسیار در حوادث و وقایع آینده تعیین کننده خواهد بود.
آنهایی که از اسامه بن لادن الهام می گرفتند، به تلاش های خود برای جاودانه کردن میراث کسی که او را یک شهید می دانند، ادامه خواهند داد. این افراد شاید تلاش کنند تا اقدامی کنند که نشان دهد هنوز فعال هستند اما آمریکا، آن گونه که باراک اوباما خاطرنشان کرده به تلاش ها و کوشش هایش در این زمینه ادامه خواهد داد.



اسامه بن لادن مردی که سالها آمریکا به دنبالش بود، سرانجام کشته شد، او حالا فقط در قصه ها و اذهان مردم جهان وجود دارد، زیرا آمریکایی ها با سپردن جسد او به دریا، هیچ نشانی از او در روی زمین باقی نگذاشتند.
مرگ او بر زندگی و فعالیت افراد و گروه های زیادی تاثیر خواهد داشت همانگونه که زندگی او داشت. در این میان جدی ترین تاثیر را بر افغانها و افغانستان دارد چه برای دولتمردان و سیاستمداران این کشور و چه برای گروهها شورشی که علیه دولت می جنگیدند بویژه طالبان.
طالبان در سال ٢٠٠٢ میلادی حاضر شدند امارت خود برافغانستان را از دست بدهند اما اسامه را تحویل آمریکا ندهند، اینکه نخواستند یا نتوانستند، بحث دیگری است اما آنچه روشن است این است که زندگی بن لادن هزینه زیادی برای طالبان و امارت اسلامی آنها داشت.
از این رو مرگ او نیز بیشترین تاثیر را بر گروه طالبان خواهد داشت. نظر غالب در میان کسانی که مسایل مربوط به تروریسم و خطر آن برای دنیای کنونی را دنبال می کنند، این است که اسامه بن لادن و ایمن الظواهری معاون او به لحاظ عملیاتی سالها است که رهبری القاعده را در دست نداشته است. او صرفا نام و سمبولی برای نبرد و مقاومت اسلام گرایان تندرو در مناطق مختلف دنیا بود که هر کدام ساختار و تشکل های مجزا و خاص خود را دارند.
این نظر قابل تامل است ولی حتی اگر بپذیریم که القاعده بر تمامی تشکل های پراکنده ای که در مناطق مختلف جهان تحت این نام فعال اند، نداشته باشد، اما اسامه بن لادن و شاخه ای که مستقما توسط او رهبری می شد، با گروه طالبان و یا موثر ترین شاخه ای این گروه رابطه نزدیک داشت.
او سالهای سال در افغانستان و پاکستان زندگی کرد، فرماندهان ارشد طالبان را از نزدیک می شناخت، افغانستان را می شناخت و سوراخ سنبه های این سرزمین همیشه بحران زده را بلد بود و می دانست چگونه باید حمله کرد و راه فرار از کدام سو است.
در افغانستان و همچنین پاکستان اسامه بعنوان یک رهبر معنوی، به کثیری از جنگجویان عمدتا جوان و بی سوادی که دید و درک شان از دنیا بسیار محدود است، انگیزه و انرژی می داد، اعتبار و شخصیت کاریزمای او یکی از عناصر مهم برای جمع آوری پول و کمک هایی بود که حامیان جهاد و نبرد القاعده از سراسر جهان بویژه کشورهای عربی به حساب او، واریز می کردند.
ملا عمر رهبر طالبان در میان جمعی از اعضای این گروه
نفر بعدی، ملا عمر
تاثیر دیگری که مرگ بن لادن می تواند بر گروه طالبان و فعالیت آنها بویژه در افغانستان داشته باشد این است که حالا آمریکایی ها توجه خود را به نفر بعدی یعنی ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان متمرکز خواهند کرد.
تاکنون کشتن و یا بازداشت اسامه بن لادن، برای آمریکایی ها اولویت داشت، مردم آمریکا او را عامل مرگ هزاران آمریکایی می دانستند که در نیویورک، نایروبی و دیگر مناطق جهان، توسط عوامل القاعده کشته شدند.
آمریکایی ها برای سر بن لادن، حدود ٢٥ تا ٢٧ میلیون دلار جایزه گذاشته بودند، او دیگر زنده نیست، کسی دیگری که آمریکا همین مقدار جایزه را برای کشتن و یا دستگری او تعیین کرده اند ملا عمر رهبر طالبان است.
کماندو هایی آمریکایی ماموریت کشتن اسامه و ملا عمر را داشتند نیز حالا از یک درد سر کلان خلاص شده اند و بدون شک ماموریت بعدی و متمرکز تر ملا عمر خواهد بود.
مرگ بن لادن پیام روشن دیگری نیز برای طالبان دارد و آن اینکه، اگر طالبان به گروه ها، افراد و یا نهاد هایی در پاکستان تکیه کرده باشند و به آنها مطمئن باشند، کشته شدن بن لادن در نزدیکی اسلام آباد نشان می دهد که چنین ضمانت هایی اگر وجود هم داشته باشد نا پایدار است.
به یاد دارم که سالها پیش در مصاحبه ای از ملا ضعیف پرسیدم، چرا رهبر طالبان کاری کرد که سرانجام به سقوط رژیم طالبان انجامید؟ آقای ضعیف در پاسخ گفت، رهبر طالبان فکر می کرد برادران پاکستانی ما اجازه نخواهند داد آمریکا از حریم هوایی پاکستان استفاده کند و حملات وسیعی را علیه طالبان سازمان دهد.
ملا ضعیف در آن مصاحبه گفت، ما از طریق پاکستان، نقشه عملیات ائتلاف و آمریکا را به دست آورده بودیم و می دانستیم که حمله سنگین، گسترده و شدید خواهد بود، اما وقتی من به قندهار رفتم و این نقشه را به رهبرطالبان نشان دادم، گفت پاسخ ملا عمر این بود که نه، غیر ممکن است پاکستان این اجازه را به آمریکایی ها بدهد.
حالا رهبر طالبان می داند که اگر چنین ضمانت و اعتمادی وجود هم داشته باشد، بسیار شکننده است.
شاید به همین دلیل است که طالبان از بدو آغاز مذاکرات با دولت افغانستان به صورت غیر مستقیم به دنبال به دست آوردن ضمانت هستند، دولت افغانستان هم سعی کرده است برای حذف نام افراد رده پائین تر طالبان از فهرست تحریم های سازمان ملل متحد، تلاش کند.
تاجایی موفق هم شده است و اخیرا افرادی از طالبان از فهرست تحریم های سازمان ملل متحد حذف شده اند، اما لیست سیاه آمریکا هنوز سرجایش باقی است، لیستی که در آن ملا عمر رهبر طالبان بعد از اسامه بن لادن نفر دوم است.
حالا سوال اساسی این است که آیا نبود مردی که پشتوانه مالی، معنوی و منطقه ای طالبان محسوب می شد، سبب خواهد شد که طالبان به گزینه مذاکره با دولت و راه حل سیاسی جدی تر فکر کنند؟
حامد کرزی این بار سریع عمل کرد، او فورا بعد از انتشار خبر مرگ اسامه بن لادن به طالبان پیام داد که از مرگ او عبرت بگیرند و دست از جنگ بردارند، آیا این بار صدای حامد کرزی رساتر است و طالبان آنرا خواهند شنید؟
باید کمی دیگر هم منتظر بود شکی نیست که عملکرد طالبان در روزهای آینده پاسخ این سوال را تا حدودی روشن خواهد کرد.









اسامه بن لادن
اولین اطلاعات از مخفیگاه احتمالی بن‌لادن در ماه اوت سال گذشته میلادی به دست آمد
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در پاکستان، اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده را کشته‌اند.
بن‌لادن در یک عملیات زمینی در مجتمعی خارج از اسلام آباد، پایتخت پاکستان کشته شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نخستین سرنخ‌ها درباره محل اقامت او را در ماه اوت سال ۲۰۱۰ به دست آوردند.
آقای اوباما گفت که بعد از 'تبادل آتش' میان دو طرف، نیروهای آمریکایی موفق شدند جسد بن‌لادن را در اختیار بگیرند.
بن‌لادن به عنوان طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک، واشنگتن و چندین حمله مرگبار دیگر شناخته می‌شود.
او در صدر فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا بود.
آقای اوباما گفت که این عملیات 'مهم‌ترین دستاورد آمریکا تا امروز در تلاش برای شکست دادن القاعده' بوده است.
دولت آمریکا با هشدار نسبت به احتمال انجام عملیات تلافی‌جویانه از سوی القاعده، تدابیر امنیتی ویژه‌ای را برای حفاظت از سفارت‌خانه های خود در سرتاسر جهان در نظر گرفته است.
بعد از اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن، جمعیتی در اطراف کاخ سفید در واشنگتن گرد آمدند و با سر دادن شعار 'آمریکا، آمریکا' به شادمانی پرداختند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که جسد بن‌‎لادن در دریا دفن شده است. هنوز منبع دیگری این گزارش را تایید نکرده است.
از سرنخ تا عملیات
با وجود تعیین جایزه ۲۵ میلیون دلاری برای شکار بن‌لادن، او توانست حدود ۱۰ سال از دست نیروهای آمریکایی و متحدانش بگریزد.
رئیس جمهور آمریکا گفت که اولین اطلاعات از مخفیگاه احتمالی بن‌لادن در ماه اوت سال گذشته میلادی به او گزارش شده است.
باراک اوباما
آقای اوباما گفت که این عملیات 'مهم‌ترین دستاورد آمریکا تا امروز در تلاش برای شکست دادن القاعده' بوده است
آقای اوباما گفت: "در آن زمان هیچ چیز قطعی نبود و ماه ها طول کشید تا این سرنخ‌ها به نتیجه برسد."
رئیس جمهور آمریکا گفت: "من بارها با اعضای تیم امنیت ملی خود دیدار کردم تا اطلاعات موجود درباره مخفی شدن بن‌لادن در یک مجتمع در داخل خاک پاکستان را بررسی کنیم... بالاخره هفته گذشته من اطمینان پیدا کردم که اطلاعات کافی برای آغاز عملیات در اختیار داریم و بر همین اساس دستور انجام عملیات را صادر کردم تا عدالت در مورد بن لادن اجرا شود."
نیروهای آمریکایی که گفته می شود از اعضای یک تیم ویژه ضد تروریستی بودند، روز یکشنبه در این عملیات در ابیت آباد در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق اسلام آباد شرکت کردند.
به گفته رئیس جمهور آمریکا در جریان این عملیات و بعد از 'تبادل آتش' میان دو طرف بن‌لادن کشته شد و جسدش در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفته است.
آقای اوباما گفت که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در این عملیات آسیب ندیدند.
یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که گروه کم‌شمار نیروهای آمریکایی، این عملیات را طی حدود ۴۰ دقیقه انجام داده است.
به گفته این مقام آمریکایی سه مرد دیگر – پسر بن لادن و دو راننده – هم در جریان این حمله کشته شدند. یک زن نیز که از او به عنوان 'سپر انسانی' استفاده شد، در این عملیات کشته شد و دو زن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
یک هلی‌کوپتر آمریکایی در جریان این حمله دچار نقص فنی شد. نیروهای حاضر در عملیات این هلی‌کوپتر را نابود کردند و با هلی‌کوپتر دیگری که در عملیات مورد استفاده قرار گرفته، بازگشته اند.
بزرگی و پیچیدگی مجتمع مورد حمله در ابیت آباد مقام های آمریکایی را "شگفت‌زده" کرده است.
دیوارهای ۴ تا ۶ متری این ساختمان هشت برابر بلندتر ازدیگر ساختمانهای اطرافش بوده و ارزش آن 'چندین میلیون دلار' برآورد شده است. با این حال این مجتمع دسترسی تلفنی و اینترنتی نداشته است.
به گفته آمریکایی‌ها نیروهای اطلاعاتی این کشور یکی از "رانندگان مورد اعتماد" بن لادن را به مدت چند سال تحت نظر قرار داده اند.
هویت این راننده چهار سال پیش آشکار شد، منطقه عملیاتی او حدود دو سال پیش، و بالاخره در ماه اوت سال ۲۰۱۰ محل اقامت او در ابیت آباد شناسایی شد و بر همین اساس ماموریت آغاز شد.
یک مقام آمریکایی دیگر هم گفته است که اطلاعات مربوط به این عملیات در اختیار هیچ کشور دیگری از جمله پاکستان قرار نگرفته است.
به گفته این مقام آمریکایی تنها گروه کوچکی در داخل دولت آمریکا از قبل در جریان این عملیات بودند.
مجتمع ابیت آباد در ۲۰۰ متری آکادمی نظامی پاکستان واقع شده است.





14:54 ایکرام سهگال، تحلیلگر امنیتی می گوید"مقامات پاکستانی قطعا از عملیات انجام شده مطلع بودند. این امکان وجود ندارد که رادارهای پاکستانی هلیکوپترهای امریکایی را ردیابی نکرده باشند." پیشتر یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان گفته بود" از جزئیات عملیات نیروهای امریکایی اطلاعی نداشته است."
14:50 خانم کلینتون که در کاخ سفید سخن می گفت همچنین اضافه کرد که امریکا به مبارزه با طالبان و متحدانش در افغانستان ادامه می دهد. پیام ما به طالبان این است" شما نمی توانید ما را شکست دهید اما می توانید گزینه رها کردن القاعده را انتخاب کنید."
14:44 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا  پس از  کشته شدن اسامه بن لادن اعلام کرد" عدالت اجرا شده است."
14:32 لینزی جرمن نماینده، " ائتلاف جنگ را متوقف کنید" می گوید: "حالا، امریکا باید نیروهایش را از افغانستان خارج کند." کشته شدن اسامه بن لادن به عنوان نقطه عطفی در جنگ علیه تروریسم قابل ستایش است. اگر امریکا خواهان تغییر اوضاع است باید سیاست هایی غیر از آنچه در حال حاضر دارد را در پیش بگیرد.
14:15 حیدر در کراچی پاکستان نوشته: چطور ممکن است که ارتش پاکستان از عملیات امریکا اطلاع نداشته باشد؟بنابراین همه در اینجا می گوید که بنابراین هر کسی می تواند وارد مرز هوایی ما شود، در نزدیکی مرکز آموزش ارتش پاکستان عملیات انجام دهد و ارتش پاکستان نیز از موضوع بی خبر باشد.خبر خوبی است که اسامه بن لادن مرده است. من مطمئن هستم که امریکا امن است، اما کراچی چطور؟
14:14یک دختر دانشجو در شهر کابل  در واکنش به کشته شدن اسامه بن لادن گفت: "من کشته شدن اسامه بن لادن را به فال نیک می گیرم، بخاطر این که او سرکرده گروه القاعده بود و علیه مردم چه کارهایی که نکرد."
13.59 لئون پانتا رئیس سازمان سیا به خبرگزاری رویترز گفت "احتمالا القاعده تلاش خواهد کرد که پس از مرگ بن لادن دست به اقدامات تلافی جویانه بزند."
13:54 سفیر پاکستان می گوید دلیل اینکه آقای اوباما از پاکستان به دلیل همکاری اش در کشته شدن بن لادن تشکر کرده، " فراموشی لحظه ای او" در نیمه شب بوده است.
13:45 واجد شمس الحسن، سفیر پاکستان در بریتانیا به بخش جهانی بی بی سی گفت" او به هیچ عنوان بی اطلاعی پاکستان را در خصوص عملیات انجام شده  نمی پذیرد." آقای حسن افزود: مقامات پاکستانی همیشه با نیروهای امنیتی و سی آی ای امریکا ارتباط تنگاتنگی داشته اند، بنابراین همکاری همه جانبه بین پاکستان و امریکا بوده است."
13:38 لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که علیرغم اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده، بریتانیا همچنان هوشیار باقی خواهد ماند. آقای فاکس گفت که بریتانیا باید به نبرد علیه ایدئو لوژی و سازمان القاعده ادامه دهد.
13:32 خبر عملیاتی که منجر به مرگ اسامه بن لادن در پاکستان شد، اولین بار در سایت توییتر منتشر شد.گزارشی در این باره را در سایت فارسی بی بی سی بخوانید.
13:05عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده، به نبرد جامعه جهانی با تروریسم کمک خواهد کرد.
12:49پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان، گفته است که عملیات نظامی آمریکا علیه اسامه بن لادن در خاک پاکستان "نقض حاکمیت ملی" این کشور بوده و افزوده است که آمریکاییان می بایست دولت پاکستان را از این برنامه مطلع می کردند. به گزارش خبرگزاری هندی پرس تراست، مشرف در عین حال تاکید کرده است که کشته شدن رهبر القاعده یک "پیروزی" برای مردم پاکستان و سایر ملل صلح دوست جهان است. پرویز مشرف که تا سال 2007 به مدت هشت سال رئیس جمهوری پاکستان بود و همواره حضور رهبران القاعده در این کشور را تکذیب می کرد، از اینکه بن لادن در خانه ای در شهر ابیت آباد پاکستان یافت شد ابراز شگفتی کرده است.
12:22 تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به دولت  ایران، با پخش زیرنویس هایی با عنوان خبر فوری نوشته است: "ایران: بعد از مرگ بن لادن به حضور خارجی در منطقه نیازی نیست" و "وزارت خارجه: ایران امیدوار است مرگ بن لادن به خونریزی در منطقه خاتمه دهد." به گزارش این شبکه، سخنگوی وزات خارجه ایران گفته است با کشته شدن بن لادن، ایالات متحده و متحدان آن کشور دیگر بهانه ای ندارند تا تحت عنوان مبارزه با تروریسم، به خاورمیانه نیرو اعزام کنند.
12:05 اسماعیل هنیه، رئیس دولت به رهبری جنبش حماس در نوار غزه، با توصیف اسامه بن لادن به عنوان "مجاهد عرب"  از کشته شدن او در عملیات نظامی آمریکاییان ابراز تاثر کرده و این اقدام را "ادامه سیاست آمریکا در سرکوب و ریختن خون اعراب و مسلمانان" دانسته است. اسماعیل هنیه دیدگاه های حماس و القاعده را متفاوت دانسته اما گفته است "ما ترور و قتل یک مجاهد عرب را محکوم می دانیم و دعا می کنیم رحمت خداوند شامل حال او و تمامی مومنان و شهیدان باشد."  پیشتر، تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری رود اردن کشته شدن اسامه بن لادن را اقدامی موثر در تقویت صلح دانسته بود.
11:56 خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از سرویس امنیتی پاکستان نوشته است که در درگیری منجر به کشته شدن اسامه بن لادن، سه تن از زنان و شش تن از پسران او نیز دستگیر شده اند و افزوده است که پیشتر، منابع خبری، از دستگیری دو زن و چهار پسر بن لادن خبر داده بودند.
11:40 محمود عزت، که نفر دوم در رهبری گروه اخوان المسلمین مصر محسوب می شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که اسامه بن لادن نماینده اسلام نبود و در عین حال، از ایالات متحده خواسته است نیروهای نظامی خود را از افغانستان و عراق خارج کند "نه به این خاطر که بن لادن از میان رفته، بلکه به این دلیل که آمریکا این کشورها را اشغال کرده است."
11:29 خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان "بعد از بن لادن گزینه بعدی آمریکا برای دشمن چه کسی خواهد بود" نوشته است که با کشته شدن بن لادن، آمریکا باید در صدد یافتن دشمن دیگری باشد. فارس می افزاید که یک دشمن احتمالی می تواند چین باشد که رقیب اقتصادی آمریکاست، اما این احتمال مردود است زیرا چین شریک تجاری ایالات متحده هم هست. به نوشته فارس، آمریکا می تواند  ایران را که با دستیابی به توانمندی هسته ای، "درمسیر تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای" است، دشمن شماره یک خود معرفی کند به خصوص اینکه ایرانیان شیعه هستند و رقیب عربستان و مصر محسوب می شوند.
11:15 شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران در یک خبر تحلیلی، گفته است که عملیات منجر به کشته شدن اسامه بن لادن با همکاری سرویس های اطلاعاتی پاکستان اجرا شده و یادآور شده است که در گذشته رسانه های غربی بارها خبر کشته شدن بن لادن را منتشر کرده بودند. در این تحلیل آمده است که با توجه به نزدیک بودن انتخابات در آمریکا، موقعیت کنونی بهترین فرصت باراک اوباما و حزب دموکرات برای اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن بوده است تا اذهان مردم آمریکا را از بحران اقتصادی، توفان در آلاباما و ناتوانی دولت اوباما در مواجهه با چنین بحران هایی منحرف سازند.
11:05 سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا، گفته است که اگرچه مرگ هیچکس "مایه جشن و سرور نیست" اما کشته شدن بن لادن نتیجه ای قابل توجه برای آمریکا و تمامی دموکراسی های جهان محسوب می شود. آقای برلوسکنی در عین حال هشدار داده که ممکن است این حادثه انگیزه واکنش هایی "در جهان تروریسم" شود و در نتیجه، لازم است همگان هشیاری خود را حفظ کنند.
10:56 خبرگزاری مهر در ایران در گزارش ویژه ای با عنوان "بررسی گرافیکی تصویر جنازه بن لادن/مرگ اسامه دروغ است!" نوشته است که بررسی گرافیکی تصویر منتشر شده از جنازه اسامه بن لادن که ساعاتی پیش از تلویزیون پاکستان پخش شد باعث افزایش ابهام در مورد صحت خبر مرگ رهبر شبکه القاعده شده است. این خبرگزاری می نویسد که نگاهی دقیق "نشان می دهد که این تصویر ساختگی است و احتمال می رود که بن لادن کشته نشده باشد."
10:51 دبیرکل پیمان ناتو با ابراز خوشحالی از مرگ اسامه بن لادن، گفته است که اعضای این پیمان به ماموریت خود در افغانستان ادامه می دهند تا مانع از آن شوند این کشور بار دیگر به مامنی برای تروریست ها مبدل گردد. تا پیش از حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، این کشور مقر اصلی رهبری شبکه القاعده محسوب می شود.
10:45 سایت رجا نیوز، از پایگاه های اینترنتی نزدیک به محمود احمدی نژاد، به نقل از "فعالان سیاسی" گفته است که عملیات منجر به کشته شدن بن لادن "نتیجه رایزنی سران کاخ سفید با مقامات سعودی برای تغییر دادن وضعیت منطقه خاورمیانه به ویژه در زمینه تحولات کنونی است." این سایت گفته است "در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نارضایتی فزاینده از عملکرد اقتصادی دولت اوباما سبب شده تا برخی دیگر از تحلیلگران نسبت به موقعیت زمانی این خبر تشکیک کنند."
1033: ملاضعیف، سفیر رژیم ساقط شده طالبان در پاکستان، درمصاحبه با بی بی سی گفته است که کشته شدن بن لادن یک دستاور نیست و اینگونه فعالیت ها در منطقه و جهان اسلامی برای آمریکایی ها سودی ندارد بلکه زندگی مردم را در دنیا دشوارتر می کند. ملاضعیف افزوده است که برخلاف اظهارات آمریکاییان، کشتن بن لادن باعث برنده شدن آنان در جنگ یا کاهش مقاومت علیه آنان نمی شود بلکه برعکس، عملیات علیه آمریکاییان را شدت می بخشد.
10:31 خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در تفسیری پیرامون کشته شدن اسامه بن لادن با عنوان "کارت آمریکا سوخت"، نوشته است "اگر چه مطبوعات غرب همواره سعی دارند بخش همکاری بن لادن با سازمان جاسوسی آمریکا را از زندگینامه وی حذف کنند، اما این یک واقعیت است که اسامه محصول خروجی دو دستگاه تربیتی وهابی و سیستم های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای منطقه و جهان بوده است." این خبرگزاری اظهار نظر کرده که اگرچه کشته شدن بن لادن "به عنوان یک مهره سوخته تاثیری بر تداوم شکست ناتو" در افغانستان ندارد اما "می تواند محبوبیت کاهش یافته رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل شروع جنگ سوم در لیبی، بهبود بخشد."
10:25 سفیر افغانستان در تهران به خبرگزاری دولتی - ایرنا - گفته است که کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان نشانه آن است که برای ریشه کنی تروریسم در منطقه، باید یک همکاری مشترک وجود داشته باشد و این تایید حرف کابل است که همواره می گفت ریشه های تروریسم را باید در بیرون از افغانستان قطع کرد.
10:17 شبکه عرب زبان العربیه گزارش کرده که در پی انتشار خبر کشته شدن بن لادن، در برخی مناطق و شهرهای عراق تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا در آمده تا از هرگونه عملیات انتقام جویانه شبکه القاعده در این کشور، به خصوص علیه پایگاه های نظامی آمریکایی ممانعت شود. این شبکه تلویزیونی از شادمانی مردم در برخی مناطق عراق خبر داده است.
10:12 تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در زمان حملات انتحاری یازده سپتامبر و از طرفداران ثابت قدم دکترین جورج بوش در مورد مبارزه جهانی با تروریسم، "مراتب تشکر قلبی" خود را از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به خاطر کشتن اسامه بن لادن ابراز داشته و گفته است عملیات منجر به کشته شدن بن لادن نشان می دهد که "کسانی که مرتکب عملیات تروریستی علیه مردم بی گناه می شوند سرانجام گرفتار عدالت خواهد شد."
10:04 خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تفصیلی، یادآور شده است که بن لادن در شهر  ابیت آباد کشته شد که محل استقرار سه هنگ ارتش پاکستان است و اقامتگاه او هم به صورت یک ساختمان مجلل با تجهیزات امنیتی چشمگیر در نزدیکی آموزشگاه افسری این شهر بنا شده بود. این خبرگزاری گفته است که با توجه به این شرایط، سئوالاتی در مورد نا آگاهی مقامات پاکستانی از حضور بن لادن در ابیت آباد مطرح است.
09:55 علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، ضمن ابراز تردید در صحت خبر کشته شدن اسامه بن لادن، گفته است که این موضوع بهانه ای برای کسب امتیاز ایجاد یک پایگاه ثابت آمریکایی در افغانستان است. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بروجردی با اشاره به حضور نظامی چهل و هفت کشور جهان در افغانستان، این کشورها را به "اشغال نظامی یک کشور اسلامی" متهم ساخته و گفته است که افغانها همانطور که در برابر اشغال توسط شوروی مقاومت کردند اجازه اشغال کشورشان را به غرب نمی دهند.
09:49 خبرگزاری فرانسه در گزارشی تایید نشده به نقل از رسانه های آمریکایی نوشته است که جسد اسامه بن لادن پس از اجرای مراسم اسلامی تدفین، در نقطه ای نامعلوم به دریا سپرده شد تا مدفن او به زیارتگاهی برای هوادارانش تبدیل نشود. همین خبرگزاری گفته است که سازمان های اطلاعاتی با شناسایی و دنبال کردن یکی از رابط های مورد اعتماد بن لادن، به محل اقامت رهبر القاعده پی بردند. آمریکا برای سر بن لادن جایزه ای هنگفت تعیین کرده بود اما مشخص نیست که آیا یافتن محل او حاصل دریافت اطلاعات از افراد خاص بوده است یا نه.
09:36 بازهم در مورد تاثیرات مالی کشته شدن رهبر القاعده، با اعلام موفقیت نیروهای آمریکایی در یافتن و کشتن بن لادن، بهای اوراق قرضه دولت آمریکا و نرخ برابری دلار افزایش و قیمت طلا کاهش یافت که نشان می دهد بازارهای مالی نسبت به ظرفیت ایالات متحده در حفظ امنیت آن کشور و جهان نظر مساعدتری یافته اند.
09:31 با اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن، بهای نفت در بازارهای جهانی که به بالاترین سطح طی دو سال و نیم گذشته رسیده بود، اندکی کاهش یافت هر چند برخی ناظران گفته اند که خطر اقدامات تلافی جویانه عوامل القاعده و ادامه بحران در شمال آفریقا امکان افزایش مجدد بهای نفت را به دنبال دارد.
09:27 حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان، گفته است که این واقعه نظر اعلام شده دولت افغانستان را ثابت می کند که پایگاه تروریسم در بیرون از خاک افغانستان واقع شده و نبرد علیه تروریسم نیز باید در خارج از خاک افغانستان دنبال شود.
09:22 رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبر کشته شدن اسامه بن لادن را به نقل از منابع خبری خارجی پخش کرده اما خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از امان الله رشید، کاردار سفارت پاکستان در تهران، نوشته است: "تا کنون اخبار تایید شده ای در رابطه با کشته شدن اسامه بن لادن به دست ما نرسیده است."
09:15 عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، با ابراز خرسندی از کشته شدن بن لادن، گفته است: "این حادثه نشان می دهد که تروریست ها و رهبران گروه های تروریستی سرانجام، چه کشته و چه زنده، گرفتار خواهند شد" و افزوده است "اینکه رهبر پیچیده ترین سازمان تروریستی بدینگونه گرفتار آمده باید درسی برای همگان باشد."
09:12 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، کشته شدن بن لادن را "یک پیروزی برای صلح" خوانده اما هشدار داده است که این واقعه به معنی شکست افراطگرایی نیست.
08:55 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آمریکایی نوشته است که در جریان حمله نیروهای آمریکایی به مقر اسامه بن لادن در پاکستان، بین دو طرف درگیری روی داد که طی آن، بن لادن در اثر اصابت گلوله به ناحیه سر، از پای در آمد. گزارش های تایید نشده دیگر حاکی از آن است که دست کم سه نفر دیگر، از جمله یکی از پسران بن لادن که از اعضای ارشد القاعده بوده نیز در این عملیات کشته شده اند.
08:51 وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که کشته شدن بن لادن نشانه عزم کشور او و تمامی جهان در مبارزه جدی با تروریسم است. در حالیکه بن لادن در خاک پاکستان کشته شده، دولت این کشور هنوز در مورد جزئیات عملیات منجر به این حادثه اطلاعاتی انتشار نداده است.
08:49 سخنگوی دولت یمن، یکی از کشورهای محل فعالیت گروه های وابسته به شبکه القاعده، با تقدیر از عملیات منجر به کشته شدن بن لادن، ابراز امیدواری کرده است که اقداماتی "هدفمند" از این قبیل تا از میان بردن تروریسم در جهان همچنان ادامه داشته باشد.
08:42 نخست وزیر کنیا، که پایتخت کشورش در سال 1998 شاهد عملیات تروریستی منجر به کشته شدن صدها تن بوده، ضمن تشکر از "مردم آمریکا، پاکستان و تمام کسانی که در کشتن بن لادن همکاری داشته اند"  گفت که علاوه بر مقابله با شبکه القاعده، ریشه کنی تروریسم در منطقه مستلزم روی کار آمدن حکومتی با ثبات در سومالی است.
08:37 نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در بیانیه ای از کشته شدن اسامه بن لادن اظهار خرسندی کرده و گفته است "به این ترتیب، بر بلای تروریسم، شکستی تاریخی وارد آمده است هر چند این شکست به معنی پایان کار القاعده نیست."
08:17 حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، کشته شدن رهبر شبکه القاعده در پاکستان را "خبری مهم" توصیف کرده و از طالبان خواسته است با توجه به چنین وقایعی، دست از جنگ بردارند.
08:14 نخست وزیر اسرائیل با ارسال پیامی برای رئیس جمهوری آمریکا موفقیت ایالات متحده در از میان برداشتن اسامه بن لادن را تبریک گفته و وزیر خارجه اسرائیل در سخنانی اظهار داشته است که اسرائیل یکی از هدف های عملیاتی بن لادن بوده و کشته شدن او "اهمیت نمادین بسیاری" دارد.
08:06سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی کشته شدن اسامه بن لادن را عاملی برای پیشبرد صلح دانسته اما گفته که مهمتر این است که  گفتمان و روش های خشونت آمیزی که بن لادن و دیگران در جهان به کار می گیرند شکست بخورد.
08:04 خبرگزاری رویتر به نقل از منابع آمریکایی گزارش کرده است که برای شناسایی جسد بن لادن از آزمایش های دی ان ا استفاده می شود.
07:53 به نقل از منابع آمریکایی گزارش شده است که با حمله نیروهای آمریکایی به مقر اسامه بن لادن در پاکستان، به دلیل مقاومت حاضران در محل، بین دو طرف درگیری روی داد که در جریان آن، اصابت گلوله به سر رهبر شبکه القاعده او را از پای در آورد.
7:50 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، مرگ اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، را باعث "آسودگی خیال" در سرتاسر جهان توصیف کرده است. آقای کامرون در بیانیه ای گفته است: "اسامه بن لادن مسئول بدترین فجایع تروریستی بود که جهان شاهد آن بوده است، فجایعی مانند عملیات انتحاری یازده سپتامبر و حملات دیگری که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد که بسیاری از آنان شهروندان بریتانیا بودند."
7:48 جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، را "دستاوردی پر اهمیت" توصیف کرده است. آقای بوش با صدور بیانیه ای گفت: "این دستاورد بسیار مهم نشانه یک پیروزی برای آمریکا، برای مردمی است که خواستار صلح در سرتاسر جهان هستند، و همچنین پیروزی برای کسانی است که عزیزانی را در 11 سپتامر سال 2001 از دست دادند."
7:30 در پی کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور در مورد "افزایش بالقوه خشونت ضد آمریکایی" در نقاط حساس جهان هشدار داده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "با توجه به نا مشخص و متحول بودن شرایط کنونی، به شهروندان ایالات متحده در مناطقی که این واقعه می تواند به بروز خشونت ضد آمریکایی منجر شود قویا توصیه می شود تا رفت و آمد خود در خارج از خانه یا هتل محل اقامت خود را محدود کنند."
5:30 باراک اوباما اعلام کرده است که آمریکا طی عملیاتی در پاکستان اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و عامل حملات یازده سپتامبر را کشته است و جسدش را اختیار دارد. با انتشار این خبر هزاران نفر با تجمع در مقابل کاخ سفید، به ابراز شادمانی پرداختند.





وکیل شیرکو معارفه: حکم اعدام وی به دايره اجرای احکام ارجاع شده است
جــرس: 
بنا به گزارش منابع حقوق بشری، وکیل مدافع «شیرکومعارفی» زندانی سیاسی کرد که به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "محاربه"، از سوی دادگاه انقلاب و همچنین دیوان عالی کشور محکوم به اعدام شده، با بیان اینکه "حکم اعدام وی به دائره اجرای احکام ارسال شده"، خاطرنشان کرد که این حکم به او و موکلش ابلاغ نشده و بدون ابلاغ نیز، اجرای حکم غیرقانونی است."
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، سعید شیخی می گوید با بیان مطلب فوق می گوید نگرانی درخصوص وضعیت شیرکومعارفی از آنجا اهمیت پیدا می کند که طی چند سال گذشته احکام اعدام بدون ابلاغ به وکیل و یا خانواده متهمین اجرا شده است.
گفتنی است حکم اعدام آرش رحمانی پور نیز، بدون اطلاع وکیل وی نسرین ستوده و خانواده وی اجرا شد.‏
پیش از این آژانس خبری موکریان اعلام کرده بود که شیرکومعارفی در اعتراض به وضعیتش از روز پنجشنبه هشتم اردبیشهت ماه دست به اعتصاب غذا زده است، که همزمان وکیل وی از رسیدن پرونده موکلش به اجرای احکام دادگاه انقلاب سقز خبر می دهد.
شیخی در خصوص وضعیت شیرکو معارفی به کمپین گفت: "صبح پنجشنبه تلفنی با موکلم حرف زدم که حال روحیش خوب بود ما درباره مسائل حقوقی پرونده اش حرف زدیم. اما می دانم که اعتصابش را شروع کرده است."
سعید شیخی، وکیل شیرکو معارفی در این خصوص به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "شنیدم که حکم به اجرای احکام رسیده است اما هنوز این حکم به من و موکلم ابلاغ نشده است و تا زمانی که ابلاغ نشود اجرای آن غیرقانونی خواهد بود. من هنوز امیدوارم این حکم لغو شود چرا که اصولا یکبار از سوی رییس قوه قضاییه و معاونش حکم محاربه شیرکو معارفی غیر قانونی عنوان شد و اتهام او به تبلیغ علیه نظام تغییر کرد. بنده معتقدم که رییس قوه قضاییه و معاون قضایی ایشان دستور توقف و رسیدگی مجدد را خواهند داد. "
سعید شیخی در خصوص اینکه وقتی یکبار رییس قوه قضاییه حکم محاربه را به تبلیغ علیه نظام تغییر می دهد چطور می تواند دوباره حکم محاربه تایید شود، گفت: "همه مشکل ما هم سر همین نکته است. اصلا از نظر قانونی دیوان عالی کشور صالح رسیدگی به این پرونده نبوده است و دخالت او در این پرونده غیر قانونی است. برای رسیدگی مجدد باید دادگاه تجدید نظری هم عرض دادگاه قبلی ایشان پرونده را رسیدگی می کرد. در ضمن هنوز به موارد مورد نیاز رسیدگی نشده است. بنده اعتقاد دارم وقتی چندین ماه پیش کیفر خواست اولیه در زمینه محاربه با اعلام اشتباه دادستان دادسرای سقز اصلاح شده و از محاربه به تبلیغ علیه نظام تبدیل شده است و رییس قوه قضاییه و معاون قضایی ایشان هم با آن موافقت می کنند دیگر نیازی به ادامه آن از سوی دیوان عالی کشور نبوده است اما متاسفانه دیوان عالی کشور به این مسئله توجهی نکرد."
سعید شیخی درمورد "موجه نبودن دخالت دیوان عالی کشور" گفت: "اساسا نباید دیوان عالی کشور وارد این پرونده می شد. اشتباه همین جاست چرا که دیوان عالی کشور فقط در دو مرحله می تواند به پرونده ها رسیدگی کند، یا حکمی در دادگاه تجدید نظرصادر شده باشد و حالا از آن مرجع کمک بخواهند و یا به شکل فوق العاده رسیدگی پرونده به آنها ارسال شود که پرونده شیرکو شامل هیچکدام از این موارد نبوده است."
‏ گفتنی است شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ در منطقه مرز ایران و عراق، در حالی که قصد داشت از کردستان عراق به ایران بازگردد، بازداشت و بعد از دوسال بازداشت، در تعطیلات عید امسال شایعه شد که حکم اعدام او در تاریخ ۱۱ اردبیهشت ماه اجرا می شود.
در حالیکه خانواده و وکیلش آن را غیر واقعی می خواندند، اما چند روز بعد شیرکو معارفی با انتشار نامه‌ای از زندان از اجرای حکم خود در یازدهم اردبیهشت ماه خبر داد و نوشت: "همان طور که می‌دانید در روز دوم فروردین ۱۳۹۰ از طریق ماموران اجرای احکام زندان سقز که در واحدی به نام سایت اداری در زندان مستقر هستند به عنوان هدیه نوروزی به طور شفاهی به من ابلاغ کردند که درتاریخ ۱۱ اردیبهشت حکم به اجرا در خواهد آمد."
 



آغاز دور سوم اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان گوهردشت
جــرس: 
زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) از روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، برای سومین هفته پیاپی اعتصاب غذای اعتراضی خود را از سر گرفتند.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج که پیش از این و طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بودند تا تحقق کامل خواسته‌های‌شان و در اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خود به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد، در سومین هفته از اعتراض مسالمت آمیز خود و به مناسبت روز جهانی کارگر و همچنین روزهای معلم و مطبوعات و در همبستگی با کارگران معلمان و روزنامه نگاران و در اعتراض به شرایط حاکم در زندان و پرونده های‌شان از یکشنبه اعتصاب غذای مجدد خود را به مدت سه روز آغاز کردند.
گفتنی است زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر، هنگام آغاز دور نخست این اعتصاب، ضمن درخواست از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برای "اعزام نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی"، خطاب به جامعه جهانی خاطرنشان کرده بودند:
"ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانشجویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتی در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست کم شرایطی که مسئولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد."
لازم به یادآوری است این اعتصاب توسط یازده تن از زندانیان بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر آغاز و با پیوستن پنج تن دیگر از زندانیان سیاسی این زندان در هفته گذشته ادامه یافت و بنا بر اعلام اعتصاب کنندگان در صورت بی توجهی مسئولان به خواسته‌های ایشان از روز یکشنبه اول خردادماه سال جاری به صورت "اعتصاب غذای نامحدود" دنبال خواهد شد. از جمله زندانیان اعتصاب کننده بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج می توان به منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحر خیز، حشمت طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، مجید توکلی، بهروز جاوید تهرانی، رضا شریفی بوکانی و خالد حردانی اشاره کرد.
 




جــرس:
با اینکه محمود احمدی نژاد بعد از چالش های رخ داده پیرامون ماجرای برکناریِ وزیر اطلاعات، با پادرمیانی گروهی از افراد مجددا به محل کار خود بازگشته، منابع خبری از تداوم خشمِ حامیان رهبری از حلقه های نزدیک به رئیس دولت خبر داده و طی گزارشی نیز آمده است "حضور ناگهانی شب گذشته مسئول خبرگزاری ایرنا در دانشگاه امام صادق با حاشیه هایی همراه بود."
سامانه خبری تابناک، از سایت های اصولگرای منتقد دولت، در خبری پیرامون ادامه خشمِ اصولگرایان از نزدیکانِ احمدی نژاد گزارش داده است "علی اكبر جوانفكر (مشاور احمدی نژاد) شب گذشته به طور ناگهانی در مراسم هیئت میثاق با شهدای دانشجویان دانشگاه امام صادق حاضر شد كه با واكنش شدید و در خور تقدیر این دانشجویان مواجه شد."
بنابر این گزارش، وی كه بهانه اینكه همراه ادیب یزدی ـ سخنران مراسم ـ به آن محل آمده، از دانشجویان حاضر خواست كه اگر سوالی از او دارند بپرسند، كه این مسئله اعتراض حضار در مراسم را به دنبال داشت.
این گزارش می افزاید "پس از انتقاد شدید میثم مطیعی ـ دانشجوی این دانشگاه و مداح هیئت ـ و اعتراض دانشجویان نسبت به حضور جوانفكر در دانشگاه امام صادق، وی مجبور به ترك این دانشگاه شد."
گفتنی است حدود دو هفته پیش، و در آغاز ماجرای برکناریِ استعفاگونۀ حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات) توسط رئیس دولت، و در پی آن، دخالت رهبری جهت ابقای وزیر، خبرگزاری دولت (ایرنا)، در انعکاس نامه رهبری جهت این ابقا تاخیر داشته و حتی منکر وجود چنین چیزی شده بود، که در پیِ آن، خبرگزاری ایرنا و در راس آن علی اکبر جوانفکر، متهم به "دروغ گویی" و "جعل خبر" شد، و در واکنش به این موضوع نیز، تعدادی از رسانه های اصولگر، از شکایت خود از این مقام ارشد دولت خبر داده بودند.
از جمله، سامانه خبری جهان نیوز، وابسته به یکی از نمایندگانِ اصولگرا (زاکانی) در این زمینه نوشته بود "اتهاماتی که از سوی علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری دولت به تعدادی از رسانه‌های کشور وارد شد، موضوع شکایت این رسانه‌ها است."
 خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) که تحت مدیریت علی اکبر جوانفکر (مشاور محمود احمدی نژاد) می باشد، یک روز بعد از برکناری استعفا گونه وزیر اطلاعات، خبر ابقای وی از سوی رهبر جمهوری اسلامی را دروغ خواند و با نسبت دادن اتهاماتی به رسانه های حامیِ رهبر، خبری را تحت عنوان " شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع، ارکان سناریوی تازه علیه دولت" منتشر کرد و آورد: "برخی از خبرگزاری های داخلی تحت انقیاد یک جریان خاص سیاسی با حذف خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و قبول آن از سوی رئیس جمهور،بدون استناد به هیچ منبع مشخصی مدعی شدند که رهبری با کناره گیری مصلحی مخالفت کرده‌ و عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه ای شایع کرده اند که نظر مخالف رهبری درخصوص کناره گیری مصلحی به رئیس جمهور ابلاغ شده است".
خبرگزاری تحت امر جوانفکر، در انکار خبر ابقای وزیر اطلاعات با حکم رهبر افزوده بود : "خبرگزاری های فارس، مهر و ایسنا ساعتی پس از انتشار خبرهای مربوط به قبول استعفای مصلحی از سوی رئیس جمهور، اقدام به حذف این خبر کردند و ساعتی بعد بدون آنکه منبع مشخصی را مستند خبر جدید خود قرار دهند، مدعی شدند که مصلحی در پست وزارت اطلاعات باقی خواهد ماند".
در ادامه این جنجال ها، خبرگزاری رسمی دولت، بعد از حذف خبر "دستور رهبری جهت ابقای وزیر اطلاعات"، اعلام کرد که تلاش خواهد نمود "تا عوامل فعال در پشت این ماجرا را شناسایی و آنها را به مردم معرفی کند".
همزمان با این موج، جوانفکر در مطلب مشابهی در وبلاگ خود – که بعدا مورد حمله و هک واقع شد- رسانه های منتشر کننده آن خبر ابقای وزیر را "دروغ پرداز و اقتدارگرا" خواند که "قصد دارند از رهگذر دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، رهبر را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهند تا به زعم آنها وی مجبور به سکوت شود".






 
بازتاب های جهانی کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده
جــرس:
یک روز پس از انتشار خبر کشته شدنِ اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستیِ القاعده، و درحالیکه گمانه زنی ها پیرامونِ زمانِ اعلامِ عملیاتِ قتل وی سبب بروز شایعاتی شده بود، يک منبع رسمی آمريکايی اعلام کرد که "جسد وی در اعماق دريا و نقطه ای که جزييات و مشخصات آن اعلام نشده، دفن شده است. "
  روز یکشنبه باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در نطقی تلویزیونی در کاخ سفید، اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در پاکستان کشته شده است و جسد او در اختیار نیروهای آمریکایی است. وی در سخنرانی‌اش گفت که عملیات برای یافتن رهبر القاعده به دستور مستقیم او آغاز شد و سرانجام روز یکشنبه نیروهای آمریکایی موفق شدند اسامه بن لادن را در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد از پای درآورند.
بلافاصله بعد از انتشار این خبر، برخی منابع اعلام کردند که عملیات مذکور پنج ماه پیش اتفاق افتاده بود و زمان بندیِ اعلامِ آن، با توجه به نزدیکیِ رقابت های انتخاباتیِ آمریکا، امتیاز و بُعدی تبلیغاتیِ برای دموکرات ها و اوباما بوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه تلويزيونی «سی ان ان»، «ام اس ان بی سی» و «ای بی سی نيوز»، یک مقام رسمی آمريکايی روز دوشنبه دوم ماه مه اعلام کرد که "بر اساس سنت و قوانين اسلامی، جسد نبايد بيش از ۲۴ ساعت روی زمين بماند و از همين رو جسد طبق سنت های اسلامی دفن شده است."
این گزارش افزود "دفن بن لادن در اعماق دريا برای پرهيز از تبديل شدن مقبره او به زيارتگاهی برای طرفدارانش بوده است."
به گزارش خبرگزاری فرانسه و طبق ادعای مقامات آمریکایی، جزييات تعقيب و هدف قرار دادن اسامه بن لادن حکايت از اين دارد که اين عمليات توسط يک تيم ويژه از نيروهای آمریکایی انجام شده است، که ساعت پنج و نيم عصر به وقت محلی آغاز شده و حدود ۴۵ دقيقه طول کشيده و دو يا سه فروند هليکوپتر هم برفراز منطقه به پرواز درآمده بودند.
گزارش ها همچنین می افزاید هدف اصلی که نيروهای ويژه نظامی راهی آن شدند، ساختمانی سه طبقه بوده است. مردان نظامی که به زبان پشتو صحبت می کردند، از هليکوپترها پياده شده و شروع به حرکت کردند و دقايقی پس از پياده شدن نيروها، صدای تبادل آتش سنگين به گوش رسيده است. و گزارش شده است که در جريان اين تبادل آتش، يکی از هليکوپترها هدف قرار گرفته و پس از برخورد به زمين منفجر شد. ساکنان منطقه می گويند بقايای اين هليکوپتر هنوز در منطقه قابل رويت است.

واکنش های داخلی و خارجی
به گزارش تلویزیون سی ان ان، ساعاتی پس از اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده، واکنش‌هایی در داخل آمریکا و همچنین سطح بین المللی از سوی مقام‌ها و نهادهای مختلف سیاسی و هم‌چنین مردم برخی از کشورها آغاز گردید، که در اولین واکنش، صدها تن از مردم نیویورک برای ابراز شادی به محل حوادث یازده سپتامبر در این شهر رفته و با تکان دادن پرچم‌های آمریکا و خواندن سرود، شادی خود از شنیدن این خبر را ابراز کردند.
در همین راستا، بيل کلينتون رئیس جمهور اسبق آمریکا اين اقدام را "اجرای عدالت" دانست و جرج بوش، رئیس جمهور قبلی نيز آن را "دستاوردی خطير" توصيف کرد.
هر دو این روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواهِ آمریکا، این مسئله را به اوباما تبریک گفتند.
همچنین در پاکستان نیز، مقام‌های اسلام‌آباد که حمله منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن در کشورشان رخ داده گفتند که این اقدام "عقب‌نشینی بزرگی برای سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان است" و مرگ اسامه بن‌لادن "نشان‌دهنده عزم جامعه جهانی، ازجمله پاکستان، برای مبارزه و نابود کردن تروریسم است."
این درحالیست که خبرگزاری ها اعلام کردند که یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده اطلاعات مربوط به حضور رهبر القاعده در ساختمان مورد عملیات را، به هیچ کشوری از جمله به پاکستان هم اطلاع نداده‌بود.
دولت هند نیز که از هم‌پیمانان آمریکاست کشته شدن بن‌لادن را "نقطه عطفی در جنگ با تروریسم" نامید و در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ او بار دیگر نگرانی از وجود پناهگاه‌های امن تروریسم در پاکستان را برجسته می‌کند. هند در این بیانیه از پاکستان خواست تا مسئولان حمله سال ۲۰۰۸ به بمبئی را بازداشت کند.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز، روز دوشنبه از نیروهای طالبان خوایت تا از مرگ بن‌لادن درس بگیرند و جنگ را کنار بگذارند.
اما در اروپا، اولین واکنش از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام شد که گفت "خبر اینکه اسامه بن‌لادن مرده‌است تسلی خاطر زیادی برای مردم سراسر جهان است."
 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز، در دیدار خود از میدان تحریر مصر، با شنیدن این خبر، در صفحه توئیتری خود نوشت "تحول به سوی دموکراسی، آینده خاورمیانه است. تروریسم فرو خواهد ریخت و شکست داده خواهد شد."
کاخ کرملین روسیه نیز، در بیانیه‌ای گفت که از خبر مرگ بن‌لادن استقبال می‌کند.
همزمان، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا مرگ بن‌لادن را "دستاوردی مهم در جنگ خیر علیه شر" نامید و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت که با شنیدن این خبر نفس راحتی کشیده‌است. وی این تحول را یک پیروزی برای نیروهای صلح نامید ولی افزود که مرگ او به معنی شکست افراطیون نیست.
مقام‌های واتیکان نیز با بیان اینکه "اسامه بن‌لادن باید در آن دنیا پاسخگوی خدا باشد"، گفتند "با وجود اینکه مسیحیان مرگ افراد را جشن نمی‌گیرند، اما باید به‌یاد داشت که هرکس در برابر خدا و بشریت مسئول است."
در واکنشی دیگر، اما در خاورمیانه، جمعیت «اخوان‌المسلمین مصر» اعلام کرد "حال که بن‌لادن مرده‌است ایالات متحده باید نیروهایش را از افغانستان و عراق خارج کند."
و مقام‌های دولت خودگردان فلسطینی نیز اعلام کردند "مرگ اسامه بن‌لادن برای صلح خوب است.اینکه از بن لادن راحت شدیم برای صلح جهانی خوب است اما کار اصلی این است که از شر روش‌های خشونت‌باری که بن‌لادن و دیگران در جهان گسترش داده‌اند راحت شویم."
در کشور ترکیه، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری آن کشور با شنیدن این خبر گفت: "از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم. اینکه خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین طراح در جهان به این صورت متوقف شد هشداری است برای همگان."

سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی
اما در این میان، درحالیکه رسانه‌های رسمی و داخلی ایران خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن را مورد انعکاس قرار دادند، اما مقام‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی فعلا سکوت اختیار کرده است.
در کنار سکوت مقامات دولت، اما علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه: "نمی‌دانم چقدر خبر کشته شدن بن لادن دقیق است"، گفت که "آمریکایی‌ها چندین بار این موضوع را اعلام کردند و این حرف جدیدی از سوی آمریکایی‌ها نیست."
گفتنی است خبرگزاری رسمی دولت، (ایرنا)، با تیتر های "یک مقام آمریکایی: بن لادن کشته شده‌است"، "در سفارتخانه‌های افغانستان و پاکستان در تهران دیپلمات‌ها می‌گویند که هیچ اطلاعی از مرگ بن‌لادن و چگونگی آن ندارند"، به پوشش این خبر و مشکوک بودن آن پرداخته بود.


تحریم دادستان تهران توسط جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی اعلام کردند از این پس حتی برای پیگیری درخواستهای کاملا به حق و قانونی خود به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران مراجعه نخواهند کرد ، چرا که نه فقط او به عنوان دادستان تهران به خواسته های زندانیان و خانواده هایشان هیچ توجهی ندارد، بلکه مسوولان دفتر وی با رفتارهای تحقیرآمیز و نامناسب با این خانواده ها برخورد می کنند.
براساس خبرهای رسیده به کلمه، جمعی از این خانواده ها اعلام کرده اند که دادستان تهران عملکردی را در مدت مسوولیتش ارایه کرده است که به هیچ عنوان با مسوولیتهای یک دادستان همخوانی ندارد . عباس جعفری دولت آبادی مانند قضات دادگاه انقلاب کاملا مطابق خواست بازجویان وزارت اطلاعات عمل می کند و کمترین توجهی به خواسته های قانونی و به حق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان ندارد، برای همین هم مدتی است تعداد زیادی از خانواده ها تصمیم گرفته اند که با تحریم وی بگویند که دیگر وی را به عنوان دادستان تهران قبول ندارند و برای هیچ درخواستی به وی مراجعه نمی کنند .
دولت آبادی در مدت انتخابش به عنوان دادستان تهران هر روز با عملکرد منصفانه یک دادستان بیشتر فاصله گرفته است. وی اکنون زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را به ناحق از حق مرخصی و ملاقات محروم می کند و هم صدا با بازجوهای وزارت اطلاعات می گوید که این حقوق تنها در صورتی به زندانیان داده می شود که آنها نادم و پشیمان باشند و یا درخواست عفو و بخشش کنند.
تعدادی از زندانیان سیاسی همچون احمد زید آبادی ،سعید متین پور، حمید رضا محمدی، مهدی محمودیان، ضیا نبوی، مجید دری، عماد بهاور، مسعود باستانی ، عیسی سحرخیز، رسول بداغی و …تاکنون به مرخصی نیامده اند اما دادستان تهران این موضوع را کاملا نادیده گرفته یا اصلا به آن اهمیتی نمی دهد. او به خانواده این زندانیان در این باره هیچ پاسخ مشخصی نمی دهد . تعدادی از زندانیان بیمار مانند منصور اسانلو نیز برای مرخصی درمانی بارها ازدادستان تهران درخواست مرخصی کرده اند اما او باز هم این مرخصی ها را به دلیل عدم موافقت بازجویان نپذیرفته است .
تعدادی از زندانیان سیاسی مانند حمزه کرمی ، عبدالله مومنی و غلامحسین عرشی در نامه هایی سرگشاده شرح شکنجه هایی را که در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات توسط بازجویان بر آنها رفته بازگو کردند اما دادستان تهران از همه این موارد چشم پوشی کرد و کوچکترین و اکنشی به هیچ کدام از این نامه ها نشان نداد . خانواده های زندانیان سیاسی نیز بارها در این مدت خواستار ملاقات با دادستان تهران شده اند اما همواره دادستان نسبت به این درخواست ها ، شکواییه ها و تظلم خواهی ها بی تفاوت بوده است و هیچ واکنشی به آنها نشان نداده است
در همین حال اغلب کارمندان دفتر جعفری دولت آبادی برخوردهایی نامناسب با خانواده های زندانیان دارند و حتی تعدادی از خانواده ها معتقدند که برخوردها کادر اداری دفتر دولت آبادی در مواقعی از برخوردهای کادر دفتر مرتضوی، دادستان قبلی بدتر است چرا که حداقل کارمندان و مسوولان دفتر مرتضوی از جمله رییس دفتر وی برخورد مودبانه و محترمانه تری را با مراجعان بویژه خانواده های زندانیان داشتند .
چندی پیش، مادر مهدی محمودیان که فرزندش نزدیک به دوسال است از مرخصی محروم است در نامه ای مفصل که در سایت های سبز منتشر شد، بخشی از برخوردهای نامناسب همکاران دادستان تهران را شرح داد.
خانواده های زندانیان سیاسی معتقدند عباس جعفری دولت آبادی هرگز صدای آنان را به عنوان مظلومانی که تحت ستم قرار گرفته اند به گوش مسوولان قضایی و اطلاعاتی نمی رساند و مراجعه و هر نوع درخواست از او بی فایده است .
نام عباس جعفری دولت آبادی به تازگی در لیست ناقضان حقوق بشر اتحادیه اروپا قرار گرفته است .




تعطیلی ۳۰۰ واحد نان سنتی در تهران

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از تعطیلی حدود ۳۰۰ واحد نان سنتی در شهر تهران خبرداد و گفت: عوامل متعددی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بروز چنین وضعیتی موثر بوده که افزایش نرخ حامل های انرژی یکی از آن موارد است.
به گزارش ایرنا؛ حسین نظری این موضوع را نیز یادآورشد که براساس ماده شش قانون هدفمندی یارانه ها دولت موظف است با اتخاذ تمهیدات مناسب از خسارت دیدگان اجرای قانون حمایت کند.
یادآور می شود: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تعداد نانوایی های تهران سه هزار و ۸۰۰ واحد بود که با پیوستن واحدهای مجاز آزادپز به این صنف، مجموع آنها افزون بر چهار هزار و ۳۰۰ واحد شد. هم اکنون بیش از ۵۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز آزاد پز در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند.
رییس اتحادیه نانوایان سنتی ، مرحله دوم افزایش نرخ نان در سراسر کشور طی هفته های اخیر را مورد توجه قرار داد وگفت: با وجود وعده های مسئولان مبنی براینکه نرخ حامل های انرژی تغییری نمی کند اما هم اکنون قیمت گاز واحدها بالاست که در کنار افزایش ۹ درصدی نرخ دستمزد از ابتدای سال و به تبع آن بالارفتن بیمه و سایرعوامل موثر به مشکلات آنها افزوده است.
وی از یکشنبه ها به عنوان روز اعتراض نانوایان نام برد و گفت: صاحبان واحدهای سنتی که بسیاری از آنها افراد سالمند هستند ،یکشنبه هر هفته با مراجعه به اتحادیه از مشکلات خود می گویند، مسائلی که اتحادیه تاکنون از حل آن عاجز بوده است.
* سه عامل اصلی در بروز مسائل کنونی
به اعتقاد نظری در زمان حاضر سه عامل مهم مشکلات نانوایان را افزایش داده که یکی از آنها پیوستن واحدهای آزاد پز به سایر فعالان این حوزه است.
رییس اتحادیه صنف نانوایان توضیح داد: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، واحدهای آزاد پز ، نان را به نرخ آزاد به فروش می رسانند که در آن زمان نزدیکی آنها به نانوایی های سنتی یارانه گیر مشکلی ایجاد نمی کرد اما حال که آرد از دو نرخی بودن خارج شده و آنها نیز تحت پوشش اتحادیه نانوایان سنتی قرار گرفته اند ، طبیعی است که نزدیکی واحدها به یکدیگر در کاهش مشتری این واحدها تاثیر بسیاری بگذارد.
وی درعین حال وجود بیش از ۵۰۰ واحد آزاد پز غیرمجاز را در سطح تهران یادآور شد و گفت: ساماندهی واحدهای آزاد پز یکی از تکالیف اتحادیه نانوایان سنتی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است ، بنابراین به نظر می رسد با توجه به مستندات قانونی اتحادیه و نامه های ارسالی به نیروی انتظامی آنها باید به تکالیف قانونی خود مبنی برتعطیلی واحدها عمل کنند که این اقدام به طور قطع در ساماندهی وضعیت موجود بسیار موثر خواهد بود .
* فروش آرد به همکاران
نظری سپس گفت: در گذشته اگر برخی واحدهای سنتی به اندازه آرد تحویلی از دولت فروش نان نداشتند با عرضه چند لنگه آرد به همکاران خود قدری از هزینه ها را جبران می کردند که با توجه به آزاد شدن نرخ آرد دیگر چنین اتفاقی نمی افتد و طبیعی است که در آمدش کمتر و کمتر می شود .
به گزارش ایرنا ، با وجودی که نظری فروش آرد به همکاران خود را توجیه می کند اما این موضوع که پیش ازاین برخی واحدها آرد یارانه ای خود را به نرخ آزاد به قنادان می فروختند را نیز تکذیب نمی کند و می گوید: مواردی وجود داشت.
رییس اتحادیه نانوایان تهران در ادامه، کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف ضایعات نان که ناشی از دقت مردم در خرید نان شده را نیز از دیگر مسائلی برشمرد که در کاهش فروش نانوایان موثر بوده است .
** دولت تا پایان ماه آرد می فروشد
نظری سپس با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها امکان خرید آرد کیفی تر را برای نانوایان فراهم کرده و هیچ اجباری به خرید آرد از دولت وجود ندارد گفت: شرکت بازرگانی دولتی از طریق سایت خود اعلام کرده که تنها تا پایان اردیبهشت ماه ( دو دوره ۱۰ روزه ) آرد مورد نیاز نانوایان را تامین می کند.
وی گفت : با توجه به یکسان سازی نرخ آرد درسراسر کشورو تلاش نانوایان برای جذب مشتری بیشتر طبیعی است که نانوا ترجیح دهد آرد کیفی را حتی با قیمت بالاتر خریداری کند.
رییس اتحادیه نانوایان تهران افزود: واردات گندم کیفی و مخلوط کردن آن با تولیدات داخلی درعرضه نان با کیفیت نقش موثری دارد.




تردستی بانک مرکزی برای اعلام ارزانی کالا

خبر نوشت: روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در گزارشی که به نقل از بانک مرکزی بر روی خروجی سایت خبرآنلاین قرار گرفت ، متوسط قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت ماه طوری اعلام شده بود که نشان می داد همه اقلام خوراکی و پر مصرف خانوار یا ارزان شدند یا که تغییری نداشتند. این گزارش هفتگی بانک مرکزی همچنین نشان می‎داد در بین اقلام پرمصرف خانوارها از بهای گوشت گوسفند، روغن نباتی مایع و چای خارجی گرفته تا پنیر و تخم مرغ همگی یا قیمت شان کاهش پیدا کرده یا اینکه ثابت باقی مانده است. البته نباید بی انصافی کنیم، بانک مرکزی در میانه های گزارش هفتگی خود حساب ماست غیر پاستوریزه و کره را از فهرست اقلام کاهش یافته جدا کرده است اما مابقی محصولات را به صراحت با قیمتی ثابت یا روند کاهشی قیمت مطرح کرده است.
پرسش ها دقیقا از همین جا شکل می گیرد که چطور می شود که با وجود این آمار های بانک مرکزی ، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران دلیل افزایش قیمت روغن نباتی را رشد قیمت جهانی آن عنوان می کند؟
اظهار نظر رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در رابطه با افزایش قیمت روغن نباتی را در کنار خبر منتشر شده مبنی بر اینکه نرخ تورم منتهی به فروردین‌ماه در مسیر صعودی خود به ۲/۱۳ درصد رسیده است، قرار دهیم به خواننده گرامی مطلب گزارش هفتگی بانک مرکزی حق می دهیم در پایان آن اینگونه بنویسد: « با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران بانک مرکزی: لطفاً مواردی که ارزان شده را ذکر کنند تا ما بریم از اونا بخریم. »
اصلا تعجب نکردیم وقتی مخاطبانی که آن گزارش را خواندند به ما در نهایت احترام و ادب اطلاع رسانی کردند « کره » ۵۵۰ تومانی ۹۰۰ تومان شده است، یا اینکه ما را مورد پرسش قرار دادند که چرا حرفی از یک قلم نان که ۲۵درصد گران شده است در گزارش روند تغییرات قیمتی اقلام پر مصرف در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت به میان نیاوردیم.
این عجیب نیست که برخی دیگر هم ما را واسطه قرار بدهند تا آدرس واحد های صنفی که کارشناسان بانک مرکزی از آنجا خریداری می کنند را در اختیار آنان قرار دهیم و حتی نباید ناراحت شویم اگر گروهی دیگر با زهر کلامی که پی خواندن گزارش بانک مرکزی به دست آورده بودند ما را مورد عنایت خودشان قرار بدهند.
در هر حال آنچه در میان اظهار نظر هایی که خوانندگان گزارش هفتگی بانک مرکزی برای ما ارسال کردند ، بیشتر از هر چیز دیگر به چشم می آید این است که بیشتر آنان ما را پلی قرار دادند تا نظر هایشان را به گوش مسئولان بانک مرکزی برسانیم، همانطور که گزارش بانک مرکزی را به گوش شهروندان رساندیم. اکنون وقت آن است که مسئولان بانک مرکزی اظهار نظر های شهروندان را در واکنش به بررسی تغییرات قیمتی در هفته منتهی به ۹ اردیبهشت را بی پاسخ نگذارند. راستی یک سوال: « همه چی ارزونه؟ »



مدیر انتشارات آل احمد: بودجه نداریم؛ در نمایشگاه کتاب شرکت نمی کنیم

علی رستمی، مدیر انتشارات آل‌احمد درباره عدم حضور این انتشارات در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیحاتی داد و گفت: انتشارات آل‌احمد در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نخواهد کرد.
وی در ادامه با توضیحاتی درباره عدم کافی نبودن بودجه خاطرنشان کرد: به دلیل برخی مشکلات از قبیل مشکل بودجه بسیاری از کتاب‌ها به چاپ مجدد نرسید که این امر سبب شد که ما در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر نباشیم.
به گفته رستمی، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم سال آینده با مرتفع شدن این مسائل و تأمین بودجه بتوانیم حضور فعالی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب داشته باشیم.
مدیر انتشارات آل‌احمد با یادآوری این نکته که برخی از کتاب‌های این انتشارات در غرقه بسیج مهندسین عرضه خواهد شد، تصریح کرد: برخی از آثار این انتشارات از سوی غرفه بسیج مهندسین ارائه می‌شود که امیدواریم با استقبال مواجه شود.




ضرر ۱۵۰ تومانی دامپروران در تولید هر لیتر شیر

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: برای تولید هر لیتر شیر ۶۰۰ تومان هزینه می‌شود، ولی متأسفانه دولت با قیمت ۴۵۰ تومان شیر را از دامپروان خریداری می‌کند، این امر موجب می‌شود که دامپروران ما ورشکست شوند.
“سیدحسین نقوی حسینی” گفت: با توجه به این که هزینه حامل‌های انرژی و نهادهای دامپروی از قبیل علوفه و کنجاله افزایش یافته است، توقع دامپروران از دولت این است که قیمت شیررا به‌صورت عادلانه تعیین کند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان ورامین وپیشوا از لحاظ موقعیت کشاورزی و دامپروری موقعیت مناسبی دارد و در تولید گوشت قرمز دراستان تهران رتبه اول را دارد وبه همین دلیل امیدواریم هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.
وی ادامه داد: قیمت شیر با توجه به سیاست کنترل قیمت بازار از سوی دولت افزایش پیدا نمی‌کند و با ورود گوشت‌های خارجی به صورت بی رویه به بازار، صنعت دامپروی ما را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس یادآور شد: دامپروان مجبورند دام‌هایی را که اصلاح نژادی شده‌اند را به کشتارگاه بفرستند، این امر به این علت است که دامپروران توان مالی برای نگهداری دام‌هایشان را ندارند



وضعیت بحرانی جنگل های بلوط فارس

آفت سوسکهای چوبخوار و استمرار خشکسالی در استان فارس جنگلهای بلوط این استان را در حالت بحرانی قرار داده است.
به گزارش مهر خشکسالی در بخشهای مختلف پیامدهای منفی و خسارات سنگینی را وارد می کند. این خسارتها ممکن است در خشک شدن منابع آبی یا خسارت به کشاورزی نمود یابد یا ممکن است در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست اثرات منفی گسترده ای را بر جای گذارد.
استان فارس نیز طی چند سال گذشته با این پدیده طبیعی مواجه و از این ناحیه آسیبهایی نیز متحمل شده ازجمله خشکی باغات و تاثیر در عرصه های منابع طبیعی که در برخی بخشهای این حوزه خسارات به حدی است که از آن به عنوان بحران یاد می شود.
کارشناسان معتقدند وقوع خشکسالی در عرصه های منابع طبیعی و جنگلها باعث تشدید در تاثیرگذاری آفات درختان شده و این عرصه ها را با خطر مواجه می کند که در این خصوص جنگلهای بلوط استان فارس به خصوص در کازرون طی مدت گذشته با این مشکل در حال دسته و پنجه نرم کردن است.
آفتهایی مثل سوسکهای چوبخوار در کنار استمرار خشکسالی آسیبهای جدی را به عرصه های جنگلی منطقه به ویژه درختان بلوط وارد کرده و جنگلهای بلوط کازرون را در بحران قرار داده است.
دامنه این بحران زمانی جدی تر می شود که ریزگردها نیز به عنوان عامل دیگر، حیات جنگلهای بلوط را در خطر جدی قرار می دهند.
در این خصوص کارشناسان تاکید دارند که ریزگردها نیز در کنار خشکسالی و آفات، روند خشکی درختان را می توانند شدت دهند و با توجه اینکه در استان فارس نیز احتمال حضور ریزگردها وجود دارد، این تهدید به صورت جدی تر احساس می شود.
مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز با بیان اینکه آفت سوسکهای چوبخوار مشکلاتی را برای جنگلهای بلوط این استان و دیگر مناطق کشور به وجود آورده، گفت: در حال حاضر آفت سوسکهای چوبخوار تهدیدی برای جنگلهای بلوط در این استان به شمار می رود و تمامی این جنگلها با مشکل روبرو هستند.
غلامرضا غلامی با بیان اینکه کارشناسان منابع طبیعی مشغول انجام کارهای مطالعاتی بر روی این آفت هستند، بیان کرد: در حال حاضر در استان فارس برای حفاظت از جنگلهای بلوط اقدامات زیادی در حال انجام است و کارهای زیادی برای صیانت ازرویشهای زاگرس در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه جنگلهای بلوط دشت برم هم اکنون به دلیل آفت سوسکهای چوبخوار با مشکل مواجه هستند، گفت: استانهای دیگر نیز این معضل را دارند و آفت مذکور فقط مخصوص استان فارس نیست اما باید تدابیری اتخاذ شود تا از نابودی جنگلهای بلوط جلوگیری به عمل آید.
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان در معرض تهدید هستند که باید برای جلوگیری از نابود شدن آنها اعتباراتی درنظر گرفت البته مرکز تحقیقات منابع طبیعی برای شناسایی دلایل بروز این آفت کارهای مطالعاتی زیادی انجام داده است.
وی تصریح کرد: بر اساس نظریه کارشناسان، سوسکهای چوبخوار بر روی درختان خاصی دیده شده که البته خشکسالیهای اخیر استان فارس نیز یکی از علل تاثیرگذاری بیشتر این آفت به شمار می رود.
غلامی همچنین با اشاره به موضوع ریزگردها نیز گفت: ریزگردها برای هر نوع پوشش گیاهی تهدید به شمار می روند چراکه بر روی برگ پوششهای گیاهی نشسته و راههای تنفسی را دچار تهدید می کنند که در این راستا نیز باید تدابیری اتخاذ شود زیرا اگر ریزگردها بر روی درختان بلوط آفت زده بنشیند باعث ایجاد مشکلاتی نیز خواهند شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز با بیان اینکه شیوع این آفت با این شدت باعث نگرانی کارشناسان شده، گفت: بحث آفت و بیماری در عرصه های منابع طبیعی یک موضوع تازه نیست بلکه مسئله ای که باعث نگرانی کارشناسان مربوطه شده، شیوع بیماری سوسکهای چوبخوار با این شدت است.
علی جواهری با اشاره به اینکه در صورت ادامه این روند تمامی پوششها با مشکل روبرو می شوند، اظهار داشت: عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت ادامه این روند جنگلهای بلوط تا ۲۰ سال دیگر به طور کامل از بین می روند که بنده هم منکر آن نیستم اما این احتمال وجود دارد که شرایطی به وجود آید که از خشک شدن درختان بلوط جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه وضعیت جنگلهای بلوط استان فارس نگران کننده و بحرانی است، بیان کرد: با توجه به خشکسالیهای اخیر، هر ازچندگاهی با وقوع آفات و بیماریها در عرصه های جنگلی در استان رو به رو هستیم و دلیل آن نیزعدم تامین آب است که این خشکسالیها زمینه را برای شیوع و طغیان امراض فراهم کرده البته این امر تنها مربوط به جنگلهای استان فارس نبوده و در مناطق غرب به ویژه ایلام، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نیز وجود دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: نحوه مقابله با این امراض مستلزم شناسایی برای تکمیل مباحث مربوط به این آفات است که در این خصوص با ارگانهایی نظیر دانشگاه شیراز هماهنگی شده و محققین از این منطقه بازدید کرده اند و علاوه بر این اکیپهای مختلفی از مرکز موسسه آفات و بیماریهای گیاهی از تهران به این منطقه مراجعه کرده و پس از تحقیق نمونه هایی را به خارج از کشور فرستاده اند.
وی با اشاره به طرحی که برای مقابله با سوسکهای چوبخوار به صورت پایلوت در استان فارس در حال انجام است، اظهار داشت: در این راستا طرح استفاده از قابلیت جست زنی برای بازیابی درختانی که قابلیت بازگشت دارند اجرا می شود که فاز اول آن در دشت برم کازرون در حال انجام است.
جواهری گفت: در این طرح اقداماتی برای مشخص شدن قدرت برگشت پذیری درختان بلوط که دارای اندام هوایی خشکیده هستند با بهره برداری از روش جستزنی انجام می شود.
وی با بیان اینکه روند فعلی جنگلهای بلوط در استان فارس دلگرم کننده و مطلوب نیست، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت این جنگلها نگران کننده است اما امیدواریم که با انجام طرحهای مذکور زمینه حفاظت از جنگلهای بلوط فراهم شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: بیشترین شدت این آفت مربوط به جنگلهای بلوط شهرستان کازرون و دشت برم است البته در دیگر مناطق استان نیز این آفتها وجود دارد اما اشل و شدت آن کمتر است.
وی اظهار داشت: البته بحث ریزگردها که از خارج کشور وارد ایران می شوند نیز در از بین بردن این جنگلها و پوششهای گیاهی بی اثر نیست که در این راستا نیز باید چاره اندیشی شود.
جواهری همچنین با اشاره به سفر یک محقق آلمانی به استان فارس نیز گفت: این محقق و دیگر همراهانش از جنگلهای بلوط استان فارس بازدید کرده تا راهکارهای مناسب برای مقابله با سوسکهای چوبخوار را بررسی و ارائه دهند.


اوباما: بن لادن رهبر القاعده کشته شد

رییس‌جمهور آمریکا خبر کشته شدن رهبر القاعده را تایید کرد.
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دقایقی پیش در سخنرانی در کاخ سفید گفت: سرانجام نیروهای آمریکایی توانستند عدالت را در مورد اسامه بن لادن، رهبر القاعده، اجرا کنند. در این لحظه به مردم آمریکا اعلام می‌کنم که رهبر القاعده کشته شده است. سرانجام عدالت در مورد بن‌لادن که عامل کشته شدن تعداد بی‌شماری از افراد بی‌گناه بود، اجرا شد.
براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی،‌ اوباما در ادامه تصریح کرد: ۱۰ سال پیش بود که حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد و این حادثه برای مردم آمریکا دردناک بود، هنوز تصاویر این حادثه دردناک و تکان دهنده را مشاهده می‌کنیم. در این حادثه تعدادی از شهروندان بی‌گناه آمریکایی کشته شدند و فرزندان این شهروندان بدون والدینشان به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس از این حادثه بود که مردم آمریکا با یکدیگر متحد شدند. آمریکا نیز با اتحاد یکسری کشورها جنگ علیه القاعده را آغاز کرد.
اوباما افزود: ما در حفاظت از کشورمان متحد شدیم و بر اساس اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که حادثه ۱۱ سپتامبر کار القاعده و بن لادن بوده است. می خواهم این موضوع را به شما بگویم که پس از ۱۰ سال با همکاری و فعالیت خستگی ناپذیر نیروهای نظامی و همکاری یکسری کشورها بن لادن سرانجام کشته شد، ما پس از حمله به افغانستان توانستیم طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و بن لادن مجبور شد از مرز افغانستان به پاکستان بگریزد.
اوباما افزود: جمع‌آوری اطلاعات در مورد بن لادن در اوت گذشته افزایش یافت و سرانجام هفته گذشته ما اطلاعات کافی را در مورد محل اختفای بن لادن به دست آوردیم و نیروهای آمریکایی حمله‌ای را در پاکستان انجام دادند و باعث کشته شدن بن لادن شدند. امروز همچنین با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان گفتگو‌ کردم. ما هم اکنون جسد بن لادن را در اختیار داریم. این را نیز باید بگویم که شکی وجود ندارد، القاعده به حملات تروریستی‌اش ادامه خواهد داد.
رییس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: می‌خواهم بگویم که با اسلام جنگ نداریم، همان طور که جورج بوش گفت «ما با اسلام جنگی نداریم» زرداری نیز گفت که امروز روز تاریخی محسوب می‌شود. این موضوع را تحمل نمی کنیم که امنیت ملی ما تهدید شود. به خانواده‌هایی که اعضای خود را در ۱۱ سپتامبر از دست داده‌اند می‌گویم «ماموریت انجام شد.»
پس از اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن مردم برخی از شهرهای آمریکا به شادی پرداختند.
پاکستان کشته شدن بن‌لادن را تایید کرد
یک مقام امنیتی پاکستان امروز (دوشنبه) تایید کرد که رهبر القاعده در یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس کشته شد.
این مقام امنیتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: می‌توانم خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده را طی این عملیات بسیار حساس تایید کنم.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال این مقام امنیتی پاکستان نتوانست به سرعت این را تایید کند که رهبر القاعده در کجا، چه زمانی و چگونه کشته شد.
این مقام امنیتی پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز در این عملیات همکاری داشته است، گفت: فقط می‌توانم بگویم که این یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس بوده است.
از سوی دیگر، جورج بوش با انتشار بیانیه‌ای مرگ بن لادن را پیروزی آمریکا برای مردان و زنانی دانست که خواهان برقراری صلح در سراسر جهان هستند.
جورج بوش،‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در بیانیه خود تاکید کرد: این دستاورد همچنین برای آن دسته از مردمی که خانواده‌های خود را در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از دست دادند یک پیروزی بزرگ است.
در ادامه این بیانیه آمده است: باراک اوباما در تماس تلفنی مرگ اسامه بن لادن را به اطلاع من رساند. من به وی و تمام زنان و مردان ارتش آمریکا و جامعه اطلاعاتی تبریک می‌گویم. آنها باعث افتخار دولت و کشور آمریکا هستند. جنگ علیه ترور همچنان ادامه دارد اما آمریکا یک پیام روشن به سراسر جهان اعلام کرد “مهم نیست که چه مقدار زمان طول بکشد، عدالت در نهایت اجرا می‌شود.”
بیل کلینتون،‌ رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به باراک اوباما، گروه امنیت ملی و اعضای نیروهای مسلح تبریک می‌گویم چرا که آنها توانستند پس از یک دهه خون‌ریزی‌های القاعده عدالت را درباره‌ی بن‌لادن اجرا کنند.




۲۵ هزار معلم بلاتکلیفی را چرتکه می‌کنند

۲۵ هزار معلم که در قالب جذب شرکتی در کشور بر سر کلاس‌ها حاضر می شوند به‌دلیل عدم وجود سیاستهای روشن استخدامی بلاتکیلف هستند. درحالی‌که در پهنه گیتی معلم با واژه تکریم همتراز می شود و آموزگاران به عنوان چراغهای جامعه فردای روشن را ترسیم می‌کنند جمع زیادی از این قشر که در ایران به کار تدریس مشغول هستند با بیم و امید فردای نامشخص خود را رصد می کنند.
کشتی به گل نشسته
حمیدرضا حاجی بابایی با ۲۱۷ رای موافق در حالی وارد بزرگترین وزارتخانه کشور شد که برخی کارشناسان معتقد بودند او قرار است کشتی به گل نشسته ای را سکان‌داری کند.او در حالی‌که به تحول بنیادین در آموزش و پرورش فکر می کرد ساماندهی نیرو، شایسته سالاری و اجرای قانون حذف کنکور را در دستور کار خود قرار داد.وی زمانی این وزارتخانه بزرگ و تاثیرگذار را پذیرفت که ۱۴ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی چشم به تغییر داشتند. اما دیری نپایید که مجلسی‌ها رأی به عدم پذیرش معلمانی دادند که خود زمانی مشکل آموزش و پرورش را مرتفع و دل به کار مجدد دوخته بودند. آنها از وزیر جدید انتظار داشتند آرزوهای بر بادرفته شان را مدیریت کند و راه را بر ایشان هموار سازد، ولی ناامید و خسته به بهارستان رفتند، تجمع کردند تا قانونی به حمایت‌شان تصویب شود که نشد.
حالا آنها که در پی نظام معلمی‌اند اما جست‌وجوهای‌شان بی نتیجه مانده است در فضای مجازی درد دلشان را برای جهانیان می نویسند. شیرزاد عبداللهی کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص می گوید: در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ علی احمدی(وزیر سابق آموزش و پرورش) ۲۳ هزار معلم را بر اساس ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری در قالب شرکتهای خدمات آموزشی در مناطق محروم به کار گمارد.این افراد از طریق گزینش احراز صلاحیت شده و دوره های ضمن خدمت را در طول سال تحصیلی گذراندند اما حاجی بابایی از بدو تصدی این وزارتخانه گفته که معلمان شرکتی را به عنوان معلم قبول ندارد و در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ مانع ادامه کار آنها شد.
وی می افزاید: وزیر باید این مصوبه را اجرا کند ماده ۳ درباره نیروهای شرکت خدمات آموزشی است. در قانون آمده است که اگر نیروهای شرکتی در سال ۸۹ – ۸۸ یک‌سال فعالیت کرده و دارای لیسانس باشند و قبل از آن هم با ابلاغ آموزش و پرورش سه سال کار حق التدریس کرده باشند یا نیرویی دارای مدرک فوق دیپلم بوده و چهار سال کار حق التدریسی کرده باشد در صورتی که سقف استخدام ۶۰ هزار جا داشته باشد می تواند استخدام شود.این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه می دهد: شرط داشتن سابقه حق التدریسی به مدت سه یا چهار سال که در این قانون آمده باعث تعجب معلمان شرکتی شده است زیرا همه معلمان شرکتی فاقد سابقه حق التدریس هستند.معلمان شرکتی می گویند که نمایندگان فرق بین معلم حق التدریسی و شرکتی یا خرید خدمتی را در این مصوبه لحاظ نکرده‌اند و با اجرای این قانون، استخدام آنها به طور کامل منتفی می شود.
معلم شرکتی کیست؟
محمدی که خود یک معلم خرید خدمات بوده در تعریف خودشان می گوید: ما با عشق و علاقه سر کلاس می رفتیم، حقوق بالایی هم نداشتیم اما از کارمان لذت می بردیم. وی می افزاید: مسئولان میانبر زدند و بعد از این که نتوانستند معلم حق التدریسی بگیرند با استفاده از یک رابط به نام پیمانکار ما را به کار گرفتند تا در آینده هیچ مسئولیتی در قبال ما نداشته باشند.این قرارداد بر اساس نیاز ساعاتی را تعریف کرده بود با این اوصاف تابستان حقوق نداشتیم وضعیت سال بعدمان معلوم نبود و اگر می خواستیم بیمه باشیم باید برای سه ماه ۸۰ هزار تومان از حقوق ۲۲۰ هزار تومانی‌مان را کنار می‌گذاشتیم.
وی با ناراحتی می گوید: حتی در این آزمون استخدامی اولویتی برای ما نیروهایی که سال قبل تدریس داشتیم اعمال نشد.از خودم می پرسم چرا هر فردی که بر اساس یک قرارداد وارد آموزش و پرورش می شود پس از مدتی احساس مالکیت می کند؟ آیا این به علت طبیعت و یا حرفه معلمی است یا نرخ بالای بیکاری موجب شکل گیری چنین پدیده ای شده است؟در جست‌وجوی اخبار می بینم در سال قبل آموزش و پرورش به‌رغم مخالفت شدید مجلسی ها و کارشناسان بر جذب نیروهای شرکتی اصرار داشته و برای آنها کلاس ضمن خدمت می گذارد.
معاون آموزش و نوآوری شهرستانهای استان تهران در این باره گفته بود: استفاده از معلمان خرید خدمت آموزشی به دلیل حضور بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار دانش آموز در شهرستانهای استان تهران است.این در حالی است که این نهاد با معلمان مازاد روبه‌رو و طبق اصل ۴۴، آموزش و پرورش و بهداشت نباید به بخش خصوصی واگذار شوند.همچنین این کار تذکر مجلس به وزارت را در پی داشت: «اگر به معلم نیاز دارید طبق قانون عمل کنید، مجوز بگیرید و استخدام کنید.» نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که خرید خدمات آموزشی سمی است که به بدنه این وزارتخانه تزریق می شود و این دستگاه را با چالش‌های جدی مواجه می کند.
اسدالله عباسی اظهار می دارد: کمبود نیرو باید از طریق مراکز تربیت‌معلم و دانشگاه‌ها تأمین شود چون آنها در خصوص فن معلمی، فن بیان، روش تدریس و مدیریت کلاس آموزش دیده‌اند.رئیس مجلس هم بیان می دارد: انتخاب معلمان از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت انتخاب کرد. علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز در این خصوص تصریح می کند: خرید خدمات آموزشی نگرانی هایی را برای خانواده های دانش آموزان ایجاد کرده است و بسیاری فرزندان خود را به همین دلیل به مدارس غیردولتی منتقل کردند.
وی می افزاید: انتخاب معلم به لحاظ شأن بالایی که دارد باید در چارچوب قوانین و با دقت انجام شود، در غیر این صورت به جایگاه ایشان لطمه می زند.وی می گوید: جای تأسف است افرادی می خواهند امر خطیر و مهم تربیت نسل آینده این کشور را به دست شرکتهای خدماتی بسپارند که ضوابط کارشان مشخص نیست.
نایب رئیس این کمیسیون هم تأکید می کند: باید آزمونی گذاشته شود و سنجشی صورت گیرد تا توانمندی های علمی و معنوی آنها سنجیده شود، برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی حتی یک ساعت هم آموزش ندیده‌اند حمید یکی از معلمان شرکتی در پاسخ به این سخنان شکوه می کند که شما که این نکات را بیان می کنید درست، اما میان آنهایی که با عنوان معلم خرید خدمات وارد این سیستم شدند فارغ التحصیلان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که فقط باید در آموزش و پرورش کار کنند. به نظر من اینها خیلی ماهرتر و باسوادتر از نیروهایی هستند که با دو سال درس خواندن وارد نظام آموزشی می شوند.
فاطمه، هم دیگر معلم از این دست است که معترضانه ابراز می کند: پس باید برویم بمیریم آخر شما که آن بالا نشستید چه می دانید به این قشر چه می گذرد.قانون خوب است اما له شدن مردم خوب نیست! عدل و انصاف خوب است لیکن بیکاری و فقر و سرگردانی اسفناک است و لیلا، معلم بیکار شده دیگری معتقد است: تا کی باید مدیران و وزیران بر اساس سلیقه و عقیده خود با زندگی و شخصیت جوانان بازی کنند و یک روز استخدام و روز دیگر اخراج در بین معلمان شرکتی کسانی هستند که با رتبه عالی از دانشگاههای کشور فارغ التحصیل شده اند و حالا از گردونه خارج شدند.
قرار داد کار معین فقط برای خدمات
پس از ساماندهی نیروهای خدماتی وزیر گفت: نمی توان وضعیت معلمان شرکتی را به صورت کار معین تبدیل کرد چرا که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قرارداد کار معین برای آموزش نبوده بلکه برای خدمات است و ۳۰ هزار نفر از این نیروها به عنوان سرایدار مدرسه مشغول به کار شدند.
فاطمه آجرلو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است: دولت و آموزش و پرورش بر اساس قانون، از ابتدا تعهدی برای جذب نیروهای شرکتی نداشتند و باید با اصلاح قانون این نیروها را تعیین تکلیف کرد.وی با اشاره به تجمع گذشته جمعی از این نیروها مقابل مجلس می گوید: موضوع ممنوعیت به کارگیری نیروهای شرکتی در آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب مجلس بوده و دولت نیز ملزم به اجرای آن است.وی می افزاید: شرکت‌هایی که این نیروها را در اختیار داشته‌اند در برابر آنان متعهد بوده اند نه آموزش و پرورش اما به طور کلی باید با اصلاح قانون این نیروها را تعیین تکلیف کرد.




احسان عبده تبریزی به زندان اوین بازگشت

احسان عبده تبریزی، دانشجوی زندانی، پس از مخالفت مسوولان دادستانی با تمدید مرخصی شش روزه وی، عصر دیروز(یکشنبه)به زندان اوین بازگشت.وی با تودیع وثیقه سنگین۵۰۰ میلیون تومانی و پس از تحمل یکسال و نیم حبس تنها توانست از شش روز مرخصی بهره مند شود.
به گزارش خبرنگار کلمه، وی که یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات محسوب می‌شود یکسال قبل و هنگام بازگشت از انگلستان، کشور محل تحصیلش، در فرودگاه بین‌المللی امام بازداشت شد. مهم ترین اتهام احسان عبده حضور در تجمع های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن است و به همین دلیل به پنج سال زندان محکوم شده است.
احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه دورهام انگلستان است.
حسین عبده تبریزی، پدر احسان یکی از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد و دبیر اسبق بورس تهران بوده است.
وی بارها با نقدهای جامع اقتصادی در روزنامه سرمایه واکنش‌های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاد دانی بود که در نامه‌هایی سرگشاده رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند.



ابوالفضل قدیانی: خواسته های جنبش سبز همان خواسته های کارگران و اقشار مردم است

ابوالفضل قدیانی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در زندان اوین در اسارت نیروهای امنیتی به سر می برد، در یادداشتی که به  خارج از زندان  ارسال کرده  دیدگاه‌های خود را درباره‌ی روز کارگر بیان کرده است.
به گزارش کلمه، وی که از فعالین سیاسی پیش از انقلاب و همرزمان شهید رجایی است که به دلیل مبارزاتش بیش از چهار سال در زندان‌های رژیم‌ پهلوی زندانی بوده است.
قدیانی که پس از انقلاب، سال‌ها عضو شورای عالی کار و شورای عالی تأمین اجتماعی بوده است در این یادداشت تصریح کرده است که با ادامه‌ی این سیر نزول اقتصادی، حاکمان فعلی برای حفظ خود مجبورند نهادهای مدنی را بیشتر از پیش سرکوب کنند و خواستاران اجرای بی‌تنازل قانون اساسی را بیشتر به بند و حصر بکشند. وی  در این یادداشت  تحلیلی خاطر نشان کرده اینکه چرا و چگونه جناب احمدی‌ نژاد توانست با سم پول بادآورده‌ی نفت، روند رو به بهبود اقتصادی را که حاصل دولت اصلاحات بود را به باد دهد محتاج واکاوی است. اما به گمان من مختصراً می‌توان گفت که این ساختار سیاسی موجود و در رأس آن شخص مقام رهبری است که به ایشان این اجازه را داد و بلکه تشویق کرد که آن رویه‌ رو به بهبود را بر هم زند و کشور را به وضع تأسف‌بار امروز بکشاند. او همچنین ابراز امیدواری کرده است که حاکمان دست از این رویه بردارند و با گردن نهادن به قانون اساسی و اصلاحات بنیادین، کشور و نظام را از این وضعیت نجات دهند.
متن کامل این یادداشت که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط
یازدهم اردیبهشت ماه یا اول ماه می روز جهانی کارگر است. روزی که قرار است مقام معنوی کار و کارگر ارج گذاشته شود. برای اینکه در تقویم‌ها چنین روزی گنجانده شود، تاریخ فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است. در روزگارانی نه چندان دور کارگران از بدیهی‌ترین حقوق انسانی محروم بوده‌اند. تمام بار تولید بر دوش ایشان بوده اما از دسترنجشان تنها قوت لایموتی نصیبشان بوده است. اکنون اما در جوامع پیشرفته اوضاع چرخ گردون، دگرگون شده است. به مدد بیمه‌های اجتماعی همگانی و قوانین کار و نظام سیاسی و اجتماعی مردمسالار دیگر کمتر کسانی از اولیات زندگی‌ انسانی محرومند. هرچند حتی در آن جوامع هم کسانی پیدا می‌شوند که از مواهب مادی بهره‌ی اندکی دارند و به سختی روزگار می‌گذارانند اما به گمان من نمی‌توان منکر شد که وضعیت کلی این جوامع از نظر حداقل استانداردهای مادی زندگی با جوامعی مانند ما قابل قیاس نیست. به عبارت دیگر می‌توان مدعی شد که در کشورهای پیشرفته‌ی امروزی “حداقل عدالت” بسی بیشتر از کشوری مانند ایران رعایت می‌شود.
جانمایه‌ی این گفتار هم این پرسش بنیادی است که چرا بعد از گذشت بیش از سی‌ سال از انقلاب اسلامی هنوز کشور ما نتوانسته است حداقل‌های مادی یک زندگی معقول را برای قشر پایین جامعه به طور عموم و کارگران به طور خصوص فراهم کند. مگر یکی از خواست‌های اساسی انقلاب اسلامی برقراری “عدالت اسلامی” نبوده است؟ عدالتی که در سیره‌ی حکومتی امیرالمؤنین علی (ع) جلوه‌گر شده است. اما در ایران امروز، ما شاهدیم که کارگران این سرزمین علاوه بر مشکل لاینحل پایین بودن دستمزد، حتی از حقوق اولیه‌ی کارگران کشور‌های توسعه‌یافته محرومند. برای مثال حق داشتن تشکل‌های کارگری آزاد و اعتصاب و …. در جوامع توسعه یافته برای کارگران حق ایجاد تشکل صنفی، اعتصاب و … از جمله حقوق بدیهی است و می‌توان گفت در جوامع مذکور، این حقوق بدل به ابزارهای کارآمدی شده‌اند که با وجود آن‌ها کارفرمایان به سادگی نمی‌توانند که در حق کارگران اجحاف فوق‌العاده کنند.
یافتن پاسخ این پرسش که چرا بعد از این همه سالی که از انقلاب می‌گذرد، هنوز وضعیت ما آنچنان است که در سطور بالا توصیف شد، نگاهی جامع‌نگر را طلب می‌کند که نمی‌تواند تنها محدود به وضع کارگران بماند.
به نظر می‌رسد ناتوانی ما در برقراری “عدالت اسلامی” دو جنبه‌ی آشکار دارد. یکم اینکه دولت‌های پس از انقلاب مجموعاً نتوانسته اند که تولید ثروت در کشور را به نسبت پیشرفت فناوری و متناسب با آن توسعه‌ی جهانی و افزایش جمعیت ایران بالا ببرند و دوم اینکه بنابر گزارش‌های موجود، تفاوت دهک‌‌های بالا و پایین جامعه به وضوح نشان می‌دهد که همین ثروت تولید شده در کشور، که بخش عمده‌ی آن پول بادآورده‌ی نفت است، نیز عادلانه بین مردم توزیع نمی‌شود.
البته باید یادآور شوم که این عدم موفقیت نافی تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب نیست. آمارها نشان می‌دهد دولت میرحسین موسوی با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های سخت توانسته بود گام‌های مهمی برای برای بهبود وضعیت اقتصادی و عدالت اجتماعی بردارد. یا در مورد دولت آقای خاتمی رشد اقتصادی به نسبت بالا و مهمتر از آن مداوم، با وجود قیمت پایین نفت، در صورت تداوم می‌توانست وضعیت امروز ما را به مراتب از وضعیت موجود بهتر کند. اما همانطور که در دفاعیه‌ام به طور مبسوط متذکر شده‌ام، عملکرد جناب احمدی‌نژاد آنچه را که دیگران بافته‌ بودند را یکسر رشته کرد. اینکه چرا و چگونه جناب احمدی‌ نژاد توانست با سم پول بادآورده‌ی نفت، روند رو به بهبود اقتصادی را که حاصل دولت اصلاحات بود را به باد دهد محتاج واکاوی است. اما به گمان من مختصراً می‌توان گفت که این ساختار سیاسی موجود و در رأس آن شخص مقام رهبری است که به ایشان این اجازه را داد و بلکه تشویق کرد که آن رویه‌ رو به بهبود را بر هم زند و کشور را به وضع تأسف‌بار امروز بکشاند.
به هر تقدیر از نظر من ناتوانی در تولید و اعوجاج در توزیع ریشه در ناکارآمدی نظام و ساختار سیاسی دارد. این مسئله البته نیاز به توضیح دارد چرا که ممکن است در یک نظام سیاسی که لااقل از منظر تئوریک متناقض و معیوب نیست نیز، ضعف مدیریتی به اضمحلال نظام اقتصادی کشور بینجامد. از سوی دیگر تجربه‌ی چین نیز نشان داده است که یک نظام توتالیتر نیز می‌تواند توسعه‌گرا و توسعه‌افزا باشد. در واقع نظام توتالیتر کشور چین توانسته است اقتصاد را به نحوی مدیریت کند که میوه‌ی توسعه به بار آورد. هرچند حاکمان تهران این سودا را در سر دارند که با الگوگیری از سران پکن، توسعه‌ی اقتصادی را هم از چین “وارد” کنند اما تجربه‌ی این چند سال نشان داده است که سیستم مدیریت اقتصادی ناکارآمد در نظام استبدادزده‌ی ایران، بر زخم استبداد، نمک تنگنایی معیشت را نیز می‌پاشد. این کپی‌برداری معیوب، در کشوری با پول بادآورده‌ی نفت، به نظامی‌سازی اقتصاد و ناکارآمدی روزافزون آن انجامیده است. در کشور چین، حضور پررنگ بخش خصوصی به کمک سرمایه‌گذاری خارجی و نیروی کار ارزان، اشتغال و تولید و بهبود وضعیت رفاهی را به مردم ارزانی داشته است. گویی حاکمان “نیمه‌کمونیست” چین به دلیل اقتدار دولت و ضعف جامعه‌ی مدنی هنوز از اقتصاد بخش خصوصی آنچنان نمی‌هراسند. اما حاکمان دولت بحران‌زده‌ی فعلی ایران به درستی دریافته‌اند که قوت گرفتن بخش خصوصی مستقل در ایران امروز به قدرتمند شدن هرچه بیشتر جامعه‌ی مدنی می‌انجامد و این همانا و فرو ریختن کاخ استبداد ایشان همانا. همین نکته است که ایشان هیچگاه اجازه‌ی پاگیری بخش خصوصی مستقل را نمی‌دهند و با تفسیر وارونه‌ی اصل چهل و چهار قانون اساسی، دست سپاه و نیروهای امنیتی-نظامی را هرچه بیشتر در اقتصاد باز می‌گذارند.
در چنین اوضاعی، وضعیت کارگران با وضعیت سایر قشرها در ایران همبستگی تام و تمام دارد. ضعف و از هم‌گسیختگی روزافزون سیستم تولید و توزیع ثروت در کشور، منجر به بدتر شدن احوال معیشتی مردم و خصوصاً دهک‌های پایین‌تر جامعه از جمله کارگران می‌انجامد و دولت برای کنترل اعتراضات هرچه بیشتر تشکل‌های کارگری و صنفی را محدود و منکوب می‌کند. وضعیت سایر اقشار کشور نیز همینگونه است. با ادامه‌ی این سیر نزول اقتصادی، حاکمان فعلی برای حفظ خود مجبورند نهادهای مدنی را بیشتر از پیش سرکوب کنند و خواستاران اجرای بی‌تنازل قانون اساسی را بیشتر به بند و حصر بکشند. هرچند هنوز امید این هست که حاکمان دست از این رویه بردارند و با گردن نهادن به قانون اساسی و اصلاحات بنیادین، کشور و نظام را از این وضعیت نجات دهند، اما مشارکت هرچه بیشتر کارگران در جنبش مدنی مردم ایران که به جنبش سبز مشهور است می‌تواند گره کور وضعیت فعلی را –به حول وقوه‌ی الهی- زودتر باز کند.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد که جنبش سبز نیز هرچه بیشتر باید با بدنه‌ی کارگر و زحمتکش این مرز و بوم ارتباط مستمر برقرار کند. حاکمان مستقر می‌کوشند که با هجمه‌ی تبلیغاتی خواسته‌های جنبش سبز را از خواسته‌های کارگران و سایر قشرهای ایران متفاوت جلوه دهند. اینکه بار اصلی جنبش به دوش دانشجویان و تحصیل‌کردگان ماست نباید مانع این شود که دیگر اقشار در این جنبش فعالیت فراگیر داشته باشند. همه‌ی ما باید بکوشیم که همه آگاه شوند خواسته‌های جنبش سبز وقتی از منظری درست به آن نگریسته شود با خواسته‌های کارگران و البته سایر اقشار مردم ایران یکی است. روزی که جنبش سبز مردم ایران- ان‌ شاء الله- به پیروزی برسد روزی است کارگران ایران هم به خواسته‌های به حق و مشروع خود یک گام نزدیک‌تر شده‌اند.




اولین کنفرانس خبری سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه خارج از کشور

به گزارش جرس، رجبعلی مزروعی، عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز کارگر و با اشاره به عدم وجود تشکلهای موثر کارگری در کشور بر لزوم آگاهی بخشی برای پیوند زدن جامعه کارگری به جنبش سبز تاکید کرد.
وی حق رای و نظر را اصلی ترین خواسته مردم در حال حاضر خواند و گفت: اگر این مساله تحقق پیدا کند، بخشی ازخواسته ها و مسایل قومیت‌ها خود به خود حل می‌شود.
نماینده سابق مجلس با تاکید بر ضرورت توجه جدی تر بر مطالبات قومی در جنبش سبز، افزود: در منشور جنبش سبز، بحث تنوع قومی ایران به عنوان یک سرمایه بزرگ پذیرفته شده است و اگر در ایران میزان رای ملت باشد، و انتخابات آزاد برگزار شود به طور مثال در مجلس نمایندگان همین قومیت ها انتخاب می‌شوند و مطالبات آنها را نمایندگی می کنند.
مزروعی بر این باور است که مرزبندی‌های سیاسی در میان همه گروه‌های سیاسی و در همه کشورها وجود دارد، اما این مساله نباید به حاکمیت کشیده شود. وی می گوید: حزب پیروز در انتخابات وقتی قدرت را بدست گرفت نباید حقوق دیگران را سلب کند و امکان اکثریت شدن اقلیت را از آن بگیرد”.
رهبری جنبش سبز
وی در مورد رهبری جنبش سبز معتقد است: تنها کسانی که می‌توانند جنبش سبز را نمایندگی ‌کنند آقایان موسوی و کروبی هستند. این دو بودند که در زمان انتخابات با رای مردم مواجه شدند و مردم با فراخوان آن‌ها به خیابان آمدند. البته احزاب و گروه مختلفی در جنبش سبز حضور دارند، اما نقش اصلی را اقای موسوی و آقای کروبی دارند.
وی یادآوری کرد که راه‌پیمایی ۲۵ خرداد با دعوت اقای موسوی و کروبی بود. هیچ حزب و گروهی نمی‌تواند ادعا کند که این راه‌پیمایی با دعوت ما بوده است. هر گروه سیاسی هم مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت کند – حتی سازمان مجاهدین یا مشارکت – فایده‌ای ندارد”.
وی رهبری در جنبش سبز را مانند سایر جنبش های منطقه افقی ارزیابی کرد و گفت: همه افراد حاضر در جنبش سبز در ساختن آن نقش دارند. به قول میرحسین موسوی از پیرزنی که در یک روستا برای پیروزی جنبش دعا می‌کندتا فردی که در خیابان جان خود را از دست می‌دهد.
مزروعی هنر رهبران جنبش سبز را تنظیم و انتشار بیانیه ها دانست و افزود: اکنون هم درغیبت این دو افراد حاضر در جنبش هستند و باید بحث‌های خود را ادامه دهند. برای جمع‌بندی هم رهبران جنبش سبز فکر کردند که شورای هماهنگی راه سبز امید می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی در خصوص تشکیل جبهه متحد ضددیکتاتوری به جو امنیتی موجود در داخل کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر امکان چنین بحث ها و نشست‌هایی وجود ندارد.
شورای هماهنگی راه سبز امید
مزروعی در مورد شورای هماهنگی راه سبز امید بار دیگر تصریح کرد که اعضای این شورا از سوی موسوی و کروبی تعیین شده‌اند و تنها کسانی که می‌توانند درباره این شورا پاسخ بدهند خود‌ اقایان موسوی و کروبی هستند. وی خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم که اعضای این شورا در ایران هستند و عدم انتشار اسامی این افراد نیز از خواست‌های موسوی و کروبی بوده است.
علی مزروعی تاکید کرد که وجود شورای هماهنگی راه سبز امید، مانعی برای فعالیت‌های دیگر گروه‌های حاضر در جامعه نیست و هرگروهی که می تواند در شرایط فعلی باری از دوش جنبش بردارد، باید وارد میدان شود.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تکثر و حضور عقاید و آرای مختلف را از ویژگی های جنبش سبز دانست و ادامه داد: تمام گروه‌هایی که تصور می‌کنند منشور جنبش نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها باشد، باید فعالیت کنند و تلاش کنند که درعرصه عمومی افراد را با خود همراه کرده و جنبشی اجتماعی را شکل دهند.
نماینده سابق مجلس با اشاره به فضای امنیتی موجود در ایران و جلوگیری مقامات امنیتی از برگزاری تجمعات یاد آوری کرد که عملکرد این شورا باید با توجه به شرایط ایران ارزیابی کرد. وی افزود: با توجه به شرایط امروز ایران شاید شورا نتواند کاری بیش از این انجام دهد”.
شرکت در انتخابات
رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران درباره شروط مطرح شده از سوی سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات را جدید ندانست و اظهار داشت: شکل کامل‌تر این بحث‌ها پیش از این از سوی آقای موسوی در بیانیه شماره ۱۷ مطرح شده بود.
وی افزود: در صورت عدم تحقق شرایطی عنوان شده و تثبیت اوضاع فعلی، اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد.
مزروعی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری بر لزوم اصلاحات ساختاری تاکید کرد که باید اصلاح طلبی را دنبال و به نظام تحمیل کرد.
این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اظهار امیدواری از برقراری دمکراسی در کشور تصریح کرد که این روند تنها با تغییر ساختار حقیقی جامعه امکانپذیر است.
مزروعی در خصوص نظام آینده احتمالی در کشور گفت: من هیچ پیشداوری در این مورد ندارم. هر نظامی که اکثریت مردم رای بدهند ولو آنکه انتخاب خود من نباشد.



سحام نیوز: بازارهای کشور مملو از اجناس قاچاق است و این نتیجه بی‌برنامگی است و نتیجه‌ای جز تعطیلی بخش‌‌های تولیدی ندارد. حتی برای بازرگانان نیز مقرون به صرفه نیست که از راه قانونی فعالیت کنند و با این روند کشور فلج خواهد شد.
به گزارش آفتاب، علی اکبر اولیاء در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: این مشکلات را با بخش کشاورزی مطرح کرده ایم و آنها نیز این موضوع را قبول دارند اما اعلام می کنند که از عهده آنها خارج است. ما دولت را مسئول این قضیه می‌دانیم و انتظار می رود که سیاستی منطقی و متناسب با شرایط کشور انجام شود که تولید کننده رغبت کار در این بخش سخت را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در بحث قاچاق نیز وضع به همین صورت است. نیروی انتظامی اعلام کرده است که اگر دولت بخواهد، ظرف 48 ساعت موضوع قاچاق را حل می‌کند. بازارهای کشور مملو از اجناس قاچاق است و این نتیجه بی‌برنامگی است و نتیجه‌ای جز تعطیلی بخش های تولیدی ندارد. حتی برای بازرگانان نیز مقرون به صرفه نیست که از راه قانونی فعالیت کنند و با این روند کشور فلج خواهد شد.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با همت مردم و دامداران و در حالیکه در اوایل انقلاب، استان یزد وارد کننده گوشت از سایر استان‌ها بود در این زمینه خودکفا شدیم، اما با شرایط موجود وارد کننده گوشت خواهیم بود.
اولیا تاکید کرد: ثبات سیاستگذاری، تنظیم واردات با نگاه حمایت از تولید و ادامه روندی که مردم در گذشته داشته‌اند، تنها راه برون‌رفت از این شرایط است. باید صحبت‌های تشکل‌های مرتبط شنیده شود و ثباتی باشد که این قشر زحمتکش بیش از این اذیت نشوند که اگر از این حرفه خارج شوند دیگر بر نمی‌گردند، چرا که کار بسیار سختی است.
وی تصریح کرد: دولت به جای نگاه سطحی و مسکن به حل مسائل مردم، باید نگاهی عمیق داشته باشد. ساز و کارهای اداری بسیار مهم است که تولیدکنندگان را راغب به ادامه کار کند، نه اینکه انواع و اقسام قفل‌ها زده شود تا به نحوی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از صحنه خارج شوند. ما مزیت‌های نسبی بسیار زیادی داریم اما چون ساز و کار مناسبی وجود ندارد، در رقابتی ناعادلانه با واردات محصولات خارجی این مزیت‌ها را از دست خواهیم داد.




سحام نیوز: سایت آینده که به تازگی رفع فیلتر شده در گزارشی به نقل از سایت پایگاه اطلاع رسانی رهبر نوشت نام سعید حدادیان از مراسم رهبری حذف شد.
به گزارش سایت آینده، طبق روال همه ساله، مراسم سوگواری و عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمة‌الزهرا (سلام‌الله علیها) از سوی رهبر انقلاب، به مدت پنج شب برگزار می‌گردد.
این مراسم از شب اول تا شب پنجم جمادی الثانی برابر با چهارشنبه 90/02/14 تا یكشنبه 90/02/18، پس از نماز مغرب و عشاء، در حسینیه امام خمینی(ره) واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع آذربایجان برپا خواهد بود. همچنین، پیش از آغاز مراسم، حجت‌الاسلام فلاح‌زاده به بیان احكام شرعی خواهند پرداخت.
به گزارش آینده، نكته جالب این كه نام سعید حدادیان كه مداح ثابت برنامه های بیت رهبری بود، در برنامه منتشره دیده نمی شود و به جای او نام یك مداح جوان به نام میثم مطیعی گنجانده شده است.
گویا مطیعی دانش آموخته قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) است.




سحام نیوز: حسین شریعتمداری گفت هركه پيرو بي چون و چراي ولي فقيه نباشد يك شهروند ساده و معمولي خواهد بود.
این بخش از یادداشت وی در روزنامه کیهان است. مشروح این یادداشت به شرح زیر می‌باشد:
ديروز آقاي دكتر احمدي نژاد بعد از يك غيبت 11 روزه كه از ايشان انتظار نمي رفت و تعجب همراه با تاسف دوستان واقعي رئيس جمهور محترم را در پي داشت، به دفتر كار خود بازگشت و با اين اقدام- هرچند ديرهنگام- خويش، خواب خوش دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها را به كابوس تبديل كرد. در فاصله 11 روز گذشته آنچه در ميان مردم ديده مي شد، نگراني توام با دلخوري از رئيس جمهوري بود كه با اعتقاد به پيروي بي چون و چراي ايشان از رهبر و مقتداي خويش انتخاب كرده بودند و او نيز در خدمت به خلق خدا و ايستادگي در مقابل باج خواهي نظام سلطه جهاني، سنگ تمام گذاشته بود و اكنون در پي ماجراي اخير، دلشوره داشتند كه مبادا در گزينش خود به خطا رفته باشند! در ديگر سوي اين ميدان، دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب و دنباله هاي حقير و شكست خورده آنها ايستاده بودند كه با توهم حاكميت دوگانه، آرزوي بيش از سه دهه بر زمين مانده خود را – دستكم به ظاهر- برآورده شده تلقي مي كردند و با ذوق زدگي- يا تظاهر به ذوق زدگي- اين «آرزو» را به «خبر» تبديل كرده و به شيپور فريب و پر سر و صداي خود سپرده بودند. و اما، در اين ميان گروه ديگري نيز بودند كه ماجراي پلشت اخير را خود آفريده بودند و يا در پيدايش آن نقش برجسته و پررنگي داشتند. اين جماعت كه با استناد به مواضع و عملكرد چند ساله شان در ميان مردم و نزد دوستداران واقعي رئيس جمهور محترم، «جريان انحرافي» نام گرفته اند، طي 11 روز گذشته، به گواهي آنچه بر زبان و قلم آورده اند، نه دغدغه نظام را داشتند و نه سرنوشت رئيس جمهوري كه لاف دوستي و نزديكي با او را مي زدند برايشان اهميت داشت! آنها فقط نگران خود بودند. در اين گزاره ها- كه اندكي از بسيارهاست- همه روزه از سوي گروه انحرافي و به صورت پيامك براي اين و آن ارسال مي شد، دقت كنيد؛ «باند قدرت و ثروت، آقاي مشايي را هدف حمله و هجوم ناجوانمردانه خود قرار داده اند»! «مخالفان ولايت فقيه به احمدي نژاد و آقاي مشايي هجوم آورده اند»!و… اعضاي جريان انحرافي توضيح نمي دادند؛ كسي كه 18 پست حساس دولتي و هزاران ميليارد تومان پول بي حساب و كتاب را در اختيار خود دارد و بدون احساس نياز به پاسخگويي در برابر قانون، دست به هر كاري كه مايل باشد مي زند و مبالغ نجومي از بيت المال را هرجا كه بخواهد هزينه مي كند و… صاحب ثروت و قدرت است، يا آن بسيجي پاكباخته و تهي دست كه تاراج بيت المال و حضور غريبه ها در كانون هاي حساس نظام را برنمي تابد و عليه گروه منحرف خروش برمي دارد؟!…
خوشبختانه رئيس جمهور محترم، همانگونه كه از ايشان انتظار مي رفت با حضور ديروز خود در رياست جمهوري و شركت در جلسه هفتگي هيئت دولت، از يكسو، به دلشوره و نگراني مردم كه بي علت نبود، پايان داد و ان شاءالله در ادامه مسير رگه هاي باريك احتمالي از تكرار رخداد پلشت ياد شده را نيز محو خواهد كرد و از سوي ديگر، خواب خوش دشمنان بيروني و دنباله هاي حقير و بارها شكست خورده داخلي آنها را نه فقط آشفته، كه به كابوس تبديل كرد و مي ماند جريان انحرافي كه اميد است رئيس جمهور محترم و مردمي، توصيه دلسوزانه دوستان واقعي خويش را ناديده نگيرد و از كنار دغدغه آنان كه نشان داده اند، نه سوداي سود دارند و نه غم بود و نبود، آسان عبور نفرمايند.
و اما، در اين وجيزه، سخن ديگري نيز در ميان است كه مي تواند و بايد براي همگان درس آموز و عبرت انگيز باشد و آن، اين كه تقريبا، بلافاصله پس از انتشار خبر ابقاي وزير اطلاعات از سوي رهبر معظم انقلاب كه با استقبال چنداني از سوي آقاي رئيس جمهور روبرو نشده بود- و يا اينگونه تبليغ شده بود- تمامي دشمنان بيروني با بهره گيري از ماشين عظيم و پردامنه تبليغاتي و رسانه اي خود به تقدير و تمجيد از آقاي احمدي نژاد پرداختند و در حمايت و قدرداني! از ايشان كمترين ترديدي به خود راه ندادند. چرا…؟! اين حاميان تازه به ميدان آمده! دقيقا همان قدرت هاي استكباري و دشمنان تابلوداري بودند كه تا چند روز قبل تمامي محافل خبري، سياسي خود را با اختصاص هزينه هاي كلان و نجومي عليه ايشان به كار گرفته بودند و از هيچ تهمت و افتراء و بدگويي و ناسزايي به آقاي احمدي نژاد دريغ نمي كردند. آيا غير از اين است؟! بنابراين، پاي اين پرسش منطقي در ميان است كه چرخش يكصد و هشتاد درجه اي مورد اشاره از كدام نقطه آغاز شده و در كجا ريشه داشته است؟
پاسخ اين سؤال نه پيچيده است كه براي فهم آن به اذهان ژرف انديش نيازي باشد و نه پنهان و رازآلود است كه بدون دسترسي به اخبار و گزارش هاي سري و طبقه بندي شده قابل درك نباشد. اين چرخش يكصد و هشتاد درجه اي دقيقا هنگامي آغاز شد كه دشمن احساس كرد- و يا در اين توهم افتاد- كه آقاي احمدي نژاد، حكم و توصيه رهبر معظم انقلاب را ناديده گرفته و از تن دادن به آن خودداري كرده است! به بيان ديگر، دشمن احساس كرد آرزوي ديرينه اش كه سه دهه برزمين مانده بود، يعني «حاكميت دوگانه» تحقق يافته و يا نشانه هاي آغاز آن ديده مي شود!
خب! اكنون سؤال ديگري در ميان است كه پاسخش اگرچه روشن و بديهي ولي بيان دوباره و حتي چندباره آن خالي از فايده نيست و آن سؤال اين كه، چرا دشمنان تابلودار بيروني پس از احساس- به زعم خود- «حاكميت دوگانه» بدون كمترين ترديدي حمايت از آقاي احمدي نژاد و تقدير و تمجيد از ايشان را برگزيدند و حال آن كه مي توانستند به جاي آقاي احمدي نژاد، حمايت و تقدير خود را نثار رهبر معظم انقلاب كنند؟! مگر نه اين كه به خيال خام آنان، در حاكميت نظام اسلامي «ترك افتاده»! و نشانه هاي حاكميت دوگانه پديد آمده است؟! بنابراين آنچه براي آنان در نگاه اول، ضروري به نظر مي رسد، حمايت و تقدير از يك سوي اين به اصطلاح حاكميت دوگانه است، چرا كه هدف نهايي دشمن، دوسويه شدن حاكميت است و چه فرقي مي كند كه كدام سو در مقابل سوي ديگر مورد حمايت قرار گرفته و تقدير و تمجيد شود؟! بنابراين چرا در اين ميان حمايت از آقاي احمدي نژاد را برگزيدند و بي درنگ به سوي آن رفتند؟!
پاسخ به اين سؤال است كه درس آموز و عبرت انگيز است و مي تواند يك بار ديگر و براي چندمين بار در عمر پربركت و مقدس جمهوري اسلامي ايران، آويزه گوش و دل همگان باشد. دقت كنيد! دشمن مي داند و كمترين ترديدي ندارد كه دشمن واقعي نظام سلطه بين الملل و سد مستحكم در مقابل باج خواهي، زورگويي و غارتگري و خونريزي جهانخواران، «ولي فقيه» است و ديگران، از جمله رئيس جمهور و يا هر مقام برجسته و بلندپايه ديگر، فقط در حد و اندازه و در نقش «بازوي ولي فقيه» در ميدان حضور دارند كه توان و قدرت خود را از آن وجود مبارك و ملكوتي مي گيرند. دشمن مي داند كه
«گرچه تيغ از كمان همي گذرد… از كمان دار بيند اهل خرد».
به بيان ديگر، دشمنان بيروني و نظام سلطه جهاني، اگر از نظام اسلامي در هراسند و اقتدار آن را سد راه خود مي دانند، اين هراس از اقتدار ولي فقيه است نه رئيس جمهور محترم و يا هر مقام بلندپايه و محترم ديگر، چرا كه مردم براساس باورهاي ديني عميق خود گوش به فرمان ولي امر خويشند و همواره از او به يك اشاره بوده و هست و از مردم به سر دويدن. رئيس جمهور، رئيس قوه قضائيه، رئيس قوه مقننه و… تنها هنگامي براي دشمن خطرساز و براي مردم آرامش آفرين هستند كه پيرو بي چون و چراي ولي فقيه، يعني نايب حضرت بقيه الله الاعظم- ارواحنا له الفداء- باشند و به هر اندازه كه پاي از اين حلقه بيرون گذارند- ولو به توهم دشمن- هرچه باشند و هركه باشند يك شهروند ساده و معمولي مانند ساير شهروندان خواهند بود. بنابراين، اگر سخنان توفنده برادر عزيزمان جناب آقاي دكتر احمدي نژاد در اجلاس عمومي سازمان ملل متحد، لرزه بر اندام نظام سلطه مي اندازد و خروش ايشان عليه رژيم صهيونيستي، سردمداران اين رژيم جعلي و كودك كش را به وحشت فرو مي برد و… تنها به اين علت است كه آنها، زبان ولي فقيه را در كام ايشان مي بينند وگرنه… مگر همين دشمنان تابلودار بلافاصله پس از آن كه به خيال خود احساس جدايي احمدي نژاد از ولي امر مسلمين را ديدند، به جاي خروش عليه ايشان، زبان و قلم به حمايت و تعريف و تمجيد از وي نگشودند؟!
و بالاخره، با توجه به شرايط حساس كنوني و خيزش ها و انقلاب هاي اسلامي ملت هاي مسلمان منطقه كه چشم و دل به ايران اسلامي دوخته اند، آيا برادر عزيز و بزرگوارمان جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، احتمال نمي دهند ماجراي اخير، توطئه اي – اگرچه با چند واسطه- تحميل شده به ايشان باشد؟! رئيس جمهور محترم بارها نشان داده و همين ديروز نيز با صراحت بر اين باور قلبي خود، تاكيد ورزيده است كه پيرو بي چون و چراي ولي فقيه است. بنابراين، ماجراي پلشت چند روز گذشته را چه كساني رقم زده اند؟!




دروازه غار در قرق اراذل و اوباش/ اورژانس اجتماعی یادش به خیر!

اینجا دروازه غار است؛ دروازه ندارد، غار هم ندارد اما تا دلت بخواهد معتاد دارد. آنقدر که نتوانی توی خیابان، پارک و کوچه پس کوچه هایش به راحتی راه بروی. اینجا دروازه غار است. دروازه غار کودک کار هم زیاد دارد. از هر سن و هر قوم و ملیتی. از همان سر چهار راهی هایی که می چسبند به شیشه ماشین و ول کن نیستند.گل فروش، فال فروش، اسفندی و... .
تا به حال از خودتان پرسیده اید این بچه ها کجا و چطور وصله سیاه شب را به صبح می چسبانند؟ فکر کن به رنگ آرزوهای موسی چهار ساله که توی جاده بهشت زهرا گل می فروشد؟ می دانی جواد پدر و مادر ندارد و مجبور است برای ماندن کنار عمه اش روزی 17 ساعت کار کند یا مشتاق 19 ساله که 15 سال است دارد کار می کند؟ به ناصر فکر کن که زیر شلاقهای کمر بند پدر آخ هم نمی گوید. به دستان سیاه، لبهای خشک، پوستهای ترک خورده و...

اینجا دروازه غار است. همه چیزش با جاهای دیگر فرق می کند. توی زمین فوتبال ورزشگاهش به جای چمن سرنگ تزریق شده سبز می شود. حکومت نظامی اراذل و اوباش و زورگیرها دارد؛ جرات می خواهد بعد از تاریکی هوا از خانه بیرون بیایی. توی دروازه غارخلاف کارها راحت رفت و آمد می کنند. معتادها توی پارک هایش کنار بچه ها مواد می کشند. تازه خیلی وقت ها از کودکان محل هم برای رد و بدل کردن مواد کمک می گیرند. اینجا کودک بدون شناسنامه هم دارد. تازه بعضی ها مادرهایشان هم شناسنامه ندارند.
خلاصه اینجا دروازه غار است و تا دلت بخواهد چیزهای جور واجور و عجیب غریب پیدا می شود. بچه های اینجا از سر سپیده صبح تا سیاهی شب کار می کنند. هر کاری که بابت آن پول خوب بدهند. چون از بچگی یاد گرفته اند که باید کار کنند و بدون پول به خانه نیایند...

به زباله دانی شهرمان خوش آمدید

با یک نگاه کوتاه و یک گشت و گذار چند دقیقه ای می فهمی که دروازه غار وسعتی دارد به اندازه همه بدبختی های شهرمان. انگارهر آدم ناجوری که از هر جا طرد شده سر از اینجا درآورده. آدمهای غیر عادی و تن های لبریز از مواد مخدر به راحتی توی کوچه ها پرسه می زنند و در کنار آنها کودکان و نوجوانان مشغول بازی و معرکه گیری اند. ساعت 2 بعد از ظهر است. خورشید تمام قد روی دیوار خانه ها کش آمده. از کوچه پس کوچه های دروازه غار تا محل مورد نظر (خانه کودک) با این که مسافتی کمتر از چند قدم است اما از هر کس می پرسم یا سر تکان می دهد و یا اینکه آدرس را اشتباه می گوید. ناچار به  شماره تلفنی که از عکاس خبرگزاری گرفتم پناه می برم...
...چند بوق آزاد و صدای مردی پشت خط... با نشانی که مرد می دهد و با یک جهت شناسی دقیق کمتر از چند ثانیه محل مورد نظر را پیدا می کنم "خانه کودک دروازه غار" یک خانه قدیمی محقر با دربی که با میله های آهنی محصور شده است و اگر نقاشی های روی در و دیوارش را نادیده بگیری به هر جایی شباهت دارد جز به خانه کودک!
توی راهروی کوچک و خیلی کوتاهش بچه ها از سر و کول هم بالا می روند. در میان سرو صدا و هیاهوی بچه ها با یک نگاه تمام سر و ته خانه کودک را در می آورم؛ دو اتاق خیلی کوچک و سه اتاق نسبتا بزرگتر. دفتر خانه کودک دروازه غار محل ملاقات من و "فاطمه چوبلی" مدیریت مرکز، یکی از همان دو اتاق محقر است که چهار پنج نفر در کنار هم به راحتی جا نمی شوند...

شناسنامه ای به قدمت 17 سال

چوبلی این طور شروع می کند: انجمن حمایت از حقوق کودکان از سال 73 با رویکرد تبلیغی، اجتماعی و اجرایی و با تکیه بر امکانات مادی و انسانی و مشارکت اعضای خود به ترویج پیمان نامه جهانی حقوق کودک و تلاش برای اعمال آن پرداخت و مجموعه ای از طرح ها و پروژه ها را به منظور ارتقا سطح زندگی کودکان به اجرا گذاشت که یکی از آنها طرح توانمند سازی کودکان در وضعیت دشوار با تاکید بر کودکان کار و خیابان در خانه کودک منطقه 12 تهران است. ساختمان این مرکز متعلق به شهرداری است اما خانه کودک شوش (دروازه غار) یک کانون مردم نهاد خود گردان است.
او اهداف و برنامه های خانه کودک را چنین تعریف می کند: هدف ما در خانه کودک شناسایی مسائل و مشکلات، نیازمندی ها و توانمندی های کودکانی است که در وضعیت دشوار زندگی می کنند. در صددیم تا برای کاهش خطرات و عوامل و موانع تهدید کننده رشد و سلامت کودکان در ابعاد جسمانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای کودکان گام برداریم. در خانه کودک طی این سالها تعداد دو هزار پرونده کودکان را بایگانی داریم و در حال حاضر از 200 کودک که عضو خانه کودک هستند با توجه به امکانات بسیار محدود حمایت می کنیم.

بچه های خانه کودک در یک قدمی اعتیاد

مدیریت خانه کودک دروازه غار تاکید می کند: انجمن حمایت از حقوق کودکان یک موسسه غیر انتفاعی و مردمی است که با رویکرد کاملا اجتماعی فعالیت می کند. خیرین به شکل داوطلب به عضویت انجمن در می آیند و بچه ها را حمایت می کنند.
وی در ادامه از مشکلات و ناکامی های مراجعه کنندگان این چنین می گوید: بچه هایی که به مرکز مراجعه می کنند اگر آموزش نبینند می روند به سمت اعتیاد. چون اکثر والدینشان آلوده هستند. مردم اینجا بیشتر از فقر مالی، فقر فرهنگی دارند.
خدمات خانه کودک به بچه یاد می دهد که به جای پرسه زنی در کوچه برود دنبال ورزش. برود دنبال درس و تفریحات سالم. در خانه کودک سه کلاس سواد آموزی است که از ساعت 8 تا 5/2 بعد از ظهر دایر است. بعد از آن هم در ساعات بعد از ظهر کلاس هنری داریم. بچه های ما همه دوره گردند و به اجبار خانواده کار می کنند. آنها خلا عاطفی زیادی دارند. بارها و بارها از خانواده ماموران شهرداری و...کتک خورده اند. وقتی اینجا می آیند و احترام مربیان و داوطلب ها را می بینند ناخود آگاه جذب می شوند. کودک آزاری جسمی و جنسی بین آنها زیاد است. آنها قربانیان خانواده هایی هستند که فقر مالی و فرهنگی را با هم دارند. پدرهایی که اقتدار اصلی اشان شکسته و مادرانی که فکر می کنند باید بچه را تنبیه کنند. مواردی داشتیم که کودک به شدت با کمربند کتک خورده بود و او را به بیمارستان منتقل کردیم.

اورژانس اجتماعی یادش به خیر!

چوبلی از اورژانس اجتماعی گله دارد. او می گوید: تا به حال یک بار هم اورژانس اجتماعی اینجا نیامده. بارها شده تماس گرفتیم و مواردی را عنوان کردیم اما خبری نشده است. مگر نه اینکه رسیدگی به وضع افراد در معرض آسیب از وظایف دوستان ما در اورژانس اجتماعی است که از طرف مرکز آسیب های اجتماعی بهزیستی برایشان تعریف شده است.

تنها پارک محله مرکز پخش و استعمال مواد مخدر


ساختمان خانه کودک در مجاورت تنها پارک محل واقع شده .این موضوع یک حسن دارد آنهم اینکه چون خانه کودک حیاط ندارد بچه ها می توانند از آنجا برای آموزشها، بازی و ورزش استفاده کنند. اما در کنار آن وجود معتادین و پخش کنندگان مواد مخدر معضلی است که گریبانگیر مربیان مرکز شده است.
الهه شعبانی یکی از داوطلبین و مددکاران خانه کودک می گوید: پارک، محل تجمع معتادان و قاچاقچیان است.آنقدر تعدادشان زیاد است که هر چقدر کلانتری آنها را جمع می کند دوباره مثل قارچ سبز می شوند. انگار هر کس می خواهد مواد پیدا کند می آید اینجا. آنها با دادن پول گاهی از کودکان برای رد و بدل کردن مواد کمک می گیرند. معتادها با بی پروایی اینجا مواد می کشند. باورتان می شود در ملا عام و جلوی انظار همه. مربی ورزش خانه کودک وقتی می خواهد از زمین چمن پارک استفاده کند، اول زمین را از سرنگ های تزریق شده پاک می کند. محیط آنقدر خطرناک است که هنگام تردد داوطلب ها و مربیان یک آقا همراه آنها می فرستیم. بارها شده شیشه های مرکز را شکستند  و وسایلمان را به سرقت بردند.

اینجا تهران است!


فاطمه چوبلی از وضعیت دروازه غار ابراز نگرانی می کند و می گوید: بچه های اینجا امنیت ندارند. چند وقت پیش بود بچه ای را به سرقت بردند. سه تا از بچه ها از دست خشونت های پدر و مادرشان از خانه فرار کردند که خوشبختانه در مرز مشهد پیدایشان کردند. اعتیاد اینجا بیداد می کند. کودکان دروازه غار به خوبی می دانند شیشه و سایر مواد مخدر چطور مصرف می شود. خطر ابتلا به بیماریهای ایدز، هپاتیت، بیماریهای پوستی، سل و... زیاد است. ما تنها کاری که توانستیم برای این بچه ها بکنیم این بود که به آنها واکسن هپاتیت بزنیم. خانواده ها بضاعت مالی ندارند. خیلی از بچه ها اینجا غذا گیرشان نمی آید بخورند؛ حساب کنید کودکی که کشک و آب می خورد توان درس خواندن برایش می ماند؟ خانه کودک با کمک خیرین برایشان تغذیه در نظر می گیرد اما آنقدر تعداد زیاد است که انجمن از عهده بر نمی آید.

کودکان بدون شناسنامه بر سر دوراهی هویت

مدیر خانه کودک دروازه غار از کودکان بدون شناسنامه ای صحبت می کند که ثمره ازدواج موقت و یا ازدواج اتباع خارجی هستند. او می گوید:تا به حال 6 مورد کودک به مرکز مراجعه شده که فاقد شناسنامه بودند. یکی از موارد بود که مادر 17 ساله کودک خودش هم شناسنامه نداشت.

شب وقتی نخوابی مهتابش کجاست؟

همیشه صدای هیاهوی بچه ها بزرگ ترها را به دنیای کودکی خودشان می برد. دنیایی که وقتی رفت با هیچ ثروتی قابل بازگشت نیست و با هیچ رویایی نمی شود دوباره تجربه اش کرد. همه کودکان دنیا با هر زبان، نژاد و آداب و رسومی که باشند حقوق واحدی دارند. ماده یک کنوانسیون حقوق کودک به تمام افراد انسانى زیر ۱۸ سال به دور از هر نژاد و قوم و ملیتی کودک می گوید و حقی یکسان برای آنها قائل است. در خصوص حقوق کودکان به واسطه عدم بهره مندی از رشد فیزیکى و ذهنی اوست و این ضعف ها که موجب احتیاج آنان به مراقبت هاى خاص می شود نهایتاً حقوق حمایتى ویژه اى قبل و بعداز تولد را برایشان ضرورى مى نماید. کنوانسیون حقوق کودک عبارت است از: ثبت تولد کودک بلافاصله پس از تولد و برخوردارى او از داشتن نام و شناسایى والدین و بهره مندى از سرپرستى آنها و داشتن تابعیت،به رسمیت شناختن حق ذاتی کودک برای زندگی، حمایت از کودکان در برابر هرگونه ستمى که از سوى اشخاص اعم از بیگانه یا خودى یعنى پدر ، مادر ، قیم ، معلم و... بر آنها اعمال می شود، تأمین منافع کودک در تمامى اقداماتى که توسط مؤسسات رفاه اجتماعى عمومى یا خصوصى، دادگاهها و مقامات اجرایى انجام می شود ، تأمین رفاه کودکان با توجه به حقوق و وظایف والدین آنان، قیم هاى قانونى یا سایر افراد که قانوناً مسئول آنان هستند، حمایت از کودک در برابر تمام اشکال تبعیض، مجازات براساس موقعیت ، ابراز عقیده یا عقاید والدین ، قیم هاى قانونى یا اعضاى خانواده، حمایت از کودک در برابر تمام اشکال خشونتهاى جسمى و روحى و بدرفتارى یا سوءاستفاده هاى جنسى. اینها بدون اینکه تمام حقوق کودک باشند اهم حقوق کودک را شامل مى شوند.

گزارش از افسانه مهربانیان
منبع: مهر




آتش سوزی در مشهد و کشته شدن ۶ کارگر

دراین حادثه آتش‌سوزی در مشهد شش کارگر ساختمانی زنده‌زنده در شعله‌های آتش سوختند.


تحصن یک ناشر دانشگاهی مقابل بیت رهبری در تهران

مدیر انتشارات تیمورزاده، از اصلی‌ترین مراجع تهیه کتب دانشگاهی، امروز در مقابل بیت رهبری تحصن کرد.
فرهاد تیمورزاده، در گفت‌وگو با تابناک، نزدیک به محسن رضایی, قصد خود از این کار را «دادخواهی» عنوان کرد و گفت: این تصمیم، اعتراض به بی‌توجهی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات ناشران و نیز بی‌توجهی به انجام وظیفه اصلی این وزارتخانه، یعنی بسترسازی برای فعالیت ناشران در کشور است.
وی ادامه داد: بی‌توجهی مسئولان این وزارتخانه به مشکلات و حتی مکاتبات این انتشارات با این وزارتخانه، از یک سو و اطمینان به اهتمام رهبر انقلاب به امر کتاب از سوی دیگر، باعث شد برای رساندن صدای اعتراض خود در اینجا حاضر شوم. انتظار انتشارات تیمورزاده و دیگر ناشران، فراهم آوردن زمینه‌های مناسب از سوی این وزارتخانه برای فعالیت آنها در کشور است، ولی در دو سال گذشته، با وجود مکاتبات متعدد با این وزارتخانه ـ که متن همه‌ نامه‌های آن در سایت این انتشارات موجود است ـ هیچ توجهی برای حل مشکل ما نشده است.
تیمورزاده با اشاره به یکی از مشکلاتی که ناشران با آن روبه‌رو هستند، گفت: از دو سال گذشته، بنا بر ارایه طرحی جدید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبنی بر تهیه فایل رایانه‌ای برای دادن مجوز کتب، بسیاری از ناشران به مشکل برخورده‌اند، چرا که این امکان برای بسیاری از کتاب‌ها، به ویژه کتب تخصصی به سختی فراهم می‌شود.
این وزارتخانه بنا را بر رفع این مشکل گذاشت، ولی متأسفانه، تاکنون کاری در این حوزه انجام نگرفته و احساس می‌کنم آنها به فکر حل آن نیستند.
وی توضیح داد: انتشارات تیمورزاده در نمایشگاه کتاب سال گذشته، 600 عنوان کتاب برای عرضه ارایه کرده بود که برای این شمارگان کتاب، 320 متر مربع فضا در اختیارش گذاشته بودند، حال آن که امسال، شمار کتاب های این انتشارات برای عرضه در نمایشگاه بیست و چهارم به 2600 عنوان رسیده و تنها 93 مترمربع فضا برای آن در نظر گرفته شده و آن هم به صورت مشترک با انتشاراتی دیگر!
وی ادامه داد: در این فضا، هیچ یک از مراجعه‌کنندگان، امکان بازدید از کتاب‌ها را ندارند و با وجود پیگیری‌های انجام گرفته، هیچ‌کس پاسخ‌گوی این مشکل ـ که راه علاجی هم دارد ـ نیست؛ بنابراین، احساس می‌کنم بنا بر رفع و حل اشکال و ایراد نیست، بلکه بنا بر ایجاد اشکال است.
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد، تنها به دنبال ارایه آمار و ارقام است، ادامه داد: وقتی با ما که بر پایه مدارک و آمار، پرکارترین ناشر دانشگاهی و پزشکی و چاپ اولی کشور در دهه اخیر هستیم، این برخورد می‌شود، با انتشاراتی‌ها و ناشران کوچکتر چه برخوردی خواهد شد؟!
تیمورزاده در پاسخ به این پرسش که چرا برای حل این مشکل به فکر مشورت و بهره از پتانسیل دیگر ناشران نیستید، گفت: بسیاری از ناشران بزرگ، روابط خوبی با آقایان دارند و به همین دلیل، مشکلی برای انتشار و پخش کتاب‌های‌شان ندارند؛ بنابراین، با برخوردی که با ما شد، نباید انتظار برخورد بهتری با انتشاراتی‌های کوچکتر از سوی آقایان داشت. برای همین، بنا بر تکلیف و وظیفه‌ای که برای خود می دیدم، به اینجا آمدم تا صدای خود را به گوش مسئولین برسانم.
گفتنی است، انتشارات تیمورزاده، از اصلی‌ترین مراجع تهیه کتب پزشکی و دانشگاهی در کشور به شمار می‌رود.





ورود نیروی انتظامی به دانشگاه مازندران در جهت اجرای طرح "تفکیک جنسیتی"

در ادامه ی ایجاد محدودیت ها و سخت گیری ها بر دانشجویان دانشگاه مازندران،بخشی از طرح "تفکیک جنسیتی" که مدت ها بود نظریه پردازان حکومتی در تریبون های رسمی از ان سخن می گفتند،در دانشگاه مازندران اجرا شد.
به گزارش دانشجونیوز، روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت جمعی از نیروهای لباس شخصی که تابحال در این دانشگاه رویت نشده بودند به همراه بسیج دانشجویی اقدام به تفکیک جنسیتی و ضبط کارت های دانشجویی دانشجویان دختر و پسر نمودند.
بنابر این گزارش، یکی از دانشجویان دانشگاه مازندران که دقایقی به بحث با این افراد پرداخت می گوید:
"من و چند تن از همکلاسی هایم در دانشکده نشسته بودیم که ناگهان چند فرد لباس شخصی که ظاهر مشخصی داشتند به سمت ما امده و کارت دانشجویی چند نفر از دانشجویان را ضبط نمودند،ان ها می گفتند که از طرف نیروی انتظامی امده اند!و با هماهنگی حراست دانشگاه به این عمل می پردازند و من هرچه از نیت و دلیل کارشان پرسیدم پاسخ مناسبی دریافت نکردم. این اتفاق برای چند تن از دوستانم در دانشکده های مختلف پیش امده و هنوز کارت های دانشجویی مان را به ما پس نداده اند." وی می افزاید"فقط به ما گفتند برای دریافت کارت دانشجویی به اتاق ریاست حراست دانشگاه مازندران در سازمان مرکزی رجوع کنیم.." این گزارش می افزاید، در سال های اخیر ده ها دانشجو به دلایل مختلف در این اتاق توسط رئیس حراست دانشگاه و گاهی نیز توسط نیروهای امنیتی،ساعت ها مورد بازجویی قرار گرفتند.
بر اساس گزارش های قبلی دانشجونیوز و همچنین منابع خبری مازندران، در ماه های گذشته دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه های فعال در زمینه ی اطلاع رسانی و اگاهی رسانی بوده،چندی پیش منشور جنبش سبز بصورت گسترده در این دانشگاه پخش گردیده بود که پس از این عمل دانشجویان،چندین روز فضایی امنیتی بر این دانشگاه سیطره یافته بود،همچنین هفته ی گذشته نیز اعلامیه ای تک برگی بصورت وسیع در دانشکده ها و خوابگاه های این دانشگاه پخش شد که در بخشی از ان امده بود:
"فشارها, محدودیت ها, بازداشت ها و احضارهای گسترده دانشجویان که عمری به درازی دوام دیکتاتوری در ایران دارد در این دو سال با کم نظیر ترین حجمش استمرار پیدا کرده و در آخرین هزینه هایی که بر پیکر بی دفاع دانشگاه مازندران وارد نمود باعث مهاجرت تحمیلی چهار تن از نخبگان و قدیمی ترین فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران از کشور گردیده است. اتفاقی نا خوشایند که بیم آن می رود با ادامه و تشدید سرکوب ها برای دیگر نخبگان جامعه تکرار شود. فعالین دانشگاه مازندران به کسانی که نه تنها قانون را ابزار اعمال خشونت و هجمه بر نهاد دانشگاه قرار داده اند بلکه از فشارهای غیر قانونی نیز دریغ نمی ورزند، هشدار می دهند با توجه به هزینه هایی که علی الخصوص در این دو سال بر دانشجویان این دانشگاه وارد شده دیگر تاب تحمل این سرکوب ها را نداشته و پاسخ در خور به آن خواهند داد".
بنظر می رسد این رویدادها باعث سردرگمی مسوولین دانشگاه و نیروهای امنیتی استان گشته است.بطوری که موتورهای حراست به صورت شبانه روزی در خوابگاه های دانشگاه گشت می زنند و ساعت های میانی روز نیز پیوسته در دانشکده ها به انواع و اقسام بهانه ها به جدل با دانشجویان می پردازند.
گفتنی است مسولین امنیتی استان مازندران بارها و بارها در صحبت های حضوری و تلفنی ای که با فعالین این دانشگاه داشته اند،جنبش دانشجویی مازندران را پایان یافته اعلام کرده و دستاورد سرکوب های گسترده ای که در سال 88 و 89 به بیشترین حدش رسیده بود را اغاز سکوت قبرستانی در این دانشگاه می انگاشتند.





عزت‌الله سحابی، فعال ملی-مذهبی، به كما رفت

دانشجونیوز:منابع بيمارستانی در بيمارستان "پارسيان" می‌گويند كه حال "عزت‌الله سحابی" وخيم‌تر از روز قبل شده و وی از شب گذشته به كما رفته است.
به گزارش ایرانا به نقل از منابع بيمارستانی در بيمارستان "پارسيان" می‌گويند كه حال "عزت‌الله سحابی" وخيم‌تر از روز قبل شده و وی از شب گذشته به كما رفته است.
يكی از پزشكان سحابی گفت: ميزان پلاكت‌های خون سحابی به شدت پايين آمده است و در اين شرايط انجام هر نوع عمليات جراحی روی وی بسيار خطرناک است.
سحابی كه دچار خون‌ريزی مغزی شده است در بخش ای‌سی‌يوی بيمارستان پارسيان بستری است.
عزت الله سحابی در سالهاي ۱۳۳۳ ، ۱۳۵۰ ، ۱۳۷۹ ، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ دستگير وزنداني شده است. وی در جمهوری اسلامی آخرین بار به اتهام «تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسؤولان» به ۱۱ سال زندان محکوم شد.عزت الله سحابی بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌های حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی سپری کرده است.
وی هم اکنون ریاست گروه ملی مذهبی را بر عهده دارد . وي هم چنين از حاميان جنبش سبز و شركت كنندگان در كنفرانس برلين است. دختر او هاله سحابي از فعالان زنان و عضو مادران صلح ايران نيز پس از اعتراضها به نتايج انتخابات رياست جمهوري دهم در سال ۱۳۸۹ از سوي شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامي تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق حضور مكرر در تجمعات غيرقانوني و اخلال در نظم عمومي به ۲ سال حبس محكوم شد.





بیانیه تحلیلی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک پیرامون وقایع اخیر دانشگاه

در پی برگزاری تجمع صدها نفری سه شنبه-۶ اردیبهشت دانشجویان دانشگاه امیر کبیر تهران(پلی تکنیک)، انجمن اسلامی این دانشگاه با انتشار بیانیه تحلیلی، ضمن قدردانی از حضور گسترده این دانشجویان و بخصوص دانشجویان جدیدالورود، و همچنین با انتقاد از ادامه روند نامطلوب شرایط دانشگاه و نحوه مدیریت آن، خطاب به مدیران این دانشگاه نسبت به هرگونه برخورد با دانشجویان و خصوصا با اعضای شورای صنفی دانشگاه هشدار داده است.
به گزارش دانشجونیوز، اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر در این بیانیه با اشاره به ضعف و فساد گسترده مسئولین در دانشگاه و همچنین ترس آنان از وقوع هر نوع اعتراضی از سوی دانشجویان آورده اند که «در چنین شرایطی هر گونه انتقاد و اعتراض به مسائل و مشکلات صنفی، اعتراض مستقیم به فساد و باند بازی حاکم خواهد بود و طرح این مسائل و مشکلات می تواند توجه دانشجویان را به یافتن ریشه های وضعیت فاجعه آمیز موجود جلب کند. به همین دلیل است که باندهای متعارض و دشمنان همیشگی، در مواجهه با اعتراضات دانشجویی، متحد و یک صدا می شوند و دست به برخوردهای تهدید آمیز و عصبی می زنند.»
در بخشی از این بیانیه خطاب به مسئولین آمده است که، «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن پاسداشت حضور پرشور و آگاهانه دانشجویان (به ویژه دانشجویان ورودی جدید) در تجمع اعتراضی ششم اردیبهشت، به مسئولین فاسد و مستبد دانشگاه درباره هر گونه اخلال در فعالیت های شوراهای صنفی دانشجویان هشدار می دهد»
در بخش پایانی این این بیانیه نیز اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه خطاب به دانشجویان نوشته اند که، «از همکلاسی های شجاع و آگاه مان نیز می خواهیم که مرتبا پیگیر وضعیت شوراهای صنفی و حامی اعضای این شوراها باشند چرا که در برهه زمانی کنونی، حساسیت نسبت به مسائل این نهاد دانشجویی و فعالیت جمعی برای حفظ و تقویت آن، اهمیتی حیاتی برای دانشجویان امروز و فردای پلی تکنیک دارد.»
متن کامل این بیانیه که درا اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:
روز سه شنبه ششم اردیبهشت، پلی تکنیک باز هم شاهد یک کنش جمعی اعتراضی بود. این بار اعتراض دانشجویان متوجه وضعیت اسف بار و شرم آور امکانات رفاهی دانشگاه، خواسته آنان تامین حداقل امکانات زندگی دانشجویی (غذای بهداشتی و با کیفیت مطلوب و خوابگاه استاندارد و مناسب) و حفظ احترام و شخصیت دانشجو و مجرای بیان اعتراض و خواسته دانشجویان، شورای صنفی به عنوان مرجع رسمی و قانونی پیگیری مسائل صنفی دانشجویی بود. تجمع دانشجویان نیز در عین حفظ ماهیت اعتراضی اش، از حدود مسائل صنفی فراتر نرفت (که این با توجه به درک مناسب دانشجویان از ضرورت های وضعیت کنونی کاملا قابل پیش بینی بود).
پس چه چیزی موجب ترس عصبی و نگرانی عمیق مسئولین دانشگاه شده بود؟ چه چیزی موجب به کار افتادن بازوهای سرکوب درون دانشگاه در روزهای پیش از برگزاری تجمع شده بود؟ احضار، تهدید و ممنوع الورود کردن دانشجویان (این واکنش های تکراری و ترس آلود مدیریت دانشگاه به اعتراضات دانشجویی) چه دلیلی داشت؟
پاسخ این سوالات را باید در سابقه مسئولین دانشگاه و فضای حاکم بر مجموعه مدیریت پیدا کرد.
اولا مشکل اساسی در مورد مسئولین فعلی دانشگاه، نه بی کفایتی یا ناتوانی شان در مدیریت، که مهارت و توانمندی شان در دروغ گویی، انحصار طلبی و فساد مالی و اداری است. همان طور که در بیانیه های پیشین انجمن اسلامی پلی تکنیک نیز شرح داده شد، این به اصطلاح مسئولین، به دانشگاه به عنوان "بنگاه اقتصادی ای که باید سود آور باشد" نگاه می کنند.
به عنوان نمونه، "دکتر علیرضا رهایی" در ارتباط با دانشگاه دو نقش متفاوت و البته مکمل یکدیگر را ایفا می کند. وی در آن واحد هم رئیس (انتصابی) و هم پیمانکار پروژه های عمرانی دانشگاه است. ساخت و سازهای شتابان، غیر اصولی و متقلبانه کنونی در پلی تکنیک (نگاهی به دیوارهای دانشکده ی نوساز نفت از درون ساختمان، کیفیت ساخت و سازها را نشان می دهد) که توسط وی (به عنوان پیمانکار) و زیر نظر وی (به عنوان رئیس دانشگاه) انجام می شود ، تنها یکی از منابع درآمدهای وی از محل ریاست بر پلی تکنیک است. طبیعتا حق الزحمه خدمات ارزنده ی ایشان در دو شغل رئیس و پیمانکار باید به هر وسیله (از جمله با صدور هر روزه بخش نامه های جدید که گرفتن مبالغ بیشتر و بیشتر از دانشجویان را به بهانه های مختلف، مجاز و گاهی الزامی می کنند) از جیب دانشجویان بیرون کشیده شود.
وضعیت معاونت دانشجویی (تحت مدیریت دکتر بهروز آرزو) نیز بهتر از این نیست. سال گذشته گوشه ای از فساد مالی شخص دکتر آرزو توسط کارمندان سلف سرویس دانشگاه افشا شد. چند صد ملیون تومان از بودجه سلف سرویس دانشگاه ناپدید شده و نوک پیکان اتهام نیز متوجه دکتر آرزو بود. اما همه چیز در مدت کوتاهی فراموش شد و متهم اصلی نیز بعد از استعفا و قهر چند روزه، به دفتر کارش بازگشت.
ثانیا همین سیستم مدیریتی فاسد و دیکتاتور مآب نیز یک دست و یک پارچه نیست و روابطی شبه مافیایی بر آن حاکم است. دو باند اصلی در سطح بالای مدیریت دانشگاه وجود دارد. در یک سو رهایی (رئیس انتصابی دانشگاه)، رحیمی (مشاور رهایی)، روزبهانی (رئیس اداره کل امور فرهنگی)، واعظ (رئیس حراست) و ... در سوی دیگر میراحمدی (مسئول نهاد رهبری)، آرزو (معاونت دانشجویی) و ... قرار دارند. زد و بند ها و درگیری های این دو باند، ناکارآمدی و فساد مضاعف سیستم مدیریت دانشگاه را موجب شده است.
در چنین شرایطی هر گونه انتقاد و اعتراض به مسائل و مشکلات صنفی، اعتراض مستقیم به فساد و باند بازی حاکم خواهد بود و طرح این مسائل و مشکلات می تواند توجه دانشجویان را به یافتن ریشه های وضعیت فاجعه آمیز موجود جلب کند. به همین دلیل است که باندهای متعارض و دشمنان همیشگی، در مواجهه با اعتراضات دانشجویی، متحد و یک صدا می شوند و دست به برخوردهای تهدید آمیز و عصبی می زنند.
در چنین وضعیتی، مشخص است که مشکلات دانشجویان با رفتن و آمدن اشخاص حل نخواهد شد. کلیت سیستم مدیریتی دانشگاه فاسد و غیر پاسخگو است و لاجرم فساد و حفقان را تولید می کند تا از آن تغذیه کند. ممکن است یک مدیر استعفا دهد بی آن که اوضاع بهبود یابد، در عین حال ممکن است بی آن که مدیری تغییر کند، مجموعه مدیریت دانشگاه عقب نشینی کند. استعفا یا برکناری (حداقل بعضی از) مدیران میانی فعلی، یکی از نتایج فرعی حالت دوم خواهد بود. به همین دلیل اعتراضات دانشجویان باید بیش از آن که معطوف به استعفا یا برکناری اشخاص باشد، بر محدود سازی دامنه عمل و عقب راندن این کلیت متمرکز شود.
پیرامون مسائل اخیر دانشگاه، توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
1- "اعتراض" تابع قانون و قاعده ی مسلط نیست و نباید باشد. بحث پیرامون قانونی بودن یا نبودن تجمع اعتراضی اساسا انحرافی است. برای کنش اعتراضی، نباید منتظر مجوز و رضایت مدیران مستبد و فاسد دانشگاه ماند. هر چند تجمع برگزار شده بنا بر مدارک و اسناد ارائه شده توسط شورای صنفی دانشجویان کاملا قانونی و با مجوز بوده است (البته مجوز طی یک فرآیند اتوماتیک قانونی و نه با رضایت و رغبت مسئولین دانشگاه صادر شده است)، اما در حالت کلی و در اعتراضات آینده نباید تن به قوانین و رویه های بوروکراتیک و ضد دانشجویی موجود داد.
خواسته های صنفی، کف مطالبات دانشجویان است. این خواسته های اولیه را باید مصرانه و شجاعانه فریاد زد. نباید فراموش کرد که "حق اعتراض" نیز هم چون حق داشتن غذا و خوابگاه مناسب، از حقوق اولیه دانشجویان (و همه انسان ها) است و صرف نظر کردن از حق اعتراض به معنی دست شستن از تمام حقوق ماست.
2- در وضعیت موجود، هر اعتراض صنفی، خواسته یا ناخواسته، نهان یا آشکار، "سیاسی" است. در شرایطی که رئیس دانشگاه مستقیما از سوی وزیر علوم و سایر مسئولین دانشگاه نیز به واسطه حضور در باند رئیس دانشگاه (به عنوان نماینده نهادهای امنیتی در دانشگاه) یا به واسطه حضور در باند مقابل وی (توسط نهادهای غیر دانشگاهی و به منظور برقراری تعادل نیروها) "منصوب" می شوند، اعتراض دانشجویان به هر مسئول در دانشگاه، در واقع اعتراض به کلیت نظام سیاسی حاکم بر کشور است.
3- شورای صنفی به عنوان یک نهاد دموکراتیک دانشجویی، باید نماینده اراده جمعی دانشجویان باشد. ایستادگی بر حقوق و خواسته های دانشجویان تا کنون، موجب حمایت گسترده بدنه دانشجویی از این تشکل شده است (نشانه آشکار این حمایت، افزایش چشمگیر مشارکت دانشجویان در انتخابات هفته گذشته شورای صنفی است). هر گونه عقب نشینی و تسلیم شدن در مقابل فشارها و تهدیدات مسئولین دانشگاه قطعا این پشتوانه دانشجویی را به شدت تضعیف خواهد کرد و دست مسئولین دانشگاه را برای برخورد با شورای صنفی و اعضای آن باز خواهد گذاشت.
با وجود برگزاری انتخابات شورای صنفی در هفته گذشته، نتایج رسمی آن هنوز اعلام نشده است. اخبار تایید نشده حاکی از دخالت غیر قانونی رحیمی (مشاور رئیس دانشگاه) در روند برگزاری انتخابات و جلوگیری وی از اعلام نتایج انتخابات است. اعضای کنونی شورای صنفی به عنوان نماینده دانشجویان، مسئول پیگیری این موضوع تا اعلام رسمی نتایج انتخابات هستند. هر گونه سستی و سهل انگاری در قبال این مسئله ممکن است به قیمت از دست دادن همیشگی شوراهای صنفی تمام شود و این امر در نظر دانشجویان قابل بخشش و توجیه نخواهد بود.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن پاسداشت حضور پرشور و آگاهانه دانشجویان (به ویژه دانشجویان ورودی جدید) در تجمع اعتراضی ششم اردیبهشت، به مسئولین فاسد و مستبد دانشگاه درباره هر گونه اخلال در فعالیت های شوراهای صنفی دانشجویان هشدار می دهد. رحیمی (خبرچین و رابط نهادهای امنیتی) و روزبهانی (مدیر فرهنگی بیگانه با فرهنگ و ادب) نباید فراموش کنند که بستر و امکان بالقوه اعتراض همواره در پلی تکنیک وجود دارد و مطمئنا در صورت لزوم، این نیروی بالقوه به کار خواهد افتاد.
از همکلاسی های شجاع و آگاه مان نیز می خواهیم که مرتبا پیگیر وضعیت شوراهای صنفی و حامی اعضای این شوراها باشند چرا که در برهه زمانی کنونی، حساسیت نسبت به مسائل این نهاد دانشجویی و فعالیت جمعی برای حفظ و تقویت آن، اهمیتی حیاتی برای دانشجویان امروز و فردای پلی تکنیک دارد.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
(پلی تکنیک تهران)
12 اردیبهشت ماه 1390





هادی حمیدی شفیق، فعال سرشناس تبریز دستگیر شد

هادی حمیدی شفیق یکی از فعالین سرشناس شهر تبریز شب گذشته پس از بازی تراکتور سازی این شهر بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
به گزارش دانشجونیوز، این فعال آذری، دیشب در میدان آبرسان تبریز و در درگیری های پس از بازی تراکتورسازی تبریز و صبای قم دستگیر شده و از سرنوشت وی هیچ خبری در دست نیست.
به گفته شاهدان عینی و دوستان وی، بازداشت او در پی اعتراض به رفتار خشن و غیرانسانی یگان های ضدشورش و نیروهای بسیج با مردم و طرفداران تیم تراکتورسازی صورت پذیرفته است.
گزارش ها از تبریز حاکی از آن است که هادی حمیدی شفیق به همراه 4 نفر از بازداشت شدگان پس از انتقال به کلانتری 11 تبریز به اداره اطلاعات منتقل شده اند.
گفتنی است، روز گذشته پس از بازی فوتبال لیگ برتر ایران بین تیم های صبا باتری قم و تراکتور سازی تبریز که ۲-۱ به نفع صبا تمام شده بود، هواداران تراکتورسازی به نحوه داوری این بازی شدیدا معترض شده و پس بروز ناآرامی ها، نیروهای بسیجی و امنیتی نیز با این تماشاگران درگیر شدند.




برخورد امنیتی با شاعران: بازداشت مصطفی بادکوبه ای و تفیهم اتهام هیلا صدیقی

جمهوری اسلامی به تازگی شروع به برخورد جدی قضایی و امنیتی با برخی از شاعران منتقد کرده است.
فشار امنیتی و سیاسی بر شاعران منتقد، پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری آغاز شده و در روزهای اخیر تا آنجا افزایش یافته است که به گفته منابع آگاه مصطفی بادکوبه ای نزدیک به یک ماه قبل و در سکوت خبری کامل بازداشت شده است . این در حالیست که از بازداشت موقت هیلا صدیقی نیز با ارائه سند ملکی پس از برگزاری جلسه تفیهم اتهامی که به تازگی برای او برگزار شده بود جلوگیری به عمل آمد.
پیش از این نیز سابقه داشت که بسیاری از شاعران منتقد در سکوت خبری مطلق احضار و ساعت های متوالی بازجویی شده اند.
در همین راستا بر اساس خبری که یکی از منابع موثق به خبرنگار جرس داده است، مصطفی بادکوبه ای شاعری که شعرهای اخیرش در انتقاد از دولت احمدی نژاد و حمایت از کسانی که او در شعرهایش از آنان به عنوان « فتنه گران» یاد کرده است نزدیک به یک ماه گذشته از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده و در اوین به سر می برد.
این گزارش حاکیست؛ ماموران امنیتی اواخر سال ۸۹ صبح زود به خانه ی مصطفی بادکوبه ای هجوم برده و وسایل شخصی وی را به همراه خود بردند.
گفتنی است در همان ایام ، مشابه همین اتفاق برای هیلا صدیقی شاعر جوان منتقد نیز رخ داده بود که ماموران امنیتی با هجوم به منزل این شاعر تمامی وسائل شخصی وی را ضبط کرده و پس از آن بارها او را مورد بازجویی قرار دادند.
در مورد وضعیت مصطفی بادکوبه ای و اینکه آیا او نیز مورد بازجویی های متوالی قرار گرفته است خبری در دست نیست اما فروردین ماه امسال ماموران بار دیگر به منزل آقای بادکوبه ای رفته و او را در منزل شخصی اش بازداشت کردند.
تا کنون چندین بار خانواده این شاعر در محل دادگاه حضور یافته و خواستار روشن شدن وضیعت این شاعر شده اند که متاسفانه پاسخ روشنی دریافت نکرده اند و در نگرانی شدید نسبت به چگونگی وضیعت و حال این شاعر در بند به سر می برند.
این شاعر در شعر تازه خود که به شدت مورد استقبال معترضان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری هم قرار گرفته بود چنین گفته است:
چندیست دلم یکدله با فتنه‌گران است / این هم به یقین معجزه دور زمان است
چون فتنه گری بانگ عدالت طلبی شد / دل‌ بهر خدا یکدله با فتنه گران است
مصطفی بادکوبه ای همان شاعری است که پس از تحرکات عوامفریبانه برخی ، برای پررنگ نشان دادن ملی گرایی شعری سروده بود که با استقبال بسیار گسترده مواجه شده بود . وی در این شعر گفته بود:
وقتی تو میگویی وطن من خاک بر سر میکنم
گویی شکست شیر را از موش باور میکنم
وقتی تو میگویی وطن یکباره خشکم میزند
این دیده مبهوت را با خون دل تر میکنم
احضار و بازداشت و فشار بر شاعران و هنرمندان پس از انتخابات ریاست جمهوری به صورت جسته و گریخته آغاز شده بود اما در روزهای اخیر شکل جدی تری به خود گرفته است.
برخورد با شاعران تنها از طریق احضار و بازجویی و تذکر به شاعران جوان صورت نمی گیرد بلکه خبرهای رسیده به جرس حاکیست که به تازگی فشار بر انجمن های شعر و ادب در شهرستان های کوچک نیز افزایش یافته است و این فشارها منجر به بسته شدن برخی از انجمن های شاعران در چند شهرستان شده و برخورد با چند شاعر جوان در سکوت خبری شده است.
آزادی هیلا صدیقی به قید وثیقه
هیلا صدیقی شاعر جوانی که از شعرهای انتقادی او با استقبال گسترده ای در عرصه های عمومی و مجازی مواجه شده است نیز پس از انتخابات تا کنون چندین بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.
به گفته ی یک منبع مطلع، پس از آنکه در چند ماه گذشته ماموران امنیتی به خانه هیلا صدیقی رفته و وسایل شخصی او را با خود بردند، این شاعر به مدت بیش از ده روز و به صورت متوالی هر روز به مدت طولانی ۸ الی ۹ ساعت توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار می گرفت اما به تازگی پرونده ی این شاعر جوان از وزارت اطلاعات به دادسرا انتقال یافته است.
یک منبع مطلع در این زمینه به جرس می گوید: به تازگی و در روز شنبه دهم اردیبهشت ۹۰، جلسه تفیهم اتهام برای هیلا صدیقی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین برگزار و در نهایت آزادی هیلا صدیقی منوط به ارائه سند ملکی شد .
هیلا صدیقی که اینک به قید وثیقه آزاد ست پیش از این در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز فعال بوده است. این شاعر جوان و فعال مدنی و سیاسی بعد از انتخابات و پس از اتفاقاتی که برای معترضان انتخاباتی رخ داده بود، شعرهایی با مضامین اجتماعی – سیاسی سرود. وی با خواندن این اشعار انتقادی به یکی از چهره های جوان منتقد در حوزه شعر بدل شده بود که شعرهای او با استقبال بیشتری در عرصه عمومی و مجازی مواجه شده است.
بخشی از شعر او که پس از کشته شدن معترضان انتخاباتی سروده بود چنین است:
هر چند که باغ از غم پائیز تکیده
از خون جوانان وطن لاله دمیده
صد گل به چمن در قدم باد بهاران
می روید وصد بوسه دهد بر لب باران
قفنوس به پا خیزد و با جان هزاره
پر می کشد از این قفس خون و شراره
با برف زمین آب شود ظلم و قساوت
فرداش ببینند که سبز است دوباره




یک کارگر دیگر نیز در بوشهر کشته شد

دانشجونیوز: کارگر اتفاقات برق شبانکاره در شهرستان دشتستان استان بوشهر در حین انجام کار جان خود را از دست داد.
عکس مربوط به آتش سوزی در مشهد که منجر به کشته شدن ۶ کارگر شد
به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، جواد حاجبی 20 ساله عصر یکشنبه هنگام انجام تعمیرات به علت برق‌گرفتگی و سقوط از تیر چراغ برق دچار خونریزی داخلی شد.
وی پس از انتقال به برازجان به علت خونریزی داخلی جان باخت.
شهر شبانکاره در شهرستان دشتستان و در شمال شرق استان بوشهر واقع شده است.
این درحالی است که روز گذشته نیز مصادف با ۱ مه، روز جهانی کارگر، ۶ کارگر ساختمانی در آتش سوزی ساختمانی در مشهد جان خود را از دست داده اند.
تاکنون بیش از دهها تن از کارگران ایرانی در اثر نامساعد بودن شرایط و محیط کار، جان خود را از دست داده اند و مسوولین هیچ اقدامی در این جهت صورت نداده اند.




بازداشت ناگهانی عباس امیری فر از نزدیکان احمدی نژاد و کاندیدای احتمالی وزارت اطلاعات بعد از مصلحی

دانشجونیوز: عباس امیری‌‌فر، از نزدیکان به مشایی و احمدی نژاد، شب گذشته توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شد.
وبسایت مشرق نزدیک به اصولگرایان، در خبری که امروز منتشر ساخته مدعی شده که "عباس امیری‌فر دبیرکل تشکل موسوم به جامعه وعاظ ولایی (حامیان مشایی) شب گذشته توسط دادگاه ویزه روحانیت به اتهام مشاکرت در تهیه و توزیع سی دی انحرافی ظهور نزدیک است، توهین و تشویش اذهان عمومی از طریق مصاحبه‌های جهت‌دار و ایراد اتهام علیه برخی شخصیت‌ها بازداشت شد."
به گزارش آفتاب، حجت الاسلام جعفر شجونی چندی پیش اعلام کرده بود به خاطر اتهامات و نشر اكاذيب از اميری‌فر به دادگاه ويژه روحانيت شكايت كرده‌ است.
عباس امیری فر از نزدیک ترین یاران احمدی نژاد هم اکنون رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ، امام جماعت مسجد مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی میباشد.‏
وی دبیرکل تشکلی به نام «جمعیت وعاظ ولایی کشور» وعضو جامعه وعاظ تهران است.جمعیت واعظین ولایی کشور به گفته وی صدها روحانی را در عضویت خود دارد. پیش از این برخی رسانه های کشور از اینکه «جمعیت واعظین ولایی کشور» توسط « یک روحانی جوان زیر نظررحیم مشایی» تشکیل شده سخن گفته بودند که عباس امیری فر آن را درمصاحبه ای تکذیب کرده بود.‏
به گفته منبع یاد شده جمعیت واعظین ولایی کشور تشکلی از روحانیون طرفدار محمود احمدی نژاد به شمار می رود و عملا در برابر «جامعه وعاظ تهران »که تشکل روحانیون نزدیک به جامعه روحانیت مبارز است تشکیل شده است.‏
وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس رحیم‌مشایی را رییس‌جمهور آینده ایران معرفی و اعلام کرده بود که حامیان مشایی ممکن است در انتخابات مجلس نهم به جای اصول‌گرایان با بخشی از اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند
در همین حال، یک منبع موثق در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از بازداشت عباس امیری فر از افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد را تایید کرده و گفته است: ” آقای امیر فر روز یکشنبه توسط ماموران سپاه در منزلش دستگیر شد.”‏
تنها یک روز پیش از بازداشت آقای امیری فر برخی رسانه های نزدیک به دولت ایران از تصمیم محمود احمدی نژاد برای جانشینی احتمالی امیری فر به جای حیدر مصلحی در پست وزارت اطلاعات خبر داده بودند.‏



کشته شدن اسامه‌ بن‌لادن، رهبر القاعده/ تائید القاعده از یمن

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، یکشنبه‌شب در نطقی تلویزیونی در کاخ سفید، اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در پاکستان کشته شده است و جسد او در اختیار نیروهای آمریکایی است.
آقای اوباما در سخنرانی‌اش گفت که عملیات برای یافتن رهبر القاعده به دستور مستقیم او آغاز شد و سرانجام روز یکشنبه نیروهای آمریکایی موفق شدند اسامه بن لادن را در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد از پای درآورند.
باراک اوباما افزود در این عملیات به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند به جز بن لادن، یک زن و سه مرد دیگر نیز در این عملیات کشته شده‌اند.
به گزارش سی‌ان‌ان، صدها نفر پس از شنیدن این خبر در نزدیکی کاخ سفید گرد هم آمده، سرود ملی خواندند و فریاد «آمریکا، آمریکا» سر دادند.
در همین حال، یک ایستگاه تلویزیونی پاکستان روز دوشنبه تصاویری تایید نشده از چهره خونین اسامه بن لادن را نشان داد.
تحلیلگر تلویزیون «جیو» هنگام نشان دادن این تصاویر اعلام کرد که عکس های مربوط به جسد اسامه بن لادن منتشر شده ولی قابل تایید نیست.
سایر کانال‌های تلویزیونی پاکستان تصاویری از چهره فردی که گفته می‌شود اسامه بن لادن است نشان دادند که ریشی انبوه و سیاه داشت. موهای وی کوتاه شده بود و دندان‌هایش نیز پیدا بود.
این کانال‌های تلویزیونی همچنین تصاویری از محل استقرار بن لادن در نیمه شب را به نمایش گذاشتند که از آن دود غلیظی به هوا بلند شده بود. در تصاویر روز این محل، سربازان پاکستانی دیده می‌شدند که اطراف این مقر را به محاصره خود در آورده بودند.
«اجرای عدالت»
ریس جمهور آمریکا در نطق خود بار دیگر تکرار کرد که جنگ آمریکا با اسلام و مسلمانان نیست.
وی افزود: «همانطور که جورج بوش، پس از حمله یازده سپتامبر گفت، جنگ ما علیه اسلام نیست. بن لادن یک رهبر مسلمان نبود. وی قاتل بسیاری از مسلمانان بوده است.»
رییس جمهور آمریکا کشته شدن بن لادن را «اجرای عدالت» توصیف کرد و یاد هزاران زن و مرد و کودکی که در عملیات‌ تروریستی القاعده در سراسر جهان، به ویژه فاجعه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، جان باختند گرامی داشت.
آقای اوباما گفت که ماه اوت گذشته، پس از سال ها تلاش نیروهای اطلاعاتی آمریکا، به وی اطلاع دادند که احتمالا سرنخی در مورد مکان پنهان شدن بن لادن به دست آمده است. ماه ها طول کشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد جمع آوری شد.
رییس جمهور آمریکا افزود: «بالاخره هفته گذشته من تصمیم گرفتم که اطلاعات کافی برای انجام عملیات وجود دارد.»
وی افزود: «امروز تحت رهبری من، آمریکا عملیات هدف داری علیه مقر [بن لادن] در ایبت‌آباد پاکستان آغاز کردند. تیم کوچکی از آمریکایی‌ها این عملیات را با شجاعت و توانایی خارق العاده‌ای انجام دادند. به هیچ آمریکایی آسیبی نرسید.»
منطقه ایبت‌آباد در شمال اسلام‌آباد قرار دارد و مرکز آموزش نظامی ارتش پاکستان است.
آقای اوباما خطاب به خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر گفت: «ما هرگز از دست رفتگان شما را فراموش نمی‌کنیم و آنچه که در توان داریم انجام می‌دهیم تا چنین امری تکرار نشود.»
سوزان کولینز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و از اعضای کمیته امنیت ملی کنگره نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد کشته شدن بن لادن گفت: «این خبر خوش، افتخاری برای عملکرد اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود.»
شورای روابط آمریکایی-اسلامی نیز صبح دوشنبه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز خشنودی از کشته شدن رهبر القاعده، گفت: «بن لادن موجب قتل هزاران آمریکایی و تعداد زیادی مرد و زن و کودک مسلمان در نقاط مختلف جهان شده است.»
مقام‌های امنیتی پاکستان نیز خبر کشته شدن بن لادن را در حومه پایتخت این کشور تایید کرده‌اند.




آزادی محمود صالحی و بازداشت حسین مرادی

خبرگزاری هرانا - در روز کارگر، یک‌شنبه یازدهم اردی‌بهشت ماه، محمود صالحی از فعالان کارگری که ساعت یک و نیم بعدازظهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، پس از مدتی آزاد شده است. لازم به ذکر است که وضعیت جسمی محمود صالحی وخیم گزارش شده است.
در عین حال حسین مرادی یکی دیگر از فعالان کارگری و عضو کمیته هماهنگی در شهر سقز دستگیر شد.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، طی دو روز گذشته تعدادی از کارگران و فعالان کارگری شهر سنندج به اداره اطلاعات احضار شدند. وفا قادری، خالد حسینی، غالب حسینی و یداله قطبی چهار تن از فعالان کارگری و از اعضا کمیته هماهنگی در شهر سنندج در بازداشت به سر می‌برند و هم‌چنین نبی مومنی از کارگران خباز در شهر سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار و تا به حال در بازداشت به سر می‌برد.
لازم به اشاره است محمود صالحی تاکنون نزدیک به هفت سال از عمر خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی گذرانده است.



شش دانشجوی دانشگاه سوره ممنوع الورود شدند

خبرگزاری هرانا - در پی برگزاری تحصن اعتراضی هفته گذشته دانشجویان دانشگاه سوره ۶ نفر از دانشجویان این دانشگاه ممنوع الورود شدند.
به گزارش دانشجو نیوز، شش تن از دانشجویان دانشگاه بنام‌های آناهیتا صفرنژاد، راحیل عبدالکریمی، علی رضا رضایی اقدم، علی غریب دوست، عباس جمالی و نوید ایزدیار ممنوع الورود شده و دانشجویان دانشگاه سوره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ در حمایت از این دانشجویان در حیاط دانشگاه تحصن خواهند کرد.
در بخشی از این بیانیه خطاب به دانشجویان ممنوع الورود آمده است، «دوستان خوبمان، آناهیتا صفرنژاد، راحیل عبدالکریمی، علی رضا رضایی اقدم، علی غریب دوست، عباس جمالی و نوید ایزدیار ما در حمایت از شما فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۹: ۳۰ صبح با تجمع و تحصن در حیاط دانشگاه از شما حمایت می‌کنیم و حق مسلم و قانونی شما یعنی حق قانونی تحصیل را به شما باز خواهیم گرداند»


آزادي فريدون احمديان به قيد وثيقه از زندان تبريز

خبرگزاری هرانا - فریدون احمدیان، فعال مدنی آذربایجانی به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شد.
به گزارش آراز، فریدون احمدیان از فعالین حرکت ملی آذربایجان که در روز ۱۱ فروردین امسال در ورزشگاه سهند تبریز به جرم شعار مسالمت آمیز برای عدم خشک شدن دریاچه اورمیه در جریان یکی از بازیهای تیم فوتبال تراکتور سازی آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود در مورخه ۶/۲/۱۳۹۰ به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده است.



بلاتکلیفی یک شهروند بازداشتی کرد در زندان سلماس

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل سلماس با تودیع وثیقه از زندان آزاد و یک شهروند دیگر از اداره اطلاعات به زندان منتقل شده است.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا ، ارگان خبری مجموعه فعالان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چنگيز ايوري فرزند فهيم شهروند كرد اهل روستاي "اشناك" از توابع شهرستان سلماس كه اسفند ماه سال گذشته توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود بعد از اتمام مراحل بازجویی هفته گذشته به صورت بازداشت موقت به زندان سلماس انتقال داده شده است . همچنین زينال اطماني فرزند حاكم شهروند كرد اهل روستاي "دشوان" از توابع شهرستان سلماس 6 فروردين ماه سال جاري توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعدا با تودیع وثیقه 110 میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.
لازم به ذکر است اتهام نامبردگان از طرف مقامات قضايي همكاري با يكي از احزاب كردي ذكر شده است



بازداشت عسل اسماعيل زاده از فعالان ستاد ميرحسين موسوی

خبرگزاری هرانا - عسل اسماعيل زاده، فعال اصلاح طلب، شب گذشته ۱۱ اردیبهشت‌ماه در حين بازگشت به منزل توسط نيروهای لباس شخصی بازداشت شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، ماموران امنيتی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل، اقدام به ضبط وسايل شخصي او نمودند. ماموران بازداشت كننده اتهام وی را «حضور در تجمعات غيرقانونی» اعلام كرده‌اند.
عسل اسماعيل زاده، در زمان انتخابات رياست جمهوری ۸۸، از اعضای ستاد تجريش ميرحسين موسوی بود. تاكنون از محل انتقال وی اطلاعی در دست نيست.



بازداشت دو شهروند كرد در سلماس

خبرگزاری هرانا - روز چهار شنبه هفته گذشته مورخ 7 اردیبهشت ماه دو شهروند کرد اهل روستاهای تابعه شهرستان سلماس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا ، ارگان خبری مجموعه فعلان حقوق بشر در ایران، شاپور اطماني اهل روستاي "بهيك" و صمد اميني اهل روستاي "دشوان" از توابع شهرستان سلماس توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده اند.
از اتهام و محل نگهداری این شهروندان تا لحظه مخابره این خبر اطلاعی بدست نیامده است.