۱۳۹۰ فروردین ۱۲, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سفرهای نوروزی برای تنفس اندکی "آزادی"

هر چه سختگیری‌های دولتی در ایران بیشتر شود و آزادی‌های فردی محدودتر‌، مقاصد سفرهای نوروزی مردم هم دورتر

تعطیلات سال نو در ایران همیشه با سفرهای نوروزی همراه بوده است. پیش‌تر مردم از شهری به شهر دیگر می‌رفتند، اما حالا چند سالی می‌شود که مسافران برای گذراندن "تعطیلاتی آزاد" ترجیح می‌دهند راهی کشورهای همسایه شوند.

سال‌هاست که مردم در ایران تعطیلات نوروزی‌شان را با چاشنی سفر همراه می‌کنند و راهی شهر و دیار دیگری می‌شوند. هر چه سختگیری‌های دولتی در ایران بیشتر شود و آزادی‌های فردی محدودتر‌، مقاصد سفرهای نوروزی مردم هم دورتر از گستره‌های جغرافیایی کشورشان می‌شود؛ البته تا جایی که پاسپورت‌های ایرانی یاری کنند و نیازی به گذر از هفت‌خوان رستم برای اخذ ویزا نباشد. برای همین نیز جای تعجبی ندارد که کشورهای همجوار نظیر ترکیه‌، دبی یا ارمنستان پذیرای مسافران نوروزی ایرانی باشند که با دست و دلبازی می‌خواهند دو هفته‌ای را به دور از محدودیت‌های رایج در کشورشان خوش بگذرانند.
 کنسرت‌های نوروزی خوانندگان لسی‌‌آنجلسی هم که در این روزها در این کشورها برگزار می‌شوند، دلیل خوب دیگری است که می‌توان اشتیاق سفر ایرانی‌ها را به پای آن نوشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوروز امسال پوسترهای خوانندگان ایرانی بر در و دیوار شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، جای خوش کرده و موجی از طرفدارانشان را از ایران به سوی این کشور کشانده است. البته ظاهرا این تنها دلیلی نبوده که ایرانی‌ها به ایروان آمده‌اند یا دست‌کم دلایل دیگری نیز در این میان نقش داشته‌اند. میلاد، جوان ۲۱ ساله که به ایروان رفته، می‌گوید، در این مدت در گوشه و کنار شهر چرخیده تا کمی با فرهنگ مردم ارمنستان هم آشنا شود: «آزادی که اینجا وجود دارد، جذاب است، اما ما تنها برای آزادی و کنسرت به اینجا نیامد‌ه‌ایم. ما به دنبال تجربیات جدید، مکان‌های جدید‌، چهره‌های تازه و فرهنگی نو هستیم.»

گردشگران "دست و دلباز" ایرانی
 انتظار می‌رود که بیش از ۲۰ هزار گردشگر ایرانی در تعطیلات نوروزی به ارمنستان سفر کنند. به گفته‌ی سخنگوی سفارت ایران در ایروان، "معماری زیبای ارمنستان، بناهای تاریخی و همچنین هزینه‌‌‌‌های قابل پرداخت" از دلایل اصلی مسافرت ایرانی‌ها به ارمنستان هستند. 
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد‌، از دید معیارهای رایج در ارمنستان ایرانی‌ها گردشگران دست و دلبازی هستند. برخی حاضرند تا شبی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان برای کرایه یک اتاق در هتلی در مرکز شهر پرداخت کنند.
 معاملات اقتصادی میان ایران و ارمنستان از ۱۴۵ میلیون یورو در سال ۲۰۰۹، به ۱۹۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۰ رسید. رییس‌جمهوری ارمنستان به هنگام حضور در جشن نوروزی در تهران روابط دوستانه میان دو کشور را "مثال خوبی از همکاری میان دو تمدن مسلمان و مسیحی" دانست.
 به گفته‌ی سخنگوی سفارت ایران در ایروان، چنانچه زیرساخت‌های حمل و نقل و خدمات‌رسانی در ارمنستان بهبود یابند، شمار گردشگران ایرانی که به این کشور سفر می‌کنند "تنها به رو به افزایش" خواهد رفت.
هر چند شاید تعبیر خطایی نباشد اگر در این معادله میزان محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت ایران بر مردم را نیز در نظر گرفت، که هر چه روند این محدودیت‌ها صعودی‌تر شود، به همان میزان نیز منحنی سفر به کشورهای همسایه نظیر ارمنستان میل به صعود خواهد داشت.




آمریکا احکام حبس هفت بهایی در ایران را محکوم کرد

ایالات متحده آمریکا صدور حکم ۲۰ سال زندان برای هر یک از هفت عضو جامعه بهاییان در ایران را محکوم کرد. به گفته مقامات آمریکا، این حکم با ‌تایید دادستان کل جمهوری اسلامی صادر شده که ماه پیش مورد تحریم‌آمریکا قرار گرفته است.

آمریکا در روز پنج‌شنبه (۳۱ مارس / ۱۱ فروردین) از گزارش‌‌های منتشر شده در مورد صدور دوباره حکم ۲۰ سال زندان علیه هفت عضو جامعه بهاییان ایران ابراز نگرانی کرد.
سازمان عفو بین‌الملل که دفتر مرکزی آن در لندن است، در روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران تصمیم پیشین خود را مبنی بر اینکه هر کدام از هفت عضو جامعه بهاییان را به ۱۰ سال حبس محکوم کنند، تغییر داده‌اند و حکم ۲۰ سال را که در نخستین دادگاه صادر کرده بودند، ابقا کرده‌اند.
بهاییان در ایران زیر فشار اجتماعی‌اند؛ تصویر خانه یک خانواده بهایی در شهر اصفهان را نشان می‌دهد که روی در آن شعار ضد بهایی نوشته‌اندهفت عضو جامعه بهاییان ۳ سال پیش دستگیر و زندانی شدند. مهوش ثابت، یکی از این هفت نفر، در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد. فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ و طی حمله‌ای همزمان به خانه‌های‌شان دستگیر شدند.
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در برابر خبرنگاران گفت: «ما از شنیدن گزارش‌هایی که از ایران می‌رسند و حکایت از آن دارند که دادستان کل جمهوری اسلامی حکم ۲۰ سال زندان را برای هفت بهایی ابقا کرده، بسیار نگران هستیم.»
دولت آمریکا در ماه گذشته برای نشان دادن همبستگی با قربانیان شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در ایران عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل تهران را به عنوان یکی از مسئولان سرکوب در ایران تحریم کرد. به این ترتیب وی از جمله اجازه سفر به آمریکا را ندارد.
این سخنگو افزود: «ما این اقدام بی‌سابقه را به عنوان نقض تعهدات ایران نسبت به پیمان‌نامه حقوق سیاسی و مدنی محکوم می‌کنیم.»
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ماه اوت سال گذشته میلادی هفت عضو جامعه بهاییان ایران را با اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل محکوم به ۲۰ سال زندان کرده بود، اما با حذف این اتهامها در دادگاه تجدید نظر این حکم به ده سال کاهش یافت.
جامعه بهاییان در فرانسه گفته بود که به وکیلان بهاییان پس از اعتراض‌های جامعه بین‌الملل نسبت به احکام بیست سال زندان گفته شده که این احکام نصف خواهد شد.
بهاییان به عنوان یکی از اقلیت‌های مذهبی در ایران به شدت مورد تبعیض هستند و زیر پیگرد و فشارهای اجتماعی قرار دارند. آنان از جمله از حق تحصیلات عالی و اشغال پست‌های دولتی محروم‌اند.




«تحریم‌ علیه ایران تنها یکی از گزینه‌ها است»

هنری ووستر، سرپرست امور ایران در وزارت ‌خارجه آمریکا

هنری ووستر، سرپرست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا تحریم‌ها علیه تهران را کارساز می‌داند، اما آن را تنها ابزار به شمار نمی‌آورد. به گفته وی گرچه آمریکا خواهان راه‌حلی دیپلماتیک است، اما گزینه‌های دیگر هنوز منتفی نیستند.

در پی نشست ناموفق نمایندگان گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی در استانبول و ناکامی مذاکرات اتمی برای چندین بار متوالی، به نظر می‌رسد که تلاش‌های موثری برای از سرگیری گفت‌وگوها در جریان نیست. نگرانی از فاجعه اتمی در ژاپن، اعتراضات گسترده در کشورهای منطقه و تحولات سیاسی در کشورهای تونس، مصر و لیبی از یک‌سو و ادامه تظاهرات در کشورهای یمن، سوریه و بحرین از سوی دیگر سرنوشت مذکرات اتمی ایران را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
 مشکلات فنی در نیروگاه اتمی بوشهر و اخلال در مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز گرچه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کندتر کرده است، اما به گفته کارشناسان غربی این موانع به هیچ‌وجه به معنای توقف برنامه اتمی ایران نیست. هر از گاهی آمریکا و اتحادیه اروپا، برخی موسسات مالی و یا شرکت‌های ایرانی را مشمول تحریم‌ها می‌کنند و حتا در این راه کشورها و شرکت‌های بین‌المللی جدیدتری به تحریم‌های علیه ایران می‌پیوندند، اما در اصل تدابیر جامعه جهانی از موارد فوق فراتر نمی‌رود. پیوستن هنگ‌کنگ و شرکت انرژی "او ام فا" در اتریش به جمع تحریم‌‌کنندگان ایران آخرین اقدام از این دست است.
 دویچه‌وله در گفت‌گویی اختصاصی با هنری ووستر، سرپرست دفتر امور ایران در وزارت امورخارجه آمریکا کوشید تا آخرین ارزیابی دولت آمریکا درباره فعالیت‌های اتمی ایران را جویا شود. هنری ووستر، که بخشی از دوران نوجوانی خود را در ایران سپری کرده و تا حدودی نیز به زبان فارسی آشنایی دارد با خوشبینی تحریم‌ها علیه ایران را موثر خواند. ووستر ابراز داشت که تحریم‌ها پیشرفت داشته‌اند، هرچند که «شاید سرعت این تاثیرات آنچنان نباشد که ما خواستار آنیم.»
 ووستر ضمن اشاره به اقدامات چندجانبه علیه برنامه اتمی ایران صریحاَ گفت که آمریکا همچنان در پی یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه اتمی ایران است.
 سرپرست دفتر ایران در وزارت خارجه آمریکا اذعان داشت که کارآمد بودن تحریم‌ها، بدین معنا نیست که «تحریم‌ها رضایت‌بخش بوده و ایران را وادار به شفاف‌سازی برنامه اتمی خود کرده است.» وی تاکید کرد که تحریم‌ها باید با اقداماتی دیگر تلفیق شود. اقداماتی که آمریکا و متحدانش برای اجرای قطعنامه‌ی شورای امنیت بدان دست خواهند زد. ووستر گفت :« پیام جامعه جهانی پیامی نیرومند به ایران است.» اکثریت کشورهای جهان دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نمی‌پذیرند. اما ایران تاکنون از شنیدن این پیام جهانی سرباز زده است.
 باراک اوباما، امیدوار به جوانان ایران  استووستر تصریح کرد که باید به تحریم‌ها فرصت لازم را داد و در این زمینه باید صبر داشت. تحریم‌ها یک شبه نتایج خود را نشان نخواهند داد. به گفته وی «تحریم‌ها ابزاری برای مدت زمانی طولانی به شمار می‌آیند.»
 اما از اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مدت زمانی است که می‌گذرد، آیا آمریکا تنها به این تحریم‌ها بسنده کرده و پیگیری اقداماتی دیگر را ضروری نمی‌‌داند؟ واشنگتن برای توقف فعالیت‌های پنهانی اتمی ایران چه تدابیری جدیدی اتخاذ خواهد کرد؟
هنری ووستر در پاسخ به این پرسش‌ها بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌ تنها یکی از ابزار ممکن است، آمریکا راه‌های دیپلماتیک دیگری نیز در اختیار دارد. به گفته وی، افزون بر این تمامی گزینه‌های دیگر نیز بر روی میز است. گرچه درباره این گزینه‌ها در حال حاضر سخنی گفته نمی‌شود.
 سرپرست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که واشنگتن با تشکیل ائتلاف‌های جدید و به کمک متحدان بین‌المللی خود به ایران نشان خواهد داد که در پی راه حلی دیپلماتیک است.

امید به جامعه جوان ایران
 پیام نوروزی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بیانگر اهمیت اوضاع ایران برای واشنگتن تلقی می‌شود. اوباما در این پیام آشکارا از مبارزات مردم ایران پشتیبانی کرد و خطاب به ایرانیان گفت که دولت کنونی ایران نمی‌تواند با ایجاد ترس به حکومت خود ادامه دهد. اما اوباما درباره مشخصات عملی این پشتیبانی در پیام خود سکوت اختیار کرد.
 ووستر درباره اهمیت این پیام گفت، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا با توجه به داده جمعیت‌شناسی بیش از همه متوجه جوانان در ایران بود. جامعه ایران جامعه‌ای جوان است «این واقعیت دلیل ویژه‌ای برای امیدواری نسبت به جامعه ایران است.» وی تاکید کرد که «آمریکا تمامی تحولات و تغییرات در ایران را زیر نظر دارد. به گفته ووستر آمریکا همچنین مراقب اقدامات دولت ایران نیز است.

جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای
برنامه اتمی و نقض ‌حقوق‌ بشر، دو چالش جامعه جهانی با ایران از دهه‌ها پیش جمهوری اسلامی با محروم کردن مردم از اطلاعات دقیق و واقعی و انتقال اخبار نادرست و ضداطلاعات کوشیده است که تصویر واژگونه‌ای از "دشمنان" و رقبای خود ارائه دهد. در پی انتخابات ریاست جمهوری، سانسور در ایران اوج بیسابقه‌ای یافت و د‌ه‌ها روزنامه، مجله و سایت خبری در اینترنت توقیف شدند. جنگ اطلاعاتی میان کشورهای مختلف سابقه‌ای دیرینه دارد، اما این جنگ اطلاعاتی میان دولت و ملت در ایران بدل به نبردی نابرابر شده است. پرسش از مسئول آمریکایی درباره چگونگی یاری‌رسانی به مردم ایران در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات بود.
 ووستر در زمینه امکانات فنی برای دست‌رسی آسان‌تر به اطلاعات از طریق ماهواره و اینترنت گفت ما دقیقاَ در همین حوزه‌ها مشغول به کار هستیم. وی تاکید کرد که آمریکا خواهان گردش اطلاعات است. این موضوع نه تنها اطلاعات و خبرهای موثق از اوضاع درونی ایران، بلکه ورود اطلاعات درست از سراسر جهان و منطقه به ایران را نیز در بر می‌گیرد.
با توجه به افزایش بودجه دولت آمریکا برای مبارزه با سانسور در ایران پرسش اساسی اینست که واشنگتن چه برنامه‌های عملی را پیش رو دارد. ووستر در این زمینه تاکید کرد که آمریکا دست به توسعه‌ی و بهبود رسانه‌های مختلف زده است. "صدای آمریکا" و "رادیو فردا" دو رسانه شناخته‌شده‌ای هستند که از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.
آمریکا همچنین خواهان گسترش هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی، نظیر وبلاگ‌ها، فیس‌بوک و تویتر در ارتباط با ایران است. ووستر تصریح کرد که «آمریکا کاملاَ از نیاز اکثریت مردم ایران برای دسترسی به اطلاعات آزاد آگاه است.» به گفته وی آمریکا می‌کوشد در جهان مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های دیجیتالی، اینترنتی و ماهواره‌ای حضوری فعال داشته باشد.

تفاوت میان احمدی‌نژاد، اسد و قذافی
ما شاهد سیاست جدید آمریکا در لیبی هستیم اما بطور واقعی چه تفاوتی میان قذافی، اسد و احمدی‌نژاد وجود دارد، آیا سیاست کنونی دولت آمریکا در لیبی در دیگر کشورهای منطقه نیز می‌تواند به اجرا گذاشته شود؟
 هنری ووستر در اینباره گفت نباید فراموش کرد که یکی از تفاوت‌های بزرگ در این میان این است که ایران بطور فعال درصدد دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. این امر یکی از موضوعات مهم به شمار می‌‌آید. ‌اما موضوع دیگر حقوق‌بشر است، ما موفق به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت ‌حقوق‌بشر در ایران شدیم.
 شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در روزهای گذشته این تصمیم را به اتفاق بسیاری از اعضای خود اتخاذ کرد. به گفته ووستر این یک پیروزی به شمار می‌آید در اصل جامعه جهانی به ایران فهماند که وضعیت‌ حقوق‌بشر در این کشور نیازمند توجه بیشتری است.

شهرام اسلامی
تحریریه: جمشید فاروقی



آلمان: آتش‌بس سرآغاز روند حل بحران لیبی است

آلمان و چین می‌گویند که بحران در لیبی نمی‌تواند با ابزار نظامی حل شود و باید بجای آن در فکر یافتن راه حلی سیاسی بود. در این میان آمریکا اعلام کرده که مایل نیست ماموریت سربازان آمریکایی در لیبی را گسترش دهد.

دولت آلمان بار دیگر خواست خود را مبنی بر یافتن راه حلی سیاسی برای رفع بحران لیبی بیان کرد. وزیر امور خارجه آلمان، گیدو وستروله، هنگام دیدار از چین گفت، «ابزار نظامی» پاسخ صحیحی به مسئله نیست.
وستروله که پس از مذاکره با همتای چینی خود در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «حل بحران تنها از راه سیاسی ممکن است و ما باید در این میان آغازگر یک روند باشیم. این روند باید با آتش بسی شروع شود که قذافی باید به آن توجه کند تا روند صلح را بتوان آغاز کرد.»
همچنین یانگ لی‌چی، وزیر امور خارجه چین، گفت که تحولات اخیر در لیبی او را بسیار نگران کرده، چون نشانه‌ای دال بر آرام گرفتن اوضاع دیده نمی‌شود. یانگ افزود: «ما هر روز می‌بینیم و می‌شنویم که تعداد بیشتری از غیرنظامیان مجروح و کشته می‌شوند و عملیات نظامی فزونی می‌گیرد.» وزیر امور خارجه چین گفت، همه کشورها بایست به «روح قطعنامه شورای امنیت» احترام بگذارند.
چین و آلمان هردو به قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی رای ممتنع دادند و در عملیات نظامی علیه این کشور شرکت ندارند. قطعنامه شورای امنیت اجازه ایجاد فضای پرواز ممنوع بر فراز لیبی را می‌دهد و نیز «همه عملیات لازم» برای ایجاد چنین فضایی را جایز می‌شمرد.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلماندر این میان ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، که به طور رسمی کنترل کامل عملیات نظامی را در دست دارد، تحقیقی را در مورد کشته شدن غیرنظامیان در لیبی به خاطر عملیات هوایی نیروهای نظامی بین‌المللی آغاز کرده است. گفته می‌شود که بر اثر این عملیات دست کم ۴۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته ژنرال شارل بوشار، فرمانده کانادایی نیروهای ناتو در ماموریت لیبی، در گزارشی که اظهارات اسقف کاتولیک اهل ایتالیا و مقیم طرابلس را نقل کرده، آمده است که بمبی به یکی از ساختمان‌های پایتخت لیبی برخورد کرده که باعث کشته شدن ۴۰ غیرنظامی شده است. بوشار به خبرنگاران گفت، در این زمینه تحقیق خواهد کرد که آیا این واقعه به دست نیروهای ناتو رخ داده است یا نه.
نگرانی سازمان ملل از وضعیت مردم در لیبی
سازمان ملل نیز در مورد وضعیت مردم در لیبی ابراز نگرانی کرد. کمیسر امور پناهندگان سازمان ملل حین دیدار روز پنج‌شنبه (۳۱ مارس) خود از قاهره، پایتخت مصر، گفت که وضعیت در لیبی بسیار ناراحت‌کننده است. حدود ۴۰۰ هزار نفر بخاطر وضعیت جنگی در لیبی به تونس یا مصر پناه آورده‌اند و بسیاری دیگر نیز در حال فرار و در راه هستند.
کمیسر امور پناهندگان سازمان ملل افزود، فراریان و پناهجویان در وضعیتی مایوس‌کننده به سر می‌برند. وی تاکید کرد، بسیار ضروری است که هر چه زودتر به این انسان‌ها کمک شود.
آمریکا و حد ادامه ماموریت در لیبی
در این میان آمریکا اعلام کرده که مایل نیست ماموریت سربازان آمریکایی در لیبی را گسترش دهد. وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، تاکید کرد که آمریکا، تا وقتی که به هر حال او در مقام وزیر دفاع است، نیروی زمینی به لیبی نخواهد فرستاد.
این گفته گیتس تنها نیروهای رسمی ارتش آمریکا را دربرمی‌گیرد و شامل ماموران سازمان جاسوسی این کشور نمی‌شود. کارمندان دولت اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، و نیز گزارشگران "نیویورک تایمز" تصدیق کرده‌اند که جاسوسان "سیا" و گارد ویژه آمریکا در عملیات لیبی شرکت دارند.
به گزارش "گاردین"، گارد ویژه آمریکا در ارتباط نزدیک با نیروهای مخالف دولت لیبی است. همچنین به گزارش "نیویورک تایمز" اوباما در ۱۴ روز اخیر اجازه ویژه‌ای به ماموران سازمان "سیا" برای فعالیت در لیبی داده است.
موسی کوساالبته آمریکا می‌گوید که کمک تسلیحاتی به شورشیان و نیروهای مخالف دولت لیبی نمی‌کند. وزیر دفاع آمریکا در این مورد گفت که کشورهای دیگر هم در این موقعیت هستند که چنین کمکی به اپوزیسیون لیبی بدهند.
در این میان حمله‌های هوایی ناتو مدام دشوارتر می‌شود. چون سربازان قدافی از زره‌پوش چشم‌پوشیده و همانند شورشیان از مینی‌بوس و کامیون استفاده می‌کنند؛ بدین ترتیب دو طرف جنگ داخلی شبیه هم به نظر می‌رسند. اما قذافی ده هزار سرباز و شورشیان تنها حدود هزار نفر را در اختیار دارند.
آمریکا امیدوار است که رژیم لیبی با دور شدن معتمدانش از آن، تحلیل رود و سقوط کند؛ یک مورد از این معتمدان وزیر امور خارجه این کشور بود که پس از شروع بحران در لیبی و سرکوب شدید مخالفان دولت از این کشور خارج شد. موسی کوسا دیروز پنج‌شنبه در نخستین موضع‌گیری‌اش پس از خروج از لیبی و ورودش به لندن گفت: «رژیم لیبی وابسته به یک فرد نیست».
وزیر دفاع آمریکا اظهار امیدواری کرد که نزدیکان خود قذافی بر حکومت او نقطه پایان بگذارند. گیتس در مورد آینده لیبی پس از  قذافی تاکید کرد که اروپایی‌ها مسئول خواهند بود و نه آمریکا.





از سوی سایت «عماریون» صورت گرفت:

تائید دخالت نظامی ایران در بحرین و سوریه

سایت محافظه‌کار «عماریون» در یادداشتی گزارش‌ها در مورد دخالت نظامی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در امور داخلی بحرین را تائید کرد و خواستار گسترش این دخالت‌ها شد.
این سایت روز پنجشنه (۱۱ فروردین) نوشته که «با توجه به قدرت گرفتن روزافزون ایران و دخالت عربستان در اوضاع کشورهای عربی بالاخص بحرین، نیاز به مداخله ایران و یا هم پیمانانش {در امور داخلی کشور‌های عربی} به وضوح دیده می‌شود.»
 «عماریون» به صراحت به حضور نیرو‌های نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در بحرین اشاره کرده و نوشته است: «هم اکنون نیاز به حضور بیشتر رزمندگان حزب‌الله {در بحرین} چه ایرانی و غیر ایرانی حس می‌گردد.»
 آن‌طور که این سایت ادعا کرده است اعزام نیرو ی نظامی بیشتر از سوی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در «مناطق درگیر» خواست «منطقی» مردم است.
 «عماریون» نوشته که تجربه جمهوری اسلامی در مبارزات داخلی و جنوب لبنان ضرورت اعزام نیرو‌ی نظامی به کشور‌های عربی به خصوص بحرین را دوچندان کرده است.
این سایت از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته با انتشار فراخوانی از جوانان ایران بخواهند برای مبارزه با ارتش عربستان و دیگر نیرو‌های نظامی وابسته به آمریکا و غرب برای حضور در مناطق درگیر داوطلب شوند.
این یادداشت در شرایطی منتشر می‌شود که برخی گزارش‌ها از حضور مخفیانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و شاخه نظامی حزب‌الله در بحرین و سوریه حکایت دارد.
آن‌طور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند این نیرو‌ها در سوریه مشغول سرکوب اعتراض‌های مردمی هستند و در بحرین نیز با نیرو‌های مسلح عربستان مبارزه می‌کنند.
مقام‌های بحرینی در روز‌های اخیر بار‌ها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.
بحرین هفته گذشته در واکنش به ادامه دخالت‌های تهران٬ سفیر خود از تهران را فراخواند و سفیر جمهوری اسلامی را از منامه اخراج کرد.




خانواده و فرزندان مرحوم آیت الله طالقانی در پیامی خطاب به خاندان موسوی درگذشت پدر بزرگوارشان را تسلیت و با بازماندگان آن مرحوم اظهار همدردی کردند.
به گزارش جرس، متن کامل پیام تسلیت خانواده و فرزندان آیت الله طالقانی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا ﷲ و انا الیه راجعون
حضور محترم برادر ارجمند جناب آقای مهندی میرحسین موسوی و خانواده محترم
سلام علیکم بما صبرتم
خبر درگذشت پدر گرامی تان موجب تاسف و تاثر گردید. ضمن تسلیت به شما و دیگر بازماندگان آن مرحوم از خداوند متعال آرامش ابدی ایشان را آرزومندیم. «حاج میراسماعیل موسوی» پدری مهربان و بردبار بود و شرافت و فرهیختگی فرزندان آن بزرگوار ماحصل سالها زحمت و تلاش این پدر رنجدیده بود.
دوشادوش دیگر فرزندان ایران زمین ما را نیز در غم از دست دادن این عزیز شریک بدانید. از خداوند سبحان، صبر و بردباری را برای خانواده آن مرحوم خواستاریم.
خانواده آیت الله طالقانی


فخرالسادات محتشمی پور چند روز پس از اعتصاب غذا به بیمارستان برده شد

فخرالسادات محتشمی پور همسر سیدمصطفی تاجزاده از شاکیان کودتای انتخاباتی چند روز پس از اعتصاب غذا  روانه بیمارستان شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، فخرالسادات محتشمی پور، فعال زنان و همسر مصطفی تاج زاده، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در ملاقات روز گذشته با خانواده، از اعتصاب غذای خود در هفته ی گذشته خبر داد.
وی پس از تهدید به اعتصاب غذا در آستانه ی تعطیلات نوروزی در صورت عدم ملاقات با همسر خود، اعتصاب کرده و پس از چند روز روانه ی بیمارستان شده است.
بر اساس گزارش ها محتشمی پور، با وجود بدحالی همچنان اصرار بر نشکستن اعتصاب خود داشته است، اما پس از بیهوشی مسئولان زندان توانسته اند با انتقال به بیمارستان و درمان، جان وی را نجات دهند.
بر اساس این گزارش علیرغم ضعف جسمی، حال روحی وی خوب عنوان شده است.
نامه های اعتراضی محتشمی پور درباره ی وضعیت همسرش به دادستان که به حدود ۸۰ عدد رسیده بود، هیچ گاه از جانب جعفری دولت آبادی جوابی دریافت نکرد.
گزارش ها حاکی از آن است که علت برخوردهای سخت گیرانه با وی به دلیل مطالبی است که در نامه ها عنوان شده است.
فخرالسادات محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، دهم اسفند ماه سال گذشته و متاثر از اعتراضات خیابانی مردم بازداشت شده و بیش از یک ماه است که در انفرادی های دوالف نگهداری می شود.
همسر وی مصطفی تاج زاده که از شامیان پرونده کودتا است، نزدیک به شش ماه است که در قرنطینه ای در اوین به سر می برد.



مأموران اعتراض کرده اند که چرا در مراسم خاکسپاری دگمه چی شعار هیهات من الذله سر داده اند و دعا خوانده اند؟

خانواده محسن دگمه چی زندانی سیاسی که اوایل هفته جاری، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان و محروم بودن از رسیدگی های پزشکی در زندان جان باخت، از برگزاری هر نوع مراسم یادبود منع گردیده اند و بنا به دستور ماموران، تا یک هفته حق ماندن در خانه خود را ندارند.
به گزارش کانون حمایت ازخانواده جان باختگان و بازداشتی ها این خانواده که روز چهارشنبه مراسم خاکسپاری محسن دگمه چی را در قطعه ٣۰١ بهشت زهرا انجام دادند، در حال حاضر مجاز به برگزاری هیچگونه مراسمی نمی باشند.
همچنین همسر آن زندانیِ جانباخته، بعد از بازگشت از مراسم روز گذشته بازداشت گردیده و بعد از طی ساعتها بازجویی در محل پلیس امنیت گیشا به وی گفته شده که نبایستی هیچ مراسمی برای همسرش برگزار کند.
ماموران امنیتی همچنین به این خانواده گفته اند که تا یک هفته نیز مجاز به ماندن در خانه شان نیستند و بایستی خانه را ترک کنند. این اقدام در وحشت از برگزاری هرگونه مراسم و تجمع در خانه این خانواده داغدار صورت گرفته است.
بنابر این خبر همچنین ,مأموران خطاب به این خانواده اعتراض کرده اند که چرا در مراسم خاکسپاری محسن دگمه چی مردم شعار الله اکبر و هیهات من الذله سر داده اند و چرا دعا خوانده اند؟
به گزارش منابع حقوق بشری، زندانی سیاسی محسن دگمه چی، شامگاه دوشنبه (هشتم فروردین) به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و وخامت اوضاع جسمانی، در حالیکه از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، جان باخت.
به گزارش کانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها، این زندانی سیاسی قبل از جان باختن، به دلیل وضعیت وخیم جسمانی، علاوه بر عدم دسترسی به امکانات پزشکی توسط عوامل زندان مورد شکنجه روحی قرار گرفته بود و بنا بر این گزارش، وی با اینکه از شرایط ناگوار جسمانی برخوردار بود، به واسطه “برخوردهای ناشایست” ماموران زندان هنگام ملاقات کوتاه وی با خانواده اش، دچار فشار روحی شدیدتری شده بود.

پس از اجرای نادرست هدفمندسازی یارانه ها، صیادان بوشهری ماهی وارداتی مصرف می کنند

نماینده مردم دیر و کنگان با بیان این که صیادهای بوشهری ماهی وارداتی از نیوزلند را مصرف می‌کنند، گفت: به دنبال افزایش قیمت سوخت قایق‌های صیادی و لنج‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها، صیادی در بوشهر تعطیل شد و بیش از ۱۰۰هزار نفر بیکار شدند.
به گزارش موج، عسگر جلالیان از بیکار شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر از صیادان بوشهری بواسطه افزایش قیمت گازوییل و بنزین و کمبود این سوخت‌ها در این منطقه خبر داد و گفت: متأسفانه کار در بوشهر به جایی رسیده که صیادهای بوشهری ماهی مورد نیاز خود را با ماهی های وارداتی از نیوزلند تامین می کنند.
نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس شورای اسلامی، همچنین افزود: بعد از افزایش قیمت بنزین و گازوییل، در منطقه بوشهر بنزین با قیمتی بیش از ۴۰۰ تومان و گازوییل هم با قیمت ۳۶۰ تومان به صیادها داده می‌شود که این موجب تعطیل شدن کار صیادی در این منطقه شده است.
وی با بیان این که واردات بی‌رویه ماهی از نیوزلند موجب اشباع بازار بوشهر و متضرر شدن اندک ماهیگیران باقیمانده شده است، افزود: تعداد کمی از صیادان که با وجود قیمت بالای سوخت با جان سختی به صیادی ادامه می‌دادند هم به واسطه اشباع بازار از ماهی های وارداتی نیوزلندی کاملا ناامید شده‌اند و جایی برای آنها در بازار باقی نمانده است.
عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر این که اجرای قانون هدفمندی برای کشور مفید و لازم است، تصریح کرد: مسئولان اجرایی کشور باید آگاه باشند که این قانون مهم در مناطق مختلف بسته به شرایط باید انعطاف پذیر باشد و در اجرای آن دقت نظر رعایت شود تا اجرای آن موجب متضرر شدن بخشی از مردم نشود.
بندر بوشهر و شهرهای دیر و کنگان از جمله مناطقی هستند که با قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس و دارا بودن سواحل کم عمق و قابل دسترس، یکی از بهترین مناطق ساحلی کشور برای صیادی به شمار می‌روند؛ شغل صیادی در بوشهر از مشاغل عمومی مردم این منطقه به شمار می‌رود و تعداد چشمگیری از مردم بوشهر از این راه زندگی خود را اداره می‌کنند.



جرس:
در ادامه بحران های پیش آمده در روابط میان کویت و ایران، و علیرغم اینکه مقامات جمهوری اسلامی هرگونه دخالت در موضوع جاسوسی در آن کشور را تکذیب کرده بودند، وزیر امور خارجه کویت، شامگاه پنجشنبه از اخراج چند تن از دیپلماتهای ایرانی، بدلیل دست داشتن در "فعالیتهای جاسوسی" در کشور کویت و "هدف قرار دادن امنیت" این کشورخبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ محمد الصباح، وزیرامورخارجه کویت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد یک گروه دیپلمات ایرانی بدلیل دست داشتن در فعالیتهای جاسوسی در کویت، از این کشور اخراج خواهند شد.
یک دادگاه در کویت روز سه شنبه (نهم فروردین ماه)، دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران ایران به اعدام محکوم کرد. موضوعی که ایران بعد از چند روز آن را تکذیب کرد.
پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، به نقل از یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه، "ادعای یک مقام قضائی کویت" در خصوص کشف شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران در کشور کویت را ادعائی "کذب و بی اساس" دانست،
اما در پی اعلام صدور حکم اعدام برای سه متهم فوق الذکر، و در حالیکه وزارت خارجه جمهوری اسلامی دخالت خود در این ماجرای جاسوسی را تکذیب کرده بود، کویت روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخواند.
شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت همان روز گفته بود که کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.





عضو کمیسیون انرژی مجلس: افزایش قیمت‌های ناگهانی قبض های آتی برق و گاز، مردم را شوک خواهد کرد
جــرس:
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد، افزود: به طور قطع در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری موج، نماینده زرند در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته با توجه به این که در قبض‌های برق این دوره تنها کمتر از یک هفته مربوط به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود، به طور قطع در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد.
وی با تأکید بر ضرورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مدیریت ریسک و کاهش تبعات این جراحی بزرگ اقتصادی در کشور، تصریح کرد: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی در جامعه، کارشناسانه‌تر عمل می‌کرد و این افزایش قیمت‌ها به صورت پلکانی رخ می‌داد.
امیری خامکانی یادآور شد: در قانون پیش‌بینی شده است که تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، دولت به نحوی قیمت‌ها را افزایش دهد که به مردم فشار کمتری وارد شود؛ البته هم اکنون که قانون هدفمندی در حال اجرا شدن است، باید برای حمایت از مردم و کمک به آنان تلاش شود تا فشار کمتری را از محل اجرای این قانون متحمل شوند.
رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که طبق قانون قیمت‌ها باید پلکانی افزایش می‌یافت، این نوع عملکرد دولت را بی‌توجهی به برنامه پنج‌ساله و خلاف قانون خواند.
گفتنی است بر خلاف ادعای مقامات ارشد دولت، مبنی بر اینکه هدفمندی یارانه ها (حذف سوبسید ها) سبب کاهش قیمت ها خواهد شد، شواهد حاکی از آن است که قیمت کالاها و خدمات، بطور مستقیم و غیر مستقیم، تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش چشمگیری داشته است.




جنبش سبز اگر با دقت عمل کند، از فرصت‌ها استفاده کند و به‌عنوان یک جنبش مسالمت‌آمیز بخوبی پیش برود، پیروز خواهد شد.
  سالی که در پیش روست سال تغییرات شگرف است، تغییراتی چنان عمیق که بسیاری از مفاهیم سیاسی و بخصوص مفاهیم سیاست جهانی را تغییر خواهد داد. مطمئن باشید در پایان سال باورتان نخواهد شد، سال 1390 می توانست به این شکل ادامه یابد.
 
دیکتاتوری بدون اعمال شاقه
 اعتراض در تونس با مشخصات کشوری که بیشترین شاخص های توسعه در آن بخش آفریقا را داشت، منجر به سقوط بن علی شد. وی کمتر از دو ماه در مقابل موج اعتراض مردم مقاومت کرد، فشارهای جهانی او را در انزوا قرار داد و رفت. رفتنش ما را به یاد رفتن محمدرضا پهلوی انداخت، فرح پهلوی گفته بود: " مردم ما را نمی خواهند، بهتر است برویم." اینکه این رفتن به نفع جامعه ایران بود یا نه، لابد به نگرش افراد بازمی گردد و هر کسی از زاویه دید خود قضاوت خواهد کرد. اما یک واقعیت تغییر نمی کند و آن اینکه محمدرضا پهلوی از مدتها قبل می دانست رفتنی است. او می توانست بموقع و قبل از آنکه یک انقلاب همه چیز را به هم بریزد، برود. در تونس آزادی اجتماعی به معنای مشخص کلمه وجود داشت، وضع زنان به نسبت بقیه آفریقا جزو بهترین کشورها بود و از نظر شاخص های آموزشی و فرهنگی نیز وضعیت بهتری داشت. شاید به همین دلیل بود که جنبش مردم براحتی به نتیجه رسید. از سوی دیگر وابستگی اقتصادی و سیاسی بن علی به قدرتهای جهانی بخصوص فرانسه و آمریکا چنان بود که او نمی توانست در میان اعتراضات مردم باقی بماند.
 در مصر نیز همین اتفاق بشکلی ساده تر اتفاق افتاد. هیچ انگیزه خشمگین کننده ای، که تا پیش از اولین روز اعتراض مردم را به خیابان بکشاند رخ نداده بود. نه کسی در خیابان کشته شده بود، نه انتخاباتی به تقلب کشیده شده بود، نه کارخانه ای اعتصاب کرده بود و نه حتی احزاب سیاسی مهم کشور، به دولت اعتراضی کرده بودند. در حقیقت " باور کردن تغییر" که در اثر رخداد تونس در میان جوانان مصری ایجاد شده بود، زلزله ای را در ساختمان کهن سیاست مصر ایجاد کرد که پس از 19 روز حسنی مبارک که 30 سال بود جمهوری مصر را تبدیل به خانه شخصی و سلطانی اش کرده بود، رفت که رفت. شاید اگر آزادی های اجتماعی و وابستگی اقتصادی و سیاسی نبود، جنبش مردم مصر به این سرعت به نتیجه نمی رسید. اصولا اگر اوباما نبود، اگر اینترنت نبود، اگر ماهواره ها زمین را محاصره نکرده بودند، شاید این اتفاق با هزینه ای بسیار سنگین تر و زمانی بسیار طولانی تر رخ می داد.
 
معترضان خشونت طلب
 در سال گذشته در بسیاری از شهرهای امریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس و برخی کشورهای دیگر اروپایی، دولت در خیابان مورد اعتراض شدید قرار گرفت. در هر جا یک بهانه وجود داشت، در انگلیس اعتراض به نظام آموزشی، در فرانسه اعتراض به سیستم بازنشستگی، در آمریکا اعتراض به وضع اقتصادی و در آلمان اعتراض به تولید انرژی هسته ای، باعث کشانده شدن صدها هزار نفر به خیابان شد. در همراهی و تبلیغ برای این تظاهرات، گروههای مختلف بنیادگرای مسلمان که در این کشورها زندگی می کردند، نقش مهمی داشتند. تقریبا در هیچ کشوری درگیری ها به مرگ منجر نشد و تنها در انگلیس یکی از کسانی که یک کپسول آتش نشانی سنگین را از روی بام به سوی پلیس پرتاب کرده بود، دستگیر، محاکمه و به زندان محکوم شد. اگر همین عمل در سوریه یا لیبی صورت گرفته بود، یعنی معترضی با کپسول آتش نشانی به پلیس حمله می کرد، قطعا پلیس همه افرادی را که روی بام بودند، به رگبار می بست، آن دانشگاه را تعطیل می کرد و اصولا آن رشته های تحصیلی را در کشور برای مدتی ممنوع می کردند. اگر همین اتفاق در ایران افتاده بود، فرد مهاجم دستگیر، اطرافیانش نیز زندانی شده، دانشگاه مذکور تعطیل می شد و آن ساختمان از خیابان محو می شد. بعد از دو سه ماه تظاهرات در کشورهای اروپایی که هر روز خبر آن در همه رسانه ها منتشر می شد، اکثر این دولت ها با تظاهر کنندگان به توافق رسیدند و دولت ها دست به تغییراتی در سیاست های خود زدند.
 
دیکتاتوری آلوده و کثیف
 اما گونه دیگری از اعتراض نیز در جهان اتفاق افتاد. موج اعتراضات در سوریه، لیبی و ایران شکل گرفت. در ایران این اعتراضات از سال گذشته آغاز شده بود و در حقیقت پس از موج انقلابات دنیای عرب، خیزش تازه ای در آن رخ داد. در سوریه دهها هزار معترض به خیابان ریختند و دولت آنها را بشدت سرکوب کرد و تعدادی از آنها را کشت. در لیبی جنبش عملا به جنگ تبدیل شد و شهرها بارها دست به دست شد. در لیبی سرکوب بصورت مشت مستقیم وسط صورت معترضان و واکنش نیز بصورت حمله نظامی معترضان برای نابودی حکومت بود. تازه بعد از یک ماه که تصاویر جنگ میان مخالفان حکومت و دولت قذافی وجود داشت، و شورای امنیت سازمان ملل وارد جنگ نظامی با دولت لیبی شد، معمر القذافی اعلام کرد که " اصلا هیچ اعتراضی در این ماه ها صورت نگرفته است." موضع قذافی در این میان کم نظیر بود و فقط کسی مثل احمدی نژاد تا پیش از او چنین موضعی گرفته بود.
 هم سوریه و هم لیبی از روش های جمهوری اسلامی برای مقابله با مخالفان خود استفاده کردند. اولا، در سوریه و لیبی حامیان دولت به خیابان آمده و مثل جمعیت ساندیس خورهای حامی احمدی نژاد، به نفع دولت شعار دادند. در هر دو کشور نیز دولت بی وقفه به سرکوب مخالفان از یک سو و بستن راههای انتشار خبر از سوی دیگر، پرداخت. در ایران دولت از همه جالب تر رفتار کرد، نه تنها دست به کشتن حداقل دو تن از معترضان در تظاهرات 25 بهمن زد، بلکه آنان را شهدای بسیجی خواند و تصمیم داشت عده ای دیگر از معترضان را که هنوز زنده مانده بودند، به عنوان قاتل آنها اعدام کند. نکته این که دولت که تشییع جنازه این افراد را برگزار کرده بود، بعدا برادر صانع ژاله را دستگیر کرد و به پدرش پیشنهاد کرد که روح فرزندش را به قیمت 75 میلیون تومان به دولت بفروشد، ولی خانواده صانع ژاله که عکس هایش با آیت الله منتظری بلافاصله منتشر شده بود، این پیشنهاد را رد کرد.
 به نظر می رسد در سال آینده مجموعه ای از جنبش های سیاسی منطقه خاورمیانه و به اعتقاد من، حتی آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیای میانه را خواهد گرفت. شاید هیچ دیکتاتوری نتواند سال آینده از سنگهای مردم یا از شعارهای آنان بی نصیب بماند. جز لیبی و سوریه و ایران که احتمالا سقوط خواهند کرد، اردن، الجزایر، سودان، یمن، بحرین، عربستان، کویت و بسیاری از کشورهای دیگر حالی پریشان و فردایی روشن تر خواهند داشت. در این میان توجه به برخی نکات مهم است:
 
1) علت اصلی جنبش های خاورمیانه و آفریقا، حرکت مردم برای وصول به آزادی و رهایی از استبداد است.
2) عدم حمایت غرب از دیکتاتوری های وابسته، دیکتاتورهای وابسته را بسرعت ساقط می کند و آنها که مستقل هستند، سخت تر و با هزینه بیشتری سقوط می کنند.
3) هر چه اعتراضات منجر به سقوط کشورهای دیکتاتور شود، این روند تسریع می شود و مردم با نیروی بیشتری پا به میدان می گذارند.
4) اتفاقا و برخلاف تصور رهبران جمهوری اسلام خواهی هیچ نقشی در جنبش ضد استبدادی جهانی ندارد و اسلامگرایان دیکتاتور خود نیز سقوط خواهند کرد.
5) در دو سوی این جبهه، ایران و جهان غرب قرار دارند، غرب با عدم حمایت از دیکتاتورها و حمایت از جنبش های آزادیبخش باعث تسهیل سقوط دیکتاتورها می شود و ایران سعی می کند، نیروی سرکوب را برای حمایت از دیکتاتورها بفرستد.
6) جمهوری اسلامی به عنوان مهم ترین سرکوبگر در این گروه، زیر فشار جهانی و داخلی قرار خواهد گرفت، از سویی اقدامات جهانی در سازمان ملل و در عرصه جهان، تروریست هایی مانند قذافی و بشار اسد را زیر فشار قرار می دهد و اگر روسیه و چین نیز دچار بحران شوند، آنها هم از حمایت از دیکتاتورها دست برمی دارند.
7) جمهوری اسلامی تحت فشار داخلی قرار می گیرد، از یک سو خود سرکوب می کند، از سویی به برخی از جنبش ها می خواهد کمک کند( مانند بحرین) و از سویی در نقش سرکوبگر در برخی کشورها ظاهر می شود( مثل سوریه) و این حکومت را دچار تناقض جدی می کند. اگر جمهوری اسلامی در نقش حامی و آشوبگر یا سرکوبگر ظاهر نشود، باید به حامیانش پاسخ بدهد که چرا به عنوان حامی مقاومت فلسطین از سوریه حمایت نمی کند، یا به عنوان حامی شیعیان از لبنان حمایت می کند، ولی از بحرین حمایت نمی کند، و اگر جمهوری اسلامی وارد مجادله شود، اولا در داخل قدرت سرکوب را از دست می دهد و در نتیجه نیروی سبزها تفوق بیشتری بر حکومت پیدا می کنند، و از سوی دیگر در چنین حالتی جامعه جهانی و بخصوص اروپا و آمریکا و سازمان ملل ممکن است حتی تا مرز جنگ با حکومت ایران نیز پیش بروند.
 همه این اتفاقات در حالتی رخ خواهد داد که جمهوری اسلامی در سال آینده خود در بحران جدی داخلی با نیروهای میانه روی خود درگیر خواهد شد. شکاف بعدی جمهوری اسلامی در جریان انتخابات مجلس که حکومت را به موقعیت " عمل سیاسی" وارد می کند، ظاهر می شود. رقابت میان احمدی نژاد و دارودسته اش که در جریان انتخابات مجلس به تنش جدی با لاریجانی و موتلفه و گروه منتقد احمدی نژاد خواهند رسید، موقعیت رهبر و حکومت را از این هم ضعیف تر کرده و بخش بزرگ دیگری از نیروهای جمهوری اسلامی را از کشتی توفان زده جمهوری اسلامی بیرون می ریزد. بهار سال 1390 شاید آخرین روزهای خوش دیکتاتورهای حاکم بر کشور باشد. جنبش سبز اگر با دقت عمل کند، از فرصت ها استفاده کند و به عنوان یک جنبش مسالمت آمیز بخوبی پیش برود، پیروز خواهد شد. سیب ها می رسند و جاذبه زمین قانون سقوط را اجرا می کند. روزهای آزادی ایران نزدیک است.
 






خطیبان نماز جمعه: دوازده فروردین، از اعیاد ملی و مذهبی است و شبهه بر آن وارد نیستجــرس: خطبه های دومین نماز جمعه سال ١٣٩۰، به گرامیداشت سالگرد دوازدهم فروردین و رفراندم تایید جمهوری اسلامی در سال ۵٨ اختصاص داشت، تا خطیبان نماز جمعه، آنرا "مصداق مردمسالاری" ارزیابی کرده و آنرا از "اعیاد ملی و مذهبی" ذکر کنند.
 نمایندگان ولی فقیه در استان ها، در خطبه های نماز جمعه دوازدهم فروردین، همچنین به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر جمهوری اسلامی بنام "جهاد اقتصادی" اشاره کرده و البته بدون اشاره به عملکرد دولت و سوء مدیریت آن، خواستار مشارکت همگانی در این رویداد شدند.
 خطیبان نماز جمعه، همچنان خیزش های منطقه را تحت تاثیر انقلاب اسلامی خوانده و خواستار آن شدند که كشورهای منطقه به عنوان یك تجربه از نظام ایران درس بگیرند .
 
امام جمعه تهران: ولایت فقیه برگرفته از مبانی عقلایی است
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌كه "نظام جمهوری اسلامی از وفادارترین نظام‌ها به مردم و رای مردم است"، اظهار عقیده كرد: بیش از سی و دوبار مردم ما به پای صندوق‌های رای آمدند و انتخابات حتی در سخت‌ترین شرایط مثل بمباران تعطیل نشده است كه این یعنی نظام مردم‌سالاری دینی. پس نباید به دنبال مردم‌سالاری در نظام دیكتاتوری آمریكا گشت. چرا كه آمریكا در طول تاریخ سیاهش پیوسته حامی دیكتاتورها بوده است و مردم ما فراموش نكرده‌اند كه آمریكا از نظام دیكتاتوری سیاه شاه حمایت می‌كرد و اكنون نیز حامی دیكتاتورهاست.
 وی افزود: نظام ما در طول سی و دوسالی كه گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و تمام تجربیاتی كه برای سقوط انقلاب‌های تازه توسط استكبار وجود داشته است بر روی نظام ما تجربه شده، اما نظام ما مثل سرو قامت‌كشیده ایستاده است و هر روز تنومندتر می‌شود.
 خطیب نمازجمعه این هفته تهران حاكمیت ولایت فقیه را از دلایل استقامت نظام دانست و مدعی شد: ولایت فقیه برگرفته از مبانی عقلایی است و ریشه در فقه و شیعه دارد و افتخار نظام ماست كه در فراز و نشیب‌های نظام، ولایت فقیه، اقتدار، مدیریت و حسن تدبیر خود را نشان داده و مردم نیز راه خودشان را پیدا كردند و مثل سرو قامت كشیده پشت سر ولی فقیه محكم ایستاده‌اند.
 امام جمعه موقت تهران افزود:منظور از جهاد اقتصادی كاهش نرخ بیكاری ، رسیدن به رشد اقتصادی بالا و توزیع عادلانه ثروت در كشور است.
 احمد خاتمی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی ، اظهارداشت : در جهاد اقتصادی سه شاخص داریم ،‌یكی رشد اقتصادی است و كشور باید به رشد اقتصادی هشت درصد كه هدف برنامه پنجم توسعه است ،برسد ،‌فاصله دهك های درآمدی بالا و پایین نیز باید كم شود و همزمان نرخ بیكاری در كشور یك رقمی بشود.
وی بدون اشاره به پنهانکاری دولت در ارائه آمار ارقام مربوط به بیکاری و درآمد سرانه، گفت "مسئولان كشور تاكنون برنامه هایی برای ایجاد اشتغال در كشور داشتند كه به بار نشسته و امیدواریم برنامه های آتی آنها در این زمینه نیز كه بخش مهمی از جهاد اقتصادی است به ثمر بنشیند. "
خاتمی افزود: مخاطب موضوع جهاد اقتصادی ، فقط نخبگان و موسسات اقتصادی نیست و همگان بخصوص دستگاههای فرهنگی نیز می توانند نقش موثری در تحقق جهاد اقتصادی داشته باشند ،‌همچنان كه در شاهد نقش موثر نهادهای فرهنگی و رسانه ها ، بخصوص صدا و سیما در بحث هدفمند كردن یارانه ها بودیم .

امام جمعه اصفهان: در نظام اسلامی همه اجزای جامعه از بازار گرفته تا دولت بر اساس موازین اسلام اداره شود
 امام جمعه موقت اصفهان و نماینده مجلس شورای اسلامی، با گرامیداشت ١٢ فروردین (روز جمهوری اسلامی) اظهار داشت: عده ای در داخل قصد تضعیف اسلامیت نظام را دارند و در این مسیر اقدام می كنند.
 محمد تقی رهبر در خطبه های نمازجمعه این هفته اصفهان كه در مسجد تاریخی امام اقامه شد ، تاکید کرد "سه دهه استقامت در مقابل انواع توطئه ها و تبلیغات سوء علیه نظام به واسطه هوشیاری مردم و رهبری مدبرانه انقلاب باعث شده تا امروز شاهد آثار انقلاب ایران در حركت های آزادیخواهانه در كشورهای منطقه باشیم. "
خطیب جمعه اصفهان تصریح كرد: امروز باید همه تلاش كنند تا در نظام اسلامی همه اجزای جامعه از بازار گرفته تا دولت بر اساس موازین اسلام اداره شود.
 
 امام جمعه قم: دوازدهم فروردین از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست
خطیب جمعه قم گفت: ١٢ فروردین ماه ۵٨ پیروزی حقوقی انقلاب بود و فقهای زمان تدوین قانون اساسی تصریح كردند كه كلیه قوانین باید بر پایه اصول اسلام باشد و "دوازدهم فروردین از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی ما است و به فرمایش امام باید این روز همواره زنده بماند."
محمد سعیدی همچنین گفت: گاهی اوقات شبهه ای مطرح می شود و برخی می گویند در سال ۵٨عده ای به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند ولی بعدها عده ای دیگر متولد شدند لذا رای آن سال نمی تواند برای مردم اكنون حاكم باشد.  اما باید گفت در هیچ یك از نظام های جهانی بعد از استقرار رسم نیست مدل حكومتی را مجدد به رای بگذارند.
وی افزود: مشروعیت نظام در گرو حاكمیت شرع اسلام است و مسوولین و آحاد مردم باید نسبت به اجرای قوانین و مقررات شرعی اهمیت داده و از هرگونه مسامحه كاری اجتناب كنند.
وی با اشاره به حوادث منطقه گفت : توصیه ما به كشورهای منطقه این است كه به عنوان یك تجربه از نظام ایران درس بگیرند و مدل حكومت را خودشان تعیین كنند تا مبادا دشمنان آنان را به سمتی ببرند كه خود می خواهند.
این نماینده رهبری، همچنین افزود: مسوولان نباید خود را درگیر مسایل حاشیه ای و ارزش گذاری بیش از حد برای نوروز كنند.

 امام جمعه رشت: دوازدهم فروردین ماه عید بزرگ ملی و مذهبی ملت ایران است
نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت می گوید: دوازدهم فروردین ماه عید بزرگ ملی و مذهبی ملت ایران است.
زین العابدین قربانی در خطبه های این هفته نماز جمعه رشت گفت: در این روز ملت بزرگ ایران با توجه به آرمانهای انقلاب اسلامی و رهنمودهای معمار انقلاب نوع حكومت خود را با اكثریت قاطع ٩٨درصد انتخاب كردند.
وی افزود: پس مانده های طاغوت تلاش كردند تا با ایجاد انحراف در مسیر رای گیری بار دیگر بر گرده ملت ایران سوار شوند اما ملت ایران با روشنگری های امام راحل بسیار هوشیارانه و در آزادی كامل جمهوری اسلامی را انتخاب كردند.
قربانی گفت: در جمهوری اسلامی سرنوشت مردم با كتاب و سنت تعیین می شود و امام راحل فرمودند وقتی ٩٨ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای داده اند، این عین دموكراسی و مردم سالاری دینی است.
 
امام جمعه ارومیه: انقلاب را باید به صاحب اصلی اش (امام زمان) تحویل دهیم
امام جمعه ارومیه می گوید: "١٢ فروردین ماه بهار انقلاب اسلامی است و دستاوردی بسیار گرانبهایی برای ملت ایران داشته كه از جمله آنها می توان به پیشرفتهای فرزندان این ملت در عرصه های مختلف علمی اشاره كرد.
وی اظهاركرد: اینك نسل های جوان باید همچنان به دفاع از این انقلاب بپردازند تا آن را تحویل صاحب اصلی اش حضرت امام عصر بدهیم.
 
 امام جمعه مشهد: مسئولین تحمل یکدیگر را ندارند
امام جمعه موقت مشهد از جهاد اقتصادی بعنوان عامل و ضامن مهم توسعه، پیشرفت و رفع فقر از جامعه اسلامی یاد كرد.
 محمد باقر فرزانه ادامه داد: با جهاد اقتصادی می توان كشور را به مرحله ای از توسعه و پیشرفت رساند كه معاندان حتی رویای تجاوز به كشور را در سر نپرورانند.
وی تصریح كرد: در شرایط كنونی مسائل اقتصادی مهمترین مساله كشور است و تا فقر در جامعه برچیده نشود نمی توان در راستای نیل به اهداف همه جانبه جهاد اقتصادی موفق بود.
فرزانه در ادامه خطبه های این هفته نماز جمعه افزود : حلم و بردباری از فضیلت های مهم اخلاقی است ولی ضعف این امر در برخی مسوولان كشور موجب شده آنان تحمل یكدیگر را نداشته باشند.



محمد نوری زاد:نسبت به همه احکام صادره علیه خود معترضم و اعتصاب غذا می کنمجــرس: 
محمد نوری زاد، زندانی سیاسی محبوس در «بند دو الف» زندان اوین، طی نامه ای خطاب به دادستان تهران، ضمن اعلام اعتصاب غذای خود، خاطرنشان کرده است که "تا رسیدن به خواسته هایم، نه غذا دریافت خواهم کرد و نه تقاضای تماس تلفنی یا ملاقات یا مرخصی خواهم داشت. من نسبت به همه احکام صادره علیه خود معترضم و روند اعتراض من، تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و مسئولیت عواقب هرآنچه بر سر من بیاید، متوجه همه آنانی خواهدبود که در احکام صادره علیه من و بازداشت غیرقانونی من در بند دوالف، سهم و نقش داشته اند." 
محمد نوری زاد از روز هفتم اسفند بدون اتمام اقدامات درمانی و برخلاف وعده ماموران امنیتی، به زندان اوین بازگشته و خانواده وی نیز از انتشار آنچه که در این مدت بر سر این نویسنده و هنرمند دربند گذشته، تا امروز امتناع ورزیدند؛ اما اکنون که نزدیک چهارده روز (به همراه تماس یک دقیقه ای روز اول عید) از بی خبری از محمد نوری زاد می گذرد، دو نامه ای را که وی خطاب به دادستان تهران در روزهای ۱۴ و ۱۶ اسفند ۸۹ نوشته در اختیار سایت شخصی وی قرار داده اند.

بر اساس این گزارش، متن نامه های محمد نوری زاد به شرح زیر است:

نامه اول
دادستان محترم استان تهران
جناب آقای دکتر جعفری دولت آبادی
باسلام
امروز ششمین روز است که اینجانب محمد نوری زاد در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در بند دوالف، از دریافت غذا سر باز زده ام. شخص جنابعالی حضوراً به من قول دادید که به شکایات من رسیدگی و آنها را پیگیری خواهیدفرمود.
شکایت از دو بازجوی فحاش و بزن بهادر، و شکایت از قاضی مقیسه که طی دو جلسه کوتاه نمایشی، حقیر را به تحمل دوسال حبس(افزون بر سه سال و نیم قبلی) محکوم کرده است.
خود جنابعالی نیک می دانید که تداوم بازداشت من در بند دوالف، غیرقانونی است. من باید به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شوم.
بدیهی است که تا رسیدن به خواسته هایم، نه غذا دریافت خواهم کرد و نه تقاضای تماس تلفنی یا ملاقات یا مرخصی خواهم داشت. من نسبت به همه ی احکام صادره علیه خود معترضم و روند اعتراض من، تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و مسئولیت عواقب هرآنچه بر سر من بیاید، متوجه همه ی آنانی خواهدبود که در احکام صادره علیه من و بازداشت غیرقانونی من در بند دوالف، سهم و نقش داشته اند.
با احترام
محمد نوری زاد- بند دوالف زندان اوین ۱۴/۱۲/۸۹
امروز ششمین روز است که اینجانب محمد نوری زاد در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در بند دوالف، از دریافت غذا سر باز زده ام. شخص جنابعالی حضوراً به من قول دادید که به شکایات من رسیدگی و آنها را پیگیری خواهیدفرمود…
خود جنابعالی نیک می دانید که تداوم بازداشت من در بند دوالف، غیرقانونی است. من باید به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شوم. بدیهی است که تا رسیدن به خواسته هایم، نه غذا دریافت خواهم کرد و نه تقاضای تماس تلفنی یا ملاقات یا مرخصی خواهم داشت…

نامه دوم
دادستان محترم استان تهران
جناب آقای دکتر جعفری دولت آبادی
با سلام.
به دلیل توهین های امروز یکی از بازجویان خود، موسوم به “کریمی” که در بند دوالف، بارها به دیدن من آمده، و به خاطر بازداشت غیرقانونی ام در این بند، از همین امروز به اعتصاب غذای خشک دست می زنم.
بدیهی است که عواقب این اعتصاب غذای خشک، هرچه که هست، متوجه شما و متولیان بند دوالف خواهد بود. آقای کریمی امروز، با الفاظی چون: منافق، منافق مدرن، منافق تر از مسعود رجوی، و با اتهام به من که: بیش از دومیلیارد پول سپاه را بالا کشیده ام، و بازگویی شنودهایی از مکالمات و مسائل خصوصی من و خانواده ام، مرا مخاطب قرار داد.
نامبرده با این توهم پوک که من در آخرین باری که به مرخصی رفته ام، با آقای سید محمد خاتمی دیدار داشته ام، آنهمه الفاظ شنیع را بر من بارید.
من، مرده یا زنده، خواهشمندم شکایت رسمی مرا از این فرد، به خاطر اطلاق یک چنین توهین هایی، پیگیری بفرمایید. اطمینان دارم طبق یک روال جاری، نامبرده، کلیت مکالمات امروز ما را ضبط کرده است. سند و مدرک ادعاهای من، همین مکالمات ضبط شده است.
گرچه خود می دانم نگارش این نامه، مثل دل بستن به آب یک سراب، راه به جایی نخواهد برد. با اینهمه، برای اتمام حجتی که این روزها کسی خریدارش نیست، به جایگاه قانونی شما متوسل می شوم. خود دانید و خدا و فردای قیامتی که در راه است.
با احترام
محمد نوری زاد- بند دوالف- ۱۶/۱۲/۸۹

آقای کریمی امروز، با الفاظی چون: منافق، منافق مدرن، منافق تر از مسعود رجوی، و با اتهام به من که: بیش از دومیلیارد پول سپاه را بالا کشیده ام، و بازگویی شنودهایی از مکالمات و مسائل خصوصی من و خانواده ام، مرا مخاطب قرار داد. نامبرده با این توهم پوک که من در آخرین باری که به مرخصی رفته ام، با آقای سید محمد خاتمی دیدار داشته ام، آنهمه الفاظ شنیع را بر من بارید…
گرچه خود می دانم نگارش این نامه، مثل دل بستن به آب یک سراب، راه به جایی نخواهد برد. با اینهمه، برای اتمام حجتی که این روزها کسی خریدارش نیست، به جایگاه قانونی شما متوسل می شوم. خود دانید و خدا و فردای قیامتی که در راه است.
 




پیام تسلیت سازمان دانش آموختگان ایران به مهندس میر حسین موسوی‬

روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت)، در پیامی به مهندس میرحسین موسوی، درگذشت پدر ایشان را تسلیت گفت.

به گزارش ادوار‌نیوز، در پیام سازمان ادوار تحکیم وحدت با اعتراض به هتک حرمت پیکر پدر میرحسین موسوی آمده است: “اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز همانند میلیونها ایرانی در سراسر ایران و جهان خود را داغدار از دست دادن چنین مرد والایی می دانند و از خداوند متعال می خواهند روح متعالی ایشان را غریق دریای بی کران رحمت خویش قرار داده و به خانواده رنجدیده موسوی صبری عظیم عنایت فرماید”.

متن کامل این پیام به شرح زیر می‌باشد:
جناب آقای مهندس میر حسین موسوی
خبر عروج پدر بزرگوار جنابعالی غم و تأثری سنگین را بر دلهایمان نشاند. متأثریم که چنین پدر فرزانه‌ای بایستی در فراق فرزند استوار خویش تا ملکوت اعلی پر بکشد و غمگینانه تر آنکه در کشوری با آزادی نزدیک به مطلق! به خانواده ای چنین خدوم، مهلت تشییعی در خور ایشان نیز داده نشده و از هتک حرمت پیکر بی جان انسانی چنین نیز دریغ نمی‌شود.‬
گویی که در قاموس حاکمان فعلی جنازه های بی‌جان نیز تهدید کننده پایه‌های قدرت محسوب می شوند و چه سست عنصری است قدرتی که لانه‌اش با تارهای نازک عنکبوت (به تعبیر قرآن) بنا شده باشد.
قطع و یقین می دانیم که این پیام از دیوارهای زندان ایجاد شده برای جنابعالی و همسر استوار و سبزتان عبور نخواهد کرد اما بر این ایمان نیز استواریم که اگر چه تن ها را بتوان در حصار دیوار قرار داد اما قلب ها محصور شدنی نیستند و پرواز قلب ها را هیچ قفسی یارای متوقف ساختن نیست. امروز میلیونها ایرانی خود را داغدار از دست دادن پدری می دانند که صالح بود و صلحا را پرورش داد، صادق بود و راستی پروری نمود و عمری را برای خیر دین و مملکت صرف نمود.‬
‫اینک اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز همانند میلیونها ایرانی در سراسر ایران و جهان خود را داغدار از دست دادن چنین مرد والایی می دانند و از خداوند متعال می خواهند روح متعالی ایشان را غریق دریای بی کران رحمت خویش قرار داده و به خانواده رنجدیده موسوی صبری عظیم عنایت فرماید.‬
به امید روزی که هیچ یک از مردان و زنان حق طلب و بی گناه این سرزمین در بند بی عدالتی و ظلم و به دور از عزیزانشان قرار نداشته باشند و به امید روزی که همراه با جنابعالی و همه بی گناهان دربند یاد و خاطر این عزیز از دست رفته را پاس بداریم.
واصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین‬
‫سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)‬
‫10 فروردین 1390




گزارش سالانه وزرات امورخارجه بریتانیا درمورد وضعیت حقوق بشر : بیش از ۶۵۰ مورد اعدام در سال ۲۰۱۰ میلادی در ایران

وزرات امورخارجه بریتانیا، گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در شماری از کشورهای جهان را منتشر کرد.در این گزارش به وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۰ نیز پرداخته شده است. این گزارش در مورد آمار اعدام در سال گذشته میلادی در ایران نوشت: "ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام می زند". در قسمتی از این گزارش آمده است: «آمارهای قابل اعتماد حاکی از آن است که تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی گزارش شده‌اند از حداقل ٣٨٨ مورد در سال ٢٠٠٩ به ۶۵۰ مورد در سال ٢٠١٠ افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۹۰ نفر در سال ٢٠١٠ به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.»
محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران از گزارش وزارت خارجه بریتانیا استقبال کرد و گفت: " این یک گزارش بسیار مهم و جامع است". وی افزود: "آمار ارائه شده در این گزارش با آمار گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران همخوانی دارد و نشانگر افزایش چشمگیر اعدام ها در سال ۲۰۱۰ در ایران میباشد".
بر طبق آمار گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۰ دستکم ۵۴۶ نفر در ایران اعدام شدند و علاوه بر این، تعداد ۲۰۰ مورد اعدام به دلیل عدم داشتن اطلاعات دقیق در این آمار گنجانیده نشده اند .
قسمتهایی از این گزارش به نقل از تارنمای صدای امریکا:
به نوشته سایت سفارت بریتانیا در ایران، در مراسم رونمایی از گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتاینا، ویلیام هیگ گفت: «با داشتن بالاترین نرخ سرانه اعدام در سراسر جهان، و با بیشترین تعداد روزنامه‌نگار زندانی، اوضاع حقوق بشر در ایران امروز از هر زمان دیگری طی دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، وخیم‌تر است.»
آقای هیگ اضافه کرده است:«ما همچنان به تلاش‌های خود همراه سایر کشورها ادامه می‌دهیم تا سوء رفتار‌های ایران را در زمینه حقوق بشر آشکار کنیم و علیه آن‌ها اقدام کنیم.»
وزیر امورخارجه بریتانیا در سخنان خود به این مسئله اشاره کرده است که اتحادیه اروپا، به دنبال تحریم اشخاصی است که در «نقض فاحش حقوق بشر» در ایران مسوول بوده اند.
به نوشته سایت سفارت بریتانیا در ایران، مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی نیز در این مراسم حوادث سال‌های اخیر در ایران را «فرصتی» برای غرب خوانده است تا از مردم ایران حمایت کنند. آقای بهاری از کشورهای غربی خواسته است که این فرصت را از دست ندهند.
ایران دارای بالاترین آمار سرانه اعدام در جهان
در بخش مربوط به ایران گزارش حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتانیا آمده است که ایران به نسبت جمعیت، بیش از هر کشور دیگری در جهان دست به مجازات اعدام می زند.
این گزارش در مورد آمار اعدام در ایران می گوید «به دنبال اتخاذ سیاستی جدی و جدید در مبارزه با مواد مخدر، سال ٢٠١٠ افزایشی سریع و قابل توجه را در تعداد اعدام‌ها نشان می‌دهد.».
وزارت امورخارجه بریتانیا می گوید: «آمارهای قابل اعتماد حاکی از آن است که تعداد اعدام‌هایی که به طور علنی و عمومی گزارش شده‌اند از حداقل ٣٨٨ مورد در سال ٢٠٠٩ به ۶۵۰ مورد در سال ٢٠١٠ افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۵۹۰ نفر در سال ٢٠١٠ به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند.»
نگرانی از روش های اجرای مجازات اعدام در ایران
گزارش حقوق بشر وزارت امورخارجه بریتانیا همچنین از روش های اجرای مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده و آنها را «بی رحمانه و موجب زجر کشیدن طولانی مدت محکوم» توصیف کرده است.
این گزارش بطور مشخص از روش «حلق آویز کردن به وسیله چوبه دار» انتقاد کرده و نوشته است در این روش، محکوم به آرامی بالا کشیده می شود.
مجازات سنگسار نیز از دیگر روش های اعدام در ایران خوانده شده که از آن انتقاد شده است. وزارت امورخارجه بریتانیا می گوید ایران تا سال ۲۰۰۸ دست به اجرای مجازات سنگسار زده است.
منبع: سازمان حقوق بشر ايران




ابراهیم حاتمی کیا: نظام باید تحلیل و اصلاح بشود؛ اصلاحات می‌خواهیم

حاتمی‌کیا معتقد است که وارد آتش نشدن در مرام او نیست و از زمان ساخت «از کرخه تا راین» تا همین امروز به خاطر همین روحیه مدام تحت فشار بوده است.
به گزارش سایت اصولگرای الف، فرازهایی از صحبت‌های حاتمی‌کیا به شرح زیر است:
- چه دوست چه دشمن چه خیرخواهم همه توجه دارند که چه می‌سازم. و به شدت زیر ذره بینم.
- همیشه ورود به حوزه‌هایی داشتم که در آن تنش وجود داشت.
- این جمله که حاتمی‌کیا از دور خارج شده است، همیشه با من از کرخه تا راین بوده.
- سایتی نفاق من را مشخص کرده و نوشته حاتمی‌کیا از اول نفوذی بوده و این نمونه‌ای از برخوردها بامن بود که همیشه تکرار شده.
- شرایطی که در یکی دو سال اخیر در جامعه بود مگر می‌شود پنهانش کرد؟ خوب من دارم به زبان خودم توضیح می‌دم. زبان من که زبان رسمی نیست.
- هنوز هم با سابقه فیلم‌سازی که دارم اگر بخواهد فیلمی بسازم که پلیس داشته باشد باید قاچاقی عمل کنم.
- سر فیلم کرخه تا راین از طرف جانبازها پانصد صفحه نامه گذاشتند جلوی آقای خامنه‌ای که این فیلم آبروی ما رو برده.
- یتیم حوزه فرهنگی هستیم، کسی را نداریم.
- متعلق به هیچ رنگ و حزبی نیستم، نه الان و نه در گذشته، نه اون موقع کولی دادم به چپ و راست و بقیه و نه الان به کسی
کولی میدم.
- وقتی به رنگ ارغوان رو می‌ساختم تمام گروه دور من فکر می‌کردند من مامور وزارت اطلاعاتم!
- همه چیز رو از درون نظام بروز می‌دم، و البته از درون گفتن همیشه نکته‌های خودش رو داره. و مخاطبین هم این رو فهمیدند که دارم در درون نظام حرف می‌زنم. اوپوزوسیون نبودم، پوزیسیون هم به معنی رایج نبودم، حرفم رو می‌زنم و فکر می‌کنم مردم هم این رابطه رو فهمیدند.
- درباره حوادث بحرین غصه دارم، در این مورد اتحاد شومی علیه بحرین انجام شده.
- وقتی جوان‌ها رو مقابل هم می‌بینم، گریه‌ام می‌گیرد. ای کاش تحمل جوری بود که می‌توانستیم وارد این بحث‌ها بشیم.
- در حوزه فرهنگی افراد فرهنگی باید تعیین کننده باشند. و در حوزه امنیتی و نظامی افراد متخصص، جاهای هممون باید تعیین بشه.
- نمی‌بخشم خودم رو اگر فیلمی بسازم که ناامید کننده باشه. خیلی بی‌انصافی و بی‌اخلاقی یک فیلمسازه که خفقان ایجاد بکنه و این خفقان خیلی بدتر از خفقان سیاسی در کشوره که بخواد القا کنه که هیچ امیدی به هیچ‌کس نیست، چه به فرزندمون و چه بزرگمون، همه چیز را دروغ می‌گیم. و بعد نتیجه بگیریم که بلند شیم بریم اونور آب!
- فیلم گزارش یک جشن رو جریان رادیکال سیاسی با همون شدتی می‌کوبه که اپوزوسیون داره انجام میده. و عجب که این دو چرا یکی شدند در لحنشون؟! و بزنند و اصلا من از هردوی این زدن‌ها دلم نمی‌گیره، من غصم کشورمه که این کشور مال ماست، این نظام باید تحلیل و اصلاح بشه، و اصلاحات می‌خوایم، همه هم می‌دونیم که باید این اتفاق بی‌افته ولی با زبان‌های مختلف بیان می‌کنیم.
- تلاشم بر اینه که یه گوشه‌ای از این کشور رو بتونم مشکلاتش رو باز کنم. و زمینه‌ای فراهم کنم که نگاه به اون مشکل بشه.
- چه کنم که فضا فضایی شده که حرف زدن از چمران بوی نامیده؟! و چقدر سخت میشه فیلم‌سازی از جبهه. والا این هویتمون هنوز از اونجا سرچشمه می‌گیره. و انرژی گرفتیم و کار کردیم اما نه برای اینکه نون‌دونی بشه برای عده‌ای!



در پی عدم تمدید مرخصی، چهار تن از فعالین سیاسی اصلاح طلب به اوین بازگشتند

خبرگزاری هرانا- در راستای احضار ناگهانی زندانیان سیاسی که برای ایام نوروز به مرخصی چند روزه آمده بودند، محسن امین زاده، فیض الله عرب سرخی، عبدالله رمضان زاده و محسن میردامادی، ظهر پنجشنبه ١١ فروردین، رهسپار زندان اوین شدند.
به گزارش جرس، در ساعات پایانی چهارشنبه دهم فروردین ماه، از سوی مقامات زندان و همچنین نهادهای امنیتی با تعدادی از زندانیان سیاسی که به مرخصی نوروزی آمده بودند، تماس گرفته شده و ابلاغ شده بود که سریعا (پنجشنبه) خود را به زندان اوین معرفی کنند. این شرایطی است که مرخصی زندانیان سیاسی که برای عید نوروز آمده بودند تا ۱۴ فروردین تمدید شده بود.
محسن امین زاده رییس ستاد اصلاح طلبان میرحسین موسوی(ستاد قیطریه) و عضو مؤسس جبهه مشاركت كه در ٢۶ خرداد سال ۱۳۸۸ بازداشت و به ۵ سال زندان محكوم شد. او كه پس از گذراندن ١۶ ماه در زندان روز اول فروردین به مرخصی نوروزی آمده بود، صبح امروز در پی لغو ناگهانی مرخصی خود به زندان اوین بازگشت.
فیض الله عرب سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب نیز، که به ۶ سال حبس محکوم شده، برای استفاده از حق قانونی خود، به چند روز مرخصی نوروزی آمده بود، که در پی لغو مرخصی ها و احضار به زندان، روز پنجشنبه رهسپار اوین گردید.
محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم نیز که، روز ۳۰ خرداد دستگیر و بعد از ماهها بازداشت، به شش سال حبس و ده سال محرومیت از فعالیت سیاسی محکوم شده، ظهر امروز به اوین رهسپار شد.
همزمان، عبدالله رمضان زاده، قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت و سخنگوی دولت محمد خاتمی که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به تحمل ۶ سال حبس محکوم شده نیز، در حالیکه هنوز در روزهای مرخصی قانونی به سر می برد، در میان بدرقه دوستان و خانواده، رهسپار زندان شد.




دستگیری سه نفر در سقز به اتهام همکاری با احزاب کردی

خبرگزاری هرانا - سه شهروند سقزی به نام های "سمکو خورشیدی"، "محمد- س" و "آرمان- ح" از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، اتهام این سه تن همکاری و فعالیت به نفع یکی از احزاب کردی عنوان شده است.
براساس این گزارش و به نقل از منابع دولتی، سمکو خورشیدی هشتم فروردین ماه در اطراف تهران در کمین نیروهای عملیاتی گرفتار شده و در حالیکه سعی داشته از حلقه محاصره فرار نماید با شلیک مأمورین از ناحیه دست چپ و پای راست زخمی و دستگیر شده است.


آمریکا حکم افزایش زندان برای رهبران بهایی را محکوم کرد
سازمان عفو بین الملل از حکم افزایش زندان برای رهبران بهایی اظهار نگرانی کرده است

سازمان عفو بین الملل از حکم افزایش زندان برای رهبران بهایی اظهار نگرانی کرده است
نوشتۀ واسع محسن
وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه 11 فروردین حکم افزایش زندان هفت رهبر بهایی در ایران را محکوم  و این اقدام را یک تخطی "بی سابقه" از معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی توصیف کرد.

بانی دوگال، نماینده جامعه بین المللی بهائیان در سازمان ملل روز پنجشنبه تائید کرد که به هفت رهبر زندانی بهائیان شفاها گفته شده است که حکم اولیه دادگاه، یعنی محکومیت آنان به بیست سال زندان تائید و حکم دادگاه تجدید نظر رد شده است.
هفت رهبر جامعه بهائیان ایران که از سه سال بدینسو در زندان بسر می برند در دادگاه ابتدایی به بیست سال زندان محکوم شدند اما دادگاه تجدید نظر در پاسخ به اعتراض این زندانیان این حکم را به ده سال تقلیل داد.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: " ما از خبرهای منتشر شده در مورد صدور حکم بیست سال زندان برای هفت رهبر بهایی از جانب دادستان کل ایران، شدیدا نگران هستیم."
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا این اقدام "بی سابقه" را بمثابه تخطی از تعهدات بین المللی حقوق مدنی و سیاسی محکوم می کند.
سازمان عفو بین المل نیز روز پنجشنبه محکومیت هفت رهبر بهایی در ایران به بیست سال زندان را محکوم کرده و آن را اقدامی "ظالمانه" توصیف کرد.
مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت : "مقامات ایران بار دیگر روی دستگاه قضایی این کشور اعمال نفوذ می کنند تا یک اقلیت دینی را مورد آزار و اذیت قرار دهند."
مالکوم اسمارت گفت مقامات ایران به‌ جای افزایش حکم زندان این بهائیان، " باید بی‌درنگ آن‌ها را آزاد کنند و تضمین بدهند که بهائیان می‌توانند آزادانه و فارغ از هرگونه تهدید و آزار، مراسم دینی خود را به جا آورند."
فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهائی ایران هستند که مقامات قضایی ایران آنان را به "جاسوسی برای اسرائیل" و توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند اما آنان این اتهام را رد کرده اند. 
 




آیت الله دستغیب: هیچ مجتهد عادلی حصر خانگی موسوی و کروبی را امضا نمیکند
نوشتۀ واسع محسن
آیت الله سید محمد علی دستغیب، یک تن از مراجع تقلید در ایران، روز پنجشنبه 11 فروردین، در پیامی خطاب به میر حسین موسوی، درگذشت پدر وی میراسماعیل موسوی را تسلیت گفته است. وی در این پیام از حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی بدستور مقامات ایرانی انتقاد کرده و گفته است "هیچ مجتهد عادلی این حصر را امضا نمیکند. "  
آیت الله سید محمد علی دستغیب در پیام خود، ضمن تمجید از میرحسین موسوی، حصر خانگی او را " غیر شرعی، غیر قانونی و غیر انسانی " توصیف کرده و گفته است علیرغم وضعیت یاد شده، میر حسین موسوی در دلهای مردم ایران جا دارد.
آیت الله دستغیب همچنان با اشاره به حصر میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، و حصر خانگی مهدی کروبی و فاطمه کروبی از مقامات ایران خواسته است تا به حصر آنان پایان دهند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه با همسران شان از هنگام اعتراضات اواخر بهمن ماه گذشته در ایران در حصر خانگی بسر می برند    
در پیام آیت الله دستغیب آمده است: " اينجانب از هيأت حاكمه می خواهم كه به حصر شما و همسر محترمه تان و حجّة الاسلام و المسلمين كروبی و همسر ایشان پايان دهند و بدانند كه هيچ مجتهد عادلی اين حصر را امضاء‌ نمی كند."
این مرجع تقلید در پشتیبانی از میر حسین موسوی و مهدی کروبی، این پرسش رامطرح کرده است که مقامات ایرانی اگر آنان را متهم به جرم میدانند چرا آنان را "در دادگاه صالح در نزد مجتهد عادل نمي‌آورند" تا بتوانند از خود دفاع كنند.
آیت الله دستغیب در پایان پیام خود به میر حسین موسوی، خواستار اجرای دقیق قوانین اسلامی و قانون اساسی از جانب مقامات ایرانی و " آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی" شده است.
روز پنجشنبه گذشته نیروهای امنیتی تلاش کردند از حضور مردم در مراسم تشییع جنازه میر اسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی جلوگیری کنند. گفته میشود در جریان این تلاش ها، شماری از تشییع کنندگان دستگیر شده اند.
 



کرزی: صلح با طالبان بدون رعایت حقوق زنان قابل قبول نیست

حامد کرزی
رئیس جمهوری افغانستان مصالحه احتمالی با طالبان را بدون در نظر گرفتن نقش زنان و دستاوردهای ده ساله آنها قابل قبول ندانسته است.
براساس اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی در سخنانی در شامگاه پنجشنبه، 10 حمل/فروردین، در زمینه تلاش برای خاتمه دادن به شورش گروه طالبان در افغانستان از طریق مذاکره و مصالحه، تاکید کرد که دولت وی به رعایت حقوق زنان متعهد است.
او در سخنرانی برای شرکت کنندگان در کنفرانسی در مرکز بوش در ایالت تگزاس، مشارکت زنان در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان را یکی از دستاوردهای مهم حکومت ده ساله خود خواند.
آقای کرزی در این سخنرانی، که از طریق ارتباط ویدیوئی برای شرکت کنندگان در این کنفرانس پخش شد، گفت: "یکی از دستاوردهای مهم حکومت افغانستان در ده سال گذشته رشد فزاینده سهم زنان در عرصه های مختلف بوده که به کمک جامعه جهانی، توجه حکومت و شجاعت زنان افغان به دست آمده است."
رئیس جمهوری افغانستان در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاشهای شورای عالی صلح، که به عنوان مجری برنامه آشتی ملی دولت آقای کرزی فعالیت می کند، گفت که شماری از زنان در این شورا عضویت دارند و آنها هم برای اجرای این برنامه تلاش دارند.
طالبانآقای کرزی گفت: "زنان در روند صلح، که به ابتکار حکومت افغانستان به راه افتاده است، سهم ارزنده ای دارند و همه آنها به طور کل آرزو دارند تا در افغانستانی آرام و در فضای صلح آمیز زندگی کنند و امیدوارم که از طریق تلاش های این شورا، که در آن هشت زن عضویت دارند، به صلح دایمی دست یابیم."
آقای کرزی خطاب به ۲۵۰ شرکت کننده در این کنفرانس، که با عنوان "ساختن آینده افغانستان و پیشرفت آزادی‌های زنان" برگزار شد، تاکید کرد که برای بهبود وضعیت زنان بیش از پیش تلاش خواهد کرد.
حامد علمی، از سخنگویان آقای کرزی گفته است که رئیس جمهوری در این سخنرانی تاکید کرده است که هیچ نوع صلحی با شورشیان بدون نظر گرفتن نقش زنان برای او قابل قبول نیست.
این سخنگوی آقای کرزی گفت: "رئیس جمهوری گفته است که هر برنامه ای که در باره صلح در آن کار می شود، حتما و حتما نقش زنان و دستاوردهای ده ساله در نظر گرفته می شود."
پس از آن که آقای کرزی آشتی با طالبان را در محور سیاست های دولت خود قرار داد و تاکید کرد که گفتگو با آنها عملی شود، نگرانی ها در مورد حقوق زنان هم در داخل افغانستان و هم در محافل بین المللی افزایش یافت.
طالبان در زمان حاکمیت پنج ساله خود در این کشور زنان را از رفتن به بیرون از خانه بدون محرم شرعی محروم کرده بودند. این گروه مخالف مشارکت زنان در امور سیاسی و اجتماعی است.
به نظر می رسد که آقای کرزی این سخنان را در پاسخ به همین نگرانی ها اظهار کرده باشد.
آینده افغانستان، آزادی های زنان و زمینه های شغلی برای زنان افغان، از محورهای اصلی بحث ها در کنفرانس دو روزه در انستیتوی بوش در شهر دالاس است.
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این نشست گفته است که او تحت تاثیر شجاعت زنان افغان قرار گرفته است.
او همچنین گفته است زمانی که لورا بوش، همسر او بانوی اول آمریکا بود، موضوع حقوق زنان در افغانستان در صدر برنامه های او قرار داشت.


هاشمی رفسنجانی درگذشت پدر موسوی را تسلیت گفت

هاشمی رفسنجانی
رفسنجانی تنها مقام ارشد حکومتی است که تا کنون به خانواده موسوی تسلیت گفته است
شماری از شخصیت های سیاسی و مذهبی ایران درگذشت پدر میرحسین موسوی را تسلیت گفته اند.
سایت کلمه، که گزارش ها و دیدگاه های مربوط به میرحسین موسوی را منعکس می کند، پیام های تسلیت برخی از شخصیت های سیاسی و مذهبی ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مناسبت درگذشت میر اسماعیل موسوی را منتشر کرده است.
آقای رفسنجانی در پیام خود، که خطاب به "خاندان محترم موسوی" نوشته، این واقعه را به فرزندان میراسماعیل موسوی، و به ویژه میرحسین موسوی تسلیت گفته و افزوده است که این خاندان خدمات شایسته ای به اسلام و انقلاب و کشور کرده و "افتخار تقدیم چندین شهید" را داشته است.
روز گذشته، دختران میرحسین موسوی در پیامی، یادآور شدند که یکی از نوه های میراسماعیل موسوی در جنگ ایران و عراق جان خود را از دست داد و یکی دیگر از آنان در جریان تظاهرات اعتراضی علیه انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید.
آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید در قم هم با صدور بیانیه ای، درگذشت میراسماعیل موسوی را به خانواده و فرزند او تسلیت گفته و افزوده است "امیدوارم تمام کسانی که برای احقاق حقوق ملت متحمل صدماتی گشته اند و بالاخص فرزند بزرگوار ایشان از حصر غیرقانونی آزاد گشته و از حقوق انسانی خود بهره مند گردند."
شمار دیگری از مراجع تقلید، از جمله آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز با انتشار پیام هایی، با بازماندگان میراسماعیل موسوی ابراز همدردی کرده اند.
آیت الله سید علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید مقیم شیراز و نماینده مجلس خبرگان رهبری، در پیام خود خطاب به میرحسین موسوی، ضمن ابراز تسلیت، با اشاره به بازداشت خانگی وی، گفته است که "هر چند فعلا جنابعالی در حصر غیر شرعی و غیرقانونی بلکه غیرانسانی می باشید، اما در واقع و حقیقت آزادید، و هرچند مطرود شده غیرشرعی و غیرقانونی می باشید، اما در قلب با صفای مردم مومن و مردم آزاده جای دارید."
آیت الله دستغیب در این پیام "از هیات حاکمه" خواسته است تا به بازداشت خانگی آقای موسوی و همسرش و همچنین مهدی کروبی و همسر او پایان دهند و افزوده است: "بدانید که هیچ مجتهد عادلی این حصر را امضا نمی کند."
پیامهای دیگر
در ادامه این پیام آمده است که اگر "به نظر آنها، شما متهم به جرمی می باشید، چرا شما و آقای کروبی را در دادگاه صالح و در نزد مجتهد عادل نمی آورند تا بتوانید از خود دفاع کنید، و همه بشنوند و ببینند که این همه اتهامات از کجا پیدا شده است؟"
آیت الله خامنه ای در خانه میر اسماعیل موسوی - اردیبهشت 1388
آیت الله خامنه ای با خانواده میرحسین موسوی نسبت خانوادگی دارد
آیت الله دستغیب در پایان پیام خود، خواستار اجرای دقیق قوانین اسلام و قانون اساسی و آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی شده است.
همچنین، آیت الله اسدالله بیات زنجانی در پیام تسلیتی، ابراز امیدواری کرده است که "حصرها و محدودیت های غیرشرعی، غیراخلاقی و غیرقانونی" ایجاد شده برای آقای موسوی هر چه زودتر خاتمه یابد.
در سایت کلمه، پیام های تسلیت شخصیت ها و نهادهای دیگری نیز منتشر شده است.
بیت آیت الله حسینعلی منتظری پیام تسلیت خود خطاب به میرحسین موسوی را به "تهران، خیابان پاستور، زندان خانگی" ارسال داشته و ضمن ابراز تسلیت، خواستار آزادی آقای موسوی از حصر خانگی و رهایی زندانیان سیاسی شده است.
در این پیام آمده است: "امیدوارم مسئولین امر به خود آیند و از این فرصت استفاده کنند و به این سنت ناپسند خاتمه دهند و حداقل با آزادی شما، یک قدم به راه مستقیم و به اصول اسلام و انقلاب نزدیک شوند."
تاکنون در رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از پیام تسلیت احتمالی سایر مقامات حکومتی برای خانواده میرحسین موسوی گزارشی منتشر نشده است.
زهرا رهنورد، میرحسین موسوی
به میرحسین موسوی و همسرش اجازه شرکت در مراسم تشییع و تدفین داده نشد
سید اسماعیل موسوی با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خویشاوند بود و پس از ترور علی موسوی حبیبی، خواهر زاده میرحسین موسوی، گزارش شد که رهبر جمهوری اسلامی با این خانواده ابراز همدردی کرده است.
همچنین، در هفته های قبل از برگزاری انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در دو سال پیش، گزارش شد که آیت الله خامنه ای با حضور در منزل پدر میرحسین موسوی، از او عیادت کرده است و تصویری نیز از این دیدار منتشر شد.
در زمان حیات آیت الله روح الله خمینی، آیت الله خامنه ای و میرحسین موسوی برای چند سال در سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری، با یکدیگر همکار بودند.
'محدودیت های امنیتی'
سایت کلمه در گزارش دیگری، متن مصاحبه با دختران میرحسین موسوی در مورد مراسم تشییع و تدفین پدر بزرگ آنان را منتشر کرده که حاوی اطلاعاتی پیرامون محدودیت های امنیتی در این مراسم است.
ارتباط آقای موسوی و همسرش، مانند مهدی کروبی و همسر او، با بازدیدکنندگان از اواخر بهمن ماه محدود شده و سایت ها و فعالان سیاسی مخالف دولت وضعیت آنان را حصر یا بازداست خانگی توصیف کرده اند.
دختران آقای موسوی در مصاحبه با کلمه، از حضور و توصیه های نهادهای امنیتی در مورد برگزاری مراسم تشییع جنازه، تدفین و ترحیم پدر بزرگشان سخن گفته و افزوده اند که این نهادها تاکید داشته اند که مراسم سنتی، حتی المقدور به طور مختصر برگزار شود ظاهرا با این هدف که از حضور گسترده مردم جلوگیری شود.
محل تدفین میراسماعیل و علی موسوی  - عکس از کلمه
میراسماعیل موسوی در کنار محل دفن نوه اش به خاک سپرده شد
در این مصاحبه آمده است که پس از فوت میراسماعیل موسوی، ماموران امنیتی آقای موسوی و خانم رهنورد را برای مدتی کوتاه به خانه او آوردند و، به گفته دختران میرحسین موسوی، با اعضای خانواده و حاضران در محل رفتاری خشن و دور از نزاکت داشتند.
دختران آقای موسوی گفته اند که پدر و مادر آنان تنها حدود نیم ساعت اجازه یافتند در محل فوت پدر بزرگشان حضور داشته باشند و روز تشییع جنازه نیز، بر خلاف وعده قبلی، به آنان اجازه داده نشد در این مراسم شرکت کنند.
در ادامه این مصاحبه، از حضور گسترده ماموران امنیتی مسلح و همچنین لباس شخصی در جریان مراسم تشییع جنازه و تدفین و همچنین نقاط دیگر شهر خبر دادند و افزودند با وجود تعطیلات نوروزی، جمعیت قابل توجهی در صدد حضور در این مراسم برآمدند.
به گفته آنان، ماموران امنیتی تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع و تدفین، ازجمله چند تن از اعضای خانواده موسوی را مضروب و بازداشت کردند که ظاهرا اکثر آنان بعدا آزاد شده اند.
براساس این مصاحبه، ماموران امنیتی تمامی مراسم تشییع و تدفین را زیر نظر داشتند و بر تسریع در اجرای مراسم تاکید می ورزیدند تا مانع از اجتماع وسیع مردم شوند.
دختران آقای موسوی گفته اند که خانواده در نظر دارد مراسم شب سوم را عصر یکشنبه در مسجد نور برگزار کند هر چند امکان دارد تغییراتی در این زمینه صورت گیرد که به آگاهی مردم خواهد رسید.
سایت کلمه تصویری از محل دفن میراسماعیل موسوی منتشر کرده که نشان می دهد پیکر وی در کنار قبر نوه او، علی موسوی حبیبی، به خاک سپرده شده است.


صدها هزار نفر از مخالفان یمنی به خیابان ها آمدند

یمن گزارش ها از یمن حاکی از شکل گیری تجمع صدها هزار نفر در خیایان های صنعا، پایتخت و دیگر شهرها است.
امروز جمعه، اول آوریل ۲۰۱۱ میلادی، در صنعا دو راهپیمایی در فاصله کمی از هم در حال برگزاری است که در یکی حامیان علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمن حضور دارند و در راهپیمایی دیگر، مخالفان او به خیابان های پایتخت آمده اند.
خبرنگار بی بی سی در صنعا می گوید تظاهرکنندگان مخالف دولت در حال حرکت به سوی دانشگاه اصلی این شهر هستند.
این در حالی است که حامیان دولت قصد تجمع در میدان تحریر صنعا را دارند.
بر اساس برخی از گزارش ها دیشب، پنجشنبه، دیداری بین نمایندگان مخالفان و مقامات دولتی انجام گرفت که بر اساس آن قرار شد از بروز برخورد بین این دو گروه از راهپیمایان پرهیز شود.
از زمان اوج گرفتن اعتراضات علیه علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمن بسیاری از مخالفان خواهان کناره گیری او از قدرت شده اند، اما او می گوید تا سال ۲۰۱۲ قدرت را واگذار نخواهد کرد.
به نظر می رسد تا این لحظه مذاکرات بین دولت و مخالفان بی نتیجه بوده است.
دیپلمات های غربی در صنعا می گویند در تلاشند تا به انتقال هرچه سریعتر قدرت در این کشور کمک کنند.
علی عبدالله صالح در سال های گذشته از متحدان غرب بوده و در جنگ علیه تروریسم با آمریکا و بریتانیا همکاری کرده است.
مقام های آمریکایی در گذشته از علی عبدالله صالح به عنوان تنها شخصی در یمن نام می بردند که توانایی مبارزه با نیروهای القاعده در این کشور را داشت.
رییس جمهوری یمن همچنان بر این نکته پافشاری می کند که در غیاب او نیروهای القاعده کنترل اوضاع را در یمن به دست خواهند گرفت.
با این حال طی هفته های گذشته هر روز بر عده کسانی که در داخل و خارج از این کشور آقای صالح را عامل اصلی بی ثباتی در یمن می دانند، افزوده شده است.
حمید الاحمر، یکی از با نفوذترین مخالفان دولت یمن اخیرا گفته است که علی عبدالله صالح نه تنها باید از قدرت کناره گیری کند، بلکه لازم است هرچه سریعتر خاک این کشور را هم ترک کند.
این عضو حزب اسلامگرای اصلاح، در گفتگو با بی بی سی تاکید کرده است که مخالفان دولت قصد دارند تلاش های خود را برای کنار زدن آقای صالح از قدرت افزایش دهند.
آقای صالح بیش از سی سال است که زمام امور یمن یمن را در دست دارد.
پس از هفته ها اعتراضات جمعی، بسیاری در یمن و کشورهای غربی بر این باورند که کناره گیری آقای صالح قریب الوقوع است اما هنوز روشن نیست که این امر چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و آیا او به طور مسالمت آمیز کناره گیری خواهد کرد یا نه.