۱۳۹۰ فروردین ۱, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 بهاران خجسته باد

 "سبز یعنی وطن" فرارسیدن بهار 1390 خورشیدی را خدمت یکایک شما ایرانیان و فارسی زبانان
تبریک می گوید و برای شما و عزیزانتان سلامتی، بهروزی و پیروزی آرزو می کند.
در هر گوشه ی این جهان که هستید همیشه دلی شاد و لبی خندان داشته باشید.
به امید رهایی میهن و ایرانی آباد و آزاد





مهمانان بهار؛ پشت میله ها
جرس: امسال هفت سين ما هفتاد مليون سين دارد به سبزي همه ملت ايران و سفره اي به وسعت همه سرزمين مان.

بهاری می آید باز و جای آزادگانی خالی است بر سر سفره کوچک خانه شان. میلاد و صنم، پویاو شبنم، فاطمه و رخساره، شهروز و مهتاب و دهها کودک و جوان، پدر و مادر سال را نو می کنند در فراق عزیزی.
اما آنها در دل همه ایرانیان و بر سفره هفت سین هفتاد میلیونی نشسته اند. هر ایرانی هفت سینش را با یک سین از " سبزی" اعتراض زینت داده است و سفره اش را سبز کرده با نام یکی از این سبزها.

سبزی که با رفتن بهار و آمدن زمستان هم " سبزینه" خود را نمی بازد و سبزتر و سبزترمی شود.

نوروز امسال، بهار در بهار است. دو یار "سبزها" با فاطمه و زهرا  هم به بندند و سفره دلشان شده هفت سین ملت.

آزادگان و راهبرانشان، دلهاشان در کنار هم،  رو به سوی حق نشستند و " حول حالنا" خواندند و برای ایرانی آباد و سرفراز " احسن الحال" را طلب کردند.

وقتی زمستان می رفت تا امانت خود به بهار بسپارد، سجده شکر بر خاک محبس بجا آوردند و بر سر پیمان خود با این ملت بزرگ ایستادند.


دو بهار جبنش سبز

تاریخ جنبش سبز دو بهار به خود دیده. سبزها، دو نوروز است که در حبسند. چه آنان که دیوارهای را در نوردیدند و چه آنان که مهمان زندانبان شدند. 
آغازش با حبس بود! هجمه در دل شب. به استاد و دانشجو. نویسنده و روزنامه نگار. معلم و شاگرد.  زن و مرد.  زندانها پر شد از فرهیختگان. اوین باز "دانشگاه" شد.
 به غل و زنجیر می کشند " تن" ها را با اندیشه چه می کنند که می روید و سبز می شود. درخت تنومندی که شاخه هایش از پنجره های اوین هویدا گشته. 
زندانها دانشگاه شد و استادان و فرهیختگان مهمانش شدند. آنان که می توانند کلمه را به استخدام گیرند و رنج  و بیداد زندانی را در برابر دیدگان همگان به فریاد کشند.
اینجا زندان جمهوری اسلامی است!

پایان نامه های ناتمام، پژوهش های نانوشته، مقالات، دلنوشته ها و نامه های سرگشاده. اینجا زندان است. زندان جمهوری اسلامی!

احسان عبده تبریزی
، دانشجوی دکتراست. بجایی اینکه تاریخ بخواند و تز بنویسد. تاریخ را می سازد با بودنش.
آن دیگری
عمادالدین باقی است. می خواست با سازمانی که تاسیس می کند از حقوق بشریت پاسداری کند و همراه خانواده زندانیان سیاسی باشد. ماههاست که مهمان این دانشگاه است. آمده تا فصلهای ناتمام کتابش را به آخر برساند.  " واقعیتها و قضاوتها" یش نیاز به بازنگری دارد گویی.
  علی ملیحی، حامد روحی نژاد، ضیا نبوی، دانشجویان جوان این دانشگاه، میز و کلاس را رهاکرده اند و آمدند در رکاب بزرگان علم سیاست و تاریخ،  مشق مجاهدت کنند تا فردای ایران را راهبری.
کیوان صمیمی؛ یکه تاز و مصمم بر آرمان. بهار پارسال با کوچ پرستوها آمده بود و با لبخند کوله بار بسته بود و با عزمی استوار برای ساختن ایرانی آزاد رحیل زندان بست و به حبس رفت تا در کنار سایر دوستان و همفکرانش دوران حبس خود را به جرم یک عمر کار فرهنگی، فعالیت سیاسی و پیگیری حقوق بشر سپری کند.
عبدالله مومنی
بنده خدایی که ایمان آورده است به آرمان مقدسی که بخاطر آن هر سختی، شکنجه و زندانی را متحمل می شود. معلمی که می خواست تدریس شغلش باشد عشقش شد و کلاسش پهنای ایران زمین گرفت. او با بداقی و خواستار و همه معلمان دیگر کلاسی برپا کرده اند که درسش تمامی ندارد.
 منصور اصانلو کارگر است. حق می گوید و سودای آزادی در سر دارد. در بندش می کنند. صدایش را چه کنند که خاموش نمی شود و از کنج زندان از کارگران می  گوید. محرومش می کنند از دیدار و رخصت. گمان دارند که مردان حق را می توان ساکت کرد.
عیسی سحرخیز، همو که بیش از یکسال و نیم است بدون یک روز مرخصی،  به جرم "حریت " و " آزادگی" مهمان زندانبانی است که برای دفاع از کیان ولایت مردان خدا را در حبس می پسندند. همو که در حبس بودنش اندکی از شهامت و صراحت لهجه اش نکاست. و هر روز مکافاتی بر مکافاتی. تن مجروحش از اوین هم تبعید می شود تا درس عبرتی باشد برای دیگرانی که پیروی کرده بودندش در روزه داری بند 350 و امضا گذاشته بودند پای شکواییه ای.
نسرین است که ستودنی است استقامت و صبوریش. کودکان دلبندش به دور از مادر عیدانه داشتند. عجب نوروزی است بی مادری. تساوی در "ظلم مضاعف" ارمغان ولایت بود در سالی که رفت. زن و مرد برابر شدند در حبس و بند. حریم زن را شکستند و به خانه اش بی اذن وارد شدند و همه چیز به یغما بردند. گویی قوم تاتار آمده باز به این سرزمین.
این
داوود سلیمانی است در گوهر دشت کرج. زندان در زندان است. خودش می گوید. مظلوم است این برادر شهید.  یعنی" مظلومیت مضاعف " دارد. شاید مظلومیتش هم بخاطر ظلم " مضاعفی" است که به او می شود به لحاظ عبور از خط قرمزها!! امضای نامه ای دلسوزانه به رهبری! شرکت در تحصن نمایندگان مجلس ششم، دفاع از دانشجویان در واقعه 18 تیر که به مجموعه جرایمش فعاليت تبليغي عليه نظام و تباني برعليه امنيت كشور افزوده شده اند. 
مادر هنگامه شهیدی هنوز شبها خواب دخترش را می بیند که او مشتاقانه در می کوبد و او در می گشاید به رویش. هنگامه آمده به مادر تبریک عید دهد. اما او سرفراز است از بودن هنگامه اش در اوین. چه که می داند، هنگامه ای است ایران زمین. و دخترش رفته تا شاهدی باشد بر این هنگامه سبز!
عبدالله رمضان زاده در کنار سایر فعالان کرد ایران زمین، او نمی خواست تن به سازش دهد و چند صباحی در زندانی بزرگتر در حبسی مضاعف باشد.  آمد تا نوروز را با دیگر همبندانش شادمانه کند. اما هجران عزیزی او را از جمع دوستان دور کرده امروز.
مهدی محمودیان که نامش با افشاگری جنایات کهریزک عجین شده، جرمش این است که اسرار هویدا می کرد. امروز خود قربانی جنایتی تازه است. پس از ماهها عفونت مزمن.  رنگ پریده شده و چهره بشاش و خندانش تکیده است. مادر پیرش بارها برای مرخصی به دادسرا رفته تا شدید بتواند مرهمی بر تن رنجور مهدیش نهد. اما دریغ از یک پاسخ. مهدی در حبس است چون تن به ذلت نمی دهد. زینب هشت ساله مهدی می داند که  این نبردی است برای رسیدن به آرمانهای مقدس به نام “آزادی” که بی شک سالها بطول خواهد انجامید. تو و دیگر همسالانت شاید دیگر پدران خود را نبینید و یا سالها از پشت میله های زندان و یا روی ویلچر و تخت بیمارستان ببینید. هر چه هست باید بدانید که شما از نسل شیرانی هستید که حتی در غل و زنجیر نیز، غرششان لرزه بر اندام آنها انداخته است.
محمد نوری زاد سفره ای با هفت سین سبز در اوین گسترده و همه را بر آن مهمان کرده است. به امید همان روزی است که فریدون، این شاهزاده ی اساطیری ایران زمین، ضحاک را در دامنه ی دماوند به بند کشد و با گرز گاوپیکرش بر سر او کوبد و سلطه ی ظالمانه  او را براندازد و ، شادمانی رفته، بازآید. لب ها به خنده باز شد و چهره های به ماتم نشسته را تبسم پرکند.
مصطفی تاج زاده است که برگزیده شد تا زبان گویای ای ملت باشد. حتی آنگاه که در حبس است. فریاد زند و حق گوید. و آن فخر زنان که محتشمی است. رفت تا شاید نزدیکتر باشد به عزیزش در بند دو الف. 
دوستان همه جمعند؛ وان یکاد بخوانید و در فراز کنید.  صدها آزاده، صدها عزیز، زینب و سیامک. ایوب و نظام. بهاره و مهدیه. امیر و ابراهیم. احسان و ارژنگ.سعید و نادر. آرش و احمد. وحید و شبنم. امسال مهمانان بهاری این سرزمین در پشت دیوارهای بلند زندانها.
یکی در اهواز و دیگری در بهبهان. آن یکی در مشهد و آن دگر در دیزل آباد. همه یک درد مشترک را فریاد دارند. ایرانی آباد و آزاد.





پیام نوروزی، دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا - دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر به مناسبت آغاز سال نو پیامی ارسال کرده است که عین ترجمه این پیام از کردی به فارسی که توسط خبرگزاری هرانا انجام گرفته است، به شرح ذیل است.
آخرین نوروزی  که به امید آزادی فرزند در بندم  به دیدار او در اوین رفتم باامید به من میگفت: (که مادر نوروز  حتما روز آزادی خواهد بود وحتما با هم آن را جشن خواهیم گرفت ) افسوس..  از من فرزندم را گرفتند.
از شاگردانش معلمی و از ملتش  انسانیتی را، اما برای آنها که فرزاد را از من گرفتند چه برجاماند؟
ملت کرد هم با اعتصاب عمومی در تمام شهرها نشان دادند که با فرزاد و یاورانش هستند، آیا این را هم ندیدند!؟
امید دارم که ازادی تمامی فرزندان دربند دیگر مان را در  چنین روزی جشن بگیریم . روزی را که فرزادم  مژده داد، دور نمی بینم امیدوارم تا زنده هستم تحقق خواسته فرزندم را که همانا آزادی و برابری بود،ببینم.
در اینجا لازم می بینم به همه شهیدان راه آزادی و زندانیان سیاسی دربند درود و سلام بفرستم و این سخن فرزاد را به آنها بگویم  که " افق روشن است (ئاسۆ ڕوونه‌ )."
سال نو بر همه مبارک باد.

دایه سلطنه،مادر فرزاد کمانگر


 

باز انتشار نامه ای از فرزاد کمانگر به مناسبت نوروز

خبرگزاری هرانا - ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در نوروز ۱۳۹۰ در راستای گرامی داشت نام و یاد زندانیانی که در سال گذشته اعدام شدند عموما و فرزاد کمانگر خصوصا، دست به بازانتشار یکی از نامه‌های معلم اعدامی "فرزاد کمانگر" زده است.
متن نامه "بابا آب داد" که فرزاد کمانگر در اسفند ماه سال ۸۶ در زندان رجایی شهر خطاب به دانش آموزانش آن را نگاشته است به شرح زیر است:

بچه‌ها سلام،
دلم برای همه شما تنگ شده، اینجا شب و روز با خیال و خاطرات شیرینتان شعر زندگی می‌سرایم، هر روز به جای شما به خورشید روزبخیر می‌گویم، از لای این دیوارهای بلند با شما بیدار می‌شوم، با شما می‌خندم و با شما می‌خوابم. گاهی «چیزی شبیه دلتنگی» همه وجودم را می‌گیرد.
کاش می‌شد مانند گذشته خسته از بازدید که آن را گردش علمی می‌نامیدیم، و خسته از همه هیاهو‌ها، گرد و غبار خستگی‌هایمان را همراه زلالی چشمه روستا به دست فراموشی می‌سپردیم، کاش می‌شد مثل گذشته گوشمان را به «صدای پای آب» و تنمان را به نوازش گل و گیاه می‌سپردیم و همراه با سمفونی زیبای طبیعت کلاس درسمان را تشکیل می‌دادیم و کتاب ریاضی را با همه مجهولات زیر سنگی می‌گذاشتیم چون وقتی بابا نانی برای تقدیم کردن در سفره ندارد چه فرقی می‌کند، پی سه ممیز چهارده باشید با صد ممیز چهارده، درس علوم را با همه تغییرات شیمیایی و فیزیکی دنیا به کناری می‌گذاشتیم و به امید تغییری از جنس «عشق و معجزه» لکه‌های ابر را در آسمان همراه با نسیم بدرقه می‌کردیم و منتظر تغییری می‌مانیدم که کورش‌‌‌ همان همکلاسی پرشورتان را از سر کلاس راهی کارگری نکند و در نوجوانی از بلندای ساختمان به دنبال نان برای همیشه سقوط ننماید و ترکمان نکند، منتظر تغییری که برای عید نوروز یک جفت کفش نو و یک دست لباس خوب و یک سفره پر از نقل و شیرینی برای همه به همراه داشته باشد.
کاش می‌شد دوباره و دزدکی دور از چشمان ناظم اخموی مدرسه الفبای کردیمان را دوره می‌کردیم و برای هم با زبان مادری شعر می‌سرودیم و آواز می‌خواندیم و بعد دست در دست هم می‌رقصیدیم و می‌رقصیدیم و می‌رقصیدیم.
کاش می‌شد باز در بین پسران کلاس اولی‌‌‌ همان دروازه‌بان می‌شدم و شما در رویای رونالدو شدن به آقا معلمتان گل می‌زدید و همدیگر را در آغوش می‌کشیدید، اما افسوس نمی‌دانید که در سرزمین ما رویا‌ها و آرزو‌ها قبل از قاب عکسمان غبار فراموشی به خود می‌گیرد، کاش می‌شد باز پای ثابت حلقه عمو زنجیرباف دختران کلاس اول می‌شدم، ‌‌‌ همان دخترانی که می‌دانم سال‌ها بعد در گوشه دفتر خاطراتتان دزدکی می‌نویسید کاش دختر به دنیا نمی‌امدید.
می‌دانم بزرگ شده‌اید، شوهر می‌کنید ولی برای من‌‌‌ همان فرشتگان پاک و بی‌آلایشی هستید که هنوز «جای بوسه اهورا مزدا» بین چشمان زیبایتان دیده می‌شود، راستی چه کسی می‌داند اگر شما فرشتگان، زادۀ رنج و فقر نبودید، کاغذ به دست برای کمپین زنان امضاء جمع نمی‌کردید و یا اگر در این گوشه از «خاک فراموش شده خدا» به دنیا نمی‌آمدید، مجبور نبودید در سن سیزده سالگی با چشمانی پر از اشک و حسرت «زیر تور سفید زن شدن» برای آخرین بار با مدرسه وداع کنید و «قصه تلخ جنس دوم بودن» را با تمام وجود تجربه کنید. دختران سرزمین اهورا، فردا که در دامن طبیعت خواستید برای فرزندانتان پونه بچینید یا برایشان از بنفشه تاجی از گل بسازید حتماً از تمام پاکی‌ها و شادی‌های دوران کودکیتان یاد کنید.
پسران طبیعت آفتاب می‌دانم دیگر نمی‌توانید با همکلاسی‌هایتان بنشینید، بخوانید و بخندید چون بعد از «مصیبت مرد شدن» تازه «غم نان» گریبان شما را گرفته، اما یادتان باشد که به شعر، به آواز، به لیلا‌هایتان، به رویا‌هایتان پشت نکنید، به فرزندانتان یاد بدهید برای سرزمینشان برای امروز و فردا‌ها فرزندی از جنس «شعر و باران» باشند به دست باد و آفتاب می‌سپارمتان تا فردایی نه چندان دور درس عشق و صداقت را برای سرزمینمان مترنم شوید.
رفیق، همبازی و معلم دوران کودکیتان
فرزاد کمانگر – زندان رجایی شهر کرج

۱۳۸۶/۱۲/۹



سحام نيوز: علي كروبي شب گذشته موفق به ديدار با والدين خود شد. به گزارش سحام نيوز فرزند سوم مهدي كروبي در پيامي كوتاه خبر ديدار خود و همسرش را با مهدي و فاطمه كروبي به اطلاع مردم ايران رساند. متن اين پيام بدين شرح است:
“ضمن تبریک سال نو به همه هموطنان عزیز، به اطلاع میرساند که بدنبال آزادی ام؛ شب گذشته ساعاتی پیش از تحویل سال، با هماهنگی و حضور مسوولین امنیتی اینجانب علی کروبی به اتفاق همسرم توفیق ملاقات و صرف شام با پدر و مادر عزیزمان را یافتم.
فرصت را غنیمت شمرده به اطلاع علاقمندان و مردم عزیز می رسانم که به حمد و سپاس ایزد یکتا عزیزانمان در صحت و سلامتی کامل به سر می برند.”
علي كروبي 1390/1/1

لازم به توضيح است چهار روز قبل علي كروبي به قيد وثيقه نقدي يك ميليارد ريالي، آزاد شد و نيز محمد تقي كروبي چند روز پيش براي اولين مرتبه توانسته بود با مهدي و فاطمه كروبي ديدار كند.




احمد منتظری، فرزند مرحوم آیت الله منتظری، در پیام تبریک خود به مناسبت عید نوروز گفته است:”با کمال تأسف، مسئولین کشور از این فرصت طلایی نوروز نیز استفاده نکردند و برای جبران بی عدالتی اقدام ننمودند و حتّی ضمانت همسران شهیدان بزرگوار، همت و باکری، برای مرخصی زندانیان نیز مورد توجه قرار نگرفت. در حالی که خانواده‌های شهدایی که با نثار خون خود این نظام را پابرجا نگه داشتند باید بیش از این ارج نهاده می‌شدند.”
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله منتظری، متن پیام تبریک عید نوروز ۱۳۹۰ احمد منتظری بشرح زیر است:
بسمه تعالی
“یا محوّل‌ الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال”
فرا رسیدن بهار طبیعت را به هم وطنان عزیز و همه مردم جهان تبریک عرض می‌کنم. امید است که همراه با تحول طبیعت، دل و جان مردم نیز تحول یابد و به احسن‌الحال تبدیل شود.
در عید باستانی نوروز و در دید و بازدیدها، جای شهدا و زندانیان سیاسی در بند بسیار خالی است. کسانی که به خاطر انجام وظیفه و انتقاد سازنده باید تکریم و تقدیر می‌شدند، امّا اکنون یا در جمع ما نیستند و یا در زندانند و خانواده‌ها و دوستان آنان از دیدارشان محروم.
با کمال تأسف، مسئولین کشور از این فرصت طلایی نوروز نیز استفاده نکردند و برای جبران بی عدالتی اقدام ننمودند و حتّی ضمانت همسران شهیدان بزرگوار، همت و باکری، برای مرخصی زندانیان نیز مورد توجه قرار نگرفت. در حالی که خانواده‌های شهدایی که با نثار خون خود این نظام را پابرجا نگه داشتند باید بیش از این ارج نهاده می‌شدند.
اما باز هم امیدوارم در سالروز ۱۲ فروردین این مهم تدارک شود و قبل از اینکه اجانب برای این مرز و بوم تصمیم بگیرند، مسئولین به وظیفه خود عمل کنند.
بسیار ناشایست است که بدون دلیل موجه عزیزان هم وطن در بند باشند و از آزادی‌های خدادادی محروم گردند و زندان‌بانان به جشن و سرور مشغول باشند.
عوارض این سیاستهای ناپسند تا سال‌های زیادی باقی خواهد ماند و عقده‌هایی ایجاد خواهد کرد که گناه آن بر گردن کسانی است که به جای رحمت و رأفت، کینه و خشونت را برگزیدند و به جای باز کردن گره‌ها، آن را محکمتر نمودند. خداوندا! در این سال جدید حال ما را به نیکوترین حال بگردان.
بیت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه)
نوروز ۱۳۹۰ – احمد منتظری





نوروز جشن زندگی در استقلال، در آزادی در دوستی و در شادی را بشما تبریک میگویم. نوروز، روز زندگی در نو شدن و خود ماندن را بشما تبریک میگویم. اگر نوروز دوامی تاریخی جسته است، بدینخاطر است که که ما بمثابه موجودات تاریخ ساز، تاریخ طولانی زندگی در سرزمین خویشیم. ایران، وطن ما تاریخی دراز دارد و این تاریخ در ما، در هویتی که نسلهای پیش  ساخته اند و هویتی که ما میسازیم ادامه می یابد. پس بنگریم که ما بمثابه نسل امروز تاریخ را چگونه میسازیم و بدان کدام جهت را میدهیم. اگر جهت زندگی در استقلال و در آزادی در رشد بر میزان عدالت اجتماعی را دادیم، نوروز یافته ایم. روزهای خود را نو کرده ایم، در همان حال که نو شده ایم  خود مانده ایم. ما بمثابه انسان در زمان، به زمان معنا میدهیم. زمان شهادت میدهد وقتی میخواهیم عمل کنیم. مثلا اگر بخواهیم بر اصول استقلال و آزادی، زندگی کنیم،  زمان به ما میگوید کدام الگوها و روشها به کار چنین زندگی می آیند. ما به زمان معنی میدهیم، زیرا ما هستیم که فرصتها را ایجاد میکنیم. هر گاه رابطه خود را با قدرت تنظیم کنیم، نه تنها فرصتها را ایجاد نمیکنیم، بلکه فرصتهایی را که زمان پدید می آورد، مثل تحول در منطقه و جهان،  آنها فرصتها را نیز می سوزانیم. چنانکه رژیم کنونی استاد فرصت سوزی است. و باز ما در رابطه با قدرت، ناممکن را ممکن تصور میکنیم و ممکن را ناممکن. هر گاه رابطه خود را با قدرت تغییر بدهیم، مثلا رابطه را با استقلال و آزادی انسانی که هستیم و جامعه ای که هستیم بگردانیم، آنچه را که ناممکن تصور میکردیم، ممکن میشود و آنهایی که در رابطه با قدرت ممکن تصور میکریم، ناممکن می یابیم. مثلا، جنبش برای تغییر رژیم استبدادی به دولت حقوقمدار در حال حاضر در مقام تنظیم رابطه با قدرت، بنظر ما ناممکن می آید. اگر ما بخواهیم رابطه خود را با استقلال و آزادی خویش تنظیم کنیم این تغییر ممکن میشود. و اصلاح رژیم است که ناممکن میگردد. بدینترتیب هر وقت بخواهیم روز را نو کنیم، زندگی را نو کنیم، زمان حاضر است و شهادت میدهد و هر گاه تصمیم بگیریم که روز را نو کنیم و زندگی را نو کنیم با ز ماییم که به زمان معنا میدهیم. خود ما میشویم شهادت زمان برای نسل فردا.  اینکه ما رشد را چگونه اندر بیابیم؟ زندگی ما این راه و روش و یا آن راه و روش را می یابد. هر گاه بگوییم رشد نو شدن است در عین خود ماندن، آنوقت زمان ما میشود از ازل تا به ابد. چون ما وطن را برای آن ایجاد کردیم که جاودان بپاید. پس می باید هدف را چنان برگزینیم که وطن جاودانه در استقلال و آزادی بپاید. و این در گرو رشد است و رشد نو شدن است در عین خود ماندن. بهترین آرزویهای من برای شما اینست که استقلال، آزادی و رشد اصول راهنمای شما بگردد. چنانکه شما و جامعه شما جامعه ای مستقل، آزاد، نو به نو شونده و پیشرو در جهانی بگردد که میبینید چسان گرفتار مسائل بیشمار است. هم اکنون ابرها، ابرهای رادیواکتیو و ابرهای گلوله ها بر جامعه ها فرو می بارند. پیش از هر زمان و بیش از هر زمان می باید برخاست. برای زندگی در استقلال و آزادی برخاست. نوروز، روزی است که ایرانیان برخاستند و استقلال و آزادی جستند. برخیزید و استقلال و آزادی را باز یابید. شاد و پیروز باشید.



 
سال یک هزار و سیصد و نود خورشیدی در حالی از راه می رسد که مبارزه مدنی مردم ایران برای رسیدن به خواسته های آزادی خواهانه هم چنان ادامه دارد . مبارزاتی که از خرداد سال یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت شکل جدیدی به خود گرفت . اشتباه سران جمهوری اسلامی در نادیده گرفتن خواسته های به حق مردم در برگزاری انتخاباتی که در آن مردم بتوانند حتی در چهارچوب همین قوانین موجود به حداقل درخواست های خود برسند و بتوانند کاندیدای تأیید شده حاکمیت را برگزینند، سیری تازه در روند مبارزات گشود . در این شکل جدید پای اقشار مختلف مردم به گونه ای گسترده به میدان مبارزه گشوده شد، در راهپیمایی بیست و پنجم خرداد هشتاد و هشت به گفته برخی از افراد حدود سه میلیون نفر فقط در یک بعد از ظهر در تهران حضور داشتند . این ملیون ها انسان به دلیل گسسته شدن آخرین ریسمان هایی که آنان را به صورت حداقلی به حاکمیت پیوند زده بود و برای اعتراض به قانون شکنی حاکمیت به خیابان ها آمده بودند . مردم به آشکارا دیدند که قانون به صورت امری موهوم و مبهم در آمده است . رهبر جمهوری اسلامی به کمک شورای نگهبان در هر لحظه معین قانون را معنی می کنند و افکار عمومی متوجه شد که می توان چیزی را گفت ولی در عمل چیز دیگری را اجرا کرد . از همین جا است که رفتاری فرا قانونی و ساختار شکنی در سطحی گسترده رخ می نماید و قانون در سنت اقتدار گرایی به سطح یک ابزار تبلیغاتی در خدمت مشروعیت بخشی به اهداف فردی در برابر انتقادات مردم و مخالفان، سقوط کرده و به کار می رود .
اکنون با این پیمان شکنی از سوی حکومت جمهوری اسلامی  و پاره شدن آخرین پرده های تزویر، مردم برای باز گرداندن آن چه که از آنان گرفته شده یعنی آزادی، استقلال، عدالت اجتماعی و حکومت برخواسته از رای و نظر خودشان به میدان آمده و آماده هر گونه فداکاری می باشند .
خام انگاری حاکمان است که می اندیشند آن ملیون ها انسان معترض به خانه هایشان رفته و خاموشی برگزیده اند و به اطاعت،و همرنگی و همراهی با حکومت نشسته اند .
رفتار مردم نشان داده که مجموعه ترفندها و اقدامات تمامیت خواهان برای پیروز نمایاندن خود در عمل با شکست مواجه شده و در موضع ضعف قرار گرفته اند و سود جستن از وسایل تبلیغاتی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در بیشترین سطح ممکن برای ترویج خرافات و قدیس زایی و تحمیق توده ها و عوام فریبی و در نهایت تبلیغ سیاست های آکنده از دروغ انجام می شود، دیگر نه تنها کاربردی ندارند بلکه از این هجوم تبلیغاتی علیه خود حاکمان بهره برداری می شود .
افکار عمومی و روشن فکران حتی توده ها در کشورهای مختلف جهان به کمک ملت ایران آمده و بر حقانیت آنان صحه می گذارند و تا آنجا پبش رفته است که کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در خارج از کشور قادر به پاسخگویی به پرسش های بی شمار افکار عمومی نمی باشند .
امکان خبر رسانی یک طرفه در عصر گردش آزاد اطلاعات با تکیه به ابزارهای جهان شمولی چون اینترنت به شدت کاسته شده و دروغ پراکنی و فریب کاری و بازی با افکار عمومی خاصیت خود را از دست داده است .
هرچند عوام فریبان برای آن که خود را همیشه بر حق و برنده جلوه گر نمایند، از هیچ وسیله ای دست نمی شویند و با بی انصافی و سفسطه و بذل وب خشش بی حساب و کتاب از بیت المال و از اندوخته های ملت می خواهند آب رفته را به جوی باز گردانند ولی مردم به خوبی می دانند آن چه دروغگویان را رسوا می سازد و مانعی بر سر راه رسیدن آنان به خواسته های نامشروع شان می باشد، روشنگری و آگاهی بخشی و حضور در رویدادهای دفاع ازخواسته های ملی می باشد . خواسته هایی که ملتی برای رسیدن به آنها پیمانی ناگسستنی دارند .
آزادی تمامی زندانیان عقیدتی - سیاسی و کنشگران حقوق بشری، این بهترین و آگاه ترین و صادق ترین فرزندان ایران زمین می باید به عنوان اولین خواسته ملی مطرح باشد، آنان که جرمی به غیر از دفاع از حقوق ملت ندارند و برای اعاده شرف ملی در زندان مستبدین بسر می برند .
مهندس طبرزدی دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران سال ها زندان های مختلف و سلول های انفرای و شکنجه های حکومت جمهوری اسلامی را تجربه نموده و هم اکنون با حکم  هفت سال حبس دادگاه انقلاب اسلامی در تبعید گاه زندان گوهردشت به سر می برد . ایشان در آخرین پیامی که توانست قبل از قطع تمامی تماس ها و ملاقات های حضوری از داخل زندان به خارج بفرستد، چنین می گوید :
"ما از یک سکولار-دموکراسی تمام عیار که مبانی آن رادر اصول دوازده گانه «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران» آورده ایم، دفاع می کنیم . همچنین برای رسیدن به این جامعه دموکراتیک و حاکمیت ملی متکی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر نوعی انقلاب نرم یا دموکراتیک را توصیه می کنیم، اما هیچ نوع خشونت اعم از گفتاری یا عملی را تأیید نمی نماییم و دموکراسی بر مبنای سکولاریزم و حقوق بشر از هر راه یا به هر وسیله را تجویز و تأیید نمی نماییم . این چیزهایی است که نمی خواهیم، بمب گذاری، ترور، حمله به پلیس، شکستن شبشه های مراکز دولتی و تخریب اموال عمومی را تجویز و تأیید نمی کنیم . حتی خشونت گفتاری را رد می کنیم  .اگر جنبشی به شعارهایی رو آورد که از آنها انتقام جویی، خون ریزی و کشتن کسی برداشت شد به همان شرایط گرفتار می شود که انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷ به فاصله کمتر از چند ماه پس از پیروزی به آن گرفتار شد .
نفی خشونت، تسامح و تساهل یا رواداری، صلح طلبی، پذیرش تکثر و در یک کلمه پرهیز از انحصار طلبی و پذیرش پلورالیزم جنسیتی، قومی، مذهبی، صنفی و سیاسی و برخورد متمدنانه با نیروهای مقابل از اصول یک مبارزه دموکراتیک است ."
جبهه دموکراتیک ایران ضمن شاد باش فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۰، یاد و خاطره تمامی کشته شدگان راه آزادی ایران و تمامی آزادی خواهان در بند را گرامی می دارد . 
زنده باد آزادی – گسسته باد زنجیر استبداد – برقرار باد دمکراسی
جبهه دموکراتیک ایران
 بیست و هفتم اسفند ماه ۱۳۸۹





پیام اوباما بمناسبت نوروز به مردم ایران با زیر نویس فارسی




پیام نوروزی باراک اوباما: دولت ایران دچار ترس شده است


باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در پيامی به مردم ايران، نوروز سال ۱۳۹۰ را به آنها و همه کسانی که اين عيد را در ايالات متحده آمريکا و سراسر جهان جشن می گيرند، تبريک گفت. آقای اوباما می گويد که «دولت ايران دچار ترس شده است» و تاکيد کرده که آينده ايران با ترس شکل نخواهد گرفت، آينده ايران از آن جوانان است.

متن کامل پيام باراک اوباما به مناسبت جشن نوروز به شرح زير است:

من امروز می خواهم بهترين آرزوهای خود را به همه کسانی که نوروز را در ايالات متحده جشن می گيرند تقديم دارم. من هر سال در دوره رياست جمهوری خود اين روز را با خطاب مستقيم به مردم ايران بزرگ داشته ام.
اين کاری است که من مايلم يک بار ديگر انجام دهم.
امروز برای مردم ايران جشنی به منظور گردآمدن با دوستان و خانواده، برای تامل بر موهبت های بی همتايی است که شما از آن برخورداريد و نيز برای چشم دوختن به نويدی است که يک روز نو در بر دارد.
هر چه باشد، اين فصل، فصل اميد و بازآفرينی است. و امروز، ما می دانيم که اين فصل نويد بخشی در سراسر خاورميانه و شمال آفريقا نيز هست، هر چند که هنوز چالش های عظيمی نيز بر جای مانده اند.
من بر اين باورم که برخی از ارزش ها- آزادی تجمع و تشکيل انجمن، توانايی ابراز آنچه که در فکر داريد و انتخاب رهبران- جهانی هستند. و آنچه که ما در سراسر منطقه می بينيم پافشاری برای پاسخگو بودن دولت ها در برابر مردم است.
ولی ما همچنين می دانيم که اين جنبش ها منحصر به همين چند ماه گذشته نبوده اند. همان نيروهای اميدی که ميدان تحرير را در نورديدند در ژوئن ۲۰۰۹ در ميدان «آزادی» ديده شدند. و درست به همانگونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود برای اينکه چگونه حکومتی داشته باشند پای فشرده اند، دولت های منطقه نيز در پاسخ خود دارای انتخاب هستند.
تا به حال پاسخ دولت ايران اين بوده است که برای حفظ قدرت خود اهميتی به مراتب بيشتر از احترام به حقوق مردم ايران قائل بوده است.
طی مدتی نزديک به دو سال، پيکاری از ارعاب و نقض حقوق در جريان بوده است. مردم ايران – از پير و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقير- در معرض تعقيب و آزار قرار داشته اند. صدها زندانی زندانی عقيدتی در زندان ها به سر می برند. بی گناهان ناپديد شده اند. روزنامه نگاران را خاموش کرده اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته اند، کودکان به مرگ محکوم شده اند.
جهان با اضطراب به نظاره اين اعمال بيدادگرانه نشسته است. ما شاهد بوده ايم که نسرين ستوده به خاطر دفاع از حقوق بشر به زندان افتاده است؛ جعفر پناهی به زندان رفته و قادر به ساختن فيلم های خود نيست؛ عبدالرضا تاجيک به خاطر اينکه روزنامه نگار است روانه زندان شده است. جامعه بهاييان و مسلمانان صوفی به خاطر اعتقاداتشان مجازات شده اند؛ محمد وليان، يک دانشجوی جوان، به خاطر اينکه سه تا سنگ پرتاب کرده، به مرگ محکوم شده است.
اين انتخاب ها نشانه نيرومندی نيست، آنها ترس را نشان می دهند. زيرا وقتی دولتی تا آنجا از مردم خود وحشت دارد که به آنها حتی اجازه دسترسی به اطلاعات يا برقراری ارتباط با يکديگر را نمی دهد، اين به خودی خود گويا است. اما آينده ايران با ترس شکل نخواهد گرفت، آينده ايران از آن جوانان است- جوانانی که سرنوشت خود را تعيين می کنند.
بيش از ۶۰ درصد مردم ايران بعد از سال ۱۹۷۹ چشم به جهان گشوده اند. شما پايبند زنجيرهای گذشته نيستيد- نفرت انحراف آفرين از آمريکا که از آن نه کار و نه فرصت به وجود می آيد؛ يک دولت سختگير و غير پاسخگو؛ جلوگيری از اين که مردم ايران توان بالقوه خود را به تحقق در آورند، از ترس اين که مبادا اقتدار دولت متزلزل شود.
به جای آن – شما مردم جوان ایران- هم فرهنگ باستانی ایران و هم توان شکل دادن به کشوری را که در برابر خواست های شما پاسخگو باشد در خود دارید.
استعداد، امیدها و گزینه های شما به آینده ایران شکل خواهند داد و به روشن ساختن جهان یاری می دهند. و هر چند که زمانه تاریک جلوه می کند، می خواهم بدانید که من با شما هستم.
در چنین روزی- در جشنی که همانند پلی میان گذشته و آینده گسترده است- می خواهم سخنانم را با نقل قولی از شاعر سیمین بهبهانی، زنی که سخنانش جهان را به لرزه افکنده اند، حتی اگر از سفر او فرای مرزهای ایران جلوگیری به عمل آمده است، پایان دهم: «اگر چه پیرم ولی هنوز مجال تعلیم اگر بود/ جوانی آغاز می کنم کنار نوباوگان خویش/ حدیث حب الوطن ز شوق بدان روش ساز می کنم/ که جان شود هر کلام دل چون برگشایم دهان خویش.»
باشد که این فصل جوانی دو باره ای برای همه ایرانیان به ارمغان آورد- زمانی که در آن یک فصل نو زاینده زندگی دوباره ای است. از شما سپاسگذارم. و عید شما مبارک




پیام نوروزی کلینتون: تظاهرات مسالمت آمیز در منطقه مورد ستایش ما است



هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکاهیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در پیامی نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۰ ابراز امیدواری کرده که سال نو با احساس تازه ای از اميدواری و تعهدی نو به حقوق بشر و آزادی های بنيادين که حق حيات جهانی ماست، پر بار شود.

متن کامل پیام خانم کلینتون به شرح زیر است:

من نيز برای تقديم آروزهای تندرستی و کاميابی به همۀ کسانی که نوروز را در سراسر جهان جشن می گيرند، ازجمله آمريکاييان، افغانها، کردها، آذری ها، ايرانيان و مردم آسيای مرکزی، به رییس جمهوری می پيوندم.
هزاران سال است که نوروز زمانی برای گرد هم آمدن دوستان و اعضای خانواده به منظور برپا داشتن جشن آغاز سالی نو است. در ميان سنت های غنی بسياری که در ارتباط با جشن نوروز وجود دارد، زايش دوباره و پيگيری شادمانی آرمان هايی پايدار است که همۀ ما در آنها اشتراک داريم.
همانگونه که حافظ شاعر ايرانی سروده است:
ز کوی يار می آيد نسيم باد نوروزی
از اين باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی

امسال برای ما اين مجال را فراهم می کند که به رويدادهای اخير خاورميانه بينديشيم. تظاهرات مسالمت آميز در ابراز و بيان حقوق و منزلت انسانی که ما در بخش بزرگی از منطقه شاهد بوده ايم، مورد تقدير و ستايش ما است. ما در استقبال از فرصت های نوروزی و کوشش برای پاسداری از ارزش های آن به جامعۀ جهانی می پيونديم.
باشد که اين سال نو با احساس تازه ای از اميدواری و تعهدی نو به حقوق بشر و آزادی های بنيادين که حق حيات جهانی ماست، پر بار شود.
نوروزتان پيروز، هر روزتان نوروز؛ نوروز مبارک! 
 
 
 
 
در آستانه تحویل سال نو و پس از یک ماه حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی ماموران امنیتی با استراتژی فشار، دروغ و اختلاف پیش می روند. اختلاف افکندن بین فرزندان، متهم کردن سایتهای رسمی موسوی و کروبی یعنی کلمه و سحام نیوز به دروغگویی و فشار بر دو رهبر زندانی شیوه وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. در این مدت کوچکترین دختر موسوی – و نه همه فرزاندان وی – موفق به ملاقات کوتاه زیر ضبط دوربین فیلم برداری و با حضور مامور امنیتی بین او و والدینش شده است.
از آن سو حجت الاسلام محمد رضا عباسی فر در تاریخ 24 اسفند به دیدار کروبی می رود. عباسی فر معاون اسبق قوه قضاييه، نماينده دوره اول و دوم مجلس، عضو سابق حقوقدان دو دوره شوراي نگهبان، رئيس سابق ديوان عدالت اداري، عضو مجلس خبرگان سوم، مشاور رئيس جمهور سابق و اكنون مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است. محمدتقی کروبی از او در وبلاگ شخصیش به عنوان “روحانی عزیزی که مورد اعتماد خانواده و حاکمیت است” یاد کرد. او سه روز بعد موفق شد با والدینش دیدار کند.
ماموران امنیتی فرزندان را تحت فشار گذاشته اند که اگر می خواهند ماهی چند دقیقه والدینشان را ملاقات کنند باید از سیاست سخن نگویند، حضور مامور امنیتی را بین خود و والدینشان تحمل کنند و “بهداشتی” خبر رسانی کنند!





فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که روز ۱۰ اسفند ماه دستگیر و در بند دو الف در بازداشت به سر می برد، امروز در ملاقات با خانواده اش اعلام کرد کلیه اتهامات وارد شده در مراحل بازجویی را رد کرده است.
وی که در این ملاقات از روحیه بسیار خوبی برخوردار بوده است بار دیگر تاکید کرده است در صورتی که موفق به ملاقات با همسر خود نشود و از وضعیت جسمی تاج زاده اطمینان حاصل نکند از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
به گزارش تحول سبز فخرالسادات محتشمی پور در این دیدار گفته است که هیچ یک از اتهامات وارد شده را قبول ندارد و بر روی برگه بازجویی خود نامه ای سرگشاده به مقامات قضایی نوشته است که این امر با اعتراض بازجوها مواجه شده است.
محتشمی پور با شنیدن خبر آزادی نازنین خسروانی و مهسا امرآبادی از خوشحالی به گریه افتاده و ابراز امیدواری کرده است که همه فرزندانش در سال نو از بند رها شوند. وی گفته است در این مدت برای آزادی زندانیان روزه میگیرد.


 

ای تغییر دهنده دل ها و قلب ها ! بهترین حالات  را نصیب ما کن
سال ۱۳۸۹ شمسی را در حالی به پایان می بریم که تحرکات پنج هفته پایانی سال ،امید های تازه در دل هموطنان ایجاد کرده و انتظارها برای تغییر شرایط به نفع ملت  را افزایش داده است .اما  بر هیچ کس مخفی نیست که در بسیاری از زمینه ها ،  وضعیت کشور به همان صورتی است که سال ۸۹  را با آن اغاز کردیم و متأسفانه دربرخی عرصه ها  که ارتباط مستقیم با حاکمیت و مدیریت کشور دارد شاهد عقب گردهای تأثر انگیز بوده ایم . یک سال از عمر ملک وملت که می توانست – ومی بایست -در خدمت  آبادانی کشور و شادابی مردم قرار گیرد صرف  تلاش های ناکام  برای تحقق  اهداف بلندپروازانه وزیاده خواهانه کودتا گرانی شد که خود را آئینه تمام نمای ملت ودیانت می پندارند اما در رفتار وگفتار  ایشان ، نه آثاری از فرهنگ غنی ایرانی قابل مشاهده است  ونه شباهتی به آئین  های آسمانی. سال ۸۹ در حالی اغاز شد که گروهی از بهترین فرزندان این مرز وبوم ، تنها به خاطر فریاد حق خواهی ، مورد خشم گروهی از حاکمان خدانشناس و ضد مردم قرار داشتند و نوروز خود را در زندان ها گذراندند. همین سال در شرایظی به پایان رسید که نه تنها تعداد بیشتری از  فرزندان مظلوم ایران به یاران در بند خود پیوسته بودند بلکه کودتاگران وقیح ، سنگ صبور هفتاد وسه ساله زندانیان سیاسی و عقیدتی را نیز به بدترین شکل ممکن زندانی کرده و دسترسی همگان به او را ازبین برده اند  تا حتی پیام آرامش بخش او به خانواده  رندانیان وشهدای مظلوم جنبش سبزنرسد . اگر « کروبی مهربان »امروزبا ما بود نوروز خود را با حضور در کنار خانواده هایی جشن می گرفت  که همسران  ، فرزندان ، پدران ، مادران ، خواهران وبرادران ایشان تنها به این جُرم نابخشودنی در زندان هستند که توصیه امام علی ( ع ) در مورد « بیان حق بدون هرگونه لکنت» را اجرا کرده اند . اگر کروبی ، اسیر کودتاگران نبود امروز دست دردست موسوی و درکنار فاطمه کروبی و زهرا رهنورد به عید دیدنی  کودکانی می رفت که دو نوروز است از بوسه گرم پدر یا مادر در هنگام تحویل سال  محروم هستند . کروبی اگر در زندان دیکتاتورها نبود ساعاتی از نخستین روز سال نو را در کنار مزار سلحشورانی می گذراند که  گناه بزرگ آنها از نظر حاکمان غاصب ، تأکید بر آزادی انتخاب مردم بوده است واکنون  یا نام زیبای آنها توسط زشت خویان حکومتی مصادره می شود و یا خانواده های آنها تحت  فشار اراذل و اوباش حکومتی قرار دارند تا تعلق فرزندانشان به جنبش سبز ملت ایران را انکار نمایند . کروبی اگر در زندان قرون وسطایی گرفتار نبود حکومت گران بی لیاقت رانصیحت می کرد که به جای پُر کردن جیب یاران خود در داخل و هم پیمانان خویش در خارج ، به فکر رفع مشکلات میلیونها زن ومرد ودختر وپسر ایرانی باشند که تنها سهم آنها از مدیریت جهانی احمدی نژاد ، شنیدن آمارهای دروغ و دل بستن به وعده های واهی است . اگر کروبی در میان ما بود  از سران کشور می خواست  دست از چپاول گری های خود بردارند تا  در  کشوری بزرگ وثروتمند  مانند ایران ، بسیاری از ایرانیان عزیزحتی از برگزاری جشن سنتی خویش در نوروز ، محروم نباشند .اگر امروز زندان بانان بی رحم و ضد قلم ، کاغذ وقلم را از دسترس کروبی خارج نکرده بودند  او برای مردم آزادیخواه در کشورهای منطقه می فرستاد و به ایشان توصیه می کرد که هیچکس را مصون از خطا و جاه طلبی ندانند و بنیان های حکومت جدید را به گونه ای بگذارند که   «آزادیخواهان امروز » به «دیکتاتورهای فردا» تبدیل نشوند یا عده ای از« مستبدان بالقوه » خود را در صف آزادیخواهان جا نزنند . ودر نهایت اگر کروبی امروز در میان ما بود همه خوبی ها را برای ملت ایران که بارها خود را فدایی آنها نامیده است آرزو می کرد . البته یقین داریم  اگر« زندانبانان  دژخیم » به کروبی که از همه امکانات رسانه ای محروم است  اجازه دهند از لحظه تحویل سال مطلع شود  دستان او  و همسر صبورش در آن لحظه با شکوه به طرف آسمان خواهد رفت  تا از خداوند بزرگ  ، نزدیکی هر چه بیشتر دل های ایرانیان به یکدیگر  را مسئلت نمایند . کروبی و همسرش در آن لحظه ، بهترین  احوال  را برای مردم ایران مسئلت خواهند کرد که ظهور آن در پایان دیکتاتوری و تحقق اهداف آزادیخواهانه ملت ایران خواهد بود . به یاد داریم آخرین پیام  ویدئویی کروبی  را که نشان داد او رسیدن آن روز را بسیار نزدیک می بیند .
نوروز بر همگان مبارک
مجتبي واحدي





سحام نيوز: مهدي سحر خيز، فرزند عيسي سحر خيز در مصاحبه اي كوتاه به خبرنگار ما گفت: براي تبريك نوروز، خواستم تا با تماسي تلفني با زندان رجايي شهر، پس از دو سال با پدرم صحبت كنم كه متاسفانه علي رغم تلاش هاي تلفنچي زندان؛  به دليل عدم حضور مسئولين مربوطه در زندان، اين امر ميسر نگرديد.
وي در ادامه همچنين افزود: مسئولان زندان در حالي از تماس هاي خانواده ها با زندانيان جلوگيري به عمل مي آوردند كه خودشان شب عيد را دركنارخانواده هايشان گذرانده و از وضعيت روحي و رواني زندانيان و خانواده هاي آنان هيچ آگاهي ندارند. ليكن از همين جا به پدرم و به تمامي زندانيان سياسي دربند تبريك مي گويم و آرزو ميكنم به زودي شاهد حضور آنها در كنار خانواده هايشان باشم.
لازم به توضيح است به تعداد كثيري از زندانيان اجازه ملاقات و يا مرخصي نوروزي داده نشده و آنها را از اين حق عادي و طبيعي محروم نمودند.



سحام نيوز: رسانه هاي سبز امسال را سال آگاهي و رهايي نام گذاري كردند. به گزارش سحام نيوز در بخشي از اين نامه آمده است:”ما رسانه‌های سبز ایران به پاسداشت اتحادمان و به تأسی از همراهان جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سال آینده را سال «آگاهی تا رهایی» پیشنهاد می‌کنیم. صد سال پایداری و استقامت در راه مبارزه با استبداد در ایران به ما آموخته است که آگاهی چشم اسفندیار دیو استبداد و تمامیت خواهی است.”
بسم الله الرحمن الرحیم
هموطنان و همراهان راه سبز امید، سلام بر شما
درود بر صبر و استقامتتان در پیمودن این مسیر صعب اما نورانی.
سالی که گذشت، سالی نه در شعار که به رسم عمل، به صبر و استقامت نامی و ماندگار شد. سال گذشته را با  آگاهی از راه سخت پیش رو آغاز کردیم. هر ایرانی در جبهه‌ای همراهان سبز خود را  یاری می‌کرد. از برادران و خواهران مقاوم و سرفراز در‌بند، تا آن مادر سالخورده که دعای خود را بدرقه‌ی راهمان کرد؛ یا جوانی که با نیتی پاک، دستبند سبز خود را برای ما به امانت گذاشت و به خیابان رفت و به خیل شهیدان راه وطن پیوست.
آری! در سال 1389 همه دست در دست هم، نشان صبر و استقامت را بر تارک زمان حک کردیم. آن‌قدر مصمم و متحد در چشمان استبداد چشم دوختیم و در برابرش ایستادیم که تاریک‌اندیشان به خیال خام و باطل خود رهبران سبزاندیش را از ما جدا کردند تا شاید دستان اتحاد ما را از هم جدا و صفوف در‌هم‌فشرده‌مان را متفرق کنند. اما تجربه بیست و پنجم بهمن این سال نشان داد که جنبش سبز حق‌طلبی ملت ایران از بین رفتنی نیست و راه سبز امیدی که از 25 خرداد 88 آغاز شده بود، همچنان با همه‌ی فراز و نشیب‌ها ادامه دارد. اکنون سال  ۱۳۹۰  پیش روی ماست و جز با تکیه بر راهبرد همیشگی آگاهی‌بخشی، به همراه امید و ایستادگی تا رهایی از سیطره استبداد و نیل به آزادی و عدالت و صلح و کرامت انسانی، نمی‌توان پایداری در این راه سبز امید را تضمین کرد.
ما رسانه‌های سبز ایران به پاسداشت اتحادمان و به تأسی از همراهان جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سال آینده را سال «آگاهی تا رهایی» پیشنهاد می‌کنیم. صد سال پایداری و استقامت در راه مبارزه با استبداد در ایران به ما آموخته است که آگاهی چشم اسفندیار دیو استبداد و تمامیت خواهی است. امروز نیز گسترش آگاهی‌ها ارزشمندترین سرمایه‌ی ما برای حضوری پردوام در راه سبز امید است.
سال جدید را سالی سبز و پر از صلح و آزادی برای کشورمان آرزو می‌کنیم.

اللهم حول حالنا الی احسن الحال 

امضا: سایتهای کلمه، سحام نيوز، جنبش راه سبز (جرس)، نوروز، میزان خبر، تحول سبز، امروز، ندای سبز آزادی، ادوار نیوز، تغییر، خط سبز، رأی ما کجاست، روزنامه نگاران زندانی، ندای آزادی و شبکه تلویزیونی رسا


 
ارسلان ابدی دانشجوی زندانی که برای مرخصی نوروزی آماده شده بود و خانواده اش در جلوی زندان اوین منتظر وی بودند پس از خارج شدن از بند 350 برای مرخصی دوباره به زندان بازگشت.
به این دانشجو که 15 ماه از بازداشتش می گذرد قول مرخصی داده شده بود و خانواده اش از چند روز پیش در جلوی درب زندان انتظار دیدن فرزندشان را می کشیدند.
همسر و پدر مادر این دانشجوی زندانی پس از اینکه ارسلان به مرخصی نیامد به درب کوچک زندان اوین مراجعه کردند و با برخورد زشت و زننده و تهدید مامورین امنیتی که از بعد از ظهر یک شنبه در جلوی در اوین مستقر شده اند روبرو شدند.


 
کیارش کامرانی در آستانه سال تحویل به انفرادی منتقل شد.
به گزارش سحام نيوز، این دانشجوی زندانی که از 6 دی سال 1388 در زندان به سر می برد به علتی که هنوز مشخص نشده به انفرادی متقل شده است. کیارش کامرانی که به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده حتی به مرخصی هم فرستاده نشد  و برای دومین سال پیاپی عید نوروز را در زندان به سر می برد.





مديرعامل جمعيت هلال‌احمر كرمان گفت: متأسفانه بامداد امروز دوشنبه 1 فروردين سال 90 بر اثر واژگوني يك اتوبوس راهيان نور 48 دختر دانشجو در پي اين حادثه كشته و زخمي شدند.
محمود كاووسي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: متأسفانه در بامداد روز 1 فروردين سال 90 نخستين حادثه بزرگ كاروان راهيان نور در 50 كيلومتري جيرفت استان كرمان بر اثر واژگوني اتوبوس دختران دانشجو رخ داد.
وي افزود: در پي اين حادثه كه بر اثر خطا و سرعت بيش از اندازه راننده عنوان شده است اتوبوس حامل دانشجويان دانشگاه پيام نور شهرستان كهنوج واژگون گشت كه بر اثر اين حادثه 11 دختر دانشجو كشته و 37 نفر نيز به شدت مجروح گشتند.
كاووسي با بيان اينكه 60 امدادگر جمعيت هلال‌احمر كرمان پس از 5 دقيقه با 11 آمبولانس و 2 ماشين مخصوص نجات در محل حادثه واژگون اتوبوس حضور يافتند، گفت: در حال حاضر تمام مجروحان به بيمارستان‌هاي جيرفت منتقل شده‌اند و تا آخرين لحظه مخابره اين گزارش حال 37 مجروح واژگوني اين اتوبوس مساعد اعلام شده است.
كاووسي با اشاره به اينكه در حال حاضر 65 پايگاه امدادي، جوانان و پايگاه‌هاي كمپ ويژه هلال‌احمر استان كرمان با همكاري ديگر سازمان‌ها و نهادهاي گردشگري و انتظامي در اين استان استقرار يافته است، خاطرنشان كرد: در ايام تعطيلات نوروزي بيش از 350 امدادگر و جوان هلال‌احمر به صورت شبانه روزي در اين پايگاه‌ها به هموطنان كشورمان كه به اين استان سفر مي‌كنند خدمات رفاهي و راهنمايي نوروزي ارائه مي‌كند و بيشترين توصيه به هموطنان نيز استفاده از استراحت كامل در پي خستگي رانندگي است.



 
خانوادهٔ دکتر ابراهیم یزدی با ارسال نامه‌ای از تمامی کسانی که برای آزادی وی و تمامی زندانیان سیاسی تلاش کرده، تشکر کردند.
دکتر ابراهیم یزدی، بعد از تحمل حدود شش ماه زندان و خانهٔ امن روز ۲۹ اسفند آزاد شد.  دادگاه وی تا کنون سه بار به دلیل فشار نهادهای خاص لغو شده است.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خدا وند بخشنده و مهربان
امروز، ساعاتی چند قبل از شروع سال ۱۳۹۰، صدای شیرین و پر احساس پدرمان، دکتر ابراهیم یزدی، را شنیدیم. ایشان پس از تحمل ۱۸۵ روز بازداشت آزاد شدند و در منزل خودشان در تهران هستند.
ما خدای رحمان را شکر می‌کنیم برای آزادی پدرمان. همچنین، برای وجود هزاران انسان آزاد که در سراسر جهان برای آزادی ایشان و صد‌ها زندانی سیاسی در ایران تلاش کرده و می‌کنند خدا را شکر می‌کنیم. اجر همه شما با خدا باشد.
دعای ما در سال جدید بازگشت تک تک اسیران به خانواد‌هایشان است، و اینکه در ایران عزیز ما مساله زندانی سیاسی به تاریخ سپرده شود.
با احترام و تشکر
خانوادهٔ ابراهیم یزدی


 

گزارش ها از سوریه حاکی از آن است که هزاران نفر در شهر درعا در جنوب این کشور دست به تظاهرات زده و خواهان آزادی های بیشتر شده اند.این شهر طی چند روز گذشته شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بوده که پنج کشته و دهها زخمی بر جای گذاشته است.خبرگزاری رویترز می گوید واحدهایی از ارتش سوریه برای کاهش بحران وارد این شهر شده اند. وزیر دادگستری سوریه نیز به این شهر سفر کرده است.
خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در این شهر نیز می گوید پلیس با باتوم، به دنبال معترضان بوده اما برخورد جدی روی نداده است.ارتش برای کنترل ورود و خروج به شهر، ایست های بازرسی ایجاد کرده و کارت های شناسایی مردم را کنترل می کند.امروز، هزاران نفر در مراسم خاکسپاری جوان ۲۳ ساله‌ای شرکت کردند که به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.
این افراد در شعارهای خود خواهان آزادی و مقابله با فساد در سوریه شدند. معترضان شعار “خدا، سوریه، آزادی، مردم می خواهند فساد را سرنگون کنند” سر دادند. درعا در نزدیکی مرز با اردن قرار دارد. فعالان حقوق بشر سوریه می گویند نیروهای امنیتی روز جمعه به سوی تظاهرکنندگان شهر درعا شلیک کرده و پنج نفر را کشته اند.از آن روز به بعد، معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شده و ساختمان های دولتی را به آتش کشیده اند.
ناآرامی های چند روز اخیر سوریه، به گمان تحلیلگران، به مهم ترین چالش برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تبدیل می شود که چندی پیش گفته بود در این کشور، تحت تاثیر ناآرامی های مصر و تونس، اتفاقی روی نخواهد داد.




یکی از بلندپایه ترین فرماندهان ارتش یمن، امروز دوشنبه، ۲۱ مارس به خبرنگاران گفت که به جنبش اعتراضی علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور پیوسته است.
ژنرال علی محسن احمر گفت: “اعلام می کنیم که ما از جوانانی که در میدان دانشگاه صنعا تظاهرات می کنند، حمایت کرده و از آنها محافظت می کنیم.”ژنرال علی محسن احمر، فرمانده لشکر یکم زرهی یمن است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید تانک ها و خودروهای زرهی ارتش به دنبال انتشار این خبر در نقاط مختلف پایتخت مستقر شده اند.ژنرال احمر امروز، نیروهای نظامی تحت فرماندهی خود را به میدانی فرستاده که تظاهرکنندگان در آنجا جمع شده اند.این فرمانده ارشد ارتش یمن گفته است او و سایر فرماندهان این لشکر به همراه سربازان، از انقلاب جوانان یمن حمایت می کنند.
شبکه تلویزیونی الجزیره می گوید دو ژنرال بلندپایه دیگر هم به معترضان پیوسته اند.اظهارنظر این ژنرال ارتش یمن یک روز پس از برکناری دولت توسط علی عبدالله صالح صورت می گیرد.روز جمعه بیش از پنجاه نفر از مخالفان دولت در اثر تیراندازی افراد ناشناس به تظاهرات آنان کشته شدند.علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن پس از این واقعه، وضعیت اضطراری اعلام کرد.او از این واقعه خونبار ابراز تأسف کرد و گفت که مأموران امنیتی دولت در تیراندازی دست نداشته اند.تظاهرکنندگان یمنی طی هفته های گذشته دست به تظاهرات زده و خواهان انقلاب در یمن شده اند.این تظاهرات با الهام از تظاهرات ضد دولتی مصر و تونس برگزار شده است که به دهه ها حکومت رهبران این کشورها پایان داد.
علی عبدالله صالح قول داده که در سال ۲۰۱۳، که دوره ریاست جمهوری او به پایان می رسد، دیگر کاندیدای انتخابات نشود. او همچنین گفته که پسر او هم در این انتخابات نامزد نخواهد شد.
البته رئیس جمهوری یمن چند سال پیش هم وعده مشابهی داده بود.





يكي از پسران قذافي كه يكي از گردان‌هاي پدرش را فرماندهي مي‌كرد در حملات هوايي نيروهاي غربي كشته شد. شبكه خبري پرس‌تي‌وي گزارش داد كه “خميس قذافي ” در حملات نيروهاي غربي به اين كشور كشته شد.
اين در حالي است كه نيروهاي غربي در ادامه حملات خود به مناطق مختلف ليبي مقر “معمر قذافي ” ديكتاتور ليبي را در منطقه “باب العزيزيه ” در شهر طرابلس پايتخت اين كشور با موشك هدف قرار دادند. همزمان خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه انفجارهاي قوي يك‎شنبه‎شب شهر طرابلس را لرزاند كه يكي از آنها در منطقه باب العزيزيه محل اقامت قذافي بود.
برپايه اين گزارش، ستون‌هاي دود بر فراز منطقه باب العزيزيه به آسمان برخاست و صداي شليك ضدهوايي‌ها به گوش رسيد. در همين حال، فرماندهي نظامي آمريكا اعلام كرد كه سيستم‌هاي اصلي دفاع هوايي و پايگاههاي موشكي “سام ” در نزديك شهرهاي طرابلس، مصراته و سرت هدف حمله قرار گرفته‎اند.
وزارت دفاع انگليس نيز اعلام كرد كه نيروهاي انگليسي در حمله‌اي هماهنگ عليه سيستم‌هاي دفاع هوايي ليبي شركت داشته‏اند.





آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در پیام نوروزی خود، سال ۱۳۹۰ را سال “جهاد اقتصادی” نامیده و خواهان تلاش برای جهش در عرصه اقتصادی شده است.
رهبر ایران در پیام خود، نوروز را به مردم ایران و ایرانیان خارج از کشور و ملت هایی که نوروز را جشن می گیرند، تبریک گفته است.
آیت الله خامنه ای به تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران توسط سازمان ملل اشاره کرده و گفته است که “دشمنان در عرصه اقتصادی فعالیت بسیاری زیادی دارند.” او خواهان آن شده که مسئولان چه در دولت و چه در مجلس، “با حرکت جهادگونه” کار کنند.
سال ۱۳۸۹ در حالی پایان یافته که هنوز نگرانی هایی در باره پیامدهای طرح حذف یارانه ها و آزادسازی قیمت ها که سال پیش به اجرا در آمد، وجود دارد.
ارزیابی از سال پیش
رهبر ایران در ارزیابی از سال ۱۳۸۹ که او آن را “سال همت مضاعف و کار مضاعف” نامیده بود، گفت در سال گذشته، ایران توانست کارهای بزرگی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، علم و فناوری و سیاست خارجی انجام دهد.
او از هدفمندی یارانه ها به عنوان “یک کار بزرگ” یاد کرده که دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در یک سال گذشته آن را انجام داده است.
بنابر قانون مصوب مجلس، یارانه شانزده قلم کالا و خدمات با اجرای آن حذف و این کالاها و خدمات به قیمت بین المللی عرضه می شود.
بعد از حذف یارانه ها، بنزین از لیتری یکصد تومان به لیتری هفتصد تومان، گازوئیل از لیتری ۱۶.۵ تومان به ۳۵۰ تومان، گاز خودرو از مترمکعبی ۴۰ تومان به ۳۰۰ تومان، گاز طبیعی از مترمکعبی ۱۳ تومان به ۷۰ تومان، هر کیلووات برق از ۱۶.۵ تومان به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان و هر مترمکعب آب نیز از ۸۰ تومان به ۲۸۳ تومان رسیده است.
بانک مرکزی ایران دو سال است که از ارائه آمار رشد اقتصادی و دیگر شاخص های مهم خودداری می کند. آماری که به عقیده برخی کارشناسان به دلیل رکود اقتصادی سه سال گذشته، به شدت عملکرد دولت را زیر سئوال می برد و برای همین دولت مانع از انتشار این آمار شده است.
ناآرامی های خاورمیانه
آیت الله خامنه ای در این پیام به ناآرامی های بحرین، یمن و لیبی هم اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که “خداوند متعال برای این ملت ها، فرج عاجلی برساند و دشمنان ملت ها را با عقوبت خود مجازات کند.”
روابط ایران و بحرین اخیرا با اخراج دیپلمات ها، وارد مرحله تازه ای شده است. بحرین اظهارنظرهای مقام های ایرانی در باره ناآرامی های این کشور را دخالت در مسایل داخلی این کشور خوانده و رد کرده است.
امروز (دوشنبه، اول فروردین) تجمعی در تهران در برابر دفتر سازمان ملل برگزار شده که در آن، شرکت کنندگان، خواهان آن شده اند که مقامات ایرانی، نیروهای مردمی به بحرین اعزام کنند.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، ماه پیش تحولات سیاسی خاورمیانه را “بیداری اسلامی” خوانده و گفته بود عامل اصلی حرکت مردمی در مصر و تونس، “احساس تحقیری است که در مردم به خاطر وضعیت سرانشان و نوکری آنها نسبت به آمریکا به وجود آمده است.”



 

چند صد زندانی سیاسی در زندان ماندند، ۱۵ زندانی به مرخصی آمدند


بین ۱۵ تا ۲۰ زندانی سیاسی در روز ۲۹ اسفند به مرخصی نوروزی آمدند اما چند صد زندانی سیاسی همچنان در زندان ماندند و از امکان هرگونه آزادی موقت یا مرخصی محروم شدند. از مجموع صدها زندانی سیاسی کشور، عصر دیروز اسامی ۱۶ زندانی سیاسی که برای چند روز به مرخصی نوروزی آمده اند، اعلام شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، دیروز عصر در حالی فیض الله عرب سرخی، محسن امین زاده، میلاد اسدی، علی جمالی، هانی مقدم، حمزه کرمی، لیلا توسلی، پروین جواد زاده، زهرا جباری، مهدی اقبال، محمد رضا رجبی، محمدرضا مقیسه، دکتر آرش علایی، هدی صابر، محمد اولیایی فرد و بابک داشاب به مرخصی نوروزی آمدند که صدها زندانی سیاسی همچنان در زندان های کشور محبوس اند. ممکن است سه تا چهار نفر دیگر نیز آزاد شده باشند که اسامی آنها هنوز به دست خبرنگار کلمه نرسیده است. همچنین احتمال دارد چند زندانی سیاسی از جمله محسن میردامادی نیز امروز (دوشنبه) آزاد شوند.
طبق گزارش های رسیده به کلمه، به جز چند فعال اصلاح طلب که با موافقت سپاه پاسداران آزاد شده اند، بقیه زندانیان با موافقت دادستان تهران به مرخصی های چند روزه آمده اند.
خانواده هایی که بارها به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران مراجعه کرده و درخواست مرخصی های نوروزی چند روزه برای عزیزان شان کرده اند تا سرانجام دادستان تهران با این مرخصی ها موافقت کرده است. مرخصی های کوتاهی که با اصرار فراوان خانواده ها و وثیقه های سنگین به آنها داده شده است .اغلب این مرخصی ها چند روزه هستند و این افراد باید بلافاصله برای تمدید مرخصی شان به دادستانی تهران مراجعه کنند تا دوباره و با موافقت دادستان تهران بتوانند چند روز دیگر نزد خانواده هایشان بمانند و در صورت عدم موافقت دادستان باید دوباره به زندان بازگردند.
تعداد زندانیان سیاسی که نوروز امسال به طور موقت از اوین آزاد شده اند در مقایسه با سال گذشته کاهش جشمگیری دارد. گفته می شود علت اصلی این کاهش با تظاهرات های اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن، اول اسفند، دهم و هفدهم اسفندماه مرتبط است و وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد با مرخصی تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی مخالفت کرده است.
هم اکنون بیش از ۱۶۰ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی اند که اغلب آنها از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند. همچنین بیش از سی زندانی سیاسی نیز در زندان رجایی شهر به سر می برند. برخی از آمارها از زندانی بودن بیش از هزار زندانی سیاسی در سراسر کشور حکایت دارد. این آمارها مربوط به زندانیانی است که مشغول گذراندن دوران محکومیت خود هستند و اسامی صدها زندانی که در بازداشت موقت به سر می برند دیده نشده است. گفته می شود در تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن و همین طور تظاهرات های اسفندماه امسال چندهزار نفر بازداشت شده اند.
براساس قوانین، مرخصی از حقوق اولیه زندانیان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاییه و امنیتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانیان و خانواده هایشان نگاه می کنند.
هم اکنون احمد زید آبادی، مسعود باستانی، مجید توکلی ،مجید دری، ضیا نبوی، علی ملیحی، احمد کریمی، احسان عبده تبریزی، بهاره هدایت، حامد روحی نژاد، مهدیه گلرو، عاطفه نبوی، هنگامه شهیدی، فاطمه رهنما، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، کیوان صمیمی، مسعود لواسانی، عماد الدین باقی، داوود سلیمانی، عیسی سحر خیز، سیامک قادری،رضا شهابی ، منصور اسانلو، مصطفی تاجزاده، فخر السادات محتشمی پور، عبدالله رمضان زاده، نسرین ستوده ، محمد نوری زاد، فریدون صیدی راد، عالیه اقدام دوست، زینب بایزیدی، رضا رفیعی فروشانی، رسول بداقی، شبنم و فرزاد مدد زاده ، حشمت الله طبرزدی، ابراهیم مددی، احسان مهرابی، ارژنگ داوودی، ایوب قنبر پوریان، نظام حسن پور، امیر خسرو دلیر ثانی، بهروز جاوید تهرانی، بهنام ابراهیم زاده، حسین رونقی ملکی ،حسین درخشان، سعید متین پور، نادر کریمی جونی، وحید طلایی، آرش سقر، آرش صادقی و …. تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندانهای کشور به سر می برند که مقامات قضایی و امنیتی آنها را از حق مرخصی محروم کرده اند.
در اعطای مرخصی به یک زندانی سیاسی نهادهای مختلف تصمیم گیرنده هستند نهادهایی مثل وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاییه. گاهی برای اینکه یک زندانی چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند باید موافقت همه این نهادها جلب شود. کینه ورزی های شخصی و موافقت بازجوهایی که فراتر از قانون قدرت تصمیم گیری دارند، نیز از مراحلی است که یک زندانی را مستحق مرخصی و دیگری را فاقد آن تشخیص می دهد. در نهایت وقتی یک زندانی تمام این مراحل را طی می کند قادر است چند روزی و فقط چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند. این در حالی است که طبق قوانین تمام زندانیان به جز تعداد اندکی مانند متجاوزان به عنف و قاچاقچیان عمده مواد مخدر و شرکت کنندگان در سرقت های مسلحانه حق استفاده از مرخصی نوروزی را دارند و این حق قطعی آنهاست.



مرخصی سه روزه رمضان زاده به خاطر فوت پدر همسرش


با درگذشت پدر همسر عبدالله رمضان زاده وی در آخرین ساعت سال ۸۹ برای سه روزبه مرخصی آمد تا در مراسم تدفین پدر خانمش شرکت کند.
به گزارش کلمه عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات و استاندار کردستان در دولت خاتمی از ۲۳ خرداد ۸۸ تا دی ماه در بازداشت بود و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.وی به مدت یک سالی در مرخصی به سر می برد که پس از راه پیمایی ۲۵ بهمن ماه جنبش سبز از وی خواسته شد که این حرکت را محکوم کند یا به زندان بازگردد که وی گزینه دوم را انتخاب کرد و به زندان بازگشت.






  جرس: استاد محمدرضا شجریان، هنرمند ملی ایران‌زمین در پیامی، نوروز را به هموطنان خود تبریک گفت و اظهار داشت: «مردمانی باوجدان بیدار و کنجکاوی ذاتی و هوش سرشار که ارزشهای سرزمین خود را پاسداری کرده، و از دم طوفان های ویرانگر تاریخ، زبان و آداب و ملیت و آیین خود را با حماسه صبر و مقاومت ، نجات بخشیده است.»‬
 





اقتصاد ٨٩ در چهار پرده؛ از خودکفایی بنزین تا اعتصابات کارگری
جرس :رخدادهای اقتصادی یک سال را نمی توان در یک گزارش جمع بندی کرد بسیاری تحولات ریز و درشت اتفاق می افتد که چندان ربطی هم شاید بهم پیدا نکنند اما در قالب روند های مشخصی میتوان به جمع بندی ودر آوردن یک چشم انداز از تحولات نشست که این گزارش نیز چنین است و رخدادهای اقتصادی سال 89 در چهار روند:الف/تحریم های بین اللملی /ب:هدفمند سازی یارانه ها /ج:فساد وتخلفات دولتی /د:اعتصابات دسته بندی کرده است .که میتوان از آن به تصویری از تحولات اقتصادی سال 89 دست یافت .  

تحریم شورای امنیت،آشپزهایی که موفق شدند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصویب کرد. دوازده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و برزیل و ترکیه، اعضای غیر دایم شورای امنیت، به این قطعنامه رای مخالف دادند و لبنان نیز رای ممتنع داده است.
مسئول وقت ديپلماسي جمهوری اسلامی ـ منو چهر متکی ـ با لحني طنز گونه در این مورد قبل از تصویب گفته بود "يكي، دو كشور عضو شوراي امنيت مدتي بود در آشپزخانه‌هاي‌شان دنبال پخت جديدي بودند تا در شوراي امنيت ارائه دهند؛ اما تنها چيزي را كه پخته بودند بعد از صرف غذا به ميهمانان ارائه كردند. آن‌ها بايد توجه داشته باشند كه در دوره بعد از قطعنامه‌ها به سر مي‌بريم و اين مساله را خيلي جدي نگيريد." ولی این پیش بینی مانند بسیاری دیگر از پیش بینی های مسئولین به وقع نپیوست و سخت ترین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید .قطعنامه ای که موجب شد کشتی های ایران در هر بندری در دنیا به راحتی مورد سوظن وبازرسی قرار گیرند و مبادلات بانکی ایران با دنیای خارج به شدت محدود شود .بسیاری از شرکتهایی هم که سالها درایران فعال بودند مانند تویویتا وکیاموتورز از کشور رفتند .حتی کشوری مانند امارات نیز محدودیت های بانکی علیه ایران رقم زد .
روزنامه "امارات بیزنس" روز دوشنبه ۲۸ ژوئن نوشت بانک مرکزی امارات متحده عربی به بانک های این کشور دستور داده که حساب بانکی۴۱ شخص حقیقی و حقوقی متهم به ارتباط با برنامه های اتمی ایران را مسدود کنند.
در این بخشنامه از کلیه بانک ها، موسسات سرمایه گذاری، صرافی ها و سایر سازمان های مالی خواسته شده ارتباط خود را با افراد و شرکت هایی که نامشان در ضمیمه های قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد آمده، قطع کنند. اما مهم ترین جلوه و تاثیر تحریم های دور جدید مساله تحریم فروش بنزین به ایران بود که با جدی شدن احتمال آن ،دولت به فکر راه حلی عجیب افتاد .تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی .
پس از تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بر سر واردات بنزین، وزارت نفت در جهت تامین بنزین مورد نیاز کشور از شهریور 89 با اجرای طرح ضربتی تولید بنزین اقدام به تولید ۱۷ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین(معادل ۳۰ درصد نیاز داخلی) در ۶ مجتمع پتروشیمی کرد. اما همزمان با تولید و ورود این محصول به چرخه مصرف سوخت، انتقادات از این رویه وزارت نفت بالا گرفت .اما وزارت نفت هماره با رد کردن انتقادات این بنزین را سالم ترین بنزین تولیدی کشور برمی شمرد (با اکتان 97).این در حالی بود که بنا به گفته کارشناسان حوزه انرژی این ماده بسیار خطرناک بود چرا که آروماتیک موجود در آن بیش از حد مجاز بود واین باعث به خطر افتادن سلامتی شهروندان می شد .
.حمید رضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی به دلیل اینکه به خاطر این حرکت صادرات پتروشیمی متوقف شده است آن را نادرست خواند وی در این مورد توضیح داد: "هزینه تمام شده برای هر لیتر بنزین، از بهای بنزین سبد خلیج فارس که در بنادر جنوب تخلیه می‌شود خیلی بیشتر است. از طرف دیگر، بخش‌هایی از پتروشیمی که با هدف خودکفایی در تولید بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، دچار مشکل تعمیر و نگهداری، فرسودگی و کمبود منابع می‌شوند»
همچنین عسگر جلالیان، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس تولید بنزین به این شکل را غیر استاندارد خواند و گفت: "این نحوه تولید بنزین، نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان زا است."
از سوی دیگر براساس گفته حسن اصیلیان، معاون سابق محیط زیست انسانی و عضو هیأت عملی دانشگاه تربیت مدرس به ایلنا، "سوختن آروماتیک در باک خودروها و خارج شدن آن از اگزوز هر خودرو به شکل گاز و بخار در بخش ترکیبات آلی فرار محاسبه می‌شود که طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است."
اینگونه است که کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام میکند: "پنج هزار نفر از تهرانی‌ها هرساله براثر آلودگی هوا روانه بهشت زهرا می‌شوند."
به گفته او بیشتر افرادی که بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند به بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی مثل آسم مبتلا یا افراد سالخورده بودند.
به گفته کارشناسان بهداشت، هر فرد به طور متوسط روزانه 20‌ هزار لیتر هوا تنفس می‌کند که در تهران به علت وجود آلاینده‌های صنعتی این معادله برعکس است و مردم روزانه همین مقدار‌ گازهای سمی وارد ریه‌های خود می‌کنند. در این فرایند ذرات درشت دود در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی جمع و موجب اختلال در ترشحات بینی و سینوس‌ها می‌شوند؛ ذرات ریز نیز در راه‌های عمیق‌تر ریه‌ها نفوذ می کند و حجم بالای این ذرات باعث اشکال در تنفس افراد مبتلا به آسم، برونشیت مزمن، آمفیزم و دیگر بیماری‌های ریوی می‌شود و در بسیاری از موارد به مرگ زودرس سالمندان نیز می‌انجامد.این اتتقادات که به مجلس نیز کشیده شده بود اما با واکنش بسیار منفی مسئولین نفتی مواجه شد و منتقدین را فتنه گران بنزینی ونوکران اجانب نامیدند که تاب خودکفایی بنزین ایران را نداشتند .خودکفایی به این شکل که هزینه های گزافی هم برای صنعت نفت (توقف صادرات پتروشیمی ) وهم برای جامعه (آلودگی شدید ) در حالی بود که طرح تاسیسی پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس چندین سال است که با تاخیر پیش میرفت و در سال 89 خبر آمد که کاملا متوقف شده است .
بر اساس گزارش منابع مختلف ساخت پالايشگاه ستاره خلیج فارس از ابتداي دي ماه 1388 تا كنون در مقدار پيشرفت 34 درصد ثابت باقي مانده و از همين تاريخ تعداد بسيار زيادي از كاركنان و كارگران اين پالايشگاه اخراج شده اند. كاركنان و كارگران اخراج شده هم همچنان بخشي از مطالباتشان را دريافت نكرده و مديران اين پروژه نیز جز وعده هاي واهي تزريقات مالي و شروع مجدد پروژه تاكنون حرفی نزده اند. در عین حال كاركنان و كارگران اخراج شده تهديد شده اند كه در صورت شكايت، شانس جذب مجدد در صورت شروع پروژه را نخواهند داشت و بدين ترتيب راه بر آنها بسته است؛ كاركنان و كارگراني هم كه شكايت نموده اند تاكنون هيچ نتيجه اي نگرفته اند. این پالایشگاه از سال 85 در حال ساخت است و قرار بود 4ساله تمام شود و روزانه 360 هزار بشکه بنزین تولید کند.
تکلیفی یکساله ، اجرا شده سه ماهه
دو لت از ابتدای سال89 مکلف بود که قانون هدفمند سازی یارانه را با درآمد 20 هزار میلیارد تومانی در سال به اجرا بگذارد ولی چون دولت پی 40 هزار میلیارد تومان در سال بود ازاجرای قانون طفره رفت و با حمایت رهبری وفشار به مجلس اتفاقات عجیبی رخ داد .22 فرودین بود که احمدی نژاد ازنمایندگان مجلس خواست زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‏ها را به دولت واگذار کنندکه گویابا اشارات رهبری قرار شد مجلس با دولت کنار آید. صحبت از توافقی عجیب به میان آمد .
بر اساس این توافق دولت و مجلس در خصوص قانون هدفمندسازی یارانه، زمانبندی اجرا، اجرای سناریوهای قیمت گذاری کالاهای یارانه ای به دولت واگذار شد.
با اين صورت بندي دولت حق تعیین قیمت کالاهای مشمول حذف یارانه ها را عهده دار شد .در واقع مجلس با تغییر مصوبه خود درمورد هدفمند کردن یارانه ها بر اساس خواست دولت، یک عقب نشینی دیگر در برابر احمدی نژاد را به ثبت رساند. كشمكش دولت ومجلس بر سر ميزان درآمد دولت از افزايش قيمت ها در پي هدفمند سازي يارانه ها، به شكلي حل شد كه احمد توكلي آن را "بدعت" دانست وعلي مطهري "كسر شان مجلس". در این جلسه به مدیریت علي لاريجاني، مجلس از راي ومصوبه خويش برگشت و بدون اينكه دولت، لايحه اي براي اصلاح هدفمند سازي يارانه ها به مجلس ارائه کند ویا نرمشي در برابر مصوبه نمايندگان مجلس نشان دهد، هدفمند کردن یارانه ها به همان صورتی درآمد که احمدی نژاد خواسته بود. جالب آنکه تصور عمومی هم در بین نمایندگان و هم در بین گفتار دولتی های این بود که دولت در ابتدای تابستان این قانون را اجرا میکند .اما ابتدای تابستان، شد ابتدای پاییز و آن هم شد، اواخر پاییز.در این میان از میانه های تابستان سخن از چرایی عدم اجرای قانون بالا گرفت اما دولت درضد حمله به ا ین انتقاد ها سخن از اتاق وستاد توطئه به میان کشید و رییس دولت برای صدمین بار گفت که میخواهند این دولت را زمین بزنند .
وزیر اطلاعات هم در این خصوص دوبار سخن گفت و از ستاد و اطاق دسیسه سخن گفت .این سخنان بی سند، بدون واکنش وعکس العمل نماند. به گزارش ایلنا ودیگر خبر گزاری هادر مهر ماه در کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه ای با حضور وزیر اطلاعات تشکیل شد. مخبر كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس در خصوص مفاد این جلسه گفت: "در اين جلسه الياس نادران در مورد اينكه چه كسي قصد زمين زدن طرح هدفمندكردن يارانه‌ها را دارد و چه كسي ستادي در اين راستا تشكيل داده و وزارت اطلاعات چه اقدامي كرده است سئوال كرد. وزير اطلاعات پاسخ داد مسلم است برنامه‌ريزي براي زمين زدن قانون هدفمندكردن يارانه‌ها و فعاليت ستاد مذكور همزمان با تحريم‌ها تشديد شده است. آنها براي شكست اجراي اين قانون به انحاء مختلف كار مي‌كنند و برخي موارد در داخل و خارج در اين زمينه وجود دارد."
جلالي افزود: "وزير اطلاعات تاكيد كرد كه البته منظور ستاد متمركز تابلودار نبوده است. اما مجموعه‌هايي بودند كه تلاش‌هايي را براي ناكارآمد نشان دادن نظام انجام داده‌اند. مصلحي از برخي گروه‌هاي داخلي در اين مورد كدهايي را آورد و برخي هم سرنخ‌هايي خارج از كشور داشتند."
وي البته این راهم گفت که: "نادران از هيچ‌يك از پاسخ‌هاي وزير اطلاعات قانع نشد و اگر اوضاع به همين روال باشد، قاعدتا وزير اطلاعات بايد به صحن علني مجلس بيايد و پاسخگوي سوال وي باشد."
این در حالی است که بارها احمدی نژاد وعده هایی در خصوص افشای مافیای سیگار، مافیای وام گیرندگان محدود، مافیای مسکن... داد که هیچ وقت اطلاعات روشنی در مورد آنها اعلام نشد. همچنین وی در خرداد ۸۸ با زیر سئوال بردن کل مدیریت اجرایی بعد از انقلاب توانست موجی پرالتهاب را در جامعه ایجاد کند تا جایی که مناظره شب 13 خرداد 88 از ذهن وافکار عمومی تا سالها نخواهد رفت، همکاران وی هم در دولت هر وقت که تحت فشار افکار عمومی قرار میگرند ازاتاق های توطئه حرف می زنند.بهر رو هدفمند سازی یارانه ها که دولت دستش برای اجرای آن باز شده بود در سه ماه پایانی سال به اجرا در امد و قیمت ها ی کالاهایی که دولت به مردم عرضه میکرد جهش ناگهانی داشت ولی دولت از افزایش قیمت کالاهای بخش خصوصی جلوگیری به عمل اورد تا فشار بر مردم زیاد تر نشود ولی اغلب کارشناسان این وضعیت را دائمی نمی دانند و منتظر موج گسترده گرانی در کشور هستند موجی که با شب عید نشانه هایی از آن بروز کرد.
عادت دولت به گزارشات تخلف دیوان محاسبات
چهره ای که دولت احمدی نژاد قصد داشت از خود بسازد وخود را مبارز با فسادهای مالی نشان دهد با داستان محصولی در دولت اول و قضیه محمد رضا رحیمی در دولت دوم احمدی نژاد به شدت مخدوش شد .محمد رضا رحیمی هم اکنون به عنوان متهم باید در دستگاه قضایی حضور پیدا کند و در خصوص پرونده های بسیار ولی خاصه پرونده خیابان فاطمی پاسخگو باشد این در حالی است که در میانه سال 89 با حمایت رهبر ایران میرفت که موضوع رحیمی در دستگاه قضا به فراموشی سپرده شود ولی فشار افکار عمومی از یک سو و تناقض اشکار این موضوع باشعارهای هر روزه نظام از سویی دیگر باعث شد که رحیمی فعلا متهم خطاب شود هر چند که هنوز در دادگاهی حضور نیافته و احضاریه ای صادر نشده است .اما این تمام نقاط فاسد دولت احمدی نژاد نبود .دیوران محاسبات به شیوه معمول این چند سال باز در گزارشاتش دولت را در چند نوبت متخلف شناخت .مورد اول اوایل سال بود که گزارش تفریغ بودجه سال 87رو شد .با انتشار سومين گزارش ديوان محاسبات از عملكرد بودجه اي دولت احمدي نژاد، روشن شد دولت وی بیشترین میزان تخلف و انحراف از بودجه راداشته و760 میلیارد تومان را به خزانه کشور واریز نکرده است. اين گزارش عملكرد بودجه اي دولت در سال 87 است كه 72درصد انحراف از بودجه را نشان می دهد. پيش از اين در گزارش بودجه سال 86، 54درصد انحراف ثبت شده وبراي سال 85 نيز دو هزار مورد تخلف به ضبط رسيده بود.
همچنین در ابان ماه گزارش دومین گزارش کمیسیون نظارت بر اصل 44در مجلس قرائت شد که در آن نیز دولت متخلف شناخته شده بود وگزارش برای بررسی به دستگاه قضایی ارسال شد .
اما مهم ترین گزارش تخلف دولت عدم .واریز 11 میلیارد دلار درآمد نفتی به خزانه کشو بود که اواخر اسفند 89 در صحن قرائت شد.به گزارش خبرآنلاین، کمیسیون انرژی این گزارش را به استناد گزارشات نظارتی دیوان محاسبات تهیه کرده بود که گویای انحراف از عملکرد بودجه 89 در وظایف 9 ماهه وزارت نفت بود. عمده این تخلفات به عدم واریز به حساب ذخیره ارزی از محل فروش نفت خام و کاهش تولید نفت خام مربوط بود که کارشناسان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز این تخلفات را تایید کرده​اند.
گزیده این گزارش را که عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی آن را قرائت کرد به شرح زیر است:کاهش 72 هزار بشکه تولید نفت خام در روزعدم سرمایه گذاری شرکت نفت و عدم تامین منابع مورد نیاز، از مهمترین دلایل کاهش تولید نفت است که عدم تحقق بودجه کل کشور را در پی داشته است.شرکت نفت بیش از 36 میلیون بشکه نفت را از طریق انجام معاوضه صرف فرآورده​ نموده که برخلاف قانون بودجه 89 است و تخلف آشکار به شمار می​رود.مازاد درآمد نفت باید به حساب خزانه​داری کل کشور واریز شده و پس از منظور نمودن صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت، مابقی را به حساب ذخیره ارزی بریزد که چنین نشده است. 4 میلیارد و 300 میلیون دلار از این محل به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است. علاوه بر این، 6 میلیارد بدهی مشتریان نفتی نیز به حساب ذخیره ارزی ریخته نشده و در مجموع بالغ بر 11 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.این اقدام بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور و کاهش سایر درآمدها در جهت خودداری از ارائه لایحه متمم و یا اصلاحیه بودجه 89 بوده است.ارجاع تسویه حساب به انتهای سال، موجب تشدید کاهش تولید و به خطر افتادن امنیت تولیدی و سرمایه​گذاری کشور شده است.
ولی باز پرونده فساد وتخلف در دولت بسته نمی شود چرا که طبق گزاشات مختلف قاچاق کالا در دولت احمدی نژاد 170 درصد رشد کرده است . بنا بر اعلام آمار رسمی سالانه ایران 70 میلیارد دلار واردات دارد و20 میلیارد دلار قاچاق. یعنی 25درصدحجم واردات قانونی کشور غیر قانونی است ودولت بر آن نظارتی نداردوبابت آن مالیات وعوارضی نمیگیرد
براساس آمار اعلام‌شده حجم مالی كالاهای قاچاق شده در سال88معادل 20میلیارد دلار است که 16‌میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به قاچاق كالاهای وارداتی و چهار‌میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به قاچاق كالاهای صادراتی است اما مدیرکل دفتر حقوقی گمرک، نقدی،به ایسنا گفته بود "رقم قاچاق در سال 84، هفت‌میلیارد دلار بود". این یعنی افزایش 171 درصدی قاچاق طی سال 84 تا 88 در كشور. رییس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به جز برآورد از قاچاق كل كشور به آمار دیگری نیز اشاره كرده كه به آمارهای گمرك در این زمینه نیز نزدیك است. او در اعلام کرده كه تنها 3‌درصد از حجم این قاچاق كشف می‌شود كه پیش از این مدیركل حقوقی گمرك نیز عددی نزدیك به آن را ذكر كرده بود. طبق اعلام این مقام گمرك كشور، تنها یك یا 2‌‌درصد از حجم كلی قاچاق كشور كشف می‌شود. وقتی هم میزان كشفیات قاچاق اعلام شده توسط گمرك را كنار رقم 20میلیارد دلاری قاچاق قرار می‌دهیم مشخص می‌شود تنها 5/1‌‌درصد از این میزان قاچاق كشف می‌شود. براین اساس در سال گذشته 306‌میلیون دلار كالای قاچاق كشف شده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1383، قاچاق کالا و ارز به میزان شش میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با رقم ۲۰ میلیارد دلار فعلی رشد 5/2 برابری را نشان می‌دهد. این در حالی است که در این مدت میزان واردات رسمی کالا نیز به همین میزان رشد داشته است.

اعتصاب؛ هم بازاری، هم کارگر

اعتصاب در سال 89 زیاد به گوش رسید و جالب آنکه هم بازاری ها در اعتراض به این دولت اعتصاب کردند و هم کارگران .یعنی هم فرا دستان جامعه به این دولت معترضند هم فرو دستان .بازاری ها هم در تیر ماه و هم در مهر ماه به خاطر ابهام در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چند هفته ای در یک برهه و چند روزی در مقطعی دیگر کرکره هارا پایین کشیدند .اما اعتصاب کار گری تقریبا خبر هر روزه بود .کارخانه کیان تایر نمونه این اعتصاب های هر روزه است که بحران از نیمه دوم سال 88 در این بزرگترین تولید کننده لاستیک ایران وجود دارد .کارگران هم به همه جارفته اند تا صدای اعتراض خود را برسانند حتی در مقطعی نمایندگان ازآنها که با مسئولین وزارت صنایع دیدار کرده بودند توبیخ واز کار اخراج شدند ولی موضوع ادامه دار تر شد و خبرها بالا گرفت تا کارگران در ماه اسفند راه به دفتر ریاست جمهوری یافتند وآنجا درد خود را فریاد کردند .این در حالی است که به خاطر رکود تورمی در کشور موج تعطیلی کارخانه ها و مراکز صنعتی تدوام دارد بر این موضوع هدفمند سازی یارانه را نیز باید افزود که هزینه های تولید را چند برابر کرده است بی آنکه دولت از صنایع به طور عمومی حمایتی کند .ولی با این حال دولت معتقد است که امسال یک ونیم ملیون شغل ایجاد کرده است که بسیار با عث تعجب است .دراین رابطه یک نماینده مجلس به شدت عملکرد دولت را هم در ارائه آمار بیکاری و هم در کارآفرینی زیر سوال برد . به گزارش مهر موسی الرضا ثروتی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینكه طبق گزارش وزارت كار، عملكرد زودبازده‌ها از سال 84 تا 88 زیر 50درصد بوده است، بیان داشت: "از 3. 1 میلیون شغلی كه باید از این طریق ایجاد می‌شد، فقط 900 هزار آن محقق شد در حالی كه هم اكنون 3 تا 4 میلیون نفر بیكار هستند."
وی به روش آمارگیری و بیكاری كشور نیز اشاره كرد و افزود: "در حال حاضر نرم افزاری كه برای محاسبه بیكاری استفاده می شود یك نرم افزار بین المللی از سوی سازمان جهانی كار است كه سنخیتی با كشور ما ندارد."
ثروتی خاطر نشان كرد: در سال 85 سرشماری از خانواده ها بعمل آمد كه طی آن از افراد می پرسیدند كه آیا در هفته یك ساعت كار برای انجام دارند و یا خیر؟ كه افراد به این سئوال جواب مثبت می دادند؛ بنابراین در محاسبات آنها را جزو شاغلین محسوب می كردند.
به گفته ثروتی، "نكته بعدی در این بخش این است كه باید ببینیم نرخ رشد اقتصادی كشور چقدر است و تا چه حد بهبود فضای كسب و كار محقق شده است. وقتی در فضای كسب و كار رتبه كشور ما 137 باشد، در زمینه آمارهایی كه برای ایجاد مشاغل جدید ارائه می شود كمی ابهام به وجود می آید."
داستان کیان تایر تنها نمونه اعتصابات کارگری نبود اعتصاب چند روزه کارگران ایران خودرو به خاطر رخداد حادثه تلخ که به دخالت نیروهای ضد شورش ختم شد ازدیگر نمونه هاست که کارخانه به مدت چند روز هم تعطیل بود هم تحت محاصره نیروهای انتظامی وامنیتی .از دیگر موارد مهم اعتصاب در سال 89 اعتصاب پالایشگاه آبادان ومجتمع پتروشیمی تبریز بود که پای اعتصاب را بعد از انقلاب به صنعت نفت باز کرد .نمونه تبریز که موفق هم از آب در آمد و کارگران به خواسته های خود رسیدند.





رهبران جنبش در سال ٨٩؛ استقامت به قیمت حبس
جرس: سیصد و شصت پنج روز پیش "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" در پیام های کوتاه ویدیویی شهروندان معترض را به صبر و استقامت و امید دعوت کردند و از اراده به طی کردن راهی سخن گفتند که زمانی پیشتر در آن قدم نهاده بودند. سال به پایان رسید و آنها بر عهد خود ماندند.
  هر روز این سال آبستن تحول و بیم و امیدی توامان بود. زمستان طبیعت حالا سرآمده و جایش را به شکوفه و آفتاب داده است در حالی که زمستان استبداد هنوز رخت برنبسته است .برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی که از خیل ساکنان این فصل زمستانی اند رسیدن بهار طبیعت، پیام آور آن است که هیچ زمستانی پایدار نیست. امسال این چهره ها و بسیاری دیگر از فعالان دموکراسی خواه نه پای سفره های هفت سین و نه در جمع خانواده و نه در میان دوستدارانش که در حبس و حصر هستند ولی بهار بر پنجره مشت می کوبد و قانون پایان پذیر بودن هر زمستانی ولو عصر یخبندان استبداد را یادآور می شود. مطئمنا برای رهبران جنبش سبز همچون میلیونها شهروند دیگر آمدن بهاری تازه آورنده امیدهای تازه تر است. امیدهایی که از تجربه های ناب روزهای سخت گذشته زاده شده اند و زایل شدنی نیستند. "جرس" در نگاهی به رویدادهای سال 89 شمه ای از عملکرد رهبران جنبش سبز در این سال و آنچه بر آنها رفت را مرور می کند.
تسلای رنج دیدگان
دلجویی از خانواده های قربانیان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات جزء اولویت برنامه های رهبران جنبش سبز تا پیش از بازداشت بود. آنها هر هفته به خانواده هایی که عزیزانشان را در خشونت های پس از انتخابات از دست داده یا کسی از عزیزانش را در حبس دارند سر زدند و به این خانواده ها امید و دلگرمی دادند. میرحسین موسوی و کروبی در بسیاری از این دیدارها به همراه همسرانشان حضور داشتند. همسرانی که خود بخشی از رهبری جنبش سبز به حساب می آیند. گاهی مواقع در دل همین دیدارها پیام های هشدار آمیز به حکومت بر زبان رهبران جنبش سبز جاری شد هر چند که حکومت شنوای هیچ هشداری نبود. موسوی و کروبی میزبان ده ها دیدار با اعضای تشکل های صنفی و سیاسی نیز بودند. دیدارهایی که همگی زیر ذره بین نهادهای امنیتی قرار داشت و بسیاری از دیدارکنندگان بابت آن بلافاصله تحت فشار و تعقیب قرار می گرفتند. پیام رهبران جنبش در دیدار با تشکل های مستقل و هوادار تغییر مضمون واحدی داشت. آنها بر حفظ وحدت در جنبش سبز در عین به رسمیت شناختن تنوع ها، بر گریز ناپذیر بودن تغییر، بر گسترش شبکه های اجتماعی و بر انجام مبارزه از طریق روشهای مسالمت آمیز بیشترین تاکید را داشتند. با گذر زمان حساسیت حکومت نسبت به این دیدارها بیشتر و بیشتر شد تا جایی که امکان آن به طور کامل از رهبران جنبش سبز سلب شد.
نمایش وحدت رهبران جنبش
دیدارهای مشترک برای اتخاد موضعی همسو درباره تحولات سیاسی و اجتماعی یکی از مهم ترین برنامه های رهبران جنبش در سال 89 بود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدارها ابتدا تحلیل های خود از اوضاع ایران و مناسبات با جهان را بیان می کردند و سپس جمع بندی مشترکی از این دیدگاه ها ارایه می دادند. برنامه ریزی برای سازماندهی اعتراض ها نیز حاصل همین دیدارهای مشترک بود. برای نمونه درخواست از وزارت کشور برای اعطای مجوز راهپیمایی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در جریان یک دیدار مشترک انجام شد. این دو چهره ارشد جنبش سبز اقدام های مشترک دیگری را نیز در سال 89 ترتیب دادند. برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی به صورت مجازی،نگارش نامه ای مشترک به مراجع تقلید در تقبیح سخنان احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که مدعی وابستگی جنبش سبز به بیگانگان شده بود، امضای مشترک منشور جنبش سبز و دعوت از شهروندان معترض برای راهپیمایی 25 بهمن از مهم ترین این فعالیت ها به حساب می آمد. حکومت که از این دیدارها به شدت احساس خطر می کرد پیش از عملی کردن تصمیم به حبس رهبران جنبش، از تمام ابزارها برای محدود کردن دیدارهای آنها بهره برد. ایجاد شرایط شبه حصر و ممانعت نهادهای امنیتی از انجام این دیدارها بارها باعث اخلال در هماهنگی میان سران جنبش شد با این حال در مواردی نیز موسوی و کروبی موفق شدند با شکستن حصر به دیدار یکدیگر بروند و هماهنگی لازم را در نشست های خصوصی انجام دهند.
تاکید بر مطالبات بنیادی
فعالیت های جداگانه موسوی و کروبی نیز ناشی از یک تقسیم کار حساب شده بود. موسوی مواضع جامع خود را از طریق بیانیه ها یا انجام مصاحبه های تشریحی با سایت رسمی اش ( کلمه ) ابراز می کرد در حالی که مهدی کروبی برای ابراز نظراتش از سنت نوشتن نامه های سرگشاده به افکار عمومی و نهادها و نمایندگان گروه های مرجع اجتماعی بهره می برد. یکی از مهم ترین اقدام های موسوی در این سال انتشار بیانیه شماره 18 همزمان با سالگرد انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن طرحی اولیه از منشور جنبش سبز ارایه شد. او در این منشور اولویت ها و شیوه عمل جنبش سبز را تشریح کرده و مطالبات بنیادی سبزها را مورد تاکید دوباره قرار داده بود. موسوی در این سال طی چند مصاحبه با سایت کلمه نیز نظرات خود درباره تحولات روز سیاسی و اجتماعی ایران را بیان کرد. مضون اصلی این مصاحبه ها تاکید بر عدم مشروعیت و ناکارمدی حکومت از یک سو و تداوم مبارزه تا رسیدن به مطالبات بنیادی جنبش از سوی دیگر بود.
مهدی کروبی نیز در نامه هایش طی سال 89 که برخی از آنها خطاب به ملت ایران و برخی دیگر خطاب به چهره های خاص نظیر " آیت الله موسوی اردبیلی"،" صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه،" نمایندگان مجلس شورای اسلامی، "احمد جنتی" دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و "آیت الله مومن" عضو شورای نگهبان قانون اساسی نوشته شده بود به تشریح مواضع خود پرداخت. کروبی همچنین برای رساندن پیام معترضان ایرانی به افکار عمومی جهان مصاحبه های متعددی با رسانه های معتبر بین المللی انجام داد که تقریبا همه این مصاحبه به دلیل محدودیت های حکومتی به صورت مجازی انجام گرفت. برخی رسانه های بین المللی کروبی را به خاطر صراحتش در بیان نظرات انتقادی علیه جمهوری اسلامی شجاع ترین مرد ایران خطاب کردند.
همسرانی به مثابه رهبران جنبش
"زهرا رهنورد" و "فاطمه کروبی" از سوی افکار عمومی بخشی از بدنه رهبری جنبش سبز به حساب می آیند. آنها نه تنها یاریگر همسرانشان در رویدادهای پس از انتخابات بلکه خود کنشگرانی ثابت قدم بوده اند. رهنورد و کروبی به ویژه در دیدار با خانواده های زندانیان و قربانیان پس از انتخابات، در دیدار با فعالان جنبش زنان و در مصاحبه با رسانه ها مواضع خود را بیان کردند. رهنورد در دیدارهای خود با خانواده زندانیان سیاسی پس از انتخابات بارها بر این نکته تاکید کرد که تمام خشونت‌های حاکمیت فعلی ناشی از ترسی است که از مردم و از آزادی‌خواهان دارد. ترجیع بند نتیجه گیری های او نیز در این بود که " قلدران بدانند شکست خواهند خورد و روزی که دور نیست مردم و آرمان‌های آزادی‌خواهانه‌ آنان پیروز خواهد شد." فاطمه کروبی هم در چند موضع گیری صریح نسبت به نقض حقوق شهروندان خطاب به حکومت هشدار داد.او در دفاع از حقوق همسر و خانواده اش نیز ناگزیر از نوشتن نامه هایی هشدار آمیز شد. کروبی در اردیبهشت ماه گذشته پس از آن که رسانه های حکومتی خبری کذب درباره بیماری مهدی کروبی منتشر کردند با نگارش نامه ای هشدار داد که اگر هر اتفاقی برای همسرش بیافتد مسوولیت آن با حکومت خواهد بود. او در روز 26 بهمن ماه نیز پیش از آنکه هنوز شرایط حصر کامل علیه وی و همسرش اعمال شود طی نامه ای خطاب به "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی نوشت :" امروز پذیرفته ام در نظامی که بیشترین نقش را در دوران مبارزه و شکل گیری آن داشتیم، دیگر حقی برای زیستن ساده هم نداریم."
تا زمستان هست...
حالا بیش از سی روز از آغاز حصر رهبران جنبش سبز می گذرد و در این مدت یکی از فرزندان میرحسین موسوی تنها یکبار موفق به دیدار والدینش شده است. این دیدار چنان که آنان گزارش داده اند زیر نگاه ها و کنترل شدید ماموران امنیتی بوده و موسوی و رهنورد اجازه موضع گیری درباره مسائل سیاسی را نیافته اند. درباره کروبی هم شرایط کمابیش مشابهی اعمال شده است. "محمد تقی کروبی" فرزند مهدی کروبی که به تازگی با والدینش دیدار کرده گفته است که پدرش همچون همیشه بر پیگیری راهش مصمم بوده است. با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد که شرایط غیرقانونی حبس بر رهبران جنبش سبز در سال نو نیز تا مدت نامعلومی اعمال شود و محدودیت ها به قوت خود باقی بماند. چنین شرایطی البته از نگاه ناظران پایدار نخواهد بود اما بهرحال تا زمانی که زمستان استبداد پابرجاست پیام نوروزی سال گذشته رهبران جنبش همچنان طنین خود را حفظ خواهد کرد. به ویژه این سخن موسوی " سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می دانیم. " انگار که سخن امروز و امسال است.
 





جــرس:
محمود احمدی نژاد در پیام نوروزی به مناسبت فرارسیدن سال ٩٠ خورشیدی، بدون اشاره به رشد فزایندۀ بیکاری و مشکلات اشتغال و حداقل درآمد و مسکن، مجددا ادعا کرد "ظرف دو تا سه سال مشکل بیکاری را از این سرزمین نورانی ریشه کن کنیم و در آینده نزدیک مشکلی به نام مسکن برای جوانان و ملت ایران وجود نخواهد داشت."
به گزارش سایت دولت، رئیس دولت در آغاز پیام خود، با اشاره به اینکه سال گذشته سالی سرشار از پیشرفت، عزت و کرامت بود، خود را نماینده و سخنگوی ملت ایران قلمداد کرده و گفت:" ملت ایران با وجود طراحی های دشمنان و به قول خودشان؛ تحریم فلج کننده و توطئه ها و فشارهای سنگین سیاسی، قله های گوناگون در عرصه های مختلف را یکی پس از دیگری فتح کرد و به دستاوردهای بزرگی در عرصه علم و فناوری رسید و سرعت پیشرفت علمی ما نیز چندین برابر متوسط سرعت پیشرفت علم در جهان شد."
رئیس دولت افزود "در سال گذشته دستاوردهای گوناگون در زمینه های هوا-فضا، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فیزیک، شیمی، هسته ای، بهداشت و درمان در اختیار ملت ایران قرار گرفت و جوشش علمی در حال وقوع است."
وی همچنین به اشاره به تعطیلی واحدهای متعدد تولیدی و اعتراضات کارگری و صنفی، مدعی شد "در عرصه عمرانی سرتاسر کشور به کارگاهی بزرگ تبدیل شد و راه ها، راه آهن ها، بزرگراه ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، بندرها، کتابخانه ها و مراکز گوناگون در دست ساخت است."
احمدی نژاد مدعی "توفیقات سال گذشته در عرصه های اقتصادی" شد و بدون اشاره به مشکلات به رشد در این زمینه و پنهانکاری دولت در این زمینه گفت "طرح مسکن، سرمایه گذاری و تولید به سرعت ادامه پیدا کرد و بیش از یک میلیون و ۶٠٠ هزار شغل به عنوان رکورد بی سابقه در ایران ایجاد و ثبت شد."
وی به آغاز اجرای طرح حذف یارانه ها که از آن با عنوان "هدفمند کردن یارانه ها" نام برده می شود، اشاره کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه ها به عنوان برنامه ای گسترده و تحول آفرین با همبستگی، همراهی و هوشمندی بی نظیر ملت ایران به خوبی آغاز شد و در مسیر اجرا قرار گرفت.
احمدی نژاد بدون اشاره به رشد فزایندۀ بیکاری و مشکلات اشتغال و حداقل درآمد و مسکن، مجددا ادعا کرد "ظرف دو تا سه سال مشکل بیکاری را از این سرزمین نورانی ریشه کن کنیم و در آینده نزدیک مشکلی به نام مسکن برای جوانان و ملت ایران وجود نخواهد داشت."
وی با اشاره به اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها در بخش تولید و خدمات با گستردگی بیشتری ادامه خواهد یافت، افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی و اصلاح رفتارهای اقتصادی همچنان شعار امسال است.
احمدی نژاد همچنین در عرصه سیاست خارجی با بیان اینکه "بارها گفته ایم که با نظامات غیرعادلانه و یک سویه امروز عالم مخالفیم"، مدعی شد "با تدبیر، برنامه ریزی و با پافشاری بر حقوق ملت ها و بر عدالت در مقابل آن خواهیم ایستاد."
وی با ادعای اینکه "در عرصه جهانی نیز تلاش برای اصلاح ساختارها و نظامات ظالمانه و ضد انسانی ادامه پیدا خواهد کرد"، جهان را نیازمند نظم و طراحی و نگاهی جدید خواند و گفت: به لطف خدا مرزهای موهوم در حال برچیده شدن و مدیریت مادی و بریده از آسمان به پایان راه رسیده و یک احساس و نگاه واحد جهانی در حال شکل گیری است.
رئیس دولت در بخش دیگری از پیام خود، به تحولات و اتفاقات اخیر در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: موج عظیم بیداری انسانی و حرکت مردمی در جای جای عالم آغاز شده و نوع نگاه، معیار ارزش ها و نوع رفتار انسان ها و ملت ها به سرعت در حال تغییر است.
احمدی نژاد اتفاقات اخیر منطقه را بسیار مهم دانست و افزود: این اتفاقات جلوه و بخشی از آن حرکت اصیل و اصلی است.
وی با اشاره به اینکه حرکت جهانی و اصلی در راه است گفت: گوشه هایی از آن حرکت هویدا شده است، اما دشمنان و مستکبران با جمع آوری همه یاران و توان خودشان تلاش دارند که این خیزش و حرکت مردمی را منحرف و به سمت منافع خودشان هدایت کنند اما نخواهند توانست.
رئیس دولت در بخش دیگری از سخنانش افزود: امسال نیز حرکت ملت ایران با شتاب روزافزون و سرعت بیشتر در زمینه های گوناگون ادامه پیدا خواهد کرد."
وی مدعی شد "در بخش فرهنگ و هنر با همت هنرمندان و اهالی فرهنگ، فرهنگ زیبا و الهی اسلامی- ایرانی تبیین، تدوین، منتشر و نهادینه می شود و زیبایی های فرهنگی این سرزمین به عنوان بهترین هدیه تقدیم بشریت خواهد شد و موج فرهنگی ایرانی- اسلامی که تازه به پا خاسته است گسترش پیدا خواهد کرد."




مخالفت با آزادی فریدون صیدی‌راد، فعال محیط زیست

خبرگزاری هرانا - با آزادی فریدون صیدی‌راد، فعال محیط زیست و از اعضای ستاد مهدی کروبی در استان مرکزی مخالفت شد.
به گزارش کلمه، فریدون صیدی‌راد از ۱۰ اسفند در بند ۲ الف  بازداشت است.  مقامات امنیتی با آزادی وی مخالفت و دلیل آن را عدم تکمیل تحقیقات اعلام کردند.
وی در این روز به همراه مهسا امرآبادی، فخرالسادات محتشمی پور و شهین جهادی بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شده است. غیر از دو تماس تلفنی، خبر دیگری از این فعال مدنی در دست نیست.





احضار یکی از رهبران بهایی به حفاظت زندان

خبرگزاری هرانا – در راستای اعمال فشار و محدودیت بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند امنیتی ۴ زندان رجایی شهر کرج روز گذشته عفیف نعیمی یکی از رهبران بهایی به حافظت زندان احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» این زندانی عقیدتی که به همراه شش تن از رهبران بهایی در اردیبهشت ماه سال ۸۷ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد به دلیل نامعلومی توسط حفاظت زندان رجایی شهر به دفتر این بخش از زندان احضار شد.
فشار بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در سالن ۱۲ بند ۴ پس از تشکیل بند امنیتی در این زندان افزایش یافته است و هفته گذشته نیز مسعود باستانی در پی انتشار نامه‌ای از وی در وب سایت‌های مخالفین به حفاظت زندان منتقل شد.
عفیف نعیمی به همراه شش تن دیگر از رهبران بهایی اخیرا از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم و حکم مذکور به ایشان ابلاغ شده است.





بیش از ۴۵ شهروند بهایی در آستانه سال نو زندانی می‌باشند

خبرگزاری هرانا - در آستانه سال جدید و پایان سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۵ نفر از هموطنان بهایی به جرم دگراندیشی بدون آنکه اجازه مرخصی داشته باشند در زندان بسر می‌برند. این فقط گوشه‌ای از آزار و فشاریست که طی سال ۱۳۸۹ بر شهروندان بهایی ساکن ایران وارد شده است
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا" ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" در طی سال گذشته ده‌ها شهروند بهایی بازداشت، بازجویی، محاکمه و به نقاط دوردست تبعید شدند. حکم‌های سنگین برای شهروندان بهایی صادر شد. تعداد زیادی از شهروندان بهایی از کار و یا دانشگاه اخراج شدند منازل و محل‌های کسب بسیاری از بهاییان به آتش کشیده شد.
رادیو و تلویزیون دولتی به پخش برنامه‌هایی سراسر تهمت و افترا نسبت به بهاییان پرداختند و این در حالی بود که هیچ رسانه‌ای اجازه نداشت پاسخ بهاییان را به این تهمت‌ها انتشار دهد. سایت‌ها و وبلاگ بهایی چندین دفعه در سال فیل‌تر شدند و موارد متعدد دیگر....
واحر آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اسامی زندانیان بهایی که تا پایان سال ۱۳۸۹ در زندان بسر برده اند را بدین شرح اعلام کرد:
تهران (اوین): پیمان کاشفی – شعله طائف – سوسن تبیانیان – صهبا رضوانی و منیژه نصرالهی (منزویان) و مصباح منقطع
کرج (رجایی شهر): مهوش ثابت – فریبا کمال آبادی – جمال الدین خانجانی – عفیف نعیمی – بهروز توکلی – سعید رضایی و وحید تیز فهم.
مشهد: سیما اشراقی – رزیتا واثقی – سیما رجبیان – ناهید قدیری – نسرین قدیری – داور نبیل‌زاده – جلایر وحدت – هومن بخت آور – کاویز نوزدهی - ضیائیه اسحاقی و فرهاد امری.
اصفهان: احسان الله اشتیاق – سروش پزشکی –فرهود اشتیاق – انیسا مطهر سمنان: علی احسانی – سیامک ایقانی – بهنام متعارفی – پویا تبیانیان – ترانه احسانی – نادر کسایی- زهره نیک آئین و ژینوس نورانی.
کرمان: سامان استوار – نهاله شهیدی و سحر بیرام آبادی.
یزد: وحید قدرت و مهران بندی (تبعید به زندان زابل)
ساری: طره تقی‌زاده.
آمل: هوشنگ فنائیان.
یاسوج: علی بخش بذر افکن.
شیراز:‌‌ رها ثابت.
همدان: سرور سروریان





تراکم جمعیت در بند های زندان رجایی شهر سه و نیم برابر ظرفیت اصلی

خبرگزاری هرانا – تراکم جمعیت در زندانهای کشور در طی سالهای اخیر یکی از معظلات مهم زندانیان بوده است که در برخی موارد مسئولین زندان‌ها نیز بدان پرداخته‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» زندان رجایی شهر کرج که اخیرا تحت نظر سازمان زندانهای استان البرز به ریاست علی حاج کاظم در آمده است یکی از زندان‌های پر خطر کشور است که روزانه گزارشات مختلفی از تجاوز، قتل و پخش آزاد مواد مخدر توسط زندانیان به گروه‌های حقوق بشری منتقل می‌شود.
تراکم جمعیت در بند‌های این زندان موجب شده است که عده‌ای از زندانیان در مقابل درب سرویس‌های بهداشتی به صورت کف خواب منتظر خالی شدن اتاق در پی آزادی یک زندانی بمانند.
بند ۶ سال ۱۶ و ۱۸ یکی از بندهایی است که در آن زندانیان به دلیل تراکم جمعیت دچار مشکلات تنفسی و... شده‌اند، خرید و فروش آزاد مواد مخدر یکی دیگر از معضلات این بند است که بنا به گزارشات دریافتی روزانه دو کیلو گرم مواد مخدر کرک در این بند مصرف می‌شود.
ظرفیت سالن‌های این بند ۱۰۰ نفر ذکر شده است این در حالی است که دست کم ۳۵۰ نفر در هر سالن نگهداری می‌شود.
بند ۶ زندان رجایی شهر همواره در پی بازرسی‌های مختلف از دید بازرسان پنهان نگه داشته شده است و اعتراضات زندانیان محبوس در این بند هیچ‌گاه به مسئولین گزارش نشده است.




زنده سوزاندن یک جوان تحت عنوان قتل ناموسی در استان گلستان

خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل شهرستان گنبد کاووس به نام «حمید یغمایی» هفته گذشته در این شهرستان توسط اقوام زنی که مدعی شدند، نامبرده با ایشان رابطه داشته است به طرز فجیعی به قتل رسید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید یغمایی که صاحب یک ویدیو کلوپ در منطقه "گردان مرزی" شهرستان گنبد است به دلیل سوئ ضن اقوام زنی که مدعی بودند وی با ایشان رابطه داشته است به محل کسب وی حمله ور شده و با استفاده از قمه اقدام به ضرب و شتم ایشان می‌کنند.
ضاربین پس از نقش بر زمین شدن صاحب مغازه، با ریختن بنزین، وی را زنده زنده می‌سوزانند و از محل متواری می‌شوند.
حمید یغمایی توسط عابرین و همسایه‌های محل کسبش به بیمارستان سوانح و سوختگی ساری منتقل می‌شود و پس از قطع دو دست به دلیل عفونت و از دست دادن بینایی، پس از سه روز فوت کرده و در تاریخ ۲۷ اسفند ماه در شهرستان گنبد به خاک سپرده می‌شود.
شایان ذکر است که تاکنون خبری از بازداشت عاملین این قتل ناموسی که گفته می‌شود از ساکنین شهر کلاله بودند؛ گزارش نشده است.





تعطیلی چهار کارخانه و یک استخر و بیکاری کارگران آن در سلماس

خبرگزاری هرانا - اجرای طرح هدفمند کردن یارانه در طی ماههای گذشته تعطیلی کارخانه‌های زیادی را با خود همراه داشته است.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارخانه قند و شکر آرش و کارخانه فراورده‌های لبنی و شیر مهسا و کارخانه زولا سوت وکارخانه فراورده‌های گوشتی پالیده و همچنین استخر تفریحی ورزشی مروارید واقع در جاده ارومیه و سلماس کاملا تعطیل شده و ده‌ها کارگر آنان بیکار شده‌اند.
همچنین کارخانه‌های فراورده‌های لبنی قلندری و ظروف یکبار مصرف اطمینان همگی واقع در شهرک صنعتی شهرستان سلماس در حال تعطیل شدن هستند و در این راستا اقدام به تعدیل نیروهای خویش کرده‌اند و تعدادی از کارگران خویش را اخراج کرده‌اند.




یک شهروند بهایی در سمنان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «نادر کسایی» در اواخر هفته گذشته توسط ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب مذهبی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، با دستگیری نادر کسایی تعداد بازداشت شدگان بهایی که طی هفته گذشته در شهر سمنان بازداشت شدند به ۶ نفر می‌رسد.
اسامی این شش نفر بجز نامبرده عبارتست از زهره تبیانیان، ترانه احسانی، ژینوس نورانی، پویا تبیانیان و الهام متعارفی (به قید وثیقه آزاد شده است)
 لازم به یادآوری است، بازداشت شش شهروند بهایی فوق الذکر در سمنان متعاقب دستگیری شهروندان بهایی فعال حقوق کودک در اصفهان، مشهد، کرمان و بم صورت گرفته است.




شماری از زندانیان سیاسی به مرخصی نوروزی آمدند

خبرگزاری هرانا - در آستانه عید نوروز در ایران شماری از زندانیان سیاسی با قرار وثیقه های سنگین (بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی) به مرخصی آمده اند.
به گزارش دانشجو نیوز، تا کنون پروین جوادزاده، فیض الله عرب سرخی، حمزه کرمی، فرید طاهری، مهدی اقبال، علی جمالی، زهرا جباری، محمد مقیسه، آرش علایی، لیلا توسلی، محسن امین زاده، محمد اولیایی فر، بابک داشاب و هدی صابر از زندان اوین خارج شده اند.
در بین زندانیان سیاسی ذکر شده میلاد اسدی فعال سرشناس دانشجویی نیز به مرخصی آمده است.
میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تاریخ ۹ آذر سال ۸۸ دستگیر و سپس در اواخر اردیبهشت سال ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. در دادگاه مذکور بهاره هدایت دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد که این احکام از سنگین ترین احکام حبس برای فعالین دانشجویی می باشد.
گفتنی است که تعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز ممکن است تا ساعتی دیگر به مرخصی نوروزی بیایند.
هم اکنون بیش از ۱۷۰ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی اند که اغلب آنها از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند. همچنین بیش از سی زندانی سیاسی نیز در زندان رجایی شهر به سر می برند .برخی از آمارها از زندانی بودن بیش از هزار زندانی سیاسی در سراسر کشور حکایت دارد. این آمارها مربوط به زندانیانی است که مشغول گذراندن دوران محکومیت خود هستند و اسامی صدها زندانی که در بازداشت موقت به سر می برند دیده نشده است گفته می شود در تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن و همین طور تظاهرات های اسفندماه امسال چندهزار نفر بازداشت شده اند.





دستگیری چند شهروند مهابادی در شب چهارشنبه سوری

خبرگزاری هرانا - چند تن از شهروندان مهابادی در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان،"خضر سید خلیل‌پور"، "یحیی ابوبکری"، "یوسف محمدی" و "قادر قادری" اسامی چهار تن از شهروندانی ست که در شب چهارشنبه سوری بازداشت شده اند. .
لازم به ذکر است اتهام احتمالی این افراد که تعدادی از آن‌ها هنوز در زندان مرکزی مهاباد به سر می‌برند، تاکنون از سوی مقامات قضایی شهر اعلام نشده است.




آیا شخصیتی نابالغ می تواند مدافع حقوق بشر باشد؟/ بهناز مهرانی

در آغاز تعریفی از شخصیت بالغ ارائه می‌کنم که نگارنده و خواننده مطلب هر دو تعریف یکسانی از این واژه داشته باشند و پس از آن به بسط و گسترش مبحث می‌پردازم.
واژه "شخصیت بالغ"، یکی از واژه‌های کلیدی موجود در نظریهٔ "تحلیل روابط متقابل" است. تحلیل رفتار متقابل یک تئوری روان‌شناسی است که توسط دکتر اریک برن در سال۱۹۵۰ میلادی ارائه شد و به لحاظ کاربرد در حل مشکلات احساسی و رفتاری، مورد قبول جامعه روان‌شناسی قرار گرفت و تدریجاً در زمینه‌های مشاوره، روانکاوی، گروه‌درمانی، مدیریت، جامعه‌شناسی و توسعه سازمانی و آموزش، نظریه‌های جدیدی ارایه نمود و گسترش پیدا کرد. این نظریه در هر جایی که انسان‌ها حضور داشته و با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، کاربرد عملی دارد.
"اریک برن" معتقد است که شخصیت هر انسان شامل سه حالت است. هرکدام از این حالات یک نظام کامل از احساسات، افکار و رفتارهایی است که ما با استفاده از آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. این سه حالت عبارتند از «کودک»، «والد» و «بالغ».

کودک
به آن دسته از رفتار‌ها، افکار و احساسات انسان گفته می‌شود که به نوعی تکرار رفتار‌ها و بازخوردهای دوران کودکی است. مثلا زمانی که با شنیدن خبری خوشایند بالا و پایین می‌پریم، بخش «کودک» شخصیتمان است که واکنش نشان می‌دهد.

والد
به آن دسته از رفتار‌ها، افکار و احساسات انسان گفته می‌شود که به دلیل تقلید ناخودآگاه از کارهایی که پدر و مادر انجام می‌دادند و یا برداشت ما از رفتار آن‌ها، ابراز می‌شود. مانند امر و نهی کردن به سایرین.

بالغ
به آن دسته از رفتار‌ها، افکار و احساسات انسان گفته می‌شود که شبیه پردازش کامپیوتری است و پاسخ ما به اتفاقات حال حاضر است. بالغ مجموعه آن دسته از رفتارهایی است که به صورت خودآگاه یاد می‌گیریم و تجربه می‌کنیم.
هر سه وجه نام‌ برده شده در شخصیت همه انسان‌ها وجود دارد اما تقویت بالغ یکی از اهداف مهم تحلیل رفتار متقابل است.
افرادی که در زندگی به خودشکوفایی می‌رسند، دارای بالغ قوی هستند. مهم‌ترین ویژگی این افراد آن است کنترل عواطف و احساسات خود را همچون: غم و شادی، خشم، نفرت و عطوفت و... در اختیار دارند. این افراد به اصول اخلاقی پایبند هستند، طالب صلح و آرامش هستند، به این درک رسیده‌اند که رفتار فرد، خودِ فرد نیست و هنگام نقد، رفتار فرد را نقد می‌کنند نه تمامیت وجود او را. آن‌ها به خود و دیگران اجازهٔ اشتباه کردن می‌دهند. یک مسئله یا مشکل یک‌بار در زندگیشان رخ می‌دهد و پس از حل و فصل دیگر تکرار نمی‌شود. هسته مرکزی شخصیت خود را به خوبی می‌شناسند و خود تعیین می‌کنند که سایرین تا چه اندازه اجازه نزدیک شدن به این هسته مرکزی را دارند. از سوی دیگر به حدومرزهای سایرین نیز احترام می‌گذارند حتی اگر این افراد همسر و یا فرزندشان باشد.
این افراد اهل قضاوت کردن و پیشداوری نیستند و پیشداوری و قضاوت دیگران نیز تاثیری در سبک زندگی و اهدافشان ندارد. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به خوبی می‌شناسند. ضعف‌های خود را شناسایی می‌کنند و در جهت رفع آن برمی‌آیند. کمال‌طلب نیستند و واقع‌بینانه اهداف خود را دنبال می‌کنند. خود را صاحب حق و محق می‌دانند و به حقوق همه موجودات زنده احترام می‌گذارند.

بالغ شدن چه مشکل!
تقویت شخصیت بالغ کار آسانی نیست و مستلزم کسب آگاهی و دانش ِ زندگی، تلاش برای شناسایی خود و در موارد بسیاری بهره‌گیری از دانش و تخصص مشاور و روان‌شناس است.
اگرچه ایده‌ال آن است که همه افراد وجه بالغ شخصیتشان را تقویت کنند، اما این کار برای بعضی افراد به لحاظ نقش و جایگاهی که دارند الزامی‌ست چرا که آنان می‌بایست به لحاظ عاطفی و روانی بالغ باشند.
چنانچه می‌دانید در رشته پزشکی فرد پس از اتمام تحصیلات موظف است پایبندی به سوگندنامهٔ پزشکی را اعلام کند و در صورت عدم پایبندی به آن، مجازات خواهد شد. روان‌شناس و مشاور نیز می‌بایست اصولی را رعایت کنند که شرط لازم برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان درمانگر است. اصولی همچون رازداری، همدلی، احترام به مراجع و... که دقیقا‌‌ همان ویژگی‌هایی است که راجع به شخصیت بالغ برشمرده شد. این امر راجع به مددکاران و پرستاران و مشاوران حقوقی نیز، اگرچه با کمی تفاوت، وجود داشته و دارای اهمیت است.
این یعنی اینکه سوگندنامه بقراط، اصول اخلاقی مطرح شده توسط انجمن روان‌شناسان آمریکا (A. P. A)، و سایر اصول و قوانینی از این دست، افرادی که وارد این مشاغل و نقش‌ها می‌شوند را موظف می‌سازد که در نقش و حرفهٔ خود شخصیت بالغ قوی داشته باشند و اگر چنین نباشند آنان را وادار به پاسخگویی خواهد ساخت و در مواردی نیز مجازات ‌هایی در انتظارشان خواهد بود.
مثالی می‌زنم: مشاوری را در نظر بگیرید که مراجع او، مردی‌ست که به دختر نوجوان خود تجاوز کرده است و حال با همسرش نزد او آمده‌اند تا مشاوره بگیرند. یک روان‌شناس بالغ در مقابل این مراجع چهره در هم نمی‌کشد و یا واکنشی مبنی بر خشم و نفرت و یا حیرت‌زدگی نشان نمی‌دهد چرا که ۱- نیک می‌داند رفتار فرد جدا از خود فرد است و ۲- هدف خود را می‌شناسد و می‌داند نمی‌توان از کسی نفرت داشت و بعد به او کمک کرد.
و یا اینکه مثلا پزشک می‌باید رازداری حرفه‌ای داشته باشد و حق ندارد بدون اجازهٔ بیمار خود اسراری که بیمار با او مطرح کرده است را با کسی در میان بگذارد. این امر در مورد روان‌شناسان و روان‌پزشکان نیز صادق است. و چنانچه فردی به این اصول پایبند نباشد، مجازات می‌شود تا جایی که ممکن است مجوز شغلی خود را نیز از دست بدهد.

ویژگی‌های شخصیتی مدافع حقوق بشر
در اینجا نیز می‌بایست با تعریفی از "حقوق بشر" به توافق برسیم.
لازمۀ حقوق بشر، دارا بودن سه کیفیت مرتبط است: این حقوق باید طبیعی (ذاتی انسان‌ها)، برابر (یکسان برای همه)، و جهان شمول (قابل اجرا درهر جا) باشند. همۀ افراد بشر در هر جایی از جهان باید به دلیل انسان بودن خود، به طور برابر از این حقوق بهره‌مند باشند. با این حال، حقوق بشر زمانی معنای اصلی خود را می‌یابد که دارای محتوای سیاسی گردد. این حقوق در رابطه با طبیعت به انسان تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه حقوق بشر در درون جوامع جای دارد. قوانین غیر دینی و قوانین اساسی (هرچند ما گاهی این حقوق را «مقدس» می‌خوانیم) متضمن این حقوق هستند، و لازمۀ آن‌ها مشارکت فعال بهره مندان از این حقوق است. این حقوق اعطا کردنی نیست، بلکه گرفتنی است. *

مدافع حقوق بشر کیست؟
عام‌ترین و در عین حال کامل‌ترین تعریفی که تاکنون از مدافعان حقوق بشر ارایه شده، تعریفی است که کمیساریای عالی حقوق بشر در جزوه‌ای با عنوان "مدافعان حقوق بشر چه کسانی هستند"، در روز جهانی حقوق بشر منتشر کرد. طبق این تعریف، همه کسانی که به طور فردی یا گروهی در حمایت و بهبود حقوق بشر گام بر‌می دارند، مدافع حقوق بشر محسوب می‌شوند.
براساس این تعریف، همه کسانی که در حمایت از حقوق زنان، کودکان، محیط زیست، اقلیتهای قومی، جنسیتی، نژادی و.... فعالیت می‌کنند و یا برای کاهش نقض حقوق بشر و رعایت کرامت انسان‌ها تلاش می‌کنند، مدافع حقوق بشر محسوب می‌شوند.
سوالی که مطرح می‌شود و باید مورد توجه قرارگیرد این است که برای یک مدافع حقوق بشر داشتن چه ویژگی‌هایی الزامی‌ست؟ به عبارتی آیا لازم است مدافع حقوق بشر نیز مانند روان‌شناس، پزشک، مددکار، و... بخش "بالغ" شخصیتش قوی باشد؟ آیا کسی که در پی بهبود بخشیدن به شرایط و وضعیت زنان، کودکان، مهاجران، تن فروشان، همجنسگرایان، و... است، موظف است برون ریزی احساسی خودرا در مواجه با نقض حقوق آنان مهار کند؟ چگونه یک مدافع حقوق بشر می‌تواند مانع از تاثیر و دخالت مسائل و مشکلات فردی خود، در فعالیتهای حقوق بشری خود شود؟ آیا کسی که وجودش سرشار از تاثیرات مسائل و مشکلات تلمبار شده و حل نشده است می‌تواند ناخودآگاه خود را در مواجهه با مسائل کاری بعضن پیچیده و مشکل مهار کند؟
آنچه واضح و مبرهن است، این است که مدافع حقوق بشر یک انسان است با تمامی ویژگی ‌ها، مسائل و مشکلات سایر انسان‌ها. او ممکن است دوران کودکی دشواری را گذرانده باشد، در کودکی مورد آزار و یا تجاوز جنسی قرار گرفته باشد، تنبیه فیزیکی شده باشد، فرزند طلاق باشد، طلاق گرفته باشد و...
نگارنده بر این اعتقاد است که یک مدافع حقوق بشر، حتما و باید به لحاظ شخصیتی بالغ باشد، او می‌بایست قبل از پذیرفتن این نقش مسائل و مشکلات فردی خود را حل و فصل کرده و از آن گذشته باشد. چرا که فرد نابالغی که توانایی مهار کردن احساسات و عواطف خود را ندارد، سرشار از مشکلات و تناقضات حل نشده است، ادبیات گفتاریش پر است از باید‌ها و نباید‌ها. عرصه اقتصادی و درآمد‌زایی برایش فاقد اهمیت است، دچار حس خودبرتربینی است و باورهای مسموم فراوان دارد، هنر گوش دادن ِ فعال را نمی‌شناسد و... نمی‌تواند، حتی اگر بخواهد نیز باری را از روی دوش بشری بردارد و مانع از ضایع شدن حقوق فردی دیگر شود.
این گونه است که می‌بینیم افرادی را که ادعای نوعدوستی و صلح طلبی و شوق رسیدن به دنیایی آرام و برابر دارند، اما به صورت خودآگاه و ناخودآگاه نفرت و خشونت می‌پراکنند. به جای نقد گفتار و رفتار هویت افراد را تخریب می‌کنند، خود را دانای کل می‌پندارند و دائم در حال پیچیدن نسخه هستند. اینان در واقع کسانی هستند که خود و ضعف‌ها و مشکلات شخصیتی خود را در پس مشکلات مردم و عناوین دیگر پنهان می‌کنند. به عبارتی سوراخ سنبه‌ها و چاله‌های وجود خود را با هر وسیله‌ای می‌پوشانند تا خود را فراموش کنند و اینگونه است که شاید ناخواسته هر لحظه نقابی عوض می‌کنند تا جایی که خود نیز دروغ بزرگ خویش را باور می‌کنند.
قدرمسلم اینکه ما کاملن انسان هستیم و نه انسان ِ کامل. اجازه داریم در جریان زندگی اشتباه کنیم، شکست بخوریم، پیروز شویم و بیاموزیم. ایده‌ال آن است که هیچ انسانی رشد فردی و خود‌شناسی را بی‌اهمیت نشمارد، اما این امر درمورد افرادی که می‌خواهند شرایطی را بهبود بخشند و در راستای کمک به دیگران گام بردارند، الزامی‌ست. باشد که نقش خویش را آگاهانه انتخاب کنیم و از آن سنگری برای پوشاندن ضعف‌های خود نسازیم. اهداف خود را بشناسیم و در جهت رفع مشکلات و تناقضات و ضعف‌های رفتاری خود برآییم؛ باورهای نادرست خود را شناسایی کنیم و در صدد اصلاح آن برآییم.
انجام این امر اگرچه دشوار اما کاملا امکان‌پذیر است. کافی‌ست بخواهیم و باور خود را راجع به زندگی فردیمان اصلاح کنیم. یکی از خواص مشخصه جامعه ما این است که اکثر افراد می‌خواهند مواظبت از دیگری را به عهده بگیرند. باید مراقب باشیم، فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، برای فرار از خودمان نباشد. از سفر به درون خویش نهراسیم. این احساس که به خود حق بدهیم، سهمی از زندگی را فقط برای خود برداریم بدون اینکه احساس گناه کنیم، برای بسیاری از افراد تقریبا محال است. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم خواسته‌ها، نیاز‌ها و ضعف‌هایمان را نادیده بگیریم و این درحالی‌ست که حتی اگر بخواهیم نیز نمی‌توانیم اثرات این انکار را از سایر زوایای زندگیمان پاک کنیم. وقتی به خود حق بدهیم و بپذیریم حق داریم از مواهب زندگی به تمامی برخوردار شویم، آنگاه برای بهبود زندگی فردی و دستیابی به بلوغ روانی تلاش می‌کنیم و آنگاه به خودی خود شاهد تاثیر آن بر زندگی اجتماعی خود و جامعه هستیم. باور کنیم از هیچ نمی‌توان بخشید. باور کنیم صدای عملمان بسیار بلند‌تر از صدای حرفمان است.

*هانت، لین. (۲۰۰۷). ابداع حقوق بشر
گفتمان ایران




محبوبه‌های زندانی زندانی‌های محبوب/ محمد حسن یوسف پورسیفی

خبرگزاری هرانا - در آستانه نوروز، محمد حسن یوسف پورسیفی، فعال حقوق بشر نامه ای را نگاشته که در آن اشاره ای به شرایط سخت بازداشت محبوبه کرمی، دیگر فعال حقوق بشر، در سال گذشته نموده و هم چنین اشاره ای کرده به زندانیانی که نوروز امسال را در زندان سپری می کنند؛ متن این نامه به شرح ذیل است:
محبوبه‌های زندانی زندانی‌های محبوب
تقدیم به دوستان در بندم که حتی نامشان را هم نمی‌دانم
ویادی از دوست عزیزم محبوبه کرمی
دوسال پیش بود. شماره مهدی را که روی موبایلم دیدم، فهمیدم باید اتفاقی افتاده باشد. مهدی آنور خط بود با صدایی محزون.
- چه شده مهدی جان؟
- مادر محبوبه کرمی به رحمت خدا رفت.
با میلاد، مهدی و بچه‌های دیگر منزل محبوبه قرار گذاشتیم. برای عرض تسلیت. شلوغ بود. هرکدام از بچه‌ها را که فکرش را می‌کردی می‌توانستی آنجا ببینی. پدر پیر محبوبه گویی با این اتفاق شکسته‌تر شده بود. کسانی که با محبوبه کرمی برخورد نزدیک داشته‌اند می‌دانند که چقدر آرام و درونگرا بود. حال محبوبه با پدر پیر و برادرش محسن زندگی می‌کرد. باید برای رفتن سر کار یک نفرشان منزل می‌ماند تا از پدر نگهداری کند. دیگر خبر خاصی از محبوبه نداشتم تا اینکه برای احوالپرسی با او تماس گرفتم. او همچنان فعال بود و مشکلات خانوادگی مانعی برای فعالیت‌هایش بوجود نیاورده بود. محبوبه چهار بار، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی دستگیر شده بود. محبوبه مجدد بازداشت و زندانی شد. محبوبه تیتر شد در خبرهای مربوط به زنان زندانی در ایران
محبوبه کرمی در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی در تاریخ ۱۹ اسفند ماه با خانواده خود تماس گرفت. پس از ۱۸ روز بازداشت، کرمی همچنان بدون تفهیم اتهام در اوین بسر می‌برد. در تاریخ ششم فروردین ماه شرایط جسمی وی به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا و عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین نامناسب گزارش شد.
در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۸۹ محبوبه کرمی درطی ملاقات ۴۵ دقیقه‌ای با برادر خود، از اتمام بازجویی‌ها و انتقالش به سلول دونفره خبرداده است. وی طی تماسی تلفنی با منزل در تاریخ ۹ اردییهشت از تفهیم اتهام خود و نیز انجام مصاحبه تصویری در یک جلسه جمعی تحت فشار زیاد خبر داد
در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه گزارش شد حدود ۱۰ روز است که خانواده محبوبه کرمی نسبت به وضعیت او در بند ۲-الف زندان اوین، در بی‌خبری به سر می‌برند. در تاریخ ششم خرداد ماه گزارش شد شمارى از فعالان کمپین یک میلیون امضا در نامه اى سرگشاده به صادق آملى لاریجانى، خواستار پایان دادن به وضعیت بلاتکلیف فعالان حقوق زن شدند. دادگاه رسیدگی به پرونده محبوبه کرمی هفتم تیرماه در شعبه ۲۶ برگزار خواهد شد. پس از گذشت نزدیک به ۱۲۰ روز از بازداشت محبوبه کرمی، دادگاه وی که قرار بود هفتم تیرماه برگزار شود، به علت عدم حضور قاضی، به تاریخ ۱۸ مردادماه موکول شد.
در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۳۸۸ محسن کرمی برادر وی خبر داد که وضعیت جسمی و روحی خواهرش در زندان خوب نیست و مسئولین قضایی با تقاضای وثیقه برای وی مخالفت کرده‌اند. محبوبه کرمی در تاریخ ۲۶ تیرماه برای عمل جراحی جهت رفع انحراف بینی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل ‏شد، اما به دلیل شرایط زندان از این عمل خودداری کرد.
محبوبه کرمی ۲۷ مرداد پس از ۱۷۰ روز بازداشت به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
نمی‌دانم محبوبه که زندان رفت چه کسی از پدر پیرش پرستاری کرد.
حال نوروز ۱۳۹۰ در راه است. محبوبه‌ها هنوز در زندان هستند. برادران محبوبه‌ها. پدران محبوبه‌ها. مادران محبوبه‌ها که غمزده و دل گرفته عزیزانند.
این مطلب را قلمی کردم تا به خودم گوشزد کنم تا از یادشان نبریم. کسانی که حتی اسمشان را هم نمی‌دانیم.
و اصلا نمی‌دانیم کجا زندانی هستند.
محبوبه‌های زندانی
زندانی‌های محبوب
از یادتان نخواهیم برد
اسمتان همیشه جاودانه خواهد ماند
دکتر محمد حسن یوسف پورسیفی
اسفند ۱۳۸۹
تهران



سین مثل سربلندی/ گلارا فنائيان

خبرگزاری هرانا - گلارا فنائيان فرزند هوشنگ فنائيان شهروند بهايي ساكن آمل، كه در ۲۲ اسفند ماه بازداشت شده است، به مناسبت عید نوروز نامه ای را برای پدر در بندش نگاشته است.
متن این نامه که در اختیار ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا" قرار گرفته است، به شرح زیر است.
بابا جون الله ابهی
هیچ وقت تصور نمی‌کردم یکروز بخواهم برایت نامه‌ای بنویسم، آنهم نامه‌ای که می‌دانم نمی‌توانم برایت پست کنم.
یادم می‌آید آخرین باری که برایت نامه نوشتم ده سال پیش بود وقتی که نمی‌خواستم باهات حرف بزنم؛ اما حالا این نامه را می‌نویسم چون نگذاشتند که باهات حرف بزنم. پس چاره‌ای ندارم جز اینکه حرف‌هایم را در این نامه برایت بنویسم. می‌خواهم بنویسم که دلم برایت تنگ شده، که تو این ۷ روزه بازداشتیت هر بار که صدای زنگ تلفن را می‌شنیدم فکر می‌کردم توئی.
خیال می‌کردم حالا که بدون هیچ گناهی فقط به جرم بهایی بودن بازداشتت کردند حد اقل اینقدر انصاف را به خرج می‌دهند که بگذارند با خانواده‌ات تماس بگیری. اما اشتباه می‌کردم. افرادی که برنامه دستگیریت را طوری چیدند که تمام تعطیلات عید را از خانواده‌ات دور باشی می‌توانند تو را از کمترین حق قانونی‌ات هم محروم کنند.
اما نا‌امید نشدم، تمام اداره‌ها رو برای یک لحظه دیدنت زیر و رو کردم به این امید که شاید بین این همه آدم حد اقل یک نفر به احترام اینکه در کشور اسلامی زندگی می‌کنند، به احترام اینکه ادعای ایمان به حضرت محمد رو دارند کمی انصاف به خرج دهند اما...
بابا دلم برات تنگ شده، نگرانتم، اما ناراحت نیستم، سرشکسته و خجل زده نیستم، و بر عکس تفکر پوچ آنهایی که خیال می‌کردند می‌توانند با دستگیری‌ات یکی از سین‌های هفت سینمان را سر شکستگی و سرخوردگی بکنند اما برعکس ما سربلند و سر افرازیم و به داشتن پدری مثل شما افتخار می‌کنیم. اگر جرم شما بهایی بودن است ما به مجرم بودنتان افتخار می‌کنیم. افتخار می‌کنیم که پای ایمانت و عشقت ایستادی. بهت افتخار می‌کنیم که ظلم و ستم این آدم‌ها ذره‌ای از محبت خالصانه وجودت را کم نکرد.
هرچند عید امسال پیش ما نیستی، هرچند که می‌بینم همه برای با هم بودن برنامه ریزی می‌کنند و خوشحالند اما نمی‌خواهم غمگین باشم و از غصه دوریت اشک بریزم چون می‌دانم که می‌دانی ارزش رنجی که می‌کشی خیلی بیشتر از حد تصور هر فردی است. و چون می‌دانی که فرمودند ((بلائی عنایتی)) پس حالا که این فضل و عنایت نصیب ما شده برای چه ناراحت و افسرده باشیم. اما ناراحتی من به خاطر نبودنت نیست برای تاسف بر حال افرادیست که تصور می‌کنند با زندانی کردنت به موفقیت بزرگی دست یافتند اما غافلند از اینکه خود در افکارشان زندانیند و در تعصبشان گرفتارند
بابا، چند ساعت دیگر سالی نو آغاز می‌شود و من در لحظه تحویل سال فقط یک آرزو دارم و آن آزاد شدن همه افراد از زندان‌هایشان است. چه شما و چه ان‌ها
دوستت دارم و بهت افتخار می‌کنم.

عیدت مبارک
گلارا
۱۳۸۹/۱۲/۲۹




مقر قذافی در حمله موشکی به شدت آسیب دید

حمله هوایی به لیبی
مقام های نیروهای ائتلاف می گویند حمله موشکی به مقر معمر قذافی رهبر لیبی در طرابلس، به آن لطمات شدیدی وارد کرده است.
ساختمان چهار طبقه آسیب دیده به خبرنگاران مستقر در پایتخت نشان داده شده است، اما هنوز از تلفات احتمالی خبری نیست.
خبرنگار بی بی سی می گوید این حمله به آقای قذافی یادآوری می کند که او در برابر حملات هوایی، مصون نخواهد بود.
این عملیات در حالی انجام شده که ائتلافی از کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه به حملات خود برای اجرای قطعنامه پرواز ممنوع بر فراز لیبی ادامه می دهند.
سرهنگ قذافی نیز همچنان مشغول نبرد با مخالفان مسلح خود است که از یکماه پیش آغاز شده است.
مقام های آمریکایی گفته اند هدف این حملات هوایی نیروهای مسلح و سیستم دفاع هوایی لیبی است نه سرهنگ قذافی.
شامگاه یکشنبه صدای شلیک ضدهوایی و چند انفجار در طرابلس شنیده شد. یکی از خبرنگاران بی بی سی می گوید دود از محلی در نزدیکی باب العزیزیه که مقر نظامی سرهنگ قذافی است، بلند شد.
مقام های لیبی خبرنگاران غربی را به این مقر برده و یک ساختمان چهار طبقه را که به گفته آنها توسط نیروهای ائتلاف بمباران شده است، نشان داده اند.
یک مقام کشورهای ائتلاف که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که این حمله "توانایی فرماندهی و کنترل" سرهنگ قذافی را نابود کرده است.
پیش از آن دریادار ویلیام گورتنی در وزارت دفاع آمریکا گفت که عملیات نظامی که از روز شنبه آغاز شده "توانایی دفاع هوایی" حکومت لیبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده است.
وی گفت نیروهایی که به سمت مخالفان مسلح حکومت در حال پیشروی هستند نیز هدف حمله هستند، اما افزود سرهنگ قذافی و محل زندگی او مورد حمله قرار نخواهند گرفت.
با وجود آنکه سرهنگ قذافی اعلام آتش بس کرده، کاخ سفید می گوید که این تعهد او صحت ندارد و حملات حکومت لیبی متوقف نشده است.
در همین حال جنگنده های فرانسوی یکشنبه برای دومین روز پیاپی، به عملیات بر فراز لیبی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع علیه نیروهای سرهنگ قذافی ادامه دادند.
یک سخنگوی ارتش فرانسه گفت که پانزده هواپیما در آسمان لیبی گشت زدند اما از آنجا که با مقاومتی روبرو نشدند آتش نگشودند.
بیش از یکصد موشک کروز تاکنون توسط ناوها و زیردریایی های آمریکا و بریتانیا شلیک شده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور به حضور خود در عملیات نظامی علیه نیروهای معمر قذافی ادامه می دهد، اما نقش رهبری ندارد.
وی گفت که اتحادیه عرب مایل است این عملیات تحت هدایت ناتو باشد و اکنون باید راهی یافت که ناتو کنترل و فرماندهی را بر عهده داشته باشد بدون آنکه این ماموریت تحت نام و پرچم ناتو انجام شود.
در همین حال فرانسه گفته است که قطر قصد دارد به زودی چهار هواپیما را برای شرکت در این عملیات گسیل کند.
این اقدام می تواند قطر را اولین کشور عربی کند که نقشی فعال در عملیات علیه نیروهای سرهنگ قذافی بازی می کند. آقای قذافی طی یک ماه اخیر مشغول نبرد با نیروهای مسلح مخالف بوده است.
در روز اول این عملیات، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و نروژ نیز امکانات نظامی بیشتری ارائه کرده اند.
با این حال به نظر می رسد که دبیر کل اتحادیه عرب از شدت بمباران انتقاد کرده باشد.
عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: "آنچه در لیبی اتفاق می افتد متفاوت از هدف (قطعنامه) در اعمال منطقه پرواز ممنوع است، و ما خواهان حفاظت از جان غیرنظامیان هستیم و نه بمباران غیرنظامیان بیشتر."
این در حالیست که که شورای امنیت پس از درخواست اتحادیه عرب قطعنامه پرواز ممنوع را تدوین و تصویب کرد.





کریم خلیلی: باید گفتگو با طالبان را جدی بگیریم

محمد کریم خلیلی در مراسم نوروز در مزار شریف
محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان گفته است تا زمانی که جنگ در این کشور ادامه داشته باشد، روند واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان موفق نخواهد شد.
آقای خلیلی روز دوشنبه، اول حمل/فروردین در مراسم جشن نوروز در شهر مزار شریف گفت که قرار است حامد کرزی، رئیس جمهوری آغاز روند انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای ناتو به نیروهای افغان را روز سه شنبه رسما اعلام کند.
قرار است این روند تا سال ٢٠١٤ میلادی به پایان برسد و نیروهای امنیتی افغانستان مسئولیت تامین امنیت سراسر این کشور را به عهده بگیرند.
معاون دوم آقای کرزی بر اهمیت روند انتقال مسئولیت های امنیتی به این نیروها تاکید کرد و گفت که برای موفقیت این روند، گفتگو با شورشیان هم باید جدی گرفته شود.
آقای خلیلی گفت: "ما زمانی می توانیم از این مرحله تاریخی سربلند بیرون شویم که روند صلح را هم جدی بگیریم. جنگ، خونریزی، کشتار، ویرانی، انفجار، انتحار همه باعث بدبختی و نابودی این کشور گردیده است."
او افزود: "تا زمانی که جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد و کشتار در افغانستان باشد، یقینا ما در روند انتقال هم موفق نخواهیم بود."
آقای خلیلی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که مصالحه با شورشیان به معنای "برگشتن به تحجر و وحشتی که ده سال پیش در کشور حاکم بود نیست."
پیش از این آقای خلیلی هشدار داده بود که مصالحه با طالبان نباید دستاوردهای ده ساله این کشور را با خطر مواجه کند.
گفته می شود که شرکت کنندگان جشن نوروز در شهر مزار شریف به صدها هزار نفر می رسیده است.
مراسم اصلی نوروز به طور سنتی در آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر مزار شریف برگزار می شود.
به دلیل افزایش حملات طالبان و بمبگذاری های انتحاری در هفته های اخیر در مناطق مختلف افغانستان، نیروهای امنیتی تدابیر ویژه امنیتی را برای برگزاری جشن نوروز به اجرا گذاشت.
شهر کابل، پایتخت شاهد حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابان ها و محلاتی است که مردم برای برگزاری جشن نوروز تجمع کرده اند.
امیر بریال خبرنگار بی بی سی در شهر مزار شریف می گوید که نیروهای پلیس و ارتش به همراه تانک ها در خیابانهای این شهر برای تامین امنیت مستقر شده اند.
محب مدثر، دیگر خبرنگار بی بی سی در مزار شریف می گوید که مردم از سراسر افغانستان برای شرکت در جشن نوروز به مزار شریف رفته اند و مردم صبح زود از خانه ها به سوی محل برگزاری جشن نوروز به راه افتادند.
گفته می شود که امسال حدود نیم میلیون مهمان از سراسر افغانستان برای شرکت در مراسم جشن نوروز در شهر مزار شریف حضور یافته اند.
در روز نوروز به طور سنتی مقامهای ارشد دولتی در میان مردم در صحن آرامگاه منسوب به حضرت علی حضور می یابند و دستور برافراشتن علم منسوب به حضرت علی را صادر می کنند.
اما جشن نوروز در مزار شریف با برگزاری جشن های حاشیه ای دیگر تا چهل روز دیگر با عنوان "جشن گل سرخ" ادامه می یابد.
از روز نوروز تا چهل روز دیگر صحن زیارتگاه سخی (آرامگاه منسوب به حضرت علی) شاهد حضور صدها خانواده از سراسر مناطق شمالی افغانستان در روزهای چهارشنبه است.
این خانواده ها ضمن زیارت کردن مزار سخی، در طول روز به تفریح و سرگرمی در باغ زیارت سخی می پردازند.

نوروز در مرکز و جنوب افغانستان

اما در هزاره جات، در مرکز افغانستان مردم با برگزاری جشن های ویژه در روزهای پیش از نوروز و با حرکت "کمپیرک" از دهی به دهی دیگر به استقبال نوروز می روند.
نوروز امسال در هزاره جات در حالی فرارسیده که دره ها و کوههای این منطقه زیر برف سنگین است و هنوز در بسیاری از ولسوالی ها (شهرستانها) از بهار خبری نیست.
در مناطق جنوبی افغانستان که در سالهای گذشته نوروز با محدودیت هایی به همراه بود، امسال مردم جشن نوروز را به گرمی برگزار کرده اند.
احمد امید اخپلواک، خبرنگار بی بی سی در ارزگان می گوید که نوروز امسال در این ولایت ناآرام با حضور گسترده مردم برگزار شده است.
در هلمند، ناآرام ترین ولایت جنوبی افغانستان نوروز با اجرای کنسرت چند آوازخوان برگزار خواهد شد.
عزیز احمد شفیع، خبرنگار بی بی سی در هلمند می گوید پنج آوازخوان از کابل به شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند رفته و عصر روز نوروز در این شهر به اجرای کنسرت خواهند پرداخت.
به گفته خبرنگار ما، این نخستین بار در ده سال اخیر است که جشن نوروز در هلمند به گونه گسترده و با حضور آوازخوانها و اجرای کنسرت برگزار می شود.
او می افزاید که جشن نوروز امسال در شهر لشکرگاه با امنیت نسبی به همراه است و نیروهای امنیتی در خیابانهای لشگرگاه سرگرم گشت زنی هستند.
قرار است حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان تا ساعات دیگر به مناسبت نوروز سخنرانی کند.
آقای کرزی در این سخنرانی خود روند انتقال مسئولیت تامین امنیت چند منطقه را از نیروهای ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان به طور رسمی اعلام خواهد کرد.




کشته شدن دست‌کم یک نفر در تازه‌ترین نا آرامی‌های سوریه

نیروهای امنیتی در برابر ساختمان وزارت کشور سوریه در دمشق

نیروهای امنیتی در سوریه به روی تظاهرکنندگان ضد دولتی در شهرجنوبی درعا آتش گشودند که در نتیجه آن دست کم یک نفر کشته شد. این سومین روز ناآرامی در شهر درعاست.
تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به مقررات وضعیت فوق العاده هستند که مدت بیش از پنجاه سال است به اجرا گذاشته شده است.
دولت سوریه می گوید پانزده کودک را که به اتهام دیوار نویسی بازداشت شده بودند، آزاد خواهد کرد.
پیشتر نیروهای امنیتی سوریه برای متفرق کردن هزاران شرکت کننده در مراسم خاکسپاری کشته شدگان تظاهرات ضد دولتی شهر درعا، به گاز اشک آور متوسل شده بودند.
در تظاهرات ضد دولتی روز جمعه این شهر در جنوب سوریه، چهار نفر کشته و چند نفر هم زخمی شدند.
روزنامه الوطن که به دولت نزدیک است نوشته که مقام‌های سوری در باره مرگ این افراد، تحقیق خواهند کرد.
آمریکا خشونت های این کشور را شدیدا محکوم کرده و سوریه نیز گفته است این ناآرامی ها، یک اقدام خرابکارانه بوده است.
خبرگزاری رویترز گفت که هزاران نفری که در این مراسم خاکسپاری شرکت کرده، خواهان "انقلاب" در سوریه شده بودند.
منابع خبری می گویند نزدیک به ده هزار نفر در مراسم خاکسپاری شرکت داشتند.
این افراد، شعار "انقلاب، انقلاب، حوران به پا خیز" سر می دادند. شهر درعا، مرکز اداری منطقه استراتژیک حوران به شمار می رود.
تظاهرکنندگان روز جمعه، خواهان آزادی های سیاسی و پایان دادن به فساد در این کشور بودند.
حزب بعث، حزب حاکم در سوریه نزدیک به پنجاه سال است که در این کشور قدرت را در دست دارد.
بشار اسد نیز طی یازده سال گذشته، رئیس جمهور این کشور بوده است. او در سال ۲۰۰۰ پس از مرگ حافظ اسد، پدرش، عهده دار این سمت شد. حافظ اسد نیز به مدت سه دهه در این کشور حکومت کرد.
حکومت سوریه، هیچ مخالفی را تحمل نمی کند و هزاران زندانی سیاسی در این کشور وجود دارند.
فعالیت احزاب مهم و عمده مخالف ممنوع است و دولت دسترسی به چندین سایت اینترنتی را مسدود کرده و رسانه ها را به شدت کنترل می کند.





سایت «عماریون» خبر داد:

طرفداران محافظه‌کار احمدی‌نژاد ریزش کرده‌اند

سایت «عماریون» در یادداشتی از ریزش محافظه‌کاران طرفدار دولت دهم خبر داد و نوشت که احمدی‌نژاد و نزدیکانش در انتخابات آینده ریاست جمهوری برای جلب آرای اصلاح‌طلبان، ایرانیان خارج از کشور و ملی‌گرایان تلاش می‌کنند.
این سایت روز دوشنبه (اول فروردین) در یادداشتی با عنوان «چرا طیف مشایی نباید در رأس قدرت باقی بماند؟» آورده که طرفداران احمدی‌نژاد دیگر مثل سابق به وی و نزدیکانش «دید مثبت» ندارند.
این سایت نوشته که احمدی‌نژاد با ترجیح دادن رحیم‌مشایی به اعضای دولت و طرح شعار‌هایی همچون «دوستی با مردم اسرائیل، اختیاری بودن حجاب و مکتب ایرانی» علاوه بر بهره‌برداری انتخاباتی هدفی بالا‌تر را دنبال می‌کند.
یادداشت این سایت تاکید کرده که این سیاست احمدی‌نژاد منجر به جداشدن «طیف‌ها، گروه‌ها و اشخاص مهمی» از بدنه دولت شده است.
آن‌طور که عماریون نوشته است، اسفندیار رحیم‌مشایی در حال حاضر به «پاشنه آشیل» دولت تبدیل شده و وی عامل جدایی محسنی اژه‌ای، صفار هرندی، فتاح، باقری لنکرانی، الهام، علی احمدی، متکی، بذرپاش و داود احمدی‌نژاد از بدنه دولت بوده است.
دولت احمدی‌نژاد که سال ۱۳۸۸ با تقلبی گسترده توانست همچنان در قدرت بماند سال‌هاست بسیاری از طرفداران خود را از دست داده و این تنها علی خامنه‌ای است که از دولت وی به صراحت حمایت می‌کند.
علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، فرماندهان سپاه پاسداران که رابطه تنگانگ اقتصادی با دولت احمدی‌نژاد دارند از حامیان وی به شمار می‌‌روند.
روحانیون بلند‌پایه قم و مشهد و بسیاری از احزاب و مقام‌های سیاسی و از همه مهم‌تر مردم ایران از سرسخت‌ترین منتقدان و مخالفان دولت احمدی‌نژاد به شمار می‌روند.
با وجود تمام این مخالفت‌ها و انتقاد‌ها و نامشروع بودن دولت احمدی‌نژاد از سوی مردم ایران، وی و نزدیکانش تلاش‌ها برای حفظ قدرت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را آغاز کرده‌اند.
احمدی‌نژاد هفته گذشته در جمع گروهی از هواداران خود به آن‌ها اطمینان داده بود که رئیس جمهوری آینده ایران مشخص شده است و آن‌ها همچنان به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه بدهند.





«مکتب لودریه»؛ از تهدید تخت جمشید تا تخطئه نوروز