۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

جنبش سبز و کیستی ملی و ایرانی ما

منوچهر تقوی بیات
آیا هر تلاش اجتماعی و هر جنبشی در ایران باید ملی و ایرانی باشد؟
آیا جنبش سبز که همه جا و همه کس را فراگرفت می تواند و باید ملی باشد؟
ملی چیست ؟ ایرانی چیست؟ جنبش سبز چیست و به کجا باید بیانجامد؟
این پرسش ها و هر پرسشی درباره ی پدیده های گوناگون اجتماعی ما را به بُن و ریشه ی پدیده ها و شناخت آن ها راهنمایی می کند. پرسش، چراغ روشنایی دهنده ی خرد است. با همین چراغ که شب چراغ است، خرد ما، همچون چراغی در ژرفا و تاریکی اندرون جان ما، پدیده های جهان را بر ما روشن می سازد:« دل وجانِ داننده زو روشنست ». این خرد است که ما را به روشنایی دانش و بینش راهنمایی می کند:
خرد باد جان تو را رهنمون                                     كه راهي درازست پيش اندرون
با همین روش پدران ما، به شناخت و دانش درباره ی هستی دست می یافتند. پورسینا و بیرونی و رازی و خیام و بیشتر بزرگان و دانشمندان ایران نیز مانند فردوسی خرد را "چشم جان" می دانستند: « خرد چشم جانست چون بنگری ». فردوسی رخش( روشنایی = بینش = بصیرت = خرد) را نیز برای همین همراه رستم ساخته است تا همه جا یار و چاره ساز او باشد.
آنچه امروز در میان ما ایرانیان به فراموشی سپرده شده است، گوهر شب چراغ و خرد یعنی جام جهان نما است. جام جهان نما؛ آسن خرد، رخشی است که در تاریکی درون ما می راند و پدیده های هستی را می سنجد و بینش ما را روشنایی می بخشد. فردوسی در شاهنامه، رستم " خداوند رخش" را در خوان هفتم در تاریکی غار به جنگ با دیو سپید وامی دارد:
يكي غار پيش آيدت هولناك                               چنان چون شنيدم پر از بيم و باك
جهان پهلوان با بینشِ در تاریکی و خرد ایرانی اش دست و پای آهنین دیو سپید را که نشان تجاوز و دست درازی است، از بدنش جدا می کند، تا بتواند با خون جگر و مغز ( دیو سپید) که نیرو دهنده ی خرداست:«دل و مغز مردم دو شاه تن اند»، خرد و بینش کی کاوس و سپاه تجاوزگرش را درمان کند، زیرا چشم خرد و یا بینش آنان "در تیرگی خیره" شده بود و کی کاوس به رستم می گوید:
سپه را ز غم چشمها تیره شد                        مرا چشم در تیرگی خیره شد
پزشکان به درمانش کردند امید                         به خون دل و مغز دیو سپید
ما را از نیستان خود یعنی از فرهنگستان ایرانی خودمان و از ایرانی بودمان، بریده اند. ما پیام های فردوسی و بزرگان فرهنگ مان را در نمی یابیم. ما را از رهنمودهای فردوسی که هزار سال است فرهنگ ایرانی ما را در برابر اسلام ناب محمدی، بر پا نگاه داشته است، آنچنان جدا ساخته اند که ما از شاهنامه، مغز آن را در نمی یابیم و تنها از پوست و نماهای کودکانه ی آن برخوردار می شویم. شاهنامه با ستایش خرد و "به نام خداوند جان و خرد" آغاز می شود. در شاهنامه واژه ی خرد بیش از چهار صد و پنجاه بار و با کمک صدها بیت معنا شده است و جان که نگهبان خرد است ششصد و نود و نه بار، در درون صدها بیت ستایش شده است. ما معنای خرد درونی یا آسن خرد و یا خرد ( خره راتو ) نیروی راستین ساماندهی را نه می دانیم و نه در کتاب های درسی پارسی می توانیم پیدا کنیم. "جان" را نیز از گنجینه ی دل و جانمان بیرون رانده اند. هر روز در برابر چشمانمان جان های فراوانی را می گیرند. این که ما به کشته شدن جان خوکرده ایم، نشان از بی رنگ شدن خرد در اندرون جان ما دارد: « در اندرون من خسته دل ندانم کیست؟ / حافظ». مردمان بی خرد و آنان که خداوندی جان و خرد را، از خود دور ساخته و به هیچستان و الله سپرده اند، نیز بی آن که بدانند چه می گویند، فریاد می کنند که :« اعدام باید گردد!».
آیا جنبش سبز به راستی ایرانی است و جان و خرد را گرامی می دارد؟ آیا در بیانیه ها و فرمان های پیشرَوی و پس رَویِ جنبش سبز، آرمان های ایرانی و ملی ؛ آرمان جمهوری ایرانی و حکومت ملی، را فرا راه جوانان ما می گذارند؟ یا همانگونه که امام پیشین بارها گفته است، "ملی گرایی الحاد است" : « ملی گرایی بر خلاف اسلام است این بر خلاف دستور خداست و بر خلاف قرآن مجید است. صحیفه نور ج12 صفحه 110 تاریخ: ۳/۳/۵۹ . » و « مردم ما ریشه ی ملی گرایی را خشکانده است : و چه شیرینی بالاتر از این که مردم عزیزمان ریشه های نفاق و ملی گرایی و التقاط را خشکانیده اند ! و انشاء الله شیرینی تمام ناشدنی آن را در جهان آخرت خواهند چشید. صحیفه نور ج 20 صفحه 236 تاریخ: ۲۹/۴/۶۷...»
اگر در ایران پدیده ای همه جا و همه کس را فرابگیرد بنا به تعریف لغت نامه ای و بنا بر تعریف جامعه شناختی و سیاسی باید ملی و ایرانی نامیده شود. جنبشی که همه جا گیر و ملی می شود اگر نیازها و درخواست های ملی ملت ما را پاسخگو نباشد دیگر ملی نیست و فروکش می کند. آزادی و سالاری مردم ایران از کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ به بند کشیده شده است و نود سال است که انیران و نوکران بیگانگان بدون خواست و اراده ی ملت ایران به حکومت می رسند؛ وکیل و وزیر و صدراعظم و شاه و رییس جمهور و ولی فقیه می شوند.
روشن است حکومت هایی که ساختارشان از بالا تا پایین برگزیده ی مردم نیست و توسط گماشتگان قدرت های جهانی برپا گشته و از بیرون مرزهای ایران پشتیبانی می شود، ایرانی و ملی نیستند. ساختار حکومتی در ایران، از سوم اسفند ۱۲۹۹ تا به امروز همیشه وابسته به بیگانگان بوده است. البته در دوران کوتاه حکومت ملی دکتر مصدق، نخست وزیر و برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی و شماری از وزیران و دست اندرکاران حکومت، ملی و برگزیده ی مردم بودند که آنان نیز با کودتایی امپریالیستی به سرکردگی انگلیس ـ آمریکا در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از کار برکنار گردیده و یا دستگیر و زندانی و حتا کشته شدند. شماری از جاسوسان و مالکین و زمین داران و آخوندهای شرکت کننده در این کودتا وابستگان به استعمار کهنه ی انگلیس بودند(آیت الله کاشانی، آیت الله بهبهانی، حجت الاسلام سابق خمینی، سید مجتبی نواب صفوی و . . .) و برخی از جاسوسان و نظامیان، سرمایه داران، روسپی ها و اوباش درغوغای کودتا، وابسته به بورژوازی دلال یا سرمایه داری وابسته بودند. گرچه سرمایه داری وابسته در آن روزگار به گستردگی و توانمندی امروز نبود اما با استعمار انگلیس و امپریالیست ها همسو بود و منافع مشترک داشت.
در سال های پس از انقلاب مشروطیت و در این نود سال دولت های ضد مردمی و دست نشانده، برای هموار کردن راه غارت منابع و دارایی های عمومی و خصوصی ملت ایران، از تشکیل هر گونه حزب و سازمان جلوگیری کردند و کوچکترین حرکت های آزادیخواهانه را با زندان و شکنجه و اعدام پاسخ دادند. با وجود هزاران هزار کشته و زندانی در درازای سال های استقلال طلبی و آزادیخواهی مردم ما، آن کسانی که ملت ما را به فراافکنی مسئولیت یا کم کاری متهم می کنند، کاری جز تحقیر مردم مبارز و قهرمان ایران انجام نمی دهند. در این سال ها همیشه زندان ها از آزادیخواهان انباشته بوده و گورستان ها گواه کشتارهای فردی و جمعی قهرمانان ناکام ملت ایران بوده و هستند. جنبش سبز در این نود سال هربار نامی دیگر داشته است. قیام سی ام تیر ۱۳۳۱ ، کشتار ۱۶ آذر ۱۳۳۲ ، قیام خونین کارگران در ۲۳ و ۲۴ خرداد ۱۳۳۸، قیام معلمین در اردیبهشت ۱۳۴۰، قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ، خیزش بهمن ۱۳۵۷ ، کشتارهای خرداد ۱۳۶۰، اعتراض خونین ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و صدها شورش و قیام دیگر، مانند قیام خرداد ۱۳۸۸همگی تلاش هایی برای به دست آوردن آزادی و استقلال ایران بوده و هر بار با دخالت قدرت های جهانی و نوکران داخلی شان روبرو شده و به دلیل نابرابر بودن قدرت مردم در برابر قدرت نظامی و مالی حکومت، نبودن حزب های قانونی و کمبود خردو رهبری جمعی و کم بودن تجربه سیاسی مردم در شرائط خفقان، همیشه تلاش های مردم ما به شکست انجامیده و هزینه های سنگینی به بار آورده است.
پس ازانقلاب مشروطیت بدنبال قرارداد ۱۹۰۷ دولت های روس و انگلیس با تبانی یکدیگر مجلس را به توپ بستند و مشروطه خواهان را در باغشاه کشتند، به قل و رنجیر کشیدند، زندانی و متواری کردند. انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه یک طرفه قرارداد ۱۹۰۷ را باطل کرد. اما انگلیس ها که بی رقیب و بی پروا، به غارتگری در ایران ادامه می دادند، قرارداد استعماری ۱۹۱۹ را با نوکر خود وثوق الدوله تنظیم کردند. مقاومت جانانه ی مردم ایران و تلاش های آزادیخواهانی چون دکتر مصدق، در برابر قرارداد ۱۹۱۹ موجب شد تا انگلیس ها چاره ی دیگری بیندیشند. در نتیجه ژنرال آیرون ساید انگلیسی فرمانده ی قزاق ها، رضا خان را برای پیاده کردن مفاد قرارداد استعماری ۱۹۱۹ در سال ۱۹۲۱ ( اسفند ۱۲۹۹ ) به کودتای نظامی برانگیخت. در نود سال گذشته همچنان که امروز به چشم خود می بینیم، با اشغال نظامی و اقتصادی ایران و کشتن و زندانی کردن بهترین فرزندان میهن ما و با ممنوع ساختن حزب ها و روزنامه ها و هرگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آزاد و غیردولتی( یعنی ملی)، فرهنگ و اقتصاد ملی ایران به نابودی کشانده شده است.
از آنجایی که اهرم های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در دست نیروهای ضد ملی و بیگانه پرست بوده و هست، در درازای این سال ها، جنبش ملی نه در زمینه ی اقتصادی و نه در زمینه ی سیاسی و فرهنگی، رشد نکرده است و هر آنچه ملی بوده در برابر هجوم گسترده و همه جانبه ی اقتصاد وابسته ی تک محصولی از بین رفته و می رود. سیاست مداران دولت های وابسته به قدرت های بزرگ، با فروش نفت به بهای بسیار ناچیز و وارد کردن کالاهای بُنجل از کشورهای ذینفع حساب های بانکی خود را با حق دلالی و سوء استفاده های غیرقانونی و غارت جان و مال مردم پر می کنند. آنچه برای ولی فقیه و حکومتگران ارزش ندارد ملت ما و فرهنگ و اقتصاد ملی ایران است. فرهنگ امروزی ایران نیز شیربی یال و اشکم و سر و دم شده است که نه غربی است و نه ایرانی است بلکه تقلیدی از مظاهر ظاهری جامعه ی مصرفی غرب، بدون زیر بنای اقتصادی ملی است.
انجمن های اسلامی و سازمان های کارگری، کاسب کاران خرده ، خرده بورژوازی شهری، سرمایه داری دلال که بیشترشان هم سکولار هستند، به سرمایه داران جهانی وابسته شده اند. انبوه مردمان شهری بدون این که خود بخواهند و یا بدانند و حتا کاسب کاران روستایی مذهبی و غیرمذهبی، در شمار ارتش سرمایه داری جهانی هستند که پرچم جهانی شدن( امپریالیسم جهانی) را به پیش می رانند.
اقتصاد ملی ایران در برابر این هجوم سرتاسری سرمایه داری جهانی، به کلی رنگ باخته است و واژه ی "ملی"، کارایی ملی به معنای ایرانی و ملی را ندارد. اقتصاد ملی در ایران ، مربوط به ایران هست ولی ملی نیست و ملت ایران هیچگونه اشراف و تسلطی بر آن ندارد. بانک ملی، درآمد ملی ، شرکت ملی نفت ایران و ثروت ها و منابع ایران در درون مرزهای ایران هست، اما ملی به معنای ایرانی نیست و اختیار آن ها با زور اسلحه از دست مردم گرفته شده است. مردم در تعیین هیچ نهادی از حکومت آزاد نیستند. ولی فقیه و رییس جمهور و دولت و مجلس شورای اسلامی همه و همه ، نه تنها ملی و ایرانی نیستند بلکه ضد ملی و ضد مردمی و ضد انسانی و دشمن جان و خرد مردم هستند.
فرهنگ ملی و ایرانی ما نیز با مدیریت و رهبری دلالان وابسته، روز به روز کم رنگ تر و ضد ایرانی تر می شود. تلویزیون و رسانه های وابسته به دلالان و واسطه ها، کتاب های درسی اسلامی و آخوندهای دروغگو و شیاد، مغز کودکان ایرانی را با خرافات پر می کنند تا دیگر کسی ایران و فرهنگ ایرانی را نشناسد و به فکر ملی گری نباشد. ما باید به شرف و گرامی بودن خود باور داشته باشیم تا ملی بشویم. ما باید به مادر خود، به خانواده ی خود، به میهن خود عشق بورزیم تا، ملی باشیم. ما اگر ملی و ایرانی نباشیم و خود را گرامی ندانیم، همه چیزمان را به غارت خواهند برد که سال هاست می برند و ما به دعا خواندن و تئوری بافی سرگرم هستیم. اگر جنبش سبز، ایرانی و ملی است چرا واژه ی ایرانی و واژه ملی را یدک نمی کشد؟
از آنجایی که ما به زبان پارسی سخن می گوییم و شناسنامه و گذرنامه ی ایرانی داریم پس ما ایرانی هستیم و این را هرکسی و هردادگاهی در جهان از ما می پذیرد. ما اگر زن باشیم یا مرد با یک شناسنامه ی ایرانی بی گمان ایرانی هستیم. اما اگر ما سبز باشیم آیا ایرانی هستیم؟ اگر مسلمان یا شیعه باشیم آیا ایرانی هستیم ؟ اگر زرتشتی باشیم آیا ایرانی هستیم؟ اگر کمونیست باشیم ایرانی هستیم؟ ما اگر ایرانی باشیم ملی هستیم ؟ آیا براستی ملی و ایرانی هم گوهر و هم سنگ هستند؟
ما باید ملی بودن را بشناسیم و آن را در همه ی گستره های زندگی مان بکار گیریم. کسانی که ملی بودن و ایرانی بودن خودشان و ما را به هیچ می گیرند و به جای واژه ی ملی، کلمه های دیگری مانند امت ، طبقه، جهانی شدن و انترناسیونالیسم را جایگزین می کنند، به خود ، خانواده ی خود و میهن خود ستم کرده و خیانت می کنند.
ملی واژه ای است که ما ایرانیان پس از انقلاب مشروطیت آن را به جای واژه ی ایرانی و مردمی به کار می بریم و آن را برابر واژه ی ناسیونال لاتین گذاشته ایم که از واژه (natio) و یا ناسیون (nation) بدست آمده که ملت باشد. لغت نامه ی دهخدا در زیر واژه ی ملت می نویسد: . . .( اصطلاح حقوق ) گروهی از افراد انسانی که بر خاک معینی زندگی می کنند و تابع قدرت یک حکومت می باشند. (ترمینولوژی حقوق تألیف جعفری لنگرودی ). در تئوری کلاسیک ناشی از انقلاب کبیر فرانسه ملت عبارت است از شخص حقوقیی که ناشی می شود از مجموعه ی افرادی که دولت را تشکیل می دهند و دارای حق حاکمیت می باشند.»
از انقلاب کبیر فرانسه یعنی از سال ۱۷۸۹ میلادی به این سو، کشورهای مستقل اروپایی دولت های ملی را در کشورهای خود بنیاد نهادند. با ایجاد قوانین و سدهای اقتصادی، اقتصاد ملی و مستقل خود را حفظ و حمایت کردند. واژه ی پروتکسیونیسم( protectionism )یعنی حمایت اقتصادی یا اقتصاد حمایتی در سده های نوزدهم و بیستم برای حفظ اقتصاد ملی بر پایه ی اندیشه های ناسیونالیستی و ملی گری کشورهای مستقل اروپایی و پیشرفته، بوجود آمد و دو جنگ جهانی نیز برای درهم شکستن این سدها و حمایت های اقتصادی رخ داد. جالب است که در دانشنامه ی ویکیپدیا واژه و یا مقاله ای درباره ی پروتکسیونیسم یعنی اقتصاد حمایتی به زبان پارسی نیست، در جایی که به بیشتر زبان ها هست. کشوری که اقتصاد ملی ندارد، حکومت ملی ندارد، فرهنگ ملی و دانشمند و اقتصاد دان ملی هم ندارد تا بخواهد واژه ی اقتصاد حمایتی را بشناسد و یا بکار برد. افزون بر آنچه که گفتیم امروز اقتصاد جهانی از این مرحله گذشته و امپریالیسم هیچ مرز و سدی را نمی پذیرد. امروز سرمایه داران جهانی، در درون مرزهای ملی کشورهای سرمایه داریِ کشورهای متروپلِ یعنی جهان سرمایه داری نیز به جان و مال مردم رحم نمی کنند. غارت امروز جهانی شده است.
واژه ی ملی یک صفت نسبی است که در زبان تازی از واژه ی ملت ( ملة ) ساخته شده است. ملی یعنی مربوط است به ملت. واژه ملت را ایرانیان مسلمان از قران وام گرفته اند. در قران ملت به معنای گروه و مردمانی است که پیرو یک دین یا آیین باشند. فرخی سیستانی که هم دوره ی فردوسی بوده است واژه ی ملت را، نه به معنای امروزی آن بلکه به معنای پیروان یک دین ، شش بار و خاقانی بیست و پنج بار در دیوان خود به کار برده اند. اما فردوسی در شاهنامه که سند کیستی ایرانیان است واژه ملت را یک بار هم بکار نبرده است. درجایی که فردوسی واژه ی ایران را ۱۲۱۸ بار بکار برده است.
آنچه از آن مردم ایران است یا در تاریخ یا جغرافیای ایران سراسری است و یا داغ یا مُهر ایرانی بودن به آن می خورد، ما آن را ملی یا ایرانی می گوییم ، خواه این چیز به راستی ایرانی باشد و یا به دروغ بر آن مُهر ایرانی زده باشند؛ مانند تیم ملی، ، تلویزیون ملی، مذهب ملی، رهبر ملی، دولت ملی، ارتش ملی، پایگاه ملی، مجلس ملی، پرچم ملی، احساسات ملی و مانند این ها. هر آنچه از ایران است ایرانی است و باید ملی هم باشد. ما با پرسش درباره ی ایرانی بودن و ملی بودن هرکس و هرچیز می توانیم به بُن ایرانی بودن آن چیز یا آن کس پی ببریم و دوری و نزدیکی خود را با آن کس یا آن پدیده و یا آن چیز بسنجیم.
آیا ایرانی بودن خوب است؟ آیا ایرانی بودن و ملی بودن یکی است؟ آیا ملی بودن خوب است ؟ آیا ملی مرتد و ملحد است؟ آیا احساسات ملی خوب است؟ آیا ملی بودن به آگاهی نیاز دارد؟ آیا به سود ما است ملی باشیم ؟ آیا اقتصاد ایران، ملی است؟ آیا فقیه یا ولایت فقیه، ملی است؟ آیا دولت در کشور ما، ملی است ؟ آیا مجلس شورای اسلامی، ملی است؟ آیا رییس جمهور ایران، ملی است؟ ما هزاران پرسش ملی را باید در برابر هر کس و هر پدیده بگذاریم تا برایمان روشن شود چه کس یا چه چیز و چه پدیده ای ملی است. کارزار ملی بسیار سنگین و دشوار شده است. برای آن که جنبش سبز ملی باشد و ملی عمل کند به آگاهی و نیروی سترگی نیاز دارد. یک جنبش ملی ایرانی در داخل ایران با دلال های بزرگی روبرو است که هر روز لیست حساب های بانکی میلیارد دلاری آنان بیشتر و بیشتر متنشر می شود و این ثروت های میلیارد دلاری، ریزه خورهای میلیون دلاری، چند صد هزار دلاری ، صدهزار دلاری و هزار دلاری و صد دلاری بیشماری دارند. کارمندان و کارکنان دولت هم خواهی نخواهی در کنار همین سفره نشسته اند. اگر شما ایرانی هستید و خود را ملی به معنای ایرانی می دانید باید شب و روز همه ی این پرسش ها را از خود بکنید و با چشم خرد و دانشورانه پاسخ های درست آن را بیابید. آیا براستی جنبش سبز ملی است و می تواند ملی باشد؟ چگونه ؟ از چه راه ها و با چه ترفندهایی؟
استکهلم ـ پنجشنبه هفتم بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی برابر با ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی
1ـ جمالی. منوچهر.http://www.jamali.info/ketabha/sarmaje_falsafi_iran/ : « خرد = Rate=Xra+ratu = هره + راتو( رته = رد ). هره ، به نای گفته میشود که زهدان و« اصل زایندگی و سرچشمه میباشد . خرد ، به معنای « سرچشمه راندن وحرکت دادن و آراستن و مرتب ساختن ونظم دادن و زیبا ساختن است، و پسوند « راتو»، همان « رته و ارتا و راد » میباشد .»


برپایی "روز خشم" در مصر

رویارویی مردم با نیروهای انتظامی در بسیاری از کلان‌شهرهای مصر

پس از پایان نماز جمعه هزاران نفر در قاهره علیه دولت و حسنی مبارک دست به تظاهرات زدند. به‌رغم ممنوعیت راه‌پیمایی معترضان موفق شدند در برابر مسجد الازهر تجمع کنند. اجازه تردد آزادانه از البرداعی در قاهره نیز سلب شده است.

هزاران نفر در مرکز قدیمی شهر قاهره در برابر مسجد الازهر پس از پایان نماز جمعه دست به تظاهرات زدند. مخالفان حکومت روز جمعه را "روز خشم" نامیده بودند و تاکید کرده بودند که به‌رغم ممنوعیت و حضور پلیس در خیابان‌ها دست به تظاهرات خواهند زد. به گزارش خبرگزاری‌ها در قاهره و اسکندریه میان نیروهای انتظامی و معترضان زد و خوردهایی رخ داده است.
 البرادعی بکی از مخالفان دولت مصر محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای پیوستن به معترضان به کشورش بازگشته بود، در میدانی در قاهره به همراه ۲ هزار نفر در نماز جمعه شرکت کرده است. به گفته‌ خبرگزاری الجزیره نیروهای انتظامی حرکت و تردد آزادنه البرادعی را در سطح شهر قاهره محدود کرده و نمی‌گذارند که وی به دیگر مناطق شهر برود.
به گفته خبرگزاری فرانسه و شاهدان عینی، معترضان با شعارهایی خواهان برکناری حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، شدند. پلیس با شلیک هوایی، گاز اشک‌آور، گلوله‌ها‌ی پلاستیکی و آب‌پاش‌های پرقدرت سعی بر متفرق کردن تظاهرکنندگان نموده است. درشهر اسکندریه نیز درگیری میان نیروهای انتظامی و مردم گزارش شده است.

واکنش‌های اولیه به نا‌آرامی‌های مصر

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از مسدود کردن اینترنت توسط دولت مصر انتقاد کرد. وی گفت: «آزادی بیان باید رعایت شود.» دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست اقتصادی داووس روز جمعه (۸ بهمن/۲۸ ژانویه) تاکید کرد که اینترنت یکی از راه‌های ابراز عقیده است و « آزادی بیان و عقیده یکی از پایه‌های دمکراسی محسوب می‌شود».
 دولت آلمان اعلام کرد که از مطالبات دمکراسی‌خواهانه در مصر پشتیبانی می‌کند. دولت آلمان انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی در مصر را ضروری خواند و از رهبران حکومتی خواست که از اعمال خشونت علیه مردم خودداری کنند.




لبنان در آستانه تشکیل دولتی یکرنگ

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان

در حالی‌که رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان شروع شده است، جریان ۱۴ مارس به رهبری حریری اعلام کرد که در دولت میقاتی شرکت نخواهد کرد. به گفته تحلیلگران تشکیل دولت یک‌رنگ می‌تواند باعث بروز تنش‌های مذهبی در لبنان شود.


نجیب میقاتی نخست‌وزیر جدید لبنان، مشاوره‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را از روز پنج‌شنبه (۲۷ ژانویه / ۷ بهمن) آغاز کرده و انتظار می‌رود که این مشاوره‌ها در روز جمعه خاتمه یابد.
روزنامه النهار لبنان به نقل از منابع آگاه نوشت که با خاتمه روز اول مشاوره‌ها این گونه به نظر می‌رسد که دولت جدید لبنان بدون مشارکت نیروهای ۱۴ مارس تشکیل خواهد شد و بدین ترتیب جریانی که پیش از این اکثریت سیاسی را در لبنان در اختیار داشت، رسما به اپوزیسیون تبدیل خواهد شد.
میقاتی روز گذشته مشاوره‌های خود را با دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس شروع کرده و سپس به مدت سه دقیقه با سعد حریری ملاقات کرده و پس از آن فراکسیون‌های پارلمانی را به حضور پذیرفت.
نبیه بری، رئیس مجلس پس از دیدار صبح روز گذشته با میقاتی گفت که امیدوار است دولت هر چه سریع‌تر تشکیل شود چرا که کشور نیاز به حضور دولتی فعال دارد تا طرح‌های زمین‌مانده را پیش ببرد.
تظاهرات حامیان سعد حریری در طرابلس عدم همکاری گروه سعد حریری با دولت جدید
 اما دیدار بسیار کوتاه میقاتی و سعد حریری و سپس موضعگیری حریری در برابر خبرنگاران، سوال‌های زیادی را ایجاد کرد. حریری در برابر خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا جریان المستقبل در دولت جدید شرکت خواهد کرد یا خیر، پاسخ داد «به چه دلیل؟» و بدین ترتیب رسما خروج خود از دولت را اعلام کرد.
جریان المستقبل که پیش از این اکثریت پارلمانی و سیاسی در لبنان را به همراه هم‌پیمانان خود در اختیار داشت، عصر روز پنج‌شنبه جلسه‌ای را به ریاست فواد سنیوره نخست‌وزیر سابق لبنان تشکیل داده و در پایان اعلام کرد که موضعگیری صریح میقاتی در قبال موضوع دادگاه بین‌المللی و اینکه ‌آیا خواسته حزب‌الله مبنی بر کنار کشیدن لبنان از دادگاه را عملی خواهد کرد یا خیر، در مشارکت این جریان در دولت تعیین‌کننده است.
با این حال احزاب و گروه‌های هم‌پیمان با حزب‌الله موضعگیری صریحی در قبال دولت جدید داشته و از هم‌اکنون مشغول تقسیم پست‌های وزارتی میان خود هستند.
تظاهرات طرفداران حزب‌الله در بیروتسلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده و وزیر کشور اسبق لبنان که از چهره‌های مسیحی نزدیک به حزب‌الله است، پیش‌بینی کرد که دولت جدید بدون مشارکت جریان ۱۴ مارس شکل گرفته و صرفا شاهد حضور وزیرانی از یک رنگ در خود باشد.
ایجاد پست‌های وزارت برای هم‌پیمانان
 از نکات جالب در بده و بستان‌های سیاسی لبنان می‌توان به احتمال افزایش کرسی‌های وزارتی برای گروه ولید جنبلاط در دولت میقاتی اشاره کرد. الشرق‌الاوسط به نقل از منابع آگاه نوشت که قرار بر این است تا وزیران جنبلاط در کابینه به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابند، بطوریکه تعداد آنها از حد و حدود طائفه دروز که جنبلاط رهبری آنها را بر عهده دارد، بیشتر خواهد بود.
جنبلاط در دولت‌های سابق لبنان معمولا یک یا دو وزیر را در اختیار داشت، اما با توجه به چرخش سیاسی ولید جنبلاط و انتخاب میقاتی، توازن قبلی در لبنان بر هم خورده است، به نظر می‌رسد که هم‌پیمانان جدید جنبلاط قصد دارند با افزایش تعداد کرسی‌های وزارتی  به وی پاداش دهند.
محمد رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌الله پس از دیدار با میقاتی گفت که ما برخلاف جریان ۱۴ مارس، شرط و شروط جدیدی برای نخست‌وزیر تعیین نکردیم و خواستار این هستیم که دولت سریعا تشکیل شده و فعالیت سیاسی خود را شروع کند.
به گفته رعد، حزب‌الله خواستار تشکیل دولت وحدت ملی است و در عین حال نمی‌پذیرد که کسی یا جریانی بخواهد روند فعالیت موسسات قانونی را مختل کرده یا ریاست جمهوری را تابعی از خود فرض کند.
در حالی که یکی دیگر از شروط جریان ۱۴ مارس برای شرکت در دولت، موضعگیری میقاتی در قبال تسلیحات حزب‌الله است، این حزب اعلام کرد که دارای سلاح‌ در لبنان است، اما با این تسلیحات اسراییل را نشانه گرفته است و هیچگونه فشاری را برای خلع‌سلاح نخواهد پذیرفت.
از سال ۲۰۰۰ میلادی، پس از عقب‌نشینی اسراییل از جنوب لبنان و سپس ورود حزب‌الله به عرصه سیاسی لبنان، این حزب از برخی از سهمیه وزارتی خود چشم‌پوشی کرده و این کرسی‌ها را در اختیار هم‌پیمانان خود قرار داده است. این بار نیز پیش‌بینی می‌شود حزب‌الله چند کرسی وزارتی متعلق به خود را به عنوان پاداش در اختیار برخی هم‌پیمانان خود مانند جنبلاط یا میشل عون قرار دهد.
در همین حال میشل عون رهبر جریان ملی آزاد و مهم‌ترین هم‌پیمان حزب‌الله اعلام کرد که فعلا خواستار در اختیار گرفتن کرسی وزارتی مشخصی نیست. عون در اظهارنظری مهم که به نوعی موضعگیری صریح جریان ۸ مارس نیز تلقی شد، گفت که ما از نجیب میقاتی نمی‌خواهیم که دادگاه بین‌المللی را لغو کند، چرا که چنین امری در حیطه اختیارات وی نیست؛ ولی از میقاتی می‌خواهیم تا به مشارکت لبنان در این دادگاه خاتمه دهد.
دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به ترور رفیق حریری که قرار است به زودی رای مقدماتی خود را اعلام کند، از مسائل اختلاف‌برانگیز در لبنان است. گفته می‌شود که این دادگاه در رای خود اعضایی از حزب‌الله را متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری خواهد کرد.
بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان لبنان و سازمان ملل پیرامون دادگاه، دو قاضی لبنانی در جمع قضات دادگاه قرار گرفته و ۵۱ درصد از بودجه دادگاه را نیز دولت لبنان پرداخت می‌کند. همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه اگر دادگاه خواستار محاکمه فردی لبنانی شد، دولت این کشور باید فرد مزبور را تحویل دادگاه دهد.
دیدار میقاتی و حریری در بیروتحزب‌الله و هم‌پیمانانش به شکل صریح عنوان کرده‌اند که لبنان باید همکاری خود با دادگاه را قطع کند. از جمله صریح‌ترین موضعگیری‌ها می‌توان به اظهارات یک هفته قبل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اشاره کرد که در توضیح دلیل استعفای وزرای حزب‌الله و سقوط دولت سعد حریری گفته بود دولتی جدید باید تشکیل شود که اگر دادگاه قصد تعرض به افرادی از حزب‌الله را داشت، این دولت با دادگاه همکاری نکند.
تلاش‌های بین‌المللی در لبنان
 با بالا گرفتن اختلافات در لبنان و پیش‌بینی منابع آگاه از احتمال بروز تنش‌های بیشتر در آینده نزدیک،‌ فرانسه وارد عمل شده و قصد دارد کنفرانسی را با مشارکت کشورهای تاثیرگذار در لبنان تشکیل دهد. قرار است در این کنفرانس نمایندگانی از کشورهای قطر، مصر، سوریه، ترکیه، عربستان، فرانسه، آمریکا و روسیه شرکت کنند.
با این حال سوریه اعلام کرده که در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد و رایزنی‌های فشرده پاریس برای جمع کردن نمایندگان دیگر کشورها ادامه دارد تا بدین ترتیب جلسه ‌اولیه تشکیل شده و سپس شرایط برای تشکیل نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای یاد شده، فراهم شود.
یک منبع آگاه فرانسوی به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت که دیدگاه فرانسه و آمریکا در قبال مسائل لبنان هماهنگ است و هر دو کشور نسبت به چگونگی سقوط دولت حریری و روی کار آمدن نجیب میقاتی ملاحظاتی دارند، اما با این حال پاریس و واشنگتن هنوز درها را بر روی لبنان باز نگاه داشته و در انتظار تشکیل دولت و موضعگیری آن در قبال مسائل حساسی چون دادگاه بین‌المللی هستند.
سرکیس نعوم، تحلیلگر مشهور لبنانی در سرمقاله اخیر روزنامه النهار نوشت: «خطر بزرگی لبنان را تهدید می‌کند. به نظر می‌رسد سعد حریری اصرار دارد تا در دولت شرکت نکرده و اپوزیسیونی قدرتمند را بیرون دولت شکل دهد. بدین ترتیب دولت جدید از یک رنگ تشکیل خواهد شد و تنش مذهبی بین دو طائفه شیعه و اهل تسنن در لبنان افزایش می‌یابد. در عین حال تشکیل دولتی یک دست باعث می‌شود تا آمریکا و فرانسه موضعگیری تندی علیه آن داشته و این دولت را دست‌نشانده ایران و سوریه فرض کنند. بدین ترتیب دولت میقاتی در آستانه تحریم جهانی قرار خواهد گرفت».
علی مهتدی
تحریریه: شهرام اسلامی
 


مبارزه با جنگل‌زدایی در سال جنگل‌ها

تصویری از یکی از جنگل‌های ایالت سائوپائولوی برزیل

سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان ملل سال جنگل‌ها نام گرفته تا بر اهمیت حفظ این زیست‌بوم تأکید شود. با این حال اهمیت جنگل هنوز هم آن گونه که باید شناخته نشده و بشر با چالش‌های زیادی برای حفظ پوشش‌های جنگلی روبرو است.

کمتر اکوسیستمی به اندازه‌ی جنگل‌برای انسان ارزش دارد. بر اساس ارزیابی سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، جنگل‌ها نیازهای اساسی بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون نفر از مردم دنیا یعنی حدود یک‌چهارم از جمعیت جهان را تأمین می‌کنند. با این حال ارزش این زیست‌بوم‌ها هنوز هم به اندازه‌ی کافی دریافته نشده است.
یولیا مارتون، دبیر کل سازمان حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، در توضیح اهمیت جنگل‌ها می‌گوید: «هوایی که تنفس می‌کنیم، غذا، آب و دارو همه به جنگل‌ها وابسته‌است».
وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۱ سال جنگل‌ها نام گرفته است ابراز امیدواری می‌کند که این سال به سالی تبدیل شود که جهانیان سرانجام به اهمیت ویژه‌ی جنگل‌ها برای زندگی بر روی کر‌ه‌ی زمین پی ببرند.
«جنگل‌ها برای مردم»
  جنگل‌ها که در حال حاضر حدود یک‌سوم از سطح کره‌ی زمین را می‌پوشانند از مولد‌ترین اکوسیستم‌های روی زمین‌اند. از هر ۵ گونه‌ی موجود گیاهی و جانوری ۴ گونه در جنگل‌ها یافت می‌شود.
جنگل‌ها نه تنها به دلیل گونه‌گونی زیستی و حفاظت از سطح زمین ارزش دارند بلکه یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل برای تعادل آب و هوای زمین به حساب می‌آیند.
درختان و پوشش‌های گیاهی جنگل از این قابلیت برخوردار هستند که دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و اکسیژن از خود آزاد کنند. ۴۰ درصد از اکسیژن جهان از طریق جنگل‌ها تولید می‌شود.
به دلیل همین قابلیت است که وجود جنگل در کاهش میزان دی اکسید کربن موجود در هوا اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.
حفاظت از جنگل‌ها «سریع‌ترین، مقرون‌به صرفه‌ترین و بزرگ‌ترین» امکان برای کاهش گاز دی اکسید کربن و مبارزه با گرمایش زمین به حساب می‌آید.
اهمیت اقتصادی جنگل‌ها
از طریق احیای جنگل‌ها و حفاظت از آنها می‌توان نیمی از گاز دی اکسید کربن موجود در هوای اطراف زمین را کاهش داد. به گفته‌ی استوارت ماجینیس، رئیس سازمان حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، با حفظ و احیای جنگل‌ها می‌توان ۳ میلیارد و هفتصد میلیون دلار در اقتصاد جهان صرفه‌جویی کرد.
اهمیت اقتصادی جنگل‌ها نیز به درستی شناخته نشده است. بیش از یک‌چهارم داروهای جهان از گیاهان موجود در جنگل‌ها به دست می‌آید که ارزشی برابر با ۱۰۸ میلیارد دلار در سال دارد.
اهمیت اقتصادی جنگل‌ها برای حدود ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان که زیست‌گاه آنها در این زیست‌بوم‌ها است نیز غیر قابل انکار است. بیش از یک‌سوم مردم دنیا از طریق بهره‌برداری از جنگل‌‌ها روزگار خود را می‌گذرانند.
سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ارزش بهره‌برداری پایدار از جنگل را سالانه ۱۳۰ میلیارد دلار تخمین زده است.
جنگل‌زدایی، بزرگ‌ترین چالش حافظان جنگل‌ها
بزرگ‌ترین چالش حافظان جنگل‌ها بهره‌برداری‌های بی‌رویه از این اکوسیستم‌ها است.
قطع درختان برای سوزاندن چوب در کشورهای در حال رشد، تبدیل جنگل‌ها به کشتزارهای گیاهان مولد سوخت و همچنین تخریب آنها به منظور کاشت درختان
همین عوامل در مناطقی که از آب و هوای نیمه‌خشک برخوردار هستند به بیابان‌زایی فزاینده منجر شده است.
به گفته‌ی سازمان ملل متحد، هر ساله ۱۳ میلیون هکتار از سطوح جنگلی از بین می‌رود. این مساحت تقریباَ برابر با یک سیزدهم اراضی ایران است.
حفاظت از جنگل‌ها به یکی از موضو‌ع‌های اساسی نشست‌های آب و هوایی سازمان ملل متحد تبدیل شده است. هدف از گفت‌وگوهای این نشست‌ها کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن از طریق حفاظت از جنگل‌ها است.
در این نشست‌ها تأکید شده است که باید به کشورهایی که به دلایل اقتصادی به از بین بردن جنگل روی می‌آورند کمک‌های مالی جایگزین پیشنهاد شود.



احداث نخستین خط لوله گاز در دریای خزر

انتقال گاز از خزر

نابوکو تائید می‌کند که براساس قوانین بین‌الملل احداث خط لوله در محدوده‌ مرزی کشورهای ساحلی خزر امکان‌پذیر است. ترکمنستان نیز جذاب‌ترین راه برای انتقال گاز به اروپا را خط لوله‌ی خزر می‌داند. آیا این خط لوله احداث می‌شود؟


راینهارد میچک مدیرعامل خط لوله‌ی نابوکو در مصاحبه با بخش فارسی دویچه‌وله می‌گوید، برای انتقال گاز خزر تاسیس خط لوله‌ی "ترانس کاسپین" ضروری است. آقای میچک معتقد است، لاینحل ماندن رژیم حقوقی دریای خزر نیز مانعی برای اجرای پروژه نابوکو نخواهد بود.
وی در گفتگو با دویچه‌وله اشاره می‌کند، تاسیس خط لوله‌ی خزر در محدوه‌ی مرزهای کشورهای ساحلی مغایرتی با قوانین بین‌المللی دریاها ندارد.
وی همچنین خاطرنشان می‌کند: «خط لوله‌ی نابوکو تائیدیه حقوقی بین‌المللی لازم را دارد. بنابراین ترکمنستان و آذربایجان می‌توانند خط لوله‌ی "ترانس کاسپین" را در محدوده‌ی مرزی خود احداث کنند. این مسئله فقط به این دو کشور مربوط می‌شود».

۲ تا ۳ سال دیگر گاز خزر در اروپا
میچک، مدیرعامل نابوکو، می‌گوید که برای انتقال گاز از خزر تائیدیه حقوقی بین‌المللی دارد
اشپیگل آنلاین نیز از قول گونتراوتینگرکمیسرانرژی اتحادیه اروپا خبر داده است که در ۲ تا ۳ سال آینده اتحادیه اروپا گاز دریای خزر را دریافت خواهد کرد. اشپیگل می‌نویسد:«اوتینگر برای انتقال گاز دریای خزر از طریق خط لوله نابوکو رضایت کشورهای تامین‌کننده‌ی گاز در حوزه دریای خزر را کسب کرده است.»
الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به اوتینگر قول داده است که ظرف ۵ تا ۸ سال آینده سالانه ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا بفروشد. ترکمنستان نیز با صدور ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال موافقت کرده است. به گفته اوتینگر، این همان مقدار گازی است که  خط لوله‌ی نابوکو به آن نیاز دارد.
اشپیگل در گزارش خود اشاره می‌کند که روسیه به ترکمنستان فشار آورده است تا در پروژه‌ی خط لوله نابوکو مشارکت نکند، زیرا با احداث خط لوله نابوکو روسیه کنترل گاز اروپا را از دست خواهد داد. هم اینک روسیه ۴۴ درصد از گاز آلمان را تامین می‌کند.
خط لوله‌ی خزر، از ترکمنستان تا آذربایجان
نخستین خط لوله‌ی دریای خزر قراراست از سواحل ترکمنستان تا آذربایجان احداث گردد. به عقیده‌ی ولادیمیر سوکور کارشناس مسائل مربوط به گاز از موسسه‌ی تحقیقی بنیاد جیمز تاون در واشنگتن،  فاصله‌ی منابع گازی کشف شده توسط شرکت مالزیايی پتروناس در سواحل ترکمنستان با خط لوله‌ی موجود جمهوری آذربایجان در دریای خزر فقط۸۰ کیلومتراست.
خط لوله نابوکو گاز خزر را از طریق ترکیه، بلغارستان، مجارستان به اتریش انتقال خواهد داداین کارشناس به دویچه‌وله می‌گوید:« برای اتصال به شبکه‌ی خط لوله‌ی آذربایجان و انتقال گاز ترکمنستان به اروپا، احداث خط لوله خزر ضروری است.»

کمک آلمانی‌ها
در ۲۰همایش مشترک انرژی آلمان و ترکمنستان که روزهای ۲۰ و ۲۱ ژانویه در برلین برپا شد، مقام‌های آلمانی به ترکمنستان وعده دادند که در انتقال گاز این کشور به اروپا کمک کنند. یک مقام آلمانی که در این همایش شرکت کرده بود، در گفتگو با دویچه‌وله تائید کرد که درباره شرایط انتقال سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان به اروپا نیز گفتگو شده است. وی همچنین گفت که  مذاکرات ادامه دارد و  قرار است یک هیات بلندپایه اقتصادی آلمان در پایان ماه ژانویه به ترکمنستان سفر کند.
یک شرکت آلمانی که در حفاری‌های در بلوک ۲۳ سواحل ترکمنستان مشارکت دارد، تائید می‌کند که برای احداث خط لوله نیازی به تائیدیه کشورهای دیگر ساحلی دریای خزر نیست. مقام‌های این شرکت نیز می‌گویند که بر اساس قوانین بین‌الملل مربوط به دریاها، تاسیس  خط لوله "ترانس‌کاسپین" نیازی به تائید دیگر کشورهای ساحلی ندارد.
مخالفت روسیه و ایران
روسیه و ایران با احداث خط لوله‌ در خزر بطورکلی مخالفند. به‌نظربرخی کارشناسان محلی، روسیه به دلیل حفظ انحصار فروش گاز به اروپا، با انتقال انرژی خزر به اروپا به هر نحوی مخالفت می‌کند. ایران نیز لاینحل ماندن رژیم حقوقی دریای خزر را بهانه کرده است.

این کارشناسان دلیل اصلی مخالفت ایران را دور ماندن این کشور از منابع غنی نفت و گاز خزر می‌دانند. به‌نظر آن‌ها، در سواحل ایران به دلیل عمیق بودن آب و هزینه‌ی بالای حفاری در عمق دریا، شرکت‌های عمده‌ی نفت و گاز، حتی در صورت نبود تحریم‌های اقتصادی نیز در این بخش سرمایه گذاری نخواهند کرد.
بر خلاف مخالفت‌های عمومی ایران و روسیه، دولت‌های ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نسبت به تاسیس خط لوله میان دو کشور نظرمساعدی دارند.
روزنامه‌های ترکمنستان از قول قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور این کشور می‌نویسند که ایجاد خط لوله از بستر دریای خزر "جذاب‌ترین" راه صادرات گاز ترکمنستان به اروپا خواهد بود. بردی‌محمداف تائید کرده که تاسیس این خط لوله، به لحاظ  اقتصادی و زیرساختی قابل اجراست.
اتحادیه اروپا قصد دارد با خرید گاز دریای خزر از وابستگی گازی خود به روسیه بکاهد. آذربایجان و ترکمنستان دو کشور تامین‌کننده‌ی گاز در دریای خزر از تنوع مسیرگازی استقبال کرده‌اند و درباره‌ی تاسیس خط لوله‌ی گاز در خزز نظر مساعدی دارند.
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: جواد طالعی



باراک اوباما:« ما ملت گوگل و فیس‌بوک هستیم»

رئیس‌جمهور آمریکا در حال سخنرانی در  روز ۲۵ ژانویه در برابر نمایندگان سنا و کنگره

امسال سخنرانی سالانه‌ی رئیس‌جمهور آمریکا در برابر نمایندگان کنگره و سنا، با همیشه تفاوت داشت. کاخ سفید و دولت باراک اوباما، از همه‌ی امکانات وب.۲ و کاربرمحور برای تبلیغ و تماس مستقیم با مردم بهره بردند.


امسال سخنرانی سالانه‌ی رئیس‌جمهور آمریکا در برابر نمایندگان کنگره و سنا (به تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱)، با همیشه تفاوت داشت. کاخ سفید و دولت باراک اوباما، از همه‌ی امکانات وب.۲ و کاربرمحور برای تبلیغ و تماس مستقیم با مردم بهره بردند. 
جلسه‌ی سالانه‌ی مشترک نمایندگان کنگره‌ی آمریکا و نمایندگان مجلس سنا که با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز خواهد شد، امسال تفاوتی بارز با سال‌های پیش داشت. رسم است که در این جلسه رئیس‌جمهور، برنامه‌های کاری خود در هر دو عرصه‌ی داخلی و خارجی را برای یک‌سال آینده به نمایندگان و مردم آمریکا توضیح داده و تشریح می‌کند. این سنت، از زمان ریاست‌جمهوری جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، هرسال برگزار می‌شود.
 این مراسم به شکل مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود. از چندسال قبل، امکان تماشای آنلاین این مهم‌ترین سخنرانی سالانه‌ی رئیس‌جمهور نیز فراهم شد. اما امسال پخش این مراسم تفاوت عمده‌ای با همه‌ی سال‌های دیگر داشت.

سخنرانی سالانه‌، این‌بار کاربرمحور بود
باراک اوباما:« ما ملت گوگل و فیس‌بوک هستیم» مراسم امسال سخنرانی رئیس‌جمهور دربرابر نمایندگان کنگره و سنای آمریکا، کاربر محورتر از همیشه بود. از چند هفته پیش اعلام شد که علاقه‌مندان می‌توانند سوال‌های خود را از چندروز قبل در صفحه‌ی ویژه‌ای که کاخ سفید به این منظور طراحی کرده است وارد کنند. قرار شد بعد از پایان سخنرانی سالانه‌ی باراک اوباما، رئیس‌جمهور و عده‌ای از عالی‌ترین مقامات کاخ سفید طی یک سلسله برنامه‌های ویژه‌ی آنلاین از طریق یوتیوب، توئیتر و بخش پاسخ یاهو به سوالات کاربران اینترنتی پاسخ دهند.
کاخ سفید اعلام کرده بود که رابرت گیبس، معاون مطبوعاتی باراک اوباما از طریق یوتیوب پاسخ سوالات کاربران را خواهد داد. کاربران می‌توانند سوال‌های خود را در صفحه‌ی توئیتر رابرت گیبس مطرح کنند. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور به سوال‌های کاربران در بخش پاسخ به سوالات یاهو جواب داد و کاتلین سبلیوس، وزیر بهداشت و خدمات عمومی آمریکا نیز از طریق برنامه تلویزیونی آنلاین مستقیم، پاسخ‌گوی سوالات کاربران درباره‌ی حوزه‌ی بهداشت و خدمات عمومی بود.
 معاون امنیت ملی، رئیس مجمع ملی اقتصاد آمریکا و مشاور ارشد ارتباطات استراتژیک آمریکا از دیگر مقاماتی هستند که بلافاصله بعد از پایان سخنرانی باراک اوباما به سوالات کاربران از طریق پخش زنده‌ی آنلاین در یوتیوب پاسخ دادند.
روز پنج‌شنبه، بیست و هفتم ژانویه، باراک اوباما از طریق یک برنامه‌ی زنده‌در یوتیوب، پاسخ‌گوی سوالات کاربران درباره‌ی برنامه‌ها و اولویت‌های کاری یک سال پیش‌رو بود. نه فقط شهروندان آمریکا، که هر فرد دیگری که سوالی درباره سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا از رئیس‌جمهور دارد، می‌تواند یا از طریق صفحه‌ی ویژه‌ی کاخ سفید سوال خود را ثبت کند و یا از طریق تگ توئیتر ویژه‌ی سوال از باراک اوباما، سوال خود را در توئیتر مطرح کند.
اوباما و شبکه‌های اجتماعی
این اولین‌بار نیست که باراک اوباما و اعضای کابینه‌ی او، از امکانات دنیای سایبر و به‌ویژه وب.۲ و شبکه‌های اجتماعی، برای ارتباط با مخاطب و تبلیغ و پیشبرد برنامه‌های خود بهره می‌برند.
دانیل نیشن، روزنامه‌نگار حوزه‌ی فن‌آوری درباره‌ی استفاده‌ی باراک اوباما از شبکه‌های اجتماعی گفته بود:« فهمیدن اهمیت ویژه‌ی ابزار ارتباطی همیشه مرکز جهان‌بینی سیاستمدارهای برجسته هست. اما رمز پنهان موفقیت،  پیش‌بینی آینده‌ی ابزارهای ارتباطاتی و استفاده‌ی به‌جا و به‌موقع از ابزارهای نوین است که سیاستمداری را برنده‌ی این میدان می‌کند. فرانکلین روزولت، زود هنگام به اهمیت نقش رادیو پی برد و از رادیو بهره برد. جان.اف.کندی به اهمیت تلویزیون و حالا باراک اوباما  است که به اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز پی برده و از آن بهره می‌برد.»

کمپین انتخاباتی باراک اوباما، از همان ابتدا از همه ابزارهای وب.۲ و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و جذب نیروها و هواداران تازه استفاده کرد. شناسه‌ی کاربری باراک اوباما در توئیتر حالا بیش از شش میلیون فالوئر دارد و صفحه‌ی فیس‌بوک باراک اوباما را بیش از هجده میلیون نفر لایک کرده‌اند.
کمپین انتخاباتی باراک اوباما، از همان ابتدا از همه ابزارهای وب.۲ برای تبلیغ و جذب نیروها و هواداران تازه استفاده کرد بعد از آنکه باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد، رسانه‌ها گزارش دادند که در اولین روز کاری خود در دفتر ریاست‌جمهوری، باراک اوباما مک‌بوک شخصی خود را به دفتر ریاست‌جمهوری آورده و روی میز کارش قرار داده بود.
وب‌سایت کاخ سفید حالا هم وبلاگ دارد، هم افزونه‌ی دریافت و خواندن آخرین خبرهای مربوط به کاخ سفید در تلفن‌های همراه، هم پادکست و ویدیو بلاگ و افزونه‌ی ویژه‌ی آی‌پد برای دریافت اخبار کاخ سفید.
تاکید بر اهمیت نقش فن‌آوری در برد و باخت در جهان امروز
باراک اوباما، در سخنرانی امسال خود در برابر نمایندگان کنگره ‌و سنای آمریکا، مردم آمریکا را «ملت فیس‌بوک و گوگل» نامید. او با تاکید براهمیت و نقش فن‌آوری در آینده‌ی جهان وعده داد که تا پنج سال دیگر، ۹۸ درصد مردم آمریکا به اینترنت وایرلیس پرسرعت دست‌رسی خواهند داشت. رئیس‌جمهور آمریکا البته جزئیاتی ارائه نکرد که چطور تا پنج سال آینده قرار است این دسترسی محقق شود. طبق آمار رسمی سال ۲۰۱۰ آمریکا، هنوز چهل درصد مردم آمریکا از دسترسی به اینترنت وایرلس پرسرعت در خانه‌های خود محرومند.
باراک اوباما که بعد او مسائل اقتصادی و بیکاری رو به افزایش در آمریکا و مساله‌ی تروریسم، بیش از هرچیز در سخنرانی امسال خود به اهمیت نقس فن‌آوری پرداخت، با تاکید براینکه دولت او خیال و هدف اتصال دورترین نقاط روستایی آمریکا به عصر دیجیتال را دارد گفت:« باید در آینده‌ای نه چندان دور در این کشور، کشاورز روستانشین ایالت آلاباما بتواند محصول خود را از طریق اینترنت در همه دنیا به فروش برساند؛ دانش‌آموز مدرسه بتواند با تکست‌بوک دیجیتالی سر کلاس درس حاضر شود و بیمار بتواند با پزشک خود به صورت ویدیویی چت کند.»
او با تاکید براهمیت ارتباط میان تحصیل و ابداع و نوآوری گفت:«ما ملتی هستیم که ماشین‌را اختراع کرده و در جاده‌ها قرار دادیم، کامپیوتر را ساخته و در هر محل‌کاری قرار دادیم. ما ملت ادیسون و برادران رایتز هستیم. ما ملت گوگل و فیس‌بوک هستیم.»
سال گذشته بیش از یک میلیون و سیصدهزارنفر سخنرانی باراک اوباما را به شکل آنلاین تماشا و دنبال کردند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم امسال، با همه تهمیدات کاربر محوری که برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا از سوی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه تجربه می‌شود، بسیار بیشتر از سال قبل خواهد بود.
فرناز سیفی
تحریریه؛ یلدا کیانی




عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:
كسري 13هزار و 500 ميليارد توماني بودجه 89 جبران اين كسري از محل بودجه عمراني


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاري فارس
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از كسري 13 هزار و 500 ميليارد توماني بودجه 89 از محل فروش دارايي‌هاي دولت خبر داد و گفت: اين كسري از محل بودجه عمراني جبران خواهد شد.

جبار كوچكي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص زمان ارائه لايحه بودجه توسط دولت به مجلس اظهار داشت: بر اساس توضيحات هفته گذشته‌ معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و صحبت‌هاي رئيس جمهور و معاونت نظارت راهبردي در سفر به استان گيلان حداكثر تا دو هفته آينده لايحه بودجه 90 تقديم مجلس خواهد شد.
وي در خصوص چارچوب بودجه 90 تصريح كرد: با توجه به افزايش قيمت ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد افزايشي در حقوق كارگران و كاركنان دولت اتفاق بيفتد.
اين نماينده مجلس ادامه داد: همچنين قيمت نفت 80 دلار و هر دلار آمريكا 1050 تومان در بودجه سال آينده پيش‌بيني شده است و در بودجه جاري نيز دولت با توجه به واريز 20 درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملي براي جبران اين مسئله بايد به سمت ماليات و درآمد‌هاي ديگر خود برود.
كوچكي نژاد گفت: در صورت افزايش حقوق كاركنان، افزايش چشمگيري در بودجه جاري خواهيم داشت و از اين رو دولت بايد تلاش كند بودجه جاري را به سمت درآمد‌هاي نفتي ببرد يا اينكه از طريق كمك‌هاي غيرنقدي به كاركنان دولت، افزايش قيمت‌ها را جبران نمايد، زيرا افزايش حقوق، تورم را دامن مي‌زند ولي اگر از روش‌هاي ديگري اين كمك صورت بگيرد دولت مي‌تواند تورم را مهار كند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه در خصوص احتمال افزايش مبلغ يارانه‌ نقدي خانوار‌ها، اظهار داشت: با توجه به مقدار درآمد وصولي حتي اگر 10 درصد از 50 درصد اعتبار مربوط به بخش غيرخانوار به خانوارها اختصاص يابد، بعيد است دولت بتواند يارانه‌ها را به دو برابر افزايش دهد. مگر آنكه از محل ديگري اين مبلغ تامين شود كه اين شيوه به صلاح نيست.
وي افزود: قانون هدفمندي يارانه‌ها مشخص است و در متن آن آمده است كه 50 درصد از منابع به صورت نقدي و غيرنقدي به خانوارها اختصاص پيدا كند.
كوچكي نژاد در پاسخ به سوالي در خصوص روند اجراي بودجه 89 اظهار داشت: بودجه 89 به دليل بروز چند اتفاق از تعادل خارج شد؛ يكي 8 هزار ميلياردي كه دولت از محل هدفمندي يارانه‌ها مي خواست كه مجلس با 50 درصد آن موافقت كرد و ديگري 15 هزار ميليارد تومان درآمد از محل فروش اموال و دارايي‌هاي خود در نظر گرفته بود كه از اين مبلغ حدود 1500 ميليارد تومان آن تا پايان سال محقق خواهد شد.
نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي راه جلوگيري از بر هم خوردن تعادل بودجه را كاهش بودجه عمراني دانست و تصريح كرد: در بودجه 89 كاهش چشمگيري در بخش عمراني وجود دارد و پروژه‌هايي كه وعده داده شده تا پايان سال 89 تمام شود با كمبود مالي مواجه مي‌شوند و تاكنون 12 هزار ميليارد تومان معادل 40 درصد بودجه عمراني جذب شده است.




جعفر پویه
کارگران ایران خودرو به دلیل اعتراض به بی عدالتی و عدم رعایت قوانین کار توسط مدیران در کارخانه حبس شده اند. بنابر خبرهای منتشره، روز سه شنبه یکی از کارگران شاغل در بخش ترابری کارخانه ایران خودرو که به شدت بیمار بوده، وادار به کار می گردد. کامیون این کارگر بیمار هنگام ورود به کارخانه از کنترل خارج شده و به صف کارگرانی که مشغول کارت زدن بودند، برخورد می کند. در اثر این حادثه طبق خبرهای اولیه هشت نفر و بعد از آن چهار کارگر کشته و تعدادی نیز به شدت زخمی می شوند. این در حالی است که روز سه شنبه به دلیل مراسم مذهبی "اربعین حسینی"، کلیه ادارات کشور تعطیل بوده است اما کارفرمایان کارخانه ایران خودرو نه تنها کارخانه را تعطیل نکرده، بلکه کارگر بیمار را وادار به کار و اضافه کاری اجباری می کنند. در اثر این سختگیری بر کارگران و عدم رعایت پرنسیپهای کاری و انسانی و فشار بر کارگر بیمار، کامیون از کنترل او خارج شده و موجب مرگ و زخمی شدن بیش از 20 کارگر می گردد.
کارگران کارخانه در اعتراض به این اعمال مدیریت کارخانه، بدن بی سر یکی از همکاران جان سپرده خود را در اختیار گرفته و دست به تظاهرات می زنند. حراست ایران خودرو این کارگران را با ضرب و شتم از محوطه کارخانه اخراج کرده و برای جلوگیری از پیوستن کارگران دیگر، اقدام به بستن دربهای کارخانه می کند. کارگران تظاهر کننده در بیرون کارخانه توسط نیروی سرکوبگری که بلافاصله از تهران و کرج و مناطق دیگر به منطقه اعزام می شوند، سرکوب و پراکنده می گردند. همزمان، کارگران داخل کارخانه در اعتراض به سرکوب وحشیانه همکاران خود تعدادی از مدیران را کتک می زنند.
در ادامه، نیروهای ضد شورش کارخانه را محاصره کرده و مانع ورود و خروج کارگران می شوند. به همین دلیل کارگران شیفت بعدی نه تنها به کارخانه راه داده نمی شوند، بلکه با اعلام وقیحانه عزای عمومی و تعطیلی کارخانه، آنها را به خانه هایشان می فرستند. مدیران کارخانه و نیروهای سرکوبگر با این ترفند سعی می کنند تا از پیوستن بقیه کارگران به همکاران خود در داخل کارخانه جلوگیری کرده و از گسترش اعتراضات آنان جلوگیری کنند. به همین دلیل کارگران باقیمانده در کارخانه حبس شده و از خروج آنان جلوگیری می شود.
به گزارش "کارگران فلزکار و مکانیک"، کارگران معترض علت اصلی این حادثه را اضافه کاری اجباری می دانند و حاضر به ترک کارخانه نشده و همچنان در فضای کارخانه ایران خودرو متحصن هستند.
همچنین اطلاعیه ای که از سوی جمعی از کارگران ایران خودرو منتشر شده، ضمن اعلام عزای عمومی، اسامی کارگران کشته شده را ولی الله رحمانی - فرزند رمضان، مصطفی خضری - فرزند حسین، سعید شفیع خانی - فرزند عزیز، میرمحسن حسینی - فرزند میریعقوب اعلام کرده است.
"کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری" در گزارشی می نویسد: "مدیریت ایران خودرو شیفت صبح امروز (۶/۱۱/٨۹) را تعطیل کرد و سرویسهای حمل و نقل، کارگران را از نیمه راه به خانه هایشان بازگرداندند. کارگران شیفت بعد از ظهر با سرویس به کارخانه آمدند اما دست به اعتصاب زدند و تولید را به طور کامل متوقف کردند. مدیریت که دریافت کارگران شیفت شب نیز همین کار را خواهند کرد، این شیفت را هم تعطیل اعلام کرد. به این ترتیب، امروز در سه شیفت هیچ خودرویی در ایران خودرو تولید نشد."
شرایط کارگران ایران خودرو مشابه کارگران شاغل در دیگر کارخانه های دولتی و شبه دولتی در رژیم جمهوری اسلامی است. کارفرمایان این کارخانه ها نه تنها اهمیتی به جان و سلامتی کارگران نمی دهند، بلکه گاه دستمزدهای ناچیز آنان را نیز به موقع پرداخت نمی کنند. در چنین فضای کاری غیر انسانی هیچ کارگری تامین جانی نداشته و اجازه اعتراض به این وضعیت هم به آنان داده نمی شود.
این اوضاع به شدت غیر انسانی باید پایان پذیرد. مدیران و کارفرمایان مسوول جان باختن کارگران در اثر اینگونه سوانح هستند. امنیت شغلی و امنیت محیط کار حق هر کارگری است. کارفرمایان وابسته به رژیم جنایتکار ولی فقیه و دم و دستگاه کارگری دست پرورده ی آنان، همگی بر ضد منافع کارگران عمل می کنند و مسببان اصلی مرگ و بیکاری و بی خانمانی آنان هستند. پایان این وضعیت با پیوند اعتراضات سراسری کارگران با جنبش آزادیخواهانه مردم ایران میسر است. برای یک اعتراض همگانی و سراسری و به زانو در آوردن رژیم جنایتکار ولی فقیه به طور یکپارچه و سراسری بپاخیزیم.

ایران در هفته ای که گذشت؛ ۸ بهمن ۱۳۸۹

علی لاریجانی
واکنش ها نسبت به نامه انتقادآمیز محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران علیه مجمع تشخیص مصلحت، مذاکرات بی نتیجه نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک در استانبول و هشدار دیده‌بان حقوق بشر نسبت به "عمیق تر شدن بحران" حقوق بشر در ایران، برخی از مهمترین رخدادهای این کشور در هفته گذشته بودند.
دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت؛ رویارویی تازه
روز شنبه ۲ بهمن، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بار دیگر تأکید کرد که "اگر نمایندگان واقعا قصد اصلاح مساله‌ای را داشته باشند"، طبق قانون اساسی حق سؤال و استیضاح وزرا را خواهند داشت. او پیشتر نیز، سوال و استیضاح را "ابزار" نمایندگان برای نظارت بر دستگاه اجرایی توصیف کرده بود.
اظهارات رئیس مجلس ایران، واکنشی به سخنان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان تلقی شد که پیشتر، فراخواندن وزیران به مجلس برای پاسخگویی به پرسش های نمایندگان در شرایط کنونی را مورد انتقاد قرار داده بود.
علیرغم درخواست دبیر شورای نگهبان برای خودداری از فراخواندن وزیران به مجلس، روز یکشنبه سوم بهمن، طرح استیضاح حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران با امضای دست کم ۲۵ نماینده در یازده محور از جمله وقوع سوانح پی در پی و اعلام نظرات غیرکارشناسی، به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.
استیضاح وزیر راه، واکنشی به سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، ایران ایر، در شامگاه روز یکشنبه ۱۹ دی ماه، در نزدیکی شهر ارومیه و کشته شدن دست کم ۷۸ نفر از سرنشینان آن، تلقی شد.
بنا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در مجلس و از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر راه، تأکید کرد که ارائه کنندگان این طرح عموما متعهد شده اند "برای حفظ شأن مجلس تا آخر پای این استیضاح باشند."
روز دوشنبه ۴ بهمن، اعلام شد که محمود احمدی ‌نژاد، رئیس‌ جمهوری ایران در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس این کشور، با اشاره به تصمیم‌گیری‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد صندوق توسعه ملی و عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی، اتخاذ این تصمیم‌ها را "متضمن تغییر قانون اساسی و مخدوش ‌کردن روند مدیریت کشور" دانسته است.
محمود احمدی ‌نژاد در این نامه، مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تلاش برای مخدوش کردن اختیارات قوه مجریه متهم کرده و روسای قوای مقننه و قضائیه را به خاطر "همراهی" با این اقدام مورد انتقاد قرار داده بود.
ریاست مجمع تشخیص مصلحت را اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده دارد. او از بانفوذترین مخالفان دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود و آقای احمدی نژاد در دوران دوم ریاست جمهوریش از شرکت در جلسات این مجمع خودداری کرده است.
در واکنش به نامه انتقادآمیز رئیس جمهوری، شامگاه دوشنبه ۴ بهمن، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت با انتشار اطلاعیه ای، بدون اشاره مستقیم به نامه آقای احمدی نژاد، آنچه را که "هجمه و تهمت های فراوان بی پایه" نسبت به مجمع تشخیص مصلحت خواند، مورد انتقاد قرار داد.
روز بعد، محمدرضا خباز، نماینده اصلاح طلب مجلس، تصمیم گیری در مجمع تشخیص مصلحت را که "نه نظر شورای نگهبان را می پذیرد و نه مجلس و نظر سومی را تصویب می کند،" روندی دانست که در ۱۵ سال گذشته دنبال می شود و تأکید کرد که "اکنون اعتراض دیگر جایی ندارد و بی معناست."
علی عباس پور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اعتراض رئیس جمهوری را اعتراض به عملکرد هر سه قوه و همه ارکان نظام دانست و از آقای احمدی نژاد به خاطر جدا کردن قوانینی که می پسندد از قوانینی که نمی پسندد، انتقاد کرد.
روزنامه سیاست روز، انتشار نامه رئیس جمهوری را "مانور در ارتفاعات اطراف پاستور" توصیف کرد و روزنامه ابتکار نوشت که محمود احمدی نژاد در این نامه به نیابت از شورای نگهبان، باب تفسیر قانون اساسی را گشوده است.
سایت تابناک هم که به جناح های میانه رو نزدیک است، نامه رئیس جمهوری را نشان دهنده "فاصله بسیار زیاد مواضع رئیس دولت با قانون اساسی" دانست.
اما اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس از انتشار نامه آقای احمدی نژاد حمایت کرد و گفت: "در به وجود آمدن مسائل اخیر در درجه اول هیات رئیسه مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام مقصر هستند."
روز پنجشنبه هفتم مهر، غلامحسین الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهوری، در حاشیه دیدار رئیس جمهوری با کارمندان موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را به وارد شدن در عرصه‌ قوه‌ مجریه و سلب اختیارات مسلم این قوه‌ متهم کرد و گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی در راس "جریان ضد دولت" قرار دارد و اگر او هم به جای رئیس جمهوری ایران بود، در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نمی کرد.
از سوی دیگر شامگاه سه شنبه ۵ بهمن، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در در مصلای شهر آمل، با اشاره به کسانی که با لباس روحانیت در رخدادهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری حضور داشته اند، گفت: "در روزهای اخیر یکی از سران فتنه بر ادامه حرکت و موضع خود پافشاری کرده است."
پیشتر، روز یکشنبه ۳ بهمن، آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان گفت: "در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم."
او در جریان این خطبه ها که در ۲۶ تیر ۱۳۸۸ ایراد شد، خواستار آزادی دستگیر شدگان وقایع پس از انتخابات و فراهم شدن فضایی برای بیان دیدگاه های مختلف در رادیو و تلویزیون دولتی ایران شده بود.
مذاکرات بی نتیجه
گفت وگوهای نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در مورد پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در روزهای جمعه و شنبه، یکم و دوم بهمن ماه، در استانبول ترکیه برگزار شد. سرپرستی تیم مذاکره کننده ایران را سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی این کشور برعهده داشت.
پیشتر، نشانه هایی از علاقه مندی دو طرف برای مذاکره پیرامون مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران وجود داشت. اما بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران در مذاکرات استانبول برای چنین مبادله ای دو شرط مطرح کرد: "به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم های بین المللی."
نمایندگان طرف مقابل، این دو شرط ایران را نپذیرفتند و نمایندگان ایران حاضر نشدند که در مورد تعلیق غنی سازی اورانیوم به مذاکره بنشینند.
ابوالفضل ظهره وند، عضو هیات اعزامی ایران به استانبول در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، تاکید کرد که وارد کردن فشار بر ایران "جواب نمی دهد" و هشدار داد که طرف مذاکره باید بداند "مواضع ملت ایران قابل تغییر نیست."
اگرچه فضای مذاکرات "مثبت" توصیف شد، اما این دور از گفت وگوها عملا بدون هیچ نتیجه قابل توجهی پایان یافت؛ هیچ یک از طرفین به خواسته های خود نرسید، مواضع دو طرف تعدیل نشد و بر خلاف دور پیشین مذاکرات در ژنو، دو طرف برای دور بعدی گفت‌وگوها هم به توافق نرسیدند.
در پایان مذاکرات استانبول، کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ در یک کنفرانس خبری گفت: "ایران برای لغو تحریم های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت هسته ای شرایطی تعیین کرد، اما ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم زیرا ایران برای لغو تحریم ها باید اعتماد ما را به دست بیاورد."
در مقابل، سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "گفت وگو باید بر اساس یک منطق مشترک و احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها صورت بگیرد."
روزنامه رسالت هم نوشت غرب در مذاکرات استانبول آموخت که باید "خود را برای پذیرش ایران قدرتمند و زندگی در کنار آن آماده کند."
روز بعد، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران با اشاره به مذاکرات استانبول، و با تأکید بر استقبال ایران از همکاری و تعامل، گفت اگر طرف مذاکره کننده مصمم به رعایت عدالت، قانون و احترام باشد، "امید می رود که طی جلسات آینده نتایج مناسبی حاصل شود."
از سوی دیگر در آغاز هفته اعلام شد که چین، قراردادهای سالانه‌اش برای واردات نفت از ایران را تمدید کرده است.
چین بزرگترین خریدار نفت خام ایران است و ایران بعد از عربستان سعودی و آنگولا، سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین بشمار می‌رود.
چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در مذاکرات هسته ای ایران حضور دارد و تمدید قراردادهای صدور نفت به چین در آستانه مذاکرات استانبول موفقیتی برای ایران محسوب می شود.
همچنین روز چهارشنبه ۶ بهمن، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، در داووس سوئیس گفت: "در حال حاضر جامعه بین المللی هیچ اطلاعاتی ندارد که نشان دهد ایران بمب هسته ای تولید می کند."
وی در عین حال از ایران خواست ابهاماتی که درباره برنامه اتمی اش وجود دارد را برطرف و جامعه بین المللی را متقاعد کند که این برنامه صلح آمیز است.
ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای در این کشور تأکید کرده است.
عمیق تر شدن بحران حقوق بشر
در هفته ای که گذشت، دست کم پانزده نفر در ایران اعدام شدند که جرم دو نفر از آنان عضویت در سازمان مجاهدین خلق اعلام شد.
سه تن از وکلای دراویش گنابادی در استان مازندران و جزیره کیش به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به تحمل حبس محکوم شدند. سیامک قادری، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هم به اتهام تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به چهار سال زندان، جریمه نقدی و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شد.
درخواست بیش از صد و سی روشنفکر، نویسنده و استاد دانشگاه جهان برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران از جمله ابراهیم یزدی، "پیرترین زندانی سیاسی ایران و جهان" بی پاسخ ماند و اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران از ایجاد واحد پلیس "فضای تولید و تبادل اطلاعات" برای کنترل فضای اینترنت خبر داد.
در روزهای میانی هفته، گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا، منتشر شد که در آن به "عمیق تر شدن بحران" حقوق بشر در ایران اشاره شده بود.
بر اساس این گزارش، ایران همچنان از پیشتازان صدور حکم اعدام برای نوجوانان و اجرای احکام مرگ، در جهان است و با داشتن بیشترین شمار اعدام شدگان بعد از چین، مقام خود را به عنوان دومین کشور حفظ کرده است.
در گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر از جمله به موارد زیر به عنوان نمونه های نقض گسترده حقوق بشر در ایران اشاره شده بود:
- قتل دست کم سه نفر در بازداشتگاه کهریزک در سال گذشته
- استفاده از گلوله های واقعی برای سرکوب اعتراضات
- گرفتن اعتراف با استفاده از شکنجه
- بازداشت صدها مدافع و وکیل حقوق بشر، روزنامه نگار و فعال جامعه مدنی
- ارعاب وکلای حقوق بشر و جلوگیری از وکالت زندانیان سیاسی
- صدور احکام سنگین قضایی برای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان
- محدود کردن آزادی بیان و جلوگیری از تشکیل اجتماعات
- عدم رعایت حقوق اقلیت های دینی و جنسیتی
- اعمال تبعیض علیه مسلمانان سنی و دراویش گنابادی
- محروم کردن بهائیان از آزادی دینی و ادامه حبس هفت رهبر بهایی
در پایان گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر در مورد ایران، آمده بود که توجه جهانی به برنامه اتمی ایران نگرانی های جدی از تعمیق وضع حقوق بشر در این کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است.
روز سه شنبه ۵ بهمن، فیلیو دیبل، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان دیدارش با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل با اشاره وضع حقوق بشر در ایران گفت: "ما به اروپایی ها پیشنهاد کرده ایم که کاری را شبیه به آنچه ما در مورد حقوق بشر کرده ایم، انجام دهند."
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مهر ماه گذشته، با صدور فرمانی اسامی هشت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به فهرست افراد مشمول تحریم های ایالات متحده اضافه کرد.
آمریکا این مقام ها را به دست داشتن در "نقض جدی حقوق بشر و آزار مردم ایران" در جریان وقایع پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران متهم کرده بود.
تقدیر از شهرداری تهران
در مراسم اهدای جوایز شهرهای برتر جهان در زمینه توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، که در شامگاه ۴ بهمن در پایتخت ایالات متحده برگزار شد، شهرهای گوانگجو از چین، لئون از مکزیک، تهران از ایران، نانت از فرانسه و لیما از پرو، به ترتیب مورد تقدیر قرار گرفتند.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به هنگام دریافت یکی از پنج جایزه جهانی حمل و نقل پایدار حضور نداشت؛ زیرا بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ایران، با سفر او به واشنگتن برای دریافت جایزه موافقت نکرده بود.
روزنامه تهران امروز، نزدیک به شهردار تهران، با متهم کردن برخی مقام های دولتی به "برخورد سیاسی" با شهرداری تهران، مخالفت با سفر محمدباقر قالیباف به آمریکا را تلویحا مورد انتقاد قرار داد.


روسیه: استاکس نت می توانست چرنوبیل جدیدی در ایران ایجاد کند

استاکس نت
گفته می شود ویروس استاکس نت برای کند کردن غنی سازی اورانیم در ایران طراحی شده است
نماینده روسیه در ناتو خواستار بررسی حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران شده و هشدار داده است کرم رایانه ای استاکس نت ممکن بود فاجعه ای هسته ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.
دمیتری روگوزن سفیر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز چهارشنبه گفت که ویروس موسوم به استاکس نت که گفته می شود تاسیسات اتمی بوشهر را آلوده کرده، موجب تخریب سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم شد.
روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش کردند که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بطور مشترک استاکس نت را ساخته اند تا با آلوده کردن سیستم کامپیوتری تاسیسات اتمی ایران، روند غنی سازی اورانیوم را مختل کنند.
از سوی دیگر شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران هفته پیش به نقل از یکی از مسئولان شرکت روس اتم، سازنده روسی نیروگاه اتمی بوشهر، ادعای نفوذ استاکس نت به سیستم های رایانه ای نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده است.
اما برخی رسانه های غربی گزارش کردند که به دلیل نفوذ استاکس نت به سیستم کامپیوتری نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه با مشکلات عمده فنی مواجه شده و به همین دلیل هم کارشناسان روسی از دولت خود خواسته اند تا رفع این مشکلات، از راه اندازی نیروگاه جلوگیری کنند.
آقای روگوزن پس از نشست سفرای 28 کشور عضو ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: "این ویروس که بسیار سمی و بسیار خطرناک است، می تواند تبعاتی بسیار جدی به همراه داشته باشد."
او استاکس نت را به "مین" تشبیه کرد و گفت: "این مین ها می تواند به چرنوبیل جدیدی منتهی شود."
اشاره سفیر روسیه به فاجعه سال 1986 نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین است که در آن زمان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود.
اواخر ماه نوامبر سال گذشته، رئیس جمهوری ایران خرابکاری در برخی تاسیسات اتمی این کشور را تایید کرد اما افزود که این مشکلات برطرف و راه خرابکاری در آینده بسته شده است.
در مقابل، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی که اخیرا سرپرستی وزارت خارجه را هم برعهده گرفته، آسیب رسانی ویروس استاکس نت به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که متخصصان ایرانی توانستند مانع از نفود آن به تاسیسات اتمی کشور شوند.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی رسما گزارش های مربوط به آلودگی عمدی تاسیسات اتمی ایران به ویروس استاکس نت را تایید نکرده اند.
دمیتری روگوزن گفت: "این موضوعی امنیتی است. ... ما مصرانه خواهان بررسی آن در شورای ناتو-روسیه هستیم."


سفر وزیر امور خارجه بریتانیا به سوریه برای مذاکره در مورد ایران

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ با مقامات سوری در مورد مسایل مختلف از جمله برنامه اتمی ایران گفتگو خواهد کرد.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا برای گفتگو با مقامات سوریه در مورد مسائل مختلف از جمله برنامه اتمی ایران، به دمشق سفر کرده است.
آقای هیگ در این سفر دو روزه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولید معلم وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.
وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که روند صلح در خاورمیانه، برنامه اتمی ایران و شرایط سیاسی در لبنان از جمله موضوعاتی است که در جریان این سفر مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.
از زمان دیدار دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا از دمشق در سال ۲۰۰۸، این نخستین دیدار یک وزیر کابینه بریتانیا از سوریه است.
مشخص نیست که آیا آقای هیگ در ملاقات با مقامات سوری در مورد شرایط تونس هم گفتگو خواهد کرد یا نه.
نا آرامی ها در تونس که منجر به برکناری زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق این کشور و فرار او به خارج شد، پیامدهای گسترده ای در منطقه داشته و از جمله باعث بروز اعتراضات مشابه در مصر شده است.
دولت مصر برای فروشاندن این اعتراضات، به سرکوب معترضان متوسل شده است.
در جریان دو روز درگیری در مصر حدود ۷۰۰ نفر دستگیر شدند و به گفته منابع امنیتی شش نفر هم کشته شده اند.
وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از آنکه عازم سوریه شود، مقامات مصر و معترضان در این کشور را به خویشتنداری و پرهیز از خشونت دعوت کرد.
آقای هیگ در بیانیه ای دولت مصر را ترغیب کرد که به نگرانی های معترضان توجه کند و به حق آنها برای آزادی بیان و برگزاری تجمع احترام بگذارد.
وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان سفر خود به سوریه با صاحبان صنایع و فعالان مدنی هم دیدار و گفتگو خواهد کرد.





همسر این خبرنگار زندانی در گفت‌وگو با کلمه:

گناه سیامک قادری، عشق او به کار اطلاع‌رسانی بود


کلمه – آزاده افروز: شش ماه از بازداشت سیامک قادری خبرنگار باسابقه خبرگزاری ایرنا می گذرد. هفته گذشته مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قادری را به ۴ سال حبس محکوم کرد که با اعتراض وکیل و خانواده این روزنامه نگار، پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفته است. سیامک قادری از جمله خبرنگارانی بود که پس از انتخابات و به دلیل انعکاس اتفاقات خبری انتخابات، مورد غضب مدیریت ایرنا قرار گرفت و اخراج شد. با این حال این خبرنگار قدیمی دست از فعالیت خبری برنداشت و در وبلاگ “ایرنای ما” به نقل اخبار جنبش سبز پرداخت. جالب اینجاست که شاکی پرونده این خبرنگار، خبرگزاری ایرناست که به طبع باید مدافع حقوق صنفی خبرنگاران و پشتیبان جریان آزاد خبری باشد. مصاحبه با خانم “میرزاوند” همسر سیامک قادری را بخوانید.
آقای قادری چه تاریخی دستگیر شدند؟ و نحوه دستگیری ایشان چطور بود؟
زمانی که اقای قادری را دستگیر کردند. حکمی نداشتند و حکم بازداشت ایشان در تاریخ ۱۶ یا ۱۸ مرداد ماه صادر شد. یعنی تاریخ بازداشت ایشان برای آن زمان است. آنها قفل درب را می شکنند، خانه را چند ساعتی بازرسی می کنند و کامپیوتر و لپ تاپ و کتاب ها و دست نوشته های ایشان را می برند.
بنابر گفته شما، آقای قادری روز ۱۴ مرداد دستگیر شدند. با این حال چرا در خبرها تاریخ دستگیری پنجم مرداد ماه درج شده است؟ آیا در آن تاریخ هم متعرض ایشان شده بودند؟
نه، تاریخ دستگیری ایشان روز ۱۴ مرداد است، اما در روز ۱۶ مرداد دستگیری ایشان را اعلام کردند.
وضعیت آقای قادری الان چطور است و آخرین باری که ملاقات داشتید، کی بود؟
پنج شنبه هفته گذشته ملاقات داشتیم. حالشان خوب بود و با روحیه بودند و امیدوار هستند به اینکه دادگاه تجدیدنظر در این حکم تجدید نظر کند. ملاقات های ما کابینی و هر دو هفته یک بار است.
اتهام آقای قادری، اقدام تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب اعلام شده است. در ابتدای دستگیری هم مدیریت وبلاگ ایرنای ما را به عنوان مورد اتهامی مطرح کردند، آیا در دادگاه هم به همین وبلاگ استناد شد و یا صرفا حمایت ایشان از جنبش سبز اتهام ایشان بوده است؟
دادگاه به حضور ایشان در اعتراضات اشاره می کرد و قاضی می گفت که شما اصلا برای چی باید در این اغتشاشات شرکت داشته باشید و همسر من گفتند که یک خبرنگار هستند و خبرنگار شغلش حضور و تهیه خبر از اتفاقات است. مورد دیگری که در اتهامات مطرح شد، انتشار اخبار کذب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق وبلاگ بود؛ با اینکه آقای قادری فقط اخبار را منعکس می کردند و اساسا خبری از خودشان هیچ وقت ذکر نمی کردند، و همیشه ماخذ و منبع خبر را ذکر می کردند. اما متاسفانه این قضیه هم در نظر گرفته نشده است. مورد دیگر اتهامی ایشان این بود که برای افراد جنبش سبز پیامک می فرستادند و در سایت کلمه انتشار اکاذیب می کردند. اما تا آنجا که ما اطلاع داریم، آن زمانی که همسرم در سایت کلمه کار می کردند. سایت کلمه اصلا حکمی مبنی بر غیر قانونی بودن دریافت نکرده بود تا آقای قادری این اتهام را داشته باشند.
گویا پرونده آقای قادری، شاکی خصوصی داشته و این شاکی، خبرگزاری ایرنا بوده است. در این باره توضیحی می فرمایید؟
شاکی این پرونده، تا آنجا که ما اطلاع داریم، خود سازمان خبری ایرناست و تا آنجا که همه اطلاع دارند، آقای قادری کارنامه درخشانی در کار خبر دارند و کارهای سازنده ای انجام داده اند در این خبرگزاری و این پیشینه در ایرنا هم هست. بعد از انتخابات خیلی تلاش شد که آقای قادری را گوشه نشین کنند و از ایرنا دورش کنند؛ برای همین تنزل سمت پیدا کردند، آقای قادری مشاور خبری ایرنا بودند که ناگهان حکم ایشان به عنوان بایگان تنزل پیدا کرد. این تنزل رتبه کاملا غیرقانونی بود و نمی توانستند چنین کاری بکنند. ایشان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و به کار اصلی برگشتند، با حکمی که به نفعشان صادر شد. اما باز هم آقای قادری را به خبرگزاری راه ندادند و یک بار هم حکم بازخرید اجباری ایشان صادر شد. به هر حال بعد از انتخابات نقشی در خبرگزاری نداشتند. اما با این پرونده سازی، ایشان را محاکمه کردند. این را هم بگویم که قبل از اینکه حکم دادگاه درباره تخلفات سیاسی آقای قادری صادر شود، خود ایرنا دادگاهی برای رسیدگی به تخلفات اداری آقای قادری برگزار کردند و ایشان را اخراج کردند و این خیلی جالب است که ایشان را دو بار برای یک تخلف فرضی محاکمه کردند.
با این حساب اتهام ایشان اداری بوده که سیاسی قلمداد شده؟ نظر وکیل آقای قادری درباره حکم چه بود؟
وکیل پرونده از حکم صادر شده تا حدودی راضی هستند، به خاطر سنگینی اتهاماتی که ایشان داشته است. به علت اینکه دادستان در این پرونده دستورات شدیدی را گذاشته بود و کیفرخواست سنگینی درخواست کرده بود؛ ۲۰ سال ممنوعیت خبرنگاری و خروج از کشور برای ایشان خواسته بودند، و خواسته بودند که به زندان ایرانشهر تبعید شود و در زمان حبس هیچ نوع امکانات دیگر زندانیان از جمله فضای باز و مرخصی هم برقرار نباشد. این دستورات سخت و محکم باعث شده که بگوییم با اینکه رای ما را شوکه کرده، وکیلشان نظرشان این بود که تازه این رای سبک بوده است. اما چیزی که هست، ما به هر حال امید داریم که در تجدیدنظر این رای به کلی تغییر کند.
شش ماه است که آقای قادری زندان هستند، گفته شده که شما هم برای دسترسی به حساب بانکی و کارتهای اعتباری تان دچار مشکل و تحت فشار بودید. درباره این موضوع توضیحی می فرمایید؟
فشار خاصی نبود. زمان بازداشت آقای قادری یک سری مدارک ضبط و توقیف شده بود، از جمله ی این مدارک، کارت ماشین و کارت بانکی من و پسرم بود که ضبط شده بود و خیلی برای پس گرفتن آنها مراجعه کردیم. خب به هرحال مطلع هستید که نان آور خانه ما، آقای قادری بوده است و باید زندگی مان را طوری بگذرانیم و برای همین به حساب بانکی دسترسی داشته باشیم. بالاخره بعد از زمان طولانی، توانستیم این مدارک را بگیریم که این حقیقتا برای ما یک فشار بود.
خبرگزاری ایرنا و شخص آقای جوانفکر، ظاهرا برخی اتهامات اخلاقی را نیز علیه آقای قادری مطرح کردند. پاسخ شما به این اتهامات خبرگزاری ایرنا و آقای جوانفکر چه بود؟
حقیقتا ما الان آنقدر درگیر فشارها و گرفتاری ها هستیم که هیچ جوابی نمی توانیم بدهیم. این اتهامات اساسا خنده دار است و کسانی که آقای قادری را می شناسند و خود من که ۱۵ سال همسر ایشان بودم، آنقدر از ایشان شناخت دارم که این اتهامات را خنده دار تلقی کنم و اصلا به این مسائل فکر نکنم. اما به عنوان اتهامی که مطرح شده است، یکی از اعتراضاتمان به حکم، رایی است که درباره این قضیه صادر شده است. تحمل چهار سال زندان هم سخت است، اما حکمی که برای این اتهام در نظر گرفتند، واقعا غیر قابل تحمل و ساختگی است.
گفتید که ۱۵ سال سابقه زندگی مشترک با آقای قادری دارید. درباره فعالیت های خبری و کارهای ایشان برای ما بگویید. به هر حال ایشان وقتی وبلاگ ایرنای ما را فعال کردند، تلاش کردند اخبار اعتراضات را به گوش مخاطبان برسانند. چرا با وجود خطراتی که متصور بود، حاضر به انجام این کار شدند و علی رغم اینکه ۱۲ بار وبلاگ ایشان فیلتر شده بود، به کارشان ادامه دادند؟
ما همیشه یک بحثی درباره این قضایا داشتیم. درباره فیلتر شدن این وبلاگ و اخطاری که از سوی وزارت اطلاعات قبل از دستگیری به ایشان داده شده بود و اینکه آیا این وبلاگ باید ادامه داشته باشد یا نه، آقای قادری معتقد به این بود که خط قرمز ها و قانون را همیشه رعایت کرده و از قانون خارج نشده است. آقای قادری با قانون آشنا بود و درباره نگرانی من هم می گفت که هیچ کار غیر قانونی در وبلاگم انجام نمی دهم که نگران نتیجه اش باشم. به هر حال با توجه به اینکه آقای قادری همیشه یک خبرنگار فعال بودند و کارهای مثبت ایشان نیازی به گفتن ندارد و همکاران ایشان می دانند که در ایرنا و سایت های مختلف خبری پیشینه درخشانی داشته اند، ایشان نمی توانستند گوشه نشین باشند و به هر حال کسی که به کاری عشق داشته باشد و آن کار هم اطلاع رسانی باشد و سپس به حاشیه رانده شود، این مسائل هم پیش می آید.
واکنش همکاران آقای قادری در ایرنا چطور بود؟
یکسری، چون اتهامات ایشان اتهامات سنگین سیاسی است، می ترسند پیگیری کنند. کسانی که شناخت دارند، اصلا این اتهامات را باور نمی کنند و دعا می کنند همه چیز ختم به خیر شود. واکنش ها مختلف است.
پسر شما نوجوان هستند، این بازداشت چه تاثیری بر فرزند شما داشته است؟
یکی از نگرانی های من همین قضیه است. پسرم در سنین نوجوانی است و نیاز دارد که پدرش نزدیکش باشد و با پدرش صمیمی تر است. خدا را شکر که پسرم من، آدم معقولی است و من سعی کردم در این فاصله، به نحوی جای پدرش را پر کنم. ولی این قضیه بر زندگی ما تاثیر گذاشته و من امیدوارم که در دادگاه تجدید نظر، این قضیه هم در نظر گرفته شود.
انتظار شما از دادگاه تجدید نظر چیست و فکر می کنید این دادگاه به چه چیز باید توجه کند؟
امیدوارم حکم عادلانه ای صادر شود. اگرچه کسانی که این حکم ها را صادر می کنند، نظرشان این است که عادلانه حکم داده اند. اما من امیدوارم که ایشان را تبرئه کنند.


اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری اعدام ها در ایران شد

خبرگزاری هرانا - کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که فوراً اعدام های محکومان به مرگ در این کشور را متوقف کند و در اسرع وقت اجرای مجازات اعدام در ایران را به حال تعلیق درآورد.
کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که فوراً اعدام های محکومان به مرگ در این کشور را متوقف کند و در اسرع وقت اجرای مجازات اعدام در ایران را به حال تعلیق درآورد.
در بیانیه ای که مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا به همین مناسبت منتشر کرده آمده است که اعدام ها در جمهوری اسلامی ایران با آهنگی نگران کننده ادامه دارند، مضاف بر اینکه اجرای احکام اعدام در این کشور بر خلاف تمام معاهدات بین المللی اشکال منزجرکننده ای نظیر اعدام در ملاء عام را به خود گرفته است.
امروز ده نفر در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شدند. درکمتر از یک ماه گذشته 65 نفر در ایران به دار آویخته شدند.
زندانیان سیاسی دیگر قربانیان مجازات اعدام در ایران هستند. درروزهای گذشته قوۀ قضاییه حکومت اسلامی ایران دو زندانی سیاسی را به اتهام طرفداری از سازمان مجاهدین خلق ایران اعدام کرد. در سال 2010 179 نفر در ایران اعدام شدند و در سال 2009 شماراعدامی ها دراین کشوربه 388 تن رسید.
رادیو فرانسه



نامه بهروز جاوید طهرانی به مناسبت اعدام دو زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا - بهروز جاوید ظهرانی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در پی اجرای حکم اعدام دو زندانی سیاسی در زندان اوین نامه ای را در درون زندان نگاشته است.
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است: نامه حزن آلود من برای شهادت دو زندانی دیگر
این نامه را از دنیای دیگر برایتان می‌نویسم در شرایطی که ما محروم از تلفن و ارتباط با سایر زندانیان هستیم و هنوز نمی‌دانم از چه راهی باید به بیرون از زندان برسد.
در بیرون از زندان بین نوشتن و اقدام کردن مخیر بودم ولی اکنون که جا برای قدم برداشتن نیست ناگزیر می‌نویسم
خبر اعدام دو زندانی سیاسی دیگر جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی همه ما شصت نفر را در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج محزون و متاثر کرد.
در حیرتم که رژیم جلاد مسلک حاکم با این اعمال توجیه ناپذیر، غیر منطقی وحشیانه و دیوانه وار می‌خواهد پلیدی و پلشتی نظام اندیشگی و ساختار ذهنی‌اش را به همگان ثابت کند یا ید طولای خود در ددمنشی را؟
جلادان، هر جور که فکر می‌کنید اشتباه است، شما هم، راه هزاران دیکتاتور سرنگون شده تاریخ را طی می‌کنید اگر دولت دیکتاتور معابان تاریخ وفا داشت هرگز نوبت به شما نمی‌رسید. ایمان داشته باشید اگر تا آخرین آزاد مرد آزاد زن در بند را هم اعدام کنید و خاطره ایشان را در اذهان خود به کابوسی تلخ و در اذهان جهان به اسطوره بدل سازید، تازه ایران به پا خواسته را در پیش رو دارید.
دوران زوال شما ممکن است دور باشد ولی به یقین خواهد آمد
خواهیم دید!
بهروز جاوید طهرانی
زندان رجایی شهر کرج
۴/۱۱/۸۹



سرماي نگاه ‌ما دستان كودكان‌كار را منجمد كرد

در ميان چندين لباس و يك شال گردن گرم و يك دستكش نرم از سرماي زمستان به خود مي‌پيچيم، بخاري ماشين را بر درجه زياد تنظيم مي‌كنيم و حتي حاضر نيستيم براي خارج شدن دود سيگارمان كنار پنجره‌ را باز بگذاريم، چه رسد به اين كه بخواهيم براي نيم‌نگاهي به خرت‌وپرت‌هاي دست دخترك كه كنار ماشين ايستاده و با نگاهي ملتمسانه به ما خيره شده حاضر شويم شيشه‌ را پايين دهيم و به سرما اجازه وارد شدن دهيم، حتي حاضر نمي‌شويم در آن 120 ثانيه باقي‌مانده تا سبزشدن چراغ دستي به شيشه ماشين بكشيم، بخار پشت شيشه را پاك كنيم و نگاه يخ‌زده و دست‌هاي منجمد دخترك را ببينيم، حتي حاضر نمي‌شويم سرمان را بچرخانيم و از ميان شيشه كدر شده از بخار، سرما را در نفس دخترك حس كنيم.
حالا دخترك سرش را مي‌چرخاند از كنار ماشين ما رد مي‌شود، ماشين ديگر، ماشين عوض مي‌شود، آدم‌ها عوض مي‌شوند اما عكس‌العمل‌ها تغيير نمي‌كند، همه سردشان است پس بي‌تفاوت به اين كه دخترك چند ساعت است در آن سرما منتظر لبخند است، انتظار چراغ سبز را مي‌كشند، 120 ثانيه تمام مي‌شود انگار كه كلت كمري، آغاز مسابقه را شليك كرده باشد، پاي راست روي پدال گاز فشار مي‌آورد، كلاچ شل مي‌شود و مسابقه بي‌پايان سريع‌تر رسيدن به گرما آغاز مي‌شود، نگاه دخترك با ماشين‌ها مي‌رود تا آروزهايش. دستانش يخ‌زده و انگشتان پاهايش از سرما حس ندارد، دخترك چراغ قرمز بعدي را به اميد رسيدن به قرمزي آتش انتظار مي‌كشد.

قصه‌هاي زمستاني كودكان‌كار يخ‌زده‌است

اين داستان هم يك داستان تكراري بود مانند قصه دخترك كبريت فروش، داستاني كه هر سال در سرما و به تعداد تمام كودكان‌كار و در همه كشورهاي دنيا تكرار مي‌شود، داستاني تكراري كه ممكن نيست در اين شهر بزرگ از خانه بيرون بياييم و يكي از هنرپيشه‌هاي نقش اول آن را نبينيم، داستاني آنقدر تكراري كه انجمن حمايت از حقوق كودكان تصميم‌ گرفت يكي از جلسات ماهيانه خود را به آن اختصاص دهد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، امروز در جهان 250 ميليون كودك‌كار وجود دارد كه 122 ميليون آن در آسيا و اقيانوسيه ساكن هستند و بنا بر آمار يونسف در دنياي امروز ما از هر 6 كودك يك كودك به جاي اين كه از حق مسلم كودكي كردن بهره‌مند باشد، به كار مشغول است.
انجمن حمايت از حقوق كودك در آخرين جلسه خود به گپ‌زدن با چند كودك‌كار نشست، كودكاني كه كار آنقدر پخته‌شان كرده بود كه بدانند چطور بايد از مشكلاتشان صحبت كنند كه با منطق شنوند‌ه‌اي كه از كار در زمستان چيزي نمي‌داند، جور در بيايد.
مصطفي 16 سال دارد، او با اشاره به اين كه هر كاري مشكلات خود را دارد تاكيد مي‌كند، دست فروش هم مشكلات خود را دارد، او مي‌گويد: «اما مشكلات اين كار در زمستان دو برابر مي‌شود، از طرفي سرما و باران باعث مي‌شود ما سرما بخوريم و از طرف ديگر از آنجا جايي كه ما افغاني هستيم و بيمه نداريم، هزينه‌هاي درمان برايمان زياد مي‌شود، در واقع هم به خاطر سرما خوردگي نمي‌توانيم پول در بياوريم و هم مجبوريم چندين برابر هر روزمان پول خرج كنيم.»
حسن هم 17 ساله است، او تراكت پخش مي‌كند، او نيز از مشكلات كار خود، مي‌گويد: «اگر هم دستكش داشته‌باشي، تراكت را نمي‌شود با دستكش پخش كرد، پس كار بي‌دستكش سبب مي‌شود دستانت يخ بزند و يواش يواش ديگر نتواني با آن كار كني.»
آنها از مشكلاتشان مي‌گويند، از اينكه بيمه نيستند و هزينه درمان زياد است، از اين كه نمي‌توانند در مدارس ايراني درس بخوانند و همين موضوع سبب شده چندين سال از درس عقب بمانند.
اميد كه 17 سال دارد، مي‌گويد:« ما نمي‌خواهيم در رفاه كامل به سر ببريم، فقط مي‌خواهيم، شرايطي باشد كه در آن آرامش داشته باشيم و دست‌كم بتوانيم درس بخوانيم.»
اين كودكان كار همچنين از آزارهاي مردم مي‌گويند، آنچه از سرما گزنده‌تر است بي‌توجهي مردم و روي برگرداندنشان و حتي گاهي اذيت‌كردنشان است.
اميرحسين 14 ساله است در كلاس اول دبيرستان درس مي‌خواند، ساز مي‌زند و 8 سال است كه كار مي‌كند؛ اميرحسين خاطرات بدي از كودكي‌اش در كوچه‌ و خيابان‌ها دارد، او مي‌گويد:« تازه‌ ترازو خريد بودم، آن‌را بردم تا با آن پول در بياورم، مردي از روي آن رد شد جوري كه ترازو شكست، هرچه گفتم بايد پولش را بدهي، گفت: به من ربطي ندارد تو جاي بدي ايستاده بودي، او پول مرا نداد، 15 هزار تومان به من ضرر زد و رفت.»
دل هر كدام از اين كودكان به اندازه تمام روزهاي خدا قصه دارد، قصه‌هايي پرغصه از تابستان و زمستان، كه قصه‌هاي زمستاني‌شان يخ هم زده است.

سرخوردن وافتادن به علت كم‌تواني در سرما شايع‌ترين علت آسيب‌ديدگي در كودكان‌كار است
نسيم يعقوب‌پور، پزشكي است كه داوطلبانه با اين انجمن كار مي‌كند، به گزارش خبرنگار ايلنا، او درباره كار كودكان در زمستان و تاثير سرما بر ايمني بدن آن‌ها مي‌گويد: «محيط سرد گرماي بدن را مي‌گيرد و سبب مي‌شود دماي داخل بدن كاهش پيدا كند، اين كاهش دما سبب يخ‌زدگي و سرمازدگي مي‌شود، همچنين هواي سرد، هواي بسيار خشكي است كه سبب خشكي پوست و مشكلات عضلاني مي‌شود.»
او با اشاره به اين كه سرما در مهارت‌هايي مانند چابكي و چالاكي و استفاده از انگشتان و ديگر اندام‌ها تاثير مي‌گذارد، مي‌گويد: «سرما حركت انگشت‌ها را آهسته مي‌كند، قدرت چنگ زدن و گرفتن كاهش مي‌يابد و شيوع بيماري‌هاي عفوني دستگاه تنفسي بيشتر مي‌شود.»
يعقوب‌پور درباره تفاوت بين كودكان كار و خيابان با ديگر كودكان، مي‌گويد: «هزينه‌هاي درمان براي اين كودكان سنگين است، نياز به استراحت آنها با كار آنها تقابل دارد، عدم درمان به موقع و مناسب باعث پيشرفت بيماري و بروز عوارض بيشتر مي‌شود، به علت پايين بودن سطح آگاهي و امكانات خانواده بيماري بيشتر شيوع پيدا مي‌كند، سير بهبود در بيماري كندتر است و سرايت فردبه‌فرد در محيط بيشتر است.»
او مي‌افزايد: «دماي مناسب براي انسان حدود 16 درجه با رطوبت 50 درصد است وقتي انسان سردش مي‌شود، واكنش انسان به سرما فيزيولوژي است، سرما انرژي ذخيره بدن را از بين مي‌برد و باعث لرز عمومي مي‌شود كه اين آغاز خطر است زيرا پس از آن انسان احساس كاهش قدرت و توانايي مي‌كند و اندام‌هايش بي‌حس مي‌شود و در طولاني مدت به مغز فشار مي‌آورد و سبب كاهش قدرت تفكر مي‌شود.»
او در ادامه به اقدامات محتاطانه‌اي كه بايد به كودكان‌كار آموزش داد، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «كودكان بايد حداقل پوشش 3 لايه را داشته باشند، مايعات فراوان بنوشند، كالري بيشتري دريافت كنند، در فواصل كاري در سرپناه گرم استراحت كنند، خوردني و نوشيدني كافئين‌دار نخورند، سعي كنند در گرم‌ترين ساعات روز كار كنند، هنگام احساس لرز شديد و خستگي شديد خود را با فعاليت گرم كنند و به جاي گرم پناه ببرند و تا جايي كه مي‌توانند تنها كار نكنند تا در صورت نياز دوست همراهشان بتواند كمكشان كند.»
اين پزشك داوطلب انجمن حمايت از حقوق كودكان در پايان صحبت‌هاي خود در نشست ماهيانه اين انجمن مي‌گويد: «سرخوردن و افتادن شايع‌ترين علت آسيب‌ديدگي در فصل سرماست كه به جز سر بودن معابر به بي‌حس شدن و كم توان شدن كودكان در اثر سرما باز مي‌گردد.»

سرما تجربه زيستي كودك‌كار را دردناك‌تر مي‌كند
به گزارش خبرنگار ايلنا، انجمن دفاع از حقوق كودكان در نشست دي ماه خود به ارائه گزارش از يك تحقيق ميداني در ميان كودكان دست‌فروش در خيابان‌ها و سر چهارراه‌ها پرداخت، اين انجمن در اين گزارش با تاكيد بر اينكه سرما خيلي از كارها را كم مي‌كند اما كار كودكان‌كار هرگز كم نمي‌شود، آورده‌است: «نيمي از كودكان كه تحقيق روي آنها انجام شده‌است مريض بودند، تعداد كودكان در روزهاي سرد كمتر از ديگر روزهاست و كودكان در روزهاي سرد به جاهاي گرم مثل مترو و ترمينال‌ها پناه مي‌برند، به جز سرما بي‌توجهي عابرين آزار دهنده‌ترين نكته براي كودكان‌كار است، برخي از كودكان‌كار براي اين‌كه بتوانند در محيط گرم كار كنند مهاجرت مي‌كنند (مثلا براي كار در حرم امام رضا (ع) به مشهد مي‌روند) كه اين خود عواقب خود را دارد، در روزهاي سرد بچه‌هاي كوچك و دخترها، كمتر به خيابان‌ها مي‌آيند و اين باور عمومي كه كودكان كار به اجبار خانواده‌هايشان سر كار مي‌آيند را از ميان مي‌برد.»
همچنين در اين گزارش مي‌توان به اين اشاره كرد كه «سرما جز به خطر انداختن بيش از پيش سلامت جسمي كودك، تاثير نامطلوبي بر ايجاد بحران در خانه مي‌گذارد، تجربه زيستي به عنوان كودك‌كار در يك جامعه را از پيش دردناك‌تر مي‌كند، به علت پناه بردن كودكان كار به محيط‌هاي گرم سبب پنهان‌شدن معضل كودك‌كار از ديد جامعه مي‌شود، امكان آزار و اذيت كودكان افزايش مي‌يابد و گرايش آنها نسبت به بزه براي رسيدن به جاي گرم نيز بيشتر مي‌شود.»

ساعت كاري‌ات تمام شده است، پله‌هاي محل كارت را سريع پايين مي‌آيي وارد خيابان مي‌شوي، باد سرد چنان به صورتت مي‌زند كه شال گردنت را تا زير چشمت بالا مي‌كشي، چند دختر و پسر قد و نيم قد دوره‌ات مي‌كنند، يكي دستمال دارد، يكي كبريت، يكي فال دارد، يكي دونات با اين‌كه هر كدام گوشه‌اي از لباست را گرفته‌‌اند و مي‌كشند اما جوري وانمود مي‌كني كه نه آنها را مي‌بيني و نه حسشان مي‌كني، همچون شبهي از ميان‌شان رد مي‌شوي، دريغ از اين‌كه حسرت لبخندت و دست نوازشت در خاطر آنها يخ مي‌زند.
گزارش از تارا بنياد



اخراج روزانه کارگران سد بن یر در سنندج

خبرگزاری هرانا - روزانه  تعدادی از کارگران سد بن یر سنندج از سوی کارفرما اخراج می شوند.
به گزارش موکریان نیوز، مدیریت سد بن یر واقع در جاده سنندج – مریوان، مدتی است روزانه با تعدادی از کارگران این سد تسویه حساب کرده و قصد دارند کارگرانی را که در بخشهای مختلف این پروژه مشغول به کار هستند را کاهش دهند. گفته می شود تعدادی از این كارگران که 1تا 5 سال سابقه کار دارند، حقوق چند ماه خود را نیز دریافت نکرده اند.



انتقال دو زندانی سیاسی به اداره اطلاعات ارومیه

خبرگزاری هرانا – دو زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه به اداره اطلاعات منتقل شدند و یک زندانی نیز از اداره اطلاعات به بیمارستان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته مصطفی علی احمدی که محکومیت 11 سال حبس تعزیری دارد از بند 12 زندان ارومیه به اداره اطلاعات منتقل شد.
از سوی دیگر محمد امین عبدالهی که در هفدهمین روز اعتصاب غذای خود را در سلول انفرادی بسر می برد نیز به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.
پیشتر دو زندانی سیاسی دیگر به نامهای علی احمد سلیمان و قادر محمد زاده به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود که علی احمد سلیمان به دلیل شدت شکنجه ها و ضرب و شتم و اعتصاب غذای طولانی به بیمارستان منتقل شد.
لازم به ذکر است اعتصاب غذای زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه و زندانیان محبوس در سلول انفرادی زندان ارومیه همچنان ادامه دارد.



پدر روح‌الامینی: حضور مرتضوی در دولت، بی‌احترامی به شهدای کهریزک است

خبرگزاری هرانا - پدر محسن روح الامینی گفت: انتظار می‌رفت دولت به احترام خون کشته شدگان جنایت کهریزک از دادن پست به مرتضوی خودداری کند و واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی در واقع بی‌احترامی به خون کشته شدگان جنایت کهریزک بود.
عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از شهدای کهریزک، در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان با بیان این مطلب افزود: انتظار نداشتیم که قبل از رسیدگی به اتهام‌های مرتضوی در دادگاه و با توجه به تعلیق قضایی، وی در یک مسئولیت مهم قوه مجریه به کار گرفته شود اما با وجود تعلیق قضایی، مخالفت قوه قضاییه و افکار عمومی، به این شخص در یک پست بالای دولتی مسئولیت داده شد.
وی افزود: از دولت انتظار می‌رفت که به احترام خون کشته شدگان در جنایت کهریزک و به احترام افکار عمومی از واگذاری مسئولیت مهم دولتی به مرتضوی خودداری کند و در واقع این اقدام دولت بی‌احترامی به خون کشته شدگان در جنایت کهریزک بود.
وی با اشاره به اینکه دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی به پرونده کهریزک است، گفت: در پیشگاه قانون همه باید حاضر شوند، در این مورد تفاوتی بین افراد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما اصلاح رویه هاست تا چنین ماجرایی برای دیگران تکرار نشود تاکید کرد: همین که دستگاه مسئول تقصیرش را پذیرفت نشان می‌دهد در بحث اصلاح رویه پیشرفت داریم، می‌دانید که یکی از پیشگامان بازجویی و معرفی مباشران نیروی انتظامی به سازمان قضایی نیروهای مسلح، بازرسی ناجا بود که همکاری اولیه باعث هوشیاری و اصلاح خیلی روند‌ها در این تشکیلات شد.
به عقیده وی وقتی در قوه قضاییه به کسی قدرت قضایی داده می‌شود باید مسئولیت پذیری با پاسخگویی همراه باشد.
وی ادامه داد: پی گیری پرونده باعث شد افرادی که روزگاری در بالا‌ترین سمت‌های قضایی مسئولیت داشتند تعلیق شوند و همین تعلیق شدن از مقام قضایی قابل تامل است، هر چند هنوز محاکمه صورت نگرفته است، ما مجدانه پی گیر محاکمه آمران هستیم ولی در ‌‌نهایت حکم قانون را هرچه باشد می‌پذیریم چون نمی‌خواهیم ذره‌ای فرا‌تر از قانون جلو برویم.
وی افزود: افرادی که حکم تعلیق را صادر کردند عضو دادگاه عالی انتظامی قضات هستند، دادگاهی که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات قضات در کشور است و در بررسی حادثه کهریزک برای اولین بار در تاریخ فعالیت قوه قضاییه قبل یا بعد از انقلاب بود که دادستان مرکز به عنوان بالا‌ترین مقام قضایی دستگاه دادستانی تعلیق شد البته در گذشته شکایت‌های زیادی از این افراد شده بود اما تنها شکایتی که ادله محکم و مستدل داشت و منجر به حکم تعلیق مقام قضایی شد، این مورد بود.
وی گفت: اگر این ماجرا برای افراد دیگر نیز اتفاق می‌افتاد می‌توانستند در احقاق حقوق موفق شوند چون خیلی از ابعاد پرونده روشن است به عنوان مثال سوالی که مطرح کرده و پیگیری می‌کنیم این است که فرزندان ما را ۴ روز قبل از شهادتشان به بازداشتگاه برده بودند در صورتی که مقام معظم رهبری موافق بردن افراد به کهریزک نبودند و چند روز قبل از جنایت پیغام داده بودند که حتی اگر مکانی برای نگهداری بازداشت شدگان ندارید آنان را آزاد کنید اما آقایان به موقع اقدام نکردندکه مراجع مربوط، باید این مسئله را پی گیری کنند.



تشکل های کارگری خواستار تحقیق درباره حادثه ایران خودرو شدند

خبرگزاری هرانا - شماری از تشکل های کارگری خواستار پيگيری حادثه رانندگی سه شنبه شب در کارخانه ايران خودرو شده اند که حداقل، چهار کشته و ۱۳ زخمی بر جای گذاشته است.
به گزارش رادیو فردا، اين حادثه، زمانی روی داد که يک دستگاه کاميون، در حال ورود به در شماره ۹ اين کارخانه، در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقيقه سه شنبه شب برخورد کرد.
يکی از کارگران ايران خودرو که زخمی و در بيمارستان بستری شده است، درباره اين حادثه به تلويزيون دولتی ايران گفت:«با دوستانم سر کار می رفتم که از پشت سر صدای ترمز شنيدم. ديگه نفهميدم.»
يک کارگر ديگر اين کارخانه نيز گفت:«يک دفعه ديدم از پشت سر، صدا می آيد؛ صدای برخورد ماشين و بعد پرت شدم.»
در اين ميان، موضوعی که مورد اشاره رسانه ها قرار گرفته، اعتراض کارگران کارخانه ايران خودرو است.
واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ايلنا نوشتند: بعد از اين حادثه، شماری از کارگران کارخانه به شرايط سخت کاری اعتراض کردند و تاسيس يک تشکل کارگری را برای حمايت از حقوق شان در کارخانه ايران خودرو خواستار شدند.
خبرگزاری دولتی ايرنا نيز به نقل از برخی شاهدان عينی، از اعتراض صنفی کارگران در جريان مراسم يادبود که درون محوطه ايران خودرو برگزار شد، خبر داد.
ايرنا نوشت که اين اعتراض به دليل فراخوان کارگران در روز اربعين بوده است.
در همين ارتباط نيز فيلمی نيز در يوتيوب قرار گرفته است که گويای ابراز نارضايتی کارگران ايران خودرو از مديريت اين کارخانه است.
از جمله شعارهای کارگران «يا حسين » و «مرگ بر نجم الدين» بود.
در اين حال، کارخانه ايران خودرو گفته که خواب آلودگی و بی احتياطی راننده دليل اين حادثه بوده است و توضيح بيشتری در اين باره نداده است، و گزارشگر تلويويزيون دولتی ايران نيز درباره راننده کاميون گفته است:« پس از اين حادثه، راننده کاميون بلافاصله دستگير شد تا زوايای حادثه مشخص بشود.»
اما به نظر می رسد که دليل ارائه شده از سوی کارخانه ايران خودرو در مورد علت حادثه، مورد قبول شماری از تشکل های کارگری قرار نگرفته است.
برای مثال،جمعی از کارگران ايران خودرو با انتشار بيانيه ای، خواستار مجازات فوری آنچه که «قاتلان» چهارکارگر مقتول شدند و انگشت اتهام را به سوی مديريت ؛ روابط عمومی منابع انسانی و حراست کارخانه ايران خودرو نشانه گرفتند.
همچنين سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه ای،  «نبود ايمنی کار و حذف بازرسی کار» را از جمله دلايل وقوع اين حوادث دانست و خواستار تشکيل گروهی برای تحقيق درباره اين واقعه شد.
اتحاديه آزاد کارگران ايران نيز با اشاره به فشارهای وارد آمده بر هزاران کارگر اين کارخانه در ساليان اخير گفت که مبارزه متحدانه کارگران سراسر ايران می تواند به آنچه که « بردگی موجود و جان باختن کارگران در محيط های کار» ناميد، پايان دهد.
همچنين اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری در بيانيه ای با اشاره به حوادث متعدد در کارخانه ها و معادن ايران خواستار تحقيق و بيان صادقانه علت وقوع آن به افکار عمومی شد.
حسن صادقی، معاون دبير کل خانه کارگر تهران، نيز گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پيمان دسته جمعی معتبر، برای کارگران بيش از دو ساعت اضافه کاری تعيين کند.
وی با اشاره به اينکه در شرکت ايران خودرو هيچ تشکل صنفی کارگری، حتی سورای اسلامی کار، فعاليت ندارد، گفت: روز اربعين، ‌روز تعطيل رسمی است که مطابق قانون کار، کارفرما نمی تواند بدون توافق با کارگر و تشکل صنفی کارگری در اين روز، کارگاه يا کارخانه را داير کند.
اين مسئول خانه کارگر همچنين گفت که در سال‌های گذشته، مسئولان ايران خودرو از طريق اضافه کاری‌های طاقت فرسا، بر کارگران فشار آورده‌اند.
بحث اضافه کاری نيز از سوی مجيد باقری، معاون منابع انسانی گروه صنعتی ايران خودرو، تاييد شده است که روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت: حضور کارکنان اين شرکت در محل کار در روز اربعين به دنبال برنامه ريزی برای رکورد شکنی توليد در دهه فجر امسال صورت گرفت.
در اين حال، حميدرضا فولادگر، عضو کميسيون صنايع مجلس، از بررسی اين حادثه در جلسه روز يکشنبه مجلس با وزير صنايع خبر داد.




تظاهرات گسترده در مصر / پلیس از ماشین‌های آب‌پاش، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرد

شبکه الجزیره گزارش داد که هزاران نفر در قاهره پس از نمازجمعه به خیابان ها ریختند و علیه دولت شعار دادند و نیروهای امنیتی نیز با ماشین های آب پاش، گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به مقابله با آنها می پردازند.
به گزارش عصر ایران، شبکه بی بی سی عربی خبر نیز داد که جمعی از معترضان در مصر به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت می کنند و شعار برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور را سر می دهند. وزارت خارجه فرانسه نیز از بازداشت ۴ خبرنگار فرانسوی در مصر خبر داد.
گروهی از معترضان در کنار مسجد الازهر قاهره برای برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور مصر از قدرت شعار می دهند و نیروهای امنیتی مصر از گلوله های پلاستیکی و گاز های اشک آور برای متفرق کردن معترضان در شهر استفاده می کنند.
شمار دیگری از مردم معترض در حالی که محمد البرادعی را احاطه کرده اند پس از اقامه نماز جمعه برای برگزاری تظاهرات علیه استبداد دولت مصر وارد خیابان ها شده و با پلیس درگیر شدند. آزادی ، تغییر و عدالت اجتماعی بیشترین شعار مخالفان و معترضان خیابانی است.
خبرنگاران الجزیره گفته اند که به دلیل قطع اینترنت و موبایل در دست یابی به اخبار و اطلاعات اعتراضات امروز مصر با مشکل روبه رو شده اند.
هزاران نفر در استان الشرقیه مصر نیز راهپیمایی به خیابان ها ریختند و با نیروهای امنیتی به ضد و خورد پرداختند. از شهرهای اسماعیلیه ، السویس و اسکندریه مصر نیز خبر می رسد شمار زیادی از مردم معترض در راهپیمایی هایی علیه سیاست های دولت شرکت کرده اند.
دولت مصر برای مقابله با حضور معترضان و مخالفان در راهپیمایی های خیابانی، امکان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و اس ام اس را در قاهره و چند شهر بزرگ مصر قطع کرده بود. بسیاری از فعالان اینترنتی در شبکه های تعامل اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر و فعالان سیاسی مانند محمد البرادعی و رهبران اخوان المسلمین از مردم خواسته بودند در اعتراض به استبداد حاکم بر مصر امروز جمعه به خیابان ها بیایند. امروز از سوی مخالفان و معترضان، “روز خشم” نامگذاری شده بود.




پادشاه اردن خواستار اصلاحات سریع شد / اعلام تظاهرات در جده عربستان

در حالی که موج اعتراضات در کشورهای عربی ادامه دارد، منابع خبری از برنامه ریزی مردم عربستان برای تظاهرات و نیز درخواست شاه اردن برای اصلاحات سریع خبر می‌دهند.
به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه القدس‌العربی، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از دولت و پارلمان این کشور خواست در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاحات سیاسی،اقتصادی و اجتماعی فراگیری را به اجرا درآورند. سخنان پادشاه اردن در حالی بیان می‌شود که ائتلاف احزاب مخالف و سندیکاهای کارگری و نیز فعالان سیاسی از قصد خود برای برگزاری تظاهرات گسترده پس از نماز جمعه خبر داده اند.
ملک عبدالله در نشست‌هایی با اعضای پارلمان و کابینه دولت نسبت به استفاده از شخص وی برای فرار وزرا و نمایندگان از مسئولیت‌هایشان هشدار داد. وی از تمام مسئولان کشور خواست به مسئولیت‌های در قبال مردم عمل کنند.
در حالی که دولت اردن قیمت کالاهای اساسی و سوخت را کاهش داده بود، هزاران اردنی هفته گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در سراسر کشور تظاهرات کردند و خواستار انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدند.
انقلاب در تونس و جرات ملت‌های عرب برای آمدن به خیابان‌ها، حاکمان عرب را واداشته است که از خود نرمش به خرج دهند و برای انجام اصلاحات تلاش کنند.
ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، نیز گزارش داد که‌ این اعتراضات به عربستان نیز رسیده و مردم جده خواستار اعتصاب در اعتراض به عملکرد ضعیف دولت در برخود با حوادث طبیعی مانند سیل شده اند.
مردم جده، دومین شهر بزرگ عربستان‌سعودی، خواستار اعتصاب در اعتراض به ناتوانی دولت ریاض در جلوگیری از افزایش خسارات طبیعی همچون فاجعه سیل شدند. این تظاهرات قرار است فردا ـ‌شنبه‌ـ برگزار شود و در طول هفته آینده این شهر شاهد اعتصاب‌های متعدد خواهد بود.
طبق این گزارش، به‌دنبال بارش شدید باران، خیابان‌های این شهر را سیل فراگرفته و باعث قطعی برق در برخی از مناطق شده است. همچنین با رود سیل با فاضلاب‌های سطحی، بوی بسیار تند و زننده در هوای شهر پخش شده که مردم را به‌شدت آزار می‌دهد.
سیل اخیر جده، خاطره بد فاجعه سال ۲۰۰۹ را در ذهن مردم این شهر زنده و آنان را بسیار نگران کرده است. سیل سال ۲۰۰۹ در جده، باعث کشته شدن ۱۲۰ تن شد که اکنون بحث‌های بسیاری درباره نبود تاسیسات زیربنایی در کشور عربستان به راه انداخته است. عربستان‌سعودی، یکی که از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.


درگیری پلیس با معترضان در قاهره
ماموران پلیس در شهرهای مختلف مصر با تظاهرکنندگان درگیر شده اند و درتلاشند تا با شلیک گلوله های پلاستیکی و استفاده از ماشین های آب پاش تظاهرکنندگان را متفرق کنند.
گزارش ها از مصر حاکی است که بر شمار شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز افزوده شده و در شهرهای مختلف این کشور، ده ها هزار تن شعارهایی علیه حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر سر داده اند.
در عین حال، گزارش شده است که اینترنت و سرویس تلفن های همراه همچنان قطع است. دولت مصر از بامداد جمعه، اینترنت و سرویس های موبایل را قطع کرده بودند.
تظاهرکنندگان بعد از پایان نماز جمعه، برای چهارمین روز پیاپی به اعتراض های ضد دولتی خود ادامه دادند.
عده ای از تطاهر کنندگان که خواهان پایان حکومت حسنی مبارک هستند در ناحیه ای در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری اجتماع کرده اند.
پیشتر گروه های مخالف دولت خواستار برگزاری تظاهرات بعد از پایان مراسم نماز جمعه شده بودند.
پیش از این و همزمان با گسترش تظاهرات ضد حکومتی در مصر، محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و سیاستمدار اپوزوسیون مصری پنجشنبه شب وارد قاهره شد.
آقای برادعی ساعاتی پیش از ترک اتریش به مقصد قاهره، اعلام کرده بود چنانچه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را بر عهده گیرد.
در جریان درگیری های چند روز گذشته یک معترض بادیه نشین در منطقه سینا به ضرب گلوله کشته شد. به این ترتیب تاکنون هفت نفر در ناآرامی های مصر که در شهرهای قاهره، سوئز و اسماعیلیه رخ داده است، کشته شده اند.
حزب حاکم گفته است که آماده شنیدن نارضایتی های مردم همچون بیکاری است، اما همزمان به سرکوب مخالفان ادامه داده و حدود ۱۰۰۰ نفر را دستگیر کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای برادعی در هنگام ورود به قاهره گفت به معترضان می پیوندد:
"ای کاش مجبور نبودیم برای فشار بر رژیم به خیابانها بریزیم."



تغییرات گسترده در دولت تونس

محمد غنوشی
محمد غنوشی می گوید در اولین فرصت از سمت خود کناره گیری می کند
محمد غنوشی، نخست وزیر تونس از تغییرات گسترده در دولت موقت این کشور خبر داده است.
آقای غنوشی در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که او در سمت خود باقی می ماند ولی همه وزیرانی که در حکومت سابق عضویت داشته اند، برکنار شده اند.
به گفته آقای غنوشی، دوازده وزیر برکنار شده اند. او تاکید کرد دولت او موقتی است و قصد دارد کشور را به سوی برقراری دموکراسی هدایت کند.
این تغییرات در پی ادامه تظاهرات در تونس و فشار معترضان برای کنار گذاشته شدن اعضای حزب حاکم سابق، جنبش دموکراتیک قانون اساسی، از دولت موقت انجام شد.
دولت تونس چهارشنبه با صدور یک حکم جلب بین المللی، خواهان بازگردانده شدن زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق به این کشور شد.
آقای بن علی که چهاردهم ژانویه از تونس فرار کرد، به تصاحب غیرقانونی املاک و اموال و انتقال پول به خارج از کشور متهم شده است.
او در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می برد.
حمایت اتحادیه های کارگری
تغییرات کابینه در حالی انجام شد که معترضان در تونس به تظاهرات ادامه دادند.
پلیس در شهر تونس مجبور شد با شلیک گاز اشک آور صدها تظاهرکننده خشمگین را از اطراف کاخ نخست وزیری پراکنده کند.
آقای غنوشی با اعلام تغییرات در دولت موقت گفت افراد شایسته ای را جایگزین وزیران برکنار شده، کرده است.
از تغییرات مهم در کابینه آقای غنوشی می توان به برکناری وزیران کشور، دفاع و دارایی اشاره کرد.
پیش تر، کمال مرجان وزیر امورخارجه تونس و از نزدیکان رئیس جمهوری برکنار شده، از دولت موقت این کشور استعفا داده بود.
اتحادیه عمومی کارگران تونس، بزرگ ترین اتحادیه صنفی در این کشور از تغییرات صورت گرفته در کابینه استقبال کرده است ولی می گوید در دولت شرکت نمی کند.
مجدی عبدالهادی، از خبرنگاران بی بی سی که در تونس به سر می برد، می گوید حمایت این اتحادیه از دولت می تواند از ناآرامی ها بکاهد.
او در این حال می افزاید، معلوم نیست این تغییرات بتواند از خشم معترضان نسبت به آقای غنوشی که سال ها نخست وزیر زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق تونس بوده است، بکاهد.
محمد غنوشی می گوید در اولین فرصت از سمت خود کناره گیری می کند.