۱۳۸۹ خرداد ۱۶, یکشنبه

خطر اجرای حکم اعدام قریب الوقوع ۲۶ نفر در زندان قزلحصار کرج

خبرگزاری هرانا - 26 زندانی محکوم به اعدام، به قرنطینه زندان قزل‌حصار منتقل شده و به زودی، حکم آن‌ها اجرا خواهد شد.
امروز (یکشنبه)، محمد مصطفایی، وکیل دادگستری به نقل از یکی از موکلینش گزارش داد که این ۲۶ زندانی، متهم به «حمل مواد مخدر» بوده و اسامی برخی از آنان بدین شرح است: «محمد جعفری، محمد آذرفام، باقر امینی، محمد مرادی، نادر آذرنوش و سلطان‌آبادی.» احکام بسیاری از این متهمان، از سوی قاضی حسینی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب صادر شده است.
لازم به ذکر است بسیاری از این متهمان، درخواست عفو و بخشودگی خود را ارائه کرده بودند، اما این درخواست مورد موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی قرار نگرفته است. برخی از این متهمان برای اولین بار مرتکب جرم شده‌اند.
مصطفایی در مورد اعدام قریب الوقوع این ۲۶ شهروند می‌گوید: «کمیسیون عفو و بخشودگی می‌تواند به راحتی از جان این عده از محکومان بگذرد و به نظر می‌رسد مصلحت نیز در این است که حکم هیچ یک از محکومین به اعدام اجرا نگردد چرا که لطماتی که اجرای حکم این عده از افراد به کشور وارد می‌سازد بسیار زیاد است و باعث می‌شود وجهه کشورمان در سطح بین الملل مخدوش گردد».
این وکیل دادگستری گفته است: «تجربه نشان داده است که اجرای حکم اعدام روش مناسبی برای پیش گیری از وقوع جرم نیست. می‌بایست برای کاهش جرم از روش‌های علمی و جرم‌شناسانه استفاده کرد.»
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که از ابتدای خردادماه در ایران، تنها در دو هفته اخیر بیش از 15 نفر در شهرهای مختلف کشور به چوبه های دار سپرده شده اند و جمهوری اسلامی ایران، بعد از چین بیشترین آمار اعدام در جهان را داراست.