۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

تقی رحمانی: کهریزک را کسانی می سازند که با حکم شبانه یک مادر را دستگیر می کنند


گفتگوی جرس با تقی رحمانی را بخوانید:
آقای رحمانی، همسر شما، پیش از دستگیری، از کار برکنار شده بود، یک بار هم احضار و بازجویی و چندین بار هم مورد تهدید شد، این فشارها برای چیست ؟
درست است، بازداشت نرگس یک زمینه چندین ماهه داشت. بعد از بستن کانون مدافعان حقوق بشر یک سری فشارهای جدی به کانون وارد کردند، رییس شورای ملی صلح در کانون تاسیس شده بود، اکثر زنان اصلاح طلب و اپوزیسیون داخل و خارج که مخالف جنگ بودند با این شورا همکاری می کردند، نرگس مسوول هیات اجرایی این شورا بود، همزمان با بسته شدن کانون مدافعان حقوق بشر نرگس چندین بار احضار و بازجویی و تهدید به بازداشت شد و حتی از کار نیز برکنار شد و در نهایت بازداشت او بعد از همه این فشارها به کانون مدافعان حقوق بشر صورت گرفت .
مشخصا چه تهدید های پیش از بازداشت صورت گرفت و چه درخواست هایی مطرح می شد؟
چنیدن بار تهدید کردند که اگر نرگس فعالیت خود با کانون مدافعان را متوقف نکند، بازداشت خواهد شد. دو سال است که استرس این بازداشت را ما داشته ایم. هم من و هم همسرم. خانم محمدی در مورد کلیه مصاحبه هایش و فعالیت هایش برای کانون پنج جلسه بازجویی شد و در نهایت بازپرس پرونده به او گفته بود چون بچه های خردسال دارید شما را بازداشت نمی کنیم و او با قید کفیل آزاد بود. جالب اینجاست که بازپرس به همسرم گفته بود کسانی هستند که می خواهند تو را دستگیر کنند و من هم زورم به آنها نمی رسد.
پس کسانی که برای دستگیری خانم محمدی شبانه به منزل مسکونی شما آمدند همان ها بودند که بازپرس پرونده، اشاره کرده بود؟
شش مرد بودند که خودشان را مامور نیروی انتظاامی معرفی کرده بودند. آمدند به منزل مسکونی ما تا یک زن را بازداشت کنند. ما داشتیم بچه های دوقولوی سه ساله نیمه مان را برای خواب آماده می کردیم، برخورد یکی از آنها خوب بود اما برخورد دیگران و هیمن حکم شبانه سوال برتنگیز است که باید پاسخگو باشند. درست شبی که از تلویزیون جمهوی اسلامی مصاحبه همسر خانم عبادی را پخش کردند، بعدش به خانه ما آمدند و همان شب هم به آقای تاجیک عضو دیگر کانون مدافعان حقوق بشر زنگ زدند و بعد هم که بازداشتش کردند.
یعنی این دستگیری ها و تخریب چهره خانم شیرین عبادی از طریق رسانه ملی را در یک راستا و برای پیشبرد یک هدف ارزیابی می کنید؟
همه این رفتار ها به نوعی فشار به کانون مدافعان حقوق بشر است. جالب است که حتی خانم عبادی هم هرگز سعی نکرد با قدرت طرف شود و مواضع تند علیه حاکمیت نگرفته است و به کرات شاهد بودیم که ایشان با مواضع حقوقی به نقد برخی رفتارها می پردازد اما فشارها نشان می دهد که حاکمیت می خواهد همین اندک منفذهای نقد به عدم رعایت حقوق بشر در ایران را ببندد.
با توجه به اینکه ایران خودش را در عرصه های جهانی به عنوان تنها کشور خاور میانه که بیشترین احترام را به رعایت حقوق بشر در چهارچوب قوانین اسلامی می گذارد،معرفی می کند، بستن کانون مدافعان حقوق بشر و فشار بر اعضای این کانون که دیدگاه مذهبی هم دارند را چگونه ارزیابی می کنید؟
آقای لاریجانی که چنین ادعایی را در نشست های بین المللی عنوان می کند بهتر است بداند که ایشان ادعایش را مطرح می کند. اما خانم نرگس محمدی و کانون مدافعان حقوق بشر عمل کرده اند. آقای لاریجانی مدعی است که باید مبانی حقوق بشر را از از سکولاریسم جدا کرد ، یکی از کارهایی که کانون مدافعان انجام داد دعوت از روشنفکران و اندیشمندان سکولار و مسلمان بود و در این جلسات نسبت اسلام با حقوق بشر را به گفتگو نشسته اند . جناب آقای لاریجانی باید بداند، قبل از مبانی سازی، رفتار حقوق بشردوستانه یک فرد می تواند او را خوش نام کند نه اینکه شبانه شش مرد را بفرستند تا یک مادر را بازداشت کنند و دو کودک او هم در طول دوران انفرادی از شنیدن صدای مادر خود محروم باشند. اگر مدعی است که می خواهد دین اسلام را با حقوق بشر آشتی دهد، باید خودش رفتار حقوق بشری داشته باشد. به دیدار شیراک می روند از حقوق زنان مسلمان فرانسه و کشورهای دیگر دفاع می کنند اما در کشور خودمان بلایی که بر سر زنان مسلمان و نهادهای حقوق بشری مستقل می آورند، دنیا را متعجب می کند.
رفتار نهادهای مسوول پس از بازداشت همسر شما چگونه بوده است؟
خیلی اصرار دارند که روابط فامیلی را هم برهم بزنند. به جای اینکه به من زنگ بزنند و در مورد همسرم پیگیر موضوع بشوند، با همسر خواهر نرگس تماس می گیرند، با مادر نرگس صحبت می کنند و فرصتی فراهم نکردند که نرگس صدای بچه هایش را بشنود، این یک شکنجه برای مادر نیست؟ همسرم در دوران بارداری، با یک بیماری ریوی مواجه شد و در اثر این بیماری گاهی دچار تنگی نفس می شود حالا نمی دانم در چه شراطی است و چه کسانی باید جوابگو باشند. یک مسئله حقوقی که وجود دارد و آقای دادستان باید پاسخ دهند این است که نرگس بازجویی شده بود و بر این اساس شعبه مربوطه حکم دستگیری نداده است. شبانه وقتی برای دستگیری او آمدند و همسرم را بردند، ما شنیدیم ، تا مدت سه روز هیچ شعبه ای حاضر نشد او را بازداشت کند تا اینکه در نهایت یک شعبه حاضر شد حکم بازداشت را امضا کند. این گونه مدیریت کردن ها و اینگونه با حکم های کلی اقدام به بازداشت کردن هاست که کهریزک را به وجود می آورد.