۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

تعطیلی مجدد کارخانه قند بردسیر و سرگردانی کارگران


خبرگزاری هرانا - کارخانه قند بردسیر به عنوان بزرگترین واحد اشتغالزایی بردسیر، تنها پس از چهار ماه فعالیت بعد از دو سال تعطیلی مداوم بار دیگر از چرخه تولید خارج شد.

شهرستان بردسیر در استان کرمان یکی از شهرستانهای محروم کرمان از لحاظ اشتغالزایی محسوب می شود و وجود کارخانه قند بردسیر به دلیل اشتغال‌زایی در صنایع پائین دستی و بالا دستی کارخانه موجب اشتغالزایی بخش قابل توجهی از مردم این شهر شده بود.

به گزارش مهر، وجود کارخانه قند بردسیر در واقع پتانسیل بالقوه‌ای در راستای کشت چغندر قند در این منطقه محسوب می‌شود زیرا جدا از اشتغالزایی مستقیم کارخانه، بخش کشاورزی را نیز با رونق مواجه می‌کند به طوریکه اکثر کشاورزان این منطقه چغندرکار بوده اند و بهترین محصولی نیز که در این منطقه کشت می‌شود همان چغندر قند است که به دلیل تعطیلی سال‌های اخیر این کارخانه، کشت چغندر قند نیز در این منطقه با مشکل مواجه شده است.

پس از دو سال تعطیلی کارخانه قند بردسیر که از سال 86 روی داد این کارخانه از آبان ماه سال گذشته بار دیگر و این بار با تعدیل نیروهای قبل و با استفاده از شکر خام که از خارج از کشور وارد می‌شد شروع بکار کرد و در همان زمان قرار شد با عقد قراردادهایی با کشاورزان بار دیگر کشتزارهای چغندر قند نیز رونق مجدد گیرند که در برخی از مزراع نیز چنین شد، اما این کارخانه تنها پس از چهار ماه کار، مجددا تعطیل شد و 241 کارگر که پس از تعدیل نیرو در کارخانه مشغول کار بودند امروز بار دیگر و پس از ده‌ها سال در کارخانه قند بردسیر سرگردان به دنبال کسب کار جدید یا چشم به راه راه‌اندازی مجدد کارخانه هستند.

دلیل تعطیلی پی در پی این کارخانه توسط مسئولان عوامل متعددی بیان شده است که می‌توان به فرسوده بودن ماشین‌آلات کارخانه، تعداد بالای نیروی کار، واردات قند و شکر از کشورهای دیگر، بدهی بالای صاحبان سرمایه کارخانه و نبود بازار مصرف مناسب ذکر شده است و مسئولان شهرستان بردسیر و استانداری کرمان نیز بارها با تشکیل جلسات متعدد در راستای حل مشکلات کارخانه تلاش کرده‌اند اما به نظر می‌رسد انگیزه و اراده ادامه فعالیت این کارخانه توسط بخش خصوصی وجود ندارد و عدم سوددهی و استهلاک بالای این واحد صنعتی در نهایت این کارخانه را به سمت تعطیلی مجدد سوق داده است.

یکی از کارگران کارخانه قند بردسیر، گفت: از ابتدای شروع به‌کار کارخانه قند بردسیر که بالغ بر 10 سال می‌شود، در این واحد صنعتی مشغول به‌کار شدم و تمام امرار معاش خانواده من از این راه می‌گذشت و
امروز که پا به سن نهاده‌ام با مشکل پی‌در پی تعطیلی کارخانه مواجه می‌شوم.

وی افزود: این مسئله تنها درد من نیست بلکه ده‌ها نیروی کار دیگر در کارخانه هم همین وضعیت را دارند و از مسئولان می‌خواهم این مشکل را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: جواب زن و بچه ما را چه کسی باید بدهد از ابتدای سال جاری کارخانه تعطیل است و حقوق چند ماه گذشته خود را نیز هنوز دریافت نکرده ایم.

یکی دیگر از کارگران کارخانه قند بردسیر اضافه کرد: مسئولان استان کرمان به‌خصوص مسئولان اداره کار و استانداری کرمان بارها در خصوص رفع این مشکل پیگیری کرده‌اند و از همکاری آنها تشکر می‌کنیم اما به نظر می‌رسد مسئولان کارخانه دیگر رغبتی به ادامه کار ندارند.

وی افزود: وقتی می‌بینیم کارخانه قند که متعلق به بخش خصوصی است بار دیگر تعطیل شده ما چاره‌ای نداریم جز اینکه دوباره از مسئولان بخواهیم در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

مدیرکل کار و امور اجتماعی کرمان نیز در این راستا، گفت: جلساتی برای رفع مشکل این کارخانه انجام شده است و دولت تمام سعی خود را برای رفع مشکل کارگران انجام خواهد داد.

سید جواد منصوری افزود: مسئولان کارخانه باید در خصوص وضعیت موجود جواب‌گو باشند و در همین راستا پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون کارهایی با هماهنگی استانداری برای رفع مشکل کارگران صورت گرفته است و امور مربوط به افرادی که دارای شرایط بازنشستگی بوده‌اند، انجام شده است.

وی گفت: هم‌اکنون چرخه تولید قند کارخانه متوقف است و امیدواریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این واحد اشتغال‌زا بار دیگر آغاز بکار کند.

منصوری افزود: استانداری کرمان با جدیت پیگیر حل مشکل کارگران است.