۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

حمله به فعالین محیط زیست در ارومیه



شهرزاد نیوز: در پی فراخوان هواداران تیم تراکتور سازی تبریز، برای گردهمایی در کنار دریاچه ارومیه و تلاش برای نجات این دریاچه و پیامدهای اقلیمی آن، گروه های زیادی از مردم آذربایجان، در اقدامی نمادین، با شیشه های آب راهی سواحل این دریاچه شدند.
این گردهمایی مردم که در دفاع از منابع طبیعی و محیط زیست کشور تشکیل شده بود، با برخورد خشونت آمیز مأموران انتظامی و امنیتی مواجه گشت. این نیروها با حمله به مردم، که شمارشان حدود 20 هزار تن گزارش شده است، ده ها تن از جوانان را مجروح و بیش از 10 تن دیگر را بازداشت کردند.
به گزارش رسانه ها، مردم به خشم آمده از یورش مأموران، با شعار های "یاشاسین آذربایجان"، زنده باد آذربایجان، و " تورک دیلینده مدرسه"، مدرسه به زبان ترکی، به مقابله با مأموران پرداخته و موجب عقب نشینی آنان شدند.
درپی آن مأموران با بستن دوسوی پل میانگذر دریاچه ارومیه و پرتاب گاز اشک دوباره به مردم حمله ور شدند که بر اثر درگیری ها عده ای از مردم و تعدادی از مأموران آسیب دیدند. این درگیری پس از 5 ساعت خاتمه یافت.
جمعیت حاضر سپس با حرکت به سمت روستاهای اطراف و سواحل دریاچه روز طبیعت را گرامی داشته و با ریختن آب بطریهای خود در دریاچه نسبت به توقف روند خشک شدن آن، بی عملی مسدولان را در مقابل این فاجعه طبیعی، مورد انتقاد قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری ها، بیش از صد تن از شهروندان آذربایجانی در اطرف دریاچه ارومیه و مسیرهای منتهی به این دریاچه بازداشت شدند که از این میان می توان به بازداشت یاور جمالی، مرتضی عوض پور، محمد تاجدهی، منصور سیفی، ارسلان زارعی، حمید والایی، احمد والایی، حسین نصیری، عسگر صدوقی، محمد رضایی، علی باغبانی، یعقوب رمضانی، یعقوب جوانی، رهبر اسماعیلی، رشید بازباز، جاوید نظمی، احمد قلی پور، احسان رمضانی، عسگر فروتنی، هادی خدابنده، جلیل بوداقی، محمد محمدلو، عزیزخان صادق زاده و صدیقی اشاره کرد.