۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

دیدار جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با مهدی کروبی

کمیته گزارشگران حقوق بشر 
روز گذشته جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات به دیدار 
دبیر کل حزب اعتماد ملی حجت الاسلام مهدی کروبی رفته و ایشان را در جریان آخرین وضعیت عزیزان خود دربند و مظالم صورت گرفته نسبت به آنان قرار دادند. در این دیدار که خانواده برخی از فعالین ستاد انتخاباتب مهدی کروبی پس از انتخابات بازداشت شده بودند حضور داشتند حجت الاسلام مهدی کروبی ساعاتی را شنوای درد دلهای خانواده های این زندانیان و سخنان آنان درباره درباره اتهامات بی اساس دستگاه امنیتی و قضایی که به آنها وارد شده بود.
بنابر گزارش های دریافتی سعید محمدی وکیل "مهرداد رحیمی"قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که به مدت ۲۳ روز است در بازداشت به سر میبرد. با اشاره به عدم همکاری دادگاه انقلاب در مورد مطالعه پرونده این زندانی سیاسی با وکیل و ملاقات با وی و نیز فشارهای سنگین بازجویان پرونده به موکل خود جهت انجام مصاحبه تلویزیونی پرداخت و بر غیر قانونی بودن اینگونه اقدامات دستگاه امنیتی درباره زندانیان سیاسی تاکید نمود.
در ادامه این دیدار دو برادر "مهرداد بزرگ"فعال دانشجویی دانشگاه تهران که بیش از ۸۰ روز است در بازداشت به سر میبرد،اظهار داشتند برادر دربندشان در دو روز اول بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این برادران با اشاره به اتهام بی اساس ارتباط با یکی از گروهکهای خارج از کشور(منافقین یا سازمان مجاهدين)اذعان نمودند که با توجه به سوابق فکری مهرداد بزرگ و فعالیتهای مسالمت آمیز و در چهارچوب قانون اساسی این زندانی سیاسی،اتهام نهادهای امنیتی به وی کذب بوده و مبتنی بر هیچگونه دلائل و مستندات قانونی نمیباشد.
مرضیه گلرو خواهر "مهدیه گلرو" عضو بازداشتی کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی و از فعالین دانشجویی دانشگاه علامه که به همراه همسرش "وحید لعلی پور" به مدت بیش از ۶۰ روز است در بازداشت به سر میبرد،به بیان وضعیت این دو عضو خانواده اش پرداخته و با اشاره به عدم فعالیت سیاسی آقای لعلی پور خاطر نشان کرد خواهر دربندش در آخرین ملاقاتی که با خانواده اش داشته تاکید نمود که به گفته بازجویش نگهداری همسر وی در زندان تنها با نیت فشار بر وی جهت انجام اعتراف به برخی اتهامات بی اساس بوده،خواهر مهدیه گلرو در این دیدار نسبت به این رویه غیر انسانی وزارت اطلاعات در برخورد با فعالین سیاسی دانشجویی اظهار تاسف نمود.
نسیم چالاکی خواهر "پیمان چالاکی" فعال سیاسی که ۲۷ دی ماه به همراه همسرش"سمیه عالمی پسند" در شهر ساوه بازداشت شدند و به زندان اوین منتقل شده بودند ،با اشاره به بازداشت کردن این زوج فعال سیاسی در حضور دختربچه ۴ ساله ایشان و نگهداری چند ساعته این کودک در اداره اطلاعات شهرستان ساوه ،وضعیت روحی فرزند خردسال ایشان را نا مطلوب توصیف نمود.به گفته خانم چالاکی اتهامات این زوج دربند که از مسئولین ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در شهر ساوه نیز بوده اند،مواردی از قبیل ارسال اس ام اس به برنامه تلویزیونی ۹۰،نگهداری کتابهای مارکسیستی اعلام شده،وی با اشاره به نامربوط بودن اتهامات،اینگونه برخورد با جوانان فعال سیاسی توسط دستگاه قضایی و امنیتی را محکوم نمود.
در ادامه این دیدار شهرزاد کریمان "مادر شیوانظرآهاری" فعال سیاسی مدنی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر،به نگهداری فرزندش به مدت ۴۵ روز در سلول انفرادی و فشارهای وارده از سوی بازجویان از قبیل ممنوع الملاقات شدن و ممنوع تماس شدن در طی دوهفته اخیر در جهت وادار نمودن فرزندش به اعتراف به اتهامات واهی و بی اساس دانست.
در ادامه برادر "احسان دولتشاه"فعال دانشجویی دانشگاه تهران که بیش از ۸۰ روز است در بازداشت به سر میبرد نیز در این دیدار به فشارهای وارد بر برادرش توسط بازجویان جهت انجام مصاحبه تلویزیونی اشاره نمود و اینگونه برخوردهای غیر قانونی بازجویان را ناشی از فقدان ادله درباره اتهامات وارده به برادرش و دیگر زندانیان سیاسی ارزیابی کرد.
سجاد حائری برادر "سعید حائری" عضو دربند کمیته کمیته گزارشگران حقوق بشر و دبیر شاخه حقوق بشر کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی ،به بیان وضعیت برادرش در زندان پرداخت.وی اظهار داشت برادرش ۴۵ روز پیش در حین عزیمت به شهر قم جهت حضور در مراسم ختم آقای منتظری به همراه کوهیار گودرزی و شیوا نظر آهای بازداشت شد و در طی ایام بازداشتش تا کنون تنها دوبار با منزل تماس گرفته و ۲ بار ملاقات کابینی داشته،به گفته برادر سعید حائری ،سعید نیز همانند دیگر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در معرض اتهام بی اساس و ناجوانمردانه ارتباط با یکی از گروهکهای خارج نشین بوده و با اشاره به فعالیتهای سیاسی و حقوق بشری مسالمت آمیز و در چهار چوب قانون اساسی برادرش و دیگر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر اینگونه اتهام پراکنی نهادهای قضایی و امنیتی را در چهار چوب پروژه تخریب وجهه انسان دوستانه و قانونی فعالیتهای ،فعالین مدنی- سیاسی دانست و آن را پروژه ای از پیش شکست خورده ارزیابی نمود.
گفتنی است پیش از سخنان مهدی کروبی برخی از فعالین ستاد انتخاباتی وی در جلسه حضور داشتند گزارشی از وضعیت وخیم برخی از اعضای بازداشتی ستاد انتخاباتی این نامزد پیشین،ارائه نمودند.از جمله سلمان سیما،رشید اسماعیلی،علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی.
حجت الاسلام مهدی کروبی،کاندیدای معترض انتخابات اخیر که صبورانه شنوای درد دلهای خانواده های زندانیان سیاسی بود در ادامه این دیدار،ضمن محکوم نمودن بازداشتهای غیر قانونی و بی رویه فعالین سیاسی-مدنی در ماههای پس از انتخابات اظهار داشت اینگونه برخوردهای غیر عقلانی نسبت به فعالین سیاسی و بی تدبیری صورت پذیرفته در اداره امور کشور همگان را در بهت و حیرت فرو برده.تداوم اینگونه برخوردهای غیر عقلانی همچون سیاست خارجی،اقتصاد و غیره را در نهایت به ضرر نظام ارزیابی نمود و خواستار توقف اینگونه برخورد ها و حاکم شدن عقلانیتی مدبرانه بر اوضاع کشور شده.
دبیر کل حزب اعتماد ملی در این دیدار با اشاره به اتهامات بی اساسی که مبنی بر ارتباط با گروهکهای خارج از کشور به فعالین سیاسی مدنی داخل وارد میشود ، عامل اینگونه اتهام پراکنی ها را تنها زنده نمودن این گروهکهای به تاریخ پیوسته و مرده بیان نمود.
وی در این دیدار تاکید نمود که علی رغم تنگناهای روبه تزایدی که برای او و همکارانش به وجود آورده اند همه تلاش خود را جهت احقاق حق زندانیان سیاسی دربند و آزادی هرچه سریعتر آنان انجام خواهد داد.
مهدی کروبی در این دیدار همه خانواده های زندانیان سیاسی -مدنی را به در پیش گرفتن صبر و بردباری دعوت نمود و تاکید نمود شرایط بحرانی کنونی قطعا تداوم نخواهد یافت با توجه به زنده بودن ملت ایران و استعانت خداوند آینده ای روشن را برای همه جامعه نوید داد.