۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


رد درخواست قطع رابطه با ایران از سوی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول - تصویر آرشیوی

سخنگوی صندوق بین المللی پول، ویلیام موری، در پاسخ به گروهی که خواستار قطع ارتباط این صندوق با ایران شده بود، اعلام کرد فعالیتهای صندوق بین المللی پول با تحریمهای ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی هیچ گونه تضادی ندارد و این سازمان فعالیتهای خود با ایران وبانک مرکزی این کشور را متوقف نخواهد کرد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که فعالیتهای خود را با ایران و بانک مرکزی این کشور متوقف نخواهد کرد.
یک گروه لابی آمریکائی موسوم به "اتحاد علیه ایران هسته ای" به رهبری مارک والاس، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، از صندوق بین المللی پول خواسته بود تا در راستای افزایش تحریمها و منزوی کردن هر چه بیشتر جمهوری اسلامی، فعالیتهای پولی خود را با ایران متوقف نماید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی صندوق بین المللی پول، ویلیام موری، در بیانیه ای که بر روی اینترنت منتشر کرده است، ضمن پاسخ به این درخواست، گفته است فعالیتهای صندوق بین المللی پول با تحریمهای ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی هیچ گونه تضادی ندارد و این سازمان فعالیتهای خود با ایران وبانک مرکزی این کشور را متوقف نخواهد کرد.
گروه" اتحاد علیه برنامه هسته ای ایران" که از دیپلماتهای پیشین و کنونی آمریکا تشکیل شده است، پیش از این نیز برنامه هائی را برای فشار به طرف هائی که هنوز با ایران به نحوی در رابطه هستند، اجرا کرده بود.
هدف این گروه آن است تا از راه اعمال فشار بر ایران، این کشور را وادار نماید تا برنامه هسته ایش را متوقف نماید.
سخنگوی صندوق بین المللی پول، در این نامه متذکر شده است "دارائیهای صندوق بین المللی پول، پول ملی کشورهای عضو این صندوق است که در بانک مرکزی همان کشور عضو نگهداری می شود و در مورد ایران نیز توسط این دارائی شامل پول ایرانی است که در بانک مرکزی ایران نگهداری می شود و این روند ناقض تحریمهای مالی آمریکا و یا اتحادیه اروپا نیست".
ویلیام موری در ادامه تاکید کرده است که "تصمیم به تعلیق عضویت و یا تعلیق هر یک اعضای این صندوق، از سوی همان دولت عضو این صندوق صورت می گیرد و این تصمیم بوسیله صندوق بین المللی پول انجام نمی گیرد".
آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد از سال 1363 خورشیدی این سازمان هیچگونه معامله ای با ایران نداشته است.

اوباما در افغانستان: هدف نابودی القاعده است

رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور غیرمنتظره راهی افغانستان شد و در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که کشورش قصد ساختن پایگاهی دائمی در افغانستان را ندارد. ساعاتی پس از این سفر، سوءقصدی انتحاری کابل را لرزاند که ۸ کشته برجای گذارد.
در نخستین سالروز کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دست به سفری ناگهانی به افغانستان زد. وی در طی این سفر با حامد کرزای، همتای افغانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و توافقنامه‌ی همکاری استراتژیک میان دو کشور را به امضا رساند.
اوباما به هنگام دیدار از پایگاه نظامی بگرام نطقی تلویزیونی برای مردم آمریکا ایراد کرد که بطور زنده پخش شد. وی در این سخنرانی به موضوع پایان استقرار نیروهایی آمریکایی در افغانستان پرداخت و گفت: «سربازان ما به خانه باز خواهند گشت.»
طبق اظهارات اوباما، آمریکا به برنامه‌ی زمانی که با متحدان بین‌المللی‌اش در ارتباط با خروج نیروهای خارجی از افغانستان تهیه‌شده، پایبند خواهد بود. وی در این مورد تصریح کرد، همانگونه که نیروهای ائتلافی به توافق رسیده و تصمیم گرفته‌اند، مسئولیت امنیت در افغانستان را تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی برعهده خواهند داشت.
اوباما همچنین گفت: «ما برای به انجام رساندن ماموریت ‌خود در افغانستان راهی روشن در پیش داریم.»

مخالفت با خروج زودهنگام

رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت خود را با خروج زودرس نیروها از افغانستان ابراز داشت و در این رابطه خاطرنشان ساخت که چنین گامی «می‌تواند موفقیت‌هایی را که تا کنون در مبارزه با شبکه‌ی القاعده به‌دست آمده، به خطر اندازد». وی افزود به عنوان فرمانده‌ی کل قوا نمی‌تواند اجازه بروز چنین اتفاقی را بدهد.
ایالات متحده در عین حال قصد ندارد حضور خود در افغانستان را به درازا کشاند. چنین امری هزینه‌های مالی و جانی زیادی در پی خواهد داشت. افزون بر این، هدف واشنگتن آن است که افغان‌ها حاکمیت کشورشان را کاملا برعهده گیرند و در کشورشان صلحی پایدار برقرار کنند.

باراک اوباما و حامد کرزای در حین امضای توافقنامه همکاری‌های استراتژیک
ماموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان که تحت فرماندهی ناتو است، در سال ۲۰۱۴ خاتمه می‌یابد. طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال حاضر ۸۷ هزار سرباز آمریکایی و ۴۴ هزار سرباز خارجی در افغانستان مشغول انجام ماموریت هستند.
جزییات مربوط به خروج این نیروها از افغانستان قرار است در نشست ناتو در شیکاگو در روزهای ۲۰ و ۲۱ ماه مه تعیین گردد.
اوباما در نطق خود همچنین گفت که آمریکا قصد ساختن پایگاه‌های نظامی در افغانستان را ندارد. وی در عین حال یادآور شد که آمریکا پس از پایان ماموریت نیز در افغانستان حضور خواهد داشت تا نیروهای امنیتی افغان را آموزش دهد و مبارزه با شبکه القاعده را ادامه بخشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این رابطه تاکید کرد: «هدف ما نابودی القاعده است و ما دقیقا راه رسیدن به این هدف را می‌پیماییم.»
اوباما پیش از دیدار از پایگاه بگرام و ایراد سخنرانی تلویزیونی، در پی تدارکات امنیتی شدید وارد کابل شده و در دیدار با حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، توافقنامه‌ی همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور را به امضا رساند. در این توافق‌نامه از جمله نقش آمریکا در افغانستان پس از خروج نیروها در سال ۲۰۱۴ مشخص شده است.
این سومین بار است که باراک اوباما پس از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا راهی افغانستان شده است.

سوءقصدهای انتحاری در کابل چندی پس از سفر اوباما
کوتاه پس از پایان دیدار رئیس‌جمهور آمریکا از کابل، دو سوءقصد پایتخت افغانستان را لرزاند. طبق اعلام پلیس کابل، یک سوءقصد‌کننده‌ی انتحاری خودروی بمب‌گذاری‌‌شده‌اش را در خیابانی به منفجر کرد که در آن چندین پایگاه نظامی نیروهای خارجی قرار دارد.
هتلی در کابل واقع در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی که مهمانان آن معمولا اتباع خارجی هستند نیز مورد سوءقصدی انتحاری قرار گرفت که هشت کشته به جای گذاشت. نیروهای طالبان مسئولیت این سوءقصد را برعهده گرفته‌اند.


چن گوانگ چنگ، ناراضی نابینای چینی که به سفارت ایالات متحده آمریکا در پکن پناه برده بود، روز چهارشنبه (۲ ماه مه) داوطلبانه سفارت را ترک کرد. پناه بردن وی به سفارت آمریکا بر سفر هیلاری کلینتون به چین سایه انداخته بود.
شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین روز چهارشنبه (۲ ماه مه / ۱۳ اردیبهشت) اعلام کرد که چن گوانگ چنگ، فعال نابینای چینی در مسائل حقوق شهروندی سفارت آمریکا در پکن را داوطلبانه ترک کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، گوانگ چنگ با خودروی سفارت آمریکا و همراهی سفیر آمریکا در پکن، گری لاک، به بیمارستان منتقل شده است.
روزنامه واشنگتن پست نوشت در ساعت ۳ و ۳۰ سحرگاه چهارشنبه به وقت پکن با گری لاک تماس تلفنی داشته و سفیر آمریکا تأیید کرده است که با ناراضی نابینای چینی در خودروی سفارت به سمت بیمارستان حرکت می‌کند. گوانگ چنگ نیز در تماسی کوتاه اعلام کرده که در سلامت به‌سر می‌برد.
چن گوانگ چنگ پس از ۱۹ ماه حبس خانگی از روستای خود در استان شان‌دونگ گریخته و حدود ۱۰ روز پیش با کمک دوستان خود به پکن آمده و سرانجام به سفارت ایالات متحده پناه برده بود.
پناه بردن و اقامت چندروزه‌ی چن گوانگ چنگ ۴۰ ساله بر سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که برای انجام دیداری دوروزه وارد پکن شده، سایه انداخته بود.
لیئو وی‌مین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرگزاری شین‌هوا تصریح کرد که آمریکا به خاطر پناه دادن به این ناراضی چینی باید عذرخواهی کند. وی افزود که سفارت به‌شکلی فوق‌العاده پناه داده و چین از این امر بسیار ناخرسند است.
مقام‌های چینی پناه دادن به این مدافع حقوق شهروندی توسط سفارت آمریکا را دخالت در امور داخلی این کشور ارزیابی می‌کنند.
به گفته‌ی محافل دولتی آمریکا، چن گوانگ چنگ سفارت را به قصد مراجعه به بیمارستان ترک کرده و پس از درمان قرار است نزد خانواده‌اش بازگردد. خبرگزاری آلمان به نقل از دوستان این ناراضی چینی گزارش داده که وی قصد ترک چین و پناهنده شدن به آمریکا را نداشته است.


ساعاتی پس از سفر ناگهانی و کوتاه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به افغانستان، سوءقصدی انتحاری کابل را لرزاند که دست‌کم ۱۱ کشته به جای گذاشت. نیروهای طالبان مسئولیت این سوءقصد را برعهده گرفته‌اند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (۱ ماه مه/۱۲ اردیبهشت) در آستانه دومین سالروز کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده، به‌طور غیرمنتظره راهی افغانستان شد.
دیدار و گفت‌وگو با حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، امضای توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور و همچنین ایراد نطقی تلویزیونی درباره کم و کیف استقرار نیروهای آمریکایی در افغانستان حاصل سفر اوباما بود.

"حمله‌ی تلافی‌جویانه"
ساعاتی از پایان سفر رئیس‌جمهور آمریکا نگذشته بود که سوءقصدی انتحاری کابل را لرزاند. نیروهای طالبان که مسئولیت آن را برعهده گرفته‌اند، اعلام کرد که این سوءقصد نه به منظور انتقام‌جویی به مناسبت سالروز کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده که در واکنش به سفر اوباما به افغانستان صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این رابطه اعلام کرد که هدف از سوءقصد دادن این پیام به اوباما بوده که او در افغانستان جایی ندارد.
به گفته‌ی وی، در آن لحظه که طالبان از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به افغانستان باخبر شدند، «دست به کار شده و در صدد حمله‌ای تلافی‌جویانه برآمدند».
طبق اعلام مقامات پلیس، در جریان این سوءقصد چندین غیرنظامی افغان، یک نگهبان اهل نپال و سه تن از سوءقصدکنندگان طالبان کشته شده‌اند. ۱۷ تن از جمله شماری دانش‌آموزان یک مدرسه نیز زخمی شده‌اند.
به گفته‌ی ایوب سلنگی، سخنگوی پلیس افغانستان، یک سوءقصدکننده‌ی انتحاری خودروی بمبگذاری‌اش را در جلوی مجتمعی ساختمانی که در آن اتباع غربی اقامت می‌کنند، منفجر کرد.
دو سوءقصدکننده‌ی دیگر به خود ساختمان نفوذ کرده و در پی تیراندازی متقابل با ماموران امنیتی و نگهبانان کشته شده‌اند.
طبق نخستین اطلاعات منتشر شده، هیچ شهروند غربی در جریان این سوءقصد به قتل نرسیده‌ است. در مجتمع ساختمانی مزبور که به "گرین ویلج" شهرت یافته، از جمله ماموران پلیس آلمانی نیز اقامت دارند.


Titel: Ali Laridschani ( Laridjani ), Parlamentspräsident Iran

Quelle: Fars

Zulieferer: Davoud Khodabakhsh کشمکش میان اصولگرایان شدت گرفته است. علی لاریجانی، رییس مجلس ایران می‌گوید طراحان تئوری "ساکتین فتنه" دنبال قبیله‌گرایی هستند. وی محمود احمدی‌نژاد را نیز به "تشویش اذهان عمومی" متهم کرد.
در هفته‌های اخیر انتقاد برخی از جریان‌های اصولگرا از نحوه‌ی مدیریت علی لاریجانی در مجلس هشتم افزایش یافته است. در پی این انتقادها عملکرد وی و برخی از اعضای هیات رئیسه‌ی مجلس نیز در جریان اعتراضات مردمی به نتیجه‌ی دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ مورد توجه مخالفان اصولگرا قرار گرفت.
برخی از اعضای "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" که از سوی روحانیون تندرویی چون محمد تقی مصباح یزدی حمایت می‌شوند، از علی لاریجانی و محمد باهنر (رییس و نائب رییس مجلس هشتم) به عنوان "ساکتین فتنه" یاد می‌کنند.
هواداران رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ را "فتنه" می‌خوانند. همچنین برخی اصول‌گرایان، شخصیت‌های سیاسی منتقد دولت احمدی‌نژاد را "ساکتین فتنه" می‌خوانند. این افراد متهم‌اند که در برابر اعتراضات مردمی، حمایت علنی خود را از نظام اسلامی اعلام نکرده‌اند.
در هفته‌های اخیر این انتقادها با پوشش رسانه‌ای خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و با محوریت موضوع انتخاب غلامعلی حداد عادل به عنوان رییس مجلس نهم، ابعاد تازه‌ای یافته است.
«ما به لاریجانی نقد داریم، رهبر معظم انقلاب فرمودند در فتنه شفاف حرف بزنید اما وی حرف نزد... رئیس مجلس باید ولایت‌مدار و جزء ساکتین فتنه نباشد.» این بخشی از اظهارات مرتضی آقا‌تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری است که در روزهای اخیر از زبان دیگر اعضای این جبهه نیز تکرار شده است.

لاریجانی سکوت را شکست
رییس مجلس شورای اسلامی ایران تلاش کرده بود از مقابله صریح با انتقادهای اعضای "جبهه پایداری" دوری کند. اما به نظر می‌رسد صراحت بیشتر منتقدان وی را مجبور به واکنش کرده است.
علی لاریجانی روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت (اول مه) در سخنانی در همایشی با عنوان "حکمت مطهر" گفت: «به ادبیات سال‌های اخیر نگاه کنید، آیا این ادبیات ارتقابخش است؟ به جای آنکه بگویند مشکل مردم چیست و از مشکلات مردم که اشتغال و گرانی است، سخن به میان بیاورند، دائما بحث‌های دیگر را مطرح می‌کند؛ یعنی "فتنه" و "انحراف".»
رییس مجلس ایران با اشاره به دسته‌بندی افراد توسط برخی به ساکتین فتنه، مارقین فتنه و راکبین فتنه، اضافه کرد: «تا کی قرار است این سخنان را مطرح کنید و ادامه دهید؟ چه چیزی عاید شما می‌شود؟ شما چقدر به فکر جامعه اعتنا می‌بخشید؟ مگر آنکه دنبال قبیله‌گرایی هستید.»

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به منتقدین اصولگرای خود گفت: «با این تئوری‌ها که معلوم نیست از کدام کره نازل شده، دنبال آن هستید که یک قبیله‌ای را حاکم کنید ولی این طور نمی‌شود.»
به نظر می‌رسد اتهام قبیله‌گرایی به اصولگرایان تندرو ناشی از مشی سیاسی این جریان است. پیش‌تر علی مطهری، نماینده مجلس هشتم در توصیف "جبهه پایداری" گفته بود: «افراد فرصت‌طلب در حال معاندسازی در کشورند. عده‌ای که برای انقلاب اسلامی زحمتی نکشیده‌اند و قدر این انقلاب را نمی‌‌دانند... مدعی هستند که ما انقلابیون راستین هستیم و بقیه یا از مردودین‌اند یا از خواص بی‌بصیرت یا فتنه‌گر، در نتیجه بسیای از انقلابیون راستین و اولیه را به حاشیه رانده‌اند.»

بیانیه روابط عمومی مجلس درباره سخنان لاریجانی
سخنان رییس مجلس ایران در رسانه‌های داخلی این کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. رسانه‌های حامی دولت و جبهه پایداری، علی لاریجانی را متهم کردند که در تلاش است ماجرای "فتنه ۸۸" را بی‌اهمیت جلوه دهد.
بر همین اساس روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ایران ساعاتی پس از انتشار سخنان لاریجانی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «متاسفانه برخی رسانه‌ها با شیوه‌ای خاص سخنان امروز لاریجانی در همایش حکمت مطهر را منعکس کردند و چنین وانمود شد که گویی وی درباره ضرورت مبارزه با فتنه و انحراف تشکیک کرده است.»
این بیانیه می‌افزاید: «درحالی است که دقت در متن سخنان ریاست مجلس نشان می‌دهد که تاکید وی بر... لزوم کاهش جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی بوده و رئیس مجلس موضع ثابت، روشن و قاطع خود درباره دو موضوع فتنه و انحراف را در این سخنرانی نیز تکرار کرده است.»

انتقاد از تنش‌زایی محمود احمدی‌نژاد
اصولگرایانی که در جبهه پایداری جمع آمده‌اند، تنها کسانی نبودند که مورد نکوهش علی لاریجانی قرار گرفتند. وی در همین روز (سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت) رییس دولت را به تشویش اذهان و قانون گریزی متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجلس شورای اسلامی از محمود احمدی‌نژاد به دلیل صدور بخشنامه‌‌ای که لغو مصوبات دولت توسط رییس مجلس فاقد وجاهت قانونی دانسته، انتقاد کرد.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه قانون در این زمینه مشخص است و نیازی به سر و صدا ندارد، گفت: «قانون اساسی مطلب را کاملا روشن بیان کرده است، طرح مواردی از این قبیل در جامعه به جز تشویش اذهان چه پیامدی دارد؟»
رییس مجلس ایران بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی می‌تواند مصوبات دولت را با قوانین جاری مطابقت دهد و در صورت مشاهده تناقض آن را به دولت اعلام کند. در چند مورد اعلام این موضوع از طرف رییس مجلس با بی‌توجهی محمود احمدی‌نژاد همراه شد.
در این شرایط علی لاریجانی با ارسال نامه به دستگاه‌های دولتی مصوبات دولت را ملغی اعلام کرد. در واکنش به این اقدامات محمود احمدی‌نژاد در بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد: «مکاتبات مذکور بر خلاف نص صریح قانون اساسی بوده و فاقد وجاهت حقوقی است و نمی‌تواند مناط عمل باشد.»


باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا فرمان اجرایی را اعلام کرد که به موجب آن نهاد‌ها و اشخاص خارجی که تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و سوریه را نقض کنند، مجازات خواهند شد.
باراک اوباما روز سه شنبه اول مه ‌(۱۲ اردیبهشت) این فرمان اجرایی را امضا کرد. مقامات دولتی آمریکا می‌گوید که این تصمیم در جهت اعمال نظارت بیشتر بر تلاش حکومت‌های ایران و سوریه برای نقض تحریم‌های ایالات متحده، صورت گرفته است.
این فرمان اجرایی به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد که نسبت به شناسایی افراد و نهادهای خارجی که سعی می‌کنند تحریم‌ها را دور بزنند، اقدام کند. وزارت خزانه‌داری همچنین موظف است متخلفان را از دسترسی به سیستم مالی و تجاری ایالات متحده محروم کند.
مقامت دولتی آمریکا تصریح می‌کنند که با افزایش تحریم‌های مالی علیه ایران و سوریه این دو کشور در تلاش هستند که موسسات مالی غیربانکی و همچنین راه حل‌های جایگزینی را برای انتقال وجه و داد و سندهای مالی خود بیایند.
سیستم بانکی ایران با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبرو است. سوییفت (انجمن ارتباطات جهانی مالی بین بانکی) از روز ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۰ (۱۷ مارس ۲۰۱۲) بانک‌های ایرانی را از خدمات خود محروم کرده است.
محروم شدن بانک‌های ایرانی از سوییفت (SWIFT)، نقل و انتقال رسمی پول میان بانک‌های بین‌المللی و ایرانی را تقریبا غیرممکن کرده است. این تصمیم بر صنعت نفت ایران نیز تاثیر گذارده و پرداخت پول توسط خریداران نفت ایران را با دشواری بیشتری همراه کرده است.

کنترل بیشتر بر شرکت‌های پوششی
در همین حال دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در مسایل تروریسم و اطلاعات مالی می‌گوید که این فرمان یکی دیگر از ابزارهای دولت برای تحمیل عواقب جدی به افراد خارجی و شرکت‌هایی است که با نقض تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی علیه حکومت‌های سوریه و ایران را تضعیف می‌کنند.
وی همچنین اضافه کرد که از این پس امکان مقابله بهتر و آسان‌تر با طرف‌های ثالثی که احتمال دارد از سوی حکومت ایران و سوریه برای دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرند، مهیا خواهد شد.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین اعلام کرده است که این فرمان اجرایی کمک می‌کند که شهروندان آمریکا به‌طور ناخواسته به علت همکاری با اشخاص و نهادهای خارجی که در نقض تحریم‌های این کشورها فعال هستند، دچار مشکل نشوند.
به نظر می‌رسد این قانون راه را برای اجرای بهتر تحریم‌های اعمال شده علیه حکومت ایران هموار می‌کند. پیش از این برخی گزارش‌ها از تلاش ایران برای استفاده از شرکت‌های پوششی برای دور زدن تحریم‌ها حکایت داشت. بر این اساس ایران با تاسیس شرکت‌های مختلف در کشورهای خارجی تلاش کرده است که تحریم‌های بین المللی را نقض کند.




مدیر خبرگزاری مهر: دولت هر روز گردش اطلاعات را محدودتر می‌کند


در حالی که ایران از سوی کمیته حمایت از خبرنگاران جزو ۱۰ کشوری شناخه شده است که بیشترین سانسور رسانه‌ای را اعمال می‌کند، مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز گفته است: «جریان آزاد اطلاعات روز به روز از ناحیه دولت محدودتر می‌شود.»
به دنبال ابلاغ آیین‌نامه جدید برای خبرگزاری‌ها از سوی دولت، رضا مقدسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس که ۱۲ اردیبهشت‌ماه منتشر شد، در انتقاد از این آیین نامه گفت: «در این آیین نامه، دولت هم خودش قانون وضع کرده، هم اجرا و هم نظارت و همچنین برخورد می‌کند.»
وی این آیین‌نامه را «یکی دیگر از مصادیق ایجاد محدود دولت برای رسانه‌ها دانست» و افزود: «تصویب این آیین نامه از سوی دولت نشان می‌دهد جریان آزاد اطلاعات روز به روز از ناحیه دولت محدود و بسته‌تر می‌شود که این تصمیم غلط و نادرست است.»
اوایل اردیبهشت‌ماه دولت آیین‌نامه جدید برای خبرگزاری‌ها را برای اجرا ابلاغ کرد.
از جمله بندهای این آیین نامه که مورد انتقاد مدیر خبرگزاری مهر قرار گرفته این است که در صورت رای هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف، لغو پروانه یا فیلتر یک خبرگزاری، وزارت ارتباطات موظف است «بلافاصله» خبرگزاری مزبور را فیلتر کند.
در این آیین نامه همچنین بر لزوم ذکر منبع تأکید شده است که در این خصوص آقای مقدسی به خبرگزاری فارس گفته است: «منبع خود خبرنگار است و همچنین در صورتی که بعضی اخبار به خبرگزاری‌ها می‌رسد به صلاح جامعه نیست که منابع آن‌ها ذکر شود.»
مدیر خبرگزاری مهر در ادامه همچنین از محدود شدن آگهی‌های دولت به روزنامه دولتی ایران و متعاقب آن وارد شدن «فشار مالی» شدید بر دیگر روزنامه‌ها سخن به میان آورد و در ادامه افزود: «دولت تلاش می‌کند که روزنامه ایران و خبرگزاری (دولتی) ایرنا را با دوپینگ بالا بکشد.»
وی همچنین وزارت ارشاد را دارای «ضعف» مدیریت دانست و افزود: «متأسفانه تدوین نظام رسانه‌ای در مجلس و دولت معلق مانده است... و این امر باعث شد دولت برداشت‌های خودش را اعمال کند.»
این انتقادها در حالی از سوی مدیر خبرگزاری مهر مطرح شده است که «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» به تازگی فهرستی از ۱۰ کشوری ارائه کرده است که بیشترین سانسور رسانه‌ای را اعمال می‌کنند. ایران در این فهرست رتبه چهارم را دارد.
این سازمان مستقل که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود با تأکید بر شدت گرفتن سانسور خبری در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، به مواردی نظیر ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های خبری ماهواره‌ای، نظیر توقیف نشریات و بازداشت انبوه روزنامه‌نگاران به اتهامات ضد حکومتی اشاره کرده است.
در این گزارش آمده است که روزنامه‌نگاران زندانی در ایران با مسائل «ناگواری» همچون «حبس انفرادی،‌آزار و اذیت فیزیکی و شکنجه» دست به گریبان هستند و افزوده است که در مواردی خانواده‌های روزنامه‌نگاران نیز از سوی حکومت مورد تهدید و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.
در فهرست ارائه شده از سوی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، اریتره به عنوان کشوری که از شدیدترین سانسور خبری رنج می‌برد، در مقام اول قرار گرفته و مقام دوم و سوم به ترتیب به کره شمالی و سوریه تعلق گرفته است.




صندوق بین المللی پول درخواست قطع رابطه با ایران را رد کرد

صندوق بین المللی پول روز سه شنبه و در پاسخ به یک گروه آمریکایی که  خواهان قطع رابطه این صندوق با ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شده بود، اعلام کرد فعالیت های صندوق جهانی پول هیچ تضادی با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا ندارد و درخواست این گروه را رد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ویلیام موری» سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت، حضور ایران در صندوق بین المللی پول، طبق اساسنامه قانونی و بانک مرکزی هم عضو قانونی این مجموعه است.
یک گروه لابی حقوقی امریکایی بنام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به رهبری مارک والاس سفیر سابق امریکا در سازمان ملل صندوق جهانی پول را تحت فشار قرار داده تا رابطه خود با ایران را محدود کند.
آقای والاس در نامه‌ای خطاب به کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول خواسته است که این مؤسسه بین‌المللی در راستای همگامی با تحریمات اتحادیه اروپا و امریکا، کلیه ارتباطات خود با بانک مرکزی ایران را قطع و حساب بانک مرکزی ایران در این سازمان را مسدود کند.
لابی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته ای»، متشکل از چندین مقام رسمی بلندپایه سابق و کنونی امریکا است درصدد هستند که جبهه جدیدی برای فشار بر ایران و منزوی کردن آن باز کنند تا ایران مجبور شود دست از غنی‌سازی اورانیوم بکشد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل کند.
این گروه برنامه هایی برای فشار به کاترپیلار و دیگر صنایع آمریکایی که به نحوی با ایران رابطه دارند، پیش از این اجرا کرده و به طرف هایی که هنوز با ایران به هر شکلی دارند، فشار می آورند تا رابطه خود را قطع کنند.
آقای والاس در نامه خود به ارتباط بانک مرکزی ایران با «برنامه هسته‌ای نامشروع ایران»، پولشویی، حمایت مالی از تروریسم بین‌المللی و اعمال «فشارهای بی‌رحمانه علیه مردم ایران» اشاره کرده است.
لابی اتحاد علیه ایران هسته ای در نامه درخواستی خود از صندوق بین المللی پول درخواست کرده بود دارایی و سپرده بانک مرکزی ایران در صندوق بین المللی که بالغ بر یک میلیارد دلار است، همچنین حساب بانک مرکزی ایران در این صندوق بسته شود.





اوباما و کرزی توافقنامه راهبردی بین دو کشور را امضا کردند

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در سفری از پيش اعلام نشده وارد افغانستان شد و سپس به اتفاق حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان ، توافقنامه  راهبردی  بین دو کشور پس از خروج نيروهای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، از افغانستان را امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما پس از امضای این توافقنامه اذعان کرد که افغانستان روز های سختی را در پيش دارد ولی با اين حال گفت: آمريکا در کنار مردم افغانستان خواهد بود.
رييس جمهوری آمريکا همچنين تصریح کرده است: مردم افغانستان کنترل آينده خود را به دست می گيرند.
باراک اوبا گفت: هزينه های اين جنگ برای هر دو ملت  بسيار بالا بوده است. رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است، اين پيمان راه را برای صلح در آينده هموار خواهد کرد.
حامد کرزی نيز گفته است: توافقنامه پس از جنگ، زمينه همکاری برابر بين آمريکا و افغانستان را فراهم می کند.
طبق اين گزارش حامد کرزی و باراک اوباما در کاخ رياست جمهوری افغانستاندر کابل  این توافقنامه را امضا کرده اند.
 به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين توافقنامه در خصوص چگونگی همکاری های آمريکا با افغانستان فراتر  از سال ۲۰۱۴ و در زمينه هايی چون مسايل امنيتی، اقتصادی و سياسی خواهد بود.
طبق اين گزارش، براساس اين توافقنامه حق حاکميت افغانستان تضمين شده است و تصريح شده که افغانستان به حال خود رها نخواهد شد و در مقابل ماموريت رزمی نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان به پايان می رسد.
طبق اين توافقنامه، آمريکا تعهدی در خصوص حضور نظامی يا هزينه کردن در افغانستان را تقبل نکرده است. اما با اين حال اين توافقنامه اجاز حضور نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان را می دهد.
 باراک اوباما پس از امضای توافقنامه به فرودگاه بگرام پرواز کرد . وی در جمع نيروهای نظامی آمريکا گفت: من می دانم که جنگ هنوز پايان نيافته است و برخی ازهمقطاران شما ممکن مجروح است يا کشته شوند. سختی هايی در پيش است.
 باراک اوباما با اين حال اضافه کرد: من افق را روشن می بينيم.
باراک اوباما همچنين در یک سخنرانی تلويزيونی از فردوگاه بگرام با مردم آمريکا درخصوص توافقنامه راهبردی با افغانستان صحبت کرد.
آقای اوباما گفت: امروز، توافقنامه ای تاريخی بين ايالات متحده و افغانستان  را امضا کردم که تعريف  جديدی از رابطه بين دو کشور  ارائه می کند: در آينده  افغان ها مسئوليت حفظ  امنيت کشور خود  را به عهده  خواهند گرفت، ما همکاری بين  دو کشور مستقل را براساس رابطه ای برابر بنا خواهيم کرد، در  آينده ای که جنگ در آن به پايان می رسد و فصل جديدی آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام هاي آمريکايی پيشتر گفته بودند، در صورت توافق با مقام های افغانستان، احتمالا پس از پايان ماموريت رزمی نيروهای امريکايی احتمالا ۲۰ هزار نيرو در افغانستان باقی خواهند ماند.




«کاهش ۵۰ درصدی قدرت خريد مردم»

روزنامه های شرق، دنيای اقتصاد، و اعتماد گزارش هايی درباره «انتقاد روحانيون بلندپايه از گرانی‌ها» و «کاهش ۵۰ درصدی قدرت خريد مردم» منتشر کرده اند، و روزنامه تهران امروز گزارش داده که با شکست سياست های اقتصادی «احمدی نژاد در مسير هاشمی رفسنجانی» قرار گرفته است.
روزنامه های اعتماد، دنيای اقتصاد و جمهوری اسلامی يک روز بعد از انتشار خبر بازداشت علی اکبر حيدری فرد يکی از سه قاضی متهم در جنايات بازداشتگاه کهريزک، خبر داده اند که بازداشت اين قاضی تعليق شده به اتهام "درگيری و استفاده از اسلحه در يک پمپ بنزين" صورت گرفته، نه پرونده کشته شدگان بازداشتگاه کهريزک.
روزنامه شرق گزارشی از آغاز بيست و پنجمين دوره نمايشگاه بين المللی کتاب تهران منتشر کرده و از  بلندتر شدن فهرست ناشران و چهره های ممنوع از جمله « مممنوعيت حضور بنياد نشر آيت الله بهشتی و انتشارات طرح نو » در نمايشگاه کتاب خبر داده است.
روزنامه کيهان از « اظهارات تند و تيز و علنی سران سه قوع جمهوری اسلامی عليه يکديگر » انتقاد کرده و آن را « کُشتی سر پيچ تاريخی » توصيف کرده است.
روزنامه خراسان هم اظهارات فرمانده نيروی انتظامی «درباره حمله سايبری به وزارت خانه ها » را مورد توجه قرار داده است و از قول وی نوشته در اثر اين حملات « خساراتی به بار آمده است.»

 «احمدی نژاد در مسير هاشمی رفسنجانی قرار گرفته است»
روزنامه های شرق، دنيای اقتصاد،اعتماد گزارش هايی درباره « انتقاد روحانيون بلندپايه از گرانی‌ها » و « کاهش ۵۰ درصدی قدرت خريد مردم » منتشر کرده اند، و روزنامه تهران امروز نوشته که با شکست سياست های اقتصادی «احمدی نژاد در مسير هاشمی رفسنجانی» قرار گرفته است.
روزنامه شرق تيتر يک شماره چهارشنبه را به «نگرانی مراجع از موج گرانی» اختصاص داده و نوشته «بعد از ابراز نگرانی مردم، مراجع تقليد و خطيبان نمازجمعه از تشديد گرانی‌ها اين بار نوبت به جامعه مدرسين حوزه علميه قم رسيد تا با نگارش نامه‌ای از فشار گرانی‌ها بر مردم ابراز نگرانی کنند.»
به گزارش اين روزنامه، جامعه مدرسين حوزه علميه قم که خود از تشکل های روحانيان  جناح حاکم است در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد از « موج نسبتا عظيم گرانی » ابراز نگرانی کرده و نوشته « طبق اخبار و گزارش‌های واصله و شواهد موجود، طی چند ماهه اخير موج نسبتا عظيمی از گرانی متوجه کالاهای اصلی و مورد نياز مردم شده و مشکلات و نارضايتی در حد گسترده‌ای را به وجود آورده است.»
شرق نوشته که در اين نامه از رئيس دولت خواسته شده « ضمن تبادل نظر با کارشناسان اقتصادی و بهره‌گيری از مشاوره دلسوزان نظام و انقلاب جلوی گرانی‌ها و افزايش قيمت‌ها را بگيرد. »
اين روزنامه تاکيد کرده « گرانی‌های بی‌سابقه و افزايش تورم در حالی به موضوع اصلی اقتصاد ايران تبديل شده که کارشناسان اقتصادی و برخی از نمايندگان مجلس از مدت‌ها پيش درباره آن هشدار داده » و  به « اجرای درست » و « تدريجی » بزرگترين جراحی اقتصادی کشور تاکيد داشتند اما « در مقابل دولت بر اجرای سريع اين قانون اصرار داشت. »
روزنامه دنيای اقتصاد نيز با تيتر «  انتقاد روحانيون بلندپايه از گرانی‌ها » گزارشی درباره ابراز نگرانی روحانيان قم از موج گرانی ها منتشر کرده است.
همزمان محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران به روزنامه اعتماد گفته است « همه آحاد مردم و حقوق‌بگيران بين ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش پول ملی و قدرت خريد خود را با سياست‌های نامناسب پولی کشور از دست داده‌اند.»
او تاکيد کرده که « امروز کاهش معنادار ارزش پول ملی را شاهد هستيم و از همان ابتدا پيش‌بينی چنين اتفاق‌هايی را می‌کرديم. مديريت کلان و دولت بازی خطرناکی را با ارز شروع کرده و آثار آن را روی توليد ملی و قدرت خريد مردم خواهيم ديد » و « ساده نبايد از کنار اين مسائل بگذريم. فضای سياسی کشور بايد بازبينی شود. »
روزنامه تهران امروز نيز تيتر يک شماره سيزدهم ارديبهشت را به « موج گرانی »، « تورم غيرقابل کنترل » و « شکست طرح هدفمندی يارانه ها » اختصاص داده و نوشته که « احمدی‌نژاد در مسير هاشمی رفسنجانی » قرار گرفته و « کارشناسان از احتمال ابتلای قانون هدفمندی به سرنوشت طرح تعديل می‌گويند. »
اين روزنامه نوشته « در شرايطی که جبهه گسترده ای از مردم و کارشناسان گرفته تا مراجع قم و حوزه‌ها و نمايندگان مجلس عليه گرانی شکل گرفته است،زمزمه‌هايی از احتمال ابتلای قانون هدفمندی يارانه‌ها به طرح تعديل و افتادن احمدی‌نژاد در مسير دولت هاشمی بلند شده است » و « اصرار اين روزهای دولت احمدی‌نژاد بر اجرای فاز دوم قانون يارانه‌ها در کنار تورم و گرانی سنگينی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است،اذهان را به سال ۷۴ برگردانده است. »
تهران امروز از سال ۷۴ به عنوان سالی ياد کرده که « هاشمی رفسنجانی مجبور شد در پی تورم ۴۹.۵درصدی طرح تعديل را کنار بگذارد » چرا که « در آن سال هم داد همه از طرح تعديل و گرانی روزمره بلند شده بود » و « هاشمی رفسنجانی ناچار پذيرفت که طرح تعديل اقتصادی به هدف نمی‌رسد و آن‌را کنار گذاشت. »
اين روزنامه تاکيد کرده که  اکنون پس از ۱۶ سال شبح ‌ابرتورم (تورم غيرقابل کنترل) سال ۷۴ بر جامعه سنگينی می‌کند. »

بازداشت قاضی کهريزک به اتهام درگيری مسلحانه بود

روزنامه های اعتماد، دنيای اقتصاد و جمهوری اسلامی يک روز بعد از انتشار خبر بازداشت علی اکبر حيدری فرد يکی از سه قاضی متهم در جنايات بازداشتگاه کهريزک، خبر داده اند که بازداشت اين قاضی تعليق شده به اتهام "درگيری و استفاده از اسلحه در يک پمپ بنزين" صورت گرفته، نه پرونده کشته شدگان بازداشتگاه کهريزک.
روزنامه دنيای اقتصاد از قول سهراب سليمانی مدير کل زندان‌های استان تهران خبر داده که « علی‌‌اکبر حيدری‌فرد » يکی از سه قاضی متهم در پرونده کشته شدگان بازداشتگاه کهريزک « روز دوشنبه دهم ارديبهشت به اتهام اخلال در نظم، امنيت و آسايش عمومی با تخريب خودروی شکات، بازداشت و روانه زندان اوين شده است. »
دنيای اقتصاد نوشته « حيدری‌فرد يکی از سه قاضی متهم در پرونده حادثه کهريزک است که از سوی دادسرای انتظامی قضات از قضاوت تعليق شده » و  در سوم فرودين ماه سالجاری « در جريان حادثه‌ای در پمپ بنزينی در اصفهان دست به سلاح برده بود. »
روزنامه جمهوری اسلامی نيز خبر داده که  محمد اصلانی، وکيل علی اکبر حيدری‌فرد قاضی متهم در پرونده کشته شدگان بازداشتگاه کهريزک « که اخيراً بازداشت شده، درباره علت اين بازداشت اعلام کرده که «  موضوع بازداشت موکل اينجانب آقای علی اکبر حيدری‌فرد ارتباطی به پرونده کهريزک نداشته و قبلاً در اين خصوص از ايشان تحقيق بعمل آمده و با قرار کفالت آزاد بوده است . »
وکيل علی اکبر حيدری فرد تاکيد کرده که « آنچه موجب بازداشت ايشان شده، اتهامات ديگری از جمله موضوع استفاده از سلاح و تيراندازی در اصفهان بوده که علت اين اقدام موکل و اتهام او هنوز برای اينجانب روشن نيست » و « بنابراين بازداشت موکل براساس شکايت اخير، شکات خصوصی از ايشان بوده و ارتباطی به ماجرای کهريزک ندارد. »
روزنامه اعتماد نيز که گزارشی درباره بازداشت قاضی متهم در پرونده کشته شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهريزک را در تيتر يک شماره سه شنبه منتشر کرده بود، در شماره چهارشنبه از قول وکيل علی اکبر حيدری فرد نوشته «بازداشت قاضی کهريزک ربطی به پرونده کهريزک ندارد. »
به نوشته اين روزنامه، وکيل علی اکبر حيدری فرد همچنين به انتشار خبر بازداشت اين قاضی متهم و به ويژه انتشار عکس او اعتراض کرده و تهديد کرده که « حق شکايت از سايت‌ها و نشريات منتشرکننده خبر نادرست به همراه عکس موکل قبل از رسيدگی و صدور حکم نهايی برای موکل محفوظ است. »
علی اکبر حيدری فرد به همراه سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران و حسن زارع دهنوی مشهور به قاضی حداد معاون وقت امنيت دادستانی تهران سه مقام قضايی هستند که به اتهام دخالت در کشتار بازداشت شدگان کهريزک از جمله « امير جوادی فر، محسن روح الامينی، محمد کامرانی » و « رامين آقازاده قهرمانی » از مقام خود « تعليق » شده اند اما با گذشت نزديک به سه سال تاکنون محاکمه آن ها برگزار نشده است.

ممنوعيت حضور بنياد نشر آثار آيت الله بهشتی و انتشارات طرح نو در نمايشگاه کتاب
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « نمايشگاه و جای خالی ناشران و کتاب‌ها » از آغاز بيست و پنجمين دوره نمايشگاه بين المللی کتاب تهران خبر داده اما نوشته « نمايشگاه امسال روی خوش چندانی به ناشران و نويسندگان نشان نداده است » و در عوض « درهای نمايشگاه کتاب تهران در ۲۴ساعت گذشته بسته بود تا بتوانند امکان ديدار مسوولان اجرايی کشور را برای آغاز يک رخداد فرهنگی فراهم کنند. »
به گزارش اين روزنامه « فهرست غيررسمی ناشران و چهره‌های فرهنگ و هنر و کتاب‌های ممنوع‌الوورد به اين رويداد فرهنگی برخلاف نظر وزير فرهنگ و ارشاد که گفته است فقط يک ناشر به دليل تخلف، اجازه حضور پيدا نکرد، بلندتر می‌شود » و « نشر چشمه، نشر اميد فردا، نشر کوير، طرح نو و... تنها معدودی از ناشرانی هستند که نتوانستند امسال به نمايشگاه بيايند و در گوشه‌وکنار شهر ميزبان علاقه‌مندان کتاب هستند. »
روزنامه شرق همچنين خبر داده که « بنياد نشر آثار آيت الله بهشتی » نيز امسال برای سومين سال پياپی از حضور در نمايشگاه کتاب تهران منع شده و از قول احمد مسجدجامعی وزير اسبق ارشاد و رييس کميسيون فعلی فرهنگی شورای شهر تهران نوشته « متاسفانه غرفه آثار آيت الله بهشتی در نمايشگاه کتاب امسال جايی ندارد هرچند اين مشکل برای ناشران ديگر نيز به‌وجود آمده است. »
اين روزنامه با اشاره به اينکه « انتشارات طرح نو نيز برای سومين بار » از حضور در نمايشگاه کتاب تهران منع شده از قول حسين پايا مدير اين انتشارات نوشته « به اداره کتاب و امور نمايشگاه کتاب مراجعه کرديم و علت عدم موافقت با حضور اين انتشارات را در نمايشگاه خواستار شديم و آن ها به ما پاسخ دادند که درخواست حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است »، چس از آن « بارها به حراست مراجعه کرديم و نامه‌هايی به وزير و معاون وزير نوشتيم و خواستار حل اين مشکل شديم اما به هيچ جايی نرسيديم. »
انتقاد کيهان از « کُشتی سران قوا سر پيچ تاريخ »  و « در منظر عموم »

انتقاد ار اظهارات تند و تيز و علنی سران سه قوه عليه يکديگر
روزنامه کيهان از « اظهارات تند و تيز و علنی سران سه قوه جمهوری اسلامی عليه يکديگر » انتقاد کرده و آن را « کُشتی سر پيچ تاريخی » توصيف کرده است.
اين روزنامه با تاکيد براينکه « اظهارات تند و تيز و علنی سران قوا عليه يکديگر که قاعدتا می توانست و بايد در محافل خصوصی و جلسات کارشناسی مطرح شود بار ديگر به جنجالی رسانه ای منجر شده که کام مردم را به شدت تلخ کرده است » ابراز نگرانی کرده که « بگو مگوی سران قوا » از سوی افکار عمومی به معنای « بر زمين ماندن دغدغه های اصلی مردم و کارها و مسئوليت های مسئولان سه قوه » و  اوج گرفتن انتقاد سران سه قوه « در تريبون های عمومی » تفسير شود.
کيهان نوشته « اين بگومگوها که از تريبون های علنی و جلوی چشم مردم صورت می گيرد می تواند آسيب های بعضاً جبران ناپذيری در پی داشته باشد و به يقين دارد » و « ضمن اينکه اين رفتار با اقتضائات شرايط حساس کنونی کشور بويژه الگو بودن ايران در بيداری اسلامی » و « ضرورت حفظ اجماع ملی تا مذاکرات بغداد و مذاکرات ما بعد آن تعارض جدی دارد. »
کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود همچنين نوشته « در حالی که تمام اميد دشمن در اين روزها به افزايش تنش ها و درگيری های داخلی » است « به نظر می رسد برخی دست ها و جريان های خاص در داخل نيز هدفی جز تنش آفرينی و به هم ريختن آرامش جامعه برای خود قائل نيستند. »

«حمله سايبری به سايت وزارتخانه ها، خساراتی برجا گذاشته است»
روزنامه خراسان اظهارات فرمانده نيروی انتظامی « درباره حمله سايبری به وزارت خانه ها » را مورد توجه قرار داده است و از قول وی نوشته در اثر اين حملات « خساراتی به بار آمده است. »
به نوشته در پی حمله سايبری به وزارت نفت و وزارت علوم، اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی  « از کشف سرنخ‌هايی در زمينه حملات متعدد سايبری به برخی وزارت خانه‌های کشور » خبر داده و گفته «  با همکاری وزارت فناوری و اطلاعات و همچنين خود وزارت خانه‌هايی که به آن ها حمله شده است در حال بررسی و پيگيری اين موضوعات هستيم و دادستان نيز به طور جد پيگير اين مساله است و سرنخ‌هايی نيز در اين زمينه به دست آمده است. »
احمدی مقدم درعين حال گفته « بررسی اين مسئله از حيث سرقت وظيفه نيروی انتظامی است اما از حيث ايمن‌سازی و پيشگيری اطلاعات خود سازمان‌ها نقش مهمی در اين زمينه ايفا می‌کنند. »
به نوشته روزنامه خراسان، احمدی مقدم همچنين گفته که « پيش از اين هشدار‌هايی در زمينه خلاء‌ها و رخنه‌پذيری برخی سايت‌ها و وزارت خانه‌ها انجام گرفته بود » اما « تذکرهای لازم داده شده بود اما جدی گرفته نشده بود » و « در نهايت خساراتی به بار آمد. »
فرمانده نيروی انتظامی همچنين گفته که « تشکيل شورای عالی فضای مجازی که به دستور مقام رهبری موجب بررسی هرچه بيشتر تهديدات و فرصت‌ها در اين حوزه است که اين نظارت باعث خنثی‌شدن تهديدات می‌شود. »

بازداشت یک دانشجو به اتهام توهین به احمدی نژاد در فیس بوک
روزنامه خراسان همزمان از قول رئيس پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات کيش خبر داده که « يک دانشجو به اتهام توهين به احمدی نژاد در فيس بوک » بازداشت شده است.
به نوشته اين روزنامه، سيروس دالوند رئيس پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات کيش گفته « ماموران فتا در حين رصد شبکه های مجازی يک صفحه اهانت آميز به رئيس جمهور وقت ايران را پيدا کردند که اين اقدام برابر قوانين جرم تلقی شده » و پس از « فرد ايجاد کننده اين صفحه که  از دانشجويان يکی از دانشگاه های معروف دولتی است، دستگير شد. »
اين مقام نيروی انتظامی اشاره ای به اسم دانشجوی بازداشت شده به اتهام « توهين به احمدی نژاد در فيس بوک نکرده است. »



جنجال تازه در واتيکان، پدرخوانده در کنار پاپ

به نوشته روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، جنجال بر سر محل خاکسپاری يکی از سران مافيا که با موافقت کليسا ۲۲ سال پيش صورت گرفت اکنون عميق تر شده است.
گفته می‌شود که کليسا در برابر يک ميليون لير ايتاليايی آن زمان (معادل ۴۰۷ هزار پاوند) که از سوی بيوه اين جنايت پيشه پرداخت شد، اجازه داد او را در گورستان کليسای سن آپولينر دفن کنند.
به گزارش يک منبع نزديک به واتيکان با وجود مخالفت‌های اوليه، کاردينال اوگو پولتی، اسقف اعظم رم حاضر شد بگذارد انريکو دو پديس، رييس باند هراس انگيز ماگليانای رم در گورستان اين کليسا به خاک سپرده شود. گفته می‌شود از اين پول برای بازسازی کليسا که در جوار کليسای ويژه گورستان پاپ‌های پيشين واتيکان قرار دارد، استفاده شده است.
هفته پيش در جريان بررسی اسرار يک جنايت که سی سال پيش صورت گرفته بود، معلوم شد که مقامات واتيکان تصميم گرفته اند استخوانهای دو پديس را از آرامگاه خصوصی او به جای ديگر منتقل کنند.
ماجرا وقتی بيخ پيدا کرد که «جيانکارلو کاپالدو» دادستان مامور رسيدگی به پرونده ادعا کرد که مقامهای عالی رتبه واتيکان بسيار بيشتر از آنچه که شايع بود درباره ارتباط باند ماگليانا با مقامهای واتيکان و به ويژه ربوده شدن و کشته شدن امانوئلا اورلاندی دختر يک مقام عاليرتبه واتيکان در سال ۱۹۸۳ اطلاع داشتند. کاپالدو گفت: کسانی هستند که هنوز زنده اند و هنوز در داخل واتيکان به کار مشغول اند و از حقيقت امر آگاهند.
برخی بر اين باورند که پدر امانوئلا به مدارکی دست يافته بود که دال بر ارتباط بانک واتيکان با گروه تبهکار مافيا بود و مافيا به همين دليل دختر او را ربود که او را وادار به سکوت کند. بنا به اين نظريه دوپدريس در سال ۱۹۹۰ در ارتباط با آدمربايی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
بيست سال است که برخی، از اين نظريه که استخوانهای امانوئلا در گور دوپدريس گذاشته شده جانبداری می‌کنند. از آن جمله است پيترو اورلاندی برادر دخترک که خواستار شکافتن گور ياد شده است. واتيکان اين اتهام‌ها را رد می‌کند و گفته است برای پايان دادن به شايعه‌ها آماده است با شکافته شدن گور موافقت کند.
احتمال دارد که استخوانهای دوپديس به جای کم اهميت تری که در هفته‌های آينده اعلام خواهد شد منتقل شود اما حتی اگر استخوانهای دخترک در اين آرامگاه خصوصی پيدا نشود مرگ اسرار‌ آميز او همچنان لاينحل باقی خواهد ماند. از ديگر شايعات در مورد امانوئلا يکی هم اين است که باند تبهکار ماگليانا اين دخترک را به سفارش افراط گرايان ترک ربودند که خواهان آزادی علی آگجا متهم به اقدام به قتل پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۱ بودند و می‌خواستند از دخترک به عنوان گروگان برای معاوضه استفاده کنند.
در همين حال شماری نيز دست آلوده پل مارسينکوس مديرکل پيشين بانک واتيکان را می‌بينند که مسبب ورشکستگی بزرگترين بانک خصوصی ايتاليا يعنی بانک آمبروسيانو در سال ۱۹۸۲ بود. پس از برملا شدن خبر اين رسوايی جسد روبرت کالوی مديرکل بانک آمبروسيانو در زير پل بلک فرايرز در لندن در حالی که به دار آويخته شده بود پيدا شد.




به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد آقاجری، مدیرکل رسانه های خارجی وزارت ارشاد اسلامی، گفته است که چند روز پیش، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت زنان نینجاکار ایرانی از خبرگزاری رویترز با حضور نماینده این خبرگزاری در تهران برگزار شد و جلسه بعدی در آینده برگزار خواهد شد.
ماه گذشته و در پی انتشار گزارش دفتر رویترز در ایران در مورد زنان نینجاکار ایرانی که عنوان آن توهین آمیز تلقی شده بود، مجوز کارکنان این خبرگزاری به حالت تعلیق در آمد و این گروه از ورزشکاران گفتند که از رویترز شکایت کرده اند.
رویترز بعدا از انتخاب این عنوان عذرخواهی کرد و گزارش خود را با عنوان دیگری انتشار داد.
به گزارش مهر، آقای آقاجری در مورد گزارشی حاکی از درخواست شبکه تلویزیونی العربیه برای راه اندازی مجدد دفتر العربیه در تهران، که چند سال پیش تعطیل شد، گفت که چنین درخواستی دریافت نشده است.




هواداران جنبش اشغال وال استریت به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در چند شهر بزرگ آمریکا راهپیمایی کرده اند.
هزاران نفر از هواداران این جنبش روز سه شنبه در یکی از میدان های شهر نیویورک گردهم آمدند.
چند ساعت قبل از این گردهمایی، تعدادی از هواداران جنبش اشغال وال استریت به وسیله پلیس بازداشت شدند.
در اوکلند کالیفرنیا نیز پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان از نارنجک صوتی و گاز اشک آور استفاده کرد.
هواداران جنبش اشغال وال استریت که سال گذشته در اعتراض به طمع ورزی شرکت های بزرگ و بانک ها شکل گرفت، در شهرهای واشنگتن، لس آنجلس، آتلانتا و شیکاگو نیز راهپیمایی کردند.
تظاهرات سه شنبه مهم ترین اقدام این جنبش از زمستان گذشته بود.







فردی که متهم بود در سال ۲۰۰۹ میلادی می خواسته در متروی نیویورک بمبگذاری انتحاری کند، در دادگاهی در نیویورک مجرم شناخته شد.
این فرد که شهروند آمریکاست در بوسنی به دنیا آمده است. نام او آدیس مدونجنین، است.
او به دادگاه گفت که بعد از گرفتن تعلیمات مربوط به ساخت بمب در پاکستان، به آمریکا بازگشته بود و مجبورش کرده بودند که بمبی را با خود به درون مترو ببرد.
آقای مدونجنین ممکن است که به حبس ابد محکوم شود.



محل انفجار
در پی خروج رئیس جمهوری آمریکا از پایتخت افغانستان، این شهر شاهد وقوع چند انفجار و تیراندازی بوده است.
روز چهارشبه، ۱۳ اردیبهشت/ثور (۲ مه)، کوتاه مدتی پس از خاتمه سفر چند ساعته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کابل، انفجارهایی در این شهر روی داد که دست کم هفت کشته برجای گذاشته است.
وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید که هفده نفر دیگر نیز در این حوادث زخمی شده اند که همه غیرنظامی هستند.
در یک اعلامیه وزارت داخله آمده که حداقل یک نفر از کشته شدگان و ده تن از زخمی ها، معلمان یک مکتب هستند. شماری از دانش آموزان نیز در میان قربانیان هستند.
انفجارهای کابل نتیجه عملیاتی بود که در مرحله اول آن، یک اتومبیل بمب گذاری شده یک مجتمع مسکونی واقع در شرق پایتخت افغانستان را هدف قرار داد.
این مجتمع مسکونی در مسیر راه کابل - جلال آباد واقع شده، محل سکونت تعدادی از شهروندان خارجی مقیم کابل است.
به گزارش کوئنتن سامرویل، خبرنگار بی بی سی در کابل، عملیات حمله به این مجتمع مسکونی کوتاه مدتی پس از ساعت ۶ بامداد به وقت محلی آغاز شد و مهاجمان با انفجار اتومبیل بمب گذاری شده، حفره ای را در دیوار مجتمع مسکونی ایجاد کردند.
سپس شماری از مهاجمان همراه با فردی که برای ماموریت انتحاری همراه برده بودند، وارد محوطه مجتمع شدند و در یک ساختمان خالی سنگر گرفتند.
در این زمان، بین ماموران امنیتی و مهاجمان مسلح تیراندازی متقابل روی داد که برای حدود چهار ساعت ادامه داشت.
این درگیری زمانی خاتمه یافت که مهاجم انتحاری مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد.

'واکنش به سفر اوباما'

طالبان مسئولیت این حملات را برعهده گرفته اند و به گزارش آسوشیتدپرس، ذیبح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که انفجارهای کابل واکنشی نسبت به سفر باراک اوباما به افغانستان بوده است.
اوباما با نظامیان آمریکایی
به گفته سخنگوی طالبان، هدف این عملیات "یک پایگاه خارجی" واقع در کابل بود اما یک منبع ناتو تاکید کرده که گزارشی از حمله به پایگاه های نیروهای این سازمان دریافت نشده است.
روز گذشته، رئیس جمهوری آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کابل شد.
منابع خبری گفته اند که سفر آقای اوباما به مناسبت سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، صورت گرفت که یک سال پیش در عملیات نیروهای کماندویی ایالات متحده در محل سکونت رهبر القاعده در پاکستان به قتل رسید.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که از پایگاه نظامی بگرام خطاب به مردم آمریکا ایراد کرد بر تلاش برای استقرار امنیت در افغانستان تاکید نهاد و گفت که ایالات متحده در نظر دارد کاری را که در افغانستان آغاز کرده به انجام برساند.
آقای اوباما همچنین اعلام کرد که در جریان این سفر، پیمان همکاری میان آمریکا و افغانستان را با رئیس جمهور حامد کرزی امضا کرده است.
متن این پیمان اخیرا از جانب دو کشور نهایی شده بود و قرار است برای اجرایی شدن، به تصویب پارلمان های هر دو کشور برسد.
این پیمان چارچوبی برای همکاری درازمدت میان افغانستان و آمریکا حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی فراهم می کند.
با خروج واحدهای رزمی آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی، انتظار می رود ایالات متحده همچنان به همکاری با این کشور در زمینه آموزش های نظامی و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی ادامه دهد.




در حالی که فرار یک ناراضی نابینای چینی از حبس خانگی بر سایه روابط این کشور با آمریکا سایه انداخته، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای دیداری رسمی به پکن سفر کرده است.
خانم کلینتون سرپرستی هیاتی بلندپایه را در گفت و گوهای سالانه آمریکا و چین برعهده دارد.
چن گوانگ چنگ، ناراضی چینی که به وکیل پابرهنه مشهور است، از حبس خانگی در روستایی در چین گریخته و گفته می شود به سفارت آمریکا در پکن پناه برده است.
آمریکا گزارش مربوط به پناه گرفتن آقای چن را در سفارتخانه اش تایید نکرده است.
باراک اوباما و هیلاری کلینتون هم از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند. خانم کلینتون پیش از سفر به چین گفت درباره حقوق بشر با مقام های این کشور مذاکره خواهد کرد.
آقای چن که به خاطر افشای سقط جنین اجباری هفت هزار زن در استان شاندونگ به چهار سال زندان محکوم شده بود، از پایان دوره محکومیتش در سال ۲۰۱۰ در حبس خانگی به سر می برد.
تحلیلگران می گویند مقام های آمریکایی و چینی به طور محرمانه در حال مذاکره درباره سرنوشت آقای چن هستند.
وزارت خارجه آمریکا اوایل این هفته از سفر کورت کمپل، معاون امور شرق آسیا و اقیانوسیه این وزارتخانه به پکن خبر داده بود ولی ارتباط این دیدار با سرنوشت چن گوانگ چنگ را تایید نکرده بود.
خانم کلینتون در گذشته بارها در سخنرانی هایش خواهان آزادی آقای چن شده بود.
خانم کلینتون در سفر به پکن به وسیله تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا همراهی می شود.
دو کشور قرار است در این سفر درباره موضوع هایی مانند ایران، سوریه، کره شمالی و تجارت دو جانبه گفت و گو کنند.




پیام بنی‌صدر بمناسبت روز جهانی کارگر: چرا زحمت‌کشان می‌باید به جنبش در آیند؟

image
ابوالحسن بنی صدر ضمن تشریح واقعیت های پیشاروی زحمت‌کشان در انتهای پیام خود آورده است: «اینک برشما است که با دیگر مردم ایران، مردمی که ستم می‌بینند، زنان و جوانان و همه آنها که محکوم به کار مخرب گشته‌اند، در جنبش همگانی برای استقرار ولایت جمهور مردم، متحد شوید. تردید نکنید که تا زمانی که انسان‌های مستقل و آزاد نگشته‌اید، در مدار بسته بد و بدتر، به گذار مداوم از بد به بدتر می‌مانید.»
متن کامل این پیام بشرح زیر است:ا
 
کارگران و زحمتکشان ایران
 بحران اقتصادی که غرب و دیگر نقاط جهان را در برگرفته است، واقعیت‌هائی را، آشکار، در برابر دید شما و همه زحمتکشان جهان قرار داده است:
 واقعیت آشکار اول، این واقعیت است که کشورهائی که اقتصادهاشان یا نزدیک به مصرف محور شده‌اند (انگلستان) و یا در حال مصرف محور شدن بوده‌اند و قرضه‌های بزرگ می‌داشته‌اند (امریکا که هنوز نخستین اقتصاد جهان است)، آسیب‌های بزرگ دیده‌اند و می‌بینند. در عوض، کشورهائی که تولید محور مانده‌اند و یا بیشتر تولید محور هستند و قرضه‌های بزرگ ندارند، از بحران یا صدمه ندیده‌اند و یا بسیار کم صدمه دیده‌اند. در میان این کشورها، آنها که عدالت اجتماعی را بیشتر رعایت کرده یعنی توزیع درآمدها و امکان ها را عادلانه‌تر کرده‌اند، بازهم کمتر خسران دیده‌اند.
 واقعیت دوم، بازهم آشکار، این واقعیت است که در کشورهای بحران زده، «ریاضت اقتصادی» را، به‌مثابه تنها علاج بیرون رفتن از بحران، به کارگران و زحمتکشان، عموم مردم کم درآمد، تحمیل کرده‌اند: نه تنها باوجود افزایش قیمت‌ها، مزدها افزایش نمی‌یابند و یا افزایش درخور را نمی‌یابند و در مواردی از آنها کاسته می‌شوند، بلکه زحمتکشان از بیمه‌ها و تأمین‌های اجتماعی کمتری برخوردار می شوند. طرفه این که نظام بانکی که سازماندهی سرمایه داری مالی و پولی است و، در این بحران، نقش اول را داشته است، سرمایه‌های عظیمی را دریافت کرده است، بی آنکه ملزم شود این سرمایه‌ها را در تولید محور کردن اقتصادها، به قصد جذب بیکاری و کاستن از کسری‌ها و مصون تر کردن اقتصادها در برابر این بحران و بحران‌های دیگری که استبداد فراگیر سرمایه داری ببار خواهد آورد، بکار اندازد.
 واقعیت سوم، همچنان آشکار، این واقعیت است که وقتی بحران به منتهای شدت خود رسید، از «اخلاقمند کردن سرمایه داری» سخن به میان آوردند. اما در عمل، ضد ارزش‌های اخلاق، در جمع اصل «زورمند باحق و بی زور بی حق است»، بر سرنوشت مردم زحمتکش جهان، بیش از پیش، حاکم گشته است. توضیح این که در همه جای جهان، زحمت‌کشان، پیشاروی قدرت سرمایه داری، بی‌دفاع تر شده‌اند.
 واقعیت چهارم، آشکارتر، این واقعیت است که زیر عنوان جهانی کردن، سرمایه داری جهانی، با استفاده از اختلاف سطح دستمزدها و هزینه‌های تولید، در کشورهای مختلف، به ترتیبی سرمایه‌گذاری می‌کند، که هزینه‌ها حداقل و سود حداکثر بگردد. در نتیجه، کشورهائی که در آنها، هزینه تولید بالا است، اقتصادها توان مقاومت را از دست می‌دهند و در برابر، قدرت سرمایه، بیش از بیش، بی‌دفاع می‌شوند. از این رو، فکر حمایت از تولید داخلی در این گونه کشورها در حال قوت گرفتن است. در کشوری چون ایران که، فعالیت‌های تولیدی میزان پول در جریان و قدرت خرید را معین نمی‌کند بلکه دولت‌های استبدادی هستند که نقدینه‌ای با حجم عظیم ایجاد و به اقتصاد تحمیل می‌کنند، دروازه‌های کشور را بر روی واردات باز می‌کنند و اقتصاد مصرف محور را جانشین اقتصاد تولید محور می‌گردانند. بدیهی است بهای سنگین این سیاست اقتصادی رژیم رانت خواران را، زحمت‌کشان می‌پردازند.
 واقعیت پنجم، آشکارتر از چهار واقعیت بالا، این واقعیت است که توزیع درآمد حاصل از کار، بطور مستمر، به زیان کار و به سود سرمایه، نابرابر شده است و می‌شود. در همه اقتصادها، افزایش میزان بیکاری، سهم کارگران را بازهم کمتر می‌کند.
واقعیت ششم، آشکارتر از همه، این واقعیت است که فقدان اندیشه راهنمائی که به جای تنظیم رابطه انسان با قدرت، رابطه او را با استقلال و آزادی و دیگر حقوق ذاتیش تنظیم کند، سبب گشته است که حزب های راست و چپ میانه رو، در غرب، ناتوان از گشودن افق جدید بر روی انسان، کارگران و زحمتکشان را در موقعیتی قرارداده‌اند که آنان ناگزیر از روی آوردن حتی به تمایل‌ها و حزب‌های راست افراطی گشته‌اند.
باتوجه به این واقعیت‌ها و واقعیت‌های دیگر است که زحمت‌کشان می‌باید به بیان استقلال و آزادی بها دهند. این اندیشه راهنما است که استقلال و آزادی انسان را با عدالت اجتماعی سازگار می‌گرداند و رابطه زحمت‌کشان را نه با قدرت سرمایه که با استقلال و آزادی ذاتی انسان برقرار می‌کند. عدالت اجتماعی را میزان می گرداند و افق رشد پایدار را بر روی انسان می‌گشاید. رهائی انسان از استبداد فراگیر قدرت را میسر می‌کند. این قدرت، در هر جامعه‌ای، به شکل‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، در می‌آید. با این تفاوت که دربرخی از کشورها بیشتر خود را به شکل سیاسی می‌نمایاند و در برخی دیگر، بیشتر به شکل اقتصادی، در کشورهائی که امر بر تبعیض های ملی و قومی و جنسی و نژادی است، بیشتر به شکل‌های اجتماعی و فرهنگی است که خود را می‌نمایاند.
منشور اقتصاد تولید محور که به جامعه ایرانی و همه دیگر جامعه ها پیشنهاد می‌کنم، امکان می‌دهد تضاد اجتماعی که اینک اساس فعالیت‌های اقتصادی و رابطه‌ها در جامعه‌ها گشته است، به یمن چنین اقتصادی که میزان آن عدالت اجتماعی و بنایش بر تولید برای پاسخ دادن به نیازهای انسان و، نه قدرت است، جای به توحید اجتماعی بسپارد.
اینک برشما است که با دیگر مردم ایران، مردمی که ستم می بینند، زنان و جوانان و همه آنها که محکوم به کار مخرب گشته‌اند (آنها که به کارهای کاذب مشغولند و یا بی کارند و یا زمان کار مفید آنها کمتر از یک ساعت در روز و بسا چند دقیقه است)، در جنبش همگانی برای استقرار ولایت جمهور مردم، متحد شوید. تردید نکنید که تا زمانی که انسان‌های مستقل و آزاد نگشته‌اید، در مدار بسته بد و بدتر، به گذار مداوم از بد به بدتر می‌مانید. چون برخاستید، ایستادگان بر حق را خواهید دید و درکنار خویش خواهید یافت.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ برابر ۱ ماه مه ۲۰۱۲

ابوالحسن بنی صدر




امکان تازه فیس‌بوک: اهدای عضو

image
فیس‌بوک، روز سه شنبه اعلام کرد که ابتکاری را برای تشویقِ کاربران این شبکه آغاز کرده که می‌توانند با استفاده از آن، برای اهدای عضو، اعلام آمادگی کنند.
بنیانگذار فیس‌بوک، مارک زوکربرگ، که در این‌باره با برنامه «صبح بخیر آمریکا» در تلویزیون «ا‌ی‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، گفته که این ایده زمانی شکل گرفت که مردم در زمان وقوع فجایع هم از فیس‌بوک برای ارتباط با هم استفاده ‌کردند.
زوکربرگ این‌طور مثال زد که در زمان بروز زلزله سال گذشته در ژاپن، این شبکه از سوی اعضا برای یافتن خانواده‌هایشان مورد استفاده قرار گرفت.
به همین‌خاطر آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند کاری هم برای این جور مواقع انجام دهند.
ابتکارِ تازه‌ی فیس‌بوک، کاربران را دعوت می‌کند تا در صفحه‌ی خود، در این‌باره اطلاع‌رسانی کنند و این مساله را درست آن‌جایی درج کنند که اطلاعات مربوط به سلامت خود را می‌نویسند و از طریق ارتباط با مرکز ثبت این مسائل، وضعیت و تصمیم خود را، در صورت تمایل تغییر دهند.
 به گزارش تلویزیون «ای‌بی‌سی» تنها در ایالات متحده‌ آمریکا، صد هزار نفر در انتظار برای دریافت اعضای اهدایی بدن هستند. و ۱۸ نفر در این کشور هرروز به خاطرِ نبود عضو اهدا شده جان خود را از دست می‌دهند.
این امکان در حال حاضر، تنها برای ایالات متحده و بریتانیا قابل استفاده است.
فیس‌بوک کمتر از ۸ سال پیش تاسیس شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه‌اجتماعی آن‌لاین است.
مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، در آستانه‌ی ۲۷ سالگی است. او در سال ۲۰۱۰ به عنوان شخصیت سالِ مجله «تایمز» انتخاب شد. او در دانشگاه هاروارد درس خوانده و در کالیفرنیا زندگی می‌کند.




پخش مسابقات بوکس از تلویزیون جمهوری اسلامی برای اولین بار

imageیکی از مجریان تلویزیون ایران از پخش کامل مسابقات بوکس در صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر داده است؛ این در حالی است که پخش تصاویر این رشته ورزشی از تلویزیون دولتی ایران، پس از انقلاب سال ۵۷ ممنوع شد.

مازیار ناظمی، مجری برنامه‌های ورزشی تلویزیون ایران خبر داده که: بعد از سه دهه، تلویزیون مسابقات بوکس را پخش می‌کند.
به نوشته وی، اینکه چرا یه دفعه پخش مسابقات بوکس در تلویزیون ممنوع شد خیلی معلوم نیست «ولی آقای احمد ناطق نوری رئیس همیشگی!؟ این فدراسیون معتقد است این اتفاق به خاطر کج‌سلیقگی یک مدیر ورزشی تلویزیون در همان دهه شصت بود (ظاهرا اشاره به جواد متقی دارد).» 
حذف این ورزش از برنامه‌های ورزشی صدا و سیما با بهانه «ترویج خشونت در جامعه» بوده است.
احمد ناطق نوری‌، برادر علی‌اکبر ناطق نوری، رییس فدراسیون بوکس ایران است که طی سال‌های پس از انقلاب تاکنون، نماینده مجلس هم بوده است.
اما احمد ناطق‌نوری امسال نتوانست در انتخابات مجلس رأی بیاورد.





علیرضا تراشیون٬ استاد حوزه علمیه قم:

در غرب ۵۰ میلیون «کودک بی‌هویت» وجود دارد


علیرضا تراشیون٬ استاد حوزه علمیه قم می‌گوید «حجاب یک مطالبه بشری و بین‌المللی» است٬ در غرب ۵۰ میلیون «کودک بی‌هویت» وجود دارد و در آینده نیز آمریکا ۱۰۰ میلیون کودک بی‌هویت خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای تراشیون این مطالب را روز سه‌شنبه (۱۲ اردیبهشت) در نشست تخصصی حجاب و خانواده که در قزوین برگزار شده بود بیان کرده است.
مهمترین گزاره‌های سخنرانی این استاد حوزه عبارتند از:
● بی‌حجابی امروز غرب نشأت گرفته از یونان باستان است که برهنگی زنان از آن موقع آغاز شده و با صنعتی شدن غرب، هر روزه این موضوع بیشتر از گذشته ادامه پیدا می‌کند.
● بعضی از زنان جامعه می‌گویند اگر بر طبل بی‌حجابی بکوبیم بعد از یک مدت موضوع بی‌حجابی برای مردهای ما عادی شده و همین مسئله سبب امنیت زنان می‌شود که در پاسخ به سؤال آنان باید گفت مگر جوامع غربی که امروز بی‌حجابی در آنجا بیداد می‌کند، امنیتشان حفظ شده است.
● در اروپا ۵۰ میلیون کودک بی‌هویت وجود دارد که معلوم نیست پدر‌ آن‌ها کیست و در همین راستا چند کشور اروپایی برای اینکه بر این موضوع سرپوش گذارند، اسم پدر را از شناسنامه فرزندانشان حذف کردند و فقط نام مادر را در شناسنامه کودکان آن‌ها می‌توان دید.
● در آمریکا از هر سه فرزند متولد شده یکی از ‌آن‌ها به طور نامشروع به وجود آمده است و نیز پیش‌بینی می‌شود در نسل بعدی آمریکایی‌ها ۱۰۰ میلیون کودک بی‌هویت وجود داشته باشد.
● برای پیشگیری از تهاجم مرد‌ها به سمت زنان در کشور سوئیس کارخانه‌ای عطر بدبو تولید می‌کند تا زنان وقتی از خانه خود بیرون می‌آیند مورد تعرض آقایان قرار نگیرند.
● آماری که در کشور انگلستان منتشر شده حاکی از آن است که ۴۱ درصد زنان بین ۱۶ تا ۳۰ سال نگران این هستند که مورد تجاوز جنسی مردان انگلیسی قرار نگیرند که این آمار عدم امنیت روانی و روحی در این کشور را بیان می‌کند.
  ● یک نویسنده آمریکایی با انتشار کتابی نوشته که اگر بخواهیم غرب را نجات دهیم باید امر به معروف و نهی از منکر را در آنجا پیاده کنیم.
● بین مرد و زن ۱۷۰ عنوان تفاوت وجود دارد که نوع فکر کردن زن و مرد یکی از این تفاوت‌ها به حساب می‌آید.
● ۳۰۰ هزار تجاوز جنسی علنی و نیز ۱۶ هزار قتل سر مسئله درخواست زنان از همسرانشان برای تمکین جنسیشان در آمریکا صورت می‌گیرد.
● طبق آماری که در آمریکا منتشر شده است سالانه ۱۰ میلیارد دلار محصولات غیراخلاقی توزیع می‌شود و این هزینه گزاف چند برابر بودجه ورزشی این کشور است.
● انحراف مردان به خاطر ساده‌لوحی آنان، کار در محیط‌های آلوده و نیز بی‌عرضگی زنان آن‌ها منجر می‌شود.
● شبکه فارسی‌وان یک شبکه یهودی است که هدفش برای ۳۰ سال آینده این است که نظام خانوادگی را در جهان متزلزل کند.






مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد:

تخلف ۱۰۰ میلیون یورویی در سیستم بانکی برای خرید تجهیزات مخابراتی از اسرائیل


عباس مومن‌آبادی٬ مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تخلف ۱۰۰ میلیون یورویی تازه‌ای در سیستم بانکی با هدف خرید تجهیزات مخابراتی از اسرائیل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای مومن‌آبادی روز سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در یک نشست خبری در بندرعباس درباره جزئیات این تخلف بانکی سخن گفته است.
وی گفته که «براساس بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور مسئولان وقت بانک ملی در پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون یورویی به یک شرکت خصوصی مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند.»
مومن‌آبادی از بانک‌های ملی و سپه به عنوان بانک‌های متخلف در این پرونده نام برده که پرونده تخلف آنها به همراه ۱۵ نفر دیگر در شعبه ششم دادسرای ناحیه ۲۸ تهران در حال رسیدگی است.
مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان این نشست خبری هشدار داده است: «اگر دستان ناپاک از این پرونده کنار نکشند و احساس تکلیف کنم بخش‌هایی از مسائل پشت پرده این وام‌ها و مستندات موجود را به افکار عمومی اعلام می‌کنم.»
هویت این شرکت متخلف که معلوم نیست با چه مجوز‌هایی در پی خرید تجهیزات مخابراتی از اسرائیل بوده است تاکنون اعلام نشده است.
مصطفی پورمحمدی٬ رئیس بازرسی کل کشور نیز حدود ۱۰ روز پیش گفته بود در قوه قضائیه ده‌ها پرونده مشابه پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دست پیگیری است.





یک سایت وابسته به تیم احمدی‌نژاد اعلام کرد:

شرکت در انتخاباتی که نامزد‌های آن «افسد» و «فاسد» هستند وظیفه نیست

سایت «ندایی از درون» رای به  نامزد‌های «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» در انتخابات را انتخاب بین «افسد» و «فاسد» خواند و نوشت شرکت در چنین انتخاباتی «وظیفه» نیست.
این سایت وابسته به تیم احمدی‌نژاد با انتقاد صریح از شورای نگهبان به خاطر رد صلاحیت نامزد‌های نزدیک به دولت احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات مجلس٬ حملات گسترده‌ای به محافظه‌کاران منتقد دولت دهم کرده است.
این سایت نوشته که بین «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» تفاوتی وجود ندارد و «جبهه پایداری به‌‌ همان دلیلی از دولتی‌ها حمایت می‌کند که روسیه از ایران.»
«ندایی از درون» نوشته که اعضای «جبهه پایداری» افکاری «متحجرانه» دارند و «تنها چیزی که می‌تواند گفتمان سوم تیر حقیقی را زمین بزند همین تفکرات جبهه پایداری است.»
«جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» دو جریان اصلی محافظه‌کار حاضر در انتخابات مجلس نهم هستند که در غیاب اصلاح‌طلبان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
این دو جبهه سیاسی در ماه‌های اخیر حملات و انتقاد‌های تندی متوجه یکدیگر کرده و با میلیارد‌ها تومان هزینه تلاش می‌کنند نامزد‌های خود را وارد مجلس کنند.
در این میان آن‌طور که به نظر می‌رسد نامزد‌های مورد حمایت تیم احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند که این موضوع با انتقاد رئیس دولت دهم نیز مواجه شده است.
تیم احمدی‌نژاد رابطه خوبی با دو جبهه محافظه‌کار فعال در انتخابات مجلس ندارد و آن‌ها را جریان «تکفیری» و «اقتدارگرا» می‌نامد.





هشدار روزنامه دولت: مذاکرات فریب است/ تحریمها در بغداد لغو نمی شود

(تیتر از جنگ خبر)
شبکه ایران
پنجــمیــن دور از مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در تاریخ 26 فروردین در حالی برگزار شد که پیش از آغاز مذاکرات در تالار «لطفی‌کردار» استانبول ترکیه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس تیم مذاکره کننده 1+5 با ایران در دیدار3 ساعته با سعید جلیلی گفته بود «گروه 1+5 در این دور از مذاکرات با ایران با چهره و راهبرد جدیدی ظاهر خواهد شد!»
...
* شروع عملیات فریب رسانه‌ای
...پایان به ظاهر مسالمت‌آمیز و مثبت مذاکرات استانبول 2 و ارسال پالس‌های مختلف از سوی مقامات غربی مبنی بر سازنده بودن مذاکرات و همچنین اظهارات چند پهلوی مقامات روسی دال بر انتقاد این کشور از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تهران اما باعث می‌شود بعضی مسئولان دستگاه سیاست خارجی و برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های داخلی دچار اشتباهی استراتژیک شوند و در حالی که جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده بود تحریم‌های غرب اثری بر زندگی مردم در ایران ندارد با یک اقدام غیر حرفه‌ای دائما از انتظار ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها سخن بگویند! در همین روزها البته قیمت سکه و ارز کشور نیز که در یک شرایط کذایی و غیرپایدار به شدت بالا رفته بود به ناگاه سقوط می‌کند تا افکار عمومی مطمئن شوند شرایط اقتصادی کشور با مذاکرات سیاسی و هسته‌ای گره خورده است.

* فضای افکار عمومی چگونه تحت تأثیر قرار گرفت
بلافاصله پس از انتشار اظهارات مقامات روسی مبنی بر اینکه غرب برای اعتماد سازی لازم در خصوص مذاکرات بغداد باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو نماید، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در اظهاراتی به غرب توصیه می‌کند که در فاصله باقیمانده تا مذاکرات بغداد در جهت اعتمادسازی حرکت کرده و در این مسیر نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند. همچنین علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در اظهاراتی لغو تحریم‌های اقتصادی شامل تحریم‌های نفتی و بانکی را از مهمترین موضوعاتی معرفی می‌کند که در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد مطرح خواهد شد. اما هنوز اظهارات علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان و سایر مقامات سیاسی در خصوص انتظار لغو تحریم‌ها در فضای رسانه‌ای کشور و از جمله روزنامه بازتاب دارد که هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه امریکا در سخنانی در واکنش به صحبت‌های علی اکبر صالحی، ضمن تأکید بر ادامه فشارها بر تهران می‌گوید: من معتقدم که روند حل مسائل باید به شیوه اقدام در برابر اقدام باشد.کلینتون تأکید می‌کند زمانی سنگینی تحریم‌ها و اقدامات فروکش خواهد کرد که ایران از خود جدیت نشان دهد. وزیر امور خارجه امریکا که در برزیل صحبت می‌کرد تصریح می‌کند: امریکا تحریم‌ها و دیگر فشارها بر ایران را ادامه خواهد داد تا ببینیم که تهران در دور بعدی مذاکرات در بغداد چه چیزی بر روی میز مذاکرات قرار خواهد داد. در حالی که مقامات غربی به خصوص وزیر امور خارجه امریکا با صراحت بر این نکته که «امریکا تحریم‌ها و دیگر فشارها بر ایران را ادامه خواهد داد تا ببینیم که تهران در دور بعدی مذاکرات در بغداد چه چیزی بر روی میز مذاکرات قرار خواهد داد» خود را آماده مذاکرات بغداد می‌کردند اما متأسفانه برخی مقامات کشورمان که عمده آنها را نمایندگان محترم مجلس تشکیل می‌‌دادند همچنان در اظهاراتی پر حجم از «لغو تحریم‌های ایران در اجلاس بغداد» سخن گفته و ضمن تبدیل این خواسته به یک اصل قطعی، این تلقی را در افکار عمومی کشور ایجاد می‌کردند که نتیجه مذاکرات بغداد قطعاً لغو تحریم‌ها خواهد بود!

* تغییر مواضع
در عین حال غرب که از عملیات روانی و رسانه‌ای خود به نتایج مطلوبی رسیده بود بازی را وارد فاز جدیدی می‌کند. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه می‌گوید: «پیش شرطی برای مذاکرات بغداد وجود ندارد.» ویکتوریا نولاند، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه امریکا نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود گفت: «من می‌توانم بگویم که موضع ما تغییر نکرده و ما می‌خواهیم ایران تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کرده و از جمله طوری که در چند قطعنامه سازمان ملل تقاضا شده، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.»
این شوک نیز کافی نیست تا برخی سیاسیون داخل کشور متوجه اصل ماجرا بشوند و تنها یک روز پس از اظهارات صریح سخنگوی کاترین اشتون مبنی بر اینکه هیچگونه پیش‌شرطی برای اجلاس بغداد وجود نخواهد داشت، تعدادی از افراد همچنان سخنان قبلی را ادامه می‌دهند. علاءالدین بروجردی،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: «انتظار می‌رود که به دنبال همکاری‌های ارزشمند ایران و رویکرد مثبتی که در اجلاس استانبول از طرف ایران وجود داشت، شاهد گذاشتن نقطه پایانی بر تحریم‌ها باشیم.» غلامرضا مصباحی مقدم،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در جمع کرمانی‌های مقیم تهران با بیان این که در مذاکرات استانبول، هیأت ایرانی شرط ادامه مذاکرات در بغداد در سوم خرداد را کاهش تحریم ها عنوان کرده می‌گوید: «ظاهراً طبق اخبار رسیده این مسئله با موافقت طرف غربی مواجه شده است!»

* بهتر است اظهارنظر زودهنگام نکنیم
وزیر امور خارجه البته زودتر از سایر افراد متوجه عملیات فریب می‌شود و در موضعی متفاوت به دیگران توصیه می‌کند که «بهتر است اظهارنظر زودهنگام نکنیم». صالحی در کنفرانس خبری با رابرت نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان با ابراز رضایت نسبت به مذاکرات استانبول 2 و با بیان اینکه نشست استانبول موفقیت‌آمیز بود و امیدواریم نشست بغداد نیز موفقیت‌آمیز باشد، درباره تصمیمات گرفته شده راجع به نشست بغداد با 1+5 تصریح می‌کند: «بهتر است برای یک ماه دیگر اظهارنظر زودهنگام نکنیم، اما ما نظر خود را این‌گونه بیان می‌کنیم که قرار است یک نقشه راه توسط آقای باقری معاون سعید جلیلی و خانم اشمیت معاون خانم اشتون تهیه شود.»

* غرب قابل اطمینان نیست
غرب در تمامی مذاکرات قبلی نشان داده به هیچ وجه قابل اطمینان و اعتماد نیست و از تاکتیک‌های پیچیده عملیات روانی و دیپلماتیک بهره خواهد برد. هرچند باید بر این نکته تأکید کرد که اروپا و امریکا در این دور از مذاکرات هسته‌ای در موقعیتی بسیار شکننده‌تر از مراحل قبلی قرار گرفته‌اند و به واقع و بنا به دلایل اقتصادی و سیاسی به نتایج این مذاکرات چشم دارند اما به هیچ وجه نباید از عملیات فریب آنها غافل بود. ایجاد این تلقی در افکار عمومی که نتایج مذاکرات بغداد قطعاً لغو تحریم‌ها خواهد بود می‌تواند در صورت عدم حصول نتیجه فوق شوک سنگینی به بازار‌های اقتصادی کشور وارد کند . این نکته‌ای است که مسئولان، سیاسیون و رسانه‌های داخلی باید به آن توجه داشته باشند.




پاسخ تند استاندار تهران به انتقاد جامعه مدرسین:

برخی تازه به یاد مردم افتاده اند و فکر می کنند دولت خوابیده است

(تیتر از جنگ خبر)
ایسنا
مرتضي تمدن در گفت‌وگو با خبرنگار«شهري»خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)... تصريح كرد: پيش‌بيني ما اين است كه بازار خودش را پيدا خواهد كرد و در شرايط تعادل قرار مي گيرد و متناسب با واقعيت عرضه وتقاضا قيمت‌ها متعادل مي‌شود.
وي تاكيد كرد: اگر افرادي ريشه‌هاي گراني را مي‌دانند و يك طرفه قضاوت مي‌كنند به نظرم نيت ديگري را بجز دلسوزي براي مردم دارند و اگر كساني نمي‌دانند توصيه مي‌كنم با هر جايگاهي كه دارند درباره اين موضوع مطالعه شده صحبت كنند.
تمدن در توضيح بيشتر با بيان اينكه مساله اقتصاد مساله‌اي نيست كه تمام جوانب آن را با كلمات احساسي عنوان كرد افزود: بازارها و اقتصاد جهاني فراز و فرود دارد و اقتصاد كشور ما نيز تحت تاثير اين نوسانات است، از سوي ديگر بايد توجه داشت كه كشور از سوي دشمنان تحت فشار قرار دارد و مقابل اين تهديدها تا پيروزي ايستاده‌ايم لذا در اين مسير اگر مشكلاتي وجود دارد بايد تحمل كرد و با درايت و برنامه‌ريزي از اين مشكلات عبور كنيم.
وي درباره برخي انتقادهاي اخير در خصوص گراني كالاها به ايسنا گفت: اينكه عده‌اي بنشينند و با بيانيه، سخنراني و رهنمودهاي بدون پشتوانه كارشناسي بخواهند مساله گراني را حل كنند مشكل حل نمي‌شود و اين حرف‌ها خريداري ندارد و براي مردم نيز قابل قبول نيست.

* برخي به گونه‌اي حرف مي‌زنند كه به نظر مي‌رسد دولت خوابيده و بيخيال از مشكلات مردم است
استاندار تهران با بيان اينكه دولت به طور جد به مساله گراني ورود پيدا كرده است ادامه داد: اعضاي هيات دولت، رييس جمهور، استانداران و فرمانداران در استانها و شهرستانها با تمام توان در رابطه با تنظيم بازار وارد اين مساله شده و به دنبال راه‌هايي براي حل اين مشكل هستند تا آثار اين افزايش قيمت‌ها را به حداقل برسانند.
برخي به گونه‌اي حرف مي‌زنند كه به نظر مي‌رسد دولت خوابيده و بيخيال از مشكلات مردم است و آقايان تازه ياد مردم افتادند! خواهش مي‌كنم اين آقايان مثل گذشته كار خودشان را انجام دهند چرا كه نه اطلاعات كارشناسي در اين رابطه دارند و نه از ريشه‌هاي اين مشكلات مطلعند
وي عنوان كرد: برخي به گونه‌اي حرف مي‌زنند كه به نظر مي‌رسد دولت خوابيده و بيخيال از مشكلات مردم است و آقايان تازه ياد مردم افتادند! خواهش مي‌كنم اين آقايان مثل گذشته كار خودشان را انجام دهند چرا كه نه اطلاعات كارشناسي در اين رابطه دارند و نه از ريشه‌هاي اين مشكلات مطلعند. اما اگر اطلاع دارند و مطرح مي‌كنند هدفي غير از درد مردم را دنبال مي‌كنند كه در جاي خودش بايد در اين باره بحث كرد.

* دولت هيچگاه مردم را در عرصه مسايل اقتصادي تنها نگذاشته است
تمدن اظهار كرد: دولت هيچگاه مردم را در عرصه مسايل اقتصادي تنها نگذاشته و از اين به بعد نيز تنها نخواهد گذاشت و با همه وجود تلاش خواهد كرد كه شرايط را براي مردم فراهم كند كه كمترين مشكل و سنگيني در معيشت را داشته باشند.




تشریح تخلف بانکی جدید از سوی مشاور رئیس سازمان بازرسی:
تسهیلات 100 میلیون یورویی برای خرید تجهیزات اسرائیلی!(1)


خبرگزاری فارس
مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در تشریح تخلف جدید بانکی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون یورویی برای خرید تجهیزات اسرائیلی گفت: اگر دست‌های ناپاک کنار نکشند، افشاگری می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عباس مؤمن‌آبادی پیش از ظهر سه‌شنبه در یک نشست خبری با اشاره به دهم اردیبهشت‌ماه سالروز صدور فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به ماده 1 این فرمان گفت: حسب بررسی‌های انجام شده و مستندات موجود، مسئولان وقت بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات 100 میلیون یورویی به یک شرکت خصوصی مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند.
وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مصوب هیئت وزیران و شورای پول و اعتبار از جمله مهم‌ترین شرایط پرداخت تسهیلات به شرکت‌های ایرانی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور، اخذ گواهی تأیید صلاحیت از معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری است.

* پرداخت تسهیلات 100 میلیون یورویی برای خرید تجهیزات اسرائیلی
وی ادامه داد: در بند «د» ماده 19 آیین‌نامه و بند 6-2 مصوبه شورای پول و اعتبار تصریح شده است که پرداخت وام به شرکت‌های ایرانی پیمانکار پروژه‌ها در خارج از کشور باید پس از تحقق همه شرایط، زمانی پرداخت شود که امکان تأمین 60 درصد ارزش آن قرارداد کالاهای ساخت داخل یا خدمات فنی و مهندسی باشد، اما با صراحت می‌گویم برابر بررسی‌های انجام شده و به اذعان خود شرکت وام گیرنده در جریان پرداخت 100 میلیون یورو و 20 میلیون دلار به این شرکت هیچ کالای ساخت ایران و صدور خدماتی اتفاق نیافتاده است، در حالی که بخشی از تجهیزات خریداری شده برای پروژه مخابراتی موضوع وام اسرائیلی بوده و مستندات آن نیز موجود است.
مدیرکل بازرسی استان هرمزگان با بیان اینکه اعضا کارگروه ماده شامل 19 نمایندگان تام‌الاختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه، معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، یک نفر از اعضای انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، وزارتخانه ذی‌ربط و مدیرکل صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران هستند، اظهار داشت: بررسی پیرامون طرح و اعلام میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور که از تسهیلات بانک‌های جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند از جمله وظایف کارگروه ماده 19 است.

* کارگروه ماده 19 و بانک ملی در چارچوب قانون عمل نکرده‌اند
وی افزود: پس از ارائه گواهی تأیید صلاحیت از طرف معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری و تصویب کارگروه فوق مبنی بر احراز تأیید امکان تأمین 60 درصد ارزش کالای ساخت داخل یا خدمات فنی و مهندسی، اجرای پروژه مورد نظر توسط شرکت متقاضی از داخل کشور، دبیر کارگروه ماده 19 می‌تواند شرکت متقاضی را برای دریافت تسهیلات مورد تقاضا به بانک معرفی کند و به صورت طبیعی بانک عامل هم صرفاً پس از تأیید مراحل فوق می‌تواند طرح مورد نظر را مطابق مقررات داخلی مورد بررسی قرار داده و چنانچه توجیه اقتصادی داشته باشد نسبت به پرداخت وام اقدام کند، اما متأسفانه کارگروه ماده 19 و بانک ملی به هیچ وجه در چارچوب قانون و مقررات عمل نکرده‌اند.
وی به نقش اعضای کارگروه ماده 19 اشاره و افزود: اساسا نقش نماینده دستگاه تخصصی مربوط در کارگروه ماده 19 اظهار نظر فنی و تخصصی در رابطه با پروژه مورد ادعای شرکت متقاضی وام است، نقش نماینده وزارت خارجه اظهار نظر در رابطه با اصالت پروژه، قرارداد و کارفرماست، نقش نماینده بانک مرکزی حصول اطمینان از امکان تأمین 60 درصد ارزش قرارداد مورد ادعا از داخل کشور و تطبیق تقاضا با مقررات بانکی است، نقش نماینده معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری اظهار نظر پیرامون شرایط قانونی متقاضی و احراز رشته فعالیت و رتبه شرکت در موضوع کار است، نقش نماینده انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران که مدیرعامل شرکت متقاضی، عضو هیئت مدیره آن بوده به همین شکل و دبیر کارگروه ماده نقش اساسی در وصول مستندات، بررسی و اظهار نظر کارشناسی پیرامون وام‌های مورد تقاضا در خارج از کشور است.

* هیئت مدیره وقت بانک سپه هم باید پاسخ‌گو باشند
وی به یکی دیگر از تخلفات بانکی و این شرکت اشاره کرد و یادآور شد: ده‌ها میلیون دلار و یورو تسهیلات توسط بانک‌های دیگر از جمله بانک سپه در دوره تصدی مدیرعامل سابق بانک ملی بر این بانک به همین شرکت برای اجرای چند پروژه در کشورهای دیگری داده شده که پرونده تسهیلات فوق نیز در حال بررسی است و مستندات آن از داخل و خارج در حال جمع‌آوری است که هیئت مدیره وقت بانک مذکور هم باید پاسخ‌گو باشند.

* شرکت متخلف فاقد صلاحیت فنی لازم بوده است
مؤمن‌آبادی تهیه گزارش خلاف واقع از اصالت قرارداد و هزینه‌های انجام شده در پروژه مخابراتی مورد نظر شرکت متقاضی توسط اعضای هیئت اعزامی بانک ملی به کشور محل اجرا را در حالی که این افراد فاقد صلاحیت فنی لازم بوده و هیچ گونه تخصص مخابراتی نداشته‌اند و همین طور حذف بندهای مهمی از مصوبه هیئت مدیره بانک ملی که مؤید عدم احراز شرایط قانونی پرداخت این تسهیلات بوده در ابلاغ مصوبه به استان را از جمله تخلفات محرز دیگر در مراحل پرداخت این وام ذکر کرد.

* دستور پرداخت تسهیلات با وجود عدم احراز شرایط قانونی
این مقام مسئول اظهار داشت: سیستم بانکی 100 میلیون یورو برای اجرای پروژه‌ای مخابراتی در خارج از کشور به شرکتی پرداخت کرده که اساساً این شرکت نه سابقه کار مخابراتی داشته و نه براساس اساسنامه مجاز به فعالیت در رشته مخابرات بوده و کارگروه ماده 19 و معاونت راهبردی ریاست جمهوری هم اجرای پروژه مخابراتی را تأیید نکرده‌اند و لذا دستور پرداخت تسهیلات با وجود عدم احراز شرایط قانونی، بخشی از ابهامات مهم پرونده است که بایستی جزئیات بیش‌تر آن در مراحل رسیدگی به پرونده و با بازداشت متهمان در دادسرا روشن شود.
مدیرکل بازرسی استان هرمزگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بانک ملی چه وثایق و تضامینی در پرداخت تسهیلات از شرکت متقاضی مطالبه و آیا مقررات را در این مرحله رعایت کرده است، افزود: خیر به هیچ وجه!

* بانک استان هیچ نقشی در مراحل تصویب این وام نداشته
وی با تأکید بر اینکه بانک استان هیچ نقشی در مراحل تصویب این وام نداشته و صرفاً پرداخت آن را انجام داده است، بیان کرد: معمولاً وثیقه و تضامین معادل اصل وام به اضافه سود دوران مشارکت، کارمزد و حتی بعضاً بانک‌ها بخشی از جرایم احتمالی تاخیر را هم به آن اضافه می‌کنند، اما چطور می‌شود در مقابل پرداخت 100 میلیون یورو که در زمان پرداخت معادل 1.430.400.000.000 ریال بوده است، صرفاً شعبه 27.890.500.000 ریال به عنوان وثیقه دریافت کرده اخذ تعهدنامه کتبی از مدیران دو شرکت که کل سرمایه آنها به اذعان خودشان کم‌تر از 54 میلیارد ریال بعد از کسر بدهی آنها به سیستم است تحت عنوان تضمین باز پرداخت اصل و سود وام 100 میلیون یورویی هیچ توجیهی ندارد، به عبارت دیگر در مقابل پرداخت 1.348.004.000.000 ریال تسهیلات هیچ وثیقه‌ای دریافت نشده است، از نظر ما موضوع حداقل از مصادیق تضییع اموال دولتی است.

وی افزود: شرکت‌هایی که خود از تمکن مالی لازم برخوردار نیستند، چطور می‌توانند تضمین کننده باز پرداخت این حجم وام باشند؟

* ورود به موقع اداره‌کل بازرسی و جلوگیری از پرداخت 20 میلیون یورو

این مقام عالی نظارتی استان ادامه داد: وثایق و تضامین دریافت شده به هیچ وجه مطابق با مقررات و عرف معمول در سیستم بانکی نبوده این در حالی است که در میان انبوهی از متقاضیان وام در سیستم بانکی افراد زیادی هستند که حتی برای دریافت 10 میلیون ریال هم ماه‌ها بلاتکلیف و سرگردان مانده‌اند.
مؤمن‌آبادی بیان کرد: با ورود به موقع این اداره‌کل از پرداخت 20 میلیون یورو دیگر به متقاضی جلوگیری شد و صرفاً 80 میلیون یورو قبل از بازرسی به این شرکت پرداخت شده بود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان صدها پروژه نیمه‌تمام به علت عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز از طرف سیستم بانکی، بلاتکلیف رها شده است و راه‌اندازی آنها می‌تواند علاوه بر تقویت تولید ملی و نجات کشور از وابستگی، زمینه اشتغال هزاران جوان بیکار منطقه را فراهم آورد، افزود: منابع بانکی که باید صرف تولید ملی و توسعه اقتصاد کشور شود، نمی‌تواند با اشاره عده‌ای خاص راهی خارج از کشور شود و اهداف هزینه‌کرد این وجوه باید شفاف باشد.

* پرداخت تسهیلات در 6 شعبه بانکی کشور
مدیرکل بازرسی هرمزگان اضافه کرد: شرکتی که میلیاردها تومان بدهی ارزی خود به بانک‌های سپه و توسعه صادرات تهران، اقتصاد نوین بندرعباس و مسکن تبریز (که قبلاً به خارج انتقال داده) را با وجود تمدید مکرر سررسیدها پرداخت نکرده و بعضاً معوق شده است، چگونه این همه تسهیلات دیگر را دریافت می‌کند و چطور می‌خواهد آن را پرداخت کند، آیا این روش برای همه بدهکاران به سیستم بانکی یا مردم اعمال می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آن بخش از وجوه هزینه شده طبق قانون در محل اجرای پروژه انجام شده است و چه مبلغ آن توقیف شده است؟، اظهار داشت: با تلاش به موقع همکاران کارشناسان اداره‌کل بازرسی استان و همکاری مؤثر و قابل تقدیر دادستان محترم انقلاب اسلامی بندرعباس مبلغ بیش از 71 میلیون یورو از وجوه پرداخت شده به متقاضی در شش شعبه بانکی کشور توقیف و مبلغ حدود 9 میلیون یورو باقی مانده متأسفانه تبدیل به ریال یا به صورت ارزی در داخل کشور هزینه شده، وجوه دریافت شده اگر چه بخش قابل توجهی از آن توقیف شده اما مقدار هزینه شده در محل موضوع قرارداد و پروژه هزینه نشده است.
مشاور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تخلفات شرکت متقاضی وام اظهار داشت: شرکت مورد اشاره با ارسال نامه‌ای به مدیرکل وقت صدور خدمات فنی سازمان توسعه تجارت و دبیر کارگره ماده 19 با بیان اینکه در کشور مورد نظر خود اقدام به تأسیس شرکت مخابراتی کرده و در حال اجرای پروژه‌ای مخابراتی است، مدعی می‌شود تاکنون 40 میلیون دلار در آنجا سرمایه‌گذاری کرده و برای تکمیل پروژه فوق تقاضای 120 میلیون یورو وام کرده است.

* وام باید به پیمانکاران شرکت‌های خارجی پرداخت شود نه مالکان پروژه
وی با تأکید بر اینکه پرداخت وام صرفاً برای پیمانکاران طرف قرارداد شرکت‌های خارجی داده می‌شود نه شرکت‌هایی که خود مالک پروژه‌ای هستند، اضافه کرد: بنابراین شرکت مذکور متعاقباً برای درست کردن ظاهر قانونی کار با ارائه قراردادی خلاف واقع مدعی می‌شود که پیمانکار پروژه شرکت مخابراتی است و برای تکمیل آن نیاز به 120 میلیون یورو وام دارد.
مؤمن‌آبادی ادامه داد: از آنجا که این شرکت براساس اساسنامه مجاز به فعالیت در رشته مخابرات نبوده و هیچ گونه تخصص و سابقه فعالیت مخابراتی هم نداشته است و از طرفی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری صلاحیت آن را در فعالیت مخابراتی تأیید نکرده، بنابراین با ارائه قرارداد صوری جدیدی به دبیرخانه کارگروه ماده 19 و با حذف موضوع فعالیت مخابراتی از قرارداد مدعی می‌شود قصد انجام پروژه ساختمان مخابرات را دارد که این قرارداد خلاف واقع با موضوع احداث ساختمان مخابرات در خارج از کشور مبنای تأیید پرداخت وام از طرف کارگروه ماده 19 قرار می‌گیرد.

* پرداخت 80 میلیون یورو تنها به اراده مدیران شرکت متقاضی!
وی با یادآوری اینکه شرکت متقاضی خود کارفرما بوده و تأیید کننده قرارداد و هزینه‌کردهای صوری ساختمانی و مخابراتی، سندسازی خلاف واقع برای دریافت وام برخلاف تقاضای اولیه و طرح ارائه شده به بانک، دریافت وام حتی بیش از طرح توجیهی ارائه شده به بانک ملی و برخلاف مصوبه را از دیگر تخلفات محرز در جریان دریافت این وام ذکر و اضافه کرد: متولیان امر تسهیلات نه براساس وظایف قانونی که به اراده مدیران شرکت متقاضی 80 میلیون یورو پرداخت کرده‌اند.
وی هم‌چنین افزود: بررسی‌های انجام شده مؤید این واقعیت است که در زمان پرداخت تسهیلات، بیش از یک سال پروژه مورد ادعا تعطیل بوده و قبل از آن هم شرکت روسی ACME پیمانکار آن بوده نه شرکت متقاضی وام. اصولاً برای اجرا این پروژه بر اساس اظهار نظر کارشناسان فنی نیاز به این حجم ساختمان نبوده است، بلکه ارائه قرارداد ارزی 160 میلیون یورویی برای دریافت تسهیلات سنگین و اهداف دیگری بوده است، لذا برابر مستندات موجود تلاش متقلبانه برای تصرف بیت‌المال و تحصیل مال نامشروع از تخلفات محرز در جریان دریافت این وام تا این مرحله بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در جریان پرداخت تسهیلات دیگری به مبلغ 20 میلیون یورو توسط همان شعبه بانک ملی به شرکت مذکور اصالت قرارداد و کارفرما و زمین محل اجرای پروژه برای متولیان وام محرز نشده، خاطرنشان کرد: وام دریافت شده در خارج از محل قرارداد هزینه شده و صرفاً کم‌تر از 4 میلیون دلار به کشوری که مدعی بوده‌اند قرار است پروژه اجرا شود ارسال و از آنجا هم بخشی به سایر کشورها ارسال شده است.
(ادامه در خبر بعدی)





شریح تخلف بانکی جدید از سوی مشاور رئیس سازمان بازرسی:
دستان ناپاک کنار نکشند، افشاگری می‌کنیم(2)


(ادامه از خبر قبلی)
* نباید عده‌ای بر اموال عمومی چوب حراج بزنند
به گفته مؤمن‌آبادی، اموال عمومی متعلق به همه است و ملک شخصی کسی نیست که عده‌ای چوب حراج به آن بزنند و هر جا منافعشان به خطر می‌افتد با توسل به شیوه تخریب، تهمت و جوسازی سعی در مظلوم‌نمایی و تأثیرگذاری بر روند پی‌گیری پرونده‌ها دارند.
وی ادامه داد: پرداخت وام 100 میلیون یورویی به شرکتی برای اجرای پروژه‌ای مجهول در خارج از کشور اقدامی در تضاد با عدالت است و سیستم بانکی و متولیان هیچ توجیهی در مقابل افکار عمومی برای اتخاذ این روش‌های ناصواب ندارند.

در مراحل رسیدگی به پرونده بی‌دقتی یا تأخیری صورت نگیرد
مدیرکل بازرسی استان هرمزگان میزان سرمایه شرکت در داخل کشور را بسیار کم‌تر از میزان بدهی آن به سیستم بانکی که آن هم در گروه بانک‌هاست، ذکر کرد و هشدار داد: چنانچه در مراحل رسیدگی به این پرونده بی‌دقتی یا تأخیری صورت گیرد قطعاً تضییع بیش از پیش حقوق بیت‌المال را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: عده‌ای خارج‌نشین که سرمایه‌هایشان در خارج از کشور است به بهانه صدور خدمات فنی مهندسی، ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات بانکی را از کشور خارج کرده و به بهانه‌های مختلف از پرداخت اصل و سود مشارکت آن خودداری می‌کنند و برخی متولیان امر تسهیلات هم برایشان اصلاً مهم نیست.

* نباید عده‌ای بر اموال عمومی چوب حراج بزنند
به گفته مؤمن‌آبادی، اموال عمومی متعلق به همه است و ملک شخصی کسی نیست که عده‌ای چوب حراج به آن بزنند و هر جا منافعشان به خطر می‌افتد با توسل به شیوه تخریب، تهمت و جوسازی سعی در مظلوم‌نمایی و تأثیرگذاری بر روند پی‌گیری پرونده‌ها دارند.
وی ادامه داد: پرداخت وام 100 میلیون یورویی به شرکتی برای اجرای پروژه‌ای مجهول در خارج از کشور اقدامی در تضاد با عدالت است و سیستم بانکی و متولیان هیچ توجیهی در مقابل افکار عمومی برای اتخاذ این روش‌های ناصواب ندارند.
در مراحل رسیدگی به پرونده بی‌دقتی یا تأخیری صورت نگیرد
مدیرکل بازرسی استان هرمزگان میزان سرمایه شرکت در داخل کشور را بسیار کم‌تر از میزان بدهی آن به سیستم بانکی که آن هم در گروه بانک‌هاست، ذکر کرد و هشدار داد: چنانچه در مراحل رسیدگی به این پرونده بی‌دقتی یا تأخیری صورت گیرد قطعاً تضییع بیش از پیش حقوق بیت‌المال را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: عده‌ای خارج‌نشین که سرمایه‌هایشان در خارج از کشور است به بهانه صدور خدمات فنی مهندسی، ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات بانکی را از کشور خارج کرده و به بهانه‌های مختلف از پرداخت اصل و سود مشارکت آن خودداری می‌کنند و برخی متولیان امر تسهیلات هم برایشان اصلاً مهم نیست.







جـــرس:
 بنا به گزارش های رسیده، به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، گروهی از فعالان جنبش سبز در فرانسه و بریتانیا، با حضور و شرکت در تظاهرات بزرگ کارگران و سندیکاهای بین المللی، از فعالان کارگری و مدنی محبوس در ایران حمایت کردند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، روز سه شنبه (اول ماه مه) در پاریس، گروهی از فعالان و حامیان جنبش سبز، با حضور در تظاهرات روز جهانی کارگر،در مورد وضع کارگران دربند و زندانیان جنبش سبز آگاهی بخشی کردند.
این فعالان سبز با در دست داشتن پوسترهایی از رضا شهابی، فعال کارگری زندانی محبوس در زندان اوین؛ سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی دربند؛ نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر دربند؛ عبدالله مومنی و رسول بداقی، دو آموزگار زندانی، و نیز زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، راهبران جنبش سبز، در مورد وضع زندانیان سیاسی و کنشگران مدنی و فعالان صنفی ایران اطلاع رسانی کردند.
فعالان سبز در این تظاهرات همچنین در تجمع اعتراضی دموکراسی خواهان سوری حضور یافتند، که این همراهی اعتراضی با استقبال گرم آزادی خواهان سوری همراه شد.
در این راهپیمایی همچنین اطلاعیه هایی در مورد جنبش سبز و زندانیان آن، میان افرادی که در این راهپیمایی و مراسم حضور یافته بودند، توزیع شد.
همزمان، گروهی از فعالان جنبش سبز مقیم بریتانیا نیز، با حضور در تظاهرات بزرگ روز جهانی کارگر در لندن، تصاویر فعالان کارگری و مدنی محبوس در ایران را به نمایش گذاشته و خواستار آزادی آنان شدند.
به گزارش صفحه فیس بوکی صدای موج سبز، فعالان سبز لندن در این تظاهرات همچنین با لباس متحد الشکل، و در دست داشتن پلاکاردهایی در خصوص وضعیت نقض حقوق بشر و نقض حقوق شهروندی و کارگران ایرانی، به اطلاع رسانی عمومی و رسانه ای پرداختند.





جـــرس:
 به گزارش منابع اقتصادی، بانک مرکزی ایران بالاخره قیمت مواد غذایی در هفته اول اردیبهشت امسال را اعلام کرد.
به گزارش عصر خبر، بر اساس آمار منتشره بانک مرکزی قیمت لبنیات در تهران نسبت به هفته قبل 9/6 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 6/51 درصد رشد داشته است.
قیمت تخم مرغ نسبت به هفته قبل 5/11 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 9/10 درصد کاهش داشته است. قیمت برنج در هفته اول اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/27 درصد رشد داشته و انواع حبوبات در هفته اول اردیبهشت امسال نسبت به هفته مشابه سال قبل 4/50 درصد افزایش قیمت داشته اند.
انواع میوه های تازه در عهفته اول اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/36 درصد رشد داشتند و انواع سبزیجات در همین زمان 1/91 درصد افزایش قیمت نشان میدهند.
گوشت قرمز افزایش قیمت 44 درصدی داشته و گوشت مرغ در هفته اول اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/41 درصد رشد قیمت داشته است.
قند و شکر نیز طی یکسال رشد قیمت 8/22 درصدی و چای رشد قیمت 4/33 درصدی نشان میدهد. همچنین انواع روغن نباتی نیز رشد قیمت 42 درصدی داشته است.
بر این اساس بیشترین افزایش قیمت ها به ترتیب در گروه های: سبزیجات، لبنیات و حبوبات دیده میشود و تنها گروهی که کاهش قیمت داشته، گروه تخم مرغ است.

جدول زیر، قیمت های اخیر را مشخص کرده است:





جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه(12 اردیبهشت) در فرمان اجرايی تازه ای به وزارت خزانه داری اين کشور اجازه داد تا عليه افراد و شرکت های خارجی که می کوشند تا تحريم ها آمريکا عليه ايران و سوريه را دور بزنند، دست به اقدام بزند.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، "ديويد کوهن"، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی در اين زمينه گفته است: "هرکسی که تلاش کند به زيان مردم ايران و سوريه تحريم های ما را دور بزند، مورد تعقيب قرارخواهد گرفت."
وزارت خزانه داری آمريکا در بيانيه ای اعلام کرده است: اين فرمان اجرايی که روز سه شنبه امضا شده است به وزارت خزانه داری آمريکا اين اختيار را می دهد که افراد و نهادهای خارجی که در تلاشند تحريم های آمريکا عليه ايران و سوريه را دور بزنند، شناسايی کرده و مانع دسترسی آنها به بازار های مالی و تجاری آمريکا بشود.
اين بيانيه اضافه کرده است: اين فرمان اجرايی يک ابزار قدرتمند جديدی در اختيار وزارت خزانه داری آمريکا قرار می دهد تا با خطراتی که ناقضان تحريم های ايران و سوريه ممکن است برای سيستم مالی بين المللی و آمريکا ايجاد می کنند، مقابله کند.
وزارت خزانه داری آمريکا می گويد، اين فرمان اجرايی تازه ترين اقدام در چارچوب يک سری اقدامات گسترده ايالات متحده و شرکای بين المللی اش در هدف قرار دادن دولت های ايران و سوريه به دليل نقض حقوق بشر، حمايت از تروريسم و گسترش سلاح های کشتار جمعی است.
در همين زمينه، يک مقام وزارت خزانه داری که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است: پيش از اين وزارت خزانه داری قدرت چندانی نداشت تا شرکت هايی را که منافع زيادی در آمريکا نداشتند ولی تحريم ها را دور می زدند، مورد تعقيب قرار دهد.
وی اضافه کرده است: به دنبال تشديد تحريم ها عليه ايران و سوريه، اين دو کشور در پی آن هستند تا مبادلات مالی خود را از طريق بانک های غير آمريکايی انجام دهند.
خزانه داری آمريکا می گويد، چنين موسساتی که با ايران و سوريه همکاری مالی و تجاری دارند، از اين به بعد از دسترسی به بازار آمريکا محروم خواهند شد.
باراک اوباما هفته گذشته در يک فرمان اجرايی تحريم هايی را عليه افراد و شرکت هايی که فناوری مخابراتی و اينترنتی لازم برای سرکوب مخالفان را در اختيار حکومت های ايران و سوريه قرار می دهند، اعلام کرد.
طبق اين تحريم ها کسانی که هرگونه تجهيزات نظارتی، خدمات سرويس و فناوری برای رديابی افراد، مراقبت و شنود از طريق کامپيوتر و اينترنت در اختيار ايران و سوريه قرار دهند، هدف قرار خواهد داد.
در اين تحريم ها طبقه بندی جديدی با عنوان «نقض حقوق بشر از طريق فناوری اطلاعات» اعلام شده است.
در همين زمينه، خبرگزاری رويترز ماه گذشته گزارش داده بود، يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های مخابراتی چين با فروش يک سيستم کنترل مخابراتی به ايران، به شنود مکالمات تلفنی و فعاليت‌ های رايانه‌ای شهروندان ايران از سوی دولت جمهوری اسلامی کمک کرده است.





جـــرس: 
در پی سخنان جنجالی رئیس مجلس و انتقاد او به افراطیون جریان اصولگرا، روابط عمومی مجلس در توضیحی پیرامون این اظهارات اعلام کرد که موضع اصلی بحث رئیس مجلس تاکید بر ضرورت کاهش جنجال ها و تنش ها بوده است.
به گزارش فارس، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با انتشار توضیحاتی اعلام کرد که "متاسفانه برخی رسانه‌ها با شیوه‌ای خاص سخنان "علی لاریجانی" در همایش حکمت مطهر را منعکس کردند و چنین وانمود شد که گویی وی درباره ضرورت مبارزه با فتنه و انحراف تشکیک کرده است، این درحالی است که دقت در متن سخنان ریاست مجلس نشان می‌دهد که تاکید وی بر رسیدگی به مشکلات مردم با توجه خاص به وجه تسمیه سال گذشته و امسال از سوی مقام معظم رهبری و لزوم کاهش جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی بوده و رئیس مجلس موضع ثابت، روشن و قاطع خود درباره دو موضوع فتنه و انحراف را در این سخنرانی نیز تکرار کرده است، بنابراین از رسانه‌ها تقاضا می‌شود با ملاحظه این توضیح به درج خبر این سخنرانی بپردازند."
لاریجانی طی سخنانی در هشتمین همایش حکمت مطهر گفته بود: به ادبیات سال‌های اخیر نگاه کنید، آیا این ادبیات ارتقابخش است؟ به جای آنکه بگویند مشکل مردم چیست و از مشکلات مردم که اشتغال و گرانی است، سخن به میان بیاورند، دائما بحث‌های دیگر را مطرح می‌کند؛ یعنی "فتنه" و "انحراف" را.
لاریجانی با بیان اینکه دائما از ساکتین فتنه، مارقین فتنه و راکبین فتنه صحبت می‌کنند، گفته بود:‌ تا کی قرار است این سخنان را مطرح کنید و ادامه دهید؟ چه چیزی عاید شما می‌شود؟ شما چقدر به فکر جامعه اعتنا می‌بخشید؟ مگر آنکه دنبال قبیله‌گرایی هستید، فکر شهید مطهری با این قبیله گرایی‌ها مخالف است.
رئیس مجلس در این زمینه ادامه داد: اگر قصد شما خیر است و هر کدام بلدید جامعه را اداره کنید، برای اداره کشور بلد بودن و کاردان می‌خواهیم نه اینکه با این تئوری‌ها که معلوم نیست از کدام کره نازل شده، دنبال آن هستید که یک قبیله‌ای را حاکم کنید ولی این طور نمی‌شود.





جـــرس: به گزارش منابع خبری، رمضان کمال احمد، زندانی سوری کُرد که حدود چهار سال است در زندان های ایران به سر می برد، روز گذشته به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شد.
به گزارش منابع خبری جرس، رمضان کمال که در مرزهای ایران و سوریه توسط ماموران جمهوری اسلامی به ضرب اصابت گلوله مجروح و بازداشت شده بود، از ناحیه دست و پاهایش دچار نوعی فلجی بود که پس از پی گیریها و اعتراضات بسیاری از هم بندی هایش نزدیک به سه ماه پیش در بهداری زندان رجایی شهر مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما از آنجا که مسئولان اجازه گذراندن دوره نقاهت را برای وی صادر نکردند مجددا به بند بازگردانده شد.
عدم مراقبت و نگهداری وی در بهداری و عدم انتقالش به بیمارستان باعث شد تا دست او دچار عفونت شده و به خون و بدنش منتقل شود.
بر اساس این گزارش، مسئولان زندان رجایی شهر در پاسخ به اعتراض هم بندی های وی گفته اند "دادستانی مجوز انتقال به بیمارستان را نمی دهد."
همچنین دیگر زندانیان که اجازه ملاقات وی را در بهداری رجایی شهر داشتند به منابع جرس از عدم رسیدگی به رمضان کمال خبر داده و گفته اند که "تنها گاهی چند پنی سیلین به او تزریق می شود."

عدم امکان ارتباط با خانواده
بر اساس گزارش های رسیده، رمضان کمال احمد طی چند سال اخیر هیچ ارتباطی با خانواده خود نداشته و تنها در همان ابتدا تماس هایی با خانواده خود از زندان برقرار می کرد که با تهدیدی که خانواده وی از سوی مراکز امنیتی سوریه مواجه شدند، همین تماس های حداقلی نیز قطع گردید.
از آنجا که هم پیمانی و هم منفعت بودن دولت ایران و سوریه برقرار است، این زندانی کرد در بدترین شرایط جسمی و روحی به سر می برد، و نه مسئولان جمهوری اسلامی تلاشی برای رسیدگی به وضعیت او کرده اند و نه دولت سوریه اصراری برای پی گیری وضعیت شهروند خود است.
عدم توجه دولت سوریه به رمضان کمال به علت مخالفت های وی با نظام حاکم بر سوریه است به طوریکه وی پیش از بازداشت از فعالان کرد در این کشور شناخته می شد.
منابع خبری جرس گفته اند طی سیزده ماه گذشته، ماموران امنیتی و نظامی و لباس شخصی های نظام حاکم بر سوریه نزدیک به ده هزار نفر از معترضان را کشته و بسیاری را مجروح کرده اند، هزینه ی مخالفت با حکومت بشار اسد برای حاضران در این کشور برابر با جان آنان است، جان یک شهروند سوری که در جمهوری اسلامی در زندان به سر می برد تا چه اندازه می تواند برای دولت بشار اسد ارزشمند باشد؟
پیش از این اما بسیاری از رسانه های مخالف با نظام جمهوری اسلامی، اخباری پیرامون وضعیت حاد جسمی وی منتشر کرده بودند به طوریکه عدم رسیدگی به وی احتمال قطع دست های وی را بیشتر می کرد.

رمضان کمال احمد کیست
رمضان کمال احمد، ۳۱ ساله و از شهروندان کرد شهر کربانی سوریه است، او که در سال ۱۳۸۷ همراه با دوست ۲۶ ساله خود، فرحان چالش در شهر باکو مورد اصابت گلوله قرار می گیرند توسط ماموران وزارت اطلاعات به سلول های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه منتقل می شوند.
این دو شهروند کرد سوری، در ابتدا پس از ۲ هفته بازجویی و شکنجه به اعدام محکوم می شوند اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال کاهش می یابد. رمضان احمد کمال به علت وضعیت بد جسمانی ابتدا به بند ۳۵۰ اوین و سپس زندان رجایی شهر منتقل می شود.
هم بندی های رمضان کمال بر این باورند که اگر رسیدگی های لازم برای بهبود وضعیت جسمانی وی صورت نگیرد، این زندانی سیاسی دست های خود را از دست بدهد و چه بسا با وجود عفونت شدیدی که وارد جسم وی شده است خطرات دیگری نیز در کمین او باشد.



زنجیر، حبس خانگی، سرکوب و گورهای بی نشان، قادر به قوام دیکتاتوری نیست
جـــرس: رضا ملک، کارمند سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، که به اتهام انتشار جزواتی افشاگرانه از پشت پرده قتل های زنجیره ای از سال۱۳۷۸ در زندان به سر می برد، درحالیکه در آستانه آزادی از زندان، برای اجرای حکم شلاق خود احضار شده بود، به دلیل سر دادن شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی، مجددا به حبس بازگردانده شد.

این افشاگر قتل های زنجیره ای، همزمان نامه ای نوشته و در اختیار جرس قرار داده و خاطرنشان کرده است: "بزرگان جنبش سبز، جناب موسوی و جناب کروبی بدانند و به یقین می دانند که غل و زنجیر، حبس خانگی، شهادت، سرکوب و گورهای بدون نام و نشان، قادر نخواهد بود حکومت دیکتاتوری را علی رغم فریبکاری های گسترده قوام و تداوم بخشد."

بنا به گزارش های رسیده به جرس، رضا ملک در ابتدا حکم چهار سال زندان و شلاق را دریافت کرده، اما پس از ۱۱ سال نگهداری در زندان، چندی پیش هنگام آزادی اش از زندان، توسط مسئولان برای اجرای حکم شلاق احضار شد، اما وی هنگام اجرای حکم، شعار "مرگ بر خامنه ای" سر داد، که همین امر باعث گردید از آزادی وی جلوگیری شود و بار دیگر به اتهام "توهین به رهبری" به زندان بازگردانده شود.

به گزارش جرس، رضا ملک، معاونت تحقیقات و بررسی وزارت اطلاعات زمان علی فلاحیان، با گذشت سالها حبس، اینک نامه ای از زندان برای جرس ارسال کرده، که در آن به شرح گوشه ای از آنچه بر او گذشته، پرداخته است.

آنچه می خوانید متن نامه رضا ملک، از معاونین پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، و از افشاکنندگان ابعاد قتل های مخالفین و روشنفکران توسط دستگاههای امنیتی و محفلی جمهوری اسلامی – تحت عنوان قتل های زنجیره ای- می باشد:

به نام خدا

دوستان، یاران، رفقا و ملت بزرگ ایران

درودتان باد

در روز ۹۱.۱.۲۷ یعنی در پایان ۱۱ سال حبس و در آستانه ی ورود به دوازدهمین سال حبسم و در حالی که این جانب حتی بر اساس قوانین سخت گیرانه ی جمهوری اسلامی تنها ۴ سال حکم زندان برایم صادر شده است، به ناگاه و یکباره آزادی اینجانب را از بلندگوی زندان اعلام کردند.
ساعتی بعد، ماموران زندان با انتقال من به اجرای احکام دادسرای اوین و بر حسب حکم قاضی مقیسه مرا به زیر شلاق بردند، مسئول اجرای احکام دادسرای اوین جوانی بنام خدابخشی است که دستورات بی دادگاه ها را به اجرا می گذارد.
او در ابتدای اجرای شلاق زدن، دستور داد که حکم را «محکم» اجرا کنند به نحوی که طی ۵۰ مرتبه ضربه شلاق وحشیانه سه مرتبه از حال رفتم، و ناچار شدند هر بار اجرای حکم را متوقف کنند تا این که ۵۰ ضربه شلاق به پایان رسید.
آنقدر شلاق ها محکم فرود آمد که هر بیننده ای از مشاهده ی زخم های بدنم متاثر می شد، بدنی که به علت ظلمی که طی تحمل ۱۱ سال زندان بسیار ضعیف شده و صدمه دیده است.
ملت بزرگ ایران
در هر ضربه تازیانه که بر بدن نحیفم فرود می آمد یک فریاد بلند "مرگ بر خامنه ای" سر دادم و طنین این صدا چنان بود که گارد حفاظت دادسرا و بازپرسان و دادیاران مستقر در اوین را بر سر تخت شکنجه ام کشاند. فریادهای مرگ از مرزهای این ساختمان فراتر رفت و هر عابری را در خیابان جلوی زندان اوین متوجه مرگ حتمی دیکتاتور کرد.
در ادامه این طوفان انعکاسش در تمامی زندان اوین موجی از تابو شکنی و نجوای درگوشی و خوشحالی را سبب گشت، حتی زندانبانان و افسر نگهبانان و روسای تمام بندها را نیز متاثر از این فریادها ساخت. ساکنان در زنجیر اوین از این که قرار بود، یک زندانی تحت ستم پس از ۱۱ سال تحمل حبس در لحظه ی آزادی نیز حاضر نشد در مقابل تازیانه سکوت کند همه را متحیر ساخت.
در ادامه دادسرای اوین با صدور کیفرخواست جدید تحت عنوان «هر شلاق یک مرگ بر خامنه ای» و سر جمع ۵۰ آرزوی مرگ، با صدور قرار جدید این جانب را به محل قبل یعنی سالن ۲ اوین باز گرداندند.
مدتی پیش نیز معاون زندان، بنام مومنی اینجانب را در اتاقش مورد ضرب و شتم قرار داد. معاون زندان که زندانیان را علاوه بر سلول حتی در اتاق خودش به باد کتک و تنبیه بدنی می گیرد در آن مقطع که احتمال بازدید هیات حقوق بشر را از زندان می داد چنان جو رعب و وحشت را در زندان حاکم کرد که پیش از آن سابقه نداشت.
بزرگان جنبش سبز، جناب موسوی و جناب کروبی بدانند و به یقین می دانند که غل و زنجیر، حبس خانگی، شهادت، سرکوب و گورهای بدون نام و نشان، قادر نخواهد بود حکومت دیکتاتوری را علی رغم فریبکاری های گسترده قوام و تداوم بخشد.
رضا ملک
زندان اوین



ماجرای اختلاس ۳۰ هزار میلیاردی بانک مسکن!

سحام نیوز: مناظره انتخاباتی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و مهدی کوچک زاده عضو جبهه پایداری با حاشیه های جالبی همراه بود.
به گزارش مهر مناظره امروز انتخاباتی میان محمدرضا باهنر نماینده جبهه متحد و مهدی کوچک زاده نماینده جبهه پایداری با حاشیه های جالبی همراه بود که اول با تعارف و خوش و بش شروع شد اما در انتها به بگو و مگوهای لفظی. در ادامه به برخی از حاشیه های این نشست اشاره می شود.
در ابتدای این مناظره کوچک زاده ابزار امیدواری کرد که حرمت استاد خود در سیاست را نگه دارد؛ چراکه درس هاس زیادی در باب سیاست در این چند سال از او یاد گرفته است.
غبطه‌های باهنر این بار به کوچک زاده
باهنر نیز در ابتدای صحبت های خود در جواب تعارف های کوچک زاده گفت:۸ سال است با آقای کوچک زاده کار می کنیم و بجز ذکر خیر از ایشان چیزی ندیدیم.من همیشه به تدین و غیرت دینی کوچک زاده غبطه می خورم و دلم می خواهد من هم در این سطوح پیش برم.
ما کی باشیم باهنر را اصولگرا ندانیم
سپس کوچک زاده با بیان اینکه دوستان جبهه متحد فکر می کنند ما آنها را اصولگرا نمی دانیم گفت: ما کی باشیم که بگوییم باهنر اصولگرا نیست.
دعای کوچک زاده برای دولت
در ادامه این مناظره کوچک زاده شروع به طرفداری از دولت و احمدی نژاد کرد و گفت: احمدی نژاد یک سرباز جبهه فقر بود که از مردم رای گرفت اما با او چه کردند؟ خدا کند یکسال و نیم آخر عمر دولت چرخ هایش خوب باز شود و بر روی باند به سلامت فرود آید.
اگر ما وارد مجلس شویم دولت و مجلس یک تیم می شوند
در بخشی از این نشست کوچک زاده با اشاره به رابطه دولت و مجلس هنگامی که می خواست رابطه این دو قوه را با تیم استقلال و پیروزی تشابه دهد، گفت: دولت و مجلس مثل پرسپولس و تاج هستند که با خنده دانشجویان و هو کردن برخی از آنان مواجه شد.
کوچک زاده گفت: اگر ما وارد مجلس شویم همراه دولت و جزء یک تیم خواهیم بود.
در ادامه باهنر در بخشی از سخنان خود در مورد رابطه اش با دولت گفت: در مجلس هفتم به من می گفتند وکیل الدوله که کوچک زاده در جواب باهنر واکنش نشان داد و گفت: واقعاً!
یواشکی می گویم خبرنگاران نشنوند…
باهنر همچنین با اشاره به انتساب مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی و اینکه مرتضوی با این پست هیچ تناسبی ندارد گفت: یواشکی می گویم خبرنگاران نشنوند: صندوق تامین اجتماعی ما ورشکسته است.
سپس کوچک زاده در واکنش به این صحبت باهنر گفت: آیا انتساب رحمانی فضلی به عنوان رئیس دیوان محاسبات که جغرافیا خوانده خیلی تناسب دارد؟! تنها ویژگی اش این است که ۲۰ سال است که وردست آقای لاریجانی بوده است.
اگر مجلس بعدی دست همین نمایندگان باشد دولت را به خاک و خون می کشند
کوچک زاده در انتقاد از هیات رئیسه مجلس خطاب به باهنر گفت: اینها که همه وقت مجلس را صرف کارهای بیهوده سیاسی کرده اند و من و آقای حسینیان و رسایی هروقت می خواستیم صحبت کنیم همین آقایان نمی گذاشتند، اگر تصویر من را در رسانه ها ببینید دائما دارم به باهنر می گویم چرا نمی گذاری من حرف بزنم. اگر در مجلس بعدی هم دست این آقایان بروند دولت را به خاک و خون خواهند کشید.
اگر اولویت سال مسائل اقتصادی است امثال توکلی نباید به مجلس بروند
همچنین کوچک زاده با بیان اینکه اگر اولویت سال مسائل اقتصادی است کسانیکه در قالب آزادی و حریت جلوی کارهای دولت سنگ اندازی کردند نباید وارد مجلس بعدی شوند گفت: امثال آقای توکلی که با شعار حریت برای دولت سنگ تراشی کردند نباید به دوره بعدی بروند و کاش به جای باهنر توکلی اینجا بود.
همچنین کوچک زاده گفت: اقتصاد دان جبهه متحد اولویت اقتصادی اش طرح دوفوریتی طرح سوال از رئیس جمهور بود آیا با این اقتصاددان ها می شود مشکل اصلی کشور که اقتصاد هست را حل کرد؟
هیچ نتیجه ای از پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی بیرون نمی آید
باهنر در ادامه این مناظره در مورد اختلاس ۳ هزار میلیاردی اخیر از کوچک زاده پرسید که کوچک زاده واکنش نشان داد و گفت دروغ می گویی. این قضیه سیاسی است .شما که جز رجال سیاسی هستید آیا از سال ۸۰ هیچ مفسده سیاسی دیگری نبود که به این شکل مطرحش کنید؟ آیا نتیجه ای از توی آن در می آید بایستید و ببینید.
پول اختلاس ۳۰ هزار میلیاردی بانک مسکن تبدیل به مسکن مهر شده
وی همچنین در مورد اختلاس ۳۰ هزار میلیارد بانک مسکن گفت: این پول کجا رفته رفته به بازار و وارد دلالی شده ؟ تبدیل به ساختمان شده پس این مسکن مهرچیست؟
می خواهم دنبال دو تا رای حلال بروم
در ادامه این مناظره باهنر با بیان اینکه من یک برنامه انتخاباتی در رودهن دارم میز مناظره را ترک کرد اما موقعی که با اعتراض دانشجویان مواجه شد گفت: می خواهم بروم دنبال دو تا رای حلال .اینجا دیگر نظرها نسبت به من و کوچک زاده تغییری نمی کند و شما حتما تا الان تصمیم تان را گرفته اید که به کداممان رای بدهید.
در ادامه کوچک زاده که یک طرفه جلسه را به نفع خود هدایت می کرد با اشاره به اتهماماتی که توسط برخی افراد به مرتضوی زده شده بود گفت: اگر به این روش ادامه دهیم می شود همه را فاسد کرد. مثلا در مورد رحیمی که آیا رئیس فساد خانه فاطمی هست یا نه، یا توکلی در شهرک غرب زمین گرفته یا نه.
کوچک زاده که اتهامات مختلفی را علیه سایر نمایندگان رقیب خو مطرح می کرد سپس بلافاصله گفت: اما اگر اهل ولایت هستید تا زمانیکه چیزی ثابت نشده اگر درست هم باشد نباید بگویید.




سفارت عربستان: طرح سه ایرانی برای قتل سفیر در قاهره خنثی شد

سحام نیوز: بر اساس گزارش روزنامه های عرب زبان، یک مشاور سفارت عربستان سعودی در مصر می گوید که سرویس امنیتی مصر سه ماه پیش موفق شد، طرح سه شهروند ایرانی را برای کشتن سفیر عربستان در قاهره خنثی کند.
به گزارش بی بی سی، بنا بر این گزارش ها سامی جمال، مشاور حقوقی سفارت عربستان در مصر روز سه شنبه اول مه (۱۲ اردیبهشت) به روزنامه الحیات گفته است که “سه ایرانی در رابطه با طرح به قتل رساندن احمد قطان، سفیر عربستان در مصر دستگیر شدند.”
به گفته او مقام های مصری آن زمان جزئیات این طرح را با وزارت خارجه عربستان در میان گذاشتند، اما این مقام های سعودی ترجیح دادند که در این باره سکوت کنند.
در واکنش به این خبر رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری روز سه شنبه این ادعا را “بی پایه و اساس” خواند و از مقام های کشورهای منطقه خواست که “با هوشیاری به فکر تأمین منافع ملی خود و منافع جهان اسلام” خود باشند.
آقای مهمان پرست گفت: ” ادعاهایی که اساس و پایه‌ای ندارد و در جهت طراحی کشورهایی است که منافع جهان اسلام را در نظر نمی‌گیرند، تنها می‌تواند رژیم صهیونیستی و حامیان آن را خوشحال کند. به ویژه اینکه با مشاهده بیداری اسلامی در منطقه شاهد تحرک مردم برای مشارکت در سرنوشت شان، کسب استقلال واقعی، قطع وابستگی به آمریکا و قدرت‌های متحد آمریکا هستیم و این نوید منطقه‌ای بسیار مقتدر در خاورمیانه را می‌دهد.”
ماه اکتبر سال گذشته هم آمریکا، ایران را متهم کرد که قصد داشته سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به قتل برساند و یک شهروند ایرانی را به ظن طرح برای ترور سفیر عربستان بازداشت کرد. اتهامی که با واکنش شدید مقام های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران رو به رو شد که کاملا این اتهام را مردود دانستند.
روابط عربستان و سعودی در روزهای اخیر روز به تیرگی گذاشته است. اوایل این هفته در پی تظاهرات خشونت آمیزی که در قاهره در مخالفت با دستگیری یک وکیل مصری توسط مقامات سعودی برگزار شد، عربستان سعودی سفیرش را از مصر فراخواند و سفارتش را در این کشور تعطیل کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، این کشور همچنین کنسولگری های خود در اسکندریه و سوئز را بسته است.
حمد الجیزاوی، وکیل مصری، در اوایل ماه جاری برای زیارت به عربستان سعودی رفته بود از سوی مقامات این کشور دستگیر شد.





عکس/ متهم هفت‌تیرکشی، در دادگاههای نمایشی پس از انتخابات

کلمه: حیدری فر، شخصی که به بسیاری از زندانیان سیاسی ظلم کرد و در دادگاههای نمایشی پس از انتخابات ۸۸ نیز به عنوان نماینده دادستان حضور داشت، به جرم هفت‌تیرکشی در یک نزاع خیابانی و شلیک به سمت خودروهای مردم در یک پمپ بنزین، بازداشت شده است.
آیا او عادلانه محاکمه خواهد شد؟ آیا محاکمه او هم مانند متهمان بی‌گناه پس از انتخابات، علنی برگزار خواهد شد؟ آیا به اتهامات او در پرونده جنایات کهریزک هم رسیدگی خواهد شد؟ و آیا او به مجازات ظلم‌هایش خواهد رسید؟







گفت و گوی کلمه با سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید

اردشیر امیر ارجمند: از تنش‌زدایی استقبال می‌کنیم، به شرط رعایت عزت و منافع ملی

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، معتقد است که سران حاکمیت فعلی اگر شجاعت داشته باشند، به همان اندازه که به بیگانگان اعتماد می کنند و با آنها وارد مذاکره و مصالحه می شوند، باید به مردم هم اعتماد کنند و پاسخ منتقدین داخلی خود را به جای زندان، با گفت و گو بدهند.
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در گفت و گو با کلمه همچنین ضمن حمایت از گفت و گو و مذاکرات شفاف و عزت مند برای لغو تحریم ها و حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته ای، هشدار می دهد که خطر جنگ و تحریم اقتصادی اثر خود را بر زندگی روزمره مردم ایران به ویژه طبقات کم درآمد مانند کارگران، کشاورزان و معلمان می گذارد و بنیان های اقتصادی کشور را تحت تاثیر منفی و دراز مدت قرار می دهد.
وی با تاکید بر استقبال جنبش سبز از تنش زدایی در عرصه بین المللی، تصریح می کند که تشدید بحران های بین المللی مغایر منافع و امنیت ملی کشور و روند پیشرفت طبیعی جنبش دمکراسی خواهی در ایران است و تنها آنها که برای تغییرات دل به خارج از مرزها دوخته اند، از تشدید بحران بین المللی استقبال می کنند که البته آنها هم پایگاه مردمی قابل اعتنایی در داخل ندارند.
مشروح گفت و گوی کلمه با دکتر اردشیر امیر ارجمند در ادامه می آید:

آقای امیر ارجمند، دیدگاه جنبش سبز نسبت به تحرکات اخیر حاکمیت برای مذاکره و تفاهم با کشورهابی غربی چیست؟ موضع رهبران جنبش چه بوده و به اعتقاد شما چگونه باید خطر جنگ و تحریم را از کشور دور ساخت؟
همانطور که مستمرا مورد تاکید قرار گرفته است، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، منافع ملی، در کنار آزادی، عدالت و توسعه از اصول بنیادین جنبش سبز است. رهبران جنبش سبز در منشور این جنبش صراحتا اعلام کرده اند که خواهان سیاست خارجی عزت مند مبتنی بر تعامل شفاف با دنیا و طرد دیپلماسی ماجراجویانه و عوام فریبانه و ارتقاء شان ملت تاریخی و بزرگ ایران هستند و از اقداماتی که در این جهت انجام شود استقبال می کنند. جنبش سبز همواره خواستار تنش زدایی در عرصه بین المللی بوده است. اختلافات بین المللی کشور باید از طریق گفت و گو و مذاکرات شفاف و عزت مند حل و فصل شود.
همه ما باید از حل و فصل مسالمت آمیز و عزت مندانه پرونده هسته ای دفاع کنیم. باید از اقدامات عاقلانه در جهت دفع خطر جنگ حمایت کنیم. از لغو تحریم ها دفاع کنیم و خواستار لغو این تحریم ها باشیم. خطر جنگ و تحریم اقتصادی اثر خود را بر زندگی روزمره مردم ایران به ویژه طبقات کم درآمد مانند کارگران، کشاورزان و معلمان می گذارد. به علاوه، بنیان های اقتصادی کشور را تحت تاثیر منفی و دراز مدت قرار می دهد. مسائلی مانند خطر جنگ، تحریم اقتصادی و جایگاه کشور در جامعه بین المللی، مسائل مربوط به منافع فرد، گروه یا حزب و جناح خاصی نیست. این مسائل مربوط به منافع و امنیت ملی است. یعنی منافع جمعی همه مردم ایران و همچنین منافع تک تک آنها.
ظاهرا حاکمیت و منتقدانش که بخش اعظم آنها جزو هواداران جنبش سبز به شما می روند، بر سر تعریف منافع ملی اختلاف نظر دارند. از سویی، گاهی دوگانگی هایی هم در درون حاکمیت درباره جهت گیری های سیاست خارجی دیده می شود. به نظر شما چه عواملی در اتخاذ جهت گیری های متفاوت در حوزه امنیت و منافع ملی موثر است؟
در وضعیت خوشبینانه، تفاوت در جهت گیری در این حوزه، ناشی از تفاوت در تحلیل و ارزیابی از امکانات، توانایی ها، فرصت ها و خطرات و عواملی از این جنس است. اما در کنار آن همیشه نقش کانون های قدرت و منافع آنها عنصر مهمی بوده است.
متاسفانه گاهی کانون های قدرت منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند و اگر قدرت را در دست داشته باشند، سعی می کنند با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، منافع ملی و امنیت ملی را منطبق با منافع خود تعریف کنند. گاهی این کانونهای قدرت در مذاکره با طرف مقابل به رقابت مخرب با یکدیگر می پردازند یا سعی در شکست مذاکرات می کنند. در رابطه بین ایران و غرب، ما شاهد این وضعیت در برخی از موارد بوده ایم؛ هم در ایران و هم در برخی کشورهای غربی.
اساسا چه کس یا گروه یا نهادی منافع ملی را تعریف می کند یا باید تعریف کند تا این مسائل پیش نیاید؟ اگر حاکمیت یکجانبه تعریف خود از امنیت و منافع ملی را پیگیری کند و کاری به نظر مخالفان نداشته باشد چطور؟
امنیت و منافع ملی از مواردی است که بخشی از همبستگی ملی حول آن شکل می گیرد. لذا لازم است در خصوص آنها اجماع سازی صورت گیرد. به همین جهت در جوامع دموکراتیک، معمولا دولت حاکم این مفاهیم را با مشارکت دادن مسئولانه احزاب خارج از قدرت، منتقدین، جوامع مدنی و نخبگان انجام می دهند. اما در کشور های اقتدارگرا، حاکمان تعریف امنیت و منافع ملی را در انحصار مطلق خود می دانند. مردم را نامحرم می دانند. فقط اشخاص، نهادها یا گروهایی که از آنها دفاع و حمایت می کنند امکان و اجازه اظهار نظر در این موارد را دارند. در غیاب مطبوعات آزاد، صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی تحت اختیار آنها، تک صدایی را حاکم می کنند و اجازه هرگونه تعامل و گفت و گوی آزاد، سالم و مسئولانه را از بین می برند.
این گونه رفتارها بر خلاف انتظار اقتدارگرایان متاسفانه در دراز مدت موجب آسیب پذیری و شکننده شدن امنیت ملی و همبستگی ملی می شوند. دیده ایم که در ایران گاهی نهادهای حکومتی از طریق غیر قانونی و اقتدارگرایانه هرگونه بحث در حوزه مشخصی را ممنوع می کنند و مطبوعات و اشخاص را به بهانه تخلف مورد مجازات قرار می دهند؛ مثل مسئله هسته ای، قتل های زنجیره ای، شکنجه در زندان ها، سلامت انتخابات، یا حتی ارائه آمار اقتصادی و در این اواخر بحث تاثیر تحریم های بین المللی بر اقتصاد کشور.
آقایان فکر می کنند با دادن آمار غلط و دروغ، مشکلات اقصادی را حل می کنند یا اگر تمام مقامات رسمی و صدا و سیما اعلام کنند تحریم های بین المللی بی اثر است و برعکس موجب تقویت اقتصاد کشور می شود، دنیا آن را باور می کند و نشانه ای دیگری برای ارزیابی وضعیت وجود ندارد.
این راه مواجه با مشکلات نیست. اینها مسائلی هستند که قبلا رهبران جنبش سبز نسبت به آنها هشدار دلسوزانه و مشفقانه داده اند. اما به جای توجه به این هشدارها، آنها را زندانی کردند و از حقوق اولیه شان هم محروم کردند.
شبیه این رفتار دوگانه را درباره قضاوت سران حاکمیت درباره دیپلماسی دولت در دوره اصلاحات و دولت فعلی هم می بینیم. اینطور نیست؟
بله، و مردم و نخبگان دو سیاست خارجی و نتایج آنها را مقایسه خواهند کرد. مسئولان عالی رتبه کشور باید در زمان خود به مردم پاسخ بدهند که سیاست های جهانی و ماجراجویی های پی در پی آنها چه دستاوردی برای کشور داشته است. و چرا تمام توان خود را در محکوم کردن سیاست خارجی دوران اصلاحات به کار می بردند اما اکنون از موضعی ضعیف تر مجبور به مواجهه با جامعه جهانی هستند؟
شما می گویید از تنش زدایی همراه با عزت و توجه به منافع ملی استقبال می کنیم. این همراهی همزاه با انتقاد در سیاست خارجی، با خواسته های سیاسی جنبش سبز در داخل چه ارتباطی پیدا می کند؟ آیا نگران نیستید که از این حمایت سوء استفاده شود و حاکمیت تاکتیک سازش در خارج و سرکوب در داخل را پیش بگیرد؟
تنش زدایی خوب است، هم در عرصه خارجی و هم در عرصه داخلی. ظاهرا متاسفانه اقتدارگرایان مشکلشان با آقای موسوی و کروبی جدی تر از آنهایی است که سالیان دراز دشمن خارجی تلقی می شوند، چون حاضرند با آنها مذاکره و مصالحه کنند و حداقل به بخشی از خواسته های آنها گردن بگذارند ولی حاضر به گفت و گو و قبول مطالبات قانونی منتقدین داخلی خود به هیچ اندازه نیستند و آنها را همچنان در زندان نگه داشته اند.
پیشنهاد من این است که شجاعت داشته باشند و حداقل همانطور که به بیگانگان اعتماد می کنند، به مردم خود نیز اعتماد کنند و همانطور که مهندس موسوی هم در بیانیه ١٧ خود گفت، روندها و روش ها را تغییر دهند تا امکان بازگشت به حالت عادی فراهم شود. یادآور می شوم که هرگونه سیاست عزتمندانه در عرصه بین المللی مبتنی بر تنش زدایی در داخل است و این فکر که با خارجی به مصالحه برسیم و داخل را سرکوب کنیم مشکلی را به صورت واقعی حل نمی کند.
برخی تصور می کنند فشارهای خارجی از نوع تحریم و شاید جنگ ممکن است در نهایت به نفع دموکراسی تمام شود. ظاهرا شما معتقدید رهبران جنبش سبز چنین نظری نداشتند. برای مفید بودن این سوی ماجرا چه دلیلی دارید؟ تنش زدایی در عرصه بین المللی چه تاثیری بر جریان دمکراسی خواهی و جنبش سبز خواهد داشت؟
همانطور که گفتم، منافع و امنیت ملی بر همه چیز اولویت دارد و تنش زدایی آن را تقویت می کند. البته دفع خطر جنگ و تحریم های اقتصادی قطعا نتایج مثبتی نیز برای حرکت دموکراسی خواهی و جنبش سبز در ایران دارد. اقتدارگرایان که دچار مشکل مشروعیت و ناکارامدی اند، به دنبال ایجاد بحران هستند. بحران به آنها فرصت می دهد از پاسخ گویی شانه خالی کنند. فضای سیاسی و اجتماعی را بیشتر ببندند، حکومت قانون و آزادی ها را نادیده بگیرند، به بهانه وضعیت اضطراری فرافکنی کنند و پاسخگو نباشند. چنین دولت هایی سعی می کنند وضعیت اضطراری مستمر ایجاد کنند که قطعا نوعی دیکتاتوری است.
متاسفانه این گونه حکمرانان از تاریخ درس نمی گیرند تا بدانند که شاید بحران به اراده آنها ایجاد شود ولی تضمینی نیست که بتوانند هر وقت تصمیم گرفتند به آن پایان دهند، به ویژه در عرصه بین المللی که خروج از بحران به دلایل غیر قابل کنترل آنها ممکن است بسیار دشوار و یا همراه با خسارت های جبران ناپذیر باشد.
به هر حال تخفیف یا رفع بحران های بین المللی موجب می شود اقتدارگرایان در حوزه داخلی تحت فشار بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات مشروع مردم قرار گیرند و مردم فرصت بیشتری را برای تقویت شبکه ها و طرح و پیگیری مطالبات خود خواهند داشت. تشدید بحران های بین المللی مغایر منافع و امنیت ملی کشور و روند پیشرفت طبیعی جنبش دمکراسی خواهی در ایران است. تنها آنهایی که برای تغییرات دل به خارج از مرزهای کشور دوخته اند و به فکر آلترناتیوسازی مصنوعی در خارج هستند، از تشدید بحران بین المللی استقبال می کنند که البته پایگاه مردمی قابل اعتنایی در داخل ندارند.
وضعیت جنبش های دموکراسی خواهی در منطقه را چگونه می بینید؟
همه جنبشهای منطقه به دنبال آزادی، مبارزه با فساد و استقرار حکومت های سالم و کارآمد هستند. وظیفه ما حمایت از همه جنبش های دموکراسی خواه منطقه است. ما باید از مقاومت قهرمانه مردم بحرین در مقابل استبداد و تبعیض حمایت کنیم. همچنین از مقاومت مردم سوریه در استقرار حق حاکمیت مردم این کشور. به نظر من حمایت عملی بدون قید و شرط اقتدارگرایان حاکم بر ایران از بشار اسد نه از دید انسانی و نه از دید ملی قابل توجیه نیست. این رفتار منافع درازمدت ما در منطقه را با چالش رو به رو می کند.






گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی، تشریح کرد:

حبس مهدی کروبی در شرایطی بدتر از سلول انفرادی

اسماعیل گرامی مقدم، مشاور مهدی کروبی، به تشریح شرایط سختی که مهدی کروبی در آن محبوس است پرداخت و وضعیت او را محروم از روزنامه، محروم از ملاقات با فرزندان و محروم از هوای آزاد توصیف کرده است.
این نماینده سابق مجلس همچنین خاطرنشان کرد که آقای کروبی به تنهایی در یک آپارتمان زندانی است که یک آیفون برای ارتباط او با نگهبانان وجود دارد و آنها نیز تنها هرچند ساعت یک بار سراغی از او می گیرند؛ شرایطی که خانواده را به شدت نگران سلامتی ایشان کرده است.
این در حالی است که حتی در سخت ترین زندان های انفرادی هم نظارت مستمر نگهبانان بر وضعیت زندانی و سلامتی او، از اصول اولیه و تعریف شده زندان هاست و حداقل شرایط لازم برای نگهداری مسئولانه از یک زندانی به شما می رود؛ به خصوص وقتی زندانی مسن باشد و احتمال بیماری یا ایجاد مشکل برای او برود.
اما گرامی مقدم در گفت و گو با سحام نیوز، ضمن تشریح شرایط حصر خانگی آقای کروبی، تصریح کرده است: آقای کروبی صرفا” با یک آیفن می تواند با نگهبانان تماس بگیرد که معمولا ” هم ایشان تماسی نمی گیرند و نگهبانان هر پنج ، شش ساعت یک بار صرفا ” با آیفن از او می پرسند به چیزی نیاز دارید یا خیر، حالا شما تصور کنید برای یک فرد ۷۴ ساله چگونه می تواند این شرایط مطمئن و از امنیت برخوردار باشد، حوادث پیر و جوان نمی شناسد زمان و مکان ندارد و اگر برای فردی که اینگونه زندانی است اتفاق ناگهانی رخ دهد و قادر نشود از آیفن استفاده کند پس از پنج یا شش ساعت بی اطلاعی از او با چه حوادث ناگواری ممکن است مواجه شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه حبس خانگی کروبی، موسوی و رهنورد کاملا سلیقه ای است و هیچ مبنای حقوقی ندارد، در عین حال گفت: خواست و انتظار به حق خانواده آقای کروبی این است که حال که حکومت به هر دلیلی تن به محاکمه ی عادلانه آقای کروبی بر اساس قوانین قضایی جاری و ساری کشور نمی دهد و قانونی هم برای حصر خانگی وجود ندارد حداقل همان تجربه ی حصر خانگی مرحوم آیت الله حسین علی منتظری را در مورد ایشان و خانواده اش اعمال نمایند یعنی به جای اینکه آقای کروبی بصورت انفرادی در یک خانه اجاره ای در حصر باشد، به منزل خودش انتقال یافته و در آنجا به میل حکومت در حصر خانگی بسر ببرد
متن کامل این مصاحبه در ادامه می آید:

آیا می توانید بفرمائید آقای کروبی درچه وضعیتی در حصر به سر می برند؟
ابتدا باید عرض کنم اکنون که ۱۵ ماه از حصر آقای کروبی می گذرد فقط می توانیم بگوییم شرایط بلاتکلیفی ادامه دارد و حصر ایشان هیچگونه مبنای حقوقی ندارد. آخرین گفت و گویی که با همسر ایشان یعنی خانم فاطمه کروبی داشتم ایشان ابراز داشتن چهارشنبه هفته گذشته با آقای کروبی ملاقات داشتند و مقرر شده است این ملاقات ها هر چهارشنبه استمرار یابد و ایشان برخوردار از تلویزیون هستند اما روزنامه در اختیار ایشان گذاشته نمی شود از امکان استفاده از هوای آزاد برخوردار نیستند! امکان ملاقات منظم هفتگی برای فرزندان ایشان وجود نداشته است و شبانه روز تنها دریک آپارتمان محبوس هستند.
این زندان انفرادی که شما می گویید در چه مکانی است؟
ببینید آقای کروبی در یک آپارتمانی حصر است که اجاره آن را خانواده آقای کروبی پرداخت می کنند و واقعا” بدعت عجیبی است که زندانی بایستی خود اجاره محل حصر را بپردازد. مسئله دوم اینکه آقای کروبی صرفا” با یک آیفن می تواند با نگهبانان تماس بگیرد که معمولا ” هم ایشان تماسی نمی گیرند و نگهبانان هر پنج ، شش ساعت یک بار صرفا ” با آیفن از او می پرسند به چیزی نیاز دارید یا خیر، حالا شما تصور کنید برای یک فرد ۷۴ ساله چگونه می تواند این شرایط مطمئن و از امنیت برخوردار باشد، حوادث پیر و جوان نمی شناسد زمان و مکان ندارد و اگر برای فردی که اینگونه زندانی است اتفاق ناگهانی رخ دهد و قادر نشود از آیفن استفاده کند پس از پنج یا شش ساعت بی اطلاعی از او با چه حوادث ناگواری ممکن است مواجه شود. از این جهت شرایط آقای کروبی برای خانواده به شدت نگران کننده شده است.
به نظر شما این شرایط در چه چهار چوبی از قوانین حقوقی تعریف می شود؟
تا این جایی که من از اظهار نظر حقوق دانان اطلاع دارم این شرایط حبس خانگی آقای کروبی و همچنین آقای موسوی و خانم رهنورد هیچ مبنای حقوقی ندارد و صرفا” سلیقه ی حاکمیت است. خواست و انتظار به حق خانواده آقای کروبی این است که حال که حکومت به هر دلیلی تن به محاکمه ی عادلانه آقای کروبی بر اساس قوانین قضایی جاری و ساری کشور نمی دهد و قانونی هم برای حصر خانگی وجود ندارد حداقل همان تجربه ی حصر خانگی مرحوم آیت الله حسین علی منتظری را در مورد ایشان و خانواده اش اعمال نمایند یعنی به جای اینکه آقای کروبی بصورت انفرادی در یک خانه اجاره ای در حصر باشد، به منزل خودش انتقال یافته و در آنجا به میل حکومت در حصر خانگی بسر ببرد تا ایشان از حداقل حقوق یک زندانی یعنی در اختیار داشتن روزنامه، کتابخانه شخصی و هواخوری منظم و ملاقات های هفتگی فرزندانش برخوردار شود.
آیا آقای کروبی در ملاقات با همسرشان رهنمود یا توصیه ای برای حامیانشان داشته اند؟
آنگونه که سرکار خانم فاطمه کروبی اظهار داشتند آقای کروبی ضمن تاکید بر مواضع قبلی خود در پایبندی و پایداری در دفاع از حقوق برحق مردم و همراهی با آنان؛ نسبت به آرمانهای امام (ره) ، شهدای عزیز و جانبازان جنگ تحمیلی و اجرای کامل قانون اساسی ابراز وفاداری نموده اند.




بی مبالاتی پیمانکار خرابی به بار آورد؛ نم زدگی در سقف حمام قاجاریه

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از نم زدگی گسترده در حمام قاجاریه باغ فین در اثر بی مبالاتی پیمانکار خبر داد.
حسین یزدان مهر در گفتگو با ایلنا در کاشان اظهار داشت: مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرده شده بود اما بر اثر بی‌توجهی در چند روز گذشته، شیرآب در پشت بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام کاملا نفوذ کرده است.
وی افزود: پیمانکار بنا مجرب است اما این اتفاق که باعث آسیب و خسارت در این بنای تاریخی شده تنها بر اثر بی‌توجهی رخ داده است.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پشت بام حمام در حال سبک سازی بوده است در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح باز، آب کاملا به دیواره‌های حمام نفوذ پیدا کرده و آنرا دچار نم زدگی و آسیب کرده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر سریعا در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شدند.
یزدان مهر، از برخورد شدید با پیمانکار بصورت کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام می‌کند.
وی، با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین ماه بعد از تعطیلات نوروزی آغاز شده و تا از قبل ایجاد این مشکل ادامه داشت، یادآور شد: متاسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب دیدگی و بی‌احتیاطی قرا گرقته است.
باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است و نمونه ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی که تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده است، از بناهای ارزشمند تاریخی ایران است که شهرت اصلی آن علاوه بر دارا بودن باغ ایرانی به سبب قتل امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصرالدین شاه در حمام آن است.
قرینه سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آنرا به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است.




اولین حضور آنگ سان سوچی در پارلمان برمه پس از بیست سال حبس خانگی

آنگ سان سوچی، رهبر طرفداران دموکراسی در برمه که به دلیل مخالفت با حاکمان نظامی این کشور بیست سال را در حبس خانگی گذرانده بود، دوره نمایندگی خود در پارلمان را آغاز کرده است.
با آزاد شدن فضای سیاسی در برمه، ماه گذشته حزب خانم سوچی در انتخابات میاندوره ای پارلمان شرکت کرد و توانست به پیروزی چشمگیری دست یابد.
به گزارش بی بی سی، نمایندگان این حزب در پارلمان نخست به دلیل ایراد به متن سوگندنامه، از حضور در جلسات خودداری کردند اما بعدا گفتند که به دلیل “منافع مردم برمه” تصمیم خود را تغییر داده اند.
خانم سوچی که برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۱ است، پس از لغو حصر خانگی، فعالیت سیاسی را از سر گرفته و امیدوار بود در پارلمان جدید کرسی های بیشتری برای حزب خود کسب کند.
آنگ سن سوچی که ۶۶ سال دارد، چند سال پیش برنده جایزه نوبل شد و پانزده سال از مجموع بیست و یک سال گذشته را در حبس گذرانده است.
خانم سو چی در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۰ برمه پیروز شد ولی رهبران نظامی برمه این انتخابات را باطل اعلام کردند و از آن هنگام تا روز آزادیش در سیزده نوامبر ۲۰۱۰، او در ارتباط با اتهامات مختلف در بازداشت بود.
او معتقد است که “برای رسیدن به دموکراسی پیش از همه چیز، به “نظم، اتحاد و عشق” نیاز است”
خانم سوچی بارها گفته بود: رسیدن به دموکراسی، تمرین می خواهد و شرکت در انتخابات، یکی از همان تمرین هاست. با وجود این تصمیم، زیاد امیدوار نبودیم که بتوانیم از پس حاکمیت بر بیاییم. وقتی انتخابات برگزار شد، مطلع شدیم که برنده انتخابات ما بودیم اما حاکمیت نمی خواهد قدرت را واگذار کند.”





پاداش های کلان مدیران؛ از ۱۷۰۰ سکه طلا تا پرداخت های میلیاردی

شرکت مخابرات دو سه روز قبل متهم به این شد که در سال گذشته، ۱۰۰میلیون تومان پاداش به حساب صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات واریز کرده؛ تخلفی که گفته می شود رئیس جمهور دستور پیگیری آن را صادر کرده اما فیضی عقیده دارد این پول کاملا قانونی به او رسیده و تخلفی در کار نیست. فیضی در گفتگویی که یکی دو روز پیش با مشرق داشت، گفت: «من پاداش ۱۰۰ میلیونی را قانونی گرفتم و این یک رویه معمولی و آشکار است… این پرداخت ها با مصوبه هیات مدیره و مجمع شرکت و تایید مسئولین دولتی مرتبط با پرداخت پاداش‌ها صورت گرفته. حالا دستور پیگیری می‌دهند؟»
او مدعی شده بود که رقم پاداش ها با توجه به خصوصی بودن شرکت مخابرات از عرف کمتر است و این افشاگری بیشتر به یک توطئه درون سازمانی شباهت دارد: «بر اساس مصوبه مجمع، مدیران باید یک ده هزارم سود شرکت را در مجمع بین کارکنان تفسیم کنند اما اکنون که زمان انتخابات مجمع مدیرعامل شرکت مخابرات نزدیک است، موضوعاتی از این دست را برای بنده عنوان می کنند. شاید قصد دارند کسی را جانشین من کنند که این خبرها منتشر می‌شود.»

سال ۹۰؛ سال پاداش های میلیونی

مهر نوشت: سال ۹۰ برای مدیران میلیونی، سال بدیمنی بود. در این سال تقریبا در هر فصل یک خبر از پاداش های میلیونی مدیران به بیرون درز کرد که رسانه ای شدن شان، برای آنها دردسرساز شد. در خردادماه سال گذشته ۳میلیارد تومان پاداشی که بنیاد مستضعفان به مدیران بانک سینا پرداخت کردند، تا چند هفته این سازمان را زیر ذره بین برد. بنیاد مستضعفان که بیش از ۸۰ درصد سهام بانک سینا را دارد، این پاداش ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را در راستای گسترش خدمت رسانی به مدیران خود به عبدالناصر همتی مدیرعامل و ۴ نفر دیگر از اعضای هیات مدیره بانک پرداخت کرد! این در حالی بود که بانک سینا در فهرست بانک هایی قرار داشت که به دلیل بی توجهی به ضرب الاجل بانک مرکزی در خصوص افزایش سرمایه به ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۸۹ در آستانه سقوط و تنزل رتبه به موسسه بودند.
۸۰۰ هزار تومان حقوق، ۸میلیون پاداش
سه ماه بعد از این جریان، انتشار تصویر فیش حقوقی ۹ میلیونی یک مدیر بار دیگر ماجرای پاداش های میلیونی مدیران را داغ کرد؛ مدیری که حقوق پایه ۸۰۰هزار تومانی اش به لطف پاداش های متفاوت، به ۹میلیون تومان رسیده بود.
این شخص از ابتدای مهرماه سال ۱۳۸۸ به مدیریت یک شرکت صنعتی منصوب شده بود که ۴۹درصد سهام این شرکت دولتی است و مابقی سهام آن در اختیار کارکنان شرکت قراردارد. این شرکت که از نظارت دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات کشور معاف شده است، به دلیل تخلف مدیران گذشته خود بیش از ۴۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
پاداش صدمیلیونی برای اخراج
ماجرای پاداش های میلیونی، در زمستان پارسال با تصمیم هیات مدیره یکی دیگر از بانک های دولتی ادامه پیدا کرد. در دی ماه ۹۰ روزنامه قدس خبری منتشر کرد که بر اساس آن یکی از مدیران عزل شده بانکی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته بود. این مدیر نسبتا با سابقه، پس از ارتکاب تخلف اخلاقی و آزادی از بند برای دریافت حق و حقوق خود و تسویه حساب مراجعه کرده بود که بانک ۱۰۴میلیون تومان پاداش برای او در نظر گرفت.
کارانه همه کارمندان، در حساب شخصی مدیرعامل
در سال ۸۹، بانک صادرات با واریز۵۰۰ میلیون تومان به حساب شخصی جهرمی، مدیر عامل این بانک در مظان اتهام تخلفات مالی قرار گرفت. این پاداش تحت عنوان «کارانه سه ماهه دوم» و «کارانه سهم مدیر عامل» همراه با حقوق ۲۹میلیون تومانی جهرمی به حساب او واریز شد اما روابط عمومی بانک صادرات چند روز بعد اعلام کرد که براساس مصوبه هیات مدیره، یک درصد از کل بودجه به عنوان پاداش ویژه در اختیار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک های استان قرار داده شده تا علاوه بر توزیع کارانه، به عنوان پاداش به کارکنان پرداخت کنند.
یک ماه بعد، جهرمی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران از این پاداش های میلیونی گفت: «بهتر است خیلی به این خبرهای دروغ اهمیت ندهیم. من دریافتی چندصد میلیونی ندارم ولی مگر حقوق یک مدیر بالا باشد، بد است؟»
هزار و هفتاد سکه طلا!
ماجرای پاداش های کلان مدیران، سه سال قبل هم مساله ساز شده بود. در دی ماه سال ۸۸، خبر پاداش های میلیاردی تامین اجتماعی دهان به دهان گشت و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) متهم شد که ده ها میلیارد پاداش به مدیران خود پرداخته است. ماجرایی که مدتی بعد، مدیرعامل شستا آن را شایعه دانست و گفت: «حتی یک دهم آن هم صحت ندارد، در هیچ یک از شرکت‌های زیر مجموعه شستا پاداشی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص نیافته است و حتی این ارقام هم به مجموع ۵ نفر از اعضای هیات مدیره پرداخت نشده است.» پاسخ محمد علی یزدان جو البته به طور تلویحی پرداخت پاداش میلیونی به مدیران این شرکت را تایید می کرد.
البته شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) یک بار دیگر هم خبرساز شد و در سال گذشته، پرونده قطوری به اتهام تخلف مالی هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی این شرکت و سازمان بازنشستگی تشکیل شد. بخشی از این تخلف به پرداخت۴۵۰ میلیون پاداشی مربوط می شد که یکی از مدیران، به کارکنانش پرداخته بود. این مدیر کارخانه ای را بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اضافه بر قیمتش خریداری کرده و به عنوان تشویق پاداش های ۴۵۰ میلیون تومانی تا هزار و هفتاد سکه ای به برخی افراد و کارکنانش داده بود.
این پرونده هنوز باز است و مجلس بعد از یک سال همچنان منتظر گزارش تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری شستا است.




تیراندازی به راننده سفارت ایران در برزیل

یک هفته پس از رسوایی جنسی دیپلمات ایرانی در برزیل، پلیس برزیل اعلام کرد که به راننده سفارت ایران در برزیل گلوله شلیک شده است.
به گزارش انتخاب به نقل از آسوشیتدپرس، این حادثه دوشنبه شب اتفاق افتاد، زمانی که راننده سفارتخانه ایران پس از خروج از سوپرمارکت قصد ورورد به ماشینش را داشت، سه فرد مسلح به قصد سرقت خودرو به او نزدیک شدند.
یک افسر پلیس که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: وقتی که این راننده ایرانی با مردان مسلح درگیر شد، آنها به سمت سینه او گلوله شلیک کردند.
وی افزود: پس از این اقدام، صاحب یک سوپرمارکت در نزدیکی محل حادثه به سمت راننده رفته و او را به بیمارستان رساند.
این افسر پلیس گفت: دکترها گفته اند که زخم راننده سفارتخانه ایران تهدید کننده نیست.



بازار داغ قاچاق دارو در خیابان کریمخان

کمیاب شدن اقلام دارویی بیماری‌های خاص در کشور، بازار قاچاقچیان دارو را داغ‌تر از قبل کرده است. از داروخانه‌های بزرگ و کلیدی سطح شهر تهران خبر می‌رسد، بسیاری از داروهای بیماری‌های خاص و سرطانی با توجه به تحریم‌های صورت‌گرفته با کاهش واردات مواجه شده است و در این میان بسیاری از داروهای کمیاب به دست قاچاقچیان دارو به فروش می‌رسد. در مهم‌ترین این اتفاقات، رییس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست داروخانه مرکزی «۱۳آبان» از افزایش تعداد قاچاقچیان دارو‌های بیماری‌های خاص در اطراف داروخانه «۱۳آبان» در خیابان کریمخان خبر داد.
شرق نوشت: این در شرایطی است که نوسانات نرخ ارز و تحمیل مشکلاتی برای واردات دارو، تحریم‌های بانکی و دست‌بسته بودن داروسازان و وارد‌کنندگان برای دریافت مواد اولیه و کم‌کاری سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌داران، وضعیت تولیدوفروش اقلام دارویی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. خیرالله غلامی سرپرست داروخانه «۱۳آبان» با بیان اینکه قاچاق دارو‌های بیماری‌های خاص در حال حاضر رایج‌تر از قبل شده است، می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به شرایط خاصی که در زمینه تولید دارو وجود دارد، یک سری از افراد با توجه به پروسه‌های خاص خودشان اقلام دارویی را از داروخانه‌ها خارج می‌کنند و برخی هم با جعل یا به همراه داشتن نسخه‌های پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر دارو‌هایی کمیاب را دریافت می‌کنند.»او می‌افزاید: متاسفانه داروخانه‌های بزرگ به‌خصوص داروخانه «۱۳آبان» هنوز راهی برای شناخت این سوءاستفاده‌گران ندارند، چراکه شناسایی این افراد بسیار دشوار است. ما بعضا شاهد هستیم برخی از کسانی که با آنها برخورد کردیم و دارو به آنها تحویل ندادیم با نسخه‌ها و مهر‌هایی از سازمان‌های بیمه‌گر نیز مراجعه می‌کنند و برای ما جای سوال دارد. غلامی با اشاره به روند کار قاچاقچیان دارو در خارج‌کردن داروهای گران‌قیمت در داروخانه‌ها عنوان می‌کند: «روند کار بسیاری از قاچاقچیان دارویی به این شکل است که دارو را با ۸۰‌درصد سهم سازمان‌های بیمه‌گر ارزان‌تر می‌خرند و در بیرون از داروخانه با توجه به اینکه تنها ۲۰‌درصد وجه اصلی دارو را پرداخت کرده‌اند، با قیمتی کمتر به فروش می‌رسانند.»
او می‌افزاید: «بر همین اساس ما شاهد این نکته هستیم که برخی مراجعه‌کنندگان ما که بدون دفترچه اقدام به خرید دارو می‌کنند پس از خروج از داروخانه دوباره به همکاران ما در داروخانه «۱۳آبان» مراجعه و عنوان می‌کنند که همین دارو با قیمتی نازل‌تر در بیرون از داروخانه وجود دارد و داروخانه مرکزی «۱۳آبان» را متهم به‌ گران‌فروشی دارو می‌کنند و برای مردم هم سوءتفاهم ایجاد می‌شود.»او ادامه می‌دهد: «در بسیاری از موارد نیز شاهد این بودیم که برای مردم این نگرش ایجاد شده بود که قاچاقچیان دارو در اطراف داروخانه «۱۳آبان» از عوامل خود داروخانه هستند و با زدوبند‌هایی بدون بیمه برای کسانی که بیمه نیستند دارو می‌فروشند.»سرپرست داروخانه «۱۳آبان» تاکید می‌کند: «تعدد این افراد که دارو‌ها را به صورت قاچاق به فروش می‌رسانند به حدی است که اگر کسی با یکی از کیسه‌های دارو از داروخانه «۱۳آبان» خارج شود، با کسانی روبه‌رو می‌شود که سعی در فروش ارزان‌تر اقلام دارویی به مردم دارند.»
رییس داروخانه‌های دانشکده دارو‌سازی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان انتظامی نسبت به حضور این قاچاقچیان می‌گوید: «برای حل این مشکل ما تاکنون بارها به برخی نهاد‌های امنیتی و نیروی انتظامی متوسل شده‌ایم و نامه‌هایی را به مسوولان نیروی انتظامی داده‌ایم اما متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و تقاضای ما این است که به این مورد رسیدگی کنند.»
او می‌افزاید: «این مساله باعث ایجاد سوءظن‌هایی برای مردم نسبت به داروخانه «۱۳آبان» و دولت شده است و می‌تواند مشکلات زیادی را با توجه به مشکلات تحریم‌های موجود ایجاد کند.»




اخبار روز: 
جهانی شدن سرمایه‌داری به «کالایی» شدن وسیع ِ وجودهای بشری نیاز دارد؛ طی سی سال گذشته دگرگونی بسیار فاجعه‌بار تجارت سکس به صنعتی شدن آن انجامیده و چه در شکل قانونی یا غیرقانونی درکشورهای مختلف، بیلیون‌ها دلار درآمد نصیب کارگزاران سرمایه‌دار کرده است.
دو رویکرد متفاوت به مبارزه با این فجیع‌ترین نوع خشونت علیه زنان وکودکان پدید آمده است. نگاه اول فحشا را یک شغل می‌داند و خواستار تامین تمامی حقوق اجتماعی تن‌فروشان و تصویب قوانین مناسب برای آنان به عنوان کارگران بخش صنعت سکس می‌باشد. طرفداران این رویکرد معتقدند تن فروشی به یک نیروی اقتصادی پرهیزناپذیر تبدیل شده و با قانونی کردن و جرم زدایی از آن می‌توان از ضایعات انسانی بیشتر جلوگیری کرده و از قاچاقچیان و پااندازهای مرتبط با جنایت ِ سازمان یافته در این صنعت سلب قدرت کرد. اما طرفداران رویکرد دوم معتقدند تفکر ِ اصلاح‌پذیر بودن شرایط تن فروشی و وضع قوانین لیبرالیستی جهت کنترل، تامین سلامت، بیمه، قراردادها و... به بهانه‍ی کاهش آسیب‌ها در این شغل نمی‌تواند تن فروش را «کنترل ویا سلامت‌تر» کند. تن فروشی ذاتا یک عمل خشونت‌بار است. مسئله‍ی تجاوز است، پرداخت حق و حقوق مادی، فقط جرمی را که مردان مرتکب می‌شوند، کم‌رنگ‌ترمی‌کند.
قانونی کردن تن‌فروشی به منظور کنترل آن و وضع را اندکی بهتر کردن و به اصطلاح کاهش آسیب‌ها، تفاوت چندانی با تفکر مثلا قانونی کردن خشونت خانگی به منظور کنترل آن و کاهش آسیب‌ها ندارد.
در بسیاری ازکشورها روسپی‌گری یک «کار» تلقی شده و دولت‌ها درآمد کلانی از طریق این «کار» کسب می‌کنند. فاحشه‌خانه‌ها در آلمان و بعضی کشورهای اروپایی دیگر با اهدای پول به مراکز خیریه و یا باز کردن درهای این مراکز برای بازدید عموم و برپایی نمایشگاه‌های هنر پورنوگرافی و همچنین برگزاری شوهای لباس و آلات و ابزار این صنعت برای خود مقبولیت کسب می‌کنند!
به رغم این ادعا که قانونی شدن و جرم‌زدایی از فحشا باعث جلوگیری از گسترش آن می‌شود، جرم‌زدایی از این کار باعث گسترش آن شده است، به طور مثال در هلند این صنعت پس از جرم‌زدائی ۲۵ درصد رشد داشته و هم اکنون ۵ درصد درآمد هلند از این صنعت است. درحال حاضر بیش از ۲۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی تایلند، اندونزی، مالزی و فیلیپین را روسپی‌گری تشکیل می‌دهد. طبق بررسی‌ها بردگان جنسی سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار برای تایلند عایدی دارند. برزیل، کوبا؛ روسیه، کنیا و بسیاری کشورهای دیگر زیر فشار بازپرداخت وام‌های خود به «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» تشویق شده‌اند صنعت «توریسم» خود را گسترش دهند!
بسیاری از کارگزاران تورها، هتل‌داران و صاحبان باشگاه‌ها و صنایع هوایی اروپایی- امریکایی با همکاری شرکای داخلی خود در کشورهای فقیر از زنان و کودکان به عنوان جاذبه‌های گردشگری سواستفاده می‌کنند.
اکثر مکان‌های توریستی در تایلند، کره و فیلیپین سال‌های آغاز فعالیت خود را با تقاضای مربوط به زنان روسپی از جانب نظامیان ِ امریکایی آغاز نموده و با خروج ارتش امریکا، کارگزاران فعال در این بخش، بازار جدیدی برای این زنان جهت تورهایی به مقاصد ِ اروپا و ژاپن پیدا کرده و سود فزاینده‌ای را نصیب شرکت‌های فراملیتی خطوط هواپیمایی و هتل‌داران کردند.
علل اصلی روی آوردن زنان و کودکان به فحشا اصولا و عموما کسب درآمد است. اینان از میان فقیرترین اقشار جامعه و یا مهاجرین فقیر ِ جوامع آسیب دیده و بحران زده می‌آیند. تن فروشی زنان درکشورهای فقیر به دلیل بی‌کاری و فقر، و در واقع تنها راه کسب درآمد و ادامه‍ی زندگی آنان است. فقر این زنان و عرضه‍ی خود به عنوان کالا، فرهنگ مردسالار حاکم بر جوامع، ذات سودجوی سرمایه و بالاخره نیاز سیستم سرمایه‌داری به حفظ «کیان» خانواده، که تن‌فروشی عده‌ای از زنان را ضامن آن می‌داند، باعث تبدیل شدن این حرفه به صنعتی سودآور، خشونت‌بار وجهانی شده است. فروختن کودکان و دختران به دلالان فحشا در مقابل مبلغی ناچیز هم اکنون در بسیاری از کشورهای آسیا؛ آفریقا و اروپای شرقی متداول است.
طبق برآوردی طی ده سال گذشته صدهاهزار زن، دختر و کودک از کشورهای آسیایی (پاکستان، بنگلادش، ایران و...) به طرف شیخ‌نشین‌ها و بازارهای متفاوت بردگی جنسی در تردد بوده‌اند. این افراد به عنوان مهاجرین بعضا غیرقانونی؛ وحشناک‌ترین شرایط زندگی را دارند و حتی به عنوان فاحشه‍ی «خارجی» متحمل تبعیض‌های افزون‌تری نسبت به فاحشه‌های بومی، می‌شوند. آنان از کمترین حق انسانی برای زندگی محرومند. ترس از استرداد به کشورهای مبدا و بیکاری و فقر باعث می‌شود که تحقیرآمیزترین کارها را برای ارضای مردان ِ شهوت‌ران و پولدار انجام داده و گاه چون برده به حراج گذاشته شوند.
در شرایط کنونی که بحران ساختاری سرمایه‌داری جهانی باعث گسترش روزافزون بیکاری، تورم و فقر در سرتاسر کره زمین و به ویژه در کشورهای محروم‌تر شده است، با کاهش درآمد سالانه، زنان بیکار وفقیر مستاصل‌تر شده و در برابر روسپی‌گری مقاومت کمتری نشان می‌دهند. مدافعان سرمایه نیز با تبلیغات خود و قانونی کردن «شغل» تن فروشی این بردگی را جهانی می‌کنند.
سرمایه‌سالاران ِ مدافعِ «شغل» تن فروشی در واقع از تجارت سکس دفاع و حمایت می‌کنند و هدف واقعی‌اشان که همانا گسترش میدان سودآوری سرمایه و تحکیم نظام مردسالاری است را زیر پوشش دفاع از زنان آسیب دیده و محروم پنهان می‌کنند. بنابراین باید برای کوتاه کردن دست سرمایه‌سالاران و مردسالاران از وجودهای بشری، تجارت سکس و بردگی انسان‌ها جرم تلقی شده و هم زمان به فقر زدایی، توانمندسازی، ایجاد شغل مناسب و رفع محرومیت‌های اجتماعی – اقتصادی برای این زنان، به دور از ذهنی گرایی و توهم پرداخته شود.
ذهنی‌گرایی و توهم در مورد ذات سرمایه و پدرسالاری ما را به بیراهه برده و به مدافعان سرمایه سالاران و مردسالاران تبدیل خواهد کرد. بردگی زنان وکودکان و تجارت سکس در واقع بدترین شکل ِ استثمار و خشونت علیه زنان و کودکان، تسلط مردان برزنان و از نتایج اجتماعی نظام پدرسالاری وسرمایه‌داری است، لذا ذات ِ استثمار ِ جنسیتی – طبقاتی- نژادی ِ صنعت و تجارت سکس با هیچ توجیهی‌ قابل لاپوشانی نیست و تا زمانی که دگرگونی اساسی در نظام طبقاتی، سیاسی و اجتماعی در کره زمین ایجاد نشود این فاجعه انسانی ریشه‌کن نخواهد شد.

زنانی دیگر
۱۱ اردیبهشت ۱٣۹۱






اخبار روز: 

هر شب که خواب به سراغم می آید، از پنجره اتاقم به آسمان می نگرم و با ستاره ها که با دست و دل بازی در آسمان سوسو می زنند، حرف می زنم و آرزو می کنم که فردا طلوع خورشید خوشبختی من و هم وطنانم باشد.
و هرصبح که پنجره را می گشایم، به امید اینکه این روز همان روز خوشبختی است .ولی باز روزی دیگر به پایان می رسد و سال هاست که خبرهای ناگوار و تلخ را می شنوم، تا به کی؟
آن روز کدامین روز است که خورشید برای ما طلوع کند. ولی در دلم کسی می گوید آن روز نزدیک است،
امروز هم صبح دیگری بود و احوال یاران پرسیدن و امیدوار بودن، ولی امروز خاطره تلخی را شاهد بودم که دچار خفقانم کرد.
قصه تلخ مادری که فرزندی برومند و پاک تقدیم این سرزمین کرد که با بازوان توانا نان کارگری بر سفره می نهاد و قلبی مهربان و بزرگ داشت. آری این فرزند رضا شهابی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی است که دو سال پیش در خیابان دستگیر و پس از تحمل ماه ها شکنجه و درد و ناراحتی و یازده ماه سلول انفرادی، به ۶ سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت اجتماعی و هفت میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
مردی که برای دفاع از حقوق صنفی خود و همکاران و به خاطر مهربانی اش و خریدن قلم و کاغذ و دفتر برای فرزندان محروم این سرزمین، زیر شکنجه سلامتی اش را از دست داده و هم اکنون نیمی از بدن او بی حس و از کار افتاده است.
درد آور است که همه فرزندان پاک این کشور به جرم مهربانی در زندان اند!
این مرد فرزند پاک مادری است که اکنون زیر خروارها خاک خوابیده است و آرزوی دیدار فرزند را به گور برد و آنان که امروز بر مسند قدرت قوه قضاییه تکیه زده اند، آیا خود فرزندی دارند و یا پدر و مادری؟
کاش لحظه ای فکر می کردند که زنی زحمتکش با قلبی پاره پاره و چشم به راه فرزند نشسته، دریغ تا زمانی که قدرت در دستان ماست، عاطفه و انسانیت را با او کاری نیست!
آیا اندیشده اید این زن، این مادر چه شبهایی با قلبی بیمار شمع وجودش در آرزوی فرزند چگونه سوخت و آب شد و عاقبت در شبی سرد و سخت زمستانی، به دور از نوازش های دست پر محبت پسرش خاموش شد!
اگر چه ایران به داشتن چنین فرزندانی افتخار می کند، ولی چه کسی بیاد فرزندان رضا شهابی است؟
چه کسی به یاد می آورد همسر شجاع و فداکار رضا را که با فروش ترشی روزگار می گذراند، ولی سر جلوی نامردمان خم نمی کند.
درود بر تو ای ایران، درود بر تو سرزمین من که چنین فرزندان شجاع و دلیری را در دامنت پرورانده ای.

یکی از مادران پارک لاله یازدهم اردیبهشت ۱٣۹۱
www.mpliran.com


مراسم روز جهانی کارگر در سنندج به حمله نیروی انتظامی منجر شد

خبرگزاری هرانا - مراسم کارگران و فعالین کارگری سنندج که به مناسبت روز جهانی کارگر در این شهر برپا شده بود با برخورد نیروهای انتظامی و بازداشت عده ای همراه بود.
به گزارش تارنمای موکریان، عصر امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ده‌ها کارگر سنندجی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر با تجمع در خیابان سیروس به سمت چهار راه سیروس دست به راهپیمایی زدند. کارگران حاضر در این مراسم پلاکاردهایی با مضامین نان مسکن آزادی و کارگر زندانی آزاد باید گردد در دست داشتند.
بنا بر این گزارش، ساعت ۶ عصر با شروع تجمع و راهپیمایی کارگران، بلافاصله نیروهای انتظامی در محل حاضر و اقدام به متفرق کردن کارگران حاضر در محل نمود.
به گفته یک شاهد عینی، چند تن از افراد حاضر در این مراسم توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.



بازداشت یک دانشجو به اتهام توهین مجازی به رییس جمهور

خبرگزاری هرانا - جوان دانشجوی تهرانی به اتهام توهین به رییس جمهور در شبکه اجتماعی فیسبوک توسط مامورین فتا بازداشت شد.
به گزارش ایسنا، سرگرد سیروس دالوند در این باره گفت: ﻤﺄموران فتا در حین رصد شبکه‌های مجازی یک صفحه اهانت آمیز به رئیس جمهور وقت ایران را پیدا کردند که این اقدام برابر قوانین جرم تلقی شده و کار‌شناسان و متخصصان با جدیت تمام نسبت به بررسی و شناسایی عامل ایجاد کننده این صفحه که در فیسبوک ساخته شده بود، اقدام کردند و پس از ساعت‌ها کار تخصصی فردی که این صفحه را ایجاد کرده بود را شناسایی و دستگیرکردند. وی ادامه داد: فرد دستگیرشده از دانشجویان یکی از دانشگاه‌های معروف دولتی بود که در ابتداء منکر این جرم شد، اما با توجه به اسناد و مدارکی که از وی بدست آمده بود به جرم خود اعتراف کرد.
معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا نیز در این باره اعلام کرد که با توانایی کار‌شناسان و متخصصان این پلیس و اشراف کامل آنان در محیط‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی، پلیس فتا با کسانی که در این فضا اقدام به اهانت به مسئولان دولتی و کشوری کرده و سعی در انحراف افکار عمومی دارند، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.



بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو تن از نو کیشان مسیحی

خبرگزاری هرانا - از وضعیت لادن. ن و هومن. ح دو تن از شهروندان نوکیش مسیحی که روز شنبه ۲۶ فروردین ماه سال جاری در یورش هم زمان مامورین امنیتی به منازل مسکونیشان بازداشت شده‌اند، هیچگونه اطلاعی در دست نیست.
به گزارش محبت نیوز، صبح روز شنبه ۲۶ فروردین ماه سال جاری، تعدادی از مامورین امنیتی همزمان به منزل دو تن از نوکیشان به نام‌های «لادن. ن» و «هومن. ح» هجوم برده و آنان را بازداشت نمودند. ماموران امنیتی که در میان آنان افراد لباس شخصی نیز بودند بدون ارائه حکم قضایی وارد ساختمان شده و بدون هیچ گونه توضیحی این دو نفر را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی منتقل نمودند.
در همین خصوص یک منبع آگاه ضمن تایید این خبر می‌گوید: «ماموران، لباس شخصی بودند و خودشان را معرفی نکردند، آن‌ها به زور وارد منزل شدند و لادن را با خود بردند و حتا اجازه ندادند که او لباس مناسب بپوشد و فقط در جواب سوالات مادرش که پرسید شما که هستید و دخترم را کجا می‌برید جواب دادند، به «عیسی مسیح» بگویید بیاید نجاتش دهد!»
به نقل از این منابع آگاه، ماموران ضمن بازرسی منزل، برخی از وسایل شخصی از جمله؛ لپ تاپ، دوربین عکاسی و کتاب‌های شخصی او و نیز عکس‌هایی از مراسمی غسل تعمید دوستانش در خارج از کشور را با خود بردند.
این گزارش حاکی است، در همین حال خانواده این افراد بازداشت شده در بی‌خبری و نگرانی از وضعیت سلامتی فرزندانشان بسر می‌برند و پیگیری آنان تاکنون برای مشخص شدن وضعیت و ملاقات با فرزندانشان نتیجه ایی در بر نداشت.
لان ۲۶ ساله و هومن ۲۷ ساله پس از بازداشت گفته می‌شود به زندان اوین منتقل و در بازداشت بسر می‌برند. طی روزهای گذشته نیز از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضاریه ایی نیز برای والدین این افراد ارسال شده تا ضمن مراجعه به این دادسرا نسبت به فعالیت‌های فرزندانشان سوالاتی را پاسخ دهند.
در پی بازداشت این افراد دوستان این دو نوکیش مسیحی می‌گویند: «بنظر می‌رسد علت دستگیری آنان می‌تواند به دلیل شرکت در کلیسای خانگی و تبلیغ برای مسیحیت و حضور در جشنی بوده که به مناسبت تعمید یکی از دوستان برپا شده است.»