۱۳۹۱ فروردین ۱۳, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

سیزده بدرتان شاد و شادتر 

 

گزارش تصویری از سیزدهمین روز فروردین در طبیعت

روز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهراناجرای موسیقی در محوطه پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهرانروز طبیعت در پارک ملت تهران

 

 

 

اردوغان در اجلاس ۷۰ کشور دوست سوریه: دمشق همکاری نکند، مردم چاره‌ای جز دفاع از خود ندارند

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نتواند به درگیری‌ها در سوریه پایان دهد، جامعه بین‌الملل چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه حق مردم این کشور را برای دفاع از خود به رسمیت بشناسد.
آقای اردوغان روز یکشنبه اول آوریل (۱۳ فروردین) در دومین نشست “دوستان سوریه” در شهر استانبول ترکیه گفت: “اگر دولت سوریه همکاری لازم را از خود نشان ندهد، این، به عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که از اختیارات خود برای پایان دادن به رنج‌ها و کشتاری که در سوریه در جریان است، استفاده کند.”
به گزارش بی بی سی، او گفت: “اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد دوباره از عمل به مسئولیتش خودداری کند، هیچ راهی نخواهد ماند جز آن که به مردم سوریه حق مشروع‌شان برای دفاع از خود، داده شود و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از استفاده دیگری از این حق قانونی شود.”
وزیران امور خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان در دومین نشست “دوستان سوریه” در استانبول حضور دارند تا راه‌های پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را بررسی کنند.
بر اساس گزارش‌ها از استانبول، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خواهان اعمال تحریم‌‎های سخت‌تر علیه دولت سوریه شده است.
در آستانه برگزاری این نشست در استانبول، مخالفان دولت سوریه خواهان حمایت کشورها از درخواست‌هایی شدند که برای ارائه تسلیحات به گروه‌های مسلح مخالف دولت مطرح شده‌اند.
اعضای شورای ملی سوریه (مجلس الوطنی) برای اولین‌بار از کشورهای همسایه سوریه خواسته‌اند تا اجازه دهند تدارکات و تسلیحات مورد نیاز ارتش آزاد سوریه به دست نیروهای این گروه برسد.
ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور است.
گفته می‌شود که چند کشور عربی از درخواست مشابهی اعلام حمایت کرده‌اند، اما بیشتر کشورهایی که نمایندگان خود را به نشست “دوستان سوریه” در استانبول فرستاده‌اند، از چنین طرحی حمایت نمی‌کنند.
این نگرانی وجود دارد که در صورت ارسال تسلیحات به سوریه، جنگ فرقه‌ای داخلی در این کشور به راه بیافتد.
همچنین برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه در سخنانی در نشست استانبول، از کشورهای جهان خواست تا این شورا را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت بشناسند.
دولت سوریه روز شنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) اعلام کرد که در مقابله با شورشیان در این کشور به پیروزی رسیده است.
اما مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که در خشونت‌های روز شنبه، دست‌کم ۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و نیروهای امنیتی، شهر حمص را همچنان زیر آتش دارند.
گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأیید کرده است که دست‌کم ۲۵ نفر در روز شنبه ۳۱ مارس در درعا، ادلب و حمص کشته شده‌اند.
کمیته هماهنگی ملی نیز که یک گروه دیگر مخالف دولت سوریه است، گزارش داده که ۳۶ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که ۹ نفر از آنها در ادلب و ۸ نفر در حمص بوده‌اند.
رسانه‌های خبری بین‌المللی محدودیت زیادی برای فعالیت در سوریه دارند و تایید این داده‌ها به طور مستقل، امکان‌پذیر نیست.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از سال گذشته تاکنون، حدود ۹ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.





انتقاد مولوی عبدالحمید از اعمال محدودیت برای اهل تسنن در کشور

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان از اِعمال محدودیت های حکومت برای اهل سنت در ایران شدیدا انتقاد کرد.
به گزارش سنی آنلاین، مولوی عبدالحمید تاکید کرد که هیچ قوم، جناح و مذهبی حق ندارد سلیقه خود را در اداره کشور اعمال کند و هیچ اکثریتی نباید حقوق قانونی اقلیت را نادیده بگیرد.
مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: “گزارش‌های فراوانی از کلان‌شهرهای کشور که اهل سنت در آنجا در اقلیت هستند به دست ما می‌رسد که اهل سنت نه تنها اجازه اقامه نمازهای جمعه و عیدین را ندارند بلکه حتی جرات اقامه نمازهای روزانه را به‌صورت جماعت ندارند.”
به گزارش سنی آنلاین، مولوی عبدالحمید با اشاره به فرارسیدن سالروز جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی که مردم به آن رای دادند به معنای مردم‏سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و حق انتخاب آنان است. در دنیا نیز جمهوریت به مفهوم انتخاب آزاد و حق پرسش مردم از حاکمان است. تشکیل مجلس خبرگان پس از برگزاری این همه پرسی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای جمهوریت و اسلامیت نظام انجام گرفت و علیرغم برخی اشکالات در آن از جمله رسمی بودن مذهب شیعه اثنی عشری که مورد اعتراض و انتقاد بسیاری قرار گرفت و حضرت مولانا عبدالعزیز نیز در یک سخنرانی تاریخی در مجلس خبرگان که شیعه و سنی را متاثر کرد، نسبت به این اصل اعتراض کرده و اظهار داشتند همین که دین رسمی کشور اسلام است کفایت می کند و نباید مذاهب اسلامی را از یکدیگر جدا کرد ، این قانون با اکثریت آرا به تصویب رسید و در همین اصل نیز آزادیهای اساسی دیگر مذاهب اسلامی مانند تعلیم و تربیت و آزادی های دینی و مذهبی مورد تاکید قرار گرفت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: ملت ایران با رای اکثریت قاطع و قریب به اتفاق به جمهوری اسلامی به کرامت انسانی، آزادی و نفی استبداد و دیکتاتوری رای دادند. رای مردم ایران به آزادی بیان و عقیده و آزادی قلم بود و این آزادیها در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفتند. وظیفه مسئولان حفظ این دو دستاورد بزرگ انقلاب یعنی جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن است. ما نیز معتقدیم که در قانون اساسی ضعفها و اشکالاتی وجود دارد و اخیرا نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رهبری خواستار اصلاح برخی بندهای قانون اساسی شده اند و دیگران نیز اصلاحاتی در برخی موارد را خواستار شده اند، اما آنچه حیاتی است این است که قانون اساسی باید اجرا شود و جمهوریت و اسلامیت نظام حفظ شود.
مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: هیچ قوم، جناح و مذهبی حق ندارد سلیقه خود را در اداره کشور اعمال کند، بلکه آنچه ملاک عمل همه جناحها و مذاهب و اقشار است، قانون اساسی است. هیچ اکثریتی نباید حقوق قانونی اقلیت را نادیده بگیرد. حقوق اساسی اقلیتهای قومی و مذهبی و دینی که در قانون اساسی آمده است باید رعایت شود و کسی حق ندارد بگوید که این کشور از آنِ شیعه و یا سنی است، بلکه این کشور متعلق به همه ایرانیان از همه اقوام و مذاهب است.
مولوی عبدالحمید گفت: بی انصافی بزرگی در حق مکتب تشیع و نظام جمهوری اسلامی است که در این نظام که وظیفه اش اقامه نماز است، به اهل سنت در هر جایی که باشند اجازه اقامه نماز داده نشود. اگر یک فرد سنی مذهب در روستا یا منطقه خود از ساخت مسجد اهل تشیع جلوگیری کند در حق خود و اهل سنت ستم کرده است. اهل سنت در همه صحنه های نظام از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات اخیر حضور داشتند. اهل سنت برانداز و مخالف نظام نیستند، بلکه خواستار رعایت حقوق قانونی خود اعم از آزادی مذهبی، آزادی اقامه نماز، اجرای عدالت، برابری و مساوات هستند. خواستار این هستند که شایسته سالاری جایگزین مذهب سالاری و قوم سالاری و جناح سالاری باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما خیرخواهانه همه را به قانون مداری و اجرای قانون فرا می خوانیم. کسانی که قدرت بیشتری دارند اعمال سلیقه نکنند. اصرار ما برای مشارکت اهل سنت در نیروهای انتظامی و نظامی به دلیل این است که ما می خواهیم نگاه یکسان و توام با احترام نسبت به همه مردم ایران وجود داشته باشد و عدالت اجرا شود. وقتی یک قوم در جایگاهی قرار بگیرد و اقوام دیگر نادیده گرفته شوند عدالت نمی تواند معنا پیدا کند. گاهی می بینیم که افرادی بخاطر حمل گازوئیل مورد هدف قرار می گیرند و خود و ماشینشان در آتش می سوزند. مگر گازوئیل چقدر منفعت دارد که افرادی بخاطر آن مورد هدف قرار بگیرند و کشته شوند! من به تسلیت خانواده ای رفتم که دو برادر در آتش گلوله ماموران بخاطر حمل گازوئیل سوخته بودند و بسیار متاثر شدم. وظیفه شورای تامین استان بسیار سنگین است. مسئولان استان باید در بارگاه خداوند جوابگو باشند. ماموران نباید حق تیراندازی به کسانی را داشته باشند که کالای مشروعی را و لو به صورت قاچاق حمل می کنند. اگر کسانی اسلحه قاچاق کردند و امنیت منطقه در خطر بود آن بحث دیگری است. ولی در شرایط اقتصادی فعلی و با وجود تحریمهای شدید کنونی، افرادی که فقط بخاطر امرار معاش و از سر ناچاری کالای مشروعی را قاچاق می کنند، نباید مورد هدف گلوله قرار بگیرند.



سومین نوروز کوروش کوهکن در زندان

کوروش (مهدی) کوهکن زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین سومین نوروز خود را در زندان سپری می کند.
به گزارش ندای سبز آزادی، کوروش کوهکن، ۱۱ بهمن ماه سال ۸۸ دستگیر و زندانی شد.شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، پیشتر کوروش کوهکن را به سه سال و شش ماه حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد و وی در حال حاضر دوران محکومیت خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین سپری می کند.
وی خردادماه امسال به دلیل حاد شدن شرایط جسمانی اش تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان طالقانی جراحی شد اما پیش از پایان یافتن مراحل درمان دوباره به زندان بازگردانده شد مساله ای که موجب شد همچنان درد زانوی او ادامه داشته باشد.
خانواده کوهکن در شهرستان فیروز آباد فارس ساکن هستند و مادر او به دلیل بیماری قلبی امکان ملاقات با فرزندش به صورت منظم را ندارد.
مادر این زندانی سیاسی برای فرزند خود از دادستان تهران درخواست مرخصی کرده اما دادستان تهران هیچ پاسخی به این درخواست نداده است.



برادر شهید اخترزند: می گویند ضرب و شتم نیست، اما یک جای سالم در بدن برادرم نبود

حسین اخترزند از شهدای سبز اصفهان پس از انتخابات سال ۸۸ است که بعد از ضرب و شتم از طبقه سوم ساختمانی که مردم از دست ماموران امنیتی به آنجا پناه برده بودند به پایین پرتاب شد. اما پس از انتقال او توسط مردم به بیمارستان ساعاتی بعد جان داد.
این در حالی است که نیروهای امنیتی در اظهاراتی متناقض در جایی مدعی شده اند که او به علت سهل انگاری خود از طبقه سوم افتاده است و در جایی دیگر گفته اند که اختر زند معتاد بوده و در اثر مصرف مواد مخدر از ساختمان پرتاب شده است.
برادر این شهید جنبش سبز در واکنش به این اظهارات به جرس می گوید: “واقعا اینگونه اظهارات برای ما خنده آور است، زیرا در محیط کاری که خیلی کارها انجام می شد اما حسین حتی سیگار هم نمی کشید. من نمی دانم اینها که این حرفها را می زنند چطور می خواهند جواب پس دهند؟ کسانی که این حرفها را می زنند، بیایند رو در روی ما بگویند، تا ببینیم واقعا رویشان می شود این دروغها را بگویند؟ آخر با استناد به چه مدرکی چنین تهمتهایی را می زنند؟ وقتی فهمیدیم که این اتفاق برای حسین افتاد و پیکرش را دیدیم باورمان نمی شد تا ماهها در شوک بودیم.”
او با اشاره بر بی نتیجه بودن پیگیری های قضایی، می افزاید: “در پزشک قانونی هم به ما اعلام کردند علت مرگ برخورد جسم سخت به سر بوده است. جالب است که در برگه پزشک قانونی یک خط در میان نوشته اند که ضرب و شتم نیست اما پایش از سه جا شکسته، ضرب و شتم نیست اما کمرش خرد شده، ضرب و شتم نیست اما فلان جای بدنش داغون شده….سوال ما این است که حسین چه جوری افتاده که یک جای سالم در بدنش نبود. نخاعش از چند جا، گردنش شکسته، دست و پایش خرد شده، یک زخم عمیق روی دستش ، چشمش ورم کرده و کبود و خونین بود….بارها برای پیگیری مراجعه کردیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم و از نظر آنها پرونده مختومه است.”
اخترزند با تاکید بر معترض بودن برادرش ادامه می دهد: “اینکه در تظاهرات بود یا نه را ما واقعا اطلاع نداریم اما مثل همه جوانان معترض بود. او نزدیک دروازه شیراز بود که این اتفاق برایش افتاد و ما فکر می کنیم به علت اینکه دندان درد داشت و محل اتفاق مجتمع پزشکی بود آنجا رفته بود. بعد از حمله نیروهای امنیتی او بهمراه مردم به آن ساختمان پناه می برند. حتی یک جوان دیگری را ماموران پرچم دورش می پیچند و با خودشان می برند و حسین هم که اینچنین به شهادت می رسد. من و مادرم به روحانی بزرگ شهرمان هم مراجعه کردیم اما هیچکس دست ما را نگرفت و شانه خالی کردند. انصافا فقط مردم همدلی و همراهی مان کردند و در این سالها در کنار ما بودند.”
وی با اشاره به سختی هایی که مادرش در این سالها متحمل شده، خاطر نشان می کند: “ایمان قوی مادرم تا الان باعث شده این غم و رنج را تحمل کند. هر کس دیگری جای مادرم بود از پا درآمده بود. خیلی درد در دلش دارد و ضربه خیلی سنگینی برایش بود. حتی برادر دیگرم هم تصادف کرد و واقعا برای مادرم سالهای سختی بود. او واقعا اسطوره است و علی رغم تمام این مسائل با ایمان قوی که دارد سعی می کند تحمل کند. اما خب از نظر روحی شرایط خوبی هم ندارد و دکتر اعصاب می روند. در هر جمعی یاد حسین را می کند و واقعا سخت است خیلی سخت! فکر کنید فرزندتان را بدون پدر با هزار آرزو بزرگ کنید، بعد این بلا را سرش بیاورند. حسین برنامه ازدواجش داشت درست می شد تا جاییکه قوم و خویش ها لباس برای مراسم عروسی حسین تهیه می کردند وقتی خبر را شنیدند آنها هم مثل ما باور نمی کردند. از دردی که در این سالها مادرم کشید هر چه بگویم کم گفته ام، دلی پر از خون دارد و فقط دعا می کند عاملین به سزای اعمال خودشان برسند و اینکه اگر بچه های خودشان را اینطور ضرب و شتم می کردند و به پایین پرت می کردند، چکار می کردند؟”
برادر شهید حسین اخترزند با دلتنگی اضافه می کند: “این سومین عیدی بود که بدون حضور حسین سال را تحویل کردیم و اساسا برای ما دیگر عید معنایی ندارد. خاطرات حسین در این روزها و دلبستگی که به این آیین و سنت ها داشت هر لحظه برایمان تازه می شود. یادش بخیر هر سال عید چند تا کوزه گل و گیاه برای سر سفره هفت سین می خرید و می گفت باید سبز و پر باشد. واقعا جالب است که مزارش همیشه سبز و پر از گل است، خیلی از گل ها را هم ما نمی دانیم چه کسانی بر سر مزارش می گذارند، اما همیشه پر از گل است. خوش به سعادتش که اینچنین رفت که همه قدردان او هستند و برای گرامی داشتش مزارش را گل باران می کنند.”
اخترزند سپس از ویژگی های و خصوصیات برادرش می گوید: “او خیلی آرام و صبور بود هر کس هر چه به او می گفت آرام فقط گوش می کرد. ما سالهاست که پدرمان را از دست داده بودیم همه در سن نوجوانی بودیم من نه سال بیشتر نداشتم و حسین هفده سالش بود که درسش را رها کرد و در کارگاهی مشغول به کار و نان آور خانه شد. او خیلی زحمت کشید تا ما را به سر و سامان برساند و همیشه در کنار مادرم بود. ازهمه چیز خود برای ما گذشت و در آخر هم بخاطر همین از خودگذشتگی جان خود را فدا کرد.”




واکنش چین به تحریم های امریکا: کاخ سفید حق ندارد کشورها را مجازات کند

چین تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر موافقت با اجرای تحریم های مصوب کنگره این کشور علیه نظام مالی و صنعت نفت ایران را رد کرده است.
مصوبه کنگره آمریکا به دولت این کشور این امکان را می دهد که بانک های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران را مجازات کند.
به گزارش بی بی سی، در همین رابطه چین شنبه ۳۱ مارس (دوازدهم فروردین) در واکنش به این تصمیم گفته است که آمریکا حق ندارد به بطور یکجانبه سایر کشورها را مجازات کند.
این در حالی است که چین واردات نفت خود را از ایران کم کرده است.
در بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید آمده بود که آقای اوباما به این نتیجه رسیده که عرضه جهانی نفت به اندازه ای است که تحریم نفتی ایران به تامین نیازهای متحدان آمریکا آسیب نخواهد زد.
آمریکا نتوانسته چین، بزرگترین خریدار نفت ایران را به طور کامل با خود همراه کند، اما کره جنوبی به عنوان چهارمین کشور وارد کننده نفت ایران، امروز اعلام کرد که برای شدیدتر کردن تحریم ها علیه ایران با آمریکا همکاری می کند.
دولت آمریکا پیش از این ژاپن و ده عضو اتحادیه اروپا را به دلیل کاهش قابل توجه واردات نفت خام از ایران از مجازات مستثی کرده بود.
علیرغم موضع گیری امروز چین درباره تصمیم آمریکا، این کشور تاکنون در قبال تحریم های اعمال شده علیه ایران سیاستی دوگانه داشته است.
مقامات این کشور تاکید می کنند که چین این حق را دارد که از ایران و یا هر کشوری دیگر نفت خریداری کند، اما در عین حال به آرامی اقدام به کاهش واردات نفت از این کشور کرده اند.
مقامات چینی دلیل کاهش میزان واردات نفت خام از ایران را اختلاف بر سر قیمت عنوان کرده اند، نه حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران.
فریدون خاوند، استاد اقتصاد دانشگاه رنه دکارت در پاریس درباره سیاست دو گانه چین گفته است که این کشور می خواهد روابط خوب خود را با هر دو کشور آمریکا و ایران حفظ کند.




تقی رحمانی در آستانه سیزده به در؛ یکدیگر را بفهمیم و نفرت ها را به در کنیم

تقی رحمانی، فعال سیاسی در یادداشتی کوتاه در صفحه فیس بوک خود درباره ی نوروز و سیزده به در، خاطره ای از سال های پیش خود در زندان نقل و تاکید کرده است: برای ایران بهتر اول باید فضایی میان دوستان و یاران بدون کینه باشد. فضای میان زن و مرد، دوستان با یکدیگر و همکاران و حتی مخالفان.
وی با یادآوری این نکته که در دهه های گذشته می خواستند ایران را نجات دهند بدون آنکه در خود تغییری ایجاد کنند اما برای تغییر ایران تغییر در خود نیز لازم است، گفته است: باید میان کل و جزء، جزء و کل رابطه بر قرار کنیم. پس سیزده را به در کنیم به امید اینکه در جامعه و هر شهروند ایرانی بتواند مهربانتر با هم باشد حتی اندکی سیزده به در خوش بگذرد.
متن این یادداشت کوتاه به شرح زیر است:
راستی فردا سیزده بدر است خاطره ای از زندان اوین در سال ۱۳۶۵دارم اون سال در اتاق در بسته در تدارک هفت سین نوروز بودیم. خواستیم سبزه سبز کنیم عدس پخته شده را که در عدس پلو بود جدا کردیم. صد ها بار شستیم در امید و نا امیدی در بشقابی پهن کردیم و آبش دادیم. بعد از سه روز، صبحی نزدیک نوروز که برای وضو گرفتن و دستشویی رفتن می رفتیم نا گاه دیدیم که عدس جوانه زده است. اتاق در بسته ما از امید منفجر شد.
اما به خاطر این خوشحالی جریمه ای سخت شدیم. نگهبان سالن یک آموزشگاه اوین ما را به خاطر این سر و صدا از هوا خوری یکساعته در روز محروم کرد چون بلند خندیده بودیم.
اما آن سبزه آرام آرام سبز شد تا لحظه سال تحویل وقتی که در اتاق ۲۴سالن یک یکدیگر بوسیدیم و سال را تبریک گفتیم سبزه به ما امید داد دو روز بعد به بهانه کوچکی نگهبان سبزه را از ما گرفت و در سطل آشغال انداخت. با این وضع ما در روز سیزده در حیات زندان سیزده را بدر کردیم به امید اینکه در رفت و آمد سال ها بتوانیم آزادی رفاه و هوای تازه فهم یکدیگر را در جامعه خود داشته باشیم.
من همچنان به این امید زنده ام و تلاش می کنم، اما ما همه باید تلاش کینم یکدیگر را فهم کنیم، نفرت ها را به در کنیم تا با دلی عاری از کینه در سپهر ایران زیست کنیم.
اما نکته ای کوچک را باید یاد آور شد. برای ایران بهتر اول باید فضایی میان دوستان و یاران بدون کینه باشد. فضای میان زن و مرد، دوستان با یکدیگر و همکاران و حتی مخالفان.
در دهه های گذشته می خواستند ایران را نجات دهند بدون آنکه در خود تغییری ایجاد کنند اما برای تغییر ایران تغییر در خود نیز لازم است. باید میان کل و جزء، جزء و کل رابطه بر قرار کنیم
پس سیزده را به در کنیم به امید اینکه در جامعه و هر شهروند ایرانی بتواند مهربانتر با هم باشد حتی اندکی سیزده به در خوش بگذرد.






جرس: در حالی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند منابع مالی دولت برای افزایش مبلغ یارانه‌ها مشخص نیست، اگر اعتبار هدفمندی یارانه‌ها افزایش نیابد، ۲۹ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.
به گزارش خبرآنلاین، اقدام ناگهانی دولت در رابطه با افزایش یارانه‌های نقدی که به نوعی آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز نام گرفت، از سوی مجلس با مخالفت هایی مواجه شد.
در کنار این موضوع باید توجه داشت که مجلس هشتم تنها دو ماه تا پایان دوره قانونی فعالیتش فرصت دارد. دو ماهی که عملا تنها محدود به بررسی و تصویب قانون بودجه سال ۹۱ خواهد شد. قانونی که لایحه آن به رغم ارایه به مجلس هنوز اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است، نسخه های محدود آن نیز از سوی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به سختی در اختیار کارشناسان قرار می گیرد و از زمانی که به مجلس تقدیم شده است، مرکز پژوهشها بالغ بر ۵۱ گزارش منتقدانه در مورد آن منتشر کرده است.
به هر شکل روند طی شده طی چند سال اخیر نشان می دهد، دولت بیش از آنکه بخواهد از نظرات مجلس تبعیت کند و یا حتی در پی کسب رضایت مجلس برای اجرای برنامه های اقتصادی اش باشد، به نحوی عمل کرده که مجلس را ناچار به تبعیت از خود کند. در مورد آغاز فاز اول هدفمندسازی یارانه ها و توزیع یارانه نقدی در سه ماهه پایانی سال ۸۹ به خوبی این مسئله به نمایش عمومی گذاشته شد. در مورد فاز دوم نیز به نظر می رسد همان قصه در حال تکرار شدن است.
در این میان یک اما وجود دارد، آنهم به «اما»یی به اندازه جمعیتی نزدیک به ۲۹ میلیون نفر، بنا بر گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دولت در لایحه بودجه سال ۹۱ هیچ اشاره ای به رقم درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی یا به عبارتی قانون هدفمندسازی یارانه ها نکرده است بنابراین نمی توان گفت که دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد و اما نتیجه همین ابهام می تواند به قیمت حذف حدود ۲۹ میلیون نفر از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی تمام شود.
اگر ارقام کلی لایحه را با سال ۹۰ مقایسه کنیم می بینیم که دولت در سال ۹۱ سقف بودجه را نسبت به سال ۹۰ تقریبا ثابت نگهداشته ، در این میان بودجه جاری کاهش پیدا کرده و بودجه عمرانی به رغم عدم تحقق در سال ۹۰ برای سال ۹۱ افزایش پیدا کرده است.
اعتبارات یارانه ای (یعنی سهم دولت از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی) نیز بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در مقایسه با سال ۹۰ تغییر چشم گیری نداشته است و با توجه به این شرایط نمی توان انتظار داشته که دولت بخواهد تغییر چشم گیری حداقل در اعتبار ۵۴ هزار میلیارد تومانی بدهد که در سال ۹۰ برای اعتبار حاصل از افزایش قیمت حاملهای در نظر گرفته شد، البته مگر آنکه در جریان رسیدگی به بودجه در صحن علنی مجلس، بالاخره دولت راضی به اعلام علنی ارقام مربوطه شود. رقمی که بر خلاف متن قانون هدفمندسازی هنوز لایحه سنواتی ذکر نشده است (بنابر گزارش ۴۹ بررسی لایحه قانون هدفمندسازی یارانه ها منتشر شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس).
از سوی دیگر در سال ۹۰ بنابر اعلام رسمی انجام گرفته در سایت رسمی دولت به ۷۳ میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی تقریبا تمامی ۱۰ دهک جمعیتی یارانه پرداخت کرده است که با احتساب هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان هزینه ای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان را تقبل کرده است.
با در نظر گرفتن این دو موضوع اگر دولت بخواهد هزینه یارانه نقدی را در سال ۹۱ افزایش ندهد، با احتساب یارانه ۷۳۵۰۰ تومان تنها می تواند یارانه ۴۵ میلیون نفر را تامین کند یعنی مجبور است نام ۲۹ میلیون نفر را از فهرست دریافت کنندگان یارانه خارج کند.
البته اگر یارانه نقدی در فاز دوم بنابر گفته مدیرعامل سازمان هدفمند سازی به جای ۷۳۵۰۰ تومان به ۵۸۵۰۰ تومان افزایش یابد (بهروز مرادی در مصاحبه خبری که در مورد واریز مابه التفاوت یارانه فاز اول و دوم اعلام کرده بود معلوم نیست این رقم مربوط به دوره یک ماهه است و یا دوماهه )، دولت برای پرداخت به ۷۳ میلیون نفر نیاز به اعتباری معادل ۵۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ یعنی کمی کمتر از کل اعتبار سال ۹۰ و اگر میزان اعتبار را ثابت فرض کنیم، دولت می تواند یارانه ۶۸ میلیون نفر را تقبل کند. یعنی بازهم حذف حدود ۵ میلیون نفر از کل فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی.





جرس:
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات بی‌رویه قطعات خودروی چینی مشابه، چه به صورت رسمی و چه غیررسمی، ضربه مهلکی به قطعه‌سازان خودروی داخلی وارد کرد.
به گزارش خانه ملت، سید مهدی صادق با تاکید بر اینکه تعطیلی کارخانه قطعات خودرو یک فاجعه است افزود: تنها بخش فعال و پویا در حوزه صنعت، بخش خودرو بود، که متاسفانه با مشکلات زیادی مواجه شد و در برخی موارد به تعطیلی کارخانه‌ها انجامید.
نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس یادآور شد: خودرو حدود دو، سه هزار قطعه منفصله دارد که باید به هم متصل شوند و علاوه بر هر قطعه منفصله، بخش‌های دیگری وجود دارد که این قطعات منفصله بر روی آنها وصل می شوند و به خودرو تبدیل می‌شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم تاکید کرد: طی سالها تلاش و کسب تجربه در زمینه قطعات فنی و تکنولوژیکی خوب رشد کرده بودیم و صاحب برند و نظر شده بودیم و بخشی از این تولید را به خارج از کشور صادر می‌کردیم ولی متاسفانه با ورود بی‌رویه قطعات مشابه چینی چه به صورت رسمی و چه غیررسمی با مشکل عدیده‌ای مواجه شدیم.
صادق افزود: سال گذشته در صحن علنی مجلس تذکردادم که مراقب باشیم قطعات منفصله خودرو کاهش نیابد؛ ولی متاسفانه واردات بی‌رویه ضربه مهلکی به قطعه‌سازان خودرو وارد کرد.
نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس، گفت: البته عدم مطالبات شرکت‌های خودروسازی از دولت و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی شرکت های خودرو سازی، از جمله مشکلات دیگری است که قطعه سازان نتوانستند با آن همراه و همسو شوند.
وی یادآور شد: علی‌رغم افزایش نرخ تورم وقیمت حامل‌های انرژی، اجازه افزایش قیمت به قطعه‌سازان داده نشد از این رو قطعه‌سازان با مشکلات بزرگی مواجه شده و کارخانه‌های آنها تعطیل شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در صورتی که این روند ادامه داشته باشد به طور یقین اشتغال صنعتی ۳۰ درصدی خودروسازی، با مشکل جدی مواجه خواهد شد لذا از دولت توقع داریم با پرداخت سهم صنعت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به این صنعت اشتغال زا کمک کند و مانع از تعطیلی جدی آن شود.





جرس:
 آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بررسی‌های کار‌شناسی برای برپایی سپر دفاع موشکی مشترک را آغاز کردند. در همین زمینه کمیته مشترکی با حضور دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی برای بررسی این موضوع تشکیل شد.
به گزارش رادیوفردا، این موضوع را هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، روز شنبه،۱۲ فروردین در کنفرانس خبری مشترک خود در ریاض اعلام کردند.
این کنفرانس خبری پس از نشست مشترک کلینتون با وزرای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد. عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، کویت و امارات متحده عربی، این شش کشور را تشکیل می‌دهند.
هیلاری کلینتون در این کنفرانس خبری که در افتتاحیه همایش همکاری‌های استراتژیک آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزار شده بود گفت: «این همایش فرصتی برای گسترده‌تر کردن همکاری‌های چند جانبه میان ما فراهم می‌کند؛ همکاری در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مسائل هسته‌ای، دزدان دریایی و مسائل اقتصادی.
او ادامه داد: «همچنین ارتش‌های آمریکا و کشورهای شورای همکاری باید طرح‌های واحدی برای افزایش قدرت‌های دفاعی و همکاری در زمینه امنیت دریایی و برپایی سپر دفاع موشکی در منطقه وضع کنند.»
کلینتون در این زمینه افزود: «به ایران اشاره می‌کنم که به تهدید کشورهای همسایه خود ادامه می‌دهد، امنیت منطقه‌ای را با خطر مواجه می‌کند، از نظام بشار اسد در کشتار‌هایش حمایت می‌کند، آزادی رفت و آمدهای دریای را با چالش مواجه می‌کند و در مسائل یمن دخالت می‌کند.»
از سوی دیگر سعود الفیصل در پاسخ به سئوالی در خصوص سپر دفاع موشکی مشترک گفت: «این موضوع را مورد بحث قرار دادیم. کمیته‌ای از دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی برای بحث و بررسی بیشتر موضوع تشکیل شد.»
سال گذشته کاخ سفید آمریکا از فروش ۸۴ فروند جنگنده‌ اف ۱۵ به مبلغ ۳۰ میلیاد دلار به عربستان سعودی به منظور تقویت بنیه نظامی این کشور در خاورمیانه خبر داده بود. اندکی پس از آن آمریکا از فروش سامانه دفاع موشکی تاد به قیمت ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار به امارات عربی متحد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسئول بلندپایه آمریکایی که همراه هیلاری کلینتون در ریاض حضور دارد، به خبرنگاران گفته است: «ما برای برپایی سپر دفاع موشکی منطقه‌ای تلاش می‌کنیم.»
او که خواسته نامش فاش نشود افزوده است: «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از خود دفاع کند. از این رو باید سپر دفاع موشکی مشترک ایجاد کرد و این در اولویت همکاری‌های ما با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد.»
پیش از آن ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: «قراردادهایی در زمینه همکاری‌های موشکی با شماری از کشورهای خلیج فارس داریم که می‌توان با منطقه‌ای کردن، آن‌ را موثر‌تر کرد.»





جرس: نماینده مردم کاشمر در مجلس هشتم گفت: ارائه خدمات زیرساختی مانند آب و برق رایگان می‌تواند به تولید کننده کمک کند تا هم هزینه را کاهش دهد و هم کیفیت را بالا ببرد.
به گزارش ایلنا، محمد رضا خباز با بیان این مطلب که دولت در سال جهاد اقتصادی بی‌برنامه بود، ادامه داد: سال گذشته که به نام سال جهاد اقتصادی نامگذاری شد، هیچ لایحه‌ای توسط دولت ارائه نشد و هیچ تصمیمی اتخاذ نشد جز قانون ۵ساله که یک موضوع طبیعی بود و البته بحث صندوق توسعه ملی را می‌توان از اقدامات سال جهاد اقتصادی دانست.
خباز گفت: سال ۹۱ که توسط رهبری به عنوان سال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى شعار امسال است نامگذاری شد به عقیده من قطعه‌ای از پازل سال جهاد اقتصادی است.
وی اظهار داشت: جهاد اقتصادی یک مجموعه است و بخشی از آن اختصاص پیدا می‌کند به تولید داخلی و قدم گذاشتن در راه خودکفایی.
وی در ادامه گفت: ما متاسفانه نمی‌توانیم با تولیدات دیگر کشور‌ها رقابت کنیم و آن هم به این دلیل است که کیفیت در تولید کالاهای داخلی لحاظ نمی‌شود و وقتی کالای چینی وارد کشور می‌شود آن هم از کیلومتر‌ها دور‌تر و با قیمت مناسب‌تر به طور طبیعی تولیدات داخلی که به کیفیت و کمیت کار توجه ندارند نمی‌توانند در این عرصه رقابت کنند.
وی افزود: دولت باید برای ارتقاء جایگاه تولید داخلی برنامه داشته باشد و هزینه‌های سرباری را برای تولید کنندگان ایجاد می شود پایین بیاورد و ارائه خدمات زیرساختی مانند آب و برق رایگان می‌تواند به تولید کننده کمک کند تا هم هزینه را کاهش دهد و هم کیفیت را بالا ببرد.
وی در پایان تاکید کرد: بدیهی است که پرداخت یارانه‌ها به تولید کنندگان که در قانون هدفمندی یارانه هم آمده باعث می‌شود تا تولیدکننده کالاهای بهتری به مردم تحویل دهد و اگر دولت برای حمایت از تولید ملی برنامه ارائه کند موفق خواهیم بود.




گزارش مسعود باستانی از تحویل سال در بند زندانیان سیاسی گوهردشت
رقص کردی و مسابقه ماست‌خوری تقریبا آخرین بخش مراسم بود. زانیار و لقمان مرادی به همراه تعدادی از بچه‌های کرد خواندند و محلی رقصیدند و جایزه مسابقه ماست خوری تنها یک هویج تازه بزرگ از جیره خشک غذایی بود.
جـــرس: مسعود باستانی، روزنامه نگار محبوس در زندان گوهردشت، طی گزارشی از شب و روز سال تحویل با زندانیان سیاسی، به تلاش زندانیان برای ایجاد فضایی پر امید اشاره کرده و نوشته است: آن شب همه سرحال بودند و از فردای آن روز دید و بازدیدهای نوروزی شروع شد. دید و بازدیدهایی که در آنها علاوه بر آرزوی سلامتی، آرزوی آزادی زندانیان و آزادی میهن نیز به چاشنی تعارفات اضافه شده بود.
به گزارش کلمه، مسعود باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می شود.
همچنین همسر این روزنامه نگار، مهسا امرآبادی، خرداد سال ۸۸ و تنها دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و پس از دو ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اشد مجازات، یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متن گزارش نوروزی مسعود باستانی از زندان رجایی شهر (گوهردشت) به شرح زیر است:
آمار عصر روز دوشنبه که تمام شد بچه‌ها کار عید را شروع کردند. تا قبل از آن به جز بحث درباره احتمال مرخصی های نوروزی و تلاش چند نفر که دنبال برگزاری جشنی برای سال نو بودند خبری از حال و هوای مراسم عید نوروز به چشم نمی‌خورد.
آن شب با کمک خالد حردانی که حالا وکیل بند سالن سیاسی‌ست بچه‌ها بزرگ‌ترین میز سالن را به وسط آوردند و هرکس با آوردن سبزه‌ای که برای مراسم سال نو در زندان تدارک دیده بود در پی آراستن سفره هفت‌سین رجایی‌شهر می‌کوشید.

سبزه های مستطیلی، گرد و شش‌گوش
سبزه‌ها عمدتا از عدس تهیه شده‌اند، عدس‌های خامی که به عنوان جیره خشک به بعضی از زندانیان بیمار تعلق می‌گیرد حالا سبز شده‌اند و به شکل ظرف‌هایی درآمده‌اند که در آنها رشد کرده‌اند. مستطیلی، گرد و شش‌گوش. هرکس سبزه‌اش را بر روی میزی که حالا با پارچه‌ای بنفش رنگ تزیین شده بود، آورد. سعید رضایی مشغول چیدن سفره هفت‌سین بود. آیینه، گلدان، سنجد، سکه و سرکه. تنها یک نفر در سالن یک شیشه سرکه سیب داشت که آن را به امانت سپرد تا پس از مراسم سال تحویل دوباره پس بگیرد.
سعید ماسوری هم از من دیوان حافظ خواست. وقتی دیوان حافظ را به سفره رساندم همه چیز بود. اما بیشتر از همه تخم‌مرغ‌ها توجهم را جلب کرد. تخم‌مرغ‌هایی که به شکل رنگ پرچم ایران رنگ‌آمیزی شده بودند و روی یکی از آنها با مداد، علامت کم‌رنگ شیر و خورشید کشیده شده بود.

مهدی محمودیان و احمد آقای زیدآبادی در انتظار مرخصی
مهدی محمودیان و احمد آقای زیدآبادی بیشتر از همه منتظر مرخصی بودند. روز گذشته دکتر سلیمانی به مرخصی رفته بود و مهدی که قرار بود برای اولین بار به دیدن خانواده و دختر کوچکش برود هنوز هم امیدوار بود. او از شاهین زینعلی شنیده بود که سال گذشته دادسرای اوین در روز ۲۹ اسفند هم به تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ مرخصی داده و بچه‌ها آخر شب رفته‌اند. اما ساعت که از ده گذشت تقریبا همه ناامید شدیم. مهدی به سراغ کارهای نیمه تمام ناهار روز عید رفت و مشغول خرد کردن تیکه‌های مرغ و پیاز شد. قرار است بچه‌ها ناهار روز اول فروردین را دور هم باشند اما چون امسال برخلاف سال گذشته در فروشگاه از ماهی خبری نبود، سبزی پلو با ماهی شب عید به پلو و مرغ روز عید تبدیل شد. کار آشپزی و مقدمات آن را مهدی و سینا آذر -جوانی که به تازگی از بند ۳۵۰ به اینجا منتقل شده است- به همراه تعدادی از زندانیان بهایی انجام دادند. آن شب آنها مشغول شستن و خیس کردن برنج ناهار ۵۳ نفره بودند. بچه‌های دیگر هم دنبال آب گرم برای حمام بودند که تا صبح خبری از آب گرم نشد. آب حمام از دیروز به شکل ناگهانی سرد شد و هنوز هیچ کس نتوانسته درست و حسابی دوش بگیرد و خود را برای عید آماده کند. همیشه همین طور است. نمی‌دانم چرا همیشه اتفاقات خاص و خرابی‌ها در بند، در اوقات تعطیلی رخ می‌دهد. مثلا در طول سال گذشته سقف دستشویی و حمام به شکل کاملا عجیب و اتفاقی عصر روز پنجشنبه شروع به چکه کردن می‌کرد و صبح شنبه به طور خودکار درست می‌شد.

دوش نوروزی با آب سرد
حالا از عصر روز بیست و هشتم آب حمام سرد شده است. وکیل بند می‌گوید تانکر آب گرم سوراخ شده و تا بعد از تعطیلات نمی‌شود کاری کرد. بچه‌ها اصلاح کردند و ریش تراشیدند و با آب سرد دوش فوری گرفتند. عده‌ای هم بیخیال دوش گرفتن شدند. افراد مسن‌تر به امید مراسم سال تحویل زود خوابیدند و به جز آنهایی که مشغول کار آشپزی بودند، بقیه زندانی‌ها شب را با گپ زدن و تماشای برنامه تلویزیون گذراندند. سر شب بحث بر سر این بود چرا امشب جشن را برگزار نکردند.

سرود ای ایران زندانیان خواب را هم بیدار کرد
صبح روز عید، حدود یک ربع قبل از تحویل سال احمد آقا بیدارم کرد و گفت همه جمع‌اند. با عجله بلند شدم و به داخل سالن رفتم. همه لباس‌های نو پوشیده بودند و بعضی‌ها هم به امید اینکه نزدیک صبح آب حمام گرم می‌شود، نخوابیده بودند. وقتی به جمع رسیدم شمارش معکوس برای لحظه تحویل سال آغاز شده بود. صدای کف زدن و پس از آن خواندن سرود “ای ایران” چند نفر از زندانیانی را که هنوز خواب بودند، بیدار کرد. روبوسی‌ها شروع شد و خیلی عجیب بود تصویر جمع ۵۰ نفره‌ای که دائم در یک محیط کوچک دور هم می چرخند و همدیگر را می‌بوسند.
برای همه آنانی که بند ۲۴۰ زندان اوین را دیده‌اند، تصور اینجا کار سختی نیست. یک راهروی بلند که در دور طرف آن سلول‌هایی به اندازه یک و نیم در سه متر قرار دارد و به جای در سلول بچه‌ها با یک پارچه اتاق خود را جدا کرده‌اند. در هر اتاق یک تخت سه نفره قرار دارد که دو نفر در آن ساکن هستند و در یک تخت اضافه هم وسایل خود را گذاشته‌اند.

سفره نهار و پلو و مرغ و ته دیگ
سفره ناهار روز اول سال در طول سالن انداخته شد و قرار شد هرکسی بشقاب و قاشق خود را بیاورد. پلو را مانند غذای نذری در هر بشقاب می‌کشیدند و تکه‌ای مرغ روی آن می‌گذاشتند. فرزاد مددزاده هم ته‌دیگ را می‌چرخاند و هر کس تکه‌ای برمی‌داشت، اما از سالاد و نوشابه خبری نبود.

با اینا زمستونو سر میکنم
مراسم جشن که شروع شد، هرکسی صندلی کوچک پلاستیکی خود را آورد و دو طرف سالن پر شد. سعید رضایی مجری مراسم بود. این مراسم با کمک او، جعفر اقدامی، رسول بداقی، رضا بوکانی و هادی امینی تدارک دیده شده بود و قرار بود هرکس هنرش را عرضه کند. متن ادبی زیبایی خوانده شد و جعفر به بهانه روز اول سال ترانه‌ای از فرهاد خواند:
بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی …
با اینا زمستونو سر میکنم
با اینا خستگیمو در میکنم …
رسول بداقی هم که همیشه در این‌گونه مراسم‌ها پای کار است با کمک بعضی از کردها یک ترانه لری را اجرا کرد. خودش ترانه را با صدای بلند می‌خواند و گروهش تنها ترجیع‌بند شعر را زمزمه می‌کردند: “نرخ بوس دختران، نرخ زعفران است”
حاضرین با دست زدن او را همکاری می‌کردند و من هم با صدای بلند گفتم که رسول در همه مراسم‌ها این ترانه را اجرا می‌کند. انگار این ترانه به سرود ملی زندان رجایی‌شهر تبدیل تبدیل شده است.

صندلی داغ در زندان رجایی شهر
صندلی داغ قسمتی دیگر از برنامه بود و قرار شد من در آن آقای محمد بنازاده امیرخیزی را سوال پیچ کنم اما مجری مراسم سعی کرد در اول کار خودم را سوال پیچ کند. او پرسید که من با نوروز باستانی چه نسبتی دارم؟ در جوابش گفتم: نوروز برادرم است.
در اول صحبت‌هایم از آقایان هدی صابر و محسن دکمه‌چی یاد کردم، زندانیان سیاسی که در طول سال گذشته در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر از جمع ما رفته بودند و حالا جایشان خالی بود.

راز سبیل‌های سفید
آقای امیرخیزی که سال پیش از بند ۲۰۹ به رجایی‌شهر منتقل شده و اتهامش در ارتباط با سازمان است روی صندلی داغ نشست و گفت که در سال‌های گذشته خواهر و برادرش همینجا زندانی‌ بوده‌اند و او به ملاقات آنها می‌آمده است. او گفت که تا کنون خانواده ما مجموعا به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند. امیرخیزی از محله مادری‌اش در تبریز که زادگاه ستارخان بوده تعریف کرد و بدین ترتیب راز سیبیل‌های سفیدش که شبیه ستارخان آراسته بود برملا شد.
ایوب قنبرپوریان هم به صندلی داغ دعوت شد. ایوب از اینکه اخیرا برخی رسانه‌ها از او به عنوان جوان‌ترین زندانی سیاسی نام برده‌اند، خوشحال بود و اعتراف کرد که علی‌رغم دستگیری در حوادث پس از انتخابات در روز رای‌گیری به هیچ‌کدام از کاندیداها رای نداده است. او گفت که پس از آزادی به شهرستان برمیگردد تا سرپرستی مادرش را برعهده بگیرد. ایوب از آقای عفیف نعیمی و بقیه که در طول سال گذشته او را تشویق کرده بودند تا سیگار را ترک کند، تشکر کرد.

آوازخوانی حشمت خان طبرزدی
آوازخوانی حشمت خان طبرزدی هم برنامه بعدی بود، او غزلی از حافظ را به همراه کامران رحیمیان که با سطل زباله تنبکی درست کرده بود، اجرا کرد. کامران از زندانیانی‌ست که به صورت حرفه‌ای تنک می‌نوازد و کتابی هم درباره ارتباط بدون خشونت ترجمه کرده است.
به حسن خلق توان کرد صید اهل نظر
به بند و دام نگیرند مرغ دانا را
احمد زیدآبادی هم چند جوک خوشمزه با لهجه کرمانی تعریف کرد. ماجراهای خنده‌داری که شاید خاطرات شیرین او از اهالی سیرجان و زادگاهش زیدآباد بود. مهدی محمودیان در وسط مراسم لباس مبدل می‌پوشید و آجیل و تخمه تعارف می‌کرد. تیپ‌های عجیب و غریبی می‌زد که بمب خنده بود.

مسابقه متارمه یا ترانه خوانی؟!
“متارمه” اسم مسابقه‌ای بود که بچه‌ها بر اساس مشاعره ترتیب داده بودند. در “متارمه” مانند مشاعره شرکت‌کنندگان باید ترانه بخوانند و نفر بعدی بایستی با حرف آخر مصرع ترانه قبلی ترانه‌اش را شروع کند. مسابقه شروع شد:
هوار هوار یا هوار، یارم می‌آید…
دوستت دارم می‌دونی، تا وقتی مهربونی…
یه دونه انار، دو دونه انار، سیصد دونه مردوارید….
مسابقه با دست زدن و ترانه خواندن بچه‌ها همراه بود و حسابی همه را به وجد آورد. آقای بادوام که به خاطر موسسه آموزشی به زندان محکوم شده است، شعر طنزی خواند که در آن از همه بچه‌های سالن نام برده بود. جعفر اقدامی میان پرده‌ خنده‌داری اجرا کرد، او در نمایشنامه‌اش ادای حالات مختلف بچه‌ها را درمی‌اورد. از بداقی که به صدای بلند تلویزیون اعتراض می‌کرد تا اسکندری که علیه نگهبان‌ها شعار می‌داد و احمد آقا که می‌گفت اینجا همه‌چیز خوب است حتی برای امار هم بیدارمان نمی‌کنند.
رقص کردی و مسابقه ماست‌خوری تقریبا آخرین بخش مراسم بود. زانیار و لقمان مرادی به همراه تعدادی از بچه‌های کرد خواندند و محلی رقصیدند و جایزه مسابقه ماست خوری تنها یک هویج تازه بزرگ از جیره خشک غذایی بود.

دید و بازدید نوروزی و آرزوی آزادی در زندان
آن شب همه سرحال بودند و از فردای آن روز دید و بازدیدهای نوروزی شروع شد. دید و بازدیدهایی که در آنها علاوه بر آرزوی سلامتی، آرزوی آزادی زندانیان و آزادی میهن نیز به چاشنی تعارفات اضافه شده بود.



اروگوئه به ایران پیشنهاد “نفت در برابر برنج” ارائه کرد
جـــرس: اروگوئه اعلام آمادگی کرد که در برابر دریافت نفت خام از ایران، برنج تحویل دهد.  
به گزارش رادیو فردا، تاباره آگوئره، وزیر کشاورزی اروگوئه اظهار داشت: "اگر ایران مایل به معامله پایاپای نفت در برابر برنج باشد ما هم مایلیم و بدون ارز این کار را خواهیم کرد."
اروگوئه بزرگترین صادرکننده برنج کشورهای آمریکای لاتین و از کشورهای دوست ایالات متحده در این منطقه است.
ایران که نظام‌ بانکی‌اش هم از سوی ایالات متحده و هم از سوی کشورهای اروپایی تحریم شده، در ماه‌های اخیر شماری از خریدهای خود را به صورت پایاپای انجام داده است.
تهران همچنین ابراز علاقه کرده که واردات خود را با ارزهایی غیر از دلار و یورو انجام دهد.
به گفته محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، از چندی پیش معاملات پایاپای با چین آغاز شده است؛ بطوریکه که چین بخشی از بدهی‌های نفتی خود را با صادرات کالا پرداخت می‌کند.
برپایه گزارش‌های منتشر شده، ایران همچنین درصدد بوده که در برابر نفت از روسیه و پاکستان گندم وارد کند.
به دلیل تحریم‌های وضع شده ایران اعلام کرده که به جای ارز، طلا هم برای صادرات خود دریافت می‌کند.
انجمن ارتباطات مالی میان بانکی که به سوئیفت مشهور است، در ماه مارس بانک مرکزی و بیش از ۲۰ بانک ایرانی دیگر را از تسهیلات خود محروم کرد. تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و نیز حذف شدن از سوئیفت، انتقال وجوه قابل توجه ارز را برای ایران بسیار مشکل کرده است.
بر اساس این گزارش، به گفته کارشناسان همین دشواری‌ها بر روی صادرات نفت ایران اثر گذاشته است.
شماری از کارشناسان می‌گویند بزرگترین برنده این شرایط، چین و هند هستند؛ چراکه این کشورها به جای پرداخت پول نقد که ایران بدان شدیدا نیازمند است، کالاهای خود را در اختیار ایران می‌گذارند.






نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی: هیچ کس جرات حمله به ما را نداردجـــرس: 
نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در گفت‌وگو با شبكه تلویزیونی فاكس نیوز آمریکا گفت هیچ كس جرات حمله به ‌ایران را ندارد و هر گونه تحرك اسرائیل با مشت آهنین ایران مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، علی‌اصغر سلطانیه، تاكید كرد كه ایران هرگز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از جمله غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نمی‌كند.
نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین این موضوع را رد كرد كه تحریم‌های بین‌المللی ایران را وادار به دادن امتیاز می‌كند.
او گفت:"تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد و ما مصمم به پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌مان هستیم".
بر اساس این گزارش، شبكه فاكس نیوز همچنین گفت‌و‌گویی با یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داد، که این مقام بین المللی اعلام کرد: "ما اطلاعاتی داریم كه نشان می‌دهد ایران فعالیت‌هایی در حوزه تسلیحات دارد."
آمانو در این گفت‌وگو یکبار دیگر تاكید كرد كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به تاسیسات پارچین است.
جمهوری اسلامی اجازه مشروط برای دیدار از این سایت را اخیرا صادر کرده، اما مقامات آژانس می گویند که "جمهوری اسلامی در صدد پاک کردن رگه های آزمایش اتمی از این سایت است."





جـــرس: 
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که در حج عمره به‌سر می‌برد، به اظهارات  خطیب نمازجمعه مسجد الحرام واکنش نشان داد و مدعی شد "مسلمانان جهان باید توجه کنند آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، با مقوله بیداری اسلامی در منطقه تفاوت فاحش دارد."
به گزارش فارس، حیدر مصلحی با انتقاد از خطیب جمعه مسجد الحرام و رویکرد موجود در میان افرادی که می‌توانند جزو نخبگان سعودی تلقی شوند، به این مسئله اشاره کرد که چرا باید با احساسات مردم بر اساس برداشت‌های سوء از آیات قرآن کریم در موضوع سوریه بازی شود و از حرکت‌های مسلحانه، خراب‌کارانه و تروریستی در سوریه که با طراحی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود، حمایت شود اما در مقابل نه از به خاک و خون کشیده شدن مردم در سایر کشور‌ها به ویژه بحرین و یمن سخنی گفته شود، نه از ظرفیت عظیم کنگره حج برای هم‌افزایی با حرکت جهانی «الی بیت المقدس» و «روز زمین» استفاده‌ای شود.
وی اظهار عقیده کرد که این‌گونه برخورد‌ها شأن خطیب جمعه نیست که باید عدالت داشته باشد.
مصلحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره برخی اظهارات ائمه جمعه در سایر کشورهای اسلامی و موضع گیریشان در قبال کشورهایی مانند سوریه، بحرین و فلسطین چیست؟ گفت: همان‌طور که رهبری هم در دیدار با نخست وزیر ترکیه اشاره کردند، قضیه سوریه به‌طور کلی با بیداری اسلامی در منطقه متفاوت است.
رئیس دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بدون اشاره به سیزده ماه کشتار تداوم دار معترضین و مردم منتقد توسط حکومت سوریه، افزود: ما اخبار ریز و پنهان حرکت و مباحثی را داریم که در سوریه دنبال می‌شود، که چه کشورهایی حمایت می‌کنند و اخبار دقیقی داریم که در پشت قضیه انفجاراتی که در سوریه به دست گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد و زن و بچه مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، اسرائیل حضور دارد.
وی اضافه کرد: اسنادی هم داریم مبنی بر اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حالت خوش‌بینانه به صورت ناآگاهانه، که در واقع این طور هم نیست که ناآگاهانه باشد، با این حرکت‌ها همراهی می‌کنند.
وزیر اطلاعات با ادعای اینکه قضیه در سوریه موضوع مقاومت و از بین بردن مقوله مقاومت در منطقه است، گفت: امریکایی‌ها و اسرائیل به مرور زمان پس از اینکه حرکتی در دنیای اسلام به عنوان بیداری اسلامی شکل گرفت، در پی این افتادند که از فرصت بیداری اسلامی شکل گرفته بهره برداری کنند و با استفاده از عده‌ای مزدور در کشوری که مقاومت را می‌دان‌داری و حمایت می‌کند، آن حرکت‌ها و مجموعه‌های مقاومت را در هم بشکنند و از بین ببرند.
مصلحی افزود: آن‌ها این حرکت را شروع کردند و با کمال تاسف بسیاری از کشورهای منطقه که خود را در وضعی هستند که باید بیداری اسلامی قطعا در آن‌ها شکل بگیرد و می‌گیرد، همراه با امریکایی‌ها دارند، در این مقوله با صهیونیست‌ها همراهی می‌کنند و متوجه نیستند.
وی با بیان اینکه ما در صحبت‌ها و پیام‌هایی که با این‌ها داشتیم، اتمام حجت کردیم توجه داشته باشند مقوله‌ای که در سوریه دارد، شکل می‌گیرد توسط صهیونیست‌هاست، اضافه کرد: این موضوع هر کشوری را مانند ترکیه که به تعبیر رهبری سیاست‌مدارانش علاقه‌مند به اسلام هستند، در برخواهد گرفت، زیرا اسرائیل و امریکا به هیچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند کشوری در راستای پیاده کردن مسائل و مقوله مقاومت در منطقه حضور داشته باشد و یا قد علم کند.
وزیر اطلاعات ادامه داد: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که دیدم این بود که خطیب نماز جمعه در بحث سوریه خیلی احساسات را تحریک می‌کرد و برداشت‌های سویی از آیات قرآن در این باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطیب جمعه این نیست که در موضوع بحرین که زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند، سیاسی کاری کند بلکه خطیب جمعه باید با عدالت بتواند به مباحث بپردازد.
مصلحی گفت: شأن خطیب جمعه این نیست که در مقوله سوریه که انفجارات آن به دست گروه‌هایی با پشتیبانی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، این طور موضع گیری کند اما درباره بحرین و یا به خاک و خون کشیده شدن زن و فرزند و افراد میان‌سال در یمن اشاره‌ای نکند که البته این تلقی خوبی از خطیب جمعه نیست.
وزیر اطلاعات ادعا کرد: مسلمانان جهان باید توجه کنند آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، با مقوله بیداری اسلامی در منطقه تفاوت فاحش دارد زیرا پشت حرکت‌هایی که در سوریه شکل می‌گیرد، صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها حضور دارند و به هیچ وجه این حرکت‌ها مردمی نیست و مردم سوریه‌‌ همان مجموعه‌ای بودند که حمایت‌های آن‌چنانی را از دولت خود به عمل آوردند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به نام‌گذاری روزی به نام «روز زمین» و حرکت به سمت فلسطین چگونه می‌توان از ظرفیت‌های حضور مسلمانان در حج عمره استفاده کرد، افزود: در «روز زمین» حرکت خوب و ارزشمند جهانی به ویژه در لبنان و غزه برای راهپیمایی به سمت سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت.
مصلحی ادامه داد: انتظارم این بود که خطیب نماز جمعه مسجد الحرام به عنوان فردی که می‌تواند جزو نخبگان باشد، درباره این روز و حرکت جهانی که شکل گرفته و قطعا امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها با آن مخالف هستند، موضعی بگیرد و حرکتی بکند که متاسفانه ندیدم، وی اشاره‌ای در این زمینه داشته باشد.
وزیر اطلاعات گفت: انتظار این بود که حداقل حرکتی انجام شود و الگو از آن راه پیمایی گرفته شود و در واقع نمونه‌ای باشد تا حرکت راه‌پیمایی شکل بگیرد،‌‌ همان گونه که در بسیاری از کشور‌ها این حرکت پس از نماز جمعه شکل گرفت تا از مجموعه نخبگان و قشر جوان که این حرکت را کرده‌اند، حمایت شود.
وی ادامه داد: اما متاسفانه غیر از دعا در حق مردم فلسطین حرکت دیگری ندیدیم و انتظار این است که نخبگان به ویژه خطیبان نماز جمعه این مرکز و این کشور در این جهت نقش ایفا کنند و خودی نشان دهند که متاسفانه شاهد آن نبودیم.




ادامه‌‌ی روند سه ساله‌ی سرکوب مطبوعات توسط مقام‌های ایران

خبرگزاری هرانا - کمیته‌ی حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ی جدید خود بار دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به اِعمال فشار علیه مطبوعات متهم کرد.
به گزارش رادیو فردا، در این بیانیه با اشاره به تازه‌ترین موارد بازداشت روزنامه‌نگاران، از جمله نازنین خسروانی و تهمینه منزوی، از قول مدیر بخش خاورمیانه‌ی این نهاد مدافع حقوق بشر آمده است: "مقام‌های ایران تمامی روش‌ها، و از همه بیشتر روش‌های بی‌رحمانه را به کار می‌گیرند تا صدای روزنامه‌نگاران منتقد را خاموش کنند."
در این بیانیه همچنین از وضعیت سلامت شماری از روزنامه‌نگاران زندانی، از جمله محمد داوری، کیوان صمیمی، حسین رونقی ملکی و احسان هوشمند، ابراز نگرانی شده است.




ممانعت از حضور اتباع افغانی در یکی از پارک‌های کوهستانی اصفهان

خبرگزاری هرانا - احمدرضا شفيعی، مسئول كميته‌ی انتظامی ستاد تسهيلات سفرِ شهر اصفهان از ممانعت حضور اتباع افغانی در روز طبیعت در پارک کوهستانی صفه، خبر داده است.
به گزارش هرانا به نقل از ایمنا، احمدرضا شفيعی با اشاره به حضور پر رنگ شهروندان افغانی در روز طبیعت در سال‌های گذشته در این پارک کوهستانی گفت: "به منظور رفاه شهروندان نیرو‌های این کمیته، با همکاری پلیس امنیت و اداره‌ی اماکن در روز ۱۳ فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می کنند."
وی مدعی شده است که شهروندان تبعه‌ی افغانستان برای خانواده‌ها ناامنی ایجاد کرده بودند.
این مقام انتظامی اضافه کرد: "با توجه به این که در روز ۱۳ فروردین خانواده‌ها برای تفریح و تفرج به دامان طبیعت پناه می برند، از این رو حفظ امنیت شهروندان و ایجاد فضایی آرام برای گذران اوقات فراغت این روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."
گفتنی ست که طبق قوانین جمهوری اسلامی شهروندان تبعه‌ی افغانستان قادر به اخذ تابعیت ایرانی نیستند و فرزندان ایشان، حتی در صورت تولد در خاک ایران نیز امکان برخوردار شدن از شناسنامه‌ی ایرانی را ندارند و از حق تحصیل نیز محروم‌اند.
این مهم در حالیست که طبق قوانین جاری در مقاوله‌نامه‌های بین المللی، امکان اخذ تابعیت یک کشور، پس از طی پروسه‌های حقوقی میسر است.
چندی پیش، رسانه‌های دولتی اعلام کرده بودند که ۳۲ هزار کودک بی‌هویت و بدون شناسنامه که حاصل ازدواج شهروندان ایرانی با افغانی هستند، در کشور وجود دارد.




دستگیری ۳۰ نفر در یک پارتی شبانه در نوشهر

خبرگزاری هرانا - ۳۰ دختر و پسر در یک پارتی شبانه در نوشهر توسط نیروهای بسیج و انتظامی دستگیر شدند.
به گزارش مهر، ۱۷ دختر و ۱۳ پسر که در یکی از باغ ویلاهای اطراف شهر نوشهر، پارتی شبانه‌ای را برپا کرده بودند توسط نیروهای بسیج و انتظامی نوشهر دستگیر شدند.
این گزارش هم‌چنین مدعی ست که در جریان این برخورد، مقادیر زیادی مشروبات الکلی، قرص اکستازی و مواد مخدر از نوع شیشه کشف و ضبط شد.
اکثریت افراد دستگیر شده از طبقه مرفه و تحصیلکرده جامعه هستند که خارج از مازندران برنامه‌ریزی این پارتی را دیده بودند. در عملیات دستگیری افراد شرکت ‌کننده در پارتی شبانه، ۲۲ خودروی گران ‌قیمت توقیف شد و دستگیرشدگان تحویل مقامات قضایی و در بازداشت بسر می‌ برند.
باغ ویلای هشت هزار متری محل پارتی شبانه، متعلق به یکی از واردکنندگان بزرگ خودروهای خارجی است.




پدر مسعود لواسانی، روزنامه نگار: اتفاق خيلی بدی برای پسرم افتاده است، ما امنيت نداريم

به دنبال انتشار خبر ناپديد شدن مسعودلواسانی روزنامه نگار در روزهای اوليه سال نو، پدر او بدون اشاره به جزييات آنچه برای وی رخ داده است به "کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران" گفت: « اتفاق خيلی بدی برای پسرم افتاد که از ترس امنيت خانواده اش چيزی نمی خواهد بگويد. من واقعا متاسفم که در ايران با اين شرايط زندگی می کنم. من عمر خودم را کرده ام و ترسی ندارم اما چون نگران فرزندم هستم نمی توانم چيزی بگويم . فقط بگذاريد همه بشنوند که ما تحت کنترل شديد هستيم و امنيت نداريم.»
مسعود لواسانی، روزنامه نگار در تاريخ ۴ خرداد ۸۸ به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت و پس از گذراندن دو سال حکم مدت زندان در ۱۷ شهريور ماه ۱۳۹۰ آزاد شد. در تاريخ ۱۷ دی ماه ماموران امنيتی با ورود به منزل اين روزنامه نگار خانم فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی را دستگير کردند. خانم خردمند تقريبا يکماه پس از بازداشت در تاريخ ۱۲ بهمن ماه آزاد شد. از آن تاريخ اين زوج روزنامه نگار که دارای فرزند خردسالی هستند در سکوت کامل زندگی می کنند. با اين حال در تاريخ ۳ فرودين ماه فاطمه خردمند در صفحه فيس بوک خود از ناپديد شدن همسرش خبر داد و نوشت:« مسعود از روز گذشته و به قصد هواخوری از منزل خارج شده اما تاکنون بازنگشته و خبری از او در دست نيست.»
بعد از اينکه مسعود لواسانی در ، روزنامه نگار و از بازداشت شدگان حوداث پس از انتخابات ۸۸ با اشاره به وضعيت بد فرزندش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« خانواده ما تحت فشار و کنترل شديد است. تمام رفت و آمدهای ما کنترل می شود. از همسايه ها و مغازه دارها می پرسند که چه کسی به خانه ما رفت و آمد کرده است. »
وب سايت کلمه يک روز بعد از آن به نقل از صفحه فيس بوک فاطمه خردمند نوشت :« ظاهرا آن شب، (آقای لواسانی) هنگام پياده‌روی بيهوش شده و يک انسان خيرخواه او را به بيمارستان منتقل کرده بود و چون کارت شناسايی همراه نداشته امکان اطلاع به خانواده نبوده است.» او نوشته است: «امروز (مسعود لواسانی) به هوش آمده و پس از اطمينان از نوار قلبی که بهبود نسبی را نشان می‌داد، کم‌کم از بيمارستان مرخص می‌شود.»




کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: سرکوب‌ مطبوعات در ایران ادامه دارد

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای گفته است با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی با شیوه‌هایی بی‌رحمانه روزنامه‌نگاران منتقد را ساکت می‌کنند، اما خبرهای ظلم مداوم آن‌ها همچنان به گوش جهان می‌رسد.
به نوشته وبسایت مردمک، این نهاد حامی روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک، روز پنج‌شنبه، دهم فروردین با اشاره به بازداشت یک عکاس و یک روزنامه‌نگار زن ایران اعلام کرده است که این اقدام ایران، در ادامه سه سال سرکوب اهالی مطبوعات صورت گرفته است.
مدیر بخش خاورمیانه این کمیته، در این بیانیه گفته است که زمان آن رسیده ایران به این سرکوب‌های نامحدود پایان داده و اجازه دهد تا صداهای مستقل شنیده شوند.
در ادامه، این کمیته به بازداشت تهمینه منزوی، عکاس ۲۲ ساله و برنده جایزه مستقل عکاسی مستند اجتماعی اشاره کرده و نوشته که او از جمله کسانی بوده که در آثار خود به مسائل حساس اجتماعی ایران مانند اعتیاد می‌پرداخته است.
خانم منزوی در ۳۰ بهمن‌ سال گذشته در محل کار خود بازداشت شد، اما هنوز اتهام او و دلیل بازداشت‌اش مشخص نیست و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز درباره وضعیت سلامت و محل نگهداری او پاسخی نداده‌اند.
در این بیانیه همچنین به محکومیت نازنین خسروانی اشاره شده که نیمه اسفند ماه برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین فراخوانده شد.
اتهام این روزنامه‌نگار روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در آبان‌ سال ۸۹ بازداشت و چهار ماه و نیم حبس شد به گفته دادستان تهران، «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» است.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بخش دیگری، به افزایش محدودیت‌های اینترنت و فیلترشدن وبسایت‌های خبری و پارازیت روی ایستگاه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای پرداخته است.
در این بیانیه، به نقل از مارک تامپسون، مدیرکل بی‌بی‌سی نوشته شده است که مقام‌های ایران با ارسال پارازیت روی ماهواره و بازداشت و تحت‌فشار گذاشتن اعضای خانواده‌های کارمندان بی‌بی‌سی فارسی، این شبکه خبری را هدف قرار داده‌اند.
در اسفند ماه، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای چهار روزنامه‌نگار و یک مستندساز را که پیش از این بازداشت شده بودند، به «ارتباط با شبکه بی‌بی‌سی» متهم کرد.
مدیرکل بی‌بی‌سی نیز نسبت به برخورد مقام‌های ایران با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی انتقاد کرده و بازداشت یکی از اعضای خانواده کارکنان این رسانه را به شدت محکوم کرده است.
حکومت ایران از زمان تاسیس این تلویزیون فارسی در سال ۲۰۰۹ بار‌ها روی این شبکه پارازیت فرستاده است و تازه‌ترین دور آزار و اذیت کارکنان این شبکه توسط دولت ایران درپی وخامت روابط میان دولت‌های ایران و بریتانیا صورت گرفته است.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بخش دیگری از این بیانیه، همچنین درباره وضعیت سلامت شماری از روزنامه‌نگاران زندانی، از جمله محمد داوری، کیوان صمیمی، حسین رونقی ملکی و احسان هوشمند، ابراز نگرانی کرده است.
از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران، بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند، علاوه بر این در حدود سه سال گذشته، بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران با افزایش فشار‌ها از ایران گریختند تا بازداشت و محکوم نشوند.
پیش‌تر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و هشدار داده بود که آزادی رسانه‌ها در این کشور پس از سال‌ها ارعاب و آزار رسانه‌های مستقل، به حداقل رسیده است.
همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه آزادی رسانه‌های جهان در پایان سال میلادی، ایران، چین و اریتره را بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١١ معرفی کرده است.
این سازمان در نامه‌ای سرگشاده با «فاجعه‌بار» خواندن سرکوب روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران و گسترش سانسور رسانه‌ها در ایران از کمیسر حقوق بشر سازمان‌ملل‌متحد خواست که از حقوق زندانیان عقیدتی ایران دفاع کند.




روسیه : ایران قطعنامه های شورای امنیت را نقض می کند

سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه دیروز گفت که به موازت گسترش تنش های بین المللی بر سر برنامۀ اتمی ایران، این کشور در حال نقض کردن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و توسعۀ همزمان فعالیت های اتمی اش است.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه ها، سرگئی ریباکوف که این سخن را در مصاحبه با نشریۀ دهلی نو ایراد کرد، ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را رو به گسترش و نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل دانست.
سرگئی ریابکوف در عین حال یادآور شد که جامعه بین‌المللی به اندازه کافی برای «گفت و گوهای جدی کار نمی‌کند» و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تنها این کشور را واداشته تا برنامه هسته‌ای‌ خود را گسترش دهد.
او گفت: بعضی از دوستان غربی ما فکر می‌کنند، تحریم‌ها مثل طلسمی است که از آن‌ها در مقابل ارواح شیطانی حفاظت خواهد کرد. این بی‌معنی است. تحریم‌ها ما را به جایی نمی‌رساند. تحریم‌ها تنها اقتصاد ایران را فلج می‌کند.
او وضعیت بحران اتمی ایران را بمراتب بیش از سال گذشته تنش آلود توصیف نمود و گفت : جنگ علیه ایران به افزایش بهای نفت و کُند شدن آهنگ رشد اقتصادی در جهان منجر خواهد شد. به گفتۀ ناظران، دولت روسیه با این دست سخنان این پیام صریح را به دولت ایران می فرستد که در وضعیت خطرناک و همچنین در مخاطرۀ اقدام نظامی از جانب اسرائیل قرار گرفته است. سرگئی ریباکوف در پایان گفت که ممکن است تحریم های یکجانبۀ غرب اقتصاد ایران را در تنگنا قرار داده باشند، اما، لزوماً مانع از برنامۀ اتمی این کشور نشده اند.




اصغر فرهادی در میان صد چهره تاثیرگذار جهان به انتخاب "تایم"

مجله تایم که هر سال اقدام به انتخاب صد چهره‌ی تاثیرگذار جهان می کند، در لیست پیشنهادی خود برای سال 2012، نام اصغر فرهادی را نیز آورده است.
به گزارش انتخاب، مجله تایم در مورد این کارگردان ایرانی نوشته است: فرهادی که با فیلم "جدایی نادر از سیمین" موفق به کسب جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد، یک لحظه مثبت و نادر برای اصطلاح تصویر ایران در غرب است. در حالی که جنگ‌طلبان در اسرائیل و نومحافظه کاران "سخت جان" در واشنگتن، در پی حمله به ایران هستند، فرهادی داستان زن و شوهر طبقه متوسط را به تصویر می کشید که در پی جدایی از یکدیگر هستند... داستان انسانی که در شرایط وخیم فعلی، آب سردی است بر تب تند و شعله‌ور "حمله به ایران"
در این نظرسنجی، نام افرادی دیگری چون: بشار اسد، هیلاری کلینتون، جرج کلونی، شیخ بن خلیفه، حامد کرزای، باراک اوباما، میشل اوباما و... دیده می شود.
کاربران تا 6 آوریل فرصت دارند تا به این اسامی رای دهند و لیست نهایی 100 چهره ی تاثیرگذار جهان، 17 آوریل منتشر خواهد شد.
تاکنون اصغر فرهادی در رده سوم قرار دارد و برای رای دادن به فرهادی نیز، لینک زیر قابل دسترسی است:
http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2107952_2107953_2109940,00.html




تقدیر وزیر علوم از رییس دانشگاه علامه، به دلیل کسب رتبه اول اسلامی کردن دانشگاه های کشور

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل کسب رتبه برتر در اجرای سیاست های اسلامی کردن دانشگاه های کشور تقدیر کرد.
به گزارش دانشجونیوز، کامران دانشجو، وزیر علوم، در مراسمی با حضور بیش از چهل تن از روسای دانشگاه های کشور از صدر الدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، به دلیل اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تفکیک جنسیتی دانشجویان قدردانی کرد.
صدرالدین شریعتی، سرکوبگر دانشجویان در نقاب استاد
صدر الدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، از پیشگامان اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه های کشور نقش عمده ای در سرکوب و محرومیت از تحصیل شمار زیادی از دانشجویان و اخراج اساتید منتقد ایفا کرده است.
وی همچنین در آذر ماه امسال، با پایان‌یافتن ماموریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی، از سوی وزارت علوم مامور بازنگری در محتوا و منابع دروس رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی و سایر رشته‌های علوم انسانی شده است.
از دیگر اقدامات صدرالدین شریعتی برنامه ریزی برای راه اندازی پردیس دخترانه دانشگاه علامه طباطبایی ظرف دو سال آینده است. وی در این زمینه گفته است: «با راه اندازی این پردیس می خواهیم به دانشجویان دختر حرمت بیشتری دهیم و حتی استادان خانم را هم در پردیس دختران جذب می کنیم.»
تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی
در آغاز سال تحصیلی طرح تفکیک جنسیتی در کلاس های دروس عمومی و دروس اختصاصی دانشگاه علامه طباطبایی به شکلی جدی اجرایی شد.
اکثر دروس ارائه شده در دانشکده علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برای دانشجویان پسر و دختر تفکیک و تعداد اندک کلاس هایی که به صورت مشترک برای همه دانشجویان برگزار می شود، با اساتید مردی که دانشگاه در گروه سفید قرار داده ارائه شده است. در دیگر دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی نیز اکثر دروس با تفکیک جنسیتی ارائه شده است.
به گزارش منابع خبری، صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه که از یاران نزدیک احمدی‌نژاد و مشایی است، در دستوری محرمانه به رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه، فهرست‌های سه‌گانه‌ای از استادان دانشگاه تهیه کرده که شامل لیست‌های سفید، خاکستری و سیاه می‌شود. او با هدف تحقیر برخی از استادان مرد برجسته و خوشنام دانشگاه که به مدیریت او انتقاد دارند، نام آنها را در لیست سیاه قرار داده و دستور ممنوعیت تدریس آنها در کلاس‌های دخترانه را صادر کرده است.
با رسانه ای شدن موضوع تفکیک جنسیتی در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات، در ١٤ شهریور ماه ستون جنسیت در قسمت دروس ارائه شده از روی سایت این دانشگاه حذف ولی همچنان دروس برای دانشجویان زن و مرد به شکلی جداگانه ارائه شد.
همچنین پس از آنکه مشخص گردید دروس نیمسال اول سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبایی، با تفکیک جنسیتی ارائه شده است روزنامه «دنیای صنعت» از روزنامه های رسمی ایران، خبر از «تفکیک کلاس های درس دوره کارشناسی ارشد» داده و از قول برخی از "دانشجویان و اساتید" این دانشگاه نوشته است که «تفکیک جنسیتی در در دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه در برخی رشته ها مانند علوم سیاسی و علوم ارتباطات اعمال شده است.»
ابلاغیه جدید به حراست برای برخورد با دانشجویان دختر
در مهرماه امسال هم زمان با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی، حراست این دانشگاه روال جدیدی را در دخالت در امور شخصی دانشجویان پیش گرفت.
حراست مرد دانشگاه از ورود دانشجویان دختر با ناخن های لاک زده، صندل، لباس های رنگ روشن و موهای مش کرده جلوگیری کرده و در پاسخ به اعتراض دانشجویان دختر حراست این دانشگاه اعلام کرده که این ابلاغیه جدید است. ابلاغیه ی پوششی که تنها به حراست دانشگاه ابلاغ شده است.
تفکیک جنسیتی یا اسلامی کردن دانشگاه ها
در حالی که در سال های اخیر اجرای سیاست های تنگ نظرانه در دانشگاه های کشور برای تفکیک جنسیتی دانشجویان با سرعت در حال پیگیری است، کامران دانشجو، وزیر علوم «تفکیک جنسیتی» را ساخته «رسانه های بیگانه» عنوان کرده و بر اجرای سیاست های اسلامی کردن دانشگاه های کشور تاکید کرده بود: «ما چیزی به عنوان تفکیک جنسیتی نداریم. این واژه به ما تعلق ندارد، این واژه برای آن طرف آب است. این واژه را استفاده می کنید و در زمین دشمن بازی می کنید.»
وی در ادامه اظهارات خود از اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ٦٦ در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه های کشور سخن گفت: «من تاکنون از این واژه استفاده کرده ام یا نه ؟ ما آنچه را که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات شماره ١١٤، ١١٦، ١١٧ و ١٢١ در خرداد و تیرماه سال ٦٦ مصوب کرده است، اجرا می کنیم و بروید از وزرایی که تاکنون آن را اجرا نکرده اند بپرسید چرا اجرا نکرده اند.»
در مهر ماه امسال نیز  ۲۰۳ نماینده مجلس ایران با امضای بیانیه ای از طرح اسلامی کردن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ایران حمایت کرده و از دانشگاه‌ها خواسته اند «تا پایان سال تحصیلی با امکانات خودشان در مواردی که لازم است، نسبت به تأسیس دانشگاه یا مؤسسه آموزشی عالی دولتی جدید دخترانه اقدام کنند.»
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تفکیک جنسیتی دانشجویان
کامران دانشجو سال گذشته در جمع مدیران و کارکنان وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور گفته بود: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاسها باید جدا شود. بنابراین قانون داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید هرگاه در محیط های تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها احتمال ازدحام باشد باید محیط های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود. همچنین مصوبه شورا تاکید دارد، لازم است دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق کامپیوتر و ... حتی المقدور در نوبت های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاهها را خواستیم جدا کنیم، قانون داریم.
شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که دانشگاهها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی که منجر به اختلال و تعطیلی در کارها نشود جلوگیری بعمل آید. مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند. در آن قسمت از دانشگاهها که عموم مراجعه کنندگان مرد هستند لازم است از کارمندان مرد استفاده شود و آن قسمت که مراجعه کنندگان زن هستند از کارمندان زن.»

تفکیک جنسیتی تحقیرآمیز در دانشگاه علامه

تفکیک جنسیتی کلاسهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه

اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی و مشکلات تازه دانشجویان

رییس دانشگاه علامه طباطبایی، مامور بازنگری در محتوا و منابع علوم انسانی شد

اعمال سیاست تبعیض جنسیتی در پذیرش دانشجویان در بیش از ٤۵ دانشگاه کشور





اوج بیگانه‌ستیزی ایرانیان: حضور افغان‌ها در طبیعت ایران ممنوع!

۱۳ فروردین ۱۳۹۱ سهند خوانساری
image
در حالی که ایرانیان (به ویژه ایرانیان مهاجر) از بیگانه‌ستیزی دیگر ملت‌ها سخن می‌گویند و ایراد می‌گیرند، تصمیمی در ایران اتخاذ شده مبنی بر این‌که برای «امنیت خانواده‌ها» حضور اتباع افغانستان در روز طبیعت در یک پارک کوهستانی ممنوع است!
سایت خبری شهرداری اصفهان به نقل از  مسئول كميته انتظامي ستاد تسهيلات سفر این شهر نوشته است که حضور افغان‌ها در روز طبیعت (سیزده‌به‌در) در پارک کوهستانی صفه در نزدیکی شهر اصفهان ممنوع است و با همکاری نیرو های این کمیته، پلیس امنیت و اداره اماکن از ورود آنها جلوگیری می‌شود.
احمدرضا شفيعي گفته است سال‌های گذشته حضور پررنگ افاغنه در روز طبیعت در این پارک کوهستانی، برای خانواده‌ها «ایجاد ناامنی» می‌کرده است.
جالب است که گفته شده این تصمیم تبعیض‌آمیز و غیرانسانی «به منظور رفاه شهروندان ایرانی» گرفته شده است.
علی‌رغم این‌که در میان ملت‌های جهان، افغان‌ها تنها ملتی هستند که از بسیاری جهات به ایرانیان نزدیک هستند، اما رفتار مردم و دولت ایران در مورد آنها طی سال‌های اخیر چندان مناسب نبوده است.
خروج اجباری آنها از ایران، عدم اعطای ملیت به بچه‌های افغان‌هایی که با ایرانیان ازدواج کرده بودند و توهین‌های مکرر به آنها، از جمله برخورد ایرانیان با افغان‌هاست.
همچنین سال گذشته، خبرگزاری فارس خبر داد که «طبق قانون پیوند اعضای هر ایرانی به هموطن خود امكان‌پذیر است، اما پیوند از یك ایرانی به یک افغان انجام نمی‌شود.»
این روحیه شدید بیگانه‌ستیزی ایرانیان در حالی است که گاهی خود ایرانیان (به ویژه ایرانیان مهاجر) از بیگانه‌ستیزی دیگر ملت‌ها سخن می‌گویند و ایراد می‌گیرند.
به عنوان نمونه، داریوش مهرجویی در زمینه مهاجرت ایرانیان گفته بود: «مهاجرت را تجربه كرده‌ام و تجربه خوبي نبوده. آدم در غرب احساس ناامني مي‌كند. غرب خيلي بي‌رحم است؛ سيستم و قوانين آنها بي‌رحم است.»
به نظر می‌رسد ایران نیز برای مهاجران خارجی بسیار بی‌رحم است!





ویزای «مخصوص» با پاسپورت «اضافه»

image
بنا به گزارش رسیده از یک منبع نزدیک به اتحادیه اروپا، یکی از مقام‌های سابق میانی جمهوری اسلامی که از مرداد سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شده، ویزایی ۴ ساله از یکی از کشورهای اتحادیه دریافت کرده است. بر اساس اطلاع خودنویس، این فرد که مورد اعتماد یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است، حداقل بیش از یک گذرنامه در اختیار دارد.
یک مقام سابق ایرانی که ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از روسای سابق جمهوری اسلامی دارد بعد از خروج از ایران در مرداد ۱۳۸۸ از دو طریق مختلف گذرنامه‌های دیگری در اختیار گرفته و در شهریور ماه ۸۸، ویزای شنگن چهارساله از از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کرده است. این ویزا تا یک سال بعد از پایان مهلت نیز قابل تمدید است.
این ویزا روی پاسپورتی داده شده است که قرار بوده در دوم آبان ماه همان سال در تهران  صادر بشود. شماره این پاسپورت که در اختیار خودنویس است به «۵۳» ختم می‌شود.
به این ترتیب مقام مذکور پیش از دریافت ویزای شنگن در کشوری خارج از اتحادیه اروپا، از شماره پاسپورت آتی خود با خبر بوده است.
این مقام ایرانی از مرداد سال ۱۳۸۸ به ایران بازنگشته است.
یک فرد مطلع که با اتحادیه اروپا همکاری دارد به خودنویس گفت که این فرد بایستی اهمیت بسیار زیادی برای یکی از کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد که چنین ویزایی  (خارج از عرف) برایش صادر شده است.
این منبع می‌فزاید، احتمال دارد صدور چنین ویزایی برای دارنده چنین گذرنامه‌ای، با انتقال اطلاعات حساس  و طبقه‌بندی شده به اتحادیه اروپا مرتبط باشد. بر اساس گفته همین منبع، این مقام ایرانی حداقل سه گذرنامه در اختیار دارد و یکی از گذرنامه‌هایش نیز در آذرماه سال ۱۳۸۸ صادر شده است.
خودنویس پیگیر اطلاعاتی بیشتر در همین باره است  که در صورت کسب مستندات بیشتر در اختیار خوانندگان خواهد گذاشت.





هفته‌خوانی؛ از نوادگان حاجی‌بخشی تا بازگشت پیروزمندانه ارز به تابلو!

image
ما که انقدر درگیر این کلاه قرمزی و فک و فامیلش بودیم، فرصت نکردیم هیچ کدام از این دو تا فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» را که انگار حسابی کک در تنبان نوادگان حاج بخشی انداخته است، تماشا کنیم اما خداوکیلی هر کس این دو تا فیلم را دیده برای ما هم تعریف کند یا اگر کپی آن را در اختیار دارد به ما هم بدهد ببینیم که چی شد که این طوری شد!

تحریم به «سگ‌دست» رسید!
حالا هی ما داد بزنیم که تحریم‌های هدفمند... تحریم‌های هدفمند! باز این اوباما اینا بر می‌دارند هر آنچه که کلا هیچ ربطی به دولت و حکومت ندارد و مستقیم به مردم مربوط می‌شود را تحریم می‌کنند!
جانم برایتان بگوید که تحریم‌های اقتصادی که طی ماه‌های گذشته از نفت به مواد غذایی رسیده بود هفته پیش به سلامتی به «سگ دست» و «می‌ل لنگ» و «بلبرینگ» هم رسید چرا که به گزارش وال استریت جورنال، شرکت آمریکایی «جنرال موتورز» از شریک تجاری فرانسوی‌اش، یعنی شرکت «پی اس‌ای، پژو و سیتروئن» خواسته است که منطبق با قوانین و مجازات‌های دولت آمریکا علیه ایران به همکاری‌های خود با شرکت «ایران خودرو» پایان دهد.
شرکت آمریکایی «جنرال موتورز» هم گفته که پیرو این مطالبه شرکت سهامی «پژو و سیتروئن» صدور قطعات یدکی به ایران را متوقف کرده است. به همین راحتی به همین خوشمزگی!
این یعنی اینکه از فردا راننده تاکسی بدبخت که برای تهیه خرج و مخارج زندگی دنده «صد من یه غاز» عوض می‌کند برای خرید یک «واشر سر سیلندر» باید اسیر و عبیر خیابان «چراغ برق تهران» بشود و سیبیل دلال‌های بازار لواز یدکی را چرب نماید!
حالا از دل این شکل تحریم‌ها چه مدل از دموکراسی در می‌آید را باید بسپریم به اهل فن!
نتیجه اینکه... هیچی دیگه این خودش کلا نتیجه بود! یعنی در واقع نتیجه مسخره بازی جمهوری اسلامی سر این انرژی هسته‌ای کوفتی است که خدا لعنت کند باعث و بانی‌اش را که این تخم لق در دهان این‌ها گذاشت! و ما را این طوری برای یک «میل‌لنگ پیستون» اسیر کرد.

روابط مشکوک!
دقت کردید که چند وقتی است رابطه ایران و قطر عجیب مشکوک می‌زند!
آن از «جی جی باجی» شدن ایران و قطر در پروژه مشترک پارس جنوبی که هر کدام یک بخش از خلیج فارس را برای بهره برداری به دیگری تعارف می‌زند و همدیگر را مرام کش کرده‌اند!
آن از مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال که ایران و قطر رسما تبانی کردند و ایران از قصد گل خورد تا قطر بالا بیاید و بحرین حذف شود!
آن از اتوبوسی که قطری‌ها در جام ملت‌های قطر به طور اختصاصی برای ایران طراحی کرده بودند و اسمش را گذاشته بودند «شاهزادگان پارسی»
آن هم از رای مخالف قطر به تمدید مدت ماموریت احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و این هم از اظهارات شیخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، که گفته است کشورش مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
البته خب ناگفته نماند که امیر قطر به سلامتی داماد ایرانی هاست و یک دختر خانم ایرانی که گفته شده فقط سه میلیون دلار هزینه زیباسازی حاج خانم بوده است الان مشغول خدمت گذاری به امیر قطر است.
و این امیر قطر انقدر با ما ندار شده است که چند وقت پیش تصاویر دیدار وی با احمدی‌نژاد در حالی که لنگ‌ها را روی هم انداخته و دمپایی پوشیده بود مدت‌ها سوژه ملت بود!
خلاصه که من فکر می‌کنم یک چیزی زیر نیم کاسه است! حالا دقیقش را در می‌آورم تا هفته بعد خدمتتان عرض می‌کنم!

مرض دارید!؟
خدا وکیلی هر کسی فهمید که این چه مرضی هست که یک عده نشسته‌اند و هر چند وقت یک بار یکی از هنرمند‌ها یا ورزشکاران که سور و مور و گنده‌اند را به صورت خالی بندی به کام مرگ می‌فرستند به ما هم بگوید!
سال‌های سال است که این قبیل شایعات درباره مرگ فلان خواننده یا بازیگر مطرح می‌شود و بعد از چند روز شیون و زاری، طرف خبر مربوطه را تکذیب می‌کند! و خلاص!
همین چند وقت پیش بود که در رسانه‌های مجازی شایع شد که حسین رفیعی (فَ فَ سابق) به رحمت خدا رفته است و کلی اشک از ملت گرفتند اما بعد فهمیدیم که حسین آقا فَ فَ! گوش شیطان کر و چشم دشمن کور، صحیح و سالم مشغول زندگی و از آن مهم‌تر دریافت یارانه است.
حالا هفته پیش هم باز شایع کردند که ثریا خانم قاسمی بازیگر سینما و تلوزیون دور از جانشان ریق رحمت را سر کشیدند و به مادر مرحومشان پیوستند که باز هم معلوم شد عده‌ای از خدا بی‌خبر این شایعه را درست کردند، چون که خود ثریا خانم (بزنم به تخته) سور و مور و گنده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص انتشار شایعه خبر درگذشت خود گفت: «من در سفر اروپا در کنار دخترم و خانواده‌اش هستم و از سلامتی کامل برخوردارم و بعد از آن به همراه خانواده‌ام به مرز سوئد رفته و بعد از ۳ هفته دیگر به ایران بازخواهم گشت».
طرف که کِرم داشته باشد همین می‌شود دیگر!

نوادگان حاج بخشی و سینمای ایران!
ما که انقدر درگیر این کلاه قرمزی و فک و فامیلش بودیم، فرصت نکردیم هیچ کدام از این دو تا فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» را که انگار حسابی کک در تنبان نوادگان حاج بخشی انداخته است، تماشا کنیم اما خداوکیلی هر کس این دو تا فیلم را دیده برای ما هم تعریف کند یا اگر کپی آن را در اختیار دارد به ما هم بدهد ببینیم که چی شد که این طوری شد!
لازم به توضیح است که طبق احدایث و بنا بر «احتیاط واجب» دیدن کپی فیلم‌هایی که وزارت ارشاد و صدا و سیما یا حزب الله همیشه در صحنه برای نمایش آن بامبول در آورده‌اند و توقیفشان کرده‌اند بلا اشکال است!
وگرنه همین منزل جان ما شاهد است که اصولا مزاج ما با «کُپ زدن» سازگار نیست و حتی‌‌ همان «قهوه تلخ» هم که آخر نفهمیدیم چرا سری جدیدش به بازار نیامد، هم من هم منزل مکرمه به صورت جداگانه از فروشگاه‌های معتبر تهیه می‌کردیم و هر بار هم که مهران مدیری اول مجموعه برای جلوگیری از کُپ زدن به عِز و التماس می‌افتاد ما هم پا به پای مدیری، دستمال به دست از چندین سوراخمان اشک جاری می‌شد!
عرض می‌کردم که این دو تا فیلم معلوم نیست چه نشان داده است که این طوری بسیجی‌ها را آتش به تنبانشان انداخته وگرنه چند سالی بود که پس از بازنشسته شدن حاج بخشی، و کارگردان شدن ده نمکی، ملت بدون اینکه دست و پایشان با چماق شکسته شود به سینما‌ها رفت و آمد می‌کردند!

البته که با سیاست‌های جدید دولت احمدی‌نژاد که در واقع به خود حاجی بخشی‌ها و ده نمکی‌ها و باقی برادران چماق به دست مجوز و امکانات فیلم سازی داده است دیگر نیازی به چماق و چماق کشی نبود اما این بار معلوم نیست که از زیر سیبیل چه کسی این فیلم‌ها در رفته که برادران عرزشی یقه‌ها جر داده و خشتک‌ها به سر کشیده‌اند!
حالا ما عجیب کنجکاو شدیم ببینیم این فیلم‌ها چه بودند و چه بی‌ناموس بازی در آورده‌اند که به مذاق عده‌ای خوش نیامده‌اند و در شهرهای مختلف دور افتاده‌اند که کسی حق دیدن این دو اثر سینمایی «قانونی» و «دارای مجوز تولید و اکران از جمهوری اسلامی ایران» را ندارد!
و البته تا کنون هم دست خالی نمانده‌اند و اگر خدا قبول کند، توانسته‌اند در سه شهر مانع اکران فیلم‌های مذکور شوند.

قوی‌ترین مرد ایران کیست؟
آخر کجای دنیا سراغ دارید که شبکه ورزش آن بازی مهم و حساس بارسلونا و آث میلان را ول کند و تکرار مسابقه قوی‌ترین مردان ایران را که سه ساعت قبل از آن پخش شده بود را یک بار دیگر نشان دهند!؟
یعنی وقتی من متوجه شدم که از پخش بازی بارسلونا و آ ث میلان خبری نیست و به جای آن تکرار قوق‌ترین مردان آهنین ایران را پخش می‌کنند یک حالتی رفت که «منزل جان» به فریاد آمد وگرنه با کله رفته بودم داخل تلویزیون و یقه ضرغامی را گرفته بودم که مرد حسابی! از صبح تا الان چند بار قوی‌ترین مردان آهنین را پخش کردی؟
بعد هم حالا نه اینکه قوی‌ترین مردان ایران در سالهای گذشته همه عاقبت به خیر شدند که هر سال اصرار دارند که یک نفر به عنوان قوی‌ترین مرد سال انتخاب شود!
آن از مرحوم روح الله داداشی که الکی الکی توسط یک جوان هفده ساله به قتل رسید و جوان هفده ساله هم بالای چوبه دار رفت، آن هم از برادران قرایی که سه نفری یک بنده خدایی را به خاطر شندرغاز پول به قتل رساندند و الان ماه هاست متواری‌اند!
به نظر من که قوی‌ترین مرد سال فقط محمود رضا خاوری! سه هزار میلیارد تومان را با حرکت یک ضرب انداخت بالا و از اینجا تا کانادا را یک کله رفت و برنگشت!

انرژی دبه‌ای حق مسلم ماست!
یعنی این مشکل کمبود آب در فصل گرما مثل‌‌ همان ماجرای سوت زدن بلندگو در مسجد از صدر اسلام وجود داشته و کاری‌اش هم نمی‌شود کرد.
منابع خبری باز دوباره اعلام کرده‌اند که در پی قطع آب برخی نقاط تهران، برای رفاه حال شهروندان، تانکرهای آب رسانی سیار در محدوده‌هایی که با قطعی آب مواجه شده‌اند مستقر هستند.
به گزارش مهر، محدوده قطع آب در پایتخت از شمال شامل خیابان صفای شرقی و غربی، از جنوب به خیابان شوش و بعثت، از غرب به خیابان ایران و از شرق به خیابان کرمان می‌رسد.
دست شما درد نکنه! که برای رفاه حال ما تانکر فرستادید اما خداوکیلی واقعا خجالت نمی‌کشید که از یک طرف دنبال فرستادن میمون زنده به فضا هستید و ادعای هسته‌ای و بسته‌ایتان می‌شود اما هنوز که هنوز است با تانکر آب می‌فرستید دم خانه‌های مردم و ملت هم دبه و چهار لیتری به دست در صف آب هستند!

بازگشت پیروزمندانه ارز به تابلو!
جا دارد از همین تریبون بازگشت پرافتخار قیمت ارز به تابلو‌های صرافی‌ها در هفته گذشته را به آقا امام زمان، آرمان‌های امام راحل، مقام نسبتاً معظم رهبری و همین طور خدمتگذاران در دولت انحرافی تبریک و تهنیت ارز کنیم!
خلاصه که هفته پیش بالاخره پس از مدت‌های طولانی چشممان به جمال نرخ آزاد دلار و ارزهای معتبر خارجی، در تابلوهای صرافی‌ها روشن شد و البته با آغاز سال جدید قیمت هر دلار آزاد در بازار ۱۹۲۰ تومان و هر یورو به ۲۵۶۰ تومان رسید به سلامتی و همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز حداکثر ۷۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود باز هم به میمنت و مبارکی!
تازه شانس آوردیم که این روز‌ها بازار ارزفروشان تهران نیمه تعطیل است و نصف صرافی‌ها هم بسته و ملت هم همه جاده چالوس را بالا پایین می‌کنند!
راستی خاطرتان است؟ همین چند ماه پیش من یک بار در همین «هفته خوانی» عرض کردم سکه به قیمت ۳۷۰ هزارتومان رسیده است و آب دستتان است بگذارید و هر چه دارید و ندارید را بفروشید و بروید سکه بخرید!
گوش ندادید دیگر! ولی همساده‌تان گوش داد الان ببینید چه وضعیتی دارد! تا شما باشید که حرف به‌تان می‌زنم گوش بدهید!

 در آوردن پدر طبیعت در ۱۳به در!
خب به سلامتی تعطیلات عید هم دارد تمام می‌شود و فردا هم سیزده به در است که البته علما تاکید دارند که بگوییم «روز طبیعت» ولی خدا وکیلی ما هر سال نگاه می‌کنیم بعد از ۱۳ به در، جای سالم در طبیعت باقی نمی‌ماند و هر کدام از ما یک شخم اساسی به یک طرف طبیعت می‌زنیم، حالا چرا اصرار دارند که بگوییم روز طبیعت، خومان هم نمی‌دانیم!
شما نگاه کنید هر سال سیزده به در بعد از انجام مراسم بخور بخور هر آنچه که آشغال-پاشغال باقی مانده است تقدیم طبیعت می‌کنیم و بر می‌گردیم خانه!
شاخه‌های سه-چهار تا درخت را از بین می‌بریم تا بتوانیم تاب درست کنیم و هر کداممان که ماشالهه خرس گنده‌ای هم هستیم، تاب بازی کنیم و دست آخر هم شاخه‌ها را بشکنیم و آتش درست کنیم برای جوجه کباب و دور هم بخندیم!
بعد هم برای دو تا سیخ جوجه کباب، آتشی درست می‌کنیم که نگو و نپرس و از زمین و هوا ترتیب طبیعت را می‌دهیم و دودی راه می‌اندازیم که تا یک ماه بعد وضعیت آلودگی هوا از مرز بحران این ور‌تر نمی‌آید!
یک سری هم که ماشالله اتوموبیل‌هایمان را مستقیم می‌بریم داخل رودخانه برای شست و شو از صبح شروع می‌کنیم تا تاریکی هوا ول کن نیستیم!
اما یک نکته هم در این حاشیه عرض کنم، از ما که گذشت اما این دختر خانم‌ها که هر سال برای باز شدن بخت خویش، سبزه گره می‌زنند اگر یک مرحمتی کنند و به جای گره زدن سبزه کمی هم به آقا پسرهای اطراف دقیق‌تر نگاه کنند و کمی اخم‌ها را باز کنند و مهربان‌تر باشند شاید سال بعد این موقع احتیاجی به سبزه گره زدن نداشته باشند از ما گفتن بود!

رابطه نامزدی و یارانه اضافی!
یعنی این احمدی‌نژاد خیلی باحال تشریف دارند!
همین اول سالی کلی ملت و مجلس و همه را سر کار گذاشته است.
در شرایطی که دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی و به ویژه یارانه‌های بخش تولید کأنَهُ خر در گل مانده است اما این بشر از رو نمی‌رود و اعلام کرده که می‌خواهد الا و بلا یارانه‌های نقدی را افزایش دهد.
جالب است که خود دولت به دلیل اینکه وضعیت بودجه ۹۱ لنگ در هواست الان با تنخواهی که مجلس در آخرین روزهای سال ۹۰ در اختیارش گذاشت مشغول اداره مملکت است.
از طرفی همزمان با ارسال پیامک التماس برای انصراف دادن از دریافت یارانه، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر خوش هسته‌ای اعلام کرد و گفت که مبلغ ۲۸ هزار تومان اضافه بر یارانه قبلی به حساب هر خانوار ریخته شده است اما این ۲۸ هزار تومان اضافی غیر قابل برداشت است!!
اگر شما فهمیدید که الان چی شد ما هم فهمیدیم!
من که این ماجرای واریز ۲۸هزارتومان غیرقابل برداشت را دیدم یادم افتاد به یک بنده خدایی گفته بودند که «نامزدی چیست؟»
طرف هم گفته بود: «اینکه باباتون براتون دوچرخه بخرد، اما اجازه ندهد سوار شوید!!» حالا این حکایت یارانه‌های جدید است!




انتشار کتابی «پاچه‌خارانه» برای خامنه‌ای در کمتر از ۴ روز

imageهنوز سال جدید آغاز نشده، کتابی با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در عرض ۴ روز منتشر شد؛ کتاب‌سازی بر اساس نامگذاری‌هایی که خامنه‌ای اعلام می‌کند، هر سال از سوی جمهوری اسلامی برای خوشایند وی صورت می‌گیرد.
این سال‌ها روند صدور مجوز برای انتشار کتاب از سوی وزارت ارشاد به حدی کند شده که بازار نشر ایران را راکد کرده است، اما در همین شرایط کتاب‌هایی با سرعت برق و باد برای چاپلوسی مقامات ایران به خصوص رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود.
نوروز امسال نیز در پی نامگذاری سال جدید با عنوان سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی خامنه‌ای، کتابی با همین موضوع طی فقط چهار روز منتشر شد.
هنوز مشخص نیست که این کتاب چگونه در تعطیلات از وزارت ارشاد مجوز گرفته است.
سال گذشته نیز کتابی که با عنوان «جهاد اقتصادی» و برای خوشایند رهبر جمهوری اسلامی در تعطیلات عید نوروز به چاپ رسید که مراحل قانونی نشر کتاب در ایران را طی نکرده بود.
انتشار آن کتاب با اعتراض‌ رسانه‌ها حتی رسانه‌های محافظه‌کار روبه‌رو شد.
سایت تابناک نوشت: «در حالی که بیشتر ناشران کشور، از روند صدور فیپا برای کتاب‌های خود ناراضی‌اند و برخی ناشران از روزهای پایانی اسفند ۸۹ منتظر فیپای کتاب‌های خود هستند، چگونه در تعطیلات نوروز، برای یک کتاب خاص، فیپا و پس از آن به سرعت، مجوز نشر صادر شده است؟!»
معمولا این نوع خودشیرینی‌ها و چاپلوسی‌ها در حوزه کتاب با بودجه‌های دولتی صورت می‌گیرد.




اردشیر امیر ارجمند: من اعضای شورای هماهنگی را نمی‌شناسم، آنها هم خودشان را نمی‌شناسند

image
به گزارش خبرنگار خودنویس از پاریس، اردشیر امیر ارجمند روز گذشته در رستورانی در نزدیکی میدان «پلاس د'ایتالی» از حمزه غالبی پرسید که آیا او نیز اعضای شورای هماهنگی را می‌شناسد، او نیز در تماس تلفنی با بروکسل از نماینده سازمان مجاهدین در تبعید استعلام نمود و رجب‌علی مزروعی نیز شورای هماهنگی را نشناخت.
یک عضو سابق دفتر تحکیم وحدت که از زمان برگزاری کنفرانس استکهلم در سوئد گم شده بود روز گذشته بعد از پیاده شدن از خط هفت مترو پاریس آقای امیرارجمند را در یکی از کافه‌های نزدیک میدان «پورت دو ایتالی» در کنار دیگر اعضای جنبش راه سبز پاریس از جمله حمزه غالبی مشاهده کرد و شاهد گفتگوی آنها بود.
یک عضو جنبش سبز پاریس نیز که بعد از سه سال اقامت در این شهر هنوز فرق ایستگاه «پورت د ایتالی» و «پلاس د ایتالی» را نمی‌داند و در محله چینی‌ها یک ماه گم شده بود توسط بادی گاردهای آقای امیر ارجمند به محل جلسه آورده شد.
بر اساس گزارش این عضو سابق دفتر تحکیم، آقای امیر ارجمند در جلسه خطاب به دیگر اعضا تاکید کرده که اعضای شورای هماهنگی هنوز هم خودشان نمی‌دانند عضو هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد.
این جلسه با تاکید بر پایبندی بر آرمان‌های امام راحل و آرزو برای بازگشت به دوران طلایی پایان یافت.





خالق استاد تمساح درگذشت

imageنیک آهنگ کوثر روزنامه نگار و کارتونیست بامداد امروزبه دلیل حمله قلبی دارفانی را وداع گفت. درپاریس علیرضا رضایی گفت: «داداش! اگه می خواهی دروغ سیزده بگی چرا به رییس بزرگ گیر می‌دی؟» بدین ترتیب خالق «استاد تمساح» (با پدر آیت‌الله مصباح یزدی اشتباه گرفته نشود) در گذشت.
حسین شریعتمداری درروزنامه کیهان نوشت: نیک‌آهنگ پاره تنم بود!
همچنین آیت الله مصباح یزدی که کاریکاتور معروف تمساح درباره او بود گفت امیدوارم این کارتونیست فراری درسرای باقی به راه راست هدایت شود.
در محل زندگی زنده یاد کوثر چندین گونی پر از اسکناس صددلاری کشف شده که برخی شایعات مبنی بر دریافت پول از گروههای مختلف را تایید می کند.
خبر تکمیلی: مرحوم کوثر با ارسال یک پیامک از سرای باقی گفت  دراین  دنیا نیز به مهدی هاشمی گیر خواهم داد. فعلا بگذارید از پل صراط عبور کنم!





پس از احمد شهید مأموریت داوود رشیدی هم تمدید شد!

imageبدنبال تمدید مأموریت احمد شهید که چون ایران کشور آزادی است باید احوال داخل را از خارج گزارش بدهد، دفتر نمایندگی تیپ دوی لشکر مکانیزه‌ی زرهی هنگ هشت و بیست دقیقه‌ی صبح عاشورا با سابقه‌ی مکفی ظفرمندی در هشت سال دفاع مقدس وابسته به معاونت حفظ حقوق تمامی ابناء بشر با تانک، از تمدید مأموریت داوود رشیدی و ارسال مجدد او به ژنو خبر داد. این دفتر مأموریت رشیدی را کله تکان دادن موقع حرف زدن جوات لاریجانی اعلام کرد و افزود طبق هماهنگی‌های بعمل آمده کله‌ی مورد اشاره باید در جهت بالا به پائین با تاکید بر پائین تکان داده شده تا بدینوسیله حقوق بشر توسط جامعه هنرمندان متعهد که الآن نصفشان زندان هستند حفظ و بر مبنای همان ماهی هفتاد و سه هزار و پانصد تومانی که قبلاً هدفمندی شده سر ماه به آحاد جامعه پرداخت بشود.
همچنین رئیس ستاد هدفمندی نفربر و آر.پی.جی وابسته به واحد مکانیزه‌ی نگهداری الباقی حقوق بشر نیز اعلام کرد در همین راستا خوشبختانه هماهنگی‌های خوبی با امین حیائی هم که در دو سه سال گذشته فقط نقش میرحسین موسوی را در فیلم "چطور من و کروبی فتنه را در انگلیس یاد گرفتیم" بازی نکرده، انجام شده است و احتمال اعزام و بعد تمدید اعزام نامبرده به ژنو جهت هنرنمائی با کله را قوی دانست. وی که از بالای برج پدافند غیر عامل در مورد حقوق بشر حرف می‌زند، درحالیکه پائین می‌آمد ادامه داد هنرمند کسی است که روح هنری امام راحل در همان محل فاحشه خانه از بالا به او دمیده و سپس چند دفعه از پائین بازدمیده شده باشد. بر این اساس فلج‌الله سلحشور برده، مدیرکل کشف، ارتباط و معرفی بالا پائین فاحشه‌ها، با دفاع از هرگونه فاحشه‌خانه آمادگی خود و روح امام را جهت پیگیری، تعقیب، ضبط و دستگیری امور مربوط به قسمت‌های هنری بشر اعلام کرد.
گفته می‌شود این هماهنگی‌های خوب که از هماهنگی‌های قبلی خیلی بهتر است در ادامه‌ی نقش غرور آفرین جوات لاریجانی بعنوان تنها عضو چند منظوره‌ی نظام که هم کچل است و هم در عین حال انگلیسی بلد است انجام گرفته و نامبرده موظف است که روزی سه دفعه احمد شهید را به ایران دعوت و جلوی صدور ویزای وی را بگیرد. لاریجانی که دفعه گذشته انتقادات زیادی به عدم سفر احمد شهید به قم و سپس زیارت مشهد مقدس جهت تماشای حقوق بشر داشت در تازه‌ترین اظهار نظر خود ابراز امیدواری کرده است که احمدی شهید دفعه بعد با سفر به ایران و بازدید از بیت مراجع در قم و سایر جاهای بشری که ما نشانش می‌دهیم در گزارش خود در مورد ایران تجدید نظر نموده و بازرسی را از بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای یاد بگیرد و حتی اگر خواست بجای من با سعید جلیلی تا سال ۲۰۷۳ درباره وضع حقوق بشر ایران مذاکره بکند!





انتقاد مبتنی بر دروغ و جهل: عامل قوت دشمن

نوشته‌ای داشتم در مورد بررسی مصوبه دولت در ارتباط با ارز ناشی از صادرات و دلایل اصلی تصویب آن و مشکلاتی که در بر خواهد داشت. در ادامه بزرگواری مواردی را مطرح نمودند که روش و افرادی را نمایندگی می‌کند که در ایران دوستی و علاقه‌مندی ایشان به توسعه و بهبود شرایط ایران شکی نیست ولی نحوه انتقاد و نگاه و آگاهی ایشان به موضوعات سال‌هاست که خوراک تبلیغاتی نظام را برای نادان و حتی خائن نشان دادن منتقدان نظام به مردم ساده دل داخل کشور شده است.

در این یادداشت به صورت اجمالی به بررسی این موضوع می‌پردازم و تاکید می‌کنم موضوع آن اصلا شخص خاصی نیست بلکه روش است و همین‌که آن بزرگوار وقتی برای بحث با این حقیر گذاشتند، نشان از علاقه‌مندی و حسن نظرشان دارد.

الف – نظامی که سیاست‌های عوام پسندانه اقتصادی دارد نیاز به دشمنی دارد که انتقاد های عوام پسندانه مطرح می‌کند و در واقع دشمنی از جنس خود می‌خواهد. دلیل آن این است که بتواند مصداق های مطرح شده را به چالش بگیرد و با دلیل و منطق به مردم و طرفداران خود ثابت کند که دشمنانشان دروغگو هستند و به این طریق اعتبار آن ها را از بین می‌برند تا حتی اگر درآینده حرفی  واقعی برای گفتن داشته باشند؛ نتواند به سادگی آن را مطرح کنند.

به دلیل مشابه از نقد و حتی مطرح شدن انتقادی که مبتنی بر اعداد و منطق اقتصادی باشد و نه فحاشی و شایعه جلوگیری می‌کنند.

 به عنوان مثال از هرگونه تحلیل اقتصادی در به صرفه بودن  غنی‌سازی اورانیم که مبتنی بر اعداد و میزان ذخایر معدنی ایران باشد در مطبوعات به شدت جلوگیری می‌شود چون این کار وقتی توجیه اقتصادی نداشته باشد یعنی دلیل نظامی دارد. بنابراین در همه جا تنها بحث جایگزینی نفت با انرژی هسته‌ای، سودآوری و دست آورد علمی ... می‌کنند و از سویی نمی‌توانند منتقد را متهم به دروغگویی ، جهل یا خیانت کنند.

ب- اقتصاد کارنامه عملی هر نظامی است که مردم با تمام وجود آن را احساس می‌کنند. این نظام هم کارنامه خود را دارد که مبتنی بر نفت فروشی و سیاست‌های عوام پسندانه است. برای توجیه آن اگر به صدا و سیما و مطبوعات نگاه کنید آخوندها، مداح‌ها، نظامی‌ها، کسبه عادی و ... ( نه افراد متخصص) درباره آن صحبت می‌کنند ودر مقابل سازمان مدیریت را جمع می‌کنند و از انتشار آمار هم جلوگیری می‌کنند‌. دلیل:

برای عوام پسندی باید از ادبیات عوام پسند(ساده، مستقیم، سیاه و سفید، دشمن و دوست، دزد و درست کار)ایشان هم استفاده کرد (دقیقا کاری که رییس جمهوری می‌کند) وگرنه با اقتصادشناس و زبان علمی و عدد و ارقام نمی‌تواند این سیاست‌ها را توجیه کرد. در مقابل هم دقیقا به منتقدان و دشمانی نیاز دارد که دارای آگاهی و سواد لازم نیستند و البته برای خرد کردن آن‌ها از اقتصادان‌های‌شان کمک می‌گیرند!

این موضوع دوطرفه است. چگونه برای مثلا مسائل تخصصی ارتوپدی بجای پزشک متخصص، آخوند به تلوزیون نمی‌آید؟ چون مسخره می‌شود. در این‌طرف هم همین موضوع صادق است. افراد غیر متخصص نظرات تخصصی می‌دهند و در عمل خوراک ماشین تبلیغاتی نظام را تامین می‌کنند.

همان‌طور که گفتم موضوع یادداشت فرد خاصی نیست ولی اگر انتقادی بیان می‌شود و یا مصداقی عنوان می‌شود اگر مبتنی بر شایعات زرد باشد و با عدم اطلاع از ساختار چیزی که از آن انتقاد می‌شود همراه گردد، تنها آب به آسیاب دشمن ریختن است.

ج -  به نظر من تاریخ برای درس گرفتن است نه قضاوت چون اتفاقاتی که در هر زمان می‌افتد متاثر از شرایط زمانی و مکانی معاصر خودش است و حتی نتیجه خوب یک عمل در یک زمان و حالت خاص دلیلی بر درست بودن آن عمل حتی در آن مقطع نیست.

اینکه در گذشته چه و چگونه بوده‌ایم را باید بدانیم ولی نخست اینکه الان کجا هستیم ملاک است و اینکه به کجا می‌خواهیم برویم و برنامه امان چیست و برای این کار چه ابزاری داریم مهم است؛ گذشته بر نمی‌گردد و سایر ملت ها پیشرفت‌های‌شان را از دست نمی‌دهند و منافع خودشان را هم بر ما ترجیح می‌دهند.

د-  ایران حال حاضر، ایران ۱۳۹۱ است. اینکه کشور از نظر بهداشت، مخابرات، حمل و نقل، میزان سواد، مشارکت زنان، بسیاری از علوم و خدمات پیشرفت کرده باشد نباید باعث ناراحتی باشد که چرا در این ۳۴ سال پیشرفتی هم بوده! آن‌چه باعث ناراحتی است این است که چرا این پیشرفت متناسب با ظرفیت‌ها نبوده است که تقریبا تمام کشورهای منطقه از ما جلو زده‌اند.

در این مورد خاص هم نظام و هم مخالفنش ملاک را سال ۵۷ می‌گیرند و همانطور که گفتم مشابه هم رفتار و استدلال می‌کنند. آن یکی پیشرفت را به قبل از انقلاب می‌سنجد و به نظرش شق القمر کرده و این یکی کلا هر پیشرفتی را انکار می‌کند و چیزی جز عقب ماندگی و نادانی قابل قبول نیست! هر دو از جنس هم هستند.

شخصا امیدوارم در سال جدید، رویکرد حرفه‌ای تری را شاهد باشیم.





وقتی که اصلاح طلبان در جدال با رضا پهلوی، چون ضربه را متوجه اصل رژیم اسلامی می‌بینند، برای دفاع به شیوه علی خامنه‌ای وارد میدان می‌شوند...!

imageنوشته اخیر جرس، ارگان اصلاح طلبان حکومتی را شاید دیده باشید، خلاصه ماجرا این است که اخیرا رضا پهلوی برای مبارزه با جمهوری اسلامی، در صدد  آلترناتیو سازی و تشکیل یک شورای مبارزه با رژیم (متشکل از همه گروه های سیاسی) برآمده است.
درست بعد از انتشار خبر این فعالیت رضا پهلوی، ارگان اصلاح‌طلبان (که زیر نظر کدیور اداره می‌شود*)، در مقاله‌ای شدید به رضا پهلوی تاخته و دقیقا با ادبیات کیهان (متعلق به شریعتمداری!)، شروع به فحاشی کرده است.
بیش از دو سال است که اصلاح‌طلبان، رهبری جنبش سبز در اختیار داشته‌اند، اما حاصل رهبری آنها، تنها هرز دادن و نابود کردن سرمایه‌ها و توانایی‌های جنبش سبز بوده است. در خرداد دو سال پیش، بیش از سه و نیم میلیون ایرانی(بنا به تایید شهردار تهران در مجلس) به خیابان‌های تهران آمدند و فریاد رای من کجاست سر دادند، اما همین اصلاح‌طلبان، مردم را به خانه های خود فرستادند. صد البته که اصلاح‌طلبان، به هیچ وجه به دنبال سرنگونی رژیم نیستند.
اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که اگر رژیم سرنگون شود، آنها باید پاسخگوی بسیاری از جنایات خود در طی سی سال حاکمیت رژیم اسلامی باشند. اصلاح‌طلبان خوب می‌دانند که در یک انتخابات  دمکراتیک،  کسی آنها را به عنوان نماینده مجلس یا رییس جمهور انتخاب نمی‌کند و تنها در همین نظام جمهوری اسلامی است که آنها فرصت و شانس حضور در قدرت را دارند، لذا مشخص و مبرهن است که مخالف سرنگونی رژیم هستند.
هر گاه کسی طرح جدی برای مبارزه با رژیم داشته باشد، با مخالفت اصلاح‌طلبان روبرو خواهد شد، چرا که سرنگونی رژیم، به معنای نابودی رویاهای اصلاح‌طلبان است.
وبلاگ آلفرد، به صورت مستدلی به این اتهامات جرس پرداخته است، اما من نیز در اینجا یک نکته اضافه می‌کنم، برخی از این اتهامات اصولا با هم در تناقض هستند، مثلا در جایی از آن مدعی است که رضا پهلوی پنجاه هزار دلار به یک پادو رشوه داده تا برای او از پادشاه امارات حقوق ماهیانه بگیرد و در جای دیگری مدعی است خاندان پهلوی رقم‌های عجیب و غریبی را از ایران خارج کرده‌اند!
دو نکته بامزه وجود دارد،
-         اگر خاندان رضا پهلوی اینچنین ثروتمند هستند و رقم های چند صد میلیارد دلاری در اختیار دارند، دیگر چرا باید به کارهایی مانند رشوه دادن پنجاه هزار دلاری برای حقوق ماهیانه گرفتن روی آورند؟!
-         انتقاد روشنفکران و آزادی خواهان ایرانی از شاه، به دلیل دیکتاتوری او بوده است، به دلیل نبود آزادی بیان و اندیشه بوده است. هر چند که در خاندان پهلوی نیز در زمان قدرتشان، فساد مالی وجود داشته، اما خیلی احمقانه است که فساد مالی شخثالثی (مانند اشرف پهلوی) را به رضا پهلوی ربط دهند و بخواهند فعالیت‌های رضا پهلوی را زیر سوال ببرند. 
  رضا پهلوی به صراحت نقض حقوق بشر در زمان پدرش را محکوم کرده است، (که این کار شجاعت بسیار می‌طلبد) و همینطور اعمال مثبت بسیاری را (چون شکایت رسمی از خامنه‌ای) انجام داده است، نازیبا  است اگر که چشم بر تلاش‌های او ببندیم و اجازه دهیم اصلاح‌طلبان، تریاک‌شان را بر منقل خامنه‌ای بکشند و به رضا پهلوی انگ بچسبانند.

در این ویدیو، می بینم که چطور آقای کدیور با [...]، شعار مردمی که جان خود را به خطر انداخته‌اند و فریاد  نه غزه و نه لبنان را سر می‌دهند، تحریف می‌کند.
هادی خرسندی در این‌باره می‌گوید
هم هرکه آينه سازد سکندری داند
هم هرکه چهره برافروخت دلبری داند
هم آنکه چشم به دوربين دروغ مي‌گويد
دودوزه بازی و رسم کديوری داند!!!
مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.
*نویسنده محترم از آقای مهاجرانی نیز نام برده بود که ظاهرا دیگر نقشی در جرس ندارند.




رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران به طرح سپر دفاع موشکی خلیج فارس واکنشی قاطع نشان خواهد داد

علاءالدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح «سپر موشکی» در خلیج‌ فارس را طرحی «تنش‌زا» خواند که تهران در برابر آن واکنشی «قاطع» نشان خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای بروجردی روز یکشنبه (۱۳ فروردین) از کشور‌های حاشیه خلیج فارس خواسته «به جای پایگاه دادن به آمریکا بر مبنای همکاری‌های امنیتی کشورهای منطقه به امنیت فکر کنند.»
وی این خواسته و تهدید را در واکنش به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس با همکاری عربستان بیان کرده است.
وی گفته است: «آمریکا سالهاست با فریب دادن کشورهای منطقه و مطرح کردن ایران به عنوان خطر از کشورهای منطقه باج می‌گیرد و بسیاری از پایگاهای نظامی در منطقه را در اختیار خود قرار می‌دهد.»
بروجردی اظهار کرده است: «جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که بر خلاف منافع ملی‌اش باشد عکس‌العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.»
برخی منابع گزارش کرده‌اند که آمریکا از عربستان سعودی خواسته طرح «سپر دفاع موشکی» را در اجلاس شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کند.





محمدمهدی پورفاطمی٬ نماینده مجلس:

تاکنون خیانتی از سوی روحانیت ثبت نشده است


محمدمهدی پورفاطمی٬ نماینده مجلس می‌گوید تاکنون «خیانتی» از سوی روحانیت در ایران ثبت نشده است و حذف روحانیت از عرصه سیاسی «صدمات جبران‌ناپذیری» در پی خواهد داشت.
آقای پورفاطمی روز شنبه (۱۲ فروردین) به خبرگزاری «خانه ملت» گفته است از آنجا که روحانیت مانع تحقق اهداف برخی افراد و گروه‌ها در ایران است٬ بنابراین آن‌ها تلاش می‌کنند روحانیون را حذف کنند.
وی افزوده است: «روحانیت شیعه در طول تاریخ قرارداد ننگینی را امضا نکرده است٬ این گروه‌ها فهمیده‌اند که روحانیت اهل معامله نبوده و تاکنون خیانتی از جانب آن‌ها ثبت نشده است لذا درصدد حذف آن بر آمده‌اند.»
به گفته پورفاطمی «روحانیت به‌دلیل داشتن روحیه ساده زیستی و ارتباط تنگاتنگ با مردم مدافع منافع آنها بوده و چنانچه زمینه حذف آنها فراهم شود قطعا صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد شد.»
محافظه‌کاران و روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای از تیم محمود احمدی‌نژاد به عنوان گروهی که تلاش می‌کند تا ولایت فقیه و روحانیت را از ساختار سیاست در ایران حذف کند یاد می‌کنند.
آنها بیش از یک‌سال است که می‌گویند تیم احمدی‌نژاد اعتقادی به حضور روحانیت در سیاست و قدرت ندارد و برای حذف آنها تلاش می‌کند.
تیم احمدی‌نژاد نیز در مقابل این اظهارات٬ موضع شفاف و روشنی نگرفته و در برخی موضع‌گیری‌های خود نیز به طور تلویحی به زاویه داشتن با روحانیت تاکید کرده است.





احمد جنتی: به ما وعده‌ پیروزی داده‌اند

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان گفته که اسرائیل باید منتظر «سیلی‌های پیوسته ملت ایران» باشد و براساس وعده‌هایی که به ما رسیده٬ به‌زودی در «مسجد‌الاقصی» جشن پیروزی اسلام را خواهیم گرفت.
به گزارش روز یکشنبه (۱۳ فروردین) باشگاه خبرنگاران جوان٬ آقای جنتی در جمع گروهی از خبرنگاران در مشهد این مطلب را بیان کرده است.
وی افزوده است: «بر اساس وعده‌هایی که به ما رسیده به زودی جشن پیروزی اسلام را با برپایی نماز در مسجد الاقصی می‌گیریم.»
دبیر شورای نگهبان همچنین گفته است: «با وجود ضربات سخت و مهلک ملت ایران در دوره‌های مختلف به استکبار هنوز اسرائیل از خواب بیدار نشده است.»
به گفته جنتی «اسرائیل به هیچ وجه جرات حمله به ایران را ندارد و در این زمینه هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
مقام‌های جمهوری اسلامی سالهاست اسرائیل را تهدید می‌کنند؛ تهدیدهایی که در این مدت به خوبی از سوی اسرائیل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.





کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران:

دولت احمدی‌نژاد نورچشمی‌ها را کنار بگذارد

کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران از دولت احمدی‌نژاد خواست «موانع تولید داخلی» را رفع کند و «نورچشمی‌ها» را کنار بگذارد.
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از دولت دهم خواسته که در سال ۱۳۹۱ با تشکیل «کارگروه‌هایی» از تولید داخلی حمایت کند.
وی همچنین گفته که «دولت باید نور چشمی‌ها را کنار بگذارد و فقط به دنبال شایسته سالاری برود.»
محافظه‌کاران از اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان مشهورترین «نورچشمی» محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم نام می‌برند که با وجود فشار‌های فراوان٬ احمدی‌نژاد حاضر به کنار گذاشتن وی نیست.
رحیم‌مشایی سال‌هاست به یکی از مهمترین موارد اختلاف محافظه‌کاران و حامیان علی خامنه‌ای با محمود احمدی‌نژاد تبدیل شده است.
حامیان خامنه‌ای از رحیم‌مشایی و دیگر افراد نزدیک به احمدی‌نژاد با عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند که به گفته آنها هدفی جز کنار گذاشتن روحانیت از قدرت ندارند.




سومین بیانیه تهدید‌آمیز نظامیان طی دو روز

سپاه پاسداران پس از ستاد کل نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی با انتشار اطاعیه‌ای اعلام کرد این نیرو «آماده هرگونه جانفشانی و فداکاری در صورت بروز هرگونه تهدید و خطر» است.
بیانیه سپاه به مناسبت ۱۲ فروردین٬ روز «جمهوری اسلامی» صادر شده و در آن آمده که این نیرو تحت فرمان علی خامنه‌ای در صورت تهدید «پاسخ کوبنده، قاطع و ویران کننده‌ای را به دشمنان انقلاب خواهد داد.»
ستاد کل نیروهای مسلح روز پنجشنبه (۱۰ فروردین) با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی نیرو‌های مسلح ایران برای پاسخ به حملات نظامی «دشمنان» خبر داده بود.
ارتش جمهوری اسلامی نیز همسو با بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی خود برای رویارویی با هرگونه حمله احتمالی به ایران خبر داده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی در پی افزایش فشار‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند در مقابل این فشار‌ها خواهند ایستاد و در صورت حمله نظامی٬ پاسخ مهاجمان را خواهند داد.
در ماه‌های اخیر بار دیگر بحث احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی اسرائیل در رسانه‌ها مطرح شده که این گزارش‌ها با واکنش فرماندهان نظامی ایران مواجه شده است.