۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ترکیه سفارت خود را در سوریه بست

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور در پی ناآرامی‌ها در سوریه سفارت‌خانه‌‌اش را در این کشور تعطیل کرده است. ترکیه به این ترتیب با سیاست بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و شش کشور حاشیه خلیج فارس همراه شده است.
در سوریه نیروهای دولتی هفته‌هاست به‌شدت معترضان به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، را سرکوب می‌کنند. سازمان ملل متحد اعلام کرده است تاکنون بیش از هشت هزار تن در پی ناآرامی‌ها در سوریه کشته شده‌اند.



صدور حکم اعدام برای نوجوانی در زندان سیاهکل

به گزارش "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" صدور حکم اعدام حمید احمدی، نوجوان زندانی در زندان سیاهکل تایید شده است.
گفته می‌شود حمید احمدی، از اهالی شهر سیاهکل، در سن ۱۵ سالگی به اتهام مشارکت در قتل دستگیر شده بود. اکنون قوۀ قضاییه ایران پس از ۴ سال زندانی کردن حمید احمدی و رسیدن او به سن ۱۹ سالگی او را به اعدام محکوم کرده است.
حکم اعدام اخیرا به وی و خانواده‌اش ابلاغ شده است.



واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی در ایران

اقبال محمدی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس اسلامی ایران، با انتقاد از نبود مدیریت واحد در مورد واردات محصولات کشاورزی و دامی گفت، عده محدودی با استفاده از رابطه و بدون ضابطه اقدام به ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی و دامی می‌کنند و به این ترتیب مشکلاتی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی به وجود می‌آورند.
محمدی با بیان این که این واردکنندگان به‌راحتی در وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و گمرک فعالیت می‌کنند، افزود: «متاسفانه این افراد پا را از قانون فراتر گذاشته و اقدام به واردات محصولات کشاورزی و دامی به شکل سرسام‌آور و بی‌رویه‌ای می‌کنند.»
این نماینده مجلس هشتم در ادامه خاطر نشان کرد که واردات بی‌رویه و عدم توجه به بخش تولید موجب شده که سرمایه در گردش تولیدکنندگان به صفر برسد، این افراد نزد بانک‌ها بد حساب شوند و ظرفیت تولیدشان به حدی پایین بیاید که مجبور به اخراج کارگران خود شوند.


مسئولان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند اسرائیل به دلیل وحشت از واکنش ایران به این کشور حمله نمی‌کند. ولی دو سوم شهروندان اسرائیل خطر ایران مجهز به بمب اتمی را بیشتر از عملیات تلافی‌جویانه احتمالی می‌دانند.
نتایج یک نظرسنجی تازه در اسرائیل نشان می‌دهد نگرانی اکثریت قاطع شهروندان این کشور از دست یافتن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی به مراتب بیشتر از وحشت از واکنش احتمالی ایران به یک حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای است.

۶۰ درصد موافق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) نتایج یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در مورد پیامدهای احتمالی بمباران تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی توسط نیروی هوایی اسرائیل را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۶۵ درصد از سوال‌شوندگان بر این نظرند که بهایی که اسرائیل در صورت تجهیز جمهوری اسلامی به بمب اتمی باید بپردازد از بهای واکنش احتمالی این کشور به یک حمله بازدارنده بسیار بیشتر است.
بنابر این گزارش، ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی اعتقاد دارند، برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تنها از طریق یک عملیات نظامی متوقف می‌شود. به این ترتیب در چهارماه گذشته حدود ده درصد به تعداد موافقان حمله نظامی علیه ایران افزوده شده‌اند.

در انتظار تاثیر تحریم‌های بین‌المللی

کمپین دوستی مردم اسرائیل و ایران
در نظرسنجی مشابهی که روزنامه هاآرتص نتایج آن را نوامبر سال گذشته میلادی منتشر کرده بود شمار موافقان و مخالفان حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی تقریبا برابر بوده ‌است.
یک نظرسنجی دیگر در ابتدای ماه مارس سال جاری حکایت از مخالفت ۳۴ درصد از اسرائیلی‌ها با اقدام یک‌جانبه ارتش اسرائیل علیه ایران داشت. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند در صورتی که چنین حمله‌ای با موافقت و همکاری آمریکا انجام شود با آن موافق هستند.
مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا می‌گویند تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی موثر خواهد بود و اسرائیل بهتر است تا آشکار شدن این تاثیر دست نگه دارد.
‌گفته می‌شود رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما در دیدار اخیرش با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو تاکید کرده است عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تنها زمانی قابل توجیه خواهد بود که تدبیرهای کنونی به نتیجه نرسند.


«تهدیدهای اسرائیل فقط جنگ روانی است»
تقریبا هم‌زمان با انتشار نتایج نظرسنجی یادشده احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران با اشاره به خبرهایی منتشر شده در مورد حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران گفت: «این زمزمه‌های شوم جز جنگ روانی چیزی نیست. آنها می‌دانند که حمله به ایران بازی با دم شیر است و کابوسی برای آنها خواهد بود.»
خبرگزاری مهر روز دوشنبه (۷ فروردین) نوشت احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم می‌گوید اسرائیلی‌ها می‌دانند که "حمله به ایران به معنای نابودی محض" آنهاست.
خاتمی به نقل از رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای گفت: «اگر دشمن بخواهد حمله کند، در همان سطح پاسخ می‌دهیم؛ یعنی اگر به مراکز هسته‌ای ما حمله کنند به مراکز هسته‌ای آنها حمله می‌کنیم.»
به گزارش خبرگزاری مهر خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت اسرائیلی‌ها که «نتوانستند در برابر سلاح حزب‌الله که حداکثر برد آن ۷۰ کیلومتر بود مقاومت کنند (...) چگونه می‌خواهند در برابر توانایی موشکی ایران تاب بیاورند.» خاتمی می‌گوید: «سیستم دفاعی جمهوری اسلامی همان‌طور که قرآن بیان می‌کند، سیستم بازدارنده است.»
در همین حال منابع خبری گزارش می‌دهند شامگاه شنبه (۲۴ مارس/ ۵ فروردین) حدود هزار نفر در مخالفت با حمله نظامی به جمهوری اسلامی در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک نیز چند شهروند اسرائیلی و ایرانی با راه‌اندازی کمپین‌هایی بر ضد یک جنگ احتمالی خواهان ابراز محبت و دوستی میان مردم دو کشور شده‌اند.



هیأت آمریکایی حاضر در پنجمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی افغانستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در اعتراض به سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره سیاست‌های آمریکا و ناتو در این کشور، محل نشست را ترک کرد.
این اجلاس صبح روز دوشنبه ‌(هفتم فروردین/ ۲۶ مارس) با حضور حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان و رؤسای جمهوری ایران، پاکستان و تاجیکستان و نیز هیأتی از آمریکا در دوشنبه آغاز به کار کرد.
احمدی‌نژاد، سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در افغانستان را ریشه اصلی مشکلات این کشور عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه وی گفت: «علت همه مشکلات در افغانستان، حضور نیروهای ناتو و بالاتر از همه ایالات متحده آمریکا در خاک افغانستان است.»
رابرت بلیک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی که ریاست هیأت آمریکایی در این اجلاس را بر عهده دارد، با آغاز اظهارات تند احمدی‌نژاد همراه با هیأت همراه به سرعت سالن اجلاس را ترک کرد. وی پس از پایان اظهارات احمدی‌نژاد دوباره به محل اجلاس بازگشت.
رئیس جمهوری ایران که کشورش دارای مرز مشترک طولانی با افغانستان است، افزود: «نیروهای آمریکا با هدف تحت تاثیر قرار دادن کل منطقه وارد خاک افغانستان شده‌اند.»
به گفته وی «آنها به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده‌اند و حالا با همان بهانه، روسیه، چین و هند را هم محاصره کرده‌اند.»
احمدی‌نژاد در ادامه سخنرانی خود خواستار خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که احمدی‌نژاد در سخنرانی خود گفته است: «آمریکا دیگر نمی‌تواند سیاست‌های خود را به دنیا دیکته کند». وی نسبت به افزایش بی‌ثباتی در روابط میان غرب و پاکستان هشدار داده است.
همین خبرگزاری از قول احمدی‌نژاد می‌افزاید: «ناتو وآمریکا باید سیاست‌های خود را تغییر دهند، چرا که زمان دیکته کردن سیاست‌هایشان بر دنیا به پایان رسیده است.»
به گفته‌ی احمدی‌نژاد «دوران امپریالسم خیلی وقت است که به سر آمده و کسانی که از اشتباهات خود درس نگیرند، تنبیه خواهند شد.»
این پنجمین اجلاس است که از سال ۲۰۰۵ برای همکاری بر سر بازسازی افغانستان برگزار می‌شود.
ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ یعنی مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب در ایران، روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. تنش‌ها میان دو کشور بدنبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی افزایش یافته است.



باراک اوباما در آستانه‌ی دومین اجلاس بین‌المللی برای امنیت هسته‌ای در مورد "جهان عاری از تسلیحات اتمی" سخنرانی کرد. او بخشی از سخنان خود را به مناقشه‌ی اتمی غرب با پیونگ‌یانگ و جمهوری اسلامی اختصاص داد.
روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) نشستی بین‌المللی در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی، برای امنیت هسته‌ای برگزار می‌شود. نمایندگان ۵۳ کشور جهان در این اجلاس دو روزه شرکت می‌کنند.

نخستین اجلاس بین‌المللی برای امینت هسته‌ای دو سال پیش در واشنگتن برگزار شد. مناقشه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره‌ی شمالی نیز از موضوعاتی است که انتظار می‌رود در نشست دو روزه‌ی سئول به آن پرداخته شود.
رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ساعتی پیش از آغاز این نشست در جمع دانشجویان در پایتخت کره‌ی جنوبی سخنرانی کرد.
باراک اوباما در بخشی از سخنان خود ایران و کره‌ی شمالی را به تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای‌شان فراخواند.
کره‌ی شمالی در روزهای اخیر از قصد خود برای آزمایش موشکی دوربرد در ماه آوریل خبر داد. این موضوع بار دیگر بر نگرانی‌ها از بعد نظامی برنامه‌ی هسته‌ای پیونگ‌یانگ دامن زده است.
کره‌ی جنوبی و ژاپن اعلام کرده‌اند که موشک‌های کره‌ی شمالی را در صورت ورود به حریم هوایی خود هدف قرار خواهند داد.
باراک اوباما در جمع دانشجویان در سئول با اشاره به برنامه‌ی هسته‌ای کره‌ی شمالی تأکید کرد «دیگر باید روشن شده باشد که تحریک آنها [سران کره‌ی شمالی] و تلاش‌شان برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای امنیتی را که آنان در پی ‌آن هستند در پی ندارد.». به گفته‌ی وی، دیگر از تحریک تقدیر نخواهد شد.
کره‌ی شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دو آزمایش هسته‌ای انجام داد. آزمایش‌هایی که اعتراض‌های شدید جامعه‌ی جهانی و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را در پی داشت.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین به برنامه‌ی هسته‌ای ایران اشاره کرد. اوباما بار دیگر تأکید کرد که هنوز زمان برای حل دیپلماتیک مناقشه‌ی هسته‌ای تهران با غرب وجود دارد. او در عین حال هشدار داد که «این زمان کوتاه است».
"جهان عاری از تسلیحات اتمی"
رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان‌اش بار دیگر بر اهداف خود برای تحقق "جهان عاری از تسلیحات اتمی" تأکید کرد.
اوباما با اشاره بر لزوم کاهش تسلیحات هسته‌ای، به تهدیدها در این عرصه اشاره کرد: «ما می‌دانیم که مواد هسته‌ای – کافی برای ساخت تسلیحات فراوان – همچنان بدون محافظت درخور در مکان‌های مختلف انبار شده‌اند. ما می‌دانیم که تروریست‌ها و گروه‌های تبهکار هنوز هم تلاش می‌کنند به این مواد دست یابند [...] خطر تروریسم هسته‌ای همچنان یکی از تهدیدهای اصلی امنیت جهانی به شمار می‌رود».

باراک اوباما و لی میونگ با، رئیسان جمهوری آمریکا و کره‌ی جنوبی، در سئول
باراک اوباما تأکید کرد: «ما قطعا می‌توانیم بگوییم که بیش از حد نیازمان سلاح هسته‌ای داریم».
رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۹ در پراگ، پایتخت جمهوری چک، نیز در مورد "جهان عاری از تسلیحات اتمی" سخن رانده بود. او روز دوشنبه گفت: «من قویا به این موضوع اعتقاد دارم که ما قادریم امنیت ایالات متحده و هم‌پیمانان خود را تأمین می‌کنیم، به هر تهدیدی به شدت واکنش نشان دهیم و همزمان از تسلیحات هسته‌ای خود بکاهیم».
رئیس جمهوری آمریکا مسئولیت‌پذیری همه‌ی کشورها از جمله آمریکا در باره کنترل تسلیحات هسته‌ای را پیش‌‌شرط نزدیکی گام به گام به تحقق «امنیت و صلح در جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» دانست.
ادامه‌ی گفت‌وگوها با روسیه
باراک اوباما هم‌چنین در سخنرانی روز دوشنبه‌ی خود از ادامه‌ی گفت‌وگوها با روسیه در مورد کاهش تسلیحات هسته‌ای خبر داد. او گفت که در ماه مه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری جدید روسیه، دیدار خواهد کرد تا در مورد تحدید زرادخانه‌های دو طرف گفت‌وگو کند.
رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در دیدار با پوتین نه تنها در مورد کاهش کلاهک‌های اتمی استراتژیک صحبت کند، بلکه موضوع کاهش تسلیحات و کلاهک‌های تاکتیکی را هم پیش بکشد.
روسیه و آمریکا در سال ۲۰۰۹ بر سر کاهش تسلیحات هسته‌ای تواق کردند. همچنین بر اساس موافقت‌نامه‌ی دو کشور پس از نخستین نشست امنیت اتمی جهان در واشنگتن، روسیه و ایالات متحده هر کدام ۳۴ تن پلوتونیوم خود – کافی برای تولید حدود ۱۷ هزار بمب اتمی – را از بین می‌برند.



با تشدید تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، عملا مسیر انتقال پول به کشور از طریق سیستم بانکی مسدود شده است. کمپانی شل تا کنون نتوانسته برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران راهی بیابد.
اتحادیه اروپا تا ۱ جولای فرصت داده که کمپانی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کنند کمپانی بریتانیایی "رویال داچ شل" به شدت در تکاپوی یافتن راه‌‌حلی برای پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به دولت ایران است، اما از آنجایی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتقال پول به بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به امری غیرممکن بدل کرده‌اند، هنوز راه مطمئنی برای انتقال نیافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی منابع فعال در صنعت نفت جهان اطلاعاتی را افشا کرده که نشانگر وخامت اوضاع اقتصادی و مالی ایران در نتیجه فشارهایی است که اخیرا به‌طور بی‌سابقه‌ای شدت یافته تا رهبران جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی در بحران هسته‌ای ایران کند.
بدهی‌های کمپانی نفتی شل به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بابت فروش نفت‌خام کشور است. رقم یک میلیارد دلاری بدهی تقریبا برابر با ارزش ۸ میلیون بشکه نفت‌خام تولید ایران است.
منابعی که این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار داده‌اند، نخواستند که هویت واقعی‌شان فاش شود. یکی از آنها می‌گوید «شل سخت در تلاش است تا راهی بیابد، اما این کار با دشواری‌های بسیاری روبرو است. آنها می‌خواهند به تعهدات خود در قبال ایران پای‌بند بمانند، اما نمی‌توانند از سد تحریم‌ها عبور کنند.»


تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایران را از همیشه منزوی‌تر کرده است
هیچ‌یک از مقامات کمپانی شل حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات رویترز درباره این موضوع نشده‌اند. مقامات ایرانی هم هنوز واکنشی رسمی به انتشار این اطلاعات نشان نداده‌اند. شل دومین مشتری بزرگ نفت ایران در میان کمپانی‌های نفتی جهان است و روزانه صدهزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. توتال، از دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران هم خرید روزانه صدهزار بشکه‌ای خود را سال گذشته و در پی اعمال فشارها، متوقف کرد.

اقتصاد ایران در مسیر انزوای بیشتر از اقتصاد جهانی
اواخر ژانویه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تصمیم به قطع کامل واردات نفت‌خام از ایران گرفت، اما به کمپانی‌ها تا اول ژوئیه فرصت داد که به تجارت و تعاملات مالی خود با ایران پایان دهند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا آسیب‌های جدی به صنعت نفت ایران وارد خواهد کرد
پیتر فوسر، مدیرعامل کمپانی شل اوایل ماه مارس اعلام کرده بود که این کمپانی آخرین محموله‌های نفتی ایران را وارد می‌کند و پس از آن ظرف چند هفته این روند متوقف خواهد شد.
برخی از مقامات بانکی و فعالان صنعت نفت در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که تحریم‌های آمریکا چنان موثر بوده که انتقال بدهی‌ها و هرگونه استفاده از سیستم بانکی را تقریبا به امری محال تبدیل کرده است.
پیش‌تر برخی از مشتریان بزرگ نفت ایران از طریق "بانک اسلامی نور" مستقر در دوبی انتقال پرداخت‌ها را انجام می‌دادند، اما در پی اعمال فشارهای بی‌سابقه از سوی واشنگتن، اواخر سال ۲۰۱۱ این بانک هم همکاری‌های خود با ایران را متوقف کرد.
برخی از مدیران نفتی می‌گویند با توجه به محدودیت‌های موجود احتمالا تنها راه باقی‌مانده برای کمپانی شل این است که از دولت بریتانیا بخواهد راهی برای انتقال این بدهی بیابد.





دو سرباز بریتانیایی عضو ناتو به ضرب گلوله فردی که گفته می‌شود عضو ارتش افغانستان بوده، در جنوب این کشور کشته شدند. فرد مهاجم که لباس نظامی به تن داشته در تیراندازی متقابل سربازان بین‌المللی از پا درآمد.
یک مقام دولتی افغان به خبرگزاری فرانسه گفته است که حمله‌ی روز دوشنبه (۲۶ مارس/ ۷ فروردین) فرد مسلح به سربازان بریتانیایی در یک پایگاه نظامی ایالات متحده در لشکرگاه، مرکز ایالت هلمند در جنوب افغانستان رخ داده است. در ایالت ناآرام هلمند بیشتر سربازان آمریکایی و بریتانیایی حاضرند.

به گفته‌ی داود احمد، سخنگوی فرماندار ولایت هلمند، تحقیقات نخستین نشان می‌دهند که فرد مهاجم در مقابل درب ورودی پایگاه به قربانیان خود شلیک کرده است. این سخنگو فرد مهاجم را عضوی از "ارتش ملی افغانستان" دانسته است.
بدین ترتیب شمار سربازان خارجی حاضر در افغانستان که به دست مأموران نظامی و امنیتی افغان به قتل رسیده‌اند به ۱۹ تن در سال جاری افزایش یافته است.
در روزهای پایانی فوریه‌ی سال جاری هم یک درجه‌دار افغان در ساختمان وزارت کشور افغانستان در کابل دو مشاور نظامی آمریکایی را به ضرب گلوله کشت.
ارتش افغانستان پیش از این و در پی افزایش حملات مشابه از اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای حفظ جان سربازان بین‌المللی خبر داده بود. کنترل دقیق‌تر افراد، ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در اردوگاه‌های نظامی و کنترل تصویری نقاط حساس از جمله اقداماتی هستند که وزارت دقاع افغانستان از آنها سخن رانده بود.
سال ۲۰۱۲ میلادی برای بریتانیا سال خونینی در افغانستان بوده است. ارتش این کشور در هفته‌های اخیر هم ۶ سرباز خود را در حمله به یک خودروی نظامی از دست داد.




سفر به ارمنستان؛رقص در کلوپ و الکل آزاد

همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی تعداد زیادی از ایرانی ها به کشور ارمنستان سفر کردند.
خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید که ایرانی‌هایی که به ایروان سفر کردند، از سپری کردن تعطیلات نوروز در این کشور مسیحی لذت می‌برند.
ایرانی‌هایی که به کشور همسایه خود، ارمنستان سفر کردند، می گویند که آزادی این کشور و نزدیکی آن به ایران آنها را جذب کرده است. آزادی دختران، و دسترسی آزاد به الکل، دلایل سفر ایرانی ها به ارمنستان است.
 
 
گزارشگر بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، از یکی از جوانان ایرانی که به ایروان سفر کرده، می‌پرسد که برای چه تعطیلات عید را در آنجا گذرانده است؟
این پسر جوان که حدود ۳۰ سال سن دارد، می گوید در ارمنستان آزادی بیشتر است، او و دوستانش می‌توانند بیشتر خوش بگذرانند، دخترها ملزم به رعایت حجاب نیستند، و می‌توانند در کلاپ‌ها برقصند و مشروب بخورند، کارهایی که در ایران امکان‌پذیر نیست.
علاوه بر آزادی نوشیدن مشروب در ایروان، یکی از دلایلی که ایرانی ها را به این شهر جذب می‌کند، برگزاری کنسرت‌های خوانندگان لس‌آنجلسی در این شهر است. در عین حال شهر ایروان نقاط دیدنی زیادی دارد.
یک راننده اتوبوس که مسافران ایرانی را به دیدن مناطق تروریستی و دیدنی ایروان می برد، به خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، چنین می‌گوید: ما ایرانی‌ها را به دیدن کلیساها، موزه‌های هنری، مجسمه‌های تاریخی، پارک آزادی و دیگر نقاط دیدنی می‌بریم.
اما امسال تعداد توریست‌های ایرانی به اندازه سال‌های گذشته نیست. کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت هتل‌ها در ایروان باعث شده است که تعداد ایرانی‌هایی که به ایروان سفر می‌کنند، کاهش پیدا کند.
بعضی از مردم ایروان هم می‌گویند که همه مردم این کشور با توریست‌ها میانه خوبی ندارند.
  آرلن داوودیان، مدیر یک آژانس مسافرتی در ایروان می‌گوید: ما به راحتی ایرانی‌ها را در کشورمان نمی‌پذیریم. ما درباره مهمان‌نوازی و مهمان‌دوستی خود حرف می‌زنیم، اما در بیشتر مواقع آن رفتاری که با توریست‌های اروپایی داریم را با توریست‌های ایرانی نداریم.
ایران و ارمنستان روابط فرهنگی و سیاسی خوبی دارند. سفر به ارمنستان راحت است و ایرانی‌ها به هنگام ورود به خاک ارمنستان می‌توانند ویزای این کشور را بگیرند.




برخورد نادرست با ماهی قرمز، سمندر را سفره نشین کرد

 آیا تلاش های چند ساله برخی از هواداران محیط زیست برای تحریم خرید ماهی قرمز، به سود این «سفره نشین» هفت سین تمام شده است؟ سپهر سلیمی، فعال محیط زیست با رادیو فردا در این مورد گفت‌ و گو کرده است.

کمپينی از سوی هواداران محيط زيست و حيوانات عليه خريد ماهی قرمز چند سالی در ايران و به ويژه دنيای مجازی به راه افتاده است. این کمپین تا چه حد تأثیرگذار بوده است؟
شخصاً اعتقاد دارم که تنها بخشی از کمپينی که هر ساله بر عليه خريد ماهی قرمز انجام ميشه توسط دوستداران محيط زيست و حيوانات مديريت می شود و شوربختانه در اين کمپين گروه هايی حضور دارند که با هدف ستيز با حيوانات و طبيعت و يا مخالفت با نوروز و نمادهايش در پوشش دلسوزی برای ماهی قرمز فعاليت می کنند.
آن بخش از دوستداران حيوانات و محيط زيست که مخالف خريد ماهی قرمز هستند افراد دلسوز و بعضاً شناخته شده ای هستند که برای حذف ماهی قرمز استدلال‌هایی دارند و با هدف حفظ حقوق اين حيوانات و جلوگيری از مرگ و مير بالای اين حيوانات معتقد هستند که ماهی قرمز بايد به هر صورتی حذف شود ولی متاسفانه در کنار اين گروه ها، گروه های ديگری نيز وجود دارند که با اهداف ديگری موافق حذف ماهی قرمز هستند.
بطور قطعی و مشخص نمی شود در مورد اثرات اين کمپين اظهار نظر کرد ولی بررسی های ظاهری و ميدانی نشان می دهد که نتيجه تبليغات نادرست برای حذف ماهی قرمز، باعث بروز حيوان ترسی در بين برخی افراد شده چون که متاسفانه برخی از هوادارن کمپين حذف ماهی قرمز در ابتدا به دروغ اعلام کردند که ماهی قرمز بيماری زا و خطرناک است و اين باعث ايجاد ترس و نگرانی در بخشی از مردم عادی از ماهی قرمز و بطور کلی حيوانات خانگی شده است.
همچنين در اثر مديريت نادرست اين مسئله، متاسفانه شاهد حضور حيواناتی نظير سمندر، لاک پشت و مارآبی در سفره هفت سين هستيم که اين مساله بی ارتباط با تلاش های صورت گرفته برای حذف ماهی قرمز نيست.
البته در کنار همه اين مسائل عده ای هم از خريدن ماهی قرمز صرف نظر کرده اند. با اين شرايط به نظر من تلاش های صورت گرفته برای حذف ماهی قرمز منجر به نجات جان ماهی ها و بهبود شرايط توليد، توزيع و نگهداری ماهی قرمز نشده است و تنها باعث بروز پديده حيوان ترسی و يا راه يافتن حيواناتی نظير سمندر به سفره های هفت سين شده است.
اين نکته را نبايد از نظر دور داشت که بخش ديگری از دوستداران حيوانات و محيط زيست مخالف حذف ماهی قرمز به اين شکل هستند و اصرار دارند که راه نجات ماهی قرمز آموزش همگانی و فرهنگ سازی در اين خصوص است و معتقدند بايد از طريق گروه های مدنی فشارهای لازم برای اصلاح شيوه توليد، توزيع و نگهداری ماهی قرمز صورت بگيرد.

آیا سفره نشین شدن سمندر و لاک پشت ناشی از يک جور مد جديد است؟
حضور لاک پشت و سمندر در سفره هفت سين نتيجه تلاش نادرست و بی حساب برای حذف ماهی قرمز است و عده ای سودجو از فضای بوجود آمده برای حذف ماهی قرمز استفاده کردند و اين حيوانات را روانه سفره هفت سين کردند. شوربختانه لاک پشت و سمندر و بويژه سمندر از گونه های در خطر انقراض هستند و بقای نسل آنها به شدت مورد تهديد است.

برخی ماهی قرمز را برگرفته از فرهنگ چينی و نه ايرانی می دانند نظر شما در اين مورد چيست؟
واقعيت اين است که مدعيان اين حرف سندی برای اثبات ادعای خود ندارند و بر عکس بر اساس پژوهش هايی که توسط کارشناسان و محققان موافق حضور ماهی قرمز صورت گرفته اسنادی از نقش ماهی قرمز در مجسمه های هخامنشی کشف شده و اين نشان از قدمت بالای حضور ماهی قرمز است. ضمن اينکه چينی ها هم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سين را رسمی ايرانی می دانند و ادعايی در خصوص چينی بودن این سنت ندارند.
در کنار همه اين مسائل بايد گفت که ماهی قرمز به عنوان نماد زندگی و طبيعت سال های زيادی است که وارد سفره های هفت سين ايرانی و فرهنگ ايرانی شده است، بطوريکه شخصاً در نوروز امسال ديدم که پارسيان هند که در واقع اقوام ايرانی زرتشتی هستند که سال ها پيش از ايران وارد هند شده اند و خيلی از آنها متولد هندوستان هستند، ماهی قرمز را بخشی از سفره هفت سين و هفت شين خود می دانند و آنرا بر سر سفره هفت سين و هفت شين خود می گذارند.

آيا نظارتی بر توليد و توزيع ماهی قرمز وجود دارد؟ آيا این تولید و توزیع به صورت عمده صورت می‌گیرد؟
گفته می ‌شود که نظارت وجود دارد ولی مسئله مهم اين است که اين نظارت از بعد کمی و کيفی راضی کننده نيست و بايد بيش از اين باشد. بررسی ها نشان داده است که دليل اصلی مرگ و مير ماهی های قرمز در سيستم نادرست توليد و توزيع ماهی قرمز نهفته است و اگر در مسير اصلاح اين سيستم کوشش جدی صورت بگيرد آنوقت می شود انتظار داشت که درصد بالای مرگ و مير ماهی ها کاهش پيدا بکند.
وقتی در سيستم نادرست توليد و توزيع، ماهی بيمار و آسيب ديده ای توليد شود اين ماهی خواه ناخواه پس از چند روز در خانه ها خواهد مرد و شرايط نگهداری در خانه هيچگونه تاثيری در سرنوشت ماهی نخواهد داشت.




«جمهوری اسلامی درصدد انفجار کشتی های اسرائيلی بوده است»

 به گزارش روزنامه مصری الاهرام، دادستان دادگاه امنيت ملی اين کشور مدعی است که جمهوری اسلامی ايران با يارگيری در مصر، در صدد انفجار کشتی های اسرائيلی به هنگام عبور از آبراه سوئز بوده است.
  الاهرام شنبه نوشت که دادستان دادگاه امنيت ملی مصر در کيفرخواستی که عليه دو شهروند مصری تنظيم کرده است، آن ها را به تلاش برای اجرای مأموريتی از سوی ايران برای ضربه زدن به کشتی های اسرائيلی در آبراه سوئز متهم کرده است.
  به نوشته الاهرام، دو شهروند مصری که به جمهوری اسلامی ايران قول همکاری داده بودند، سليمان رازق عبدالرازق و سلامه احمد سلامه نام دارند.
  بنا بر اين گزارش، دادستان اين دادگاه مدعی است که اين دو مصری «دستوراتی از عوامل ايرانی دريافت کردند و حتی ايران پيشنهاد کرد که مبلغ پنجاه ميليون ليره مصری (معادل حدود هشتصد هزار دلار آمريکا) را برای تأمين هزينه انفجار در کشتی اسرائيلی، در اختيار آنها قرار دهد.»
  به نوشته الاهرام، کار اصلی انفجار به فرد ديگری به نام محمد ذکری محول شده بود.
در همين حال، الاهرام نوشته است که دو متهم دستگيرشده که مورد بازجويی سازمان اطلاعات و امنيت مصر قرار گرفته اند، اتهامات وارده را رد می کنند.
  از زمان تغيير حاکميت در مصر اين نخستين بار است که دادستان ديوان امنيت ملی اين کشور افرادی را در ارتباط  با نهادهای اطلاعاتی و نظامی ايران به اقدام عليه امنيت ملی مصر متهم می کند.
  در آخرين سال های حکومت حسنی مبارک، حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان، گفت که مأمور بلند پايه ای را از سال ها پيش به مصر فرستاده بود تا «به مسلمانان مصری» برای ضربه زدن به اسرائيل کمک کند.
  دادستانی مصر در آن زمان حزب الله و ايران را به تلاش های تروريستی در مصر متهم کرد و ۴۹ نفر را نيز در اين ارتباط  متهم نمود.
دادستانی مصر در زمان حسنی مبارک نيز تأکيد داشت که باند ياد شده اطلاعات زيادی را در مورد تردد کشتی های اسرائيلی در آبراه هرمز بدست آورد و تشکيلات گسترده ای برای پيشبرد هدف های خود، از جمله از راه تأسيس شرکت های پوششی و انتقال مهمات و تسليحات قاچاقی به مناطق مورد نظر، برپا کرده بود.
تروريست های متهم در آن ماجرا که به حبس های طويل المدت محکوم شده بودند، در زمان انقلاب فوريه سال گذشته مصر، از زندان گريختند و به لبنان بازگشتند و دوباره در کنار حزب الله قرار گرفتند.
کشف آن گروه تروريستی مرتبط با ايران در خاک مصر، همواره يکی از معضلات بزرگ در مناسبات ايران و مصر در آخرين سال های پيش از ساقط شدن حکومت حسنی مبارک بود.
اما اکنون به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائيل نيز مدعی است که از زمان تغيير حکومت در مصر، صحرای سينای به جولانگاه گروههای تروريستی همسو با القاعده و آنچه که «جهاد جهانی» ناميده می شود، مبدل شده است.
 



سفیر آمریکا: ایران از شورشیان شیعه و تجزیه‌طلبان یمن حمایت می‌کند

سفیر آمریکا در یمن می‌گوید که ایران از شورشیان شیعه در شمال یمن و تجزیه‌طلبان مستقر در جنوب این کشور حمایت و پشتیبانی می‌کند، امری که به گفته وی تهدیدی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود.
به گزارش رویترز، جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، در گفت‌و‌گویی با روزنامه عربی «الحیات» روز یکشنبه، ششم فروردین، گفته است که ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در یمن و منطقه است و قصد دارد رد پایی از خود در شبه‌جزیره عربستان بر جای بگذارد.
وی افزود: « این طبیعتا چیزی است که از سوی عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یک تهدید امنیتی به حساب می‌‌آید.»
آقای فایرستین در ادامه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین را نیز متهم کرد که از این تلاش‌های ایران حمایت می‌کنند و تأکید کرد که شواهدی در خصوص این حمایت‌ها در دست است.
جرالد فایرستین ماه گذشته نیز به خبرگزاری رویترز گفته بود که نشانه‌‌هایی از فعالیت‌های گسترده ایران در یمن وجود دارد.
وی آن زمان اظهار کرده بود: «شواهدی از فعالیت‌های ایران داریم که به تقویت توان نظامی هم مربوط می‌شود. این یک پدیده نسبتاً تازه است و ایران دارد از این دوره بی‌ثباتی سیاسی و نبود کنترل دولتی بر بخش‌های بزرگی از کشور استفاده می‌کند.»
در ماه‌‌های اخیر در جریان ناآرامی‌های یمن و پس از آن، خروج علی‌ عبدالله صالح از قدرت، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مناطق جنوب در اثر حملات گروه‌های مسلح تجزیه طلب شاهد تنش بوده است.
سفیر آمریکا در یمن ایران را متهم می‌کند که به این ناآرامی‌ها دامن می‌زند.
تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی‌مذهب، در سال های اخیر کشور یمن را دستخوش نا آرامی هایی کرده است.
دولت یمن پیشتر و از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از این شورشیان متهم کرده بود. مقام های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌اند.




اوباما: ایران برای حل مسئله هسته‌ای خود سرعت عمل بیشتری داشته باشد

باراک اوباما روز دوشنبه بار دیگر با تأکید بر فرصت کوتاه ایران برای حل مسئله بحران ‌هسته‌ای خود، از ایران خواست تا در این خصوص سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما، هفتم فروردین‌ماه و در نخستین روز از همایش امنیت هسته‌ای در سئول، با تأکید بر این‌که تهران باید برای حل مسئله هسته‌ای خود با «جدیت و فوریت» وارد عمل شود، گفت: «فرصت برای حل دیپلماتیک این مسئله باقی است، اما این فرصت کوتاه است.»
وی اگرچه حق ایران برای توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخت، افزود ایران بارها راه «انکار و فریب» را در پیش گرفته است.
باراک اوباما روز یکشنبه نیز، در سئول گفته بود: «من معتقدم که دریچه‌ای برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد اما با گذشت زمان این دریچه در حال بسته شدن است.»
رییس جمهوری آمریکا به همراه رهبران ۵۲ کشور دیگر در نشست بین‌المللی امنیت هسته‌ای در سئول حضور یافته است.
باراک اوباما در نخستین روز از این همایش دو روزه گفت: «یک روند جدید بین‌المللی در حال ظهور است... پیمان‌ها الزام‌آور است، قوانین به اجرا در خواهند آمد و تخطی از قوانین دارای عواقب خواهند بود. تمام این‌ها بدان دلیل است که تسلیم شدن در برابر آینده‌ای که در آن تعداد بیشتری از حکومت‌ها کشنده‌ترین سلاح دنیا را در اختیار داشته باشند، برای ما پذیرفتنی نیست.»
در این نشست اگرچه مسئله هسته‌ای کره شمالی و ایران به طور رسمی در برنامه‌کار نبود، همان‌طور که انتظار می‌رفت باراک اوباما به مسئله هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تهران اشاره کرد.
وی از کره شمالی خواست تا از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد و به ایران نیز فرصت کوتاهش برای حل مسئله هسته‌ای خود را گوشزد کرد.
باراک اوباما روز دوشنبه در سخنان خود در دانشگاه «هانکوک» سئول تأکید کرد که ایران تا کنون نتوانسته‌است جامعه بین المللی را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود متقاعد کند.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی‌ است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده است. جمهوری اسلامی اما همواره تأکید کرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای خود اهدافی کاملا صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
باراک اوباما روز دوشنبه خاطر نشان کرد که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه گفت‌و‌گو داشته است و افزود که هر دو کشور بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید دارند.
آقای اوباما گفت: «ما به توافق رسیدیم که مذاکره گروه ۵+۱ با ایران باید هرچه زودتر انجام شود... این مذاکرات به ما فرصت خواهد داد تا از طریق دیپلماتیک لزوم پایداری به تعهدات بین‌المللی‌ را به ایران گوشزد کنیم، پایداری‌ای که به ایران امکان می‌دهد تا بار دیگر به جامعه بین‌المللی بپیوندد.
گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، ماه گذشته پس از دریافت نامه‌ای از ایران و تعهد این کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر سر آغاز دور جدیدی از مذاکرات به توافق رسیدند.
آخرين دور مذاکرات بيش از يک سال پيش در استانبول صورت گرفت که نتيجه ای در بر نداشت



انتقاد شدید احمدی‌نژاد از سیاست‌های ناتو در افغانستان

 محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، در پنجمين کنفرانس اقتصادی افغانستان که با حضور روسای جمهور افغانستان؛ پاکستان و تاجيکستان تشکيل شد، به شدت از سیاست های ناتو و آمریکا در افغانستان انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا،  آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، علت اصلی بحران های افغانستان و ديگر کشورهای مشابه را سياست های نادرست ناتو و دولت های عضو آن دانست و گفت: «اصلاح اوضاع اين سرزمين ها با شرايط کنونی و سياست های ناتو دشوار است.»
در اعتراض به سخنان محمود احمدی‌نژاد در تاجیکستان، هیأت آمریکایی محل نشست را ترک کرد.
آقای احمدی نژاد افزود: «حادثه پر رمز و راز ۱۱ سپتامبر که در نهايت منجر به دستگيری يک متهم و کشته شدن آن پس از ۱۰ سال شد، عامل اصلی دخالت ناتو در افغانستان بيان شد.»
محمود احمدی نژاد  پیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفته بود که بر طبق یک نظریه، دولت آمریکا خود طراح حمله های ۱۱ سپتامبر بوده است، سخنانی که با واکنش دولت آمریکا روبرو شد و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این سخنان آقای احمدی نژاد را «توهین آمیز»، «نفرت‌انگیز» و «نابخشودنی» خوانده بود.

گروه تروریستی القاعده نیز  در پیامی از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران خواسته بود حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا را به تئوری توطئه گره نزند و مدام نگوید دولت آمریکا پشت این حملات بوده و در آن دست داشته است.
محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در سخنرانی خود اظهار کرد که «با رفتن نيروهای ناتو بدون شک جريان مواد مخدر و تروريسم در افغانستان از ميان خواهد رفت.»
در همین حال، در پنجمین نشست سران كشورهای ایران، تاجیكستان و افغانستان، سه کشور درمورد موضوع احداث خطوط ارتباطی جاده ای و ریلی و احداث خط لوله نفت و گاز و انتقال آب و اتصال شبكه برق سه كشور به یكدیگر توافق کردند.
به گزارش ایرنا، در نشست روز یکشنبه مقرر شد كارگروه مشتركی از سوی سه كشور تشكیل شده و دو ماه پس از امضای تفاهم نامه اجرای این توافق ها اولین جلسه این كارگروه در تهران برگزار شود.
روسای جمهوری ایران، تاجیكستان و افغانستان توافق كردند جهت اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این پروژه ها از امكانات مالی بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه آسیایی و دیگر منابع مالی بین المللی استفاده كنند.



محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر روز دوشنبه ۷ فروردین، ۲۶ مارس اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۰ نفر در سواحل چابهار، در جنوب شرق ایران، در بر اثر نیش عروس دریایی طی ۲۴ ساعت زخمی شدند.
آقای مظفر با اشاره به اینکه به دلیل گرم شدن هوا عروس‌های دریایی به مناطق ساحلی نزدیک شده‌اند، گفت که به علت حضور مردم و گردشگران در ساحل برای شنا، تعداد زیادی دچار گزش عروس دریایی شده اند.
به گفته آقای مظفر بیشتر افراد مصدوم به شکل سرپایی مداوا شدند اما تعدادی هم به علت شدت جراحتشان به مراکز درمانی محل منتقل شده‌اند.
گزش این جانور دریایی، سبب التهاب پوستی و سوزش شدید محل گزیدگی می‌شود.



نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفت که با اجرای طرحی قرار است دانش‌آموزان نخبه شناسایی شوند و از نظر علمی و معنوی مورد رصد و هدایت نامحسوس قرار گیرند.
خانم سلطانخواه روز دوشنبه، ۷ فروردین، ۲۶ مارس به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت که در "طرح ملی شهاب" که از مدتی قبل به صورت آزمایشی اجرا شده، قرار نیست به دانش آموزان شناسایی شده، این موضوع گفته شود و آنها نباید احساس کنند نسبت به بقیه ارجحیت یا امتیازی دارد ."
او گفت که طی این طرح که قرار است در سال جدید اجرا شود، دانش‌آموزان نخبه به صورت "ساکت شناسایی و به شکل نامحسوس هدایت می‌شوند."




خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داده است که شرکت نفتی "رویال داچ شل" برای پرداخت مبلغ ۱ میلیارد دلار، که بابت خرید نفت به ایران بدهکار است به دلیل تحریم‌ها با مشکل روبرو شده است.
بر اساس این گزارش به دلیل تحریم‌های مالی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، این شرکت قادر به پرداخت بدهی خود بابت خرید حدود هشت میلیون بشکه نفت خام نیست.
شرکت شل در میان شرکت های خصوصی نفتی ، یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است، و روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از این کشور می خرد.
مقامات این شرکت حاضر نشده اند در مورد مشکلات مربوط به پرداخت بدهی به ایران با بی بی سی فارسی صحبت کنند.




دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که جزئیات مربوط به تمام اهداکنندگان منابع مالی به حزب محافظه‌کار را که با او در خانه‌اش در داونینگ استریت شام خورده‌اند، منتشر خواهد کرد.
نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که در چهار مورد، او در ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت، میزبان اهداکنندگان منابع مالی به حزب تحت رهبری خود بوده است.
او گفته است که بیشتر این افراد از دوستانش بوده‌اند.
همچنین اعلام شده است که فهرست اهداکنندگان منابع مالی به محافظه‌کاران که با مقامات ارشد دولتی بریتانیا غذا خورده‌اند، نیز منتشر خواهد شد.
درخواست‌ها برای انتشار فهرست مهمانان نخست‌وزیر بریتانیا پس از آن مطرح شد که یکی از جمع‌آوری‌کنندگان کمک‌های مالی برای حزب محافظه‌کار این کشور متهم شد از متقاضیان دیدار با آقای کامرون، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کرد تا مقدمات این دیدار را فراهم کند.
دیوید کامرون وعده داده است که "تحقیقاتی مناسب" درباره این ادعاها انجام شود.
پیش از این، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا انتشار فهرست مهمانان آقای کامرون در ساختمان داونینگ استریت را رد کرده بود، ولی با افزایش فشارها آقای کامرون گفت که دفتر نخست‌وزیری، این اطلاعات را منتشر می‌کند.
او روز دوشنبه، ۲۶ مارس، گفت که از وقتی نخست‌وزیر شده است، در سه مورد، با "اهداکنندگان شاخص منابع مالی" شام خورده است.
نخست‌وزیر بریتانیا اضافه کرد که در چهارمین مورد، اهداکنندگان منابع مالی، پس از انتخابات در جشنی در داونینگ استریت شرکت کرده‌اند. اسامی حاضران در این مراسم نیز منتشر خواهد شد.

شام خصوصی با نخست‌وزیر

بیشترین منابع مالی اهدایی به محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۱

پیتر کرادس - ۳۸۲ هزار و ۴۵۱ پوند
مارک بمفور – ۱۵۰ هزار پوند
جین پارمر – ۱۵۰ هزار پوند
مری کراس – ۱۱۱ هزار پوند
ادوین هیلی – ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ پوند
نیکلاس جنکینز – ۱۰۰ هزار پوند
الکساندر ناستر – ۱۰۰ هزار پوند
منبع: کمیسیون انتخاباتی
نشریه بریتانیایی ساندی‌تایمز فیلمی را منتشر کرده است که در آن، پیتر کرادس، یکی از افرادی که برای حزب محافظه‌کار بریتانیا کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کرد، به چند نفر می‌گوید که با دادن ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پوند می‌توانند به مقامات عالی‌رتبه حزب محافظه‌کار دسترسی داشته باشند، از جمله به مراسم شام خصوصی با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، دعوت شوند.
افرادی که در فیلم با آقای کرادس صحبت می‌کردند، خبرنگارانی بودند که خود را به عنوان کارمندان یک بنیاد متمول معرفی کرده بودند.
آقای کرادس به دنبال انتشار این فیلم و شدت گرفتن انتقادات، روز یکشنبه، ۲۵ مارس، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
پیش از این، اعلام شده بود که هیچ جزئیاتی درباره فهرست اسامی مهمانان نخست‌وزیر منتشر نخواهد شد، چون واحدی که در طبقه بالای ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری) در اختیار آقای کامرون است، واحدی خصوصی و محل زندگی خانواده اوست.
مقامات حزب کارگر، از احزاب اصلی رقیب محافظه‌کاران در بریتانیا، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره ادعاهای آقای کرادس و نیز انتشار کامل فهرست مهمانان آقای کامرون در منزلش در داونینگ استریت شده‌اند.
در عین حال، آقای کامرون گفته است که نه پیتر کرادس در این دیدارها نقش داشته است و نه اهداکنندگان منابع مالی، در خط‌مشی و سیاست‌های دولت بریتانیا تاثیر گذاشته‌اند.
او گفت: "هیچ‌کس در واحد سیاستگذاری ساختمان شماره ۱۰ به درخواست پیتر کرادس، کسی را ملاقات نکرده است."



آنگلا مرکل
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در یک مصاحبه اختصاصی به بی بی سی گفته است در صورتی که یونان منطقه یورو را ترک کند، یک فاجعه سیاسی رخ خواهد داد.
وی در این مصاحبه همچنین گفت که آلمان آنچه در توان دارد انجام خواهد داد تا منطقه یورو متحد باقی بماند.
او ضمن تحسین برنامه ریاضتی بریتانیا گفت: "هیچ کشوری نمی‌تواند بیشتر از بضاعتش زندگی کند."
وزرای دارایی حوزه یورو اخیرا از دومین طرح نجات مالی یونان به ارزش ۱۳۰ میلیارد یورو حمایت کرده اند.
سهم آلمان در این طرح باید بیشتر از هر کشور دیگر باشد، امری که خشم بسیاری از شهروندان آلمانی و سیاستمداران این کشور را برانگیخته است.
بعضی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تدابیر انجام شده کافی نیست و نگرانی هایی ابراز کرده اند مبنی بر اینکه یونان ممکن است به کمک های بیشتری نیاز داشته باشد.
خانم مرکل در پاسخ به سوالی درباره آینده یونان به برنامه "نیوزنایت" بی بی سی گفت که آتن بارها گفته که مایل است عضو منطقه یورو باقی بماند.
وی گفت: "یونان چه در زمینه اداره کشور و چه در زمینه ایجاد رقابت های تجاری، ضعف های اساسی دارد اما در صدد است تا آنها را رفع کند و در راستای آن راه طولانی و سختی را در پیش دارد."
خانم مرکل در ادامه گفت: "ما تصمیم گرفتیم که یک واحد پولی مشترک داشته باشیم. این تنها یک تصمیم مالی نبود بلکه یک تصمیم سیاسی نیز بود. این فاجعه‌بار است که به کشورهایی که تصمیم گرفتند به ما بپیوندند بگوییم که ما دیگر شما را نمی خواهیم."
وی گفت که منطقه یورو با خروج یونان "به شدت تضعیف" خواهد شد.
او در این باره گفت: " همه دنیا سوال خواهند کرد که نفر بعدی کیست؟"
خانم مرکل اضافه کرد: "این اشتباه سیاسی بزرگی است که بگذاریم یونان منطقه یورو را ترک کند. به همین دلیل ما با یونان شفاف عمل می کنیم و می گوییم که اگر می خواهید متعلق به واحد پولی مشترک باشید، باید درستان را خوب بیاموزید اما در عین حال ما نیز از شما حمایت می کنیم."
وی اضافه کرد که کشورهای دموکراتیک در سراسر دنیا عادت کرده اند که بیش از سطح درآمدشان مصرف کنند و باید مواظب باشند تا در حد بضاعت خود زندگی کنند.
صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر لزوم حفظ اتحاد و همبستگی اروپا گفت: در طول دو سال گذشته در منطقه یورو درس های زیادی آموخته ایم و باید هر از چند گاهی یادآور شویم که چرا به هم پیوسته ایم. ما جامعه ای متحد و نسبت به یکدیگر مسئول هستیم.
او گفت: " اروپا به ویژه منطقه یورو در نتیجه رکود اقتصاد جهانی وارد بحران شده و اکنون اوضاع بسیار وخیم است."
به نظر او دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا "حق داشت" که یک رشته تدابیر ریاضتی مالی را اعمال کند.
وی گفت: "این کاری است که هر یک از کشورهای اروپایی می توانند انجام دهند زیرا همه ما باید یاد بگیریم که هیچ کشوری نمی تواند بالاتر از سطح بضاعتش زندگی کند."
خانم مرکل در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا می تواند نقش مهم تری در اروپا ایفا کند گفت: "بریتانیا نقش بسیار مهمی را در اروپا ایفا می کند. بریتانیا و آلمان دیدگاه مشترکی نسبت به آینده تجارت جهانی دارند. آنها هر دو معتقدند که چنین چیزی بسیار سودمند است."
"اما سرانجام این بریتانیاست که خود باید تصمیم بگیرد تا چه حد می خواهد بخشی از اروپا باشد."



مزرعه خشخاش در افغانستان
یک قاچاقچی "عمده" مواد مخدر در افغانستان به تحمل بیست سال حبس محکوم شده است.
نام این فرد افشا نشده است، اما از او به عنوان یکی از اعضای "رده بالای مافیای مواد مخدر" در افغانستان یاد می‌شود.
مقامات افغان بازداشت و زندانی شدن این فرد را دستاورد بزرگی در راستای مبارزه با مواد مخدر می‌دانند.
بازمحمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله (کشور) افغانستان می‌گوید که این فرد بیش از ۱۰ تن مواد مخدر را به کشورهای مختلف قاچاق کرده بود.
همچنین مقامات گفته‌اند که این فرد، رهبری یک شبکه قاچاق مواد مخدر را در افغانستان برعهده داشت.
این فرد حدود سه ماه پیش، در نتیجه عملیات نیروهای مبارزه با مواد مخدر در غرب افغانستان بازداشت شد.
افغانستان با وجود مصرف منابع مالی هنگفت برای مبارزه با مواد مخدر، همچنان یکی از تولیدکنندگان عمده هروئین در سطح بین‌المللی قلمداد می‌شود.
ناظران امور، شدت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان را با ناامنی در این کشور مرتبط می‌دانند.
اما در عین حال، این انتقاد نیز وجود داشته است که دولت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن، نتوانسته‌اند از نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر در نهادهای دولتی جلوگیری کنند.
این اتهام مطرح شده است که برخی مقامات دولتی افغانستان، در تجارت مواد مخدر سهم دارند و از قاچاق آن به خارج از افغانستان سود می‌برند.
اما مسئولان مبارزه با مواد مخدر در افغانستان می‌گویند که قاچاقچیان رده بالای مواد مخدر را به تازگی هدف قرار داده‌اند.
آنها می‌گویند که در سه ماه گذشته، دست‌کم چهار قاچاقچی عمده مواد مخدر در افغانستان بازداشت شده‌اند.




رئیس جمهور ایران بحران در کشورهایی همچون افغانستان را ناشی از سیاست‌های ناتو و اعضای این سازمان خوانده و این کشورها، به ویژه آمریکا را دعوت کرده است تا "سیاست‌های خصمانه خود را در مقابل ملت‌ها تغییر دهند."
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه، ۲۶ مارس، در همایش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان، با انتقاد از سیاست‌های ناتو و امریکا گفته است: "آنها باید بپذیرند که دوران امپراتوری‌ها به پایان رسیده است."
او آنچه را که اوضاع تحمیلی در افغانستان خواند، "تنها یک نمونه از مدیریت حاکم بر جهان" ارزیابی کرد و گفت: "عراق، فلسطین، پاکستان، آفریقا، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آسیا نیز تحت‌تاثیر همین مدیریت، با بحران‌های امنیتی اقتصادی و سیاسی مواجه هستند."
او همچنین علت اصلی بحران در افغانستان را ناشی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو و اعضای این سازمان ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که این سیاست‌ها برقرار است، اصلاح اساسی وضع مشکل خواهد بود.
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، همزمان با آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، اعضای هیات آمریکایی حاضر در محل کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان، محل کنفرانس را ترک کردند و با پایان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد، دوباره به محل نشست بازگشتند.
رابرت بلیک، از دستیاران وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست هیات آمریکایی حاضر در کنفرانس دوشنبه را به عهده داشت.
همایش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در امور افغانستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد.
رئیس جمهور ایران همچنین خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و نیز پرداخت غرامت از سوی دولت‌های عضو ناتو به این کشور شده است.
محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد کرده است: "برای جبران خسارات وارده از ناحیه نظامیان خارجی در افغانستان به مدت ۱۰ سال، سالانه فقط ۲۵ درصد هزینه نظامی حضور نیروهای ناتو در این کشور و یا فقط ۵ درصد بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو در اختیار دولت افغانستان قرار بگیرد."




وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود از "نقض حقوق بشر" در ایران انتقاد کردند
نام رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۱۴ مقام قضایی، انتظامی و نظامی ایران در تازه ترین فهرست تحریم‌‌شدگان ایرانی توسط اتحادیه اروپا دیده می‌شود.
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه ۴ فروردین (۲۳ مارس) در بروکسل، ۱۷ مقام ایرانی را به دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" مشمول تحریم قرار دادند.
بر اساس این تصمیم، دارایی های احتمالی این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود و صدور ویزای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آنها محدود می‌شود.
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در جلسه اخیر خود تحریم های قبلی وضع شده علیه ۶۱ نفر دیگر از مقامات ایران را برای یک سال تمدید کردند.
۱۷ نفری که نام آنها بتازگی به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا اضافه شده است، عبارتند از:
۱.عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما
اتحادیه اروپا علت قرار دادن نام آقای ضرغامی را پخش "اعترافات اجباری متهمان" و "دادگاه‌های نمایشی" از شبکه های تلویزیونی تحت مدیریت او در اوت سال ۲۰۰۹ و دسامبر ۲۰۱۱ عنوان کرده و او را به این دلیل به نقض حق متهمان برای داشتن محاکمه عادلانه متهم کرده است.
۲. رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
اتحادیه اروپا آقای تقی پور را یکی مقام‌های بلندپایه ایران معرفی کرده است که بر سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی و حتی مکالمات تلفن همراه شهروندان نظارت دارند.
درباره علت اتهام آقای تقی پور آمده است: "از زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و در جریان اعتراضات خیابانی پس از آن، بارها و در موارد مختلف سیستم‌های تلفن همراه و پیامک در این کشور قطع، تلویزیون‌های ماهواره‌ای دچار پارازیت و اینترنت به طور کلی قطع شد یا سرعت آن به طرز محسوسی پایین آمد."
۳. تورج کاظمی، معاون سازمان مبارزه با جرایم فضای تولید و تبادل اطلاعات پلیس ایران (فتا)
اتحادیه اروپا نوشته است که این مقام انتظامی ایران به تازگی اعلام کرده است که کلیک پلیس می تواند از تخصص و توانمندی های برخی از هکرها برای کنترل بهتر در تبادل اطلاعات و حمله به سایت‌های خطرناک استفاده کند.
۴. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه
درباره او به عنوان عالی ترین مقام قضایی ایران آمده است که صدور بسیاری از احکام اعدام، شلاق، قطع عضو و سنگسار و احکامی مانند ریختن اسید در چشم محکومان، با امضا و تایید آقای لاریجانی بوده است. همچنین از سال ۲۰۰۹ که آقای لاریجانی به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شده، بازداشت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر شدت پیدا کرده است.
۵. اصغر میرحجازی، معاون امنیتی، سیاسی دفتر آیت الله خامنه‌ای
آقای میرحجازی متهم شده که به دستور مستقیم رهبر ایران طرح‌های "سرکوب اعتراضات را از سال ۲۰۰۹، هدایت کرده است."
۶. علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران
درباره آقای سعیدی آمده است که با توجه سمت رسمی‌اش او "نقش مهمی در انتقال دستورات صادر شده از بیت رهبری به سپاه پاسداران" داشته است.
۷. محمد علی رامین، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد
آقای رامین به سانسور مطبوعات و داشتن مسئولیت مستقیم در توقیف چند روزنامه و برخورد و بازداشت روزنامه نگاران متهم شده است.

۸. صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور
آقای مرتضوی به هدایت روند سرکوب افرادی که برای حقوق قانونی خود از جمله حق آزادی بیان اعتراض کرده‌اند، متهم شده است.
۹. غلامعلی رضوانی، معاون استاندار گیلان
دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"

۱۰. مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی
دارا بودن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی"
۱۱. موسی خلیل اللهی، دادستان عمومی و انقلاب تبریز
متهم به سازماندهی برای نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی.

۱۲. علی فرهادی، دادستان عمومی و انقلاب کرج
داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.
۱۳. علی رضوان منش، معاون دادستان کرج
متهم است به داشتن مسئولیت در "نقض شدید حقوق بشر در روند یک دادرسی قضایی" و صدور حکم اعدام برای افرادی که پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند.
۱۴. غلامحسین رمضانی، از فرماندهان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
متهم به نقض شدید حقوق بشر و آزادی بیان و داشتن مسئولیت مستقیم در بازداشت و شکنجه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران.

۱۵. محمد صادقی، فرمانده سپاه انصار الحسین و از اعضای ارتش سایبری
"مسئول بازداشت و شکنجه وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۶. رضا جعفری، رئیس دادسرای جرایم رایانه‌ای
"مسئول بازداشت و بازجویی از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران"

۱۷. بهرام رشته احمدی، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها و سرپرست مجتمع قضایی شهید مقدس (اوین)
آقای رشته احمدی به دلیل تضییع حقوق زندانیان، از جمله ندادن اجازه ملاقات و یا امکان استفاده از دیگر مزایای قانونی به ویژه در مورد زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، به نقض حقوق بشر متهم شده است.




فیلم گشت ارشاد
یکی از مسئولان وزارت ارشاد ایران تأیید کرده است که نمایش دو فیلم سینمایی که مورد اعتراض محافظه کاران قرار گرفته بود متوقف و دو فیلم دیگر به جای آنها در سینماها به نمایش در آمده اند.
گروه های معروف به حزب اللهی و شماری از امامان جمعه در ایران اخیرا به نمایش دو فیلم "خصوصی" و "گشت ارشاد" به شدت اعتراض کرده بودند.
اکنون علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای اعلام کرده است که دو فیلم "نارنجی‌پوش" و "بوسيدن روی ماه" در پرده سینماها جایگزین این دو فیلم شده است.
حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیش تر اعلام کرده بود که نمايش اين دو فيلم مورد اعتراض را در سينماهای خود متوقف كرده است.
این سازمان امروز یکشنبه ۶ فروردین (۲۵ مارس) در اطلاعیه ای نوشت که با توجه به اینکه اکران این دو فیلم با حاشیه‌هایی همراه بوده و حساسیت‌هایی را در جامعه به وجود آورده است، حوزه هنری ظرفیت نمایش سالن‌های خود را در اختیار فیلم‌های "ضدارزشی" قرار نمی‌دهد.
معترضان می گویند که این دو فیلم "امر به معروف و نهی از منکر" و "ارزش‌های اسلامی"را به "تمسخر" گرفته اند.
آنها به دلیل صدور پروانه برای این فیلم ها به تندی از وزارت ارشاد انتقاد کرده بودند.
دامنه این اعتراض‌ها و انتقادها که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ اوج گرفته بود، به خطبه‌های اولین نماز جمعه سال ۱۳۹۱ در چند شهر از جمله تهران و مشهد هم کشیده شد.
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران روز جمعه ۴ فروردین، در خطبه های نماز جمعه گفت: "اجازه اکران برخی از فیلم‌های ضداخلاقی در ایام نوروز و در برخی سینماهای مراکز استان‌ها صادر شده است؛ این فیلم‌ها در دهه فجر پخش و مورد اعتراض واقع شده بود، مسئولان باید بدانند که ما در مورد دین و اخلاق مردم با هیچ کس رودربایستی نداریم."
او همچنین خطاب به وزیر ارشاد گفت: "در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید."
فیلم "گشت ارشاد" ساخته سعید سهیلی است و ماجرای سه جوان ساکن جنوب شهر تهران را روایت می کند که برای به دست آوردن پول دست به کارهای خلاف می‌زنند. یکی از کارهای آنها این است که درقالب گشت ارشاد از مردم اخاذی می‌کنند.
داستان فیلم "خصوصی" هم که توسط محمدحسین فرحبخش کارگردانی شده است، درباره مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده، اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است. آشنایی و دلبستگی او به یک زن نویسنده او را در زندگی خانوادگی و کاری‌اش با مشکلاتی رو به رو می‌کند.




گروههای مخالف دولت سوريه
در تلاش برای توافق بر سر یک "میثاق ملی"، گروههای مخالف و متفرق دولت سوريه در ترکيه ملاقات خواهند کرد تا درباره چگونگی سرنگونی دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، مذاکره کنند.
گروه موسوم به شورای ملی سوریه می گوید، همه گروههای مخالف دولت آقای اسد به این مذاکره دعوت شده اند.
این گروه مخالف به دلیل اختلافات داخلی ضعیف شده و حمایت گروههای دیگر مخالف دولت آقای اسد را از دست داده است.
این نشست پس از آن برگزار می شود که روسیه اعلام کرده است از ماموریت کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، حمایت می کند.
در عین حال دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که ماموریت کوفی عنان، احتمالا آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی دراین کشور است.
آقای مدودف این سخنان را روز یکشنبه در جریان دیدارش با آقای عنان در مسکو بیان کرد.
رئیس جمهوری روسیه از آقای عنان خواست تا با دولت سوریه و گروههای مخالف دولت این کشور صحبت کند و از آنها بخواهد تا به خشونت خاتمه دهند.
مقامات روسیه در عین حال گفته اند که هیچ ضرب الاجلی نباید در مورد اجرای طرح صلح آقای عنان وجود داشته باشد.
آقای عنان هم گفته که این ماموریت فرصتی برای سوریه است تا به خشونت ها در این کشور پایان دهد.
آقای عنان در پیشنهاد خود ازنیروهای دولت سوریه می خواهد تا استفاده از سلاح را در مناطق پر جمعیت را کنار بگذارند.
او همچنین از گروههای مخالف می خواهد تا دست از حملات خود بردارند.
آقای عنان قرار است به چین سفر کند.
روسیه تاکنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه را وتو کرده، اقدامی که با واکنش تند جامعه جهانی روبرو شده است.
اما هفته گذشته اعلام کرد که از ماموریت آقای عنان حمایت می کند.
درگیریها هنوز در سوریه ادامه دارد و سازمان دیدبان حقوق بشر هم دولت سوریه را مسئول کشتار غیر نظامیان می داند.
به گفته مخالفان و سازمانهای مدافع حقوق بشر، از آغاز درگیریها تا کنون، حدود هشت هزار نفر در سوریه کشته شده اند.




اخبار روز:

در قرن ٢١ هنوز در کردستان، آزادی بیان و دگراندیشی همچنان گناه نابخشودنی است و هر نوع صدای آزادی خواهی در زیر سایه‌ی حکومت های حاکم بر کوردستان، به‌ شکل های غیره‌ انسانی‌ سرکوب می شود. در کوردستان ترکیه‌ و ایران نویسندگان و دگراندیشان هر روز روانه‌ زندان و شکنجه‌ و یا اعدام می شوند. حکومت های نامبرده‌ به‌ طور سیستماتیک و آشکار تلاش می کنند هویت ملت کورد را به‌ هر شکل ممکن محو و نابود سازند. این محوسازی هویت، پدیده‌ی تازه‌ای نیست. در طول تاریخ حکومت های ترکیه‌، ایران، سوریه‌ و عراق، این اعمال غیره‌انسانی در جهت نادیده‌گرفتن ابتدایی ترین حقوق انسانی در جریان بوده‌ و هست. برنامه‌ای هم که‌ در حال حاضر از طرف حکومت های ترکیه‌ و ایران به‌ عنوان رفرم و فضای باز سیاسی معطوف به‌ ملت کورد ارائه‌ می شود، یک نوع ظاهرسازی است برای قانع کردن افکار عمومی جهان ولی در عمل، زبان اسلحه‌ تنها باب گفتگوی آنهاست.
ماشین جنگی برای کشتار و قتل و عام ملت کورد روزانه‌ در کوچه‌ها و خیابان ها در حرکت است. در تازه‌ترین مورد می توان به‌ مراسم نوروزی مردم کوردستان ترکیه‌ اشاره‌ کرد که‌ درجریان آن، نیروهای نظامی حکومت (AKP) به‌ جشن ملی کوردها یورش برده‌ و صدها نفر را دستگیر و زخمی و یک نفر را نیز به قتل رسانده‌اند. آنچه‌ که‌ از قبل تا به‌ امروز به‌خصوص در کوردستان ترکیه‌ روی داده‌، سیاست نژادپرستانه‌ی قرون وسطایی و عصر برده‌داری است. ولی برای ملت کورد و کانون نویسندگان کوردستان‌، سکوت سوال برانگیز مجامع بین المللی و سازمان های مدافع حقوق بشر در برابر این نقض آشکار حقوق انسانی جای تامل است.
ملت کورد در هر چهار بخش کوردستان و به‌ خصوص کوردستان ترکیه‌ به‌ هر شیوه‌یه‌ی ممکن اعتراض هایشان را در برابر نقض ابتدایی ترین حقوق انسانی خود ابراز کرده‌اند. در حال حاضر ۱۵ شخصیت از نویسندگان و مدافعان حقوق بشر و فعالین حقوق زنان که‌ از چهره‌های بارز کوردستانند، در شهر استراسبورگ فرانسه‌، جلو سازمان منع شکنجه‌ی اروپا (CPT) د‌ست به‌ اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند و به‌عنوان آخرین شیوه‌ی اعتراض، حامل بخشی از دادخواهی ملت کورد هستند.
کانون نویسندگان کوردستان ضمن اعلام حمایت خود از خواسته‌های انسانی و برحق اعتصاب گران استراسبورگ فرانسه‌، براین باور است که‌ همه‌ی سازمان ها و اشخاص مرتبط با این حرکت اعتراضی، مسئول جان آنها هستند. همچنین انتظار دارد که‌ سازمان های مربوطه‌ی جهانی، سکوت خود را شکسته و در جهت‌ خواسته‌های این اعتصاب گران که‌ برای آزادی انسان، زندگی خود را در برابر چشم جهانیان به‌ خطر انداخته‌اند، گام مثبت بردارند.

کانون نویسندگان کوردستان
۲۶. ۰٣.۲۰۱۲ 



انصارحزب الله از اکران دو فیلم ممانعت می کند

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
اکنون بیش ازیک هفته است که ماجرای اکران شدن دو فیلم ایرانی درتهران و شهرهای بزرگ این کشورجنجال آفرین شده است.

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران
گفتگو با رضا صدیق، نقد نویس و روزنامه نگارایرانی
More 
رحمت قاسم بیگلو
امامان جمعه برخی ازشهرهای این کشور گروه هائی که درایران خود را انصارحزب الله می نامند با انجام تظاهرات و اعتراضات خیابانی درمقابل سینما ها خواستارحذف این فیلم ها ازاکران شده اند.
این دو فیلم که " گشت ارشاد" و "خصوصی" نام دارند درحال حاضر درایران ازنمایش محرومند.
احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز این هفته با انتقاد ازاین دوفیلم آنها را "غیراخلاقی" توصیف کرده بود. با این حال وزارت ارشاد که جوازاکران این دوفیلم راصادرکرده بود، با انتشاربیانیه ای به تظاهرات حزب الله و جلو گیری از اکران فیلم های یاد شده انتقاد کرد.
دریک گفت وگوی تلفنی با رضا صدیق نقد نویس و روزنامه نگارایرانی درآغازازوی درباره دلیل این اعتراضات به محتوای فیلم های تولید شده درایران و با اجازه وزارت ارشاد پرسیدم. رضا صدیق درمالزی. گوش کنید: