۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


رهبران 'کشورهای بریکس' بانک توسعه تاسیس می‌کنند

رهبران کشورهای در حال رشد عضو گروه موسوم به بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در اجلاسی در دهلی، پایتخت هند، نحوه افزایش مبادلات تجاری، همکاری ارزی و کاهش وابستگی به اروپا و ایالات متحده را مورد بررسی قرار می دهند.
این چهارمین اجلاس گروه بریکس BRICS است و در آن در مورد طرح ایجاد یک بانک توسعه هم گفتگو می شود که مقامات این کشورها امید دارند بتواند در سطح بین المللی با بانک جهانی رقابت کند.
تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو گروه بریکس بر روی هم به بیست و هشت درصد کل تولید ناخالص جهان بالغ می شود و رهبران این کشورها می کوشند تا از قدرت اقتصادی خود برای تاثیرگذاری بر شرایط جهانی بهره برداری کنند.

 

 

در نخستین مورد از اجرای حکم اعدام در ژاپن طی یک سال و نیم گذشته، روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، وزارت دادگستری اعلام کرد که احکام سه محکوم به اعدام، از جمله فردی که پنج نفر را به قتل رسانده بود، به اجرا در آمده است.
ژاپن از جمله معدود کشورهای پیشرفته جهان است که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده و اگرچه این حکم به ندرت صادر و کمتر اجرا می شود، اما دولت ژاپن هنوز از تصویب قانون الغای مجازات اعدام خودداری می کند.
در حال حاضر، بیش از دویست محکوم به اعدام در بخش ویژه در زندان های ژاپن به سر می برند که از جمله می توان به شوکو آساهارا، طراح حملات با گاز سمی سارین به ایستگاه های متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ اشاره کرد که به مرگ سیزده نفر و آسیب دیدگی دهها تن دیگر منجر شد.

 

 

 

روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، به دعوت اتحادیه های کارگری اسپانیا هزاران تن در اعتراض به تصمیم دولت این کشور در "اصلاح قوانین کار" دست به اعتصاب زده اند و قرار است در ساعات بعد از ظهر، راهپپمایی هایی در شهرهای مختلف برگزار شود.
اسپانیا با بدهی سنگین خارجی دست به گریبان است و دولت گفته است که اصلاحات مورد نظر برای کاهش هزینه های دولتی و بهبود شرایط اقتصادی لازم است اما اتحادیه های کارگری معتقدند که این تغییرات به کارفرمایان امکان آن را می دهد تا با سهولت بیشتر و هزینه کمتر کارگران را اخراج کنند.
از ساعات نیمه شب گذشته، فعالان کارگری در برابر ایستگاه های راه آهن و اتوبوس تجمع کرده اند تا مانع از حضور کارگران و کارمندان در محل کارشان شوند و در درگیری بین آنان و ماموران پلیس، بیش از پنجاه تن بازداشت شده اند.

 

ديدار پاپ با فيدل کاسترو
روز گذشته صدها هزار نفر از مردم کوبا برای شرکت در مراسم عشای ربانی با حضور پاپ بندیکت شانزدهم، به میدان انقلاب در هاوانا رفتند.
پیش از شروع این مراسم، پاپ با اتومبیل خود که دیواره هایش از شیشه ضد گلوله ساخته شده است، به میان مردم رفت.
پاپ بندیکت شانزدهم مردم کوبا را به یافتن "آزادی واقعی" تشویق کرد و البته در این زمینه هم به آنها هشدار داد که گمراه نشوند.
او گفت: "از سوی دیگر هستند کسانی که جستجوی حقیقت را به غلط تفسیر می کنند.این راه آنها را به سوی بی منطقی و کوته فکری سوق می دهد."
پاپ افزود،" آنها خود را در واقعیت های خود ساخته اشان حبس می کنند و سعی می کنند آن را به دیگران هم تحمیل کنند."
پاپ در بخش های دیگری از سخنرانی خود، از کوبا خواست تا فضای جامعه را بازتر کند.
البته پاپ در دیداری که با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا داشت از او به صراحت و وضوح بیشتر خواست تا به کلیسا نقش بیشتری در کشور بدهند و همچنین از او خواست تا جمعه نیک را تعطیل رسمی کند.
جمعه نیک، جمعه قبل از عید پاک است که در آن مسیحیان به یاد مصلوب شدن مسیح مراسمی برگزار می کنند.
پاپ بندیکت شانزدهم، همچنین با فیدل کاسترو هم دیدار کرد.
فیدل کاسترو هم اکنون ۸۵ سال سن دارد و از پاپ هشت ماهی بزرگ تر است.
در دیدار این دو، مسائل زیادی مطرح شد. از جمله اینکه آقای کاسترو از پاپ درباره آداب نماز در کلیسا پرسیده است.
اما آن طور که خبرنگاران گزارش کرده اند، در این دیدار، پاپ مسائل سیاسی را با رهبر سابق کوبا مطرح نکرده است.

 

 

وزارت دارايی آمريکا
وزارت دارایی آمریکا روز چهارشنبه (۲۸ مارس - نهم فروردین) تحریم های بیشتری را علیه آن دسته از شرکتهای مهندسی ایران به اجرا گذاشت که گفته می شود با سپاه پاسداران ایران درارتباط اند.
این وزارت خانه همچنین افراد و شرکتهای حمل و نقل دریایی را که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند را تحریم کرده است.
آدم زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارت خانه در بیانیه ای گفت: "وزارت دارایی آمریکا با نام بردن از افراد و شرکتها، پیام روشنی به جامعه بین المللی می فرستد که تلاش های ایران برای فرار از تحریم های بین المللی، پوشیده نخواهد ماند."
تحریمهای جدید شامل شرکت صنعتی دریایی ایران یا صدرا شده است. وزارت دارایی آمریکا می گوید که این شرکت در ایران و ونزوئلا دفاتری دارد و متعلق به قرارگاه خاتم الانبیاء است.
قرارگاه خاتم الانبیا بخش از سپاه پاسداران ایران است که به فعالیت های مهندسی و عمرانی می پردازد.
وزارت دارایی آمریکا، شرکت فناوری آبهای عمیق را هم که گفته می شود زیر مجموعه شرکت صنعتی دریایی ایران است تحریم کرده است.
این وزارت خانه می گوید که سپاه پاسداران به این دلیل در مرکز توجه آمریکا و جامعه بین المللی برای تحریم هاست که به اعتقاد آنها در برنامه هسته ای و موشکی ایران، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نقش دارد.
طبق این بیانیه، سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران مخصوصا در تولیدات دفاعی، ساختمان سازی و صنعت نفت و گاز کشور هم کنترل داشته و بسیاری از شرکتها را مجبور می کند تا از "اعمال غیرقانونی" سپاه پاسداران حمایت کنند.
آقای زوبین می گوید که آمریکا به تمرکز بر ایران و سپاه پاسداران ادامه می دهد چرا که این نهاد همچنان سعی دارد تا به آنچه که او "نفوذ وقیحانه" سپاه در اقتصاد ایران می خواند ادامه دهد.
طبق این بیانیه علاوه بر متوقف کردن دارایی شرکت ها و موسسه های مالی خارجی که با شرکتهای تحریم شده ایران همکاری کنند این شرکت ها مناسبات مالی خود، از جمله دسترسی به حساب بانکی اشان در آمریکا را از دست خواهد داد.
دو شرکت دیگر هم نامشان در تحریم های جدید آورده شده که یکی از آنها در سریلانکا ثبت شده است. همچنین دو نفر از همکاران شرکت کشتیرانی ایران به نامهای علاءالدین سادات رسول و علی عزتی هم در فهرست تحریم ها قرار دارند.

 

 

جان کری، سناتور آمریکاییسناتور جان کری، از سیاستمداران برجسته آمریکا می گوید که جلوگیری از "ویرانگری جنون آمیز" ایران در پی دستیابی این کشور به سلاح اتمی، چالش اصلی سیاست خارجی فعلی ایالات متحده است.
آقای کری که روز چهارشنبه (۲۸ مارس - نهم فروردین) در سنای آمریکا سخن می گفت با اشاره به اخبار مربوط به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران گفت که وقتی مذاکرات در سطح مقام های عالی صورت نمی گیرد، دور از انتظار هم نیست که نتایج این مذاکرات نتواند سوء تفاهمات و بی اعتمادی انباشت شده از دهه های گذشته را از میان بردارد.
او که در جلسه مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سنای آمریکا سخن می گفت تاکید کرد که برای موفقیت در راهکارهای دیپلماتیک می بایست سیاستی در پیش گرفته شود که طی آن ضمن جلوگیری از وقت کشی ایران جایی برای "تنفس" باقی گذاشت و به ایران نشان داد که اگر واقعا بخواهد که سازنده عمل کند، راهکارهایی در پیش پای اوست اما نمی تواند از مذاکرات برای اتلاف وقت سود ببرد.
این سناتور آمریکایی که سخنانش در زمینه سیاست خارجی همواره تاثیر گذار بوده است، همچنین تاکید کرد که یافتن راهکاری اثربخش برای برنامه هسته ای ایران که هر دو طرف پذیرای آن باشند "به هیچوجه آسان نیست" اما جامعه جهانی هم باید از اینکه ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت، اطمینان حاصل کند.
در این جلسه همچنین تام پیکرینگ، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی فعلی و مذاکرات جاری در زمینه برنامه هسته ای ایران چنانچه به نفع حمله نظامی علیه برنامه هسته ای این کشور تعبیر شوند، می تواند زمینه ساز شکل گیری حملات تروریستی علیه منافع آمریکا و شهروندان غیر نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان شوند.
آقای پیکرینگ گفت که ایران و همدستانش می توانند تمامی اهداف و منافع اقتصادی آمریکا، شهروندان این کشور و هر آنچه که به نوعی با ایالات متحده مرتبط است را در منطقه خاور میانه و فراتر از آن هدف قرار دهند.
او که پیش تر سفیر آمریکا در سازمان ملل و نیز سفیر این کشور در روسیه، هند و اسرائیل بوده، همچنین تاکید کرد که حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران اگر چه فرآیند ساخت "بمب اتمی" را احتمالا برای چند سالی به تاخیر خواهد انداخت اما در صورت وقوع چنین حمله ای ایران ترغیب خواهد شد که آشکارا خود را محق دستیابی به سلاح هسته ای بداند چرا که می خواهد خود را در برابر حملات آتی مصون کند.
به نظر آقای پیکرینگ، حمله به تاسیسات هسته ای ایران تنها تنش و پیچیدگی را به تلاش ها برای توقف برنامه هسته ای این کشور خواهد افزود.
این سیاستمدار آمریکایی که در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای غرب با تهران (که قرار است ۱۳ آوریل صورت گیرد) سخن می گفت، پیشنهاد کرد که یکی از نکات سازنده برای خروج مذاکرات از بن بست فعلی، اینست که به مرحله گفتگوها پیش از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران رجوع شود.
وی پیشنهاد کرد که در این صورت ایران می تواند اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را تحویل دهد و در مقابل علاوه بر دریافت سوخت هسته ای مورد نیاز تحقیقات پزشکی خود، برخی از تحریم ها علیه این کشور هم لغو شود.
گفته های مقامات غربی در مورد محتوای مذاکرات آتی غرب با ایران در حالی عنوان می شود که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید دارد.

 

 

 

بخش ۱۵: گورهای دسته‌جمعی در شيراز و نام تعدادی از شکنجه‌گران

مسعود نقره کار
ويژه خبرنامه گويا
" ......خمينی مثل اکثر آيت الله ها و مجتهدين بر مبنای احاديث و احکام ابتدا نظرش اين بود که بعد از کشتن منافق، جسد را بايد در بيابان رها کرد تا طعمه حيوانات شود. به خمينی گفته شد درست که بيابان زياد داريم اما اوضاع و احوال و شرايط فرق کرده و حتی در دور افتاده ترين بيابان ها هم احتمال رفت و آمد هست وانداختن اجساد در بيابا نها به خصوص وقتی تعدادشان زياد باشد، ممکن است باعث رؤيت اجساد شود.حضرات تصميم گرفتند اجساد در مناطقی دور از قبرستان مسلمانان و بدون نام و نشان دفن شوند و مسلمانان از رفتن به اين مناطق منع شوند.
در کشتار سال ۱۳۶۷ چون تعداد فربانيان زياد بود و اعدام ها دسته جمعی و در فواصل کوتاه انجام می شد جسد قربانيان در گور های دسته جمعی در مناطق مختلف دفن شدند.هنوز بسياری از اين مناطق ناشناخته مانده اند، برخی مناطق لو رفتند و يا توسط ماموران به خانواده ها گفته شدند ، برخی را خانواده قربانيان بر اثر تصادف شناسائی کردند. در شيراز در يکی دو منطقه جسد ها را چون باعجله دفن کرده بودند وعمق گور ها کم بود باران مهر ماه همان سال خاک را شسته بود و جسدها نمايان شده بودند و رهگذران پی بردند که آن منطقه گور دسته جمعی ست و خبر پيچيده بود.
در شيراز برنامه دفن در گورهای جمعی در غالب مواقع توسط شاهرخ صبوری وحسين الهی و سرمست اخلاق تابنده انجام می شد،( سرمست تا سال ۶۳-۶۴ به عنوان راننده لودر در دفن قربانيان نقش داشت )و بعد نعمت زراعت پيشه اين وظيفه را به عهده گرفت. شاهرخ محل را مشخص می کرد و و سرمست و بعد ها نعمت از ساعت ۱۱ تا ۱ بعداز نيمه شب گور راحفر می کرد، و حدود ساعت ۱ بعد از نيمه شب ، يا شب بعد در تاريکی اجساد را می بردند و می ريختند توی گور، و بلافاصله هم لودر روی اجساد خاک می ريخت و آنجا را صاف می کرد. حسين الهی و۵ يا ۶ محافظ مسلح هم حضور داشتند. معمولا" بعد از بيست روز می آمدند خاک را زيرو رو می کردند و گرد سفيدی که در بشکه های آبی بود روی اجساد می ريختند و روی آن سيمان خالی می کردند. اوائل تصور من اين بود که اين گرد سفيد آهک است و آهک باعت از بين رفتن سريع تر جسد می شود اما بعد ها شنيدم يک ماده شيميائی با بوی بسيار تند بود، هم برای سمپاشی و هم از بين رفتن سريع اجساد. گاهی از يک گور دسته جمعی به دفعات برای دفن استفاده می کردند. گورهای دسته جمعی شيراز
در شيراز دو گور دسته جمعی بزرگ وجود دارد و چندين گور دسته جمعی کوچک و پراکنده ، من ابتدا در باره آن دو گور دسته جمعی بزرگ می گويم و بعد به ساير گورهای دسته جمعی اشاره می کنم :
۱- پادگان امام حسين فعلی ( قبلا" پادگان مسگر ناميده می شد) و ميدان چوگان روبروی اين پادگان :
پادگان در انتهای خيابان زرهی دارای دو ساختمان دو طبقه سفيد رنگ در مجاورت هم بود، و يک ساختمان کوچک تر نزديک به خيابان.، که اين ساختمان دادسرای سپاه پاسداران بود که بعدا" دادسرا و دادگاه های نيروهای مسلح شد. دو ساختمان بزرگ ظاهرا" ساختمان اداری بودند اما محل زندگی برخی سران نظامی سپاه و اطلاعات و دادگاه های انقلاب و دادسرا ها و خانواده های شان بود. بتدريج چند ساختمان نيز در اطراف اين ساختمان و پادگان ساختند و فصای سبز زيبائی در اطراف اش درست کردند. پشت ساختمان زمين وسيع کشاورزی بود، زمينی محصور که محافظت می شد. ورود به اين محوطه اجازه ی ويژه می خواست. پادگان يک در اصلی داشت و درهای فرعی ديگر ، که در های فرعی محل رفت و آمد سران پادگان و اطلاعاتی ها بود. تفريبا" در وسط زمين کشاورزی ۶ تير فلزی بود ، با فاصله از يکديگر به صورت تفريبا" نيمدايره. چهار تير برای اعدام و تير باران و دو تير هم تير برق ، که نور محوطه را تامين می کردند.جلوی تيرها يک محوطه سيمانی ساخته بودند که حدودا" ۵ متر بود. موقع اعدام اين فاصله ۵ متری را رعايت می کردند.در اين محل گاهی در آن واحد که دار می زدند تير باران هم می کردند.فاصله مهر ماه ۶۰ تا پايان ۶۷ اينجا نيز يکی از محل های اعدام بود و اجساد را هم در همين منطقه دفن می کردند. فقط افرادی در اين محل دفن نمی کردند که ملاقاتی و خانواده هائی پيگير داشتند و مورد را دنبال می کردند و يا شناخته شده بودند. بيشتر می شود گفت غير بومی ها را در اين محل در گورهای دسته جمعی دفن کردند. اين گور ها به عمق دو نيم تا سه متر بودند ، به همين خاطر هر از گاهی يک متر خاک آن مناطق را می کندند و سم پاشی می کردند.بعد از سال ۶۷ سپاه طرح های ساختمانی در اين مناطق داشت که نمی دانم چگونه پيش رفت و چه بر سر گورها آوردند.ميدان چوگان روبروی پادگان نيز محل دفن دسته جمعی قربانيان بود.

۲- مناطقی ازدارلرحمه شيراز به نشانی جاده کمر بندی و خيابان اصلی شهرک شيخ علی چوپان محل گور های دسته جمعی ست. در اين منطقه جاده زاويه ای درست می کردکه سمت چپ به کمر بندی و مستقيم به خيابان شيخ علی چوپان وصل می شد. تقاطعی نيز وجود داشت يک جاده فرعی که صورت عمود به خيابان شيخ علی چوپان وصل می شد ، که در واقع يکی از اضلاع دارالرحمه و منتهی به پشت دارالرحمه بود. در اواخر دارالرحمه خيابان شيخ علی چوپان در منتهی عليه خيابان قبرستان ادامه می يابد. در سمت راست خيابان " کفرستان " است ، محل بسياری از گورهای جمعی است. خانواده قربانيان اين محل را می شناسند( حداقل ۵ گور دسته جمعی بزرگ). برخی از قربانيانی که در اين محل دفن شدند را به ياد می آورم : وحيد ( يا سعيد) کريمی، مسعود ده بزرگی، مهرداد نجاتی ،مينا طالب پور، شهلا فرهی ،، مينا وحيدی و مصطفی ميبدی، می گفتند ۵ نفر آخری به دار آويخته شدند و بقيه تيرباران شدند. بعد از ظهر چهار شنبه ها ملاقاتی حضوری می دادند و بعد همان شب يا پنج شنبه شب اعدام می کردند.از به برخی خانواده ها در مقابل دريافت ۲۰۰ تومان پول هر گلوله که بعد ها شد ۲ هزار تومان خبر اعدام و محل دفن را می گفتند. .خانواده هائی که در اين محل عزاداری می کردند و يا اقدام به گذاشتن سنگ قبر می کردند مورد هجوم چماقداراران سپاه يا بسيج محلی قرار می گرفتند و سنگ های قبر هم شکسته می شد و يا سنگ را می بردند. اين منطقه سريعا" از گور های جمعی پر شد. اين درگيری ها باعث نگرانی سران سپاه منطقه بود.

قطعه ی ديگری در همين محل در نظر گرفتند ، در همان جاده فرعی ، تقاطع کمر بندی و شيخ علی چوپان ، که ضلع ديگر دارالرحمه بود ، حدود ۱۰ کيلومتری در سمت راست که زمين های شاه وردی يا شاه لودی می گفتند ، حداقل سه گور دسته جمعی در انجا بود. بسياری از اين قربانيان محلی نبودند.
۳- محله يا روستای مخروبه ای به نام محله " چنار سوخته "به طرف دشت ارژنگ ، در جاده ای فرعی ، به فاصله ۲ تا ۳ کيلومتری جاده اصلی تر، محلی که رفت و آمد نمی شد.
۴-گورستان قديمی ، دارالسلام ، دروازه شاه دائی الله، که در واقع دارالرحمه ( گورستان جديد) جای آن را گرفته بود.
۵- اطراف تيمارستان سلامی در جاده اکبر آباد/ جاده فسا/ که به مخروبه ای بدل شده بود و رفت و آمد به آن منطقه نمی شد.
۶-آب انبار قوزی، از شيراز به طرف مرو دشت ، وقتی از زير تاق قران رد می شويد آب انبار را می بينيد .
۷- روزهائی که تعداداعدام ها زياد بود برخی از اجساد را در قصر صاحب الزمان( يا پادگان صاحب الزمان ، جنوبی ترين منطقه شيراز که زمانی محل اعزام به جبهه بود، و همينطور محله کفترک شيراز( سه گور جمعی) ، در مناطق پرت افتاده در جاده سيمان شيراز، اطراف پل حسين آباد جاده فسا ( ۷ گور دسته جمعی) دفن کردند.
۸ – در زندان شنبده بودم اما خودم نديدم ، گفته می شد تعدادی از اجسادرا درچندين " چاه خشک" در اطراف شيراز انداخته اند و روی اجساد خاک و سنگ ريخته اند ، و همينطور چاهی بسيارعميق در زندان سپاه ( پلاک ۱۰۰ )،( که احتمالا" روی چاه را پوشانده اند)، در زندان در مورد انداختن تعدادی از اجساد به چاه آب های کريمخانی هم صحبت بود. ( در دوره کريم خان زند در منطقه ی مسجد وکيل چند چاه عميق کنده شد که به آب رسيد، آب هائی که می ريخت به آب های شور درياچه بختگان ، بعد ها به عنوان مسير فاضل آب استفاده شد.)
نام برخی از شکنجه گران (شيراز)
سن شکنجه گران در آغاز شروع به کارشان بين ۱۸ تا ۲۳ سال بود.
۱- فرزاد شکری پور،معروف به شکری ، ازمسؤلين بازداشتگاه ، در جريان اعدام های سال ۶۷ بسيار فعال بود ، او سابقه تجاوز به دختران و زنان محکوم به اعدام داشت.
۲-حسين الهی ، شکنجه گر و بازجو ، فعال در دفن قربانيان .
۳-حسين چابک گلی برنجی ، شکنجه گر کهنه کار و با تجربه ، مسؤل چند بازداشتگاه بدون نام و به نام ، مورد های تجاوز به زنان ودحتران اعدامی داشت.
۴-سيد حسين آيت الهی، شکنجه گری که خود را خيلی مؤمن و متقی می نماياند، او مورد اقدام به تجاوز به يک جوان زندانی داشت، مجيد تراب پور تصادفی از واقعه خبر دار شد و گزارش کرد ، آيت الهی بعد اظهار پشيمانی و ندامت توبيخ شد، البته بعد ها آيت الهی داماد تراب پور شد . از حصوصيات آيت الهی اين بود که آنچنان وحشيانه شکنجه می کرد که چند مورد قطع عضو قربانی را باعث شده بود.
۵-حسين بافقی، شکنجه گر و بازجو، عصبی و بسيار خشن، حالت های بيماران روانی را داشت ، در سال ۶۷ با ولع و لذت خاصی قربانيان را اعدام می کرد. حتی با محکومين به مرگ بد رفتاری می کرد.
۶-مهدی بازائی ، شکنجه گر و چند مورد تجاوز به زنان و دختران اعدامی
۷-فريده رستگاری جهرمی ، شکنجه گر زنان ، بيمار جنسی ، در قتل های " قنات" هم در جهرم دست داشت ، در اعدام های سال ۶۷ فعال بود.
۸-رقيه دادخواه ، شکنجه گر، شلاق زن ماهر، بعدها به بوشهر منتقل شد.
۹- حسن بی بی ، شکنجه گر ، متخصص آدم سوزاندن ، او در بند مجرد قاضی آزاده و معروف ، حاج ابوالحسن محققی را آتش زد. شايع کردند اين قاضی به وسيله آتش زدن پتو اش خود سوزی کرده ، که واقعيت نداشت.
۱۰-خليل تراب پور، شکنجه گر ،بسياری از زندانيانی که او باز جوئی و شکنجه کرد پيش از رفتن به دادگاه از بين رفتند ، او بسياری از معتادان را آتش زد ، و گروهی از معتادان را در يک گور جمعی سوزاند.
۱۱- مجيد تراب پور، ( برادر خليل) ، او که در اعدام ها فعال بود ، متخصص شکنجه بيضه کشی بود.
۱۲-سيد حشمت الله حسينی، معاود عراقی ، فارسی را به لهجه عربی و کردی حرف می زد ، چشم های اش بسيار ضعيف بودند. در اعدام قربانيان بسيار فعال بود.
۱۳- زينت صابری ، شکنجه گر و شلاق زن زنان ،
۱۴- لعبت الهی ، شکنجه گر، بد دهن ، خشن و عصبی ، متخصص شوک برقی
۱۵-فاطمه محبی ، شکنجه گر ، فحاش ، از فعالين تيم اعدام
۱۶ – مريم موسوی ،شکنجه گر ، مسؤل يخچال و سرد خانه ، استاد شکنجه پروانه ، که غالب قربانيان اش قطع نخاع می شدند.
۱۷- جعفر جوانمردی، شکنجه گر ،معروف به " شکارچی" تير خلاص زن ، متجاوز به زنان و دختران
۱۸-جواد معلمی ، سر تيم خلاص زن ها ، شکنجه گر، عاشق نارنجک بود، همکاران اش نقل می کردند در يک نوبت به ميان اجساد قربانيان يک گور جمعی که برخی هنوز زنده بودند نارنجک پرتاب کرد ، متجاوز به دختران و زنان اعدامی
۱۹-شاهرخ صبوری، شکنجه گر و متجاوز به دختران و زنان اعدامی، مسؤل شناسائی محل دفن ، به گفته خودش در مواردی زندانی هنوز زنده بود که او دستور پر کردن و مسطح کردن گور را می داد.
۲۰- حميد بانشی ، مسؤل بازداشتگاه سپاه ، بسيار خشن ، متجاوز به دنتران و زنان اعدامی، کابل زنی ماهر، معروف بود با ۱۰ ضربه کار را تمام می کند ( زندانی لب به اعتراف می گشود).تبحر در ضربه زدن از روی کفش داشت ، که هولناک بود.
۲۱-علی پارسا، شکنجه گر
۲۲-حسين پارسا( برادر علی)، شکنجه گر
۲۳-گوهر، شکنجه گر، معروف بود که خفه کردن با دست را خيلی دوست داشت. همکاران اش نقل می کردند زمانی دو زن زندانی را به اتاق محاکمه می برد ، يکی از زن ها ی زندانی به ديگری آهسته می گويد.: "مث اينکه ما رو " گاو" ( برخی از زندانی ها به گوهرلقب گاو داده بودند) داره می بره برای محاکمه"، زندانی ديگر به هم بندش پاسخ داده بود: " الان وقت شوخی نيست ". گوهر اين گفت و گو را شنيد. پيش از آنکه آن ها را به حلقه دار بياويزد ديوانه وار تلاش کرده بود آنان را خفه کند. اين واقعه را خود گوهر با افتخار نقل می کرد.
۲۴-کريم جوزی: شکنجه گر، بسيار وحشی و عصبی، متجاوز به دختران و زنان اعدامی ، استاد تک زنی در شلاق زدن
۲۵- مجتبی کاوه ، مسؤل باز داشتگاه خليلی، خشن و بد دهن و متجاوز به دختران و زنان قربانی، مسؤل انتخاب برای خون گيری قبل از اعدام زندانی . گفته می شد در سال ۶۷ او مسؤليت داشت زندانيان جوانی که اعضای بدن آن ها برای پيوند عضو مناسب تشخيص داده می شدند را انتخاب و نام آن ها را در اختيار بهداری و جراحان زندان قرار دهد. عمل خون گيری و در آوردن عضو بدن زندانی اعدامی در بيمارستان حافظ ، طبقه آخر ، که بخش سپاه پاسداران بود، توسط پزشکان سپاه انجام می شد. قربانيان را نه از در اصلی که در" غذا خوری –آشپزخانه" وارد بيمارستان می کردند.
۲۶- مجيد سبحان ، ۲۷ – عبدالهی، ۲۸-ستار احمدی، ۲۹- غلام شير، ۳۰- واحد خادمی، ۳۱- محمد نوروزی، ۳۲- شاهپور نظر علی ، ۳۳- محمد بيستونی، ۳۴- عمو الياس، ۳۵- مجتبی جباری، ۳۶- نعمت زراعت پيشه ،۳۷- جعفر موقر، ۳۸- رحيم محمدی،۳۹- حسين نامور، ۴۰-هادی آسمانی ، ۴۱- حسين موزه ای ، ۴۲- مصطفی کاظمی ، ۴۳- حسن پناهی ، ۴۴- رحيم صادقی ، ۴۵- دکتر محمد رضا اسدی ( در کار بازجوئی و شکنجه نبود، بيشتر کار صنفی می کرد) ،۴۶- اطلاعات جهرمی ، ۴۷-اصغر توکلی ( بازپرس دادستانی مرودشت شد). ۴۸- رضا دستغيب ،۴۹- محمد نوروزی –
۵۰- حشمت الله حسينی ، اين فرد قصد تجاوز به يکی از بچه های مجاهدين به نام محسن ....را داشت ، به محسن گفته بود که او را دوست دارد و اگر با او باشد به او کمک خواهد کرد. محسن اين موضوع را به اطلاع بازجوئی به نام مهدی می رساند ، مهدی به من اطلاع می دهد ، من با حاکم شرع در ميان می گذارم و ماموريت می گيرم که مورد را دنبال کنم . با زندانی صحبت می کنم و او می گويد که حسينی به او گفته از او خوشش می آيد و چند بار سعی کرد با او تماس جنسی بگيرد. محسن گفت که حسينی قول داده اگر من رضايت به تماس جنسی بدهم من را از اعدام نجات خواهد داد. حسينی نيز اعتراف کرد و حرف های زندانی را تائيد کرد و اظهار پشيمانی و ندامت کرد. حسينی اخراج شد و بعد ها شنيدم در هنرستانی که قبلا" هنرستان محمد رضا شاه بود و در دروازه اصفهان شيراز قرار داشت ، تدريس می کرد. ( اسم بعد از انقلاب اين هنرستان را فراموش کردم ).
۵۱- محمد صفری (۱)
ـــــــــــــــــ
زير نويس:
* سلسله مطالبی که پانزدهمين بخش آن را خوانديد، اظهارات يکی از کارکنان سابق قوه قضائيه حکومت اسلامی درشکنجه گاه ها و زندان های اين حکومت، و در جبهه جنگ است. او به عنوان شاهد تجاوزبه دختران و زنان زندانی، شاهد شکنجه واعدام زندانيان سياسی و عقيدتی، از گوشه هايی از جنايت های پنهان مانده ی جنايتی به نام حکومت اسلامی پرده بر می دارد.( با توجه به اينکه در زندان ها حکومت اسلامی، شاغلين در زندان ها از نام های متعدد و مستعار استفاده می کردند - و می کنند- ، نام ها و فاميلی ها می توانند واقعی، و حقيقی، نباشند).
برای پيشبرد گفت و گوها قرارمان اين شد که در صورت امکان يک هفته مسائل مربوط به سال های گذشته مطرح شود و يک هفته مسائل روز. راوی اين سلسله مطالب سال ۱۳۸۵ ايران را ترک کرده است و در يکی از کشورهای شرق آسيا پناهنده است، او اما به دليل شغل های حساس و ارتباط های گسترده اش به هنگام خدمت ، هنوز با تعدادی از فرماندهان سپاه و نيروهای انتظامی ،کارکنان قوه قضائيه و روحانيون ارتباط دارد. اطلاعاتی که پيرامون مسائل جاری داده می شود از طريق همين ارتباط هاست.
۱-".......اسامی حدود ۳۰ تن ديگر از شکنجه گران و بازجو ها را ثبت کرده و يا به يا د دارم، که کامل نيستند يا نام فاميل آن ها در ذهنم مانده و يا نامی که آنان را در زندان صدا می زدند: مثل ۱- دينکانی ،۲- علی پور، ۳- شايق،۴- خلوصی،۵- نامدار، ۶- ميثم ، ۷- نوجوان ، ۸- مستجابی،۹-نامجو،۱۰- خليلی،۱۱- نوری،۱۲- نيکو، ۱۳- زلرع ،۱۴- همت آرا،۱۵- فروتن ،۱۶- صابری ۱۷- صابری،۱۸- توانگر،۱۹- صديقی ، ۲۰- نسيمی، ۲۱- ترمزی،۲۲- ايزدی،۲۳- نسيمی، ۲۴- مقدم ، ۲۵- بريتوئی، ۲۶- آقاسيد حسين ،۲۷- بشارتی، ۲۸- پرنيان، ۲۹- رحمانيان ، ۳۰- محمدی..."




تورم ۵۰ درصدی، عیدی دولت به ملت !

سحام نیوز: آثار و ثمرات انفجار بمب ارزی که در آذر ماه سال ۹۰ با سوء مدیریت بانک مرکزی رخ داد، نه در سال ۹۰ که تازه از فروردین تا تیر ماه امسال خود را نشان خواهد داد! بر این اساس پیش بینی می شود تغییرات قیمت دلار رسمی و غیر رسمی در سال قبل، سبب افزایش قیمت و تورم ۵۰ درصدی قیمت ها در بهار و تابستان امسال شود؛ تازه این بدون در نظر گرفتن تبعات افزایش احتمالی قیمت انرژی در سال جدید است!
به گزارش سایت بازتاب، بر اساس آخرین آمار اعلامی در سال ۹۰، تورم در دی ماه سال قبل ۲۱ درصد بوده است. این ۲۱ درصد را نمی توان ناشی از انفجار بمب ارزی در آذر ماه سال قبل دانست، چراکه روند واردات عموما ۲ تا ۶ ماهه است، به بیانی دیگر کالاهایی که قرار است با ارز پس از انفجار ارزی آذر ماه سال گذشته به کشور وارد شوند احتمالا از فروردین تا تیر امسال وارد بازار ایران خواهند شد.
به همین ترتیب کالایی که در دی ماه سفارش داده شده، احتمالا در فروردین، کالای بهمن ماه ۹۰ در اردیبهشت ماه ۹۱، و کالای اسفند ۹۰ در خرداد ماه ۹۱ وارد بازار ایران خواهد شد و طبیعتا تغییرات قیمت ارز روی این کالاهای جدید تاثیر خواهد گذاشت.

نرخ رسمی یا دلار آزاد

چنان که از اظهارات واردکنندگان بخش خصوصی بر می آید، بسیاری از آنها برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه می کنند. در واقع بدون وجود دستورالعملی خاص از طرف دولت، ارز دولتی عملا فقط به واردات کالاهای خاص اختصاص می یابد.
این کالاها قاعدتا باید کالاهای ضروری باشند. از فروردین تا بهمن ماه سال گذشته بر اساس آمار گمرک سهم کالاهای ضروری از کل واردات ۳۵ تا ۳۶ درصد بوده است. این یعنی چیزی نزدیک به ۶۵ درصد از واردات کشور را کالاهای غیر ضروری به خود اختصاص دادند. (گمرک جمهوری اسلامی، وضعیت تجارت خارجی کشور فروردین تا بهمن ۱۳۹۰، جدول شماره ۳۸ – آمار مقایسه ای واردات قسمتها و فصلهای تعرفه – به ترتیب قسمت و فصل، صص ۵۳۸ تا ۵۴۵)
کالاهای ضروری با دلار دولتی وراد می شوند که از نیمه دوم سال قبل با تعیین نرخ کارشناسی شده بانک مرکزی(همان ۱۲۲۶ تومان) نزدیک به ۱۸ درصد (نسبت به نیمه اول سال ۹۰) رشد داشته است.
کالاهای غیر ضروری هم که باید دلار خود را از بازار آزاد تهیه کنند با رشد قیمت نزدیک به ۵۰ درصدی روبرو بودند.
این یعنی در ۳۵ درصد واردات رشد ۱۸ درصدی و در ۶۵ درصد واردات رشد ۵۰ درصدی قیمت ارز به طور طبیعی وجود دارد، وارداتی که قرار است از فروردین امسال به مرور وارد بازار شود.

افزایش قیمت بنزین

گفته می شود در فاز دوم هدفمندی احتمالا قیمت بنزین نیز به یک هزار تومان خواهد رسید. قیمت بنزین در حال حاضر نیمه یارانه ای و به طور میانگین (میانگین دو نرخ ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی) ۵۵۰ تومان است. نرخ هزار تومانی بنزین یعنی رشد ۸۲ درصدی قیمت بنزین. احتمالا گازوئیل نیز رشد قیمت مشابهی خواهد داشت.
در جداول محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی، حمل و نقل ازضریب اهمیت ۹۷/۱۱ (۱۱ممیز۹۷) و سوخت ها از ضریب اهمیت ۶۰/۲۸(۲۸ممیز۶۰) برخوردارند(جدول شماره یک شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی سطر های ۷ و ۳ گروه های اختصاصی)
بنابراین رشد قیمت ۸۲ درصدی سوخت که می تواند به صورت مستقیم روی قیمت حمل و نقل تاثیرگذار باشد، با ضریب اهمیت ۱۲ درصدی یقینا به تنهایی می تواند نرخ تورم را به طرز قابل توجهی جابجا کند. تغییرات قیمت حمل و نقل از آنجا که روی تمام کالاهای مصرفی تاثیر می گذارد، به نوبه خود تبعات بسیار گسترده ای خواهد داشت.

تورم ۵۰ درصدی، عیدی دولت؟

بر اساس آنچه گفته شد، از آنجا که حجم عظیمی از اقلام مصرفی و مواد اولیه کارخانجات کشور را کالاهای وارداتی به خود اختصاص داده اند، در گام اول کالاهای پس از انفجار ارزی در آذرماه ۹۰ در بهار و تابستان سال ۹۱ به کشور وارد خواهند شد که با خود به صورت طبیعی و در خوشبینانه ترین حالت، افزایش قیمتی حدودا ۴۰ درصدی را در اقلام وارداتی ایجاد خواهد کرد. این نتیجه قطعی به نظر می رسد، حال وارد موضوع احتمالا قریب به یقین افزایش قیمت سوخت نمی شویم!
از دیگر سو تورم ۲۱ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی ـ که طبیعتا در آن افزایش قیمت دلار در آذرماه سال قبل تاثیر نگذاشته بوده ـ در آخرین ماه های سال قبل نیز در خوشبینانه ترین حالت در سال جدید با همین شیب ادامه خواهد یافت.
یعنی یک تورم ۲۱ درصدی طبیعی ناشی از مدیریت هدفمند یارانه ها در یک سو(بدون در نظر گرفتن تاثیر تغییرات قیمت ارز روی کشوری با بازار مملو از اجناس وارداتی) و یک افزایش قیمت ۴۰ درصدی ناشی از افزایش قیمت ارز در سوی دیگر . به به بیانی در سال جدید، بر فرض رو نشدن برگ دیگری از ابداعات و ابتکارات جدید بانک مرکزی در مدیریت بازار، حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت مشاهده خواهد شد.
این تورم، عیدی دولت بدون احتساب افزایش قیمت سوخت به مردم خواهد بود. باید دید دولت چه برنامه ریزی عملی برای مقابله با این شرایط در سال جدید خواهد داشت.
البته که شیره، شیرین است و نوشتن مقاله توسط رئیس کل بانک مرکزی و خبر دادن از چالش تورم در سال ۹۱ موضوع زیاد بغرنج و غیر قابل پیش بینی نبوده، بهتر است مسئولان بانک مرکزی که سال گذشته بعد از حراج بخش عمده ای از ذخایر کشور ، نهایتا به عقب نشینی از طرح پیش فروش سکه روی آوردند، به فکر اقدامات عملی در جهت مبارزه با تبعات تصمیمات محیر العقول خود باشند.
اگر از سال ۸۵ به این سو، دولت برای راضی نگه داشتن موقتی مردم، از برنج و گندم و قند شکر تا گوشت را از هند تا برزیل به کشور وارد نمی کرد، اگر ارز کشور برای واردات هندوانه و پرتقال از کشور خارج نمی شد و… هزاران اگر دیگر، امروز تغییرات قیمت ارز تا این حد روی بازار کشورمان تاثیر گذار نبود.
اینها تاثیرات عملی و بدیهی اقدامات غیر کارشناسی دولت در بازار ایران است و با مقاله نوشتن و اشاره به “شیرینی شیره” توسط رئیس کل بانک مرکزی تبعات و آثار گلکاری های سال ۹۰ از بین نخواهد رفت.




نخست وزیر قطر: قطر مخالف حمله نظامی به ایران است

نخست وزیر قطر، شيخ حامد بن جاسم آل ثانیشيخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که با هرگونه حمله نظامی علیه ایران مخالف است.

نخست وزیر قطر در گفتگو با شبکه الجزیر که بخشی از آن پخش شد، تاکید می کند که ایرانیها و آمریکائیها می دانند که قطر مخالف هرگونه حمله نظامی به ایران است.
شيخ حامد بن جاسم آل ثانی، در عین حال متذکر شده است که کشورش اجازه استفاده از خاک این کشور را برای حمله به ایران نمی دهد.
نخست وزیر قطر که همزمان در مقام وزیر امور خارجه این کشور نیز فعالیت دارد، در توضیح بیشتر گفت: این بسیار واضح و روشن است، ما هیچ گونه اقدام تجاوزکارانه علیه ایران را که از خاک قطر نمی پذیریم.
به رغم تنشهای شدید میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر روابط نزدیکی با ایران دارد و در مراحل مختلف، به ویژه در خصوص تنشهای میان تهران و ریاض، سعی کرده تا نقش میانجی را ایفا نماید.
طی ماههای اخیر گمانه زنی ها بر سر حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران مطرح شده است.
به رغم تاکید ایران بر صلح آمیز بوده فعالیتهای هسته ای این کشور، ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای غربی، ایران را متهم می کنند که بدنبال ساخت بمب اتمی است.
قطر از جمله مهمترین هم پیمانان آمریکا در منطقه است. این کشور بعد از کویت، بیشترین پایگاهها را در اختیار نیروهای ارتش آمریکا قرار داده است.

خبرها را بشنوید:





خطر حرکت آب‌های شور دریاچۀ ارومیه به سمت اراضی کشاورزی

خطر حرکت آب‌های شور دریاچۀ ارومیه به سمت اراضی کشاورزی و سفره‌های زیرزمینی آبکار‌شناسان منابع طبیعی در مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی، نسبت به خطر حرکت آب‌های شور دریاچۀ ارومیه به سمت اراضی کشاورزی و سفره‌های زیرزمینی آب در این منطقه هشدار دادند.

گفتگو با محمد درویش، کارشناس محیط زیست و پژوهشگر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور
نوشته: رضا ولی‌زاده
خبرگزاری فارس در گزارشی از تازه ترین میزگردی که مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار کرده است، به نقل از علیرضا توسلی، محقق مرکز تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی نوشت: «هرگونه اضافه شدن آب به دریاچه به علت شیب منفی که به خاطر ایجاد تعادل در سطح آب دریاچه و سطح آب زیرزمینی منطقه به وجود می‌آید، موجب حرکت آب شور از سمت دریاچه به طرف اراضی حاشیه دریاچه و سفره‌های زیرزمینی آب در منطقه شده و با برداشت آب شور از چاه‌ها و استفاده از آن‌ها در کشاورزی با چالش جدیدی تحت عنوان شور شدن بیشتر خاک‌های منطقه رو‌به‌رو خواهیم شد.»
همچنین حسن منیری‌فر، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی نیز در این میزگرد گفته است: «برنامه‌های کوتاه مدت در مورد دریاچه ارومیه جواب نداده و ضمن هدر دادن سرمایه‌ها ممکن است موجب خسارت در جاهای دیگری شود.«
***
محمد درویش کار‌شناس محیط زیست و پژوهشگر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، درباره میزان خطر جاری شدن آبهای شور دریاچه ارومیه در منطقه پیرامونی آن به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: اتفاقی که در حوزه آبخیزداری دریاچه ارومیه افتاده این است که به طور متوسط بین ۲۸ تا ۳۰ سانتی‌متر در سال سطح آب زیرزمینی کم می‌شود. این امر سبب شده که از پهنه نیم میلیون هکتاری دریاچه ارومیه حدود ۳۹۰ هزار هکتار از بین برود و ما با یک کویر نمکزار کامل با همه مشخصات بیابانی در آنجا مواجه باشیم. اگر ما بخواهیم آبی را از حوزه‌های دیگر به صورت مصنوعی وارد دریاچه نمک کنیم این احتمال وجود دارد که به دلیل نمکی بودن دریاچه ارومیه، میزان شوری در سفرهای زیرزمینی افزایش پیدا کند..
این پژوهشگر ادامه داد: بهترین کاری که می شود برای افزایش تراز اکولوژیک حوزه آبخیر دریاچه ارومیه انجام دهیم، این است که چاه های غیرمجاز را که در منطقه حفر شده پلمپ کنیم؛ تعداد این چاه ها هم بین ٢٤ تا ٣٠ هزار حلقه می رسد که بسیار شگفت انگیز است. این در حالتی است که مثلا در حوزه آبخیر دریاچه پریشان تعداد چاه های غیرمجاز حدود ٩٥٠ حلقه است.
درویش اضافه کرد: راهکار باروری ابرها کاملا شکست خورده است، نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری گزارش نشده که این راهکار به بارندگی کمک کند. همچنین طرح انتقال آب بین حوزه ای مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکل را از جایی به جای دیگر منتقل می کند.
این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: مهمترین کاری که باید کرد این است که ما باید آب شرب حدود ٤میلیون ساکنان محودوده دریاچه ارومیه را پشت سدها نگه داریم و بقیه آب را از پشت سدها رها کنیم. کارشناسان وزارت نیرو هم به همین نتیجه رسیده اند.






سفرنخست وزیر ترکیه به تهران و منافع آن کشور در ایران

نوشتۀ فرزاد جوادی
میهمان برنامه امروز، تورج اتابکی- پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در هلند: تلاش دولت ترکیه، نهایت بهره برداری اقتصادی و مالی از قبل تحریم های بین المللی علیه ایران از یکسو و گرفتن حداکثر امتیازهای ممکن از دولت جمهوری اسلامی ایران ازسوی دیگراست. 

گفتگو با تورج اتابکی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در هلند
More
 فرزاد جوادی
تورج اتابکی: اخیرأ تعداد شرکت های ایرانیٍ که در ترکیه به ثبت رسیده اند بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار رسمی، ظرف چند ماه گذشته شمار مؤسسات ایرانی در ترکیه ٤١ درصد بالا رفته است؛ یعنی در حقیقت جمهوری اسلامی ایران ترکیه را محل سرمایه گذاری های خود میداند.
حجم مبادلات تجاری سالانه بین ایران و ترکیه که به ١٦ میلیارد دلار رسیده، قرار است تا سال آینده به ٢٥ میلیارد دلار افزایش پیدا کند؛ این در حالی است که هم اکنون محصولات ترکیه و کالاهای ساخت این کشور بازار ایران را اشباع کرده است. در مقابل، ٣٠ در صد کل نیازهای ترکیه به انرژی نفت را دولت ایران تأمین می کند.
بکلام دیگر، از دیدگاه دولت آنکارا، ایران به صورت سرزمینی برای صدور انبوه کالاهای مصرفی ترکیه در آمده است. و برای دولت اسلامی تهران نیز عطش ترکیه برای انرژی نفت زمینه ای فراهم آورده تا به آن کشور بعنوان یک مشتری پر و پا قرص بنگرد. 
در پاسخ به سئوال شما که چرا دولت ترکیه بر خلاف اکثر کشورهای دیگر جهان، که از احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی سخت ابراز بیمناکی می نمایند، اظهار مخالفت یا احساس نگرانی از خود نشان نمی دهد، باید بگویم که دولت ترکیه تا زمانی که ثابت نشود ایران در صدد تولید سلاح اتمی است، از بازار ایران برای ادامه بهره برداری از تحریم ها و فروش کلان تولیدات خود به ایران نهایت استفاده را بعمل خواهد آورد، اما مطمئن باشید لحظه ای که بر دولت آنکارا معلوم شود که ایران بدنبال سلاح اتمی است، آنگاه دولت ترکیه بدون هیچ تردیدی در مقابل جمهوری اسلامی ایران خواهد ایستاد....








حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد:

ما خودمان ۹ دی گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم

حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد پس از گذشت دو سال از زمان برگزاری تجمع ۹ دی سال ۸۸ حامیان علی خامنه‌ای در میدان انقلاب تهران گفت که این تجمع سازماندهی شده بود.
به گزارش سایت «شبکه ایران» وابسته به موسسه ایران٬ آقای بقایی این مطلب را در گفتگو با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «خراسان» بیان کرده است.
وی گفته در روز ۹ دی «ما خودمان گروه راهپیمایی راه انداخته بودیم٬ خودم هم صف اول بودم٬ همه کارمندان هم آمدند٬ عاشقانه هم آمدند.»
بقایی که سال ۱۳۸۸ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود٬ اظهار کرده که در روز ۹ دی «روسای سازمان جلوی صف بودند و کارکنان هم پشت» آن‌ها در این مراسم شرکت کرده بودند.
روز ۹ دی سال ۱۳۸۸ تجمعی سازمان‌دهی شده در حمایت از علی خامنه‌ای در تهران و برخی شهر‌های ایران برگزار شد که حامیان رهبر جمهوری اسلامی از این روز به عنوان روز «پایان فتنه» یاد می‌کنند.
محافظه‌کاران به تبعیت از آقای خامنه‌ای اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن را «فتنه» می‌نامند و ادعا می‌کنند غرب در راه‌اندازی این اعتراض‌ها دخالت داشته است.
آنها در شرایطی این ادعا‌ها را مطرح می‌کنند که طی دو سال گذشته تمام راهپیمایی‌ها و تجمعاتی که در حمایت از خامنه‌ای و جمهوری اسلامی برپا کرده‌اند را «خودجوش» و «مردمی» می‌دانند.





لاله افتخاری٬ رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس:

وزارت ارشاد «هالیوود ایرانی» بنیان گذاشته است


لاله افتخاری٬ رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس خواستار برخورد مقام‌های قضائی با کارگردان‌های فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» شد و این دو فیلم را «مایه ننگ» وزارت ارشاد دانست.
خانم افتخاری روز چهارشنبه (نهم فروردین) در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده که وزارت ارشاد با صدور مجوز اکران برای این دو فیلم «هالیوود ایرانی» را بنیان گذاشته است.
وی گفته «دست جریان انحرافی و بیگانه» پشت این اکران این دو فیلم «منحرف» قرار دارد و مقام‌های قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی باید با آن برخورد کنند.
افتخاری افزوده است: «نهادهای امنیتی ذی‌ربط باید به بررسی سابقه افراد پشت پرده اکران این دو فیلم که در حقیقت چراغ سبزی به بیگانه محسوب می‌شود بپردازد.»
اکران فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» جنجال‌های بسیاری در پی داشته٬ به طوری که در برخی‌ شهر‌ها نمایش این دو فیلم به خاطر اعتراض انصار حزب‌الله و محافظه‌کاران متوقف شده است.
احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه به نمایش این فیلم‌ها اعتراض کرده و خوستار توقف اکران آن‌ها شده‌اند.
با وجود این اعتراض‌ها٬ نمایش این دو فیلم در سینماهای ایران همچنان ادامه دارد و کارگردان‌های آن‌ها نیز با انتشار نامه‌هایی به نوع برخورد محافظه‌کاران با  فیلم‌هایشان اعتراض کرده‌اند.




پرس تی‌وی خبر داد:

شکایت «دختران نینجا» از خبرگزاری رویترز

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی زبان متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی از شکایت «دختران نینجای ایران» از خبرگزاری رویترز خبر داد.
پرس تی‌‌وی روز چهارشنبه (نهم فروردین) گزارش کرده که خبرگزاری رویترز در گزارشی جمهوری اسلامی را به آموزش بیش از سه هزار نیجای زن برای انجام عملیات «ترور» متهم کرده است.

به نوشته این شبکه٬ رویترز در گزارش خود «این دختران ایرانی را که در شهر کرج آموزش هنرهای رزمی می‌بینند، آدم کش خطاب کرده و آن‌ها را خطرناک توصیف کرده است.»
پرس تی وی اضافه کرده است: «پس از واکنش نینجاهای ایرانی به این خبر کذب، خبرگزاری رویترز قسمت‌هایی از خبر مزبور را پس از ۱۰ روز تصحیح کرد؛ اما از عذرخواهی از دختران ایرانی سر باز زد.»

این شبکه همچنین اعلام کرده که «دختران نینجا در طرح شکایت خود خواستار اعاده حیثیت شدند و اعلام کردند تا به سرانجام رساندن این پرونده قانونی، آن را پیگیری خواهند کرد.»


پیام محرمانه احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس درباره‌ی مرتضوی

image
احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس پیام داده که اگر استیضاح وزیر کار منجر به برکناری وزیر کار شود، نه‌تنها سعید مرتضوی از مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی برکنار نخواهد شد، بلکه او را به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب خواهد کرد
به‌گزارش سایت «پارسینه»، محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس پیام داده که چنانچه استیضاح وزیر کار رای بیاورد و شیخ الاسلامی، وزیر کار برکنار شود، نه‌تنها سعید مرتضوی را از مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی برکنار نخواهد کرد، بلکه او را به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب خواهد کرد.
پارسینه نوشته است که احمدی نژاد این پیام را به برخی نمایندگان متنفذ پارلمان داده است.
گفتنی است سعید مرتضوی، یکی از متهمان پرونده کهریزک اسفند ماه سال ۱۳۹۰ با وجود مخالفت اصول‌گرایان به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب و فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرد که این موضوع با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد و مجلس تهدید کرد پس از تعطیلات نوروزی وزیر کار را استیضاح خواهد کرد.




هشدار تند احمدی نژاد به مجلسی ها: اگر وزیر استیضاح شود، مرتضوی سرپرست می شود

محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس پیام داده است که چنانچه استیضاح وزیر کار رای بیاورد و شیخ الاسلامی برکنار شود، نه‌تنها سعید مرتضوی را از مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی برکنار نخواهد کرد، بلکه او را به عنوان "سرپرست وزارت کار" منصوب می‌کند.
به گزارش دانشجونیوز، محمود احمدی نژاد، که پیش از این با حکمی سعید مرتضوی با وجود مخالفت اصولگرایان به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی معرفی کرده بود، اینک پس از مطرح شدن گمانه زنی ها مبنی بر استیضاح وزیر کار ایران، محمود احمدی نژاد به نمایندگان هشدار داده است که اگر وزیر وی را استیضاح کنند، سعید مرتضوی را به عنوان "سرپرست وزارت کار" منصوب خواهد کرد.
سعيد مرتضوی، نماينده ويژه محمود احمدی‌نژاد و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشتر در مراسم ويژه‌ای با حضور عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان اين وزارتخانه به‌عنوان مديرعامل جديد صندوق تأمين اجتماعی کشور معرفی شده بود.
پیشتر اما یکی از رسانه های دولتی ایران مدعی شده است که سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، تفهیم اتهام شده است. در این گزارش اتهامات وی، «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» ذکر شده بود.
واکنش اعتراضی نمایندگان مجلس نبست به انتصاب مرتضوی
گفته می شود خبر انتصاب مرتضوی به این سمت واکنشهای زیادی را سبب شده بود و حتی نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به انتصاب او هشدار داده بودند اما دولت بی توجه به این انتقادات مرتضوی را به این سمت منصوب کرده است
در اولین واکنش پرویز سروری، ‌نماینده اصولگرای مجلس هشتم با اشاره به آمادی نمایندگان مجلس برای ارائه‌ی طرح استیضاح وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی، به خبرگزاری مهر گفت: «در صورتی که مرتضوی از این سمت کنار‌گیری کند‌، قطعا هزینه کمتری در این مسیر پرداخت خواهد شد.»
محمد رضا باهنر نیز در گفتگو با رسانه های دولتی با اشاره به انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفته است: «استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیر رسمی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.» وی ادامه داد: «در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود استیضاح اعلام وصول می شود.»
پیشتر نیز علی مطهری نماینده تهران، در نامه سرگشاده ای به صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه به انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرده و خواستار انجام اقداماتی علیه وی شده بود. اما نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه در حال حاضر او سمت جدید دیگری هم گرفته است.
سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران در تیرماه سال جاری خبر از برائت خود در اتهامات این پرونده داده بود اما اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.
اتهامات مرتضوی: «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا»
خبرگزاری تابناک، نزدیک به محسن رضایی، در خبری که هفته پیش منتشر ساخته از تفهیم اتهام این دادستان سابق خبر داده و اتهامات وی را «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» ذکر کرده و نوشته است: «احتمالا به زودی به محاکمه خواهد رسید.»
سعید مرتضوی، از متهمان ردیف اول و آمران فجایع مرگبار بازداشتگاه کهریزک است، که با گذشت بیش از دوسال، کماکان اراده ای مانع از مجازات آمرین و عاملین این جنایات و شهادت گروهی از دانشجویان بازداشت شده در جریان حوادث بعد از انتخابات می شود.
بازداشتگاه کهریزک یکی از مکان های نگهداری بازداشت شدگان در جریان نا آرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال بر انگیز دو سال پیش ایران است. در این بازداشتگاه دست کم سه تن از دستگیر شدگان در اثر بازجویی کشته شدند. پس از آن آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دستور تعطیلی این بازداشتگاه و تحقیق درباره عاملان مرگ بازداشت شدگان را داد.
گفتنی است سعید مرتضوی، قاضی دادگاه‌های یزد، دادگاه‌امنیتی تهران، دادگاه مطبوعات و دادستان تهران از سال ۸۱ تا شهریور ۸۸ بوده است. وی از سوی دولت کانادا و کمیته اصل ۹۰ مجلس ششم، در پرونده قتل زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی ­ کانادایی مقصر اعلام شده است. نام مرتضوی در بسیاری از احکام مربوط به توقیف نشریات یا دستگیری روزنامه‌نگاران نیز به چشم می‌خورد.
احمدی نژاد پس از اینکه نتوانست نمایندگان سوال کننده در مجلس را راضی کند با انتصاب سعید مرتضوی چالش جدیدی برای خود آفریده است.
انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی در حالی صورت گرفت که حتی فعالان کارگری نیز نسبت به این تغییرات مداوم در سازمان و انتصاب مرتضوی گلایه مند بودند.





وضعیت نامساعد جسمی حمیدرضا مرادی و جواد علیخانی در اوین

خبرگزاری هرانا - خونریزی کلیه‌ی حمیدرضا مرادی و جواد علیخانی زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ اوین و بی‌توجهی به وضعیت بحرانی این دو نگران‌کننده شده است.
به گزارش کلمه، جواد علیخانی، فعال دانشجویی دربند محبوس در بند ۳۵۰ اوین، که از روز پنج‌شنبه بارها به‌دلیل عارضه کلیه به‌بهداری اوین منتقل شده بود، روز یکشنبه به بیمارستان مدرس اعزام شد اما به‌دلیل نبودن تکنیسین سونوگرافی، بار دیگر در حالی که نگرانی از عفونت کلیه وی را تهدید می‌کند به‌زندان اوین بازگردانده شده است.
بیمارستان مدرس تهران یک مجموعه طرف قرار داد زندان اوین است که خدمات تخصصی پزشکی مورد نیاز بیماران زندانی در این بیمارستان ارائه می‌شود.
حمیدرضا مرادی سروستانی، از دراویش گنابادی، نیز که ۵ ماه تحمل انفرادی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین وی را دچار مشکل کلیوی کرده در ایام تعطیلی نوروز دچار خونریزی کلیه شد. او نیز پس از پیگیری‌های فراوان و در حالی‌که مجبور به تحمل دست‌بند و پابند شده بود، به بیمارستان مدرس اعزام شد.




اعتصاب کارگران نی‌بر نیشکر هفت تپه‌ی خوزستان

خبرگزاری هرانا - بیش از ۱۰۰۰ کارگر نی‌بر نیشکر هفت تپه در استان خوزستان از روز شنبه ۵ فروردین ماه تا دوشنبه ۷ فروردین ماه به مدت سه روز دست به اعتصاب زده و در محل کمپ‌های نی بری تجمع کردند.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، بیش از ۱۰۰۰ کارگر نی‌بر نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم اجرای طرح مشاغل سخت و زیان آور و هم‌چنین طرح طبقه بندی مشاغل می‌باشد.
شرایط کار این کارگران بسیار سخت و مشقت بار می‌باشد و آنان بعد از مدت کوتاهی اشتغال دچار بیماری‌های ناشی از این شغل می‌گردند و یا در اثر حادثه دچار نقص عضو می‌گردند.
هم‌چنین تعدادی از کارگران هفت تپه طی نامه‌ای به مدیریت خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند که از سال ۶۸ تاکنون اجرا نشده است و اعلام کرده‌اند که اگر به زودی این طرح اجرا نشود دست به اعتصاب خواهند زد.
گفتنی ست، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل یکی از کارهایی بود که نمایندگان سندیکای نیشکر هفت تپه دنبال می‌کردند.



پنج فعال فرهنگی بوکان جمعاً به ۱۱ سال زندان محکوم شدند

خبرگزاری هرانا - سرانجام بعد از دستگيری و آزادی پنج فعال فرهنگی با توديع وثيقه، دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان‌ غربی ایشان را جمعاً به تحمل ۱۱ سال زندان تعزيری محکوم کرده است.
به گزارش کُردپا، پنج فعال فرهنگی در بوکان به نام‌های  "قاسم رحيم‌آذر"، "جلال ناصری"، "ادريس برنا"، "ناصر ناصری" و "ادريس آگ" که يک سال قبل دستگير و روانه‌ی زندان شده بودند، از سوی دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان‌غربی جمعاً به ۱۱ سال زندان تعزيری محکوم شدند.
حکم دادگاه بدوی برای قاسم رحيمی و جلال ناصری به ترتيب ۸ و ۵ سال زندان تعزيری بود که در حکم دادگاه تجديدنظر اين احکام برای هر کدام به ۴ سال زندان تعزيری قطعی کاهش يافته است.
همچنين ادريس برنا، ناصر ناصری و ادريس آگ، سه فعال فرهنگی کُرد نيز از سوی دستگاه قضايی جمهوری اسلامی هر کدام به تحمل يک سال زندان تعزيری قطعی محکوم گرديدند.





جــرس: جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی درباره عملیات اخیر سپاه در مرزهای جنوب شرقی کشور گفت: ‌دو نفر دستگیر شده در حال تخلیه اطلاعاتی هستند.
به گزارش فارس، پاسداراحمدرضا رادان روز چهارشنبه با حضور در قرارگاه نوروزی فرماندهی انتظامی مازندران در جمع خبرنگاران، درباره عملیات سپاه پاسداران در جنوب شرق کشور اظهار داشت: عملیات سپاه در جنوب شرق کشور، عملیات موفقی بود و تلفاتی به حریف وارد شد.
وی با اشاره به اینکه دو نفر که در محل درگیری زخمی شدند توسط نیروهای سپاه دستگیر شدند، تصریح کرد:‌ تجهیزات مناسبی هم از این افراد گرفتیم و دو نفر دستگیر شده در حال تخلیه اطلاعاتی هستند.
رادان با اشاره به اینکه در مرزهای شمال غرب و جنوب شرق و به ویژه در مرزهای جنوب شرق هماهنگی و همراهی کامل با سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات داریم، گفت: در بهترین شرایط هماهنگی بین نیروهای امنیتی هستیم.
این مسئول در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش نیروی انتظامی در محقق شدن شعار رهبری، گفت:‌ یکی از حق شناسی‌هایی که مردم می توانند نسبت به جامعه تولیدی کشور داشته باشند، مصرف تولیدات داخلی و زدودن استفاده از تولیدات وارداتی است.
وی با اشاره به اینکه برخی اجناس مارک‌دار که در بازار به فروش می‌رسد اجناس تولید داخل هستند که با چسباندن مارک به قیمت بیشتری به مردم فروخته می‌شود، تصریح کرد: ‌در بخش تولیدات داخلی در بسیاری موضوعات نه تنها اجناس داخلی از کیفیت پایینی برخوردار نیستند بلکه در بسیاری موارد از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.
رادان با بیان اینکه در سال 91 استفاده از تولید داخل در دستور کار برنامه پلیس است، بیان کرد: مدتی است این کار را آغاز کردیم و خودروهایی که پلیس استفاده می‌کند، شرکت‌های ایرانی در تولید آن دخیل هستند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به اینکه بنا نداریم از خودرو و تجهیزات غیر ایرانی که می‌شود در داخل تهیه کرد، استفاده کنیم، متذکر شد:‌ پلیس می‌تواند نقش برجسته‌ای در تحقق شعار رهبری در راستای حمایت از تولید ملی داشته باشد که مبارزه با قاچاق کالا که از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود یکی از این راه‌هاست.
وی با بیان اینکه مبادی رسمی ورود کالا هم باید کنترل بیشتری شود، اضافه کرد:‌ شاید ضرورتی نداشته باشد برخی کالاها حتی از مبادی رسمی وارد کشور شود.





جــرس: شورای مرکزی مجمع فیلمسازان ایران درباره توقیف فیلم‌های دارای پروانه نمایش در اکران نوروزی سال ۱۳۹۱ همچون «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی»، بیانیه‌ای صادر کرد.
طی هفته های اخیر، با تحریک و تحرک برخی مقامات و نهادهای فراقانونی، از اکران دو فیلم مذکور در بسیاری از شهرهای کشور جلوگیری بعمل آمد.
به گزارش خبرآنلاین، متن این بیانیه به شرح زیر است:
"در حالی که امید آن می‌رفت تا سینمای ایران همانند سایر اصناف و آحاد مردم، سال جدید را با انرژی تازه‌ای آغاز کند، اما متاسفانه قانون‌ستیزی پیش‌آمده در خصوص فیلم‌های اکران نوروزی واهمه به یغما رفتن شالوده ده‌ها سال تلاش سینماگران ومسئولین فرهنگی کشورمان را رقم زد.
چه کسی نمی‌داند، فیلم‌هایی که اینک مورد تاخت و تاز قانون‌ستیزان قرار گرفته‌اند پروانه نمایششان را با چه مشقت‌هایی دریافت کرده‌اند؟ دریافت پروانه نمایش در سینمای ایران همانند عبور از هفت خان رستم است و شاید حتی سخت‌تر! فیلمسازان باید نظر ده‌ها تن از شورا‌های مختلف در یمین و یسار وزارت خانه عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب کنند تا بتوانند پروانه نمایشی را اخذ کنند که قرار است ضامن حیثیت و سرمایه‌شان باشد.
با چنین پروانه نمایش آن‌ها باید بتوانند در پناه قانون محصول فرهنگی خود را به دست تماشاگران شریف ایرانی برسانند. اگر قرار باشد این پروانه نمایش چنین خاصیتی نداشته باشد، دیگر چرا باید این هفت خان مشقت بار را طی کنند؟ چرا باید عده‌ای غیرمتخصص و نا‌آشنا با سینما، برخلاف نظر کار‌شناسان قانونی و با فشارهایی که به فیلمساز و مسئولین فرهنگی می‌آورند، فیلم‌ها را از سر در سینما‌ها پایین بکشند؟ و البته طنز روزگار این است که فیلم‌هایی به این مصیبت دچار می‌آیند، که بعضا حتی مورد تشویق هیئت‌های انتخاب و داوری در جشنواره دولتی فجر قرار گرفته‌اند و در نمایش عمومی از استقبال تماشاگران برخوردار بوده‌اند.
در این وانفسا، مجمع فیلمسازان سینمای ایران قطع نظر از کیفیت فیلم‌ها و اینکه فیلم ساخته کدام فیلمساز است، این اتفاق اسف‌بار را بدعتی در سینمای ایران تلقی می‌کند و اعلان می‌کند با این بدعت، دیگر امنیت نمایش هیچ فیلمی در آینده تامین نخواهد بود.
ما اگر نتوانیم فیلمی ایرانی را که با لحاظ تمام مراحل قانونی ساخته شده، تحمل کنیم، چگونه می‌توانیم در مقابل موج عظیم فیلم‌های هالیوودی قد علم کنیم؟
در سالی که به عنوان سال تولید ملی با سرمایه ایرانی لقب گرفته اگر نتوانیم به تولید داخلی و سرمایه بخش خصوصی در سینمای ایران احترام بگذاریم، ناگزیر به احترام گذاشتن به تولیدات خارجی هستیم.‌‌ همان طور که هم اکنون وقت بسیاری از مخاطبین ایرانی صرف دیدن فیلم‌های سینمایی خارجی می‌شود.
ما نا‌گزیریم مداخله‌های سیاسی را در عرصه سینما نفی کنیم و اعلان کنیم فشارهای سیاسی بر مدیران فرهنگی و فیلمسازان کشورمان، عرصه را بر آن‌ها تنگ خواهد کرد و میدان رقابت فرهنگی برای رقبای خارجی، باز خواهد ماند."


 


همسر میردامادی: تندروها عامدانه می خواهند منتقدین را ازاصلاح نظام ناامید کنند
     جرس: در حالیکه انتظار می رفت سال نود و یک، سال آزادی زندانیان سیاسی باشد متاسفانه زندانیان سیاسی و خانواده های آنها با موجی از فشارهای تازه و برخوردهای غیرقانونی روبرو شدند. 
  الهه مجردی همسر محسن میردامادی با اشاره به محرومیت اکثر زندانیان از مرخصی به "جرس" می گوید: "متاسفانه امسال با مرخصی تعداد کمتری از زندانیان سیاسی موافقت شد، آقای میردامادی هم نه تنها به مرخصی نوروزی نیامدند، حتی از داشتن تماس تلفنی در شب عید هم محروم بودند که البته گفته می شود به دستور دادستان تلفنها قطع بوده است. البته به چند زندانی سیاسی که مثل آقای میردامادی مسئولیت اصلی آنان با سازمان اطلاعات سپاه است ملاقات حضوری دادند که خانواده ما به دلیل اینکه مادر پیر و بیمار ایشان در شهرستان هستند و بسیار چشم انتظار پسرشان بودند و نمی توانستند حضور داشته باشند، ملاقات را نپذیرفتیم."
گفتنی است، غروب دوشنبه بطورغیرمنتظره یک مرخصی ده ساعته از شب تا صبح به محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی می دهند که آنها نمی پذیرند و به زندان بازمی گردند. محسن میردامادی مقابل درب منزل از این موضوع با خبر می شود و با بیان اینکه اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین باز می گردد.
همسر میردامادی می افزاید: "حال مادر آقای میردامادی خوب نیست و مانند تمام مادران زندانی "دلتنگ" هستند و مدام گریه می کنند و می گفتند شب و روز عید از اتاق بیرون نمی رفتم و نگران بودم محسن تلفن کند و من نباشم اما دریغ از حتی یک تماس تلفنی. خلاصه هر سال دریغ از پارسال! هر چه می گذرد، جو امنیتی اطراف زندانیان و خانواده ها "شدیدتر" می شود. مدتی است در زمان ملاقات کابینی چند نفر در سالن ملاقات می چرخند و صحبت های خانواده ها و زندانیان را کنترل می کنند. به نظر می رسد هرجا که آقایان امنیتی نمیتوانند از پس مشکلات اصلی برآیند فشار "مضاعف" بر خانواده ها می آورند. به قول معروف زندانیان سیاسی این دوره شده اند مرغ عزا و عروسی."
دکتر محسن میردامادی یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، بازداشت و در دادگاههای نمایشی به اتهام "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام"، به حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شد.
این چهره برجسته اصلاحات هنگام رفتن به زندان طی سخنانی با تاکید بر اینکه جامعه در شرایط بحرانی به سر می برد، گفته بود: "همه جا تبدیل به زندان شده و تفاوت ما زندانیان سیاسی با سایرین این است که از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر در رفت و آمدیم... بیرون هم چندان تفاوتی با زندان ندارد. همه جا تعقیب و مراقبت و وضع شدید امنیتی حاکم است. وضعی که به نظر من قبل از انقلاب هم کمتر نظیرش را داشتیم."
خانم مجردی با ابراز نگرانی از شرایط موجود خاطرنشان می کند: "دستگاه امنیتی با این عرض و طول وبا صرف این همه بودجه (که حتی رفتارهای خانوادگی و خصوصی بعضی از خانواده ها فورا گزارش خبری سایتهای آنان است.) به جای وظایف اصلی زورشان تنها به زندانیان و خانواده های بی پناه آنان می رسد.شاید اگر این امکانات در جای مناسب خود صرف شده بود و آقایان واقعا نگران بیت المال و امنیت کشور بودند امروز شاهد دادگاه های طولانی اختلاس و دستگیری های متهمان جورواجور اعم از انحرافی و رانت خوار و دزد بیت المال نبودیم."
وی با تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی بیان می کند: "اگر چه خواست اصلی خانواده ها آزادی بی قید وشرط زندانیان عقیدتی است، ولی در درجه دوم خانواده زندانیان سیاسی تقاضای عجیب و شاقی ندارند. تقاضای اکثرا آنان این است که همان طور که زندانیان عادی بر طبق آیین نامه زندان ها از حقوق مشخصی مثل مرخصی، ملاقات حضوری و تماس تلفنی روزانه برخوردار هستند در مورد زندانیان سیاسی هم این موارد رعایت شود. مثلا موارد زیادی هست که خانواده ها در شهرستان زندگی می کنند و امکان ملاقات هفتگی ندارند و خانواده ها رنج زیادی متحمل می شوند و متاسفانه کسی به این موارد توجه نمی کند."
همسر دبیرکل جبهه مشارکت اسلامی ادامه می دهد: "شما ببینید امسال حتی آقای بهزاد نبوی با وجود آرتروز شدید کمر که پزشکان توصیه به عمل کرده بودند و کهولت سن ایشان و تجویز آب درمانی توسط پزشک زندان اجازه مرخصی نیافتند. و یا آقای امین زاده که حدود یک ماه است به دلیل آریتمی قلبی در بیمارستان تحت الحفظ بستری هستند اجازه مرخصی و رفتن به منزل را نیافتند وبه خاطراین فشار عصبی هر روز حالشان بدتر می شود. ویا آقای تاجزاده که علیرغم گذراندن دوران محکومیت دراتاقی به تنهایی نگهداری می شوند. و یا جوانان ومیانسالانی که امسال دومین یا سومین سالی است که عید را در زندان می گذرانند و حتی به یک مرخصی کوتاه هم نیامده اند. اینها همه برخلاف قانون مجازات اسلامی است که اکنون درزندانها به آن عمل می شود."
دکتر محسن میردامادی دانش آموخته روابط بین الملل و دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی از مهمترین احزاب اصلاح‌طلب ایران است. وی همچنین استاندار سابق خوزستان و یکی از رهبران اصلی دانشجویان پیرو خط امام بود که سفارتخانه آمریکا را در آبان هزار و سیصد و پنجاه و هشت به تسخیر درآوردند. او نماینده مردم تهران در مجلس ششم و ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این مجلس را در کارنامه خود دارد.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه حرکت اصلاحات در کشور ریشه درمردم دارد، می گوید: " اصلاحات فرآيندی است غيرقابل توقف، اصلاحات تحولی اجتماعی است كه ريشه آن درون جامعه و در لايه‌های اجتماعی كشور است. آن را نه كسی مي‌تواند متوقف كند و نه خود متوقف مي‌شود."
وی تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی را "اجرای قانون اساسی" و "حرکت در مسیر اصلاحات" عنوان کرده و خاطرنشان می کند: "درباره روند اصلاحات نيز معتقدم اصلاحات، متوقف نمي‌شود، بلكه در اثر مانع تراشی و كارشكني‌ها اذهان مردم به سمت ديگر می رود. يعنی از سمت درون نظام به بيرون آن خواهد رفت. اگر اين باور در جامعه به وجود ‌آيد كه نظام از درون خود قابل اصلاح نيست و كسی بايد از بيرون اين كار بكند خطرناك‌ترين مسأله است. اين خطرناك ترين حالت است كه مردم اميد خود را در درون نظام از دست بدهند و به دنبال منجی در خارج از نظام باشند."
خانم مجردی می گوید: "بنده جزو گروهی هستم که همیشه به خودم و دیگران توصیه به مدارا وگذشت و صبوری دارم ولی متاسفانه هر چه می گذرد نشانه مثبتی برای بهبود شرایط عزیزانمان مشاهده نمی کنیم. حتی مواردی که در قانون هم پیش بینی شده که بتوان از طریق آن راه حلی پیدا کرد، نادیده گرفته می شود. مثلا در قانون مجازات اسلامی آمده که اگر زندانی نصف مدت حکم را سپری کند به صورت مشروط می تواند آزاد شود و یا موارد دیگر که قابل اجراست وشرایط را سهل تر می کند، اما همه آنان توسط دستگاه قضایی نادیده گرفته می شود. اگر توجه کنید متاسفانه حتی توصیه ها وصحبت های دلسوزانی که در بین اصولگرایان و حتی مسئولان امنیتی کشور افراد کمی هم نیستند و نگران اوضاع کشور در این شرایط سخت وحساس داخلی و بین المللی هستند شنیده نمی شود. به نظر می رسد پیام رفتار امسال و سختگیری در مورد مرخصی زندانیان به خصوص افراد شناخته شده تری که هرسال برای سال نو به مرخصی می آمدند مثل جناب آقای نبوی، اقای تاجزاده و یا همسر بنده این بود که حرف آخر را تندروهایی می زنند که نگران تند شدن فضا نیستند و عامدانه می خواهند خانواده زندانیان و مردم منتقد را ازاصلاح نظام ناامید کنند. مثلا در شرایطی که خانواده جوانانی که فاجعه کهریزک برای آنها اتفاق افتاد به شدت پیگیرمجازات مقصران اصلی جنایت کهریزک هستند و با وجود توصیه اکید مسئولان برای رسیدگی به این فاجعه شنیدیم که یکی از متهمان اصلی این پرونده، مدیر یکی از مهمترین سازمان های اقتصادی کشور شده است. این یعنی دهن کجی به کسانی که به دنبال اجرای عدالت هستند که خیلی دردناک است."
وی در پایان تصریح می کند: "درهرحال بازهم امیدواریم تا دیرتر ازاین نشده تلاش دلسوزانی که باهزینه کردن آبرو وعلیرغم هجمه های سنگین دست از تلاش برنمی دارند و برای همدلی و نجات کشور در این شرایط حساس ناامید نمی شوند به نتیجه برسد و راهی به سوی بهبود شرایط کنونی گشوده شود. به نظر می رسد تا زمانی که تصمیم سازان وتصمیم گیران حکومت به این نتیجه نرسند که باید گوشی برای شنیدن صدای مخالف دردرون حکومت وجود داشته باشد گشایش جدی درجامعه بوجود نخواهد آمد. در هرحال ما امیدوار و صبور، باقامتی استوار درانتظار آن روزخواهیم ماند."





اعتصاب اعتراضی بازیکنان تیم گیلان به علت مشکلات مالی

روز گذشته اکثر بازیکنان تیم فوتبال داماش گیلان از حضور در تمرینات تیم در ورزشگاه عضدی رشت به دلیل عدم حل مشکلات مالی باشگاه و عدم پرداخت حقوق و مبلغ قراردادها خودداری کردند و بر روند ادامه این تصمیم تا حل مشکلات مالی تاکید کردند.
علی احمدی سراوانی در خصوص تمرین و اتفاقات امروز گفت: امروز جمعی از بازیکنان اساسا در تمرینات تیم حاضر نشدند و به شکل رسمی غیبت داشته که به منزله نوعی اعتراض از سوی آن ها بود اما تعدادی از بازیکنان در محل تمرین و در رختکن حاضر شدند اما به دلیل عدم حل مشکلات مالی و عدم پرداخت حقوق خود از انجام تمرینات خودداری کردند این در حالی بود که فقط هشت بازیکن حاضر به تمرین شدند.
به گزارش گل، سراوانی در خصوص اتفاقات داخل رختکن و حرف و حدیث های رد و بدل شده بین بازیکنان و کادر فنی گفت : برخی از بازیکنان امروز در رختکن به جلسه گذشته خود با مهندس عابدینی اشاره کردند و تاکید داشتند که مشکلات باشگاه باید تا پس از دیدار با ملوان حل می شد اما تا این لحظه هیچگونه اتفاقی رخ نداده و امور بر همان شکل سابق است و تاکید داشتند که تا این مشکلات مالی حل نشود حاضر به تمرین و حضور در مسابقات نیستند.
سراوانی ادامه داد: مهدی تارتار سرمربی داماش گیلان در این جلسه در برابر اعتراض بازیکنان گفت که شما حق دارید مطالبه حقوق خود را داشته باشید و من تجربه این وضعیت را در جاهای دیگر هم داشته ام اما با تمرین نکردن و عدم مشارکت مشکل حل نمی شود زیرا شما در عین حال که درخواست حقوق خود را دارید باید با حضور در تمرینات همیشه خود را برای مسابقات آماده نگه دارید.
مدیر روابط عمومی باشگاه داماش گیلان گفت: این کاملا درست است که بازیکنان باید مطالبات خود را دریافت کنند اما مشکلات مالی باشگاه فراگیر است و فقط مخصوص بازیکنان نیست، همین مشکلات مالی تا کنون باعث شده است که بسیاری از همکاران خود در باشگاه را از دست بدهیم اما شاید کمتر کسی از این موضوع مطلع باشد، این امر برای کسانی که بیکار شده اند بسیار سخت است بنابراین بازیکنان تیم باید همه جوانب را در نظر بگیرند از جمله افکار عمومی مردم رشت، استان گیلان و هواداران تیم را ، مطالبه حقوق حق بازیکنان است اما امیدواریم بازیکنان به خاطر مردم رشت و استان گیلان در تمرینات حاضر شوند زیرا حفظ جایگاه تیم داماش گیلان در بین قلوب ده ها هزار نفر از هواداران تیم و مردم رشت و استان موضوع کوچکی نیست.
سراوانی در پایان افزود: همانطور که بارها گفته ایم پیگیری حل مشکلات مالی باشگاه بخش اعظم نیروی مدیریت باشگاه را به خود اختصاص داده و بسیاری از مشکلات مالی تیم خارج از اراده مدیریت بوده است زیرا موضوع باشگاه به پرونده قضایی فساد مالی اخیر گره خورده بوده است و تا روند اداری و قضایی موضوع درست نمی شد مدیریت باشگاه هیچکاری نمی توانسته انجام دهد.





آزادی پنج شکارچی ضارب محیط بان پارک ملی گلستان/ ۵۸ ساچمه در بدن محیط بان

ششمین شکارچی متخلف حمله به محیط بان پارک ملی گلستان دستگیر شد.
به گزارش مهر، ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان در شب پنجم عید در حین انجام وظیفه از سوی شش شکارچی غیرمجاز مورد اصابت گلوله ساچمه زنی قرار گرفت.
مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان گفت: در یک ماموریت نامحسوس توسط پرسنل یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان ششمین ضارب تیراندازی به محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان دستگیر شد.
احمد دباغیان افزود: این شکارچی متخلف در مخفیگاه خود در شهر آشخانه استان خراسان شمالی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.
وی عنوان کرد: ماموارن یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان با پی بردن به محل مخفیگاه این شکارچی توانستند وی را دستگیر کنند.
وی نورمحمد – ق، ایوب – خ، جوادجواد – ج، شهاب الدین – م، رضا – ت، و صمد – ت را شکارچیان متخلف و ضارب محیط بان وظیفه شناس گلستان عنوان کرد.
به گفته دباغیان، ظاهرا شکارچیان متخلف با قید وثیه آزاد شده اند.
مسئول روابط عمومی محیط زیست گلستان، وضعیت محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان را رضایت بخش دانست و گفت: این محیط بان هنوز در بیمارستان بستری است.
وی افزود: از شکارچیان متخلف دو قبضه اسلحه ساچمه زنی غیرمجازف یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیرمجاز، یک قبضه اسلجه بادی، ۲۴ عدد فشنگ چهارپاره، چهار عدد فشنگ گلوله زنی، دو دستگاه دوربین چشمی و دو دستگاه موتورسیکلت فاقدا پلاک کشف شد.
ابوالفضل جلالی راد محیط بان وظیفه شناس پارک ملی گلستان است که در حین انجام ماموریت از سوی شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
این محیطبان محیط زیست در راستای حفاظت از حیات وحش و در حین ماموریت با ۵۸ گلوله ساچمه زنی زخمی شد.
تاکنون یک عمل جراحی برای خروج ساچمه از بدن این محیط بان انجام شد و خروج کامل ساچمه ها نیازمند عمل های دیگر است.
این محیط بان اکنون همزمان با تعطیلات نوروزی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بسر می برد.





آمار ساختگی به ایرانگردی هم رسید؛ قم ۲۱ میلیون گردشگر نوروزی

کلمه: از پیش از تعطیلات نوروزی، مسئولان کشور تلاش بی وقفه ای برای ارائه آمار مسافران نوروزی دارند بحدی که استاندار قم از ورود بیش از ۲۱ میلیون مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان هشتمین روز از سال جدید به استان خبر داد.
ارائه آمار از سوی مسئولان در حالی صورت می گیرد که در خصوص اصلی ترین مسایل کلان کشور همچون نرخ تورم، آمار بیکاران و … آمار قابل اعتنایی وجود ندارد.
اصفهان که رتبه اول ورود گردشگری را از آغاز تعطیلات نوروزی تا کنون کسب کرده است طبق آمار اعلام شده کمتر از چهار میلیون مسافر نوروزی دارد.
ادعای استاندار قم برای جذب بیش از ۲۱ میلیون مهمان نوروزی در حالی صورت می گیرد که مساحت این استان فقط ا ۱۴۶۳۱ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن حدود یک میلیون نفر محاسبه شده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری قم، محمدحسین موسی‌پور با اشاره به آخرین وضعیت ورودی مسافران نوروزی به استان قم گفت: بر اساس آمار اعلام شده از ۲۵ اسفندماه، ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از ۲۱ میلیون نفر وارد استان قم شده‌اند.
وی از اقامت بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در مراکز اقامتی استان خبر داد و افزود: افزایش چشمگیر تعداد ورودی‌ مسافران به استان نسبت به سال گذشته که در مجموع بیش از ۱۵ میلیون ورودی بود در حالیست که در پایان هشتمین روز فروردین این میزان در سال ۹۱ به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده است.
استاندار قم همچنین با تاکید بر لزوم آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروزی تصریح کرد: با توجه به افزایش فوق‌العاده سفرها در روزهای پایانی تعطیلات، لزوم بسیج همه امکانات تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از مراکز امدادی، درمانی، خدماتی، اقامتی، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های دخیل در این امر و ارائه خدمت بیشتر در ایام باقیمانده بیش از پیش است.
در همین حال مسئولان استان فارس مدعی ورود بیش از دو میلیون نفر به این منطقه شدند و کرمانی ها هم رکورد مسافران نوروزی را شکسته و رقم آن را سه میلیون نفر اعلام کرده اند.
استانداری گیلان هم مدعی ورود ۴ میلیون نفر به این خطه شمالی کشور شد و مازندرانی هم افتخار پذیرایی از بیش از دو میلیون نفر را عهده دار شدند.
مسئولان استان خراسان اعلام کرده اند بیش از ده میلیون نفر به این استان مسافرت کرده اند.
بر اساس آماری که تاکنون از سوی مسئولان استان ها اعلام تنها در چند استان کشور بیش از چهل میلیون نفر از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور سفر نوروزی داشته اند.
آمار ستاد مرکزی سفر گزارش داد: سفرهای نوروزی مردم از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین با ۳۴،۵ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته همراه بوده است.
در اثر تورم اکثریت مردم قادر به تامین هزینه های ضروری زندگی خود نیستند. عضو کمیته مزد تهران با احتساب افزایش ۴۴ درصدی قیمت مسکن و خوراک نرخ سبد هزینه خانوار را ۹۲۰ هزار تومان اعلام کرده بود.
رییس مرکز آمار ایران پیش از این گفته بود: امروزه به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از ۳۰ میلیون نفر آنها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.







دانشمندان در آمریکا می گویند برای اولین بار توانسته اند بزرگترین عمل پیوند صورت را انجام دهند.
در نتیجه این عمل پیوند که در بیمارستان مری‌لند صورت گرفت گیرنده، ریچارد نوریس صورتی جدید از جمله فک، دندان و زبان دریافت کرد.
ریچارد نوریس، ۳۷ ساله از ۱۵ سال پیش که گلوله ای تصادفا به صورتش شلیک و شدیدا مجروح شد، خانه را ترک نکرده بود و در مواقع ضروری که مجبور بود بیرون برود صورتش را با ماسک می‌پوشاند.
هزینه این جراحی توسط نیروی دریایی آمریکا پرداخت شده است که امیدوار است تکنیک جدید در عمل پیوند برای مجروحان جنگی عراق و افغانستان موثر واقع شود.
گروه جراحان با استفاده از اعضای بدن یک اهدا کننده همزمان روی ۵ نفر عمل پیوند انجام دادند. مجموعه این عمل های جراحی ۷۲ ساعت به طول انجامید. از این میان تنها عمل پیوند صورت آقای نوریس بود که ۳۶ ساعت طول کشید.
او لب ها و بینی خود را در اثر سانحه تیراندازی از دست داده بود و حرکات دهانش بسیار محدود شده بود.
ادواردو رودریگز، سرپرست گروه جراحان می گوید حال دیگر آقای نوریس می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.
وی گفت: "هدف ما آن است که امکان بازگشت اعضای صورت به کارکرد اصلی آن را فراهم کنیم و در ضمن از نظر زیبایی نیز نتایج مطلوبی به دست آوریم."
گروه جراحان در دانشگاه مری‌لند می گویند که آقای نوریس اکنون می تواند دندان های خود را مسواک بزند، ریش خود را بتراشد و حس بویایی خود را بازیافته است.
دولت آمریکا برآورد کرده است که حدود ۲۰۰ سرباز مجروح ممکن است برای دریافت عمل پیوند صورت واجد شرایط باشند.
اولین پیوند صورت در سال ۲۰۰۵ در فرانسه روی زنی انجام شد که صورتش توسط سگ خانگی اش به شدت آسیب دیده بود.
در سال ۲۰۱۰ نیز اولین پیوند کامل صورت در اسپانیا صورت گرفت.