۱۳۹۰ اسفند ۲۱, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

چهارشنبه سوری در تهران: ٦.٢ میلیارد تومان خرید مواد محترقه و ٨ میلیارد تومان هزینه درمان

تهرانی ها سال گذشته ٦.٢ میلیارد تومان برای خرید مواد محترقه و ٨ میلیارد تومان برای درمانهای پزشکی هزینه کردند.

هرسال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و چهارشنبه سوری مراکز پزشکی در ایران شاهد مصدومیتهای ناشی از انفجار مواد آتش زا هستند که در برخی موارد به سوختگیهای شدید و حتی مرگ منجر می شود.
تهرانی ها سال گذشته ٦.٢ میلیارد تومان برای خرید مواد محترقه و ٨ میلیارد تومان برای درمانهای پزشکی هزینه کردند.
امسال "ابعاد آتش بازی در چهارشنبه آخر سال در تهران" در همایشی با همین عنوان مورد بررسی قرار گرفت و یک عضو مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا در تهران، دراین همایش گفت: سال گذشته ٢۰ درصد تهرانی ها بصورت خانوادگی، ١٦ درصد به صورت خارج از جمع خانواده در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کردند.
وی با اشاره به آمار مجروحان چهارشنبه سوری سال گذشته گفت برپایه برخی آمارها از هر هزار تهرانی، دو نفر دچار مصدومیت شده اند.
به گفته این کارشناس از مجموع ١٧ هزار مصدوم چهارشنبه سوری سال گذشته، ٨۵ درصد خود بطور مستقیم از مواد آتش زا استفاده کرده اند.
آمار اندامهای آسیب دیده نشاندهنده آن است که چشمها دچار بیشترین آسیبها و پس از آن دست و پا و صورت دچار مصدومیت و سوختگی شده اند.
در بخش خسارتهای غیرپزشکی در چهارشنبه سوری سال گذشته، آمارهای مربوط به تنها شهر تهران نشان می دهد که ۱.٤ میلیارد تومان خسارت به خانواده های تهرانی تحمیل شده است.

 

احمدی‌نژاد: هیچ مشكل حادی در كشور وجود ندارد

استقبال از محمود احمدی نژاد در سفر به استان البرز

نوشتۀ فرید وهابی
محمود احمدي‌نژاد در سفر خود به استان البرز، مهم‌ترین برنامه‌های دولت را اجرای طرح یارانه‌ها و سپس مبارزه با بیکاری دانست. وی ادعا کرد که مخالفان داخلی و خارجی علیه طرح یارانه‌ها توطئه کرده و حتی در این راه، بازار سكه و ارز را به بحران کشانده‌اند. او در واکنش به تهدیدهای قدرت های بزرگ که مي‌گويند همه گزينه‌ها روی ميز است گفت: روي ميز آنقدر بماند تا پوسيده شود و خودتان نيز بپوسيد.

محمود احمدي‌نژاد كه در چارچوب دور چهارم سفرهاي استاني به استان البرز (کرج) رفته است، از کارنامۀ اقتصادی خود دفاع کرد و گفت: "مسووليت دولت پافشاري بر عدالت است... اما عكس‌العمل‌ها در قبال اجراي عدالت منفي است و قلدرها،‌ مفت‌خورها و گردن‌كلفت‌ها در مقابل آن مي‌ايستند".
وی گفت: "مهمترين هدف طرح هدفمندي يارانه‌ها اجراي عدالت بود اما قدرت‌هاي بزرگ و برخي نيز كه در داخل كشور منافع‌شان به خطر مي‌افتاد، شروع به ياس پراكني كردند، اما پس از آنكه ديدند ملت ايران اين طرح را با موفقيت به اجرا درآورد، تصميم گرفتند تا با عمليات رواني و ايجاد اختلال در بخش‌هاي اقتصادي مختلف به اين طرح آسيب بزنند"
او حتی ادعا کرد که "هدف اصلي از اتفاقاتي كه در بازار سكه و ارز ايجاد شد، ضربه زدن به طرح هدفمندي يارانه‌ها و طرح تحول اقتصادي بود".
احمدی‌نژاد سپس با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت: "هيچ مشكل حادي در كشور وجود ندارد و تنها يك جنگ رواني است... ما به آن‌ها مي‌گوييم كه اشتباه مي‌كنيد، چرا كه پايه‌هاي ملت ايران و پايه‌هاي اقتصاد ايران محكم است".
به گفتۀ رئیس‌جمهوری، بعد از طرح یارانه‌ها، دومین برنامۀ دولت ایجاد اشتغال است، زیرا یکی "از ضعف‌های اساسی کشور بیکاری است".
به گمان احمدی‌نژاد "مي‌شود در يك مدت كوتاه ريشۀ بيكاري را از اين سرزمين برچيد و خشك كرد". وی برخلاف کسانی که می‌گویند "ايجاد اشتغال زياد در يك مدت كوتاه امكان‌پذير نيست"، ادعا کرد که "می‌توان سالی دو و نیم میلیون شغل ایجاد کرد".
احمدی‌نژاد افزود: "اگر مانع تراشي نكنند، تا پايان دولت دهم بيكاري را ريشه‌كن خواهيم كرد"...
در بخش دیگری از سخنانش، احمدی‌نژاد به مسائل بین‌المللی و اسرائیل پرداخت و "رژیم صهيونيستي" را "موجودي مرده و درختی پوسیده" توصیف کرد و سپس با اشاره به تهدید حملۀ نظامی علیه ایران گفت: "مي‌گويند همه گزينه‌ها روی ميز است... روي ميز آنقدر بماند تا پوسيده شود و خودتان نيز بپوسيد"
محمود احمدی‌نژاد حرف‌های خود را چنین خلاصه کرد که "من خطاب به كساني كه مي‌خواهند از ملت ايران انتقام بگيرند و افراد جاهلي كه در داخل هستند و نمي‌خواهند ايران پيشرفت كند،‌ اين ضرب ‌المثل ايراني‌ها را مي‌گويم كه زمستان خواهد رفت و روسياهي براي شما خواهد ماند".




سالگرد فاجعۀ هسته ای در نیروگاه فوکوشیما در ژاپن

فواد روستائی

مردم ژاپن امروز در سراسر این کشور در نخستین سالگرد بروز زلزله، سونامی و در پی آن فاجعۀ هسته ای فوکوشیما، با برگزاری مراسم نیایش، رعایت دقایقی سکوت و تظاهرات یاد قربانیان این فاجعه را گرامی داشتند. ١٦٠٠٠ کشته، ٣٣٠٠ مفقود الاثر و ده ها هزار خانۀ ویران شده حاصل این رویداد غم انگیز است.

در اثر زلزله، سونامی و انفجارهائی که در روز ١١ مارس ٢٠١١ در مرکز هسته ای فوکوشیما رویداد دست کم ١٦٠٠٠ نفر جان خود را از دست دادند.
فاجعۀ هسته ای فوکوشیما پس از فاجعۀ چرنوبیل در اتحاد شوروی در سال ١٩٨٦، وخیم ترین حادثۀ هسته ای در جهان است.
افزون بر ١٦٠٠٠ کشته، در حدود ٣٣٠٠ نفر نیز در جریان فاجعۀ سال گذشته در ژاپن ناپدید شده اند و از سرنوشت شان خبری در دست نیست.
امروز در ساعت ١٤و ٤٦ دقیقه (لحظۀ وقوع زلزله) یک دقیقه و ٣٣ دقیقۀ بعد (در لحظۀ وقوع سونامی) یک دقیقۀ دیگر سکوت اعلام شد.
علاوه بر ژاپن، در دیگر کشورهای جهان نیز به همین مناسبت تظاهرات و اجتماع هائی از طرف احزاب و دیگر تشکل های هوادار حفظ محیط زیست و مخالفان استفاده از انرژی هسته ای برپا شد.
شمار تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف آلمان را خبرگزاری فرانسه در گزارشی از برلن هزاران تن ذکر کرده است.
در فرانسه نیز علاوه بر تظاهرات در چند شهر این کشور، شماری از انجمن ها و سازمان های غیر دولتی مخالف استفاده از انرژی هسته ای، تشکیل یک زنجیرۀ انسانی به طول ٢٠٠ کیلومتر را در فاصلۀ میان دو شهر "لیون" و "اوینیون" برای وادار کردن دولت به چشم پوشی از انرژی هسته ای سازمان داده اند.
باید یادآوری کنیم که در حدود٧٠ تا٨٠ درصد از برق مورد نیاز فرانسه از نیروگاه های هسته ای تأمین می شود.




ادامه تلاش های دیپلماتیک و کشته شدن دست کم ٩٠ نفر در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، پس از دیدار با بشار اسد ضمن تأکید بر این که گفتگوهایش با رئیس جمهوری سوریه بر پایان دادن به خشونت ها متمرکز بوده است، افزود پاسخ واقع گرایانه، پذیرش تغییر و انجام اصلاحاتی است که سنگ زیر بنای یک سوریۀ دموکراتیک، کثرت گرا و مبتنی بر موازین حقو.ق بشرباشد.

کوفی عنان، نمایندۀ مشترک اتحادیۀ عرب و سازمان ملل متحد، امروز (جمعه) در دمشق گفت در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پیشنهاد های ملموسی به او ارائه کرده است که می تواند بر وضعیت کنونی در این کشور تأثیر گذار باشد.
دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد دیروز وارد پایتخت سوریه شد و بلافاصله در کاخ ریاست جمهوری با بشار اسد به گفتگو نشست.
دیدار امروز در واقع دومین دیدار کوفی عنان و بشار اسد بود و کوفی عنان مدعی شد پیشنهادهای وی می تواتد به پایان گرفتن خشونت ها در سوریه کمک کرده و راهگشای روند حل بحران در این کشور باشد.
دبیر کل پیشین سازمان ملل ضمن تأکید بر این که گفتگوهایش با رئیس جمهوری سوریه بر پایان دادن به خشونت ها متمرکز بوده است افزود پاسخ واقع گرایانه، پذیرش تغییر و انجام اصلاحاتی است که سنگ زیر بنای یک سوریۀ دموکراتیک، کثرت گرا و مبتنی بر موازین حقوق بشرباشد.
بشار اسد در پایان دیدار دیروز از سوئی بر آمادگی خود برای همکاری در به ثمر رساندن "تلاش های صادقانه" برای حل بحران تأکید کرده و از دیگرسو گفته بود تا زمانی که گروه های به گفتۀ او "تروریست" در کشور فعالند هر گونه گفتگوئی محکوم به شکست است.
همزمان با گفتگوهای کوفی عنان با بشار اسد، فرستادۀ چین نیز امروز در ریاض با عبداللطیف زینی، دیر کل شورای همکاری خلیج فارس، دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار اوضاع منطقه و به ویژه بحران سوریه مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت. دیپلمات چینی پس از عربستان به کشورهای مصر و فرانسه نیز سفر خواهد کرد.
به موازات ادامۀ تلاش های دیپلماتیک، زد و خوردها میان نیروهای دولتی و به ویژه یورش ارتش و نیروهای امنیتی به شهر ادلب نیز کماکان ادامه یافت و تنها در روز گذشته دست کم ٩٠ نفر در سراسر کشور کشته شدند.





ایران، افغانستان و عراق در هفته نامه های فرانسه

نوشتۀ فواد روستائی
پنجاهمین سالگرد پایان جنگ میان فرانسه و استقلال طلبان در الجزایر، نخستین سالگرد سونامی در ژاپن که به فاجعۀ هسته ای فوکوشیما منجر شد و کارزار انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دور اول آن شش هفتۀ دیگر برگزار می شود، مهم ترین مطالب هفته نامه های این کشور را تشکیل می دهد. با وجود این، این هفته نامه ها از مسائل ایران و افغانستان نیز غافل نبوده و ما نیز به چهار مطلب مرتبط به این دو کشور را برای شما برگزیده ایم.

هفتۀ نامۀ "نوول ابسرواتور" در گفتگوئی با "رونالد لودر"*، رئیس کنگرۀ یهودیان آمریکا، به مسألۀ هسته ای ایران پرداخته است.
این شخصیت محافظه کار آمریکائی که از دیپلمات های پیشین این کشور است، در مصاحبه با هفته نامۀ فرانسوی ضمن پشتیبانی صد در صد از سیاست های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می گوید اطمینان دارد که جمهوری اسلامی ایران حداکثر طی شش ماه آینده در این ارتباط به مرحلۀ "آسیب ناپذیری" یا برخورداری از "مصونیت" خواهد رسید.
این شخصیت یهودی آمریکائی نیز چون نتانیاهو معتقد است برای جلوگیری از دست یابی ایران به بمب اتمی باید تا پای جنگ نیز پیش رفت.
"رونالد لودر" در بخش دیگری از این مصاحبه به ایجاد ترس و هراس در دل فرانسویان دست زده و می گوید فرانسه و اروپا بیش از آمریکا در معرض حملۀ اتمی ایرانند و از این رو باید بیشتر نگران و دلواپس دست یابی ایران به بمب اتمی باشند.
رئیس کنگرۀ یهودیان آمریکا در واکنش به درخواست دیگر کشورها از اسرائیل مبنی بر اعتماد کردن به این کشورها برای حل بحران هسته ای ایران می گوید یهودیان از راه تجربه به این نتیجه رسیده اند که هیچگاه سرنوشت خود را به دست دیگری نسپارند.
"رونالد لودر" پس از رد کارآئی تحریم ها در وادار کردن تهران به دست برداشتن از فعالیت های هسته ای، پیش بینی می کند که اوباما در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، در دور دوم ریاست جمهوری خود سیاست سخت گیرانه تری در مقابل اسرائیل در پیش خواهد گرفت.
"ماریان"، یکی دیگر از هفته نامه های فرانسه در همین مورد یعنی پروندۀ هسته ای ایران با "جیم والش"*، استاد انستیتوی تکنولوژی ماساچوست معروف به ام. آی. تی. (MIT) به گفتگو نشسته است.
"جیم والش" که به "نوشتۀ ماریان" یکی از معروف ترین کارشناسان هسته ای و مسائل امنیتی آمریکاست در این مصاحبه پس از تأکید بر این که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به برکت برخورداری از فناوری و نیروی انسانی کافی دارای اطلاعاتی دقیق و کامل هستند می گوید وقتی بلند پایه ترین مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا می گویند ایران تصمیم به تولید بمب نگرفته است وی این حرف را باور می کند.
این کارشناس آمریکائی در بخش دیگری از این مصاحبه بر این نکته پای می فشارد که آیت الله خامنه ای که در جمهوری اسلامی حرف آخر را می زند با ساخت بمب موافقت نکرده است و این امر کماکان به قوت خود باقی است.
"جیم والش" هدف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از مطرح کردن مکرر خطر ایران را اعمال فشار بر اوباما دانسته و می گوید شاید نتانیاهو تصمیم گرفته است اوباما را در جریان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری که تا نوامبر سال آینده ادامه خواهد داشت در موقعیتی دشوار قرار دهد.
این دانشمند و متخصص امریکائی، نخست وزیر اسرائیل را به دست زدن به بازی خطرناکی متهم کرده و می گوید اقدامات جنگی و خصمانه چون ترور دانشمندان هسته ای، خرابکاری های رایانه ای در تأسیسات هسته ای ایران و حملۀ نظامی احتمالی اسرائیل به ایران حاصلی جز متقاعد کردن تهران به پایان دادن به تردید کنونی و رفتن به سوی یک برنامۀ هسته ای نظامی نخواهد داشت.
هفته نامۀ "کوریه انترناسیونال"* که معمولاً گزیده ای از مقالات نشریات سراسر جهان را به فرانسه برگردانده و منتشر می کند، در شمارۀ این هفتۀ خود مقاله ای از روزنامۀ "دیلی استار"* چاپ بیروت را به چاپ رسانده است که در آن ضمن انتقاد از سیاست دولت آمریکا در سوریه، بر کمک نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به رژیم سوریه برای سرکوب و کشتار مردم تأکید شده است.
این روزنامه می نویسد در حالی که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به سوریه سلاح و مهمات و پرسنل نظامی و امنیتی می فرستند، دولت اوباما هنوز در چنبر وسوسه میان آرزوی برکناری بشار اسد از قدرت و هراس از جنگ داخلی در سوریه در نوسان است.
به نوشتۀ "دیلی استار"، دولت آمریکا حتا به این مسأله نیز توجه نمی کند که کمک به اپوزیسیون سوریه و سقوط رژیم اسد در راستای یکی از اهداف استراتژیک سیاست واشنگتن در منطقه یعنی "مهار جمهوری اسلامی ایران" است.
البته این روزنامه این نکته را فاش می کند که آمریکا نیز کسانی را برای سازمان دادن و کمک کردن اپوزیسیون به سوریه گسیل کرده است اما این کار در مقیاسی چنان محدود صورت گرفته که هیچ ثمری ندارد.
به هفته نامۀ "نوول ابسرواتور" باز می گردیم که در مطلب کوتاه دیگری به اوضاع در افغانستان و به ویژه گفتگوهای مسئولان آمریکا با طالبان افغان پرداخته و از جمله این پرسش را مطرح می کند که آیا قرآن سوزی در پایگاه آمریکائیان در بگرام، حادثه ای که آمریکائیان آن را اشتباهی از سر ناآگاهی و غفلت، توصیف کردند روند مذاکره با طالبان رابه نابودی نخواهد کشاند؟
به باور "رنه بکمن"*، نویسندۀ این مقاله، حادثۀ قرآن سوزی سدی دیگر در سر راهی قرار داده است که پیش از این رویداد نیز راهی چندان هموار نبوده است.
"رنه بکمن" می نویسد روند مذاکرات صلح، در واقع، شروع نشده به بن بست رسیده و شیوۀ این گفتگو و مکانیسم آن از سوی دولت های کابل و واشنگتن و طالبان هنوز دقیقاً مطرح نشده است.
نکتۀ آخری که نویسندۀ "نوول ابسرواتور" به آن می پردازد نقش پاکستان است.
از نظر نویسنده، پاکستانی ها نیز اعم از نظامیان و غیرنظامیان باید این نکته را روشن کنند که در مقام "پدرخواندۀ طالبان" خواهان داشتن چگونه نقشی در افغانستان هستند.
*Ronald Lauder
*Jim Walsh
*Daily Star
*René Backmann



چرا برچم رژیم را در آگهی بالاترین می‌بینیم؟

image
خودنویس: این سوال از سوی برخی از اعضا مطرح شده بود که برای دوستان اداره کننده سایت بالاترین نیز ارسال می‌شود.
در روزهایی که این پرچم نماد رژیمی محسوب می‌شود که آستینش تا مفرق در خون ندا ها و سهراب‌های ما فرو رفته، به‌راستی نشان دادن این سمبل و این نماد نمک پاشی بر روی زخم ایرانیانی نیست که این رژیم و تمام نمادهای آن را مسبب حال و روز امروز خودشان و فرزندانشان می‌دانند؟ براستی این سایت [با پذیرش چنین‌آگهی‌هایی] چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا واقعا می‌شود تصور کرد که این عمل فقط یک تبلیغ «بیگناه و معصوم» است؟
هدف سایت بالاترین برای بنمایش گذاردن نماد رژیم ج.ا تحت عنوان « بنر تبلیغاتی» چیست؟
سایت بالاترین بطور مستمر این آگهی که از قرار معلوم «آگهی تلفن» است را در سایت خود پخش می‌کند.
به آرم رژیم خوب دقت کنید که چه بزرگ و چه در مرکز این «تبلیغ» قرار گرفته است!
سوال اینجاست که در روزهایی که این پرچم نماد رژیمی محسوب می‌شود که آستینش تا مفرق در خون نداها و سهراب‌های ما فرو رفته، به‌راستی نشان دادن این سمبل و این نماد، نمک پاشی بر روی زخم ایرانیانی نیست که این رژیم و تمام نمادهای آن را مسبب حال و روز امروز خودشان و فرزندانشان می‌دانند؟




صافی گلپایگانی هم به دشمنان «چهارشنبه سوری» پیوست

image
پس از فتوای مکارم شیرازی مبنی بر حذف چهارشنبه سوری، صافی گلپایگانی هم گفته است که این رسم دیرینه ایرانیان، «احیای سنت‌های باطل زمان جاهلیت است».
نماینده صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی، گفت: «این مرجع تقلید مراسم چهارشنبه سوری را جایز ندانسته و آن را احیای سنت‌های باطل زمان جاهلیت می‌داند.»
بر این اساس، صافی گلپایگانی چهارشنبه‌سوری را «مستلزم اسراف فوق العاده» می‌داند و «این کار به نوعی احیای سنت‌های باطل زمان جاهلیت است و منتسب به پیامبران الهی نیست و در شرایع الهی نبوده و اموری خرافی است.»
قبل از این نیز، مکارم شیرازی خواستار حذف چهارشنبه سوری شده بود.



بشار اسد جلوی پای کوفی عنان ۷۰ انسان قربانی کرد

image
در حالی امروز شنبه، کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب با بشار اسد، دیکتاتور سوریه ملاقات کرد که نیروهای بشار اسد دیروز حداقل ۷۰ نفر را کشتند.
به گزارش یورونیوز، رسانه‌های دولتی سوریه این دیدار را «مثبت» ارزیابی کرده‌اند.
قرار است عنان فردا یکشنبه با مخالفان بشار اسد نیز گفت‌وگو ‌کند. اما مخالفان می‌گویند با بشار اسد مذاکره نخواهند کرد و از او به خاطر بی‌توجهی به سرکوب‌های نظامی حکومت سوریه انتقاد کرده‌اند.
پس از سرکوب شهر حمص، ارتش سوریه اکنون به سراغ مخالفان مسلح در استان ادلیب رفته است.
همچنین امروز نشست اتحادیه‌ عرب در قاهره برگزار شد.
به گزارش فردا، در این نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه در پاسخ به انتقادهای شدید کشورهای عربی از مواضع مسکو در قبال بحران سوریه گفت: «روسیه از هیچ رژیمی حمایت نمی‌کند؛ بلکه پشتیبان قوانین بین‌المللی است و به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز در این بحران است».
از سوی دیگر شیخ حَمَد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، به شدت از سخنان آقای لاوروف که مخالفان بشار اسد را «تبهکاران مسلح» نامید، انتقاد کرد و گفت معترضان سوری در حال دفاع از خود در برابر کشتار نظام‌مند رژیم سوریه هستند.




اصغر فرهادی در مقابل جمهوری اسلامی اعلام استقلال کرد

image
اصغر فرهادی در بدو ورود خود به ایران، با بی‌اعتنایی به واکنش مسوولان در برابر موفقیتش در اسکار، نسبت به مواضع جمهوری اسلامی اعلام استقلال کرد و گفت:‌ «بعضی‌ها حداقل استقلال را برای من قائل باشند که من بتوانم حرف‌های خودم را بزنم.»
اصغر فرهادی دیشب به ایران بازگشت و علی‌رغم بی‌برنامگی در استقبال از این کارگردان موفق ایرانی، عده‌ای از خبرنگاران و مردم به استقبالش رفتند.
وی در نشست خبری کوتاهی که در فرودگاه امام خمینی برگزار شد، درباره واکنش مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به موفقیت ایران در اسکار به طنز گفت: «امشب شب خوبی است و اجازه بدهید حرف‌های خوبی بزنیم‌.»
فرهادی همچنین درباره خواسته‌هایی که جمهوری اسلامی از او دارد گفت: «گروهی معتقد بودند که من ‌می‌توانستم در زمان دریافت جایزه اسکار سخنرانی تندتری انجام دهم ولی باید بپذیریم که آنجا محل منازعات سیاسی نیست بلکه اسکار یک اتفاق فرهنگی است و من آنچه را که باور داشتم و فکر ‌می‌کردم برای همه مردم مفید است، گفته‌ام. باید بعضی‌ها حداقل استقلال را برای من قائل باشند که من بتوانم حرف‌های خودم را بزنم.»
وی همچنین درباره صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است: «مدت‌هاست که نه من به صداوسیما نیاز دارم و نه صداوسیما به من نیاز دارد به همین دلیل کاری به هم نداریم و این بهترین تفاهم است. امروز مطبوعات به خوبی اسکار را پخش کردند و تمامی ملت به راه‌های بسیار بهتری برای کسب اخبار دسترسی دارند.»
فرهادی همچنین خبر پخش فیلم جدایی نادر از سیمین در عید نوروز را تکذیب کرد و گفت «فیلم به صداوسیما فروخته نشده است».

وی همچنین درباره انحلال خانه سینما گفت: «معتقدم خانه سینما حتما باید باز شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد.»

دیشب تنها مدیر عامل بنیاد فارابی به نمایندگی از دولت ایران در فرودگاه حضور داشت.




موسوی خوئینی‌ هم «رأی داده‌ است»

image
در حالی است که سایت جرس قبلا نوشته بود موسوی خوئینی‌ در انتخابات شرکت نکرده، یک سایت خبری وابسته به جمهوری اسلامی، از رأی دادن این چهره اصلاح‌طلب به همراه ۲۲ نفر از نزدیکان و مشاوران محمد خاتمی، در انتخابات اخیر مجلس ایران خبر داده است.
سایت مشرق‌نیوز، که به نظر می‌رسد با دستگاه‌های اطلاعاتی مرتبط باشد، از طریق منابع خود مطلع شده که «۲۲ نفر از مشاوران و نزدیکان محمد خاتمی در انتخابات مجلس شرکت کرده و یک نسخه از کپی شناسنامه‌های مهر خورده‌شان را هم در جلسه‌ای به صادق خرازی نشان داده‌اند.»
این سایت همچنین نوشته است: «موسوی خوئینی‌ها که پیش از انتخابات از مخالفان جدی حضور در انتخابات بود، عصر روز جمعه و پس از آن که شنید برخی اعضای مجمع روحانیون از جمله محمد خاتمی رای خود را به صندوق انداخته‌اند در منطقه دارآباد رای خود را به صندوق انداخته است.»
انتشار خبر شرکت موسوی خوئینی‌ در انتخابات در حالی است که پیشتر سایت جرس اعلام کرده بود که این چهره اصلاح‌طلبان به همراه دیگر همفکرانش در انتخابات مجلس شرکت نکرده‌اند.
اما موسوی خوئینی‌ و صادق خرازی به تازگی از شرکت محمد خاتمی در انتخابات مجلس دفاع کرده‌اند.
همچنین گفته می‌شود خاتمی قبل از رای دادن با موسوی خوئینی مشورت کرده بود.



خاتمی: تحریم انتخابات «دروغ» بود؛ کروبی و موسوی هم درون نظام هستند

image
محمد خاتمی با «دروغ» توصیف کردن تحریم انتخابات مجلس گفت که «خط تحریم از درون القاء می‌شد» و «به صراحت» اعلام کرد که كروبی و موسوی هم درون نظام هستند و «اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است نه علیه آن.»
محمد خاتمی، پس از پیامی که درباره شرکت کردن در انتخابات داده بود، مجددا در این باره اظهار نظر کرده است.
رییس جمهور پیشین ایران در جمع اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران گفته است: «ما هیچگاه انتخابات را تحریم نكردیم بلكه به صراحت گفته شد كه ندادن لیست و عدم معرفی نامزد به معنی تحریم انتخابات نیست ولی از دو سو این طور القاء شد كه اصلاح‌طلبان تحریم كننده انتخابات هستند بخصوص از سوی بعضی محافل تندرو و انحصار طلب در درون كشور كه میخواستند بهانهای پیدا كنند و مدعی شوند كه اصلاحطلبان براندازند و از این راه تنگناهای جدیدی را ایجاد كنند.»
وی ادامه داده است: «من اطلاع دارم كه خط تحریم از درون القاء می‌شد و جریان‌هائی قصد داشتند با جا انداختن این دروغ ، نظام را به رویارویی مجدد با همه افراد و جریانها و نهادهائی بكشانند كه انتقاد و اعتراض دارند.»
خاتمی اضافه کرده است: «گرچه محدودیت زیاد است. ولی اگر این ادعا جا میافتاد می‌توانست موجب خسارت فراوان شود و آن وقت همه معترض بودند كه چرا جلو آن گرفته نشد و اگر خدای ناخواسته چنین اموری اتفاق می‌افتاد بزرگترین خسارت نصیب نظام و كشور و مردم می‌شد بخصوص اكنون كه فشار و توطئه از بیرون نیز متوجه كشور است.»
خاتمی تأکید کرده که اصلاح‌طلبان درون نظام هستند: «نكته دیگر اینكه انجمن و ما و بخش عظیمی از جامعه كه خود را اصلاح‌طلب می‌داند خود را در درون نظام تعریف می‌كند و بنابراین با براندازی آن مخالف است. البته درون نظام بودن به این معنی نیست كه انتفاد و اعتراضی نیست.»
خاتمی درباره موسوی و کروبی گفته است: «من به صراحت اعلام می‌كنم كه همه بزرگان و عزیزان از جمله آقایان كروبی و موسوی هم همین را قبول دارند و اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است نه علیه آن.»





جانشین نماینده‌ ولی فقیه در سپاه اعلام کرد:

حمایت سپاه از اصول‌گراها در مقابل اصلاح‌طلب‌ها

عبدالله حاج صادقی٬ جانشین نماینده‌ ولی فقیه در سپاه به طور رسمی اعلام کرد که این نیرو از جریان سیاسی «اصول‌گرایان» در جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای حاج صادقی روز یک‌شنبه (۲۱ اسفند) در چهارمین همایش فصلی مسئولین نمایندگی رده‌های نیروی زمینی سپاه این مطلب را اعلام کرده است.
وی گفته که «در تقابل اصول‌گرایی و اصلاحات لیبرالیستی حتما طرفدار اصول‌گرایی هستیم و اصول‌گرا‌تر از سپاه هم کسی نیست.»
این مقام سپاه افزوده است: «در جبهه بندی‌های سیاسی علیه انقلاب، سپاه حتما وارد می‌شود و این از جمله وظایف ذاتی سپاه پاسداران است.»
حاج صادقی از سپاه با عنوان «پیشاهنگ اصول‌گرایی» نام برده است.
سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج سال‌هاست به صورت غیرمستقیم از نامزد‌های محافظه‌کاران در رقابت‌های انتخاباتی حمایت می‌کند.
اعضای این نیرو با حمایت صریح علی خامنه‌ای و امکانات وسیعی که در اختیار دارند به نفع نامزد‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی وارد انتخابات می‌شوند.
دخالت نیرو‌های نظامی در سیاست و انتخابات ممنوع است٬ امام فرماندهان سپاه به بهانه حمایت از دستاورد‌های انقلاب اسلامی سال‌هاست وارد این حوزه شده و رقبای خود را حذف می‌کنند.





اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق ایران و چین:

بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی تبلیغ غرب است


اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق ایران و چین می‌گوید که «بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی یک شائبه است که از طرف غربی‌ها با هدف خراب کردن رابطه خوب ایران و چین مطرح می‌شود.»
آقای عسگراولادی روز شنبه (۲۰ اسفند) در گفتگو با سایت «زندگی‌نیوز» این ادعا را مطرح کرده و گفته که غربی‌ها با «جنگ رسانه‌ای٬ سم وارد رابطه ایران و چین می‌کنند.»
وی افزوده است: «ما در برابر اخم غربی‌ها، لبخند چینی‌ها را پذیرفته‌ایم. حال در برابر این لبخند، آن‌ها {غربی‌ها} واکنش نشان می‌دهند و نمی‌خواهند که ما از چین کالا وارد کنیم.»
رئیس اتاق ایران و چین همچنین اظهار کرده است از ترکیه، ویتنام، تایوان، مالزی و چین به ایران کالای قاچاق وارد می‌شود که «تمام کالاهای بی‌کیفیت این کشور‌ها به اسم چین تمام می‌شود.»
آن‌طور که عسگراولادی ادعا کرده است ایران «هرگز» کالای بی‌کیفیت از چین وارد نمی‌کند و ۸۰ تا ۹۰ درصد کالاهای بی‌کیفیت چینی به طور «قاچاق» وارد کشور می‌شود.
چین یکی از متحدان اصلی جمهوری اسلامی در رویارویی هسته‌ای تهران با آمریکا و غرب است.
این کشور به همراه روسیه در ازای حمایت‌های ظاهری خود از برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ سال‌هاست امتیاز‌های هنگفتی از تهران دریافت می‌کند.
روز گذشته سایت «بازتاب امروز» در گزارشی اعلام کرد مقام‌های جمهوری اسلامی در قراردادی حاضر شده‌اند درآمد‌های نفتی ایران را در اختیار چین قرار دهند.
رسانه‌های مستقل از این قرارد با عنوان «قرارداد ترکمنچای ارزی» یاد کرده‌اند.




با دستور علی خامنه‌ای

نیروی‌های مسلح مدرک علمی معتبر صادر می‌کنند

محمدحسین سپهر٬ معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام کرد با دستور علی خامنه‌ای٬ نیرو‌های مسلح نیز به جمع «مراجع صدور مدارک علمی معتبر» در ایران پیوسته‌اند.
به گزارش شماره روز دوشنبه (۲۲ اسفند) هفته‌نامه «صبح صادق» ارگان اداره سیاسی سپاه پاسداران٬ یحیی رحیم‌صفوی مشاور ارشد نظامی آقای خامنه‌ای مسئول پیگیری این موضوع شده است.
آقای سپهر گفته با دستور رهبر جمهوری اسلامی «قرار است نیروهای مسلح همچون وزارت علوم، دانشگاه آزاد و یا حوزه علمیه مرجع صدور مدرک علمی معتبر باشند.»
معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه به جزئیات بیشتری در خصوص نحوه و چگونگی صدور مدارک علمی از سوی نیرو‌های مسلح اشاره‌ای نکرده است.
علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه نیز چندی پیش از تلاش این نیرو برای راه‌اندازی حوزه‌های علمیه در تهران و قم خبر داده بود که روابط عمومی سپاه این خبر را تکذیب کرد.
سپاه پاسداران در حال حاضر دارای یک دبیرستان و دو دانشگاه «امام حسین» و «علوم پزشکی بقیهّ‌الله» است.
ده‌ها مرکز تحقیقاتی و پژوهشی نیز زیر نظر مستقیم و غیرمستقیم سپاه فعال هستند.






یک سایت محافظه‌کار خبر داد:

تلاش برای خارج کردن متخصصان نفتی از ایران

سایت محافظه‌کار «محدوده» از طرح شرکت‌های بزرگ نفتی غرب برای «خارج کردن متخصصان صنعت نفت ایرانی از کشور»٬ در راستای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داد.
این سایت روز شنبه (۲۰ اسفند) نوشته که شرکت‌های «استات اویل»، «توتال»، «شل» و «بی‌پی» در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای ترغیب متخصصان ایرانی برای مهاجرت به کشور‌های منطقه را تشدید کرده‌اند.
آن‌طور که این سایت محافظه‌کار نوشته است٬ هدف از این اقدام «سخت کردن تولید نفت ایران» و «خالی کردن کشور از نیروهای متخصص و با تجربه» است.
حیدر بهمنی٬ مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران نیز در گفتگو با سایت «محدوده» تائید کرده که این شرکت‌ها «پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی به کارمندان حفاری» داده‌اند.
این سایت به نقل از یک منبع آگاه نیز نوشته که گروهی موسوم به «شکارچیان کار» وظیفه جذب متخصصان صنعت نفت ایران در شرکت‌های نفتی فعال در منطفه خلیج فارس را بر عهده دارند.
«محدوده» گزارش کرده از قطر٬ عمان و امارات «تماس‌هایی» با برخی متخصصان گرفته شده و به آن‌ها پیشنهاد شده در قبال دریافت تسهیلات٬ در صنایع نفتی آن‌ها مشغول فعالیت شوند.
به نوشته این سایت «بیشتر پیشنهاد‌ها حول محور حفاری و بهره‌برداری می‌چرخد چرا که مهندسان حفاری و حتی کارگران دکل‌ها از بعد تخصص و تبحر جزو ارشد‌ها طبقه‌بندی می‌شوند که حقوق بسیار کمتری نسبت به کشورهای خارجی دریافت می‌کنند.»
«محدوده» در پایان گزارش خود به مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده برای جلوگیری از خروج متخصصان صنعت نفت ایران وضعیت معیشتی آن‌ها را بهبود دهند.



استقبال اتوبوسی از احمدی‌‌نژاد به روایت فارس

خبرگزاری فارس وابسته به بنیاد تعاون سپاه اعلام کرد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی سازمان اتوبوسرانی کرج آماده انتقال استقبال کنندگان از محمود احمدی‌نژاد در سفر وی به استان البرز شده است.
رئیس دولت دهم صبح روز یکشنبه (۲۱ اسفند) با حضور در مرکز استان البرز چهارمین سفر استانی خود را آغاز خواهند کرد.
مهرداد کیانی٬ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج گفته که این اتوبوس‌ها «مردم را از مناطق مختلف کرج و حتی شهرهای مختلف مانند طالقان به محل استقبال از رئیس دولت منتقل خواهد کرد.»
این برای نخستین‌بار است که خبرگزاری فارس در خبری معنادار از سازماندهی دولتی استقبال‌کنندگان از احمدی‌نژاد در سفر‌های استانی وی خبر می‌دهد.
سفر‌های استانی علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد با هزینه‌های هنگفت و سازماندهی دولتی همراه است که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تلاش بر پنهان کردن این موارد دارند.
محافظه‌کاران منتقد احمدی‌نژاد از زمان خانه‌نشینی ۱۱ روزه وی در اعتراض به ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات سعی می‌کنند دولت را مسئول سازماندهی استقبال‌کنندگان از رئیس دولت در سفر‌های استانی معرفی کنند.
حامیان خامنه‌ای با چنین اقداماتی بدنبال این هستند که نشان دهند احمدی‌نژاد از زمان خانه‌نشینی و مخالفت با دستور علی خامنه‌ای٬ «موقعیت اجتماعی» خود در میان «مردم» را از دست داده است.



همه برادران عرصه سیاست در جمهوری اسلامی

ساختار سیاسی و اجتماعی کشورمان کم نیستند از نمونه‌هایی که برادر در سایه برادر به مسندی رسیده است. حکم کامران دانشجو برای فرهاد و حکم فرهاد برای خسرو این روز‌ها روایتی تازه از سنتی دیرینه است.
معروف‌ترین جمله را در این باب از علی لاریجانی نقل می‌کنند و می‌گویند او در وصف حضور همزمان خود و برادرانش در قدرت این گونه گفته که فرزندان حوزه و مرجعیت هستیم که بر حسب اتفاق وارد کار اجرایی شده و گمراه شده‌ایم.
مجلس اول یکی از نمونه‌های حضور همزمان برادران در عرصه سیاستگذاری بود. به حضور عباسعلی، احمد و علی اکبر ناطق نوری در این مجلس می‌توان اشاره کرد. عباسعلی ناطق نوری برادر بزرگ‌تر که سیاسی‌تر هم بود، در جریان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، احمد ناطق نوری در سایه نام برادر تا همین مجلس هشتم در مجلس ماند و علی اکبر ناطق نوری برادر کوچک‌تر نیز رئیس مجلس چهارم و پنجم شد، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۷ از کارهای اجرایی سیاست کنار کشید و به ریاست دفتر بازرسی دفتر رهبری منصوب شد.
بعد‌ها در مجلس چنین اتفاقاتی بازهم تکرار شد. محمدرضا باهنر در سایه نام برادر بزرگترش محمد جواد باهنر که در جریان انفجار بمب در دفتر نخست وزیری به شهادت رسیده بود، در انتخابات مجلس دوم پیروز انتخابات شد و در ادوار مختلف مجلس هم از تاثیرگذار‌ترین چهره‌ها بود و هست.
وقتی حبیب الله عسگراولادی به پشتوانه‌‌ همان یکسال حضورش در بازار، از مجلس اول به عنوان وزارتخانه بازرگانی قدم می‌گذارد، برادرش اسدالله نیز به اتاق بازرگانی می‌رود. حاج حبیب الله که پیش از انقلاب هم عرصه سیاست را بر عرصه اقتصاد ترجیح می‌داد به حوزه مورد علاقه‌اش بازگشت ولی اسدالله در حوزه بازرگانی و تجارت ماند.
دانشجوهای مدیر
حالا حکمی که کامران دانشجو در جایگاه وزیر علوم برای برادرش فرهاد امضا کرد و حکمی که فرهاد دانشجو برای خسرو صادر کرد سنتی دیرینه را در ساختار سیاسی، اجتماعی کشور احیا کرده است. فرهاد دانشجو وقتی حکم ریاست دانشگاه آزاد را از دست برادرش کامران گرفت، خسرو دانشجو را که عضو شورای شهر تهران هم هست به عنوان نماینده و قائم مقام خود در واحدهای علوم و تحقیقات این دانشگاه آزاد منصوب کرد. این انتصاب خود با انتقادهایی مواجه شده است.
مسئولان قوا
هر چه باشد در هیچ مقطعی دو برادر بر کرسی اداره دو قوه در کشور تکیه نزده بودند که علی و صادق لاریجانی بر مسند قوه قانونگذاری و قضائی نشسته‌اند. هر چند وقتی مجلس ششم در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی روی کار آمد، بنا به آنکه برادر رئیس جمهور وقت، محمدرضا، رای اول تهران را آورده بود انتظار می‌رفت که ریاست مجلس را همو بگیرد و اگر چنین می‌شد پیش از لاریجانی‌ها، خاتمی‌ها می‌توانستند ریاست دو قوه را به عهده بگیرند.
همزمان با حضور ِآیت لله صادق آملی لاریجانی در دستگاه قضا، برادر بزرگ‌تر، محمد جواد که چند پیراهنی بیشتر از دیگر برادر‌ها در میدان سیاست پاره کرده است، بر یکی از حساسترین بخش‌های قوه قضائیه گمارده شد. برادر کوچک‌تر، با نیم نگاهی بر تجربه محمد جواد در عرصه دیپلماسی، کسی را بهتر از او برای سپردن معاونت حقوق بشر قوه قضائیه پیدا نکرد تا به این ترتیب تصاویر آیت الله صادق آملی و محمد جواد لاریجانی در جلسات قوه قضائیه در یک قاب قرار گیرد.
مسئولان دفتر
در دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، یکی از برادران خاتمی که کمتر سیاسی و بیشتر اقتصادی بود نیز به رسما به حوزه سیاست قدم گذاشت. محمد خاتمی، برادر دیگرش علی را به ریاست دفتر خود منصوب کرد. برادر به عنوان مسئول دفتر برادر در عرصه سیاسی کشور موضوع چندان غریبی نیست.
نمونه فعلی آن را هم می‌توان در جمع برادران هاشمی جستجو کرد و از محمد هاشمی یاد کرد که مسئول دفتر، برادرش ِآیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این نصب و انتصاب‌های برادرگونه، نه به دولت هاشمی و نه به دولت خاتمی محدود نمی‌شود.
محمود احمدی‌نژاد وقتی به پاستور رفت برادرش داوود را هم به ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری گماشت. داوود رسم برادر پشت برادر را شکست و پس از افشاگری‌هایش درباره جریان انحرافی از دولت کنار گذاشته شد.
مسعود، سعد و ساعد دیگر برادران سعید حجاریان هستند. سعید سیاست مدار مذهبی، مسعود اقتصادپیشه صاحب صندوق قرض الحسنه، ساعد قاری قرآن و سعد مدیرمدرسه با نام اسلام. سعید به سبک روزهای پیش از انقلاب به جمع مبارزان دولتمرد افزوده شد. اول بار به اطلاعات نخست وزیری رفت، سپس در تاسیس وزارت اطلاعات نقش گرفت و مدتی بعد مرکز تحقیقات استراتژیک نظام برپایه اندیشه او و مدیریت آیت الله موسوی خوئینی‌ها تشکیل شد.
مسعود همزمان با برادر به سپاه پاسدران پیوست و مدتی بعد فرماندهی قرارگاه صراط را برعهده گرفت. او پس از جنگ دانشگاه امام حسین را بنیان گذاشت و مدتی خود ریاست برآن را عهده دار بود. مدیریت «ایران وانت» که به ساخت وانت مزداهای دو کابین، مزدا ۳۲۲ و «مزدا تری» رسید و تاسیس بیمه «ملت» و تاسیس صندوق قرض الحسنه صدرا از دیگر اقدامات اوست. سعد و ساعد حجاریان هم موسس مدارس «سلام» هستند. مدارس هر سال توسعه پیدا می‌کردند تا زمانی که براساس دستوری، نام مدارس از «سلام» به «اسلام» تغییر کرد.
تقی، محمدعلی، ابوالحسن، علینقی، مرتضی و محسن. تقی از بازاریان نیکوکار و اعضای نزدیک به موتلفه اسلامی بود. فرزند او سید مهدی خاموشی در سال‌های پس از انقلاب اداره سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده گرفت. محمد علی وقتش را در بازار می‌گذراند. علینقی مدتی هم به ملیون نزدیک بود و برای کسب مدرک مهندسی نساجی راهی انگلیس می‌شود. محسن خاموشی به عضویت سازمان مجاهدین در آمد.
مرتضی برای ادامه تحصیل راهی امریکا و جذب سازمان مجاهدین شد و طی درگیری توسط ساواک کشته می‌شود. علینقی به عضویت هیات سرپرستی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در می‌آید و تنها زمانی کوتاه بعد از این حکم به صفت همراهی با بازار از سوی حبیب الله عسگراولادی به عنوان معاون وزیربازرگانی انتخاب می‌شود.
کم نیستند نمونه برادرانی که همزمان در حاشیه قدرت، برای یکدیگر قدرت ساخته‌اند. حال‌گاه در سطح مدیران بالایی و گاهی در سطح مدیران میانی!
منبع: مجله مهر





 جرس:
 محسنی اژه‌ای گفت: همه مسئولان قوه قضاییه به این نقطه نظر رسیدند که نرخ دیه در سال ۹۱، ۹۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان باشد و در ماه‌های حرام یک سوم به دیه اضافه می‌شود.
به گزارش ایلنا، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: نرخ دیه برای سال ۹۱، ۹۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان تعيين شد.
وی در ادامه افزود: در خصوص دیه امسال قوه قضاییه اقدامات مناسبی را صورت داد و در نشستی که با مسئولان و کار‌شناسان اقتصادی، بیمه مرکزی و سایر مسئولان ذیربط در قوه قضاییه برگزار شد همه به این نقطه نظر رسیدند كه نرخ دیه در سال ۹۱، ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد که در ماه‌های حرام یک سوم به دیه اضافه می‌شود.
اژه‌ای در ادامه در خصوص دادگاه فساد بانکی نیز گفت: امروز دومین جلسه تعدادی از متهمین فساد بزرگ مالی که برای آنان کیفرخواست صادر شده بود در حضور اصحاب رسانه و وکلای آنان برگزار شد که تمامی این جلسات مربوط به رسیدگی به اتهام متهم ردیف اول بود.
وی در ادامه افزود: متهمین در این جلسه در رابطه با بی‌اطلاعی متهم ردیف اول از وجود غیرقانونی بودن ال سی‌ها اطلاعاتی داشتند كه اظهارات آنان را رئیس دادگاه استماع کرد.
وی در ادامه گفت: جلسه بعدی هفته آینده ۲۷ اسفند ماه 90 اعلام شد که اگر مشکل خاصی پیش نیاید این جلسه برگزار می‌شود.
اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: دستگاه قضا در نظر دارد رسیدگی به جلسات مفسدین اقتصادی را پشت سر هم برگزار کند ولی با وجود تعطیلات عید در اوایل سال ۹۱ این جلسات با وقفه انجام خواهد شد.
دادستان کل کشور با اشاره به بند ۲ تبصره ماده ۸۸ گفت: ارباب جرائد می‌توانند با حضور در دادگاه‌های علنی حضور داشته باشند اما نباید اسامی و مشخصات افراد را ذکر کنند و فقط گزارش کاملی از روند رسیدگی دادگاه ارائه دهند.
وی در ادامه افزود: دادگاه می‌تواند در جلسه رسیدگی به پرونده از نظر کار‌شناسان بانکی و اقتصادی استفاده کند.




 





































جرس: هیئت منصفه مطبوعات، مدیر مسئول روزنامه "ملت ما" را در خصوص اتهام نشر اکاذیب و افترا، مجرم دانست.
به گزارش فارس، علی‌اکبر کسائیان دبیر هیئت منصفه مطبوعات با اعلام این خبر اظهار داشت: رسیدگی به اتهام مطبوعاتی امیر‌حسین مروی؛ مدیرمسئول روزنامه "ملت ما" امروز با حضور هیئت منصفه مطبوعات در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.
وی افزود: با وجود تفهیم اتهام به متهم و ابلاغ زمان برگزاری جلسه دادگاه، متهم و شاکی پرونده در جلسه امروز حاضر نشدند و جلسه امروز در غیاب آنها و با قرائت متن کیفرخواست توسط نماینده مدعی‌العموم برگزار شد.
کسائیان با بیان اینکه دفاعیات موجود متهم در جلسه بازپرسی نیز در دادگاه امروز قرائت شد، خاطرنشان کرد: هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا، مدیر‌مسئول روزنامه "ملت ما" را در خصوص 2 اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" و "افترا" مجرم دانست و مدیرمسئول این نشریه را با اکثریت آراء مستحق تخفیف ندانست.
کسائیان یادآور شد: پرونده نشریه "شرق" که قرار بود در جلسه امروز به آن رسیدگی شود، با رضایت شاکیان این پرونده مختومه شد.





جرس: 
مقامات افغان می گویند، در اثر تیراندازی یک سرباز آمریکایی به طرف غیرنظامیان در ولایت قندهار در جنوب افغانستان، دست کم شانزده نفر کشته شده اند.
به گزارش بی بی سی، این سرباز پس از آنکه از پایگاه خود در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار خارج شده، به طرف غیرنظامیان تیراندازی کرده است.
توریالی ویسا، والی قندهار گفت که حدود پنج غیرنظامی دیگر در این حادثه زخمی شده اند.
این سرباز پس از حمله، خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم کرده است.
هنوز انگیزه این تیراندازی معلوم نیست، اما منابعی در ارتش آمریکا در قندهار به بی‌بی‌سی گفته‌اند که احتمالا این سرباز دچار نوعی اختلال روانی شده است.
مقامات محلی در قندهار گفته اند که زنان، کودکان و مردان در میان قربانیان این حادثه هستند.
خبرنگاران می گویند، شماری از ساکنان ولسوالی پنجوایی، در اعتراض به این تیراندازی دست به تظاهرات زده اند.
ارتش آمریکا با انتشار یک اعلامیه گفته است که "به دنبال یک حادثه متاثرکننده" یک سرباز آمریکایی بازداشت شده است.
اعلامیه اگرچه جزئیات بیشتری ارائه نکرده، اما گفته که مقامات افغان و ناتو سرگرم تحقیق در مورد چگونگی وقوع این حادثه هستند.
در این اعلامیه آمده است: "این یک حادثه به شدت متاثرکننده است و ما همدردی خود را با خانواده‌هایی که در این حادثه آسیب دیده‌اند، ابراز می‌داریم."
در گذشته، در مواردی، سربازان ناتو به بدرفتاری با غیرنظامیان از جمله عکس گرفتن با اجساد آنها و یا هم آزار زندانیان طالبان در بازداشتگاه های این کشور متهم شده اند.
اما حادثه قندهار که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده، در نوع خود بی سابقه است.
خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل می گوید که احساسات ضد آمریکایی در میان حلقاتی از افغانها، اخیرا بدنبال سوزاندن نسخه های قرآن در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام، تقویت شده است.
اگرچه مقامات آمریکایی نسبت به "بی حرمتی" به کتاب مقدس مسلمانان عذرخواهی کرده و گفتند که این حادثه عمدی نبوده است، اما تظاهرات گسترده ای که در اعتراض به آن در سراسر افغانستان راه اندازی شد، حدود سی کشته برجا گذاشت.





جرس: امام جمعه تبریز خواستار ورود مجلس برای مهار تورم در کشور شد و گفت: یارانه‌های ناچیز کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و این همه گرانی برای توده مردم به ویژه ساکنان مناطق شهری قابل تحمل نیست.
 به گزارش مهر، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری شامگاه شنبه در دیدار با علیرضا منادی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و منتخب مردم این حوزه در مجلس نهم تاکید کرد: مردم می‌گویند ما برای حفظ نظام و دادن پاسخ دندان‌شکن به دشمنان به پای صندقهای رای آمدیم، اما به شدت از گرانی و تورم لجام گسیخته ناراضی هستیم.
 وی افزود: به جز قشرهای کوچکی از مردم پرخانوار، یارانه‌های ناچیز کفاف هزینه‌ها را نمی هد و این همه گرانی برای توده مردم به ویژه ساکنان مناطق شهری قابل تحمل نیست.
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اعلام کرد: مردم از اجرای هدفمندی یارانه‌ها خوشحال بودند اما انتظار نداشتند که اینچنین و بی‌رویه قیمتها افزایش یابد و هزینه‌های میلیونی برق و گاز حتی برای مساجد صادر شود که از توان بسیاری مردم خارج است.

آیت‌الله مجتهد شبستری گفت: مردم به شدت از گران کردن خدمات و کالاهای دولتی که به صورت آنی بر نرخ سایر اقلام تاثیر می‌گذارد، ناراضی هستند و همه نمایندگان باید همت کنند و حتماً برای مهار گرانی و تعادل قمیتها تدبیر شود.
 امام جمعه تبریز اظهار عقیده کرد: مردم در این انتخابات سنگ تمام گذاشتند و به وظیفه دینی، ملی خود به خوبی عمل کردند، حال نوبت مسئولان است که شعور ملت را دریابند و در حل مشکلات آنان بکوشند.
 


جرس: 
هفته گذشته محمود احمدی نژاد طی حکمی اعضای "هیات نظارت بر قانون اساسی" را منصوب کرد. وی این حکم را در حالی صادر کرد که شورای نگهبان چند هفته پیش و درست زمانی که احمدی نژاد از تشکیل دوباره این هیات خبر داد، مخالفت خود را با احیا آن اعلام کرده بود.
به گزارش عصر ایران صالح نیک‌بخت، حقوقدان و وکیل دادگستری درباره وجاهت قانونی حکم احمدی نژاد و دلایل قانونی شورای نگهبان برای مخالفت با این حکم توضیح داد: هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی که در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی تشکیل شده بود اختیاراتش در حد مشاوره دادن به رئیس جمهور بود. این هیأت موارد نقض احتمالی قانون اساسی و جهات نقض یا عدم اجرای قانون اساسی را به رئیس جمهور تذکر می داد.
وی افزود: باید توجه داشت که تشکیل این هیأت به عنوان "مشاور" رئیس جمهور منع قانونی ندارد ولی اگر برای این هیئت نقش اجرایی در نظر گرفته شود مغایر قانون اساسی است.
این حقوقدان درباره چرایی مغایرت برعهده گرفتن نقش اجرایی توسط این هیأت با قانون اساسی گفت: چون اگر این هیأت بخواهد کار اجرایی انجام دهد باید دارای تشکیلات اداری شود و برای آن از محل بودجه های دولتی هزینه شود. طبق قانون اساسی چنین نهادی برای انجام کار اجرایی در زمینه نظارت بر قانون اساسی وجاهت ندارد و نمی توان برای نهادی که جایگاهی در قانون ندارد بودجه در نظر گرفت. توجه داشته باشید که وجود این هیأت فقط در حد مشاوره دادن به رئیس جمهور مانعی ندارد.
نیکبخت ادامه داد: در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور اختیارات بیشتری داشت. اما به موجب قانون حدود اختیارات رئیس جمهوری مصوب سال 1365، «به منظور پاسداری از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور از طریق نظارت، كسب اطلاع، بازرسی، پیگیری،بررسی و اقدامات لازم مسؤول اجرای قانون اساسی است.
وی تاکید کرد: با تصویب این قانون بخش های مهمی از اختیارات رئیس جمهور، ذیل اصل 110 قانون اساسی و در حدود اختیارات ولی فقیه قرار گرفت. بنابراین رئیس جمهور در زمینه اجرای قانون اساسی بیشتر نقش نظارتی دارد و همانطور که گفته شد می تواند در این امر از مشورت این هیأت هم استفاده کند.

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی خراسان: مزد کارگران بر اساس نرخ واقعی تورم افزایش نیافته است

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: افزایش بیش از حد نرخ طلا و ارز برروی قیمت اقلام مصرفی تاثیر مستقیم گذاشته است.
به گزارش ایلنا، رحمت الله‌پور موسی با تاکید بر غیر واقعی بودن نرخ دستمزد تصریح کرد: شنیده شده شورای عالی کار تصمیم به افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران دارد.
او با اعلام اینکه نرخ تورم بر اساس آمار بانک مرکزی ۲۵ درصد برآورد شده است، اظهار داشت: در دهه‌های گذشته نیز هیچ‌گاه مزد بر اساس نرخ واقعی تورم افزایش نیافته است.
او به مقایسه نرخ طلا و ارز با دستمزد ماهانه کارگران از سال ۵۷ تا سال ۹۰ پرداخت و اظهار داشت: در سال ۵۷ با یک ماه حقوق، کارگر می‌توانست دو سکه تمام و یک نیم سکه خریداری کند و در سال ۸۴ نیز با همین مقدار حقوق می‌شد یک سکه تمام و یک نیم سکه خرید اما با افزایش نرخ ارز و طلا در سال ۹۰ فقط می‌شود یک نیم سکه خریداری کرد.
این فعال کارگری در ادامه به مقایسه نرخ دستمزد و قیمت گوشت پرداخت و گفت: در سال ۵۷ با یک ماه حقوق می‌شد ۱۶۰ کیلو گوشت گوسفند خریداری کرد.
پورموسی در خاتمه گفت: با این مقایسه مشخص است دستمزد کارگران چقدر باید افزایش پیدا کند تا به نرخ واقعی خود برسد.




همسر احسان هوشمند: “مصاحبه با هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوام” اتهام همسرم است

احسان هوشمند، فعال مطبوعاتی و پژوهشگر مطالعات قومی بیش از ۶۵ روز است که در بند ۲۰۹ و در سلول انفرادی نگهداری می شود و به علت ضرب و شتم و شرایط سلول انفرادی از درد گوش و زانو رنج می برد. اما علی رغم نیاز رسیدگی پزشکی وی همچنان در شرایط نامناسب در سلول انفرادی رها شده است.
اتهام احسان هوشمند؛ مصاحبه با هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوامهمسر احسان هوشمند در این خصوص به “جرس” می گوید: ” همسرم یک تماس کوتاه تلفنی با ما داشتند و یک توضیحات مختصری از
وضعیتشان دادند. تقریبا یکماه بود که ایشان تماس نداشتند و در این یک ماه هم به دفعات محدودی بازجویی شده بودند و به حالت ایزوله و رها شده در سلول انفرادی قرار داشتند. حتی واقعا نمی دانم باید از این تلفن خوشحال باشم یا نگران؟ چون مشخص بود که از دفعات پیش فشار بر روی ایشان “بیشتر” است و از نحوه صحبت کردنشان متوجه شدم بشدت احساس خستگی می کنند. ضمن اینکه گوش دردشان را مدام تکرار می کردند و اینکه صداهایی در گوششان می پیچد که مانع خواب شب هنگام ایشان می شود، اگر چه در سلول انفرادی اصلا شب و روز را تشخیص نمی دهند و برایشان معنا ندارد. زانو درد شدید بخاطر راه رفتن های مکرر در سلول با ابعاد بسیار کوچک داشتند و خودشان می گفتند برای اینکه روحیه خودشان را حفظ کنند و بتواند استقامت کند، چاره ای جز راه رفتن ندارد.”
وی ادامه می دهد: “وقتی از گوش دردشان صحبت کردند با توجه به اینکه اصلا سابقه گوش درد نداشتند، مشخصا از ایشان پرسیدم که بخاطر فضای سلول که هوا جریان ندارد این مشکل را پیدا کرده اند که گفتند نه و گفتم آیا ضربه ای به گوشتان زده اند که گفتند بله…”
احسان هوشمند، جامعه شناس و پژوهشگر برجسته حوزه مطالعات قومی ایران است که در این حوزه مقالات و آثار و پژوهش های متعددی در کارنامه فعالیت های ارزشمند خود به ثبت رسانده است. این پژوهشگر کرد با دانش عمیقی که پیرامون مختصات تاریخی -فرهنگی ایران داشته همواره تلاش نموده است دیدگاههای خود را بصورت علمی و روشمند و بی طرفانه در جهت منافع ملی به علاقمندان ارائه دهد. این محقق کرد با توجه به مدارج علمی خود در حوزه جامعه شناسی در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی مقالات فراوانی نگاشته است.
خانم هوشمند به یکی از موارد اتهامی همسرش اشاره کرده و توضیح می دهد: “یکی از اتهاماتشان در رابطه با مصاحبه ای است که این اواخر با آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوام داشتند و خاطرات دکتر بهشتی را از زبان آقای هاشمی در ارتباط با مسائل کردستان در سالهای اول انقلاب می خواستند جمع آوری کنند. تقریبا روزهای قبل از بازداشتشان بود که قرار بود یکی دو جلسه دیگر این مصاحبه تداوم داشته باشد و آن شبی که برای بازداشت ایشان به خانه آمدند همه یاداشت ها و تمام صحبت های ضبط شده را همراه خودشان بردند. سوال ما این است که این مصاحبه که اتهام نیست؟ به هر حال آقای هاشمی یکی از مقامات کشور هستند و رفت و آمد با ایشان ممنوعیتی ندارد. علاوه بر اینکه احسان در چهارچوب کار خودش با ایشان صحبت کرده است و غیر از مسئله اقوام و خاطرات آقای بهشتی در سال ۵۷و ۵۸ هیچ صحبت دیگری نشده است. و از این منظر ما تعجب می کنیم که چرا با آقای هوشمند بخاطر یک مصاحبه کاملا تخصصی و جامعه شناختی چنین برخوردی صورت می گیرد؟ من حتی پنج شنبه در دادسرای مقدس جهت پیگیری رفته بودم اما ظاهرا تا الان پرونده به آنجا نرفته است.”
احسان هوشمند در شامگاه هفدهم دی ماه با حضور ناگهانی و تهدید آمیز شش مامور اطلاعات در منزل و در مقابل دیدگان همسر و فرزندان خود بازداشت شد.
لازم بذکر است، این نویسنده و پژوهشگر پیش از این نیز در سال ۸۸ بازداشت و مدت نه روز را در زندان گذرانده بود. خانم هوشمند نیز در همان زمان در سه نوبت به اتهام تبلیغ علیه امنیت نظام بازجویی شد.
همسر هوشمند با تاکید بر فشارهای روحی که در طی این مدت بر اعضای خانواده وارد آمده خاطرنشان می کند: “یکبار به ما گفتند ملاقات می دهند و من و بچه ها به سرکار و مدرسه نرفتیم اما متاسفانه بعد از کلی معطلی در جلوی دادسرا گفتند امکان این ملاقات نیست و ایشان به هیچ وجه از سلول نمی توانند خارج شوند! حتی برای ملاقات که از یک هفته قبل به ما خبر داده بودند مهراوه یک نقاشی کشید و هر روز یک گوشه اش را رنگ می زد تا روز آخر. اما با کمال تاسف روزی که به ما برای ملاقات گفته بودند، از این ملاقات ممانعت کردند و واقعا نمی توانم حال بد بچه ها را توصیف کنم که با چه حالی به خانه برگشتیم…کاملا نگرانی و افسردگی در چهره آنها بود علی رغم اینکه من سعی کردم دلداری به آنها بدهم اما نگرانی را در چشم های آنها می دیدم…”
وی اضافه می کند: “خوشبختانه پویا چون بزرگتر است تحمل این وضعیت برایش راحت تر است و ظاهرا ناراحتی های خود را بروز نمی دهد. اما مهراوه هر روز حرف پدرش را می زند و نقاشی هایی که می کشد نشان می دهد که یک لحظه از یاد پدرش غافل نیست و به حضور او در کنار خودش نیاز دارد. خود آقای هوشمند هم با صحبتها و برخوردهایی که با ایشان صورت می گیرد چشم اندازی از آزادی تا قبل از عید را نداشتند اما امکان انتقال به بند عمومی را داشتند زیرا اینطور به ایشان گفته بودند. حالا علی رغم این وعده این روند بازجویی و انفرادی هنوز وجود دارد. اگرچه تمام وعده هایی که به ما دادند کاملا محقق نشده، اما ما باز کاملا قطع امید از آزادی ایشان نکرده ایم زیرا اساسا ایشان جرمی مرتکب نشده اند. امیدواریم به امید خدا در سال نو ایشان در کنار جمع خانواده باشند. انشالله سال نویی که می آید سالی پر از موفقیت و پیروزی برای ملت ایران و خانواده های زندانیان سیاسی و غیر سیاسی باشد.”
هم‌اینک افزون بر احسان هوشمند، سعید مدنی ، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، علیرضا رجایی، مسعود پدرام، و امیرخسرو دلیرثانی، دیگر اعضای شورای فعالان ملی مذهبی هستند که در زندان های اوین و رجایی شهر در بازداشت بسر می برند.



قاضی مرتضوی تفهیم اتهام شد

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران تفهیم اتهام شد.
به گزارش تابناک، مرتضوی متهم پرونده کهریزک، در زمینه‌های «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» تفهیم اتهام شده و احتمالا به زودی محاکمه خواهد شد.
این در حالی است که دادستان سابق تهران و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در تیرماه سال جاری خبر از برائت خود در اتهامات این پرونده داده بود اما اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.
پس از گذشت یک‌سال از حادثه کهریزک (که در آن زمان به عنوان بازداشتگاه نیروی انتظامی، برای نگهداری اراذل و اوباش، مورد استفاده قرار می‌گرفت) و کشته شدن سه تن[آمار رسمی و پذیرفته شده شهدای کهریزک] و شکنجه شماری از بازداشت شدگان، سعید مرتضوی که در آن زمان دادستان تهران بود، با حکم شعبه یک دادگاه انتظامی قضات، از سمت خود عزل شد و ادامه کار وی به حالت تعلیق در آمد.
از آن زمان به بعد، وی بار‌ها در صدد رفع اتهام خود بر آمد و حتی پس از قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از حادثه دلخراش کهریزک، سعی کرد که با انتشار یک جوابیه، از اتهامات خود تبرئه بجوید اما دستگاه قضایی دفاعیات وی را نپذیرفت و به عقیده ناظران حقوقی، صدور حکم تعلیق برای وی، این تعبیر را در پی داشت که او نخستین متهم حادثه کهریزک شناخته شده‌ است.




خبرآنلاین مطلب ترکمانچای ایران و چین را حذف کرد

خبرآنلاین مطلب ترکمانچای ایران و چین را از خروجی خود برداشت.
به گزارش کلمه، بدنبال انتشار برخی مفاد قرارداد ایران و چین در سایت بازتاب امروز، این سایت فیلتر شد و خبر آنلاین نیز که اقدام به بازنشر آن کرده بود، این مطلب را از خروجی خود حذف کرد.
روز گذشته سایت بازتاب امروز، مطلبی در مورد قرارداد مالی تهران و پکن نوشت: سه سال قبل مطابق با یک قرار داد عجیب، دولت ایران درآمد حاصل از فروش نفت را نزد دولت چین در اختیار این کشور می گذارد تا به عنوان پشتوانه ال سی های خرید کالای چینی برای ایران استفاده گردد.
بنابر این قرارداد، دولت چین علاوه بر آن که پول خرید نفت ایران را نزد خود نگه می دارد ، مدیریت این پول را نیز به عهده دارد و خود این پول را به ارزهای مختلف می تواند تبدیل کند.
یکی از نکات جالب و البته تاسف بار در این قرارداد، این بوده است که دولت چین ، هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه اقدام خود ندارد و اگر به خاطر اشتباه سهوی یا عمدی دولت چین بخشی از سود یا اصل پول ایران با نوسانات نرخهای ارز از بین برود، مسئولیت آن بر عهده ایران است.
سایت بازتاب نو که پس از انتشار خبر فیلتر شده، نیز امروز نوشته است که مسوولین سایت در حال پیگیری از نهادهای نظارتی برای بررسی این اقدام و تلاش برای حل مشکل می باشند.



گزارش تصویری تشییع پیکر سیمین دانشور/ کلمه

مراسم تشییع پیکر سیمین دانشور صبح امروز یکشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
مراسم تشییع پیکر سیمین دانشور
مراسم تشییع پیکر سیمین دانشورمراسم تشییع پیکر سیمین دانشورمراسم تشییع پیکر سیمین دانشور
SAM_8035.jpg
م16-15.jpg




وکیل یکی از متهمان اختلاس استعفا داد؛ حق الوکاله حرام است

در حالی که بسیاری معتقدند عاملان اصلی اختلاس در دادگاه حضور ندارند، دومین جلسه دادگاه اختلاس امروز برگزار شد.
در این جلسه، مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده دومین جلسه دادگاه فساد بزرگ بانکی برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گرفت و به دلیل اینکه وکیلش انصراف خود را از حضور در این پرونده اعلام کرده، از دفاع امتناع کرد.
به گزارش فارس، بعد از پایان توضیحات و اظهارات دو متهم پرونده در مقام مطلع، از دقایقی قبل مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده در جایگاه قرار گرفت.
قاضی سراج نیز با این درخواست متهم موافقت کرد.
نماینده دادستان گفت: وکیل مه‌آفرید امیرخسروی با استدلال حرام بودن دفاع از این متهم، اعلام استعفا کرد.
مه‌آفرید امیر خسروی وقتی در جایگاه قرار گرفت با بیان اینکه وکیلش از ادامه حضور در پرونده استعفا داده است، از قاضی خواست دفاعیات خود را در جلسه بعدی محاکمه بیان کند.
فراهانی نماینده دادستان گفت: به همه وکلای مدافع در این پرونده اطلاع دادیم که بیایند و پرونده را مطالعه کنند هرچند وظیفه و الزام قانونی ما نبوده است.
وی ادامه داد: در مطالعه پرونده هم توسط وکلای مدافع هیچ مانعی ایجاد نشده است و بسیاری از وکلا آمدند و پرونده را مطالعه کردند.
فراهانی خاطرنشان کرد: وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی مدتی خارج از کشور بود و در بازگشت به ایران به دادستانی آمد و گفت برخی دوستان عنوان کردند حق‌الوکاله من به دلیل دفاع از خسروی حرام است و این آقای وکیل هم با همین استدلال اعلام استعفا کرد.
در پایان اظهارات نماینده دادستان، قاضی سراج با عدم دفاع مه‌آفرید در این جلسه موافقت کرد.
در ادامه این دادگاه، کیفرخواست متهم ردیف دوم پرونده فساد بزرگ بانکی با اتهاماتی مانند افساد فی‌الارض، پولشویی و دریافت و پرداخت رشوه قرائت شد.
فراهانی نماینده دادستان این کیفرخواست صادر شده علیه “س،ک” را قرائت کرد.
براساس کیفرخواست صادره، اتهاماتی مانند افساد فی‌الارض از طریق گشایش ال‌سی‌های غیرقانونی به مبلغ ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان، ایجاد شبکه تبانی بانکی، اخذ رشوه به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان، پولشویی از طریق خرید املاک و پرداخت رشوه به افراد مختلف، در این پرونده به این متهم نسبت داده شده است.




سیدمصطفی تاجزاده: اصولگرایان در این انتخابات هم مانند مجلس ششم ۱۵ درصد آرای تهران را داشتند

سیدمصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی در مورد تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی توسط احمدی نژاد گفت: در کتاب وظیفه دشوار نظارت بر اجرای قانون اساسی نگارش دکتر حسین مهرپور نشر ثالث، مجموعه مکاتبات و نظریات حقوقی «هیات پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی»، در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ آمده است که مطالعه آن را به همه خصوصاً دانشجویان توصیه می کنم، تا بدانند که در دوره اصلاحات چقدر برای دفاع از حقوق ملت تلاش می شد و اینک که آقای احمدی نژاد به این نتیجه رسیده که انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی اشتباه بوده است، انتظار می رود که آن کتاب را بخواند و به قانون برگردد.
به گزارش کلمه، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت با بیان اینکه هرچند من به دلیل قانون شکنی های فراوان احمدی نژاد ناامیدم که از گذشته درس گرفته باشد تاکید کرد: اما حالا که این هیات را مجدداً راه اندازی کرده است باید با مطالعه این کتاب و تمرکز بر موارد ذکر شده اقدامات لازم را انجام دهد.
مصطفی تاجزاده که هم اکنون در انفرادی بند متادون نگهداری می شود مورد عدم اقبال رای دهندگان تهرانی به اصولگرایان تصریح کرد: با بررسی میزان آراء نفرات دوم تا سی ام و مقایسه آن با نفرات سی ام تا شصتم در انتخابات مجلس ششم که متعلق به اصولگرایان بود، مشاهده می کنیم که با وجود اضافه شدن حدود یک میلیون واجد شرایط رای دادن، پایگاه اجتماعی اصولگرایان تغییری نکرده و همان ۱۵% رای را از تهرانی ها کسب کرده اند البته این در حالی است که آرای نفر دوم را مبنا بگیریم وگرنه با مبنا قرار دادن نفر سی ام درصد رأی آنان ۷% خواهد بود.
به گفته ی رییس ستاد انتخابات کشور در دوران وزارت عبدالله نوری، در مجلس ششم ۲۰ نفر در دور اول به مجلس راه پیدا کردند و نفر اول یک میلیون و هشتصد هزار رای داشت و این بدون احتساب هفتصد هزار رأی باطل شده اش توسط شورای نگهبان بود. که فاصله زیادی با نفر اول این دوره دارد و تا نفر هیجدهم بالای یک میلیون رای داشتند.




ناجای اصفهان: بگذاریم مردم با امنیت و آرامش در چهارشنبه سوری شادمانی کنند

در حالی که فرمانده ناجا با هشدار وتهدید به استقبال چهارشنبه سوری رفت، فرمانده انتظامی استان اصفهان با انتقاد از کسانی که به چهارشنبه آخر سال به عنوان تهدید نگاه می‌کنند، گفت: باید زمینه و شرایطی را فراهم کرد تا مردم در امنیت و آرامش کامل به شادمانی در این شب پرداخته و با آسودگی و بدون استرس به استقبال نوروز بروند.
بعلت اظهار نظرها و برخوردهای افراطی با چهارشنبه سوری طی سالهای گذشته، همواره این مراسم سنتی با چالش و خساراتی همراه بوده است.
سردار حسن کرمی در آستانه چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: متاسفانه همیشه در این روز منفعلانه عمل شده در حالی که می‌شد از یک ماه قبل با توزیع ترقه‌های کم خطر، آشنا کردن مردم با آداب و رسوم پسندیده این روز و برپایی جشن‌ها و مراسم‌های متنوع در سطح شهرها زمینه و شرایطی را فراهم کرد تا مردم در امنیت و آرامش کامل به شادمانی پرداخته و با آسودگی و بدون استرس به استقبال نوروز بروند.
فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه رویکرد ما همراهی با مردم در موضوعات مختلف است، تاکید کرد: پلیس اصفهان این روز را برای خود یک فرصت برای جذب مشارکت عمومی می‌داند و سعی می‌کند تا زمینه مشارکت خود مردم در تامین نظم و امنیت مراسم‌های این روز را ایجاد کند.
به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، کرمی بازگشت به آداب و رسوم و سنن و ارزش‌های اسلامی را راهکار دستیابی به امنیت و آرامش پایدار دانست.
وی خاطرنشان کرد: باید بزرگان و ریش سفیدان محلات در این زمینه وارد میدان شوند و یک بار دیگر آداب و رسوم و ارزش‌های اسلامی را در این گونه فعالیت‌ها احیا کنند.
فرمانده انتظامی استان اصفهان یادآور شد: پلیس این استان سال گذشته قبل از چهارشنبه آخرسال از مردم درخواست کرد تا مراسم‌های خود را به صورت خانوادگی و در بیرون از شهر برگزار کنند تا موجب آزار و اذیت شهروندان نشوند.
کرمی با بیان اینکه کمترین حادثه اصفهان در طول شش سال گذشته در این روز اتفاق افتاد، اظهارداشت: کاهش حوادث در این روز یک رکورد محسوب شد.
وی با اشاره به اینکه پلیس هم در کنار مردم نظم و امنیت مراسم‌های آنها برقرار می‌کند، ‌تصریح کرد: مردم اصفهان در این باره در همکاری با پلیس سنگ تمام گذاشتند.
فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: امسال هم انتظار داریم که مردم به توصیه‌های پلیس توجه و والدین هم مراقب فرزندانشان باشند تا چهارشنبه آخرسال خوبی را بدون هیچگونه حادثه ناگواری پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه چهارشنبه آخر یک سنت دیرینه در کشور است تصریح کرد: متاسفانه در سالیان اخیر با ناهنجاری آمیخته شده است.
فرمانده انتظامی استان اصفهان در خاتمه گفت: در شرایطی که دشمن ما را تحریم و تحت فشار قرار داده است، چهارشنبه آخر سال فرصت خوبی است تا شادابی و نشاط اجتماعی را به رخ جهانیان بکشیم.




محمد خاتمی تحریم انتخابات را "دروغ" خواند و اعتراض ها را "درون نظام" دانست

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران در دیدار با تعدادی از دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفته است که بايد روزنه هاي اصلاح را بازگذاشت و با «دروغ» توصیف کردن تحریم انتخابات مجلس گفت که «خط تحریم از درون القاء می‌شد» و «به صراحت» اعلام کرد که كروبی و موسوی هم درون نظام هستند و «اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است نه علیه آن.»
به گزارش دانشجونیوز به نقل از تارنمای انجمن اسلامی، وی که در جمع از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران سخن می‌گفت، افزود: ندادن لیست و عدم معرفی نامزد به معنی تحریم انتخابات نیست ولی از دو سو این طور القاء شد که اصلاح‌طلبان تحریم کننده انتخابات هستند."
وی ادامه داده است: «من اطلاع دارم كه خط تحریم از درون القاء می‌شد و جریان‌هائی قصد داشتند با جا انداختن این دروغ ، نظام را به رویارویی مجدد با همه افراد و جریانها و نهادهائی بكشانند كه انتقاد و اعتراض دارند.»
خاتمی اضافه کرده است: «گرچه محدودیت زیاد است. ولی اگر این ادعا جا می‌افتاد می‌توانست موجب خسارت فراوان شود و آن وقت همه معترض بودند كه چرا جلو آن گرفته نشد و اگر خدای ناخواسته چنین اموری اتفاق می‌افتاد بزرگترین خسارت نصیب نظام و كشور و مردم می‌شد بخصوص اكنون كه فشار و توطئه از بیرون نیز متوجه كشور است.»
خاتمی تأکید کرد: «نكته دیگر اینكه انجمن و ما و بخش عظیمی از جامعه كه خود را اصلاح‌طلب می‌داند خود را در درون نظام تعریف می‌كند و بنابراین با براندازی آن مخالف است. البته درون نظام بودن به این معنی نیست كه انتفاد و اعتراضی نیست.»
گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب نظير جبهه مشارکت ايران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، همچنين گروه‌های نزديک به آنان، ملی ـ مذهبی‌ها و نهضت آزادی ايران در بيانيه‌های جداگانه‌ای از تصميم خود برای عدم شرکت در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی خبر داده بودند.
شورای هماهنگی راه سبز اميد، تشکل نزديک به ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت ايران، نيز در فراخوانی از شهروندان معترض به حکومت خواسته بود در روز ۱۲ اسفند به نشانه همبستگی با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در خانه‌های خود بمانند




احکام قضایی برای ۴ عضو روزنامه شرق

احکام قضایی 4 تن از اعضای روزنامه شرق صادر شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که علی خدابخش، روزنامه نگار از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش رادیو فردا، روز شنبه علی خدابخش از سرمایه گذاران روزنامه‌های منتقد دولت، به یکسال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.
دادگاه، اتهام این روزنامه نگار را فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرده است.
هم‌چنین دادگاه انقلاب پرونده‌ی فرزانه روستایی دیگر متهم مربوط به پرونده‌ی همکاران روزنامه‌ی شرق را به دلیل حضور وی در خارج از کشور مفتوح اعلام کرده است.
در همین خصوص کیوان مهرگان نیز به یکسال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی، سیاسی، فرهنگی و مجازی و احمد غلامی به یکسال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.
این چهار تن که اعضای روزنامه شرق هستند، ۱۶ آذر سال ۱۳۸۹ در محل این روزنامه بازداشت شده بودند.



احمدی‌نژاد دوباره ادعا کرد: قول می دهم تا پایان دولت دهم بیکاری را ریشه‌کن کنیم

محمود احمدی نژاد بار دیگر ادعای به صفر رساندن بیکار را مطرح کرده و برای چندمین بار در طول چند سال اخیر گفته است: «اگر مخالفان مانع تراشی نکنند قول می‌دهم تا پایان دولت دهم بیکاری را از ایران ریشه کن خواهیم کرد.»
به گزارش دانشجونیوز، محمود احمدی نژاد که پیش از این نیز علت بیکاری و مشکلات اشتغال شهروندان ایرانی را کارشکنی و دخالت مخالفانش ذکر کرده بود اینبار نیز از «مانع تراشی» منتقدان حرف زده و برای چند دهمین بار وعده داده است که «بیکاری را از ایران ریشه کن» خواهد کرد.
بر اساس این گزارش های رسانه های دولتی، در ادامه با ادعای اینکه "اجرای عدالت در ایران از سوی دولت به صورت جدی پیگیری می‌شود" تاکید نموده که «برای تحقق عدالت در کشور گام‌های بزرگی برداشته است.»
وی همچنین به مساله هدفمندی یارانه ها اشاره نموده و گفت: «من از روزهای اول به اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌دانستم که قدرتهای بزرگ مخالف ایران مخالف اجرای این طرح هستند و کسانی که منافعشان به خطر می‌افتد با هدفمندی مخالفت می‌کنند.»
وی با اشاره به برنامه دوم دولت گفت که ‌ایجاد اشتغال و از بین بردن بیکاری از برنامه‌های اصلی دولت است. احمدی نژاد در ادامه تاکید کرد که «با اجرای طرح‌های جدید سالی ۵/ ۲ میلیون شغل ایجاد ‌می‌کنیم.»
وی همچنین افزود: «دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی آنقدر علیه هدفمندی یارانه‌ها جوسازی کردند و تلاش داشتند تا با مأیوس کردن مردم به اجرای این طرح آسیب بزنند.».
احمدی نژاد در ادامه، اخلال در بازار ارز و طلا ر «مقابله با اجرای هدفمندی یارانه‌ها» دانسته و تاکید کرده است : «از اول هم من می‌دانستم که اینها با هم همصدا شده و علیه مردم توطئه می‌کنند. چرا باید عده‌ای در نظام و بازار ارز اخلال کرده و برای بر هم ریختن اقتصاد مردم تلاش کنند. ‌فضای اقتصاد کشور همراه با آرامش و ثبات است و دولت با جدیت هدفمندی یارانه‌ها را پیگیری می‌کند.»
در حالی که بسیاری از کارشناسان دولت را به انتشار آمار جعلی و دادن وعده‌های غیرعملی متهم می‌کنند رئیس دولت اما ادعا کرده است:‌«من از شرایط و امکانات کشور اطلاع کافی دارم و تاکید می‌کنم می‌شود در یک مدت کوتاه ریشه بیکاری را از سرزمین ایران خشک کرد به شرطی که همه هماهنگ باشند و یاری کنند و تمام دستگاه‌ها و نهادها در یک مسیر برای رفع بیکاری تلاش کنند.»
احمدی نژاد در ادامه از حمایت برخی از دولت های منطقه از کشورهای غربی انتقاد نموده و با «احمق» خواندن این حامیان خطاب به دولت های غربی گفته است: :‌ «اگر چند حاکم احمق در منطقه ما از شما حمایت می‌کنند به برنامه‌های خود جامع عمل می‌پوشانید و به خدا اگر یک روز مردم این کشورها آزاد شوند حاکمان خ این حامیان ود را که دست‌نشانده شما هستند بیرون خواهند کرد.».





تا ۱۳ فروردین اسباب کشی در ایران ممنوع شد

سردار ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در اظهار نظری عجیب گفته است که : «امسال اسباب‌کشی از آغاز سال نو تا 13 فروردین (روز طبیعت) ممنوع است.»
به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه های دولتی، این فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است که «تنها در این حالت اسباب کشی مجاز است که شهروندان از کلانتری محل مجوز بگیرند و با این مجوز اسباب‌کشی کنند.»
سردار ساجدی‌نیا در ادامه گفته است: در رابطه با بحث سرقت باید گفت که در این ایام که نزدیک به سال نو است شاهد کیف‌قاپی و جیب‌بری هستیم، گفت: شهروندان باید از پول و خودروی خود مراقبت کنند.
وی در خصوص دستفروشان مواد محترقه، گفت: پلیس هیچ‌گونه ماده محترقه‌ای را تأیید نمی‌کند و با دستفروشان در سطح معابر و چهارراه‌ها برخورد کرده و تا به حال بسیاری از آنها را دستگیر کرده است.





«دانشگاه تهران با يك زلزله ٣ ريشتری فرو می ريزد»

رییس دانشگاه تهران، صبح امروز، در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که دانشگاه تهران با وقوع یک زلزله ٣ ریشتری فرو خواهد ریخت.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از ایسنا، فرهاد رهبر که در نشست مطبوعاتی هیات رییسه دانشگاه تهران سخن می گفت با اشاره به قدمت ٤٠ ساله ساختمان های این دانشگاه گفت: «اگر اتفاقی براي دانشگاه رخ دهد من مسئوليت آن را نمی پذيرم چرا كه اين دانشگاه با يك زلزله سه ريشتری فرو می ريزد.»
وی افزود: «دانشگاه تهران يك ميليون متر مربع ساختمان دارد و عمر متوسط ساختمان‌های دانشگاه بالای ٤٠ سال است.اگر هزينه نگهداری هر متر آن را ١٠ هزار تومان در نظر بگيريم می توان ملاحظه كرد كه دانشگاه تهران به چه ميزان برای تعمير و تجهيزات بودجه نيازمند است.»
فرهاد رهبر با بيان اينكه برخی از خوابگاه‌های دانشگاه تهران بيش از ٦٠ سال قدمت دارد، گفت: «دانشجويی نصفه شب به بنده ايميل زد كه سقف خوابگاه ريخته است و در اين زمينه بايد دانشگاه تهران را جزو مناطق محروم در نظر بگيرند و بودجه‌ای براي تعمير و تجهيز آن در نظر گيرند.»
رييس دانشگاه تهران افزود: «همانطور كه در سال ٨٤، چهار هزار ميليارد تومان برای بازسازی مدارس در نظر گرفته شد امروز نيز دانشگاه نيازمند يك بودجه مناسب براي مقاوم سازی خود است.»
دانشجویان یارانه می گیرند، دانشگاه هزینه انرژی آنها را می دهد
فرهاد رهبر در حالی که سعی داشت با شرح مسائل مالی مسئولیت مشکلات در دانشگاه تهران را بر عهده نگیرد در بخش دیگری از سخنانش به نحوه اختصاص یارانه انرژی به دانشجویان خوابگاهی اعتراض کرد.
وی گفت: «حدود ١٠ هزار دانشجوی خوابگاهی ما يارانه حامل‌های انرژي دريافت مي‌كنند كه تمام اين يارانه‌ها در منزل شخصي خود آنها صرف مي‌شود و از طرف ديگر ما بايد هزينه‌ها آنان را در دانشگاه پرداخت كنيم.»
وی همچنین از کسری بودجه ٣۵ ميليارد تومانی این دانشگاه در سال جاری خبر داد.



خواجه‌سروی: دانشگاه ها خواستار دفن اجساد 'شهدا' در آنجا هستند

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم میگوید که یکی از خواسته های دانشگاه ها این است که اجساد "شهدا" در محیط‌های دانشگاهی به خاک سپرده شوند.
به گزارش دانشجونیوز، آقای خواجه‌سروی در نشستی با اعضای ستاد مرکزی "راهیان‌نور" در اهواز گفت: "امروز عشق به شهدا و فضای شهادت، رشادت و دلاورمردی‌های فرزندان ملت ایران در زمان دفاع مقدس، در دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود، بنابراین بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند هستند که در زمینه میراث دفاع مقدس پایان‌نامه بنویسند و انتظار می‌رود بازماندگان این شهدا و میراث‌داران آن‌ها آنچه در آن دوران رخ داده به عنوان متن، وارد دانشگاه‌ها کنند تا زمینه تحقیقات برای دانشجویان فراهم شود."
به گزارش فارس خواجه سروی با اشاره به استفاد از میراثی که در مناطق عملیاتی وجود دارد، گفت: "باید فضایی ایجاد کرد که شبیه آن قابل بازسازی باشد؛ اگر بشود مشابه این فضاها را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم، این امر تاثیرگذار خواهد بود و در این راستا باید از توان اساتیدی که در سا‌ل‌های دفاع مقدس حضور داشتند استفاده کرد و تجربیات آن‌ها را در متن آموزش و پژوهش به عنوان یک پیوست فرهنگی به دانشجویان ارایه کرد."
وی با اشاره به اشتغال به تحصیل بیش از ۴ میلیون دانشجو در کل دانشگاه‌های کشور و همچنین افزایش جذب اعضای هیات‌علمی جدید در دانشگاه‌ها گفت: "ما دانشگاه را یک محیط تربیتی می‌دانیم و این محیط جهت تربیت نیرو برای نظام جمهوری اسلامی ساخته‌ شده ‌است، بنابراین هر سه قشر کارکنان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه مهم هستند."
خواجه سروی افزود: "اعضای هیئت‌ علمی رکن اصلی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و گفتار و رفتار و نحوه تدریس آن‌ها بر دانشجو تاثیر می‌گذارد."
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح جنجالی "پردیس شهدا" گفت: "وزارت علوم تا پایان سال ۸۸ اقداماتی جهت کمک برای ساخت پردیس شهدا در ۲۶ دانشگاه کشور انجام داد و تا پایان سال ۸۹ نیز برای ساخت ۱۵ پردیس در دانشگاه‌ها حمایت‌هایی از سوی این وزارت صورت گرفت."
آقای خواجه‌سروی همچنین بااشاره به واحد "تاریخ دفاع مقدس" در دانشگاه ها، گفته است: "هم اکنون ۲ واحد درس تاریخ دفاع مقدس به صورت اختیاری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و برنامه‌ آینده این است که در هر رشته متناسب با حوزه کاری آن، دروس تخصصی در حوزه دفاع مقدس طراحی شود."




تایید حکم حبس پرویز ملکشاهی از دراویش‌ اهل لرستان

خبرگزاری هرانا - در روزهای اخیر با تایید حکم دادگاه بدوی از سوی دادگاه تجدیدنظر، پرویز ملکشاهی، از دراویش نعمت‌الهی شهرستان الشتر لرستان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش مجذوبان‌نور، حکم محکومیت این درویش گنابادی به اتهام "توهین به رهبری" از سوی شعبه ١٠ دادگاه تجدید‌نظر لرستان تایید شده و در هفته گذشته به ایشان ابلاغ شده است.
شایان توجه است پرویز ملکشاهی در خردادماه ۸۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.




هشت زندانی در زاهدان به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا - از ۱۰ زندانی‌ای که روز جمعه به سلول‌های انفرادی زندان زاهدان منتقل شده بودند، بامداد شنبه بیستم اسفندماه ۸ نفر به دار آویخته شدند.
به گزارش هرانا به نقل از وبسایت فعالین حقوق بشر و دموکراسی، ساعت ۳ بامداد روز شنبه ۲۰ اسفند ماه ۶ زندانی مرد و ۲ زن در زندان زاهدان اعدام شدند. در میان این اعدامیان که به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر با حکم مرگ مواجه شده بودند، دو نفر نیز ملیت افغانی داشتند.
نام سه تن از اعدام شدگان "حمید سیری"، "گل احمد حیدری" و "غلام سارانی" است.
حمید سیری، ۴۰ ساله اهل ورامین در تهران دستگیر شده و از سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان بسر می‌برد. گل احمد حیدری ۳۸ ساله شهروند افغانستان نیز ککه متاهل و دارای ۴ فرزند می‌باشد. او از سال ۸۸ تاکنون در زندان زاهدان زندانی بود. هم‌چنین غلام سارانی، ۳۹ ساله از شهروندان افغانی بود.
گفتنی ست که صبح روز شنبه خانواده‌ی نامبردگان به زندان زاهدان مراجعه کردند و اجساد عزیزانشان پس از اخذ مبالغی به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده شد. ایشان ملزم شده بودند که ۵۰ هزار تومان به عنوان پول طناب دار، ۴۰ هزار تومان هزینه‌ی انتقال به پزشک قانونی و ۲۰ هزار تومان بابت تاییدیه‌ی فوت به مسئولان مربوطه پرداخت نمایند.




هرانا؛ بازداشت فریبرز پارسی‌نژاد، شهروند مسیحی ساکن اصفهان

خبرگزاری هرانا - در تداوم روند بازداشت شهروندان مسیحی در کشور، "فریبرز پارسی نژاد" از نوكیشان مسیحی ساکن اصفهان نیز توسط ماموران امنیتی در این شهر بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریبرز پارسی نژاد در روز جمعه ۱۲ اسفندماه سال جاری، پس از اینکه از محل كارش در یكی از شهرهای جنوبی كشور به اصفهان بازگشت، بازداشت شد.
ماموران امنیتی با ورود به منزل نامبرده وی را بدون هیچ توضیحی دستگیر نمودند و پس از تفتیش این محل كلیه‌ی وسایل شخصی ایشان از قبیل لپ تاپ، سیم كارت های تلفن و مدارك شناسایی را نیز ضبط و با خود بردند.
طی روزهای اخیر چندین تن دیگر از شهروندان مسیحی ساکن اصفهان منجمله "كشیش حكمت سلیمی"، "مجید عنایت"، "شهرام قائدی"، "عنایت جعفری"، "فریبرز پارسی نژاد"، "شهناز ظریفی"و "مریم دل آرام" و "گیتی حكیم پور" بازداشت شده‌اند.
گفتنی ست که خانم گیتی حكیم پور،  ۷۸ ساله، پس از سه روز بازداشت موقت آزاد شده بود.




محکومیت علی خدابخش، روزنامه نگار به یک سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که علی خدابخش، روزنامه نگار از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش رادیو فردا، روز شنبه علی خدابخش از سرمایه گذاران روزنامه‌های منتقد دولت، به یکسال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.
دادگاه، اتهام این روزنامه نگار را فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرده است.
هم‌چنین دادگاه انقلاب پرونده‌ی فرزانه روستایی دیگر متهم مربوط به پرونده‌ی همکاران روزنامه‌ی شرق را به دلیل حضور وی در خارج از کشور مفتوح اعلام کرده است.
در همین خصوص کیوان مهرگان نیز به یکسال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی، سیاسی، فرهنگی و مجازی و احمد غلامی به یکسال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.
این چهار تن که اعضای روزنامه شرق هستند، ۱۶ آذر سال ۱۳۸۹ در محل این روزنامه بازداشت شده بودند.




یک زن کارتن خواب در آتش سوخت

خبرگزاری هرانا -در پی آتش سوزی در یک ساختمان دو طبقه‌ی متروکه در پایتخت، یک زن کارتن خواب که در این محل به سر می‌برد، در آتش سوخت.
پس از اینکه یک ساختمان متروکه در دو طبقه در خیابان ولیعصر تهران، هوالی پل همت دچار آتش سوزی شد، آتش نشانان وارد این محل شده و آتش را مهار کردند. این در حالیست که با جسدِ سوخته‌ی یک زن کارتن خواب مواجه شدند.
به گزارش مهر، غلامرضا سلیمی فرمانده آتش نشانان در این‌باره گفت: "با رسیدن به محل مشاهده شد، یک ساختمان متروکه در دو طبقه دچار آتش سوزی شده است. آتش نشانان پس از تجهیز خود به دستگاه تنفسی و با استفاده از نردبان دستی به دل شعله‌های آتش زده و با دو رشته لوله آبرسانی به مهار آتش پرداختند."
علت آتش سوزی از سوی کار‌شناسان آتش نشانی افتادن چراغ خوراک پزی روشن بر روی مواد قابل اشتعال و سرایت شعله‌ها به سایر نقاط اعلام شده است.