۱۳۹۰ بهمن ۲۳, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

در سی و سومین سالگرد انقلاب، در حالی که رسانه‌های دولتی مانند صدا‌و‌سیما، حضور مردم را در راه‌پیمایی تشویق می‌کردند و در زمانی که برخی از گروه‌های معترض از جمله شورای هماهنگی راه‌ سبز‌امید، بیانیه‌ای مبنی بر درخواست از منتقدان برای شرکت در تظاهرات سکوت در روز ۲۵ بهمن صادر کرده است، دسترسی به اینترنت با اختلال های شدیدی مواجه شده است.
 منابع داخلی به خودنویس گفته‌اند که این محدودیت‌ها و اختلالات، در خدمات شرکت های مختلف شدت کم و زیادتری داشته و ثابت نبوده است. 
image نخستین اتفاقی که به محدودیت‌های روزهای پیشین افزوده شده، قطع دسترسی به پروتکل «اس اس ال» است که در واقع بر روی نشانی های «اچ تی تی پی اس»، خود را نشان می‌دهد.
 «اچ تی تی پی اس»، یک قرارداد رمزگذاری در اینترنت است که برای ایجاد یک کانال امن در یک شبکه ناامن تشکیل یافته است. زمانی از این پروتکل استفاده می‌شود که می‌خواهیم اطلاعات فعالیت های ما در اینترنت به صورت رمزنگاری شده جابجا شوند. وقتی از این پروتکل  استفاده می‌کنیم، حتا خود وب سایت هم نمی‌تواند اطلاعات ما را رمز گشایی کند.

برخی از سایت‌ها مانند جیمیل، برای بالا بردن ایمنی خدماتشان، این پروتکل را هم پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از ایرانیان هم همواره به این تشویق شده‌اند که با استفاده از این پروتکل و رفتن به نشانی هایی با پیشوند  http:// به جای https:// از راه امن رفت و آمد کنند. 
با محدودیت‌های فنی تازه، کاربران ایرانی چه با فیلتر شکن و چه بدون آن،‌ ناچارند تا از حالت ساده و معمولی‌اش برای ورود استفاده کرده و این می‌تواند موجب به خطر افتادن حریم خصوصی آن‌ها شود.
  راه حل، استفاده از امکان احراز هویت دومرحله‌ای است که باعث می‌شود اگر کسی غیر از شما خواست به داخل صندوق پستی الکترونیکی شما نفوذ کند، شما مطلع شوید. برای امنیت بالاتر در جیمیل، بهتر است نکات امنیتی گوگل را در این جا بخوانید.
 شرکت هلندی «دیجی نوتار» در هلند، یکی از شرکت‌هایی است که ضمانت اینترنتی معروف به «اس اس ال» را برای «اچ تی تی پی اس» صادر می کند. این شرکت آخر آبان ماه سال جاری اعلام کرد که کاربران اینترنتی که در ایران از خدمات گوگل استفاده می‌کنند به وسیله یک گواهی امنیتی جعلی مورد هدف قرار گرفته‌اند. این به این معنی است که این کاربران دچار اشتباه می شوند و ناخواسته اطلاعات مربوط به فعالیت های خود را بر روی اینترنت در اختیار شخص ثالث گذاشته اند. 
 چندی بعد، اریک اشمیت مدیر عامل گوگل به سی‌ان‌ان گفت که ایرانی ها، تهدید بزرگ آینده در فضای سایبری هستند. اشمیت گفت که ایرانی‌ها توانسته بودند مسیر ترافیک اینترنت دانمارک را به سوی ایران منحرف و دوباره به سرجای اول برگردانند. به نظر او، این کار برای آزمایش سیستم اینترنت دانمارک بوده و ایران ممکن است برای درک بهتر ضعف‌های ساختاری اینترنتی کشورها چنین کاری کرده باشد.
 بسیاری از کاربران ایرانی می گویند که  به علت ترس از کنترل شدن از این پروتکل برای تماشای وب سایت ها یا ورود به وب سایت‌ها، به ویژه آن هایی استفاده می کنند که نیاز به وارد کردن رمز عبور دارند. اما حالا با محدودیت های تازه و کاهش سرعت اینترنت، امکان دسترسی به آن ها هم قطع شده است.
 در هفته گذشته، چند تن از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی خارج از ایران خبر از تلاش هایی برای نفوذ به پست الکترونیکی شان از طریق افرادی ناشناس داده اند. 
نیما راشدان، کارشناس امنیت سایبری در گفتگو با خودنویس در این باره گفته بود گاهی «کار به جایی کشیده شده که این افراد مجبورند به جیمیل زنگ بزنند و خواهش کنند که حسابشان مسدود شود. البته فعالیت هک کنندگان فقط محدود به جیمیل نبوده و سراغ سایت ‌هایی رفته اند که داخل کشور رابطه داشته اند.»
خبرگزاری مهر، تنها خبرگزاری داخل ایران بود که قطعی اینترنت در این چند روز  واکنش نشان داد و نوشت که مسوولان مربوطه پاسخ روشنی نمی‌دهند. 
سعید مهدیون، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران از این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید این موضوع ارتباطی با سازمان فناوری اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد. او گفته من از ایمیل خارجی استفاده نمی کنم و مشکلی در استفاده از ایمیل های داخلی خود مشاهده نکرده‌ام.
 محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت گفته که شبکه ارتباطات زیرساخت کشور هم اکنون هیچ مشکلی ندارد و چنانچه قطعی در دسترسی به زیرساخت ارتباطی وجود داشته باشد، شرکت زیرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوایی به این شرکت مربوط نمی شود.
علی اکبر جلالی، کارشناس فناوری اطلاعات، به این خبرگزاری گفته است که باورم نمی شود که یکی از محورهای توسعه اقتصادی مانند ایمیل دچار چنین مشکلاتی شود. و از خسارات فراوانی سخن گفته که با این کار به فعالیت چند میلیون ایرانی وارد شده است.

 

ابراز نگرانی استانداری تهران نسبت به فراخوان راهپیمایی ۲۵ بهمن

سحام نیوز: در پی انتشار فراخوان فعالان و حامیان جنبش سبز برای برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن، استاندار تهران مدعی شد این موضوع “برای روزهای آینده جنبه تبلیغاتی دارد” و هشدار داد “با آمادگی کامل و تجهیز تهران، به تمامی سیستم های امنیتی با اینگونه اتفاقات برخورد می کنیم.”
به گزارش تارنمای «باشگاه خبرنگاران»، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مرتضی تمدن با اشاره به سخنان چندی پیش رهبر جمهوری اسلامی پیرامون اینکه “در شرایط جنگی صدر اسلام هستیم”، به زعم خود به تشریح “شرایط بدر و خیبر” پرداخت و اظهار عقیده کرد: ” گفت: شرایط امروز نشان دهنده اقتدار ما در حوزه جهانی است و در حال حاضر فضای عمومی جهان حرکت های آزادانه ای از مردم تجربه نکرده است و این مهمترین تحلیل از شرایط بدر وخیبر است که نظام از موضع اقتدار جهانی در تمام دنیا آرمان ها و تحلیل های خود را ارائه می کند.”
استاندر تهران با بیان اینکه امروز در شرایط شعب ابوطالب نیستیم اظهار عقیده کرد: ملت ما با اقتدار و حضور پر شور در راهپیمایی ۲۲ بهمن این روز بزرگ را به ۱۲اسفند و انتخابات مجلس نهم پیوند خواهند زد تا سند افتخار ملتی را به نمایش بگذارند که همواره ایستاده است.
وی در تشریح آرایش سیاسی مجلس نهم در حالیکه رقابتی ساختگی میان اصولگرایان با اصولگرایان برقرار است ادعا کرد: مجلس آینده با جریان اصولگرایی شکل خواهد گرفت چرا که این جریان در پی سال های متمادی در انقلاب اسلامی اعتماد ملت را به خودجلب کرده اند و نمایندگان ارزشی طیف اصولگرا مجلسی قانون مدار و مقتدر شکل خواهند د اد.” تمدن در تحلیل فراخوان جنبش سبز برای ۲۵ بهمن مدعی شد: “ما پس از فتنه ۸۸ چنین فراخوان هایی را تجربه کرده ایم اما این فراخوان عمومی هم تنها یک پز تبلیغاتی از سوی اپوزیسیون ضد انقلاب است و این فراخوان عمومی با هدف اثرگذاری بر حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ۱۲ اسفند طراحی شده اما با آمادگی کامل و تجهیز تهران به تمامی سیستم های امنیتی با اینگونه اتفاقات برخورد می کنیم.”





تیم رئیس دولت دهم

احمدی‌نژاد حرف بزند آقازادگان بی‌‌آقا می‌شوند

سایت نوپای «عمارپرس» نمایندگان مجلس را «دزدان خانه ملت»٬ «منافق» و «مفسد» خواند و اعلام کرد با افشاگری‌های احمدی‌نژاد «آقازادگان بی‌آقا و دزدان خانه این ملت بی‌خانه» خواهند شد.
«عمارپرس» چند روز پس از آنکه طرح سئوال از رئیس دولت دهم در دستور کار مجلس قرار گرفت٬ هشدار‌های بی‌سابقه‌ای به نمایندگان و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی داده است.
این سایت نمایندگان مجلس را متهم کرده با همدستی «صهیونیست و استکبار جهانی آمریکای خونخوار» طرح سئوال از احمدی‌نژاد را به جریان انداخته‌اند.
«عمارپرس» نمایندگان مجلس را «ایادی اسرائیل در مجلس» و «خائن به ملت» معرفی کرده که «در آتشی که افروخته‌اند گرفتار خواهند آمد و دودمانشان خواهد سوخت.»
به نوشته این سایت «آن‌ها {نمایندگان} خود به خوبی می‌دانند که اگر رئیس جمهور پایش را به مجلس بگذارد و لب به سخن بگشاید دیگر، کشور و مردم‌‌ همان کشور و مردم قبل از سخنان او نخواهند بود.»
«عمارپرس» در عین حال به نمایندگان مجلس هشدار داده است: «صبر ایوب‌وار محمود احمدی‌نژاد رو به پایان است و روزی که او به مجلس آید، روز مباهله است.»
این سایت اضافه کرده است: «احمدی‌نژاد، این شمشیر تیز ولایت و سرباز مخلص حضرت قائم، در آن روز ماموریت الهی خود را به انجام خواهد رساند و پرده از چهره بسیار از منافقین برخواهد کشید.»
سایت «رهاپرس» نیز در یادداشتی تهدید‌آمیزاعلام کرده که مردم در انتظار «افشاگری تاریخی و مناظره گونه احمدی‌نژاد» در مجلس باشند.
تنش‌ها میان حامیان علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد که از اردیبهشت ماه امسال به صورت رسمی آغاز شده٬ به فاصله سه هفته مانده به روز ۱۲ اسفند٬ زمان برگزاری انتخابات نهم مجلس رو به افزایش است.
هر دو جریان محافظه‌کار روز‌های منتهی به زمان برگزاری انتخابات را «بحرانی» و «سرنوشت‌ساز» خوانده و یکدیگر را متهم به راه‌اندازی «فتنه‌ای عظیم» می‌کنند.
در این میان احمدی‌نژاد نیز پس از سال‌ها تلاش نمایندگان منتقد دولت‌های نهم و دهم به منظور پاسخگویی به مجلس فرخوانده شده است.




انتقاد حزب‌الله از قطع دسترسی به سرویس جی‌میل


قطع دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی با اعتراض و انتقاد تند نیرو‌های حزب‌الله در اینترنت و «سربازان جنگ نرم» مواجه شده است.
از روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده است.
خبرگزاری مهر روز گذشته (شنبه ۲۲ بهمن) با انتشار گزارشی از این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده و از مقام‌های مسئول خواستار پاسخگویی شد.
سایت محافظه‌کار «تریبون مستضعفین» نیز روز یکشنبه (۲۳ بهمن) با انتشار یادداشتی از بروز اختلال در دسترسی اینترنتی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی انتقاد کرده است.
نیرو‌های فعال حزب‌الله در شبکه‌های مجازی نیز در روز‌های اخیر انتقاد‌های تندی متوجه مقام‌های مسئول کرده و خواستار پایان دادن به محدودیت‌های اعمال شده هستند.
مهدی خانعلی‌زاده از خبرنگاران سایت «رجا‌نیوز» در صفحه «فرند فید» خود نوشته که «یه مشت گوسفند رو گذاشتن مسئول اینترنت کشور. البته اگر به گوسفند جسارت نباشه.»
زهرا اچ‌بی از وبلاگ‌نویسان ارزشی در صفحه «فرند‌فید» خود با انتقاد از این اقدام نوشته که «رژیم این‌قدر بحران آفرینی الکی می‌کنه که گاهی اوقات فکر می‌کنم اینم یه بخشی از جنگ روانیش هست»
این نیرو‌ها پس از انتقاد از فیلتر برخی سایت‌ها و وبلاگ‌های محافظه‌کار٬ برای دومین بار است که به طور هماهنگ از قطع دسترسی به پست‌های الکترونیکی خود انتقاد می‌کنند.
علی مطهری٬ نماینده شبستر در مجلس هم گفته مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی در شرایطی مسدود شده که حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی قصد دارند ۲۵ بهمن ماه در تهران و سایر شهر‌های ایران راهپیمایی اعتراضی برگزار کنند.
مقام‌های جمهوری اسلامی بیم آن دارند حامیان این دو رهبر جنبش سبز همچون گذشته با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بتوانند راهپیمایی گسترده‌ای در تهران ترتیب دهند.





تهران، نيمه بهمن سال 90؛
750 هزار تومان، حداقل نياز ماهانه يك خانواده 4نفره براي زندگي


اعتماد
گلايه‌هاي فزاينده مردم ما را بر آن داشت تا گزارشي مقايسه‌يي از قيمت اقلام خوراكي در سال‌هاي 1384 و بهمن 1389و بهمن 1390 و همچنين مصرف يك خانواده چهارنفره با هزينه آنها داشته باشيم تا اين افزايش را نه‌تنها در قالب گلايه‌هاي روزمره شهروندان بلكه در قالب اعداد و ارقام عيني كنيم.
اوضاع و احوال اقتصادي كشور با توجه به فشارهاي جهاني و در عين حال تلاش سوداگران براي ماهي گرفتن از آب گل‌آلود ادامه دارد. در اين ميان قشر محروم كه تنها درآمد آنها حقوق كارمندي يا بازنشستگي است قرباني اين فشارها مي‌شوند.وظيفه مضاعف دولت و مسوولان است كه يا با نظارت دقيق و كنترل بازار و يا با ايجاد بازارهاي ارزان‌قيمت به اين قشر از جامعه كمك و از آسيب‌ديدن آنها جلوگيري كنند.
در اين ميان برخي از اقلام خوراكي مثل سيب‌زميني، پياز، ليموترش و پرتقال كاهش قيمت داشته‌‌اند و برخي از اقلام افزايش قيمتي نداشته‌اند. اما در برخي ديگر از اقلام خوراكي مانند برنج، گوشت و نان كه نيازهاي عمده و ضروري خانوارهاي ايراني است، وضعيت نگران‌كننده است. گلايه‌هاي فزاينده مردم ما را بر آن داشت تا گزارشي مقايسه‌يي از قيمت اقلام خوراكي در سال‌هاي 1384 و بهمن 1389و بهمن 1390 و همچنين مصرف يك خانواده چهارنفره با هزينه آنها داشته باشيم تا اين افزايش را نه‌تنها در قالب گلايه‌هاي روزمره شهروندان بلكه در قالب اعداد و ارقام عيني كنيم تا شايد چاره‌يي انديشيده شود. هر چند از آنجا كه ديگر بانك مركزي قيمت اقلام را به صورت هفتگي از خرداد امسال منتشر نمي‌كند، قيمت‌هاي بهمن 1390 از فروشگاه‌هاي زنجيره‌يي گرفته شدند كه تقريبا همگي 10درصد پايين‌تر از قيمت خرده‌فروشي‌هاي عادي هستند.
بنا بر اين گزارش و جدول مقايسه‌يي آن، اگر به‌طور متوسط يك خانواده چهارنفره اين كالاها را مصرف كند، هزينه ماهانه تهيه اقلام ضروري در نيمه بهمن سال قبل بالغ بر 165 هزار تومان بوده است.
به اين رقم حداقل اجاره‌ 300 هزار توماني خانه مسكوني را اضافه كنيد. اگر در اين خانواده حداقل يكي از فرزندان نيز دانشجوي دانشگاه آزاد در رشته‌هاي علوم انساني باشد، براي هر ترم نزديك به 600 هزار تومان هزينه تحصيل او براي خانواده اهميت دارد. اين يعني هر ماه نيز 200 هزار تومان هزينه تحصيل فرزند خانواده به ليست بالا اضافه مي‌شود. قاعدتا اين خانواده نياز به اياب‌وذهاب هم دارند. حتي اگر روزانه تنها 500 تومان هر كدام از اعضاي خانواده هزينه كرايه كنند، يعني هر ماه نزديك به 60 هزار تومان نيز هزينه رفت‌وآمد به اين ليست اضافه خواهد شد. اگر اين خانواده ماهانه شش قالب صابون مصرف كنند يعني سه هزار تومان نيز بايد هزينه صابون (صابون ايراني ارزان‌قيمت) كنند، يك شامپو هم لااقل 2500 تومان براي يك خانواده در ماه به نظر زياد نمي‌رسد. لااقل چهار بسته پودر رختشويي به قيمت 850 تومان هم براي شست‌وشو ضروري به نظر مي‌رسد كه سرجمع نزديك به 3500 تومان نيز هزينه پودر رختشويي خواهد بود. اضافه كنيد به اين ليست يك بسته مايع ظرفشويي 900 توماني را، خداي ناكرده در اثر بيماري و... آن ‌هم در فصل سرما شايد هر ماه به‌طور ميانگين 10، 20 هزار تومان (با وجود بيمه) هزينه درمان شود. بهاي گاز، برق، تلفن، شارژ آپارتمان و... به حساب يارانه نقدي كنار گذاشته مي‌شود. خريد لباس، تفريح، لوازم غيرضروري خانگي، احتمالا عطر و... را هم كنار مي‌گذاريم. يعني يك خانواده چهارنفره جمع‌وجور نزديك به 750 هزار تومان ماهانه نياز دارند. اين خانواده هيچ پس‌اندازي نخواهد داشت. بسياري از خانواده‌ها درگير انواع اقساط نيز هستند، در چنين شرايطي بايد چه كار كرد؟ موضوع كم يا زياد مصرف كردن نيست.
موضوع، داشتن يك زندگي اشرافي و... هم نيست. ما درباره حداقل‌هاي زندگي در تهران سال 90 صحبت مي‌كنيم. از بهمن ماه سال گذشته تا امسال دستمزدها افزايش چنداني نداشتند اما اتفاقات زيادي در بازار افتاده، از طلا و ارز كه بگذريم، قيمت خوراكي و آشاميدني، اجاره‌بهاي مسكن، حمل‌ونقل، پوشاك و... همگي رشد داشتند.

* سيب‌زميني و پياز ارزان شدند

در روزگاري نه‌چندان دور يعني تا همين هفته سوم خرداد امسال هر هفته فهرستي از قيمت خوراكي‌ها منتشر مي‌شد، اما بعد از هفته سوم خردادماه انتشار اين فهرست به شكل ناگهاني متوقف شد. بنابراين خبرنگار «اعتماد» براي كسب قيمت خوراكي‌هاي موجود در آن فهرست سري به فروشگاه‌هاي بزرگ تهران زده كه عموما مواد غذايي را 10درصد پايين‌تر از قيمت بازار عرضه مي‌كنند.

لبنيات: قيمت هر كيلو ماست پاستوريزه هم‌اكنون در بازار 10555 ريال است كه نسبت به زمان مشابه سال قبل (هفته دوم بهمن‌ماه 89) نزديك به 4 درصد كاهش قيمت داشته، قيمت هر كيلو پنير پاستوريزه نيز با 8 درصد كاهش به هر كيلو 62500 ريال رسيده است. اما بسته‌هاي 450 گرمي پنير پاستوريزه با افزايش قيمت 26درصدي به 19125 ريال رسيده. قيمت هر كيلو كره پاستوريزه نيز با افزايش نزديك به 19درصدي به 83000 ريال رسيده است. قيمت هر ليتر شير نيز با افزايش دو و نيم درصدي به 10250 ريال رسيده است. به اين ترتيب به‌طور متوسط لبنيات در هفته دوم بهمن امسال نسبت به سال گذشته 31درصد افزايش قيمت داشته است.

گوشت و تخم‌مرغ: قيمت تخم‌مرغ در هفته دوم بهمن‌ماه امسال نسبت به سال گذشته نزديك به 61درصد رشد داشته و از 33780 ريال در سال 89 به 54500 در هفته دوم بهمن امسال رسيده است. قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي با استخوان از 170510 در هفته دوم بهمن سال پيش به 222500 در نيمه بهمن امسال رسيده كه حاكي از رشد سي و نيم‌ درصدي قيمت آن است، قيمت گوشت گوساله نيز بيش از 52درصد رشد داشته و از 118220 ريال در نيمه بهمن پارسال به 180هزار ريال در نيمه بهمن امسال رسيده است. هر كيلو مرغ هم سال قبل در بازار 31830 ريال ثبت قيمت شده كه امسال در نيمه بهمن در فروشگاه‌ها به قيمت 33000 ريال به فروش مي‌رسد كه نشان‌دهنده رشد سه و شش درصدي قيمت آن است. اين يعني در اين گروه به‌طور ميانگين قيمت‌ها 37درصد طي يك سال رشد داشتند.

حبوبات: حبوبات به‌طور ميانگين 29درصد طي يك‌ سال رشد قيمت داشتند. قيمت هر كيلو لپه نخود هم‌اكنون 28000 ريال است كه نشان‌دهنده رشد 23درصدي آن است. قيمت هر كيلو نخود 35444 ريال است كه از رشد 58 درصدي آن نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر مي‌دهد. هر كيلو عدس 33167 ريال، هر كيلو لوبياچيتي 37222 ريال، هر كيلو لوبيا چشم‌بلبلي 33555 ريال، هر كيلو لوبياسفيد 25667 ريال و هر كيلو لوبياقرمز 10440 ريال قيمت دارند كه به ترتيب نشان‌دهنده رشد 23، 44، 45، 35، 15، 19و كاهش 6درصدي قيمت اين اقلام نسبت به زمان مشابه سال قبل است.

ميوه و سبزيجات: قيمت هر كيلو سيب قرمز هم‌اكنون هر كيلو 18500 ريال است كه نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل نزديك به 6درصد كاهش قيمت داشته، قيمت سيب سفيد هر كيلو 20000 ريال است كه نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد 10درصدي را نشان مي‌دهد. هر كيلو ليموشيرين نيز با رشد 2درصدي به 12500 ريال رسيده است. پرتقال نسبت به زمان مشابه سال قبل نزديك به 23درصد كاهش قيمت داشته و هر كيلو 12000 ريال در بازار به فروش مي‌رسد.

اما قيمت خيار با رشد 95درصدي به هر كيلو 22000 ريال رسيده، قيمت گوجه با رشد 4درصدي به هر كيلو 85000 ريال رسيده و هر كيلو بادمجان در بازار به قيمت 17500 ريال به‌فروش مي‌رسد كه نشان‌دهنده رشد قيمت 69درصدي آن است.

هر كيلو سيب‌زميني نيز هم‌اكنون 5000 ريال قيمت دارد كه در مقايسه با قيمت آن در نيمه بهمن سال قبل نزديك به 36درصد كاهش قيمت داشته، پياز هم با نزديك به 28درصد كاهش به قيمت هر كيلو 7000 ريال رسيده است. لوبياسبز نزديك به 14درصد رشد قيمت داشته و هر كيلو 32500 ريال به‌فروش مي‌رسد.

قند، شكر و چاي: قيمت هر كيلو قند سال گذشته 14030 ريال ثبت شده كه در نيمه بهمن ماه امسال در فروشگاه‌ها هر كيلو قند به قيمت 20643 ريال عرضه مي‌شود كه حاكي از رشد 47درصدي قيمت آن است. هر كيلو شكر نيز به‌طور متوسط هم‌اكنون 45000 ريال قيمت دارد كه در مقايسه با قيمت سال قبل يعني 11610 ريال نشان‌دهنده رشد 294درصدي آن است. بسته‌هاي نيم‌كيلويي چاي خارجي نيز به‌طور متوسط 64267 ريال قيمت دارند كه در مقايسه با قيمت سال قبل يعني 52920 ريال نزديك به 21درصد رشد قيمت دارند.

روغن: هر حلب 5 كيلويي روغن جامد هم‌اكنون 118889 ريال قيمت دارد كه در مقايسه با قيمت نيمه بهمن سال قبل 103840 ريال نزديك به 14درصد رشد قيمت داشته است. بسته‌هاي روغن مايع نيز سال گذشته حدودا 19590 ريال قيمت داشتند كه قيمت آنها امسال حدودا به 33018 ريال رسيده است كه اين نيز حاكي از رشد 68درصدي قيمت آنهاست.

برنج: هر كيلو برنج ايراني درجه يك سال گذشته در هفته دوم بهمن‌ماه به قيمت 31080 ريال فروش مي‌رفته، اينك اما هر كيلو برنج ايراني درجه يك حدودا 45000 ريال قيمت دارد كه نشان‌دهنده رشد 45درصدي قيمت آن است. هر كيلو برنج خارجي غيرتايلندي نيز سال گذشته 21230 ريال قيمت داشته كه قيمت آن امسال به 26350 ريال رسيده. اين نيز نشان‌دهنده رشد 24درصدي قيمت برنج خارجي غيرتايلندي است. اگر طبق جدول به‌طور متوسط يك خانواده چهارنفري از اين اقلام مصرف كند يعني هزينه ماهانه تهيه اقلام ضروري در نيمه بهمن سال قبل بالغ بر 165 هزار تومان بوده است. اين مبلغ با همين نسبت در نيمه بهمن‌ماه امسال به 214 هزار تومان رسيده كه نشان‌دهنده رشد نزديك به 30درصدي بهاي اين سبد است. توجه داشته باشيد كه علاوه بر اين سبد كوچك، خوراكي‌ها و اقلام مصرفي ديگري نيز وجود دارند؛ اقلامي نظير نان و غلات، رب گوجه‌فرنگي، انواع سس‌ها، انواع سبزيجات و... همچنين مايحتاج ضروري يك خانواده را تنها خوراكي‌ها تشكيل نمي‌دهند، بلكه شوينده‌ها نيز نقش مهمي در مصرف يك خانواده دارند كه قيمت آنها در نيمه بهمن سال قبل به‌طور دقيق در دسترس نيست. براي مثال شاخص قيمت نان و غلات كه در سبد مصرفي خانوار بانك مركزي از ضريب اهميت 28درصدي نيز برخوردار است، در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال قبل 67درصد افزايش داشته است. شاخص قيمت ماهي و حيوانات دريايي كه در سبد قيمت خرده‌فروشي به آن پرداخته نشده است نيز در همين مدت نزديك به 20درصد رشد داشته است.

* افزيش قيمت‌ها در پاييز

آخرين آماري كه درباره مجموع قيمت‌ها منتشر شده است، در آذرماه امسال توسط اداره آمار بانك مركزي انتشار يافته كه حاكي از افزايش نزديك به 28درصدي شاخص كالاها، 16درصدي خدمات و 21درصدي مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌هاست. شاخص اجاره‌بهاي مسكن كه ضريب اهميت آن 17/19درصد در آمارهاي رسمي ذكر مي‌شود نزديك به 5/12درصد رشد داشته، با اين شرح كه ضريب اهميت در واقع سهمي است كه هر كدام از اين اقلام از درآمد خانوار بر اساس آمارهاي رسمي به خود اختصاص دادند. بهاي تعميرات و خدمات ساختماني نزديك به 18درصد افزايش قيمت داشته و اثاث و لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نزديك به 17درصد افزايش قيمت داشته است. رشد شاخص قيمت پوشاك و كفش در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال قبل 23درصد بوده و بهداشت و درمان نزديك به 19درصد طي مدت يك ‌سال افزايش قيمت داشته است. حمل‌و‌نقل 33درصد و ارتباطات 5/1درصد افزايش قيمت داشتند. تفريح و امور فرهنگي 16درصد و بهاي استفاده از رستوران و هتل‌ها نزديك به 18درصد در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته افزايش قيمت داشته است. تحصيل نيز افزايش 16درصدي داشته است. با وجود رشد نزديك به 22درصدي شاخص بهاي كالا و خدمات مصرفي آن‌ هم بر اساس آمارهاي رسمي بانك مركزي در آذرماه امسال (كه احتمالا طي ماه‌هاي دي و بهمن رشد بيشتري نيز داشته، اما آمار آنها هنوز اعلام نشده است) حقوق و درآمد و دستمزد مردم رشد قابل‌توجهي نداشته است. بر اين اساس تنها راه باقي‌مانده كاهش مصرف است. تمام اينها در حالي است كه بر اساس اظهارنظرها، در آينده قرار است بخشي از يارانه نقدي برخي اقشار نيز حذف شود.





خامنه ای در دیدار اسماعیل هنیه:
باید مراقب نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت بود


خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هر حرکت تضعیف‌کننده مقاومت، آینده را مخدوش خواهد کرد، خاطرنشان کردند: باید همواره مراقب نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت بود زیرا بروز بیماری، تدریجی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، اسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی دولت فلسطین صبح امروز (یکشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، پشتیبانی ملتها به‌ویژه امت اسلامی از مقاومت اسلامی فلسطین را عمق استراتژیک گروه‌های مقاومت دانستند و تأکید کردند: پیروزیهای سالهای اخیر در فلسطین و حتی بخشی از علل بیداری اسلامی در منطقه، نتیجه ایستادگی مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است و پیروزی‌های آینده و تحقق وعده الهی نیز در گرو همین ایستادگی و مقاومت است.
ایشان با اشاره به ایستادگی مردم غزه و شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه افزودند: شکی وجود ندارد که احساسات متراکم ملت‌های منطقه در قضیه غزه نیز در انفجار ناگهانی آتشفشان منطقه مؤثر بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هر حرکت تضعیف کننده مقاومت، آینده را مخدوش خواهد کرد، خاطرنشان کردند: باید همواره مراقب نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت بود زیرا بروز بیماری، تدریجی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به اسماعیل هنیه افزودند: ما در ایستادگی شما و بسیاری از برادران مقاومت تردید نداریم و مردم نیز از مقاومت فلسطین انتظاری جز ایستادگی ندارند.
ایشان با یادآوری سرنوشت یاسر عرفات که بعد از محبوبیت سالهای دوران ایستادگی، به‌علت خروج از مسیر مقاومت، مطرود ملتهای منطقه شده بود، تأکید کردند: مقاومت و ایستادگی زمینه ساز جذب دلهای مردم و ذخیره بزرگی است که باید آن را حفظ کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قضیه فلسطین را قضیه‌ای اسلامی و موضوع خود می داند، خاطرنشان کردند: ایران در قضیه فلسطین ثابت و صادق است و همواره در کنار مردم فلسطین و مقاومت خواهد بود.
آقای اسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی دولت فلسطین نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امسال در حالی برگزار می شود که دنیا و منطقه شاهد تحولات و تغییرات بزرگی بویژه بیداری اسلامی بوده است.
وی با تشکر از حمایتهای دولت و ملت ایران از قضیه فلسطین افزود: من دیروز از نزدیک و همچنین با پروازی که با هلی کوپتر داشتم، شاهد حضور میلیونها نفر در مراسم 22 بهمن در تهران بودم و ما ملت ایران را ذخیره استراتژیک برای موضوع فلسطین می دانیم.
آقای اسماعیل هنیه سپس با اشاره به سه راهبرد دولت قانونی فلسطین، تأکید کرد: آزادی همه سرزمین های فلسطینی از بحر تا نهر، تأکید بر مقاومت و نپذیرفتن گفتگوهای سازش، و تأکید بر اسلامی بودن قضیه فلسطین سه راهبرد اصلی ما هستند.
نخست وزیر قانونی دولت فلسطین با تأکید بر ایمان به وعده الهی و قطعی بودن پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی افزود: همانگونه که شما چندی پیش فرمودید ما در دوران بدر و خیبر هستیم و به هیچ وجه در دوران شعب ابی طالب قرار نداریم.

انتهای پیام/






دلار دوباره در مرز ۲۰۰۰ تومان

شرق
اين روزها قيمت گرفتن از بازار غيررسمي ارز به هيچ عنوان كار ساده‌اي نيست. سايت‌ها علاقه‌اي به ثبت نرخ‌ها ندارند و هيچ خبري هم از قيمت‌هاي بازار سياه كه عملا جاي صرافي‌ها را گرفته، مخابره نمي‌شود. در چنين شرايطي اگر كسي به صرافت خريد و فروش بيفتد يا تنها از سر كنجكاوي به دنبال قيمت گرفتن باشد، چاره‌اي ندارد جز اينكه سري به چهارراه استانبول و خيابان منوچهري بزند و از دلال‌هايي كه با چراغ خاموش به دنبال مشتري مي‌گردند، پرس‌وجو كند.اين در حالي است كه سايه نيروي انتظامي بر اين بازار سنگين‌تر از هميشه است و هر روز دلال‌ها اخطارهاي جديدي مي‌گيرند.
رييس‌پليس آگاهي ناجا ديروز گفت: احتمال افزايش سرقت از منازل و نيز زورگيري از افرادي كه سكه و ارز خود را از بانك تحويل مي‌گيرند، متصور است.
سيدابوالحسن بتوليبا با اشاره به احتمال افزايش سرقت از منازل و نيز زورگيري از افراد به هنگام خريد و فروش سكه و ارز خاطرنشان كرد: در برخورد با دلالان سكه و ارز سعي كرديم در مرحله اول، اين افراد را توجيه و هدايت كنيم كه ديگر اين كار را انجام ندهند اما در مواردي اين افراد پس از اخذ تعهد نيز به كار خود ادامه مي‌دهند كه ضمن شناسايي اين افراد آنان را دستگير و با آنان برخورد كرديم.

رييس‌پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه آمار دقيقي از تعداد افراد دستگير شده ندارد، تاكيد كرد: در آينده نيز اگر دلالان سكه و ارز كار خود را ادامه دهند با آنان قطعا برخورد جدي خواهد شد. اما با وجود اين سخت‌گيري‌ها دلال‌ها تمايلي به تمكين از قيمت‌هاي رسمي بانك مركزي نشان نمي‌دهند، به عبارت ديگر نتيجه همه تلاش‌ها تنها تبديل صراف‌ها به دلال‌ها و به سايه رفتن بازار غيررسمي بود.
در همين شرايط قيمت دلار كه بعد از اعلام تك‌نرخي شدن بازار از دو هزار و ۲۰۰ تومان به كمتر از ۱۸۰۰ هم عقب‌نشيني كرده بود دوباره روي مسير صعود به حركت خود ادامه داد و در آخرين روز كاري هفته گذشته دوباره به مرز دوهزار تومان رسيد.
روز پنجشنبه هر دلار آمريكا در بازار سياه هزار و ۹۶۰ تومان قيمت داشت و پوند هم بيش از سه هزار تومان فروش مي‌رفت.
داوود دانش‌جعفري وزير سابق اقتصاد درخصوص اعمال سياست تك‌نرخي شدن ارز از سوي بانك مركزي گفت: تك‌نرخي كردن ارز يكي از آرزوهاي دولت‌ها بوده اما زماني سياست تك‌نرخي شدن نرخ ارز مي‌تواند جواب بدهد كه در زمان تقاضاي بنگاه‌هاي اقتصادي ارز مورد نياز وجود داشته باشد و در اختيار آنها قرار بگيرد.
دانش‌جعفري با اشاره به اينكه مشكل فعلي در حوزه ارز مربوط به سفته‌بازي است، تاكيد كرد: 50 درصد تقاضاي ارز در بازار براي سفته‌بازي صورت مي‌گيرد و نه براي واردات، بنابراين چون عده‌اي فكر مي‌كنند نرخ ارز در آينده افزايش خواهد يافت اقداماتي را انجام داده‌اند كه ما با جهش بالاي قيمت ارز مواجه شديم.




آزادی یاسر یوسف زاده مسوول ستاد جوانان میرحسین در بابلسر

به گزارش کلمه، یاسر یوسف زاده رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی در بابلسر شامگاه روز ۴شنبه ۱۹ بهمن ماه با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.
این فعال سیاسی شامگاه دوشنبه ۳ بهمن توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مازندران، در منزل پدریش در بابلسر بازداشت شده بود.
بر اساس گزارش ها، هنگام دستگیری یوسف زاده، مامورین نهاد امنیتی وی و خانواده اش را مورد ضرب و شتم قرار داده و منزل شخصی او را مورد تفتیش قرار داده و کلیه دست نوشته ها، کامپیوتر و وسایل شخصی او را با خود برده بودند.
یاسر یوسف زاده رییس ستاد جوانان میر حسین موسوی در بابلسر در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود که در پی حوادث پس از انتخابات، در بهمن ماه ۸۸ بازداشت و ۵۴ روز را در سلول انفرادی گذرانده و با وثیقه آزاد شده بود.





راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز، حق مردم است

میرحسین موسوی: غفلت از آرمان های انقلاب اسلامی ما را به استبدادی تاریکتر از قبل می برد

بزرگداشت دهه فجر که هر ساله برگزار می شود در حقیقت برای هشیاری وبرای تمدید قوا جهت برخورد با باقیمانده ریشه های استبداد است. امروز مردم برای نیل به عدالت و آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در صحنه حضور دارند و باید بدانیم که ملت ما در این راه صدها هزار شهید داده است.
میرحسین موسوی دو سال پیش در سالگرد انقلاب اسلامی با گرامیداشت شعائر این انقلاب مردمی تصریح کرد که انقلاب اسلامی حاصل تلاش و از خود گذشتگی عظیم ملت ماست و کمی غفلت و عقب گرد ما را به استبدادی تاریکتر از قبل از انقلاب می برد چرا که استبداد به نام دین، بدترین نوع استبداد است و به عکس آگاهی و ایستادگی بر سر میراث اصلی و آرمانهای انقلاب اسلامی مطالبه جدی آزادی و عدالت ما را از گذشته ای سیاه به آینده ای روشن عبور می دهد و باقیمانده تفاله های خود کامگی را از بین می برد و زمینه را برای زیستن در فضای آزاد توأم با احترام به تنوع و تکثر و آزادی اندیشه ها و کرامت ذاتی انسان فراهم می سازد.
مهندس موسوی در این گفت و گو که در آستانه ۲۲ بهمن ماه مصادف با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد از دست دادن مشروعیت را عامل اصلی فروپاشی حکومت مستبد و منفور شاهنشاهی دانسته است و تأکید کرد که امروز مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد.
نظر به اهمیت این گفت و گو در یکمین سالگرد حبس غیرقانونی و غیرانسانی این همراه جنبش سبز، این گفت و گو بازنشر می شود.
در آستانه سی و یکمین سال انقلاب اسلامی هستیم. آیا می توانیم از یادآوری و بزرگداشت روزهای پیروزی انقلاب استفاده ای برای امروز خودمان ببریم؟
در مقدمه لازم میدانم سی و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را به همه ملت و به همه خانواده های شهیدان و جانبازان و رزمندگان و ایثارگران تبریک بگویم. تحلیل انقلاب اسلامی هنوز پایان نیافته. هزاران کتاب و مقاله نوشته شده و هنوز هم نوشته می شود. آنچه امروز جالب است که انتخابات اخیر و حوادث بعد از آن دوباره انقلاب اسلامی را در معرض نقد های جدیدی قرار داده است.
بعضی از این نقد ها بیشتر به مشابه سازی گرایش دارند، بعضی از آن ها روی تفاوت ها و مشابهت ها تاکید می کنند و بعضی دنباله ریشه های نهضت سبز در انقلاب اسلامی هستند.به هر حال این نقد ها فوق العاده مفید اند به ویِژه برای نسل جوان که شور اصلی حرکت سبز از آنهاست. عوامل گوناگونی دست به دست هم داد تا با شرکت یکپارچه ملت ما به ویِژه تهیدستان جامعه و رهبری درخشان حضرت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. مطالب بسیاری در این زمینه می توان گفت ولی آنچه بسیار مفید است همان اول این گفتگو به آن اشاره کنم آن است که در سال ۵۷ همه مردم یکپارچه در صحنه انقلاب بودند.این وحدت در صفوف آنقدر عمیق بود که حتی پادگان های نظامی را در بر گرفت. عکس ادای احترام همافران و افسران نیروی هوایی در۱۹ بهمن ۱۳۵۷ به حضرت امام به عنوان یک سند تاریخی از این نظر اهمیت فوق العاده ای دارد. در روز های منتهی به پیروزی انقلاب ما دو گروه اقلیت و اکثریت در خیابان ها نداشتیم، بلکه به دلیل آنکه حکومت مستبد و منفور شاهنشاهی ریشه های مشروعیت بخش خود را به طور کامل در آن سال ها از دست داده بود حتی در پادگان ها هم زیر پایش خالی شده بود، در آن برهه حتی گروه های شناسنامه دار سیاسی تمایزات خود را از دست داده بودند و از روی رضایت یا عدم رضایت با حرکت توده های میلیونی و شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی همراه شدند.
می توان گفت فروپاشی رژیم شاهنشاهی اجتناب ناپذیر بود؟
رژیم مشروعیت خود را به طور کامل از دست داده بود. البته کشتارهای خیابانی در تسریع این روند نقش عظیم داشت؛ مخصوصا کشتار هفده شهریور تعیین کننده بود. اگر کمی دورتر برویم می توان به قطع و یقین گفت که اگر پهلوی ها به میراث مشروطیت خیانت نمی کردند رژیم شاهنشاهی با اصالت رای مردم و نقشی که قانون اساسی مشروطه بر عهده شاه گذارده بود، می توانست مثل بعضی از کشورها ادامه پید اکند. در این زمینه از همان اول به حکومت پهلوی ها تذکرات جدی داده شد و حتی کسانی مثل شهید مدرس تا پای جان در این زمینه مقاومت کردند. ولی همه این مقاومت ها و تذکرات بی فایده بود و به فاصله کمی از انقلاب مشروطیت نظام استبدادی این بار در شکل شبه تجدد گرایانه باز تولید شد. استمرار نسبتا طولانی پهلوی ها در حکومت نشان می دهد که در انقلاب مشروطیت ریشه های استبداد خود کامگی بطور کامل از بین نرفت و این ریشه ها در قالب های فرهنگی،‌اجتماعی و ساختهای اجتماعی به حیات خود ادامه دادند. بنده یادم هست که رژیم شاه در آن سالها از یک عکس برای تبلیغات بسیار استفاده می کرد و آن عکس یک رعیتی بود که به زمین افتاده بود و کفشهای شاه را می بوسید. این عکس از نظر آنها نشان پیوند شاه و ملت بود و عاقلان البته در این عکس چیزهای دیگری می دیدند.
عواملی که باعث بازتولید رژیم های استبدادی در ایران می شد آیا با انقلاب اسلامی از بین رفته است؟
در سالهای اول انقلاب اسلامی اکثریت مردم قانع شده بودند که انقلاب همه ساختارهایی را که می توانست منجر به استبداد و دیکتاتوری شود از بین برده است و من هم یک نفر از این جمع بودم. ولی الان چنین اعتقادی ندارم. امروز هم عوامل و ریشه هایی را که منجر به دیکتاتوری می شود می توان شناسایی کرد و هم مقاومت در مقابل بازگشت به این دیکتاتوری را که باید گفت مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است. عدم سازگاری مردم با دروغ و تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد. همان طور که بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه ای و پر شدن زندانها و کشتن بیرحمانه مردم در خیاباها که به صورت مسالمت آمیز احقاق حقوق خود را خواستارند نشان دهنده حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی استمردم دنبال آزادی و عدالت هستند و متوجه اند که دستگیری ها و اعدام ها با اغراض سیاسی و در تعارض با قانون اساسی و قوانین رایج صورت می گیرد. آنها از رژیم شاهنشاهی نفرت دارند و در عین حال متوجه اند که با داد و ستدهای بی اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی ممکن است عده ای به کام مرگ فرستاده شوند. تا امام جمعه بی رحمی که همواره از تبعیض و خشونت و تقلب دفاع کرده به قوه قضاییه دستمریزاد بگوید. برای او مهم نیست که شایعات گسترده ای برا ی اعتراف گیری های غیر قانونی وجود دارد و برای او مهم نیست که این افراد ربطی به جریانات انتخابات ندارند . مهم برای او اعدام برای زهر چشم گرفتن است. او از قدرت تکوینی اثربخشی خون بیگناهان غافل است و نمی داند سیل خون شهیدان، رژیم شاه را از بین برد. مردم اعتقاد به استقلال و آزادی و جمهور اسلامی را از انقلاب دارند. همان طور که مقاومت دلیرانه ملت و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس ناشی از همین تغییرات بنیادینی بود که انقلاب اسلامی در روحیه مردم پدید آورده بود. بیاد داشته باشیم که از جنگهای روس با ایران تا آخر دوران شاه در مراحل مختلف بخشهایی از خاک کشورمان در جنگها و بحران ها و بازی های سیاسی توسط همین شاهان از دست رفته بود و دفاع جانانه هشت ساله دفاع مقدس این مدار خطرناک و خار کننده را در هم شکست. اکنون هم در صفوف سبز مردم و مرعوب نشدن آنها و پایداریشان بر سر حقوق خودشان ادامه همان مقاومت دفاع مقدس و همان روحیه آزاد منشانه قوام آمده در سال ۵۷ را می بینیم. از سوی دیگر امروز وقتی دیده می شود که دروغ از سوی دولت و صدا و سیما و روزنامه های وابسته، سکه رایج است؛ وقتی ملت ما می بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده های قوه قضاییه حکم می رانند و در حقیقت این قوه قضاییه است که ضابط نیروهای امنیتی شده است، به این نتیجه می رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش بین شده بودیم.
بنده امروز به شهادت رسیدن مردانی چون بهشتی و مطهری و دیگر شهدای انقلاب اسلامی را ناشی از ادامه ریشه ها ی استبداد شاهی می دانم که هنوز بطور کامل از کشور ما ریشه کن نشده بود. به همین دلیل بنده اعتقاد ندارم که انقلاب به اهداف خود رسیده است. بزرگداشت دهه فجر که هر ساله برگزار می شود در حقیقت برای هشیاری وبرای تمدید قوا جهت برخورد با باقیمانده ریشه های استبداد است. امروز مردم برای نیل به عدالت و آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در صحنه حضور دارند و باید بدانیم که ملت ما در این راه صدها هزار شهید داده است.
انقلاب اسلامی حاصل تلاش و از خود گذشتگی عظیم ملت ماست و کمی غفلت و عقب گرد ما را به استبدادی تاریکتر از قبل از انقلاب می برد چرا که استبداد به نام دین، بدترین نوع استبداد است و به عکس آگاهی و ایستادگی بر سر میراث اصلی و آرمانهای انقلاب اسلامی مطالبه جدی آزادی و عدالت ما را از گذشته ای سیاه به آینده ای روشن عبور می دهد و باقیمانده تفاله های خود کامگی را از بین می برد و زمینه را برای زیستن در فضای آزاد توأم با احترام به تنوع و تکثر و آزادی اندیشه ها و کرامت ذاتی انسان فراهم می سازد. بنده اعتقاد دارم، آن قرائت از اسلام که مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می نامد و مردم را قسمت قسمت می کند تا عده ای بجان عده ای دیگر بیفتند، متاثر از فرهنگ شاهنشاهی است. سزاوار بود که قوه قضاییه بجای اعدام چند جوان و نوجوان، که شایعات جدی در مورد نحوه اعتراف گیری از آنها وجود دارد، به این ریشه ها توجه می کرد.
گر چه همانطور که اشاره کردم ما کاملا از قوه قضاییه قطع امید کرده ایم و قوه قضاییه ای که فرزند فرهیخته،‌ آزادیخواه و مومن شهید بهشتی و آزایخواهان دیگر امثال او را زیر عکس پدرش در راهروهای دادسراها می نشاند،‌ خیلی از اهداف تعریف شده انقلاب دور شده است.
امروز زندانها را پاکترین فرزندان ملت پر کرده اند؛ از دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار. مطابق فرمول های مندرس شده ای به دنبال پرونده سازی برای آنها هستند با پرونده هایی مالی یا جنسی یا جاسوسی. در حالی که منحرفان واقعی و غارتگران بیت المال در بیرون از زندان ها مشغول جولان هستند. آنها به جای آنکه دنبال جاسوسان واقعی باشند انسان های شریف و مؤمن را به جاسوسی متهم می کنند. جا دارد در اینجا بنده از همه مشاوران پاک و فداکار و فرهیخته خود که همگی دستگیر شده اند و در محبس عدالت آقایان گرفتارند دفاع نمایم و شرمندگی خود را از اینکه کنار آنها نیستم ابراز کنم. این روز ها شبی نیست که بنده به امام و شهید بهشتی و دیگر شهیدان عزیز فکر نکنم و با آنها نجوا نکنم که شما چه می خواستید و امروز ما به کجا رسیده ایم. از مشاوران خود نام نبردم تا احترام خود را به همه زندانیان سیاسی ابراز کرده باشم. ایران نام و فداکاری همه این عزیزان را حفظ خواهد کرد.
آیا از ظهور و بروز روحیه استبدادی در رفتار مسؤلان می توانید مثال بیاورید؟
نفوذ این روحیه و باقی مانده آثار رژیم مستبد تاریخی را در همه جا در کنار روحیه برآمده از آگاهی و آزادگی می توان دید. ولی شاید برترین نمونه را در به هم خوردن روابط منطقی و قانونی ارکان نظام مشاهده می کنیم. الان به طور واضحی دیده می شود که زور مجلس در مواردی که جزء وظایف آن است به دولت نمی رسد. این فقط گفته مخالفان دولت نیست. اصول گرایان منصف و آگاه از این مسئله می نالند. عدم پاسخ گویی در موارد اعلام شده دیوان محاسبات عمومی، روشن نبودن نحوه فروش نفت و شیوه های هزینه کردن آن، بی اعتنایی به برنامه چهارم و ویران کردن دستگاه برنامه ریزی برای فرار از حساب و کتاب و الخ موارد بسیار روشنی از برگشت ما حتی به ماقبل پهلوی ها است. جای دوری نرویم. چند روز پیش بعضی از رسانه ها نقل کردند که وزیری در اعتراض به سوال خبرنگاران در مورد حقوق معلمان گفته است به کسی ربط ندارد که معلمان چقدر حقوق می گیرند و چرا کم می گیرند. شما شبیه این گفته ها را از مسئولان دیگر و همچنین از نیروهای امنیتی می توانید بشنوید.
همچنین در حالی که در مجلس به دلیل جنایات بی سابقه در کهریزک گزارش داده شده است. یکی از مسئولین می گوید مسئله کهریزک بی خود بزرگ شده است. نمونه بارز دیگر این روزها نحوه ارتباط قوه قضاییه با باصطلاح ضابطین خودش است. باید دید قاضی ها فرمان می دهند و تصمیمی می گیرند یا نیروهای انتظامی و امنیتی؟ قوه قضاییه ای که در قانون اساسی به صورتی قوی بر استقلال آن تأکید شده است امروز باید دید که اختیاراتش تا چه حد است؟ تا چه مقدار شأن و منزلت آن مراعات می شود؟ به نظر من یکی از مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی را در مظلوم واقع شدن قوه قضاییه و مجلس می توان مشاهده کرد. آیا امروز قوه قضاییه و قوه مقننه می توانند از همه اختیاراتی که قانون اساسی برای آنها تعیین کرده است، استفاده کنند. مشابهتی که انتخابات ها هم با انتخابات آن دوره پیدا می کند یکی دیگر از این نشانه ها است. شما شیوه رای گیری مجالس اول انقلاب را با الان مقایسه کنید تا ببینید ما به جلو حرکت کرده ایم یا به گذشته؟
از مطالبات همیشگی جامعه که در شعارهای تشکل های سیاسی بازتاب داشته است عدالت اجتماعی، بویژه عدالت اقتصادی بوده است. گاهی دیده شده است که آزادی و عدالت در مقابل هم قرار داده شده اند. میتوان گرایش خاصی را در جنبش سبز تشخیص داد….
مردم در مشروطیت عدالت می خواستند و از دل عدالت، خواست آزادی هم متولد شد تا آنجا که تاریخ اندیشه بشری نشان می دهد خواست عدالت همیشه مطرح بوده است حتی بعضی از حکما و اندیشمندان عدالت را جمع همه فضیلت ها و یا مادر همه فضیلت های دیگر دانسته اند. من گمان نمی کنم که ما مجبور باشیم میان عدالت و آزادی یکی از آنها را انتخاب کنیم. بطور عینی و ملموس شما توجه کنید که خط فقر هشتصد و پنجاه هزار تومانی و وجود توأمان تورم و بیکاری، دارند درخواست آزادی را محدود می کنند.
درست در همین نقطه است که طمع سیطره و مهار خواستهای آزادی خواهانه مردم بروز و ظهور پیدا می کند. در کوچکتر شدن سفره مردم است که توزیع سیب زمینی و اقتصاد صدقه ای برای جلب آرا و خواسته های مردم مورد توجه قرار می گیرد. بررسی وضعیت موجود کشور نشان می دهد که امروز گره خوردن خواست برای عدالت بویژه عدالت اقتصادی با خواست برای آزادی سیاسی یک ضرورت است.
در سالهای قبل از انقلاب، دفاع نیروهای انقلابی و جامعه دانشگاهی از اقشار ضعیف یک اصل بود و متصف بودن به همنشینی باکارگران و حقوق بگیران و اقشار مستضعف یک افتخار بحساب می آمد. به نظر بنده از نکاتی که همه ما باید به ان توجه کنیم حمایت از منافع اقشار زحمت کش است، البته نه برای آنکه از این اقشار به صورت ابزاری استفاده شود بلکه با این قصد که سرنوشت جنبش با سرنوشت همه آحاد ملت بویژه دو قشری که تولید اقتصادی و تولید علمی دارند یعنی کارگران و معلمان ودانشگاهیان گره بخورد. بنده به دلیل آنکه مشکلات حاد سیاسی باعث شده است مشکلات اقشار پایین دست جامعه و حقوق آنان کمتر مورد توجه قرار گیرد، ناراحت هستم. وقتی معیشت مردم سامان پیدا می کند، هم ریشه های آزادی در جامعه عمیق تر می شود و هم وحدت و رشد و شکوفایی مردم بیشتر می شود.
امروز کسانی که مسئول شور بختی مردم و عقب ماندگی ملی ما هستند و کسانی که مسئول تورم و بیکاری و ویرانی اقتصاد کشور هستند، مسئول تعطیلی پروژه های بزرگ و عقب ماندگی ما از رقیبان در منطقه هستند، با تزریق مسکّن ها و سیاست های بی سر و ته ولی عوام فریبانه سعی می کننداز این وضعیت استفاده کنند. کافی است ببینید باسهام عدالت و حقوق بازنشستگان و شیوه غلط اجرای اصل ۴۴ چه بلایی به سر مملکت آورده اند. سرنوشت برنامه چهارم و بودجه سال آینده مایه نگرانی جدی است.
مخصوصا با ندانم کاری هایی که منجر به افزایش خطر تحریم ها شده است. به هر حال باید گفت که اقشار مستضعف جامعه که دل در ارزش های اسلامی دارند بالقوه خواستار تحقق اهدافی هستند که جنبش سبز نیز بدنبال آن است. کسانی که خواستار اجماع ملی برای تغییراند باید بیشتر با اقشار تهی دست گره بخورند و از منافع آنها دفاع بکنند گذشته از آن، امروز به دلیل سرنوشت ساز بودن تصمیمات و سیاست های اقتصادی همه باید به اخبار و تحلیل های اقتصادی حساسیت نشان بدهند. این روزها حجم اخبار اقتصادی و اجتماعی درمقایسه با اخبار سیاسی بسیار اندک است و در این زمینه اطلاع رسانی کمی صورت می گیرد.
عده ای عبور از قانون اساسی را حلال مشکلات کشور می بینند. آیا به نظر شما این راه حل واقعی مسائل ماست؟
انشاالله همه ما برای اصلاح به میدان آمده ایم، نه برای انتقام گیری و یا کسب قدرت و یا ویران گری. راه حل های گذر از قانون اساسی دارای اشکالات فراوان و جدی است. اولین آنها عدم توانایی صاحبان چنین خواسته ای برای جلب نظر اکثریت ملت ماست. بدون جلب نظر این اکثریت و حتی باید بگویم، بدون ایجاد یک اجماع نباید منتظر یک تحول اساسی و معنا دار باشیم. برای همین بعضی از شعارهای معطوف به عبور از قانون اساسی موردسوء ظن مردم متدین ونهادهای سنتی است و متاسفانه باید گفت، گاهی شعارهای افراطی در این زمینه بیشتر از افراط کاری های اقتدارگرایان به جنبش آسیب می رسانند. اینکه شما مخالف خرافه گرایی و تحجر هستید یک خواست خوب و اساسی است.
ولی اینکه وسط معرکه بحث هایی به میان کشیده شود که با اعتقادات و دین و ایمان مردم ناسازگاری دارد، مشکوک است. دلیل بعدی برای ابتر بودن عبور از قانون اساسی آن است که با این راه حل، ما به پرتاب در تاریکی دعوت می شویم. اگر ما این ریسمان اتصال را که حاصل زحمات و تلاش های نسلهای گذشته ماست از دست بدهیم به قطعات ریز ریز بی خاصیت تبدیل خواهیم شد. طبیعی است که دنبال آن رویگردانی عامه مردم از این آشفتگی و حرکت در تاریکی را شاهد باشیم. کسانی که اهداف مبتنی برعبور از قانون اساسی را دنبال می کنند ممکن است امروز بلندگوهای بزرگی را در اختیار داشته باشند ولی در بطن جامعه اهداف آنها با سوء‌ظن جدی روبرو است. مخصوصا که در کنار منادیان عبور از قانون اساسی خواسته و نخواسته آنها بعضی از چهره های منفور شاهی حضور دارند که به صورت فرصت طلبانه ای کینه خود را به مردم و انقلاب به نمایش می گذارند. کسانی که تئوریسین های شاهی را در برنامه های خود علم می کنند ظاهرا یادشان رفته است که مردم حافظه بسیار خوبی دارند. بهرحال هر کس به اندازه وزن اجتماعی خود میتواند انتظار مقبولیت را داشته باشد و نه بیشتر.
شعارهایی امروز مفید است که یا بصورت مشخص به تبیین اهداف جنبش کمک کند و یا همدلی عامه مردم را در کنار نخبگان و طبقات میانه جلب کند.همه باید بدانند که ۲۲ بهمن و انقلاب اسلامی را اکثریت قاطع مردم ما متعلق به صدها هزار شهید می دانند و تاریخ و منش ملت ما با زنجیره ای از این شهدا در شهر و روستا به دیروز انقلاب متصل اند.
هفت ماه برنامه کانال های کشورهای دیگر که متأسفانه به دلیل بستن فضای رسانه ای کشور و انحراف صدا و سیما اهمیت پیدا کرده اند، اثراتی داشته اند. ولی این اثرات ضعیف تر از آن هستند که مردم از منافع ملی خود و خواسته های دینی و تاریخی شان دست بردارن، همچنانکه نباید همچون حربه ای برای اتهام و سرکوب واقعیت های جامعه مورد بهره برداری قرار گیرند. به نظر من تلاش برای سوق دادن مردم بسوی شعارهای محدود و از پیش تعیین شده ،اهانت به مردم است و باید شعارها از بطن حرکت های مردمی و بصورت خود جوش و غیر آمرانه بجوشد. همانطور که در سال ۵۷ شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به صورت طبیعی از دل مردم جوشید.
آیا صرف تکیه بر قانون اساسی راه را برای آینده نمی بندد؟
بنده جایی گفته ام که قانون اساسی وحی منزل نیست و همانطور که سال ۶۸ یکبار تغییر پیدا کرد می توان با توجه به نیازهای فکری مردم و مطالبات مردم و تجربیات ملی گام های مهمی در جهت کارآمدسازی بیشتر آن برداشت. منتهی باید بداینم که صرف داشتن یک قانون خوب مسئله را حل نمی کند. ما باید به طرف سازو کارهایی حرکت کنیم که امکان نقض و تخطی از قانون هزینه های گزافی برای نقض کنندگان آن در هر سطح و مرتبتی داشته باشد.
به نظر بنده جمهوری اسلامی منهای قانون اساسی بی معناست، و ما علاوه بر مراقبت جهت عدم نقض قانون اساسی،‌اجرا نشدن و یا کمتر توجه کردن به بخشهایی از قانون اساسی را هم باید نوعی نقض قانون اساسی بحساب بیاوریم. برای همین، خواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی یک خواست راهبردی است از طرف دیگر هم به همین دلیل باید به کسانی که علاقه مند به بقای جمهوری اسلامی هستند بگوییم اگر بخشهای قابل ملاحظه ای از قانون اساسی بویژه فصل سوم آن مورد بی اعتنایی قرار گیرد بطور قهری بدیل های دیگری برای نظام ظهور خواهد کرد. همه باید بدانیم، عدم رعایت حقوق اساسی مردم که در قانون اساسی آمده است و هم چنین به رسمیت نشناختن حاکمیت مردم بر سرنوشت خود به ابطال این میثاق ارزشمند ملی خواهد انجامید. به طور مثال آن کسانی که جاسوسی و تجسس را در جامعه تبدیل به یک رویه عادی کرده اند، خواسته و ناخواسته تیشه به ریشه نظام می زنند. آن کسانی که رسانه ها را محدود کرده اند و صدا و سیما را در انحصار خواسته های خود قرار داده اند، به سستی پایه های جمهوری اسلامی کمک می کنند.
در بیانیه شماره ۱۷ اشاره به نهرهایی داشتم که اگر وارد رودخانه گل آلود و طغیانی بشوند می توانند جریان آنرا بتدریج آرام و روشن گردانند. یکی از آن نهرهای روشن می تواند این باشد که رسما اعلام شود که قرار است همه به قانون اساسی برگردیم.
به عنوان سوال آخر در مورد راهپیمایی ها و تجمعات نظرتان را بیان بفرمایید
راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز، حق مردم است، زنان و مردان و جوانان و میانسالان و سالخوردگان به نظر من مردم در اصل هیچ کینه ای نسبت به نیروهای انتظامی و بسیج ندارند چرا که آنها را نیز از خود می دانند. درگیری موقعی پیش می آید که این نیروها در مقابل حرکت آرام مردم قرار می گیرند از هزاران عکس و فیلم های کوتاه مردمی که درعاشورا و یا روزها ی دیگر گرفته شده می توان فیلم مستندی ساخت تا معلوم شود که درگیری ها و فضای تند دنبال آن چگونه ایجاد شده است. به هر حال انچه توصیه بنده به نیروهای انتظامی و بسیج است، مهربانی و ملاطفت با مردم است و توصیه من به طرفداران جنبش سبز آن است که تمایز خود را با بقیه مردم، چه کم و چه زیاد ،کم کنند. این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است. همه به شدت باید مراقب اعتقادات، مقدسات و عرف و هنجارهای جامعه باشند. اما هدف نهایی خودمان را درهیچ مرحله ای نباید از یاد ببریم و آن ساختن ایرانی پیشرفته و مستقل و آزاد و متحد است. این هدف تنها با همکاری همه زنان و مردان و همه اقشار ملت و همه اندیشه ها و سلیقه ها امکان پذیر است. جا دارد بگویم، وقتی می گوییم ایران باید همه ایرانیان داخل و خارج علاقمند به اعتلای این سرزمین و فرهنگ دیرینه و باورهای دینی، آسمانی و رحمانی آن را در نظر بیاوریم و انشاالله حرکت سبز در هیچ مرحله ای دست از روش های مسالمت آمیز و اخلاقی خود در مبارزه برای احقاق حق ملت دست برنخواهد داشت. این حرکت از انتخاب رنگ سبز رنگ اهل بیت پیامبر به عنوان اسلام رحمانی و دوستی و محبت و وحدت همیشه استفاده کرده است. جنبش سبز به کرامت ذاتی انسانی و حق تنوع عقاید و اندیشه و آزادی بیان احترام می گذارد و از همه جنبش هایی که اهداف آنها بهروزی و رشد ملت و تضمین حقوق شهروندی و آزادی های اساسی ملت ما و نیز عدالت اجتماعی است استقبال می کند و آنها را از خود جدا نمی داند.
آیا شما نماینده و سخن گویی در خارج دارید؟
در جنبش سبز هر شهروند یک رسانه است و راه سبز هیچ نماینده و سخن گویی در خارج ندارد. یکی از زیبایی های فضای سبز آن است که همه حرفهای خود را می زنند و این حرکت در یک فضای تعامل گسترش می یابد. بنده هم به عنوان یک همراه نظرات و پیشنهادات خودم را در این فضا مطرح می کنم.
گاهی در سایتها و فیس بوک و نظایر آن از شما نقل قولهایی می شود. تا چه اندازه این مطالب مورد تأیید شماست؟
مطالب بنده با امضاء و در سایتهای محدودی منعکس می شود و من وبلاگ شخصی و امثال آن ندارم. نقل قولهایی که اشاره کردید از جمله عوارض اجتناب ناپذیر فضای مجازی است و ارتباطی با من ندارد.





دور تازه ای آزار و اذیت مهدی کروبی در حبس انفرادی

مهدی کروبی: راهی جز آشتی با مردم و اعمال اصلاحات عمیق وجود ندارد

در آستانه یکمین سالگرد حصر خانگی مهدی کروبی، همسر این رهبر جنبش سبز می گوید: آقای کروبی در “انفرادی” به سر می‌برد و دور تازه ای از آزار و اذیت ها شروع شده است.
وی گفته است:”  من حق دارم بدانم به چه عنوانی ۶ ماه با محروم شدن از حقوق اولیه در بازداشت غیر قانونی قرار گرفتم و طبق چه دستوری امروز از ملاقات و ماندن در کنار همسرم محروم هستم. در ارتباط با اعمال حبس انفرادی آقای کروبی باید گفت که کینه و عداوت برخی ها نسبت به ایشان موجب شده که بعد از نزدیک به یکسال از حبس و حصر دور تازه ای از آزار و اذیت شروع شود.”
وی که با جرس گفت و گو می کرد، در رابطه با اهمیت نامه های اعتراضی ارسالی خود به مقامات کشور می گوید:” نامه‌های سرگشاده از دو جهت حائز اهمیت است. اول انکه مردم این صاحبان اصلی کشور از رفتارهای غیر قانونی، غیرشرعی وغیر اخلاقی در قبال این عزیزان با خبر شوند و دیگر آنکه حاکمیت مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و در آینده مدعی رفتار خودجوش و خودسر نیروهای رسمی خود نشود.”
با این حال، آن‌چه در عین بی‌خبری از رهبران جنبش سبز، به صورت مشترک از سوی هر دو خانواده بیان می‌شود، ایستادگی آن‌ها بر سر مواضع قبلی به رغم سختی‌ها و حبس است. فاطمه کروبی از قول همسرش می‌گوید:‌ زمان حکومت‌های خودکامه به سر آمده و حکومت‌ها راهی جز آشتی با مردم و اعمال اصلاحات عمیق در جهت واگذاری قدرت به مردم را ندارند.
خانم کروبی در خصوص وضعیت جسمی همسرش می گوید: وضعیت جسمی آقای کروبی پیش از شرایط موجود بسیار خوب بود. ایشان فردی منظم و با برنامه اند و برای همه امور خود از قبیل مسایل عبادی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی برنامه دارند که پس از حبس بخشی از آن محدود شد
وی با اشاره به مشکلات جسمی کروبی توضیح داد:.هنگامیکه نیروهای امنیتی به منزل یورش آوردند و حبس و حصر آنهم در آپارتمانی بدون دسترسی به هوای آزاد را برای مدت طولانی اعمال کردند برای وضعیت جسمی ایشان مشکلاتی بوجود آمد. تصدیق می کنید که اگر فردی جوان و ورزشکار را هم ماه ها در محیطی بسته بدون حق بازکردن یک پنجره محبوس کنند، قطعا دچار مشکل تنفسی می‌شود. آقای کروبی در این وضعیت دچار مشکل تنفسی شدند که پزشکان مورد اعتماد دستگاه امنیتی ایشان را تحت درمان قرار دادند و داروهایی را هم تجویز کردند.
خانک کروبی در ادامه گفت: نزدیک به دو ماه است که من از ملاقات محروم شدم و از وضعیت جسمی ایشان و روند درمان و داروهای تجویز شده بی خبرم و نسبت به وضعیت سلامت و جسمی ایشان بسیار نگران هستم. لازم است بگویم که فردا گروهی مدعی نشوند عده ای خودسر و بدون داشتن مجوز از مقامات ارشد نظام مرتکب این رفتارها شدند. در آینده در باب قصد تصمیم گیران این پرونده در نگه داشتن انفرادی آقای کروبی در حبس و محروم کردن من از ماندن و ملاقات سخن خواهم گفت. در ارتباط با وضعیت روحی ایشان باید بگویم مصمم تر از گذشته و با اعتقاد و ایمانی راسخ در جهت اصلاح انحراف موجود در کنار مردم ایستاده است.
او در مورد حبس خانگی خودش نیز گفته است: به دنبال انتقال آقای کروبی در اول ماه مبارک رمضان به حوالی میدان ۷ تیر از من خواسته شد به دلیل حضور ماموران درون آپارتمان به طور موقت از حصر و حبس خارج شوم. این درخواست با توجه به کوچک بودن آپارتمان و حضور تعداد قابل توجهی از ماموران امنیتی در واحد مذکور معقول بود. تصور ما بر این بود که ایشان در زمان کوتاهی به منزل مسکونی خود منتقل خواهند شد اما بعد از چند ماه انتظار گفتند که ایشان باید در مکانی که دستگاه امنیتی و اطلاعاتی تشخیص می دهد، زندانی شوند. مکان را خود انتخاب و با انعقاد قرارداد اجاره با خانواده، ایشان را به خانه امن انتقال دادند و از آن تاریخ تاکنون همسرم همواره در انفرادی قرار گرفته است. سوال شما سوال من است که همواره مطرح کردم و تاکنون پاسخی دریافت نکردم. من حق دارم بدانم به چه عنوانی ۶ ماه با محروم شدن از حقوق اولیه در بازداشت غیر قانونی قرار گرفتم و طبق چه دستوری امروز از ملاقات و ماندن در کنار همسرم محروم هستم. در ارتباط با اعمال حبس انفرادی آقای کروبی باید گفت که کینه و عداوت برخی ها نسبت به ایشان موجب شده که بعد از نزدیک به یکسال از حبس و حصر دور تازه ای از آزار و اذیت شروع شود.
خانم کروبی در خصوص احتمال رفع حصر گفته است:  تاکنون خیر اما امیدوارم حاکمیت مسیر عقلائی برای جبران اشتباه‌های گذشته خود اتخاذ کند. شاید این انتظار از مجموعه‌ای که هنوز بر اشتباهات خود اصرار می‌ورزد کمی غیر واقع بینانه باشد. آزادی بزرگان در بند در کنار آزادی فرزندان برومند این کشور آرزوی قلبی ماست که امیدوارم هر چه سریعتر تحقق یابد. در قدم اول باید دید که حاکمیت می‌خواهد قدمی در جهت اعمال قواعد عرفی حصر به جای حبس غیر قانونی و غیر منطقی بردارد یا هنوز بر روش ابداعی خود اصرار دارد.
وی ادامه داد” هر شروعی پایانی دارد ، اما در این مورد آقای کروبی عامدانه هرگز در مورد پایان این ماجرا سوال نکردند. در اولین ملاقات به فرزندم دکتر محمد تقی گفتند با مردم سخن بگویید و برای هر اتفاقی آماده باشید و در بدترین شرایط هم حق ندارید از کسی چیزی برای من بخواهید. البته تاکنون فردی هم از طرف حاکمیت این موضوع را مطرح نکرده است.
خانم کروبی با اشاره به ریزشهای انجام شده ، می گوید: فکر نمی کنم به استثنای گروهی اندک کسی حاضر باشد از سیاست های دو سال و نیم گذشته دفاع کند چه برسد به آنکه مدعی موفقیت آمیز بودن آن باشد. بعید می دانم وضعیت شکننده اقتصادی و اسفبار کشور در عرصه ای بین المللی و نیز نگاه امنیتی به مردم اهدافی بوده که حاکمیت به دنبالش بوده تا بخواهد امروز به آن افتخار کند.
وی افزود: برای کسانی که سابقه ای در انقلاب دارند و در روزگار سرد و زمستانی به امید دست یافتن به عدالت علوی هزینه پرداختند بسیار ناگوار است که شاهد انحراف از اهداف انقلاب باشند. طبیعی است که دلسوزان کشور نسبت به زندانی کردن بهترین نیروها و روند حاضر معترض باشند و بگویند داغ و درفش قادر به تامین کردن اهداف هیچ حاکمیتی نبوده و نخواهد بود.
خانم کروبی در ادامه خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ پاسخ رسمی و غیر رسمی به اعتراض های انجام شده دریافت نکردیم. ببینید اعتراض های صورت گرفته و نامه‌های سرگشاده از دو جهت حائز اهمیت است. اول انکه مردم این صاحبان اصلی کشور از رفتارهای غیر قانونی، شرعی و اخلاقی در قبال این عزیزان با خبر شوند و دیگر آنکه حاکمیت مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و در آینده مدعی رفتار خودجوش و خودسر نیروهای رسمی خود نشود.
وی در خصوص روحیه همسرش می گوید: کروبی به آینده جنبش بسیار خوش بین است و معتقد است که اگر مسیر سخت و ناهموار است اما مطالبات به حق مردم در این فضا ریشه‌ای عمیق پیدا کرده و با بلوغ سیاسی جامعه، آینده کشور بسیار روشن خواهد بود. ایشان که تجربه ۱۵ سال مبارزه قبل از انقلاب و مسئولیت‌های مهمی پس از انقلاب داشتند بارها می‌گفتند که اگر با اعتقاد و ایمان به کاری ورود کنید تحمل مصائب و سختی ها در آن مسیر بسیار آسان خواهد بود و مطمئن باشید که هیچ قدرتی در گذر زمان در مقابل قدرت یک ملت نمی تواند تاب آورد. دسترسی ایشان به اخبار بسیار محدود است و تنها از طریق رسانه میلی اخبار را دریافت می کنند اما با توجه به سابقه سیاسی و شناختی که از منطقه دارند به تحلیل امور می پردازند. مثلا هنگامیکه اعتراضات مردم منطقه در رسانه ملی گزینشی پوشش داده شد ایشان به زوایای دیگر موضوع پی بردند و تحلیل خود را برای من گفتند، وقتی من از حبس خارج شدم به درستی تحلیل ایشان رسیدم. ایشان در همین ارتباط در یکی از ملاقات ها به فرزندان تاکید کردند که ” زمان حکومت های خودکامه به سر آمده و حکومت ها راهی جز آشتی با مردم و اعمال اصلاحات عمیق در جهت واگذاری قدرت به مردم را ندارند”. اگر نگاهی به وضعیت کشورهای عربی داشته باشیم می بینیم که دسته ای در مقابل مردم صف آرائی کردند و مرتکب جنایات بسیاری شدند اما در نهایت فرو ریختند و یا در حال فرو ریختن هستند و برخی کف خواسته های مردم را اجابت کردند و آنان را بیگانه و مزدور وفتنه گر نخواندند. طبیعی است مردم فهیم و بزرگ ایران که همواره پیش گام تحولات در منطقه بودند هم می‌خواهند سرنوشت خود را به دست خود رقم زنند و از ظلم و تعدی بنام دین بیزار باشند.




سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی: حضور سبز مردم در ۲۵ بهمن پیام آور اصلاحات برای عبور از بحران است

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سالروز پیروزی انقلاب و در آستانه ی یکمین سالگرد حبس خانگی غیرقانونی رهبران جنبش سبز حمایت و پشتیبانی خود را از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید در اعتراض به حبس و حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی، وضعیت اسف بار اقتصادی، استبداد حاکم و مخالفت با تشدید تحریم های اقتصادی و خطر جنگ اعلام کرده و در بیانیه ای تاکید کرده است که انتظار می رود حضور سبز مردم در خیابان ها بتواند پیام آور اصلاحاتی برای عبور کشورمان از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانیه ی خود با اشاره به اینکه سی و سه سال پیش، پس از سالها مبارزه، انقلابی مردمی در کشورمان در مقابله با استبداد داخلی و مداخله خارجی به پیروزی رسید و نظام “جمهوری اسلامی ” را برپا ساخت، آورده است: حال پس از گذشت سالها و پیمودن فراز و نشیب ها و تغییر نسلی باید از نسبت وضعیت کنونی و آرمانهای انقلاب پرسید و به ارزیابی عملکرد حاکمیت در این باره پرداخت، و اینکه آیا این کارنامه قرابتی با آنچه مردم در انقلاب می خواستند، دارد؟
متن کامل این بیانیه که در سایت امروز منتشر شده به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم آگاه و شریف ایران
در سی و سه سال پیش، پس از سالها مبارزه، انقلابی مردمی در کشورمان در مقابله با استبداد داخلی و مداخله خارجی به پیروزی رسید و نظام “جمهوری اسلامی ” را برپا ساخت. حال پس از گذشت سالها و پیمودن فراز و نشیب ها و تغییر نسلی باید از نسبت وضعیت کنونی و آرمانهای انقلاب پرسید و به ارزیابی عملکرد حاکمیت در این باره پرداخت، و اینکه آیا این کارنامه قرابتی با آنچه مردم در انقلاب می خواستند، دارد؟
اگر ” قانون اساسی” را اصلی ترین دستاورد انقلاب بدانیم و آنرا به عنوان میثاق حاکمیت با ملت بپذیریم، در این سالها عملکرد حاکمیت اقتدارگرا کمترین قرابتی با بسیاری از اصول این قانون نداشته و برخی از اصول در اجرا فراموش شده است. قرائت حاکمیت از قانون اساسی دراصل “ولایت مطلقه فقیه” خلاصه شده و تمامی اصول دیگر و به ویژه فصل “حقوق ملت” در سایه این عنوان بلاموضوع شده است. بر پایه این قرائت شهروندان ایرانی به خودی و غیرخودی تقسیم شده، و هرآنکه در زمره غیرخودی ها قرار گیرد از تمام حقوق شهروندی محروم، و اگر کوچکترین انتقاد و اعتراضی کند مستحق مجازات زندان و شکنجه و تبعید و…است. و این در حالی است که ناکارآمدی حاکمیت در اداره امور، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را بحرانی و همه شهروندان را درگیر امور روزمره معیشتی کرده است. درعرصه سیاست خارجی نیز روز بروز بر انزوای ایران و چالش هایش با دیگر کشورها افزوده است. تشدید تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان و چنگ اندازی سایه جنگ در این فضا چشم انداز تیره و تاری را به نمایش می گذارد، و دراین شرایط کشورمان در سالروز پیروزی انقلاب روزهای خوشی را سپری نمی کند.
در خرداد ۸۸ شهروندان برای تغییر این وضعیت اسف بار به پای صندوق های رای آمدند و انتظار داشتند که با رایشان سرنوشتشان را بسازند و راهی برای برون رفت کشور از نابسامانی ها و ناکارآمدی ها بیایند اما انجام کودتای انتخاباتی به اعتراض گسترده شهروندان منجر شد و حاکمیت بجای شنیدن فریاد معترضان بر طبل سرکوب و ارعاب کوبید و جنبش سبز از دل این حوادث روئید و رشد کرد، و با روئیدن جنبش های ضد استبدادی در کشورهای عربی طوفان تحول در منطقه براه افتاد و در ۲۵ بهمن ماه ۸۹ بود که سبزها به دعوت رهبران جنبش آقایان موسوی و کروبی به خیابان آمدند تا همبستگی خود را با جنبش های منطقه به نمایش گذارند و اینکه همراهی این جنبش ها تا رفع همه نظام های استبدادی ادامه خواهد داشت. در عکس العمل به این حضور قدرتمند خیابانی سبزها حاکمیت اقتدارگرا به حبس خانگی رهبران جنبش سبز اقدام کرد، با این خیال خام که با قطع پیوند این دو با بدنه جنبش می تواند به تضعیف و مهار جنبش بپردازد در حالیکه به رغم همه تمهیداتی که از سوی حاکمیت در این باره بکار بسته شده جنبش روز بروز بر عمق و گستره اش در جامعه افزوده و همچون یک موجود زنده به رشد و بالندگی خود ادامه داده و در مسیر پیروزی به پیش می رود. اجماع سبزها برای عدم شرکت در انتخابات نمایشی مجلس شاهدی بر این واقعیت و نمادی از این پویایی است.
اکنون در آستانه سالگرد دومین خیزش عظیم سبزها، در حالیکه رهبران جنبش سبز در حصر و بسیاری از فعالین سیاسی، دانشجویی، مطبوعاتی و … در حبس های غیر قانونی هستند، حاکمیت بار دیگر به سمت برگزاری یک انتخابات نمایشی و غیر آزاد گام بر می دارد. از صحبت اخیر رهبری در نماز جمعه مبنی بر شرکت مردم درانتخابات برای برطرف شدن تهدیدها می توان عدم اعتماد به نفس و بحران مشروعیت حاکمیت بعد از سرکوبهای خرداد ۸۸ را درک کرد.
همانطور که در بیانیه های پیشین سازمان، به ویژه بیانیه عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم به وضوح بدان اشاره کرده ایم، شرکت مردم در انتخابات نه تنها تهدیدهای بین المللی (تحریمهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی) را کاهش نمی دهد بلکه باعث تقویت موضع و اقدامات ماجراجویانه و ستیزه جویانه حاکمیت استبدادی در عرصه‌های داخلی و خارجی خواهد شد و آنها را به تداوم این رویکرد و مواضع تشویق و ترغیب می‌کند. در حالیکه عدم شرکت در انتخابات حاکمیت را در ادامه سیاست‌های ستیزه جویانه و جنگ طلبانه بی پشتوانه در عرصه خارجی و استبدادورزی و سرکوب در عرصه داخلی دچار تردید و بازنگری خواهدکرد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در یکمین سالگرد حبس خانگی غیرقانونی رهبران جنبش سبز حمایت و پشتیبانی خود را از دعوت به راهپیمایی روز ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید در اعتراض به حبس و حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی، وضعیت اسف بار اقتصادی، استبداد حاکم و مخالفت با تشدید تحریم های اقتصادی و خطر جنگ اعلام می دارد و انتظاردارد که حضور سبز مردم در خیابان ها بتواند پیام آور اصلاحاتی برای عبور کشورمان از وضعیت بحرانی کنونی در عرصه داخلی و خارجی باشد.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخه خارج از کشور)
۲۲ بهمن ۱۳۹۰



۶۱۹ کشته در اثر برق گرفتگی

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۶۱۹ نفر بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند.
محمود خدادوست با بیان اینکه از کل فوت‌شدگان ناشی از برق‌گرفتگی در آذر سال جاری نیز ۵۵۲ نفر مرد و ۶۷ نفر زن بوده‌اند، گفت: در ۹ ماهه سال جاری بیشترین مرگ ناشی از برق‌گرفتگی به ترتیب با ۹۳ نفر در مردادماه و پس از آن با ۸۶ نفر در شهریورماه ثبت شده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: استان‌های تهران و خوزستان نیز به ترتیب با ۱۰۷ و ۷۳ مورد برق‌گرفتگی بیشترین و مرکزی و خراسان ‌جنوبی به ترتیب با یک و سه نفر کمترین مرگ ناشی از برق‌گرفتگی را داشته‌اند.
خدادوست با بیان اینکه همچنین در آذر امسال ۶۵ نفر به دلیل برق‌گرفتگی در کشور فوت کردند، گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های ناشی از برق‌گرفتگی ۴۳ نفر بود، ۵۱٫۲ درصد افزایش یافته است.
به گفته رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی، از کل فوتی‌های ناشی از برق‌گرفتگی در آذر امسال ۵۹ نفر مرد و شش نفر زن بوده‌اند.





مشکلات ۲۷ میلیون کارگر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی

دبیراجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ گفت: صندوق تامین اجتماعی با ۲۷ میلیون بیمه شده تحت حمایت خود بامشکلات زیادی مواجه است.
کرمعلی سامانی پور در گفت گو با ایلنا ضمن بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی دارای استقلال لازم نیست تصریح کرد: سیاست گذاری صندوق را شورای عالی صندوق تامین اجتماعی تعیین می‌کند که ترکیب آن به صورت ناقص در قانون آمده است.
او افزود: در کشورهای جهان سوم افرادی که قدرت سیاسی دارند به حوزه های اقتصادی ورود کرده و پست های اجرایی را بر عهده می‌گیرند.
او ادامه داد: مهمترین موضوع مورد بحث انتصابات مکرر در صندوق تامین اجتماعی است به طوریکه در طی چندین سال بعد انقلاب اسلامی مدیران زیادی در راس این صندوق قرار گرفته‌اند و غالبا شخصیت‌های سیاسی بوده‌اند تا افراد متخصص.
او با اشاره به اینکه همین عامل باعث شده که ما شاهد چالش‌های جدی در این صندوق باشیم افزود: صندوق تامین اجتماعی باید به عنوان صندوقی مستقل سعی کند در حوزهای مدیریتی و غیر مدیریتی خود تصمیم گیر بوده و از پس کار های خود برآید.
این فعال کارگری با تاکید بر اینکه دولت به اندازه‌ای که به تامین اجتماعی کمک می‌کند باید در سازمان نقش داشته باشد اظهار داشت: مثلا اگر دولت ۳ درصد حق درمان را به صندوق پرداخت می کند(که این مبلغ را هم متاسفانه نمی‌پردازد) باید در شورای عالی تامین اجتماعی به همین اندازه نقش داشته باشد.
او با انتقاد از اینکه امروزه مدیران صندوق تامین اجتماعی از طریق دولت انتخاب می شوند گفت: هرگاه دولت بخواهد می تواند مدیر عامل را عزل و یا نصب کند.
به گفته وی اگر صندوق تامین اجتماعی بخواهد با قدرت به کار خود ادامه دهد باید ساختار این مجموعه عوض شود به این ترتیب که انتخاب مدیر عامل سازمان در دست دولت نباشد و مدیریت سازمان از حالت انتصابی به سمت انتخابی پیش برود.
او در خاتمه به ذکر مشکلات اساسی سازمان تامین اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: ورود افراد غیر متخصص در حوزه های مدیریتی رده بالای صندوق، ترکیب نامتناسب شورای عالی تامین اجتماعی، عدم سه جانبه‌گرایی که در راس هرم صندوق حاکم است، انتصابی بودن مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی، عدم ارائه خدمات مناسب به بیمه شدگان، ورود بخشی از نیروهای غیر مرتبط به زیر چتر حمایتی صندوق را می‌توان از مشکلات اصلی تامین اجتماعی برشمرد.
او همچنین راهکارهای برون رفت از این مشکلات را رشد افراد سازمانی جهت مدیریت‌های بالایی، ورود شرکای واقعی به ترکیب شورای عالی تامین اجتماعی، انتخابی کردن مدیر عامل صندوق، کیفیت دادن به وضعیت درمانی و اجرای ماده ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی و عدم پذیرش افراد غیر کارگر، عنوان کرد.





روز شانزدهم؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: محسن محققی، مصطفی تاج زاده، سعید جلالی فر و شاهین زینعلی

کلمه_ گروه اجتماعی: در انتخابات آزاد حرف اول را مردم می زنند. شرایط انتخابات آزاد پیچیده نیست و دنیا آن را تجربه کرده و دیده است. درباره انتخابات آزاد در یک جمله هر کسی که در چارچوب قانون اساسی بخواهد فعالیت کند، با هرگرایش و اعتقاد و اندیشه‌ای باید حق داشته باشد در انتخابات شرکت کند و نماینده مردم باشد، مگر اینکه رأی اکثریت را نیاورد. بنابراین انتخابات آزاد یعنی این که صلاحیت هر کس که می‌خواهد در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند رد نشود و هر کسی در انتخابات شرکت می‌کند حق دارد حزب، روزنامه، تجمع و امنیت کامل داشته باشد و بتواند از طرفداران خود دفاع کند و بعد هم بتواند برنامه‌های پیشنهادی‌اش را در امنیت کامل در مجلس پیش ببرد و طرفدارانش نیز امنیت داشته باشند. نه این که مانند انتخابات سال ۸۸ چند روز قبل از انتخابات حکم دستگیری ما صادر بشود. انتخاباتی که سپاه حکم بازداشت فعالین آن را از آقای مرتضوی، بگیرد اسمش انتخابات آزاد نیست. انتخابات آزاد با تمام مولفه‌های آن یعنی قبل از انتخابات امکانات عمومی به سود کسی بسیج نشود، بیت‌المال به نفع یک فرد یا جریان هزینه نشود، صدا و سیما و کمیته امداد به نفع یک جناح بسیج نشوند و از سوی دیگر همه از امکانات عمومی به طور مساوی استفاده کنند تا انتخابات معنای آزاد پیدا کند. برای رسیدن به انتخابات آزاد حتماً آزادی زندانیان سیاسی نخستین شرط است و دوم این که امنیت تأمین شود و نظامی‌ها به پادگان‌ها برگردند. سیاست‌ورزی مدنی جای سیاست‌ورزی نظامی را بگیرد و هرگونه استالینیزم چه نوع روسی و چه نوع چینی و چه نوع استالینیزم فقهی را نفی کنیم و این امکان را فراهم کنیم که همه نیروها در انتخابات شرکت کنند. مشکل زمانی حل می‌شود که حقوق ملت همیشه حفظ شود نه فقط زمان انتخابات، بلکه به طور مستمر ادامه پیدا کند. هیچ کدوم از این تعاریف در انتخابات پیش رو محقق نشده است و مهم تر از همه همان طور که بارها گفتیم زندانی های سیاسی این دو سال ما آزاد نشده اند پس چگونه می توان در انتخاباتی شرکت کرد که آزاد نیست، چطور می توان وقتی که:
سعید جلالی‌فر دوست کودکان در بند است
فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و گروه و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان است.سعید جلالی‌فر اولین بار در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۸پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه بازجویی‌ جلالی‌فر در زندان اوین به اتمام رسید و اتهام «فعالیت تبیغی علیه نظام» به وی تفهیم شد. در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ برای وی قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شد و جلالی‌فر بعد از ۱۳ روز در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۸ آزاد شد.
جلالی‌فر بعد از آزادی از زندان در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۳۸۹ به شعبه ۳ بازپرسی امنیت مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۰ جلالی‌فر برای جلوگیری از اجرای وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیونی که توسط دادگاه انقلاب به اجرا گذاشته شده بود در دادگاه حاضر و بار دیگر بازداشت شد. وی پس از دستگیری توسط قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. جلالی‌فر در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه حاضر و محاکمه شد. در این دادگاه اتهام‌های او «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر و مصاحبه با صدای آمریکا و همچنین «اجتماع و تبانی» اعلام شده است. وی به خاطر همین اتهامات از توسط این دادگاه به سه سال زندان محکوم شد که این حکم به صورت شفاهی در تاریخ شش شهریور ماه به وی ابلاغ شده است. این حکم هنوز به صورت رسمی به وکیل وی مینا جعفری ابلاغ نشده است.
سید مصطفی تاجزاده حامی انتخابات آزاد قربانی انتخابات شد
فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی دو حزب بزرگ اصلاح طلب در ایران جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب ، متولد آذر ۱۳۳۵ در شهر تهران است. او یکی از خوش نام ترین فعالانِ دموکراسی خواهِ ایرانی است. تاجزاده برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب، انتخابات شورای شهر و روستا را در ایران برگزار کرد تا مردم نقش بیشتری در اداره ی شهر و روستای خود داشته باشند. با ابطال هفتصدهزار رأیِ مردم در انتخابات مجلس در سال ۷۸ توسط شورای نگهبان که زیر نظر مقام رهبری فعالیت می کند، تاجزاده از دبیر این شورا شکایت کرد. با آن که به شکایت او رسیدگی نشد، وی هنوز بر لزوم حضور دبیر شورای نگهبان در دادگاه اصرار می کند. مصطفی تاجزاده یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شد و چهار ماه را در سلول انفرادی در بند دو الف متعلق به سپاه پاسداران گذراند. چند ماه بعد دادگاه، او را به شش سال حبس محکوم کرد. سید مصطفی هیچ دفاعی از خود در دادگاه نکرد. وی پیش ازآن گفته بود: «تا زمانی که به شکایت من علیه دبیر شورای نگهبان [به خاطر ابطال هفتصد هزار رأی مردم در سال ۷۸] رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه و دفاع از خود نمی بینم.» دادگاه، تاجزاده را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش سال حبس محکوم کرد. او در نامه ای که یک سال بعد از حبس خود خطاب به مردم ایران نوشت اعلام کرد که برخی از همراهی هایش با انقلابی گری های دهه شصت در ایران و دخالت در «سبک زندگی» مردم اشتباه بوده است. تاجزاده نامه اش را به ندا آقا سلطان، یکی از کشته شدگانِ پس از انتخابات ایران تقدیم کرد. سید مصطفی تاجزاده یکی از هفت نفری است که علیه سرداران سپاه به خاطر آن چه که وی «کودتای انتخاباتی در سال ۸۸» می خواند شکایت کرده است. همسر سید مصطفی نیز در اسنفد سال گذشته بازداشت شد و حدود ۵۰ روز را در بند دو الف سپاه گذراند و سپس در دادگاه قاضی مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. تاجزاده این روزها را در زندان اوین تهران به صورت انفرادی می گذراند و حاضر نیستند که او را به بند عمومی منتقل کنند. در مدت زندان نامه هایی از وی خطاب به علی مطهری و حسین شریعتمداری منتشر گردیده که البته لحن های آنها متفاوت است. همچنین او از جمله امضا کننده گان شکایت نامه علیه سردار مشفق است و بارها نیز تاکید کرده که باید نسبت به شکایت آنان که سندی دال بر دخالت نیروهای نظامی درروند انتخابات است رسیدگی شود.
در حال حاضر از معدود افرادیست که از انتقالش به بند ۳۵۰ زندان اوین جلوگیری می شود و گاها به صورت دو نفره یا تک نفره در بند قرنطینه نگهداری می شود ، گویا نیروهای امنیتی از بودن وی در جمع ترس دارند.
محسن محققی عضو نهضت آزادی قربانی آزادی می شود
این عضو شورای مرکزی نهضت آزادی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی توسط دادگاه انقلاب به چهار سال زندان محکوم شده بود، پس از تایید حکم دادگاه بدوی برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان اوین شد. مهندس محققی بعد از عاشورای ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شده بود و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود.همچنین او در سال ۱۳۸۰ همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی توسط اطلاعات سپاه بازداشت و مدتی را در بند ۵۹ سپاه گذراند. او در دادگاه‌های غیر علنی به دو سال و نیم زندان محکوم شد.محسن محقّقی، مهندس برق و الکترونیک از انگلستان و از مهندسین اجرائی قوی و صاحب نظر و از اعضای باسابقه نهضت آزادی ایران و یکی‌ از دامادهای شادروان مهندس مهدی بازرگان است. محققی قبل از انقلاب در سازمان اتمی‌ ایران اشتغال داشته و دوره‌های تخصصی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای را در کشور بلژیک گذارانده است. آقای محققی پس از پیروزی انقلاب مسئولیت سایت اتمی‌ اصفهان را به عهده داشته و در حفظ تأسیسات و جلوگیری از تخریب و انهدام آن موفق بوده است. پس از آن با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همکاری نموده و در راستای‌ خودکفایی کشور در رشته مهندسی‌ کنترل و الکترونیک، «شرکت کنترنیکس» را به عنوان یکی‌ از شرکت‌های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تأسیس کرده که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مهندس محققی به عنوان یک مهندس اجرایی با سابقه، مدیریت پروژه‌های زیادی را در نقاط مختلف کشور به عهده داشته است، از جمله پروژه بازسازی کارخانه آجرماسه آهکی خوزستان (واقع درحمیدیه) که دراثرحملات هوائی عراق به شدت آسیب دیده بود.
در حال حاضر مهندس عماد بهاور، مهندس محمد (فرید) طاهری و محمد توسلی دیگر اعضای نهضت آزادی ایران هستند که در زندان به سر می‌برند.
شاهین زینعلی تبعید به رجایی شهر
در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به دو سال حبس به جهت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در حزب پان ایرانیست، ۹۱ روز حبس به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی منجر به اغتشاش، و مصاحبه با رسانه های بیگانه و پرداخت مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم گردید. او از آذر ماه امسال به دستور دادستان تهران از ملاقات حضوری و مرخصی محروم شد در عین حال هیچ دلیلی مبنی بر اعمال این محدودیت ها ارائه نشده است.این در حالی است که این روزنامه نگار و فعال سیاسی قبل از بازداشت از دریافت کارت امتحانات پایان ترم دانشگاه محروم و مسئولان دانشگاه ضمن ضبط کارت دانشجویی وی، از ورود این دانشجو به دانشگاه خودداری به عمل آورده و غیر رسمی او را از ادامه تحصیل محروم کرده اند.
شاهین زینعلی، پیمان عارف، آرش صادقی و جواد علیخانی چهار تن از زندانیان سیاسی اوین بودند که از غروب روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه طی بیانیه ای ضمن اعتراض به نحوه کشته شدن هاله سحابی از اعتصاب غذای خود در زندان اوین خبر داده و پایان اعتصاب غذای خود را منوط بر تشکیل کمیته مستقل حقیقت یاب و تحقیق در مورد تمامی جنایات ۲سال اخیر به ویژه قتل مظلومانه هاله سحابی دانسته بودند. این عضو حزب پان ایرانیست چند روز پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد.





در اعتراض به بیتوجهی به وضعیت وخیم جسمی

اعتصاب غذا محمدرضا معتمدنیا، رزمنده دوران دفاع مقدس، در زندان اوین

محمدرضا معتمد نیا از زندانیان بند ٣۵٠ از روز ٢٠ بهمن ماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی در اعتصاب غذا به سر می برد.
به گزارش خبرنگار کلمه، این زندانی سیاسی که از بیماری های قلبی و نخاعی رنج می برد مدتهاست درخواست کرده برای تشخیص و درمان بی حسی انگشتان دست و خونریزی های مکرر لثه اش به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود که علیرغم تاکید پزشک قانونی برای اعزام وی جهت درمان، دادستان تهران با این امر مخالفت کرده است.
بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی که نام حرکت اعتراضی خود را روزه سیاسی نهاده، فقط با آشامیدن آب افطار می کند، که همین موضوع سبب افزایش نگرانی ها از وضعیت سلامت وی شده است.
معتمد نیا مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه نخست وزیری رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بود.
وی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ در تاریخ ٨ تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار و بازداشت و پس از ٢ماه انفرادی با وثیقه آزاد شد.
معتمدنیا در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ٢١ مرداد ماه ٩٠ برای سپری کردن دوران محکومیتش روانه زندان اوین شد.






نامه اي از زندان اوین به محمود احمدي نژاد

حسین رونقی از اوین: آقای احمدی نژاد! برای توبه و دفاع از مردم ستمدیده هیچ‌گاه دیر نیست

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس منتقد ۲۵ ساله‌ای که بیش از دو سال است در زندان اوین محبوس است در نامه خطاب به محمود احمدی نژاد با بیان اینکه این روزها هیچ کس آزادى ندارد، تشریح کرده است: امروز استاد دانشگاه به خاطر آموزش و بازگویى حقایق، معلم به خاطر تربیت درست کودکان، دانشجو به خاطر نپذیرفتن ذلت، کارگردان به خاطر ارایه تصاویر واقعى از جامه، کارگر به خاطر درست کار کردن و اعتراض و اعتصاب، وکیل به خاطر دفاع از حق، روزنامه نگار به خاطر اطلاع رسانى دقیق و اخبار صحیح، نویسنده به خاطر نوشته‌هایش، زن به خاطر زن بودنش، دختران به نام هرزگى و پسران به نام اوباش گرى، تهدید، تعلیق، بازداشت و شکنجه مى شوند.
به گزارش کلمه، سید حسین رونقى ملکى که به دلیل اعتراض به نقض حقوق بشر، دفاع از آزادى بیان و انتقاد از حاکمیت در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ١۵ سال حبس تعزیرى محکوم شده‌است و اکنون با شرایط جسمى بد، بیش از ٢ سال است که در زندان به سر می‌برد با یادآورى این نکته که ایرانى‌ها هرگز تن به ننگ و ذلت نمى دهند نصیحتى از  امام خمینى را در نامه خود بازگو کرده است: “شما باید نصیحت مرا گوش کنید؛ همانطورى که من به این اشخاصى که مى آمدند گفتم این مطلب را، که آقا! تا حالا دیدید شما که با زجر، با کتک، با حبس، با شکنجه، با تبعید، با اهانت، با این همه امور، بردى نکردید؛ دیدید که ملت عصبانى مى شود؛ نمى شود یک ملت را تا آخر زیر چکمه نگه داشت؛ این را دیدید؛ بیایید یک قدرى تغییر بدهید؛ تجربه کنید. آخر شما اشخاصى هستید که ادعاى عقل مى کنید، تجربه کنید، آخر یک دفعه هم آن ورق را پیش بیاورید؛ تلطیف کنید به مردم؛ تواضع کنید به مردم؛ آقا دولت مال مردم است؛ بودجه مملکت از جیب مردم است. شما نوکر مردم هستید. دولت‌ها خدمتگزار مردمند، هى لفظا نگویید من خدمتگزار، و عملا تو سر مردم بزنید.”
متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
به نام حق
یا اهل الکتب لم تلبسون الحق بالبطل تکتمون الحق و انتم تعلمون (ای اهل کتاب، چرا حق را به باطل مشتبه می‌کنید و آگاهانه حقیقت را پنهان می‌دارید؟)
جناب آقاى محمود احمدى‌نژاد
اینجانب سید حسین رونقى ملکى به دلیل اعتراض به نقض حقوق بشر، دفاع از آزادى بیان و انتقاد از حاکمیت در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ١۵ سال حبس تعزیرى محکوم شده‌ام و اکنون با شرایط جسمى بد، بیش از ٢ سال است که در زندان به سر می‌برم. امروز نمى خواهم از درد خودم، زندانیان سیاسى و خانواده‌هایشان سخن بگویم؛ از اینکه بر خلاف قوانین جارى کشور، ما و خانواده‌هایمان هتک حرمت شدیم، سیلى خوردیم، زجر کشیدیم، ناسزا شنیدیم و تحقیرمان کردند. ملاقات حضورى با خانواده‌هایمان برایمان رویا شده و مرخصى آرزو؛ بگذریم که چه ظلمى بر ما به واسطه تهدید، بازداشت و شکنجه روا داشته شد و در ‌‌نهایت در اتاقى شبیه دادگاه، حکمى ناعادلانه و ظالمانه به ما تعلق گرفت؛ یا اینکه خانواده‌هایمان به خاطر اتهامات واهى که به ما نسبت داده شده است، تحت فشار هستند و تهدید و بازداشت مى شوند؛ نه، از آن‌ها هم سخنى به میان نمى آورم. حرف من از درد مشترک همه هم میهنانم است و از ظلم و ستمى که بر آن‌ها روا داشته مى شود.
آقاى احمدى‌نژاد
آیت الله خمینى گفته‌اند: “اول مرتبه تمدن، آزادى ملت است. مملکتى که آزادى ندارد تمدن ندارد. مملکت متمدن آن است که آزاد باشد، مطبوعاتش آزاد باشد. مردم آزاد باشند در اظهار عقاید و رایشان؛ و الان هیچ کس آزادى ندارد.”
امروز استاد دانشگاه به خاطر آموزش و بازگویى حقایق، معلم به خاطر تربیت درست کودکان، دانشجو به خاطر نپذیرفتن ذلت، کارگردان به خاطر ارایه تصاویر واقعى از جامه، بازیگر به خاطر بازسازى درد‌ها و تصویر نقش دردمندان و ستمدیده‌ها، کارگر به خاطر درست کار کردن ه اعتراض و اعتصاب، پزشک به خاطر درمان دردهاى جامعه، پرستار به خاطر مرهم گذاشتن بر زخم هاى جامعه، وکیل به خاطر دفاع از حق، روزنامه نگار به خاطر اطلاع رسانى دقیق و اخبار صحیح، شاعر براى اشعار گزنده و تلخش، هنرمند براى هنرش، منتقد به خاطر انتقادش، نویسنده به خاطر نوشته‌هایش، زن به خاطر زن بودنش، دختران به نام هرزگى و پسران به نام اوباش گرى، تهدید، تعلیق، بازداشت و شکنجه مى شوند. و الان هیچ کس آزادى ندارد.
جناب آقاى محمود احمدى‌نژاد
“آزادى زندانیان سیاسى پس از چندین سال شکنجه، رنج و محرومیت از حقوق اولیه، آن هم به نام عفو و بخشش، آزادى از زندانى کوچک است به زندانى بزرگ‌تر!” به ما مى گویند طلب عفو و بخشش کنید و اظهار ندامت. مگر ما چه گفته‌ایم و چه کرده‌ایم که ما را در بند کردند؟ “ما حرفمان این است آقا به قانون اساسى عمل کنید؛ مطبوعات آزادند، قلم آزاد است، بگذارید بنویسند مطالب را، اگر دین دارید به دین عمل کنید.” ما از اقتصاد از دست رفته، فرهنگ از بین رفته، سیاست رو به زوال، اختناق همن جانبه و گسترده در کشور، انباشته شدن زندان‌ها از مردم آزاده، فقدان وسایل اولیه زندگى، چپاول رفتن مخازن کشور، وقایع کهریزک و کهریزک‌ها، غارت بیت المال، قتل‌ها ى زنجیره اى، برخورد هاى قهر آمیز، نقض حقوق شهروندى توسط نیروهاى انتظامى و امنیتى، اعمال خودسرانه و فراقانونى برخى اشخاص و نهاد‌ها، تمکین نکردن از قوانین، و از نقض حقوق بشر و آزادى بیان، فقر و فحشا و فساد سخن به میان آوردیم؛ در جواب تهدید، تبعید، شکنجه و حبس کردند و گفتند بترسید! از چه چیز باید بترسیم؟ آیا مرگ از زندگى ذلت بار بهتر نیست؟
جناب آقاى احمدى‌نژاد
امروز که به روزنامه رسمى دولت هجوم برده مى شود، نزدیکان و اطرافیان دولت به نام جریان انحرافى بازداشت مى شوند، مشاور جنابعالى به اتهام توهین به رهبرى به حبس محکوم مى شود، انتقاد یک فرمانده سپاه از شاه سابق را توهین به رهبرى قلمداد مى کنند و بسیارى به خاطر ابراز عقیده در زندان به سر مى برند؛ به عنوان یک خس و خاشاک از شما مى پرسم چه کسى باید از حق مردم ظلم دیده و ستم کشیده که گرسنگى مى خورند و سرکوب مى شوند دفاع کند؟ و در مقابل این همه ظلم و ستم و بیداد سکوت نکند؟ حتى اگر در دولت و کابینه شما هم باشد. “که اگر کسى ببیند ظالمى را که ظلم و ستم مى کند و سکوت کند، اگر کسى یک کلمه بگوید که ترویج ظلم و حمایت از ظالم باشد جایش جاى ظالم بوده و خودش هم ظالم است.” همه مى دانیم براى توبه و دفاع از مردم مظلوم و ستم دیده هیچ‌گاه دیر نیست. اما یادمان نرود هر که در این بزم مقرب‌تر است جام بلا بیشترش مى دهند.
آقاى احمدى‌نژاد
اینجانب به شما راى نداده‌ام و هیچ‌گاه راى نخواهم داد اما با توجه به سمتى که در نظام حاکم جمهورى اسلامى ایران دارید براى طرح مسائل و مشکلات عدیده و اتمام حجت خواهان ملاقات حضورى جنابعالى هستم و مى دانم اگر شما بخواهید این کار صورت خواهد پذیرفت. با یادآورى این نکته که ایرانى‌ها هرگز تن به ننگ و ذلت نمى دهند نصیحتى از آیت الله خمینى براى حسن ختام بازگو مى کنم: “شما باید نصیحت مرا گوش کنید؛ همانطورى که من به این اشخاصى که مى آمدند گفتم این مطلب را، که آقا! تا حالا دیدید شما که با زجر، با کتک، با حبس، با شکنجه، با تبعید، با اهانت، با این همه امور، بردى نکردید؛ دیدید که ملت عصبانى مى شود؛ نمى شود یک ملت را تا آخر زیر چکمه نگه داشت؛ این را دیدید؛ بیایید یک قدرى تغییر بدهید؛ تجربه کنید. آخر شما اشخاصى هستید که ادعاى عقل مى کنید، تجربه کنید، آخر یک دفعه هم آن ورق را پیش بیاورید؛ تلطیف کنید به مردم؛ تواضع کنید به مردم؛ آقا دولت مال مردم است؛ بودجه مملکت از جیب مردم است. شما نوکر مردم هستید. دولت‌ها خدمتگزار مردمند، هى لفظا نگویید من خدمتگزار، و عملا تو سر مردم بزنید.”
سید حسین رونقی ملکی
زندان اوین





جرس: 
جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف(متقن) در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس، با انتشار بیانیه‌ای مردم را "از هرگونه کمک و تایید این نظام نامشروع" به وسیله شرکت در انتخابات بر حذر داشته است.
بنا به اخبار رسیده به جرس در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم متدین را به انجام و عمل به وظیفه شرعی خود که همانا شرکت نکردن در انتخابات است دعوت می‌نماییم و همگان را بر حذر می داریم تا از هرگونه کمک و تأیید این نظام نا مشروع اجتناب نمایند.
جامعه مدرسین و طلاب قم، با اشاره به مشکلات اقتصادی در جامعه، زندان‌های پر از روزنامه‌نگار و فعالان سیاسی و دانشجویان این‌ مشکلات را نشانه‌ی بی‌درایتی رهبر جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:
باسمه تعالی
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا
خداوند فرمان می دهد که امانت ها را به اهلش بازگردانید (نساء/۵۸)
ملت شریف ایران و ایرانیان آزاده‌ی سراسر گیتی!
ظلم و ستم روز افزون حکومت دیکتاتوری و خودکامه آقای سید علی خامنه ای روز به روز عذاب آورتر می شود. مشکلات عدیده اقتصادی لاینحلی که اقشار گوناگون جامعه، اعم از قشر مستضعف و یا حتی قشر سرمایه‌دار و کارخانه‌دار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، جز بی لیاقتی و بی کفایتی منصوبان و محبوبان شخص رهبری، و در نتیجه بی کفایتی، بی درایتی و بی لیاقتی شخص رهبر را در امور اداره کشور، دلیل دیگری ندارد.
زندان های پر از روزنامه نگاران، فعالان سیاسی معتقد و پر سابقه راه آزادی و ظلم ستیزی، اساتید روشن فکر دانشگاه ها که می بایست چراغ راه پیشرفت و اعتلای روز افزون کشور باشند، دانشجویان مظلومی که آینده این کشور به دست آنان رقم خواهد خورد، بدهکارانی که با توجه به نبود امنیت اقتصادی و شغلی در ایران، سعی بر سازندگی و تولید داشتند، دیگر جایی برای سارقان بیت المال (اختلاس گران)، جادوگران و رمالان و قاتلان و قاچاقچیان نیست.
آیا این معنای عدالت علوی است که هر روز سخن از آن به میان می آید و رهبر خود را امیرالمومنین زمان می داند و معصوم؟ چنان رفتار می شود که گویی آیه تطهیر برای وی نازل شده است و اوست که با تمام ناپاکی ها، پلیدی ها و گناهان بی شمار صغیره و کبیره، از هر رجسی پاک است و این است آزار رساندن به خداوند و رسولش: إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا (ترجمه: بى‏گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت‏آور آماده ساخته است)
امروز در ایران پهناور ما عالمان محبوس اند و پر و بالشان بریده و جاهلان تکریم می گردند، جاهلانی که جز مشکلات عدیده داخلی و خارجی، هیچ سوغاتی برای مردم مظلوممان نداشته اند. اشخاصی که با تملق گویی و چاپلوسی به منصبی منصوب می شوند و تا می توانند برای خود و دوستان و نزدیکان خود موقعیت های بی شمار اجتماعی و اقتصادی می سازند.
گروهی از همین عمال قدرت که عنوان مدرسین حوزه علمیه بر خود نهاده اند، دست به ترفندی جدید برای راضی نمودن مردم و کشاندن آنان به پای صندوق های رأی در انتخابات زده اند، که لازم می دانیم تذکار لازم به مردم نجیب داده شود.
ابتداءا تأکید بر این نکته را ضروری می دانیم که عده ای از این گروه، به هیچ وجه و حتی فقط برای یک روز سابقه تدریس ندارند و جز فقط نوحه خوانی و روضه خوانی و گهگاهی وعظ، هنر دیگری در آنها دیده نمی شود فلذا علم حوزوی آنان به اندازه یک روضه خوان است.
ثانیا این روز ها این آقایان سخن از وحدت به میان می آورند ولی معلوم نیست وحدت میان چه گروهی مد نظرشان است؟ این افراد می خواهند با یک نزاع صوری ساختگی میان خودشان بازار و تنور انتخابات را گرم کنند، در حالی که غافل از اینند که در نظر مردم متدین ایران، مسلم است که پس از انتخابات 22 خرداد سال 1388 رفتن به پای صندوق های رأی و شرکت در انتخابات از محرمات کبیره است. آقایان احکام اولیه شرع و مسلمات ابتدایی فقه را فراموش کرده اند. از یاد برده اند که من اعان ظالم علی ظلمه فیسلطه الله علیه (هرکس ظالمی را در ظلمش یاری کند، خداوند آن ظالم را بر او مسلط می نماید).
اگر کلام الله مجید را تلاوت کنند و اندکی در آن تدبر کنند در سوره مبارکه نساء آیات 51 تا 53 خداوند فرموده است: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ هَؤُلاء أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ سَبِيلًا * أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَمَن يَلْعَنِ اللّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا * أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لاَّ يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا (ترجمه: آيا كسانى را كه از قرآن نصيبى يافته‏اند نديده‏اى كه به جبت و طاغوت ايمان دارند و در باره كسانى كه كفر ورزيده‏اند مى‏گويند اينان از كسانى كه ايمان آورده‏اند راه‏يافته‏ترند * اينانند كه خدا لعنتشان كرده و هر كه را خدا لعنت كند هرگز براى او ياورى نخواهى يافت * آيا آنان نصيبى از حكومت دارند و اگر هم داشتند به قدر نقطه چيزى به مردم نمى‏دادند).
این افراد که خود را مدرس حوزه علمیه می دانند، آیا سوره محمد آیات 22 و 23 را مطالعه نموده اند که حضرت حق جل و علی می فرماید: فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ * أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ (ترجمه: پس اى منافقان آيا اميد بستيد كه چون از خدا برگشتيد و سرپرست مردم شديد در روى زمين فساد كنيد و خويشاوندي هاى خود را از هم بگسليد * اينان همان كسانند كه خدا آنان را لعنت نموده و گوش دل ايشان را ناشنوا و چشمهايشان را نابينا كرده است).

ایرانیان نیک سرشت!
بدینوسیله ما اعضاء جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن) با استناد به مبانی فقهی و شرعی و نظرات فقهای عالم ماضی و حاضر، صراحتا اعلام حرمت شرکت مردم در انتخابات را می نماییم و مردم متدین را به انجام و عمل به وظیفه شرعی خود که همانا شرکت نکردن در انتخابات است دعوت می نماییم و همگان را بر حذر می داریم تا از هرگونه کمک و تأیید این نظام نا مشروع اجتناب نمایند.

مردم بزرگوار ایران!
خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه احزاب آیات 66 الی 68 فرموده است: و يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا * وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا * رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا (ترجمه: روزى كه چهره‏هايشان را در آتش زيرورو مى‏كنند مى‏گويند اى كاش ما خدا را فرمان مى‏برديم و پيامبر را اطاعت مى‏كرديم * و مى‏گويند پروردگارا ما رؤسا و بزرگتران خويش را اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند * پروردگارا آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن لعنتى بزرگ). پس آگاه باشید که در روز جزا، فرمان خدا و پیامبرش بر فرمان ولی فقیه مسلط است و التزام عملی به ولایت فقیه، نه تنها راه نجات نیست که با تعریف امروز این بدعت بزرگ تاریخ تشیع، بلکه دوزخ سزای آن است.

و من الله التوفیق
جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن)





سحرخیز: راهپیمایی ۲۵ بهمن؛ پیام مردم به حکومت برای پایان دیکتاتوری جرس: 
عیسی سحرخیز که هم اکنون در زندان به سر می‌برد، با تاکید بر این که راهپیمایی  ۲۵  بهمن باید "مسالمت‌آمیز" باشد، گفت: این راهپیمایی باید پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند.
 مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به جرس می‌گوید: در تماسی که با پدر داشتیم او از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن  بسیار استقبال کرد و تاکید داشت که در عین این که این راهپیمایی باید مسالمت آمیز باشد و در سکوت انجام شود حتما باید پیام محکم مردم را برای پایان دیکتاتوری به حکومت برساند.
پسر سحرخیز همچنین درباره شرایط زندان اظهار می‌کند: روزنامه های‌شان قطع شده و وضعیت فروشگاه زندان بسیار بد است و بیشتر مواقع تعطیل است. حتی در صورت باز بودن هم در آن میوه٬ شیر و هیچ لبنیات و یا آبمیوه‌ای پیدا نمی‌شود که این موضوع  سلامتی زندانیان و وضعیت تغذیه آنان را به خطر می‌اندازد.
او ادامه می‌دهد: همچنین وضعیت امکانات و سرویس‌های بهداشتی بسیار نامناسب و غیر قابل استفاده است و از سقف‌های دستشویی‌ها در سرمای زمستان مدام آب چکه می‌کند.
سحرخیز که اکنون در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال حبس محکوم شده بود، اما ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ طی حکمی به دو سال حبس دیگر به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی سابقش  و در مجموع به ۵ سال زندان محکوم شد.
 



جرس :
رسانه‌هاي محلي گزارش دادند كه «فيدل كاسترو» رهبر كوبا در دومين حضور خود در محافل عمومي طي چند روز گذشته، در نشستي 9 ساعته با نويسندگان و روشنفكران حاضر شد.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، فيدل كاسترو در نشستي طولاني مدت با نمايندگان و روشنفكران 22 كشور جهان درباره طيف گسترده‌اي از مسائل از جمله وضعيت «تاسف‌آور» جهان گفت‌وگو كرد.
كاسترو در اين نشست گفت: «بايد مبارزه كنيم؛ نبايد اجازه دهيم بدبيني پيروز شود، اين وظيفه ما است.»
در گزارش رسانه‌هاي دولتي كوبا آمده است كه تمامي شركت‌كنندگان در اين نشست تحت تاثير سرزندگی و شور و شوق فيدل كاسترو قرار گرفته‌اند و افرادي كه سخنراني كردند به دليل بهبود محسوس وضعيت سلامت رهبر كوبا، به وي تبريك گفتند.
اين نشست، بخشي از نمايشگاه بين‌المللي سالانه كتاب هاوانا بود.
رسانه‌هاي كوبا حدود يك هفته قبل از حضور شش ساعته كاسترو در مراسم رونمايي از جلد دوم كتاب خاطرات وي خبر دادند.





جـــرس: 
 رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی با اظهار نظر در خصوص انتخابات آتی تاکید کرد: "مجلس نهم باید مطیع ولی فقیه، قدرتمند و بازوی رهبری باشد."
به گزارش ایرنا، محمد محمدی گلپایگانی، روز شنبه طی سخنانی در جریان راهپیمایی 22 بهمن رشت، پیرامون انتخابات مجلس گفت: انتخابات پیش رو با توجه به افزایش چشمگیر دسیسه های دشمن برای دلسرد جلوه دادن مردم، سرنوشت ساز است و حضور در پای صندوق های رای فریضه ای شرعی، مذهبی و ملی است و هرچه كه به نام ایران اسلامی می توان آن را نامید، محسوب می شود.
وی اظهار داشت: همه باید در این انتخابات حضوری موثر داشته باشند تا تیر دشمن به سنگ بخورد و بار دیگر ابهت اتحاد ملت بزرگ ایران اسلامی چشم جهان را به حیرت اندازد.
رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مردم گیلان گفت: شركت در انتخابات بایستی آگاهانه و از روی بصیرت باشد و باید افرادی را انتخاب كنید كه به صلاحیت آنها اطمینان دارید و اگر اطلاعات كافی ندارید، از افراد مطلع و مورد وثوق كسب اطلاع كنید.





 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، در جریان برخورد و تیراندازی مجدد نیروهای امنیتی عربستان‌سعودی به تظاهرکنندگان در منطقه شیعه‌نشین شرق این کشور، دو تظاهرکننده کشته و بیش از 14 تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شاهدان عینی گفتند که در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در مرکز شهر «القطیف»، «منیر المیدانی» ۲۱ ساله بر اثر اصابت گلوله به سینه‌اش کشته شد.
پایگاه‌های اینترنتی مخالفان عربستانی نیز اعلام کردند که بین شش تا 14 نفر در تظاهرات شهر قطیف زخمی شدند.
پایگاه اینترنتی «راصد» نیز از کشته شدن یک تظاهرکننده دیگر در تظاهرات شیعیان در شهر «العوامیه» خبر داد.
بر اساس این گزارش، «زهیر السعید» تظاهرکننده 21 ساله نیز در اثر اصابت گلوله پلیس ضد شورش به شکم‌اش کشته شد.
شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی عربستان تظاهرات مردم در شهر العوامیه را با استفاده از خشونت متفرق کردند. این تظاهرات در اعتراض به کشته شدن جوان نخست در تظاهرات القطیف برگزار شد.
در تظاهرات العوامیه که پلیس ضد شورش عربستان برای متفرق کردن آن از چند زره‌پوش استفاده کرد، تعدادی دیگر از تظاهرکنندگان نیز زخمی شدند.
با کشته‌شدن این دو تظاهرکننده تعداد تظاهرکنندگانی که از ماه نوامبر تا کنون در شرق عربستان کشته شدند به هفت نفر رسید.
تظاهرکنندگان شیعی خواستار انجام اصلاحات سیاسی در این کشور و بهبود اوضاع اقلیت‌ها و نیز آزادی زندانیان سیاسی هستند.




طرح سوتِ اعتراض به حصر رهبران جنبش سبز  جـــرس: در حالیکه در آستانه ۲۵ بهمن و برگزاری اعتراضات مدنی حامیان جنبش سبز در سالگرد خیزش سال گذشته و همچنین سالگشت آغاز حصر رهبران جنبش سبز، جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران خواستار حضور همگانی برای ندای الله اکبر و شعارهای اعتراضی در شامگاه پیش از آن (۲۴ بهمن) شدند، «جمعی از جوانان سبز ایران» با انتشار فراخوانی از حامیان جنبش سبز دعوت کردند روز   ۲۵ بهمن ساعت  ۲۰ با دمیدن در سوت از پشت بام و پنجره خانه خود یا در خیابان، در سالگرد حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، برای دقایقی به شکل نمادین اعتراض خود را به این حصر و نیز بی‌کفایتی اقتصادی دولت و فشارهای مضاعف و اجتناب‌پذیر اقتصادی بر مردم اعلام کنند.
 در بخشی از این فراخوان و به عنوان دستورالعمل اجرای این طرح آمده است:
- دمیدن در سوت به نشانه اعتراض هزینه‌ای ندارد ولی با توجه به برد بیشتر صدای سوت، مرئی خواهد بود و به شکلی نمادین اعتراض مردم به حصر رهبران جنبش سبز و اوضاع اسف‌بار اقتصادی را نشان می‌دهد. صدای سوت، بدون این‌که مشخص باشد توسط چه کسی دمیده می‌شود، از مسافتی قریب به یک کیلومتر شنیده می‌شود و در صورت باخبر شدن و مشارکت تعداد بیشتری از حامیان جنبش سبز به خوبی در سطح شهر شنیده خواهد شد و ضمن نشان دادن زنده بودن این جریان، پیام اعتراضی‌ مردم را از راهی مدنی، بی‌هزینه، قانونی و نمادین به گوش مخالفان جنبش سبز خواهد رساند.
- اگر از حامیان جنبش سبز هستید با شرکت فعالانه و مسئولانه خود در این طرح به شنیده شدن صدای اعتراض مردم کمک کنید و با این گام کوچک و بی‌هزینه، وفاداری خود به جنبش سبز و رهبرانش را نشان دهید.
- حتماً همین فردا یا در اولین فرصت به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم ورزشی بروید و هر تعداد سوت داوری فوتبال یا سوت عادی (چوبی یا پلاستیکی) که می‌توانید تهیه کنید و در میان دوستان و همسایگان سبز خود توزیع کنید. اگر شما چنین نکنید و صرفا از دیگران انتظار داشته باشید این طرح موفق نخواهد شد و با پیروی دقیق شما و امثال شما از این دستورالعمل حتما کامیاب خواهد بود و به بدنه حامیان جنبش سبز امید بیشتری تزریق خواهد کرد. تهیه سوت را به روزهای آخر موکول نکنید چراکه احتمال دارد سوت‌های فروشگاه‌های نزدیکتان تمام شده باشد یا موانع دیگری ایجاد شود.
- حداقل 10 نفر از دوستان و آشنایان و اعضای شبکه همکاران و خانواده و همسایگان خود را در چند روز آینده از اجرای این طرح باخبر کنید و به صورت حضوری از آن‌ها بخواهید به مشارکت‌کنندگان فعال در این طرح بپیوندند و خودشان هم 10 نفر را به شرکت در این طرح تشویق کنند. نام ده نفر از دوستان و آشنایان و همسایگان خود را روی کاغذ بنویسید و در صورت موفقیت در همراه کردنشان کنار نامشان تیک بزنید و در صورت ناکامی، فرد دیگری را جایگزین کنید تا اطمینان حاصل نمایید که 10 نفرِ سهم خود را مطلع و همراه کرده‌اید. با توجه به سانسور و محدودیت‌های رسانه‌های سبز، اگر هر یک از ما و شما به کمتر از 10 نفر رضایت دهیم و در این زمینه مسئولیت‌شناس و فعال نباشیم نمی‌توان به اجرای گسترده طرح و تاثیرگذاری‌اش امید داشت.
- در روزهای باقی‌مانده به هر شکل ممکن و بی‌هزینه (ایمیل، پرینت و توزیع، اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی و ....) این فراخوان و دستورالعمل را در اختیار تعدادی بیشتری از آشنایانتان قرار دهید و به تبلیغ این طرح در شبکه روابط خود و نیز فضای مجازی بپردازید.
- در روز 25 بهمن به صورت حضوری از چند نفر از همسایگان امین و سبزتان بخواهید که در این طرح با شما همراه شوند. بر وجه مسالمت‌آمیز و اعتراضی این طرح در واکنش به حصر رهبران جنبش و نیز فشارهای اقتصادی اخیر بر مردم تاکید کنید و انرژی‌ و انگیزه عاطفی آن‌ها برای مشارکت در طرح را افزایش دهید. سوت‌هایی که خریده‌اید را میان آن‌ها توزیع کنید و قرار بگذارید که رأس ساعت 20 به مدت 5 دقیقه از پنجره یا پشت بام در سوت‌هایشان بدمند. اگر بدون سوت و با دست و حتی بدون دست می‌توانید سوت بزنید، سوتتان را به دیگر اعضای خانواده و همسایگان خود بدهید که همزمان با شما در سوت اعتراضشان بدمند. با موبایل یا دوربین حرفه‌ای از این دقایق فیلم بگیرید و در اولین فرصت مناسب در فضای مجازی منتشر کنید.
- حتی اگر فقط یک یا چند نفر هستید در اجرای طرح تردید نکنید. در هر محله اگر یک یا چند نفر شروع به دمیدن سوت در راس ساعت 20 کنند، تعداد بیشتری از حامیان جنبش سبز و معترضان به حصر رهبران جنبش و بحران‌های اجتناب‌پذیر اقتصادی به آن‌ها خواهند پیوست. اگر به دلیل شرکت در تجمع یا دلایل دیگر ساعت 20 خانه نیستید، سوت‌تان را همراه خود ببرید و راس ساعت مقرر در هر جای شهر که بودید مکان مناسبی را انتخاب کنید و در سوت اعتراضتان بدمید و نشان دهید که سبزها بی‌شمارند.




هاشمی بازهم حکم فرهاد دانشجو را امضا نکرد

جلسه امروز اعضای منتخب "شورای عالی انقلاب فرهنگی" با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد بدون نتیجه خاصی پایان یافت.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از خبرگزاری ها، صبح امروز جلسه ای با حضور هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت موسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین نمایندگان منتخب اعضای "شورای عالی انقلاب فرهنگی" در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. در این جلسه  قرار بود موضوع صدور حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد توسط هاشمی رفسنجانی برسی شود که بدون نتیجه به جلسات بعدی موکول شد.
در جلسه امروز علاوه بر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام محمدیان، حجت‌الاسلام قمی و مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند.
تغییرات در ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یکی از جنجالی ترین تصمیمات دولت احمدی نژاد بوده است.
پیشتر از فرهاد دانشجو نقل شده بود که "آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي امضاي حكم دانشجو تمایلی ندارد" اما این سخنان با واکنش تند دفتر هاشمی و اظهار "تاسف" همراه بود.
گفته می شود پس از تغییر اساسنامه‌ی دانشگاه آزاد در بهار سال ۱۳۸۹، تغییراتی که در هیات امنای این موسسه به وجود آمد، انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جدید دانشگاه در ۲۱ دی‌ماه سال جاری و تایید فرهاد دانشجو از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اکنون هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، باید حکم ریاست او را امضا کند تا او به طور رسمی ریاست این دانشگاه را به‌عهده گیرد و بر ریاست ۲۹ ساله‌ی عبدالله جاسبی پایان دهد. 




شورای هماهنگی راه سبز امید، سرکوب و خشونت در خوزستان را محکوم کرد

بدنبال بازداشت تعدادی از شهروندان خوزستانی، شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب، بازداشت و اعمال خشونتهای غیر قانونی نسبت به شهروندان خوزستانی که مطالبات خود را از طرق مسالمت آمیز دنبال می‌کنند، یک بار دیگر به اقتدارگرایان حاکم که ایجاد رعب و وحشت و اعمال خشونت و سرکوب رانشان از قدرت تو خالی خود می دانند، لزوم آزادی همه زندانیان سیاسی فارغ از قومیت و مذهب آنها و رعایت حقوق همه قومیتها و اقلیتهای مذهبی را یادآور می‌شود.
به گزارش کلمه، مردم خوزستان در پی تحریم انتخابات اقدام به شعار نویسی کرده بودند که در این میان ۳۰ نفر در شهر شوش دستگیر و دو نفر به نامهای محمد کعبی، و ناصر آلبوشوکه درفشان، زیر شکنجه کشته شدند.
بیانیه این شورا به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
امنیت‌‌‌، تمامیت ارضی، استقلال و توسعه پایدار کشور، جز با مشارکت همه شهروندان ایرانی فارغ از جنس، زبان، قومیت، مذهب و گرایش سیاسی، در پناه قوانین عادلانه منطبق با موازین جهانی و شناخته شده حقوق بشر میسر نیست. اعمال خشونت غیر موجه در مقابل مطالبات قانونی قومیتها و همچمین اقلیتهای مذهبی مغایر با منافع ملی و ارمانهای اولیه انقلابی است که امروز سی و سومین سالروزآن است.
شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب، بازداشت و اعمال خشونتهای غیر قانونی نسبت به شهروندان خوزستانی که مطالبات خود را از طرق مسالمت آمیز دنبال می‌کنند، یک بار دیگر به اقتدارگرایان حاکم که ایجاد رعب و وحشت و اعمال خشونت و سرکوب رانشان از قدرت تو خالی خود می دانند، لزوم آزادی همه زندانیان سیاسی فارغ از قومیت و مذهب آنها و رعایت حقوق همه قومیتها و اقلیتهای مذهبی را یادآور می‌شود.
اردشیر امیرارجمند
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید
بیست و دوم بهمن ۱۳۹۰





فاطمه کروبی: دو ماه است از همسرم بی خبرم؛ نگران وضعیت جسمی ایشان هستیم

فاطمه کروبی در گفت‌وگو با جرس از مشکلات تنفسی همسرش و دو ماه بی اطلاعی از وی خبر می دهد. فاطمه کروبی می‌گوید آقای کروبی در “انفرادی” به سر می‌برد و پزشکان وی، معتمدین وزارت اطلاعات‌اند. وی می گوید:” من حق دارم بدانم به چه عنوانی ۶ ماه با محروم شدن از حقوق اولیه در بازداشت غیر قانونی قرار گرفتم و طبق چه دستوری امروز از ملاقات و ماندن در کنار همسرم محروم هستم. در ارتباط با اعمال حبس انفرادی آقای کروبی باید گفت که کینه و عداوت برخی ها نسبت به ایشان موجب شده که بعد از نزدیک به یکسال از حبس و حصر دور تازه ای از آزار و اذیت شروع شود.”
وی در رابطه با اهمیت نامه های اعتراضی ارسالی خود به مقامات کشور می گوید:” نامه‌های سرگشاده از دو جهت حائز اهمیت است. اول انکه مردم این صاحبان اصلی کشور از رفتارهای غیر قانونی، غیرشرعی وغیر اخلاقی در قبال این عزیزان با خبر شوند و دیگر آنکه حاکمیت مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و در آینده مدعی رفتار خودجوش و خودسر نیروهای رسمی خود نشود.”
با این حال، آن‌چه در عین بی‌خبری از رهبران جنبش سبز، به صورت مشترک از سوی هر دو خانواده بیان می‌شود، ایستادگی آن‌ها بر سر مواضع قبلی به رغم سختی‌ها و حبس است. فاطمه کروبی از قول همسرش می‌گوید:‌ زمان حکومت‌های خودکامه به سر آمده و حکومت‌ها راهی جز آشتی با مردم و اعمال اصلاحات عمیق در جهت واگذاری قدرت به مردم را ندارند.
متن کامل این گفت‌ و گو را با هم می خوانیم:
خانم کروبی! در آخرین دیداری که با آقای کروبی داشتید وضعیت جسمی و روحی ایشان چطور بود؟
وضعیت جسمی آقای کروبی پیش از شرایط موجود بسیار خوب بود. ایشان فردی منظم و با برنامه اند و برای همه امور خود از قبیل مسایل عبادی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی برنامه دارند که پس از حبس بخشی از آن محدود شد. هنگامیکه نیروهای امنیتی به منزل یورش آوردند و حبس و حصر آنهم در آپارتمانی بدون دسترسی به هوای آزاد را برای مدت طولانی اعمال کردند برای وضعیت جسمی ایشان مشکلاتی بوجود آمد. تصدیق می کنید که اگر فردی جوان و ورزشکار را هم ماه ها در محیطی بسته بدون حق بازکردن یک پنجره محبوس کنند، قطعا دچار مشکل تنفسی می‌شود. آقای کروبی در این وضعیت دچار مشکل تنفسی شدند که پزشکان مورد اعتماد دستگاه امنیتی ایشان را تحت درمان قرار دادند و داروهایی را هم تجویز کردند. نزدیک به دو ماه است که من از ملاقات محروم شدم و از وضعیت جسمی ایشان و روند درمان و داروهای تجویز شده بی خبرم و نسبت به وضعیت سلامت و جسمی ایشان بسیار نگران هستم. لازم است بگویم که فردا گروهی مدعی نشوند عده ای خودسر و بدون داشتن مجوز از مقامات ارشد نظام مرتکب این رفتارها شدند. در آینده در باب قصد تصمیم گیران این پرونده در نگه داشتن انفرادی آقای کروبی در حبس و محروم کردن من از ماندن و ملاقات سخن خواهم گفت. در ارتباط با وضعیت روحی ایشان باید بگویم مصمم تر از گذشته و با اعتقاد و ایمانی راسخ در جهت اصلاح انحراف موجود در کنار مردم ایستاده است.
علت آزادی شما از حصر چه بود؟ در واقع انگیزه اصلی حاکمیت در حبس انفرادی آقای کروبی و ممانعت از ماندن شما چیست؟
به دنبال انتقال آقای کروبی در اول ماه مبارک رمضان به حوالی میدان ۷ تیر از من خواسته شد به دلیل حضور ماموران درون آپارتمان به طور موقت از حصر و حبس خارج شوم. این درخواست با توجه به کوچک بودن آپارتمان و حضور تعداد قابل توجهی از ماموران امنیتی در واحد مذکور معقول بود. تصور ما بر این بود که ایشان در زمان کوتاهی به منزل مسکونی خود منتقل خواهند شد اما بعد از چند ماه انتظار گفتند که ایشان باید در مکانی که دستگاه امنیتی و اطلاعاتی تشخیص می دهد، زندانی شوند. مکان را خود انتخاب و با انعقاد قرارداد اجاره با خانواده، ایشان را به خانه امن انتقال دادند و از آن تاریخ تاکنون همسرم همواره در انفرادی قرار گرفته است. سوال شما سوال من است که همواره مطرح کردم و تاکنون پاسخی دریافت نکردم. من حق دارم بدانم به چه عنوانی ۶ ماه با محروم شدن از حقوق اولیه در بازداشت غیر قانونی قرار گرفتم و طبق چه دستوری امروز از ملاقات و ماندن در کنار همسرم محروم هستم. در ارتباط با اعمال حبس انفرادی آقای کروبی باید گفت که کینه و عداوت برخی ها نسبت به ایشان موجب شده که بعد از نزدیک به یکسال از حبس و حصر دور تازه ای از آزار و اذیت شروع شود.
آیا شما علائمی یا قراینی دال بر روند پایان دادن به وضعیت حصر و تضییقات رهبران مشاهده کردید؟
تاکنون خیر اما امیدوارم حاکمیت مسیر عقلائی برای جبران اشتباه‌های گذشته خود اتخاذ کند. شاید این انتظار از مجموعه‌ای که هنوز بر اشتباهات خود اصرار می‌ورزد کمی غیر واقع بینانه باشد. آزادی بزرگان در بند در کنار آزادی فرزندان برومند این کشور آرزوی قلبی ماست که امیدوارم هر چه سریعتر تحقق یابد. در قدم اول باید دید که حاکمیت می‌خواهد قدمی در جهت اعمال قواعد عرفی حصر به جای حبس غیر قانونی و غیر منطقی بردارد یا هنوز بر روش ابداعی خود اصرار دارد.
هیچ گاه حاکمیت شرطی برای پایان دادن به حصر حاج آقا عنوان کرده؟ و اگر نکرده هرگز نگفته این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟
هر شروعی پایانی دارد ، اما در این مورد آقای کروبی عامدانه هرگز در مورد پایان این ماجرا سوال نکردند. در اولین ملاقات به فرزندم دکتر محمد تقی گفتند با مردم سخن بگوئید و برای هر اتفاقی آماده باشید و در بدترین شرایط هم حق ندارید از کسی چیزی برای من بخواهید. البته تاکنون فردی هم از طرف حاکمیت این موضوع را مطرح نکرده است.
خانم کروبی در سالگرد انقلاب و همین طور در آستانه حصر رهبران جنبش هستیم. تحلیل شما و ایشان از علت ادامه روند حبس و همچنین زندانی کردن و سرکوب فعالان سیاسی پس از دو سال و نیم از آغاز جنبش چیست؟ به نظر شما حاکمیت تا چه میزان در پیش برد اهدافش موفق بوده؟
فکر نمی کنم به استثنای گروهی اندک کسی حاضر باشد از سیاست های دو سال و نیم گذشته دفاع کند چه برسد به آنکه مدعی موفقیت آمیز بودن آن باشد. بعید می دانم وضعیت شکننده اقتصادی و اسفبار کشور در عرصه ای بین المللی و نیز نگاه امنیتی به مردم اهدافی بوده که حاکمیت به دنبالش بوده تا بخواهد امروز به آن افتخار کند.
اجازه می خواهم نظر خود را بگویم. ببینید برای کسانی که سابقه ای در انقلاب دارند و در روزگار سرد و زمستانی به امید دست یافتن به عدالت علوی هزینه پرداختند بسیار ناگوار است که شاهد انحراف از اهداف انقلاب باشند. طبیعی است که دلسوزان کشور نسبت به زندانی کردن بهترین نیروها و روند حاضر معترض باشند و بگویند داغ و درفش قادر به تامین کردن اهداف هیچ حاکمیتی نبوده و نخواهد بود.
آقای کروبی و آقای موسوی حتی از حقوق معمول زندانیان نیز بی بهره‌اند. در قبال اعتراض و نامه‌نگاری‌های شما به این وضع، پاسخ حاکمیت چه بوده
تاکنون هیچ پاسخ رسمی و غیر رسمی به اعتراض های انجام شده دریافت نکردیم. ببینید اعتراض های صورت گرفته و نامه‌های سرگشاده از دو جهت حائز اهمیت است. اول انکه مردم این صاحبان اصلی کشور از رفتارهای غیر قانونی، شرعی و اخلاقی در قبال این عزیزان با خبر شوند و دیگر آنکه حاکمیت مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و در آینده مدعی رفتار خودجوش و خودسر نیروهای رسمی خود نشود.
طی این یک سال منطقه و جهان شاهد تعییر و تحولات بسیاری بوده است. نظر آقای کروبی و همچنین نظر شخصی خودتان نسبت به آینده جنبش سبز با توجه به وضعیت کنونی منطقه چیست؟
آقای کروبی به آینده جنبش بسیار خوش بین است و معتقد است که اگر مسیر سخت و ناهموار است اما مطالبات به حق مردم در این فضا ریشه‌ای عمیق پیدا کرده و با بلوغ سیاسی جامعه، آینده کشور بسیار روشن خواهد بود. ایشان که تجربه ۱۵ سال مبارزه قبل از انقلاب و مسئولیت‌های مهمی پس از انقلاب داشتند بارها می‌گفتند که اگر با اعتقاد و ایمان به کاری ورود کنید تحمل مصائب و سختی ها در آن مسیر بسیار آسان خواهد بود و مطمئن باشید که هیچ قدرتی در گذر زمان در مقابل قدرت یک ملت نمی تواند تاب آورد. دسترسی ایشان به اخبار بسیار محدود است و تنها از طریق رسانه میلی اخبار را دریافت می کنند اما با توجه به سابقه سیاسی و شناختی که از منطقه دارند به تحلیل امور می پردازند. مثلا هنگامیکه اعتراضات مردم منطقه در رسانه ملی گزینشی پوشش داده شد ایشان به زوایای دیگر موضوع پی بردند و تحلیل خود را برای من گفتند، وقتی من از حبس خارج شدم به درستی تحلیل ایشان رسیدم. ایشان در همین ارتباط در یکی از ملاقات ها به فرزندان تاکید کردند که ” زمان حکومت های خودکامه به سر آمده و حکومت ها راهی جز آشتی با مردم و اعمال اصلاحات عمیق در جهت واگذاری قدرت به مردم را ندارند”. اگر نگاهی به وضعیت کشورهای عربی داشته باشیم می بینیم که دسته ای در مقابل مردم صف آرائی کردند و مرتکب جنایات بسیاری شدند اما در نهایت فرو ریختند و یا در حال فرو ریختن هستند و برخی کف خواسته های مردم را اجابت کردند و آنان را بیگانه و مزدور وفتنه گر نخواندند. طبیعی است مردم فهیم و بزرگ ایران که همواره پیش گام تحولات در منطقه بودند هم می‌خواهند سرنوشت خود را به دست خود رقم زنند و از ظلم و تعدی بنام دین بیزار باشند.





فرزند مهدی خزعلی:حال پدر وخیم است، حتی از بردن او به پزشک قانونی هم طفره رفته اند

مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس منتقد دولت و مدیر انتشارات “حیان” برای چندمین بار در تاریخ ۱۹ دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. به گزارش وب سایت کلمه بازداشت او که با ضرب و شتم همراه بود به شکستگی یکی از دست هایش ختم شد. مهدی خزعلی در بهمن ماه به اتهام مصاحبه با بی بی سی و نوشتن نامه انتقاد آمیز به رهبر جمهوری اسلامی ایران توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۴ سال حبس، ۱۰ سال تبعید و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شد. مهدی خزعلی در حال حاضر در سی و سومین روز اعتصاب غذایش در زندان اوین به سر می برد. او همچنین فرزند ابوالقاسم خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان است.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فرزند مهدی خزعلی، با اظهار اینکه پدرش در اثر اعتصاب غذا حالش وخیم است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« امروز (۲۱ بهمن) سی و سومین روزی است که پدرم همچنان در اعتصاب غذا است.اواخر هفته گذشته دچار خونریزی معده شده شد. بعد از این اتفاق او را از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی(۳۵۰) منتقل کردند و همان روز در بهداری بند بستری شده است. روز دوشنبه این هفته پس از دو هفته عدم اجازه ی ملاقات بالاخره با نامه دادستانی موافق به ملاقات او شدیم. خیلی لاغر شده بود، حالش خیلی بد بود و متاسفانه دیگر از آن روز تا الان از او خبر نداریم که در چه وضعیتی است.»
مهدی خزعلی از جمله فعالان سیاسی است که طی هفته های گذشته از تحریم انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی سخن گفته بود.
محمد صالح خزعلی با اظهار اینکه پدرش در اعتراض به بازداشتش، حکم صادره در اعتصاب غذا به سر می برد، گفت: « در ملاقات با پدرم خواستیم تا اعتصابش را بشکند و تقاضای دوستانش را نیز برای شکستن اعتصاب به او منتقل کردیم اما ایشان قبول نمی کند. پدرم این بار به اتهام های بازداشت شده که قبلا برای آن اتهام ها مانند تبلیغ علیه نظام، توهین و. بازداشت شده و پرونده دارد. پدرم به بازپرسی که حکم بازداشت موقت او را صادر کرد گفت که این اتهام های که می گوید در پرونده های قبلی من همگی است در ضمن برای آنها قرار کفالت، التزام یا وثیقه صادر شده است و برای هیچکدام بازداشت موقت صادر نشده است. او معترض به بازداشت موقتش است. ایشان طبق قانون می تواند با قرار وثیقه از زندان بیرون بیاید تا زمانیکه اجرای قانونی حکمش اعلام شود اما نمی دانیم چرا قرار وثیقه را اعلام نمی کنند لابد می ترسند که پدرم وقتی بیرون بیاید دوباره مطالبی بنویسد.»
همچنین مهدی خزعلی در زمان دستگیریش در تاریخ ۱۹ دی ماه مورد ضرب وشتم ماموران امنیتی قرار گرفت و یکی از دست هایش شکسته شد، فرزند او با اظهار اینکه ماموران زندان از بردن پدرش به پزشکی قانونی تا به حال امتناع کرده اند به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت:« همان روزی که پدرم در حیاط دادستانی مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت ما شکایت کردیم و قاضی درخواست داد تا پدرم به پزشکی قانونی فرستاده شود. چند روز بعد از انتقال پدرم به زندان او را به بیمارستان برده اند و دستش گچ گرفته شد، عکس دست پدرم و بقیه نسخه هایش در پرونده پزشکیش موجود است. اما ماموران بند ۲۰۹ از بردن ایشان به پزشکی قانونی خود داری کردند و به قاضی پرونده نیز گفته اند که پدرم خودش از رفتن به پزشکی قانونی امتناع کرده است. قاضی پرونده نیز گفته همین را باید پدرم امضا کند که البته تا روز دوشنبه که پدر را دیدیم و از او پرسیدیم کاغذی برای امضا داده نشده است. خلاصه اینکه دیگر نمی دانیم چه کنیم. چند روز پیش گچ دست پدرم پس از سه هفته باز شد و حالا دیگر دارد به مرور آثارش از بین می رود و لابد پزشک قانونی هم دیگر به دردش نمی خورد.»





حذف احتمالی مجازات سنگسار از قانون مجازات اسلامی

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر ممنوعیت مجازات فصاص برای افراد زیر ۱۸ سال در قانون مجازات اسلامی، احتمال خذف حکم سنگسار نیز از این قانون وجود دارد.
در حالی که قانون مجازات اسلامی پس از حرف و حدیث‌های بسیار در مجلس هشتم، بالاخره بهار امسال به شورای نگهبان رفت و میانه‌های پاییز هم با ایراداتی به مجلس برگردانده شد و سرانجام پایان دی ماه توسط این شورا تایید شد؛ گفته می‌شود که این قانون، چند تغییر عمده نسبت قانون قبلی داشته است.
به گزارش هرانا به نقل از خبرآنلاین، سکوت درباره‌ی حکم سنگسار و قتل انسان مهدورالدم، یکی از مهم‌ترین تغییراتی ست که در این قانون افتاده است.
هم‌چنین حذف مجازات اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال، الزام دولت به پرداخت مابه‌التفاوت دیه‌ی زن و مرد در مجازات اعدام مرد، سخت گیری‌های بیش‌تر برای مجازات متحاوزین، پذیرش توبه به عنوان عامل سقوط مجازات، روشن‌تر شدن بسیاری از احکام و مجازات برای کاهش زمان دادرسی و وحدت رویه در صدور حکم، تعیین روشی شفاف‌تر برای محاسبه دیه و موارد بسیار دیگر، از تغییرات این قانون است که البته موجب شده قانون جدید، ۲۰۰ ماده بیش از قانون قبلی داشته باشد.
با این حال قانون مجازات اسلامی جدید که به زودی و به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، در بخش حدود و دیات، بخش زنا، هیچ اشاره‌ای به رجم و یا سنگسار نداشته است و گویا اعدام به عنوان مجازات جايگزين برای زنا، تعيين شده است.
گفتنی ست که سنگسار عملاً در چند سال گذشته، به اجرا در نیامده است اما در حال حاضر چندین زندانی با این حکم در زندان‌های کشور به سر می‌برند.
در خصوص حذف مجازات قصاص برای افراد زیر ۱۸ سال نیز بر اساس قانونی جدید، نوجوان ها به کانون‌های اصلاح و تربیت فرستاده شده یا به آن‌ها مشاوره داده می‌شود. ضروری ست که اشاره شود بر اساس ماده ۹۰ این قانون، اگر افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکرده باشند و یا در رشد کمال و عقل آن‌ها شبهه وجود داشته باشد،  از قصاص معاف می‌شود اما اگر قاضی رای به خلاف این دهد، اعدام هم‌چنان پابرجا خواهد بود.




عدم دسترسی کاربران اینترنت در کشور به بسیاری از سرویس‌های ایمیل

خبرگزاری هرانا -دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر اینترنت در کشور به سرویس‌های، جی میل Gmail، یاهو میل Yahoo mail و هات میل Hotmail مسدود شده است.
به گزارش مهر، از اولین دقایق روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه جاری ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده و تاکنون اطلاع رسانی روشنی از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه صورت نگرفته است.
هم اکنون کاربران ایرانی برای دسترسی به پستهای الکترونیکی از جمله یاهو میل و جی میل، هات میل و یاهو مسنجر و غیره با مشکل قطعی مواجه هستند و هیچ‌گونه امکان دسترسی به این سرویس دهنده ها وجود ندارد.
اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از پست‌های الکترونیکی خارجی استفاده می کنند و قطعی کامل این ایمیل‌ها مشکلات بسیاری را برای کاربران به وجود آورده است.
در طی سال‌های اخیر، خاصه آغاز بخشی از اعتراضات مردمی در سال ۸۸، دولت ایران همواره در روند گردش آزاد اطلاعت اخلال ایجاد نموده و کاربران اینترنت را نیز با مشکل مواجه کرده است.




هرانا؛ داوود بهمن آبادی، از زندان به بیمارستان منتقل شد

خبرگزاری هرانا - داوود بهمن آبادی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به بیمارستان بقیه الله سپاه پاسداران منتقل شده است.
ینا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، داوود بهمن آبادی که کماکان به صورت بلاتکلیف در بند ۲ الف سپاه پاسداران و در سلول انفرادی به سر می‌برد، هفته‌ی گذشته به دلایل نامعلوم به بیمارستان بقیه الله سپاه پاسداران منتقل شد.
آقای بهمن آبادی که در جبهه‌های جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق نیز حضور داشته است به بیماری آرتروز گردن و پروستات مبتلاست منتها علت انتقال وی به بیمارستان نامعلوم و نگران کننده توصیف شده است.
وی که از دوم آذرماه سال جاری تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد و به تازگی قرار بازداشت موقتش نیز، از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین تمدید شده است؛ هم‌چنان ممنوع الملاقات است.




زخمی شدن یک شهروند پاوه‌ای بر اثر انفجار مین

خبرگزاری هرانا - یک شهروند پاوه ای به نام "سیوان بهلولی فر" بر اثر انفجار مین در نزدیکی نوسود به شدت زخمی شد.
به گزارش موکریان نیوز، روز گذشته براثر انفجار مین در حوالی پاسگاه قدیمی پرچم، واقع در پنج کیلومتری نوسود، یک شهروند کرد به نام سیوان بهلولی فر که مشغول جمع آوری هیزم برای آتش بود، به شدت زخمی و به بیمارستانی در کرمانشاه منتقل شد.
شایان ذکر است علیرغم تلاش های صورت گرفته جهت پاکسازی زمین های آلوده به مین در کشور، انفجار مین و مواد منفجره به جاى مانده از جنگ در برخی مناطق كردستان و کرمانشاه  تا كنون منجر به زخمی و کشته شدن صدها نفر شده است.




اخراج کیان هاشمی، دانشجوی بهایی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران

خبرگزاری هرانا - سید کیان هاشمی دهج دانشجوی دانشگاه تهران با دستور مستقیم وزارت اطلاعات به علت آنچه "پیروی از فرقه ضاله بهاییت" نامیده شد، از دانشگاه اخراج گردید.
تارنمای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی گزارش داده است که کیان هاشمی دانشجوی ترم ۳ رشته مهندسی کشاورزی آب به گفته مسئول کمیته انضباطی دانشجویان وزارت علوم، با گزارش و دستور مستقیم مراجع بالاتر در وزارت اطلاعات از دانشگاه اخراج شده است. بر اساس گفته این مسئول قانونی وجود دارد که در آن بهاییان نمی‌توانند به درس خواندن ادامه دهند.
اخراج این دانشجوی دانشگاه تهران با نامه محرمانه – فوری رضا غلامعلی زاده، معاون شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه تهران، به دکتر علی جعفری، معاون علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی صورت گرفته است. دراین نامه محرنامه دستور داده شده که "کیان هاشمی دهج پیرو فرقه ضاله بهاییت باید به قید فوریت اخراج شود."
به گفته کیان هاشمی، برخوردهای مسئولین دخیل در اخراج وی "با توهین به وی و اعتقاداتش" همراه بوده است.
در ماه های گذشته سال ۱۳۹۰، دانشجویان دیگری به همین علت از دانشگاه های صنعتی شریف، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و چند دانشگاه دیگر اخراج شده‌اند.




صدور حکم حبس برای یک فعال سیاسی توسط دادگاه انقلاب در ارومیه

خبرگزری هرانا - یک شهروند اهل اشنویه به نام "حمید فتحی زرزا" توسط دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است.
به گزارش موکریان نیوز، حمید فتحی زرزا از طرف دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شد.
گفتنی است حمید فتحی زرزا که مدتی را در زندان اشنویه بسر برده، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می نماید.
چند روز پیش نیز، محمود اردهالی بارانی، شهروند کرد اهل ارومیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شد.