۱۳۹۰ دی ۱۳, سه‌شنبه

سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

فرانسه: اروپا تا ۳۰ ژانويه اقدامات مناسب خود عليه ايران را تعيين کند

آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه گفت شکی ندارد که ايران به فعاليت در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و به همين خاطر از تحريم‌های شديد عليه ايران پشتيبانی می‌کند.
آلن ژوپه امروز، سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه، در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونی آی‌تله (i-Télé) فرانسه گفت: "ايران همچنان به توسعه سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی در اين‌باره بسيار روشن است. به اين دليل فرانسه ضمن آن‌که درها را برای گفت‌وگو با ايران نمی‌بندد، خواستار تشديد تحريم‌ها است."
وزير امور خارجه فرانسه افزود نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه نيز پيشنهاد تحريم‌های بی‌سابقه عليه ايران از جمله توقيف سپرده‌های خارجی بانک مرکزی و تحريم صادرات نفت ايران را مطرح کرده است.
وی گفت: "ما خواهان آن هستيم که کشورهای اروپايی تا روز ۳۰ ژانويه جاری اقدام‌های مناسب خود را برای نشان دادن تعهد ما تعيين کنند."
آلن ژوپه خاطرنشان ساخت که فکر نمی‌کند شورای امنيت سازمان ملل متحد چنين پيشنهادی را رد کند.
وزير امور خارجه فرانسه افزود: "اين‌ها تحريم‌های کشورهای اروپايی و آمريکا خواهند بود و ما در اين زمينه آزادی عمل داريم."

در همين حال برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نيز طی سخنانی از تحريم‌های تازه آمريکا عليه بانک مرکزی ايران پشتيبانی کرد و آن را "مسيری درست" دانست.
وی با اشاره به موضع نيکلا سارکوزی در ۲۱ ماه نوامبر گذشته مبنی بر مسدود کردن دارايی‌های بانک مرکزی ايران و تحريم صادرات نفت ايران، افزود: "گفت‌وگو‌ها در اتحاديه اروپا برای پيشبرد فوری اين پيشنهادات ادامه دارد و از پيشرفت خوبی برخوردار است."
کشورهای بزرگ غربی و اسرائيل جمهوری اسلامی ايران را متهم می‌سازند که برنامه هسته‌ای خود را در راه دستيابی به سلاح اتمی به‌کار می‌گيرد اما تهران همواره اين اتهام را رد کرده است.
روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۰ (هشتم نوامبر ۲۰۱۱) يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آخرين گزارش خود را در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد و اعلام کرد که نسبت به "احتمال ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ايران، نگرانی جدی وجود دارد."
پس از انتشار اين گزارش تحريم‌های تازه‌ای از سوی کشورهای غربی عليه ايران به‌تصويب رسيد و حتی از حمله نظامی به ايران صحبت شد.
با تشديد تنش ميان جمهوری اسلامی ايران و کشورهای مخنلف در اين زمينه، هفته گذشته محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس جمهور ايران اعلام کرد که اگر صادرات نفت ايران تحريم شود، اين کشور تنگه هرمز را خواهد بست.
در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرد: "هر کسی که آزادی رفت و آمد را در تنگه بين‌المللی هرمز تهديد کند، به وضوح در جامعه جهانی جايی نخواهد داشت و هيچ‌گونه اخلالی در اين تنگه تحمل نمی‌شود."
در ادامه اين روند مانور "ولایت ۹۰" نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از روز شنبه، سوم دی‌ماه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد که در جريان آن چندين موشک مورد آزمايش قرار گرفت.
اين مانور امروز با حضور مقام‌های نظامی ايران در مراسم رژه نيروهای دريايی پايان يافت.



قائم مقام وزير نيرو: راه‌اندازی کامل نيروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر، مهر

علی ذبيحی، قائم‌مقام وزير نيرو از راه‌اندازی کامل نيروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر سال جاری خبر داد و اعلام کرد: "هم‌اکنون توليد برق با ۵۰ درصد ظرفيت در اين نيروگاه در حال انجام است." ادامه خبر را بخوانيد
علی ذبيحی در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت افزايش ظرفيت توليد برق در نيروگاه اتمی بوشهر با بيان اينکه در حال حاضر در اين نيروگاه توليد برق اتمی ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفيت اسمی در حال انجام است، گفت: پيش بينی می شود تا دهه فجر سالجاری ظرفيت توليد برق در نيروگاه بوشهر تکميل شود.
قائم مقام وزير نيرو با اعلام اينکه هم اکنون توليد برق اتمی در اين واحد نيروگاهی به طور طبيعی در حال انجام است، تصريح کرد: وزارت نيرو از افزايش ظرفيت توليد برق اتمی در نيروگاه بوشهر استقبال می کند.

اين مقام مسئول با اشاره به ضرورت افزايش پايداری توليد برق در نيروگاه اتمی بوشهر، اظهار داشت: پس از سالها انتظار پيش بينی می شود امسال امکان توليد برق با پايداری مطمئن تری در اين نيروگاه انجام شود.
در همين حال مجيد نامجو اخيرا با بيان اينکه در سالجاری ۵۰۰ مگاوات برق هسته‌ای به شبکه سراسری متصل شد، گفته است: برای توليد يکهزار مگاوات برق نياز به تستهای نهايی و تاييديه سازمان انرژی اتمی بود که در حال انجام است.

اين عضو کابينه دولت دهم از افزايش ظرفيت توليد برق اتمی ايران به يکهزار مگاوات تا پايان سالجاری خبر داده و تاکيد کرده است: تاکنون تست‌های اتصال ۱۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ مگاواتی برق هسته ای به شبکه سراسری با موفقيت انجام شد و برای دريافت ۱۰۰۰ مگاوات هيچ گونه نگرانی وجود ندارد.

محمد بهزاد معاون وزير نيرو هم اخيرا با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی فاز دوم نيروگاه اتمی بوشهر به مهر اعلام کرده است: به زودی ظرفيت توليد برق اتمی ايران دو برابر می‌شود.

به گزارش مهر، نيروگاه اتمی بوشهر ساعت ۲۳:۲۹ دقيقه روز شنبه دوازدهم شهريورماه سالجاری برای نخستين بار با توليد ۶۰ مگاوات برق سنکرون شد.

با راه اندازی فاز نخست نيروگاه بوشهر، ايران نخستين کشور در خاورميانه بوده که صاحب نيروگاه و برق اتمی شده است.

در همين حال شرکت انرگو اتم اوکراين اخيرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: ظرفيت توليد نيروگاه بوشهر تا سال ۲۰۱۲ ميلادی به ۱۰۰ درصد خواهد رسيد.

در حال حاضر نيروگاه اتمی بوشهر در مرحله استفاده از ۵۰ درصد ظرفيت خود قرار دارد و قرار است مراحل بعدی استفاده از ۷۵ و ۱۰۰ درصد ظرفيت توسط شرکتهای روسی و اکراينی تحويل ايران شود.

قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر ژانويه ۱۹۹۵ ميلادی در تهران امضا شد و در ماه فوريه ۱۹۹۸ ميلادی تهران و مسکو توافق کردند که روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکميل کند.






وزیر صنعت، معدن و تجارت:
شورای پول و اعتبار سیستم تك نرخی ارز را مصوب كرد


ایرنا
تهران – وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب سیستم تك نرخی ارز در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: از بانك مركزی خواسته شده تا به سیستم تك نرخی ارز بازگشته و كنترل ها را بیشتر كند.
به گزارش ایرنا، 'مهدی غضنفری' دوشنبه شب در حاشیه هفتمین جشنواره صنعت و اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این كه فضای چند نرخی ارز قدرت پیش بینی را از تولید و تجارت می گیرد، افزود: از بانك مركزی خواسته شده تا در صورت نیاز ارز بیشتری را به بازار تزریق كند و بانك مركزی هم قول داده كه این كار را انجام دهد.
عضو شورای پول و اعتبار درعین حال گفت كه ساز و كار سر و سامان دادن به مصوبه شورای پول و اعتبار و رسیدن به قیمت های واقعی نرخ ارز جزو تخصص بانك مركزی است.
وی افزود: انتظار ما از بانك مركزی این است كه فضای چند نرخی در حوزه ارز را سر و سامان دهد، چون بازار چند نرخی به نفع تولید، تجارت و عرضه و تقاضا نیست.
از نظر غضنفری، فضای چند نرخی ارز قدرت پیش بینی را از تولید و تجارت می گیرد و این مساله برای تولیدكنندگان و تجار مناسب نیست.

** تجدید ارزیابی واحدهای تولیدی و روش محاسبه فعلا یك پیشنهاد است
غضنفری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح تجدید ارزیابی واحدهای تولیدی و روش محاسبه نرخ استهلاك در فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: این موضوع صرفا یك پیشنهاد است و هنوز نهایی نشده تا بتوان درباره آثار آن بر كاهش درآمد و كاهش مالیات واحدهای تولیدی سخن گفت.
وی تصریح كرد: بر مبنای این پیشنهاد مبلغ بیشتری به عنوان ذخیره استهلاك كنار گذاشته می شود، اما هنوز جزییات و روش محاسبه برای تصویب مطرح نشده و امیدواریم كه وزارت اقتصاد و دارایی آن را نهایی كند.

** نظارت سازمان حمایت بر بازار
غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار نرم افزارهای رایانه ای، انواع نوت بوك و محلقات آن گفت: در صورت بروز هر تخلفی سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان با متخلفان برخورد می كند.
وی در عین حال افزود: طبیعی است كه چند نرخی بودن ارز پدیده هایی از این نوع را شكل دهد، اما امیدواریم هر چه سریع تر تدابیر بانك مركزی برای تك نرخی شدن قیمت ارز به بار بنشیند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه در صورت تداوم چنین وضعیتی سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان سریعا برخورد می كند، افزود: اگر كالا عرضه نشود، مصداق احتكار است و سازمان حمایت اجازه دارد این گونه فروشندگان و عرضه كنندگان را به سازمان تعزیرات معرفی كند.

وی در عین حال بر این موضوع تاكید كرد كه قرار نیست با بروز اولین مشكل در بازار فضای دخالت دولت یا تعزیرات حاكم شود.

غضنفری در ادامه گفت: ما هنوز با شرایطی كه واردكنندگان یا تولیدكنندگان در واردات مواد اولیه یا خام مشكلی داشته باشند، برخورد نكرده ایم.
وی تصریح كرد: تحریم ممكن است برخی هزینه ها را افزایش دهد، اما همچنان فروشندگان متعددی از نقاط مختلف دنیا با ایران تجارت می كنند و ارزهای مختلف وارد كشور می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال حجم واردات تقریبا معادل سال گذشته است و ممكن است برخی عرضه كنندگان در سطح بازار و نه عمده فروشان یا تولیدكنندگان به دلیل شرایط چند قیمتی قصد سود بیشتر و سوء استفاده را داشته باشند كه اگر عدم عرضه تداوم پیدا كند، بلافاصله برخورد می شود.





سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی:
تحریم بانک مرکزی بیشتر نشانگر پیشرفت کشور ماست


(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری مهر
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا و امضای آن توسط باراک اوباما ضمن تاکید بر اینکه ایران و آمریکا مبادلات بانکی با یکدیگر نداشته اند، گفت: اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در ذهن مردم ایران خواهد ماند.
به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اعلام موضع پیرامون امضای تحریم بانک مرکزی ایران توسط رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: اقدامی که توسط مقامات آمریکایی برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می شود نمی تواند تاثیری بر اراده ملت بزرگ ما در دسترسی به اهداف و حقوق اساسی خود داشته باشد.
دستیار ویژه وزیر خارجه خاطر نشان کرد: البته مبادلات بانکی و تبادل تجاری خاصی ما با آمریکا نداشتیم و این موضوع بیشتر در قالب فشار سیاسی و تبلیغاتی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: کشورهایی که تحت فشار آمریکا قدم بر می دارند توجه داشته باشند که منافع ملی خود را تحت تاثیر فشارهای نامشروع و منافع آمریکا از دست می دهند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه گفت: ملت ما اینگونه اقدامات خصمانه را در ذهن خواهد داشت هر چند این اقدامات بیشتر نشانگر پیشرفت کشور ماست که از این فشارها برای افزایش و سرعت پیشرفت استفاده خواهد کرد.
مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در رابطه با خبری مبنی بر بازداشت 3 مامور مرزبانی جمهوری اسلامی ایران توسط پاکستان گفت: جزئیات دقیقی از این حادثه دریافت نکرده ایم البته بین مرزهای کشورهای همسایه ممکن است اتفاقاتی بیفتد که با پیگیری و مذاکرات معمولا حل می شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه اعلام کرد که طبق آخرین اطلاعات هر 7 نفر در سلامت کامل به سر می برند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز گفت: پاسخ خانم اشتون داده شده و در حال حاضر منتظریم تاریخ پیشنهادی اجلاس بعدی و محل پیشنهادی توسط خانم اشتون ارائه شود. بعد از اینکه زمان و مکان پیشنهادی اعلام شد آقای جلیلی و تیم مذاکره کننده هسته ای نظرات خود را خواهند داد و با تماس ها به توافق نهایی برای مذاکرات خواهند رسید.




ترانزیت مواد مخدر
اداره اطلاعات یزد: يکی از سربازان گمنام امام زمان به شهادت رسید


(تیتر از جنگ خبر)
ایلنا
اداره کل اطلاعات یزد اعلام کرد در یك عملیات تعقیب و گریز و درگیری مسلح با اشرار در استان یزد، یكی از سربازان گمنام حضرت ولیعصر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
به گزارش ایلنا از یزد، طی این عملیات چند ساعته ، سربازان گمنام امام زمان (عج) با همكاری نیروی انتظامی موفق شدند یك محموله مواد مخدر، چند قبضه سلاح جنگی و یك باند مسلح هشت نفره ترانزیت مواد مخدر را كه سوابق متعدد شرارت در سطح كشور داشته اند، منهدم و آنها را دستگیر كنند.
بر اساس این گزارش، در این مصاف ، سربازان گمنام امام زمان برای جلوگیری از آسیب احتمالی به شهروندان ، با تدابیر لازم موفق شدند، اشرار مسلح را از داخل شهر به حاشیه و مسیر بین شهری كشانده كه متأسفانه در این جدال خونین یكی از سربازان و پاسداران به نام شهید مهدی فتوحی به درجه رفیع شهادت نائل شد .
در همین رابطه امام جمعه یزد، استاندار و مدیرکل اطلاعات طی پیامی شهادت این سرباز اسلام را تسلیت گفته و از مردم دعوت کرده‌اند تا در مراسم تشییع پیكر این شهید فداكار حضور یابند.
این مراسم از ساعت 3 بعداز ظهر امروز (سه شنبه) از مقابل مسجد جعفری‌زاده اردكان به طرف گلزار شهدای این شهر برگزار می شود.




صالحی
صالحی خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس را واکنشی به رزمایش نیروی دریایی دانسته است
یک مقام نظامی ایران در مورد بازگشت یک ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس هشدار داده است.
روز سه شنبه، ۱۳ دی (۳ ژانویه)، رسانه های داخلی جمهوری اسلامی اظهارات سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش را گزارش کردند که با اشاره به خروج یک ناو هواپیمابر آمریکایی از منطقه خلیج فارس گفته است: "به آنها توصیه، هشدار و تذکر می دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم."
ناو هواپیمابر آمریکایی "جان سی استنیس" هفته گذشته با عبور از تنگه هرمز، محل ماموریت خود در خلیج فارس را ترک کرد و مقامات آمریکایی دلیل جابجایی آن را انجام ماموریت حمایت از عملیات نظامی در افغانستان اعلام کردند.
به گزارش منابع آمریکایی، این ماموریت حدود سه ماه ادامه دارد و ناو هواپیمابر استنیس در ماه مارس به محل ماموریت کنونی خود در خلیج فارس باز می گردد.
فرمانده کل ارتش ایران که در روز پایانی رزمایش نیروی دریایی ارتش در شرق تنگه هرمز سخن می گفت، خروج ناو هواپیمابر آمریکایی را با این رزمایش مرتبط دانست.
وی گفت: "این رزمایش برای تمامی کشورها، چه دوست و چه دشمن، دارای پیام است که دشمنان پیام ما را به خوبی درک کردند و در ابتدای رزمایش دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز، در دریای عمان مستقر شد."
ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس و یا مناطق اطراف در طول حضور نظامی آمریکا در عراق، از عملیات نظامیان آمریکایی در عراق حمایت می کردند.
ناو استنیس (چپ) در کنار یک ناو هواپیمابر بریتانیایی
ناو هواپیمابر استنیس (چپ) در کنار یک ناو هواپیمابر بریتانیایی
وزارت دفاع آمریکا گفته است که حرکت ناو هواپیمابر استنیس به سوی محل جدید ماموریت اقدامی "عادی" بوده است اما برخی منابع گفته که ممکن است دلیل ورود آن به منطقه شرق تنگه هرمز، زیر نظر گرفتن نیروی دریایی ارتش ایران بوده باشد.
ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس، که مرکز فرماندهی آن در بحرین است، همواره دست کم یک ناو هواپیمابر را برای ماموریت های چند ماهه در منطقه مستقر می کند.
ناو هواپیمابر استنیس در ماه ژوئیه سال گذشته برای یک ماموریت هفت ماهه عازم خلیج فارس شد و با خاتمه این ماموریت، انتظار می رود ناو هواپیمابر دیگری جایگزین آن نشود.
این ناو هواپیمابر از جمله شناورهای بسیار بزرگ نیروی دریایی آمریکاست و هواپیماهای مستقر بر آن قادر به انجام عملیات رزمی در شعاع چند صد کیلومتری هستند.

رزمایش نیروی دریایی ارتش

حرکت ناو هواپیما استنیس با آغاز رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران در شرق تنگه هرمز و همچنین هشدار معاون رئیس جمهوری ایران در مورد اقدام احتمالی در بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران همزمان بود.
فرمانده کل ارتش از حضور شناورهای نیروی دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ و درگیری با دزدان دریایی، به عنوان تجربه های بزرگی یاد کرده که باعث ارتقای توان رزمی این نیرو شده است.
سرلشکر صالحی در مورد رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش گفته است که در رزمایش اخیر، تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله سامانه پدافند هوایی "محراب" مورد آزمایش قرار گرفت.
مانور نیروی دریایی
در جریان مانور نیروی دریایی ارتش ایران تعدادی موشک شلیک آزمایشی شد
وی گفته است: "حرکت ما در دریا نه انفعالی است و نه تهاجمی، بلکه برای تمرین در دریای آزاد و حفاظت از منافع جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی است و دوستان جمهوری اسلامی بدانند اگر در کشور برداری مثل ایران تکیه کنند، بهتر از وابستگی به کشورهای غربی و آمریکاست."
رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران با نام "ولایت ۹۰" از هفته گذشته آغاز شد و روز سه شنبه با رژه واحدهای شرکت کننده در این رزمایش، خاتمه یافت.
در مراسم پایانی این رزمایش، سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت که "به زودی قدرت ناوگان عظیم دریایی سپاه را به نمایش می گذاریم."
نیروهای مسلح ایران از ارتش و سپاه پاسداران، هر کدام با نیروهای زمینی، هوایی و دریایی، تشکیل یافته است.
سرلشکر فیروزآبادی گفت که رزمایش های نیروهای نظامی جمهوری اسلامی "نشان‌دهنده آمادگی و توان دفاعی" این نیروهاست.
فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، رزمایش ولایت ۹۰ را خوب توصیف کرد.
به گزارش منابع خبری جمهوری اسلامی، در جریان این رزمایش چند نوع موشک ساخت داخل با موفقیت پرتاب شد.
مقامات جمهوری اسلامی در سال های اخیر از پیشرفت های قابل توجه در ساخت داخلی اسلحه خبر داده و آن را نشانه بی اثر بودن تحریم های اقتصادی و تجاری خارجی علیه ایران معرفی کرده اند.




اوباما رکورد سفر به ایالت‌های تعیین‌کننده را شکسته است
در سال ۲۰۱۲ در آمریکا از یک موضوع می‌توان مطمئن بود: ظرف ماه‌های آینده بازار مناظره‌های سیاسی در این کشور داغ خواهد شد. اما در حالی که کاندیداهای جمهوری‌خواه این روزها به دنبال جلب آرا، کشتزارهای ذرتکلیک ایالت آیوا را زیر‌و‌رو می‌کنند، زمین زیر پای آمریکا در حال جابه‌جایی است.
کلیک سربازان آمریکایی بالاخره از عراق به خانه بازگشته‌اند، اما صف طولانی از چالش‌های دیگر پیش روی این کشور قرار دارد: کلیک مصر در دوران گذار، ایران در آستانه توانمندی هسته‌ای، کلیک سوریه در مرز هرج و مرج وکلیک عراق دست به گریبان خشونت‌های فرقه‌ای. افغانستان، پاکستان و کره شمالی را هم نمی‌شود نادیده گرفت.
و همه اینها درحالی است که بحرانی عمیق، کلیک اقتصاد جهان و البته آمریکا را فرا گرفته است. لیندا رابینسون، از اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: "ایالات متحده برای تامین هزینه حفظ موقعیت پیشتاز خود در سطح جهان با مشکل مواجه خواهد بود. اما این مشکل یک سطح دیگری هم دارد و آن این است که آمریکا چگونه میتواند اعتماد [سرمایه‌گزاران] جهانی را جلب کند در حالی که سیاست اقتصادی منظم و منسجمی ندارد؟"
خانم رابینسون می‌گوید که رهبری آمریکا در سطح جهانی "زیر سوال خواهد رفت" اگر که این کشور نتواند مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی‌اش را حل کند در سال جدید، آمریکا "شاهد رنج، هیاهو و انسدادهای سیاسی زیادی خواهد بود."
در داخل آمریکا، بسیاری از مردم نسبت به آتیه اقتصادی خود اطمینان ندارند و آن ثبات قدمی که ظرف سه دهه گذشته وجود داشت دیگر رخت بسته است.
ضربه خورده از جهانی سازی و عصبانی از سیل مهاجران، برخی از آمریکایی‌ها را به بازگشت به سنت واداشته است.

طی رقابت‌های انتخاباتی در ماه‌های آینده، باید منتظر بازدیدهای مکرر سیاستمداران و کاندیداها از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باشیم، اما انتظار نمی‌رود که در برخورد با مشکلات دیرپا، پیشرفت چندانی صورت گیرد.
برای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گویی دوره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از هم‌اکنون آغاز شده است. امسال او رکورد سفر به ایالت‌های تعیین کننده را شکسته است.
آقای اوباما در یکی از سفرهای ایالتی اخیرش خطاب به جمعیت گفت: "ما باید همت‌مان را بر رشد اقتصادی و بازگرداندن مردم به کار متمرکز کنیم. و اطمینان حاصل کنیم که رویای آمریکایی اینجا هست، نه تنها برای این نسل بلکه برای نسل‌های آینده هم."
و لحن‌ها هم تغییر کرده، دیگر از رسیدن به نوعی مصالحه فراجناحی صحبتی نیست. رئیس جمهوری آمریکا در بسیاری از سفرهای ایالتی خود به صراحت از شعارهای پوپولیستی ضد‌سرمایه‌داری بهره می‌گیرد.
در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۰۰، اتخاذ شعار "مردم در برابر قدرتمندان" برای ال گور، کاندیدای وقت حزب دموکرات، ثمری نداشت. اما یک دهه پیش، آمریکایی‌ها به عصبانیت امروز نبودند.
جاد لگام از سازمان غیر انتفاعی و غیر دولتی مرکز توسعه آمریکا می‌گوید: "ده سال پیش، صحبت ما راجع به این بود که چطور این همه مازاد تولید را مصرف کنیم، و وقتی همه بدهی‌ها را دادیم چه کنیم."
با این حال او به آینده امیدوار است: "هنوز یک هسته‌ای از نو آوری و کارآفرینی در آمریکا وجود دارد و اگر امکان احیای آن وجود داشته باشد فکر می‌کنم که آمریکا می‌تواند دوباره جایگاه جهانی‌اش را به دست آورد."
یک حس سرکشی و تغییر دارد به عمق دشت‌های مرکزی آمریکا سرایت می‌کند، شعارهای قدیمی، پرچم پرستی، صحبت از بزرگی و استثنایی بودن ملت در بسیاری از تبلیغات انتخاباتی تکرار خواهد شد، اما در عالم واقع، نشانه‌ها از آمریکایی متفرق و عصبانی خبر می‌دهند، آمریکایی که زیر کوله‌بار مسئولیت‌های خودخوانده جهانی‌اش خم شده، و از عهده هزینه حفظ موقعیتیش به عنوان تنها ابر قدرت جهان به سختی بر می‌آید.




این نخستین بار است که طالبان از تفاهم با جامعه جهانی سخن می گویند
طالبان در یک موضع‌گیری نادر خود گفته اند که در مورد مذاکرات صلح، گفتگوهای مقدماتی صورت گرفته است.
این گروه با صدور اعلامیه ای در این مورد گفته است: "ما حالا آماده هستیم که در کنار حضور نیرومند خود در داخل کشور، برای تفاهم با جامعه جهانی در خارج دفتر سیاسی داشته باشیم و به همین منظور با برخی کشورها و از جمله قطر به صورت مقدماتی تفاهم کرده ایم".
در این اعلامیه افزوده شده که گروه طالبان آزادی اعضای خود از زندان گوانتامو را هم مطرح کرده است.
طالبان در اعلامیه خود تاکید کرده که برخی از رسانه ها و مقامهای غربی خبرهای "نگران‌کننده ای" را در مورد مذاکرات صلح مطرح کرده اند که این گروه آن را به شدت رد کرده است.
طالبان در باره این خبرها، که از نظر اعضای آن "نگران کننده" خوانده شده، توضیح بیشتری ارائه نکرده است.
ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان در تماس تلفنی با دفتر بی بی سی در کابل صحت این اعلامیه را تایید کرده است.
طالبان در این اعلامیه خود از گفتگو با دولت افغانستان سخنی به میان نیاورده اما به صورت واضحی گفته که در مذاکرات تنها دو طرف دخیل هستند و یکی از این طرفها "امارت اسلامی" طالبان و طرف دیگر آمریکا است.
این نخستین بار است که گروه طالبان انجام مذاکرات با آمریکایی ها را تایید می کند. هر چند پیش از این هم در مواردی گفته شده بود که مذاکراتی انجام شده است، اما سخنگویان این گروه آن را تکذیب کردند.
حالا به نظر می رسد که گفتگوها میان آمریکایی ها و طالبان برای گشایش دفتری برای انجام مذاکرات در قطر وارد مراحل جدی خود شده است.
هر چند در آغاز دولت افغانستان با گشایش این دفتر چندان روی خوش نشان نداد، اما اخیرا حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان با گشایش آن موافقت کرد.
ولی دولت آقای کرزی تاکید کرده است که رهبری هر نوع گفتگو با شورشیان و از جمله گروه طالبان باید به دوش افغانها باشد و خارجیها در رهبری آن دخالتی نداشته باشند.
اما با این وجود، به نظر می رسد که مبتکر گفتگوهای قطر آمریکاییها هستند و طالبان هم در این گفتگوها از آمریکایی ها به عنوان طرف گفتگو با خود یاد کرده اند.




اتحادیه عرب: سرکوب در سوریه ادامه دارد

ناظران اتحادیه عرب در سوریه

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه تایید کرد که به‌رغم خروج تانک‌ها از شهرها، تک‌تیراندازهای حکومت سوریه همچنان به کشتار مردم غیرنظامی ادامه می‌دهند. سازمان عفو‌بین‌الملل خواهان تعویض ژنرال الدابی سرپرست ناظران عرب شده است.

رژیم بشار اسد با بی‌اعتنایی کامل به حضور ناظران اتحادیه عرب همچنان به سرکوب معترضان ادامه می‌دهد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه (۲ دسامبر/۱۲ دی) تایید کرد که حمله نیروهای نظامی به شهروندان بی‌دفاع ادامه دارد. وی خواهان برقراری فوری آتش‌بس شد.
دبیرکل اتحادیه عرب در یک کنفرانس خبری اذعان کرد که هنوز به سوی مردم تیراندازی می‌شود و در پاسخ به پرسشی درباره حضور تک‌تیراندازها در شهرها گفت: «آری، تک‌تیراندازها هنوز در شهر‌ها هستند.»
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عربالعربی در یک نشست خبری در قاهره تصریح کرد که «هدف اتحادیه عرب این است که صبحی از خواب برخیزیم و بشنویم که در روز گذشته کسی کشته نشده است.» وی افزود: «هدف از حضور ناظران عرب در سوریه پایان دادن به کشتار مردم غیرنظامی است، تا زمانی‌که مردم کشته می‌شوند، ماموریت ما موفق نبوده است.»
دبیرکل اتحادیه عرب از گروه‌های اپوزیسیون و مردم سوریه خواست که «نام مفقودشدگانی را به ناظران بدهند که گمان می‌رود در بازداشت به سر می‌برند.»
دبیرکل اتحادیه عرب همزمان تایید کرد که ارتش سوریه تانک‌ها و زره‌پوش‌ها را از شهرها خارج کرده و دولت سوریه نیز تا کنون ۳۴۸۴ نفر را از زندان آزاد کرده است. العربی گفت که وضعیت آذوقه‌رسانی به مردم سوریه بهبود یافته و اجساد کشتگان در تظاهرات به خانواده‌های آنان تحویل داده شده است. وی تایید کرد که دولت سوریه از سفر سه تیم تلویزیونی به این کشور جلوگیری کرده، اما برای ۱۵۰ خبرنگار خارجی ویزا صادر کرده است.
ماموران امنیتی سوریه ناظران را همراهی می‌کنند
دبیرکل اتحادیه عرب گفت که ناظران این اتحادیه به‌تدریج می‌کوشند کمتر از امکانات دولتی بهره جویند و یا ماموران رژیم بشار را همراه خود کنند. وی تاکید کرد که «استفاده از رانندگان سوری به خاطر شناخت آنان از منطقه و شهرها ضروری است.»
نیروهای اپوزیسیون ضمن انتقاد از کار ناظران می‌گویند به دلیل حضور ماموران سازمان امنیت سوریه مردم از نزدیک‌شدن به ناظران می‌ترسند. العربی در پاسخ به این مشکل گفت: «برای ما نیز تعیین هویت واقعی رانندگان محلی بسیار مشکل است.»
العربی انتقادها به الدابی، سرپرست ناظران را رد کرد و گفت: «الدابی مردی توانا در ارتش سودان بوده و فردی خوشنام است.» سازمان عفو بین‌الملل و بسیاری از دیگر سازمان‌های حقوق‌بشری ژنرال الدابی را به خاطر نقض حقوق‌بشر در سودان برای این کار شایسته نمی‌دانند. سازمان عفو‌بین‌الملل اعلام کرد که «ژنرال الدابی به خاطر جنایت علیه بشریت در دهه ۹۰ از سوی دادگاه بین‌المللی مورد پیگرد است و دستور بازداشت وی نیز صادر شده است.»
"تحریف‌ واقعیت" از سوی سرپرست ناظران
خبرگزاری‌های خارجی با انتشار گزارش‌های ویدئویی انتقادهای اپوزیسیون نسبت به کار ناظران عرب را تایید می‌کنند. در یکی از این ویدئوها ناظری نشان داده می‌شود که در شهر درعا در کنار خیابان با شهروندانی مواجه می‌شود که شکایات و گزارش‌های متعددی از سرکوب مردم توسط نیروهای انتظامی دارند. مردم به وی می‌گویند که «تک‌تیراندازها در شهر به کشتار مردم مشغول‌اند»، ناظر پاسخ می‌دهد، نیازی به گزارش نیست من خود این تک‌تیراندازها را دیده‌ام.»، اما ساعاتی بعد، ژنرال الدابی سرپرست ناظران در گفت‌وگو با رسانه‌های بریتانیایی مدعی می‌شود که «هیچ تک‌تیراندازی را در شهرهای سوریه ندیده‌ام.»
ژنرال مصطفی الدابی، سرپرست ناظران اتحادیه عرباسد ابوخلیل، پرفسور علوم ‌سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا به تلویزیون الجزیره گفت: «فکر نمی‌کنم که ناظران اتحادیه عرب توانایی انجام کاری در سوریه را داشته باشند.». بسیاری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی می‌پرسند «چه کسی بر کار ناظران نظارت دارد؟ آیا ناظران اتحادیه عرب تنها برای شمارش اجساد قربانیان به سوریه آمده‌اند؟»
سایت خبرآنلاین به نقل از یکی از کارشناسان ایرانی گزارش می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری از ارتش سوریه جدا می‌شوند. متمردین نظامی به فرماندهی سرهنگ ریاض موسی الاسعد تلاش می‌کنند که در مناطق جنوب‌ شرقی ترکیه مستقر شوند. اما "ارتش آزاد سوریه" که تاکنون چندین عملیات علیه نیروهای امنیتی بشار اسد انجام داده، وظیفه اصلی خود را حفاظت از شهروندان غیرنظامی اعلام کرده است.
سازمان ملل تایید می‌کند که از آغاز اعتراضات در سوریه تا کنون بیش از ۵ هزار نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند. تنها ۱۵۰ نفر از زمان حضور ناظران عرب در سوریه کشته شده‌اند. نیروهای اپوزیسیون تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۰ نفر ذکر می‌کنند.




اتهامات تازه علیه رئیس‌جمهور آلمان

کریستیان وولف، رئیس‌جمهور آلمان

انتقاد‌ها از رئیس‌جمهور آلمان در مورد اتهام فساد مالی ابعاد تازه‌ای یافته است. روزنامه آلمانی "بیلد" تایید کرد که وولف در تماس با این روزنامه تلاش کرده است، "از انتشار اولین گزارش در مورد اتهام فساد مالی جلوگیری کند".

روز گذشته، (دوشنبه، ۲ ژانویه/۱۲ دی) روزنامه‌ی آلمانی "بیلد" اخبار منتشر شده در مورد "تلاش رئیس‌جمهور آلمان برای جلوگیری از انتشار جزییات مرتبط با دریافت وام مسکن کم بهره" را تایید کرد.
ماه گذشته احزاب اپوزیسیون، کریستیان وولف را متهم به پنهان نگه‌داشتن وام مسکن کم‌بهره‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو کرده‌ بودند. وولف این وام را در سال ۲۰۰۸ برای ساختن بنای مسکونی خود دریافت کرده است.
در روزهای پایانی سال گذشته میلادی و با طرح خواسته احزاب اپوزیسیون در آلمان مبنی بر لزوم واکنش شخص رئیس‌جمهور به اتهامات مطرح شده، کریستیان وولف در موضع‌گیری رسمی (۲۲ دسامبر) به اشتباهات خود در خصوص اطلاع‌دهی درباره‌ی وام‌ مسکن کم‌بهره‌ای که به عنوان نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن از همسر رئیس یکی از شرکت‌های بزرگ آلمانی دریافت کرده بود، اعتراف کرد.
وی گفت، از این که "جریان وام‌گیری به درستی و سادگی برگزار نشده، متاسف است". حال با انتشار گزارش‌های دیگری از این ماجرا که به نظر می‌رسید به پایان رسیده، انتقادهای تازه‌ای متوجه رئیس جمهور آلمان شده است.
جنجال تازه در سال جدید
سردبیر روزنامه بیلد مدعی است که تحت فشار رئیس‌جمهور آلمان قرار گرفته است روزنامه‌های "زود دویچه تسایتونگ" و "فرانکفور‌تر آلگماینه (چاپ یکشنبه)" در روزهای اخیر جزییاتی را در مورد تماس تلفنی رئیس جمهور آلمان با سردبیر روزنامه آلمانی بیلد منتشر کرده‌اند که طی آن کریستیان ولف تلاش کرده است "با تهدید از انتشار جزییات مربوط به نحوه دریافت وام مسکن کم بهره" از طریق این نشریه جلوگیری کند.
از آنجا که کای دیکمان، سردبیر روزنامه بیلد به هنگام تماس تلفنی در نیویورک به سر می‌برده است، کریستیان وولف بر روی پیغام گیر تلفن صحبت و وی را "تهدید به پیگرد قضایی و پیامدهای قانونی ناشی از انتشار این گزارش" کرده است.
تایید این تماس تلفنی واکنش مجدد احزاب اپوزیسیون آلمان را به همراه داشت این احزاب خواستار واکنش رئیس‌جمهور به این اظهارات شده‌اند؛ هرچند که به نوشته‌ی روزنامه بیلد دو روز پس از این تماس تلفنی، رئیس‌جمهور آلمان در تماس دیگری با سردبیر روزنامه بابت "لحن و محتوای" گفت‌و‌گوی پیشین خود عذرخواهی کرده است.
با این حال اتحادیه روزنامه نگاران آلمان در واکنشی جداگانه و با یادآوری جریان آزاد اطلاع رسانی در آلمان رفتار رئیس‌جمهور را "تامل برانگیز و در صورت اثبات گزارش‌ها غیرقابل قبول" خوانده است.
به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های جدید در مورد اتهام فساد مالی، فشار بر کریستیان وولف در سال جدید میلادی همچنان ادامه خواهد داشت.




«گشایش فصلی جدید» در پرونده فساد اقتصادی

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قو‌ه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۱۲ دی‌ماه از اعتراف یکی از متهمان پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی و پیدا شدن اسناد جدید خبر داد. یک روز قبل احمد توکلی گفته بود این فساد مشروعیت سیاسی حکومت را زیر سوال می‌برد.

غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری روز دوشنبه (۲ ژانویه/ ۱۲ دی) به پرسش‌های خبرنگاران در مورد مسائل مختلف از جمله سرنوشت پرونده فساد مالی و اختلاس اخیر پاسخ داد. او در بخشی از اظهاراتش گفت «بالاخره یکی از متهمان این پرونده حرف زد» و مخفیگاه اسناد مربوط به این اختلاس در چهار نقطه کشور پیدا شد.
روز یکشنبه (۱۱ دی) نیز احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی زیر عنوان "کالبد شکافی تقلب ۳ هزار میلیارد تومانی" در دانشگاه شیراز شرکت کرد و یکی از مهمترین مشکلات موجود را «رفیق بازی، تبارگرایی و گروه‌آرایی» در دستگاه‌های حکومتی عنوان کرد.
فصلی تازه در پرونده‌ی فساد مالی
دادستان کل کشور حدود یک ماه و نیم پیش وعده داد کیفرخواست پرونده اختلاس و فساد مالی اخیر ظرف یک ماه تنظیم شود. او می‌گوید کیفرخواست برای بعضی از متهمان این پرونده آماده‌ی ارسال به دادگاه بود اما با پیدا شدن اسناد جدید ممکن است در آنها تغییراتی ایجاد شود: «اتفاق خوبی که متاسفانه ديرهنگام رخ داد اين بود که بالاخره يکی از متهمان اين پرونده حرف زد».
به گفته‌ی محسنی‌اژه‌ای اعتراف‌های این متهم که حدود ده روز پیش صورت گرفت به کشف اسنادی در روزهای هشتم و نهم دی‌ماه در چند نقطه‌ی مختلف کشور منجر شده است. او خاطر نشان می‌کند: «با پيدا شدن همين اسناد بعد از گذشت چهار ماه تازه فصل جديدی در اين پرونده باز شده و بحمدالله ابعاد روشن‌تری پيش پای ما گذاشته شده است».
زمین‌خواری با حمایت‌های خاص
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادستان کل کشور با اشاره به پرونده اختلاس گروه امیر منصور آریا می‌پرسد «چرا بايد بر اثر ارتباطات، عده‌ای بتوانند از امکانات دولتی استفاده کنند». تاکنون اسناد فراوانی به صورت غیر رسمی منتشر شده که ظاهرا بر حمایت برخی از اعضای دولت و دفتر محمود احمدی‌نژاد از اختلاس‌گران دلالت دارد. دولتیان چنین ارتباط‌هایی را تکذیب می‌کنند.
محسنی‌اژه‌ای به یک مورد از حمایت‌های دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «به عنوان مثال از تيرماه ۸۸ تا مرداد ۹۰ مصوب شده که ۱۷۰۰ هکتار زمين به اين گروه داده شود». به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، او با طرح این پرسش که آیا واقعا این مقدار زمین نیاز بوده به آن پاسخ منفی می‌دهد: «مثلا برای پروژه‌ای ۷۰۰ هکتار زمين اختصاص داده شده؛ در صورتی که آن پروژه به ۳۰ هکتار زمين بيشتر نياز ندارد».
«پارتی‌بازی برای تامین منافع اقتصادی»
در حالی که سخنگوی قوه قضائیه از بردن نام اعضای دولت در ارتباط با این پرونده خودداری می‌کند، احمد توکلی در سخنان روز یک‌شنبه‌ی خود در دانشگاه شیراز با صراحت بیشتری از افرادی نام می‌برد که بدون توجه به اصل شایسته‌سالاری به مقام‌هایی گمارده شده و زمینه‌ساز گسترش فساد سیاسی و مالی شده‌اند. او می‌گوید «این پارتی‌بازی‌ها منافع اقتصادی دوستان و رفیقان صاحبان منصب را تضمین می‌کند».
توکلی: فساد مشروعیت حکومت را زیر سوال می‌برد
توکلی می‌گوید: «انتصاب حمید پورمحمدی با حمایت اسفندیار رحیم‌مشایی و حکم آقای احمدی‌نژاد به قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی بدون داشتن صلاحیت علمی و تجربی لازم از دیگر نمونه‌های پارتی‌بازی در دولت است». پورمحمدی که گفته می‌شود از نزدیکان رحیم‌مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد است، مدتی پیش در ارتباط با پرونده اختلاس بزرگ بازداشت و ۲۹ آذر به قید وثیقه آزاد شد.
خرید رأی و رشوه‌خواری
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به «رفیق‌بازی در سپردن مناصب یا واگذاری امتیازات به شکل غیر رقابتی، ارتقای اداری و سیاسی دوستان و رفیقان ویژه بدون توجه به قابلیت و اهلیت این افراد» از جمله به انتصاب مهدی خورشیدی آزاد، داماد احمدی‌نژاد، به ریاست سازمان ملی استاندارد انتقاد کرد. این انتصاب با اعتراض شمار دیگری از نمایندگان مجلس روبرو شده است.
احمد توکلی همچنین همکاران دولت را به ‎«توزیع امکانات خارج از مقررات به فرد یا گروه خاص با حمایت‌های مالی و اداری برای جلب آرای افراد» و رشوه‌خواری متهم کرده است: «برخی از افراد به واسطه فردی صاحب منصب در دولت از قدرت سوء استفاده کرده و تا پولی را از فرد گرفتار و متقاضی نگیرند، کار آن شخص را انجام نمی‌دهد که در بعضی مواقع نیز کارهای صورت گرفته به شکل حمایت‌های انتخاباتی جبران می‌شود».
«فراتر از بزرگ‌ترین فساد مالی آمریکا»
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به مطالعات بانک توسعه آسیایی خاطر نشان کرد «با صراحت می‌توان گفت که فساد مالی اخیر دو برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین رسوایی سال ۲۰۰۹ آمریکا بوده است».
برخی از کاربران اینترنت به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ اغلب اصولگرایان از احمدی‌نژاد که در شش سال گذشته به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شد، انداختن تمام تقصیرها به گردن اطرافیان او را ناصادقانه ارزیابی کرده‌اند.
یکی از خوانندگان پایگاه اینترنتی "سحام نیوز" توکلی را از اعضای "باند آقای خامنه‌ای" می‌خواند و می‌پرسد اگر این اتهام‌ها همه‌ی واقعیت است «پس چرا در حمایت از احمدی‌نژاد گلوی خودتان را پاره می‌کردید».
«ضربه بر مشروعیت حکومت»
یکی از کاربران سایت "خبرآنلاین" نیز در واکنش به متن سخنان توکلی می‌نویسد: «چرا بابت یک چاقوکشی که فقط مربوط به دو نفر می‌شود قانون در اسرع وقت و با اطلاع‌رسانی وسیع عمل می‌کند ولی در این موارد فقط در حد حرف باقی می‌ماند». او از رئیس مرکز پژوهش‌ها می‌پرسد «آیا وقت آن نرسیده که ظاهر و باطن خود را آشکار کنید».
محمود احمدی‌نژاد دولت خود را پاک‌ترین دولت تاریخ ایران و خامنه‌ای آن را خدمت‌گذارترین دولت معاصر خوانده‌اند. منتقدان می‌گویند با توجه به ابعاد فساد و تخلف‌هایی که هر روز گوشه‌ی جدیدی از آن آشکار می‌شود، انداختن مسئولیت به گردن چند نفر در میان دولتمردان باورپذیر نیست.
شاید با توجه به همین واقعیت باشد که احمد توکلی اعتراف می‌کند «این فساد مشابه آن فسادهایی است که علاوه بر ضربه به اقتصاد ملی، مشروعیت سیاسی حکومت را به طور مستقیم زیر سؤال می‌برد».



۸ نکته‌ای که باید درباره "حمله استراتفور" دانست

حمله اخیر گروه ناشناس به استراتفور هنوز در صدر اخبار است و همچنان میزان اطلاعاتی که ممکن است در آینده منتشر شود، یک تهدید جدی محسوب می‌شود. نگاهی داریم به چند نکته اساسی که درباره حمله استراتفور وجود دارد.

در واپسین روزهای سال ۲۰۱۱ گروه ناشناس (Anonymous) که به عنوان یک گروه "هکتویستی" (هکرهایی که اهداف سیاسی-اجتماعی دارند) شناخته می‌شود، به شرکت امنیتی استراتفور در آمریکا حمله کرد. این حمله که روز ۲۴ دسامبر انجام گرفت اولین عملیاتی محسوب شد که گروه ناشناس پیش از آن وعده داده بود همزمان با ایام کریسمس انجام خواهد داد. هدف از این حمله  دسترسی به اطلاعات مشتریان این شرکت و انتقال وجه از حساب آنها به حساب سازمان‌های خیریه نظیر صلیب سرخ اعلام شد.
عملیات گروه ناشناس بر ضد شرکت استراتفور مشابه دیگر عملیات‌ این گروه بود: از طریق توییتر اعلام شد و نمونه‌هایی از داده‌های دزدیده شده به عنوان گواه بر واقعی و موفق‌بودن عملیات در اینترنت گذاشته شد، قربانی حمله از سوی "ناشناس" به علت ضعف سیستم امنیتی سرزنش و مسخره شد و مثل همیشه این تخریب اطلاعاتی از سوی گروه ناشناس با پوشش سیاسی و اجتماعی به افکار عمومی جهان عرضه شد.
گروه ناشناس ادعا دارد که با هک استراتفور به ۲۰۰ گیگابایت اطلاعات شامل لیست مشتریان این شرکت، حساب‌های بانکی و رمز عبور آنها دسترسی پیدا کرده است. برخی قربانیان برداشت پول از حساب خود را تایید کرده‌اند. اکنون در حالی تبعات حمله "ناشناس" به استراتفور ادامه دارد که ابهاماتی درباره گروه لابی استراتفور، عملیات حمله به آن و ... به وجود آمده است. در زیر ۸ نکته که باید درباره این حمله و طرفین آن دانست، آورده شده است.
استراتفور چیست؟
استراتفور یک گروه لابی امنیتی آمریکایی است که خبرنامه‌ای روزانه درباره موضوعات مرتبط به امنیت و اطلاعات در جهان منتشر می‌کند. دفتر این گروه در آمریکاست. مشتریان استراتفور از وزارت دفاع آمریکا تا شرکت‌های خصوصی و ... را شامل می‌شوند.
استراتفور ادعا دارد «تحلیل‌های غیرایدئولوژیک و مستقل درباره مسایل بین‌‌المللی و تهدیدات امنیتی» ارایه می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی آمریکا اطلاعات کلیدی‌ای را در اختیار استراتفور قرار می‌داده‌اند تا تحلیل امنیتی و مشورت درباره آن دریافت کنند.
گروه ناشناس از طریق توییتر خبررسانی می‌کند"ناشناس" کیست؟
گروه ناشناس معمولاَ به عنوان یک گروه از هکرها معرفی می‌شود. اما ناشناس در حقیقت یک نام است که افراد مختلفی در پس این نام فعالیت‌های خود را سامان می‌دهند و صرفاَ هم شامل هکرها نیست. این نام شامل افرادی‌ست که معمولاَ برای اقدامات تخریب‌گرانه خود در اینترنت اهداف خوب برمی‌شمارند. برای مثال ناشناس‌ها در سپتامبر ۲۰۱۱ به سیستم کامپیوتری پلیس تگزاس حمله کرده و با انتشار ۳ گیگابایت اطلاعات بر فساد پلیس پرتو افکند.
ناشناس‌ها تمایل دارند "رابین‌هود" دنیای مجازی قلمداد شوند. آنها در یک سال گذشته خود را در بطن ماجراهای بین‌المللی دنیا قرار دادند و با انجام اقداماتی نظیر اعلام جنگ با کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک تا حمله به وب‌سایت‌های دولتی ایران، از  طرفداری از جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، تا اعتراض به نقض حریم شخصی (Privacy) در فیس‌بوک سعی کردند در میانه میدان حضور داشته باشند.
گروه بین‌المللی ناشناس (Anonymous) از اواخر سال ۲۰۱۰ و در پی انتشار اسناد دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس مشهور شد. زمانی که برخی از سیستم‌های مالی جهانی از جمله ویزا، مسترکارت و پی‌پل، به دستور آمریکا روند کمک‌رسانی به ویکی‌لیکس را مختل کردند، این گروه نیز با راه‌اندازی کمپینی بزرگ در فعالیت ‌این بنگاه‌ها اختلال ایجاد کرد.
ناشناس‌ها سازماندهی مشخص ندارند و هر فردی با اعلام اینکه من یکی از ناشناس هستم، یکی از ناشناس‌ها می‌شود. این موضوع خود چالش‌های زیادی برای این گروه ایجاد کرده است. خیلی از اوقات بسیاری از اقدامات یا تهدیدهایی که از سوی فرد یا افرادی که ادعا دارند عضو ناشناس‌ها هستند صورت می‌گیرد، از سوی بعضی دیگر تکذیب می‌شود. در موضوع حمله به فیس‌بوک (که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد) این موضوع مشاهده شد. درباره حمله به استراتفور نیز بخشی از ناشناس‌ها مسئولیت حمله را تکذیب کرد.
در حمله استراتفور چه چیزی هک شده است؟
گروه ناشناس به سیستم استراتفور نفوذ کرد و ۲۰۰ گیگابایت داده‌های اطلاعاتی را به دست آورد. تا این‌جا به نظر می‌رسد "ناشناس" فقط جزییات مربوط به اطلاعات مشترکان خبرنامه را دزدیده است اما بر اساس گزارش‌ها می‌تواند بیش‌تر از این‌ها باشد. بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که ناشناس در مرحله بعدی قرار است بیش از سه میلیون از ایمیل‌های مشتریان استراتفور را منتشر کند.
گروه ناشناس تا کنون ۹ هزار و ۶۵۱ کارت اعتباری، ۴۷ هزار و ۶۸۰ آدرس ایمیل، ۲۵ هزار و ۶۸۰ شماره تلفن و ۴۴ هزار و ۱۸۸ رمز عبور کدنویسی شده افراد که حروف اول نام خانوادگی آنها از A تا M بوده را حک کرده است. اطلاعات بیشتر در روزهای آینده و با انتشار اطلاعات افراد با نام‌خانوادگی که حرف اول آن بین N تا Z  است مشخص می‌شود.
یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های گروه ناشناس به استراتفور این بود که در جریان این حمله مشخص شد کارت‌های اعتباری مشتریان کدگذاری نشده است. این یک اشتباه کلیدی برای شرکتی است که تخصص اصلی‌اش در زمینه امنیت اطلاعات است.
ناشناس چه اطلاعاتی را منتشر کرد؟
گروه ناشناس با استفاده از حساب‌های کاربری مختلف در توییتر از جمله "@YourAnonNews" و "@AnonymousIRC" و همچنین وب‌سایت "Pastebin" اسامی، شماره کارت‌های اعتباری و رمزهای عبور کدگذاری شده را منتشر کرده است. هیچ‌یک از اطلاعات منتشر شده خطری برای سازمان‌های دولتی ندارد. این البته به معنای آن نیست که اطلاعات مهم مرتبط به سازمان‌های دولتی در آینده منتشر نخواهند شد.
آیا مشتریان استراتفور در خطر هستند؟
روز ۲۵ دسامبر گروه ناشناس سه رسید بانکی منتشر کرد که نمایانگر آن بود که از حساب مشتریان به حساب سازمان‌های خیریه پول واریز کرده است. بنابراین برای یک مشتری استراتفور بهترین کار اطلاع‌رسانی درباره امر دزدی به بانک خود است. این احتمال وجود دارد که اسم یا شماره حساب یک مشتری در لیست گروه ناشناس منتشر نشده باشد، اما در آینده منتشر شود. بنابراین به مشتریان استراتفور تاکید شده که مراقب انتقال مشکوک پول از حساب خود باشند.
دولت آمریکا چه بهره‌ای از استراتفور می‌برده است؟
دولت آمریکا از جمله وزارت دفاع این کشور از استراتفور برای دستیابی به اطلاعات و تحلیل‌های «بی‌طرفانه» درباره اتفاقات مختلف در سراسر جهان استفاده می‌کرده است. خود دولت نیز احتمالاَ اطلاعات کلیدی‌ای را با استراتفور در میان می‌گذاشته تا از نظر تحلیلی کارشناسان آن درباره اقدامات نظامی یا دیپلماتیک خود خبردار شود. مشخص نیست دولت آمریکا چه میزان اطلاعات با استراتفور در میان گذاشته است اما احتمال آن که اطلاعات کلیدی‌ای در میان آنها باشد وجود دارد.
آیا حمله سایبری استراتفور عملیات‌های نظامی و تصمیمات سیاسی دولت آمریکا را با خطر مواجه می‌کند؟
تا کنون گزارشی درباره این که خطری برای عملیات نظامی یا سیاسی آمریکا به وجود آمده باشد؟ منتشر نشده است. در دیگر موارد نیز به عنوان مثال دزدی کارت‌های اعتباری مشکل‌ساز خواهد بود ولی کسی را به خطر نمی‌اندازد. با این همه اگر ناشناس اطلاعات بیش از سه میلیون ایمیلی را که ادعا می‌کند از مشتریان دارد منتشر کند، تخریب احتمالی‌ای که صورت خواهد گرفت؟ قابل اندازه‌گیری نیست. زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها اطلاعاتی کلیدی را با استراتفور در میان می‌گذاشته‌اند و این می‌تواند به انتشار داده‌های حیاتی از سوی "ناشناس" منجر شود. "ناشناس" تهدید کرده  که اطلاعات گران‌قیمتی دارد و تنها زمان است که می‌تواند صحت ادعای این گروه را مشخص کند.
چه اتفاقی برای سازمان‌های خیریه‌ای می‌افتد که ناشناس ادعا دارد پول به حساب‌شان واریز کرده است؟
ناشناس ادعا دارد ۵۰۰ هزار دلار از حساب‌هایی که جزییات‌شان دزدیده‌شده به حساب‌های بانکی نهادهای مختلف خیریه واریز کرده است. از آن‌جایی که این پول دزدی‌ست بر اساس قانون به حساب اصلی برگردانده می‌شود و حتی سازمان‌های خیریه از نظر قانونی موظف هستند برای این نقل و انتقال غیرمجاز جریمه بپردازند. البته کسی جریمه سازمان‌های خیریه را پیگیری نخواهد کرد.
مسئول بخش تحقیقات وب‌سایت "اف-سکیور" (F-Secure) در این سایت توضیح داده که پولی که ناشناس واریز کرده هیچ وقت به دست افراد نیازمند آن نخواهد رسید و در حقیقت این کار باعث دردسر خیریه‌هاست نه کمک به آنها. او توضیح می‌دهد که وقتی صاحبان کارت‌های اعتباری متوجه انتقال غیرمجاز وجه از حساب خود شوند، به بانک خود گزارش می‌دهند و در نهایت خیریه موظف است وجه را به حساب اصلی بازگرداند. معمولاَ چنین اقدامی باعث جریمه سازمان خیریه هم می‌شود. اما در این مورد اگر جریمه‌ای هم تعیین نشود، برای بازگرداندن پول‌ها به حساب‌های اولیه وقت و پول صرف خواهد شد.




کارشناسان روس: زمینه برای حمله به ایران آماده شده است

کارشناسان و رسانه‌های روسیه در تحلیل مانور نظامی ایران در خلیج فارس سناریوهای جنگی مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند. صاحب‌نظران امورنظامی روسیه ظرفیت دفاعی ایران را تحلیل می‌کنند و درباره‌ی پیامدهای بروز جنگ سخن می‌گویند.

سفیر جدید روسیه در تهران درباره احتمال حمله‌ی‌نظامی علیه ایران و موضع روسیه می‌گوید: «موضع روسیه تغییرناپذیر و بسیار شفاف بوده و حمله به ایران را یک اشتباه بسیار بزرگ می‌داند که پیامدهای سنگین وغیر قابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت».
این نظر سفیر روسیه را دیگر مقام‌های روسی نیز تکرار می‌کنند، اما کارشناسان این کشور با توجه به تحولات کنونی در خلیج فارس چه می‌اندیشند؟
نظر تحلیل‌گران و کارشناسان نظامی روسیه
ولادیمیر ایسی‌یف، مدیر مرکز مطالعات اجتماعی- سیاسی در روسیه، و آلكساندر پروخانوف، تحليل‌گر روس، در گفت‌وگو با رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران از "ناممکن بودن حمله‌ی نظامی علیه ایران"صحبت می‌کنند. به باور آنها روند کنونی تحولات به درگيری‌های ديپلماتيک و تشديد مجازات‌ها عيله ايران خواهد انجامید. این کارشناسان در عین حال "مرحله‌ی بسيار حساس و خطرناک مناسبات ایران و آمریکا" را یادآوری می‌کنند.
گروهی دیگر از کارشناسان روسیه از سناریوی "جنگ کامل و همه جانبه‌ی آمریکا علیه ایران"صحبت می‌کنند. این تحلیل‌گران احتمال بروز جنگ علیه ایران را حتمی می‌دانند. به نظر این گروه از جمله پاول فلگن‌هاور، تحلیل‌گر نظامی روس، و یوگنی ساتانوسکی، رئیس "انستیتو خاور نزدیک مسکو"، روسیه با جنگ علیه ایران مخالفت خواهد کرد اما مخالفت این کشور نقش تعیین کننده‌ای نخواهد داشت.
«ایران قادر است تنگه هرمز را ببندد»
روزنامه‌ی روسی "ایزوستیا" هم درباره‌ی وقوع احتمالی جنگ در خلیج فارس وجدی بودن تهدید برخی از مقام‌های ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز مطلبی را منتشر کرده است.به نوشته‌ی این روزنامه، این نخستین بار نیست که ایران دست به چنین تهدیدهای تندی می‌زند، اما این بار این تهدیدها با مانورهای نظامی همراه بوده است. بستن تنگه هرمز، به پیش‌بینی روزنامه روسی، به دو برابر شدن قیمت نفت هم خواهد انجامید.
روزنامه ایزوستیا درباره‌ی توان ایران در بستن تنگه هرمزنظرایگورکاروتچنکو، مدیر "مرکز تحلیل معاملات جهانی تسلیحات" را جویا شده است.
به اعتقاد برخی از کارشناسان روسیه، مخالفت این کشور با جنگ علیه ایران تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند
این کارشناس روس گفته است که ایران توان و تجربه‌ی چنین کاری را دارد: «اگر ظرف چند ساعت به چند تانکر نفتی در تنگه هرمز حمله شود، رفت و آمد تانکرهای نفتی قطع خواهد شد. ایران تنگه‌ی هرمز را از طریق مین‌گذاری هم می‌تواند مسدود کند. از سوی دیگر ایران به مقدار زیادی قایق‌های کوچک و سریع مسلح است که توپخانه‌ی سنگین کشتی‌های جنگی هم نمی‌توانند کاملا جلوی حمله‌ی آنها را بگیرند».
به گفته‌ی کاروتچنکو، این قایق‌ها را به موشک نیز می‌توان مسلح کرد.
فاجعه زیست محیطی در خلیج فارس
مدیر مرکز تحلیل معاملات جهانی تسلیحات در مسکو به ایزوستیا گفته است که ایران در مانورهای تنگه‌ی هرمز علاوه بر موشک‌های ساخت داخل، موشک‌های " اشکاوال اِ" روسی و موشک‌های ساخت چین را هم به کار گرفته است.
ایزوستیا در پایان مقاله خود به این مسئله هم اشاره می‌کند که تحریم نفت ایران سبب خواهد شد که چین با قیمتی نازل نفت را بخرد. از سوی دیگر غرق‌شدن تانکرهای نفتی در تنگه هرمز به فاجعه زیست محیطی منجر خواهد شد.
بدترین سناریوی جنگی برای ایران
پاول فلگن‌هاور، دیگر کارشناس نظامی روس هم می‌گوید: «زمینه‌ی جنگ اکنون فراهم شده و بروز جنگ عینی است. کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس، آمریکا و ایران اکنون آماده جنگ هستند. برای ایران جنگ علیه آمریکا و متحدانش در خلیج فارس فاجعه‌بار خواهد بود.سیر تحولات به سوی یک جنگ کامل است».
این کارشناس در ادامه‌ی صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند که اگر اتفاقی مثل دستگیری ملوانان انگلیسی در تنگه‌ی هرمز برای آمریکایی‌ها پیش بیایدامکان بروز جنگ بیشتر می‌شود.
حمله چگونه خواهد بود؟
پاول فلگن‌هاور در تحلیل اوضاع پیش‌آمده نتیجه می‌گیرد که سناریوی حمله به یوگسلاوی در ایران تکرار خواهد شد و ایران در مقابل حملات آمریکا و متحدانش قادر به دفاع نخواهد بود و شکست خواهد خورد.
پاول فلگن‌هاور، کارشناس نظامی روس این کارشناس نظامی همچنین می‌گوید: «آغازجنگ پایان حکومت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. نیروی دریای و هوایی ایران نابود خواهد شد. ما شاهد یک جنگ کامل و همه جانبه خواهیم بود که به تنگه هرمز محدود نخواهد ماند. تمامی ساختارهای مدرن اقتصادی، کارخانه‌ها، پل‌ها و از جمله ساختارهای هسته‌ای ایران و صنایع تولید موشک نیز از بین خواهند رفت».
«در آستانه‌ی جنگ در خلیج فارس قرار گرفته‌ایم»
یوگنی ساتانوفسکی، رئیس "انستیتو خاور نزدیک مسکو" هم با توجه به سیر تحولات کنونی نتیجه می‌گیرد، در خلیج فارس شرایط پیش از آغاز جنگ حکمفرماست.این کارشناس روس می‌گوید بستن تنگه هرمز مغایر با قوانین بین‌الملل است.
ساتانوفسکی هم معتقد است که ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد وارتش ایران را مقتدر می‌داند؛ ارتشی که می‌تواند علیه متحدان آمریکا در منطقه اقدام کند.این کارشناس اما نتیجه می‌گیرد که نقش تعیین‌کننده در این منازعات به کارگیری سلاح‌های مدرن و پیشرفته خواهد بود. وی در این رابطه می‌گوید سلاح‌های روسی که در سال‌های اخیر تحویل ایران شده‌اند، اکنون کهنه و فرسود‌ه‌اند.
هم فلگن‌هاور و هم ساتانوفسکی تأکید می‌کنند که روسیه مخالف جنگ است اما نقش تعیین کننده‌ای در سیر تحولات ایفا نخواهد کرد. به نظر آنان روند کنونی وقوع جنگ را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
طاهر شیرمحمدی
پارسا بیات




تاريخ نگاری جمهوری اسلامی: خامنه ‌ای عليه رفسنجانی

اکبر هاشمی بهرمانی که سه دهه در ايجاد محدوديت در بسط و نشر اطلاعات از طريق سانسور، فيلترينگ و پارازيت برای شکل گيری و تحکيم قدرت مطلقه نقشی محوری در ايران ايفا می کرد چند گاهی است که پس از دوره‌ی «بهرام که گور می گرفتی همه عمر» به مرحله‌ی «ديدی که چگونه گور بهرام گرفت» وارد شده است.
او پس از آن که کاملا از دايره‌ی قدرت حذف شد همانند همه‌ی فعالان سياسی همسن و سال اش به نوشتن خاطرات و نشر يادداشت‌های سياسی مشغول شده است. اما در کشوری که محدوديت در جريان اطلاعات ابزار کسب و حفظ قدرت است قدرتمند پيشين نمی تواند با اتکا به نفوذ سابق به حيطه‌ی اهل قلم بدون هيچ محدوديتی وارد شود. نظامی که قدرتمندان برای سانسور و فيلترينگ و پارازيت ساخته‌اند گريبان خود آنها را نيز می گيرد.

کارگروه‌ها و هيات‌ها
ديکتاتورها برای صورت موجه بخشيدن به محدوديت در جريان اطلاعات انواع هيات‌ها (مثل هيات نظارت بر مطبوعات) يا کارگروه‌ها (مثل کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در فضای مجازی) تشکيل می دهند که همه‌ی اعضای آنها از کاست حکومتی و معتمدان رهبری است و نهادهای مدنی و حرفه‌ای يا مردم کوچه و خيابان هيچ نقشی در آنها ندارند.
به عنوان مثال اعضای کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در اينترنت متشکل است از شش وزير، رييس سازمان تبليغات اسلامی، رييس سازمان صدا و سيما يا نمايندگان آنان، يک نماينده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادستان کل کشور. اين کارگروه به عنوان نماينده‌ی حکومتی که دارای قوه‌ی قاهره برای فيلترينگ است به سرويس‌دهندگان سايت‌ها اعلام می‌کند که فلان مصاديق مجرمانه در سايت‌شان وجود دارد يا بدون اعلام آنها را می بندد.

رويه‌های دوگانه
اين گروه دو رويه‌ی مجزای کار را دنبال می کند. برای غير خودی‌ها يا «خواص بی بصيرت» صرفا فهرستی تهيه شده و سايت‌های آنان فيلتر می شود. اما برای خودی‌ها يا «خواص کم بصيرت» مراحلی در نظر گرفته شده است: «ابتدا به افراد گفته می‌شود سايت خود را ثبت کنند. اگر مصاديق مجرمانه‌ای در سايت ديده شود، تذکر داده می‌شود. اگر به تذکر توجه شد و مورد را برداشتند که هيچ ولی اگر برداشته نشد بستگی به نوع اقدام مجرمانه تا سه بار تذکر داده می‌شود و بعد از آن سايت فيلتر می‌شود.» (محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضاييه، تابناک، ۱۲ دی ۱۳۹۰)
در برخورد با سايت شخصی رفسنجانی همين رويه‌ی دوم در پيش گرفته شد: «در مهرماه اين کارگروه موارد خلاف را بررسی کرد و تذکر داده شد که پنج يا شش مورد مجرمانه‌ای را که وجود دارد، بردارند. اين موارد برداشته شد. ضمن اينکه اين سايت اصلا به نام محسن هاشمی رفسنجانی است، در حالی که در روزنامه‌ها مطرح شده که سايت متعلق به آقای هاشمی رفسنجانی است... بعد از مدتی مجددا هم موارد قبلی و هم موارد جديدی روی سايت گذاشته شد و دوباره نسبت به رفع آن تذکر داده شد که در اين مورد اقدامی صورت نگرفت تا اينکه اين سايت در هفتم دی ماه فيلتر شد و الان هم فيلتر است.» (همانجا)

خاطرات عبور از بحران‌ها
خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی به طور قطع خوشايند علی خامنه‌ای و بيت رهبری نبوده و نيست. اين خاطرات به گونه‌ای نوشته‌ می شوند که گويی وی نقش محوری در اداره‌ی امور کشور و تعيين جهت گيری‌ها و سياست‌های کشور در دهه‌ی اول عمر جمهوری اسلامی و عبور دادن جمهوری اسلامی از بحران‌ها را بر عهده داشته است (نام خاطرات وی «عبور از بحران» است).

خاطرات رفسنجانی به گونه‌ای روايت می شوند که گويی مورخان آينده چاره‌ای بجز ارجاع به اثر وی نخواهد داشت. حتی اگر وی چنين نقشی داشته است (که در همه‌ی موارد اين گونه نيست) اين موضوع کسی را که پس از خمينی به مقام ولايت فقيه رسيده و مدعای بهترين جايگزين برای خمينی و نيابت امام زمان است و می خواهد در همه جا بازيگر نقش اول باشد خوش نمی آيد.
علی خامنه‌ای به عنوان رهبری که پس از انتشار اولين روزنامه‌ی رنگی در ايران (همشهری) به علت آن که عکس خود را هر روز در صفحه‌ی اول آن مشاهده نمی کرد به تغيير کادر سر دبيری آن حکم داد نمی تواند يکه تازی‌های رفسنجانی را در روايت پشت صحنه‌ی حکومت خمينی تحمل کند.
رفسنجانی از علی خامنه‌ای به خمينی نزديک تر بود و در فرايندهای سياسی (حذف رقبا، ترورها، مهندسی انتخابات، و چينش نيروها)، قانونگذاری و جنگ نقشی بسيار مهم تر از علی خامنه‌ای بر عهده داشت اما يکه تاز ميدان نبود.
کشور بالاخص در سال‌های پايانی عمر خمينی عمدتا توسط يک گروه پنج نفره (مير حسين موسوی، اکبر هاشمی، علی خامنه‌ای، سيد احمد خمينی و عبدالکريم موسوی اردبيلی) اداره می شد. موارد خلافی که محسنی اژه‌ای از آنها در زير نويس‌ها و حاشيه‌های سايت رفسنجانی به عنوان موارد تخلف ذکر می کند (همانجا) عمدتا به نکاتی از تاريخ دهه‌ی اول جمهوری اسلامی ارجاع دارند که رفسنجانی را در مقام عقل منفصل نظام قرار می دهد و طبعا ذکر آنها خوشايند علی خامنه‌ای نبوده و نيست.
خامنه‌ای در مقابل نمی تواند خود کار رفسنجانی را در اين باب بر عهده بگيرد.
او شخصيت قدسی و قدرت مطلقه‌ی خود را در مقامی بالاتر از انتشار خاطرات روزانه تصور می کند يا اگر به نوشتن خاطرات خود مشغول است انتشار آن را به پس از مرگ محول کرده است. خامنه ای در نوشتن خاطرات روزانه با اين چالش جدی روبروست که همه‌ی آنچه در چنته دارد موضوعات و تصميمات امنيتی و نظامی است که حتی پس از مرگ وی نيز در دوران جمهوری اسلامی قابل انتشار نيست.
چگونه می توان دستور به تيراندازی مردم در خيابان يا  خفه کردن نويسندگان در قسمت عقب ون و رها کردن اجساد آنها در بيابان، افزايش اعدام‌ها يا تعيين ميزان زندان و شکنجه‌ی دانشجويان و فعالان سياسی را برای تاريخ به دست خود ثبت کرد؟

خبر سازی و جدا افتادگی
سايت اينترنتی برای يک سياستمدار پيشين به کار خبر سازی نيز می آيد. به عنوان نمونه، کافی است در مورد يکی از موضوعات روز مثل انتخابات در آن اظهار نظر شود. اين اظهار نظر برای رسانه‌ها (چه در داخل و چه در خارج) ارزش خبری دارد و موج ايجاد می کند. علی خامنه‌ای فعلا يک رفسنجانی در حال يخ زدگی و خواب زمستانی می خواهد که به تدريج از اين خواب بيدار نيز نشود. سايت اينترنتی مخل چنين سياستی است. اين خواست فراتر از آن است که مثلا خطبه‌ی رفسنجانی در آخرين نماز جمعه اش باز نشر شود يا خير. بنابر اين دليل اصلی فيلترينگ سايت رفسنجانی برگشت دادن وی به دنيای جدا افتادگی و بی خبری است و نه صرفا يک سر و صدای بسيار خاص و کوچک.

پرهيز از تقسيم مسووليت تباهکاری‌ها
غير از دو موضوع حساس فراهم کردن مواد برای تاريخ نويسی و خبر سازی، سياستمداری که در نظام‌های استبدادی از چرخه خارج می شود به تدريج بايد خود را محذوف حساب کند به گونه‌ای اصولا وجود خارجی نداشته است.
کتب تاريخ معاصر رسمی در جمهوری اسلامی اصولا به گونه ای نوشته می شوند که شخصيت‌هايی مثل صادق قطب زاده، ابراهيم يزدی، ابوالحسن بنی صدر، مهدی بازرگان، حسينعلی منتظری، کاظم شريعتمداری، مسعود رجوی و نورالدين کيانوری وجود خارجی نداشته‌اند. اکنون زمان اکبر رفسنجانی و محمد خاتمی و يوسف صانعی و محمد موسوی خويينی‌ها رسيده است.
سايت و نشريات و کتب اين افراد فيلتر و توقيف می شود تا به تدريج نام آنها از تاريخ حذف شود. «وزارت حقيقت اورول»ی در جمهوری اسلامی روزهای پرکاری را بعد از جنبش سبر گذرانده و چهره‌های بسياری هستند که عکس و اسم و نظرات آنها بايد از خاطره‌ی قومی ايرانيان پاک شود تا فقط «برادر بزرگ» ديده شود. علی خامنه‌ای حتی نمی خواهد مسووليت سياهکاری‌ها و تباهی‌های جمهوری اسلامی را با ديگران قسمت کند.



برخورد با «خانه سینما» چطور کلید خورد؟

در شرايطی که هنوز حدود ده روز تا برگزاری دادگاه باقی مانده و هنوز حکمی صادر نشده است، روز شنبه جلسه کميسيون تخصصی شورای عالی سينما در وزارت ارشاد تشکيل شد و قرار بر اين شد تا همه اموال و اسناد، حساب های بانکی و دفاتر قانونی خانه سينما بعد از انحلال به کارگروه سازماندهی امور تشکل های صنفی سينمايی موکول شود.

هر چند که ریيس هيات مديره خانه سينما در گفت و گو با رسانه های داخلی، شورای فرهنگ عمومی را در جايگاهی ندانسته که قبل از تشکيل دادگاه بتواند حکمی صادر کند.

گزارش رادیویی آزاده اسدی درباره برخورد با خانه سینما
موضوع شکايت وزارت ارشاد از خانه سينما بيش از دو هفته است که به شکل رسمی اعلام شده و بر اين اساس، وزارت ارشاد خواسته تا اساسنامه سال پيش اين نهاد باطل شود و فعاليت خانه سينما بر اساس فعاليت هفت سال پيش ادامه پيدا کند.
موضوعی که عليرضا سجادپور، مدير کل نظارت و ارزشيابی معاونت سينمايی وزارت ارشاد در برنامه زنده تلويزيونی «هفت» بر آن تاکيد کرد و گفت که اين موضوع هيچ ارتباطی با فروپاشی صنوف سينمايی ندارد.

 
علیرضا سجادپور: آن اشکالی که در شکايت رسمی حقوقی وزارت ارشاد شده است، هيچ کدام ناظر به صنوف نيست. ناظر به يک تغيير غير قانونی در اساسنامه است که اين منجر به انتخاب غير قانونی هيات مديره و مدير عامل شده است.
حدود بيست سال است که سينماگران برای اداره امور بهبود اوضاع کاری و معيشتی خودشان آيين نامه وضع کرده اند و برای اجرايی کردن اين موارد خانه سينما را در خيابان بهار تشکيل داده اند.
نهادی با نمايندگان ۳۰ صنف سينمايی که به دنبال مسائل و مشکلات سينما بود. از بيمه بيکاری گرفته تا پيگيری وضعيت اعضای اش در زندان های مختلف.

اعضای اين خانه جشن اختصاصی و غير دولتی خودشان را جدا از جشن های دولتی فيلم فجر برگزار می کردند و سالها به تعداد اعضای شان در بخش های متنوع سينمايی اضافه شده است.

حالا که دعواها برای انحلال آن جدی تر شده و مسوولان وزارت ارشاد ازبين رفتن اين اصناف را تکذيب می کنند، محسن هاشمی، مدير اجرايی خانه سينما در برنامه زنده تلويزيون از قصد اصلی وزارت ارشاد برای از بين بردن همه اين اصناف می گويد.
محسن هاشمی: مجمع عمومی خانه سينما، همان مجموعه اصنافی هستند که آقای سجاد پور به آنها اطمينان خاطر می دهد. يعنی نمی شود شما از يک سو به اصناف بگوييد در اطمينان باشيد ما با شما کار می کنيم. از سوی ديگر بگوييد که برآيند نظر شما نظر ما نيست.
اما عليرضا سجادپور همچنان بر قانونی بودن شکايت وزارت ارشاد از اساسنامه خانه سينما تاکيد دارد و معتقد است اين شکايت اتفاقا موافق حفظ و برپایی اصناف سينمايی در چارت سازمانی انجام شده است.

علیرضا سجادپور:
در اساسنامه خانه سينما آمده است که انتخابات مديران مجموعه بايد بر اساس آراء همه صورت بگيرد. اما چند سال پيش در يک فرآيند کاملا شخصی، يعنی خود مديريت وقت خانه سينما در اساسنامه دست برد و اساسنامه را به اين تبديل کرد که به جای آراء عمومی، آراء برخی افراد – يعنی از هر صنف يک نفر و آن هم معمولا ریيس آن صنف- دور هم جمع بشوند و مديران را انتخاب کنند.
سالهاست در مورد اين مسئله بحث می شود. در دولت نهم هم يک بار اين موضوع تا حد برخورد قضايی و حقوقی کشيده شد، اما به ناگاه اين موضوع حذف شد. حالا چطور و چگونه اين اتفاق افتاد؟ کاری به آن نداريم.
برخورد با خانه سينما بعد از پيگيری وضعيت مستندسازان بازداشتی به عنوان امور افرادی که عضوی از اين مجموعه بوده اند، شدت گرفته است و به گفته رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر، پافشاری خانه سينما بر حقوق صنفی اعضايش فقط يکی از دلايل اين شکايت است.
رضا صديق: خانه سينما مهمترين تشکل صنفی در حوزه فرهنگ و هنر است و بعد از تمام فشارهايی که در طول دو سال گذشته به اين مجموعه وارد شده است، هنوز هم نقدهايی به سياستگذاری های فرهنگی و هنری حاکميت و دولت دارد و در مورد اين نقدها هنوز پا پس نکشيده است و برخوردش خارج از محدوده تصميم گيری وزارت ارشاد است.
بيست و يکم دی ماه اگر دادگاهی برگزار شود تا به قانونی يا غير قانونی بودن اساسنامه مورد بحث خانه سينما رسيدگی شود، وضعيت بسياری از هنرمندان سينمايی متفاوت خواهد شد.
وضعيت کسانی که جايزه اختصاصی اين نهاد را سالهاست در شب های جشن خانه سينما به خانه برده اند و کسانی مثل باران کوثری؛ بازيگر جوان ايران در پانزدهمين جشن خانه سينما از آرزوهای شان

گفته اند.
باران کوثری: آن قدر به ما گفتند از اين حرف ها نزنيد از آن حرف ها نزنيد، هيچ از حرف هامان باقی نماند. ولی خدا رو شکر که با همه دست اندازی ها و موانع و صحبت های سردی که به اين خانواده زدند، امسال هم اين جشن و اين خانه را سر پا نگه داشتيم.
با اين همه فرهاد توحيدی، ریيس خانه سينما همچنان اميدوار است که حتی اگر اين شکايت درست باشد، باز هم امکان تعطيل کردن خانه سينما وجود ندارد.



حکم رياست داماد احمدی‌نژاد بر سازمان استاندارد لغو شد

نظام‌الدين برزگری، رئيس سازمان ملی استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران، از دستور جديد رئيس‌جمهور برای بازگشت به کار خود در سمت رئيس اين سازمان خبر داد و گفت که آمدن «فرد جديدی» به عنوان رئيس سازمان ملی استاندارد منتفی شد.
شورای عالی استاندارد که پنجم دی‌ماه به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل جلسه داده بود، مهدی خورشیدی آزاد، دبیر شورای مشاورین رئیس جمهور، را با حفظ سمت به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرده بود.
نظام‌الدين برزگری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «شب گذشته رئيس‌جمهور به بنده اعلام کرد که از فردا صبح مجدد به عنوان رئيس سازمان ملی استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران، به کار خود در اين سازمان ادامه دهم.»
انتصاب داماد محمود احمدی‌نژاد به سمت رياست سازمان ملی استاندارد با برخورد و انتقاد برخی از  رسانه‌های داخل کشور و نمایندگان مجلس مواجه شده بود.
پیشتر روزنامه تهران امروز از «آرایش جدید دولت» گزارش داده و نوشته بود که «روز دوشنبه، پنجم دی‌ماه، محمود احمدی‌نژاد دستور چند تغییر مهم را صادر کرد که باعث توجه رسانه‌ها شده‌ است.»
به نوشته این روزنامه، «اولین تغییری که دستور آن از سوی محمود احمدی‌نژاد صادر شده کمی درون‌خانوادگی است» و رئیس دولت طی حکمی «مهدی خورشیدی یعنی داماد خود» را به عنوان «رئیس سازمان استاندارد ایران» منصوب کرد.
این روزنامه وابسته به سازمان تبلغات اسلامی با اشاره به «عدم تخصص داماد خانواده احمدی‌نژاد در حوزه استاندارد» از این حکم «انتقاد» کرده و نوشته بود که «مهدی خورشیدی پزشک است و هم اکنون دبیری شورای مشاورین» احمدی‌نژاد را نیز بر عهده دارد.




روسيه: ایران صاحب موشک دوربرد قاره‌پيما نیست

سخنگوی وزارت دفاع روسيه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران صاحب موشک دوربرد قاره‌پيما نیست.
  واديم کووال، سخنگوی وزارت دفاع روسيه، همچنين به خبرگزاری اينترفکس گفت که ايران تکنولوژی لازم برای تولید چنین موشک‌هایی را ندارد و  در فاصله زمانی کوتاه نمی‌تواند به موشک‌های باليستيک دست يابد.
ايران می‌گويد در آخرين مرحله از رزمايشی دريايی که در نزديکی تنگه هرمز برگزار کرد سه موشک پيشرفته را با موفقيت شليک کرده است. 
به دنبال آزمايش‌های موشکی ايران در جريان مانور نيروی دريايی در آبهای جنوبی اين کشور در خليج فارس، فرانسه و کانادا از اين آزمايش‌های موشکی انتقاد کردند.
يک سخنگوی وزارت خارجه کانادا نسبت به آزمايش های موشکی ايران  ابراز نگرانی کرده و گفته است اين کشور  از «نزديک» وضعيت ناپايدار منطقه را زير نظر دارد.

جوزف لاويی، سخنگوی جان برد، وزير خارجه کانادا، گفته است: «همان طور که وزير خارجه (آقای) برد و نخست وزير (آقای) هارپر پيشتر گفته‌اند، رژيم کنونی تهران امروز مهم‌ترين تهديد برای امنيت جهانی است.»

جوزف لاويی تصريح کرده است که کانادا به همراه ديگر کشورهای هم‌نظر به تلاش‌های خود برای محدود کردن توان ايران در  تضعيف صلح و ثبات ادامه خواهد داد.

در همین زمینه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه در بیانیه‌ای بر تجارت آزاد در تنگه هرمز تاکيد کرده و از ايران خواست به ضرورت آزادی تنگه هرمز و برقراری وضعيت مطلوب در آن احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین به دنبال آزمايش‌های موشکی ايران  در جريان رزمایش نيروی دريايی اين کشور در خليج فارس گفت که فرانسه از اين آزمايش موشکی ابراز تاسف می‌کند. 

آقای والرو گفت: «متاسفیم که آزمايش‌های موشکی اخير پيام بسيار بدی را به جامعه بين‌المللی می فرستد.»

سخنگوی مانور نيروی دريايی ارتش ايران، موسوم به «رزمايش ولايت ۹۰» روز دوشنبه اعلام کرد از اين رزمايش، موشک بردبلند ساحل به دريا به نام «قادر» با برد ۲۰۰ کيلومتر با موفقيت شليک شده است.

برنار والرو همچنین تصریح کرده است که جامعه بین المللی نگرانی های جدی در خصوص برنامه موشک های بالستیک ایران دارد.

نيروی دريايی ايران در حالی دست به رزمايش«ولايت ۹۰» و آزمايش موشکی زده است که جمهوری اسلامی به دليل نپذيرفتن خواسته جامعه جهانی  درخصوص توقف فعاليت های حساس هسته ايش با فشار فزاينده بين المللی رو به رواست.

طی هفته های اخير مقام های سياسی و نظامی ايران تهديد کرده اند درصورتی که صادرات نفت ايران هدف تحريم های بين المللی قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز مانع انتقال نفت اين منطقه  به بازار های جهانی خواهد شد.

در واکنش به اين اظهارات، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است  اعلام کرد که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی در راه تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانعی ايجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ها تقريبا روزانه ۱۵ و نیم ميليون بشکه نفت از طريق نفتکشها از تنگه هرمز منتقل می شود.


تحريم نفتی ايران

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه همچنين گفته که مذاکرات بين اعضای اتحاديه اروپا برای تحريم نفتی ايران «پيشرفت خوبی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا در پايان ماه جاری ميلادی در خصوص تحريم نفتی ايران تصميم‌گيری خواهد شد.

در زمينه تشديد فشارهای بين المللی بر ايران، روز شنبه باراک اوباما ریيس جمهور آمريکا قانون تشديد تحريم‌های ايران، از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را  امضا کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه  از اين اقدام آمريکا استقبال کرده وگفته است که اين اقدامات در مسير درستی قرار دارند.


ایران ناو آمریکایی را تهدید کرد: به خلیج فارس بازنگرد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به ناو آمریکایی که به دلیل رزمایش دریایی ایران خلیج فارس را موقتا ترک کرده هشدار داد که «به خلیج فارس بازنگردد.» این فرمانده ارتش همچنین تهدید کرد که ایران «تذکر» خود را در این باره تکرار نخواهد کرد.
عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش ایران، در آخرین روز از رزمایش دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس گفت: «به ناو آمریکایی که از تنگه هرمز خارج شده و به دریای عمان آمده است توصیه و تاکید می‌کنیم به خلیج فارس بازنگردد.»
او همچنین افزود: «جمهوری اسلامی ایران در نظر ندارد تذکر خود را تکرار کند.»
این مقام نظامی در جمهوری اسلامی در حالی نیروی دریایی آمریکا را تهدید کرده است که در هفته‌های اخير دیگر مقام‌های ايران تهديد کرده‌اند در صورتی که صادرات نفت ايران هدف تحريم بين‌المللی قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز مانع انتقال نفت اين منطقه به بازارهای جهانی خواهد شد.
در واکنش به اين تهدید از سوی جمهوری اسلامی، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است اعلام کرد که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی در راه تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانع ايجاد کند.
تنگه هرمز محل انتقال ۲۰ درصد از نفت صادراتی جهان است.
به گفته فرمانده کل ارتش ایران، رزمایش اخیر ایران با عنوان «ولایت ۹۰» که در ده روز گذشته انجام شد درسی به نیروهای خارجی مستقر در خلیج فارس داده و ناو هواپیمابر آمریکایی نیز به همین دلیل از خلیج فارس خارج شده و به دریای عمان رفته است.
آقای صالحی به نام و مشخصات این ناو جنگی آمریکایی اشاره نکرده است.
عطاء‌الله صالحی در عین حال تاکید کرده است که ایران در پی دست زدن به «هیچ کار غیرمنطقی» نیست،‌ «اما در برابر هر تهدیدی آماده‌ایم».
فرمانده کل ارتش ایران همچنین به کشورهای منطقه توصیه کرده است که با «اتکا به ایران می‌توانند موفق باشند».
رزمایش دریایی ایران در نزدیکی تنگه هرمز روز دوشنبه با خبر شلیک سه موشک «پیشرفته» که یکی از آنها گفته می‌شد بردی معادل ۲۰۰ کیلومتر دارد به پایان رسید.
به دنبال اعلام این خبر، سخنگوی وزارت دفاع روسيه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران صاحب موشک دوربرد قاره‌پيما نیست. واديم کووال همچنين به خبرگزاری اينترفکس گفت که ايران تکنولوژی لازم برای تولید چنین موشک‌هایی را ندارد و در فاصله زمانی کوتاه نمی‌تواند به موشک‌های باليستيک دست يابد.

شرایط نامساعد علی تاری

مسئولین زندان متی کلای بابل مانع از انتقال علی تاری به بند سایر فعالین سیاسی در بند زندان متی کلا شده اند.

شرایط نامساعد علی تاری، نائب رئیس اداره آموزش و پروش بابلسر دولت خاتمی در زندان
مسئولین زندان متی کلای بابل مانع از انتقال علی تاری به بند سایر فعالین سیاسی در بند زندان متی کلا شده اند.
به گزارش خبرنگار کلمه، علی تاری در سه هفته اخیر رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در مازندران بارها درخواست انتقال به بندی که فعالین سیاسی و دانشجویی استان مازندران در آن نگهداری می شود را ارائه کرده، که با مخالفت (بابازاده) رئیس زندان متی کلا مواجه شده است.
همچنین فعالین سیاسی در بند زندان بابل به مسئولین زندان متی کلا گفته اند که در صورت عدم بهبودی شرایط زندان و هچنین عدم انتقال علی تاری به بند فعالین در روزهای آینده واکنش جدی نشان خواهند داد.

این فعالین اعلام کرده اند که به دلیل نگهداری دربند مجرمین خطرناک هیچ گونه امنیت ذهنی و جانی نداشته و خواستار رسیدگی فوری مسئولین قضایی شده اند.
بر اساس این گزارش این فعال سیاسی مازندران در حال گذراندن دوره محکومیت ۶ ماهه خود می باشد و هم اکنون در بند قاتلین و اراذل و اوباش نگهداری می شود.
با وجود این که دو هفته به پایان دوره ی اجرای حکم صادره وی باقی مانده است کماکان از داشتن حداقل امکانات موجود در زندان رنج می برد.
علی اکبر سروش، احمد میری، علیرضا شهیری، آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، مازیار یزدانی نیا، علی عباسی، رحمان یعقوبی، محمدرضا کربلائی آقا ملکی، محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار از فعالین سیاسی و دانشجویی استان مازندران هستند که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند که هم اکنون در بند سارقین و مجرمین خطرناک نگهداری می شوند.
بر اساس این گزارش، با گذشت سه ماه از مدت حبس علی تاری رئیس سازمان تبلیغات سپاه پاسداران استان مازندران در دوران جنگ، خانواده وی برای چندمین بار خواستار تحویل فوری داروهای مصرفی آقای تاری شده اند.
یک منبع محلی به خبرنگار کلمه گزارش داده که این فعال سیاسی علاوه بر درد شدید کمر مبتلا به بیماری قلبی و گوارشی است و ممانعت از رساندن داروهای مورد نیاز وی باعث وخیم شدن حال وی خواهد شد. با وجود تاکید خانواده ایشان بر تحویل داروهای مورد نیازاین فعال سیاسی، همچنان مسئولین زندان از ورود داروها ممانعت می کنند.
رئیس زندان متی کلای بابل با درخواست مرخصی و آزادی مشروط علی تاری، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان مازندران که در زندان به سر می برد، مخالفت کرد.
علی تاری نائب رئیس اداره آموزش و پروش شهرستان بابلسر در دولت اصلاحات در تاریخ ۱۴ فروردین ۸۹ به مدت سه ماه به اتهام نشر اکاذیب توسط اداره اطلاعات شهرستان بابل دستگیر شد و مورد بازجوئی قرار گرفت.





اخبار روز: 

٣۰ جوان کرد ایرانی در اظهار همدردی با کشته شدگان غیرنظامی حمله هوایی ارتش ترکیه در مقابل سفارت این کشور در تهران حضور یافتند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پلیس دیپلماتیک صبح سه شنبه اجازه تجمع را به این عده نداد و آنها را به سمت پایین خیابان فردوسی هدایت کرد.
پلیس تامین امنیت و حفاظت از ساختمان سفارت ترکیه را برعهده دارد.
برخی از این تجمع کنندگان در پایین تر از ساختمان سفارت ترکیه حضور یافتند و پس از دقایقی متفرق شدند.
٣۵ نفر هفته گذشته در بمباران روستای کردنشین توسط جنگنده های ارتش ترکیه در جنوب شرقی این کشور کشته شدند.





انها دست در دست به‌ پیشواز مرگ رفتند!
گزارشی از قتل عام روستائیان کرد توسط ارتش ترکیه


اخبار روز: 


زمانی که‌ روستائیان جنازه‌ی تکه‌ تکه‌ شده‌ی جوانان کورد را که‌ طی بمباران جنگنده‌های ارتش ترک قربانی شدند را پیدا کردند انان دست در دست داده‌ بودند.

کشتار شامگاه چهاشنبه‌ (۲٨ دسامبر) اهالی روستای روبوسکی واقع در بخش قلیبان استان شرناخ، از سوی جنگنده‌های ارتش ترک، که‌ طی ان ٣٨ تن قربانی شدند، زخمی عمیق در دل انسانها بر‌جای گذاشت.

کشتار ٣٨ جوان غیر نظامی کورد، واقعیت و تراژدی مناطق کوردنشین‌ را باری دیگر اشکار ساخت.
باردگر اشکار گشت که‌ کودکان منطقه،‌ بخاطر زندگی مشقت بارشان محکوم به‌ بزرگ شدن زودهنگامند. مخصوصا کودکان مرزنشین کورد، که‌ به‌ دلیل معیشت زندگی خانواده‌ ناخواسته‌ مجبورند به‌ کار پر مخاطره‌ی کولبری تن دهند.
کودکان روبوسکی نیز که‌ تنها برای تامین مخارج تحصیلات و زندگی خانواده‌هایشان به‌ مرزهای اقلیم کوردستان رفته‌ بودند از سوی جنگنده‌های ارتش ترک مورد حمله‌ قرار گرفته‌ و تکه‌ تکه‌ شدند‌.

یکسال بود کار قاچاق میکردند

شاهدان عینی وقتی به‌ محل بمباران شده‌ میرسند جنازه‌ی ادم انت (۱٨ ساله‌)، یوکسل‌ ار‌ک (۱۷ ساله‌)، محمد انجو (۱۵ ساله‌)، سرهات انجو (۱۷ ساله‌)، شوان انجو ( ۱۴ ساله‌)، ارکان انجو (۱٣ ساله‌) و سید انجو (۲۲ ساله‌) را درحالی از زیر سنگها بیرون اوردند که‌ همگی انها دست به‌ دست هم داده‌ بودند.
ادام انت و یوکسل اورک یکسال بود که‌ مجبورا و برای معیشت زندگی به‌ قاچاق مرزی روی اورده‌ بودند. انت، که‌ در شرناخ زندگی میکرد برای تامین مخارج تحصیل و زندگی خانواده‌اش هرازگاهی به‌ خانه‌ی عمه‌اش واقع در روستای بژی (بێژێ) میامد تا همراه با پسر عمه‌اش به‌ مرزهای حکومت اقلیم کوردستان بروند. سرانجام انت و پسر عمه‌اش عاقبتشان را (که‌ تکه‌ تکه‌ شدن بود/ مترجم) نیز باهم تقسیم کردند.

همه‌ی جهان شاهد عروسی برادرم بود

خواهر ادم انت میگوید: "برادرم نامزد کرده‌ بود، اما عروسی برادرش در گورستان اجرا شد. در منطقه‌ ما فقر و نداری غوغا میکند. اگر امکان کار دیگری در منطقه‌ وجود داشت، برادرم مجبور به‌ کار پرمخاطره‌ی کولبری نبود. مگر گناه برادرم چیست که‌ برای نان روزانه‌ باید تن به‌ چنین کار پر مخاطره‌ای دهد؟ او تنها دنبال حق نانش بود.
طی این کشتار کودکی ۱٣ساله‌ به‌ قتل رسیده‌. برادرم نامزد داشت. من نتوانستم در مراسم عروسیش شرکت کنم. اما دیروز هر کس در مراسم عروسیش شرکت کردند. همه‌ جهان شاهد عروسی برادرم بود. برادرم، با نزدیکترین دوستش یعنی پسر عمه‌ام، سالهای سال یک سفره‌ و یک اتاق را باهم تقسیم کردند، حالا هم هردویشان قبرشان را نیز با هم تقسیم میکنند."

مادر انت میگوید: "پسرم برای تامین مخارج عروسیش اینکار را میکرد و به‌ مرز حکومت اقلیم کوردستان میرفت. بهار امسال قرار بود عروسیشان را جشن بگیریم، اما ظالمین فرزندم را به‌ قتل رساندند. غیر از کار کولبری امکان انجام کار دیگری در منطقه‌ نبود که‌ پسرم انجام بدهد.

در زیر اسبها خود را پنهان کرده‌اند

یکی از نخستین شاهدانی که‌ به‌ منطقه‌ی بمباران شده‌ رسیده،‌ توفیق انجو است. انجو میگوید: "ساعت ۱۰:۰۰ شامگاه چهارشنبه‌ خبر حمله‌ی جنگنده‌های ارتش به‌ کولبران را شنیده‌اند و همراه دیگر اهالی روستا بلافاصله‌ خود را به‌ محل حمله‌ی جنگنده‌ها رسانده‌اند.
انجو صحنه‌ی محل حمله‌ را چنین توصیف مینماید: "وقتی به‌ محل حمله‌ی جنگنده‌ها رسیدیم صحنه‌ی حادثه‌ وحشتی کامل بود، تکه‌ی اجساد انسان و احشام باهم مخلوط شده‌ بودند. روی برف لکه‌ی ماده‌ای سیاه رنگ به‌ وضوح اشکار بود. بویی که‌ به‌ مشاممان میرسید ما را دچار سرگیجه‌ میکرد. همه‌ی انها جوانان ۱۵ یا ۲۰ ساله‌ی ما بودند، همگیشان محصل و فقیر بودند. سالهاست که‌ ما ناچارا کار کولبری میکنیم. مسولین حکومت ترک‌ تا کنون چشمانشان را بر روی این واقعیت و حقیقت مناطق کوردنشین بسته‌اند و تنها به‌ ما اجازه‌ میدادند که‌ اینکار را بکنیم."
انجو میافزاید: "تاکنون شاهد چنین وحشتی نبوده‌، انها (حکومت ترک) جان مارا به‌ بازی گرفته‌اند، سربازان ما را فریب دادند، به‌ مرز رفته‌ و به‌ سوی جوانان ما شلیک کرده‌اند. جوانان به‌ عقب بازگشته‌ و به‌ دلیل بی تجربگی همراه با ترس، سردرگم مانده‌ و ندانسته‌اند باید چه‌کار کنند.
به ‌جای اینکه‌ هر یک به‌ سویی رفته‌ و فرار کنند، همگی دست در دست داده‌ و زیر اسب و قاطرهایشان خود را پنهان کرده‌اند. وقتی من به‌ محل حادثه‌ رسیدم، سرهای از تن جدا شده‌ی انها را دیدم. با دستهایم جنازه‌ی ۷ تن از انها را از زیر خاک و سنگها بیرون کشیدم. انها همگی دست به‌ دست داده‌ بودند و درهمان حال از زیر خاک بیرونشان اوردیم. کشتار جمعی اینچنین در هیچ مکانی از جهان رخ نداده‌. دیگر بس است. دیگر نباید ملت کورد به‌ دروغهای هیچ کس گوش بسپرد.
امیدوارم انسانها دیگر شاهد چنین جنایات و رخدادهای ناله‌باری نباشد و دیگر اشک مادران داغدیده‌ را نبینیم."

منبع: اژانس خبری دجله - شرناخ‌

ترجمه‌ از کوردی: درسیم اورامار 




مرگ مرموز چهار مرد در تهران، کشف یک جسد در اتوبان آهنگ، قتل یک طراح و کاریکاتوریست در ایران... دیگری خود را حلق آویز می کند و کودکی توسط والدینش مورد آزاد قرار می گیرد. هر کدام زخمی بر پیکر اجتماع وارد می کنند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حبیب اله مسعودی فرید، مدیرکل مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، از تنوع و شدت آسیب های اجتماعی خبر داد .
زهرا کمالی، جامعه شناس مقیم آلمان در خصوص تعریف آسیب اجتماعی گفت: "شناخت ریشه ای بی نظمی های اجتماعی که چرایی این بی نظمی ها را همراه با کشف علل وانگیزه های گرایش آن، مطالعه می کند. به زبان ساده تر مطالعه خواستگاه اختلال های بی نظمی ها و نا بسامانی های اجتماعی را آسیب اجتماعی می گویند."
این جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که چه عواملی زمینه سازبروز این آسیب های اجتماعی هستند؟ گفت: " یکی از این عوامل ،عوامل زیستی و وراثت است که در خصوص کشته شدن روح الله دادشی، تحلیل زیست شناختی که انجام شد دلیل آن را جثه بزرگش دانستند که با اتکا به این عامل، وارد یک درگیری و نزاع اجتماعی شد ودر نهایت منجر به از دست دادن جانش شد.
و دیگر عامل روانی است که موجب قدرت طلبی، خیال پردازی و حسادت در فرد می شود. در مواردی مانند اسید پاشی با این عامل رو برو می شویم و دیگر عوامل محیطی است اما نمی توان گفت که یکی از این عوامل به تنهایی می توان موجب افزایش آسیب اجتماعی در جامعه بشود."
از سوی دیگر در جلسه ای در شورای شهر تهران، آسیب‌های اجتماعی را این گونه تعریف کردند: "آسیب های اجتماعی رفتارهایی هستند که هنجارهای جامعه را خدشه‌دار می‌سازند و اجتماع را تهدید می‌کنند."
در همین نشست، اعتیاد، تکدی‌گری، کارتن‌خواب‌ها، دوجنسه‌ها، زنان خیابانی و کودکان کار، به عنوان بخشی از آسیب‌های اجتماعی شهر تهران معرفی شده‌اند.
زهرا کمالی معتقد است که نمی توان از دو جنسه ها به عنوان یکی از دلایل افزایش آسیب های اجتماعی نام برد.
از سوی دیگر امین بزرگیان تحلیل گرمسائل اجتماعی و جامعه شناس مقیم فرانسه، معتقد است که خشونت سیستمی منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.
او می گوید: "خشونت سیستمی موجب می شود که افراد جامعه همیشه این پرسش را تکرار کنند که، چه کسی مسئول زندگی نابسامان آنهاست ؟ وحق آنان خورده شده است."