۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مخاطب رئیس قوه قضاییه شخص احمدی‌نژاد است»

 
رئيس قوه قضائیه رئیس جمهور را به

رئیس قوه قضاییه کسانی را که "فضای سیاسی کشور را مسموم می‌کنند" دعوت به سکوت و تهدید به افشاگری کرد. یک عضو کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید که منظور صادق لاریجانی دولت و به طور مشخص محمود احمدی‌نژاد بوده است.

 
پس از انتشار اظهارات محمود احمدی‌نژاد در یک نشست غیررسمی با مسئولان ستادهای انتخاباتی‌اش، و با تکرار انتقادهای او از برخورد قضایی با شماری از اعضای کابینه، رئیس مجلس علی لاریجانی و برادرش، رئیس قوه قضاییه احمدی‌نژاد را به شدت مورد حمله قرار داده‌اند.
علی و صادق لاریجانی، روز چهارشنبه، ۱۸ آبان بدون نام بردن از احمدی‌نژاد در اشاره‌های صریحی او را به "لات‌بازی سیاسی" و "رفتار قبیله‌ای" متهم کردند. قدرت‌الله علیخانی، پنجشنبه ۱۹ آبان در گفتگو با سایت خبری فرارو تاکید می‌کند که خطاب رئیس قوه قضاییه شخص محمود احمدی‌نژاد بوده است.
تهدید به افشای "طراحیهای خاص"
رئیس قوه قضاییه در دیدار با مسئولان قضایی کشور بدون نام بردن از فرد خاصی عده‌ای را ناآگاهانی خواند که به زعم او «برای برخی اغراض سیاسی و انتخاباتی به تشویش اذهان و مسموم نمودن فضای سیاسی کشور می‌پردازند.» او به این افراد اخطار می‌کند که اگر "زبان در کام نکشند" محتوای بعضی پرونده‌ها را برای مردم افشا خواهد کرد "تا بدانند چه کسانی مشغول طراحی‌های خاص هستند."
صادق لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطر نشان کرد «برای مردم ما قابل پذیرش نیست که ببینند در کشوری که شعارش اسلام و عدالت است ... عده‌ای قبیله‌ای کار می‌کنند و حالا اگر به گوشه‌ای از قبیله‌مان اشاره‌ای بشود بیاییم پا در میدان بگذاریم و همه چیز را زیر سوال ببریم و آب به آسیاب دشمن بریزیم.»
انتقاد احمدی‌نژاد از بازداشت معاون بانک مرکزی
قدرت‌الله علیخانی: «مخاطب سخنان آقای آملی لاریجانی به دولت و صراحتا شخص آقای احمدی‌نژاد است.»قدرت‌الله علیخانی: «مخاطب سخنان آقای آملی لاریجانی به دولت و صراحتا شخص آقای احمدی‌نژاد است.»
ظاهرا اشاره‌ی لاریجانی به اظهارات یک روز پیش احمدی‌نژاد در اعتراض به بازداشت حمید پورمحمدی، قائم‌مقام بانک مرکزی در ارتباط با پرونده‌ی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است. رئیس دولت دهم صبح سه شنبه ۱۷ آبان در "همایش تبیین طرح تحول نظام بانکی" گفت «یک عده‌ای صاحب نفوذ که پشتوانه آنها خارج از سیستم قوه مجریه است با زد و بند کارهای خودشان را انجام دادند و سوءاستفاده‌ای انجام شده، اما این را بهانه‌ای کردند تا در کارهای کشور اخلال ایجاد شود.»
محمود احمدی‌نژاد بازداشت افرادی چون حمید پورمحمدی را "بهانه‌ای برای حمله به سیستم بانکی و دولت" ارزیابی میکند و میگوید «چرا انتقام از ملت میگیرید، آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم‌مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید؟...»
واکنش لاریجانی به تهدید احمدی‌نژاد
 
گرچه سخنان رئیس قوه‌ی قضاییه مشخصا واکنشی به این اظهارات رئیس دولت بود، او در هیچ بخشی نامی از احمدی‌نژاد نبرده است. قدرت‌الله علیخانی به سایت فرارو گفته است «معلوم است که مخاطب سخنان آقای آملی لاریجانی به دولت و صراحتا شخص آقای احمدی‌نژاد است.» او می‌افزاید: «این آقای رییس جمهور بود که هم در آن جلسه غیرعلنی‌اش و هم در جلسه علنی خود به انتقاد از دستگاه قضایی و دستگیریها پرداخت.»
عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به تهدیدهای اخیر احمدی‌نژاد در مورد افشاگری گفته است: «من فکر نمی‌کنم در یک اوضاع عادی و طبیعی و در یک محیط آرام کسی این گونه بتواند دستگاه قضایی را زیر سوال ببرد و به آن هجمه و حمله نماید.»
۱۴۰ هزار سند از تخلف مسئولان
به گزارش سایت "دولت ما" که از پایگاه‌های اینترنتی نزدیکان دولت محسوب می‌شود، محمود احمدی‌نژاد در یک نشست غیررسمی که ۱۲ آبان برگزار شد میگوید: «اگر این دولت نیم ساعت فرصت حرف زدن داشته باشد قیمت سوراخ موش بالا می‌رود!» نزدیکان دولت میگویند از ۳۱۴ مقام ارشد جمهوری اسلامی بیش از ۱۴۰ هزار سند در اختیار دارند که اگر لازم باشد آنها را افشا خواهند کرد.
مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نگران افشاگری‌های احمدی‌نژاد در مورد خلافکاریهای خود هستند.ظاهرا احمدی‌نژاد در نشست یادشده گفته است ۶۰ درصد از این اسناد به دلیل "مصالح بالاتری" که وجود دارد هرگز قابل انتشار نیست. برخی از ناظران معتقدند این اسناد به دخالتهای رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و نزدیکانش در فسادهای مالی مربوط میشود و منظور از این اشاره هشدار به او نیز بوده است.
پرونده‌هایی برای باج گرفتن از رقیب
مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نگران افشاگری‌های احمدی‌نژاد در مورد خلافکاریهای خود هستند.
 
گفته میشود دفاع غیرمعمول علی لاریجانی در جریان استیضاح اخیر وزیر اقتصاد، شمس‌الدین حسینی که به ابقای او انجامید بی ارتباط با برخی از همین اسناد نبوده است. ظاهرا مدارکی وجود دارد که حکایت از سوءاستفاده برادران لاریجانی در تصرف صدها هکتار زمین در منطقه دماوند می‌کند. احمدی‌نژاد تا کنون چند بار به این موضوع اشاره کرده، اما از اظهاراتی که این ماجرا را به رئیسان قوه قضاییه و مجلس مربوط کند خودداری کرده است.
حدود یک هفته پیش طرح استیضاح حسینی که یکی از انتقادها به او "عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی" در ماجرا اختلاس اخیر بود، برخلاف پیش‌بینی اغلب تحلیلگران ناکام ماند. علی مطهری، یکی از اصولگرایان منتقد دولت روز چهارشنبه، ۱۱ آبان تلویحا اعلام کرد که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نگران افشاگری‌های احمدی‌نژاد در مورد خلافکاریهای خود هستند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا مطهری میگوید: «نمی‌توان گفت چون فردی تعدادی پرونده زیر بغل دارد و جسارت لازم را هم دارد، همه باید مطابق میل او رفتار کنیم تا دوره‌اش به سر رسد.»
نام مسئولان در پروندههای وزارت اطلاعات
در روزهای گذشته کشمکش‌های لفظی میان برادران لاریجانی و احمدی‌نژاد بالا گرفته، اما رویارویی آنها از حد تهدید به افشاگری فراتر نرفته است. محمد خوش‌چهره، نماینده دوره هفتم مجلس میگوید که تیم احمدی‌نژاد «با خروج پرونده‌های ویژه از وزارت اطلاعات در یک دوره‌ای که به دوره برزخ معروف شده از اطلاعات محرمانه این وزارتخانه سوءاستفاده میکند.»
منظور خوش‌چهره ماجرای عزل وزیر اطلاعات حیدر مصلحی توسط احمدی‌نژاد و ابقای او به فرمان علی خامنه‌ای در اردیبهشت ماه سال جاری است. رئیس دولت دهم حدود ده روز از اجرای فرمان رهبر جمهوری اسلامی خودداری کرد و به عنوان اعتراض در محل کار خود حاضر نشد. خوش‌چهره در گفتگویی که ۳۰ مهر در روزنامه ملت چاپ تهران منتشر شد میگوید در پرونده‌هایی که در آن دوره از وزارت اطلاعات خارج شد "اسامی بسیاری از مقامات و مسئولان کشور" وجود دارد.




تشدید تحریم‌ها علیه ایران: آری یا نه؟

 

تحریم بانک مرکزی، ممنوعیت خرید نفت و گاز، بستن راه‌های فرار از تحریم‌های قبلی، راهکارهایی هستند که غرب برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران به آن می‌اندیشد. آیا نتیجه این تحریم‌ها فشار بیشتر بر مردم ایران است یا بر حکومت؟ 

یک بار دیگر صحبت از تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.این‌بار گزارش "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، علت رواج این بحث شده. صحبت از تحریم "بانک مرکزی ایران" است؛ اقدامی که تا به حال در مورد هیچ کشوری اجرا نشده، حرکتی که کل سیستم بانکی ایران را فلج می‌کند، رویدادی که در صورت وقوع حتی با وجود فروش نفت، باعث می‌شود ایران نتواند پول حاصل از این معامله را به راحتی تحویل بگیرد.

بحث بر سر ممنوعیت فروش نفت و گاز ایران نیز وجود دارد. تحریم بازار نفت ایران، به نظر طرفداران این روش، می‌تواند اقتصاد تک‌محصولی ایران را از پا بیندازد. اما در مقابل نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت جهانی نفت و ضربه بیشتر به اقتصاد پرمسئله‌ی اروپا و امریکا شود. اما در هر حال گزینه‌ای است که در کنار سایر گزینه‌ها همچنان "روی میز غرب" قرار دارد.
بخش بزرگی از اپوزیسیون خارج از ایران، مخالف تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند. مخالفان تحریم می‌گویند دود این تحریم‌ها بیشتر ازهمه به چشم مردم ایران و به خصوص طبقه فقیر و متوسط می‌رود و تاثیر چندانی نیز بر حکومت ایران ندارد. گروهی حتی معتقدند این تحریم‌ها می‌تواند در شرایطی به تحکیم هرچند موقت رژیم نیز کمک کند.
مرتضی کاظمیان، فعال ملی مذهبی یکی از این افراد است. او معتقد است تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران هرچند که با هدف تحت فشار قراردادن حاکمیت صورت گیرد، ولی تبعات اقتصادی ‌و اجتماعی دارد و آسیب‌هایی را متوجه شهروندان ایرانی می‌کند.
این تحلیلگر سیاسی به وضعیت کنونی اقتصادی به خصوص بعد از حذف یارانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «تشدید تحریم‌ها فشارهای مضاعف متعددی را متوجه جامعه کرده و همان سیکل معیوب شورش و سرکوب را در اشکال دیگری بازتولید خواهد کرد».
مرتضی کاظمیان می‌گوید تشدید تحریم‌ها سیکل معیوب شورش و سرکوب را بازتولید خواهد کردمرتضی کاظمیان می‌گوید تشدید تحریم‌ها سیکل معیوب شورش و سرکوب را بازتولید خواهد کرددر مقابل نظر دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه همین بالا رفتن نارضایتی می‌تواند در نهایت به اعتراض و فشار داخلی بر حکومت ایران بینجامد، اما آقای کاظمیان این نارضایتی را منتهی به شورشی کور می‌داند که روند دموکراسی‌خواهی ایران را کند خواهد کرد. او می‌گوید: «در حال حاضر هژمونی تحولات اجتماعی در ایران در اختیار طبقه‌ی متوسط شهری است و جامعه مدنی در ایران دارای بلوغی است که به عقیده‌ی من به شکل تدریجی در حال تحمیل مطالبات خودش است. در این مرحله وارد شدن یکسری مؤلفه‌های جدید مثل تشدید فشارهای اقتصادی، ممکن است بازی را از دست طبقه‌ی متوسط مدرن در ایران خارج کرده و گذار به دموکراسی و دموکراتیزاسیون تدریجی در ایران را با مشکلات و مصائب جدی‌تری روبه‌رو کند. این همان جایی است که از نظر من پرخطر است».
بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها در موارد مشابه ایران
دکتر علیرضا نامور حقیقی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو (کانادا) به هدف نهایی اعمال تحریمها اشاره کرده می‌گوید: «هدف اصلی تحریم، تضعیف قدرت ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و اجتماعی است تا زمانی که نیاز به حمله نظامی شد، قدرتی در مقابل‌شان وجود نداشته باشد و به راحتی بتوانند حمله‌های نظامی را با کوچکترین حرکت به موفقیت ختم کنند. مانند مورد عراق که شاهدش بودیم ».
 وی سپس به اتفاقاتی اشاره می‌کند که می‌توانند تحریم‌کنندگان را به هدف اصلی نزدیک کنند: «تاکتیک‌هایی که آن‌ها را به این مسئله می‌رساند این است که در طول مدت اعمال تحریمها، اختلافات درون حاکمیت ایران رشد پیدا می‌کند، دوم این که این تحریم‌ها می‌تواند شورش‌های شهری و اجتماعی را سبب شود و سوم این که می‌تواند پروژه‌های هسته‌ای ایران را عملاً از کار بیندازد و همه این‌ها مجموعاً آن‌ها را به اهداف‌شان نزدیک می‌کند».
علیرضا نامور حقیقی می‌گوید تضعیف طبقه متوسط و ایجاد فضای دشمن سازی توسط حاکمیت از نتایج تحریم‌هاستعلیرضا نامور حقیقی می‌گوید تضعیف طبقه متوسط و ایجاد فضای دشمن سازی توسط حاکمیت از نتایج تحریم‌هاستاما به نظر آقای حقیقی تجربیات گذشته تحریم در کشورهای دیگر نشان داده که تحریم‌کنندگان  به جز موارد معدودی، اغلب در اهدافی که می‌خواهند به دست آورند شکست خورده‌اند و در مقابل تأثیرات منفی نیز بر روی جوامع تحت تحریم باقی گذاشته‌اند.
دکتر فریدون خاوند، استاد اقتصاد در دانشگاه پاریس، اما به مورد موفق برمه اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌‌سازد که تحریم‌های اقتصادی توانست حکومت برمه را تا حدی مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش خواست‌های جهانی کند.
راه دیگری جز تحریم باقی نمانده
بر خلاف آقای نامور حقیقی، دکتر خاوند معتقد است تحریمها تا کنون بر رژیم ایران بی‌تاثیر نبوده ‌و توانسته ‌مانع توسعه‌ی صنعت نفت و گاز ایران شود، صنایع حمل و نقل هوایی ایران را فلج کند و در روابط بین‌المللی مالی ایران ایجاد اخلال کند.
او همچنین معتقد است که موضوع را باید از دید کشورهای غربی و جامعه جهانی نگریست که ظاهرا در حال حاضر دو راه بیشتر ندارند؛ یا دست به جنگ و عملیات نظامی علیه ایران بزنند، یا تحریم‌ها را شدت بخشند. وی سپس چنین نتیجه‌گیری می‌کند که شدت بخشیدن به تحریم‌ها می‌تواند جلوی حمله نظامی را بگیرد.
البته آقای خاوند تاکید می‌کند که تحریمها بر مردم فشار وارد کرده و روز به روز نیز این فشار بیشتر خواهد شد اما درعین حال وی معتقد است این افزایش فشار می‌تواند به نارضایتی از حکومت دامن زند و البته در مقابل حکومت نیز می‌تواند از تحریمها به نفع خود بهره‌برداری کند: «تحریم‌ها تا اندازه‌ی زیادی در افزایش نارضایتی مردم علیه رژیم مؤثر بوده. در نتیجه شدت بخشیدن به تحریم‌ها می‌تواند این نارضایتی را بیشتر  کند. ولی حوادث و رویدادها می‌تواند به صورتی غیرقابل پیش‌بینی جلو رود. در بعضی موارد جمهوری اسلامی از رویدادهای خارجی استفاده می‌کند، برای این که قدرت خودش را در مقابل مردم و در مقابل جامعه بین‌المللی تحکیم کند و حتی به مردم ایران حالی کند که در وضعیتی اضطراری و محاصره‌ای قرار گرفته‌اند و روی رگ حساس ناسیونالیسم ایرانی تأکید کند. این‌هم امکان دارد که اتفاق بیافتد».
نه حمله نظامی، نه تحریم، راه حل سوم چیست؟
علیرضا نامور حقیقی با انتقاد از سیاستهای تا کنونی امریکا در قبال پرونده اتمی ایران، "اعتمادسازی متقابل" را کلید حل معمای این پرونده می‌داند. او می‌گوید: «راه‌حلی که می‌تواند انجام گیرد، اعتماد سازی متقابل از سوی ایران و غرب و همکاری دوطرفه است. ایران در دوره‌‌ی آقای خاتمی غنی‌سازی را تعلیق کرد. ولی در طی دو سال و نیم به خاطر سیاست‌های جنگ طلبانه‌ی آقای بوش که الان در بخشی از خاطرات دولتمردان آن زمان منتشر شده، معلوم شده که آمریکا نقش کلیدی در تخریب مذاکرات داشته و جایی که اروپایی‌ها حاضر بودند امتیاز دهند، آمریکایی‌ها قبول نکردند. اصل این است که ایران حاضر شود شفاف‌سازی و اعتمادسازی کند و پروتکل الحاقی را بپذیرد، بعد باید دید که در ازایش آن‌ها چه امتیازاتی می‌دهند؟ سئوال کلیدی این است».
آقای حقیقی می‌گوید: «آمریکایی‌ها حاضر نیستند امتیازات زیادی به ایران دهند و در حقیقت از ایران می‌خواهند که غنی‌سازی را فوری متوقف کند، شفاف‌سازی کند، ولی خودشان حتی حاضر نیستند تضمین‌های امنیتی دهند که مثلاً حمله‌ی نظامی به ایران صورت نمی‌گیرد. این‌ها موضوعاتی است که باید بحث شود. در حقیقت راه‌حلش این است که دوطرف به سمت توازن منافع بروند و نه توازن قدرت. در توازن قدرت هر کسی سعی می‌کند طرف مقابل را تهدید کند، ولی در توازن منافع سعی می‌شود اعتمادسازی و همکاری صورت گیرد. مهم این است که باید قبول کنند که ایران اگر می‌خواهد بازیگر منطقه‌شود، باید مسئولیت داشته باشد و در عین حال باید امتیازات لازم را هم از این قبول مسئولیت بگیرد».
مرتضی کاظمیان می‌گوید اپوزیسیون ایران در مقام روشنفکر و مصلح مدنی مواضع خودش را دارد و دولتهای غربی که از زاویه و منافع خودشان یا حتی دغدغه‌های جهانی به مسئله نگاه می‌کنند، طبیعتاً پروژه‌های مستقل خودشان را پیگیری می‌کنند. بنابراین به عقیده‌ی وی روشنفکران ایرانی در "میان دو لبه‌ی قیچی حاکمیت اقتدارگرا در ایران و دغدغه‌های جهانی" قرار گرفته‌اند.
با وجود این امر، آقای کاظمیان تاکید می‌کند که تصمیم‌های سیاسی می‌تواند این مسئله را پیچیده‌تر کند. او می‌گوید: «من گمان می‌کنم تلاش برای این که جمهوری اسلامی حداکثر شفاف‌سازی را در پروژه‌های هسته‌ای خود در پیش گیرد، باید از طریق کانالهای بین‌المللی صورت گیرد. یعنی نه مدارهایی که دولتها وارد آن می‌شوند، بلکه از طریق ابزارهایی مثل "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی". به نظر من اتخاذ تصمیم‌های سیاسی ممکن است این روند را بیش از پیش پیچیده کند».
میترا شجاعی
تحریریه: علی امینی




اخبار روز: 

العربیه نت: نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه سوم نوامبر جاری در گفت و گو با بابارک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه بیست، بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را "دروغگو" توصیف کرد، اوباما هم در پاسخ گفت: "من مجبورم با او تعامل کنم". 
این سخنان سارکوزی و اوباما به طور خصوص رد و بدل شده است، اما این دو نمی دانستند که میکروفون هایی که روبریشان قرار دارند روشن هستند، مساله ای که باعث شد برخی خبرنگاران سخنان آن ها را بشنوند. 
به گزارش سایت "آری سور ایماج" متخصص در تحلیل رسانه ای، سارکوزی درباره نتانیاهو به اوباما گفت: "دیگر تحمل دیدن او را ندارم، او دروغگو است." اوباما هم در پاسخ گفت: "تو از او به تنگ آمده ای اما من مجبورم هر روز با او تعامل داشته باشم. 
این "گاف" می تواند برای رهبران آمریکا، فرانسه و اسرائیل که در پی همکاری نزدیکتر برای فشار بر ایران باشد، دردسر آفرین باشد. 
شماری از خبرنگاران که به این سخنان گوش کرده اند، ابتدا این سخنان را خصوص و غیر قابل انتشار دانستند اما پس از مدتی برخی از سایت های فرانسوی، سخنان را منتشر کردند. خبرگزاری "رویترز" هم صحت این گزارش ها را تایید کرده است. در همین حال جی کارنی سخنگوی کاخ سفید از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این گفت و گو سر باز زد. 
خبرنگار "بی بی سی" در پاریس در این باره گفته است که برخی خبرنگاران به گفت و گو خصوصی میان اوباما و سارکوزی گوش فرا داده اند. برخی رسانه ها برای این که برای سارکوزی دردسر درست نکنند، تا چند روز از انتشار خبر امتناع کردند. 
روزنامه "لوموند" بدون اشاره به جزئیات، تنها به اشاره ای به گفت و گو بسنده کرد. 
اما رسانه های اسرائیلی گفت و گو را به طور کامل منتشر کردند. 
گزارش ها حاکی از آن است که این سخنان در پی گله اوباما از سارکوزی به دلیل رای مثبت فرانسه به عضویت کامل فلسطین در سازمان یونسکو مطرح شد.






اخبار روز: 
اتحادیه ی آزاد کارگران ایران: بنا برگزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از روز دوشنبه ۱۶ آبانماه در اعتراض به خلف وعده کارفرما دست به اعتصاب زده اند. این کارگران روز یکشنبه ۱۵ آبان نیز در اعتراض به نحوه کسر مالیات بر مشاغل دست به تجمع اعتراضی زده بودند. 
بدنبال اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیرکبیر در اواخر فروردین ماه جاری که به همراه کارگران دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شد مدیریت این پتروشیمی به کارگران وعده تحقق خواست هایشان را داد اما همچون مدیریت پتروشیمی بندر امام بطور مداوم از کارگران برای تحقق خواست هایشان مهلت گرفت. آخرین وعده مدیریت این پتروشیمی به کارگران برای تحقق خواست آنان حداکثر تا ۱۵ آبانماه بود اما با فرا رسیدن این روز خبری از تحقق وعده ها نشد و به همین دلیل کارگران این پتروشیمی از صبح روز دوشنبه ۱۶ آبانماه دست به اعتصاب زدند که تا لحظه مخابره این خبر(ساعت ۱۴ ظهر امروز) این اعتصاب متحدانه همچنان ادامه دارد. 
بنا بر این گزارش دیروز سه شنبه ۱۷ آبانماه کارفرمای پتروشیمی امیر کبیر برای در هم شکستن اعتصاب و جلوگیری از توقف تولید، تعدادی از کارگران بخش تعمیراتی شرکت پیمانکاری بسپاران(زیر مجموعه پتروشیمی بندر امام) را وارد کارخانه کرد که با اعتراض و مقابله کارگران اعتصابی امیر کبیر مواجه و به درگیری با آنان منجر شد و نهایتا کارگران اعتصابی مانع بکارگیری این نیروها شدند. 
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم این درگیری، کارگران پتروشیمی بندر امام در صدند تا به انحا مختلف از اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام حمایت کنند.



هشدار سازمان ملل متحد در مورد خطر وقوع جنگ داخلی در سوریه
 جـــرس: یک روز پس از آنکه سازمان ملل متحد شمار کشته‌شدگان در سرکوب‌های هشت‌ماهه معترضان در سوریه را بالغ بر ۳۵۰۰ نفر اعلام کرد، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از خطر وقوع جنگ داخلی در سوریه خبر داد و نسبت به آن اعلام نگرانی کرد.
به گزارش سرویس بین المللی بی بی سی و به نقل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، در گزارشی پیرامون شرایط غیرنظامیان در جریان درگیری های نظامی در شماری از کشورهای جهان، گفته است که سرکوب حقوق بشر توسط حکومت سوریه این کشور را با خطر جنگ داخلی مواجه ساخته است.
خانم پیلای در گزارش خود گفت: "زمانی که حقوق اساسی شهروندان زیر پا گذاشته شود و مطالبات مسالمت آمیز برای تغییر با سرکوب خشونت آمیز مواجه گردد، مردم سرانجام ناگزیر می شوند در برابر ظلم و استبداد سر به شورش بردارند."
کمیسر عالی حقوق بشر، که در جلسه شورای امنیت سخن می گفت، یادآور شد که در لیبی هم، مقاومت خشونت بار حکومت سابق آن کشور در برابر خواست شهروندان بالاخره باعث شد آنان دست به اسلحه ببرند و حکومتگران را با توسل به زور ساقط کنند.
خانم پیلای که پیش از این هم از نحوه برخورد حکومت سوریه با اعتراضات مردم آن کشور به شدت انتقاد کرده بود، در سخنان خود در شورای امنیت هشدار داد که "رویارویی مسلحانه مردم و حکومت در لیبی رخ داد و ممکن است در سوریه هم تکرار شود."
ناوی پیلای بار دیگر اعلام کرد که بنابر ارزیابی شورای حقوق بشر، در جریان تظاهرات ضد حکومتی در سوریه، تا کنون بیش از سه هزار و پانصد تن از معترضان کشته شده اند و عملیات ارتش این کشور علیه مخالفان حکومت و مناطق مسکونی شهرها همچنان ادامه دارد.
وی به عنوان نمونه، گفت که براساس گزارش های رسیده از شهر حمص در سوریه، در روزهای اخیر واحدهای زرهی ارتش این کشور در تعقیب نظامیانی که به خاطر مخالفت با تیراندازی به سوی معترضان، ترک خدمت کرده اند، به محله های شمالی این شهر حمله کرده اند.
این مقام سازمان ملل گفت که با ادامه سرکوب خشونت آمیز مردم سوریه، "شمار هرچه بیشتری از نظامیان از ارتکاب اقداماتی که در قوانین بین المللی، جنایت محسوب می شود خودداری می ورزند و به جای ادامه خدمت در ارتش، به مخالفان می پیوندند."

افزایش شمار نظامیانی که با ترک خدمت به صفوف مخافان می پیوندند خطر جنگ داخلی را افزایش داده است

خانم پیلای تاکید کرد که ادامه این روند به معنی مسلح شدن هرچه بیشتر نیروهای مخالف حکومت است و افزود: "چنین وضعیتی این خطر واقعی و جدی را در پی دارد که ممکن است سوریه به ورطه جنگ داخلی کشانده شود."
به گفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، علاوه بر سرکوب تظاهرات، نیروهای دولتی "دهها هزار تن از شهروندان مخالف حکومت، از جمله پزشکان، پرستاران و بیماران زخمی را بدون مجوز قانونی در بیمارستان ها دستگیر و زندانی کرده اند بی آنکه کسی از وضعیت آنان خبری داشته باشد و بسیاری از این بازداشت شدگان با خطر جدی شکنجه مواجه هستند."
این مقام سازمان ملل خطاب به پانزده عضو شورای امنیت گفت که بسیار نگران است زیرا "کشتار غیرنظامیان در سوریه متوقف نشده" و از حکومت سوریه خواست تا به یک هیات از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه دهد برای بررسی وضعیت شهروندان سوری به آن کشور سفر کند.

وخامت شرایط سوریهاظهارات ناوی پیلای در جلسه شورای امنیت در حالی گزارش می شود که براساس گزارش های رسیده از سوریه، ارتش آن کشور در روزهای اخیر بر شدت عمل خود در برابر معترضان به حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری، افزوده و از جمله واحدهای تانک، نقاط مسکونی را آشکارا به توپ بسته اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از بازداشت دهها هزار تن از جمله بیماران بستری در بیمارستانها خبر داده است

مقابله ارتش با اعتراضات مردم در حالی شدت گرفته که هفته گذشته، دولت سوریه با طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای حل مسالمت آمیز بحران این کشور، شامل خروج نظامیان از نقاط شهری و توقف عملیات ارتش علیه تظاهرکنندگان و معترضان موافقت کرده بود.
تظاهرات اعتراضی در سوریه از حدود هشت ماه پیش با درخواست از بشار اسد برای انجام اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز اما با سرکوب خشونت آمیز ماموران امنیتی و ارتش این کشور مواجه شد.
با افزایش خشونت علیه معترضان، دامنه مطالبات آنان نیز به تدریج گسترش یافته و شامل کناره گیری بشار اسد و خاتمه حکومت چهل و چند ساله حزب بعث و خانواده اسد شده است.
دولت و رسانه های حکومتی سوریه در ابتدا معترضان را اعضای گروه های اسلامگرا و به تدریج، عوامل مسلح کشورهای بیگانه خوانده و آنان را به اقدام مسلحانه برای براندازی حکومتی متهم کرده اند که، به گفته آنان، مورد حمایت مردم این کشور است.
در حالیکه اکثر گروه ها و شخصیت های مخالف حکومت سوریه بر ادامه اعتراضات مسالمت آمیز تاکید داشته اند، در ماه های اخیر گزارش هایی از گرایش روز افزون برخی از مخالفان به مقابله به مثل در برابر عملیات نیروهای مسلح حکومت و پیوستن نظامیان ناراضی به مخالفان همراه با مواردی از حملات آنان به ماموران دولتی انتشار یافته است.
ماه گذشته، کشورهای اروپایی ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در سوریه، قطعنامه ای را در محکومیت اقدامات خشونت آمیز حکومت علیه معترضان تهیه و به شورای امنیت تسلیم کردند که به دلیل مخالفت چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو در شورا، به تصویب نرسید.
گفتنی است، اعتراضات با درخواست از اسد برای اصلاحات آغاز شد، که به دلیل خلف وعده های وی، به شعارهایی برای سرنگونی حکومت وی منجر گردید.

حمایت چین و روسیه
کشورهای غربی گفته اند که اگر چین و روسیه نظر خود را در مورد لزوم اقدام بین المللی برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه تغییر دهند، آمادگی دارند پیش نویس قطعنامه دیگری را در شورای امنیت مطرح کنند اما این دو کشور، که ظاهرا تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را نشانه استقرار حکومت های متمایل به غرب می دانند، به خاطر نگرانی از سقوط رژیم سوریه، تا کنون واکنش مثبتی به تصویب قطعنامه علیه سوریه نشان نداده اند.
در همین زمینه سایت وزارت خارجه روسیه گزارش کرده است که روز چهارشنبه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، در تماس تلفنی با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اوضاع سوریه و طرح اتحادیه برای حل بحران سیاسی آن کشور را بررسی کرد.
براساس این گزارش، هر دو طرف بر لزوم تلاش برای خاتمه دادن به بحران کنونی از طریق مذاکره بین حکومت سوریه و مخالفان تاکید نهادند و با هرگونه اقدام نظامی خارجی مخالفت کردند.
در همانحال، به گزارش خبرگزاری رویترز، جفری فلتمن، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است که سقوط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، "اجتناب ناپذیر" است و دیر یا زود تحقق خواهد یافت. فلتمن گفته است که "تقریبا تمامی رهبران و وزیران خارجه کشورهای عربی که با او گفتگو کرده اند متفق القول بوده اند که رژیم اسد به پایان خود نزدیک می شود و حتی برخی از آنان، برای ترغیب بشار اسد به خروج مسالمت آمیز از صحنه، به او پیشنهاد اعطای پناهندگی سیاسی داده اند."
هنوز مقامات سوری در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.
این موارد در حالیست که سرکوب ها در سوریه ادامه داشته و بعد از ظهر دیروز، نیروهای امنیتی سوری حداقل هفت معترض دیگر را در استان حماه به قتل رساندند.
 




ممنوع الملاقاتی تاج زاده پس از یک سال و نیم حبس انفرادی
جـــرس: به گزارش منابع خبری جنبش سبز، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که سیدمصطفی تاج زاده، فعال سیاسی جنبش سبز، که از یک سال و نیم گذشته در قرنطینه و انفرادی به سر می برد و حدود یک سال است در اعتراض به شرایط غیر قانونی دوران محکومیتش دست به روزه زده، در حال حاضر از ملاقات با خانواده نیز محروم و از سوی مسئولین بند غیرقانونی دو-الف سپاه، این ممنوعیت به خانوادۀ ایشان اعلام شده است.  

به گزارش تارنمای کلمه، در این بیانیه همچنین آمده است: ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که در بیانیۀ قبلی اعلام کرده بودیم در هر نامه در خصوص وضعیت عزیزانمان اطلاع رسانی خواهیم کرد، ضمن محکوم کردن این اعمال ضد انسانی و غیر اسلامی از مسئولان نظام می خواهیم با بررسی دقیق وضعیت آقای تاجزاده و سایر عزیزانی که در زندانها و بازداشتگاه های غیر قانونی به سر می برند، تدبیری اندیشیده و تا اوضاع بیش از این وخیم نشده اقدام به آزادی زندانیان سیاسی نموده و تا دیرتر از این نشده به آغوش ملت بازگردند که اگر این پشتوانه را از دست دهند دیگر نه سرمایه ای برایشان خواهد ماند و نه راه بازگشتی خواهند یافت.
 متن کامل این بیانیه که روز پنجشنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفته، به شرح زیر است:
به نام خدا
ماه ذی الحجه را در حالی آغاز کردیم که کشورمان دستخوش بحران ها و آماج تهدیدهای مختلف داخلی و خارجی فراوانی است؛ و متأسفانه در همین زمان که نیاز شدید به وجود نیروهای خدوم و صدیق، برای حفظ کیان و منافع میهن عزیزمان بیش از پیش احساس می شود، شاهد در بند بودن این نیروها بوده و با رفتارها و برخوردهایی مواجهیم که شرایط را سخت تر کرده و هر روز فشارها را بر زندانیان سیاسی و خانواده هایشان بیشتر می نمایند به گونه ای که جای شکی باقی نمی ماند که دست های پشت پرده اینک بیرون شده و بی پرواتر از گذشته، تیشه را بر ریشۀ این مملکت و سرمایه های آن فرود می آورند.
شرایط سخت زندانها، بازجوئی ها، شکنجه و انفرادی ها که در سه سال اخیر خانواده های بسیاری را در گیر کرده و مورد آسیب های جبران ناپذیر قرار داده است، نه تنها کاهش نیافته که متأسفانه هر روز شاهد پیچیده تر شدن و سخت تر شدن آن هستیم و برخورد با آقای مصطفی تاجزاده یکی از وخیم ترین آنهاست. این اسیر جنبش سبز که از یک سال و نیم گذشته در قرنطینه و انفرادی به سر می برد و حدود یک سال است که در اعتراض به شرایط غیر قانونی دوران محکومیتش روزه دار می باشد، در حال حاضر از ملاقات با خانواده نیز محروم گشته و از سوی مسئولین بند غیرقانونی دو-الف سپاه، این ممنوعیت به خانوادۀ ایشان اعلام گردیده است. لازم به ذکر است که ایشان در سال گذشته نیز به دلایل نامعلوم، حدود دو ماه ممنوع الملاقات بوده است.
لذا ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که در بیانیۀ قبلی اعلام کرده بودیم در هر نامه در خصوص وضعیت عزیزانمان اطلاع رسانی خواهیم کرد، ضمن محکوم کردن این اعمال ضد انسانی و غیر اسلامی از مسئولان نظام می خواهیم با بررسی دقیق وضعیت آقای تاجزاده و سایر عزیزانی که در زندانها و بازداشتگاه های غیر قانونی به سر می برند، تدبیری اندیشیده و تا اوضاع بیش از این وخیم نشده اقدام به آزادی زندانیان سیاسی نموده و تا دیرتر از این نشده به آغوش ملت بازگردند که اگر این پشتوانه را از دست دهند دیگر نه سرمایه ای برایشان خواهد ماند و نه راه بازگشتی خواهند یافت.




تشکیل کمیته ملی پشتیبانی از انقلاب سوریه: به بن بست رسیدن راه های مسالمت آمیز؛ زمان مبارزه مسلحانه فرا رسیده است

علیرغم پذیرش طرح اتحادیه عرب، تشدید سرکوب ها و خشونت ها کماکان در سوریه ادامه دارد.
عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهوری سوریه در پاریس ضمن خبر ایجاد و تشکیل کمیته ملی پشتیبانی از انقلاب سوریه از قدرت های غربی خواسته تا به منظور سرنگونی رژِیم بشار اسد، همانند لیبی، در حمایت از قیام مردمی اقدام به مداخله نظامی در سوریه نمایند. وی همچنین گفته که راه های مسالمت آمیز برای تغییر حاکمیت سیاسی در سوریه به بن بست رسیده و هنگام آن فرا رسیده که مردم علیه رژیم حاکم بر این کشور دست به اسلحه ببرند.
علیرغم پذیرش طرح اتحادیه عرب بوسیله سوریه برای توقف کامل خشونت ها و آزادی دستگیر شدگان، تشدید سرکوب ها و حشونت ها کماکان در سوریه ادامه دارد.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز یکشنبه گذشته تا کنون بیش از 60 تن از مخالفان بوسیله نیروهای امنیتی رژیم حاکم بر این کشور کشته شده اند.
پس از خشونت ها ی روز یکشنبه که منجر به کشته شدن حداقل 19 تن از تظاهر کنندگان گردید، اتحادیه عرب طی بیانیه ای رژیم بشار اسد را متهم به عدم رعایت تعهداتی نمود که در روز چهارشنبه گذشته، به هنگام اجلاس اتحادیه عرب پذیرفته بود. برای بحث و گفتگو و اتخاذ تصمیمات جدید در باره روند رویداد ها در سوریه، اتحادیه عرب تصمیم گرفت که در روز شنبه آینده، 12 نوامبر گردهم آیی جدیدی داشته باشد.
در چنین شرایطی و به منظور حفاظت جان مردم غیر نظامی در برابر سرکوب ها و خشونت های رژیم بشار اسد، شورای ملی سوریه ارگان رسمی اپوزیسیون این کشور دیروز تقاضای حمایت بین المللی به منظور خفاظت جان مردم غیر نظامی سوریه را کرده است.
در همین حال عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهوری سوریه در پاریس ضمن خبر ایجاد و تشکیل کمیته ملی پشتیبانی از انقلاب سوریه متشکل از 60 تن از چهره های اپوزیسیون در تبعید، صریحاً از قدرت های غربی خواسته است تا به منظور سرنگونی رژِیم بشار اسد، همانند لیبی، در حمایت از قیام مردمی اقدام به مداخله نظامی در سوریه نمایند.در این باره عبدالحلیم خدام گفته که بحران در سوریه یک بحران داخلی نبوده و ابعادی بسیار وسیع تر از بحران داخلی دارد و جامعه جهانی با ملاحظه این موضوع باید در سوریه دخالت نماید.
دومین مرد نیرومند سابق سوریه همچنین گفته که راه های مسالمت آمیز برای تغییر حاکمیت سیاسی در سوریه به بن بست رسیده و هنگام آن فرا رسیده که مردم علیه رژیم حاکم بر این کشور دست به اسلحه ببرند.وی از نیروهای مسلح سوریه خواسته است که مسئولیت ملی و میهنی خود را در شرکت برای سرنگونی رژیم بشار اسد بر عهده بگیرند.
در باره این موضوع با جواد طالعی روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفتگویی انحام داده ایم.
از وی میپرسیم که آیا همانطور که عبدالحلیم خدام گفته اوضاع سیاسی در سوریه به بن بست رسیده و برای تغییر حاکمیت سیاسی در این کشور، راهی به جز اتخاذ خط مشی مسلحانه و احتمالاً مداخله قدرت های غربی باقی نمانده است؟
جواد طالعی می گوید روزی که اتحادیه عرب با رژیم بشار اسد بر سر سه اصل جدید به توافق رسیدند، به این توافق به دیده تعجب و تردید نگریسته است. تعجب در آن بود چگونه رژیم بشار اسد تن به چنین تعهدی میدهد و چرا اتحادیه عرب اصولاً چنین تعهدی را از طرف رژیم بشار اسد باور می کند. با توجه به آنچه طی چند روز اخیر در تداوم سرکوب ها در سوریه گذشته و هر آنچه می توانست در صورت اجرای تعهد بر سر رژیم حاکم بر سوریه بیاید، بدیهی بود که این طرح اتحادیه عرب که مورد توافق رژیم حاکم بر سوریه بوده، اصولاً هیچ شانسی برای اجرا نداشته است.
جواد طالعی اعتقاد دارد که رژیم بشار اسد همانطور که عبدالحلیم خدام گفته تمام راه های باز گشت مسالمت آمیز مشکلات را با سرکوب های گسترده بر روی خود بسته است. فقط طی 5 هفته گذشته بر اساس کمیساریای حقوق بشر 900 قربانی به قربانیان گذشته اضافه شده اند و تااکنون بیش از 3500 تن از مردم سوریه بر اثر خشونت های رژیم بشار اسد جان باخته اند. جواد طالعی اعتقاد دارد که در چنین شرایطی همانطور که عبدالحلیم خدام گفته راهای مسالمت آمیز به بن بست رسیده است.
پیشنهاد پناهندگی شماری از کشورهای عرب به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
"جفری فلتمن"، معاون وزارت امورخارجۀ آمریکا، گفت تقریباً تمامی رهبران و وزیران امور خارجۀ کشور های عرب که او با آنان ملاقات و گفتگو داشته است بر این باورند که دوران قدرت بشار اسد به پایان خود نزدیک شده است و کناره گیری او امری غیر اجتناب ناپذیر است.
برخی از کشورهای عرب برای ترغیب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به کناره گیری از قدرت به او پیشنهاد اعطای پناهندگی کرده اند.
این مطلب را "جفری فلتمن"، معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجۀ امریکا، در امان پایتخت اردن فاش ساخت بدون آن که نامی از این کشورها ببرد.
معاون وزارت امورخارجۀ امریکا ضمن بیان این مطلب افزود کناره گیری بشار اسد از قدرت امری "غیر قابل اجتناب" است و شماری از کشورهای عرب آمادۀ اعطای پناهندگی و پذیرفتن او هستند.
"جفری فلتمن" در دنبالۀ سخنان خود گفت تقریباً تمامی رهبران و وزیران امور خارجۀ کشور های عرب که او با آنان ملاقات و گفتگو داشته است بر این باورند که دوران قدرت بشار اسد به پایان خود نزدیک شده است و کناره گیری او امری اجتناب ناپذیر است. معاون وزارت امورخارجۀ آمریکا ابراز امیدواری کرد که بشار اسد و اطرافیانش داوطلبانه از قدرت کناره گیری کنند.
بنا بر آمار سازمان ملل متحد، شمار کسانی که در جریان سرکوب خونین جنبش مردم سوریه به وسیلۀ نیروهای دولتی کشته شده اند از مرز ٣٥٠٠ نفر گذشته است.
رژیم بشار اسد جنبش اعتراضی مردم سوریه را جنبشی هدایت شده از خارج می داند و معترضان را تروریست می خواند.
در همین چهارچوب است که مقام های سوری ادعا می کنند که از آغاز جنبش در اواسط ماه مارس سال جاری ١١٠٠ تن از نیروهای دولتی توسط به گفتۀ آنان «تروریست ها» کشته شده اند.
مبارزان مخالف رژیم سوریه نیز به نوبۀ خود شمار کشته ها در میان غیر نظامیان را ٤٢٠٠ نفر اعلام کرده اند.

رادیو فرانسه




مراسم تولد سی و یک سالگی علی جمالی عضو زندانی سازمان ادوار تحکیم

مراسم تولد سی و یک سالگی علی جمالی عضو زندانی شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) با حضور اعضای این سازمان ، خانواده های زندانیان سیاسی ، خانواده و دوستان وی ، در منزل شخصی ایشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، عبدالله نوری نیز در تماسی تلفنی تولد این عضو دربند سازمان ادوار تحکیم وحدت را به خانواده وی تبریک گفت و آرزوی آزادی وی و تمام زندانیان سیاسی به ویژه بازداشت شده های بعد از انتخابات را کرد.
علی جمالی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) ۳۱ مرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی در دادگاه بدوی به ۴ سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال کاهش یافت.
وی به جرم اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی،تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری محاکمه شد.

ادوارنیوز




احضار ‍ژيلا كرم زاده، ليلا سيف‌اللهي و نادر احسنی به اجراي احكام زندان اوين

ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نادر احسنی و ليلا سيف اللهي بر طبق احضاري‌‌اي كه در روزهاي گذشته دريافت كرده‌اند، مي‌بايست ظرف مدت 20 روز خود را به دايره اجراي احكام زندان اوين معرفي كنند.
این احضاریه در حالی صادر شده که هنوز حکم تجدید نظر دادگاه به نامبردگان ابلاغ نشده بود. پس از پيگيري وكلاي اين سه نفر، مشخص شد كه ژيلا كرم‌زاده و ليلا سيف اللهي در دادگاه تجديدنظر به 2 سال حبس تعزيري و 2 سال حبس تعليقي به مدت 5 سال محكوم شده‌اند.
ليلا سیف‌اللهی و ژيلا کرم‌زاده مکوندی روز 19 بهمن سال 1388 در منازلشان دستگیر شده و مدت 34 روز را در بند 209 زندان اوین به سر بردند و سپس با قرار کفالت 50 میلیون توماني آزاد شدند. در بهمن سال 1389 دادگاه بدوی آنها تشکیل و در 20 فروردین 1390 حکم چهار سال تعزیری برای آنها صادر شد.
نادر احسنی نیز در سال گذشته حدود یک سال در زندان بود که پس از آزادی پرونده دیگری در رابطه با فعالیت های دانشجویی برای ایشان گشوده شد که دو سال حکم ایشان نیز تایید شده است.
همچنين دادگاه منصوره بهکیش نیز قرار است در روز 4 دي ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي برگزار شود. دادگاه وي قرار بود پيش تر در تاريخ 18 مهرماه برگزار شود كه به دليل عدم حضور نماينده دادستان به تعويق افتاده بود.

کمیته گزارشگران حقوق بشر



بی خبری از وضعیت بازداشت آریا آرام نژاد هنرمند در بابل

یک منبع مطلع به کمیپن بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که وضعیت بازداشت آریا آرام نژاد خواننده و هنرمند جنبش سبز که روز سه شنبه ۱۷ آبان توسط مامورین اداره اطلاعات استان مازندران بازداشت شده بود، همچنان نامشخص است. ظهر روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه چند مامور اداره اطلاعات استان جلوی درب منزل آقای آرام نژاد اقدام به دستگیری وی نمودند و پس از دستگیری وارد منزل شخصی وی شدند و کلیه دست نوشته ها، سی دی ها و کامپیوتر وی را توقیف کردند. این در حالی است که آریا آرام نژاد روز سه شنبه برای پیگیری وضعیت پرونده خود به دادگاه تجدید نظر استان مازندران در ساری مراجعه کرده بود که در هنگام بازگشت توسط مامورین امنیتی بازداشت شد.‏ تاکنون از علت بازداشت، اتهام و همچنین مکان نگهداری این هنرمند حامی جنبش سبز خبری در دست نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای آرام نژاد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که قاضی محمد جعفری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بابل از پاسخ به خانواده در خصوص دلیل بازداشت و اتهامات آریا آرام نژاد خودداری کرده است.
آریا آرام نژاد در تاریخ ۲۶ بهمن سال ۸۸ به اتهام خواندن ترانه ” علی برخیز” دستگیر شد و به مدت ۵۰ روز در بند انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات استان مازندران در ساری و زندان متی کلای بابل بازداشت بود. وی از سوی شعبه صد و یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبانی جهت امنیت ملی به نه ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم هم اکنون در دادگاه تجدید نظر استان مازندران در حال بررسی است.
سال گذشته آریا آرام نژاد در مجموعه دفاعیات خود در دادگاه انقلاب شهرستان بابل خطاب به قاضی باقریان گفت: « توهین به برادر جانبازم، بنده و خانواده ام از سوی مقامات امنیتی ، ایجاد رعب و هراس بنده مبنی بر بازداشت همسرم ، تهدید به اعدام از سوی مقامات زندان متی کلای بابل، نگهداری در سلول انفرادی ۵/۱ در ۲ بدون کوچکترین امکانات، سهل انگاری در دادن داروهای قلبی ، همجواری در کنار سلول کسی که مبتلا به بیماری ایدز بود و وادار نمودن برای عبور پا برهنه از روی خونهای که به واسطه خود زنی آن شخص در کف سلول ریخته بود، عریان کردن بدن به بهانه بازرسی در حالی که ماموری در دستش دوربین عکاسی بود. وی در جواب اعتراض مکرر و امتنای من، وقیحانه و با خنده می گفت : ” میترسی” ضرب و شتم بسیار شدید و غیر انسانی توسط مامور زندان متی کلا در جواب درخواست ملاقاتم با پزشک ٬ بگونه ای که تا مدتها آثارش روی بدنم قابل مشاهده بود – بستن دست و پایم با زنجیر به هم برای مدت طولانی در زندان متی کلا از مصداق های بارز شکنجه بنده در دورا ن بازداشت بوده است.»
این هنرمند حامی جنبش سبز در ادامه دفاعیات خود گفته است : « بنده پس از حوادث عاشورا که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان گردید و پس از دیدن تصاویر تکان دهنده و جانسوزش ٬ احساس وظیفه کردم که ضمن محکوم کردن این عمل غیر انسانی رسالت هنری ام را به بجای آورم ٬ لذا دست به انتشار ترانه و آهنگی زدم که به ” علی برخیز” معروف گردید. محتوای این آهنگ اشاره دارد به سو استفاده عده ای دغل باز از نام خدا و قرآن و ائمه برای رسیدن به مقاصدی شیطانی و استمداد خواستم از ائمه برای برچیدن و خشکاندن ریشه های دروغ و نیرنگ و ریا. عجبا که امروز گویا توسل به دین و ایمان نیز در کشور ما جرم محسوب می شود !” من رئیس جمهور را به رسمیت نمی شناسم. آیا این جرم است؟ » آرام نژاد در ادامه گفته است: « باید روشن شود که نقش قانون اساسی ما چیست ؟ قانون به من اجازه انتقاد می دهد ، قانون به من اجازه تجمع بدون حمل سلاح میدهد ، قانون به من آزادی بیان و عقیده می دهد و من به بواسطه همین قانون که پدران ما به آن رای داده اند آزادم که نسبت به سرنوشت کشورم و ملتم بی تفاوت نباشم. متاسفانه در گزارش اداره اطلاعات امده است که شعری توهین آمیز خطاب به معاویه در وبلاگ قرار داده ام ! آیا وزارت اطلاعات تبدیل به وکیل مدافع معاویه و یزید گردیده است؟” آریا آرام نژاد در پایان دفاعیاتش خطاب به قاضی باقریان گفت: « نگرانی بنده امروز از قضاوت شماست ! زیرا بازجوهایم قاطعانه گفتند که شما مهره آنها می باشید و هر آنچه آنها بخواهند شما اجرا می کنید ! امیدوارم که خداوند به شما حقیقت را آشکار نماید تا خدایی ناکرده در دنیای دیگر مجبور به پاسخگویی آنچه دیگران از شما خواسته اند، نشوید.»





احضار ‍ژیلا کرم‌زاده، لیلا سیف‌اللهی و نادر احسنی به اجرای احکام زندان اوین

خبرگزاری هرانا - ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نادر احسنی و لیلا سیف اللهی بر طبق احضاری‌ای که در روزهای گذشته دریافت کرده‌اند، می‌بایست ظرف مدت ۲۰ روز خود را به دایره اجرای احکام زندان اوین معرفی کنند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این احضاریه در حالی صادر شده که هنوز حکم تجدید نظر دادگاه به نامبردگان ابلاغ نشده بود. پس از پیگیری وکلای این سه نفر، مشخص شد که ژیلا کرم‌زاده و لیلا سیف اللهی در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده‌اند.
لیلا سیف‌اللهی و ژیلا کرم‌زاده مکوندی روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منازلشان دستگیر شده و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر بردند و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند. در بهمن سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی آن‌ها تشکیل و در ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ حکم چهار سال تعزیری برای آن‌ها صادر شد. 
نادر احسنی نیز در سال گذشته حدود یک سال در زندان بود که پس از آزادی پرونده دیگری در رابطه با فعالیت‌های دانشجویی برای ایشان گشوده شد که دو سال حکم ایشان نیز تایید شده است. 
همچنین دادگاه منصوره بهکیش نیز قرار است در روز ۴ دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود. دادگاه وی قرار بود پیش‌تر در تاریخ ۱۸ مهرماه برگزار شود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاده بود.



مادر مجید دری: بیست و هشت ماه زندان اما دریغ از یک ساعت مرخصی

خبرگزاری هرانا - مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی در حالی وارد بیست و نهمین ماه از دوران زندان خود می‌شود که تاکنون پیگیری‌های خانواده او برای مرخصی و انتقال وی از زندان بهبهان به زندان تهران بی‌نتیجه مانده است.
منور هاشمی مادر مجید دری در خصوص آخرین وضعیت فرزندش به جرس می‌گوید: «مجید می‌گرن و کم خونی دارد. سرگیجه می‌گیرد و به حالت کما در می‌آید و می‌افتد و تا سه و چهار روز نمی‌تواند از سرجایش بلند شود. همه این‌ها را به مسئولین گفته‌ایم پیش از عید او را دکتر بردند که دکتر گفته بود باید اسکن کند اما دیگر پیگیری نکردند و او را برای اسکن نبردند.
در ملاقات آخر هم سرما خورده بود و خیلی ضعیف شده بود بطوریکه نمی‌توانست حرف بزند اما بعد که تلفن زد حالش کمی بهتر شده بود. حتی ناراحتی‌های جسمانی مجید را به دادستان گفتم اما جوابی نگرفتیم و دستمان به جایی نمی‌رسد و فقط می‌گویند نامه برای مرخصی رفته استعلام! از چهار ماه قبل از ماه رمضان تا الان رفته برای استعلام! من هر هفته مراجعه می‌کنم اما می‌گویند هیچ خبری نشده اگر خبری شد با شما تماس می‌گیریم. تقریبا بیست روز پیش بود که به بهبهان رفتیم و با مجید ملاقات کردیم و الان از وضعیت او خبری نداریم.» 
خانواده مجید دری بار‌ها برای مرخصی و انتقال او به تهران درخواست داده‌اند اما پیگیری‌هایی که هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. 
مادر مجید دری با گلایه از عدم اعطای مرخصی و انتقال مجید به زندان تهران ادامه می‌دهد: «ما باید از کرج تا بهبهان برویم و مسافت راه خیلی زیاد است و متاسفانه نمی‌توانیم هر هفته به ملاقات مجید برویم خودش هم ما را می‌بیند که این همه مسافت را طی می‌کنیم ناراحت می‌شود. برای مرخصی هم خیلی پیگیری کردیم و این ماه مجید وارد بیست و نهمین ماهی می‌شود که زندان است اما دریغ از یک ساعت مرخصی! حتی اینقدر درخواست دادیم و پیگیری کردیم که او را از زندان بهبهان به تهران برگردانند اما قبول نکردند حتی گفتیم برای ما سخت است که برای ملاقات او تا بهبهان برویم اما باز قبول نکردند.» 
مجید دری روز هیجدهم تیرماه سال ۸۸ در منزل خواهرش در قزوین بازداشت شد. این دانشجوی محروم از تحصیل به اتهامات واهی محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و بر هم زدن نظم عمومی در دی ماه‌‌ همان سال به ده سال زندان محکوم شد که طبق حکم، پنج سال از آن را باید در تبعید بگذراند. 
مجید دری بعد از صدور رای دادگاه بدوی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشت: «جناب قاضی القضات؛ سی ماهی که از عمر من در زندان‌های جمهوری اسلامی گذشت، هرگز قابل بازگشت نیست اما شاید اگر جناب‌عالی بخواهید، هنوز بتوان آینده را نجات داد. من از شما نمی‌خواهم که آزادم کنید، تنها درخواست من داوری شما در پرونده‌ای است که نام مجید دری را روی آن نوشته‌اند. تنها یک بار برای چند ساعتی این فرصت را به من و خود بدهید و با مرور پرونده، ببنید که بر من چه گذشته، قربانی کدامین» سناریو «شدم و دستگاه عدالت‌پرور جناب‌عالی چگونه حق مظلوم را کف دستش می‌گذارد. شاید بازبینی قاضی‌القضات این کشور، خواب سنگین وجدان‌ها را تلنگری زند. این‌ آخرین تلاش من است؛ نه برای خودم که برای آن‌که به شما ثابت شود، چه بسیار جوانان و نیروهای ارزنده‌ این مملکت که اسیر توطئه و سناریوسازی شده‌اند. پرونده‌سازی برای من چنان سخیف، ناشیانه و به‌دور از حقیقت بود که قاضی پیرعباس رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، در پایان رسیدگی به اتهام من و در زمان ابلاغ حکم، در حضور چند شخص بالغ و عاقل از صدور حکم یازده سال زندان برای من ابراز تاسف کرد و گفت که اگر دست من بود و اتهام امنیتی نداشتی، این حکم را صادر نمی‌کردم. شاید اکنون به سود قاضی شما نباشد که این جمله را به یاد آورد اما منشی دادگاه و وکیل من، این جمله را در خاطر دارند، خداوند نیز بی‌شک آن را در بایگانی اعمال مخلوقات خود ثبت کرده است.» 
اما چند ماه بعد و در سی اردیبهشت ماه ۸۹ وکیل مجید دری از تایید شش سال حبس او در دادگاه تجدید نظر خبر داد و در آغاز پاییز‌‌ همان سال مجید دری با دستبند و پایبند از بند ۳۵۰ اوین به زندان بهبهان انتقال یافت. 
مادر مجید دری بعد از تایید حکم شش سال حبس برای فرزندش گفته بود: «مجید که در دادگاه بدوی به ده سال و تبعید به ایذه محکوم شده بود بعد از دوندگی‌های زیاد در دادگاه تجدید نظر به شش سال تبعید محکوم شد که در اصل هیچ تغییری نکرد چون اعتراض ما و مجید به اتهام محاربه بود و در دادگاه تجدید نظر به همین اتهام به پنج سال زندان محکوم شده است. حتی خودش نامه انزجار نوشت و ما به همه جا مراجعه کردیم اما کسی پاسخی نمی‌دهد. هم مجید و هم ما بصورت کتبی و شفاهی رد کردیم و آن اتهام ارتباط با گروهک منافقین است که ما بشدت این را تکذیب کردیم حتی زمانیکه دادستان کل آقای دولت آبادی که داخل زندان آمده و با مجید صحبت کرده بود خود مجید به صورت کتبی اعلام کرد که با هیچ گروهک و حزبی همکاری نداشته است و این یک اتهام دروغین است فقط برای اینکه حکم زندان بتوانند صادر کنند این اتهام دروغین را وارد کرده‌اند، وگرنه هیچ مدرکی دال بر این موضوع ندارند و خودشان هم می‌دانند این» دروغ محض «است. حتی در دادگاه حق دفاع از این اتهام دروغین به فرزندم داده نشد. وکلا هم که پرونده را مطالعه کرده‌اند هر سه متفق القول هستند که این اتهام و حکمی که صادر کرده‌اند ناعادلانه است. حتی در آخرین ملاقات مجید بسیار بر روی این نکته تاکید داشت که او به هیچ عنوان این اتهام را قبول ندارد و به همین علت هم از بازپرس و قاضی پرونده شکایت کرده است. اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی نیست ما به چندین جا هم مراجعه کردیم حاضر به ملاقات ما نیستند.» 
گفتنی است، مجید دری در تیرماه سال جاری از دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد. این دانشجوی دربند که از سال ۸۷ تاکنون با تعلیق‌های پی در پی از سوی کمیته انضباطی دانشگاه علامه مواجه بود، بار‌ها و بار‌ها در تجمعات قبل ار انتخابات به احکام خود و دیگر دانشجویان محروم از تحصیل اعتراض کرد. اعتراضی که پاسخی جز بازداشت و صدور حکم برای او در بر نداشت. این درحالی است که احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی با صراحت وجود دانشجوی ستاره دار را در دولت خود رد کرده است! 
یکی از دوستان مجید و دانشجوی محروم از تحصیل می‌گوید: «چند ماه پیش دانشگاه علامه اعلام کرد که مجید از دانشگاه اخراج است. البته به پایان رسیدن سنوات تحصیلی بهانه‌ای بیش نیست و اصلا حضور مجید و دانشجویانی امثال او را نمی‌توانند تحمل کنند. خود مجید قبل از زندانی شدنش بار‌ها از سوی کمیته انضباطی تعلیق شده بود.» 
اما علی رغم این شرایط سخت و ظالمانه این دانشجوی دربند از درون زندان با روحیه‌ای محکم و استوار به آینده‌ای روشن برای ایران و مردم آن امیدوار است و می‌نویسد: «از ابتدا فریاد زدیم» ما همه با هم هستیم «شعار ما این بود و پیاممان همواره امید بود و تلاش. یأس و دلسردی خواست استبداد است که بر ما مستولی گردد، که در این راه از هیچ کاری دست بردار نیست. اما ما مأیوسشان می‌کنیم و با ادامه راه سبزمان به سبزی فردا‌ها می‌اندیشیم.‌ای کاش اینان می‌فهمیدند با حبس و تبعید نمی‌توان جلوی سیل خروشان را گرفت و مسکن این کار‌ها چون آتشی زیر خاکس‌تر خواهد شد که تدبیرش را نمی‌توانند،‌ای کاش می‌فهمیدند نه فقط در بهبهان که در همه جا بسیارند کسانی که تن به ذلت ندهند و سرافرازانه پای حرفشان بمانند.‌ای کاش می‌دانستند شمال و جنوب و شرق و غرب خواسته‌هایی دارند که اگر امروز داده نشوند فردا نخواهند پذیرفت که نوشدارویی خواهد شد پس از مرگ سهراب.‌ای کاش...»




بازداشت دو درویش دیگر در کوار

خبرگزاری هرانا - درادامه آزار و اذیت و بازداشت دراویش گنابادی ساکن در کوار صبح امروز دو تن از پیروان این سلسله بازداشت شد. 
به گزارش مجذوبان نور ٬ نیروهای امنیتی و لباس شخصی صبح امروز ۱۹ آبان ماه با تفتیش و بازرسی منزل علی جان دهقان و یحیی دهقان از دراویش گنابادی ساکن کوار ٬ ایشان را بدون ارائه حکم قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. 
گفتنی است ٬ این ۲ درویش پدر و برادر مهدی دهقان هستند که در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. 
یاد آور می‌شود تا کنون در طی یکماه گذشته ۴ تن از دراویش گنابادی ساکن در کوار بازداشت شده‌اند ٬ این بازداشت‌ها و آزار اذیت‌ها از نیمه شهریور ماه سال جاری آغاز شد که از اوایل آبان ماه شدتی دوباره یافته است.



هرانا؛ انتقال محمد سیف‌زاده به بیمارستان قائم

خبرگزاری هرانا – محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و زندانی محبوس در بند ۳۵۰ صبح روز گذشته به بیمارستان قائم منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر صبح روز گذشته به دلیل افت شدید فشار خون دچار شوک عصبى شده وبلافاصله به بهدارى زندان و سپس به بیمارستان قائم منتقل شده است.
نامبرده پس از معاینات پزشکی و انجام آزمایشات مجددا به زندان اوین منتقل شد.





هرانا؛ تائید یکسال حبس ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشری

خبرگزاری هرانا - با تایید یکسال حبس تعزیرى توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران حبس ابوالفضل عابدینى روزنامه نگار وفعال حقوق بشر به ١٢ سال افزایش یافت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران درتاریخ ١١ اردیبهشت سال جارى این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر را درحالى که مشغول سپرى کردن دوران محکومیت ١١ ساله خویش بود به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم که بااعتراض ایشان پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع داده شد. 
ابوالفضل عابدینی نصر روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۸۸ در پی یورش اطلاعات سپاه پاسداران به منزلش بازداشت و به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد وی از سوی دادگاه انقلاب اهواز به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود.




احضار یک فعال کارگری برای اجرای حکم یک سال زندان

خبرگزاری هرانا - علی نجاتی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه برای گذراندن حکم یک سال حبس خود احضار شد.
بر اساس گزارش منابع کارگری، احضار این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران هفت تپه با تهدید تلفنی وثیقه‌گذار وی همراه بوده است. علی نجاتی در حالی که به یک سال حبس محکوم شده است که یک دادگاه دیگر او را از همین اتهام تبرئه کرده است.
دادگاه در حالی او را برای اجرای حکم احضار کرده است که این فعال کارگری، در وضعیت جسمی مناسبی نیست. وی به تازگی یک عمل جراحی قلب را پشت سر گذاشته است و به تایید پزشک های معالج، او باید کاملا تحت مراقبت های پزشکی باشد.



آزادی کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش، مستندسازان بازداشت‌شده

خبرگزاری هرانا - کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش، دو مستندسازی که شهریورماه امسال بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
به گزارش ایسنا، کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش، دو نفر از مستندسازانی که چندی پیش به اتهام همکاری با تلویزیون بی‌بی‌سی دستگیر شده بودند، عصر امروز – چهارشنبه ۱۸ آبان – با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.
عطاءالله حیاتی، همسر کتایون شهابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی ایسنا این خبر را تایید کرده است.
گفته می‌شود مقامات قضائی ایران وعده داده‌اند که مجتبی میرطهماسب، آخرین مستندساز زندانی نیز در چند روز آینده آزاد خواهد شد.
این سه سینماگر به همراه هادی آفریده، ناصر صفاریان و محسن شهرنازدار سه مستندساز دیگر به اتهام مشترک بازداشت شدند که سه نفر اخیر چندی پیش از زندان آزاد شدند.
مهران زینت‌بخش کارگردان فیلم‌های مستندی چون “برف” (درباره فرهاد مهراد خواننده فقید)، “قریه من” (درباره زندگی و مرگ فریدون فروغی)، “ستاره خموش” (درباره حسین سرشار، بازیگر وخواننده اپرای مشهور ایران)؛ از سال ۱۳۷۳ ساخت فیلم کوتاه را شروع کرد و مدتی نیز به عکاسی و بازیگری مشغول بود. زینت‌بخش همچنین در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کرد.
کتایون شهابی مدیر شرکت رسانه بین‌المللی شهرزاد و عضو هیأت مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران است و ۲۵ سال سابقه کار در مؤسسه فارابی و سینمای ایران دارد.


تجمع كارگران بازنشسته بافت بلوچ در ايرانشهر

خبرگزاری هرانا - کارگران بازنشستهٔ نساجی بافت بلوچ ایرانشهر(سیستان و بلوچستان) در مسجد این شهر دست به تجمع زده‌اند. 
کارگران بازنشستهٔ نساجی بافت بلوچ ایرانشهر در ادامهٔ اعتراضات خود نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالباتشان روز جمعه ۱۳ آبان ماه در مسجد ایرانشهر تجمع کردند و خواستار مطالباتشان شدند.

به گزارش ایران کارگر، روز دوشنبه ۱۶ آبان نیز همزمان با عید قربان کارگران محروم مجددا در مسجد ایرانشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. 
تجمع کنندگان که تعداد آن‌ها به ۳۰۰ نفر می‌رسید در این مسجد برای مردم نسبت به وضعیت کارگران و ۹ سال عدم پرداخت حقوق بازنشستگیشان کار توضیحی انجام داده و مطالباتشان را مطرح کردند.





«مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران»


دیپلمات‌ها می‌گویند به دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا خود را برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران آماده می‌کند.

به گفته این دیپلمات‌ها، فرانسه و بریتانیا، خواستار  وضع «تحریم‌های سخت‌» علیه ایران شده‌اند مگر اینکه ایران در مورد برنامه اتمی‌ خود  با جامعه بین المللی همکاری کند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز ، از پیش، گفت‌وگوها بر سر تحریم ایران در شماری از پایتخت‌های اروپایی آغاز شده و ممکن است در  نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دهم آذر، طرح‌های اتحادیه اروپا برای تحریم‌های تازه به طور رسمی اعلام شود.
یک دیپلمات اروپایی به رویترز در این باره گفت: «کارشناسان هم‌اکنون درباره شماری از گزینه‌ها رایزنی می‌کنند اما مشکل بتوان نتیجه این گفت‌وگوها را پیش‌بینی کرد.»؛ چراکه به گفته این دیپلمات هنوز مشخص نیست که چه هنگام اعضای اتحادیه اروپا بتوانند به یک اجماع در مورد چندو چون تحریم‌های تازه علیه ایران دست یابند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در گزارش تازه خود اعلام کرد برپایه اطلاعاتی که دیگر کشورها در اختیارش گذاشته‌اند، ممکن است ایران  به سوی ساخت بمب اتم پیش برود.
در این گزارش قید شده است که پس از ۲۰۰۳ که ایران بخشی از فعالیت‌های مخفی خود ار متوقف کرد، احتمال دارد آن را در ابعاد و اشکال دیگر دنبال کرده باشد.
دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند آن دسته از تحریم‌هایی که بخش انرژی  ایران را هدف قرار دهد، ممکن است سیاست تهران را تغییر دهد.
با این حال با توجه به بحران اقتصادی در آمریکا و اتحادیه اروپا  چنین تحریم‌هایی می‌تواند اقتصاد شکننده جهانی را هر چه بیشتر در بحران فرو برد.
 رویترز می‌افزاید، برخی دولت‌های اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند مردم ایران را در مضیقه و  فشار بگذارد.
برپایه این گزارش، شماری از کشورهای اتحادیه اروپا هم تمایلی ندارند که مقام‌های ایرانی هدف تحریم قرار گیرند چراکه به عقیده این کشورها،  چنین اقداماتی می‌تواند کانال گفت‌وگوهای آینده با ایران را ببندد.
به گفته دیپلمات‌ها، شماری از دولت‌های اروپایی نیز نیز نگران هستند که با گسترش تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا به بخش نفت و انرژی ایران، منافع اقتصادی این کشورها مورد خطر قرار گیرد.
ایران تاکنون هدف چهار قطعنامه  تحریمی شورای امنیت قرار گرفته و ایالات متحده و  اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه دیگری علیه تهران وضع کرده‌اند.



واکنش خامنه‌ای به شایعه حمله به ایران:‌ «سیلی محکم و مشت پولادین ارتش و سپاه»

در ادامه واکنش‌های جمهوری اسلامی به موضوع حمله احتمالی به ایران و گزارش تازه آژانس انرژی اتمی، رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که پاسخ هر گونه «تجاوزی» به کشور «سیلی محکم و مشت پولادین» ارتش و سپاه خواهد بود.
آیت‌الله علی خامنه‌ای در جمع دانشجویان افسری به آمریکا و «دست‌نشاندگان» این کشور هشدار داد که «هر کس فکر تجاوز به جمهوری اسلامی» داشته باشد باید خود را برای «سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین ارتش و سپاه و بسیج» آماده کند.
به گفته رهبر جمهوری اسلامی، مردم ایران «هر گونه تجاوز و حتی تهدید را به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی کند».
اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای واکنشی است به چند گزارش در رسانه‌های اسرائیل مبنی بر این که نخست‌وزیر این کشور در تلاش است تا در هیئت وزرای این کشور برای حمله به تأسیسات اتمی ایران به اجماع دست یابد.
در همین حال اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه این گزارش‌ها را «خیال‌بافانه» نامید، ولی افزود که اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران را هم‌چنان منتفی نمی‌داند.

مسئله هسته‌ای، مثل «ناموس»

در ادامه واکنش‌های جمهوری اسلامی، علی لاریجانی نیز با اظهار این‌ که ملت ایران از «مسئله حیثیتی هسته‌ای» نمی‌گذرد، در مورد «پاسخ روشن» مردم به غرب هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مسئله هسته‌ای برای ایران «نقش ناموس» را دارد، اقدامات غرب را «بازی‌گوشانه» خواند.
او افزود: «گاهی این بازی‌گوشی‌ها سرشکستنک دارد و بی‌پاسخ نمی‌ماند. آنها (غربی‌ها) تصور نکنند که گستاخی‌شان به ملت ایران با پاسخ روشنی مواجه نمی‌شود.»
وی که در استان سمنان سخن می‌گفت افزود: «آمریکا و کشورهای غربی تصور نکنند که اگر اخم کنند و حرف گستاخانه بزنند ملت ایران متزلزل می‌شود... رهبران اروپا و آمریکا باید بدانند که ملت ایران دست از مسئله هسته‌ای که یک موضوع حیثیتی برای آنهاست برنخواهند داشت.»
بنابر گزارش‌ها، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران که روز سه‌شنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، آورده است که «ایران فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری اتمی را انجام داده است».
علی لاریجانی در واکنش به این گزارش، با اظهار این‌ که آقای آمانو «خیلی متوجه آداب موضوع نیست» و «در گزارش خود داستان‌سرایی کرده» است، گفت: «قبلا این گزارش‌ها با تدبیری بزک می‌شد تا نیات این‌ها روشن نشود و بتوانند به مرور مسئله خودشان را جلو ببرند، اما این‌ بار با موضوع هسته‌ای ایران بچگانه برخورد کردند.»
وی با اظهار این‌که روسای جمهور آمریکا و فرانسه پیش از اعلام رسمی گزارش از محتوای آن اعلام حمایت کرده بودند، افزود: «به نظر می‌رسد اوباما سادگی کرد و این موضوع را لو داد که از قبل در این باره ساخت و پاخت شده است.»
در همین زمینه، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، نیز روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «اگر اخبار منتشر شده قبل از انتشار گزارش آژانس را مرور کنید، درمی‌یابید که مقامات آمریکایی پس از ملاقات‌هایی که با آمانو داشتند اعلام می‌کردند که به زودی آژانس گزارشی را منتشر می‌کند که این گزارش نگرانی کشورهای غربی را نسبت به ایران افزایش خواهد داد و اعلام می‌کردند این افزایش نگرانی‌ها منجر به فشار بیشتر و تحریم جدی‌تر علیه ایران خواهد شد.»
آقای مهمان‌پرست همچنین با اظهار این‌ که یوکیا آمانو در «آزمون دشواری گرفتار شده است» افزود که وی در تهیه این گزارش «تسلیم خواسته‌های سیاسی مقامات آمریکایی» شده است.
انتشار گزارش یوکیا آمانو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تاکنون واکنش‌ تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.
علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، این گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه ای و سياسی و تکرار ادعاهای گذشته» خوانده و تأکید کرده است که آقای آمانو «عواقب اشتباه تاریخی خود را خواهد دید».
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس، نیز این گزارش را «فاقد ارزش» و «سفارش شده از سوی آمریکایی‌ها» نامیده است.
در عین حال محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»

علی‌اصغر سلطانیه: آژانش هیچ مدرکی علیه برنامه هسته‌ای ایران ندارد

همچنین نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شامگاه چهارشنبه بازرسی آژانس از ایران را «گسترده‌ترین بازرسی در تاریخ این آژانس» دانست و گفت در این بازرسی‌ها «هیچ‌ مدرکی دال بر انحراف مواد هسته‌ای به سمت مقاصد ممنوع» پیدا نشده است.
آقای سلطانیه که با شبکه تلویزیونی «راشا تودِی» روسیه صحبت می‌کرد، افزود: «تمامی فعالیت‌هایمان تحت نظارت آژانس است و تاکنون صدها بازرسی سرزده و بدون اعلام از اماکن هسته‌ای ما از طرف بازرسان آژانس انجام شده.»
به گزارش آسوشیتد پرس، یوکیا آمانو در گزارش روز سه‌شنبه در توضیح ابعاد نظامی و احتمای برنامه هسته‌ای ایران، به موارد مختلفی مانند «تدارک مخفیانه تجهیزات و اطلاعات»، «طراحی کامپيوتری و  مدل‌سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته‌ای» و «انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح‌های هسته‌ای» اشاره کرده است.
علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه با رد این اظهارات گفت که آژانس با «بیش از چهار هزار بازرسی» از تأسیسات هسته‌ای ایران متوجه شده است که «مدرکی درباره انحراف مواد هسته‌ای برای مقاصد ممنوع وجود ندارد».
وی در ادامه اظهار کرد که ایران بارها از نمایندگان کشورهای مختلف، از جمله نمایندگان اتحادیه اروپا، دعوت کرده است تا از تأسیسات نطنز دیدار کنند و افزود: «اما متأسفانه خانم اشتون از سفر نمایندگان اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.»
نماینده ایران در آژانس تأکید کرد که ایران برنامه‌ای برای تسلیحات هسته‌ای ندارد و «کاملا» با آژانس همکاری کرده است.
غرب و اسرائیل معتقدند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بعدی نظامی است، اما ایران همواره این اظهارات را رد کرده و تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش ماهیتی صلح‌آمیز دارند.




دانشمند روس همکاری در برنامه اتمی ایران را تکذیب کرد

ویاچسلاودانیلنکو،دانشمند۷۶ ساله روس، در گفت‌وگو با یک روزنامه چاپ مسکو که روز پنج‌شنبه منتشر شد تکذیب کرد که در راه‌اندازی برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی دست داشته است. در گزارش تازه دیدبان اتمی سازمان ملل به یک دانشمند خارجی اشاره شده، اما نامی از او برده نشده است.

پس از انتشار مفاد تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پرونده هسته‌ای ایران در شامگاه سه‌شنبه گذشته، روزنامه واشینگتن پست بر اساس چند «گزارش اطلاعاتی» اعلام کرد که دانشمند خارجی مورد اشاره در گزارش ویاچسلاو دانیلنکو نام دارد.
در گزارش روزنامه آمریکایی آمده بود که این کارشناس روس «دست‌کم پنج سال» به جمهوری اسلامی در فعالیت‌های اتمی‌اش کمک کرده است.
این در حالی است که آقای دانیلنکو که در حال حاضر ۷۶ سال دارد در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو، گفته است که نه فیزیکدان اتمی است و «نه بنیان‌گذار برنامه اتمی ایران».
از سوی دیگر مدیر یک کمپانی اوکرایینی در گفت‌وگو با کومرسانت تایید کرده است که دانیلنکو در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ در ایران کار کرده است، «هم در پروژه‌های تولید الماس‌های ریز و هم برای تدریس».
به گفته ولادیمیر پادالکو، مدیر کمپانی آلیت، در چند سال گذشته مقامات آمریکایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در مورد ویاچسلاو دانیلنکو و «کار او [دانیلنکو] در ایران» با او تماس گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه کومرسانت، ویاچسلاو دانیلنکو چند دهه در یکی از مراکز فوق سری پژوهش‌های هسته‌ای روسیه به کار اشتغال داشته است.
به گفته روزنامه روسی‌زبان کومرسانت، آقای دانیلنکو هم‌اکنون یکی از کارشناسان زبده جهان در کار تولید الماس‌های ریزی به شمار می‌رود که در تولید دارو و ابزارآلات پزشکی کاربرد دارند.

چین: تحریم «چاره اساسی» بحران هسته‌ای نیست

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، هشتم آبان‌ماه، در گزارشی از ابعاد «نظامی» احتمالی برنامه هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد،‌ بیانگر این که ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.
این گزارش بی‌سابقه به همراه ضمیمه ۱۲ صفحه‌ای آن به واکنش سریع جمهوری اسلامی و متحدان آن از یک سو و قدرت‌های غربی از سوی دیگر منجر شد.
در حالی که آمریکا، بریتانیا و فرانسه از تحریم‌های بیشتر علیه ایران سخن می‌گویند، روسیه و چین، دو حامی بزرگ تهران، به طرح تازه تحریم روی خوشی نشان نداده‌اند.
از جمله سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه با تاکیدی دوباره بر «همکاری و دیالوگ» چنین اظهار نظر کرد که تحریم بیشتر نمی‌تواند چاره «اساسی» بحران هسته‌ای ایران باشد.
روسیه نیز چهارشنبه شب اعلام کرد که از تحریم بیشتر ایران حمایت نمی‌کند و آن را غیر قابل قبول می‌داند.
روسیه و چین پیشتر با چهار دور قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده‌، اما بارها از تحریم‌های یک‌جانبه غربی‌ها علیه ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند.