۱۳۹۰ آذر ۱۳, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

وزیر امور خارجه ایران راهی آلمان شد

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، صبح یکشنبه (۱۳ آذر/ ۴ دسامبر) برای شرکت در "کنفرانس افغانستان در بن" راهی آلمان شد. این کنفرانس بین‌المللی که "کنفرانس بن دوم" خوانده می‌شود، دومین نشست بین‌‌المللی در شهر بن، پس از سقوط طالبان در افغانستان است که با شرکت سازمان‌های غیردولتی افغان، مقامات افغان، از جمله رئیس‌جمهور این کشور، و همینطور مقامات سیاسی ده‌ها کشور دیگر و سازمان بین‌المللی درباره آینده افغانستان برگزار می‌شود. این کنفرانس ۲ روزه دوشنبه (۱۴آذر/  ۵ دسامبر) افتتاح می‌شود. وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در مورد افغانستان روشن خواهد کرد. ایران و پاکستان، دو همسایه پرنفوذ افغانستان، از مهمترین شرکت‌کنندگان کنفرانس بن دوم به شمار می‌روند. در پی حمله نیروهای ناتو به سربازان ارتش پاکستان در مرز این کشور با افغانستان، دولت پاکستان اعلام کرده است در کنفرانس بن دوم شرکت نمی‌کند.



بنزین تولید داخل، غیر استاندارد و علت آلودگی کلان‌شهرهااعتراف به استاندارد نبودن بنزین تولید ایران و تشدید آلودگی هوا

طراح تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی ایران با اشاره به استاندارد نبودن بنزین تولید داخل، تشدید آلودگی هوا در پی استفاده از بنزین داخلی را تأیید کرد. فریبرز پناهی در گفتگو با سایت خبرآنلاین، نزدیک به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، از "عدم اجرای کامل طرح خود" در تولید بنزین خبر داد. وی در این گفتگو افزود: «همان چیزی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد را بدون هیچگونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه ها می‌دادند.»
در پی ممنوعیت فروش بنزین به ایران، رئیس‌دولت دهم اعلام کرد ایران  در مدت ۴۸ ساعت در تولید بنزین به خودکفایی می‌رسد. همزمان با توزیع بنزین داخلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران شدت گرفت. مدیرکل محیط‌زیست تهران از کاهش ۵ برابری روزهای هوای پاک تهران در ۸ ماه نخست سال ۹۰ خبر می‌دهد. در حالیکه آمار مرگ در روزهای آلوده رشد چشمگیری نشان می‌دهد، مقامات دولتی هرگونه ارتباط مصرف بنزین داخلی با تشدید آلودگی هوا را رد می‌کنند.



با کشف یک بمب ۱۸۰۰ کیلویی یک شهر آلمان تخلیه شد

 

در پی کاهش بارندگی دو ماه‌ اخیر در آلمان و کاهش آب رود راین یک بمب ۱۸۰۰ کیلویی بازمانده از جنگ جهانی دوم، در این رودخانه کشف شد. برای خنثی کردن این بمب، ۴۵ هزار سکنه شهر کوبلنتز در حاشیه رود راین از جمله بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و یک زندان تا صبح‌ یکشنبه (۱۳ آذر/ ۴ دسامبر) به مکان دیگری منتقل شدند. خط را‌ه آهن و اتوبانهای نزدیک این منطقه و مسیرهای کشتیرانی در راین نیز مسدود شدند. این بمب ۱۸۰۰کیلویی ساخت بریتانیا، قرار است تا ظهر یکشنبه خنثی شود. همراه این بمب یک بشکه حاوی گازهای سمی شیمیایی و یک بمب هوایی آمریکایی نیز وجود دارند که باید خنثی شوند. بیش از ۲۵۰۰ نفر مأموریت کمک‌رسانی، تخلیه منطقه و عملیات خنثی کردن این بمب را برعهده دارند.

تلاش عراق و اتحادیه عرب برای بازگرداندن آرامش به سوریه 

اتحادیه عرب در ضرب‌الاجل تازه‌ای به سوریه مهلت داده تا روز یکشنبه (۴ دسامبر) سندی را مبنی بر پایان فوری سرکوب مخالفان امضا کند. دولت عراق هم آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان دولت اسد و نیروهای اپوزیسیون اعلام کرده است.

اتحادیه عرب دارایی‌های ۱۹ تن از نزدیکان بشار اسد را مسدود و ورود این افراد به کشورهای عربی را ممنوع اعلام کرده است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشستی در شهر دوحه در قطر از دولت سوریه خواستند تا روز یکشنبه (۴ دسامبر/۱۳ آذر) پیشنهاد این اتحادیه را برای پایان دادن به اعمال خشونت‌ها در این کشور بپذیرد و به ناظران خارجی نیز اجازه ورود به خاک سوریه را بدهد.
اتحادیه عرب همچنین در اقدامی تازه مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه، دارایی‌های ۱۹ تن از نزدیکان بشار اسد را مسدود و ورود این افراد به کشورهای عربی را ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان از جمله مقامات رسمی سوریه که نامشان در این فهرست تحریمی آمده، آصف شوکت، معاون وزیر دفاع سوریه، جمیل حسن، رییس سازمان اطلاعات نیروهای هوایی ارتش، و عبدالفتاح قدسیه، رییس اطلاعات ارتش، هستند. جمیل حسن و عبدالفتاح قدسیه پیش‌تر نیز جزو ۱۳ مقام سوری مورد تحریم اتحادیه اروپا بودند.
در همین حال اتحادیه عرب همکاری‌های مالی با بانک مرکزی سوریه را به حالت تعلیق درآورده و همچنین اعلام کرده که از روز ۱۵ دسامبر پروازها از دمشق به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نوامبر خونین‌ترین ماه در سوریه
اقدامات تنبیهی اتحادیه عرب علیه سوریه پس از آن شدت گرفته که دولت بشار اسد تا کنون با نادیده گرفتن مهلت‌های پیشین همچنان به سرکوب گسترده مخالفان ادامه می‌دهد. به تازگی شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز با محکوم کردن خشونت‌های دولتی در سوریه خواستار اقدام فوری سازمان ملل در برابر کشتار مخالفان در این کشور شد.
‌ناوی پیلای، ‌کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، در تازه‌ترین گزارش خود، شمار کشته‌شدگان در سوریه را از آغاز مخالفت‌ها علیه دولت کنونی این کشور در ماه مارس تا کنون، ۴ هزار نفر بر‌آورد کرده است. در مقابل فعالان حقوق بشر سوری آمار کشته‌شدگان را بسیار بیشتر از این تعداد می‌دانند.
بنا بر آماری که فعالان حقوق بشر ارائه کرده‌اند، ماه نوامبر خونین‌ترین ماه از زمان آغاز اعتراضات در سوریه بوده است. در این ماه ۹۵۰ سوری در پی خشونت نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند. با این همه به دلیل ممنوعیت فعالیت گزارشگران مستقل در سوریه که از سوی دولت این کشور وضع شده و همچنین عدم صدور مجوز برای ورود ناظران خارجی درستی این گزارش‌ها قابل تأیید نیست.

آمادگی عراق برای میانجی‌گری
مقامات اتحادیه عرب در نشست خود که روز شنبه (۳ دسامبر / ۱۲ آذر) برگزار شد، از موافقت سوریه با دیدار میان وزیر امور خارجه این کشور و نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه، برای گفت‌وگو در باره اجازه ورود ناظران خارجی به سوریه خبر دادند، اما هنوز جزییات بیشتری در این زمینه، از جمله تاریخ برگزاری این دیدار، اعلام نشده است.
دولت عراق نیز آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان دولت بشار اسد و نیروهای اپوزیسیون سوری اعلام کرده است. به گفته‌ی یکی از مشاوران نوری المالکی، نخست وزیر عراق، دولت این کشور تا کنون "ارتباطاتی" را با اپوزیسیون سوریه برقرار کرده است.
کارشناسان تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گری را ناشی از نگرانی ‌رهبران شیعه‌مذهب عراق از روی کار آمدن رهبری سنی مذهب و تندرو در سوریه در صورت ادامه آشفتگی‌ها در این کشور و تشدید فشار بین‌المللی بر بشار اسد می‌دانند.



سید محمد موسوی خوئینی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز ایران گفته است اصلاحات امری تدریجی است که به صبر و حوصله نیاز دارد.
آقای موسوی خوئینی در وب سایت شخصی خود به نام "آهنگ راه" در مورد انتخابات و حضور اصلاح طلبان در آن نوشته است که اصلاحات فراتر از قضیه انتخابات است و اصلاح طلبان امسال در انتخابات مجلس، با تابلوی اصلاح طلبی وارد نخواهند شد و مردم هم این را می دانند.
این روحانی اصلاح طلب گفته است حاکمیت از اصلاح طلبان عبور کرده و از حضور آنها در انتخابات استقبال نمی کند. او افزوده که اگر حاکمیت یک کار خوب کرده باشد، همین است که راه را برای ورود اصلاح طلبان به مجلس بسته است.
دبیرکل مجمع روحانیون مبارز که در انتخابات ریاست جمهوری دور پیش از میرحسین موسوی حمایت کرد، گفته است مردم می دانند با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند.



وزارت کشور بحرین می گوید انفجاری در نزدیکی سفارت بریتانیا در منامه پایتخت این کشور روی داده است.
مقامات بحرینی گفته اند این انفجار در مینی بوسی در یک پارکینگ عمومی روی داده است.
تا کنون گزارشی در مورد تلفات احتمالی این انفجار منتشر نشده است.
خبرگزاری فرانسه می گوید سفارت بریتانیا در منامه، وقوع این انفجار را تائید کرده اما نگفته که این سفارت هدف انفجار بوده یا نه.



نوری مالکی، نخست وزیر عراق
نوری مالکی می‌گوید درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد می تواند سوریه را به ورطه جنگ داخلی بکشاند
نوری مالکی، نخست وزیر عراق با خطرناک توصیف کردن اوضاع سوریه، نسبت به بی ثباتی در این کشور در صورت سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هشدار داد.
آقای مالکی در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت کشورش بر این باور است که از حقوق مردم سوریه باید مراقبت شود و کشورش به حکومت سوریه یادآور شده که زمان حکومت تک حزبی و تک قومی به پایان رسیده است.
عراق بر خلاف بسیاری از کشورهای عربی با وضع تحریم ها علیه سوریه مخالفت کرده و در مجامع بین المللی از دادن رای مثبت به قطعنامه‌های علیه سوریه خودداری کرده است.
ایران نیز که سوریه متحد اصلی آن در جهان عرب است، از حکومت بشار اسد حمایت کرده است.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اخیرا بار دیگر مخالفت کشورش را با مداخله خارجی در سوریه اعلام کرده و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم در مورد رویدادهای سوریه گفته است "دولت و ملت سوریه با هم تصمیم بگیرند و کسی هم کسی را نکشد. نظامیان مخالفان را نکشند و مخالفان هم نظامیان را نکشند".

جنگ داخلی

نخست وزیر عراق در مصاحبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت برخی از مخالفان دولت سوریه اخیرا خواهان سفر به عراق شده اند و دولت عراق با این افراد دیدار خواهد کرد.
گروهی از مخالفان دولت سوریه هم اکنون در ترکیه مستقر هستند و از این کشور به عنوان پایگاهی برای فعالیت های خود استفاده می کنند.
در زمان حکومت صدام حسین، گروهی از مخالفان از جمله نوری مالکی، در سوریه حضور داشتند.
نوری مالکی درخواست برخی کشورهای همسایه سوریه برای کناره گیری بشار اسد از قدرت را مطرح نکرده و هشدار داده است این کار می تواند سوریه را به ورطه جنگ داخلی بکشاند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ماه پیش خواهان کناره گیری بشار اسد شد و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم گفته است که حکومت بشار اسد به پایان خود رسیده است.
تظاهرات ضد دولتی در سوریه
سازمان ملل می گوید از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در سوریه، چهار هزار نفر کشته شده اند
عبدالله، پادشاه اردن نیز رئیس جمهوری سوریه را به کناره گیری ترغیب کرده است.
نوری مالکی هشدار داده که کشتن بشار اسد یا سرنگونی او، منجر به شکل گیری درگیری های داخلی خواهد شد که این بر منطقه اثر خواهد گذاشت.
آقای مالکی در این مصاحبه گفته است که اوضاع سوریه به سمت جنگ داخلی می رود و این مساله، منجر به شکل گیری ائتلاف هایی در منطقه خواهد شد.
نخست وزیر عراق با توجه به این که کشورش شاهد درگیری های قومی بوده، از آینده سوریه و منطقه ابراز نگرانی کرده است.
اخیرا ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به خطر وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار داد و گفت که سرکوب معترضان در سوریه، این کشور را با خطر جنگ داخلی مواجه کرده است.
خانم پیلای افزود: "زمانی که حقوق اساسی شهروندان زیر پا گذاشته شود و مطالبات مسالمت آمیز برای تغییر با سرکوب خشونت آمیز مواجه گردد، مردم سرانجام ناگزیر می شوند در برابر ظلم و استبداد سر به شورش بردارند."
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز روز گذشته در ترکیه، دولت سوریه را عامل بی ثباتی در منطقه دانست و گفت این بی ثباتی می تواند باعث دامن زدن به درگیری های قومی شود.
سازمان ملل می گوید از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در سوریه، چهار هزار نفر کشته شده اند.



آیا بریتانیا پس از اخراج دیپلمات‌ها، دفاتر تبلیغاتی ایران را هدف می‌گیرد؟

اخراج کلیه کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن از سوی وزارت خارجه بریتانیا، به تلافی هجوم سازمان داده شده علیه سفارتخانه آن کشور در تهران، ضمن کاهش مناسبات دو جانبه به پایین‌ترین سطح ممکن، هنوز به معنای قطع کامل روابط دو کشور نیست.
برداشتن گام بعد، از جمله تعطیل تلویزیون ماهواره‌ای پرس تی وی، مسدود ساختن دفا‌تر شبکه‌های خبری جمهوری اسلامی، و دفا‌تر «مرکز اسلامی» در لندن و منچستر و گلاسگو می‌تواند، به اقدام متقابل ایران و مالاً قطع کامل مناسبات دو کشور منجر شود.
روز جمعه اعلام شد که سازمان «نظارت بر رعایت ضوابط رسانه‌ای» بریتانیا، (آفکام)، شبکه تلویزیونی دولتی انگلیسی زبان ایران موسوم به «پرس تی وی» را که دفتر مرکزی آن در لندن به ثبت رسیده، به اتهام عدم رعایت موازین خبری به ۱۵۶ هزار دلار جریمه محکوم کرده است.
در نیمه ماه اکتبر و در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال تعطیل دفتر پرس تی وی در لندن از سوی دولت بریتانیا، معاون وزیر ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که «در این صورت مقابله به مثل خواهیم کرد.»
در ماه ژانویه سال جاری روزنامه تایمز چاپ لندن گزارش داد که حساب بانکی اصلی پرس تی وی در بانک «ابی نشنال» مسدود شده است. در مورد یاد شده، جمهوری اسلامی موضوع را با سکوت برگزار کرد.

دفا‌تر تبلیغات خارجی
شبکه تلویزیونی پرس تی وی که از سال ۲۰۰۷ در لندن آغاز به کار کرده، نمونه ایرانی شبکه‌های جهانی تلویزیونی انگلیسی زبان، مانند سی ان ان، الجزیره، بی‌بی سی و فاکس نیوز به شمار می‌رود.
برنامه‌های ۲۴ ساعته این شبکه را که با هزینه سالانه میلیون‌ها دلار به تبلیغ نقطه نظر‌های جمهوری اسلامی می‌پردازد می‌توان در سراسر جهان از طریق ماهواره و اینترنت مشاهده کرد.
این شبکه تلویزیونی با پرداخت دستمزد به چهره‌های صاحب‌نام و مایل به چپ، از جمله کن لیوینگستون، شهردار سابق لندن، و لورن بوث، خواهر زن تونی بلر نخست‌وزیر اسبق بریتانیا، ضمن تلاش در راه کسب اعتبار خبری، موجب ایجاد جنجال‌های سیاسی و خبری فراوان شده است.

مصاحبه مازیار بهاری
جریمه نقدی شبکه پرس تی وی، به اتهام پخش مصاحبه‌ای با مازیار بهاری گزارشگر ایرانی‌تبار مجله نیوزویک اعمال شده است. بنا بر شواهد، مصاحبه یاد شده با بهاری در زندان صورت گرفته و در نتیجه اصول آزادی بیان و حقوق بشر در تهیه و پخش آن رعایت نشده است.
مازیار بهاری در سال ۲۰۰۹ برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن گزارش اعتراض‌های گسترده داخلی به نتایج انتخابات رئیس جمهوری در ایران بود و متعاقباً از سوی عوامل امنیتی دستگیر و راهی زندان شد.
آقای بهاری که دارای تابعیت کاناداست، پس از تحمل ۱۱۸ روز زندان سرانجام با سپردن سه میلیارد ریال وثیقه آزاد شد. سال گذشته، مازیار بهاری به صورت غیابی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
جریمه نقدی اخیر پرس تی وی، پیامد شکایت مازیار بهاری به آفکام، به خاطر پخش فیلم مصاحبه وی در زندان صورت گرفت.

سایر دفا‌تر خبری و تبلیغاتی
علاوه بر شبکه تلویزیونی پرس تی وی، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، یک دفتر فعال در لندن است. تعطیل این دفتر می‌تواند فعالیت‌های خبری جمهوری اسلامی در اروپا را با اخلال روبه‌رو کند.
در صورت تعطیل مراکز اسلامی جمهوری اسلامی در بریتانیا، که گفته می‌شود دارای اعتبار سالانه‌ای بالغ بر شش میلیون دلار است، بخش مهمی از فعالیت‌های تبلیغی برون مرزی جمهوری اسلامی به حال تعطیل در خواهد آمد.
این مرکز که در لندن دارای دفتر مستقل و در شهر‌های منچستر و گلاسگو دارای مساجد خاص شیعیان و کادر‌های حقوق‌بگیر است، تا کنون به دفعات متهم به خبرچینی علیه ایرانیان مقیم بریتانیا شده است.
صدور اجازه داشتن دفا‌تر تبلیغاتی جمهوری اسلامی در لندن در حالی صورت گرفته که تاکنون تهران نه تنها از صدور اجازه گشایش دفتر خبری تلویزیون فارسی بی‌بی سی خودداری کرده که حتی به اتهام کمک به تهیه برنامه‌ها این شبکه، تعدادی از گزارشگران آزاد و مستندسازان را دستگیر و روانه زندان کرده است.
 
گام بعد؟
بی‌شک خودداری دولت بریتانیا از قطع کامل روابط سیاسی با تهران و تعطیل دفا‌تر خبری و تبلیغاتی جمهوری اسلامی، تاکنون، به منظور نیمه‌باز نگاه داشتن مسیر ارتباطات دیپلماتیک با تهران و استفاده از این مسیر‌ها در شرایط اضطراری صورت گرفته است.
با این حال در صورت ادامه وضع موجود در ایران، انتظار می‌رود اقداماتی تند‌تر علیه تهران، آنچنان که دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا نیز تأکید کرد، اعمال شود.
ظاهراً با درک تأخیری از شرایط حساس جاری در منطقه، و بررسی ملاحظات امنیتی، به‌خصوص توسط دبیر شورای امنیت ملی، مسئولان جمهوری اسلامی، اینک در صدد کنترل خسارات وارده بر آمده و در واکنشی تأمل برانگیز و کاملاً مغایر با شعارهای چند روز قبل خود در رابطه با بریتانیا، تصمیم به اخراج کامل کارکنان سفارت تهران در لندن را «عجولانه» خوانده‌اند.
با این وجود مبادرت به هر نوع اقدام تلافی‌جویانه تازه از سوی جمهوری اسلامی، در واکنش به اخراج کارکنان سفارتخانه ایران در لندن، و یا تحریم بانک مرکزی، می‌تواند به قطع کامل مناسبات لندن با تهران، تعطیل کلیه مراکز خبری و تجاری و اداری جمهوری اسلامی در آن کشور، و فراخوانی تعداد بیشتری از سفرای کشورهای غربی از تهران منجر شود.



انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در روسيه آغاز شد

انتخابات پارلمانی روسيه که محکی جدی برای سنجش ميزان محبوبيت حزب ولاديمير پوتين، نخست وزير اين کشور، است روز يکشنبه در شرق دور اين کشور آغاز شد و همزمان ادعاهايی درباره بروز تقلب و تهديد ناظران انتخاباتی منتشر شده است.
روسيه به عنوان وسیع ترين کشور جهان که دارای ۹ منطقه زمانی است، از بامداد روز يکشنبه شاهد آغاز انتخابات پارلمانی بود و در حالی که مردم مسکو در خواب بودند، سربازان نيروی دريايی، کارگران صنعت نفت و شکارچيان گوزن در شرق دور آرای خود را برای انتخابات پارلمانی اين کشور در صندوق های رای ريختند.

انتخابات از ساعت هشت شب به وقت گرينويچ در شرق روسيه آغاز شد و مناطق ولادی ووستوک و ساخالين نخستين بخش های اين کشور بودند که در اين رای گيری شرکت کردند.

يک مقام انتخاباتی در شرق دور روسيه به خبرگزاری فرانسه گفته است که به رغم دمای ۲۶ درجه زير صفر هوا، رای دهندگان در پای صندوق های رای حاضر شده اند. 

رای گيری انتخابات پارلمانی روسيه روز يکشنبه، ساعت پنج عصر به وقت گرينويچ، در شهر کاليننگراد، واقع در مرزهای روسيه با اتحاديه اروپا به پايان خواهد رسيد.

در انتخابات دومای دولتی روسيه هفت حزب سياسی شرکت دارند که برای کسب ۴۵۰ کرسی اين مجلس با يکديگر به رقابت می پردازند. حزب روسيه متحد به رهبری ولاديمير پوتين بخت اول برای کسب اکثريت کرسی های پارلمان به شمار می رود.

به گفته ناظران سياسی، اين انتخابات سنگ محکی برای سنجش ميزان محبوبيت ولاديمير پوتين در آستانه انتخابات رياست جمهوری روسيه در ماه مارس سال ۲۰۱۲ است.

آقای پوتين نامزدی خود را برای انتخابات رياست جمهوری اعلام کرده است و احتمال زيادی وجود دارد که وی بار ديگر به کاخ کرملين بازگردد.

پوتين و دميتری مدودف، رييس جمهور روسيه، به طور علنی اعلام کرده اند که خواهان مجلسی چالش برانگيز همانند دومای دولتی اين کشور در دهه ۱۹۹۰ نيستند.

آقای پوتين در جمع کارگران سن پيترزبورگ با درخواست از مردم روسيه برای رای به حزب وی در انتخابات پارلمانی گفت: «اگر کسی می خواهد که نمايش ببيند بهتر است به سيرک، يا ديدن فيلم و تئاتر برود.»

به گفته تحليلگران، حزب روسيه متحد انتظار دارد که موفقيت خود را در آخرين انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ تکرار کند که در جريان آن ۶۴.۳ درصد آرا را کسب و ۳۱۵ کرسی دومای دولتی را از آن خود کرد.

با اين حال، بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته احتمال می رود که اين حزب تنها نيمی از آرا را در انتخابات روز يکشنبه به دست آورد.

برخی از ناظران انتخاباتی ابراز نگرانی کرده اند که برای پيروزی قاطع حزب روسيه متحد، در اين انتخابات دستکاری شود.

يکی از گروه‌های مستقل نظارت بر انتخابات در روسيه به نام «گولوس» گفته است که در جريان مبارزات انتخاباتی، تخلفات گسترده ای از جمله اعمال فشار برای رای دادن به حزب متحد روسيه، صورت گرفته است.

ولاديمير پوتين هفته گذشته غرب را متهم کرد که از طريق سازمان های غير دولتی، «NGO» ها، در صدد «اعمال نفوذ در مبارزات انتخاباتی» است و هشدار داد که اين اقدامات به مثابه «پول دور ريختن است.»

به دنبال اظهارات نخست وزير روسيه، هواداران گروه گولوس می گويند که هدف يکسری ارعاب های وحشيانه قرار گرفته اند.



عباس پالیزدار به زندان بازگشت

وکیل پالیزدار از انقضای زمان گواهی پزشکی قانونی موکل خود خبر داد و گفت: با پایان یافتن مدت گواهی پزشکی قانونی،‌ پالیزدار به زندان بازگشت و ما پیگیر موضوع هستیم تا مجددا از پزشکی قانونی گواهی بگیریم.
مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با قانون، در مورد آخرین وضعیت پرونده پالیزدار گفت: برای موکلم و همچنین سعید حاجیلو و جواد ترابی تقاضای اعمال ماده ۱۸ شده و کارهای مقدماتی آن نیز انجام شده است. پذیرفته شدن اعمال ماده ۱۸ مراحل نهایی خود را سپری و در حال حاضر در اختیار معاون قضایی رییس قوه ‌قضاییه است که اگر پذیرفته شود، پرونده برای رسیدگی به شعبه هم‌عرض تجدیدنظر، ارسال خواهد شد.
وکیل پالیزدار در ادامه ‌اظهار کرد: پالیزدار تا هفته گذشته در بیمارستان بستری بود اما به دلیل انقضای مدت گواهی پزشکی قانونی اواخر هفته گذشته مجددا، به صورت موقت به زندان بازگشت. ما پیگیر موضوع هستیم تا پزشکی قانونی دوباره پالیزدار را به دلیل بیماری که دارد،‌ معاینه و در صورت تشخیص اجازه‌ دهند موکلم برای پیگیری درمان خود در بیمارستان بستری شود.
وی عدم همکاری و توجه قضات به وضعیت جسمانی پالیزدار را تکذیب کرد و گفت:‌ اگر قضات همکاری و توجه لازم به وضعیت بیماری موکلم را نداشتند، ‌اجازه نمی‌دادند که وی در بیمارستان بستری شود، از این‌رو موافقت قضات با بستری شدن در بیمارستان و پیگیری درمان نشان از توجه آنها به بیماری پالیزدار است.
اواخر مهرماه سال جاری عباس پالیزدار برای تحمل کیفر مقابل منزل خود بازداشت شد اما به دلیل وضعیت جسمانی و سوابق پزشکی،‌ وی به سازمان پزشکی قانونی اعزام و این سازمان پس از معاینه، گواهی لازم را صادر کرد که بر این اساس قاضی اجرای احکام نیز پس از کسب دستور لازم از دادگاه حسب وظیفه قانونی و با استناد به ماده ۲۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری اجازه معالجه و تحت‌الحفظ در خارج از زندان را صادر کرد.




پاسدار زارعی پیشنهاد کرد:طرح سه فوريتي براي برخورد با 25 سفير اروپايي

جام جم آنلاين
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از پيشنهاد طرح طرح سه فوريتي براي برخورد با 25 سفير اروپايي خبر داد و گفت:پيشنهاد اين طرح براي برخورد با سفرايي است كه كارناوال سياسي در تهران براه انداختند.
فاطمه آليا نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاين افزود: اين سفرا بعد از قضيه ورود دانشجويان به سفارت انگليس و باغ قلهك كه متعلق به ملت ايران است، خيابانهاي تهران را فضاي جولان و تاخت و تاز ديپلماتيك خود قرار دادند كه عملي قبيح و زشت و خلاف مقررات ديپلماتيك بوده است.
" علي اصغر زارعي نماينده تهران و عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس پيشنهاد داد تا براي برخورد با اين سفرا طرح سه فوريتي در مجلس ارائه شود."
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: در حال حاضر مجلس جلسه ندارد و هفته آينده كه مجلس بازگشايي شد، تصميماتي در اين زمينه گرفته خواهد شد.
وي تاكيد كرد: انگليس و برخي كشورهاي تحقير شده توسط ملت هاي خود ظاهرا درك قابل قبولي از عمق و عظمت انقلاب اسلامي ايران ندارند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار داشت : اگر ظرف چند روز آينده اين سفرا تغييراتي در رفتار خود ايجاد كردند، ممكن است تصميمات ديگري اتخاذ شود در غير اين صورت طرح سه فوريتي حتما در مجلس ارائه مي شود.
آليا گفت: نمايندگان ملت همانگونه كه طرح كاهش رابطه با انگلستان را به تصويب رساندند، از اين به بعد هم در مورد هر كشوري كه بخواهد بزرگي، عزت و استقلال ملت ايران را مورد اهانت قرار دهد، تصميم گيري خواهند كرد.
وي افزود: انگليس و سفير بي ادب اين كشور سعي كردند تا حركت خودجوش دانشجويان كه حاكي از خشم آنها بود را وارونه جلوه دهند و آن را منتسب به دولت و نظام كنند در حالي كه همگان مي دانند كه حركت دانشجويان خودجوش و براي ابراز تنفر و انزجار نسبت به توطئه هاي روباه پير انگليس، شيطنت ها و دشمني هاي آنها عليه ملت و همچنين غصب باغ قلهك بوده است.
بعد از تجمع هشتم آذرماه دانشجويان مقابل سفارت انگلستان و باغ قلهك ، سفرا و دیپلمات‌های ۲۵ کشور خارجی روز پنج شنبه پس از بازدید از باغ قلهک، وارد سفارت انگلیس در خیابان فردوسی شدند.
سفیر لهستان که کشور متبوعش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه گذشته سه جلسه اضطراری با حضور همین سفرا در محل سفارتخانه خود برگزار کرده و این دیپلمات‌ها تصمیم گرفتند از سفارت انگلیس و باغ قلهک بازدید کرده و با جمع آوری مستندات گزارشی به اتحادیه اروپا ارسال کنند.
سفرا و دیپلمات‌های کشورهای سوئیس، لهستان، مکزیک، چک، مجارستان، نیوزیلند، فنلاد، قبرس، روسیه، یونان، بلغارستان، هلند، اسلواکی، رومانی، ترکیه، برزیل، استرالیا،‌ اتریش، بلژیک، ایتالیا، آلمان، ایرلند، اسپانیا، دانمارک و کرواسی از جمله این افراد بودند.
انگلیس با ایجاد این جنگ روانی، خبرنگاران رسانه‌های غربی مستقر در کشورمان را نیز هماهنگ کرده بود تا با دیپلمات‌های کشور‌های خارجی وارد باغ قلهک و سفارت انگلیس شوند اما با ممانعت پلیس دیپلماتیک مواجه شدند.
وزارت امور خارجه کشورمان تا کنون اقدام جدی در این زمینه بعمل نیاورد.




پشت‌پرده واردات بی‌رویه میوه؛تبانی گمرک و وزارت صنعت

آفتاب - 12 آذر
یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با افشای پشت‌پرده واردات بی‌‌رویه میوه، مدعی شد که این کار در پی تبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک ایران اتفاق افتاده است.
علیرضا ساعدی در گفت‌وگو با مهر در رابطه با واردات بی‌رویه میوه اعلام کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره بی‌انصافی کرده‌اند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیش از این، وزارت جهاد کشاورزی بر ممنوعیت واردات میوه تاکید کرده بود اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بی‌توجه به ممنوعیت‌های اعلام شده اقدام به صدور مجوز واردات میوه کردند.

* پشت‌پرده واردات بی‌رویه میوه
وی با بیان اینکه واردات میوه باید با اجازه وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد، اعلام کرد: تصمیم گیری در مورد واردات هر‌نوع میوه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک اقدام به صدور مجوز واردات میوه کرده‌اند.
ساعدی در واکنش به مصاحبه‌های اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: افرادی که در رابطه با واردات میوه در حال حاضر اظهار‌نظر می‌کنند با هماهنگی اداره گمرک، مجوز واردات میوه را صادر کرده‌اند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن هشدار به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات بی‌رویه میوه، اعلام کرد: در صورتی که این شرایط ادامه یابد، بدون شک اسناد و مدارک لازم را برای شفاف سازی موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق ارائه می‌کنیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات بی رویه میوه، تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف تاکیدات ایشان و ضمن بی‌توجهی به دستور رئیس‌جمهور اقدام به صدور مجوز واردات انواع میوه کرده‌اند.

* گمرک می‌گوید حق دخالت نداریم
مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی همچنین در مورد عملکرد گمرک برای واردات میوه، گفت: گمرک نیز با وجود مخالفت‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که این وزارتخانه حق دخالت در این رابطه را ندارد.
ساعدی افزود: بدون شک اگر نظارتی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گرفت، شاهد واردات بی‌رویه میوه نبودیم.
* تبانی گمرک و وزارت صنعت در واردات میوه
وی ادامه داد: عدم نظارت از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک باعث شد تا مافیای میوه نیز در این بازار آشفته ایجاد شده جولان دهند. مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول این اتفاق هستند و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: عملکرد این دو دستگاه باعث ضربه زدن به تولیدات داخل و کشاورزان زحمتکش می‌شود.
ساعدی تاکید کرد: اگر واردات بی‌رویه میوه صورت گرفته ناشی از تبانی این دو دستگاه است. در غیر این صورت، چه دلیلی داشت تا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور واردات بی‌رویه میوه صورت گیرد؟
وی ضمن اخطار به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: اسنادی که در اختیار داریم مبنی بر صدور مجوز واردات میوه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک است. در صورت ادامه این وضعیت، اسناد را ارائه می‌کنیم.

* مافیای میوه در بازار جولان می‌دهد
مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مسئولان این دو دستگاه وظیفه و اختیاراتی نداشتند و بدون توجه به مکاتبات وزارت جهادکشاورزی اقدام به واردات میوه کرده‌اند.
وی بیان داشت: زمانی که نظارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود نداشته باشد مافیا نیز وارد میدان شده و عرض اندام می‌کند.

* سازمان بازرسی وارد میدان شود
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه عملکرد غیرقانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث واردات بی‌رویه میوه شده است، خواستار بررسی موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور شد و برای روشن شدن این مسئله و پیدا کردن مقصر اصلی وارد عمل شود.
ساعدی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه ضربه زدن به محصولات تولید شده در داخل و کشاورزان را نمی‌دهد.





آیت‌الله موسوی خوئینی با تاکید بر اینکه “اصلاحات فراتر از قضیه انتخابات است” و “نه با رفتن چند نفر از اصلاح طلبان به مجلس، اصلاحات ضربه می خورد و نه با نرفتنشان اصلاحات به جلو می رود” تصریح کرد که “اصلاح طلبان در انتخابات سال جاری مجلس با تابلوی اصلاح طلبی وارد نخواهند شد، این را همه مردم می دانند.”
دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در عین حال خاطرنشان کرد: “اما افراد مستقلی که به تفکر اصلاح طلبی باور دارند عرایض ما را هم شنیده و دیده اند و هم اوضاع کشور را می بینند و هم خطرهائی که کشور را تهدید می کند، بهتر از من می دانند. با همه این احوال اگر خود تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت کنند ما آنان را ملامت نمی کنیم و مخالفت نداریم.”
موسوی خوئینی همچنین با بیان اینکه “فرصت تمام شده و حتی نوشتن نامه «فدایت شوم» برای اصلاح طلبان هم دیگر نتیجه ای ندارد” افزود: “مردم ما تا کنون نشان داده اند که از ما رشیدتر و هوشیارترند و بهتر از ما همه آنچه را که عرض کردم می دانند، آنان خود می دانند که با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند.”
این چهره روحانی اصلاح طلب این اظهارات را در پاسخ به یکی از کاربران وب‌سایت خود منتشر کرد که پرسیده بود: “اگر به فرض آقای جنتی برای مانور سیاسی و پررنگ جلوه دادن انتخابات پیش رو، صلاحیت تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب را تایید کند، آن وقت نظرتان چیست؟ با توجه به اینکه حتی با ورود آنها به مجلس هم چیزی عوض نمی شود، فکر نمی کنید نظر شما در جهت تایید انتخابات فرمایشی است، و منجر به مشارکت بیشتر مردم می شود؟
مشروح پاسخ ایشان به نقل از وب‌سایت «آهنگ راه» در ادامه می‌آید:
اولاً قرار نیست که همه چیز یکباره عوض شود، قرار نیست انقلاب دیگری رخ دهد، سخنی کارشناسانه است که میگویند یک نسل دو بار انقلاب نمی کند.
ناگفته نماند که از زمانی که آقای احمدی نژاد وارد صحنه سیاسی کشور در سطح ملی شده اند هر چند وقت یکبار یک انقلاب رخ می دهد! پیروزی شان در انتخابات ریاست جمهوری را یک انقلاب خواندند، نهم دیماه مجدداً یک انقلاب دیگری رخ داد و یک نشریه هم در حد و اندازه آن و با همان نام منتشر می شود، در همین چند روز پیش هم با حمله به سفارت انگلیس انقلاب دیگری اتفاق افتاد!
از این قبیل انقلاب های یکبار مصرف اگر عبور کنیم، همانطور که در بالا عرض کردم قرار نیست انقلاب دیگری رخ دهد ما طرفدار اصلاحاتیم و اصلاحات یک امر تدریجی است و صبر و حوصله و بردباری نیاز دارد.
مسئله اصلاحات فراتر از قضیه انتخابات است که چند نفر از اصلاح طلبان به مجلس بروند یا نروند، نه با رفتنشان به اصلاحات ضربه می خورد و نه با نرفتنشان اصلاحات به جلو می رود. آنچه مسلم است، اصلاح طلبان در انتخابات سال جاری مجلس با تابلوی اصلاح طلبی وارد نخواهند شد. این را همه مردم می دانند، حاکمیت هم همانطور که پیشتر نوشتم از اصلاح طلبان عبور کرده است و از حضور آنان در انتخابات استقبال نمی کند و حاکمیت هم اگر یک کار خوب در باره اصلاح طلبان کرده باشد، همین است که راه را برای ورود اصلاح طلبان به چنین مجلسی بسته است، و اما افراد مستقلی که به تفکر اصلاح طلبی باور دارند عرایض ما را هم شنیده و دیده اند و هم اوضاع کشور را می بینند و هم خطرهائی که کشور را تهدید می کند، بهتر از من می دانند. با همه این احوال اگر خود تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت کنند ما آنان را ملامت نمی کنیم و مخالفت نداریم.
مردم اما تا کنون نشان داده اند که از ما رشیدتر و هوشیارترند و بهتر از ما همه آنچه را که عرض کردم می دانند، آنان خود می دانند که با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند.
آخرین نکته این که فرصت انتخاباتی برای کسانی که می خواهند وارد انتخابات شوند تمام شده است. تأیید آیت الله جنتی و حتی اگر نامه فدایت شوم هم برای اصلاح طلبان بنویسند، دیگر نتیجه ای ندارد چون فرصت تمام شده است. البته این تنها یک سوء ظنی بود از بنده درباره آیت الله جنتی، و الّا من می دانم که دامن آقای جنتی منزّه است از این که اصلاح طلبان را برای ورود به مجلس و حتی برای ورود به بهشت تأیید بفرمایند.
برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب المثل جدیدی شنیده ام که خدمت دائم الوجودشان عرض می کنم: دو چیز در این دنیا باقی می ماند: یکی نام نیک، و دیگر آیت الله جنتی!!



فرانسه نیمی از دیپلمات هایش را از ایران خارج می کند

نوشتۀ ناصر اعتمادی
در پی حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران که به خروج کارکنان این سفارتخانه از ایران منجر شد، دولت فرانسه تصمیم گرفت که موقتاً و به دلایل واضح امنیتی نیمی از کادر دیپلماتیکش را طی روزهای آینده از ایران خارج کند.

نمایی از سفارتخانۀ فرانسه در تهران منابع آگاه در وزارت امور خارجۀ فرانسه گفته اند که به این ترتیب، کارکنان بخش های اداری، فرهنگی، اقتصادی و مدرسۀ فرانسوی در تهران خاک ایران را در روزهای آینده ترک می کنند.
وزارت امور خارجۀ فرانسه اما به حدود هفتصد فرانسوی که در ایران زندگی می کنند توصیه یا دستوری نداده است. به این ترتیب پنجاه درصد پرسنل دیپلماتیک فرانسه به همراه خانواده هایشان ایران را در روزهای آینده ترک خواهند کرد.
فرانسه، آلمان، نروژ، ایتالیا و هلند پیش از این سفرای خود را در ایران بعد از حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران فراخواندند. دولت انگلستان نیز متقابلاً سفارتخانۀ جمهوری اسلامی در لندن را تعطیل کرد و کارکنان آن را از انگلستان اخراج نمود. حدود 150 نفر از بسیجیان امروز در فرودگاه مهرآباد از دیپلمات های اخراج شدۀ ایرانی از انگلستان به عنوان قهرمان استقبال کردند.
فرانسه از دو سال پیش در کنار انگلستان و آمریکا در پی اعمال سخت ترین فشارها بر دولت ایران است تا این کشور را به چشم پوشی از برنامۀ اتمی اش وادار سازد.
امروز آیت الله ناصر مکارم شیرازی از روحانیان طرفدار حکومت اسلامی ایران حمله به سفارتحانۀ انگلستان را به عنوان اقدامی غیرقانونی که به زیان مصالح نظام اسلامی ایران بوده نکوهش کرد و گفت : برخی اوقات، برخی اعمال بهانه به دست دشمن می دهد تا طوری علیه ما اقدام کنند که ناگزیر از پرداخت بهایی سنگین شویم. هر چند وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران از حمله به سفارتخانۀ انگلستان ابراز تأسف کرده، اما، علی لاریجانی رییس مجلس اسلامی ایران از این حمله به عنوان پاسخی موّجه به سیاست سلطه گرانۀ دولت انگلستان یاد کرده است. تاکنون آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد در مورد این حمله اظهار نظر نکرده اند.
 



بحران مالی منطقه یورو: مرکل و سارکوزی به دنبال تفاهم

image

به گزارش گاردین، آنگلا مرکل  صدر اعظم آلمان و نیکلای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه در پاریس دیدار خواهند کرد. به نظر می‌رسد که هدف از این دیدار، پیش از نشت سران اتحادیه اروپا در روزهای ۸ و ۹ دسامبر، دستیابی  به یک توافق بر سر سیاست‌های مالی جهت حل بحران  منطقه یورو باشد. مرکل و سارکوزی هفته پیش، در دو سخنرانی مجزا از برنامه‌های خود برای کمک به بحران بدهی منطقه‌ی یورو صحبت کردند.
 به گزارش اکونومیست، با وجود آنکه سخنرانی نیکولای سارکوزی و آنگلا مرکل، تنها نشان از عدم توافق بر سرچگونگی حل بحران منطقه یورو داشت، شاخص استاکس اروپا، روز جمعه شاهد رشد ۴/۳ درصدی بود. این میزان رشد هفتگی از اواخر سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است.
 مرکل و سارکوزی هیچ کدام جزییات طرح خود را بیان نکرده‌اند، اما حتی کلیات ارائه شده نشان از تناقضاتی آشکار داشت. برای مثال آقای سارکوزی خواهان همبستگی میان کشورهای اروپایی است در حالی که خانم مرکل به دنبال کمک کشورهای خارج از اتحادیه اروپاست. در هر صورت ازآنجا که مذاکره بر سر هر پیمان جدیدی و تصویب و اجرای آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد، در کوتاه مدت آنچه که مهم است توافق سران کشورهای اتحادیه اروپا بر سر اصلاحات است.    





جرس: 
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا از برخورد قاطع پليس فتا ناجا با توهین کنندگان به مقامات عالی رتبه‌ی نظام و کسانی که به آن‌ها "نسبت کذب" می‌دهند خبر داد.
به گزارش ایلنا، سيد محسن ميربهرسي گفت: مرتكبين با استفاده از سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي رايگان اقدام به تبليغات سوء، عليه مقدسات اسلامي، انتشار فيلم و تصاوير مستهجن و غير اخلاقي به منظور اشاعه‌ي فرهنگ فحشاء و بي بندوباري و يا توهين به مقامات عالي رتبه نظام و نسبت دادن مطالب كذب به آنان مي‌کنند که پليس فتابه دنبال شناسایی و پایش آنها است. 
وی با بیان اینکه پلیس فتا براي خانواده‌ها به ‌ویژه جوانان نسبت به تاثير سوء‌استفاده از اين سايت‌ها اطلاع‌رساني کرده‌است، اظهار کرد: با عاملين فعاليت‌هاي تبليغاتي عليه مقدسات و اخلاق عمومي و مقامات عالي رتبه نظام در اينترنت برخورد قاطع خواهیم داشت.
معاون اجتماعي پليس فتا ناجا ادامه داد: اين دسته جرايم، آسيب‌هايي نظير بازتاب اجتماعي منفي در جامعه، تضعيف باورهاي ديني مردم، سلب اعتماد نسبت به مسئولين نظام و ترويج فرهنگ فحشا را به دنبال دارد که پليس فتا ناجا اقدام به شناسايي و برخورد بااين گونه سايت‌ها کرده است.
پلیس فتا که مخفف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به جرایم سایبری در کشور آغاز به کار کرد.



حمله نیروهی لباس شخصی به منزل داوود بهمن

سحام نیوز: داوود بهمن آبادی، شهروند ساکن تهران که روز چهارشنبه دوم آذرماه و در پی احضار به پلیس امنیت بازداشت شده بود، به زندان اوین منتقل شده است.
به گزارش خبرهای رسیده به سحام، روز چهارشنبه دوم آذر ماه داوود بهمن آبادی توسط مامورین امنیتی و درحالی که حکم بازداشت توسط آنها به وی ارائه نشده بود، بازداشت شد.
بهمن آبادی روز چهارشنبه به علت عدم موفقیت دستگاه امنیتی برای بازداشت فرزندش حسام الدین بهمن آبادی (سیاوش بهمن) از فعالین حقوق بشر و یکی از مسئولان مجموعه فعالان حقوق بشر بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.
شایان ذکر است نامبرده پس از بازداشت هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است.
گفتنی است با نزدیک شدن به روز دانشجو دور جدیدی از فشار بر فعالین و خانواده فعالین توسط دستگاه امنیتی آغاز گردیده است.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در خبری آورده است، داوود بهمن آبادی در حالی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده که از اتهامات وی تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست.
آقای بهمن آبادی از زمان بازداشت تاکنون موفق به برقراری هیچ گونه ارتباطی با خانواده‌ی خود نشده و مسئولان نیز پس از مراجعه‌ی ایشان به نهادهای مربوطه هیچ پاسخ روشنی در رابطه با علت بازداشت وی ارائه نمی‌دهند.
گفتنی ست که ماموران امنیتی پس از بازداشت داوود بهمن آبادی با مراجعه به منزل وی اقدام به تفتیش نموده و برخی وسایل شخصی نامبرده را ضبط نموده بودند.
خانواده این زندانی در مراجعه به زندان اوین نیز موفق به کسب خبر از وی نشده اند و مسئولین زندان اعلام کردند که به دلیل عدم وجود پرونده قضایی برای این زندانی نام ایشان در لیست زندانیان می باشد.



انتقاد نماینده تبریز در مجلس از حمله به سفارت انگلیس

سحام نیوز: مسعود پزشکیان، نماینده مجلس تبریز در مجلس شورای اسلامی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران انتقاد کرده و چنین اقداماتی را درست ندانسته است.
نماینده تبریز در مجلس و وزیر پیشین بهداشت در کابینه دوم سید محمد خاتمی گفت “اگر به دیپلماسی معتقد هستیم، باید به قانون عمل کنیم.”
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آقای پزشکیان با اشاره به حمله به سفارت بریتانیا گفت: “زمانی که فردی تحت حمایت حکومتی باشد، حکومت باید از تمام شئون و شخصیت فرد دفاع کند. ما به کشوری این اجازه را داده‌ایم که در خاک ما سفارتخانه دایر کند. حکومت می تواند بگوید که دیگر اجازه حضوز آنان را نمی دهد و باید بروند اما تا زمانی که حکومت آن را بیرون نکرده است،‌ برخوردهایی اینگونه،‌ برازنده حکومت جمهوری اسلامی نیست.”
آقای پزشکیان تاکید کرده که قرار نیست ایران با تمام دنیا دعوا داشته باشد.




هيات منصفه مطبوعات: روزنامه‌های «تهران امروز» و «آفرينش» مجرم‌اند

جلسه رسیدگی به پرونده‌های «تهران امروز» و «آفرینش» در شعبه ۷۸ دادگاه کیفری استان تهران با حضور شاکی، متهمان و هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.
به گزارش ايسنا، پرونده‌های مدیران مسئول روزنامه‌های «تهران امروز» و «آفرینش» صبح یک‌شنبه در دادگاه مطبوعات به ریاست قاضی باقری، مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، متهمان به دفاع از خود پرداختند.
بر اساس این گزارش، اتهام روزنامه «تهران امروز»، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اتهام روزنامه «آفرینش» نشر مطالب خلاف واقع مطرح شده است.
پس از ختم جلسه رسیدگی، هیات منصفه مطبوعات وارد شور شد و «تهران امروز» را به اتفاق آرا مجرم شناخت و با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانست.
هم‌چنین هیات منصفه مطبوعات «آفرینش» را با اکثریت آراء مجرم شناخت و به اتفاق آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.



هرانا؛ نادر کسایی، شهروند بهایی ساکن سمنان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – نادر کسایی، شهروند بهایی ساکن سمنان جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از سمنان، نادر کسایی که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شده بود روز دهم آذر ماه در پی احضار تلفنی بازداشت و به زندان سمنان منتقل شد.
بهفر خانجانی، سیامک ایقانی، علی احسانی،  افشین ایقانی، مهران بندی از جمله شهروندان بهایی ساکن سمنان هستند که هم اکنون جهت اجرای حکم در زندان بسر می برند.



بخشی از زندانیان کرج به فشافویه منتقل خواهند شد

خبرگزاری هرانا - استاندار البرز از انتقال بخشی از زندانیان این استان به فشافویه تهران خبر داد.
عیسی فرهادی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تراکم زندان‌ها و وجود زندانیان از سایر شهرستانهای استان دراستان البرز گفت: به جهت ظرفیت‌های استان البرز و عدم سازگاری با پتانسیل‌های این حوزه، از این پس استان البرز فقط زندانیان این استان را نگهداری و بازپروری خواهد کرد.
وی ادامه داد: بزودی بخشی از این زندانیان به محلی در فشافویه تهران منتقل خواهند شد.
این مسئول بیان کرد: وجود چهار زندان در البرز مشکلاتی را ایجاد کرده است که عمده‌ترین این مشکلات بحث مهاجرت است.
وی از برنامه ریزی جدی استانداری البرز برای ساماندهی زندانیان خبر داد.


هرانا؛ انتقال دو زندانی سیاسی محبوس در اوین به بیمارستان

خبرگزاری هرانا – خانم کبری امیرخیزی زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان زندان اوین و حسین رونقی ملکی به دلیل وخامت حال جسمی خود به بیمارستان منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، حسین رونقی ملکی در پی خونریزی مجدد کلیه‌اش به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد.
این زندانی که بار‌ها به دلیل عفونت و خونریزی کلیه‌اش به بیمارستان منتقل شده است کماکان از مرخصی استعلاجی جهت درمان کامل بیماری خود محروم است.
هم چنین خانم کبری امیر خیزی زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان زندان اوین جهت عمل چشم به بیمارستان لبافی‌نژاد منتقل و پس از عمل جراحی مجددا به زندان اوین بازگردانده شد.
نگهداری این زندانی در محیط آلوده زندان پس عمل چشم موجب خطراتی از جمله عفونت چشم می‌شود که مسئولین مربوطه توجه‌ای به این امر نشان نداده‌اند.