۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 در متن جعلی تکذیبیه تنها تشکر بابت بازداشت فعالان سیاسی وجود نداشت!

گدایی مشارکت در انتخابات توسط سایت های امنیتی؛ تکذیبیه بیانیه زندانیان سیاسی جعلی است

به تازگی در برخی از سایت ها و رسانه های متعلق به نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی مطلبی به امضای شش نفر از فعالان سیاسی در بند، آقایان علیرضا رجایی، عبدالله رمضان زاده، داوود سلیمانی، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی منتشر و به نقل از آنها ادعا شده که آنها طرفدار شرکت در انتخابات آتی مجلس هستند.
منابع موثق در تماس با خبرنگار کلمه اعلام کرده اند که تکذیبیه فوق کاملا ساختگی و مجعول است و به نظر می رسد پس از تحت فشار گذاشتن این افراد از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای تکذیب بیانیه ۳۶ نفر و مقاومت امضا کنندگان بیانیه در برابر خواست غیرقانونی آنها و عدم تکذیب بیانیه از سوی این افراد، همان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مطالب مذکور را جعل و در سایت های متعلق به خود منتشر کرده اند.
در متن جعلی منتشر شده در سایت های وابسته به نهادهای امنیتی تنها تشکر این افراد  از سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به خاطر بازداشت خودشان   ونیز کودتای انتخاباتی سال ۸۸ و تغییر نتیجه انتخابات و دستگیری فعالان انتخاباتی  از قلم افتاده است.
چندی پیش سی و شش  زندانی سیاسی منتقد در زندانهای اوین، رجایی شهر و خوزستان با صدور بیانیه ای در باره انتخابات آتی مجلس، ضمن هشدار به مسوولان ارشد نظام درباره روند فعلی اداره کشور، تاکید کرده بودند که صلاح جنبش سبز و جریان اصلاح طلب در این است که در صورت برگزاری انتخابات سالم و آزاد به طور یکپارچه از آن استقبال کنند و در صورت ناسالم بودن آن، با انسجام و وحدت و داشتن برنامه، عامل مشروعیت بخش به انتخاباتی ناسالم و غیرقانونی نشوند.
امضا کنندگان این بیانیه یکی از مهم ترین مشکلات امروز کشور در عرصه های مختلف از جمله انتخابات را ورود نهادها و نیروهای نظامی و امنیتی به این عرصه ها دانسته و نوشته اند: این نهادها قانونا و عرفا از ورود به آنها منع شده اند. تنها در نظام های استبدادی است که اینگونه نهادها در امور سیاسی، اقتصادی، قضایی و امثال آن مداخله می کنند و هرچه استبداد در نظامی بیشتر و شدیدتر باشد، حضور نهادهای امنیتی و نظامی نیز در عرصه های مختلف بیشتر و پررنگ تر است. در کشور ما نیز سکاندار اصلی حوادث انتخابات سال ۸۸ و پس از آن این نهادها بودند و هستند که حضور آنها همچنان ادامه دارد و فضای امنیتی سنگینی را بر کشور مستولی و سایه افکن کرده اند.
به نظر می رسد این تکذیبیه در نتیجه عصبانیت نیروهای امنیتی از انتشار وسیع و تاثیر گذاری این بیانیه بوده است.

 

سازمان ملل: هنوز هزاران نفر در بازداشتگاه‌های لیبی زندانی‌اند

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد حدود هفت هزار تن از مردم لیبی هنوز در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور به سر می‌برند که برخی از آنها تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.
بر پایه این گزارش، برخی از این زندانیان به دلیل عملکرد ضعیف پلیس و دستگاه قضایی این کشور، از وکیل و روند دادرسی مناسبی برخوردار نیستند.
به گزارش آسوشیتدپرس، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، گفته است باور دارد که رهبران جدید لیبی به ایجاد یک جامعه بر اساس احترام به حقوق انسانی متعهدند اما برای رسیدن به این امر باید ابتدا به بازداشت‌های خودسرانه و سوء استفاده پایان دهند.

 

 

باهنر: مصاحبه جوانفکر با روزنامه اعتماد و حوادث روزنامه ایران نمایانگر پیوند گروه انحرافی با جریان فتنه است

سحام نیوز: باهنر گفت که مصاحبه جوانفکر با روزنامه توقیف شده اعتماد و حوادث روزنامه ایران نمایانگر پیوند گروه انحرافی با جریان فتنه است.
به گزارش فارس، محمدرضا باهنر صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه در محل دفتر جامعه اسلامی مهندسین به سوال خبرنگاران پاسخ داد.پاسخ هایی که بخش هایی آن، تکرار اظهارات گذشته بود و برخی هم موضع گیری جدید دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو کمیته وحدت اصولگرایان درباره جریان انحرافی، حضور اصلاح طلبان در انتخابات، فعالیت حامیان دولت در انتخابات و حضور جبهه پایداری در انتخابات.
او که معتقد است « ترکیب ۸+۷ با حضور جامعتین بهتر از ترکیب ۶+۵ در دوره گذشته است، درپاسخ به سوالی درباره این ترکیب، افزود: این ترکیب یک حزب نیست، بلکه ممکن است اختلاف نظرهایی با هم داشته باشند و حتی نقدهایی به هم داشته باشند اما برای کار جمعی باید از مواضع بعضا تنازل کرد تا همکاری‌ها ادامه یابد.
وی ادامه داد: وحدت در ترکیب ۸+۷ یک وحدت هندسی و ریاضی بلکه یک همکاری در مشترکات است و مهم این است که افرادی که در تعریف اصولگرایی می‌گنجند، دور هم کار کنند.
درخواست از جبهه پایداری برای رسانه ای نکردن اختلافات بین اصولگرایان موضوعی بود که باهنر دو بار در لابلای پرسش و پاسخش بدان اشاره کرد و تلاش کرد با لحنی امیدوارانه و نگاهی مثبت به سوالات درباره جبهه پایداری پاسخ دهد. آنجا که در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی اش از حضور جبهه پایداری در انتخابات گفت:«جبهه پایداری اعلام کرده که لیست مستقل نمی‌دهد و شفاف‌ترین موضع‌گیری را آقای حسینیان انجام داد که گفته اگر اصلاح‌طلبان وارد صحنه نشوند ‌ما متحد می‌شویم ولی اگر نباشند رقابت می‌کنیم. »
اهم اظهارات باهنر را در ادامه به نقل از فارس بخوانید:

  • ما پذیرفته‌ایم که اگر کسی به بایدها و نبایدهای منشور اصولگرایی معتقد باشد، در دایره اصولگرایی است؛ هر چند درجات اصولگرایی متفاوت است اما مانع همکاری نیست.
  • ( در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه برخی اعضای جبهه پایداری عدم شکل‌گیری وحدت را تهمت‌هایی که برخی اعضای جبهه متحد طرح کرده‌اند دانسته‌اند) پس از برخی ماجراها در خصوص آقای رئیس جمهور، خیل عظیمی از افرادی که خواهان ادامه گفتمان بودند، همت کردند مجموعه‌ها را دور هم جمع کنند.
  • جبهه پایداری در این ماجرا کمک بسیار خوبی کرد تا نیروهای انقلاب و جوانان حزب‌اللهی پراکنده نشوند و من هم قبلا گفتم که دو جریان فتنه و انحراف در داخل کشور است و ما باید مواضع خود را در مقابل این دو جریان شفاف بیان کنیم.
  • هر چند اختلاف نظرهایی وجود دارد اما خواهش ما این است که دوستان جبهه پایداری نیز به جلسات بیایند و با هم کار کنیم و بسیاری از حرف‌ها و نقدها رسانه‌ای نشود. در این میان وسواسان و فضاسازانی هستند که دنبال ایجاد تفرقه هستند اما اگر چه ممکن است برخی اختلافات باقی بماند اما بسیاری از مسائل حل می‌شود واساسا اتحاد هم به معنای کنار گذاشتن همه اختلافات نیست.
  • ( درباره فعالیت حامیان دولت در انتخابات )‌مجموعه دولت یک دولت خدمتگذار است و جبهه متحد اصولگرایی موضع خصمانه با دولت ندارد، البته ممکن است به بخش‌هایی انتقاداتی وارد باشد. ارزیابی‌ها از اتحاد اصولگرایان در چارچوب مواضع آنها در رابطه با دولت شکل نمی‌گیرد بلکه اصولگرایان را کسانی می‌دانیم که به منشور اصولگرایی پایبند باشند و بایدها و نبایدها را قبول داشته باشند.
  • “ممکن است مواضع گروه‌های اصولگرا با هم متفاوت باشد و حتی در رابطه با دولت و رئیس جمهور دیدگاه‌های متفاوتی هست اما ما در چارچوب منشور ‌اصولگرایان وحدت می‌کنیم و مسئله مهم برای ما روشن بودن مواضع نسبت به جریان فتنه و جریان انحرافی است”
  • ( درباره وحدت اصولگرایان در مقابله با قبیله‌گرایی) احزاب و گروه‌ها و تشکل‌ها هر یک مواضع زمینه‌های خاص خود را دارند اما در مواجهه با منافع و مصالح ملی با هم همکاری می‌کنند و این همان نفی قبیله‌گرایی است.
  • این که احزاب به جای توجه به منافع فردی و حزبی و قبیله‌ای به مصالح کلی نظام فکر کنند، این همگرایی و همدلی و یا نقش رقیب و حریف مشترک و هماهنگ کردن مواضع یا فعالان سیاسی را از قبیله گرایی فاصله می‌دهد.فکر می‌کنم جبهه متحد اصولگرایی پاسخ روشن و شفاف به مطالبه به جا و به حق مقام معظم رهبری در پرهیز از قبیله‌گرایی است.
  • ما یکسری رقبای انتخاباتی داریم و یکسری آدم‌هایی که اینها مواضعشان بر خلاف مواضع انقلاب و نظام است و هنجارشکنی هستند. ما به عنوان گروه‌های فعال سیاسی کاری به وظایف حکومتی نداریم و همه کسانی که مسّمی به اصلاح‌طلبی هستند را فتنه‌گر نمی‌دانیم اما اشکال این است که دوستان اصلاح‌طلب ما تعریف شفافی را از اصلاحات و مواضع خود ارائه نکردند.
  • آنها زمانی گفتند جامعه مدنی که برخی اصلاح‌طلبان از آن با عنوان مدینةالنبی یاد کردند و برخی دیگرشان گفتند منظور ما جامعه مدنی ارسطویی است و برخی‌شان هم گفتند جامعه مدنی مورد نظر ما جامعه غیر دینی است.
  • کسانی که می‌خواهند تحت عنوان اصلاح‌طلبی فعال باشند، مواضع خود را شفاف و صریح روشن کنند و آن زمان مشخص می‌شود عده‌ای مواضعشان علیه نظام و هنجارشکنی است و فتنه‌گری که نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و عده زیادی هم مواضع نظام و قانون اساسی را قبول دارند حتی اگر مواضع من باهنر را قبول نداشته باشند که اشکالی ندارد و ما با هم رقابت می‌کنیم.
  • رقابت کردن در انتخابات کاملا ممدوح است و موجب طراوت و شادابی و افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود اما اگر کسی اصول انقلاب را قبول ندارد و هنجارشکنی وی در حد پاشنه آشیل نظام است، اصلا نمی‌توانند در انتخابات شرکت کند.
  • کسانی که مواضع نظام و قانون اساسی و قوانین موضوعه را قبول ندارند، رقیب ما نیستند بلکه رقیب نظام هستند و خود نظام می‌داند با آنها چگونه برخورد کند ولی با کسانی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند و حالا مواضع ما را قبول ندارند، رقابت خواهیم کرد.
  • در مجلس ما اصلاح‌طلب فتنه‌گر نداریم و دوستانی که در مجلس تحت عنوان اصلاح‌طلب حضور دارند و مواضع ما را هم قبول ندارند و با ما رقابت می‌کنند، فتنه‌گری نمی‌کنند و چنین افرادی در مجلس آینده هم می‌توانند حضور یابند.
  • این که تصور شود اصلاح‌طلبی تمام شده، خیلی ساده‌انگاری است چون اصلاح‌طلبی تمام نشده و نمی‌شود و ما می‌گوئیم فتنه‌گری باید تمام شود و اصلاح‌طلبان می‌توانند با مواضع شفاف وارد عرصه انتخاباتی شوند.
  • اینکه برخی دوستان اصولگرا تصور کنند رقیب مشترک به نام اصلاح‌طلب یا جریان انحرافی وجود ندارد و ما می‌توانیم با خودمان رقابت کنیم، تدبیری بسیار مخاطره‌آمیز است.
  • جدایی گروه‌های اصولگرا همواره به ضرر جریان اصولگرا و به نفع رقیب مشترک است و به همین دلیل به برادران خوبمان توصیه می‌کنیم وحدت را جدی بگیرند تا به تناسب مقتضیات و شرایط فعالیت کنیم.
  • متاسفانه جریان فتنه و جریان انحراف در داخل هم به این دو رویکرد رسیده‌اند و کارهایی که انجام می‌دهند، نشان می‌دهد این دو سیاست بیگانگان را پیگیری می‌کنند.
  • جریان انحرافی دست خود را زودتر رو کرد و اتفاق هفته گذشته در روزنامه ایران استراتژی آنها را برملا کرد که سرپرست روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا که خود را مشاور رئیس جمهور می‌داند، گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد داشت که نشانگر پیوند جریان انحراف با جریان فتنه بود.
  • حرکت سمبولیک گردانندگان روزنامه ایران که روزنامه را یک روز با صفحه اول سفید منتشر کرد و قبلا یک پا در اوایل انقلاب توسط آیندگان و نهضتی‌ها و یک بار هم در زمان اصلاحات انجام شده بود، از این منظر مهم بود که ارگان رسمی دولت در اعتراض به حرکت‌های حکومت رفتار جریان فتنه را تکرار کرد.
  • جریان انحراف دنبال آن است که مانند جریان فتنه‌ اگر در انتخابات پیروز شد، برنامه‌هایش را پیگیری کند و اگر نشد، صحنه سیاسی کشور را به هم بریزد.‌
  • اختلاف نظر و اختلاف موضع نباید باعث شود اصولگرایان در رسانه‌ها همدیگر را نقد کنند چون از این کار رقیب مشترک استفاده می‌کنند و لذا اتحاد به معنای پذیرش همه مواضع همدیگر نیست و صحبت کردن از اختلافات می‌کاهد.
  • اعضای جبهه پایداری نگذارند که خیلی دیر شود چون صندلی‌های آنها خالی و رزرو است و می‌توانند بیایند با جبهه متحد کار کنند و بخش‌هایی که موضع یکی ‌است پیش می‌رود و اگر اختلاف است می‌شود همدیگر را قانع یا از اختلافات عبور کرد.

 

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد مقابل ساختمان مجلس

بازنشستگان کارخانه فولاد کشور در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایایشان صبح امروز مقابل در ورودی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش مهر، بازنشستگان کارخانه فولاد کشور که امروز سه شنبه برای رساندن صدای اعتراض خود به نمایندگان مجلس گرد آمده اند، عضو صندوق بیمه بازنشستگان فولاد کشور هستند و به عدم اجرای ماده ۳۳ قانون بودجه سالانه کشور اعتراض دارند.
این در حالی است که طرح تحقیق و تفحص از بیمه بازنشستگان فولاد در مجلس شورای اسلامی همچنان در دست بررسی است.


توضیح در مورد خبر انفجار امروز اصفهان

سحام نیوز: حوالی ساعت ۲:۴۰ دقیقه بعدازظهر امروز دوشنبه صدای انفجار مهیبی در اصفهان شنیده شد.                                                  محل وقوع انفجار به گفته استاندار اصفهان
خبرگزاری فارس از شنیده شدن انفجار مهیبی در شهر اصفهان در بعداز ظهر امروز خبر داد.
به گزارش فارس حدود ساعت ۲:۴۰ دقیقه بعد از ظهر دوشنبه صدای انفجار مهیبی در اصفهان شنیده شد که از خیابان بزرگمهر تا دروازه شیراز به گوش رسیده است.
فارس می‌افزاید در پی تماس مکرر با مسئولان استان اصفهان، محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان وجود صدا انفجار را تایید کرد اما در مورد دلایل آن گفته است که «اطلاع دقیقی در دست نیست و پیگیر موضوع هستیم.»
به گزارش این خبرگزاری سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران استانداری نیز وقوع این صدا را تایید کردند.
با این حال دقایقی پس از انتشار این گزارش، این خبر از روی خروجی خبرگزاری فارس برداشته شد.
ساعتی پس از انتشار خبر خبرگزاری فارس، محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، مصاحبه با فارس را تکذیب کرد و گفت: «امروز (دوشنبه) مصاحبه‌ای با هیچ یک از رسانه‌ها در این خصوص انجام نداده‌ام وانتشار این خبر ازقول من، کذب است.»
در همین حال، ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی اصفهان وقوع انفجار در این شهر را تکذیب کرده است.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: «گزارشی مبنی بر صدای انفجار درسطح شهر به این سازمان ارائه نشده است و انتشار این خبر تکذیب می شود.»
این تایید و تکذیب‌ها در حالی است که رئیس کل دادگستری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا شنیده شدن صدای یک انفجار در این شهر را تایید کرد.
غلامرضا انصاری در این باره گفت: «حوالی بعد از ظهر صدایی شبیه انفجار شنیده شد اما گزارشی در مورد منشاء آن و حوادث احتمالی در این زمینه از سوی عوامل امنیتی و انتظامی دریافت نکردیم.»
در همین حال وب‌سایت روزنامه فرهنگ آشتی به نقل از «منابع مطلع» که نامی از آنها نبرده، نوشته است، این انفجار در حوالی دروازه شیراز و دانشگاه نظامی اصفهان بیشتر محسوس بوده است.
وب‌سایت این روزنامه به نقل از «یک منبع مطلع» نوشت: «در حوالی دروازه شیراز یعنی محدوده‌ای که شدت انفجار در آن بیشتر حس شده دانشگاه نظامی اصفهان قرار دارد.»
سایت سحام به نقل از رسانه های داخلی، اقدام به انتشار توضیح استاندار اصفهان در خصوص حادثه نمود. لذا به جهت اشتباه در انتشار خبر از خانندگان سایت سحام پوزش میخواهیم. بر اساس خبری که در سایت های داخلی منتشر شده بود، متاسفانه اشتباهی سلسله وار رخ داد و خبر سال گذشته استاندار اصفهان به عنوان توضیح خبر انفجار در اصفهان منتشر شد.
 خبر سال گذشته انفجار اصفهان بدین شرح بوده است:
استاندار اصفهان گفت: خبری مبنی بر این‌که انفجاری در استان اصفهان رخ داده است مربوط به انجام رزمایش در منطقه‌ای از اصفهان بوده است بنابراین مشکل خاصی وجود ندارد.
علیرضا ذاکر اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: صدای انفجاری که در اصفهان شنیده شده است مربوط به رزمایشی می‌شود که از طرف پایگاه هشتم شکاری اصفهان در شمال شرق اصفهان کنار فرودگاه انجام شده، ولی در این رابطه به ما اطلاعی نداده بودند که باید اطلاع‌رسانی می‌شد.
وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که برخی تاسیسات هسته‌یی در استان اصفهان در این انفجار آسیب دیده است نیز، گفت: به هیچ‌وجه چنین مساله‌ای وجود نداشته و صدای این انفجار تنها مربوط به انجام همان رزمایش است و هیچ مشکل خاصی در حال حاضر وجود ندارد.
بنا به این گزارش این در حالیست که در خصوص انجام چنین رزمایشی در حاشیه اصفهان هیچگونه اطلاع رسانی صورت نگرفته و بروز چنین صدایی در رزمایش کمی بی سابقه است و روشن نیست که چه عاملی دراین رزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.




وزیر ارشاد جایگزین مشایی شد

سحام نیوز: سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت جایگزین اسفندیار رحیم مشایی شد.
به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد، طی حکمی سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت منصوب کرد.
پیش از این اسفندیار رحیم مشایی این سمت را عهده‌دار بود.




ميانگين سن اعتياد در ايران ۲۹‌سال است

مديركل پيشگيري و امور فرهنگي ستاد مبارزه با موادمخدر كشور گفت: « در حال حاضر ميانگين سن اعتياد در كشور حدود ۲۹‌سال است و مي‌توان گفت كه ۹۳‌درصد معتادان را مرد و هفت‌درصد باقي‌مانده را زنان تشكيل مي‌دهند.»
به گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر، دكتر حميد صرامي تاكيد كرد: « بر اساس سند پيشگيري اوليه اعتياد، بايد تا پايان‌ سال ۹۴ بيش از ۴۰‌درصد از جمعيت جامعه ايران، تحت پوشش برنامه‌هاي پيشگيري قرار بگيرند و اين برنامه كانون خانواده، محيط‌هاي آموزشي، محله‌ها و محيط‌هاي كار را مدنظر دارد.»
صرامي افزود:«نوع موادمخدر در جهان تغيير الگو داده است كه اين تغيير الگو معلول تبليغات دروغين و كاذب براي موادمخدر صنعتي و جديد است و اين تغيير الگو بيشتر جوانان را مورد هدف قرار داده است.»
او گفت: «شدت اعتياد در ايران افزايش داشته است اما اعلام آمار اعتياد در جامعه ما نيازمند انجام تحقيقات تخصصي و علمي است. بر اساس تحقيقات انجام‌شده، اعتياد در بين متاهلين و افراد شاغل بيشتر از ساير قشرها ديده مي‌شود. صرامي افزود: «سه عامل؛ عدم رضايت عاطفي، عدم رضايت جنسي و عدم رضايت اقتصادي باعث گرايش بيشتر متاهلين به اعتياد شده است.»
مديركل پيشگيري و امور فرهنگي ستاد مبارزه با موادمخدر كشور افزود: « متاسفانه به دليل اطلاعات ناكافي در زمينه اعتياد و نشانه‌هاي آن، بيش از ۵۵‌درصد والدين پس از پنج سال از اعتياد فرزند خود آگاه مي‌شوند.»
مديركل پيشگيري و امور فرهنگي ستاد مبارزه با موادمخدر كشور تاكيد كرد: «بر اساس تحقيقات‌ سال ۸۶ مي‌توان گفت كه بيش از ۲/۳‌درصد افراد زير ۲۰‌سال گرايش و كشش به موادمخدر را در خود نشان مي‌دهند، ولي اين نشان‌دهنده سن اعتياد در ايران نيست.» صرامي در پايان افزود: « در حال حاضر ميانگين سن اعتياد در كشور حدود 29‌سال است و مي‌توان گفت كه ۹۳‌درصد معتادان را مرد و هفت‌درصد باقي‌مانده را زنان تشكيل مي‌دهند.»
روزنامه شرق




انتقال آریا آرام نژاد به انفرادی زندان بابل/ همچنان ممنوع الملاقات است

آریا آرام نژاد هنرمند و آهنگ ساز از بازداشتگاه اداره اطلاعات کل استان مازندران به زندان متی کلای بابل منتقل شد.
به گزارش کلمه، در روزهای گذشته آریا آرام نژاد از بند انفرادی بازداشتگاه شهید کچوئی اداره اطلاعات ساری به بند انفرادی زندان متی کلای شهرستان بابل منتقل شد.
یک منبع مطلع از منابع محلی گفته که بند انفرادی زندان متی کلا ۱٫۵ در ۲ متر و از لحاظ امکانات بهداشتی در سطح پائینی است. این بند محل نگهداری مجرمین خطرناک و همچنین مجرمینی که دچار تخلف در بند عمومی زندان متی کلا شده اند، می باشد.
بر اساس این گزارش آریا آرام نژاد به دستور مقامات امنیتی و اطلاعاتی و دادستان شهرستان بابل، ممنوع الملاقات و ممنوع از تماس تلفنی می باشد.
آریا آرام نژاد در پی هجوم ماموران امنیتی به منزلش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است. این هنرمند جوان و آهنگ‌ساز نام‌آشنای هوادار جنبش سبز پس از عاشورای ۱۳۸۸ هم پس از انتشار ترانه‌ای با عنوان «علی برخیز» که با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد، برای حدود ۵۰ روز بازداشت بود. دادگاه بدوی او را به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرده که این پرونده در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.



مرگ یک دانشجو در دانشگاه آزاد ورامین و تحصن دانشجویان

خبرگزاری هرانا - مرگ یک دانشجو در دانشگاه آزاد واحد ورامین-پیشوا به نام "آزاده عطاءاللهی" متولد ۱۳۶۲ و دانشجوی رشته زبان و ادبیات انگلیسی، تحصن و اعتراض تعداد کثیری از دانشجویان این دانشگاه را به همراه داشت.
بی‌دقتی راننده اتوبوس سرویس دانشگاه آزاد ورامین-پیشوا هنگام دور زدن در داخل محوطه دانشگاه، صبح روز دوشنبه، هفتم آذرماه، حادثه آفرید و منجر به فوت یک دانشجوی دختر ترم اولی زبان و ادبیات انگلیسی شد.
به گزارش مهر، ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح دیروز با شروع ساعت کاری دانشگاه و با ورود دانشجویان به محوطه دانشگاه، همه چیز طبق روال عادی ادامه داشت تا اینکه دانشجویان متوجه صدای برخورد اتوبوس و ترمز شدید آن در میان محوطه دانشگاه شدند.
این حادثه پس از برخورد یک دستگاه اتوبوس سرویس دانشگاه که در حال دور زدن بود، با آزاده عطاء اللهی رخ داد و این اتوبوس پس از عبور چرخ‌های جلو اتوبوس از روی این دانشجو متوقف شد.
پس از اینکه نیروهای امدادی دانشجوی مصدوم را از زیر اتوبوس خارج کردند و پس از انجام مجدد مراحل احیا و تنفس با ماسک، وی را که دیگر نبضی در بدن نداشت، به سوی نزدیک‌ترین بیمارستان انتقال دادند.
با توجه به شدت ضربه و عبور اتوبوس از روی این دانشجوی جوان، وی اندکی پس از ورود به بیمارستان به علت شکستگی استخوان، جراحات داخلی و همچنین مختل شدن سیستم تنفسی، فوت کرد.
گفته می‌شود مرحومه آزاده عطاءاللهی به دلیل شدت جراحات وارده، قبل از خروج از زیر اتوبوس و انتقال به بیمارستان، در دم از دنیا رفته است.
مدتی قبل نیز عده ای از دانشجویان به نحوه عبور و مرور سرویس‌های اداری و اتوبوس‌های مسافربر در داخل دانشگاه و عدم رعایت سرعت مطمئنه توسط آن‌ها، به مدیران دانشگاه هشدار داده بودند، اما تا لحظه فوت این دانشجو، هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
به گزارش هرانا، تعداد کثیری از دانشجویان در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان دانشگاه که منجر به مرگ این دانشجوی جوان شد، تحصن کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند.
این تجمع اعتراضی از ساعت ۱۲ ظهر و در مقابل ساختمان اصلی دانشگاه شکل گرفت.



تجمع بازنشستگان صنعت فولاد مقابل ساختمان مجلس

خبرگزاری هرانا - بازنشستگان کارخانه فولاد کشور در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایایشان صبح امروز سه شنبه هشتم آذر ماه، مقابل در ورودی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش مهر، بازنشستگان کارخانه فولاد کشور که امروز سه شنبه برای رساندن صدای اعتراض خود به نمایندگان مجلس گرد آمده‌اند، عضو صندوق بیمه بازنشستگان فولاد کشور هستند و به عدم اجرای ماده ۳۳ بودجه کشور اعتراض دارند.
بر اساس این گزارش، طرح تحقیق و تفحص از بیمه بازنشستگان فولاد در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.



۴۰ تن از کارگران سد ژاوه از کار اخراج شدند

خبرگزاری هرانا - ۴۰ تن از کارگران قسمت خاک رس سد مخزنی ژاوه واقع در استان کردستان از کار اخراج شده‌اند.
بر اساس گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، ۴۰ نفر از کارگران سد مخزنی ژاوه، بیست و پنجم آبان ماه با حکم کارفرما اخراج شدند.
لازم به ذکر است که اخراج این کارگران در شرایطی صورت گرفته که آنها ۴ ماه حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.
کارگران سد مخزنی ژاوه از آغاز سال جاری تاکنون نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق دست کم دو مرتبه دست از کار کشیده و اعتصاب نموده بودند.



پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان یزد پس از پذیرش خواسته‌هایشان

خبرگزاری هرانا - درحالیکه‌ چندین روز از اعتصاب تعدادی از زندانیان سیاسی در زندان یزد می‌گذشت، آن‌ها پس از قبول خواسته‌‌های خود از سوی مقامات زندان، به‌ اعتصاب خود پایان دادند.
به گزارش نوروز، شماری از زندانیان سیاسی به نام‌های ، رستم ارکیا"، " والی درودی"، "خالص زمانی"، "عبدالصالح عثمانی"، "عبدالرحمان جنگلی"، "علی صالحی"، "عمر امامی"، "محمد مرادی" و "هانی بابی فرزند سال با اصلیت عرب" در اعتراض به‌ اوضاع نامساعد و برخوردهای غیرقانونی مسئولان زندان یزد دست به‌ اعتصاب غذا زده‌ بودند.
این زندانیان پس از آن‌که‌ کلیه‌ خواسته‌ های زندانیان مورد موافقت مقامات زندان قرار گرفت، این زندانیان به‌ اعتصاب خود خاتمه‌ دادند.
قرار است من بعد این زندانیان جدا از زندانیان عادی و در بند ویژه‌ سیاسی محبوس باشند و همچون زندانیان سیاسی با آنها برخورد شود.


وضعیت نابه‌سامان حقوق بشر در زندان لنگرود قم

خبرگزاری هرانا - زندان مرکزی قم معروف به زندان لنگرود که در ۱۰ کیلومتری جادۀ قدیم قم- کاشان واقع شده، همانند سایر زندانهای کشور، به دلیل تعداد بیش از حد زندانیان و امکانات کم و نیز نگاه تحقیرآمیز مسئولان زندان به زندانیان، با مشکلات بسیاری روبه‌روست.
وجود بیش از چهار هزار زندانی در این زندان، که بیش از سه برابر ظرفیت حقیقی آن است، باعث ایجاد وضعیت نابسامان اخلاقی و بهداشتی در این زندان شده است. کیفیت نامناسب غذای زندان، علاوه بر وجود حشراتی از قبیل ساس و شپش در آسایشگاه ها، گذران حبس را برای زندانیان دشوار کرده است و این غیر از وجود زندانیان مبتلا به ایدز و هپاتیت است که در کنار سایر زندانیان به سر می برند. برخی بندهای این زندان دو تا سه برابر تعداد تخت های موجود زندانی در خود جای داده اند و کمبود تخت و فضای مناسب برای خواب تا حدی است که بسیاری از زندانیان شب را در هواخوری ها و راهروها سپری می کنند.
به گزارش کلمه، روابط غیراخلاقی موجود، که برای بعضی از زندانیان به ممر درآمد تبدیل شده است، بر دامنۀ مشکلات این زندان افزوده است. این مسئله به خصوص در بند جوانان که محل نگهداری محکومان زیر ۱۸ سال است، بیشتر به چشم می خورد. برخوردهای خودسرانه و غیرقانونی مسئولان زندان با برخی زندانیان متخلف نیز وخامت وضع انسانی این زندان را دوچندان کرده است. از جمله گزارش شده که در مواردی مأموران زندان برخی زندانیان را به قصد تنبیه در فضای باز به میله های چراغ برق بسته و با ریختن آب سرد روی آنها ساعت ها در هوای سرد نگه داشته اند.

اعدام های خاموش و ساخت اتاق جدید اعدام
بنا بر این گزارش، در ماههای اخیر حدود پانزده نفر از محکومان مواد مخدر و سایر جرایم، در زندان لنگرود قم اعدام شده اند. این تعداد علاوه بر محکومانی است که در نوبت اعدام قرار گرفته اند و بر اساس برخی شنیده ها تعداد آنها بین ۸۰ تا ۱۲۰ نفر است. آخرین این اعدامها مربوط به نیمۀ دوم آذر ماه است که دو نفر از زندانیان مواد مخدر پس از تأیید حکم از سوی دیوان عالی کشور در محوطۀ این زندان اعدام شدند.
اخیرا مسئولان این زندان دست به کار ساخت اتاق جدیدی برای اعدام شده اند که در آن به روش مکانیزه تری اعدام انجام خواهد شد. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از زندانیانی که به عنوان کارگر در این زندان به بیگاری گرفته شده اند از کمک به ساخت این مکان خودداری کرده اند.

بازرسی های نامناسب و غیر شرعی
بنا به گزارش فعالان حقوق بشر قم، تمام بازداشت شدگان و زندانیانی که وارد این زندان می شوند، بدون تفکیک از نظر نوع جرم، در بدو ورود به بهانۀ جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان، مورد بازرسی نامناسب قرار می گیرند. در این بازرسی ها، به جای استفاده از سگ های موادیاب و دستگاه های الکترونیکی، با بازرسی بدنی، حدود شرعی و کرامت انسانی زندانیان زیر پا گذاشته می شود و حتی زندانیان سیاسی نیز گاه به همین بهانه مورد تحقیر و اهانت قرار میگیرند، و زندانیانی که به این وضع اعتراض می کنند با برخورد بد مسئولان زندان روبرو می شوند.

سوییت یا گوانتانامو
در بخشی از زندان لنگرود قم، اتاق هایی ۲ در ۳ به نام سوییت وجود دارد که برای نگهداری محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک و نیز تادیب سایر زندانیانی که به تشخیص مسئولان مربوطه مستحق سختگیری شناخته شده اند، در نظر گرفته شده است. در این اتاق های شش متری که در بین زندانیان به گوانتانامو شهرت دارد، زندانیان محروم از هواخوری و نور هستند، گاه تا پانزده نفر در آنها گنجانده می شوند و زندانیان مجبورند به صورت کتابی بخوابند؛ به هر یک از این زندانیان نصف سهمیۀ معمول هر زندانی غذا و پتو داده می شود؛ در گوشۀ هر یک از این اتاق ها یک دستشویی به صورت اوپن وجود دارد که با دیواره ای ۳۰ سانتی متری از محوطۀ اتاق جدا شده است و از آن به عنوان حمام نیز استفاده می شود. همین امر افزون بر وجود ساس و حشرات دیگر، وضع بهداشتی سوییت ها را بسیار بغرنج کرده است.

نگهداری یکی از زندانیان عقیدتی در سوییت
مهدی پاکروان زندانی عقیدتی که به اتهام "افساد فی الارض به واسطۀ عقاید انحرافی" چند ماهی است با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده، در هفته های اخیر به سوییت زندان منتقل شده است و در کنار تعدادی از محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک نگهداری می شود. انتقال این زندانی عقیدتی به سوییت در حالی است که به گفتۀ یکی از نزدیکان وی، او بیش از ۱۰۰ روز نیز در ادارۀ اطلاعات قم در سلول انفرادی بازداشت بوده و هم اکنون وضع جسمی مناسبی ندارد.
جزئیات بیشتری از پروندۀ اتهامی مهدی پاکروان در دست نیست. اما گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به ممانعت دادگاه ویژه روحانیت از دسترسی او به وکیل و نیز انتقال مهدی پاکروان به سوییت زندان، احتمال صدور حکم اعدام برای او وجود دارد و قاضی پرونده، حسین بهرامی، قصد دارد در بایکوت خبری کامل حکم اعدام این زندانی عقیدتی را صادر کند. پیش‌تر نیز حسین بهرامی، قاضی دادگاه ویژۀ روحانیت که به قساوت و بیرحمی شهرت دارد، برای تعدادی از متهمان این دادگاه حکم اعدام صادر کرده است. از جملۀ این اعدام شدگان حسین اصفهانیان نژاد طلبه و معلم قمی است که به گفتۀ یک منبع آگاه در دادگاه ویژه، در سال ۱۳۸۵ با اعمال نفوذ یکی از مأموران وابسته به نهادهای امنیتی، با اتهامات ساختگی اخلاقی به اعدام محکوم شده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان لنگرود
در حال حاضر سه زندانی سیاسی و دو زندانی عقیدتی در زندان لنگرود مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. احمدرضا احمدپور، روحانی عضو جبهۀ مشارکت و از اعضای بلندپایۀ ستاد مهدی کروبی در قم که اخیرا با حکم قاضی حسین بهرامی به اتهام نوشتن شکواییه به دبیرکل سازمان ملل متحد به سه سال حبس در زندان اهواز و ده سال تبعید به ایذه محکوم شده است؛ حسین گودرزی و سید محمد صالحی از اعضای ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی که آنها نیز توسط قاضی بهرامی به اتهام ساخت و تدوین مستند، به اسم کهریزک، به یک سال و نیم زندان محکوم شده اند؛ مهدی پاکروان که پرونده اش در مرحلۀ رسیدگی در دادگاه همچنان مفتوح است و هم اکنون در سوییت زندان نگهداری می شود؛ و سید فاخر موسوی از روحانیون تبعیدشده به قم که به اتهام “انتشار افکار انحرافی” به زندان و اقامت اجباری در قم محکوم شده است. از تمام فعالان حقوق بشر در ایران و خارج از کشور انتظار می رود ضمن پیگیری وضع این زندانیان و تماس با مراجع بین المللی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق انسانی شان، از ظلم و اجحاف بیشتر در حق آنها جلوگیری کنند.



هرانا؛ محکومیت علیرضا سیدیان، شهروند مسیحی به ۶ سال زندان

خبرگزاری هرانا - علیرضا سیدیان، شهروند مسیحی، از سوی دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ار تهران، آقای علیرضا سیدیان از شهروندان مسیحی و عضو کلیسای موسوم به "ایرانیان" به اتهام "اقدام علیه امنینت ملی" به ۶ سال زندان محکوم شده است.
 گفتنی ست وی در حال حاضر وثیقه ۳۰ میلیونی و به طور موقت آزاد است.




بازداشت تعدادی زن و مرد در مشهد تحت عنوان اراذل و اوباش/ تصاویر

خبرگزاری هرانا - در هفته‌ی پیشین و در جریان اجرای طرح پاکسازی شهر مشهد توسط نیروهای انتظامی، تعداد زیادی زن و مرد تحت عنوان اراذل و اوباش بازداشت شده‌اند.
حضور پر تعداد زنان در تصاویر منتشر شده‌ی مربوط به بازداشت‌ شهروندان در شهد که رسانه‌های دولتی تحت عنوان "سارقین حرفه‌ای"، "اراذل و اوباش"، "فروشنده محصولات ضدفرهنگی"، "مزاحم نوامیس" و "حامل سلاح سرد و معتادین"  از آنان یاد کرده‌اند، کم سابقه می‌نماید.
در زیر تصاویر مربوط به این بازداشت‌ها را مشاهده می‌نمایید.





تایید حکم قطع ید یک شهروند تهرانی در دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا - حکم شهروندی که مدتی قبل با رای قاضی دادگاه جزایی تهران به قطع ید محکوم شده بود، با تایید در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به زودی اجرا می‌شود.
به گزارش خراسان، یک شهروند تهرانی به نام "یاشار" پیشتر به اتهام سرقت از یک قنادی حکم قطع دست دریافت کرده‌بود.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه متهم در سرقت از قنادی با شکستن در و قفل گاوصندوق هتک حرز کرده و عمل وی از مصادیق سرقت حدی بود، قاضی وی را با استناد به مواد ۱۹۸ تا ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی و آیه "السارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما..." به قطع دست محکوم کرد.
این حکم با اعتراض متهم رو به رو و برای فرجام خواهی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد اما زرگر، رئیس شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر با بررسی محتویات پرونده و با توجه به اعترافات متهم، بر این حکم صحه گذاشت و پرونده را برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاد. بنابراین به زودی طی تشریفات قانونی دست متهم قطع خواهد شد.
گفته می‌شود این متهم دو همدست نیز داشته است که ماموران امنیتی موفق به یافتن آن دو تن نشده‌اند.


محرومیت از تحصیل امین خالقیان، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل

امین خالقیان، دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازماند.
یک منبع دانشجوئی به دانشجونیوز گزارش داده که امین خالقیان در اول خرداد ماه امسال با مراجعه به صفحه ی خود در سایت سازمان سنجش متوجه شد که کارنامه ای برای او صادر نشده است. این اتفاق در شهریور ماه و این بار توسط مسئولان دانشگاه آزاد رخ داد و وی از دریافت کارنامه ی آزمون دانشگاه آزاد سال ٩٠ نیز محروم شد.
امین خالقیان پیش از این در روز عاشورای سال ١٣٨٨ و در حال حرکت به سمت امام زاده قاسم بابل (محل تجمع معترضان و حامیان جنبش سبز) توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و به مدت چند روز به زندان متی کلای بابل منتقل شد. این دانشجو درحالی از تحصیل محروم گشت که از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب بابل تبرئه و در دوران دانشجویی هم هیچ حکمی از کمیته انضباطی دانشگاه نوشیروانی دریافت نکرده بود. گفتنی است پیگیری های خانواده امین خالقیان در سازمان سنجش و اداره اطلاعات تاکنون بی نتیجه بوده است.
با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و از سال ٨۵ روند محرومیت از تحصیل و ستاره دار کردن دانشجویان منتقد شدت یافت و هرساله ده ها دانشجو علی رغم کسب نمره ی قبولی، به روشهای مختلف از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شدند. محروم کردن دانشجویان از تحصیل امری کاملا غیرقانونی و در تضاد با اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی و تعهدات بین المللی دولت ایران است.
پیش از این سید ضیاء نبوی فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل علی رغم کسب رتبه ی ممتاز در آزمون کارشناسی ارشد سال ٨٧ از تحصیل محروم گشت. وی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل بوده که به ١٠ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کارون اهواز منتقل شده است.