۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

روز چهار شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

جمهوری اسلامی تنها کارا در سرکوب و مهار اطلاع رسانی

ما خواهان پایان دادن به آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان و آزادی بی قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی هستیم
 در طی سه روز، سه روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند، ٢١ ابان ماه حسن فتحی روزنامه‌نگار و مستندساز پس از مصاحبه با شکبه تلویزیون بی بی سی فارسی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافت. در تاریخ ٢٠ آبان، عادل آل‌یحیا، مجری و رایاد آل‌مجد فیلمبردار شبکه تلویزیون ماهواره‌ای ال‌عدالت کویت در شهر ابادان بازداشت شده‌اند.
گزارش‌گران بدون مرز بازداشت سه حرفه‌کار رسانه‌ای و اعمال فشار بر روی روزنامه‌نگاران زندانی و خانواده‌هایشان را محکوم می‌کند. مقامات ایرانی همه‌ی روزنامه‌نگاران، چه روزنامه‌نگاران رسانه‌های داخلی و چه خبرنگاران رسانه‌های خارجی را دشمن قلمداد می‌کنند که باید آنها را به وادار به سکوت کرد. ما خواهان پایان دادن به آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان و آزادی بی قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی هستیم.
حسن فتحی چند ساعت پس از مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری رسمی فارس علت بازداشت وی را اتهام " تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب" اعلام کرده است. خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این روزنامه‌نگار را " از همکاران بی بی سی " معرفی کرده " که در مصاحبه با بی بی سی ادعاهای دشمنان درباره ایران را تأیید" کرده است. حسن فتحی در مصاحبه با بی بی سی از " هراس و وحشت مردم " در پی حادثه انفجار در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در حومه تهران صحبت کرده بود. این حادثه که به گفته‌ی مسئولان رسمی "در پی جابجا کردن مهمات صورت گرفت و منجر به کشته شدن ١٧ نظامی و زخمی شدن ١٨ نفر دیگر" شد.
در قوانین ایران مصاحبه و همکاری با رسانه‌های خارجی برای روزنامه‌نگاران ممنوع نیست. در دی ماه ١٣٨٨ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد صفار هرندی، فعالیت تلویزیون فارسی بی بی سی در ایران و همچنین همکاری روزنامه‌نگاران ایرانی با رسانه‌های خارجی را ممنوع اعلام کرد. ٢٩ مهرماه سال جاری اسماعیل احمدی ‌مقدم رئیس پلیس تهران " همكاری با شبكه‌هایVOA و BBC را همكاری با سرويس‌های امنيتی دشمن" نامید.
بنا بر گفته‌ی خبرگزاری فرانسه، مقامات کویت با تکذیب اظهارات العالم شبکه‌ی عرب زبان تلویزیون جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌ا‌ند " همکاران شبکه ال‌عدالت برای تهیه برنامه‌ای اجتماعی و با ویزا وارد ایران شده‌اند." العالم به نقل از مقامات استان خوزستان علت بازداشت عبدل آل‌یحیا و رایاد آل‌مجد را در شهر آبادان " فعالیت‌های جاسوسی و ورود غیر قانونی" اعلام کرده بود. این شبکه خصوصی متعلق به محمد حیدر یکی از شیعیان کویتی است که به هواداری از جهوری اسلامی معروف است.
از سوی دیگر تهدید علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی ادامه دارد. نزدیکان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی به شکل منظم قربانی بدرفتاری مسئولان قضایی و زندانبانان، از جمله توهین، حملات لفظی وحتا فیزیکی هستند. این اقدامات عمدی ادامه‌ی فشار و شکنجه زندانیان در درون زندان‌هاست.
ژیلا بنی‌یعقوب و مهسا امرآبادی دو نمونه برای نشان دادن دشمنی آشکار مسئولان با زندانیان و روزنامه‌نگاران هستند. روزنامه‌نگار و همسر دو روزنامه‌نگار زندانی بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی، به بهانه‌های مختلف، احضار و مورد اذیت و آزار مقامات وزارت اطلاعات و دادگاه‌های انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند. یک‌بار برای "پرونده‌های‌ تازه تشکیل شده " بار دیگر برای " ارتباط با خانواده های زندانیان" و در آخر برای " فعالیت‌های مطبوعاتی". این دو زن روزنامه‌نگار پیش از این خود زندانی بوده‌اند و هر کدام به یک سال زندان محکوم و امکان بازداشت مجدد آنها وجوددارد.

 
 
 
 
برخلاف سال‌های گذشته

دیدار «عید غدیر» خامنه‌ای برگزار نشد

دیدار مسئولان لشکری و کشوری و جمعی از مردم با علی خامنه‌ای به مناسبت روز «عید غدیر» امسال برخلاف سال‌های گذشته برگزار نشد.
علت برگزار نشدن این دیدار از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی اعلام نشده است.
سال گذشته علی خامنه‌ای به مناسبت این روز در جمع ۱۱۰ هزار بسیجی سخنرانی کرد و سال ۱۳۸۸ نیز گروهی از مقام‌های جمهوری اسلامی و هواداران خود را به حضور پذیرفته بود.
رهبر جمهوری اسلامی سال‌هاست در چنین روزی٬ با مقام‌های لشکری و کشوری دیدار کرده و در جمع آن‌ها سخنرانی می‌کند.
احتمال دارد مهم‌ترین علت برگزار نشدن مراسم امسال٬ با کشته‌شدن گروهی از پاسداران بلند‌پایه در انفجار روز شنبه زاغه مهمات سپاه در ملارد مرتبط باشد.
آقای خامنه‌ای که به طور معمول در هیچ تشییع جنازه‌ای شرکت نمی‌کند٬ روز گذشته (دوشنبه ۲۳ آبان) بدون اعلام قبلی در مراسم تشییع تعدادی از جان باختگان این انفجار حضور یافت.
رهبر جمهوری اسلامی ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۴ نیز در مراسم تشییع جنازه گروهی از فرماندهان سپاه که بر اثر سقوط هواپیما در ارومیه جان باخته بودند٬ شرکت کرده بود.
 


• شرط دریافت حقوق مادام العمر داشتن حداقل ۲ سال پست سیاسی است و شامل مقامات دولت های قبلی نمی شود ...
اخبار روز: 
شرق: با رأی مجلس شورای اسلامی به یک استفساریه، از این پس می‌توان ٨۰درصد حقوق مدیریتی را مادام‌العمر دریافت کرد؛ البته برای برخورداری از مزایای این مصوبه باید حداقل دو سال در پست سیاسی حضور داشت. بر‌اساس این تصمیم که با اصرار اولیه حدود ۱۲۰ نماینده و همراهی اکثریت مجلس اتخاذ شد، کسانی که حداقل دو سال در پست‌های سیاسی باشند، در صورتی که از این پست‌ها برکنار شده یا کناره‌گیری کنند و در صورتی که به سمت پایین‌تر منصوب شوند و حقوق‌شان کمتر از ٨۰‌درصد قبل باشد، باید ما‌به‌التفاوت حقوق به گونه‌ای به آنها پرداخت شود که از ٨۰‌درصد فوق‌العاده پرداخت حقوق برخوردار شوند. به گزارش عصر ایران، نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند که بازنشستگان این مناصب نیز از این دریافتی دایمی برخوردار باشند. البته این مصوبه شامل مدیران و مسوولان سیاسی دولت‌های قبل نمی‌شود و از این پس لازم‌الاجراست. نمایندگان مجلس هشتم در بررسی یک طرح استفساریه، مشخص کردند که چنانچه حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر روسای قوا، ‌معاون اول رییس‌جمهوری، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رییس‌جمهوری، استانداران، سفرا و معاونان وزرا در مسوولیت جدید از ‌٨٠‌درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر آنان در پست قبلی کمتر باشد، به میزان مابه‌التفاوت آن تا ‌٨٠‌درصد، تفاوت تطبیق دریافت کنند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه در بررسی طرح استفساریه تبصره ‌٣ مواد ‌٧١ و ‌١١٧ قانون مدیریت خدمات کشوری، این پرسش را بررسی کردند که «آیا حکم این تبصره در کلیه مقامات موصوف در ماده ‌٧١ اعم از شاغل یا بازنشسته‌ای که تاریخ بازنشستگی آنان قبل یا بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون باشد، شمول دارد؟»
بر این اساس نمایندگان این پرسش را مطرح کردند که «آیا دولت و صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی مکلفند کلیه مطالبات مقامات موصوف ناشی از اجرای این قانون را از تاریخ‌ لازم‌الاجرا شدن آن بر مبنای آخرین حقوق و مزایای هر سال مقام نظیر پرداخت کنند و آیا حکم این تبصره شامل کارکنان دستگاه‌های مستثنا شده در قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شود یا خیر؟» نمایندگان ضمن بررسی نظر کمیسیون اجتماعی در رابطه با این استفساریه، به آن پاسخ مثبت دادند و مشخص کردند که باید بر مبنای ‌٨٠‌درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های موضوع ماده ‌١٠۶ مقام نظیر، به تمامی شاغلان و بازنشستگانی که حداقل دو سال در پست‌های مذکور یا هم‌تراز آنان خدمت کرده یا می‌کنند، برای شاغلان از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون در تاریخ ‌١۴/٩/٨۶ و بازنشستگان از تاریخ تصویب یعنی ‌٨/٧/٨۶ محاسبه و پرداخت شود، به طوری که همواره از ‌٨٠‌درصد حقوق و مزایای مقامات نظیر و هم‌تراز آنان کمتر نباشد. نمایندگان همچنین معین کردند که حکم این تبصره ناظر به مقامات مذکور یعنی روسای قوا، ‌معاون اول رییس‌جمهوری، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رییس‌جمهوری، استانداران، سفرا و معاونان وزرا و هم‌ترازان آنان است که شامل تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده «‌۵» همین قانون می‌شود.



هشدار عربستان در مورد پیامدهای فاجعه بار حملۀ نظامی به ایران

نوشتۀ فواد روستائی
شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودیشاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی، ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با حملۀ نظامی به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت چنین اقدامی به باور او اقدامی "احمقانه" و دست زدن به آن "غم انگیز" (تراژیک) خواهد بود.

شاهزاده سعودی که در "باشگاه ملی مطبوعات" در واشنگتن سخن می گفت در توجیه مخالفت خود افزود اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، مردم این کشور را حول دولت ایران متحد می کند.
رئیس پیشین سرویس های اطلاعاتی عربستان، مصمم تر شدن جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای دست یابی به جنگ افزار هسته ای به عنوان یکی دیگر از پیامد های یک اقدام نظامی علیه ایران دانست.
به گزارش رویترز از واشنگتن، شاهزاده ترکی الفیصل ضمن تأکید بر فاجعه بار بود عواقب حمله به ایران از نظر تلفات انسانی و نیز اقدام های تلافی جویانۀ تهران گفت در این اقدام ها منافع متعدد آمریکا هدف قرار خواهد گرفت.
شاهزاده ترکی الفیصل از سفرای پیشین عربستان در واشنگتن و لندن نیز بوده است.
همزمان با این اظهارات شاهزاده سعود الفیصل، هیأت نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد دیروز (سه شنبه) اعلام کرد در نظر دارد طرح قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل تسلیم کند که در آن توطئۀ جمهوری اسلامی ایران برای کشتن سفیر عربستان در واشنگتن محکوم شده است.
این اتهام اخیراً از سوی آمریکا به ایران وارد شده و یک شهروند ایرانی- آمریکائی نیز به اتهام دست داشتن در آن در آمریکا بازداشت شده است.
جمهوری اسلامی ایران و فرد دستگیر شده اتهام را قویاً رد کرده اند.
به گزارش "پرس تی.وی."، شبکۀ تلویزیونی متعلق به جمهوری اسلامی ایران، محمد خزاعی- نمایندۀ دائم این کشور در سازمان ملل متحد- طی نامه ای به دبیر و رئیس مجمع عمومی این سازمان در واکنش به این اقدام عربستان در مورد پیامدهای چنین اقدامی هشدار داده است.
محمد خزاعی ارائۀ طرح قطعنامه از سوی عربستان را "در نوع خود بی سابقه و بدعتی خطرناک، غیر قابل قبول و باعث هتک حیثیت این سازمان" دانسته است.



خبرگزاری کره‌جنوبی: «هم‌اکنون متخصصان هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی در ایران هستند»

image
خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی خبر داده که هم‌اکنون چندین متخصص هسته‌ای و موشكی كره شمالی در ۱۰ مركز هسته‌ای و نظامی ایران حضور دارند و جمهوری اسلامی را برای دست‌یابی به تسلیحات اتمی یاری می‌رسانند.
«یونهاپ»، خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی به نقل از یک منبع اطلاعاتی کره جنوبی داده است که هم‌اکنون «صدها» دانشمند و متخصص هسته‌ای و موشکی كره شمالی در ۱۰ مركز هسته‌ای و تحقیقات نظامی ایران، از جمله در سایت‌های هسته‌ای قم و نطنز حضور دارند و مشغول همكاری با همتایان ایرانی خود هستند.
این خبرگزاری گفته است که متخصصان کره‌شمالی از طریق كشورهای ثالث به ایران می‌روند و پس از انجام ماموریت خود كه در قالب دوره های ۳ تا ۶ ماهه است از همین طریق به كره شمالی باز می‌گردند.
كره جنوبی اعلام کرده است که سئول با دقت تحولات و ارتباطات ایران و كره شمالی را در زمینه‌های هسته‌ای و فناوری‌های تسلیحاتی زیر نظر دارد.
این خبر در حالی منتشر شده است که اخیرا چند رسانه غربی نیز به نقل از برخی از دیپلمات‌های حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خبر داده بودند كه دو كشور یا سازمان در برنامه‌های هسته‌ای ایران به این كشور كمك می‌كنند؛ این دیپلمات‌ها، این دو كشور احتمالی را كره شمالی و پاكستان معرفی كرده بودند.
چندی پیش نیز خبرهایی راجع به حضور متخصصان اتمی ارمنستان در ایران منتشر شده بود.



انتقال هفت تن از زندانیان زندان گوهردشت به بند قرنطینه

منابع حقوق بشری در کردستان اعلام کرده اند که هفت تن از زندانیان مذهبی زندان رجایی شهر کرج به قرنطینه این زندان منتقل شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان و به نقل از هم بندیهای این زندانیان، ظهر روز دوشنبه بیست و سوم آبان چند تن از زندانیان مذهبی زندان رجایی شهر به نام های هادی همت زاده، عبدالواحد سلیمانی، لایق کردی پور، محمد برقی، عثمان احسنی، ایوب کریمی و عبدالرحیم پیرانشهری پس از بحث مذهبی با رئیس اندرزگاه چهار زندان رجایی شهر به قرنطینه زندان منتقل شدند.
براساس گزارش های منتشر شده، تاکنون تعداد زیادی از زندانیان کرد اهل تسنن از شهرهای مختلف به زندان رجایی شهر انتقال یافته اند.



گزارش وزارت علوم به مجلس ایران در ارتباط با مرگ یک دانشجو در حمام؛ تنها کارگران مقصر شناخته شدند!

علی عباسپورتهرانی فرد، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران از ارسال گزارش مربوط به مرگ یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در حمام خوابگاه از سوی وزارت علوم خبر داده و با خطا کار دانستن دو کارگر این خوابگاه، افزوده است: آمنه بهرامی دانشجوی شبانه بوده و اصرار داشته است که از خوابگاه استفاده کند و مدتی هم در مسجد دانشگاه اقامت داشته است؛ اما پس از مدتی بعضی از دانشجویان می‌پذیرند که خانم بهرامی در خوابگاه آنها اقامت داشته باشد.
به گزارش دانشجونیوز، به دنبال جان باختن یک دانشجوی دختر دانشگاه امیر کبیر در حمام خوابگاه دانشگاه در اثر سهل انگاری مسئولین این دانشگاه، در آخرین واکنش رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران از پاسخ وزارت علوم به درخواست مجلس مبنی بر ارائه گزارش این حادثه خبر داده و افزوده است: «کمیسیون این گزارش را پیگیری خواهد کرد و نتیجه آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.»
بر اساس گفتگویی که خبرگزاری مجلس ایران با این نماینده تهران داشته است، این نماینده با اشاره به اینکه
دانشجویان شبانه نمی‌توانند در خوابگاه مسقر شوند، افزوده است: «در این نامه منعکس شده که این دانشجو جزء دانشجویان شبانه دانشگاه امیرکبیر بوده است؛ این دانشجو اصرار داشته است که از خوابگاه استفاده کند و مدتی هم در مسجد دانشگاه اقامت داشته است؛ اما پس از مدتی بعضی از دانشجویان می‌پذیرند که خانم بهرامی در خوابگاه آنها اقامت داشته باشد.»
در حالی که مسئولیت اصلی فاجعه رخ داده مرتبط با مدیریت دانشگاه و سهل انگاری مقامات بوده،عباسپور تهرانی فرد با خطاکار داستان دو کارگر خوابگاه دانشگاه امیر کبیر، افزوده است که « همین خطا باعث وقوع چنین فاجعه‌ای شده است.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شرح حادثه به خبرنگاران دولتی گفته است: «در یکی از روزها این دانشجوی فوت شده از حمام کارگران و کارمندان این دانشگاه که در زیر زمین قرار دارد، استفاده می‌کند؛ البته قبل استفاده از این حمام کارگران برای باز شدن لوله فاضلاب‌ها از مواد شیمیایی استفاده کرده بودند در حالی که این مواد شیمیایی برای باز شدن لوله‌ها نبوده و مختص به کار دیگری مانند تهویه بوده است.»
بر اساس گزارشات پیشین دانشجونیوز، آمنه زنگنه ورودی سال ١٣٨٩ دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود که مهرماه سال جاری بر اثر استنشاق گاز ناشی از اسید که برای باز کردن لوله های فاضلاب استفاده شده بود، در خوابگاه مرادی در نزدیکی درب خیابان رشت این دانشگاه دچار خفگی شد و جان خود را از دست داد.
گفته می شود عدم اطلاع رسانی مقامات مسئول در این زمینه برای آگاهی دانشجویان، موجب خفگی آمنه زنگنه در حمام شده بود.
در ادامه عباسپور تهرانی فرد در ادامه با «مسئول» دانستن وزارت علوم در زمینه رسیدگی به خطای کارگران، گفته است: «وزارت علوم در حال رسیدگی به خطای این افراد است زیرا این دو کارگر از مواد پاک کننده‌ای که برای دستگاه‌های شوفاژ و تهویه بوده برای باز شدن لوله‌های حمام استفاده کرده‌اند.»
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه ادعا کرده است که وزارت علوم « در حال پیگیری این موضوع است.»
برخی از دوستان آمنه زنگنه اعلام کرده بودند که وی به دلیل عدم اسکان دائم از سوی مسئولان و بی برنامگی موجود در تخصیص خوابگاه به دانشجویان، شب های متوالی در نمازخانه خوابگاه به سر برده و از حمام زیرزمین برای استحمام استفاده کرده است. آنان با بیان این نکته که اگر وضعیت اسکان وی مشخص شده بود، هر گز این حادثه تلخ رخ نمی داد، خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه در این زمینه شده اند.
گفته می شود وضعیت اسفناک بسیاری از خوابگاه های دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عدم رسیدگی به این وضعیت، در حالی که بودجه های کلانی صرف ساخت و سازهای غیر ضروری در دانشگاه شده است.
به دنبال این حادثه صدها تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) یک هفته تجمع اعتراضی تشکیل داده که با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای دکتر رهایی، ریاست دانشگاه، به همراه دکتر آرزو، معاون دانشجویی وی شده بودند..



احضار فؤاد سجودی فریمانی، فرزند شهید و دانشجوی دکترای محروم از تحصیل، برای گذراندن ۸ سال حبس

فؤاد سجودی فریمانی، دانشجوی دکترای محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای اجرای حکم ۸ سال حبس به زندان اوین احضار شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، دادیار اجرای احکام دادسرای اوین در نامه‌ای خطاب به وثیقه‌گذار، از او خواسته است که سجودی فریمانی را ظرف مدت ۲۰ روز از رویت اخطاریه به زندان اوین تحویل دهد، و اظهار کرده که در غیر این صورت نسبت به ضبط وثیقه به نفع دولت اقدام خواهد شد.
فؤاد سجودی فریمانی، فرزند شهید غلامعلی سجودی فریمانی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در شهریور ماه ۸۹ بازداشت شده و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
او در حالی برای اجرای حکم خود به دادسرای اوین احضار شده است که هنوز هیچ حکمی به وی ابلاغ نشده و بر اساس آخرین ابلاغ به وی، پرونده اعتراضش به رای دادگاه بدوی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی موحد در حال بررسی است.
فریمانی در ۲۳ شهریور سال ۸۹ در حالی بازداشت شد که به تازگی در دوره دکترا ثبت نام کرده بود و شرایط خانوادگی سختی را می‌گذراند.
سجودی که دوران بازداشت خود را در بند دو الف زندان اوین سپری کرد و بیش از ۴۵ روز از این مدت را در انفرادی به سر برد، با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و به دلیل فشارهای روحی اعمال شده در دوران بازداشت، پس از آزادی برای مدتی در بیمارستان اعصاب و روان مهرگان بستری شد.
وی دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد خود را در مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر به اتمام رسانده است.
فریمانی دارای چند مورد ثبت اختراع و مقالات علمی متعدد بوده است. وی مشاور پروژه های دانشگاهی زیادی بوده و در بسیاری از فعالیت های علمی پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به جامعه خود خدمت کرده است.
صدور حکم هشت سال حبس برای وی به اتهام توهین به مقدسات به شدت تعجب آور بوده است. زیرا وی جز کارهای متعارفی نظیر مباحثات ایمیلی، به اشتراک گذاشتن لینک در محیطهای مجازی و داشتن کاریکاتور در هارد خود، کار دیگری نکرده که ادعای توهین و جرم درباره آن مطرح باشد.
او که سرپرستی یک خانواده را عهده دار بوده است و همچنین تنها یک هفته از مراسم عقدش می گذرد، حالا باید خود را برای یک دوره ۸ ساله حبس در زندان اوین آماده کند.





جزئياتی تازه درباره انفجار زاغه مهمات سپاه شهر ملارد بر ملا شد، العربيه

دبی-العربيه.نت - شنبه ۱۱-۱۱-۲۰۱۱ تهران لرزيد، اما نه به خاطر زلزله ای که هشدار وقوع آن از چند سال پيش داده می شود، بلکه در اثر انفجاری کيلومترها آن طرف تر. منابع مطلع در گفت و گو با "العربيه.نت" جزئيات بيشتری از حادثه را بازگو کردند.
منابع رسمی ايران اعلام کردند که انفجار روز شنبه در پادگان سپاه در بيدگنه شهر ملارد در ۴۵ کيلومتری تهران در حين انتقال مهمات رخ داد. شدت انفجار به اندازه ای بود که نه تنها مناطق اطراف محل انفجار، ساکنان تهران هم صدای آن را شنيدند و لرزش زمين را حس کردند.
ساکنان تهران تاکيد می کنند که صدای چند انفجار شنيدند نه يک انفجار. منابع سپاه پاسداران در اين باره اخبار مختلفی اعلام کردند از جمله اين که انفجار دوم ناشی از سرايت آتش به يک کارخانه پتروشيمی در نزديکی محل حادثه است.
خبرگزاری "فارس" به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران با اعلام اين خبر گفت: انفجار هنگامی صورت گرفت که يک محموله مهمات از زاغه در حال خارج شدن به سمت منطقه مورد نظر بود که متأسفانه به محض خروج از زاغه اين حادثه اتفاق افتاد.
سپاه پاسداران ايران شمار کشته شدگان انفجار را ۱۷ نفر اعلام کرد. اين در حالی است که شمار قربانيان را ابتدا ۲۷ نفر اعلام کرده بود. برپايه اطلاعيه سپاه که روز يکشنبه منتشر شد،حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه بوده است. وی همچنين بنيانگذار "توپخانه و موشکی سپاه" در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق معرفی شده است.

منابع رسمی ايران به ويژه مسئولان سپاه، انفجارهای يکشنبه را يک حادثه اعلام کرده اند و هرگونه احتمال خرابکاری را رد می کنند.
منابع غير دولتی اما خبرهای ديگری از ماجرا منتقل می کنند. آن چه که بر تشکيک به روايت رسمی دامن می زند، عملکرد نيروهای سپاه در روز حادثه بود. از جمله اين که به گزارش روزنامه های امروز تهران، مقامات نظامی به آمبولانس های بيمارستانهای غير نظامی اجازه ورود ندادند و حتی آن مجروحانی که در بيمارستانهای تهران و کرج بستری شده بودند را خارج و به بيمارستانهای سپاه پاسداران از جمله خاتم الانبيا منتقل کردند.

منابع غير رسمی از کشته شدن ۴۰ نفر در حادثه خبر دادند. اما سايت اصلاح طلب "ندای سبز" به نقل از منابع خود نوشت که دستکم ۱۰۰ نفر در حادثه مفقود شده اند. به عبارتی شدت حادثه به گونه ای بود که امکان شناسايی اجساد متلاشی شده وجود ندارد.
جزئيات بيشتر
يک منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود به "العربيه.نت" گفت، حادثه در اثر انفجار سوخت جامد موشک های "سجيل" سپاه پاسداران روی داد.
بنا به گفته اين منبع مطلع، پادگان سپاه ملارد محل انبار بخشی از موشک های سجيل و موشک های شهاب سه بود. موشک های سجيل اين قابليت را دارند که برای پرتاب سکوی ويژه نياز ندارند از همين رو شليک آن ها آسان است.

بنا بر اين اطلاعات در پی تهديدهای اخير از سوی کشورهای غربی و اسرائيل در خصوص حمله به ايران به دليل برنامه اتمی اش، مسولان بلند پايه نظام تصميم می گيرند موشک های سجيل را از انبار خارج کرده و در کوير مستقر کنند. اين اقدام به دو منظور صورت گرفت؛ نخست حفاظت از موشک ها در صورت حمله احتمالی به انبار و دوم توزيع جغرافيايی و آمادگی برای شليک آن ها در صورت آغاز هرگونه جنگ احتمالی.
عمليات انتقال موشک ها عملياتی محرمانه و لوجستيکی است از همين رو حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه که مسوول اصلی پروژه موشک های بالستيک محسوب ميشد، در محل حادثه حاضر بود. ديگر افراد حاضر نيز از سربازان وظيفه و معمولی نبودند بلکه کادر سپاه بودند و شماری از آن ها درجه دار هستند.
در حين انتقال اجزای موشک ها، انفجار ناگهانی رخ داد. سوخت جامد سوختی نيست که در اثر گرمای هوا منفجر شود و شعله ور شدن آن نيازمند محرک هايی است. مسئولان سپاه می گويند انفجارهای ديگر در اثر انفجار ديگر روی داده اند.

اما نکته قابل توجه اين است که در سايت پدافند هوايی در شهر ملارد نيز انفجار روی داد. اين سايت در فاصله سه کيلومتری زاغه مهمات قرار دارد و به همين دليل انفجار در آن نيازمند عملی مستقل است.
از همين رو منبع مطلع در گفت و گو با "العربيه.نت" تاکيد می کند که حادثه انفجار شهر ملارد، در نتيجه خرابکاری يا يک عامل تعمدی بيرونی بوده است که موفق شده در سر بزنگاه، سوخت های خارج شده از انبار را منفجر سازد. هشدار به پايگاه سپاه در پارچين پس از انفجار در پايگاه های ملارد، از ديگر دلايلی است که به عنوان نشانه خرابکاری بودن انفجارها مطرح شده است.



شاهزاده ترکی الفیصل: حمله به ایران اندیشه ای خطرناک است


ترکی الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان و برادرزادۀ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه شنبه طی سخنانی در واشينگتن، با حملۀ نظامی عليه ايران به شدت مخالفت کرد و آن را انديشه ای باطل و خطرناک ناميد.

وی که به دعوت باشگاه ملی مطبوعات آمريکا برای نمايندگان رسانه ها سخنرانی می کرد، در عین حال سياست های جمهوری اسلامی ايران در منطقه و اتهام مربوط به توطئۀ ترور سفير کشورش در آمريکا را به باد انتقاد گرفت.

شاهزاده سعودی تصريح کرد که در رابطه با رهبران حکومت ايران دو مساله وجود دارد: «يکی جاه طلبی آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای و ديگری دخالت مدوام آنها در امور کشورهای عربی. در مورد سلاح اتمی، عربستان همچنان بر اين موضوع اصرار دارد که رهبران ايران، دست از اين هدف بردارند و با عمل و تعهد، از ايجاد يک منطقۀ عاری از  سلاح های کشتار جمعی در خاور ميانه پشتيبانی کنند.»

وی در همان حال، اقدام نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران را مردود دانست و ضمن مخالفت با آن به فجايع انسانی و خسارت های مالی ناشی از چنين جنگی تاکيد کرد که پيامدهای آن تا مدتها ادامه خواهد داشت.

او همچنين اظهار عقيده کرد که عمليات نظامی عليه ايران، ممکن است موجب پشتيبانی ايرانيان از رژيم کنونی شود.
 
ترکی  الفیصل در مورد موضوع دوم و آنچه که وی آن را دخالت رهبران ايران در امور داخلی کشورهای مستقل عرب توصيف کرد گفت که در اين زمينه دلايل فراوانی، از جمله کشف توطئۀ ترور سفير عربستان در ايالات متحده در دست است که از دخالت نيروی قدس حکايت دارد.

اين مقام سعودی با تاکيد براين که آنچه برشمرد مختصری از اعمال کادر رهبری فعلی ايران است افزود: «در تمام جهان عرب، رهبران ايران به طور مداوم و به شيوۀ پنهانی و نيز با پشتيبانی از سازمان هايی مانند حزب الله و ديگران، در امور داخلی دولتها دخالت  می کنند.»

به گفتۀ وی، حزب الله تنها به لبنان محدود نمی شود: « حزب الله در بحرين، در حجاز، در ترکيه و در پاکستان نيز با پشتيبانی دولت ايران فعال است.»

 ترکی  الفیصل در مورد اتهام توطئۀ اخير برای ترور سفير عربستان در آمريکا، خواستار کيفر آن دسته از مسوولان ايرانی شد که به گفتۀ او در توطئۀ اخير دست داشته اند و اگر دولت ايران نسبت به اين دادخواهی بی تفاوت بماند، عربستان اين موضوع را به سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد.

وی از دیگر نمونه های دخالت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی، دخالت در امور عراق را مثال زد.
 
شاهزاده سعودی در مورد شرايط بحرين هم گفت: «به نظر می رسد اوضاع در حال حاضر ثبات يافته، ولی دشواری ها باز هم می توانند شعله ور شوند، همچنان که کشف اخير طرح مورد حمايت دولت ايران برای بمب گذاری در تاسيسات بحرين و از جمله در سفارت عربستان در منامه و جادۀ ملک فهد نشان داد.»

مقام سعودی در پاسخ به پرسش راديو فردا در بارۀ دخالت نظامی عربستان در بحرين اظهار داشت که اين اقدام به تقاضای دولت بحرين و در چارچوب منشوری صورت گرفت که کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس برآن توافق کرده اند و نيروهای سعودی در برخورد با معترضان بحرينی هيچ گونه دخالتی نداشتند.

شاهزادۀ سعودی، قيام های موسوم به بهار عربی را «گرفتاری های عربی» توصيف کرد و گفت: مصر، ليبی و تونس اکنون وارد مرحلۀ خطرناک و دشوار تجديد سازماندهی شده اند. وی نسبت به احتمال ظهور سازمان های تروريستی جديد در خاور ميانه و شمال آفريقا به دليل شرايط ناشی از انقلاب های عربی ابراز نگرانی کرد.

ترکی الفيصل  همچنین گفت که سی و پنج هزار نيروی امنيتی آموزش ديده و ورزيده، برای ايمنی تاسيسات نفتی عربستان به خدمت گماشته شده اند.

اين مقام سعودی  در سخنان روز سه شنبۀ خود در باشگاه ملی مطبوعات آمريکا، ذخيرۀ ارزی عربستان را ۶۰۰ ميليارد دلار اعلام کرد.

ترکی الفیصل برای محافل سياسی و مطبوعاتی آمريکا چهرۀ آشنايی است چرا که برای سال ها سفير عربستان در واشينگتن بود.

او از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱، يعنی دو سال پيش از وقوع انقلاب اسلامی در ايران، تا زمانی که به سفارت کشورش در لندن گماشته شد، به مدت بيست و چهار سال، رياست سازمان اطلاعات و امنيت عربستان به نام «مخابرات الامنيه» را برعهده داشت و گفته هايش در روز سه شنبه از سوی محافل مطبوعاتی، بازگو کنندۀ نطر دولت عربستان تلقی شده است، اگرچه وی طی کنفرانس مطبوعاتی، دوبار تکرار کرد که از جانب دولت سعودی سخن نمی گويد.




جنجال‌آفرینی احمدی‌نژاد؛ «وعده در شهرکرد، اعتراض در اصفهان»

روزنامه‌های ابتکار، کیهان، شرق، و جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که مجلس هشتم «حقوق حداکثری و مادام‌العمر برای مقام‌های سیاسی» جمهوری اسلامی را تصویب کرده است.

همزمان با آغاز دهمین ماه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، روزنامه شرق گزارش داده است که محمد خاتمی طی سخنانی «در جمع جوانان اصلاح‌طلب آذربایجان» بار دیگر بر «آزادی زندانیان سیاسی و برداشتن حصر‌ها» تاکید کرده است.


روزنامه اعتماد از «شروط وزارت کشور» و «برخی نهاد‌ها» برای «صدور مجوز همایش اصلاح‌طلبان» خبر داده و نوشته است که «وزارت کشور برای برگزاری همایش هم‌اندیشی خواستار عدم حضور سید محمد خاتمی و اعضای احزابی همچون مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در این همایش شده ‌است».


روزنامه «ملت ما» خبر داده است که سایت رسمی این روزنامه از سوی «کارگروه تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی» فیلتر شده است، و روزنامه تهران امروز نیز گزارش داده است که «وعده محمود احمدی‌نژاد در شهرکرد» با «اعتراض در اصفهان» موجه شده است.


«تصویب حقوق حداکثری و مادام‌العمر برای مقام‌های سیاسی»


روزنامه‌های ابتکار، کیهان، شرق، و جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که با تصویب اعضای مجلس شورای اسلامی «حقوق مقامات سیاسی مادام‌العمر» شده و حتی «تفاوت تطبیق» حقوق سال ۸۶ تاکنون به آنها پرداخت می‌شود.


روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره چهارشنبه گزارش داده که با مصوبه مجلس هشتم «حقوق مقامات سیاسی مادام‌العمر شده است»، و نوشته است که «اگرچه سال‌های پیش برخی ادعا‌ها درباره حقوق مادام‌العمر مدیران درجه اول نظام تکذیب شده بود، اما روز دوشنبه مجلس در اقدامی جدید تصویب کرد که بخش اعظم حقوق و مزایای مدیران تراز اول و میانی کشور به‌ صورت همیشگی به آنان پرداخت شود».


به نوشته این روزنامه، «نمایندگان مجلس هشتم در بررسی طرح استفساریه تبصره ۳ مواد ۷۱ و ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، مشخص کردند که چنان چه حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر رؤسای قوا، ‌معاون اول رئیس‌ جمهوری، نواب رئیس‌ مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس ‌جمهوری، استانداران، سفرا و معاونان وزرا در مسئولیت جدید از ‌درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر آنان در پست قبلی کمتر باشد، به‌میزان مابه‌التفاوت آن تفاوت تطبیق دریافت کنند».


روزنامه کیهان نیز نوشته است که بنا بر تصویب مجلس شورای اسلامی «مقامات کشوری هم تفاوت تطبیق دریافت می‌کنند».


به نوشته این روزنامه، اعضای مجلس هشتم روز دوشنبه «در بررسی طرح استفساریه تبصره ۳ مواد ۷۱ و ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری»، ضمن بررسی نظر کمیسیون اجتماعی در این باره، تصویب کردند که دولت و صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی مکلفند کلیه مطالبات مقامات موصوف ناشی از اجرای این قانون را از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن بر مبنای آخرین حقوق و مزایای هر سال مقام نظیر پرداخت کنند».


کیهان تاکید کرده است که این اقدام درباره مقام‌های سیاسی شاغل و بازنشسته «باید بر مبنای ۸۰ درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های موضوع ماده ۱۰۶ مقام که حداقل دو سال در پست‌های مذکور یا هم‌طراز آنان خدمت کرده یا می‌کنند، برای شاغلان از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون در تاریخ ۱۴ آذر ۸۶ و بازنشستگان از تاریخ تصویب یعنی ۸ مهر ۸۶ محاسبه و پرداخت شود، به طوری که همواره از ۸۰ درصد حقوق و مزایای مقامات نظیر و هم‌طراز آنان کمتر نباشد».


روزنامه شرق نیز تیتر یک شماره ۲۵ آبان خود را به «حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی» اختصاص داده و نوشته است که «با رأی مجلس شورای اسلامی به یک استفساریه، مقام‌های سیاسی جمهوری اسلامی از این پس می‌توانند ۸۰ درصد حقوق مدیریتی را مادام‌العمر دریافت کنند» و «البته برای برخورداری از مزایای این مصوبه باید حداقل دو سال در پست سیاسی حضور داشت».


این روزنامه نوشته است که این تصمیم مجلس شورای اسلامی «با اصرار اولیه حدود ۱۲۰ نماینده و همراهی اکثریت مجلس اتخاذ شد» و علاوه بر این «کسانی که حداقل دو سال در پست‌های سیاسی باشند، در صورتی که از این پست‌ها برکنار شده یا کناره‌گیری کنند و در صورتی که به سمت پایین‌تر منصوب شوند و حقوق‌شان کمتر از ۸۰‌ درصد قبل باشد، باید ما‌به‌التفاوت حقوق به گونه‌ای به آنها پرداخت شود که از ۸۰‌ درصد فوق‌العاده پرداخت حقوق برخوردار شوند».


روزنامه جمهوری اسلامی نیز در صفحه نخست از «تصویب حقوق حداکثری برای مشاغل سیاسی توسط نمایندگان مجلس» خبر داده و نوشته است که «در قالب طرح استفساریه قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس برای خود حقوق مادام‌العمر تصویب کردند».


این روزنامه البته یادآوری کرده است که مصوبه روز دوشنبه مجلس هشتم درباره حقوق مادام‌العمر و نیز حق تطبیق علاوه بر «نمایندگان مجلس» شامل «روسای قوا، ‌معاون اول رئیس‌ جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس‌جمهور، استانداران، سفرا و معاونان وزرا و هم‌طرازان آنان است که شامل کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج» قانون خدمات کشوری است.


تاکید دوباره محمد خاتمی بر آزادی زندانیان سیاسی و برداشتن حصر‌ها


همزمان با آغاز دهمین ماه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، روزنامه شرق گزارش داده است که محمدخاتمی رئیس جمهور سابق طی سخنانی «در جمع جوانان اصلاح‌طلب آذربایجان» بار دیگر بر «آزادی زندانیان سیاسی و برداشتن حصر‌ها» تاکید کرده است.


به گزارش این روزنامه، محمد خاتمی با تاکید بر این که «نمی‌شود انتخابات به سبکی باشد که یک سلیقه می‌پسندد و همه محدود و ‏ مجبور باشند شرکت کنند، بزرگان و افراد موثر هم اگر بگویند شرکت کنند، مردم ‏شرکت نخواهند کرد» گفته است که «بنده می‌گویم بیایید فضا را آماده کنید، زندانیان آزاد شوند، ‏حصر‌ها برداشته شود و فضا باز شود».


به نوشته شرق، رئیس جمهور دوره اصلاحات «انتخابات خوب و مناسب و آزاد و با حضور همگان و تامین شرایط ‏لازم برای آن» را «بهترین راه تامین امنیت کشور و نیز گذر به سوی آینده بهتر و امیدوار‏کننده‌تر» توصیف کرده، و گفته است که «زمان به سرعت می‌گذرد و ممکن است فرصت‌ها از دست برود» و «من معتقدم هنوز هم راه خوشبختی ملت، تقویت نظام و حاکمیت و البته برآوردن ‏خواسته‌های ملت، برگزاری انتخابات آزاد و درست وخوب است».


محمد خاتمی همچنین مقدمه برگزاری انتخابات مناسب و آزاد را نیز بر شمرده و گفته است که اگر «زندانیان آزاد شوند، فضا باز می‌شود و البته که همه با رغبت در انتخابات شرکت می‌کنند» و «‏انتخابات باشکوه این‌چنینی بزرگ‌ترین تضمین‌کننده امنیت کشور است و امروز ‏خطرات بزرگی ما را تهدید می‌کند».


روزنامه شرق در عین حال گزارش داده است که محمد خاتمی با اشاره به این که «مردم ما این قدر بزرگوار و خوبند» و «این ‏جوانان ما که این قدر رنج ‌دیده‌اند اگر این فضا باز شود و به آینده امیدوار باشند، ‏دارای گذشت هستند، و در این صورت مملکت تضمین و تامین می‌شود» گفته است که «بیایید به آینده نگاه کنیم، هر کس در گذشته احساس می‌کند به او ستمی شده، بگوید که ‏گذشتم؛ البته به شرط این که آینده روشن و آزادی برای همه تضمین شود».


این روزنامه همچنین نوشته است که محمد خاتمی در جمع جوانان اصلاح‌طلب آذربایجان با بیان این که «از سه نقطه جمهوری اسلامی در معرض فشار است» گفته است که «یکی هسته‌ای، ‏ یکی حقوق‌بشر و دیگری مسئله ترور که مطرح می‌کنند ولی متاسفانه هم در آمریکا و هم در ایران کسانی هستند که بدشان نمی‌آید قضیه ‏به خشونت گراییده و مسئله حاد‌تر شود».


رئیس جمهور دوره اصلاحات ابراز امیدواری کرده است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا «تحت تاثیر آنها ‏قرار نگیرد» و البته تاکید کرده است که «در ایران هم کسانی که نان‌شان در ‏بحران و خشونت و تنش است، ممکن است از حاد شدن قضیه بدشان نیاید»، اما «عقلای ‏قوم باید جلو این را بگیرند» و «فرصت انتخابات فرصت ‏مناسبی است تا جلو بسیاری از این توطئه‌ها گرفته شود و فضای آزاد و مناسب ‏با حضور همه جریان‌ها می‌تواند بسیاری از خطرات را رفع کند».


روزنامه جام جم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز با حذف بخش‌هایی از سخنرانی محمد خاتمی که در آن خواهان «آزادی زندانیان سیاسی و برداشت حصر‌ها» و «برگزاری انتخابات مناسب و آزاد» شده، تنها بخشی از سخنان وی را که به احتمال وقوع جنگ مربوط بوده منتشر کرده و از قول خاتمی نوشته است که «اگر روزی و روزگاری خارجی بخواهد بیاید و دخالتی انجام ‏بدهد اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب با آن مقابله خواهند کرد».


شروط وزارت کشور برای صدور مجوز همایش اصلاح‌طلبان


روزنامه اعتماد از «شروط وزارت کشور» و «برخی نهاد‌ها» برای «صدور مجوز همایش اصلاح‌طلبان» خبر داده است.


به دنبال «لغو همایش هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان که قرار بود روز عید غدیر (سه‌شنبه) برگزار شود» و «در حالی که اصلاح‌طلبان دلایل لغو» این همایش را اعلام نکرده‌اند، «برخی منابع» به روزنامه اعتماد خبر داده‌اند که «وزارت کشور برای برگزاری همایش هم‌اندیشی خواستار عدم حضور سید محمد خاتمی و اعضای احزابی همچون مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در این همایش شده ‌است».


اعتماد در عین حال خبر داده است که «شورای هماهنگی اصلاحات حاضر به پذیرش چنین شروطی نشده چرا که اساسا این شروط را غیرقانونی می‌داند».


این روزنامه همچنین نوشته است که «مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به لغو نشست انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» گفته است که «مجموعه‌هایی که احزاب غیرقانونی جزء آن هستند، نمی‌توانند مانند احزاب قانونی فعالیت کنند».


روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که به این ترتیب «اصلاح‌طلبان که این روز‌ها در کشاکش تصمیم‌گیری برای چگونگی ورود در انتخابات هستند، از برگزاری همایش نیز محروم شده‌اند».


همزمان روزنامه مردمسالاری خبر داده است که احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت، یکی از احزابی که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است، از محدودیت‌ها و تبعیض‌های به‌وجود آمده برای اصلاح‌طلبان به شدت انتقاد کرده است.


این روزنامه از قول احمد حکیمی‌پور نوشته است که «متاسفانه امروز وضعیت به گونه‌ای شده که جناحی تندرو عملا خود را مساوی با کل نظام و انقلاب اسلامی گرفته و این حق را برای خود قائل است که از موضع مالک و صاحب انقلاب برای جریان‌های سیاسی تعیین تکلیف کند».


سایت روزنامه «ملت ما» فیلتر شد


روزنامه «ملت ما» خبر داده است که فیلتر شدن سایت رسمی این روزنامه از سوی «کارگروه تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی» فیلتر شده و کاربران اینترنت در ایران امکان دسترسی به این سایت را ندارند.


این روزنامه خبر داده است که به رغم آن که «سایت روزنامه ملت ما» به طور رسمی «در سامانه ‌وزارت ارشاد ثبت شده است و مدیرمسئول مشخص و معرفی شده دارد، نشانی و شماره تماس دارد، اما بدون هیچ گونه تذکر و توضیح اولیه، از عید قربان فیلتر شده است».


روزنامه ملت ما همچنین از فیلتر شدن سایت رسمی این روزنامه ابراز تاسف کرده و نوشته است که «با کمال تاسف، بی‌مسئولیتی متولیان امر فیلترینگ در برخورد با «ملت  آن‌لاین» که سایت روزنامه ملت ‌ما و سایت ثبت در سامانه وزارت ارشاد است، شگفت انگیز و دور از انتظار بود» و «نشان می‌دهد که حقوق شهروندی، آزادی بیان و اندیشه به چه آسانی می‌تواند توسط افرادی که به نیابت از ملت‏‌‏، تنها باید مجری قانون باشند و تنها باید بکوشند تا در همه حال مراتب خدمت‌گزاری خود را به ملت ثابت کنند‏، می‌تواند لگدکوب شود و نادیده گرفته شود».


روزنامه ملت ما همچنین اعلام کرده است که «با گذشت یک هفته از فیلتر سایت، ما هنوز نمی‌دانیم به‌ خاطر کدام مطلب و به چه دلیل این سایت توقیف شده است» و «مدیریت روزنامه ضمن پیگیری رفع فیلترینگ سایت و بازگشایی آن به روی هموطنان‌مان در داخل کشور، منتظر توضیحات رسمی و قانع‌کننده درباره چرایی و علت توقیف سایت روزنامه‌ از سوی «کارگروه تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی» است».


روزنامه اعتماد نیز خبر داد که سایت رسمی روزنامه «ملت ما» که روزنامه‌ای «نزدیک به محسن رضایی» است از یک هفته پیش فیلتر شده است.


اعتماد همچنین از قول «فرزاد خلفی، سردبیر روزنامه ملت ما درباره فیلتر شدن سایت این روزنامه» نوشته است که «ما نیز هنوز دلیل این فیلتر را نمی‌دانیم» و «هنوز در این باره هیچ توضیحی داده نشده است و در روزنامه هم منتشر کردیم که ‌سایت بدون هیچ توضیحی توقیف شده است و تاکنون هیچ جواب مشخصی داده نشده است».


جنجال‌آفرینی احمدی‌نژاد؛ «وعده در شهرکرد، اعتراض در اصفهان»


روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره چهارشنبه با تیتر «وعده در شهرکرد، اعتراض در اصفهان» گزارشی منتشر کرده و نوشته است که «مقامات شهری اصفهان به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در چهارمحال و بختیاری واکنش نشان دادند».


این روزنامه نوشته است که «پس از مدت‌ها تشنگی زاینده‌رود و بی‌رمقی شهر و افسردگی سی و سه پل، سرانجام هفته گذشته اندکی آب، پایه‌های سی و سه پل را خنک کرد و مردم را به وجد آورد. اما این شادی بسیار زودگذر بود، چرا که درست در همین ایام در جایی غیر از اصفهان برای آب این شهر تصمیم‌گیری شد و احمدی‌نژاد در سفر به شهرکرد، آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد».


تهران امروز از قول محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نوشته است که محمود احمدی‌نژاد در سفر اخیرش به استان چهارمحال و بختیاری «با نوشته‌هایی که دست مردم بود و فشار برخی از نمایندگان، در شهرکرد گفت هرقدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده‌رود برداشت کنید! اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر».


تهران امروز البته نوشته است که این اظهارات احمدی‌نژاد «بار دیگر زاینده‌رود را به مسئله اول اصفهانی‌ها بدل کرد. در شهر ولوله افتاد. شهردار مصاحبه کرد» و اکنون «مدیران شهری اصفهان می‌خواهند از دولت به قوه قضائیه شکایت کنند».


به نوشته این روزنامه، مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان، نیز در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد گفته است که «در صورتی که زاینده‌رود از اصفهان جدا شود این شهر خواهد مرد».


تهران امروز همچنین نوشته است که «یکی از برنامه‌های نمایندگان اصفهان در مجلس» نیز «استمداد از رهبر» درباره وعده احمدی‌نژاد در شهر کرد است».


عباس حاج رسولی، رئیس شورای شهر اصفهان، نیز با اشاره به این که مردم حرف‌های احمدی‌نژاد در شهر کرد را «می‌شنوند و احساس می‌کنند که حق آنان ضایع شده است. مردم ناراحت هستند و به ما فشار می‌آورند و حتی ما را تهدید می‌‌کنند» به این روزنامه گفته است که «از قوه قضائیه و دادستان کل کشور درخواست کردیم تا به مسئله حق آب مردم و سهمیه مردم اصفهان از آب زاینده‌رود رسیدگی کنند تا برداشت غیر قانونی از آن صورت نگیرد».


گشایش لویه جرگه افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی 

لویه جرگه یا نشست بزرگان افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل آغاز به کار کرد. توافق‌نامه مشارکت استراتژیک با آمریکا و مذاکرات صلح با طالبان دو محور اصلی گفت‌وگوهای این نشست است.

تابلوی لویه جرگه در کابل 
خبرگزاری‌ها از ورود حامد  کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، برای گشایش لویه جرگه در کابل خبر می‌دهند.
در این نشست که از روز چهارشنبه (۲۵ آبان، ۱۶ نوامبر) به مدت ۴ روز ادامه دارد بیش از ۲۰۰۰ تن از رهبران مدنی و سیاسی افغانستان حضور دارند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مهم‌ترین و حساس‌ترین مسایل افغانستان، از جمله حضور نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ و مذاکرات صلح با طالبان از موضوع‌های محوری در اجلاس لویی جرگه است.
نیروهای امنیتی افغانستان در آستانه برگزاری این نشست در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.
تمامی خیابان‌های منتهی به محل برگزاری نشست به روی خودروهای عادی بسته شده است.
ده‌ها مأمور امنیتی در خیابا‌ن‌های کابل در حال گشت زدن هستند و از مردم بازرسی بدنی به عمل آمده و موارد مشکوک به جاسازی بمب نیز کنترل می‌شود.
از مردم خواسته شده خودروهای خود را در خانه‌ها بگذارند و برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کنند یا پیاده بروند.
در لویه جرگه قانونی تصویب نخواهد شد و تصمیم‌های اتخاذ شده باید در نهایت به تصویب پارلمان افغانستان برسد. 
تهدیدهای طالبان
گروه طالبان که سال‌ها است علیه نیروهای خارجی در افغانستان می‌جنگد اعلام کرده که تصمیم‌های این نشست را به رسمیت نمی‌شناسد.
طالبان شرکت‌کنندگان در این نشست را تهدید به حمله کرده است. طالبان همچنین ادعا کرده که نسخه‌ای از طرح امنیتی این نشست را در اختیار دارد. مقام‌های افغان این ادعا را رد کرده‌اند.
همزمان با ادعاهای طالبان روز دوشنبه (۲۱ آبان) یک مهاجم انتحاری که قصد داشت کمربند انفجاری خود را در نزدیکی محل برگزاری لویه جرگه منفجر کند به ضرب گلوله مأموران امنیتی از پا در آمد.
مشارکت استراتژیک با آمریکا
رنگین دادفر سپنتا، مشاور ملی حامد کرزای، رئیس‌ جمهور افغانستان، در توضیح این نشست گفته است: «در لویه جرگه دو موضوع مهم به بحث گذاشته خواهد شد، نخست، توافق‌نامه مشارکت استراتژیک با آمریکا و دوم روند صلح.»
جزئیات مشارکت استراتژیک افغانستان با آمریکا هنوز اعلام نشده است. اما محافل ‌آگاه می‌گویند، هدف آمریکا دائر کردن پایگاه‌های نظامی متعدد در افغانستان است.
در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. اما قرار است که این نیروهای طبق توافق‌های قبلی تا سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند.
بنا بر اظهارات همین محافل، مشارکت استراتژیک با افغانستان به آمریکا این امکان را می‌دهد که پس از این تاریخ نیز در افغانستان باقی بماند. هدف از این تصمیم جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد طالبان و القاعده است.
جرگه در زبان پشتو به معنای بزرگ است و لویه جرگه به طور سنتی در مورد مسایلی تصمیم‌گیری می‌کند که به تمام گرو‌ه‌ها و قبایل این کشور مربوط می‌شود.
گزارش‌های اخیر در مورد کمک‌های مالی ۱۳۳ میلیون و ششصد هزار دلاری صندوق بین‌المللی پول به افغانستان موقعیت حامد کرزای را که سال گذشته تحت تأثیر اخبار فساد بانک‌ها تضعیف شده بود در این نشست مستحکم‌تر کرده است.
یکی از سازمان‌دهندگان لویه جرگه به رویتزر گفته است که در این نشست علاوه بر توسعه‌اقتصادی و حضور نیروهای خارجی در افغانستان حملات شبانه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
حملات شبانه یکی از تاکتیک‌های نیروهای خارجی است که به شدت مورد مخالفت مردم افغانستان قرار دارد. حملات شبانه با مخالفت شدید کرزای نیز روبرو شده است. رئیس جمهور افغانستان از نیروهای خارجی خواسته هر چه سریع‌تر این حملات را متوقف سازند.
در ماه سپتامبر تحقیقات گروه‌های مدنی نشان داد که یورش‌های شبانه نیروهای خارجی مردم افغانستان را به خطر انداخته و ‌آسایش ‌آنها را سلب کرده است.


ایتالیا چشم‌انتظار معرفی «کابینه گذار» 

دو رو پس از استعفای برلوسکونی٬ جانشین وی مونتی٬ اعضای کابینه خود را معرفی خواهد کرد. کابینه جدید متشکل از تکنوکرات‌هایی است که برای نجات اقتصاد بحران‌زده ایتالیا به میدان آمده‌اند. وضعیت اقتصاد ایتالیا «اضطراری» است.

ماریو مونتی 
ماریو مونتی که پس از استعفای سیلویو برلوسکونی٬ مرد جنجالی عرصه قدرت سیاسی در ایتالیا٬ توسط رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان جای‌گزین نخست‌وزیر منصوب شد٬ امروز٬ چهارشنبه (۱۶ نوامبر٬ ۲۵ آبان) اعضای کابینه‌اش را معرفی خواهد کرد. کابینه او که «کابینه گذار» لقب گرفته و مسئولیت «عبور از بحران» بر عهده‌اش گذاشته شده٬ مسئول اجرای طرحی خواهد بود که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده است: «ریاضت اقتصادی» برای نجات اقتصاد در معرض خطر ایتالیا.
به گزارش خبرگزاری رویترز٬ کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا اعلام کرده است که رئیس‌جمهور جورجیو ناپولیتانو صبح چهارشنبه با ماریو مونتی دیدار می‌کند تا به فرآیند تشکیل دولت جدید رسمیت بدهد.
مونتی ۶۸ ساله که دو روز کاری فشرده و سخت را پشت‌سر گذاشته٬ سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت «چارچوب کار حالا به وضوخ مشخص شده است» اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد تا در مراسم رسمی در حضور رئیس‌جمهور٬ ترکیب کابینه را نشان دهد و وزرای مورد نظر خود را معرفی کند. به گفته رسانه‌های ایتالیایی٬ او فهرست اعضای کابینه را آماده کرده٬ اما هنوز مشخص نیست که «دولت نجات» چه زمانی سوگند یاد خواهد کرد.
دولت تکنوکرات٬ مصمم برای نجات اقتصاد بحران‌زده ایتالیا
اقتصاد ایتالیا در آستانه یک فاجعه قرار گرفته است؛ فاجعه‌ای که پیامدهای آن برای یورو٬ واحد پول ۱۷ کشور اروپایی و همه کشورهای حوزه یورو می‌تواند ویرانگر باشد. این مساله مسئولیت‌های دولت جدید ایتالیا را بسیار سنگین‌تر می‌کند.
به گزارش رویترز٬ آقای مونتی روز گذشته گفت: «مایلم با آرامش و اطمینان تاکید کنم که کشور ما ظرفیت غلبه بر این فاز دشوار را دارد.» پیش از پایان هفته جاری٬ دولت ماریو مونتی باید برنامه‌های خود را به پارلمان ایتالیا ارائه کند و پس از گرفتن رای اعتماد٬ رسما قدرت سیاسی لازم برای اجرای آنها را خواهد داشت.
آقای مونتی که در همین مدت کوتاه حمایت همه نیروهای سیاسی مهم و تاثیرگذار را جلب کرده٬ معتقد است دولت جدید ایتالیا می‌تواند از فشارهایی که روی کشور است بکاهد و اعتماد و اطمینان از دست رفته را احیا کند. جورجیو ناپولیتانو که معماری این گذار سریع در ایتالیا را بر عهده دارد٬ شب یک‌شنبه و ساعاتی پس از برکناری سیلویو برلوسکونی٬ ماریو مونتی ۶۸ ساله را مامور تعیین کابینه جدید کرده بود.
آیا کابینه‌ی گذار مونتی راه را برای عبور از بحران ایتالیا خواهد گشود؟
آخرین فرصت برای خروج از وضعیت اضطراری
وضعیت اقتصادی ایتالیا و میزان بی‌سابقه بدهی‌های خارجی این کشور٬ نگرانی‌های گسترده‌ای در میان مقامات اروپایی برانگیخته است. اما مارسگالیا٬ رئیس انجمن کارفرمایان ایتالیا می‌گوید: «ما از دولت (مونتی) به‌شدت حمایت کرده‌ایم٬ چون این دولت را آخرین فرصت برای خروج کشورمان از وضعیت اضطراری می‌دانیم.»
میراث دولت برلوسکونی برای ایتالیا٬ میلیاردها دلار بدهی خارجی بود که حالا قرار است در کابینه ماریو مونتی٬ به تدریج روند بازپرداخت آنها مدیریت شود. ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا است٬ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد یورو بدهی خارجی دارد و «اصلاحات اقتصادی» باید به‌گونه‌ای اجرا شود که بازپرداخت این رقم تا پیش از پایان آوریل ۲۰۱۲ میسر باشد. چهارمین بدهکار بزرگ دنیا٬ برای ترمیم اعتماد و اطمینان از دست رفته سرمایه‌گذاران٬ راه دشواری در پیش‌رو دارد.



آمریکا ادعا کرده است که عادل الجبیر هدف طرح توطئه برای ترور بوده است
عادل الجبیرهیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل روز سه شنبه گفت که به زودی پیش نویس قطعنامه ای را با هدف محکومیت طرح ادعایی توطئه برای ترور سفیرش در واشنگتن تسلیم مجمع عمومی خواهد کرد.
بنابه گزارش ها پیش نویس قطعنامه از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد می خواهد "توطئه ترور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا" را محکوم کنند.
این پیش نویس همچنین "تروریسم را در همه اشکال" آن و همچنین "اقدامات خشونت بار علیه دیپلمات ها و ماموریت های دیپلماتیک و نمایندگان کشورها را قویا محکوم می کند."
عبدالمحسن الیاس سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل گفته است که پیش نویس قطعنامه روز چهارشنبه در مجمع عمومی توزیع خواهد شد و هدف به رای گذاشتن آن در روز جمعه است.
مقام های آمریکایی ماه گذشته گفتند که طرحی را توسط دو مرد ایرانی که با سازمان های امنیتی ایران مرتبط هستند کشف کرده اند که هدف آن استخدام آدم کش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بوده است.
مقام های آمریکایی در ماه سپتامبر منصور ارباب سیر شهروند آمریکایی ایرانی تبار را دستگیر کردند و می گوید نفر دومی که شناسایی کرده اند در ایران است.
ایران از این اتهام ها ابراز خشم کرده و گفته است که اینگونه اتهامات می تواند ثبات منطقه خلیج فارس را تهدید کند.
گفته می شود که این پیش نویس مستقیما ایران را مسئول طرح ترور معرفی نمی کند و خواستار محکومیت آن کشور نمی شود.
با این حال متن پیش نویس از ایران می خواهد "به کلیه تعهداتش براساس قوانین بین المللی متعهد باشد... و برای مجازات کلیه کسانی که در طراحی، تامین مالی، سازماندهی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر مشارکت داشتند با سایر کشورها همکاری کند."
آقای الیاس گفت هیات نمایندگی عربستان انتظار دارد که بسیاری از اعضای سازمان ملل خواستار آن شوند که به عنوان تهیه کننده پای پیش نویس قطعنامه را امضا کنند.
او گفت که این قطعنامه حاوی پیامی روشن دایر بر این است که اقدامات تروریستی و خشونت بار علیه هر کشوری، شهروندان آن و نمایندگانش نباید بدون واکنش مناسب فروگذاشته شود.
به گفته او عدم محکومیت آن، به معنی نادیده گرفتن چنین رفتارهایی است.
آن اتهام ها باعث تشدید تنش میان عربستان و ایران شد.
علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران یک بار پس از طرح آن اتهام ها گفت: "ما امیدواریم مسئولین سایر کشورها، به خصوص عربستان، نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشند مبادا مقامات عربستان در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برایشان مشکل باشد."
اما او بعدا لحن خود در قبال عربستان را تلطیف کرد.
وی روز ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) در جمع سفیران خارجی مقیم تهران گفت: "راهبرد ثابت و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان خود از جمله دولت پادشاهی عربستان سعودی، بر مبنای صلح، برادری و همکاری همه جانبه و حفظ و تقویت امنیت در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس استوار بوده و بر ادامه این راهبرد تأکید داریم".
آمریکا مدارک خود دایر بر نقش ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده اند.
گفته می شود اینها همان اسنادی است که برای محاکمه منصور ارباب سیر تسلیم دادگاهی در نیویورک شده است.
آقای ارباب سیر در جلسه مقدماتی دادگاه مدعی بی گناهی در این ارتباط شد.
دولت آمریکا می گوید که مقام های بلندپایه حکومت ایران در آن طرح دست داشته اند، اتهامی که ایران رد می کند.



روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۵ نوامبر) بمبی در مسیر حرکت اتوبوس حامل زائران ایرانی در عراق منفجر شد که به گفته یکی از مقامات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، در اثر آن یکی از سرنشینان اتوبوس کشته و چهار زائر دیگر زخمی شدند هر چند برخی دیگر از منابع خبری، از کشته شدن دو زائر خبر داده اند.
این اتوبوس حامل زائرانی از استان فارس بود و انفجار حدود ساعت ۹ بامداد به وقت محلی و هنگامی روی داد که اتوبوس از بزرگراه بغداد - سامرا عازم اماکن زیارتی شهر سامرا بود.
روز چهارشنبه هفته گذشته نیز گزارش شد که در مسیر یک اتوبوس حامل زائران ایرانی اعزامی از استان گیلان در نزدیکی شهر سامرا بمبی منفجر شده و سه تن از زائران را کشته است.
در هیچیک از این موارد، مراجع رسمی ایرانی یا عراقی توضیح نداده اند که آیا زائران ایرانی مشخصا هدف بمب گذاری قرار گرفته اند و در چنین صورتی، عوامل این حملات و انگیزه آنان چه بوده است.


خزاعی در نامه خود به مقامات سازمان ملل در مورد تبعات بررسی و تصویب قطعنامه علیه ایران هشدار داده است
نماینده ایران در سازمان ملل در مورد تبعات درخواست عربستان سعودی از مجمع عمومی سازمان ملل برای محکومیت جمهوری اسلامی هشدار داده است.
خزاعی و دبیرکل سازمان مللروز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، گزارش شد که محمد خزاعی، رئیس هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، با ارسال نامه ای به ناصر عبدالعزیز الناصر، دیپلمات قطری و رئیس دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل، از تصمیم دولت عربستان سعودی برای تسلیم پیش نویس قطعنامه ای به این مجمع حاوی درخواست محکومیت جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده است.
روز سه شنبه، رئیس هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل گفت که به زودی پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی تسلیم خواهد کرد که در آن، از جامعه جهانی خواسته شده است تا دولت ایران را به خاطر ارتباط برخی نهادهای حکومتی آن کشور با "توطئه ترور سفیر سعودی در ایالات متحده" محکوم کند.
محمد خزاعی در نامه خود به رئیس مجمع عمومی، که رونوشت آن برای دبیرکل سازمان ملل و هیات های نمایندگی کشورهای عضو نیز ارسال شده، درخواست عربستان سعودی برای محکومیت جمهوری اسلامی را "در نوع خود بی سابقه و بدعتی خطرناک" خوانده و گفته است که تصویب چنین قطعنامه ای باعث هتک حیثیت سازمان ملل می شود.
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در توجیه این نظر خود، آمریکا را به خاطر اقدام نماینده عربستان سعودی مورد سرزنش قرار داده و گفته است: "آمریکا با ارائه پیش نویس قطعنامه ای که صرفا بر مبنای ادعای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست های کوته بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان را ندارد."
آقای خزاعی افزوده است که مجمع عمومی تا کنون هرگز "پیش نویس قطعنامه ای بر مبنای ادعاهای بی اساس" را بررسی و تصویب نکرده است.
نماینده ایران در سازمان ملل پیش نویس قطعنامه مربوط به اتهام ارتباط جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر سعودی در واشنگتن را مغایر هنجارها و رویه های جاری سازمان ملل توصیف کرده و گفته است که اگر این موضوع پیگیری شود، به نقش مجمع عمومی به عنوان عالی ترین ارگان سازمان ملل آسیب خواهد رسید و بررسی چنین پیش نویسی را "تهدیدی برای امنیت بین المللی و منطقه ای" دانسته است.
قطعنامه سعودی به اتهام توطئه ای برای ترور عادل عبدالجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن ارتباط دارد
عبدالجبیر سفیر سعودی در واشنگتنوی تاکید کرده است که جمهوری اسلامی همواره با هرگونه اقدام تروریستی، چه دولتی و چه غیر آن، مخالف بوده و با اشاره به "کنوانسیون بین المللی جلوگیری و مجازات اقدامات جنایی علیه افراد برخوردار از مصونیت بین المللی از جمله اعضای هیات های دیپلماتیک" گفته است که دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سال ۱۹۷۳ کاملا پایبند است و از سایر کشورها نیز می خواهد این کنوانسیون را رعایت کنند.
محمد خزاعی ضمن رد اتهام ارتباط برخی نهادهای جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا، این اتهام را ناشی از "تبلیغات گسترده و نیات مغرضانه و خصمانه آمریکا علیه ملت ایران" دانسته و گفته است که در نامه های قبلی خود به سازمان ملل نشان داده است که ایالات متحده "از بسیاری از اقدامات تروریستی علیه ملت و دولت ایران حمایت کرده است."
نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه خود، ضمن درخواست عدم پذیرش پیش نویس مورد نظر عربستان سعودی، هشدار داده است که "چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش نویس قطعنامه نامربوطی، مشابه آنچه که توسط آمریکا پیشنهاد شده، مورد توجه قرار گیرد" در آینده این سازمان به جای مکانی برای تقویت انسجام بین دولت های عضو، به محلی برای طرح ادعاهای بی اساس تبدیل می شود.
به گفته آقای خزاعی، در چنین صورتی، مجمع عمومی شاهد تسلیم قطعنامه های دیگری با هدف های خصمانه خواهد بود و لازم است به منظور جلوگیری از چنین تحولی در آینده، پیش نویس قطعنامه مورد نظر عربستان علیه ایران نادیده گرفته شود.
وی خواستار ثبت نامه اعتراضی خود به عنوان سند رسمی سازمان ملل شده است.

تقاضای محکومیت ایران در مجمع عمومی

روز گذشته، خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند که هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای را برای بررسی و تصویب توسط یکصد و نود و سه کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل تهیه کرده که در آن "توطئه ترور سفیر مملکت عربستان سعودی در ایالات متحده و تروریسم در تمامی اشکال و انواع آن تقبیح و اقدامات خشونت آمیز علیه نمایندگی های سیاسی و کنسولی به شدت محکوم شده است."
آمریکا و عربستان گفته اند ارباب‌سیر در طرح ترور سفیر سعودی با نیروی قدس همکاری داشت
نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل گفته است که در نظر دارد این پیش نویس را در جلسه مجمع عمومی در روز جمعه این هفته مطرح کند و خواستار تصویب آن شود.
ارباب سیربه گفته وی، در این قطعنامه از ایران خواسته شده است تا "به تمامی تعهدات خود طبق قوانین بین المللی عمل کند، و در زمینه برخورد قضایی با کسانی که در برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و تلاش در اجرای توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا مشارکت داشته اند با دولت های ذیربط همکاری نشان دهد."
نماینده سعودی در سازمان ملل گفت که تعدادی از کشورهای جهان از تسلیم این پیش نویس حمایت کرده اند و براساس برخی گزارش ها، قرار است آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، که عربستان سعودی نیز عضو آن است، به طور مشترک این پیش نویس را در مجمع عمومی مطرح کنند.
موضوع این پیش نویس به بازداشت منصور ارباب سیر، شهروند آمریکایی دارای تابعیت ایرانی، در اوایل ماه گذشته ارتباط دارد که به گفته مقامات قضایی آمریکا، هنگام برنامه ریزی برای ترور عادل عبدالجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن دستگیر شد.
به گفته منابع آمریکایی، آقای ارباب سیر در ارتباط با نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در صدد سازمان دادن ترور آقای عبدالجبیر بوده است.
در پی انتشار این خبر، دولت های آمریکا و عربستان سعودی با ارسال نامه هایی به شورای امنیت سازمان ملل، رسما ایران را به اقدامات خصمانه علیه سفیر سعودی در خاک ایالات متحده متهم کردند و در مقابل، جمهوری اسلامی نیز با تسلیم نامه مشابهی، این اتهام را رد کرد.
مصوبات مجمع عمومی الزام آور نیست اما می تواند در شکل گیری افکار عمومی جهانیان موثر باشد
مجمع عمومیهمچنین، مقامات ایرانی به تلافی اتهام ارتباط نیروی قدس با توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا، از ارسال مدارکی به سازمان ملل در مورد ارتباط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده با اقدامات تروریستی در ایران و منطقه خبر دادند و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که یکصد سند و مدرک از چنین ارتباط هایی در اختیار دارد و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم از وجود "بیش از یکصد سند و مدرک" در این زمینه سخن گفت.
در مراسم راهپیمایی روز 13 آبان در تهران، سخنران اصلی مراسم ظاهرا دو سند را به عنوان نمونه ای از یکصد مدرک مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی، به حاضران نشان داد و اعلام کرد که به این ترتیب، این مدارک "منتشر شده" هر چند محتوای آنها هنوز در دسترس قرار نگرفته و از محتوای مدارک گردآوری شده توسط جمهوری اسلامی در اثبات حمایت آمریکا از عملیات تروریستی در ایران و منطقه اطلاعی در دست نیست.
در پی انتشار خبر اقدام نماینده دایم عربستان در سازمان ملل برای تسلیم پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت ایران، امیر ترکی الفیصل، سفیر سابق سعودی در آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که "شواهد فراوان و هولناکی" در دست است که نشان می دهد ایران از توطئه ترور سفیر کنونی سعودی در واشنگتن حمایت می کرده است.
وی گفت که اگر دولت ایران در صدد پیگرد قانونی افراد مرتبط با این توطئه بر نیاید، عربستان سعودی ممکن است این پرونده را به سازمان ملل ارجاع دهد.
به گزارش آسوشیتدپرس، سفیر سابق سعودی در آمریکا، گفته است که این توطئه نشان می دهد "رژیم احمدی نژاد به چه درجه ای از انحطاط و بی درایتی تنزل یافته است."
قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل، برخلاف برخی مصوبات شورای امنیت، از نظر حقوق بین الملل، الزام آور نیست اما به خاطر مشارکت تمامی کشورهای عضو سازمان در بررسی و تصویب آنها، دارای اعتبار ویژه ای است و می تواند عاملی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان محسوب شود.