۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ایران در هفته ای که گذشت؛ سوم دیماه ۱۳۸۹

آغاز اجرای طرح "هدفمند کردن یارانه ها"، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، و برخی از عزل و نصب های پرحاشیه از مهمترین رخدادهای ایران در طول هفته گذشته بودند.

حذف یارانه ها و واکنش ها نسبت به آن

از ابتدای یکشنبه گذشته، قیمت بنزین تا هفت برابر قیمت پیشین افزایش یافت و قیمت گازوئیل آزاد بیش از بیست برابر شده است
در آخرین ساعات روز شنبه ۲۷ آذرماه، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در گفت‌و گو با شبکه اول تلویزیون این کشور، طرح حذف یارانه ها را بخشی از یک طرح بزرگ تر "تحول اقتصادی" خواند و آغاز رسمی آزادسازی تدریجی قیمت ها را اعلام کرد.
از ابتدای روز یکشنبه، قیمت بنزین تا هفت برابر قیمت پیشین افزایش یافت و قیمت گازوئیل آزاد یکباره بیش از بیست برابر شد. افزایش چشمگیر بهای نان نیز در روزهای بعد اعلام شد.
وزارت کشور و شوراهای شهر هم در پایان هفته نرخ کرایه انواع تاکسی، اتوبوس و مینی بوس را افزایش دادند.
پیشتر، صبح روز شنبه ۲۷ آذر، محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، گفته بود که بهای بلیط اتوبوس، قطار، مترو و هواپیما در ایران "دست کم تا پایان سال" تغییر نخواهد کرد.
آغاز رسمی آزادسازی تدریجی قیمت ها به ماهها انتظار برای اجرای قانون "هدفمند کردن یارانه ها" پایان داد؛ قانونی که مجلس ایران آن را برای اجرا از ابتدای سال جاری خورشیدی تصویب کرده بود.
اگر چه بین دولت و مخالفانش در مورد لزوم حرکت به سمت واقعی کردن قیمت ها اختلاف نظر قابل ملاحظه ای وجود نداشته، با این حال بسیاری از مقامات سیاسی ایران پیشتر در مورد هر گونه اخلال در اجرای طرح "هدفمند کردن یارانه ها" هشدار داده بودند.
دو هفته پیش، عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را گره خورده با موجودیت بخش اقتصادی نظام توصیف کرد و گفت: "در اجرای این طرح مهم و انقلابی، نباید به خاطر چند نفر رفاه طلب و فرصت طلب که قصد اختلال و بی نظمی دارند کوتاه آمد بلکه باید با آنان قاطعانه برخورد کرد و حتی مجازات اعدام را برای آنان به مرحله اجرا گذاشت."
در آغاز این هفته و در آستانه حذف یارانه ها نیز بار دیگر مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی ایران، با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها هشدار داد: "قوه قضائیه افرادی را که در راه اجرای قانون مانع یا خللی ایجاد کنند، محاکمه کرده و در سیستم قضایی با آنها به عنوان مفسد اقتصادی برخورد قاطعانه صورت می گیرد."
با وجود این هشدارها، همزمان با پخش اظهارات محمود احمدی نژاد از تلویزیون ایران در مورد آغاز قریب الوقوع طرح آزاد سازی قیمت ها، فریبرز رئیس دانا، اقتصاد دان و پژوهشگر اقتصادی در مصاحبه با تلویزیون فارسی بی بی سی، اجرای این طرح را به نفع سرمایه داری خصوصی وابسته به دولت ارزیابی و دولت را به بهره برداری از " توهم پولی مردم محروم" متهم کرد.
ساعاتی بعد، ماموران امنیتی ایران به خانه آقای رئیس دانا مراجعه و او را بازداشت کردند و با خود بردند.
روز سه شنبه، آخرین روز پاییز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالف دولت، در پی دیدار با یکدیگر گفتند: "باید فضایی در جامعه پدیدار شود که کارشناسان اقتصادی، سخنشان را بی پرده بگویند، نه اینکه با آنان برخورد شود."
آقایان کروبی و موسوی طرح هدفمند کردن یارانه ها را یک حرکت اساسی اقتصادی، توصیف کردند؛ اما هشدار دادند که با توجه به مواجه بودن کشور با تحریم های شدید بین المللی و رکود و تورم شدید و نرخ بیکاری بالای ۳۰ درصد در بسیاری از مناطق، "اجرای این طرح باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه" وارد خواهد شد.
اما روزنامه کیهان در پایان هفته، بار دیگر طرح هدفمندی یارانه ها را مؤثرترین و بزرگترین طرح اقتصادی طی سالهای پس از انقلاب و اجرای آن را، آغاز یک انقلاب اقتصادی توصیف کرد. این روزنامه نوشت که نزدیک به ۳۰۰ سایت اینترنتی بطور مستقیم علیه این طرح، تبلیغات منفی به راه انداخته اند و القای فضای رعب و وحشت در میان مردم، نشان دهنده آن است که دشمنان درصدد ایجاد بحران اقتصادی و پیامد آن بحران اجتماعی هستند.

پرونده حقوق بشر؛ رخدادهای هفته

جعفر پناهی
در آغاز هفته اعلام شد که جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی به اتهام "اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام" به شش سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم مجازات به ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و گفتگو با رسانه های داخل و خارج ایران محکوم شده است.
در دومین روز هفته، یکشنبه ۲۸ آذرماه، فاطمه عرب سرخی، هادی حیدری، علیرضا طاهری و محمد شفیعی، از اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت که برای ارائه پاره ای توضیحات به دادسرای اوین احضار شده بودند، در همان جا بازداشت شدند.
شامگاه روز دوشنبه ۲۹ آذر، وب سایت جرس، از وب سایت های نزدیک به معترضان در ایران، متن ۲۷ صفحه ای کیفرخواست دادسرای نظامی تهران علیه متهمان پرونده زندان کهریزک را منتشر کرد که در آن به شکنجه جسمی و ضرب و شتم زندانیان این بازداشتگاه اشاره شده بود.
بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران در واقع مجموعه ای از چندین کانتینر در محوطه ای محصور بود که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، به محلی برای نگهداری جمعی از معترضان بازداشت شده تبدیل شد و دست کم سه نفر از آنها به نام های محمد کامرانی، امیر جوادی فر و محسن روح الامینی در اثر شکنجه در این بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.
اینک متن کیفرخواست نشان داد که چگونه ۱۲۳ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در کنار ۳۷ نفر از اراذل در سوله ای ۶۵ متری و در بدترین شرایط نگهداری می شدند و پیوسته مورد ضرب و جرح و اهانت قرار می گرفتند و به بیماری های عفونی مبتلا شدند.
روز سه شنبه آخرین روز آذرماه، گزارش شد که بهاره هدایت و مهدیه گلرو، از فعالان دانشجویی و از محکومان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران، در زندان اوین اعتصاب غذا کرده اند.
پیشتر نیز از اعتصاب غذای برخی از زندانیان سیاسی از جمله محمد نوری زاد و آرش صادقی گزارش هایی منتشر شده بود.
شامگاه روز سه شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن نسبت به "نقض جدی و مکرر حقوق بشر که هم اکنون در ایران اتفاق می افتد عمیقا ابراز نگرانی" شده بود.
این قطعنامه که پیشتر پیش نویس آن در کمیته سوم مجمع عمومی تصویب شده بود، به ویژه به موارد زیر اشاره داشت:
- شکنجه و رفتار یا مجازات های بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیر آمیز مانند شلاق و قطع عضو؛
- شمار بالا و افزایش شدید در اجرای مجازات مرگ، شامل اعدام در ملاء عام از طریق سنگسار و چوبه دار، و نادیده گرفته شدن معیارها و ملاحظات پذیرفته شده بین المللی در این موارد؛
- صدور و اجرای احکام اعدام علیه کسانی که هنگام ارتکاب جرم، کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند؛
- نابرابری گسترده جنسی و خشونت علیه زنان، ادامه سرکوب مدافعان حقوق زنان، بازداشت، سرکوب خشونت آمیز و مجازات زنانی که حق تجمع آزادانه خود را دنبال می کنند؛
- محدودیت های جدی در زمینه آزادی فکر و آزادی مذهبی؛
- و بازداشت های خودسرانه و مجازات های طولانی مدت برای زندانیان عقیدتی.
پیشتر، در اواخر آبان ماه، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، به نیویورک رفت تا از تصویب پیش نویس این قطعنامه جلوگیری کند. او در آن زمان، تلاش کشورهای غربی برای محکوم کردن عملکرد حقوق بشر ایران در مجمع عمومی را "سوء استفاده سیاسی" خواند، نظام قضایی ایران را یکی از پیچیده ترین و دقیق ترین سیستم های قضایی در جهان توصیف و هرگونه نقض حقوق بشر در ایران را رد کرد.
اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اول دیماه، با صدور بیانیه ای از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، استقبال کرد و با اشاره به افزایش چشمگیر اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، نوشت: "به همه ایرانیانی که با صدایی رسا خواستار آزادی های اساسی و حقوق انسانی خود می شوند می گویم که شما تنها نیستید؛ ایالات متحده و جامعه بین المللی در کنار شما ایستاده اند."
همچنین روز چهارشنبه اول دیماه، متن نامه سرگشاده جمعی از نویسندگان، روزنامه نگاران و مترجمان سرشناس ایرانی به همراه تعدادی از فعالان نام آشنای عرصه ادبی این کشور، خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، منتشر شد که در آن آزادی احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، درخواست شده بود.
احمد غلامی، پیشتر روز ۱۶ آذر، به همراه دو خبرنگار و سرمایه گذار روزنامه شرق بازداشت شد.
بیش از چهار هزار و پانصد تن از سینماگران ایرانی و غیر ایرانی، بازیگران، مولفان، وکلا و پزشکان هم، با امضای طوماری اعتراض خود را نسبت به حکم های صادره علیه جعفر پناهی و محمد رسول اف اعلام کردند. محمد رسول اف، فیلمساز ایرانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
از سوی دیگر، روزنامه کیهان از مراجع تقلیدی که خانواده های زندانیان سیاسی را در منازل خود می پذیرند به شدت انتقاد و این کار آنان را ریختن "آب به آسیاب دشمنان اسلام" توصیف کرد و نوشت که "اعضای خانواده فتنه گران زندانی" در ملاقات با مراجع تقلید با دروغ بافی درباره شرایط زندان و ادعای بی گناهی بازداشت شدگان، علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف و پاکباخته آن دست به سیاه نمایی می زنند.
سایت خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، با نقل سرمقاله کیهان یادآوری کرد که آقایان جوادی آملی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی از جمله مراجعی بوده اند که اخیرا با خانواده یکی از زندانیان سیاسی دیدار کرده اند.
و در پایان هفته، حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از روحانیون استان تهران بدون نام بردن از کسی گفت: "توهین به مرجعیت علاوه بر معصیت و فعل حرام بودن، یک جرم حقوقی است."

دولت و عزل و نصب های پرحاشیه

منوچهر متکی
صبح روز شنبه ۲۷ آذر، مراسم تودیع منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه و معارفه علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران بدون حضور آقای متکی، در این وزارتخانه برگزار شد.
عدم حضور آقای متکی در این مراسم نوعی واکنش به نحوه برکناری او تلقی شد. زیرا او روز دوشنبه ٢٢ آذرماه، در حالی که برای انجام یک سفر رسمی به سنگال رفته بود، از سمتش کنار گذاشته شد.
محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در مراسم تودیع وزیر امور خارجه پیشین گفت که "آقای متکی قبل از سفر سنگال در صحبت مشروحی که با رئیس جمهوری داشته اند در جریان تغییرشان قرار داشته و می دانستند که آقای صالحی در چنین روزی معارفه خواهند شد."
روز بعد، آقای متکی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، سخنان معاون اول رئیس جمهوری را تکذیب کرد و نحوه برکناری خود را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خواند.
اما محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز پنجشنبه دوم دی، در کنفرانس خبری اجلاس سران اکو در ترکیه در پاسخ به سؤال خبرنگار بی بی سی فارسی بار دیگر تأکید کرد که منوچهر متکی پیش از سفر به آفریقا در جریان برکناری خود بوده است. آقای متکی نیز بار دیگر در روز جمعه این موضوع را تکذیب کرد.
در روزهای میانی هفته، پس از برکناری مهرداد بذرپاش، معاون رئیس جمهوری و رئیس پیشین سازمان ملی جوانان ایران، در مورد فرد جایگزین او، اخبار متناقضی منتشر شد.
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، روز دوشنبه ۲۹ آذر، گزارش کرد که محمود احمدی نژاد فرحناز ترکستانی را به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب کرده است.
به دنبال آن برخی از خبرگزاری های ایران از عدم تمایل خانم ترکستانی به پذیرفتن این سمت خبر دادند و سپس، خبرگزاری ایرنا در خبری متفاوت، از آمادگی وی برای همکاری با رئیس جمهوری خبر داد.
روز چهارشنبه اول دی، بار دیگر خبرگزاری فارس گزارش کرد که فرحناز ترکستانی، در "پیامی" از رئیس دولت درخواست کرده تا به دلیل بیماری و ضعف قوای جسمانی او، فرد دیگری را برای ریاست سازمان ملی جوانان انتخاب کند.
همزمان، اسفندیار رحیم مشائی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در گفتگو با خبرنگاران از پذیرش این سمت توسط خانم ترکستانی خبر داد.
در روزهای میانی هفته محمد علی رامین، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جای خود را به محمد جعفر محمد زاده داد.
محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران، هم این هفته، بار دیگر با اتهام فساد مالی مواجه شد. غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور در نشستی خبری اتهام فساد مالی را متوجه آقای رحیمی دانست. اما معاون اول رئیس دولت، انگیزه طرح چنین اتهامی را جلوگیری از "مبارزه بی پایان دولت خدمتگزار با مفاسد اقتصادی" دانست و تاکید کرد: "تا احمدی نژاد رییس جمهور است، من هم معاون اول ایشان خواهم ماند."


محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و محمود احمدی 
نژاد، رئیس جمهور ایران
ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان، تا کنون کمک های قابل توجهی را برای بازسازی این کشور اختصاص داده است
محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان برای بازدید رسمی دو روزه به ایران سفر کرده و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران از او استقبال کرده است.
هدف از این سفر، یافتن راه های توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور اعلام شده است.
آقای فهیم در اولین ساعات ورود به ایران در روز شنبه (۲۵ دسامبر، ۴ دی)، با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور نیز دیدار کرده است.
معاون اول رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای افغان خود بار دیگر بر کمک این کشور برای بازسازی افغانستان تاکید کرده و گفته است ایران آماده است تا در تمام بخش ها به افغانستان کمک کند.
دولت افغانستان با ایران روابط نزدیکی دارد. ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان، تا کنون کمک های قابل توجهی را برای بازسازی این کشور اختصاص داده است، اگر چه بارها از حضور نیروهای خارجی به خصوص آمریکایی ها در آن کشور ابراز نارضایتی کرده است.
آقای فهیم نیز در دیدارش با معاون اول رئیس جمهور ایران گفته است که کشورش با مشکلاتی از قبیل سوخت و مسایل امنیتی رو به رو است. او خواهان حمایت ایران از افغانستان شده است.
اشاره به مشکل سوخت در افغانستان توسط معاون اول رئیس جمهور افغانستان چند روز پس از آن صورت می گیرد که مقام های افغانستان گفتند ایران مانع عبور صدها تانکر سوخت به این کشور شده است. مقام های دولت افغانستان ابراز نگرانی کردند که این اقدام باعث افزایش بیشتر بهای سوخت در آغاز زمستان می شود.
مقام های افغانستان اعلام کردند مقصد سوخت بازارهای محلی است و گفتند که ایران "برای جلوگیری از رسیدن این سوخت به نیروهای ناتو دست به این اقدام زده است."
محمد شریف شریفی، معاون وزارت دارایی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته بود: " ایران برای ۲۰ روز مانع عبور حدودا ۱۶۰۰ تانکر سوخت از مرز به افغانستان شد."
مقام های افغان تاکید کردند که تانکرهای سرگردان، حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان خریداری شده است.
طبق گزارش ها، حدود ۳۰ درصد سوخت مورد نیاز افغانستان از مرز ایران وارد می شود و بخش اعظم باقی آن از طریق جمهوری های آسیای میانه تامین می شود.



ایران و هند
هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت است
بانک مرکزی هند اعلام کرده است که از این پس برای خرید نفت خام از ایران تسهیلات بانکی ارائه نخواهد کرد و ضمانت ارزی و اعتبارات لازم برای این کار را تامین نمی کند.
به گفته بانک مرکزی هند، پرداخت های مربوط به واردات نفت از ایران از این پس در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیا که معاملات پایاپا بین بانک های مرکزی هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، ایران، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا را در بر می گیرد، صورت نخواهد گرفت.
در اطلاعیه بانک مرکزی هند در این مورد آمده است که از این پس پرداخت های واردات نفت و گاز از ایران باید در یک سیستم بانکی خارج از این اتحادیه انجام شود.
مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، در این مورد به بی بی سی فارسی گفت: "با این تصمیم بانک مرکزی هند، از این به بعد اگر واحدهای تجاری یا دولتی هند بخواهند از ایران نفت و گاز بخرند، باید یک واسطه بانکی اروپایی داشته باشند که این واسطه بانکی بتواند اعتبارات ارزی این معاملات را تضمین کند".
به گفته آقای عمادی، این امر به بازار فروش نفت ایران در هند صدمه خواهد زد و همچنین گامی است بزرگ از سوی مقام های هندی در جهت افزایش همکاری با مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا در زمینه تحریم ها علیه ایران.
خرید نفت، مشمول تحریم های سازمان ملل علیه ایران نیست، اما مبادلات تجاری و همکاری های بانکی با ایران مشمول این تحریم هاست.
مهرداد عمادی در این مورد می گوید: "زیر ذره بین آوردن بانک هایی که تسهیلات بانکی برای ایران مهیا می کنند، فروش نفت را برای این کشور پرهزینه و مشکل می کند. تامین افزایش هزینه ها در نهایت با فروشنده خواهد بود و هزینه های جانبی برای خریدار را هم در این مورد باید در نظر گرفت".
آقای عمادی برای نمونه به ایتالیا اشاره می کند که شرکت های نفتی ایتالیایی تحت فشار اتحادیه اروپا میزان خرید نفت از ایران را کاهش دادند.
هند از خریداران اصلی نفت ایران است.
ایران تنها صادر کننده نفت در میان کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیاست و هند نیز بزرگترین وارد کننده نفت در میان کشورهای این اتحادیه است.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور، ماه گذشته میلادی به هند سفر و با مقامات هندی دیدار کرده بودند.
گفته می شد که موضوع ایران و نحوه اعمال فشار بر این کشور از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدارها بوده است.
دیمتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه هم اخیرا به هند سفر کرد و در آنجا با صدور بیانیه ای مشترک با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، از ایران خواست که به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند.
شورای امنیت خواهان تعلیق غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با آن در ایران است.



دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت: هفتم دی ماه یاد شهدای جنبش سبز را گرامی می داریم


جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت با انتشار بیانیه ای، با فرا رسیدن سالگرد حمله نیروهای امنیتی در هشتم دی ماه سال ۸۸ به این دانشگاه، اعلام کردند: "در روز هفتم دی ماه ۱۳۸۹ ، به یاد سه شنبه های سبز دانشگاه علم و صنعت و همزمان با فرا رسیدن سالروز یورش چکمه پوشان به ساحت دانشگاه، راس ساعت ۱۲:۳۰ ظهر در سلف های دانشگاه جمع می شویم و در جای خود می ایستیم و دقایقی را به احترام شهدای عاشورای سبز، سکوت می­کنیم."
به گزارش دانشجو نیوز، در این بیانیه همچنین به کشتار عزاداران در روز عاشورای سال ۱۳۸۸ نیز اشاره شده و دانشجویان ضمن محکوم کردن آن، خواستار محاکمه  آمران و عاملان آن جنایت ها شده اند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

محرم آمد؛ اما فرق محرم امسال آن بود که با خود خاطره ای به همراه داشت. زخمی سر باز که همچنان از آن خون می چکد. محرم امسال با خود خاطره عاشورای ۸۸ را به همراه داشت؛ روزی که یک ملت به تبعیت از آنچه که سال ها درباره ی نهضت عاشورا شنیده بودند، پا به میدان گذاشتند و حق مسلم خود را فریاد زدند؛ آزادی. اما آنان که داعیه ی حکومت علوی و پرچمداری نهضت حسینی دارند، پاسخی یزیدی به جمعیت عزادار دادند. چه شد بعد از ۳۰ سال انقلابی که با نام اسلام شکل گرفت، با انبوه مردمی که با شعار «ما جنبش سبزیم و علمدار حسینیم...» به خیابان آمده بودند، با باتوم و گاز اشک آور و سنگ و گلوله برخورد می شود؟ کدام آموزه ی دینی، اقتدارگرایان را به پرت کردن مردم از بالای پل مجاز کرد؟ اقتدارگرایان، زیر گرفتن مردم با ماشین های جنگی نیروی انتظامی را از نهضت حسین فرا گرفته اند؟!!!
محرم امسال فقط خاطره ی عاشورای ۸۸ را برای ما زنده نکرد؛ هشت دی ۱۳۸۸ و یورش وحشیانه ی نیروهای بسیج و لباس شخصی به دانشگاه ما به همراه محرم زنده می شود؛ وقتی دانشجویان سبز علم و صنعت در اعتراض به کشتار وحشیانه هموطنان خود در روز عاشورا و با درخواست آزادی کامران آسا (برادر شهید کیانوش آسا، دانشجوی نخبه دانشگاه علم و صنعت) از زندان، در محوطه دانشگاه گرد هم آمده بودند. دانشگاه علم و صنعت همان گونه مورد هجوم قرار گرفت که حسینیه جماران در تهران، دانشگاه رازی کرمانشاه، مسجد قبا و بیت آیت‌الله دستغیب در شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، بیت آیت الله منتظری در قم، بیت و دفاتر آیت‌الله صانعی و ... مورد هجوم قرار گرفتند. جای شگفتی نیست که الگوی حمله به نهادهای منتقد، یکسان است؛ گویی شعبان بی­مخ­ها دوباره زنده شده­اند و فقط صورت و پوشش خود را تغییر داده­اند. بسیجیانی که با چوب و چماق و چاقو و با شعار »حیدر حیدر ...« و»ماشاا... حزب­ا... ایول­ا... حزب­ا...« اینک یک سال از حوادث خونین عاشورا و حمله به دانشگاه علم و صنعت می گذرد. شکی نیست که بسیج و حراست، انتقام یک سال اعتراض و انتقاد دانشجویان در نشریات و راهپیمایی های پی در پی روزهای سه­شنبه در اعتراض به کشتارها و اعدام­ها، بزرگداشت آیت­الله منتظری، بزرگداشت مقام کیانوش آسا و ... را با حمله وحشیانه به منتقدین پاسخ دادند. علی­رغم پیگیری­ها و درخواست محاکمه­ی آمران و عاملان یورش، رییس انتصابی دانشگاه، دکتر جبل عاملی، هیچگاه پاسخی ارایه نکرده است و حتی در مواردی به کل منکر این حادثه شده­اند. جالب آنکه باز هم جای شاکی و متهم تغییر کرد! و دانشجویانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نسبت به عملکرد نیروهای بسیجی و حراستی و انتظامی شکایت داشتند، با شدیدترین احکام انضباطی و محرومیت از تحصیل روبرو شدند. در اعتراض به این هجوم وحشیانه و شکستن حرمت دانشگاه، در ۲۰ دی ماه ۱۳۸۸ ، ۵۶ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت نیز با نوشتن نامه­ای سرگشاده خطاب به دکتر جبل عاملی، نسبت به صدور احکام سنگین انضباطی و همچنین احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی و نیز ورود غیرقانونی "افراد غیر دانشگاهی" به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان، اعتراض کردند. که متاسفانه اقتدارگرایان در پاسخ این نامه، حکم به اخراج دو تن از اساتید دانشگاه دادند.
ما دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت، همچون یک سال گذشته، کشتار عزاداران در روز عاشورای سال ۱۳۸۸ را محکوم می­کنیم و همچون آحاد ملت، خواستار معرفی، محاکمه و مجازات آمران و عاملان آن جنایت­ها هستیم. ما دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به این جنایات و همچنین در اعتراض به عدم رسیدگی رییس انتصابی دانشگاه به فاجعه­ی یورش نیروهای امنیتی به دانشگاه علم و صنعت و در اعتراض به مسامحه­ی نیروهای حراستی و انتظامی در مقابله با حمله­ی نیروهای بسیجی و لباس­شخصی و برای تاکید بر زندگی و پویایی جنبش دانشجویی، در روز هفتم دی ماه ۱۳۸۹ ، به یاد سه­شنبه­های سبز دانشگاه علم و صنعت و همزمان با فرا رسیدن سالروز یورش چکمه­پوشان به ساحت دانشگاه، راس ساعت ۱۲:۳۰  ظهر در سلف­های دانشگاه جمع می­شویم و در جای خود می­ایستیم و دقایقی را به احترام شهدای عاشورای سبز، سکوت می­کنیم. ما دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، هیچگاه خاطره­ی ۸ دی ۸۸ را از ذهنمان دور نخواهیم کرد و اسامی و مشخصات آنها که با سنگ و چماق و چاقو به دانشجویان یورش بردند، اعم از نیروهای بسیجی و حراستی، از یادها نخواهیم برد و به آنها هشدار می­دهیم «خشم فروخورده‌ی مردم آگاه و مظلوم، بسیار خطرناک‌تر از فریادهای تظلم‌خواهی آنها خواهد بود.»
دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت ایران
دی ماه ۱۳۸۹




  اين سخن را نگارنده از يكي از راهبه هاي بي تعصب مسيحي شنيده است كه " من هرگاه مي خواهم در باره زندگي عيسي سخن بگويم ناچارم به قرآن مراجعه كنم، چرا كه جزئيات زندگي او فقط در اين كتاب است"!
ميلاد عيسي مسيح(ع) پيامبر پاك خدا، افتخار و آبروي آدمي، انساني الگو را كه مورد احترام بشريت است، به همه انسان ها، به خصوص پيروان آن پيامبر و به ويژه هموطنان عزيزمسيحي تبريك و تهنيت عرض مي كنم و پيروي راستين از تعاليم توحيدي آن اسوه ايمان و اخلاص را براي بشريتِ درجستجوي حقيقت آرزو مي كند.
حضور ميليوني ايرانيان مسلمان در كشورهاي غربي و ارتباط تنگاتنگ در محيط هاي كار و زندگي با مسيحيان، موقعيت ممتازي را فراهم كرده است تا از وراي تلخي ها، تعصبات و تهاجمات تاريخي در جنگ هاي صليبي و جبهه گيري هاي سياسي و اقتصادي ، پيروان اين دو آئين به تفاهم و تعارف و تبادل تجربيات ديني، فرهنگي و هنري بپردازند و به هدف مشترك همه پيامبران كه آزادي، آگاهي، امنيت، آشتي و پيروي از ارزش هاي متعالي اخلاقي است نائل آيند.
پيامبران، برخلاف فلاسفه كه نظريات مستقل و بعضا متضادي عرضه كرده اند، همگي بر محور مشتركي كه همان خداشناسي خالص، آينده نگري (پيوند عمل امروز با آينده دور) و كردار شايسته است، تاكيد داشته اند و هركدام تصديق كننده قبلي و بعضا بشارت دهنده بعدي بوده اند. اگر اختلافي هست، كه فراوان هم هست! اختلاف ميان پيروان اسير مانده در تعصبات قومي و نژادي است، وگرنه همه آنها از يك گوهر بودند و جان و جوهر تعاليمشان يكسان بود.
به رغم جايگاه عظيمي كه عيسي مسيح(ع) ومريم(س) در قرآن دارند، متاسفانه در ميان مسلمانان نيز دامنه اختلافات تاريخي با مسيحيان، به غفلت از شناخت و تجليل شايسته ازمقام و موقعيت تاريخ ساز آن پيامبر منجر شده  ودر ايران خودمان، صرفنظر از كساني كه كريسمس را به خاطرآداب و تشريفات و تزئيناتش جدي مي گيرند و در خريد درخت كاج از ارامنه هم پيش مي افتند، بقيه مسلمانان يك هزارم هزينه و همتي را كه براي بزرگداشت اولياء دين و مذهب صرف مي كنند در اينمورد مبذول نمي دارند، در حالي كه آن مقداركه قرآن از زندگي عيسي(ع) و مريم(ع) و بيوگرافي آن بزرگواران ذكر كرده ، هرگز در انجيل نمي يابيد. اين سخن را نگارنده از يكي از راهبه هاي بي تعصب مسيحي شنيده است كه " من هرگاه مي خواهم در باره زندگي عيسي سخن بگويم ناچارم به قرآن مراجعه كنم، چرا كه جزئيات زندگي او فقط در اين كتاب است"!
به اميد روزي كه ما مسلمانان نيز از شخصيت ممتاز اين "مَثل اعلي" بهره بيشتري ببريم، به نكاتي ازقرآن كه نشان دهنده جايگاه فوق العاده عيسي مسيح (ع) است اشاره مي كند:
۱- "مريم" نام سوره اي از قرآن است كه مفاد آن، از جمله تجليل ازمريم(س)، بانوي برگزيده همه زنان عالم است (يا مريم ...ان الله اصطفيك علي نساء العالمين).
۲- سومين سوره قرآن به نام "آل عمران"، از خاندان و شجره اي كه عيسي (ع) ميوه آن بود، از زمان مادر بزرگش (همسر عمران) ياد مي كند كه دعاي خالصانه اش تاريخ را عوض كرد!
 ۳- سوره "ياسين" كه از بيشترين سوره هاي قرائت شده قرآن است ، با ماموريت نمايندگان عيسي(حواريون) براي هدايت مردماني آغاز مي شود و از مجاهدت هاي "مومن آل ياسين" تجليل فوق العاده مي كند.
۴- نام عيسي و مريم(جمعا) ۷۰ بار در قرآن آمده است كه پس از نام موسي(۱۳۶ بار) از همه پيامبران بيشتراست و اين درحالي است كه نام پيامبر اسلام(ص) (صرفنظر ازذكرعنوان پيامبري و رسالتش) فقط ۴ بار در قرآن آمده است! آيا چنين وسعت نظري در ميان پيروان وجود دارد؟ حدود يكصد آيه قرآن در باره عيسي و مريم است.
۵- تاريخ بني اسرائيل در ۳۶ سوره قرآن و ۷۶۰ آيه كه حدود يك پنجم قرآن را تشكيل مي دهد، آمده است و آشنائي با تاريخ و تجربيات اين قوم در كتاب و سنت مسلمانان بسيار مورد تاكيد واقع شده است. هرچند اكثرا از آن غافليم!
۶- بخش عمده (۴۰٪) ۵ سوره بلند قرآن در باره تاريخ يهوديت و مسيحيت است (بقره۳۵٪، آل عمران۶۲٪، نساء۱۵٪، مائده۶۰٪ وانعام۳۵٪). آيا مي توان به تاريخ و تجربيات اين مردم بي اعتنا بود؟
۷- در قرآن ۱۶ بارتاكيد شده است كه اين كتاب نه تنها تصديق كننده حقايقي از تورات و انجيل است (مصدقا لمابين يديه من التوراه والانجيل)، بلكه پاسدار و نگهبان (مهيمن) چنان حقايقي است.
۸- قرآن با تجليل از حواريون عيسي(ع)، آنها را مخاطب وحي و انصار خالص خدا ناميده است(مائده۱۱۲،آل عمران۵۲ و صف۱۴).
۹-قرآن قداست عيسي(ع) را به نيروي فرشته "روح القُدُس" تاييد كرده (بقره۸۷و۲۵۳) و او را نمادي از پاكي و طهارت نفس و رحمت ويژه اي(روح خدا) شمرده است(نساء۱۷۱).
۱۰-عيسي در قرآن، همچنان كه در انجيل آمده، "كلمه خدا"(عامل تاثيرگذارمهم خدائي ــ آل عمران۴۵ و نساء۱۷۱) بود و "مَثَل" و مدلي از انسان كامل براي بني اسرائيل(زخرف۵۷).
سلام و درود براو باد، در ميلادش، در مرگش و درروز برانگيخته شدنش (مريم۳۳).
عبدالعلي بازرگان ، شب كريسمس (۲۵ دسامبر۲۰۱۰، ۵ ديماه ۱۳۸۹).




 کریسمس مسیحی از راه رسید و غربیان و مسیحیان سنت رایج و قرنها را جشن می­گیرند و مانند دیگر اقوام و ملل در جشن­شان شادی می­کنند و شادخواری و به سفر می­روند و به تعبیر جوانان ایرانی «حال» می­کنند. گرچه برف و سرمای شدید اروپا در کریسمس امسال چندان مجالی و امکانی برای سفر و گردش در اقالیم ارض باقی نگذاشته است، اما جشن و شادی برجا و برپا است. میلاد حضرت مسیح و جشن کریسمس بر تمام مسیحیان و از جمله هموطنان مسیحی مبارک باد.
 اما من به یاد می­آورم کریسمس سال 2003 را. در آن سال در زندان اوین بودم و دوران محکومیت حبس هفت ساله را می­گذراندم. از اواخر آذر ماه هرچند روز یک بار مأموران زندان بند 325 که اختصاص به دادگاه ویژه روحانیت داشت و من در آنجا محبوس بودم، بسته­ای از نامه­های ارسالی از خارج از کشور مبنی بر تبریک کریسمس را به من می­دادند. در آغاز چندان توجهی به این رخداد تازه و بی­سابقه نمی کردم، اما به تدریج که نامه­ها زیاد شد، نظرم را جلب کرد. نامه­ها عمدتا کارت تبریک بودند که کریسمس را به من تبریک گفته بودند. کارتهایی بزرگ و کوچک و متوسط با گل و ترئینات هنری و گرافیکی مختلف و رنگارنگ و متناسب جشن نوروز و البته تصویر بابانوئل در همه جا حاضر بود و ناظر. خوشبختانه دوستی هم بند انگلیسی و آلمانی در حدی می­دانست که این نامه­ها را بخواند و برایم ترجمه کند. چند نامه هم به فرانسه بود که بعدا در خارج اززندان ترجمه شدند. این کارتها از کشورهای مختلف بودند اما بیشتر از انگلیس و آلمان و کانادا و استرالیا فرستاده شده و غالبا به زبان انگیسی بودند. نامه­ها ادامه داشت و تا بهار نیز گاه و بیگاه می­رسید. حدود دویست نامه شد.
 ضامین نامه­ها و تبریک­ها بسیار زیبا و دلنشنین و جذاب بودند و آموزنده که برای من تازگی داشت و در مجموع تجربه تازه و متفاوتی به شمار می­آمد. ایکاش اکنون کارتها را دراختیار داشتم و برخی نوشته­ها را عینا برای شما نقل می­کردم. اما به طور کلی تمام کارتها ضمن تبریک کریسمس، چند محور مشترک داشتند: شما را فراموش نمی­کنیم و همواره به یاد شما هستیم، شما تنها نیستید، مبارزه و مقاومت شما را ستایش می­کنیم و بالاخره شما روزی آزاد خواهید شد. لحن و زبان وبیان غالبا عاطفی و لطیف و صمیمی بودند. گویی اینان یا فرزندان و یا یکی از اعضای خانواده هستند و حداقل دوستان صمیمی و قدیمی که سالیانی دراز هم را می­شناسیم. لحن و بیان حکایت از آن داشت که غالب نویسندگان و ارسال کنندگان نوجوان و جوان هستند. چند پاکت از شماری کودک دبستانی بود که کارتهای خود را به طور جمعی (پنج – شش کارت) در یک پاکت گذاشته و پست کرده بودند. این کارتها که با آرایش­ها و نقاشی­های خاص کودکانه (مثلا گل و شمع و پروانه) تزئین شده بودند، افراد خود را با نام و سال و کلاس تحصیل معرفی کرده و آنگاه چند جمله با بیان عاطفی و لطیف و در عین حال ساده و صمیمی به گونه ای که به پدرشان و یا پدر بزرگشان خطاب می­کنند نوشته بودند. شاید هم دیگران برایشان نوشته بودند. به یاد دارم که در یک پاکت تمام کارتهای کودکان مرا به عنوان «پدر مقدس» خطاب کرده بودند. دختر جوان دانشجویی از کانادا نامه تقریبا مفصل­تری نوشته بود و به مقتضای سن و سال و تجربه مطالب سیاسی­تر و روشنفکرانه تری نوشته بود. گفته بود شما ما را نمی شناسید اما هزاران نفر در جهان شما را می­شناسند و به یاد شما هستند و شما را فراموش نمی­کنند و شما برای همیشه در زندان نمی­مانید.
 در آن زمان برای من چند پرسش مطرح بود. یکی اینکه این افراد، نوجوانان و کودکان نقاط مختلف دنیا آدم گمنامی چون مرا در یک کشور دورافتاده و به هرحال غیر غربی چگونه می شناسند و چرا و به چه انگیزه ای این کار را می­کنند؟ و دیگر اینکه چرا امسال؟ و بعد مطرح شد که ممکن است سالهای پیش هم چنین نامه­هایی رسیده اما به من نداده­اند؟ نیز نمی­دانستم برای دیگر زندانیان سیاسی چنین کارتهایی رسیده و می­رسد یا نه؟ در مورد اول دوستی گفت این اقدام یک اقدام سازمان یافته حقوق بشری است که گاه به مناسبتی می­کنند و این بار شامل شما شده است. به نظر درست می­آید. به ویژه در مورد کودکان فلان شهر بزرگ و یا کوچک اسکاتلندی و یا استرالیایی که کارتهای خود را در یک پاکت نهاده و به زندان اوین تهران فرستاده بودند، جز این نمی­تواند باشد. مضامین تقریبا یکسان و یا نزدیک کارتها نیز مؤید همین سخن است. در عین حال شماری از این نامه ها و نوشته ها آشکارا از شناخت و آگاهی و تصمیم فرستنده و نویسنده حکایت داشت و به یقین شخصی بود. در مورد دوم یک بار از یکی از مأمور آورنده نامه که در دفتر رئیس زندان مرحوم دوست محمدی کار می­کرد، پرسیدم آیا برای دیگران هم چنین نامه­هایی رسیده یا می­رسد؟ او مبهم پاسخ داد ولی تصریح کرد که برای آقای امیر انتظام و شما بیشتر می­رسد. در مورد سوم هم باز او سئوال کردم و او از پاسخ پوزش خواست. تقریبا یقین کردم که ارسال چنین نامه­هایی در گذشته هم بوده است که به من نداده­اند. حال در آن سال چرا تصمیم گرفتند امانت­های پستی را به طرف گیرنده بدهند، خدا عالم است و جز خودشان کسی نمی داند. در سال بعد یعنی کریسمس 2004 هم چند کارتی به من داده شد.   
 نکته مهم برای من این است که در جهان مدرن از یک سو دنیا چنان کوچک شده که بیش از شش میلیارد انسان گویی در یک خانه و حداکثر در یک کشور زندگی می­کنند و از سوی دیگر باز به دلیل همین کوچک شدن جهان سرنوشت آدمیان چنان به هم گره خورده که واقعا نمی­توان سرنوشت­ها را در  اقصا نقاط جهان از هم جدا تصور کرد. همین ویژگی سبب شده است که «چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار». این عواطف و پیوستگی عاطفی و سرنوشت آدمیان در همه جای جهان بسیار زیبا و جذاب و در عین حال از پیامدهای دنیای مدرن است و در گذشته نمی­توانسته چنن پدیده­ای رخ دهد. این هماهنگی عواطف و افکار و رشد آگاهی و پیوستگی عملی خودکامگان را محدود می­کند و سیر آگاهی و آزادی را شتاب می­بخشد. این جای امیدواری است. اکنون اگر در یک گوشه دور افتاده جهان ستمی رخ می­دهد، در چند ساعت همه جهان خبردار می­شود و در شرایطی در چند روز جهان به اعتراض بر می­خیزد. چنانکه در دو سال اخیر دیدیم که جنبش مدنی ایران چگونه در جهان اثر نهاد و چگونه به مدد ابزارهای اینترنیتی جنایات وارده به وسیله حکومت ایران به جهان و رسانه­های بین المللی منتقل شد و خشم و اعتراضات گسترده را به سود ستمدیدگان برانگیخت.
 اما متأسفانه ما در ایران هنوز از قافله عقبیم. جهان گاه از ما حمایت کرده است اما ما یعنی روشنفکران و آزادیخواهان ایران چند بار به جنایات آشکار در این جا و آن جا اعتراض کرده ایم؟ ما حتی در داخل کشور خودی و غیر خودی می کنیم و از غیر خودی­ها حمایت نمی­کنیم. نکته قابل ذکر این است که در میان این بیش از دویست نامه حتی یک نام ایرانی نبود. البته چند نام عربی بود اما نمی­دانم عرب تبار و یا مسلمان اروپایی شده بودند و یا تابعیت یک کشور عربی هم داشتند. پس از آزادی این نامه­ها با همت دوستی بزرگوار به فارسی خوب و ادیبانه ترجمه شد و تصمیم گرفتم متن­ها و ترجمه­ها را چاپ و منتشر کنم اما به هر دلیل میسر نشد.



جرس:
در حالیکه تلاش های بین المللی و داخلی، جهت توقف و لغو حکم اعدام حبیب الله لطیفی دانشجوی کردِ زندانی همچنان ادامه دارد، یکی از وکلای وی، در حالی كه قرار است موکلش روز یکشنبه پنجم دی ماه اعدام شود، از نامه خود به رئیس قوه قضاییه جهت عفو و لغو مجازات اعدامِ وی خبر داد.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، نعمت احمدی ضمن اعلام حضور خود در دفتر رییس قوه قضاییه گفت که نامه ای را به وی برای عفو و نیز اعتراض به نحوه رسیدگی پرونده موکلش به صادق لاریجانی تسلیم کرده و امیدوار است تا پایان ساعت اداری امروز از ایشان جواب بگیرد. پیش از این وکیل دیگر این متهم از ابلاغ حکم اعدام در روز یکشنبه خبر داده بود.او گفت که دفتر رییس قوه قضاییه همکاری مناسب و خوبی داشته اند وخیلی امیدوارم است که روی نامه وتقاضاهای وکلا اقدام مثبتی شود.
نعمت احمدی گفت که هم اکنون آقای صالح نیکبخت به همراه خانواده موکلش در دادگاه سنندج حضور دارد. نعمت احمدی همچنین گفت که به پرونده ایراداتی وجود دارد از جمله اعتراضی که به دادگاه رسیدگی کننده پرونده داشته اند.
او به کمپین گفت: "ما از ابتدا یک ایرادی به این پرونده ها داریم از این بابت که در قانون اخیرالتصویب دادگاه های عمومی و انقلاب (سال ۸۳) موضوعاتی که مجازاتش مرگ یا اعدام باشد در صلاحیت دادگاه کیفری استان است یعنی باید با حضور ۵ قاضی رسیدگی بشود ولی درمواردی که در صلاحیت دادگاه انقلاب است با حضور یک قاضی رسیدگی می کنند. ما معتقدیم که مجازات اعدام نتیجه یک اتهامی هست باید در دادگاه پنج نفره رسیدگی بشود نه دادگاه یک نفره. این اشکال بر این پرونده وارد است. بعدش برای مدتی احکام اعدامی که در دادگاه انقلاب صادر می شد مرجع تجدیدنظرش همان مرکز استان بود که به این هم ایراد داشتیم که الان دیگر آن نیست و دیوان عالی کشور است. پس از آنجا که باید قانون را به نفع متهم تفسیر کرد، بله، دادگاهی که ایشان را محاکمه کرده صلاحیت ندارد به لحاظ اینکه نتیجه دادگاه اعدام است و باید برود در دادگاه کیفری استان رسیدگی شود مرجع تجدید نظر هم نمی تواند دادگاه تجدید نظر استان باشد. آن هم باید بیاید در دادگاه دیوان عالی کشور."
وی در خصوص رفتن پرونده به دیوان عالی کشور به کمپین گفت: "با اعتراض ما به بند ۲ ماده ۱۸ به دیوان عالی کشور آمد ولی این مطابق این بند نگاه می کنند که حکم بر اساس ضوابطی که دادگاه خودش صالح دانسته رسیدگی شده یا نه و نیامده به ماهیت موضوع رسیدگی کند. ما الان معتقدیم که این پرونده از ابتدا نباید در دادگاه انقلاب رسیدگی می شد و باید در دادگاه کیفری استان رسیدگی می شد و علاوه بر آن مرجع تجدیدنظرش هم نه دادگاه تجدید نظر استان بلکه دیوان عالی کشور می بود…. من هم الان نامه ای را با همین موضوعات و درخواست رسیدگی در دفتر آیت الله لاریجانی هستم و امیدوارم تا پایان وقت اداری نتیجه ای بگیرم."
وی در خصوص امیدوار بودن برای تغییر حکم اعدام گفت "ما درخواست تاخیر کردیم به دو علت. یک همین ایرادات شکلی که گرفتم که باید از ابتدا پرونده در جای دیگری رسیدگی می شد. چون آنچه وی در دادگاه بدوی با حضور ماموروزارت اطلاعات گفته فضای سنگینی است که شاکی پرونده که وزارت اطلاعات است به وجود اورده است. ولی اگر در یک محیط بازتری باشه و مامورین اطلاعاتی نباشند و با توجه به انکاری که ایشان داشته قطعا اتهامی متوجهش نخواهد بود. دوم اینکه ما درخواست عفو کردیم. چون عفو در صلاحیت رهبری است و رییس قوه قضاییه شان قضاوتش و سرپرستی قوه قضایی را از ولی فقیه می گیرد لذا الان ایت الله شاهرودی اعطا کننده عفو هم می تواند باشد به قائم مقامی رهبری. ما فعلا این درخواست را داریم و ثبت هم شده و امیدوارم تا نیم ساعت دیگر دست آیت الله لاریجانی برسد. راه حداقل برای عفو باز است البته نوع رسیدگی هم از ابتدا مورد اعتراض ما بوده است."
احمدی وکیل حبیب الله لطیفی همچنین در خصوص اتهامات موکلش و دلایل مطرح شده در دادگاه بدوی و بعد از آن به کمپین گفت: "وی را در سال ۸۶ در حوادثی که در سنندج اتفاق افتاد دستگیر کردند. اتهامش هواداری از گروه پژاک است. بنابر ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی کسانی که هوادار گروه هایی باشند که به اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی اقدام می کنند، حتی اگر اقدامی هم نکند آن فرد چون هوادار گروهی است که مرکزیتش علیه نظام فعالیت نظامی دارد مجازاتش اعدام است. وی دراداره کل اطلاعات سنندج که شاکی پرونده است صحبت هایی داشته که بعدا در دادگاه آنها را منکر شد. در رایی که برای او صادر شده گفته اند که ایشان متهم است به تهیه مواد منفجره – که خودش تکذیب می کند و می گوید در روزهایی که می گویند در سنندج نبودم- و آخرین اتهامش فیلمبرداری از اقدامات خرابکاری و بمب گذاری. یعنی در فیلمبرداری از این عملیات ها."
نعمت احمدی افزود: "لذا به لحاظ همان هواداری که مطرح شده چنین حکمی گرفته و موکلم مدعی است درهمان روزها خارج از سنندج و در پیرانشهر بوده است. ادله ای که خارج از سنندج بوده نیز موجود است. ولی دلیلی که می گوید این اقدامات را انجام داده مربوط می شود به اقراراتی که در اداره اطلاعات داشته است. از این جهت این دوگانگی وجود دارد. که می گوید در آن تاریخ در سنندج نبوده است و از سوی دیگر می گوید که آنچه که در تحقیقات اولیه گفته ناشی از فشاری بوده که در اداره اطلاعات داشته و اقرارها را قبول ندارد. این پرونده البته متهمان دیگری هم داشته است."



خواهر حبیب الله لطیفی: فقط یک روز وقت داریم تا برادرم را از اعدام 
نجات دهیم
 جرس: خبر ناگهانی اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد، خانواده این زندانی سیاسی و وکیل پرونده وی را به تکاپو برای توقف این حکم و نجات جان یک انسان انداخت.
مقامات قضایی عصر روز پنج شنبه یکم دیماه به صالح نیکبخت وکیل مدافع حبیب الله لطیفی گفته اند که حکم وی روز یکشنبه پنجم همین ماه به صورت قطعی به اجرا در خواهد آمد.
الهه لطیفی در گفتگو با جرس، ضمن ابراز ناراحتی شدید، یاد آور شد: روند پرونده بسیار مثبت بود و اصلا نمی دانیم چرا اجرای این حکم را  در حالی به آقای نیکبخت اعلام کردند که همه جا تعطیل است و ما برای نجات جان برادرم هیچ کاری از دست مان بر نمی آید.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشخصا چه تلاشی برای نجات جان برادرش در حال انجام است، گفت: دیروز حدود ساعت دو بود که آقای صالح نیکبخت  زنگ زدند و گفتند که اجرای حکم اعدام به ایشان فکس شده است و  قرار است  یکشنبه ساعت یک و نیم حکم  اعدام برادرم را  اجرا کنند.
خانم لطیفی افزود: آقای صالح نیک بخت امروز جمعه از تهران عازم سنندج شده تا بروند دادگاه و پیگیر کار برادرم شود ولی در واقع حکم را زمانی اعلام کردند که همه جا تعطیل است و ما تنها فردا را فرصت داریم که پیگیر باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش مقامات قضایی استان و نمایندگان سنندج در مجلس گفت:  از مقامات و نماینده ها هیچ کس جواب ما را نمی دهد.  هیچ کسی مسوولیتی قبول نمی کند.خودمان هم نمی دانیم چکار کنیم. دیروز ابلاغ شد، امروز که تعطیل است، امیدمان همین است که فردا آقای نیکبخت برود با مسوولان صحبت کند.
خواهر حبیب الله لطیفی  به نگرانی های خودش به عنوان تنها کسی از اعضای خانواده که از طریق وکیل پیگیر پرونده برادرش  است اشاره کرد و گفت: پدر و مادرم سن شان بالاست ، من جرات ندارم خبر اجرایی شدن اعدام برادرم را به آنها بدهم و آنها اصلا خبر ندارند که این حکم به وکیل ابلاغ شده است و قرار است روز یکشنبه اجرا شود. خودم هم اصلا شرایط خوبی ندارم. تا کنون هم  خودم دنبال کارهای برادرم بودم و خواهم بود
خانم لطیفی در پاسخ به این پرسش که آیا برادر ایشان از اجرای حکم مطلع است، گفت: روز سه شنبه با جبیب ملاقات کردم. البته دو هفته پیش برادرم به من گفته بود، حکم اعدام دوازده نفر قطعی شده است و بعد هم می گفت شاید من یکی از آنها باشم. من به حبیب گفتم نه اصلا این حرف را نزن چون کارهای تو خیلی مثبت دارد پیش می رود.
وی در مورد اقدام نهادهای حقوق بشری در زمینه توقف اجرای حکم اعدام برادرش گفت:  از نهادهای حقوق بشری و هر کسی که هر کاری بر می آید می خواهیم کمک کنند. ولی باز هم فکر می کنم باید از داخل ایران کاری برایش بکنم.
من فکر می کردم ماه محرم هست و اعدامی صورت نخواهد گرفت ولی ظاهرا برایشان فرقی نمی کند. امیدمان به خداست
خواهر بیست و هشت ساله حبیب الله لطیفی با بیان اینکه شرایط مساعدی ندارد، قادر به ادامه این گفتگو نبود و تنها یاد آور شد:  آدم تا لحظه آخر امید دارد که برای نجات جان عزیزش کاری بکند...
صالح نیکبخت پیش از این در مصاحبه ای با روز در مورد اتهامات حبیب الله لطیفی یاد آور شده بود:  در جزئیات این اتهام آمده است که ایشان در ایجاد انفجارهای صوتی در میدان آزادی شهر سنندج و همچنین “سه­راهی غفور” در همین شهر مشارکت داشته و از آن فیلم تهیه کرده اند. وی همچنین متهم شده است که در انفجار اتومبیل دادستان سنندج مشارکت داشته و نیز در حادثه حمله به پاسگاه محله “کانی کوز­له” در سنندج شرکت داشته و از آنها فیلم و عکس تهیه کرده است. در حالی که حبیب لطیفی در دفاعیات خود در دادگاه و در زمان بازجویی این اتهامات را رد کرده و گفته است که در روز انفجار اتومبیل آقای دادستان سنندج و حمله به پاسگاه “کانی کوزله” که منجر به کشته شدن یکی از پرسنل آنجا شد، نه تنها در این حوادث مداخله ای نداشته بلکه در سنندج نبوده و در جایی دیگر به طور مخفی زندگی می کرده اند. ما از دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر هم تقاضا کرده ایم که به این دو موضوع رسیدگی شود و کسانی که شاهد این جریان بوده اند و می دانسته اند که آقای لطیفی در آن حادثه دست داشته است احضار شوند؛ از سوی دیگر از خانواده ای که درآن زمان به آقای لطیفی پناه داده اند هم تقاضا شود تا جهت شهادت در دادگاه حاضر شوند. مساله ای که هیچ گاه رسیدگی نشد. از سوی دادگاه اعلام شد که گزارشهای مقامات انتظامی برای ما کافی هستند.
بر اساس آخرین گزارش و به گفته خواهر حبیب الله لطیفی،  از آنجایی که در خواست اعاده دادرسی تا کنون نتیجه ای نداده است، آقای صالح نیکبخت وکیل پرونده از تهران عازم سنندج شده است تا در یکی روز باقیمانده برای توقف اجرای حکم اعدام با مقامات استانی از نزدیک وارد گفتگو شود. 


رامین خطاب به رسانه های منتقد: با شما مشکل داشتم و اگر رویه خود را ادامه دهید مشکل خواهم داشت

مراسم تودیح و معارفه‌ی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین معاونت امور مجلس عصر امروز(۴ دی) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ با حضور وزیر و معاونینش برگزار شد.
به گزارش ایلنا در این مراسم نخست محمدعلی رامین(معاون سابق مطبوعات وزارت ارشاد) در جایگاه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت.
وی گفت: خوشحالم که در آخرین لحظات کاری‌ام در معاونت مطبوعاتی خدمتتان حضور دارم همانطور که در روز معارفه‌ی خود به شما گفتم که ما دوستتان داریم؛ باید تا آخرین لحظه برعهد خود پایدار باشم. برادران و خواهران مطبوعاتی این فرهنگ اصیل که به دست ما رسیده است؛
ارزشمندترین میراث پدرمانمان است و نباید در رسانه‌ها مورد بهره‌برداری غلط قرار گیرد و ما با شایعه پراکنی بزرگ‌نمایی و سانسور خودآگاهانه مقلد دیگران شویم. برای ما حقیقت‌گویی ملاک است. من امروز از سر خیرخواهی می‌گویم تا با معاون بعدی مطبوعاتی به صورتی رفتار کنید تا دلسوزی‌هایش محقق شود. اگر مسئولی آمد، تلاش کرد اما به در بسته خورد؛ طبیعی است که مثل من بگوید من در بسیاری از برنامه‌های خود ناموفق بوده‌ام. این عجز نیست بلکه وفق شرایط است. ما باید همواره از خود بپرسیم که برای چه اینجا هستیم؟ کار معاونت مطبوعات چیست و اصلاً وظیفه وزارت ارشاد چیست؟ تمام ارگان‌های دیگر مانند مجلس، دولت و غیره باید همواره فلسفه وجودی خود را مدنظر قرار دهند تا آحاد جامعه بتوانند در این عرصه راه رشد جمعی را پیدا کنند.
رامین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از رسانه غافل باشد و جایگاه رسانه در تمام جوامع پیشرو قابل انکار است اما رسانه باید خودآگاه باشد و خود در جهت تکامل خود اقدام کند. من متاسفانه امروز باید اعلام کنم که اگرچه نظام ما توانسته است در عرصه‌های جهانی و در حوزه‌های مختلف به جایگاه قابل توجهی دست پیدا کند اما ما در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها درجا زدیم. چه کسی جوابگوی عقب‌ماندگی رسانه‌ها است؟ اینکه هنوز منشوری وجود ندارد که نقشه راه رسانه‌ها در عرصه جهانی را نشان دهد؛ یک نقص است. اینکه هنوز مطبوعات و خبرگزاری‌ها جایگاه و مسیر جهان شمول اسلامی خود را مشخص نکرده‌اند؛ یک نقص است.
رامین گفت: امروز می‌گویم اگر من معاون بدی بودم؛ خدانگهدار. اما این مسیر باید به نحو صحیح دنبال شود البته حرف من به این معنا نیست که من با شما مطبوعاتی‌ها مشکل داشته‌ام ولی برخی از شما همواره دربرابر برنامه‌های وضع شده؛ سدسازی کرده‌اید و نگذاشتید هدایت و کنترل صحیحی در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات صورت گیرد. بنابراین بار دیگر می‌گویم که من با تمام شما مشکل ندارم اما آنهایی که قانون‌شکنی کرده‌اند؛ خود متحمل ضرر و زیان شده‌اند.
معاون سابق مطبوعات گفت: معتقدم از همین امروز باید با معاونت جدید هماهنگ و همیار باشیم تا اصلاح امور و مشکلات میسر گردد. من از همان روز نخست گفتم که حداقل ۴ چالش اصلی در عرصه مطبوعات و رسانه‌های کشور وجود دارد: ارتباط مسئولین با مطبوعات، عدم اعتماد آنها نسبت به جایگاه‌هایی که باید به آنها تکیه کنند، عدم اعتماد بخش‌هایی از حاکمیت و عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها.
رامین اضافه کرد: خدمت در حوزه معاونت مطبوعاتی برای من تجربه ارزشمندی بود اگر صراحت من باعث آزار برخی از شما شد؛ از این صراحت ناگزیرم. من تنها بلدم با همین صراحت حرف بزنم زیرا آدم سیاست نیستم و آنقدر اهلیت ندارم که دوپهلو حرف بزنم. همچنین از آقای حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد) متشکرم که در طول یکسال این فرصت و اعتماد را به من داد. ایشان فشارهای مجلس را تحمل کردند و من باید از دولت کریمه اسلامی سپاسگذار این رخصت باشم.
رامین اظهار داشت: من اهل استعفا نیستم و معتقدم براساس یک مصلحت آمده‌ام و اکنون نیز براساس یک مصلحت می‌روم حال آنکه این مصلحت‌ها دراختیار ما نیست و بزرگ‌ترها آنها را تشخص می‌دهند. بار دیگر اعلام می‌کنم که در طول دوره معاونت خود با برخی از شما رسانه‌ها که اکنون نیز نمایندگان‌تان در جلسه حضور دارید؛ مشکل داشتم و از این به بعد نیز چنانچه رویه غلط خود را ادامه دهید؛ بعنوان یک شهروند مشکل خواهم داشت.


اختلال در شبکه اینترنت کشور / ریزش ۲۶ تا ۵۸ درصدی بسته‌های اطلاعاتی

در حدود یک هفته است که اختلالات اینترنت در کشور مجددا باعث بروز نارضایتی‌های بسیاری برای کاربران این شبکه شده است.
به گزارش ایلنا، از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کیفیت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار دیگر دستخوش افت و خیزهای متعدد شد. بنا به گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف، به‌نظر می‌رسد یکی از علل اصلی بروز اختلالات اخیر، ارتباط با کشور ترکیه است که شرکت زیرساخت با اعمال تغییراتی کلی، قصد دارد میزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما به‌دلیل ضعف در خطوط پشتیبان، در حال حاضر این مشکل به قوت خود باقی است.
این اختلالات از ظهر چهارشنبه پیش به اوج خود رسید به‌نحوی که امکان خدمات‌رسانی به کاربران مخصوصا در آن روز تقریبا غیرممکن بود.
در حقیقت وقتی میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی از ۳درصد تجاوزکند، برخی از خدمات اینترنتی بسته به میزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش می‌شوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، میزان ریزش بسته‌ها از ۲۶درصد تا ۵۸درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.
این قطعی‌ها و نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد ولی مسؤولان شرکت زیر ساخت و وزارت ارتباطات هرروز وعده افزایش بهبود سرعت و کیفیت شبکه اینترنت را در مصاحبه‌های تکراری خود می‌دهند، این در حالی است که طی چند شب گذشته کاربران اینترنت با حداقل ۳ نوبت قطعی در بخش‌هایی از شبکه تهران مواجه بودند که هنگام تماس با مسؤولان پشتیبانی فنی شرکت زیر ساخت، علت این امر را مشکلات فنی و اختلالات دستگاه سوئیچ در رینگ تهران دانستند.
یکی دیگر از موضوعاتی که ازچند روز گذشته مطرح شده، از بین رفتن آدرس اینترنتی سایت‌های مورد نظر کاربران است که بنابراظهارات کارشناسان اینترنت این اختلال فنی به طوری است که، بسته‌های اطلاعاتی مسیریاب، به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پویش مسیر به سمت تهران به ناگاه باز می‌ایستد، که شاید علت این امر هم باز مشکل BGP Routingهای شهر و یا آسیب‌دیدگی فنی آنها باشد.
براساس این گزارش، به هر حال در طی چند روز گذشته اختلالات نامنظمی در سطح شبکه اینترنت کشور وجود دارد که تاکنون هیچ مقام مسؤولی در این مورد اظهارنظر نکرده است که این امر باعث بروز اعتراض شدید انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی کشور به کیفیت پائین پهنای باند و قطعی‌های مکرر اینترنت کشورنیز شده است.
علیرضا علمی نائب رئیس و دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران با اعلام این خبر و بیان این که بخش‌های فنی و LCT به هیچ‌وجه پاسخگوی شرکت‌های اینترنتی نیست، گفته است: به محض بروز اختلال در ارتباط اینترنتی کشور، تلفن‌های بخش مربوطه اشغال شده و شرکت‌های اینترنتی در برابر اعتراض مکرر کاربران پاسخ قابل قبولی نمی‌توانند ارائه کنند. ثانیا SLA هم با ۷ سال تاخیر هنوز آماده نشده که تامین‌کنندگان و سرویس‌گیرندگان تکلیف خود را بدانند.
علمی اظهارداشت: در کدام کشور این مقدار مشکل ارتباط اینترنتی وجود دارد؟ شرکت زیرساخت باید یک مرکز پاسخ‌گویی تلفنی ۲۴ساعته با افراد کاملا مسلط و فنی داشته باشد تا تمامی مشکلات شبکه به آنجا منعکس و در کمتر از یک ساعت تحلیل و مرتفع شود. این گونه خدمات در شرکت‌های کوچک هم به راحتی قابل ملاحظه است اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، استفاده بهینه و درستی از منابع و ظرفیت‌های ملی صورت نمی‌گیرد.
به گفته دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، علی‌رغم این‌که بیان می‌شود چهار مسیر پشتیبان برای ارتباط اینترنتی کشور فراهم شده اما باز هم به راحتی شاهد افت سرعت اینترنتی در بخش‌های قابل توجهی از کشور هستیم.
علمی توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم باید در شیوه تامین پهنای باند کشور بازنگری صورت پذیرد. متاسفانه به دلیل تفکیک غیراصولی در حوزه فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت این بحران تشدید شده است.
وضعیت اینترنت ایران
طبق آمارهای سال گذشته، تا آبان سال گذشته کشور ایران از لحاظ اپلود در مکان۱۴۹و ازلحاظ دانلود در مکان۱۸۶در دنیا است، پهنای باند ورودی به ایران از دو منبع عمده، یکی ماهواره‌ها (از طریق ماهواره‌های W۵، W۶ و اینمارست) و دیگری فیبر نوری (از ترکیه، فجیره و کویت) تامین می‌شود، پهنای باند ورودی به ایران توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می‌شود و قیمت فروش آن به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی یکی از دلایل قیمت بالای دسترسی به اینترنت در ایران دانسته می‌شود.
سه عامل اساسی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منابع انسانی، توانایی و قابلیت بخش دولتی، خصوصی و زیر ساخت‌های ارتباطی و مخابراتی است ولی با وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب در کشور به دلیل برخی محدودیت‌ها هنوز در برخی موارد با کندی سرعت مواجه هستیم.



کواکبیان: ننگ است که هر منتقدی در زندان باشد

ستار هدایت‌خواه و مصطفی کواکبیان نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در مناظره‌ای با موضوع “معیارها و مصداق‏های پیروان خط امام خمینی” که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و انجمن اسلامی دانشکده مدیریت اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز برگزار شد، شرکت کردند.
به گزارش ایسنا، ستار هدایت‌خواه در آغاز مناظره با بیان این‌که “ملاک داوری پیروی از خط امام عمل افراد و گروه‏ها به خط امام راحل است” افزود: اگر معتقدیم امام گفتمانی در اندیشه ‏های خود دارد که مبنا برای تببین موارد سیاسی امروز است، آن‌ها را می‏توان به چند مورد دسته‌بندی کرد و همچنین اگر امروز می‏گوییم یکی دیگر از اعتقادات‌مان فصل‌الخطاب بودن رهبر است، دلیل در این دارد که ایشان کنار امام بودند، امام را درک کرده‌اند و هم‌اکنون نیز از او تبعیت می‏کنند.
وی ادامه داد: ملاک قضاوت در مورد افراد، حال امروز آنان است و این‌که در گذشته چگونه بوده‏اند اهمیتی ندارد که برای سنجش آن‌ها باید به گفته‏ های امام بازگشت و عملکرد آنان را با سیره امام مقایسه کرد.
وی با تشریح مبانی فکری و اصول اندیشه امام خمینی خاطرنشان کرد: اسلام گرایی یکی از خصوصیات بارز امام است که بارها گفته‏ اند تمام تلاش و مجاهدت ما اسلام و تحقق عینی آن بوده و همچنین باور به کارآمدی و پاسخگویی دین در زندگی روزمره بشر در اندیشه ایشان تجلی واقعی دارد.
مصطفی کواکبیان نیز در این مناظره با بیان این‌که “اعتقاد زیادی به حضور در دانشگاه‏ها دارم” گفت: دانشجویان فعال و پرنشاط منتقد از دانشجویان بی‌حال و بی‌رمق بسیار ارزشمندتر هستند و افتخار می‏کنم که به عنوان یک عضو کوچک در فراکسیون دانشگاهی مجلس شورای اسلامی در خدمت دانشجویان باشم.
وی افزود: مهمترین شاخصه پیروی از خط امام اعتقاد و التزام به مکتب سیاسی امام است زیرا معتقدم ایشان یک مکتب سیاسی داشت و همه این‌ها را باید با هم دید نه این‌که مانند برنامه‌ شاخص بخش‌هایی از حرف‌های امام را برای برخورد با مخالفان انتخاب کرد؛ زیرا یک‌جانبه‌نگری تضعیف مکتب امام است؛ مکتب امام را با همه جوانب باید دید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: بخشی از مکتب امام، جمهوریت در مکتب سیاسی ایشان است که این بخش گاهی در سطح رسانه‌های رسمی کمتر مطرح می‏شود، بحث مردم‌سالاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های امام است.
وی افزود: امام همواره به مردم و حاکمیت نظر مردم اعتقاد داشتند و مجلس را به عنوان یکی از شاخصه‌های اعمال نظر مردم در حکومت، راس امور خواندند و اگر عده‌ای غیر این را بگویند، قطعا این افراد از خط امام خارج شده‌اند در حالی که امام حتی به نمایندگان پاپ که برای آزادی گروگان‏های سفارت آمریکا به ایران آمدند گفتند درست است، ما اختیار داریم اما تابع حرف مجلس به عنوان نماینده مردم هستیم.
وی یادآور شد: امام برای آزادی و حقوق بشر بسیار تلاش کرد که در فرمان هشت ماده‏ای، ایشان نوین‌ترین ابزار برای رعایت حقوق بشر و آزادی‌های مردم ارائه دادند. همچنین در بحث حاکمیت قانون، اگر کسانی که قانون را دور می‏زنند و ادعای خط امام دارند، بدانید که دروغ می‏گویند.
این نماینده مجلس ادامه داد: بحث شریعت نیز برای امام دارای اهمیت خاصی است و این‌که فردی حکم شرعی می‏دهد و علیه مراجع موضع می‏گیرد امام کاملا آن را رد کرده است. عدالت نیز اهمیت خاصی در نظر امام دارد و این عدالت به معنای سهام عدالت نیست؛ بلکه به معنای واقعی آن است که عدالت سیاسی منتهی به انتخابات آزاد نیز شامل می‏شود.
ستار هدایتخواه نیز با بیان این‌که “اعتقاد نداریم به اندیشه امام تبعیض‌آمیز نگاه شود” افزود: امام راحل معصوم نیستند؛ بلکه اعتقاد داریم ایشان اسلام‌شناس هستند و تجلی عینی اسلام بودند. نمی‏خواهم از صدا و سیما دفاع کنم اما سوال این است که ایراد برنامه شاخص چیست؟ در شاخص دیدگاه امام در رابطه قانون، مردم، استکبار و عدالت ارائه شده است اما قطعا گزینشی باید عمل کرد زیرا نمی‏توان همه را به صورت یکجا ارائه داد.
وی ادامه داد: تفکیک جمهوریت و اسلامیت در اندیشه امام جایگاهی ندارد؛ زیرا امام معتقد است اسلام در متن خودش توجه به رای و جایگاه مردم دارد و تقابل جمهوریت و اسلامیت یک انحراف بوده که عده‏ای آن را ایجاد کرده‏اند و در اندیشه امام جایگاهی ندارد. دیگر این‌که مردم‌سالاری با مردم‌سواری تفاوت دارد و کسانی که می‏خواهند به اسم مردم به قدرت برسند و بعد مردم را فراموش کنند همان‌طور که آقای حجاریان پس از به قدرت رسیدن به نام دانشجو، گفتند، بهتر است دانشجویان بروند کار تئوریک کنند و کاری به کار سیاست نداشته باشند. آقایان بعد از رسیدن به قدرت به‌جای رسیدن به مسائل اصلی توده‏های مردم و پابرهنه، بحث‏هایی که متعلق به روشنفکران برج عاج نشین غرب‌زده بود به عنوان مسائل اصلی مردم در دوران اصلاحات مطرح و رسیدگی به مسائل اصلی مردم را فراموش کردند.
وی با بیان این‌که “مجلسی در راس امور است که به حقوق قانونی خود پایبند باشد و قاطی زدوبندهای رایج نشود” تصریح کرد: مجلس ششمی که در مقابل حقوق مردم کوتاه می‏آید و به لایحه الحاق کنوانسیون غیراخلاقی رای دادند و مجلس هشتمی که خودش می‏آید به طرحی که برای نظارت بر خودش است رای نمی‌دهد با رفتار خودش از جایگاه راس امور بودن پایین می‏آید. بارها گفته‌ام مجلس از لحاظ حقوقی در راس امور است اما از نظر اجرایی، قدرت اجرایی در دست دستگاه اجرایی است.
این نماینده مجلس از کواکبیان پرسید: اگر شما اعتقاد دارید مجلس و نظر مردم در راس امور است و باید خواسته مردم مورد توجه قرار بگیرد چرا در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به رای مردم تمکین نکردند؟ مگر این ۴۰ میلیونی که در انتخابات شرکت کرده بودند را از خارج از کشور آورده بودند؟ در همین یک‌ساله اخیر تخلفاتی که از قانون اساسی صورت گرفته را ببینید، چرا شما مدعیان پیروی از خط امام در برابر این بی‌قانونی‌ها موضع گیری نکردید؟ در زمینه استقلال ملی نیز در زمینه هسته‌یی در دولت اصلاحات بارها از حقوق مردم کوتاه آمدند؟
وی ادامه داد: بیت امام صرفا به دلیل این‌که بیت امام هستند تقدسی ندارند؛ بلکه مادامی که پایبند به آرمان‏ها و ارزش‏های امام باشند قابل احترام هستند و اگر کسی از بیت امام از این مسیر منحرف شود سیره خود امام می‏گوید مقابل این فرد باید ایستاد. سوال این است که چرا در مقابل اهانت‏هایی که در دوران اصلاحات به امام شد ساکت ماندند؟
کواکبیان نیز با بیان این‌که “با جریانی که می‏خواهد براندازی کند و اپوزیسیون اصل نظام شود مخالف هستم” در عین حال گفت: معتقدم اصلاح‌طلب در چارچوب قانون اساسی، خط امام و اسلام هستیم و به همین دلیل هم به‌شدت با این دولت مخالفیم.
وی افزود: شعار استکبارستیزی می‏دهند در حالی که ده‏ها مورد وجود دارد که عزت ملی زیر سوال رفته است. باید در منطق بین‌الملل به کسی سلام کنیم که به ما علیک بدهد. نه این‌که نامه بنویسیم و جواب ندهند. نه این‌که از جلسه سخنرانی ما خارج شوند. این‌که دارید استکبارستیزی می‏کنیم باید نتیجه را دید. مسأله این است که می‌توانیم هم انرژی هسته‌ای داشته باشیم و هم قطعنامه علیه ما صادر نشود.
هدایتخواه با انتقاد از سیاست‌های هسته‌‌ای در دوران اصلاح‌طلبان افزود: جهت‌گیری جریان اصلاحات علیه خط امام بود و این‌که می‏گویند چرا علیه ما قطعنامه صادر شده است خود امام راحل فرمودند بر مواضع حق و عدالت‌طلبانه خود ایستادگی کنید حتی اگر شما را به دار بکشند. امروز حرف‌مان را در دنیا می‏زنیم و حتی همین نامه‏هایی که ایشان می‏گویند جواب نداده‌اند بر افکار عمومی دنیا تاثیر گذاشته است و مردم دنیا حرف ما را می‏فهمند و تاثیر می‏پذیرند و این یعنی همان دیپلماسی عمومی. حالا اگر سرکردگان استکبار توان شنیدن حرف‏های حق ما را ندارند و از جلسه خارج می‏شوند ایرادی ندارد، مهم این است که ما در مجامع جهانی حرف خود را زده و تاثیرگذار بوده‏ایم.
کواکبیان پاسخ داد: در دوره اصلاحات هیچ قطعنامه‏ ای علیه ایران صادر نشد. البته اعتقادم این است که استکبار جهانی با اصل نظام اسلامی مخالف است ولی می‏توانیم هزینه‏ها را تا آن‌جا که می‏توانیم به نفع منابع ملی کاهش دهیم. این‌گونه که دوستان در مورد دوستداران اصلاحات بحث می‏کنید و آن‌ها را برانداز و ضد دین می‏خوانید به تعبیر و آمار خودتان یعنی ۱۴ میلیون نفر در این کشور علاقه‌مند به اصلاحات هستند و همه این‏ها برانداز نظام هستند و تا حرف می‏زنی می‏گویند اکبر گنجی!
وی گفت: برخی می‏خواهند همانگونه که در دنیا ایران‌هراسی راه افتاده، در ایران نیز اصلاحات هراسی ایجاد کنند. اصلاحاتی که ما می‏گوییم قطعا با اصلاحات اکبر گنجی متفاوت است، اما در جریان اصول‌گرایی نیز علی مطهری، احمد توکلی، رحیم مشائی، محمدرضا رحیمی و احمدی‌نژاد همه اصولگرا هستند که اعتقادات آنان بر همه روشن است.
هدایتخواه هم گفت: می‌گویند برای حفظ منافع خودشان حقوق مردم را زیر پا گذاشتند و این‌که تصور می‌کنند اگر در برابر استکبار کوتاه بیاییم هزینه کمتری دارد بر خلاف اندیشه امام(ره) است و این بود که غربی‏ها اعلام کردند شاگردان ما در ایران شش لول‌ها را به سمت ولایت فقیه نشانه رفته‌اند. ماهیت استکبار را به خوبی باید شناخت که در کوچترین مسائل ما می‏خواهند دخالت کنند.
وی با بیان این‌که “می‏گویند اصلاحات فقط اکبر گنجی نیست، منم می‏گویم بله فقط او نیست اما نام می‏برم اصلاحات کیست؟” گفت: اصلاحات سید محمد خاتمی است که با جورج سورس و طراحان براندازی نشست می‏کند و کیست که نداند یکی از سران سه گانه فتنه ۸۸ خاتمی بوده است.
وی در پاسخ به شعار حمایتی دانشجویان افزود: شما حق دارید به هر کس که دوست دارید درود بفرستید اما روز قیامت هرکس با هرکسی که دوست دارد محشور می‏شود.
این نماینده مجلس سپس با نام بردن از “عطاءالله مهاجرانی، بهزاد نبوی، موسوی خوئینی، عبدالله نوری و محمدرضا خاتمی” از آنان به عنوان «سران اصلاحات» به‌شدت انتقاد کرد و گفت: منظور من سران اصلاحات است و روی سخن من با عامه مردم نیست و همان مردمی که در انتخابات ۸۸ به این جریان رای دادند، قطعا امروز از رای خود بر گشته‌اند.
هدایتخواه با خواندن بخشی از نامه آیت‌الله خمینی به آیت‌الله منتظری تصریح کرد: امام به آقای منتظری تذکر دادند که بیت ایشان محفل ضد انقلابان نباشد، اما آیا پس از رحلت امام بیت منتظری محل منافقان نشد؟ ایشان از مواضع خود عدول کردند؟
کواکبیان هم گفت: آقای هدایتخواه شما به عنوان ولایت‌مدار همان نامه تسلیت مقام معظم رهبری برای رحلت ایشان را می‌خواندید تا نخواهیم بحث‏های چندین سال پیش را کنیم اما ظاهرا شما تابع حسین‌آقا هستید که بحث جورج سورس را پیش می‏آورید زیرا به منابع صهیونیستی اطمینان دارید اما به فردی که ۸ سال رییس‌جمهور این کشور بوده، نه.
وی افزود: دانشجویان یک یادداشت به من داده ‏اند که تو خودت خائن هستی و اگر اصلاح‌طلب واقعی بودی الان باید در زندان باشی. اما می‏گویم؛ من مشی اعتدالی خودم را دارم ولی بسیاری در مجلس صریحا گفتند که نمی‌گذاریم در عرصه سیاسی بمانی.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم نظام را ما به وجود آورده‌ایم و زندگی خود را پای آن گذاشته‌ایم و این ننگ است که هر منتقدی در زندان باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: برخی فکر می‏کنند هرچه را که تشخیص دادند بقیه هم، همه به دنبال آن‌ها به یک سمت بروند که باید گفت این روحیه انحصارطلبی را کنار بگذارند یا این‌که بروند با جندالله، سلطنت‌طلب‌ها و انجمن پادشاهی رقابت کنند، اما بدانند که اصلاحات واقعی زنده‌تر از قبل ادامه حیات می‏دهد



فراخوان عفو بین الملل به اقدام فوری در قبال حکم اعدام حبیب الله لطفی

خبرگزاری هرانا - عفو بین الملل به صدور فراخوانی از اعضایش خواسته تا در برابر حکم اعدام لطیفی واکنش فوری نشان دهند.
به گزارش دانشجونیوز، متن این فراخوان در زیر می آید:
حکم اعدام حبیب الله لطیفی آنگونه که وکیل اش تایید کرده، قرار است در روزیکشنبه 5 دی ماه به اجرا گذاشته شود. وی در پس برگزاری یک محکمه ناعادلانه به اعدام محکوم شده بود.
حبیب الله لطیفی ،دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد ایلام، از تاریخ 26 دی ماه سلول سال گذشته به سلول انفرادی منتقل شد که نگرانی ها در مورد اجرای حکم اعدام اش را افزایش داده بود. معلوم نیست وی چه مدت در انفرادی نگه داشته شده است.
وکیل وی اکنون توسط مقامات جمهوری اسلامی اطلاع یافته که بنابرقوانین جمهوری اسلامی قرار است اعدام وی در روزیکشنبه 5 دی ماه در زندان شهر سنندج به اجرا در آید. اعدام ها عمدتا در روزهای تعطیل اجرا می شوند. معلوم نیست که آیا خانواده وی تا کنون در جریان برنامه تعیین شده برای اعدام وی قرار گرفته اند یا نه.
حبیب الله لطیفی در آبان 1386در سنندج بازداشت شد و در پی برگزاری یک محکمه ناعادلانه در دادگاه انقلاب سنندج مورخ 13 تیر 1387به اعدام محکوم شد. وی به اتهام عضویت در گروه پژاک  و بنابر ادعاهای مقامات دادستانی به علت فعالیت هایش در این ارتباط به محاربه با خدا محکوم شد. دادگاه اش در پشت درب های بسته برگزار شد و وکیل اش حق حضور و دفاع از وی را در جلسه دادگاه نداشت. خانواده وی نیز از حضور در دادگاه بازماندند.
حکم اعدام نامبرده توسط دادگاه تجدیدنظر سنندج در 30 بهمن 1387تایید شد.
لطفا سریعا اقدام کنید:
از مقامات جمهوری اسلامی بخواهید تا اعدام حبیب الله لطیفی را که قرار است در روز یکشنبه 5 دی ماه به اجرا در آید را متوقف کنند.
از مقامات جمهری اسلامی بخواهید تا حکم اعدام حبیب الله لطیفی را تا زمان برقرار یک دادگاه عادلانه ملقی کنند.
به مقامات ایران بنویسید که عفو بین الملل مسئولیت دولت ها برای برقرارساختن عدالت و برخورد با متخلفین را به رسمیت می شناسد، البته در صورتی که متهمین در دادگاه های عادلانه مطابق با استاندارد های بین المللی محاکمه شوند.
اما عفو بین الملل با حکم اعدام به عنوان مجازاتی غیرانسانی، تحقیر آمیز برای انسانیت و بیرحمانه مخالفت می کند.



دیدبان حقوق بشر: حکم اعدام دانش‌جوی کرد را لغو کنید

خبرگزاری هرانا - دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه، اعلام کرد که  قوه قضاییه ایران باید فورن حکم اعدام یک دانش‌جوی کرد را که پس از یک محاکمه غیر‌منصفانه محکوم شناخته شده را فورن لغو کنند. چند روز پیش مقامات قضایی به وکیل حبیب‌اله لطیفی اطلاع دادند که لطیفی بامداد یک‌شنبه 5 دی‌ماه در زندان سنندج در استان کردستان به دار آویخته خواهد شد.
در روز یک آبان 1386، ماموران امنیتی لطیفی را که دانش‌جوی حقوق در دانش‌گاه آزاد ایلام می‌باشد را به جرم فعالیت ازجانب گروه‌ها‌ی «ضد انقلاب» دستگیر کردند. پس از دستگیری و بازجویی چهار ماهه لطیفی توسط ماموران اطلاعاتی محلی‌، مقامات او را به زندان سنندج منتقل کردند. بنا بر چندین گزارش رسانه‌ای، خانواده لطیفی و منابع نزدیک به خانواده او ادعا می‌کنند که ماموران اطلاعات لطیفی را درطول مرحله بازجویی شکنجه کرده‌اند.
جو ستورک، نایب مدیر بخش خاور‌میانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که «شرایط پیرامون دستگیری، حبس و محکومیت لطیفی قوین به این نکته اشاره می‌کند که مقامات ایرانی حقوق اساسی او را پایمال کرده‌اند. همانند تعداد بیش‌ماری از پرونده‌های امنیتی پیشین، به نظر می‌رسد که ماموران اطلاعاتی لطیفی را تحت شکنجه قرار دادند و یک دادگاه بدون وجود مدرک قانع کننده‌ای عیله لطیفی او را به مرگ محکوم کرده است».
در دادگاه، دولت این ادعا را مطرح کرد که لطیفی در چندین عملیات تروریستی دخیل بوده است از جمله تلاش برای ترور یک دادستان و حمله به یک ایستگاه پلیس در استان کردستان. بر اساس گزارش رسانه‌ها، دادگاه لطیفی را به خاطر شرکت در عملیات تروریستی  و عضویت در یک گروه مخالف مسلح محکوم شناخت. استناد دادگاه تنها به  عکس‌ها و فیلم‌هایی بود که لطیفی از انفجار یک بمب صوتی که چند روز پیش از دستگیریش  منفجر شده بود، در اختیار داشت. شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج لطیفی را به جرم محاربه و دیگر ‌جرایم امنیتی گناه‌کار شناخت و او را در سال 1387 به اعدام محکوم کرد. یک دادگاه تجدید نظر بعد‌تر این حکم را تایید کرد
طبق مواد 186، 190و 191 قانون مجازات اسلامی ایران،«هرگروه یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادام که مرکزیت آن‌ها باقی است تمام اعضا‌ و هوا‌داران آن‌، که موضع آن گروه یا جمعیت یا سازمان را می‌دانند و به نحوی در پیش‌برد اهداف آن فعالند و تلاش موثر دارند محاربند» و می‌تواند به اعدام محکوم شود. لطیفی یکی از 16 کردی است که به دلیل اتهامات گوناگون امنیتی از جمله محاربه در انتظار حکم اعدام به سر می‌برند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر موارد مختلفی  را ثبت کرده که در آن‌ها نیروهای امنیتی ایران در پرونده‌های امنیتی ‌فشارهای جسمی و روانی از جمله شکنجه‌ و گرفتن اعتراف به کار می‌برند و دادگاه‌ها متهمین را  در دادگاه‌هایی که دادستان هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای مبنی بر گناه‌کار بودن متهم ارایه نداده به جرم محاربه محکوم می‌کنند. در اردیبهشت سال 89، پس از آن‌که مسوولان پنج زندانی  متهم به محاربه که چهار تن از آن‌ها کرد بودند را اعدام کرد‌، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از به کارگیری شکنجه‌، بد‌رفتاری و تضییع جدی فرآیند دادرسی عادلانه پیش از برگزاری و در جریان دادگاه انتقاد کرد و درخواست کرد که تمامی اعدام‌ها متوقف شوند.
در طول سال گذشته؛ گروه‌های نظامی که بیش‌تر در مناطق کرد نشین  و  استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند به دست‌داشتن در قتل شهروندان متهم گشته‌اند. در آخرین حمله از این دست، در شهر چابهار در روز 24 آذر ماه یک بمب‌گذار انتحاری دست‌کم 39 نفر را که در مراسم شیعی عزاداری عاشورا شرکت داشتند رابه قتل رسانید‌. در شهریور ماه، یک بمب 12 نفر در شهر مهاباد که غالبا کرد‌نشین است و در استان آذربایجان غربی واقع شده را کشت.
ستورک می‌گوید: «ما تمام حملات گروه‌های مسلح علیه شهروندان را محکوم می‌کنیم. اما مقام‌های ایرانی نمی‌توانند از این جرایم برای توجیه شکنجه، بدرفتاری و محاکمات غیر‌منصفانه  استفاده کنند.
در سال 2009، آخرین سالی که آمار مربوط به آن موجود است، مقامات ایرانی 388 زندانی را اعدام کردند که به جز چین بالاترین آمار اعدام در دنیا محسو‌ب می‌شود. مسوولان دست‌کم 9 زندانی سیاسی مخالف را از ماه آبان 1388 اعدام کرده‌اند که تمامی آن‌ها متهم به محاربه از طریق ارتباط با گروه‌های مسلح بوده‌اند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر با مجازات اعدام در هر شرایطی به خاطر نفس بی‌رحمانه و غیر‌انسانی این مجازات مخالف است.
نیویورک- 3 دی1389



بی‌خبری از وضعیت افشین کشتکاری، دانشجوی بازداشت شده در روز ۱۶ آذر

افشین کشتکاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز که در روز ۱۶ آذر به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به "پلاک ۱۰۰" احضار شده بود کماکان در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش دانشجو نیوز، اکنون پس از گذشت ۱۶ روز از بازداشت وی هیچ خبری از وضعیت و اتهام این فعال دانشجویی در دست نیست. بنابر برخی گزارشات، کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شیراز حکم یک ترم تعلیق از تحصیل را برای وی صادر کرده است. این اتفاق در زمانی صورت گرفته که وی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
از روز ۱۶ آذر و در پی برگزاری برنامه صف اعتراضی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شیراز، فشارها بر فعالین دانشجویی این دانشگاه به شدت افزایش یافت. احضار ۹ نفر از فعالین دانشجویی به پلاک ۱۰۰ و بازداشت افشین کشتکاری، احضار ۶ نفر دیگر از فعالین به کمیته انضباطی و تهدید دهها نفر از دانشجویان از طرف کمیته انضباطی، حراست دانشگاه و اطلاعات شیراز نمونه این فشارها به منظور ایجاد فضای خفقان و خاموش کردن هرگونه صدای انتقاد در دانشگاه است.

گفتنی است مراسم ۱۶ آذر امسال در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور با استقبال بسیار خوبی از طرف دانشجویان برگزار شد.



جرم برادرزاده ام پیگیری مسائل من است/ حشمت الله طبرزدی

خبرگزاری هرانا - در پی بازداشت ابوالفضل طبرزدی در اهواز حشمت الله طبرزدی فعال سیاسی در بند در یادداشت کوتاهی جرم برادر زاده اش را ارتباط با خود دانسته است.
جرم برادر زاده ام ابوالفضل این است که مسائل مربوط به من را پیگیری کرده است اگر چه دستگاه امنیتی رژیم به صورت وحشیانه برای بازداشت او به خانه مسکونی برادرم دکتر رضا طبرزدی در مهر اهواز ریخته، در بین اعضای خانواده ایجاد وحشت کرده و ابوالفضل را با خود برده است، اما با این اقدام ابلحانه، صرفا خانواده های دیگری را به مبارزین آزادی خواهی پیوند داده است.
آرزوی من این است که همه خانواده ها به نحوی با مبارزه مسالمت آمیز پیوند بخورند.
رژیم با کارهای خشن و ابلحانه این راه را هموار میسازد اما مطمین باشد در بلند مدت بازنده خواهد بود. راه دراز و دشوار دموکراسی خواهی را باید با جدیت اما درایت و شکیبایی طی خواهیم پیمود.
مهندس حشمت الله طبرزدی
دیماه 89 زندان رجایی شهر کرج


بيكاری كارگران پارس متال به دليل قطعی برق

خبرگزاری هرانا - كارگران كارخانه پارس متال مي‌گويند درپي قطع شدن برق‌اين واحد توليدي تمامي فعاليت‌ها درخطوط توليدي متوقف شده‌‌است.
اين كارگران درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا،اعلام كردند: از 20 روز پيش برق اين واحد توليدي به دليل بدهي يك ميليارد و 300 ميليون توماني به شركت برق قطع شده‌است.
درهمين رابطه منصورحيدرزاده عضوانجمن اسلامي و بسيج كارگري كارخانه پارس‌‌متال به ايلنا، گفت: تاپيش ازقطع برق، نزديك به 400 كارگر دراين كارخانه مشغول به كاربودند.
اين كارگركارخانه پارس متال يادآو شد: درنتيجه وضع پيش آمده كارگران تنها موفق به دريافت حقوق فروردين وآبان ماه خود شده‌اند و بابت سايرمطالبات خود تنها تا پايان آبان ماه مبلغ 50 هزارتومان بصورت علي‌الحساب دريافت كرده‌اند.
حيدري‌زاده افزود: مسوولان كارخانه مي‌گويند براي اتصال مجدد برق كارخانه بايد حداقل مبلغ 800 ميليون تومان را به حساب اداره برق پرداخت كنند كه به دليل كمبود نقدينگي امكان آن وجود ندارد.


نعمت احمدی: ما می خواهیم قانون “اجرا” شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود

خبرگزاری هرانا - در حالیکه کمتر از دوازده ساعت به اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی مانده است دکتر نعمت احمدی یکی از وکلای ایشان با بیان اینکه بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون "اجرا" شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود، می گوید: "درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند."
به گزارش جرس، حبیب ‏الله لطیفی دانشجوی رشته صنابع دانشگاه ایلام در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.حکم اعدام این زندانی از سوی دادگاه تجدید نظر استان عینا تائید شد و روز پنج شنبه به آقای صالح نیک بخت یکی از وکلای آقای لطیفی اعلام شده است که روز یکشنبه پنجم دی ماه حکم این زندانی اجرا خواهد شد.
گفتنی است، خانواده حبیب الله لطیفی از تمام مردم خصوصا فعالان حقوق بشر و سازمانهای مرتبط خواسته اند که از هیچ تلاشی برای متوقف نمودن اجرای این حکم دریغ نکنند وسکوت در قبال وضعیت تمام فعالانی که به خاطر دفاع از کرامت انسانها به اعدام محکوم شدەاند را جایز ندانسته و دفاع از لطیفی و دیگر محکومان به اعدام را دفاع از انسانیت دانسته اند.
به همین مناسبت با دکتر نعمت احمدی یکی ازو کلای آقای لطیفی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص توقف اجرای حکم اعدام برای وی و ایرادات این رای به گفتگو نشسته ایم که متن آن در پی می آید:
آقای دکتر احمدی آقای لطیفی قرار است روز یکشنبه حکم اعدامشان اجرا شود شما بعنوان یکی از وکلای ایشان لطفا از این خبر بگویید و اینکه چه اقدامی برای جلو گیری از اجرای حکم اعدام برای ایشان انجام داده اید؟
روز پنج شنبه ساعت سه ما از این قضیه خبردار شدیم آقای نیک بخت به سنندج رفتند و من هم در تهران اقداماتی انجام دادم و درخواستی را به آقای لاریجانی رئیس قوه قضاییه از طریق یکی از دفاتر ایشان دادم که امیدوارم به دست ایشان برسد. با توجه به اینکه عفو از اختیارات مقام رهبری است که به قائم مقامشان در قوه قضاییه یعنی رئیس این قوه تفویض شده است، درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند.
شما اشاره کردید صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا نه و خود آقای لطیفی هم در دفاعیات خود اتهامات را رد کردند اما از سوی دادگاه اعلام شده که گزارش های مقامات انتظامی برای ما کافیست. می توانید در این خصوص صحبت بفرمایید؟
این مطلبی که شما می گویید عینا در متن حکم آمده است. در حکمی که برای آقای لطیفی صادر شده صراحتا آمده است که عدم شرکت و دخالت متهم تاثیری در موضوع ندارد و مباشرت درارتکاب  اعمال افعال مجرمانه از ارکان و عناصر جرم است  و محقق است و لذا عدم حضور متهم در سنندج در جریان برخی از حوادث و اقرار در شرایط غیر عادی در اداره کل اطلاعات استان کردستان بر فرض صحت موثر در مقام نیست. ایشان اعلام کرده که در سنندج در آن حوادث نبوده و اقرار هم در شرایط غیرعادی بوده اما دادگاه این را نپذیرفت.
گویا پرونده ایشان یکبار هم جهت رسیدگی به کمیسیون عفو به تهران فرستاده شده است. نتیجه چه بوده؟
دراین پرونده وقتهای دادرسی به آن اختصاص داده شد اما توجهی به خواسته های ما نشد. سه سال و نیم است که این پرونده مسیر دادگاه سنندج،در دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی کشور و هم در کمیسیون عفو را طی می کند اما متاسفانه توجهی به خواسته ما نشده است.
علت اینکه به درخواستهای شما توجهی نمی شود چیست؟
خوب اینها بیان می کنند که تحقیق وزارت اطلاعات برای ما کافی است.
به نظر شما چرا اجرای این حکم را در روزهای پایانی هفته که تعطیلی است و در ماه محرم اعلام شد؟
این حکم از قبل صادر شده بود و ما از اجرای حکم یکدفعه با خبر شدیم از نظر اسلامی ماه محرم ماه حرام است و ماه حرام می شود جلوی اعدام را گرفت و اولی تر این بود که اجرای این حکم متوقف می ماند.
ایرادات شما به این رای چیست؟
قانون آیین دادرسی کیفری طبق قواعد آمره است بعبارتی آنقدر مهم است که نمی شود خلاف آن توافق کرد یعنی باید قواعد عینا اجرا شود. در مورد پرونده آقای لطیفی ما یک واقعیت حقوقی داریم و آن این است که طبق قوانین ایران هرگاه مجازات یک اتهام اعدام باشد این باید در دادگاهی مورد رسیدگی قرار گیرد که فقط درمرکزاستان تشکیل شود و مرکب از پنج قاضی است. متاسفانه این پرونده در دو مقطع دچار یک کج سلیقگی حقوقی شده است. نخست اینکه در دادگاه انقلاب است هر چند به جرایم امنیتی باید در دادگاه انقلاب رسیدگی شود اما به جرایمی که مجازاتش اعدام است باید در دادگاه کیفری استان رسیدگی شود لذا در زمانیکه یک فرد متهم به اعمال جرایمی امنیتی است که نتیجه اش اعدام خواهد بود نمی توانیم در دادگاه انقلاب رسیدگی کنیم. مرجع تجدید نظر از این رای هم که در دادگاه کیفری استان صادر می شود دیوان عالی کشور است. اما پرونده آقای لطیفی در دادگاه انقلاب رسیدگی شد و مرجع تجدید نظرش هم دادگاه تجدید نظر استان کردستان بود. حال اینکه مجددا قوه قضاییه و دادگستری به این نتیجه رسید که تجدید نظر از آراء دادگاه انقلاب  در مرکز استان درست نیست و به همان اصل اولیه برگشتیم که آرایی که مجازاتش اعدام باشد حتی اگر از دادگاه انقلاب صادر شده باشد باید در دیوان عالی کشور رسیدگی شود. لذا از نظر شکلی رسیدگی به پرونده آقای لطیفی در دادگاه انقلاب بررسی رای دادگاه انقلاب در دادگاه تجدید نظر مرکز استان مطابق با قانون نیست. بنابراین از این بابت این رای ماهیتا به لحاظ  شکلی دارای ایراد و اشکال می باشد.
آیا شما این ایرادات را مطرح کرده اید؟
بله ما از ابتدای امر نه بخاطر اینکه اعتقاد ما است بلکه قانون این را می گوید این مسائل را در دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر، مراحل تشخیص و مراحل درخواست عفو مطرح کردیم. منتهی رویه دادگاه انقلاب که در پیش گرفته مخالف نظر ماست.
آیا آقای لطیفی پور از اجرای حکم در روز یکشنبه باخبر هستند؟
قطعا اطلاع دارد به لحاظ اینکه از نظر اجرای حکم از چند روز قبل متهم را از دیگر زندانیان جدا می کنند. من پیگیر پرونده ایشان در تهران و آقای نیک بخت هم در سنندج پیگیرهستند و فکر نمی کنم آقای نیک بخت دیروز یا امروز موفق به دیدار آقای لطفی پور شده باشند.
با توجه به نامه ای که به رئیس قوه قضاییه نوشته اید آیا در این ساعات پایانی امکان توقف اجرای حکم وجود دارد؟
من بعنوان هم یک وکیل و هم یک کرمانی همیشه منتظر رسیدن اخبار خوب هستیم. لذا من تا آخرین لحظه مطمئن هستم و باور دارم که (چون حقیقت این نیست که آقای لطیفی اعدام شود) یک خبر و اتفاق خوب در راه است و آن این است که حداقل قضیه، آقای لطیفی نه مدعی دارد نه شاکی دارد و اینکه اعدامش به نفع هیچکس نیست. در شرایطی که ما این همه معضل و مشکل داریم اعدام یک جوان دانشجو دارای خصوصیات اخلاقی خوب و در یک منطقه محروم مثل کردستان هیچ دردی را دوا نمی کند، ضمن اینکه بر زخمها و دردهای طرفین اضافه کند. من معتقدم با توجه به درخواستی که به رئیس قوه قضاییه داده ام و با سابقه ای که از ایشان در موارد مشابه داریم و اینکه موضوع حق الناس نیست و متهم شاکی خصوصی ندارد و خداوند هم آنقدر بزرگ است و درهای رحمتش باز است در ماه محرم و ایامی که همه در یک فضای روحانی بودیم، عالی ترین مقام قضایی کشور، آقای لاریجانی از این اختیاری که شرعا و قانونا در اختیار دارند صرف نظراز محتوای قضیه استفاده کنند.
بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون "اجرا" شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود. از آیت الله لاریجانی و از مقام رهبری و از همه درخواست می کنم  یک جوان دانشجو با استعداد و درخشان در یک منطقه محروم حرفش را بپذیریم، زمانیکه که می گوید من در این حوادث و موضوعات نبودم چرا حرف دیگران را بپذیریم حالا هر نهاد و وزراتخانه و اطلاعاتی که می خواهد باشد من کاری ندارم، چرا حرف این جوان را که با بعضی از شواهد درست است را نپذیریم. اجازه دهیم این جوان به جامعه و خانواده اش بازگردد و در منطقه حادثه خیزی مثل کردستان هم درد و رنجی بر غمها اضافه نکنیم. من به آقای لطیفی لقب سهراب می دهم با همان هیبت و زیبایی و استواری، پس اجازه دهیم به جمع خانواده بازگردد و مطمئن باشیم که در عفو لذتی است که در انتقام نیست و ضمن اینکه اسلام دین سهل و ممتنعی است.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.



اذعان وزیر اطلاعات به رمزشکنی ایمیل‌های مخالفان توسط مأموران امنیتی

خبرگزاری هرانا - وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در سخنانی در نشست دستاوردهای ایرانیان خارج کشور، «ایمیل‌ها» را بهترین ابزار برای «ارتباط بیگانگان با داخل کشور» در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ خواند و اذعان کرد که مأموران این وزارتخانه به رغم رمزگذاری ایمیل‌ها به سرعت آنها را رمزشکنی و بر آنها تسلط دارند.
در اظهارات حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، که با اندکی تفاوت در خبرگزاری‌های فارس، ایلنا و ایرنا منتشر شده است، ادعا شده که ایمیل‌هایی که توسط مأموران امنیتی رمزشکنی شده، بین «بیگانگان» و «نفوذی‌های آنها» رد و بدل شده است. دو واژه‌ای که مقام‌های جمهوری اسلامی برای توصیف مخالفان خارجی و داخلی خود از آنها بهره می‌برند.
 خبرگزاری ایلنا گفته‌های وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در این زمینه را این گونه منعکس کرده است که پس از آنکه «یکی از مسئولین در سخنرانی خود از روی غفلت اعلام کرد که ما به ایمیل‌ها دسترسی داریم، ظرف ۲۴ ساعت آنها ایمیل‌ها را کد و رمز کردند، البته دانشمندان ما در وزارت اطلاعات ظرف ۴۸ ساعت آن کد و رمزها را باز کردند.»
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز با اندکی تفاوت در لحن و ادبیات به کار رفته توسط وزیر اطلاعات به نقل از وی مدعی شده است که ایمیل‌های رمزشکنی شده ایمیل‌هایی بوده است که بیگانگان به افراد نفوذی خود فرستاده‌اند.
این مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی همچون دیگر موارد توضیح بیشتری در مورد گروه‌هایی که وی از آنها به عنوان بیگانگان و نفوذی‌ها نام برده، نداده و به این موضوع بسنده کرده است که تسلط وزارت اطلاعات بر ایمیل‌ها، استکبار را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش رادیو فردا، دسترسی به ایمیل‌های شخصی بدون حکم قضایی، در بسیاری از کشورها از مصادیق ورود و مداخله در حریم خصوصی افراد شمرده می‌شود و گرچه در دوران حوادث پس از انتخابات گمانه‌زنی‌هایی در مورد ورود نیروهای امنیتی به حریم خصوصی مجازی مخالفان می‌شد ولی این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی رسماً به چنین امری اذعان می‌کند.
در جريان انتخابات بحث‌انگيز رياست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن، ارتباطات اينترنتی يکی از مهم‌ترين ابزار هماهنگی ميان معترضان بود و رهبران معترضان نیز بارها بر لزوم استفاده از فضای مجازی
در قانون اساسی جمهوری اسلامی گرچه اشاره‌ای به ایمیل به عنوان یکی از ابزار ارتباطی نشده است اما در اصل ۲۵ تأکید شده است که «بازرسی و نرساندن نامه‏ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»



قطع ملاقات حضوری زندانیان رجایی شهر به مدت یک ماه

خبرگزاری هرانا - از امروز زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت شیوع انفلوانزا به مدت یک ماه از ملاقات حضوری منع شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) مسئولین زندان رجایی شهر کرج امروز اعلام کردند که زندانیان به مدت یک ماه از ملاقات حضوری و مرخصی شهری منع هستند.  لازم به ذکر است که زندانیان محبوس در این زندان به این تصمیم مسئولین اعتراض کردند.
مسئولین زندان از زمان شیوع انفلوانزا در این زندان اقدامی جدی برای پیشگیری از گسترش این بیماری در بین زندانیان دیگر انجام نداده اند. اما در حرکتی نمایشی امروز 500 عدد واکسن جهت جلوگیری از این بیماری برای زندانیان آورده اند که این تعداد واکسن فقط برای پرسنل این زندان کافی میباشد.


کارگران کارخانه پارس متال هفت ماه حقوق طلبکارند

خبرگزاری هرانا - کارگران کارخانه پارس متال می‌گویند در پی قطع شدن برق ‌این واحد تولیدی تمامی فعالیت‌ها درخطوط تولیدی متوقف شده‌‌است. درنتیجه وضع پیش آمده کارگران تنها موفق به دریافت حقوق فروردین و آبان ماه خود شده‌اند و بابت سایر مطالبات خود تنها تا پایان آبان ماه مبلغ ۵۰ هزارتومان بصورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.
مسوولان کارخانه می‌گویند برای اتصال مجدد برق کارخانه باید حداقل مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان را به حساب اداره برق پرداخت کنند. کارگران کارخانه پارس متال می‌گویند در پی قطع شدن برق ‌این واحد تولیدی تمامی فعالیت‌ها درخطوط تولیدی متوقف شده‌‌است.
این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا، اعلام کردند: از ۲۰ روز پیش برق این واحد تولیدی به دلیل بدهی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به شرکت برق قطع شده‌است.
در همین رابطه منصورحیدرزاده عضو انجمن اسلامی و بسیج کارگری کارخانه پارس‌‌متال گفت: تا پیش از قطع برق، نزدیک به ۴۰۰ کارگر دراین کارخانه مشغول به کاربودند.
این کارگر کارخانه پارس متال یادآور شد: درنتیجه وضع پیش آمده کارگران تنها موفق به دریافت حقوق فروردین و آبان ماه خود شده‌اند و بابت سایر مطالبات خود تنها تا پایان آبان ماه مبلغ ۵۰ هزارتومان بصورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.
حیدری‌زاده افزود: مسوولان کارخانه می‌گویند برای اتصال مجدد برق کارخانه باید حداقل مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان را به حساب اداره برق پرداخت کنند که به دلیل کمبود نقدینگی امکان آن وجود ندارد.


سه‌سال حبس محکومیت محبی وبلاگ‌نویس زندانی

خبرگزاری هرانا - نوید محبی وبلاگ‌نویس زندانی در شهر آمل که در تاریخ ٢٣ آبان ماه، در دادگاهی بدون حضور وکیل مدافع و در پشت درهای بسته، محاکمه شده بر اساس رای صادره به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
به گزارش رادیو کوچه، این در حالی است که این وبلاگ‌نویس زندانی هم اکنون در زندان شهر ساری به‌سر می‌برد. نوید محبی، مدیر وبلاگ «گاه نوشته‌ها» در تاریخ ١٨ سپتامبر از سوی تعدادی از ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد.
اتهامات این وبلاگ‌نویس «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به بنیان‌گذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های بیگانه» و «عضویت در کمپین یک میلیون امضا‌ و حمایت از اعضای آن» اعلام شده بود.


کروبی و موسوی ممنوع الخروج شدند

خبرگزاری هرانا - عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: سران فتنه از جانب مسئولان و ملت ایران به عنوان محارب شناخته شده‌اند بنابراین ممنوع‌الخروج بوده و با اعطای پناهندگی نیز اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسی قربانی نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی که مدعی شده است دولتمردان انگلیس قصد اعطای پناهندگی به افرادی که وی آنها را "سران فتنه" خوانده است را دارد، اظهار داشت: در دشمنی و عداوت انگلستان با ملت و نظام جمهوری اسلامی تردیدی وجود ندارد چرا که این کینه‌توزی‌ها قدمتی دیرینه دارد.
 عضو کمیسیون قضایی و حقوقی افزود: عنادورزی انگلستان با نظام جمهوری اسلامی بی‌پایان است چرا که انقلاب اسلامی باعث بیداری مردم جهان شده و این امر هر روز بر وحشت و ترس دولت‌مردان انگلیسی می‌افزاید بنابراین همواره با نقشه‌های جدید به دنبال اختلاف‌افکنی در ایران هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سران فتنه از جانب ملت و مسئولان به عنوان محارب شناخته شده‌اند لذا حتی با اعطای پناهندگی از جانب دولت انگلستان اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت!
قربانی در پایان مدعی شد: سران فتنه به لحاظ قانونی ممنوع‌الخروج بوده و باید در پیشگاه قانون و ملت ایران پاسخ‌گو بوده و به سزای اعمال خود برسند.




دو هفته بی‌خبری از وضعیت افشین کشتکاری، دانشجوی بازداشتی

خبرگزاری هرانا - افشین کشتکاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز که در روز ۱۶ آذر به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به “پلاک ۱۰۰” احضار شده بود کماکان در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش دانشجونیوز، اکنون پس از گذشت ۱۶ روز از بازداشت وی هیچ خبری از وضعیت و اتهام این فعال دانشجویی در دست نیست. بنابر برخی گزارشات، کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شیراز حکم یک ترم تعلیق از تحصیل را برای وی صادر کرده است. این اتفاق در زمانی صورت گرفته که وی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. از روز ۱۶ آذر و در پی برگزاری برنامه صف اعتراضی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شیراز، فشارها بر فعالین دانشجویی این دانشگاه به شدت افزایش یافت. احضار ۹ نفر از فعالین دانشجویی به پلاک ۱۰۰ و بازداشت افشین کشتکاری، احضار ۶ نفر دیگر از فعالین به کمیته انضباطی و تهدید دهها نفر از دانشجویان از طرف کمیته انضباطی، حراست دانشگاه و اطلاعات شیراز نمونه این فشارها به منظور ایجاد فضای خفقان و خاموش کردن هرگونه صدای انتقاد در دانشگاه است.
گفتنی است مراسم ۱۶ آذر امسال در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور با استقبال خوبی از طرف دانشجویان برگزار شد.


ابراهیم یزدی در بیمارستان بستری شده است

خبرگزاری هرانا - شنیده ها حاکیست دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل 80 ساله نهضت آزادی ایران که به دلیل شرکت در نماز جمعه فاقد مجوز دو ماه است در زندان بسر می برد به دلیل وخامت حال از زندان اوین به بیمارستان اعزام شده است.
به گزارش جرس، اما مقامات امنیتی حاضر نشده اند این بیمار سالمند را برای ادامه معالجات موقتا هم که شده آزاد کنند. از مشخصات بیمارستان و زمان بستری شدن ابراهیم یزدی اطلاعی در دست نیست
دکتر یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت مهندس بازرگان، عضو شورای انقلاب اسلامی و مترجمی مصاحبه های آیت الله خمینی رهبر فقید جمهوری اسلامی در پاریس را در کارنامه خود دارد و از زمان درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبیرکلی نهضت آزادی ایران را بر عهده دارد. مقامات جمهوری اسلامی از نهضت آزادی ایران که حزبی ملی مذهبی و پیرو دکتر مصدق چهره ملی ایران است بشدت واهمه دارند


هزاران کارگر گیلانی درخطر بیکاری هستند

خبرگزاری هرانا - یک عضومجمع نمایندگان گیلان درمجلس شورای اسلامی،گفت: گیلان با بحران شدید کارگری مواجه است ودولت باید هرچه سریعتر رسیدگی بکند.
به گزارش ایلنا، جبارکوچکی نژاد با ابراز نگرانی شدیداز وضعیت کارخانه های صنعتی گیلان،افزود:کارخانه های مهم صنعتی گیلان اعم از خاور،دخانیات ،ایران پوپلین وایران کنف درمعرض ورشکستگی قراردارند واین نگرانی وجود دارد که هزاران کارگرزحمت کش بی کار بشوند.
وی باتاکید براینکه دولت باید هرچه سریعتر مشکلات بخش کارگری گیلان را حل بکند، متذکرشد:درصورت عدم توجه به موقع، دولت را مورد سوال وفشارقرارخواهیم داد.
عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس با اعلام نارضایتی شدید ازعدم دریافت حدود ۶ماهه حقوق کارگران برخی از کارخانه های گیلان ،مدعی شد:وقتی وزیرصنایع به گیلان آمد استاندارواقعیت ها رابیان نکرد و طوری گزارش داد که انگارهمه جا گل وبلبل است وصنعت وکارگران وضعیت خوبی دارند.
کوچکی نژاد با طرح این سوال که وزیرصنایع بگوید که سفر اخیرش به گیلان چه دستاوردی داشته است؟،اذعان داشت:متاسفانه به جای اینکه برتعداد کارخانه های گیلان افزوده بشود، به محض خروج محرابیان از استان ، کارخانه ایران پوپلین رشت باردیگرتعطیل شد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر صنایع باید یک تجدید نظر درسیستم کاری خودکرده وبه هیچ وجه به گزارشات استانی توجهی نکنند،تنها راه حل مشکلات کارخانه های بحران زده گیلان رسیدگی ازنزدیک محرابیان دانست.


حکم قطعی برای فاطمه مسجدی و مريم بيدگلی صادر شد

خبرگزاری هرانا - فاطمه مسجدی و مريم بيدگلی، دو تن از فعالان جنبش زنان در قم، در دادگاه تجديد نظر به ۶ ماه حبس تعزيری و دو ميليون ريال جزای نقدی برای فاطمه مسجدی و يک ميليون ريال جزای نقدی برای مريم بيدگلی محکوم شدند. طبق حکم صادره از سوی دادگاه تجديد نظر در خصوص پرونده اين دو فعال جنبش زنان، دادگاه دفاعيات آنان را با توجه به فعاليت گسترده آنان در راستای اهداف کمپين و... غيروارد دانسته و تنها به دليل فقدان سابقه کيفری، حکم يک سال حبس آنان را به ۶ ماه حبس تقليل داد و تغييری در ميزان جزای نقدی آن دو نداد.
به گزارش مدرسه فمنیستی، فاطمه مسجدی و مريم بيدگلی روز ۱۷ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸ توسط ماموران امنيتی در قم دستگير و پس از دو هفته با صدور قرار وثيقه ۲۰ ميليونی برای هر يک از اين دو آزاد شدند. پس از آن دادگاه اين دو روز ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۹ برگزار شد که اتهام آنها تبليغ عليه نظام و به نفع گروه فمينيستی عليه نظام (کمپين) بود. در دادگاه بدوی فاطمه مسجدی و مريم بيدگلی هر يک به يک سال حبس تعزيری محکوم شدند. علاوه بر آن فاطمه مسجدی به دو ميليون ريال جزای نقدی و مريم بيدگلی به يک ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد.
در روز ۱۶ آذرماه ۱۳۸۹، دادگاه تجديد نظر فاطمه مسجدی و مريم بيدگلی دو تن از فعالان جنبش زنان در شعبه سوم دادگاه تجديد نظر دادگستری استان قم برگزار شد و گمان می رفت حکم اين دو فعال کمپين يک ميليون نيز مانند ديگر فعالان کمپين که همگی يا در دادگاه بدوی و يا در دادگاه تجديد نظر تبرئه شده اند، شکسته شود و در نهايت تبرئه گردند و يا حداقل حکم يک سال حبس اين دو نفر نيز به حبس تعليقی منجر شود، اما متاسفانه دادگاه تجديد نظر آنها را تبرئه نکرد و تنها حکم يک سال حبس تعزيری آنان را به دليل فقدان سابقه کيفری، به ۶ ماه حبس تعزيری کاهش داد و آنها را از موارد اتهامی تبرئه نکرد.
تا کنون، همه اعضای کمپين که بازداشت شده اند، در دادگاه بدوی و يا تجديد نظر تبرئه شده اند و تاکنون هيچ محکوميتی برای هيج يک از اعضای کمپين در نهايت اعمال نشده است. اين در حالی است که فعاليت های اين دو عضو کمپين، اتفاقا از زاويه ديدگاه های اسلامی به مسائل زنان بوده است. فاطمه مسجدی تاکنون مقالات متعددی را در حوزه مسائل زنان از زاويه اسلامی ترجمه کرده است.



یک زندانی در محوطه زندان مرکزی ارومیه اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز پنج شنبه یک زندانی مرد که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در محوطه این زندان اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، تراب تقوی فرزند ارشد که به مدت هفت سال در این زندان نگهداری میشد به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام و پس از تجدید نظر خواهی و تائید حکم مذکور در دادگاه تجدید نظر استان سحرگاه روز پنج شنبه در محوطه این زندان اعدام شد.
بنا به گزارش واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی ایران در طی ماه گذشته حکم اعدام 19 زندانی را به صورت رسمی اجرا نموده است و برای 9 تن نیز حکم اعدام صادر کرده است که دو مورد آن به شکل سنگسار می باشد و یک مورد نیز در سنین نوجوانی مرتکب قتل شده است.