۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

سرگرداني چهارصد هزار كودك پناهنده افغان در ايران

خبرگزاری هرانا - يك فعال حقوق كودك با اشاره به لزوم استفاده ايران از كمك‌هاي بين‌الملل جهت سر و سامان دادن به كودكان پناهنده در كشور گفت: 400 هزار كودك پناهنده افغان در كشور در معرض آسيب هستند و به حداقل امكانات حمايتي در ايران دسترسي ندارند.
اكرم خاتم در گفت‌وگو با ايلنا با اعلام اينكه يك دسته از پناهندگان افغاني از سال 72 مورد آمايش قرار گرفتند و در مورد عده‌اي نيز اطلاعاتي وجود ندارد گفت: حدود يك ميليون پناهنده افغان در خانوار تعريف مي‌شوند و درك قانوني دارند، حدود 140 هزار نفر از مهاجران قانوني نيز كارگري مي‌كنند.

او افزود: جمعيتي بالغ بر 5/1 تا 2 ميليون نفر نيز به صورت غيرقانوني وارد كشور شده و فاقد مدرك قانوني هستند كه با محاسبه نرخ رشد جمعيت پناه‌جويان قانوني و توجه به سرشماري افغانستان مشخص مي‌شود كه به دليل بالا بودن نرخ زاد و ولد ميان آنها در حال‌حاضر بايد حدود 400 هزار كودك در كشور وجود داشته باشد كه در تهران سرگردان هستند.
اين فعال حقوق كودكان تصريح كرد: اين كودكان كه از امكانات تحصيلي و بهداشتي محروم هستند، روزانه در سطح شهر و خيابان‌هاي شهرها و روستاها به فال‌فروشي و ساير مشاغل سخت در كارگاه‌ها مشغول هستند كه از حداقل امكانات و حقوق برخوردارند.
خاتم يادآور شد: دولت تاكنون در قبال دريافت پول از كودكان افغان، 250 هزار نفر از آنها را در مدارس ثبت‌نام كرده‌است اما كودكان ديگر توانايي پراخت 50ـ100 هزار تومان شهريه را ندارند.
خاتم گفت: اگر دوران كودكي به عنوان طلايي‌ترين دوران زندگي هر بشر به حساب آيد، 400 هزار كودك در بدترين شرايط زندگي كرده و مشكلات كودك‌آزاري، سوء تغذيه، بيماري و ساير معضلات در ميان آنها وجود دارد.
اين فعال حقوق كودكان افزود: اغلب اين كودكان دچار بيماري و سوء‌استفاده‌هاي شديدي مي‌شوند كه رسانه‌ها مطلع نبوده و هرگز فاش نمي‌شوند حتي هيچ‌گونه آماري هم در مورد آسيب‌هاي وارد شده به اين كودكان وجود ندارد.
او با اعلام اينكه پناهندگان افغاني آسيب زيادي از ناحيه هدفمند كردن يارانه‌‌ها مي‌بينند، خاطر نشان كرد: با وجود آنكه جامعه جهاني و انجمن‌هاي فعال در افغانستان و پاكستان تمايل زيادي براي كمك به ايران براي ارايه خدمات به اين پناهنده‌ها دارند، گفت: ايران به اين كمك‌ها روي خوش نشان نمي‌دهد، اما اميد است كه براي كمك به 400 هزار كودك پناهنده افغان دست ياري به سوي جامعه بين‌المللي دراز كند.