۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

سكوت رسانه ملي در برابر كودك‌آزاري

خبرگزاری هرانا - عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان با اشاره به لزوم برجسته‌سازي نقش كودكان در توليدات صدا و سيما گفت: متاسفانه رسانه ملي در برابر كودك‌آزاري و معضلات مربوط به كودكان سكوت اختيار كرده است.
ثريا عزيزپناه با اشاره به توليدات رسانه‌ ملي و ضرورت توجه آن به معضل مربوط به كودك‌آزاري تاكيد كرد: هنوز مشخص نيست كه نگاه مسئولان صدا و سيما در برابر آسيب‌هاي اجتماعي از جمله خشونت عليه كودكان و كودك‌آزاري چه سمت و سويي دارد؛ چرا كه توليدات اين رسانه در برابر چنين معضلاتي خنثي است.
وی در گفت‌وگو با ايلنا با طرح اين سئوال كه چرا با وجود ابزار سودمند و فراگيري كه در كشور وجود دارد، در برابر آسيب‌شناسي معضل مربوط به كودك‌آزاري به كار نمي‌رود، ادامه داد: رسانه ملي بايد حول محور آسيب‌هاي اجتماعي، برنامه توليد كرده و ايراد سخنراني كند و يا حداكثر توليدات خود را در اين راستا پيش ببرد چرا كه اين قبيل توليدات مي‌تواند تاثيرگذاري عميق‌تري نسبت به سخنراني‌هاي مستقيم و موعظه داشته باشد.
عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان با اشاره به لزوم برجسته‌سازي نقش كودكان در توليدات صدا و سيما تصريح كرد: به نظر مي‌رسد كه در ذهن مسئولان رسانه‌اي كشور دغدغه‌اي به نام كودك و معضلات پيش روي آنها وجود ندارد؛ اين در حالي است كه در كشور ما انواع و اقسام خشونت نسبت به كودكان وجود دارد اما اين رسانه در برابر اين قبيل مسائل سكوت اختيار كرده است.
عزيزپناه با اشاره به اينكه رسانه ملي از جمله راديو و تلويزيون موظف است اذهان عمومي را نسبت به پديده‌اي مانند كودك‌آزاري شفاف كرده و يا حداقل آمار و ارقام‌هاي خشونت بر روي كودكان را ارائه دهد، عنوان كرد: جاي خالي بسياري از مسائل در رسانه ملي مشاهده مي‌شود و جاي تاسف عميق دارد كه چرا رسانه ملي در بازتاب برخي آمار و ارقام‌هاي اين چنيني غفلت مي‌كند.
عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان در پاسخ به اين سئوال كه ظاهرا برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه از دلايل سكوت رسانه ملي در برابر كودك‌آزاري، احتمال اشاعه الگوي نامناسب به خانواده‌ها بوده، ازريابي‌تان چيست؟، گفت: اين نوع نگاه ساده‌انديشي و اشتباه است و چنين نگاهي هرگز علمي و تخصصي نيست چرا كه رسانه ملي با اين رويه در برابر حقايق جامعه سرپوش گذاشته و با چنين دلايلي مي‌خواهد مسئوليت خود را انكار كند.
او با طرح سئوالي خاطر نشان كرد: آيا معضل كودك‌آزاري آنقدر تشديد نشده كه صدا و سيما در انبوه توليدات و بودجه‌هاي صرف شده، اندكي هم به كودكان بها دهد؟
عزيز پناه افزود: اگر رسانه ملي، اورژانس، قوه قضائيه و ساير دستگاه‌ها در حد ممكن و در اندازه مسئوليت‌هاي خود مسائل مربوط به كودكان و پشت‌پرده‌ها را انعكاس دهند به طور حتم شرايط براي كودكان تغيير مي‌كند.
عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان با اعلام اينكه انعكاس موارد كودك‌آزاري در رسانه ملي سياه‌نمايي محسوب نمي‌شود، يادآور شد: نحوه انعكاس و پرداختن به اين قبيل معضلات بستگي به اين مسئله دارد كه اين آسيب‌ها زشت و زيبا نشان داده شود و يا به تعديل و كاهش آن در جامعه كمك كند.