۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

بازداشت تعداد بیشتری از فعالین حقوق بشر

• در دو روز گذشته تعداد بیشتری از فعالین حقوق بشر بازداشت شده اند. کمیته ی گزارشگران حقوق بشر تاکنون از ۲۷ مورد دستگیری در روزهای اخیر گزارش داده است ...

 اخبار روز: در دو روز گذشته تعداد بیشتری از فعالین حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و انتظامی حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شده اند. یورش به فعالین حقوق بشر از شب یازدهم اسفند ماه آغاز شده و تا به حال منجر به بازداشت تعداد کثیری از فعالین مدنی و مدافعان حقوق بشر در ایران گردیده است. از دلایل بازداشت گسترده فعالان حقوق بشر و عرصه فرهنگی و مطبوعاتی اطلاع دقیقی در دست نیست. کمیته ی گزارشگران حقوق بشر در ایران که بسیاری از همکارانش در جریان این بازداشت ها دستگیر شده اند، تاکنون از ۲۷ مورد دستگیری در روزهای اخیر گزارش داده است.

بازداشت مجتبی گهستونی
مجتبی گهستونی، مسئول سابق کمیته میراث فرهنگی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزنامه نگار ، عضو فدراسیون بین‏المللی روزنامه ‏نگاران، سخنگوی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی (تاریانا) مورخ ۱۲ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شهر اهواز بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

بازداشت میلاد ابراهیمیان
میلاد ابراهیمیان از جمله فعالین دیگری است که در جریان این یورش ها دستگیر شده است. نیروهای امنیتی در نیمه شب ۱۱ اسفندماه همزمان با موج گسترده بازداشت فعالان حقوق بشر، به بازداشت میلاد ابراهیمیان، فعال دانشجویی و مسئول سابق واحد تامین و اجرای مجموعه فعالین حقوق بشر در ایران اقدام کردند.
نیروهای امنیتی با حضور در منزل آقای ابراهیمیان و ضبط لوازم شخصی وی، بدون ارائه توضیح در خصوص دلایل بازداشت وی را با خود به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

بازداشت مجدد محمدرضا لطفی در مشهد
بنابر همین گزارش، محمد رضا لطفی یزدی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد مشهد شب گذشته به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای لباس شخصی از منزل ربوده شد.
در ساعات پایانی شب ۱۱ اسفندماه، عده ای از نیرو های لباس شخصی با ارائه حکم بازداشت به نیابت از دادگستری تهران و بدون ارائه کارت شناسایی با یورش به منزل وی ضمن درگیری با اعضای خانواده، او را به همراه لوازم و وسایل شخصی خویش از جمله کامپیوتر، موبایل شخصی وی و خانواده اش به مکان نا معلومی منتقل کرده اند.
قابل ذکر است که ستاد خبری اطلاعات مشهد و نیروی انتظامی خراسان رضوی از دستگیری وی اظهار بی اطلاعی نموده و تا کنون هیچ ارگان امنیتی مسئولیت این بازداشت را بر عهده نگرفته و جوابگو نبوده است.
لازم به توضیح است وی پیشتر به مدت بیست روز توسط اطلاعات مشهد بازداشت شده و پرونده وی نیز با اتهام تشویش اذهان عمومی در دادگاه در حال بررسی بوده و پس از برگزاری ۳ جلسه از دادگاه او، احتمال تبرئه وجود داشت.

تهدید به بازداشت پدر به جای دختر
روز ۱۳ اسفندماه زمانی که پدر درسا سبحانی، قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
نیروهای امنیتی اعلام داشتند اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت خواهند نمود و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.
این‌درحالی است که نیمه‌شب ۱۱ اسفند نیز ۶ تن از نیروهای امنیتی با یورش به منزل این خانواده، اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی کرده بودند.
درسا سبحانی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا و فعال در زمینه حق تحصیل است. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

بی خبری از دو فعال حقوق بشر
از سرنوشت دو فعال حقوق بشر پس از آغاز یورش های گسترده به فعالان حقوق بشر، اطلاعی در دست نیست.
به گزارش هرانا، از سرنوشت نیلوفر محرابی، مسئول سابق واحد اندیشه و بیان و همینطور عبدالرضا احمدی، مسئول سابق کمیته دراویش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از یورش های گسترده ۱۱ اسفندماه که بازداشت تعدادی زیادی از فعالان حقوق بشر را در پی داشت اطلاعی در دست نیست. منابع مطلع بازداشت این افراد را محتمل می دانند.
لازم به ذکر است، تاکنون دست کم ۲۷ مورد بازداشت یا اقدام به بازداشت در طی یورش ۱۱ اسفندماه به فعالان حقوق بشر و خاصه همکاران این مجموعه گزارش شده است.

بی خبری از وضعیت مهدی خدایی
از سرنوشت مهدی خدایی، فعال حقوق بشر پس از یورش های ۱۱ اسفندماه خبری در دست نیست، مطلعان از احتمال بازداشت وی خبر می دهند.
سید مهدی خدایی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و مسئول سابق واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پس از یورش های گسترده ۱۱ اسفندماه به همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ناپدید شده است.
آقای خدایی اخیراً از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.